Investitsiyaga talab funksiyasi. Bank foiz stavkasi va kutilayotgan sof foyda normasi

     O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR
FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” 
fanidan
 INVESTITSIYAGA TALAB FUNKSIYASI.BANK FOIZ
STAVKASI VA KUTILAYOTGAN SOF FOYDA NORMASI
mavzusida
KURS ISHI
Guliston – 202 4«Himoyadan o’tdi»
Baholandi
__________________
«____» _____________ 2024  г .
Qabul qildi:
__________________________
__________________________ Bajardi:
II kurs, 43-22 guruh talabasi 
Jumayev Abdulla
Ilmiy raxbar:
i.f.n., dot.  G.R.Mahmudova  MUNDARIJA
KIRISH ........................................................................................................................................ 3
I   BOB.INVESTITSIYAGA   TALAB   FUNKSIYASI   TAHLILI.   BANK   FOIZ   STAVKASI.
IQTISODIY MOHIYATI VA SOF FOYDA NORMASI. ..................................................................... 6
1.1 Investitsiya muhiti va unga ta`sir etuvchi omillar va investitsiyaga talab funksiyasi .............. 6
1.2 Bank foiz stavkasi ,mohiyati va ahamiyati ............................................................................ 13
1.3 Kutilayotgan sof foyda normasi ahamiyati va zarurligi ........................................................ 15
II BOB O`ZBEKISTONDAGI INVESTITSIYA MUHITI VA BANK FOIZ STAVKASI ....... 19
2.1 Rivojlangan davlatlarda investitsiyaga talab funksiyasi ........................................................ 19
2.2 O`zbekistondagi investitsiya muhiti va unga talab funksiyasi ............................................... 21
2.3 O`zbekistonda bank foiz stavkasi ahamiyati ......................................................................... 26
13 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  Har bir mamlakat har qanday siyosiy,
iqtisodiy,   ijtimoiy   harakatlarini   joriy   etish   va   ularni   amaliyotga   tatbiq   etishdan
maqsadi,   aholi   turmush   darajasini   oshirish,   ulaming   manfaatlarini   ko‘zlash   va
oxir oqibat mamlakatda iqtisodiy o‘sishga erishishdir.
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev ta‘kidlaganlaridek: ―O‘tgan
2021-yil   bizning   bosh   maqsadimiz   bo‘lmish   asosiy   vazifa   –   odamlarimizning
munosib   hayot   darajasi   va   sifatini   ta‘minlash   va   rivojlangan   demokratik
davlatlar   qatoridan   o‘rin   egallash   bo‘yicha   avvalo   muhim   islohotlarni   amalga
oshirish   yo‘lida   katta   qadam   bo‘ldi,   deb   aytishga   to‘liq   asoslarimiz   bor.   Bu
borada gap, avvalo, har tomonlama puxta o‘ylangan, uzoqni ko‘zlaydigan keng
ko‘lamli   dasturni   hayotga   joriy   etish   haqida   bormoqda.   Ushbu   dastur   mohiyat
e‘tibori   bilan   chuqur   tarkibiy   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish,   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlik   manfaatlarini   ishonchli   himoya   qilish,   eng   muhimi,
Konstitutsiyamizda   ko‘zda   tutilganidek,   xususiy   mulkning   qonuniy,   me‘yoriy-
huquqiy va amaliy jihatdan ustuvor rolini ta‘minlash, O‘zbekiston iqtisodiyotida
davlat   ishtirokini   bosqichma-bosqich   kamaytirishga   qaratilgani   sizlarga   yaxshi
ma‘lum, albatta 1
. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,
yurtimizda   yashayotgan   har   qaysi   inson   millati,   tili   va   dinidan   qat'iy   nazar,
erkin, tinch va badavlat umr kechirishi, bugungi hayotdan rozi bo’lib yashashi -
bizning bosh maqsadimizdir. Mamlakatimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligi
birinchi   navbatda   ijtimoiy   sohadagi   islohotlarimiz   samarasi   bilan   chambarchas
bog’liq.   D e mak,   aholining   turmush   darajasi   jihatidan   farqlanishini   aniqlash
maqsadida   tirikchilik   minimumi   aniqlanadi.   Tirikchilik   minimumi-iste’mol
savatiga asosan belgilanadi. Iste’mol savatini aniqlash uchun unga kiradigan eng
zarur   oziq-ovqat   va   nooziq   ovqat   mahsulotlari   hamda   xizmatlar   guruhi
belgilanadi hamda ularni jon boshiga iste’mol me’yori aniqlanadi.
1 1
  O‘zbekiston   Respublikasi     Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning     mamlakatimizni   20 20 -yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish yakunlari va 20 21   yilga mo‘ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan
― Bosh maqsadimiz 
13 Kurs   ishining   maqsadi.   Investisiyaga   talab   funksiyasi   hamda   Bank   foiz
stavkasi   normasi   mazmun   mohiyatini   ochib   berish,   unga   oid   nazariy   qarashlar
va bilimlarni o‘rganib tegishli xulosalar shakllantirish hamda ularning negizida
amaliy   ko‘nikmalarga   ega   bo‘lish   kurs   ishi   mavzusini   o‘rganishda   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Kurs ishining vazifasi.  Investisiyaga talab funksiyasi hamda Bank foiz
stavkasi   oid   ma`lumotlarni   o’rganish,   ko’rib   chiqish,   tahlil   qilish   va   unga
qoshimcha ma’lumotlar kiritish.
Kurs   ishining   ob `e kti   va   predmeti.   Investisiyaga   talab   funksiyasi
hamda Bank foiz stavkasi bilan bog’liq iqtisodiy munosabatlar.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi .   Kurs ishi kirish,   asosiy qism,   xulosa
va   foydalanilgan   adabiyotlar   ruyxatidan   iborat.   Kirish   qismida   kurs   ishi
maqsadi   vazifasi,   kurs   ishi   obyekti   va   predmeti,   shuningdek   bir   qator
ma’lumotlar   keltirib   o’tilgan.   Asosiy   qism   5   ta   rejadan   iborat   va   ularda
narxning shakllanishi yoritib berilgan.
13 13 I BOB.INVESTITSIYAGA TALAB  FUNKSIYASI TAHLILI.   BANK
FOIZ    STAVKASI.   IQTISODIY MOHIYATI VA SOF FOYDA
NORMASI.
1.1 Investitsiya muhiti va unga ta`sir etuvchi omillar va investitsiyaga
talab funksiyasi
Investitsiya   (lotincha:   investio   —   „o rash“)ʻ   —   iqtisodiyotni   rivojlantirish
maqsadida   o z   mamlakatida   yoki   chet   ellarda   turli   tarmoqlarga,   ijtimoiy-	
ʻ
iqtisodiy   dasturlarga,   innovatsiya,   tadbirkorlik   loyihalariga   uzoq,   muddatli
kapital   kiritish   (qo yish).  Pulning  vaqt   (zamon)ga  bog liq  qiymati  nazariyasiga	
ʻ ʻ
ko ra,   investitsiya   kelajakda   naf   olish   maqsadida   mablag lar   qo yishdir.	
ʻ ʻ ʻ
Investitsiya kapitalni muayyan muddatga bog lashni yoki band qilishni bildiradi.	
ʻ
Bundan   asosiy   maqsad   kapital   qiymatini   saqlab   qolish   yoki   bo lmasa   kapital	
ʻ
qiymatini vaqtda o stirib borishdir. Iqtisodiy mazmuni jihatdan investitsiya turli	
ʻ
faoliyatlarga   safarbar   etilgan   moddiy,   nomoddiy   boyliklar   va   ularga   bo lgan	
ʻ
huquqlarni   aks   ettiradi.   Investitsiya   sifatida   pul,   qimmatli   qog ozlar   (aksiya,	
ʻ
obligatsiya,   sertifikat,   veksel),   yer,   bino,   inshoot   kabi   boyliklar,   intellektual
mulk   bo lgan   ilmiy   kashfiyotlar,   ixtirolar   va   b.   ishlatiladi.   Investitsiya	
ʻ
loyihalariga   mablag   qo yuvchilar	
ʻ ʻ   —   investorlar   davlat,   kompaniya,   korxona,
chet ellik fuqarolar, aholi va boshqalar bo lishi mumkin.	
ʻ 2
(1.1.1-rasm.)
1.1.1-rasm. Inv estitsiya turlari
  Manbaa:   https://cedr.tsue.uz/index.php/journal/article/
Uning quyidagi turlari mavjud:
2
  O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to’g’risida”gi Qonuni, 13.09.2017 yildagi PQ-3272-son. https://www.lex.uz
13 - davlat   investitsiyasi   —   davlat   byudjeti   va   moliya   manbalari   hisobidan
kiritiladi;
  chet   el   investitsiyasi   —   xorijiy   davlatlar,   banklar,   kompaniyalar,   tadbirkorlar
tomonidan kiritiladi;
  -xususiy   investitsiya   —   xususiy,   korporativ   xo jalik   va   tashkilotlar,ʻ
fuqarolar   mablag lari,   shu   jumladan,   shaxsiy   va   jalb   qilingan   mablag lar	
ʻ ʻ
hisobidan qo yiladi. Investitsiya qo yilish shakliga qarab moliyaviy (portfel) va	
ʻ ʻ
real   (ishlab   chiqarish)   investitsiyaga   bo linadi.   Moliyaviy   (portfel)	
ʻ
investitsiya   —   aksiya,   obligatsiya   va   b.   qimmatli   qog ozlarni   sotib   olishga	
ʻ
qo yiladigan investitsiya; 	
ʻ
-real   investitsiya   —   moddiy   ishlab   chiqarish   (sanoat,   qishloq   xo jaligi,	
ʻ
qurilish   va   b.)   sohasiga,   moddiy-ashyoviy   faoliyat   turlariga   uzoq,   muddatli
mablag lar qo yish shakllarida amalga oshiriladi. Jahon tajribasida investitsiyani	
ʻ ʻ
moliyalashtirish   turli   usul   va   shakllarda,   shu   jumladan,   korxonalarni
aksiyadorlashtirish   va   aksiyalarni   joylashtirish,   byudjet   mablag lari,	
ʻ   bank
kreditlari   lizing,   bevosita   chet   el   investitsiyalari,   ipoteka,   byudjetdan   tashqari
maxsus   fondlar,   amortizatsiya   va   xo jalik   yuritish   sub yektlarining   boshqa	
ʻ ʼ
mablag lari   hisobiga   amalga   oshiriladi.YaIMning   ikkinchi   komponenti   bo’lgan	
ʻ
investitsiyalarga to’xtalib o’tamiz.(1.1.2-rasm.)
1.1.2-rasm.Mamlakatning investitsiya muhitini keltirib chiqaradigan
omillar
Manbaa:Mavjud ma`lumotlar asosida muallif tomonidan tuzildi.
13 Investitsiyalar yoki kapital qo’yilmalar – bu, hali buyumlashmagan, lekin
ishlab   chiqarish   vositalariga   qo’yilgan   kapitaldir.   O’zining   moliyaviy   shakliga
ko’ra,   ular   foyda   olish   maqsadida   xo’jalik   faoliyatiga   qo’yilgan   aktivlar
hisoblansa,   iqtisodiy   mohiyatiga   ko’ra   investitsiyalar   yangi   korxonalar   qurish,
uzoq   muddat   xizmat   ko’rsatuvchi   mashina   va   asbob-uskunalarni   yakuniy   sotib
olishga   hamda   shu   bilan   bog’liq   bo’lgan   aylanma   kapitalning   o’zgarishiga
ketgan     xarajatlardir.   Shuningdek   investitsiyalar   tarkibiga   uy-joy   qurilishiga
ketgan xarajatlar ham kiritiladi. 
Investitsiyalarni   turlicha   guruhlash   mumkin.   Makroiqtisodiy   tahlilda   eng
ko’p   duch   kelinadigan   guruhlashda   investitsiyalar   investitsiyalash   ob’ektiga
ko’ra uch turga bo’linadi:
1. Ishlab chiqarish investitsiyalari.
2. Tovar-moddiy zahiralariga investitsiya.
3. Uy-joy qurilishiga investitsiya.
Makroiqtisodiy   tahlilda   investitsiyalar   dinamikasini   belgilovchi   omil
sifatida real foiz stavkasi qaraladi. Real foiz stavkasi ortishi bilan investitsiyalar
hajmi kamayishini kuzatishimiz mumkin. Chunki investorlar uchun qarz bahosi
ortib, ular ko’radigan foyda  me’yor ini pasaytirib qo’yadi.
Investitsiya muhiti va unga ta’sir   etuvchi omillar 
Mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi, investitsiya faolligining o’sish
sur’atlari investitsiya muhitiga ko’p jihatdan bog’liqdir. Investitsiya muhitining
jozibadorligi   xorijiy   investitsiyalar   oqimini   ko’paytirishning   muhim   omili
hisoblanadi. Iqtisodiyotda investitsiya  faoliyatining rivojlanishi,  ichki  va tashqi
investitsiyalarni jalb qilishning ko’lami, yo’nalishlari va samaradorligi, bevosita,
investitsiya muhitiga bog’liqdir.
Iqtisodchi-olimlardan   A.Vaxabov,   Sh.Xajibakiev,   N.Muminovlar
investitsiya   muhiti   to’g’risida   quyidagilarni   ta’kidlab   o’tadilar:   «Investitsiya
muhiti   –   bu   xorijiy   kapital   qo’yilmalarining   qaltislik   darajasini   va   ulardan
mamlakatda   samarali   foydalanish   imkoniyatlarini   oldindan   belgilaydigan
iqtisodiy,   siyosiy,   yuridik   va   ijtimoiy   omillar   yig’indisidir.   Investitsiya   muhiti
kompleks,   ko’pqirrali   tushuncha   bo’lib,   milliy   qonunchilik,   iqtisodiy   shart-
13 sharoitlar   (inqiroz,   o’sish,   stagnatsiya),   bojxona   rejimi,   valyuta   siyosati,
iqtisodiy   o’sish   sur’atlari,   inflyatsiya   sur’atlari,   valyuta   kursining   barqarorligi,
tashqi   qarzdorlik   darajasi   kabi   ko’rsatkichlarga   ega».   Shuningdek,
mamlakatdagi   investitsiya   jarayonlariga   ta’sir   ko’rsatuvchi   iqtisodiy,   siyosiy,
me’yoriy-huquqiy,   ijtimoiy   va   boshqa   shart-sharoitlar   majmui   investitsiya
muhitini anglatadi.
«Investitsiya muhiti» va «investitsiya iqlimi» sinonim tushunchalar sifatida
ishlatiladi.   Bu   xususda   iqtisodchi-olimlardan   D.G’ozibekov   va   T.Qoralievlar
tomonidan   quyidagi   fikrlar   bildirilgan:   «Investitsiya   iqlimi   juda   keng   ma’noda
ishlatiladigan   tushuncha   bo’lib,   investor   tomonidan   hisobga   olinadigan   barcha
muammo   va   masalalarni   mujassamlashtiradi.   Investor   tomonidan   ma’lum   bir
mamlakatga   kapital   ajratishning   qulay   va   noqulay   tomonlari   belgilanadi,   shu
bilan   bir   qatorda,   o’z   kapitalini   kiritmoqchi   bo’lgan   mamlakat   mafkurasi,
siyosati, iqtisodiyoti va madaniyatiga katta ahamiyat beriladi».
Investitsiya muhitining holatini investitsiya faoliyatini amalga oshirishning
maqsadga   muvofiqligi   va   jozibadorligini   aniqlaydigan   iqtisodiy,   ijtimoiy,
tashkiliy,   huquqiy,   siyosiy,   ekologik   va   boshqa   shart-sharoitlarning
umumlashtiruvchi   xususiyatlari   belgilab   beradi.   Investitsiya   muhiti   deganda,
mamlakat   iqtisodiyoti   yoki   uning   ma’lum   bir   hududiga   kiritiladigan
investitsiyalarning   samaradorligini   va   xavfsizligini   ta’minlashga   qaratilgan
iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy,   tashkiliy-huquqiy,   ekologik,   madaniy   va   boshqa
shart-sharoitlar   majmuasi   tushuniladi.   U   muayyan   hududga   investitsiyalar
kiritishning   maqsadga   muvofiqligi   va   jozibadorligini   belgilaydigan   shart-
sharoitlarning mavjud ijobiy va salbiy tomonlarini anglatadi. Investitsiya muhiti
holati   yaratilgan   huquqiy   baza   va   uning   asoslari,   qonun   hujjatlarining   sifatli
tuzilishi va ularga rioya qilinishini talab etadi.
Investitsiyaviy jozibadorlik – mamlakat, tarmoq yoki alohida olingan biror-
bir   korxona   investitsiyalarining   daromadliligi,   rivojlanish   istiqbollari   va
investitsiya   riski   darajasi   nuqtai   nazaridan   baholanishi.   Investitsiyaviy
jozibadorlik   investitsiya   salohiyati   va   investitsiya   riski   darajasini
shakllantiradigan   ikki   guruh   omillarning   bir   vaqtda   ta’sir   etishi   orqali
13 aniqlanadi.   Bu   kabi   ko’rsatkichlarga   baho   berish   orqali   investitsiyalarning
maqsadga muvofiqligi hamda jozibadorligi, investitsiya riski darajasini aniqlash
mumkin.   Investitsiya   riski   darajasi   investitsiya   muhitiga,   bevosita,   to’g’ridan-
to’g’ri bog’liqdir.
Investitsiya   muhiti   tabiiy   shart-sharoitlar,   foydali   qazilmalar   zahiralari,
ishchi   kuchi   malakasi   va   o’rtacha   ish   haqi   darajasi,   iqtisodiy   kon’yunktura
holati,   ichki   bozor   sig’imi,   tovarlarni   tashqi   bozorda   sotish   imkoniyatlari,
valyuta siyosati, kredit tizimi holati, soliqqa tortish darajasi, ishlab chiqarish va
ijtimoiy   infratuzilmaning   rivojlanganligi,   xorijiy   kapitalga   nisbatan   davlat
siyosati, unga nisbatan imtiyozli shart-sharoitlarning yaratilganligi kabi  omillar
orqali belgilanadi.
Sodda   qilib   aytganda,   investitsiya   muhiti   investitsiya   munosabatlarini
amalga oshirish mumkin bo’lgan imkoniyatlar va qulayliklar majmuasini o’zida
aks ettirgan voqelikdir. Investitsiya muhitini yaxshilashdan maqsad investitsiya
salohiyatini   oshirish   uchun   zarur   va   maqbul   shart-sharoitlarni   yaratish,
investitsiya   faoliyatini   jadallashtirish   va   pirovardida,   iqtisodiyotni   yuksaltirish,
ijtimoiy   muammolarni   hal   etish,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish
imkonini yaratishdan iborat.
Respublikada   siyosiy-iqtisodiy   sharoitning   mavjudligi,   ya’ni   qulay
investitsiya   muhitining   yaratilishi   va   xorijiy   kapitalni   qabul   qilish   tizimining
samarali   bo’lishi   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishning   zaruriy   shartidir.
Investitsiya   muhiti   investitsiya   resurslarini   joylashtirish   uchun   umumiy   mezon
bo’lib,   birinchi   navbatda,   kapital   mablag’larning   daromadliligini   ta’minlab
beradi.   Har   qanday   davlatga   investitsiyalarning   kirib   kelishi   va   rivojlanishi
mazkur   mamlakatdagi   investitsiya   muhitiga   ta’sir   etuvchi   omillarga   bevosita
bog’liq bo’ladi.
Ta’kidlash joizki, investitsiya muhitiga ayrim qonunlarning yoki me’yoriy
hujjatlarning to’laqonli bo’lmasligi salbiy ta’sir etadi. Bunday kamchiliklarning
mavjudligi   investorning   o’z   istiqbolini   belgilash,   qo’yilmaning   foydalilik
darajasini   aniqlash   borasidagi   qobiliyatini   kamaytiradi.   Agar   investor
investitsiya   muhitidan   qoniqmasa,   uning   asosiy   maqsadi   xavf   ostida   qoladi,
13 ya’ni   investitsiyalash   natijasida   olinishi   ko’zda   tutilgan   daromadning   risk
darajasi yuqori bo’ladi. Albatta, bunday sharoitda u investitsiyalashni istamaydi.
Bu ma’lum omillarning ijobiy yoki salbiy ta’siri natijasida yuzaga keladi.
Davlat   hokimiyatining   ta’sirchanligi   investitsiya   muhitini   aniqlovchi
omillardan biridir. Shundan kelib chiqib, har bir kapital jalb qiluvchi mamlakat
ma’lum bir investitsiya tizimiga egaligini ta’kidlash mumkin. Bu tizim huquqiy
me’yorlar   va   muassasalardan   iborat   xorijiy   investitsiyalarni   qabul   qilish   tizimi
va   investitsiya   muhitini   o‘z   ichiga   oladi.   Investitsiya   muhiti   yoki   iqlimi   juda
keng   ma’noli   bo‘lib,   iqtisodiyot   holatini   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorligini,
tadbirkorlik   faoliyati   qay   darajada   rivojlanganligi,   ularning   samarali   faoliyat
ko‘rsatishlari   uchun   chiqarilgan   qonun   va   qarorlarni,   madaniyatini,
ma’naviyatini investorlar o‘z mablag‘larini yo‘naltirish uchun e'tiborga oladigan
hamda   ulardan   xulosa   chiqaradigan   boshqa   omillarni   o‘z   ichiga   oladi.
Investitsiya   muhitiga   ta’sir   qiluvchi   omillar   to‘g‘risida   ham   turli   xil   iqtisodiy
qarashlar   bor.   Masalan,   V.V.Tsaryevning   fikricha,   investitsiya   muhiti   -   ikki
asosiy   komponet:   alohida   korxona   mintaqa,   mamlakat   (investitsiya   salohiyati)
va investor faoliyati sharoitlarini (investitsiya xatarini) o‘z ichiga oladi.
N.V.Igoshinning   fikricha,   investitsiya   muhitini   aniqlashda   uch
yondashuvdan   foydalaniladi:   tor   yondashuv,   omilli   yoki   keng   yondashuv   va
xatarli yondashuv. Yana bir investitsion muhit holatini aniqlaydigan omil bo‘lib
investitsion  tushkunlik  hisoblanadi.  Bundan  tashqari   jamg‘arma  taqchilligi   foiz
stavkalarining   yuqoriligi   bilan   ham   bog‘liqdir.   Bu   esa   kichik   va   o‘rta
tadbirkorlikni   bank   kreditlaridan   foydalanishlarini   qiyinlashtiradi.   Inflyatsiya
sababli, beriladigan kreditlarning katta  qismi  qisqa muddatli  bo‘lib, bu ulardan
ishlab   chiqarishda   foydalanishni   cheklab   qo‘yadi.   Korxonalar   bir-birlariga
bo‘lgan   qarzlarini   to‘lay   olmaslik   holatining   kuchayishi   ham   investitsion
muhitga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Qimmatbaho qog‘ozlar bozori ham investitsion
muhitga   ta’sir   etadigan   faktlar   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Iqtisodiy   siyosatni   olib
borish   davlat   boshqarish   organlarini   investitsion   jarayonlarni   tartibga   solish,
13 iqtisodiyotda   davlat   aralashuvi,   xalqaro   bitimlarda   ishtirok   etish   va   chet   el
investitsiyalarini jalb qilish investitsion muhitga katta ta’sir ko‘rsatadi. 3
Yana bir muhim omil mamlakatdagi hukumat rahbarlari, mehnat jamoalari,
muxolif   partiya   vakillari   va   xalqning   xorijiy   investorlarga   nisbatan   bo‘lgan
do‘stona munosabatlaridir. Undan tashqari   oddiy xalqning xorijliklarga ,ularning
mamlakatdagi   iqtisodiy-ijtimoiy   faoliyatiga   bo‘lgan   munosabati   ham   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   omil   ham   investorlarning   mamlakatdagi
faoliyatlariga katta ta’sir o‘tkazadi. Hukumatning siyosati yana bir muhim omil
hisoblanib, investorlarning faoliyatiga turli xil ta’sir o‘tkazishi mumkin. Albatta,
hukumat olib borayotgan iqtisodiy siyosat bevosita yoki bilvosita biznes, savdo
va investitsiyalash jarayoniga o‘z ta’sirini o‘tkazadi. Bunda uch jihatga alohida
e’tibor   berilishi   zarur.   Xorijiy   investorlarning   loyihalarda   qatnashish   darajasi.
Xorijiy investorlarni o‘z biznesining qanday qismiga egalik qilishlari qiziqtiradi.
Bu   esa   loyiha   turiga   bog‘liq.   Xorijliklarning   mehnati.   Xorijiy   investorlar   o‘z
biznesi   va   daromadlarini   hamyurtlari   nazorati   ostida   bo‘lgani   ma"qul   deb
fikralashadi.   Ammo   ishga   juda   ko‘p   xorijliklarni   jalb   etish   xarajatlarni   oshirib
yuboradi. Valyuta muomalasini tartibga solish. Xorijiy investorlarni mamlakatga
mablag‘   olib   kirish,   uni   sarflash   imkoniyatlaridan   tashqari   biznesdan   topilgan
daromadni  konvertirlangan valyutaga ayirboshlash, chetga olib chiqish, valyuta
hisob   raqamiga   ega   bo‘lish   imkoniyatlari   nihoyatda   qiziqtiradi.   Mamlakat   olib
borayotgan   makroiqtisodiy   siyosat   ham   muhim   omillar   qatoriga   kiradi.
O‘zbekiston  Jahon  banki, Xalqaro valyuta fondi  va  boshqa xalqaro tashkilotlar
bilan   mustahkam   amaliy   aloqalar   o‘rnatdi.   Bu   munosabatlar   o‘zaro   hurmat
hamda   umumiy   vazifalarni   amaliy   hal   qilishga   intilish   asosiga
qurilgan.O‘zbekistonning bu tashkilotlar bilan samarali va foydali munosabatlar
chet   ellik   investorlar   respublikada   o‘tkazilayotgan   iqtisodiy   islohatlarning
orqaga   qaytmasligiga   bosh   kafolat   bo‘ladi.   Keyingi   omil   infrastruktura   holati
bo‘lib,   u   mamlakatdagi   yuqoridagi   sanab   o‘tilgan   omillarning   mavjud
bo‘lishidan   keyingi   muhim   omillardandir.   Ishchi   kuchi.   Ko‘pincha   xorijiy
investitsiyalarni   kiritishning   asosiy   sababi   qilib   qabul   qiluvchi   mamlakatda   ish
3
  www.lex.uz  
13 kuchining arzonligi ko‘rsatiladi. Banklar va moliya. Mamlakatda jahon savdosi
va   investitsiya   sohasida   foydalaniladigan   barcha   moliyaviy   instrumentlar
mavjudligi   ushbu   sohadagi   xizmatlar   sifatini   anglatadi.   Hukumat
strukturalaridagi   rasmiyatchilik.   Hukumat   o‘z   investitsiya   siyosatini   qanday
baholashi   muhim   emas.   Bunda   katta   tajribaga   ega   bo‘lgan   tadbirkorlar   bergan
baho muhimdir. Mahalliy ishbilarmonlik muhiti. Bu tushuncha juda keng bo‘lib,
unga:   advokat,   maslahatchilarning   ko‘pligi,   malakali   ish
yurituvchilar,   buxgalterlar, arxitektorlar va konstruktorlarning mavjudligi kiradi.
Yashash   sifati.   Ushbu   omil   xorijiy   investorga   taklif   qilinayotgan   barcha
narsalarda   o‘z   aksini   topadi.   Aholi   turmush   tarzi   va   daromadlarining   darajasi
ishlab  chiqarilayotgan  mahsulotning   xilma-xilligi   va  mehnat   uchun  qilinadigan
xarajatlar hajmida o‘z aksini topadi
1.2 Bank foiz stavkasi ,mohiyati va ahamiyati
Markaziy   bank   asosiy   stavkasi   -   pul-kredit   siyosatining   asosiy
instrumentlaridan biri hisoblanadi.
Banklararo   pul   bozoridagi   foiz   stavkalari,   shuningdek,   Markaziy   bank
tomonidan   bank   tizimiga   likvidlikni   taqdim   etish   bevosita   asosiy   stavkaga
bog'liq.
Shunday   qilib,   asosiy   stavka   iqtisodiyotdagi   foiz   stavkalari   darajasiga,
shuningdek,   aholi   va   biznesning   iste'mol   va   investitsion   (sarmoya   kiritish)
qarorlariga ta'sir ko'rsatgan holda ichki talab va inflyatsiya darajasi o'zgarishida
ahamiyat kasb etadi.
Asosiy stavka darajasi Markaziy bank boshqaruvi majlislarida pul-kredit siyosati
sharoitlari,   joriy   va   kutilayotgan   inflyatsiya   darajasi   hamda   makroiqtisodiy
holatni   inobatga   olgan   holda   belgilanadi.   Odatda,   agar   inflyatsiya   darajasi
ko'tarilsa,   Markaziy   bank   ham   asosiy   stavkani   ko'taradi.   Agar   inflyatsiya
darajasi pasaysa, bunda Markaziy bank asosiy stavkani pasaytiradi.
Markaziy bank asosiy stavkani o'zgartirishga qaror qilsa, bozorni mumkin
bo'lgan o'sish yoki pasayish haqida avvaldan xabardor qiladi.
13   O`z   navbatida, tijorat  banklari  asosiy  stavkaning  traektoriyasini  kuzatib,
pul   bozoridagi   likvidlik   yaqin   kelajakda   arzon   yoki   qimmatlashishini
tushunadilar.
Tabiiyki,   bu   esa,   banklarni   o'z   mahsulotlari   va   xizmatlari   narxlarini
o'zgartirishga   undaydi   (masalan,   aholi   va   tadbirkorlardan   jalb   etiladigan
omonatlar va ularga ajratiladigan kreditlar bilan bog'liq xarajatlar).
Agar   iqtisodiyotda   inflyatsiya   darajasining   o'sish   sur'ati   jiddiy   tezlashsa   va
Markaziy bank asosiy stavkani ko'tarsa, ushbu holat banklar tomonidan depozit
va   kreditlar   bo'yicha   foiz   stavkalarini   oshirish   ehtimolini   yuzaga   keltiradi.   Bu
esa, banklararo (joriy likvidlikni ta'minlash maqsadida  banklar  bir-birlariga pul
mablag'larini   ma'lum   bir   foiz   evaziga   taqdim   etadigan   bozor)   va   umuman
olganda pul bozorida mablag'larni jalb etish bilan bog'liq xarajatlarni oshishiga
olib keladi.
Inflyatsiya darajasi hamda asosiy stavkaning pasayishi  banklararo pul bozorida
pul   mablag'larini   jalb   etish   arzonlashishiga,   bu   esa,   yuqori   bo'lmagan   foiz
stavkalarida   kreditlar   ajratish   orqali   aholi   va   tadbirkorlar   uchun   moliyaviy
manbalarning maqbullashishiga sabab bo'ladi.
Markaziy   bank   asosiy   stavkasi   kredit   tashkilotlari   tomonidan   mijozlar
bilan   shartnomalar   tuzishda   qo'llanilishi   mumkin.   Bunday   hollarda   kredit
bo'yicha   foiz   stavkasi   asosiy   stavkaga   "bog'langan"   va   foiz   to'lovlari   miqdori
asosiy stavka darajasiga qarab o'zgaradi.
Bank foiz stavkasi   -   bank foydalanganlik uchun belgilangan haq miqdori;
qarz   summasiga   nisbatan   foiz   hisobida   undiriladi.   Uning   miqdori   kredit   turi,
muddati   va   qarzning   vaqtida   qaytarilishiga   bog liq.   Tijorat   va   davlatʻ
banklari   Markaziy   (milliy)   bank   boshchiligida   kreditlar   uchun   belgilaydigan
Bank foiz stavkasi s. miqdori foiz stavkalarning butun bir tizimini tashkil etadi.
Davlat shu tizimga investitsiyalar darajasi va pul muomalasini tartibga soladigan
yo nalishda   ta sir   ko rsatadi,   ya ni   qulay   iqtisodiy   kon yunkturani   yaratadi.	
ʻ ʼ ʻ ʼ ʼ
Bank  foiz  stavkasi   s.  qarzning  kaysi  tarzda  va qanday  berilishiga  ham  bog liq.	
ʻ
Uzoq muddatli qarzning Bank foiz stavkasi  s. past, qisqa muddatlisiniki yuqori
bo ladi.   Qarz   yordam   tarzida   berilganda   ham   Bank   foiz   stavkasi   s.   imtiyozli	
ʻ
13 bo ladi.   Agar   korxona   va   tashkilotlarni   o z   qo lidagi   mablag ni   yaxshiʻ ʻ ʻ ʻ
ishlatishga   undash   zarur   bo lsa,   Bank   foiz   stavkasi   s.   oshiriladi.   Bank   foiz	
ʻ
stavkasi s.ning minimal va maksimal darajasi bor. Minimal darajadagi Bank foiz
stavkasi s. bankning harajatlarini qoplab, zarar ko rmasligini ta minlashi kerak,	
ʻ ʼ
maksimali   esa   bankka   el   qatori   foyda   ko rishni   ta minlashi   lozim.   Bank	
ʻ ʼ
omonat   depozitlar   (uchun   to laydigan   foiz   stavkalari   ssudadan   foydalanganlik	
ʻ
uchun belgilangan foiz stavkalaridan past bo ladi, bu esa banklarning foyda olib	
ʻ
ishlashini ta minlaydi.	
ʼ 4
1.3 Kutilayotgan sof foyda normasi ahamiyati va zarurligi
Kutilayotgan   sof   foyda   normasi   (KSFN),   bir   investitsion   loyihani   yoki
proyektni   qabul   qilish   yoki   rad   etish   uchun   o'rtacha   foyda   va   xarajatlarni
hisobga   oluvchi   nazariy   tizimdir.   KSFN,   investitsion   qarorlarni   qabul   qilish
jarayonida   foyda   va   xarajatlarni   ta'riflash,   taqqoslash   va   baholashning   boshqa
usullaridan farq qiladi.
KSFN ni belgilash uchun quyidagi asosiy nazariy asoslar mavjud:
1. Foyda va xarajatlar: KSFN, investitsion loyihani amalga oshirish bilan
bog'liq   bo'lgan   barcha   foydalarning   va   xarajatlarining   aniq   va   to'g'ri
hisoblanishini   talab   qiladi.   Foydalar   umumiy   darajada   moliyalashtirilgan
daromad,   o'zaro   moslashuvchanlik,   ijtimoiy   foydalar   va   boshqa
ko'rsatkichlardan   iborat   bo'lishi   mumkin.   Xarajatlar   esa   to'lovlar,   loyihani
bajarishga sarflangan resurslar va boshqa yuridik va ijtimoiy xarajatlardan iborat
bo'lishi mumkin.
2.   Valyutaviy   qiymatlandirish:   Foyda   va   xarajatlarni   birlashtirish   uchun
ulardan   foydalanish   va   xarajatlarni   bir   biriga   o'zgartirish   uchun   ularning
qiymatlarini   bir   vaqtda   taqqoslash   zarur.   Bu   uchun   foyda   va   xarajatlarni
kelgusidagi valyutaviy qiymatlar bilan biriktirish vaqti talab etadi.
3.   Vaqt   qiymatlandirish:   KSFN,   foyda   va   xarajatlarning   vaqtga   bog'liq
bo'lgan   o'zgaruvchanligini   hisobga   oladi.   Bu,   kelgusidagi   foyda   va
xarajatlarning   bugungi   qiymatini   aniqlash   uchun   foyda   va   xarajatlarni
4
  https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Depozit)  
13 moslashtirish   vaqtini   hisobga   oladi.   Bu   esa   foyda   va   xarajatlarni   bir   vaqtda
taqqoslashga imkon beradi.
4.   Quvvat   va   risklar:   KSFN,   investitsion   loyihani   amalga   oshirishning
quvvat va risklarini hisobga oladi. Bu, loyihada qo'llaniladigan ma'lumotlarning
to'g'ri   va   aniqlik   darajasini,   loyihada   sifatli   ishchi   kuchini,   bajarilish   vaqti,
loyihada   yashirin   risklar   va   xatolar   haqida   ma'lumotlarni   o'z   ichiga   oladi.   Bu
risklar   va   quvvat   hisoblanib,   investitsion   loyihani   qabul   qilishda   kutilayotgan
foyda normasini ta'minlashga yordam beradi.
KSFN,   investitsion   qarorlarni   qabul   qilishda   yordam   beradi   va   loyihani
amalga   oshirishning   iqtisodiy   va   moliyaviy   samaradorligini   baholashda   asosiy
asosdir.   Bu   asoslar   bilan   investitsiyalar   o'rganib,   loyihalarni   baholashda   aniq
hisob-kitoblarni olib chiqishga yordam beradi.
Kutilayotgan   sof   foyda   normasining   ahamiyati   moliyaviy   boshqaruv
sohasida   bir   nechta   asosiy   faktorlarga   bog'liq.   Quyidagi   ahamiyatlariga   e'tibor
berishimiz mumkin:
1.   Moliyaviy   resurslarning   optimallashtirilishi:   Kutilayotgan   sof   foyda
normasi,   moliyaviy   resurslarni   o'zaro   taqsimlash   va   investitsiya   qilishni
rejalashtirishda yordam beradi. Norma yuqori bo'lsa, bu investitsiya rejalarining
moliyaviy   foydasi   katta   bo'ladi   va   moliyaviy   resurslar   yaxshi   foydalanilgan
bo'ladi.   Buning   natijasida,   moliyaviy   resurslardan   maksimal   foyda   olishning
imkoniyati oshiriladi.
2. Moliyaviy qarorlar uchun ma'lumot asoslanishi: Kutilayotgan sof foyda
normasi,   moliyaviy   boshqaruvchilar   uchun   ma'lumotlar   va   analizlar   beradi.   Bu
norma,   moliyaviy   qarorlar   qabul   qilishda   asosiy   ma'lumot   manbai   bo'ladi   va
investitsiya   rejalarini   baholash,   moliyaviy   resurslarni   qanday   taqsimlash   va
boshqarish,   riskni   tahlil   qilish   kabi   jarayonlarda   qaror   qabul   qilishni
osonlashtiradi.
3.   Riskni   boshqarish:   Kutilayotgan   sof   foyda   normasi,   investitsiya
o'rtasidagi riskning tahlil qilinishida muhim ahamiyatga ega. Norma past bo'lsa,
bu   investitsiyalar   uchun   kutilayotgan   daromadning   kamligini   anglatadi   va
shunga   bog'liq   ravishda   riskning   o'lchami   ham   kam   bo'ladi.   Bu   moliyaviy
13 boshqaruvchilarga,   risklarni   tahlil   qilish,   risklarni   boshqarish   va   moliyaviy
strategiyalarni rejalashtirishda yordam beradi.
4.   Moliyaviy   transparensiya:   Kutilayotgan   sof   foyda   normasi   moliyaviy
transparensiyani   oshiradi.   Bu   norma,   moliyaviy   institutsiyalar,   investitsiya
kompaniyalari,   fondlar   va   boshqalar   o'rtasidagi   ma'lumot   almashishni
yaxshilaydi. Moliyaviy boshqaruvchilar hamkorlik qilish, moliyaviy natijalar va
investitsiya   yo'nalishlarini   taqqoslashda   normadan   foydalanishadi.   Bu   esa
moliyaviy   operatsiyalarda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   uchun   ko'proq
transparensiya va ishonch yaratadi.
Kutilayotgan   sof   foyda   normasining   ahamiyati,   moliyaviy   boshqaruv
sohasidagi   amaliyotlarni   rivojlantirish,   moliyaviy   resurslarni   rivojlantirish,
riskni   boshqarish   va   moliyaviy   transparensiya   kabi   muhim   maqsadlarni
erishishda   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   norma,   moliyaviy   boshqaruvchilar   uchun
kritik   ma'lumotlar   taqdim   etadi   va   ularning   moliyaviy   qarorlarini   ma'lumot
asosida o'rganish va qabul qilishda yordam beradi.
Kutilayotgan   sof   foyda   normasi,   moliyaviy   boshqaruv   sohasida   zarur
bo'lgan   bir   ma'lumot   turi   hisoblanadi.   Quyidagi   zaruratlarga   e'tibor   berish
mumkin:
1.   Investitsiyalar   o'rtasidagi   taqqoslash:   Kutilayotgan   sof   foyda   normasi,
bir nechta investitsiya variantlari o'rtasidagi foyda-narxlilik nisbati taqqoslashga
imkon beradi. Bu norma orqali, moliyaviy boshqaruvchilar investitsiya rejalarini
taqqoslash   va   eng   yuqori   daromad   va   minimal   riskni   ta'minlashga   qaratilgan
investitsiyalarni tanlashda yordam beradi. Bu esa moliyaviy resurslarni samarali
va ishonchli shu yerga o'rnatishga imkon beradi.
2.   Riskni   tahlil   qilish:   Kutilayotgan   sof   foyda   normasi,   investitsiyalar
uchun kutilayotgan daromad va riskni tahlil qilishda muhim ahamiyatga ega. Bu
norma,   moliyaviy   boshqaruvchilarni   investitsiyalar   qilishda   o'zgartirishlarga,
daromadning   o'zgarishlarga   va   risklarga   qarshi   ta'sirga   ega   bo'lishga   imkon
beradi.   Moliyaviy   boshqaruvchilar   norma   asosida   investitsiya   portfelli   va
strategiyalarini belgilashadi va riskni minimallashtirishga intiladi.
13 3.   Moliyaviy   boshqaruvning   isloh   qilinishi:   Kutilayotgan   sof   foyda
normasi, moliyaviy boshqaruvning isloh qilinishini oshiradi. Norma yordamida,
moliyaviy   boshqaruvchilar   moliyaviy   resurslarni   samarali   va   ishonchli
boshqarishga   imkon   beradigan   investitsiya   rejalarini   tanlashadi.   Bu   esa
moliyaviy   boshqaruvning   yuqori   darajada   isloh   qilinishini   ta'minlaydi   va
moliyaviy natijalarni oshiradi.
4.   Moliyaviy   transparensiya:   Kutilayotgan   sof   foyda   normasi,   moliyaviy
transparensiyani  oshiradi. Bu norma orqali  moliyaviy boshqaruvchilar, fondlar,
investitsiya   kompaniyalari   va   boshqalar   o'rtasidagi   ma'lumot   almashishning
osonlashishi   mumkin   bo'ladi.   Transparensiya   moliyaviy   operatsiyalarda
qatnashuvchilar uchun ishonch va isloh qilishni oshiradi.
Kutilayotgan   sof   foyda   normasi   moliyaviy   boshqaruv   sohasidagi
moliyaviy   qarorlar   qabul   qilish,   investitsiya   rejalarini   tahlil   qilish,   riskni
boshqarish va moliyaviy natijalar ustidan transparensiya yaratishda zarur bo'lgan
ma'lumotdir.   Bu   norma,   moliyaviy   boshqaruvchilar   uchun   ma'lumotlar   va
analizlar taqdim etadi va moliyaviy faoliyatni samarali va isloh qilishga yordam
beradi.
13 II BOB O`ZBEKISTONDAGI INVESTITSIYA MUHITI  VA BANK
FOIZ STAVKASI
2.1 Rivojlangan davlatlarda investitsiyaga talab funksiyasi  
AQSHda   investitsiyaga   talab   funksiyasi   Amerika   Qo shma   Shtatlaridaʻ
(AQSh)   investitsiyaga   talabni   ifodalovchi   funksiya   hisoblanadi.   Ushbu   talabga
turli omillar ta'sir qiladi va odatda quyidagi elementlarni o'z ichiga oladi:
1. Iqtisodiy o'sish: AQShda iqtisodiy o'sish investitsiyalarga bo'lgan talabni
oshiradi. Yuqori o'sish sur'ati korxonalarni kengaytirish va yangi imkoniyatlarni
izlash uchun sarmoya kiritishga undaydi. Bundan tashqari, iste'mol xarajatlari va
uy xo'jaliklari daromadlarining o'sishi investitsiyalar talabiga ham ta'sir qiladi.
2. Innovatsiyalar va texnologik rivojlanish: Qo'shma Shtatlar innovatsiyalar
va   texnologik   rivojlanish   bo'yicha   global   yetakchi   hisoblanadi.   Yangi
texnologiyalar   va   ishlanmalarning   paydo   bo'lishi   korxonalarni   raqobatbardosh
ustunlikni   saqlab   qolish   va   ularning   mahsuldorligini   oshirish   uchun   sarmoya
kiritishga   undaydi.   Shuning  uchun   investitsiyalarga   talab   texnologik  taraqqiyot
bilan ortib bormoqda.
3.   Infratuzilmani   rivojlantirish:   Infratuzilmadagi   kamchiliklar   va
takomillashtirish   AQShda   muhim   masala   hisoblanadi.   Infratuzilma   loyihalari
qatoriga   avtomobil   yo llari,   ko priklar,   temir   yo llar,   energiya   tarmoqlari   va	
ʻ ʻ ʻ
telekommunikatsiya   tizimlari   kabi   infratuzilma   ob yektlarini   qurish   yoki	
ʼ
takomillashtirish  kiradi.  Infratuzilmani   rivojlantirish  loyihalari   korxonalarni   o'z
faoliyatini davom ettirish va rivojlanish uchun sarmoya kiritishga undaydi.
4.   Fiskal   siyosat   va   soliq   siyosati:   AQSh   hukumatining   soliq   siyosati   va
soliq   siyosati   investitsiyalarga   bo'lgan   talabga   ham   ta'sir   qiladi.   Tadbirkorlik
sub'ektlarini   rag'batlantirish,   soliqlarni   kamaytirish,   kapital   xarajatlarni
rag'batlantirish va past foiz stavkalari kabi siyosatlar biznesning sarmoya kiritish
tendentsiyasini oshiradi.
5. Tarmoq va mintaqaviy omillar: investitsiyalarga bo'lgan talabga tarmoq
va   mintaqaviy   omillar   ham   ta'sir   qiladi.   Masalan,   yuqori   o'sish   potentsiali
bo'lgan tarmoqlarga, texnologiya markazlariga yoki maxsus iqtisodiy zonalarga
investitsiyalar yuqori talabga ega bo'lishi mumkin.
13 AQSHda   investitsiyaga   talab   funksiyasi   yuqoridagi   omillarni   o‘z   ichiga
olgan kompleks tahlilni talab qiladi. Ushbu omillarning kombinatsiyasi Qo'shma
Shtatlardagi   investitsiyalarga   bo'lgan   talabni   belgilaydigan   va   investitsiya
qarorlariga ta'sir qiluvchi naqsh yaratadi.
Buyuk Britaniyada talab funksiyasining asosiy elementlari:
Talab   funktsiyasi   bir   nechta   elementlarni   o'z   ichiga   oladi,   shu   jumladan
narx, daromad darajasi, tegishli tovarlar yoki xizmatlar narxi, afzalliklar.
Narx:   Tovar   yoki   xizmatning   narxi   talab   miqdoriga   sezilarli   ta'sir   qiladi.
Umuman   olganda,   narxning   oshishi   talabning   pasayishiga   olib   keladi   va
aksincha,   boshqa   barcha   omillar   doimiy   bo'lib   qoladi.   Bu   tushuncha   “talab
qonuni” deb ataladi.
Daromad   darajasi:   Tovar   yoki   xizmatga   bo'lgan   talab   ko'pincha
iste'molchining daromad darajasi bilan bevosita bog'liq. Yuqori daromad odatda
tovarlar va xizmatlarga talabning oshishiga olib keladi va aksincha.
Tegishli tovarlar yoki xizmatlar narxlari: Bir-birini to'ldiruvchi yoki o'rnini
bosuvchi   tovarlar   yoki   xizmatlar   narxlari   mahsulotga   bo'lgan   talabga   ta'sir
qilishi   mumkin.   Masalan,   sariyog'   narxining   o'zgarishi   nonga   bo'lgan   talabga
ta'sir qilishi mumkin.
Afzalliklar: iste'molchilarning didi yoki afzalliklari mahsulot yoki xizmatga
bo'lgan   talabga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.   Trendlar,   turmush   tarzi
o'zgarishlari va marketing harakatlari vaqt o'tishi bilan iste'molchilarning didi va
afzalliklariga ta'sir qilishi mumkin.
Ushbu   elementlarni   tushunish   firmalarga   talabdagi   o'zgarishlarni   bashorat
qilishda yordam beradi va shu bilan ishlab chiqarish, aktsiyalarni boshqarish va
umumiy   biznesni   rejalashtirish   bilan   bog'liq   yaxshiroq   qaror   qabul   qilishga
yordam beradi.
Tahlil: Talab funksiyasini topishdagi umumiy muammolar
Talab funksiyangizni shakllantirishda siz bir nechta to'siqlarga duch kelishingiz
mumkin.   Ushbu   keng   tarqalgan   qiyinchiliklarga   quyidagilar   kiradi:   Ma'lumot
to'plash:   Keng   va   aniq   ma'lumotlarni   to'plash   qiyinchilik   tug'diradi.   Masalan,
13 iste'molchilarning   daromadlari   to'g'risidagi   ma'lumotlarni   olish   yoki   did   va
imtiyozlardagi   aniq   o'zgarishlarni   aniqlash   soliqqa   tortilishi   mumkin.   Ceteris
Paribus   farazi:   Talab   funktsiyasi   tabiiy   ravishda   narxlarning   doimiy   qolishi
(Ceteris   Paribus)   dan   tashqari   boshqa   omillarni   ham   o'z   ichiga   oladi,   bu
haqiqatga   to'g'ri   kelmaydi.   Omillar   o'zgarib   turadi   va   bu   talab   funktsiyasining
to'g'riligiga ta'sir qiladi. Narxni aniqlash: Ko'pincha narxlar faqat talab va taklif
bilan   emas,   balki   bozor   raqobati   bilan   belgilanadi.   Ushbu   hodisa   haqiqiy   talab
funktsiyasini   baholashni   qiyinlashtirishi   mumkin.   Statistik   bilimlarning
zarurligi:   Koeffitsientlarni   baholash   statistik   bilimlarni   qattiq   egallashni   talab
qiladi.
Chiziqli   bo'lmagan   munosabatlar:   talab   miqdori   va   narx   o'rtasidagi
munosabatlar   har   doim   ham   chiziqli   funktsiyaga   amal   qilmaydi,   bu   esa   talab
funktsiyasini   shakllantirishni   murakkablashtiradi.   Ushbu   qiyinchiliklarni   engib
o'tishni  osonlashtirish uchun to'plangan ma'lumotlar imkon qadar  to'liq va aniq
bo'lishini ta'minlang. O'zgaruvchan bozor dinamikasini hisobga olgan holda o'z
taxminlaringizni   va   funktsiyangizning   dolzarbligini   doimiy   ravishda   ko'rib
chiqing.   Shuningdek,   ma'lumotlarni   sharhlash   jarayonini   osonlashtirib,   tahliliy
vositalarga   yoki   statistikani   yaxshi   biladigan   shaxslarga   sarmoya   kiritishni
o'ylab ko'ring. Ushbu umumiy to'siqlarni  va  tegishli  qarshi  choralarni  tan olish
orqali,   biznesning   talab   funktsiyasini   aniqlash   vazifasi   yanada   halol   bo'lib,
yanada oqilona qarorlar qabul qilish yo'lini ochib beradi. 5
2.2 O`zbekistondagi investitsiya muhiti va unga talab funksiyasi
So‘nggi   yillarda   mamlakatda   investitsion   muhitni   yaxshilash   va
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida   12   dan   ortiq   Qonun,   60   dan   ortiq
Farmon va qaror qabul qilindi.
Tadbirkorlarning   murojaatlarini   ko‘rib   chiqish   uchun   Prezident   huzurida
“Biznes   Ombudsman”   instituti,   Bosh   vazir   qabulxonalari   hamda   investorlar
uchun yagona markaz tashkil etildi.
5
         https://cbu.uz/uz/press_center/releases/39405/  
13 2021-yilda   mamlakat   tarixida   ilk   bor   qishloq   xo‘jaligiga   mo‘ljallanmagan
yerlarni xususiylashtirish jarayoni boshlandi.(2.2.1-rasm.)
2.2.1-rasm.Banklararo pul bozoridagi operatsiyalar
(manbaa:  https://cbu.uz  )
Agar   2016-yilda   fuqarolari   O‘zbekistonga   vizasiz   kirib   chiqa   oladigan
mamlakatlar soni 9 tani tashkil qilgan bo‘lsa, viza tizimi isloh qilinishi natijasida
bunday mamlakatlar soni 2022-yilda 90 tadan ortdi. Shuningdek, investorlar va
ularning oila a’zolari uchun alohida “investitsion viza” tizimi joriy qilindi.
  Amalga   oshirilgan   islohotlar   o‘z   natijasini   berdi.   Masalan,   2017—2022-
yillarda   O‘zbekiston   xalqaro   Iqtisodiy   erkinlik   indeksi   umumiy   reytingida   o‘z
o‘rnini 31 pog‘onaga yaxshilab, 148-o‘rindan 117- o‘ringa ko‘tarildi.
2017-yilda   iqtisodiyotga   kiritilgan   jami   investitsiyalar   hajmi   14   milliard
dollarni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2022-yilda   bu   ko‘rsatkich   1,7   barobar   oshib,   24
milliard dollarga yetdi.     
Bugungi  kunda jahonning 50 dan ortiq mamlakati O‘zbekistonga barqaror
tarzda   investitsiya   kiritmoqda.   Ular   iqtisodiyotimizning   asosan   metallurgiya,
energetika,   kimyo   sanoati,   elektrotexnika,   mashinasozlik,   yengil   sanoat
tarmoqlarida faoliyat yuritmoqda.
O‘zbekistonda   investitsion   muhit   rivojlanishiga   salbiy   ta'sir   qilayotgan
omillar ma'lum qilindi;
13 “Investitsiyalar va investitsiya faoliyati to‘g‘risida”gi qonun konsepsiyasida
ta'kidlanishicha, O‘zbekistonda investorlar  uchun soliq og‘irligini pasaytirishga
va  soliqqa  tortish  tizimini   soddalashtirishga,  sog‘lom  raqobat   muhitini   qo‘llab-
quvvatlashga   yo‘naltirilgan   soliq   siyosati   va   soliq-tarif   boshqaruvi   islohotlari
jadal sur'atlarda amalga oshirilmoqda.
“Shu   bilan   birga,   investorlar   bilan   ishlashda,   ayniqsa,   joylarda,
investorlarning   tashabbuslari   barcha   darajadagi   hokimliklar   tomonidan   lozim
darajada qo‘llab-quvvatlanmasligi,  bu borada  vazirlik va idoralar  faoliyati  aniq
muvofiqlashtirilmaganligi   bilan   bog‘liq   byurokratik   to‘siq   va   g‘ovlar   hali   ham
mavjudligi   qulay   investitsiya   muhitini   shakllantirish   bo‘yicha   davlat
siyosatining   izchilligiga   bo‘lgan   ishonchning   mustahkamlanishiga   to‘sqinlik
qilmoqda”, deyiladi unda.
Hujjatda   aytilishicha,   vaziyat   tahlili   va   uning   investitsiya   faoliyat
sub'yektlari   bilan   birga   muhokama   qilinishi   natijasida   hozirgi   vaqtda
investitsiyalash shartlarini yomonlashtiruvchi quyidagi salbiy omillar mavjudligi
ma'lum bo‘ldi:
-   olingan   investitsiya   resurslaridan   mintaqaviy   va   korporativ   boshqaruv
darajalarida samarasiz foydalanish;
-   investitsion   menejmentning   boshqaruvning   barcha   darajalaridagi   past
sifati;
-   mulkchilik   huquqining   belgilanmaganligi,   investorlarning   ham,
investitsiyalash   obektlari   korxonalarining   ham   moliyaviy   ahvolining   past
darajasi sababli qo‘shilgan mablag‘larni qaytarib berilmaslik ehtimoliga bog‘liq
bo‘lgan yuqori investitsiya xatarlari;
-   davlatning   moliyaviy   va   soliq   siyosatidagi   o‘zgarishlarning   kutilmagan
yuqori darajasi;
-   korporativ   investitsiya   bitimlarining   (konsessiyalar,   davlat-xususiy
hamkorligining) rivojlanmaganligi;
-   investorlarga   qo‘shimcha   majburiyatlar   orqali   noqonuniy   malollik
keltirish;
13 - nazorat organlarini investorlarning xo‘jalik faoliyatiga aralashtirmaslik;
-   investorlarga   materiallar,   uskunalar,   ularning   butlovchi   qismlari   hamda
ular   narxlari   va   sifati   bo‘yicha   manfaatdor   bo‘lmagan   boshqa   tovarlarni   sotib
olish yuzasidan majburiyatlar yuklash;
- yangi tashkil etilayotgan korxonalarda qarzdorlik yuklamalarini oshirish;
-   soliq   va   bojxona   soliqlari,   shuningdek,   davlat   kafolatlari   berilishining
notiniq tizimi.
“Davlat   organlarining   “milliy   manfaatlari”   va   ko‘rsatmalariga   amal   qilib
sudlar   odatda   milliy   hamkorlik   tomonini   qabul   qilib   va   oqibatda   ko‘pincha
keyinchalik   xalqaro   sudlarda   ko‘rib   chiqiladigan   noqonuniy   qarorlar   qabul
qilganlarida   investitsiya   nizolari   bo‘yicha   O‘zbekiston   sudlarining   huquqni
qo‘llash   amaliyoti   ham   investitsion   muammolarni   yanada   kuchaytiradi”,
deyiladi hujjatda.
Natijada, O‘zbekistonning investitsiya imijiga to‘ldirib bo‘lmaydigan zarar
yetkaziladi.(2.2.2-rasm.)
2.2.2-rasm.Investitsiya muhitining shakllanishi
Manbaa:  www.arxiv.uz  
E'tirof etilishicha, yuqorida qayd etib o‘tilgan omillar tufayli investitsiyalar
sohasidagi   asosiy   xalqaro   hujjatlarga   binoan,   O‘zbekiston   Respublikasida
investitsion   faoliyatni   tartibga   solish   bo‘yicha   samarali   investitsion   siyosatni
amalga   oshirilishini   ta'minlashga   qodir   bo‘lgan   ilg‘or,   milliy   va   xorijiy
13 tajribalarni   hisobga   olgan   holda   ishlab   chiqilgan   yagona   unifikatsiyalangan
qonunchilik   hujjat   doirasida   barcha   uyushmagan   amaldagi   qonunchilik
hujjatlarini mustahkamlash imkoniyatini ko‘rib chiqish zarurati tug‘ilmoqda.
O‘zbekistonda   investitsiya   muhitini   yaxshilash   bo‘yicha   quyidagi   chora-
tadbirlar amalga oshirilishi mumkin:
Huquqiy   va   me'yoriy   islohotlar:   investitsiyalarni   rag'batlantirish   uchun
huquqiy   va   tartibga   soluvchi   islohotlarni   amalga   oshirish   kerak.   Investitsion
jarayonlarni   soddalashtiradigan,   byurokratiyani   kamaytiradigan   va   biznes
yuritish qulayligini oshiradigan me’yoriy hujjatlar ishlab chiqilishi kerak. Qonun
ustuvorligi,   mulkiy   huquqlarni   hurmat   qilish   va   shartnomalarning   ishonchliligi
kabi asosiy huquqiy tamoyillar qo'llanilishi kerak. 
Rag'batlantirish  va  soliq  siyosati:   investorlarni  rag'batlantirish  uchun soliq
imtiyozlari,   soliqlarni   pasaytirish   va   rag'batlantirish   kabi   iqtisodiy   imtiyozlar
berilishi   kerak.   Raqobatbardosh   soliq   siyosatini   amalga   oshirish,   soliq
stavkalarining   pastligi   va   tadbirkorlik   sub’ektlarining   kapital   qo‘yilmalardan
olinadigan foydasiga soliq yukini kamaytirish zarur.
Infratuzilmani rivojlantirish:  infratuzilma investitsiyalarni  samarali amalga
oshirish   uchun   muhim   omil   hisoblanadi.   O‘zbekiston   infratuzilmani
rivojlantirish   loyihalariga   sarmoya   kiritish   orqali   transport,   energetika,   suv
resurslari   va   kommunikatsiyalar   kabi   muhim   sohalarni   yaxshilashi   kerak.
Yaxshi   transport   tarmog'i,   energiya   xavfsizligi   va   internetga   kirish   kabi
infratuzilma   elementlari   investorlar   uchun   o'z   faoliyatini   davom   ettirish   va
o'sishda muhim ahamiyatga ega.
Ishchi   kuchi   malakalarini   rivojlantirish:   Malakali   ishchi   kuchi
investitsiyalarni   jalb   qilish   va   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga
ega.   Ta'lim   va   ish   ko'nikmalarini   rivojlantirish   dasturlari   ishchi   kuchining
malakasini   oshiradi,   investorlarning   malakali   kadrlar   topish   borasidagi
tashvishlarini   kamaytiradi.   Oliy   o‘quv   yurtlari   va   kasb-hunar   ta’limi
muassasalari   bilan   hamkorlik   ishchi   kuchi   malakasini   oshirishga   xizmat
qilmoqda.
13 Chet el investitsiyalarini rag'batlantirish: xorijiy investitsiyalarni jalb qilish
uchun   maxsus   imtiyozlar   va   qulayliklar   taklif   qilinishi   kerak.   Xorijiy
investorlarga   mulk   huquqi,   kapitalni   o'tkazish   erkinligi   va   investitsiyalarni
himoya qilish kabi kafolatlar berilishi kerak. Sarmoyadorlar uchun qulay muhit
yaratish mamlakatga xorijiy kapital oqimini oshirishi mumkin.
  Hamkorlik   va   savdo   kelishuvlari:   Xalqaro   hamkorlik   va   savdo
shartnomalari   investorlarning   ishonchini   oshiradi   va   bozorga   kirishni
kengaytiradi.   O‘zbekiston   investitsiya   kelishuvlari,   ikki   tomonlama   savdo
shartnomalari   va   erkin   savdo   zonalari   kabi   mexanizmlar   orqali   savdo   va
sarmoyaviy   munosabatlarni   mustahkamlashga   qaratilgan   sa’y-harakatlarga
e’tibor qaratishi kerak.
Bu   chora-tadbirlar   O‘zbekistonda   sarmoyaviy   muhitni   yaxshilash   va
sarmoyalarni   jalb   qilish   bo‘yicha   amalga   oshirilishi   mumkin   bo‘lgan   chora-
tadbirlarning   bir   qismidir.   Bundan   tashqari,   investitsiya   muhitini   yaxshilashda
shaffoflik,   barqarorlik   va   doimiy   siyosat   islohotlari   kabi   omillar   ham   muhim
ahamiyatga ega. 6
2.3 O`zbekistonda bank foiz stavkasi ahamiyati
Markaziy   bank   asosiy   stavkani   14   foiz   darajasida   o‘zgarishsiz   qoldirishga
qaror qildi. O‘zbekistonda 2024-yilda umumiy inflyatsiya 8−9 foiz, YAIMning
real o‘sishi 5,5−6 foiz atrofida bo‘lishi kutilmoqda.“Iqtisodiyotdagi yuqori talab
dinamikasi   ta’sirida   shakllanayotgan   kutilamalarni   inobatga   olib   asosiy   stavka
darajasi o‘zgarishsiz qoldirildi. Prognozlarga ko‘ra, inflyatsiya yil yakunida 8−9
foizni tashkil etishi kutilmoqda”,   — deyiladi hisobotda.Shakllantirilayotgan pul-
kredit   sharoitlari   inflyatsiyani   5   foizlik   target   darajasigacha   barqaror   pasayish
trayektoriyasini ta’minlashga qaratilgan. 7
6
  *
 Ходиев. Б. , Бекмуродоа А. ва бошқалар.  Ўзбекистон Республикаси Президенти Ислом
Каримовнинг   «Жаҳон   молиявий-иқтисодий   инқирози,   Ўзбекистон   шароитида   уни   бартараф
этишнинг   йўллари   ва   чоралари»   номли   асарини   ўрганиш   бўйича   ўқув   қўлланма.   –   Т.:
Иқтисодиёт, 2009,  51-б.
7
www.norma.uz     
13 Umumiy   inflyatsiya   so‘nggi   oylarda   8,8   foiz   darajasida   saqlanib   qoldi.
Iste’mol   savatidagi   tovarlar   guruhida   inflyatsiyaning   pasayishiga   qaramasdan,
xizmatlar   inflyatsiyasi   oxirgi   chorakda   biroz   tezlashdi.   Bu   esa   kelgusida   talab
tomonidan   umumiy   inflyatsiyaga   oshiruvchi   bosimlarning   kuchayish   ehtimoli
mavjudligini   ko‘rsatadi.Bundan   tashqari,   so‘nggi   so‘rovlar   natijalariga   ko‘ra,
sezilgan   inflyatsiya   va   inflyatsion   kutilmalar   yuqori   darajalarda   saqlanib
qolmoqda.(2.3.1-rasm.)
2.3.1-rasm. Umumiy inflyatsiya so‘nggi oylarda
 Manbaa:  www.gazeta.uz  
2023-yilda  iqtisodiy   o‘sishning   6  foizgacha  tezlashishiga,  asosiy   kapitalga
investitsiyalar   hajmining   yuqori   sur’atda   o‘sishi   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.
Iqtisodiyotga   ajratilgan   kreditlarning   ijobiy   dinamikasi,   fiskal
rag‘batlantirishlarning   yuqori   bo‘lganligi   va   pul   o‘tkazmalari   iqtisodiy   o‘sish
13 sur’atlarini   qo‘llab-quvvatlovchi   omillardan   bo‘ldi,   deya   ta’kidladi   Markaziy
bank.
Regulyator   jahon   iqtisodiyotdagi   qat’iy   moliyaviy   sharoitlar,   mehnat
bozorlarining muvozanatlashishi va   xomashyo tovarlari narxlarining pasayuvchi
dinamikasi   ta’sirida   global   inflyatsiyaning   joriy   yilda   ham   sekishlashishda
davom   etishini   kutmoqda.Bank   tizimida   likvidlikdagi   tarkibiy   profitsitning
qisqarib   borishi   bilan   bir   qatorda   pul   bozorida   operatsiyalarning   faollashuvi
kuzatilmoqda.   Pul   bozoridagi   qisqa   muddatli   foiz   stavkalarining   2024-yil
davomida   ham   monetar   operatsiyalarni   faol   qo‘llagan   holda   foiz   koridori
doirasida shakllanishi uchun sharoit yaratib boriladi.
Joriy   yilda   makroiqtisodiy   rivojlanishning   qaysi   ssenariy   shartlari   asosida
kechishi   tashqi   iqtisodiy   omillar   bilan   birga   maqroiqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashning   ichki   omillari,   ya’ni   tarkibiy   islohotlar   sur’atlari,  fiskal   intizom
va   pul-kredit siyosati ta’sirchanligiga bog‘liq bo‘ladi.
Shu   bilan   birga,   ayrim   tartibga   solinadigan   narxlarda   kutilayotgan
o‘zgarishlar,   aksiz   va   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   bo‘yicha   kiritilgan   so‘nggi
o‘zgartirishlar   hisobiga   keyingi   oylarda   ichki   narxlarga   bir   martalik   ta’sir
ehtimollarini   pasaytirish   choralari   ko‘rilmoqda.Markaziy   bank   ma’lumotlariga
ko‘ra,   asosiy   tashqi   xatarlar,   global   fragmentatsiyaning   kuchayishi   va   yuqori
global inflyatsion jarayonlarning uzoqroq muddat saqlanib qolishi bilan bog‘liq
bo‘ladi.
  Ochiq   bozordagi   operatsiyalar   –   Markaziy   bank   tomonidan   davlat
obligatsiyalarini   (qimmatli   qog’ozlarni)   tijorat   banklari   va   aholidan   sotib   olish
va   ularga   sotish   bo’yicha   operatsiyalardir.   Markaziy   bank   tijorat   banklaridan
yoki   aholidan   bu   qimmatli   qog’ozlarni   sotib   olar   ekan,   tijorat   banklari
zahiralarini   sotib   olingan   obligatsiyalar   miqdori   hajmida   ko’paytiradi.   Bu
zahiralar  pul bazasiga kiradi, ya’ni yuqori quvvatli pullar bo’lganligi uchun pul
taklifi   multiplikativ   ko’payadi.   Markaziy   bank   tijorat   banklari   va   aholiga
obligatsiyalarni sotish bilan zahiralarni hamda tijorat banklarining kredit berish
qobiliyatini kengaytiradi. Bu holda pul taklifi qisqaradi.
13 Hozirda   hamma   mamlakatlarda   pul   miqdorini   tartibga   solishda   ochiq
bozordagi   operatsiyalarni,   ya’ni   davlat   qimmatli   qog’ozlarini   taklif   qilish
usulidan   keng   foydalanilmoqda.   Ushbu   operatsiyalarni   Markaziy   bank   asosan
nufuzi katta banklar guruhi bilan birgalikda amalga oshiradi. 
Markaziy Bank bir vaqtning o’zida ham pul massasini, ham foiz stavkasini
o’zgartirmasdan ushlab turaolmaydi. Pulga talab o’sgan holatlarda maqsad foiz
stavkasining   barqarorligini   ta’minlash   bo’lsa   Markaziy   Bank   pul   taklifini
oshirishga majbur bo’ladi. Bu tadbir yumshoq pul kredit siyosati deb yuritiladi.
Pul massasining ko’payib ketishiga yo’l qo’ymaslik uchun pul taklifini cheklash
siyosatini   qo’llash   foiz   stavkasining   ko’tarilishiga   olib   keladi   va   bu   siyosat
qattiq pul kredit siyosati deb yuritiladi.
Agar   pulga   talab   inflyatsiya   tasirida   ko’paysa   qattiq   pul   kredit   siyosatini
qo’llash   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Mabodo   pulga   talab   ishlab   chiqarish   va
daromadlarning   o’sishi   oqibatida   oshsa   yumshoq   pul   kredit   siyosatini   qo’llash
o’rinlidir.  
Agarda   hukumat   iqtisodiyotni   davlat   xarajatlarini   oshirish   orqali   qo’llab-
quvvatlashni   amalga   oshirmoqchi   bo’lsa,   uning   muvaffaqiyatli   amalga   oshishi
ko’proq   pul-kredit   siyosatining   xarakteriga   bog’liq.   Chunki,   bu
mo’ljallanayotgan   xarajatlar   qimmatli   qog’ozlar   (ya’ni,   obligatsiyalar)ni
chiqarish evaziga amalga oshsa, pulga bo’lgan talab oshadi va natijada esa foiz
stavkalari   ko’tariladi.   Bu   esa   investitsiya   xarajatlarining   kamayishiga   olib
keladi.   Yoki   Markaziy   bank   hukumatning   yuqoridagi   siyosatini   qo’llab-
quvvatlash uchun pul taklifini ma’lum miqdorda ko’paytirsa, pul qadrsizlanishi
mumkin.  Bank tizimida likvidlikdagi tarkibiy profitsitning qisqarib borishi bilan
bir   qatorda   pul   bozorida   operatsiyalarning   faollashuvi   kuzatilmoqda.   Pul
bozoridagi   qisqa   muddatli   foiz   stavkalarining  2024-yil   davomida   ham   monetar
operatsiyalarni   faol   qo‘llagan   holda   foiz   koridori   doirasida   shakllanishi   uchun
sharoit yaratib boriladi.
13 Shuningdek,   ma'lumotlarni   sharhlash   jarayonini   osonlashtirib,   tahliliy
vositalarga   yoki   statistikani   yaxshi   biladigan   shaxslarga   sarmoya   kiritishni
o'ylab ko'rishdan iborat.
“O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Banklarning   kapitallashuvini
yanada   oshirish   va   iqtisodiyotni   modernizatsiyalashdagi   investitsiya
jarayonlarida ularning ishtirokini faollashtirish chora-tadbirlari to’g’risida» 2021
yil   12   iyuldagi   670-sonli   Qaroriga   asosan   banklarning   nizom   jamg’armasini
ko’paytirish   va   investitsion   resurs   bazasini   kengaytirishga   alohida   e’tibor
qaratildi. 8
*
Banklarning   aktivlari   o’sib   borishi   tijorat   banklari   tomonidan   yuridik   va
jismoniy   shaxslarning   bo’sh   turgan   mablag’larini   bank   depozitlariga   jalb
qilinishi tufayli ham ta’minlandi. 
Bugungi   kunda   mamlakatimiz   bank   tizimi   kapitalining   etarlilik   darajasi
Bank   nazorati   bo’yicha   xalqaro   Bazel   qo’mitasi   talablari   asosida   belgilangan
xalqaro standartlardan qariyb uch barobar ko’p ekanini ta’kidlash joiz.
Hozirgi   vaqtda   respublikamiz   bank   tizimining   umumiy   joriy   likvidligi
dollar   hisobida   1,5   milliard   dollardan   ortiqdir.   Bu   tashqi   nodavlat   qarzlar
bo’yicha to’lanishi kerak bo’lgan to’lovlar hajmidan 10 barobar ko’pdir. Bu esa
bizda likvidlik, ya’ni to’lovlarga qodirlik darajasi  bo’yicha muammo yo’q, deb
aytish uchun asos beradi.
  “Bundan   tashqari,   2021   yilda   tijorat   banklari   tomonidan   xalqaro   reyting
olish   uchun   «Mudis»,   «Fitch   Reytings»,   «Standart   end   Purs»,   «Tompson
Faynenshl   Bank   Votch»,   «Japan   Kredit   Reyting   Ejensi»,   «Reyting   Ejensi
Malayziya»  kabi   nufuzli   xalqaro reyting kompaniyalari   bilan  o’zaro hamkorlik
ishlari davom ettirildi.” 9
8
Пул-кредит   соҳасидаги   мавжуд   вазият   ва   пул-кредит   сиёсатининг   2008   йилга
мўлжалланган асосий йўналишлари./ Банк ахборотномаси, №6, 2008 йил февраль
9
13 20 21   yilda   respublikamizda   faoliyat   yuritayotgan   tijorat   banklarining   12
tasi   xalqaro   «Mudis»,   «Fitch   Reytings»   va   «Standart   end   Purs»   reyting
kompaniyalarining «barqaror» reyting bahosini olishga erishdilar .
Manbaa:  www.stat.uz  saytidan olindi.
Shuningdek,   xalqaro   amaliyot   negizida   banklar   tomonidan   chiqarilgan
qimmatli qog’ozlarning milliy individual reyting tizimini joriy etish maqsadida,
O’zbekiston banklari assotsiatsiyasi tomonidan Markaziy bank hamda qimmatli
qog’ozlar   bozori   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   markazi   bilan
kelishilgan holda tegishli chora-tadbirlar dasturi ishlab chiqilgan.
Tijorat banklari aktivlarining o’sishi asosan banklar kredit mablag’larining
sur’ati   hisobiga   ta’minlanayotir.   Agar   banklarning   kreditlari   20 20   yilda   bor
yo’g’i  982,9 mlrd. so’mni tashkil etgan bo’lsa, 20 21  yilda 3 trln. 409 mlrd. 800
mln so’mga etdi. 2022 yilda 2021 yildagiga nisbatan  bank kreditlari 443,5 mln.
so’mga   ortdi   va   3   trln.   853   mlrd.   300   mln.   so’mga   etdi.   2020   yilda   banklar
tomonidan   iqtisodiyotning   real   sektoriga   berilgan   kredit   qoldiqlari   19,2   %ga
oshdi va 2021 yilning 1 yanvari holatiga ko’ra 4757,4 mlrd. so’mni tashkil qildi.
Shu bilan birga tijorat banklarining  real sektorga bergan kreditlari miqdori 
Markaziy   bank   va   tijorat   banklari   tomonidan   kichik   biznes   va     xususiy
tadbirkorlik   sub’ektlarini   moliyaviy   qo’llab   quvvatlashni   kengaytirish
maqsadida   kichik biznes sub’ektlariga 743,7 mlrd. so’m miqdorida mablag’lar
ajratildi., bu 2019 yilga nisbatan 36 %ga ko’pdir. Shu bilan birga kichik biznes
sub’ektlariga berilgan mikrokreditlar hg’ajmi 2020 yilga nisbatan 70 %ga o’sdi
va 110 mlrd. so’mni tashkil etdi. 10
Birgina   2020   yilda   xo’jalik   sub’ektlarini   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   qayta   jihozlash,   ichki   va   tashqi   bozorlarda   raqobatbardosh
mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishga   qaratilgan   loyihalarni
moliyalashtirish   uchun   tijorat   banklari   tomonidan   1   trln.   534   mlrd.   so’m
miqdorida investitsion kreditlar  ajratildi.   Qaror  Markaziy bank Boshqaruvining
26   yanvardagi   yig ilishidaʻ   qabul   qilindi.Iqtisodiyotda   talab   tomonidan   bo lgan	ʻ
ichki   va   tashqi   omillarning   rag batlantiruvchi   ta’siri   saqlanib   qolmoqda.	
ʻ  
10
  www.gazeta.uz  
13 Kuchaygan tashqi inflyatsiya muhiti bilan aholi daromadlarining o sishi so nggiʻ ʻ
oylarda bazaviy inflyatsiyaning o sish sur’atida aks etdi.	
ʻ
Asosiy stavkaning hozirgi darajasi iqtisodiyotdagi mo ’tadil qat’iy bo lgan	
ʻ ʻ
pul-kredit   shart-sharoitlarini   saqlab   qolish   uchun   yetarli   deb   baholanmoqda.
Fiskal   siyosatdagi   yuzaga   kelayotgan   sharoitlar   va   uning   хarakteridan   kelib
chiqib,   yaqin   choraklarda   yalpi   talab   va   taklifni   muvozanatlashtirishga   doir
qo shimcha chora-tadbirlarni qabul qilish zarurati paydo bo lishi mumkin.	
ʻ ʻ
So nggi   choraklarda   iqtisodiy   o sishning   turg un   yuqori   sur’ati	
ʻ ʻ ʻ
kuzatilmoqda.   Talab   tomonidan   asosiy   harakatlantiruvchi   kuch   o rnida,	
ʻ
birmuncha   mo ’tadil   investitsiyaviy   faollik   bo lishiga   qaramasdan,   yalpi	
ʻ ʻ
iste’molning o sishi 
ʻ   kuzatildi. 2022 yilning yakunlari bo yicha YaIMning o sish	ʻ ʻ
sur’ati 5,7%ni tashkil qildi.
Joriy   yildagi   fiskal   rag batlarning   kutilayotgan   bir   qadar   mo ’tadilligiga	
ʻ ʻ
qaramasdan,   so nggi   3   yildagi   yuqori   fiskal   tanqislikning   yalpi   talabga   doir	
ʻ
kechiktirilgan   samaralarining   muhim   darajadagi   rag batlantiruvchi   ta’siri   hali	
ʻ
ham saqlanib turmoqda.
Mehnat   bozorida   barqarorlikning   saqlanishi,   mehnat   haqlarining   o sishi	
ʻ
hamda   transchegaraviy   pul   o tkazmalarining   katta   hajmlari   uzoq	
ʻ
foydalaniladigan tovarlarga, shu bilan birga ko chmas mulkka bo lgan talabning	
ʻ ʻ
o sishiga yordam berib, bu, o z o rnida, bu segmentlardagi narхlarning o sishida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aks etadi.
Umuman   olganda,   yaqin   choraklar   ichida   iqtisodiy   faollikka   doir   ijobiy
yo nalishlarning   hosil   bo lishi   taklif   omillarining   barqarorligiga   bog liq
ʻ ʻ ʻ
bo ladi.Shu   bilan   birga,   anomal   ob-havo   sharoitlari   munosabati   bilan   taklif
ʻ
tomonidan ayrim qisqa muddatli хatarlar ham o zini namoyon qilayotgan bo lib,	
ʻ ʻ
ular ayrim turdagi tovarlarni ishlab chiqarish va yetkazib berish hajmlariga o z	
ʻ
ta’sirini   o tkazishi   mumkin.2022   yil   mobaynida   iqtisodiyot   tashqi   sharoitlarga	
ʻ
moslashdi. Tashqi iqtisodiy хatarlarning ta’siri birmuncha qisqa muddatli va shu
bilan birga, dastlabki  baholarga qaraganda ancha kam ahamiyatli bo lib chiqdi,	
ʻ
bu   esa   eksportdan   va   transchegaraviy   pul   o tkazmalaridan   valyuta	
ʻ
tushumlarining   o sishida   aks   etdi.Shu   bilan   birga,   tashqi   bozorlardagi   ijobiy	
ʻ
13 narх   kon’yunkturasi   bilan   bog liq   umidlar   bilan   bir   vaqtda,   globalʻ
iqtisodiyotning   va   asosiy   savdo   hamkorlari   iqtisodiyotining   o sish   prognozlari	
ʻ
yomonlashuvi   bilan   bog liq   noaniqliklar   va   хatarlar   yuqori   darajada   saqlanib	
ʻ
qolmoqda.
2022   yil   mobaynida   keng   turdagi   tovarlar   bo yicha   narхlarning   o sishi   yuz	
ʻ ʻ
bergan   bo lib,   bu   umumiy   yillik   inflyatsiya   darajasining   12,3%ga   qadar	
ʻ
tezlashishida o z aksini topdi.	
ʻ
So nggi   yarim   yil   ichidagi   bazaviy   inflyatsiya   ko rsatkichi   ham   barqaror	
ʻ ʻ
o sishda   davom   etib,   yil   oхirida   13,8%ga   yetdi.   Ishlab   chiqaruvchilar   narхlari	
ʻ
indeksining   bir   qadar   yuqori   dinamikasi   bilan   birga   bu   kelgusida   inflyatsiya
bosimining o sishidan хabar beradi.	
ʻ
Inflyatsiya   bilan   bog liq   taхminlar   ham   so nggi   uch   oyda   mo ’tadil   o sib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bormoqda.   Ularning   yo nalishi   inflyatsiya   хatarlarining   o sishi   ehtimolini
ʻ ʻ
oshirmoqda.
Ayni bir vaqtda, dunyo bo ylab global inflyatsiya jarayonlarining susayishi	
ʻ
kutilmoqda. Boz ustiga, asosiy iste’mol tovarlariga bo lgan jahon birja narхlari	
ʻ
dinamikasining   bir   qadar   pasayishi   hamda   ayirboshlanadigan   kursning
birmuncha   barqaror   dinamikasi   inflyatsiya   jarayonlarini   to хtatib   turuvchi	
ʻ
omillar sifatida qaralmoqda.
13 O zbekistonda investitsiya muhitini rivojlantirish uchun quyidagi takliflarniʻ
keltirish mumkin:
1.   Investitsiya   qilish   jarayonlarini   sodda   va   tezlashtirish:   Boshlang ich	
ʻ
investitsiyalarni   olish   jarayonlarini   sodda   va   qulaylashtirish,   shuningdek,
investitsiya   uchrashuvlarini   tezlashtirish   uchun   investitsiya   dasturlarini   va
jarayonlarini osonlashtirish.
2.   Infrastruktur   rivojlantirish:   O zbekistonning   transport,   energiya,	
ʻ
kommunikatsiya   va   boshqa   infrastruktur   tarmoqlarini   rivojlantirish   orqali
investitsiya   muhitini   o sish.   Bunday   qadam   investitsiya   qilishning   ko proq	
ʻ ʻ
daromad   ko rsatkichlariga   olib   keladi   va   yangi   sohalar   uchun   imkoniyatlar	
ʻ
yaratadi.
3.   Investitsionlar   uchun   sifatli   xizmat   ko rsatish:   Investitsionlar   uchun	
ʻ
qulay   sharoit   yaratish,   masalan,   investitsiya   litsenziyalarini   olish   jarayonlarini
osonlashtirish   va   investitsiya   jarayonlariga   yordam   ko rsatish   orqali	
ʻ
investitsiyani raqobatbardosh qilish.
4. Korruptsiyaga qarshi kurash: Korruptsiyaga qarshi kurashni kuchaytirish
va   biznesning   transparensiyasini   oshirish   orqali   investitsiyalarni   jalb   etish.
Sifatli investitsiyalar olish uchun shaffof, maslahatli va o zgaruvchan siyosatlar	
ʻ
muhimdir.
5.   Tanlovga   yo naltirilgan   sohalarni   aniqlash:   O zbekistonning   strategik	
ʻ ʻ
sohalari   va   rivojlanishi   mumkin   bo lgan   sohalarini   aniqlash   va   investitsiya	
ʻ
dasturlarini ular bo yicha yo naltirish. Bu sohalar  agrar, sanoat, texnologiyalar,	
ʻ ʻ
energiya va turizm kabi sohalar bo lishi mumkin.	
ʻ
6.   Xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish:   Xalqaro   savdo   va   investitsiya
partnyorlarini   jalb   etish   orqali   investitsiya   muhitini   rivojlantirish.   Xalqaro
tashkilotlar   bilan   hamkorlik   qilish   orqali   investitsiyalarni   jalb   etish   va
rivojlantirish uchun ko plab imkoniyatlar yaratiladi.	
ʻ
Bu   takliflar   O zbekistonda   investitsiya   muhitini   rivojlantirish   uchun
ʻ
boshlang ich   yo nalishlar   bo lib,   sodda   va   sifatli   investitsiyalar   olish   uchun	
ʻ ʻ ʻ
kafolatlangan muhit yaratishda yordam berishi kutiladi.
13 Xulosa
Ayni   paytda   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   kiritilgan   investitsiyalarning
moliyalashtirish   manbalariga,   sarflanish   ob’ektlariga   ko’ra   va   texnologik
tuzilmasi ham takomillashib bormoqda.
Investitsiya   yoki   kapital   qo’yilmalar   hali   buyumlashmagan,   lekin   ishlab
chiqarish   vositalariga   qo’yilgan   mablag’   hisoblanadi.   Investitsiya   xarajatlari
dinamikasi, foiz stavkasi ,   KSFM  va boshqa bir qancha omillarga bog’liq.
Investitsiya   hajmining Ya I M  hajmiga bog’liqligini   xarakterlovchi  model   -
akselerator modeli deyiladi. 
Pul to’lov, jamg’arish va qiymat o’lchovi funktsiyalarini bajaruvchi, yuqori
likvidli   tovardir.   Pul   tushunchasi   vaqatgina   naqd   pullar   bilan   cheklanib
qolmasdan , uning tarkibiy elimentlari likvidlilik darajasi tushib borishiga qarab
agregatlarga   ajratilgan.   Makroiqtisodiy   tahlilda   e’tibor   ko’proq   M1   va   M2
agregatlariga qaratiladi.
Pulga   bo’lgan   umumiy   talab   bitimlar   uchun   pulga   talab,   ehtiyotkorlik
vajidan pulga talab va moliyaviy aktivlar uchun pulga talab yig’indisidn iborat.
Pulga bo’lgan talab hajmi YaIM (daromad) hajmi, baholar darajasi, pulning
aylanish tezligi va foiz stavkasiga bog’liq.
Bank   tizimi   Markaziy   bank   va   tijorat   banklarini   o’z   ichiga   oladi.
O’zbekiston Respublikasida ikki bosqichli bank tizimi shakllangan.
Markaziy   banning   bosh   maqsadi   milliy   valyutaning   barqarorligini
ta’minlashdan iborat.
Pul   kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   pirovard   maqsadlari   iqtisodiy
o’sish,   to’liq   bandlikni,   baholarning   hamda   to’lov   balansining   barqarorligini
ta’minlashdan iborat.
Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishda   foiz   stavkasi,   majburiy   zahiralash
normasi va ochiq bozordagi operatsiyalar kabi vositalardan foydalaniladi.
Ochiq bozordagi  operatsiyalar pul-kredit  siyosatining eng progressiv  usuli
bo’lib, uni qo’llash ko’lami ortib boradi.
13 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I. Normativ – Huquqiy hujjatlar
1. O‘zbekiston Respublikasi «Banklar va bank faoliyati  to‘g‘risida»gi
Qonuni. –– T., 1996. https://www.arhiv.uz
2. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini
yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qonuni,   13.09.2017
yildagi PQ-3272-son. https://www.lex.uz
3. O zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2022 yilʼ
19 noyabrdagi 27/5-sonli Qarori.  https://www.lex.uz
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 7 yanvardagi PQ-
1464-sonli Qarori.  https://www.arhiv.uz
5. O‘zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining   2017   yil   24   yanvardagi
“O‘zagroeksportbank”   aktsiyadorlik   tijorat   bankini   tashkil   qilish   to‘g‘risida”gi
PQ-2740-sonli Qarori. https://www.lex.uz
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida”gi PF-4947sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral. https://www.lex.uz
7.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida”gi PF-4947- sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral. https://www.lex.uz
II. O’quv qo’llanmalar
8. Abdullayeva   SH.Z.   Pul,   kredit   va   banklar.   Darslik.   T.:   “Iqtisod-
Moliya”, 2017. 
9. «Bank   ishi»   ta'lim   yo'nalishi   talabalari   uchun   darslik   10.   Yu.
Rashidov   [va   boshq./];   mas'ul   muharrir   B.   Yu.   Xodiyev;   O'zR   oliy   va   o'rta
maxsus   ta'lim   vazirligi.   -   T   j:   Cho'lpon   nomidagi   nashriyot-matbaa   ijodiy   uyi,
2011;
13 10. Qoraliyev.T.M.   Omonov.   A.A.   Pul   va   banklar:   Darslik   /   “Iqtisod-
Moliya”, 2019. 
11. Qoraliyev.   T.M.   Omonov.   A.   A.     Pul,   kredit   va   banklar.   Darslik.
Soliq akademiyasi, Toshkent moliya instituti. - Т.: «Iqtisod-Moliya»,  2012. 
12. Pul-kredit siyosati sharhi, 2023-yil IV chorak;
13. Rashid о v   О .YU.,   T о ymuhamed о v   I.R.,   Alim о v   I.I.,   T о jiev   R.R.
Pul, kredit va banklar: Darslik. –T.: TDIU, 2009. 
14. Saidov   D.   va   boshqalar.   Pul,   kredit   va   pul   muomalasi.   O’quv
qo’llanma/T.: Extremum-press, 2018. 
15. Shodmonov.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.T.:   -   “Fan   va
texnologiyalar”, 2021;
16.   Monetar   siyosatning   2020   yil   va   2020-2021   yillar   davriga
mo‘ljallangan   asosiy   yo‘nalishlari.   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.
2020.
17. Роуз Питер. «Банковский менеджмент», М. Дело ЛТД. 1995;
18. 2017-2023-yillar   mobaynida   O'zbekistonda   pul-kredit   va   bank
tizimida ro'y bergan o'zgarishlar tahlili.
III.  Internet saytlari:
19. www.mygov.uz   
20. www.stat.uz     
21. www.mineconomy.uz     
22. www.strategy.uz     
23. www.uza.uz     
24. www.cer.uz     
13