Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 134.5KB
Покупки 15
Дата загрузки 11 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Iqtisodiy o’sish tushunchasi, uning mohiyati va o’lchanishi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS 
TA’LIM VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY-IQTISODIY  FAKULTETI
«IQTISODIYOT» kafedrasi
MAKROIQTIODIYOT  fanidan
Iqtisodiy o’sish tushunchasi, uning mohiyati va
o’lchanishi
 mavzusidagi
KURS  ISHI Mundarija:
Kirish........................................……………………………………. . ……………3
1. Iqtisodiy o'sish tushunchasi va dunyo tajribasi……………………....................5
2. Iqtisodiy o’sish turlari, ko’rsatkichlari   v a   omillari……………………………..8
3. Iqtisodiy o’sishni o’lchash……………………………………………………..14
4. O’zbekistonda iqtisodiy o’sish surati………………………….………………17
5.  O’zbekistonda iqtisodiy o’sish istiqbollari..…………………….……………28
Xulosa……………………………………………………………………….…..30
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………..31
2 Kirish
Iqtisodiy   o'sish   har   qanday   jamiyat   taraqqiyoti   va   farovonligining   asosidir.
Iqtisodiy   o'sish   o'z   mohiyatiga   ko'ra,   ma'lum   bir   jamiyat   doirasida   mahsulot   va
xizmatlar   ishlab   chiqarish   hajmining   ko'payishini   anglatadi.   U   ko'pincha
mamlakatning   yalpi   ichki   mahsuloti   (YaIM)   yordamida   o'lchanadi,   bu   ma'lum   bir
davrda   uning   chegaralarida   ishlab   chiqarilgan   barcha   tovarlar   va   xizmatlarning
qiymatini   baholaydi.   Iqtisodiy   o'sish   jamiyatlarga   bandlik   darajasini   oshirish,
daromadlarni   oshirish,   iste'mol   va   investitsiyalar   uchun   imkoniyatlar   yaratish   orqali
yaxshilangan   turmush   darajasidan   foydalanish   imkonini   beradi.   Iqtisodiy   o'sishning
afzalliklari   ko'p   qirrali   bo'lib,   fuqarolarning   hayot   sifatini   oshirishga   olib   keladi.
Iqtisodiy   o'sishning   asosiy   omillari   -   investitsiyalar,   texnologik   yutuqlar,   mehnat
unumdorligi   va   bozor   samaradorligi.   Infratuzilma,   ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalar   va
ta'limga   investitsiyalarning   ko'payishi   samaradorlikni   oshirishi   mumkin,   bu   esa
iqtisodiy   ishlab   chiqarishning   yaxshilanishiga   olib   keladi.   Texnologik   taraqqiyot
ko'pincha   iqtisodiy   o'sishga   chuqur   ta'sir   ko'rsatadi,   chunki   ular   ishlab   chiqarish
jarayonida   samaradorlikni   oshirishi   va   mutlaqo   yangi   sanoat   tarmoqlarini   yaratishi
mumkin.   Biroq,   iqtisodiy   o'sish   bilan   bog'liq   salbiy   ta'sirlar   mavjud.   Bu   ta'sirlar
daromadlar   tengsizligi,   atrof-muhit   degradatsiyasi   va   resurslarning   kamayishidir.
Daromadlar   tengsizligining   kuchayishi   ijtimoiy   tartibsizlik   va   aholining   noroziligiga
olib kelishi mumkin. Atrof-muhitning buzilishi uzoq davom etadigan oqibatlarga olib
kelishi mumkin va resurslarning kamayishi ekotizimlarga qaytarilmas zarar etkazishi
mumkin, bu esa salbiy tashqi ta'sirlarga olib keladi. Siyosatchilar oldida turgan asosiy
vazifa   iqtisodiy   o’sish   foydalari   bilan   uning   salbiy   oqibatlarini   muvozanatlashdan
iborat. Hukumatlar iqtisodiy o'sishning salbiy ta'sirini yumshatish siyosatini, masalan,
atrof-muhit   muammolarini   hal   qilish   uchun   tartibga   solish   va   boyliklarni   qayta
taqsimlovchi   progressiv   soliqqa   tortish   kabi   siyosatni   ishlab   chiqishi   kerak.   Ular,
shuningdek, iqtisodiy o'sishning potentsial ijobiy ta'sirini maksimal darajada oshirish
3 uchun   ta'lim,   ijtimoiy   farovonlik,   ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalarga   investitsiyalarga
ustuvor   ahamiyat   berishlari   kerak.   Iiqtisodiy   o’sish   jamiyatni   yuksaltirishning
harakatlantiruvchi   kuchi   hisoblanadi.   Iqtisodiy   o'sishning   foydalari   katta   bo'lishi
mumkin,   ammo   siyosatchilar   ularni   mumkin   bo'lgan   salbiy   oqibatlarga   qarshi
muvozanatlashlari   kerak.   Iqtisodiy   o'sishning   yakuniy   maqsadi   jamiyatning   barcha
a'zolariga   foyda   keltiradigan   barqaror   va   adolatli   taraqqiyotni   ta'minlashdan   iborat
bo'lishi kerak.
Iqtisodiy   o'sish   tushunchasi   zamonaviy   iqtisodiy   nazariya   va   amaliyotda
markaziy o'rin tutadi. Odatda bu iqtisodiyotda vaqt o'tishi bilan mahsulot va xizmatlar
ishlab   chiqarish   yoki   ishlab   chiqarishning   ko'payishi   sifatida   aniqlanadi.   Bu   o'sish
odatda   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   yoki   yalpi   milliy   mahsulot   (YaIM)   ko'rinishida
o'lchanadi.
Iqtisodiy   o'sish   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   qashshoqlikni   kamaytirish   va
turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   muhim   deb   hisoblanadi.   Bu,   shuningdek,
rivojlangan   mamlakatlarda   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   va   retsessiyaning   oldini
olish   uchun   muhim   hisoblanadi.   Biroq,   iqtisodiy   o'sish   kontseptsiyasi   murakkab   va
unga erishishga turli omillar ta'sir qilishi mumkin.
Iqtisodiy   o'sishga   ta'sir   qiluvchi   asosiy   omillardan   biri   bu   texnologiyadir.
Texnologik   yutuqlar   samaradorlikni   oshirishi,   xarajatlarni   kamaytirishi   va   jahon
bozorida   raqobatbardoshlikni   oshirishi   mumkin.   Ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalarga   va
ta'limga   sarmoya   kiritish,   shuningdek,   yuqori   iqtisodiy   o'sishga   olib   keladigan
texnologik taraqqiyotga olib kelishi mumkin.
Iqtisodiy   o'sishning   yana   bir   hal   qiluvchi   omili   -   bu   tabiiy   resurslarning
mavjudligi.   Neft   yoki   minerallar   kabi   tabiiy   resurslarga   boy   mamlakatlar   ko'pincha
yuqori o'sish sur'atlariga erishishlari mumkin, ammo bu muammoli bo'lishi mumkin,
chunki bu resurslar cheklangan va ularning tugashi iqtisodiy beqarorlikka olib kelishi
mumkin.
4 Qolaversa, iqtisodiy o’sishni rag’batlantirishda davlat siyosatining rolini ortiqcha
baholab   bo’lmaydi.   Sog'lom   moliyaviy   boshqaruv,   samarali   tartibga   solish   rejimlari
va  erkin  savdo  kelishuvlari  kabi  yaxshi  iqtisodiy  siyosatlar   yuqori  iqtisodiy   o'sishga
yordam   beradi.   Biroq,   noto'g'ri   ishlab   chiqilgan   siyosat   teskari   ta'sir   ko'rsatishi
mumkin,   bu   esa   iqtisodiy   turg'unlik   yoki   hatto   retsessiyaga   olib   keladi.Nihoyat,
iqtisodiy o'sish va uning atrof-muhitga ta'siri masalasini e'tiborsiz qoldirib bo'lmaydi.
Iqtisodiy o'sish atrof-muhitning ifloslanishi, o'rmonlarning kesilishi  va boshqa salbiy
ekologik   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shuning   uchun   iqtisodiy   o’sish   va
barqarorlikni   muvozanatlash,   iqtisodiy   faoliyatni   tabiiy   muhitga   zarar
yetkazmaydigan tarzda olib borishni ta’minlash muhim ahamiyatga ega.
Iqtisodiy   o’sish   zamonaviy   iqtisodiy   nazariya   va   amaliyotda   markaziy   o’rinni
egallagan murakkab va ko’p qirrali tushunchadir. Bu ehtiyotkorlik bilan boshqarishni
talab   qiladi   va   barqaror   va   inklyuziv   o'sishga   erishish   uchun   bir   qator   omillarni
hisobga olish kerak. Iqtisodiy o'sish qashshoqlikni kamaytirish va turmush darajasini
yaxshilash   uchun   ijobiy   bo'lishi   mumkin   bo'lsa-da,   u   barqarorlik   va   atrof-muhitni
muhofaza   qilish   bilan   muvozanatli   bo'lishi   kerak,   aks   holda   u   iqtisodiy   nuqtai
nazardan tashqariga chiqadigan salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.
1. Iqtisodiy o'sish tushunchasi va dunyo tajribasi.
Yigirmanchi   asr   oxirida   dunyodagi   iqtisodiy   o'sish   muammosi   iqtisodiy
rivojlanishning bir qator ustuvor muammolarida ajratib ko'rsatiladi. Hozirgi kunda har
qanday mamlakat taqdiri iqtisodiy o'sish mexanizmiga bog'liq, bu ilmiy va texnologik
taraqqiyot   yutuqlarini   eng   samarali   ishlatishga   imkon   beradi.   Jahon   Iqtisodiy   fani
uzoq   vaqtdan   beri   iqtisodiy   o'sish   tendentsiyalarini   o'rganishga   ko'p   vaqt   bo'ldi.
Ushbu   mavzu   iqtisodiy   islohotlarning   hozirgi   bosqichida   alohida   ahamiyatga   ega.
Iqtisodiy   o'sish   doimiy   hodisaga   aylandi,   shunda   ishlab   chiqarish   hajmi   va   hatto
chuqur   pasayishiga   qaramay,   dunyoning   aksariyat   mamlakatlari   iqtisodiyotida   uzoq
5 muddatli   rivojlanish   tendentsiyasi   o'sib   bormoqda.   Zamonaviy   o'sishning   asosiy
ajralib   turadigan   xususiyati   bu   emissiya   va   bandlikning   umumiy   hajmida   qishloq
xo'jaligini   rivojlantirishning   nisbiy   qismini   kamaytirishdir.   Zamonaviy   iqtisodiy
o'sishning yana bir o'ziga xos xususiyati - bu soha farovonligi natijasida urbanizatsiya.
Iqtisodiy o'sishda, qoida tariqasida jamiyatning ishlab chiqarish kuchlari faoliyatining
samaradorligi   va   resurslarni   iste'mol   qilish   natijalarini   o'zgartirishni   tushunadi.
Iqtisodiy   o'sish   milliy   iqtisodiyotning   faoliyatini   aniqlaydi.   Iqtisodiy   o'sish   ikki
tomonlama   usul   bilan   aniqlanadi   va   o'lchanadi:   real   gNPning   ma'lum   bir   vaqt   yoki
ma'lum   bir   vaqtning   o'sishi   ma'lum   bir   vaqtning   oshishi   yoki   aholi   jon   boshiga   real
ravishda  o'sish.  Ushbu ta'riflarning birortasiga asoslanib, iqtisodiy o'sish  yillik o'sish
sur'atlari   bilan   o'lchanadi.   Aholi   jon   boshiga   ijtimoiy   mahsulotning   o'sishi   turmush
darajasini   oshirishni   anglatadi.   Haqiqiy   mahsulotning   o'sishi   moddiy   farovonlikni
oshirishni   o'z   ichiga   oladi.   Etarda   o'sib   borayotgan   iqtisodiyot   yangi   ehtiyojlarni
qondirish   va   ijtimoiy-iqtisodiy   va   xalqaro   iqtisodiy   jihatdan   hal   qilish   imkoniyatiga
ega. Iqtisodiy o'sish muammolari jahon hamjamiyatining o'ziga xos jiddiyligini sotib
oldi,   natijada   qarama-qarshilik   atrof-muhitning   ifloslanishi   va   atrof-muhitning
ifloslanishi   natijasida   yuzaga   kelgan   tabiiy   resurslar   ishlab   chiqarilishi   aniqlandi.
Shunday   qilib,   iqtisodiy   o'sishning   mohiyatini   tushunishning   yangi   yondashuvi
nafaqat   ishlab   chiqarish   va   iste'molning   ziddiyatini   yo'q   qilish,   balki   insoniyatning
omon qolishi nuqtai nazaridan ham muhimdir. Zamonaviy sharoitda ishlab chiqarish
va   iste'mol   qilish   ziddiyatining   namoyon   bo'lishi,   avvalambor,   ishlab   chiqarish
kuchlarini   rivojlantirishning   nogironligi   bilan   ifodalanadi,   bu   atrofmuhitning
ifloslanishi   bilan   birga   keladi.   Tabiat   ishlab   chiqarishni   cheklanmagan   o'sishni
ta'minlaydi.   Keyinchalik   ishlab   chiqarishning   ko'payishi,   shuning   uchun   iste'moli.
Bugungi kunda iqtisodiy o'sish zamonaviy dunyoning muhim xususiyati hisoblanadi.
Aholisi,   ishlab   chiqarish   va   bandlik   va   bandlik   ko'lami,   milliy   mahsulot,   turmush
darajasi,   uning   bo'sh   vaqtini   oshiradi.   1.   Iqtisodiy   o'sishning   mohiyati   va   issiqligi
6 Iqtisodiy   o'sish   bir   qator   miqdoriy   va   sifatli   o'zgarishlar   bilan   birga   keladi,   ular
orasida  etakchi  pozitsiya  iqtisodiyotning tarkibiy o'zgarishiga to'g'ri  keladi. Iqtisodiy
rivojlanish   yo'liga   kiritilgan   mamlakatlar   uchun   asosan:   industrial   ravishda:
sanoatlashtirish, shuningdek, yalpi ichki mahsulotda (50-55% dan 10-13% gacha) va
qishloq   xo'jaligidagi   bandlik   (70-75%   gacha)   Urbanizatsiya,   urbanizatsiya   (10-15   5
dan 65-70%  gacha, savodxonlikni  tarqatish, ta'lim  darajasi  o'sishi  (o'rta ta'lim  ulushi
20-25% dan oshadi) 85-90% gacha), umr ko'rish davomiyligi, demografik o'tish (aholi
sonining o'sish  sur'atlarining o'sishi  va aholining o'sish  sur'atining pasayishiga  sabab
bo'ladigan tug'ilish darajasini pasaytiradigan o'lim darajasini pasaytiradi). Oziq-ovqat
mahsulotlarining   umumiy   iste'molda   ulushi   kamayadi,   shuningdek,   yalpi   ichki
mahsulotda   omonat   va   davlat   xarajatlarining   ulushi   asta-sekin   o'sib   bormoqda.
Bundan   tashqari,   iqtisodiy   va   ijtimoiy-siyosiy   rivojlanishning   alohida   o'zaro
bog'liqligi   mavjud.   Ajoyib   iqtisodiy   rivojlanish   jamiyatni   qurish,   ta'lim   darajasining
o'sishi,   birinchi   navbatda,   aloqa   vositalarini   rivojlantirish   natijasida   ma'lumotlarga
ma'lumot   olishning   ko'payishiga   olib   keladi.   ilmiy   va   texnologik   taraqqiyotni
tezlashtirish.   Shunga   o'xshash   o'zgarishlar   yangilanishlar   deb   nomlanadi.   Shvetsiya
iqtisodchisi MyRal modernizatsiya tamoyillarini ajratdi: 1. Ratsionalizm, ya'ni jamoat
faoliyatining   barcha   sohalarida   va   odamlar   hayotidagi   yangi   usullar   va   modellarda
yangi   usullar   va   modellar   bilan   an'anaviy   fikrlash,   tarqatish   va   iste'mol   qilish
usullarini   almashtirishni   anglatadi.   2.   Iqtisodiy   rejalashtirish,   I.E.   Jadal   iqtisodiy
rivojlanishga   qaratilgan   bunday   iqtisodiy   siyosatni   tanlash.   3.   Tenglik:   yanada   teng
ijtimoiy   va   huquqiy   maqomihamma   uchun   daromad   va   turmush   darajasi.   4.   Davlat
muassasalari   va   ongidagi   o'zgarishlar.   Bular   mehnat   unumdorligi   oshish,   raqobat   va
tadbirkorlik   tashabbusini   rag'batlantirish,   qobiliyatlarni   amalga   oshirish   uchun   teng
imkoniyatlar   yaratadigan   o'zgarishlar.   Institutsional   o'zgarishlar   er   islohotlari,
monopolizmga   qarshi   kurashni   o'z   ichiga   oladi,   o'zgaradi   davlat   boshqaruvi.   Jamoat
ongini   modernizatsiya   qilish,   mehnat,   samaradorlik,   halollik,   mantiqiy,   qo'llab-
7 quvvatlash   kabi   bunday   ideallarni   tasdiqlash   degani   o'z   kuchlari   va   o'zgarish   uchun
tayyorlik.   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   tufayli   miqdoriy   va   sifatli
o'zgaruvchilarning   iqtisodiy   o'sishga   ta'sir   darajasi   o'zgarmoqda.   Shunga   ko'ra,
iqtisodiy o'sishning bir necha turlari mavjud.
 2. Iqtisodiy o’sish turlari, ko’rsatkichlari   va   omillari.
Iqtisodiy   o’sish   bu   yalpi   milliy   mahulot   mutloq   hajmning   aholi   jon   boshi   va
iqtisodiy   resurs   birligi   hisobiga   nisbiy   miqdorining   ko’payishi   hamda   sifat
o’lchamlarining   borishidir.   Ishlab   chiqarish   natijalarining   o’sish   sur’ati   bilan   ishlab
chiqarish   omillari   miqdorining   o’zgarishi   o’rtasidagi   nisbat   iqtisodiy   o’sishning
ekstensiv   yoki   intensiv   turlarini   belgilab   beradi.
Ekstensiv   iqtisodiy   o’sishga   ishlab   chiqarishning   mavjud   texnikaviy   asosi
saqlanib   dolgan   holda   iqtisodiy   resurslar   miqdorini   ko’paytirib   borish   orqadi
erishiladi.   Aytaylik,   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   ko’paytirish   uchun
mavjud korxonalar bilan bir qatorda o’rnatilgan uskunalarning quvvati, miqdori va
sifati,   ishchi   kuchining   soni   va   malaka   tarkibi   bo’yicha   huddi   o’shancha
korxonalar   ko’riladi.   Ekstensiv   rivojlanishda,   agar   u   sof   holda   amalga   oshirilsa,
ishlab   chiqarish   samaradorligi   o’zgarmay   qoladi.
Iqtisodiy o’sishning intensiv turi   sharoitida mahsulot  chiqarish miqyoslarini
kengaytirishga   ishlab   chiqarish   omillarini   sifat   jihatidan   takomillashtirish:
yanada   progressivroq   ishlab   chiqarish   vositalarini   va   yangi   texnikani   qo’llash,
ishchi   kuchi   malakasini   oshirish,   shuningdek,   mavjud   ishlab   chiqarish
salohiyatidan   yaxshiroq   foydalanish   yo’li   bilan   erishiladi.   Intensiv   yo’l   ishlab
chiqarishga   jalb   etilgan   resurslarning   har   bir   birligidan   olinadigan   samaraning,
pirovard   mahsulot   miqdorining   o’sishida,   mahsulot   sifatining   yaxshilanishida   o’z
ifodasini   topadi.   Bunda   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   oshirishga   ishlab
turgan   korxonalarni   rekonstruktsiya   qilish   va   texnika   bilan   qayta   qurollantirish
8 mavjud   resurslardan   yaxshiroq   foydalanish   hisobiga   erishish   mumkin.   Real
hayotda ekstensiv  va intensiv omillar  sof  holda mavjud bo’lmaydi, balki muayyan
uyg’unlikka,   bir-biri   bilan   qo’shilgan   tarzda   ro’y   beradi.   Shu   sababli   ustuvor
ekstensiv   va   ustuvor   intensiv   iqtisodiy   o’sish   turlari   tahlil   qilinadi.
Iqtisodiy   o’sish   murakkab   va   ko’p   qirrali   jarayon   bo’lganligi   sababli   uni
baholash   uchun   qandaydir   bitga   ko’rsatkich   kifoya   qilmaydi,   balki   muayyan
ko’rsatkichlar   tizimi   talab   qilinadi.   Bu   ko’rsatkichlar   tizimida   o’lchamdagi   va
klimat   ifodasidagi   ko’rsatkichlar   farqlanadi.   Iqtisodiy   o’sishning   jismoniy
o’lchamdagi   ko’rsatkichlari   ancha   aniq   natija   beradi,   (chunki   ular   inflyatsiya
ta’siriga   berilmaydi),   lekin   universal   emas,   ya’ni   har   xil   o’lchamdagi   mahsulot   va
xizmatlarni ishlab   umumiy   ko’rsatkichga   keltirish   qiyin.   Klimat   ko’rsatkichlar   keng
qo’llaniladi,   ammo   har   doim   ham   uni   inflyatsiyadan   xuliq   “tozalash”   mumkin
bo’lavermaydi. Shu   sababli   ko’pincha   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   qiyosiy   yoki   doimiy
narxlarda   hisoblanadi.
Iqtisodiy   o’sish   quyidagi   qiymat   ko’rsatkichlarida   hisoblanadi:
1. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning     mutloq   hajmi   va
ularning   o’sish   sur’atlari.
2. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   aholi   jon   bosh   hisobiga
to’g’ri   keladigan   miqdori   va   uning   o’sish   sur’atlari.
3.   YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   iqtisodiy   resurs
xarajatlari   birligi   hisobiga   turli   keladigan   miqdori   va   uning   o’sish   sur’atlari.
Iqtisodiy   o’sishni   baholashda   har   uchala   ko’rsatkichdan   ham   foydalanish
mumkin,   lekin   ularning   ahamiyati   turlicha.
Agar   diqqat   markazida   mamlakat   iqtisodiy   salohiyati   muammosi   tursa,
birinchi   ko’rsatkichdan   foydalanish   ko’proq   mos   keladi.   Alohida   mamlakat   va
hududlardagi   aholining   turmush   darajasini   taqqoslashda,   ko’proq   ikkinchi
ko’rsatkichdan   foydalaniladi.   Iqtisodiy   samaradorlikni   baholashda   uchinchi
9 ko’rsatkichga   ustuvorlik   beriladi.
Odatda   iqtisodiy   o’sish   sur’ati   %   (foiz)da   joriy   yildagi   real   YaMM   (SMM,
MD)   ni   bazis   davridagi   hajmiga   bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi.
Mamlakatning   iqtisodiy   o’sish   sur’atini   tavsiflovchi   ko’rsatkichlar   bir   qator
kamchiliklarga   ham   ega.
Birinchidan, ular mahsulot sifatining o’zgarishini  to’liq aks ettirmaydi va shu
sababli farovonlikning   xaqiqiy   darajasini to’liq   xarakterlab   berolmaydi:
- Ikkinchidan,   real   Ya   MM   va   uning   aholi   jon   boshiga   o’sishi   bo’sh
vaqtning   sezilarli   ko’payishini   aks   ettirmaydi   va   farovonlik   real   darajasining
pasaytirib   ko’rsatilishiga   olib   keladi.
Uchinchidan,   iqtisodiy   o’sishni   qiymat   ko’rsatkichlarda   miqdoriy   hisoblash
boshqa   tomonlama   uning   atrof-muhitga   va   insonning   hayot   sharoitiga   salbiy
ta’sirini   hisobga   olmaydi.
- Iqtisodiy   o’sishning   alohida   tomonlarini   tavsiflovchi   jismoniy
ko’rsatkichlar   quyidagilardan   iborat   bo’lib,   ular   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning
rivojlanish   darajasi,   mehnat   unumdorligi va   ish   vaqtini   tejash,   shaxsiy daromad va
foyda   miqdori, milliy   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi   va   shu   kabilar   hisoblanadi.
Ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   darajasi   quyidagi   ko’rsatkichlar   bilan   tavsiflanadi:
a) Ishlab   chiqarish   vositalarining   rivojlanish   darajasi,   ya’ni   uning
unumdorligi;
b) xodimning   malakasi   va   tayyorgarlik   darajasi;
v)     ishlab   chiqarishning   moddiy   va   shaxsiy   omili   o’rtasidagi
nisbat;
10 1-jadval.     O’zbekistonda   YaIM   va   asosiy   tarmoqlar   mahsulotlarining   o’sish
sur’atlari   oldingi   yilga  nisbatan   %   hisobida
Ko’rsatkichlar 2018 yil 2019 yil 2020 yil 2021 yil
mlrd.  
so’m o’sish  
sur’ati,
%da mlrd.  
so’m o’sish  
sur’ati,
%da mlrd.  
so’m o’sish  
sur’ati,
%da mlrd.  
so’m o’sish  
sur’ati,
%da
Yalpi  ichki  
mahsulot 424
729 105,4 529
391 105,7 602
193 101,9 734
588 107,4
Tarmoqlarning
yalpi qo’shilgan  
qiymati 379
153 105,3 484
129 105,8 557
831 101,9 681
424 107,5
Qishloq, o’rmon   va 
baliqchilik   xo’jaligi 113
661 100,3 130
307 103,1 151
280 102,9 183
518 104,0
Sanoat 95 804 110,8 136
103 105,0 153
188 100,9 189
607 108,7
Tog’-kon sanoati   va  
ochiq   konlarni
Ishlash 20   057 126,5 31   338 99,4 22   619 78,0 28   869 110,7
Ishlab
chiqaradigan  
sanoat 68   972 107,9 94   750 106,6 118
251 107,9 146
734 108,2
Elektr,   gaz,   bug’
bilan   ta’minlash   va
havoni
konditsiyalash 5   870 103,1 9   055 105,1 11   220 106,8 12   633 113,0
Suv bilan  
ta’minlash;  
kanalizatsiya  
tizimi,  
chiqindilarni  
yig’ish   va
utilizatsiya   qilish 905 111,3 961 102,2 1   098 99,1 1   371 82,3
Qurilish 22 101 114,3 30 595 122,9 37 548 109,5 45 802 106,8
Xizmatlar 147
587 105,2 187
123 106,0 215
816 100,7 262
496 109,2
Mahsulotlarga
sof   soliqlar 45   576 105,9 45   263 104,7 44   362 101,6 53   164 106,7
Manba :   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari
g)     mexnat taqsimoti, ishlab chiqarishning tashkil etilishi,
ixtisoslashtirilishi   va   kooperatsiyasi.
11 2-jadval.   O’zbekiston   milliy   iqtisodiyoti   tarmoqlari   bo’yicha   YaIM
ulushining o’zgarishi (joriy   baholarda YaIM   ga % hisobida)
№ Tarmoqlar Yillar
2018 2019 2020 2021
1. YaIM 100 100 100 100
2. Qishloq   xo’jaligi 31,5 28,0 28,2 35,7
3. Sanoat 26,5 29,3 28,5 25,8
4. Qurilish 6,1 6,6 7,0 6,2
5. Xizmatlar 35,9 36,1 36,3 25,0
6. Sof   soliqlar 11,2 8,9 7,6 7,2
Iqtisodiy   o’sishning   jahon   amaliyotida   keng   qo’llaniladigan   boshqa
jismoniy   ko’rsatkichi   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi   hisoblanadi.   U   tarmoqlar
bo’yicha hisoblab chiqadigan mahsulot  ko’rsatkichi  asosida tahlil qilinadi. Bundan
tashqari,   iqtisodiy   o’sish   tahlilida   iqtisodiyotning   ichidagi   asosiy   nisbat   ham
o’rganiladi.
Iqtisodiy  o’sishga  ta’sir  ko’rsatuvchi   omillarni   shartli  ravishda  uchta  guruhga
ajratish   mumkin.   Birinchi   guruh   omillar   iqtisodiyotning   jismoniy   o’sish   layoqatini
belgilab   beradi,   ular   taklif   omillari   deb   ham   ataladi.   Bu   omillar   quyidagilar:
- tabiiy   resurslarning   miqdori   va   sifati.
- mehnat   resurslarining   miqdori   va   sifati.
- asosiy   kapital   (asosiy   fondlar)   ning   hajmi.
- texnologiya   va   fan   -   texnika   taraqqiyoti.
Iqtisodiy   o’sishga   taqsimlash   omillari   ham   ta’sir   qiladi.   Ishlab   chiqarish
salohiyatidan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   uchun   nafaqat   resurslar   iqtisodiy
jarayonga   to’liq   jalb   qilingan   bo’lishi,   balki   juda   samarali   ishlatilishi   ham   zarur.
Resurslarning   o’sib   boruvchi   hajmidan   to’liq   foydalanish   va   ularni   kerakli
mahsulotning   mutloq   miqdorini   oladigan   qilib   taqsimlash   ham zarur bo’ladi.
12 Iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   ko’rsatuvchi,   taklif   va   taqsimlash   omillari   o’zaro   bog’liq
va   bir-birini   taqozo   qiladi.   Masalan,   resurslar   miqdorining   o’sishi   va   sifatining
yaxshilanishi,   texnologiyani   takomillashtirish   iqtisodiy   o’sish   uchun   imkoniyat
yaratdi.   To’liq   bandlik   va   resurslarni   samarali   taqsimlash   bunday   o’sishni   ro’yobga
chiqaradi.
Iqtisodiy   o’sishda   resurslarni   taqsimlash   omillari   ham   o’z   o’rniga   ega   bo’lsada,
bu   muammoni   tahlil   qilishda   asosiy   e’tibor   taklif   omillariga   qaratilishi   zarur.
Bu   avvalo,   mehnat   unumdorligining   o’sishiga   olib   keluvchi   omillardir.   Fan-
texnik   taraqqiyoti   mehnat   unumdorligi   va   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlovchi   muhim   omil
hisoblanadi.   Texnik   taraqqiyoti   o’z   ichiga   nafaqat   ishlab   chiqarishning   butunlay
yangi   usullarini,   balki   boshqarish   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishning   yangi
shakllarini ham oladi. Umuman aytganda, fan-   texnika taraqqiyoti deyilganda, pirovard
mahsulot   chiqarishni   ko’paytirish   maqsadida   mavjud   resurslarni   yangicha
uyg’unlashtirishni   taqozo   qiluvchi   usullarning   topilishi   ham   tushuniladi.   Amaliyotda
texnika   taraqqiyoti   va   kapital   quyilmalar   (investitsiyalar)  mustahkam  o’zaro bog’liq,
texnika taraqqiyoti ko’pincha yangi   mashina   va   uskunalarga   investitsiyalar   qo’yishga
olib   keladi.   Masalan,   atom   energiyasidan   foydalanish   bo’yicha   texnologiyani   qo’llash
uchun   atom   elektrostantsiyalarini   ko’rish   zarur   bo’ladi.   Birinchi   qarashda   texnika
taraqqiyoti   tarixiy   va   shiddatli   ro’y   berish   xarakteriga   ega   bo’ladi.   Gaz   va   yoqilgi
dvigatellari,   konveyer   va   yig’ma   liniyalar   bizni   hayotga   o’tmishning   eng   muhim
yutuqlari   sifatida   kirib   keldi.
Iqtisodiy   o’sish   to’liq   bandlilik   sharoitiga   mos   keluvchi   potentsial   ishlab
chiqarish   plaridarajasini uzoq   muddatli   ko’payishi   tendentsiyasini anglatadi.
Iqtisodiy   o’sish   jami   taklifning   o’sishini   yoki   boshqacha   aytganimizda ,   haqiqiy
va   potentsial   YaIM   hajmining   oshishini   bildiradi.   Iqtisodiy   o’sish   muammosini
o’rganish   natijasida   real   ishlab   chiqarish   tizimi   duch   keluvchi   –   cheklangan
resurslardan   samarali   foydalanish   muammosiga   echim   topiladi.   Demak,   iqtisodiy
13 o’sish omillari va ular samaradorligini o’rganish hamda tahlil   qilish jamiyat oldidagi
eng   dolzarb muammolardan   biridir.
3. Iqtisodiy o’sishni o’lchash.
Iqtisodiy o’sish nafaqat mamlakat real daromadlarining o’sishi, shuningdek,   jon
boshiga   to’g’ri   keladigan   real   daromadlarning   o’sishini   ham   anglatadi.   Shu   sababli
ham   iqtisodiy   o’sish   ikki   xil   usul   bilan   o’lchanadi.
Birinchi   usulda      iqtisodiy   o’sish   real   YaIMni   o’tgan   davrga   nisbatan   o’zgarishi
sifatida   aniqlanadi   va   mamlakatning   umumiqtisodiy   imkoniyatlari   dinamikasini
aniqlash   uchun   ishlatiladi.
Bunda,   joriy   yildagi   real   YaIM   (Yt)   hajmining   bazis   yildagiga   (Y
t-1 )   (asosan
oldingi yilga)   nisbatan   foiz   ko’rinishidagi   o’sishi aniqlanadi,   ya’ni:
Y
t
I
o  = --------------- 100
Y
t-1
Ikkinchi   usulda   iqtisodiy   o’sish   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   real
YaIMning o’tgan davrga   nisbatan   o’zgarishi   sifatida   aniqlanadi.
Iqtisodiy   o’sish   nazariyasi   va   modellarida   YaIM   o’rniga   SIM,   YaMD,   SMD
ko’rsatkichlaridan   ham   foydalanilishi   mumkin.   Iqtisodiy   nazariyada   iqtisodiy   o’sish
daromadlarni qanday nisbatlarda iste’mol va investitsiyalarga bo’linishiga   bog’liq deb
qaraladi.   Iste’mol   hajmi   dinamikasi   iqtisodiyotning   pirovard   maqsadini   va   yashash
darajasi   oshishini   bildirsa,   investitsiyalar   hajmining   o’zgarishi   resurs
imkoniyatlarining   o’sishi   va   texnik   yangiliklarning   moddiylashishini   aks   ettiradi.
Iste’mol   va   investitsiya   o’rtasida   etarlicha   muqobillik   mavjud,   chunki,   joriy
iste’mol   miqdorining   oshishi   investitsiyalarning   daromaddagi   ulushini   pasaytirish
iqtisodiy   o’sish   imkoniyatlarini qisqartiradi.
Iqtisodiy   o’sish   real   kattaliklarda,   qiyosiy   baholarda   o’lchanadi.   Har   bir
14 mamlakat   iqtisodiy   o’sishga   intiladi ,   chunki   iqtisodiy   o’sish:
- birinchidan,   milliy   mahsulot   hajmi   va   daromadning   ko’payishiga;
- ikkinchidan,   resurslardan   samarali   foydalanishga;
- uchinchidan,   yangi-yangi   ehtiyojlar   va   imkoniyatlarning   paydo   bo’lishiga;
- to’rtinchidan,   xalqaro   bozorlarda   mamlakat   obro’sining   oshishiga   olib
keladi.
Real   mahsulot   ikki   asosiy    yo’lda   ko’paytirilishi   mumkin:
1) ko’proq   resurs   jalb   etish;
2) resurslardan   samarali   foydalanish.
Respublikamizda   hozirgi   kunda   texnika   taraqqiyoti   sohasidagi   asosiy   vazifa,
ishlab   chiqarishga   yangi   texnika   va texnologiyani   qo’llash,   ishlab   chiqarishni tashkil
qilish va boshqarishning yangi usul va shakllarini joriy   qilish   hisoblanadi.
Mehnat   unumdorligini   o’sishini   aniqlab   beruvchi   asosiy   omillar   bir   ishlovchiga
to’g’ri   keluvchi   asosiy   kapital   hajmi   hisoblanadi.   Ma’lum   vaqt ichida, kapitalning
hajmi   mutloq   ko’payishi   mumkin,   ammo   ishchi   kuchi   soni   tezroq   o’ssa,   mehnat
unumdorligi   pasayadi,   chunki   har   bir   ishchining   asosiy   kapital   bilan   qurollanganlik
darajasi   kamayadi.
Ta’lim   va   malakali   tayyorgarlik,   mehnat   unumdorligini   oshiradi   va   natijada
ancha   yuqori   ish   haqiga   ega   bo’lish   imkoniyatini   beradi.   Inson   kapitaliga
investitsiyalar   qo’yish   mehnat   unumdorligini   oshirishning   muhim   vositasi
hisoblanadi. O’z-o’zidan aniqki, ishchi kuchi sifatining eng oddiy   ko’rsatkichi   ta’lim
darajasi   hisoblanadi.
Real voqelikda iqtisodiy o’sishga salbiy ta’sir ko’rsatuvchi omillar ham   mavjud.
Bunday   omillar   sirasiga   quyidagilarni   kiritishimiz   mumkin:
- mehnat   muhofazasi;
- atrof-muhit   va   ekologik   vaziyat;
- ekologik   muammolar;
15 - xodimlarning   mehnat   sharoiti;
- sog’liqni   saqlash;
- tabiiy   ofatlar;
- favqulodda   ro’y   beradigan   iqtisodiy-siyosiy   o’zgarishlar.
Yuqori   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   uchun   ustuvor   vazifalar
quyidagilar hisoblanadi:
- makroiqtisodiy   mutanosiblikni   saqlash,   qabul   qilingan   o’rta   muddatli   dasturlar
asosida   tarkibiy   va   institutsional   o’zgarishlarni   chuqurlashtirish   hisobiga   yalpi   ichki
mahsulotning   barqaror   yuqori   o’sish   sur’atlarini ta’minlash;
- xarajatlarning   ijtimoiy   yo’naltirilganini   saqlab   qolgan   holda;
- davlat   byudjetining   barcha   darajalarida   mutanosiblikni   ta’minlash,   mahalliy
byudjetlarning   daromad   qismini   mustahkamlashga   qaratilgan   byudjetlararo
munosabatlarni   takomillashtirish;
- soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini   soddalashtirish   siyosatini
davom   ettirish,   soliq   ma’muriyatchiligini   takomillashtirish   va   tegishli
rag’batlantiruvchi   choralarni   kengaytirish;
- ilg’or   xalqaro   tajribada   qo’llaniladigan   instrumentlardan   foydalangan   holda
pul-kredit siyosatini  yanada takomillashtirish, shuningdek valyutani tartibga   solishda
zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,   milliy   valyutaning
barqarorligini   ta’minlash.
O’zbekiston   iqtisodiyotida   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlash-tirish,   milliy
iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish
hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish   bo’yicha   ustuvor   vazifalar
quyidagilardan   iborat:
- milliy   iqtisodiyotning   mutanosibligi   va   barqarorligini   ta’minlash,   uning
tarkibida   sanoat,   xizmat   ko’rsatish   sohasi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
ulushini ko’paytirish;
16 -   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   jihatdan
yangilash,   ishlab   chiqarish,   transport-kommunikatsiya   va   ijtimoiy   infratuzilma
loyihalarini   amalga   oshirishga   qaratilgan   faol   investitsiya   siyosatini   olib   borish;
- iqtisodiyot   tarmoqlari   uchun   samarali   raqobatbardosh   muhitni   shakllantirish
hamda   mahsulot   va   xizmatlar   bozorida   monopoliyani   bosqichma   -   bosqich
kamaytirish;
- xizmat   ko’rsatish   sohasini   jadal   rivojlantirish,   yalpi   ichki   mahsulotni
shakllantirishda   xizmatlarning   o’rni   va   ulushini   oshirish,   ko’rsatilayotgan   xizmatlar
tarkibini,   eng   avvalo,   ularning   zamonaviy   yuqori   texnologik   turlari   hisobiga   tubdan
o’zgartirish;
- eksport   faoliyatini   liberallashtirish   va   soddalashtirish,   eksport   tarkibini   va
geografiyasini   diversifikatsiya   qilish,   iqtisodiyoti   tarmoqlari   va   hududlarning   eksport
salohiyatini   kengaytirish va   safarbar etish;
- yo’l-transport infratuzilmasini yanada rivojlantirish, iqtisodiyot, ijtimoiy   soha,
boshqaruv   tizimiga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish.
4. O’zbekistonda Iqtisodiy o’sish surati.
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   ajoyib   iqtisodiy   o’sish   kuzatildi,   bu   esa
mamlakat   landshaftida   sezilarli   o’zgarishlarga   olib   keldi.   Mamlakatning   iqtisodiy
taraqqiyoti   yangi   infratuzilma,   zamonaviy   binolar   va   bir   paytlar   xaroba   bo’lgan
shaharlarni   gullab-yashnagan   metropoliyalarga   aylantirgan   boshqa   qurilishlar
ko’rinishida ko’zga tashlanadi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   o’sishining   asosiy   omillaridan   biri   uning   strategik
geografik joylashuvi bo’lib, uning mintaqadagi muhim tranzit markaziga aylanishiga
imkon   berdi.   Mamlakat   transport   sohasi   jiddiy   modernizatsiya   qilinib,   qo’shni
davlatlarga   yuk   tashishni   osonlashtiradigan   aeroportlar,   avtomobil   yo’llari   va   temir
17 yo’llar   ko’paydi.   Bu   rivojlanish   mamlakatning   asosiy   iqtisodiy   kuchlar   bilan   savdo
hajmini oshirdi, bu esa O’zbekistonning iqtisodiy o’sishini yanada rag’batlantirdi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   o’sishining   yana   bir   muhim   sababi   hukumatning
iqtisodiyotni   yagona   tovar,   ya’ni   paxtaga   qaramlikdan   uzoqlashtirishga   qaratilgan
sa’y-harakatlaridir.   Hukumat   konchilik,   turizm   va   ishlab   chiqarish   kabi   boshqa
tarmoqlarning   o'sishini   qo'llab-quvvatlash   siyosatini   qabul   qildi.   Islohotlar   xorijiy
sarmoyalarni   jalb   qilish   va   bandlik   imkoniyatlarini   yaratish,   O’zbekistonda
mustahkam   o’rta   sinfni   yaratishga   olib   keldi.   O'rta   sinfning   o'sishi   bilan   hashamatli
tovarlar   va   xizmatlarga   bo'lgan   talab   o'sib   bordi,   bu   yuqori   darajadagi   savdo
markazlari,   besh   yulduzli   mehmonxonalar   va   xalqaro   oshxona   restoranlarining   tez
o'sishiga olib keldi.
Hozirgacha   erishilgan   yutuqlarga   qaramay,   O’zbekistonning   iqtisodiy   o’sishida
hali   ham   ba’zi   muammolar   mavjud.   Eng   muhimlaridan   biri   aholining   asosiy   qismi
istiqomat   qiladigan   ayrim   qishloq   joylarda   zamonaviy   infratuzilmaning   yo’qligidir.
Qolaversa,   xususiylashtirishning   kuchayishi   va   iqtisodiyotni   liberallashtirish
O’zbekistonda   boylikning   notekis   taqsimlanishiga,   boylar   va   kambag’allar   o’rtasida
sezilarli   tafovutga   olib   keldi.   Hukumat   ushbu   muammolarni   tan   oldi   va   ularni   hal
qilish bo'yicha tashabbuslarni amalga oshirmoqda, pirovard maqsad barcha fuqarolar
manfaatli bo'lgan inklyuziv iqtisodiy o'sishga erishishdir.
O’zbekistondagi   iqtisodiy   o’sish   suratlari   mamlakat   iqtisodiyoti   barqaror
rivojlanish   yo’lida   to’g’ri   ketayotganidan   dalolatdir.   Mamlakatning   shu   paytgacha
erishgan   muvaffaqiyatlarini   nafaqat   uning   geografik   joylashuvi,   balki   hukumatning
strategik   islohotlari   bilan   ham   bog’lash   mumkin.   Shu   bilan   birga,   hukumat   jadal
iqtisodiy   o’sish   bilan   bog’liq   muammolarni   hal   etish   va   o’sish   samarasini   barcha
fuqarolar tomonidan teng taqsimlanishini ta’minlashga sodiq qolishi juda muhim.
2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta   ustuvor
yo’nalishi  bo’yicha Harakatlar strategiyasining qabul qilinishi va uning   samarali ijro
18 etilishi   orqali   iqtisodiy   islohotlarning   yuqori   natijalariga   erishildi.   O’zbekiston
Respublikasining   ijtimoiy-   iqtisodiy   siyosati   tubdan   o’zgardi.   Harakatlar
strategiyasiga   muvofiq,   iqtisodiy   rivojlanish,   avvalo   aholining   turmush   darajasi   va
sifatini   oshirishga   qaratilgan   mutlaqo   yangi   bosqichga   o’tdi.   2021   yilda   dunyo
bo’yicha   ayrim   mamlakatlarning   iqtisodiyotlarida   tiklanish   jarayoni   boshlangan
bo’lsa,   ba’zi   davlatlar   pandemiya   sababli   yuzaga   kelgan   iqtisodiy   inqirozdan hali ham
chiqib   keta   olganlari   yo’q.   Global   miqyosda   davom   etayotgan   pandemiya   hamda
iqtisodiy   vaziyat   bilan   bog’liq   mavhumliklar   saqlanib   qolayotgan   shunday   sharoitida,
O’zbekiston   iqtisodiyoti   o’z   vaqtida   muvofiqlashtirilgan   fiskal   va   monetar   siyosat
natijasida   7,4   foiz   o’sishni   qayd   etib,   jadal   ravishda   tiklanishda   davom   etdi.
Shuningdek, 2021 yil yakunlari bo’yicha   e’lon   qilingan   Jahon   banki   hisobotiga   ko’ra,
O’zbekistonning   yirik   iqtisodiy   hamkor   davlatlarining   iqtisodiyotlarida   o’sish   qayd
etilgan.   Xususan,   Rossiya   Federatsiyasining   iqtisodiyoti   2020   yilda   3,0   foizga
qisqarganidan   so’ng,   2021   yilda   4,3   foizga o’sganligi   hisoblangan.
Xalqaro   valyuta   jamg’armasining   yanvardagi   hisoboti   bo’yicha   ushbu
ko’rsatkich 4,5 foizga etgan. Shu bilan birga, Xitoy iqtisodiyoti 2020 yilda 2,2   foizga
sekinlashgandan   so’ng,   2021   yilda,   Jahon   bankiga   ko’ra   8,0   foizga   va   Xalqaro valyuta
jamg’armasiga   8,1   foizga   o’sgan.   Bundan   tashqari,   Jahon   bankiga   ko’ra,   2021  yilda
Qozog’iston iqtisodiyoti 3,5 foizga va Turkiya iqtisodiyoti 9,5   foizga   o’sganligi   qayd
etilgan.
2021 yilda YaIMning nominal hajmi 734,6 trln. so’mni yoki 69,2 mlrd.   dollarni
tashkil   etdi. Bunda, qishloq ho’jaligi   YaIMning 25,0   foizini   yoki   183,5   trln. so’mni,
xizmatlar   35,7   foizini   yoki   262,5   trln.   so’mni,   sanoat   25,8   foizini   yoki   189,6   trln.
so’mni,   qurilish   6,2   foizini   yoki   45,8   trln.   so’mni   va   eksport   import   mahsulotlariga
sof   soliqlar   7,2   foizini   yoki   53,2   trln.   so’mni   tashkil   etdi.   Shuningdek,   2021   yilda
YaIM   tarkibida   sanoatning   ulushi   0,4   foizga   ko’paygan.   Bungacha,   2020   yilda
koronavirus   inqirozi   sababali   sanoatning   ulushi   25,7   foizdan   25,4   foizgacha
19 kamaygan   edi.
Bundan   tashqari,   yalpi   qo’shilgan   qiymat   2021   yilda   7,5   foizga   ko’payib,
681,4trln.   so’mni   tashkil   qildi.   2020   yilda   yalpi   qo’shilgan   qiymatning   o’sishi   1,9
foizgacha   sekinlashgan   va   557,8   trln.   so’mga   teng   bo’lgan.
1-rasm.   2019-2021   yillarda   YaIM   hajmi   va   tarkibi. 
  Manba:   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari.
   Shu bilan bir qatorda, 2021 yiilda iqtisodiy o’sishning asosiy drayverlari   sanoat
va   xizmatlar   sohasi   bo’lib,   mos   ravishda   9,2   va   8,7   foizga   o’sgan.   Bundan
tashqari, 2021 yilda qishloq xo’jaligi 4,0 foizga hamda qurilish sohasi 6,8 foizga
o’sgan. Shuningdek, YaIMning 7,4 foizlik o’sishining  3,3 foiz bandi xizmatlar va
2,2 foiz bandi sanoat sohasi hisobiga to’g’ri keladi. 2020 yilda pandemiya sababli,
mazkur   sohalarning   iqtisodiy   o’sishdagi   ulushi   eng   ko’pkamaygan   sohalar
bo’lgan.   Qishloq   ho’jaligi   iqtisodiyot   o’sishining   1,0   foiz   bandini   ta’minlagan
bo’lsa, sof   soliqlar va qurilishga   o’sishning   mos   ravishda 0,5   foiz band   va 0,4   foiz
20 bandi   to’g’ri   keladi. Milliy iqtisodiyotni  rivojlantirishda  kelgusi  besh yilda aholi
jon   boshiga   YaIMni   1,6   baravarga   (1750   AQSh   dollaridan   2800   dollargacha)
ko’paytirish,   2030   yilga   borib   aholi   jon   boshiga   daromadlarni   4000   AQSh
dollaridan   oshirish   va   O’zbekistonni   “daromadi   o’rtachadan   yuqori   bo’lgan
davlatlar”   qatoriga   kiritish   yetakchi maqsad sifatida   belgilandi.
2-rasm.   2019-2021   yillarda   iqtisodiyot   tarmoqlarining   YaIMo’sishidagi
hissasi   va dinamikasi.
Manba :   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari.
Bunga   erishish   uchun   “O’rta   muddatli   daromadlar   strategiyasi”ni   ishlab   chiqish
rejalashtirilgan bo’lib, hujjat loyihasini joriy yilning 1 sentyabriga qadar   taqdim etish
ko’zda   tutilgan.   Strategiyada   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   yillik
inflyatsiya   darajasini   bosqichma-bosqich   5   foizgacha   pasaytirish   maqsad   qilingan.
Buning   uchun   joriy   yilda   xalqaro   moliya   institutlari   bilan   birgalikda   kelgusi   5  yilga
mo’ljallangan   makroiqtisodiy   prognoz,   shuningdek,   iqtisodiy   o’sish   darajasining
o’rtacha   6,5   foizdan   yuqori   bo’lishini   va   inflyatsiyani   2024   yildan   5   foiz   target
ko’rsatkichi   darajasida   ushlab   turishni   nazarda   tutuvchi   2023-   2025   yillarga
mo’ljallangan   asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   prognozi   ishlab   chiqilmoqda.
21 Bundan   tashqari,   yil   davomida   inflyatsiyaning   monetar   omillarini   pasaytirish,
jumladan,   iqtisodiyotga   kredit   qo’yilmalari   o’sish   sur’atlarini   (16-   18%)   YaIM
nominal hajmi o’sish sur’atlariga mutanosib darajada ushlab turish   hamda 2-3 foizlik
real   ijobiy   foiz   stavkalari   shakllanishini   ta’minlash   bo’yicha   choralar   ko’riladi.
Monopoliyaga   qarshi   siyosat,shuningdek,   respublika   hududlarida   savdo
infratuzilmasini   rivojlantirish   bo’yicha   chora-tadbirlar   ham   inflyatsiyani   jilovlashga
qaratiladi   va   bu   raqobatni   rag’batlantirishga   xizmat   qiladi.
Oziq-   ovqat   mahsulotlari   narxlarining   o’sishini   cheklash   maqsadida   har   yili
ichki   bozorni   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   to’ldirish   va   narxlar   barqarorligini
ta’minlash   bo’yicha   hududiy   ma’muriyatlarning   uni   ta’minlash   bo’yicha   vazifalari
aniq belgilab berilgan “Yo’l xaritasi” tasdiqlanadi. Shuningdek, tashqi qarzning   o’sish
darajasini   yiliga   4,5   mlrd.   AQSh   dollari   miqdorida   ushlab   turish   ham   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga   ko’mak   beradi.   Bunga   o’rta   muddatli   istiqbolda   davlat
qarzi   YaIMga   nisbatan   60   foizdan   oshmasligini   nazarda   tutuvchi   davlat   qarzini
boshqarish   strategiyasini   ishlab   chiqish,   shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi
kafolatlarini   berish   tartibini   takomillashtirish   orqali   erishiladi   va   bu   ish   joriy   yilda
amalga   oshiriladi.
Kelgusi   besh   yilda   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   qisqartirish   va   xususiy
sektorni   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan   islohotlar   davom   ettiriladi.   Strategiyada
xususiy   sektorning   YaIMdagi   ulushini   80   foizga,   eksportdagi   ulushini   esa   60   foizga
etkazish maqsadi qo’yilgan bo’lib, bu jarayon monopoliyaga qarshi faol   siyosat   bilan
birgalikda   olib   boriladi.
Shu   maqsadda   joriy   yilda   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   liberallashtirish
davom   ettiriladi.   Xususan,   mashinasozlik,   kimyo,   neft-gaz,   energetika,   kon-
metallurgiya   sanoati,   transport   sohalaridagi   23   ta   yirik   korxona   joriy   yil   21   martga
qadar   kapital   bozorlariga   mustaqil   chiqish   va   xalqaro   kredit   reytinglarini   olish
bo’yicha “Yo’l xaritasi”ni ishlab chiqishi kerak. 2022- 2023   yillarda Xalqaro moliya
22 korporatsiyasi   bilan   hamkorlikda   “Farg’onaazot”   AJ   va   “Dehqonobod   kaliy
kombinati”   AJ   xususiylashtiriladi.   Xususiy   biznesni   rivojlantirish   uchun   respublika
bo’ylab   qo’shimcha   200   ta   sanoat   zonasi   tashkil   etilib,   bunda   zarur   infratuzilmani
etkazib berish va ularning har birida kamida 15   tadan korxonani joylashtirish ko’zda
tutilgan, buning uchun 2022 yilda byudjetdan   1,5   trln.   so’m ajratiladi.   Sharoiti   “og’ir”
hududlarda   faoliyati   yo’lga   qo’yilgan   biznes   subyektlar   uchun   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   Mo’ynoq   tumani,   Qashqadaryo   viloyatining   Chiroqchi,   Ko’kdala,
Dehqonobod,   Kasbi,   Mirishkor   va   Nishon   tumanlarida,   Navoiy   viloyatining   Tomdi,
Uchquduq,   Konimex,   Nurota   tumanlarida,   Toshkent   viloyatining   Bo’ka,   Piskent,
Oqqo’rg’on,   Bekobod   tumanlarida   soliq   solishning   yanada   qulay   sharoitlari   joriy
etiladi.
Hududlarda   tadbirkorlikni   qo’llab-   quvvatlash   tuzilmalari   faoliyatini   yaxshilash,
ishsizlik   va   kambag’allik   darajasini   pasaytirish   sohasida   tuman   va   shaharlarda
tadbirkorlikka   ko’maklashadigan   tuzilmalar   negizida   mahallalarda   hokimlarning
yordamchilari   bilan   yaqin   hamkorlikda   ish   olib   boruvchi   Tadbirkorlik   kengashlari
tashkil   etiladi.   Avgustda   Prezidentning   tadbirkorlar   bilan   an’anaviy   “Ochiq
muloqot”ini   o’tkazish   rejalashtirilgan.   Strategiyada   2026   yilga   borib   eksklyuziv
huquqlarni   bekor   qilish   va   davlat   ishtirokidagi   kompaniyalarni   xususiylashtirish
hisobiga 25 ta faoliyat turlari bo’yicha monopoliyalarni tugatish   ko’zda   tutilgan.
Joriy   yilda   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   qisqartirish   maqsadida   davlat
kompaniyalarini   xususiylashtirish   yo’li   bilan   14   ta   iqtisodiy   faoliyat   turi   bo’yicha
mutlaq   huquqlarni   bekor   qilish   va   bu   sohalardagi   monopoliyani   tugatish
rejalashtirilgan   (aholi   va   ijtimoiy   obyektlarga   suyultirilgan   gaz   etkazib   berish,   rangli
metall   parchalarini   ishlab   chiqarish   va   sertifikatlashtirish   xizmatlari   va   boshq).
Energetika sohasida elektr energiyasini etkazib berishga monopoliya bekor   qilinadi va
ijtimoiy   himoya   kafolatlarini   belgilagan   holda   bozor   mexanizmlari   joriy   etiladi.
Shuningdek,   neft-gaz   sohasida   transformatsiya   jarayonlari   jadallashadi.   “O’ztransgaz”
23 AJ   faqat   gaz   tashish   bilan   shug’ullanuvchi   kompaniyaga   aylantiriladi.
“O’zbekneftgaz”   AJ   tashkiliy-huquqiy   tuzilmasi   jahonning   yetakchi   neft-gaz
kompaniyalari standartlariga muvofiqlashtiriladi. “Hududgazta’minot” AJ   faoliyatiga,
jumladan,   iste’molchilarni   gaz   bilan   ta’minlash   tizimiga   xususiy   operatorlar   jalb
etiladi.   Temir   yo’l   sohasida   xususiy   transport   operatorlari   faoliyati   yo’lga   qo’yiladi,
asosiy   faoliyat   turiga   taalluqli   bo’lmagan   aktivlar   optimallashtiriladi   va   transport
xarajatlari   kamaytiriladi.   “Raqobat   to’g’risida”gi   va   “Tabiiy   monopoliyalar
to’g’risida”gi   qonunlar   birlashtiriladi,   davlatning   tadbirkorlik   faoliyatida   ishtirok   etish
doirasi   qonunchilik   bilan   aniq   belgilab   qo’yiladi,   tabiiy   monopoliyalar   holatini   va
bozordagi   ustun   mavqega   egalikni   aniqlash   mezonlari   kengaytiriladi,   davlat   ko’magi
shakllari   va   ularni   taqdim   etishga   nisbatan   talablar   belgilanadi   va   raqobatni
chegaralash   uchun   javobgarlik   kuchaytiriladi.   Iqtisodiy   munosabatlarga   erkin   bozor
tamoyillarini   keng   joriy   etish   uchun   xomashyo   etkazib   berish   va   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarining   narxlarini   shakllantirishda   bozor   mexanizmlariga   to’liq   o’tish,
shuningdek,   ayrim   tovarlar   uchun   belgilangan   ma’muriy   narxlarni   bosqichma-
bosqich bekor qilish nazarda   tutilgan.
Shuningdek, strategiya doirasida mamlakatdagi investitsiyaviy muhit ham   izchil
takomillashtirilib,   2026   yilga   qadar   xorijiy   va   mahalliy   sarmoyalarni   jalb   etish
strategiyasi   amalga   oshiriladi.   Kelgusi   besh   yilda   120   mlrd.   dollar,   shu   jumladan,   70
mlrd.   dollar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   ko’zda   tutilgan.   Davlat-xususiy
sheriklik asosida 14 mlrd. dollar miqdoridagi investitsiyalar  jalb   qilinadi. Joriy yilda
Strategiyani   amalga   oshirish   bo’yicha   Davlat   dasturida   2026   yilgacha   xorijiy   va
mahalliy   investitsiyalarni   jalb   etish   strategiyasini   ishlab   chiqish,   investitsiyalardan
samarali   foydalanish   va   “quyidan   yuqoriga”   tamoyili   asosida   eksport   hajmlarini
oshirish   bo’yicha   yangi   tizimni yaratish ko’zda   tutilgan.
Hududlarning xorijiy davlatlar bilan, xususan, Sirdaryo viloyatining Xitoy   bilan,
Surxondaryo   viloyatining   Rossiya   bilan,   Jizzax   viloyatining   Hindiston   bilan   tashqi
24 iqtisodiy aloqalari yo’lga qo’yiladi. Bundan tashqari, joriy yilda hududlarda   Sanoat   va
infratuzilmani   rivojlantirish   banki,   Surxondaryo   viloyatida   “Investorlarga   ko’mak
markazi”,   Toshkent   shahrida   “Ilg’or   loyihalar   va   injiniring   markazi”,   Navoiy   kon-
metallurgiya   kombinatida   “Biznesga   ko’maklashish   markazi” tashkil etiladi. Toshkent
shahrida   har   yili   “Toshkent   xalqaro   investitsiya   forumi”   o’tkazib   boriladi.
Strategiyada   raqamli   iqtisodiyotni   asosiy   “drayver”   –   iqtisodiy   rivojlanish   sohasiga
aylantirish,   uning   hajmini   kamida   2,5   baravarga   oshirish   rejalashtirilgan.   2026   yil
yakuniga qadar ishlab chiqarish va operatsion   jarayonlarni   raqamlashtirish darajasini
70   foizga,   dasturiy   ta’minot   industriyasi   hajmini   5   baravar,   uning   eksportini   esa   10
baravar   oshirib,   500   mln.   AQSh   dollariga   etkazish   maqsad   qilingan.   Bu   yo’nalishda
joriy   yilda   raqamli   infratuzilmani   rivojlantirish   hisobiga   barcha   turar-joy   massivlari,
ijtimoiy   obyektlar   va   avtomobil   yo’llarini   internetga   keng   polosali   tezkor   ulanish
tarmoqlari   bilan   qamrab   olish   rejalashtirilgan.   Iqtisodiyotning   real   sektori   va   moliya
sohasida   ishlab   chiqarish   va   operatsion   jarayonlarni   avtomatlashtirish   bo’yicha
maqsadli   dasturni   tasdiqlash   ko’zda   tutilgan.   Maqsadli   dastur   loyihalarini   amalga
oshirish   hisobiga   raqamlashtirish   darajasi   30   foizga   oshiriladi.   Buxoro   viloyatining
Qorako’l tumanida IT-klaster tashkil etiladi. Shuningdek, “2023-2030   yillarda   sun’iy
intellekt   texnologiyalarini   rivojlantirish   strategiyasi”   ishlab   chiqiladi   va   axborot
texnologiyalari   sohasida   700   nafar   mutaxassis tayyorlanadi.
Eksportga   ko’maklashish   tizimini   takomillashtirish   orqali   2026   yilda   eksport
salohiyatini   30   mlrd.   dollarga   etkazishga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Eksportchi
korxonalarga   ko’rsatilayotgan   tashkiliy   va   moliyaviy   yordam   berish   tizimi
takomillashtiriladi,   buning   hisobiga   eksportchi   korxonalar   soni   6500   tadan   15000
taga,   tovarlar   eksporti   geografiyasi   esa   yana   35   ta   mamlakatga   kengayib,   150
mamlakatga   etishi   kutilmoqda.
Joriy   yilda   2022-2026   yillarga   mo’ljallangan   Eksportni   rivojlantirish   dasturi
doirasida   eksport   hajmini   14   mlrd.   dollarga   etkazish   rejalashtirilgan   bo’lib,   bunda
25 eksport   tarkibida   tayyor   mahsulotlar   ulushi   32   foizdan   42   foizga   ortadi,   eksport
tarkibida   xomashyo   resurslari   ulushi   xomashyoni   qayta   ishlash   quvvatlarini   oshirish
hisobiga   34   foizdan   24   foizga   kamaytiriladi,   xizmatlar   eksporti   hajmi   esa   3,3   mlrd.
dollarni   tashkil   qiladi.   Sanoatning   har   bir   sektori   uchun   eksportni   ko’paytirish
bo’yicha   ish   rejalari   ishlab   chiqiladi,   “Oyko-teks”,   “Sedeks”,   “BiEsSiAy”, “GOTS”,
“ISO   9001”   va   boshqa   xalqaro   talablarga   mos   standartlar   joriy   etiladi,   “H&M”,
“ZARA”,   “LC   Waikiki”,   “PUMA”,   “Reebok”,   “Uniqlo”   kabi   dunyoga   mashhur
brendlar mahsulot ishlab chiqarishni yo’lga qo’yish uchun   hamkorlikka   jalb   qilinadi,
taniqli   poyabzal   brendlari   buyurtmalarini   jalb   etish   hisobiga   130   mln.   dollarlik   oyoq
kiyimlar   eksporti   ta’minlanadi.   Shuningdek,   meva-sabzavot   mahsulotlari   eksporti
geografiyasi   va   nomenklaturasini   kengaytirish bo’yicha choralar ko’riladi. Eksportda
xususiy   sektor   ulushini   oshirish   maqsadida   joriy   yildan   eksportchi   korxonalarga
kompensatsiya   va   kafilliklar   hamda qo’l mehnati mahsulotlarini jahon elektron savdo
maydonlari   orqali   eksport   qilish   xarajatlarini   qoplash   joriy   etiladi.   Bundan   tashqari,
yaqin   xorij   mamlakatlariga   eksport   qilinayotgan   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega
tayyor  mahsulotlar   uchun   eksportchi   korxonalar   transport   xarajatlarining   bir   qismini
qoplab   berish   tizimi   ham   qo’llaniladi.
Strategiyada   2026   yilda   qishloq   xo’jaligining   yillik   o’sish   sur’atlarini   kamida   5
foizga   etkazish   va   ushbu   sektorda   band   bo’lganlarning   daromadini   kamida 2 baravar
oshirish   ko’zda   tutilgan.   Bunga   tumanlarni   aniq   mahsulot   turini   etishtirishga
ixtisoslashtirish,   qishloq   xo’jaligida   davlat   tomonidan   qo’llab-   quvvatlash   ko’lamini
kengaytirish,   sug’urtalashning   yangi   mexanizmlarini   joriy   etish   orqali   erishish
rejalashtirilgan.   2022   yilda   qishloq   xo’jaligini   jadal   rivojlantirish   hisobiga   mahsulot
tannarxini   30-35   foizga   pasaytirish,   paxtadan   har   gektardan   o’rtacha   37   tsentner   va
g’alladan   70   tsentner   hosil   olishga   erishish   ko’zlanmoqda.
Meva-uzumchilikda   “in-vitro”   laboratoriyalari   va   4   ta   zamonaviy   ko’chatxonalar
tashkil etish orqali har yili kamida 10 mln. dona virussiz ko’chatlar   etishtirish maqsad
26 qilingan. Meva-sabzavotchilikda intensiv bog’lar maydonini 1,5   baravar,   issiqxonalar
maydonini   1,2   baravar   ko’paytirish,   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   tayyor   mahsulot
ishlab   chiqarish   hajmini   ikki   baravar,   eksport   salohiyatini   esa   1   mlrd.   dollarga
oshirish   rejalashtirilgan.   129   ming   gektar   yangi   va   foydalanishdan   chiqarilgan   erlar
o’zlashtiriladi.   Hududlarda   110   ta   meva-   sabzavotchilik   kooperatsiyalari   va   35   ta
g’allachilik klasterlari tashkil etiladi, 25   ming gektar maydonda intensiv bog’lar va 50
ming gektarda yangi uzumzorlar   barpo etiladi, chorvachilikda o’sish sur’atini o’rtacha
6,2   foizga   oshirish   choralari   ko’riladi.   2022   yilda   2,7   mln.   tonna   go’sht,   12,2   mln.
tonna sut, 8,2 mlrd. dona   tuxum, 468,4 ming tonna parranda go’shti, 700 ming tonna
baliq ishlab chiqarish   rejalashtirilgan.
Shuningdek,   joriy   yilda   qishloq   xo’jaligida   davlat   tomonidan   qo’llab-   quvvatlash
ko’lamini   kengaytirish,   elektr   energiyasi   va   issiqxonalarda   muqobil   energiya
texnologiyasini   joriy   etish   uchun   yillik   xarajatlarning   bir   qismini   subsidiyalash   ko’zda
tutilgan.   Qishloq   xo’jaligida   sug’urtalash   tizimi   takomillashtiriladi, “Qishloq xo’jalik
sohasidagi   tavakkalchiliklarni   sug’urtalash   to’g’risida”gi   Qonun   qabul   qilinadi.
Qishloq   xo’jaligi   xizmatlari   tizimini   takomillashtirish   davom   ettiriladi.   Farg’ona,
Samarqand,   Jizzax,   Andijon,   Navoiy,   Xorazm   viloyatlarida   agroxizmat   markazlari
tashkil etiladi va qishloq xo’jaligi mahsuloti ishlab chiqaruvchilarning   xizmatlar   bilan
qamrab   olish   darajasi   30   foizgacha   oshiriladi.   Agrologistika   markazlari soni 73 taga,
ularning mahsulot saqlash sig’imi esa 1,1 mln. tonnaga   etkaziladi.
Ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish   sohasida   Urug’chilik   va   ko’chat   etishtirish
bo’yicha   milliy   dastur   ishlab   chiqiladi,   “Qishloq   xo’jaligida   standartlashtirish
markazi”   DUK   tarkibida   Andijon   viloyatida,   shuningdek,   Toshkent   shahri   va
Toshkent   viloyatida   xalqaro   darajada   akkreditatsiyaga   ega   zamonaviy   laboratoriyalar
yaratiladi.   Bundan   tashqari,   2022/2023   o’quv   yilida   kamida   200   talabani   qabul
qiladigan Xalqaro   qishloq   xo’jaligi   universiteti   tashkil   etiladi.
Hududlarni   rivojlantirish   sohasida   Strategiyada   14  ta   hudud  bo’yicha   tuman   va
27 shaharlar   kesimida   ishlab   chiqilgan   kompleks   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning
besh   yillik   hududiy   dasturlarini   amalga   oshirish   ko’zda   tutilgan.   Kelgusi   besh   yilda
hududlarni   mutanosib   rivojlantirish   orqali   hududiy   iqtisodiyot   hajmining   1,4-1,6
baravarga   oshishi   kutilmoqda.
Joriy yildan hududlar bilan ishlashning yangi tartibi joriy etilmoqda. Yangi   tartib
har   bir   tuman   va   shaharning   muammo   va   imkoniyatlarini   o’rganib,   “o’sish
nuqtalari”ni   belgilab   olgan   holda   hududlarni   rivojlantirish   dasturlaring   har   yili   ishlab
chiqishni   ko’zda   tutadi.   Shuningdek,   2022   yilda   statistik   ko’rsatkichlar   va
so’rovnomalar   natijalari   asosida   hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   reytingi
ham   joriy   etiladi.   Reyting   ko’rsatkichlari   “qoniqarsiz”   bo’lgan   shahar   va   tumanlar
uchun ularni   rivojlantirish   bo’yicha amaliy chora- tadbirlar dasturlari   ishlab chiqiladi.
Hududiy rivojlanishda joylarda aholining yashash sharoitlarini yaxshilash   uchun
urbanizatsiya   siyosatini   takomillashtirish   katta   ahamiyatga   ega   bo’ladi.
Shaharlardagi   aholining   turmush   tarzi   qulayligini   baholovchi   “Shaharlar
qulayligi”   indeksi joriy   etiladi.
5. O’zbekistonda iqtisodiy o’sish istiqbollari.
Kelajakdagi   iqtisodiy   o’sish   istiqbollari   iqtisodchilar,   siyosatchilar   va   keng
jamoatchilik   o’rtasida   qizg’in   munozaralar   mavzusiga   aylandi.   Davom   etayotgan
texnologik inqilob, demografik siljishlar  va ortib borayotgan  globallashuv  sharoitida
kelgusi o'n yilliklardagi o'sish istiqbollari ham yorqin, ham qiyin.
Kelajakdagi iqtisodiy o'sishning asosiy omillaridan biri texnologik taraqqiyotdir.
So’nggi yillarda biz sanoatni o’zgartirish va samaradorlikni oshirish potentsialiga ega
bo’lgan sun’iy intellekt, blokcheyn va narsalar interneti kabi buzuvchi texnologiyalar
to’lqinining   guvohi   bo’ldik.   Misol   uchun,   ushbu   texnologiyalarni   ishlab   chiqarish,
transport va aloqada qo'llash sezilarli xarajatlarni tejash va samaradorlikni oshirishga
olib keladi, bu esa yuqori iqtisodiy mahsulotga olib keladi.
28 Iqtisodiy   o'sish   istiqbollarini   shakllantiradigan   yana   bir   omil   demografik
siljishlardir.   Ko'pgina   rivojlangan   mamlakatlarda   aholining   qarishi   va   tug'ilishning
kamayishi   mehnat   resurslarining   o'sishini   sekinlashtirishi   va   sog'liqni   saqlash   va
pensiya xarajatlarining oshishiga olib kelishi mumkin. Shu bilan birga, Hindiston va
Sahroi Kabirdan janubi-g'arbiy Afrika kabi ko'plab rivojlanayotgan iqtisodlar yoshlar
o'sishini   boshdan   kechirmoqda,   bu   esa   agar   ular   yosh   aholisi   uchun   etarli   ish
o'rinlarini yarata olsalar, barqaror o'sish imkoniyatini taqdim etadi.
Biroq, kelajakdagi iqtisodiy o'sishning eng katta muammolaridan biri daromadlar
tengsizligining   kuchayishidir.   Boylikning   bir   necha   kishining   qo'lida   to'planishi
tovarlar   va   xizmatlarga   bo'lgan   talabni   cheklab   qo'yishi   mumkin,   bu   esa
korxonalarning   investitsiya   va   innovatsiyalarga   bo'lgan   rag'batini   kamaytiradi.
Bundan   tashqari,   yuqori   darajadagi   tengsizlik   ijtimoiy   tartibsizliklar   va   siyosiy
beqarorlikni  keltirib chiqarishi  mumkin, bu esa  iqtisodlarga zarar etkazishi, sarmoya
va   savdoning   uzilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Va   nihoyat,   globallashuv   kelajakdagi
iqtisodiy   o'sish   uchun   imkoniyat   va   muammodir.   Bir   tomondan,   globallashuv   savdo
va   sarmoyani   osonlashtirdi,   katta   bozorlarga   va   arzonroq   tovarlarga   kirishni
ta'minladi.   Boshqa   tomondan,   bu   raqobatning   kuchayishiga   olib   keldi,   ko'plab
rivojlangan   mamlakatlar   ish   o'rinlarini   yo'qotdi   va   rivojlanayotgan   iqtisodlarda
sanoatni   yo'qotdi.   Kelajakdagi   iqtisodiy   o'sish   istiqbollari   texnologik   taraqqiyot,
demografiya,  daromadlar   tengsizligi   va globallashuv  kabi  ko'plab  omillarning  o'zaro
ta'siri natijasidir. Ularning har biri o'sishga hissa qo'shish potentsialiga ega bo'lsa-da,
agar   biz   kelgusi   o'n   yilliklarda   barqaror   va   inklyuziv   iqtisodiy   o'sishga   erishmoqchi
bo'lsak,   ular   tegishli   siyosat   va   institutlar   orqali   hal   qilinishi   kerak   bo'lgan   muhim
muammolarni keltirib chiqaradi.
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   iqtisodiy   o'sish   boylik,   ish   o'rinlari   yaratish   va
qashshoqlikni   kamaytirish   uchun   zarurdir.   U   odatda   iqtisodiy   o'sishning   asl
mohiyatini to'liq aks ettirmaydigan YaIM va YaIM orqali o'lchanadi. Shunday qilib,
hukumatlar   iqtisodiyot   sog'lig'i   va   fuqarolar   farovonligiga   ta'sir   qiluvchi   kengroq
omillarni hisobga oladigan qo'shimcha ko'rsatkichlarni ko'rib chiqishlari zarur.
Iqtisodiy o'sishning bir necha turlari mavjud bo'lib, ular turli omillar bilan ajralib
turadi   va   iqtisodiyotga   turli   xil   ta'sir   ko'rsatadi.   Ko'zda   tutilgan   o'sish   turlari
iqtisodiyotning   maqsad   va   ustuvorliklariga   bog'liq   bo'ladi.   Biroq,   uzoq   muddatli
iqtisodiy   farovonlikni   ta'minlash   uchun   faqat   ekstensiv   yoki   intensiv   o'sishga   e'tibor
qaratish o'rniga, barqaror va inklyuziv iqtisodiy o'sishni ta'kidlash kerak.
O’zbekiston  hukumati so’nggi  yillarda jadal sur’atlar bilan o’sib borayotgan va
yalpi ichki mahsulot o’sishiga sezilarli hissa qo’shayotgan xizmat ko’rsatish sohasini
rivojlantirishga   ham   ustuvor   ahamiyat   qaratdi.   O’zbekistonni   dunyoning   turli
burchaklaridan   tashrif   buyuruvchilar   uchun   yanada   jozibador   manzilga   aylantirishga
intilayotgan   hukumat   tashabbuslari   bilan   ilgari   surilayotgan   ushbu   sa’y-harakatlarda
turizm sohasi asosiy yo’nalish bo’ldi.
Umuman   olganda,   O'zbekistonning   iqtisodiy   o'sish   manzarasi   ajoyib
muvaffaqiyat   tarixi   bo'ldi.   Mamlakatni   sanoatlashtirish   va   liberallashtirish   siyosati
tabiiy resurslardan  foydalanish  bilan birgalikda nisbatan qisqa  vaqt  ichida ta’sirchan
iqtisodiy   o’sishni   ta’minladi.   Kelgusiga   nazar   tashlaydigan   bo'lsak,   O'zbekistonning
istiqbollari   porloq   bo'lib   qolmoqda,   diversifikatsiya,   investitsiyalar   va   iqtisodiy
islohotlar   davom   ettirilib,   kelgusi   yillar   davomida   barqaror   o'sish   va   taraqqiyotga
xizmat qilishi kutilmoqda.
30 31 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947sonli   Farmoni.
2017 yil 7 fevral.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-   sonli   Farmoni.
2017 yil 7 fevral.
3. Jumayev Z. Makroiqtisodiyot. Darslik. 2018.
4. Ergashev E. Makroiqtisodiyot “Iqtisod-moliya”. 2018. 
5. Bakiyeva I. Mikroiqtisodiyot-Makroiqtisodiyot. Darslik. 2018.
6 .   Agapova T.A. Makroiqtisodiyot / ta Agapova, S.V. Sergey, A.V. Sidorovich- M.:
"Biznes va xizmat", 2009 yil .
7.   Ishmuhamedov   A.E.,   Djumaev   Z.A.,   Jumaev   Q.X.,   Makroiqtisodiyot:   o`quv
qo`llama.-T.,   O`zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamga`rnas   nashriyoti,
2005.
8 . Menkyu N . G. Prinsipi makroekonoiki. SPb.: Piter. 2009.
9.  Edward Shapiro. Macroeconomic analysis. Fifth edition. Oxford. Copyright . 2015.
10.   Maxmudov   N.M.,   Asqarova   M.T.,   Umarov   I.Yu.   Makroiqtisodiy   tahlil     va
prognozlash. Darslik.-T.: Fan va texnologiyalar. 2014.
11.   Monetar   siyosatning   20 20   yil   va   2020-2021   yillar   davriga   mo’ljallangan   asosiy
yo’nalishlari. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki. 2020.
Qo’shimcha adabiyotlar :
12.   Axmedov   D.Q.,   Ishmuxamedov   A.E.,   Jumaev   Q.X.,   Djumaev   Z.A.
Makroiqtisodiyot.-T.:   “O’zbekiston   yozuvchilar   uyushmasining   Adabiyot
jamg’armasi nashriyoti”, 2004.
13 .   Mariganova   E.A.   SHapiro   S.A.   Makroekonomika.   Ekspress   kurs:   uchebnoe
posobie-M.: KNORUS. 2010.
32

Iqtisodiy o’sish tushunchasi, uning mohiyati va o’lchanishi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha