Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 205.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Ishlab chiqarishda kasbiy amaliy jismoniy tayyorgarlik

Купить
Mavzu:Ishlab chiqarishda kasbiy amaliy jinmoniy tayyorgarlik
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………………..
I BOB. KASBIY-AMALIY JISMONIY TAYYORGARLIK…………………..
1.1 Mutaxassislar   mehnat   sharoiti   va   ularning   jismoniy   tayyorgarligiga
qo‘yiladigan talablar………………………………………………………..
1.2 O‘quvchi   va   ishlovchilarning   kasbiy-amaliy   jismoniy   tayyorgarligini
tashkil qilish shakllari………………………………………………………
II BOB.  MEHNAT  FAOLIYATI TARTIBIDA JISMONIY TARBIYA ……….
2.1 Gigienik gimnastika… …………………………………………………
2.2   Qishloq   mehnatkashlari     mehnat   rejimidagi   jismoniy   tarbiyaning
xususiyatlari …………………………………………………………………..
XULOSA …………………………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………………. KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Jismoniy   tarbiya   –   bu   sportchi   tryenirovka
jarayonining   eng   muhim   qismi   bo‘lib,   yuksak   sport   natijalariga   erishish   uchun
mustahkam   zamin   yaratilishini   ta'minlaydi.   U,   eng   avvalo,   sportchining   har
tomonlama va maxsus jismoniy rivojlanish jarayoni hisoblanadi.
Shu   munosabat   bilan,   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka
hamda maxsus jismoniy tayyorgarlikka bo‘linadi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   sportchi   butun   gavdasini,   umuman,   uyg‘un
tarzda   rivojlantirishga,   barcha   harakat,   mushaklarini   rivojlantirishga,   organizm
a'zolari   va   tizimlarini   mustahkamlashga   hamda   ularning   funksional
imkoniyatlarining oshirishga, harakatlarni muvofiqlashtira olish qobiliyatini, kuch-
quvvatni,   tyezkorlikni,   chidamlilikni,   chaqqonlik   va   epchillikni   oshirishga,   gavda
tuzilishidagi   va   gavda   dyefyektlarini   tuzatishga   qaratilgan   bo‘ladi.   Mazkur
masalalarlarning   hal   etilishi   kishining   har   tomonlama   jismoniy   takomillashuviga
ko‘proq ta'sir etib, sportchining uyg‘un rivojlanishini ta'minlaydi.
Bunga   erishish   uchun   jismoniy   mashqlar   organizmining   barcha   a'zolari   va
tizimlariga   kuchli   ta'sir   ko‘rsatish   ta'minlanishi,   u   gavdada   a'zolarning   barcha
qismiga,   har   xil   harakat   faoliyatida   ishtirok   etadigan   a'zolariga   kyeng   miqiyosda
ta'sir ko‘rsatish ta'min etilishi kyerak.
Maxsus jismoniy tayyorgarlik sportchi barcha a'zolari va tizimlarining yuksak
darajada   rivojlanishiga   favqulodda   yuqori   ta'sir   ko‘rsatishga   qaratilgan   bo‘lib,
sportchi   organizmining   barcha   funksional   imkoniyatlarini   ishga   soladi.   Lyekin
bunda   baskyetbol   o‘yinida   talab   qilinadigan   sifatlarni   rivojlantirishga   alohida
e'tibor   byeriladi.   Tabiiyki,   tanlanadigan   mashqlar   ham   ana   shu   maqsadga   xizmat
qiladi.   Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun   ta'sir   doirasi   kyeng   bo‘lgan
mashqlardan   foydalaniladi.   Ma'lumki,   har   bir   jismoniy   mashq   sportchi
organizmiga   turli   ta'sir   ko‘rsatadi.   Bu   esa,   ko‘pincha,   sport   tryenirovkasida   bir
vaqtning o‘zida bir nyecha masalani hal qilish imkonini byeradi. Masalan, krosslar
yordamida   chidamlilik   sifatlari   rivojlanadi,   qat'iyatli   bo‘lish   xususiyati tarbiyalanadi,   qiyinchiliklarni   yyengib   o‘tish   uchun   zarur   bo‘lgan   iroda
mustahkamlanadi.
Ixtisoslikka   qaratilgan   jismoniy   mashqlardan   ko‘proq   foydalanish,   ayniqsa,
maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   mashg‘ulotlari   uchun   qo‘l   kyeladi.   Biroq   umumiy
jismoniy   tayyorgarlik   mashg‘ulotlarida   ham   jismoniy   o‘sishdagi   ayrim
kamchiliklarni   bartaraf   etish,   kuch   yoki   tyezlik   sohasida   tayyorgarlik   yyetarli
bo‘lmagan   vaqtlarda   va   boshqa   shunga   o‘xshash   kamchiliklarni   yo‘qotish   uchun
ham bunday aniq maqsadga yo‘nlatirilgan mashqlarga foydalanish mumkin.
Kurs   ishniing   maqsadi:   Kuch,   tyezlik,   chidamlilik   va   boshqa   sifatlarni
rivojlantirish   uchun   mo‘ljallangan   mashqlar   umumiy   va   maxsus   jismoniy
tayyorgarlikda   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikda
ayni   mana   shu   jihatlar   rivojlanishning   har   tamonlama   bo‘lishini   va   yuksak
yutuqlarga   erishishi   imkoniyatini   ma'lum   darajada   byelgilab   byeradi.   Shunday
bo‘lishi   tabiiydir,   chunki   ko‘rsatib   o‘tilgan   jismoniy   sifatlar   sportchining   ayrim
a'zolari   va   sistyemalari   hamda,   umuman,   butun   organizmning   yuksak   darajadagi
ish   qobiliyatiga   asoslangan   harakat   imkoniyatlarining   namoyon   etilishi
hisoblanadi.
Kurs isinhihntg vazifalari: 
 Mutaxassislar   mehnat   sharoiti   va   ularning   jismoniy   tayyorgarligiga
qo‘yiladigan talablar
 O‘quvchi   va   ishlovchilarning   kasbiy-amaliy   jismoniy   tayyorgarligini
tashkil qilish shakllari
 Gigienik gimnastikani tgaskil etgish
Kurs   isinhihntg   obyekti:   Ishlab   chiqarishda   kasbiy   amaliy   jinmoniy
tayyorgarlik
Kurs   ishining   predmeti:   Ishlab   chiqarishda   kasbiy   amaliy   jinmoniy
tayyorgarlik jarayoni va unga qo’yiladigan talablar. I BOB. KASBIY-AMALIY JISMONIY TAYYORGARLIK
1.1 Mutaxassislar mehnat sharoiti va ularning jismoniy tayyorgarligiga
qo‘yiladigan talablar
Jismoniy   tarbiya   tizimining   asosiy   tamoyili   jismoniy   madaniyat   va   sportning
kishilar   mehnati   va   mudofaa   faoliyati   bilan   aloqasi   hisoblanadi.   Amaliyotda
jismoniy   madaniyat   va   sportdan   mehnatni   ilmiy   tashkil   qilishda   (MIT),   kasbiy-
amaliy   jismoniy   tayyorgarlik   (KAJT)   va   harbiy-amaliy   jismoniy   tayyorgarlik
(HÀJT) deb ataladigan shakllardan foydalaniladi.
Kasbiy-amaliy   jismoniy   tayyorgarlik   quyidagi   vazifalarni   hal   qilishga
qaratilgan:
—   o‘quvchilarning   mehnat   operatsiyalarini   muvaffaqiyatli   bajarishlari   uchun
ularga zarur jismoniy sifatlar to‘g‘risida, kasb haqida amaliy bilimlarni o‘rgatish;
—   o‘quvchilarda   bo‘lajak   mutaxassislikning   ishlab   chiqarish   mehnatiga   ta’sir
ko‘rsatadigan harakat, ko‘nikma va malakalarini shakllantirish;
—   ularda   jismoniy   va   ruhiy   sifatlarni   tarbiyalashga,   mehnat   operatsiyalarini
hamda kasbni tez o‘zlashtirishga ta’sir ko‘rsatish;
—   ishlab   chiqarishda   toliqishning   oldini   olish,   kuchlarni   tez   va   to‘liq   tiklash
uchun faol dam olish vositalaridan foydalanishga o‘rgatish;
— hayot faoliyati, mehnat operatsiyasi jarayonida kuch, tezkorlik, chidamlilik,
chaqqonlik   va   egiluvchanlikni   oshira   borib,   ishlayotganlar   o‘rtasida   ishlab
chiqarish shikastlanishining oldini olish.
O‘rta maxsus o‘quv muassasalarining jismoniy tarbiya dasturida o‘quvchilarni
KAJTning   nazariy   asoslari   bilan   tanishtirish   ko‘zda   tutilgan.   Chunonchi,   ularni
ayrim   kasbiy-amaliy   jismoniy   mashqlarga   o‘rgatish,   asosiy   jismoniy   sifatlarni
o‘zida   tarbiyalash   hamda   ularni   kasbiy-amaliy   sport   turlari   bo‘yicha   oddiy
musobaqalarda qatnashishga tayyorlash shular jumlasidandir.
KAJTning   vazifalarini   tushunishda   kerakli   bilim,   ko‘nikma   va   malakani
egallash,   ularni   amaliyotda   samarali   qo‘llash,   mutaxassislarning   mehnat sharoitlarini   oqilona   tahlil   qilish,   ularning   jismoniy   tayyorgarligiga   bo‘lgan
talablarini o‘rganish muhim hisoblanadi. 1
Har xil mehnat turlariga tavsif berganda uning jismoniy og‘irligi va asab-ruhiy
tizimga   ko‘rsatgan   ta’siriga   e’tibor   qaratiladi.   Mehnatning   jismoniy   og‘irligi
deganda   ish   vaqtida   jismoniy   zo‘r   berish   hajmining   yig‘indisi   tushuniladi.
Mehnatning   asabruhiy   zo‘riqishi   deb   ish   bajarish   paytidagi   emotsional   yuklama
darajasiga   aytiladi.   Mehnatning     asab-ruhiy   zo‘riqishi   aqliy   va   jismoniy   turlarga
ajratiladi. Mehnatning bu ikki asosiy turi uchinchi — aralash mehnat turini keltirib
chiqaradi.
Jismoniy   og‘ir   mehnatga   kon   qazuvchi   va   po‘lat   quyuvchilarning   kasblarini
namuna   qilib   ko‘rsatish   mumkin.   Bu   mehnat   faoliyati   zamirida   sezilarli   muskul
zo‘riqishi   yotadi.   Og‘ir   jismoniy   mehnat   turiga,   shuningdek,   yengil   atletika,
velopoyga, og‘ir atletika, chang‘i sporti va boshqalar ham kirishi mumkin.
Aqliy   mehnat   turiga   hisobchi   xodimlar,   EHM   operatorlari   va   dastur
tuzuvchilar, olimlar, ijodkor kishilar va boshqalarning mehnatini kiritish mumkin.
Shunga   qaramay   ularning   faoliyatida   to‘liq   yoki   qisman   jismoniy   mehnat
komponenti ishtirok etadi.
Texnika   taraqqiyoti   bilan   og‘ir   ishlab   chiqarish   mehnati   ko‘proq   har   xil
mexanizmlar zimmasiga yuklatilmoqda, insonga esa aksariyat hollarda boshqarish
va   nazorat   qilish   vazifasi   qolyapti.   Ishlab   chiqarish   avtomatlashgani   sari   inson
mehnati jarayonida jismoniy yuklama doimiy ravishda kamayib bormoqda. Biroq
hali   ham   yordamchi   ishchilar,   boshqaruvchilar,   montajchilar,   jihozlarni
ta’mirlovchilarning   jismoniy   mehnat   hissasi   yetarlicha   yuqori.   Shunga   qaramay,
avtomatika, robot  texnikasining  rivoji  inson  ruhiy zo‘riqishi  barqarorligini, ishlab
chiqarishning ilgarilashi to‘g‘risidagi katta axborot oqimini o‘rganishni, tez qabul
qilishni talab qilmoqda.
Bajariladigan jismoniy ishning hajmi va quvvatini hisoblashda har xil o‘lchov
birligi   qo‘llaniladi:   ko‘tariladigan   yuk   massasi,   bosib   o‘tilgan   yo‘l,   ishga
1
  Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti,
2017. - 400 bet. sarflangan   vaqt   va   boshqalar.   Inson   bajargan   ishni   aniqlashning   aniq   va   ilmiy
asoslangan   maxsus   usullari,   uning   ish   qobiliyatiga   yarasha   tavsiyalar   berilgan   va
joriy qilingan. Buning uchun YQT yoki tomir urish ko‘rsatkichlari yig‘indisi vaqt
birligida organizmning kislorod iste’mol qilishi va butun ish davrida mazkur ishga
sarflanadigan   energiya   (kkal),   KDJ   va   boshqalarda   o‘lchanadi.   Ushbu   metodlar
yordamida   olingan   natijalar   jismoniy   mehnatning   og‘irligi   to‘g‘risida   xulosa
chiqarish imkonini  beradi.  Bajarilgan mehnat  shartli  ravishda juda yengil, yengil,
o‘rtacha   og‘irlikda,   og‘ir   va   o‘ta   og‘ir   ishlarga   bo‘linadi.   Masalan,   juda   yengil
mehnat   umumiy   va   sutkalik   energiya   sarfini   talab   qiladi,   bu   asosiy   modda
almashuvining   (2300   kkal   atrofida)   o‘rtacha   miqdoridan   oshadi,   YUT   esa
oshmaydi,   odatda,   bir   daqiqada   u   80   zarbadan   yuqorini   tashkil   qiladi.   Bundan
farqli o‘laroq, juda og‘ir jismoniy mehnat sutkalik energiya sarfini 4000 dan 6000
kkal gacha, ayrim holatlarda esa bundan ham yuqori bo‘lishini talab etadi. Bunday
paytlarda   YUT   eng   ko‘p   miqdorda   bo‘ladi,   ya’ni   bir   daqiqada   180–200   zarbaga
yetadi.   Bunday   ishni   yaxshi   mashq   qilgan   kishilargina   bajarishlari   mumkin,
o‘shanda ham uzoq vaqt davomida emas.
Jismoniy mehnatning og‘irligini o‘lchash yoki baholash nisbatan yengil bo‘lsa,
aqliy  mehnatning   emotsional-ruhiy   zo‘riqishini   o‘lchash   va  tasniflash   hiyla   og‘ir.
Bu   o‘rinda   ishlab   chiqarishning   borishi   to‘g‘risidagi   katta   axborot   oqimini,   ya’ni
jismoniy   ishni   o‘lchash   paytida   foydalaniladigan   fikrlash   usullarini   qo‘llab
bo‘lmaydi.   Buni   faqat   YUT   ni   o‘lchash   orqali   bilish   mumkin.   Misol   uchun
uchuvchi-sinovchi yangi samolyotda bir soatlik uchishda 3 kg dan 4 kg gacha vazn
yo‘qotadi, uning yurak urishi keskinlashib, bir daqiqada 200 zarbaga yetadi. Og‘ir
jismoniy mehnat paytlarida ham bunday holat yuz bermaydi. 2
Mehnatning   aralash   turlari   —bu   (zamonaviy   ishlab   chiqarishda   ko‘pchilikni
tashkil qiladi) inson organizmiga jismoniy og‘irlik yoki asab-ruhiy zo‘riqish ta’sir
ko‘rsatishi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   unga,   ko‘pincha,   o‘rta   bo‘g‘indagi   mutaxassislar
hamda o‘rta maxsus, kasb-hunar bilim yurtlari o‘quvchilari mehnati kiradi.
2
  Abdullaev.  Sh.Xankeldiev.  «Jismoniy   madaniyat  nazariyasi  va   metodikasi»  (1-jild)/   Toshkent  /   «NAVRUZ»  nashriyoti,
2017. - 400 bet. Mutaxassislar   mehnat sharoiti va ular boshdan kechiradigan zo‘riqishlarga bir
qator misollar keltiramiz.
Yer ostida ishlaydiganlar mehnati.   Uzoq vaqt joyidan siljishlar va majburiy
holatlarda   (bukilib,   o‘tirib,   tizzalab,   yotib)   mehnat   operatsiyalarini   bajarishda,
quyosh   nuri   va   kislorodning   yetishmasligida,   nafas   olishdagi   qiyinchilik   va
havoning gazlashganligi, yorug‘likning pastligida, shuningdek, katta hajmdagi turli
axborotlarda kuzatiladi.
Charchoq,  ko‘pincha,  og‘ir  jismoniy  mehnat  va   uning  asab  zo‘riqishiga  ko‘ra
paydo   bo‘ladi,   shuningdek,   diskomfort   sharoit,   ya’ni   changga   to‘lalik,   yuqori
namlik   va   hokazolar   tufayli   ham   yuz   beradi.   Bunday   mehnat   ishchilardan
mustahkam sog‘liq, yuqori darajadagi umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikni
talab qiladi.
Ilmiy   texnika   inqilobi   yer   ostida   ishlovchilarning   mehnat   sharoitini   tubdan
o‘zgartirib   yubordi.   Qazib   olib   uni   tashqariga   chiqaruvchi   texnika   va   transport
mehnatidagi   jismoniy   qiyinchiliklarni   sezilarli   kamaytirdi,   qisman   yer   ostida
bo‘lish   paytidagi   diskomfort   sharoitni   bartaraf   qildi.   Natijada   o‘rta   bo‘g‘indagi
mutaxassislar ishida asab-ruhiy zo‘riqish nisbatan kamaydi.
Qishloq   xo‘jaligidagi   mutaxassislarga:   agronomlar,   zootexniklar   va
boshqalar   mehnati   kiradi.   Ish   kunining   uzunligi   va   dam   olishning   yetishmasligi,
doimiy   faol   harakat,   yil   davomidagi   umumiy   ish   va   harakat   yuklamasidagi
mavsumiy   nomutanosiblik,   aralash   ish,   manzildan   manzilga   siljishda   piyoda
yurishdan,   otdan,   mototsikldan,   avtoulovdan   foydalanish,   tayanch-harakat
apparatiga   tushadigan   katta   yuklama,   sezilarli   jismoniy   va   ish   kuni   oxiriga   borib
aqliy-emotsional charchash ularga xos xususiyatlardir.
Bu kabi mutaxassislardan mehnat va dam olish tartibi haqida, turli mashina va
mexanizmlardan foydalanish paytida xavfsizlik texnikasi to‘g‘risida, chiniqishning
asosiy   usullari   haqida,   quyi   bo‘g‘inlarning   mehnat   usullari   o‘zgarishi   to‘g‘risida,
ishlovchilarning   faol   dam   olishlari   uchun   jismoniy   madaniyat   va   sport
vositalaridan   foydalanish   haqida   bilimga   ega   bo‘lish,   turmush   sharoitini
ko‘ngildagidek tashkil qilish talab qilinadi. Quyish   sexlari,   domna   va   prokat   ishlab   chiqarish   mutaxassislari.   Ular
xomashyoni   tayyorlash,   metallarni   silliqlash,   ularni   qoliðga   solish   va   kesib,
tozalash   operatsiyalarini   atrofni   o‘rab   turgan   havo   haroratining   keskin   o‘zgarishi
paytida,   har   xil   shovqin   va   umumiy   tebranishlar   sharoitida   bajaradilar.   Bu   kasb
egalari   texnologik   jarayonni   vizual   va   instrumental   kuzatib,   mashina   va
agregatlarda ishlaydilar.
Shu   bois,   ushbu   kasb   egalari   quyidagi   sifatlarni   o‘zlarida   tarkib   toptirgan
bo‘lishlari kerak:
• chaqqonlikning yuqori darajasi, yaxshi rivojlangan muvoza-natni saqlash va
vestibulyar   turg‘unlik,   atrofni   o‘rab   turgan   havo   haroratining   keskin   o‘zgarishiga
chidashni;
• irodaviy sifatlarning yuqori darajasi — jasurlik, jasorat, qat’iyatlikni;
• yurak qon-tomir va nafas olish hamda asab tiziminingyaxshi holatini.
Zamonaviy domna va prokat ishlab chiqarishining mexanizatsiyalashtirilishi va
avtomatlashtirilishi   ishchilar   va   muhandistexnik   xodimlarning     mehnatini
yengillashtirdi.
Kemada   suzuvchilar   tarkibidagi   ishchilarning   jismoniy   mehnati   ham
avtomatlashtirish va mexanizatsiyalashning o‘sishi bilan kamaymoqda.
Dengizchilar mehnati va turmushida yetishmayotgan harakat faolligi  jismoniy
mashqlarga   katta   e’tiborni   talab   qiladi.   Shuning   uchun   dengizchilarga   suzish,
sho‘ng‘ish, suvga sakrash, eshkak eshish va boshqalar bilan ko‘proq shug‘ullanish
zarur   bo‘ladi.   Chaqqonlik   va   harakat   koordinatsiyasi,   tezkorlik   va   sezgirlik
harakati,   ya’ni   reaksiyalar   aniqligi,   chayqalishga   chidamlilik,   o‘zgaruvchan   iqlim
va   haddan   tashqari   issiqlikka   moslashish   kabi   zaruriy   jismoniy   sifatlar
dengizchilarda tarkib topgan bo‘lishi kerak.
Fuqarolik   aviatsiya   xizmati   mutaxassislarining   mehnat   sharoiti   ham
o‘ziga   xosdir.   Mexanik   va   radistlar   yil   davomida   ochiq   havoda   har   xil   ob-havo
sharoitida   ishlaydilar.   Ularning   barcha   faoliyati,   asosan,   15   metr   balandlikda,
chegaralangan   tayanch   maydonida   (narvonda)   o‘tadi.   Ishchi   holati   bir   xil   va
noqulay (cho‘kka tushib o‘tirib, bukilgan holatda, qo‘llari yuqoriga ko‘tarilgan va hokazo),   uzoq     vaqt   zo‘riqish   bilan   o‘tadi.   Smena   davomida   muhandislar,   texnik
xodimlar,   rahbarlar   ko‘p   yuradilar.   Shuning   uchun   ularning   mehnat   sharoiti   har
tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikni,   asosiy   muskul   guruhlari   kuchini,   ayniqsa,
maxsus   chidamlilikni,   uzoq   vaqt   davomida   o‘ziga   xos   ishlarni   bajara   olish
ko‘nikmasini, egiluvchanlikni talab qiladi.
Elektr   tarmoqlarida   ishlovchilar   mehnati.   Bu   kasb     egalaridan   yuqori
darajadagi   jismoniy   va   ruhiy   tayyorgarlik   talab   etiladi.   Shuningdek,   yuqoriga
tirmashib   chiqish,   chegaralangan   tayanch   maydoni   bo‘ylab   siljish,   yuklarni   olib
o‘tish,   o‘zini   o‘zi   muhofaza   qilish,   chidamlilik,   kuch,   chaqqonlik,   aniq   harakat
koordinatsiyasi va reaksiyasiga, jasurlik, vestibulyar barqarorlik, o‘zgaruvchan ob-
havo sharoitida ishlash malakasiga ham ega bo‘lishi lozim.
Ko‘p   yillik   amaliyot   va   o‘tkazilgan   sinovlarning   ko‘rsatishicha,   energiya
tarmoqlarida   ishlovchilar   yuqori   kasbiy   salohiyatga   erishishlari   uchun   alpinizm,
gimnastika, sport o‘yinlari, yakka kurash, og‘ir atletika bilan doimiy shug‘ullanib
turishlari kasbiyamaliy samara beradi.
ABT   (avtomatik   boshqarish   tizimi),   EHM   mutaxassislarining   mehnati
o‘ziga   xos   bo‘lib,   ular   turli   jihozlar   yordamida   ishlarni   uzoq   vaqt   kuzatish   va
nazorat   ishlari   katta   oqimida   axborotlarni     qayta   ishlash   va   murakkab   bo‘lgan
harakatlarni   tez   va   aniq   hamda   sezilarli   darajada   emotsional-irodaviy   zo‘r   berish
bilan bajarishlari lozim.
Kasblar   orasida   doimiy  qo‘l   barmoqlari   zo‘riqishi   bilan  ishlaydigan  hisoblash
mashinasi   operatorlari,   pianinochi,   tikuvchi,   telegrafchilar   bor.   Bunday   kasb
vakillarining   barmoqlari   doimiy   zo‘riqish   bilan     ishlashi   natijasida   qo‘l
muskullarida, panja va barmoq bo‘g‘inlarida og‘riq paydo bo‘ladi. Bunday holatlar
yuz   bermasligi   uchun   ishonchli   vosita   o‘zini   o‘zi   uqalash,   maxsus   jismoniy
tayyorgarlik   hisoblanadi.   Ular   chidamlilik,   egiluvchanlik   va   barmoqlar
harakatchanligining   rivojlanishiga,   inson   ish   qobiliyatining   oshishiga   ta’sir
ko‘rsatadi. O‘rta   maxsus   ta’lim   muassasalari   o‘quvchilari   —   bo‘lajak   texniklar,
operatorlar, pedagoglar, tibbiyot hamshiralari va boshqa kasb egalari — KAJTning
asoslarini hamda jamoa bilan mashg‘ulotlarni uyushtirishni bilishlari muhimdir.
1.2 O‘quvchi va ishlovchilarning kasbiy-amaliy jismoniy tayyorgarligini
tashkil qilish shakllari
O‘quvchi   va   ishlovchilarning   KAJT   vazifalarini   hal   qilish   uchun   nazariy   va
amaliy mashg‘ulotlar olib boriladi.
Nazariy   mashg‘ulotlar   suhbatlar,   turli   mavzuga   doir   kechalar   va   adabiy
manbalarni   mustaqil   o‘rganish   shaklida   o‘tkaziladi.   Tegishli   kasb
mutaxassislarining   mehnat   sharoiti   o‘rganiladi,   ularning   psixofiziologik
tayyorgarligiga   ishlab   chiqarish   jismoniy   tarbiyasining   roli,   shuningdek,
ishlovchilarga   KAJTning     ijobiy   ta’siri   tushuntiriladi   va   muayyan   talablar
qo‘yiladi.   Mutaxassis   uchun   kasbiy   muhim   bo‘lgan   jismoniy   sifatlarga   alohida
e’tibor   qaratiladi.   Amaliy   mashg‘ulotlar   har   xil   shakllarda   o‘tkaziladi:   KAJT
bo‘yicha maxsus o‘quv mashg‘ulotlari, kasbiy-amaliy maqsad qo‘yilgan ommaviy
sport   tadbirlari;   kasbiy-amaliy   jismoniy   mashqlar   va   maxsus-amaliy   sport   turlari,
individual   mustaqil   mashg‘ulotlar   kasb   xususiyatlariga   moslashtirilgan   holda
ishlab chiqarish gimnastikasi (badantarbiya pauzalari) tashkil qilinadi. 3
KAJB   bo‘yicha   maxsus   o‘quv   mashg‘ulotlarida   o‘quvchilar   ko‘nikma   va
malakalar hosil qiladilar, kasbga doir zarur jismoniy sifatlarni takomillashtiradilar.
Masalan,   qishloq   xo‘jaligi   kollejlarida   o‘quvchilar   otni   parvarish   qilishga
o‘rgatiladi   va   ularda   otda   yurish   malakasi   hosil   qilinadi.   Bir   qator   kollejlarda
KAJT   bo‘yicha   o‘quv   mashg‘ulotlari   uchun   maxsus   maydon   yoki   shaharchalar,
maxsus   trenajor   qurilmalari   bilan   jihozlangan   zallar   qurilgan.   Masalan,   qurilish
kollejlarida,   balandlikda   ishlaydigan   montajchilar   tayyorlashda   ularga   mo‘ljallab
muvozanat   saqlashni   o‘rgatish   maqsadida   yotqizilgan   to‘sinli   inshoot   o‘rnatiladi.
Osma   tebranib   turadigan   sport   snaryadlari   keng   qo‘llanadi.   O‘t   o‘chirish   texnik
3
  Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»   (2-jild)/   Toshkent   /
«NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet. kollejida maxsus to‘siq chiziqlari chizilib, turli jihozlar o‘rnatiladi. Masalan, tog‘-
kon kollejlari o‘quvchilari uchun kontrol mashq turlari ishlab chiqilgan.
1. Kross (poyga)—1500 m dan 3000 m gacha.
2. Marsh-brosok—6 km.
3. Suzish: vaqt hisobga olinmaydi—100 m dan 500 m gacha.
4. O‘tirib-turish: ikki oyoqda — 100 dan 350 martagacha,bir oyoqda — 15 dan
150 martagacha.
5. Ko‘krakdan   shtangani   siltab   ko‘tarish.   Variantlari:   tik   turib,tizzada   turib,
chalqancha   yotib   1—2   dan   8—10   martagacha.   (Shtanganing   og‘irligi   gavda
vaznining 45—80% ini tashkil etishi kerak.)
6. Qo‘llarga tayanib yotib, uni bukib-yozish. Oyoqlarnigimnastika skameykasi
ustiga qo‘yib,20 dan 40 martagacha bukib yozish.
7. Chalqancha   yotgan   holatdan   gavdani   30   dan   90   martagachako‘tarib-
tushirish.
8. 16   kg   li   toshni   gimnastika   skameykasidan   oshirib   o‘tkazishva   teskarisi,
tizzalarda   turgan   holatda   toshni   u   yoqdan   bu   yoqqa   1   daqiqa   ichida   kim   tez
o‘tkazish.
9. Yarimbukilgan qo‘llarda yotib tayanish (50 dan 110 soniyagacha).
10. Oyoqlarni   yelka   kengligida   qo‘yib,   yuzni   yuqorigaqaratib,   qo‘llarni   bosh
orqasiga   qo‘yib   35   dan   85   soniyagacha   gavdani   yotiq     holatda   ushlash;   yuzni
pastga   qaratib,   80   dan   130   soniyagacha   5   kg   li   to‘ldirma   to‘pni   qo‘llarni   to‘g‘ri
qilib ushlash.
11. Gimnastika   skameykasi   ustida   yurish   va   o‘tirib-turish(10   dan   35
martagacha).
12. 15–20 m ga o‘tirib yurish; oyoq yordamisiz 10—15 m ga qo‘llarga tayanib
yotib   siljish   —   bukilib   yurish.   5   –10   m   ga   tosh   ko‘tarib   yugurish   (22—26
soniyada).
13. 10   m   ga   tizzalarga   tayanib   emaklash:   yon   tomonga   —   10   m;   yerbag‘irlab
sudralib — 10 m; 5 dan 15 kg gacha yuk bilan yurish (20—24 soniya.)
14. 30 m ga 7,5—10 soniyada o‘tirib tez yurish. 15. 20 m ga 10 kg li to‘ldirma to‘p bilan o‘tirib yurish. Qo‘llarga tayanib, 20 m
ga oyoq yordamisiz emaklash. Cho‘qqayib o‘tirib, 20 m ga (27—44 soniyada) orqa
bilan oldinga siljish.
Ishlab   chiqarishda   ishlaydiganlar   uchun   KAJT   bo‘yicha   o‘quv   mashg‘ulotlari
o‘tkazishga   ko‘proq   e’tibor   qaratilmoqda,   ko‘pgina   sanoat   korxonalarida
salomatlik sexlari yaratilgan, salomatlikni tiklash markazlari, reabilitatsiya va faol
dam   olish   hamda   apparatli   massaj   seansini   qo‘llash,   funksional   musiqa   eshitish
xonalari tashkil qilinmoqda.
Ko‘pchilik o‘rta maxsus ta’lim muassasalarida KAJT bo‘yicha ommaviy sport
tadbirlari   o‘tkazilmoqda.   Bu   tadbirlarning   kasbiy-amaliy   yo‘nalishi   kollejlararo
spartakiadalar   maqomini   olgan.   Musobaqa   dasturiga   alohida   kasbiy-amaliy
jismoniy mashqlar, maxsus amaliy sport turlari kiritilgan. Har bir o‘quvchi KAJT
bo‘yicha musobaqalarda qatnashib nafaqat  yuqori shaxsiy natijaga erishishi, balki
o‘z guruhi, kursi, bo‘limi, kolleji sharafini munosib himoya qilishi lozim.
KAJT bo‘yicha musobaqa dasturiga quyidagi mashqlar kiritilgan.
1. Bir   oyoqni   yerga   tekkizmay   oldinga   uzatib,   boshqasi   bilano‘tirib-turish.
Chap, o‘ng qo‘llar oldinga („to‘pponcha“ qilib) uzatilgan holda.
2. Oyoqlar   gimnastika   skameykasi   ustida,   gavdani   to‘g‘ritutib,   yerga   tayanib
qo‘llarni bukish va yozish.
3. Toshni   gimnastika   skameykasidan   oshirib,   bir   gal   utomonga,   bir   gal   bu
tomonga olib qo‘yish. Tizzalarda turib, toshlarni o‘ng va chapga olib qo‘yish.
Mashq bir daqiqa mobaynida bajariladi. Bunda toshning o‘rindiq orqali necha
marta olib o‘tilgani hisobga olinadi.
4. Estafeta 3½2 m.
a) o‘tirib 5—8 kg to‘ldirma to‘p bilan siljish, to‘p bukilgan
qo‘llarda, ko‘krak oldida;
b) qo‘llarga to‘g‘ri tayanib yotib, oyoq yordamisiz siljish;
d) orqaga tayanib yotib, oldinga siljish.
Musobaqa   g‘oliblari   ko‘pkurash   turlari   bo‘yicha   aniqlanadi.   (birinchi   o‘ringa
— 1 ochko, ikkinchi o‘ringa — 2 va hokazo). Ishlab   chiqarishda   ishlovchilar   uchun   ommaviy   sport   tadbirlari   kasbiy-amaliy
maqsad   asosida   belgilanadi   va   keng   ko‘lamda   o‘tkaziladi.  Alohida   kasbiy-amaliy
jismoniy mashqlar sayohat va uchrashuvlar dasturiga, salomatlik va sport kunlari,
korxona   va   tashkilotlarning   an’anaviy   spartakiadalari,   „Alpomish“,   „Barchinoy“
maxsus testlari bo‘yicha brigada, sex va uchastkalar musobaqalariga kiritiladi.
O‘quvchilarning   KAJT   individual   dasturida   mashg‘ulotning   maqsadi   aniq
ifodalanadi,   qulay   vositalar   belgilanadi.   Bunday   vositalar   maxsus   amaliy   sport
turlarining   alohida   unsurlari,   buyumlarsiz   jismoniy   mashqlar,   buyumlar,
espanderlar,   trenajor   va   boshqalar   bilan   bajarilishi,   shuningdek,   ularga   suv   va
chiniqish muolajalarini ham kiritish mumkin. Kasbiy-amaliy jismoniy tayyorgarlik
ko‘nikma va malakasini tezroq egallash maqsadida yaqin sport inshootida, istirohat
bog‘ida, o‘rmonlarda mustaqil ravishda shug‘ullanish ham yordam beradi.
Demak,   mehnatni   ilmiy   tashkil   qilish   bo‘lajak   xalq   xo‘jaligi   mutaxassislari
oldiga muhim vazifalarni qo‘yadi: kasbiy bilimlarni, ko‘nikma va malakalarni tez
va mustahkam o‘zlashtirish; kelajakdagi mehnatga tayyorgarlikni yanada oshirish;
kasbiy zarur jismoniy va axloqiy sifatlarni oshirish; barcha a’zolarni chiniqtirish —
organizmni   issiq   va   sovuqqa,   ayrim   mehnat   sharoitiga   xos   bo‘lgan   zararli
ta’sirlarga   qarshiligini   oshirish.   Bu   vazifalar   sizning   qiziqishingiz   va   faol
qatnashishingiz,   jismoniy   tarbiyaga,   va   xususan,   KAJTga   ongli   munosabatda
bo‘lganingizdagina   muvaffaqiyatli   hal   etilishi   mumkin.   Siz   o‘qishni   tugatib
egallagan kasbingiz bo‘yicha ishga kelasiz. Qo‘yilgan vazifalarni hal qilishda sizga
jismoniy tarbiya sohasida olgan bilim, ko‘nikma va malakalaringiz  yordam beradi. II BOB.  MEHNAT  FAOLIYATI TARTIBIDA JISMONIY TARBIYA
2.1  Gigienik gimnastika.
Ijtimoiy   tadqiqotlar   sport   bilan   shug‘ullanuvchilarning   mehnat   unumdorligi
sport   bilan   shug‘ullanmaydigan   shaxslarning   mehnat   unumdorligidan   3-8%   ga
yuqori   ekanligini   ko‘rsatadi.     Butun   mamlakat   miqyosida   shuning   o‘zi   katta
iqtisodiy foyda beradi.
Bevosita   mehnat   tartibida   jismoniy   tarbiya   vositalaridan   foydalanish   muhim
ahamiyatga ega.  Sakkiz soatli ish kuni ancha sezilarli charchashga olib keladi, shu
sababli   ish   kuni   davomida   kuchni   saqlash   uchun   mehnat   va   faol   dam   olishni
optimal   navbatlash   tartibini   yaratish   kerak.     Faoliyatning   bir   turidan   boshqasiga
yoki   jismoniy   mashqlarni   bajarishga   o‘tish   charchagan   organizmning   tiklanishiga
qulay imkoniyat yaratadi. 
Mehnat   tartibiga   u   yoki   bu   jismoniy   tarbiya   turini   kiritish   ish   qobiliyati
dinamikasiga bog‘liq holda aniqlanadi.  Insonning ish qobiliyati ish kuni davomida
tebranib   (o‘zgarib)   turadi.     Dastlab   u   past   (ishga   kirishish   davri)   bo‘ladi,   keyin
ko‘tariladi   va   yuqori   darajada   (mustahkam   ish   qobiliyati   davri)   saqlanadi,   undan
keyin yana pasayadi (kompensatsiyalangan charchash davri).  Bunday o‘zgarish bir
ish kuni davomida ikki marta – tushlik tanaffusgacha va undan keyin takrorlanadi.
Ba’zan   ish   kunining   oxirida   ish   qobiliyatining   bir   oz   ortishi   kuzatiladi   (1 -
chizma).
b
1 b
2
a
1 v
1 a
2
v
2
g            Kun davomida ish
qobiliyatining   o‘zgarish
dinamikasi   (G.G.Sanoyan
bo‘yicha).   a
1 -   boshlang‘ich
ishga   kirishish;   b
1 -yuqori   va
doimiy   ish   qobiliyatini
ko‘rsatish   davri;   v
1 -   ish
qobiliyatining   birinchi
pasayish davri; a
2 -qayta ishga
kirishish   davri;   b
2 -   ishИш 
қобилияти 	
(шартли белги) qobiliyatining   nisbatan
turg‘unlik   davri;   v
2 -   ish
qobiliyati     pasayishining
kuchayib   borishi;   g-oxirgi
davri.
Ish   qobiliyati   fazalarining   ketma–ketligi   ish   kuni   davomida   turli   shart-
sharoitlarga bog‘liq bo‘ladi.   Bunday sharoitlarga quyidagi  tashqi  omillar:    ishlab
chiqarish   faoliyati   xususiyati,   ma’naviy-ruhiy   yuklama,   gigienik   shart-sharoitlar,
ishchining  malakasi   va  mahorati,  jinsi,  ish  staji   va  organizmining  jismoniy   holati
kiradi.     Ichki   omillar,   birinchi   navbatda,   organizmning   turli   organlari   va
tizimlarining holatini o‘z ichiga oladi.
Ish   kuni   davomida   ish   qobiliyati   o‘zgarishining   (ko‘rsatilgan   tipik   variantdan
tashqari) quyidagi beshta asosiy variantlari o‘zaro farqlanadi:
1) engil jismoniy yuklama bilan, konveyerda   – uning optimal tezligida
ishlaganda ish qobiliyatini doimo oshira borish; 
2) kunning   birinchi   yarmida   ish   qobiliyatini   oshirish,   keyinchalik   yuqori
darajada   nisbatan   stabillik   va   asta–sekinlik   bilan   pasaytirish;     bunday   vaziyat
murakkab boshqaruv pultida xizmat ko‘rsatuvchi xodimlarga xos;
3) kunning   birinchi   yarmida   va   tushlikdan   keyin   ham   charchashning
nisbatan   tez   o‘sib   borishi;   bunday   vaziyat   jismoniy   mehnat   bilan
shug‘ullanganlarda kuzatiladi;
4) tezkorlik   bilan   yuqori   ish   qobiliyatiga   erishish,   keyin   uning   pasayishi
va   ish   kunining   qolgan   qismida     past   darajada   saqlanishi;     bunday   vaziyat
ishchining kuchaytirilgan diqqat-e’tibori hamda qo‘llar bilan tez va aniq harakatlar
qilishi   jarayonida,   o‘ta   yuqori   jismoniy   kuchlanish   bilan   ishlaganida   vujudga
keladi;
5) ish   kunining   deyarli   boshida   birdaniga   ish   qobiliyatining   keskin
pasayishi;   bunday   hol   o‘z   mazmuniga   ko‘ra   murakkab   ishdagilarga   yoki   oddiy,
biroq tezkor tempda ishlaydiganlarga xos. Biroq   ishlab   chiqarishning   aniq   bo‘limida   ish   qobiliyatini   optimallashtirish
vositalarini   tanlashda   uning   faqat   ish   smenasi   davomida     emas,   balki   sutka
davomida, hattoki hafta davomida o‘zgarishini ham inobatga olish kerak. 
Ko‘p   yillik   tajriba   va   ilmiy   tadqiqotlar   boshlang‘ich   gimnastika   ta’siri   ostida
moslashish   davrining   qisqarishi,   organizmda   fiziologik   jarayonlar   sodir
bo‘lishining tezlashishi, organizmning  ish  bajarishga tayyorlik darajasi ortishidan
dalolat beradi.  Masalan, yuqori malakali  ishchilarning kun tartibiga boshlang‘ich
gimnastika   kiritilganidan   keyin   moslashish   davri   60   daqiqadan   30     daqiqagacha
qisqaradi.     SHu   bilan   bir   vaqtda,   dastlabki   yarim   soat   davomidagi   mehnat
unumdorligi  13,2 % ga  ortadi.
Agar bevosita ish qobiliyati pasayishi arafasida jismoniy tarbiya tanaffusi yoki
jismoniy tarbiya daqiqasi o‘tkazilsa, u holda bu tadbir bilan ish qobiliyatini oldingi
erishilgan darajasida ancha uzoq vaqt saqlab turish mumkin.
Masalan,   konveyerda   ishlaydigan   tikuvchilarning   ish   unumdorligi   jismoniy
tarbiya   tanaffusi   o‘tkazilganidan   keyin   bir   soat   davomida   bunday   tanaffus
o‘tkazilishidan oldingisiga nisbatan 6 %ga yuqori bo‘lgan.
Umuman,   jismoniy   tarbiyani     turli   shakllarda   ishlab   chiqarishga   tatbiq   qilish
mehnat unumdorligining ortishi, ishchi  va xizmatchilar   jismoniy rivojlanishining
yaxshilanishi,   ishlab   chiqarishdagi   shikastlanishlarning   kamayishi,
shug‘ullanuvchilarning kayfiyati ko‘tarilishida ifodalanadi. 4
Mehnatni   dam   olish   bilan   navbatlashning   optimal,   ilmiy   asoslangan   tartibi
butun ish  kuni   (smenasi)  davomida  o‘ta charchashga   o‘rin qoldirmay, yuksak  ish
unumdorligini   saqlash   imkoniyatini   beradi.     Namunaviy   mehnat   va   dam   olish
tartiblari 7- ilovada keltirilgan.
Ishlab   chiqarish   sohasida   jismoniy   tarbiyani   yanada   rivojlantirish
mashg‘ulotlarini   tashkil   etish   va   o‘tkazish   usullarining   yangi   shakllarini   ilmiy
asoslanishi;  funksional musiqadek, suv muolajasidek, o‘z – o‘zini uqalashdek, o‘z
–   o‘zini   ruhiy   boshqarishdek   nomaxsus   ta’sir   vositalari   singari   jismoniy   tarbiya
vositalaridan   foydalanish;   qisqa   muddatli   mashg‘ulotlar   samaradorligini   oshirish
4
  Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»   (2-jild)/   Toshkent   /
«NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet. uchun   xizmat   qiladigan   yordamchi   snaryadlarni   va   maxsus   qurilmalarni   qo‘llash;
noqulay   ish   shart   –   sharoitlarida   va   uzluksiz   texnologik   jarayonlarda   jismoniy
tarbiyaning   kichik   ko‘rinishlarini   tadbiq   etish;     mashg‘ulotlarning   individual
shakllarini   qo‘llash   jismoniy   tarbiya   bilan   mehnatni   ilmiy   tashkil   etishning   turli
shakllari o‘rtasidagi yanada mustahkam aloqa bilan bog‘liq.
Mehnatni  ilmiy tashkil etish tizimida jismoniy tarbiyaning quyidagi shakllarini
o‘zaro   farqlaydilar:   boshlang‘ich   gimnastika,     jismoniy   tarbiya   tanaffusi   (pauza),
jismoniy   tarbiya   daqiqasi,   mikropauza,   tushlik   tanaffus   paytida   jismoniy   tarbiya
mashqlarini     bajarish.     Bunday   shakllarning   barchasi   mehnat   kuni   tartibida
jismoniy tarbiya tadbirlarining tizimini tashkil etadi. 
Mehnat   xususiyatlariga,   xizmatchilarning   kasbiy   charchash   xususiyatiga
bog‘liq holda turli kasb guruhlari uchun     ish smenasi  davomida jismoniy tarbiya
shakllarini   navbatma-navbat   o‘zgartirib,   ularni   takrorlanishi,   mashg‘ulotlar
mazmuni,   tarkibi,   ta’sir   vositalari   va   b.   jihatidan   turli   variantlarda   qo‘llash
mumkin.     Mehnatning   turli   jarayonlarida   jismoniy   tarbiyaning   uzoq   davom
etmaydigan   shakllaridan   (jismoniy   tarbiya   daqiqalari,   miropauzalar)   ko‘proq
foydalanish   maqsadga   muvofiq,   shu   bilan   birga,   oqimlar   va   konveyerlardagi
uzluksiz texnologik jarayonlarda mashg‘ulotlarning individual shakli ancha foydali
hisoblanadi. 
Gigienik     gimnastika   quyidagi   vazifalarni   echishga   xizmat   qiladi:
organizmning   asosiy   fiziologik   (mushak,   asab)   tizimlarini   ishga   tayyorlashni
tezlashtirish;     xizmatchining   hissiy   tonusini   ko‘tarish;     organizmning   mehnat
faoliyatiga   moslashish   fazasi   davomiyligini   qisqartirish;     butun   mehnat   kuni
mobaynida yuksak ish qobiliyatini saqlashga xizmat qilish.
Gigienik   gimnastika   ish   kunining   boshida   4-10   daqiqa   davomida   o‘tkaziladi.
Uni   faqat   birinchi   smenadagina   emas,   balki   ikkinchi   smenada   ham   o‘tkazish
maqsadga   muvofiq.     SHu   bilan   birga,   kechki   smenadagi   kirishish   gimnastikasi
organizmning mehnat jarayonida asosiy yuklama tushadigan organlari va tizimlari
faolligini oshirishga yo‘naltirilgan bo‘lishini inobatga olish kerak. Gigienik gimnastikada mehnat jarayonida bajariladigan harakatlar xususiyatiga
mos jismoniy mashqlardan foydalanish tavsiya etiladi.  SHuning uchun mashqlarni
tanlashda   mehnat   jarayoni   harakatlarini   yaxshi   o‘rganish   va   jismoniy   tarbiya
mashqlari   majmuasiga   shunday   mashqlarni   kiritish   kerakki,   ular   organizmning
aniq   mehnat   turi   jarayonida   etakchi   rol   o‘ynaydigan   fiziologik   funksiyalarini
tezlashtirishga yordam bersin.
Xususan,   boshlang‘ich   gimnastikada   harakat   sur’ati   o‘sib   boruvchi
mashqlardan foydalanish lozim. Shu bilan birga, harakatlarning ishchi sur’atini tez
o‘zlashtirish uchun oddiydan ancha yuqori sur’atni rivojlantirish tavsiya etiladi.
Mehnat   xususiyati   va   shart-sharoitlariga   bog‘liq   holda   gigienik   gimnastika
jismoniy   mashqlari   majmuasining   quyidagi   uchta   varianti   o‘zaro   farqlanadi:
chigal   yozish   mashqlari,   profilaktik   faol   dam   olish   va   yaxlit   ta’sirli   mashqlar
majmuasi.
C h igal   yozish   mashqlari   variantidan   og‘ir   jismoniy   mehnat   bilan
shug‘ullanadigan   ishchilar   uchun   majmualar   tuzishda   foydalaniladi.     Ularga
mehnat jarayonida asosiy yuklama tushadigan mushak guruhlarini ketma-ket jadal
faoliyatga   jalb   qiladigan,   koordinatsiyasi   bo‘yicha   oddiy   dinamik   mashqlar
kiritiladi.     Mashqlarni   bajarish   sur’ati   –   o‘rtacha   yoki   tezkor.     Mashqlar
majmuasida   yuklama   asta-sekinlik   bilan   ortib   boradi   va   majmua   oxirida
minimumga tushadi.   
Profilaktik   dam   olish   varianti       harakatlanish   stereotipi   aniq   qayd   etilgan
(masalan   dastgohda   ishlovchi)   ishchilar   uchun   gigienik   gimnastika   majmuasi
asosini   tashkil   etadi.     Mehnat   operatsiyalarida   bevosita   ishtirok   etuvchi   mushak
guruhlari   faoliyatini   jalb   etadigan   dinamik   mashqlardan   foydalaniladi.
Majmuaning   o‘rtasigacha   jismoniy   yuklama   tobora   orttirilib,   keyin   asta-sekinlik
bilan   pasaytirib   boriladi.     Harakatlanish   sur’ati   –   o‘rtadan   yuqori.     To‘g‘ri   nafas
olishga,   mushaklarning   cho‘zilishiga   va   harakatchanligining   ortishiga   e’tibor
qaratish kerak.
Yaxlit ta’sir ko‘rsatuvchi variant mehnat faoliyati uzoq muddat kuchli diqqat-
e’tiborni   talab   etadigan   (aqliy   mehnat   xizmatchilari,   transport   haydovchilari, konveyer   xizmatchilari   va   b.)   xizmatchilar   uchun   mo‘ljallangan.     Mashqlar,
asosan,   bo‘lajak   ishlab   chiqarish   faoliyatida   bevosita   band   bo‘lmagan   mushak
guruhlariga,   organizmning   tizim   va   organlariga   ta’sir   etadi.     Bunday   mashqlar
murakkab   koordinatsiyali   bo‘ladi,   chunki   qo‘llar,   gavda,   oyoqlarning   qo‘shimcha
harakatlarini o‘z ichiga oladi va diqqat-e’tiborning jamlanishini talab qiladi.  Sur’at
–  oldingi   ishdagi  singari.    Mehnati   aniq  harakatlar   bilan   bog‘liq  bo‘lgan   shaxslar
uchun   (masalan,   mayda   mexanizmlarni   yig‘uvchi   yoki   transport   haydovchilari)
maksimal jismoniy yuklama birinchi mashqlarga to‘g‘ri keladi.  Qolgan kontingent
uchun katta yuklama majmuaning 4-6-mashqlariga to‘g‘ri keladi.  
Gigienik   gimnastika   majmualarida   quyidagi   jismoniy   mashq   guruhlari
qo‘llanadi:    kerishish (cho‘zilish), yon tomonga egilishlar, o‘tirib turishlar, hamla
qilish, sakrashlar, sport yurishi, yugurish, oldinga egilish, bo‘shashish  elementlari
ishtirok   etgan   siltanish   harakatlari,   orqaga   egilishlar,   qo‘l   va   elka   kamari
mushaklarini   bo‘shashtirish,   koordinatsiyaga,   aniqlikka   va   diqqat-e’tiborga
yo‘naltirilgan mashqlar.
Turli   kasb   egalari   uchun   boshlang‘ich   gimnastika   majmualarini   tuzishda
mehnat faoliyatining quyidagi xususiyatlarini inobatga olish tavsiya etiladi:
1)  ishlash  (o‘tirib, turib) holatini, gavda vaziyatini  (egilgan yoki to‘g‘ri, erkin
yoki kuchlanishli);
2) ish harakatlari (tezkor yoki sekin, kuchlanishli yoki kuchlanishsiz, katta yoki
kichik amplitudali, simmetrik yoki asimmetrik, bir xil yoki turli xildagi harakatlar
va b.);
3)   mehnat   faolligi   xususiyati   (harakatlar   aniqligi,   harakatlarning
takrorlanuvchanligi,   reaksiya   tezligi,   diqqat-e’tiborning   kuchliligi   va
konsentratsiyasi, sezish organlariga yuklama, mehnatning bir maromliligi va b.);
4)   sub’ektiv   ko‘rsatkichlar   bo‘yicha   charchashning   darajasi   va   xususiyati
(diqqat-e’tiborning   tarqoqligi,   mushaklarda   og‘riq   sezish,   bosh   og‘rishi,
asabiylashish va boshqalar); 5)   jismoniy   mashqlar   bilan   shug‘ullanuvchilar   orasida     salomatligida   og‘ishi
bo‘lgan   shaxslar   mavjudligi   (ular   uchun   xususiy   mashqlar   tanlash   maqsadga
muvofiq);
6)   sanitariya-gigienik   omillar   (yoritilganlik,   shovqin,   keragidan   ortiq   gaz
mavjudligi).
Jismoniy tarbiya pauzasi
Jismoniy   tarbiya   pauzalari   charchashning   rivojlanishiga   yo‘l   qo‘ymaslik,
organizmning   funksional   holatini   yaxshilash,   ishchi   ritm,   sur’at,   diqqat-e’tibor
konsentratsiyasini   yuksak   darajada   saqlab   turish,   gavdaning   ishchi   vaziyati   va
kasbiy   faoliyatning   salbiy   oqibatlarini   bartaraf   etish,   harakat   tanqisligini   ma’lum
darajada bartaraf etish maqsadida o‘tkaziladi.  
Gigienik   gimnastikadan   farqli   o‘laroq,   jismoniy   tarbiya   pauzasi   bevosita
mehnat   faoliyati   jarayonida,   odatda,   ish   smenasining   birinchi   va   ikkinchi
yarimlarida   ikki   martadan   bajariladi.       Jismoniy   tarbiya   pauzasi,   hal   qilinadigan
asosiy   vazifalardan   kelib   chiqqan   holda,     ishchilarda   charchoqning   rivojlanishi
arafasida   yoki   ish   qobiliyati   pasayishining   birinchi   alomatlari   paydo   bo‘lishi
bilanoq       o‘tkazilishi   kerak.       Muddatidan   oldin   jismoniy   mashqlar   majmuasini
o‘tkazish   ish   ritmining   buzilishiga   va   ish   qobiliyatining   pasayishiga   olib   kelishi
mumkin.   Odatda, jismoniy tarbiya pauzalari tushlik tanaffusdan yoki ish smenasi
tugashidan     1–2   soat   oldin   o‘tkaziladi.   Agar   jismoniy   tarbiya   yo‘riqchisi   har   bir
aniq   ishlab   chiqarish   uchastkasidagi   ishchilar     ish   qobiliyatlarining   o‘zgarishi
asosida ish ko‘rsa, yanada ijobiyroq holat kuzatiladi. 5
    
Quyidagi   uslubiy   qoidalarga   rioya   qilinganda,   jismoniy   tarbiya   pauzasining
foydasi ortadi:  
– mashg‘ulotlarni   o‘tkazish   vaqti   charchoqning   dastlabki
alomatlari paydo bo‘lish lahzasi bilan aniq mos tushishi kerak;
– jismoniy   mashqlar   to‘g‘ri   bajarilishi,   mashg‘ulotlar   jonli,
qiziqarli tarzda, musiqa sadolari ostida o‘tkazilishi kerak;
5
  Daminov   I.   A.,   Qosimov   O'.   R.   Sportchilarni   tayyorlash   texnologiyalari   (Engil   atletika   misolida).   Lesson-
Press.  Toshkent / 2021. 216 b. – majmualardagi   yuklama   shug‘ullanuvchilarning   yoshiga,
jinsiga,   jismoniy   tayyorgarlik   darajasiga   va   salomatlik   holatiga   bog‘liq   holda
tabaqalashtirilishi kerak;
– kunning   ikkinchi   yarmida   jismoniy   tarbiya   pauzasini
o‘tkazishda   uning   yuklamalari   yig‘indisi   kunningbirinchi   yarmidagi   yuklamadan
30–40 %  kam bo‘lishi kerak. 
Mashg‘ulot   o‘tkazishning   guruhli   usulida   shug‘ullanuvchilar   uch   guruhga
bo‘linadilar.     Birinchi   guruhga   deyarli   sog‘-salomat   kishilar,   ikkinchisiga
salomatlik holatida deyarli sezilmaydigan og‘ishlari bor shaxslar, uchinchisiga esa
yoshi katta odamlar va salomatlik holatida jiddiy og‘ishlari bor shaxslar kiritiladi.
Agar   majmuadagi   ayrim   mashqlarni   bajarishda   yuklama   qiymati   birinchi   guruh
vakillari   uchun   100   %   ni   tashkil   etsa,   u   holda   ikkinchi   guruh   uchun     90   %,
uchinchisi uchun esa  80 % bo‘lishi kerak.
Jismoniy   tarbiya   pauzalari   uchun   majmua   mashqlarini   tanlash   quyidagilarga
bog‘liq holda amalga oshiriladi:
a)   majburiy   ish   vaziyati   (pozasi)   va   texnologik   jarayon   sababli   vujudga
keladigan salbiy ta’sirlarni   kamaytirishi;
b) mehnat jarayonida ishtirok etayotgan mushak tizimlari va organlarning dam
olishlariga   xizmat qilish darajasi; 
v)  harakatsiz mushaklarga qancha  yuklama berishi. 
Jismoniy   tarbiya   pauzalaridagi   mashqlarni   o‘rtacha   va   tez   sur’atda   bajarish
kerak.     Mashqlar   majmuasini   har   to‘rt   haftada   almashtirib   turish   tavsiya   etiladi.
Umumiy   holda   yuklama   mashqlar   majmuasining   o‘rtasida   ortadi,   keyinchalik
pasayadi.
Kasbga   bog‘liq   holda   jismoniy   tarbiya   pauzalarining   namunaviy   majmualari
ishlab   chiqilgan.     SHu   bilan   birga,   hamma   kasblar   mehnat   turiga   qarab   to‘rtta
guruhga bo‘linadi:  
Birinchi   guruhga   qisqa   muddatli   operatsiyalarni   (amallarni)   bajarish   bilan
bog‘liq   mehnat   turlari   birlashtilgan.     Ular   katta   bo‘lmagan   jismoniy   yuklamani
talab   qiladi   va   ish   harakatlarining   bir   maromliligi   bilan   farqlanadi.     Ish,   odatda, gavdani   bir   oz oldinga  egib o‘tirgan  holatda  bajariladi.   Asosiy    ish  harakatlari  –
kuchlanishli, diqqat-e’tiborni talab qiladigan qo‘llar harakati (masalan, tikuvchilar,
mexanizm   yig‘uvchilar,   perforatorchilar,   chilangarlar   va   b.).     Gimnastika
majmuasida quyidagi mashqlar ketma–ketligi tavsiya etiladi:
1-mashq  –  tortilish. 
2-mashq   – qo‘llar va oyoqlarni harakatlantirib burilishlar, yon tomonlarga va
oldinga egilishlar.
3-mashq  –   2-mashqni ancha yuqori sur’atda bajarish.
4-mashq  –    o‘tirib-turishlar, sakrashlar, yugurishlar, sport yurishi.
5-mashq   –   o‘rtadan   past   sur’atda   oyoqlar,   qo‘llar   bilan   siltanib
harakatlanishlar.
6-mashq  –  qo‘l mushaklarini bo‘shashtirish.
7-mashq  – aniqlikka va koordinatsiyaga yo‘naltirilgan mashqlar.
Ikkinchi   guruh o‘rtacha   jismoniy   kuchlanishlar,   ancha   sezilarli   darajadagi
diqqat-e’tibor,   mehnat   harakatlarining   turli-tumanligi   (masalan,   dastgohchilar:
tokarlar,   frezerchilar,   karuselchilar,   shlifovkachilar)     bilan   tavsiflanadigan
kasblarni   birlashtiradi.     Mashqlar   majmualari   tarkibiga   ishlab   chiqarish   mehnati
jarayonida ishtirok etadigan mushaklarni harakatga jalb etmaydigan quyidagi turli
dinamik mashqlar kiritiladi:
1-mashq  –   tortilish.
2-mashq  –  cho‘zilish, gavda, qo‘llar, oyoqlarning mushaklarini bo‘shashtirish.
3-mashq  –  oldingi mashqni ancha yuqori sur’atda bajarish.
4-mashq  –  oyoqlar va qo‘llarni  siltash harakatlari.
5-mashq  –  o‘tirib-turishlar, sakrashlar, yugurish, sport yurishi.
6-mashq     –     boldir   va   tovon   mushaklarini   bo‘shashtirish   orqali   oyoqlarni
siltash harakatlari.
7-mashq  –  eng faol ishlayotgan mushak guruhlarini bo‘shashtirish.
8-mashq  –  aniqlikka va koordinatsiyaga yo‘naltirilgan mashqlar.
Uchinchi   guruhga   katta   jismoniy   yuklamalar,   nisbatan   yuqori   sur’atda
bajariladigan   ishchi   harakatlari   (masalan,     qurilish   ishchilari,   shaxtyorlar   va   b.) bilan   bog‘liq   kasblar   kiritilgan.     Mashqlar   majmuasining   asosiy   yo‘nalishi   –   bu
organizmni   umumiy,   har   tomonlama   mustahkamlash.     Mashqlar   sekin,   chuqur
nafas olish bilan bajariladi.  Majmuaga, odatda, quyidagi mashqlar kiritiladi:
1-mashq   –   keyinchalik   qo‘llar   va   elka   kamari   mushaklarini   bo‘shashtirish
orqali tortilish.
2-mashq  –  qo‘l mushaklarini bo‘shashtirish.
3-mashq     –   butun   gavda   mushaklarini   (o‘tirgan   yoki   yotgan   holatda)
bo‘shashtirish.
4-mashq  –  yon tomonga egilishlar, gavdani burishlar.
5-mashq  –  o‘rtacha va tez sur’atda qo‘llarni siltash harakatlari.
6-mashq  –  hamlalar, o‘tirib-turishlar, sakrashlar, yugurish.
7-mashq  –  diqqat–e’tibor va koordinatsiyaga yo‘naltirilgan mashqlar.
To‘rtinchi   guruh     aqliy   mehnat   vakillaridan   iborat.     Kam   harakatli   bunday
ishlash   salomatlik   holatiga,   jismoniy   rivojlanishga   noqulay   (salbiy)   ta’sir
ko‘rsatadi.     Ular   uchun   quyidagi   jismoniy   tarbiya   pauzalari   mashqlari   majmuasi
tavsiya etiladi:
1-mashq  –  tortilish.
2-mashq  –  gavda, oyoq va qo‘l mushaklari uchun mashqlar.
3-mashq     –     oldingi   mashqlarni   kuchli   dinamika,   katta   amplitudalar   bilan
bajarish.
4-mashq  –  yugurish, sakrashlar, o‘tirib-turishlar, sport yurishi.
5-mashq  –  qo‘llarni  siltash harakatlari.
6-mashq  –  qo‘l  mushaklarini bo‘shashtirish uchun mashqlar.
7-mashq  –  diqqat-e’tiborga yo‘naltirilgan mashqlar.
Faol dam olish jismoniy tarbiya daqiqasi va mikropauzasi
Jismoniy   tarbiya   daqiqalari,   odatda,   jismoniy   tarbiya   pauzalari   hal   etadigan
vazifalar bilan bir xil vazifalarni echishga xizmat qiladi. Shu bilan birga, jismoniy
tarbiya   daqiqalari   va   mikropauzalar   mehnatni   ilmiy   tashkil   etish   tizimining
universal shakllari hisoblanadi, chunki ayrim hollarda jismoniy tarbiya pauzasi va
gigienik   gimnastikadan   noqulay   sanitariya-gigiena   shart-sharoitlari,   uskuna- qurilmalarni   to‘xtatish   imkoniyati   yo‘qligi,   uzluksiz   texnologik   jarayon   va
boshqalar   sababli   foydalanish   mumkin   bo‘lmay   qoladi.     Masalan,   elektr
poezdlarining   dispetcherlari,   mashinistlari   mehnatining   xususiyati   va   tashkil
etilishi   ularga   uzoq   muddatli   tanaffus   qilish   imkoniyatini   bermaydi,   tez-tez   qisqa
muddatli   tanaffuslar   esa   ularga   juda   ham   zarur.   S h uning   uchun   ham   ularga
jismoniy tarbiya daqiqasi majmuasini bajarish tavsiya etiladi.
Faol   dam   olish   jismoniy   tarbiya   daqiqasi   va   mikropauzani   ishlab   chiqib,
jismoniy tarbiyasi tizimiga kiritish xususiyatlari shundan iboratki, ulardan quyidagi
hollarda foydalanish mumkin: 
1)   jismoniy   tarbiyaning   boshqa   shakllaridan   qat’i   nazar,   ish   smenasining
ixtiyoriy paytida;
2) deyarli har qanday sanitariya-gigienik shart-sharoitlarda;
3)   mehnatni   tashkil   etish   shart-sharoitlari   va   ishlab   chiqarish   texnologiyasi
bo‘yicha uskuna va qurilmalarni to‘xtatish imkoniyati bo‘lmagan hollarda;
4)   alohida   bitta   xizmatchi   qisqa   muddatli   dam   olish   zaruriyatini   sezgan
hollarda individual tarzda.
Jismoniy   tarbiya   daqiqalari   va   mikropauzalar   mashqlarini   tanlashda
boshlang‘ich   gimnastika   va   jismoniy   tarbiya   pauzalarini   tanlashda   foydalanilgan
uslubiy talablar inobatga olinadi.
Jismoniy   tarbiya   daqiqasi     1-2   daqiqa   davom     etadi   va   charchash   alomatlari
sezilayotgan   mushak   guruhlari   dam   olishi   uchun   maxsus   tanlangan       2-3   ta
mashqlardan   tashkil   topgan   bo‘ladi.     Jismoniy     tarbiya   daqiqalarida   kuchlanishni
yo‘qotish   uchun   o‘z-o‘zini   uqalash   usullari   orqali   bo‘shashtirish   mashqlaridan
foydalaniladi va bu charchagan mushaklarning ish qobiliyatini tezroq va to‘liqroq
tiklash imkoniyatini beradi.
Umumiy   charchashni   pasaytirish   uchun   mo‘ljallangan   jismoniy   tarbiya
daqiqalarida   mashqlar   charchashning   xususiyatiga   bog‘liq   holda   tanlanadi.
Bunday   hollarda   mushaklarni   zo‘riqtiruvchi   va   bo‘shashtiruvchi     mashqlar,
dinamik   va   statik   xususiyatli   hamda   boshqa   mashqlar   qo‘llanishi   mumkin.
Mashqlarni   tanlashda   jismoniy   tarbiya   daqiqasi   maqsad   va   vazifalariga   bog‘liq holda ma’lum sxemaga tayanish tavsiya etiladi.  Birinchi mashq, odatda, kuraklarni
to‘g‘rilash,   elkalarni   orqaga   tortishdan   iborat   bo‘ladi.     Biroq   lokal   (tor   doirada)
ta’sir   etuvchi   jismoniy   tarbiya   daqiqalarida   tortilish   mashqi   bo‘lmasligi   ham
mumkin   bo‘lib,   mashg‘ulot   esa   birdaniga   charchagan   organ   ishtirok   etadigan
mashqdan   boshlanishi   ham   mumkin.     Keyingi   mashqlar   charchashni   yo‘qotish
uchun   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.     Umumiy   ta’sir   kompleksida   ikkinchi   mashq   –
egilishlar, burilishlar, uchinchi mashq esa  siltanish harakatlari bo‘ladi.
Bir xil kasb egalari bo‘lgan odamlarning bir ish smenasida charchashi ularning
turli organlarida vujudga keladi. Avval, masalan, qo‘l, elka mushaklarida charchoq
paydo   bo‘ladi,   oyoqlar   qo‘rg‘oshindek   qotib   qoladi,   ko‘zlar   charchaydi,   bosh
og‘riy   boshlaydi.     SHuning   uchun,   odatda,   turli   mushak   guruhlari   lokal
charchaganda va umumiy charchash turlicha   namoyon bo‘lganda, faol dam olish
uchun   foydalaniladigan   jismoniy   tarbiya   daqiqalari   majmualari   seriyasi   taklif
etiladi.       Bunday   majmualar   bir   oydan   kam   bo‘lmagan   muhlatda   bir   marta
o‘zgartirilishi mumkin.  
Tushlik tanaffus vaqtida jismoniy tarbiya
Tushlik tanaffus paytida faqat passiv dam olishgina emas, balki hayot tonusini
va kayfiyatni ko‘tarish hamda ishlab chiqarish ritmiga tezroq kirishish maqsadida
dam   olish,   tiklanish   jarayonlarini   faollashtirish     maqsadga   muvofiqdir.     Buning
uchun quyidagi mashq majmualari qo‘llaniladi:  sportcha yurish, sport o‘yinlari va
mustaqil mashg‘ulotlarning boshqa ayrim shakllari.  Bu vositalarni qo‘llash tushlik
tanaffus   uzoq     davom   etib,   ovqatlanish   qisqa   vaqt   talab   qiladigan   hollarda   o‘zini
oqlaydi.  
Majmua   sekin   sur’atda   chuqur   nafas   olish   va   katta   mushak   guruhlarini
bo‘shashtirish   orqali   bajariladigan     5-6   mashqdan   iborat.     Bu   mashqlar   tinch,
passiv dam olishdan keyin ish boshlanishidan 5-10 daqiqa oldinroq qulay holatda
3-4 daqiqa davomida bajariladi.
Sportcha   yurish   avvaliga   sekin,   keyinchalik   esa   o‘rtacha   sur’atda   bajariladi.
Shug‘ullanuvchilar   nafas   olishga   alohida   e’tibor   qaratishlari   lozim.   Yurishning
davomiyligi   –   10-20   daqiqa.       Tushlik   tanaffus   paytida   engil   sport   o‘yinlarini (badminton, stol tennisi) o‘ynash faqat xizmatchilardagi tiklanish jarayonlarigagina
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatib   qolmay,   balki   ularda   ijobiy   hissiyotlar   va   yaxshi   kayfiyat
paydo   bo‘lishiga   ham   xizmat   qiladi.       Bunday   o‘yinlarda   jismoniy   va   asabiy
yuklamalarni   charchash   alomatlari   paydo   bo‘lishiga   yo‘l   qo‘ymaydigan   holatda
me’yorlash   kerak.     O‘yinlarning   davomiyligi   15-20   daqiqadan   oshmasligi   hamda
ular ish boshlanishidan 5-10 daqiqa oldinroq tugatilishi kerak.  Bundan  keyin 2 -4
daqiqa   davomida   xotirjamlik   bilan   yurish   va   katta   mushaklarni   bo‘shashtirish
orqali bir necha nafas olish mashqlarini bajarish maqsadga muvofiq. Y e ngil sport
o‘yinlarini   aqliy   mehnat   qiluvchi   xizmatchilarning   tushlik   tanaffusiga   kiritish
tavsiya etiladi.  
Shuningdek,   tushlik   tanaffus   paytida   ayrim   mustaqil   jismoniy   tarbiya
tadbirlari:     o‘z-o‘zini   uqalash,   suv   muolajalari,   autotreninglar   ham   qo‘llanadi.
Ishlab chiqarish sharoitlarida o‘z-o‘zini uqalash   ayrim  organlar (qo‘llar, oyoqlar,
gavda)   ish qobiliyatini umumiy tiklash vositasi  sifatida, shuningdek, mehnatning
noqulay  ta’sirlari  oldini   olish  maqsadlarida   qo‘llanadi.O‘z-o‘zini  uqalash,  odatda,
bevosita   ish   joyida   amalga   oshiriladi,   biroq   maxsus   salomatlik   xonalarida   ham
tashkil   etilishi   mumkin.     Bunday   xonalarda,   shuningdek,   fizioterapiya   va   suv
muolajalari ham taklif etilishi mumkin.
2.2  Qishloq mehnatkashlari  mehnat rejimidagi jismoniy tarbiyaning
xususiyatlari
Keyingi   yillarda   qishloq   aholisi   orasida   jismoniy   tarbiya   bilan
shug‘ullanuvchilar   va   sportchilar   soni   ancha   ortdi.   Bunga   aholi   madaniyati
umumiy  darajasining   ko‘tarilishi,  o‘rta   maktablar,  klublar   tarkibidagi   va  mustaqil
sport   inshootlari   sonining   ortishi   asos   bo‘ldi.     Shu   bilan   birga,   qishloq
mehnatkashlari   orasida   ommaviy   jismoniy   tarbiyani   rivojlantirishda   echilmagan
muammolar, qiyinchiliklar va qarama-qarshiliklar hali ham ko‘p.  
Respublikamiz   qishloqlarida   mehnat   qilayotgan     ko‘pgina   kasb   egalarining
aniq   belgilangan   kun   tartibi   yo‘q.     Bu   mehnat   xususiyatiga,   ishning
mavsumiyligiga va boshqa omillarga bog‘liq. Qishloq xo‘jaligida mexanizatorlarning ishi katta jismoniy va statik kuchlanish
(zo‘riqish),   noqulay   ishlab   chiqarish   (ishlab   turgan   traktor   yoki   kombaynning
shovqini,   tebranish,   havoning   iflosligi)   va   tabiiy-iqlimiy   (yozda   havo   haroratini
keskin   ortishi,   qishda   esa   pasayib   ketishi)   shart-sharoitlar   bilan   bog‘liq.   Bu
omillarning   ta’siri   mexanizatorlarning   ish   qobiliyatiga   va   mehnat   unumdorligiga
jiddiy ta’sir ko‘rsatadi.  Bahorgi-yozgi mavsumda ularda ish kunining davomiyligi
12-14   soatgacha   etadi.     Mashinada   sut   sog‘ish   operatorlari   (sut   sog‘uvchilar)   o‘z
ishlariga mavsumning ta’sirini sezmaydilar.   Ular har kuni (ularga dam olish kuni
surilib   boruvchi   jadval   bo‘yicha   beriladi)   uch   marta:     ertalab,   kunduzi   va
kechqurun   sigir   sog‘ishga   boradilar.     Ularning   mehnati   o‘rtacha   jismoniy
kuchlanish bilan farqlanadi.   Asalarichilik brigadasi a’zolari uchun og‘ir jismoniy
mehnat xos. Ularda  uzoq davom etadigan mavsumiy ish ustuvorlik qiladi.  
Qishloq sharoitlarida eng keng tarqalgan mazkur kasb vakillari uchun ish kuni
tartibida jismoniy mashqlarning xususiyatlariga to‘xtalamiz.  
Ishdan keyin (qish paytida va mavsumlar orasida) boshlang‘ich gimnastika va
umumiy jismoniy tayyorgarlik mashg‘ulotlarini o‘tkazish mexanizatorlarga yaxshi
ta’sir ko‘rsatadi. Yig‘im-terim davrida ularga ish boshlanishi oldidan boshlang‘ich
gimnastika   bilan   bir   qatorda   ish   boshlangandan   4-6,   8   va   10   soatdan   keyin
jismoniy   tarbiya   pauzalari     va   jismoniy   tarbiya   daqiqalari   mashqlarini   bajarish
tavsiya   etiladi.     Tortilish,   gavda,   qo‘l,   oyoq   mushaklarini   bo‘shashtirish
mashqlariga hamda aniqlik va koordinatsiyaga yo‘naltirilgan  harakatlarga alohida
e’tibor   berish   kerak.   Yig‘im-terim   davrida   mexanizatorlarning   bunday   harakat
rejimini   maxsus   tadqiq   etish   ularning   jismoniy   tayyorgarligi   darajasi     ortishini,
nafas   olish,   yurak-qon   tomir   va   boshqa   tizimlarning   faoliyati   yaxshilanishini
ko‘rsatdi.   Mazkur holda mexanizatorlarning mehnat unumdorligi 10 % ga ortdi.
Har   gal   sigir   sog‘ishdan   oldin   sog‘uvchilarga   boshlang‘ich   gimnastikaning
maxsus   majmuasini   bajarish   taklif   etiladi.     Bu   majmuaning   maqsadi   faqat
organizmning   umumiy   ish   qobiliyatini   oshirish   bo‘lib   qolmay,   balki   qo‘llarning
ishlaydigan mushak guruhlarida etarlicha yuqori tonusni vujudga keltirish hamdir. Ish   tugaganidan   keyin   qo‘llar   uchun   maxsus   mashqlarni   ularni     uqalash   bilan
birgalikda bajarish maqsadga muvofiq.  
  Asalarichilik   ishlari   davrida   har   50–60   daqiqadan   keyin   bo‘shashgan   holda
o‘tirib,   3   daqiqalik   dam   olish,   undan   keyin   gavda   va   oyoq   mushaklariga
yo‘naltirilgan hamda asosan dinamik xususiyatli 2-3 ta jismoniy mashqni bajarish
ishchilarningning ish qobiliyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi. 
Ishdan keyingi tiklanishga yo‘naltirilgan jismoniy tarbiya
Mehnatkashlarning jismoniy madaniyatida, albatta, jismoniy mashqlarga o‘rin
ajratilishi   kerak.   Bunday  mashqlarning  asosiy  vazifasi   ish  kuni  tugagandan   keyin
kuchni   tiklashdan,   mehnatning   noqulay   va   bir   tomonlama   omillariga   qarshi
yo‘naltirilgan   profilaktikani   amalga   oshirishdan   va   buning   asosida   yuqori   kasbiy
tayyorgarlikni  saqlab turishdan iborat.
O‘tkazilgan tadqiqotlar natijalari ishdan keyin jismoniy mashqlarni va boshqa
tiklanish   muolajalarini   tatbiq   etish   organlarning   tezlikda   tiklanishiga   va   kasb
kasalliklarining oldini olishga xizmat qilishini ko‘rsatdi. 
Tiklovchi jismoniy tarbiya tadbirlari bevosita ish joylarida,  korxonada maxsus
jihozlangan tiklanish markazlarida, korxona hududida yoki unga yaqin joylashgan
sport inshootlarida,  profilaktoriylarda o‘tkaziladi.
Jismoniy   tarbiya-profilaktika   tadbirlarini   ishlab   chiqishda   mashg‘ulotlarni
tanlash   va   ularni   o‘tkazish   uslubiyati   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning
texnologik   xususiyatlariga   va   mehnatning   shart-sharoitlariga,   shuningdek,   kasbiy
faoliyat   xususiyatiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Jismoniy   mashqlar   ishning   sabab-
oqibatlarini:     konveyerda   ishlashdagi   bir   maromlilikni,   yuqori   asab   kuchlanishini
(masalan,   operatorlarda,   dispetcherlarda)   va   boshqalarni   bartaraf   etishga
yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. 
Unda quyidagi mashg‘ulot shakllaridan foydalaniladi:
a) tashkiliy: ular tiklanish-profilaktika markazlarida, kasbga moslashtirilgan
sog‘lomlashtirish guruhlarida, sport turlari bo‘yicha sport seksiyalarida o‘tkaziladi;
b) mustaqil: sog‘lomlashtirish zonalarida shug‘ullanish, profilaktik gimnastika,
profilaktik yo‘nalishdagi jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarining turli shakllari. Amaliyotda   optimal     harakatlanish   rejimiga   ega   bo‘lgan   xizmatchilarda
mehnatning eng yuqori ko‘rsatkichlari kuzatiladi.
Sog‘lomlashtirish-profilaktika gimnastikasi
Noqulay   mehnat   shart-sharoitlari:     havoning   ifloslanganligi,   yuqori   harorat,
shovqin,   tebranish   va   shu   singarilar,   ayniqsa,   neft   va   kimyo,   gaz,   issiqlik,
metallurgiya, tog‘-kon, to‘qimachilik, ko‘mir qazib olish sanoati va boshqa ayrim
korxonalarda   kuzatiladi.     Bular     organizmdagi   fiziologik   tizimlarning   normal
ishlashida   jiddiy   o‘zgarishlarga   olib   keladi.       Agar   ularga   qarshi   muntazam
profilaktik tadbirlar o‘tkazib borilmasa, u holda yillar o‘tishi bilan turli kasalliklar
rivojlanishi mumkin.   Xuddi shunday natija majburiy ishchi vaziyatida uzoq yillar
bir xil mehnat qilish jarayonida ham namoyon bo‘lishi mumkin.
Bunday   kasalliklarning   oldini   olish   uchun   sog‘lomlashtirish-   profilaktika
gimnastika   mashqlari   majmuasidan   foydalanish   zarur   va   u   quyidagi   asosiy
masalalarni echishga xizmat qiladi:  
a)  organizmni  umumiy mustahkamlash  hisobiga  noqulay mehnat  sharoitlariga
moslanuvchanlik   darajasini   oshirish,     organizmning   nomaxsus   himoyasi   –
immunologik xossalari va funksional imkoniyatlarini oshirish;
b) kasb kasalliklari va funksional buzilishlarni profilaktika qilish;
v) o‘zgarishga uchragan funksional tizimlarning tiklanish vaqtini qisqartirish.
Cho‘zilish   mashqlari   mehnat   jarayonida   statik   kuchlanish   sababli   mushaklar,
bog‘lamlar, paylarning qisqarishi natijasida buzilgan bo‘g‘inlarda harakatchanlikni
tiklash uchun qo‘llaniladi.  
Bo‘shashish   mashqlari     organizmda   qon   va   limfa   aylanishini   yaxshilab,
karbonat   angidrid   gazining   chiqarilish   jarayonini,   charchoqning   bartaraf   etilishini
yanada tezlashtiradi. Izometrik mashqlarmushaklar atrofiyasining oldini olib,lokal
ta’sir   ko‘rsatishga   imkon   beradi.Kuch     va   tezlik-kuch   mashqlariumumiy
mustahkamlash   ta’siridan   tashqari   yana   kichik   sohada   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.
Ulardan qon aylanishini yaxshilash, modda almashinuvini kuchaytirish, sarflangan
kuchni   va   mushaklar   qisqarishi   tezligini   tiklashda   foydalaniladi.   S h u   bilan   birga,
ular       nafas   olish   tizimiga   ahamiyatli   ta’sir   o‘tkazadi.   Korreksiyalovchi mashqlardan umurtqa pog‘onasi, ko‘krak qafasi, tovondagi turli deformatsiyalarni
to‘g‘rilashda     foydalaniladi.     Lokal   ta’sir   ko‘rsatuvchi   va   ma’lum   dastlabki
holatdan   bajariluvchi   bunday   harakatlarda   kuchlanish   bilan   cho‘zilish
birlashtiriladi.     Masalan,   bukrilikni   elka   bo‘g‘imlarida     aylanma   harakatlarni,
ko‘krak   mushaklarini   kengaytiruvchi   va   elka   mushaklarini   mustahkamlovchi
mashqlarini   bajarish   orqali   to‘g‘rilash   mumkin.     Tebranuvchi   asbob     bilan
ishlashda   koordinatsiyani,   tezkorlikni,   aniqlikni,   ritmikani   tiklash   uchun
umumrivojlantiruvchi   mashqlar   bilan   bir   qatorda   barmoqlar   harakatlari
koordinatsiyasiga yo‘naltirilgan maxsus mashqlar ham qo‘llanadi.
Harakatlarni koordinatsiyalash mashqlaridan mehnat ritmi va sur’atini tiklash,
shuningdek, ishga kirishishda optimal holatni yaratish uchun foydalaniladi. 
Muvozanatni  saqlash    mashqlari    vestibulyar  apparat  faoliyatini  yaxshilashga,
to‘g‘ri   gavda   tuzilishini   tarbiyalashga   xizmat   qiladi,   shuningdek,   trofik   va
vegetativ reflekslarni kuchaytiradi hamda tiklaydi. Xulosa
  Ishdan   keyingi   tiklanish   –   profilaktika   gimnastikasi   uslubiyotchi-   yo‘riqchi
rahbarligida   guruhli   usulda   yoki   individual   o‘tkaziladi.     Mashg‘ulot   davomida
yuklama   sekin-asta   oshirib   boriladi,   mashg‘ulot   o‘rtasiga   kelganda   yuklama
maksimumga   etadi   va   keyinchalik   asta-sekinlik   bilan   ayrim   mashqlarni
takrorlashlar   sonini,   sur’atini,   amplitudasini,   mashqlar   murakkabligini,
mushaklardagi kuchlanish darajasini o‘zgartirish hisobiga kamaytiriladi.   Majmua
12-14   ta   mashqdan   iborat   bo‘ladi,   maxsus   va   umumrivojlantiruvchi   mashqlar
hajmining nisbati 1:2 yoki 1:3 bo‘lishi kerak.
Changli   havo,   ortiqcha   gazlashgan   shart-sharoitlarda   ishlaydiganlar   uchun
o‘tkaziladigan   sog‘lomlashtirish-profilaktika   gimnastikasida   maxsus   nafas   olish
mashqlarini   qo‘llash   kerak.     SHu   bilan   birga,   nafas   olish   chuqur   nafas   olish
hisobiga to‘liq bo‘lishiga e’tiborni qaratish kerak.
Turli xil kasalliklarning rivojlanishining oldini olish maqsadida jismoniy
mashqlar   bilan   bir   qatorda   sog‘lomlashtirish   tadbirlarining   butun   bir
majmuasi   tavsiya   etiladi.   Noqulay   mehnat   shart-sharoitlari:   havoning
ifloslanganligi,  yuqori  harorat, shovqin,  tebranish  va shu  singarilar,  ayniqsa,
neft   va   kimyo,   gaz,   issiqlik,   metallurgiya,   tog’-kon,   to’qimachilik,   ko’mir
qazib   olish   sanoati   va   boshqa   ayrim   korxonalarda   kuzatiladi.   Bular
organizmdagi   fiziologik  tizimlarning  normal  ishlashida  jiddiy  o’zgarishlarga
olib   keladi.   Agar   ularga   qarshi   muntazam   profilaktik   tadbirlar   o’tkazib
borilmasa,   u   holda   yillar   o’tishi   bilan   turli   kasalliklar   rivojlanishi   mumkin.
Xuddi   shunday   natija   majburiy   ishchi   vaziyatida   uzoq   yillar   bir   xil   mehnat
qilish jarayonida ham namoyon bo’lishi mumkin. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Ryespublikasi   pryezidyenti   Shavkat   Mirziyoyev   «Jismoniy
tarbiya   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»   gi
yangi qarorni imzoladi.  2017 yil 4 iyun № PQ-3031.
2. Abdullaev.  Sh.Xankeldiev.  «Jismoniy   madaniyat  nazariyasi  va  metodikasi»
(1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400 bet.
3. Abdullaev.  Sh.Xankeldiev.  «Jismoniy   madaniyat  nazariyasi  va  metodikasi»
(2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet.
4. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
5. Daminov   I.   A.,   Qosimov   O'.   R.   Sportchilarni   tayyorlash   texnologiyalari
(Engil atletika misolida). Lesson-Press.  Toshkent / 2021. 216 b.
Elektron ta’lim resurslari
1. www.tersu.uz
2. www.pedagog.uz
3. www.ziyonet.uz 1-ilova
                                                                                                   Tasdi q layman
Kafedra mudiri _____________
«__» _______ 20__y.
Kurs ishi (loy iha)ni bajarish y uzasidan 
t opshiri q lar
_______________________________________________ fani b o‘ yicha 
guru h  ___ talaba __________________  ra x bar ___________________________ 
TOPSHIRI Q
1. Ishlanadigan loyi h a (mavzu) ________________________________________
__________________________________________________________________
2. Boshla ng ich ma’lumotlar ___________________________________________
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
______________________________________
3.  qo‘ llanmalar __________________________________________
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
______________________________________
4. Chizma  q ismining tuzilishi ________________________________
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
4. ____________________________________________________
5.Yozma  q ismining tuzilishi _______________________
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
______________________________________6.   qo‘ shimcha   q ismining   tuzilishi
____________________
_____________________________________________________
7. Kurs (ishi) loyi h asini bajarish rejasi _______________________
1 2 3 4 5 x imoyala
ndi Ra x bar __________________
                         (imzo) 2-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI 
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
MULO X AZA
Talaba ________________________________________________
                                                 (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash_____________________________________
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
______________________
2.   q ismlar   b o‘ yicha   bajarilgan   ish   tavsifnoma   (ishning   nazariy   va   amaliy
a x amiyati, zamonaviy-ilmiy uslublardan foydalanganligi)
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
_______________________
3. Muallif ishga ba h o (musta k illigi, intizomliligi va bosh k alar) 
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
________________________
4.   Umumiy   xulosalar   (ishning   topshiri q ga   mos   kelishi,   talab   darajasiga
javob berishi,  h imoyaga  qo‘ yilish imkoni)
______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
______«____» _________ 20__yil               Ra x bar ________________ 3-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
TA Q RIZ
Talaba _____________________________________________
                           (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
______________________________________________________________________________
____________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash ____________________________________
__________________________________________________________________
2. Ishning tarkibini ba h olash __________________________________________
______________________________________________________________________________
____________________________
3. Mavzuning ba h olanishi va uning afzallik tomonlarini k o‘ rsatish
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
4. Ishda foydalanilgan adabiyotlarga ba h o berish
______________________________________________________________________________
______________________________________________________
5. Ilmiy munozara  yuritish  q obiliyatiga ba h o berish
______________________________________________________________________________
______________________________________________________
6. Xulosa va takliflarning ochi q ligi va dalillari asoslanganligi
______________________________________________________________________________
______________________________________________________7.   Jadval   va   grafiklar,
chizmalar     sifatiga   berilgan  ba h o, ishni   rasmiylashtirishning   talab  darajasiga
javob berishi __________________________________________
__________________________________________________________________
8. Ishdagi kamchiliklar _______________________________________________
______________________________________________________________________________
____________________________
9.   Mualifning   q aysi   taklifini   ishlab   chi q arishga   joriy   etish   ma q sadga
muvofi q  __________________________________________________________________
_____________________________________________________ 10.   Ishning   qo‘ yilgan   talab   darajasiga   mos   t o‘g‘ risida   umumiy   xulosa
__________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Ta q rizchining (F.I.Sh.) ish joyi, unvoni __________________________________
__________________________________________________________________
«__» _________ 20__ yil  ___________
                                               imzo (mu x r)
     
     Tasdi q layman
Fakultet   dekani
____________
Termiz Davlat Universiteti, Sport faoliyati va bosharuvi fakulteti  «Sport
bosharuvi» kafedrasida bajarilgan kurs ishlarini  ba h olash mezonlari
№ Mezonlar Mak
simal
ball T o‘ pl
agan
ball
1 Mavzuning dolzarbligi 5 bal
2 Ishning   ilmiy-uslubiy   yangiliklari
va ijodiy yondoshish darajasi 10
bal
3 Mavzu   b o‘ yicha   natijalarning
ilmiy   t o‘ garaklarda,
konferensiyalarda ishtirok etishi  5 bal
4 Tushuntirish  k ismining 
rasmiylashtirilishi (natijalarning ilmiy
texnikaviy, ishlab chi k arish i q tisodiy, 
madaniy so h alarga mosligi va 
ishning ilmiy, ijodiy ta h lil etilishi) 20
ball
5 Ilmiy-amaliy xulosalar  10
ball
6 Imlo xatolari (orfografik) 5
ball
7 Tinish   belgilari   (punktiatsion)
xatolari 5
ball
8 Uslubiy xatolari (stilistik) 5
ball 9 x usni xati (kolligrafiya) 5
ball
  1
0 Talabaning   h imoya   qilish
darajasi, pedagogik ma h orati 15
ball
1
1 Savollarga   ani q   va   t o‘ li q   javob
berishi 10
ball
1
2 K o‘ rgazmali va texnik vositalari 5
ball
Jami 100
Ushbu   ba h olash   mezonlari   kafedra   yi g‘ ilishida   mu x okama   q ilinib
ma ’ q ullangan .  B - a  №_ «__» _______ 20__  yil
Kafedra mudiri:                                ________________________________

Ishlab chiqarishda kasbiy amaliy jismoniy tayyorgarlik

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha