Investitsion samaradorlikni baholashda ilgʻor xorij tajribasidan foydalanish yoʻllari

"Investitsion samaradorlikni baholashda ilg or xorij tajribasidan foydalanishʻ
yo llari”	
ʻ
Mundarija
Kirish.......................................................................................................................3
Asosiy qism
1.Investitsion samaradorlikni baholash mezoni va ko'rsatkichlar tizimi….....5
2.Investitsion samaradorlikni baholashning xorij tajribasi..............................12
3.Investitsion   samaradorlikni   baholashda   ilg'or   xorij   tajribalarini
O'zbekistonda qo'llash imkoniyati.......................................................................17
Xulosa.....................................................................................................................28
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.....................................................................31
1 Kirish 
Mavzuning   dolzarbligi. Bilamizki,   bozor   iqtisodiyotida   mamlakat   iqtisodiyotini
rivojlantirish   uchun   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalariga   xizmat
ko'rsatish sohalariga katta e'tibor qaratadi. Rivojlanayotgan mamlakatlar sharoitida,
xususan,   O'zbekistonda   tadbirkorlikning   katta   ulushi   xizmat   ko'rsatish   sohasiga
to'g'ri   keladi.   Xizmat   ko’rsatish   sohasi   nafaqat   ishlab   chiqarishdan   ko’ra   xarajat
talab   qiladi,   balki   sarflangan   xarajatlarni   qoplash   muddati   bo’yicha   bir   muncha
kamroq muddat talab etadi. Bugungi kunda, hukumatimiz tadbirkorlar uchun turli
xil imtiyozlar beribgina qolmay, chet el investitsiyalarini jalb qilish siyosatini olib
bormoqda.   Bu   siyosat   negizida   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishini
jadallashtirish yotadi va shu bilan birga tadbirkorlar uchun bir necha yengilliklarga
sabab   bo’ladi.   Ushbu   yengilliklardan   foydalangan   holda   men   o'z   xizmat
ko’rsatuvchi loyiham haqida umumiy malumot, uning afzalliklari va kamchiliklari
hamda loyihaning asosiy iqtisodiy ko'rsatkichlarini yoritmoqchiman.
                            Investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishda   ularning   samaradorligini
baholash   milliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   mamlakat   eksport   salohiyatini
oshirishda   muhim   rol   o’ynaydi.Global   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz   investitsiya
loyihalari   ijtimoiy-iqtisodiy   samaradorligini   baholashda   tijorat   banklari   oldiga
yangi   va   murakkab   bo’lgan   qator   vazifalarni   qo’ydi.   Birinchi   Prezidentimiz
I.Karimov:”Banklar   zimmasiga   investitsiya   faoliyatini   kengaytirish   vazifalari
yuklangani   sababli   ularning   ishini   tubdan   qayta   tashkil   etish   lozim.   Birinchi
navbatda,   bu   borada   investitsiya   loyihalarini   ekspertizadan   o’tkazish   va
moliyalashni   tashkil   etish   bo’yicha   tijorat   banklarining   maxsus   xizmatlarini
mustahkamlash   zarur”-   deb,   ta’kidlaganlari   bejiz   emas.   O’zbekiston
iqtisodiyotining,   umuman,   jahon   iqtisodiyotining   kelgusi   taraqqiyoti,   asosan,
investitsiyalarga   bog’liqligini   bugungi   kunda   deyarli   ko’pchilik   anglab   yetgan.
2 Milliy   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   respublikamiz   iqtisodiyotiga
investitsiyalarni, 1
  xususan,   chet   el   investitsiyalarini   kengroq   jalb   etish
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   samarali   ijrosini
ta’minlashga muhim hissa qo’shadi. 
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Investitsiya   loyihalari   samaradorligini
baholashning jahon tajribasi, tendentsiyalari va muammolaridan tadqiq etgan holda
O’zbekistonda   investitsiya   loyihalarini   samaradorligini   baholashni
takomillashtirish   yuzasidan   taklif-tavsiyalar   ishlab   chiqish   hisoblanadi.   Kurs   ishi
oldiga qo’yilgan maqsaddan kelib chiqqan holda quyidagi asosiy  vazifalar  qo’yildi
va yechildi: 
-   milliy   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   investitsiyalarlarning   o’rni   va   ahamiyati
yoritish; 
-   investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholashning   ahamiyati   va   ob’ektiv
zarurligini asoslash; 
-   investitsiya   loyihalarini   moliyaviy-iqtisodiy   samaradorligini   xalqaro
ko’rsatkichlar tizimi asosida baholashni tahlil qilish; 
-   O’zbekistonda   investitsiya   loyihalarini   moliyaviy-iqtisodiy   baholashni
takomillashtirish yuzasidan taklif-tavsiyalar ishlab chiqish.
                                                          Asosiy qism
1.Investitsion samaradorlikni baholash mezoni va ko'rsatkichlar tizimi.
Investitsiya loyihasini moliyaviy-iqtisodiy baholash mablag’larni real aktivlar bilan
turli operatsiyalarga (ob’ektlarga) joylashning mumkin bo’lgan variantlarni tanlash
va   asoslash   jarayonida   markaziy   o’rinni   egallaydi.   Moliyaviy   tahlil   loyihadan
keladigan   samaraning   uning   har   bir   ishtirokchilarining   o’z   maqsadlaridan   kelib
1
  O‘zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 2020-yil 24 fеvraldagi PQ-4611-sonli “Moliyaviy hisobotning xalqaro 
standartlariga o‘tish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi Qarori.
3 chiqib,   loyihani   amalga   oshirishdagi   erishilishi   lozim   bo’lgan   natijalarni   qo’lga
kiritish   imkoniyatlarini   ochib   beradi.   Iqtisodiy   tahlilda   esa,   loyihaning   milliy
iqtisodiyotga   beradigan   samarasi   nuqtai   nazaridan   tahlil   qilinadi.   Xususan,   Jahon
banki   xodimlari   (mutaxassislari)   har   bir   loyiha   uchun   uning   iqtisodiyotga   boshqa
aniq resurslarni  joylashtirishdagi  o’zaro ziddiyatli variantlarga qaraganda ko’proq
samara   keltirishni   aniqlashda   keng   tahlil   ishlarini   o’tkazadilar.   Yangi   iqtisodiy
islohotlargacha   bo’lgan   davrda,   ya’ni   markazlashtirigan   rejalashtirish   tizimi   amal
qilgan   paytda   kapital   qo’yilmalarning   samaradorligini   baholash   akademik
T.S.Xachaturov ilmiy boshchiligida ishlab chiqilgan uslub asosida amalga oshirilar
edi2.   Buning   asosida   kapital   qo’yilmalarning   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash
tamoyillari   samaradorlikning   tarmoq   me’yor   koeffitsienti   yordamida   taqqoslama
iqtisodiy   samaradorlikni   hisoblash   yo’li   bilan   absalyut   va   nisbiy   ko’rinishlardagi
ularning   qoplanishini   hisoblash   usullari   yotar   edi.Investitsiyalash   variantlarini
tanlashda   ham   ushbu   uslublarning   o’ziga   xos   o’rni   bor   edi,   lekin   ular   qattiq
dogmatik   andozalar   tizimi   bilan   chegaralangan   edi.   Shuning   uchun   ushbu
uslublarda   zarur 2
  bo’lgan   ko’rsatmalar   yo’q   edi,   ya’ni   bular:   bozor   iqtisodiyoti
uchun   muhim   bo’lgan   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishdagi   noaniqlik   va
risklar,   inflyatsiya   sharoitidagi   real   va   nominal   qiymatlarni   baholash   va   shu
kabilardir.   Shuningdek,   kapital   qo’yilmalarning   samaradorligini   aniqlashda,
baholashda   iqtisodiy,   ijtimoiy   va,   ayniqsa,   marketing   jihatlari   etarlicha   hisobga
olinmas   edi,   pul   oqimi   tahlili,   balans   tahlili,   amortizatsiya   hisobi   va   boshqalarga
bo’lgan   e’tibor   uning   uchun   xos   emas   edi.   Biroq,   shunday   deyishadiki,”vaqt
tanlamaydi,   unda   yashashadi   va   hayotdan   ko’z   yumishadi”.   Hozir   esa   boshqa
zamon   va   boshqa   vazifalar,   muammolar   yuzaga   kelmoqda.   Bugungi   dolzarb
2
  “O‘zbеkiston Rеspublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar stratеgiyasi to‘g‘risida”gi O‘zbеkiston 
Rеspublikasi Prеzidеntining 2017 yil 7 fеvraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
4 masala   esa   jahon   tajribalaridan   eng   yaxshilarini   tanlab   olib,   uni   O’zbekiston
iqtisodiyotining   o’ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olib,   amaliyotga   qo’llab,
imkoniyat   darajasida   qisqa   tarixiy   davr   mobaynida”yovvoyi”   bozordan,
tsivilizatsiyalashgan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishdir.   Investitsiya   loyhalarini
moliyaviy-iqtisodiy   baholash   ishlari”YuNIDO”   uslubiyotida   keng   tadqiq   etilgan
bo’lib, bu uslubiyot loyihalarni tahlil etishda ahamiyatli o’rin tutadi. Bu uslubiyot u
yoki   bu   loyihani   moliyalashirishda   qarorlar   qabul   qilish,   shuningdek   investitsiya
oldi   tadqiqotlari   uchun   mo’ljallangan   kapital   qo’yilmalarning   samaradorligini
baholashning jahon tajribasi batafsil yozilgan. Bularning barchasi bozor tahlilining
jihatlariga,   shuningdek   texnik-iqtisodiy   asoslashdagi   savollarga,   ya’ni   xom   ashyo
bazasini baholash, qurilish maydonini tanlash, loyihalashtirish va texnologiyalarni
tanlash,   investitsiya   loyihalarini   investorlarning   o’z   mablag’lari   evaziga,
shuningdek   tashqi   moliyalash   manbalari   evaziga   moliyalashtirishni   ta’minlash,
investitsiya   loyihalarining   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash   (bular
daromadlilikning   ichki   me’yori,   sof   diskontlashtirilgan   daromad   va   h.k.)
jarayonlariga   tegishlidir.   Investitsiyalarni   baholash   uchun   sharoitlar   mavjud
bo’lganda,   loyihani   tayyorlash   moliyaviy   va   iqtisodiy   tahlil   talablariga   muvofiq
holda   o’tkazilishi   kerak.   Agar   moliyaviy   tahlil   bo’yicha   mutaxassis   texnik-
iqtisodiy asoslashni ishlab chiqishning boshlang’ich bosqichlarida ushbu jarayonga
qo’shilgan   bo’lsagina,   tegishli   mutaxassis   orqali   moliyaviy   tahlil   loyiha   ishlab
chiqilishining   boshidan   boshlab   kuzatib   borishi   mumkin   bo’ladi.Investitsiyalash
moliyaviy   va   iqtisodiy   nuqta’i   nazardan   kelgusida   investitsiyalarning   umumiy
boshlang’ich   qiymatini   oshiruvchi   sof   foydani   hosil   qilish   va   olish   maqsadida
barcha turdagi moliyaviy, iqtisodiy resurslarning uzoq muddatga qo’yilishi sifatida
aniqlanishi   mumkin.  Kelgusidagi   sof   foydaga   qiziqish   loyihaga   mablag’   soluvchi
har   bir   ishtirokchi   tomon   uchun   umumiy   bo’lsada,   kutilayotgan   foyda   yoki
daromad   har   xil   baholanishi   va   farq   qilishi   mumkin.   YuNIDO   uslubi   bo’yicha
5 moliyaviy  tahlilning  muhim  jihatlari   bo’lib  quyidagilar   hisoblanadi:  -   investitsiya
qarorlarining asosiy mezonlari; 
-   qo’yilmalarni   baholash   va   loyiha   qaytimi;   -   loyihaning   hayotiylik   davri   va   uni
gorizont   rejalashtirish;   -   risk,   noaniqlik   va   boshqalar.   Moliyaviy   tahlilning
maqsadlari   va   andozasi”investitsiyalash”   so’zining   mazmuni   bilan   ma’lum   bir
ahamiyat   darajasida   aniqlanadi.   Investitsiyalash   moliyaviy,   iqtisodiy   resurslarni
kelgusida   foyda   olish   yoki   uni   yaratish   va   ijtimoiy   samaraga   erishish   maqsadida
uzoq  muddatga   iqtisodiy   resurslarni   qo’yishdir.  Ushbu   qo’yilmaning  asosiy   jihati
investorning o’z mablag’larini investitsiyalash asosida ishlab chiqarish aktivlariga,
shuningdek   ushbu   resurslarni   ishlatish   bilan   yangi   likvidlikni   hosil   qilishga
o’zgartirishda   namoyon   bo’ladi.   Yuqoridagilarni   hisobga   olish
bilan”investitsiyalash”  tushunchasi   o’ziga  xos  aniqlik  kasb  etadi, moliyaviy  tahlil
va  loyihani   so’nggi   baholash   esa  loyiha  bo’yicha  talab  qilinadigan  qo’yilmalarni,
kutilayotgan   natijani,   shuningdek   kelgusi   sof   foydani   tahlil   etish   va   baholashni 3
(qiymatini)   ko’zda   tutadi.   Ushbu   maqsadlar   uchun   olib   boriladigan   tahlil
yo’nalishlari   quyidagilardir:   loyihaning   bashorat   qilinish   xususiyatlarining
haqkoniyligining   tahlili;   investitsiyaning   amalga   oshuvchanligiga   sezilarli   ta’sir
ko’rsatuvchi   jiddiy   o’zgarishlarni   aniqlash   bilan   loyihalashtirilayotgan   xarajat   va
daromadlarning tarkibi va ahamiyatliligini tahlil etish; investitsiyalardan keladigan
daromad   ularning   foydaliligi,   samaradorligi   orqali   aks   ettirilgan   har   yillik   hosil
qilingan   va   jamg’arilgan   sof   moliyaviy   foydani   aniqlash   va   baholash;   vaqt
omilining   kapital   qiymati,   baholar   va   noaniqlik   sharoitida   (aniq   loyiha   bilan
bog’liq   bo’lgan   risklar)   qabul   qilinadigan   qarorlar   munosabatini   hisobga   olish.
Shunday   qilib,   moliyaviy   tahlilning   maqsadi   va   andozasi   shundan   iboratki,   u
3
  Xasanov B.A., Raximov M.Y., Muqumov Z.A. va boshqalar. Moliyaviy tahlil. Darslik. – T.: IQTISODIYOT, 
2020. - 736 b.
6 investitsiyalash   va   moliyalashtirishdagi   barcha   savollarning   echimi   bilan   bog’liq
omillarni,   shuningdek   loyihadagi   barcha   moliyaviy   oqibatlarni   tahlil   qiladi   va
aniqlaydi. Loyihaning boshqa barcha qulay tavsifida u quydagilarni ta’minlamasa,
loyiha   hech   qachon   amalga   oshirilmaydi:   -   loyiha   tovar   va   xizmatlarini   sotish
evaziga   olingan   daromadlar   qo’yilgan   mablag’larni   qoplamasa;   -   investitsiyalar
rentabelligini   ta’minlovchi   foyda   firmaning   xohshi   darajasidan   past   bo’lmasa;   -
investitsiyalarning qoplash muddati firma uchun muvofiq kelgan davrga mos kelsa.
Investitsion   jarayonlardagi   bunday   natijalarga   erishishning   xaqiqiyligini   aniqlash
real   aktivlarga   solingan   mablag’lar   bo’yicha   har   qanday   loyihaning   moliyaviy-
iqtisodiy   ko’rsatkichlarini   aniqlashning   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Bunday
baholashni o’tkazish har doim birmuncha qiyin vazifa hisoblanadi, chunki unda bir
qator muhim omillar ta’sirini hisobga olish talab etiladi: 
- birinchidan, investitsion xarajatlar  fakat  bir marta, yoki  uzoq vaqt davomida bir
necha   marta   amalga   oshirilishi   mumkin;-   ikkinchidan,   investitsiya   loyihasini
amalga   oshirishdan   natijalar   olish   davrning   davomiyligi   va   uzoq   ekanligi;   -
uchinchidan,   uzoq   muddatli   operatsiyalarni   amalga   oshirish   investitsiyalarning
barcha  jihatlarni  baholashda  noaniqlikning  o’sishiga   va  xavfning  tug’ilishiga  olib
kelishi   mumkin.   Aynan   mana   shunday   omillarning   mavjudligi   mumkin   bo’lgan
yo’qotishlarni   minimal   darajada   bo’lishini   asosli   ravishda   etarlicha   hal   etishga
imkon   beruvchi   investitsiya   loyihalarini   baholashning   maxsus   usullarini   yaratish
zarurligini   tug’dirdi.   Moliyaviy   tahlil   ishlari,   qoidaga   ko’ra,   loyiha   ishlab
chiqilishini eng boshidan boshlab olib berilishi kerak.
                                   “YuNIDO” tavsiyasiga muvofiq, investitsiya loyihalarini tayyorlash
jarayonida   moliyaviy   tahlilni   o’tkazish   uchun   quyidagi   shakldagi   ma’lumotlar
talab   etiladi:   loyiha   balans   hujjati   ruyxatlari,   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi
hisobot,   balans   hisoboti,   pul   mablag’lari   xarakati   jadvali,   uz   xususiy   kapitali
hisoboti,   shuningdek   jami   kapital   qo’yilmalar;   aylanma   mablag’larga   bo’lgan
7 talab;   jami   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   moliyalash   manbalari   to’g’risidagi
ma’lumotlar   ham   ishlatilishi   mumkin.   Ushbu   ma’lumotlar   asosida   loyihaning
likvidliligini,   moliyaviy   barqarorligini,   ishlab   chiqariladigan   mahsulotning
rentabelligini   aniqlash   mumkin.   Moliyaviy   va   iqtisodiy   nuqtai   nazardan,
investitsiyalash  kelgusida sof  foyda olish va uni  tashkil  etish maqsadida iqtisodiy
resurslarni   uzoq   muddatga   joylash   sifatida   qaraladi.   Garchi,   kelgusi   sof   foydaga
bo’lgan   qiziqish   va   manfaatdorlik   har   bir   tomon,   loyiha   ishtirokchisi   uchun
umumiy   bo’lsa-da,   lekin   kutiladigan   foydani   baholash,   xaqiqatda,   turlicha
baholanishi   mumkin.   Moliyaviy   tahlil   moliyaviy   omillar   ta’sirini   va   ularning
o’zaro   bog’liqligini   seza   olish,   kuzata   olish   kabi   bilimlarga,   shuningdek
ko’rsatkichlar o’zgarishini bashoratlash va ular nisbatini hisoblab topish kabilarga
ega   bo’lishdek   katta   talablarni   o’rtaga   qo’yadi.   Investitsiya   loyihasi,   shuningdek
mamlakatdagi   iqtisodiy   va   ijtimoiy   ahvol   nuqtai   nazaridan   keng   qamrovlikda 4
asoslangan   bo’lishi   ham   kerak   bo’ladi.   Bu,   albatta,   kompaniyaning   korporatsiya
maqsadlariga   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirishning   qanchalik   mos
kelishligini   aniqlashda,   investitsiya   siyosati   qanday   yuritilishini   va   milliy
iqtisodiyot   bilan   investorlar   kelisha   olishini   aniqlashda   muhim   ahamiyatga   ega
bo’ladi.   Jamiyatning   xohishi   va   manfaatlari,   qiziqishlari   loyihaning   iqtisodiy
baholanishiga ta’sir ko’rsatadi. 
4
  Kazakova N.A. Finansovыy analiz v 2 ch. Chast 1: Uchеbnik i praktikum dlya vuzov. – Moskva: Izdatеlstvo 
Yurayt, 2020. – 297s.
8 2.Investitsion samaradorlikni baholashning xorij tajribasi.
Biz, dissertatsiya ishining birinchi va ikkinchi boblarida investitsiya loyihalarining
samaradorligini   baholashning   barcha   usullarini   umumlashtirib,   ularni   tijoriy
samaradorligi  nuqtai-nazaridan ikki   guruhga  ajratishimiz  mumkin.  Bu  statistik  va
dinamik   usullardir.   Statistik   usullar   korxonaning   buxgalteriya   hisobotlari
ma’lumotlariga asoslangan bo’lsa, dinamik usullar  esa diskontlashtirish usullariga
asoslangandir.   Jahon   amaliyotida   investitsiya   loyihalarining   samaradorligini
baholash,   asosan,   diskontlashtirish   usullar   asosida   olib   borilmoqda.   Shu   o’rinda
ta’kidlash   joizki,   investitsiya   loyihalarining   samaradorligini   baholashni
takomillashtirishda   ayrim   zamonaviy   xorijiy   iqtisodiy   adabiyotlarni   o’rganish   va
chuqur   tahlil   qilish   ularni   takomillashtirishda   yaxshi   asos   bola   oladi.   Ulardagi
usullarning   barcha   ijobiy   tomonlarini   milliy   iqtisodiyotimizning   o'ziga   xos
jihatlarini,   xususan,   «O’zbek   modeli»   ning   tamoyillarini   hisobga   olgan   holda
qo’llash,   mazkur   sohani   takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Bizga   ma’lumki,
O’zbekiston bugungi kunda bozor iqtisodiyotiga o’tayotgan mamlakat hisoblanadi.
Bozor   munosabatlariga   xos   qonunlarning   yaratilishi,   o’zgartirib   borilishi   va
ularning   amaliy   kuchining   ta’minlanishi   iqtisodiy   erkinlashtirishni   hamda   o’tish
davri islohotlarini jadallashishini ta’minlaydi. Shularning natijasi o’laroq, bugungi
kunda respublikamiz iqtisodiyotiga xorijiy investitsiyalarning kirib kelishining yil
sayin   o’sishi,   ularning   texnik-iqtisodiy   asosini   va   iqtisodiy   samaradorligini
baholash tartiblarining to’planib va yaxshilanib borishi investitsiyalardan samarali
foydalanishga   o'z   ta’sirini   ko’rsatmokda.   Bundan   tashqari,   bunday   tajribalarni
9 o’zlashtirish   ishlari   respublikada   juda   sust   olib   borilmoqda.   Ko’pgina   banklar   bu
soha yangiliklari va bilimlarini qabul qilishga hali tayyor ham emasholda.Bu soha
bo’yicha   banklar   ichida   Miliy   bank,   Asaka   bank,   Ipak-yo’li   banki,Agrobank,
Sanoatqurilish   banklarigina   shug’ullanmoqdalar,   xolos.   Bizda   iqtisodiy
10 rivojlanishni   yo’lga   qo’yishda   chet   el   tajribalarni,   xususan   investitsiya   siyosatlari
olib   borilishini   o’rganish,   loyihalarning   samaradorligini   baholashning   samarali
bo’lgan bosqichlarini imkon qadar o’zimizga tadbiq etishni zarur deb hisoblaymiz.
Xususan,   ba’zi   bir   davlatlarda   loyihalarning   samaradorligini   baholash   uch
bosqichda   amalga   oshiriladi.   loyihaning   ijtimoiy   ahamiyatini   eksport   baholash
amalga oshiriladi; loyihaning samaradorlik ko'rsatkichlari tahlil etiladi; loyihadagi
ishtirokchilar 5
  tarkibi   va   uning   moliyaviy   amalga   oshirilishi   hamda   loyiha
ishtirokchilari   har   birining   samara   aniqlanadi.   Bizdagi   ish   olib   borayotgan
mutaxassislar   investitsiya   loyihalaridagi   mavjud   yoki   kutilishi   mumkin   bo’lgan
risk   va   noaniqliklarni   aniqlashga   birmuncha   qiynalishdi.   Chet   elda   esa   bu
investitsiya loyihasining ochilmagan (topilmagan) yana bir ko’zi hisoblanadi. Shu
bois   ham   ular   risk   va   noaniqlikni,   shuningdek   zararsizlik   holatini   aniqlashni
loyihani   baholashdagi   muhim   vazifalar   sarasiga   kiritadilar.   Investitsiya   loyihasi
aniqlanishiga   ko’ra   analitik   ishonch   bilan   prognozlashi   mumkin   bo’lmagan
kelajakka   bog’liqdir.   Shu   sababli,   moliyaviy   tahlil   va   baholash   ishlari   risk   va
noaniqlikni   hisobga   olgan   holda   olib   borilishi   lozim.   Risk   o'tgan   davrdagi
ma’lumotlar   asosida   turlicha   oqibatlar   bilan   bog’liq   ehtimolliklar   baholanishi
mumkin   bo’lgan   xollarda   vujudga   keladi.   Noaniqlik   esa   yuz   berishi   mumkin
bo’lgan   oqibatlar   ehtimolligini   o’tgan   davrlarda   tegishli   ma’lumotlarning
bo’lmasligi   sababli   sub’ektiv   ravishda   aniqlashga   to’g’ri   kelgan   hollarda   mavjud
bo’ladi.   Texnik-iqtisodiy   asos   uchun   ma’lumotlarning   to’liq   va   ishonchli   bo’lishi
risk va noaniqlikning paydo bo’lishining oldini oladi. Biroq noaniqlining umumiy
sabablaridan   bo’lib   inflyatsiya,   texnologiyaning   o’zgarshi,   nominal   quvvatni
to’g’ri  baholamaslik, qurilish va ishga tushirish ishlari davrining davomiyligining
5
  Pardaеv M.K. Iqtisodiy tahlil nazariyasi. Darslik.– T.: “Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi” DUK, 2020. 
– 588 b.
11 to’g’ri   baholashmasligi,   konvertatsiyaning   to’xtatib   qo’yilishi,   qonunchilikning
o’zgarishi kabilar hisoblanadi. Risklar tahlili loyihaning ishtirokchilari bazaviy va
birmuncha   xavfli   (riskli)   variantlarda   uning   rivojlanish   holatini   ishlab   chiqishni
ko’zda   tutadi   va   har   bir   holat   va   tegishli   sharoitlarda   loyihani   amalga   oshirish
mexanizmi   qanday   ishlashi,   bunda   daromad   va   yo’qotishlar,barcha   ishtirokchilar
uchun   samaradorlik   ko’rsatkichlari   miqdori   qanday   bo’lishi 6
  tadqiq   etiladi.
Investitsiya  risklari   bir  necha   ko’rinishlarga  ega.   Odatda,  risklarning   ko’rinishlari
va   xavfliligini   bilish   bilan   ularga   ta’sir   ko’rsatish,   ya’ni   ularni   boshqarish   yoki
ularning loyihaning iqtisodiy samaradorligiga salbiy ta’sirini kamaytirish mumkin
bo’ladi.   Shunga   ko’ra,   risklarni   quyidagi   asosiy   belgilari   bo’yicha   tasniflash
mumkin:   1.   Hosil   bo’lish   sohalari   bo’yicha   risklar   quyidagi   turlarga   bo’linadi:
iqtisodiy   risk   -   unga   iqtisodiy   omillarning   o’zgarishi   bilan   bog’liq   risklar
tegishlidir, masalan, investitsiya faoliyati iqtisodiy sohada amalga oshirilar ekan, u
albatta,   iqtisodiy   riskga   ma’lum   darajada   duch   keladi;   siyosiy   risk   -   unga   davlat
tomonidan   amalga   oshiriladigan   siyosiy   o’zgarishlar   bilan   bog’liq,   investitsiya
faoliyatida vujudga kelgan ma’muriy chegaralashlarning turli xil ko’rinishlari xos
hisoblanadi;   ijtimoiy   risk   -   unga   investitsiyalanayotgan   korxonalarning   ishchilari
ta’siri   ostida   rejalashtirilmagan   ijtimoiy   dasturlarni   amalga   oshirish   va   shunga
o’xshash   boshqa   ko'rinishdagi   risklar   tegishlidir;   ekologik   risk   -
investitsiyalanayotgan   ob’ektlar   faoliyatiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatuvchi   turli   xil
ekologik ofatlar va fojialar shular jumlasidan hisoblanadi; boshqa turdagi risklar -
ularga   reket,   mulkni   talon-taroj   qilish   yoki   o’g’irlash,   investitsion   yoki   xo’jalik
hamkorlari   tomonidan   aldab   ketishlar   kabilarni   kiritish   mumkin.   Risklar   ta’sirini
yuqotishda   har   qanday   investitsiyalash   jarayonida   quyidagi   ikkita   yo’l   tutilishi
maqsadga   muvofiq   hisoblanadi:   turli   xil   risklardan   sug’urtalanish   yo’llarini
6
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for Excellence in Accounting and Security Analysis
12 topishga   harakat   qilish;   riskni   faol   nazorat   qilish   va   riskli   sharoitda   boshqarish
imkoniyatlarini aniqlash. Ushbu loyihada xatarlilikni ko’rib chiqsak, bunda barcha
risklarning   oldi   olinganligini   ko’ramiz.   Ya’ni,   ushbu   loyiha   bo’yicha   berilgan
kreditlarning   qoplanishiga   davlatning   100%   kafolati   berilgan.   Asbob-uskunalarni
olib   kelishda   uskunalar   «SAChE»   sug’urta   kompaniyasi   tomonidan
sug’urtalangan.
                                      Moliyaviy   tahlilga   noaniqlik   omillarini   qaratganda   asosiy   uchta
o’zgaruvchini hisobga olish zarur hisoblanadi: sotishdan tushgan tushum, sotilgan
mahsulotlar   uchun   sarflar   va   investitsion   harakatlar.   Ushbu   o’zgaruvchilarga
barcha   alohida   moddalar   kirib   ketadi   va   ular   baho   va   miqdorni   tashkil
etadilar.Shunday mezonlardan biri loyihaning moliyaviy amalga oshirilishiga ta’sir
etishi mumkin bo’lgan xis etuvchanlik tahlili hisoblanadi. Xis etuvchanlikni tahlil
etish   yordamida   investitsiyalarning   foydaliligi   yoki   sof   foydasi   qanday
o’zgarayotganligini   aniqlash   mumkin.   Xis   etuvchanlik   tahlili   loyiha
rejalashtirilayotgan   bosqichda   qo’llanilishi   kerak   bo’ladi.   Bu   esa   noaniqlik
elementlarining kamayishiga olib keladi. Bundan tashqari, real pul oqimi tarkibi va
harakatini   oldindan   tahlil   qilib   chiqish   miqdor,   baho   kabi   parametrlarning   bir
vaqtda   qanday   o’zgarishi   mumkinligini   aniqlashga   imkon   beradi.   Umuman
olganda,   xis   etuvchanlik   tahlilining   maqsadi   investitsiya   loyihasining   moliyaviy
natijasiga   ta’sir   etuvchi   o’zgaruvchi   omillarining   darajasini   aniqlash   hisoblanadi.
Loyihaning   moliyaviy   natijasini   tafsiflovchi   integral   ko’rsatkichlar   sifatida   pul
oqimida   diskontlash   mezonlari   bo’lgan,   avvalroq   ko’rib   o’tilgan   ko’rsatkichlar
qaraladi:   rentabellikning   ichki   koeffitsienti   (IRR);   loyihaning   qoplanish   muddati
(PP);   foydalilik   indeksi   (PI);   diskontlangan   koplash   muddati   (DPP).   Odatda,   xis
etuvchanlik   tahlilida   boshqa   omillarning   o’zgarmas   mikdorlarida   omillardan
topilgan birining mikdori belgilangan oralikda o’zgarishi (tebranishi) kuzatiladi va
13 ushbu   o’zgarishlar   samaradorligining   integra   ko'rsatkichlarning   o’zaro   bog’liqligi
aniqlanadi.
3.Investitsion   samaradorlikni   baholashda   ilg'or   xorij   tajribalarini
O'zbekistonda qo'llash imkoniyati.
O’zbekistonda   xorijiy   investitsiyalarning   o’rni   va   u   bilan   bog’liq   muhim
investitsion   loyihalarIshlab   chiqarishni   va   umuman,   mamlakatimizni
modernizatsiya  qilish, texnik va texnologik yangilashni  investitsiyalarsiz  tasavvur
etib   bo‘lmaydi.2013-yilda   Investitsiya   dasturini   amalga   oshirish   doirasida
mamlakatimizda   o’zlashtirilgan   umumiy  kapital   qo’yilmalar   hajmining   3  milliard
dollardan   ortig’ini   xorijiy   investitsiyalar   tashkil   etdi.   Shuning   72   foizdan   ziyodi
yoki   2   milliard   200   million   dollari   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalardir10.2013-yilda   o’zlashtirilgan   (asosiy   kapitalga   yo’naltirilgan)
investitsiyalarning umumiy hajmi 2012-yilga nisbatan 11,3 foizga ortib, 13,0 mlrd.
dollarni   tashkil   etdi.Asosiy   kapitalga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   umumiy
hajmining   deyarli   yarmi,   ya’ni   47   foizi   xususiy   investitsiyalar   –   korxonalar   va
aholining   shaxsiy   mablag’lari   hisobidan   moliyalashtirildi.O’zlashtirilgan   kapital
qo’yilmalarning   asosiy   qismi   –70   foizdan   ortig’i,   birinchi   navbatda,   ishlab
chiqarish   ob’ektlarini   qurishga   va   jihozlashga,   shu   jumladan,   qariyb   40   foizi   eng
yangi   zamonaviy   ishlab   chiqarish   texnologiyalari   va   asbob-uskunalarini   xarid
qilishga   sarflangan.Umuman   olganda,   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   investitsiya
kiritish   hajmi   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   23   foizdan   iborat   bo’ldi.Ishlab
chiqarishga   yo’naltirilgan   investitsiyalarning 7
  17,4   foizi   transport   va   aloqa,   18,0
foizi yoqilg’i-energetika, 4,2 foizi qishloq xo’jaligi va 3,3 foizi metallurgiya hamda
27,1   foizi boshqa tarmoqlarga yo’naltirildi.
Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari
7
  Jilkina A.N. Finansovыy analiz: Uchеbnik i praktikum dlya vuzov.– Moskva: Izdatеlstvo Yurayt, 2020. –285s.
14 Noishlab   chiqarish   sohasiga   yo’naltirilgan   investitsiyalarning   jami
investitsiyalardagi ulushi qariyb 30,0 foizni, jumladan, uy-joy qurilishining ulushi
20,9   foizni,   ta’lim   sohasi   2,7   foizni   va   sog’liqni   saqlash   sohasi   ulushi   2,9   foizni
tashkil etdi.
Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari
Mamlakatimizda   investitsiya   muhitining   barqarorligi   va   investitsion
jozibadorlikning   to’g’ri   yo’lga   qo’yilgani   ham   xorijiy   investitsiyalarning   kirib
kelishi uchun zamin bo’lmoqda.
Manba:   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlariJadval
ma’lumotlaridan   ko’rinadiki,   asosiy   kapitalga   yo’naltirilgan   investitsiyalar
tarkibida   sanoat   va   umumiy   ovqatlanishga   ajratilgan   investitsiyalar   ulushi   2011-
2012-yillar  oralig’ida o’sish  tendensiyasiga  ega. Qolgan  tarmoqlarda esa  ularning
pasayish tendensiyasi kuzatiladi.Shuningdek, asosiy kapitalga yo’naltirilgan xorijiy
investitsiyalar   tarkibini   qaraydigan   bo’lsak,   bunda   sanoat,   transport,   turar   joy-
kommunal   xo’jaligiga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   hajmi   2011-2012-yillar
oralig’ida   o’sish   sur’atlariga   ega.   Ushbu   davrda   ularning   hajmi   mos   ravishda   3,4
foiz,   4,3   foiz   va   1,4   foizga   o’sdi.   Buning   natijasida   ushbu   tarmoqlarda   keyingi
yillarda izchil o’sish sur’atlari ta’minlanmoqda.
Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumozbeki.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tijorat   banklari   muhim   investitsiya   instituti
hisoblanadi.   Chunki   iqtisodiyotni   tarkibiy   qayta   qurish   va   modernizatsiya   qilish,
korxonalarda   ishlab   chiqarishni   texnologiyalar   bilan   qayta   jihozlash   maqsadida
qo’yiladigan   investitsiyalarni   mablag’lar   bilan   ta’minlashni   banklar   ishtirokisiz
tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Shunday   ekan,   2013-yilgi   Investitsiya   dasturida
3   236   108   million   so’m   mablag’   aynan   tijorat   banklari   tomonidan   kredit
mablag’lari   sifatida   yo’naltirilishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Ushbu   raqam
umumiy markazlashmagan investitsiyalarning 15,9 foizini tashkil etmoqda.
15 Bugungi kunda xorijiy investitsiyalarni jalb qilishning bir qancha shakllari mavjud.
Ular quyidagi chizmada aks ettirilgan:
Xorijiy investitsiyalarni jalb qilish shakllari12
Erkin iqtisodiy hududlar tashkil etish.  
100   foiz   mol-mulki   xorijiy   investorlarga   tegishli   bo’lgan   xorijiy   korxonalarni
tashkil etish
Moliyaviy aktivlarni sotish va sotib olishni tashkil etish
Xorjiy investitsiyalarni jalb qilish shakllari
Konsessiya va lizing shartnomalarini tuzish. Jahon iqtisodiyotida EIZlar tasnifi
Birgalikda   ulush   qo’shish   orqali   qo’shma   korxonalarni   tashkil   etish.   Erkin   savdo
hududlari
Tenderlar e’lon qilish. Sanoat ishlab chiqarishi
Yirik   xorijiy   kompaniya   va   firmalarning   sho’ba   korxonalari   va   filiallarini   tashkil
etish
So’nggi   yillarda   investitsiyalar   tarkibi,   xususan,   byudjetdan   ajratiladigan
investitsiyalar   va   bank   kreditlarining   salmog’i   keskin   o’zgardi.Ayni   paytda
investitsiyalarning   moliyaviy   manbalari   tarkibiy   tuzilishida   ham   sezilarli
o’zgarishlar ro’y berdi.
Manba: O'zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi ma’lumotlari
Jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinadiki,   investitsiyalarning   moliyaviy   manbalari
tarkibida   davlat   byudjetining   ulushi   2005-yildagi   12,7   foizdan   2013-yilda   4,8
foizga   pasayishi   rejalashtirilgan.   Chet   el   investitsiyalarining   ulushi   esa,   aksincha,
19,2   foizdan   23,2   foizga   ko’tarilishi   rejalashtirilgan.Keyingi   o’n   yilda
mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   kiritilgan   investitsiyalar   hajmi   3,2   barobar   oshgan
bo’lsa,   shu   davrda   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   20   barobardan
ziyod   o’sgani   e’tiborga   sazovordir.Strategik   xorijiy   investorlarni   jalb   etish
16 maqsadida mamlakatimizda investorlarning o’zi uchun ham, xorijiy investitsiyalar
ishtirokidagi korxonalar uchun ham noyob kafolatlar tizimi yaratildi.
Surg’il   koni   negizida   Ustyurt   gaz-kimyo   majmuasini   qurish   bo’yicha   amalga
oshirilayotgan   loyiha   buning   yaqqol   dalilidir.   Bu   yerda   umumiy   qiymati   212
million dollarni tashkil  etadigan tashqi  muhandislik infratuzilmasini  barpo etishni
davlat   o’z   zimmasiga   olgan.   “Navoiy”   erkin   industrial-iqtisodiy   zonasi   va
“Angren”   maxsus   industrial   zonasida   yaratilgan   sharoitlar   ham   bunga   misol
bo’lishi   mumkin.Mamlakatimizda   2013-yil   uchun   amalga   oshirish   belgilangan
investitsiya dasturida moliyalashtirishning sezilarli qismi  korxona mablag’lari (30
foiz)   hamda   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   (17   foiz)   orqali
amalga   oshirilishi   rejalashtirilgan   edi.   Tijorat   banklari   kreditlari   va   boshqa   qarz
mablag’lari,   aholi   mablag’lari,   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi   mablag’lari
hisobiga   2013-yilda   jami   investitsiya   mablag’larining   29   foizi   to’g’ri   kelishi
nazarda tutilgan. Bundan ko’rinib turibdiki, asosiy e’tibor korxona mablag’lari va
to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   ko’lamini   oshirish   va   buning   natijasida
ishlab   chiqarishning   texnik   va   texnologik   quvvatlarini   modernizatsiya   qilish,
mehnat  unumdorligini  oshirish  orqali  aholining  yuqori   daromad  olishiga  erishish,
shu asosda xalqimiz farovonligini 8
  yuksaltirish maqsad etib qo’yilgan.Mamlakatni
modernizatsiya   qilish   va   yangilash   chora-tadbirlarini   amalga   oshirishning   muhim
sharti   va   manbai   sifatida   faol   investitsiya   siyosatini   amalga   oshirish   va   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Iqtisodiyotimizga   jalb
qilinayotgan   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   yildan-yilga   ortib   borayotgani   ham
buning   yorqin   dalilidir.   Quyida   berilgan   diagrammada   mamlakatimizga   jalb
qilingan   va   jalb   qilinishi   rejalashtirilgan   xorijiy   investitsiyalar,   shuningdek,
8
  www.gov.uz – O’zbekiston Respublikasi hukumat portali.
17 to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarning   yillar   bo’yicha   o’zgarish   sur’ati
keltirilgan:
                                     Xalqaro moliya institutlari  va xorijiy kompaniyalar bilan tuzilgan
shartnoma   va   bitimlar   asosida   2013-yilda   iqtisodiyotimizning   real   sektoriga   3
milliard   AQSH   dollaridan   ortiq   investitsiya   kiritilishi,   bu   mablag’ning   2   milliard
180   million   AQSH   dollaridan   ortig’i   yoki   72   foizdan   ziyodini   to’g’ridan-to’g’ri
chet el investitsiyalari  tashkil  etishi ko’zda tutilgan edi. Lekin amalda ham ushbu
yilda 3 milliard AQSH dollaridan ortiq xorijiy investitsiyalar  jalb etildi, buning 2
milliard   200   million   dollarini   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   tashkil
etdi.Bu borada 2013-yil uchun ishlab chiqilgan va 370 dan ortiq strategik muhim
loyihani   amalga   oshirishni   ko’zda   tutadigan   Investitsiya   dasturi   g’oyat   muhim
ahamiyat kasb etadi. Ushbu maqsadlar uchun ajratilayotgan 13 milliard dollarning
75   foizini   ichki   manbalar   hisobidan   moliyalashtiriladigan   mablag’lar,   qolgan
qismini jalb etiladigan xorijiy investitsiyalar tashkil etadi.
                                     Professor Nurislom To’xliyev aytganlaridek: “O’z navbatida, keng
ko’lamda   jalb   etilayotgan   investitsiyalar   yangi   quvvatlarni   barpo   etish,
rekonstruksiya   va   modernizatsiya   qilish,   ishlab   chiqarishni   diversifikatsiyalash
imkoniyatini   kengaytirishga   xizmat   qilmoqda.   Yurtimizda   modernizatsiyalash,
avvalo, o’z ichki  imkoniyatlarimizga tayangan  holda, ayni  vaqtda xalqaro moliya
muassasalari   bilan   hamkorlikda   amalga   oshirilmoqda.   Investitsiya   dasturining   75
foizi   ichki   manbalar,   qolgan   qismi   esa   xorijiy   investitsiyalar   hisobiga
moliyalashtirilayotgani fikrimizning dalilidir”.
                                  Mamlakatimizda   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasining   tashkil
etilgani   chet   el   investitsiyalarini   jalb   etishda   ko’p   jihatdan   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Jamg’armaning   asosiy   vazifasi   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlari   va
yo’l-kommunikatsiya   sohasidagi   strategik   muhim   investitsiya   loyihalarini   xorijiy
sheriklar bilan hamkorlikda moliyalashda faol ishtirok etishdan iborat. Jamg’arma
18 faoliyat   boshlaganidan   buyon   o’tgan   qisqa   vaqt   mobaynida   15   milliard   dollardan
ziyod   miqdordagi   aktivlarga   ega   bo’lgan   qudratli   moliya   institutiga
aylandi.Jamg’arma   o’z   mablag’lari   bilan   umumiy   qiymati   29   milliard   dollardan
ziyod   86   ta   strategik   ahamiyatga   molik   investitsiya   loyihasini   hamkorlikda
moliyalashtirishda   ishtirok   etmoqda.   Faqat   2013-yilning   o’zida   Jamg’arma
mablag’lari   ishtirokida   qiymati   780   million   dollardan   ortiq   bo’lgan   33   ta   o’ta
muhim   loyiha   amalga   oshirildi.2013-yilda   Investitsiya   dasturi   doirasida
moliyalashning barcha manbalari hisobidan umumiy qiymati qariyb 2 milliard 700
million   dollardan   iborat   bo’lgan   150   ta   ishlab   chiqarish   yo’nalishidagi   loyihani
amalga   oshirish   ishlari   nihoyasiga   yetkazildi.   Bular   qatorida   Toshkent   issiqlik
elektr   markazida   kogeneratsion   gaz   turbinali   texnologiyani   joriy   etish;   Janubiy
O’rtabuloq   –   Muborak   gazni   qayta   ishlash   zavodi   gaz   quvurini   va   kompressor
stansiyasini   barpo  etish 9
  orqali   Somontepa   va   Janubiy   O’rtabuloq  konlarini   to’liq
jihozlash;   “Angren”   konini   modernizatsiya   qilish   orqali   Yangi   Angren   issiqlik
elektr   stansiyasining   1-5-energiya   bloklarini   yil   davomida   ko’mir   bilan   ishlashga
o’tkazish;   “Angren”   maxsus   industrial   zonasi   hududida   “Ohangaron”
podstansiyasini   rekonstruksiya   qilish,   “Bekobod   sement”   ochiq   aksiyadorlik
jamiyatida   yangi   liniya   qurish   hisobidan   faoliyat   ko’rsatayotgan   sement   ishlab
chiqarish   jarayonini   modernizatsiya   qilish,   “Quyuv-mexanika   zavodi”   sho’ba
korxonasida   metall   quyishni   rekonstruksiya   qilish   va   boshqa   yirik   loyihalar
borligini   alohida   qayd   etish   lozim.   Shu   bilan   birga,   Toshkent   va   Namangan
viloyatlarida   zamonaviy   to’qimachilik   komplekslari,   Jizzax   va   Xorazm
viloyatlarida   yigiruv   va   to’quv,   Samarqand   viloyatida   sport   poyabzallari   ishlab
chiqarish   korxonalari   tashkil   etildi.   Oziq-ovqat   sanoati   bo’yicha   21   ta   korxonada
ishlab   chiqarish   modernizatsiya   qilindi   va   texnik   qayta   jihozlandi. O‘zbekiston
9
  www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi. 
19 Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   8-aprel   kuni   joriy   yilning
birinchi   choragida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   va   xalqaro   moliya
tashkilotlari   ishtirokidagi   loyihalarning   amalga   oshirilishini   tahlil   qilish,   birinchi
yarim   yillikka   doir   vazifalarni   belgilash   masalalari   bo‘yicha   videoselektor
yig‘ilishi   o‘tkazildi.Keyingi   yillarda   vazirlar   va   tarmoqlar   rahbarlari   hududlarga
yuborilib,   joylarda   yangi   korxonalar   va   doimiy   ish   o‘rinlari   tashkil   etishni
ta’minlaydigan   investitsiya   loyihalari   ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirish
bo‘yicha   yangi   tizim   yaratildi.   Investitsiya   muhitini   yaxshilash   bo‘yicha   ko‘plab
imtiyoz va yengilliklar joriy etildi.Xorijiy davlatlar va xalqaro moliya tashkilotlari
rahbarlari,   jahonning   yetakchi   ishbilarmonlari   bilan   muzokaralar   o‘tkazilib,
mamlakatimizga o‘nlab milliard dollar investitsiya jalb etish bo‘yicha 700 ga yaqin
investitsiya   bitimlari   imzolandi.Bunday   chora-tadbirlar   natijasi   o‘sish   sur’atlarida
ko‘zga tashlanmoqda. Xususan, o‘tgan yili asosiy kapitalga investitsiyalar hajmi 18
foizdan  ziyod  o‘sgan.  Bu,  o‘z  navbatida, sanoat   ishlab  chiqarishining  14,4  foizga
ko‘payishini ta’minlagan.
                              Muhim   sifat   o‘zgarishi   shundaki,   ilgari   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy
investitsiyalar   ishtirokida   hududiy   loyihalar   deyarli   bo‘lmagan   bo‘lsa,   joriy   yilda
o‘zlashtiriladigan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   sarmoyalarning   yarmi   hududlar
hissasiga to‘g‘ri keladi.2019-yilgi Investitsiya dasturiga muvofiq jami 3 ming 200
dan   ziyod   investitsiya   loyihasi   doirasida   qariyb   14   milliard   dollar   miqdoridagi
kapital   qo‘yilmalarni   o‘zlashtirish   rejalashtirilgan.   Shundan   4   milliard   dollardan
ortiq   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalarni   o‘zlashtirish
belgilangan.Yig‘ilishda   mazkur   investitsiya   loyihalari   tarmoqlar   va   hududlar
kesimida   tahlil   qilinib,   olib   borilayotgan   ishlar   yuzasidan   tegishli   rahbarlarning
hisobotlari   eshitildi.   Muddatidan   kechikayotgan   loyihalarning   muammoli   jihatlari
muhokama   qilindi.   Birinchi   chorakda   belgilangan   mablag‘lar   o‘zlashtirilgan
bo‘lsa-da, ayrim tarmoqlar va hududlarda ishlar qoniqarsiz ekani ko‘rsatib o‘tildi.
20 Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi,
“O‘zavtosanoat”,   “O‘zagrotexsanoatxolding”   aksiyadorlik   jamiyatlari,
“O‘zeltexsanoat”   uyushmasi   rahbarlari,   Qashqadaryo,   Samarqand,   Surxondaryo,
Namangan,   Farg‘ona   va   Xorazm   viloyatlari   hokimlarining   investitsiya   bo‘yicha
o‘rinbosarlari ogohlantirildi. 10
                        Davlatimiz   rahbari   investitsiyalarning   o‘z   vaqtida   o‘zlashtirilishini
ta’minlash   uchun   yangi   nazorat   tizimini   joriy   etishni   taklif   qildi.   Unga   ko‘ra,
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi   barcha   loyihalar   to‘rtta
ro‘yxatga bo‘linib, alohida va izchil nazorat qilib boriladi.Birinchi ro‘yxatga joriy
yilda   3,6   milliard   dollar   xorijiy   investitsiyalar   o‘zlashtirilishi   mo‘ljallangan   27   ta
eng muhim strategik loyihalar kiritiladi va u Prezidentning doimiy nazorati ostida
bo‘ladi.Ikkinchi   ro‘yxat   shu   yili   1,3   milliard   dollar   xorijiy   investitsiya
o‘zlashtiriladigan 65 ta yirik loyihadan iborat bo‘lib, uni  Bosh  vazir nazorat qilib
boradi.Bosh  vazir  o‘rinbosarlari  nazorat  qiladigan uchinchi  ro‘yxatga 407 million
dollar   xorijiy   investitsiya   o‘zlashtirilishi   rejalashtirilgan   65   ta   loyiha
kiritiladi.To‘rtinchi   ro‘yxatdagi   loyihalarni   hududlarga   biriktirilgan   markaziy
idoralar rahbarlari va hokimlar nazorat qiladi.Investitsiyaviy loyihalar ijrosi doimiy
ravishda muhokama qilinib, muammolar tezkorlik bilan hal etib boriladi.
                  Prezident   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   va   xalqaro   moliya
institutlari   mablag‘larini   jalb   qilish   borasida   imkoniyatlar   to‘liq   ishga
solinmaganiga   e’tibor   qaratib,   tarmoqlar   va   hududlarda   yangi   investitsiya
loyihalarini   ishlab   chiqish   zarurligini   ta’kidladi.Investitsiyalar   va   tashqi   savdo
vazirligiga tarmoq vazirliklari bilan birgalikda neft-gaz, kimyo, energetika, qurilish
materiallari,   mashinasozlik,   elektr   texnikasi   sohalarida,   shuningdek,   hududlardagi
mavjud   salohiyat   va   resurslaridan   kelib   chiqib,   har   bir   tuman   va   shahar   bo‘yicha
qo‘shimcha   investitsiya   loyihalari   ishlab   chiqish   vazifasi   qo‘yildi.Shakllantirilgan
10
  www.mf.uz – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti.
21 ushbu   takliflar   asosida   mamlakatimizning   elchixonalari   bilan   birgalikda   yurtimiz
va   xorijda   biznes-forumlar   tashkil   qilish,   mahalliy   investorlarning   maqsadli
taqdimotlarini o‘tkazish bo‘yicha topshiriqlar berildi.  
            –   O‘zbekiston   bilan   ishlash   istagini   bildirgan   xorijiy   investorlar   bilan
mustahkam  aloqa   o‘rnatib,  loyihaning  boshidan  oxirigacha  ularga  yordam   berish,
oddiy  qilib  aytganda,   ularni  “qo‘lidan  yetaklab”   natijani   ta’minlash   kerak,  –  dedi
Shavkat Mirziyoyev.  
                                    Yig‘ilishda   Toshkent   shahriga   sarmoya   jalb   etishni   kengaytirish,
investitsiya   loyihalari   uchun   yer   uchastkalari   va   davlat   mulki   ob’ektlari   berish
borasidagi   ishlar   ham   muhokama   qilindi.   Poytaxtimiz   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilish   bo‘yicha   barchaga   o‘rnak   bo‘lishi   lozimligi
ta’kidlandi.Hududlar va tarmoqlarda loyihalarning amalga oshirilishini monitoring
qilish,   yuzaga   kelgan   muammolarni   tezkor   aniqlab,   hal   etish   bo‘yicha   elektron
axborot   tizimini   qisqa   muddatda   ishga   tushirish   zarurligi   qayd   etildi.Xalqaro
moliya   institutlari   bilan   hamkorlikdagi   ishlar   tahlil   qilinar   ekan,   ijtimoiy
sohalardagi loyihalar aholi turmushi uchun muhimligi, ular o‘z muddatida va sifatli
amalga   oshirilishi   kerakligi   ta’kidlandi.   Sog‘liqni   saqlash   vazirligi   tizimida   4   ta,
Suv xo‘jaligi vazirligida 4 ta, Uy-joy kommunal xizmat ko‘rsatish vazirligida 3 ta
loyiha   bo‘yicha   ishlar   kechikayotgani   ko‘rsatib   o‘tildi.Bunday   loyihalarni
muvofiqlashtirishni   takomillashtirish   uchun   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,
Islom   taraqqiyot   banki,   Osiyo   infratuzilmaviy   investitsiyalar   banki,   Yevropa
tiklanish va taraqqiyot banki, Qishloq xo‘jaligini rivojlantirish xalqaro jamg‘armasi
kabi   xalqaro   moliya   institutlari   bilan   bevosita   ishlaydigan   vazirlik   va   idoralar
belgilandi.Videoselektorda   oliy   darajadagi   tashriflar   yakuniga   ko‘ra   tasdiqlangan
“yo‘l   xaritalari”   ijrosiga   ham   e’tibor   qaratildi.Ma’lumki,   ular   doirasida   700   ga
yaqin   investitsiya   bitimi   imzolangan.Hisob   palatasi   tomonidan   kelishuvlarning
22 ma’lumotlar   bazasi   yaratilgan,   ularning   ijrosi   bo‘yicha   monitoring   va   nazorat
o‘rnatilgan.  
O zbekiston Respublikasi Prezidentining qaroriʻ .
Respublika   iqtisodiyotiga   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
faoliyati samaradorligini oshirish, xorijiy investorlarni mamlakatimiz imkoniyatlari
va   salohiyati   to g risida   xabardor   qilish,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   va	
ʻ ʻ
o zlashtirish   sohasida   davlat   va   xo jalik   boshqaruvi   organlari,   mahalliy   ijro	
ʻ ʻ
hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtirishni yaxshilash, shuningdek, 2017-
2021   yillarda   O zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor	
ʻ
yo nalishi   bo yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investitsiyalar   va   ijtimoiy	
ʻ ʻ
rivojlanish   yili”da   amalga  oshirishga   oid  Davlat   dasturida  belgilangan  vazifalarni
amalga oshirish maqsadida:
1.O zbekiston Respublikasi Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi, Iqtisodiyot va
ʻ
sanoat   vazirligi,   Moliya   vazirligi   va   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligining
quyidagilar   orqali   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   ishlarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
faollashtirish   to g risidagi   taklifi   ma qullansin:kimyo   va   neft-gaz   sanoati,	
ʻ ʻ ʼ
mashinasozlik sohasidagi xo jalik yurituvchi subyektlar, bank-sug urta tashkilotlari	
ʻ ʻ
ustav kapitallaridagi davlat aksiyalar (ulushlar) paketlarini sotish;to g ridan-to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   uchun   tayyor   investitsiya   takliflarini   ishlab
chiqish;
investitsiya   va   biznes   forumlar,   taqdimotlar   (“Road   Show”)   va   marketing
kampaniyalari imkoniyatlaridan keng foydalanish;
davlat-xususiy   sheriklik   loyihalarini   amalga   oshirish   bo yicha   ustuvor
ʻ
yo nalishlarni tashkil etish.	
ʻ
2. Quyidagilar:
23 Investorlarga,   shu   jumladan,   xorijiy   investorlarga   sotish   uchun   taklif   qilinadigan
xo jalik   jamiyatlarining   ustav   kapitallaridagi   davlat   aksiyalar   (ulushlar)   paketlariʻ
ro yxati 1-ilovaga muvofiq;
ʻ
Belgilangan tartibda sotiladigan davlat aktivlari ro yxati 2-ilovaga muvofiq;	
ʻ
Xorijiy   investorlarga   taklif   qilinadigan   investitsiya   takliflari   ro yxati   3-ilovaga	
ʻ
muvofiq;2019   yilda   O zbekiston   Respublikasi   vakillari   ishtirok   etishi   uchun	
ʻ
tavsiya qilinadigan xalqaro iqtisodiy va investitsiyaviy forumlar ro yxati 4-ilovaga	
ʻ
muvofiq tasdiqlandi.
3.Davlat mulkini sotishda tender savdolarini o tkazish bo yicha davlat komissiyasi	
ʻ ʻ
(A.N.Aripov)   ikki   hafta   muddatda   investorlarga   sotiladigan   xo jalik   jamiyatlari	
ʻ
davlat   aksiyalari   (ulushlari)   paketlarini   baholash   va   savdoga   qo yish   grafiklarini
ʻ
tasdiqlasin.Davlat   mulkini   sotishda   tender   savdolarini   o tkazish   bo yicha   davlat	
ʻ ʻ
komissiyasiga   xo jalik   jamiyatlari   davlat   aksiyalari   (ulushlari)   paketlarini   xorijiy	
ʻ
investorlarga sotish shartlari va usullariga o zgartirish kiritish huquqi berildi.	
ʻ
4.O zbekiston Respublikasi Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi, Iqtisodiyot va	
ʻ
sanoat   vazirligi,   Moliya   vazirligi   va   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligining
2019   yil   kuz   faslida   Toshkent   shahrida   Toshkent   xalqaro   investitsiya   forumini
(keyingi  o rinlarda  –  Xalqaro  investitsiya  forumi)   o tkazish   to g risidagi  taklifiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rozilik berildi.
5.Toshkent   xalqaro   investitsiya   forumiga   tayyorgarlik   ko rish   va   uni   o tkazish	
ʻ ʻ
bo yicha   tashkiliy   qo mita   (keyingi   o rinlarda   –   Tashkiliy   qo mita)   5-ilovaga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
muvofiq   tuzilsin.Toshkent   xalqaro   investitsiya   forumiga   tayyorgarlik   ko rish   va	
ʻ
uni   o tkazish   bo yicha   tashkiliy   chora-tadbirlar   rejasi   6-ilovaga   muvofiq	
ʻ ʻ
tasdiqlandi.
6.Tashkiliy   qo mitaga   (Aripov):zarur   hollarda,   Xalqaro   investitsiya   forumini	
ʻ
moliyaviy,   yuridik   va   axborot   jihatdan   ta minlash   uchun   yetakchi   xorijiy	
ʼ
kompaniyalarni jalb qilish;Xalqaro investitsiya forumi dasturi va uni o tkazishning	
ʻ
24 aniq sanasi, shuningdek, unga tayyorgarlik ko rish va o tkazish bo yicha xarajatlarʻ ʻ ʻ
smetasini   tasdiqlash;istiqbolli   investitsiya   va   infratuzilma   loyihalari   bo yicha	
ʻ
dastlabki TIA va boshqa loyiha hujjatlarini loyiha tashkilotlarini jalb qilgan holda
ishlab chiqishni ta minlash huquqi berildi.	
ʼ
7.O zbekiston   Respublikasi   Savdo-sanoat   palatasi   istiqbolli   investitsiya	
ʻ
loyihalarini   Tashkiliy   qo mitaga  taqdim   qilgan  holda   tadbirkorlik  subyektlarining	
ʻ
Xalqaro investitsiya forumida faol ishtirok etishlarini ta minlasin.	
ʼ
8.O zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   huzuridagi	
ʻ
Xorijiy investitsiyalarni jalb etish agentligi:2019 yil davomida muntazam ravishda
yirik   xalqaro   biznes   va   moliyaviy   xablarga   maqsadli   auditoriya   uchun
mo ljallangan   taqdimotlar   bilan   tashrif   buyurgan   holda   “Road   Show”dasturlarini
ʻ
ishlab chiqsin va taqdim etdi;
O zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar  vazirligi  bilan  birgalikda  ikki  oy  muddatda
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   5   yanvardagi   PF–5611-son
ʻ
“O zbekiston Respublikasida turizmni jadal rivojlantirishga oid qo shimcha chora-
ʻ ʻ
tadbirlar   to g risida”gi   Farmoniga   muvofiq   O zbekiston   Respublikasida	
ʻ ʻ ʻ
investitsiyaviy rezidentlik to g risidagi nizom loyihasini ishlab chiqsin va Vazirlar	
ʻ ʻ
Mahkamasiga   kiritsin;ikki   oy   muddatda   marketingning   eng   yangi
texnologiyalaridan foydalanish, mamlakatning yagona integratsiyalashgan brendini
yaratish   va   ilgari   surish   hamda   strategik   kommunikatsiyalar   bo yicha   xalqaro	
ʻ
maslahatchilarni   jalb   qilish   orqali   xalqaro   biznes   arenada   O zbekistonning   ijobiy	
ʻ
imijini ilgari surish bo yicha “Invest in Uzbekistan” – yagona, muvofiqlashtirilgan	
ʻ
axborot kampaniyasini ishlab chiqdi.
9.Quyidagilarga:
O zbekiston   Respublikasi   investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vaziriS.U.Umurzakov	
ʻ
zimmasiga – vazirlik va idoralarning Xalqaro investitsiya forumi doirasida xorijiy
25 investorlarga   taklif   qilinadigan   investitsiya   loyihalarini   tayyorlash   bo yichaʻ
faoliyatini muvofiqlashtirish yuzasidan;
O zbekiston   Respublikasi   tashqi   ishlar   vaziri   A.X.Kamilov   va   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasining   xorijdagi   diplomatik   vakolatxonalari   rahbarlari   zimmasiga   –
Xalqaro   investitsiya   forumida   qatnashishi   uchun   potensial   investorlar   va   xorijiy
mamlakatlarning   ishbilarmon   tuzilmalari   vakillarini   taklif   qilish   va   ularning   faol
ishtirokini ta minlash yuzasidan;tarmoq vazirlik va idoralari rahbarlari zimmasiga	
ʼ
– tegishli sohalarda istiqbolli investitsiya va infratuzilma loyihalarini ishlab chiqish
va Tashkiliy qo mitaga taqdim qilish yuzasidan;	
ʻ
Qoraqalpog iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   raisi,   viloyatlar   va   Toshkent	
ʻ
shahar hokimlari zimmasiga – Xalqaro investitsiya forumida tegishli hududlarning
faol   ishtirokini   ta minlash,   uning   investitsiyaviy   salohiyatini   taqdim   qilish	
ʼ
yuzasidan shaxsiy javobgarlik yuklandi.
10.O zbekiston   Respublikasi   Tashqi   ishlar   vazirligi:xorijiy   mamlakatlarda   “Road	
ʻ
Show”da   ishtirok   etadigan   O zbekiston   Respublikasi   delegatsiyasi   vakillariga	
ʻ
ko maklashdi;	
ʻ
Xalqaro   investitsiya   forumining   xorijiy   ishtirokchilari   uchun   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligining viza talablariga muvofiq
O zbekiston   Respublikasiga   kirish   vizalari   belgilangan   tartibda   konsullik   va	
ʻ
boshqa   yig imlarni   undirmasdan   rasmiylashtirilishini   ta minlasin;Xalqaro	
ʻ ʼ
investitsiya   forumining   o tkazilishini   O zbekiston   Respublikasining   xorijdagi	
ʻ ʻ
diplomatik vakolatxonalari orqali keng yoritishni ta minlandi.	
ʼ
11.Qoraqalpog iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent	
ʻ
shahar   hokimliklari   har   bir   yer   uchastkasi   va   xorijiy   investorlarga   foydalanishga
tayyor holda taklif qilinadigan bo sh turgan davlat mulki obyektlari, shu jumladan,	
ʻ
maxsus   turistik   zonalar   hududlarida   joylashgan   obyektlar   bo yicha   investitsiya	
ʻ
26 loyihalari   materiallarining   ingliz   va   rus   tillaridagi   taqdimot   katalogini   har   oy
tayyorlandi va kiritdi.
12.O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi   huzuridagi   Axborot   vaʻ
ommaviy kommunikatsiyalar agentligi O zbekiston Respublikasi Investitsiyalar va	
ʻ
tashqi  savdo   vazirligi,  Iqtisodiyot  va  sanoat  vazirligi,  boshqa  manfaatdor   idoralar
bilan   birgalikda:2019-yil   1-iyulga   qadar   xorijiy   investorlar   uchun   iqtisodiyotning
turli   tarmoqlarida   investitsiyaviy   talab   va   potensial   loyihalar,   zarur   taqdimot
materiallarini tayyorlandi;
2019-yil   davomida   mamlakatda   keng   miqyosli   islohotlarning   amalga
oshirilayotganligi,   investitsiya   kiritish   uchun   yaratilgan   qulay   shart-sharoitlar   va
ishbilarmonlik   muhitining   yaxshilanganligi   to g risida,   eng   avvalo,   xorijiy	
ʻ ʻ
ishbilarmonlar,   tadbirkorlar,   potensial   investorlar,   davlat   va   jamoat   arboblari
orasida   targ ibot   va   keng   xabardor   qilish   masalalari   bo yicha   kompleks   chora-	
ʻ ʻ
tadbirlarni   amalga   oshirsin;Xalqaro   investitsiya   forumi   doirasida,   amalga
oshirilayotgan   islohotlar,   investitsiya   loyihalarining   dolzarb   jihatlariga
bag ishlangan,   shu   jumladan,   tarmoq   vazirlik   va   idoralari   rahbarlari,	
ʻ
Qoraqalpog iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   raisi,   viloyatlar   va   Toshkent	
ʻ
shahar hokimlari, mutaxassislar va tadbirkorlar, milliy va xorijiy ommaviy axborot
vositalarining   ishtirokida   brifinglar,   matbuot   anjumanlari,   davra   suhbatlarini
o tkazsin;Internet   tarmoqlarida   davlat   organlari   va   boshqa   tashkilotlar   tomonidan	
ʻ
tarmoq   islohotlari,   har   bir   amalga   oshiriladigan   investitsiya   loyihasining   asosiy
parametrlari,   loyihalarni   amalga   oshirish   kafolatlari,   ularning   raqobatdagi
ustunliklari   va   boshqalar   to g risida   batafsil   va   tushunarli   rasmiylashtirilgan	
ʻ ʻ
axborot   resurslarini   tayyorlash   borasidagi   ishlarning   muvofiqlashtirilishini
ta minlandi.	
ʼ
13.O zbekiston   Respublikasi   Turizmni   rivojlantirish   davlat   qo mitasi,   Madaniyat	
ʻ ʻ
vazirligi,   Ichki   ishlar   vazirligi   Qoraqalpog iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,	
ʻ
27 viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimliklari   bilan   birgalikda   Xalqaro   investitsiya
forumini   o tkazish   kunlarida   xorijiy   ishtirokchilarning   tegishli   hududlardaʻ
joylashgan   madaniy-tarixiy   obyektlarga   tashrifini   yuqori   darajada   tashkil   etish
choralarini ko rdi.
ʻ
14.O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   zaxira   jamg armasi	
ʻ ʻ
mablag lari   va   qonunchilik   bilan   taqiqlanmagan   boshqa   manbalar   Xalqaro	
ʻ
investitsiya   forumi   va   “Road   Show”ni   o tkazish,   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
vakillarining   xalqaro   investitsiya   va   biznes   forumlarda   ishtirokiga   oid   tadbirlarni
moliyalashtirish manbalari etib belgilandi.
15.O zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   Davlat-xususiy	
ʻ
sheriklikni   rivojlantirish   agentligi   hamda   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi
tomonidan   ishlab   chiqilgan   2019   yilda   ishlab   chiqilishi   lozim   bo lgan   davlat-	
ʻ
xususiy   sheriklik   loyihalari   ro yxati   7-ilovaga   muvofiq   ma qullansin.Vazirlik   va	
ʻ ʼ
idoralar   rahbarlari   zimmasiga   mazkur   qarorning   7-ilovasida   nazarda   tutilgan
davlat-xususiy   sheriklik   loyihalarining   to laqonli   bajarilishi   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ ʻ
moliyaviy-iqtisodiy   hisob-kitoblarni   o z   vaqtida   amalga   oshirish,   normativ-
ʻ
huquqiy hujjatlarni ishlab chiqish yuzasidan shaxsiy javobgarlik yuklandi.
16.O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   27   sentyabrdagi   PQ–3953-	
ʻ
son qarori bilan tasdiqlangan Davlat  buyurtmachilari tomonidan to g ridan-to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shartnomalar   bo yicha   xarid   qilinadigan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   ro yxati	
ʻ ʻ
quyidagi mazmundagi 31 va 32-bandlar bilan to ldirildi:	
ʻ
31.O zbekiston   Respublikasi   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   va   uning	
ʻ
hududiy   bo linmalariga,   shu   jumladan,   xorijiy   tashkilotlar   tomonidan	
ʻ
ko rsatiladigan   xususiylashtiriladigan   yoki   xo jalik   jamiyatlarining   ustav	
ʻ ʻ
fondlariga   davlat   ulushi   sifatida   o tkaziladigan   davlat   aktivlarini   baholash	
ʻ
xizmatlari.
28 32.Davlat   aksiyalar   (ulushlar)   paketlarini   sotish   hamda   mahalliy   va   xorijiy   fond
birjalarida   IPO   (SPO)   bo yicha   emissiyalarni   joylashtirish   uchun   jalb   qilinadiganʻ
investitsiya vositachilari, maslahatchilari, shu jumladan, xorijiy maslahatchilarning
O zbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligi va uning hududiy	
ʻ
bo linmalariga ko rsatadigan xizmatlari”.
ʻ ʻ
17.Mazkur   qarorning   ijrosini   nazorat   qilish   O zbekiston   Respublikasining   Bosh	
ʻ
vaziri   A.N.Aripov   va   O zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   o rinbosarlari	
ʻ ʻ
E.M.G aniyev va J.A.Qo chqorov zimmasiga yuklandi.	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.MIRZIYOYEV	
ʻ
Xulosa
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitdagi   tahlil   ishlari   investitsiyalarning
samaradorligini aniqlashda loyihaning qo’shimcha foyda olib kelish imkoniyatini,
uni   amalga   oshirishdagi   risklar   va   noaniqliklar,   inflyatsiya   ta’siri,   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   boshqa   shart-sharoitlar,   soliq,   foiz   va   amortizatsiya   siyosati   ta’siri,
marketing   tadqiqotlari   va   loyiha   ishtirokchilari   manfaatini   hisobga   olish   kabi
jihatlari bilan o’z afzalligini namoyon qiladi. Ayniqsa, hozirgi zamonaviy baholash
uslubiyotlari   (masalan,   YuNIDO   uslubiyoti)   loyihalarni   ham     moliyaviy,   ham
iqtisodiy, ham texnik baholashning qo’shimcha imkoniyatlarini ochib berish bilan
baholash   uslubiyotini   takomillashtirishning   naqadar   muhimligini     ko’rsatib
bermoqda. Investitsion loyihani moliyaviy tahlil qilishning asosiy maqsadi loyihani
investitsiyalashning   maqsadga   muvofiqligini   aniqlashga   imkon     beruvchi
savollarning echimiga ega bo’lish uchun barcha moliyaviy holatlarni  baholashdan
iboratdir.   Investitsiyalash   bo’yicha   qarorlar   qabul   qilish   loyihani   amalga
oshirishning   asosini   tashkil   etadi   va   u   bir   qancha   mezonlarga   asoslanadi.
Investitsiyalash to’g’risidagi qaror loyihaning maqsadga muvofiqligini tavsiflovchi
29 tahliliy   ma’lumotlarga   asoslanib   qabul   qilinadi.   Investitsiyalash   bo’yicha   qarorlar
qabul   qilishda   asosiy   ma’lumotlar   bazasi   bo’lib   moliyaviy   tahlil   natijalari
hisoblanadi. Moliyaviy tahlilning diqqatga sazovori qiymatga asoslangan iqtisodiy
ko’rsatkichlarni   baholashga   asoslanganligi   va   ularga   narxlarning   jiddiy   ta’sir
ko’rsatishi   bois   loyiha   bo’yicha   narxlarni   to’g’ri   baholashning   ahamiyati   juda
muhim hisoblanadi. 
                                   Ko’rib chiqilgan loyihaning umumiy qiymati 500 mln so’m( kredit
summasi   bilan   604506766   so’mni   tashkil   qiladi).   O’z   mablag’lari   300   mlnni
tashkil   qiladi.   Ushbu   loyihani   amalga   oshirishda   ta’sir   ko’rsatadigan   hamma
faktorlarni e’tiborga olib chuqur tahlil etiladi. 
Loyihaning   qoplash   muddati   oddiy   usulda   4   yilga   yaqin   muddatda   qoplash
mumkin bo’lsa, diskont usulida esa 6 yilda qoplash   mumkin bo’ladi. Pul oqimini
diskontlashga   asoslangan   usullardan   biri   bo’lgan   sof   joriy   qiymat   usuli   (NPV)
muayyan vaqt oralig’idagi xarajatlar va daromadlar farqini aniqlash uchun xizmat
qiladi   va   sof   joriy   qiymat   investitsiya   xarajatlari   va   olingani   daromadlarning
alohida davr bo’yicha kirim va chiqimlarining diskontlanishi  orqali hosil qilingan
natijalar   farqini   ifodalovchi   qiymat   hisoblanadi.   Sof   joriy   qiymatni   aniqlashda
qo’llaniladigan   diskont   me’yori   investorning   o’zi   uchun,   undan   kichigi   besamar
deb   topilgan   minimal   foyda   me’yorini   ifodalaydi.   Sof   joriy   qiymat   miqdoriy
ko’rsatkich   bo’lib,   u   investor   boyligining   miqdoriy   jihatdan   qanchaga   o’sishini
ko’rsatadi   va   u   quyidagi   mezonlarga   asoslanadi:   •   agar   NPV>0   bo’lsa,   bu   holda
investor boyligining o’sishi ta’minlanadi; 
• agar NPV<0 bo’lsa, u holatida loyihani amalga oshirish besamar hisoblanadi. 
•   agar   NPV=0   bo’lsa,   u   holda   investor   kapitali   ko’paymaydi   ham,   kamaymaydi
ham, va bunda uni qabul kilmaslik lozim.
    Sof   joriy   qiymatning   asosiy   mezoni   quyidagicha:   investitsiyalashni   amalga
oshiring,   agar   investitsiyalardan   kutilayotgan   daromadlarning   keltirilgan   (joriy)
30 qiymati investitsiyalar  summasidan yuqori bo’lsa.   Foydaning ichki me’yori usuli
(IRR)   –   bu   daromadlarning   diskontlangan   qiymati   investitsiyalarning
diskontlangan   qiymatiga   teng   bo’lgandagi   daromadlilik   darajasi,   ya’ni   sof   joriy
qiymat   nolga   teng   bo’lgandagi   me’yor.   Foydaning   ichki   me’yori   loyihadan
kutilayotgan   daromadarning   sof   joriy   qiymati   uni   amalga   oshirish   uchun   zarur
bo’lgan investitsiyalarning joriy qiymatiga teng bo’landagi diskont stavkasidir. 
Kurs   ishini   yozish   natijasida   ishlab   chiqilgan   taklif   va   tavsiyalar
quyidagilardan iborat: 
1.Investitsion   faoliyatning   samaradorligini   oshirish   uchun   olib   borilayotgan
investitsiya   siyosatining   ustuvorligini   ta’minlashda   belgilangan   investitsiya
siyosati   tamoyillarining   to’laqonli   bajarilishiga   erishish   zarur.Bu   esa,   investitsiya
loyihalarini amalga oshirishning iqtisodiyotdagi ahamiyatini ta’minlashning barcha
jihatlari samarasining yuzaga chiqishiga ko’maklashadi. 
2. Xorijiy investitsiyalarni jalb qilishning barcha shakllaridan samarali foydalangan
holda ularni iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini rivojlantirishdagi faol ishtirokini
ta’minlash   bilan   O’zbekistonning   eksport   salohiyatini   yanada   oshirishga   erishish
lozim.
3.Bugungi kunda investitsion loyihalarning samaradorligini baholash pul oqimlari
haqidagi   ma’lumotlarga   asoslanadi.   Lekin   pul   oqimlari   miqdorini   aniqlashning
ham   o’ziga   xos   muammolari   mavjudligi   bois   pul   tushumlari   va   chiqimilarning
xususiyatlarini   bilib   olish   zarur   buladi.   Pul   oqimi   miqdorini   aniqlashda
buxgalteriya   hisobi   bo’yicha   yondashish   va   pul   tushumlari   va   kirimlarini   joriy,
investitsion va moliyaviy faoliyatlar bo’yicha alohida hisobga olish va u bo’yicha
kerakli qarorlar qabul qilish zarur.
4.Investitsiya loyihalari samaradorligini baholashda chet el tajribalaridan, xususan
Jahon   banki   tajribasini   O’zbekistonda   qo’llash   loyihalarning   samarali   amalga
31 oshirilishini   kafolatlaydi.   Chunonchi,   Jahon   banki   loyihalarning   moliyaviy-
iqtisodiy,   ijtimoiy,   tashkiliy,   institutsional,   tijorat,   huquqiy   va   texnik   tahlillari
natijalarining   har   biriga   alohida   e’tibor   beradi.Shu   bois   Respublikamizda   ham
investitsiya loyihalari samaradorligini baholashda yuqorida keltirilgan jihatlarning
har birining tahliliga e’tibor berishsa maqsad muvofiq bo’lar edi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
1.O‘zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 2020-yil 24 fеvraldagi PQ-4611-sonli 
“Moliyaviy hisobotning xalqaro standartlariga o‘tish bo‘yicha qo‘shimcha chora-
tadbirlar to‘g‘risida”gi Qarori.
2.Kazakova N.A. Finansovыy analiz v 2 ch. Chast 1: Uchеbnik i praktikum dlya 
vuzov. – Moskva: Izdatеlstvo Yurayt, 2020. – 297s.
3.Kazakova N.A. Finansovыy analiz v 2 ch. Chast 2: Uchеbnik i praktikum dlya 
vuzov. – Moskva: Izdatеlstvo Yurayt, 2020. – 209s.
4.Raximov M.Y., Kalandarova N.N. Moliyaviy tahlil. Darslik. – T.: Iqtisod-
Moliya, 2019. - 736 b.
5.Xasanov B.A., Raximov M.Y., Muqumov Z.A. va boshqalar. Moliyaviy tahlil. 
Darslik. – T.: IQTISODIYOT, 2020. - 736 b.
6.Sagdillaеva Z.A., Yuldashеva U.A., Alimov B.B. Finansovыy analiz. /Uchеbnik 
–T.: Iqtisod-Moliya, 2019. – 444 s.
7.“O‘zbеkiston Rеspublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar 
stratеgiyasi to‘g‘risida”gi O‘zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 2017 yil 7 
fеvraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
8.Pardaеv M.Q., Abdukarimov I.T., Po‘latov M.E., Usmanova D.K. Finansovыy 
analiz prеdpriyatiy. Uchеbnoе posobiе no opыtе RF i RUz. – T.: “Innovatsion 
rivojlanish nashriyot-matbaa uyi” DUK, 2020. – 768 bеt.
9.Jilkina A.N. Finansovыy analiz: Uchеbnik i praktikum dlya vuzov.– Moskva: 
Izdatеlstvo Yurayt, 2020. –285s.
32 10.Pardaеv M.K. Iqtisodiy tahlil nazariyasi. Darslik.– T.: “Innovatsion rivojlanish 
nashriyot-matbaa uyi” DUK, 2020. – 588 b.
11.Raximov M.Y., Mavlonov N.N., Kalandarova N.N. Iqtisodiy tahlil. O’quv 
qo’llanma. – T.: Iqtisod-Moliya, 2020. – 517 b.
12.Subramanyam K.R. Financial statement analysis. 11th edition. New York, Mc 
Graw-Hill Education, 2016. - 814 pages.
12.“Buxgaltеriya hisobi to‘g‘risidagi qonun” 2016 yil, 13-aprеl
13.Akцiyadorlik jamiyatlari va akцiyadorlar xuquqlarini himoyalash to‘g‘risidagi 
qonun.2014 yil, 6-may
14.Inqеstisiya faoliyati to‘g‘risidagi qonuni. 2014 yil 6-dеkabr.
BXMS (1998-2002)
15.Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for Excellence in 
Accounting and Security Analysis
                                                        Internet saytlari:
www.gov.uz – O’zbekiston Respublikasi hukumat portali.
www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy 
bazasi. 
www.mf.uz – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti. 
www.soliq.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat Soliq qo’mitasi rasmiy sayti. 
www.stat.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo’mitasining rasmiy 
sayti.
33 34