Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 75.3KB
Покупки 2
Дата загрузки 25 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Ishlab chiqarishni diversifikatsiyalash orqali korxonalar samaradorligini oshirish

Купить
Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJ ON  MASHINASOZLIK INSTITUTI 
« IQTISODIY OT»  
k afedrasi  
« Sanoat  iqt isodiy ot i»  fanidan 
KURS ISHI
Mavzu:  Ishlab chiqarishni diversifikatsiyalash orqali
korxonalar samaradorligini oshirish.
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tek shirdi: __________________________________
Rey t ing bali _________________________________ 
1 Andijon – 2024
Mavzu:  Ishlab chiqarishni diversifikatsiyalash orqali korxonalar
samaradorligini oshirish.
Reja:
Kirish
1. Ishlab   chiqarish   korxonalarini   diversifikatsiyalash   va   modernizatsiyalash   jarayonini
tashkil etishning nazariy asoslari
2. Iqtisodiyotni   diversifikatsiyalash   sharoitida   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalar
faoliyatini moliyalashtirish masalalari.
3. Respublika   iqtisodiyoti   tarmoqlariga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilib   ularni
diversifikatsiya qilish.
4. «GRAND CAPITAL» MCHJ korxonasining ishlab chiqarish-xo'jalik faoliyatini tahlil
qilish.
  Xulosa va takliflar
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi .Ishlab   chiqarish   murakkab   va   doimiy   rivojlanib
boruvchi   faoliyat   turi   bo’lib,   undagi   muvaffaqiyat   ishlab   chiqarish   samaradorligidan
tortib   to   mijozlar   ehtiyojini   qondirishgacha   bo’lgan   ko’plab   omillarga   bog’liq.
Bozorda   raqobatchilardan   ustunlikka   erishish   va   daromadni   oshirish   uchun   ishlab
chiqaruvchilar   o’zlarining   biznes   samaradorligini   oshiradigan   asosiy   KPI
ko’rsatkichlarni   (inglizchadan   KeyPerformance   Indicators)   yaxshi   tushunishlari   juda
muhimdir.     Xorijiy   sarmoyalarni   va   ilg’or   texnologiyalarni   iqtisodiyotga   jalb   etish
uchun   chet   ellardagi   diplomatik   vakolatxonalarimiz   jiddiy   ish   olib   borishi   lozim.
Buning   uchun   Tashqi   ishlar   vazirligi   faoliyatini   kuchaytirish,   chet   mamlakatlardagi
elchilarimiz   nafaqat   siyosiy,   ayni   vaqtda   yurtimizga   investitsiyalarni   jalb   qilish
masalalari   bilan   ham   faol   shug’ullanishlari   darkor.   Ularning   bu   boradagi   faoliyatini
nazorat   qilish  uchun  Oliy  Majlis  Senatining  Tashqi  siyosat  masalalari  qo’mitasining
faoliyat sohasi va vakolatlarini kengaytirish zarur, deb hisoblayman 
Kurs   ishining   maqsadi. Respublikamizda   ishlab   chiqarishni
diversifikatsiyalash   va   modernizatsiyalash   hamda   mahsulot   raqobatbardoshligini
boshqarishni   takomillashtirish,   rivojlangan   mamlakatlar   qatori   zamonaviy   asbob-
uskunalar   bilan   ta’minlash   va   mahsulot   raqobatbardishligiga   erishish   uchun   uning
sifatini   oshirish   jarayonida   qo’l   keladigan   taklif   va   tavsiyalarni   ishlab   chiqarish
mavzuning asosiy maqsadi hisoblanadi.
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat: Ushbu   maqsadga   erishish
uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
 Rivojlangan chet davlatlarda sug‘urta munosabatlarining tashkil etilish parametrlarini
tadqiq qilish.
 Ishlab   chiqarish   korxonalarini   diversifikatsiyalash   va   modernizatsiyalash   jarayonini
tashkil etishning nazariy asoslari haqida atroflicha ma’lumot to’plash;
3  Korxonalarda   mahsulot   raqobatbardoshligini   boshqarishning   o’ziga   xos
xususiyatlarini o’rganish;
 Korxonalarda ishlab chiqarishni diversifikatsiyalash, modernizatsiyalash va mahsulot
sifatini oshirish usullarini tadqiq qilish;
 Ishlab   chiqarishni   diversifikatsiyalash,   modernizatsiyalash   va   mahsulot
raqobatbardoshligini oshirishning xorij tajribasini taqqoslash;
 Korxonalarni   modernizatsiyalash   sharoitida   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishning ustuvor yo’nalishlarini atroflicha o’rganish;
 O‘zbekiston   iqtisodiyotini   yanada   diversifikatsiya   qilish   hamda   uning
raqobatbordoshligini mustahkamlash yo‘llari va choralarini tahlil qilish.. 1
Kurs   ishining   predmeti .     Ishlab   chiqarish   korxonalarini   diversifikatsiyalash,
modernizatsiyalash  va raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish jarayoni tadqiqot
obyekti hisoblanadi.
Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism ya’ni 4 ta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2019 yil 19 yanvarda 2020-yilning asosiy yakunlari va 2020-yilda O’zbekistonni ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi-  https://president.uz/uz
4 1. Ishlab chiqarish korxonalarini diversifikatsiyalash va modernizatsiyalash
jarayonini tashkil etishning nazariy asoslari.
Diversifikatsiya   (lot.   diversi fi   catio   —   o zgarish,   xilma-xil   taraqqiyot)   —ʻ
korxona   (birlashma)larning   faoliyati   sohalari   va   ishlab   chiqaradigan   mahsulotlari
turining   kengayishi,   yangilanib   turishi.   Diversifikatsiya   da   yuqori   samaradorlikka
erishish,   iqtisodiy   foyda   olish,   bankrotlikka   barham   berish   va   boshqa   maqsadlarda
amalga   oshiriladi.   Ilgari   bir   sohada   ixtisoslashgan   firmalarning   (sanoat,   qishloq
xo’laligi,   transport,   moliya   va   h.k.)   boshqa   ishlab   chiqarish   tarmoqlari,   xizmat
ko rsatish   sohalariga,   birinchi   navbatda,   yuqori   foyda   beradigan   sohalarga   kirib	
ʻ
borishi ularning xo jalik faoliyati sohalari va imkoniyatlarini kengaytiradi.	
ʻ
Diversifikatsiya   natijasida   turli-tuman   tovarlar   ishlab   chiqaradigan,   xizmat
ko rsatadigan   hamda   ishlab   chiqarish   va   ishlanmalar   bilan   band   bo lgan   keng	
ʻ ʻ
tarmoqli,   ammo   hamisha   ham   texnologikjihatdan   o zaro   bog lan-magan   majmualar	
ʻ ʻ
(masalan,   agrosanoat   majmui,   o rmonsanoat   majmui)   vujudga   keladi   va   bu   ishlab	
ʻ
chiqarish diversifikatsiyasi deyiladi.
Bundan tashqari, uning kredit diversifikatsiya ko rinishi ham bor (bunda kredit	
ʻ
sifatida beriladigan kapital mablag lar xavf-xatarni kamaytirish va yuqori foyda olish	
ʻ
maqsadida   turli-tuman   obyektlar   o rtasida   taqsimlanadi).   Bunday   diversifikatsiya	
ʻ
tarmoqlararo   kapital   konsentratsiyasi   jarayoni   va   korxonalararo   ichki   beqarorlikning
kuchayishi bilan bog liq.	
ʻ
Dunyo   mamlakatlarida   diversifikatsiya   jarayoni   XX   asrning   50-yillari
o rtalaridan   rivojlana   boshladi.   Dastlab   AQSH,   Yaponiya,   G arbiy   Yevropa	
ʻ ʻ
davlatlarida   diversifikatsiya   sanoat,   transport,   qurilish,   moliya   sohalarida   vujudga
keladi.   Shu   bois,   diversifikatsiya   xarakteri   mazkur   davlatlarning   ijtimoiyiqtisodiy
omillari,   shuningdek,   boshqa   davlatlarga   tegishli   bo lgan   umumiy   omillar   (ilmiy-	
ʻ
5 texnika   inqilobi,   yuqori   foyda   uchun   kurash,   raqobat   kurashi,   texnik   taraqqiyotdan
qolib ketmaslik va boshqalar) bilan belgilanadi.
Diversifikatsiyada   firmalar,   ayniqsa,   monopol   firmalar   kup   tarmoqlilik   tusini
oladi. Ular, avvalo, ko p daromadli, tez rivojlanadigan sohalar (masalan, elektronika,ʻ
kimyo)da faoliyat boshlaydi. Kompaniyalar mahsulot ishlab chiqarish bilan birga, shu
mahsulot   uchun   zarur   bo lgan   xom   ashyoni   ham   o zlari   tayyorlashga   kirishadi.	
ʻ ʻ
Mablag larni   kam   daromadli   sohadan   tejab   ko p   foyda   beradigan   tarmoklarga   sarf	
ʻ ʻ
etadilar.   Masalan,   AQSH   konsernlari   xizmat   ko rsatish,   qurilish,   yer   maydonlari	
ʻ
savdosi,   nashr   ishlari,   savdo-sotiq   axboroti,   jihozlarni   ijaraga   berish   va   boshqalarda
faoliyat yuritdi 4
.
O zbekistan   xalq   xo jaligida   yangi   barpo   etilgan   sanoat   korxonalarida   asosiy	
ʻ ʻ
mahsulot   turidan   tashqari   qo shimcha   mahsulotlar,   xalq   iste moli   tovarlari   ishlab	
ʻ ʼ
chiqarish yo lga qo yilgan.	
ʻ ʻ
Diversifikatsiya usulida tavakkalchilik bir necha tovarlarga taqsimlanadi, ya′ni
biror tovarni sotish (sotib olish) yuqori tavakkalchilik bilan bog`liq bo`lishi boshqa bir
tovarni   sotishdan   (sotib   olishdan)   bo`ladigan   tavakkalchilikni   kamaytirishga   olib
keladi.
Masalan, biror firma ikki xil mahsulot ishlab chiqaradi. Ma′lumki, bir vaqtning
o`zida   ikkala   mahsulot   turiga   bo`lgan   talabning   kamayib   ketish   ehtimoli,   ulardan
bittasiga bo`lgan talabni kamayib ketish ehtimolidan yuqori. Ko`p hollarda bir turdagi
mahsulotga   bo`lgan   talab   kamayganda   ikkinchi   turdagi   mahsulotga   bo`lgan   talab
oshadi.
Firma o`z ishlab chiqarishini diversifikatsiya qilib yoz oyida ikkinchi tur tovar
hisobidan   yo`qotadigan   daromadini   birinchi   tur   tovarni   ko`proq   sotish   hisobidan
qoplaydi.   Xuddi   shunday   qish   faslidagi   yo`qotishlar   ikkinchi   tovar   hisobidan
qoplanadi.   Ko`rinib   turibdiki   firma   diversifikatsiya   yo`li   bilan   tavakkalchilikni
6 kamaytirdi.   Lekin,   diversifikatsiya   tavakkalchilikni   to`liq   yo`qotmaydi,   u   faqat
kamaytiradi xolos 5
.
Modernizatsiya   keng tushuncha bo’lib, uni ijtimoiy-iqtisodiy hayotning barcha
jabhalariga tadbiqan qo’llash mumkin. Bu, eng avvalo, modernizatsiyalash jarayonini
turli jihatlarga ko’ra tasniflash orqali namoyon bo’ladi.
“Modernizatsiya,   modernizatsiyalash   (inglizcha   modern   -   eng   yangi,
zamonaviy)   –   biror   narsani   yangilash   unga   zamoaviy   tus   berish,   uni   zamonaviy
talablarga   muvofiq   o’zgartirish   degan   ma’noni   bildiradi.   Modernizatsiyalashda
mashina, apparat, turli texnologik qurilmalar, muhim kashfiyotlar texnika taraqqiyoti
talablriga muvofiq qayta ishlanadi” 6
.
Xususan, ular modernizatsiya tushunchasiga tor ma’nodagi yondashuv sifatida
quyidagi mazmundagi ta’rifni berish mumkin: “Modernizatsiya – obyektni yangilash,
yaxshilash,   takomillashtirish,   uni   yangi   talablar   va   me’yorlarga,   texnik   shartlarga,
sifat   ko’rsatkichlariga   muvofiqlashtirish.   Asosan,   mashina,   asbob-uskunalar,
texnologik   jarayonlar   modernizatsiyalanadi”.   Bundan   ko’rinadiki,   tor   ma’nodagi
modernizatsiya atamasi asosan texnika, texnologiyaga oid tushuncha hisoblanadi.
Modernizatsiya   –   ishlab   chiqarishning   tayyorlanayotgan   mahsulotlar   (ish   va
xizmatlar)   raqobatbardoshligini   oshirishga   yo’naltirilgan   texnologik   yangilanish
jarayonidir.
7 2.  Iqtisodiyotni  diversifikatsiyalash  sharoitida kichik korxonalar va
mikrofirmalar faoliyatini moliyalashtirish masalalari.
Raqobat,   raqobatbardoshlik   va   raqobatda   ustunlik   borasidagi   turli   nazariy
konsepsiyalar   va   amaliy   yondashuvlar   mavjud.   Mazkur   tushunchalarga   xorijiy   va
mahalliy   olimlar   tomonidan   berilgan   ta’riflar   qiyosiy   tahlil   etilib,   quyidagicha   ta’rif
berish mumkin:  “Raqobat  – bu, subyektning o’zi uchun maqbul sharoitga intilishida
tovar   yoki   xizmatlarning   narxi   va   sifati   muvofiqligiga   erishish   yo’li   bilan
iste’molchilarning   ishonchini   qozonishi,   ko’zlangan   pul   manlag’lariga   ega   bo’lishi
uchun bozor subyektlari o’rtasida yuzga keladigan bahs, musobaqa kurashidir” 13
.
Raqobatbardoshlik   –   bu,   o’ziga   o’xshash   raqobatchilar   bilan   olib   boriladigan
bahs, musobaqa kurashida tenglikni saqlab turish, ba’zi holatlarda ustunlikka erishish
qobiliyatidir.
Raqobatdagi   ustunlik   –   bu,   bozor   subyektining   raqobatchilar   bilan   bo’ladigan
narx,   sifat   hamda   ularningmuvofiqligi   bo’yicha   tafovutning,   naflilikning   xaridor   va
iste’molchilar uchun farqli ko’rinishidir.
Raqobat   va   raqobatbardoshlik   o’rtasida   aloqadorlik   mavjud   bo’lib   ,   biri
ikkinchisidan   kelib   chiqadi.   Raqobat   korxona   (firma)   larni   raqobatbardosh   tovarlar
ishlab chiqarishga va xizmatlar ko’rsatishga undaydi.
Raqobatbardoshlik   nisbiy   o’lchov   bo’lib,   xususiyati,   shundan   iboratki,   uni
raqobat   predmeti   (mahsulot   raqobatbardoshligi)ga   nisbatan   ham   qo’llash   mumkin.
Raqobatdoshlik   deganda,   odatda,   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   minimal
rentabellikni   ta’minlaydigan   narxda   tashqi   bozorda   sotish   uchun   ishlab   chiqarishga
bo’lgan   qobiliyati   tushuniladi.   Raqobatbardosh   tovarlar   bozori   cheklanib   qolmaydi,
makroqitisodiy mazmunga ega bo’ladi.
Mahsulotning   raqobatbardoshligi   deganda,   iste’molchining   aniq   ehtiyojlarini
qondirish   va   uni   xarid   qilish   hamda   keyinchalik   undan   foydalanish   uchun
8 sarflanadigan   harajatlar   darajalari   bo’yicha   uni,   ya’ni   mahsulot   boshqa   shunday
tovarlardan ajralib turadigan tavsiflar yig’indisi tushuniladi.
Mahsulot   raqobatbardoshligi   –   biror   bir   firma   tomonidan   ishlab   chiqarilgan
raqobatchi   firmalarning   xuddi   shunday   tovarlariga   qaraganda   yaxshiroq   iste’mol
xususiyatlari   va   texnik-iqtisodiy   parametrlariga   ega   bo’lgan   tovarlarning
iste’molchilar tomonidan ajratib olinish “qobiliyati”dir.
Raqobatbardoshlik   aynan   bozorda   kuzatiladi   va   tovarlarning   iste’molchi
ehtiyojlariga muvofiq kelishi solishtirib va tekshirib ko’riladi. Ana shunda tovarning
raqobatbardoshligi   real   xaridni   amalga   oshirayotgan   xaridor   uchun   jozibadorlik
darjasini ko’rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida kuchli raqobat bozorda tanlanganini olish mumkin
bo’lgan   turli   tovarlar,   ular   nomenklaturasining   tez   yangilanishi   firma   oldidagi
muntazam   ishlab   chiqariladigan   mahsulotni   xaridor   qanday   qarshi   oladi,   tovar
muvaffaqiyatli   yoki   muvaffaqiyatsizligining   sababi   nimada,   degan   savollar   qo’yadi.
Bunday muammolarni tahlil qilish zaruriyatiga yangi buyumlarni ishlab chiqish narxi,
ularni   yaratish   bilan   bog’liq   tavakkalchilikning   oshishi   sabab   bo’ladi.   Bularning
hammasi  korxonani  ishlab chiqarilayotgan tovarlar raqobatbardoshligini  diqqat  bilan
o’rganishga majbur qiladi 14
.
Bizga   amaliyotdan   ma’lumki,   raqobat   o’zaro   musobaqa   shakli   bo’lgan   va
bo’lib   qoladi.   Boshqacha   aytganda,   zamonaviy   bozorda   raqobat   “g’alaba   emas,
muhimi qatnashish” , degan musobaqa emasdir.
Ma’lumki   “raqobatbardoshlik”   tushunchasi   “raqobat”   tushunchasining   bir
qismidir.   Agar   korxona   bozorda   muvaffaqiyatsiz   raqobat   qilayotgan   bo’lsa,   uning
mahsuloti raqobatbardosh emas.
Raqobatbardoshlik – mazkur bozorda mavjud eng yaxshi o’xshash obyektlariga
nisbatan aniq ehtiyojni qondirish darajasini tavsiflovchi obyekt xususiyatidir.
9 Shu   bilan   birga   raqobatbardoshlik   –   aniq   bozor   sharoitlarida   boshqalar   bilan
musobaqada   chidash   imkoniyati   hisoblanadi.   Raqobatbardoshlik   marketing
tadqiqotlari   natijalari   bo’yicha   aniqlanadi.   U   tovarning   ham   aniq   ijtimoiy   ehtiyojga
moslik   darajasi,   ham   uni   qondirishga   sarflangan   harajatlar   bo’yicha   uning   raqib
tovaridan farqini ifodalovchi tavsifidir.
O’zbekiston   amaliyotida   tovarlarga   nisbatan   “mahsulot   raqobatbardoshligi”
tushunchasi  bilan amalda bir  xil ma’noga ega “mahsulot  sifati” tushunchasi  ko’proq
qo’llanadi,   chunki   mahsulot   sifati   deb   kamroq   harajat   qilib,   xaridorni   maqbul   xolda
qondirish xususiyati tushuniladi.
Mahsulotning raqobatdoshligi uning sifati va narxiga ko’ra shu turdagi boshqa
ishlab   chiqaruvchilarning   mahsulotidan   ustunligi   bilan   belgilanadi.   Firmalarning
raqobatdoshligi   esa   turdosh,   raqobatlashuvchi   korxonalarga   nisbatan   bir   xil   yoki
o’rnini   bosuvchi   mahsulotlarni   iste’mol   xarakteristikalari   bo’yicha   sifatli   va   pastroq
narxlarda ishlab chiqarish hamda yetkazib berish imkoniyati bilan bog’liq.
Firmaning raqobatdagi  ustunliklarini bir qator omillar belgilab beradi.   Bularni
ikki guruhga ajratish mumkin:
 milliy kompaniyalarning rivojlanish darajasi;
 makroiqtisodiy   biznes muhitning sifati 15
.
ShvetsariyaningDavosshahridaharyilibo ’ libo ’ tadiganJahoniqtisodiyforuminingishtirok
chilarima ’ ruzalaridafirmalardarajasidagiraqobatdoshlikto ’ rttaasosiyomilbilanbog ’ liqe
kanita ’ kidlanadi :
 resurslar
( mamlakatdakorxonamahsulotishlabchiqarishniyo ’ lgaqo ’ yishiuchunresurslarningmavj
udligi ,  hajmivasifati );
 tashqi raqobat;
10  talab;
 tarmoqlararo aloqalar.
Iste ’ molchinazaridayuqoriroqsifatibilanajralibturganbuyumlarraqobatustunligigaegadi
r .   Ammo ,
bundayyondashishdamazkurmahsulotnitayyorlashmehnatsig ’ imliliginimaterialsig ’ imli
ligi ,  konstruksiyasiningmuhimxususiyatlarichekkadaqolibketadi .
Tovarraqobatbardoshliginingasosiytashkiletuvchisiuningiste ’ molxususiyatlarivanarxi
dir .   Lekin   tovarning   bozor   istiqbollari   faqat   sifat   va   ishlab   chiqarish   xarajatlariga
bog ’ liq   emas .   Tovarning   muvaffaqiyatli   yoki   muvaffaqiyatsizligi   sabablari
ta ’ minlovchining   reklama   faoliyati ,   nufuzi ,   texnikaviy   xizmatning   taklif   etilayotgan
darajasi   kabi   boshqa   notovar   omillar   bo ’ lishi   mumkin .
Lekin   raqobatbardoshligini   ta ’ minlash   bo ’ yicha   korxona   faoliyatining   ishlab
chiqarishga   oid   bo ’ lmagan   jihatlari   qanchalik   muhim   bo ’ lmasin ,   asos   –   sifat ,   narx   va
texnikaviy   xizmatdir .
Tovar   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun   raqobatbardoshlikni   miqdoriy
o ’ lchash   imkonini   ta ’ minlash   kerak ,  bu   esa   uning   darajasini   oshirish   imkonini   beradi ,
iqtisodiy   ko ’ rsatkichlar   tizimi   shaklida   shunday   miqdoriy   ma ’ lumotni   yig ’ ish
mahsulot   raqobatbardoshligini   yaxshilash   jarayonining   muhim   bosqichidir .
Miqdoriy   ko ’ rsatkichlar   tahlili   joriy   davrda   raqobatbardoshlik   darajasi ,   uni
oshirish   zarurati   darajasi ,   bu   maqsadga   erishish   potensial   usullari   haqida   fikr   yuritish
imkonini   beradi .   Undan   tashqari ,   aytib   o ’ tilgan   ko ’ rsatkichlardan   foydalanib ,
boshlang ’ ich   davrda   ko ’ rilgan   chora - tadbirlar   samarasiga   baho   berish   mumkin .  Tahlil
qilinayotgan   tovar   raqobatbardoshligini   o ’ lchash   uchun   mazkur   va   raqib   tovarlar
xizmatining   me ’ yoriy   muddatda   foydali   samarasini   tavsiflovchi   sifat   ma ’ lumotini
hamda   obyektlar   hayotiy   sikllari   davomidagi   jami   sarflarni   bilish   zarur .
11 Menejer   o ’ z   firmasi   buyumlari   raqobatbardoshligini   o ’ rgangandan   keyin ,   ular
raqobatbardoshligini   oshirish   va   erishilgan   darajada   ushlab   qolish   uchun   zarur   bo ’ lgan
aniq   chora - tadbirlarni   bajarishga   kirishishi   lozim .   Bu   yo ’ nalishda   ish   tovar
raqobatbardoshligini   boshqarishga   yondashish   jihatlarini   tanlashdan   boshlanadi .
Bunday   yondashishlardan   bir   nechtasi   ma ’ lum :  tizimli ,  majmuiy ,  funksional .
Tizimli   yondashish   –   asosida   obyektlarni   yaxlit   tizim   sifatida   o ’ rganish   yoki
maxsus   ilmiy   bilish   va   ijtimoiy   amaliyot   uslubidir .   Tizimli   yondashishning   eng
muhim tamoyillari quyidagilar:
 qarorlar   qabul   qilish   jarayoni   oxirgi   maqsadlarni   aniq   belgilash   va   ravshan
ifodalashdan boshlandi;
 doirasida   har   bir   xususiy   yechimning   barcha   oqibatlari   va   o’zaro   bog’lanishlari
aniqlanadigan butun muammo bir butunlik, yagona tizimdek ko’riladi;
 maqsadga erishishning imkoni bo’lgan muqobil yo’llarini aniqlash va tahlil qilishning
xosligi;
 ayrim   kichik   tizimlarning   maqsadlari   butun   tizim   maqsadlari   bilan   to’qnashish
mumkin emas.
Mahsulot   raqobatbardoshligini   boshqarishga   bunday   yondashish   tovarni
bozorga   tatbiq   qilish   paytiga   uni   ishlab   chiqarish   eng   yaxshi   jahon   namunalari
darajasida   ta’minlashiga   da’vat   qiladi.   Mahsulotni   yangilash   rejalashtirilganda
raqiblardan   o’zib   ketish   uchun   tovarga   qo’yiladigan   bo’lajak   talablar   muhim
ko’rsatkichlari   rivojlanishining   tendensiyalarini   oldindan   ko’rish   uchun   sifatli
ma’lumotdan foydalanish kerak.
Korxonalarda   ishlab   chiqarishni   diversifikatsiyalash,   modernizatsiyalash   va
mahsulot sifatini oshirish usullari.
Diversifikatsiya   usuli   korxona   yoki   davlatning   moliyaviy   barqarorligini
ta'minlash uchun ishlatiladi. Bitta kontragentga e'tibor qaratish bilan bir qator
afzalliklarga ega:
12  tarmoqlararo  bozor   mavjud  bo'lib,  unda  bitta  xaridor   (sotuvchi)   hamkorlik  qilishdan
bosh tortsa, siz boshqasini topishingiz mumkin;
 bankrotlik xavfini sezilarli darajada kamaytiradi;
 korxonaning salohiyati kengroq ochib beriladi;
 mahsulotga   yoki   mahsulot   guruhiga   talab   kamaygan   taqdirda   biznesning   hayotiyligi
oshadi.
Shu bilan birga, usul kamchiliklarsiz emas. Bularga quyidagilar kiradi:
 boshqaruv va rejalashtirish jarayonlarining murakkablashishi;
 qoida tariqasida, eng daromadli yo'nalishda kapital kontsentratsiyasining pasayishi;
 yangi   faoliyatni   rivojlantirishda   to'g'ridan-to'g'ri   va   bilvosita   yo'qotish   ehtimoli.
Dastlabki davrda ular deyarli muqarrar.
Ushbu   yaqqol   kamchiliklarga   qaramay,   faqat   bitta   etkazib   beruvchiga   yoki
xaridorga   qaratilgan   maqsad   ortiqcha   tahdidlarga   olib   keladi.   Kompaniyalarni   bitta
turdagi   mahsulotdan   boshlab   diversifikatsiya   qilish   bo'yicha   muvaffaqiyatli   misollar
ko'plab variantlarga ehtiyoj borligidan dalolat beradi.
Shved   kompaniyasi   SAAB   samolyot   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan,   ammo
Ikkinchi   Jahon   urushidan   so'ng   aviatsiya   texnologiyasidan   foydalangan   holda
avtomobillar ishlab chiqarishni o'zlashtirgan.
Qishloq   xo'jaligi   ekin   maydonlarini   diversifikatsiyalash   bilan   tavsiflanadi.
Faqat   bitta   ekinni   tikish   bilan   ishlab   chiqaruvchi   hosilning   etishmasligi   bilan   o'zini
xavf ostiga qo'yadi.
O’zbekistonning   “Gazprom”   kompaniyasi   yangi   quvurlar   shaklida
uglevodorodlarni yetkazib berish uchun infratuzilmani yaratib, ko'p tarmoqli eksport
kanali   bilan   ta'minlaydi.   Ulardan   birini   qoplash   xavfi   yetkazib   berishda   uzilishlarga
olib kelmaydi.
Yuqoridagi misollardan biz barcha darajadagi diversifikatsiya shakllari va
13 turlarining   xilma-xilligi   to'g'risida   xulosa   chiqarishimiz   mumkin.   Usul   quyidagi
faoliyat sohalarida qo'llaniladi:
Milliy   iqtisodiyot.   Kam   miqdordagi   moliyaviy   daromad   manbalariga   ega
davlatlarning suvereniteti xavf ostida. Iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish deganda bir
tomonlama   rivojlanish   natijasida   kelib   chiqadigan   nomutanosiblikni   bartaraf   etish
tushuniladi.   Bir   (yoki   bir   nechta)   sektorga   tanqidiy   qaramlik   tashqi   bosimni
(ko'pincha   siyosiy)   kuchaytirish   uchun   sharoit   yaratadi,   bunga   zamonaviy   dunyoda
ko'plab misollar mavjud.
Ishlab   chiqarish.   Korxonada   ishlab   chiqarilgan   har   qanday   mahsulotga
talabning pasayishi, agar u yagona bo'lsa, to'liq xarobaga olib kelishi mumkin.
Mamlakat   tashqarisidagi   tadbirlar.   Jug'rofiy   diversifikatsiyalashning   mumkin
bo'lgan foydalari, avvalambor, soliq  qonunchiligidan foydalanish  imkoniyatlarini  o'z
ichiga oladi. Arzon ishchi kuchi resurslari ko'plab firmalarni chet elda ishlab chiqarish
ochishga   undaydi.   Boshqa   afzalliklar   xom   ashyo   bazasi,   energiya   manbalari   va
boshqalarning yaqinligi bo'lishi mumkin.
Qarzlarni   sug'urtalash.   To'lovlarning   kafolati   qimmatli   qog'ozlar   ko'rinishidagi
aktivlar   tomonidan   ta'minlanadi.   Sug'urtalovchi   zaxira   turlari   qancha   ko'p   bo'lsa,
amortizatsiya xavfi kamayadi.
Valyuta sarmoyalari.   Oddiy fuqarolar ham, butun davlatlar valyuta rezervlarini
yaratishda   stavkalarning   o'zgarishini   hisobga   olishadi,   ammo   ularni   mutlaq   aniqlik
bilan  oldindan   aytib  bo'lmaydi.   Katta   zaxiralar   ko'pincha   turli   xil   pul   birliklarida   va
boshqa turdagi qiymatlarda saqlanadi.
Mehnat zaxiralari.   Ish beruvchilar ham, xodimlar ham xodimlarning malakasini
universallashtirishdan   manfaatdor.   Birinchisi   o'zaro   almashish   imkoniyatiga   ega,
ikkinchisi esa mehnat bozorida raqobatbardoshlikni oshiradi.
Investitsiya.   Turli rentabelli korxonalarning qimmatli qog'ozlariga sarmoyalash
uning egasining moliyaviy barqarorligini oshiradi.
14 Ishlab   chiqarishni   diversifikatsiya   qilish   -   diversifikatsiyaning   eng   keng
tarqalgan turlaridan biridir. Korxonada ishlab chiqarishni diversifikatsiya qilish yangi
sohalarni   o'z   ichiga   olgan   holda   korxona   doirasini   kengaytirishni   anglatadi.   Bunga
yapon   zayatsu   yoki   koreys   shaybollari   (ko'p   tarmoqli   korporatsiyalar)   misol   bo'la
oladi, ularning assortimenti juda keng - yirik kemalardan miniatyGRAND CAPITALi
radio jihozlariga qadar.
Ishlab   chiqarishni   bunday   kombinatsiyasi   va   diversifikatsiyasi   umumiy   va
yordamchi   liniyalarning   mavjudligini   nazarda   tutadi,   ularning   ba'zilari   mutlaq
ko'rinishda  katta  foyda  keltiradi,  boshqalari   nisbatan   past  tezlikda  yuqori   rentabellik
bilan ajralib turadi.
Albatta,   bunday   strategiya   kam   rentabelli   va   hattoki   sarguzashtli   dasturlarni
ishlab   chiqishga   aktivlarni   majburiy   ravishda   ajratishda   aks   ettirilgan   salbiy   ta'sir
ko'rsatadi. Shu bilan birga, biznes faoliyatini diversifikatsiya qilish bu kompaniyaning
ichidagi   raqobatdir:   moliyalashtirish   uchun   loyiha   o'z   va'dasini   tasdiqlashi   kerak.
Korxonaning   iqtisodiy   faoliyati   jarayonida   resurslarni   eng   tejamli   mahsulot   turlari
foydasiga qayta taqsimlash mavjud.
15 3.Respublika iqtisodiyoti tarmoqlariga xorijiy investitsiyalarni jalb 
qilishni samarali tashkil etish masalalari
O’zbekiston   Respublikasining   ―Investitsiya   faoliyati   to’g’risida gi   qayta‖
tahrirdagi   Qonunida   investitsiyalar   mo’ljallangan   ob‘ektiga   ko’ra   turlarga   ajratilgan
bo’lib,   buni   quyidagiModernizatsiya   keng   tushuncha   bo’lib,   uni   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotning   barcha   jabhalariga   tadbiqan   qo’llash   mumkin.   Bu,   eng   avvalo,
modernizatsiyalash jarayonini turli jihatlarga ko’ra tasniflash orqali namoyon bo’ladi.
“Modernizatsiya,   modernizatsiyalash   (inglizcha   modern   -   eng   yangi,
zamonaviy)   –   biror   narsani   yangilash   unga   zamoaviy   tus   berish,   uni   zamonaviy
talablarga   muvofiq   o’zgartirish   degan   ma’noni   bildiradi.   Modernizatsiyalashda
mashina, apparat, turli texnologik qurilmalar, muhim kashfiyotlar texnika taraqqiyoti
talablriga muvofiq qayta ishlanadi”6.
Xususan, ular modernizatsiya tushunchasiga tor ma’nodagi yondashuv sifatida
quyidagi mazmundagi ta’rifni berish mumkin: “Modernizatsiya – obyektni yangilash,
yaxshilash,   takomillashtirish,   uni   yangi   talablar   va   me’yorlarga,   texnik   shartlarga,
sifat   ko’rsatkichlariga   muvofiqlashtirish.   Asosan,   mashina,   asbob-uskunalar,
texnologik   jarayonlar   modernizatsiyalanadi”.   Bundan   ko’rinadiki,   tor   ma’nodagi
modernizatsiya atamasi asosan texnika, texnologiyaga oid tushuncha hisoblanadi.
Modernizatsiya   –   ishlab   chiqarishning   tayyorlanayotgan   mahsulotlar   (ish   va
xizmatlar)   raqobatbardoshligini   oshirishga   yo’naltirilgan   texnologik   yangilanish
jarayonidir.
U korxonalarning texnologik qoloqligini bartaraf etish vositasi  bo’lib, mehnat,
moddiy   va   xom   ashyo   resurslaridan   samarali   foydalanish   darajasiga   keskin   ta’sir
ko’rsatadi.   Modernizatsiya,   texnik   va   texnologik   yangilash   natijalari   yuqori
texnologik,   raqobatdosh   ishlab   chiqarishning   jadal   rivojlanish   shartini   belgilab
beradi7.
16 Keng ma’noli modernizatsiyani tavsiflovchi turli jihatlari uning majmuaviyligi,
ya’ni   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarini   qamrab   olishi;   uning   tizimiyligi,   ya’ni
jamiyat   hayoti   har   qanday   tarkibiy   qismi   yoki   yaxlit   sohasining   o’zgarishi
boshqalarining o’zgarishiga olib kelishi. 
Ma’lumki   “raqobatbardoshlik”   tushunchasi   “raqobat”   tushunchasining   bir
qismidir.   Agar   korxona   bozorda   muvaffaqiyatsiz   raqobat   qilayotgan   bo’lsa,   uning
mahsuloti raqobatbardosh emas.
Iste’molchi   nazarida   yuqoriroq   sifati   bilan   ajralib   turgan   buyumlar   raqobat
ustunligiga   egadir.   Ammo,   bunday   yondashishda   mazkur   mahsulotni   tayyorlash
mehnat   sig’imliligini   material   sig’imliligi,   konstruksiyasining   muhim   xususiyatlari
chekkada qolib ketadi.
Tovar   raqobatbardoshligining   asosiy   tashkil   etuvchisi   uning   iste’mol
xususiyatlari   va   narxidir.   Lekin   tovarning   bozor   istiqbollari   faqat   sifat   va   ishlab
chiqarish   xarajatlariga   bog’liq   emas.   Tovarning   muvaffaqiyatli   yoki
muvaffaqiyatsizligi   sabablari   ta’minlovchining   reklama   faoliyati,   nufuzi,   texnikaviy
xizmatning taklif etilayotgan darajasi kabi boshqa notovar omillar bo’lishi mumkin.
Lekin   raqobatbardoshligini   ta’minlash   bo’yicha   korxona   faoliyatining   ishlab
chiqarishga oid bo’lmagan jihatlari qanchalik muhim bo’lmasin, asos – sifat, narx va
texnikaviy xizmatdir.
Tovar   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun   raqobatbardoshlikni   miqdoriy
o’lchash imkonini ta’minlash kerak, bu esa uning darajasini oshirish imkonini beradi,
iqtisodiy   ko’rsatkichlar   tizimi   shaklida   shunday   miqdoriy   ma’lumotni   yig’ish
mahsulot raqobatbardoshligini yaxshilash jarayonining muhim bosqichidir.
Miqdoriy   ko’rsatkichlar   tahlili   joriy   davrda   raqobatbardoshlik   darajasi,   uni
oshirish zarurati darajasi, bu maqsadga erishish potensial usullari haqida fikr yuritish
imkonini   beradi.   Undan   tashqari,   aytib   o’tilgan   ko’rsatkichlardan   foydalanib,
boshlang’ich davrda ko’rilgan chora-tadbirlar samarasiga baho berish mumkin. Tahlil
17 qilinayotgan   tovar   raqobatbardoshligini   o’lchash   uchun   mazkur   va   raqib   tovarlar
xizmatining   me’yoriy   muddatda   foydali   samarasini   tavsiflovchi   sifat   ma’lumotini
hamda obyektlar hayotiy sikllari davomidagi jami sarflarni bilish zarur.
Menejer   o’z   firmasi   buyumlari   raqobatbardoshligini   o’rgangandan   keyin,   ular
raqobatbardoshligini oshirish va erishilgan darajada ushlab qolish uchun zarur bo’lgan
aniq   chora-tadbirlarni   bajarishga   kirishishi   lozim.   Bu   yo’nalishda   ish   tovar
raqobatbardoshligini   boshqarishga   yondashish   jihatlarini   tanlashdan   boshlanadi.
Bunday yondashishlardan bir nechtasi ma’lum: tizimli, majmuiy, funksional.
Tizimli   yondashish   –   asosida   obyektlarni   yaxlit   tizim   sifatida   o’rganish   yoki
maxsus   ilmiy   bilish   va   ijtimoiy   amaliyot   uslubidir.   Tizimli   yondashishning   eng
muhim tamoyillari quyidagilar:
qarorlar   qabul   qilish   jarayoni   oxirgi   maqsadlarni   aniq   belgilash   va   ravshan
ifodalashdan boshlandi;
doirasida   har   bir   xususiy   yechimning   barcha   oqibatlari   va   o’zaro   bog’lanishlari
aniqlanadigan butun muammo bir butunlik, yagona tizimdek ko’riladi;
maqsadga erishishning imkoni bo’lgan muqobil yo’llarini aniqlash va tahlil qilishning
xosligi;
ayrim   kichik   tizimlarning   maqsadlari   butun   tizim   maqsadlari   bilan   to’qnashish
mumkin emas.
Tizim   –   ma’lum   yaxlitlik,   birlikni   hosil   qiladigan   munosabat   va   aloqalarda
bo’lgan   elementlar   majmuasi.   Tizimli   tahlil   tamoyillaridan   kelib   chiqib,   marketing
tadqiqotlari   asosida   avval   tovar   yoki   xizmatlar   parametrlari   shakllantiriladi:   nima
chiqarmoq,   qanday   sifat   ko’rsatkichlari   va   qanday   sarflar   bilan,   kim   uchun   qaysi
muddatda, kimga va qanday narxda sotmoq kerak?
Eng   avvalo,   tovar   me’yorlari   bo’yicha   raqobatbardosh   bo’lishi   kerak.   Undan
keyin resurslar va ma’lumotnoma kerakligi, ishlab chiqarishning tashkiliy-texnikaviy
darajasi (texnika, texnologiya, ishlab chiqarish, mehnat va boshqarishni tashkil qilish)
18 va   tashqi   muhit   parametrlari   (siyosiy,   iqtisodiy,   texnologik,   ijtimoiydemografik,
mamlakatlar   madaniy   muhiti   va   mazkur   mintaqa   infratuzilmasi)   ni   o’rganib,
nimalarni oldindan ko’rish mumkinligi aniqlanadi.
Tovar   raqobatbardoshligini   ta’minlash   uchun   tovar   iste’molchiga   uchun   tovar
iste’molchiga   yetkazilib   beradigan   paytgacha   marketing   tadqiqotlari   natijalari   jahon
yutuqlari   darajasida   bo’lishi,   muhit   tizim   ichida   jarayonlar   me’yorida   kechikishiga
ko’maklashishi kerak.
Ammo   shuni   qayd qilish  kerakki, oldin  tizimning chiqishiga,  keyin  chiqishiga
va faqat undan keyin jarayonga bo’lgan talablar shakllantiriladi. Boshqacha aytganda,
oldin tashqi muhit bilan bo’lgan munosabatlarni aniqlash kerak va faqat undan keyin
jarayon sifatini oshirish ustida ishlash lozim.
Mahsulot   raqobatbardoshligini   boshqarishga   bunday   yondashish   tovarni
bozorga   tatbiq   qilish   paytiga   uni   ishlab   chiqarish   eng   yaxshi   jahon   namunalari
darajasida   ta’minlashiga   da’vat   qiladi.   Mahsulotni   yangilash   rejalashtirilganda
raqiblardan   o’zib   ketish   uchun   tovarga   qo’yiladigan   bo’lajak   talablar   muhim
ko’rsatkichlari   rivojlanishining   tendensiyalarini   oldindan   ko’rish   uchun   sifatli
ma’lumotdan foydalanish kerak.
Majmuiy   yondashish   boshqarishning   texnikaviy,   iqtisodiy,   ekologik,   ijtimoiy,
tashkiliy va boshqa jihatlari o’zaro bog’lanishda ko’rishni nazarda tutadi.
Funksional   yondashishda   bitta   ehtiyojni   qondirish   uchun   yangi   muqobil
tuzilmalar   va   usullar   qurish   yo’lidan   boriladi.   Tovar   hayotiy   siklidagi   yig’indi
xarajatlar   birligiga   maksimal   foydali   samara   beradigan   obyekt   tanlanadi.   Mazkur
yondashishning asli – yangi yoki mavjud ehtiyojlarni qondirish uchun butunlay yangi
tovarlarni yaratishdir.
19 4. »GRAND CAPITAL» MCHJ korxonasining ishlab chiqarish-xo'jalik
faoliyatini tahlil qilish.
«GRAND   CAPITAL»   MCHJ   yopiq   aktsiyadorlik   jamiyati   bo'lib,   1998   yilda
GRAND   CAPITAL   shahrida   tashkil   etilgan.   Jamiyat   o‘z   faoliyatini   Ustav   asosida
amalga   oshiradi.   Ustav   kapitali   aktsiyalarga   bo'linadi.   Jamiyatning   joriy   faoliyatini
boshqarish   jamiyat   ta’sischilari   yig‘ilishi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   «GRAND
CAPITAL»   MCHJ   -   foyda   olish   va   davlat   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   faoliyat
yurituvchi korxona.
Korxonaning   faoliyat   yo'nalishlari:   qurilish-montaj   ishlari;   Tugatish   ishlari;
plastik konstruktsiyalarni o'rnatish.
Kompaniya   oddiy   funktsional   tuzilma   bilan   tavsiflanadi,   ya'ni.   Boshqaruvning
eng yuqori darajasida bajarilgan funktsiyalar bo'yicha o'xshash individual ijrochilarga
mos keladigan funktsiyalarga ixtisoslashgan bo'limlar tashkil etilgan.
Keling,   kompaniya   tarkibiga   kiradigan   har   bir   bo'linma   faoliyatini   ko'rib
chiqaylik.
Ta'minot   bo'limining   vazifalariga   quyidagilar   kiradi:   bitimlar   va   shartnomalar,
muddatlar   va   narxlarni   belgilash,   buyurtmalar   tarixini   yuritish,   statistika,
iste'molchilar,   bozor,   raqobatchilarni   o'rganish;   strategiyalarni   ishlab   chiqish;   savdo,
reklama.
"GRAND CAPITAL "MCHJ ning tashkiliy tuzilmasi
Bosh   muhandisning   vazifalari   turli   xil   qurilish,   montaj,   pardozlash,   ta'mirlash
ishlarini bajarish va plastmassa  konstruktsiyalarni o'rnatishni tashkil  etish va nazorat
qilishni o'z ichiga oladi.
Buxgalteriya  hisobi  moliyaviy  hisobotlarni  yuritish,  ish  haqi   to'lash,  mijozlarga
to'lovlarni amalga oshirish va hk.
Boshqa   xodimlar   xavfsizlikni   ta'minlaydi,   xodimlarga   texnik   yordam   beradi,
ularni saytlarga etkazib beradi va hokazo.
20 Korxona xodimlari soni 30 kishi. Faoliyat hajmi bo'yicha «GRAND CAPITAL»
MCHJ kichik korxona sifatida tasniflanadi.
2021-2023   yillar   davri   korxona   rentabelligining   pasayishi   bilan   tavsiflanadi.
Bozorda   raqobatning   kuchayishi,   to'lov   qobiliyatining,   likvidlikning   pasayishi,
rentabellik   va   rentabellikning   pasayishi   korxona   faoliyati   samaradorligining
pasayishiga olib keladi.
Korxona biznesini va uning mahsulotlari bozorining holatini tahlil qilish
Korxonaning   faoliyati   sanoat   va   qurilish   korxonalarining   keng   doiradagi
ehtiyojlarini   qondirish,   shuningdek,   foyda   olish,   kapitalni   to'plash   va   uni   korxona
rivojlanishiga qayta sarmoya kiritishga qaratilgan.
«GRAND   CAPITAL»   MCHJ   qurilish   sohasida   xizmatlar   ko'rsatishga
ixtisoslashgan: kompaniya ichki va tashqi bezatish, jabhalar qurish, turar-joy va ishlab
chiqarish   binolarini,   ofislarni   ta'mirlash   bo'yicha   turli   darajadagi   murakkablikdagi
ishlarni   amalga   oshiradi,   pudratchi   sifatida   ishlaydi.   turar-joy   binolarini   qurish   va
montaj ishlarini amalga oshiradi.
Korxonaning   asosiy   mijozlari   O’zbekistonning   "uztexstroy"   OAJ,   GRAND
CAPITAL shahri va Sirdaryo viloyati ma'muriyati, "SQB Bank" bo'lib, ular "GRAND
CAPITAL" MCHJ  tomonidan amalga oshirilgan yillik ish hajmining 93,6%, 94,5%,
96,3% ni tashkil qiladi. Stroyservis” 2021-2023 yillarda mos ravishda.
«GRAND   CAPITAL»   MCHJ   tomonidan   ko'rsatiladigan   xizmatlarning   bozor
ulushi   1-jadvalda   keltirilgan.   Bozordagi   eng   katta   ulushni   binolarni   ta'mirlash,
ta'mirlash,   tartibga   solish   va   binolarning   jabhalarini   bezash   bo'yicha   xizmatlar,
shuningdek,   kompaniya   xizmatlarini   ko'rsatishdan   tushgan   daromadda   eng   katta
ulushga ega bo'lgan qurilish, montaj va tom yopish ishlari egallaydi. 
21 1-jadval  "GRAND CAPITAL" MCHJ  ning 2021 yilda GRAND CAPITALdagi
qurilish, montaj va ta'mirlash xizmatlari bozoridagi ulushi
Xizmatlar ro'yxati Bozor ulushi, %
Qurilish-montaj ishlari 12.5
Tugatish ishlari 2.0
Plastik konstruktsiyalarni o'rnatish 1.6
2-jadval   «GRAND   CAPITAL»   MCHJ   daromadlaridagi   qurilish,   montaj,
ta’mirlash, tom yopish va boshqa xizmatlarning 2021 yildagi ulushi
Xizmatlar ro'yxati Daromad, %
Qurilish-montaj ishlari 97.4
Tugatish ishlari 2.1
Plastik konstruktsiyalarni o'rnatish 0,5
"GRAND   CAPITAL"   MCHJ   faoliyatiga   quyidagi   bevosita   omillar   ta'sir
ko'rsatadi: xaridorlar, etkazib beruvchilar, raqobatchilar.
Bozorda   qurilish   ishlarini   amalga   oshirishda   marketing   sohasidagi   asosiy
xususiyatlar quyidagilardir:
-   mahsulot   bozori   -   sanoat   xizmatlari   bozori.   Xarid   qilish   o'z   sohasidagi
professionallar   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Hamkorlik   to'g'risida   qaror   qabul
qilishda   asosiy   e'tibor   kompaniya   tajribasiga,   uning   ishonchliligiga,   ish   va   xizmat
sifatiga qaratiladi;
-   sanoat   bozoridagi   talab   hosilaviy   (ikkilamchi)   xarakterga   ega.   U   hosilaviy
(ikkilamchi),   chunki   u   o'z-o'zidan   paydo   bo'lmaydi,   balki   korxonalarning   o'z
faoliyatiga,   axborot   va   texnik   jihozlariga   xizmat   ko'rsatishga   bo'lgan   ehtiyoji
natijasida paydo bo'ladi.
22 Sotish   hajmi   bozordagi   raqobat   darajasiga   bog'liq,   shuning   uchun   korxonaning
asosiy raqobatchilarini tahlil qilish kerak .
3-jadval   «GRAND   CAPITAL»   MCHJ   kompaniyasining   raqobatchilarining
tahlili
Baholash mezoni "GRAND
CAPITAL"
kompaniyasi
MCHJ "GRAND
CAPITAL"
MChJ "GRAND
CAPITAL " MChJ OOO
"Orion"
Bozor ulushi 3,1%     4,1% 5,3% 4,1%
«GRAND
CAPITAL»
MCHJ   bilan
taqqoslaganda
narx darajasi -         1-3%
pastroq Birxil 3-
5%
pastroq
Chegirma tizimi + + + -
Reklama
tadbirlari Ixtisoslashga
n reklama
jurnallar Televizion
reklama Ixtisoslashgan
jurnallarda   va
Internetda reklama Internetda
reklama
Shunday   qilib,   «GRAND   CAPITAL»   MCHJ   uchun   eng   xavfli   raqobatchilar
“GRAND   CAPITALSM”   MChJ   va   “Orion”   MChJ   hisoblanadi.   Buning   sababi
shundaki, ushbu kompaniyalar katta bozor ulushini egallaydi, raqobatchilarning narxi
esa pastroq.
Aylanma ko'rsatkichlarni tahlil qilish .
Tovar aylanmasi ko'rsatkichlari va ularni tahlil qilish har qanday korxona uchun
katta ahamiyatga ega  , chunki tovarlarni sotishdan olingan daromadlar miqdori avans
fondlari   aylanmasiga   bog'liq;   tijorat   va   ma'muriy   xarajatlarning   nisbiy   miqdori,
korxonaning   ishlab   chiqarish   va   moliyaviy   davrlari   ham   bog'liq.   aktivlar   aylanmasi.
Aylanma ko'rsatkichlarni hisoblash metodologiyasi quyida keltirilgan
23 Aylanma   ko'rsatkichlar   (doimiy   aktivlar,   aylanma   aktivlar,   debitorlik   va
kreditorlik qarzlari) quyidagi formula bo'yicha aniqlanadi:
O = B : NE, (18)
bu erda O - aylanma;
B - daromad;
SV - aylanma hisoblangan ko'rsatkichning o'rtacha qiymati.
Bir   inqilob   yoki   aylanmaning   kunlardagi   davomiyligi   quyidagi   formula   bilan
aniqlanadi:
P St = 360:O, (19)
bu erda P st - kunlardagi bir inqilobning davomiyligi
Yuqoridagi   formulalar   yordamida   berilgan   korxona   bo'yicha   aylanma
ko'rsatkichlarini   hisoblab   chiqamiz   va   ularni   tahlil   qilamiz   (4-jadval).   Balans
ma'lumotlari o'rtacha qiymatlar sifatida ishlatiladi.
4-jadval   "GRAND   CAPITAL   "   MCHJning   2021-2023   yillardagi   aylanma
ko'rsatkichlari tahlili.
Indeks 2021
yil 2022
yil 2023
yil Burilish
2022 yil 2023
yil
Sotishdan   tushgan   daromad
(sof),  ming  dollar. 15 035 24
589 47 994 9 554 9 554
Aylanma koeffitsienti:
- joriy aktivlar 2.17 3.76 7.36 1.59 3.60
- ishlab chiqarish zahiralari 127.42 31.26 17.57 -96.15 -13.69
- xom-ashyo va materiallar 578.27 35.84 41.04 -542.43 5.19
- davom etayotgan ish 81.27 28.89 31.02 -52.38 2.13
- kutilgan tushim 3.76 4.87 13.42 1.11 8.55
-   Ta'minotchilar   bilan   hisob- 8.20 12.96 23.93 4.76 10.97
24 kitob
Kunlarda aylanma:
- joriy aktivlar    166    96    49       -70   -47
-sanoat zaxiralari      3    12    20 9     8
-xom-ashyo va materiallar      1    10     9        9    -1
- davom etayotgan ish      4    13    12        9    -1
- kutilgan tushim     96    74    27       -22    -47
-   Ta'minotchilar   bilan   hisob-
kitob     44    28    15       -16    -13
Tovar   aylanmasi   tahlili   shuni   ko'rsatdiki,   2022-2023   y.   aylanma   aktivlar,
debitorlik va kreditorlik qarzlarining aylanish tezligi oshdi, buning natijasida ularning
kunlardagi aylanma muddati mos ravishda 70, 47, 22, 47 va 16, 13 kunga qisqardi.
Shu   bilan   birga,   2022-2021   yillardagi   barcha   aylanma   mablag'lar   qiymatining
kunlarda   aylanmasi.   9   va   8   kun   davomida   inventarizatsiya   kunlarida   aylanmaning
ko'payishi   hisobiga   oshdi,   bu   korxona   omborida   xom   ashyo   va   materiallarning
ortiqcha zaxiralari mavjudligini ko'rsatadi.
25 Xulosa
Aholining   talab   va   ehtiyojlarining   keskin   o’sib   borishi,   shuningdek,   jahon
bozorida global raqobat kuchayib borayotgan bir sharoitda iqtisodiyotning real sektori
korxonalarini   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   birinchi   navbatda   ishlab   chiqarishni
modernizatsiya qilish, kooperatsiya   aloqalarini kengaytirish, kichik biznes sub’ektlari
mahsulotlarining   sifatini   oshirish   orqali   ularning   ichki   va   tashqi   bozorlardagi
raqobatbardoshligini ta’minlash masalalari muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Bugungi kunda respublikamizda ichki va tashqi bozorlarda barqaror talabga ega
bo’lgan   ishlab   chiqarishni   yanada   kengaytirish,   sifatli   va   raqobatbardosh   tayyor
mahsulotlar ishlab chiqarishni tashkil etish maqsadida korxonalarda, jumladan kichik
biznes   sub’ektlarida   xalqaro   standartlarni   joriy   etishga   qaratilgan   ishlar   keng
miqyosda amalga oshirilmoqda.
Xususan,   O’zbekiston   Respublikasining   «Standartlashtirish   to’g’risida»,
«Metrologiya to’g’risida», «Mahsulot va xizmatlarni sertifikatlashtirish to’g’risida»gi
Qonunlariga   muvofiq   O’zbekiston   standartlashtirish   davlat   tizimi   (O’z   SDT),
O’zbekiston   Respublikasining   o’lchashlar   birliligini   ta’minlash   davlat   tizimi   (O’z
O’DT), O’zbekiston  Respublikasining   sertifikatlashtirish  milliy  tizimi   (O’z  SMT)   ni
takomillashtirish va rivojlantirish maqsadida raqobatbardosh va sifatli mahsulot bilan
ta’minlash,   shuningdek   bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida   aholi   sog’lig’i,   mahsulot
xavfsizligi,   mamlakatning   mudofaa   qobiliyati,   atrof   muhit   va   ekologiyani   muhofaza
qilishni   ta’minlashga   qaratilgan   xalqaro   talablar   bilan   uyg’unlashtirilgan   me’yoriy
hujjatlar ishlab chiqilmoqda.
Bizning   fikrimizcha,   iste’mol   bozori   talablarining   o’zgaruvchanligi   sharoitida
kichik   biznes   sub’ektlari   mahsulotlarining   raqobatbardoshligini   ta’minlash   uchun
sifati   xalqaro  va  milliy  standartlarga  mos   keluvchi  mahsulotlar  ishlab   chiqarish,   shu
asosda iste’molchilarning qoniqishini ta’minlash, natijada mahsulot sotish bozorlarini
kengaytirish va mahsulot eksporti hajmini oshirish lozim.
26 Shu   jihatdan,   respublikamizda   aksionerlik   jamiyatlari   tomonidan   ishlab
chiqarilayotgan mahsulotlarning sifatini oshirish orqali ularning raqobatbardoshligini
ta’minlash,   sifatni   boshqarish   tizimlarini   joriy   etish,   shakllantirish   va
sertifikatlashtirishda   yuzaga   keladigan   muammolarni   o’rganish,   xalqaro   standartlar
talablari asosida sifatni boshqarish tizimlarini joriy etish va rivojlantirish talab etiladi.
Ma’lumki,  bozor   sharoitida  ko’pgina  ko’rsatkichlar   orasida   aynan   sifat   tovarlar
va   ularni   ishlab   chiqaruvchilarning   saqlanib   qolish   shartiga,   ularning   iqtisodiy
faoliyatining   samaradorligi   hamda   mamlakat   iqtisodiy   farovonligii   ko’rsatkichiga
aylanadi.   Marketing   nuqtai   nazaridan   sifat   –   ma’lum   iste’molchining   ma’lum
ehtiyojlarini qondiruvchi tovarning iste’mol xususiyatlari jamlanmasidir.
Shunday   qilib,   sifatliroq   mahsulot   aniq   bir   tovar   yoki   xizmatni   aniq   xaridorlar
ko’proq   ehtiyojlarini   qondirish   qobiliyatini   nazarda   tutadi.   Tovarlarning   iste’mol
xususiyatlari   jamlanmasidan   foydalanish   darajasi   nuqtayi   nazaridan   sifat   va   foydali
xossa tushunchalarini farqlash zarur.
Aksionerlik jamiyatlarida tovar sifat tizimini shakllantirish xo’jalik faoliyatining
uchta   yo’nalishiga   asoslanishi   mumkin:   sifatni   ta’minlash,   sifatni   boshqarish   va
sifatni yaxshilash.
Xulosa o’rnida shuni ta’kidlash lozimki, bugungi kunda respublikamizda ishlab
chiqarish jarayonlarida mahsulot sifatini boshqarishning zamonaviy texnologiyalarini
tatbiq   etish,   jahon   talablari   va   standartlariga   javob   beradigan   mahsulot   ishlab
chiqarishni   tashkil   etish   hisobiga   ishlab   chiqariladigan   mahsulot   turlarini   yangilash
hamda   kengaytirish,   ularning   sifati   va   raqobatbardoshligini   oshirish,   aksionerlik
jamiyatlarida sifatni boshqarish tizimini joriy etishda yuzaga keladigan muammolarni
o’rganish   milliy   iqtisodiyot   samaradorligini   oshirishga   o’zining   ijobiy   ta’sirini
ko’rsatadi.
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T., 2023-y.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   Qonuni.-T.,   Qonunlar
to‘plami, Adolat, 2018-y.
3. O’zbekiston Respublikasining “Raqobat to’g’risida”gi qonuni, 06.01.2019. №319.-
T.: O’zbekiston, 2019-y.
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 14-martdagi “Ishlab chiqarishni
modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlashga   oid   qo’shimcha   chora-
tadbirlar to’g’risida” gi №3860-sonli Farmoni.
5. “O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-2023-yillarda   O’zbekiston
Respublikasi  sanoatini rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlari to’g’risida”gi  2019-yil
15-dekabrdagi PQ-1442-sonli Qarori.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   Iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini   qo’llab-quvvatlash,   ularni   barqaror   ishlashini   ta’minlash   va   eksport
salohiyatini oshirish chora tadbirlari to’g’risida.  2018-yil 28-noyabr, PF4058-son.
7. Sh . M . Mirziyoyev  “Bosh maqsadimiz – keng ko’lamli islohotlar va modernizatsiya
yo’lini   qat’iyat   bilan   davom   ettirish”   nomli   mavzusidagi   ma’ruzasini   o’rganish
bo’yicha o’quv qo’llanma. T.: “O’zbekiston” -2019.
8. Maxmudov   E.X.   Biznes   rejalashtirish.   T.:   O’zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi
Adabiyot jamg’armasi nashriyoti.2019. 166
9. Nazarov A. SH. Mehnatni tashkil qilish va normalash. T.: TDIU. 2019. 198
10. Ortiqov A .  Sanoat iqtisodiyoti . T .: O ’ zbekiston Yozuvchilar   uyushmasi
Adabiyot   jamg ’ armasi   nashriyoti .  2020. 215
11. Abdukarimov B. A. va Korxona iqtisodiyoti. T.: Fan. 2019. 255
12. Abdullaev A va boshqalar. Moliyaviy hisob. T.: Fan va texnologiya.2015. 180
13. Abdullaev Yo. va boshqalar. Iqtisodiy tahlil. T.: Mehnat. 2018. 430
28 14. Abdurahmonov Q. X. Mehnat iqtisodiyoti. T.: Mehnat. 2019.520
15. G.G‘ozibekov.   Investitsiyalarni   moliyalashtirish   masalalari.   T.:   ―Moliya
nashriyoti. 2020 yil.
16. Shoalimov   A.   Sanoat   korxonalari   xo’jalik   faoliyati   tahlili.   T.:   O’qituvchi.   2020   .
126
29 Internet saytlari
1.http://www.press-service.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   portali).
2.www.gov.uz (O‘zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti).
3.www.gki.uz (O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi).
4.www.rmm.uz (―Respublika mulk markazi AJning sayti).
5.www.sion.uz (Ko‘chmas mulk agentligi).
6.www.wikipedia.uz (Ma‘lumotlar qidiruv portali).
30
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha