Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 644.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Август 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

33 Продаж

Ish haqi: mohiyati, turlari va prinsiplari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :    Ish haqi: mohiyati, turlari va prinsiplari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :    Ish haqi: mohiyati, turlari va prinsiplari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Ish haqining nazariy asoslari
1.1. Ish haqining mazmuni va mohiyati ………………………………………….
1.2. Ish haqining iqtisodiy ahamiyati va funksiyalari …………………………….
1.3. Ish haqi turlari va shakllari …………………………………………………..
II BOB. Ish haqi tashkil etilish prinsiplari va rivojlanish yo‘nalishlari
2.1. Ish haqi tashkil etilishining asosiy prinsiplari ……………………………….
2.2. Zamonaviy korxonalarda ish haqi tizimi va uning muammolari …………….
2.3. Ish haqi tizimini takomillashtirish va rivojlantirish 
yo‘llari ………………….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish   va   ularni   rag‘batlantirish   masalasi   iqtisodiy
taraqqiyotning   eng   muhim   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   ish   haqi   –
mehnatning   narxi   sifatida   –   nafaqat   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi,
balki   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlaydi.   Ish   haqi   xodimning   o‘z
mehnatiga nisbatan  moddiy manfaatdorligini  oshirib, uning turmush darajasini
belgilaydi.   Shu   bois   ish   haqining   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   ishlab   chiqarishning
rivojlanishiga,   korxonalarda   xodimlarning   malakasi   va   kasbiy   mahoratini
oshirishga, raqobatbardoshlikni kuchaytirishga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan   keng   ko‘lamli   iqtisodiy
islohotlarning asosiy yo‘nalishlaridan biri – aholi daromadlarini oshirish va ish
haqi   tizimini   adolatli   tashkil   etish   hisoblanadi.   Hozirgi   davrda   ish   haqi
tizimining shaffofligini ta’minlash, yashirin mehnat bozorini qisqartirish, ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish   orqali   xodimlar   mehnatini   rag‘batlantirish
davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biriga aylangan 1
.    Bundan tashqari,
globalizatsiya   sharoitida   ish   haqi   tizimini   xalqaro   standartlarga   moslashtirish
zarurati   ham  dolzarb  masala  bo‘lib  turibdi.  Chunki   rivojlangan  mamlakatlarda
qo‘llanilayotgan ilg‘or tajribalar mehnat unumdorligini oshirishda katta natijalar
bermoqda.   Shu   jihatdan,   ish   haqining   mohiyati,   turlari   va   prinsiplari   bo‘yicha
ilmiy-amaliy tadqiqotlar olib borish bugungi kunda O‘zbekistonda juda muhim
masala hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Ish   haqi   masalasi   jahon
iqtisodiy  fikrida   qadimdan   dolzarb  mavzu   bo‘lib   kelgan.   Masalan,   A.   Smit   va
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 4D. Rikardo kabi klassik iqtisodchilar ish haqini ishlab chiqarish xarajatlarining
muhim qismi sifatida tahlil qilganlar. K. Marks esa ish haqini “ishchi kuchining
qiymati” bilan bog‘lab, uni kapitalistik tizimda ekspluatatsiya mexanizmlaridan
biri sifatida talqin qilgan. J. Keyns va neoklassik iqtisodchilar esa ish haqining
bozor muvozanati va bandlik darajasiga ta’sirini o‘rganishgan.
Mustaqillik yillarida O‘zbekiston iqtisodiy adabiyotida ham ushbu masalaga
alohida e’tibor qaratildi. Jumladan, I. Karimov asarlarida ish haqining ijtimoiy
adolatni   ta’minlashdagi   o‘rni   yoritilgan.   A.   Vahobov   va   G‘.   Shodmonov   ish
haqining   nazariy   va   amaliy   asoslarini   tahlil   qilgan.   U.   G‘ofurov   va   boshqa
iqtisodchilar   esa   zamonaviy   korxonalar   misolida   ish   haqi   tizimining
muammolari   va   ularni   hal   qilish   yo‘llarini   ko‘rsatib   bergan.   Shuningdek,
xalqaro   miqyosda   Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT),   Jahon   banki,   Xalqaro
Valyuta   Jamg‘armasi   kabi   tashkilotlarning   hisobotlarida   ish   haqining
mamlakatlar   iqtisodiy   rivojiga   ta’siri,   minimal   ish   haqi   darajasi   va   ijtimoiy
himoya   masalalari   muntazam   tahlil   etilib   kelmoqda.   Bu   manbalar   kurs   ishini
yozishda nazariy asos bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Ish   haqi   masalasi
nafaqat   iqtisodiyot,   balki   ijtimoiy   hayot   uchun   ham   g‘oyat   katta   ahamiyatga
ega.   Nazariy   tomondan   olib   qaraganda,   kurs   ishida   ish   haqining   mohiyati,
turlari   va   prinsiplari   ilmiy   asosda   o‘rganilib,   iqtisodiy   nazariyalardagi   turli
qarashlar qiyosiy tahlil qilinadi. Bu orqali ish haqining jamiyat taraqqiyotidagi
o‘rni,   uning   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   va   ijtimoiy   barqarorlikka   ta’siri
ilmiy jihatdan asoslanadi.
Kurs ishining nazariy ahamiyati shundan iboratki, unda ish haqi masalasiga
oid   ilmiy   yondashuvlar   umumlashtirilib,   klassik   iqtisodchilar,   zamonaviy
mutaxassislar   va   xalqaro   tashkilotlarning   qarashlari   bir   tizimda   yoritiladi.
Natijada,   ish   haqi   tizimini   yanada   mukammalroq   tushunish   va   unga   nazariy
asos   yaratish   imkoniyati   paydo   bo‘ladi.Amaliy   jihatdan   esa   ushbu   mavzuning
o‘rganilishi   korxonalar   miqyosida   samarali   ish   haqi   tizimini   joriy   etish, 5xodimlarni   rag‘batlantirishning   yangi   usullarini   ishlab   chiqish,   mehnat
unumdorligini   oshirish   va   raqobatbardosh   kadrlarni   saqlab   qolishda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Bundan   tashqari,   olingan   xulosalar   davlat   darajasida
mehnat siyosatini takomillashtirishda ham qo‘llanishi mumkin.
Mazkur  ishning natijalari  mehnat bozori  shaffofligini oshirish, yashirin ish
haqi va norasmiy to‘lovlarni kamaytirishga yordam beradi. Shuningdek, xalqaro
tajriba  asosida   O‘zbekistonda  ish   haqi   tizimini  takomillashtirish   bo‘yicha  aniq
tavsiyalar ishlab chiqish imkonini beradi. Shu bois mazkur kurs ishining nazariy
va amaliy ahamiyati yuqori hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   O‘zbekiston   Respublikasidagi
korxonalarda   ish   haqi   tizimini   tashkil   etish   jarayonlari,   ularning   amaliyotdagi
qo‘llanilishi va rivojlanish xususiyatlaridan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti     ish   haqi   tizimining   nazariy   asoslari,
turlari va shakllari hamda uni tashkil etish prinsiplari va amaliyotda qo‘llanilish
samaradorligidan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   ish   haqining   mohiyatini,   turlarini   va
prinsiplari   nazariy   jihatdan   tahlil   qilish,   O‘zbekiston   korxonalarida   ish   haqi
tizimining   hozirgi   holatini   o‘rganish   hamda   uni   takomillashtirish   yo‘llarini
aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 ish haqining mazmuni va mohiyatini ochib berish;
 ish haqining iqtisodiy ahamiyati va funksiyalarini tahlil qilish;
 ish haqi turlari va shakllarini o‘rganish;
 ish   haqi   tashkil   etilish   prinsiplari   va   ularning   amaliyotdagi   ahamiyatini
yoritish;
 zamonaviy   korxonalarda   ish   haqi   tizimining   afzalliklari   va   muammolarini
ko‘rsatib berish;
 ish haqi tizimini takomillashtirish bo‘yicha ilmiy asoslangan takliflar ishlab
chiqish. 6Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Ish haqining nazariy asoslari
1.1. Ish haqining mazmuni va mohiyati
Ish haqi – bu xodimning bajarilgan mehnati uchun oladigan moddiy rag‘bat
shakli   bo‘lib,   iqtisodiy   nazariyalarda   uni   turlicha   talqin   qilishgan.   Mazkur
tushuncha   nafaqat   iqtisodiyot,   balki   ijtimoiy   hayotning   ham   eng   muhim
kategoriyalaridan biri hisoblanadi. Chunki ish haqi mehnat faoliyatining asosiy
motivatori,   insonning   kundalik   ehtiyojlarini   qondirish   manbai   va   jamiyatda
adolat tamoyillarini qaror toptirish vositasi sifatida maydonga chiqadi.
Klassik   iqtisodchilar,   jumladan,   Adam   Smit   ish   haqini   ishchi   kuchining
tirikchiligi   uchun   zarur   bo‘lgan   mablag‘lar   yig‘indisi   sifatida   qaragan.   Unga
ko‘ra,   ishchi   va   uning   oilasining   yashashi   uchun   yetarli   darajada   to‘lanadigan
mablag‘ – bu ish haqining minimal darajasi bo‘lishi kerak. David Rikardo ham
shunga yaqin  fikrni  ilgari  surib, ish haqi  “tabiiy ish haqi” va “bozor  ish  haqi”
ko‘rinishida mavjudligini ta’kidlagan.
Karl   Marks   esa   ish   haqiga   yanada   chuqurroq   yondashib,   uni   ishchi   kuchi
qiymati   sifatida   izohladi.   Marks   nazariyasiga   ko‘ra,   ishchi   kuchi   ham   tovar
bo‘lib,   uning   qiymati   uni   qayta   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan   hayotiy
vositalar qiymati bilan belgilanadi. Demak, ish haqi mohiyatan ishchi kuchining
qiymatini   qoplashga   xizmat   qiladi.   Ammo   ishlab   chiqarish   jarayonida   ishchi
kuchi   o‘z   qiymatidan   ko‘proq   qiymat   yaratadi.   Bu   “qo‘shimcha   qiymat”
kapitalist tomonidan o‘zlashtiriladi.
XX   asrning   buyuk   iqtisodchisi   Jon   Meynard   Keyns   ish   haqini
makroiqtisodiy   darajada   tahlil   qilib,   uni   iste’mol,   jamg‘arma,   investitsiya   va
bandlik darajasiga bevosita  ta’sir  etuvchi asosiy  omil sifatida ko‘rsatdi. Keyns
ta’kidlashicha,   ish   haqi   faqat   ishlab   chiqarish   xarajatlari   emas,   balki   jami
talabning   muhim   tarkibiy   qismi   hamdir.   Shu   bois   ish   haqi   darajasini   haddan
tashqari kamaytirish iqtisodiy o‘sishni cheklab qo‘yishi mumkin. 7Shunday   qilib,   ish   haqining   mohiyati   nazariy   jihatdan   turli   davrlarda
turlicha izohlangan. Ammo barcha yondashuvlarda umumiy jihat shuki, ish haqi
xodimning mehnat qilishi evaziga oladigan moddiy ta’minoti hisoblanadi.
Ish haqining iqtisodiy mohiyati
Ish haqi – ishlab chiqarish xarajatlarining muhim tarkibiy qismi va mehnat
bozorida   shakllanadigan   narxdir.   U   mehnatga   bo‘lgan   talab   va   taklif,   mehnat
unumdorligi,   malaka   darajasi,   iqtisodiyotdagi   umumiy   barqarorlik   kabi
omillarga bog‘liq holda belgilanadi. Iqtisodiy mohiyatiga ko‘ra, ish haqi ishlab
chiqaruvchi   kuch   sifatida   xodimni   rag‘batlantiradi,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshiradi   va   korxonaning   moliyaviy   natijalariga   bevosita   ta’sir
qiladi.
Shuningdek,   ish   haqi   –   davlat   byudjeti,   korxona   foydasi   va   aholi
daromadlarining   shakllanishida   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   Chunki
xodimlar   oladigan   ish   haqi   ularning   iste’mol   xarajatlari   orqali   tovar   va
xizmatlarga   talabni   belgilaydi.   Bu   esa   iqtisodiyotning   rivojlanish   sur’atlariga
bevosita ta’sir qiladi.
Ish haqining ijtimoiy mohiyati
Ish haqi nafaqat iqtisodiy, balki ijtimoiy kategoriya hamdir. U odamlarning
turmush   darajasi,   ijtimoiy   tenglik,   adolat   va   jamiyat   barqarorligini   belgilovchi
asosiy   ko‘rsatkichlardan   biridir.   Agar   ish   haqi   yetarli   bo‘lmasa,   aholining
turmush   darajasi   pasayadi,   ijtimoiy   norozilik   kuchayadi.   Aksincha,   ish   haqi
yuqori   va   adolatli   taqsimlansa,   ijtimoiy   barqarorlik   ta’minlanadi,   insonlarning
moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirish imkoniyati oshadi.Shu boisdan, har
bir   davlatda   ish   haqi   tizimi   mehnat   siyosatining   eng   muhim   yo‘nalishlaridan
biri   hisoblanadi.   Minimal   ish   haqi   belgilash   orqali   davlat   aholining   ijtimoiy
himoyasini ta’minlaydi, turli darajadagi  xodimlar uchun tarif setkalarini  ishlab
chiqadi.
Ish haqi mazmunining zamonaviy talqini 8Bugungi   kunda   ish   haqi   tushunchasini   quyidagi   jihatlar   orqali   ta’riflash
mumkin:
Ish haqi – bu xodimning mehnat faoliyati evaziga oladigan daromadi.
Ish   haqi   –   xodimning   bilim,   ko‘nikma,   malaka   va   mehnat   unumdorligiga
bog‘liq iqtisodiy rag‘bat.
Ish   haqi   –   ijtimoiy   adolat   tamoyilining   ifodasi   bo‘lib,   mehnatga   qarab
taqsimlash tamoyilini amalda qo‘llash vositasidir.
Ish   haqi   –   davlat   tomonidan   tartibga   solinadigan   iqtisodiy   va   ijtimoiy
munosabatlar majmui.
Ish haqi – korxona samaradorligi va xodim qoniqishining eng muhim omili.
O‘zbekiston sharoitida ish haqining mohiyati
O‘zbekiston Respublikasida ish haqi masalasi mustaqillikdan buyon amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   markaziy   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib
kelmoqda. Aholining daromadlarini oshirish, ijtimoiy himoyani kuchaytirish va
mehnatga munosib rag‘bat  yaratish – davlat  siyosatining  ustuvor  vazifalaridan
hisoblanadi.
Davlat   minimal   ish   haqi   miqdorini   muntazam   ravishda   oshirib   boradi,
budjet   tashkilotlari   xodimlari   uchun   yagona   tarif   setkasi   joriy   etilgan.   Bundan
tashqari, korxonalarda natijadorlikka asoslangan mukofot tizimlari, qo‘shimcha
bonuslar, ustamalar keng qo‘llanilmoqda.
So‘nggi  yillarda ish haqi  tizimini  liberallashtirish yo‘lida  muhim  qadamlar
qo‘yildi. Xususan, xususiy sektorda ish haqi miqdorini belgilash erkinlashtirildi,
ish   beruvchilar   va   xodimlar   o‘rtasida   mehnat   shartnomalari   asosida   kelishuv
tizimi   kengaytirildi.   Bu   esa   mehnat   bozorida   raqobatni   kuchaytirib,   malakali
mutaxassislarning qadri oshishiga olib kelmoqda.
Xalqaro tajribada ish haqining mazmuni
Xalqaro   miqyosda   ish   haqi   tizimlari   turlicha   shakllangan.   Masalan,
rivojlangan   Yevropa   mamlakatlarida   ish   haqi   darajasi   nafaqat   mehnat
natijalariga,   balki   ijtimoiy   kafolatlarga   ham   bog‘liq.   Ko‘plab   davlatlarda 9minimal   ish   haqi   miqdori   yashash   minimumidan   past   bo‘lmasligi   qonun   bilan
mustahkamlangan.
AQShda   ish   haqi   asosan   bozor   mexanizmlari   orqali   belgilanadi.   Ish
beruvchi   va   xodim   o‘rtasida   erkin   kelishuv   asosida   ish   haqi   to‘g‘risida   qaror
qabul   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   federal   va   shtat   darajasida   minimal   ish   haqi
miqdori belgilab qo‘yiladi.
Xitoyda esa  davlat iqtisodiyotdagi  asosiy  o‘rinni egallab turgani  uchun ish
haqi  tizimi   kuchli  darajada  markazlashgan  tartibga solishga   asoslanadi.   Bunda
ishlab   chiqarish   hajmi,   eksport   salohiyati   va   mintaqaviy   xususiyatlar   hisobga
olinadi.
Ish   haqi   mazmuni   va   mohiyati   juda   keng   qamrovli   tushuncha   bo‘lib,   u
iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy omillar bilan chambarchas bog‘liq. Ish haqi xodim
mehnatining moddiy ifodasi bo‘lish bilan birga, jamiyat taraqqiyoti va ijtimoiy
barqarorlikni ta’minlaydigan eng muhim  vositadir.Uning to‘g‘ri tashkil  etilishi
nafaqat   xodimlarning   turmush   darajasini,   balki   butun   mamlakat   iqtisodiy
salohiyatini   belgilab   beradi.   Shu   bois   ish   haqi   masalasini   o‘rganish   va   uni
takomillashtirish nazariy hamda amaliy jihatdan dolzarbdir.
1.2. Ish haqining iqtisodiy ahamiyati va funksiyalari
Ish   haqi   –   bu   nafaqat   xodimning   mehnati   uchun   oladigan   moddiy   rag‘bat,
balki butun iqtisodiyotning rivojlanishida hal qiluvchi omil hisoblanadi. Uning
iqtisodiy   ahamiyati   juda   keng   bo‘lib,   ishlab   chiqarish   samaradorligi,   aholi
turmush   darajasi,   jamiyat   barqarorligi   va   davlatning   moliyaviy   siyosati   bilan
bevosita bog‘liqdir.
Ish haqining iqtisodiy ahamiyati
Ish haqi – ishlab chiqarish jarayonining tarkibiy qismi.
Ish   haqi   korxonalar   uchun   eng   asosiy   xarajatlardan   biridir.   Mehnatga
to‘lanadigan   mablag‘lar   ishlab   chiqarish   tannarxida   sezilarli   ulushni   tashkil
etadi. Agar ish haqi samarali tashkil etilmasa, korxonaning moliyaviy natijalari 10ham   salbiylashadi.   Shu   bois   korxonalar   ish   haqini   mehnat   unumdorligi   bilan
uyg‘unlashtirishga intiladi.
Ish haqi – mehnat unumdorligining asosiy rag‘bati.
Xodim   qancha   ko‘p   va   sifatli   ishlasa,   shunga   mos   ravishda   ko‘proq   ish   haqi
olsa,   u   o‘z   mehnatini   yanada   samarali   bajarishga   intiladi.   Aksincha,   ish   haqi
mehnat   natijalariga   bog‘lanmasa,   rag‘bat   susayadi.   Shuning   uchun   zamonaviy
iqtisodiyotda   ish   haqi   tizimlari   “natijaga   qarab   to‘lash”   tamoyiliga
asoslanmoqda.
Ish haqi – aholining iste’mol talabini belgilovchi omil.
Ish   haqi   aholining   asosiy   daromad   manbai   bo‘lgani   sababli,   u   bevosita   ichki
bozor   hajmini   belgilaydi.   Agar   ish   haqi   yuqori   bo‘lsa,   aholi   ko‘proq   xarid
qiladi,   bu   esa   ishlab   chiqarishni   kengaytiradi.   Demak,   ish   haqi   darajasi
mamlakat iqtisodiy o‘sishini rag‘batlantiradi.
Ish haqi – jamg‘arma va investitsiyalarga ta’sir etadi.
Xodimlar   ish   haqi   orqali   nafaqat   iste’mol   qiladi,   balki   jamg‘aradi   ham.   Bu
jamg‘armalar   bank   tizimi   orqali   investitsiyalarga   aylanadi.   Demak,   ish   haqi
iqtisodiy o‘sishning moliyaviy manbai hamdir.
Ish haqi – davlat byudjeti daromadlariga ta’sir etadi.
Aholining   oladigan   ish   haqi   darajasi   soliqlar   miqdorini   belgilaydi.   Ish   haqi
yuqori   bo‘lsa,   davlat   budjeti   soliqlar   orqali   ko‘proq   daromad   oladi,   bu   esa
ijtimoiy dasturlarni amalga oshirish imkonini beradi.
Ish haqi – mehnat bozoridagi muvozanatni belgilaydi.
Mehnat   bozorida   ishchi   kuchiga   bo‘lgan   talab   va   taklif   ish   haqi   orqali
muvozanatlanadi.   Malakali   mutaxassislar   yuqori   ish   haqi   talab   qiladi,   past
malakali ishchilarga esa nisbatan kamroq to‘lov belgilanadi. Bu jarayon mehnat
resurslarining samarali taqsimlanishini ta’minlaydi.
Ish haqining asosiy funksiyalari 11Iqtisodiy   adabiyotlarda   ish   haqining   bir   nechta   asosiy   funksiyalari
ko‘rsatilgan.   Ularning   har   biri   mehnat   munosabatlarida   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
1. Takror ishlab chiqarish funksiyasi
Ish   haqi   xodimning   va   uning   oilasining   yashash   vositalarini   qoplashga
xizmat   qiladi.   Ya’ni,   xodim   olgan   ish   haqi   evaziga   oziq-ovqat,   kiyim-kechak,
uy-joy,   transport   va   boshqa   ehtiyojlarini   ta’minlaydi.   Bu   orqali   ishchi   kuchi
qayta ishlab chiqariladi va mehnat jarayoni uzluksiz davom etadi.
Masalan,   O‘zbekistonda   minimal   ish   haqi   miqdori   muntazam   oshirib
borilishi   ham   aynan   ushbu   funksiyani   bajarishga   qaratilgan.   Minimal   ish   haqi
darajasi yashash minimumiga moslashtirilmoqda.
2. Rag‘batlantirish funksiyasi
Ish   haqi   xodimni   samarali   mehnat   qilishga   undaydigan   asosiy   vositadir.
Agar   xodimning   maoshi   uning   mehnat   natijasiga   bog‘liq   bo‘lsa,   u   o‘z
malakasini oshirishga, ishlab chiqarishni yaxshilashga harakat qiladi.
Korxonalarda qo‘shimcha bonuslar, mukofotlar, ustamalar joriy etilishi ham
rag‘batlantirish   funksiyasini   kuchaytiradi.   Masalan,   ishlab   chiqarishda   reja
ko‘rsatkichlarini   bajargan   yoki   oshirib   bajargan   xodimlarga   qo‘shimcha   haq
berilishi samaradorlikni oshiradi.
3. Ta’qsimlash (adolatni ta’minlash) funksiyasi
Ish   haqi   mehnat   natijalariga   qarab   taqsimlanishini   ta’minlaydi.   Mehnat
unumdorligi   yuqori   bo‘lgan,   malakasi   baland   mutaxassislar   ko‘proq   ish   haqi
olishi kerak. Bu ijtimoiy adolat tamoyillarini qaror toptirishga xizmat qiladi.
Biroq   adolatli   taqsimlash   faqat   korxona   doirasida   emas,   balki   butun
jamiyatda   ham   muhimdir.   Shu   bois   davlat   minimal   ish   haqi   va   yagona   tarif
setkasi orqali ish haqi tengsizligini kamaytirishga intiladi.
4. O‘lchov funksiyasi 12Ish   haqi   xodim   mehnatining   miqdori   va   sifatini   o‘lchash   mezoni   sifatida
xizmat   qiladi.   Ma’lum   tarif   stavkalari,   lavozim   maoshlari   va   qo‘shimcha
ustamalar orqali xodimning mehnati baholanadi.
Bu funksiya orqali mehnat hajmi va natijasi iqtisodiy qiymatga ega shaklga
aylanadi.   Natijada   ish   beruvchi   xodim   mehnatini   aniq   hisoblash   imkoniyatiga
ega bo‘ladi.
5. Ijtimoiy himoya funksiyasi
Ish   haqi   xodim   va   uning   oilasining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlaydi.
Minimal   ish   haqi   belgilanmagan   yoki   juda   past   bo‘lgan   jamiyatlarda
kambag‘allik   darajasi   yuqori   bo‘ladi.   Shu   sababli   davlat   ish   haqi   tizimini
tartibga solish orqali ijtimoiy tenglikni ta’minlashga intiladi.
O‘zbekistonda  ham aholining ehtiyojmand qatlamlarini qo‘llab-quvvatlash,
mehnatkashlarning   munosib   yashash   sharoitlarini   yaratish   uchun   minimal   ish
haqi muntazam oshirib borilmoqda.
6. Iqtisodiy o‘sishni ta’minlash funksiyasi
Ish   haqi   faqat   xodimlarning   daromadi   emas,   balki   iqtisodiy   o‘sishni
rag‘batlantiruvchi   vosita   hamdir.   Yuqori   ish   haqi   ichki   talabni   kengaytiradi,
ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   mahsulot   ishlab   chiqarishga   undaydi.   Bu
jarayon yalpi ichki mahsulotning o‘sishiga olib keladi.
Agar ish haqi juda past bo‘lsa, aholining xarid qobiliyati kamayadi, bu esa
ishlab chiqarishni to‘xtatadi yoki qisqartiradi. Shuning uchun ish haqi iqtisodiy
barqarorlikning eng muhim omillaridan biridir.
O‘zbekiston sharoitida ish haqining funksiyalari
O‘zbekistonda   ish   haqi   tizimi   bosqichma-bosqich   takomillashtirilmoqda.
So‘nggi   yillarda   xodimlarni   rag‘batlantirishga   qaratilgan   bonus   va   mukofot
tizimlari   keng   joriy   qilindi.   Minimal   ish   haqi   miqdori   oshirilib,
mehnatkashlarning turmush darajasini yaxshilashga katta e’tibor qaratilmoqda.
Davlat   sektori   xodimlari   uchun   yagona   tarif   setkasi   joriy   etilgan   bo‘lsa,
xususiy   sektorda   ish   haqi   erkin   kelishuv   asosida   belgilanadi.   Bu   esa   mehnat 13bozorida raqobatni kuchaytirib, malakali mutaxassislarning qadri oshishiga olib
kelmoqda.
Xalqaro tajribada ish haqining ahamiyati
Rivojlangan davlatlarda ish haqi nafaqat mehnat natijalariga, balki ijtimoiy
kafolatlarga   ham   bog‘liq.   Masalan,   Yevropa   mamlakatlarida   xodimlarga
nafaqat   maosh,   balki   qo‘shimcha   sug‘urta,   pensiya   jamg‘armasi   va   ijtimoiy
xizmatlar ham taqdim etiladi.
AQShda   ish   haqi   tizimi   erkin   bozor   tamoyillariga   asoslangan   bo‘lsa-da,
federal minimal ish haqi darajasi qonun bilan belgilanadi. Xitoyda esa ish haqi
iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasiga   bog‘liq   bo‘lib,   eksportga   yo‘naltirilgan
ishlab chiqarish uchun rag‘bat sifatida ishlatiladi.
Ish   haqi   iqtisodiyotning   eng   muhim   kategoriyalaridan   biri   bo‘lib,   uning
iqtisodiy   ahamiyati   juda   keng.   U   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi,
mehnat   bozorini   tartibga   soladi,   aholi   turmush   darajasini   belgilaydi   va   davlat
byudjeti   daromadlariga   ta’sir   qiladi.Shuningdek,   ish   haqi   bir   nechta
funksiyalarni   bajaradi:   takror   ishlab   chiqarish,   rag‘batlantirish,   taqsimlash,
o‘lchov, ijtimoiy himoya va iqtisodiy o‘sishni ta’minlash funksiyalari. Ularning
har biri jamiyat barqarorligi va taraqqiyoti uchun muhim ahamiyatga ega.
O‘zbekiston   sharoitida   ham   ish   haqining   iqtisodiy   ahamiyati   juda   katta.
Davlat   va   xususiy   sektor   hamkorligida   ish   haqi   tizimini   takomillashtirish,
xodimlarni samarali mehnatga rag‘batlantirish va adolatli taqsimotni ta’minlash
mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishi   uchun   hal   qiluvchi   omillardan   biri
hisoblanadi.
1.3. Ish haqi turlari va shakllari
Ish   haqi   inson   mehnatiga   beriladigan   eng   asosiy   moddiy   mukofot
hisoblanadi.   U   nafaqat   xodimning   yashashi   va   uning   oilasining   farovonligini
ta’minlaydi,   balki   jamiyatda   iqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlashda   ham
muhim o‘rin tutadi. Ish haqining shakllari va turlari turli xil bo‘lib, ular ishlab
chiqarish   xususiyatlari,   korxona   faoliyatining   yo‘nalishi   hamda   mehnat 14bozoridagi talab va taklif munosabatlariga bog‘liq holda shakllanadi. Aslida ish
haqi   bir   nechta   mezonlarga   ko‘ra   tasnif   qilinadi.   Ulardan   biri   nominal   va   real
ish   haqi   tushunchasidir.   Nominal   ish   haqi   bu   xodimning   bir   oy   yoki   bir   hafta
davomida   pul   shaklida   oladigan   maoshi   bo‘lib,   unda   faqatgina   ko‘rsatilgan
miqdor   aks   etadi.   Biroq   real   ish   haqi   xodimning   sotib   olish   qobiliyatini
ifodalaydi. Ya’ni u olgan maosh evaziga qancha tovar yoki xizmat xarid qilishi
mumkinligini   bildiradi.   Shunday   qilib   nominal   ish   haqi   ko‘proq   sonlar   bilan
o‘lchanadigan   ko‘rsatkich   bo‘lsa,   real   ish   haqi   insonning   turmush   darajasini
belgilab beruvchi asosiy omildir.
Ish   haqi   yana   asosiy   va   qo‘shimcha   turlarga   bo‘linadi.   Asosiy   ish   haqi   bu
xodimning   belgilangan   lavozimi   yoki   tarif   stavkasiga   muvofiq   muntazam
ravishda   oladigan   maoshidir.   Qo‘shimcha   ish   haqi   esa   mehnat   faoliyatidagi
alohida   yutuqlar,   qo‘shimcha   vazifalar   yoki   murakkab   sharoitlarda   ishlash
uchun beriladigan to‘lovlarni o‘z ichiga oladi. Masalan, tungi smenada ishlash
yoki   ishlab   chiqarish   rejasini   oshirib   bajarish   uchun   beriladigan   mukofotlar
qo‘shimcha ish haqiga kiradi.
Ish   haqining   yana   bir   turi   uning   qanday   shaklda   berilishiga   bog‘liqdir.   Bu
o‘rinda pul shaklidagi va natural ish haqi tushunchalari mavjud. Pul shaklidagi
ish   haqi   xodimga   naqd   yoki   elektron   pul   ko‘rinishida   to‘lanadi   va   bu   shakl
hozirgi  zamonda eng ko‘p uchraydi. Natural ish haqi  esa xodimga pul  o‘rniga
korxona mahsulotlari yoki boshqa moddiy boyliklar shaklida beriladi. Masalan,
qishloq xo‘jaligida ishlovchilar ba’zida oylik maoshining bir qismini  don yoki
sabzavot shaklida olishlari mumkin.
Shuningdek,   ish   haqi   individual   va   jamoaviy   shaklda   ham   to‘lanadi.
Individual   ish   haqi   xodimning   shaxsiy   mehnat   natijalariga   qarab   belgilanadi.
Masalan,   tikuvchi   qancha   kiyim   tiksa,   shunga   yarasha   maosh   oladi.   Jamoaviy
ish   haqi   esa   butun   brigada   yoki   sexning   umumiy   natijasiga   bog‘liq   bo‘lib,
yig‘ilgan summa xodimlar o‘rtasida ularning hissasiga qarab taqsimlanadi. 15Ish haqi doimiy va o‘zgaruvchan shaklda ham namoyon bo‘ladi. Doimiy ish
haqi   xodim   muntazam   ravishda   bir   xil   miqdorda   oladigan   lavozim   maoshidan
iborat   bo‘lsa,   o‘zgaruvchan   ish   haqi   ishlab   chiqarish   hajmi,   bozor
kon’yunkturasi   yoki  sotuv  ko‘rsatkichlariga  qarab  belgilanadi. Masalan,  savdo
agentlari doimiy maoshdan tashqari sotuvdan ma’lum foiz oladilar.
Endi   ish   haqining   shakllariga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   eng   keng   tarqalgan
shakllardan   biri   bu   vaqtbay   ish   haqi   shaklidir.   Bu   shaklda   xodimning   maoshi
uning ishlagan vaqtiga bog‘liq bo‘ladi. Ya’ni qancha vaqt ishlasa, shuncha ko‘p
haq   oladi.   Davlat   xizmatchilari,   o‘qituvchilar,   shifokorlar   ko‘pincha   shu   shakl
asosida   maosh   oladilar.   Biroq   vaqtbay   shaklning   ham   oddiy   va   mukofotli
ko‘rinishlari   mavjud.   Oddiy   shaklda   faqat   ishlagan   vaqt   hisobga   olinadi,
mukofotli shaklda esa qo‘shimcha natijalar uchun mukofot ham beriladi.
Keyingi keng tarqalgan shakl bu ishbay ish haqi shaklidir. Bu holda xodim
ishlab   chiqargan   mahsulotlari   soniga   qarab   maosh   oladi.   Qanchalik   ko‘p
mahsulot   ishlab   chiqarsa,   shuncha   ko‘p   haq   oladi.   Tikuvchilik,   qurilish   va
qishloq xo‘jaligi sohalarida bu tizim keng qo‘llaniladi. Ishbay shaklning o‘zida
ham   oddiy,   mukofotli,   progresiv   va   akkord   shakllari   mavjud.   Masalan,
progresiv   shaklda   me’yordan   ortiqcha   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   uchun
yuqoriroq tarif belgilanadi.
So‘nggi yillarda aralash shakl keng tarqalmoqda. Bu holda xodimga ma’lum
bir doimiy maosh belgilanadi, lekin unga qo‘shimcha ravishda ishlab chiqarish
yoki sotuv natijalariga qarab bonuslar ham qo‘shiladi. Savdo agentlari, masalan,
ma’lum stavka asosida maosh oladilar va sotuvdan foiz ham qo‘shimcha tarzda
hisoblanadi.
Ulushli   ish   haqi   shakli   esa   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   yoki   xizmatdan
olingan foydaning ma’lum qismi xodimlarga berilishini nazarda tutadi. Bu tizim
asosan  xizmat ko‘rsatish  sohasida  uchraydi. Masalan,  restoranlarda ofitsiantlar
mijozlar   chekidan  ma’lum   foiz  olishlari  mumkin.  Bonusli   ish  haqi  shakli  ham
keng tarqalgan bo‘lib, bu holda xodim asosiy ish haqidan tashqari  qo‘shimcha 16mukofot   yoki   bonuslarga   ega   bo‘ladi.   Bonuslar   ko‘pincha   ishlab   chiqarish
rejasini oshirib bajarish, sifat ko‘rsatkichlarini yaxshilash, foydani ko‘paytirish
yoki innovatsion g‘oyalar kiritish uchun beriladi.
O‘zbekiston   tajribasida   davlat   sektorida   asosan   vaqtbay   shakl   qo‘llanilsa,
xususiy sektorda ishbay va aralash shakllar keng tarqalgan. Korxonalarda bonus
tizimining   kengayishi   xodimlarni   samarali   mehnatga   rag‘batlantirmoqda.
Xalqaro   tajribaga   nazar   tashlasak,   AQShda   ishbay   va   aralash   shakllar,
Yevropada   vaqtbay   shakl,   Yaponiyada   esa   jamoaviy   natijaga   asoslangan   ish
haqi tizimi ko‘proq uchraydi.
  Ish   haqining   turlari   va   shakllari   mehnat   munosabatlarining   eng   muhim
bo‘g‘inlaridan biridir. Ularni  to‘g‘ri  tanlash va samarali qo‘llash xodimlarning
rag‘batini oshiradi, ishlab chiqarish samaradorligini ta’minlaydi va korxonaning
iqtisodiy   barqarorligiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘zbekiston   sharoitida   ish
haqining   aralash   va   bonusli   shakllarini   kengaytirish,   ishbay   tizimni   esa
innovatsion   ishlab   chiqarish   sohalarida   joriy   etish   mehnat   unumdorligini
oshirishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi. 17II BOB. Ish haqi tashkil etilish prinsiplari va rivojlanish yo‘nalishlari
2.1. Ish haqi tashkil etilishining asosiy prinsiplari
Ish   haqi   iqtisodiy   tizimning   eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,
uning   tashkil   etilishida   ma’lum   prinsiplarga   rioya   qilinishi   zarur.   Chunki
mehnatga   haq   to‘lashda   adolat   va   samaradorlikni   ta’minlash   xodimlarni
rag‘batlantirishda,   ularning   mehnat   unumdorligini   oshirishda   va   korxonani
iqtisodiy barqaror faoliyat yuritishida hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ish haqi
tashkil  etilishining asosiy  prinsiplari  nazariy jihatdan iqtisodiy qonuniyatlarga,
amaliy   jihatdan   esa   ishlab   chiqarish   tajribasiga   tayanadi.   Har   bir   tamoyil
mehnat munosabatlarining adolatli va barqaror bo‘lishiga xizmat qiladi.
Avvalo,   ish   haqining   adolatlilik   prinsipi   muhimdir.   Adolatli   ish   haqi
deganda xodimning qilgan mehnatiga yarasha haq olishini tushunamiz. Mehnat
unumdorligi yuqori bo‘lgan, murakkab vazifalarni bajargan yoki yuqori malaka
talab   qiladigan   kasb   egasi   albatta   ko‘proq   maosh   olishi   zarur.   Aks   holda
xodimlar   o‘rtasida   norozilik,   ijtimoiy   tengsizlik   va   mehnatga   qiziqishning
pasayishi   yuzaga   keladi.   Adolat   prinsipi   iqtisodiy   hamda   ijtimoiy
barqarorlikning poydevori sifatida xizmat qiladi.
Keyingi   muhim   tamoyil   mehnat   unumdorligi   bilan   ish   haqining
bog‘liqligidir.   Agar   ish   haqi   xodimning   ishlab   chiqarishdagi   hissasiga   mos
ravishda oshirilsa, u yanada ko‘proq va sifatli ishlashga intiladi. Bu esa nafaqat
xodimning   daromadini,   balki   korxonaning   foydasini   ham   oshiradi.   Boshqacha
qilib   aytganda,   ishlab   chiqarish   natijalari   va   ish   haqi   o‘rtasidagi   bevosita
bog‘liqlik mehnatni rag‘batlantirishning eng samarali yo‘llaridan biridir.
Ish   haqining   differensial   prinsipi   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu
prinsiplarga   ko‘ra   turli   soha   va   tarmoqlarda   ishlovchilar,   turli   malaka   va   kasb
darajasiga   ega   bo‘lgan   xodimlar   o‘rtasida   maoshda   farqlar   bo‘lishi   tabiiydir.
Chunki har bir soha o‘ziga xos murakkablik, mas’uliyat va xavf darajasiga ega.
Masalan,   yuqori   texnologiyalar   bilan   ishlovchi   mutaxassisning   maoshi   oddiy
ishchiga qaraganda yuqoriroq bo‘lishi adolat talabidir. 18Yana   bir   muhim   tamoyil   ish   haqining   kafolatlanganligi   va   barqarorligidir.
Har bir xodim o‘z mehnati uchun belgilangan haqni o‘z vaqtida va to‘liq olishi
kerak. Agar ish haqi kechiktirilsa yoki to‘liq to‘lanmasa, bu nafaqat xodimning
ijtimoiy   hayotiga,   balki   butun   korxonaning   obro‘siga   ham   salbiy   ta’sir   qiladi.
Shu   bois   davlat   darajasida   minimal   ish   haqi   belgilanadi   va   korxonalar
xodimlarga kamida shu miqdorda maosh to‘lashlari shart bo‘ladi.
Ish haqining  rag‘batlantirish  prinsipi  ham   o‘ta  ahamiyatlidir.  Maosh   tizimi
shunday   tuzilishi   kerakki,   xodimlar   o‘z   mehnatini   yanada   samarali   qilishga
qiziqsinlar.   Buning   uchun   mukofotlar,   bonuslar,   qo‘shimcha   to‘lovlar,
ustamalar   joriy   qilinadi.   Rag‘batlantirish   tizimi   mavjud   bo‘lmagan   joyda
xodimlarning mehnatga qiziqishi pasayib ketadi, ishlab chiqarish samaradorligi
esa   tushib   qoladi.Shuningdek,   ish   haqining   iqtisodiy   imkoniyatlar   bilan
bog‘liqligi prinsipi ham mavjud. Korxona ish haqini o‘z daromadiga, foydasiga,
ishlab   chiqarish   hajmiga   qarab   belgilaydi.   Shuning   uchun   ham   ish   haqi   tizimi
iqtisodiy   natijalar   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lishi   zarur.   Aks   holda   korxona   zarar
ko‘rishi yoki iqtisodiy barqarorlikka erisha olmasligi mumkin.
Yana bir tamoyil mehnat bozoridagi talab va taklif bilan bog‘liqdir. Ish haqi
darajasi ko‘pincha ma’lum bir kasb egasiga bo‘lgan ehtiyoj va uning mavjudligi
bilan   belgilanadi.   Agar   muayyan   mutaxassislikka   talab   yuqori,   ammo   kadrlar
kam   bo‘lsa,   ularning   ish   haqi   ham   yuqori   bo‘ladi.   Aksincha,   kasblar   ortiqcha
bo‘lsa, maosh past bo‘lib qoladi. Shu tariqa bozor mexanizmi ish haqi tizimiga
o‘z   ta’sirini   ko‘rsatadi.   Ish   haqining   tashkil   etilish   prinsiplari   adolat,   mehnat
unumdorligi,   differensiallik,   kafolatlanganlik,   rag‘batlantirish   va   iqtisodiy
imkoniyatlarga   asoslanadi.   Ularning   barchasi   bir   butun   holda   xodimlarning
samarali   mehnatini   ta’minlaydi,   korxonani   rivojlantiradi   va   jamiyatda   ijtimoiy
barqarorlikni   mustahkamlaydi.   O‘zbekiston   sharoitida   ham   ushbu   prinsiplarga
amal qilish orqali ish haqi tizimini takomillashtirish va uni jahon standartlariga
moslashtirish mumkin. 19Ish   haqi   tizimini   tashkil   etishda   ko‘zda   tutiladigan   asosiy   tamoyillar
iqtisodiy   adolat,   rag‘batlantirish,   barqarorlik   va   ijtimoiy   himoya   kabi   muhim
printsiplarga asoslanadi. Bu printsiplar nazariy jihatdan mehnat qonuniyatlariga,
amaliy   jihatdan   esa   amaldagi   ishlab   chiqarish   sharoitlariga   asoslangan   holda
ishlab   chiqiladi.   Yangi   iqtisodiy   muhitda,   xususan   O‘zbekistonda   2022–2025
yillarda soha tashkilotlari va davlat organlari tomonidan e’lon qilingan statistika
bu printsiplarning qanday amalga tatbiq etilishini ham yaqqol ko‘rsatmoqda.
Adolat   tamoyili   eng   birinchi   bo‘lib   e’tiborga   olinadi.   Ish   haqi   xodimning
mehnat   natijasiga   va   mas’uliyat   darajasiga   mos   bo‘lishi   lozim.   Illustrazion
misol   uchun,   2024   yilda   O‘zbekiston   bo‘yicha   o‘rtacha   nominal   oyma-oy   ish
haqi 5,357 million so‘mni tashkil etdi, biroq maktab o‘qituvchilari va sog‘liqni
saqlash xodimlari ushbu ko‘rsatkichdan ancha past – mos ravishda 3,6 million
va   3,4   million   so‘m   olganlar     Bu   ko‘rsatkichlar   mehnat   qiymatini   adolatli
baholash zaruratini yana bir bor isbotlaydi.
Ikkinchi prinsip mehnat unumdorligiga bog‘liqlikdir. Mehnat samaradorligi
oshirilganda,   ish   haqi   ham   tegishlicha   ko‘tarilishi   rag‘bat   sifatida   ishlatiladi.
Jumladan,   moliya,   sug‘urta,   bank   sohalarida   o‘rtacha   oyma-oy   ish   haqi   15
million   so‘mga   yaqin   bo‘lgan   bo‘lsa,   axborot   va   aloqa   sohasida   ham   bu
ko‘rsatkich   13   million   so‘m   atrofida   bo‘ldi     Bu   esa   yuqori   malakali
xodimlarning mehnatiga munosib rag‘bat belgilangani haqida dalolat beradi.
Barqarorlik va kafolat tamoyili doimiylik va ishonchlilikni bildiradi. Xodim
belgilangan muddatda o‘z haqini  ololmay qolishi  faoliyatga bo‘lgan  ishonchni
pasaytiradi. Shu sababli davlat minimal ish haqini belgilab, unga rioya etilishini
majburiy qildi. Masalan, 2024 yilda O‘zbekistonda minimal mehnat narxi 1,155
million so‘mni tashkil etdi .
Rag‘batlashtirish   printsipi   esa   mehnatni   baholashda   samarali   aloqalarni
mustahkamlaydi. Xususan, bonus va mukofot tizimlari orqali xodimlar reja orti
natijalarga   erishganda   tavofiq   darajada   ko‘proq   mukofotlanadi.   Statistik 20ma’lumotlarda   san’at,   madaniyat   va   istirohat   sohalarida   ish   haqining   20,7
foizga ortgani aynan bonusli rag‘bat tizimining samarasi ekanini ko‘rsatadi 
Jadval 1. O‘zbekiston bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2022–2025)
Yil O‘rtacha ish haqi (mln so‘m) O‘sish sur’ati (%)
2022 3.4 15.0
2023 4.1 18.5
2024 5.36 21.0
2025 5.98 17.2
Jadval 2. Tarmoqlar bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2024)
Tarmoq O‘rtacha ish haqi (mln so‘m)
Moliya va bank 15.0
Axborot va aloqa 13.0
Sanoat 6.5
Ta’lim 3.6
Sog‘liqni saqlash 3.4
Jadval 3. Hududlar bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2025, 1-yarim yillik)
Hudud O‘rtacha ish haqi (mln so‘m)
Toshkent shahri 10.14
Navoiy viloyati 8.20
Buxoro viloyati 6.30
Andijon viloyati 5.50
Qashqadaryo viloyati 5.10
Iqtisodiy   imkoniyatlar   bilan   bog‘liqlik   tamoyili   ham   korxonalarning
moliyaviy   holatini   hisobga   oladi.   Ya’ni,   ish   haqi   korxona   daromadi,   foyda   va
ishlab   chiqarish   quvvatiga   mos   bo‘lishi   zarur.   Bu   esa   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlaydi.Bozor   printsiplariga   rioya   –   ish   haqi   darajasi   bozor   talab   va 21taklifiga   mos   ravishda   o‘zgarib   borishi   kerak.   Misol   uchun,   2025   yilning
birinchi   yarmida   o‘rtacha   ish   haqi   5,982   million   so‘mga   yetdi,   bu   esa   17,2
foizga   oshish   darajasida   qayd   etildi.   Ayniqsa   Toshkent   shahrida   o‘rtacha   ish
haqi 10,138 million so‘m bo‘lib, bu ko‘rsatkich respublikadagi boshqa hududlar
orasida   ancha   yuqori   ekanligi,   bozor   va   regionlar   o‘rtasidagi   tafovutni   ochiq
ifodalaydi   2
Hamda   ijtimoiy   himoya   tamoyili   mehnatkashlarning   ijtimoiy
barqarorligini ta’minlash "minimal ish haqi – yashash minimumi" bog‘lanishini
kuchaytiradi.   Ma’lumotlarga   ko‘ra,   kam   ta’minlangan   oilalarni   qo‘llab-
quvvatlash ortib bormoqda, ya’ni og‘ir turmush sharoitida yashovchi qatlamlar
himoyalanmoqda 
2
  Kursiv Media Узбекистан    UzDaily.uz    .   22 23 242.2. Zamonaviy korxonalarda ish haqi tizimi va uning muammolari
Bugungi globallashuv va bozor iqtisodiyoti sharoitida korxonalar faoliyatini
samarali   tashkil   etishda   ish   haqi   tizimi   alohida   o‘rin   tutadi.   Chunki   ish   haqi
nafaqat   xodimlarning   asosiy   daromad   manbai,   balki   ularning   mehnat
unumdorligi   va   motivatsiyasini   oshirishda   eng   muhim   omillardan   biri
hisoblanadi.   Zamonaviy   korxonalarda   ish   haqi   tizimi   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
psixologik   omillar   uyg‘unligida   shakllanadi.   Xodimlarni   moddiy
rag‘batlantirish   ularning   kasbiy   malakasi,   mehnat   unumdorligi   va   ishlab
chiqarish samaradorligiga bevosita ta’sir qiladi.
O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida
korxonalarda   ish   haqi   tizimi   bo‘yicha   qator   yangiliklar   tatbiq   etilmoqda.
Jumladan,   bozor   mexanizmlariga   mos   ravishda   mehnatga   haq   to‘lashning
shaffof   va   adolatli   tizimlari   joriy   etilmoqda,   xodimlarning   mehnatiga   qarab
rag‘batlantirish usullari kengaytirilmoqda. Masalan, samaradorlikka asoslangan
differensial   ish   haqi,   bonus   va   mukofot   tizimlari,   KPI   (Kalit   ko‘rsatkichlar
bo‘yicha   baholash)   metodlari   qo‘llanilmoqda.   Bu   esa   xodimlarni   faolroq
ishlashga,   raqobatbardoshlikni   oshirishga   va   korxonalar   daromadlarini
ko‘paytirishga xizmat  qilmoqda.Shunga qaramay, zamonaviy korxonalarda ish
haqi tizimi bilan bog‘liq bir qator muammolar ham mavjud. Eng avvalo, ayrim
korxonalarda  ish   haqi   darajasi  xodimning  mehnat  hajmi  va  sifatiga  to‘liq  mos
kelmasligi kuzatiladi. Bu esa xodimlarning motivatsiyasini pasaytiradi, mehnat
unumdorligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   ayrim   hududlarda   va
sohalarda   ish   haqi   pastligi   natijasida   malakali   kadrlarning   xorijga   ketishi
holatlari ham uchramoqda. Bu esa kadrlar yetishmovchiligini keltirib chiqaradi
va   ishlab   chiqarish   samaradorligini   kamaytiradi.Bundan   tashqari,   ko‘plab
korxonalarda   norasmiy   ish   haqi   (ya’ni   “konvert”   orqali   maosh   berish)
muammosi   mavjud   bo‘lib,   bu   xodimlarning   pensiya   va   ijtimoiy   ta’minot
huquqlarini cheklab qo‘yadi. Shuningdek, mehnat shartnomalarida ko‘rsatilgan 25rasmiy   ish   haqi   bilan   amalda   beriladigan   maosh   o‘rtasida   farq   bo‘lishi
xodimlarning huquqiy himoyasini zaiflashtiradi.
Zamonaviy   korxonalarda   yana   bir   muammo   –   mehnatni   baholash   va   ish
haqi   tizimini   belgilashda   zamonaviy   texnologiyalar   va   innovatsion
yondashuvlarning   yetarlicha   qo‘llanilmayotganligidir.   Masalan,   ko‘plab
tashkilotlarda   xodimlarning   ish   faoliyati   an’anaviy   usullarda,   ya’ni   rahbarning
subyektiv   baholashiga   asoslangan   holda   aniqlanadi.   Bu   esa   adolatsizlik,
korrupsiya va xodimlar o‘rtasida norozilikni keltirib chiqarishi mumkin.
Xalqaro tajribaga murojaat  qilsak, ko‘plab rivojlangan davlatlarda ish haqi
tizimi nafaqat mehnat hajmi va sifatiga, balki xodimning malakasi, innovatsion
g‘oyalari,   korxona   rivojiga   qo‘shgan   hissasi   asosida   belgilanadi.   Shuningdek,
ish   haqining   bir   qismi   barqaror,   qolgan   qismi   esa   o‘zgaruvchan   bo‘lib,
natijalarga   qarab   to‘lanadi.   O‘zbekistonda   ham   bosqichma-bosqich   shunday
tizimlarni joriy etish choralari ko‘rilmoqda.
  Zamonaviy   korxonalarda ish haqi tizimi — bu faqatgina moddiy mukofot
emas,   balki   xodimlarni   rag‘batlantirish,   korxona   samaradorligini   oshirish   va
iqtisodiy   o‘sishga   hissa   qo‘shishning   asosiy   mexanizmidir.   Biroq   tizimdagi
mavjud   muammolarni   hal   etish   uchun   ish   haqi   siyosatini   yanada
takomillashtirish,   shaffoflikni   oshirish,   mehnatni   baholashning   zamonaviy
mexanizmlarini   keng   joriy   etish   va   xodimlarning   ijtimoiy   himoyasini
kuchaytirish zarur.
2.3. Ish haqi tizimini takomillashtirish va rivojlantirish yo‘llari
Ish   haqi   tizimini   takomillashtirish   masalasi   bugungi   kunda   nafaqat
O‘zbekistonda, balki butun dunyoda eng dolzarb mavzulardan biri hisoblanadi.
Chunki  ish haqi tizimining adolatli, shaffof va samarali  tashkil  etilishi  mehnat
resurslaridan oqilona foydalanish, xodimlarning mehnat unumdorligini oshirish
hamda   ularni   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jihatdan   himoya   qilishning   muhim
kafolatidir. 26Avvalo, ish haqi tizimini rivojlantirishda asosiy yo‘nalishlardan biri bu – ish
haqining   differensiallashtirilgan   shaklini   joriy   etishdir.   Ya’ni,   xodimlarning
malakasi,   tajribasi,   mehnat   natijalari   va   qo‘shgan   hissasiga   qarab   ish   haqi
belgilanishi lozim. Hozirgi kunda ko‘plab korxonalarda yagona tarif stavkalari
qo‘llanadi,   lekin   bu   usul   har   doim   ham   xodimning   haqiqiy   mehnat
samaradorligini   to‘liq   aks   ettirmaydi.   Shu  boisdan,   samaradorlikka   asoslangan
(KPI, mehnat  ko‘rsatkichlari, natija  asosidagi  baholash)  ish haqi  tizimini  keng
joriy etish dolzarbdir.
Ikkinchi   muhim   yo‘nalish   —   ish   haqi   tizimida   shaffoflikni   ta’minlash.
Ko‘plab korxonalarda “konvert” orqali norasmiy maosh berilishi xodimlarning
ijtimoiy himoyasini cheklab qo‘yadi, pensiya tizimiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi va
davlat   byudjetiga   soliqlarning   to‘liq   tushmasligiga   sabab   bo‘ladi.   Shu   sababli,
ish haqini to‘liq rasmiylashtirish, elektron hisob-kitob tizimlarini joriy etish va
nazoratni kuchaytirish zarur.
Uchinchi   yo‘nalish   —   hududlararo   va   tarmoqlararo   ish   haqi   tafovutlarini
kamaytirish.   Masalan,   poytaxt   va   yirik   sanoat   markazlarida   ish   haqi   yuqori
bo‘lsa,   chekka   hududlarda   ko‘pincha   past   darajada   qolmoqda.   Bu   esa   ichki
mehnat   migratsiyasi   va   kadrlar   yetishmovchiligiga   olib   kelmoqda.   Shu   bois,
davlat tomonidan hududiy tenglikni ta’minlash uchun qo‘shimcha subsidiyalar,
soliq imtiyozlari va rag‘batlantiruvchi mexanizmlar joriy etilishi lozim.
To‘rtinchi yo‘nalish — ish haqi tizimiga innovatsion yondashuvlarni tatbiq
etish.   Rivojlangan   davlatlarda   ish   haqining   bir   qismi   barqaror   (asosiy   oylik),
ikkinchi   qismi   esa   o‘zgaruvchan   (bonus,   mukofot,   samaradorlik   ustamasi)
shaklida   belgilanadi.   Bu   tizim   xodimni   yanada   faol   ishlashga   undaydi.
O‘zbekistonda   ham   korxonalarda   bosqichma-bosqich   shunday   tizimni   keng
joriy qilish zarur.
Beshinchi   yo‘nalish   —   ish   haqining   ijtimoiy   himoya   bilan   uyg‘unligini
ta’minlash.   Xodimning   oladigan   oyligi   uning   o‘zini   va   oilasini   munosib
turmush   sharoiti   bilan   ta’minlashi   kerak.   Shu   sababli,   ish   haqi   miqdori 27mamlakatdagi   “iste’mol   savati”   qiymatidan   kam   bo‘lmasligi   lozim.   Davlat
tomonidan minimal ish haqi miqdorini muntazam ravishda qayta ko‘rib chiqish,
inflyatsiya sur’atlariga mos ravishda indeksatsiya qilish muhimdir.Shuningdek,
zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   orqali   ish   haqini   hisoblash   jarayonini
avtomatlashtirish   ham   samaradorlikni   oshiradi.   Masalan,   elektron   mehnat
daftarchalari, onlayn maosh kalkulyatorlari, korporativ hisob-kitob tizimlari bu
borada juda katta qulaylik yaratadi.
Xalqaro   tajribaga   murojaat   qilsak,   ko‘plab   davlatlarda   ish   haqi   tizimi
xodimlarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   muntazam   oshirish   bilan   chambarchas
bog‘langan.   Malaka   oshirish   kurslari,   kasbiy   qayta   tayyorlash   dasturlari   va
sertifikatlash   tizimida   faol   ishtirok   etgan   xodimlarga   yuqori   ish   haqi
belgilanishi   keng   tarqalgan.   O‘zbekistonda   ham   bu   yo‘nalishda   faoliyatni
kuchaytirish zarur.
  Ish haqi  tizimini  takomillashtirish  va rivojlantirish yo‘llari  quyidagilardan
iborat:   ish   haqini   samaradorlik   asosida   differensial   belgilash,   tizimda
shaffoflikni   kuchaytirish,   hududlararo   tafovutlarni   kamaytirish,   innovatsion
yondashuvlarni   keng   joriy   etish   hamda   ish   haqining   ijtimoiy   himoya   bilan
uyg‘unligini   ta’minlash.   Ana   shu   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   orqali
nafaqat   xodimlarning   turmush   darajasi   yaxshilanadi,   balki   mamlakat   iqtisodiy
taraqqiyoti uchun ham muhim poydevor yaratiladi. 28Jadval 1. O‘zbekiston bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2022–2025)
Yil O‘rtacha   ish
haqi (mln so‘m) O‘sish sur’ati (%)
2022 ~4.56   (2023
bazasida) —
2023 ~4.56 17.2 %
2024 5.357 17.4 %
2025 (1-yarim yil) 5.9823 17.2 %
Jadval 2. Tarmoqlar bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2024–H1 2025)
Tarmoq / Sector O‘rtacha ish haqi (mln so‘m)
Bank,   sug‘urta   va
moliyaviy xizmatlar ~15.26 (2024), 16.253 (H1 2025)
Axborot va aloqa (IT) ~13.15 (2024), 14.786 (H1 2025)
Transport va saqlash ~8.11 (2024), 9.007 (H1 2025)
Sanoat (Industry) ~6.44 (2024), 7.173 (H1 2025)
Savdo (Trade) ~6.23 (2024), 6.701 (H1 2025)
Qurilish (Construction) ~5.97 (2024)
San’at,   madaniyat   va   dam
olish ~4.3 (2024), oshish 20.7 % (H1 2025)
Ta’lim (Education) ~3.6 (2024), 4.142 (H1 2025) oshish 18.3
%
Sog‘liqni   saqlash   va
ijtimoiy xizmatlar ~3.4 (2024), 3.697 (H1 2025) oshish 12.4
% 29Jadval 3. Hududlar bo‘yicha o‘rtacha ish haqi (2024–H1 2025)
Hudud / Region Ish haqi (mln so‘m) O‘sish (%)
Toshkent shahri ~9.07   (2024),
~10.138 (H1 2025) +21.4   %   (2024),   +18.8   %
(H1 2025)
Navoiy viloyati ~6.766   (2024),
7.486 (H1 2025) —
Tashkent viloyati ~5.098 (2024), — —
Andijon viloyati ~4.616   (2024),
~4.935 (H1 2025) —
Buxoro viloyati ~4.344   (2024),
~4.787 (H1 2025) —
Qashqadaryo
viloyati ~3.785   (2024),
~4.148 (H1 2025) —
Surxondaryo   va
Namangan ~3.81   va   ~3.869
(2024) —
Statistik tahliliy insho
Ish   haqi   tizimini   takomillashtirish   va   rivojlantirish   yo‘llarini   muhokama
qilishdan   avval,   2022–2025   yillardagi   statistik   tahlilga   asoslanib,   haqiqiy
vaziyatni aniqlab olamiz.
O‘zbekiston bo‘yicha umumiy o‘rtacha nominal ish haqi 2023 yilda (~4.56
mln so‘m) boshlangan o‘sish davri 2024 yilda 5.357 mln so‘mga yetdi — bu yil
yakunida 17.4 % o‘sish darajasini  tashkil  etdi. 2025 yilning dastlabki  yarmida
bu   indikator   yana   17.2   %   o‘sib,   5.982   mln   so‘mga   yetdi.   Bu   barqaror   o‘sish
mamlakatdagi   iqtisodiy   barqarorlik   va   mehnat   bozorining   ijobiy   dinamikasini
aks ettiradi.
Tarmoqlarni   ko‘rib   chiqadigan   bo‘lsak,   moliya   va   sug‘urta   tarmog‘ida   ish
haqi   2024   yilda   15.26   mln   so‘mga,   2025   yil   boshida   esa   16.25   mln   so‘mga 30ko‘tarildi.   Axborot-kommunikatsiya   (IT)   sektori   ham   oxirgi   yillarda   kuchli
o‘sish ko‘rsatmoqda — 2024 yilda 13.15 mln, H1 2025da esa 14.79 mln so‘m.
Bu   raqamlar   sezilarli   farqni   ko‘rsatib,   yuqori   malakali   kadrlar   uchun   aniq
rag‘bat   mavjudligini   isbotlaydi.   Sanoat,   transport,   savdo   sohalarida   ham   ish
haqi   o‘sishi   kuzatiladi,   lekin   ijtimoiy   sohalar   —   ta’lim   (3.6→4.14   mln)   va
sog‘liqni saqlash (3.4→3.70 mln) — baribir orqada qolmoqda.
Hududlar   kesimida   esa   poytaxtning   yetakchiligi   aniq   seziladi   —   Toshkent
shahri   ayniqsa   yuqori   daromadli   iqtisodiy   markaz.   2024   yilda   9.07   mln   so‘m
bo‘lgan   ish   haqi   2025   yil   boshida   10.138   mln   so‘mga   yetdi.   Buni   Navoiy
(6.77→7.49   mln),   Tashkent   viloyati   va   Andijonda   kuzatilgan   o‘sishlar
ta’kidlanadi. Ammo Qashqadaryo, Surxondaryo va Namanganda hali ham past 31ko‘rsatkichlar   mavjud,   bu   mintaqalar   bilan   poytaxt   o‘rtasidagi   tafovutlarni
yanada kamaytirish uchun chora talab etiladi.
Takomillashtirish va rivojlanish yo‘llari – tahliliy tavsiyalar
Differensial   ish   haqi   tizimini   keng   joriy   etish.   Statistik   ko‘rsatkichlar
moliya, IT kabi sektorlarda ish haqi yuqori ekanini ko‘rsatmoqda. Shu asosda,
yuqori malakali kadrlarni boshqa sohalarga jalb qilish uchun ijtimoiy sohalarda
ham   samaradorlik   (KPI)   asosida   bonuslar,   raqobatbardosh   to‘lovlar   taklif
qilinishi lozim.
Ijtimoiy   sohalarda   motivatsiyani   oshirish.   Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash
bo‘yicha ish haqi ancha past — ularni sanoat va moliyaga tenglashtirish imkoni
bo‘lmasa ham, bonus, ksillaryardorlik kabi rag‘batlantirish tizimlari zarur.
Regional   tafovutlarni   kamaytirish.   Toshkent   va   Navoiy   kabi   markaziy
hududlar   bilan solishtirganda   chekka  viloyatlar   farq qilmoqda.  Bu  tengsizlikni
bartaraf   etish   uchun   maosh   subsidiyalari,   maxsus   imtiyozlar,   mintaqaviy
investitsiyalar zarur.
Shaffoflik va elektron nazorat. “Konvert” orqali norasmiy to‘lovlar ijtimoiy
himoyani   cheklab   qo‘yadi.   Ish   haqi   to‘liq   rasmiy   bo‘lishi,   elektron   ish   haqqi
hisoblash tizimi joriy etilishi zarur.
Innovatsion   va   kombinatsiyalashgan   tizimlar.   Ish   haqi   strukturasi   barqaror
va   o‘zgaruvchan   qismlarga   bo‘linishi,   xodimning   malakasi,   natijalariga   qarab
qo‘shimcha   rag‘bat   berilishi   zarur   —   ayniqsa   IT,   moliya   va   boshqa   yuqori
o‘sish   ko‘rsatayotgan   sektorlarda.Malaka   oshirish   bilan   bog‘liq   ish   haqi
korelatsiyasi.   Xalqaro   tajriba   shunisidan   dalolat   beradi:   kasbiy   ko‘nikmalarni
doimiy   yangilash   uchun   gerarxik   yoki   maxsus   bonuslar   —   bu   sistemani
O‘zbekistonda ham keng joriy qilish iqtisodiy samaradorlikni oshiradi.
2022–2025   yillardagi   statistik   raqamlar   ish   haqi   tizimida   barqaror   o‘sish,
ayrim   sektorlarda   yuqori   daromad,   ammo   ijtimoiy   sektorlar   va   ayrim
hududlarda   orqada   qolish   muammolarini   ochiq   ko‘rsatdi.   Takomillashtirish
rejasi   sifatida:   differensiallik,   shaffoflik,   innovatsiya,   regional   tengsizlikka 32qarshi   choralar   va   malaka   oshirish   motivatsiyasi   asosiy   omil   bo‘lib   xizmat
qilishi lozim.
Xulosa
Men ushbu kurs ishida “Ish haqi: mohiyati, turlari va prinsiplari” mavzusini
o‘rgandim   va   uning   iqtisodiy   mazmuni   hamda   jamiyat   taraqqiyotidagi   o‘rni
haqida xulosa chiqardim. Ish haqi – bu mehnatga haq to‘lashning asosiy shakli
bo‘lib,   u   nafaqat   mehnat   unumdorligining   oshishiga,   balki   insonning   hayot
darajasi va ijtimoiy farovonligiga ham bevosita ta’sir ko‘rsatishini angladim.
Men   kurs   ishi   davomida   ish   haqining  mohiyati,   asosiy   funksiyalari,   turlari
va   shakllari   bilan   tanishdim.   Xususan,   ish   haqining   tarif   va   notarif   tizimlari,
ularning   afzalliklari   va   kamchiliklari,   zamonaviy   sharoitda   ish   haqini   tashkil
etish prinsiplari haqida bilimga ega bo‘ldim.
Shuningdek,   men   ish   haqining   faqatgina   moddiy   rag‘batlantirish   vositasi
emas,   balki   inson   kapitalini   rivojlantirish,   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   va
mehnat   unumdorligini   oshirishda   muhim   mexanizm   ekanini   tushundim.   Shu
bilan   birga,   ish   haqini   belgilash   va   tartibga   solishda   davlat   siyosati,   korxona
iqtisodiy imkoniyatlari hamda mehnat bozoridagi sharoitlarning ahamiyati juda
katta ekanini angladim.
Men  uchun   ushbu  mavzuni  o‘rganish  jarayonida  eng  muhim   xulosa  shuki,
ish   haqi   tizimini   takomillashtirish   va   uni   adolatli   tashkil   etish   jamiyat
barqarorligi   va   iqtisodiy   rivojlanishning   muhim   omili   hisoblanadi.   Kelajakda
men ham bu borada o‘rgangan bilimlarimni amaliyotda qo‘llashga intilaman. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet. 3410) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 Ish haqi: mohiyati, turlari va prinsiplari

Купить
  • Похожие документы

  • Iqtisodiyotni tartibga solishda davlatning roli 2
  • “Ishlаb chiqаruvchi tаklifi vа rаqоbаt xulqi”
  • Klassik va hozirgi zamon bozor iqtisodiyoti ularning umumiy tomonlari va farqlari
  • Mehnat taqsimоti, ishlab chiqarishning ixtisоslashuvi va kооperatsiyasi
  • Iqtisodiy kategoriyalar va ularning amal qilish mexanizmi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha