Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 54.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Iqtisodiy o’sishni rag’batlantirishda jamg’arma va investitsiyalarning roli

Купить
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
IQTISODIY O’SISHNI RAG’BATLANTIRISHDA JAMG’ARMA VA
INVESTITSIYALARNING ROLI 
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
Guliston-2025
1«Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2025 y.
Qabul qildi:
_____________________________ Bajardi:
III-kurs, 43-22 guruh talabasi 
JUMAYEV ABDULLA
Ilmiy raxbar:
_________________________ MUNDARIJA
I BOB. JAMG’ARMA VA INVESTITSIYALAR: NAZARIY ASOSLARI ....................................................... 6
1.1. Jamg’arma va investitsiya tushunchasi, ularning iqtisodiy mohiyati ........................................ 6
1.2. Jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy o’sishga ta’siri nazariy jihatdan ............................. 9
1.3. O’zbekiston iqtisodiyotida jamg’arma va investitsiyalarning rivojlanish tendensiyalari ......... 12
II BOB. JAMG’ARMA VA INVESTITSIYALAR ORQALI IQTISODIY O’SISHNING RAG’BATLANTIRILISHI
................................................................................................................................................................... 15
2.1. Jamg’arma va investitsiyalarni rag’batlantirish usullari va mexanizmlari ............................... 15
2.3. O’zbekiston Respublikasida investitsion siyosat va uning iqtisodiy o’sishga ta’siri ................ 19
2.3. O’zbekiston Respublikasida investitsion siyosat va uning iqtisodiy o’sishga ta’siri ................ 21
III BOB. IQTISODIY O’SISHNING TA’MINLANISHIDA JAMG’ARMA VA INVESTITSIYALARNING 
SAMARADORLIGINI OSHIRISH YO’NALISHLARI ........................................................................................... 24
3.1. Jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy samaradorligini baholash mezonlari ................... 24
3.2. O’zbekistonda jamg’arma va investitsiyalar samaradorligini oshirish strategiyalari .............. 26
3.3. Iqtisodiy o’sishni ta’minlashda investitsiyaviy muhitning roli ................................................. 28
XULOSA ......................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................... 33
2 3 KIRISH
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mamlakatning barqaror rivojlanishi va ijtimoiy-
iqtisodiy   taraqqiyotida   investitsiyalar   va   jamg’armalarning   o’rni   beqiyos
hisoblanadi.   Bugungi   globallashuv   va   raqobat   kuchaygan   zamonda   har   bir   davlat
o’z   iqtisodiy   salohiyatini   mustahkamlash,   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish
va ishlab chiqarish quvvatlarini oshirish uchun investitsiyalarni jalb etishga alohida
e’tibor   qaratmoqda.   Bu   jarayonda   ichki   jamg’armalarning   ko’paytirilishi   hamda
ularning   maqsadli   investitsiyalarga   aylantirilishi   iqtisodiy   o’sishning   asosiy   omili
sifatida namoyon bo’ladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   shundan   iboratki,   O’zbekiston   Respublikasi
mustaqillikka   erishganidan   so’ng   iqtisodiyotda   chuqur   islohotlar   amalga
oshirilmoqda,   investitsion   faoliyatni   rag’batlantirish,   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlash, xorijiy va mahalliy sarmoyalarni jalb qilish orqali yalpi ichki mahsulot
hajmini oshirish, yangi ish o’rinlari yaratish va ijtimoiy farovonlikka erishish kabi
muhim vazifalar ilgari surilmoqda. Aynan shu jarayonda jamg’armalarning to’g’ri
shakllantirilishi va investitsiyalarning samarali boshqarilishi dolzarb ahamiyat kasb
etmoqda.
Kurs ishining maqsadi   – O’zbekiston iqtisodiy o’sishini rag’batlantirishda
jamg’arma   va   investitsiyalarning   roli   va   ahamiyatini   ilmiy-nazariy   va   amaliy
jihatdan   o’rganish,   mavjud   muammolarni   tahlil   qilish   hamda   ularni   hal   qilish
bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdir.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
Jamg’arma va investitsiya tushunchalarini nazariy jihatdan yoritish;
Investitsiyalarning iqtisodiy o’sishdagi o’rnini aniqlash;
O’zbekistonda jamg’arma va investitsion faoliyat holatini tahlil qilish;
4 Investitsion muhitni yaxshilash bo’yicha takliflar ishlab chiqish;
Investitsiyalarni   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   yo’naltirishning
amaliy jihatlarini yoritish.
Kurs   ishining   obyekti   –   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy   tizimidagi
investitsiyaviy faoliyat jarayonlari.
Kurs   ishining   predmeti   –   Jamg’arma   va   investitsiyalarning   iqtisodiy
o’sishga ta’sir ko’rsatish mexanizmlarini o’rganish.
Kurs   ishi   kirish,   uch   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan
iborat.
I bobda jamg’arma va investitsiyalarning nazariy asoslari yoritiladi.
II  bobda O’zbekistonda  investitsiyaviy faoliyatning holati  va tendensiyalari
tahlil qilinadi.
III   bobda   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash,   sarmoya   jalb   qilishda   mavjud
muammolar va ularni bartaraf etish bo’yicha takliflar bayon etiladi.
Shuningdek,   kurs   ishining   yakunida   asosiy   xulosalar   va   ilmiy-amaliy
tavsiyalar keltirilgan.
5 I BOB. JAMG’ARMA VA INVESTITSIYALAR: NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Jamg’arma va investitsiya tushunchasi, ularning iqtisodiy mohiyati
Jamg’arma   va   investitsiyalar   har   qanday   davlat   iqtisodiyotida   asosiy   o’rin
tutadigan   elementlardir.   Ular   iqtisodiy   o’sishning   negizi   bo’lib   xizmat   qiladi   va
mamlakatning   makroiqtisodiy   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   vositalardan
hisoblanadi.
Jamg’arma tushunchasi deganda, iqtisodiyot subyektlarining (aholi, firmalar
va   davlatning)   o’z   iste’mol   ehtiyojlaridan   ortiqcha   daromad   qismini   keyinchalik
foydalanish   yoki   investitsiya   qilish   maqsadida   zaxirada   saqlashi   tushuniladi.
Jamg’arma   –   bu   iste’mol   qilinmagan   daromaddir.   U   asosan   quyidagi   manbalar
orqali shakllanadi:
Aholi tomonidan jamg’arilgan mablag’lar (omonaviy hisobvaraqlarda, naqd
pul ko’rinishida);
Korxonalar foydasidan ajratilgan reinvestitsiya qilinadigan qismlar;
Davlat budjetining ortiqcha qismlari yoki maxsus jamg’armalar.
Investitsiya tushunchasi esa — bu iqtisodiy resurslarni (kapital, texnologiya,
mehnat,   yer   va   boshqalar)   foyda   olish   yoki   boshqa   iqtisodiy   samaradorlikka
erishish   maqsadida   uzoq   yoki   qisqa   muddatli   loyihalarga   yo’naltirishdir.
Investitsiyalar   ikki   asosiy   turga   bo’linadi:   real   investitsiyalar   (asosiy   kapitalga
yo’naltirilgan,   ya’ni   uskunalar,   bino-inshootlar   va   boshqalar)   va   moliyaviy
investitsiyalar   (aksiyalar,   obligatsiyalar,   kreditlar   orqali   amalga   oshiriladigan
sarmoyalar).
Iqtisodiy   mohiyat   nuqtayi   nazaridan,   jamg’arma   investitsiyalarning   asosiy
manbai   hisoblanadi.   Ya’ni,   jamg’armalarsiz   investitsiya   hajmini   oshirish
6 imkoniyati   cheklangan   bo’ladi.   Shu   boisdan   ham   rivojlanayotgan   davlatlar,
xususan,   O’zbekiston   uchun   aholining   jamg’arma   qilish   madaniyatini
rivojlantirish,   bank   tizimiga   ishonchni   mustahkamlash   va   investitsiyalarni   jalb
qilish muhim masala hisoblanadi.
1.1.1-rasm.Jamg`arma va investitsiya o`rtasidagi muvozanatning klassik
modeli. 1
Jamg’arma   va   investitsiyalar   o’rtasidagi   bog’liqlikni   quyidagi   formulada
ko’rish mumkin:
S = I
Bu yerda:
S — jamg’arma (saving),
I — investitsiya (investment).
Ushbu   tenglama   klassik   iqtisodiy   nazariyada   teng   muvozanat   holatini
bildiradi:   iqtisodiyotda   jamg’armalar   miqdori   investitsiyalarning   hajmiga   teng
1
  https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Ffayllar.org%  
7 bo’lishi kerak. Agar jamg’armalar investitsiyalardan oshsa – iqtisodiyotda resurslar
to’liq   ishlatilmayotgan   bo’ladi,   agar   aksincha   bo’lsa   –   tashqi   qarzga   bog’liqlik
kuchayadi.
Jamg’arma va investitsiyaning iqtisodiy o’sishdagi roli:
1.   Kapital   to’planishini   ta’minlaydi   –   iqtisodiyotda   yangi   ishlab   chiqarish
quvvatlarini   yaratish   uchun   zarur   bo’lgan   moliyaviy   resurslar   jamg’arma   orqali
yig’iladi.
2. Texnologik rivojlanishni  qo’llab-quvvatlaydi – investitsiyalar  zamonaviy
texnologiyalarni joriy etish imkonini beradi.
3.   Ish   o’rinlari   yaratadi   –   ayniqsa   real   investitsiyalar   yangi   ish   joylarining
yaratilishiga olib keladi.
4.   Iqtisodiy   faollikni   oshiradi   –   investitsiyalarning   ko’payishi   bilan   talab
ortadi, bu esa ishlab chiqaruvchilarning faolligini rag’batlantiradi.
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   ham   jamg’arma   va   investitsiyalar   bo’yicha
ijobiy   siljishlar   kuzatilmoqda.   Masalan,   2023-yil   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekiston
Respublikasi   yalpi   ichki   mahsulotidagi   (YAIM)   investitsiyalar   ulushi   35%   ga
yetdi, bu esa rivojlanayotgan davlatlar o’rtasida yuqori ko’rsatkich hisoblanadi.
Jamg’arma   va   investitsiyalar   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   o’zaro
integratsiyalashgan   holda   ishlaydi.   Davlat   ularni   muvofiqlashtiruvchi   siyosat
yuritadi — bu fiskal, monetar va institutsional vositalar orqali amalga oshiriladi.
Demak, jamg’arma va investitsiyalar — iqtisodiy o’sishni ta’minlashda bosh
omillardan   biri   bo’lib,   ularning   nazariy   jihatlarini   chuqur   o’rganish   iqtisodiy
siyosat yuritishda muhim ahamiyat kasb etadi.
8 1.2. Jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy o’sishga ta’siri nazariy
jihatdan
Jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sish   mexanizmining   ajralmas
tarkibiy   qismlari   hisoblanadi.   Ularning   o’zaro   ta’siri   va   iqtisodiyotga   bo’lgan
ta’sirini   tushunish   uchun   iqtisodiy   nazariyalardagi   o’rni   va   ular   asosida   ishlab
chiqilgan modellarga murojaat qilish lozim.
Iqtisodiyotda   o’sish   faqat   iste’molga   asoslangan   emas,   balki   jamg’arma
qilish   va   bu   jamg’armalarni   samarali   investitsiyalarga   aylantirish   orqali   ham
yuzaga chiqadi. Shunday qilib, iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish uchun iste’mol va
investitsiya o’rtasida muvozanatli nisbat mavjud bo’lishi zarur.
Klassik   iqtisodiy   maktab   vakillari   jamg’arma   va   investitsiyalarni   iqtisodiy
o’sishning   asosiy   omili   deb   hisoblashgan.   Adam   Smit,   Dovid   Rikardo   kabi
olimlarning   fikricha,   ishlab   chiqarish   vositalarini   kengaytirish   uchun   jamg’arma
zarur   bo’lib,   u   orqali   sarmoyalar   shakllanadi.   Jamg’armalar   oshsa,   investitsiyalar
ko’payadi,   bu   esa   ishlab   chiqarish   hajmini   oshiradi   va   oxir-oqibat   yalpi   ichki
mahsulot o’sadi.   2
Neoklassik Solou o’sish modelida ham jamg’arma va investitsiyaning o’rni
muhim   hisoblanadi.   Bu   modelga   ko’ra,   iqtisodiy   o’sish   quyidagi   formulada
ifodalanadi:
Y = F(K, L, A)
bu yerda:
Y – ishlab chiqarish hajmi (YAIM),
K – kapital (investitsiya orqali shakllanadi),
L – mehnat resurslari,
2
G‘ulomov S.S. “Iqtisodiy o‘sish nazariyalari” – Toshkent: Fan, 2016.
9 A – texnologik taraqqiyot.
Jamg’arma darajasi yuqori bo’lsa, kapital ko’payadi, bu esa ishlab chiqarish
hajmining   o’sishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   Solou   modeli   uzoq   muddatli
o’sishda faqat texnologik taraqqiyot hal qiluvchi omil ekanligini ko’rsatadi. Ammo
qisqa   va   o’rta   muddatli   davrda   jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishni
aniqlovchi muhim omillardir.
1.2.Jamg`arma va investitsiya o`rtasidagi muvozanatning keynscha
modeli 3
Keynsian   maktab   esa   iqtisodiy   o’sishga   talab   tomondan   yondashadi.
Keynsiylarga   ko’ra,   investitsiyalar   umumiy   talabni   oshiradi,   bu   esa   ishlab
chiqarishni faollashtiradi va ish o’rinlari sonini ko’paytiradi. Shu bois, ular davlat
tomonidan   investitsiyalarni   rag’batlantirishni   muhim   deb   bilishadi,   ayniqsa
iqtisodiy inqiroz davrlarida.
3
  https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Ffayllar.org%  
10 Endogen   o’sish   modellarida   (Romer,   Barro   va   boshqalar)   jamg’arma   va
investitsiyalar bevosita texnologik taraqqiyotga ta’sir qilishi ko’rsatiladi. Ularning
fikricha,   investitsiyalar   ilmiy   tadqiqotlar,   ta’lim,   sog’liqni   saqlash   kabi   sohalarga
yo’naltirilsa, iqtisodiy o’sish ichki resurslar evaziga davom etadi.
Iqtisodiy   nazariyadan   amaliyotga   o’tilganda,   ko’pgina   rivojlangan
mamlakatlar   yuqori   darajadagi   jamg’arma   va   investitsiyalarni   iqtisodiy
yuksalishning kaliti sifatida ko’rganlar. Masalan:
Yaponiya   va   Janubiy   Koreya   iqtisodiy   mo’jizasi   ortida   ularning   milliy
jamg’arma darajasi YAIMning 30–40% atrofida bo’lishi yotadi;
Xitoyda   2000-yillardan   buyon   sarmoyalar   YAIMning   40–45%   qismini
tashkil   etadi   va   bu   mamlakatni   dunyoning   eng   yirik   ishlab   chiqaruvchisiga
aylantirdi.
O’zbekistonda   ham   oxirgi   yillarda   jamg’arma   va   investitsiyalar   orqali
iqtisodiy   o’sishga   erishish   yo’lida   katta   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Davlat
statistika   qo’mitasining   2023-yil   ma’lumotlariga   ko’ra,   yalpi   asosiy   kapitalga
kiritilgan   investitsiyalar   hajmi   370   trillion   so’mdan   oshgan   va   ularning   24%
xususiy   sektor   hissasiga   to’g’ri   kelmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy   barqarorlikning
oshishiga va yalpi ichki mahsulotning 6–7% o’sishiga sabab bo’ldi.
Xulosa   qilib   aytganda,   jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlovchi   strategik   resurslardir.   Nazariy   jihatdan   ham,   amaliy   tajribalar   orqali
ham ularning rolini inkor etib bo’lmaydi. Shu sababli, har qanday davlat uchun bu
yo’nalishda samarali siyosat yuritish dolzarb ahamiyat kasb etadi.
11 1.3. O’zbekiston iqtisodiyotida jamg’arma va investitsiyalarning
rivojlanish tendensiyalari
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida
iqtisodiy   islohotlarning   muhim   yo’nalishlaridan   biri   sifatida   jamg’arma   va
investitsiyalarni rag’batlantirishga alohida e’tibor qaratildi. Chunki, mamlakatning
ichki   imkoniyatlari   va   tashqi   moliyaviy   resurslarini   to’g’ri   yo’naltirish,
infratuzilmani   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   kengaytirish   uchun
sarmoyaviy faoliyatning jonlanishi zarur bo’lgan.
Dastlabki   yillarda  investitsiyalarning  asosiy   qismi  davlat  byudjeti   va tashqi
qarzlar   hisobidan   amalga   oshirilgan   bo’lsa,   keyingi   yillarda   xususiy   kapital   va
xorijiy   sarmoyalar   ulushi   ortib   bordi.   Mamlakatda   investitsiyaviy   muhitni
yaxshilash   maqsadida   bir   qator   huquqiy   va   iqtisodiy   asoslar   yaratildi.   Jumladan,
"Investitsiyalar   to’g’risida"gi   qonun   (2019-yil)   qabul   qilinib,   investorlarning
huquqlari va kafolatlari belgilab qo’yildi.
Jamg’armalarning manbalari quyidagilardan iborat:
aholi va korxonalarning tejab qolgan mablag’lari;
davlat byudjeti ortiqchalari;
pensiya, sug’urta va bank tizimi orqali shakllangan mablag’lar;
xalqaro moliyaviy institutlar kreditlari.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   O’zbekistonda   yalpi   jamg’armaning
YAIMdagi   ulushi   oxirgi   besh   yillikda   o’rtacha   32-35%   atrofida   bo’lib,   bu
ko’rsatkich   Markaziy   Osiyo   mintaqasi   bo’yicha   eng   yuqori   darajalardan   biri
hisoblanadi.  2023-yilda  esa,   jami   asosiy   kapitalga  investitsiyalar   hajmi   370,3  trln
so’mni tashkil etgan. Bu ko’rsatkich 2022-yilga nisbatan 7,8% ga oshgan.
Xorijiy investitsiyalar tarkibida quyidagi davlatlar yetakchilik qilmoqda:
12 Xitoy Xalq Respublikasi,
Rossiya Federatsiyasi,
Turkiya,
Janubiy Koreya,
Saudiya Arabistoni va BAA.
Mazkur   investitsiyalar,   asosan,   energetika,   tog’-kon   sanoati,   qishloq
xo’jaligi,   transport-logistika,   qurilish   materiallari   ishlab   chiqarish,   axborot
texnologiyalari kabi strategik sohalarga yo’naltirilmoqda.
Shu   bilan   birga,   davlat   jamg’armalarining   samarali   foydalanilishini
ta’minlash maqsadida bir nechta yirik investitsiya loyihalari amalga oshirilmoqda.
Masalan:
“Yangi Toshkent” shahri qurilishi;
“Yashil   energiya”   dasturlari   doirasida   quyosh   va   shamol   elektr   stansiyalari
barpo etilishi;
sanoat zonalari va erkin iqtisodiy hududlarning kengaytirilishi.
Investitsiyalar   hajmi   oshgani   sari   ish   o’rinlari   soni   ham   ortib   bormoqda.
2023-yilda   yangi   investitsiya   loyihalari   asosida   130   mingdan   ortiq   yangi   ish
o’rinlari   yaratilgani   qayd   etilgan.   Bu   bandlik   darajasining   oshishiga,   aholining
daromadlarining   barqarorlashuviga   va   iqtisodiy   faollikning   oshishiga   olib
kelmoqda.
Xulosa   sifatida,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   jamg’arma   va   investitsiyalar
iqtisodiy o’sishning asosiy drayveriga aylanmoqda. Ularni samarali boshqarish va
yo’naltirish   orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   raqobatbardosh
iqtisodiyot   yaratish   hamda   aholi   farovonligini   oshirish   imkoniyatlari
kengaymoqda.   Kelgusi   yillarda   ham   bu   tendensiyani   davom   ettirish,   ayniqsa
13 xususiy   va   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmini   oshirish,   iqtisodiy
siyosatning ustuvor yo’nalishlaridan bo’lib qolmoqda. 4
4
Bekmurodov A.A. “Moliyaviy menejment” – Toshkent: Iqtisodiyot, 2017.
14 II BOB. JAMG’ARMA VA INVESTITSIYALAR ORQALI IQTISODIY
O’SISHNING RAG’BATLANTIRILISHI
2.1. Jamg’arma va investitsiyalarni rag’batlantirish usullari va
mexanizmlari
Jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   markaziy
o’ringa   ega.   Jamg’armalar   jamiyatda   moliyaviy   resurslarni   saqlash   va   ularni
kelajakda foydali ishlatish uchun zarur. Investitsiyalar  esa bu resurslarni iqtisodiy
faoliyatga   yo’naltirish   orqali   iqtisodiy   o’sish   va   rivojlanishga   olib   keladi.
Mamlakatda   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   jamg’armalarni   rag’batlantirishning
samarali mexanizmlarini ishlab chiqish zarur.
Investitsiyalarni rag’batlantirishda davlat siyosatining roli
Investitsiyalarni   jalb   qilishda   davlatning   roli   juda   muhim.   Davlat   iqtisodiy
islohotlar   o’tkazish,   moliyaviy   mexanizmlar   va   institutsional   tizimlarni
rivojlantirish   orqali   investitsiya   muhitini   yaxshilaydi.   O’zbekistonda
investitsiyalarni   rag’batlantirish   uchun   quyidagi   chora-tadbirlar   amalga
oshirilmoqda:
Soliq siyosati: Investitsiya faoliyatini rag’batlantirish uchun soliq imtiyozlari
va   preferensiyalar   joriy   etilgan.   Bu,   o’z   navbatida,   investorlarni   jalb   qilishda
muhim omil bo’ladi.
Yuridik   va   huquqiy   kafolatlar:   Investorlarga   huquqiy   kafolatlar   berish   va
ularning faoliyatini ta’minlash uchun zamonaviy qonunchilik yaratilgan.
Infratuzilma   va   logistik   rivojlanish:   Sanoat   zonalarini   va   erkin   iqtisodiy
hududlarni yaratish orqali investitsiyalarga qulay sharoitlar yaratilgan.
Moliyaviy muassasalar va bank tizimining roli
15 Jamg’armalar va investitsiyalarni amalga oshirishda moliyaviy tizimning roli
bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   O’zbekistonning   bank   tizimi   investitsiyalarni   jalb
qilishda   va   jamg’armalarni   samarali   boshqarishda   muhim   vosita   hisoblanadi.
Banklar,   moliyaviy   institutlar   va   kapital   bozorlari   orqali   sarmoya   manbalari
ajratiladi.   Mamlakatda   O’zbekiston   milliy   banki   va   boshqa   tijorat   banklari
investitsiya loyihalarini moliyalashtirishda faol qatnashmoqda.
Xalqaro hamkorlik va xorijiy investitsiyalar
Xorijiy investitsiyalarni jalb qilish orqali mamlakatda sanoat va infratuzilma
rivojlanadi.   O’zbekistonda   xorijiy   kapitalning   mamlakat   iqtisodiyotiga   qo’shgan
hissasi katta. Xalqaro moliyaviy institutlar, masalan, Jahon banki, Osiyo taraqqiyot
banki va Xalqaro valyuta jamg’armasi orqali mamlakatga sarmoyalar kiritilmoqda.
Shuningdek,   ikki   tomonlama   hamkorlik   doirasida,   Xitoy,   Rossiya,   Turkiya   kabi
davlatlar bilan ham investitsiya loyihalari amalga oshirilmoqda.
Mahalliy va xususiy sektorni qo’llab-quvvatlash
Mamlakatda   jamg’armalarni   va   investitsiyalarni   rag’batlantirishda   xususiy
sektor   va   kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   ham   muhim   rol   o’ynaydi.   Mahalliy
ishlab chiqaruvchilarni qo’llab-quvvatlash uchun maxsus kreditlar va subsidiyalar
joriy etilgan. Shuningdek, startaplar va yangi texnologiyalarni ishlab chiqish orqali
mamlakat iqtisodiyotiga yangi investitsiyalarni jalb qilishga erishish mumkin.
Jamg’arma   va   investitsiyalarni   rag’batlantirishning   samarali   mexanizmlari
orqali   mamlakatda   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   mumkin.   Davlat,   moliyaviy
muassasalar,   xalqaro   hamkorlik   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi   o’zaro   aloqalar
investitsiyalarni   jalb   qilishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Bunda,   investitsiya   muhitini
yaxshilash,   huquqiy   kafolatlar   berish   va   infratuzilmani   rivojlantirish   ustuvor
yo’nalishlarga aylanishi kerak.
16 2.2. Jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy o’sishga ta’siri
Jamg’arma  va  investitsiyalar   mamlakat   iqtisodiyotida   katta  ahamiyatga  ega
bo’lib,   ularning   to’g’ri   yo’naltirilishi   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   muhim   rol
o’ynaydi.   O’zbekistonda   jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirishda   asosiy   omil   bo’lib,   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   kengaytirish,
infratuzilmani rivojlantirish va yangi ish o’rinlari yaratishda muhim o’rin tutadi.
Investitsiyalar va iqtisodiy o’sish o’rtasidagi bog’lanish
Investitsiyalarni  jalb qilish va to’g’ri taqsimlash  iqtisodiy o’sishning  asosiy
mexanizmlaridan   biridir.   Jamg’armalar   va   investitsiyalar   iqtisodiy   faoliyatning
turli sohalariga qarab, yalpi ichki mahsulot (YAIM), sanoat ishlab chiqarish hajmi,
eksport hajmi, yangi ish o’rinlari yaratish kabi iqtisodiy ko’rsatkichlarga bevosita
ta’sir   qiladi.   Mamlakatda   bo’lib   o’tgan   so’nggi   yillardagi   iqtisodiy   o’sish   trendi,
asosan, investitsiyaviy faoliyatning jadal rivojlanishi bilan bog’liq.
Sanoat va infratuzilmaning rivojlanishi
Investitsiyalar   sanoatning   har   xil   tarmoqlariga,   ayniqsa,   qishloq   xo’jaligi,
sanoat,   energiya   ishlab   chiqarish   va   transport   sohalariga   yo’naltirilgan.
Mamlakatda   amalga   oshirilgan   yirik   investitsiya   loyihalari,   masalan,   “Yangi
Toshkent” shahrining qurilishi, yangi elektr energiya stansiyalari, keng temir yo’l
tarmog’ining rivojlanishi kabi loyihalar jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy
o’sishga qanday ta’sir ko’rsatganini ko’rsatadi.
Investitsiyalar va eksportning o’sishi
O’zbekiston   iqtisodiyotining   xalqaro   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun
investitsiyalarni   jalb   qilishning   yana   bir   muhim   yo’nalishi   eksportni
rag’batlantirishdir.   Yangi   texnologiyalar,   innovatsion   ishlab   chiqarish   jarayonlari,
mahsulot   sifatini   oshirish   va   eksportga   yo’naltirilgan   sanoat   tarmoqlari
17 investitsiyalar  yordamida rivojlanadi.  Masalan,  toshkent  avtomobil  zavodi,  yengil
sanoat,   to’qimachilik   sanoati   va   boshqa   sohalarda   amalga   oshirilgan   investitsiya
loyihalari orqali eksport hajmi oshib, tashqi savdoda muhim o’rin egalladi.
Ish o’rinlari yaratish
Jamg’arma va investitsiyalar iqtisodiy o’sishga bevosita ta’sir qiladi, chunki
yangi  investitsiyalar  yangi  ish o’rinlarini  yaratadi. O’zbekistonda  investitsiyalarni
jalb qilish va yangi infratuzilma yaratish, shuningdek, mavjud sanoat tarmoqlarini
kengaytirish   orqali   yangi   ish   o’rinlari   yaratilmoqda.   Mamlakatda   2023-yilda
amalga   oshirilgan   investitsiyalar   asosida   130   mingdan   ortiq   yangi   ish   o’rinlari
yaratildi,   bu   esa   mehnat   bozoridagi   vaziyatni   yaxshilashga,   bandlikni   oshirishga
yordam berdi
Jamg’armalarning iqtisodiy o’sishdagi roli
Jamg’armalar   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   muhim   omil   bo’lib,   ular
nafaqat   ichki   iste’mol   va   ishlab   chiqarishni   qo’llab-quvvatlash   uchun,   balki
iqtisodiy jarayonlarni barqarorlashtirish va uzoq muddatli rivojlanishni ta’minlash
uchun ham zarurdir. Aholi jamg’armalari va pensiya jamg’armalari kabi manbalar
iqtisodiyotda   muhim   rol   o’ynaydi.   Bundan   tashqari,   jamg’armalar   davlat
investitsiyalari orqali infratuzilma loyihalarini amalga oshirishga yordam beradi va
bu iqtisodiy o’sishni rag’batlantiradi.
O’zbekistonning   investitsiyaviy   strategiyasini   amalga   oshirish   orqali   2023-
yilda jami investitsiyalar hajmi 370,3 trillion so’mni tashkil etdi.
YAIMning   o’sish   sur’ati   2023-yilda   6%ni   tashkil   etgan,   bu   esa   avvalgi
yillarga nisbatan sezilarli o’sishni ko’rsatadi.
Jamg’arma   va   investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   asosiy
mexanizmlar   hisoblanadi.   O’zbekistonda   investitsiyalarni   jalb   qilish   va
18 jamg’armalarni samarali boshqarish iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga, yangi ish
o’rinlari  yaratishga, sanoat  va infratuzilmani rivojlantirishga, eksportni  oshirishga
yordam   beradi.   Kelgusida   mamlakatda   iqtisodiy   o’sishni   yanada   rag’batlantirish
uchun   jamg’arma   va   investitsiyalarni   to’g’ri   yo’naltirish   va   ularning
samaradorligini oshirish zarur bo’ladi. 5
2.3. O’zbekiston Respublikasida investitsion siyosat va uning iqtisodiy
o’sishga ta’siri
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   iqtisodiy
islohotlar   jarayonida   investitsion   siyosatga   alohida   e’tibor   berildi.   Chunki   har
qanday   rivojlanayotgan   iqtisodiyotda,   ayniqsa,   transformatsiya   bosqichida
investitsiyalar jalb qilish iqtisodiy barqarorlik va o’sish uchun asosiy vositalardan
biri hisoblanadi.
Investitsion siyosatning asosiy yo’nalishlari
O’zbekiston   investitsion   siyosati   bir   necha   muhim   yo’nalishlarga
asoslangan:
Yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   yaratish,   zamonaviy   texnologiyalarni
joriy etish;
Xususiy sektorni qo’llab-quvvatlash, kichik va o’rta biznesga soliq va kredit
imtiyozlari berish;
Hududiy   va   tarmoqlararo   muvozanatni   ta’minlash   uchun   investitsiyalarni
mintaqaviy jihatdan muvofiqlashtirish;
Tashqi   investitsiyalarni   jalb   etish   va   xorijiy   investorlar   uchun   qulay   biznes
muhitini yaratish.
5
A’zamxo‘jayev K. “Iqtisodiy o‘sish va investitsiyalar” – Toshkent: Universitet, 2019.
19 Ayniqsa,   Prezident   tomonidan   2017–2023-yillarda   qabul   qilingan   qator
qaror   va   farmonlar   orqali   investitsiyaviy   faoliyatni   rag’batlantirishga   doir   chora-
tadbirlar kuchaydi. Masalan, "Investitsiyalarni boshqarish milliy agentligi" tashkil
qilindi,   "Davlat-xususiy   sheriklik   to’g’risida"gi   qonun   qabul   qilindi,   shuningdek,
investorlarga erkin iqtisodiy zonalarda soliq va bojxona imtiyozlari taqdim etildi.
2023-yil   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekistonda   jami   investitsiyalar   hajmi   370,3
trillion so’mni tashkil etgan bo’lsa, shundan 145,6 trillion so’mi to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarga   to’g’ri   keladi.   Bu   2020-yilga   nisbatan   22%   o’sish
bo’lganini ko’rsatadi. Shuningdek:
2023-yilda 2700 dan ortiq yangi investitsiya loyihalari amalga oshirilgan;
130 mingdan ortiq yangi ish o’rinlari yaratilgan;
Investitsiyalarning   35%   sanoat,   20%   infratuzilma,   18%   transport   va
logistika, 10% energetika sohasiga to’g’ri kelgan.
Tashqi investitsiyalar va xalqaro hamkorlik
O’zbekiston   xalqaro   moliyaviy   institutlar   –   Jahon   banki,   Yevropa   tiklanish
va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   bilan   faol   hamkorlik   qiladi.   Ushbu
hamkorliklar doirasida yirik infratuzilma loyihalari moliyalashtirilmoqda (masalan,
“Toshkent-Samarqand”  avtomagistralining rekonstruksiyasi,  Farg’ona vodiysidagi
energetika loyihalari, va boshqalar).
Shuningdek,   Xitoy,   Rossiya,   Turkiya,   Koreya   Respublikasi   va   BAA   kabi
davlatlar   O’zbekiston   iqtisodiyotiga   eng   ko’p   investitsiya   kiritayotgan
mamlakatlardandir.
Samaradorlik va mavjud muammolar
Investitsion siyosat natijasida ko’plab ijobiy natijalar kuzatilmoqda:
Mahsulot ishlab chiqarish hajmi ortmoqda;
20 Raqobatbardosh mahsulotlar eksporti kengaymoqda;
Iqtisodiy faollik oshmoqda.
Biroq ayrim muammolar ham saqlanib qolmoqda:
Investitsiyalarning ayrim mintaqalarda notekis taqsimlanishi;
Byurokratik to’siqlar va ruxsatnomalarning ko’pligi;
Ba’zan loyihalarning kechikishi yoki moliyalashtirilmay qolishi.
O’zbekistonning   investitsion   siyosati   iqtisodiy   o’sishni   jadallashtirishga
xizmat qilmoqda. To’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar, davlat-xususiy sheriklik
asosida   olib   borilayotgan   yirik   loyihalar   mamlakatda   sanoatni   modernizatsiya
qilish,   ish   o’rinlari   yaratish,   infratuzilmani   rivojlantirish   va   eksport   salohiyatini
oshirishda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Kelgusida investitsion siyosatni yanada
takomillashtirish,   investorlar   uchun   shaffof   va   barqaror   huquqiy   muhit   yaratish
ustuvor yo’nalish bo’lib qoladi.
2.3. O’zbekiston Respublikasida investitsion siyosat va uning iqtisodiy
o’sishga ta’siri
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   iqtisodiy
islohotlar   jarayonida   investitsion   siyosatga   alohida   e’tibor   berildi.   Chunki   har
qanday   rivojlanayotgan   iqtisodiyotda,   ayniqsa,   transformatsiya   bosqichida
investitsiyalar jalb qilish iqtisodiy barqarorlik va o’sish uchun asosiy vositalardan
biri hisoblanadi.
Investitsion siyosatning asosiy yo’nalishlari
O’zbekiston   investitsion   siyosati   bir   necha   muhim   yo’nalishlarga
asoslangan:
21 Yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   yaratish,   zamonaviy   texnologiyalarni
joriy etish;
Xususiy sektorni qo’llab-quvvatlash, kichik va o’rta biznesga soliq va kredit
imtiyozlari berish;
Hududiy   va   tarmoqlararo   muvozanatni   ta’minlash   uchun   investitsiyalarni
mintaqaviy jihatdan muvofiqlashtirish;
Tashqi   investitsiyalarni   jalb   etish   va   xorijiy   investorlar   uchun   qulay   biznes
muhitini yaratish.
Ayniqsa,   Prezident   tomonidan   2017–2023-yillarda   qabul   qilingan   qator
qaror   va   farmonlar   orqali   investitsiyaviy   faoliyatni   rag’batlantirishga   doir   chora-
tadbirlar kuchaydi. Masalan, "Investitsiyalarni boshqarish milliy agentligi" tashkil
qilindi,   "Davlat-xususiy   sheriklik   to’g’risida"gi   qonun   qabul   qilindi,   shuningdek,
investorlarga erkin iqtisodiy zonalarda soliq va bojxona imtiyozlari taqdim etildi.
2023-yil   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekistonda   jami   investitsiyalar   hajmi   370,3
trillion so’mni tashkil etgan bo’lsa, shundan 145,6 trillion so’mi to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarga   to’g’ri   keladi.   Bu   2020-yilga   nisbatan   22%   o’sish
bo’lganini ko’rsatadi. Shuningdek:
2023-yilda 2700 dan ortiq yangi investitsiya loyihalari amalga oshirilgan;
130 mingdan ortiq yangi ish o’rinlari yaratilgan;
Investitsiyalarning   35%   sanoat,   20%   infratuzilma,   18%   transport   va
logistika, 10% energetika sohasiga to’g’ri kelgan.
Tashqi investitsiyalar va xalqaro hamkorlik
O’zbekiston   xalqaro   moliyaviy   institutlar   –   Jahon   banki,   Yevropa   tiklanish
va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   bilan   faol   hamkorlik   qiladi.   Ushbu
hamkorliklar doirasida yirik infratuzilma loyihalari moliyalashtirilmoqda (masalan,
22 “Toshkent-Samarqand”  avtomagistralining rekonstruksiyasi,  Farg’ona vodiysidagi
energetika loyihalari, va boshqalar).
Shuningdek,   Xitoy,   Rossiya,   Turkiya,   Koreya   Respublikasi   va   BAA   kabi
davlatlar   O’zbekiston   iqtisodiyotiga   eng   ko’p   investitsiya   kiritayotgan
mamlakatlardandir.
O’zbekistonning   investitsion   siyosati   iqtisodiy   o’sishni   jadallashtirishga
xizmat qilmoqda. To’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar, davlat-xususiy sheriklik
asosida   olib   borilayotgan   yirik   loyihalar   mamlakatda   sanoatni   modernizatsiya
qilish,   ish   o’rinlari   yaratish,   infratuzilmani   rivojlantirish   va   eksport   salohiyatini
oshirishda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Kelgusida investitsion siyosatni yanada
takomillashtirish,   investorlar   uchun   shaffof   va   barqaror   huquqiy   muhit   yaratish
ustuvor yo’nalish bo’lib qoladi. 6
6
Abdurahmonov Q.X. “Makroiqtisodiyot” – Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2020.
23 III BOB. IQTISODIY O’SISHNING TA’MINLANISHIDA JAMG’ARMA VA
INVESTITSIYALARNING SAMARADORLIGINI OSHIRISH
YO’NALISHLARI
3.1. Jamg’arma va investitsiyalarning iqtisodiy samaradorligini
baholash mezonlari
Jamg’arma   va   investitsiyalarning   iqtisodiy   o’sishga   ta’sirini   tahlil   qilishda
ularning   samaradorligini   baholash   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   baholash
investitsiya   qarorlarining   to’g’ri   qabul   qilinishiga,   ularning   natijadorligiga   va
umumiy   iqtisodiy   rivojlanishga   qanday   hissa   qo’shayotganini   aniqlash   imkonini
beradi.
Samaradorlik mezonlari quyidagilarni o’z ichiga oladi:
1.   Kapital   qo’yilmalarning   rentabelligi   (ROI   -   Return   on   Investment)   –
investitsiyadan   olinadigan   foyda   darajasini   ko’rsatadi.   Bu   ko’rsatkich   orqali
kiritilgan har bir sarmoyaning qay darajada foyda keltirganini aniqlash mumkin.
2.   Iqtisodiy   qo’shilgan   qiymat   (EVA   -   Economic   Value   Added)   –
investitsiya evaziga yaratilgan sof iqtisodiy qiymatni anglatadi. Ya’ni investitsiya
amalga oshirilganidan keyin kompaniya yoki loyiha qancha real foyda keltirganini
baholashga imkon beradi.
3.   Sarmoyaning   qoplanish   muddati   (Payback   Period)   –   sarmoya   qancha
muddatda   o’zini   qoplaydi,   degan   savolga   javob   beradi.   Bu   mezon   investorlar
uchun investitsiya tavakkalchiligini baholashda muhim rol o’ynaydi.
24 4. Sof joriy qiymat (NPV - Net Present Value) va ichki foyda normasi (IRR -
Internal   Rate   of   Return)   –   loyihaning   rentabelligini   bashorat   qilish   uchun
qo’llaniladi. NPV musbat bo’lsa, loyiha iqtisodiy jihatdan maqbul deb hisoblanadi.
5.   Ishlab   chiqarish   hajmining   ortishi   –   investitsiya   natijasida   sanoat   yoki
xizmatlar sohasidagi ishlab chiqarish hajmi qanchalik o’zgarganligi.
6.   Yaratilgan   yangi   ish   o’rinlari   soni   –   ijtimoiy-iqtisodiy   samaradorlikning
muhim   ko’rsatkichi.   Investitsiya   loyihalarining   ijobiy   natijasi   sifatida   ish
o’rinlarining ko’payishi iqtisodiy o’sishga bevosita ta’sir ko’rsatadi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   O’zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar,
sanoat va savdo vazirligining 2023-yilgi hisobotida aytilishicha:
2023-yilda   amalga   oshirilgan   2700   dan   ortiq   loyihalarning   64   foizi   2-3   yil
ichida o’z sarmoyasini to’liq qoplaydi;
Eng   yuqori   ROI   ko’rsatkichi   sanoat   va   transport   sohalarida   qayd   etilgan   –
o’rtacha 17-21% atrofida;
Yillik IRR ko’rsatkichi eng yirik infratuzilma loyihalarida 14-16%ni tashkil
qilgan;
Har bir 1 mlrd so’mlik investitsiya o’rtacha 5-7 ta doimiy ish o’rni yaratgan.
Xulosa   sifatida,   jamg’arma   va   investitsiyalarning   iqtisodiy   samaradorligini
tahlil   qilish   nafaqat   ularning   moliyaviy   foydasini   aniqlash,   balki   resurslar
taqsimotining   oqilona   ekanligini,   ularning   mamlakat   iqtisodiy   barqarorligiga   va
ijtimoiy   farovonlikka   qo’shayotgan   hissasini   baholash   imkonini   beradi.   Bu   esa
investitsion   siyosatning   ustuvor   yo’nalishlarini   belgilashda   muhim   omil   bo’lib
xizmat qiladi.
25 3.2. O’zbekistonda jamg’arma va investitsiyalar samaradorligini
oshirish strategiyalari
O’zbekiston   iqtisodiyotida   barqaror   o’sishga   erishish,   investitsiyaviy
muhitni takomillashtirish va ichki resurslarni safarbar etish borasida jamg’arma va
investitsiyalar   samaradorligini   oshirish   dolzarb   vazifalardan   biridir.   Mamlakatda
amalga oshirilayotgan islohotlar, yangi strategiyalar va iqtisodiy siyosat jamg’arma
va   investitsiyalarni   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   drayveriga   aylantirishga
qaratilgan.
Jamg’arma   va   investitsiyalar   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   asosiy
strategiyalar quyidagilardan iborat:
1. Moliya bozorlarini rivojlantirish
Samarali   moliya   bozorlarisiz   jamg’arma   resurslarining   to’plangan
salohiyatini   investitsiyaviy   faoliyatga   jalb   qilish   imkoni   bo’lmaydi.   Shu   sababli,
O’zbekistonda   bank   tizimi   va   fond   bozorining   liberallashuvi,   tijorat   banklarining
kreditlash   salohiyatini   oshirish,   istiqbolli   investitsion   loyihalarga   kreditlar   berish
tizimini takomillashtirish ustuvor yo’nalishdir.
2. Xususiy sektorni rag’batlantirish
Investitsiyalar oqimini ko’paytirish uchun davlatning ishtirokini kamaytirish
va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   qulay   sharoit   yaratish   zarur.   Buning   uchun
quyidagi chora-tadbirlar ko’rilmoqda:
davlat aktivlarini xususiylashtirish jarayonining tezlashtirilishi;
xususiy investorlar uchun soliq imtiyozlari;
davlat-xususiy sheriklik mexanizmlarining keng qo’llanilishi.
3. Institutsional islohotlar
26 Investitsiyalarni   himoya   qilish,   sud-huquq   tizimining   mustaqilligini
ta’minlash,   shartnomalarning   ijrosini   kafolatlash   ham   jamg’arma   va
investitsiyalarning samaradorligini oshirishda muhim rol o’ynaydi. Shu boisdan:
investorlar   huquqlarini   himoya   qiluvchi   maxsus   institutlar   (masalan,
Investitsiya himoyasi agentligi);
nizolarni hal qiluvchi arbitraj mexanizmlarining joriy etilishi;
xalqaro   reytinglarda   mamlakat   pozitsiyasini   yaxshilash   bo’yicha   chora-
tadbirlar ko’rilmoqda.
4. Ichki jamg’armalarni safarbar qilish
Aholi va yirik kompaniyalar jamg’armalarini iqtisodiy aylanmaga jalb etish
orqali   iqtisodiy   o’sishni   jadallashtirish   mumkin.   Bu   yo’nalishda   quyidagilar
amalga oshirilmoqda:
bank omonatlari bo’yicha foiz stavkalarining oshirilishi;
soliqdan   ozod   jamg’arma   mahsulotlarining   taklifi   (masalan,   pensiya
jamg’armalari, investitsiya fondlari);
moliyaviy savodxonlikni oshirish bo’yicha keng ko’lamli dasturlar.
5. Hududiy investitsion siyosatni kuchaytirish
Har   bir   hududning   iqtisodiy   salohiyatini   inobatga   olgan   holda,   maqsadli
investitsiyaviy strategiyalar ishlab chiqilmoqda. Masalan:
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   ekologik   toza   texnologiyalarga
yo’naltirilgan investitsiyalar;
Farg’ona   vodiysida   qishloq   xo’jaligi   va   oziq-ovqat   sanoatiga   sarmoya   jalb
qilish.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2024-yil   yakuni   bo’yicha   O’zbekiston   yalpi
ichki   mahsulotining   (YaIM)   32,5%   investitsiyalar   hissasiga   to’g’ri   kelgan.
27 Xususan,   xususiy   sektor   investitsiyalari   hajmi   21%   ga,   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar   hajmi   esa   15,8   mlrd   AQSh   dollariga   yetgan.   Ichki   jamg’armalar
hajmi esa 2023-yilga nisbatan 11% o’sdi.
Xulosa o’rnida, O’zbekistonda jamg’arma va investitsiyalar samaradorligini
oshirish   yo’nalishlari   milliy   iqtisodiy   siyosatning   markazida   turibdi.   Davlat
tomonidan   yaratilayotgan   qulay   muhit,   islohotlarning   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilishi, investorlar uchun kafolatlarning kuchaytirilishi natijasida yaqin yillarda
bu sohada sezilarli ijobiy o’zgarishlar kutilmoqda.
3.3. Iqtisodiy o’sishni ta’minlashda investitsiyaviy muhitning roli
Iqtisodiy   o’sishning   barqaror   va   izchil   davom   etishi   ko’p   jihatdan
mamlakatdagi   investitsiyaviy   muhitga   bog’liq.   Investitsiyaviy   muhit   –   bu
investorlar uchun yaratilgan huquqiy, iqtisodiy, siyosiy va institutsional sharoitlar
majmuasidir. U ichki va tashqi  sarmoyadorlar  uchun ishonchli, barqaror va qulay
shart-sharoitlarni   ta’minlasa,   iqtisodiyotga   ko’proq   investitsiyalar   oqimi   kirib
keladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   ishlab   chiqarish   hajmining   kengayishi,   yangi   ish
o’rinlarining   yaratilishi,   innovatsiyalar   va   ilg’or   texnologiyalarning   joriy   etilishi
orqali umumiy iqtisodiy o’sishga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   davlat
iqtisodiy   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biridir.   Jumladan,   quyidagi
yo’nalishlarda sezilarli ishlar amalga oshirilmoqda:
1. Qonunchilik bazasini takomillashtirish
O’zbekiston   Respublikasi   “Investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati
to’g’risida”gi   Qonuni   va   unga   oid   boshqa   normativ   hujjatlar   investorlar
28 huquqlarini himoya qilish, davlat kafolatlarini ta’minlash, litsenziya va ruxsatnoma
tartib-taomillarini soddalashtirishga xizmat qilmoqda.
2. Yagona investitsiyaviy portallar va raqamli tizimlarning joriy etilishi
Investitsiyaviy jarayonlarni tezlashtirish maqsadida “Invest Uzbekistan” kabi
yagona  platformalar  orqali  investorlar  kerakli   ma’lumotlarga onlayn  ravishda  ega
bo’lishi, loyihalarni ro’yxatdan o’tkazishi va murojaat qilishi mumkin bo’ldi.
3. Davlat-xususiy sheriklik (DXSh) mexanizmlarining kengaytirilishi
Yirik infratuzilma loyihalari, sog’liqni saqlash, ta’lim, transport, kommunal
xizmatlar   sohalarida   DXSh   asosida   investitsiyalarni   jalb   qilish   tajribasi
kengaymoqda.   Bu   esa   xususiy   sarmoyadorlarga   ishonchli   hamkorlik
imkoniyatlarini taqdim etadi.
4. Solih va raqobatbardosh soliq siyosati
So’nggi   yillarda   biznes   yuritishdagi   soliq   yuki   kamaytirilib,
soddalashtirilgan   soliq   tizimlari,   imtiyozlar   va   preferensiyalar   amaliyoti   joriy
qilindi. Masalan, erkin iqtisodiy zonalardagi korxonalar uchun 10 yilgacha bo’lgan
muddatlarda soliqdan ozod qilish mexanizmi mavjud.
5. Hududiy investitsiyaviy raqobatni rivojlantirish
Har   bir   viloyat   va   tuman   o’z   investitsiyaviy   salohiyatiga   ega.   Shu   sababli,
hududlar   o’rtasida   raqobatli   investitsion   loyihalar   ilgari   surilib,   ularga   xorijiy
investorlar   jalb   qilinmoqda.   Jumladan,   Andijon,   Farg’ona,   Toshkent   viloyatlarida
sanoat zonalari va texnoparklar faoliyat yuritmoqda.
6. Investitsiyalarning ochiqligi va shaffofligini oshirish
Jahon   bankining   “Doing   Business”   reytinglarida   yuqori   o’rinlarni   egallash
maqsadida   investitsion   jarayonlarda   korrupsiya   xavfini   kamaytirish,   davlat
29 xarajatlarini shaffof qilish, investorlar bilan halol munosabatlar o’rnatish bo’yicha
tizimli islohotlar amalga oshirilmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2023-yilda   O’zbekistonga   jalb   qilingan
to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   15,8   mlrd   AQSh   dollarini   tashkil
etgan.   Bu   ko’rsatkich   2017-yilga   nisbatan   3   barobar   oshgan.   Bundan   tashqari,
Jahon   banki   va   Xalqaro   valyuta   jamg’armasining   prognozlariga   ko’ra,   yaqin
yillarda   mamlakatda   YIMning   o’sish   sur’ati   o’rtacha   5,5–6%   atrofida   bo’ladi,   bu
esa investitsiyaviy muhitning ijobiy o’zgarayotganidan dalolat beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   –   bu   nafaqat
xorijiy   va   ichki   sarmoyalarni   ko’paytirish,   balki   mamlakat   iqtisodiyotining
barqarorligi,   raqobatbardoshligi   va   uzoq   muddatli   rivojlanishiga   zamin   yaratish
vositasidir. Shu sababli bu yo’nalishda islohotlarni davom ettirish O’zbekistonning
ustuvor strategik vazifalaridan biri bo’lib qolmoqda. 7
7
Abdullayev O. “Investitsiya faoliyati asoslari” – Toshkent: Iqtisodiyot, 2018.
30 XULOSA
Iqtisodiy o’sishni ta’minlashda jamg’arma va investitsiyalarning tutgan o’rni
beqiyosdir.   Mamlakatning   iqtisodiy   barqarorligi,   sanoatlashuv   darajasi,
infratuzilmasining   rivojlanishi,   yangi   ish   o’rinlarining   yaratilishi   va   aholi
farovonligining   oshishi   –   bularning   barchasi   investitsiyalar   va   jamg’armalarning
miqdori hamda samaradorligiga chambarchas bog’liq.
Kurs   ishida   olib   borilgan   tahlillar   shuni   ko’rsatdiki,   jamg’arma   –   bu
investitsiyalarning   manbayi,   investitsiyalar   esa   iqtisodiy   o’sishning   lokomotivi
hisoblanadi.   Ichki   va   tashqi   investitsiyalarni   rag’batlantirish,   ularni   muhim
sohalarga   yo’naltirish   orqali   iqtisodiyotning   tarkibiy   jihatdan   o’zgarishiga,
innovatsion rivojlanishiga va eksport salohiyatining ortishiga erishish mumkin.
O’zbekistonda   olib   borilayotgan   islohotlar   natijasida   investitsiyaviy   muhit
tobora yaxshilanmoqda. Yalpi kapital qo’yilmalar hajmi ortmoqda, xususiy sektor
faol   ishtirok   etmoqda,   davlat-xususiy   sheriklik   loyihalari   kengaymoqda.   Bundan
tashqari,   jamg’arma   darajasini   oshirish,   moliyaviy   savodxonlikni   rivojlantirish,
aholini   uzoq   muddatli   kapital   to’plashga   jalb   qilish   borasida   ham   ijobiy   siljishlar
kuzatilmoqda.
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   har   qanday   investitsiyaviy   siyosatning
muvaffaqiyati   –   bu   barqaror   siyosiy   muhit,   ishonchli   moliyaviy   tizim,
korrupsiyadan holi boshqaruv va qonun ustuvorligiga bog’liq. Mamlakatda ushbu
omillar   bo’yicha   ijobiy   muhit   shakllanayotganligi   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarining
kelgusi yillarda yanada oshishiga zamin yaratmoqda.
31 Xulosa   qilib   aytganda,   jamg’arma   va   investitsiyalarni   to’g’ri   boshqarish,
ularni   iqtisodiyotning   ustuvor   sohalariga   yo’naltirish   orqali   O’zbekiston   barqaror
iqtisodiy  taraqqiyot   sari   ishonch  bilan  odimlamoqda.  Shu  boisdan   bu  yo’nalishda
chuqur   ilmiy-amaliy   yondashuvga   asoslangan   siyosat   yuritish   dolzarb   ahamiyat
kasb etadi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1.   Abdullayev   O.   “Investitsiya   faoliyati   asoslari”   –   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2018.
2.   Abdurahmonov   Q.X.   “Makroiqtisodiyot”   –   Toshkent:   “IQTISOD-
MOLIYA”, 2020.
3.   A’zamxo’jayev   K.   “Iqtisodiy   o’sish   va   investitsiyalar”   –   Toshkent:
Universitet, 2019.
4. Bekmurodov A.A. “Moliyaviy menejment” – Toshkent: Iqtisodiyot, 2017.
5. G’ulomov S.S. “Iqtisodiy o’sish nazariyalari” – Toshkent: Fan, 2016.
6.   Jo’raev   M.   “Investitsiyalar   va   ularning   samaradorligini   baholash”   –
Toshkent: 2018.
7.   Karimov   I.A.   “O’zbekiston   kelajagi   buyuk   davlat”   –   Toshkent:
O’zbekiston, 1999.
8.   Karimova   D.   “Jamg’arma   institutlari   va   moliyaviy   barqarorlik”   –
Toshkent, 2021.
9.   Komilov   N.   “Milliy   iqtisodiyotda   investitsiyaviy   siyosat”   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2020.
10.   Maxmudov   N.M.   “Investitsion   loyihalarni   baholash”   –   Toshkent:   Fan,
2015.
11. Moliya vazirligi statistik byulletenlari – Toshkent, 2022–2023.
12. Norqulov B.B. “Iqtisodiyot nazariyasi” – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020.
13.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmon   va   qarorlari   (2016–
2024 yillar).
33 14.   Qudratov   A.   “Iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirish   omillari”   –   Toshkent:
Akademiya, 2022.
15.   To’xtasimov   S.   “Jamg’arma   va   investitsion   jarayonlar”   –   Toshkent:
2019.
Qo’shimcha adabiyotlar:
1. Soliyev A., Akramov B. “Investitsiyalar iqtisodiyotda” – Toshkent: 2020.
2. Umumiy iqtisodiyot darsliklari va o’quv qo’llanmalar (TDIU nashrlari).
3.   Xalqaro   iqtisodiyot   darsliklari   (World   Bank,   IMF   ma’lumotlariga
asoslangan).
Internet manbalari:
1.   www.stat.uz     –   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
rasmiy sayti.
2.  www.lex.uz   – Qonunchilik hujjatlari milliy bazasi.
3.  www.cbu.uz   – O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti.
4.  www.invest.gov.uz   – O’zbekiston investitsiya portali.
5.  www.worldbank.org   – Jahon banki rasmiy sayti.
6.  www.imf.org   – Xalqaro valyuta jamg’armasi rasmiy sayti.
7.  www.economy.gov.uz   – Iqtisodiyot va moliya vazirligi rasmiy portali.
34 35

Iqtisodiy o’sishni rag’batlantirishda jamg’arma va investitsiyalarning roli

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha