Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 148.9KB
Xaridlar 25
Yuklab olingan sana 24 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

225 Sotish

Iqtisodiyot tizimda xufiya iqtisodiyotning o'rni va funktsiyalari

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
Sirtqi bo`lim “Tarmoqlar iqtisodiyoti” kafedrasi
Ro'yxatga olindi №
«____» _______ 20 __  й Ro'yxatga olindi №
«____» _______ 20 __ й
                                                       
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT”
FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:  Iqtisodiyot tizimda xufiya iqtisodiyotning o'rni va funktsiyalari
 
Ilmiy rahbar: Egamberdiyeva O.A.
 
Bajardi: 3-kurs IQ21-S/10 guruh talabasi Nomozov Nurmanov Oybek Jamol o‘g‘li              
 
    Komissiya a’zolari:____________________________
____________________________
____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___» ________________ 20___y.  
Toshkent – 2024
Mavzu :  Iqtisodiyot tizimda xufiya iqtisodiyotning o'rni va funktsiyalari
1 KIRISH……………………………………………..…………………..…….….3
1-BOB .   IQTISODIYOT   TIZIMIDA   XUFYONA   IQTISODIYOTNING
MOHIYATI.
1.1  Iqtisodiy adabiyotlarda xufyona iqtisodiyotga turli ta’riflar ………….…..5
1.2     Xufyona   iqtisodiyot   ijtimoiy   taraqqiyotni   jadallashtiruvchi   omil
sifatida……………………………………………………………………………12
2-BOB   XUFYONA   IQTISODIYOTNI   O‘LCHASH   VA   UNING
MIQYOSLARI.
2.1     O‘zbekistonda   soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlashga   qarshi   chora-
tadbirlar…………………………………………………………………………19
2.2 Xufyona   iqtisodiyotning   rivojlanish   sabablari   va   omillari……………….26
Xulosa…………………………………………………………………………….31
Foydalanilgan   adabiyotlar……………………………………………………33
Kirish
2 Xufyona   iqtisodiyot,   —   ishtirokchilar   tomonidan   oshkora   olib
borilmaydigan,   davlat   va   jamiyat   tomonidan   nazorat   qilinmaydigan,   soliqlar
to lanmaydigan,   rasmiy   davlat   statistikasida   qayd   etilmaydigan   iqtisodiyʻ
jarayonlar,   iqtisodiy   faoliyat   turlari.   Xufyona   iqtisodiyotoshkora   payqab
bo lmaydigan   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash,
ʻ
iste mol jarayonlari — iqtisodiy munosabatlar bo lib, uning negizida ayrim kishilar
ʼ ʻ
yoki   kishilar   guruhi   manfaatlari   yotadi.   Xufyona   iqtisodiyotdunyoning   deyarli
hamma mamlakatlarida mavjud.
Xufyona   iqtisodiyot   ko p   bosqichli   hodisa,   uning   tur   va   shakllari   xilmaxil.	
ʻ
Xufyona   iqtisodiyot   maqsadi,   faoliyati   va   iqtisodiyijtimoiy   oqibatlariga   ko ra   bir	
ʻ
necha   turlarga   bo linadi:   1)   jinoiy   iqtisodiy   faoliyat.   Bu   mutlaqo   ma n   etilgan,	
ʻ ʼ
qonun   yo li   bilan   ta qib   etiladigan   ishlar   bilan   shug ullanish,   mas,   narkobiznes,	
ʻ ʼ ʻ
pornobiznes,   qurol   biznesi   va  h.k.;   2)   g ayriqonuniy,   g ayriiqtisodiy   usullar   bilan	
ʻ ʻ
daromadlarni qayta taqsimlab o zlashtirib olish, mas, o g irlik, bosqinchilik, reket,	
ʻ ʻ ʻ
poraxo rlik;   3)   ikkilamchi   iqtisodiyot   —   kishilarga   zarar   keltirmaydigan,   ular	
ʻ
uchun   naf   beradigan,   lekin   rasman   ruxsat   etilmagan   va   davlat   ro yxatidan	
ʻ
o tmagan iqtisodiy faoliyat. Ularga yashirin tadbirkorlik, 1—2 va 5—10 kishi band	
ʻ
bo lgan   yashirin   kichik   korxonalar   faoliyati   kiradi.   Yashirin   tadbirkorlik   xizmati
ʻ
ko rsatish, qishloq xo jaligi, qurilish, savdo, kiyimkechak ishlab chiqarishda keng
ʻ ʻ
tarqalgan;   4)   rasman   ruxsat   etilgan   faoliyat   bilan   birga   qo shimcha   ravishda	
ʻ
yashirin ishlab chiqarishga qo l urish, ochiq ishlaydigan korxonalarda qo shimcha	
ʻ ʻ
ravishda   hisobga   kirmagan   mahsulot   chiqarib,   uni   yashirin   sotish;   5)   mansabni
suiiste mol   qilish   va   korrupsiyaga   asoslangan   iqtisodiy   xattiharakatlar.   Bular	
ʼ
jumlasiga   davlat   idoralaridagi   poraxo rlik,   yashirin   lobbizm,   mansabdan	
ʻ
foydalanib   subsidiyalar   olishni   kiritish   mumkin;   6)   qalbakilashtirilgan   iqtisodiy
faoliyat,   bu   iqtisodiyot   davlat   sektoriga   xos   bo lib,   davlatni   aldashga   qaratiladi.	
ʻ
Buning   eng   yaqqol   namunasi   davlat   sektoridagi   qo shib   yozishlar,   qilinmagan	
ʻ
ishlar   uchun   davlatdan   haq   olish   va   boshqalar   Xufyona   iqtisodiyot   dagi   ijtimoiy
zararli faoliyat davlat tomonidan qat iyan taqiqlanadi, hamma choralar bilan unga	
ʼ
qarshi   kurash   olib   boriladi,   ijtimoiy   foydali   faoliyatning   (norasmiy   bo lsada	
ʻ
3 kishilar   talabehtiyojlarini   qondiradi)   oshkoralikka   chiqishi   iqtisodiy   jihatdan
rag batlantiriladi.ʻ
Xufyona   iqtisodiyot   miqyosi   yashirin   iqtisodiy   aylanma,   ya ni   ruxsat	
ʼ
etilmagan   tovar   va   xizmatlarni   yaratish   va   ularni   sotish   hajmi   bilan   belgilanadi.
Aylanma xufiyona bo lganidan uning aniq hisobkitobi bo lmaydi. Buning o rniga	
ʻ ʻ ʻ
uni taxminan baholash usuli  qo llaniladi. Ayrim  hisobkitoblarga ko ra, o tgan asr	
ʻ ʻ ʻ
oxirlarida Yer yuzidagi yashirin iqtisodiy aylanma 8 trln. dollarga yoki jahon yalpi
mahsulotining   27,5%   ga   teng   bo lgan.   BiroqYa.i.   miqyosi   turli   mamlakatlarda	
ʻ
farqlanadi. Xufyona iqtisodiyoteng rivojlangan mamlakatlarga Lotin Amerikasi va
Afrika   mamlakatlari   kiradi.   Mas,   1999-yil   Misr   va   Nigeriyada   u   yalpi   ichki
mahsulotning   70%   ga   teng   bo ldi.   Xufyona   iqtisodiyothissasi   eng   kam   bo lgan	
ʻ ʻ
mamlakat   Osiyoda   Yaponiya   (1—2%),   G arbiy   Yevropada   Shveysariya	
ʻ
hisoblanadi.   MDH   mamlakatlarida   Xufyona   iqtisodiyotdarajasi   o rtacha.	
ʻ
Dunyoning   rivojlangan   mamlakatlarida,   mas,   AQSH   va   Italiyada   Yashirin
iqtisodiyotning yalpi ichki mahsulotdagi hissasi tegishlicha 6,4 va 11,4% ni tashkil
etdi (1997).
21-asrga   kelib   iqtisodiyotining   globallashuvi   oqibatida   Xufyona   iqtisodiyot
milliy   doiradan   chiqib   xalqaro   darajaga   ko tarildi.   Xufyona	
ʻ
iqtisodiyotgloballashuvi   bu   bir   mamlakatdagi   Xufyona   iqtisodiyotboshqa
mamlakatga   ko chirilishida,   nojo ya   biznes   ishlari   bilan   shug ullanuvchi   xalqaro	
ʻ ʻ ʻ
firmalarning paydo bo lishida ko rinadi. Bunga misol qilib xalqaro narkobiznesni,	
ʻ ʻ
yashirin   qurol   savdosini,   ishchi   kuchining   yashirin   migratsiyasini   uyushtirishni,
offshor  zonalar  orqali   g ayri   qonuniy  yo llar   bilan  topilgan  pulni   "halollab"  olish
ʻ ʻ
kabilarni   ko rsatish   mumkin.   Bular   xalqaro   hamjamiyatga   katta   xatar   tugdiradi.	
ʻ
Pulni   chet   mamlakatga   yashirin   chiqarib   "halollab"   olishga   qarshi   kurash
maqsadlarida   xalqaro   hamjamiyat   maxsus   tashkilot   —   Xalqaro   moliyaviy
harakatlar guruhini tashkil etgan (36 mamlakat a zo; 2000).	
ʼ
1-BOB . Iqtisodiyot tizimida xufyona iqtisodiyotning mohiyati.
4 1.1  Iqtisodiy adabiyotlarda xufyona iqtisodiyotga turli ta’riflar.
Xufyona   iqtisodiyot   mavjudligiga   dastlab   20-asrning   30-yillarida   e’tibor
bera   boshladilar.   XX   asrning   70-yillaridan   boshlab   xufyona   iqtisodiyotni   ilmiy
tadqiq   qilish   boshlandi.   Xufyona   iqtisodiyotni   tahlil   qilish   rivojlanayotgan
mamlakatlar   misolida   ingliz   sotsiologi   K.Xart   tomonidan   birinchilar   qatorida
boshlandi   U   “uchinchi   dunyo”   mamlakatlarida   ko‘plab   shaharliklarning   rasmiy
iqtisodiyotga aloqador emasligini aniqladi. U norasmiy iqtisodiyot atamasini ilmiy
muomalaga   kiritdi.   Daromad   olishning   formal   va   noformal   shakllari   o‘rtasidagi
farq   ish   haqi   va   o‘zini   o‘zi   ish   bilan   band   qilish   asosida   topilgan   daromad
o‘rtasidagi   farq   sifatida   izohlandi3.   P.Gutman   (AQSh)   xufyona   iqtisodiyot
ko‘lamiga va roliga e’tibor   qilish lozimligini asosladi. 
Fernando   de   Soto   “Boshqa   yo‘l”   asarida   xufyona   iqtisodiyotni   xalqning
korrupsiyalashgan   davlatning   qashshoqlashayotgan   aholining   asosiy   ehtiyojlarini
qondirishga   layoqatsizligiga   nisbatan   stixiyali   va   ijodiy   reaksiyasi   (javobi)   deb
atadi. U tarnsaksiya xarajatlarini oshkoralik (legallik) va nooshkoralik (nolegallik)
kriteriyalari   asosida   guruhlashni   taklif   etgan.  
20-asrning   70-yillar   ikkinchi   yarmi-   80-yillarning   boshlarida   rivojlangan
mamlakatlar   olimlari   va   siyosatchilari   amaldagi   iqtisodiyot   ko‘lamlari   rasmiy
iqtisodiyot   ko‘lamlaridan   ortiqroq   ekanligini   aniqladilar.   E.   Feyg   xufyona
iqtisodiyot   ko‘lami   70-   yillarning   oxirida   AQSh   rasmiy   YaIM   ning   uchdan   bir
qismini   tashkil   etishini   baholadi. 1
  Bu   baho   AQSh   Kongressining   Iqtisodiy
qo‘mitasida   maxsus   muhokama   qilindi.   Faygning   fikriga   ko‘ra,   har   bir   alohida
xufyona iqtisodiyot turining tafsifi uning vakillari buzadigan institutsional qoidalar
to‘plami   bilan   belgilanadi,   ya’ni   ularning   faoliyati   qoidalar   va   normalarning
o‘rnatilgan   tizimi   doirasidan   tashqariga   chiqadi   yoki   uni   chetlab   o‘tadi   va,   o‘z
navbatida,   o‘lchanmaydi   va   ijtimoiy   jihatdan   hisobga   olinmaydi5.  
1991   yilda   Jenevada   Yevropa   statistiklarining   yashirin   va   norasmiy   iqtisodiyotga
1
Hart K. Informal Urban Income Opportunities and Urban Employment in Ghana   Journal of Modern African Studies.1973.Vol.
№1.P.61-90). 4   Gutmann P. The Subterranean Economy / Financial Analysts Journal. 1977. № 34.  Р . 20.
5 bag‘ishlangan konferensiyasi bo‘lib o‘tgan. Uning materiallari asosida rivojlangan
bozor iqtisodiyoti mamlakatlarida xufyona iqtisodiyot statistikasi bo‘yicha maxsus
ko‘rsatmalari nashr etilgan. 
Iqtisodiy adabiyotlarda xufyona iqtisodiyotga turli ta’riflari. 
Xufyona   iqtisodiyot   qonun   asosida   man   qilingan   faoliyat   turlari   deb
ta’riflanadi.   Xufyona   iqtisodiyot   iqtisodiy   faoliyatning   kuzatilmagan   va   yashirin
faoliyat turi. 
Xufyona iqtisodiyot  rasmiy statistikada u yoki bu sabablarga ko‘ra hisobga
olinmagan   har   qanday   iqtisodiy   faoliyat   bo‘lib,   unda   ishlab   chiqarilgan   mahsulot
va xizmatlar   yalpi  ichki   mahsulot   tarkibiga  kiritilmaydi  hamda  soliqqa  tortishdan
chetda qoladi. 
Xufyonalik   –   shaxslarning   kundalik   faoliyatni   tashkil   qilishda   mavjud
huquq(qonun)   normalaridan   foydalanishdan   bo‘yin   tovlash   va   yozilmagan
huquqqa,   ya’ni   an’analar   va   urf-odatlarda   qayd   etilgan   normalarga   hamda
mulkchilik huquqlarini almashish va himoyalash yuzasidan kelib chiqqan nizolarni
hal   etishning   huquq   doirasidan   chetga   chiquvchi   mexanizmlariga   murojaat
etishidan   iborat.   Bozor   turlari   bo‘yicha   xufyonaviy   iqtisodiy   faoliyat   turlari
iste’mol tovarlari  va xizmatlar  bozorida; investitsiya   tovarlari  bozorlarida; moliya
bozorlarida;   mehnat   bozorlarida;   boshqa   bozorlarda   (axborot,   texnologik,
intellektual mulk) mavjud bo‘ladi. 
Xufyona iqtisodiy faoliyati uzoq vaqtdan beri rasmiy iqtisodiyot doirasidan
tashqariga   chiqdi   va   jamiyatning   barcha   sohalarida   parazitar   edi:   uy   xo‘jaliklari
iqtisodiyotidan   tortib   yirik   korxonalarga   qadar,   davlat   faoliyatiga   ta’sir
ko‘rsatadigan   va   mamlakat   aholisining   hayot   darajasi   va   turmush   tarzini
o‘zgartirgan.   Bularning   barchasi,   xufyonali   iqtisodiyotni   quyidagi   ijtimoiy
xususiyatlarga ega bo‘lgan ijtimoiy iqtisodiyotning alohida segmenti sifatida ko‘rib
chiqish kerak, degan xulosaga kelishimizga imkon beradi: 
 universallik
 yaxlitlik
6 rasmiy iqtisodiyot bilan huquqiy iqtisodiy tuzilmalar,   shuningdek, davlat va
jamiyat   institutlari   orqali   o‘zaro   yaqinlashish   orqali   o‘zini   namoyon   qiladigan
tashqi muhit bilan bog‘liqlik; 
                   xufyona iqtisodiyotida barqaror aloqalar va munosabatlar mavjud bo‘lgan
tarkibi,   uning   yaxlitligi   va   o‘ziga   xosligini   ta’minlash   turli   xil   ichki   va   tashqi
o‘zgarishlar bilan uning asosiy xususiyatlarini saqlab qolish   qobiliyati; 
                   iyerarxiya (strukturaning alohida holati sifatida) - xufyona iqtisodiyotining
qismlari va elementlarini yuqoridan pastgacha tartibda joylashtirish; 
                    o‘z-o‘zini   tashkil   etish   va   uzluksiz   rivojlanish,   jahon   iqtisodiy
munosabatlariga   organik   qo‘shilish   qobiliyati;   amaldagi   maqsadlarga  
erishish   uchun   odatiy   uslublar   va   usullarning   umumiyligidan   iborat   maqsadga
muvofiqligi va universal ishlash mexanizmining mavjudligi; 
bir-biriga   qarama-qarshi   ikkita   ikkita   tamoyilning   mavjudligi   -   konstruktiv
(ishlab chiqarish sektori) va buzuvchi (jinoiy sektor).
Aytish   lozimki,   xufyona   faoliyatning   turli   xillari   sifat   jihatdan   farqlanadi.
Shu   sababdan,   xufyona   iqtisodiyotning   muammolarini   to‘g‘ri   tushunib   yetish
uchun   uning   asosiy   segmentlari   va   sektorlarini   ajratish   kerak   bo‘ladi.   Xufyona
iqtisodiyot   milliy   xavfsizlikka   tahdid   sifatida   alohida   shaxslar,   shaxslar   guruhi,
institutsional   sub’ektlari   o‘rtasidagi   moddiy   ne’mat   va   xizmatlar   ishlab
chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilish   yuzasidan   bo‘ladigan
munosabatlar   yig‘indisi   bo‘lib,   uning   natijalari   rasmiy   statistikada   hisobga
olinmaydi va soliqqa tortilmaydi. 
Xufyona   iqtisodiyot   amal   qilishi   davlat   iqtisodiy   xavfsizligiga   potensial   va
real   xavf,   tahdid   soladi.   U   normal   iqtisodiy   jarayonlarga,   rasmiy   iqtisodiyotda
sodir   bo‘ladigan   daromadlarning   shakllanishi   va   taqsimlanishi,   xalqaro   savdo,
investitsiyalash,   iqtisodiy   o‘sish   jarayonlariga   ta’sir   ko‘rsatadi.  
Iqtisodiy   fanda   iqtisodiyotning   qaysi   sektorga,   ya’ni   norasmiy,   kiriminal,
fiktiv,   xufyona   yoki   ochiq,   rasmiy   iqtisodiyotga   tegishli   ekanligini   aniqlashda
quyidagi mezonlar asos qilib olinadi: 
 davlatning fiskal (soliq) manfaatlari; 
7  YaIMning real hajmi;
 huquqiy parametrlar;
 ho‘jalik sub’ektlari o‘zaro harakati tavsifi. 
Xufyona   iqtisodiyot   daromadlarni   soliqqa   tortishdan   yashirishda   namoyon
bo‘ladi. Soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash usullari quyidagilardan iborat: 
turli   banklarda   bir   necha   hisob   raqamlarini   ochib,   ular   orqali   buxgalteriya
hisobida   to‘liq   ko‘rsatilmagan   holda   pul   operatsiyalarini   amalga   oshirish  
trast, veksel va boshqa hisoblardan foydalanish; 
“ikkiyoqlama   buxgalteriya”   yuritish,   naqd   pullar   bilan   muomala   qilish,   shu
orqali daromad va pul tushumlarini soliqdan yashirish; 
korxonani   bir   shahar,   tumanda   ro‘yxatdan   o‘tkazish,   ammo   hisob   raqamini
boshqa   shahar,   tumandagi   banklarda   ochish   orqali   soliq   to‘lashdan   korxona
ro‘yxatga   olingan   joyda   va   faoliyat   yuritgan   joyda   ham   qochadi,   ya’ni   bo‘yin
tovlashadi; 
hisobga   olinmagan   xarajatlar   hisobiga   sotilayotgan   mahsulot   (xizmat,
ishlar)ning tannarxini oshirib ko‘rsatish; 
rasmiy   hisob   va   to‘lov   xujjatlarida   tomonlarning   kelishuviga   asosan
bajarilgan   ish   (ko‘rsatilgan   xizmatlar)   qiymati   past   narxlarda   ko‘rsatiladi,   uning
qolgan   qismini   naqd   pul   shaklida   o‘zaro   taqsimlab   oladilar.   Naqd   pullardagi
daromad soliqqa tortishdan yashiriladi. 
Xufyona iqtisodiyot diorasida amalga oshiriladigan operatsiyalarni quyidagi
turlarga bo‘lish mumkin:
to‘liq   buxgalterlik   hisobidan   chiqarilgan,   hech   qayerda   hisobga
olinmaydigan   ho‘jalik-moliya   operatsiyalari.   Bunday   operatsiyalarni   huquqiy
jihatdan ro‘yxatga olingan va umuman ro‘yxatga olinmagan korxonalar tomonidan
amalga oshiriladi; 
qisman   yashirilgan   operatsiyalar.   Bunda   korxonalar   tomonidan   amalga
oshirilgan   operatsiyalarning   bir   qismi,   ya’ni   olingan   daromadning   bir   qismi
buxgalteriya   hisobga   olinmaydi,   soliqqa   tortishdan   yashiriladi.  
Xufyona iqtisodiyot amaldagi qonunchilikka zid kelishi yoki zid kelmasligi nuqtai
8 nazaridan   kriminal,   jinoiy   yoki   kuzatilmagan   xufyona   iqtisodiyot   sektorlariga
ajratiladi.   Kriminal,   ya’ni   jinoiy,   qora   xufyona   iqtisodiyotda   umuman   iqtisodiy
faoliyat yashiriladi.   Kuzatilmagan, norasmiy iqtisodiyot sektorida sarf xarajat yoki
daromad yashiriladi yoki umuman hisobga olinmaydi. 
Xufyona   faoliyatning   turlarini   farqlashning   uch   mezonidan   foydalaniladi:
ularni   “oq”   (“birinchi”,   rasmiy)   iqtisodiyot   bilan   bog‘liqligi,   hamda   iqtisodiy
faoliyatning sub’ektlari va ob’ektlari. 
Shu   nuqtai   nazardan   yashirin   iqtisodiyotni   uch   sektor   (soha)ga   ajratish
mumkin. 
1. “ikkinchi” (“oq yoqalilar”); 
2. “kul rang” (“norasmiy”); 
3. “qora” (“maxfiy”) yashirin iqtisodiyot. 
Huquqiy   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lgan   xo‘jalik   sub’ektlari   yashirin   ishlab
chiqarish   va   ayirboshlash   bilan   shug‘ullanadilar. 2
  Rasmiy   ro‘yxatga   olinmagan
xo‘jalik sub’ektlariga quyidagilar kiradi: 
uy   xo‘jaligi   va   korxonalarga   naqd   pulga   yoki   natura   shaklidagi   to‘lovlar
asosida   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish   bilan   shug‘ullanuvchi
tadbirkor sifatida rasmiy ro‘yxatga olinmagan jismoniy shaxslar; 
aholigi   pullik   uy   va   boshqa   xizmatlar   ko‘rsatish;  
legal   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchi   yashirin   korxonalar,   sexlar.   Ularning
faoliyati   statistika   va   buxgalteriyada   hisobga   olinmaydi.  
Xufyona   iqtisodiyot   mikro,  mezo,  makro  va  megaiqtisodiyot   darajalarida  faoliyat
yuritadi.   Jahon   miqyosida   xufyona   iqtisodiyot   bank   va   korporativ   sohalarida
moliyaviy-iqtisodiy   jinoyatlar,   narkobiznes,   foxishabozlik,   odam   savdosi,
pornabiznes,   yashirin   qurol   savdosi,   “harom   pullarni   oqlash”,   ya’ni   jinoyatchilik
orqali   topilgan   pullarni   legallashtirish   hamda   korrupsiya   shakllarida   namoyon
bo‘ladi. 
Xufyona   iqtisodiyotining   iyerarxik   tarkibi   tarkibiy   qismlar   o‘rtasidagi
ko‘plab   munosabatlar   bilan   tavsiflanadi,   ularning   eng   xarakteristikasi
2
  Попов Ю.Н., Тарасов М.Е. Теневая экономика в системе рыночного хозяйства: учебник.-М., 2005. С.34. 
9 muvofiqlashtirish   va   bo‘ysunishdir.   Muvofiqlashtirish   (gorizontal   tartib)   va
bo‘ysunish   (vertikal   tartib)   zamonaviy   xufyona   iqtisodiyotiga   xosdir,   shuning
uchun   xufyonali   iqtisodiyot   nafaqat   iyerarxik,   balki   tarmoq   tuzilmasi   hamdir.
Xufyona   iqtisodiyotining   aniq   tuzilishi   mamlakatda   xuddi   shunday   rasmiy
boshqaruv   tizimiga   ega   bo‘lgan   parallel   davlatning   mavjudligi   to‘g‘risida   xulosa
chiqarishimizga imkon beradi. 
Xufyona   iqtisodiyoti   piramida   prinsipiga   muvofiq   tashkil   etilgan.
Piramidaning   shakli   tasodifan   tanlanmagan.   Birinchidan,   u   xufyona   iqtisodiyoti
sub’ektlarining   o‘zaro   ta’sirining   vertikalligini   ("pastda   joylashgan"   ning
"yuqorida   joylashgan"   ga   bog‘liqligi)   qo‘llab-   quvvatlaydi.   Ikkinchidan,   ma’lum
miqdordagi taxminlar bilan har bir gorizontal segmentdagi ishtirokchilar soni aniq
ko‘rsatilgan. 
Odatda,   piramida   uchta   segmentdan   iborat   ko‘rinadi   (birinchisi   yuqori).
Albatta, har bir mezo-, mikro- va makro darajadagi hukumat uchun, piramidaning
tarkibi   har   xil   bo‘ladi.   Federal   darajadagi   piramidaning   yanada   batafsil   qurilishi
bilan,   har   bir   segment,   ehtimol,   davlat   tuzilishining   piramidalari   va   mezo-mikro
birlashganda elementlar guruhlari tomonidan shakllangan ma’lum bir relyefni aks
ettiradi. 
Tetraedral piramidaning sammiti quyidagilardan iborat: 
1)   ijro   etuvchi   hokimiyatning   birinchi   shaxslari,   shuningdek,   qonun
chiqaruvchi   organlarning   yordamchilari,   zarur   qarorlarni   qabul   qilish   uchun
haqiqiy   imkoniyatlarga   ega   bo‘lgan   sud,   tergov,   moliya   organlarining   birinchi
vakillari; 
2) moliyaviy va sanoat kapitali - kapitali mikro va mezoskal budjetiga to‘g‘ri
keladigan tadbirkorlar;
3)   uyushgan   jinoiy   uyushma   -   bir   tomondan,   katta   biznesning   vakillari,
ikkinchi tomondan - jinoiy olamning vakillari bo‘lgan jinoiy ishbilarmonlar; 
4) pravoslav cherkovining avtoritar iyerarxik instituti davlat aralashuvi bilan
yopilgan katta pul oqimi bilan ko‘chmas mulkning eng yirik egasidir. 
10 Piramidaning   o‘rta   segmentini   tadbirkorlar,   ishbilarmonlar,   moliyachilar,
sanoatchilar   tashkil   etadi.   Bu   odamlarni   bir   narsa   birlashtiradi   -   oddiy   bozor
iqtisodiyotiga ega mamlakat  o‘rta sinfining asosi  bo‘lish istagi  va imkoniyati. Bu
sinf   shuningdek   o‘z   pozitsiyalarini   shaxsiy   foydalari   uchun  ishlatadigan   bir   qator
"o‘rtacha" (ta’sir doirasi bo‘yicha)   mansabdor shaxslar, jinoiy unsurlarni o‘z ichiga
oladi.Piramidaning   o‘rta   qismidagi   xufyona   ishchilarining   potensial   ittifoqchilari,
bizning   fikrimizcha,   uchinchi   segmentning   haddan   tashqari   qismi   -   yollangan
ishchilar, oddiy davlat xizmatchilari, oddiy jinoiy elementlar bilan ifodalanadigan
piramidaning   oyoqlari.Xufyona   darajalari   va   faoliyat   shakllarining   ramzi
quyidagicha bo‘lishi mumkin: rasmiy, oligarx, jinoiy element,   tadbirkor, yollangan
ishchi.   Shunga   o‘xshash   taqsimotlar   noaniq   darajalar   va   iqtisodiy   faoliyat
shakllarini   belgilash   bilan   mos   keladi   (jinoiy  unsurlar   bundan  mustasno).   Buning
sababi   shundaki,   mamlakat   aholisining   katta   qismi   xufyonali   faoliyat   bilan
shug‘ullanadi.   Xufyona   iqtisodiyotning   rivojlanish   sabablari   va   omillari.  
Xufyona   iqtisodiyot   rivojlanishi,   birinchi   navbatda,   davlat   tomonidan   iqtisodiyot
tartibga   solinishiga   javoban   paydo   bo‘lgan   munosabat   sifatida   qabul   qilinishi
kerak.   Tartibga   solish   jarayoni   cheklovlarsiz   bo‘lmaydi,   cheklovlarni   puxta
o‘ylamay   joriy   etish   ularga   amal   qilmaslikni   yuzaga   keltiradi,   ayniqsa,   buning
oqibatida   biron   naf   ko‘rish   mumkin   bo‘lsa.   Xufyona   iqtisodiyotning   ko‘p   turlari
(masalan,   soliq   to‘lashdan   bosh   tortish)   davlat   tomonidan   tartibga   solish
jarayonidagi   kamchiliklar   sababli   yuzaga   keladi,   masalan   boshqaruvning
byurokratlashtirilganligi,   soliq   stavkalari   yuqoriligi   va  
h.k. 
1.2  Xufyona iqtisodiyot ijtimoiy taraqqiyotni jadallashtiruvchi omil
sifatida.
11 Xufyona   iqtisodiyotining   rivojlanishi,   bir   tomondan,   davlatning  
aralashuvi haqiqatiga munosabatdir. Cheklovlarsiz tartibga solish mumkin emas va
asossiz   cheklovlar   ularning   buzilishiga   olib   keladi,   ayniqsa   bu   foydali   bo‘lsa.
Xufyona iqtisodiyotining ko‘plab turlari (masalan, soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash)
ko‘p jihatdan davlat tomonidan tartibga solishning kamchiliklari bilan izohlanadi: 
menejmentning   byurokratizatsiyasi,   soliqlarning   haddan   tashqari   ko‘pligi   va
boshqalar.   Biroq,   hatto   eng   yaxshi   markazlashtirilgan   boshqaruv   tizimi   ham
xufyona iqtisodiyot hajmini kamaytirishi mumkin, ammo uni bartaraf eta olmaydi.
Va eng kam soliq bo‘lgan taqdirda xam, soliq to‘lovchilarning bir qismi majburiy
ravishda to‘lashdan bo‘yin tovlashadi.
Boshqa tomondan, zamonaviy xufyona iqtisodiyoti nafaqat bozor erkinligini
cheklashga   urinishlar   natijasida,   balki   bozor   munosabatlarining   o‘ziga   xos
xususiyati  tufayli ham  paydo bo‘ldi. Bozor  iqtisodiyoti  foyda olish, daromadlarni
taqsimlash   asosida   qurilgan.   Diniy   etika   va   ijtimoiy   o‘zini   tutishning   boshqa
shakllari   foyda   uchun  bo‘lgan   tashnalikni   qondirishi   mumkin,  ammo   uni   bartaraf
eta   olmaydi.   Shuning   uchun,   "jekpotni"   urish   uchun   imkoniyat   paydo   bo‘lganda,
odamlar   (yoki   odamlar   guruhlari)   ko‘pincha   o‘zlarining   shaxsiy   manfaatlariga
erishish  uchun   uzoq  muddatli   ijtimoiy  manfaatlardan  voz  kechadilar.  Har   qanday
holatda ham foyda olishga chanqoqlik "ikkinchi" va "qora" xufyona iqtisodiyotiga
xosdir.   Iqtisodiy   faoliyatni   xufyona   amalga   oshirish,   birinchi   navbatda,   qonun
doirasidagi   harakat   bilan,   ya’ni   yuqori   transaksiya   xarajatlari   bilan   bog‘liq.
Transaksiya   xarajatlarining   tasnifiga   asoslangan   holda,   ta’kidlash   lozimki,   bunda
asosan  shartnomani tuzishdagi  yuqori xarajatlar, mulkchilik huquqlarini  tafsirlash
va   uchinchi   shaxslardan   himoyalash   xarajatlari   nazarda   tutiladi.   De   Soto   ushbu
xarajatlarni«qonunga   bo‘ysunish   bahosi»,   deya   ta’riflaydi.   U   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi: 
qonundan foydalanish xarajatlari (yuridik shaxsni ro‘yxatga olish, litsenziya
olish,   bankda   hisobvaraqlar   ochish,   yuridik   manzilga   ega   bo‘lish   va   boshqa
rasmiyatchiliklarni bajarish xarajatlari); 
12 qonun   doirasida   faoliyatni   davom   ettirish   zarurati   bilan   bog‘liq   xarajatlar
(soliqlarni to‘lash); mehnat munosabatlari sohasida;
qonun talablarini bajarish (ish   kunining uzunligi, eng kam ish haqi, ijtimoiy
kafolatlar);   oshkora   sud   tizimi   doirasida   nizolarni   hal   etishda   sud   xarajatlarini
to‘lash;
Shuni   alohida   ta’kidlab   o‘tish   joizki,   xufyona   iqtisodiyot   hajmini
kamaytirish mumkin, ammo eng yaxshi markazlashtirilgan boshqaruv tizimiga ega
mamlakat ham uni butunlay yo‘q qila olmaydi. Soliq stavkalari eng past darajada
bo‘lgan   taqdirda   ham   ba’zi   bir   soliq   to‘lovchilar   soliq   to‘lashdan   qochishadi.  
Ikkinchi   tomondan   qaraganda,   zamonaviy   xufyona   iqtisodiyot   faqatgina   bozor
erkinligini   cheklash   natijasida   vujudga   kelgan,   deb   bo‘lmaydi,   bunga   ma’lum
jihatdan   bozor   munosabatlarining   tabiati   ham   sabab   bo‘lgan.   Bozor   xo‘jaligi
foydani   ilohiylashtirishga,   daromadga   sig‘inishga   asoslangan   holda
shakllantiriladi. Shu sababdan bir lahzada katta daromadga ega bo‘lish imkoniyati
yuzaga   kelganda,   ba’zi   insonlar   yoki   insonlar   guruhi   jamiyat   manfaatlaridan
o‘zlarining manfaatlarini yuqori qo‘yishadi. Boylikka ega bo‘lish ishtiyoqi ko‘proq
“ikkinchi”   va   “qora”   Xufyona   iqtisodiyotuchun   xosdir.  
Xufyona iqtisodiyotning vujudga kelish va rivojlanish sabablari va omillari xilma-
xil bo‘lib, ularning asosiylari quyidagilardan iborat: 1.Antropologik omillar, ya’ni
insonning qarama-qarshi tabiati,   undagi yaxshilik va yomonlik o‘rtasidagi kurash
xususiyatlari. 
Iqtisodiy omillar: 
davlatning   soliq   siyosatidagi   kamchiliklar,   bozorning   tovar   va   xizmatlar
bilan to‘yinmaganligi; 
iqtisodiyot   tarmoqlari   va   sohalari   o‘rtasidagi   muvozanat   va   balansning
mavjud   emasligi;iqtisodiyotning   siklik   tebranishlari,   aholi   xarid   qobiliyatining
pastligi; transaksiya xarajatlarining yuqoriligi; 
Huquqiy   omillar:   qonunchilik   bazasining   takomillashmaganligi,   iqtisodiy
jinoyatchilikka   qarshi   kurash   mexanizmining   mukammal   emasligi;   huquqni
himoya qilish organlari faoliyatining samarasizligi; 
13 Ijtimoiy-siyosiy omillar: ijtimoiy-siyosiy vaziyat, davlatga ishonch darajasi;
jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarning hal etilishi darajasi;
aholining ijtimoiy-psixologik kayfiyati; davlatning xususiy mulk va sektorga
munosabati; 
Ijtimoiy omillar: 
aholining tabaqalanishi darajasi; ishsizlik darajasi;
  kam   ta’minlangan   aholi   qatlamlarining   ko‘lami;   mehnat   migrantlarining
ko‘pligi;
  mehnat   munosabatlari,   mehnat   sharoitlari,   ish   haqi   tizimi;   ijtimoiy
kafolatlar, pensiya ta’minoti; 
Ma’muriy omillar: 
davlat boshqaruvi tizimidagi kamchiliklar; 
byurokratiya,   davlat   xizmatchilarining   kompetentlik   va   mas’uliyatlilik
darajasi;
 tadbirkorliklarga ma’muriy bosim, xomiylik qilishga majburlash darajasi va
boshqalar   ;
Shakllangan   xufyona   iqtisodiyotining   yana   bir   qancha   omillari   guruhlari
mavjud.  Sabablar   va  sharoitlar   iqtisodiy   sohada   xufyona   faoliyatini   shakllantirish
jarayonida boshqacha rol o‘ynaydi. Agar sabablar aslida uni yuzaga keltirsa, unda
sharoitlar   bu   hodisani   keltirib   chiqarmaydi,   balki   avlod   jarayonlariga   ta’sir   qiladi
va uni aniqlashda ishtirok etadi. Xufyona iqtisodiyoti davlat va iqtisodiyot mavjud
bo‘lgan har qanday jamiyatda mavjud. 
Iqtisodiy   sohada   noqonuniy   xatti-harakatlarning   sabablarini   ikki   darajada
ko‘rib chiqish mumkin: 
ma’lum   bir   iqtisodiy   tizimning   muhim   xususiyatlari   bilan   bog‘liq
fundamental sabablar: bozor, buyruq-ma’muriy, o‘tish davri; 
asosan   olib   borilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat   bilan   bog‘liq   aniq
sabablar. 
Bozor iqtisodiy tizimiga xos bo‘lgan xufyona iqtisodiy faoliyatining muhim
omillari uning asosiy institutlari - bozor va davlatning disfunksiyalari hisoblanadi. 
14 Bozor,   iqtisodiy   faoliyatni   muvofiqlashtirishning   muhim   mexanizmlaridan   biri
bo‘lib, cheklangan iqtisodiy resurslarni samarali taqsimlanishini ta’minlashi kerak.
Biroq,   u   qaytarib   bo‘lmaydigan,   ichkarida   mavjud   bo‘lgan   disfunksiyalarga   ega,
ular   iqtisodiy   nazariyada   nuqsonlar,   nomukammalliklar   yoki   kamchiliklar   deb
nomlanadi.Bozor   yetishmovchiligi   bu   uning   faoliyatining   ichki   namoyonidir,   bu
bozor   sub’ektlarini   jamiyat   uchun   maqbul   bo‘lmagan   yoki   istalmagan   iqtisodiy
qarorlar   qabul   qilishga,   ya’ni   Pareto   Optimallik   mezoniga   javob   bermaydigan
qarorlarni qabul qilishga undaydi. 
Potensial   jinoyatchilar   bozorning   buzilishlariga   duch   kelmoqdalar,   chunki
ular   minimal   xarajatlar   bilan   foydalanilishi   yoki   yaratilishi   mumkin   bo‘lgan
vaziyatlar   va   noqonuniy   daromad   olish   va   yuridik   javobgarlikdan   qochish   uchun
xavf   tug‘diradi.Davlatning   muvaffaqiyatsizliklari   noqonuniy   foyda   olish   uchun
xufyonali faoliyatda ham qo‘llanilishi mumkin. 
Shunday   qilib,   davlat   nazoratidan   yashirilgan   har   qanday   ma’lumot
noqonuniy   bitimlar   mavzusiga   aylanib,   jinoiy   vaziyatni   keltirib   chiqarishi
mumkin.   Bundan tashqari, axborot to‘g‘risidagi  noqonuniy kelishuvning natijalari
har xil shakllarga ega bo‘lishi mumkin: bozor turi (pul shaklida ifodalangan foyda
olish)   yoki   bozorga   xos   bo‘lmagan,   guruhlar   yoki   jamoalar   agar   ma’lumotni
oshkor qilmaslik uchun to‘lov har qanday harakatni amalga oshirishga yoki biron-
bir   norasmiy   qoidalarga   rioya   qilishga   majbur   bo‘lsa.   Ushbu   jarayonni   quyidagi
mexanizmlar orqali ham tavsiflash mumkin: 
giperselektuallik; 
sudraluvchi effekt; 
oldingi rivojlanish trayektoriyasiga bog‘liqlik. 
Shunday qilib, bozor va davlat  iqtisodiy sohada ijtimoiy xavfli harakatlarni
amalga   oshirish   uchun   imkoniyat   yaratadigan   tubdan   tuzatib   bo‘lmaydigan
kamchiliklarga   (nomukammalliklarga)   ega.   Bozor   va   davlatning   tuzatib
bo‘lmaydigan   nomukammalligi   davlatning   rolini   haddan   tashqari   kuchaytirish
sharoitida   ham,   davlatni   o‘ziga   xos   vazifalarini   bajarishdan   asossiz   chiqarib
tashlash bilan ham kuchayadi. 
15 Iqtisodiy   tizimning   chuqur   xususiyatlari   bilan   bog‘liq   asosiy   sabablar   va
sharoitlar   bilan   bir   qatorda,   xufyona   iqtisodiy   faoliyatning   sabablari   majmui
alohida   mamlakatlar,   sanoat,   bozor,   korxonalarning   iqtisodiy   holatining   yanada
aniq sharoitlari bilan bog‘liq. Eng muhim sabablarga quyidagilar kiradi:
moliya-kredit tizimini rivojlanishidagi nomuvofiqliklar; 
iqtisodiyotni barterizatsiya qilish; 
iqtisodiyotdagi tarkibiy nomutanosibliklar;
iqtisodiyotdagi monopolizm; 
aholining ijtimoiy tabaqalanishi; 
ajratilgan   annuitet miqdorining oshishi; 
korxonalarning moliyaviy ahvoli yomonlashishi;
  Xufyona   iqtisodiyotga   dualizm   xos   bo‘lib,   bu   uning   ikkiyoqlama   rolidan,
ya’ni: 
pozitiv (ijobiy) – biznes rivojlanishi bo‘yicha   salbiy sharoitlarni yumshatish;
negativ   (salbiy)   –   jamiyat   daromadlarining   qayta   taqsimlanishidagi   salbiy
oqibatlarning   vujudga   kelishi   va   aholi   turmush   darajasining   yomonlashuvi,
iqtisodiyotni   boshqarish   tizimi   samaradorligining   pasayishining   yuz   berishida
namoyon bo‘ladi.
  Shunga   muvofiq   ravishda   xufyona   iqtisodiyotga   uch   guruh   o‘zaro
bog‘langan   funksiyalar   xosdir   xufyona   iqtisodiy   faoliyat   oqibatlarini   bir   xil
baholash to‘g‘ri bo‘lmaydi. Xufyona iqtisodiyotning ko‘pgina turlari (ayniqsa “kul
rang”)   rasmiy   iqtisodiyotni   rivojlanishiga   to‘siqlik   qilmasdan,   balki   unga
ko‘maklashadi   ham.   Shveysariyalik   iqtisodchi   Diter   Kasselbozor   xo‘jaligida
xufyona iqtisodiyot  rivojlanishining uchta ijobiy funksiyalarini  ajratib ko‘rsatgan:
Umuman   olganda,   xufyona   iqtisodiyotning   jamiyatga   ta’siri   ijobiydan   ko‘ra
ko‘proq   salbiydir.   Xufyona   iqtisodiyotning   “ikkinchi”   va   “qora”   turlari   eng   katta
zarar   keltiradi.   Bir   tomondan,   jamiyat   daromadlari   nisbatan   kam   sonli   imtiyozli
guruhlar   (byurokratlar,   mafiya)   foydasiga   noijtimoiy   qayta   taqsimlash   qayta
taqsimlanadi. Ikkinchi tomondan, iqtisodiyotning markazlashgan boshqaruv tizimi
buziladi:   qo‘shib   yozishlar   hukumatda   yanglish   farovonlik   hissini   vujudga
16 keltiradi,   aslida   esa   chuqur   islohotlar   zarurdir;   “yashirin”   bandlik   hukumatning
yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish   bo‘yicha   harakatlari   ishsizlikni   kamaytirishga   olib
kelishiga   yo‘l   qo‘ymaydi,   ammo   budjet   taqchilligini   oshiradi   va   h.k.   Xufyona
iqtisodiyotning har qanday shaklini rivojlanishi xo‘jalik etikasiga putur yetkazadi.
Agar   bu   tendensiyalar   juda   chuqurlashib   ketsa,   insonlar   umumqabul   qilingan
“o‘yin   qoidalari”   to‘g‘risidagi   tushunchani   yo‘qota   boshlashadi,   “hamma   narsa
mumkin”   shiori   ostida   yashay   boshlashadi,   natijada   jamiyat   tartibsizlikka   va
beqarorlikka yuz tutadi. 
Xufyona   iqtisodiyotning   ijobiy   va   salbiy   samaralarining   nisbati   uning
miqyosiga   bog‘liq   bo‘ladi   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat
vazirligida  2019  yil   17 sentyabrda  ”O‘zbekistonda   xufyona  iqtisodiyot:  baholash,
sabablari   va   uni   qisqartirish   yo‘llari”   mavzusida   o‘tkazilgan   davra   suhbatida
O‘zbekistonda  xufyona  iqtisodiyotning  YaIMga   nisbatan  ulushi   40-50%ni   tashkil
etishi bayon qilindi. 3
 
BMT   Taraqqiyot   dasturi   konsultantlari   tomonidan   o‘tkazilgan   tadqiqotlar
natijalari   ham   ushbu   davra   suhbatida   e’lon   qilindi.   O‘zbekistonda   xufyona
iqtisodiyot miqyosini   monetar usullar asosida, shuningdek, respublika hududlarida
700 dan  ortiq  korxonalar   va 30  nafar   tadbirkor   o‘rtasida  so‘rovlar   o‘tkazish   yo‘li
bilan   baholangan.   Xufyona   iqtisodiyotning   asosiy   sabablari   soliq   turlarining,
yig‘imlar,   majburiy   ajratmalar   sonining   va   ular   miqdorining   ko‘pligi   ekanligi
ta’kidlandi.   Ushbu   sabablarga   korxonalarda   yetarli   miqdorda   mablag‘larning
yo‘qligi   ,   banklar   bilan   bo‘ladigan   hisob-kitoblarni   va   to‘lovlarni   amalga
oshirishdagi, xizmat ko‘rsatish sifati, kredit stavkalarining yuqoriligi bilan bog‘liq
muammolar   ham   kiradi.   Noiqtisodiy   tavsifdagi   sabablarga   tadbirkorlarning   bilim
va   tajribalarining,   raqobat,   ishlab   chiqarish   infratuzilmasining   yetarli   emasligi,
biznesni   tashkil   etish   va   yuritishdagi   ma’muriy   to‘siqlarning   mavjudligi,
korrupsiya va mulk huquqining himoya qilinmaganligi kiradi. 
BMT   taraqqiyot   dasturi   loyihasi   doirasida   monetar   yondashuv   asosida
amalga   oshirilgan   hisob-kitob   natijalariga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   “xufyona
3
  Специалисты выявили основные причины существования теневой экономики 
Узбекистана // https :// www . spot . uz / ru /2019/09/18/ shadow /
17 iqtisodiyot”   salmog‘i   46,4   foizni   tashkil   etadi37.Ayrim   ekspertlarning   fikricha,
O‘zbekistonda   yashirin   iqtisodiyotning   YaIMdagi   hajmi   50   foiz   atrofida.   Agarda
raqamlarga murojaat  etadigan bo‘lsak, 2019 yilda respublikamizda Davlat budjeti
daromadlar qismi 102,6 trln so‘mni tashkil qilmoqda. Yalpi ichki mahsulot qiymati
424   trln   so‘m   qilib   belgilandi.   Shunda   ekspertlar   fikriga   ko‘ra,   yashirin
iqtisodiyotning 50 foiz ulushi  212 trln.so‘mni tashkil  etmoqda. Ushbu summadan
yashirin   iqtisodiyotning   optimal   hajmi   15%   (424*15%=64)ni   chiqarib
tashlanganda,   148   trln   so‘m   (212-64)   mablag‘   iqtisodiyotdan   tashqarida
aylanayotgani ma’lum bo‘ladi. Agarda biz ushbu mablag‘ning belgilangan tartibda
qonuniy   aylanmasiga   erisha   olsak,   Davlat   budjetiga   soliqlar   to‘lanishinatijasida
qo‘shimcha   o‘rtacha   15-20   trln.so‘m   (2,3   mlrd   AQSh   dollariga   teng)   mablag‘
tushirilishi mumkin. Bugungi kunda bitta umumta’lim maktabini yangitdan qurish
uchun   o‘rtacha   5   mlrd   so‘m   mablag‘   sarflanadi.   Demak,   bir   yillik   Xufyona
iqtisodiyotkeltirayotgan   zararga   teng   mablag‘ni   4   mingga   yaqin   umumta’lim
maktablari   qurish   yoki   aholi   turmush   sharoitlarini   yanada   yaxshilash   uchun
yo‘naltirish imkoni paydo bo‘ladi. 
2-BOB XUFYONA IQTISODIYOTNI O‘LCHASH VA UNING
MIQYOSLARI.
2.1  O‘zbekistonda soliqlarni to‘lashdan bo‘yin tovlashga qarshi
chora-tadbirlar.
O‘zbekistonda   valyuta   qora   bozorini   yo‘q   qilish   uchun   noqonuniy   valyuta
qora   bozorlarini   qonuniylashtirgan   holda   belgilangan   intervallar   doirasida   bozor
18 narxlarida   savdo   qiluvchi   valyuta   ayirboshlash   shahobchalarini   tashkil   qilish
darkor.   Naqd   xorijiy   valyutani   bemalol   rasmiy   soliq   to‘lab   faoliyat   yuritadigan
xususiy   shahobchalarda   almashtirish   imkonini   berish   kerak.   Shundan   so‘ng
yashirin   savdo   qilayotgan   valyuta   sotuvchilarni   qattiq   jazolash   lozim.  
Davlat   tomonidan   naqd   pulsiz   savdo   qilayotgan   tadbirkorlarga   imtiyoz
preferensiyalar   berish   orqali   qo‘llab-quvvatlash   mamlakatimiz   iqtisodiyoti
barqarorligini   yanada   ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan,
rivojlangan   davlatlarda   bugungi   kunga   kelib   naqd   pul   muomalasi   maksimal
darajada  qisqartirilgan,   barcha   pul   aylanishi   bank  orqali   amalga   oshirilishi   davlat
iqtisodiyotining rivojlanishiga olib kelishi hech kimga sir emas. 
«O‘zbek   oziq   ovqat   xolding»   xolding   kompaniyasi   raisi   Tohirjon   Jalilov
O‘zbekiston   meva-sabzavot   mahsulotlari   xufiya   bozori   hajmini   6,8   milliard
dollarga   baholadi.   Kompaniya   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2019   yilning   birinchi   yarmi
yakunlari bo‘yicha xolding korxonalarida umumiy ishlab chiqarish hajmi 18,2 trln
so‘mni tashkil etdi. Kutilishicha, yillik hajm taxminan 38 trln so‘mga teng bo‘ladi. 
«Bu   juda   kam.   O‘ylaymanki,   bizda   90-100   trillion   so‘mlik   mahsulot   ishlab
chiqariladi.   Kompaniyalar   past   ko‘rsatkichlar   qayd   etilgan   hisobotlarni   taqdim
etadi.   Korxonalar   esa   kuniga   24   soat   ishlayapti.   Qolgan   mahsulotlar   qayerga
ketyapti?   Bozorga   chiqarilmoqda,   masalan,   «O‘rikzor»ga,   naqd   pulga.   Albatta,
bularning   barchasi   hech   qayerda   hisobga   olinmaydi»39,   -   dedi   Tohirjon   Jalilov.  
Xolding   rahbarining   ta’kidlashicha,   kompaniya   xufiya   iqtisodiyotga   qarshi
kurashni   tadbirkorlar   yo‘lidagi   to‘siqlarni   olib   tashlash   orqali   amalga
oshirmoqchi40.O‘zbekistonda   xufyona   iqtisodiyot   ko‘lamining   kattaligini
norasmiy   iqtisodiyot   sektorida   band   bo‘lgan   kishilar   sonining   kattaligi   ham
ko‘rsatib turibdi. 2020 yil   18 fevral kuni Toshkentda«O‘zbekiston Respublikasida
davlat   va   jamiyat   qurilishining   yangi   bosqichi,   mamlakatni   demokratik
modernizatsiyalashda parlament va hokimlik vakillik organlarining rolini oshirish»
mavzusida   o‘tkazilgan   xalqaro   konferensiyada   O‘zbekiston   Respublikasi   Bandlik
va   mehnat   munosabatlari   vazirining   o‘rinbosari   B.X.Umrzoqov   «[2020   yil   1
yanvar holatiga] band bo‘lgan aholi soni 13 million 541 ming nafar kishini tashkil
19 etadi.   Shundan   5   million   7   yuz   ming   kishi   rasmiy   mehnat   faoliyati   bilan
shug‘ullanadi.   8   millionga   yaqini   esa   norasmiy.   Ya’ni   bu   toifadagi   insonlar   har
kuni norasmiy ishlab, cho‘ntagini pulga to‘ldirib uyga borishadi. Bolalari, maktab,
bog‘chalar   va   hokazolarga   berishadi.   Lekin   davlatga   bular   bir   tiyin   ham   soliq
to‘lamaydi,   to‘lovlarni   qilmaydi.   Ya’ni   davlatimizning   qudratiga,   quvvatiga   hissa
qo‘shmaydigan   8   million   aholimiz   bor»,   –   deb   ma’lumot   berdi.
2.1     O‘zbekistonda   soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlashga   qarshi   chora-tadbirlar
O‘zbekistonda   soliq   to‘lovchilarning   soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlashlari
natijasida soliqlarning undiriluv (yig‘iluv)chanlik darajasi yaxshi emas. U taraqqiy
etgan mamlakatlardagi darajadan ancha past. Aslida, hisoblangan soliq summalari
o‘z vaqtida budjetga to‘liq o‘tkazilishi kerak. Ammo amaliyotda bu vazifani to‘liq
uddalashning   iloji   bo‘lmayapti.   Soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlash   holatlariga
nisbatan   moliyaviy   jazo   qo‘llaniladi.   Moliyaviy   jazo   qo‘llanilmasa,   o‘rnatilgan
tartib-qoida   buzilaveradi,   unga   qat’iy   va   to‘liq   rioya   qilmaslik   davom   etaveradi,
natijada majburiyat va soliq to‘lash burchi bajarilavermaydi.
Soliqlarning   undiriluv   (yig‘iluv)chanlik   darajasi   nisbatan   past   bo‘lsa,
moliyaviy   jazoning   darajasi,   aksincha   nisbatan   yuqori   bo‘lishi   kerak.   Uning   ana
shunday   darajasi   soliqlarning   undiriluv   (yig‘iluv)chanlik   darajasining   ko‘zlangan
darajasiga yetgunga qadar saqlanib turmog‘i   lozim.   Unga   erishilganidan   keyin
moliyaviy   jazoning   darajasi,   ma’lum   bir   muddatda   saqlanib   turilganidan   so‘ng,
pasaytirilishi mumkin.
Davlat   soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlaganlarga   nisbatan   haddan   tashqari
qattiq   moliyaviy   jazolarni   qo‘llashdan   manfaatdor   emas.   Davlat   soliqlarni
to‘lashdan   bo‘yin   tovlaganlarga   nisbatan   ta’sirchan   moliyaviy   jazolar   tizimini
qonuniy tarzda joriy etishi lozim bo‘ladi. Ashaddiy bo‘lmagan soliqlarni
to‘lashdan bo‘yin tovlaganlarga   nisbatan   sharoitga   va   ularning   moliyaviy
holatlaridan   kelib   chiqib,   moliyaviy   jazo   summalarining   undirilish   muddatlarini
ta’sirchan tarzda ortga surish, moliyaviy ahvolini yaxshilab olishga imkon berish,
bir-   ikki   marta   “kechirish”,   shu   bilan   birga   ashaddiy   soliq   to‘lashdan   bo‘yin
20 tovlovchini   aniqlab,   unga   nisbatan   qattiq   moliyaviy   jazo   qo‘llash   orqali
boshqalarga namuna qilib ko‘rsatish choralari amalga oshiriladi.
Ammo   soliq   to‘lashdan   bo‘yin   tovlaganlar   uchun   juda   ham   kam   miqdorda
moliyaviy jazo qo‘llanishi hech qanday samara bermaydi va uning samaradorligini
va   ta’sirchanligini   yo‘qqa   chiqarishi   mumkin92.   Jahon   tajribasi   ko‘rsatadiki,
rivojlangan   mamlakatlarda   soliqni   o‘z   vaqtida   to‘lamaslik   va   ularni   to‘lashdan
bo‘yin   tovlash   holatlari   uchun   qattiq   moliyaviy   jazo,   hatto   jinoiy   ishlar
qo‘zg‘atiladi.   Masalan,   taniqli   sport   ustalari,   san’atkorlarning   soliqni   o‘zvaqtida
to‘lamaganliklari yoki undan   bo‘yin   tovlaganliklari   uchun   butun   dunyo
ommaviy axborot vositalarida  sharmanda   qilinganliklari   va   jinoiy   ishlar
qo‘zg‘atilganligi   to‘g‘risida   bot-bot   xabarlar   tarqatiladi.   Masalan,   o‘z   vaqtida
mashhur nemis tennischisi   B.Bekker   1992-1996   yillar   mobaynida   olgan
daromadlarining bir qismini soliq tashkilotlariga kamaytirgan holda ko‘rsatganligi
uchun sud unga nisbatan shartli ravishda 2 yil qamoq jazosi belgilangan. Italiyalik
mashhur   tenor   L.Pavarotti   soliq   qonunchiligiga   qisman   rioya   etmaganligi   uchun
soliq to‘lashdan bo‘yin tovlaganlikda ayblanib, ommaviy axborot vositalari orqali
butun dunyoga sharmandai sharmisor qilingan.   Mashhur   kinoaktrisa   S.
Lorenga   nisbatan   ham   shunday   munosabat   bildirilgan   edi93.   Yaqin   yillar   ichida
mashhur   futbolistlar   Leonel   Messi,   Krishtian   Ronaldular   ham   soliq   to‘lashdagi
xatoliklari   uchun   jazoga   tortilish   xavfi   ostida   soliq   va   jarimalarni   to‘lab   qutilib
qolishgan edilar.
O‘zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksi   soliq   to‘lovchining   soliq
to‘g‘risidagi  qonun hujjatlariga muvofiq   yuzaga   keladigan   majburiyatini
soliq   majburiyati,   deb   e’tirof   etib,   uning   tizimini   belgilab   beradi.   Shunga   mos
ravishda   soliq   to‘lovchi   tomonidan   ushbu   majburiyatlar   tizimini   buzish   bilan
bog‘liq   huquqshunoslik   sodir   etilganda   qo‘llaniladigan   jazo   tizimi   umumiy
shartlari ham soliq kodeksida belgilangan. Soliqqa oid huquqbuzarlik
uchun   javobgarlik   boshqa   turdagi   huquqshunosliklar   uchun   qo‘llaniladigan   jazo
bilan choralaridan farq   qiladi.   Ushbu   toifaga   kiruvchi   huquqshunosliklar   faqat
ma’muriy yoki jinoiy jazo bilan chegaralanmaydi. Soliqqa oid huquqshunoslik
21 uchunqo‘shimcha   ravishda   moliyaviy   jazo   choralari   qo‘llaniladi.   O‘tgan   yilning
sentabr oyidan boshlab valyuta almashuv kursi bozordagi xorijiy valyutaga bo‘lgan
joriy talab va taklif holatidan kelib chiqib shakllanib kelmoqda.
Valyuta kursining o‘zgarishi oldingi yillarda kuzatilgan doimiy devalvatsiya
tendensiyasidan farqli ravishda, joriy yilda ichki va asosan tashqi omillar ta’sirida
shakllanib, turli yo‘nalishdagi dinamikaga ega bo‘lmoqda.
2018   yilning   yanvar-iyul   oylarida   valyuta   kursi   dinamikasi   asosan
mavsumiy omillar ta’sirida shakllandi.
Xususan,   yanvar   oyida   eksport   va   xalqaro   pul   o‘tkazmalari   hajmining
nisbatan   kam   bo‘lganligi   sharoitida   milliy   valyuta   almashuv   kursi   8139
so‘m/dollardan 8189 so‘m/dollargacha pasaydi. Shu bilan birga, mart-iyul oylarida
eksport va boshqa manbalardan valyuta tushumlarining oshishi natijasida so‘mning
almashuv   kursi   teskari   dinamikaga   ega   bo‘lib,   birinchi   avgust   holatiga   7782
so‘m/dollargacha qadri oshdi.
Bundan   tashqari,   chet   el   valyutasidagi   kreditlar   hajmining   tez   sur’atlarda
o‘sishi va depozitlar dollarizatsiya darajasining pasayishi ichki valyuta bozoridagi
xorijiy valyutaga bo‘lgan talabni  qisman  qondirilishiga  xizmat  qildi. Shuningdek,
milliy valyutadagi muddatli va jamg‘arma depozitlar hajmining oshishi ham so‘m
almashuv kursining shakllanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.
Joriy   yilning   avgust   oyidan   boshlab   almashuv   kursi   dinamikasiga   tashqi
omillar,   ayniqsa   asosiy   savdo   hamkorlarimiz   bo‘lgan   davlatlar   milliy
valyutalarining qadrsizlanishi (Rossiya – 19 foiz, Qozog‘iston – 17 foiz, Xitoy – 9
foiz,   Turkiya   –   56   foiz)   ta’siri   kuchaydi.   Hisob-kitoblarga   ko‘ra,   ushbu   davlatlar
valyutalari   kurslarining   keskin   o‘zgarishi   so‘m   almashuv   kursiga   bir   oydan   uch
oygacha bo‘lgan muddatdan keyin o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Natijada so‘mning real
almashuv kursi ushbu davlatlar valyutalariga nisbatan qadri sezilarli darajada oshdi
(Rossiya   rubliga   nisbatan   29   foizga,   Qozog‘iston   tangasiga   nisbatan   22   foizga,
Turkiya lirasiga nisbatan 67 foizga, Xitoy yuaniga nisbatan 14 foizga).
22 Ushbu holat mahalliy ishlab chiqaruvchilarning ichki va tashqi bozorlardagi
raqobatbardoshligini pasaytirib, ichki valyuta bozoridagi talab va taklif darajasiga
ta’sir etmoqda.
Birinchidan,   yuqorida   qayd   etilgan   valyutalarning   keskin   devalvatsiyasi
tashqi   bozorlarda   mahalliy   eksportchilar   mahsulotlarini   qimmatlashuviga   olib
kelib, ularning valyuta tushumlarini qisqartirdi.
Ikkinchidan,   ichki   bozorda   mahalliy   mahsulotlar   narxlarining   chet   elda
ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   narxlariga   nisbatan   raqobatbardoshligiga   salbiy
ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Bu,   o‘z   navbatida,   chetdan   import   qilishni   rag‘batlantirgan
holda, xorijiy valyutaga qo‘shimcha talabni keltirib chiqarmoqda.
Uchinchidan, jismoniy shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan xalqaro pul
o‘tkazmalarining   asosiy   qismi   to‘g‘ri   keladigan   davlatlar   valyutalarining
qadrsizlanishi, ushbu davlatlardan mamlakatimizga yuboriladigan pul o‘tkazmalari
hajmining kamayishiga olib keldi.
Yuqorida   keltirilgan   omillar   ta’sirida   2018   yilning   avgust   oyidan   boshlab
so‘m almashuv kursining ichki valyuta bozoridagi sharoitlarga javoban o‘zgarishi
kuzatilib,   joriy   yilning   18   sentabr   kuni   8062   so‘m/dollarni*   tashkil   etdi   (yil
boshida – 8139 so‘m/dollar).
Valyuta   birjasi   savdolaridagi   so‘mning   AQSh   dollariga   nisbatan   almashuv
kursi o‘zgarishi dinamikasi
23 Shu   bilan   birga,   2018   yilning   qolgan   oylari   so‘m   almashuv   kursining   yil
boshidagi darajasiga nisbatan keskin o‘zgarishi kutilmayapti.
Valyuta   kursining   joriy   dinamikasi   tashqi   omillar   ta’sirini   yumshatib,
iqtisodiyotimizni   o‘zgaruvchan   tashqi   sharoitlarga   moslashishiga   yordam   beradi.
Xususan,   Xalqaro   pul   o‘tkazmalari   va   eksportdan   tushadigan   tushumlarning
kamayishi   sababli   yuzaga   keladigan   yo‘qotishlar,   almashuv   kursi   pasayishi
natijasida   uning   so‘mdagi   ekvivalentining   oshishi   hisobiga   ma’lum   darajada
qoplanadi.
Markaziy bank tomonidan kelgusida  ham, almashuv kursining fundamental
trendiga ta’sir etmagan holda, uning keskin tebranishlarini oldini olish maqsadida,
ichki valyuta bozorida intervensiyalar amalga oshirib boriladi.
Markaziy bankning ichki valyuta bozoridagi ishtiroki oltin-valyuta rezervlari
hajmini   oshirish   yoki   ulardan   valyuta   almashuv   kursini   ma’lum   darajada   ushlab
turish   uchun   foydalanish   maqsadlarini   ko‘zlamaydi.   Avval   ta’kidlanganidek,
Markaziy bank “oltin-valyuta rezervlar neytralligi” tamoyiliga amal qilishni davom
ettiradi.
Bunda,   Markaziy   bank   tomonidan   ichki   valyuta   bozorida   xorijiy   valyutani
sotish,   ishlab   chiqaruvchilardan   sotib   olingan   oltin   hajmi   doirasida   likvidlikni
24 sterilizatsiya   qilish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Intervensiyalar   hajmi   ichki
valyuta   bozoriga   kelib   tushadigan   xorijiy   valyuta   tushumlarining   mavsumiyligi
ta’sirida oylar orasida o‘zgarishi mumkin.
Milliy   valyutaning   qadrsizlanishi   ichki   narxlar   shakllanishiga   ma’lum
darajada   ta’sir   ko‘rsatadi.   Markaziy   bank   hisob-kitoblariga   ko‘ra,   so‘m   almashuv
kursining   bir   foizga   qadrsizlanishi   yillik   inflyatsiya   sur’atini   o‘rtacha   0,2   foiz
bandga tezlashishiga olib keladi.
Tashqi omillar o‘zgarishi va so‘m almashuv kursi dinamikasining inflyatsiya
darajasi hamda inflyatsion kutilmalarga ta’sirini kamaytirish maqsadida pul-kredit
siyosati   yo‘nalishlariga   tegishli   o‘zgartirish   kiritish   masalasi   Markaziy   bank
Boshqaruvining joriy yil 22 sentabridagi yig‘ilishida muhokama qilinadi.
25 2.2  Xufyona   iqtisodiyotning   rivojlanish   sabablari   va   omillari.
             Xufyona iqtisodiyot rivojlanishi, birinchi navbatda, davlat   tomonidan
iqtisodiyot   tartibga   solinishiga   javoban   paydo   bo‘lgan   munosabat   sifatida   qabul
qilinishi   kerak.   Tartibga   solish   jarayoni   cheklovlarsiz   bo‘lmaydi,   cheklovlarni
puxta   o‘ylamay   joriy   etish   ularga   amal   qilmaslikni   yuzaga   keltiradi,   ayniqsa,
buning  oqibatida   biron   naf   ko‘rish   mumkin  bo‘lsa.   Xufyona  iqtisodiyotning   ko‘p
turlari   (masalan,   soliq   to‘lashdan   bosh   tortish)   davlat   tomonidan   tartibga   solish
jarayonidagi   kamchiliklar   sababli   yuzaga   keladi,   masalan   boshqaruvning
byurokratlashtirilganligi,   soliq   stavkalari   yuqoriligi   va   h.k.   Xufyona
iqtisodiyotining   rivojlanishi,   bir   tomondan,   davlatning   aralashuvi   haqiqatiga
munosabatdir.   Cheklovlarsiz   tartibga   solish   mumkin   emas   va   asossiz   cheklovlar
ularning   buzilishiga   olib   keladi,   ayniqsa   bu   foydali   bo‘lsa.   Xufyona
iqtisodiyotining   ko‘plab   turlari   (masalan,   soliq   to‘lashdan   bo‘yin   tovlash)   ko‘p
jihatdan davlat tomonidan tartibga solishning kamchiliklari bilan izohlanadi:
Menejmentning byurokratizatsiyasi,  soliqlarning  haddan tashqari ko‘pligi   va
boshqalar.
Biroq, hatto eng yaxshi  markazlashtirilgan boshqaruv tizimi ham  xufyona
iqtisodiyot hajmini kamaytirishi mumkin, ammo uni bartaraf eta olmaydi. Va eng
kam   soliq   bo‘lgan   taqdirda   xam,   soliq   to‘lovchilarning   bir   qismi   majburiy
ravishdato‘lashdan   bo‘yintovlashadi.   Boshqa   tomondan,   zamonaviy   xufyona
iqtisodiyoti nafaqat bozor erkinligini cheklashga   urinishlar natijasida,balki  bozor
munosabatlarining   o‘ziga   xos   xususiyati   tufayli   ham   paydo   bo‘ldi.   Bozor
iqtisodiyoti foyda olish, daromadlarni taqsimlash asosida qurilgan. Diniy etika va
ijtimoiy   o‘zini   tutishning   boshqa   shakllari   foyda   uchun   bo‘lgan   tashnalikni
qondirishi mumkin, ammo uni bartaraf eta  olmaydi. Shuning uchun,   "jekpotni"
urish uchun imkoniyat paydo bo‘lganda, odamlar (yoki odamlar   guruhlari)
ko‘pincha o‘zlarining shaxsiy manfaatlariga erishish uchun uzoq muddatli ijtimoiy
manfaatlardan voz kechadilar. Har qanday holatda ham foyda olishga   chanqoqlik
"ikkinchi"  va "qora" xufyona iqtisodiyotiga xosdir.
26 Iqtisodiy   faoliyatni   xufyona   amalga   oshirish,   birinchi   navbatda,   qonun
doirasidagi   harakat   bilan,   ya’ni   yuqori   transaksiya   xarajatlari   bilan   bog‘liq.
Transaksiya   xarajatlarining   tasnifiga   asoslangan   holda,   ta’kidlash   lozimki,   bunda
asosan  shartnomani tuzishdagi  yuqori xarajatlar, mulkchilik huquqlarini  tafsirlash
va   uchinchi   shaxslardan   himoyalash   xarajatlari   nazarda   tutiladi.   De   Soto   ushbu
xarajatlarni «qonunga bo‘ysunish bahosi», deya ta’riflaydi. U quyidagilarni o‘z
ichiga oladi:
qonundan foydalanish xarajatlari (yuridik shaxsni ro‘yxatga olish, litsenziya
olish,   bankda   hisobvaraqlar   ochish,   yuridik   manzilga   ega   bo‘lish   va   boshqa
rasmiyatchiliklarni bajarish xarajatlari);
qonun  doirasida  faoliyatni  davom  ettirish  zarurati  bilan bog‘liq xarajatlar
(soliqlarni to‘lash); mehnat munosabatlari sohasida  qonun talablarini bajarish (ish
kunining   uzunligi,   eng   kam   ish   haqi,   ijtimoiy   kafolatlar);   oshkora   sud   tizimi
doirasida nizolarni hal etishda sud xarajatlarini to‘lash.
Shuni   alohida   ta’kidlab   o‘tish   joizki,   xufyona   iqtisodiyot   hajmini
kamaytirish mumkin, ammo eng yaxshi markazlashtirilgan boshqaruv tizimiga ega
mamlakat ham uni butunlay yo‘q qila olmaydi. Soliq stavkalari eng past darajada
bo‘lgan taqdirda ham ba’zibir soliq to‘lovchilar soliq to‘lashdan qochishadi.
Ikkinchi   tomondan   qaraganda,   zamonaviy   xufyona   iqtisodiyot   faqatgina
bozor   erkinligini   cheklash   natijasida   vujudga   kelgan,   deb   bo‘lmaydi,   bunga
ma’lum jihatdan bozor munosabatlarining tabiati ham sabab   bo‘lgan.   Bozor
xo‘jaligi foydani ilohiylashtirishga, daromadga sig‘inishga asoslangan holda
shakllantiriladi. Shu   sababdan   bir   lahzada   katta   daromadga   ega   bo‘lish
imkoniyati   yuzaga   kelganda,   ba’zi   insonlar   yoki   insonlar   guruhi   jamiyat
manfaatlaridan   o‘zlarining   manfaatlarini   yuqori   qo‘yishadi.   Boylikka   ega   bo‘lish
ishtiyoqi ko‘proq “ikkinchi” va “qora” yashirin iqtisodiyot uchun xosdir.
Antropologik   omillar,   ya’ni   insonning   qarama-qarshi   tabiati,   undagi
yaxshilik va yomonlik o‘rtasidagi kurash xususiyatlari.
Iqtisodiy   omillar:   davlatning   soliq   siyosatidagi   kamchiliklar,   bozorning
tovar va xizmatlar bilan to‘yinmaganligi; iqtisodiyot   tarmoqlari   va
27 sohalari o‘rtasidagi  muvozanat va balansning mavjud emasligi;iqtisodiyotni siklik
tebranishlari, aholi xarid   qobiliyatining   pastligi;   transaksiya   xarajatlarining
yuqoriligi;
Huquqiy omillar: qonunchilik bazasining   takomillashmaganligi,
iqtisodiy   jinoyatchilikka   qarshi   kurash   mexanizmining   mukammal   emasligi;
huquqni himoya qilish organlari faoliyatining samarasizligi;
Ijtimoiy-siyosiy omillar: ijtimoiy-siyosiy vaziyat, davlatga ishonch darajasi;
jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarning   haletilishi   darajasi;   aholining
ijtimoiy-psixologik kayfiyati; davlatning xususiy mulk va sektorga munosabati;
Ijtimoiy   omillar:   aholining   tabaqalanishi   darajasi;   ishsizlik   darajasi;   kam
ta’minlangan   aholi   qatlamlarining   ko‘lami;   mehnat   migrantlarining   ko‘pligi;
mehnat   munosabatlari,   mehnat   sharoitlari,   ish   haqi   tizimi;   ijtimoiy   kafolatlar,
pensiya ta’minoti;
Ma’muriy omillar: davlat boshqaruvi tizimidagi kamchiliklar; byurokratiya,
davlat xizmatchilarining kompetentlik va mas’uliyatlilik darajasi; tadbirkorliklarga
ma’muriy bosim, xomiylik qilishga majburlash darajasi va boshqalar
Shakllangan   xufyona   iqtisodiyotining   yana   bir   qancha   omillari   guruhlari
mavjud.  Sabablar   va  sharoitlar   iqtisodiy   sohada   xufyona   faoliyatini   shakllantirish
jarayonida boshqacha rol o‘ynaydi. Agar sabablar aslida uni yuzaga keltirsa, unda
sharoitlar   bu   hodisani   keltirib  chiqarmaydi,   balki   avlod   jarayonlariga   ta’sir   qiladi
va uni aniqlashda ishtirok etadi. Xufyona iqtisodiyoti davlat va iqtisodiyot mavjud
bo‘lgan har qanday jamiyatda mavjud. Iqtisodiy sohada noqonuniy xatti-
harakatlarning sabablarini ikki darajada ko‘rib chiqish mumkin:
  ma’lum   bir   iqtisodiy   tizimning   muhim   xususiyatlari   bilan   bog‘liq
fundamental sabablar: bozor, buyruq-ma’muriy, o‘tish davri;
  asosan   olib   borilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat   bilan   bog‘liq   aniq
sabablar.
Bozor iqtisodiy tizimiga xos bo‘lgan xufyona iqtisodiy
faoliyatining   muhim   omillari   uning   asosiy   institutlari   -   bozor   va   davlatning
disfunksiyalari hisoblanadi.
28 Bozor, iqtisodiy faoliyatni muvofiqlashtirishning  muhim
mexanizmlaridan biri bo‘lib, cheklangan iqtisodiy   resurslarni   samarali
taqsimlanishini ta’minlashi kerak.   Biroq,   u   qaytarib   bo‘lmaydigan,   ichkarida
mavjud   bo‘lgan   disfunksiyalarga   ega,   ular   iqtisodiy   nazariyada   nuqsonlar,
nomukammalliklar yoki kamchiliklar deb nomlanadi.
Bozor   yetishmovchiligi bu uning faoliyatining   ichki   namoyonidir,   bu
bozor sub’ektlarini jamiyat uchun maqbul   bo‘lmagan   yoki
istalmagan   iqtisodiy   qarorlar   qabul   qilishga,   ya’ni   Pareto   Optimallik   mezoniga
javob bermaydigan qarorlarni qabul qilishga undaydi.
Potensial   jinoyatchilar   bozorning   buzilishlariga   duch   kelmoqdalar,   chunki
ular   minimal   xarajatlar   bilan   foydalanilishi   yoki   yaratilishi   mumkin   bo‘lgan
vaziyatlar   va   noqonuniy   daromad   olish   va   yuridik   javobgarlikdan   qochish   uchun
xavf tug‘diradi.
Davlatning   muvaffaqiyatsizliklari   noqonuniy   foyda   olish   uchun   xufyonali
faoliyatda ham qo‘llanilishi mumkin. Shunday qilib,   davlat   nazoratida
yashirilgan har   qanday   ma’lumot   noqonuniy   bitimlar   mavzusiga   aylanib,   jinoiy
vaziyatni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   axborot   to‘g‘risidagi
noqonuniy   kelishuvning   natijalari   har   xil   shakllarga   ega   bo‘lishi   mumkin:   bozor
turi  (pul  shaklida ifodalangan foyda olish)  yoki  bozorga xos bo‘lmagan, guruhlar
yoki jamoalar agar ma’lumotni oshkor qilmaslik uchun   to‘lov   har   qanday
harakatni amalga   oshirishga   yoki   biron-bir   norasmiy   qoidalarga   rioya   qilishga
majbur   bo‘lsa.   Ushbu   jarayonni   quyidagi   mexanizmlar   orqali   ham   tavsiflash
mumkin:
 giperselektuallik;
 sudraluvchi effekt;
 oldingi rivojlanish trayektoriyasiga bog‘liqlik.
Iqtisodiy   tizimning   chuqur   xususiyatlari   bilan   bog‘liq   asosiy   sabablar   va
sharoitlar   bilan   bir   qatorda,   xufyona   iqtisodiy   faoliyatning   sabablari   majmui
alohida   mamlakatlar,   sanoat,   bozor,   korxonalarning   iqtisodiy   holatining   yanada
aniq sharoitlari bilan bog‘liq. Eng muhim sabablarga quyidagilar kiradi:
29  moliya-kredit tizimini rivojlanishidagi nomuvofiqliklar;
 iqtisodiyotni barterizatsiya qilish;
 iqtisodiyotdagi tarkibiy nomutanosibliklar;
 iqtisodiyotdagi monopolizm;
 aholining ijtimoiy tabaqalanishi;
 ajratilgan annuitet miqdorining oshishi;
 korxonalarning moliyaviy ahvoli yomonlashish
30                                               Xulosa
  Yashirin iqtisodiyot xufiya iqtisodiyot — ishtirokchilar tomonidan oshkora
olib   borilmaydigan,   davlat   va   jamiyat   tomonidan   nazorat   qilinmaydigan,   soliqlar
to lanmaydigan,   rasmiy   davlat   statistikasida   qayd   etilmaydigan   iqtisodiyʻ
jarayonlar,   iqtisodiy   faoliyat   turlari.   Yashirin   iqtisodiyot   oshkora   payqab
bo lmaydigan   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash,
ʻ
iste mol jarayonlari — iqtisodiy munosabatlar bo lib, uning negizida ayrim kishilar
ʼ ʻ
yoki   kishilar   guruhi   manfaatlari   yotadi.   Yashirin   iqtisodiyot   dunyoning   deyarli
hamma mamlakatlarida mavjud.
Xufiya   iqtisodiyot   murakkab   ko p   bosqichli   hodisa,   uning   tur   va   shakllari	
ʻ
xilmaxil.   Yashirin   iqtisodiyot   maqsadi,   faoliyati   va   iqtisodiyijtimoiy   oqibatlariga
ko ra   bir   necha   turlarga   bo linadi:   1)   jinoiy   iqtisodiy   faoliyat.   Bu   mutlaqo   ma n	
ʻ ʻ ʼ
etilgan,   qonun   yo li   bilan   ta qib   etiladigan   ishlar   bilan   shug ullanish,   mas,	
ʻ ʼ ʻ
narkobiznes,   pornobiznes,   qurol   biznesi   va  h.k.;   2)   g ayriqonuniy,   g ayriiqtisodiy	
ʻ ʻ
usullar   bilan   daromadlarni   qayta   taqsimlab   o zlashtirib   olish,   mas,   o g irlik,	
ʻ ʻ ʻ
bosqinchilik,   reket,   poraxo rlik;   3)   ikkilamchi   iqtisodiyot   —   kishilarga   zarar	
ʻ
keltirmaydigan, ular uchun naf beradigan, lekin rasman ruxsat etilmagan va davlat
ro yxatidan o tmagan iqtisodiy faoliyat. Ularga yashirin tadbirkorlik, 1—2 va 5—	
ʻ ʻ
10   kishi   band   bo lgan   yashirin   kichik   korxonalar   faoliyati   kiradi.   Yashirin	
ʻ
tadbirkorlik   xizmati   ko rsatish,   q.x.,   qurilish,   savdo,   kiyimkechak   ishlab	
ʻ
chiqarishda   keng   tarqalgan;   4)   rasman   ruxsat   etilgan   faoliyat   bilan   birga
qo shimcha   ravishda   yashirin   ishlab   chiqarishga   qo l   urish,   ochiq   ishlaydigan	
ʻ ʻ
korxonalarda   qo shimcha   ravishda   hisobga   kirmagan   mahsulot   chiqarib,   uni	
ʻ
yashirin   sotish;   5)   mansabni   suiiste mol   qilish   va   korrupsiyaga   asoslangan	
ʼ
iqtisodiy xattiharakatlar. Bular jumlasiga davlat idoralaridagi poraxo rlik, yashirin	
ʻ
lobbizm,   mansabdan   foydalanib   subsidiyalar   olishni   kiritish   mumkin;   6)
qalbakilashtirilgan   iqtisodiy   faoliyat,   bu   iqtisodiyot   davlat   sektoriga   xos   bo lib,	
ʻ
davlatni   aldashga   qaratiladi.   Buning   eng   yaqqol   namunasi   davlat   sektoridagi
qo shib   yozishlar,   qilinmagan   ishlar   uchun   davlatdan   haq   olish   va   boshqalar	
ʻ
Yashirin   iqtisodiyot   dagi   ijtimoiy   zararli   faoliyat   davlat   tomonidan   qat iyan	
ʼ
31 taqiqlanadi, hamma choralar bilan unga qarshi kurash olib boriladi, ijtimoiy foydali
faoliyatning (norasmiy bo lsada kishilar talabehtiyojlarini qondiradi) oshkoralikkaʻ
chiqishi iqtisodiy jihatdan rag batlantiriladi.	
ʻ
Xufiya   iqtisodiyot   miqyosi   yashirin   iqtisodiy   aylanma,   ya ni   ruxsat	
ʼ
etilmagan   tovar   va   xizmatlarni   yaratish   va   ularni   sotish   hajmi   bilan   belgilanadi.
Aylanma xufiyona bo lganidan uning aniq hisobkitobi bo lmaydi. Buning o rniga	
ʻ ʻ ʻ
uni taxminan baholash usuli  qo llaniladi. Ayrim  hisobkitoblarga ko ra, o tgan asr	
ʻ ʻ ʻ
oxirlarida Yer yuzidagi yashirin iqtisodiy aylanma 8 trln. dollarga yoki jahon yalpi
mahsulotining   27,5%   ga   teng   bo lgan.   BiroqYa.i.   miqyosi   turli   mamlakatlarda	
ʻ
farqlanadi. Yashirin iqtisodiyot eng rivojlangan mamlakatlarga Lotin Amerikasi va
Afrika   mamlakatlari   kiradi.   Mas,   1999-yil   Misr   va   Nigeriyada   u   yalpi   ichki
mahsulotning   70%   ga   teng   bo ldi.   Yashirin   iqtisodiyot   hissasi   eng   kam   bo lgan	
ʻ ʻ
mamlakat   Osiyoda   Yaponiya   (1—2%),   G arbiy   Yevropada   Shveysariya	
ʻ
hisoblanadi.   MDH   mamlakatlarida   Yashirin   iqtisodiyot   darajasi   o rtacha.	
ʻ
Dunyoning   rivojlangan   mamlakatlarida,   mas,   AQSH   va   Italiyada   Yashirin
iqtisodiyotning yalpi ichki mahsulotdagi hissasi tegishlicha 6,4 va 11,4% ni tashkil
etdi (1997).
21-asrga   kelib   iqtisodiyotining   globallashuvi   oqibatida   Yashirin   iqtisodiyot
milliy   doiradan   chiqib   xalqaro   darajaga   ko tarildi.   Yashirin   iqtisodiyot	
ʻ
globallashuvi   bu   bir   mamlakatdagi   Yashirin   iqtisodiyot   boshqa   mamlakatga
ko chirilishida,   nojo ya   biznes   ishlari   bilan   shug ullanuvchi   xalqaro   firmalarning	
ʻ ʻ ʻ
paydo   bo lishida   ko rinadi.   Bunga   misol   qilib   xalqaro   narkobiznesni,   yashirin	
ʻ ʻ
qurol   savdosini,   ishchi   kuchining   yashirin   migratsiyasini   uyushtirishni,   offshor
zonalar orqali g ayri qonuniy yo llar bilan topilgan pulni "halollab" olish kabilarni	
ʻ ʻ
ko rsatish   mumkin.   Bular   xalqaro   hamjamiyatga   katta   xatar   tugdiradi.   Pulni   chet	
ʻ
mamlakatga   yashirin   chiqarib   "halollab"   olishga   qarshi   kurash   maqsadlarida
xalqaro   hamjamiyat   maxsus   tashkilot   —   Xalqaro   moliyaviy   harakatlar   guruhini
tashkil etgan
32 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Erkin va farovon, demokratik O'zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.Mirziyoyev asari.
2. Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:   Iqtisod-moliya,
2017. 
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   24   apreldagi
―Baholovchi   tashkilotlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   va   ko‘rsatilayotgan
hizmatlar   sifati   uchun   ularning   mas‘uliyatini   oshirish   to‘g‘risida   PQ-843-son‖
qarori.
4.  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2003 yil 8 maydagi 210-
sonli ―Baholash faoliyatini litsenziyalash to‘g‘risida gi Qarori. 	
‖
5.  T. Jo’rayev Iqtisodiyot nazariyasi (o’quv qo’llanma) Toshкent – 2017.
6.   O.   Qo’shnazarov.   «Ish   haqi   fondi   va   undan   foydalanish   hisobi   hamda
tahlili». Bitiruv malakaviy ishi. Toshkent – 2015.
7. Sadikova   K.   “Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   investitsiya
loyihalarini moliyaviy-iqtisodiy baholash” Dissertatsiya Toshkent-2017.
8. Xodiyev   B.Y.,   Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:
Barkamol fayz-media, 2017.
9. Shodmonov  Sh.Sh.,  Alimov  R.H.,   Jo’raev   T.T.  Iqtisodiyot  nazariyasi.   -  T.:
«Moliya» nashriyoti, 2002. XII bob, 227-243-b. 
10. Iqtisodiyot   nazariyasi.   Ma'ruzalar   matniG`Mualliflar   jamoasi.-TDIU.   IPO
"Polipaper", 2005
Internet saytlari
11. http://www.press-service.uz      (O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti portali).
12. www.gov.uz      (O‘zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti).
13. www.gki.uz      (O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi). 
14. www.rmm.uz      (―Respublika mulk markazi YoAJning sayti). 
15. www.sion.uz      (Ko‘chmas mulk agentligi) 
33 16. www.wikipedia.ru      (Ma‘lumotlar qidiruv portali) 
17. www    .   profocenka    .   ru      (ЗАО ―Профессиональные оценки и экспертизы)
34
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Iqtisodiy o‘sish omillari va tiplari
  • Qayta ishlash korxonalarida mahsulot ishlab chiqarish va sotish
  • Tayvan soliq tizimi (Referat)
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский