Investitsiyalar (kapital qo’yilmalar), ularning iqtisodiy samaradorligi

Investitsiyalar (kapital qo’yilmalar), ularning
iqtis odi y  samaradorligi
I. Kirish II. Asosiy bolim
1.Investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   haqida   tushuncha,   ularning   ijtimoiy-
iqtisodiy zarurligi va ahamiyati
2.Qishloq xo’jaligida sarflanayotgan investitsiyalar (kapital qo’yilmalar)ning 
manbalari, ularning sarflanish yo’nalishlari
3.Investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)ning   iqtisodiy   samaradorligini   ifodalovchi
ko’rsatkichlar, ularni aniqlash
4.Investitsiya   (kapital   qo’yilma)   lar   darajasi,   dinamikasi   va   ularning
iqtisodiyijtimoiy samaradorligi
5.Investitsiya   (kapital   qo’yilma)   lar   ko’lamini   kengaytirish   va   samaradorligini
oshirish yo’llari
III. Yakunlovchi bolim 
IV. Xulosa 
V. Asosiy adabiyotlar Kirish
Hozirgi   davrda   investitsion   mablag’lar   yangi,   samarali   texnologiyaga   hamda
intellektual   mulkni   barpo   etishga   ham   sarflanishi   maqsadga   muvofiqdir.   Bu
muammoning   to’g’ri,   samarali   hal   etilishi   ma’lum   miqdordagi   investitsiyalar
sarflanishini   ob’ektiv   ravishda   talab   etadi.   Demak,   investitsiya   mablag’lari
tarmoqda doimiy va o’zgaruvchan kapitalni hamda intellektni barpo etish va ularni
rivojlantirish   hamda   yuksaltirish   uchun   sarflanadi.   U   uzoq   hamda   qisqa
muddatlarga   mo’ljallab   sarflanishi   mumkin.   Agarda   qishloq   xo’jaligining   asosiy
vositalarini   sotib   olishga,   qurishga   hamda   ularni   kapital   ta’mirlashga   sarflansa,
unda bu sarflar uzoq muddatga mo’ljallangandir. Ularni asosiy kapitalga sarflangan
investitsiyalar   deb   atashadi.   Shu   bilan   birgalikda   investitsiyalar   qishloq
xo’jaligining aylanma vositalariga ham sarflanadi. Ular qisqa muddatga sarflangan
hisoblanadi. Demak, investitsiyalar natijasida qishloq xo’jaligining ishlab chiqarish
vositalari barpo etilib, ularning ishga yaroqliligi tubdan yaxshilanadi.
Qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarish   vositalariga   sarflanadigan   barcha   mablag’lar
investitsiyalar deb ataladi. Ular qishloq xo’jaligi (korxonalar)ning moddiy-texnika
bazasini   mustahkamlab,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   mexanizatsiyalashtirish,
kimyolashtirish,   elektrlashtirish,   irrigatsiya-melioratsiyalashtirish   natijasida
xarajatlarni   kamaytirib,   etishtiriladigan   mahsulotlar   hajmi   ko’payishi   va   sifati
yaxshilanishini, olinadigan daromad (foyda) summasi oshishishni ta’minlaydi.
Investitsiyalar   har   qanday   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiyalarda   amalga   oshiriladi.
Chunki  ular  davlatni, tarmoq, korxonalar, va nihoyat, aholining iqtisodiy negizini
mustahkamlashga   sarflanadi.   Erkin   bozor   iqtisodi   bosqichma-bosqich
shakllantirilayotgan   O’zbekiston   Respublikasi   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirish
maqsadida   investitsiyalar   sarflanishi   ob’ektiv   zaruriyat   hisoblanadi.   Chunki
tarmoqni   ustuvor   shaklda   rivojlantirish   uchun   uning   moddiy-texnika   bazasini
mustahkam   ravishda   barpo   etish   zarur.   Buning   uchun   uni   zamonaviy
binoinshootlar,   barcha   turdagi   zarur   texnikalar,   qishloq   xo’jalik   mexanizmlari,
ichki   irrigatsiya   va   melioratsiya   inshootlari,   serunum,   tezpishar   navlar,   zotli, mahsuldor   hayvonlar   hamda   aylanma   vositalar   va   boshqa   ishlab   chiqarish
vositalari  bilan  ta’minlash lozim.
Asosiy bolim 1. Investitsiyalar (kapital qo’yilmalar)
haqida tushuncha, ularning ijtimoiyiqtisodiy zarurligi va
ahamiyati
Hozirgi   davrda   investitsion   mablag’lar   yangi,   samarali   texnologiyaga   hamda
intellektual   mulkni   barpo   etishga   ham   sarflanishi   maqsadga   muvofiqdir.   Bu
muammoning   to’g’ri,   samarali   hal   etilishi   ma’lum   miqdordagi   investitsiyalar
sarflanishini   ob’ektiv   ravishda   talab   etadi.   Demak,   investitsiya   mablag’lari
tarmoqda doimiy va o’zgaruvchan kapitalni hamda intellektni barpo etish va ularni
rivojlantirish   hamda   yuksaltirish   uchun   sarflanadi.   U   uzoq   hamda   qisqa
muddatlarga   mo’ljallab   sarflanishi   mumkin.   Agarda   qishloq   xo’jaligining   asosiy
vositalarini   sotib   olishga,   qurishga   hamda   ularni   kapital   ta’mirlashga   sarflansa,
unda bu sarflar uzoq muddatga mo’ljallangandir. Ularni asosiy kapitalga sarflangan
investitsiyalar   deb   atashadi.   Shu   bilan   birgalikda   investitsiyalar   qishloq
xo’jaligining aylanma vositalariga ham sarflanadi. Ular qisqa muddatga sarflangan
hisoblanadi. Demak, investitsiyalar natijasida qishloq xo’jaligining ishlab chiqarish
vositalari barpo etilib, ularning ishga yaroqliligi tubdan yaxshilanadi.
Qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarish   vositalariga   sarflanadigan   barcha   mablag’lar
investitsiyalar deb ataladi. Ular qishloq xo’jaligi (korxonalar)ning moddiy-texnika
bazasini   mustahkamlab,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   mexanizatsiyalashtirish,
kimyolashtirish,   elektrlashtirish,   irrigatsiya-melioratsiyalashtirish   natijasida
xarajatlarni   kamaytirib,   etishtiriladigan   mahsulotlar   hajmi   ko’payishi   va   sifati
yaxshilanishini, olinadigan daromad (foyda) summasi  oshishishni  ta’minlaydi. Bu
investitsiyalarni amalga oshirishning tub maqsadidir.
Shularni   e’tiborga   olgan   holda   respublikada   barqaror   investitsion   siyosat
ishlab   chiqilgan.   U   mamlakatda   «Investitsiya   faoliyati   to’g’risida»gi,   «Chet   el
investitsiyalari   to’g’risida»gi   (1998y)   qonunlar   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar
asosida amalga oshirilmoqda.
Investitsiyalar maqsad hamda vazifalariga ko’ra, quyidagi turlarga bo’linadi: - kapital investitsiyalar;
- innovatsion   investitsiyalar;   -   ijtimoiy
investitsiyalar.
Asosiy   fondlarni   barpo   etishga   va   takror   ishlab   chiqarishga,   shuningdek,
moddiy   ishlab   chiqarishning   barcha   shakllarini   rivojlantirishga   sarflangan
investitsiyalar  kapital investitsiyalar,  deb ataladi.
Texnika   va   texnologiyalarning   yangi   avlodini   yaratish   va   o’zlashtirishga
sarflangan investitsiyalar  innovatsiya investitsiyalardir .
Inson   salohiyatini,   malakasini   va   ishlab   chiqarish   tajribasini   oshirishga,
shuningdek,   nomoddiy   ne’matlarning   boshqa   shakllarini   rivojlantirishga
sarflanadigan mablag’lar  ijtimoiy investitsiyalar,  deb ataladi.
Ular real hamda moliyaviy invaestitsiyalarga ham bo’linadi. Moddiylashgan
asosiy va aylanma vositalarga sarflangan mablag’lar   real investitsiyalarni   tashkil
etadi.
Qimmatli   qog’ozlarni   (aktsiya,   obligatsiya,   veksel,   sertifikat)
shakllantirishga   sarflangan   mablag’lar   esa   moliyaviy   investitsiyalar   hisoblanadi.
Real   investitsiyalarni   kapital   qo’yilmalar,   deb   ham   atash   mumkin.   Kapital
qo’yilmalar   yalpi   va   sof   kapital   qo’yilmalariga   bo’linadi.   Real   investitsiyalarning
umumiy   summasi   yalpi   kapital   qo’yilmalarini   tashkil   etadi.   Real   investitsiyalarni
sarflash   natijasida   ishga   tushirilgan   qismi   sof   kapital   qo’yilmalardir.   Sof   kapital
qo’yilma yalpi kapital qo’yilma sumasiga teng yoki kam bo’lishi mumkin. Qishloq
xo’jaligi,   jumladan,   korxonalar   miqyosida   yalpi   kapital   qo’yilmani   sof   kapital
qo’yilmaga   aylantirishga   alohida   e’tibor   berilishi   lozim.   Sarflanayotgan   real
investitsiyalar moddiylashtirilishini, ya’ni ishga tushirilishini ta’minlash zarur.
Milliy   hisoblar   tizimida   asosiy   kapitalga   hamda   moddiy   ishlab   chiqarish
vositlariga sarflangan mablag’lar real investitsiyalar deb hisobga olinadi.
Lekin, respublika qishloq xo’jaligida erkin bozor munosabatlari sust sur’atlar
bilan   rivojlantirilayotganligi   moliyaviy   investitsiyalar   ko’lami   kengayishini   talab
darajasida   ta’minlamayapti.   Jumladan,   jamoa,   shirkat,   fermer   xo’jaliklarida
qimmatli   qog’ozlar   (aktsiya,   obligatsiya,   sertifikat,   veksellar…)   chiqarilib,
sotilayotgani yo’q. Kelajakda bu muhim masalani hal etishga a lohid a  e’tibor berish
maqsadga   muvofiqdir.   Davlatning   iqtisodiy   siyosatida   qishloq   xo’jalik korxonalarida   ham   qimmatli   qog’ozlar   bozorini   tashkil   etish   tadbirlari   ishlab
chiqilishi va ular amaliyotga tatbiq etilishi lozim.
Bozor iqtisodi sharoitida investitsion siyosatni shakllantirishda quyidagilarga
alohida e’tibor berish kerak:
„ tender   asosida   raqobatbardosh   loyihalarni   tanlashga.   Bu   qishloq   xo’jaligida
investitsion loyihalar bozori barpo etilishini ta’minlaydi;
„ qishloq   xo’jaligi   uchun   mo’ljallangan   investitsiyalarning   iqtisodiy   jihatdan
asoslanganligiga.   Qishloq   xo’jaligi   tabiiy-iqtisodiy   omillarining   xususiyatlari   real
hisobga   olingan   holda   iqtisodiy-ijtimoiy   natijalari   aniqlangan   bo’lishi   zarur.
Chunki,   aksariyat   hollarda   loyihada   belgilangan   mablag’lar   ko’zda   tutilgan
tadbirlarni   bajarish   uchun   etmaydi,   oqibatda   ko’zlangan   maqsadga   erishilmaydi.
Bu hol investitsion loyihalar uzoq muddatga cho’zilishiga olib keladi;
„ chet el investorlarini va ularning investitsiyalarini qishloq xo’jaligiga jalb etishga.
Buning   uchun   qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarilayotgan   barcha   mahsulotlarga
bo’lgan shaxsiy va xususiy mulkchilikni rivojlantirish lozim va boshqalar.
Barcha   omillarni   e’tiborga   olgan   holda   sarflanadigan   investitsiyalar   qishloq
xo’jaligining   mustahkam   moddiy-texnika   bazasini   barpo   etadi.   Qishloq   xo’jaligi
zamonaviy mashinalar, traktorlar, kombaynlar, bino-inshootlar bilan ta’minlanadi.
Unda   bog’zor,   uzumzorlar   barpo   etiladi.   Zotli,   sermahsul   chorva   hayvonlari
yaratiladi.
Ular   yangi   ish   joylari   barpo   etilishini   ta’minlaydi,   qishloq   xo’jaligida   band
bo’lgan   tadbirkorlarning   bilimlarini,   malakalarini   yuksaltiradi,   bozor
munosabatlarini   shakllantiradi.   Ularning   uyg’unlashishi   natijasida   tarmoqda
etishtiriladigan mahsulotlar hajmi ko’paytirilib, raqobatbardoshligi oshadi. Bu, o’z
navbatida,   aholini,   qayta   ishlash   tarmoqlarini   va   nihoyat,   davlatning   talabi
qondirilishini ta’minlaydi, fuqarolarning turmush darajasini yuksaltiradi. Bularning
hammasi  investitsiyalarning   iqtisodiy-ijtimoiy  ahamiyati  katta  ekanligidan   dalolat
beradi.
Kapital   qo’yilmalarning   xalq   xo’jaligi   va   qishloq   xo’jaligidagi   ahamiyati   ulkan .
Birinchidan,   kapital   qo’yilmalar   jami   xarajatlarning   asosiy   qismi   hisoblanadi.   Kapital
qo’yilmalardagi   o’zgarishlar   jami   talabga   etarlicha   ta’sir   ko’rsatadi,   shuningdek aholining   bandligi   va   yalpi   milliy   daromad   (YaMD)   hajmining   ham   o’zgarishini
ta’minlaydi.
Ikkinchidan,   kapital   qo’yilmalar   korxonaning   asosiy   fondlari   jamg’arilishiga,
ya’ni   ko’payishiga   olib   keladi.   Bunda   ishlab   chiqarish   kuchlarini   kengaytirishga
sarf qilingan pul mablag’lari boshlang’ich bosqichda korxona faoliyati natijalariga
ta’sir   etmasligi   mumkin,   lekin   kelajakda   iqtisodiy   o’sish   uchun   zarur   bazani
yaratadi.
Uchinchidan, kapital qo’yilmalarning noratsional  sarf qilinishi ishlab chiqarish
resurslari, xarajatlar o’sishiga olib keladi, natijada YaMD qisqaradi. Misol uchun,
tugatilmagan   qurilishning   ko’payishi,   moddiy   resurslar   oshishi,   to’lanadigan   ish
haqining   ko’payishi   hamda   ishlab   chiqarishning   qisqarishi   shular   jumlasidandir.
Xuddi   shunday   tarzda   noritmik   holda   etkazib   berilgan   vositalar   me ’ yordan   yuqori
bo ’ lib ,   korxona   zahiralariga   ham   ta ’ sir   ko ’ rsatadi .   Ular   sarflanayotgan   kapital
qo’yilmalarning qiymati o’sishiga hamda samaradorligiga ta’sir etadi.
Kapital   qo’yilmalarning   miqdori,   dinamikasi   va   samaradorligi   quyidagi
omillarga bog’liq:
x  kapital qo’yilma amalga oshirilayotgan loyihaga;  x  mamakatdagi va korxona 
faoliyatidagi iqtisodiy o’zgarishga;  x  davlatning soliq siyosati va banklarning foiz 
stavkasiga;  x  tashqi savdodagi iqtisodiy holatga;  x  milliy valyutaning ichki va tashqi 
kursiga;  x  mamlakatning siyosiy hayotidagi barqarorlikka.
Investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   qishloq   xo’jaligining   har   tomonlama
rivojlanishini   ta’minlaydi.   Chunki   ular   evaziga   tarmoqning   moddiy-texnika
bazasi mustahkamlanadi. Ulardan to’liq va samarali foydalanish natijasida jonli
mehnat   xarajatlari   qisqarib,   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmi   ko’payib,   sifati
yaxshilanadi.   Bu   hol   qishloq   xo’jalik   mahsulotlariga   bo’lgan   talab   yanada
yaxshiroq   qondirilishini   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birgalikda   sof   foyda   su mmas i
ko’payadi.   Natijada   qishloq   xo’jaligini   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
asosida   rivojlantirish   imkoniyati   tug’iladi.   Aholining   ijtimoiy-iqtisodiy   ahvoli
yanada yuksaladi. Bular  investitsiyalar, kapital qo’yilmalarning ijtimoiy hamda
iqtisodiy samaradorligi mavjudligidan dalolat beradi. 2. Qishloq xo’jaligida sarflanayotgan investitsiyalar (kapital 
qo’yilmalar)ning manbalari, ularning sarflanish yo’nalishlari
Qishloq   xo’jaligining   barqaror   rivojlanishi   tarmoqda   mavjud   bo’lgan
ishlab chiqarish vositalari oqilona tarzda takror ishlab chiqarilishini talab etadi.
Bu   jarayon   ishlab   chiqarish   vositalarini   sotib   olish,   qayta   ta’mirlash,   qurish,
innovatsion hamda ijtimoiy munosabatlar yig’indisidan tashkil topadi.
Investitsiyalarni   maqsadi,   vazifalari,   manbalari   hamda   yo’nalishlarini
e’tiborga olgan holda 8-chizmadagidek turkumlashtirish mumkin.
Barcha   investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   quyidagi   yirik   ikkita
manbadan shakllantirilib, amalga oshiriladi:
x  korxonaning o’z mablag’laridan;  x  chetdan jalb qilingan mablag’lardan.
Korxonaning o’z mablag’lariga quyidagilar kiradi:
„ korxonaning sof foydasidan ajratilayotgan mablag’lar;
„ amortizatsiya fondidagi mablag’lar;
„ asosiy vositalarni tugatishdan, sotishdan kelib tushgan mablag’lar;
„ ularni ijaraga berishdan tushgan mablag’lar;
„ qishloq   xo’jalik   korxonalari   qimmatli   qog’ozlar   chiqarib   sotish,   boshqalarnikini
sotib olish natijasida olinayotgan dividentlardan ajratilayotgan mablag’lar.
Yuqori   rentabelli   korxonalar   ishlab   chiqarish   vositalarini   yangilash
maqsadida   kapital   qo’yilmalarni   amalga   oshirishda   ko’proq   imkoniyatga   ega
bo’ladi. Investitsiyalarning maqsadi, vazifasi, manbalari va yo’nalishlari bo’yicha
turkumlashtirilishi
Yuqoridagilardan   tashqari,   qishloq   xo’jaligi   korxonalari   uchun   kapital
qo’yilmalar   manbai   chorva   hayvonlarini   sotishdan   tushgan   mablag’lar,   Ustav
fondini ko’paytirish uchun qilingan ajratmalar ham hisoblanadi.
Chetdan jalb qilingan mablag’lar esa:
„ qishloq xo’jaligi uchun davlat byudjetidan ajratiladigan mablag’lar;
„ hamkorlardan olinadigan mablag’lar;
„ turli xil qarzlar, shu jumladan, tijorat banklaridan olinadigan kreditlar;
„ xo’jalik a’zolarining bo’sh yotgan mablag’larini jalb etish;
„ xorijiy,   davlat   korxonalari   hamda   shaxsiy   korxonalar   va   fuqarolarning
mablag’lari;
„ xayriya fondlaridan, homiylar ajratayotgan mablag’lari va boshqalar.
Chetdan   jalb   qilingan   mablag’lar   orasida   bank   kreditlari   alohida   o’rin
tutadi.   Ular   ishlab   chiqarish   faoliyati   natijalaridan   qat’i   nazar,   alohida
korxonalar   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   kapital   qo’yilmalarni   amalga
oshirishga   imkon   beradi.   Bank   kreditlari   korxona   o’z   mablag’larining   kapita lInvestitsiyalash ma=sadlaridan kelib
chi==an  ɳ olda:
- venchur; -   bevosita;
- portfel;   anuitet.- + ayta ishlab chi=arish b ɵ yicha:
- yalpi;
- sof;
- puturdan ketishni =oplovchi
INVES-
TITSIYA-
LAR
Investitsiya sub`ektlari b ɵ yicha:
- davlatga =arashli;
- korporativ;
- xususiy, shaxsiy. ɓ arakat y ɵ nalishi b ɵ yicha:
- yangi loyi ɳ alar;
- kengaytirishga;
- investitsiyalar;
- = ayta investitsiyalar.ɵ yish ob`ektlari b ɵ yicha:
- mol-mulk investitsiyasi;
- moliyaviy;
- nomoddiy. + aratilgan so ɳ a va ob`ektlar
Eɵ yicha:
- kapital;
- innovatsiya;
- ijtimoiy.y
Click here to bu	ABBYYPDFTransforer2.0	
www.ABBYY.com qo’yilma   uchun   kerakli   miqdorini   yig’masdan   turib   investitsiya   jarayonini
tezlashtiradi.   Kreditlar   kapital   qo’yilma   manbai   sifatida   nafaqat   kapital
qurilishda,   balki   yangi   texnikani   joriy   qilishda   ham   ishlatiladi.   Kapital
qo’yilmalarning   asosiy   vazifasi   –   tarmoq   mahsulotini   ko’paytirish   va   ishlab
chiqarish samaradorligining o’sish sur’atlari tezlashtirilishini ta’minlashdir.
Kapital   –   korxona   moliyaviy   natijalarining   bir   qismi   bo’lib,   aylanma
fondlarga qo’yilib, daromad keltiradi. Kapitalning aylanma fondlarga qo’yilishi
to’g’ri portfelli investitsiyalar orqali amalga oshiriladi.
Shuni   ham   aytib   o’tish   kerakki,   investitsiya   qilishda   korxona   o’z
mablag’laridan   imkoni   boricha   foydalanishi   ikkita   ustunlikka   olib   keladi:
korxonada   tashqi   to’lovlar   mavjud   bo’lmaydi   (olingan   kreditlar   bo’yicha   foiz,
aktsiyalar   bo’yicha   dividentlar,   ijara   haqi   va   hokazo),   shuningdek,   korxonani
boshqarishda mustahkam pozitsiyani shakllantiradi.
Ayni   paytda   xo’jaliklarga   chetdan   jalb   qilinadigan   mablag’larning
manbalaridan   biri   xo’jalik   a’zolarining   vaqtincha   bo’sh   yotgan   mablag’larini
jalb etish hisoblanadi. Bunday investitsiyani amalga oshirish uchun korxona o’z
ichida   qisqa   muddatli   obligatsiyalarni,   veksellarni   chiqarib,   ularni   a’zolariga
ishonchli  tarzda  tarqatishi  (sotishi)  yoki  huquqiy  kuchga  ega   bo’lgan  ishonchli
dalolatnomalarni   ham   berishi   mumkin.   Xo’jalik   a’zolari   esa   muomalaga
berilgan   mablag’larini   ma’lum   muddat   o’tgandan   so’ng  belgilangan   foizi   bilan
qaytarib   olish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   turdagi   kapital   qo’yish   qishloq
xo’jaligi   korxonalari   uchun   hozirgi   davrda   yaxshi   samara   bermaydi.   Chunki
xo’jaliklarda hozircha qimmatli qog’ozlarni chiqarish imkoniyatlari cheklangan,
kelajakda shu masalalarga alohida e’tibor berish kerak.
Chetdan jalb etilayotgan investitsiyalar chet davlatlarning, yuridik hamda
jismoniy shaxslarning investitsiyalaridan tashkil topadi.
Chet   ellik   investorlar   asosan   daromad   (foyda)   olish   maqsadida
tadbirkorlik   faoliyati   va   qonun   hujjatlarida   ta’qiqlanmagan   boshqa   turdagi
faoliyat ob’ektlariga qo’shadigan barcha turdagi moddiy va nomoddiy boyliklar
va   ularga   doir   huquqlar,   shu   jumladan,   intellektual   mulkka   doir   huq uqlar ,
shuningdek,   chet   el   investitsiyalaridan   olingan   har   qanday   daromad   respublika hududida   chet   el   investitsiyalari   hisoblanadi.   Ular   O’zbekiston   Respublikasi
hududida quyidagi yo’llar bilan amalga oshiriladi:
x   respublika   qishloq   xo’jaligidagi   yuridik   hamda   jismoniy   shaxslarning   Ustav
jamg’armalarida va boshqa mol-mulkida ulush qo’shib qatnashish;
x  tarmoqda chet ellik investorgarga to’liq qarashli bo’lgan xo’jalik jamiyatlari va
shirkatlari, bank, sug’urta va boshqa korxonalarni barpo etish va rivojlantirish;   x
mol-mulk, aktsiyalar va boshqa qimmatli qog’ozlarni, shu jumladan, O’zbekiston
Respublikasi   rezidentlari   tomonidan   emissiya   qilingan   qarz   mablag’larini   sotib
olish;
x  intellektual mullka, shu jumladan, mualliflik huquqlari, patentlar, firma nomlari
va nou-xaularga, shuningdek, ishchanlik nufuziga (gudvillga) huquqlar kiritish va
boshqalar.
Ularni   chet   davlatlar   yoki   bu   davlatlarning   quyidagi   hududiy   organlari   amalga
oshiradilar:
x   davlatlararo bitimlar yoki boshqa shartnomalarga muvofiq tashkil topgan yoki
xalqaro   ommaviy   huquq   sub’ektlari   bo’lgan   xalqaro   tashkilotlar;   x   chet
davlatlarning   qonun   hujjatlariga   muvofiq   tashkil   topgan   va   faoliyat   ko’rsatib
kelayotgan   yuridik   shaxslar,   shirkatlar,   uyushma   va   tashkilotlar;   x   chet   el
fuqarolari bo’lmish jismoniy shaxslar va boshqalar.
Hozirgi davrda mamlakat qishloq xo’jaligini boshqarishni
takomillashtirishga   va   ishlab   chiqarishini   rivojlantirishga   Jahon   banki,   evropa
tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   bankining   respublikadagi
bo’limlari   hamda   AQSh,   Germaniya,   Isroil,   Gollandiya,   Frantsiya   va   boshqa
davlatlarning   vakolatxonalari   investitsiyalarni   joylashtirish,   sarflash   orqali
muayyan darajada hissa qo’shish ishlari bilan shug’ullanmoqda. Lekin ularning
investitsiyalari talabni qondiradigan darajada emas. Shuning uchun bu masalaga,
ya’ni chet el investitsiyalarini  jalb etish muammosiga kelajakda alohida e’tibor
berish maqsadga muvofiqdir.
Chet el investorlari investitsiyalari O’zbekiston Respublikasining « Chet e l
investitsiyalari   to’g’risida»gi   (1998   y)   qonuni   talablari   asosida   amalga
oshiriladi. Hamon qishloq xo’jaligiga investitsiyalar kam sarflanishiga qaramay, ularning
salmog’i   tabora   kamayib   bormoqda.   Masalan,   2003   yilnnng   1   choragida   qishloq
xo’jaligiga   sarflanganinvestitsiya   mamlakat   miqyosidagi   jami   investitsiyalarning
4,1   foizini   tashkil   etgan   bo’lsa,   2004   yilning   huddi   shu   davrida   sarflangan
investitsiya atigi 3 foizini tashkil  etgan. O’tgan yil mobaynida qishloq xo’jaligiga
kiritilgan   investitsiya   1,1   foizga   qisqargan.   Bu   o’z   navbatida   tarmoqda   ko’proq
miqdorda   yangi   erlarni   o’zlashtirish,   irrigatsiya   va   melioratsiya   ishlarini
rivojlantirish,   yangi   texnika   hamda   texnologiyalarni   joriy   etish
imkoniyatlarinicheklab   qo’yadi.   Bunday   holni   oldini   olish   uchun   tarmoqdagi
mulkchilik   munosabatlarini   rivojlantirishni,   ayniqsa,   xususiy   mulkchilikni   hamda
investorla uchun qulay sharoitlar yaratish talab etiladi.
Investitsiyalar (kapital qo’yilmalar)ning iqtisodiy samaradorligini 
ifodalovchi ko’rsatkichlar, ularni aniqlash
Qishloq   xo’jaligiga   investitsiyalarni   sarflashdan   maqsad–qo’shimcha
foyda   olish   va   fuqarolarning   yashash   sharoitini   yaxshilashdir.   Ularning
darajasini   loyihalar   tuzishda   hamda   bu   loyihalarni   amalga   oshirishda   aniqlash
mumkin.   Buning   uchun   investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)ning   iqtisodiy
samaradorligi   aniqlanadi.   Iqtisodiy   samaradorlik   xarajatlar   bilan   foyda
summalari taqqoslanishi natijasida aniqlanadi. U:
¾ makroiqtisod, ya’ni mamlakat miqyosida;
¾ mezoiqtisod, ya’ni tarmoqlar (qishloq xo’jaligi) miqyosida;
¾ mikroiqtisod,   ya’ni   qishloq   xo’jalik   korxonalari   doirasida;   ayrim
yo’nalishlar, ob’ektlar bo’yicha ham aniqlanadi.
Makro   hamda   mezoiqtisod   miqyosida   investitsiyalarning   iqtisodiy
samaradorligi   ularning   mutlaq   (absolyut)   iqtisodiy   samaradorligi   koeffitsienti
ko’rsatkichi yordamida ifodalanadi. Uning darajasi sarflangan investitsiyalar natijasida   yalpi   ichki   mahsulotning   o’sgan   summasini   shu   o’sishni   ta’mi nlaga n
investitsiya   summasiga   nisbati   bilan   aniqlanadi.   Bunda   quyidagi   formuladan
foydalanish mumkin:
Bunda:   Is(Ks)   –   investitsiya   (kapital   qo’yilma)larning   mutlaq   (absolyut)
iqtisodiy samaradorlik koeffitsienti;
YaIM   –   makro,   mezoiqtisod(tarmoq)   miqyosida   ma’lum   bir   davr   ichida
yalpi   ichki   mahsulotning   o’sgan   summasi,   so’mda.   Bunda   qishloq   xo’jaligida
yalpi daromadning o’sgan summasi ham olinishi mumkin;
6 Is   (Kk)   –   investitsiya   yoki   sarflangan   kapital   qo’yilma   summasi.   Bu
ko’rsatkich   sarflangan   1   so’mlik   investitsion   mablag’   evaziga   necha   so’mlik
yoki tiyinlik yalpi ichki mahsulot yoxud yalpi daromad olinganligini ifodalaydi.
Uning mutlaq (absolyut) miqdori imkoni boricha yuqori bo’lgani yaxshi. Shunda
investitsiyalarning   mutlaq   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   yuqori   bo’ladi.   Kam
bo’lsa,   u   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   past   bo’lganligidan   dalolat   beradi.
Bunday holda investitsiyalarni sarflash maqsadga muvofiq hisoblanmaydi.
Investitsiyalar   –   aksariyat   hollarda   uzoq   muddatga   mo’ljallangan
xarajatlardir.   Shuning   uchun   ularning   bir   necha   yillar   davomidagi   iqtisodiy
samaradorligini   aniqashda   qiyosiy   baholardan   foydalanish   lozim.   Bunda
inflyatsiya   darajasi   hisobga   olinadi.   Hozirgi   davrda   qishloq   xo’jaligida   qiyosiy
baho   sifatida   1996   yilgi   o’rtacha   baholar   asos   qilib   olinmoqda.   Kelajakda   bu
baholar o’zgarishi mumkin.
Shunday   hollarda   investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   ning   iqtisodiy
samaradorligini   aniqlashda   quyidagi   usullardan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir:
ƒ loyihaning o’zini-o’zi qoplash usulini aniqlash;
ƒ kompaunding   (murakkab   foizlar)   usuli;   diskontlash
usuli. O’zini-o’zi   qoplash   muddati   –   amalga   oshirilayotgan   loyihaning   f oydas i
hisobidan   dastlabki   investitsiya   miqdorini   qoplash   davri.   Uni   hisoblashda   sof   foyda
moliyaviy xarajatlar, foizlar va amortizatsiya ajratmalari e’tiborga olinadi.
Kompaunding   usulining   mohiyati   shundan   iboratki,   bunda   dastlabki
summa har yilgi daromad foizi hisobiga oshib boradi. Bunda quyidagi formulaga
amal qilinadi:
 
Bu   erda:   O’Q   -   dastlabki   investitsiya   summasining   o’sgan   qiymati,
so’mda;
BQ - dastlabki investitsiyaning boshlang’ich qiymati, so’mda;
I – foiz stavkasining o’zgarishini ko’rsatuvchi birlik; n – 
davr, ya’ni muddat, yilda.
Investitsiyaning   o’sgan   qiymati   foiz   stavkasi   bilan   davr   muddatiga
bog’liq.   Foiz   stavkasi   investorning   muqobil   qarorini   hisobga   oladi,   ya’ni   pulni
biron loyihaga qo’ygan samaralimi yoki depozitga qo’ygan afzalmi?
Diskontlash   –   hisoblash   printsipi   kompaundingga   nisbatan   teskari.   Ya’ni
diskontlash   –   kelajakda   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   daromadni   joriy   baholarda
hisoblash.   Mazkur   hisobning   amaliy   mazmuni   shundan   iboratki,   bunda
tushumlarning   minimal   darajasi   aniqlanadiki,   u   shu   daromaddan   kam   bo’lgan
holatda investitsiya qilish maqsadga muvofiq emas.
Diskontlashgan qiymat foiz stavkalariga bog’liq.
Yillik   daromad   bir   xil   bo’lganda   diskontlashgan   qiymat   (Dq)   quyidagi
formula yordamida aniqlanishi mumkin:
 
Bunda: Dk – diskontlangan qiymat, so’mda;
K – banklarning foiz stavkalari  asosida  olinishi  mumkin bo’lgan qiymat,
so’m; x – yillik daromad olinishi mumkin bo’lgan yillar soni, yil;
F – banklarning foiz stavkalari, foiz;
Bankning yillik foiz stavkasi 5 foiz, xo’jalik ikki yildan so’ng 10  mln . so’mlik   daromad   olishni   mo’ljalangan   bo’lsa,   unda   diskontlangan   qiymat   9,07
mln. so’mga teng bo’ladi.
 
Diskontlash natijasida qanday davr bo’lishidan qat’i nazar daromadlarning real 
qiymati aniqlanadi.
Korxona miqyosida sarflanishi lozim bo’lgan yoki sarflangan investitsiya
(kapital  qo’yilma)   mutlaq  (absolyut)  investitsiya(kapital   qo’yilma)larni  sarflash
natijasida olinayotgan sof foydaning o’sgan summasini shu o’sishni ta’minlagan
investitsiya   (kapital   qo’yilma)   summasiga   taqsimlash   bilan   hisoblanadi.   Unda
quyidagi formuladan foydalanish mumkin:
 
Bunda:   Sf   –   kapital   qo’yilmani   amalga   oshirish   natijasida   olingan   sof
foyda yoki sof foydaning o’sgan summasi, so’mda.
Bu   ko’rsatkich   yordamida   sarflangan   bir   so’mlik   investitsiya   (kapital
qo’yilma) qancha so’mlik yoki tiyinlik foyda keltirilganligi aniqlanadi. Shuning
uchun bu ko’rsatkichning  mutlaq  (absolyut)  miqdori  yuqori  bo’lgani  maqsadga
muvofiqdir.
Hozirgi   davrda   ayrim   me’yoriy   hujjatlarda   investitsiyalar   (kapital
qo’yilmalar)   mutlaq   (absolyut)   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   koeffitsientining
me’yoriy   miqdori   (em)-0,07   darajasida   belgilangan.   Shunga   binoan
sarflanayotgan   investitsiyalarning   har   bir   so’mi   evaziga   7   tiyin   foyda   olinsa,
bunday   investitsiyalar   iqtisodiy   jihatdan   samarali   hisoblanadi.   Undan   kam
bo’lganda   esa   investitsiyalar   samarali   hisoblanmaydi.   Shu   bilan   birgalikda
qishloq   xo’jaligida   irrigatsiya   -   melioratsiya   inshootlariga   sarflanayotgan
investitsiyalar   (kapital   qo’yilmalar)   mutlaq   (absolyut)   iqtisodiy   samaradorlik
koeffitsientining   miqdori   ularning   uzoq   yillar   davomida   faoliyat   ko’rsatishini
e’tiborga olgan holda 0,05 darajasida belgilangan. Bu koeffitsientlar sobiq SSSR
davrida ilmiy-amaliy jihatdan asoslangan holda ishlab chiqilgan. Bozor iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   ham   ulardan   foydalanilmoqda.   Lekin   ularn i
respublika sharoitiga moslashtirilgan holda ko’rib chiqish vaqti ham keldi.
Qishloq xo’jaligida sarflangan investitsiyalar (kapital qo’yilmalar) doimo
ham foyda summasi oshishini ta’minlamaydi, balki ishlab chiqarish xarajatlarini
kamaytirish   yoki   mahsulot   etishtirish   uchun   qilingan   o’rtacha   xarajatlar
(mahsulot   tannarxi)   kamayishiga   ham   olib   keladi.   Shunday   hollarda   ularning
iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   tejalgan   mablag’   qiymatini   sarflangan   kapital
qo’yilma   summasiga   taqsimlab   ham   aniqlanadi.   U   quyidagi   tenglik   yordamida
aniqlanishi mumkin:
 
Bunda: T
1  – investitsiya (kapital qo’yilma) sarflanganidan oldingi tannarx
summasi, so’mda;
T
2   –   investitsiya   (kapital   qo’yilma)sarflanganidan   so’nggi   tannarx
summasi, so’mda.
Bu   ko’rsatkichning   ham   mutlaq   (absolyut)   darajasi   yuqori   bo’lishi
maqsadga muvofiqdir.
Investitsiya (kapital qo’yilmalar) ning qoplash muddati.
Uning   darajasi   sarflangan   investitsiya   (kapital   qo’yilma)   summasini
olingan   yalpi   ichki   mahsulotning,   sof   foydaning   o’sgan   summasiga   taqsimlash
orqali aniqlanadi. Bunda quyidagi formulalardan foydalanish mumkin:
Investitsiyalarning   (kapital   qo’yilma)   qoplash   muddati   qisqa   bo’lishi
maqsadga muvofiqdir.
Shu   bilan   birgalikda   investitsiya   (kapital   qo’yilmalar)ning   qiyosiy
samaradorligi ham aniqlanadi.
Mavjud   adabiyotlarda   investitsiya   (kapital   qo’yilma)   larning   qiyosiy
samaradorlik   koeffitsienti   0,12   darajasida   belgilangan.   Unga   1   ni   taqsimlash
natijasida   investitsiyalarning   necha   yilda   qoplanishi   mumkinligi   aniqlanadi, ya’ni   (1:0,12)   8,3   yilda   qoplansa,   investitsiyalar   qiyosiy   jihatdan   sa maral i
hisoblanadi.
Investitsiya (kapital qo’yilma) lar darajasi, dinamikasi va ularning 
iqtisodiy-ijtimoiy samaradorligi
Ichki va tashqi bozorning qishloq xo’jaligi mahsulotlariga bo’lgan talabini
qondirish   eng   dolzarb   muammodir.   Uni   hal   etish   uchun   investitsiya   (kapital
qo’yilma)   larni  sarflash   zarur.  Buning   uchun  esa   siyosiy,   mintaqaviy,   iqtisodiy
hamda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   darkor.   Respublikada   bozor
iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o’tish davrida yuqorida ta’kidlangan sharoitlar
yaratilmoqda.
Respublikada   siyosiy-iqtisodiy   barqarorlik   qishloq   xo’jaligiga
investitsiyalar   jalb   etilishiga   imkoniyat   bermoqda.   Uning   rivojlanishini
ta’minlash   maqsadida   investitsion   siyosatning   huquqiy   asoslari   ham   barpo
etilgan.   Ularning   mavjudligi   so’nggi   yillarda   tarmoqqa   ma’lum   miqdorda
investitsiya (kapital qo’yilma)lar sarflanishini ta’minlamoqda (16-jadval).
Respublikada investitsiyalarning tarmoqlar bo’yicha tarkibi, foizda
Yilla
r
ʋ Tarmoq nomi
199
6  1997 199
8  1999 200
0
1 Sanoat tarmoqlari 24.8 24.4 21.5 18.4 26.
5
2 Qishloq xo’jaligi 5.2 5.2 4.9 7.9 8.0
3 Neft’,
elektroenergiya 18.4 13.8 12.1 16.8 11.
8
4 Transport, aloqa 17.5 19.8 18.1 13.0 19.
3
5 Uy-joy 12.7 13.3 21.7 17.3 13.
5
6 Boshqa tarmoqlar 21.2 23.5 21.7 26.9 21.
4
Jami 100.
0 100.
0 100.
0 100.0 100.
0 So ’ nggi   yillarda   respublika   iqtisodiyotiga   yo ’ naltirilgan
investitsiyalarning   5-8   foizi   qishloq   xo ’ jaligiga   sarflangan .   Bu   talabga   nisbatan
kam .   Shuning   uchun   kelajakda   bu   investitsion   siyosatni   qishloq   xo ’ jaligi
foydasiga   o ’ zgartirish   maqsadga   muvofiqdir .   Chunki   tarmoq   respublika   yalpi
ichki   mahsulotining   o ’ rtacha   30   foizini   bermoqda .   Xuddi   shunday   hol   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etish   jarayonida   ham   yuz   bermoqda .   Jami   chet   el
investitsiyasining   7-10   foizigina   qishloq   xo ’ jaligiga   sarflanmoqda .   Bu   borada
o ’ zgarish   qilinmasa ,   qishloq   xo ’ jaligining   mustahkam   moddiy - texnika   bazasini
yaratish   biroz   uzoq   muddatga   cho ’ zilishi   mumkin .
Mamlakat agrosanoat majmuasiga sarflanayotgan investitsiyalar 1996-
2000 yillarda 3.2 martaga ko’paygan
Respublika ASM ga kiritilgan investitsiyalar, foizda
ʋ Investitsiya manbalari 1996 
y 19
9
7
y 19
9
8
y 199
9y 200
0y
1 Jami   investitsiyalar   (shu
yillar bahosiga) shundan: 100.
0 10
0
.0 10
0
.
0 100
.0 100
.0
A Davlat byudjetidan 42.2 32
.
3 52
.
3 21.
7 26.
9
B Bank kreditlari 1.3 16
.
9 6.
2 26.
8 36.
8
V Korxona mablag’lari 39.1 33
.
1 35
.
8 36.
6 37.
2
G Aholi mablag’lari - - - - 0.0
1
D Chet el investitsiyalari 17.6 17
.
7 27
.
7 4.9 5.1
Agrosanoat majmuasiga, jumladan, qishloq xo’jaligiga davlat byudjetidan
ajratilayotgan investitsiyalarning miqdori yildan-yilga kamayib bormoqda. Investitsiya   ( kapital   qo ’ yilma ) larni   amalga   oshirish   uchun   mablag ’ larni
asosan   xo ’ jaliklarning   o ’ zlari   sarflamoqdalar .   Ularning   mablag ’ lari   hisobidan
qishloq   xo ’ jaligiga   sarflanayotgan   investitsiyalarning   35-40   foizga   yaqini
shakllantirilmoqda .   Bu   bozor   iqtisodiyoti   talabiga   mosdir .   Xo ’ j alikla r
investitsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   bank   kreditlarini   ham   keng   miqyosda
jalb   etmoqda .  Ularning   hissasi  1999-2000  yillarda   keskin   oshgan .  Lekin   bu   hissa
ularga   bo ’ lgan   talabga   nisbatan   kam ,  hozirgi   davrda   qishloq   xo ’ jaligining   asosiy
vositalarni   barpo   etish   uchun   talabi   oshib   bormoqda .   Biroq   aktsiyadorlik - tijorat
banklari   qishloq   xo ’ jaligi   asosiy   kapitaliga   berayotgan   uzoq   muddatli
kreditlarning   umumiy   miqdori   juda   kam .   Bunday   hol   quyidagi   sabablar
natijasida shakllanmoqda:
¾ qishloq xo’jalik korxonalari banklardan uzoq muddatli kreditlarni olishda garovga
qo’yadigan   resurslarining   kamligi:   hozirgi   davrda   ularda   mavjud   bo’lgan   asosiy
vositalarning   aksariyat   qismi   jismoniy   va   ma’naviy   eskirgan.   Ular   banklarning
talablariga to’g’ri kelmaydi. Shuning uchun ham ularni garovga olishmaydi;
¾ qishloq   xo’jalik   korxonalari   faoliyatining   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   pastligi,
ya’ni   aksariyat   korxonalar   rentabellik   darajasining   5-8   foiz   atrofidaligi.   Shuning
uchun   ham   xo’jaliklarning   kreditorlik   qarzlari   ortib   bormoqda.   Bunday   holda
kredit   institutlarining   berayotgan   mablag’larini   vaqtida   qaytarib   olishga   bo’lgan
ishonchi oqlanmaydi;
¾ qishloq   xo’jaligining   ustuvor   darajada   rivojlanishiga   davlat   ko’magi,   ya’ni
moliyalashtirish,   kreditlashtirish   dasturlari   talabni   to’liq   qondiradigan   darajasida
emasligi;
¾ qishloq   xo’jalik   korxonalari   sotayotgan   mahsulotlari   uchun   iste’molchilardan
mablag’larni   belgilangan   muddatlarda   ololmayotganligi.   Shuning   uchun   ham
qishloq   xo’jalik   korxonalarining   debitorlik   qarzlari   so’nggi   yillarda   ortib
bormoqda.
Ta’kidlangan   masalalar   ijobiy   hal   etilishi   natijasida   qishloq   xo’jaligiga
bank kreditlari oqimining ko’payishi ta’minlanishi mumkin. Davlat   byudjetidan   qishloq   xo’jaligini   investitsiyalashga   sarflanayotgan
mablag’   miqdori   yil   sayin   kamayib   bormoqda.   Bu   ob’ektiv   jarayon.   Bozor
iqtisodiyoti sharoitida davlat ahamiyatiga molik bo’lgan yo’nalishlarni rivojlantirishgina   davlat   byudjetidan   ajratiladigan   mablag’lar   e vaziga
ta’minlanishi zarur.
Respublika qishloq xo’jaligiga sarflayotgan investitsiya (kapital qo’yilma)
lar   hisobidan   mashinalar,   traktorlar,   kombaynlar,   chorva   hayvonlari   va   boshqa
ishlab   chiqarish   vositalari   sotib   olinmoqda,   mavjudlari   ta’mirlanmoqda,
irrigatsiya-melioratsiya   ishlari   rivojlantirilib,   yangi   erlar   o’zlashtirilmoqda,
foydalanilayotganlarining   esa   holati   yaxshilanmoqda.   Agarda   1996   yili
respublika   bo’yicha   irrigatsiya-melioratsiya   qurilishiga   5,2   mlrd.   so’mlik
investitsiya  (kapital  qo’yilma)   sarflangan  bo’lsa,  2000  yilda 20,0  mlrd.  so’mga
yaqin sarflangan
Respublika viloyatlari bo’yicha irrigatsiya-melioratsiya qurilishini 
investitsiyalash (kapital mablag’larini sarflash)
(mln. so’m, amaldagi bahoda)
Viloyatlar 1996
yil 199
7
yil 1998
yil 1999
yil 200
0 yil 2000 
y.da 
1996 
y.ga 
nisbata
n 
(marta
)
Qoraqalpog’iston
R. 91,8 89 234 235 762 8,3
Andijon 353,
8 430 776,7 965 130
0 3,7
Buxoro 433,
1 512 602,9 854 135
0 3,1
Jizzax 238,
3 233 474,4 626 125
4 5,3
Qashqadaryo 471,
7 480 589,2 650 160
2 3,4 1996-2000   yillarda   mamlakat   miqyosida   irrigatsiya - melioratsiya   qurilishi
uchun   sarflangan   investitsiya   ( kapital   qo ’ yilma )   lar   qiymati   3,8   martaga   ortgan .
Shu   investitsiyalarning   aksariyat   qismi   Xorazm ,   Surxondaryo ,   Namangan ,
Toshkent   viloyatlari   hududlariga   to ’ g ’ ri   keladi .   Irrigatsiya - melioratsiya
inshootlari   barpo   etilishi   natijasida   xo ’ jaliklarning   suv   bilan   ta ’ minlanish
darajasi   oshdi .  Bu   hol   yangi   erlarni   o ’ zlashtirish   imkoniyatini   yaratdi . 19962000
yillarda   respublika   Qishloq   va   suv   xo ’ jaligi   vazirligi   xo ’ jaliklari   hududlarida
54149   ga   yangi   er   o ’ zlashtirilgan .   Lekin   investitsiyalar   cheklanganligi   sababi
so ’ nggi   yilarda   yangi   erlarni   o ’ zlashtirish   darajasi   nisbatan   pasaygan
Respublikada o’zlashtirilgan yangi er maydoni, gektar
Viloyatlar 1996
yil 1997
yil 199
8
yi 1999
yil 2000
yilNavoiy 243,
3 169 277 447 550 2 ,3
Namangan 609 627 776,4 1483 297
0 4,9
Samarqand 265,
2 254 321,7 343 690 2,6
Surxondaryo 535,
3 510 770,6 855 241
3 4,5
Sirdaryo 187,
7 465 519,6 430 753 4,0
Toshkent 957,
2 756 1005,
2 1430 197
2 2,1
Farg’ona 237,
1 243 460,5 450 127
0 5,4
Xorazm 432 585 817,6 942 209
0 4,9
USUB 158 108 298 317 101
2 6,4
Jami 5213
,5 546
1 7923,
8 1002
7 199
88 3,8w.AB l
Qoraqalpog’iston R. 500 300 300 287 300
Andijon 1000 235 260 230 200
Buxoro 2516 975 851 702 488
Jizzax 1330 535 737 806 750
Qashqadaryo 2602 6669 855 589 527
Navoiy 1335 420 477 450 412
Namangan 2605 950 807 1201 1809
Samarqand 2502 846 904 280 240
Surxondaryo 2237 662 858 600 700
Sirdaryo 435 400 255 200 80
Toshkent 1891 351 621 425 353
Farg’ona 1665 530 400 402 252
Xorazm 2366 1717 106
2 852 1053
Jami 2298
4 8590 838
7 7024 7164
Yangi   erlarni   o ’ zlashtirish   bilan   birgalikda   foydalanilayotgan   erlarning
sifatini   yaxshilashga   ham   investitsiya   ( kapital   qo ’ yilma )   lar   sarflanmoqda .   Ular
evaziga   1999-2000   yillarda   o’rtacha   300   ming   gektar   erning   meliorativ   holati
yaxshilandi (20-jadval). Respublikada investitsiyalar evaziga eskidan foydalanilayotgan  erla r  meliorativ 
holatining yaxshilanishi (gektar)
Viloyatlar 199
7
yil 199
8
yil 199
9
yil 2000
yil 2000 y.da
1997 y.ga
nisbatan %da
Qoraqalpog’iston R.
Andijon 130
0 199
3 219
0 1799 134,8
Buxoro 200
0 139
4 206
4 3076 153,8 Jizzax - 124
4 260
0 2400 -
Qashqadaryo 120
4 470 200
0 2606 216,4
Navoiy 103
5 664 155
0 1182 114,2
Namangan 148
9 729 210
7 4547 305,4
Samarqand 600 109
7 300
6 2816 469,3
Surxondaryo 200
0 145
0 320
0 3200 160,0
Sirdaryo 97 125
1 146
4 2906 299,4 Toshkent 480 178
2 143
4 1574 327,9
Farg’ona 100
0 121
9 245
3 2653 265,3
Xorazm 229 305 350 3675 159,9
Bu   holat   hozirgi   talabni   to’liq   qondirolmaydi.   Chunki,   respublikadagi   jami
sug’oriladigan   erlarning   50   foizga   yaqini   u   yoki   bu   darajada   sho’rlangan.
Kelajakda erlarning sifat holatini yaxshilash uchun investitsiya (kapital  qo’yilma)
lar   ko’lamini   kengaytirish   maqsadga   muvofiqdir.   Sarflanadigan   investitsiya
(kapital   qo’yilma)   lar   natijasida   erlarning   meliorativ   holati   yaxshilanib,   suv   bilan
ta’minlanganlik   darajasi   yuksalmoqda,   ishlab   chiqarish   mexanizatsiyalashtirilishi,
kimyolashtirilishi   tufayli   ekinlar   hosildorligi   oshmoqda   (2-diagramma).   2-
diagramma
Respublikada qishloq xo’jalik ekinlari hosildorligining o’zgarishi
1996-2000   yillarda   boshoqli   don   ekinlari   hosildorligi   18,9   tsentnerdan
26,8   tsentnerga,   sholining   hosildorligi   esa   23,5   ts.dan   25,8   ts.ga   etdi.   Shu
yillarda   sabzavot   ekinlarining   o’rtacha   hosildorligi   35,5   foizga   oshib,   168
tsentnerni,   kartoshka   hosildorligi   57,6   foizga   ortib,   93   tsentnerni   tashkil   etdi.
Natijada   ekinlarning   yalpi   hosili   ham   ko’paydi.   Bu   hol   qishloq   xo’jaligi   yalpi
mahsuloti   miqdori   hamda   qiymati   oshishini   ta’minladi.   Bularning   hammasi
qishloq   xo’jaligiga   sarflanayotgan   investitsiya   (kapital   qo’yilma)larning
iqtisodiy samaradorligi yuksalishini ta’minlamoqda.
Investitsiyaning   iqtisodiy   samaradorligini   aniq   ko’rsatish   maq sadid a   tegishli
ma’lumotlarni keltirmoqdamiz (21-jadval). 8 5 2
Jami 135
03 163
58 275
70 3243
4 240,2w.ABB Uzoq   muddatli   kredit   shaklida   sarflangan   investitsiya   (kapital   qo’yilma)
ning shirkat xo’jaligidagi iqtisodiy samaradorlik koeffitsienti 1999 yilda 0,607;
2000 yilda esa 0,682 ga teng bo’lgan. Xo’jalikda 2,4 mln.so’mlik uzoq muddatli
bank   kreditini   sarflash   natijasida   1999   yilning   o’zida   1457,4   ming   so’m,   2000
yilda 1636,1 ming so’m qo’shimcha sof foyda olingan. Shu tariqa olingan kredit
1,65   yil   davomida   qaytarilgan.   Xo’jalikka   693,5   ming   so’m   sof   foyda   qolgan.
Bu   ma’lumotlar   sarflangan   investitsiya   (kapital   qo’yilma)   larning   iqtisodiy
jihatdan samarali ekanligidan dalolat beradi.
5. Investitsiya (kapital qo’yilma) lar ko’lamini kengaytirish va 
samaradorligini oshirish yo’llari
Kelajakda  qishloq  xo’jaligining  moddiy-texnika  bazasini   talab  darajasida
barpo etish, mehnat resurslarining bilimlarini, malakalarini, tajribalarini oshirish
uchun investitsiya (kapital qo’yilma) lar sarflashni davom ettirish kerak. Qishloq
xo’jaligini   rivojlantirish   uchun,   avvalo,   davlat   hamda   mahalliy   byudjetlardan
ajratilayotgan   investitsion   mablag’larni   o’z   vaqtida   olishga   erishish   kerak.   Shu
bilan   birga   tarmoq,   korxonalar   iqtisodiyotini   yuksaltirish   natijasida   ularning
faoliyatini   kelajakda   investitsiyalash   uchun   ko’proq   mablag’   ajratilishini
ta’minlashga   alohida   e’tibor   berish   maqsadga   muvofiqdir.   Bunda   korxonalar
ixtiyoridagi   fondlarning   mablag’larini   ham   oqilona   sarflashga   harakat   qilish
kerak.   Chunki   ular   investitsiyalar   ko’lamini   kengaytirishning   real   manbalari
hisobanadi.
Qishloq   xo’jaligiga   talabni   qondiradigan   darajada   investitsiya   (kapital
qo’yilma) lar sarflanishini kelajakda ishonchli ta’minlash uchun investitsiyalarni
amalga oshiruvchi yuridik hamda jismoniy shaxslar ko’lamini kengaytirish talab
etiladi.   Bunday   shaxslar   respublika   yoki   chet   davlatlardan   bo’lishi   mumkin.
Bunda,   hozirgi   davrda   qishloq   xo’jaligidagi   investitsion   jarayonni
shakllantirishda   sust   qatnashayotgan   investorlarni   intensivroq   jalb   e tishg a
alohida e’tibor berish lozim. 21-jadval
Toshkent viloyati Quyi Chirchiq tumanidagi Oxunboboev nomli shirkat 
xo’jaligi dehqonchiligiga sarflangan uzoq muddatli kreditning iqtisodiy 
samaradorligi
ʋ Ko’rsatkichlar O’lch  Yillar ov
birligi 1999 2000
1 Paxta ekini maydoni ga 985 985
2 Sholi ekini maydoni ga 180 180
3 Bug’doy ekini maydoni ga 900 900
4 Olingan kredit summasi mln.s 
o’m 2,4 2,4
5 Kredit   evaziga   amalga   oshirilgan
irrigatsiya   va   melioratsiya   tadbirlari
hisobiga:
- paxta yalpi hosilining oshgan 
miqdori
- sholi yalpi hosilining oshgan 
miqdori - bug’doy yalpi hosilining oshgan 
miqdori tsent.
tsent.
tsent.
3447,
5
144,0
870 2856
,5
108
360
6 etishtirilgan yalpi hosil miqdori:
- paxta xomashyosi
- sholi
- bug’doy tonna
tonna
tonna
3186
583,0
3514,
0 2946
552
3212
7 Jami xarajat summasi 
Shundan:
- paxta xomashyosiga mln.s 
o’m 201,0
115,0 247,
0 w.ABBYY.cHozirgi   davrdagi   cheklangan   miqdordagi   banklarning   ko’lamini
kengaytirishga   erishish   lozim.   Buning   uchun   ularga   huquqiy,   iqtisodiy
shartsharoitlar   yaratib   berish   zarur.   Shu   bilan   birga   qishloq   xo’jaligiga
ko’maklashayotgan   moliya-kredit   institutlarini,   jumladan,   qishloq   kredit
uyushmalari   yoki   kooperativlarini   tashkil   etish,   ularning   faoliyatini   rivojlantirish
kerak.   Bunday   kredit   institutlarining   huquqiy   asosi   yaratilgan:   Respublika   Oliy
Majlisining   ikkinchi   chaqiriq   IX   sessiyasida   (2002   yil,   avgust)   « Kredi t
uyushmalari   to’g’risida»gi   qonun   qabul   qilingan.   Shunga   asoslangan   holda,
Qishloq   kredit   uyushmalari   yoki   kooperativlarini   tashkil   etish   va   ularning -
- sholiga 
bug’doyga 19,2
66,8 149,
2
23,9
73,9
8 -
-
- Mahsulot sotishdan tushgan jami pul 
Shundan:
paxta   xomashyosini
sotishdan   sholini   sotishdan
bug’doyni sotishdan mln.s 
o’m 218,6
125,0
19,9
72,7 270,
8
165,
0
24,7
81,1
9
-
-
- Mahsulot etishtirishdan olingan foyda 
Shundan:
paxta   xomashyosi
etishtirishdan   sholi
etishtirishdan   bug’doy
etishtirishdan mln.s 
o’m 17,6
11,0
0,7
5,9 24,0
15,9
0,8
7,3
10  Shundan kreditlarni sarflash evaziga 
olingan foyda ming
so’m 1457,
4 1636
,1
11  Sarflangan kreditning iqtisodiy 
samaradorlik koeffitsienti 0,607 0,68
2
12  Sarflangan kredit mablag’ining qoplash 
muddati yil 1,65 1,47
13  Dehqonchilikning rentabellik darajasi foiz 8,76 9,72 faoliyatini   rivojlantirish   orqali   qishloq   xo’jaligiga   investitsiya   oqimini
ko’paytirishga   erishish   mumkin.   Ular   nodavlat,   notijorat   kredit   instituti   bo’lgani
ma’qul.   Shuning   uchun   ularga   davlatning   imtiyozli   iqtisodiy   yordami   zarur.   Bu
yordamni   davlatning   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishga   qaratilgan   quyidagi
dasturlari asosida amalga oshirish mumkin:
¾ «Oziq-ovqat muammosini hal etish»;
¾ «Irrigatsiya va melioratsiya ishlarini rivojlantirish»;
¾ «Qishloq faunasini, florasini hamda ekologiyasini yaxshilash»;
¾ «Yangi ish joylarini tashkil etishni rivojlantirish, ishsizlikni yumshatish»;
¾ «Qishloqda malakali mutaxassislarni tayyorlash maqsadida «Bilimi-malaka»
dasturini tuzish»;
¾ «Qishloqda ijtimoiy sohani rivojlantirish» va boshqalar.
Bundan   tashqari   yangi   tashkil   etilgan   qishloq   kredit   kooperativlarida
ayrim   fondlar   bo’yicha   davlat   subsidiyalari   va   kafolatlari   tizimini   joriy   etish
lozim.   Tashkil   etilayotgan   qishloq   kredit   kooperativlari   boshlang’ich
kapitalining 35-45 foizi davlatning imtiyozli hamda foizsiz  kreditlari  hisobidan
shakllantirilishi   maqsadga   muvofiqdir.   Qishloq   kredit   kooperativlarini   tashkil
etish   jarayonida   davlatning   roli   quyidagilar   bilan   chegaralanishi   maqsadga
muvofiqdir:
x   respublikadagi   qonun   yaratuvchi   idoralar   bu   kooperativlar   uchun   mamlakat
miqyosida   hamda   xorijiy   davlatlarda   to’liq   faoliyat   yuritishning   huquqiy
asoslarini yaratib berishi;
x   ushbu   kooperativlarning   ilmiy,   uslubiy   muammolari   bo’yicha   tadqiqot
ishlarini   rivojlantirish   uchun   hukumat   tomonidan   qulay   muhit   yaratilishi;   x
ularni   tashkil   etish   bo’yicha   chet   el   ekspertlarini   jalb   etish   va   mahalliy
mutaxassislar tomonidan xorijning ilg’or tajribalarini o’rganishga izchillik bilan
yordam berish;
x   davlat   idoralarining   rahbar   va   mutaxassislari   yangidan   tashkil   etilay otga n
Qishloq   kredit   kooperativlarining   afzalliklarini   barcha   axborot   vositalari
yordamida targ’ib etishga, tushuntirishga qaratilgan faol siyosat olib borishlari,
ularni amalda tashkil etishga ko’maklashishlari zarur.
Kredit   kooperativlarini   qishloq   hududlarida   tashkil   etish   uchun   quyidagi
shartlar bajarilib, ijobiy muhit shakllantirilgan bo’lishi zarur: x   qishloq   xo’jalik   korxonalarining   rahbar,   mutaxassislari,   shuningdek,
mehnatga qobiliyatli aholining ushbu moliya-kredit institutiga ishonishi  va uni
hurmat qilish holatining mavjudligi;
x   shu   moliya-kredit   instituti   faoliyatida   faol   ishtirok   etish   uchun   aholi
moliyaviy   farovonlik   darajasining   yuqoriligi   bu   aholining   bo’sh   mablag’lari
mavjudligidan dalolat beradi;
x   barcha   bo’g’indagi   davlat   hokimiyati   idoralari   va   boshqa   tashkilotlarda
qishloq xo’jaligi korxonalarini, ayniqsa, fermer va dehqon xo’jaliklarini, kichik
korxonalarni   kreditlashtirish   rivojlantirilishini   ta’minlaydigan   ushbu   g’oyani
moddiy jihatdan qo’llab-quvvatlab, unga hayrixohlik munosabatlari mavjudligi.
Chunki qishloq kredit kooperativlarining tashkil  etilishi qishloq xo’jalik ishlab
chiqarishini   kreditlashtirish   bilan   shug’ullanadigan   moliyaviy   bozorda   erkin
raqobatchilik rivojlanishini ta’minlaydi;
x   qishloq   joylarida   xodimlar,   mutaxassislar   kredit   kooperativlarining   malakali
xodimlarga   bo’lgan   talabini   qondira   oladigan   darajada   mavjudligi;   x   qishloq
hududlarida   yangi   kredit   kooperativlarini   tashkil   etish   bo’yicha   ijtimoiy,
iqtisodiy muhitning talab darajasida shakllanganligi va boshqalar.
Demak,   qishloq   hududlarida   kredit   kooperativlarini   tashkil   etish
masalasining   ijobiy   hal   etilishini   jadalalashtirish   uchun   yuqorida   ta’kidlangan
shart-sharoitlarni   tezroq   shakllantirishga   eng   avvalo   tarmoqdagi   tadbirkorlar,
qolaversa, davlat va nodavlat idoralari alohida e’tibor berishlari zarur.
Yangidan   tashkil   etilayotgan   Qishloq   kredit   kooperativlar   nodavlat,
notijorat moliya tashkiloti yuridik maqomiga ega bo’lishi lozim. Ularning asosiy
maqsadi foydalanish uchun berilayotgan kapital evaziga foyda olish emas, balki
qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   etishtiruvchi,   xizmat   ko’rsatuvchi   xo’j alikla r
faoliyati   rivojlanishiga   imkon   beradigan   kredit   olish   sharoitlari   yaxshilanishini
ta’minlashdir.   Bunday   kooperativlar   berayotgan   kreditlari   uchun   o’z   a’zolari
majburiyatlari   yuzasidan,   ya’ni   jamoatchilik   asosida   kafolat   beradi,   berilgan
qarzlarni o’z vaqtida sug’urtalaydi, a’zolaridan pay badallarini yig’adi va boshqa
iqtisodiy munosabatlarni amalga oshiradi. Chunki kooperativning har bir a’zosi
jamg’arma fondiga qo’shgan hissasidan qat’i nazar bir ovozga ega. Tashkil  etish taklif  qilinayotganda Qishloq kredit  kooperativlari  notijorat
moliya-kredit   tashkiloti   sifatida   tijorat   banklaridan   muayyan   jihatlari   bilan
ajralib turadi (9-chizma).
Qishloq kredit kooperativlarining aktsionerlik-tijorat banklaridan 
farqi
T
.r
. Farq qilish 
mezoni Qishloq kredit
kooperativi (QKK) Aktsionerlik-ijorat 
banki
1
. Faoliyat maqsadi A’zolarining   kredit
resurslariga   bo’lgan
talabini vaqtida
qondirish Foyda olish
2
. Tashkiliyhuquqiy
shakli Jamoa kooperativi Aktsionerlik
jamiyati
3
. O’z
kapitalining 
manbalari A’zolarining   pay
badallari,   davlatning
maqsadli,   imtiyozli
kreditlari,   aholining
bo’sh mablag’lari Aktsionerlarning
Ustav   kapitaliga
qo’shayotgan
mablag’lari,   foydadan
ajratmalar
4
. Ko’rsatayotga n
xizmat
turlari Kooperativ   a’zolariga
kredit   xizmatlarini
bajarish, ularning Talabgorlarga   turli
xildagi kredit
xizmatlarini 
ko’rsatish, Qishloq   kredit   kooperativlari   faoliyatining   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan
iborat   bo ’ lishi   kerak :
x   iste ’ molchiga   yaqin   bo ’ lishi ,   buning   uchun   u   fermerlar ,   shirkatlar   uyushmasi
hududida   tashkil   etilishi   va   faoliyat   ko ’ rsatishi   mumkin .   Bu   unga   fermerlar,
dehqonlar,   pudratchilar,   boshqa   korxonalar   hamda   aholi   a’zo   bo’lishini
ta’minlaydi;
x   kredit   kooperativi   majburiyatlari   yuzasidan   uning   a’zolari   cheklanmagan
miqyosdagi jamoatchilik asosida javobgarlikka ega bo’lishi;
x   kooperativga   kirish   badali   hamda   paylari   summasi   juda   katta   bo’lmasligi,
olingan   foyda   kooperativning   bo’linmas   va   zahira   fondlarini   rivojlantirishga
sarflanishi;
x   kooperativning iqtisodiy  negizi  hisoblangan bo’linmas mulkni  barpo etish, bu
mulkning   minimal   miqdorini   belgilash;   x   olingan   kreditlardan   faqat   Nizomda
ko’rsatilgan maqsadlar uchun foydalanish;
x   boshqarish   organlarining   mavjudligi   va   ularning   jamoatchilik  asosida   faoliyat
ko’rsatishi.
Qishloq kredit kooperativining Nizomi shu tamoyillarga asoslangan holda
ishlab chiqilishi kerak. Nizomda kooperativ faoliyatining samarali bo’lishini mablag’larini   saqlash,
aholiga moliyaviy
xizmatlar ko’rsatish yuridik   va   jismo niy
shaxslarning   hisob
raqamlarini   yuritish,
moliyaviy xizmatlar
ko’rsatish
5
. Foydani 
taqsimlash Zahira fondga o’tkazish Aktsionerlarga
dividend shaklida
berish
6
. Xizmat 
doirasi Kooperativ a’zolariga Barcha
xohlovchilarga ta’minlaydigan   barcha   masalalar   to’liq   aks   ettiriladi.   U   kuchli,   huquqiy   hujja t
hisoblanadi.   Bu   o’rinda   Nizom   mazmuniga   to’liq   to’xtalmasdan   unga   faqat
qishloq   xo’jaligini   kreditlashtirishni   takomillashtirish   nuqtai   nazardan
yondashamiz.
Qishloq   kredit   kooperativiga   kirayotgan   har   bir   a’zo   majburiy   tartibda
kirish   badali   to’lashi   kerak.   Uni   to’lagan   yuridik   va   jismoniy   shaxs   kooperativ
a’zosi bo’ladi.
Qishloq   kredit   kooperativi   faoliyati   natijasida   olingan   daromad   uning
bo’linmas   hamda   zahira   fondini   tashkil   etish   uchun   ishlatiladi.   Bunday   zahira
fondni   shakllantirishdan   maqsad,   eng   avvalo,   kooperativ   faoliyati   natijasida
kelib   chiqishi   mumkin   bo’lgan   zararni   qoplash   uchun   mablag’   yig’ish,   ya’ni
birgalikdagi   mas’uliyat   xavfini   kamaytirishdir.   Bundan   tashqari,   mazkur   fond
iqtisodiy   tanglik   va   tanazzullar   davrida   ishonchli   zahira   bo’lib   xizmat   qiladi,
qishloq   kredit   kooperativlarining   kelajakda   barqaror   faoliyat   ko’rsatishini
ta’minlaydi.
Kredit olishni rasmiylashtirish muddati 1 kun bo’lishi kerak.
Kredit   berish   shaxsan   ishonish   yoki   kimningdir   kafilligi   ostida   amalga
oshirilishi lozim.
Kooperativ a’zolari garovsiz kredit olishlari mumkin.
Kredit  kooperativlari  dastlabki  5 yil  davomida soliqqa imtiyozli  ravishda
tortilishi,   ularning   foydasidan   soliq   olinmasligi   kredit   stavkalari   mos   bank
stavkalaridan   ancha   past   bo’lishi   va   kreditni   tovar   bilan   qaytarib   olish
imkoniyati ko’zda tutilishi lozim.
Kreditlarning   qisqa   muddat   ichida   rasmiylashtirilishi   mablag’larning   tez
aylanishiga yordam beradi.
Kooperativning o’z mablag’lari, qarz mablag’lari, shuningdek, mol-mulki
bo’lishi   mumkin.   Kooperativning   o’z   mablag’lari   a’zolarining   pay   badallari,
faoliyati   natijasida   olingan   foyda,   shuningdek,   o’z   mablag’larini   qimmatli
qog’ozlar   hamda   pul   shaklida   banklarga   joylashtirish   hisobiga   tashkil   topadi.
A’zolar   tomonidan   pay   badali   sifatida   berilgan,   shu   bilan   birgalikda   ushbuy	
er2.0 kooperativ   faoliyati   davomida   sotib   olingan   mol-mulklar   uning   huquqiy   shax s
sifatidagi mulki hisoblanadi.
Kredit   kooperativi   faqat   o’z   a’zolari   omonatlarini   saqlash   va   ularga   qarz
berish   maqsadida   tuzilganligini   hisobga   olib,   bitta   a’zoga   kredit   berish   hajmi
majburiy pay badali hajmi bilan belgilanadi.
Qishloq   kredit   kooperativi   o’z   faoliyatining   dastlabki   bosqichlarida   pul
mablag’larining etishmasligi  va a’zolariga kerakli  miqdorda qarz bera olmaslik
kabi   muammolarga   duch   kelishi   mumkin.   Shu   bois   dastlbaki   davrda   unga
a’zolarining   qarz   olishga   bo’lgan   ehtiyojini   qondirish   uchun   qo’shimcha
moliyaviy   mablag’lar   kerak.   Bu   muammoni   davlat   yordami   bilan   hal   etish
mumkin.   Bu   borada   davlat   byudjetidan   qishloq   xo’jalik   moliyaviy
infratuzilmasining   shakllanishiga,   qishloq   kredit   kooperatsiyasi   tizimi
rivojlanishiga   alohida   ahamiyat   bergan   holda   mablag’   ajratilishi,   bu   mablag’
qaytarib   berilmaydigan   yoki   qaytarib   beriladigan   ko’rinishlarda   bo’lishi
mumkin. Bunga bog’liq bo’lmagan ravishda kredit kooperativlarini tashkil etish
bosqichida   ishlab   chiqiladigan   texnik-iqtisodiy   asoslashda   davlatdan   olingan
qarzlarni   o’z   muddatida   (qaytarilayotgan   summa   miqdori   va   davriyligi)
qaytarish imkoniyatlari hisob-kitob qilinishi kerak.
Kredit   kooperativi   faoliyatining   dastlabki   va   keyingi   davrlarida   mablag’
etishmasligi muammosini hal etishning boshqa usullari ham mavjud. Bu, avvalo,
bankdan   imtiyozli   kredit   olishdir.   Bu   holatda   qarzga   olingan   mablag’dan
foydalanganlik uchun to’lov (bank foizi) xo’jalik faoliyati bilan bog’liq bo’lgan
kooperativ   xarajatlarining   bir   qismini   tashkil   etadi   va   u   kooperativ   a’zolariga
berilgan qarz uchun olingan foiz orqali qoplanishi lozim. Bunda kooperativdagi
berilgan   qarz   uchun   foizlar   bank   kreditidan   foydalanganlik   uchun   to’lanadigan
foizlarga   qaraganda   yuqoriroq   bo’ladi,   chunki   kooperativ   bu   turdagi   xizmatni
amalga oshirishi uchun o’zi tomonidan qilingan xarajatlarni qoplashi kerak.
Qishloq   kredit   kooperativining   asosiy   faoliyati   kooperativ   a’zolariga
kredit   berish   va   pul   mablag’larini   jamg’arish   kabi   xizmatlarni   ko’rsatishdan
iborat. Shunga mos holda ushbu xizmatni amalga oshirish uchun kooperativning
kredit   siyosati   ishlab   chiqiladi   va   nizomda   belgilab   qo’yiladi.   Ula ry	
er2.0 quyidagilardir:   x kimga   qarz   beriladi;   x qanday   maqsadlar   uchun   qarz   beriladi;
x kooperativning bir a’zosi uchun beriladigan qarzning maksimal miqdori;  x qarz
berish muddati, qarzdan foydalanganlik uchun to’lov miqdori (foiz stavkasi);
x qarzni   qaytarish   kafolati;
x kelishmovchilik va nizolarni hal etish.
Qarz faqat kooperativ a’zolariga beriladi. Yana bir muhim jihati shundaki,
qarz   nizomda   ko’rsatilgan   maqsadlar   uchungina   beriladi.   Qarzni   ishlatish
maqsadini aniqlash kreditor bo’lganligi sababli kooperativning o’z manfaatlarini
himoya qilishi lozimligi bilan izohlanadi.
Kredit   kooperativi   faoliyatining   dastlabki   davrida,   ya’ni   kredit   resurslari
fondi   endi   shakllanayotgan   vaqtda   berilayotgan   qarz   miqdorini   aniqlash   zarur.
Chegaralovchi   holatlar   berilayotgan   qarzning   qaytarilish   kafolatini   oshirishga
yo’naltirilgan   bo’lishi   lozim.   Bitta   a’zoga   berilayotgan   qarzlar   miqdori   har   xil
bo’lishi   mumkin   va   u   kredit   fondining   holatiga   qarab   belgilanadi.   Beriladigan
qarzning   eng   katta   miqdorini   kooperativning   pay   fondi   hajmi   darajasida
chegaralash   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   kooperativ   a’zosinining   o’ziga   bog’liq
bo’lmagan   u   yoki   bu   sabab   bilan   qarz   bo’lib   qolish   holatlarida   ro’y   berishi
mumkin bo’lgan yo’qotishlarni qoplash kafolatini beradi.
Kooperativ   a’zolariga   qarz   berish   muddatini   belgilash   katta   ahamiyatga
ega,   chunki   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   etishtirish   bilan   shug’ullanish   pul
mablag’lari   kelib   tushishi   va   unga   bo’lgan   ehtiyojning   davriyligini   keltirib
chiqaradi. Qishloq kredit kooperativi uchun qarz muddati 6 oy va undan ko’pga
belgilanishi maqsadga muvofiqdir.
Kredit   kooperativi   faoliyatining   muhim   jihati   qarzdan   foydalanganlik
uchun   to’lov   miqdori   hisoblanadi.   Agar   kooperativning   kredit   fondi   faqat
omonat uchun qo’yilgan xususiy mablag’lar hisobiga shakllansa, qarzlar kichik foiz   bilan   berilishi   mumkin.   To’lov   stavkalarini   asoslash   va   belgilashda   kredit
fondi shakllanishida yuzaga keladigan xarajatlarni hisobga olish kerak. Iqtisodiy
beqarorlik   sharoitida   jalb   qilinayotgan   mablag’lar   qiymati   o’zgarishini   hisobga
olib, nizomda kredit uchun to’lovning aniq miqdorini belgilash shart emas, balki
uning   quyi   va   yuqori   chegaralarini   belgilab   qo’yish   maqsadga   muvofiq.
Nizomda ko’rsatilgan vaziyatning eng maqbul varianti kooperativ boshqaruviga
kuzatuv   kengashi   bilan   birgalikda   iqtisodiy   vaziyatning   o’zgarishini   hisobga
olib,   qarzdan   foydalanganlik   uchun   to’lov   stavkalarini   imkon   qadar   past
belgilash huquqini berish kerak.
Foiz   stavkalarining   o’zgartirilishini   quyidagicha   ifodalash   mumkin:   -
uning ko’payishi – faqat qarzdan foydalanish uchun foizning o’zgarishi vaqtida
tuzilgan shartnoma asosida hisobga olinadi;
- uning kamayishi–barcha shartnomalar, jumladan, oldin tuzilgan shartnomalar
asosida   hisobga   olinadi.   Kelishilgan   vaqtda   tuzilgan   shartnomada   qarzdan
foydalanish   uchun   foiz   ko’rsatiladi   va   keyinchalik   u   amal   qilayotgan   vaqtda
barcha o’zgartirishlar kiritiladi.
Berilayotgan   qarzning   kafolatli   ta’minoti   kredit   siyosatining   muhim
jihatlaridan   biri   hisoblanadi.   Qarzni   qaytarishning   kafolatli   ta’minoti   usullari
quyidagilar   bo’lishi   mumkin:   qarz   miqdoriga   loyiq   garov   berish   (garov
shartnomasi imzolanadi) yoki qarz olayotgan shaxs bilan uni o’z vaqtida to’lash
majburiyatini   barobar   bo’yniga   olgan   kooperativga   ko’pchilik   a’zolarning
ishonch bildirishlari.
Kooperativ   a’zolariga   qarz   berish   tartibi   va   uning   miqdori   kooperativ
nizomiga   mos   holda   umumiy   yig’ilish   tomonidan   belgilanadi.   Boshqaruv
kengashi   qarz   berish   bo’yicha   qarorlarni   maqsadga   muvofiq   holda   mustaqil
qabul qilishi kerak.
Nizomda qarz berishning taxminan quyidagicha tartibi belgilanishi lozim:
qarzning umumiy summasi, qarz olishning aniq maqsadi, muddati va
qaytarish kafolati ko’rsatilgan belgilangan shakldagi ariza; „ kooperativ   boshqaruvining   ariza   beruvchining   kreditni   qaytarish
qobili yatiga  bergan bahosi;
„ kooperativ a’zolariga qarz berish uchun umumiy yig’ilish tomonidan qaror
qabul qilinishi.
Umumiy   yig’ilish   qarori   asosida   kooperativ   bilan   uning   a’zosi   o’rtasida
qarz   shartnomasi   imzolanadi.   Unda   kredit   kooperativi   nizomida   belgilangan
qonuniy   holatlar,   o’zaro   munosabatlar   va   asosiy   vaziyatlar   o’z   aksini   topshii
kerak.   Qarz   shartnomasida   tomonlar   roziligi   bilan   qarzni   uzish   tartibi   hamda
qarz   beruvchilarning   olingan   qarzdan   foydalanishi   ustidan   nazorat   qilish
imkoniyatlari ko’rsatiladi.
Kredit   kooperatsiyasi   faoliyatining   asosiy   yo’nalishi   kooperativ   a’zolari
shaxsiy   jamg’armalarini   jalb   qilish   bo’lishi   mumkin.   Qishloq   aholisi
jamg’armasini   to’plab,   jamg’arma   omonatlariga   yaxshi   sharoit   yaratish   bilan
kredit   kooperativining   rivojlanishi   uchun   mustahkam   moliyaviy   asos   yaratish
mumkin. Kooperativ va uning a’zolari o’rtasidagi jamg’armalarni saqlash tartibi
va   sharti   bo’yicha   o’zaro   munosabatlarda   shartnoma   tuzilib,   umumiy   yig’ilish
tomonidan tasdiqlanishi kerak.
Qishloq   kredit   kooperativi   buxgalteriya   hisoboti   andozalariga   mos   holda
hisobotlarni   amalga   oshiradiki,   ular   quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi:   umumiy
qoidalar–me’yoriy   hujjatlar,   tamoyillar,   buxgalteriya   hisobi   masalasi,
buxgalteriya   hisobi   va   hisobotiga   javobgarlik;   hisob   texnikasi–   nizom
jamg’armasidagi   operatsiyalarni   badallarni   ko’rsatgan   holda   aks   ettirish;
fondning   tashkil   topishi,   undan   foydalanish   tartibi   va   erkin   xususiy
mablag’larning   qolgan   qismi.   Kredit   kooperativi   umumiy   yig’ilishi   tomonidan
tasdiqlanadigan   foyda   va   xarajatlar   smetasi   har   yili   chorak   (kvartal)   larga
ajratilgan holda tuziladi.
Shunday   qilib,   qishloq   kredit   kooperativlari   tijorat   bankidan   o’z
faoliyatining   maqsadi,   tashkiliy-huquqiy   shakli,   foydani   taqsimlash   usuli,
xususiy mablag’ining manbai  va xizmat ko’rsatishi  bilan tubdan farq qiladigan
alohida turdagi moliyaviy institut hisoblanadi. Rivojlangan mamlakatlarda qishloq kredit kooperativlari tizimi mur akkab
tashkiliy   tuzilmaga   ega.   Kooperativlarning   asosiy   kooperativ   banklari   uch
darajali   tizimga   ega   bo’lib,   asosiy   vazifasi   qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab
chiqaruvchilarini   kreditlash   hisoblanadi.   Ular   tarkibiy   tuzilishi   bo’yicha
quyidagicha ko’rinishga ega:
„ mahalliy kredit kooperativlari;
„ hududiy kooperativ banklar;
„ hududlararo markaziy kooperativ bank.
Mamlakatda   qishloq   kredit   kooperativlarini   rivojlantirish
bosqichmabosqich   amalga  oshirilishi   kerak,  chunki,   avvalo,   fermer   va   dehqon,
shuningdek,   boshqa   turdagi   qishloq   xo’jalik   korxonalari   bunday   tuzilmalarni
barpo   qilish   zarurligini   va   ahamiyatini   tushunib   etishlari   lozim.   Shundagina
kooperativ   banklar   tuman   va   viloyat   kooperativlarini   birlashtiruvchi   ko’p
darajali   qishloq   kredit   kooperatsiya   tizimini   shakllantirishi   mumkin.   Bu
tizimning   vazifalari   qat’iy   taqsimlangan   birlamchi   kredit   bo’g’inlaridan   to
hududiy va markaziy kooperativ banklar ittifoqi ko’rinishidagi tashkiliy tuzilma
sifatida   tuzilishi   mumkin.   Quyi   bo’g’indagi   qishloq   kredit   kooperativlari,
yuqorida ta’kidlanganidek, ixtiyoriy ravishda dehqon, fermer va boshqa turdagi
qishloq   xo’jalik   korxonalarining   pul   mablag’larini   jamlash   yo’li   bilan   tashkil
etiladi.   Ular   o ’ z   a ’ zolarining   mablag ’ laridan   samarali   foydalanishlari   ustidan
nazorat   yuritadilar .
Bundan   tashqari ,   qishloq   xo ’ jaligini   investitsiyalash   jarayoniga   turli
xildagi   banklarning ,   investitsiya ,   lizing   va   sug ’ urta   kompaniyalarining ,   ishlab
chiqarish   kontsernlarining ,   savdo   va   boshqa   korxona   hamda   tashkilotlarning
mablag ’ larini   jalb   etish   lozim .   Buning   uchun   ularga   davlat   hamda   qishloq
xo ’ jaligi   tomonidan   ma ’ lum   darajada   iqtisodiy   imtiyozlar   yaratilishi   zarur .
Shundagina   ular   o ’ z   mablag ’ larini   qishloq   xo ’ jaligiga   solishi   mumkin .   Barcha
manbalardan   shakllanayotgan   investitsiya   mablag ’ larini   qishloq   xo ’ jaligida
quyidagilarga   sarflash   maqsadga   muvofiqdir : ƒ foydalanilayotgan   erlarning   unumdorligi   yuksalishini   ta’minlay diga n   tadbirlar
majmuasini bajarishga;
ƒ yangi erlarni kompleks o’zlashtirishga;
ƒ tarmoqda fan va samarali texnologiyalarni rivojlantirishga;
ƒ irrigatsiya,   melioratsiya   shaxobchalarini   qurishga,   mavjudlarining   ishga
yaroqliligini ta’minlash maqsadida ta’mirlashga;
ƒ yangi,   samarali   traktorlarni,   mashinalarni,   kombaynlarni   sotib   olish   va
mavjudlarini ta’mirlashga;
ƒ ishlab chiqarish bino-inshootlarini qurishga, mavjudlarini ta’mirlashga;
ƒ ko’p yillik daraxtzorlar, bog’zor, tokzorlar yaratishga;
ƒ sermahsul chorva hayvonlarini talab darajasida ko’paytirishga;
ƒ tarmoqni barcha ishlab chiqarish vositalari bilan ta’minlashga;
ƒ mehnat resurslarini takror ishlab chiqarish, intellektual mulkni 
rivojlantirishga;
ƒ ijtimoiy sohalarni rivojlantirishga va boshqalarga.
Barcha   yo’nalishlar   bo’yicha   qishloq   xo’jaligiga   sarflanayotgan
investitsiya   (kapital   qo’yilma)   larning   maqsadga   muvofiq   yo’naltirilishi
ta’minlanishi   kerak.   Shunda   yalpi   investitsiya   (kapital   qo’yilma)   lar   sof
investitsiya   (kapital   qo’yilma)   ga   aylanadi.   Ya’ni   foydalanish   mumkin   bo’lgan
ishlab   chiqarish   resurslari   ko’payadi.   Ulardan   oqilona,   samarali   foydalanish
natijasida qishloq xo’jaligining yalpi mahsuloti, yalpi va sof daromadi ortadi. Bu
investitsiya   (kapital   qo’yilma)   larning   iqtisodiy   samaradorligi   yuksalishini
ta’minlaydi. Qisqacha xulosalar
Qishloq   xo’jaligini   ishlab   chiqarish   resurslari   bilan   talab   darajasida
ta’minlash, ularni takror ishlab chiqarish uchun investitsiyalar jalb etilmoqda.
Investitsiyalar tufayli tarmoqda fan-texnika taraqqiyoti jadallashmoqda, uning
yutuqlaridan   foydalanish   jarayoni   rivojlantirilib,   ilg’or   texnologiyalar   joriy
etilmoqda.   Investitsiyalar   korxonalarning   o’z   mablag’lari   hamda   c hetda n   jalb
etilayotgan   mablag’lar   evaziga   amalga   oshirilmoqda.   Mustaqillik   yillarida   qishloq
xo’jaligiga jalb etilayotgan mablag’lar summasi ortib bormoqda.
Investitsiyalardan   foydalanishning   mutlaq   (absolyut)   hamda   qiyosiy   (nisbiy)
samaradorligini   tarmoq,   korxona   va   yo’nalishlar   bo’yicha   aniqlash   maqsadida
muayyan ko’rsatkichlar tizimidan foydalanish lozim.
Qishloq   xo’jaligiga   jalb   etilayotgan   investitsiyalar   miqdori,   iqtisodiy
samaradorligi   talab   darajasida   emas.   Sababi–xo’jaliklar   sof   foydasi   kamligi   sababli
maqsad uchun etarli miqdorda mablag’ ajrata olmayotirlar, o’zgalarning mablag’lari,
ya’ni   chet   el   investitsiyalari,   bank   kreditlari   ham   talabni   qondiradigan   darajada   jalb
etilayotgani yo’q.
Kelajakda   investitsiyalarni   talab   darajasida   jalb   etish   va   ulardan
foydalanishning iqtisodiy samaradorligini oshirish uchun:
- investitsyailar manbalarini kengaytirishga erishish;
- investitsiyalar jalb etishda garov hamda sug’urta masalalarini rivojlantirish;
- investitsiyalarni maqsadga muvofiq, samarali yo’nalishlarga sarflash kerak.y	
er2.0 Asosiy adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining «Investitsiya faoliyati to’g’risida»gi qonuni.
Toshkent, «Iqtisod va huquq dunyosi»,   1, 1999.ʋ
2. O’zbekiston   Respublikasining   «Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida»gi   q onuni .
O’zbekiston   Respublikasi   tadbirkorlik   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari,   Toshkent,
«Iqtisod va huquq dunyosi»,  1, 1999.	
ʋ
3. O’zbekiston   Respublikasining   «Chet   el   investorlari   huquqlarining   kafolatlari
va   himoya   qilish   choralari   to’g’risida»gi   qonuni.   O’zbekiston   Respublikasi
tadbirkorlik to’g’risidagi qonun hujjatlari, Toshkent, «Iqtisod va huquq dunyosi»,  1,	
ʋ
1999.
4. F.Uil’yam i dr. «Investitsii». M.: 1997 g. gl.21. «F’yucherno’e kontrakto’».
5. Metodicheskie   rekomendatsii   po   otsenke   effektivnosti   investitsionno’x
proektov i ix otboru dlya finansirovaniya.  M. 1994.
6. Abdug ’ aniev   A .   « Qishloq   xo ’ jaligi   iqtisodi »   fanidan   ma ’ ruzalar   matni .
Toshkent, TDIU, 2000.
7. Kovalenko   Ya . N .  Ekonomika   sel ’ skogo   xozyaystva . Moskva. EKMES, 1998.
8. Qayumov   F . K .   Effektivnost ’   APK   v   usloviyax   perexoda   k   ro ’ nku .   Moskva,
IPO «Poigron», 1992.
Internet saytlari:
1. Petraneva   G.A.   Ekonomika   i   upravlenie   v   sel’skom   xozyaystve,   Akademiya,
2003.  http://textbook.ru/catalogue/book/33320.html
2. Popov   N.A.   «Osnovo’   ro’nochnoy   agroekonomiki   i   sel’skogo
predprinimatel’stva», M.: Tandem, 2002,
http://rbip.bookchamber.ru/description7897.htm
3. Popov   N.A.   Ekonomka   otrasley   APK.   Kurs   lektsii,   2002,
http://family.taukita.ru/item22219310.htm
4. Kovalenko   N.Ya.   Ekonomika   sel’skogo   xozyaystva,   M.   «Yurkniga».   2004
http://shopper.h1.ru/books.shtml1?topicq935&pageq1	
y	
er2.0