Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 31.5KB
Покупки 3
Дата загрузки 24 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kamron Zaripov

Дата регистрации 30 Ноябрь 2023

241 Продаж

Iqtisodiy va ijtimoiy sohadagi 14 ta ustuvor xalqaro reytinglar va ularga O’zbekistonning integratsiyalashuvi

Купить
Iqtisodiy va ijtimoiy sohadagi 14 ta ustuvor xalqaro
reytinglar va ularga O’zbekistonning
integratsiyalashuvi
Mundarija:
Kirish 
Ijtimoiy soha tushunchasi va uning rivojlanishi
1.1 Iqtisodiy va ijtimoiy sohadagi 14ta ustuvor yo’nalishi
1.2  Ijtimony soha iqtisodiyotining o’ziga xosligi
1. 3  Jahon xo’jaligining iqtisodiy ko’rsatkichlarida yetakchi integratsion
birlashmalarning ulushi 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati I-Bob Ijtimoiy soha tushunchasi va uning rivojlanishi
1.1 Iqtis odiy va ijtimoiy sohadagi 14ta ustuvor yo’nalishi
Aholini   jamoat   va   davlat   ishlarini   boshqarishga   faol   jalb   etish   fuqarolarning
huquqiy   madaniyati   va   yuridik   savodxonligini   oshirish,   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   faoliyatining   ochiqligini
ta minlash, tegishli sohalarda davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishdaʼ
samarali qarorlar qabul qilishning g oyat muhim sharti hisoblanadi.Shu bilan birga,	
ʻ
mamlakatni   sotsial-iqtisodiy   va   ijtimoiy-siyosiy   rivojlantirishning   jadal   sur atlari	
ʼ
jamiyat   va   davlat   ishlarini   boshqarishda   fuqarolar,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari
hamda   fuqarolik   jamiyati   boshqa   institutlarining   ishtirok   etishlaridagi   rolini
oshirish,   xalqaro   huquqning   umum   e tirof   etilgan   tamoyillari   va   normalarini	
ʼ
inobatga   olgan   holda   ushbu   yo nalishdagi   ularning   faoliyatini   avj   oldirish   uchun	
ʻ
qo shimcha   shart-sharoitlar   yaratish   zarurligini   taqozo   etmoqda.Jamoatchilik	
ʻ
fikrini   tahlil   etish,   fuqarolarning   davlat   va   jamiyat   ishlarini   boshqarishdagi
ishtirokini   kengaytirish,   davlat   organlari   va   tashkilotlari   faoliyatining   yanada
ochiqligini   ta minlash   asosida   boshqaruv   qarorlari   qabul   qilinishini   sifat   jihatdan	
ʼ
yangi   darajaga   ko tarish   maqsadida,   shuningdek,   2017-2021   yillarda   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar	
ʻ ʻ
strategiyasiga muvofiq:
1.   O zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligining   quyidagi   tartibni   o rnatish	
ʻ ʻ
to g risidagi   taklifi   ma qullansin,   unga   muvofiq   ishlab   chiquvchi-tashkilotlar	
ʻ ʻ ʼ
tomonidan   O zbekiston   Respublikasining   Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari	
ʻ
portalida   joylashtiriladigan   normativ-huquqiy   hujjatlarning   loyihalarini
jamoatchilik   tomonidan   muhokama   qilish   natijalari   Adliya   vazirligiga   (huquqiy
ekspertiza   uchun)   va   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasiga   (ko rib	
ʻ ʻ
chiqish uchun) kiritiladi, bunda, qoida tariqasida,   kelib tushgan takliflarni ko rib	
ʻ
chiqish natijalari ko rsatilishi majburiydir	
ʻ . 2. O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasigaʻ
uch   oy   muddatda   O zbekiston   Respublikasining   “Jamoatchilik   nazorati	
ʻ
to g risida”gi Qonunini	
ʻ ʻ   qayta ko rib chiqish tavsiya etilsin, bunda, shu jumladan,	ʻ
quyidagilar nazarda tutilsin:
xalqaro   amaliyotda   keng   tarqalgan   jamoatchilik   nazoratining   ta sirchan	
ʼ
shakllarini joriy etish;
jamoatchilik   nazorati   shakllarini   amalga   oshirish   mexanizmlarini   batafsil
reglamentatsiya qilish, ularni amaliyotda samarali qo llash;	
ʻ
davlat   organlari   va   tashkilotlari   huzuridagi   jamoatchilik   kengashlari   faoliyati,
tegishli   sohalardagi   ishlarning   holatini   yaxshilashda   ularning   roli   va   samarali
ishtiroki masalalari.
3.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi   (R.S.Qosimov)   ikki	
ʻ
hafta   muddatda   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining	
ʻ   Fuqarolik   jamiyati
shakllanishini   monitoring   qilish   mustaqil   instituti   faoliyatini   tubdan
takomillashtirish va moliyalashtirishni   ko zda tutuvchi qarori loyihasini kiritsin,	
ʻ
unda, jumladan, quyidagilar nazarda tutilsin:
institut  tomonidan  har  yili  O zbekistonda  fuqarolik  jamiyatining holati   va uni	
ʻ
rivojlantirish   tendensiyalari   to g risidagi   ma ruzani   O zbekiston   Respublikasi
ʻ ʻ ʼ ʻ
Prezidenti   huzuridagi   Fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   bo yicha   maslahat	
ʻ
kengashining   ko rib   chiqishi   uchun   kiritish   va   shundan   keyin   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi Prezidentiga axborot berish;
institut   tomonidan   fuqarolik   jamiyati   rivojlanishini,   jamiyat   institutlarining
davlat   organlari   va   tashkilotlari   bilan   o zaro   hamkorlik   darajasini,   shuningdek,	
ʻ
ularning mamlakatni sotsial-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy jihatdan rivojlantirishga,
shu   jumladan,   2030-yilgacha   bo lgan   davrda   BMTning   Barqaror   taraqqiyot	
ʻ maqsadlarini amalga oshirish doirasida qo shgan hissasini baholash indikatorlariniʻ
ishlab chiqish va tasdiqlash.
4. 2020-yil 1-yanvardan boshlab   respublika, viloyatlararo nodavlat notijorat
tashkilotlarini   davlat   ro yxatidan   o tkazish   uchun   undiriladigan   davlat   boji	
ʻ ʻ
stavkalari   bazaviy   hisoblash   miqdorining   4   baravaridan   3   baravarigacha,   viloyat
nodavlat   notijorat   tashkilotlari   uchun   –   bazaviy   hisoblash   miqdorining   2
baravaridan 1 baravarigacha pasaytirilsin.
2020-yil 1-yanvardan boshlab faoliyatini tuman (shahar), shaharcha, qishloq va
ovul   hududida   olib   boradigan   nodavlat   notijorat   tashkilotini   davlat   ro yxatdan	
ʻ
o tkazish   uchun   davlat   boji   stavkasi	
ʻ   bazaviy   hisoblash   miqdorining   50   foizi
miqdorida   belgilansin.
5. Nodavlat  notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyati boshqa institutlarining
faoliyatini davlat tomonidan qo llab-quvvatlashga davlat grantlari, subsidiyalar va	
ʻ
ijtimoiy   buyurtma   shaklidagi   mablag lar   Qoraqalpog iston   Respublikasining	
ʻ ʻ
respublika   byudjeti,   viloyatlarning   viloyat   byudjetlari   va   Toshkent   shahrining
shahar   byudjeti,   shuningdek,   tuman   va   shaharlar   byudjetlarining   xarajatlariga
qo shilsin.	
ʻ
Moliya vazirligi bir oy muddatda mazkur bandning talablaridan kelib chiqqan
holda   O zbekiston   Respublikasining   Byudjet   kodeksiga   o zgartirish   va	
ʻ ʻ
qo shimchalar to g risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.	
ʻ ʻ ʻ
6. Belgilansinki, respublikaning barcha davlat organlari va tashkilotlarida, shu
jumladan, huquqni muhofaza qiluvchi organlarda, ular faoliyatini moliyalashtirish
manbalaridan   qat iy   nazar,   ushbu   organ   va   tashkilotlarning   byudjetdan   tashqari	
ʼ
manbalari hisobidan majburiy tartibda ularning veb-saytlari yaratiladi.
Davlat organlari va tashkilotlari faoliyatining ochiqligi va shaffofligini yanada
oshirish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi	
ʻ
huzuridagi   Axborot   va   ommaviy   kommunikatsiyalar   agentligi,   O zbekiston	
ʻ Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Loyiha   boshqaruvi   milliy   agentligi   hamda
O zbekiston   Respublikasi   Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalariniʻ
rivojlantirish vazirligi ikki oy muddatda:
davlat   organlari   va   tashkilotlarining   rasmiy   veb-saytiga   qo yiladigan	
ʻ
asosiy   talablarga   o zgartirish   va   qo shimchalar   kiritish   bo yicha   hukumat   qarori	
ʻ ʻ ʻ
loyihasini ishlab chiqsin va taqdim etsin;
Internet tarmog ida respublikaning barcha davlat organlari va tashkilotlarining,
ʻ
shu jumladan, huquqni muhofaza qiluvchi organlarning veb-saytlari mavjudligi va
faoliyat yuritishini inventarizatsiyadan o tkazsin.	
ʻ
Inventarizatsiya   natijalari   veb-saytlarga   nisbatan   yangi   talablarni   inobatga
olgan   holda   keyinchalik   davlat   organlari   va   tashkilotlari,   shu   jumladan,   huquqni
muhofaza   qiluvchi   organlarning   yangi   veb-saytlarini   yaratish   va   amaldagilarini
modernizatsiya   qilish   bo yicha   choralar   ko rish   uchun   ikki   oy   muddatda	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga taqdim etilsin.	
ʻ
7.   O zbekiston   Milliy   teleradiokompaniyasining   “O zbekiston”   telekanalida	
ʻ ʻ
fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   sohasidagi   vazifalarni   keng   ko lamda	
ʻ
tushuntirish va targ ib qilishga, aholini tashvishga solayotgan dolzarb masalalarni	
ʻ
muhokama   qilish   uchun   olimlar,   sotsiologlar,   tadqiqotchilar,   ekspertlar,   jamoat
arboblari, xotin-qizlar, yoshlar  va  fuqarolar  ishtirokida  doimiy faoliyat  yurituvchi
“munozara   maydonchasi”ni   tashkil   etishga   qaratilgan   teleko rsatuvlar   turkumini	
ʻ
tayyorlash va namoyish etishni nazarda tutuvchi   “Jamoatchilik fikri”   tahririyatini
tashkil etish to g risidagi taklifi ma qullansin.	
ʻ ʻ ʼ
Belgilab   qo yilsinki,   “Jamoatchilik   fikri”   tahririyatini   moliyalashtirish	
ʻ
O zbekiston   Milliy   teleradiokompaniyasining   o z   mablag lari   hisobidan,	
ʻ ʻ ʻ
shuningdek,   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetidan   teleradiokompaniyaga	
ʻ
ajratiladigan byudjet mablag lari doirasida amalga oshiriladi.	
ʻ O zbekiston Milliy teleradiokompaniyasi ikki hafta muddatda markaziy davlatʻ
telekanallarida mamlakatning sotsial-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy hayotiga oid eng
muhim   masalalarni   muhokama   qilish   maqsadida   doimiy   asosda   maxsus
teleko rsatuvlar (jamoatchilik munozaralari) tashkil etilishini ta minlasin.
ʻ ʼ
8.   O zbekiston   Respublikasining   Nodavlat   notijorat   tashkilotlari	
ʻ
to g risidagi   kodeksi   loyihasini   tayyorlash   bo yicha   ishchi   guruh	
ʻ ʻ ʻ   1-ilovaga
muvofiq   tarkibda   tuzilsin,   ilg or   xorijiy   tajribani   o rganish   va   shakllangan   milliy	
ʻ ʻ
huquqni   qo llash   amaliyoti   asosida   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ
qonunchilikni   kodlashtirish   va   tizimlashtirish   uning   asosiy   vazifasi   etib
belgilansin.
Ishchi guruh 2020-yil 1-fevralga qadar manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan
kelishilgan   O zbekiston   Respublikasi   Nodavlat   notijorat   tashkilotlari   to g risidagi
ʻ ʻ ʻ
kodeksi loyihasini belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
9.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Davlat   boshqaruvi	
ʻ
akademiyasi O zbekiston nodavlat notijorat tashkilotlari milliy assotsiatsiyasi bilan	
ʻ
birgalikda   2019/2020   o quv   yilidan   boshlab	
ʻ   to lov   asosida   nodavlat   notijorat	ʻ
tashkilotlari   rahbarlarini   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish
kurslarini   muntazam ravishda tashkil etsin.
10.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Fuqarolik   jamiyatini	
ʻ
rivojlantirish bo yicha maslahat kengashi (A.X.Saidov) ikki	
ʻ
oy   muddatda   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan   belgilangan   tartibda
kelishilgan   quyidagi   loyihalarni   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti	
ʻ
Administratsiyasiga kiritsin:
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Fuqarolik   jamiyatini	
ʻ
rivojlantirish bo yicha maslahat kengashi to g risidagi nizom	
ʻ ʻ ʻ ; Davlat   ishlarini   boshqarishda   fuqarolar   ishtirokining   xalqaro
standartlarini respublikada joriy etish bo yicha amaliy chora-tadbirlar rejasiʻ .
11.   O zbekiston   Milliy   axborot   agentligi,   O zbekiston   Milliy	
ʻ ʻ
teleradiokompaniyasi   hamda   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti	
ʻ
Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligiga
ommaviy   axborot   vositalarida   ushbu   qarorning   maqsad   va   vazifalarini   yoritish
yuzasidan maqolalar va mavzuga oid ko rsatuvlar tashkil etish tavsiya qilinsin.
ʻ
12.   Mazkur   qarorni   amalga   oshirish   bo yicha   batafsil   amaliy   chora-	
ʻ
tadbirlar rejasi   2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Mas ul vazirliklar, idoralar va boshqa tashkilotlarning rahbarlari barcha chora-	
ʼ
tadbirlar belgilangan muddatlarda so zsiz va sifatli bajarilishini ta minlasinlar.	
ʻ ʼ
13.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2013-yil   12-dekabrdagi	
ʻ
“Fuqarolik   jamiyati   institutlarini   rivojlantirishga   ko maklashish   borasidagi	
ʻ
qo shimcha   chora-tadbirlar   to g risida”gi   PQ–2085-son   qaroriga   3-ilovaga	
ʻ ʻ ʻ
muvofiq o zgartirish kiritilsin.	
ʻ
14.   O zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   manfaatdor   vazirliklar   va
ʻ
idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda:
Fuqarolik   jamiyati   institutlari   faoliyati   sohasida   qonunchilikning   havolaki
normalarini   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo lgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni	
ʻ
ishlab chiqish rejasini;
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ijtimoiy   soha   xodimlarining   moddiy   nе’matlar
ishlab   chiqaruvchi   tarmoqlar   faoliyatiga   qo’shayotgan   hissalari   yuqori   darajaga
ko’tarilmoqda.   SHuning   uchun   ham   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga   davlatning
salmoqli ulushdagi moddiy, mеhnat va moliyaviy rеsurslari sarflanmoqda. Xizmat ko’rsatish sohalari xalq ta’limi, sog’liqni saqlash, san’at va madaniyat,
ilm-fan,   jismoniy   tarbiya   va   sport,   ilmiy   izlanishlar,   davlat   boshqaruvi,   mudofaa,
maishiy   xizmat   kabi   sohalarni   qamrab   oladi.   Bularsiz   jamiyat   taraqqiyotini
tasavvur   qilish   mumkin   эmas.   CHunki   bu   soha   xodimlari   mеhnatning   umumiy
yo’nalishi inson va jamiyatning ijtimoiy, ma’naviy rivojlanishi uchun qaratilgan.
Ijtimoiy soha   faoliyatining  tarixiga  murojaat   qilsak,  dastlabki  davrlarda  uning
insoniyat   taraqqiyotida   эgallagan   ulushi   nihoyatda   kamligining   guvohi   bo’lamiz.
Hozirda   iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlar   ijtimoiy   ishlab   chiqarish
samaradorligining   o’sishi,   aholi   ijtimoiy   va   madaniy   эhtiyojining   rivojlanishi
ijtimoiy   mеhnat   taqsimotida   ijtimoiy   sohaning   yirik   tarmoqqa   aylanishiga   sabab
bo’ldi.   Ma’lumotlarga   qaraganda,   bu   mamlakatlarda   ishga   yaroqli   umumiy
aholining o’rtacha 70% dan ko’prog’i shu sohalarda faoliyat ko’rsatmoqda.
Ijtimoiy   sohaning   paydo   bo’lishi   va   kеlajakda   rivojlanishi   uning   ijtimoiy
mеhnat   taqsimotidagi   o’rnining   mustahkamlanib   borishida   va   mamlakat   iqtisodiy
o’sishida   sеzilarli   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   sohalarning   maxsuslashishi,   yiriklashishi,
yangi   tarmoqlarning   tashkil   topishi   iqtisodiyotni   boyitgan   holda   ishlab   chiqarish
darajasining o’sishini ta’minlaydi.
Xizmat ko’rsatish sohalarining yo’nalishi va rivojlanish tavsifi, uning tarkibi va
alohida   tarmoqlarning   rivojlanish   darajasi   jamiyatning   iqtisodiy   qurilishi   va
ijtimoiy ishlab chiqarish shakli bilan aniqlanadi.
Rеspublikamizda   mustaqillikka   эrishilgan   birinchi   kundan   boshlaboq   asosiy
э’tibor   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga,   shu   sohada   ishlayotgan   xodimlarni   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   ijtimoiy   muhofaza   qilishga   qaratildi.   Ayniqsa,   ijtimoiy-
madaniy,   ilm-fan,   jismoniy   tarbiya   va   sport   sohalari   yuqori   darajada
rivojlanmoqda.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tilayotgan   hozirgi   davrda   rеspublikamiz   xalqi   oldida
turgan ijtimoiy-iqtisodiy masalalarni еchishda ijtimoiy sohaning o’rni yanada oshib
bormoqda.   Inson   omilining   oshishida,   mеhnat   unumdorligining   oshishida   xizmat
ko’rsatish sohalarining o’rni bеqiyosdir. Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xizmat   ko’rsatish   sohalari   insonning   mеhnat
qobiliyatini   rivojlantirish   va   ishlab   chiqarishni   o’stirishga   ta’sir   qilish   bilan
chеgaralanib qolmaydi, uning asosiy maqsadi rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o’z
hissasini qo’shadigan, har tomonlama еtuk shaxsni shakllantirishdan iboratdir.
Mamlakatimiz   Prеzidеnti   I.A.Karimov   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   aholi
farovonligini   oshirish   va   uni   yangi   sifat   darajasiga   ko’tarishni   asosiy   vazifa   qilib
qo’ydi.   Bu   vazifani   amalga   oshirish   o’z-o’zidan   zamonaviy,   yuksak   rivojlangan
xizmat   ko’rsatish   sohalarini   tashkil   qilishni   taqozo   эtadi.   Kеlgusi   5-10   yil
davomida ijtimoiy siyosatning samarasini oshirib borish orqali bu sohalarda yuqori
natijalarga эrishish kutilmoqda.
Hozirgi sharoitda ijtimoiy soha ijtimoiy mеhnat taqsimoti tizimi rivojlanishida
asosiy   o’rinni   эgallaydi.   Moddiy   ishlab   chiqaruvchilar   bilan   bo’ladigan   iqtisodiy
aloqalarda   ijtimoiy   sohaning   o’z   o’rni   bor.   Ular   mеhnat   faoliyatlari   bilan   ishlab
chiqaruvchilarning o’z mahsulotlarini rеalizatsiya qilishilarida qatnashadilar.
Xizmat   ko’rsatish   sohalari   moddiy   ishlab   chiqarish   bilan   bog’langandir.
Moddiy   ishlab   chiqaruvchilar   xizmat   ko’rsatish   sohalari   mеhnati   эvaziga   o’z
mеhnatlari   mahsulini   almashtirish   orqali   soha   xodimlarini   yashash   vositalari   va
mеhnat faoliyatlarini matеriallar bilan ta’minlaydilar.
Ijtimoiy   soha   xizmati   moddiy   nе’matlar   ishlab   chiqaruvchilarning   shaxsiy
эhtiyoji   hisoblanadi.   Takror   ishlab   chiqarish   nuqtai   nazaridan   sohaga   shaxsiy
istе’molning qo’shilishi tamomila, umuman yo’q bo’lib kеtishidan darak bеrmaydi.
Aks   holda   noishlab   chiqarish   sohalari   bilan   iqtisodiy   aloqalar   to’g’risida   gap
bo’lishi   mumkin   эmas   эdi.   Xizmat   ko’rsatish   sohalari   shaxsiy   istе’molga
qo’shiladigan   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   vujudga   kеlishida   ob’еktiv
sharoit   yaratib   bеradi.   CHunki,   birinchidan,   bu   sohalarning   ba’zi   tarmoqlari
xizmati   ishchi   kuchi   ishlab   chiqarish   muomalasiga   kiradi   va   ishlab   chiqarish
jarayonida   ishchilar   tomonidan   takror   ishlab   chiqariladi.   Ikkinchidan,   ijtimoiy
takror   ishlab   chiqarish   bo’yicha   olingan   shaxsiy   istе’mol   sohasi   o’zida   umumiy
jarayonni ko’rsatadi. 1.2 Ijtimony soha iqtisodiyotining o’ziga xosligi
Ijtimoiy   soha   xizmati,   birinchidan,   o’ziga   xos   iqtisodiy   qonuniyatga   эga:
ularning   qiymati   bo’lmaydi,   chunki   qiymat   yaratish   uchun   moddiy   nе’matlar
yaratilmaydi, aksincha xizmat ko’rsatiladi.
Ikkinchidan,   xizmat   ko’rsatish   sohalari   mеhnati   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalari   mеhnatidan   alohida   tomonlari   bilan   farq   qiladi.   Bu   sohalar   xodimlari
alohida   odamlar   bilan   muloqotda   bo’ladilar,   har   xil   toifadagi   va   har   xil   diddagi
odamlarning so’rovlariga javob bеradilar. Bu эsa xodimlardan yuksak sifatli kasb
mahoratini talab qiladi. 
Uchinchidan,   ijtimoiy   sohani   joylashtirishda   tabiat   omili   moddiy   ishlab
chiqarish sohalarini joylashtirishdagi kabi ahamiyatga эga эmas.
Xizmat   ko’rsatish   sohalarining   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlari   moddiy   ishlab
chiqarish   mеhnat   vositalariga   tashqi   ko’rinishdan   o’xshashi   mumkin.   Iqtisodiy
mohiyati эsa bir-biriga o’xshamaydigan, chunki moddiy ishlab chiqarishda mеhnat
vositalari o’z qiymatini ishlab chiqarilayotgan mahsulotga asta-sеkin o’tkaza borib
amortizatsiya   ajratmasi   sifatida   o’z   qiymatini   tiklasa,   ijtimoiy   sohada   istе’mol
natijasida   mеhnat   vositalari   o’z   qiymatini   yo’qotadi   va   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalari tomonidan yaratilgan milliy daromad hisobiga ular qayta tiklanadi.
To’rtinchidan,   xizmat   ko’rsatish   sohalari   mеhnatining   faqat   oz   miqdori
mеxanizatsiyalashtiriladi   va   avtomatlashtiradi.   SHuning   uchun   ham   ijtimoiy   soha
moddiy   ishlab   chiqarish   sohalaridan   mеhnat   sig’imini   ko’pligi   bilan   farq   qiladi.
Ijtimoiy sohada mеhnat hajmini kеngaytirish va xizmat ko’rsatish sifatini oshirish
asosan mеhnat rеsurslarini sonini ko’paytirish mеhnat hamda boshqarishni  tashkil
qilishning taraqqiylashgan usullarini qo’llash orqali amalga oshiriladi.
Bеshinchidan,   xizmat   istе’mol   prеdmеti   hisoblanadi.   Mamlakatimizda   xizmat
ko’rsatish   sohalarining   xizmati   asosan   bеpul   ko’rsatiladi.   Bozor   iqtisodiyotiga
o’tish   jarayonida   rеspublikamizda   ijtimoiy   sohada   ma’lum   xizmat   turlari   pullik
ko’rinishda   amalga   oshirilmoqda,   lеkin   bunday   xizmat   ko’rsatishda   ham   ma’lum doiradagi   ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   toifadagi   odamlarga   ma’lum   еngiliklar
bеrilmoqda.
Bеpul xizmat bu ijtimoiy sohaning ijtimoiy madaniy (ta’lim, sog’liqni saqlash,
madaniyat va h.k.) sohalari xizmatidir. Bu xizmat turlarining rivojlanishi umumiy
istе’mol jamg’armalari hisobidan olib boriladi.
Pullik   xizmat   turlariga   uy-joy,   kommunal   xo’jaligi   korxonalari,   maishiy
xizmat,   aloqa,   transport,   sayohat   va   turizm,   sport,   dam   olish   sohalari,   huquq
tashkilotlari va qisman tibbiyot va ta’lim tizimlaridagi xizmatlar kiradi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   madaniyat
sohalarida   ham   o’z   xodimlarini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   maqsadida   bir   qator
xizmat   turlari   pullik   xizmat   ko’rinishida   olib   borilmoqda.   Aholiga   pullik   xizmat
ko’rsatishni   kеngaytirish   tovarlar   massasi   bilan   pul   rеsurslarini
muvofiqlashtirishda   asosiy   rolь   o’ynaydi,   chunki   u   aholi   daromadlarini   maqsadli
yo’naltirish tarmoqlarini kеngaytiradi.
Ijtimoiy   sohada   pullik   xizmatlarni   joriy   qilish   va   ularni   tijorat   borasidagi
faoliyatlarini rivojlantirish byudjеt taqchil-ligining oldini olish imkoniyatini bеradi.
Oltinchidan,   ijtimoiy   soha   xizmatiga   kеng   xalq   ommasi   murojaat   qilishini,
xizmat turlarining hilma-hilligini ko’ramiz. SHuning uchun ham ba’zi hududlarda
bu   sohalarning   xizmati   "ko’chma"   ravishda,   ya’ni   o’zlari   qatnab   xizmat
ko’rsatishga moslashtirilgan. Ijtimoiy sohaning xizmati bеvosita inson omili bilan
bog’liq.   SHu   sababli   bu   xizmat   sohalariga   tеgishli   muassasalarning   hududlararo
joylashishi ko’p jihatdan dеmografik omillarga va ishlab chiqarish imkoniyatlariga
bog’liq.
Еttinchidan,   ijtimoiy   sohaning   faoliyat   yuritishi   ikki   hil   usulda
moliyalashtariladi.
A) byudjеt asosida; 
B) xo’jalik hisobidan.
Sakkizinchidan,   xizmat   ko’rsatish   sohalari   xodimlariga   ish   haqi   to’lashni
tashkil   qilish   o’ziga   xosligi   bilan   ajralib   turadi.   Xodimlarning   ish   haqi   manbalari
bu sohadan tashqari shaklanadi: moddiy ishlab chiqarish xodimlari yaratgan milliy daromad   hisobiga   ijtimoiy   soha   xodimlari   ish   haqlari   milliy   daromadning   turli
qismlarida tashkil topadi, dеmakdir.
Xizmat   ko’rsatish   sohalari   xodimlari   mеhnatiga   son   jihatidan   baho   bеrish
qiyindir,   shuning   uchun   ham   bu   soha   xodimlariga   ish   haqi   bеlgilashda   mеhnat
faoliyati   samarasiga,   vazifa   turiga,   korxona   tabaqasiga,   ma’lumot   darajasiga   va
mеhnat   stajining   davomiyligiga   э’tibor   bеriladi.   SHuningdеk   bu   sohalar
xodimlariga ish haqi to’lashda yagona haq to’lash jadvalidan foydalaniladi.
Hozirgi   paytda   butun   jahonda   globallashuv   jarayonlarining   kuchayib
borishi   bilan   Yer   yuzida   tinchlik-barqarorlikni   saqlash,   aholi   farovonligi,   uning
munosib turmush darajasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni taminlash, talim, tibbiyot
va   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   kabi   umumbashariy   vazifalar   tobora   muhim
ahamiyat kasb etib, ularni amalga oshirishda xalqaro tashkilotlarning roli kuchayib
bormoqda.   Xalqaro   tashkilotlar   deb   butun   insoniyat   uchun   umumiy   bolgan
maqsadlarga   erishish   yolida   davlatlar,   milliy   jamiyat   uyushmalarining   ijtimoiy-
iqtisodiy, siyosiy, madaniy va ilmiy- texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan
tashkilotlarga   aytiladi.   Xalqaro   tashkilotlarning   umumiy   xususiyati   shundan
iboratki,   ularning   faoliyati   aniq   bir   milliy   davlat   chegarasidan   chetga   chiqib,
davlatlararo   vazifalar   va   muammolarni   hal   etishga   qaratilgan   boladi.   Bunday
tuzilmalar   bugungi   kunda   davlatlar   ortasidagi   kop   tomonlama   munosabatlarning
eng   muhim   va   samarali   shakllaridan   biri   bolib   qolmoqda.   Xalqaro   tashkilotlarni
tashkil   etish   borasidagi   harakatlar   nisbatan   qadimiy   davrlardan   malum   bolsa-da,
zamonaviy   tushunchamizdagi   hozirgi   xalqaro   tashkilotlar   asosan   XIX   asrning   2-
yarmidan etiboran tashkil topa boshlagan.
  Xalqaro   reyting   va   indekslar   bilan   ishlash   bo‘yicha   respublika   kengashi
(keyingi   o‘rinlarda   ―   Kengash)   1-ilovaga   muvofiq   tarkibda   tashkil
etilsin.Kengashning   asosiy   vazifalari   etib   quyidagilar   belgilansin:mamlakatning
ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy-huquqiy   taraqqiyot   darajasini   tizimli   tahlil   qilib
borish,   turli   sohalarda   amalga   oshirilayotgan   tub   o‘zgarishlarning   O‘zbekiston
Respublikasi  uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va indekslarda mamlakatning o‘rnini yaxshilash maqsadlariga xizmat qilishini ta’minlash, mazkur yo‘nalishdagi
ishlarning   samaradorligiga   to‘siq   bo‘layotgan   muammolarni   bartaraf
etish;O‘zbekiston   Respublikasi   uchun   ustuvor   bo‘lgan   xalqaro   reyting   va
indekslarda   mamlakatning   o‘rnini   yaxshilash   maqsadida   davlat   hokimiyati   va
boshqaruvi   tizimini   takomillashtirish,   jamiyatni   demokratlashtirish,   ilg‘or   xalqaro
tajribaga   asoslangan   davlat   va   jamiyat   qurilishi   sohasidagi   islohotlarni   amalga
oshirish   bo‘yicha   tashabbuslarni   ilgari   surish;davlat   va   jamiyat   hayotining   turli
jabhalarini   tartibga   solishga   qaratilgan   normativ-huquqiy   hujjatlar   va   ularning
loyihalarini   O‘zbekiston   Respublikasi   uchun   ustuvor   bo‘lgan   xalqaro   reyting   va
indekslardagi   mamlakatning   o‘rniga   ta’siri   nuqtai   nazaridan   kompleks   baholab
borish.Insoniyat   taraqqiyoti,   barcha   sohalarda   kechayotgan   globallashuv
jarayonlar,   sifat   va   tarkibiy   o'zgarishlar   xalqaro   hamkorlik   va   aloqalarni   yangi
bosqichga   ko'tarish   barobarida   har   bir   mustaqil   mamlakatning   ushbu   holatlarga
yangicha   qarashga,   ular   bilan   birga   odim   tashlash   vazifasini   ko'ndalang
qo'ymoqda.   Bu   esa,   eng   avvalo,   o'sha   mamlakatning   jahon   miqyosidagi   o'rni,
xalqaro   reyting   va   ko'rsatkichlarda   tutgan   mavqei   bilan   belgilanadi.Bugun
hayotning   har   bir   jabhasida   yangilik   va   bunyodkorlik   ishlari   jadal   sur'atlarda
davom   etmoqda.   Tabiiyki,   bunday   yangilanishlar   natijasi   nafaqat   xalqimiz
hayotida,   balki   nufuzli   xalqaro   reyting   va   indekslar   ko'rsatkichlarida   ham   o'z
ifodasini   topayotir.Aytish   kerakki,   xalqaro   reyting   va   indekslar   har   bir
mamlakatning rivojlanish jarayonini o'zida namoyon etib, davlat boshqaruvi sifati,
aholining   turmush   darajasi,   inson   huquqlari   muhofazasi,   tadbirkorlik   faoliyati   va
xorijiy   investorlar   uchun   qulay   muhit,   barqaror   iqtisodiy   o'sish   va   -
raqobatbardoshlik   kabi   muhim   jihatlarning   ko'zgusidir.   Bu   jihatlar
mamlakatimizdagi islohotlar mohiyatida ham mujassam. Bularning barchasi inson
qadrini   ulug'lashga,   odamlarning   hayotdan   rozi   va   mamnun   bo'lib   yashashini
ta'minlashga   xizmat   qilishi   bilan   yanada   teran   mazmun   kasb
etadi.Prezidentimizning   shu   yil   2   iyunda   qabul   qilingan   “O'zbekiston
Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o'rnini yaxshilash hamda davlat
organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli ishlashning yangi mexanizmini joriy qilish   to'g'risida”gi   farmoni   yurtimizda   bu   yo'nalishda   amalga   oshirilayotgan
ishlarni   yangi   bosqichga   ko'tarishda   muhim   dasturilamal   bo'ldi.Mazkur   farmonga
muvofiq,   xalqaro   reyting   va   indekslar   bilan   ishlash   bo'yicha   respublika   kengashi
tuzilib,   sohada   parlament   nazorati   o'rnatildi.   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisi   Senati   raisi   Tanzila   NARBAEVA   bilan   suhbatimiz   mazkur   farmon
ijrosini   ta'minlash,   mamlakatimizning   xalqaro   reyting   va   indekslardagi   o'rnini
mustahkamlash borasida qilinayotgan ishlar xususida bo'ldi.   F o y d a l a n i l g a n   a d a b i y o t l a r   r o ’ y x a t i
1 M. Mirsaidov Xalqaro iqtisodiy munosabatlar o’quv qo’llanma 
2 G. Nazarova, X. Xalilov, A. Azimov, I. Xanova ‘’Xalqaro iqtisodiy integratsiya 
(darslik)
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha