Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 80.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Azizbek Oripov

Ro'yxatga olish sanasi 20 Dekabr 2024

0 Sotish

Iqbol Mirzo lirikasida xalqona badiiy uslub

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Toshkent  a maliy fanlar universtiteti
“O‘zbek tili va adabiyoti” yo‘nalishi
__________-guruh talabasi ____________ning
“O‘zbek adabiyoti” fanidan
“ Iqbol Mirzo lirikasida xalqona badiiy uslub ”
mavzusidagi
KURS ISHI
Himoyaga tavsiya etaman                                      Ilmiy rahbar:___________
Kafedra mudiri:_________                                         O‘tanova. S
B.R.Tojiboyev
2025     ___”___                                                       2025  ___”___ʻʻ ʻʻ
                                               TOSHKENT-2025
1 Mundarija:
Kirish……………………………………………………………….…3
I-BOB  Iqbol Mirzoning adabiy ijodidagi o‘ziga xoslik ………………………..
1.1.  Iqbol Mirzo lirikasi va xalqona badiiy uslubning ko‘rinishlari ……………….
1.2.     Iqbol Mirzoning alohida she’rlarida xalqona badiiy uslub tahlili ……………...
II-BOB  Iqbol Mirzo lirikasi va zamonaviy o‘zbek she’riyatida xalqona 
uslubning davomiyligi …………………………………………………………..
2.1  Xalqona badiiy uslubning nazariy asoslari.… …………………………………...
2.2.  Xalqona badiiy uslub orqali milliy qadriyatlar va adabiy merosning aks 
etishi… …………………………………………………………………………….
Xulosa....................................................................................................
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………..
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Adabiyot   har   bir   xalqning   milliy   va   ma’naviy
boyligini aks ettiruvchi muhim hodisadir. Xalqona badiiy uslub esa xalqning ruhiy
dunyosi,   tafakkuri   va   hayot   falsafasini   ifodalovchi   vosita   sifatida   she’riyatda
alohida   o‘rin   tutadi.   O‘zbek   adabiyotida   xalqona   uslubdan   foydalanish   an’analari
uzoq   tarixga   ega   bo‘lib,   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalari,   maqollar,   matallar,   xalq
qo‘shiqlari   va   dostonlar   orqali   shakllangan.   Shu   ma’noda,   zamonaviy   o‘zbek
she’riyatining   yirik   namoyandalaridan   biri   bo‘lgan   Iqbol   Mirzo   lirikasi   xalqona
badiiy uslubning yorqin ifodasidir.   Iqbol Mirzoning she’rlari xalq ruhiyatini, milliy
qadriyatlarni, insoniy tuyg‘ularni chuqur aks ettirishi bilan ajralib turadi. Shoirning
asarlarida   xalqona   iboralar,   ramzlar,   tashbehu   talmehlar,   maqol   va   matallardan
foydalanish   uning   poetikasiga   xos   xususiyatlardan   biridir.   1
Uning   lirikasi   o‘zbek
xalqining ichki kechinmalarini, hayotga, vatan, muhabbat va insoniylikka bo‘lgan
munosabatini yuksak badiiy mahorat bilan ifodalashga qaratilgan.
Mazkur   ishda   Iqbol   Mirzo   lirikasida   xalqona   badiiy   uslubning   o‘ziga   xos
xususiyatlari   tahlil   qilinadi.   Tadqiqotning   maqsadi   shoir   she’riyatidagi   xalqona
ifoda vositalarini aniqlash, ularning poetik vazifasini yoritish va xalq og‘zaki ijodi
bilan bog‘liqligini ko‘rsatishdan iboratdir. Shuningdek, shoir ijodining zamonaviy
o‘zbek she’riyatidagi o‘rnini belgilash ham tadqiqotning muhim vazifalaridan biri
hisoblanadi.   Adabiyot   millat   ma’naviyatining   asosiy   ko‘zgusi   bo‘lib,   unda
xalqning   ruhiy   dunyosi,   tarixiy   tajribasi   va   milliy   qadriyatlari   o‘z   aksini   topadi.
Xalqona   badiiy   uslub   esa   o‘zbek   she’riyatining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   asrlar
davomida   shakllangan   og‘zaki   ijod   namunalariga   asoslanadi.   Ushbu   uslub   orqali
shoirlar   xalqning   ichki   kechinmalari,   dunyoqarashi   va   hayot   falsafasini   badiiy
ifoda   etadilar.   Zamonaviy   o‘zbek   adabiyotida   xalqona   badiiy   uslubni   o‘ziga   xos
tarzda   namoyon   qilgan   shoirlardan   biri   –   Iqbol   Mirzo.   2
Uning   lirikasi   milliy
qadriyatlar,  xalqona iboralar, maqollar, tashbehu   talmehlar   va  jonli   xalq tili   bilan
1
  Iqbol Mirzo .   She’rlar, dostonlar.  – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2015.  19-bet
2
  Karimov I. A.   Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch.  – Toshkent: Ma’naviyat, 2008.  41-bet
3 sug‘orilgan   bo‘lib,   o‘quvchi   qalbida   chuqur   ta’sir   uyg‘otadi.   Ayniqsa,   shoir
asarlarida   xalqona   ruh   va   zamonaviy   she’riyatning   uyg‘unlashuvi   kuzatiladi.
Bugungi   kunda   globallashuv   va   madaniy   xilma-xillik   jarayonida   milliy
adabiyotning   o‘ziga   xosligini   saqlab   qolish   muhim   masalalardan   biri   sanaladi.
Iqbol Mirzoning lirikasi esa bu borada yorqin namuna bo‘lib, unda xalqona badiiy
uslub   vositalari   orqali   o‘zbek   xalqining   ruhiy-ma’naviy   dunyosi   aks   etgan.   Shu
sababli,   ushbu   mavzuni   o‘rganish   nafaqat   shoir   ijodini   chuqur   anglash,   balki
zamonaviy o‘zbek she’riyatida xalqona uslubning ahamiyatini ochib berish nuqtayi
nazaridan ham dolzarbdir.
Kurs   ishining   maqsadi .   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   Iqbol   Mirzo
lirik   she’riyatida   xalqona   badiiy   uslubning   o‘ziga   xos   namoyon   bo‘lish
xususiyatlarini   aniqlash   va   tahlil   qilishdan   iborat.   Shoir   asarlarida   xalqona   ifoda
vositalari,   xalq   maqol   va   matallari,   milliy   obraz   va   ramzlar,   tashbehu   talmehlar
qanday   qo‘llanilganini   aniqlash   ham   ushbu   ishning   muhim   vazifalaridandir.
Shuningdek, tadqiqot davomida quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
 Xalqona badiiy uslub tushunchasining nazariy asoslarini yoritish;
 Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona iboralar, maqol va matallarning 
ishlatilishini tahlil qilish;
 Shoirning poetik uslubi va xalqona ifoda vositalarining o‘zaro bog‘liqligini 
aniqlash;
 Iqbol Mirzo lirikasida xalqona uslubning estetik va poetik vazifasini ochib 
berish;
 Shoir she’riyatining zamonaviy o‘zbek adabiyotidagi o‘rnini va xalqona 
an’analar bilan bog‘liqligini tahlil qilish.
Kurs ishining predmeti .  Ushbu kurs ishining predmeti Iqbol Mirzo lirikasi va
unda namoyon bo‘ladigan xalqona badiiy uslub xususiyatlari hisoblanadi. Tadqiqot
doirasida   shoir   she’rlarida   xalqona   iboralar,   maqol   va   matallar,   milliy   obrazlar,
tashbeh   va   talmehlarning   qo‘llanishi,   ularning   poetik   vazifasi   va   estetik   ta’siri
o‘rganiladi.   Shuningdek, kurs ishida xalqona badiiy uslubning o‘zbek    dabiyotidagi
o‘rni, Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona ifoda vositalarining ishlatilish xususiyatlari
4 hamda   shoirning   badiiy   yondashuvi   tahlil   qilinadi.   Tadqiqot   davomida   xalqona
poetika   unsurlarining   zamonaviy   she’riyatdagi   davomiyligi   va   o‘zgarishlari   ham
o‘rganiladi.
Kurs   ishining   obyekti .   Ushbu   kurs   ishining   obyekti   Iqbol   Mirzoning   lirik
she’riyati hisoblanadi. Tadqiqot doirasida shoirning turli yillarda yozilgan she’rlari
tahlil   qilinib,   ulardagi   xalqona   badiiy   uslub   namoyon   bo‘lishining   poetik
xususiyatlari o‘rganiladi.   Shuningdek, Iqbol Mirzo lirikasining xalqona uslub bilan
bog‘liqligi,   xalq   og‘zaki   ijodi   an’analari   bilan   uzviy   aloqasi   va   uning   zamonaviy
o‘zbek she’riyatidagi o‘rni tahlil qil a di.
Kurs   ishining   metodologik   asosi .   Ushbu   kurs   ishining   metodologik   asosi
adabiyotshunoslik   va   tilshunoslikning   ilmiy-uslubiy   tamoyillariga   tayangan   holda
belgilangan. Tadqiqot jarayonida quyidagi metodlardan foydalaniladi:
 Tahlil va talqin metodi – Iqbol Mirzo she’riyatidagi xalqona badiiy uslub 
xususiyatlarini aniqlash va ularning poetik vazifasini tushuntirish uchun 
qo‘llaniladi.
 Sistemali yondashuv – Shoirning lirik merosi xalqona badiiy uslub bilan 
bog‘liq jihatlari asosida yaxlit tizim sifatida o‘rganiladi.
 Qiyosiy-tarixiy metod – Iqbol Mirzo lirikasidagi xalqona ifoda 
vositalarining o‘zbek xalq og‘zaki ijodi va milliy she’riyat an’analari bilan 
bog‘liqligini tahlil qilish uchun ishlatiladi.
 Struktur-semantik tahlil – Shoir she’rlarida xalqona obrazlar, maqol va 
matallarning qo‘llanilishi, ularning semantik yuklamasi va badiiy-estetik 
ahamiyatini aniqlash maqsadida qo‘llaniladi.
Ushbu metodologik asoslar tadqiqotning ilmiy ishonchliligini ta’minlash bilan 
birga, Iqbol Mirzo lirikasida xalqona badiiy uslubning o‘ziga xos namoyon 
bo‘lishini chuqur va mukammal tahlil qilishga yordam berdi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   asosiy   qism   (2   bob,   4   bo‘lim),   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB. Iqbol Mirzoning adabiy ijodidagi o‘ziga xoslik
Iqbol   Mirzo   (1956–2018)   o‘zbek   adabiyotida   o‘ziga   xos   o‘rin   tutgan,   ijodi
bilan zamonaviy o‘zbek she’riyatini  yangi bosqichga  ko‘tarish yo‘lida katta hissa
qo‘shgan   shoirdir.   U   o‘z   ijodida   an’anaviy   xalqona   badiiy   uslubni   zamonaviy
poetik   izlanishlar   bilan   uyg‘unlashtirib,   she’riyatda   yangi   yondashuvlarni
yaratishga   muvaffaq   bo‘lgan.   Iqbol   Mirzo   she’rlari   xalq   ruhiyatini   va   uning
ma’naviy   ehtiyojlarini   jonli   ifodalashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Uning   asarlarida
xalqona uslub, shuningdek, ma’naviyat va milliy qadriyatlar aks etgan bo‘lib, shoir
o‘z ijodi orqali o‘zbek she’riyatining rivojiga salmoqli hissa qo‘shgan.   Iqbol Mirzo
o‘z   ijodida   xalqona   badiiy   uslubni   qayta   tiklashga,   xalqning   qadriyatlari   va
an’analari   bilan   bog‘lanishga   katta   e’tibor   bergan.   Shoir   xalq   og‘zaki   ijodi   va
xalqona obrazlardan foydalanib, ular orqali zamonaviy she’riyatga yangi shakl va
mazmun   kiritgan.   Uning   she’rlari   o‘zida   maqollar,   xalq   aqidalarini,   xalq
qo‘shiqlarining   ritmik   elementlarini   saqlab   qolgan   holda,  zamonaviy   badiiy   ifoda
vositalari   bilan   boyitilgan.   Bu   uning   asarlariga   xalq   bilan   bog‘lanishning,   uning
hissiyotlarini,   dardini   ifodalashning   yangi   shakllarini   olib   kirgan.   Shoir   o‘z
asarlarida   milliy   qadriyatlarni,   ota-bobolar   merosini,   o‘zbek   xalqining   tarixiy   va
madaniy o‘zligini  aks  ettirishga  katta e’tibor  bergan. Iqbol Mirzo she’rlarida   ona,
yurt,  muhabbat, erkinlik, farzandlar  va  Vatan   kabi   tushunchalar   doimo o‘z aksini
topgan.   U   xalqning   o‘zlikni,   tarixini,   madaniyatini   anglashida,   ma’naviy
qadriyatlarni   saqlashda   adabiyotning   kuchli   vosita   ekanligini   tan   olgan.   Uning
she’rlarida   xalqning   og‘ir   kunlari,   ziddiyatlari,   shu   bilan   birga,   uning   orzulari   va
umidlari   ham   mujassamlangan.   Iqbol   Mirzo   nafaqat   o‘z   she’rlari   bilan,   balki
ijtimoiy faoliyati bilan ham adabiyotdagi o‘rnini mustahkamladi. Shoir zamonaviy
o‘zbek   adabiyotida   ijtimoiy   masalalar ni   yoritishda   ham   o‘ziga   xos   yondashuvni
tanlagan. U o‘z asarlarida nafaqat  milliy, balki  umumbashariy qadriyatlarni  ilgari
surgan. Shoirning she’rlari ijtimoiy hayot, yoshlarning tarbiyasi, odamlar orasidagi
munosabatlar haqida chuqur fikrlarni ifodalagan.   Iqbol Mirzo she’riyati o‘ziga xos
poetik va estetik xususiyatlarga ega. Uning she’rlari zamonaviy o‘zbek she’riyatida
yangi   poetik   shakllarning   paydo   bo‘lishiga   imkon   yaratdi.   Shoir   imjolar,
6 tashbihlar,   jonlantirish,   badiiy   o‘xshatish   kabi   poetik   vositalar   orqali   o‘z   fikrini
chuqur va ta’sirli ifodalashga muvaffaq bo‘lgan. Iqbol Mirzo she’riyati soddalik va
murakkablik, xalqona ifoda va badiiy chuqurlikni uyg‘unlashtirgan. U shuningdek,
adabiyotda   yangi   avlod   shoirlarining   paydo   bo‘lishiga   ilhom   bergan,   ularning
ijodida   xalqqa,   uning   ma’naviyatiga,   qadriyatlariga   muhabbatning   shakllanishiga
turtki bo‘lgan.
Iqbol Mirzo o‘zining ijodi va hayoti bilan xalqning ishonchini qozongan va
adabiyotda   uning   nomini   mustahkamlagan.   Shoirning   she’rlari   o‘ziga   xos   xalq
ohangiga   ega bo‘lib, ularning sodda va tushunarli  bo‘lishi  odamlarni o‘ylantirgan
va   ularga   ruhiy   ko‘mak   bo‘lgan.   Iqbol   Mirzo   o‘z   she’rlari   orqali   har   bir   insonni,
ayniqsa   yoshlarni   o‘z   maqsadlariga   erishishga,   Vatanga,   xalqning   boy   madaniy
merosiga   sadoqatli   bo‘lishga   undagan.   Iqbol   Mirzo   o‘zbek   adabiyotiga   qo‘shgan
katta   hissasi   bilan   o‘zbek   she’riyatining   rivojlanishida   yangi   bosqich   yaratdi.   U
xalqona   badiiy   uslubni   zamonaviy   she’riyatda   yangilab,   xalq   va   adabiyot
o‘rtasidagi   aloqani   mustahkamladi.   U   shuningdek,   adabiy   jarayonda   milliylik,
soddalik   va   chuqurlik ni   uyg‘unlashtirishning   muvaffaqiyatli   namunasi   sifatida
ko‘riladi.   Uning   ijodi   nafaqat   o‘z   davrining,   balki   kelajakdagi   o‘zbek
she’riyatining yo‘nalishiga ta’sir ko‘rsatdi.   Iqbol Mirzo o‘zining zamonaviy o‘zbek
she’riyatida xalqona uslubni, milliy qadriyatlarni va ma’naviyatni saqlagan holda,
adabiyotga   yangi   ma’nolar   kiritgan   shoirdir.   Uning   asarlari   xalqning   ko‘ngil
dunyosini   aks   ettirishda   va   o‘zbek   she’riyatining   rivojlanishida   katta   ahamiyatga
ega.   Shoirning   ijodi   nafaqat   adabiy   jihatdan,   balki   ijtimoiy   va   madaniy   jihatdan
ham o‘zining chuqur ta’sirini ko‘rsatgan.
 Iqbol Mirzo zamonaviy o‘zbek she’riyatining yetuk vakillaridan biri bo‘lib, 
uning ijodi chuqur ma’naviy va falsafiy mazmuni, xalqona ruhiyati bilan ajralib 
turadi. Shoirning hayoti, adabiyotga kirib kelishi, ilk ijodiy izlanishlari hamda 
she’riyatda erishgan yutuqlari o‘zbek adabiyotshunosligi nuqtayi nazaridan alohida
o‘rganilishi lozim.   Shoir ijodida quyidagi mavzular yetakchilik qiladi:
7  Vatan va milliy ruh  – Vatanparvarlik va milliy g‘ururni aks ettiruvchi 
she’rlarida xalqona ifoda vositalari keng qo‘llaniladi.
 Muhabbat va insoniy tuyg‘ular  – Shoir lirikasida inson qalbining nozik 
kechinmalari chuqur badiiylik bilan ifodalanadi.
 Falsafiy mushohadalar  – Hayot, inson taqdiri va jamiyat haqidagi fikrlari 
o‘ziga xos ramz va timsollar vositasida beriladi.
 Xalqona ruh va folklor an’analari  – Iqbol Mirzo xalq og‘zaki ijodi 
an’analaridan ta’sirlangan holda maqol va matallar, xalqona tashbehu 
talmehlarni mohirlik bilan qo‘llaydi.
Shoir poetikasining asosiy xususiyatlari
 Xalqona badiiy uslubdan foydalanish  – Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona 
iboralar, maqol va matallar, obrazlar va poetik vositalar keng qo‘llanadi.
 She’riy ohang va ritmning xalqona ohanglarga yaqinligi  – Shoir 
she’rlarining uslubi xalq qo‘shiqlari va dostonlari ohangiga mos kelishi bilan
ajralib turadi.
 Timsollar va ramzlarning badiiy vosita sifatida qo‘llanilishi   – Shoir 
asarlarida milliy obrazlar, tabiat manzaralari, xalqona timsollar poetik ifoda 
vositasi sifatida ishlatiladi.
 O‘ziga xos poetik ohang va samimiylik  – Iqbol Mirzo she’rlari o‘quvchi 
qalbiga yaqin bo‘lib, samimiy va ta’sirchanligi bilan ajralib turadi.
Shoir zamonaviy o‘zbek she’riyatida o‘ziga xos ovozga ega bo‘lib, uning ijodi 
xalqona an’analar va zamonaviy badiiy yondashuvlar sinteziga asoslanadi. U 
o‘zbek adabiyotida  xalqona ruhni saqlagan holda yangi badiiy shakllar yaratgan 
ijodkorlardan biri  sifatida e’tirof etiladi.
1.1. Iqbol Mirzo lirikasi va xalqona badiiy uslubning ko‘rinishlari
Iqbol Mirzo zamonaviy o‘zbek she’riyatining yetakchi vakillaridan biri bo‘lib,
uning   ijodida   xalqona   badiiy   uslub   yorqin   namoyon   bo‘ladi.   Shoir   she’rlarida
xalqona   obrazlar,   maqollar,   matallar,   tashbehu   talmehlar   va   milliy   ramzlar   orqali
xalqning   ruhiy   dunyosi,   orzu-umidlari   va   hayot   falsafasi   aks   ettiriladi.   Uning
8 she’riyati sodda, samimiy va xalqona ruh bilan sug‘orilgan bo‘lib, har bir o‘quvchi
uchun   tushunarli   va   ta’sirchan   bo‘lishi   bilan   ajralib   turadi.   Adabiyotshunoslikda
xalqona   badiiy   uslub   deganda   xalq   og‘zaki   ijodi   an’analari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
ifoda vositalari tushuniladi. Bu uslub, avvalo, xalqning dunyoqarashi, ma’naviyati
va   hayotiy   tajribalarini   aks   ettirgan   poetik   vositalar   bilan   tavsiflanadi.   Ushbu
uslubning asosiy belgilariga quyidagilar kiradi:
 xalq maqol va matallari;
 xalqona tashbehu talmehlar;
 folklor obrazlari va timsollar;
 jonli xalq tilining she’riyatga kirib kelishi;
 xalqona ohang va ritm;
 hayotiylik va samimiylik.
Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona uslub asosiy ifoda vositalaridan biri bo‘lib xizmat
qiladi. Uning she’rlarida xalq og‘zaki ijodi an’analari, xalq tili va milliy qadriyatlar
uyg‘unlashgan   holda   namoyon   bo‘ladi.   Shoir   bu   uslubdan   foydalanish   orqali   o‘z
she’riyatini   xalq   ruhiyatiga   yaqinlashtiradi   va   uni   yanada   ta’sirchan   qiladi.   Shoir
she’riyatida xalq maqollari va matallari o‘ziga xos badiiy vosita sifatida ishlatiladi.
Maqol   va   matallar   xalq   donishmandligining   namunasi   bo‘lib,   Iqbol   Mirzo   ularni
she’riyatga   mahorat   bilan   singdiradi.   Masalan,   shoirning   “Buvim   aytgan
ertaklardan”  she’rida xalq og‘zaki ijodiga xos hikmatli so‘zlar uchraydi:
Buvim aytar: “Qo‘lni ko‘kka cho‘zmagin,
O‘z qo‘lingdan kelariga ishongin.” 3
Ushbu misralarda xalq og‘zaki ijodining ta’siri yaqqol seziladi. Xalqona 
donishmandlik she’riy ifoda bilan uyg‘unlashgan bo‘lib, bu shoir she’riyatiga 
hayotiylik baxsh etadi.
3
  Yoqubjon Ismoilov .   Xalq og‘zaki ijodi va zamonaviy she’riyat.  – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. 27-bet
9 Tashbeh va talmeh xalqona badiiy uslubning ajralmas qismi bo‘lib, shoir 
ularni mohirona ishlatadi. Masalan,  “Ona”  she’rida quyidagi ifodalarni uchratish 
mumkin:
Senga osmon ham, yer ham sig‘inur,
Oy quyoshni bag‘ring bilan to‘ldirgan onam!
Bu misralarda  osmon ,  yer ,  oy ,  quyosh  kabi obrazlar xalq orasida keng 
qo‘llaniladigan tashbeh va timsollar sifatida ishlatilgan. Shoir xalqona ifoda 
vositalaridan foydalanib, ona siymosini ulug‘laydi.
Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona obrazlar keng o‘rin egallagan. Masalan, 
“Ko‘hna tuproq”  she’rida xalq e’tiqodiga xos unsur – tuproq obraziga katta e’tibor
berilgan:
Ko‘hna tuproq, sening bag‘ring g‘am, hasrat,
Ne-ne orzular yotibdi unda.
Tuproq xalq uchun  ona diyor ,  millat tarixi ,  ajdodlar ruhi  bilan bog‘liq muqaddas 
tushunchadir. Shoir bu obraz orqali xalqona ruhiyatni badiiy mujassamlashtiradi.
Iqbol Mirzo she’rlarining uslubi xalq qo‘shiqlari va dostonlari ohangiga 
yaqin bo‘lib, ular oson yodda qoladi va mazmun jihatidan chuqur ta’sirchanlikka 
ega. Shoirning ko‘plab she’rlari xalq qo‘shiqlariga mos keladigan melodik 
tuzilishga ega. Masalan,  “Singlim”  she’rida bu jihat yaqqol seziladi:
Singlim, sening o‘yinlaring gulday,
Sen kulganing bahor bo‘lib tuyular. 4
Bu misralarda xalq qo‘shiqlariga xos  qo‘shma qofiyalash ,  ohangdorlik  va  yengil 
ritm  kuzatiladi.
4
  Rustamov A.   O‘zbek adabiyotida xalqona obrazlar tizimi.  – Toshkent: Fan, 2014.  78-bet
10 Iqbol Mirzo she’riyati o‘zining sodda, jonli va ta’sirchan tili bilan ajralib 
turadi. Shoir she’rlarida sun’iylikdan yiroq, xalq tiliga yaqin iboralardan 
foydalanadi. Masalan,  “Ona”  she’rida:
Men ham tuproq bo‘laman, onajon,
Ostingdagi bag‘ring bilan qorishib.
Bu   misralarda   oddiy   xalq   tilidan   foydalanish ,   ichki   tug‘yonni   tabiiy
ifodalash   va   samimiyat   shoirning  poetik  mahoratini  namoyon  qiladi.   Iqbol  Mirzo
lirikasi   xalqona   badiiy   uslubning   yorqin   namunasi   hisoblanadi 5
.   Uning   she’rlari
xalq   maqollari,   tashbehu   talmehlar,   xalqona   obraz   va   timsollar   bilan   boyitilgan.
Shoirning poetik dunyosida xalq og‘zaki ijodi unsurlari bilan zamonaviy she’riyat
uyg‘unlashgan   bo‘lib,   bu   uning   ijodini   o‘quvchiga   yanada   yaqin   qiladi.   Uning
lirikasida   xalqona   ruh   sezilib   turadi   va   milliy   o‘ziga   xoslikni   ifodalashga   xizmat
qiladi.   Mazkur bobda keltirilgan tahlillar asosida shunday xulosaga kelish mumkin:
Iqbol Mirzoning she’riyati o‘zbek xalqining ruhiy olamini, ma’naviyatini va estetik
qarashlarini ifodalovchi muhim manba hisoblanadi. Uning asarlari xalqona badiiy
uslub   an’analari   va   zamonaviy   she’riyat   usullarini   o‘z   ichiga   olgan   holda,   milliy
adabiyotimiz rivojiga katta hissa qo‘shgan.
1.2. Iqbol Mirzoning alohida she’rlarida xalqona badiiy uslub tahlili
Iqbol Mirzo she’riyatida xalqona badiiy uslubning o‘ziga xos ko‘rinishlari 
turli she’rlarda yaqqol namoyon bo‘ladi. Shoir o‘z asarlarida xalqona tashbeh va 
talmehlarni, maqol va matallarni, folklor timsollarini, xalq og‘zaki ijodi an’analari 
bilan bog‘liq ohang va ritmni mohirona qo‘llaydi. Quyida uning ayrim mashhur 
she’rlarida xalqona badiiy uslub qanday aks etganini batafsil tahlil qilamiz. 6
5
  Jo‘rabek Otaboyev .   Milliy she’riyat va badiiy tafakkur.  – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021.  49-bet
6
  Matyoqub Qo‘shjonov.   O‘zbek poeziyasi poetikasi.  – Toshkent: O‘zbekiston, 2015.  55-bet
11   "Ona" she’rining xalqona badiiy uslub nuqtayi nazaridan tahlili
“Ona” she’ri Iqbol Mirzoning eng ta’sirchan va xalq orasida mashhur bo‘lgan 
she’rlaridan biri hisoblanadi. Shoir unda onaga bo‘lgan muhabbat, ehtirom va 
fidoyilikni xalqona ruhda ifodalagan .
1. Xalqona timsollar va ramzlar
 Ona siymosi tuproq, yurt va muqaddaslik ramzi sifatida tasvirlangan:
Sen quyoshdan qaynoq, onajon,
Yer bag‘ridan bardavom!
 Ona quyoshga qiyoslangan bo‘lib, bu xalqona badiiy tafakkurga xos 
tashbeh shaklidir.
 Tuproq esa ona va Vatan ramzi sifatida qo‘llangan. Bu timsol xalq 
og‘zaki ijodida ham keng tarqalgan.
Xalq maqol va matallaridan foydalanish
 She’rda xalqona iboralar uchraydi, masalan:
Men ham tuproq bo‘laman, onajon,
Ostingdagi bag‘ring bilan qorishib.
 Bu misrada xalq orasida mashhur bo‘lgan  "inson oxir-oqibat tuproqqa 
qaytadi"  degan falsafiy qarash aks etgan.
Xalqona ohang va sodda, ta’sirchan til
 She’r xalqona tilga yaqin bo‘lib, unda murakkab poetik 
konstruksiyalar emas, sodda va samimiy iboralar ishlatilgan.
 She’rning ohangi xalq qo‘shiqlariga xos melodik tuzilishga ega.
12   "Buvim aytgan ertaklardan" she’rining xalqona badiiy uslubda yozilganligi
Ushbu she’rda shoir bolaligini eslab, buvisi aytgan ertaklar va hayot haqiqatlari 
o‘rtasidagi bog‘liqlikni tasvirlaydi. She’r xalqona ruh va ohang bilan sug‘orilgan 
bo‘lib, unda folklor ta’siri sezilarli.   Xalqona ifoda vositalari :
I. Folklor motivlari va ertak ohangining qo‘llanilishi
 She’r butunlay xalq ertaklariga asoslangan bo‘lib, uning ritmi va 
mazmuni ham xalq og‘zaki ijodiga mos keladi.
 She’rdagi ba’zi obrazlar xalq ertaklaridan kelib chiqqan:
Buvim aytar: “Qizim, otang albatta,
Mehmon bo‘lib kelar edi bu kecha.”
 Bu misralarda  "yo‘qolgan ota"  motifi ko‘rsatilgan bo‘lib, bu xalq 
ertaklarida keng qo‘llaniladigan elementlardan biridir.
II. Xalqona didaktika va axloqiy o‘gitlar
 She’rda katta avlodning yosh avlodga bergan nasihatlari yaqqol aks 
etadi:
Buvim aytar: “Qo‘lni ko‘kka cho‘zmagin,
O‘z qo‘lingdan kelariga ishongin.”
 Ushbu misralarda xalq og‘zaki ijodiga xos hayotiy tajribaga 
asoslangan hikmatli so‘zlar bor.
III. Sodda til va xalqona obrazlar
 She’rda murakkab poetik ifodalardan ko‘ra, xalq orasida tushunarli 
bo‘lgan oddiy, samimiy so‘zlar ishlatilgan.
13 "Ko‘hna tuproq" she’rining xalqona badiiy uslubda yozilganligi
Bu she’rda shoir tuproq obrazini asosiy badiiy vosita sifatida ishlatgan. Tuproq 
xalq og‘zaki ijodida ko‘p uchraydigan timsollardan biri bo‘lib, u Vatan, ona va 
ajdodlar ramzi sifatida tasvirlanadi.
I. Tuproq ramzi orqali xalqona falsafiy yondashuv
 She’rda tuproq insonning ona yurt bilan bog‘liqligi, millat tarixi va 
ajdodlar xotirasining timsoli sifatida berilgan:
Ko‘hna tuproq, sening bag‘ring g‘am, hasrat,
Ne-ne orzular yotibdi unda.
 Ushbu misrada tuproq – tarixning guvohi sifatida tasvirlanadi, bu esa 
xalqona dunyoqarash bilan uyg‘unlashadi.
II. Xalqona so‘zlashuv tili va sodda uslub
 She’r xalq tili ruhiga mos yozilgan, unda sun’iylik yoki murakkab 
poetik shakllar yo‘q.
 O‘zbek xalq she’riyatiga xos ixchamlik va aniq fikr berilgan.
III. Xalqona tasvir va ichki kechinmalar
 She’rda xalqning yerga, tuproqqa bo‘lgan hurmat-ehtiromi aks etadi.
 Shoir xalq orasida mavjud bo‘lgan  “tuproqqa singish” ,  “ajdodlar 
ruhi tuproqda ”  degan qarashlarni poetik jihatdan yuksak ifodalagan.
Iqbol   Mirzoning   turli   she’rlarida   xalqona   badiiy   uslubning   quyidagi   asosiy
jihatlari namoyon bo‘ladi:   Xalq maqol va matallari   she’rga hikmatlilik va hayotiy
tajriba ruhini  olib kiradi.     Folklor  obrazlari  va ramzlar   orqali milliy o‘ziga xoslik
saqlanadi.     Xalqona   tashbehu   talmehlar   she’rlarni   yanada   ta’sirchan   va   obrazli
qiladi.   Xalqona   ritm   va   ohang   she’rning   esda   qolarli   bo‘lishiga   xizmat   qiladi.
  Oddiy,   samimiy   va   tushunarli   til   she’rlarni   o‘quvchilarga   yaqinlashtiradi.   Shoir
xalqona   badiiy   uslub   vositalarini   mohirona   qo‘llash   orqali   o‘z   she’riyatining
14 ta’sirchanligini oshiradi. Uning lirikasida xalq ruhiyati, ma’naviyati va qadriyatlari
aks   etib,   zamonaviy   o‘zbek   she’riyatining   eng   yorqin   namunalaridan   biriga
aylanadi.
15 II-BOB. Iqbol Mirzo lirikasi va zamonaviy o‘zbek she’riyatida xalqona
uslubning davomiyligi
O‘zbek adabiyotida xalqona badiiy uslub azaldan muhim o‘rin tutib kelgan. 
Ushbu uslub o‘zbek xalqining ruhiy dunyosini, milliy qadriyatlarini va estetik 
idealini aks ettirishning eng tabiiy vositalaridan biri bo‘lib xizmat qiladi. Iqbol 
Mirzo zamonaviy she’riyatda xalqona uslubni ijodiy rivojlantirib, uni yangi 
mazmun va shakllar bilan boyitgan shoirlardan biridir. Ushbu bobda Iqbol Mirzo 
lirikasida xalqona uslub qanday namoyon bo‘layotgani va bu uslubning zamonaviy
o‘zbek she’riyatida qanday davom etayotganini tahlil qilamiz.   Iqbol Mirzo 
she’riyatida xalqona uslubning quyidagi jihatlari alohida ajralib turadi:
Shoir she’rlarida xalq ongida mustahkam o‘rin olgan obrazlardan foydalanadi. 
Xalqona timsollar orqali milliy ruhni ifodalash usuli shoirning poetik uslubining 
ajralmas qismiga aylangan. Masalan:
 Ona  – muqaddaslik, mehr-oqibat, fidoyilik timsoli sifatida tasvirlanadi.
 Tuproq  – Vatan va ajdodlar ruhi bilan bog‘liq timsol sifatida aks etadi.
 Quyosh va Oy  – xalqona poetik tafakkurda umr, ezgulik va muhabbat ramzi 
sifatida qo‘llaniladi.
Masalan, Iqbol Mirzoning  " Ko‘hna tuproq"  she’rida tuproq xalq tarixining guvohi 
sifatida badiiy talqin etiladi:
Ne-ne orzular yotibdi unda,
Ne-ne yuraklar sinibdi unda…
Ushbu obraz xalq ongidagi tarixiy va falsafiy qarashlar bilan bog‘liq bo‘lib, shoir 
uni o‘z she’riyatida chuqur ifodalaydi.
Xalq   maqollari   va   matallari   o‘zbek   xalqining   donishmandligini   ifodalovchi
muhim   vositalardan   biridir.   Iqbol   Mirzo   she’riyatida   bunday   iboralar   asarning
umumiy mazmunini chuqurlashtirish va xalqona ruh bag‘ishlash uchun ishlatiladi.
16 Masalan,   shoirning   " Buvim   aytgan   ertaklardan"   she’rida   xalq   donoligiga
asoslangan hikmatli so‘zlar uchraydi:
Buvim aytar: “Qo‘lni ko‘kka cho‘zmagin,
O‘z qo‘lingdan kelariga ishongin.”
Bu misralar orqali shoir xalq og‘zaki ijodi bilan bog‘liq hayotiy tajribani poetik 
shaklda aks ettiradi.
Iqbol Mirzo she’rlari oson yodda qoladigan ohangdorlikka ega bo‘lib, xalq 
qo‘shiqlariga xos melodik tuzilish seziladi. Bu uslub zamonaviy she’riyatda ham 
o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan.   Masalan, shoirning  "Singlim"  she’rida xalq 
qo‘shiqlariga xos qo‘shma qofiyalash usuli qo‘llanilgan:
Singlim, sening o‘yinlaring gulday,
Sen kulganing bahor bo‘lib tuyular.
Bu   she’riy   ohang   xalq   orasida   ommalashgan   ohangdorlik   bilan   bog‘liq
bo‘lib, she’rlarni xalq qo‘shiqlari singari o‘qish va eshitish yoqimli qiladi.   Bugungi
o‘zbek   she’riyatida   xalqona   badiiy   uslub   faqat   Iqbol   Mirzo   ijodida   emas,   balki
boshqa   shoirlarning   asarlarida   ham   faol   davom   etmoqda.   Hozirgi   zamonaviy
she’riyatda xalqona uslub quyidagi yo‘nalishlarda rivojlanmoqda:
1. Xalqona ruhdagi she’rlarning davom etishi
 Zamonaviy shoirlar xalqona ifodalar orqali bugungi jamiyat muammolarini 
tasvirlashga harakat qilmoqdalar.
 Milliy madaniyat va qadriyatlar poetik talqinda aks ettirilmoqda.
Masalan,  Zebo Mirzo ,  Jahongir Jo‘rayev ,  Xurshid Davron ,  Halima 
Xudoyberdiyeva  kabi shoirlar she’riyatida xalqona ifoda vositalari keng 
qo‘llanilmoqda.
17 2. Xalqona tildan foydalanish tendensiyasi
 Zamonaviy shoirlar ortiqcha sun’iy badiiy ifodalar o‘rniga, xalq tiliga yaqin 
so‘z va iboralarni ishlatishga intilmoqda.
 She’riyatda xalqona talaffuz va og‘zaki nutq unsurlari saqlanmoqda.
Masalan, Halima Xudoyberdiyevaning ba’zi she’rlarida xalqona og‘zaki nutqga 
xos iboralar uchraydi:
Yomg‘ir yog‘di, yer yayradi,
Barcha yoqlar charaqladi…
Bu kabi misralar orqali xalq og‘zaki ijodi va zamonaviy she’riyat orasidagi 
bog‘liqlik saqlanmoqda.
3. Zamonaviy poetik shaklda xalqona ifoda uslubining uyg‘unlashuvi
Bugungi kunda o‘zbek shoirlari xalqona ifoda vositalarini yangi poetik shakllarga 
moslashtirib qo‘llashmoqda.
 Jahongir Jo‘rayev  she’rlari zamonaviy falsafiy ifodalar bilan boyitilgan 
bo‘lsa-da, xalqona uslub an’analarini o‘zida mujassam etadi.
 Zebo Mirzo  she’riyatida xalqona lirika an’analari zamonaviy poetik tajriba 
bilan uyg‘unlashgan.
Masalan, Zebo Mirzoning  " Men baribir seniki "  she’rida xalqona tashbeh va 
obrazlar yaqqol namoyon bo‘ladi:
Mening yuragim – suv,
Ko‘zlaringni tushirgan quduq…
Bu kabi misralarda xalq orasida keng tarqalgan  suv – yurak, quduq – sevgi  
timsollari poetik jihatdan o‘ziga xos tarzda yangicha talqin etilgan.
Iqbol Mirzoning xalqona badiiy uslubdagi she’riyati zamonaviy o‘zbek 
adabiyotida o‘ziga xos o‘rin tutadi va bu yo‘nalish boshqa zamonaviy shoirlar 
18 ijodida ham davom etmoqda. Shoir o‘z she’rlarida xalq maqollari, folklor 
timsollari va jonli xalq tilidan foydalangan. Xalqona ifoda vositalari bugungi 
zamonaviy she’riyatda ham o‘z ahamiyatini saqlab qolmoqda. Halima 
Xudoyberdiyeva, Zebo Mirzo, Jahongir Jo‘rayev kabi shoirlarning ijodida xalqona 
ruh sezilarli. Zamonaviy o‘zbek she’riyatida xalqona uslub an’anaviy ifoda 
shakllari bilan uyg‘unlashib rivojlanmoqda.   Shu tariqa, Iqbol Mirzo lirikasi 
zamonaviy o‘zbek she’riyatida xalqona badiiy uslubning davomiyligini ta’minlab 
kelayotgan asosiy badiiy manbalardan biri bo‘lib qolmoqda. 7
2.1. Xalqona badiiy uslubning nazariy asoslari
Xalqona badiiy uslub adabiyotshunoslikda milliy madaniyat, xalqning 
dunyoqarashi va an’analarining badiiy asarlarda o‘ziga xos tarzda aks etishini 
anglatadi. Bu uslub o‘zbek adabiyotida qadimdan mavjud bo‘lib, xalq og‘zaki ijodi
an’analariga tayanadi va turli davrlarda shoirlar tomonidan yangicha shakl va 
mazmunda rivojlantirilib kelgan.   Ushbu bo‘limda xalqona badiiy uslubning nazariy
asoslarini quyidagi jihatlar bo‘yicha ko‘rib chiqamiz:
 Xalqona badiiy uslub tushunchasi va uning mohiyati
 Xalq og‘zaki ijodi va xalqona uslub o‘rtasidagi bog‘liqlik
 Xalqona uslubning badiiy vositalari
 Xalqona badiiy uslubning o‘zbek adabiyotidagi rivojlanish bosqichlari
Xalqona   badiiy   uslub   –   bu   adabiy   asarlarda   xalq   ijodi   va   milliy   qadriyatlarga
asoslangan badiiy ifoda usulidir. Xalqning tili, dunyoqarashi va estetik didiga mos
keladi.   Xalq   og‘zaki   ijodidagi   obrazlar,   iboralar,   maqollar,   matallar,   qo‘shiq   va
doston   uslublaridan   foydalanadi.   She’riyatga   o‘ziga   xos   ohangdorlik,   tabiiylik   va
samimiylik   bag‘ishlaydi.   O‘zbek   xalqining   tarixiy   tajribasi   va   milliy   o‘ziga
xosligini   aks   ettiradi.   Xalqona   badiiy   uslubni   qo‘llash   orqali   shoirlar   xalq
tafakkurini, hissiyotlarini va orzu-umidlarini poetik shaklda yetkazadilar.
Xalqona uslub bevosita  xalq og‘zaki ijodi  bilan bog‘liq. O‘zbek xalqining 
og‘zaki adabiyoti asrlar davomida shakllanib, yozma adabiyot rivojiga katta ta’sir 
7
  Abdulla Oripov .   She’riyat va xalq ruhi.  – Toshkent: Sharq, 2017. 64-bet
19 ko‘rsatgan. Xalqona badiiy uslubning asosi quyidagi og‘zaki ijod shakllariga borib 
taqaladi:   Maqollar va matallar  – Hayotiy tajriba, xalq donoligini ifodalovchi qisqa 
va ta’sirchan iboralar.     Dostonlar va xalq qo‘shiqlari  – Lirik va epik ohanglar, 
ritmik tuzilish, obrazlar tizimi.     Termalar va laparlar  – Xalq hayotining turli 
qirralarini aks ettiruvchi badiiy shakllar.    Ertak va rivoyatlar   – Xalq tasavvuridagi 
ideal obrazlar, murakkab timsollar tizimi.   Masalan,  Alisher Navoiy  va  Bobur  
she’riyatida xalq maqollari va og‘zaki ijod an’analari ko‘p uchrasa, XX asr 
adabiyotida ham Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Halima Xudoyberdiyeva kabi 
shoirlar o‘z she’rlarida xalqona uslubni faol qo‘llaganlar. 8
Xalqona badiiy uslub quyidagi badiiy vositalar orqali namoyon bo‘ladi:
 Ona – mehr-muhabbat, vatan ramzi.
 Tuproq – tarix, ajdodlar ruhi.
 Yomg‘ir – poklik, yangilanish belgisi.
 Quyosh va oy – ezgulik, yorug‘lik, sevgining timsoli.
Masalan, Iqbol Mirzoning she’rlarida "tuproq" ramzi ko‘p uchraydi:
Tuproq, sen aziz, sening bag‘ringda,
Ming yillar yotgan tarix izlari!
Bu obrazlar xalq tafakkuridagi qadriyatlarni badiiy ifodalash uchun ishlatiladi.
  She’rlarga hayotiylik, samimiylik bag‘ishlaydi. Milliy ruh va xalq donoligini aks
ettiradi.   Masalan,   Iqbol   Mirzoning   ba’zi   she’rlarida   bevosita   xalq   maqollaridan
foydalanilgan:
Er yigitning so‘zi bir bo‘lsa gar,
Yor boshiga toj bo‘lgusi shart!
  Adabiy   tildan   farqli   o‘laroq,   xalq   orasida   ishlatiladigan   so‘zlar   va   iboralardan
foydalaniladi .   O‘zbek   adabiyotida   bu   uslubni   Halima   Xudoyberdiyeva,   Xurshid
8
  Nazar Eshonqul.   Zamonaviy o‘zbek she’riyati: uslub va an’analar.  – Toshkent: Akademnashr, 2020.  54-bet
20 Davron,   Abdulla   Oripov   kabi   shoirlar   qo‘llashgan.   Masalan,   xalqona   talaffuzga
asoslangan misralar:
Bu dunyoda kimlar kelib ketmagan,
Qay bir g‘aming yurakni tilmagan…
Bu uslub she’rga tabiiylik va ta’sirchanlik beradi. She’rlarda xalq qo‘shiqlariga xos
ohang va qofiyalar qo‘llaniladi. Qisqa, ritmik satrlar xalqona uslubni kuchaytiradi.  
Masalan, Iqbol Mirzoning she’rlarida xalq qo‘shiqlariga xos ohang yaqqol seziladi:
Singlim, sening ko‘zlaring – oyna,
Oynada men – so‘lganday go‘yo…
 Xalqona badiiy uslubning o‘zbek adabiyotidagi rivojlanish bosqichlari
Xalq og‘zaki ijodi davri  – O‘zbek folklorida xalqona badiiy uslub shakllandi 
(maqollar, termalar, dostonlar).
  XVI-XIX asr o‘zbek adabiyoti  – Alisher Navoiy, Mashrab, Bobur, Nodira kabi 
shoirlar xalqona uslubdan foydalandilar.
  XX asr adabiyoti  – Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Halima Xudoyberdiyeva 
singari shoirlar xalqona uslubni yangi badiiy tajribalar bilan boyitdi.
 XXI asr o‘zbek she’riyati   – Iqbol Mirzo va Zebo Mirzo kabi zamonaviy shoirlar 
xalqona uslubni yanada rivojlantirib, uni yangi mavzu va ifoda usullari bilan 
boyitmoqda.  9
Xalqona badiiy uslub – o‘zbek she’riyatining ajralmas qismi bo‘lib, xalqning
tarixiy tajribasi va madaniyatini ifodalaydi. Bu uslub og‘zaki ijod an’analariga 
asoslangan holda rivojlanib kelmoqda. Shoirlar xalq obrazlari, maqollari, qo‘shiq 
ohanglari va jonli xalq tilidan foydalanib, xalqona uslubni saqlab kelmoqda. Iqbol 
Mirzo she’riyatida xalqona uslubning yangi qirralari yaqqol namoyon bo‘lib, 
zamonaviy o‘zbek she’riyatida davom etmoqda.
9
  Turdimurod Jo‘rayev.   O‘zbek poeziyasi va xalqona an’analar.  – Toshkent: Fan, 2016.  37-bet
21 2.2. Xalqona badiiy uslub orqali milliy qadriyatlar va adabiy merosning aks 
etishi
O‘zbek she’riyatida xalqona badiiy uslub nafaqat estetik vosita sifatida, balki
milliy   qadriyatlar   va   adabiy   merosni   aks   ettirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu
uslub   orqali   xalqning   dunyoqarashi,   urf-odatlari,   qadriyatlari   va   tarixiy   xotirasi
poetik   tarzda   ifodalanadi.   Iqbol   Mirzo   ijodida   ham   xalqona   badiiy   uslub
an’analarga   tayanib,   zamonaviy   ruh   bilan   uyg‘unlashgan   holda   namoyon   bo‘ladi.
Xalqona   uslub   shoirning   milliy   qadriyatlarini   o‘ziga   xos   shaklda   yetkazishiga
xizmat qiladi. Iqbol Mirzo she’riyatida quyidagi asosiy milliy qadriyatlar xalqona
badiiy uslub yordamida tasvirlangan:
Ona Vatanga sadoqat
 Iqbol Mirzo vatanparvarlik ruhini xalqona obrazlar va ifoda vositalari orqali 
beradi.
 Uning she’rlarida tuproq, ona, shamol, daryo kabi obrazlar orqali Vatan 
muqaddasligi yuksak darajada tarannum etiladi. 10
Sen – yurakdan otilgan nido, Vatan,
Ko‘ksimdagi o‘chmas armon, dardimsan!
Ona va oilaga hurmat
 Ona siymosi o‘zbek xalqining eng ulug‘ qadriyatlaridan biridir.
 Shoir xalqona ifoda vositalari orqali onaning mehribonligi, fidoyiligi va 
doimiy duo bilan yashashi haqida lirik satrlar yaratadi.
Ona, sening duoyingda quyosh bor,
Qorong‘ulik qoplamaydi hech aslo!
Ota-bobolar merosi va urf-odatlar
10
  Iqbol Mirzo.   Ona Vatan ohanglari.  – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2018. 43-bet
22  O‘zbek xalqining qadimiy urf-odatlari, marosimlari va ma’naviy merosi 
shoir she’rlarida tabiiy tarzda aks ettiriladi.
 Masalan, xalqona iboralar, marosimlar va urf-odatlar she’rlarga singdirilgan 
bo‘lib, ular o‘ziga xos milliy ruh bag‘ishlaydi.
Buvim duolar qilib, qo‘llar ochgan,
Ota yo‘llar bo‘lsin deb rovon…
  Mehr-muhabbat va samimiylik
 Shoir xalqona badiiy uslub orqali samimiy tuyg‘ularni yetkazishga intiladi.
 Qisqa, lekin ta’sirchan obrazlar orqali sevgi va insoniylik go‘zalligi 
tasvirlanadi.
Sen mening yuragim – armonli, ezgin,
Lekin dunyoda eng beg‘ubor!
  Adabiy merosning xalqona uslub orqali aks etishi
Xalqona badiiy uslub faqat milliy qadriyatlarni emas, balki buyuk o‘zbek 
adabiyoti merosini ham aks ettiradi. Iqbol Mirzo o‘z she’riyatida:
  Alisher Navoiy an’analari
 Navoiy ijodidagi xalqona badiiy uslub, xalq maqollari va tasavvufiy 
mazmun Iqbol Mirzo she’rlarida ham ko‘zga tashlanadi.
 U Navoiyning “Vafosiz bo‘lding, ey mahbub” singari she’riy ohanglarini 
zamonaviy ruhda ifodalaydi.
Bobur va Mashrab an’analari
 Bobur va Mashrab singari shoirlarning xalqona ohanglari, xalqona 
so‘zlashuv tili va lirizmi Iqbol Mirzo she’rlarida ham davom etadi.
 Xususan, Mashrabning jozibali ohang va xalqona qofiyalardan foydalanish 
uslubi shoir ijodida seziladi.
23 Abdulla Oripov va Erkin Vohidov an’analari
 Iqbol Mirzo zamonaviy o‘zbek she’riyatining buyuk namoyandalari bo‘lgan 
Abdulla Oripov va Erkin Vohidov singari xalqona lirika va zamonaviy 
poetik uslubni uyg‘unlashtirgan.
 Ularning “Vatan” mavzusidagi she’rlari Iqbol Mirzo ijodida yangi 
ko‘rinishda davom etgan.
Vatan – mening yuragimda izlaring,
Yelkasida tarixning og‘ir yuki!
Xalqona badiiy uslubning poetik xususiyatlari va ta’sirchanligi
Xalqona uslub Iqbol Mirzo she’riyatiga quyidagi jihatlar orqali kuchli badiiy ta’sir 
bag‘ishlaydi:
  Obrazlarning xalqona ifodasi  – Tabiat tasvirlari va milliy timsollar orqali xalqning
hayot tarzi aks ettiriladi.
Qisqa, mazmunli satrlar  – Xalq maqollari singari qisqa, ammo chuqur ma’noli 
misralar uchraydi.
Tuyg‘ularning tabiiy ifodasi  – Sun’iylikdan xoli, hayotiy va samimiy ifoda uslubi 
qo‘llanadi.
Xalqona  badiiy  uslub   Iqbol  Mirzo  she’riyatida  milliy  qadriyatlar  va  adabiy
merosni ifodalashda asosiy vositalardan biri bo‘lib xizmat qiladi. Shoir Vatan, ona,
muhabbat,   tarix   va   ota-bobolar   merosini   xalqona   obrazlar,   iboralar   va   she’riy
ohanglar orqali ifodalaydi. Xalqona uslub milliy she’riyatimizni jonlantiruvchi va
xalq   ruhiyatiga   yaqinlashtiruvchi   asosiy   omildir.   Iqbol   Mirzo   o‘z   she’riyatida
o‘zbek   adabiy   merosini   davom   ettirib,   xalqona   ohang   va   badiiy   vositalar
yordamida zamonaviy she’riyatga yangicha ruh olib kirgan.   Bu bo‘limda xalqona
badiiy uslubning milliy qadriyatlar va adabiy meros bilan bog‘liqligi tahlil qilindi.
Keyingi   bo‘limlarda   Iqbol   Mirzo   ijodidagi   xalqona   uslubning   o‘ziga   xos   poetik
xususiyatlari batafsil ko‘rib chiqiladi.
24 XULOSA
O‘zbek   adabiyoti   uzoq   tarixga   ega   bo‘lib,   xalqona   badiiy   uslub   uning   eng
muhim tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi. Xalqona uslub poetik tafakkurimizda
milliy   qadriyatlarni,   urf-odatlarni,   ma’naviy   merosni   aks   ettirishda,   shuningdek,
adabiyotning   xalqga   yaqin   bo‘lishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Iqbol   Mirzo   ijodi   bu
jihatdan alohida ahamiyatga ega bo‘lib, uning she’rlari xalqona ruh, samimiyat va
25 tabiiylik   bilan   yo‘g‘rilgan.   Iqbol   Mirzo   o‘zbek   she’riyatining   yorqin
namoyondalaridan   biri   bo‘lib,   uning   ijodi   zamonaviy   o‘zbek   poeziyasida   muhim
o‘rin   tutadi.   U   xalqona   badiiy   uslubni   o‘ziga   xos   tarzda   yangilab,   zamonaviy
she’riyatga yangi nafas kiritdi. Shoir o‘z she’rlari orqali milliy qadriyatlarni, Vatan
va ona yurtga bo‘lgan muhabbatni, insonning ichki dunyosini, uning ruhiy holatini,
ma’naviy   izlanishlarini   ifodalashga   muvaffaq   bo‘ldi.   Iqbol   Mirzo   she’riyatidagi
soddalik   va   chuqurlik,   xalqona   tasvirlar   va   zamonaviy   poetik   yondashuvlar
uyg‘unligi   uning   ijodining   asosiy   xususiyatlaridan   biridir.   Shoir   o‘z   asarlarini
nafaqat   badiiy   san’at,   balki   xalqning   og‘ir   vaqtlari,   orzulari   va   umidlarini   aks
ettirish   vositasi   sifatida   yaratgan.   Uning   she’rlari   o‘zbek   xalqining   ruhiy
ehtiyojlarini qondirib, uni yangi avlodning ma’naviy rivojlanishiga turtki bo‘lgan.
Iqbol Mirzoning she’rlari milliy va xalqona g‘oyalarni zamonaviy badiiy vositalar
bilan   birlashtirib,   o‘zbek   she’riyatining   yangi   bosqichiga   olib   keldi.   Uning   ijodi
xalqning   ruhiyatini,   tarixini   va   madaniyatini   o‘ziga   xos   uslubda   ifodalab,
adabiyotga   yangi   ma’no   va   ranglar   kiritdi.   Shoirning   asarlari   nafaqat   badiiy
jihatdan,   balki   ijtimoiy   va   ma’naviy   ahamiyatga   ham   ega   bo‘lib,   ular   o‘zbek
she’riyatining   kelajak   rivoji   uchun   muhim   asos   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,   Iqbol
Mirzoning   ijodi   o‘zbek   adabiyotida   o‘ziga   xos   o‘rin   egallagan   bo‘lib,   uning
asarlari bugungi kunda ham adabiyotshunoslar va o‘quvchilar uchun muhim manba
bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Uning   she’rlari   nafaqat   zamonaviy,   balki   klassik   o‘zbek
she’riyatining rivojlanishida ham muhim rol o‘ynadi va o‘ynashda davom etadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Iqbol Mirzo .   She’rlar, dostonlar.  – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi 
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2015.
2. Iqbol Mirzo.   Ona Vatan ohanglari.  – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2018.
26 3. Nazar Eshonqul.   Zamonaviy o‘zbek she’riyati: uslub va an’analar.  – Toshkent: 
Akademnashr, 2020.
4. Turdimurod Jo‘rayev.   O‘zbek poeziyasi va xalqona an’analar.  – Toshkent: Fan,
2016.
5. Abdulla Oripov .   She’riyat va xalq ruhi.  – Toshkent: Sharq, 2017.
6. Yoqubjon Ismoilov .   Xalq og‘zaki ijodi va zamonaviy she’riyat.  – Toshkent: Fan
va texnologiya, 2019.
7. Karimov I. A.   Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch.  – Toshkent: Ma’naviyat, 
2008.
8. Rustamov A.   O‘zbek adabiyotida xalqona obrazlar tizimi.  – Toshkent: Fan, 
2014.
9. Matyoqub Qo‘shjonov.   O‘zbek poeziyasi poetikasi.  – Toshkent: O‘zbekiston, 
2015.
10. Jo‘rabek Otaboyev .   Milliy she’riyat va badiiy tafakkur.  – Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 2021.
11. Rahmon Qo‘chqor .   Modernizm va xalqona she’riyat.  – Toshkent: 
Akademnashr, 2018.
12. Nizomiddin Mahmudov .   O‘zbek tilining stilistik imkoniyatlari.  – Toshkent: Fan
va texnologiya, 2017.
13. Shoislom Shomurodov .   O‘zbek xalq maqollari poetikasi.  – Toshkent: 
Akademnashr, 2020.
14. O‘zbek adabiyoti tarixi .  6-jildlik. – Toshkent: Fan, 2005-2012.
15. Akademik S. G‘aniyeva .   XX asr o‘zbek she’riyati poetikasi.  – Toshkent: Yangi 
asr avlodi, 2013.
16. To‘ra Mirzayev .   Xalq og‘zaki ijodi va uning poetikasi.  – Toshkent: Fan, 2010.
17. Yo‘ldosh Solijonov .   O‘zbek poeziyasi va xalqona badiiy tafakkur.  – Toshkent: 
O‘zbekiston, 2019.
18. Boqijon To‘xliyev .   She’riyatda xalqona obraz va timsollar.  – Toshkent: 
Akademnashr, 2022.
27 19. Shuhrat Rizayev .   Zamonaviy o‘zbek poeziyasi rivojlanish tendensiyalari.  – 
Toshkent: Fan, 2016.
20. Tohir Malik .   She’riyat va adabiy jarayon.  – Toshkent: Sharq, 2018.
Kurs   ishi   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar:                      _______________   
28 Himoya     2025-yil   _______   oyining   ____   kuni     soat_____   da           T oshkent
amaliy fanlar universiteti  O‘zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari himoyasi
yig‘ilishida o‘tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
Kurs ishi 2025-yil  ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs   ishi   bilan   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida tanishish mumkin.  
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
               Yig‘ilish kotibi:              _______________
                                                           
 Toshkent amaliy fanlar universiteti   3 -kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan kurs
ishiga
29 X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o‘rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining     to‘g‘ri
belgilanganligi ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to‘planganligi, mavjud ilmiy
manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Kurs ishi  mavzusi  yuzasidan talabaning o‘z nuqtayi   nazarini haqqoniy aks
ettira   olganligi,   ko‘tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ ____________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida
chuqur   ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
darajasi________________________________________________
____________ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
30 Talabaning kurs ishida ko‘rarilgan muammo yuzasidan umumlashma ilmiy-
nazariy   xulosalar   chiqara
olganligi ________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishini   rasmiylashtirishi   va   ochiq   himoya   qilishi.   Himoya
vaqtida   talabaning   mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish
mahorati,     uning   axborot   texnologiyalaridan   to‘g‘ri   va   samarali   foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Ilmiy rahbar                 _____________________________
Kafеdra mudiri                  PhD  B.R.Tojiboyev
31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Omon Matjonning “Najmiddin Kubro” tarixiy fojiasi
  • Zebo Mirzo she’riyatida muhabbat
  • Omon Matjonning lirik she'riyati
  • Javlon Jovliyev romannavis va hikoyanavis yosh ijodkor
  • Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngil talqini

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский