Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida tadbirkorlik faoliyatini takomillashtirish istqibollari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA'LIM VAZIRLIGI 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ SIRTQI ” FAKULTETI
“_______________________________________ ” kafedrasi 
“ __________________________________ ” TA'LIM YO‘NALISHI BO‘YICHA 
______________________________________________________
KURS ISHI
Tayyorladi:  _________________  
talabasi  ____________________
Kurs ishi  rahbari:
  O’ qituvchi  _________________ Kafedra tomonidan ro‘yxatga 
olingan tartib raqami №  ________
“___”  ______ 202 3  yil  ________
                                                 imzo
Kurs ishi ximoyaga tavsiya qilindi
(qilinmadi)
Sana “____”  ________ 202 3  yil  
Raxbar imzosi:
__________________ Kurs ishi  baxosi ________ ball
Komissiya a'zolari:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
T OSHKENT – 202 3 Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida
tadbirkorlik faoliyatini takomillashtrish istqibollari
Reja:
Kirish 3
1. Tadbirkorlik faoliyatini mazmun-mohiyati va  iqtisodiyotni                 modernizatsiyalashdagi	 	
roli
5
2. O'zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirishda xorijiy banklar kredit  	
liniyalarining	
ahamiyati
13
3. Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida tadbirkorlik faoliyatini takomillashtrish 
istqibollari 17
Xulosa
23
Foydalanilgan adabiyotlar   ro'yxati 25
2 Kırısh
                  O'zbekiston   mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
kengaytirib,   bir   qancha   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va   xorijiy   banklar   bilan   o'zaro
foydali   aloqalar   o'rnata   boshladi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   erkinlashtirish,   kengaytirish
uchun   huquqiy   asoslarini   yaratib   bergan   asosiy   qonun   hujjatlari   qabul   qilindi.   Ko'plab
Prezident   Farmonlari   va   Hukumat   qarorlari   ishlab   chiqildi.   Bular,   avvalo,   "Xorijdan
mablag'   jalb   qilish   to'g'risida"gi,   "Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to'g'risida"gi,   "Investitsiya
faoliyati   to'g'risida"gi   (yangi   tahrir),   "Chet   el   investitsiyalari   to'g'risida",   "Chet   ellik
investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish   choralari   to'g'risida"gi
Qonunlar hamda boshqa me'yoriy-huquqiy hujjatlar bo'lib, ular   tashqi iqtisodiy aloqalarni
amalga oshirish,  tashqi  iqtisodiy faoliyat  sohasida  xalqaro   shartnomalar   tuzish   va   ularni
bajarish   uchun   asosiy   shart-sharoitlarni   yaratib   berdi.
Shuni   ta'kidlash   joizki,   O'zbekistonning   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va   xorijiy   banklar
bilan aloqasi ham uzoq muddatli, ham qisqa muddatli ahamiyatga ega bo'lgan   eng muhim
vazifalarni   birga   qo'shish   maqsadlaridan   kelib   chiqib   amalga   oshiriladi.   Bunda,
birinchidan,   O'zbekistondagi   barcha   xo'jalik   sub'ektlarining   tashqi   dunyo   bilan   o'zaro
aloqalari   uchun   teng   huquqli   va   milliy   manfaatlarga   mos   keladigan   shart-sharoitlar
yaratish   asosida   xalqaro   valyuta-moliya   va   savdo   mexanizmlariga   qo'shilish   nazarda
tutiladi.   Ikkinchidan,   respublikaning   joriy   muammolarini   hal   etishga   bevosita
ko'maklashish, mavjud xalqaro tajriba asosida moliyaviy, texnikaviy yordam   va   maslahat
olish   yo'li   bilan   o'tkazilayotgan   islohotlarni   qo'llab-quvvatlash   ko'zda   tutiladi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimov   2014   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   yakunlari   va   2015   yilga   mo'ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim
ustuvor   yo'nalishlariga   bag'ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma'ruzasida:
"2014   yilda   iqtisodiyotimizga   jalb   qilingan   investitsiyalar   hajmi   10,9   foizga   o'sdi   va
AQSh   dollari   hisobida   14   milliard   600   million   dollarni   tashkil   etdi.   Bunda   jami   kapital
qo'yilmalarning   21,2   foizdan   ortig'i   yoki   3   milliard   dollardan   ziyodini   xorijiy   investitsiya
va   kreditlar   tashkil   qildi.   Ularning   to'rtdan   uch   qismi   to'g'ridan-to'g'ri
3 xorijiy   investitsiyalardir" 1
.
Bundan   ko'rinib   turibdiki,   2014   yilda   mamlakatimizga   jalb   qilingan   xorijiy   kreditlarning
xorijiy   investitsiyalar   tarkibidagi   ulushi   25,8   foizni   tashkil   qildi.   Bu   ko'rsatkich   2010
yilda   13,2   foizni   tashkil   qilgan   edi.   Bu   esa,   hozirgi   iqtisodiy   rivojlanish   sharoitida   va
mavjud imkoniyatlardan kelib chiqib (O'zbekistonning investitsiyaviy   salohiyatini   hisoga
olib),   chet   el   banklari   kreditlarini   jalb   qilish   holati   sustligini   ko'rsatadi.
Bugungi   kunda   shu   narsa   aniq   bo'lib   qoldiki,   Vatanimizning   barqaror   rivojlanishi   yuqori
darajadagi   investitsiyaviy   faollikka   bog'liqdir.   Unga   esa   ichki   va   tashqi   investitsiya
resurslarini   jalb   qilish   hamda   ulardan   samarali   foydalanish   orqali   erishiladi.   Jahon
tajribasi   shundan   dalolat   beradiki,   chet   el   investitsiya   va   kreditlarini   jalb   qilish
iqtisodiyotni   rivojlantirishga   yordamlashadi   va   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   uchun   kuchli
rag'batlantiruvchi   omil   bo'lib   xizmat   qiladi.   Shu   bois   Yurtboshimiz   bu   haqda
quyidagilarni   alohida   ta'kidlaydi:   "Chet   el   sarmoyasini   jalb   qilishni   bevosita
investitsiyalar   tarzida   ham,   davlat   qarzlari,   xalqaro   moliya   va   iqtisodiy   tashkilotlar,   qarz
beruvchi   mamlakatlarning   investitsiya   yoki   moliyaviy   kredit   resurslari   shaklida   ham
amalga   oshirish   ko'zda   tutilmoqda.   Biz   maxsus   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish
uchun   chet   el   sarmoyasini   jalb   qilishga   alohida   e'tibor beramiz" 2
.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   ta'kidlash   joizki,   O'zbekiston   iqtisodiyotiga   xorijiy   banklar
kreditlarini   jalb   qilish   va   shu   asosda   strategik   muhim   investitsiya   loyihalarini
moliyalashtirish   hozirda   iqtisodiyotni   barqarorlashtirishdagi   g'oyat   dolzarb
masalalardandir.   Bu   esa,   o'z   nabatida,   xorijiy   banklar   kredit   liniyalari   hisobiga
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish   masalasini   tadqiq   etish,   bu   boradagi
tendentsiyalarni va   muammolarni aniqlash,   investitsiya loyihalarini xorijiy banklar   kredit
liniyalari orqali moliyalashtirishni takomillashtirish bo'yicha tavsiyalar berish   zarurligini
keltirib   chiqaradi   va   bitiruv   malakaviy   ishi   mavzusining   dolzarbligini   ifodalaydi.
1
  O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimovning mamlakatimizni 2014 yilda 
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish   yakunlari va 2015 yilga mo'ljallangan iqtisodiy dasturning
eng muhim ustuvor yo'nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi  
4 ma'ruzasi:   2015   yilda   iqtisodiyotimizda   tub   tarkibiy   o'zgarishlarni   amalga   oshirish,  
modernizatsiya   va   diversifikatsiya   jarayonlarini   izchil   davom   ettirish   hisobidan   xususiy  
mulk   va   xususiy   tadbirkorlikka   keng   yo'l   ochib   berish   -   ustuvor   vazifamizdir //   «Xalq 
so'zi»   gazetasi, 2015 yil 17   yanvar,   N°11. 1-b.
2 Karimov   I.A.   O'zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo'lida.   -   T.:
«O'zbekiston»,   1995.   243-b.
1. Tadbirkorlik faoliyatini mazmun-mohiyati va iqtisodiyotni
modernizatsiyalashdagi   roli
O'zbekiston   davlat   mustaqilligiga   erishgan   dastlabki   yillardan   boshlab   milliy   iqtisodiyotni
rivojlantirishning   o'ziga   xos   yo'nalishini   belgilab   oldi.   U   iqtisodiyotning   rivojlanishi   va
barqarorligida   investitsiyalarning   beqiyos   o'rni   tutishini   o'z   vaqtida   to'g'ri   anglab
etganligining   natijasida   investitsiyalarga,   xususan,   chet   el   investitsiyalariga   bo'lgan
e'tiborning   kuchayishi   yuz   berdiki,   bu   esa   bugungi   kunga   kelib   mamlakatimizdagi
investitsiya   faoliyatining   rivojlantirilishiga   olib   keldi.  
Bugungi   kunda   rivojlangan   investitsion   faoliyatning   yo'lga   qo'yilishini   hukumatimizning
yuritayotgan   oqilona   investitsiya   siyosatining mahsuli   ekanligini ta'kidlash   lozim.
Hozirda   O'zbekiston   iqtisodiyotining   barcha   sohalarida   o'zgarishlar,   tarkibiy   islohotlar
olib borilmoqda. Bunday islohotlarning olib borilishi bevosita mamlakatdagi   investitsiya
jarayoni,   davlatning   investitsiya   siyosati,   uning   ustuvor   yo'nalishlari   va   mamlakatdagi
korxonalar   investitsiyaviy   faolligiga   bog'liq.  
Mustaqillikning   qisqa   davrida   investitsiyaviy   faollikni   ta'minlash,   uni   kuchaytirish
borasida   qator   amaliy   chora-tadbirlar   o'tkazildi,   investitsiya   faoliyatini   tartibga   solib
turuvchi   qator   qonun   va   qonun   osti   hujjatlari   ishlab   chiqildi   va   amaliyotga   tatbiq
qilinmoqda.
O'zbekistonda investitsiya loyihalarmni ishlab chiqish va ularni amalga oshirish   bo'yicha
ham qator vazifalar amalga oshirilmoqda. 
Respublikamizda   turli   mulkchilik   shakllariga   asoslangan   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarni
ko'paytirish,   jumladan,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   va
boshqaruv   faoliyati   rivojlantirilib   kelinmoqda.   Shuningdek,   iqtisodiyotni   yanada
5 erkinlashtirish   va   rivojlantirish   yangi   investitsiya   loyihalarini   hayotga   tatbiq   etish   va
ularni   moliyalashtirishning   optimal   variantlarini   qidirib   topish   talablarini   keltirib
chiqardi.   Amaliyotda   investitsiya   loyihalarining   hajmi,   miqdori   va   moliyalashtirish
manbalariga   qarab   iqtisodiyotda   yuz   berayotgan   o'zgarishlar   haqida   xulosalar   chiqarish
mumkin.
Investitsiya   loyihasi   tushunchasining   tobora   keng   qo'llanishi,   avvalom   bor,   ushbu
atamaning   iqtisodiy   mohiyatini   anglab   olish   zaruriyatini   keltirib   chiqaradi.   Investitsiya
loyihasi   tushunchasiga   uning   yo'naltirilgan   maqsadini   amalga   oshirish   uchun   texnologik
jarayonlarni,   texnik   va   tashkiliy   hujjatlashtirish   jarayonini,   ob'ektlarni   barpo   etish   va
ishga   tushirish   jarayonini,   moddiy,   moliyaviy,   mehnat   resurslarining   harakatini,
shuningdek, tegishli boshqaruv qarorlari va tadbirlarni o'zida mujassamlashtiruvchi   tizim
sifatida qarash mumkin. Investitsiya loyihasi  o'z maqsadi, yo'nalishi, amal  qilish   sohasi,
muddati   va chegarasiga   ega   bo'lgan   alohida   faoliyat   turi   hisoblanadi.
Prof. D.G'ozibekov   investitsiya   loyihalari to'g'risida fikr bildirib:   «investitsiya   loyihasiga
muayyan ishlab chiqarish quvvatlariga kelajakda alohida turdagi samaralar   keltirishi zarur
bo'lgan, aniq belgilangan tadbirlar yo'li bilan resurslarni investitsiyalash   bo'yicha   takliflar
to'plami   tarzida   ta'rif   berish   mumkin»   3
  ,   deb   ta'kidlab   o'tadi.   Shuningdek   investitsiya
loyihasining   sifat-tavsiflarini,   boshqa   tadbirlardan   farq   qiluvchi   jihatlarini   ochib   berishi
diqqatga   sazovordir 4
,   deb   ta'kidlaydi.
Rossiyalik   iqtisodchi-olim   B.A.Koltinyukning   fikricha 5
:   «investitsion   loyiha   keng
ma'noda   foyda   olish   maqsadida   kapital   qo'yish   rejasi»   tarzida   ifodalab,   uni   ikki   xil
ma'noda   talqin   etadi:   aniq   maqsadlarga   erishish   (aniq   natijalar   olish)ni   ta'minlovchi
qandaydir   harakatlar   majmuini   amalga   oshirishni   nazarda   tutuvchi   tadbir,   faoliyat;
qandaydir   harakatni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo'lgan   aniq   hisob-moliyaviy   va
tashkiliy-huquqiy   hujjatlarni   qamrab   oluvchi   tizim.
O'zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining  1999 yil  9 apreldagi  165-sonli   "Chet
el   investitsiyasi   ishtirokidagi   ustuvor   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   chora-
tadbirlari   to'g'risida"gi   qaroriga   muvofiq:   "investitsiya
6 7 loyihasi   bu   ma'lum   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlarga   yo'naltirilgan,   texnik-iqtisodiy,   biznes-
boshqaruv,   marketing   va   ishlab   chiqarish   rejalari   kabilarga   asoslangan,   turli   moliyaviy
manbalar   mablag'lari   ishtiroki   nazarda   tutilgan   kompleks   hujjatlar   yig'indisi"
6
  hisoblanadi.
O'zbekiston   Respublikasining   yangi   tahrirdagi   "Investitsiya   faoliyati   to'g'risida"gi
Qonunning   6-moddasida:   "Investitsiya   loyihasi   -   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   boshqa   yo'sindagi
foyda   olish   uchun   investitsiyalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   o'zaro   bog'liq   tadbirlar
majmuidir" 7
,   deb   ta'riflangan.
Qayd   etish   joizki,   investitsiya   loyihasi   to'liq   va   mukammal   hisob-kitoblar   yordamida
asoslangan   yuridik   hujjatlar   to'plami   hisoblanadi.   Investitsiya   loyihasi   kelishilgan
muddatlarda aniq maqsadlarga erishish hamda rejalashtirilgan natijalarni   olish uchun aniq
miqdordagi resurslarni (intellektual, moliyaviy, moddiy) qo'yishni,   joylashtirishni   ko'zda
tutuvchi   tadbirlar   majmuidir.   Investitsiya   loyihasining   asosiy   elementlari   va
yo'nalishlarini   1-rasm   asosida   tasvirlash   mumkin.
1-rasm.   Investitsiya   loyihasining   asosiy   elementlari   va   yo'nalishlari 8
Ergasheva Sh., Uzoqov A. Investitsiyalarni tashkil etish va moliyalashtirish. O'quv 
8 qo'llanma. - T: "IQTISOD-MOLIYA"   2008.   34-b.
7
 O'zbekiston Respublikasining "Investitsiya faoliyati to'g'risida"gi O'zbekiston 
Respublikasi Qonuniga o'zgartirish va   qo'shimchalar kiritish haqida"gi Qonuni. 
Qonunchilik palatasi tomonidan 2014 yil 29 oktyabrda qabul qilingan va Senat   tomonidan
2014   yil 13   noyabrda   ma'qullangan. 2014   yil 9 dekabr,   O'RQ-380-son.
8
  Mamatov   B.S.   va   boshq.   Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   Darslik.  
Toshkent   moliya   instituti.   -T.:
«IQTISOD-MOLIYa»,   2014.   40-b.
Shuni   ham   ta'kidlash   joizki,   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirishning   bosh   maqsadi
foyda   (daromad)   olishga   yoki   hech   bo'lmaganda   kapital   qiymatini   saqlab   qolishga
qaratiladi.
Investitsiya  loyihasi  uch tomonlama cheklangan bo'lib, muayyan iqtisodiyotda,   hududda
amalga oshirilishi bilan, belgilangan vaqt bilan cheklanadi. Mazkur hududda   belgilangan
vaqtda loyiha amalga oshirilsa, u o'zining maqsadiga erishish kuchiga   egadir.   Investitsiya
loyihalari   yana   bir   tomondan   cheklanishi,   ya'ni   unga   safarbar   etiladigan   resurslar   qiymati
(xom   ashyo,   mehnat   va   moliyaviy   resurslari   qiymati)   o'zgarib   boradi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   investitsiya   loyihasini   quyidagicha   tasniflash   mumkin:
2-rasm.   Investitsiya   loyihasining   tasniflanishi 9
Amaliyotda   investitsiya   loyihalarining   turlicha   tasnifi   mavjud   bo'lib,   belgilariga   qarab
investitsiya   loyihalarining quyidagi ko'rinishlarini   ajratish mumkin   (1.3-rasm).
9 Loyiha - bu o'ziga xos faoliyat turi bo'lib, uning bir qancha o'ziga xos belgilari   mavjud.
Lekin   uning   asosiy   4   ta   belgisi   loyihani   boshqa   turdagi   faoliyatlar   va   tadbirlardan   ajratib
turadi:
- loyiha   maqsadlari   aniq   belgilangan bo'lishi   kerak;
- loyiha   aniq   (odatda,   oldindan   belgilangan)   muddat   davomida   amalga
oshirilishi   lozim;
9
 Mamatov B.S. va boshq. Investitsiyalarni tashkil etish va moliyalashtirish. Darslik. 
Toshkent moliya instituti.   T.:   «IQTISOD-MOLIYa», 2014.   41-b.
- loyihada   o'zaro   bog'liq   harakatlarni   bajarilishini   muvofiqlashtirish  
lozim;
10 - loyiha   unikal   bo'lishi   lozim.
3-rasm. Investitsiya   loyihalarining kengaytirilgan   tasnifi 10
Har   bir   loyihaviy   faoliyat   quyidagi   3   ta   chegaralanishga   ega:
1. Vaqt   bo'yicha   chegaralanishi;
2. Pul   resurslari   bilan chegaralanishi;
10
 Rasm prof. D.G'.G'ozibekovning 2003 yilgi "Investitsiyalarni moliyalashtirish 
masalalari" nomli monografiyasi asosida   shakllantirildi.
3. Texnik   vazifalar   bilan   chegaralanishi   (ishlar   va   operatsiyalarning   turlari
va   sifatiga bo'lgan talab, investitsiya faoliyati ob'ektining texnik-iqtisodiy ko'rsatkichlari).
11 Loyiha   boshqa   chegaralanishlarga   ham   ega   bo'lib,   ular   orasida   loyihani   amalga
oshirishning   tashqi   shart-sharoitlari   alohida   ahamiyat   kasb   etadi   (institutsional,
iqtisodiy,   huquqiy   va   boshqalar).
Loyihalarni   3   turdagi   aktivlar   (mulk)   hisobiga   moliyalashtirish   mumkin:   1)   Moliyaviy
investitsiyalar   va   qarzlar.   Bularga   qimmatbaho   qog'ozlar,   bankdagi   depozitlar, kreditlar,
pul   mablag'lari,   yuqori   likvidli   qimmatbaho   predmetlar   kiradi;   2)   Material   (moddiy)
aktivlar.   Bularga   ko'chmas   mulk,   asosiy   vositalar,   er,   ishlab   chiqarish   texnikasi, liniyalari,
xom ashyo, va materiallar kiradi; 3) Nomoddiy aktivlar. Bularga   nou-xau,   himoyalangan
firma   nomidan   foydalanish   xuquqi,   intellektual   mulk,   innovatsiyalar,   ishchi   kapitali   aqliy
mahsuli   kiradi.
Investitsiya   loyihasi   investor   nuqtai   nazaridan   samarali   deb   baholanishi   uchun,
birinchidan,   uni   amalga   oshirish   ijobiy   bo'lishi,   ikkinchidan,   muqobil   loyihalarni
solishtirish   chog'ida   yuqoriroq   samaraga   ega   bo'lgan   loyihani   ma'qul   ko'rish   lozim.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalashda   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishning
ahamiyati   benihoya   katta   bo'lib,   u   quyidagilar   bilan   izohlanadi:   birinchidan,
investitsiyalar   ishlab   chiqarishga   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni   joriy   etib,
eksportga   mo'ljallangan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   rivojlantiradi;   ikkinchidan,
import   o'rnini   bosuvchi   tovar   ishlab   chiqarish   va   buning   uchun   xorijiy   investitsiyalarni
iqtisodiyotning   ustuvor   sohalariga   yo'naltirish,   pirovardida,   aholining   me'yordagi   turmush
darajasini   ta'minlash   imkonini   yaratadi;   uchinchidan,   kichik   biznesni   rivojlantirish   va
qishloq   xo'jaligi   ishlab   chiqarishini   jadallashtirish   orqali   o'sib   borayotgan   aholini   ish
joylari   bilan   ta'minlaydi;   to'rtinchidan,   korxonalarning   eskirgan   ishlab   chiqarish
quvvatlarini,   moddiy-texnik   bazasini   yangilaydi   va   texnik   qayta   qurollantiradi;
beshinchidan,   tabiiy   resurslarni   qayta   ishlovchi   korxonalarni   barpo   etishga   ko'maklashadi
va boshq.
So'nggi   yillarda   iqtisodiyotda   faol   amalga   oshirilayotgan   tuzilmaviy   o'zgarishlar   va
modernizatsiya   qilish   jarayoni   investitsiya   faolligini   yanada   oshirdi.   Iqtisodiyotdagi
investitsiyalar   hajmining   yildan-yilga   sezilarli   ravishda   o'sib   borishi   milliy   ishlab
chiqarish hajmining o'sishi  orqali o'zining ijobiy natijalarini ko'rsatdi. Davlat  tomonidan
investitsiya   faoliyatini   rivojlantirishga   berilgan   e'tibor   va   qo'llab-quvvatlash   natijasida
12 yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmi   va   investitsiyalar   miqdori   o'sish   sur'atlariga   ega   bo'ldi.
Jumladan,   20022014   yillar   oralig'ida   investitsiyalar   hajmi   1,4   mlrd.   AQSh   dollaridan   14,6
mlrd. AQSh dollariga etgan va 2002 yilga nisbatan 10,4 martaga ortgan (1.1-jadval). Bu
holat   investitsiyalarning   YaIMdagi   salmog'ining   o'sishiga   olib   keldi,   jumladan,
investitsiyalarning   YaIMdagi   ulushi   2007   yilda   21,1   foizni   tashkil   etgan   bo'lsa,   2014
yilga   kelib   bu   ko'rsatkich   23,5   foizga   ko'tarildi.
1-jadval   O'zbekiston   Respublikasi   yalpi   ichki   mahsuloti   va   investitsiyalarning   o'sish
sur'atlari   dinamikasi 11
4-rasm. Investitsiyalarning   yalpi   ichki mahsulotdagi   ulushi, %da 12
Mamlakatimizda   faol   investitsiya   siyosati   olib   borilishi   natijasida   20112014   yillarda
o'nlab   zamonaviy   korxonalar   ishga   tushirildi.   Jumladan,   «Jeneral   Motors   Pavertreyn
O'zbekiston»   qo'shma   korxonasida   yuqori   texnologiyalar   asosida   avtomobil   dvigatellari
ishlab   chiqarish   yo'lga   qo'yildi.   Shuningdek,   avtomobil   generatori   va   kompressorlari
ishlab   chiqarish   bo'yicha   quvvatlar   barpo   etildi,   energiyani   tejaydigan   lampalar   ishlab
chiqarish   bo'yicha   uchta   loyiha   amalga   oshirildi.   Shular   qatorida   «Zenit   elektroniks»
qo'shma   korxonasida   «Samsung»   kir   yuvish   mashinalari   ishlab   chiqarish   o'zlashtirildi.
Ayni paytda maishiy gaz plitalari, konditsionerlar, elektr pilesoslar va bir   qancha boshqa
mahsulotlar ishlab chiqarish   yo'lga qo'yildi. «Muborak gazni qayta   ishlash zavodi» unitar
sho'ba   korxonasida   suyultirilgan   gaz   ishlab   chiqarish   hajmini   ko'paytirish   maqsadida
13 propan-butan   aralashmasi   qurilmasining   birinchi   navbatini,   Samarqand   viloyatida
«MAN»   yuk   tashish   mashinalari   ishlab   chiqarish   bo'yicha   yangi   majmuaning   dilerlik
markazini   bunyod   etish   ishlari   yakuniga   etkazildi.   Shu   bilan   birga,   Toshkent   va
Namangan   viloyatlarida   zamonaviy   to'qimachilik   komplekslari,   Jizzax   va   Xorazm
viloyatlarida yigiruv va to'quv, Samarqand viloyatida sport poyabzallari ishlab   chiqarish
korxonalari tashkil etildi. Oziq-ovqat sanoati bo'yicha 21 ta korxonada ishlab   chiqarish
odernizatsiya   qilindi   va   texnik   qayta   jihozlandi.   Navoiy   issiqlik   elektr   stansiyasida   bug'-
gaz   qurilmasini   barpo   etish,   O'zbekiston-Xitoy   gaz   quvurining   uchinchi   yo'nalishi   kabi
yirik   loyihalarni   amalga   oshirishda   qurilish-montaj   ishlari   qizg'in   pallaga   kirdi.
Mamlakatimizda   qayta   ishlash   tarmoqlaridan   sanoat   va   qishloq   xo'jaligi   sohasini   tahlil
qiladigan bo'lsak, sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 2014 yilda 2007 iyilga nisbatan
4,1   martaga,   qishloq   xo'jaligi   mahsuloti   ishlab   chiqarish   esa   4   martaga   ortgan   (Qarang:
1.2-jadval).   Biroq,   sanoat   mahsuloti   ishlab   chiqarishning   YaIMdagi   ulushi   2014   yilda
2007   yilga   nisbatan   13,5   f.p.ga,   qishloq   xo'jaligi   mahsuloti   ishlab   chiqarishning
YaIMdagi   ulushi  esa 7,5 f.p.ga kamaygan. Bunday holat YaIMning o'sish sur'atlari, sanoat va	
qishloq   xo'jaligi	 
mahsulotlari   ishlab   chiqarishning   o'sish   sur'atlaridan   yuqori   ekanligini
ko'rsatadi va ijobiy   holat   hisoblanadi.
2. O'zbekiston   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   xorijiy   banklar   kredit
liniyalarining   ahamiyati
Ma'lumki, xorijiy banklar yoki xorijiy davlatning banki deganda xorijiy davlatga   tegishli
banklar   tushuniladi.   O'zbekiston   Respublikasining   qonunchilik   hujjatlarida:   "xorijiy
davlatning   banki   xorijiy   davlat   hududida   ro'yxatga   olingan   va   u   joylashgan   hamda
ro'yxatga   olingan   joydagi   bank   nazorati   organi   tomonidan   berilgan   bank   faoliyatini
amalga   oshirish   huquqini   beruvchi   litsenziyaga   ega   bank" 11
,   deb   ta'riflangan.   Xorijiy
davlatning   banki   vakolatxonasi   esa   O'zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan,
O'zbekiston   Respublikasi   hududida   uning   akkreditatsiya   qilinganligi   haqida   O'zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankining   sertifikatiga   ega   bo'lgan,   bank   va   boshqa   tijorat
faoliyati   bilan   shug'ullanish   huquqisiz bank manfaatlarini   ko'zlab   ish yuritadigan   alohida
14 bank   bo'linmasidir.
11
  O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2008 yil 22 noyabrdagi 685-
sonli Qarori bilan tasdiqlangan   "O'zbekiston Respublikasi hududida xorijiy davlatlarning 
banklari vakolatxonalarini akkreditatsiya qilish tartibi to'g'risida"gi   Nizom   (Adliya  
vazirligida   2009 yil 23   yanvarda   1883-son   bilan   ro'yxatdan   o'tkazilgan).
yuritadigan   alohida bank   bo'linmasidir.
So'nggi   yillarda   mamlakatimizning   ishlab   chiqarish   tarmoqlariga   zamonaviy   texnika   va
texnologiyalarni joriy qilib, sifatli mahsulotlar ishlab chiqarishni   yo'lga   qo'yuvchi, import
o'rnini bosuvchi investitsiya loyihalarini moliyalashtirishga alohida   ahamiyat berilmoqda.
Xorijiy   banklarning   kredit   resurslarini   investitsiya   loyihalarini,   shu   jumladan,   kichik
biznes loyihalarini, ya'ni xususiy sektorni moliyalashtirishga jalb   qilish   va   ularni   samarali
o'zlashtirish   maqsadida   Vatanimizga   yuqori   sifatli   texnika-texnologiyalarni   etkazib
beruvchi   investorlarga   nisbatan   ochiq   eshiklar   siyosati   olib   borilmoqda,   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   yanada   erkinlashtirilmoqda,   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb
qilishni   ta'minlovchi   ijtimoiy-iqtisodiy,   huquqiy   va  boshqa   shart-sharoitlar   yanada	
takomillashtirimoqda, xorijiy banklar kredit liniyalaridan	 
to'liq foydalanish maqsadida kredit
olish uchun taqdim etilayotgan texnik-iqtisodiy   asoslashlarni puxta-pishiq ishlab chiqish,
investorlarning   qo'ygan   kapitali   va   ularning   huquqlarini   himoyalashni   kafolatlashni
yanada   kuchaytirish   bo'yicha   tegishli   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.
Xorijiy   banklar   tomonidan   mamlakatimizda   kichik   biznesni   moliyalashtirishdagi
faolligini   quyidagi   holatlar   bilan   izohlash   mumkin.   Jumladan,   YaIMni   shakllantirishda
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasining   ulushi   2000   yildan   buyon   31   foizdan   56
foizga,   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishda   12,9   foizdan   31,1   foizga   o'sdi.   2014   yilda
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sohasida 480 mingdan ortiq yangi  ish o'rni tashkil
etildi.   Bu   yaratilgan   jami   ish   o'rinlarining   yarmi   demakdir.   O'tgan   2014   yilda   500   dan
ziyod   yangi   korxona,   birinchi   navbatda,   kichik   biznes   sub'ektlari   eksport   faoliyatiga   jalb
etildi.   Bugungi   kunda   iqtisodiyotning   ushbu   sohasida   ish   bilan   band   bo'lgan   aholining
76,5   foizdan   ziyodi   mehnat   qilmoqda.   2000   yilda   bu   ko'rsatkich   49,7   foizga   teng   edi 12
.
Iqtisodiyot   sohasida   izchil   amalga   oshirilayotgan   ana   shunday   chora-tadbirlar   o'zining
yuksak   samarasini   bermoqda.
15 12
  O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimovning mamlakatimizni 2014 yilda 
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish   yakunlari va 2015 yilga mo'ljallangan iqtisodiy dasturning
eng muhim ustuvor yo'nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi  
ma'ruzasi:   2015   yilda   iqtisodiyotimizda   tub   tarkibiy   o'zgarishlarni   amalga   oshirish,  
modernizatsiya   va   diversifikatsiya   jarayonlarini   izchil   davom   ettirish   hisobidan   xususiy  
mulk   va   xususiy   tadbirkorlikka   keng   yo'l   ochib   berish   -   ustuvor   vazifamizdir //   «Xalq  
so'zi»   gazetasi,   2015   yil 17 yanvar, JN"<>11. 1-b.
banklarning   kredit   liniyalarini   jalb   qilish   nuqtai   nazaridan   ijobiy   holat hisoblanadi.
Mamlakatimiz   Prezidenti   I.A.Karimov   mustaqilligimizning   birinchi   kunlaridan   boshlab
xorijiy   investitsiyalarni   iqtisodiyotimizda   naqadar   zarurligini   e'tirof   etgan   holda:
"Sarmoya   olamida   birovning   yuzi   yoki   ko'zi   yaxshi   deb   qarz   berish   rasm   emas,   buni
sizlar tushunasizlar. Chet el kreditorlari O'zbekistonga ishonsa bo'ladigan, payti  kelganda	
qarzni	 to'lashga	 qodir	 bo'lgan	 kuchli	 sherik	 deb	 qaramoqdalar" 	13 ,
 	deb	  ta'kidlagan   edilar.
Ma'lumki,   jahondagi   biron-bir   davlat   xorijiy   investitsiya   va   kreditlarni   jalb   qilmasdan
turib   taraqqiyotga   hamda   iqtisodiyot   rivojiga   erisholgan   emas.   Shuning   uchun ham bu ish
bizning   iqtisodiy   siyosatimizning   ustuvor   yo'nalishlaridan   biriga   aylangan.   Biz   bu
siyosatni   quyidagi   tamoyillar   asosida   qurmoqdamiz 14
:   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
erkinlashtirish;   respublika   iqtisodiyotiga   kapital   mablag'larni   jalb   etishni  	
ta'minlovchi	
huquqiy asos, ijtimoiy-iqtisodiy va boshqa shart-sharoitlarni  shakllantirish;	 
jahon andozalari
talablariga   javob   beradigan   texnologiyalarni   etkazib   beruvchi   hamda   xalq   xo'jaligining
zamonaviy   tuzilmalarini   barpo   etishga   ko'maklashuvchi   xorijiy   sarmoyadorlarga   nisbatan
ochiq   eshiklar   siyosatini   muntazam   ravishda   yuritish;   mablag'larni   raqobatbardosh
mahsulot   ishlab  chiqarishni  o'zlashtirish   bilan bog'liq  eng   muhim   ustuvor   yo'nalishlarga
sarflash.   Shu   bois   Respublika   Prezidenti   bu   haqda   quyidagilarni alohida ta'kidlaydi: "Biz
maxsus   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish  	
uchun	 chet	 el sarmoyasini	 jalb	 qilishga	
alohida	 e'tibor	 beramiz" 	15 
Bugungi   kunda   ko'plab   rivojlangan   va   jahon   iqtisodiyotida   etakchi   o'rin   tutadigan
mamlakatlar   tajribasi   shuni   so'zsiz   isbotlab   bermoqdaki,   raqobatdoshlikka   erishish   va
dunyo   bozorlariga   chiqish,   birinchi   navbatda   iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,   tarkibiy
jihatdan   o'zgartirish   va   diversifikatsiya   qilishni   chuqurlashtirish,   yuqori   texnologiyalarga
16 asoslangan   yangi   korxona   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   jadal   rivojlanishini
ta'minlash, faoliyat  ko'rsatayotgan quvvatlarni modernizatsiya qilish va   texnik yangilash
jarayonlarini   tezlashtirishda   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalaridan   samarali   va   oqilona
foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.
13
  Karimov   I.   O'zbekiston:   milliy   istiqlol, iqtisod,   siyosat, mafkura.   T. 1.   -T.:   O'zbekiston,
1996.   28-29-b.
14
  Karimov   I.   Bizdan ozod va   obod   Vatan   qolsin.   T.2.   T.:   "O'zbekiston",   1996.   11-12-b.
15
  Karimov   I.A.   O'zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo'lida.   -   T.:  
«O'zbekiston»,   1995.   243-b.
Bir   vaqtning   o'zida   milliy   iqtisodiyotga   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalarini   faol   jalb
qilish   qator   ijobiy   samaralar   keltiradi.   Xususan,   xorijiy   kreditlarni   jalb   qilish
raqobatbardosh   mahsulotlarga,   zamonaviy   ishlab   chiqarishga   yuzma-yuz   kelish,   talabga
muvofiq   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarish   imkoniyatidir.   Xorijiy   banklar   bilan   amaliy
hamkorlik   o'rnatish   orqali   jahon   amaliyotida   mavjud   bo'lgan   imkoniyatlardan   foydalanish
asosida   quyidagi   samaralarga   erishish mumkin   bo'ladi:
- eng   zamonaviy   texnologiyalarga   ega   bo'lgan   ishlab   chiqarish   (xizmat
ko'rsatish)   faoliyatini   yo'lga   qo'yish,   yangi   texnologiya,   zamonaviy   jihozlarni,   yuqori
unumli   uskunalarni   qo'lga   kiritish;
- yangi   ish   joylarini tashkil   etish   va aholi   bandligini   ta'minlash;
- ixcham, amalga oshirilgan xarajatlarni  tez sur'atlar bilan qoplaydigan, yuqori
samara   beradigan korxonalarni   qurish;
- zamon darajasida yuqori mehnat unumdorligiga erishish, mahsulot tannarxini
pasaytirish, o'z   manfaatlariga   erishish;
- qo'shma korxonalar tuzish, ilg'or tajribaga ega bo'lish, boshqaruvni, raqobatni
to'g'ri   yo'lga   qo'yish;
- bozor   talabini   qoniqtiradigan   mahsulot   (xizmatlarni)   etishtirish,   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   sifati   va   raqobatbardoshligini   dunyo   bozori   talablariga   javob
beradigan   qilib   etkazish;
- tadbirkorlik   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   va   uni   yanada   kengaytirish
17 imkoniyatlarini   qo'lga   kiritish,   daromadni   ko'paytirish,   yuqori   samaraga   erishish,   sarf
etilgan mablag'larni   hech   qanday   talofat   va   yo'qotishlarsiz   tez   fursatda   qoplash;
- jahon   bozorida   o'zining   mustahkam   mavqeni   egallash;
- mamlakat   eksport   imkoniyatlarini   kengaytirish   va   jahon   bozorida   «qattiq»
valyuta   ishlab   topishni   o'rganish;
- mamlakat   xazinasini   to'ldirish;
- ichki va tashqi bozorga olib chiqiladigan mahsulotlar (ish, xizmat)ga bo'lgan
talabni   qondirish;
- milliy   va   jahon   iqtisodiyoti   ravnaqi   va   jamiyat   farovonligini   oshirish.
Ushbu   ro'yxatni   yanada   davom   ettirish   mumkin,   chunki   xorijiy banklar   bilan   hamkorlik
o'rnatish,   ular   bilan   qo'shma   faoliyat   olib   borish   milliy   iqtisodiyotda   tub   tuzilmaviy
o'zgarishlarga   olib   keladi,   mamlakat   qudratini   yanada   oshirib,   milliy   valyuta   mavqeini
mustahkamlaydi,   aholi   farovonligini   ta'minlab,   turmush   tarzini   yaxshilaydi.
3. Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida tadbirkorlik faoliyatini
takomillashtrish istqibollari
Istiqlolning   ilk   yillaridan   boshlab   O'zbekiston   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   kengaytirib, bir
qancha   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   va   xorijiy   banklar   bilan   o'zaro   foydali   aloqalar
o'rnata   boshladi.   Uning   huquqiy   asosini   yaratib   bergan   qonun   hujjatlari   qabul   qilindi,
ko'plab   Prezident   Farmonlari va   hukumat   qarorlari   ishlab   chiqildi 16
.
Jalb   etilgan   xorijiy   kreditlarning   o'z   vaqtida   va   to'liq   qaytarilishini   ta'minlash,
korxonalarning   O'zbekiston   Respublikasi   Hukumati   kafolati   ostida   berilgan   xorijiy
valyutadagi   kreditlar   bo'yicha   o'z   majburiyatlarining   bajarilishi   uchun   javobgarligini
oshirish   maqsadida   2003   yil   14   iyunda   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   "Xorijiy   kreditlar   o'z   vaqtida   qaytarilishini   ta'minlash   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   Qarori   qabul   qilindi.
Unga ko'ra tijorat banklariga qarz oluvchi korxonalar O'zbekiston Respublikasi   Hukumati
tomonidan   kafolatlangan   kreditlar   bo'yicha   qarzlarini   o'z   vaqtida   qaytarmagan   hollarda
pul mablag'larini qarz oluvchining hisob raqamidan aktseptsiz   tartibda   hisobdan   chiqarish
18 va   ularni   kreditlar   bo'yicha   qarzlarni   qaytarishga   yo'naltirish   huquqi   berildi.   Qarz   oluvchi
korxonalar   tomonidan   O'zbekiston   Respublikasi   Hukumati   kafolati   ostida   berilgan
muddati   o'tkazib   yuborilgan   xorijiy valyutadagi   kreditlarni   qaytarishda   to'lanayotgan
16
 Bular, avvalo, "Tashqi iqtisodiy faoliyat to'g'risida"gi, "Banklar va bank faoliyati 
to'g'risida"gi, "Investitsiya faoliyati   to'g'risida"gi, "Chet el investitsiyalari to'g'risida"gi, 
"Xorijdan mablag' jalb qilish to'g'risida"gi Qonunlar hamda boshqa   me'yoriy-huquqiy  
hujjatlar   bo'lib,   ular   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   amalga   oshirish,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat  
sohasida   xalqaro   shartnomalar   tuzish   va   ularni   bajarish uchun   asosiy   shart-sharoitni  
yaratishga   imkon berdi.
summaning   kamida   90   foizi   majburiy   tartibda   asosiy   qarzni   qaytarishga   yo'naltirildi.
Muhimi,   endilikda   Hukumat   kafolati   ostida   ilgari   jalb   qilingan   kreditlar   bo'yicha   muddati
o'tkazib   yuborilgan   yoki   muddati   kechiktirilgan   to'lovlari   bo'lgan   korxonalar   bo'yicha
yangi   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   yuzasidan   takliflar   kiritilishiga   yo'l
qo'yilmaydi.
Investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   va   O'zbekiston   Respublikasi   Hukumati   kafolati
ostida olingan xorijiy valyutadagi kreditlarga o'z vaqtida xizmat ko'rsatishga   doir   qonun
hujjatlari   talablariga   rioya   etilishi   uchun   shaxsiy   javobgarlik   Vazirlar   Mahkamasi
komplekslari,   vazirliklar   va   idoralar,   korxonalar   va   tashkilotlar,   vakolatli   banklar
rahbarlari   zimmasiga   yuklatildi.
Shuningdek,   ushbu   Qarorga   ko'ra   2003   yil   1   iyuldan   boshlab:   O'zbekiston   Respublikasi
Hukumati   kafolati   faqat   xorijiy   kreditorlarga   xorijiy   davlatlar,   banklar   yoki   yuridik
shaxslar   bilan   tashqi   qarz   shartnomalari   bo'yicha   beriladi;   tijorat   banklariga   O'zbekiston
Respublikasi  Hukumati kafolati istisno  hollarda Hukumat  kafolati  ostida   olingan xorijiy
kreditlarni   qayta   moliyalashtirish   yoki   qaytarish   manbai   sifatida   davlat   byudjeti
mablag'lari   belgilangan   ustuvor   strategik   va   ijtimoiy   ahamiyatga   molik   loyihalarni
moliyalashtirishni   ta'minlash   uchun   beriladi.
Albatta,   ushbu   Qaror   xorijiy   banklarning   kreditlaridan   samarali   va   oqilona   foydalanish
bo'yicha   mas'uliyatni   oshiradi.   Bu   esa   xorijiy   kreditlar   asosida   amalga   oshirilayotgan
investitsiya loyihalarining muvaffaqiyatli ro'yobga chiqarish imkonini   beradi.
19 Islom   taraqqiyot   banki   ishtirokidagi   loyihalarni   tayyorlash   va   amalga   oshirishni
jadallashtirish maqsadida O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2004 yil   10
fevraldagi   "Islom   taraqqiyot   banki   bilan   hamkorlikni   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   65-sonli   Qarori   qabul   qilindi.   Qarorda   Islom   taraqqiyot   banki   bilan
birgalikda   amalga   oshirish   mo'ljallangan   loyihalar   ro'yxati   ma'qullandi   hamda   Islom
taraqqiyot   banki   bilan   birgalikdagi   loyihalar   va   texnik   ko'maklashish   grantlarini   amalga
oshirish   bo'yicha   tadbirlar   dasturi   tasdiqlandi.
O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2005 yil 16 iyuldagi   15/4-sonli
qarori   bilan   tasdiqlangan   613-sonli   "Tijorat   banklari   tomonidan   yirik   investitsiya
loyihalarini   sinditsiyalashtirilgan   kreditlashni   amalga   oshirish   tartibi   to'g'risida"gi
Nizomga   ko'ra   sinditsiyalashtirilgan   kreditni   berishga   xorijiy   banklar   va   boshqa   xorijiy
moliyaviy   institutlar   jalb   etilishi   mumkin.   Bu   holda   sinditsiyalashtirilgan   kreditlashni
amalga   oshirish   xorijiy   banklar   va   moliyaviy   institutlar   bilan   tuzilgan   bitimlarda
belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi   hamda   sinditsiyalashgan   kreditlar   faqat   yuridik
shaxslarga   beriladi.   Bunday   holat   mamlakatimizda   yirik   investitsiya   loyihalarini 17
moliyalashtirishda xorijiy banklarning ham faol ishtirokini ta'minlashga   xizmat   qiladi.
Xorijiy   investorlar   va   xalqaro   moliya   institutlarini   O'zbekistonda   yaratilgan   qulay
investitsiya   muhiti   hamda   mamlakat   iqtisodiyotiga   investitsiya   sarflashning   potentsial
imkoniyatlari   to'g'risida   keng   xabardor   qilishni   tashkil   etish,   korxonalarni   modernizatsiya
qilish,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlash   uchun   xorijiy   investitsiyalar   va kreditlarni jalb
etish   hamda   o'zlashtirish   jarayonida   davlat   va   xo'jalik   boshqaruvi   organlarining
faoliyatini   aniq-puxta   muvofiqlashtirishni   ta'minlash   maqsadida   2008   yil   24   iyulda
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Xorijiy   investitsiyalar   va   kreditlarni   jalb   etish
hamda   o'zlashtirish   jarayonini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   PQ-927-
sonli   Qarori   qabul   qilindi.   Unga   ko'ra   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
xorijiy   investitsiyalar   va   kreditlarni   jalb   etish   bo'yicha   qarorlarni   ko'rib   chiqish,
muhokama   etish   va   qabul   qilishda,   har   yilgi   Investitsiya   dasturlarini,   shuningdek
tarmoqlar   va   mamlakat   mintaqalarini   rivojlantirishning   o'rta   muddatli   dasturlarini
tayyorlashda   etakchi   bo'g'in   hisoblanishi,   uning   zimmasiga   mazkur   masalalarni   hal
etishda   idoraviy
20 17
  Sinditsiyalashtirilgan kredit - bir necha banklar tomonidan yirik investitsiya loyihalarini
birgalikda kreditlash; yirik   investitsiya loyihasi - umumiy qiymati tijorat banklarining 
birinchi darajali kapitalining 25 foizidan oshadigan investitsiya   loyihasi; bank sindikati - 
sinditsiyalashtirilgan kredit berish borasida ikki yoki undan ortiq banklar o'rtasida o'zaro 
kelishuv;   etakchi bank - sinditsiyalashtirilgan kreditlash tashabbusi bilan chiqqan va 
zimmasiga ishtirokchi-banklar nomidan kredit   hujjatlarini yuritish mas'uliyati yuklatilgan 
qarz oluvchining asosiy talab qilib olinguncha depozit hisobvarag'iga xizmat   ko'rsatuvchi  
bank;   ishtirokchi bank   -sinditsiyalashtirilgan   kredit   berishda   qatnashuvchi   bank.
mansubligidan   qat'i   nazar,   barcha   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar   faoliyatini
muvofiqlashtirish   mas'uliyati   yuklatildi.   Muhimi,   "Xorijiy   investitsiyalar   va   kreditlarni
jalb   etish   va   o'zlashtirish   tartibi   to'g'risida"gi   Nizom   va   "Xorijiy   investitsiyalar   va
kreditlarni   jalb   etish   jarayonida   loyihalar   tashabbuskorlari   va   davlat   organlarining   o'zaro
hamkorlik   qilish   Sxemasi"   tasdiqlandi.   Albatta,   bu   holat   mamlakatimizda   xorijiy
kreditlardan   foydalanish   tizimini   tartibga   solish   va   ularni   samarali   o'zlashtirish   imkonini
beradi.
O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining   2008   yil   22   noyabrdagi   685-
sonli   Qarori   bilan   tasdiqlangan   "O'zbekiston   Respublikasi   hududida  xorijiy   davlatlarning	
banklari   vakolatxonalarini   akkreditatsiya   qilish   tartibi   to'g'risida"gi	 
NIZOM   O'zbekiston
Respublikasi   hududida   xorijiy   davlatlarning   banklari  	
vakolatxonalarini  	18 akkreditatsiya	
qilish	 tartibini	 belgilab	 berdi.	 Ta'kidlash	 joizki,	 
vakolatxona O'zbekiston Respublikasi bank
sohasidagi   iqtisodiy   vaziyatni   va   holatni   o'rganish   maqsadida,   maslahat   berish,
O'zbekiston   Respublikasida   Bank   manfaatlarini   ifodalash,   kredit   tashkilotlari   bilan
aloqalarni   mustahkamlash   va   kengaytirish   hamda   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish
uchun   bank   tomonidan   tashkil   etiladi.   Vakolatxona   ochishda   qisqa   muddatli
majburiyatlari   IBCA,   Moody's   yoki   Standart   and   Poor's   agentliklari tasniflari bo'yicha A1
(yoki A+) dan past bo'lmagan reytingga ega banklar   afzallikka   egadir.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009   yil   11   martdagi   "Germaniya   "KFV"
Taraqqiyot   banki   mablag'larini   jalb   etgan   holda   moliya   sektorini   qo'llab-quvvatlash
21 dasturini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi,   2007   yil   28   avgustdagi   "Xitoy
Taraqiyot davlat bankining kreditidan foydalanish chora-tadbirlari to'g'risida"gi, 2008   yil
21   avgustdagi   "Koreya   Respublikasi   hukumatining   grant   mablag'larini   jalb   etgan   holda
O'zbekiston   Respublikasi   markaziy   davlat   arxivlarini   rekonstruktsiya   qilish   hamda   ularni
texnik   modernizatsiyalash   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   qarorlari   hamda
18
  Xorijiy   davlatning   banki   O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankidan   O'zbekiston 
Respublikasi   hududida   o'z   Vakolatxonasini   ochish   va   uning   faoliyat olib borishi   uchun  
ruxsat   berishi.
O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   mahkamasining   1999   yil   28   yanvardagi
"Germaniyaning   "KFV"   taraqqiyot   bankining   kredit   liniyasidan   foydalanish   to'g'risida"gi,
2004   yil   19   areldagi   "Xitoy   Xalq   Respublikasi   hukumati   bilan   moliyaviy   va   texnik
hamkorlikni   kengaytirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   shuningdek,   1997   yil   2
oktyabrdagi   "Koreya   respublikasi   hukumati   kreditidan   foydalanish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   Qarorlari   mamlakatimizda   xorijiy   bank   kredit   liniyalari   hisobidan
investitsiya loyihalarini   moliyalashtirishning   xuquqiy   asoslaridir.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009   yil   11   martdagi   "Germaniya   "KFV"
Taraqqiyot   banki   mablag'larini   jalb   etgan   holda   moliya   sektorini   qo'llab-quvvatlash
dasturini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   Qaroriga   asosan   mahalliy   xom
ashyo va qishloq xo'jaligi mahsulotlarini qayta ishlash, xizmat ko'rsatish, jumladan   savdo
sohalaridagi   100   dan   200   kishigacha   band   bo'lgan   mikrofirmalar,   kichik   va   boshqa
korxonalar   tomonidan   qo'shimcha   ish   joylarini   yaratish,   shuningdek   kasanachilikni
tashkil   etish   maqsadida   O'zbekiston   Respublikasi   Hukumati   bilan   Germaniya   Federativ
Respublikasi Hukumati o'rtasida moliyaviy hamkorlik haqidagi   Bitimga   muvofiq   moliya
sektorini   qo'llab-quvvatlash   Dasturini   amalga   oshirish   maqsadida   Germaniya   "KfV"
taraqqiyot   banki   tomonidan   O'zbekiston   Respublikasiga   0,75%   yillik   foizli   stavka   bilan
10   yil   imtiyozli   davrni   ham   hisobga   olgan   holda   40   yil   muddatga   jami   17,3   mln.   evro
miqdorida   kredit   liniyasi   ochildi.   Bunda   12,3   mln.   evro   miqdoridagi   mablag'lar   kichik
biznes   loyihalarini   moliyalashtirishga,   5   mln.   evro   esa   ipotekani   kreditlashga,
shuningdek,   moliya   sektorini   qo'llab-quvvatlash   dasturini   amalga   oshirishda   texnik
yordam   ko'rsatish   uchun   1,5   mln.   evro   miqdorida   grant   ajratildi.   Shuningddek   2007   yil   28
22 avgustdagi   "Xitoy   Taraqiyot   davlat   bankining   kreditidan   foydalanish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   qarorga   muvofiq   O'zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy
banki   tomonidan   2007   yilning   14   avgustida Xitoy Taraqqiyot davlat banki bilan 60 mln.
AQSh dollari miqdorida, 2,5 yil   imtiyozli   davrni   ham   hisobga   olganda   12   yil   muddatga,
O'zbekiston   Respublikasi   kafolatini   bermagan   holda   kredit   mablag'larini   jalb   etish
to'g'risidagi   qarz   bitimi   imzolangan   bo'lib,   kreditlar   quyidagi   asosiy   yo'nalishlar   bo'yicha
investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishga   yo'naltirilgan:
- meva-sabzavot,   chorvachilik   va   boshqa   qishloq   xo'jalik   mahsulotlarini  
chuqur   qayta   ishlash   uchun   mini-texnologiyalar   va zamonaviy   jihozlarni xarid   qilish;
- mahalliy xom ashyo chuqur qayta ishlanadigan zamonaviy,  
mahalliylashtirilgan   ishlab   chiqarishlarni   yaratish;
- qurilish   materiallari   ishlab   chiqarish,   jumladan,   ularning   yangi   turlarini  
ishlab   chiqarishni o'zlashtirish;
- tayyor   oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat iste'mol   tovarlarini   ishlab   chiqarish;
- xizmat   ko'rsatish   va   servis   sohasini,   shu   jumladan,   turizmni   rivojlantirish.  
Bunda   Xitoy   Taraqqiyot   davlat   bankining mazkur   kredit   majburiyati
bo'yicha   olingan   foizlar   va   boshqa   to'lovlardan   iborat   daromadlari   O'zbekiston  
Respublikasida   to'lov manbaidan   daromad   (foyda)   solig'iga tortilmaydi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   21   avgustdagi   "Koreya   Respublikasi
hukumatining   grant   mablag'larini   jalb   etgan   holda   O'zbekiston   Respublikasi   markaziy
davlat   arxivlarini   rekonstruktsiya   qilish   hamda   ularni   texnik   modernizatsiyalash   chora-
tadbirlari   to'g'risida"gi   qarorga   binoan   O'zbekiston   Respublikasi   bilan   Koreya
Respublikasi   o'rtasida   axborot   texnologiyalari   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish,
respublika   markaziy   davlat   arxivlarining   moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash   va
elektron   arxiv   fondlarini   tashkil   etish,   ularni   arxiv   materiallarini   raqamlashtirish   hamda
qayta   tiklash   zamonaviy   uskunalari   bilan   jihozlash   maqsadida   "O'zbekiston
Respublikasining   markaziy   davlat   arxivlarini   axborotlashtirish"   loyihasini   amalga
oshirish   uchun   Koreya   Respublikasi   Hukumati   tomonidan   2008-2009   yillarda
O'zbekiston   Respublikasiga   3   mln.   AQSh   dollari   miqdorida   grant   mablag'lari   berilgan
edi.  
23 Xulosa
Mazkur   mavzuga   bag'ishlangan   kurs   ishi   bo'yicha   quyidagi   asosiy   xulosalarga   keldik:
- mamlakatimizda   milliy   iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilish   va   uni
barqarorlashtirishda,   respublikada   mavjud   korxonalarni   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar
bilan   ta'minlashda   va   ularni   modernizatsiyalashda,   jahon   talablari   darajasidagi
raqobatbardosh   milliy   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda,   mamlakat   ichki
bozorini   sifatli   tovar   va   xizmatlar   bilan   to'ldirish   hamda   uning   eksport   salohiyatini
oshirishda,   mamlakatda   ishsizlik,   pulning   qadrsizlanishi   darajalarini   pasaytirishda,
iqtisodiyotning   moliyaviy   mablag'larga   bo'lgan   talablarini   qondirishda   xorijiy   banklarning
roli   va   ahamiyati   kattadir;
- ma'lum   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlarga   yo'naltirilgan,   texnik-iqtisodiy,   biznes-
boshqaruv,   marketing   va   ishlab   chiqarish   rejalari   kabilarga   asoslangan,   turli   moliyaviy
manbalar   mablag'lari   ishtiroki   nazarda   tutilgan   kompleks   xujjatlar   yig'indisiga   investitsiya
loyihasi   deyiladi.   Investitsiya   loyihalari   qaysi   sohada   ishlab   chiqilmasin,   uning   maqsadi
resurslarning   cheklanganligi   yoki   taqchilligi   sharoitida   ham   barcha   investitsiya
imkoniyatlarini   qidirib   topish   va   ulardan   to'liq   va   samarali   foydalanishning   optimal
variantlarini   aniqlashga   qaratilgan   bo'ladi;
- iqtisodiyotni   rivojlantirishda   investitsiya   loyihalarining   amalga   oshirilishini
ta'minlash investitsiya faoliyati yuritilishining zaruriy investitsion muhitini yaratishni va   uni
tobora   qulaylashtirib   borishni   talab   etadi,   investitsiya   loyihasining   amalga   oshirilish   hajmi,
miqdori   va   dinamikasiga   qarab   mamlakatning   iqtisodiy   o'sish   darajasi   hamda   holatini
baholash   mumkin   va   o'tkazilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   bajarilish   holati   belgilangan
maqsadlarni   ta'minlanishiga   qanchalik   mos   kelayotganligi   to'g'risida   xulosa   chiqarish
mumkin;
- xorijiy   banklar   yoki   xorijiy   davlatning   banki   deganda   xorijiy   davlatga   tegishli
banklar tushuniladi. Xorijiy davlatning banki xorijiy davlat hududida ro'yxatga olingan va   u
joylashgan  hamda  ro'yxatga  olingan  joydagi  bank  nazorati  organi   tomonidan  berilgan   bank
faoliyatini   amalga oshirish   huquqini   beruvchi   litsenziyaga   ega   bankdir;
24 - xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag'lari   hisobidan   investitsiya
loyihalarini   moliyalashtirish - bu mamlakatdagi banklarning xorijiy banklardan mablag'larni
jalb etish   bilan   bir   paytning   o'zida   bu   jarayonga   oid   barcha   mas'uliyat   va   xavf-xatarlarni   o'z
zimmasiga   olib,   ularni   milliy   iqtisodiyotning   turli   soha   va   tarmoqlariga   samarali   joylashtirish
va   uni   nazorat   qilishdan,   shuningdek   mavjud   qarzdorlikni   o'z   vaqtida   qaytarish
majburiyatlaridan   iboratdir;
- 2014   yilda   jalb   qilingan   xorijiy   investitsiya   va  kreditlar   2007   yilga   nisbatan
2,7   martaga   ortgan   yoki   2007   yilga   nisbatan   2   mlrd.   AQSh   dollari   miqdorida   ko'p   xorijiy
investitsiya   va   kreditlar   jalb   qilingan.   Bu   esa,   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   nuqtai
nazaridan   ijobiy   holat   hisoblanib,   mamlakatimizda   xorijiy   investorlar   uchun   qulay
investitsiya   muhiti   yaratilganligidan   dalolat   beradi.   Biroq,   mamlakatimizga   (O'zbekistonning
investitsiyaviy   salohiyatidan   kelib   chiqib)   xorijiy   investitsiya   va   kreditlarni jalb qilish holati
sustligini   ko'rsatadi,   ya'ni   2014   yilda   mamlakatimizga   jalb   qilingan   xorijiy   investitsiya   va
kreditlarning   jami   investitsiyalar   tarkibidagi   ulushi   21,2   foizni   tashkil   qilib,   2007   yilga
nisbatan 3,2 f.p.ga pasaygan, bunday holat, o'z navbatida,   xorijiy   investitsiya   va   kreditlarni
o'sish   sur'atlarining   investitsiyalarning   o'sish   sur'atlaridan   ortda   qolayotganligini   va   ichki
investitsiyalarning   faol   rivojlanayotganligini   tasdiqlaydi.   Shu   bilan   birga   investitsiya
loyihalarini   iqtisodiy   va   moliyaviy   tahlili   va   ularni   baholash,   loyixani   moliyalashtirishni
tashkil   etish   va   amalga   oshirish,   investitsiya   loyixasini   monitoringini tashkil etish va kreditni
foizlari bilan qaytarib olishda bir qator muammolar   mavjudligini   ham   ko'rsatadi;
25 Foydalanılgan   adabıyotlar   ro'yxati.
O'zbekiston   Respublikasi   Qonunlari
1. "Xorijdan   mablag'   jalb   qilish   to'g'risida"gi   O'zbekiston   Respublikasining   Qonuni.
1996   yil   29   avgust.
2. «Chet el investitsiyalari to'grisida»gi O'zbekiston Respublikasi Qonuni, 30 aprel   1998
yil.
3. «Chet   ellik   investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish   choralari
to'grisida»gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonuni, 30   aprel   1998   yil.
4. "Investitsiya   faoliyati   to'g'risida"gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   o'zgartirish   va
qo'shimchalar   kiritish   haqida"gi   O'zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   2014   yil   9
dekabr,   O'RQ-380-son.
II.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmonlari   va   qarorlari,   Vazirlar
Mahkamasmmg   qarorlari
5. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2014   yil   7   apreldagi   «O'zbekiston
Respublikasida investitsiya iqlimi va ishbilarmonlik muhitini yanada takomillashtirishga
doir   qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida»   PF-4609-son   Farmoni.
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Bank   tizimini   yanada   isloh   qilish   va
erkinlashtirish   chora-tadbirlari   to'grisida»gi   Qarori,   15   aprel   2005   yil.   -   N56.
7. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   4   yanvardagi   PQ-554-sonli
«Investitsiya   loyihalarini   ekspertizadan   o'tkazish   samaradorligini   oshirish   borasidagi
qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida»gi   Qarori.
8. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   28   avgustdagi   "Xitoy   Taraqiyot
davlat   bankining   kreditidan   foydalanish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi Qarori.
9. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   24   iyuldagi   "Xorijiy   investitsiyalar
va kreditlarni  jalb etish  hamda o'zlashtirish  jarayonini  takomillashtirish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   PQ-927-sonli   Qarori.
26