Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 1.0MB
Покупки 5
Дата загрузки 30 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Ishlab chiqarish xarajatlari

Купить
Ishlab chiqarish xarajatlari
 
 
Mundarija 
 Kirish… … … … … … … … … … … … … … … … … 4 
1. X arajat lar   t o’g’risida   umumiy  
t ushunchalar… … .6  
2. Firmaning   xarajat lari .… … … … … … … … … … ....8 
3. Doimiy  v a o’zgaruv chan xarajat  
t urlari… … … … .13  
5.   Xarajatlarning o’zgarishiga ta'sir etuvchi omillar...17  
6. X ulosa… … … … … … … … … … ...… … … … .… .32 
7. Foy dalanilgan   adabiy ot lar ...… … … … .… … .33 
  Kirish
 
Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan joriy yilning Kichik biznes
va   xususiy   tadbirkorlik   yili   deb   e’lon   qilingani   mamlakatimizda   mazkur
sohaning yanada ravnaq topishiga keng yo’l ochmoqda. 
“Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   yili”   Davlat   dasturining   izchillik
bilan   hayotga   tatbiq   etilayotgani   samarasida   yurtimizda   yanada   qulay
biznesmuhit   yaratilayapti.   Xususiy   mulkchilikning   ustuvorligini
mustahkamlashga   yo’naltirilgan   me’yoriy   hujjatlar   takomillashayotgani   bunda
muhim omil bo’layapti. 
Davlatimiz   rahbarining   shu   yil   4   aprelda   qabul   qilingan   “Tadbirkorlik
subyektlarini   tekshirishlarni   yanada   qisqartirish   va   ular   faoliyatini   nazorat
qilishni   tashkil   etish   tizimini   takomillashtirish   borasidagi   qo’shimcha
choratadbirlar to’g’risida”gi  farmoniga muvofiq kichik tadbirkorlik subyektlari
faoliyatida   o’tkaziladigan   tekshirishlar   tartibi   yanada   takomillashtirildi.
Jumladan,   yangi   tashkil   qilingan   kichik   tadbirkorlik   subyektlarining
moliyaxo’jalik faoliyati ular davlat ro’yxatiga olingan paytdan boshlab dastlabki
uch   yil   mobaynida   rejali   soliq   tekshiruvlaridan   o’tkazilmaydi.   Avvalgi
me’yorlarga   ko’ra,   yangi   tashkil   etilgan   mikrofirmalar,   kichik   korxonalar
moliya-xo’jalik   faoliyati   ular   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilgan   paytdan   e’tiboran
ikki yil mobaynida rejali tekshiruvlardan o’tkazilmasdi. Bu muddatning yana bir
yilga   uzaytirilgani   o’z   biznesini   yo’lga   qo’yayotganlar   uchun   katta
imkoniyatdir. 
Bundan   tashqari,   2011   yilning   1   apreldan   2014   yilning   1   apreligacha
bo’lgan   davrda   soliqlarni   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   o’z   vaqtida   to’lab
kelayotgan,   shuningdek,   ishlab   chiqarish   sur’atlarining   barqaror   o’sishi   va
rentabelligini ta’minlayotgan kichik tadbirkorlik subyektlarining moliyaxo’jalik
faoliyatini tekshirish taqiqlandi.  Ushbu me’yorga binoan tekshirishlarning 2011
yil   reja-jadvalidan   627   kichik   biznes   subyekti   chiqarildi.   Ya’ni,   ularning
moliya-xo’jalik faoliyatida tekshirish o’tkazilmaydigan bo’ldi. 
Umuman   olganda,   “Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   yili”   Davlat
dasturida   belgilangan   tadbirlar   ijrosi   bo’yicha   joriy   yilning   aprel-dekabr
oylarida   soliq   idoralari   tomonidan   tekshirilishi   mo’ljallangan   kichik   biznes
subyektlarining 21 foizi tekshirishlar rejasidan chiqarildi. 
Prezidentimizning   shu   yil   12   mayda   qabul   qilingan   “Tadbirkorlik
subyektlarini   tashkil   etish   va   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   tartibini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   qarori   bilan   tadbirkorlik
subyektlarini   ro’yxatdan   o’tkazish   borasida   qator   qo’shimcha   yengilliklar
yaratildi.  Tadbirkorlik   subyektlari   bu   kabi   imkoniyatlardan   unumli   foydalanishi
uchun O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi tomonidan ularga zarur
qulayliklar   yaratilmoqda.   Jumladan,   o’zaro   sifatli   elektron   axborot
almashinuvini joriy etish, davlat soliq xizmati organlari ishining samaradorligini
oshirishga   qaratilgan   o’ttizga   yaqin   dastur   amaliyotga   tatbiq   etila   boshlandi
hamda soliq to’lovchilarga o’ndan ortiq interaktiv, ya’ni qog’ozsiz, masofadan
turib xizmatlar ko’rsatilayotir. 
Mustaqillik yillarida O’zbekistonda bozor iqtisodiyotining asosi bo’lgan xususiy
mulk   ustuvorligini   mustahkamlaydigan   barqaror   qonunchilik   bazasi
yaratilganini qayd etish zarur. O’rta mulkdorlar sinfini shakllantirish, mamlakat
iqtisodiyotini   barqaror   yuksaltirish,   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   va   aholi
daromadini   oshirishning   muhim   omili   bo’lgan   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   jadal   rivojlantirish   bo’yicha   qulay   ishbilarmonlik   muhiti   hamda
ishonchli huquqiy kafolatlar yaratildi. 
 
Natijada   so’nggi   o’n   yilda   yalpi   ichki   mahsulot   tarkibida   kichik   biznes   ulushi
31,1   foizdan   52,5   foizga   o’sdi,   ushbu   sohada   bandlik   darajasi   iqtisodiyot
tarmoqlarida   ish   bilan   band   aholi   umumiy   sonining   49,7   foizidan   74,5
foizigacha   oshdi.   Aholi   daromadlarining   47   foizdan   ziyodi   tadbirkorlik
faoliyatidan tushgan daromadlar hissasiga to’g’ri keladi. 
 
«Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   yili»   Davlat   dasturiga   muvofiq   joriy
yilda   tadbirkorlik   faoliyatini   keng   rivojlantirish   uchun   yanada   qulay
biznesmuhitni   yaratish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   qabul   qilindi.
Tadbirkorlik   subyektlarini   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   va   ularni
muhandislikkommunikatsiya   tarmoqlariga   ulash   tartibi   sezilarli   darajada
soddalashtirildi   hamda   bu   jarayon   yanada   ochiqlik   kasb   etdi.   Ro’yxatga   olish
uchun   davlat   boji   stavkasi   ikki   barobarga   qisqartirildi.   Ishchilarning   yillik
o’rtacha   soni   100   kishigacha   ko’paytirilgan   kichik   korxonalar   shug’ullanishi
mumkin bo’lgan faoliyat turlari ro’yxati sezilarli darajada kengaytirildi. Kichik
biznes   subyektlarini   davlat   xaridlari   jarayoniga   keng   miqyosda   jalb   qilish
mexanizmi ishlab chiqildi va joriy etildi. 
 
1.   Xarajatlar to’g’risida umumiy tushunchalar   
Milliy   Iqtisodiyotdagi   ishlab   chiqarish   birliklari   (korxona)   o’z   faoliyati
natijalaridan   ko’proq   daromad   olishga   xarakat   qiladi.   Har   qanday
korxona nafaqat o’zining tovarini ancha yuqori baxolarda sotishga, balki maxsulot   ishlab   chiqarish   va   uni   sotishga   qilinadigan   sarf-xarajatlarni
kamaytirishga xam intiladi. 
Inson   hayot   kechirishi   uchun   moddiy   ne'matlar   va   xizmatlar   taqozo   qilinadi.
Moddiy   ne'matlar   yaratish   o'z   navbatida   xarajat   qilishni   taqozo   etadi.   Har   bir
korxona,   firma,   (xo'jalik   sub'ektlari)   tovar   ishlab   chiqarish   uchun   ma'lum
iqtisodiy   resurslar   xarajatini   talab   etadi.   Iqtisodiy   xarajatlar   tushunchasini   eng
avallo   resurslar   cheklanganligini   hamda   ularni   muqobil   (alternativ)   ishlatish
imkoni   bilan   bog'liq.   Masalan,   yer   resurs   sifatida   cheklangan.   Undan   turli
maqsadda   foydalanish   mumkin.   Uy   qurish,   korxona   qurish,   turli   ekinlar   ekish
va   h.k.   Har   bir   xo'jalik   sub'ekti   u   yoki   bu   resursni   sotib   olib   ishlatar   ekan,
demak   bu   resursni   boshqalar   ishlata   olmaydi.   Resurslarni   sotib   olgach   uni
samarali ishlatish uchun harakat qiladilar. Xarajatlar korxona, firma faoliyatiga
baho   berishda,   yetakchi   ko'rsatkich   hisoblanadi.   Milliy   iqtisodiyotdagi   ishlab
chiqarish birliklari (korxona, firma) o'z faoliyati natijalaridan ko'proq daromad
olishga   xarakat   qiladi.   Har   qanday   korxona   nafaqat   o'zining   tovarini   ancha
yuqori   baholarda   sotishga,   balki   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   uni   sotishga
qilinadigan sarf-xarajatlarni kamaytirishga ham intiladi. 
Tovarlarni   sotish   baholari   asosan   korxona   faoliyatiga   bog'liq   bo'lmagan   tashqi
sharoitlar   bilan   belgilansa,   ishlab   chiqarish   sarf-xarajatlari   korxonaning   ishlab
chiqarish   va   tayyor   tovarlarni   sotish   jarayonlarini   tashkil   qilish   samaradorligi
darajasiga   bog'liq.   Lekin   har   qanday   tovarni   ishlab   chiqarish   va   sotish   uchun
ma'lum sarf xarajatlar talab etiladi. 
Korxonalar faoliyat yuritish jarayonida moddiy va pul xarajatlarini sarflaydilar.
Korxonaning   umumiy   xarajatlari   ichida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   eng   katta
salmoqqa ega. Ishlab chiqarish xarajatlari majmuasi korxonaga mahsulot ishlab
chiqarish   qanchaga   tushishini   ko’rsatadi,   ya'ni   mahsulotning   ishlab   chiqarish
tannarxini tashkil qiladi. 
Korxonalar,   shuningdek,   mahsulotni   sotish   bo’yicha   xarajatlarni,   ya'ni   ishlab
chiqarishdan tashqari yoki tijorat (tashish, qadoqlash, saqlash, reklama qilish va
hokazo) xarajatlarini ham amalga oshiradilar. 
Mahsulot   (ish,   xizmat)   tannarxini   tashkil   qiluvchi   xarajatlar   iqtisodiy
mazmuniga ko’ra, quyidagi elementlarga asosan guruhlarga taqsimlanadi: 
 moddiy xarajatlar; 
 asosiy fondlar amortizasiyasi; 
 mehnatga   xaq   to’lash   bilan   bog’liq   bo’lgan   xarajatlar;     ijtimoiy
ehtiyojlarga mo’ljallangan xarajatlar;    boshqa xarajatlar.  Moddiy   xarajatlar   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   eng   katta   qismi   bo’lib,
umumiy xarajatlarning 60- 80 foizini tashkil qilishi mumkin. Moddiy xarajatlar
o’z ichiga quyidagilarni qamrab oladi: 
 xom ashyo va materiallar xarajatlari; 
 texnologik  maqsadlar  va  xo’jalik  ehtiyojlari  uchun  sarflanuvchi  yoqilg’i
va energiya; 
 xarid qilinuvchi butlovchi qismlar va yarim tayyor mahsulotlar; 
 sotib olingan qadoqlash va o’rov materiallari xarajatlari; 
 mashina va asbob-uskunalarni ta'mirlash uchun ehtiyot qismlar; 
 boshqa   korxona   va   tashkilotlar   tomonidan   ko’rsatiladigan   ishlab
chiqarish xizmatlari; 
 xizmat   davri   bir   yilgacha   bo’lgan   kichik   qiymatli   va   tez   eskiruvchi
predmetlarning eskirishi 
 yoki   har   bir   instrument,   inventar,   laborotoriya   uskunalari   va   maxsus
kiyim-bosh uchun eng kam oylik 
 ish haqining 50 baravar miqdorigacha qiymati; 
 tabiiy   xom   ashyodan   foydalanish   bilan   bog’liq   soliq,   yig’im   va   boshqa
to’lovlar; 
 ishlab   chiqarishda   bekor   turib   qolish   va   sifatsizlik   (brak)   tufayli   yuzaga
keladigan yo’qotishlar; 
 tabiiy   yo’qotishlar   bilan   bog’liq   bo’lgan   yoki   aybdor   shaxslar   mavjud
bo’lmagan holda yuzaga    keladigan yo’qotishlar . 
 
 
 
2. Firmaning xarajatlari
Iqtisodiyotning   har   qanday   subyekti   xarajat   qilmay   turib   o’z   faoliyatini
yurgiza olmaydi. Lekin bu xarajatlar turlicha. Xonadon xarajatini oladigan
bo’lsak,   u   iste’molga   ketganidan   keyin   qaytarilib   olinmaydi.   Xuddi
shuningdek,   davlat   xarajatlari   xam   qaytib   kelmaydi,   chunki   u   davlat
iste’molini   qondiradi.   Ammo   bundan   davlat   korxonalari,   firmalarning
xarjati bundan mustasnodir. Firmaning xarajatining o’ziga hosligi shundan
iboratki   bu   o’rni   qoplanadiga,   ya’ni   Tovar   va   xizmatlar   sotilgach   unga
qaytib pul  shaklida keladigan  xarajatlardir. Firma qilgan   bir yo’la   xarajat
uning   o’z   ishiga   qo’ygan   kapitalidir.   Bu   ishlab   chiqarish   jarayonida   joriy
xarajatlarga   aylanadi.   Demak,   firma   xarajati,   bu   uning   kapitalining
sarflanishi   hisoblanadi.   Xarajatsiz   daromad   topib   bo’lmasligi   bu
iqtisodiyotning   aksiomasidir.   Daromad   olish   uchun   firma,   alohida   bir shaxs,   barcha   subyektlar   xarajat   qilishi   muharrar.,   chunki   bu   ishlab
chiqarish resurslarini talab qiladi. Resurslar esa albatta ehson yoki suvtekin
emas,   ularni   faqat   bozor   narxida   sotib   olish   mumkin.   Shu   bois   xarajat
qilish   bu   firma   uchun   foyda   olishning   asosiy   sharti,   bo’g’iniga   aylanadi.
Firmaga qo’yilgan kapital ishlab chiqarish jarayonida joriy, kundalik, oylik
va privovardida yillik xarajatlariga aylanadi. 
Qisqacha   qilib   aytganda   Firmaning   xarajati-   bu   tovar   va   xizmatlar
yaratish   va   ularni   sotish   bilan   bog’liq   bo’lgan   sarflardir.   Firmaning
xarajatlari   safiga   biz   firmaning   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kiritishimiz
mumkin. 
 
2.1 Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning 
tarkibi 
 
Ishlab chiqarish xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va
iste'molchilarga   yetkazib   berishga   qilinadigan   barcha   sarflar   tushuniladi.
Ishlab chiqarish sarf-xarajatlari tarkibiga xom ashyo, asosiy va yordamchi
materiallar,   yonilg’i   va   energiya   uchun   qilingan   xarajatlar,   asosiy   kapital
amortizasiyasi,   ish   haqi   va   ijtimoiy   sug’urtaga   ajratmalari,   foiz   to’lovlari
va   boshqa   xarajatlar   kiradi.   Ishlab   chiqarishga   qilingan   barcha
sarfxarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi. Ishlab
chiqarish xarajatlarini ikkiga bo’lib o’rganish mumkin:   
 - bevosita ishlab chiqarish xarajatlari  
 - muomala xarajatlari  
(1-chizma).   Tovar   birligining   qiymatida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   faqat
uning   bir   qismini   tashkil   qiladi.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   tovar
qiymatidan foyda miqdoriga kam bo’ladi. Muomala xarajatlari tushunchasi
tovarlarni   sotish   jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lib,   shu   tovarlarni   ishlab
chiharuvchidan   olib,   iste'molchiga   yetkazilguncha   ketadigan   sarflarga
aytiladi. 
Ular   ikki   guruxga   bo’linadi:   -
qo’shimcha   muomala   xarajatlari
- sof muomala xarajatlari . 
Tovarlarni o’rash, qadoqlash, saralash, transportga ortish, tashish va saqlash 
xarajatlari qo’shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. Muomala 
xarajatlarining  bu  turlari  ishlab  chiqarish  xarajatlarining 
davomi hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va uning qiymatini oshiradi. 
Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan 
qoplanadi.   
 
 
 
1-chizma. Xarajatlarning namoyon bo’lish sohasiga ko’ra 
turkumlanishi. 
 
Sof   muomala   xarajatlari   sotuvchi   maoshi,   marketing   (iste'molchilar   talabini
o’rganish),   reklama   va   shu   kabi   xarajatlardan   iborat   bo’ladi.   Sof   muomala
xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan
tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan qoplanadi. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarining   ikkinchi   yo’nalishdagi   konsepsiyalari
marjinalistlar   va   neoklassiklar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo’lib,   ular   bu
boradagi klassik nazariyalarni ham ma'lum darajada hisobga oladilar. Biroq, bu
konsepsiyalarning   o’ziga   xos   tomoni   shundaki,   ular   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   tushuntirishda   resurslarning   cheklanganligi   va   ulardan   muqobil
foydalanish imkoniyatlaridan kelib chiqadilar. 
Ma'lumki,   muayyan   bir   resursni   ishlab   chiqarishning   biron-bir   yo’nalishi
bo’yicha   sarflanishi   endilikda   bu   resursdan   boshqa   yo’nalishlarda   foydalanish
imkoniyatini   cheklab   qo’yadi.   Shunga   ko’ra,   tadbirkor   (yoki   resurs   egasi) UMUMIY 
XARAJATLAR  
 
Ishlab chiqarish xarajatlari  
  Muomala 
xarajatlari  
 
Ish haqi  Xom ashyo 
xarajatlari   Yonilg'i va 
moylash 
materiallariga
Amortizasiya va 
h.k
.  
  Qo's himcha 
muomala 
xarajatla r  Sof muomala 
xarajatlari   mazkur   resursni   eng   yuqori   darajada   naf   keltiruvchi   yo’nalishga   sarflashga
harakat qiladi. 
Iqtisodiy   resurslarni   eng   yuqori   naf   olish   maqsadida   boshqa   muqobil
yo’nalishlarda   ishlatilishiga   yo’l   qo’ymay   o’ziga   jalb   etish   uchun   to’lov
iqtisodiy yoki zimmasiga tushuvchi xarajat deb ataladi. 
Iqtisodiy   xarajatlar   mikrodarajadagi   iqtisodiy   ko’rsatkichlardan   biri   bo’lib,
korxona   (firma)   miqyosida   muayyan   turdagi   maqsulot   ishlab   chiqarish   yoki
xizmat   ko’rsatishning   samaradorlik   darajasini   ifodalashda   muhim   ahamiyat
kasb etadi. 
Marjinalistik   sarf-xarajatlar   nazariyasi   bo’yicha   korxona   ishlab   chiqarish
jarayonida  foydalaniladigan  resurslar  o’z resurslari  yoki  jalb qilingan resurslar
bo’lishi mumkin. Shunga ko’ra xarajatlar: 
 - ichki  - tashqi  xarajatlarga 
bo’linadi (2-chizma). 
  Tashqi  xarajatlar korxona tomonidan uchun zarur resurs  va xizmatlarni
tashharidan   to’lov   asosida   jalb   etishi   natijasida   vujudga   keladigan
xarajatlardir.   Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar  ish  haqi, xom-ashyo  va
materiallar   uchun   to’lovlar,   kredit   uchun   foiz   to’lovlari,   ijaraga   olingan   yer
uchun   renta,   transport   xizmati   va   boshqa   har   xil   xizmatlar   uchun   to’lovlar
kiradi.   Tashqi   xarajatlar   to’lov   hujjatlari   bilan   rasmiylashtiriladi,   shu   sababli
buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi. 
Korxonaning o’ziga tegishli bo’lgan resurslardan foydalanishi bilan bog’liq
xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi . 
Bunday xarajatlar pul to’lovlari shaklida chiqmaydi. Shu sababli ichki 
xarajatlar   darajasini   baholash   o’z   resurslari   qiymatini   shunga   o’xshash
resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali amalga oshiriladi.  
 
 
2- chizma. Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko’ra
turkumlanishi. 
   
 
Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini ishlab turish uchun zarur bo’lgan to’lov - 
normal (me'yordagi) foyda ham renta va ish haqi bilan birga xarajatlarning 
tarkibiy qismi hisoblanadi. 
Normal foyda iqtisodiy foydadan farq qiladi. Normal foyda - bu iqtisodiy resurs 
sifatidagi tadbirkorlik qobiliyatini raqbatlantirib turish uchun to’lanadigan haq 
hisoblanadi. Agar biron-bir faoliyat turi normal foyda keltirmasa, tadbirkor bu 
faoliyat turi bilan shug’ullanishdan to’xtaydi va o’zining kuch-quvvatini boshqa 
faoliyatga sarflaydi.Sarf-xarajatlarni ichki va tashqi xarajatlarga ajratish, 
korxona iqtisodiy faoliyati samaradorligini oshirish yo’llarini qiyosiy tahlil 
qilish imkoniyatini beradi. 
Xarajatlarni   doimiy   ravishda   pasaytirib   borish   korxona   foydasini
oshirishning asosiy vositasi bo`lib xizmat qiladi. Zero mahsulot bahosi tarkibining
asosiy elementlari bu xarajat  va foydadir. Binobarin, xarajatlar qanchalik qisqarib
borsa shunga mos foyda miqdori oshib boradi. 
Ishlab chiqarish xarajatlarini  pasaytirishning asosiy  yo`nalishlaridan biri  bu
fan-texnika   taraqqiyotining   (FTT)   yutuqlaridan   oqilona   foydalanishga   erishishdir.
FTT   yutuqlaridan   foydalanish   mavjud   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan,   xom   ashyo
materiallaridan yoqilg`i resurslaridan yanada to`laroq foydalanishga imkon beradi. Ishlab chiqarish 
xarajatlari
 
 
Tashqi xarajatlar
 
  Ichki xarajatlar  
 
Ishchi kuchiga 
Xom - ashyoga  
Yonilg’i - energiyaga  
Transport - aloqa 
xizmatlariga
  Bino - inshoot 
amortizatsiyasi  
Mashina - uskuna 
amortizatsiyasi  
I jara h aqi  
Q arz pul mablag ’ lari 
va uning uchun 
foizlar  
Bank tijorat xizmatlari 
uchun sarf  
Me’yordagi foyda   
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Shuningdek,   yangi   unumdorligi   yuqori   bo`lgan,   samarador   mashina,   dastgoh   va
yangi   texnologik  jarayonlar  yaratilishi,  uni  ishlab   chiqarishga  joriy  etish  pirovard
natijada   korxonada   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirishga   sharoit   yaratadi.
Fan-texnika taraqqiyotining XX asr ikkinchi yarmidagi o`ziga xos jihati prensipial
yangi   texnologik   ishlab   chiqarish   usuliga   o`tishi   bilan   xarakterlanadi.   Uning
mavjud   texnologik   ishlab   chiqarish   usullaridan   ustunligi   faqat   nisbatan   yuqori
iqtisodiy samaradorligida emas, balki sifat nuqtai nazaridan yangi moddiy nematlar
va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish   imkoniyatlaridadir.   Xarajatlarni   pasaytirishning
asosiy   yo`nalishlaridan   biri   bu   ishlab   chiqarish   va   mehnatni   tashkil   etishning
takomillashtirishdir. Ushbu yo`nalish ishlab chiqarishda yo`qotishlarni kamaytirish
yo`li   bilan   xarajatlarni   pasaytirish   bu   esa   o`z   navbatida   jonli   mehnatni   iqtisod
qilishga ya’ni ishlab chiqarish unumdorligini oshirishga olib keladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Doimiy va o’zgaruvchan xarajat turlari 
Mutaxassislar   xarajatlarga   turli   nuqtai   nazardan   turlicha   qaraydilar.
Buxgalterlar   firmalarni   faoliyatiga   aktiv   va   passiv   nuqtai   nazardan   baxo   berib
firmaning   faoliyatni   baxolaydi.   Iqtisodchi   va   raxbarlar   esa   firmalarning   kelajagi
bilan   qiziqqan   holda   xarajatlarga   ishlab   chiqarishni   samaradorligini   uzluksiz   olib
borish   nuqtai   nazaridan   qaraydi   xarajatlar   turlicha   bo’ladi.   Xaqiqiy   xarajatlar,
maxsulot   ishlab   chiqarish   qilingan   barcha   xarajatlar   kiradi.   Masalan:   ish   xaqi,
amortizasiya xarajatlari va boshqalar. 
Har   bir   kor х ona,   firma,   tadbirkorsha х s   o’z   ishlab   chiqarish   faoliyatini
tashkil   etishda   bir   qancha   masalalarni   hal   qilishga   to’g’ri   keladi.   Jumladan,
qancha xom-ashyo sotib olish kerak, qancha ishchi yollash lozim, qancha ishlab
chiqarish vositalari lozim va h.z. Mana shunga o’ х shash masalalarni 3 guru х ga
taqsim etish mumkin.  1. Mavjud   ishlab   chiqarish   quvvatlari   asosida   qanday   qilib   ishlab
chiqarishni tashkil etish mumkin? 
2. Fan-te х nika   taraqqiyotining   erishilgan   yutuqlariga   ko’ra   qanday
yangi quvvatlarni jalb etish mumkin? 
3. Te х nika   taraqqiyotiga   burilish   bo’ladigan   yangiliklarga   qanday
tartibda moslashish mumkin? 
Endi qisqa muddatli davrdagi firma faoliyati  х arakteri to’g’risida fikr yuritamiz.
Eng avvalo  х arajatlar to’g’risida quyidagi tushunchalarni bilishimiz kerak: 
  1.   Umumiy   х arajatlar (TC)   – bu firmaning ma’lum turdagi mahsulotini
ishlab chiqarish uchun qilingan jami   х arajatidan iborat. Umumiy   х arajatlar ikki
qismdan iborat:       
     -umumiy doimiy  х arajat (TFC) 
 -umumiy o’zgaruvchan  х arajatlar (TUC) 
Ishlab   chiqarish   xajmining   o’zgarishiga   (qisqarish   yoki   ortishi)   bog’lik
bo’lmagan tovarlarning xajmiga ta’sir etmaydigan xarajatlar  doimiy xarajatlar
deyiladi. 
Doimiy   xarajatlar   ishlab   chiqarish   xajmiga   bog’liq   bo’lmaydi,   uning
o’sishiga xam bevosita ta’sir etmaydi va ishlab chiqarishning xar qanday, xatto
nolinchi xajmida xam mavjud bo’ladi. Bunga korxonaning to’lov majburiyatlari
(zayomlar   bo’yicha   foiz   va   boshqa),   soliqlar,   amortizatsiya   ajratmalari,   ijara
xaqi,   qo’riqlash   xizmatiga   to’lov,   uskunalarga   xizmat   ko’rsatish   sarflari,
boshqaruv xodimlari maoishi va shu kabilar kiradi. 
Doimiy   xarajat-   Bular   shunday   xarajatlarki,   ularning   miqdori   ishlab
chiqarishning oz yoki  ko’p bo’lishiga qarab o’zgarmaydi, balki qanday bo’lsa,
shundayligicha   qolaveradi.   Masalan:   tikuvchilik   firmasi   binoni   1mln   so’mga
ijaraga oldi. Bankdan 5mln so’m qarz ko’tarib yiliga 1,0mln so’m foiz to’laydi,
hisobchini   ishga   olib   oyiga   75   ming   so’m,   yiliga   esa   900   ming   so’m   ish   xaqi
to’laydi.   Bu   xarajatlar   jami   2,9mln   so’mni   (   1.0+1.0+0.9=2.9   )   tashkil   etadi.
Firma 100 ta yoki 500 ta ko’ylak tikmasin, baribir  shu 2.9 mln so’m xarajatni
qilishi  shart.  Doimiy xarajatlarga  odatda amortizatsiya  ajratmasi,  doimiy ishga
olinganlarning   maoshi,   ijara   xaqi,   korxona   mulkini   sug’urtalash   puli,   bankga
beriladigan foiz kabilar kiradi. 
O’zgaruvchi   xarajatlar-   ishlab   chiqarish   hajmining   o’zgarishiga
ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi.  
O’zgaruvchi   xarajatlar -ishlab  chiqariladigan  tovar   miqdorini   oshishiga
yoki   kamayishiga   ta’sir   qiladi   va   ishlab   chiqarish   xajmi   o’zgarishiga
bog’liklikda   o’zgaradi.   Unga   xom   ashyo,   material,   yonilg’i-transport   xizmati,
ishchilar ish xaqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi.  Ishlab chiqarishning xar bir darajasida doimiy va o’zgaruvchan xarajatlar
yigindisi  umumiy yoki yalpi xarajatlar  ni tashkil qiladi. 
Doimiy   (FC),   o’zgaruvchi   (VC)   va   yalpi   (TC)   xarajatlarning   grafikdagi
ifodasini 4-chizma orqali ko’rishimiz mumkin. 
 
3-chizma.   Doimiy,   o’zgaruvchi   va   umumiy   (yalpi)   xarajatlarning
grafikdagi tasviri. 
Umumiy doimiy   х arajatlar mahsulot hajmini ko’payishi yoki kamayishiga
qarab o’zgarmaydi. 
Maxsulot   birligini   ishlab   chiqarishga   qilinadigan   sarf   xarajatlarni
xisoblash uchun O’rtacha umumiy, O’rtacha doimiy va O’rtacha o’zgaruvchan
xarajatlar tushunchalaridan foydalanadi. 
1. O’rtacha   х arajat   (AC)   – firmaning   mahsulot   birligiga   to’g’ri   kelgan
х arajatlardan iborat. O’rtacha  х arajatni ham o’rtacha doimiy  х arajatga (AFC) va
o’rtacha   o’zgaruvchan   х arajatga   (AVC)   bo’lish   mumkin.   O’rtacha   doimiy
х arajat   mahsulot   miqdorini   ko’payishi   bilan   doimo   kamayadi   va   aksincha
mahsulot   miqdorini,   miqdorini   kamayishi   bilan   u   ko’payadi.   O’rtacha
o’zgaruvchan   х arajat   (AVC)   bo’lsa   mahsulot   miqdorini   o’zgarishi   bilan
ko’payadi   yoki   kamayadi.   O’rtacha   doimiy   xarajatlar   doimiy   xarajatlarning
ishlab chiqarilgan mahsulot miqdoriga nisbati bilan aniqlanadi: 
              
TFC
                  AFC=  
Q
Bu yerda: AFC-o’rtacha doimiy xarajat; 
         TFC-doimiy xarajatlar summasi. 
2. Qo’shimcha   х arajatlar   (MC)   – х ar   bir   qo’shimcha   ishlab   chiqarilgan
mahsulot   birligi   uchun   sarflangan   х arajat   hisobiga   umumiy   х arajatni   o’sgan
qismi.   Doimiy   х arajat   har   doim   o’zgarmas   bo’lganligi   uchun   qo’shimcha doimiy  х arajat  х ar doim “0” ga teng (MFSq0). SHuning uchun ham qo’shimcha
xarajat –xar doim qo’shimcha o’zgaruvchan xarajatdan iborat bo’ladi. 
Yuqoridagi   aytilgan   fikrlarni   aniqroq   tushunish   uchun   quyidagi   jadvalga
murojaat etamiz. 
Doimiy (FC), o'zgaruvchi (VC) va yalpi (TC) xarajatlarning grafikdagi ifodasini
4-chizma orqali ko'rishimiz mumkin. 
 
        С             
 
 
 
4-chizma. Doimiy, o'zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi
tasviri 
 
Maxsulot   birligini   ishlab   chiqarishga   qilinadigan   sarf-xarajatlarni   xisoblash
uchun   o'rtacha   umumiy,   o'rtacha   doimiy   va   o'rtacha   o'zgaruvchi   xarajatlar
tushunchalaridan   foydalaniladi.   O'rtacha   umumiy   xarajatlar   yalpi   (umumiy)
xarajatlarning ishlab chiqarilgan maxsulot miqdori nisbatiga teng:  bu yerda: 
      AC - o'rtacha umumiy xarajatlar; 
      TC - yalpi (umumiy) xarajatlar; 
        Q - ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori. 
        FC-doimiy xarajat 
   
                                                                   ТС  
 
 
                                                                  VC  
                                                                   FC  
 
 
   
 
5-chizma umumiy xarajatning tuzilishiga qarab turkumlanishi 
 
 
 
4.Xarajatlarning o’zgarishiga ta'sir etuvchi omillar. 
 UMUMIY 
XARAJATLAR  
 
Doimiy   
xarajatlar  
 
Korxona to’lov 
majburiyatlari   O’zgaruvchi 
xarajatlar  
Xom - as hyo  
Soliqlar  
  Yonilg’i  
Amortizatsiya 
ajratmalari  
  Material  
Ijara xaqi  
 
Qo’riqlash xizmati 
xarajatlari   Transport 
xizmati  
Ishchilar ish xaqi 
va shu kabilar 
Boshqaruv 
xodimlar maoshi    
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Xarajatlarning o’zgarishi -xarajatlarning qaysi yo’nalishda o’zgarishini bilish
firmaga   qancha   ishlab   chiqarganda   qanday   foyda   ko’rish   mumkinligini
aniqlashga yordam beradi. 
Xarajatlar o’zgarib turadi, bu esa resurslarning bozor narxiga, ularning 
tejalishiga, xaralatlar turlarining nisbatiga va ishlab chiqarish ko’lamiga 
bog’liqdir. Xarajatlarga ta’sir etuvchi omillar ikki guruxga bo’linadi: 
   Birinchisi, firmaga bog’liq omillar, bu ishlab chiqarish ko’lamini o’zgartirish,
resurslarni tejab ishlatish. 
    Ikkinchisi,   firmaga   bog’liq   bo’lmagan   omillar,   bularga   resurslar   narxi   va
soliqlar kiradi. 
Bir   yorqin   misol   tariqasida   firmaning   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   ta’sir
etuvchi omillarni ko’rib chiqamiz. 
   
       Ishlab chiqarish xarajatlariga ta’sir etuvchi omillar 
 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish   chuqur   tanglikni   chetlab
o’tishga   intilishga,   fan   va   texnikaning   ilg’or   texnologiyaning   eng   yangi
yutuqlarini izlash va joriy etishga undaydi. 
Bularning   barchasi   pirovard   natijada   keskin   raqobatchilik   ssharoitida
ishlab   chiqarishning   barqarorligiga   erishishga   inqirozning   oldini   olishga
yo’naltirilgan. Bu xolat kengroq qurilganda, bozorda talab bilan taklif o’rtasida
qulay   muvozanatning   ta’minlanishiga   olib   keladi.   Bizga   kapitalistik   ishlab
chiqarish   usulining   eng   katta   nuqsoni   illati   sifatida   targ’ib   qilib   iqtisodiy
munosabatlarni takomillashtirishning qudratli omiliga aylanmoqda. 
Bugungi   kunda   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirib   borish   va   unga
ta’sir   etuvchi   omillarni   taxlil   qilib   berish   juda   muxim   hisoblanmoqda.   Chunki
ishlab   chiqarishning   rivojlanib   borishi   va   yuksalishi   xarajatlarni   qisqartirib
borish, unga ta’sir etuvchi omillari taxlil qilish, aniqlash kabi xususiyatlarga ega
xisoblanadi. Bu soxada dunyoning barcha rivojlangan mamlakatlari o’zlarining
taraqqiyot   darajasiga   erishgandir.   Ma’lumki,   sobiq   totalitar   tuzim   davrida
barcha   ishlab   chiqarish   markazlashgan,   rejalashtirilgan   tartibda   edi.   Shuning
uchun   xam   isrofgarchilik   juda   ko’p   miqdorda   edi.   Ishlab   chiqarish
xarajatlarining   ortib   ketishi   maxsulot   sifatining   buzilishiga,   shuningdek   uning
“o’tmay”   qolishiga   sabab   bo’ldi.   Natijada   o’sha   davrda   mamlakat   ishlab
chiqarishi inqirozga uchradi. Bu mamlakat uchun fojiali xol edi. Chunki egasiz
mulkning   qadri   bo’lmaydi,   tekin   narsani   esa   samarasi   bo’lmaydi.   Bu
barchamizga ma’lumdir.  Shuning   uchun   xam   mustaqillikga   erishganimizdan   keyin,
prezidentimizning   oqilona   fikrlari,   ularning   tashabbuslari   bilan   eng   asosiy
e’tibor shu soxaga qaratiladi. 
   
Ishlab-chiqarish xarajatlariga quyidagicha omillar ta’sir ko’rsatadi: 
1. Mehnat unumdorligini oshib borishi. 
2. Mehnatni ilmiy tashkil qilish. 
3. Ishchi   kuchlarini   to’g’ri   joylashtirish   va   ishlab   chiqarishga   to’g’ri   jalb
etish. 
4. Fan-texnika taraqqiyotini yuksaltirib borish, tadbiq qilish. 
5. Kadrlar malakasini oshirib borish. 
6. Xom-ashyo resurslaridan samarali va unumli foydalanish. 
7. Ishlab chiqarishni boshqarishni to’g’ri tashkil etish. 
 
Umuman   olganda   esa   bu   omillarni   quyidagicha   birlashtirish   mumkin:
yangi   fan-texnikani   qo’llash   mexnat   unumdorligini   oshirib   borish,   xom   ashyo
sarflarini   qisqartirib   borish.   Xar   qanday   jamiyatning   muxim   bo’g’inlaridan
asosiysi   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirib   borishdir.   Xar   bir   faoliyat
ko’rsatayotgan   korxona   xam   o’z   oldiga   ana   shuni   vazifa   qilib   qo’yadi,   ya’ni
korxonaning   asosiy   maqsadi,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   minimallashtirib
maksimal foyda olishdir, ko’proq maxsulot ishlab chiqarishga qaratilgan. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlariga   yuqorida   sanab   o’tilgan   muxim   omillar
ta’sir   etar   ekan,   bularning   barchasini   birgalikda   amalga   oshirish   juda   qiyin.
Masalan:   xom   ashyo   zaxiralarining   eng   arzon   kanallarini   qidirib   topish   va
samarali   ishlatishni   ta’minlash,   ishchilarni   ijtimoiy   muxofazalashni
kuchaytirish, fan-texnika taraqqiyotini yuksaltirib, uni ishlab chiqarishga tadbiq
qilish,   umuman   bularni   birbaraviga   amalga   oshirish   murakkab   jarayondir.
Lekin,   shu   omillarni   barchasini   birgalikda   olib   borilishi   iqtisodiy
samaradorlikka erishishning asosiy sharti xisoblanadi. 
Respublikamizda   bunday   ishlarni   rivojlantirish   maqsadida   ilgari   davlat
markazlashgan   korxonalar   tizimi   o’zgartirilib,   xususiylashtirish   ishlari   yo’lga
quyiladi. Bugungi  kunda umumiy ishlab chiqarishning 84%  asosan  xususiy va
qo’shma korxonalarga to’g’ri kelmoqda. Bu degan so’z xar bir korxona o’zining
ishlab chiqarish jarayonlariga va xarajatlarni kamaytirib borish omillariga jiddiy
ta’sir qilmoqda deganidir. 
Albatta   bunday   munosabatlar   ishlab   chiqarishni   pasayishini   oldini   olish
ishsizlikka   yo’l   qo’ymaslikni   ta’minlaydi.   Ishlab   chiqarish   va   tadbirkorlikni
rivojlantirib borish esa unga tamal toshi bo’lib xizmat qiladi.  Shunday qilib, ishlab chiqarish xarajatlariga asosan fan-texnika yutuqlari,
yuqori   ishchi   kuchi,   xom-ashyo   resurslari   asosiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Mexnatni
ilmiy  tashkil   qilgan xolda  ishlab  chiqarishni   yuksaltirib borish  xam  muximdir.
Xar   bir   ishchi   o’zining   kasbini   qilayotgan   ishini   sevishi   kerak.   Bu   esa   kadrlar
malakasizligiga   barxam   beradi,   natijada   ishlab   chiqarish   yuksaladi.   Ilmiy
tadqiqotlardan   ma’lumki,   ishchilarning   u   ishdan   bu   ishga   ko’chib   yurishlari
natijasida   ish   samaradorligi   30-40%   foizgacha   kamayar   ekan.   Bu   degan   so’z
ishlab   chiqarishning   asosiy   qismi   yo’qoldi   degandir.   Shu   sababli   eng   asosiy
e’tibor ishchi o’rinlarini to’g’ri tashkil etishga qaratilishi zarur. 
Respublikamizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   ko’plab   korxonalar   ishlab
chiqarish   xarajatlariga   ta’sir   qiluvchi   omillarini   xar   tomonlama   o’rganib,   shu
asosda ish yuritmoqdalar. 
Yangi   bozor   tizimi   isloxatlarni   amal   qilishi   iqtisodiyotda   juda   muxim
sanalmoqda   va   axamiyati   ortib   bormoqda.   Xar   bir   korxona   o’z   oldiga
xarajatlarni   pasaytirish,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   taxlil   qilishni   ustivor
vazifa   qilib   qo’yish   kerak,   ana   shundagina   iqtisodiyot   yuksaladi,   ishlab
chiqarish taraqqiy etadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6-chizma Ishlab chiqarish xarajatlariga ta’sir etuvchi omillar   
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Ishlab  chiqarish 
xarajatlariga ta’sir etuvchi 
omillar  
Mexnat 
unumdorligini 
oshib borishi   Mexnatni ilmiy 
tashkil qilish  
Ishchi kuchlarini 
to’g’ri 
joylashtirish    Fan - texnika 
taraqqiyotini 
yuksaltirib 
borish  
Kadrlar 
malakasini 
oshirib borish   Xom - ashyo 
resurslaridan 
samarali 
foydalanish  
Ishlab chiq arishni 
boshqarishni to’g’ri 
tashkil etish   Ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirishning asosiy
yo’nalishlari va iqtisodiy samaradorlik 
 
Mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   uzluksiz   pasayishi   bozor
iqtisodiyotida   ishlab   chiqarish   usulining   qonuniyatidir.   U   mehnat
unumdorligining   to’xtovsiz   o’sishi,   mexnatkashlar   madaniy,   texnikaviy
darajasini   yuksalishi,   moddiy   va   mexnat   resurslaridan   ratsional   foydalanish,
xo’jalik yuritish usullarining takomillashtirishi bilan ta’minlanadi. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   pasaytirish   uchun   nurashning   axamiyati
yildan   yilga   oshib   bormoqda,   chunki   uni   pasaytirishning   xar   bir   foizning
absolyut xajmi o’sib bormoqda. Umuman Respublika bo’yicha sanoat maxsuloti
tannarxini faqat 1% ga pasaytirilsa 3 mlrd. so’m miqdorida iqtisod qilinadi. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarining   pasaytirishning   yo’llarini   keltiramiz.
Ishlab   chiqarish   xarajatlarining   pasaytirishda   ishlab   chiqarishning   texnikaviy
darajasini   oshirish   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Yangi   texnikani   joriy   qilish   va
maxsulot   tayyorlash   texnologiyasini   takomillashtirish   jarayonalarining
kamayishiga   kompleks   ta’sir   ko’rsatadi.   Ular   moddiy   resurslardan   yanada
samaraliroq   foydalanish,   buyumlarni   tayyorlashga   ketadigan   mexnat   sarfini
kamaytirish imkonini beradi. 
Amaldagi   jixozlarni   zamonaviylashtirsh   xamda   qo’llanilayotgan
texnikadan   foydalanishni   xisobga   olgan   holda   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
anchagina   kamaytirishga   erishish   mumkin.   Yangi   texnika   va   progressiv
texnologiya   asosida   o’tgan   va   jonli   mexnatni   tejashga   erishiladi.   Moddiy
resurslarda   buyumlashgan   o’tgan   mexnatni   tejash   xuddi   shu   miqdordagi
xomashyo va materiallardan ko’proq maxsulot ishlab chiqarish imkonini beradi;
jonli   mexnat   sarfini   tejash   maxsulot   unumdorligini   oshirish   imkonini   beradi,
ya’ni   xar   bir   ishchiga   xisoblanaganda   ko’prok   maxsulot   ishlab   chiqarishga
imkon yaratadi. Bunga fan-texnika taraqqiyoti yordam beradi. Yangi texnika va
ilgor   texnologiya   ishlab   chiqarishni   boshqarishni   takomillashtirish   asosida
mexnat   unumdorligi   oshib   boradi   bu   esa   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirishga olib keladi. 
Moddiy   va   pul   mablag’larini   sarflashda   qat’iy   iqtisodiy   tejashga   rioya
qilish   katta   axamiyatga   ega.   Asbob   uskunalarni   asrashga   dori   sarflarini
kamaytirish,   material   shuningdek   ishlab   chiqarish   chiqindilaridan   maksimal
foydalanish.   Brak   natijasida   ro’y   beradigan   nobudgarchiliklarni   kamaytirish
fondlarining samaradorlik darajasini  oshirish, ish xaqifondini ratsional  sarflash
tsex   va   umumzavod   xarajatlarini   kamaytirish   bularning   barchasi   u   yoki   bu
darajasida maxsulotning arzonlashuviga ta’sir ko’rsatadi.  Moddiy   texnika   ta’minotini   yaxshilash   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamayishiga olib keladi. Korxonaning xom-ashyo material, yoqilgi va energiya
yetkazib berishning uzilib qolishi  ishlab chiqarish ritmini  buzishga bekor turib
qolishlariga   oy   oxirida   xaybarakallachilikka   va   oqibat   natijada   unumsiz
xarajatlarga   olib   keladi.   Korxona   iqtisodiyotga   xaddan   tashqari   normativdan
ortiqcha   zapaslarni   bo’lishi   xam   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Zapas   ko’payib
ketganda oborot mablag’lari oshib ketadi, moliyaviy axvol yomonlashadi, ishlab
chiqarishning rentabelligi pasayib ketadi. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirishga   mexnatni   tashkil   etishda
takomillashtirish ta’sir ko’rsatadi. Xar qanday texnikadan xatto yangisidan xam
ishlab   chiqarishni   to’g’ri   tashkil   qilmay   turib,   maksimal   ravishda   foydalanish
mumkin   emas.   Shuning   uchun   texnologik   protsesslarni   mexanizatsiya   va
avtomatlashtirish bilan bir qatorda, mexnatni ilmiy asosda  tashkil etishga katta
e’tibor berish kerak. 
Maxsulot   tannarxini   pasaytirishda   xisobotning   roli   kattadir.   Xisob   olib
borish   yoqilgi   va   energiyadan,   xom   ashyo   va   materiallardan   ratsional
foydalanishga   yordam   beradi,   xarajatlarni   kamaytirish   va   korxona
jamg’armasini oshirish imkonini beradi. Kolektivning kuchini yetishtirilladigan
maxsulotning   tannarxini   pasaytirishga   qaratish   uchun   ishlab   chiqarishga
qilinadigan   xarajatlarni   to’g’ri   rejalashtirish   va   xisobga   olish   zarur.   Iqtisod
qilish yo’llarni aniqlash ortiqcha xarjatlarning sababini ochib tashlash uchun bu
xarjatlarni   doimi   analiz   qilib   turish   kerak.   Ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirish rejasining bajarilishini analiz qilish ishlab chiqarish rentabelligining
oshishi   uchun   korxonadagi   barcha   ishlarning   takomillashtirsh   uchun   muxim
axamiyatga   ega.   Lekin   analiz   faqatgina   tannarxning   pasaytirsh   rejasini
bajarilishiga   qo’yilgan   baxo   bilan   chegaralanmaydi,   u   ishlab   chiqarish
xarajatlarini yanada kamaytirish uchun taxlikiy va texnikaviy xarakatlarni xam
ko’rishi kerak. 
Maxsulot  ishlab chiqarishni analiz qilishning ishchilarning aktiv ishtirok
etishlari uni pasaytirishning muxim yo’lidir. 
Xarajatlar   korxonaga   bog’lik   bo’lmagan   omillarga   qarab   o’zgaradi.
Masalan:   resurs   narxi   xar   xil   xizmat   xaqqining   tebranishi   korxona   xoxishidan
qat’iy   nazar   xarajatlarni   o’zgartiradi.   Korxonada   ishlab   chiqarish   ko’lami
kengaysa, resurslar sarfi qisqaradi, chunki ular kamroq isrof etiladi. Resurslarni
tejovchi   texnologiya   joriy   etilganda   xarajatlar   keskin   qisqaradi.   O’rtacha
xarajatlar   mexnat   unumliga   nisbatan   teskari   mutanosiblikda   o’zgaradi.
Mexnatni   unumining   ortishi   xam   moddiy   xam   mexnat   sarfini   qisqartiradi
bozordagi narx binobarin tovar barqaror sharoit mexnat unumdorligi xarajatlari
pasaytirish orqali foydani ko’paytiradi.  Xarajatlarni   doimiy   ravishda   pasaytirib   borish   korxona   foydasini
oshirishning   asosiy   vositasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Zero   maxsulot   baxosi
tarkibining   asosiy   elementlari   bu   xarajat   va   foydadir.   Binobarin   xarajatlar
qanchalik qisqarib borsa, shunga mos foyda oshib boradi. 
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   pasaytirish   asosiy   yo’nalishlaridan   biri   bu
fan texnika taraqqiyoting (FTT) yutuqlaridan oqilona foydalanishga erishishdir.
FTT yutuqlaridan foydalanish mavjud ishlab chiqarish quvvatlaridan, xomashyo
materiallaridan   yoqilgi   resurslaridan   yanada   tularoq   foydalanishga   imkon
beradi.   Shuningdek   yangi   unumdorligi   yuqori   bo’lgan   samarador   mashina,
dastgoxda yangi texnologik jarayonlar  yaratish, uni  ishlab chiqarish joriy etish
pirovard natijada korxonada ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga sharoit
yaratadi. FTT ning 20 –asr ikkinchi yarmidagi o’ziga xos jixati printsipal yangi
texnologik usulga o’tilishi bilan xarakterlanadi. Uning mavjud texnologik ishlab
chiqarish   usullaridan   ustunligi   faqat   nisbatan   yuqori   iqtisodiy   samaradorligida
emas,   balki   sifat   nuqtai   nazaridan   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarish   imkoniyatidir.   Xarajatlarni   pasaytirish   asosiy   yo’nalishlardan   biri   bu
ishlab   chiqarish   va   mexnat   tashkil   etishning   takomillashtirishdir.   Ushbu
yo’nalish   ishlab   chiqarishda   yo’qotishlarni   kamaytirish   yo’li   bilan   xarajatlarni
pasaytirish   bu   esa   o’z   navbatida   jonli   mexnatni   iqtisod   qilishga   ya’ni   ishlab
chiqarish unumdorligini oshishiga olib keladi. 
Samaradorlik   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   odamlarni   ayrim   extiyojlarini
qondirishga   qaratilgan   maxsulotlar   qobiliyatlarini   anglatadi.   Samaradorlik
miqdoriy   o’lchov   darajasiga   ega   bo’ladi.   Iqtisodiyotda   eng   avvalo   yuqori
samaradorlik   ko’pincha   imkoniyatlari   bilan   birgalikda   ist’emol   qilishdan   xosil
bo’lgan   samaradorlikning   yuksalishini   izoxlaydi.   Barcha   samaradorliklar
majmuasi eng yuqori maksimal samaradorliklardan iborat ekanini izoxlash qiyin
emas.   Xar   bir   ist’emol   qilinayotgan   yangi   tovar   o’zining   eng   yuqori
samaradorlik darajasiga teng samaradorlik darajasini kengaytiradi. 
Maksimal samaradorlikni pasaytiruvchi qonunga ko’ra navbatdagi xar bir
ist’emol   qilinayotgan   ne’matni   yuqori   samaradorlik   darajasi   oldingi   bosqichga
nisbatan past bo’ladi.         
Demak, bir o’lchovga to’g’ri  keluvchi  qo’shimcha ne’matlar xosil  qilish
samarasi oldingi bosqichda olingan natijalardan pastroq bo’ladi. 
Iqtisodiy   samaradorlik   bir   necha   iqtisodiy   ko’rsatgichlar   orqali
tavsiflanadi.   Ishlab   chiqarish   samaradorligi   bir   qancha   juziy   ko’rsatgichlar
orqali   tavsiflanadi.   Samaradorlikning   umumiy   ko’rsatgichi   mexnat
unumdorligidir.   U   umummaxsulot   miqdori   (MM)   ning   jonli   mexnat   (JM)
sarfiga nisbatan ifodalanadi. Jonli mexnat sarfi kunlarda soatlarda xisoblanadi. 
Mexnat unumdorligi bilan birga mexnat sig’imi degan samaradorlik ko’rsatgichi
xam   qo’llanadi.   Mexnat   sig’imi   jonli   mexnatni   maxsulot   miqdoriga   nisbatan orqali   aniqlanadi.   Maxsulotning   material   degan   iqtisodiy   ko’rsatgich   xam
bizning davrimizda katta axamiyat kasb etmoqda. 
Material   sig’imi   moddiy   ashyolar   sarfini   (BM)   maxsulot   miqdori   (MM)
ga   nisbatan   orqali   aniqlanadi.   Ishlab   chiqarish   fondlarini   samaradorligi
maxsulotning   fond   sig’imi   yoki   fondlar   qaytimi   ko’rsatgichlari   orqali
o’lchanadi.   Ko’rinib   turibdiki   juziy   ko’rsatgichlar   samaradorlik   umumiy
ifodasini   aniqlashtirilgan   shaklida   bu   nisbatlarda   maxsulotlar   miqdori
ko’rsatgichlari   o’rnida   jami   maxsulot   yalpi   milliy   maxsulot,   jami   ichki
maxsulot, sof maxsulot, qo’shimcha maxsulot, uning pul shakllaridan biri foyda
milliy daromad kabi kategoriyalar qo’llaniladi. 
Bozor   Iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   ayniqsa,   respublikamizning   xozirgi
ssharoitida samaradorlikni oshirish juda jiddiy masaladir. Gap shundaki, xozirgi
davrda   ko’pgina   resurslar   chegaralangan   ularning   aksariyat   qismi   xorijdan
keltiriladi,   zamonaviy   texnologiya   yetishmaydi,   kadrlar   malakasi   yuqori   emas.
shuning uchun resurslardan tejamli foydalanish, mexnat unumdorligini oshirish
milliy va xorijiy sarmoyalarni eng zarur soxalarga joylashtirish yuqori malakali
kadrlar   tayyorlash   kabi   samaradorlikni   oshirish   vositalariga   yetarlicha   e’tibor
berish talab qilinadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Andijon biokimyo zavodi  - yirik kimyo sanoati korxonasi. Andijon shahrida 
joylashgan. "O’zkimyosanoat" uyushmasi tarkibiga kiradi. Dondan 
rektifikatsiyalangan oziq-ovqat (etil) spirti ishlab chiqaradi. Respublikadagi 
oziq-ovqat, tibbiyot, atir-upa va boshqalar. Sanoat tarmoqlarini spirt bilan 
ta’minlaydi. Korxona 1953 yilda Andijon gidroliz zavodi sifatida tashkil etilgan 
va chigit shulxasi, sholi qobig’idan texnik etil spirti, ozuqa achitqilari, ksilit, 
nitrolignin va boshqalar. Mahsulotlar ishlab chiqardi. 90-y.lar boshidan atrof 
muhitga salbiy ta’sirini hisobga olib zavodning ishlab chiqarish yo’nalishini 
o’zgartirish ishlari boshlandi va 1994 yildan gidroliz sanoati ishlab-chiqarish. 
quvvatlari to’xtatildi. 1991-1994 yillarda etil spirti ishlab chiqarish quvvatlari 
qurilib, korxonaning 1-navbati 1994 yilda dekabrda ishga tushirildi (loyiha  quvvati yiliga 915 ming dal etil spirti). 1995 y. sentabrdan korxonaning (yillik 
loyiha quvvati 877 ming dal bo’lgan) 2-navbati qurilishi boshlandi va 1999 
yilda ishga tushirildi. 
 
1 -jadval. Andijon biokimyo zavodi ochiq aksiyadorlik jamiyatining 2011 yil 
moliyaxo’jalik faoliyatining yakuni bo’yicha buxgalteriya balansi 
 
2-jadval. Moliyaviy natijalari bo’yicha 2012 yil yanvar holatiga ma’lumot 
   
,,Nargiz” ishlab chiqarish firmasi 
 
 
 
3-jadval. ,,Nargiz” ishlab chiqarish firmasining moliyaviy hisoboti 
ko’rsatkichlari natijalari                                              T/r  Ko’rsatkichlar  O’lchov 
birligi  Korxona 
ma’lumotlari 
bo’yicha  Auditor 
ma’lumotlari 
bo’yicha  Farqi 
(+;-) 
1  Korxonaning
foydasi  ming 
so’m  2800.0  2800.0  - 
2  Soliqqa
tortilmaydigon
foyda  ming 
so’m  500.0  200.0  +300.0 
3  Soliqqa
tortiladigon
foyda  ming 
so’m  2300.0  2600.0  -300.0 
4  Foyda solig’I
stavkasi  ming 
so’m  24  24  - 
5  Soliq summasi  ming 
so’m  552.0  624.0  +72.0 
7  To’lanishi
kerak bo’lgan
foyda solig’i  ming 
so’m  52.0  124.0  +72.0 
8  To’langan 
dividendlar  ming 
so’m  30.0  30.0  - 
9  Yilning sof
foydasi  ming 
so’m  2318.0  2146.0  -172.0 
4-jadval. ,,Nargiz” ishlab chiqarish firmasining yillik moliyaviy hisoboti ko’rsatkichlari. 6   Bo’nak 
shaklida 
to’langan soliq   ming 
so’m   500.0   500.0   -   T/r  Ko’rsatkichlar  Satr  Buxgalteriya
hisoboning
analitik 
regstrlaridagi
ma’lumotlar  ,,Moliyaviy
natijalar 
to’g’risida 
hisobot
ma’lumotlari”  Farqi(+;-) 
1  Asosiy faoliyatning
yalpi moliyaviy natijasi  070  3793.8  3793.8  - 
2  Davr xarajatlari: 
-sotish xarajatlari 
-ma’muriy xarajatlar   
080 
090   
2000.0 
900.0   
2060.0 
940.0   
+60.0 
+40.0 
3 
Boshqa faoliyatning 
moliyaviy natijalari: 
-zararlar 
-foyda   
 
100 
110   
43.6   
43.6   
4  Soliqqacha bo’lgan 
moliyaviy natija 
(foyda)  120  850.2  750.2  -100.0 
5  Foyda solig’i  130  292.0  262.0  -30.1 
6 
Bo’nak shaklida 
to’langan foyda 
solig’i  140  190.0  190.0  - 
9  Yilning sof foydasi  170  400.0  330.1  69.9 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  7   To’lanishi kerak 
bo’lgan foyda solig ’ I 
qoldig’i   150   102.0   72.5   +30.1  
8   To’langan 
dividendlar   160   157.6   157.6   -    
 
 
 
 
5-jadval. ,,Nargiz” ishlab chiqarish firmasining mahsulot birligining ishlab
chiqarish xarajatlari tahlili 
Xarajat moddalari  Mahsulot 
birligi uchun 
sarflanadigon
xarajat 
summasi  Jamiga nisbatan
salmog’i  Mahsulot birligi
uchun 
sarflanadigon
xarajat so’mda  Jamiga nisbatan
salmog’i 
1.Hom-ashyo va 
materiallar xarajati  304  27.6  231.7  22.5 
2.Yarim fabrikat 
xarajatlari  100  9.0  154.5  15.0 
3.Yog’ilg’I va 
energiya xarajatlari  62  5.6  63.9  6.7 
4.Ish xaqi xarajatlari 273  24.8  219.4  21.3 
5.Ijtiloiy sug’urta 
xarajatlari  55  5.0  55.6  5.4 
6.Brakdan ko’rilgan 
zarar  25  2.3  30.9  3.0 
7.Boshqa ishlab 281 25.7 27.4 26.6 chiqarish xarajatlari 
Jami ishlab  1100 100.0 1030 100.0  chiqarish
xarajatlari 
 
 
 
 
 
Qashqadaryo parrandachilik fermasi 
Qashqadaryo   viloyatida   2014   yilda   parrandachilikni   rivojlantirishga   bo'yicha
qabul   qilingan   dasturga   muvofiq,   yil   oxiriga   qadar   parrandalar   soni   4   million
294 mingtaga, tuxum  ishlab chiqarish 340 million 800 ming donaga, parranda
go'shti   yetishtirish   1944   tonnaga   yetkaziladi.   Tarmoqqa   ixtisoslashgan   31   ta
xo'jalikni yangidan tashkil qilish uchun 5 milliard 52 million so'mlik investisiya
o'zlashtiriladi. Loyihalar to'liq amalga oshirilgach, bu xo'jaliklarda boqiladigan parrandalar   188,3   mingtani,   yetishtiriladigan   tuxum   miqdori   21,1   million
donani,   go'sht   65   tonnani   tashkil   etadi.   O'z   navbatida,   124   kishi   ish   bilan
ta'minlanadi. 
Parrandalarning   qolgan   qismi   xonadonlarda   parvarishlanadi.   Shunga   ko'ra,
dasturga muvofiq, aholiga jo'ja yetkazib berish chora-tadbirlari ishlab chiqiladi.
Shaxsiy   yordamchi,   dexqon   va   fermer   xo'jaliklarida   mavjud   inkubatorlarni
xatlovdan o'tkazish, nosozlarini ta'mirlash, qo'shimcha inkubatorlar sotib olish,
tijorat   banklari   tomonidan   kreditlar   ajratish,   naslli   tuxum,   inkubator   va
kataklarni yetkazib beruvchi korxonalarni xonadonlarga biriktirib qo'yish ishlari
izchil amalga oshiriladi. 
Parrandalarni   turli   kasalliklardan   saqlash,   profilaktik   tadbirlarni   o'tkazish   xam
doimiy e'tiborda bo'ladi. 
Tarmoqning rivojlanishida, tabiiyki, parrandalar nasli muhim o'rni tutadi. Xozir
dunyoda   tuxum   beradigan   parrandalarning   "Lomann"   (Germaniya),   "Dekali",
"Xayseks" (Gollandiya), "Xay-Layn" (AQSh) va "Rodonit-3" (Rossiya) singari
zamonaviy   zotlari   ma'lum.   Ulardan   uy   sharoitida   bir   yilda   270   dona,   sanoat
usulida   esa   330   donagacha   tuxum   olish   mumkin.   Qolaversa,   bugungi   kunda
voha   bozorlariga   chiqarilayotgan   tuxumlarning   70   foizi   Germaniyadan
keltirilgan "Lomann" ulushiga to'g'ri keladi. 
Ular jigarrang, oq va och kulrang bo'ladi. Yakkabog' tumanidagi "Kumush kuz
fayz"  agrofirma   shaklidagi   MChJda   bu  tovuqlardan   har   kuni   o'rtacha   50   ming
dona tuxum olinayapti. 
 2011 yili 27 ming 500 ta "Lomann" jo'jalarini keltirdik, - deydi jamoa boshlig'i
Abdunabi G'iyosov. - Bundan tashqari, o'sha yili xorijdan 27 ming, keyinchalik
80   ming   bosh   parrandaga   mo'ljallangan   dastgohlar   olib   kelib   o'rnatdik.
Endilikda tovuqlar 50 mingtaga, jo'jalar 30 mingtaga yetdi. Tovuqlardan kuniga
60-70 ming dona tuxum olish niyatidamiz. Hademay, jo'jalar 
ham   tuxumga   kirsa,   bu   ko'rsatkich   keskin   ravishda   oshadi.   Eng   muhimi,   biz
yaqinda   tarmoqni   yanada   kengaytirish   maqsadida   qo'shimcha   ravishda   22
gektar   yer   oldik.   Omixta   yem   tayyorlaydigan   seximiz   esa   uzluksiz   ishlab
turibdi.   Kelgusida   114   ming   AQSh   dollari   miqdoridagi   mablag'   evaziga
Erondan   yangi   dastgoxlar   keltirishni   mo'ljallayapmiz.   Ishonchimiz   komilki,
parrandachilikka   ixtisoslashgan   korxonalarning   ana   shunday   rivojlanishi,
yangilarining tashkil  etilishi tuxum va parxez go'sht  mahsulotlari ko'payishiga,
bozorlarimiz yanada to'kin bo'lishiga xizmat qiladi. 
   
 
 
 
 
 
  Xulosa qilib aytganda bozor munosabatlarini rivojlantirishning asosiy elementi
bo’lgan tadbirkorlik tushunchasi ijtimoiy-iqtisodiy xodisa sifatida keng ijtimoiy
munosabatlarini   o’z   ichiga   oladi.   Tadbirkorlik   kishilar   (mulkchilik
sub’ektlari)ning   moddiy   va   pul   mablag’lari   (kapitalni)   amalda   harakatga
keltirib,   daromad   topishga   mo’ljallangan   iqtisodiy   faoliyatdir.   Tadbirkorlikda
yaratuvchilik   faoliyati   orqali   daromad   olinadi.   U   mavxum   narsa   emas   ,   balki
aniq maqsadga qaratilgan faoliyat bo’lib aniq shaxslar xatti harakatida namoyon
bo’ladi.   “O’zbekiston   Respublikasida   tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining
kafolatlari   to’g’risidagi   qonun”   ga   muvofiq   “Tadbirkorlik,   mulkchilik
sub’ektlarning   foyda   olish   maqsadida   tavakkal   qilib   va   mulkiy   javobgarlik
asosida,   amaldagi   qonunlar   doirasida   tashabbus   bilan   iqtisodiy   faoliyat
ko’rsatishdir”. 
 
O’zbekistonda   ishlab   chiqarish   korxonalari   faoliyati   yanada   yuksalmoqda.
Mamlakatimizda   izchil   amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   xususan,   ishlab
chiqarish   korxonalarining   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlanayotgani   natijasida
ularning   faoliyati   tobora   rivojlanib   borayapti.   Poytahtimizdagi   mas'uliyati
cheklangan   jamiyat   shaklidagi   «Premium   Safete»   O’zbekiston   –   Rossiya
qo’shma korxonasi bunga yaqqol misol bo’la oladi. Mahsus ishchi kiyimlari va
poyabzallar ishlab chiqarishga ihtisoslashtirilgan mazkur korxona, uch yildirki,
bozorda o’z o’rnini topib kelmoqda. 
–   Biz,   asosan,   buyurtmalar   bo’yicha   ish   yuritamiz,   —   deydi   korxona   bosh
direktori   o’rinbosari   Shavkat   Xonboboev.   –   Hususan,   «O’zbekneftgaz»   milliy
xolding   kompaniyasi,   «O’zbekiston   temir   yo’llari»,   «O’zkimyosanoat»,
«O’zbekengilsanoat»   davlat   aksiyadorlik   kompaniyalari     singari
iqtisodiyotimizning   yirik   tarmoqlari   tarkibidagi   korxonalar   doimiy
xaridorlarimiz   hisoblanadi.   Joriy   yilning   to’qqiz   oyi   ichida   ularga   qaryib   200
million so’mlik mahsulot yetkazib berdik. 
 
Xalqaro sanoat yarmarkasi va Kooperatsiya birjasida biz rossiyalik sanoatchilar
bilan   kelishuvga   erishdik.   Hozirgi   kunda   korxonada   80   nafarga   yaqin
ishchixodim   buyurtmalarni   o’z   vaqtida   bajarish   maqsadida   astoyidil   mehnat
qilmoqda. 
 
 
 
   
 
 
1. ,,   Tadbirkorlik   subyektlarini   xuquqiy   ximoya   qilish   tuzumini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”   O’zbekiston
Respublikasining Prezidentining Farmoni. 2005 yil, 14 iyun. 
2. I.   A.   Karimov.   Iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   resurslardan   tejamkorlik
bilan foydalanish-bosh yo’limiz.  Toshkent ,, O’zbekiston ”, 2002 yil. 
3. ,,Tadbirkorlik   va   tadbirkorlik   faoliyati   kafolatlari   to’g’risi”   da.
O’zbekiston Respublikasining qonuni. 1999 yil 14 fevral.  
4. Sh. Sh. Shodmonov, U. V. G’afurov ,, Iqtisodiyot nazariyasi” Toshkent ,,
Moliya “ 2005 yil. 
5. Kichik   Biznes   va   Xususiy   Tadbirkorlikni   tashkil   etish,   rejalashtirish,
boshqarish.  Toshkent-,, Fan va Texnologiya” 2005 yil. 
6. O’zbekiston   Respublikasining   ,,Korxonalar   to’g’risida”   gi   qonuni.
Toshkent “Adolat” nashryoti 2010 yil. 
7. ,,O’zbekiston   Milliy   Iqtisodiyoti”   O’zbekiston   yozuvchilar   uyushmasi
Adabiyot jamg’armasi nashryoti, Toshkent 2004 yil. 
8. Sh.Sh.Shodmonov,   U.V.G’ofurov.   Iqtisodiyot   nazariyasi,
Toshkent,  ,,Iqtisodiyot-Moliya” 2010 yil. 
9. www.ziyonet.uz     Kutubxonasining Iqtisodiyot va boshqaruv bo’limi 
10. www.referatlar.uz     Referatlar , Iqtisodiyot bo’limi 
11. www.ref.com     Referatlar, Iqtisodning 1-bo’limi 
12. www.skachat.uz     ma’lumotlar bazasi 
13. www.xalqso’zi.uz     Xalq so’zi gazetasi

Ishlab chiqarish xarajatlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha