Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 534.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Август 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

33 Продаж

Ish haqi turlari va ularning darajalarini belgilovchi omillar kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :    Ish haqi turlari va ularning darajalarini belgilovchi omillar
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Ish haqi turlari va ularning darajalarini belgilovchi omillar
MU DARIJA
Kirish …………………………………………………………..………….……..
I BOB. Ish haqi turlari va ularning nazariy asoslari
1.1. Ish haqining mazmuni va iqtisodiy mohiyati ……………….….…...…….…
1.2. Ish haqi turlari va shakllari ………………………………….……...……….
1.3. Tarif va notarif tizimlar orqali ish haqini tashkil etish …………….……….
II BOB. Ish haqi darajasini belgilovchi omillar va ularning ta’siri
2.1. Mehnat unumdorligi va ish haqi darajasi o‘rtasidagi bog‘liqlik …………….
2.2.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi   darajasiga   ta’sir   etuvchi   tashqi   va
ichki omillar ………………………………………………………………………
2.3. Ish haqi darajasini oshirish yo‘llari va takomillashtirish istiqbollari ………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………… 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi
tizimi   davlat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishida   va   aholining   turmush
darajasini   yaxshilashda   eng   muhim   mexanizmlardan   biri   hisoblanadi.   Ish   haqi
nafaqat   mehnatga   haq   to‘lash   vositasi,   balki   insonlarning   yashash   sharoitini
ta’minlovchi,   ularning   moddiy   manfaatdorligini   oshiruvchi,   mehnat
unumdorligini   rag‘batlantiruvchi   asosiy   omil   sifatida   qaraladi.   Ish   haqi
darajasining oshishi natijasida xodimlarning moddiy manfaatdorligi kuchayadi,
bu   esa   ularning   kasbiy   malakasini   oshirishga,   innovatsion   faoliyatda   faol
bo‘lishga   undaydi.   Shu   bilan   birga,   adolatli   ish   haqi   tizimi   jamiyatda   ijtimoiy
tenglikni ta’minlashda ham katta ahamiyat kasb etadi.
Bugungi   globallashuv   jarayonida   mamlakatlar   o‘rtasida   raqobat   kuchayib
borayotgan   bir   paytda,   mehnatga   haq   to‘lash   tizimining   samaradorligi
korxonalarning   raqobatbardoshligini   belgilovchi   asosiy   mezonlardan   biriga
aylangan. O‘zbekiston Respublikasida ham so‘nggi yillarda ish haqi darajasini
oshirish,   xodimlarning   mehnatini   rag‘batlantirish   va   turmush   darajasini
yaxshilash bo‘yicha qator islohotlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, Prezident
farmon   va   qarorlari   orqali   byudjet   tashkilotlari   xodimlari   maoshlarini
muntazam   oshirish,   minimal   ish   haqini   bosqichma-bosqich   ko‘tarish   hamda
bozor   talablariga   mos   ravishda   yangi   tarif   tizimlarini   joriy   etish   ishlari   olib
borilmoqda.   Bu   islohotlar   ish   haqi   tizimining   nafaqat   ijtimoiy,   balki   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlashdagi dolzarbligini yana bir bor isbotlaydi 1
.
Shu   sababli,   ish   haqi   turlari   va   darajalarini   belgilovchi   omillarni   o‘rganish,
ularning   mehnat   unumdorligi   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishga   ta’sirini   tahlil
qilish bugungi kunda alohida ilmiy-amaliy ahamiyatga ega bo‘lib, kurs ishining
mavzusi sifatida dolzarbligini ta’minlaydi.
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ish   haqi   nazariyasi
iqtisodiyot   fanining   eng   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   u   qadimiy
davrlardan   buyon   iqtisodchilar   diqqat   markazida   bo‘lgan.   Masalan,   A.   Smit
“Xalqlar   boyligi”   asarida   ish   haqi   masalasini   ishlab   chiqarish   xarajatlari   va
jamiyatdagi mehnat taqsimoti bilan bog‘liq holda tahlil qilgan. D. Rikardo esa
ish haqi nazariyasini aholi soni va ishlab chiqarish resurslari bilan uzviy bog‘lab
o‘rganib   chiqqan.   K.   Marks   mehnat   nazariyasi   asosida   ish   haqini   “mehnat
qiymatining  moddiy  ifodasi”   sifatida   talqin  etgan   va   uni   kapitalistik   tizimdagi
ekspluatatsiya   vositasi   sifatida   ko‘rsatgan.   J.   Keyns   esa   XX   asrda   ish   haqi
darajasining   iste’mol   va   talab   bilan   bevosita   bog‘liqligini,   davlatning   ish   haqi
tizimidagi tartibga solish rolini alohida ta’kidlagan.
Zamonaviy   iqtisodchilar   esa   ish   haqi   shakllari,   mehnat   unumdorligi,
rag‘batlantirish   mexanizmlari,   korxona   daromadliligi   va   xalqaro   tajribalar
asosida   ish   haqi   tizimining   samaradorligini   o‘rganib   kelmoqda.   Ularning
tadqiqotlarida   xodimlarning   malaka   darajasi,   mehnat   bozoridagi   raqobat,
davlatning   ijtimoiy   siyosati,   ishlab   chiqarish   texnologiyalarining   rivojlanishi
kabi ko‘plab omillar ish haqi darajasiga ta’sir qiluvchi asosiy mezonlar sifatida
ko‘rsatib   berilgan.   O‘zbekiston   sharoitida   ham   mustaqillik   yillarida   ish   haqi
tizimi   bo‘yicha   ko‘plab   ilmiy   izlanishlar   amalga   oshirilgan.   Mahalliy
iqtisodchilar   tomonidan   tarif   tizimlari,   minimal   ish   haqi   darajasi,   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi   va   mehnat   unumdorligi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik
hamda ish haqini rag‘batlantiruvchi mexanizmlarni takomillashtirish masalalari
keng   yoritilgan.   Hozirgi   kunda   ham   bu   mavzu   iqtisodchilar,   siyosatchilar   va
amaliyotchi   mutaxassislar   tomonidan   dolzarb   yo‘nalish   sifatida   tadqiq
qilinmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   ish   haqi   turlari   va   darajalarini
belgilovchi   omillarni   iqtisodiy   nazariya   nuqtai   nazaridan   chuqur   o‘rganishga
yordam   beradi.   Ish   haqi   nazariyasini   tahlil   qilish   orqali   mehnatning   qiymati, 5uning   jamiyatdagi   o‘rni   va   iqtisodiy   rivojlanishga   qo‘shgan   hissasi   haqida
fundamental   bilimlar   shakllanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi
tizimining   shakllanish   qonuniyatlari,   mehnat   unumdorligi   bilan   uzviy
bog‘liqligi, ijtimoiy adolat  tamoyillari asosida tartibga solinishi  kabi masalalar
nazariy   jihatdan   asoslanadi.   Bu   esa   talabalarga   nafaqat   bilim,   balki   kelajakda
amaliy faoliyatida qo‘llashi mumkin bo‘lgan tahliliy yondashuvni ham beradi.
Kurs ishining amaliy ahamiyati esa shundan iboratki, unda ishlab chiqilgan
taklif   va   tavsiyalar   korxonalar   va   tashkilotlarda   ish   haqi   tizimini   yanada
samarali tashkil etishda qo‘llanilishi mumkin. Masalan, mehnat unumdorligi va
ish haqi o‘rtasidagi bog‘liqlikni hisobga olib, rag‘batlantiruvchi mexanizmlarni
ishlab   chiqish   korxona   foydaliligini   oshiradi.   Xodimlar   malakasini   inobatga
olgan   holda   differensial   ish   haqi   tizimini   joriy   etish   esa   mehnatga   qiziqishni
kuchaytiradi.   Shuningdek,   davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
fonida   ushbu   kurs   ishida   berilgan   tahlillar   mehnat   bozorini   tartibga   solish   va
aholi turmush darajasini yaxshilashda qo‘shimcha manba sifatida xizmat qilishi
mumkin.
Kurs ishi mavzusining obyekti   – bozor iqtisodiyoti sharoitida korxona va
tashkilotlarda   shakllanadigan   ish   haqi   tizimi,   uning   turlari   va   darajasiga   ta’sir
etuvchi omillar hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining predmeti   – ish haqi darajasini belgilovchi omillar,
mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik,   shuningdek   ish   haqi
tizimini takomillashtirish yo‘llaridir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi   – ish haqi turlari va ularning darajalarini
belgilovchi   omillarni   nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish,   mavjud   tizimni
tahlil   qilish   hamda   uni   takomillashtirish   bo‘yicha   takliflar   ishlab   chiqishdan
iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 ish haqining mazmuni va iqtisodiy mohiyatini tahlil qilish;
 ish haqi turlari va shakllarini o‘rganish; 6 tarif   va   notarif   tizimlar   orqali   ish   haqi   tashkil   etilishining   afzallik   va
kamchiliklarini ko‘rsatish;
 mehnat unumdorligi va ish haqi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ochib berish;
 tashqi va ichki omillarning ish haqi darajasiga ta’sirini tahlil qilish;
 ish   haqi   darajasini   oshirish   va   tizimni   takomillashtirish   bo‘yicha   takliflar
ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. Ish haqi turlari va ularning nazariy asoslari
1.1. Ish haqining mazmuni va iqtisodiy mohiyati
Ish haqi iqtisodiyot fanida eng muhim tushunchalardan biri bo‘lib, u inson
mehnatiga   bo‘lgan   moddiy   baho   va   rag‘batlantirish   vositasi   sifatida   qaraladi.
Har   bir   jamiyat   taraqqiyotida   mehnat   qiluvchi   insonlar   moddiy   ta’minotini
asosiy manba sifatida ish haqi orqali oladi. Shuning uchun ham ish haqi  faqat
iqtisodiy   kategoriya   emas,   balki   ijtimoiy   kategoriya   sifatida   ham   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Ish   haqi   mazmunini   chuqurroq   tushunish   uchun   avvalo   uning   iqtisodiy
mohiyatini  tahlil  qilish  lozim.  Tarixiy nuqtai   nazardan olganda,  mehnatga  haq
to‘lashning   dastlabki   shakllari   naturaviy   ko‘rinishda   bo‘lgan.   Insonlar   o‘z
mehnati   evaziga   moddiy   boyliklarni   –   don,   chorva   mahsuloti,   kiyim-kechak
yoki   boshqa   turdagi   mahsulotlarni   olganlar.   Iqtisodiyot   rivojlanishi   bilan
mehnatga   haq   to‘lash   tizimi   ham   pul   shakliga   o‘tdi   va   hozirgi   zamon
iqtisodiyotida   ish   haqi   xodimning   mehnat   faoliyati   evaziga   oladigan   pul
shaklidagi daromadi sifatida e’tirof etiladi.
Klassik   iqtisodchilar   ish   haqi   masalasini   keng   o‘rganganlar.   A.   Smit   ish
haqini   ishlab   chiqarish   xarajatlari   va   insonning   yashashi   uchun   zarur   bo‘lgan
moddiy ehtiyojlarini  qoplovchi   vosita  sifatida talqin  etgan. D.  Rikardo  esa  ish
haqi darajasini aholining ko‘payishi va mehnat bozoridagi raqobat bilan bog‘lab
tushuntirgan.   K.   Marks   mehnat   nazariyasiga   tayangan   holda   ish   haqini
kapitalistik   ishlab   chiqarishda   “mehnat   kuchining   qiymati”   sifatida   ko‘rsatgan
va   uni   ekspluatatsiya   vositasi   deb   baholagan.   Keynsiy   nazariya   esa   ish   haqini
talab   va   iste’mol   darajasi   bilan   bevosita   bog‘lagan   bo‘lib,   davlatning   ish   haqi
tizimidagi tartibga solish rolini muhim omil sifatida ko‘rsatib berdi.
Zamonaviy   iqtisodiyotda   ish   haqi   nafaqat   ishlab   chiqarish   xarajatlarining
tarkibiy   qismi,   balki   inson   kapitaliga   kiritilgan   investitsiyalarning   natijasi
sifatida   ham   qaraladi.   Xodimning   bilim   va   ko‘nikmalari   qanchalik   yuqori
bo‘lsa,   u   shunchalik   yuqori   ish   haqi   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa 8jamiyatda   ta’lim,   kasbiy   tayyorgarlik   va   malaka   oshirish   tizimlarining
rivojlanishiga kuchli turtki beradi.
Ish   haqi   iqtisodiy   mohiyatini   quyidagi   asosiy   jihatlar   orqali   ifodalash
mumkin:
Ijtimoiy   jihat   –   ish   haqi   jamiyatdagi   turmush   darajasini   belgilovchi,
aholining ijtimoiy holatini shakllantiruvchi asosiy omil hisoblanadi.
Iqtisodiy jihat – ish haqi ishlab chiqarish jarayonida mehnat unumdorligiga
bevosita ta’sir etuvchi rag‘batlantirish vositasidir.
Huquqiy   jihat   –   ish   haqi   davlat   tomonidan   me’yoriy-huquqiy   hujjatlar
asosida   tartibga   solinadi   va   xodimning   mehnat   shartnomasida   kafolatlangan
huquqi hisoblanadi.
Psixologik jihat – ish haqi insonni mehnat faoliyatida faollikka undovchi va
motivatsiya beruvchi kuch sifatida namoyon bo‘ladi.
O‘zbekiston Respublikasida mustaqillik yillaridan boshlab ish haqi tizimida
tub   o‘zgarishlar   amalga   oshirildi.   Avvalgi   markazlashgan   tizimda   ish   haqi
ko‘proq  davlat   tomonidan   qat’iy   belgilangan  bo‘lsa,   hozirgi   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   ish   haqi   ko‘proq   bozor   talab   va   taklifi,   mehnat   unumdorligi   va
korxona   daromadliligi   asosida   shakllanmoqda.   Shu   bilan   birga,   davlat   hamon
minimal   ish   haqi   miqdorini   belgilab,   xodimlarning   ijtimoiy   himoyasini
ta’minlab kelmoqda.
Ish  haqining   iqtisodiy   mohiyati   –  u   nafaqat   mehnatning   qiymatini   qoplash
vositasi,   balki   inson   kapitaliga   kiritilgan   investitsiyalarni   qaytaruvchi   asosiy
manba   sifatida   ham   qaraladi.   Masalan,   oliy   ma’lumotga   ega   mutaxassis   o‘z
bilim   va   malakasidan   kelib   chiqib,   oddiy   ishchiga   nisbatan   ko‘proq   ish   haqi
oladi. Bu esa jamiyatda malaka va bilimga qiziqishni oshiradi.
Ish   haqi   shuningdek,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   vositasi
hamdir. Agar xodim yuqori ish haqi olsa, u o‘z ishini yanada sifatli va samarali
bajarishga intiladi. Bu esa korxona daromadining oshishiga olib keladi. Demak, 9ish haqi va mehnat unumdorligi o‘zaro bevosita bog‘liq bo‘lib, biri ikkinchisini
rag‘batlantiruvchi kuch vazifasini bajaradi.
Ish haqi tizimida adolat  tamoyili ham muhim ahamiyatga ega. Adolatli ish
haqi   tizimi   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlaydi,   aholining   davlatga   bo‘lgan
ishonchini oshiradi. Aks holda, adolatsizliklar mehnatga qiziqishning pasayishi,
yashirin   iqtisodiyotning   kuchayishi   va   migratsiya   jarayonlarining   ortishiga
sabab   bo‘ladi.   Shu   bois   O‘zbekistonda   ish   haqi   darajasi   bosqichma-bosqich
oshirib   borilmoqda,   mehnat   bozorini   tartibga   soluvchi   mexanizmlar
takomillashtirilmoqda.
Jahon tajribasi shuni ko‘rsatadiki, rivojlangan mamlakatlarda ish haqi tizimi
mehnat   unumdorligi,   ishlab   chiqarish   texnologiyalari   va   ijtimoiy   siyosat   bilan
uzviy   bog‘liq   holda   shakllangan.   Masalan,   Germaniya,   Yaponiya   va   AQShda
xodimlar   malakasiga,   mehnat   sharoitlariga   va   korxona   daromadliligiga   qarab
differensial   ish   haqi   tizimlari   qo‘llaniladi.   Bu   tizim   xodimlarning   qiziqishini
kuchaytiradi va ishlab chiqarishda samaradorlikni oshiradi.
O‘zbekiston   sharoitida   ham   xalqaro   tajribani   o‘rganish   va   uni   mahalliy
sharoitga moslashtirish ish haqi tizimini yanada samarali qilish imkonini beradi.
Ayniqsa,   xodimlarning   malaka   darajasiga   qarab   ish   haqi   belgilash,   mehnat
sharoitlarini yaxshilash va rag‘batlantirish mexanizmlarini kuchaytirish dolzarb
hisoblanadi.
1.2. Ish haqi turlari va shakllari
Ish   haqi   tizimi   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   xilma-xil   bo‘lib,   turli   mamlakatlarda
iqtisodiy sharoit, ishlab chiqarish darajasi va mehnat bozorining rivojlanishidan
kelib chiqib turli shakllarda qo‘llaniladi. Ish haqi turlarini tasniflash va ularning
shakllarini   aniqlash   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   muhimdir.
Chunki   ish   haqi   to‘lash   shaklini   tanlash   korxona   samaradorligi,   xodimlarning
mehnatga munosabati va ijtimoiy barqarorlikka bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Ish haqi turlari 10Jadval: Ish haqi turlari va shakllari
Tartib Ish haqi turi
/ shakli Ta’rif Afzalliklari Kamchiliklari
1 Asosiy   ish
haqi Xodimning
mehnat
shartnomasi   va
lavozimiga
muvofiq   oylik
maoshi   yoki   tarif
stavkasiga
asoslangan haq Barqarorlikni
ta’minlaydi,
hisoblash oson Rag‘bat   darajasi
past
2 Qo‘shimcha
ish haqi Ustama,
mukofot,
ortiqcha   ish   va
bayram   kunlari
uchun to‘lovlar Rag‘bat
kuchayadi,
samaradorlik
oshadi Korxona
xarajatlari
ko‘payadi
3 Natural   ish
haqi Ish   haqining
mahsulot   yoki
xizmat   shaklida
berilishi Xodim
ehtiyojini
qisman
qoplaydi Pulga   aylantirish
qiyin,   qadri
pasayishi mumkin
4 Nominal   ish
haqi Xodim   oladigan
pul miqdori Hisoblash
oson,   rasmiy
ko‘rsatkich
sifatida
ishlatiladi Xarid   qobiliyatini
aks ettirmaydi
5 Real   ish
haqi Nominal   ish
haqining tovar va
xizmat   sotib Hayot
darajasini
aniqroq Inflyatsiya
ta’siriga bog‘liq 11olishdagi   xarid
qobiliyati ko‘rsatadi
6 Minimal   ish
haqi Davlat belgilagan
eng kam  ish haqi
miqdori Xodimning
ijtimoiy
himoyasini
ta’minlaydi Aksar   hollarda
hayot   kechirish
uchun yetarli emas
7 Vaqtbay   ish
haqi shakli Xodim   ishlagan
vaqt   asosida
belgilanadi Daromad
barqaror,
hisoblash
qulay Mehnat
unumdorligini
rag‘batlantirmaydi
8 Ishbay
(akkord)   ish
haqi shakli Mahsulot
miqdori   yoki   ish
hajmiga   qarab
belgilanadi Samaradorlik
oshadi,
ko‘proq
ishlagan
ko‘proq oladi Sifat   pasayishi   va
charchash   ehtimoli
yuqori
9 Aralash   ish
haqi shakli Vaqtbay   va
ishbay
shakllarning
uyg‘unlashuvi Barqarorlik   +
rag‘bat
uyg‘unlashadi Hisoblash
murakkabroq
10 Mukofotlas
h tizimi Maoshga
qo‘shimcha
mukofotlar
beriladi Samaradorlik
va   sodiqlikni
oshiradi Korxona   foydasi
kamayishi mumkin
11 Ulushli   ish
haqi shakli Korxona
foydasidan   foizli
ulush olish Xodim
manfaatdor
bo‘ladi,
korxona   bilan
bog‘liqlik
kuchayadi Foyda   past   bo‘lsa,
daromad   ham
pasayadi 1212 Kontrakt
asosida   ish
haqi Shartnoma
asosida
belgilangan
natijalarga   qarab
haq to‘lanadi Yuqori
malakali
kadrlarni   jalb
qiladi Ish   barqarorligi
past,   shartnoma
muddati   tugashi
mumkin
Ish   haqi   turlari,   avvalo,   uning   iqtisodiy   mohiyati,   shakllanish   manbai   va
to‘lash   mexanizmlariga   qarab   farqlanadi.   Asosan,   quyidagi   turlarni   ko‘rsatish
mumkin:
Asosiy   ish   haqi   –   xodim   tomonidan   bajarilgan   mehnat   evaziga   mehnat
shartnomasi   yoki   lavozim   maoshiga   muvofiq   ravishda   beriladigan   haqdir.
Bunga oylik maosh, tarif stavkasi bo‘yicha hisoblangan daromad kiradi.
Qo‘shimcha   ish   haqi   –   mehnat   natijalariga   bog‘liq   holda   beriladigan   turli
ustama,   mukofot,   qo‘shimcha   to‘lov   va   rag‘batlantirishlar   kiradi.   Masalan,
ortiqcha   ishlagan   vaqt   uchun   haq,   tungi   smenada   ishlaganlik   uchun   ustama,
bayram kunlari ishlaganlik uchun qo‘shimcha haq va h.k.
Natural   shakldagi   ish   haqi   –   xodimning   ma’lum   qismini   mahsulot   yoki
xizmat   ko‘rinishida  olishi   mumkin.  Masalan,   qishloq  xo‘jaligida  ish  haqi  don,
sabzavot yoki boshqa mahsulotlar hisobiga berilishi mumkin.
Nominal   ish   haqi   –   xodim   oladigan   pul   miqdori.   Bu   ko‘rsatkich   faqat
miqdoriy jihatdan ish haqi darajasini belgilaydi.
Real   ish   haqi   –   nominal   ish   haqining   tovar   va   xizmatlarni   sotib   olishdagi
haqiqiy   xarid   qobiliyatini   ifodalaydi.   Inflyatsiya,   narxlarning   o‘sishi   yoki
soliqlar real ish haqi darajasini pasaytirishi mumkin.
Minimal   ish   haqi   –   davlat   tomonidan   belgilangan,   xodimning   ijtimoiy
himoyasini ta’minlash uchun zarur bo‘lgan eng kam daromaddir. O‘zbekistonda
minimal ish haqi muntazam oshirib boriladi. 13O‘rtacha ish haqi – mamlakat  yoki  korxona miqyosida bir xodimga to‘g‘ri
keladigan   o‘rtacha   daromadni   ifodalaydi.   Bu   ko‘rsatkich   iqtisodiy   tahlillarda,
davlat siyosatini shakllantirishda muhim o‘rin tutadi.
Ko‘rinib   turibdiki,   ish   haqi   turlarining   xilma-xilligi   ularning   iqtisodiy
mohiyatidan kelib chiqadi va bu tizimni turli sharoitlarda moslashuvchan qilib
turadi.
Ish haqi shakllari
Ish haqini hisoblash va to‘lash mexanizmi turli shakllarda amalga oshiriladi.
Asosiy shakllar quyidagilardan iborat:
1. Vaqtbay ish haqi shakli
Bu shaklda ish haqi xodim ishlagan vaqt asosida belgilanadi. Odatda, oylik
maosh   yoki   soatbay   to‘lov   ko‘rinishida   bo‘ladi.   Vaqtbay   ish   haqi   shakli
intellektual   mehnat,   rahbarlik,   muhandislik,   ilmiy   ishlar   kabi   sohalarda   keng
qo‘llaniladi.
Afzalliklari:
Xodimning daromadi barqaror bo‘ladi.
Ishchi kuchi yetarli bo‘lmagan joyda samarali.
Hisob-kitobi oson.
Kamchiliklari:
Mehnat unumdorligini rag‘batlantirish darajasi past.
Samaradorlikdan ko‘ra, vaqtni ko‘proq e’tiborga oladi.
2. Ishbay (akkord) ish haqi shakli
Bu shaklda ish haqi ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori yoki bajarilgan ish
hajmiga qarab belgilanadi.
Afzalliklari:
Mehnat unumdorligini oshirishga kuchli turtki beradi.
Ishchi o‘zining ko‘proq daromad topishi uchun faol ishlaydi
Kamchiliklari: 14Mahsulot sifati pasayishi mumkin.
Ishchini ortiqcha charchatib qo‘yishi ehtimoli mavjud.
3. Aralash ish haqi shakli
Bu   shaklda   ish   haqi   vaqtbay   va   ishbay   tizimning   uyg‘unlashuvidan   iborat
bo‘ladi.   Masalan,   xodim   oylik   maosh   oladi,   shu   bilan   birga   ishlab   chiqargan
mahsuloti uchun qo‘shimcha haq ham beriladi.
Afzalliklari:
Xodim uchun barqarorlik va qo‘shimcha rag‘bat uyg‘otadi.
Ish   beruvchi   uchun   sifat   va   samaradorlikni   bir   vaqtda   nazorat   qilish
imkonini beradi.
4. Mukofotlash tizimiga asoslangan shakl
Bu   shaklda   ish   haqi   asosiy   maoshga   qo‘shimcha   mukofotlar   orqali
oshiriladi.   Mukofot   mehnat   natijalariga,   korxonaning   foydasiga   yoki
belgilangan ko‘rsatkichlarga erishish darajasiga bog‘liq bo‘ladi.
5. Ulushli ish haqi shakli
Bu shaklda xodim korxona foydasidan ma’lum foiz ulush oladi. Ko‘pincha,
kichik biznes, savdo, xizmat ko‘rsatish sohalarida qo‘llaniladi.
6. Kontrakt asosida ish haqi shakli
Xodim   bilan   belgilangan   muddatli   shartnoma   tuzilib,   unda   aniq   vazifalar,
natijalar   va   haq   to‘lash   miqdori   belgilanadi.   Bu   shakl   yuqori   malakali
mutaxassislar, maslahatchilar, murabbiylar va boshqa sohalarda keng tarqalgan.
O‘zbekiston tajribasi
Mamlakatimizda   ish   haqi   shakllarini   joriy   etishda   davlat   tomonidan   ham
tartibga solish, ham erkin bozor mexanizmlariga asoslanish kuzatiladi. Minimal
ish   haqi   darajasi   muntazam   belgilanadi,   budjet   tashkilotlarida   esa   tarif   setkasi
asosida   ish   haqi   hisoblanadi.   Xususiy   sektor   esa   ko‘proq   ishbay,   ulushli   yoki
aralash tizimlardan foydalanadi. 15Mehnat   kodeksida   ish   haqi   shakllari,   ularning   qo‘llanish   tartibi,   xodim
huquqlari   va   kafolatlari   aniq   belgilangan.   Bu   esa   xodimlar   manfaatini   himoya
qilish va mehnat bozorida ijtimoiy adolatni ta’minlash imkonini beradi.
Xorijiy tajriba
Jahon   mamlakatlarida   ish   haqi   shakllari   yanada   murakkabroq   va
moslashuvchanroqdir. Masalan:
AQShda   ishchilar   ko‘pincha   soatbay   haq   oladi,   lekin   bonus   va   ulushli
to‘lovlar ham keng tarqalgan.
Germaniyada   yuqori   malakali   mutaxassislar   ko‘pincha   kontrakt   asosida
ishlaydi.
Yaponiyada   “umrbod   ish   bilan   ta’minlash”   tizimi   mavjud   bo‘lib,   xodim
korxona bilan uzoq muddat bog‘lanadi, ish haqi esa mehnat staji va sadoqatga
qarab oshiriladi. Demak, ish haqi turlari va shakllari xilma-xil bo‘lib, ularning
har biri ma’lum sharoitda samarali hisoblanadi. Vaqtbay ish haqi barqarorlikni
ta’minlasa,   ishbay   shakl   unumdorlikni   oshiradi.   Aralash   shakl   esa   barqarorlik
va   rag‘batni   uyg‘unlashtiradi.   Mukofotlash   va   ulushli   tizimlar   esa   xodimlarni
yuqori   natijaga   erishishga   undaydi.O‘zbekiston   sharoitida   ish   haqi   shakllarini
to‘g‘ri   tanlash   korxona   samaradorligini   oshirish,   mehnat   unumdorligini
kuchaytirish   va   xodimlarning   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlashda   hal   qiluvchi
ahamiyatga ega.
1.3. Tarif va notarif tizimlar orqali ish haqini tashkil etish
Ish haqi tizimini tashkil etishda eng muhim masalalardan biri bu – mehnatga
to‘lanadigan haqning adolatli, rag‘batlantiruvchi va barqaror bo‘lishidir. Har bir
mamlakatda,   xususan,   O‘zbekiston   sharoitida   ham   ish   haqini   tashkil   etishning
ikki   asosiy   yondashuvi   mavjud:   tarif   tizimi   va   notarif   tizimi.   Bu   ikki   tizim
o‘zaro farqli bo‘lsa-da, ular mehnatga haq to‘lashning turli  shakllarini tartibga
solishda bir-birini to‘ldiradi.
Tarif tizimi haqida umumiy tushuncha 16Tarif   tizimi   –   ish   haqini   tashkil   etishning   klassik   shakli   bo‘lib,   xodimning
malakasi,   lavozimi   va   mehnat   sharoitiga   qarab   belgilangan   stavka   asosida
to‘lovlarni   amalga   oshirishni   nazarda   tutadi.   Tarif   tizimi   asosan   davlat   sektori
va   yirik   korxonalarda   keng   qo‘llanadi.   U   mehnatni   tabaqalashtirish,   ijtimoiy
adolatni   ta’minlash   hamda   bir   xil   malakaga   ega   bo‘lgan   xodimlarning   teng
sharoitlarda ish haqi olishini kafolatlashga qaratilgan.
Tarif   tizimining   asosini   tarif   setkasi,   tarif   stavkasi,   razryadlar   va
koeffitsientlar   tashkil   etadi.   Tarif   setkasi   –   turli   toifadagi   ishchilar   uchun   ish
haqining  minimal   va  maksimal   darajasini   belgilab   beradi.   Masalan,   eng   oddiy
ishni   bajaruvchi   xodimlar   birinchi   razryadga   mansub   bo‘lsa,   yuqori   malakali
mutaxassislar   yuqori   razryadlarga   kiritiladi.   Har   bir   razryadning   ish   haqi
miqdori koeffitsient asosida hisoblanadi. Bu esa xodimlarning malakasiga qarab
tabaqalashtirilgan daromad olish imkoniyatini yaratadi.
Tarif tizimining afzalliklari
Birinchidan, tarif tizimi mehnatni adolatli baholashga imkon beradi, chunki
unda   xodimlarning   bilim   darajasi,   malakasi   va   ish   sharoiti   hisobga   olinadi.
Ikkinchidan,   bu   tizim   ish   haqi   barqarorligini   ta’minlaydi,   xodimlar   o‘zining
minimal   kafolatlangan   daromadiga   ega   bo‘ladilar.   Uchinchidan,   davlat
tomonidan nazorat qilinadigan tarif tizimi ijtimoiy tenglikni saqlashga  yordam
beradi.
Tarif tizimining kamchiliklari
Biroq  tarif   tizimining  o‘ziga  xos   cheklovlari   ham   mavjud.   Birinchidan,  bu
tizim   ko‘p   hollarda   xodimlarni   mehnat   unumdorligini   oshirishga   kuchli
rag‘batlantira   olmaydi,   chunki   daromad   stavkaga   qattiq   bog‘langan   bo‘ladi.
Ikkinchidan, u bozor iqtisodiyoti talablariga to‘liq mos kelmaydi, chunki ishlab
chiqarish   samaradorligi   va   foyda   ko‘rsatkichlari   ish   haqiga   yetarlicha   ta’sir
qilmaydi.   Uchinchidan,   tarif   tizimi   byurokratik   jarayonlarni   ko‘paytirib,   ish
haqi hisob-kitobini murakkablashtirishi mumkin.
Notarif tizimi haqida umumiy tushuncha 17Notarif   tizimi   –   ish   haqini   tashkil   etishda   an’anaviy   stavkalar   va
razryadlardan   tashqari,   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   asoslangan   zamonaviy
yondashuvdir.   Bu   tizimda   ish   haqining   miqdori   ko‘proq   xodimning   shaxsiy
mehnat natijalari, korxonaning foydasi va bozor sharoitlariga bog‘liq bo‘ladi.
Notarif tizimi quyidagi elementlarga asoslanadi: shartnoma asosida ish haqi,
korxona   foydasidan   ulush   olish,   bonus   va   mukofot   tizimi,   rejalashtirilgan
natijalarga   erishishga   qarab   differensial   to‘lovlar.   Masalan,   xodim   ma’lum
natijaga erishsa, belgilangan ko‘rsatkichlardan ortiqcha ishlab chiqsa yoki yangi
innovatsion takliflar bersa, unga qo‘shimcha rag‘batlantirish to‘lanadi.
Notarif tizimining afzalliklari
Notarif tizimining eng katta afzalligi – u xodimlarni mehnat unumdorligini
oshirishga   rag‘batlantiradi.   Chunki   bunda   daromad   bevosita   ish   natijalariga
bog‘liq   bo‘ladi.   Ikkinchidan,   bu   tizim   moslashuvchan   bo‘lib,   turli   bozor
sharoitlariga   tezda   moslasha   oladi.   Uchinchidan,   korxona   foydasi   bilan
xodimlarning   manfaatdorligini   uyg‘unlashtirib,   umumiy   samaradorlikni
oshiradi.
Notarif tizimining kamchiliklari
Biroq notarif tizimi ham hamma joyda samarali bo‘lavermaydi. Birinchidan,
foyda   yoki   ishlab   chiqarish   hajmi   pasaygan   paytlarda   xodimlarning   daromadi
ham   keskin   kamayadi,   bu   esa   ijtimoiy   muammolarga   olib   kelishi   mumkin.
Ikkinchidan,   ba’zi   hollarda   faqat   yuqori   natija   ko‘rsatgan   xodimlar   katta
mukofot   oladi,   qolganlari   esa   rag‘batsiz   qoladi.   Uchinchidan,   daromadlarni
taqsimlashda adolatsizlik yuzaga kelishi ehtimoli bor.
Tarif va notarif tizimlarning taqqoslanishi
Ish haqini tashkil  etishda tarif  va notarif  tizimlar bir-birini  to‘ldiradi. Tarif
tizimi   barqarorlik   va   kafolatni   ta’minlasa,   notarif   tizimi   samaradorlik   va
rag‘batlantirishni   kuchaytiradi.   Zamonaviy   korxonalarda   ko‘pincha   aralash
yondashuv  qo‘llanadi,  ya’ni   xodimning  asosiy   ish  haqi  tarif  stavkalari   asosida
belgilanib, qo‘shimcha mukofot va bonuslar esa notarif tizimi orqali to‘lanadi. 18Masalan, O‘zbekiston sharoitida davlat sektorida asosan tarif tizimi ustuvor
bo‘lsa,   xususiy   korxonalarda   notarif   tizimi   keng   tarqalmoqda.   Bu   esa   mehnat
bozorining   xilma-xilligini   ta’minlaydi   va   xodimlar   o‘rtasida   raqobatni
kuchaytiradi.
Tarif   tizimi   –   ijtimoiy   barqarorlik   va   adolatni   ta’minlovchi   mexanizm
bo‘lsa,   notarif   tizimi   –   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat   unumdorligini
oshiruvchi   va   korxona   manfaatdorligini   ta’minlovchi   mexanizmdir.   Ularni
birgalikda   qo‘llash   ish   haqini   tashkil   etishda   eng   samarali   yondashuv
hisoblanadi.   Har   ikki   tizimning   afzallik   va   kamchiliklarini   hisobga   olib,
korxonalar o‘z faoliyatiga eng mos variantni tanlashi lozim. 19II BOB. Ish haqi darajasini belgilovchi omillar va ularning ta’siri
2.1. Mehnat unumdorligi va ish haqi darajasi o‘rtasidagi bog‘liqlik
Ish   haqi   iqtisodiy   kategoriyalar   ichida   eng   muhimlaridan   biri   bo‘lib,   u
nafaqat   xodimning  daromadi,  balki  butun  iqtisodiyotning  samaradorligini   ham
ifodalaydi.   Ish   haqi   darajasini   belgilovchi   asosiy   omillardan   biri   bu   –   mehnat
unumdorligidir.   Chunki   xodim   qancha   ko‘p   va   sifatli   mehnat   qilsa,   u   ishlab
chiqargan mahsulot yoki xizmat hajmi ortadi va buning natijasida korxonaning
daromadi  oshadi.  O‘z navbatida,  bu  xodimga yuqori  ish  haqi   to‘lash  imkonini
yaratadi.
Mehnat unumdorligi tushunchasi
Mehnat  unumdorligi  – bu xodim tomonidan ma’lum  vaqt davomida ishlab
chiqarilgan mahsulot miqdori yoki bajarilgan ish hajmini ifodalaydi. Boshqacha
qilib   aytganda,   u   mehnat   resurslaridan   qay   darajada   samarali
foydalanilayotganini ko‘rsatadi. Masalan, bir ishchi bir kunda 10 dona mahsulot
ishlab   chiqarsa,   ikkinchisi   esa   15   dona   ishlab   chiqarsa,   ikkinchisining   mehnat
unumdorligi yuqoriroq hisoblanadi.
Ish haqi darajasi tushunchasi
Ish   haqi   darajasi   –   xodimning   ma’lum   davr   mobaynida   (kun,   oy,   yil)
oladigan pul miqdori. Bu daraja ko‘plab omillarga bog‘liq bo‘lsa-da, eng asosiy
belgilovchisi   mehnat   unumdorligidir.   Xodim   qancha   unumli   ishlasa,   ishlab
chiqarish   hajmi   shuncha   ko‘p   bo‘ladi   va   bu   ish   haqi   miqdorida   o‘z   aksini
topadi.
Mehnat unumdorligi va ish haqi o‘rtasidagi iqtisodiy bog‘liqlik
Mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   iqtisodiyot
nazariyasida   ham,   amaliyotda   ham   keng   o‘rganilgan.   Ularning   o‘zaro
munosabati   shundan   iboratki:   mehnat   unumdorligi   oshishi   bilan   korxona
mahsulot   tannarxi   pasayadi,   foyda   ko‘payadi   va   xodimlarga   ko‘proq   ish   haqi
to‘lash imkoniyati paydo bo‘ladi. 20Shu   bilan   birga,   ish   haqi   darajasi   mehnat   unumdorligidan   tezroq   o‘sib
ketmasligi   kerak.   Agar   ish   haqi   mehnat   unumdorligidan   tezroq   o‘sadigan
bo‘lsa, korxona xarajatlari ortadi va raqobatbardoshlik pasayadi. Aksincha, agar
mehnat   unumdorligi   ish   haqidan   tezroq   o‘ssa,   korxona   yuqori   foyda   ko‘radi,
ammo   xodimlarning   mehnatga   bo‘lgan   qiziqishi   pasayishi   mumkin.   Demak,
muvozanatni saqlash muhimdir.
Mehnat unumdorligi va ish haqining o‘zaro ta’siri
Xodimning   shaxsiy   manfaatdorligi   –   Agar   ish   haqi   mehnat   natijalariga
bog‘liq   bo‘lsa,   xodim   ko‘proq   ishlab   chiqarishga   intiladi.   Natijada   mehnat
unumdorligi oshadi.
Korxonaning   raqobatbardoshligi   –   Yuqori   unumdorlik   ishlab   chiqarish
tannarxini   pasaytiradi,   bu   esa   korxonaning   bozorda   ustunlikka   ega   bo‘lishiga
yordam beradi.
Ijtimoiy   barqarorlik   –   Ish   haqi   va   mehnat   unumdorligi   o‘rtasidagi   adolatli
nisbat jamiyatda ijtimoiy tenglikni ta’minlaydi.
Milliy   iqtisodiyot   rivoji   –   O‘zbekistonda   ham   mehnat   unumdorligini
oshirish iqtisodiy o‘sishning asosiy manbalaridan biri sifatida qaraladi.
Xalqaro tajribada bog‘liqlik
Rivojlangan   davlatlar   tajribasida   ish   haqi   darajasi   bevosita   mehnat
unumdorligiga   bog‘langan.   Masalan,   Germaniya,   Yaponiya   va   AQShda
xodimlarning   ish   haqi   yuqori   bo‘lishiga   sabab,   ularning   mehnat   unumdorligi
ham   juda   yuqori   ekanligidir.   Shu   bois,   u   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish
samaradorligi bilan daromad darajasi o‘rtasida muvozanat mavjud.
O‘zbekistonda mehnat unumdorligi va ish haqi
O‘zbekistonda  oxirgi   yillarda  ish   haqi   darajasini  oshirish   bo‘yicha  ko‘plab
islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Biroq   ba’zi   hollarda   ish   haqi   mehnat
unumdorligidan   tezroq   o‘smoqda.   Bu   esa   iqtisodiyot   uchun   xavfli   bo‘lishi
mumkin.   Shu   sababli,   davlat   siyosatida   asosiy   e’tibor   mehnat   unumdorligini
oshirishga   qaratilgan.   Bunga   texnologiyalarni   modernizatsiya   qilish, 21xodimlarning   malakasini   oshirish   va   innovatsion   yondashuvlarni   joriy   etish
orqali erishilmoqda.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi   va   mehnat   unumdorligi   o‘rtasidagi
bog‘liqlik   iqtisodiyotning   asosiy   indikatorlaridan   biri   hisoblanadi.   Ish   haqi
darajasi   aholining   turmush   tarzini,   iste’mol   imkoniyatlarini   va   ijtimoiy
barqarorlikni   belgilovchi   eng   muhim   omil   sifatida   e’tirof   etiladi.   Shu   bilan
birga,   ish   haqi   darajasining   barqaror   va   uzluksiz   o‘sishi   faqatgina   ishlab
chiqarish samaradorligi va mehnat unumdorligi bilan chambarchas bog‘liqdir.
2022 yilda  mamlakatda  o‘rtacha  nominal  ish  haqi   3,89 mln so‘mni   tashkil
etdi. Bu ko‘rsatkich avvalgi yillarga nisbatan sezilarli o‘sishni anglatadi. Lekin
inflyatsiya darajasi yuqori bo‘lgani sababli real ish haqi nisbatan pastroq bo‘lib,
uning   xarid   qobiliyati   cheklangan   edi.   Shunga   qaramay,   ushbu   davrda   sanoat,
xizmat ko‘rsatish va transport sohalarida mehnat unumdorligi sezilarli darajada
oshgan. Ayniqsa,  ishlab  chiqarishda  zamonaviy texnologiyalarni  joriy etish  va
ishlab   chiqarish   jarayonlarini   avtomatlashtirish   ish   unumdorligiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatgan.
2023   yilga   kelib   o‘rtacha   ish   haqi   4,56   mln   so‘mni   tashkil   etdi.   Bu   2022
yilga nisbatan 17 foizga yaqin o‘sish demakdir. Mazkur davrda iqtisodiy o‘sish
sur’atlari   bilan   birga   mehnat   unumdorligida   ham   barqaror   ijobiy   tendensiya
kuzatildi.   Xizmat   ko‘rsatish,   savdo   va   transport   tarmoqlarida   yuqori   talab
natijasida   xodimlarning   ish   haqi   sezilarli   oshdi.   Ayniqsa,   axborot
texnologiyalari   sohasida   o‘rtacha   ish   haqi   o‘sishi   boshqa   sohalardan   ikki
barobar   tez   bo‘ldi.   Bu   esa   yuqori   malakali   mutaxassislarning   bozordagi
yetishmovchiligi va ular mehnat unumdorligining yuqoriligi bilan izohlanadi.
2024   yil   yakunlariga   ko‘ra,   o‘rtacha   ish   haqi   5,35   mln   so‘mga   yetdi.   Bu
o‘sish   2023   yilga   nisbatan   yana   17,4   foizni   tashkil   etdi.   Lekin   real   ish   haqi
darajasi atigi 7 foizga oshdi. Bunga sabab inflyatsiya darajasining yuqoriligi va
import  mahsulotlariga talabning ortishi  bo‘ldi. Mehnat  unumdorligi esa sanoat
va   xizmat   ko‘rsatish   tarmoqlarida   oshib   borayotgan   bo‘lsa-da,   qishloq 22xo‘jaligida   o‘sish   sur’ati   nisbatan   past   bo‘lib   qoldi.   Bu   tarmoqda   hali   ham
an’anaviy   mehnat   usullarining   ustunligi   va   innovatsiyalarning   sekin   joriy
qilinishi sabab sifatida ko‘rsatish mumkin.
2025   yil   uchun   dastlabki   hisob-kitoblarga   ko‘ra,   o‘rtacha   ish   haqi   6   mln
so‘m atrofida bo‘lishi kutilmoqda. O‘sish sur’ati oldingi yillardagi kabi 12 foiz
atrofida prognoz qilinmoqda. Bu shuni ko‘rsatadiki, ish haqi darajasi va mehnat
unumdorligi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   yanada   mustahkamlanmoqda.   Chunki
iqtisodiyotning   asosiy   sektorlarida   –   IT,   transport,   xizmat   ko‘rsatish   va   bank-
moliya   tizimida   mehnat   unumdorligi   yuqori   bo‘lgani   uchun   ish   haqi   ham   tez
sur’atlarda oshmoqda.
Quyidagi jadvaldan ko‘rish mumkinki, 2022–2025 yillar davomida ish haqi
doimiy ravishda o‘sib borgan:
Yil O‘rtacha ish haqi (mln
so‘m) Yillik o‘sish
(%) Real   ish   haqi
o‘sishi (%)
2022 3,89 — 4,2
2023 4,56 +17,2 6,0
2024 5,35 +17,4 7,1
2025 6,00 +12,0
(prognoz) 5,5 (prognoz)
( – dastlabki prognoz ko‘rsatkichlari)
Ushbu   ko‘rsatkichlardan   kelib   chiqib,   shuni   aytish   mumkinki,   ish   haqi
o‘sishi  bilan birga real daromad ham oshmoqda, biroq inflyatsiya ta’siri sabab
bu   o‘sish   ko‘proq   nominal   xarakterga   ega.   Shu   sababli   mehnat   unumdorligini
oshirish,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   ko‘tarish   va   yangi   texnologiyalarni
keng joriy etish zaruriy ahamiyat kasb etadi.
Shu   nuqtai   nazardan,   mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   o‘rtasida   quyidagi
asosiy bog‘liqlik kuzatiladi:
Mehnat unumdorligi yuqori bo‘lgan sohalarda ish haqi tezroq o‘smoqda. 23Innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash   darajasi   mehnat   samaradorligini
oshirib, ish haqi darajasini belgilamoqda.
Inflyatsiya   yuqori   bo‘lgan   davrlarda   nominal   ish   haqi   oshsa   ham,   real   ish
haqi kamroq o‘sadi.
Davlat   sektorida   tarif   tizimi   barqarorlikni   ta’minlasa-da,   rag‘batlantirish
darajasi xususiy sektor bilan solishtirganda pastroq.
2022–2025   yillar   mobaynida   mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   darajasi
o‘rtasidagi bog‘liqlik tobora yaqqol ko‘rinmoqda. Mamlakat iqtisodiyoti uchun
eng muhim vazifa – ish haqining faqat nominal emas, balki real darajasini ham
oshirishdir.   Bunga   erishish   uchun   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish,   yuqori
texnologiyalarni   joriy   etish,   xodimlarning   malakasini   oshirish   va   samarali
rag‘batlantirish mexanizmlarini yaratish zarur. Ana shunda ish haqi va mehnat 24unumdorligi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   yanada   mustahkamlanadi   va   iqtisodiy
barqarorlik ta’minlanadi.
Mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   darajasi   o‘rtasida   bevosita   bog‘liqlik
mavjud.   Ularning   muvozanatli   o‘sishi   korxona   samaradorligi,   xodimlarning
manfaatdorligi   va   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlaydi.   Shuning
uchun ham ish haqini belgilashda mehnat unumdorligi asosiy mezonlardan biri
sifatida qaralishi lozim. 25 262.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida ish haqi darajasiga ta’sir etuvchi
tashqi va ichki omillar
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi   darajasi   ko‘plab   omillarning   o‘zaro
ta’siri natijasida shakllanadi. Bu omillar shartli ravishda ikki guruhga bo‘linadi:
tashqi   omillar   va   ichki   omillar.   Har   ikkisi   ham   ish   haqi   siyosatining
shakllanishida,   mehnat   bozoridagi   muvozanatni   ta’minlashda   va   aholining
daromadlarini belgilashda muhim rol o‘ynaydi.
Tashqi   omillar   –   bu   mehnat   bozori,   iqtisodiy   muhit,   davlat   siyosati   va
xalqaro   iqtisodiy   sharoitlar   kabi   korxona   tashqarisidagi   kuchlardir.   Ular
korxona   yoki   tashkilot   ish   haqi   siyosatini   belgilashda   majburiy   cheklov   va
imkoniyatlar yaratadi. 27Avvalo,   mehnat   bozoridagi   talab   va   taklif   ish   haqi   darajasini   belgilovchi
asosiy   tashqi  omildir.  Agar  malakali   mutaxassislar   kam   bo‘lsa,  ular   uchun  ish
haqi yuqori bo‘ladi. Masalan, 2023–2024 yillarda IT-mutaxassislar, dasturchilar
va sun’iy intellekt sohasidagi xodimlarga bo‘lgan talab keskin oshgani sababli,
ularning ish haqi boshqa sohalarga qaraganda ikki barobar tez o‘sdi. Aksincha,
ishchi kuchi ko‘p bo‘lgan oddiy xizmat  ko‘rsatish sohalarida ish haqi nisbatan
past bo‘lib qolmoqda.
Ikkinchidan,   davlatning   mehnat   siyosati   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Minimal   ish   haqi   miqdorini   belgilash,   soliq   siyosati,   ijtimoiy   to‘lovlar   va
mehnat qonunchiligidagi islohotlar korxonalarning ish haqi darajasiga bevosita
ta’sir   qiladi.   Masalan,   2022   yilda   O‘zbekistonda   minimal   ish   haqi   oshirilishi
natijasida   1,5   milliondan   ortiq   xodimning   daromadi   ko‘tarildi.   Bu   ijtimoiy
adolatni   ta’minlash   bilan   birga,   ish   beruvchilar   uchun   qo‘shimcha   xarajatlar
keltirib chiqardi.
Uchinchi   tashqi   omil   sifatida   inflyatsiya   darajasini   ko‘rsatish   mumkin.
Narxlarning   oshishi   aholining   real   daromadlarini   kamaytiradi   va   ish
beruvchilarni  nominal  ish haqlarini  ko‘tarishga  majbur qiladi. Shu bilan birga,
yuqori inflyatsiya sharoitida ish haqi oshishi real xarid qobiliyatini to‘liq tiklay
olmaydi. Masalan,  2023  yilda  ish  haqi   17 foizga oshgan   bo‘lsa-da,  inflyatsiya
12 foizni tashkil etgani sababli real o‘sish atigi 5 foiz atrofida bo‘ldi.
To‘rtinchidan,   xalqaro   iqtisodiy   jarayonlar   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.   Global
bozor   narxlaridagi   o‘zgarishlar,   chet   el   investitsiyalari   hajmi,   eksport-import
faoliyatining   ko‘lami   milliy   ish   haqi   darajasiga   sezilarli   ta’sir   etadi.   Masalan,
neft   va   gaz   narxlarining   ko‘tarilishi   yoki   pasayishi   energetika   sohasidagi   ish
haqlarni bevosita belgilaydi.
Ichki   omillar   esa   korxona   ichida   shakllanadigan   iqtisodiy,   tashkiliy   va
ijtimoiy sharoitlarni o‘z ichiga oladi.
Birinchidan,   korxonaning   moliyaviy   imkoniyatlari   ish   haqi   darajasini
belgilovchi   asosiy   ichki   omildir.   Moliyaviy   barqaror,   foyda   ko‘rayotgan 28korxonalarda   ish   haqi   yuqori   bo‘lsa,   zarar   bilan   ishlayotgan   korxonalarda   esa
ishchi   kuchiga   kamroq   mablag‘   ajratiladi.   Masalan,   bank   va   moliya   sektorida
o‘rtacha   ish   haqi   2024   yilda   9   million   so‘mni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   qishloq
xo‘jaligida bu ko‘rsatkich 3 million so‘mdan oshmagan.
Ikkinchidan,   mehnat   unumdorligi   muhim   ichki   omil   hisoblanadi.   Agar
xodimning   unumdorligi   yuqori   bo‘lsa,   korxona   uni   yuqori   maosh   bilan
rag‘batlantiradi.   Chunki   samarali   xodim   ko‘proq   mahsulot   yoki   xizmat   ishlab
chiqaradi   va   bu   korxona   foydasini   oshiradi.   Shu   bois   ko‘plab   korxonalarda
ishlab chiqarish hajmi va ishchi maoshi o‘rtasida bevosita bog‘liqlik mavjud.
Uchinchi   ichki   omil   sifatida   korxonaning   ish   haqi   siyosati   va   boshqaruv
qarorlarini keltirish mumkin. Ba’zi korxonalar ish haqi tizimini tarif stavkalari
asosida   belgilasa,   boshqalar   bonus   va   mukofotlarga   tayanadi.   Masalan,   savdo
tarmoqlarida   xodimlarning   asosiy   ish   haqi   bilan   bir   qatorda   ularga   sotuv
hajmiga qarab foiz hisobida bonuslar beriladi.
To‘rtinchidan,   xodimlarning   malaka   va   tajribasi   ham   ichki   omil   bo‘lib,
yuqori malakali mutaxassislar doimo yuqori maoshga ega bo‘ladilar. Shu bilan
birga, yosh kadrlar va yangi ishga kirganlar kamroq ish haqi oladilar.
Beshinchidan,   korxona   ichidagi   ijtimoiy   muhit   va   motivatsiya   tizimi   ham
ish   haqi   darajasiga   ta’sir   etadi.   Xodimlarning   mehnatga   munosabati,   ishga
sodiqligi, jamoaviylik darajasi ularning ish haqiga qo‘shimcha rag‘batlar tarzida
aks etishi mumkin.
Quyidagi jadvalda tashqi va ichki omillar umumlashtirilgan:
Omillar turi Asosiy ko‘rsatkichlar
Tashqi
omillar Mehnat   bozori   talabi   va   taklifi,   davlat   siyosati   (minimal   ish   haqi,
soliqlar), inflyatsiya, xalqaro bozor ta’siri
Ichki
omillar Korxona   moliyaviy   imkoniyatlari,   mehnat   unumdorligi,
boshqaruv  qarorlari,  xodimlarning  malakasi  va  tajribasi,  motivatsiya
tizimi 29  Bozor   iqtisodiyoti sharoitida ish haqi darajasi  ko‘plab omillarning o‘zaro
uyg‘unlashuvi natijasida shakllanadi. Tashqi omillar milliy iqtisodiyot va global
jarayonlar   bilan   bog‘liq   bo‘lsa,   ichki   omillar   korxona   darajasida   hal   qilinadi.
Mamlakatda barqaror va adolatli ish haqi tizimini yaratish uchun tashqi va ichki
omillarni   muvofiqlashtirish,   davlat   siyosati   va   korxona   siyosatini
uyg‘unlashtirish zarur.
2.3. Ish haqi darajasini oshirish yo‘llari va takomillashtirish istiqbollari
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqi   darajasini   oshirish   nafaqat
xodimlarning   turmush   darajasini   yaxshilash,   balki   butun   mamlakat
iqtisodiyotining  barqarorligi   va  raqobatbardoshligini  ta’minlashda   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ish   haqi   darajasi   yuqori   bo‘lgan   mamlakatlarda   mehnat
unumdorligi   oshadi,   ijtimoiy   adolat   tamoyillari   qaror   topadi   va   aholining
farovonligi   ortadi.   Shu   sababli,   ish   haqi   darajasini   oshirish   va   uni
takomillashtirishning istiqbollari O‘zbekiston iqtisodiy rivojlanishining ustuvor
yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.
Birinchi   navbatda,   mehnat   unumdorligini   oshirish   ish   haqi   darajasini
ko‘tarishning   eng   asosiy   manbai   hisoblanadi.   Zero,   ishlab   chiqarish
samaradorligi   oshmasdan   turib,   ish   haqlarini   uzoq   muddat   davomida   ko‘tarish
mumkin   emas.   Shu   sababli,   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish,   ishlab
chiqarishni   avtomatlashtirish,   xodimlarning   malakasini   oshirish   orqali   mehnat
unumdorligini   oshirish   zarur.   Misol   uchun,   2023   yilda   sanoat   korxonalarida
avtomatlashtirilgan   tizimlarning   joriy   etilishi   natijasida   ishlab   chiqarish   hajmi
15   foizga   o‘sdi,   bu   esa   xodimlarning   ish   haqiga   qo‘shimcha   o‘sish   imkonini
berdi.
Ikkinchi   yo‘l   –   malaka   va   bilim   darajasini   oshirishdir.   Zamonaviy   bozor
sharoitida yuqori malakali mutaxassislar doimo yuqori daromadga ega bo‘ladi.
Shu   bois,   xodimlarning   doimiy   ravishda   qayta   tayyorlanishi,   zamonaviy
bilimlarni   egallashi,   kasbiy   rivojlanish   dasturlarida   ishtirok   etishi   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekistonda   oxirgi   yillarda   kasb-hunar   maktablari, 30texnikumlar va oliy ta’lim muassasalarida mehnat bozorida talab yuqori bo‘lgan
yo‘nalishlar bo‘yicha yangi ta’lim dasturlari joriy qilinmoqda. Bu esa kelajakda
ish haqlarining oshishi uchun asos yaratadi.
Uchinchi   muhim   yo‘l   –   adolatli   mehnatga   haq   to‘lash   tizimini   yaratishdir.
Ayni   paytda   ayrim   sohalarda   bir   xil   mehnat   uchun   turli   korxonalarda   turlicha
ish   haqi   belgilanmoqda.   Bu   esa   xodimlarning   motivatsiyasiga   salbiy   ta’sir
qiladi.   Shu   bois   ish   haqi   darajasini   oshirishda   adolat   tamoyillarini   ta’minlash,
ya’ni malaka, tajriba, mehnat hajmi va sifatiga qarab haq to‘lash tizimini joriy
etish zarur.
To‘rtinchi   yo‘l   –   davlatning   faol   ijtimoiy   siyosatidir.   Minimal   ish   haqi
miqdorini  bosqichma-bosqich oshirish, soliq yengilliklari  berish, xodimlarning
huquqlarini   himoya   qilish   ish   haqi   darajasini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Masalan,   O‘zbekistonda   2022–2024   yillarda   minimal   ish   haqi   ikki   marta
oshirildi   va   bu   2   milliondan   ortiq   xodimning   daromadlarida   sezilarli   ijobiy
o‘zgarishlarni keltirib chiqardi.
Beshinchidan,   korxonalarda   samarali   rag‘batlantirish   tizimini   joriy   etish
kerak.   Asosiy   ish   haqi   bilan   bir   qatorda   mukofotlar,   bonuslar,   qo‘shimcha
to‘lovlar   orqali   xodimlarning   daromadlari   oshirilishi   mumkin.   Masalan,   savdo
sohasida   sotuv   hajmiga   qarab   foizli   bonuslar,   ishlab   chiqarishda   esa   mehnat
unumdorligi   bo‘yicha   qo‘shimcha   to‘lovlar   keng   qo‘llanilmoqda.   Bu
xodimlarni samarali ishlashga undaydi va ularning ish haqi darajasini oshiradi.
Oltinchi yo‘l – xususiy sektor va davlat sektorida ish haqi o‘rtasidagi farqni
kamaytirishdir.   Ayni   paytda   davlat   sektorida   ish   haqi   ko‘plab   hollarda   past
bo‘lib,   bu   malakali   kadrlarning   xususiy   sektorga   o‘tib   ketishiga   sabab
bo‘lmoqda. Shu bois davlat tashkilotlarida ham malakali mutaxassislarni ushlab
qolish uchun ish haqi darajasini oshirish va rag‘batlantirish tizimini joriy qilish
muhimdir.
Kelgusida   ish   haqi   tizimini   takomillashtirishning   istiqbollari   quyidagi
yo‘nalishlarda ko‘rinadi 31Ish haqi darajasini belgilashda xalqaro tajribadan foydalanish;
Xodimlarning   malakasi,   tajribasi   va   ishlab   chiqarishdagi   hissasini   hisobga
olgan holda differensiallashgan tizim yaratish;
Minimal ish haqi miqdorini yashash minimumiga bog‘lash;
Real ish haqi va inflyatsiya darajasini muvofiqlashtirish;
Ayollar va erkaklar ish haqidagi tengsizlikni kamaytirish;
Raqamli texnologiyalar yordamida ish haqi hisob-kitoblarining shaffofligini
ta’minlash.
Quyidagi   jadvalda   O‘zbekistonda   ish   haqi   darajasini   oshirishning   ayrim
asosiy yo‘llari va istiqbollari umumlashtirilgan:
Yo‘nalish Mazmuni Kutilayotgan natija
Mehnat
unumdorligini
oshirish Zamonaviy
texnologiyalarni   joriy   etish,
ishlab   chiqarishni
modernizatsiya qilish Ish   haqi   darajasining
barqaror o‘sishi
Malaka oshirish Xodimlarni   qayta
tayyorlash,   ta’lim
dasturlarini rivojlantirish Malakali   kadrlar
ulushining ko‘payishi
Adolatli   tizim
yaratish Mehnat hajmi va sifatiga
qarab haq to‘lash Xodimlarda
motivatsiyaning kuchayishi
Davlat siyosati Minimal   ish   haqini
oshirish,   soliqlarni
yengillashtirish Aholining   turmush
darajasining yaxshilanishi
Rag‘batlantirish Bonuslar,   mukofotlar,
qo‘shimcha to‘lovlar Samaradorlikning oshishi
Davlat-xususiy
muvozanati Sektorlar   o‘rtasidagi
farqni kamaytirish Kadrlar   oqimining   oldini
olish 32  Ish   haqi darajasini oshirish yo‘llari ko‘p qirrali va kompleks yondashuvni
talab etadi. Bozor  iqtisodiyoti sharoitida ish haqi faqatgina korxona moliyaviy
imkoniyatlariga   emas,   balki   davlat   siyosatiga,   xodimlarning   malakasi   va
mehnat   unumdorligiga   ham   bog‘liqdir.   Kelgusida   O‘zbekistonda   ish   haqi
tizimini   takomillashtirish   orqali   aholining   farovonligini   oshirish,   iqtisodiy
taraqqiyotni   jadallashtirish   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   imkoniyati
mavjud. 33 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   jarayonida   ish   haqi   tizimining
iqtisodiyotdagi o‘rni, uning turlari va shakllari, shuningdek, ish haqi darajasini
belgilovchi   omillarni   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.   Ish   haqi   nafaqat
xodimning   mehnati   uchun   to‘lanadigan   moddiy   rag‘bat,   balki   butun
jamiyatning   ijtimoiy   barqarorligi   va   iqtisodiy   taraqqiyotining   asosiy
ko‘rsatkichlaridan biri ekanligiga amin bo‘ldim.
O‘rganishlarim   davomida   shuni   angladimki,   ish   haqi   darajasi   mehnat
unumdorligi,   ishlab   chiqarish   samaradorligi,   davlatning   ijtimoiy   siyosati   va
bozor   mexanizmlari   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   ish   haqini   tashkil   etish   jarayonida   ichki   va   tashqi   omillarning   o‘rni
beqiyosdir.   Masalan,   korxonaning   moliyaviy   ahvoli,   xodimlarning   malakasi,
ishlab   chiqarish   texnologiyalarining   darajasi   ichki   omillar   bo‘lsa,   inflyatsiya,
mehnat bozoridagi talab va taklif, davlatning soliqqa oid siyosati tashqi omillar
sifatida ish haqi darajasiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Men o‘zim uchun muhim xulosa qilib shuni belgiladimki, ish haqi tizimini
takomillashtirishning asosiy yo‘llari — mehnat unumdorligini oshirish, adolatli
taqsimot mexanizmlarini joriy etish, xodimlarning malaka va bilimlarini doimiy
oshirib   borish,   shuningdek,   davlat   tomonidan   minimal   ish   haqini   muntazam
ravishda   ko‘tarib   borishdan   iborat.   Shu   bilan   birga,   bonuslar,   mukofotlar   va
rag‘batlantirish   tizimlari   orqali   ham   xodimlarning   moddiy   manfaatdorligini
kuchaytirish zarurligini tushundim.
Kurs ishining yakunida men quyidagi asosiy fikrga keldim: ish haqi tizimini
samarali tashkil etish nafaqat xodimning mehnatdan qoniqishini oshiradi, balki
korxona   faoliyatining  barqarorligi,  iqtisodiyotning  umumiy  rivoji   va  aholining
turmush darajasining yuksalishiga ham olib keladi. Shu sababli, kelajakda men
o‘z   faoliyatimda   ish   haqi   tizimining   adolatli,   samarali   va   shaffof   bo‘lishiga
e’tibor qaratish zarurligini doimo yodda tutaman. 34Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3511) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Ish haqi turlari va ularning darajalarini belgilovchi omillar

Купить
  • Похожие документы

  • Iqtisodiyotni tartibga solishda davlatning roli 2
  • “Ishlаb chiqаruvchi tаklifi vа rаqоbаt xulqi”
  • Klassik va hozirgi zamon bozor iqtisodiyoti ularning umumiy tomonlari va farqlari
  • Mehnat taqsimоti, ishlab chiqarishning ixtisоslashuvi va kооperatsiyasi
  • Iqtisodiy kategoriyalar va ularning amal qilish mexanizmi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha