Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 127.4KB
Покупки 4
Дата загрузки 07 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Iqtisodiy xavfsizlik turlari va tarkibiy elementlari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT IQTISODIYOT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT FAKULTETI
IQTISODIY XAVFSIZLIK YO’NALISHI
Iqtisodiy xavfsizlik fanidan
Kurs ishi
Iqtisodiy xavfsizlik turlari va tarkibiy elementlari
1 Kirish.
Reja:
1.  Iqtisodiy xavfsizlikning mohiyati va elementlari.
2.   Iqtisodiy xavfsizlikning turlari.
3. Milliy iqtisodiyotning iqtisodiy xavfsizligining makroiqtisodiy ko'rsatkichlari.
4. Mamlakatning iqtisodiy xavfsizligini ta'minlash mexanizmi.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
 
2 KIRISH.
  Mavzuning   dolzarbligi.   Shuni   qayd   etish   lozimki,   O’zbekistonda   ham
iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashda   shunga   o’xshash   muammolar   mavjud.
Mamlakatimiz   eksportida   mashina   va   uskunalar   ulushining   2017   yilda   atigi   2,6
foizga teng ekanligi, qo’shilgan qiymat darajasi  yuqori tovarlar  eksportining jami
eksportdagi   ulushining   pastligi,   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   yalpi   ichki
mahsulot   hajmining   jahonning   o’rtacha   ko’rsatkichlaridan   sezilarli   darajada   past
ekanligi   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashda   muammolarni   keltirib   chiqaradi.
  Shu   nuqtai   nazardan   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashda   sezilarli
muvaffaqiyatlarga   erishayotgan   mamlakatlar   tajribasini   o’rganish   va
umumlashtirish   asosida   ularning   ijobiy   tajribasidan   mamlakatimizda   foydalanish
bo’yicha   ilmiy   asoslangan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqish   bugungi   kundagi
dolzarb masalalardan hisoblanadi.
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Jahon   xo’jaligining   globallashuvi
sharoitida   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash   muammolari,   iqtisodiy   xavfsizlikning
mohiyati,   shart-sharoitlari   va   mezonlari   xitoy   iqtisodchi   olimlari   tomonidan,
xususan,   Dong   Suocheneng,   Li   zehong,   Li   Yu,   Shi   Guangyi,   Yu   Huilu,   Wan
Juanle,   Li   Jun1,   Lea   Shan2,   Chu   Yin3,   Jia   Qingguo4,   Lyu   Syaoin.5,   bundan
tashqari,   jahon   miqyosida   bir   qancha   iqtisodchi   olimlar:   Kemel   Toktomushev6   ,
Christian   Nunlist,   Gina   Sorice   and   Rhonda   Taylor8,   MDH   mamlakatlari
iqtisodchi-olimlari   –   Abalkin   L.I.,   Ageyev   S.V.,   Avdiyskiy   V.I.,   Bauer   V.P.,
Buxvald  Ye.,   Vechkanov  G.S.,  Vlasov   V.I.,  Glazev   S.Yu.,  Zubes   M.V.,   Kovalev
Ye.V., Nazarenko V.I., Sabluk P.T., Simonova S.S., Sotichenko A.A., Chislov A.I.
va boshqalarning ishlarida atroflicha yoritilgan.
  O’zbekistonda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashning   tashkiliy-iqtisodiy,
moliyaviy va institusional jihatlari, shuningdek, iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashda
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   o’rni   va   roli   masalalari   o’zbekistonlik
iqtisodchi-olimlar   – Abulqosimov  H.P., Alimov  A.M.,  Vaxobov  A.V., Jonixonov
M., Isadjanov A.A., Rasulov T.S.,10 Rahmonov S., Rustamova I.B., Saidova D.N.
Tursunov   Sh.A.11   i.f.n.   E.A.Mahmudov,12   dotsent   B.D.Sadibekova13,   dotsent
3 G.A.Melibayeva14,   o‘qituvchi   A.U.Nig‘monovlarni15   va   boshqalarning   ilmiy
ishlarida o’z aksini topgan.
  Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi
globallashuv sharoitida O’zbekistonda iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashning o’ziga
xos xususiyatlarini yoritib berishdan iborat.
  Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   ishda   quyidagi   vazifalar   qo’yilgan:
-   turli   iqtisodiy   qarashlar   va   uslubiy   yondashuvlarni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish   asosida   ,,iqtisodiy   xavfsizlik’‘   atamasining   mohiyati   va   ob’ektiv
zarurligini ochib berish;
-   iqtisodiy   xavfsizlikning   ko’rsatkichlar   tizimi   va   mezonlarini   bir   tizimga
keltirish;
  Kurs   ishining   tarkibi   va   tasnifi:   Kurs   ishning   tuzilishi:   kirish   beshta   ta
bo’lim xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
4 1.  Iqtisodiy xavfsizlikning mohiyati va elementlari.
Iqtisodiy   xavfsizlik   har   qanday   mamlakat   hukumati   iqtisodiy   siyosatida
markaziy o’rinni egallaydi. Zero, iqtisodiy xavfsizlikning ta’minlanmasligi birinchi
navbatda   hukumatning   o’zi   uchun   xavf   hisoblanadi.   Iqtisodiy   xavfsizlikni   tadqiq
etish,   eng   avvalo,   ,,xavfsizlik’‘   atamasining   o’zini   tushunishni   taqozo   etadi.
,,Xavfsizlik’‘   atamasi   ilmiy   nuqtai   nazardan   aholining   hayot   faoliyati   va
rivojlanishi   uchun   resurslarga,   texnologiyalarga,   axborot   va   ma’naviy   ideallarga
bo’lgan   tabiiy-fiziologik,   ijtimoiy-iqtisodiy,   ma’naviy   ehtiyojlarning
himoyalanganligi   sifatida   tavsiflanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan   maqsadga
muvofiq   bo’lmagan   tashqi   ta’sirlardan   va   radikal   ichki   o’zgarishlardan
himoyalanish,   ya’ni   xavfsizlikka   bo’lgan   ehtiyoj   bazaviy   va   asosiy   ehtiyojlardan
hisoblanadi.   Bu   himoyalanish   alohida   olingan   shaxs   uchun   ham,   davlat   va
mamlakat   uchun   ham   birday   muhim.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   xavfsizlikka
sub’ektga   tegishli   bo’lgan   o’zgarishlar   va   tashqi   ta’sir   natijasida   ushbu   sub’ekt
sifatining   o’zgarishi   minimal   bo’lgan   holat   sifatida   qaraladi.
Turli   xil   xavfsizliklar   orasida   iqtisodiy   xavfsizlik   alohida   o’ringa   ega.   Bu
shu   bilan   izohlanadiki,   xavfsizlikning   barcha   turlari   iqtisodiy   ta’minotsiz   amalga
oshmaydi.
  Iqtisodiy   xavfsizlik   davlat   milliy   xavfsizligini   ta’min   etuvchi   asosiy
bo’g’inlardan   biri,   mamlakat   iqtisodiy   ehtiyojlarini   kafolatli   ta’minlash   yo’llari,
vositalari   va   usullariga   asoslanuvchi   qarashlar   yig’indisidir.   Konseptual
ko’rinishda   u   davlat   iqtisodiy   potensiali   holatidan   kelib   chiqadigan   iqtisodiy
xavfning   asosiy   omillari   tahliliga   asoslanadi.   Kuchsiz   va   samarasiz   iqtisodiyot
davlat   xavfsizligini   ta’minlashi   mumkin   emas.   Bu   ijtimoiy   nizolarga   to’la
jamiyatda, ayniqsa  yaqqolroq namoyon bo’ladi. Chunki  ,,iqtisodiy  xavfsizlik’‘  va
,,ijtimoiy   xavfsizlik’‘   o’zaro   bog’liq   tushunchalar   bo’lib,   bir-birini   to’ldiradi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   asosida   barqaror   rivojlanishni   ta’minlovchi   muhitni
tashkil etuvchilar yotadi. Rivojlanishsiz iqtisodiy taraqqiyot bo’lishi mumkin emas.
Barqarorlik   –   bu,   jamiyatning   favqulotda   holatlarda   hamda   o’z   manfaatlarini
qondirish qobiliyati, vaziyatni tiklash imkoniyatidir.
5   “Iqtisodiy   xavfsizlik”   tushunchasi   ilk   bor   resurslarni   chegaralanganligi
to’g’risidagi   masala   keskinlashgan   bir   paytda   yuzaga   keldi.   Iqtisodiy   xavfsizlik
ko’p qirrali, murakkab va ziddiyatli tushuncha bo’lib, bu holat unga yagona ta’rif
berishni qiyinlashtiradi. Shu sababli unga berilgan ta’riflar ko’p va ular bir-biridan
qo’yilgan maqsad, tahlil usuli jihatidan farq qiladi.
  Xususan   iqtisodiy   xavfsizlikka   davlat   tomonidan   ichki   va   tashqi
tahdidlarning   mamlakat   xo’jaligiga   kuchli   zarar   yetkazishiga   yo’l   qo’ymaslikni
kafolatlovchi   sharoitlar   sifatida   qarash   mumkin16.   Boshqacha   qilib   aytganda,
davlat pul-kredit, soliq, byudjet va boshqa moliyaviy siyosat turlaridan foydalanib,
iqtisodiy   vaziyatning   ijobiy   barqarorligini   ta’minlaydi.   Shuni   alohida   qayd   etish
lozimki,   ,,iqtisodiy   xavfsizlik’‘ka   berilgan   ushbu   ta’rifda   davlat   hokimiyati
organlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   muhofaza   mexanizmiga   asosiy   e’tibor
qaratilmoqda.
  Shunga yaqin ta’rif quyidagi ta’rifda ham keltirilgan: ,,Iqtisodiy xavfsizlik’‘
–   bu   iqtisodiyotning   shunday   holatiki,   bu   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning
bir   maromda   davom   etishiga   xalaqit   beradigan,   aholining   erishilgan   turmush
darajasini  izdan chiqarib, jamiyatda kuchli  ijtimoiy tanglikni  yuzaga keltiradigan,
shuningdek,   davlatning   mavjudligiga   xavf   tug’diradigan   tashqi   va   ichki   omillar
ta’siriga bardoshli ,,immunitet’‘i bilan tavsiflanadi.
  Ayni   vaqtda   akademik   L.Abalkin   bu   tushunchani   ancha   kengroq   yoritadi:
,,iqtisodiy   xavfsizlik   –   bu   iqtisodiy   tizimning   shunday   holatiki,   u   iqtisodiyotning
dinamik   va   samarali   rivojlanishini   ta’minlashga,   ijtimoiy   vazifalarni   hal   etishga
imkoniyat yaratadi. Bu holatda davlat mustaqil iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish va
hayotga joriy etish imkoniyatiga ega bo’ladi’‘.
  Ushbu   ta’rifda   nafaqat   mavjud   iqtisodiy   vaziyatdan   himoyalanish   tamoyili,
balki   barcha   darajadagi   iqtisodiy   sub’ektlarning   yanada   rivojlanishi   uchun
salohiyat ham hisobga olingan.
  Boshqa   bir   ta’rifga   ko’ra,   ,,iqtisodiy   xavfsizlik   mamlakatning   barqaror
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojini   mustaqil   ta’minlash   nuqtai   nazaridan   jamiyatning
iqtisodiy   va   ishlab   chiqarish   kuchlari   holati,   davlatning   milliy   xavfsizligi   talab
6 darajasida   qo’llab-quvvatlanishi,   shuningdek,   global   raqobat   sharoitida   milliy
iqtisodiyot   raqobatbardoshligining   zarur   darajadaligini   anglatadi’‘.   Ko’rinib
turibdiki,   bu   qarash   yuqoridagi   qarashga   mohiyatan   yaqin.
  Akademik   L.I.Abalkin   yuqoridagi   fikrlaridan   kelib   chiqib,   iqtisodiy
xavfsizlikning   mohiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun   uch   omilga   e’tibor
qaratgan 1
:
- iqtisodiy mustaqillik;
- milliy iqtisodiyotning barqarorligi;
- o’z-o’zidan rivojlanish va taraqqiy etishga qodirlik.
  Jahon   xo’jalik   tizimida   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   xalqaro
integratsiya   yer   yuzining   barcha   mintaqalarini   qamrab   olayotgan   zamonaviy
iqtisodiy sharoitda hech bir mamlakat jahon xo’jaligidan ayro rivojlanishi mumkin
emas,   ya’ni   mutlaq   iqtisodiy   mustaqil   emas.   Buning   asosiy   sababi   shundan
iboratki,   xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuvining   kuchayishi   milliy
iqtisodiyotlarni bir-biriga o’zaro bog’liq qilib qo’yadi. Shu sababli bugungi kunda
iqtisodiy mustaqillik deganda davlatning iqtisodiy zahiralar ustidan nazorat o’rnata
olish   imkoniyati,   jahon   savdosida,   kooperatsiya   aloqalarida,   ilmiy-texnika
yutuqlarini   ayirboshlashda   teng   ishtirok   eta   olishi   va   raqobatbardoshlikni
ta’minlaydigan   ishlab   chiqarish,   samaradorlik   va   sifat   darajasiga   erishishi
tushuniladi.
  Shu   bilan   birga   milliy   iqtisodiyotning   barqarorligi   mulkchilikning   barcha
shakllari   himoya   qilinishini,   tadbirkorlik   faoliyati   uchun   zaruriy   shart-sharoit   va
kafolatlarning   yaratilishini,   mamlakatdagi   vaziyatning   yomonlashuviga,
beqarorlikka   olib   keladigan   holatlarning   jilovlanishini   taqozo   etadi.
  Shu   bilan   birga   iqtisodiy   xavfsizlik   ta’minlanishi   uchun   iqtisodiyotning
o’zo’zidan rivojlanishi muhim ahamiyat kasb etadi. Bu shuni anglatadiki, iqtisodiy
xavfsizlikning ta’minlanishi qulay investisiya va innovatsiya muhitning yaratilishi,
ishlab   chiqarishning   muntazam   modernizatsiyalashib,   yangilanishi   va
takomillashib   borishi   hamda   xodimlarning   bilim,   kasb-malaka,   umumiy   madaniy
1
 Uza.uz- milliy axborot agentligi rasmiy sayti.
7 darajasining o’sib borishi bilan yaqindan bog’liq. Aks holda iqtisodiy xavfsizlikni
ta’minlab bo’lmaydi.
  Yuqoridagi   ta’riflarni   umumlashtirgan  holda,   bizning  fikrimizcha,   iqtisodiy
xavfsizlikka   quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin:   iqtisodiy   xavfsizik   —   bu,   davlat
iqtisodiy   tizimiga   ta’sir   qiluvchi   va   uning   eng   kam   chiqim   bilan,
bosqichmabosqich   barqaror   rivojlanishi,   shu   asosida   jamiyatning   potensial
imkoniyatlarini har tomonlama amalga oshirish uchun, milliy manfaatlar eng ko’p
ifodalanishiga   imkon   beruvchi   (ichki   va   tashqi)   shart   va   omillar   yig’indisi,
shuningdek,   davlatning   turli   xil   xavflar   va   yo’qotishlarga   qarshi   turish
qobiliyatidir.
  Ta’kidlash   lozimki,   iqtisodiy   xavfsizlik   iqtisodiyotning   turli   sub’ektlariga
tegishli   va   ular   quyidagilardan   iborat:   alohida   fuqarolar;   xususiy   tadbirkorlik,
biznes;   davlat   korxonalari;   milliy   iqtisodiyot;   davlat.   Ichki   iqtisodiy   sohalarda
xavfsizlik   tabiiy,   texnikaviy-iqtisodiy,   infratuzilmaviy,   ijtimoiy,   mikro   va
makroiqtisodiy   rivojlanishning   boshqa   omillari,   shuningdek,   turli   beqarorlikni,
tanglikni   keltirib   chiqaruvchi   ichki   va   tashqi   tahdidlar   ta’siridan   himoya   qiluvchi
ichki imkoniyatlar bilan bog’liqdir.
  Tashqi   iqtisodiy   sohadagi   xavfsizlik   mamlakatning   jahon   bozoridagi
raqobatbardoshligi,   milliy   valyutaning   barqarorligi,   davlatning   moliyaviy   ahvoli
bilan tavsiflanadi.
  Alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki,   ,,iqtisodiy   xavfsizlik’‘   tushunchasi   ,,risk’‘
(tavakkalchilik)   kategoriyasi   bilan   uzviy   bog’liqdir.   Uzoq   yillar   davomida
iqtisodiyotni   boshqarish   nazariyasi   va   amaliyotida,   ayniqsa,   makroiqtisodiyot
darajasida uning rivojlanishiga qat’iy belgilangan jarayon sifatida qaralgan. Ushbu
jarayonda   xo’jalik   qarorlarining   ko’zda   tutilmagan   natijalarga   olib   kelishi,   takror
ishlab chiqarish jarayonlari buzilishining salbiy oqibatlari nazarda tutilmas edi. Bu
esa   ,,iqtisodiy   risk’‘   omillariga   e’tibor   bermaslik   oqibati   edi.   Zero   iqtisodiy   risk
kategoriyasi   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashda   muhim   o’rin   tutadi.   Bu   o’rinda
riskni   baholash   bilan   uni   boshqarishni   bir-biridan   farq   qilish   lozim.
  Iqtisodiyotga ta’sir ko’rsatuvchi omillar va qabul qilingan xo’jalik qarorlari
8 oqibatlarining   noaniqligi   tufayli   riskni   baholash   ehtimollik   kasb   etadi.   Bu
jarayonni   boshqarish   favqulodda   sodir   bo’ladigan   ijtimoiy-iqtisodiy   xodisalarni
oldindan   payqab,   ularning   oqibatlarini   yumshatish,   kuchsizlantirish   va   bartaraf
etish   imkonini   yaratadi.   Albatta,   tanglik   holatining   paydo   bo’lish   ehtimolligini
baholash   bilan   bir   qatorda   u   bilan   bog’liq   ravishda   ko’riladigan   zarar   va
yo’qotishlarni   ham   oldindan   baholash   zarurati   tug’iladi.   Demak,   iqtisodiy
xavfsizlik   darajasini   baholash   risk   omillarini   tahlil   qilish   bilan   birgalikda
,,yo’qotish’‘   (zarar)   kategoriyasidan   foydalanishni   ham   taqozo   etadi.   Yo’qotish,
zarar haqiqiy, kutilgan, potensial, kompensatsiyaviy, ya’ni o’rni to’ldiriladigan va
to’ldirilmaydigan bo’lishi ham mumkin.
  Hozirgi   paytda   davlat   iqtisodiy   xavfsizligining   tarkibiy   elementlari   sifatida
inson   resurslari,   texnik-ishlab   chiqarish,   texnologik,   oziq-ovqat,   energetik,
boshqaruv va axborot xavfsizligi tashkil etadi (1.1.1 -rasm).
  Shubhasiz,  har  qanday  mamlakatning  iqtisodiy  xavfsizligini   ta’minlashning
asosiy   tashkil   etuvchisi   inson   resurslari   hisoblanadi.   Bunda   uning   nafaqat
9 miqdoriy,   balki   sifat   ifodasi   ham   muhim   rol   o’ynaydi.   Tashkiliy   tuzilmalarning
asosiy   elementi   –   bu   insonlar,   ularning   maqsadlari,   faoliyati   va   munosabatlari
ekan,   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan   o’z   vazifalarining   hal   etilishi   ham
ko’p   jihatdan   tashkiliy   tuzilmalarga   kiritilgan   insonlarning   faoliyatiga,   kadrlarni
boshqarish   rasional   tizimining   barpo   etilganligiga,   ya’ni   ularning   maqsadga
muvofiq   tanlanganligiga,   joy-joyiga   qo’yilganligiga,   moslashuv   jarayonining
maqsadga   muvofiq   o’tkazilishiga,   mehnat   faoliyatining   rag’batlantirilishiga,   sifat
jihatdan   rivojlanishiga   va   kasbiy   jihatdan   o’sishiga   bog’liq   bo’ladi.
  Davlat   iqtisodiy   xavfsizligi   uchun   uning   texnik-ishlab   chiqarish   elementi
muhim ahamiyatga ega. Shu bilan birga qayd etish lozimki, mamlakatimizda ishlab
chiqarish   vositalari   importi   hajmining   salmoqli   tarzda   o’sishi   natijasida   ushbu
vositalar   bo’yicha   mamlakatimiz   xorijiy   mamlakatlarga   tobora   ko’proq   tobe’
bo’lib qolmoqda.
  Iqtisodiy xavfsizlikning texnologik tashkil etuvchisi mamlakat ilmiy-texnika
salohiyatining shunday holatini ifodalaydiki, u eng qisqa  muddat  ichida fuqarolik
va   mudofaa   ishlab   chiqarishining   yetakchi   tarmoqlarida   yuksak   rivojlanishni
ta’minlaydigan texnologik qarorlarni ishlab chiqishni kafolatlaydi. Ayniqsa, ishlab
chiqarishga   jalb   etilayotgan   resurslarning   salmog’i   kam   bo’lgan   holatda
kishilarning ishlab chiqarish va shaxsiy ehtiyojlarini qondira oladigan novatsiyalar
alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   axborot
texnologiyalarini   rivojlantirishga   yuqori   darajada   e’tibor   qaratadilar.   Axborot
tarmoqlarining   rivojlanishi   o’z   navbatida   bilimlar   ishlab   chiqaruvchilari,   ularni
tarqatuvchilari  va foydalanuvchilari sonining o’sishini  ko’zda tutadi. Shuningdek,
axborotlar olishni bir necha marta yengillashtirar ekan, ular hayotga yanada global
xarakter baxsh etadi.
  Iqtisodiy   xavfsizlik   tizimining   muhim   elementi   oziq-ovqat   xavfsizligi
hisoblanadi.   U   iqtisodiyotning   qishloq   xo’jalik   sektori   mamlakat   aholisini
oziqovqat, sanoatni zaruriy qishloq xo’jalik xomashyosi bilan ta’minlashini ko’zda
tutadi.
  Iqtisodiy   xavfsizlik   tizimida   energetika   xavfsizligining   roli   katta.   U   milliy
10 iqtisodiyot   va   mudofaa   majmuasi   ehtiyojlari   uchun   energiya   tashuvchilarini
barqaror yetkazib berishni ko’zda tutadi. Bu ayniqsa, yoqilg’i-energetika resurslari
taqchil   bo’lgan   mamlakatlar,   xususan,   Yaponiya,   XXR   va   qator   Yevropa
mamlakatlari   uchun   alohida   ahamiyatga   ega.   Ayni   vaqtda   yoqilg’i-energetika
resurslariga   boy   mamlakatlarda   bu   omil   iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlari
rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Xususan,   Fors   ko’rfazi   arab
mamlakatlari,   O’zbekiston   kabi   mamlakatlar   iqtisodiyoti   ko’p   jihatdan   jahon
yoqilg’I  bozoridagi   kon’yunkturaviy o’zgarishlarga bog’liq bo’lib qolgan.  Bu  esa
iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashna salbiy ta’sir ko’rsatadi.
  Shunday   qilib,   iqtisodiy   xavfsizlikning   barcha   tarkibiy   komponentlarida
milliy iqtisodiyotning barqaror rivojlanishini ta’minlash va turli tahdidlarga qarshi
harakat   uchun   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratishda   davlat   kafolati   talab   etiladi.
Demak,   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   raqobat   kurashi   murosasiz
tus olayotgan vaziyatda iqtisodiy xavfsizlikka daxl qiluvchi, mamlakatning milliy
manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo’lgan   tahdidlarni   aniqlash   muhim
ahamiyatga ega.
  Iqtisodiy   xavfsizlikka   tahdidlar   deganda   shunday   hodisalar   va   jarayonlar
tushuniladiki, ular mamlakatdagi iqtisodiy vaziyatga salbiy ta’sir ko’rsatadi, shaxs,
jamiyat,   davlatning   iqtisodiy   manfaatlarini   cheklaydi,   milliy   qadriyatlar   va   milliy
hayot tarziga xavf tug’diradi.
  Iqtisodiy   xavfsizlik   amaliyotida   bu   tahdidlar   ikki   turga   bo’linadi:   ichki   va
tashqi.
  Ichki   tahdidlar   –   bu   o’z-o’zini   asray   olish   va   takomillashtira   olish
qobiliyatining   mavjud   emasligi,   rivojlanishda   innovasiya   unsurlarining   zaifligi,
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   emasligi,   jamiyat
evolyusiyasining   og’riqsiz   yo’llarini   izlab   topish   uchun   qarama-qarshiliklar   va
ijtimoiy   tangliklarni   bartaraf   etishda   manfaatlar   mutanosibligini   topish
qobiliyatining mavjud emasligidir.
11   Tashqi   tahdidlar   –   bu   jahon   narxlari   kon’yunkturasi   va   tashqi   savdoning
o’zgarishi,   milliy   valyuta   kursining   tebranishi,   kapital   kirishiga   nisbatan   uning
chiqib   ketish   hajmining   yuqori   bo’lishi,   importga   ortiqcha   bog’lanib   qolish,
xomashyo   tovarlari   eksportining   haddan   ziyod   bo’lishi   va   boshqalardir.
Bizning   fikrimizcha,   O’zbekiston   iqtisodiy   xavfsizligiga   salbiy   ta’sir   etuvchi
tashqi tahdidlarga quyidagilarni kiritish mumkin 2
:
-   xom   ashyo   bazasi   va   past   sifatli,   raqobatbardosh   bo’lmagan   mahsulotlar
sotiladigan bozor sifatida qolib ketish;
-   tashqi   transport,   axborot   va   ilmiy-texnika   kommunikasiyalari   tizimining
rivojlanmaganligi;
-   mamlakat   iqtisodiyotining   ba’zi   turdagi   xom   ashyo   bozorlaridagi   narxlar
o’zgarishiga bog’liqligi;
-   mamlakatimizning   anklav   davlat   va   xalqaro   dengiz   yo’llaridan   uzoqda
ekanligi va boshqalar.
Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligiga   ta’sir   etuvchi   ichki   xavflar   quyidagilardan
iborat:
-   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishidagi   tarmoq   va   hududiy
disproporsiyalar;
2
 Ziyo.net-internet sayti.
12 -   yer-suv   va   ayrim   turdagi   muhim   mineral   xomashyo   resurslarining
cheklanganligi;
-   milliy   iqtisodiyotga   va   ba’zi   hududlar   iqtisodiyotiga   yuqori   demografik
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   emasligi   Eksport
tarkibida   xomashyo   ulushining   yuqoriligi   Noqulay   investisiya   muhiti   Milliy
valyuta kursining keskin o‘zgarishi bosimning mavjudligi;
-   sanoatning   ko’plab   tarmoqlarida   asosiy   fondlar   eskirish   darajasining
yuqoriligi va boshqalar.
  So’nggi yillarda mamlakat va mintaqalar iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashda
ijtimoiy   omillarning   roli   ortmoqda.   Ijtimoiy   fikr   bilan   manipulyasiya   qilish
texnologiyalaridan   foydalanish,   aksiyalar   tashkil   etish   davlat   hokimiyatining
inqiroziga   sabab   bo’lmoqda.   Bu   rangli   inqiloblarga   ham   tegishli.   Zero,   iqtisodiy
ahvoli   og’ir   aholini,   shuningdek,   yoshlarni   rangli   inqiloblarga   jalb   etish   ancha
yengil. Shu sababli iqtisodiy xavfsizlikning barcha tarkibiy elementlari o’ziga xos
o’ringa ega.
  Yuqoridagi   tahlillardan   kelib   chiqqan   holda   aytish   mumkinki,   iqtisodiy
xavfsizlikni   ta’minlash   mamlakat   iqtisodiy   taraqqiyotini   jadallashtirish,   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish,   kadrlar   siyosatini   rasional   olib   borishning
moddiy asosi hisoblanadi.
13 2.   Iqtisodiy xavfsizlikning turlari.
Davlatning   eng   muhim   vazifasi   -   jamiyat   barqarorligi   va   rivojlanishini
ta’minlash,   mamlakat   xavfsizligiga   taxdidlarni   bartaraf   etishdan   iborat.   Endigina
vujudga   kelayotgan   xavfning   oldini   olish   iqtisodiy   taxdidlarning   chuqurlashib
ketishini   passiv   kuzatib   turishga   qaraganda   g’oyat   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Zero,   oqilona   yondashuvga   tayangan   bunday   sa’y-harakatlar   xavfni   oldini
olishning   asosiy   tamoyili   bo’lishi   mumkin.   Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini
ta’minlashga   qaratilgan   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   uning   barcha   faoliyat
sohalarining holatini ko’rsatib belgilovchi ko’rsatkichlarining monitoringini tashkil
etish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   monitoring   jarayonida   iqtisodiy
ko’rsatkichlarini   aniqlash,   tahlil   qilish   va   ularni   o’zgarish   tendensiyalari   va
istiqbolini aniqlash imkonini beradi.
  Ma’lumki,   iqtisodiyot   murakkab   tizim   sifatida   uning   holatini   tavsiflovchi
minglab   ko’rsatkichlarga   ega.   Faqat   O’zbekiston   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini
ifodalovchi   jadvallarda   300   dan   ortiq   ko’rsatkichlar   mavjud.   Shu   sababli
mamlakatlarning iqtisodiy xavfsizligi holatini tahlil qilish uchun ular ko’rsatkichlar
tizimi va mezonlar bilan to’ldirilishi lozim.
  Ma’lumki,   statistik   ko’rsatkichlar 3
  dinamikasi   mamlakat   iqtisodiy
xavfsizligiga   baho   berish   uchun   yetarli   emas,   chunki   umumiy   statistik
ko’rsatkichlar   xoh   u   ijobiy   bo’lsin,   xoh   salbiy   o’z-o’zicha   ko’p   narsa
haqidama’lumot   bermaydi.   Shu   sababli   iqtisodiy   xavfsizlikka   baho   berish
muayyan mezonlar vositasida amalga oshrilishi maqsadga muvofiq. Biroq hamma
savolga   javob   beradigan   mezonlar   ham   mavjud   emas.   Shu   sababli   har   qanday
mezonlar baholash xarakteriga ega, xolos.
  Odatda   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizlik   darajasiga   baho   berishda   iqtisodiy
xavfsizlikning   quyi   va   yuqori   tahlikali   chegaralari   belgilanadi.
Ilmiy   adabiyotda   iqtisodiy   xavfsizlik   quyi   tahlikali   chegarasiga   oid
indikatorlar   50   ta   ko’rsatkichni   qamrab   olgan   holda   quyidagicha   turkumlangan:
1)   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishga   qodirligini   ifodalovchi
3
 Stat.uz-statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
14 ko’rsatkichlar. Ushbu guruhga yalpi ichki mahsulot hajmi, sanoat ishlab chiqarishi
va   uning   tarkibi,   mashinasozlik   mahsulotlari   hajmida   yangi   turdagi   mahsulotlar
ulushi,   mudofaa   va   fan   uchun   xarajatlar   ulushi,   investisiyalar,   foydali   kazilma
boyliklarining zaxiralari bo’yicha quyi taxlikali chegarani ifodalovchi indikatorlar;
2)   moliyaviy   tizim   barqarorligi   ko’rsatkichlariga   davlat   byudjeti   kamomadi,
davlat   qarzi,   pul   muomalasi,   o’zaro   hisob-kitob   va   soliq   intizomini   ifodalovchi
ko’rsatkichlar;
3)   ijtimoiy   soha   ko’rsatkichlari   aholi   daromadlari   darajasi   va   uning   mulkiy
jihatdan tabaqalanishi, ishsizlik va ijtimoiy soha xarajatlari bo’yicha quyi tahlikali
chegaralarni o’z ichiga oladi;
4)   tashqi   savdo   va   iqtisodiy   faoliyat   ko’rsatkichlari   guruhiga   mamlakat   ichki
iste’molida   importning   ulushi   va   milliy   ishlab   chiqarish   hajmida   eksportning
ulushi   bo’yicha   quyi   tahlikali   chegaralarni   ifodalovchi   indikatorlar   kiradi.
Iqtisodiy   adabiyotda   iqtisodiy   xavfsizlik   ko’rsatkichlari   sifatida   S.Yu.Glazev
taklif etgan turkumlashdan ko’proq foydalanilmokda. Bu ko’rsatkichlar 4
 turkumiga
quyidagilar kiradi:
-   yalpi   ichki   mahsulotning   umumiy   va   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan
hajmi;
-   sanoat   mahsulotlari   umumiy   hajmida   qayta   ishlash   sanoati   mahsulotlari
ulushi;
- sanoat ishlab chiqarishida mashinasozlikning ulushi;
- investisiyalar hajmining YaIMga foiz hisobidagi nisbati;
-   ilmiy   tadqiqotlar   uchun   xarajatlarning   YaIMga   nisbati   (foiz   hisobida);
-   yangi   turdagi   mahsulotlarning   yalpi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar
hajmidagi ulushi;
-   yashash   minimumi   darajasidan   past   daromad   oluvchi   kishilar   ulushi;
- aholining urtacha umr uzokligi (yosh);
-   aholining   eng   yukori   daromad   oluvchi   10   foizi   va   eng   kam   daromad
oluvchi 10 foizi guruhlari daromadlari urtasidagi nisbat;
4
 Stat.uz-statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
15 - qayd etilgan jinoyatlar xar 100000 kishi xisobiga;
-   Xalkaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   metodologiyasi   bo’yicha   ishsizlik   darajasi
(foiz hisobida);
- yillik inflyasiya darajasi (foiz hisobida);
- ichki qarzlar hajmining YaIMga nisbati (foiz hisobida, kiyosiy davrda);
-   ichki   qarzlarni   qoplash   va   ularga   xizmat   ko’rsatish   uchun   joriy   ehtiyojning
byudjetga soliq tushumlari hajmidagi ulushi (foiz hisobida);
- tashki qarzning YaIMga nisbati (foiz hisobida);
- tashki qarzning YaIM kamomadini qoplashdagi ulushi;
-   xorijiy   valyutalar   miqdorining   milliy   valyuta   massasiga   nisbati   (foiz
hisobida);
-   naqd   xorijiy   valyuta   miqdorining   naqd   milliy   valyuta   hajmiga   nisbati   (foiz
hisobida);
- pul massasining YaIMga nisbati (foiz hisobida);
-   ichki   iste’molda   importning   hissasi,   jumladan,   ichki   oziq-ovqat
mahsulotlari   iste’moli   hajmida   import   oziq-ovqat   mahsulotlari   ulushi   (foiz
hisobida);
-   aholi   yashash   darajasi   bo’yicha   mamlakat   hududlari   o’rtasidagi   farqlar.
  Ko’rsatkich 5
  miqdori   quyi   chegaradan   past   tushgandagina   iqtisodiy   tahdid
vujudga   keladi.   Bu   chegara   -   iqtisodiy   manfaatlar   nuqtai   nazaridan   ho’jalik
nisbatlarining   eng   quyi   maqbul   nisbatlarini   ifodalovchi   miqdoriy   indiqatorlar
bo’lib,   ularga   rioya   qilmaslik   takror   ishlab   chiqarishning   turli   elementlarining
iqtisodiy rivojlanishiga to’sqinlik qiladi va mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga taxdid
soladi.
  Tahlikali   chegaralarni   belgilash   bo’yicha   ham   iqtisodiy   adabiyotlarda   turli
xil qarashlar mavjud. Bu iqtisodiy xavfsizlik muammosining murakkabligi va ko’p
qirraligi bilan izohlanadi.
  Jamiyatning   xavfsiz   rivojlanishi   chegaralarini   aniqlash   uchun   miqdoriy
ko’rsatkichlar   bilan   birga   sifat   ko’rsatkichlaridan   ham   foydalaniladi.   Shu   sababli
5
 Stat.uz-statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
16 iqtisodiy   xavfsizlik   mezonlari   deganda   iqtisodiy   xavfsizlik   darajasining   miqdoriy
va   sifat   ko’rsatkichlarini   ifodalovchi   belgilar   majmuini   tushunish   maqsadga
muvofiq.   Shunday   qilib,   iqtisodiy   xavfsizlik   mezonlari   iqtisodiyotning   joriy
holatiga baho berish imkonini beradi.
  Xususan, akademik Bogomolov V.A. mamlakat iqtisodiy holatini aniqlashga
yordam   beradigan   quyidagi   mezonlarni   ajratib   ko’rsatadi22:   birinchi   –   mamlakat
rivojlanishining   barqarorligi   mezonlari,   ikkinchi   –   pasayish   davridagi
yo’qotishlarning o’rnini tiklash darajasi mezonlari, uchinchi – milliy manfaatlarga,
mamlakatning   jahon   iqtisodiyotidagi   o’rniga,   uning   istiqboldagi   rivojlanish
maqsadlari, vazifalariga muvofiqligi mezonlari
  Ko’rinib   turibdiki,   iqtisodiy   xavfsizlikka   baho   berish   bitta   mezon   bilan
chegaralanmaydi.   Shu   sababli   aytishimiz   mumkinki,   iqtisodiy   xavfsizlik
iqtisodiyot holatining ko’pmezonli tavsifidir.
  Ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   hozirgi   bosqichida   iqtisodchi-olimlar
quyidagi mezonlar ajratib ko’rsatiladi:
- turmush darajasi va sifati;
- inflyasiya sur’ati;
- byudjet defisiti;
- ishsizlik me’yori;
- iqtisodiy o’sish;
- davlat qarzi;
- oltin-valyuta zaxiralari;
- jahon iqtisodiyotiga integrasiyalashuv darajasi;
- xufiyona iqtisodiyot  faoliyati;‖
- mulk tarkibi;
- soliq tizimi;
- bozor infratuzilmalarining rivojlanishi.
  Ba’zi   olimlar   fikricha,   iqtisodiy   xavfsizlikka   ko’plab   ko’rsatkichlar   orqali
integral baholash maqsadga muvofiq hisoblanadi. Boshqa bir guruh olimlar esa har
bir   mamlakat   o’z   iqtisodiy   xavfsizligi   uchun   o’zi   indikatorlar   tizimini   ishlab
17 chiqishi   va   shu   asosda   tahlikali   chegaralarni   belgilashlari   lozim   deb   hisoblaydi.
Bundan   tashqari,   zamonaviy   ilmiy   manbalarni   o’rganish   natijalari   shuni
ko’rsatadiki,   iqtisodiy   xavfsizlik   mezonlari   quyidagilardan   kelib   chiqqan   holda
aniqlanishi mumkin:
–   iqtisodiyot   sohalari   tasniflanishi   (moliya   sohasi,   ijtimoiy   soha,   tashqi
iqtisodiy soha va boshqalar);
–   vujudga   keladigan   tahdidar   (hayot   darajasi   va   sifatining   pasayishi   –
qashshoqlik darajasi, umr ko’rish uzoqligi mezonlari va boshqalar)
  Ushbu   me’yorlar   asosida   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligiga   baho   berish
uchun   haqiqatda   erishilgan   natija   tahlikali   chegara   (me’yor)lar   qiymati   bilan
solishtiriladi.
  Bunday   usulda   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   darajasiga   baho   berishning
asosiy   kamchiligi   ko’rsatkich   (indikator)larning   aniqlik   va   haqqoniylik   darajasini
aniqlashning   murakkabligi,   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim   xususiyatlarini   hisobga
oladigan   ko’rsatkichlarni   aniqlash   bo’yicha   uslubiy   tavsiyalarning   mavjud
emasligidir 6
.
6
 Referat.uz-internet sayti.
18 3.   Milliy   iqtisodiyotning   iqtisodiy   xavfsizligining   makroiqtisodiy
ko'rsatkichlari
  Iqtisodiy   xavfsizlik   an'anaviy  ravishda   iqtisodiy  tizimning  eng  muhim   sifat
xarakteristikasi sifatida qaraladi, bu uning aholi uchun normal yashash sharoitlarini
saqlash   qobiliyatini,   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun   resurslarni   barqaror
ta'minlashni,   shuningdek   milliy   va   davlat   manfaatlarini   izchil   amalga   oshirishni
belgilaydi.
  Makroiqtisodiy   ko'rsatkichlar   tizimi   davlatning   iqtisodiy   xavfsizligi
darajasini   aniqlashga   imkon   beradi.   Bundan   tashqari,   makroiqtisodiy
ko'rsatkichlardan foydalangan holda, makroiqtisodiy natijalarni baholash va ularni
olish   shartlarini   tahlil   qilish   mumkin.   Sof   iqtisodiy   farovonlik   kabi
umumlashtirilgan   ko'rsatkichlar   yordamida   fuqarolarning   farovonligini   aniqlash
mumkin. Makroiqtisodiy ko'rsatkichlarning ahamiyati aniq, chunki ular mamlakat
iqtisodiyotida muhim rol o'ynaydi.
  Ilmiy   iqtisodiy   adabiyotlarda   davlatning   iqtisodiy   xavfsizligi   holatining
ko'plab ko'rsatkichlari keltirilgan.
Ushbu ko'rsatkichlarning barchasini ichki va tashqi deb ajratish mumkin.
  Iqtisodiy xavfsizlik ko'rsatkichlarini ahamiyatlilik darajasiga ko'ra umumiy,
asosiy va o'ziga xos deb ajratish mumkin.
Xarakterli xavfsizlik ob'ekti ko'lami bo'yicha quyidagilarni ajratish mumkin:
1)   korxona,   firma,   muassasa   holatini,   shuningdek,   oila   va   shaxsni   belgilaydigan
mikroiqtisodiy ko'rsatkichlar;
2) mintaqani yoki sanoatni tavsiflovchi mezoiqtisodiy ko'rsatkichlar;
3)   umuman   mamlakat   iqtisodiyotining   holatini   aks   ettiruvchi   makroiqtisodiy
ko'rsatkichlar.
  Ularning   eng   muhimlari   makroiqtisodiy   ko'rsatkichlardir.   Makroiqtisodiy
ko'rsatkichlar mavzusi  har qanday vaqtda dolzarb bo'lib qoladi, chunki aynan shu
ko'rsatkichlar yordamida har qanday mamlakat iqtisodiyoti darajasi baholanadi.
Ushbu guruhga quyidagi ko'rsatkichlar kiradi:
19   1.   Ko'pgina   parametrlar   bilan   baholanishi   mumkin   bo'lgan   aholi   turmush
darajasi   va   darajasi:   aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   yoki   yalpi   milliy
mahsulot   ishlab   chiqarish;   shaxsiy   tasarrufidagi   daromadlar;   iste'mol   xarajatlari;
shaxsiy   mablag'lar;   iste'mol   narxlari   indeksi;   o'rtacha   ish   haqi;   yashashning
ijtimoiy   va   fiziologik   qiymati;   daromadlarni   farqlash   ko'rsatkichi   (dekilitsiya
koeffitsienti); ishsizlik darajasi; aholining qashshoqlik darajasi; jon boshiga asosiy
oziq-ovqat   mahsulotlarini   iste'mol   qilish;   uy-joy   bilan   ta'minlash;   sog'liqni
saqlashning   holati;   ta'lim   darajasi;   umr   ko'rish   davomiyligi;   sof   iqtisodiy
farovonlik ko'rsatkichi; "Inson rivojlanishining jami ko'rsatkichi" va boshqalar.
  Hayot   darajasi   deganda   aholini   zarur   moddiy   ne'matlar   va   xizmatlar   bilan
ta'minlash,   ularni   iste'mol   qilishning   erishilgan   darajasi   va   oqilona   (oqilona)
ehtiyojlarni qondirish darajasi tushuniladi ”.
  Keng   ma'noda   hayot   sifati   deganda   aholining   turli   xil   ehtiyojlar   va
manfaatlar   nuqtai   nazaridan   o'z   hayotidan   qoniqishi   tushuniladi.   Ushbu
kontseptsiya quyidagilarni o'z ichiga oladi: iqtisodiy toifadagi turmush darajasining
xususiyatlari va ko'rsatkichlari, mehnat va dam olish sharoitlari, uy-joy sharoitlari,
ijtimoiy ta'minot va kafolatlar, huquqni muhofaza qilish va individual huquqlarga
rioya   qilish,   tabiiy   va   iqlim   sharoitlari,   atrof-muhitni   muhofaza   qilish
ko'rsatkichlari, bo'sh vaqt va yaxshi imkoniyatlar foydalanish va nihoyat, tinchlik,
qulaylik va barqarorlikning sub'ektiv tuyg'ularidan foydalanish.
  1. Iqtisodiy o'sish: milliy ishlab chiqarish va daromad dinamikasi va tarkibi;
sanoat   ishlab   chiqarish   hajmi   va   sur'atlari   ko'rsatkichlari;   sanoat   ishlab
chiqarishining  o'sish   indeksi,   shu   jumladan   tarmoqlar   va   uning  YaIMdagi   ulushi;
agrosanoat   majmuasi   ishlab   chiqarishining   o'sish   sur'ati;   iqtisodiyotning   tarmoq
tuzilishi   va   alohida   tarmoqlar   dinamikasi;   sarmoya;   YaIMning   tarkibi   va
boshqalar.
  2.   Mamlakatning   tabiiy   resurslari,   ishlab   chiqarish,   ilmiy   va   texnik
salohiyatini   tavsiflovchi:   resurslarni   tejash   ko'rsatkichlari;   ishlab   chiqarish
omillarini   takror   ishlab   chiqarish   holati;   ilmiy   texnologiyalardan   foydalanish
samaradorligi.
20   3. Iqtisodiy mexanizmning dinamikligi va moslashuvchanligini, shuningdek
tashqi   omillarga   bog'liqligini   tavsiflovchi:   O’zbekistondagi   narxlar   darajasi
AQShga   nisbatan%;   tovarlar   narxlari   massasi   va   naqd   pul   ta'minoti   o'rtasidagi
bog'liqlik;   inflyatsiya   darajasi;   konsolidatsiyalangan   byudjet   kamomadi;   tashqi
iqtisodiy omillarning ta'siri; milliy valyutaning barqarorligi; ichki va tashqi qarz.
  4.   Yashirin   iqtisodiyot   faoliyatini   tavsiflovchi   xususiyat:   tovar   ishlab
chiqarish   ko'rsatkichlari;   xizmatlar   ko'rsatkichlari   va   ro'yxatdan   o'tmagan   va
taqiqlangan faoliyatdan olingan daromadlar, ularning YaIM va milliy daromaddagi
ulushi.
  5.   Davlatning   jahon   iqtisodiyotiga   singib   ketganligini   tavsiflovchi:   eksport,
import,   balans;   tayyor   mahsulotlar   va   yuqori   texnologiyali   mahsulotlar
eksportidagi   tarkibi,   ulushi;   importga   qaramlik,   importning   ichki   iste'moldagi
ulushi; valyuta kursi va sotib olish qobiliyati pariteti.
  Naqd  xorijiy  valyuta   hajmining  naqd   pulning  umumiy  hajmiga  ko'rsatkichi
mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   uchun   muhimdir.   U   pul   muomalasining   sezilarli
darajada dollarlashishini aks ettiradi.
  Biroq,   hozirgi   vaqtda   O’zbekistonning   iqtisodiy   xavfsizligiga   eng   katta
tahdid   soladigan   ko'rsatkich   bu   iqtisodiyotning   juda   past   darajadagi
monetizatsiyasi. O'tgan yillardagi inflyatsiyani pul massasini qisqartirish yo'li bilan
kamaytirish   istagi   iqtisodiyotni   monetizatsiya   qilish   chegarasi   va   haqiqiy
qiymatlari   o'rtasida   keskin   farq   paydo   bo'lishiga   olib   keldi.   Bu   korxonalarning
aylanma   mablag'larining   o'ta   etishmasligini   anglatadi   va   bir   qator   salbiy
hodisalarni, avvalambor, korxonalar qarzlarining o'sishini keltirib chiqaradi.
  Keling,   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligining   eng   muhim   makroiqtisodiy
ko'rsatkichlarini batafsil ko'rib chiqaylik.
  Ushbu ko'rsatkichlar, birinchi navbatda, milliy iqtisodiyotning ikki yo'nalishi
bo'yicha   faoliyat   natijalarini   aks   ettiradigan   YaMM   va   YaIMni   o'z   ichiga   oladi:
moddiy ishlab chiqarish va xizmat  ko'rsatish. Ikkalasi  ham  iqtisodiyotda tovar  va
xizmatlarning   yakuniy   ishlab   chiqarishining   bir   yil   (chorak,   oy)   uchun   umumiy
21 hajmining qiymati sifatida aniqlanadi. Ushbu ko'rsatkichlar ham joriy (joriy), ham
doimiy narxlarda (har qanday bazis yilidagi narxlarda) hisoblab chiqiladi.
  Iqtisodiy   faoliyat   natijalarini   baholovchi   asosiy   makroiqtisodiy
parametrlardan (ko'rsatkichlardan) biri bu YaIM.
  Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   -   bu   ishlab   chiqarishning   milliy   hajmining
ko'rsatkichi, bu mamlakat  ichida ishlab chiqarilgan mahsulotlar va xizmatlarni va
faqat ma'lum bir davlat egalariga tegishli ishlab chiqarish omillaridan foydalangan
holda.
  Yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   -   bu   ma'lum   vaqt   davomida   iqtisodiyotda
ishlab   chiqarilgan   yakuniy   tovar   va   xizmatlarning   bozor   qiymati.   Yalpi   ichki
mahsulot   korxonalar   egalik   qiladigan   ishlab   chiqarish   omillari,   shu   jumladan
boshqa mamlakatlarda ishlab chiqarilgan mahsulotlarning qiymatini o'lchaydi.
YaIM va YaMMni o'lchashning uchta usuli mavjud:
  1.   Xarajatlar   bo'yicha   (oxirgi   foydalanish   usuli):   shaxsiy   iste'molga,   davlat
buyurtmalariga,   kapital   xarajatlarga   va   tashqi   savdo   balansiga   xarajatlarni
jamlaydi.   Yalpi   ichki   mahsulotni   xarajatlar   bo'yicha   hisoblashda   uy   xo'jaliklari,
firmalar,   hukumat   va   eksportning   YaMMidan   foydalanadigan   barcha   iqtisodiy
agentlarning xarajatlari sarhisob qilinadi. Aslida, bu jamiyatning umumiy talabidir;
2.   Daromadlar   bo'yicha   ("ishdan   bo'shatmay   to'lash"   usuli):   xususiy
iqtisodiyotning,   davlatning   tadbirkorlik   faoliyatidan   olgan   daromadlarini   sarhisob
qiladi 7
;
  3.   Qo'shilgan   qiymat   (ishlab   chiqarish   usuli):   iqtisodiyotning   barcha
tarmoqlarining sof  ishlab chiqarish  yig'indisi. Har  bir  mahsulot  tannarxi  tarkibiga
xom   ashyo,   materiallar,   yoqilg'i,   ishchilarning   ish   haqi,   boshqaruv   va   xizmat
ko'rsatuvchi xodimlarning ish haqi kiradi. Qo'shimcha qiymatga ushbu korxonada
yaratilgan   mahsulot   yoki   xizmat   qiymatining   faqat   shu   qismi   kiradi.   Boshqacha
qilib   aytadigan   bo'lsak,   materiallar,   xom   ashyo,   yoqilg'i   va   ishlatilgan
uskunalarning narxini butun mahsulot tannarxidan chiqarib tashlasak, qolgan qismi
qo'shimcha qiymatga ega bo'ladi.
7
 Stat.uz-statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
22   Nominal   YaIM   ishlab   chiqarilgan   yilning   joriy   narxlarida,   real   YaIM   esa
taqqoslanadigan   asosiy   narxlarda   hisoblanadi.   Bunday   hisoblash   YaIMning   bir
necha yillardagi dinamikasini aniqlashga imkon beradi. Bundan ko'rinib turibdiki,
yalpi   mahsulot   qiymatiga,   bir   tomondan,   ishlab   chiqarish   hajmi,   ikkinchidan,
narxlar dinamikasi ta'sir qiladi 8
.
8
 Uza.uz-milliy axborot agentligi rasmiy sayti.
23 4. Mamlakatning iqtisodiy xavfsizligini ta'minlash mexanizmi.
  O’zbekistonning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlash,   qo'yilgan   vazifalarni   hal
qilish uchun ularni amalga oshirishning tegishli mexanizmini ishlab chiqish zarur.
  Globallashuv   sharoitida   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlash
mexanizmi   iqtisodiy   tahdidlarning   oldini   olish   bo'yicha   tashkiliy,   iqtisodiy   va
huquqiy chora-tadbirlar tizimidir. U quyidagi elementlarni o'z ichiga oladi:
  Iqtisodiy xavfsizlikka ichki va tashqi tahdidlarni aniqlash va prognoz qilish
maqsadida   iqtisodiyot   va   jamiyatning   ob'ektiv   va   kompleks   monitoringini
o'tkazish;
  Globallashuv   sharoitida   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   mexanizmi
taraqqiyot   mafkurasi   bo'lishi   va   strategik   ustuvorliklar   va   milliy   manfaatlarni
hisobga   olish   kerak   bo'lgan   davlat   strategiyasi   orqali   amalga   oshiriladi.   Shuning
uchun   iqtisodiy   strategiyaning   asosiy   maqsadi   -   bu   iqtisodiyotning   tuzilishini
shakllantirish   va   kapitalni   iqtisodiy   rivojlanishning   yangi   kanaliga   kiritish   uchun
sharoit   yaratishga   qodir   bo'lgan   sanoat,   moliya   va   bank   tuzilmalarini
shakllantirishdir.
  Xavfsizlikning   strategik   manfaatlariga   muvofiqlik   yo'nalishlaridan   biri   bu
bozor   iqtisodiyotini   moslashuvchan   tartibga   solish   tizimini   yaratishdir.
Moslashuvchan   davlat   tomonidan   tartibga   solish   tizimiga   quyidagi   asosiy   quyi
tizimlarni kiritish maqsadga muvofiq:
Barcha   turdagi   tashkilotlar   uchun   boshqaruvning   umumiy   qoidalari   va
parametrlarini belgilaydigan makroiqtisodiy tartibga solish;
  Indikativ   rejalashtirish,   buning   asosida   investitsiya   jarayonlari   tarkibiy
siyosatning   tanlangan   ustuvor   yo'nalishlariga,   shuningdek   barcha   turdagi
tashkilotlar   uchun   iqtisodiy   boshqaruv   mexanizmining   boshqa   "nozik   sozlash"
turlariga yo'naltirilgan;
  Davlat   korxonalari   faoliyatini,   davlat   buyurtmalarini   (birinchi   navbatda
mudofaani),   shuningdek   davlat   mulkini   boshqarish   usullarini   ishlab   chiqish   va
amalga oshirishni qat'iyroq rejalashtirish.
24   Iqtisodiy   xavfsizlik   strategiyasining   yana   bir   muhim   yo'nalishi   -   bu   milliy
valyutaning   barqarorligi.   Ta'kidlash   mumkinki,   bugungi   kunda   O’zbekistonda
monetaristik   yondashuv   doirasida   valyutaning   nisbatan   barqarorligini   ta'minlash
mumkin   edi.   Bozor   ko'rsatkichlarining   butun   tizimida   milliy   valyutaning
barqarorligi muammosi tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda.
  Iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   sohasidagi   davlat   strategiyasi   doimiy
ravishda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   siyosat   doirasida   ishlab   chiqiladi   va
amalga oshiriladi, uning asosiy ustuvor yo'nalishlari shaxsning iqtisodiy ahvolining
barqarorligiga   erishish,   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorligi,   davlat,
fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquq   va   erkinliklariga   rioya   qilish,   qonun
ustuvorligi va barchaga, shu jumladan davlat hokimiyati organlariga bo'ysunishdir.
...
  Ushbu   maqsadlar   uchun   iqtisodiyotga   davlat   ta'sirining   yaxshi   ishlaydigan
va   ishonchli   tizimi   yaratilishi   kerak,   bu   eng   muhim   iqtisodiy   o'zgarishlarni   eng
kam   yo'qotish   bilan   tartibga   solishga   imkon   beradi,   shuningdek,   mamlakat
iqtisodiyotini boshqarish va xavfsiz darajada saqlash funktsiyalarini o'z zimmasiga
olishga   qodir.   Shu   bilan   birga,   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   chegaralari   va
mezonlari   yoki   shartlarini,   xususan,   davlat   sektori   chegaralarini   aniq   belgilash,
shuningdek,   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   usullarini   ishlab
chiqilishini ta'minlash zarur.
  O’zbekistonning   jahon   iqtisodiyotiga   iqtisodiy   jihatdan   xavfsiz
integratsiyasini ta'minlash uchun davlat maxsus institutlarni rivojlantirishi kerak:
Eksportning   maqbul   tuzilishini   shakllantirish,   bu  yuqori   darajada   qayta   ishlangan
tovarlarning ulushi va hajmining sezilarli  darajada ko'payishini, yuqori sifatli sinf
xizmatlarini nazarda tutadi 9
;
  Mavjud raqobatbardosh ustunliklarga asoslanib, jahon bozorida O’zbekiston
eksporti   uchun   mamlakatning   eng   istiqbolli   mahsulot   joylarini   aniqlash   va
maqsadli   rivojlantirish,   bozor   yutuqlariga   erishish   uchun   asosiy   kuch   va
9
 Stat.uz-statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
25 mablag'larni   birlashtirish,   shuningdek   sanoat   kooperatsiyasi,   mashinasozlik   va
lizingni har tomonlama rivojlantirish;
  Chet   davlatlar   va   ularning   savdo-iqtisodiy   tashkilotlari   va   kasaba
uyushmalari bilan munosabatlarda qulay savdo rejimiga erishish;
  O’zbekiston   korxonalariga   eksportchi   va   import   qiluvchi   sifatida
mashinasozlik,   uskunalar   va   texnologiyalar,   axborot   va   kapitalning   jahon
bozorlariga,   transport   kommunikatsiyalariga,   shu   jumladan   yuqori   darajadagi
monopolizatsiya   darajasida   bo'lgan   yoki   protektsionistik   choralar   bilan
himoyalangan bozorlarga kirishni ta'minlash;
  Ikkala mamlakat va xalqaro kreditor tashkilotlari va qarzdor davlatlar bilan
munosabatlarda   pul-kredit   va   moliyaviy   muammolarni   uzoq   muddatli   tartibga
solish.
  Globallashuv   sharoitida   davlatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashda
davlat   va   xo'jalik   boshqaruvi   tizimining   xilma-xil   roli   uning   mexanizmiga   xos
funktsiyalarni, shu jumladan quyidagilarni bajarishi bilan bog'liq.
  Birinchidan,   makro-   va   mikroiqtisodiy   tartibga   soluvchi   ta'sirni   va   davlat
faoliyatining   parametrlarini   qamrab   oluvchi   strategik   va   joriy   qarorlarni   asoslash
va qabul qilish uchun qo'llanma bilan ta'minlash;
  Ikkinchidan, iqtisodiy va ma'muriy dastaklar yordamida iqtisodiy rivojlanish
strategiyasi   va   amaldagi   dasturlarining   amaliy   bajarilishini   ta'minlash,   erishilgan
natijalarni tahlil qilish va baholash, amaldagi sharoitga qarab ko'rilgan choralar va
harakatlarni to'g'rilash;
  Uchinchidan,   boshqa   mamlakatlar   bilan   munosabatlar   tizimida   himoya,
rag'batlantiruvchi   va   taqiqlovchi   rejimlarni   nazarda   tutuvchi   qonunchilik   va
me'yoriy   hujjatlarni   ishlab   chiqish   va   izchil   amalga   oshirish   asosida   mamlakat
iqtisodiy suverenitetini zaruriy huquqiy va siyosiy himoyasini ta'minlash;
  To'rtinchidan,   huquqlar,   funktsiyalar   va   majburiyatlarni   taqsimlashning
barqaror   va   ishonchli   tizimini   shakllantirish,   organlar   va   mansabdor   shaxslarning
o'zaro munosabatlari, iqtisodiyot faoliyatida yuzaga keladigan barcha hodisalar va
muammoli vaziyatlarga tezkor va malakali javob berishga imkon beradi.
26   Shunday qilib, O’zbekistonning iqtisodiy xavfsizligini oshirish asosan ichki
va   tashqi   bozorlarda   milliy   manfaatlarni   himoya   qilish   vositalarining
samaradorligiga bog'liq. Biroq, bunday vositalarni  yaratishda asosiy  vositalarning
faol   qismining   texnologik   jihatdan   qoloqligini,   O’zbekiston   mahsulotlarining
yuqori   moddiy   iste'molini,   hali   ham   zaif   me'yoriy-huquqiy   bazani   va   iqtisodiy
beqarorlikni hisobga olish kerak.
  Ularning   samarali   mexanizmlaridan   biri   ichki   va   tashqi   bozorda   mahalliy
ishlab   chiqaruvchilarning   milliy   manfaatlarini   himoya   qiladigan   oqilona
protektsionistik   siyosatni   olib   borishdir,   bu   quyidagilarni   nazarda   tutadi:
monopolistlarga   qarshi   kurash;   soliq   imtiyozlari;   ishlab   chiqarish   mahsulotlarini
eksport qilish uchun imtiyozli kreditlar; turli sohalardagi tadbirkorlar uchun qulay
sharoitlardan foydalanish; resurslarni tejash omilining alohida ahamiyati.
27 Xulosa
  ,,Iqtisodiy   xavfsizlik’‘   tushunchasi   ilk   bor   resurslarni   chegaralanganligi
to’g’risidagi   masala   keskinlashgan   bir   paytda   yuzaga   keldi.   Iqtisodiy   xavfsizlik
ko’p qirrali, murakkab va ziddiyatli tushuncha bo’lib, bu holat unga yagona ta’rif
berishni qiyinlashtiradi. Shu sababli unga berilgan ta’riflar ko’p va ular bir-biridan
qo’yilgan maqsad, tahlil usuli jihatidan farq qiladi.
  Xususan   iqtisodiy   xavfsizlikka   davlat   tomonidan   ichki   va   tashqi
tahdidlarning   mamlakat   xo’jaligiga   kuchli   zarar   yetkazishiga   yo’l   qo’ymaslikni
kafolatlovchi   sharoitlar   sifatida   qarash   mumkin16.   Boshqacha   qilib   aytganda,
davlat pul-kredit, soliq, byudjet va boshqa moliyaviy siyosat turlaridan foydalanib,
iqtisodiy   vaziyatning   ijobiy   barqarorligini   ta’minlaydi.   Shuni   alohida   qayd   etish
lozimki,   ,,iqtisodiy   xavfsizlik’‘ka   berilgan   ushbu   ta’rifda   davlat   hokimiyati
organlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   muhofaza   mexanizmiga   asosiy   e’tibor
qaratilmoqda.
  Shunga yaqin ta’rif quyidagi ta’rifda ham keltirilgan: ,,Iqtisodiy xavfsizlik’‘
–   bu   iqtisodiyotning   shunday   holatiki,   bu   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning
bir   maromda   davom   etishiga   xalaqit   beradigan,   aholining   erishilgan   turmush
darajasini  izdan chiqarib, jamiyatda kuchli  ijtimoiy tanglikni  yuzaga keltiradigan,
shuningdek,   davlatning   mavjudligiga   xavf   tug’diradigan   tashqi   va   ichki   omillar
ta’siriga bardoshli ,,immunitet’‘i bilan tavsiflanadi.
  Ayni   vaqtda   akademik   L.Abalkin   bu   tushunchani   ancha   kengroq   yoritadi:
,,iqtisodiy   xavfsizlik   –   bu   iqtisodiy   tizimning   shunday   holatiki,   u   iqtisodiyotning
dinamik   va   samarali   rivojlanishini   ta’minlashga,   ijtimoiy   vazifalarni   hal   etishga
imkoniyat yaratadi. Bu holatda davlat mustaqil iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish va
hayotga joriy etish imkoniyatiga ega bo’ladi’‘.
  Ushbu   ta’rifda   nafaqat   mavjud   iqtisodiy   vaziyatdan   himoyalanish   tamoyili,
balki   barcha   darajadagi   iqtisodiy   sub’ektlarning   yanada   rivojlanishi   uchun
salohiyat ham hisobga olingan.
  Boshqa   bir   ta’rifga   ko’ra,   ,,iqtisodiy   xavfsizlik   mamlakatning   barqaror
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojini   mustaqil   ta’minlash   nuqtai   nazaridan   jamiyatning
28 iqtisodiy   va   ishlab   chiqarish   kuchlari   holati,   davlatning   milliy   xavfsizligi   talab
darajasida   qo’llab-quvvatlanishi,   shuningdek,   global   raqobat   sharoitida   milliy
iqtisodiyot   raqobatbardoshligining   zarur   darajadaligini   anglatadi’‘.   Ko’rinib
turibdiki, bu qarash yuqoridagi qarashga mohiyatan yaqin.
  Akademik   L.I.Abalkin   yuqoridagi   fikrlaridan   kelib   chiqib,   iqtisodiy
xavfsizlikning   mohiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun   uch   omilga   e’tibor
qaratgan:
- iqtisodiy mustaqillik;
- milliy iqtisodiyotning barqarorligi;
- o’z-o’zidan rivojlanish va taraqqiy etishga qodirlik.
  Jahon   xo’jalik   tizimida   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   xalqaro
integratsiya   yer   yuzining   barcha   mintaqalarini   qamrab   olayotgan   zamonaviy
iqtisodiy sharoitda hech bir mamlakat jahon xo’jaligidan ayro rivojlanishi mumkin
emas,   ya’ni   mutlaq   iqtisodiy   mustaqil   emas.   Buning   asosiy   sababi   shundan
iboratki,   xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuvining   kuchayishi   milliy
iqtisodiyotlarni bir-biriga o’zaro bog’liq qilib qo’yadi. Shu sababli bugungi kunda
iqtisodiy mustaqillik deganda davlatning iqtisodiy zahiralar ustidan nazorat o’rnata
olish   imkoniyati,   jahon   savdosida,   kooperatsiya   aloqalarida,   ilmiy-texnika
yutuqlarini   ayirboshlashda   teng   ishtirok   eta   olishi   va   raqobatbardoshlikni
ta’minlaydigan   ishlab   chiqarish,   samaradorlik   va   sifat   darajasiga   erishishi
tushuniladi.
  Shu   bilan   birga   milliy   iqtisodiyotning   barqarorligi   mulkchilikning   barcha
shakllari   himoya   qilinishini,   tadbirkorlik   faoliyati   uchun   zaruriy   shart-sharoit   va
kafolatlarning   yaratilishini,   mamlakatdagi   vaziyatning   yomonlashuviga,
beqarorlikka olib keladigan holatlarning jilovlanishini taqozo etadi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar.
1. А bulqosimov H.P. D а vl а tning iqtisodiy x а vfsizligi. O’quv qo’ll а nm а . – T.:
Akademiya, 2012. – 362 b.
2.  А bulqosimov H.P., R а sulov T.S. Oziq-ovq а t x а vfsizligini t а ’minl а shning
n а z а riy jih а tl а ri v а  yo’n а lishl а ri.  Monogrаfiya. – T.: ―Fan va texnologiya , 2017.‖
–
152 b.
3. Авдийский В.И. Национальная экономическая безопасность в условиях
глобализации // Междунар. публ. и частное право. - 2012. - N2. - С.9-10.
4. Арбузов С. Методологические основы оценки уровня экономической
безопасности // Общество и экономика. - 2017. - N6. - С.28-37.
5. Буркальцева Д. Система обеспечения экономической безопасности
государства: необходимость формирования и структурные составляющие
//Наука и инновации: научно-практический журнал. - 2013. - N5. - С.29-32.
6. Бухвальд Е. Макроаспекты экономической безопасности: факторы,
критерии и показатели / Е.Бухвальд, Н.Гловацкая, С.Лазуренко // Вопр.
экономики. - 1994. - N 12. - С.25-35.
7. Богомолов В.А. Экономическая безопасность. – М.: ЮНИТИ-ДАНА,
2009. – 295 с.
8. Вечканов Г.С. Качество жизни населения как признак состояния
общества. – СПб.: СПбГИЭУ, 2012. – 314 с.
9. Vаxobov А., Tаdjibаevа D., Xаjibаkiev Sh. Jаhon iqtisodiyoti vа xаlqаro
iqtisodiy munosаbаtlаr. T.: Moliya, 2011. – 708 b.
10. Глазьев С. О неотложных мерах по укреплению экономической
безопасности России и выводу российской экономики на траекторию
опережающего развития (академическая версия доклада) // Рос. экон. 
журнал.
- 2015. - N 5. - С.3-62.
11. Гордиенко Д.В. Оценка изменения уровня экономической безопасности
России при реализации инициативы Экономического пояса Шелкового пути
30 (экономическая кооперация и экономическое противоборство) // Нац.
интересы: приоритеты и безопасность. - 2017. - Т.13, N4. - С.787-800.
12. Господарик Ю.П. Международная экономическая безопасность. – М.:
Университет ―Синергия , 2018. – 416 с.‖
13. Дейч Т. Китайский капитал на рынках Африки //Азия и Африка сегодня.
2008. – № 9. – С. 27–32.
14. Игонина Л.Л. Экономическая безопасность России в системе
макроэкономических инвестиционных критериев // Нац. интересы:
приоритеты и безопасность. - 2013. - N 2. - С.49-57.
15. Инновационные преобразования как императив устойчивого развития и
экономической безопасности России / под ред. В.К.Сенчагова. - М.: Анкил,
2013. – 684 с.
16. Корнилов М. О сущности экономической безопасности // Пробл. теории 
и
практики управл. - 2015. - N 8. - С.123-129.
17. Кузнецова Е.И. Стратегическое управление экономической
безопасностью государства. - М.: Русайнс, 2017. – 214 с.
18. Лексютина Я. Китай в БРИКС: мотивация участия // Мировая 
экономика
и междунар отношения. — 2014. — №4. — С.81–89 .
31

Iqtisodiy xavfsizlik turlari va tarkibiy elementlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha