Ishlab chiqarish samaradorligi va uni ta’minlashning hozirgi zamon muammolari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   Ishlab chiqarish samaradorligi va uni
ta’minlashning hozirgi zamon muammolari
Bajardi: _______________________________
      _____________________________
Ilmiy   rahbar:   ___________________________
1 Ishlab chiqarish samaradorligi va uni
ta’minlashning hozirgi 
zamon muammolari
Mundarija
Kirish 3
1. Ishlab chiqarish samaradorligining mazmuni va mohiyati. 6
2. Ishlab chiqarish hozirgi zamon omillari va uning tarkibi 9
3. Ishlab chiqarishning ilmiy-texnikaviy darajasi 11
4. Ishlab chiqarishni samaradorligi va uni ta’minlashning hozirgi zamon 
muammolari 1 5
Xulosa 20
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 22
2 Kirish
Joriy   yilning   14   may   kuni   Prezident   Sh.Mirziyoyev   iqtisodiy   faoliyatning
birinchi   chorak   yakunlariga   bag’ishlangan   videoselektor   o’tkazdi.   Unda   qayd
etildiki,   hisobot   davrida   mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsulot   3,3   foiz,   jumladan,
sanoatda 3,6 va qishloq xo’jaligida 3,1 foizga o’sgan.
Videoselektorning   materiallari   bilan   chuqur   tanishsangiz,   shunday   xulosa
kelib   chiqadi:   gap   makroiqtisodiy   o’sish   sur’atlarida   emas,   balki   ushbu
faoliyatning   samaradorligi   to’g’risida   bormoqda.   Tan   olish   kerak,   shu   paytgacha
yondashuv umuman boshqacha edi.
Misol   uchun,   2020   yilning   9   oyi   yakunlari   bo’yicha   Jomboy   tumanidagi
“MAN” avtomobil zavodi tovar ishlab chiqarish hajmini 40 foizga pasaytirganda,
iqtisodiy   blok   ushbu   pasayishni   qolgan   300   ta   kichik   korxona   hisobidan   yopish
to’g’risidagi   g’oyani   ilgari   surgan  edi.   Bunday   mantiqsiz   g’oya  mualliflari   ushbu
korxonalar   faoliyatiga   ham   pandemiya   kuchli   salbiy   ko’rsatganini   inobatga
olmasdan fikr yuritganlari aniq. Bunday yondashuvdan maqsad qanday bo’lmasin,
iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   edi.   Hammaga   ayon,   pandemiya   sharoitida   xizmat
ko’rsatish   sohasi,   jumladan,   jamoat   transporti,   umumiy   ovqatlanish,   turizm
sohalari deyarli yarim yil davomida faoliyat ko’rsatgani yo’q. Shunga qaramasdan,
statistik   organlar   2020   yilning   yakunlariga   ko’ra,   xizmatlar   sohasida   7   foizlik
o’sishni qayd etgani, ajablanarli.
Davlatimiz   rahbari   o’z   chiqishlarida   8   foizlik   soxta   o’sish   ko’ngildagidek
natija   bermaganini   ko’p   ta’kidlashiga   qaramasdan,   ananaviy   yondashuvdan
haligacha   voz   kechmayotgan   rahbarlar   borligini   alohida   ta’kidlash   joiz.   Aslini
olganda, YaIM aholi jon boshiga 1-2 foizga o’sganda ham (sifat va yuqori mehnat
unumdorligi   hisobiga)   katta   ijtimoiy   natijalarga   erishayotgan   mamlakatlar
to’g’risida   ko’plab   misollar   keltirish   mumkin.   Buning   uchun   makroiqtisodiy
tahlilni   nafaqat   YaIM,   balki   milliy   daromad,   iste’mol   va   jamg’arish   fondlari,
energiya   samaradorligini   belgilaydigan   ko’rsatgichlar   asosida   amalga   oshirish
maqsadga   muvofiq.   Misol   uchun,   O’zbekiston   YaIM   birligiga   ishlab   chiqarish
tarkibi   o’xshash   mamlakatlardan   energiyani   uch   baravar   ko’p   sarflaydi.   Bunday
3 holatning uzoq muddat davom etishining asosiy sabablaridan biri - shu paytgacha
maishiy   va   ishlab   chiqarish   maqsadlarida   yoritish   va   isitish   me’yorlari   alohida
ishlab chiqilmaganidadir.
Mikroiqtisodiyot   darajasida   ko’rib   chiqilsa,   mamlakatning   yalpi   ichki
mahsuloti birlamchi ishlab chiqarish bo’g’inida tovar mahsulotining hajmi degani.
Xo’sh,   korxona   faqat   ushbu   ko’rsatgichga   e’tibor   qaratsa-yu,   samaradorlik
ko’rsatgichlarini   ikkinchi   darajali   deb   hisoblasa,   natija   nima   bo’ladi?   Albatta,
samarali menejment bunga yo’l qo’ymaydi. Nega deganda, tadbirkorlik faoliyatini
amalga   oshirishdan   maqsad   foyda   olish   hisoblanadi.   Mahsulot   sifati
yaxshilanmasa,   uning   tannarxni   pasaytirishga   yetarli   e’tibor   qaratmasdan   nuqul
ekstensiv   yo’l   tanlansa,   har   qanday   korxona   kasodga   uchraydi.   Foyda   –   bu
investitsion faoliyatning asosiy manbai.
Oxirgi   4   yil   davomida   asosiy   kapitalga   jalb   etilgan   investitsiyalar   hajmi
o’rtacha hisobda 30 foizga o’sib kelmoqda. Ammo milliard dollarlik qo’shimchalar
iqtisodiy   o’sishni   ta’minlayotgani   yo’q.   Masalan,   2020   yilda   mamlakatimiz   yalpi
ichki mahsuloti atigi 1,6 foizga o’sgan. Tabiiy savol tug’iladi, nima uchun oldingi
uch yillik investitsiyalar iqtisodiy o’sishni ta’minlashga xizmat qilmadi?
Gap   shundaki,   investitsiya   iqtisodiy   samaradorlikni   ta’minlash   maqsadida
emas, shunchaki, miqdoriy ko’rsatkichlarni  oshirish maqsadida amalga oshiriladi.
Juda katta mablag’lar evaziga ishga tushirilgan investitsion loyihalar samaradorligi
ustidan   tegishli   monitoring   yo’lga   qo’yilmagan,   uzoq   yillar   davomida   iqtisodiy
nazariya   fani   yordamida   to’plangan   tajribalarga   tayanish   zarurati   mutasaddi
shaxslarning xayoliga ham kelmaydi.
Jahon   iqtisodiyoti   o’ta   og’ir   sharoitdaligini,   undagi   kon’yunktura   jiddiy
darajada salbiy tomonga o’zgarganini bilib turib, statistik ma’lumotlarni kosmetik
yo’l bilan yasantirishdan ne foyda?
Ikkinchi   chorakda   ishlab   chiqarish   ko’rsatkichlarini   tubdan   yaxshilash
mumkinmi?  Ushbu  maqsadga   erishish   uchun inobatga  olinishi   lozim  bo’lgan eng
muhim   omillar   -   birinchidan,   aholining   to’lov   qobiliyati,   ikkinchidan,   eksport
potensialidan foydalana olish lozim.
4 Oziq-ovqat mahsulotlarining narxi boshqa tovarlarga nisbatan tez sur’atlarda
o’sayotgani   hech   kimga   sir   emas.   2020   yilda   aholi   yalpi   daromadining   70   foizi
oziq-ovqat  mahsulotlarini xarid qilishga  sarflanayotgan edi. Bugunga kelib ushbu
nomutanosiblik   yana   ham   kuchaydi.   Oqibatda   yengil   avtomobillar,   yengil   sanoat
mahsulotlariga   nisbatan   xarid   qobiliyati   pasaydi.   Go’sht,   sut,   tuxum,   kartoshka
narxlari   yuqori   sur’atlar   bilan   o’sib   bordi,   o’rtahol   oilalarning   pullik   daromadlari
faqat ovqatlanish va kommunal to’lovlar bilan cheklanib qolmoqda. Gap shundaki,
qoramolning 90 foizi dehqon xo’jaliklari tasarrufida. Ammo ularni arzon va sifatli
ozuqa   bilan   ta’minlashga   qaratilgan   choralar   ko’zga   tashlanmayapti.   Kartoshka
yetishtirishga kreditlar 20 foiz va undan yuqoriroq stavkalarda ajratiladi. Chetdan
import qilinayotgan ushbu mahsulotning bozor narxlari esa mahalliy mahsulotdan
ancha   arzon.   Parrandachilik   sohasini   rivojlantirish   va   soha   uchun   ozuqa   bazasini
yaratish o’rtasida katta uzilishlar mavjud.
Tan olish kerak, pandemiya sharoitida yangi korxonalarning bozorga kirishi
amrimahol.   “Bankrotlik   to’g’risidagi”   Qonun   asosida   bunday   korxonalar
faoliyatiga   barham   berish,   ularga   tegishli   ishlab   chiqarish   vositalarini   samarali
faoliyat yuritayotgan korxonalar ixtiyoriga o’tkazish maqsadga muvofiq. Shunday
yondashuvda   ko’zlangan   natijalarga   erishish   ehtimoli   yuqoriroq.   Xo’jalik
mexanizmi   korxonalarni   yiriklashtirishga   qaratilishi   lozim.   Shubhasiz,   bunday
korxonalarning ichki va tashqi bozorlardagi raqobatbardoshligi yuqori darajada.
Menejmentning   asosiy   vazifalaridan   biri   -   bu   tahlil   va   nazorat.   Bizda   esa
bunga   amal   qilinmaydi.   Misol   uchun,   Narpay   tumanida   2020   yil   yakunlari
bo’yicha ro’yxatga olingan 190 ta sanoat korxonasidan 107 tasi hisobot topshirgan,
xolos.   Ko’rinib   turibdiki,   mahalliy   hokimiyat   organlari   yil   davomida   o’z
hududidagi korxonalar faoliyatidan bexabar qolmoqda.
Shunday ekan, iqtisodiy faoliyat samaradorligi oddiy, katta mablag’lar talab
etilmaydigan   omillarga   ham   bog’liq.   Demak,   iqtisodiy   faoliyatdagi   boshqaruv
samaradorligini oshirishni shulardan boshlash kerak. 1
1.  Ishlab chiqarish samaradorligining mazmuni va mohiyati
1
  O`zbekiston  Respublikasining  Vazirlar  Mahkamasining  «Pul mablag`larini bankdan  tashqari  muomalasini  
yanada  qisqartirish  chora-tadbirlari to`g`risida»gi qonuni. № 280. 2017 y. 5 avgust.
5 Ishlab   chiqarish   jarayoni   –   bu   kishilarni   o’zlarining   iste’moli   uchun   zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir.   Moddiy   va   ma’naviy   ne’matlar   yaratish,   turli   xizmatlar   ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir.
Ma’lumki,   har   qanday   ishlab   chiqarish,   birinchi   navbatda,   mehnat
jarayonidir yoki boshqacha qilib aytganda, tabiatdagi bor narsalarning ko’rinishini
o’zining   iste’moli   uchun   muvofiq   holga   keltirish   uchun   qilingan   mehnat
faoliyatidan iboratdir. Ana shu mehnat jarayonida kishilar, eng avvalo, tabiat bilan,
uning   kuchlari   va   ashyolari   bilan   hamda   bir-birlari   bilan   o’zaro   ma’lum
munosabatda   bo’ladilar.   Ishlab   chiqarish   jarayonida   bo’ladigan   bu
munosabatlarning shakllari va xususiyatlarini o’rganish hamda ularni bilgan holda
ishlab   chiqarishni   ongli   tashkil   etish   oliy   maqsadga,   ya’ni   cheklangan   iqtisodiy
resurslardan   unumli   foydalanilgan   holda   kishilarning   o’sib   boruvchi   ehtiyojlarini
qondirish   maqsadiga   erishishning   birdan-bir   yo’lidir.   Moddiy   ne’matlar   ishlab
chiqarish   va   xizmatlar   ko’rsatishning   ichki   qonuniyatlari   va   uning   rivojlanish
xususiyatlari   ko’pgina   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   ko’rsatib   berilgan.   Ular
mehnat   kishilar   yashashining   umumiy   asosidir   deb   ta’riflaydilar.   Demak,   mehnat
iste’mol   qiymatlarini   yaratuvchi   sifatida,   foydali   mehnat   sifatida   kishilarning
yashashi   uchun   hech   qanday   ijtimoiy   shakllarga   bog’liq   bo’lmagan   holda   abadiy
tabiiy   zaruriyatdir,   mehnat   bo’lmaganda   kishi   bilan   tabiat   o’rtasida   modda
almashinuvi ham mumkin bo’lmas edi.
Kishilar   o’zlarining   ongli   maqsadga   muvofiq   unumli   mehnati   bilan   tabiat
moddalarining   shakllarini   o’zgartiradilar   va   iste’moli   uchun   zarur   bo’lgan
mahsulotni   vujudga   keltiradilar.   Mehnat   jarayonida   kishilar   bilan   tabiat   o’rtasida
moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib
boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va
ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
Shunday   qilib,   ishlab   chiqarish   jarayoni   iste’mol   qiymatlarni   vujudga
keltirish   uchun   maqsadga   muvofiq   qilinadigan   harakatdir,   tabiat   yaratgan
6 narsalarni   kishi  iste’moli   uchun  o’zlashtirib  olishdir,  kishi   bilan  tabiat  o’rtasidagi
modda almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab   chiqarish   jarayoni   insoniyat   taraqqiyotining   hamma   bosqichlariga,
hamma   mamlakatlarga,   el-yurtlarga   va   xalqlarga   xos   bo’lib,   umuminsoniy
kategoriyadir (tushunchadir).
Ma’lumki,   bizda   ish   vaqtining   anchagina   qismi   uy-ro’zg’or   ishiga   to’g’ri
kelmoqda.   Mutaxassislarning   hisob-kitoblariga   qaraganda,   mamlakat   aholisi   uy-
ro’zg’or   ishlariga   yiliga   sarflagan   vaqt   ijtimoiy   ishlab   chiqarishga   sarflangan   ish
vaqtiga   qaraganda   ko’proq   ekan.   Buning   ustiga   uy-ro’zg’or   ishlari   talaygina
quvvatni   talab   qiladi.   Ushbu   va   shunga   o’xshash   boshqa   misollar   maishiy
xizmatlar   ko’rsatish   sohalarini   yanada   rivojlantirish,   uy-ro’zg’or   ishlarini
mexanizatsiyalash   imkonini   beradigan   mashina   va   asbob   –   uskunalarni   ko’plab
ishlab   chiqarishni   talab   etadi.   Ehtiyojlar   turi   qancha   ko’p   bo’lsa   shunga   binoan
ishlab   chiqarishning   tarmoq   va   sohalari   ham   kengayib   boradi.   Ularni   o’rganish
oson bo’lishi uchun ishlab chiqarish ikki katta sohaga: moddiy ishlab chiqarish va
nomoddiy ishlab chiqarish sohalariga ajratish lozim
O’z   navbatida   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   moddiy   n е ’matlarni   ishlab
chiqarish   (masalan,   avtomobil,   oziq-ovqat   mahsulotlari,   kiyim-k е chaklar   va   h.k.)
va   moddiy   xizmatlar   ko’rsatish   (transport,   aloqa,   savdo,   maishiy   xizmat   va
boshqalar) dan iborat bo’ladi.
Nomoddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   ham   nomoddiy   n е ’matlarni   ishlab
chiqarish (masalan, musiqa asarlari, badiiy va ilmiy asarlar, ixtiro va kashfiyotlar)
va   nomoddiy   xizmatlar   ko’rsatish   (huquqiy   maslahatlar   b е rish,   o’qitish,   malaka
oshirish   va   boshqalar)   ga   ajraladi.   Bu   sohalar   bir-biri   bilan   chambarchas
bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi.
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida   (sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   qurilish   va
boshqalar)   zaruriy   moddiy   ne’matlar   yaratiladi,   xizmat   ko’rsatish   sohalarida   esa
turli  xil ma’naviy ne’matlar  yaratiladi va xizmatlar ko’rsatiladi. Bu ikki soha bir-
biri bilan chambarchas bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi.
7 Moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   o’z  navbatida   ikki   bo’linmadan   —  birinchi
va ikkinchi bo’linmalardan iborat bo’ladi. Birinchi bo’linmada ishlab chiqarish va
xizmat   ko’rsatish   korxona   va   tashkilotlarining   ishlab   chiqarish   iste’moli   uchun
zarur   bo’lgan   vositalar   —   stanok,   mashina,   asbob-uskuna,   xom-ashyo   va   turli
materiallar  ishlab   chiqariladi.  Ikkinchi  bo’linmada   esa   xalq  iste’moli  uchun   zarur
bo’lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi. 2
2.   Ishlab chiqarish hozirgi zamon omillari va uning tarkibi
Ma’lumki, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun bizga albatta turli xil
resurslar kerak bo’ladi. Ishlab chiqarishga jalb qilingan resurslar faqatgina manba,
zaxira   sifatida   emas,   balki   uni   harakatga   keltiruvchi,   unga   ta’sir   etuvchi   omil
sifatida qaraladi. Shu sababli, ishlab chiqarishga jalb qilingan resurslar boshqacha
qilib aytganda – ishlab chiqarish omillari deb ataladi.
Iqtisodiy   resurslar   esa,   tovar   xizmatlar,   ya’ni   ne’matlar   ishlab   chiqarish
uchun foydalaniluvchi barcha, tabiat, inson va inson tomonidan yaratilgan resurslar
tushuniladi.
Resurslar quyidagi turlarga bo’linadi:
Moddiy resurslar – er, kapital;
Inson resurlari – mehnat va tadbirkorlik qobiliyati.
Jamiyatda   xo’jalik   yuritishning   va   mulkchilik   shakllari   turlichadir,   lekin
ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   bo’lgan   soxalarda   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda
qatnashadigan   unsurlar   (elementlar,   iqtisodiy   kategoriyalar)   bir   xil   bo’ladi.   Ular
tarkibini quyidagi unsurlar tashkil etadi. 
Ya’ni:
 1. Mehnat (ishchi kuchi);
 2. Mehnat predmeti; 
 3. Mehnat qurollari
 4. Mehnat vositalari.
Bu to’rtta unsurni ishlab chiqarish omillari deb ataladi. Biz ularni xar biriga
aloxida tushuncha va ta’rif berib utamiz. 
2
  O`zbekiston Respublikasining «Banklar va bank faoliyati to`g`risida» qonuni. 2019 y.25 aprel.
8 Mehnat (ishchi kuchi) iqtisodiy kategoriya bo’lib, mehnatga layoqatli
bo’lgan   xar   bir   sub’ektning   maqsadlar   yo’lidagi   jismoniy   va   aqliy   qobiliyatining
majmuasidir.   Masalan,   O’zbeqiston   Respublikasida   hozirgi   kunda   30   mln   115
ming   axoli   bo’ladigan   bo’lsa,   uning   51,6   foizi   mehnatga   yaroqli   bo’lgan
qishilardir. Qolganlari esa qariyalar, yoshlar va nogironlar hisoblanadi.
Qishilar mehnati yo’naltirilgan va mehnat ta’sir qiladigan narsalarga mehnat
ashyolari deb ataladi. Masalan, yer va undagi maxsulotlar, xomashyolar, metallar,
suv, har xil materiallar va xokazo. 
Inson   mehnati   bilan   mehnat   predmetiga   va   tabiatga   ta’sir   qiladigan
narsalarga   mehnat   qurollari   deyiladi.   Ya’ni,   har   xil   turdagi   mashinalar,   asbob-
uskunalar,   qurollar,   stanoklar   va   xokazolar.   Misol,   inson   o’z   mehnatini   mehnat
quroli   bo’lgan   arraga   biriktirib,   o’rmon   xomashyosini   qirqishi   mumkin,   eshik
yasashi mumkin va xokazo. 
Bevosita ishlab chiqarishga qatnashmaydigan, lekin unga ko’maklashadigan
narsalar mehnat vositalari deb ataladi. 
Masalan,   ko’priklar,   kanallar,   temir   yo’llar   va   xokazolar.   Lekin   hozirgi
zamon   iqtisodchi   olimlari   ishlab   chiqarish   omllarini   turli   tomonlarini   o’rganib
chiqib, ularning zamonaviy va qulay bo’lgan tarkibini tuzib chiqdilar.
yer;
mehnat;
kapital;
tadbirkorlik qobiliyati;
axborotlar;
ekologiya.
Ko’rib   turganimizdek   bu   yerda   tadbirkorlik   qobilyati,   axborotlar   va
ekalogiya degan tushunchalar mavjud. 3
3
  O`zbekiston  Respublikasi  Markaziy  bankining  me`yoriy  hujjatlari to`plami.T.: 2018.
9 ISHLAB CHIQARISH OMILLARI
Ishchi kuchi Kapital
YЕR
Tadbirk orlik  qobiliy at i3. Ishlab chiqarishning ilmiy-texnikaviy darajasi
Yer ishlab chiqarishning tabiiy omilidir. U inson faoliyatining natijasi emas,
balki tabiat in’omidir.
Qishloq xo’jaligi ishlab chiqaruvchisi uchun yer ishlab chiqarishning asosiy
va   bosh   vositasi   hisoblanib,   u   bir   qator   xususiyatlarga   ega:   yer   tabiiy   va   sun’iy
hosildorlikka  ega  bo’lishi   mumkin;   yer  -   tabiatning  in’omi,  u  erkin  asosda  takror
ishlab   chiqarilishi   mumkin   emas;   insonning   yer   hosildorligiga   ta’siri   cheksiz
bo’lishi mumkin emas, chunki qaytimning kamayib borish qonuni bu sohada ham
amalda   bo’ladi.
Ishlab   chiqarish   samaradorligi   ko’p   jihatdan   ishlab   chiqarish   jarayonida
foydalaniluvchi   asbob   -   uskunalar,   mashinalar,   inshootlar   umumiyligini   ifoda
etuvchi   kapital   sifatiga   bog’liqdir.   Insonning   bilimi,   ko’nikmalari,   sog’lig’i   ham
iqtisodiyotda inson kapitali sifatida baholanadi.
Axborotlar   ishlab   chiqarishni   to’g’ri   tashkil   etish   va   boshqarish   borasidagi
bilimlar   tizimini   ifoda   etadi.   Rivojlangan   bozor   munosabatlari   sharoitida
axborotlar muhim o’rin tuta boradi.
Ishlab   chiqarishning   ekologik   omili   iqtisodiy   o’sishni
harakatlantiruvchi yoki cheklovchi kuch sifatida ta’sir ko’rsatadi.
Ishlab   chiqarish   omillari   tizimida   tadbirkorlik   va   tadbirkorlik   faoliyati
muhim   o’rin   tutadi.   Tadbirkorlik   qobiliyatiga   ishlab   chiqarish   omillarini   eng
10 samarali   qorishtirish   omili   sifatida   qaraladi.   Tadbirkor   milliy   iqtisodiyot   tarmoq
ishlab chiqarish korxonalarida yoki xizmat ko’rsatish muassasalarining ma’lum bir
yo’nalishi   bo’yicha   o’z   iqtisodiy   faoliyatini   samarali   tashkil   etuvchi   inson   -
shaxsdir.   O’zbeqiston   Respublikasining   "   Tadbirkorlik   faoliyatining   kafolatlari
to’g’risida" gi qonuniga muvofiq: "Tadbirkorlik - mulkchilik sub’ektlarining foyda
olish   maqsadida   tavakkal   qilib   va   mulqiy   javobgarlik   asosida,   qabul   qilingan
qonunlar   doirasida   tashabbus   bilan   iqtisodiy   faoliyat   ko’rsatishdir."   Tadbirkor   va
tadbirkorlik   faoliyatini   mohiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun
Prezidentimizning quyidagi fikrlarini keltirish o’rinli: "... ham do’stlikdagi boshqa
davlatlarning   fan   -   texnika   taraqqiyoti   yutuqlaridan,   yangiliklaridan,
texnologiyalari,   telekommunikasiyalar   va   kosmik   aloqa   vositalaridan   bahramand
bo’lish,   zarur   xom-ashyo   va   tayyor   mahsulotni,   shu   jumladan   xalq   is’temol
mollarini jahon narxlaridan past narxlarda sotib olish, shuningdek, o’z mahsulotini
sotish   uchun   keng   ko’lamdagi   bozorning   mavjudligidan   oqilona   foydalanish
lozim" 
(I.   A.   Karimov   "O’zbeqiston   buyuk   kelajak   sari"   T.   "O’zbeqiston"   1998y.
27-b.)   Milliy   iqtisodiyotda   tadbirkorlik   faoliyatini   har   tomonlama   qo’llab
quvvatlash va rivojlantirish bo’yicha islohotlarni amalga oshirish mamlakatimizni
iqtisodiy jihatdan ravnaq toptirishda asosiy o’rin tutishini tushunib yetish lozim.
Ijtimoiy   jihatdan   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   munosabatlarini   qaror
toptirish   jarayonida   insonlarning   tadbirkorlik   qobiliyatlari   va   ko’nikmalari   eng
asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   “Bir   necha   o’n   yillar   davomida   respublikada
ssenariysi   uzoq   Markazda   to’qilgan   qarorlar   amalga   oshirildi,   “kompaniyalar”
o’tkazildi.   O’zbeqistonning   chinakam   manfaatlari   o’ziga   xos   sharoiti   va
imkoniyatlari   pisand   qilinmadi.   Natijada   xalq   xo’jaligining   nuqsonli,   bir
tomonlama   xom-ashyo   tuzilmasi   shakllandi.   Respublika   ayrim   xom   -   ashyo
turlarini   yoqilg’i   asbob   -   uskunalar   va   texnologiyalarnigina   emas,   balki   hayotiy
muhim   oziq   -   ovqat   mahsulotlarini,   xalq   is’temoli   mollarini   chetdan   keltirishga
majbur. (I. A. Karimov "O’zbeqiston buyuk kelajak sari" T. "O’zbeqiston" 1998y.
11 36-b.)   bo’lgan   bo’lsalar,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   asnosida   tadbirkorlar   uchun
tadbirkorlik faoliyatiga keng yo’l ochildi.
Endi   oltita   omilni   birikish   jarayonlarini   tushuntiramiz.     Shu   oltala   omilni
birikishi   tufayli   ishlab   chiqarish   tashkil   etiladi.   Bunda   inson   omili   va   uning
kobiliyati   asosiy   omil   xisoblanadi.   Ishlab   chiqarish   jarayonini   quyidagi
yig’indilarni natijasi deb qaraladi. 
Ya’ni, 
I/ch=A+V+S+D+E+F.  
Bunda: I/ch – ishlab chiqarish,
 A – yer,
 V – kapital, 
 S – inson mehnati (ishchi kuchi),
 D – tadbirkorlik qobilyati,
 E – axborotlar,
 F – ekalogiya. 
Ko’rib   turganimizdek   qachonki   yuqoridagi   omillarning   barchasi   birgalikda
ishlab chiqarishga jalb qilingandagina, samara va yuqori foydaga erishish mumkin.
Ma’lumki qishilarni extiyojlari ko’p qirrali bo’lib, u cheksizdir bu extiyojni
ta’minlab   borish,   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   soxalarining   rivojlanish
darajasiga  bog’liq  bo’ladi.  Shuning  uchun  ham  ishlab   chiqarish  o’zini   maqsadiga
va mazmuniga ega bo’ladi. Ishlab chiqarish tufayli moddiy va ma’naviy ne’matlar
ishlab chiqariladi, lekin u cheklangan iqtisodiy resurslar bilan bajariladi. Resurslar
cheklanganligi  sababli  ulardan  tejab-tergab foydalanishdan  maqsad undan  unumli
foydalanishga   erishishni   ta’minlab,   kishilarni   kundalik   va   undan   keyingi   moddiy
va   ma’naviy   extiyojlarni   qondirib   borish   asosiy   maqsad   xisoblanadi.   Ishlab
chiqarishni   maqsadi   va   mazmuni   ham   shundan   iborat   bo’lmog’i   lozim.   Ishlab
chiqarishni   zaminida   inson   mehnati   yotadi.   Mehnat   tufayli   ishlab   chiqarish
vujudga   keltiriladi,   mehnat   tufayli   maxsulotlar   ishlab   chiqariladi,   xizmatlar
ko’rsatiladi.   Shu   sababli   iqtisodchilar   ta’kidlab   o’tganlaridek,   mehnat   kishilar
hayotining  asosi   xisoblanadi  umuman  olganda   inson  mehnati  bilan  tabiatga  ta’sir
12 ko’rsatadi, uni ya’ni tabiat moddalari o’zgarishi uchun mehnat bilan yangi texnika,
texnologiyalar yaratadi, bu yo’lda o’zini ilmini, malakasini ham, oshirib boradi. 
Iste’molchi   va   korxona   bozor   munosabatlarining   asosiy   agentlari   bo’lib
hisoblanadi.   ular   bozorda   talab   va   taklifni   vujudga   keltiradilar,   muvozanat
narxining   qaror   topishida   faol   ishtirok   etadilar.   ushbu   holatda,   zamonaviy
iqtisodiyot iste’molchiga bozor iqtisodiyotining eng oliy bo’g’ini sifatida murojaat
etadi, chunki u o’z pul mablag’lari bilan, ishlab chiqaruvchi tomonidan chiqarilgan
tovarlarga   "ha"   yoki   "yo’q"   deya   ovoz   beradi.   Bugungi   kunda   rivojlangan
mamlakatlarda   iste’mol   xarajatlari   YaMMning   3/4   qismini   tashkil   etadi.   Bu   esa
iste’molchilar hatti- harakati iqtisodiy rivojlanishni ta’min etishda eng muhim omil
bo’lib hisoblanishidan darak beradi.
Odatda istemolchi hatti - harakati quyidagilar bilan izohlanadi:
Foydali, oqilona hatti - harakat, yani o’z daromadidan ko’radigan navflilikni
oshirish.
Iste’molchining   tovar   afzalligini   ajratishida   o’rtacha   tipdagi   iste’mol
bozoridagi  taklif etiladigan tovarlar va xizmatlarga nisbatan aniq - ravshan fikrga
ega   bo’ladi   deb,   hisoblashimiz   mumkin.   Biz   faraz   qilamizki,   haridorlar   harid
qilishi   mumkin   bo’lgan   har   bir   keyingi   birlik   mahsulotdan   pirovard   natijada
qanday foyda ko’rishlarini aniq tasavvur qiladilar.
Byudjetdagi (oila daromadidagi) cheklanish.
Narxlar. Tovarlarni ishlab chiqarish iqtisodiy resurslar sarfini talab etadi va
shuning   uchun   ular   ma’lum   narxga   ega   bo’ladi.   Daromadi   cheklangan   haridor
cheklangan   miqdorda   tovar   harid   qiladi.   Shuning   uchun   muqobil   mahsulotlar
orasidan o’z ehtiyojlarini maqbul tarzda qondiradigan tovarlarni tanlab olish zaruri
bo’ladi.
Iste’molchi   xulqi   chegaraviy   foydalilik   va   farqsizlik   egri   chiziqlari   nuqtai
nazaridan ko’rib chiqiladi.
Chegaraviy   foydalilik   deyilganda,   iste’mol   qilishning   bir   birlikka   o’sishida
tovar   umumiy   foydaliligining   o’sishi   tushuniladi.   Shu   bilan   bir   qatorda   iste’mol
13 qilinayotgan tovar miqdori o’sib borishi bilan, har bir qo’shimcha tovar birligining
chegaraviy foydaliligi kamayib boradi.
Iste’molchi   imkon   darajasida,   cheklangan   daromadlariga   shunday   tovarlar
guruhini   xarid   qilishga   intiladiki,   toki   unga   o’z   ehtiyojlarini   eng   yuqori   darajada
qondirish imkonini bersin.
Har   bir   farqsizlik   egri   chizig’i   iste’molchi   uchun   bir   xil   navflikka   ega
bo’lgan, mahsulotlarning har - xil to’plamlarini grafik tarzda aks ettiradi.
4. Ishlab chiqarishni samaradorligi va uni ta’minlashning hozirgi zamon
muammolari
Bozor   iqtisodiyotiga   o`tish   davrida   hayotimizga   shiddat   bilan   kirib   kelgan
tushunchalardan   biri,   bu   –   menejmentdir.   Keng   ma`noda   menejment   ishlab
chiqarishni boshqarish bilan bog`liq bo`lgan faoliyat turidir. Samarali menejmentni
tashkil   etish   korxona   yoki   firmada   ishlab   chiqarishning   yuqori   samaradorligiga
erishishning muhim omili hisoblanadi.
Ma`lumki, inson yakka tartibda, ya`ni biron-bir jamoaga birlashmagan holda
mehnat   qilar   ekan,   u   o`z   mehnatini   o`zi   boshqaradi.   Boshqacha   qilib   aytadigan
bo`lsak,   yakka   tartibda  amalga   oshiriluvchi   mehnat   faoliyati   boshqaruvga   muhtoj
emas.   Ammo   odamlarning   mehnat   faoliyatlari   bir   joyga   jamlanib,   bir-biri   bilan
o`zaro   bog`liq   holatga   kelgach,   boshqaruvga   ehtiyoj   paydo   bo`ladi   va   boshqaruv
apparatini bunyod etish zaruriyati tug`iladi. Bu apparat ishlab chiqarishning barcha
bo`g`inlarini   bir   butun   qilib   bog`lashi   va   tegishli   bo`limlar   faoliyatini
muvofiqlashtirishi zarur bo`ladi.
Mehnat   jamoasi   yiriklashgan   sari   boshqaruvning   vazifalari   ham
murakkablasha   boradi   va   boshqaruv   apparatidan   texnik,   texnologik,   iqtisodiy   va
ijtimoiy masalalarni hal etishning eng maqbul echimlarini topish talab etiladi.
Boshqaruv   jarayoni   muayyan   maqsad   sari   yo`naltirilgan   bo`lib,   ijtimoiy-
iqtisodiy,   tashkiliy-texnik   natijalarga   erishishga   qaratilgandir.   Shuning   uchun
boshqaruv   apparati   ishlab   chiqarish   jarayonida   paydo   bo`luvchi   turli   xil   ijtimoiy,
ruhiy,   huquqiy,   texnologik   va   boshqa   toifadagi   masalalarni   hal   etadi.   Ammo
14 jamoani   boshqarish   bilan   bog`liq   munosabatlar   ichida   tashkiliy   munosabatlar   hal
qiluvchi rol ь  o`ynaydi, deyish mumkin.
Xo`jalik   boshqaruvining   vazifalarini,   boshqarilayotgan   ob`ektning
ko`lamidan qat`iy nazar, quyidagi guruhlarga bo`lish mumkin:
-tadqiqotchilik va loyihalash;
-me`yorlashtirish va rejalash;
-tashkilotchilik va muvofiqlashtirish;
-ta`minotchilik;
-hisobot nazorati.
Tadqiqotchilik   va   loyihalash   vazifalariga   ilmiy   izlanishlarni   o`tkazish,
kelajak   rejalarini   tuzish   va   unga   oid   iqtisodiy   ma`lumotlarni   o`rganib   chiqish
ishlari kiradi.
Me`yorlashtirish va rejalash boshqaruvni tashkil  qilish asoslarini  o`z ichiga
oladi.   Ishlab   chiqarish   jarayonini   to`g`ri   yo`lga   solishda   mehnat   va   xarajatlarni
me`yorlashtirish,   istiqbolli,   joriy,   tezkor   rejalarni   tuzish   muhim   ahamiyatga   ega
bo`lib, boshqaruv ilmining asosiy vazifalaridan biridir.
Tashkilotchilik   va   muvofiqlashtirish   vazifalari   ishlab   chiqarish   boshqaruvi
negizini tashkil qilib, u boshqaruv apparati tarkibini loyihalash, xodimlarni tanlash
va   joy-joyiga   qo`yish,   ishlab   chiqarishga   muhandislik   rahbarligi   kabi   masalalarni
qamrab oladi.
Ishlab chiqarish boshqaruvida ta`minotchilik vazifasi ham katta ahamiyatga
ega,   chunki   korxona   (firma)   ni   kerakli   xomashyo,   materiallar   va   jihozlar   bilan
ta`minlash,   ishlab   chiqarilgan   mahsulotni   sotishni   amalga   oshirish   kabi   ishlar
boshqaruv apparatining muhim vazifalaridan hisoblanadi.
Korxonaning   hisobot   nazorati   statistik,   buxgalteriya   va   tezkor   hisob-kitob
ishlarini   amalga   oshiradi.   Analitik   tahlil,   moliya-kredit   munosabatlarining
mukammalligi boshqaruv samaradorligiga ta`sir ko`rsatuvchi muhim omillardir.
Boshqaruv   tizimining   samaradorligi   ko`p   jihatdan   boshqaruv   uslublariga
bog`liq bo`lib, ular asosan quyidagilardan iborat:
15 a)   siyosiy   uslublar;   b)   iqtisodiy   uslublar;   v)   ma`muriy-huquq   uslublari;
g)tashkiliy   uslublar;   d)boshqaruv   qarorlari   va   jarayonlarini   maqbullashtirish
(kibernetik) uslubi; e) ijtimoiy-ruhiy, pedagogik uslublar; j) grafik uslublar.
Biroq   shuni   ta`kidlab   o`tish   lozimki,   ishlab   chiqarishni   ko`rsatib   o`tilgan
uslublarning faqat birontasi yordamida tashkil qilish va boshqarish mumkin emas.
Bu   uslublarning   mantiqiy   va   ilmiy   asoslangan   o`zaro   bog`liqligigina   ishlab
chiqarishni boshqarishda kutilgan natijalarni bera oladi.
Boshqaruv   apparatining   tarkibini   bir-biri   bilan   o`zaro   bog`langan   bo`limlar
va  bo`g`inlar   bilan  to`ldirish   natijasida   uning   tashkiliy  tuzilmasi   shakllanadi.   Har
bir bo`linma o`z vazifalariga ega bo`lib, uning faoliyat chegaralari, vakolatlari va
javobgarligini korxona ma`muriyati belgilaydi.
Boshqaruvning   ilmiy   asoslangan   va   tajribada   sinab   ko`rilgan   qoidalariga
tayanib,   korxonalarni   samarali   rivojlantirish   bozor   munosabatlarini
o`zlashtirayotgan mamlakatimiz uchun juda muhim vazifadir.
Hozirgi   sharoitda   rahbar   faqat   o`z   sohasini   yaxshi   bilibgina   qolmay,   balki
yaxshi   tashkilotchi   bo`lmog`i,   sotsiologiya,   psixologiya,   pedagogika   fanlaridan
ham   xabardor   bo`lmog`i   lozim.   Bu   hayotimizdagi   jiddiy   o`zgarishlar,   inson
omilining   faollashuvi,   jamoalarda   o`zini-o`zi   boshqarish   tamoyillarining   joriy
etilishini   taqozo   qiladi.   Rahbar   o`z   jamoasi   ichida   mehnat   jarayonida   vujudga
keladigan   har   xil   nizolarni   jamoat   tashkilotlari   bilan   birgalikda   yuqori
tashkilotlarga chiqarmasdan o`zida hal qilishga qodir bo`lishi lozim.
Ishlab chiqarishni  boshqarishda rahbarning qaysi  toifada ekani juda muhim
ahamiyat kasb etadi. Rahbarlarning quyidagi toifalarini ko`rsatib o`tish mumkin.
1.   Avtokrat   yoki   avtoritar   toifadagi   rahbar .   Bunday   rahbar   qo`l
ostidagilarning   faoliyati   uchun   javobgarlikni   o`z   zimmasiga   to`liq   oladi,   barcha
mavjud   axborotlarni   o`zi   orqali   o`tkazishga   harakat   qiladi,   jamoa   a`zolari   bilan
bevosita   muloqotlarni   chegaralab   qo`yadi,   o`zining   noo`rin   harakatlarini   tanqid
qilinishiga   yo`l   qo`ymaydi.   O`ziga   bo`ysinuvchilar   bilan   muomalada   bo`lganda,
uning   rahbarlik   g`ururi   balandligi,   o`zini   katta   tutishi   sezilib   turadi.   Odatda,
avtokrat   rahbarlar   o`ziga   bo`ysinuvchilar   oldida   qovog`i   solingan   kayfiyatda
16 bo`ladi. Biroq avtokrat  rahbarlik turini  har  jihatdan  yomon, deb  bo`lmaydi. Ba`zi
bir   hollarda   bo`ysinuvchilarning  madaniy   darajasi,   axloqi   pastligi   sababli   mazkur
boshqaruv   uslubini   tanlab   olish   ish   berib   qolishi   mumkin.   Ammo   jamoada   har
tomonlama   demokratik   munosabatlar   pishib   etilgan   paytda   rahbar   o`z   uslubini
o`zgartirishga majbur bo`ladi.
2.   Anarxik   toifadagi   rahbar .   Bunday   rahbar   shaxsan   o`zi   faollik
ko`rsatmaydi. Ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq masalalarni qo`l ostidagi
xodimlarga rasman taqsimlab beradi. Shuning uchun ishlab chiqarish masalalarini
muhokama   qilish   ham   rasmiy   xarakterga   ega   bo`ladi.   U   ko`proq   tashqi   ta`sirga
moyilligi bilan ajralib turadi. Jamoaning taqdiri, ishlab chiqarishning istiqboli kabi
masalalar   uni   kam   qiziqtiradi.   U   yoki   bu   masalalarning   bajarilishi   ayrim
bo`ysinuvchilarning hohish-irodasiga bog`liq bo`ladi.
Bunday   rahbar   boshqarayotgan   jamoada   tanqid,   o`z-o`zini   tanqid   kabi
muhim   omillar   o`z   o`rniga   ega   emas,   jamoa   a`zolarining   tashabbuskorligi
rag`batlantirilmaydi. 
Tabiiyki,   bunday   rahbar   tezda   almashtirilmasa,   u   boshqarayotgan   korxona
tez orada bankrotga uchraydi.
3.   Demokratik   rahbar .   Bunday   toifadagi   rahbar   o`z   faoliyatini   jamoa
a`zolariga tayangan holda olib boradi. Faoliyat uchun javobgarlik bo`ysinuvchilar
orasida   taqsimlanadi.   Jamoa   a`zolarining   bir-biri   bilan   ijodiy,   tashabbuskorona
munosabatlarini   rag`batlantirish   bilan   birgalikda   rahbar   o`ziga   bo`ysinuvchilar
bildirgan   fikrlarga   quloq   soladi,   ular   bilan   maslahatlashadi,   ijobiy   fikr-
mulohazalarni   inobatga   oladi,   ilg`orlarni   mukofotlaydi.   Bunday   rahbarlik   turi
bo`ysinuvchilarning   shaxsiy   tashabbusini,   ijodiy   faoliyatini   rivojlantiradi   va
mehnat   jamoasida   o`rtoqlik   va   ishchan   muhitni,   sog`lom   ma`naviy-ruhiy   iqlimni
yaratadi. 
Hozirgi kunda boshqarishni takomillashtirishning muhim masalalaridan biri
menejment   (boshqarish)ga   oid   vazifalarning   zamon   talablari   darajasida
bajarilishini   ta`minlay   oladigan,   o`z   ishining   ustasi   bo`lgan   menejerlar
tayyorlashdir.
17 Menejerlar   (boshqaruvchilar)   oldiga   qo`yiladigan   asosiy   vazifalar   umumiy
holda quyidagilardan iboratdir:
1.   Mavjud   imkoniyatlardan   foydalanib,   bir   butun,   yaxlit   ishlab   chiqarish
birligini   yaratish,   korxonani   yuqori   malakali   muhandis-texnik   xodimlar   va
ishchilar bilan butlash;
2.   Korxonaning   zaif   tomonlarini   aniqlab,   ularni   bartaraf   etish   va   ishlab
chiqarishni   yuqori   darajada   rivojlanishini   ta`minlovchi   xo`jalik   mexanizmini
yaratish;
3.   Jamoa   a`zolarini   yuksak   ishlab   chiqarish   va   mehnat   natijalariga
rag`batlantira oluvchi moddiy manfaatdorlik tizimini yaratish;
4.   Korxona   faoliyatini   muntazam   tahlil   qilish   va   uning   me`yorlariga   o`z
vaqtida o`zgarishlar kiritish;
5.   O`z   faoliyatiga   oid   davr   talablarini   hisobga   olish,   mazkur   sohada   sodir
bo`layotgan o`zgarish va yangiliklarni ilg`ay olish va tegishli qarorlar qabul qilish.
Menejer   o`z   qo`l   ostidagi   xodimlarning   mehnat   faoliyatini   aniq   tashkil
qiluvchi   va   shu   bilan   birga   ma`lum   hajmdagi   boshqaruv   vazifasini   bajaruvchi
shaxsdir.   “Menejment”   deganda,   ma`lum   korxona   yoki   firma   boshqaruvi   yoki
ularga rahbarlik qilish tushuniladi.
Menejerlikning   asosiy   maqsadi   korxona   (firma)   faoliyatini   ishlab   chiqarish
quvvatlaridan   to`la   va   samarali   foydalana   olishni   ta`minlaydigan   darajada   tashkil
qilishdan   iboratdir.   Menejer   har   doim   odamlar   bilan   muloqatda   bo`lib,   ularning
ishini   tashkil   qiladi.   Uning   bilim   doirasi   qanchalik   keng   va   madaniyati   yuqori
bo`lsa, xodimlar bilan bo`ladigan munosabati shunchalik samarali bo`ladi.
Ko`pgina   hollarda   boshqaruv   bilimlarining   etishmasligi   korxonani   kam
samara   bilan   ishlashi   yoki   o`z   faoliyatini   to`xtatishiga   sabab   bo`ladi.   Shuning
uchun har bir  menejer  (boshqaruvchi)dan menejmentga oid bilimlarni  mukammal
o`zlashtirish,   bu   bilimlarni   muntazam   boyita   borish   va   doimo   yangilikka   intilish
tuyg`usiga ega bo`lishi talab qilinadi. 
Xorijiy davlatlar tajribasi shuni ko`rsatmoqdaki, endilikda menejmentga oid
bilimlar   doirasi   tobora   kengayib,   o`z   navbatida   undan   bir   qator   maxsus
18 yo`nalishlar   ajralib   chiqmoqda.   Binobarin,   menejerlar   ham   muayyan   sohalar
bo`yicha ixtisoslashmoqda.
Umumiy menejment bo`yicha mutaxassislar, ya`ni menejerlar korxona yoki
firmada   olinayotgan   foydaning   eng   ko`p   miqdoriga   erishishning   umumstrategik
masalalari bilan shug`ullanadi.
Xulosa
Ishlab   chiqarishning   moddiy   mazmunini   mehnat   jarayoni   tashkil   etadi.
Mehnat   jarayonida   inson   o`zining   maqsadiga   muvofiq   ongli   faoliyati   orqali   (bu
mehnat   deb   ataladi)   tabiat   moddalari   yoki   ashyolarni   jamiyat   ehtiyojlarini
qondirish   uchun   zarur   mahsulotlarga   (yoki   xizmatlarga)   aylantiradi.   Mehnatni
amalga   oshirish   uchun   inson   muayyan   jismoniy   va   aqliy   qobiliyatlarga,   bilim,
malaka va ko`nikmalarga ega bo`lishi lozim. Insonning mehnat qila olish qobiliyati
ishchi  kuchi  deb  ataladi. Mehnat  insonning  ajralmas xususiyati  bo`lganligi  uchun
nazariyada   va   amaliyotda   mehnat   qilish   qobiliyatiga   ega   bo`lgan   kishilar
yig`indisini mehnat resurslari deb yuritiladi. Mehnat resurslari ishlab chiqarishning
shaxsiy omili yoki inson omilini tashkil etadi.
Mehnat jarayonida foydalaniladigan vositalar (birlamchi tabiat moddalari va
qayta ishlangan tabiat moddalari) hamda mehnat jarayonini amalga oshirish uchun
zarur   bo`lgan   moddiy   shart-sharoitlar   ishlab   chiqarishning   buyumlashgan   yoki
moddiy   omilini   tashkil   etadi.   Birlamchi   tabiat   moddalari   ishlab   chiqarish
jarayonini   amalga   oshirishda   eng   birinchi   moddiy   manba   bo`lib   xizmat   qiladi.
Biroq, ishlab chiqarish rivojlana borishi bilan kishilar tabiat moddalariga bir marta
ishlov berish bilan kifoyalanmasdan, ularga qayta va qayta ishlov beradilar. Ishlab
chiqarishning tabiat  tomonidan yaratilgan  shart-sharoitlariga  qo`shimcha   ravishda
kishilar   mehnati   bilan   ham   ishlab   chiqarishning   yanada   mukammalroq   moddiy
shart-sharoitlari   vujudga   keltiriladi.   Ishlab   chiqarish   moddiy   omilini   ta`riflash
uchun   hozirgi   zamon   nazariyachilari   ishlab   chiqarish   vositalari   tushunchasidan
foydalanadilar (ko`p hollarda “kapital” atamasi ham qo`llaniladi).
Ishlab   chiqarish   vositalari   mehnat   buyumlaridan   va   mehnat   vositalaridan
iborat. Mehnat buyumlariga ishlab chiqarish jarayonida ishlov beriladi. Ular ilgari
19 inson   mehnati   ta`sirida   bo`lmagan   tabiiy  resurslardan   yoki   inson   mehnati   natijasi
bo`lgan moddiy ashyolardan iborat bo`lishi mumkin. Mehnat vositalari esa mehnat
qurollariga (ishlab chiqarish qurollariga)  va mehnatning moddiy sharoitlari bo`lib
xizmat qiluvchi vositalarga bo`linadi. Mehnat qurollari albatta inson mehnati bilan
yaratiladi.
Hozirgi   zamon   iqtisod   fani   ishlab   chiqarish   omili   deb   ishlab   chiqarish
natijalarini   belgilab   beruvchi   ob`ektlar,   elementlar   yoki   shart-sharoitlarni
tushunadi.   Ishlab   chiqarish   omillari   to`rt   asosiy   guruhga   bo`lingan   holda   tahlil
qilinadi: yer, kapital, mehnat va tadbirkorlik qobiliyati. 
Yer   tabiiy omil  sifatida qaraladi. U inson faoliyatining mahsuli emas, balki
tabiatning   in`omidir.   Omillarning   yer   deb   nomlanadigan   guruhiga   barcha   tabiiy
boyliklar, foydali qazilmalar konlari, ishlov berilayotgan yerlar, o`rmonlar kiradi.
Kapital   ishlab   chiqarishning   omili   sifatida   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarishda foydalaniladigan ne`matlarning yig`indisidan iboratdir. Ularga asbob-
uskunalar,   mashinalar,   binolar,   omborlar,   transport   kommunikatsiyalari,   aloqa
vositalari   va   boshqalar   kiradi.   Keng   ma`noda   olib   qaralganda,   moddiy   kapital
tushunchasi   o`z   tarkibiga   xomashyo   va   materiallarni   ham   olsa-da,   tadqiqotchilar
kapital   tushunchasini   ishlab   chiqarishda   ko`p   marta   ishga   solinadigan   moddiy
elementlar bilan cheklaydilar. Fanda tadbirkorlik faoliyatida ishga solinayotgan pul
mablag`lari   ham   kapital   deb   ataladi.   Nazariy   ma`noda   esa   pul   to`g`ridan-to`g`ri
ishlab chiqarishda uning omili sifatida ishtirok eta olmaydi. Shuning uchun nazariy
ma`noda   qo`llanayotgan   kapital   tushunchasini   pul   mablag`larini   ham   o`z   ichiga
oladigan   amaliy   xo`jalik   faoliyatidagi   kapital   tushunchasidan   farqlash   uchun
moddiy   kapital   atamasidan   foydalanadilar.   Moddiy   kapitalning   texnik   holati   va
darajasi   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   juda   kuchli   ta`sir   etadi   va   uning
samaradorligini belgilab beradi. 
20 Foydalanilgan 	adabiyotlar ro’yxati	.1.   O`zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to`g`risida»   qonuni.
2019 y.25 aprel. 
2. O`zbekiston Respublikasining «Markaziy banki to`g`risida» qonun. 
«Halq so`zi» gazetasi 2019 y.13 yanvar. 
3.   O`zbekiston   Respublikasining   Vazirlar   Mahkamasining   «Pul   mablag`larini
bankdan tashqari muomalasini yanada qisqartirish chora-tadbirlari to`g`risida»gi
qonuni. № 280. 2017 y. 5 avgust. 
4.   O`zbekiston   Respublikasining   «Fuqarolarning   banklardagi   omonatlarini
himoyalash kafolatlari to`g`risida»gi qonuni. 2017 y. 4 aprel. 
5.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   «Bozor   islohatlarini
chuqurlashtirish   va   iqtisodiyotni   yanada   erkinlashtirish   sohasidagi   ustuvor
yo`nalishlar   amalga   oshirilishini   jadallashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida»
Toshkent. 14.06.2021 yil. 
6.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   «Tadbirkorlik   sub`ektlarini
xuquqiy   ximoya   qilish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to`g`risida» Toshkent. 14.06.2021 yil. 
7.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori.   «Tadbirkorlik   sub`ektlari
tomonidan   taqdim   etiladigan   hisobot   tizimini   takomillashtirish   va   uni   noqonuniy
talab etganlik uchun javobgarlikni kuchaytirish to`g`risida» Toshkent. 
15.06.2021 yil. 
8. O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Pul-kredit ko`rsatkichlarni
tartibga   solish   mexanizmini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida»gi
qarori. 2018 y. 4 fevral. 
21