Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 90.7KB
Покупки 20
Дата загрузки 01 Ноябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Investitsiya loyihalar haqida kurs ishi

Купить
Reja:
Kirish
1. Investitsiya loyihalar ning mazmuni, mohiyati va tasniflanishi
2. Investitsiya loyihalarni amalga oshirish bosqichlari va jarayonlari
3. Investitsiya loyihalarini amalga oshirish tartibi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati KIRISH
Jahon   iqtisodiyotida   investitsiyalarga   talab   va   taklif   o’rtasida
nomutanosiblik tendensiyasi hukm surmoqda. Bugungi kunda investitsiyalar oqimi
taraqqiy   etgan   mamlakatlardan   rivojlanayotgan   mamlakatlar   iqtisodiyotiga   faol
yo’naltirilayotganligining   guvohi   bo’lmoqdamiz.   Natijada   rivojlanayotgan
mamlakatlar   iqtisodiyotida   to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalar   ulushi   keskin   oshib
bormoqda.   O’z   navbatida,   investitsiyalar   samaradorligini   oshirish   bilan   bog’liq
ko’plab   muammolar   mavjudligi   investitsiya   loyihalarini   boshqarishni
takomillashtirish   zaruratini   belgilab   beruvchi   asosiy   omillardan   biri   bo’lib
qolmoqda. 
Ayni paytda, jahon amaliyotida xorijiy investitsiyalarni jalb etish va ularni
iqtisodiyotning   istiqbolli   va   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   tarmoqlariga
joylashtirish   mexanizmlarini   maqbullashtirish,   investitsiya   loyihalarini
umummilliy   va   mintaqaviy   darajada   venchurli   moliyalashtirish   amaliyotini
rivojlantirish, investitsiya muhiti jozibadorligini oshirish va investitsiya faoliyatini
moliyaviy   boshqarish   vositalarining   o’zaro   muvofiqligini   ta minlash   muhimʼ
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Investitsiya   loyihalarini   samarali   boshqarivi   bo’yicha
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   “Biz   iqtisodiyotimizga
sarmoya   kiritishga   intiladigan   investorlar   uchun   hududlar   va   tarmoqlar   bo yicha	
ʻ
investitsiya   loyihalarini   puxta   shakllantira   olsak,   bu   masalada   ijobiy   natijaga
erishish mumkin, - deya ta’kidlab o’tdilar. 1
 
Darhaqiqat, Prezident  to’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi
loyihalarni so’zsiz amalga oshirish, chet ellik investorlarga har tomonlama yordam
berish   hukumatning   eng   muhim   vazifasi   bo’lishi   kerakligini   ta kidladi.	
ʼ
Investitsiyalarning   asosiy   qismini   o’zlashtirishni   yilning   oxirgi   oylariga   surish
amaliyotiga   chek   qo’yib,   barcha   tarmoqlar   va   hududlarda   buni   birinchi   yarim
yillikda kamida 35 foizga, to’qqiz oylikda 70 foizga yetkazish zarurligi qayd etildi.
2019   yilgi   Investitsiya   dasturiga   16,6   milliard   dollarlik   3   mingdan   ziyod   loyiha
kiritilgan. Bu 2018 yilga nisbatan 16 foiz ko pdir. Jumladan, joriy yilgi Investitsiya	
ʻ
1
  Mirziyoyev   Sh.M.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   uchun   mo‘ljallangan   eng   muhim   ustuvor
vazifalar haqidagi Oliy Majlisgа Murojaatnomasi. 2018-yil 28-dekabr. dasturi   doirasida   umumiy   qiymati   3,2   milliard   dollar   bo lgan   140   ta   ishlabʻ
chiqarish   quvvatini   foydalanishga   topshirish   rejalashtirilgan.   Xususan,
mamlakatimiz   mintaqalarida   investitsiya   faoliyatini   tashkil   qilish   xususiyatlari,
investitsiya loyihalarini moliyalashtirishda mintaqaviy venchurli fondlar faoliyatini
tashkil   etish,   investitsiya   loyihalarini   kreditlashda   sindikatlangan   kreditlarni
ajratish   mexanizmlarini   takomillashtirish,   investitsiya   faoliyatini   tashkil   etishda
ichki   resurslar,   jumladan,   aholi   jamg’armalaridan   foydalanish   samaradorligini
oshirish   kabi   masalalarga   muhim   ahamiyat   qaratish   lozim.   Tijorat   banklari
tomonidan   yirik   investitsiya   loyihalarini   sindikatli   kreditlash   usulini
takomillashtirish banklarning uzoq muddatli resurs bazasini mustahkamlashni talab
etadi.   Buning   uchun   Markaziy   bankning   tijorat   banklari   uzoq   muddatli
depozitlariga nisbatan  belgilangan  majburiy zaxira  stavkalarini  pasaytirish   hamda
davlatga tegishli  pul  mablag’larini iqtisodiyotning tayanch tarmoqlarida sindikatli
kreditlashni amalga oshirayotgan tijorat banklariga uzoq muddatli depozit sifatida
joylashtirish   hamda   yuqori   samarali   loyihalarga   berilgan   kreditlarni
sekyuritizatsiyalash   orqali   mablag’larni   jalb   etish   banklarning   investitsion
loyihalarini moliyalashtirish imkoniyatlarini oshiradi. 1. Investitsiya loyihalarning mazmuni, mohiyati va tasniflanishi
O’zbekiston davlat mustaqilliga erishgan dastlabki yillardan boshlab milliy
iqtisodiyotni   rivojlantirishning   o’ziga   xos   yo’nalishini   belgilab   oldi.   Iqtisodiyotni
rivojlantirishda esa investitsiyalarning o’rni beqiyosdir.
Investitsiyalarning   iqtisodiy   mazmun   -   mohiyati   to’g’risida   iqtisodchi
olimlar o’rtasida xilma – xil fikrlar mavjud. 
O’zbekiston Respublikasining 2014 yil 9 dekabrdagi “Investitsiya faoliyati
to’g’risida”gi  qayta tahrirdagi qonunida investitsiyaga quyidagicha ta’rif berilgan:
“ investitsiyalar   —   qonun   hujjatlarida   ta’qiqlanmagan   tadbirkorlik   faoliyati   va
boshqa   turdagi   faoliyat   ob’ektlariga   kiritiladigan   moddiy   va   nomoddiy   ne’matlar
hamda   ularga   bo’lgan   huquqlar,   shu   jumladan   intellektual   mulkka   bo’lgan
huquqlar,   shuningdek   reinvestitsiyalar ”   sifatida   ta’riflanadi.   Shunday   qilib,
“investitsiya”   deganda   kelgusida   daromad   (foyda)   olish   yoki   ijtimoiy   samaraga
erishish   maqsadida   qonun   doirasida   iqtisodiyotning   turli   tarmog’lari   va   boshqa
sohalariga investorlar tomonidan quyiladagan barcha turdagi mulkiy, moliyaviy va
intekllektual boyliklar tushuniladi.
Boshqacha   aytganda,   investitsiyalar   –   mulkchilikning   har   xil
ko’rinishlaridagi  moddiy,  moliyaviy va  nomoddiy boyliklarni  iqtisodiy  – ijtimoiy
daromad olish maqsadida muomalaga kiritishdir.
Investitsiyalarga   aniq   bir   ta’rif   berilmagan.   Jumladan,   prof.   D.   G’.
G’ozibekov   investitsiyalarning   iqtisodiy   mazmun   –   mohiyatini   moliyaviy
kategoriya sifatida talqin etib, quyidagicha ta’rif berib o’tgan: “Investitsiyalarning
mazmuni   aniq   va   ishonchli   manbalardan   mablag’lar   olish,   ularni   asosli   holda
safarbar   etish,   rikslar   darajasini   hisobga   olgan   holda  kapital   qiymatini   saqlash   va
ko’zlangan samarani olishdan iborat bo’ladi”. 
Prof. N.H. Haydarov investitsiyalar mazmun – mohiyatiga quyidagi ta’rifni
beradi: “Investitsiya – bu mulk shaklidan qat’iy nazar, tadbirkorlik asosida faoliyat
ko’rsatayotgan   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   yoki   davlatning   iqtisodiy   va  ijtimoiy
samara   olish   maqsadida   o’z   boyliklarini   qonun   doirasida   bo’lgan   har   qanday
tadbirkorlik ob’ektiga sarflashidir”. Rossiyalik   iqtisodchi-olim   L.Igoshina   tomonidan:   «investitsiyalar   –   pulni
saqlash, ko’paytirish yoki ijobiy miqdordagi daromadni ta’minlashni hisobga olgan
holda   uni   joylashtirish   mumkin   bo’lgan   har   qanday   vosita   sifatida   ifodalanadi» 2
,
deb   ta’riflangan.   «Investitsii»   darsligining   muallifi,   professor   A.Neshitoy
investitsiyalarning   mazmunini   quyidagicha   tavsiflaydi:   «foyda   olish   yoki   boshqa
samaralarga   erishish   maqsadida   o’z   yoki   o’zga   mamlakatning   turli   tarmoqlariga,
tadbirkorlik   loyihalari,   ijtimoiy-iqtisodiy   dasturlar   hamda   innovatsiya   loyihalarini
amalga   oshirishga   yo’naltirilgan   pul   mablag’larini   (kapitalni)   uzoq   muddatga
joylashtirishdir»
Investitsiya   atamasining   iqtisodiy   mohiyati   yana   bir   qator   rus   olimlari
tomonidan quyidagicha tavsiflangan: 
-   «investitsiyalar   iqtisodiy   foyda   va   ijtimoiy   samara   olish   maqsadida
investitsiya   sohasi   ob’ektlariga  kiritiladigan   barcha   turdagi  mulkiy  va  intellektual
boyliklarni aks ettiradi»;
-   «investitsiyalar   deganda   foyda   (daromad)   olish   va   investorlarning
individual   maqsadlari   singari   ijobiy   ijtimoiy   samaraga   erishish   maqsadida
iqtisodiyotning   turli   tarmoqlari   va   sohalariga,   tadbirkorlik   va   boshqa   turdagi
faoliyat   ob’ektlariga   muayyan   muddatga   kapitalning   maqsadli   yo’naltirilgan
qo’yilmasi shaklida amalga oshiriladigan xarajatlar yig’indisi tushuniladi»;
- «investitsiyalar o’zini foyda (daromad) olish maqsadida milliy va xorijiy
iqtisodiyotning   turli   tarmog’iga   xususiy   yoki   davlat   kapitalining   uzoq   muddatli
qo’yilmasi sifatida namoyon etadi»;
-   «investitsiya   tushunchasi   foyda   olish   maqsadida   qandaydir   korxona,
tashkilot, uzoq muddatli loyihalar va shu kabilarga kapital, pul mablag’larini uzoq
muddatga iritishni anglatadi» 3
;
Investitsiyalar   keng   ma’noda   o’zini   mablag’lar   va   resurslarning   kelgusida
ko’payishi va iqtisodiy samara yoki boshqa rejalashtirilgan natijalar olish (ijtimoiy,
ekologik   va   boshqa   samaralar)   maqsadida   ularning   safarbar   etilishi   sifatida
namoyon etadi. 
2
3
  Зу бченко Л.А. Иностранные инвестиции: учеб.  по собие . –  М.: «КНИГОДЕЛ» . 2006.   – С. 7 . Xorijlik iqtisodchi-olimlardan U.Sharp, K.Eklund, Kempbell R.Makkonell,
Stanli   L.Bryu   kabilar   investitsiyalarning   mazmun-mohiyati   yuzasidan   turlicha
ta’riflarni   bayon   etishgan.   Jumladan,   Nobel   mukofotining   iqtisodiyot   bo’yicha
laureati   (1990   yil)   U.Sharp   ta’kidlashicha:   «investitsiyalar   kelgusida   (ehtimol,
nomuayyan) qiymatlik olish maqsadida hozirgi vaqtda mu ayyan qiymatlikdan voz
kechishdir». «Investitsiyalash» atamasining ma’nosini mana bunday sharhlaydilar:
«Kelajakda   foyda   olish   uchun   bugun   puldan   ajralishdir»   va   hisoblaydilarki,
mablag’lar ni   yoki   real   yohud   moliyaviy   aktivlarga   investitsiyalash   mumkin.   Ular
investitsiyalash   atamasi   mazmunini   kelajakda   foyda   olish   maqsadida   bugun   pul
bilan «xayrlashish»da ko’radilar.
Shved   iqtisodchi-olimi   K.Eklund   fikricha:   «investitsiya   –   bu   kelajakda
ko’proq   iste’mol   qilish   sharoitiga   ega   bo’lish   uchun   ertangi   kunga   qoldirilgan
narsa.   Uning   bir   qismi   hozirda   ishlatilmasdan   zaxiraga   qoldiriladigan   iste’mol
buyumlari   bo’lib,   boshqa   qismi   esa   bu   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga
yo’naltirilgan resurslardir» 4
. 
«Investitsiyalar   atamasini   kapitalning   kelgusida   ko’payishi   maqsadida
uning turli xil shaklda joylashtirilishi sifatida belgilash mumkin» 5
. «Investitsiyalar
–   qo’yilmaning   kelgusida   o’sish   maqsadida   bugungi   iste’moldan   voz   kechish» 6
.
«Investitsiya   –   ishlab   chiqarish   davri   davomida   paydo   bo’lgan   kapital   qo’yilma
qiymatining   joriy   o’sishi.   Bu   o’sha   davrdagi   foydaning   iste’mol   uchun
ishlatilmagan   qismi   hisoblanadi» 7
.   «Investitsiyalar   –   pul   mablag’lari,   maqsadli
bank jamg’armalari, qimmatli qog’ozlar, texnologiyalar, mashina, asosiy vositalar
va boshqa mulk ko’rinishidagi kapital qo’yilmalar, shuningdek, pul qiymatiga ega
bo’lgan   mulkiy   va   nomulkiy   huquqlarni   investorlarning   strategik   maqsadlarini
ko’zlab ishlab chiqarish va boshqa faoliyat ob’ektlariga kiritish» 8
.
Iqtisodchi-olimlardan   Kempbell   R.Makkonell,   Stanli   L.Bryu   investitsiya
tushunchasini   quyidagicha   sharhlaydilar,   ya’ni   «investitsiya   (investment)   –   bu
4
 Клас Эклунд .  Эффективная экономика :  шведская модель .   –  М.: «Экономика» ,  1991.  – С.  96.
5
  Ткаченко И.Ю. Инвестиции: учеб. пособие. – М.:  « Академия » , 2009. – С. 6.
6
 Самуэльсон П.А. Экономика: пер. с англ.  –  М.: «БИНОМ», 1997.  – С. 783 .
7
  Кейнс Дж.М. О бщая теория занятости, процента и денег: пер. с англ.  –  М.: «Гетос АРВ» ,  1999 .   – С.  352.
8
  Марголин  А.М. Инвестиции.  –  М.: «РАГС», 2006.  –   С. 464. moddiy   zahiralarning   ko’payishi,   ishlab   chiqarish   vositalarining   jamg’arilishi   va
ishlab   chiqarishga   xarajatlar» 9
.   Ushbu   ta’rif   o’z   mazmuniga   ko’ra,   ko’proq,
«kapital qo’yilmalar» tushunchasiga mos kelishini ta’kidlab o’tish joiz. 
Investitsiya   tushunchasi   yagona   va   to’liq   belgi   berishlik   uchun   anchagina
keng   tushuncha   bo’lib   hisoblanadi.   Iqtisodiy   fanning   turli   qismlarida   va   amaliy
faoliyatning turli sohalarida investitsiya mazmuni o’zining xususiyatlariga ega. 
Makroiqtisodiyotda   investitsiyalar   ishlab   chiqarishda   yangi   vositalarga,
turar-joylarga   investitsiyalar   va   moddiy   zahiralarining   o’sishiga   qilinadigan
harajatlardan   tashkil   topadigan   yalpi   harajatlarning   bir   qismi   hisoblanadi.
Investitsiyalar   –   bu   joriy   davrda   iste’mol   qilinmagan   va   iqtisodiyotda   kapital
o’sishini ta’minlovchi YaIM ning bir qismidir. 
Ishlab   chiqarish   nazariyasi   va   umuman   makroiqtisodiyotda   investitsiyalar
yangi   kapitalni   (ishlab   chiqarish   vositalarini   hamda   inson   kapitalini   qo’shib
hisoblanganda)  yaratish jarayonidir. Moliya nazariyasida esa  investitsiya deganda
real yoki moliyaviy aktivlarni olishni tushuniladi, ya’ni bugungi sarflarni maqsadi
kelajakda daromad olish bo’lib hisoblanadi. 
  Boshqacha   so’z   bilan   aytganda,   investitsiyalar   –   muayyan   qiymatni,
bo’lishi noaniqroq bo’lgan kelajak qiymatga almashishdir  10
.
9
  Кэмпбелл   Р.   Макконелл,   Станли   Л.   Брю .   Экономикс,   принципы,   проблемы   и   политика .   2-том .   –   М.:
«Республика» ,  1992 .   – С.  388.   
10
Мертенс   А.В.   Инвестиции:   курс   лекций   по   современной   финансовой   теории.   –   Киев:   Киевское
инвестиционное агенство, 1997. 71 стр.    Lorens Dj. Gitman va Maykl D. Djonkning «Investitsiyalash asoslari» (M.
«Delo»   nashriyoti-1997)   kitobida   investitsiyalarga   quyidagicha   ta’rif   beriladi:
Investitsiya   moliyaviy   natijalar   olishni   ko’zlab   aktsiya   va   obligatsiyalarni   sotib
olishni anglatadi: bular real aktivlarni belgilaydi, masalan, u yoki bu molni ishlab
chiqarish   va   sotish   uchun   mashinalarni   olishni   nazarda   tutadi.   Umuman   keng
ma’noda   investitsiyalar   mamlakat   iqtisodiyotini   o’stirish   va   rivojlantirishni
moliyalashtirish uchun zarur bo’ladigan mexanizmlarni ta’minlaydi.
Investitsiyalar   turli   shakllarda   amalga   oshiriladi   va   ularni   tahlil   qilish,
rejalashtirish uchun alohida xususiyatlaridan kelib chiqqan holda guruhlashtiriladi.
Birinchidan ,   qo’yilish   ob’ektiga   qarab   investitsiyalar   real   va   moliyaviy
shakllarga ajratiladi.
Real   investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   –   pul   mablag’larini   korxonaning
moddiy va nomoddiy aktivlariga sarflanishidan iborat.
Moddiy investitsiyalar asosiy kapitalning elementlarini sotib olish bilan bog’liq
bo’lib,   ko’pchilik   hollarda   investitsion   loyihalar   doirasida   amalga   oshiriladi.
Shuning   uchun   o’z   mablag’lari   bilan   birga   qarzga   olingan   mablag’lar   ham
foydalanilishi   mumkin.   Qarzga   mablag’   olingan   holda   investor   rolini   aniq
loyihalarga   kredit   mablag’lari   ajratayotgan   bank   bajaradi.   Nomoddiy   (potentsial)
investitsiyalar   nomoddiy   boyliklar   yaratilayotganda   amalga   oshirilib,   kadrlarni
tayyorlash va qayta tayyorlashga, ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlarini
(NIOKR) amalga oshirish, yangi mahsulotlarning namunalarini yaratishga sarflarni
mujassamlashtiradi. Mutaxassislarni tayyorlash, tajriba, ilmiy tekshirish, lizentsiya
va   nou   –   xou   berish,   avtorlik   xuquqi   va   umuman   olganda   nomoddiy   aktivlarga
yo’naltirilgan   investitsiyalarni   ko’pgina   iqtisodchi   –   olimlar   intellektual
investitsiyalar deb atamoqdalar. 
Xorijiy   adabiyotlarda   portfel   investitsiyalar   investor   tomonidan   sotib   olingan
aktsiyalarning firma ustidan nazorat va ta’sir doirasi belgilariga ko’ra tasniflanadi.
Investitsiyalarning bir muncha ilmiy asoslangan tasnifi rus olimi N.Blank ishlarida
keltirilgan. Bunda investitsiyalar quyidagi belgilariga ko’ra tasniflangan: qo’yilma
ob’ektlariga ko’ra; investitsiyalashda ishtirok etishiga qarab; investitsiyalash davri bo’yicha; mulkchilik shakllari bo’yicha; hududiy belgisi bo’yicha (1-rasm).
 
1-rasm. Investitsiyalarning alohida belgilari
bo’yicha tasniflanishi
Rus   iqtisodiy   adabiyotlarida 11
  portfel   (aktsiya,   obligatsiya   va   boshqa   turdagi
qimmatli   qog’ozlarga,   shuningdek,   boshqa   korxonalarning   aktivlariga
yo’naltirilgan   investitsiyalar)   va   real   (faoliyat   ko’rsatayotgan   korxonalarni
ta’mirlash   va   texnik   qayta   qurollantirish,   kengaytirish,   yangi   korxonalar   barpo
etishga   yo’naltirilgan   investitsiyalar)   investitsiyalar   farqlanadi.   Bunday   sharoitda
investor-korxona   mablag’   kirita   turib,   o’zining   ishlab   chiqarish   kapitalini,   ya’ni
asosiy   ishlab   chiqarish   fondlari   va   uning   faoliyati   uchun   zarur   bo’lgan   aylanma
mablag’larni   ko’paytiradi   (oshiradi).   Portfel   investitsiyalar   amalga   oshirilganda
investor   o’zining   moliyaviy   kapitalini,   ya’ni   qimmatli   qog’ozlardan   olinadigan
11
  Бочарев   В.В.   Метод ы   финансирования   инвестиционной   деятельности   предприятий.   –   М . :   «Финансы   и
статистика», 1998.  –  С. 6-7.  Сергеев И.В., Веретенникова И.И. Организация и финансирование   инвестиций. –
М.:  « Финанс ы и  статистика » , 2001. – С. 6. Investitsiyalarning tasnifiy belgilari
Qo’yilma 
ob’ektiga
  ko’ra Investitsiya -
lashda ishtirok 
etish xarakteriga 
ko’ra  Investitsiyalash 
davriga ko’ra Mulkchilik 
shakliga 
ko’ra Hududiy 
belgisiga 
ko’raReal investitsiyalar	
Moliyaviy investitsiyalar	
Bevosita investitsiyalar	
Bilvosita investitsiyalar	
Uzoq muddatli 	
investitsiyalar	
Qisqa muddatli 	
investitsiyalar	
Xususiy investitsiyalar	
Xorijiy investitsiyalar	
Davlat investitsiyalar	
Aralash investitsiyalar	
Tashqi investitsiyalar	
Ichki investitsiyalar daromad-dividendini ko’paytiradi. 
Investitsiyalarni korxona miqyosida quyidagicha tasniflash mumkin: 
2-rasm. Korxona investitsiyalarining tasniflanishi
Bunday   tasniflashning   afzalligi   va   uning   boshqa   tasniflashlardan   farqi
shundaki,   unda   korxona   o’z   investitsiyalarini   qanday   maqsadlar   uchun   safarbar
etishi   to’g’risida   real   holat   aks   ettirilgan.   Mohiyat   jihatdan,   ushbu   tasniflash
korxonaning   investitsiya   portfelini   xarakterlaydi.   Bunda   korxona   uchun   ushbu
portfel bo’yicha riskni  minimallashtirish va iqtisodiy foydani oshirish eng muhim
muammolardan biri sanaladi. Yuqoridagi rasmda tasvirlangan real investitsiyalar –
bevosita   investitsiyalar   bo’lib,   investorning   investitsiya   jarayonida   bevosita Korxona investitsiyalari
Real investitsiyalar Portfel investitsiyalar
Ishlab chiqarishni 
rivojlantirish Noishlab 
chiqarish sohasini 
rivojlantirish Qimmatli 
qog’ozlarni sotib 
olish Boshqa korxonalar 
aktivlariga 
qo’yilmalar 
Ta’mirlash va 
texnik qayta 
qurollantirish
Ishlab chiqarishni 
kengaytirish
Yangi mahsulot 
ishlab chiqarish
Mahsulotni 
yangilash, 
modernizatsiyalash 
va yangi resurslarni 
o’zlashtirish Uy-joy qurilishiga
Sport va sog’liqni 
mustahkamlash 
ob’ektlari 
qurilishiga
Mehnat qilish 
sharoitlarini 
yaxshilash va 
texnika 
xavfsizligi 
darajasini oshirish Boshqa tijorat 
tashkilotlari-ning 
aktsiyalarini sotib 
olish
Obligatsiyalarni 
sotib olish
Boshqa qimmatli 
qog’ozlarni sotib 
olish Ishlab chiqaruvchi – 
korxona aktivlariga 
qo’yilmalar
Moliya-kredit 
tashkilotlari 
aktivlariga 
qo’yilmalar
Boshqa tijorat 
tashkilotlari 
aktivlariga 
qo’yilmalar ishtirok etishini anglatadi, ya’ni investor investitsiyalash ob’ektini, shuningdek, uni
moliyalashtirishni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish   manbalarini   bevosita   o’zi
aniqlaydi. Portfel investitsiyalar – bilvosita investitsiyalarni anlatib, bu investitsiya
yoki moliyaviy vositachilar orqali investitsiyalashdir. 
O’zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati   to’g’risida”gi   Qonunida
investitsiya   mo’ljallangan   ob’ektiga   ko’ra,   “kapital,   innovatsiya   va   ijtimoiy”
investitsiyalarga   bo’linadi   ( 4 -   modda).   Ikkinchidan    ,     investitsiyada   qatnashish
harakteriga   ko’ra   bevosita   va   portfel   investitsiyalar   farqlanadi.   Bevosita
investitsiyalar   investorni   o’z   moliyaviy   mablag’lag’larni   joylashtirish   ob’ektini
tanlash   imkoniyatini   beradi.   Portfel   investitsiyalar   tijorat   banklari,   investitsion
kompaniyalar,   fondlar   va   boshqalar   yordamida   amalga   oshiriladi.   Moliyaviy
vositachilar   to’plangan   mablag’larni   samarali,   daromad   keltiradigan   qilib
joylashtiradilar.   Portfel   investitsiyalar   boshqa   emitentlarning   anderrayting
yordamida   qimmatli   qog’ozlarga   joylashtirish   shaklida   namoyon   bo’ladi.
Uchinchidan    ,     investitsiyalash   davriga   qarab   investitsiyalar   qisqa   muddatli   (bir
yilgacha bo’lgan muddatga beriladi) va uzoq muddatli (bir yilldan oshiq muddatga
beriladi)   bo’ladi.   Masalan,   oddiy   aktsiyalar   umuman   biror   –   bir   muddat   bilan
cheklanmaydi.   Masalan,   depozit   sertifikati   olti   oy   muddatga   beriladi   –   bu   qisqa
muddatli   qo’yilmalar   vositasidir,   obligatsiyalar   20   yilgacha   qaytarish   muddati
bilan   uzoq   muddatli   qo’yilmalar   vositasidir.   Lekin,   uzoq   muddatli   qimmatli
qog’ozlarni   sotib   olish   va   qisqa   muddatdan,   masalan   olti   oy   o’tgandan   so’ng,
investor   uzoq   muddatli   qurolni   qisqa   muddatli   maqsadlar   uchun   foydalanish
mumkin. Ko’pincha investorlar ana shunday qurollarni tanlaydilar va o’z pullarini
qisqa   muddatlarga   qo’yishni   hohlaydilar.   Masalan,   yaqin   olti   oy   mobaynida
investorga   kerak   bo’lmaydigan   summaga,   u   olti   oylik   muddatga   ega   bo’lgan
depozit   sertifikati   sotib   olishi   mumkin:   qirq   yoshga   to’lgan   investor   pensiyaga
chiqquncha pul yig’ish uchun biron-bir kompaniyani obligatsiyasini 20 yilga sotib
olish   mumkin.   Odatda   uzoq   muddatli   investitsiyalar   kapital   qo’yilmalar   shaklida
namoyon bo’ladi.
To’rtinchidan    ,     mulk   shakllaridan   kelib   chiqib   investitsiyalar   xususiy,   davlat, qo’shma   va   xorijiy   shakllarga   ajratiladi.   Xususiy   investitsiyalar   nodavlat   yuridik
shaxslarining   va   fuqarolarning   mablag’larini   tadbirkorlik   faoliyati   ob’ektlariga
qo’yilishini   anglatadi.   Davlat   investitsiyalari   davlat   byudjeti   va   davlat
korxonalarining mablag’larini joylashtirish orqali namoyon bo’ladi.
Beshinchidan ,   hududiy   joylashtirilish   bo’yicha   investitsiyalar   ichki   va   tashqi
investitsiyalarga bo’linadi. 
Oltinchidan ,   investitsiyalar   tavakkallik   darajasi   bo’yicha   yuqori   tavakkalli   va
past   tavakkalli   investitsiyalarga   ajratiladi.   Moliya   sohasida   tavakkallik   deganda
investitsiyalarga   mutloq   yoxud   nisbiy   miqdordagi   foyda   kutilganidan   ancha   kam
bo’ladi,   boshqacha   aytganda   «tavakkallik»   atamasi   kutilmagan   natija   olish
imkoniyatini anglatadi.
2. Investitsiya loyihalarni amalga oshirish bosqichlari va jarayonlari
Kapital   qo’yilmalarni   qaytarish   asosida   byudjet   ajratmalari   hisobidan
ajratishda   qarz   mablag’larini   qaytarish   mexanizmi   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi,   mablag’   bilan   ta’minlovchi   bank   muassasasi   va   buyurtmachi
o’rtasida   tuzilgan   shartnoma   bilan   tartibga   solib   boriladi.   Ob’ekt   qurilishiga
shartnoma   tanlov   savdolari   natijalari   bo’yicha   belgilangan   qurilishning   butun
davriga   yangi   qurilishga,   ishlab   turgan   korxonalarni   kengaytirish,   rekonstruktsiya
qilish   va   texnika   bilan   qayta   jihozlashga   tuziladi.   Shartnoma   O’zbekiston
Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi,   “Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   faoliyatining
shartnomaviy-huquqiy   bazasi   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni
hamda   kapital   qurilish   sohasidagi   boshqa   me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   talablariga
muvofiq   tuziladi.Markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   ob’ektlar   qurilishiga
shartnomalar   tuzish   huquqiga   ega   bo’lgan   tashkilot   buyurtmachi   hisoblanadi.
Markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   ob’ektlar   qurilishiga   shartnoma   bo’yicha
pudratchilar   tanlov   savdolari   shartlariga   va   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   ishlar
bajarilishini   ta’minlashga   qodir   bo’lgan   yuridik   shaxslar   bo’lishlari   mumkin.
Zarurat   bo’lganda   qo’shma   faoliyat   to’g’risidagi   shartnomaga   muvofiq   ish
ko’ruvchi   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo’lmagan   yuridik   shaxslarning birlashmasi   qurish   shartnomasi   bo’yicha   pudratchilar   bo’lishi   mumkin.
Buyurtmachi   va   pudratchi,  bosh   pudratchi   va  subpudratchilar,   loyiha   tashkilotlari
va   asbob-uskunalar,   qurilish   materiallari   va   konstruktsiyalarini   yetkazib
beruvchilar   o’rtasidagi   munosabatlar   vositachi   tashkilotlar   va   boshqa   oraliq
bo’g’inlarning   ishtirokisiz   faqat   shartnoma   asosida   quriladi.   Bunda   ham   moddiy-
texnika   resurslarini   o’zaro   bergan   holda,   ham   ular   berilmagan   holda   subpudrat
tashkilotlar   tomonidan   ishlarning   bajarilishi   bitta   ob’ekt   qurilishi   doirasida
vositachining ishi hamda moddiy-texnika resurslarini tashqariga realizatsiya qilish,
deb   hisoblanmaydi.   Pudrat   shartnomasi   tanlov   savdolari   natijalari   bo’yicha
aniqlangan shartnomaviy joriy narx bo’yicha belgilangan tartibda tanlov savdolari
natijalari   tasdiqlangandan   keyin   o’n   kun   muddatda   tuziladi.   Tanlov   savdolari
shartlariga   muvofiq   qurilish   muddati   bir   kalendar   yil   doirasidan   tashqariga
chiqadigan ob’ektlar bo’yicha ikkinchi va keyingi yillarga ishlarning qoldiq hajmi
qiymati   belgilangan   tartibda   aniqlashtiriladi.   Qoldiq   qiymatning   aniqlashtirilishi
asosiy   bosh   shartnomaga   ilova   qilinadigan   qo’shimcha   bitim   bilan
rasmiylashtiriladi.   Shartnomaga   ishlar   hajmining   ko’payishi   yoki   loyihaning
o’zgartirilishi   bilan   bog’liq   o’zgartirishlar   kiritilishiga   yo’l   qo’yilmaydi,   qonun
hujjatlarda belgilangan hollar bundan mustasno.
Shartnoma   bekor   qilingan   taqdirda   barcha   xarajatlar   va   zararlar   qonun
hujjatlarida yoki shartnomada belgilangan tartibda qoplanadi. Shartnoma tuzishda
buyurtmachi   va   pudratchi   alohida   shartlar   bilan   qonun   hujjatlariga   muvofiq   unda
boshqa majburiyatlarni ham nazarda tutishga haqlidir. Subpudratchilar va yetkazib
beruvchilar   (ishlab   chiqaruvchilar)   ni   tanlash   bosh   pudratchi   tomonidan   tanlov
savdolari   natijalari   bo’yicha   tuzilgan   bosh   shartnoma   bo’yicha   majburiyatlar
saqlanib   qolishi   sharti   bilan   mustaqil   amalga   oshiriladi.   Ob’ektlar   qurilishiga
shartnoma   bo’yicha   majburiyatlarning   bajarilishi   qonun   hujjatlariga   muvofiq
kafillik,   kafolat   shaklida   va   boshqa   shakllarda   ta’minlanadi.   Ob’ekt   qurilishi
shartnomasida   aks   ettiriladigan   o’zaro   hisob-kitob   shartlari   qonun   hujjatlari
talablariga muvofiq belgilanadi. Buyurtmachi tomonidan quyidagilar ta’minlanadi: yer uchastkasini tanlash
va   ajratish,   birlamchi   ruxsat   beruvchi   hujjatlarni   va   qurilish   hududini   tayyorlash,
loyiha   oldi   ishlarini   tashkil   etish,   loyihaning,   ish   hujjatlarining   (ob’ektni
foydalanishga   tayyor   holda   qurish   hollaridan   tashqari)   va   tanlov   hujjatlarining
tadiqlanadigan   qismini   kelishish,   ekspertizadan   o’tkazish   va   tasdiqlash;
loyihalovchi   va   pudratchini   (bosh   pudratchini)   tanlov   savdolari   orqali   tanlash;
ishlarni bajarish va moliyalashtirish jadvallari bilan birgalikda shartnomalar tuzish;
qurilish   ob’ektini   davlat   arxitektura   qurilish   nazorat   organlarida   ro’yxatdan
o’tkazish;   pudratchiga   qurish   uchun   birlamchi   ruxsat   beruvchi   hujjatlarni   berish;
buziladigan,   ko’chiriladigan   yoki   rekonstruktsiya   qilinadigan   binolarda,
shuningdek,   ob’ektqurilishi   hududida   yashayotgan   shaxslarni   ko’chirish;
moliyalashtirish,   pudratchi   tomonidan   qabul   qilingan   shartnoma   majburiyatlariga
va  shartnomada  qayd   etilgan   boshqa   funksiyalarga   rioya   qilinishi   ustidan   nazorat
qilish;   texnik   kuzatish   va   ob’ekt   qurilishi   ustidan   texnik   nazorat   qilish;   qurilishi
tugallangan ob’ektni belgilangan tartibda foydalanish uchun qabul qilish; kafolatli
davrda   aniqlangan   nuqsonlar   bartaraf   etilishi   ustidan   nazorat   qilish.Buyurtmachi
qonun   hujjatlariga   va   shartnoma   shartlariga   muvofiq   boshqa   funksiyalarni   ham
bajaradi. 
Pudratchi tomonidan quyidagilar ta’minlanadi: 
ish   hujjatlarini   ishlab   chiqish   va   uning   texnologiya   qismini   buyurtmachi
bilan   kelishgan   holda   qurilish   jarayonida   (ob’ekt   foydalanishga   tayyor   holda
qurilganda) uni e kspert kuzatish; 
ish   hujjatlarini   (ob’ekt   foydalanishga   tayyor   holda   qurilganda)   texnologik
izchillik   va   ob’ekt   qurilishining   aniq   shartlari   bilan   bog’liqlikda   hajmlar   va
muddatlarda ishlab chiqarishga berish; 
ishlarni   bajarish   jadvaliga   muvofiq   hamda   belgilangan   standartlarga,
qurilish normalari va qoidalariga rioya qilgan holda tasdiqlangan loyihada nazarda
tutilgan   ishlarni   bajarish;   shartnomaga   muvofiq   qurilishni   asbo   buskunalar,
konstruksiyalar   va   qurilish   materiallari   bilan   butlash;   loyiha   yechimlariga   hamda
qurilish   normalari   va   qoidalariga   rioya   qilgan   holda   qurilish   -montaj,   maxsus   va ishga   tushirish-sozlash   ishlarini   o’z   vaqtida   va   sifatli   bajarish;   ob’ektning   ijroiya
hujjatlarini,   shu   jumladan   sertifikatlanishi   shart   bo’lgan   mahsulotga   muvofiqlik
sertifikatlarini,   foydalanilgan   qurilish   materiallari   va   asbob-uskunalarga   texnik
pasportlarni   tuzish   va   buyurtmachiga   berish;   tasdiqlangan   loyihalarga,   boshqa
talablarga   va   shartnoma   majburiyatlariga   muvofiq   ob’ektni   buyurtmachiga
topshirish. Pudratchi  qonun hujjatlariga va shartnoma shartlariga muvofiq boshqa
funksiyalarni ham bajaradi.
Buyurtmachi   bilan   pudratchi   o’rtasidagi   vazifalarni   aniq   taqsimlash,
shuningdek,   ularning   mulkiy   javobgarligi   darajasi   qonun   hujjatlariga   va   tanlov
savdosi shartlariga muvofiq aniq bir pudrat shartnomasini tuzishda aniqlashtiriladi.
Ob’ektni   foydalanishga   qabul   qilib   olish   belgilangan   sifat   standartlari   hisobga
olingan   holda   “Davarxitektqurilish”   qo’mitasi   organlarining   xulosasi   asosida
buyurtmachi tomonidan ta’minlanadi.
Buyurtmachi   qonun   hujjatlariga   va   shartnomaga   muvofiq:   ishlarni
bajarishga   birlamchi-ruxsat   beruvchi   hujjatlar   berilishi   kechiktirilganligi;
geodeziya   -   bo’lish   asoslari   hamda   qurilish   hududiga   biriktirilgan   punktlar   va
belgilar   berilishi   kechiktirilganligi;   qurilish   tugallangan   ob’ekt,   uning   ayrim
navbatlari,   ishga   tushirish   kompleksi,   binolar,   inshootlar,   ishlab   chiqarishga
tayyorlangan mahsulotlar yoki xizmatlar shartnoma shartlariga muvofiq qabul qilib
olinishi   asossiz   ravishda   kechiktirilganligi;   shartnomaga   muvofiq   o’z   vaqtida
mablag’  bilan   ta’minlanmaganligi,   bajarilgan   ishlar   tasdiqlanmaganligi   va   ularga
haq   to’lanmaganligi;   shartnomada   nazarda   tutilgan   boshqa   majburiyatlar
bajarilmaganligi uchun pudratchi oldida javob beradi.Pudratchi qonun hujjatlariga
va   shartnomaga   muvofiq:   ish   hujjatlari   sifatsiz   ishlab   chiqilganligi   (ob’ektni
foydalanishga tayyor holda qurishda); qurilish-montaj ishlari sifatsiz bajarilganligi;
ob’ekt,   uning   navbati,   bosqichi   qurilishi   o’z   vaqtida   tugallanmaganligi;
buyurtmachi   bilan   tuzilgan   shartnomalar   bo’yicha   montaj   tashkilotlari   va   boshqa
ixtisoslashtirilgan tashkilotlar tomonidan amalga oshirilayotgan asbob-uskunalarni
montaj   qilishga   mo’ljallangan   maydonlarni   topshirish   muddatlari   buzilganligi
(agar   bu   shartnoma   va   tanlov   savdolari   shartlarida   nazarda   tutilgan   bo’lsa); buyurtmachi   bilan   tuzilgan   shartnomaga   ilova   qilingan   alohida   shartlarga
belgilangan   yerlarni   rekultivatsiya   qilish   bo’yicha   ishlar   muddatlari   va
xajmlarining   buzilganligi;   qurilish   jarayonida   yoki   oraliq   qabul   qilish   jarayonida
buyurtmachi, mualliflik nazorati va nazorat organlari tomonidan aniqlangan ishlar
va   konstruksiyalarda   yo’l   qo’yilgan   chala   ishlar   va   nuqsonlarni   bartaraf   etish
kechikkanligi; shartnomada nazarda tutilgan boshqa majburiyatlar bajarilmaganligi
yoki   zarur   darajada   bajarilmaganligi   uchun   buyurtmachi   oldida   mulkiy   javob
beradi.Ish  pudratchi  tomonidan  pudrat  shartnomasidan  chetga  chiqib  yoki  boshqa
nuqsonlari bo’lgan holda bajarilgan hollarda buyurtmachi, agar qonun hujjatlarida
yoki   shartnomada   o’zgacha   hol   belgilanmagan   bo’lsa,   o’z   hoxishiga   ko’ra
pudratchidan: nuqsonlar oqilona muddatda qoplashsiz bartaraf etilishini; ish uchun
belgilangan   narx   mutanosib   miqdorda   kamaytirilishini;   agar   nuqsonlarni
bartarafetish   yuzasidan   buyurmachining   huquqi   shartnomada   nazarda   tutilgan
bo’lsa, nuqsonlarni bartaraf etish bilan bog’liq xarajatlar qoplanishini talab qilishga
haqlidir.  Agar   pudratchi   nuqsonlarni   tomonlar   tomonidan   belgilangan   muddatda
bartaraf etmasa, buyurtmachi yoki foydalanuvchi tashkilot nuqsonni bartaraf etish
ishlari qiymatini undirib olgan va nuqson o’z vaqtida bartaraf etilmaganligi uchun
ko’rilgan   zarar   qoplangan   holda   nuqsonni   pudratchi   hisobidan   o’z   kuchlari   bilan
bartaraf   etishga   haqlidir.   Bajarilgan   ishlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   uchun   o’z
vaqtida   haq   to’lanmagan   taqdirda   shartnomaga   muvofiq   aybdor   tomon   boshqa
tomonga   qonun   hujjatlarida   va   shartnomada   belgilangan   tartibda   neustoyka
(jarima,   penya)   to’laydi.Neustoyka   (jarima,   penya)   to’lanishi,   shuningdek,
majburiyatlar zarur darajada bajarilmaganligi uchun zararlar qoplanishi tomonlarni
shartnoma   bo’yicha   majburiyatlar   bajarilishidan   ozod   etmaydi,   qonun   hujjatlarda
nazarda   tutilgan   hollar   bundan   mustasno.Buyurtmachi   pudratchining   aybi   bilan
shartnomani bekor qilishga majbur bo’lgan taqdirda pudratchining kafili (u mavjud
bo’lgan   taqdirda)   buyurtmachi   bilan   pudratchi   o’rtasida   tuzilgan   shartnoma
shartlariga   muvofiq   ob’ekt   qurilishini   qurilish   to’liq   tamom   bo’lgungacha   davom
ettirish   majburiyatini   o’z   zimmasiga   olishi   yoki   unga   berilgan   kafolatdan   kelib
chiquvchi   moliyaviy   majburiyatlarni   bajarishi   mumkin.   Kafil   ishni   o’z   kuchlari bilan   tamomlashi   yoki   o’z   hoxishiga   ko’ra   istalgan   pudratchini   jalb   etgan   holda
tamomlashi   mumkin.   Ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   qurishi   pudratchining
loyihada nazarda tutilgan ishlarinig butun hajmini, shu jumladan maxsus va ishga
tushirish   sozlash   ishlarini   bajarish,   ob’ektni   texnologiya   va   muhandislik   asbob   -
uskunalari   bilan   butlash   bo’yicha   majburiyatlarini   nazarda   tutadi   hamda   tayyor
qurilish mahsuloti yaratishning yagona uzluksiz kompleks jarayoni sifatida amalga
oshiriladi.   Ob’ektlarni   foydalanishga   tayyor   holda   qurishda   buyurtmachi   va
pudratchi   qatnashchilar   hisoblanadi.   Ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   qurish
markazlashtirilgan manbalar hisobiga amalga oshiriladigan yangi qurilishda, ishlab
turgan   korxonani   kengaytirish,   rekonstruksiya   qilish   va   texnika   bilan   jihozlashda
majburiy   hisoblanadi.   Loyihalarni   boshqa   manbalar   hisobiga   amalga   oshirishda
ob’ektlarni   foydalanishga   tayyor   holda   qurish   tomonlarning   kelishuvi   bo’yicha
yoki tanlov savdolari shartlariga qarab qo’llanilishi mumkin. Foydalanishga tayyor
holda   qurish   shartnomasi   bo’yicha   majburiyatlarni   bajarish   uchun   pudratchi
subpudratchi   tashkilotlarni   jalb   etishi   mumkin,   ularga   nisbatan   pudratchi   bosh
pudratchi hisoblanadi.
Qurilishni   qurilish-montaj   ishlarini   bajarish   uchun   zarur   bo’lgan
materiallar,   konstruksiyalar   va   buyumlar   bilan,   shuningdek,   barcha   namunaviy
asbob-uskunalar   va   apparatlar,   nostandartlashtirilgan,   texnologik   va   energetika
asbob-uskunalari   bilan,   shu   jumladan   maxsus   materiallar   bilan   ta’minlash
pudratchining   vazifasi   hisoblanadi.   Pudratchi   shartnomada   belgilangan   kafolatli
davrda   ob’ektdan   loyihada   nazarda   tutilgan   parametrlarda   foydalanilishi   uchun
buyurtmachi   oldida   mulkiy   javob   beradi.   Foydalanishga   tayyor   holda   qurishda
ob’ektni   mablag’   bilan   ta’minlash   mablag’   bilan   ta’minlash   jadvaliga   muvofiq
buyurtmachining   avansi   (30   foizgacha),   joriy   mablag’   bilan   ta’minlash   (avans
berish   hisobga   olingan   holda   50   foizgacha),   pudratchining   o’z   mablag’lari   va
bankning   kreditlari   hisobiga   amalga   oshiriladi.   Pudratchi   bilan   uzil-kesil   hisob-
kitob   qilish   buyurtmasi   tomonidan   qurilish   tamom   bo’lgandan   va   ob’ekt
foydalanishga topshirilganidan, shu jumladan kredit  olish va ular bo’yicha pudrat
qurilish   tashkilotlari   tomonidan   foizlar   to’lash   bilan   bog’liq   xarajatlar qoplangandan   keyin   amalga   oshiriladi.   Ob’ektlarni   foydalanishga   tayyor   holda
qurishda   tugallanmagan   ishlab   chiqarish   harajatlari   ob’ekt   foydalanishga
topshirilgunga   qadar   pudratchining   balansida   bo’ladi   va   uning   soliq   solinadigan
bazasiga   kiritilmaydi.Investitsiya   loyihasini   markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga
mablag’  bilan   ta’minlash   har   qaysi   ob’ekt   bo’yicha   ajratilgan   kapital   qo’yilmalar
limitlari   doirasiga   qat’iy  amal   qilgan  holda,   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot
vazirligi va Moliya vazirligi bilan kelishilgan qurilishlarning aniq mo’ljalli ro’yxati
va   qurilishlarning   belgilangan   tartibda   tasdiqlangan   titul   ro’yxati   asosida   amalga
oshiriladi. Belgilangan tartibda tasdiqlangan qurilishlarning aniq mo’ljalli ro’yxati
kapital qo’yilmalarning tasdiqlangan limitiga muvofiq ob’ektlar qurilishining aniq
ro’yxatida   nazarda   tutilgan   qurilish   uchun   banklarning   kreditlarini   jalb   etishda
pudratchi   uchun   asos   bo’lib   hisoblanadi.   Ajratilgan   mablag’lardan   buyurtmachi
tomonidan   qurilishlarning   titul   ro’yxatida   nazarda   to’tilmagan   maqsadlarda
foydalanishiga yo’l qo’yilmaydi. 
Mablag’  bilan   ta’minlashni   ochish   uchun   buyurtmachi   tomonidan   xizmat
ko’rsatuvchi   bankka   quyidagilar   taqdim   etiladi:   qurilishlarning   aniq   mo’ljalli
ro’yxati   (loyiha   -   qidiruv   ishlarining   aniq   ro’yxati);   qurilishning   titul   ro’yxati;
buyurtmachi   bilan   pudratchi   o’rtasida   tuzilgan   shartnoma   nusxasi;   pudrat
tashkilotining   qurilish   tavakkalchiliklarini   sug’urtalash   yuzasidan   shartnomasi
nusxasi:   qurilish-montaj   ishlarini   bajarishga   “Davarxitektqurilish”   qo’mitasining
ruxsati.   Buyurtmachi   va   pudrat   tashkiloti   o’rtasida   investitsiya   loyihasini   amalga
oshirish   yuzasidan   tuzilgan   shartnomada   va   unga   ilova   qilinadigan   mablag’  bilan
ta’minlash jadvalida quyidagilar hisobga olinishi zarur; 
a)   qurilish   yangidan   boshlanayotgan   tayyor   holda   foydalanishga
topshiriladigan ob’ektlarni qurishda:
-   qurilishning   dastlabki   ikki   oyi   mobaynida   avans   to’lovlari   tanlov
savdolari   natijalari   bo’yicha   belgilangan   ishlar   qiymatining   30   foizigacha
miqdorda teng ulushlarda ajratilishi; -   jam   bo’lgan   holda   avans   to’lovi   ham   hisoblanadigan   avans   berishni
hisobga   olgan   holda   ob’ekt   qiymatining   50   foizgacha   miqdorda   joriy
moliyalashtirishni amalga oshirish.
Tasdiqlangan   Investitsiya   dasturi   bo’yicha   kapital   qo’yilmalarni
moliyalashtirish   limitining   (avans   to’langandan   va   50   foizgacha   miqdorda   joriy
moliyalashtirilgandan   keyin)   qolgan   qismi   tasdiqlangan   limitlar   doirasida
markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   aniq   mo’ljalli   qurilishlar   ro’yxatlarga
kiritilgan   ob’ektlarda   ishlaydigan   pudrat   tashkilotlarini   kreditlash   uchun   kredit
resurslari   hosil   qilish   manbai   sifatida   vaqtinchalik   asosida,   oyma-oy   xizmat
qiluvchi banklarga beriladi.
Investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   qatnashchilari   o’rtasidagi   hisob-
kitoblar   ular   o’rtasida   tuzilgan   shartnomada   nazarda   tutilgan   tartibda   amalga
oshiriladi.   Hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   uchun   har   oyda,   hisobot   davridan
keyingi   oyning   5   –   kunidan   kechikmay,   buyurtmachilar   tomonidan   moliya
organiga   mazkur   Nizomga   muvofiq   tasdiqlovchi   hujjatlar   bilan   birga   belgilangan
shakl bo’yicha markazlashtirilgan kapital qo’yilmalardan foydalanilishi to’g’risida
hisobotlar taqdim etiladi.
Ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   qurishda   buyurtmachi   tomonidan
moliya organiga mablag’ bilan ta’minlash jadvaliga muvofiq qiymatining 50 foizi
doirasida ob’ekt  qurilishiga avans berish va joriy mablag’ bilan ta’minlash uchun
mablag’   ajratishga   buyurtmanoma   taqdim   etiladi.   Quyida   markazlashtirilgan
manbalar hisobiga amalga oshirilayotgan kapital qurilishni mablag’ bilan ta’milash
va kreditlash jadvali keltirilgan.
Loyiha   oldi   izlanishlarining   muhim   bosqichlaridan   biri   -   bo’lg’usi
investitsion   loyihani   amalga   oshirish   qiymatini   baholash   hisoblanadi.   L   oyiha
qiymatini aniqlash uchun asos bo’lib loyihani alohida qismlari (qurilish, texnologik
va   tashkiliy)   bo’yicha   va   ularni   amalga   oshirish   bo’yicha   ishlanmalar   xizmat
qiladi.   Bunday   tarzda   olingan   ishlar   va   texnologik   uskuna   harid   qilish   qiymati
loyihanin   g   texnikiqtisodiy   ko’rsatkichlarini   hisoblab   chiqishga,   ularni   boshqa
shunday   turdagi   loyihalar   bilan   taqqoslashga,   loyihalashtirishdagi   afzalliklar   va kamchiliklarni   aniqlashga,   kapital   qo’yilmalarning   samaradorligini   oshirish
bo’yicha asosiy vazifalarni shakllantirishga imkon beradi. Loyiha smeta hujjatlari
loyiha   byudjetini   shakllantirish   va   uni   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilishga   asos   b
o’lib xizmat qiladi. Smeta asosida qurilish ishlari xarajatlari: texnologik, energetik,
k   o’tarmatransport   va   boshqa   uskunalar,   korxona   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   zarur
bo’lgan   boshqa   asboblar   va   ishlab   chiqarish   inventarlari   haridi   xarajatlari;   ushbu
uskunalarni   o’rnatish   ishlari   xarajatlari;   qurilish   maydonini   o’zlashtirish
xarajatlari;   texnik   va   mualliflik   nazoratini   amalga   oshirish   xarajatlari;   loyiha
hujjatlarini ishlab chiqish xarajatlarini o’z ichiga oluvchi kapital qo’yilmalar hajmi
aniqlanadi.   Qurilish-montaj   ishlarining   smeta   qiymati   buyurtmachilar   va
pudratchilar,   uskunalar   yetkazib   beruvchilar   bilan   shartnomalar   tuzish   va
shartnoma   bahosini   aniqlash   hamda   ular   o’rtasida   hisoblashishni   amalga   oshirish
uchun   ishlatiladi.   Investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   uchun
Vazirlar   Mahkamasining   21.09.2021   yildagi   592 -son   qarori   bilan Yirik investitsiya
loyihasini   amalga   oshirish   uchun   eng   ya х shi   taklifni   tanlab   olishning   ma’muriy
reglamenti tasdiqlangan.   Ma’muriy reglamentda quyidagilar nazarda tutilgan:
 yirik   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   uchun   yer   uchastkasini
tanlash va takliflarni takdim etish tartibi;
 yirik investitsiya loyihasini amalga oshirish uchun eng ya х shi taklifni
ko rib chiqish tartibi, ularni tanlab olish bosqichlari va baholash mezonlari;ʻ
 eng   ya х shi   taklifni   taqdim   etgan   talabgorlar   ichida   g olibni   aniqlash	
ʻ
tartibi;
 yer uchastkasini ijaraga berishda hujjatlarni rasmiylashtirish tartibi;
 investitsiya majburiyatlari ijrosini monitoring qilish tartibi.
  Ma’muriy   reglamentga   muvofiq   qiymati   kamida   10   mln   AQSh   dollari
ekvivalentida   bo lgan   investitsiya   loyihasi   yirik   investitsiya   loyihasi	
ʻ
hisoblanadi.   Yirik investitsiya loyihasini amalga oshirish uchun eng ya х shi taklifni
tanlab olish Tashqi savdo, investitsiyalar, mahalliy sanoatni rivojlantirish va te х nik
jihatdan   tartibga   solish   masalalari   bo yicha   Hukumat   komissiyasi   tomonidan	
ʻ
amalga oshiriladi.   Loyiha doirasida:
 qishloq   хo jaligiga   mo ljallangan   yerlarda   -   faqat   qishloq   хo jaligiʻ ʻ ʻ
ishlab chiqarishi uchun qishloq хo jaligi maqsadlarida;	
ʻ
 qishloq   хo jaligiga   mo ljallanmagan   yerlarda   -   qonunchilik   hujjatlari	
ʻ ʻ
bilan taqiqlanmagan har qanday faoliyatni amalga oshirish mumkin.
  Bunda yakka tartibdagi uy-joy va ko p kvartirali uylar qurilishini nazarda	
ʻ
tutuvchi loyihalar yirik investitsiya loyihasi hisoblanmaydi va ko rib chiqilmaydi.	
ʻ
  Shuningdek   tanlangan   yer   uchastkasiga   bo lgan   huquqning   bozor	
ʻ
qiymatidan   kam   bo lgan   qiymatdagi   yirik   investitsiya   loyihasi   bo yicha   takliflar	
ʻ ʻ
ko rib chiqilmaydi.	
ʻ
  Bo sh   turgan   yer   uchastkasi   bo yicha   hujjatlar   yig majildini   tayyorlash	
ʻ ʻ ʻ
Kadastr agentligining Davlat kadastrlari palatasi tomonidan amalga oshiriladi.
  Talabgor   yirik   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   uchun   davlat
хizmatlari markazlari yoki YaIDXP orqali ariza bilan murojaat etishi mumkin.
  Ariza   DXM   orqali   takdim   etilganda   murojaatchidan   1   BHM   (270   ming
so m)   miqdorida   yig im   undiriladi,   YaIDXP   orqali   taqdim   etilganda   243   ming	
ʻ ʻ
so m to lanadi.
ʻ ʻ
  Ishchi organ (Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi) kelib tushgan ariza
va unga ilova qilingan hujjatlarni 3 ish kuni ichida ko rib chiqadi.	
ʻ
  Kamchiliklar   aniqlanmasa,   loyiha   Hukumat   komissiyasiga   ko rib   chiqish	
ʻ
uchun kiritiladi va 10 ish kuni ichida konseptual jihatdan ko rib chiqiladi.	
ʻ
  Yirik investitsiya loyihasini amalga oshirish maksadga muvofiq deb qaror
qabul qilingan takdirda Davlat kadastrlari palatasiga bo sh turgan yer uchastkasini	
ʻ
aniklash bo yicha so rov yuboriladi.	
ʻ ʻ
  Davlat kadastrlari palatasi so rov kelib tushgan kundan boshlab 20 ish kuni	
ʻ
ichida elektron shaklda yer uchastkasi bo yicha hujjatlar yig ma jildini tayyorlaydi	
ʻ ʻ
va uni vakolatli tashkilotlar bilan kelishadi.
  Yirik   investitsiya   loyihasiga   muqobil   takliflar   Ishchi   organning   rasmiy
veb-saytida e’lon berilgan kundan boshlab 60 kun davomida qabul qilinadi. 3. Investitsiya loyihalarini amalga oshirish tartibi
Korxona   rahbariyati   –   loyihaning   maqsadi   va   asosiy   talablarini
aniqlashning   bosh   manbai   hisoblanadi.   Korxonaning   rivojlanish   strategiyasidan
kelib   chiqib,   raxbariyat   mutaxassislarning   aloxida   talablarini   umumlashtiradi.
Bunga raxbariyatning maxsus talablari qo’shiladi, loyihani amalga oshirish talabi,
bo’linmalar va korxona mutaxassislari va x.k.lar tomonidan loyihaning maqsad va
talablarini to’g’rilash (korrektirovka) tartibi va uslubiyati. 
Moliya sohasi – mahsulotni seriyali ishlab chiqarish va loyiha xarajatlarini
qoplash   uchun   kalkulyatsiyalar   hisobi   bilan   loyihaning   byudjet   doirasini   hamda
loyihani moliyalashtirish usullari va manbalarini aniqlaydi. 
Sotish sohasi – loyihaning muhim talab va shartlarini tashkil qiladi, bu esa
sotish   bozorlari   va   sotib   oluvchilarni   qarorlari   bilan   aniqlanadigan,
raqobatchilarning mavjudligi va xarajatlar bilan bog’liq. 
Tayyorlash   sohasi   –   ishlab   chiqarish   vositalari   bozori   bilan   bog’liq   va
o’zining maxsus talablarini  oldinga suradi, masalan:  texnologiya va uskunalardan
foydalanish   bo’yicha   tavsiyalar,   turib   qolgan   ishlab   chiqarish   maydonlarini   ishga
tushirish   talabi,   ma’lum   texnologik   jarayonlardan   voz   kechish,   ishlab   chiqarish
vositalari bozori imkoniyatlarining loyiha talablariga mos kelishi va hakazo. 
Moddiy  ta’minot   sohasi   –  xom   ashyo  va  yarim  tayyor   mahsulotlar   bozori
bilan   bog’liq   va   maqbul   narxlarda   xom   ashyo,   material   va   uskunalar   bilan
ta’minlash imkoniyatidan kelib chiqib, loyihaga o’zining talablarini qo’yadi. 
Infrastruktura   sohasi   –   turli   xizmatlar   bozori   bilan   bog’liq   va   loyihaga   va
uning   ta’minotiga   o’z   talablarini   qo’yadi.   Bunga,   reklamaga,   transportga,   aloqa
telekommunikatsiyaga,   informatsion   va   boshqa   tur   ta’minotga   bo’lgan   talablar
kiritiladi. 
Ishlab chiqarish chiqindilaridan foydalanish va ulardan foydalanish so hasi
– atrof muhit himoyasi xizmati va talablari hamda ishlab chiqarish chiqindilaridan
oqilona foydalanish bilan bog’liq.  Korxonaning   boshqa   bo’linmalari   tomonidan   ham   boshqa   talablar   ham
bo’lishi mumkin. 
Loyiha   rahbari,   uning   jamoasi   va   loyiha   menejmenti   va   vazifalariga
quyidagilar kiradi: 
 loyihaga bo’lgan jami talablarni yig’ish; 
 barcha   aloqador   qatnashchilar   loyiha   ma’lumotlari   bilan   ta’minlash;
talablarni qondirish imkoniyatlari va darajasini aniqlash; 
 loyiha   talablari   va   ularning   o’zgarishlari   to’g’risida   ma’lumotlarni
yig’ish shakli va ko’lamini aniqlash; 
 loyiha muhiti dinamikasi bashoratining shakllanishi; 
 prioritetlarni   baholash   me’yorlari   va   talablar   ierarxiyasining
shakllanishi; 
 bajarish uchun majburiylarda «mayda istaklar»gacha. 
Korxona   muhiti   ham   loyihaga   ham   korxona   ichidan   ham   bevosita   katta
ta’sir ko’rsatadi. Korxona muhitiga quyidagilar kiradi: 
Siyosiy xarakteristikalar va omillar: 
 siyosiy barqarorlik; 
 loyihaning xukumat tomonidan qo’llab-quvvatlanishi; 
 milliylikning yuzaga chiqishi; 
 jinoyatchilik darajasi; 
 ishtirokchi mamlakatlar bilan savdo balansi; 
 xarbiy birlashmalarda ishtirok etish. 
Iqtisodiy omillar: 
 milliy xo’jalik strukturasi; 
 javobgarlik va mulkiy xuquqlar turlari, jumladan, yer xuquqi; 
 tarif va soliqlar, sug’urtalash; 
 inflyatsiya darajasi va valyuta barqarorligi; 
 bank tizimining rivojlanganligi; 
 investitsiyalar va kapital o’yilmalar manbalari; 
 tadbirkorlik erkinligi va xo’jalik mustaqilligi darajasi;  bozor infrastrukturasi rivojlanganligi; 
 baholar darajasi; 
 bozorlar holati; 
 savdo,   investitsiyalar,   ishlab   chiqarish   vositalari,   xom   ashyo   va
mahsulotlar, ishchi kuchi va boshqalar. 
Jamiyat – uning xarakteristikalari va omillari: hayot darajasi va sharoitlari,
ta’lim   darajasi;   ko’chib   yurish   erkinligi,   «kirish-chiqish»,   mehnat   qonuniyligi,
chiqish   (zabastovka)larni   taqiqlash;   sog’liqni   saqlash   va   meditsina,   dam   olish
sharoitlari;   amoat   tashkilotlari,   pressa,   televidenie;   maxalliy   axolini   loyihalarga
munosabati.   Qonun   va   xuquq:   inson   xuquqlari;   tadbirkorlik   xuquqlari;   mulkka
egalik   xuquqlari;   sug’urta   va   imtiyozlar   berish   to’g’risidagi   qonun   va   normativ
aktlar. 
Fan va texnika: fundamental va yordamchi fanlarning rivojlanish darajasi;
informatsion   texnologiyalar   va   kompyuterlashtirish   darajasi;   sanoat   va   ishlab
chiqarish   texnologiyalari;   energetik   tizimlar;   transport   tizimlari;   aloqa   va
ommunikatsiya. 
  Madaniyat:   savodxonlik   darajasi;   tarix,   madaniyat,   urf-odatlar,   din;
madaniy   talablar;   hayot   ta’limoti,   ish,   dam   olish,   sport   va   boshqalar.;   natijalar
sifatiga   va   mehnat   sharoitlariga   bo’lgan   talablar   darajasi.   Tabiiy   va   ekologik
omillar:   tabiiy   iqlim   sharoitlari;   xarorat,   yog’inlar,   namlik,   shamollar,   dengiz
satxidan   balandlik,   seysmiklik,   landshaft   va   monografiya   va   boshqalar;   tabiiy
resurslar,   transport   tizimlari   bilan   aloqa   va   joylashuv;   sifat   bo’yicha   standartlar;
havo yo’llari, suv manbalari va tuproq qatlami; atrof-muhitga sanitar talablar; atrof
muhitni   muhofaza   qilish   bo’yicha   qonunchilik;   tendensiyalar   tasnifi   va   ekologik
tizimlarning   holati:   xavo,   suv   va   tuproq.   Infrastruktura   xarakteristikalari   va
omillari: transport vositalari. 
Aloqa   va   kommunikatsiya,   yuk   tashish,   EXM   tarmoqlari   va   informatsion
tizimlar;   energiya   ta’minoti;   aloqa   xizmatlari;   xom   ashyo   va   xizmatlar;   xo’jalik
tarmoqlari,   logistika   va   material   texnik   ta’minot;   sanoat   infrastrukturasi;   xizmat
ko’rsatuvchi tizimlar va boshqalar. Loyihalarini amalga oshirishda bines -rejaning ham ahamiyati katta boladi.
Biz biznesga birinchi qadam qo’yayotgan paytingizda yoki yangi bir loyihani 
amalga oshirish jarayonida quyidagi qiyinchiliklarga duch kelasiz:
- birinchidan, moliyaviy mablag’larning yetishmasligi;
- ikkinchidan, oldindan belgilanmagan, kutilmagan holatlar ko’pligi.
Bular bizning korxonangizni tanlangan y o’ldan borishga imkon bermasligi
mumkin.   Bunday   noxush   holatdan   chiqishning   yo’li   oldindan   o’z   maqsadini
qog’ozga   belgilash,   baholash   va   prognozlash,   bu   o’z   navbatida   o’sha   biznes-reja
tuzishdir.   Biznes-reja   keng,   xar   tomonlama   aniq   tizimga   tushirilgan   va   chuqur
o’ylab tayyorlangan xujjat  bo’lib, u firmani qay maqsadga xarakat qilayotganligi,
ko’zlangan   maqsadga   qaysi   yo’llar   bilan   erishish   va   ko’zlangan   maqsadga
erishgandan so’ng natija qanday bo’ladi degan savollarga javob topiladi. Bu qulay,
umumiy olingan, hisoblanib loyihani imkoniyatlari bo’yicha to’la ma’lumot beradi.
Biznes-reja   korxona   (firma)ning   strategik   istiqbolini   belgilab   beradigan   asosiy
xujjat hisoblanadi va uni 3-5 yilga tuzishni tavsiya etiladi. Biznes-rejaning birinchi
va   ikkinchi   yillariga   ko’rsatkichlarni   (topshiriqlarni)   kvartallarga   taqsimlangan
xolda   berilishi   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi   va   faqat   uchinchi   yildan   boshlab
yillik ko’rsatkich (topshiriq)lar bilan chegaralanish mumkin. Biznes-reja quyidagi
asosiy masalalarni xal etadi, ya’ni: 
- tadbirkorlarga korxona (firma)lar strategiyasini ishlab chiqish uchun asosi
bo’libgina qolmay, uni muvaffaqiyatli amalga oshishiga kafolat ham beradi;
-   bozor   iqdisodiyoti   sharoitida   tadbirkorlik   faoliyatini   tashkil   etish,
tartibgasolish va bajaralishini nazorat qilishning asosiy quroli bo’lib xizmat qiladi;
-   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   jarayonida   to’satdan   yuzaga
kelgan salbiy holatlar yuzasidan tadbirkorlarni ogoxlantiriladi va ularni o’z vaqtida
bartaraf etish tadbirlarini ishlab chiqishga yordam beradi;
- tadbirkorlik faoliyati yuzasidan banklar, investorlar va qarz beruvchilarga
tegishli ma’lumotlar olishga imkon beradi.
Bundan tashqari, biznes-reja tuzib chiqishning ikkita asosiy sababi mavjud: - tashqaridagi sarmoyadorlarni sizning biznesingizni maqsadga muvofiqligi
xaqida yoki ssuda berishga ishonch xosil qildirish,
-   ko’zlangan   maqsadni   saqlab   qolishga   yordam   berish,   to’satdan   yuzaga
kelgan holatlarda tanlangan maqsaddan voz kechmaslikni ta’minlash.
Bu   yana   rejada   belgilangan   barcha   vazifalarning   to’la   bajarilishini
hamanglatadi:
-   Biznes-reja   boshqaruvchiga   tanglik  holatlarini   to’g’ri   baholash   imkonini
beradi   va   undan   olib   chiqib   ketish   yo’llarini   ko’rsatadi.   Bu   o’z   navbatida
boshqaruv samaradorligining ortishini xarakterlaydi;
- qo’shimcha ma’lumot kelib tushishi va ma’lum tajribaga ega bo’lish bilan
maqsad   va   vazifa   moslanib   olinadi.   Biznes-rejaning   bosh   maqsadi   -   firmaning
ko’zlagan   maqsadiga   erishishi,   reja-iqtisod   bo’limi   xodimlariga   va
sarmoyadorlarga tanlangan yo’lning maqsadga muvofiqligini ko’rsatib berishdir.
Bundan   tashqari   biznes-reja   tadbirkorlarning   quyidagi   savollariga   javob
ham beradi:
- biznesning joriy holati (biz qayerda turibmiz);
- ko’zlangan maqsad (qaysi tomonga xarakat qilmoqdamiz);
- eng qulay yo’l (maqsadga qanday erishamiz).
Bunda   shuni   xulosa   qilishimiz   mumkinki,   biznes-rejada   xozirgi   holatda
ko’zlagan maqsadga erishishning samarali yo’llari ko’rsatilishi, joriy maqsadlarga
erishishi va o’rta va uzoq davrlardagi vazifalari xal etilishi aks ettiriladi. Xulosa
Xulosa   qilib   aytishimiz   mumkinki,   biznes-reja   tadbirkorlarning   ish   quroli
bo’lib,   rivojlanayotgan   kichik-o’rta   biznes,   xususiy   va   yakka   tadbirkor,   firmalar
faoliyatida katta ahamiyatga ega. Biznes-reja xaqida gap yuritishdan oldin biznesni
baholash bosh rolni o’ynaydi. Bu yerda biz biznesni taxlil etishimiz lozim Biznes-
reja – bu biznesni amalga oshirish rejasi hisoblanadi. Unda firma to’g’risida, ishlab
chiqariladigan   tovar   to’g’risida,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   to’g’risida,
mahsulotni sotish bozori to’g’risida va umuman ishlab chiqarishni tashkil etish va
uning   samaradorligini   asoslash   bilan   bog’liq   ma’lumotlar   aks   ettirilishi   kerak.
Biznes-rejani   ishlab   chiqishdan   maqsad   firmaning   xo’jalik   faoliyatini   qisqa   yoki
ma’lum   bir   muddatga   bozor   talablari   va   kerakli   resurslarni   jalb   qilish
imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan   xolda   rejalashtirish   hisoblanadi.   Biznes-reja
tuzilishi ish yurituvchi, mulkdor va sarmo yador uchun manfaatlidir. 
G’oyaga   aniqlik   kiritishning   oxirgi   yakuniy   xujjati   bu   biznes-reja
hisoblanadi.   U   o’zida   taxlil   natijalari,   g’oya   va   to’satdan   yuzaga   kelgan   fikrlarni
umumlashtiradi. Faoliyat  yuzasida  to’la ma’lumot  beradi. Amaliyotda tanishtirish
(prezentatsiya)   va   taxlil   o’tkazishda,   pul   olishga   yordam   beradi.   Yaxshi   ishlab
chiqilgan   biznes-reja   to’la   kafolat   bermasada   pul   olishga   yordam   beradi.
Sarmoyador   biznes-rejadan   axborot   manbai   sifatida   foydalanadi.   Shu   asosda
faoliyatni   baholaydi.   Loyiha   tavakkalchilik   va   likvidlik   darajasini   aniqlaydi.
Boshqaruv   sifati   ko’p   holatlarda   kredit   uchun   kafolat   omili   bo’lib   xizmat   qiladi.
Ayrim   holatlarda   pul   berish   yuzasidan   qaror   qabul   qilinishicha   asosiy   bo’lim
biznes-rejaning   mazmuni   emas,   uning   taqdim   etilishi   va   rasmiylashtirilishi   ham
ahamiyat kasb etadi. Demak, biznes-rejani ishlab chiqishdan asosiy maqsad - firma
faoliyatini   kelgusi   davr   va   ayrim   olingan   davrdagi   bozor   ehtiyojlari   va   zaruriy
manbalar   olish   imkoniyatlaridan   kelib   chiqishdir.   Biznes-rejalar   tadbirkor   uchun
quyidagi asosiy vazifalarni xal etishda yordam beradi:
-   firma   faoliyati   asosiy   yo’nalishi,   bozor   maqsadlari   va   firmaning
bozordagi o’rnini aniqlash. -   firmaning   uzoq   muddatli   va   qisqa   davr   maqsadlari,   strategiyasi,
taktikasini amalga oshirishga erishishni belgilab berish.
-   firmaning   iste’molchilarga   tavsiya   etadigan   tovar   (xizmat)lar   tarkibini
tanlash va asosiy ko’rsatkichlarni aniqlash.
-   kadrlarga   qo’yilgan   talablar   va   ularning   o’z   vazifalariga   mos   kelishini
baholash.
-   bozorni   o’rganish   bo’yicha   firma   marketing   tadbirlarini   tarkibini,
reklama,   realizatsiyani   rag’batlantirish,   bahoni   shakllantirish   va   realizatsiya
yo’llarini aniqlash. 
-   mavjud   material   va   moliyaviy   mablag’lardan   kelib   chiqib   firmaning
material va moliyaviy holatini baholash.
-   biznes-rejani   muvaffaqiyatsizligaga   ta’sir   etuvchi   omillar   xaqida
ogohlantirish.
Biznes   –   reja   bir   necha   muhim   vazifalarni   bajaradi.   Biznes   –   rejani
tayyorlash jarayoni fikrlashni jonlantiradi, tadbirkorni puxtalik bilan o’ylashga va
o’z   ishini   turli   nuqtai   nazardan   tahlil   qilishga,   haqiqiy   imkoniyat   va
qiyinchiliklarni baholashga majbur qiladi.
Ikkinchi   vazifa   –   nazorat.   Qog’ozda   bayon   qilingan   reja   kelgusi
nazoratlarda   va  erishilgan   natijalarni   baholashda   har  doim  ishlatilishi   mumkin.  U
korxona faoliyatini kelgusi yaxshilashga asos bo’lib hizmat qiladi.
Uchinchi   asosiy   vazifa   –   jamg’arish.   U   boshqa   jismoniy   va   yuridik
shaxslardan   pul   mablag’larni   jalb   qilishga   imkoniyat   yaratadi.   Biznes   –   reja
potensial   qarz   beruvchini,   aksioner,   sarmoyadorni   hamda   iste’molchini,
ta’minlovchilarni ushbu korxona bilan (ishbilarmon bilan) tijorat aloqalarida foyda
olishga ishontirishi kerak.
Quyidagilar biznes-rejaning asosiy vazifalari hisoblanadi:
 firmaning   qisqa   va   uzoq   muddatli   maqsadlarini,   unga   erishishning
taktika va strategiyasini aniqlab olish;
 firmaning aniq faoliyat yo’nalishlari va qaysi bozorlarda faoliyat   ko’rsatishi   va   bu   bozorlarda   firmaning   o’rni   qanday   bo’lishi
kerakligini belgilab olish;
 firma tomonidan iste’molchilarga taklif qilinishi rejalashtirilgan tovar
va 
 xizmatlar assortimentini va uning ko’rsatkichlarini aniqlash;
 ishlab chiqarish va noishlab chiqarish xarajatlarini baholash;
 mahsulot   bahosini   shakllantirish,   mahsulot   sotilishini   rag’batlantirish
va 
 bozorni o’rganish bilan bog’liq marketing tadbirlari tarkibini aniqlash;
 firmaning   moliyaviy   holati   va   qo’yilgan   maqsadga   erishish   uchun
mavjud   moliyaviy   va   material   resurslarning   mos   kelish   imkoniyatlarini   baholash
va boshqalar.
Jahon   tajribasida   biznes-rejani   tuzish   bosqichlari   va   uning   tashkiliy
qismlari aniq belgilanadi.
Asosiy   yo’nalishni   saqlagan   holda,   boshqa   bo’limlarga   axborotni
ko’chirishni yoki ularni birlashtirish hisobiga bo’limlar soni kam bo’lishi mumkin. 
Korxonani   rahbari   yoki   menejeri   biznes-rejani   ishlab   chiqarishning   aniq
sxemasi,   uning   tartibi   va   bayoni,   xajmi,   axborot   ustunligini   tanlashda   quyidagi
omillarga alohida etibor berishi kerak bo’ladi: 
- korxona statusi va katta - kichikligi (kichik biznes);
-   rejalashtirish   faoliyatining   bosqichlari   (biznes   boshlanishi,   ya’ni,   yangi
ishlab turgan korxona faoliyatining davomi);
-   biznes   xususiyati   va   qiyinchiligi,   xuddi   shunday   u   yoki   bu   masalalarni
ishlab chiqishdagi iborasi; 
- kerakli ma’lumot va axborotni borligi;
- boshqa mutaxassislarning yordamiga muhtojligi va boshqalar.
Biznes-reja tuzish — korxonani oldindan belgilab olgan strategiyasi va 
taktikasi asosida moliyaviy iqtisodiy axvolini taxlil etish va baho berish jarayonidir FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T.: O zbekiston, 2021 yil.ʼ ʼ
2.   O zbekiston   Respublikasining   “Chet   yel   investitsiyalari   to g risida”gi
ʼ ʼ ʼ
Qonuni, 1998 yil 30 aprel, 609-I-son.
3. O zbekiston Respublikasining “Chet yellik investorlar huquqlarining 
ʼ
kafolatlari va ularni himoya qilish choralari to g risida”gi Qonuni, 1998 yil	
ʼ ʼ
30 aprel, 611-I-son.
4.   O zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati   to g risida”gi	
ʼ ʼ ʼ
Qonuni. Yangi tahrir. 2014 yil 9 dekabr.
5. Mahmudov N.M., Majidov Sh.A. Investitsiyani tashkil etish va 
moliyalashtirish. O’quv qo’llanma. – T.: TDIU, 2010. – 86 b.
6.   Ergasheva   SH.,   Uzoqov   A.   Investitsiyalarni   tashkil   etish   va
moliyalashtirish. O’quv qo’llanma. – T.: Iqtisod-moliya, 2008. – 208 b.
7.   Rashidov   O.YU.,   Xojimatov   R.X.,   Raximov   A.A.   Investitsion
loyihalarni moliyalashtirish: O’quv qo’llanma. – T.: TDIU, 2010. – 272 b.
8.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
ʼ
“O zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo yicha Harakatlar strategiyasi	
ʼ ʼ
to g risida”gi   PF-4947-sonli   Farmoni,   O zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ʼ ʼ ʼ
to plami, 2017 yil, 6-son, 70-modda. 
ʼ
9. O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 23 martdagi “Bank 	
ʼ
xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo yicha   qo shimcha   chora-tadbirlar	
ʼ ʼ
to g risida”gi   PQ-3620-son   Qarori.   //   O zbekiston   Respublikasi   Qonun   xujjatlari	
ʼ ʼ ʼ
ma lumotlari milliy bazasi, lex.uz.
ʼ
10.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   7   maydagi	
ʼ
“Iqtisodiyot  tarmoqlari va sohalariga innovatsiyalarni  joriy yetish mexanizmlarini
takomillashtirish bo yicha qo shimcha chora-tadbirlar to g risida”gi Qarori.	
ʼ ʼ ʼ ʼ
11.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   29   iyundagi	
ʼ
“O zbekiston   Respublikasining   soliq   siyosatini   takomillashtirish   kontseptsiyasi	
ʼ
to g risida”gi PF-5468-sonli Farmoni.
ʼ ʼ 12.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   10   yanvardagiʼ
“Iqtisodiy rivojlanish sohasida davlat siyosatini amalga oshirish tizimini tubdan 
takomillashtirish chora-tadbirlari to g risida”gi PF-5621-sonli Farmoni.	
ʼ ʼ
13.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   29   apreldagi	
ʼ
“Respublika   iqtisodiyotiga   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish	
ʼ ʼ ʼ ʼ
mexanizmlarini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to rg risida”gi  PQ-4300-	
ʼ ʼ
sonli Qarori.
14.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   29   noyabrdagi	
ʼ
“Mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning   yeksport   salohiyatini   yanada   rag batlantirish	
ʼ
chora-tadbirlari to g risida”gi PF-5587-sonli Farmoni.	
ʼ ʼ
15. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy 	
ʼ
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak.	
ʼ
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy
yakunlari   va   2017   yilga   mo ljallangan   iqtisodiy   dasturning   yeng   muhim   ustuvor	
ʼ
yo nalishlariga   bag ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi	
ʼ ʼ
ma ruza, 2017 yil 14 yanvar / Sh.M. Mirziyoyev. – T.: O zbekiston, 2017. – 104 b.
ʼ ʼ
16. Mirziyoev Sh.M. Yerkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatini 	
ʼ
birgalikda   barpo   yetamiz.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga	
ʼ
kirishish   tantanali   marosimiga   bag ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining   qo shma	
ʼ ʼ
majlisidagi nutqi. – Toshkent: O zbekiston, 2016. – 56 b.	
ʼ
17. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta minlash –	
ʼ
yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganligining   24   yilligiga   bag ishlangan   tantanali	
ʼ
marosimdagi   ma ruza.   2016   yil   7   dekabr/Sh.M.Mirziyoev.   –   Toshkent:	
ʼ
“O zbekiston”, 2017. – 48 b.	
ʼ
18. www.lex.uz 
19. www.cbu.uz 
20. www.stat.uz

Investitsiya loyihalar haqida kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha