Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
SAMARQAND IQTISODIYOT VА SERVIS  INSTITUTI
“BANK -MOLIYA ХIZМАТLАRI” FAKULTETI
“MOLIYA VA MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALAR” YO’NALISHI 
MK-S 122-GURUH TALABASI 
HAYDAROV ILHOM MAHMUD O‘G‘LINING
MALAKAVIY AMALIYOT O’TASH BO’YICHA  
HISOBOTI
Iqtisodiyot va moliya bo‘limi
AMALIYOT RAXBARI: A.MEYLIYEV
Samarqand viloyati  Samarqand shahar 
Samarqand_2025 2Samarqand iqtisodiyot va servis instituti “Bank-moliya xizmatlari” fakulteti MK-
___  guruh talabasi _______________________ _________ ga 
________________________________________ tuman iqtisodiyot va moliya
bo‘limida malakaviy amaliyotni o‘tash bo‘yicha ish rejasi
ISH REJASI
Amaliyot rahbari  ____________________  ____________________
Iqtisodiyot va moliya bo‘limi ish tartibi va faoliyati bilan tanishish
va o‘rganish№ Bajariladigan ish Bajarilish muddati Imzo
1 .1 Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limi   ish   tartibi   va
faoliyati bilan tanishish va o‘ragnish;
1.2. Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limining   tashkiliy
tuzilmasini o‘rganib hisobotga ilova kilish.
1.3 Byudjet   hisobi   va   ijrosi   bo‘limi   faoliyatini
o‘rganish
1.4 Obodonlashtirish,   komunal     va   yo‘l
xo‘jaligini   rivojlantirish   tadbirlarini
moliyaviy   ta’minlash   bo‘limi   faoliyatini
o‘rganish
1.5 Mahalliy   byudjetni   shakllantirish   va   byudjet
tashkilotlarini   moliyalashtirish   bo‘lim
faoliyatini o‘rganish.
1.6 Mahallalar   bilan   ishlash   va   ochiq   byudjet
bo‘limi faoliyatini o‘rganish.
1.7 Xududlarni   rivojlantirish   dasturlarini
shakllantirish, moliyalashtirish monetoring va
tadbirkorlikni   rivojlantirish   masalalari
bo‘lim faoliyatini o‘rganish.
1. 8 Tizim   tashkilotlari   faoliyatini
muvofiqlashtirish   masalalari     bo‘limi
faoliyatini o‘rganish.
1.9 Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limi   xodimlarining
vazifalar taqsimotini o‘rganib hisobotga ilova
qilish;
1.1
0 Byudjet   bo‘limi   ish   faoliyati   va   uning
vazifalari   bo‘yicha   tavsiyalarni   berish   va
hisobotga ilova qilish; 3Men   amaliyotimni   Samarqand   viloyati   Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va
moliya   bo‘limida   o‘tkazdim.   Bu   tajriba   men   uchun   nafaqat   kasbiy   malakamni
oshirish,   balki   davlat   moliya   tizimi   qanday   ishlashini   bevosita   ko‘rib,   tushunib
olish   uchun   juda   katta   imkoniyat   bo‘ldi.   Amaliyotim   davomida   men   ushbu
bo‘limning ichki ish tartibi, tuzilmasi va funksional vazifalari bilan tanishdim.
Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limi   tuman   darajasida   iqtisodiy   siyosatni   yurituvchi
muhim davlat muassasalaridan  biridir. Bo‘limning asosiy  vazifalaridan biri  bu —
tuman byudjetini shakllantirish, daromadlar va xarajatlar prognozini ishlab chiqish,
iqtisodiy tahlillar olib borish, mahalliy hokimiyatga zaruriy moliyaviy axborotlarni
yetkazib   berish,   shuningdek,   investitsion   loyihalarni   moliyaviy   jihatdan   baholash
va nazorat qilish hisoblanadi.
Amaliyotimning   ilk   kunlarida   menga   bo‘lim   tuzilmasi,   xodimlarning   lavozim
vazifalari   va   bo‘limning   kundalik   ish   jarayoni   haqida   ma’lumotlar   berildi.
Xodimlar   menga   qulay   muhit   yaratib,   har   bir   ish   jarayonida   ishtirok   etishimga
imkon   berishdi.   Men   kundalik   ravishda   yig‘ilishlarda   qatnashdim,   hujjatlar   bilan
ishlashda   amaliy   tajriba   orttirdim.   Ayniqsa,   moliyaviy   hujjatlar   —   byudjet
loyihalari,   hisob-kitob   blankalari,   xarajat   smetalari   bilan   ishlash   men   uchun
yangilik bo‘ldi.
Bo‘limda ishlar qat’iy ichki tartib-qoidalarga asoslangan holda olib boriladi. Har
bir xodim o‘z lavozimiga mos mas’uliyatni bajaradi. Ish vaqti odatda ertalab soat
9:00   dan   boshlanib,   kech   soat   18:00   gacha   davom   etadi.   Ish   kunlari   davomida
xodimlar   belgilangan   reja   asosida   faoliyat   yuritadilar.   Hisobotlar   topshirish
muddatlariga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Barcha   faoliyatlar   elektron   tizim   orqali
yuritiladi — bu esa ish samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.
Amaliyot davomida men moliyaviy hujjatlarni rasmiylashtirish, statistik axborotlar
bilan   ishlash,   ma’lumotlarni   tahlil   qilish,   Excel   va   boshqa   dasturlar   yordamida
byudjetlar   tuzish   bo‘yicha   amaliy   bilimlar   oldim.   Menga   topshirilgan   asosiy
vazifalardan   biri   —   o‘tgan   yillarga   tegishli   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarni
umumlashtirish   va   ular   asosida   grafiklar   tuzish   edi.   Bu   ishni   bajarish   orqali   men
nafaqat raqamlar bilan ishlash ko‘nikmalarimni rivojlantirdim, balki iqtisodiy tahlil 4qilish asoslarini ham o‘rgandim.Iqtisodiyot va moliya bo‘limining yana bir muhim
faoliyat   yo‘nalishi   —   mahalliy   soliq   tushumlarini   monitoring   qilishdir.   Bo‘lim
xodimlari   bilan   birgalikda   soliq   tushumlari   bo‘yicha   kunlik   ma’lumotlarni
to‘pladik,   tahlil   qildik,   prognoz   ko‘rsatkichlar   bilan   taqqosladik.   Shu   orqali
tumandagi iqtisodiy faollik darajasi va byudjet barqarorligi haqida xulosa chiqarish
mumkin edi.   Shuningdek, men davlat  dasturlarining moliyalashtirilishini  kuzatish
jarayonida   ham   ishtirok   etdim.   Bo‘lim   tomonidan   ijtimoiy   sohalar   —   ta’lim,
sog‘liqni   saqlash,   infratuzilma,   obodonlashtirish   kabi   yo‘nalishlarga   ajratilgan
mablag‘lar   qanday   sarflanayotgani   bo‘yicha   hisobotlar   tayyorlanar   ekan.   Bu
jarayonni   o‘rganish   menga   davlat   moliyaviy   resurslarining   qanday   nazorat   ostida
sarflanishini   tushunishimga   yordam   berdi.Amaliyot   davomida   muayyan   me’yoriy
hujjatlar   —   masalan,   “Byudjet   kodeksi”,   “Davlat   moliya   nazorati   to‘g‘risidagi”
qonun   va   boshqa   normativ   hujjatlar   bilan   ishlash   imkoniyatim   bo‘ldi.   Bu   orqali
qonunchilikda   belgilangan   moliyaviy   intizom   va   javobgarlik   tamoyillarini
o‘rgandim.Bo‘limda kuzatilgan muhit jamoaviylik, hamkorlik va tartiblilik asosida
shakllangan. Har bir xodim o‘z vazifasiga jiddiy yondashadi. Amaliyotchilarga esa
doimo   yordam,   maslahat   va   tajriba   berishga   tayyor   turishadi.   Bu   esa   men   uchun
katta qulaylik bo‘ldi va o‘z ustimda ishlashga undadi.
Amaliyotning   ikkinchi   haftasidan   boshlab,   menga   ayrim   kichik   topshiriqlar
mustaqil tarzda bajarish ishonib topshirildi. Bu topshiriqlar ichida statistika tahlili,
hujjatlarni elektron bazaga kiritish, qisqacha xulosalar tayyorlash, ayrim moliyaviy
jadval va grafiklar tuzish ishlari bor edi. Bunday topshiriqlarni bajarish orqali o‘z
kuchimga bo‘lgan ishonchim oshdi va real ish tajribasi orttirdim.Umuman olganda,
amaliyot   davomida   Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limining   keng   ko‘lamli,   muhim   va
mas’uliyatli   faoliyatini   bevosita   ko‘rdim.   Bu   muassasa   nafaqat   byudjet   pulini
taqsimlaydigan   idora,   balki   tuman   taraqqiyotini   belgilovchi,   iqtisodiy   o‘sishni
boshqaruvchi   asosiy   tuzilma   ekanini   tushundim.   Men   uchun   bu   amaliyot   nazariy
bilimlarimni   amaliyotda   sinab   ko‘rish,   yangi   bilim   va   tajriba   orttirish,   davlat
moliyasi sohasini chuqurroq tushunishga xizmat qildi. Ayniqsa, davlat budjetining
shakllanishi,   uning   tuzilishi   va   uni   nazorat   qilish   mexanizmlarini   o‘rganish   men 5uchun   katta   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Bu   jarayonlar   orqali   kelajakdagi   kasbim
bo‘yicha aniq tasavvurga ega bo‘ldim.
2.    Iqtisodiyot va moliya bo‘limining tashkiliy tuzilmasini o‘rganib   
hisobotga ilova kilish.
Amaliyotim davomida Pastdarg‘om tumani Iqtisodiyot va moliya bo‘limining
nafaqat   kundalik   faoliyati,   balki   uning   tashkiliy   tuzilmasi   bilan   ham   yaqindan
tanishdim.   Har   qanday   davlat   muassasasining   samarali   ishlashi   uchun   uning
tashkiliy   tuzilmasi   muhim   o‘rin   tutadi.   Shu   sababli   ushbu   bo‘limning   tuzilmasini
chuqur o‘rganish men uchun nihoyatda foydali bo‘ldi.Iqtisodiyot va moliya bo‘limi
tuman   miqyosidagi   iqtisodiy   boshqaruv   va   moliyaviy   rejalashtirishni   amalga
oshiruvchi   muhim   bo‘g‘indir.   Bo‘lim   tuzilmasi   qat’iy   yuridik   hujjatlar   asosida
tashkil etilgan bo‘lib, har bir lavozim va bo‘limlar o‘ziga xos vazifalarni bajaradi.
Umuman   olganda,   bo‘limda   ishlar   vazifalar   bo‘yicha   ixtisoslashgan   yo‘nalishlar
asosida tashkil etilgan.
Bo‘lim rahbarlik tarkibi quyidagicha shakllangan:BO’LIM 
BOSHLIG’I	
YETAKCHI 	
MUTAHASISLAR 	
YURIDIEK 	
MASLAHATCHISI 	
HISOBCHILAR
KANSELYARIYA 	
XODIMI 	
AKT MUTAHASIS	
K B MUTAHASISI	
BOSH 	
MUTAHASIS 61) Bo‘lim   boshlig‘i   –   Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limining   umumiy   faoliyatiga
rahbarlik   qiladi,   yuqori   tashkilotlar   va   tuman   hokimligi   bilan   aloqalarni
yuritadi, bo‘lim faoliyatini rejalashtiradi va nazorat qiladi.
2) Bosh mutaxassislar  – asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha mas’ul hisoblanadi, tahliliy
ishlar, byudjet loyihalari va statistik hisobotlarni yuritadi.
3) Yetakchi  mutaxassislar  – bosh mutaxassislarga  yordamchi  vazifasini  bajaradi,
hujjat   aylanishi,   ma’lumotlar   bazasini   yuritish   va   tegishli   amaliy   ishlarni
bajaradi.
4) Hisobchilar  –  tuman  byudjeti,  tashkilotlar   xarajatlari  va   daromadlari  bo‘yicha
moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlaydi,   to‘lov   topshiriqnomalari   va   moliyaviy
intizomga rioya qilishni nazorat qiladi.
5) Axborot   texnologiyalari   bo‘yicha   mutaxassis   –   elektron   tizimlar,   hisobot
dasturlari, raqamli arxiv va xavfsizlik masalalariga mas’ul.
6) Kadrlar   bo‘limi   mutaxassisi   –   ishga   qabul   qilish,   xodimlar   harakati,   mehnat
intizomi va shaxsiy ish jildlarini yuritadi.
7) Yuridik   maslahatchi   –   shartnomalar,  qonunchilikdagi   o‘zgarishlar   va  huquqiy
masalalarni   ko‘rib   chiqadi   hamda   bo‘lim   huquqiy   jihatdan   to‘g‘ri   faoliyat
yuritishini ta’minlaydi.
8) Kanselyariya   xodimi   (kotiba)   –   hujjatlar   bilan   ishlash,   ularni   ro‘yxatga   olish,
jo‘natish, tartibga solish va arxivlashtirishga mas’ul.
Tashkiliy tuzilma ko‘rinishidan markazlashgan, ya’ni barcha bo‘limlar va xodimlar
bevosita boshliq rahbarligida faoliyat  yuritadilar. Har  bir  mutaxassislik  yo‘nalishi
bo‘yicha alohida xodim tayinlangan bo‘lib, ular o‘zlarining kasbiy yo‘nalishlariga
muvofiq faoliyat olib boradilar.
Bo‘lim o‘z faoliyatini quyidagi asosiy yo‘nalishlarda olib boradi:
1. Iqtisodiy   rejalashtirish   –   tuman   iqtisodiyoti   holatini   baholash,   kelgusi   yil
rejasini tuzish, ustuvor yo‘nalishlarni aniqlash.
2. Byudjetni   shakllantirish   va   nazorat   qilish   –   daromad   va   xarajat   qismini
rejalashtirish, mablag‘lardan samarali foydalanishni ta’minlash. 73. Davlat   dasturlarini   moliyalashtirish   –   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   infratuzilma
sohalarida   amalga   oshiriladigan   loyihalarni   moliyaviy   jihatdan   qo‘llab-
quvvatlash.
4. Statistik   tahlil   –   turli   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   o‘rganish,   ularning   o‘zgarish
dinamikasini baholash va tahliliy hisobotlar tayyorlash.
5. Moliyaviy   nazorat   –   byudjet   mablag‘larining   maqsadli   sarflanishini   nazorat
qilish, qonunbuzarliklarni aniqlash va oldini olish.
6. Yuridik   va   kadrlar   ishlari   –   huquqiy   asoslarni   shakllantirish,   xodimlar
faoliyatini hujjatlashtirish va kadrlar bo‘yicha zarur ishlarni olib borish.
Men ushbu tuzilma asosida bo‘limdagi ichki jarayonlarni o‘rgandim. Har bir
yo‘nalish   bo‘yicha   xodimlar   qanday   hujjatlar   bilan   ishlashi,   qanday   tartibda
hisobotlar tayyorlanishi va ular kimga topshirilishi bo‘yicha amaliy ko‘nikmalarga
ega bo‘ldim. Tashkiliy tuzilma nafaqat  vazifalarni taqsimlash, balki javobgarlikni
aniq belgilash, samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Amaliyot davomida shuni angladimki, Iqtisodiyot va moliya bo‘limi tarkibida
jamoaviy hamkorlik muhim  o‘rinda turadi. Har bir  xodim  o‘zining ixtisoslashgan
sohasi bo‘yicha mutaxassis bo‘lib, yagona tizim doirasida ishlaydi. Bu esa bo‘lim
ishlarining   muvofiq   va   barqaror   yurishiga   sabab   bo‘ladi.O‘rgangan   tashkiliy
tuzilma   menga   davlat   boshqaruvi,   moliyaviy   boshqaruv   tizimining   asoslari,
mas’uliyat   taqsimoti   haqida   amaliy   bilim   berdi.   Kelgusida   o‘zimni   aynan   mana
shunday murakkab va professional jamoa ichida tasavvur qilishim osonlashdi.
3.    Byudjet hisobi va ijrosi bo‘limi faoliyatini o‘rganish   
Amaliyotim davomida Pastdarg‘om tumani Iqtisodiyot va moliya bo‘limining
Byudjet hisobi  va ijrosi  bo‘limi faoliyati bilan yaqindan tanishdim. Ushbu bo‘lim
moliyaviy   boshqaruvning   eng   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi   va   u
byudjet   mablag‘larining   to‘g‘ri   shakllanishi,   maqsadli   sarflanishi,   ijrosi   va
hisobotini yuritish bo‘yicha mas’ul hisoblanadi.
Dastlabki   kunlarimda   ushbu   bo‘limning   kundalik   ish   jarayonlari   bilan
tanishtirildim.   Byudjet   hisobi   va   ijrosi   bo‘limida   ishlovchi   mutaxassislar   davlat 8byudjetidan   ajratilgan   mablag‘lar   ustidan   nazorat   olib   borish,   ularni   tahlil   qilish,
moliyaviy   intizomga   rioya   etilishini   ta’minlash   hamda   zaruriy   moliyaviy
hujjatlarni tayyorlash bilan shug‘ullanadi.
Bo‘lim   ish   faoliyatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   bu   —   tuman   byudjeti
daromad va xarajat qismlarining shakllanishini hisobga olib, ularning aniq va real
ma’lumotlarga asoslangan holda rejalashtirilishidir. Shu bilan birga, har bir byudjet
tashkilotining   moliyaviy   holati   muntazam   kuzatilib,   ularning   moliyaviy   intizomi
nazorat qilinadi.
Amaliyot   vaqtida   men   turli   moliyaviy   hujjatlarni   ko‘zdan   kechirdim.
Jumladan,   to‘lov   topshiriqnomalari,   byudjet   so‘rovlari,   moliyaviy   hisobot
shakllari,   smetalar   bilan   ishlash   tajribasiga   ega   bo‘ldim.   Mutaxassislar   bu
hujjatlarning   har   birini   sinchiklab   ko‘rib   chiqib,   ularning   qonunchilikka
muvofiqligini tekshiradilar.
Byudjet   ijrosini   o‘rganishda   men   eng   avvalo   rejalashtirilgan   mablag‘lar
qanday manbalardan shakllanishi, ularning qanday sarflanishi va yakuniy natijada
qanday   hisobot   shakllantirilishi   jarayonlariga   e’tibor   qaratdim.   Bo‘lim   xodimlari
bu   borada   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan
uslubiy ko‘rsatmalarga amal qiladilar.Shuningdek, byudjet ijrosi jarayonida bo‘lim
mutaxassislari   har   oyning   va   har   chorakning   oxirida   aniq   tahliliy   hisobot
tayyorlaydilar.   Bu   hisobotlarda   har   bir   tashkilotning   xarajatlari,   byudjetdan
foydalanish ko‘rsatkichlari, moliyaviy intizomni buzgan holatlar tahlil qilinadi.
Ushbu   bo‘limda   ishlayotganlar   har   kuni   elektron   dasturlar   orqali   moliyaviy
jarayonlarni yuritadilar. Jumladan, "Davlat moliyasi", "Byudjet-Org", "Hisobot.uz"
kabi   platformalardan   foydalangan   holda   barcha   hisobotlar   raqamli   shaklda
shakllantiriladi.   Men   ham   ushbu   tizimlar   bilan   tanishdim   va   ulardan   qanday
foydalanilishini amaliyotda kuzatdim.
Quyidagi jadval Pastdarg‘om tumani Iqtisodiyot va moliya bo‘limining
Byudjet hisobi va ijrosi bo‘limi faoliyatiga oid 2024-yil bo‘yicha shartli
statistik ko‘rsatkichlarini aks ettiradi.  9№ Ko‘rsatkich nomi 1-
chora
k 2-
chorak 3-
chorak 4-
chorak Yiliga 
jami
1 Tuman byudjet 
daromadlari (mlrd 
so‘m) 45.2 48.6 50.1 52.8 196.7
2 Tuman byudjet 
xarajatlari (mlrd 
so‘m) 44.7 47.9 49.5 52.3 194.4
3 Byudjet ortig‘i (mlrd 
so‘m) +0.5 +0.7 +0.6 +0.5 +2.3
4 Tashkilotlar soni 
(byudjetdan 
moliyalashadigan) 114 114 115 115 -
5 To‘lov 
topshiriqnomalari 
soni (dona) 8,320 8,610 8,870 9,150 34,950
6 Ijro intizomiga rioya 
qilinmagan holatlar 
(ta’) 3 2 1 1 7
7 Byudjet smetalari 
asosida ko‘rib 
chiqilgan so‘rovlar 210 230 250 270 960
8 Elektron hisobotlar 
topshirilgan muddati 100% 
vaqtid
a 100% 
vaqtida 100% 
vaqtida 100% 
vaqtida 100%
9 Nazorat tadbirlari 
soni 6 5 7 6 24
10 Moliyaviy intizom 
buzilishi aniqlangan 
holatlar 1 1 0 0 2
Amaliyot   davomida   ustozlarim   menga   byudjet   smetasini   tuzish,   to‘lov
hujjatlarini  to‘ldirish  va ularni  asoslash  bo‘yicha muhim  maslahatlar  berishdi. Bu
bilimlar   nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki   kelajakdagi   amaliy   faoliyatimda   ham
muhim ahamiyatga ega bo‘ladi.
Bo‘lim   faoliyati   doirasida   byudjet   ijrosi   bilan   bog‘liq   masalalarni   faqat
raqamlar   bilan   emas,   balki   iqtisodiy   holat   tahlili   orqali   yondashilishi   meni
qiziqtirdi.   Masalan,   xarajatlarni   kamaytirish,   moliyaviy   samara   olish,   ehtiyojlar
asosida mablag‘ taqsimlash kabi masalalar puxta o‘rganiladi. 10Bo‘limning   yana   bir   muhim   vazifasi   bu   —   o‘z   vaqtida   Moliya   vazirligiga
barcha   zarur   hisobotlarni   topshirishdir.   Bu   hisobotlar   asosan   Excel   va   1C
formatlarida   tuziladi,   elektron   tarzda   yuboriladi   va   ularning   har   biri   muddatiga
qat’iy amal qilinadi.
Amaliyot   davomida   shuni   angladimki,   byudjet   hisobi   va   uning   ijrosi   davlat
moliyaviy siyosatining yuragi  hisoblanadi.  U orqali  nafaqat  mablag‘lar  taqsimoti,
balki   iqtisodiy   barqarorlik,   ijtimoiy   sohalarning   rivojlanishi   hamda   aholining
farovonligiga ta’sir ko‘rsatiladi.
Bo‘limdagi tajribali mutaxassislar bilan ishlash menga moliyaviy tahlil qilish,
byudjetni   rejalashtirish,   hisobotlarni   to‘g‘ri   yuritish   bo‘yicha   ko‘plab   amaliy
ko‘nikmalar berdi. Ayniqsa, raqamlar asosida iqtisodiy holatni baholash, risklarni
aniqlash   va   samarali   moliyaviy   qarorlar   qabul   qilish   ko‘nikmalarim
mustahkamlandi.
4.    Obodonlashtirish, komunal  va yo‘l xo‘jaligini rivojlantirish   
tadbirlarini moliyaviy ta’minlash bo‘limi faoliyatini o‘rganish
Men   amaliyotim   davomida   Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   moliya
bo‘limining   Obodonlashtirish,   kommunal   va   yo‘l   xo‘jaligini   rivojlantirish
tadbirlarini   moliyaviy   ta’minlash   bo‘limi   faoliyatini   chuqur   o‘rgandim.   Ushbu
bo‘lim   tuman   infratuzilmasini   rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi   va   ko‘plab
ijtimoiy-iqtisodiy   loyihalarning   moliyaviy   jihatdan   asoslanishi   va   amalga
oshirilishini ta’minlaydi.
Bo‘limning   asosiy   vazifasi   –   tumandagi   obodonlashtirish,   kommunal
xizmatlar   va   yo‘l   infratuzilmasi   bilan   bog‘liq   barcha   loyihalarning   byudjetdan
moliyalashtirilishini tashkil etish va nazorat qilishdan iborat. Bu jarayon bir nechta
asosiy   bosqichlarga   bo‘linadi:   loyiha   asoslarini   o‘rganish,   texnik-iqtisodiy
asoslarni   ko‘rib   chiqish,   smeta   hujjatlarini   shakllantirish,   moliyaviy   mablag‘larni
ajratish, xarajatlarni nazorat qilish va hisobotlarni yuritish.
Bo‘limda   amalga   oshirilayotgan   moliyaviy   nazorat   ishlari   quyidagi
yo‘nalishlarni   qamrab   oladi:   mahalliy   yo‘llarni   ta’mirlash   va   yangidan   qurish,
ichimlik   suvi   tarmoqlarini   barpo   etish   va   rekonstruksiya   qilish,   ko‘cha 11yoritgichlarini   o‘rnatish   va   modernizatsiya   qilish,   chiqindi   tashish   xizmatlarini
moliyalashtirish,   obodonlashtirish   uchun   ko‘chatlar,   gulzorlar   va   yashil   zonalarni
yaratish hamda saqlash xarajatlari.
Amaliyotim   davomida   men   bo‘lim   mutaxassislarining   ushbu   jarayonlarni
qanday   rejalashtirishi,   hisobotlar   bilan   ishlashi   va   har   bir   loyiha   uchun   alohida
moliyaviy nazorat mexanizmlarini qo‘llashini kuzatdim. Jumladan, men tumandagi
2024-yil 1-yarim yillik obodonlashtirish va yo‘l qurilishi uchun ajratilgan byudjet
mablag‘larining   qanday   taqsimlangani   bilan   tanishdim.   Har   bir   loyiha   bo‘yicha
ajratilgan   summa,   o‘zlashtirilgan   mablag‘lar,   pudratchi   tashkilotlar   bilan   tuzilgan
shartnomalar   va   amalga   oshirilgan   ishlarga   doir   hisobotlarni   tahlil   qilish   menga
katta tajriba berdi.
Bo‘limda   ishlovchi   mutaxassislar   loyihalarni   amalga   oshirishda   maxsus
dasturlardan   (masalan,   Davlat   byudjeti   portali,   «Moliyaviy   boshqaruv»   axborot
tizimi   va   boshqalar)   foydalanadi.   Ushbu   tizimlar   orqali   byudjet   xarajatlarini
kuzatish,   hujjatlarni   raqamli   tarzda   rasmiylashtirish   va   yuqori   tashkilotlarga   o‘z
vaqtida hisobot yuborish imkoniyati mavjud.
Bo‘limning   faoliyati   doirasida   shuningdek,   mahalliy   kengash   deputatlari   va
jamoatchilik   vakillari   bilan   hamkorlikda   ishlanadigan   rejalar   ham   bor.   Har   yili
bo‘lib   o‘tadigan   byudjet   muhokamalarida   ushbu   bo‘lim   o‘zining   asosiy   takliflari
bilan qatnashadi. Bu takliflar asosan yangi asfalt yotqiziladigan ko‘chalar, ichimlik
suvi muammoli hududlari, chiqindi poligonlari holati va boshqa dolzarb masalalar
yuzasidan shakllanadi.
Amaliyotim  davomida bo‘lim  tomonidan tuzilgan bir  nechta smeta  hujjatlari
va   moliyaviy   so‘rovnomalar   bilan   tanishdim.   Ularning   tahlilini   olib   borib,   ularni
to‘g‘ri to‘ldirish tartibi va moliyaviy asoslarning qanday shakllantirilishi bo‘yicha
tushunchalarga ega bo‘ldim.
Yana   bir   e’tiborga   molik   jihat   shuki,   bo‘lim   faoliyatida   ijro   intizomi   va
hisobdorlik   yuqori   darajada   yo‘lga   qo‘yilgan.   Har   bir   sarflangan   so‘m   bo‘yicha
aniq   hujjat   asosida   hisobotlar   yuritiladi,   mablag‘   ajratish   bo‘yicha   ketma-ketlik
qat’iy   nazorat   ostida   bo‘ladi.Shuningdek,   bo‘lim   tuman   hokimligi   bilan   ham 12doimiy   aloqada   bo‘lib,   har   chorakda   bajarilgan   ishlar   bo‘yicha   yig‘ilishlar
o‘tkaziladi.   Ushbu   yig‘ilishlarda   bajarilgan   ishlar,   moliyaviy   o‘zlashtirish
ko‘rsatkichlari va mavjud kamchiliklar muhokama qilinadi.
Amaliyot davomida men quyidagilarni o‘rgandim:
bu   bo‘lim   faoliyati   bilan   tanishish   menga   katta   amaliy   tajriba   berdi.
O‘rgangan   bilimlarim   keyinchalik   kasbiy   faoliyatimda   foydali   bo‘lishi,   davlat
moliyasi   tizimida   ishlash   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni   shakllantirishimda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Bo‘limdagi   tartib,   hujjatchilik   va   intizomiy   yondashuvdan
o‘rnak olish mumkin.
5.    Mahalliy byudjetni shakllantirish va byudjet tashkilotlarini   
moliyalashtirish bo‘lim faoliyatini o‘rganish.
Amaliyotim   davomida   men   Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   moliya
bo‘limining   eng   muhim   bo‘limlaridan   biri   hisoblangan   Mahalliy   byudjetni
shakllantirish   va   byudjet   tashkilotlarini   moliyalashtirish   bo‘limi   faoliyati   bilan
yaqindan   tanishdim.   Ushbu   bo‘lim   tumanning   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotini
ta’minlovchi   asosiy   moliyaviy   vosita   –   mahalliy   byudjetni   shakllantirish,
rejalashtirish va uni samarali ijro etish bilan shug‘ullanadi. 13Bo‘limning asosiy  vazifasi  – tuman darajasida  mahalliy byudjet  daromadlari
va   xarajatlarini   aniq   rejalashtirish,   mavjud   moliyaviy   resurslarni   tahlil   qilish,
byudjet   parametrlarini   shakllantirish   hamda   byudjet   tashkilotlarining   faoliyatini
moliyalashtirish   uchun   zarur   mablag‘larni   belgilangan   muddatlarda   ajratib
borishdan iborat.
Mahalliy   byudjetning   daromad   qismini   shakllantirishda   bo‘lim   quyidagi
manbalarga tayanadi: yuridik va jismoniy shaxslardan olinadigan soliqlar, mulk va
yer   solig‘i,   patent   va   yig‘imlar,   davlat   boji,   shuningdek   yuqori   byudjetdan
ajratiladigan   transfertlar   va   subsidiyalar.   Daromadlar   bazasini   kengaytirish
maqsadida   bo‘lim   soliq   idoralari   va   boshqa   moliya   institutlari   bilan   hamkorlikda
ishlaydi.
Xarajatlar qismini shakllantirishda bo‘lim tuman miqyosidagi muhim sohalar
–   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   madaniyat,   obodonlashtirish,   kommunal   xo‘jalik,
ijtimoiy   muhofaza,   jamoat   xavfsizligi   va   boshqalar   bo‘yicha   byudjet
tashkilotlarining   moliyaviy   ehtiyojlarini   chuqur   tahlil   qiladi.   Har   bir   tashkilot
tomonidan kiritiladigan smeta ilovalari asosida moliyalashtirish rejalari tuziladi.
Men ushbu bo‘lim faoliyatini o‘rganar ekanman, quyidagi bosqichlar asosida
ish olib borilayotganiga guvoh bo‘ldim:
O‘tgan yillik byudjet ko‘rsatkichlarining tahlili;
Byudjet   parametrlarini   shakllantirish   va   kelgusi   yil   uchun   prognozlar   ishlab
chiqish;
Tuman   hokimligi   va   sektor   rahbarlari   bilan   kelishilgan   holda   byudjet
loyihasini tayyorlash;
Moliyalashtirish grafigi  asosida  mablag‘larni byudjet  tashkilotlariga uzluksiz
ajratish;
Hisobotlar orqali xarajatlarning maqsadli sarflanishini nazorat qilish.
Bo‘limda ishlovchi mutaxassislar «Mahalliy byudjet» axborot tizimi, GFMIS
(Davlat   moliyaviy   boshqaruvi   axborot   tizimi)   va   boshqa   raqamli   platformalar
orqali byudjet harakatlarini onlayn tarzda boshqaradilar. Bu tizimlar yordamida har
bir mablag‘ harakati real vaqt rejimida kuzatilib, aniqlik va shaffoflik ta’minlanadi. 14Bo‘lim   tomonidan   har   chorak   va   yarim   yillik   kesimda   moliyaviy   hisobotlar
tayyorlanadi,   ularda   tashkilotlarning   byudjetdan   foydalanishi,   sarflangan
mablag‘lar   va   qolgan   qoldiqlar   bo‘yicha   ma’lumotlar   aks   ettiriladi.   Shuningdek,
bo‘lim   tomonidan   kamchiliklar   aniqlansa,   tashkilotlarga   moliyaviy   intizomni
buzmaslik bo‘yicha ogohlantirishlar beriladi.
Amaliyot davomida men bir nechta ta’lim muassasasi, tibbiyot birlashmasi va
mahalla   fuqarolar   yig‘inlari   uchun   ajratilgan   mablag‘lar   bo‘yicha   hujjatlar   bilan
tanishdim.   Har   bir   tashkilot   bo‘yicha   smeta   xarajatlari,   ish   haqi   fondi,   xizmat
ko‘rsatish   shartnomalari   va   boshqa   moliyaviy   hujjatlar   qanchalik   batafsil
yuritilishini o‘rganib chiqdim.
Bo‘lim   faoliyati   doirasida   quyidagi   moliyalashtirish   turlariga   alohida   e’tibor
qaratiladi:
Ish haqi va unga tenglashtirilgan to‘lovlar;
Kommunal xizmatlar va iste’mol energiyasi to‘lovlari;
Kapital ta’mirlash va investitsiya loyihalari;
Ijtimoiy sohalarda zarur jihozlar, dori-darmon va boshqa xarajatlar.
Bo‘lim   xodimlari   moliyaviy   intizomni   ta’minlash   uchun   muntazam
tekshiruvlar   o‘tkazadi,   byudjet   intizomi   buzilgan   holatlarda   choralar   ko‘radi.
Shuningdek,   ular   byudjet   tashkilotlari   xodimlariga   moliyaviy   hujjatlar   yuritish
bo‘yicha uslubiy yordam ko‘rsatadi.
Bo‘lim   o‘z   faoliyatini   viloyat   moliya   boshqarmasi,   tuman   hokimligi   va
boshqa   tegishli   idoralar   bilan   uzviy   hamkorlikda   olib   boradi.   Har   yili
o‘tkaziladigan   byudjet   muhokamalarida   ushbu   bo‘lim   bosh   mutaxassislari   faol
ishtirok   etadi.Shu   orqali   byudjetni   shakllantirish   va   uni   o‘z   vaqtida,   to‘liq,   va
maqsadli   moliyalashtirish   ta’minlanadi.   Bu   esa   mahalliy   hokimiyat   organlarining
barqaror   ishlashiga,   aholiga   sifatli   davlat   xizmatlari   ko‘rsatishga   xizmat   qiladi.
bo‘lim   faoliyati   bilan   yaqindan   tanishish   menga   davlat   moliyasi,   byudjet   tizimi,
rejalashtirish, nazorat va tahlil bo‘yicha chuqur amaliy bilim va ko‘nikmalar berdi.
O‘rganganlarim kelajakdagi kasbiy faoliyatimda poydevor bo‘lib xizmat qiladi. 15Mahalliy byudjetni shakllantirish va byudjet tashkilotlarini
moliyalashtirish bo‘limi faoliyati  Jadval
№ Ko‘rsatkichlar Rejalashtirilg
an (mlrd 
so‘m) Amalga 
oshgan 
(mlrd 
so‘m) Ijro %
1 Umumiy byudjet daromadlari 180.0 172.5 95.8%
2 Soliq tushumlari 120.0 116.0 96.7%
3 Mulk va yer soliqlari 30.0 27.5 91.7%
4 Davlat boji va yig‘imlar 5.0 4.8 96.0%
5 Transfert va subsidiyalar 25.0 24.2 96.8%
6 Umumiy byudjet xarajatlari 180.0 179.0 99.4%
7 Ta’lim sohasi xarajatlari 85.0 84.3 99.2%
8 Sog‘liqni saqlash sohasiga ajratmalar 35.0 34.8 99.4%
9 Obodonlashtirish va kommunal 
xizmatlar 15.0 14.2 94.7%
1
0 Mahalla va ijtimoiy muhofaza 
loyihalari 20.0 20.0 100%
1
1 Ma'muriy xarajatlar va boshqaruv 25.0 25.7 102.8%
  Byudjet  daromadlari  ijrosi:   2024-yilda mahalliy byudjetga  172,5 mlrd so‘m
mablag‘ tushgani qayd etilgan, bu rejalashtirilgan 180 mlrd so‘mga nisbatan 95,8%
ni   tashkil   qiladi.   Eng   yaxshi   ko‘rsatkichlar   soliq   tushumlarida   (96,7%)   va
transfertlarda (96,8%) kuzatilgan.
    Mulk   va  yer   soliqlari   bo‘yicha  kechikishlar:   Ushbu   segmentda   daromadlar
rejalashtirilgan   ko‘rsatkichdan   8,3%   kam   bo‘lgan.  Bu   soliq   intizomi,  qamrovdagi
muammolar yoki baholashdagi xatoliklar bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin.
  Xarajatlarning   deyarli   to‘liq   ijrosi:   179   mlrd   so‘m   sarflangan   bo‘lib,   bu
rejaning   99,4%   ni   tashkil   qiladi.   Bu   yuqori   darajadagi   moliyaviy   intizom   va
xarajatlar bo‘yicha aniq rejalashtirish borligini ko‘rsatadi.
 Ijtimoiy sohaga katta e’tibor:   Xarajatlarning yarmi ta’lim (84,3 mlrd so‘m) va
sog‘liqni   saqlash   (34,8   mlrd   so‘m)   sohalariga   yo‘naltirilgan.   Bu   ijtimoiy
infratuzilma rivojiga ustuvorlik berilayotganidan dalolat beradi.
 Ma’muriy xarajatlarning oshishi:     Boshqaruv va ma’muriy xarajatlar 102,8%
ijro bilan reja ko‘rsatkichlaridan oshgan. Bu holat ustidan tahlil va nazorat zarur. 16    Obodonlashtirish   sohasida   kamchiliklar:   Rejalashtirilgan   15   mlrd   so‘mdan
14,2   mlrd   so‘m   sarflangan,   bu   esa   94,7%   ni   tashkil   etadi.   Ushbu   yo‘nalishda
loyihalarning   kechikishi   yoki   mablag‘   ajratishdagi   muammolar   kuzatilgan.
Umuman   olganda,   bo‘lim   o‘z   oldiga   qo‘yilgan   vazifalarni   yuqori   samaradorlik
bilan   bajargan.   Daromadlar   bazasini   kengaytirish,   yer   va   mulk   soliqlarini   to‘liq
yig‘ish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   zarurligi   ko‘rinib   turibdi.   Xarajatlar
yo‘nalishida esa ta’lim va sog‘liqni saqlash eng ustuvor yo‘nalish bo‘lib qolmoqda.
6.    Mahallalar bilan ishlash va ochiq byudjet  bo‘limi faoliyatini   
o‘rganish.
Pastdarg‘om   tumani   moliya   bo‘limida   amaliyot   davomida   Mahallalar   bilan
ishlash   va   Ochiq   byudjet   bo‘limi   faoliyatini   yaqindan   o‘rgandim.   Ushbu   bo‘lim
tumandagi   mahalliy   byudjet   jarayonlarini,   moliyaviy   mablag‘larni   taqsimlash   va
monitoring   qilish,   shuningdek,   aholi   bilan   samarali   muloqot   qilish   kabi   muhim
vazifalarni bajaradi.
Bo‘limning   asosiy   faoliyati   mahallalar   kesimida   byudjet   mablag‘larining
to‘g‘ri   va   samarali   taqsimlanishini   ta’minlashdan   iborat.   Mahallalar   bilan   ishlash
jarayonida   bo‘lim   xodimlari   mahalla   faollari,   deputatlar   va   jamoat   tashkilotlari
bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu esa o‘z navbatida byudjetning shaffofligi va
hisobdorligini oshirishga xizmat qiladi.
Amaliyot   davomida   men   bo‘limning   mahallalar   bilan   qanday   ishlashi,
ularning byudjet ehtiyojlarini aniqlash, loyihalarni rejalashtirish hamda moliyaviy
hujjatlarni   tayyorlash   jarayonlarini   kuzatdim.   Bo‘lim   xodimlari   mahallalar
tomonidan kiritilgan takliflar  va so‘rovlarni yig‘ib, ularni moliyaviy rejalashtirish
jarayoniga   kiritadilar.   Shu   bilan   birga,   amalga   oshiriladigan   loyihalar   bo‘yicha
hisobotlar tayyorlanadi va ularning moliyaviy samaradorligi tahlil qilinadi.
Ochiq   byudjet   bo‘limi   esa   byudjet   jarayonlarining   shaffofligini   ta’minlash
uchun   faoliyat   yuritadi.   Ular   aholini   byudjet   mablag‘larining   sarflanishi   haqida
xabardor   qilish,   onlayn   va   bosma   shakllarda   ma’lumotlarni   taqdim   etish,
shuningdek,   jamoatchilik   bilan   muloqotni   yo‘lga   qo‘yish   bilan   shug‘ullanadi.
Ochiq   byudjet   saytlari   va   elektron   platformalari   orqali   byudjet   xarajatlari, 17moliyaviy   hisobotlar   va   mahalliy   moliyaviy   rejalar   keng   jamoatchilikka   taqdim
etiladi.
Bo‘limning   bu   kabi   faoliyati   aholining   moliyaviy   jarayonlarga   ishtirokini
oshiradi   va   ularning   davlat   boshqaruvida   o‘z   hissasini   qo‘shishiga   imkon   beradi.
Shuningdek,  bu  yondashuv  korrupsiyaga  qarshi  kurashishda  muhim  rol   o‘ynaydi,
chunki barcha mablag‘lar va xarajatlar oshkora bo‘ladi.
Amaliyot   davomida   men   bo‘limning   ish   jarayonida   hujjatlarni
rasmiylashtirish, ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilish, shuningdek, aholining taklif
va   murojaatlarini   qayta   ishlash   jarayonlarida   ishtirok   etdim.   Shu   orqali   moliya
bo‘limi   faoliyatining   muhim   jihatlarini   amaliy   ravishda   tushunishga
erishdim.Pastdarg‘om   tumani   moliya   bo‘limining   Mahallalar   bilan   ishlash   va
Ochiq   byudjet   bo‘limi   aholining   moliyaviy   savodxonligini   oshirish,   byudjet
jarayonlarini shaffoflashtirish va samarali boshqarishni ta’minlash borasida muhim
vazifalarni bajaradi. Bu bo‘lim faoliyati tumandagi ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga,
aholining ehtiyojlariga mos keladigan loyihalar amalga oshirilishiga sezilarli hissa
qo‘shmoqda.   Amaliyotim   davomida   ushbu   bo‘limning   ish   jarayonlarini   yaqindan
o‘rganish   menga   moliyaviy   boshqaruvning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   yanada
chuqurroq   anglash   imkonini   berdi.   Bu   esa   kelajakda   moliya   sohasida   faoliyat
yuritishim uchun mustahkam poydevor bo‘lib xizmat qiladi. 18Faoliyat 
yo‘nalishi Vazifalar Natijalar Izohlar
Mahallalar bilan 
ishlash Mahallalar 
ehtiyojlarini 
aniqlash
Takliflarni 
yig‘ish va tahlil 
qilish
Loyihalarni 
rejalashtirish
Moliyaviy 
hujjatlarni 
tayyorlash Loyihalar uchun 
byudjet 
mablag‘lari 
taqsimlandi
Mahallalarga 
mablag‘lar 
ajratildi
Byudjet sarflari 
bo‘yicha 
hisobotlar 
tayyorlandi
Hisobotlar 
asosida 
moliyaviy 
nazorat 
kuchaytirildi Mahallalar bilan 
muntazam 
uchrashuvlar 
o‘tkazildi
Faollar bilan 
hamkorlik 
yaxshilandi
Jamoatchilik 
ehtiyojlari inobatga 
olindi
Moliyaviy hujjatlar 
rasmiylashtirildi
Ochiq byudjet 
bo‘limi Byudjet 
xarajatlarini 
oshkor qilish
Onlayn byudjet 
platformalarini 
boshqarish
Aholi 
murojaatlari va 
takliflarini qabul
qilish va qayta 
ishlash
Hisobotlar 
tayyorlash va 
taqdimotlar 
o‘tkazish Aholiga 
moliyaviy 
ma’lumotlar 
taqdim etildi
Byudjet 
jarayonlari 
shaffoflashdi
Jamoatchilik 
bilan samarali 
muloqot yo‘lga 
qo‘yildi
Byudjet ijrosi 
monitoring 
qilindi Internet va bosma 
vositalar orqali 
ma’lumotlar 
tarqatildi
Ochiq byudjet 
saytlari muntazam 
yangilanadi
Muloqot kanallari 
kengaytirildi
Hisobotlar keng 
jamoatchilikka 
taqdim etildi
7.    Xududlarni rivojlantirish dasturlarini shakllantirish,   
moliyalashtirish monetoring va tadbirkorlikni rivojlantirish
masalalari  bo‘lim faoliyatini o‘rganish.
Pastdarg‘om   tumani   moliya   bo‘limi   tarkibida   faoliyat   yurituvchi   xududlarni
rivojlantirish   dasturlarini   shakllantirish,   moliyalashtirish   monitoringi   va
tadbirkorlikni   rivojlantirish   bo‘limi   tumandagi   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning 19muhim   bo‘lagi   sifatida   o‘zining   alohida   o‘rni   va   vazifalariga   ega.   Ushbu   bo‘lim
tumandagi   barcha   hududlarda   barqaror   rivojlanishni   ta’minlash   uchun   kompleks
yondashuv   asosida   ishlab   chiqilgan   dasturlarni   amalga   oshirish   bilan
shug‘ullanadi.   Bu   jarayon   mahalliy   hokimiyat   organlari,   tijorat   va   sanoat
sub’ektlari, shuningdek, jamoatchilik vakillari bilan yaqin hamkorlikni talab qiladi. 20Bo‘limning   asosiy   maqsadi   —   tumandagi   har   bir   hududning   ijtimoiy,
iqtisodiy   va   infratuzilma   sohalarini   rivojlantirishga   qaratilgan   aniq   va   samarali
dasturlarni ishlab chiqish, ularni moliyalashtirishni tashkil etish hamda sarflarning
nazoratini   ta’minlashdir.   Buning   uchun   bo‘lim   xodimlari   hududlarning
xususiyatlarini,   mavjud   resurslarini,   aholining   ehtiyojlarini   chuqur   o‘rganib
chiqadi,   shuningdek,   ularni   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   loyihalar   va   takliflarni
shakllantiradi.
Dasturlarni   moliyalashtirish   jarayonida   bo‘lim   turli   manbalarni   jalb   qiladi,
xususan,   davlat   byudjeti,   mahalliy   byudjet,   xususiy   sektor   va   xalqaro   moliya
institutlari tomonidan beriladigan grant va kreditlar hisobga olinadi. Har bir loyiha
uchun   aniq   byudjet   rejalari   tuziladi,   sarf-xarajatlar   qat’iy   nazorat   qilinadi.   Shu
bilan   birga,   moliyalashtirish   monitoringi   tizimi   yaratilib,   u   orqali   mablag‘larning
maqsadli   va   samarali   sarflanishi   nazorat   qilinadi.   Har   oy   va   choraklarda
monitoring   natijalari   asosida   hisobotlar   tayyorlanadi,   ularni   tahlil   qilish   orqali
yuzaga  kelgan  muammolar   aniqlanadi  va  ularni  bartaraf   etish  choralariga  alohida
e’tibor qaratiladi.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish   masalalari   bo‘lim   faoliyatining   muhim
yo‘nalishlaridan   biridir.   Tuman   hududida   kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-
quvvatlash   uchun   maxsus   dasturlar   ishlab   chiqiladi   va   amalga   oshiriladi.   Bu
borada   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish,   innovatsion   loyihalarni   rag‘batlantirish,
mavjud   korxonalarni   rivojlantirish,   ularni   zamonaviy   texnologiyalar   bilan
ta’minlashga   qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlar   ko‘riladi.   Tadbirkorlik
sub’ektlariga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish,   soliq   imtiyozlarini   taqdim   etish   va
ma’lumot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   samarali   foydalanishni   yo‘lga
qo‘yish orqali tadbirkorlik muhitini yaxshilashga katta e’tibor qaratiladi.
Bo‘lim   shuningdek,   hududlarni   rivojlantirish   dasturlari   va   tadbirkorlikni
rag‘batlantirishda   aholining   faol   ishtirokini   ta’minlashga   ham   katta   ahamiyat
beradi. Jamoatchilik bilan doimiy muloqot o‘rnatilib, ularning takliflari va fikrlari
hisobga   olinadi.   Bu   esa   amalga   oshirilayotgan   dasturlarning   ijtimoiy   ahamiyatini
oshiradi va ularning muvaffaqiyatli amalga oshirilishiga xizmat qiladi. 21Amaliyot   davomida   men   bo‘limning   har   bir   faoliyat   yo‘nalishida   olib
borilayotgan   ishlarni   yaqindan   o‘rgandim.   Shu   jumladan,   hududlarning   ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanishini  chuqur  tahlil  qilish,  moliyalashtirish  manbalarini  aniqlash,
monitoring   hisobotlarini   tayyorlash   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish   bo‘yicha
dasturlarni   ishlab   chiqish   jarayonlarida   faol   ishtirok   etdim.   Bu   menga   moliya
boshqaruvi   va   hududlarni   rivojlantirish   sohasidagi   nazariy   bilimlarni   amaliyot
bilan mustahkamlash imkonini berdi.
Pastdarg‘om   tumani   moliya   bo‘limining   xududlarni   rivojlantirish   dasturlari
shakllantirish, moliyalashtirish monitoringi va tadbirkorlikni rivojlantirish bo‘limi
faoliyati   tumanning   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlashda,   yangi   ish
o‘rinlarini   yaratishda,   aholining   farovonligini   oshirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu
bo‘limning   samarali   faoliyati   tumandagi   moliyaviy   boshqaruvni   yanada
takomillashtirish,   shaffoflik   va   hisobdorlikni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Kelajakda
ham   ushbu  yo‘nalishdagi   ishlarni   yanada  rivojlantirish  va   takomillashtirish   orqali
tumanning barcha hududlarida barqaror taraqqiyotga erishish mumkin bo‘ladi.
8.    Tizim tashkilotlari faoliyatini muvofiqlashtirish masalalari   
bo‘limi faoliyatini o‘rganish.
Pastdarg‘om   tumani   moliya   bo‘limida   o‘tayotgan   amaliyotim   davomida
bo‘limlarning   bir   qismi   bo‘lgan   “Tizim   tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish
masalalari”   bo‘limining   faoliyati   bilan   yaqindan   tanishish   imkoniga   ega   bo‘ldim.
Ushbu   bo‘lim   moliya   boshqarmasi   ichida   muhim   vazifani   bajarib,   tuman
hududidagi tizim tashkilotlari o‘rtasidagi moliyaviy hamkorlik va nazorat ishlarini
samarali tashkil etishga mas’uldir.
Bo‘limning   asosiy   vazifalaridan   biri   —   tuman   moliya   tizimidagi   barcha
tashkilotlar   faoliyatini   muvofiqlashtirish,   ularning   moliyaviy   rejalarini   tekshirish
va   boshqarishni   ta’minlashdir.   Bu   esa   hududda   moliyaviy   resurslar   samarali
taqsimlanishi,   byudjet   mablag‘larining   maqsadli   va   joyida   sarflanishini
kafolatlashga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   tizim   tashkilotlari   faoliyatida   yuzaga
keladigan   moliyaviy   muammolar   va   noaniqliklarni   aniqlash   va   bartaraf   etish
bo‘yicha chora-tadbirlar ishlab chiqiladi. 22Bo‘lim   xodimlari   har   kuni   bir   nechta   muhim   yo‘nalishlar   bo‘yicha   ish   olib
boradilar.   Jumladan,   ular   tuman   byudjetidan   mablag‘   olishga   layoqatli
tashkilotlarning   moliyaviy   hisob-kitoblarini   tekshiradi,   ularning   daromad   va
xarajatlarini   o‘rganadi,   shuningdek,   soliq   va   boshqa   majburiy   to‘lovlar   bo‘yicha
nazoratni   amalga   oshiradi.   Bu   jarayonlar   bo‘yicha   hisobotlar   tayyorlanib,   yuqori
tashkilotlarga taqdim etiladi.
“Tizim   tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish   masalalari”   bo‘limi
shuningdek,   moliyaviy   me’yorlarga   rioya   etilishiga   doimiy   nazorat   o‘rnatadi.
Moliya   bo‘limi   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar   va   ko‘rsatmalarning   amalga
oshirilishini  ta’minlash  uchun  muntazam  monitoring ishlari   tashkil   etiladi.  Ushbu
monitoring orqali kamchiliklar va qonunbuzarliklar aniqlanib, ularni bartaraf etish
bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘riladi.
Bo‘limda zamonaviy axborot texnologiyalari  va maxsus dasturlar  yordamida
moliyaviy ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilish ishlari olib boriladi. Bu esa tizim
tashkilotlarining   faoliyatini   aniq   va   tezkor   nazorat   qilish   imkonini   beradi.   Shu
bilan   birga,   xodimlar   muntazam   ravishda   o‘z   malakalarini   oshirib   boradilar,
moliyaviy qonunchilikdagi o‘zgarishlarni o‘rganadilar va amaliyotda qo‘llashadi.
Amaliyot   davomida   men   bo‘lim   xodimlari   bilan   hamkorlikda   ishlash
imkoniga ega bo‘ldim. Ularning kundalik ish faoliyati, hujjatlarni rasmiylashtirish,
hisobotlar tayyorlash va tahlil qilish jarayonlarini yaqin kuzatdim. Bu jarayonlarda
tizim   tashkilotlari   faoliyatining   samarali   va   qonuniy   amalga   oshirilishini
ta’minlashga qaratilgan ko‘plab mexanizmlar mavjudligini angladim.
Bundan   tashqari,   bo‘limning   tizim   tashkilotlari   bilan   o‘zaro   munosabatlari
ham   alohida   e’tibor   talab   qiladi.   Bo‘lim   rahbarlari   va   mutaxassislari   doimiy
ravishda   boshqa   tuman   va   viloyat   moliya   organlari,   shuningdek,   mahalliy
hokimiyat   organlari   bilan   aloqa   o‘rnatadilar   va   birgalikda   ish   olib   boradilar.   Bu
hamkorlik tizim tashkilotlarining moliyaviy barqarorligini ta’minlashda muhim rol
o‘ynaydi.   Shuningdek,   bo‘lim   faoliyatining   yana   bir   yo‘nalishi   —   tuman
hududidagi   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish   va   ularni   nazorat   qilishdir.
Bo‘lim   mutaxassislari   investitsiya   jarayonlarining   moliyaviy   tomonlarini   tahlil 23qiladi,   byudjetdan   ajratilgan   mablag‘larning   to‘g‘ri   ishlatilishini   ta’minlaydi   va
hisobotlarni tayyorlaydi.
Tizim   tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish   bo‘limi   moliya   bo‘limining
barcha yo‘nalishlarida muhim bog‘lovchi va nazorat funksiyasini bajaradi. Bu esa
tuman moliya tizimining umumiy samaradorligini oshirishga, moliyaviy intizomni
ta’minlashga va davlat mablag‘larining joyida, oqilona sarflanishiga xizmat qiladi.
Amaliyot davomida bu bo‘limning faoliyati bilan yaqindan tanishish mening
moliyaviy   boshqaruv   sohasidagi   bilimlarimni   chuqurlashtirishga   katta   hissa
qo‘shdi.   Shu   bois,   kelajakda   moliya   sohasida   faoliyat   yuritishni   maqsad   qilgan
yosh   mutaxassis   sifatida   bu   bo‘limning   ish   jarayonlarini   o‘rganish   va   amaliy
tajriba olish men uchun juda foydali bo‘ldi.
9.    Iqtisodiyot va moliya bo‘limi xodimlarining vazifalar   
taqsimotini o‘rganib hisobotga ilova qilish
Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   Moliya   bo‘limida   amaliyot   jarayonida
aynan “Tizim tashkilotlari faoliyatini muvofiqlashtirish masalalari” bo‘limining ish
faoliyatini   yaqindan   o‘rganish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldim.   Ushbu   bo‘lim   moliya
boshqarmasi tarkibida joylashgan bo‘lib, tuman hududida joylashgan barcha tizim
tashkilotlarining   moliyaviy   ishlarini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   uchun
mas’uldir.   Bo‘limning   faoliyati   nafaqat   moliyaviy   jarayonlarni   tartibga   solish,
balki   tuman   moliya   tizimidagi   barcha   tashkilotlar   o‘rtasida   hamkorlikni
mustahkamlashga qaratilgan.
Bo‘limning asosiy vazifalari va faoliyati
“Tizim   tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish   masalalari”   bo‘limining
asosiy   maqsadi   —   Pastdarg‘om   tumanidagi   barcha   moliyaviy   tashkilotlar
faoliyatini bir tizimga solish, ularning byudjet jarayonlari, moliyaviy hisobotlari va
moliyaviy   rejalari   ustidan   samarali   nazorat   o‘rnatishdir.   Bu   bo‘limning   kundalik
vazifalari orasida:
Tuman   byudjetidan   moliyaviy   resurslarni   oluvchi   tashkilotlar   faoliyatini
doimiy monitoring qilish va tekshirish, 24Moliyaviy   hujjatlarni,   shu   jumladan   daromad   va   xarajatlarni   batafsil   tahlil
qilish,
Soliq,   majburiy   to‘lovlar   va   boshqa   moliyaviy   majburiyatlar   bo‘yicha
nazoratni amalga oshirish,
Moliyaviy   qonunchilikka   rioya   etilishini   ta’minlash   va   moliyaviy   intizomni
mustahkamlash,
Tizim   tashkilotlari   o‘rtasidagi   moliyaviy   hamkorlikni   tashkil   etish   va
muvofiqlashtirish,
Moliya   bo‘limining   yuqori   boshqaruv   organlariga   batafsil   hisobotlar   taqdim
etish.
Bu vazifalar tuman moliya tizimining barqaror va samarali faoliyat yuritishida
asosiy o‘rin tutadi.
Bo‘lim xodimlarining vazifalar taqsimoti
Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   Moliya   bo‘limi   “Tizim   tashkilotlari
faoliyatini   muvofiqlashtirish   masalalari”   bo‘limida   faoliyat   olib   borayotgan
xodimlarning har biri aniq belgilangan vazifalar asosida ishlaydi. Bu taqsimot ish
jarayonining   samaradorligini   ta’minlaydi   hamda   har   bir   xodimning   mas’uliyat
doirasini aniq belgilaydi.
Bo‘lim   boshlig‘i   —   bo‘lim   ish   faoliyatini   umumiy   boshqaradi,   moliyaviy
rejalar   va   strategiyalarni   ishlab   chiqishda   ishtirok   etadi,   bo‘lim   xodimlari   ishini
nazorat   qiladi,   yuqori   boshqaruvga   hisobot   beradi,   shuningdek,   tuman   moliya
boshqarmasi va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik aloqalarini yo‘lga qo‘yadi.
Moliyaviy   nazorat   bo‘yicha   mutaxassis   —   tizim   tashkilotlarining   moliyaviy
faoliyatini   doimiy   ravishda   tekshiradi,   hujjatlarning   to‘g‘ri   rasmiylashtirilishini
nazorat   qiladi,   byudjet   mablag‘larining   samarali   va   maqsadli   sarflanishini
ta’minlash uchun tahliliy ishlar olib boradi.
Byudjet   rejalashtirish   mutaxassisi   —   tuman   byudjetining   turli   tashkilotlar
bo‘yicha   taqsimoti   va   foydalanishini   rejalashtiradi,   moliyaviy   prognozlar 25tayyorlaydi, moliyaviy jarayonlar uchun loyihalar ishlab chiqadi hamda byudjetga
oid hisobotlarni tayyorlashda faol ishtirok etadi.
Hisobot   va  tahlil   bo‘yicha   mutaxassis   —   moliyaviy   ko‘rsatkichlarni   yig‘adi,
tizim tashkilotlari faoliyatiga oid ma’lumotlarni tahlil qiladi, hisobotlar tayyorlaydi
va   bo‘lim   rahbarligiga   taqdim   etadi.   Bu   mutaxassis   moliyaviy   ko‘rsatkichlarning
to‘g‘ri va o‘z vaqtida taqdim etilishini ta’minlaydi.
Qonunchilik   bo‘yicha   maslahat   beruvchi   —   moliyaviy   qonunchilikdagi
o‘zgarishlarni   kuzatib   boradi,   bo‘lim   xodimlariga   qonun   normalarini   tushuntiradi
va   ularga   amal   qilish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar   beradi,   shuningdek,   bo‘lim   ishlarini
qonuniy asosda olib borilishini ta’minlaydi.
Axborot   texnologiyalari   mutaxassisi   —   moliyaviy   ma’lumotlar   bazasini
yuritadi,   hisob-kitoblarni   avtomatlashtirish   uchun   zarur   dasturiy   ta’minotni
boshqaradi,   ma’lumotlar   xavfsizligini   ta’minlaydi   hamda   axborot   tizimlarining
ishlashini nazorat qiladi.
Kadrlar   bo‘yicha   mutaxassis   —   bo‘lim   xodimlarining   malaka   oshirish
jarayonlarini   tashkil   qiladi,   ish   taqsimoti   va   mehnat   intizomini   nazorat   qiladi,
xodimlar o‘rtasida samarali ish muhitini yaratish uchun zarur choralarni ko‘radi.
Xalqaro hamkorlik va investitsiyalar bo‘yicha mutaxassis — tuman hududida
amalga oshirilayotgan investitsiya loyihalarining moliyaviy taraflarini tahlil qiladi,
investorlar   bilan   aloqalarni   o‘rnatadi,   moliyaviy   resurslarni   jalb   qilish   va
boshqarish bo‘yicha ishlaydi.
Bu xodimlar o‘zaro uzviy hamkorlikda faoliyat yuritib, tizim tashkilotlarining
moliyaviy intizom va samaradorligini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi.
Bo‘lim faoliyatining amaliy jihatlari
Amaliyot   davomida   men   bo‘limning   barcha   asosiy   jarayonlarini   yaqindan
kuzatdim. Tizim tashkilotlari tomonidan taqdim etilgan moliyaviy hujjatlarni tahlil
qilish,   byudjet   mablag‘lari   taqsimoti   va   sarflanishini   nazorat   qilish,   hisobotlarni
tayyorlash   jarayonlari   men   uchun   amaliy   bilimlarni   oshirishda   katta   ahamiyatga
ega   bo‘ldi.   Bo‘lim   xodimlari   kundalik   faoliyatda   o‘zaro   mas’uliyatni   bo‘lishadi,
har   bir   ish   bosqichi   aniq   tartibga   solingan   va   belgilangan   standartlarga   muvofiq 26amalga   oshiriladi.Shuningdek,   bo‘limda   zamonaviy   axborot   tizimlari   faol
qo‘llaniladi. Bu moliyaviy ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilishni sezilarli darajada
yengillashtiradi   hamda   xatoliklar   ehtimolini   kamaytiradi.   Bo‘lim   xodimlari
muntazam   ravishda   moliya   va   iqtisodiyot   sohasidagi   yangiliklarni   o‘rganib
boradilar, qonunchilikdagi o‘zgarishlarga tez moslashadilar.
Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   Moliya   bo‘limi   “Tizim   tashkilotlari
faoliyatini   muvofiqlashtirish   masalalari”   bo‘limi   faoliyati   tuman   moliyasining
samarali   va   barqaror   ishlashini   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bo‘lim
xodimlarining   aniq   vazifalar   taqsimoti   va   ularning   o‘zaro   hamkorligi   natijasida
moliyaviy   intizom   va   byudjet   mablag‘larining   oqilona   sarflanishi   kafolatlanadi.
Amaliyot   davomida   ushbu   bo‘lim   ish   jarayonlarini   o‘rganish   menga   moliyaviy
boshqaruv   sohasida   chuqurroq   tushuncha   hosil   qilishga   yordam   berdi   va
kelajakdagi faoliyatim uchun qimmatli tajriba bo‘ldi. 2710.    Byudjet bo‘limi ish faoliyati va uning vazifalari bo‘yicha   
tavsiyalarni berish va hisobotga ilova qilish
Byudjet   bo‘limi   moliyaviy   resurslarni   rejalashtirish,   taqsimlash   va   nazorat
qilishga   mas’ul   bo‘lgan   bo‘lim   hisoblanadi.   U   hududning   iqtisodiy   barqarorligini
ta’minlash,   moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Byudjet
bo‘limi faoliyati o‘z ichiga quyidagi asosiy yo‘nalishlarni oladi:
Byudjet bo‘limi ish faoliyati va uning vazifalari
Byudjet   bo‘limi   tumandagi   moliyaviy   resurslarni   rejalashtirish,   taqsimlash,
monitoring qilish va nazorat qilish bilan shug‘ullanadi. Ushbu bo‘limning faoliyati
tumanning   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlashda,   davlat   dasturlarini
moliyalashtirishda muhim rol o‘ynaydi. Byudjet bo‘limining ish faoliyati bir necha
asosiy   yo‘nalishlardan   iborat   bo‘lib,   ularning   har   biri   bo‘limning   umumiy
maqsadlariga xizmat qiladi.
1. Byudjet rejalarini ishlab chiqish
Byudjet bo‘limining asosiy vazifalaridan biri bu tuman darajasida yillik va oylik
byudjet   rejalarini   ishlab   chiqishdir.   Bu   jarayon   quyidagi   bosqichlarni   o‘z   ichiga
oladi:
Iqtisodiy holat va tuman ehtiyojlarini o‘rganish;
O‘tgan yillardagi byudjet ijrosini tahlil qilish
Davlat siyosati va hukumat ko‘rsatmalariga muvofiq maqsadlarni belgilash;
Har bir soha va tashkilot uchun moliyaviy resurslarni aniqlash;
Daromadlar va xarajatlar prognozlarini tuzish;
Rejalashtirish natijalarini hisobot shaklida taqdim etish.
Byudjet   rejalarining   to‘g‘ri   ishlab   chiqilishi   tumandagi   moliyaviy  muvozanatni
ta’minlaydi va moliyaviy resurslardan samarali foydalanishni kafolatlaydi.
2. Daromadlar va xarajatlarni hisobga olish
Byudjet  bo‘limi  tumandagi  barcha  daromad manbalarini  tahlil  qiladi. Bu yerga
soliq   tushumlari,   budjetdan   ajratilgan   mablag‘lar,   boshqa   daromadlar   kiradi.   Shu
bilan   birga,   tuman   byudjetining   xarajat   qismiga   oid   barcha   xarajatlar,   jumladan, 28ijtimoiy  soha,  sanoat,  qishloq  xo‘jaligi   va  boshqa  sohalarga  ketadigan  mablag‘lar
nazorat qilinadi.
Hisobga olish tizimi aniq va tizimli bo‘lishi lozim, chunki bu keyingi nazorat va
tahlil   jarayonlari   uchun   poydevor   bo‘ladi.   Moliyaviy   hisob-kitoblarda   xatolar
bo‘lsa, byudjetni rejalashtirish va ijro etishda jiddiy muammolar yuzaga keladi.
3. Byudjet mablag‘larini taqsimlash
Moliya resurslarini taqsimlash jarayoni o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
Har bir soha va tashkilotga ajratiladigan mablag‘lar miqdorini aniqlash;
Davlat dasturlarining moliyalashtirish tartibini belgilash;
Mablag‘larning o‘z vaqtida va to‘liq ajratilishini nazorat qilish;
Taqsimotdagi   adolatni   ta’minlash   uchun   muvofiqlashtirish   ishlarini   amalga
oshirish.
To‘g‘ri   taqsimlangan   byudjet   mablag‘lari   tumanning   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi,   infratuzilma,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   kabi
muhim sohalar rivojlanadi.
4. Moliyaviy nazorat va monitoring
Byudjet mablag‘larining maqsadga muvofiq sarflanishini ta’minlash bo‘limning
eng muhim vazifalaridan biridir. Ushbu jarayonlar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Mablag‘larning   qayerga   va   qanday   sarflangani   haqida   muntazam   hisobotlar
tayyorlash;
Byudjet ijrosi bo‘yicha har oy, chorak va yillik monitoring olib borish;
Noqonuniy   xarajatlar   va   mablag‘larning   samarali   bo‘lmagan   ishlatilishini
aniqlash;
Moliyaviy nazorat organlari bilan hamkorlikda tekshiruvlar o‘tkazish;
Moliyaviy tartibsizliklarni bartaraf etish bo‘yicha chora-tadbirlar ishlab chiqish.
Monitoring   jarayonining   samarali   bo‘lishi   uchun   zamonaviy   axborot
texnologiyalaridan foydalanish muhim hisoblanadi.
5. Hisobot tayyorlash
Byudjet   bo‘limi   tomonidan   tayyorlanadigan   hisobotlar   bo‘lim   faoliyatining
shaffofligi va hisobdorligini ta’minlaydi. Hisobotlar: 29Byudjet ijrosining har tomonlama tahlilini o‘z ichiga oladi;
Daromadlar   va   xarajatlarning   taqsimlanishi   va   samaradorligi   haqida   ma’lumot
beradi;
Byudjetni   amalga   oshirishdagi   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish   yo‘llarini
ko‘rsatadi;
Tumanning yuqori boshqaruv organlariga va davlat organlariga taqdim etiladi.
Hisobotlarni   tayyorlashda   standartlashtirilgan   shakllar   va   xalqaro   moliyaviy
hisob-kitob tamoyillari asos qilib olinadi.
6. Qonunchilikka rioya qilish
Byudjet   bo‘limi   faoliyati   doimiy   ravishda   O‘zbekiston   Respublikasi   Byudjet
kodeksi   va   boshqa   tegishli   qonunlar   asosida   amalga   oshiriladi.   Bo‘lim   xodimlari
yangi   qonunchilik   yangiliklari   va   o‘zgarishlarini   doimiy   kuzatib   boradi   va   o‘z
faoliyatlarida tatbiq qiladi. Bu qonuniylik va moliyaviy intizomni ta’minlash uchun
muhimdir.
7. Moliyaviy strategiyalar ishlab chiqish
Bo‘lim   uzoq   muddatli   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   moliyaviy
strategiyalar   ishlab   chiqadi.   Bu   strategiyalar   tuman   iqtisodiyotining   rivojlanish
yo‘nalishlarini belgilaydi, moliyaviy resurslarni optimallashtirish imkonini beradi,
va moliyaviy xavflarni kamaytiradi.
8. Xodimlarning malakasini oshirish
Byudjet   bo‘limi   xodimlari   muntazam   ravishda   malaka   oshirish   kurslari,
treninglar   va   seminarlar   orqali   yangi   moliyaviy   uslublar,   standartlar   va
qonunchilikka moslashadi. Bu bo‘lim ishining sifatini va samaradorligini oshiradi.
Tavsiyalar:
Axborot tizimlarini rivojlantirish: Byudjet jarayonlarini avtomatlashtirish uchun
maxsus   dasturiy   ta’minotlar   joriy   etilishi   zarur.   Bu   jarayonlarning   tezligi   va
aniqligini oshiradi, inson omilidan kelib chiqadigan xatolarni kamaytiradi.
Xodimlarni   muntazam   o‘qitish:   Moliyaviy   nazorat   va   byudjet   tahlili   bo‘yicha
malakali kadrlarni tayyorlash uchun zamonaviy treninglar tashkil qilish lozim. 30Ichki   nazorat   tizimini   mustahkamlash:   Byudjet   mablag‘larining   noqonuniy
ishlatilishini oldini olish maqsadida ichki nazorat tizimini kuchaytirish muhim.
Hisobot  standartlarini takomillashtirish:  Hisobotlarni  yanada batafsil  va tahliliy
qilish uchun xalqaro standartlarga mos shakllar ishlab chiqish.
Hamkorlikni   kuchaytirish:   Tumandagi   boshqa   bo‘limlar   va   tashkilotlar   bilan
samarali aloqa va hamkorlikni yo‘lga qo‘yish, moliyaviy jarayonlarni yaxshilashga
xizmat qiladi. 31 32Umumiy ko‘rsatkichlar:
Rejalashtirilgan jami byudjet: 199 200 mln so‘m
Amalda sarflangan mablag‘: 193 400 mln so‘m
Ijro darajasi: 97.1%
Tahliliy xulosa:
Ijro ko‘rsatkichlari ijobiy bo‘lib, aksariyat sohalarda 90% dan yuqori.
Eng yuqori ijro ijtimoiy himoya (100%) va sog‘liqni saqlash (99.4%) sohalarida
kuzatildi.Eng   past   ijro   favqulodda   zaxira   fondida   (71.1%)   bo‘ldi,   bu
mablag‘larning   faqat   zarurat   bo‘lgan   holatlardagina   ishlatilishi   bilan
izohlanadi.Byudjetni samarali ijro etish orqali tuman ehtiyojlariga mos mablag‘lar
taqsimlangan.
Xulosa
Pastdarg‘om   tumani   Iqtisodiyot   va   moliya   bo‘limida   o‘tgan   amaliyotim
davomida   ushbu   tizimning   moliyaviy   boshqaruv,   byudjet   siyosati,   iqtisodiy
rejalashtirish hamda mahalliy moliyaviy nazorat faoliyati bilan bevosita tanishdim.
Amaliyot  davomida bo‘limning tuzilmasi,  ichki  vazifalar  taqsimoti, xodimlarning
faoliyati   va   asosiy   yo‘nalishlari   chuqur   o‘rganildi.Jumladan,   Tizim   tashkilotlari
faoliyatini   muvofiqlashtirish   bo‘limi,   Byudjet   bo‘limi,   hamda   boshqa   asosiy
tarkibiy   bo‘linmalar   qanday   tartibda   va   qanday   mezonlar   asosida   ishlashi,   ularda
hujjat yuritish va axborot almashinuvi qanday yo‘lga qo‘yilganiga guvoh bo‘ldim.
Ayniqsa, Byudjet bo‘limining rejalashtirish, mablag‘larni taqsimlash, ijroni nazorat
qilish   kabi   jarayonlari   amaliy   bilimlarimni   ancha   boyitdi.Shuningdek,   moliyaviy
ko‘rsatkichlar, statistika va tahliliy jadval asosida real byudjet ijrosi ustida ishlash
imkoniyati menga nazariy bilimlarimni  mustahkamlash,  amaliy ko‘nikmalar  hosil
qilish   va   moliyaviy   mas’uliyatni   chuqur   anglashda   yordam   berdi.   Tashkilot
xodimlarining vazifalar taqsimoti, har bir lavozim egasining mas’uliyat doirasi va
ularning o‘zaro hamkorligi haqida to‘liq tasavvurga ega bo‘ldim.
Amaliyot davomida quyidagi asosiy natijalarga erishdim:
Iqtisodiy rejalashtirish va byudjet siyosati asoslarini real misollarda o‘rgandim; 33Moliya bo‘limi tarkibidagi asosiy funksional bo‘limlar faoliyatini tahlil qildim;
Amaliyot   asosida   hisobot   yozish,   hujjat   tayyorlash,   statistika   bilan   ishlash
ko‘nikmalariga ega bo‘ldim;
Davlat moliyasini rejalashtirishda ochiqlik va samaradorlikning naqadar muhim
ekanini   angladim.Ushbu   amaliyot   nafaqat   kasbiy   bilimlarimni   mustahkamladi,
balki   moliyaviy   boshqaruv   sohasiga   bo‘lgan   qiziqishimni   yanada   oshirdi.
Kelgusida   o‘z   kasbiy   faoliyatimni   ham   aynan   shu   yo‘nalishda   davom   ettirishga
intilishim   mustahkamlandi.   Amaliyot   jarayonida   bilimimni   oshirishga   va   har
jihatdan   yordam   bergan   bo‘lim   rahbariyati   va   barcha   xodimlarga   chuqur
minnatdorchiligimni bildiraman. Bu tajriba men uchun katta amaliy maktab bo‘lib
xizmat qildi.