Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 144.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Jahongir

Дата регистрации 17 Ноябрь 2024

14 Продаж

Iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlash XXR milliy xavfsizlik tizimini negizi sifatida

Купить
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O'RTA MAXSUS TA'LIM
VAZIRLIGI  TOSHKENT DAVLAT SHARQSHUNOSLIK INSTITUTI
XITOYSHUNOSLIK FAKULTETI
BITIRUV MALAKAVIY ISHI
Mavzu: Iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlash XXR milliy
xavfsizlik   tizimini negizi sifatida
Bajardi: 5231000-Xorijiy mamlakatlar
iqtisodiyoti   va   mamlakatshunoslik   (Xitoy   Xalq
Respublikasi)   ta‘lim   yo‘nalishi   bitiruvchi   kurs   talabasi
Usmonho'jayeva Muhabbat Komiljon qizi ( imzo)
Ilmiy   rahbar:   Xitoy   siyosati,   tarixi   va   iqtisodiyoti
kafedrasi o'qituvchisi
Nigmanov A.U. __________________ ( imzo)
Ilmiy maslahatchi:   Xitoy siyosati, tarixi va iqtisodiyoti
kafedrasi dotsenti, i.f.n. Sadibekova B.Dj ( imzo)
Toshkent - 2018
1 Bitiruv malakaviy ishi himoyasiga tavsiya etildi
Xitoy siyosati, tarixi va iqtisodiyoti
kafedra mudiri
t.f.d., prof. N.E.Karimova
____________ 20__yil ____________ 20__yil
2Xitoyshunoslik
fakulteti dekani
f.f.n., dots. S.A.Hashimova MUNDARIJA
KIRISH  
I-BOB. GLOBALLASHUV SHAROITIDA MILLIY VA IQTISODIY 
XAVFSIZLIKNI  TA'MINLASHNING  ILMIY-USLUBIYJIHATLARI..  
  1.1.  Iqtisodiy xavfsizlikning mohiyati va uni ta'minlashning ob'ektiv zarurligi        
1.2    Iqtisodiy xavfsizlikning ko'rsatkichlari va mezonlari 
II-BOB. XITOYDA IQTISODIY XAVFSIZLIKNI TA'MINLASHNING 
O'ZIGA XOS XUSUSIYATLAR  
2.1.  Xitoyda iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlash omillari va shart- sharoitlari  
2.2.  XXRda iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlash muammolari  
2.3.  O'zbekistonda iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlashda XXR tajribasidan foydalanish
yo'nalishlari  
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
3 KIRIS H
Mavzuning   dolzarbligi.   Xitoy   xalqaro   maydondagi   eng   qudratli   davlatlardan
biri   hisoblanadi.   Qisqa   tarixiy   muddatda   XXR   ko'plab   sohalarda,   ayniqsa,
iqtisodiyot   va   jahon   siyosatida   ulkan   muvaffaqiyatlarga   erishdi.   So'nggi   yillarda
Xitoy   o'z   milliy   suverinitetini   mustaxkamlab,   jahonda   kechayotgan   iqtisodiy   va
siyosiy jarayonlarga ta' sir o'tkaza boshladi.
O'z   davlatida   va   mintaqada   barqarorlik,   tinchlik   va   tartibni   ta'minlash
Xitoyning   eng   ustuvor   vazifalaridan   hisoblanadi.   Xitoy   milliy   xavfsizlik
konsepsiyasiga muvofiq u boshqa davlatlarga hujum qilmaslik va jahonning barcha
mamlakatlari bilan do'stona aloqalarni saqlab qolish yo'lidan bormoqda. Xitoy xalqi
tomonidan   erishilgan   ulkan   muvaffaqiyatlar   xalqaro   munosabatlar   xarakteriga   o'z
ta'sirini   ko'rsatmoqda   va   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlash   uchun
mustahkam zamin yaratmoqda.
XXRda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash,   bir   tomondan,   iqtisodiyotning
raqobatbardoshligini   oshirib  borish,   ikkinchi   tomondan,   milliy   suverenitetni   saqlab
qolish asosida amalga oshirilmoqda.
Yuqoridagilarga   qaramay   XXRda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   borasida
qator   muammolar   mavjud.   Mamlakat   iqtisodiyotining   yoqilg'i-energetika   resurslari
importiga   bog'liqligi,   don   yetishtirishning   ichki   iste'molni   to'liq   qondira
olmayotganligi   mamlakat   iqtisodiyotining   ushbu   sektorlarini   jahon   bozoridagi
narxlar   kon'yunkturasiga   bog'liq   qilib   qo'ymoqda.   Ayni   vaqtda   aholi   soni   va   ichki
iste'mol   hajmining   muttasil   o'sib   borayotganligi,   aholining   yer   resurslari   bilan
ta'minlanishining   pasayish   tendensiyasiga   ega   bo'layotganligi   bu   muammolarni
yanada keskinlashtiradi.
Shuni   qayd   etish   lozimki,   O'zbekistonda   ham   iqtisodiy   xavfsizlikni
ta'minlashda   shunga   o'xshash   muammolar   mavjud.   Mamlakatimiz   eksportida
mashina va uskunalar ulushining 2017 yilda atigi 2,6 foizga teng ekanligi, qo'shilgan
qiymat   darajasi   yuqori   tovarlar   eksportining   jami   eksportdagi   ulushining   pastligi,
aholi jon boshiga to'g'ri keladigan yalpi ichki mahsulot hajmining jahonning o'rtacha
ko'rsatkichlaridan sezilarli darajada past ekanligi iqtisodiy xavfsizlikni ta' minlashda
muammolarni keltirib chiqaradi.
4 Shu   nuqtai   nazardan   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlashda   sezilarli
muvaffaqiyatlarga   erishayotgan   mamlakatlar,   xususan,   Xitoy   Xalq   Respublikasi
tajribasini   o'rganish   va   umumlashtirish   asosida   ularning   ijobiy   tajribasidan
mamlakatimizda   foydalanish   bo'yicha   ilmiy   asoslangan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab
chiqish bugungi kundagi dolzarb masalalardan hisoblanadi.
Mavzuning   o'rganilganlik   darajasi.   Jahon   xo'jaligining   globallashuvi
sharoitida   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   muammolari,   iqtisodiy   xavfsizlikning
mohiyati,   shart-sharoitlari   va   mezonlari   xitoy   iqtisodchi   olimlari   tomonidan,
xususan, 
G.A.Melibayeva,   o‘qituvchi   A.U.Nig‘monovlarni   va   boshqalarning   ilmiy
ishlarida o'z aksini topgan.
Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari.   Kurs   ishi   asosiy   maqsadi   globallashuv
sharoitida   Xitoy   Xalq   Respublikasida   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlashning   o'ziga
xos xususiyatlarini yoritib berishdan iborat.
Ushbu maqsadga erishish uchun ishda quyidagi vazifalar qo'yilgan:
- turli   iqtisodiy   qarashlar   va   uslubiy   yondashuvlarni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish   asosida   —iqtisodiy   xavfsizlik”   atamasining   mohiyati   va   ob'ektiv
zarurligini ochib berish;
- iqtisodiy   xavfsizlikning   ko'rsatkichlar   tizimi   va   mezonlarini   bir   tizimga
keltirish;
- XXRda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'   minlashning   hozirgi   holatini   tahlil
qilish;
- Xitoy   Xalq   Respublikasi   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashdagi   asosiy
muammolarni aniqlash;
- iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlashning   XXR   tajribasidan   O'zbekistonda
foydalanish bo'yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   ob'ekti   Xitoy   Xalq   Respublikasida   iqtisodiy   xavfsizlikni
ta'minlash xususiyatlari hisoblanadi. Kurs ishi predmeti   bo'lib iqtisodiy xavfsizlikni
ta'minlash jarayonida yuzaga keladigan munosabatlar xizmat qildi.
Kurs   ishi   nazariy-uslubiy   asosi   bo'lib   ijtimoiy   yo'naltirilgan   bozor
5 munosabatlarini   shakllantirish,   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlashning   tashkiliy-
iqtisodiy   va   institusional   jihatlarini   takomillashtirish   bo'yicha   yirik   iqtisodchi-
olimlar tomonidan yaratilgan ilmiy konsepsiyalar xizmat qildi. Shuningdek, tadqiqot
davomida   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmonlari,   Oliy   Majlis   tomonidan
qabul   qilingan   qonunlar,   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari   va   boshqa   me'yoriy
hujjatlardan ham keng foydalanildi.
Bitiruv   malakaviy   ishning   usullari.   Tadqiqot   davomida   iqtisodiy-statistik,
tizimli   va   qiyosiy   tahlil   va   boshqa   zamonaviy   ilmiy   o'rganish   usullaridan
foydalanildi.
Kurs ishi ilmiy yangiligi quyidagilarda o'z aksini topadi:
- iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   ko'rsatkichlari   va   mezonlari   asosida
XXRda iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlashning zamonaviy holatiga baho berilgan;
- Xitoy   Xalq   Respublikasida   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   tajribasidan
O'zbekistonda foydalanish bo'yicha takliflar tayyorlangan.
Kurs   ishi   amaliy   ahamiyati   shundan   iboratki,   uning   materiallaridan
O'zbekistonda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   bilan   bog'liq   dasturlar   ishlab
chiqishda   foydalanish   mumkin.   Ilmiy   axborot,   nazariy   xulosa   va   amaliy
tavsiyalardan   iqtisodiyot   yo'nalishidagi   oliy   o'quv   yurtlarida   o'quv   jarayonida
foydalanish mumkin.
Kurs   ishi   tarkibiy   tuzilishi.   Bitiruv   malakaviy   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa
hamda foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
Ishning   kirish   qismida   tanlangan   mavzuning   dolzarbligi   va   o'rganilganlik
darajasi   asoslangan,   ishning   maqsadi   va   vazifalari,   ob'ekti   va   predmeti   belgilab
olingan, ilmiy yangiligi va amaliy ahamiyati yoritib berilgan.
Kurs   ishi   birinchi   bobida   turli   iqtisodiy   qarashlar   va   uslubiy   yondashuvlarni
tahlil qilish va umumlashtirish asosida —iqtisodiy xavfsizlik” atamasining mohiyati
va ob'ektiv zarurligi ochib berilgan, iqtisodiy xavfsizlikning ko'rsatkichlar tizimi va
mezonlarini bir tizimga keltirilgan.
Ishning ikkinchi  bobida XXRda  iqtisodiy xavfsizlikni  ta'minlashning hozirgi
holati tahlil qilingan, Xitoy Xalq Respublikasi iqtisodiy xavfsizligini ta'minlashdagi
6 asosiy muammolar aniqlangan, iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlashning XXR 
I-BOB. GLOBALLASHUV SHAROITIDA IQTISODIY XAVFSIZLIKNI
TA'MINLASHNING ILMIY-USLUBIY JIHATLARI
1.1. Iqtisodiy xavfsizlikning mohiyati va uni ta'minlashning ob'ektiv
zarurligi
Iqtisodiy   xavfsizlik   har   qanday   mamlakat   hukumati   iqtisodiy   siyosatida
markaziy   o'rinni   egallaydi.   Zero,   iqtisodiy   xavfsizlikning   ta'minlanmasligi   birinchi
navbatda   hukumatning   o'zi   uchun   xavf   hisoblanadi.   Iqtisodiy   xavfsizlikni   tadqiq
etish, eng avvalo, “xavfsizlik” atamasining o'zini tushunishni taqozo etadi.
“Xavfsizlik”   atamasi   ilmiy   nuqtai   nazardan   aholining   hayot   faoliyati   va
rivojlanishi   uchun   resurslarga,   texnologiyalarga,   axborot   va   ma'naviy   ideallarga
bo'lgan tabiiy-fiziologik, ijtimoiy-iqtisodiy, ma'naviy ehtiyojlarning
himoyalanganligi   sifatida   tavsiflanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan   maqsadga
muvofiq bo'lmagan tashqi ta'sirlardan va radikal ichki o'zgarishlardan himoyalanish,
ya'ni   xavfsizlikka   bo'lgan   ehtiyoj   bazaviy   va   asosiy   ehtiyojlardan   hisoblanadi.   Bu
himoyalanish   alohida   olingan   shaxs   uchun   ham,   davlat   va   mamlakat   uchun   ham
birday muhim. Shundan kelib chiqqan holda xavfsizlikka sub'ektga tegishli bo'lgan
o'zgarishlar   va   tashqi   ta'sir   natijasida   ushbu   sub'ekt   sifatining   o'zgarishi   minimal
bo'lgan holat sifatida qaraladi.
Turli xil xavfsizliklar orasida iqtisodiy xavfsizlik alohida o'ringa ega. Bu shu
bilan   izohlanadiki,   xavfsizlikning   barcha   turlari   iqtisodiy   ta'minotsiz   amalga
oshmaydi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   davlat   milliy   xavfsizligini   ta'min   etuvchi   asosiy
bo'g'inlardan   biri,   mamlakat   iqtisodiy   ehtiyojlarini   kafolatli   ta'minlash   yo'llari,
vositalari va usullariga asoslanuvchi qarashlar yig'indisidir. Konseptual ko'rinishda u
davlat   iqtisodiy   potensiali   holatidan   kelib   chiqadigan   iqtisodiy   xavfning   asosiy
omillari   tahliliga   asoslanadi.   Kuchsiz   va   samarasiz   iqtisodiyot   davlat   xavfsizligini
ta'minlashi mumkin emas. Bu ijtimoiy nizolarga to'la jamiyatda, ayniqsa yaqqolroq
namoyon bo'ladi. Chunki iqtisodiy xavfsizlik” va ijtimoiy xavfsizlik” o'zaro bog'liq
tushunchalar bo'lib, bir-birini to'ldiradi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   asosida   barqaror   rivojlanishni   ta'minlovchi   muhitni
7 tashkil etuvchilar yotadi. Rivojlanishsiz iqtisodiy taraqqiyot bo'lishi  mumkin emas.
Barqarorlik   -   bu,   jamiyatning   favqulotda   holatlarda   hamda   o'z   manfaatlarini
qondirish qobiliyati, vaziyatni tiklash imkoniyatidir.
“Iqtisodiy   xavfsizlik”   tushunchasi   ilk   bor   resurslarni   chegaralanganligi
to'g'risidagi masala keskinlashgan bir paytda yuzaga keldi. Iqtisodiy xavfsizlik ko'p
qirrali, murakkab va ziddiyatli tushuncha bo'lib, bu holat unga yagona ta'rif berishni
qiyinlashtiradi. Shu sababli unga berilgan ta'riflar ko'p va ular bir-biridan qo'yilgan
maqsad, tahlil usuli jihatidan farq qiladi.
Xususan iqtisodiy xavfsizlikka davlat tomonidan ichki va tashqi tahdidlarning
mamlakat   xo'jaligiga   kuchli   zarar   yetkazishiga   yo'l   qo'ymaslikni   kafolatlovchi
sharoitlar   sifatida   qarash   mumkin.   Boshqacha   qilib   aytganda,   davlat   pul-kredit,
soliq,   byudjet   va   boshqa   moliyaviy   siyosat   turlaridan   foydalanib,   iqtisodiy
vaziyatning   ijobiy   barqarorligini   ta'minlaydi.   Shuni   alohida   qayd   etish   lozimki,   —
iqtisodiy xavfsizlik”ka berilgan ushbu ta'rifda davlat hokimiyati organlari tomonidan
amalga oshiriladigan muhofaza mexanizmiga asosiy e'tibor qaratilmoqda.
Shunga yaqin ta'rif quyidagi ta'rifda ham keltirilgan: —Iqtisodiy xavfsizlik” -
bu   iqtisodiyotning   shunday   holatiki,   bu   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning   bir
maromda davom etishiga xalaqit beradigan, aholining erishilgan turmush darajasini
izdan chiqarib, jamiyatda kuchli ijtimoiy tanglikni yuzaga keltiradigan, shuningdek,
davlatning mavjudligiga xavf tug'diradigan tashqi va ichki omillar ta'siriga bardoshli
immunitet”i bilan tavsiflanadi.
Ayni vaqtda akademik L.Abalkin bu tushunchani ancha kengroq yoritadi: —
iqtisodiy   xavfsizlik   -   bu   iqtisodiy   tizimning   shunday   holatiki,   u   iqtisodiyotning
dinamik   va   samarali   rivojlanishini   ta'minlashga,   ijtimoiy   vazifalarni   hal   etishga
imkoniyat yaratadi. Bu holatda davlat mustaqil iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish va
hayotga joriy etish imkoniyatiga ega bo'ladi”.
Ushbu   ta'rifda   nafaqat   mavjud   iqtisodiy   vaziyatdan   himoyalanish   tamoyili,
balki barcha darajadagi iqtisodiy sub'ektlarning yanada rivojlanishi uchun salohiyat
ham hisobga olingan.
Boshqa bir ta'rifga ko'ra, iqtisodiy xavfsizlik mamlakatning barqaror ijtimoiy-
8 iqtisodiy   rivojini   mustaqil   ta'minlash   nuqtai   nazaridan   jamiyatning   iqtisodiy   va
ishlab chiqarish kuchlari holati, davlatning milliy xavfsizligi talab darajasida qo'llab-
quvvatlanishi,   shuningdek,   global   raqobat   sharoitida   milliy   iqtisodiyot
raqobatbardoshligining zarur darajadaligini anglatadi”. Ko'rinib turibdiki, bu qarash
yuqoridagi qarashga mohiyatan yaqin.
Akademik   L.I.Abalkin   yuqoridagi   fikrlaridan   kelib   chiqib,   iqtisodiy
xavfsizlikning   mohiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun   uch   omilga   e'tibor
qaratgan:
- iqtisodiy mustaqillik;
- milliy iqtisodiyotning barqarorligi;
- o'z-o'zidan rivojlanish va taraqqiy etishga qodirlik.
Jahon   xo'jalik   tizimida   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   xalqaro
integratsiya   yer   yuzining   barcha   mintaqalarini   qamrab   olayotgan   zamonaviy
iqtisodiy   sharoitda   hech   bir   mamlakat   jahon   xo'jaligidan   ayro   rivojlanishi   mumkin
emas, ya'ni mutlaq iqtisodiy mustaqil emas. Buning asosiy sababi shundan iboratki,
xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuvining   kuchayishi   milliy   iqtisodiyotlarni
bir-biriga   o'zaro   bog'liq   qilib   qo'yadi.   Shu   sababli   bugungi   kunda   iqtisodiy
mustaqillik   deganda   davlatning   iqtisodiy   zahiralar   ustidan   nazorat   o'rnata   olish
imkoniyati,   jahon   savdosida,   kooperatsiya   aloqalarida,   ilmiy-texnika   yutuqlarini
ayirboshlashda teng ishtirok eta olishi va raqobatbardoshlikni ta'minlaydigan ishlab
chiqarish, samaradorlik va sifat darajasiga erishishi tushuniladi.
Shu   bilan   birga   milliy   iqtisodiyotning   barqarorligi   mulkchilikning   barcha
shakllari   himoya   qilinishini,   tadbirkorlik   faoliyati   uchun   zaruriy   shart-sharoit   va
kafolatlarning   yaratilishini,   mamlakatdagi   vaziyatning   yomonlashuviga,
beqarorlikka olib keladigan holatlarning jilovlanishini taqozo etadi.
Shu   bilan   birga   iqtisodiy   xavfsizlik   ta'minlanishi   uchun   iqtisodiyotning   o'z-
o'zidan   rivojlanishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   shuni   anglatadiki,   iqtisodiy
xavfsizlikning   ta'minlanishi   qulay   investisiya   va   innovatsiya   muhitning   yaratilishi,
ishlab chiqarishning muntazam modernizatsiyalashib, yangilanishi va takomillashib
borishi   hamda   xodimlarning   bilim,   kasb-malaka,   umumiy   madaniy   darajasining
9 o'sib   borishi   bilan   yaqindan   bog'liq.   Aks   holda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlab
bo'lmaydi.
Yuqoridagi   ta'riflarni   umumlashtirgan   holda,   bizning   fikrimizcha,   iqtisodiy
xavfsizlikka   quyidagicha   ta'rif   berish   mumkin:   iqtisodiy   xavfsizik   —   bu,   davlat
iqtisodiy tizimiga ta'sir qiluvchi va uning eng kam chiqim bilan, bosqichma- bosqich
barqaror   rivojlanishi,   shu   asosida   jamiyatning   potensial   imkoniyatlarini   har
tomonlama amalga oshirish uchun, milliy manfaatlar eng ko'p ifodalanishiga imkon
beruvchi (ichki va tashqi) shart va omillar yig'indisi, shuningdek, davlatning turli xil
xavflar va yo'qotishlarga qarshi turish qobiliyatidir.
Ta'kidlash   lozimki,   iqtisodiy   xavfsizlik   iqtisodiyotning   turli   sub'ektlariga
tegishli   va   ular   quyidagilardan   iborat:   alohida   fuqarolar;   xususiy   tadbirkorlik,
biznes;   davlat   korxonalari;   milliy   iqtisodiyot;   davlat.   Ichki   iqtisodiy   sohalarda
xavfsizlik   tabiiy,   texnikaviy-iqtisodiy,   infratuzilmaviy,   ijtimoiy,   mikro   va
makroiqtisodiy   rivojlanishning   boshqa   omillari,   shuningdek,   turli   beqarorlikni,
tanglikni   keltirib   chiqaruvchi   ichki   va   tashqi   tahdidlar   ta'   siridan   himoya   qiluvchi
ichki imkoniyatlar bilan bog'liqdir.
Tashqi   iqtisodiy   sohadagi   xavfsizlik   mamlakatning   jahon   bozoridagi
raqobatbardoshligi,   milliy   valyutaning   barqarorligi,   davlatning   moliyaviy   ahvoli
bilan tavsiflanadi.
Alohida   ta'kidlab   o'tish   joizki,   —iqtisodiy   xavfsizlik”   tushunchasi   —risk”
(tavakkalchilik)   kategoriyasi   bilan   uzviy   bog'liqdir.   Uzoq   yillar   davomida
iqtisodiyotni   boshqarish   nazariyasi   va   amaliyotida,   ayniqsa,   makroiqtisodiyot
darajasida   uning   rivojlanishiga   qat'iy   belgilangan   jarayon   sifatida   qaralgan.   Ushbu
jarayonda   xo'jalik   qarorlarining   ko'zda   tutilmagan   natijalarga   olib   kelishi,   takror
ishlab chiqarish  jarayonlari  buzilishining salbiy  oqibatlari  nazarda  tutilmas  edi. Bu
esa   —iqtisodiy   risk”   omillariga   e'tibor   bermaslik   oqibati   edi.   Zero   iqtisodiy   risk
kategoriyasi iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlashda muhim o'rin tutadi. Bu o'rinda riskni
baholash bilan uni boshqarishni bir-biridan farq qilish lozim.
Iqtisodiyotga   ta'sir   ko'rsatuvchi   omillar   va   qabul   qilingan   xo'jalik   qarorlari
oqibatlarining noaniqligi tufayli riskni baholash ehtimollik kasb etadi. Bu jarayonni
10 boshqarish   favqulodda   sodir   bo'ladigan   ijtimoiy-iqtisodiy   xodisalarni   oldindan
payqab, ularning oqibatlarini yumshatish, kuchsizlantirish va bartaraf etish imkonini
yaratadi.   Albatta,   tanglik   holatining   paydo   bo'lish   ehtimolligini   baholash   bilan   bir
qatorda   u   bilan   bog'liq   ravishda   ko'riladigan   zarar   va   yo'qotishlarni   ham   oldindan
baholash   zarurati   tug'iladi.   Demak,   iqtisodiy   xavfsizlik   darajasini   baholash   risk
omillarini   tahlil   qilish   bilan   birgalikda   —yo'qotish”   (zarar)   kategoriyasidan
foydalanishni   ham   taqozo   etadi.   Yo'qotish,   zarar   haqiqiy,   kutilgan,   potensial,
kompensatsiyaviy,   ya'ni   o'rni   to'ldiriladigan   va   to'ldirilmaydigan   bo'lishi   ham
mumkin.
Hozirgi   paytda   davlat   iqtisodiy   xavfsizligining   tarkibiy   elementlari   sifatida
inson   resurslari,   texnik-ishlab   chiqarish,   texnologik,   oziq-ovqat,   energetik,
boshqaruv va axborot xavfsizligi tashkil etadi (1.1.1-rasm).
Mamlakat iqtisodiy xavfsizligi tizimi 1
   1.1.1-rasm
Shubhasiz,   har   qanday   mamlakatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashning
asosiy tashkil etuvchisi inson resurslari hisoblanadi. Bunda uning nafaqat miqdoriy,
balki sifat ifodasi ham muhim rol o'ynaydi. Tashkiliy tuzilmalarning asosiy elementi
-   bu   insonlar,   ularning   maqsadlari,   faoliyati   va   munosabatlari   ekan,   xo'jalik
yurituvchi   sub'ektlar   tomonidan   o'z   vazifalarining   hal   etilishi   ham   ko'p   jihatdan
tashkiliy   tuzilmalarga   kiritilgan   insonlarning   faoliyatiga,   kadrlarni   boshqarish
1
 Manba: Tadqiqot natijalari asosida muallif tomonidan tuzilgan.
11 rasional   tizimining   barpo   etilganligiga,   ya'ni   ularning   maqsadga   muvofiq
tanlanganligiga,   joy-joyiga   qo'yilganligiga,   moslashuv   jarayonining   maqsadga
muvofiq   o'tkazilishiga,   mehnat   faoliyatining   rag'batlantirilishiga,   sifat   jihatdan
rivojlanishiga va kasbiy jihatdan o'sishiga bog'liq bo'ladi.
Davlat   iqtisodiy   xavfsizligi   uchun   uning   texnik-ishlab   chiqarish   elementi
muhim ahamiyatga ega. Shu bilan birga qayd etish lozimki, mamlakatimizda ishlab
chiqarish   vositalari   importi   hajmining   salmoqli   tarzda   o'sishi   natijasida   ushbu
vositalar   bo'yicha   mamlakatimiz   xorijiy   mamlakatlarga   tobora   ko'proq   tobe'   bo'lib
qolmoqda.
Iqtisodiy   xavfsizlikning   texnologik   tashkil   etuvchisi   mamlakat   ilmiy-texnika
salohiyatining shunday holatini ifodalaydiki, u eng qisqa muddat ichida fuqarolik va
mudofaa   ishlab   chiqarishining   yetakchi   tarmoqlarida   yuksak   rivojlanishni
ta'minlaydigan   texnologik   qarorlarni   ishlab   chiqishni   kafolatlaydi.   Ayniqsa,   ishlab
chiqarishga jalb etilayotgan resurslarning salmog'i kam bo'lgan holatda kishilarning
ishlab   chiqarish   va   shaxsiy   ehtiyojlarini   qondira   oladigan   novatsiyalar   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   axborot   texnologiyalarini
rivojlantirishga   yuqori   darajada   e'tibor   qaratadilar.   Axborot   tarmoqlarining
rivojlanishi   o'z   navbatida   bilimlar   ishlab   chiqaruvchilari,   ularni   tarqatuvchilari   va
foydalanuvchilari sonining o'sishini ko'zda tutadi. Shuningdek, axborotlar olishni bir
necha marta yengillashtirar ekan, ular hayotga yanada global xarakter baxsh etadi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   tizimining   muhim   elementi   oziq-ovqat   xavfsizligi
hisoblanadi.   U   iqtisodiyotning   qishloq   xo'jalik   sektori   mamlakat   aholisini   oziq-
ovqat, sanoatni zaruriy qishloq xo'jalik xomashyosi bilan ta'minlashini ko'zda tutadi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   tizimida   energetika   xavfsizligining   roli   katta.   U   milliy
iqtisodiyot va mudofaa majmuasi ehtiyojlari uchun energiya tashuvchilarini barqaror
yetkazib   berishni   ko'zda   tutadi.   Bu   ayniqsa,   yoqilg'i-energetika   resurslari   taqchil
bo'lgan   mamlakatlar,   xususan,   Yaponiya,   XXR   va   qator   Yevropa   mamlakatlari
uchun   alohida   ahamiyatga   ega.   Ayni   vaqtda   yoqilg'i-energetika   resurslariga   boy
mamlakatlarda bu omil iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari rivojlanishiga salbiy ta'sir
ko'rsatishi   mumkin.   Xususan,   Fors   ko'rfazi   arab   mamlakatlari,   Rossiya   kabi
mamlakatlar   iqtisodiyoti   ko'p   jihatdan   jahon   yoqilg'i   bozoridagi   kon'yunkturaviy
12 o'zgarishlarga bog'liq bo'lib qolgan. Bu esa iqtisodiy xavfsizlikni ta'minlashna salbiy
ta'sir ko'rsatadi.
Shunday   qilib,   iqtisodiy   xavfsizlikning   barcha   tarkibiy   komponentlarida
milliy   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini   ta'minlash   va   turli   tahdidlarga   qarshi
harakat uchun zaruriy shart-sharoitlarni yaratishda davlat kafolati talab etiladi.
Demak, globallashuv jarayonlari chuqurlashib, raqobat kurashi murosasiz tus
olayotgan   vaziyatda   iqtisodiy   xavfsizlikka   daxl   qiluvchi,   mamlakatning   milliy
manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo'lgan   tahdidlarni   aniqlash   muhim
ahamiyatga ega.
Iqtisodiy   xavfsizlikka   tahdidlar   deganda   shunday   hodisalar   va   jarayonlar
tushuniladiki,   ular   mamlakatdagi   iqtisodiy   vaziyatga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi,   shaxs,
jamiyat,   davlatning   iqtisodiy   manfaatlarini   cheklaydi,   milliy   qadriyatlar   va   milliy
hayot tarziga xavf tug' diradi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   amaliyotida   bu   tahdidlar   ikki   turga   bo'linadi:   ichki   va
tashqi.
Ichki   tahdidlar   -   bu   o'z-o'zini   asray   olish   va   takomillashtira   olish
qobiliyatining   mavjud   emasligi,   rivojlanishda   innovasiya   unsurlarining   zaifligi,
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   emasligi,   jamiyat
evolyusiyasining   og'riqsiz   yo'llarini   izlab   topish   uchun   qarama-qarshiliklar   va
ijtimoiy   tangliklarni   bartaraf   etishda   manfaatlar   mutanosibligini   topish
qobiliyatining mavjud emasligidir.
1.1.1- rasm.
Iqtisodiy xavfsizlikka tahdidlar 2
2
 Manba: Tadqiqot natijalari asosida muallif tomonidan tuzilgan.
13 Tashqi   tahdidlar   -   bu   jahon   narxlari   kon'yunkturasi   va   tashqi   savdoning
o'zgarishi,   milliy   valyuta   kursining   tebranishi,   kapital   kirishiga   nisbatan   uning
chiqib   ketish   hajmining   yuqori   bo'lishi,   importga   ortiqcha   bog'lanib   qolish,
xomashyo tovarlari eksportining haddan ziyod bo'lishi va boshqalardir.
Bizning   fikrimizcha,   O'zbekiston   iqtisodiy   xavfsizligiga   salbiy   ta'sir   etuvchi
tashqi tahdidlarga quyidagilarni kiritish mumkin:
- xom   ashyo   bazasi   va   past   sifatli,   raqobatbardosh   bo'lmagan   mahsulotlar
sotiladigan bozor sifatida qolib ketish;
- tashqi   transport,   axborot   va   ilmiy-texnika   kommunikasiyalari   tizimining
rivojlanmaganligi;
- mamlakat   iqtisodiyotining   ba'zi   turdagi   xom   ashyo   bozorlaridagi   narxlar
o'zgarishiga bog'liqligi;
- mamlakatimizning   anklav   davlat   va   xalqaro   dengiz   yo'llaridan   uzoqda
ekanligi va boshqalar.
Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligiga   ta'   sir   etuvchi   ichki   xavflar   quyidagilardan
iborat:
- mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishidagi   tarmoq   va   hududiy
disproporsiyalar;
- yer-suv   va   ayrim   turdagi   muhim   mineral   xomashyo   resurslarining
14 cheklanganligi;
- milliy   iqtisodiyotga   va   ba'zi   hududlar   iqtisodiyotiga   yuqori   demografik
bosimning mavjudligi;
- sanoatning   ko'plab   tarmoqlarida   asosiy   fondlar   eskirish   darajasining
yuqoriligi va boshqalar.
So'nggi   yillarda   mamlakat   va   mintaqalar   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashda
ijtimoiy   omillarning   roli   ortmoqda.   Ijtimoiy   fikr   bilan   manipulyasiya   qilish
texnologiyalaridan   foydalanish,   aksiyalar   tashkil   etish   davlat   hokimiyatining
inqiroziga   sabab   bo'lmoqda.   Bu   rangli   inqiloblarga   ham   tegishli.   Zero,   iqtisodiy
ahvoli   og'ir   aholini,   shuningdek,   yoshlarni   rangli   inqiloblarga   jalb   etish   ancha
yengil.   Shu   sababli   iqtisodiy   xavfsizlikning   barcha   tarkibiy   elementlari   o'ziga   xos
o'ringa ega.
Yuqoridagi   tahlillardan   kelib   chiqqan   holda   aytish   mumkinki,   iqtisodiy
xavfsizlikni   ta'minlash   mamlakat   iqtisodiy   taraqqiyotini   jadallashtirish,   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish,   kadrlar   siyosatini   rasional   olib   borishning
moddiy asosi hisoblanadi.
1.2 Iqtisodiy xavfsizlikning ko'rsatkichlari va mezonlari
Davlatning   eng   muhim   vazifasi   -   jamiyat   barqarorligi   va   rivojlanishini
ta'minlash,   mamlakat   xavfsizligiga   taxdidlarni   bartaraf   etishdan   iborat.   Endigina
vujudga   kelayotgan   xavfning   oldini   olish   iqtisodiy   taxdidlarning   chuqurlashib
ketishini passiv kuzatib turishga qaraganda g'oyat muhim ahamiyat kasb etadi. Zero,
oqilona yondashuvga tayangan bunday sa'y-harakatlar xavfni oldini olishning asosiy
tamoyili   bo'lishi   mumkin.   Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashga   qaratilgan
tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   uning   barcha   faoliyat   sohalarining   holatini
ko'rsatib belgilovchi ko'rsatkichlarining monitoringini tashkil etish muhim ahamiyat
kasb   etadi.   Ushbu   monitoring   jarayonida   iqtisodiy   ko'rsatkichlarini   aniqlash,   tahlil
qilish va ularni o'zgarish tendensiyalari va istiqbolini aniqlash imkonini beradi.
Ma'lumki,   iqtisodiyot   murakkab   tizim   sifatida   uning   holatini   tavsiflovchi
minglab   ko'rsatkichlarga   ega.   Faqat   O'zbekiston   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini
15 ifodalovchi   jadvallarda   300   dan   ortiq   ko'rsatkichlar   mavjud.   Shu   sababli
mamlakatlarning iqtisodiy xavfsizligi  holatini tahlil qilish uchun ular ko'rsatkichlar
tizimi va mezonlar bilan to'ldirilishi lozim.
Ma'lumki, statistik ko'rsatkichlar dinamikasi mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga
baho berish uchun yetarli emas, chunki umumiy statistik ko'rsatkichlar xoh u ijobiy
bo'lsin,   xoh   salbiy   o'z-o'zicha   ko'p   narsa   haqidama'lumot   bermaydi.   Shu   sababli
iqtisodiy   xavfsizlikka   baho   berish   muayyan   mezonlar   vositasida   amalga   oshrilishi
maqsadga   muvofiq.   Biroq   hamma   savolga   javob   beradigan   mezonlar   ham   mavjud
emas. Shu sababli har qanday mezonlar baholash xarakteriga ega, xolos.
Odatda   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizlik   darajasiga   baho   berishda   iqtisodiy
xavfsizlikning quyi va yuqori tahlikali chegaralari belgilanadi.
Ilmiy   adabiyotda   iqtisodiy   xavfsizlik   quyi   tahlikali   chegarasiga   oid
indikatorlar 50 ta ko'rsatkichni qamrab olgan holda quyidagicha turkumlangan:
1) iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishga   qodirligini   ifodalovchi
ko'rsatkichlar.   Ushbu   guruhga   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi,   sanoat   ishlab   chiqarishi
va   uning   tarkibi,   mashinasozlik   mahsulotlari   hajmida   yangi   turdagi   mahsulotlar
ulushi,   mudofaa   va   fan   uchun   xarajatlar   ulushi,   investisiyalar,   foydali   kazilma
boyliklarining zaxiralari bo'yicha quyi taxlikali chegarani ifodalovchi indikatorlar;
2) moliyaviy tizim barqarorligi ko'rsatkichlariga davlat byudjeti kamomadi,
davlat   qarzi,   pul   muomalasi,   o'zaro   hisob-kitob   va   soliq   intizomini   ifodalovchi
ko'rsatkichlar;
3) ijtimoiy soha ko'rsatkichlari aholi daromadlari darajasi va uning mulkiy
jihatdan   tabaqalanishi,   ishsizlik   va   ijtimoiy   soha   xarajatlari   bo'yicha   quyi   tahlikali
chegaralarni o'z ichiga oladi;
4) tashqi   savdo   va   iqtisodiy   faoliyat   ko'rsatkichlari   guruhiga   mamlakat
ichki   iste'molida   importning   ulushi   va   milliy   ishlab   chiqarish   hajmida   eksportning
ulushi bo'yicha quyi tahlikali chegaralarni ifodalovchi indikatorlar kiradi.
Iqtisodiy   adabiyotda   iqtisodiy   xavfsizlik   ko'rsatkichlari   sifatida   S.Yu.Glazev
taklif   etgan   turkumlashdan   ko'proq   foydalanilmokda.   Bu   ko'rsatkichlar   turkumiga
quyidagilar kiradi:
16 - yalpi   ichki   mahsulotning   umumiy   va   aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan
hajmi;
- sanoat   mahsulotlari   umumiy   hajmida   qayta   ishlash   sanoati   mahsulotlari
ulushi;
- sanoat ishlab chiqarishida mashinasozlikning ulushi;
- investisiyalar hajmining YalMga foiz hisobidagi nisbati;
- ilmiy tadqiqotlar uchun xarajatlarning YalMga nisbati (foiz hisobida);
- yangi   turdagi   mahsulotlarning   yalpi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar
hajmidagi ulushi;
- yashash minimumi darajasidan past daromad oluvchi kishilar ulushi;
- aholining urtacha umr uzokligi (yosh);
- aholining   eng   yukori   daromad   oluvchi   10   foizi   va   eng   kam   daromad
oluvchi 10 foizi guruhlari daromadlari urtasidagi nisbat;
- qayd etilgan jinoyatlar xar 100000 kishi x,isobiga;
- Xalkaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   metodologiyasi   bo'yicha   ishsizlik
darajasi (foiz hisobida);
- yillik inflyasiya darajasi (foiz hisobida);
- ichki   qarzlar   hajmining   YalMga   nisbati   (foiz   hisobida,   kiyosiy
davrda);
- ichki qarzlarni qoplash va ularga xizmat ko'rsatish uchun joriy ehtiyojning
byudjetga soliq tushumlari hajmidagi ulushi (foiz hisobida);
- tashki qarzning YalMga nisbati (foiz hisobida);
- tashki qarzning YalM kamomadini qoplashdagi ulushi;
- xorijiy   valyutalar   miqdorining   milliy   valyuta   massasiga   nisbati   (foiz
hisobida);
- naqd xorijiy valyuta miqdorining naqd milliy valyuta hajmiga nisbati (foiz
hisobida);
- pul massasining YalMga nisbati (foiz hisobida);
- ichki iste'molda importning hissasi, jumladan, ichki oziq-ovqat mahsulotlari
iste'moli hajmida import oziq-ovqat mahsulotlari ulushi (foiz hisobida);
17 - aholi   yashash   darajasi   bo'yicha   mamlakat   hududlari   o'rtasidagi
farqlar.
Ko'rsatkich   miqdori   quyi   chegaradan   past   tushgandagina   iqtisodiy   tahdid
vujudga   keladi.   Bu   chegara   -   iqtisodiy   manfaatlar   nuqtai   nazaridan   ho'jalik
nisbatlarining eng quyi maqbul nisbatlarini ifodalovchi miqdoriy indiqatorlar bo'lib,
ularga   rioya   qilmaslik   takror   ishlab   chiqarishning   turli   elementlarining   iqtisodiy
rivojlanishiga to' sqinlik qiladi va mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga taxdid soladi.
Tahlikali chegaralarni belgilash bo'yicha ham iqtisodiy adabiyotlarda turli xil
qarashlar   mavjud.   Bu   iqtisodiy   xavfsizlik   muammosining   murakkabligi   va   ko'p
qirraligi bilan izohlanadi.
Jamiyatning   xavfsiz   rivojlanishi   chegaralarini   aniqlash   uchun   miqdoriy
ko'rsatkichlar   bilan   birga   sifat   ko'rsatkichlaridan   ham   foydalaniladi.   Shu   sababli
iqtisodiy xavfsizlik mezonlari deganda iqtisodiy xavfsizlik darajasining miqdoriy va
sifat   ko'rsatkichlarini   ifodalovchi   belgilar   majmuini   tushunish   maqsadga   muvofiq.
Shunday   qilib,   iqtisodiy   xavfsizlik   mezonlari   iqtisodiyotning   joriy   holatiga   baho
berish imkonini beradi.
Xususan, akademik Bogomolov V.A. mamlakat iqtisodiy holatini aniqlashga
yordam   beradigan   quyidagi   mezonlarni   ajratib   ko'rsatadi:   birinchi   -   mamlakat
rivojlanishining   barqarorligi   mezonlari,   ikkinchi   -   pasayish   davridagi
yo'qotishlarning   o'rnini   tiklash   darajasi   mezonlari,   uchinchi   -   milliy   manfaatlarga,
mamlakatning   jahon   iqtisodiyotidagi   o'rniga,   uning   istiqboldagi   rivojlanish
maqsadlari, vazifalariga muvofiqligi mezonlari
Ko'rinib   turibdiki,   iqtisodiy   xavfsizlikka   baho   berish   bitta   mezon   bilan
chegaralanmaydi. Shu sababli aytishimiz mumkinki, iqtisodiy   xavfsizlik
iqtisodiyot holatining ko'pmezonli tavsifidir.
Ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   hozirgi   bosqichida   iqtisodchi-olimlar
quyidagi mezonlar ajratib ko'rsatiladi:
- turmush darajasi va sifati;
- inflyasiya sur'ati;
- byudjet defisiti;
18 - ishsizlik me'yori;
- iqtisodiy o' sish;
- davlat qarzi;
- oltin-valyuta zaxiralari;
- jahon iqtisodiyotiga integrasiyalashuv darajasi;
- xufiyona iqtisodiyot’’ faoliyati;
- mulk tarkibi;
- soliq tizimi;
- bozor infratuzilmalarining rivojlanishi.
Ba'zi   olimlar   fikricha,   iqtisodiy   xavfsizlikka   ko'plab   ko'rsatkichlar   orqali
integral baholash maqsadga muvofiq hisoblanadi. Boshqa bir guruh olimlar esa har
bir mamlakat o'z iqtisodiy xavfsizligi uchun o'zi indikatorlar tizimini ishlab chiqishi
va shu asosda tahlikali chegaralarni belgilashlari lozim deb hisoblaydi.
Bundan   tashqari,   zamonaviy   ilmiy   manbalarni   o'rganish   natijalari   shuni
ko'rsatadiki,   iqtisodiy   xavfsizlik   mezonlari   quyidagilardan   kelib   chiqqan   holda
aniqlanishi mumkin:
- iqtisodiyot   sohalari   tasniflanishi   (moliya   sohasi,   ijtimoiy   soha,   tashqi
iqtisodiy soha va boshqalar);
- vujudga   keladigan   tahdidar   (hayot   darajasi   va   sifatining   pasayishi   -
qashshoqlik darajasi, umr ko'rish uzoqligi mezonlari va boshqalar)
19 1.2.1-jadval
Iqtisodiy xavfsizlikning tahlikali chegaralari 3
Ko'rsatkichlar
Tahlika li
chegara Ko'rsatkichlar
Tahlika li
chegara
1. Iqtisodiyotning barqaror rivojlana
olish qobiliyati 2. Ijtimoiy soha
Qayta   ishlash   sanoatining   jami
sanoatdagi ulushi,  % 20 Yashash   minimumidan   past
darajada yashayotgan
aholining ulushi, % 7
Innovasion mahsulotlarning
jami sanoatdagi ulushi, % 15 Aholining umr ko'rish
uzoqligi, yil 70
Mashinasozlikning jami
sanoatdagi ulushi, % 20
Eng   yuqori   va   eng   past   10
foiz aholi qatlamlari
daromadlari o' rtasidagi
nisbat, marta 8
Investisiyalarning YalMdagi
ulushi, % Jinoyat   darajasi   (100   ming
kishiga   to'g'ri   keladigan
jinoyatlar), ming 5
Harbiy xarajatlar, YalMga
nisbatan % 5 Ta' limga xaraj atlar,
YalMga nisbatan % 10
Ilmiy   tadqiqotlarga   xarajatlar
YalMga nisbatan % 2
Iqtisodiy faol aholiga
nisbatan ishsizlik, % 7
Yangi turdagi mahsulot
turlarining   mashinasozlikdagi
ulushi, % 6 Aholi   jon   boshiga   to'g'ri
keladigan o'rtacha pul
daromadlarining yashash
minimumiga nisbati,% 250
3. Tashqi savdo Madaniyatning YalMdagi
ulushi,% 0,5
1.   Import   bo'yicha   olingan
resurslarning tovar
resurslarining umumiy
hajmiga nisbati, %
shu jumladan: 30 Sog'liqni saqlashning
YalMdagi ulushi, % 1,0
Oziq-ovqat mahsulotlari 25 Ta' limning YalMdagi
ulushi, % 1,5
Kimyo va neft kimyosi
mahsulotlari 30 4. Moliya tizimining barqarorligi
Engil sanoat mahsulotlari 30 Yillik inflyasiya darajasi, % 20
Mashina va uskunalar 20
Ichki   qarzlarning   YalMga
nisbati, % 30
2. Eksportning jami ishlab 30 Ichki qarzlarga xizmat
3
 Manba: EkOHOMii'iecKaya 6e3onacHOCT Poccuu (reHgeH^uu, Memogonoruya, 
opraHU3a^uya) / nog peg. B.K. Ceii'iaroBa. M.: HHCTumym ekOHOMUku PAH. 2000.
20 chiqarilgan mahsulotdagi
ulushi,%
Shu jumladan: ko'rsatish va ularni uzishga 
bo'lgan joriy ehtiyojlar,
byudjetning soliq
tushumlariga nisbatan, %
Yoqilg' i-energetika 
mahsulotlari 25
Tashqi qarz, YalMga
nisbatan % 25
Neft 25 Byudjet kamomadi,
YalMga nisbatan % 5
Qora va rangli metallurgiya 30 Oltin valyuta zaxiralari, mlrd.
dollar 15
3. Importning ichki
iste'moldagi ulushi, %
Shu jumladan: 30 Monetizasiya darajasi,
YalMga nisbatan % 50
Oziq-ovqat mahsulotlari 25
Ushbu me'yorlar asosida mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga baho berish uchun
haqiqatda erishilgan natija tahlikali chegara (me'yor)lar qiymati bilan solishtiriladi.
Bunday   usulda   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   darajasiga   baho   berishning
asosiy   kamchiligi   ko'rsatkich   (indikator)larning   aniqlik   va   haqqoniylik   darajasini
aniqlashning murakkabligi, ijtimoiy-iqtisodiy tizim xususiyatlarini hisobga oladigan
ko'rsatkichlarni aniqlash bo'yicha uslubiy tavsiyalarning mavjud emasligidir. 4
4
 Manba: EkOHOMii'iecKaya 6e3onacHOCT Poccuu (reHgeH^uu, Memogonoruya, 
opraHU3a^uya) / nog peg.  B.K. Ceii'iaroBa. M.: HHCTumym ekOHOMUku PAH. 2000.
21 XULOSA
XXRda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   masalalariga   bag'ishlangan   bitiruv
malakaviy   ishi   natijalarini   umumlashtirish   quyidagi   xulosalarga   kelish   imkonini
berdi:
1. Iqtisodiy  xavfsizlik  ko'p  qirrali, murakkab va  ziddiyatli   tushuncha   bo'lib,
bu   holat   unga   yagona   ta'rif   berishni   qiyinlashtiradi.   Ushbu   atamaga   berilgan
ta'riflarni   umumlashtirgan   holda,   bizning   fikrimizcha,   iqtisodiy   xavfsizlikka
quyidagicha   ta'rif   berish   mumkin:   iqtisodiy   xavfsizik   —   bu,   davlat   iqtisodiy
tizimiga ta'sir qiluvchi va uning eng kam chiqim bilan, bosqichma-bosqich barqaror
rivojlanishi,   shu   asosida   jamiyatning   potensial   imkoniyatlarini   har   tomonlama
amalga   oshirish   uchun,   milliy   manfaatlar   eng   ko'p   ifodalanishiga   imkon   beruvchi
(ichki va tashqi) shart va omillar yig'indisi, shuningdek, davlatning turli xil xavflar
va yo'qotishlarga qarshi turish qobiliyatidir.
2. Hozirgi paytda davlat iqtisodiy xavfsizligining tarkibiy elementlari sifatida
inson   resurslari,   texnik-ishlab   chiqarish,   texnologik,   oziq-ovqat,   energetika,
boshqaruv,   axborot,   moliyaviy   va   tashqi   iqtisodiy   xavfsizlikni   ajratib   ko'rsatish
mumkin.
3. Iqtisodiy xavfsizlik amaliyotida bu tahdidlar ikki turga bo'linadi: ichki va
tashqi.
Ichki   tahdidlar   -   bu   o'z-o'zini   asray   olish   va   takomillashtira   olish
qobiliyatining   mavjud   emasligi,   rivojlanishda   innovasiya   unsurlarining   zaifligi,
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   emasligi,   jamiyat
evolyusiyasining   og'riqsiz   yo'llarini   izlab   topish   uchun   qarama-qarshiliklar   va
ijtimoiy   tangliklarni   bartaraf   etishda   manfaatlar   mutanosibligini   topish
qobiliyatining mavjud emasligidir.
Tashqi   tahdidlar   -   bu   jahon   narxlari   kon'yunkturasi   va   tashqi   savdoning
o'zgarishi,   milliy   valyuta   kursining   tebranishi,   kapital   kirishiga   nisbatan   uning
chiqib   ketish   hajmining   yuqori   bo'lishi,   importga   ortiqcha   bog'lanib   qolish,
xomashyo tovarlari eksportining haddan ziyod bo'lishi va boshqalardir.
22 4. Ma'lumki,   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlashning   eng   muhim   shartlaridan
biri   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishidir.   Iqtisodiy   rivojlanishsiz   iqtisodiy
xavfsizlikni   ta'minlab   bo'lmaydi.   Tahlillar   shuni   ko'rsatadiki,   2010-2017   yillar
davomida jahon yalpi ichki mahsulotining o'rtacha qo'shimcha o'sish sur'ati Xitoyda
esa   7,91   foizni   tashkil   etgan.   Bu   shundan   dalolat   beradiki,   XXRda   iqtisodiy
xavfsizlikni ta'minlashning muhim omili sifatida yalpi ichki mahsulotning ayniqsa
aholi soni o'sish sur'atlaridan yuqori bo'lishi ijobiy holat hisoblanadi.
5. 2017   yil   yakunlariga   ko'ra,   Xitoy   sanoatining   41   tarmog'ining   36   tasida
(87,8 foiz), shu jumladan, to'qimachilik (4 foiz), kimyo (3,8 foiz), nometall mineral
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   (3,7   foiz),   qora   metallurgiya   (0,3   foiz)   sanoatlarida
o'sish   kuzatildi.   2017   yilda   XXRda   ishlab   chiqariladigan   596   ta   sanoat
mahsulotlaridan 427 tasida ishlab chiqarish hajmi ijobiy dinamikani namoyon qildi.
6. Ma'lumki,   iqtisodiy   xavfsizlikni,   ayniqsa,   uning   tarkibiy   qismi
hisoblangan   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta'minlashda   qishloq   xo'jaligi   alohida
ahamiyatga   ega.   Agar   XXR   qishloq   xo'jaligi   rivojlanishini   ko'rib   chiqadigan
bo'lsak,  2017 yilda  qishloq xo'jaligida, ayniqsa  uning don sektorida vaziyat  ancha
yaxshilandi. Donli ekinlar  ishlab chiqarish 2016 yilda 1,66 mln tonnaga, ya'ni  0,3
foizga   o'sib   617,91   mln.   tonnaga   yetdi.   Qand   lavlagi   ishlab   chiqarish   2017   yilda
125,56 mln. tonnagacha o'sdi. Paxta ishlab chiqarish 5,49 mln. tonnaga yetdi.
7. Chorvachilik   tarmog'i   ham   pozitiv   dinamika   namoyon   etdi.   2017   yil
davomida   84,31   mln.tonna   go'sht   ishlab   chiqarildi.   Bu   2016   yilga   nisbatan   0,8
foizga ko'p. Cho'chqa go'shti ishlab chiqarish 0,8 foizga o'sdi va 53,4 mln. tonnaga
yetdi, mol go'shti - 1,3 foizga o'sdi va 7,26 mln. tonnaga, qo'y go'shti - 1,8 foizga
o'sdi va 4,68 mln. tonnaga, parranda go'shti 0,5 foizga o'sdi va 18,97 mln. tonnaga
yetdi.   Bundan   tashqari   mamlakat   miqyosida   33,45   mln.   tonna   sut   va   30,7   mln.
tonna tuxum yetishtirildi. Dengiz mahsulotlari ishlab chiqarish 2016 yilga nisbatan
2017 yilda 0,5 foizga o'sdi va 69,38 mln.tonnani tashkil etdi.
8. Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlashda   xorijiy   investisiyalar   jalb
etish alohida ahamiyatga ega. Iqtisodiyotga jalb etilgan xorijiy investisiyalar hajmi
23 bo'yicha   (131,0   mlrd.   dollar)   Xitoy   xuddi   2016   yildagidek,   2017   yilda   ham
AQShdan keyin 2-o'rinni egalladi. 2017 yilda Xitoy kapital qo'yilmalarining keskin
qisqarishi yuz berdi. 2017 yilda ular 120,1 mlrd. AQSh dollariga teng bo'ldi. Ammo
shunga   qaramay   bu   ko'rsatkich   bo'yicha   Xitoy   yetakchi   mamlakatlar   safida   qoldi.
Mamlakat  iqtisodiyotiga jalb etilgan investisiyalar hajmi mamlakatdan chiqarilgan
investisiyalar   hajmiga   nisbatan   11   mlrd.AQSh   dollariga   ko'p   bo'ldi   va   bu   holat
iqtisodiy xavfsizlik nuqtai nazaridan ijobiy holat hisoblanadi.
9. Hukumat   tomonidan   valyuta   nazoratining   kuchaytirilishi   Xitoy   oltin-
valyuta zaxiralarining ko'payishiga olib keldi. 2017 yil dekabr holatiga ko'ra 2016
yilga nisbatan mamlakat oltin-valyuta zaxiralari 4,3 foizga o'sib, 3,14 trln. dollarga
yetdi.   Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligining   muhim   ko'rsatkichi   hisoblangan   oltin-
valyuta zaxiralarining o'sishi Xitoy milliy iqtisodiy xavfsizligini ta'minlash bo'yicha
muvaffaqiyatlarga erishayotganligidan dalolat beradi.
10. Garchi   so'nggi   yillarda   Xitoyda   barqaror   iqtisodiy   o'sish   sur'atlari
kuzatilayotgan   bo'lsa-da,   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   borasida   muammolar
mavjud.   Bu   muammolardan   biri   mamlakatni   don   mahsulotlari   bilan   ta'minlashdir.
XXRda   2016   yilda   128,9   mln   tonna   g'alla   yetishtirilgan   va   2006-2016   yillar
davomida XXRda g'alla ishlab chiqarish hajmi qariyb 1,2 martaga oshgan. Shunga
qaramasdan   Xitoy   yirik   miqdorda   g'alla   import   qiladi.   Xususan,   2006-2016   yillar
oralig'ida g'alla importi 10 barobargacha ortib, 4,4 mln tonnaga yetdi.
11. Xitoyda iqtisodiy xavfsizlik borasidagi yana bir muhim muammo sanoat
ishlab chiqarishini xomashyo bilan ta'minlash bilan bog'liq. So'nggi yillarda Xitoy
sanoatida mahsulot ishlab chiqarish hajmining o'sishi sanoat ishlab chiqarishi uchun
xomashyo   taqchilligini   keltirib   chiqarmoqda.   Shu   sababli   XXRda   amalga
oshirilayotgan   tarkibiy   islohotlar   natijasida   2016-2017   yillarda   mamlakat   qora
metallurgiya   sanoatida   faoliyat   ko'rsatayotgan   115   mln.   tonna   hajmdagi   ortiqcha
ishlab chiqarish quvvatlari tugatildi.
12. So'nggi   yigirma   yilda   XXR   jahondagi   eng   yirik   xom   ashyo
iste'molchisiga aylandi va bu holat yuanning revalvasiyasi bilan birga bordi. Xitoy
24 tomonidan   import   qilinadigan   asosiy   xom   ashyo   tovarlari   yoqilg'i-energetika
mahsulotlari (jami xomashyoning 45 foizi) va mineral xomashyo resurslari (32 foiz
ruda   va   metallar,   10   foiz   temir   rudasi),   shuningdek,   qora   metall   mahsulotlari   (5
foiz) hisoblanadi.
13. XXRda   neft   ishlab   chiqarish   hajmi   2010-2016   yillar   davomida   deyarli
o'zgarmay   qolgan   va   2016   yilda   199,7   mln.   tonnani   tashkil   etgan   bo'lsa,   neft
iste'moli 448,5 mln. tonnadan 578,7 mln. tonnagacha, ya'ni qariyb 30 foizga o'sgan.
2016 yilda iste'mol hajmi neft ishlab chiqarishga nisbatan qariyb 3 barobarga ko'p
bo'lgan.   2010-2016   yillar   davomida   neft   importi   232,7   mln.   tonnadan   382,6   mln.
tonnagacha   o'sgan.   Bugungi   kunda   XXR   neft   import   qilish   bo'yicha   jahonda
birinchi   o'rinni   egallaydi.   Albatta,   bunday   sharoitda   mamlakat   iqtisodiyoti   jahon
neft bozoridagi narx kon'yunkturasiga bog'liq bo'lib qoladi.
14. Iqtisodiy   xavfsizlikni   ta'minlash   bo'yicha   XXRdagi   yana   bir   muhim
muammo   Sharqiy   va   G'arbiy   mintaqalari   rivojlanishidagi   nomutanosib   rivojlanish
hisoblanadi. Mamlakatda sanoati rivojlangan Sharq va qoloq Sharqning mavjudligi
XXRning   istiqbolda   barqaror   rivojlanishiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadigan   asosiy
omildir.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. O'zbekiston Respublikasining Qonunlari, O'zbekiston Respublikasi
Prezidentining Farmon va Qarorlari, Vazirlar Mahkamasining Qarorlari,
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari
1. O'zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi. - Toshkent: —O'zbekiston”, 2017.
- 80 b.
2. O'zbekiston   Respublikasining   “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to'g'risida”gi   qonuni
(Yangi   tahriri)   (—O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi”,
2000 yil, 5-6-son, 148-modda)
3. O'zbekiston Respublikasining —Erkin iqtisodiy zonalar to'g'risida”gi qonuni (—
O'zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to'plami”, 2009 yil, 39-son, 424- modda.)
4. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016   yil   26   oktyabrdagi   —Erkin
iqtisodiy zonalar faoliyatini faollashtirish va kengaytirishga doir qo'shimcha chora-
tadbirlar to'g'risida”gi PF-4853-son Farmoni.
5. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “O'zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   Harakatlar   strategiyasi   to'g'risida”gi
PF-4947-son Farmoni.
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   2   sentyabrdagi   —Valyuta
siyosatini liberallashtirish bo'yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to'g'risida”gi
PF-5177-son Farmoni.
7. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   2   sentyabrdagi   —
Mamlakatning   oziq-ovqat   xavfsizligini   yanada   ta'minlash   chora-tadbirlari
to'g'risida”gi PF-5303-son Farmoni.
8. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   3   noyabrdagi   —Maxsus
turdagi   tovarlar   eksporti   va   importini   lisenziyalash,   shuningdek,   eksport
kontraktlarini   ro'yxatga   olish   va   import   kontraktlarini   ekspertizadan   o'tkazishni
tartibga solish chora-tadbirlari to'g'risida” PF-5215-son Farmoni
26 9. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi   —2017-2021
yillarda   O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi
bo'yicha   Harakatlar   strategiyasini   —Faol   tadbirkorlik,   innovasion   g'oyalar   va
texnologiyalarni   qo'llab-quvvatlash   yili”da   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturi
to'g'risida”gi PF-5308-son Farmoni.
10. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 3 noyabrdagi —Tashqi savdo
faoliyatini   yanada   erkinlashtirish   va   tadbirkorlik   sub'ektlarini   qo'llab-quvvatlash
chora-tadbirlari to'g'risida”gi PQ-3351-son qarori
11. Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O'zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O'zbekiston, 2016. - 56 b.
12. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik -
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo'lishi kerak. - Toshkent:
O'zbekiston, 2017. - 104 b.
13. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash   -   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligi garovi. - Toshkent: O'zbekiston, 2017. - 48 b.
14. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. - Toshkent: O'zbekiston, 2017. - 488 b.
15. Mirziyoev Sh.M. Milliy taraqqiyot yo'limizni qat'iyat bilan davom ettirib, yangi
bosqichga ko'taramiz. 1-jild. /Sh.M.Mirziyoev. - T.: Uzbekiston, 2017. - 592 b.
16. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   O'zbekiston
Respublikasi Konstitusiyasi qabul qilinganining 25 yilligiga bag'ishlangan tantanali
marosimdagi ma'ruzasi. 2017 yil 7 dekabr. //   http://press-
service.uz/uz/lists/view/1328
17. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi.  2017 yil 22 dekabr. //   http://press-service.uz/uz/lists/view/1371
18. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Xavfsizlik   Ilmiy
adabiyotlar
27 2.1. O'zbek va rus tillarida
21. Abulqosimov   H.P.   Davlatning   iqtisodiy   xavfsizligi.   O'quv   qo'llanma.   -   T.:
Akademiya, 2012. - 362 b.
22. Abulqosimov   H.P.,   Rasulov   T.S.   Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta'minlashning
nazariy jihatlari  va yo'nalishlari.   Monografiya. - T.: “Fan va texnologiya”, 2017. -
152 b.
23. ABguncKun   B.H.   Ha^uoHanbHaa   ^KOHOMuneckaa   6e3onacHOCTt   B
ycnoBuax rao6anu3a^uu // Me'7i<gynap. ny6n. u nacTHoe npaBO. - 2012. - N2. -
C.9-10.
24. Ap6y3OB   C.   MeTogonoruneckue   OCHOBBI   o^eHku   ypoBHa
^KOHOMuneckOH 6e3onacHOCTu // O6inecTBO u ^KOHOMUka. - 2017. - N6.
- C.28-37.
25. Eypkanb^eBa ^. CucTeMa o6ecneneHua ^KOHOMuneckOH 6e3onacHOCTu
rocygapcTBa:   Heo6xoguMOCTb   ^opMupoBaHua   u   CTpyi<TypnNe
cocTaBnarnw,ue   //Hayka   u   uHHOBanuu:   HayHHO-npakTUHeckUH   g<ypnag.   -
2013. - N5. - C.29-32.
26. kyxBajbg   E.   MakpoacnekTbi   ^KOHOMuieckofi   6e3onacHOcmu:   (akTopbi,
kpumepuu   u   noka3ameju   /   E.EyxBaibg,   HTjOBa^kaa,   C.Ha3ypeHko   //   Bonp.
^ KOHOMUKU .  - 1994. - N 12. - C.25-35.
27. EoroMoaoB   B.A.   ^KOHOMuieckaa   6e3onacHOCTb.   -   M.:   KHHTH-^AHA,
2009. - 295 c.
28. Be i
n<anoB   r.C.   KaiecTBO   KTTJIH   HaceieHua   kak   npu3Hak   COCTOMHHM
oomeciBa. - Cn6.: Cl I6IH )V, 2012. - 314 c.
29. Vaxobov   A.,   Tadjibaeva   D.,   Xajibakiev   Sh.   Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro
iqtisodiy munosabatlar.  T.: Moliya, 2011. - 708 b.
30. raa3beB   C.   O   iie'OTiO/KHBix   Mepax   no   yi<pe'iije'HHio   ^KOHOMuieckofi
6e3onacHOCTu Poccuu  u BbiBogy   POCCUHCKOH   ^ KOHOMUKU   Ha Tpae'KTopnio
onepeKarn^ero   pa3BUTua   (aKageMuieckaa   Bepcua   gokiaga)   //   Poc.   ^ KOH .
Kypiiaj. - 2015. - N 5. - C.3-62.
28 31. ropgueHko   ^.B.   One'iiKa   u3MeHeHua   ypoBHa   ^KOHOMuieckofi
6e3onacHocmu   Poccuu   npu   pe'ajHBaiiHH   HiiHiiHaTHBbi   r
)i<ono\iH i
ie'ci<oro
noaca   11le'jxoBoro   nymu   (^KOHOMuieckaa   koonepa^ua   u   ^KOHOMuieckoe
npomuBo6opcTBo)   //   Ilan.   uHTepecbi:   npuopumeTbi   u   6e3onacHocTb.   -   2017.   -
T.13, N4. - C.787-800.
32. rocnogapuk   K.n.   Me'KgyiiapogHaa   ^KOHOMuieckaa   6e3onacHocTb.   -   M.:
yHUBepcumem “CuHeprua”, 2018. - 416 c.
33. ^efii   T.   KuTaHckuH   kanumaj   Ha   pbim<ax   A(puku   //A3ua   u   A(()pni<a
cerogHa.  2008. - Ns 9. - C. 27-32.
34. HroHUHa   H.H.   ^KOHOMuieckaa   6e3onacHocTb   Poccuu   B   cucmeMe
Makpo^KOHOMuieckux   HHBe'ciHHHOHHNx   KpuTepueB   //   I   lan.   uHTepecbi:
npuopumeTbi u 6e3onacHocTb. - 2013. - N 2. - C.49-57.
35. HnHOBanHOHHNe'   npeo6pa3OBaHua   kak   uMnepamuB   ycmoHiuBoro
pa3BUTua u ^KOHOMuieckofi 6e3onacHocmu Poccuu / nog peg. B.K.CeHiaroBa.
- M.:  A HKUJ ,  2013. - 684 c.
36. K OPHUJOB   M.   O   cymnocTH   ^KOHOMuieckofi   6e3onacHocmu   //   npo6j.
Teopuu u npakTUku ynpaBj. - 2015. - N 8. - C.123-129.
37. Ky3He^0Ba   E.K   CmpaTeruieckoe   ynpaBneHue   ^KOHOMuieckofi
6e'3OnacnocTbio rocygapcTBa. - M.: Pycailnc, 2017. - 214 c.
38. JekcmTUHa   51.   KumaH   B   EPKKC:   \iOTTiBannii   yiacTui   //   MupoBaa   .2
Ingliz tilidagi adabiyotlar
39. Anne   O.   Krueger.   Trade   Police   and   Economic   Development:   How   We
Learn.   -   National   Bureau   of   Economic   Research,   Working   Paper   5896,   January
1997. - R.7-9.
40. Bertil   Ohlin.   Interregional   and   International   Trade.   -   Cambridge:   Harvard
University Press, 1933. - 123 r.
41. Bhagwati, Jaddish N. and Srinivasan, T.N. A General Equilibrium Theory of
Effective protection and Resourse Allocation. - Journal of International Economics,
Vol. 3. - R.259-282.
29 42. Cartsen   A.   China's   Economic   Growth   1978-2025:   What   We   Know   Today
About   China's   Economic   Growth   Tomorrow.   World   Development   _   Elsevier   Ltd.
All rights reserved. - 2008, No. 10, pp.
43. Ignatius   I.,   Krishnamurti   I.   The   Political-Economy   of   ASEAN-China   FTA.
University of Pelita Harapan, Karawaci, Indonesia . -2014. -30 p.
44. Sergun   P.   ASEAN+3:   Key   Positions   of   Cooperation   and   Prospects   of
Development
45. Severino, Rodolfo C. Southeast Asia in search of an ASEAN community. -
Institute of Southeast Asian Studies, Singapore, - 2006. - 450 p.
46. Koldunova E. The Asia-Pacific Regional Institutions: Stalemate or 
Transformation? // Moscow State Institute of International Relations, the MFA of 
Russia (MGIMO - University) - 2013.  10 p.
3. Internet saytlari
60. www.stat.uz
61. www.cer.uz
62. www.press-service.uz .
63. www. ereport.ru
64. www.iwpr.org
65. www.osce.org   
66. www.unescwa.org   
30
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha