Iqtisodiy sud ishlarini yuritish ishtirokchilarning tarkibi va xususiyatlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
NAMANGAN DAVLAT UNIVERSITETI
YURIDIK FAKULTETI
YURISPRIDENSIYA TA’LIM YO’NALISHI
_________ - guruh talabasi
____________________________ning
Iqtisodiy pratsessual huquqi fanidan tayyorlagan
Kurs ishi
Mavzu:  Iqtisodiy sud ishlarini yuritish ishtirokchilarning tarkibi va xususiyatlari
Ilmiy ish rahbari: ______________
Namangan 2024 Mundarija
Kirish………………………………………………………………………..…. 3-4
I. BOB. Iqtisodiy sud ishlarini yuritish ishtirokchilari……………...…… 5-14
I.1 Ishda ishtirok etuvchi shaxslar tushunchasi, tarkibi hamda ularning huquq 
majburiyatlari
I.2 Taraflar, ularning protsessual huquq va majburiyatlari
I.3 Iqtisodiy protsessda birgalikda ishtirok etish va protsessual huquq vorislik
II. BOB. Iqtisodiy protsessda davlat organlari va boshqa shaxslarning 
ishtiroki…………………………………………………………………...…. 15-26
II.1 Odil sudlovni amalga oshirishga ko’maklashuvchi shaxslar
II.2 Suddagi vakillik
Xulosa…………………………………………………………………...………. 27
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………..……. 28
2 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudining   iqtisodiy   ishlar   bo‘yicha   sudlov
hay’ati,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   sudi,   Toshkent   shahar   va   viloyatlar
sudlarining   iqtisodiy   ishlar   bo yicha   sudlov   hay ati   hamda   tumanlararo,   tumanʼ ʼ
(shahar) iqtisodiy sudlari iqtisodiy nizolarni hal etuvchi sud organlari hisoblanadi. 
O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   28   iyulda   qabul   qilingan   “Sudlar
to‘g‘risida”gi   Qonuni   40-moddasiga   ko‘ra   tumanlararo,   tuman,   Shahar   iqtisodiy
sudi   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   o‘rtasidagi   fuqarolik-huquqiy   munosabatlarda
yuzaga   keladigan   nizolarni   va   korporativ   nizolarni,   shuningdek   qonun   bilan
o‘zining   vakolatlari   doirasiga   kiritilgan   ma’muriy   huquqbuzarliklar   to‘g‘risidagi
ishlarni ko‘rib chiqadi. 
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   sudi,   viloyatlar   va   Toshkent   Shahar   iqtisodiy
sudlarining   iqtisodiy   ishlar   bo yicha   sudlov   hay ati   tegishli   tumanlararo,   tuman
ʼ ʼ
(shahar)   iqtisodiy   sudlarining   hal   qiluv   qarorlari   ustidan   berilgan   apellyatsiya
shikoyatini (protesti) ko‘radi. Tumanlararo, tuman (shahar) iqtisodiy sudi  xo‘jalik
yurituvchi   subyektlar   o‘rtasidagi   fuqaroviy-huquqiy   munosabatlarda   yuzaga
keladigan   nizolarni   va   korporativ   nizolarni,   shuningdek   qonun   bilan   uning
vakolatlari   doirasiga   berilgan   ma’muriy   huquqbuzarliklar   to‘g‘risidagi   ishlarni
ko‘rib chiqadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   barcha   sohada
bo‘lgani   kabi   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarini   jadal   rivojlantirish,
investitsiyaviy   jozibadorlik   va   ishbilarmonlik   faolligini   oshirish,   ishlab   chiqarish
va  xizmat  ko‘rsatish  sohalarini  kengaytirishga   qaratilgan   keng  ko‘lamli  islohotlar
amalga   oshirilmoqda.   Sohadagi   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   qator   huquqiy
hujjatlar   ishlab   chiqildi.   Kelib   chiqayotgan   nizolarni   hal   qilish,   ish   bo‘yicha
qonuniy, asosli va adolatli hal qiluv qarori chiqarish vazifasi va vakolati iqtisodiy
sudlar zimmasiga yuklatilgan.
Kurs   ishining   maqsadi:   O’zbekiston   Respublikasining   “Sudlar   to’g’risida”
gi Qonuni 40-moddasiga ko’ra tumanlararo, tuman, Shahar iqtisodiy sudi xo’jalik
3 yurituvchi   subyektlar   o‘rtasidagi   fuqarolik-huquqiy   munosabatlarda   yuzaga
keladigan   nizolarni   va   korporativ   nizolarni,   shuningdek   qonun   bilan   o‘zining
vakolatlari   doirasiga   kiritilgan   ma’muriy   huquqbuzarliklar   to‘g‘risidagi   ishlarni
ko‘rib   chiqadi,   shuningdek   qonun   bilan   uning   vakolatlari   doirasiga   berilgan
ma’muriy huquqbuzarliklar to’g’risidagi ishlarni ko’rib chiqadi.
Kurs   ishining   vazifasi:   Kurs   ishining   mavzusini   o’rganilayotgan   mavzu
doirasida   zaruriy   bilimlarni   to’la   yoritish,   keltirilgan   har   bir   vakillari   hususida
kerakli bilimlarni aks ettirishdir.
Kurs ishining ilmiy ahamiyati:   Sud ishlarini yuritish turlari, taalluqliligi va
sudlovligi, protsessual muddatlar, sud xarajatlari, isbotlash va dalillar, shuningdek
iqtisodiy   sohasida   fuqorolar   subyektlari   o’rtasida   oqtisodiy   sudlar   tomonidan
ko’riladigan nizolar tushuncha va tur, xususiyatlari to’g’ri talqinda qo’llanilishi.
Kurs ishining hajmi:  Ushbu kurs ishi 28 betdan iborat bo’lib, 2 ta bobni o’z
ichiga  oladi,  kurs  ishi  kirish  qismi,   xulosa  va  foydalanilgan  adabiyotlar   bandidan
tashkil topgan.
4 I. Iqtisodiy sud ishlarini yuritish ishtirokchilari
I.1 Ishda ishtirok etuvchi shaxslar tushunchasi, tarkibi hamda ularning 
huquq majburiyatlari
Iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritish   ishtirokchilarining   asosiy   guruhini   ishda
ishtirok etuvchi   shaxslar  tashkil  qiladi. Xususan,  IPKning “Iqtisodiy  sud  ishlarini
yuritish   ishtirokchilari”   deb   nomlangan   6-bobida   ishda   ishtirok   etuvchi   shaxslar
alohida (41-modda) bayon etilgan. Bu esa protsess ishtirokchilarining doirasi ishda
ishtirok etuvchi shaxslar doirasidan birmuncha keng ekanligini ko‘rsatadi.
IPKning   40-moddasiga   ko‘ra,   iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritish   ishtirokchilari
quyidagilar hisoblanadi 1
:
1. sud;
2. ishda ishtirok etuvchi shaxslar;
3. odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashuvchi shaxslar.
Iqtisodiy   protsessual   kodeksning   41-moddasiga   ko‘ra,   ishda   ishtirok   etuvchi
shaxslarga quyidagilar kiradi: taraflar; uchinchi shaxslar; prokuror; davlat organlari
va boshqa shaxslar;
IPKda   nazarda   tutilgan   alohida   toifadagi   ishlar   bo‘yicha   arizachilar   hamda
boshqa manfaatdor shaxslar.
Yuqorida ko‘rsatilgan ishda ishtirok etuvchi shaxslarni ishning hal etilishidan
manfaatdor bo‘lishiga qarab, quyidagi ikki guruhga ajratish mumkin:
1)   o‘zining   subyektiv   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   shaxslar.
Ushbu shaxslarga taraflar va uchinchi shaxslar kiradi.
2)   protsessda   boshqa  shaxslarning  subyektiv  huquq  va manfaatlarini  himoya
qiluvchi   shaxslar.   Mazkur   shaxslar   qatoriga   prokuror,   davlat   organlari   va   boshqa
shaxslar,   alohida   toifadagi   ishlar   bo‘yicha   arizachilar   hamda   boshqa   manfaatdor
shaxslar kiritish mumkin.
1
 “Iqtisodiy protsessual kodeksi” 2018-yil 1-aprel
5 Ishda ishtirok etuvchi shaxslarning huquqlari 2
:
 Ishda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   ish   materiallari   bilan   tanishish,   ulardan
ko‘chirmalar olish, ko‘chirma nusxa olish;
 rad qilish to‘g‘risida ariza berish;
 dalillar taqdim etish;
 dalillarni tekshirishda ishtirok etish;
 savollar berish;
 iltimosnomalar kiritish;
 arz qilish;
 sudga og‘zaki va yozma tushuntirishlar berish;
 ishni   ko‘rish   davomida   yuzaga   keladigan   barcha   masalalar   bo‘yicha   o‘z
vajlarini, xulosalarini taqdim qilish;
 ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning iltimosnomalari, vajlariga e’tiroz
bildirish;
 sud   hujjatlari   ustidan   shikoyat   qilish   (protest   keltirish)   hamda   IPKda
o‘zlariga berilgan boshqa protsessual huquqlardan foydalanish huquqiga ega.
Korporativ nizoda ishtirok etayotgan taraflar birbiridan va guvohlardan sudda
ko‘rilayotgan   ishga   taalluqli   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   barcha   hujjatlarni   so‘rab
olish huquqiga ega, bundan davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa
sirni tashkil etuvchi hujjatlar mustasno.
Ishda ishtirok etuvchi shaxslarning majburiyatlari 3
: 
 Sud majlisiga o‘z vaqtida kelish;
 Sud majlisida protsessual tartibga rioya qilish;
 Davlat bojini va pochta xarajatlarini to‘lash;
 Dalillarni taqdim etish;
 Isbotlash majburiyati;
 O‘zlariga   tegishli   barcha   protsessual   huquqlardan   insofli   ravishda
foydalanish;
2
  “Iqtisodiy protsessual kodeksi” 2018-yil 1-aprel
3
 Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021 .
6  IPKda nazarda tutilgan boshqa protsessual majburiyatlar.
2.1 Taraflar, ularning protsessual huquq va majburiyatlari
Taraflar iqtisodiy protsess ishtirokchilari ichida asosiy o‘rin egallaydi. Chunki
ushbu shaxslar o‘rtasida nizoni kelib chiqishi, ularni tashabbusi bilan sudga da’vo
qo‘zg‘atishi sud protsessini boshlab beradi.
Iqtisodiy   protsessul   qonunchiliga   ko‘ra,   da’vogar   (arizachi)   va   javobgar
iqtisodiy sud ishlarini yuritishdagi taraflardir.
7Da’vogar   bu   –   o’z   huquqlari   va   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   manfaatlarini
himoya   qilish   maqsadida   da’vo   taqdim   eetgan   yoki   manfaatlari   ko’zlanib
taqdim etilgan yuridik shaxslar va fuqarolardir.
Javobgar bu –  da’vo yoki talab taqdim etilgan yuridik shaxslar va fuqarolardir.
Аrizachi   bu   –   alohida   toifadagi   ishlar   hamda   IPKda   nazarda   tutilgan
boshqa ishlar bo‘yicha ariza bergan yuridik shaxslar va  fuqarolardir. Taraflarning   protsessual   huquqlarini   umumiy   va   maxsus   huquqlarga   ajratish
mumkin 4
.
Таraflarning   umumiy   protsessual   huquqlari  
(IPK   42-  moddasi) Таraflarning maxsus protsessual
huquqlari   (IPK   ning   131,   157,   160-
moddalari)
 Ishda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   ish
materiallari   bilan   tanishish,   ulardan
ko‘chirmalar olish, ko‘chirma nusxa olish;
 rad   qilish   to‘g‘risida   ariza   berish;
 dalillar   taqdim  etish;
 dalillarni   tekshirishda   ishtirok   etish;
 savollar   berish;
 iltimosnomalar   kiritish;
 arz   qilish;
 sudga   og‘zaki va   yozma   tushuntirishlar 
berish;
 ishni   ko‘rish   davomida   yuzaga   keladigan
barcha   masalalar   bo‘yicha   o‘z   vajlarini,
xulosalarini taqdim qilish;
 ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning
iltimosnomalari, vajlariga e’tiroz bildirish;
 sud   hujjatlari   ustidan   shikoyat   qilish
(protest   keltirish)   hamda   IPKda   o‘zlariga
berilgan   boshqa   protsessual   huquqlardan
foydalanish   huquqiga   ega.
Korporativ   nizoda   ishtirok   etayotgan   taraflar
bir-   biridan   va   guvohlardan   sudda   ko‘rilayotgan
ishga   taalluqli   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   barcha
hujjatlarni   so‘rab   olish   huquqiga   ega,   bundan
davlat   sirini   yoki   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan
boshqa sirni tashkil etuvchi hujjatlar  mustasno. Da’vogar:
 da’voning asosini yoki 
predmetini o’zgartirish;
 da’vo talablarining miqdorini 
ko’paytirish yoki kamaytirish
 kelishuv   bitimi   yoki   mediativ 
kelishuv tuzish.
Javobgar:
 Qarshi   da’vo   taqdim   etish;
 E’tiroz   bildirish;
 Da’voni to’liq yoki qisman tan  olish;
 Kelishuv   bitimi   yoki   mediativ 
kelishuv tuzish.
Таraflarning protsessual majburiyatlari:
1. Sud majlisiga o‘z vaqtida kelish
2. Sud majlisida tartib qoidaga rioya qilish;
3. Isbotlash majburiyati;
4. Dalillarni taqdim etish majburiyati; 
5. Davlat boji va pochta xarajatlarini to‘lash;
6. O‘zlariga tegishli barcha protsessual huquqlardan insofli ravishda foydalanish;
7. IPKda nazarda tutilgan boshqa protsessual majburiyatlar.
4
 Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021.
8 2.3   Iqtisodiy   protsessda   birgalikda   ishtirok   etish   va   protsessual   huquq
vorislik
Da’vo tartibida yuritiladigan ishlarda har   doim   ikki taraf   ishtirok etadi. Biroq
protsessda   bir   vaqtning   o‘zida   har   tarafda   bir   necha   shaxslar   ishtirok   etishi
mumkin. Sudga bir necha da’vogar (sherik da’vogarlar) tomonidan birgalikda yoki
bir necha javobgarga (sherik javobgarlarga) nisbatan talab qo‘yilgan ariza berilishi
mumkin (IPKning  44-moddasi).  Adabiyotlarda  bu   xildagi ishtirokchilik protsessual
sherik ishtirokchilik deb nomlanadi va ularga  bir xilda ta’riflar berilgan.
Protsessda   birgalikda   ishtirok   etish 5
  deb,   muayyan   iqtisodiy   ishning   sudda
ko‘rilishida   har   ikki   tarafdan   ham   bir   necha   da’vogarlar   yoki   bir   necha
javobgarlar ishtirok etishiga aytiladi.
Iqtisodiy   protsessda   birgalikda   ishtirok   etishning   asosiy   maqsadi   sud
tomonidan   iqtisodiyk   ishlarning   ko‘rilishini   yengillashtirish,   fuqarolar,   yuridik
shaxslarning   buzilgan   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini   tez   va   samarali   himoya
qilishdan iboratdir.
Iqtisodiy   protsesual   qonunchilikka   ko‘ra,   da’vo   bir   necha   da’vogar   (sherik
da’vogarlar)   tomonidan   birgalikda   yoki   bir   necha   javobgarga   (sherik
javobgarlarga) nisbatan taqdim etilishi mumkin.
Da’vogarlar   va   javobgarlarning   har   biri   boshqa   tarafga   nisbatan   sud
protsessida mustaqil ishtirok etadi.
Protsessda   birgalikda   ishtirok   etuvchilar   ishni   olib   borishni   sherik
ishtirokchilardan biriga topshirishi mumkin.
Boshqa   javobgarning   ishtirokisiz   ishni   ko‘rish   mumkin   bo‘lmagan   taqdirda,
birinchi   instansiya   sudi   hal   qiluv   qarori   qabul   qilinguniga   qadar   da’vogarning
(da’vogarlarning)   roziligi   bilan   o‘sha   javobgarni   (javobgarlarni)   ishda   ishtirok
etish uchun jalb etadi.
Agar qonunchilikda ishda boshqa javobgar ishtirokining majburiyligi nazarda
tutilgan bo‘lsa, sud shu javobgarni ishda ishtirok etish uchun o‘z tashabbusi  bilan
jalb etadi.
5
 Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021.
9 Sud   da’vogarning   iltimosnomasi   bo‘yicha   ham   boshqa   javobgarni   ishda
ishtirok   etish   uchun   jalb   etishga   haqli.   Boshqa   javobgarni   ishda   ishtirok   etishga
jalb etish yoki jalb etishni rad qilish to‘g‘risida ajrim chiqariladi.
Sudga   murojaat   etgan   da’vogar   nizoli   huquqiy   munosabatning   mavjud
ekanligini hamda nizoli huquqning aynan o‘ziga tegishli ekanligini isbotlashi talab
etiladi.   Sudda   ish   qo‘zg‘atilganida   esa   taraflar   nizoli   huquqiy   munosabatlarning
subyektlari   ekanligi   taxmin   qilinadi,   ya’ni   ular   mazkur   ishga   daxldor   deb
hisoblanadi. Biroq, ba’zan ishni  sudda ko‘rishga  tayyorlash davomida yoki  sudda
ish   ko‘rish   jarayonida   javobgar   tomon   nizoli   huquqiy   munosabatning   subyekti
emasligi   aniqlanishi   mumkin.   Bunday   holatda   ushbu   javobgar   ishga   daxldor
bo‘lmagan shaxs deb topiladi.
Sud   da’vo   bo‘yicha   javob   berishi   lozim   bo‘lmagan   shaxsga   nisbatan   da’vo
taqdim etilganligini aniqlasa, ishga daxldor bo‘lmagan javobgarni hal qiluv qarori
qabul   qilinguniga   qadar   da’vogarning   roziligi   bilan   ishga   daxldor   javobgar   bilan
almashtirishga yo‘l qo‘yishi mumkin.
Agar   da’vogar   javobgarni   boshqa   shaxs   bilan   almashtirishga   rozi   bo‘lmasa,
sud   bu   shaxsni   da’vogarning   roziligi   bilan   ikkinchi   javobgar   sifatida   ishga   jalb
etishi mumkin.
Ishga   daxldor   bo‘lmagan   javobgar   almashtirilganligi   to‘g‘risida   sud   ajrim
chiqaradi.
Ishga   daxldor   bo‘lmagan   javobgar   almashtirilganidan   so‘ng   ishni   ko‘rish
boshidan boshlanadi.
10 Protsessual huquqiy vorislik
Taraflardan   biri   nizoli   yoki   sud   hujjati   bilan   aniqlangan   huquqiy
munosabatdan   chiqib   ketgan   hollarda   (yuridik   shaxsning   qayta   tashkil   etilishi,
talab   qilish   huquqidan   boshqa   shaxs   foydasiga   voz   kechish,   qarzning   boshqa
shaxsga   o‘tkazilishi,   fuqaroning   o‘limi   va   majburiyatlardagi   shaxslar
o‘zgarishining   boshqa   hollarida)   sud   bu   tarafni   uning   huquqiy   vorisi   bilan
almashtiradi.
Huquqiy   vorislik   iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritishning   har   qanday   bosqichida
amalga oshirilishi mumkin.
Tarafni   huquqiy   voris   bilan   almashtirish   to‘g‘risida   sud   ajrim   chiqaradi.
Tarafni   huquqiy   voris   bilan   almashtirish   to‘g‘risidagi   ajrim   ustidan   shikoyat
qilinishi (protest keltirilishi) mumkin.
Taraf   huquqiy   voris   bilan   almashtirilganidan   keyin   iqtisodiy   sud   ishlarini
yuritish almashtirish amalga oshirilgan bosqichning o‘zidan davom ettiriladi.
Huquqiy   voris   ishga   kirishguniga   qadar   sud   protsessida   amalga   oshirilgan
barcha   harakatlar   huquqiy   vorisga   o‘rnini   bo‘shatib   bergan   shaxsga   qay   darajada
majburiy bo‘lgan bo‘lsa, huquqiy voris uchun ham shu darajada majburiy bo‘ladi.
Protsessual   huquqiy   vorislikka   yo‘l   qo‘yilsa,   sud   IPKning   101-   moddasi   3-
bandiga   ko‘ra,   ish   yuritishni   to‘xtatib   turishi   shart.   Bu   to‘g‘risia   ajrim   chiqaradi.
Agar   nizo   protsessual   huquqiy   vorislikka   qo‘l   qo‘ymasa,   sud   IPKning   110-
moddasi   5-bandiga   ko‘ra,   ish   yuritishni   tugatish   to‘g‘risida   ajrim   chiqaradi.
Shuningdek,   IPKning   273-moddasi   7-bandiga   ko‘ra,   apellyatsiya   shikoyati
(protesti)   bo‘yicha   sud   hujjati   qabul   qilinguniga   qadar   ishda   taraf   bo‘lgan   fuqaro
vafot   etsa,   nizoli   huquqiy   munosabat   esa   huquqiy   vorislikka   yo‘l   qo‘ymasa
apellyatsiya   instansiyasi   sudi   apellyatsiya   shikoyati   (protesti)   bo‘yicha   ish
yuritishni tugatadi 6
.
6
  “Iqtisodiy protsessual kodeksi” 2018-yil 1-aprel
11 Protsessual   huquqiy   vorislikni   ishga   daxldor   bo‘lmagan   javobgarni
almashtirish bilan quyidagi farqli jihatlari mavjud 7
:
birinchidan, protsessual huquqiy vorislik har qanday bosqichda yo‘l qo‘yilsa,
ishga   daxldor   bo‘lmagan   javobgarni   almashtirish   esa   hal   qiluv   qarori   qabul
qilinguniga qadar da’vogarning roziligi bilan amalga oshiriladi;
ikkinchidan,   protsessual   huquqiy   vorislikda   huquqni   qabul   qiluvchi
protsessdan chiqib ketgan shaxsning barcha protsessual huquqlariga ega bo‘ladi va
majburiyatlarini   o‘z   zimmasiga   oladi.   Ishga   daxldor   bo‘lmagan   javobgarni
almashtirishda esa bunday holat yuz bermaydi;
uchinchidan,   agar   protsessda   tegishsiz   javobgar   tegishli   javobgar   bilan
almashtirilishida   iqtisodiy   ishning   ko‘rilishi   yangidan   boshlansa,   protsessual
huquqiy   vorislikning   boshqa   shaxs   tomonidan   qabul   qilinishida   unga   ish
materiallari   bilan   tanishish   uchun   vaqt   va   imkoniyat   berilib,   ishni   ko‘rish   davom
ettirilaveradi, yangitdan boshlanmaydi.
Uchinchi shaxslar va ularning turlari
Iqtisodiy   protsessda   har   doim   ham   faqat   taraflar   ishtirok   etmaydi.   Taraflar
o‘rtasida   nizolashilayotgan   da’vo   predmeti   boshqa   shaxslarning   huquq   va
majburiyatlariga   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Masalan   2   ta   tashkilot   ko‘chmas
mulkka nisbatan mulk huquqi to‘g‘risida nizolashayotgan bo‘lsa, boshqa tashkilot
ushbu   bino   da’vogar   va   javobgarga   ham   tegishli   emasligini,   ushbu   mulk   unga
tegishli ekanligi to‘g‘risida da’vo kiritdi.
Mana   shunday   protsessual   shaklda   ishtirok   etish   protsessda   nizo   predmetiga
nisbatan   mustaqil   talab   bilan   chiquvchi   uchinchi   shaxs   deb   tushuniladi.   Yoki
boshqa   bir   holatni   olsak,   masalan,   buyurtmachi   pudratchidan   shartnomada
ko‘rsatilgan   subpudratchi   aybi   bilan   ishlar   sifatsiz   bajarganligi   sababli   zararni
undirish   to‘g‘risida   sudga   da’vo   qo‘zg‘atdi.   Ushbu   subpudratchi   iqtisodiy
protsessda   javobgar   tomonda   turib   mustaqil   talab   bilan   arz   qilmaydigan   uchinchi
shaxs sifatida ishtirok etadi.
7
 Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021.
12 Yuqoridagilardan  kelib chiqib,  iqtisodiy protsessda  ishtirok  etuvchi  uchinchi
shaxslar   ishning   hal   etilishidan   qanday   mazmunda   manfaatdor   ekanliklari   hamda
ish   yuzasidan   chiqariladigan   hal   qiluv   qarori   bilan   qanday   oqibatlar   yuzaga
kelishiga qarab, quyidagi ikki turga ajratiladi:
1. Nizoning predmetiga nisbatan mustaqil talablar bilan arz qiluvchi uchinchi
shaxslar
2.   Nizoning   predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qilmaydigan
uchinchi shaxslar.
Nizoning   predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qiluvchi   uchinchi
shaxslar   birinchi   instansiya   sudi   hal   qiluv   qarorini   qabul   qilguniga   qadar   ishga
kirishishi   mumkin.   Ular   da’vogarning   barcha   huquqlaridan   foydalanadi   va   uning
barcha   majburiyatlarini   o‘z   zimmasiga   oladi,   bundan   javobgar   bilan   nizoni
sudgacha   hal   qilish   (talabnoma   yuborish)   tartibiga   rioya   etish   majburiyati
mustasno. Agar  nizoning predmetiga nisbatan  mustaqil talablar  bilan arz qiluvchi
uchinchi shaxs ishga sud muhokamasi boshlanganidan keyin kirishsa, ishni ko‘rish
boshidan boshlanadi.
Nizoning   predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qilmaydigan
uchinchi shaxslar birinchi instansiya sudi hal qiluv qarorini qabul qilguniga qadar,
agar   ish   ushbu   shaxslarning   taraflardan   biriga   nisbatan   huquq   yoki
majburiyatlariga   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin   bo‘lsa,   da’vogar   yoxud   javobgar
tarafida   ishga   kirishishi   mumkin.   Ular   tarafning   iltimosnomasiga   yoki   sudning
tashabbusiga   ko‘ra   ham   ishda   ishtirok   etishga   jalb   qilinishi   mumkin.   Nizoning
predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qilmaydigan   uchinchi   shaxslar
tarafning   protsessual   huquqlaridan   foydalanadi   va   uning   protsessual
majburiyatlarini   o‘z   zimmasiga   oladi,   bundan   da’voning   asosini   yoki   predmetini
o‘zgartirish, da’vo talablarining miqdorini ko‘paytirish yoki kamaytirish, da’vodan
voz kechish, da’voni tan olish yoxud kelishuv bitimi yoki mediativ kelishuv tuzish,
qarshi   da’vo   taqdim   etish,   sud   hujjatining   majburiy   ijro   etilishini   talab   qilish
huquqi mustasno.
13 Nizoning   predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qilmaydigan
uchinchi   shaxsni   ishda   ishtirok   etishga   jalb   qilish   yoki   jalb   qilishni   rad   etish
to‘g‘risida ajrim chiqariladi.
Agar   nizoning   predmetiga   nisbatan   mustaqil   talablar   bilan   arz   qilmaydigan
uchinchi shaxs ishga sud muhokamasi boshlanganidan keyin kirishsa, ishni ko‘rish
boshidan boshlanadi.
Iqtisodiy   protsessda   uchinchi   shaxslar   ishtirok   etishining   ahamiyati
quyidagilarda namoyon bo‘ladi 8
:
birinchidan,   ish   uchun   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   holatlarning   to‘liq
aniqlanishiga hamda iqtisodiy ishning to‘g‘ri hal etilishiga olib keladi;
ikkinchidan, sud va taraflarning vaqtlarini tejash imkoniyati yaratiladi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   bu   protsessual   tejamkorlik   vositasidir,   chunki
regresss da’volarni ko‘rib chiqish jarayonida dastlabki da’vo bo‘yicha ishda ko‘rib
chiqilgan faktlarni yana qayta ko‘rishga ehtiyoj qolmaydi;
uchinchidan,   agar   dastlabki   mulkiy   nizo   alohida   ko‘rilsa,   bu   to‘g‘rida
chiqarilgan   qarorga   muvofiq   nizoli   mulkning   keyinchalik   sotilishi   yoki   ishlatib
yuborilishining oldi olinadi;
to‘rtinchidan,   dastlabki   da’vo   bilan   uchinchi   shaxs   da’vosi   alohida   alohida
ko‘rilgudek   bo‘lsa,   kelajakda   bir-biriga   muvofiq   kelmaydigan   sud   hal   qiluv
qarorlari chiqarilishi kabi holatlar yuz berishi mumkin.
8
 Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021.
14 II. Iqtisodiy protsessda davlat organlari va boshqa shaxslarning
ishtiroki
Prokurorning   iqtisodiy   protsessda   ishtirok   etish   shakllari,   asoslari   hamda
protsessual huquq va majburiyatlari.
O‘zbekiston   Respublikasi   prokuratura   organlarining   asosiy   vazifalari   qonun
ustuvorligini ta’minlash, qonuniylikni mustahkamlash, fuqarolarning huquq hamda
erkinliklarini,   jamiyat   va   davlatning   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan   manfaatlarini,
O‘zbekiston   Respublikasi   konstitutsiyaviy   tuzumini   himoya   qilish,
huquqbuzarliklarning   oldini   olish   va   profilaktika   qilishdan   iborat.   O‘zbekiston
Respublikasining   “Prokuratura   to‘g‘risida”gi   Qonuniga   muvofiq,   prokuratura
organlari   faoliyatini   asosiy   yo‘nalishlar   idan   biri   iqtisodiy   nizolarni   ko‘rishda
ishtirok etish, qonunlarga zid bo‘lgan sud hujjatlariga protest keltirish belgilangan.
Shuningdek,   Iqtisodiy   protsessual   kodeksida   ham   prokuror   ishtirok   etishi   bilan
bog‘liq normalar o‘z ifodasini topgan.
Iqtisodiy   protsessda   prokuror   IPKning   49-moddasiga   ko‘ra,   2   ta   shaklda
ishtirok etadi:
1. Prokuror sudga da’vo arizasi (arizasi) asosida;
2.   Ishda   ishtirok   etuvchi   prokuror   ishning   mazmuni   bo‘yicha   fikrini   bayon
etadi, bundan uning boshqa shaxslarning huquqlari va qonun bilan qo‘riqlanadigan
manfaatlarini   himoya   qilishga   doir   da’vo   arizasi   (arizasi)   bo‘yicha   qo‘zg‘atilgan
ishlar mustasno qo‘zg‘atilgan ishlardagina ishtirok etishi mumkin 9
.
Iqtisodiy   protsessual   qonunchilik   prokurorning   iqtisodiy   protsessida   ishtirok
etishining quyidagi asosini belgilaydi:
1) qonunda nazarda tutilgan hollarda;
2) prokurorning da’vo arizasi (arizasi) asosida qo‘zg‘atilgan ishlarda
O‘zbekiston   Respublikasining   Iqtisodiy   protsessual   kodeksiga   ko‘ra,
tumanlararo,   tuman   (shahar)   iqtisodiy   sudlariga   da’vo   arizasini   (arizani)   —
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   (shaharlar)
9
  “Iqtisodiy protsessual kodeksi” 2018-yil 1-aprel
15 prokurorlari  va ularga tenglashtirilgan prokurorlar taqdim etadi. Qoraqalpog‘iston
Respublikasi sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlariga esa — Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar prokurorlari yoki ularning o‘rinbosarlari
taqdim etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurori yoki uning o‘rinbosari O‘zbekiston
Respublikasining   barcha   iqtisodiy   sudlariga   da’vo   arizasi   (ariza)   taqdim   etishga
haqli.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Davlat   boji   to‘g‘risida”gi   qonunning   9-
moddasiga ko‘ra, prokuratura organlari sudga da’vo ariza (ariza) taqdim etganligi
uchun davlat boji to‘lashdan ozod etilgan.
Fuqaroning,   yuridik   shaxsning   va   davlatning   manfaatlarini   ko‘zlab   da’vo
arizasi   (ariza)   taqdim   etgan   prokuror   da’vogarning   huquqlaridan   foydalanadi   va
uning majburiyatlarini o‘z zimmasiga oladi, bundan kelishuv bitimi yoki mediativ
kelishuv tuzish huquqi mustasno.
Prokurorning   o‘z   da’vo   arizasidan   (arizasidan)   voz   kechishi   da’vogarni
(arizachini)   ishni   mazmunan   ko‘rib   chiqishni   talab   qilish   huquqidan   mahrum
etmaydi.
Prokuror tomonidan da’vogarning huquqini himoya qilish maqsadida taqdim
etilgan   da’vodan   da’vogarning   voz   kechishi   da’vo   arizasini   (arizani)   ko‘rmasdan
qoldirishga olib keladi.
Prokuror   apellyatsiya   va   kassatsiya   instansiyalarida   ham   ishtirok   etishi
mumkin.
IPKning   259-moddasiga   ko‘ra,   prokuror,   yuqori   turuvchi   prokuror   faqat
prokuror   ishtirokida   ko‘rilgan   ish   bo‘yicha,   shuningdek   taraflarning   murojaati
mavjud bo‘lgan taqdirda birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal
qiluv   qarori   ustidan   apellyatsiya   protesti   keltirishga   haqli.   Apellyatsiya   protesti
keltirgan prokuror yoki yuqori turuvchi prokuror ishni ko‘rish yakuni bo‘yicha sud
hujjati chiqarilguniga qadar protestni chaqirib olishga haqli.
IPKning   282-moddasiga   ko‘ra,   Prokuror,   yuqori   turuvchi   prokuror   birinchi
instansiya   sudining   qonuniy   kuchga   kirgan,   apellyatsiya   tartibida   ko‘rilgan   hal
16 qiluv qarori va apellyatsiya instansiyasi sudining qarori ustidan, agar ish bo‘yicha
prokuror  ishtirok etgan  bo‘lsa,  shuningdek  taraflarning murojaati  mavjud  bo‘lgan
taqdirda, kassatsiya protesti keltirishga haqli.
IPKning 2881-moddasiga ko‘ra, O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurori va
ularning   o‘rinbosarlari,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyat,   Toshkent   shahar
prokurorlari   IPKning   282-moddasida   ko‘rsatilgan   shaxslarning   murojaati   mavjud
bo‘lgan   taqdirda,   kassatsiya   protesti   kiritish   masalasini   hal   etish   uchun   tegishli
iqtisodiy   suddan   ishni   talab   qilib   olishga   haqli.   IPKning   305 1
  -moddasiga   ko‘ra,
O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokurori   yoki   ularning   o‘rinbosarlari   kassatsiya
tartibida   ko‘rib   chiqilgan   ishlar   bo‘yicha   chiqarilgan   sud   hujjatlari   ustidan   ishni
kassatsiya tartibida takroran ko‘rish haqida protest kiritishga haqli.
Iqtisodiy protsessda davlat organlari va boshqa shaxslarning ishtiroki 10
IPKning   50-moddasiga   muvofiq,   qonunchilikda   nazarda   tutilgan   hollarda
davlat organlari va boshqa shaxslar yuridik shaxslarning, fuqarolarning, jamiyat va
davlatning   huquqlari   hamda   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan   manfaatlarini   himoya
qilish maqsadida da’vo arizasi (ariza) taqdim etishi mumkin.
Demak,   iqtisodiy   sudga   ba’zida   huquqi   buzilgan   shaxsni   o‘zi   emas,   balki
uning   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan   manfaatlari   va   buzilgan   huquqlarini   tiklash
maqsadida davlat organlari va boshqa shaxslar da’vo qo‘zg‘atadi.
Ushbu   organlar   faqat   o‘zlariga   yuklatilgan   vazifalardan   kelib   chiqib,   o‘z
vakolat   doirasida   sudga   ariza   berishadi.   Masalan,   davlat   organlari   va   boshqa
shaxslar   sudga   da’vo   qo‘zg‘atishi,   O‘zbekiston   Respublikasining   Iqtisodiy
protsessal   kodeksi,   O‘zbekiston   Respublikasining   «Mahalliy   davlat   hokimiyati
to‘g‘risida»gi   Qonuni   25-moddasining   ikkinchi   qismi,   O‘zbekiston
Respublikasining “Bankrotlik to‘g‘risida”gi qonuni, O‘zbekiston Respublikasining
“Qimmatli   qog‘ozlar   bozori   to‘g‘risida”gi   qonuni,   O‘zbekiston   Respublikasining
«Davlat   soliq   xizmati   to‘g‘risida»gi   Qonuni   5-moddasi   birinchi   qismining   11-
bandi, O‘zbekiston Respublikasining «Vasiylik va homiylik to‘g‘risida»gi Qonuni
12-moddasi   birinchi   qismining   o‘n   oltinchi   xatboshisi,   13-moddasi   birinchi
10
  Q.Avezov,  N.Imomov –“Iqtisodiy protsessual huquq”., darslik, Toshkent: TDYUU, 2021.
17 qismining   o‘n   uchinchi   xatboshisida   ko‘rsatilgan.   Shuningdek,   yuqorida   sanab
o‘tilmagan   boshqa   qonunlarda   ham   ushbu   organlarni   ishtirok   etishi   belgilangan
holatlar bo‘lishi mumkin.
Masalan, O‘zbekiston Respublikasining “Bankrotlik to‘g‘risida”gi qonuni 43-
moddasiga   ko‘ra,   davlat   soliq   xizmati   organining   va   boshqa   vakolatli   organning
qarzdorni   majburiy   to‘lovlar   bo‘yicha   bankrot   deb   topish   to‘g‘risida   iqtisodiy
sudga ariza berishligi belgilangan.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Qimmatli   qog‘ozlar   bozori   to‘g‘risida”gi
qonuni   56-moddasiga   ko‘ra,   investorlarning,   qimmatli   qog‘ozlar   egalarining
hamda davlatning huquqlari va manfaatlarini himoya qilish maqsadida davlat boji
to‘lamasdan   sudda   da’vo   qo‘zg‘atishga   haqli   ekanligi   ko‘rsatilgan.   Demak,
yuqorida ko‘rsatilgan davlat organlari qonunda belgilangan tartibda iqtisodiy sudga
ariza berishi mumkin.
Da’vo taqdim  etgan mazkur  organlar  va shaxslar  IPKda belgilangan tartibda
da’vogarning   barcha   huquqlaridan   foydalanadi   va   uning   majburiyatlarini   o‘z
zimmasiga   oladi.   Faqat,   ushbu   organlar   kelishuv   bitimi   yoki   mediativ   kelishuv
tuzish huquqiga ega emas.
Davlat   organi   va   boshqa   shaxsning   o‘zi   taqdim   etgan   da’vo   arizasidan
(arizadan)   voz   kechishi   da’vogarni   (arizachini)   ishni   mazmunan   ko‘rishni   talab
qilish   huquqidan   mahrum   etmaydi.   Davlat   organi   va   boshqa   shaxs   tomonidan
da’vogarning huquqlarini himoya qilish maqsadida taqdim etilgan da’vo arizasidan
(arizasidan)   da’vogarning   (arizachining)   voz   kechishi   da’vo   arizasini   (arizani)
ko‘rmasdan qoldirishga olib keladi.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Davlat   boji   to‘g‘risida”gi   qonunning   9-
moddasiga ko‘ra, davlat organlar sudga da’vo ariza (ariza) taqdim etganligi uchun
davlat   boji   to‘lashdan   ozod   etilgan.   Masalan,   ushbu   moddada   adliya   organlari,
O‘zbekiston   Respublikasining   Monopoliyaga  qarshi  kurashish   qo‘mitasi   va  uning
hududiy   organlari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Yer   resurslari,   geodeziya,
kartografiya   va   davlat   kadastri   davlat   qo‘mitasi,   uning   joylardagi   organlari,
18 O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Agrosanoat   majmui
ustidan nazorat qilish inspeksiyasi  hamda uning joylardagi organlari, O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Tadbirkorlik   subyektlarining   huquqlari   va
qonuniy manfaatlarini himoya qilish bo‘yicha vakil, O‘zbekiston Respublikasi Suv
xo‘jaligi   vazirligi   va   uning   joylardagi   organlari   va   boshqa   subyektlar   naazarda
tutilgan.
Odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashuvchi shaxslar
Iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritishda   ishda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   bilan   bir
qatorda   odil   sudlovni   amalga   oshirishga   ko‘maklashuvchi   shaxslar   —   guvohlar,
ekspertlar,   mutaxassislar   va   tarjimonlar   ishtirok   etishi   mumkin.   Iqtisodiy   sud
ishlarini yuritishda odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashuvchi shaxs sifatida
guvohlar o‘ziga hos o‘rin egallaydi.
Quyidagilar guvoh sifatida chaqirilishi va so‘roq qilinishi mumkin emas:
fuqarolik, iqtisodiy, ma’muriy ish bo‘yicha vakillar yoki jinoyat ishi bo‘yicha
himoyachilar,   ma’muriy   huquqbuzarlik   to‘g‘risidagi   ish   bo‘yicha   advokatlar,
mediatorlar   —   vakil,   himoyachi,   advokat   yoki   mediator   vazifalarini   bajarishi
munosabati bilan o‘zlariga ma’lum bo‘lib qolgan holatlar to‘g‘risida;
jismoniy nuqsonlari yoki ruhiy holatining buzilganligi sababli faktlarni to‘g‘ri
idrok qilishga yoki ular haqida to‘g‘ri ko‘rsatuvlar berishga layoqatsiz shaxslar.
Guvohning   huquqlari Guvohning   majburiyatlari
Guvoh   advokatning   yuridik   yordamidan
foydalanish ,   iqtisodiy   sud   ishi   yuritilayotgan
tilni   bilmasa   yoki   yetarli   darajada   bilmasa ,   o ‘ z
ona   tilida   ko ‘ rsatuvlar   berish   va   bu   holda
tarjimon xizmatidan foydalanish ,
ko ‘ rsatuvlarini   o ‘ z   qo ‘ li   bilan   yozib   berish ,
ko ‘ rsatuvlar   berishda   yozma   qaydlar   va
hujjatlardan   foydalanish   huquqiga   ega . Guvoh   sudning   chaqiruviga   binoan   kelishi ,
ish   yuzasidan   o ‘ zi   xabardor   bo ‘ lgan
ma ’ lumotlar   va   holatlar   haqida   to ‘ g ‘ ri
ko ‘ rsatuvlar   berishi ,   sudya   va   ishda   ishtirok
etuvchi   shaxslarning   savollariga   javob   berishi ,
sud   majlisi   vaqtida   tartibga   rioya   etishi   shart .
Guvoh   bila   turib   yolg‘on   ko‘rsatuvlar   berganlik   uchun   jinoiy   javobgar
bo‘ladi, sud tomonidan bu haqda ogohlantirilib, tilxat olinadi.
Esda   saqlang!   Hech   kim   o‘ziga   va   yaqin   qarindoshlariga   qarshi   guvohlik
berishga majbur emas.
19 Qonunga muvofiq kasbiy burchini bajarishi jarayonida o‘ziga ma’lum bo‘lgan
ma’lumotlar   va   holatlar   yuzasidan   ko‘rsatuv   berishni   rad   qilish   huquqiga   ega
bo‘lgan shaxslarga nisbatan ko‘rsatuv berish majburiyati tatbiq etilmaydi.
Iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritishda   fan,   texnika,   san’at   yoki   hunar   sohasida
xulosa   berish   uchun   zarur   bo‘lgan   maxsus   bilimlarga   ega   jismoniy   shaxs   ekspert
sifatida tayinlanishi mumkin.
Davlat   sud-ekspertiza   muassasasi   eksperti,   boshqa   korxona,   muassasa,
tashkilot xodimi yoki o‘zga jismoniy shaxs ekspert sifatida ishtirok etishi mumkin.
Belgilangan tartibda muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan deb
topilgan  shaxslar,   shuningdek   qasddan   sodir   etgan   jinoyatlari   uchun   sudlanganlik
holati   tugallanmagan   yoki   sudlanganligi   olib   tashlanmagan   shaxslar   ekspert
sifatida jalb etilishi mumkin emas.
Agar ekspert qo‘yilgan savollarni o‘zining maxsus bilimlari asosida hal qilish
mumkin   bo‘lmasligiga   yoki   unga   taqdim   etilgan   tekshirish   74   obyektlarining
yoxud   materiallarning   yaroqsizligiga   yoki   xulosa   berish   uchun   yetarli   emasligiga
va   ularni   to‘ldirib   bo‘lmasligiga   yoxud   fan   va   sudekspertlik   amaliyotining   holati
qo‘yilgan savollarga javob topish imkoniyatini bermasligiga ishonch hosil qilsa, u
xulosa   berishning   iloji   yo‘qligi   to‘g‘risida   asoslantirilgan   dalolatnoma   tuzadi
hamda uni ekspertizani tayinlagan sudga yuboradi.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Sud   ekspertizasi   to‘g‘risida”gi   Qonuni   23-
moddasiga   ko‘ra,   sud   eksperti   yoki   sud   ekspertlari   komissiyasi   tekshirishlarni
o‘tkazib   bo‘lganidan   keyin   tegishincha   sud   eksperti   yoxud   sud   ekspertlari
komissiyasi   tarkibiga   kiruvchi   har   bir   sud   eksperti   imzosi   bilan   tasdiqlanadigan
xulosa tuzadi.
Xulosada:
sud ekspertizasi o‘tkazilgan sana va joy;
sud ekspertizasini o‘tkazish asosi;
sud ekspertizasini tayinlagan organ (shaxs) to‘g‘risida ma’lumotlar;
20 sud eksperti (familiyasi, ismi, otasining ismi, ma’lumoti, ixtisosligi, ish staji,
ilmiy   darajasi,   ilmiy   unvoni,   egallab   turgan   lavozimi)   va   sud   ekspertizasini
o‘tkazish   topshirilgan   tashkilot   haqida   ma’lumotlar;   bila   turib   noto‘g‘ri   xulosa
berganligi,   tergovga   qadar   tekshiruv,   surishtiruv   yoki   dastlabki   tergov
ma’lumotlarini   tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organ   mansabdor
shaxsining,   surishtiruvchining,   tergovchining   yoxud   prokurorning   ruxsatisiz
oshkor qilganligi, shuningdek xulosa berishni  rad etganligi yoki bu ishdan bo‘yin
tovlaganligi uchun sud eksperti jinoiy javobgarlik to‘g‘risida ogohlantirilganligi;
sud ekspertining oldiga qo‘yilgan savollar;
sud ekspertiga taqdim etilgan tekshirish obyektlari va ish materiallari;
sud ekspertizasi o‘tkazilayotganda hozir bo‘lgan shaxslar haqida ma’lumotlar;
qo‘llanilgan   usullar   ko‘rsatilgan   holda   tekshirishlarning   mazmuni   va
natijalari,   shuningdek   bu   tekshirishlar,   agar   sud   ekspertlari   komissiyasi   ishlagan
bo‘lsa, kim tomonidan o‘tkazilganligi;
tekshirish   natijalarining   baholanishi,   qo‘yilgan   savollarga   berilgan   asosli
javoblar;   ish   uchun   ahamiyatga   molik   bo‘lgan   va   sud   ekspertining   tashabbusiga
ko‘ra aniqlangan holatlar ko‘rsatilishi lozim.
Xulosada   huquqbuzarlik   sabablari   va   uning   sodir   etilishiga   imkon   bergan
shart-sharoitlar,   shuningdek   ularni   bartaraf   etishga   doir   tashkiliytexnikaviy
tavsiyalar ko‘rsatilgan bo‘lishi mumkin.
Xulosani   va   uning   natijalarini   tasvirlovchi   materiallar   ushbu   xulosaga   ilova
qilinadi   hamda   uning   tarkibiy   qismi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Tekshirishning   olib
borilishi, shart-sharoitlari va natijalarini hujjatlashtiradigan materiallar davlat sud-
ekspertiza   muassasasida   yoki   boshqa   tashkilotda   qonun   hujjatlarida   belgilangan
muddatlarda   saqlanadi.   Ular   sud   ekspertizasini   tayinlagan   organning   (shaxsning)
talabiga binoan ishga qo‘shib qo‘yish uchun taqdim etiladi.
Agar   taqdim   etilgan   tekshirish   obyektlarining,   materiallarning   yoki   sud
ekspertining maxsus  bilimlari  yetarli emasligi  tekshirish davomida ma’lum bo‘lib
21 qolsa, xulosa ayrim qo‘yilgan savollarga javob berishni rad etish asosini o‘z ichiga
olgan bo‘lishi lozim.
Tekshirish tugaganidan so‘ng xulosa, tekshirish obyektlari va ish materiallari
sud ekspertizasini tayinlagan organga (shaxsga) yuboriladi.
Mutaxassis . Maslahatlar (tushuntirishlar) berish va ilmiy-texnika vositalarini
qo‘llashda   yordam   ko‘rsatish   yo‘li   bilan   dalillarni   to‘plash,   tekshirish   va
baholashda   ko‘maklashish   maqsadida   fan,   texnika,   san’at   yoki   hunar   sohasida
maxsus bilim va malakaga ega bo‘lgan, voyaga yetgan, ish natijasidan manfaatdor
bo‘lmagan   shaxs   sud   majlisida   yoki   protsessual   harakatlarda   ishtirok   etish   uchun
sud   tomonidan   mutaxassis   sifatida   jalb   qilinishi   mumkin.   Mutaxassisni   sud
majlisida   ishtirok   etish   uchun   jalb   qilish   to‘g‘risida   ajrim   chiqariladi.   Sudning
mutaxassisni chaqirish haqidagi talabi uning ish beruvchisi uchun majburiydir.
Mutaxassisni   sud   majlisida   ishtirok   etish   uchun   jalb   qilish   to‘g‘risida   ajrim
chiqariladi.   Sudning   mutaxassisni   chaqirish   haqidagi   talabi   uning   ish   beruvchisi
uchun majburiydir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   protsessual   kodeksining   10-   moddasiga
ko‘ra, sud ishlari yuritilayotgan tilni bilmaydigan sud protsessi  ishtirokchilarining
tarjimon   orqali   ish   materiallari   bilan   tanishish,   sud   harakatlarida   ishtirok   etish
hamda   sudda   o‘z   ona   tilida   yoki   erkin   tanlangan   muloqot   tilida   so‘zlash   huquqi
ta’minlanadi.   Demak   ushbu   til   prinsipini   amalda   ta’minlashda   tarjimon   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Tarjima   qilish   uchun   zarur   tillarni   biladigan   hamda   ushbu
Kodeksda nazarda tutilgan hollarda sud tomonidan tayinlangan shaxs tarjimondir.
Iqtisodiy   sud   ishlarini   yuritishning   boshqa   ishtirokchilari,   garchi   tarjima   qilish
uchun   zarur   tillarni   bilsa   ham   tarjimon   vazifalarini   o‘z   zimmasiga   olishga   haqli
emas .
22 II.3 Sudda vakillik 11
Sudda   vakillik   qilish   mustaqil   institut   hisoblanib,   uni   fuqarolik   huquqidagi
vakillikdan vakil va unga ishonch bildiruvchi shaxs o‘rta sidagi munosabatlarning
xarakteri   va   maqsadi,   subyekt   tarkibi,   ma’lum   yuridik   harakatlarni   bajarishga
berilgan   topshiriqlar,   keltirib   chiqaruvchi   oqibatlari   va   asoslari   bo‘yicha   farqlash
mumkin.
Sudda   vakillik   qilishning   maqsadi   –   fuqarolar   va   yuridik   shaxslarga
huquqlarini   sudda   himoya   qilishda   yordam   berish   hamda   sudga   ish   uchun
ahamiyatli bo‘lgan holatlarni aniqlashda va nizoning to‘g‘ri hal qilinishida yordam
berish   hisoblanadi.   Shuning   uchun   suddagi   vakil   bilan   ishonch   bildiruvchi
o‘rtasidagi   moddiy   huquqiy   munosabatlarning   mavjudligi   protsessual
munosabatlarning kelib chiqishi uchun asos bo‘ladi.
Sudda   yuridik   shaxslarning   ishlarini   ularning   qonunchilikda   yoki   ta’sis
hujjatlarida   berilgan   vakolatlar   doirasida   harakat   qiladigan   organlari   va   (yoki)
vakillari yuritadi.
Fuqarolar   o‘z   ishlarini   sudda   shaxsan   o‘zlari   va   (yoki)   vakillari   orqali
yuritishga   haqlidir.   Fuqaroning   ishda   shaxsan   ishtirok   etishi   uni   ish   bo‘yicha
vakilga ega bo‘lish huquqidan mahrum qilmaydi.
Sudda   vakillik   qilish   turlarini   IPKda   belgilangan   normalardan   kelib   chiqib,
quyidagilarga ajratish mumkin:
qonuniy vakillik;
shartnoma bo‘yicha (ixtiyoriy) vakillik;
Qonuniy vakillik.   Ma’lumki, vakillikning barcha turlari vujudga kelishining
umumiy   asosi   huquq   normasidir.   Bu   ma’noda   vakillikning   barcha   turlari
qonuniydir. Boshqacha qilib aytganda, qonuniy vakillik qonunda to‘g‘ridan-to‘g‘ri
ko‘rsatilgan hollarda yuzaga keladigan vakillikdir.
Muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati   cheklangan   shaxslarning
huquqlari   va   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan   manfaatlarini   sudda   ularning   qonuniy
vakillari (ota-onalari, ularni farzandlikka olganlar, vasiylar yoki homiylar) himoya
11
  O‘zbekiston Respublikasining 2021-yil 28 iyulda qabul qilingan “Sudlar to‘g‘risida”gi Qonun.
23 qiladi.   Qonuniy   vakillar   sudda   ish   yuritishni   o‘zlari   tanlagan   vakilga   topshirishi
mumkin.
Suddagi   vakillikning   navbatdagi   turi   shartnoma   bo‘yicha   (ixtiyoriy)   vakillik
hisoblanib,   IPKning   61-moddasida   nazarda   tutilgan.   Shartnoma   bo‘yicha
(ixtiyoriy)   vakillikka   binoan   ishonch   bildiruvchi   o‘z   huquqlari   va   qonun   bilan
qo‘riqlanadigan manfaatlarini himoya qilish bo‘yicha sudda ish yuritishni  vakilga
topshiradi.
Agar   qonunda   bu   bevosita   nazarda   tutilmagan   bo‘lsa,   quyidagilar 
shartnoma bo‘yicha (ixtiyoriy) vakillar bo‘lishi mumkin:
1) advokatlar;
2) yuridik   shaxslarning   xodimlari   —   shu   yuridik   shaxslarning   ishlari 
bo‘yicha;
3) notijorat tashkilotlarining   vakolatli vakillari — shu   tashkilotlar 
a’zolarining ishlari bo‘yicha;
4) qonunda   boshqa   shaxslarning   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qilish 
huquqi berilgan notijorat tashkilotlarining vakolatli vakillari;
5) birgalikdagi   protsessual   ishtirokchilardan   biri   boshqa   birgalikdagi  
ishtirokchilarning topshirig‘i bo‘yicha;
6) ishda   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   iltimosiga   binoan   sud   tomonidan
ruxsat   berilgan   boshqa   shaxslar.
Sudda   vakil   sifatida   ishlarni   yuritish   bo‘yicha   professional 
faoliyat bilan faqat advokatlar shug‘ullanishi mumkin.
Fuqarolar   va   tashkilotlarning   buzilgan   huquqlari   va   qonun   bilan
qo‘riqlanadigan manfaatlarini  sud orqali  himoya qilishda, ularga malakali  yuridik
yordam ko‘rsatishda shartnoma bo‘yicha (ixtiyoriy) vakil sifatida advokat ishtiroki
muhim o‘rin egallaydi. Shartnoma bo‘yicha (ixtiyoriy) vakillikning ushbu turining
yuzaga kelishi uchun asos vakil bilan ishonch bildiruvchi shaxs o‘rtasida tuzilgan
bitim   hisoblanadi.   “Advokatura   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi
Qonunining   “Yuridik   yordam   ko‘rsatish   to‘g‘risidagi   bitim   (shartnoma)”   deb
nomlangan   91-moddasiga   muvofiq,   yuridik   yordam   ko‘rsatish   to‘g‘risidagi   bitim
(shartnoma)   ishonch   bildiruvchi   shaxs   (himoya   ostidagi   shaxs)   bilan   advokat
o‘rtasida ishonch bildiruvchi shaxsning (himoya ostidagi shaxsning) o‘ziga yoki u
tayinlagan   shaxsga   yuridik   yordam   ko‘rsatish   uchun   oddiy   yozma   shaklda
tuziladigan fuqarolikhuquqiy shartnomadan iboratdir.
24 Vakilning sudda ish yuritishga doir vakolatlari qonunga muvofiq berilgan va
rasmiylashtirilgan ishonchnomada ko‘rsatilgan bo‘lishi kerak.
Yuridik   shaxs   nomidan   berilgan   ishonchnoma   uning   rahbari   yoki   ta’sis
hujjatlarida   shunday   vakolat   berilgan   boshqa   shaxs   tomonidan   imzolangan   va
ushbu   yuridik   shaxsning   muhri   bilan   (muhr   mavjud   bo‘lganda)   tasdiqlangan
bo‘lishi kerak.
Shartnoma   bo‘yicha   vakil   sifatida   harakat   qiluvchi   shaxs   (bundan   advokat
mustasno)   ishonchnomadan   tashqari   sudga   shartnoma   bo‘yicha   vakil   maqomini
tasdiqlovchi hujjatni taqdim etadi.
Vakilning vakolatlari   o‘z  mazmuniga  ko‘ra umumiy  va maxsus   vakolatlarga
ajratiladi.
Umumiy   vakolatlar   sudda   ish   yuritish   vakolatlari   vakilga   uni   vakil   qilgan
shaxs   nomidan   barcha   protsessual   harakatlarni   amalga   oshirish   huquqini   beradi.
Masalan,   ish   materiallari   bilan   tanishish,   ulardan   ko‘chirmalar   olish,   nusxalar
ko‘chirish,   rad   etish   to‘g‘risida   arz   qilish,   dalillar   taqdim   etish,   dalillarni
tekshirishda   ishtirok   etish,   ishda   ishtirok   etuvchi   boshqa   shaxslarga   va   odil
sudlovni   amalga   oshirishga   ko‘maklashayotgan   shaxslarga   savollar   berish,   arz
qilish, iltimosnomalar taqdim etish, sudga og‘zaki va yozma tushuntirishlar berish
va xakozo.
Maxsus   vakolatlar   shunday   vakolatlarki,   unga   ko‘ra   vakil   muayyan
protsessual   harakatlarni   bu   haqda   ishonchnomada   maxsus   ko‘rsatilgan   bo‘lsagina
amalga   oshirishi   mumkin   bo‘ladi.   Ular   quyidagilar:   bundan   da’vo   arizasini
imzolash,   ishni   hakamlik   sudiga   topshirish,   da’vo   talablaridan   qisman   yoki
butunlay   voz   kechish   va   da’voni   tan   olish,   da’vo   predmetini   yoki   asosini
o‘zgartirish,   kelishuv   bitimi,   mediatsiya   tartibtaomilini   amalga   oshirish
to‘g‘risidagi kelishuv yoki mediativ kelishuvni tuzish, vakolatlarni boshqa shaxsga
topshirish (ishonib topshirish), sud hujjati ustidan shikoyat qilish, qonuniy kuchga
kirgan   sud   hujjatini   yangi   ochilgan   holatlar   bo‘yicha   qayta   ko‘rib   chiqish
25 to‘g‘risidagi   arizani   imzolash,   sud   hujjatining   majburiy   ijro   ularning   ko‘chirma
nusxalari ishga qo‘shib qo‘yiladi.
Ishda   ishtirok   etuvchi   shaxs,   uning   vakili   o‘z   vakolatlarini   tasdiqlash   uchun
zarur hujjatlarni taqdim etmagan yoki qonunchilik talablariga muvofiq bo‘lmagan
hujjatlarni  taqdim etgan taqdirda sud tegishli  shaxsning  ishda ishtirok etishga oid
vakolatlarini   tan   olishni   rad   etadi,   bu   haqda   sud   majlisi   bayonnomasida
ko‘rsatiladi.
Sudda vakil bo‘la olmaydigan shaxslar
1.  To‘la   muomala   layoqatiga   ega   bo‘lmagan   yoxud   vasiylik   yoki 
homiylik ostidagi shaxslar sudda vakil bo‘la olmaydi.
2.   Sudyalar,   tergovchilar,   surishtiruvchilar,   prokurorlar   va   sud   devoni
xodimlari sudda vakil bo‘la olmaydi. Mazkur shaxslar sud protsessida   tegishli
sudlarning,   prokuratura   organlarining   vakili   sifatida yoki qonuniy vakil sifatida
ishtirok etayotgan hollarga nisbatan ushbu qoida tatbiq etilmaydi.
3.   Mediatsiya   tartib - taomilini   amalga   oshirish   chog ‘ ida   ayni   shu   nizo   bilan
bog ‘ liq   holda   mediator   sifatida   ishtirok   etgan   shaxslar   vakil   bo ‘ lishi   mumkin
emas ,   bundan   qonunchilikda   nazarda   tutilgan   va   mediatorning   ishtiroki
yuzasidan   o ‘ zaro   rozilik   bo ‘ lgan   hollar   mustasno .
26 Xulosa
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   O‘zbekiston   Respublikasining   milliy
huquq   tizimida   iqtisodiy   protsessual   huquq   protsessual   huquq   sohalari   ichida
mustaqil   protsessual   huquq   sohasi   hisoblanadi.   Iqtisodiy   protsessual   huquqning
vujudga kelishi va rivojlanishi O‘zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligiga
erishishi   va   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   huquqiy   islohotlar
bilan uzviy ravishda bog‘liq.
O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyoti   asosini   xilma-xil   shakllardagi   mulk
tashkil   etar   ekan,   ushbu   tizimda   tadbirkorlar   asosiy   harakatlantiruvchi   kuch
hisoblanadi. Asosiy Qonunimiz iste’molchilarning huquqi ustunligini hisobga olib,
iqtisodiy   faoliyat,   tadbirkorlik   va   mehnat   qilish   erkinligini,   barcha   mulk
shakllarining   teng   huquqliligini   va   huquqiy   jihatdan   babbaravar   muhofaza
etilishini kafolatlaydi.
Davlat tadbirkorlikni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash, uni rivojlantirish va
mustahkamlash   uchun   huquqiy   asoslar   negizini   to‘liq   shakllantirishga   erishdi.
Ushbu   huquqiy   asoslarning   bir   qismi   iqtisodiyot   sohasida,   tadbirkorlik   sohasida
vujudga   keladigan   nizolarni   hal   qilish   uchun   asosiy   huquqiy   maydon   vazifasini
o‘taydi. Iqtisodiy protsessual huquq, garchi boshqa huquq sohalari kabi qadimiy va
tarixiy bo‘lmasa ham bugungi kunda odil sudlov tizimida o‘z o‘rniga va o‘ziga xos
protsessual mexanizmga ega.
Iqtisodiy   protsessual   huquq   o‘zining   konstitutsiyaviy   asoslariga   ega   va   bu
asoslar O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasida o‘z ifodasini topgan. Iqtisodiy
protsessual   huquq   predmeti   doirasida   qamrab   olinayotgan   munosabatlar,   eng
avvalo, tadbirkorlik subyektlari o‘rtasidagi tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish
bilan   bog‘liq   nizolarni   hal   etish,   mamlakatimiz   iqtisodiyoti   sohasida   vujudga
keladigan   iqtisodiy   nizolarni   hal   etish   va   mamlakatimiz   iqtisodiyotini   boshqarish
jarayonida vujudga keladigan munosabatlar hisoblanadi.
27 Takliflarim :
 Sud   ishlarini   yuritish   turlari ,   taalluqliligi   va   sudlovligi ,   protsessual
muddatlar ,   sud   xarajatlarini   ko ’ payishi ,   isbotlash   va   dalillar   kamligi ,   shuningdek
iqtisodiy   sohasida   fuqorolar   subyektlari   o ’ rtasida   iqtisodiy   sudlar   tomonidan
ko ’ riladigan   nizolar   tushuncha   va   turlarga   yetarlicha   barham   bermaslik ,
xususiyatlari   to ’ g ’ ridan   to ’ g ’ ri   uchrab   kelmoqda .  Ushbu jarayonlarga takliflarim:
 Qonun   hujjatlari   va   sud   tizimi ,   ularning   zamon   talablariga   va   xalq
maanfatlasrini   o ’ ylagan   holda ,   turli   loyiha   va   qonunlarni   to ’ g ’ ri   yo ’ lga   qo ’ yish   va
normative - huquqiy   hujjatlar   loyihalar   muhokamasi   portalidan   foydalanishlari
ma ’ qul ;
 Amaldagi   “ Sudlar   to ’ g ’ risidagi ”   qonunlar   yana   ham   mukkammalashtirish ,
huquqiy   munosabatlarni   tartibga   solish   jarayonlarini   ushbu   qonunlar   doirasida
jadallik   bilab   qabul   qilinishi ,   huquqiy   barqarorlikning   izdan   chiqishiga   yo ’ l
qo ’ ymaslik   maqsadga   muvofiqdir .
 Har   bir   ishtirokchi   tomonidan   o'z   huquqiy   sifatlarini   va   ovqatlarini
belgilash   kerak.  Bu,   ularning  qanday   huquqlarga  ega   bo'lishi,   qanday   vaqt   ichida
sodir   bo'lgan   hodisalarda   qanday   huquqlarga   ega   bo'lishi,   va   ularning   qanday
imtiyozlarga ega bo'lishi kabi muhim ma'lumotlarni o'z ichiga oladi.
 Iqtisodiy sud sohasidagi  ishtirokchilar  o'rtasidagi  munosabatlar  va shartlar
bo'yicha hujjatlar va yozuvlar tuzish juda muhimdir. Bu hujjatlar va yozuvlar sudiy
munosabatlar va tartibga solish jarayonlarida qonunlarni amalga oshirishda yordam
beradi.
 Iqtisodiy   sud   sohasida   ishtirok   etuvchi   jamoatchilik   tashkilotlari   ham
mavjud bo'lishi mumkin. Bu tashkilotlar sudiy jarayonni nazorat qilish, burchlash
va   sudiy   organlar   bilan   o'rtacha   hamkorlikni   ta'minlashda   o'zlarining   rolini   o'z
ichiga oladi. Shuningdek, adliya tizimi, sudiy jarayonlarda huquqni himoya qilish,
qonunni   muhofaza   qilish   va   munosabatlarni   tartibga   solishdagi   tajribasini   o'z
ichiga oladi.
28 29 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Q.Avezov – (Toshkent viloyat sudining iqtisodiy ishlar bo yicha sudyasi,ʼ
yu.f.f.d),   N.Imomov   –   (Toshkent   davlat   yuridik   universiteti   Fuqarolik   huquqi
kafedrasi   mudiri,   professor,   yu.f.d),   -   “Iqtisodiy   protsessual   huquq”.,   darslik,
Toshkent: TDYUU, 2021. – 347 bet.
2. Alimova   R.,   Otaxo‘jaev   S.   Sud   ekspertizasini   tashkil   qilish   va   o‘tkazish
masalalari. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2001. – 131 b. 
3. Madaliev   O.M.,   Allamuratov   A.T.   Prokuror   nazorati.   -   T.:TDYI,   2004.-
59
Foydalanilgan qonunlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. 2023-yil 30-aprel
2. O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   28   iyulda   qabul   qilingan   “Sudlar
to‘g‘risida”gi Qonun.
3. “Iqtisodiy protsessual kodeksi” 2018-yil 1-aprel
Foydalanilgan saytlar ro’yxati
1. https://lex.uz/acts/-3523891   
2. https://namangan.adliya.uz/uz/news/detail.php?ID=47984   
3. https://my.gov.uz   
4. https://gazeta.uz   
5. https://manba.uz   
6. https://advice.uz   
7. https://kun.uz   
8. https://norma.uz   
9. https://lorno.uz   
30