Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 2.1MB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

2 Продаж

ISO 9001 standarti talablari asosida sifat menejmenti tizimi va tamoyillari

Купить
Mavzu: ISO 9001 standarti talablari asosida sifat menejmenti tizimi va
tamoyillari
Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………
I   BOB.     ISO   9001   SIFAT   MENEJMENTI   TIZIMI   TAMOYILLARI
…………………………………………………………..………………………….
1.1. ISO 9001 sifat menejmenti tizimi ………………………………….………..
1.2. ISO 9001 sifat menejmenti tizimining afzalliklari…………………………
II   BOB.     ISO   9001   SIFAT   MENEJMENTI   TIZIMINI   SERTIFIKATLASH
JARAYONI ……………………………………………………………………..
2.1.   ISO   9001   sifat   menejmenti   tizimiga   talab   qilinadigan
hujjatlar……………………………….
2.2.   ISO 9001 sifat menejmenti tizimi sertifikati……………………………….
Xulosa…………………………………………………………………………….
Ilovalar……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………. Kirish.
Zamonaviy   sharoitda   sifat   masalalari   insoniyatning   hayot   tarzini,   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   ekologik   xavfsizlik   omillari   dolzarb   ahamiyat   kasb   etishi   bilan   bir
qatorda   bozor   iqtisodiyotida   va   unga   o‘tish   davrida   jamiyat   rivojlanishining
barqarorligi va iqtisodiy turg‘unligini ta’minlovchi omil tarzida ham ko‘riladi. 
Respublikamizda   istiqlolning   dastlabki   yillaridan   iqtisodiy   islohatlar   amalga
oshirib   kelinmoqda.   Iqtisodiyotda   mahsulot   va   xizmatlar   sifatini   xalqaro
standartlar   talablariga   muvofiq   ishlab   chiqarish   hamda   korxona   va   tashkilotlarda
xalqaro   standartlarni   keng   joriy   qilish   respublikamiz   eksport   salohiyatini
oshirishning muhim va strategik omillaridan biridir.
Iqtisodiyotni rivojlantirish va mahsulot ishlab chiqaruvchi korxonalarning eksport
salohiyatini   oshirish   borasida   xalqaro   standartlarni   joriy   qilish   bo‘yicha
hukumatimiz tomonidan  chora  va  tadbirlar  amalga  joriy qilinmoqda.  O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2004   yil   22   iyuldagi   349-sonli
“Korxonalarda xalqaro standartlarga muvofiq bo‘lgan sifatni boshqarish tizimlarini
joriy   etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”,   2006   yil   29   avgustda   183-sonli
“Korxonalarda   xalqaro   standartlarga   muvofiq   sifatni   boshqarish   tizimlarini   joriy
qilish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi,   2009   yil   19   iyuldagi
№173   -   sonli   “Xalqaro   standartlarga   muvofiq   sifatni   boshqarish   tizimlarini
respublika   korxonalariga   joriy   etishni   kengaytirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi qarorlari shular jumlasidandir.
Mazkur qarorlar mamlakatimizda ishlab chiqarilgan mahsulotlar va ko‘rsatiladigan
xizmatlarning   tashqi   va   ichki   bozorlarda   raqobatbardoshliligini   yanada   oshirish,
respublikaning   eksport   salohiyatini   kengaytirish   maqsadi   ko‘zda   tutilgan   bo‘lib,
respublikamiz korxonalarida sifat menejmenti tizimlarini joriy etish, ularni doimiy
takomillashtirish   va   samaradorligini   oshirishga   tashkiliy,   uslubiy   va   texnik-
iqtisodiy   yondashishlarni   ishlab   chiqish   uchun   amaldagi   menejment   tizimini
baholashni talab etadi. 
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Qabul   qilingan   qarorlarda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   va   ko‘rsatiladigan
xizmatlar   sifati   masalalarini   xalqaro   standartlarga   muvofiq   ravishda   tashkil   etish
bo‘yicha asosiy vazifalar belgilab berilgan. Ular quyidagilardan iborat: 
 Respublikamiz   korxonalarida  xalqaro   standartlarga  muvofiq  bo‘lgan  sifatni
boshqarish tizimlarini joriy etish va sertifikatlashtirish;
 ishlab   chiqaruvchi   korxonalarda   xalqaro   standartlarga   muvofiq   bo‘lgan
sifatni   boshqarish   tizimlarini   o‘z   vaqtida   ishlab   chiqish,   joriy   etish,
sertifikatlashtirish   bilan   bog‘liq   jarayonlarning   tizimli   monitoringini   olib
borish;
 xalqaro   standartlarga   muvofiq   bo‘lgan   sifatni   boshqarish   tizimlarini   joriy
etgan korxonalarni rag‘batlantirishga doir takliflar ishlab chiqish va hokazo.
Shu   bilan   birga   qabul   qilingan   qarorlarda   xalqaro   standartlarga   mos   ravishda
sifatni  boshqarish tizimlarini  yaratish va joriy etish bilan birga bu ishlarni  yuqori
saviyada   olib   borish   maqsadida,   kadrlar   tayyorlash   masalalariga   jiddiy   e’tibor
qaratilgan.   Jumladan,   2004   yil   22   iyunda   qabul   qilingan   349-qarorga   muvofiq
texnika   sohasidagi   Oliy   o‘quv   yurtlarida   sifat   bo‘yicha   menejerlar   yo‘nalishi
mutaxassislarini tayyorlash dasturini joriy qilish belgilab qo‘yilgan.
Sifatni boshqarish va sertifikatlashtirish faoliyati iqtisodiyotning bir qancha sohalar
va   sanoatning   barcha   tarmoqlarida   ishlab   chiqarishdagi   zamonaviylikni   aks
ettirish, texnologik jarayonlarni kompleks avtomatlashtirish, ishlab chiqarilayotgan
va   chetdan   keltirilayotgan   turli   mahsulotlarning   sifati   yuqori   darajada,   me’yoriy
hujjatlarning   belgilangan   talablariga   mos   bo‘lishini,   iste’mol   mahsulotlarini   aholi
uchun   xavfsizligini   ta’minlash,   ilg‘or,   ko‘p   yillik   tajribadan   o‘tgan   jahon
andozalaridan foydalanish va ularni  respublikamizda tadbiq etish  kabilarni  o‘zida
mujassamlashtirgan. 
Sifat   menejmenti   tizimi   va   uni   sertifikatlashtirishning   ayrim   o‘ziga   xos
xususiyatlari mavjud, chunki u o‘ziga ishlab chiqarishni sertifikatlashtirishini ham
qamrab oladi. Bu esa ko‘pchilik mahalliy korxonalarning o‘ziga
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
     xos   shart-sharoitlarining   mavjudligi   bilan   tushuntiriladi   ya’ni   ularda   menejment
tizimlari   mavjud   emas,   ammo   ular   ishlab   chiqarishni   baholash   jarayoni   bilan
tanishlar, chunki bir vaqtda ishlab chiqarish jarayonlarining attestatsiyasilash ham
mumkin.   Bu   esa   menejment   tizimlari   orqali   ishlab   chiqarish   hamda   korxonaning
boshqaruv   tizimini   muqobillashtiradi.   Shuning   uchun   menejment   tizimi   o‘zining
afzalliklari bilan ham ahamiyatlidir.
Korxonalarda ISO xalqaro standartlari talablari asosida sifat menejment tizimlarini
ishlab   chiqish   va   joriy   etish   va   ularni   sertifikatlashtirish   hamda   kelgusida   sifat
menejmenti   tizimlarini   natijaviyligi   va   samaradorlinigi   tahlil   qilish   orqali
korxonaning texnik-iqtisodiy ko‘rsatkichlarini baholash qulay afzalliklarni yuzaga
keltiradi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   I BOB.  ISO 9001 SIFAT MENEJMENTI TIZIMI TAMOYILLARI
1.1. ISO 9001 sifat menejmenti tizimi
Bugungi   kunda   korxonalar   nafaqat   mijozlarning   talablarini   qondirishga,
balki   undan   yuqori   bo'lgan   sifatli   mahsulotlar   va   xizmatlarni   taklif   qilishga
intilishadi.   Boshqa   tomondan,   ular   raqobatlashishi   uchun   o'z   xarajatlarini
kamaytirishlari   kerak.   Kichik   va   yirik   korxonalarning   sifat   va   iqtisodiy
samaradorlikka   erishish   qobiliyati   ularning   sifatni   yaxshilash   bo'yicha   kompleks
yondashuvni ishlab chiqish qobiliyatiga bog'liq.
ISO 9001 sifat menejmenti tizimi dunyodagi eng mashhur sifat menejmenti tizimi
standarti bo'lib, dunyo bo'ylab 180 mamlakatlaridagi milliondan ortiq tashkilotlarni
sertifikatlashtirgan.   9001   standarti   Xalqaro   standartlashtirish   tashkiloti   (ISO)
tomonidan e'lon qilingan 9000 seriyali standartlardan muvofiqlikni baholash uchun
ishlatilishi   mumkin   bo'lgan   yagona   standartdir.   ISO   9001,   shuningdek,   keng
tarqalgan   ishlatiladigan   OHSAS   13485   va   ISO   16949   kabi   ISO   9100   (tibbiy
asboblar), ISO / TS 18001 (avtomobil), AS / EN 14001 (aerokosmik) va boshqaruv
tizimlari kabi sanoat uchun standartlar uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
ISO   9001   Sifat   Menejmenti   Tizimi   -   bu   dunyo   miqyosida   qabul   qilingan   sifat
menejmenti   tizimi   bo'lib,   mijozlar   talablari,   ehtiyojlari   va   tartibga   soluvchi
talablarini   qondirish   orqali   mijozlar   ehtiyojini   oshirishni   nazarda   tutadi.   U   sifat
menejmenti   tizimining   holatini   ko'p   jihatdan   tashkilotning   tashkiliy   tuzilishidan
tortib,   mijozlarning   qoniqish   darajasiga,   to'plangan   ma'lumotlarni   tahlil   qilishdan
jarayonlarni   samarali   boshqarishga,   ichki   auditdan   mahsulot   dizayniga,   sotib
olishdan   sotishga   qadar.   ISO   9001   standarti   asosan   boshqarish   mexanizmidir.
Ushbu   standartning   maqsadi   -   xatolar   va   nuqsonlarni   kamaytirish,   yo'q   qilish   va
oldini olish. Standart mahsulot va xizmatlarning sifati bilan emas, balki boshqaruv
tizimining     sifatiga   bevosita   bog'liqdir.   Asosiy   taxmin   shundan   iboratki,   agar
samarali   Sifat   Menejmenti   Tizimi   yaratilsa   va   joriy   etilsa,   mijozlar   ehtiyojlarini
qondirish uchun sifatli mahsulotlar va xizmatlar ishlab chiqariladi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   ISO 9001 standarti qiyin emas va umumiy talablarni o'z ichiga oladi. U katta yoki
kichik   miqyosidan   qat'i   nazar,   har   qanday   sektorga   qo'llanilishi   mumkin.   To'g'ri
tushunilgan va to'g'ri qo'llanilganda kuchli boshqaruv tizimini anglatadi.
ISO   9001   standarti   Sifat   menejmenti   tizimini   yaratish   uchun   uni   butunlay
tashkilotlarga   qoldirdi.   Nima   qilish   kerak,   "standart"   Sifatni   Boshqarish   Tizimi
yaratish emas, balki standart talablariga javob beradigan Sifatni Boshqarish Tizimi
yaratish. Iste’molchilar istagi (umidi) nafaqat mahsulot sifati bilan va balki, narxi,
yetkazib   berish   sharoiti   va   tartiblari,   mahsulotni   foydalanishda   xizmat   ko‘rsatish
sharoitlari   va   h.k.lar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Barcha   qiziquvchi   tomonlarning
ehtiyojlari   va   iste’molchilarning   so‘rovlariga   tenglashtirilgan   yondashishni
ta’minlash zarur.Tashkilotning barcha xodimlari iste’molchilar fikrini va ehtiyojini
tushinishi hamda bilishi lozim.    Iste’molchilaring qoniqqanligi quyidagi aniqlangan
shaklda   baholanadi   va   o‘lchanadi,   balki,   zaruriy   holatlarda   tuzatish   harakatlarini
tanlash mexanizmi sifat tizmida tarkib topishi lozim. Quyida keltirilgan sistemada
iste’molchilar uchun mo‘ljallangan siklni ko‘rishimiz mumkin.
        Sifat   menejmenti   tizimi   jarayonlarini   amalga   oshirish   bo‘yicha   ISO   9001
talablari   va   “Iste’molchilarga   mo‘ljallanganlik”   tamoyilining   bog‘liqliqligi   1.1-
jadvalda keltirilgan.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   1.1-jadval
Sifat menejmenti tizimi jarayonlarini amalga oshirish bo‘yicha ISO 9001 talablari
va “Iste’molchiga mo‘ljallab ish qilish” tamoyilining bog‘liqligi
№ Talablar ISO
9001:2008
bandi
1. Iste ’ molchilar   talablariga   muvofiq   mahsulot   bo ‘ yicha   majburiy   sifat
sohasidagi   siyosatni   mavjudligi 5.3  b
2. Iste’molchilar   talablariga   erishish   bilan   aloqador   sifat   sohasidagi
maqsadlarda qoidalar (vazifalar)ning mavjudligi 5.1,    5.4.1
3. Iste’molchi talablarini tushunishini tashkilot bo‘yicha qo‘llanilishi ishlab
chiqish va choralarni amalga oshirish 5.1  a ,
5.5.2  v
4. Iste’mochilar talablarini bajarishini rejalashtirish va almalga oishirish
5.2
5. Iste’molchilar   qanoatlanganigini   to‘g‘risida   ma’lumotlarni   rahbariyat
tomonidan tahlili uchun kirish ma’lumotlarining mavjudligi 5.6.2  b
6. Iste’molchilar   talablariga   muvofiq   ta’minlash   uchun   mahsulotni
yaxshilash   bo‘yicha   qarorda   rahbariyat   tomonidan   tahlil   uchun   chiqish
ma’lumotlarning mavjudligi 5.6.3  b
7. Iste’molchilarning qanoatlanganligini oshirish uchun reserslarni aniqlash
va ta’minlash 6.1  b
8. Mahsulotga talablarni aniqlash
7.2.1
9. Iste’molchi talablari tahlilini o‘tkazish
7.2.2 10. Iste’molchilar   bilan   aloqani   qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   choralarni
aniqlash va amalga oshirish 7.2.3
11. Iste’molchilar mulkini boshqarishni amalga oshirish
7.5.4
12. Iste’molchilar qanoatlanganligini baholashni o‘tkazish
8.2.1
13. Iste’molchilarning   fikrlari,   shikoyatlari   va   davolari   bo‘yicha   tuzatish
harakatlarni o‘tkazish 8.5.2
14. Iste’molchilarning   shikoyatlari   va   davolari   yuzaga   kelishini   oldini   olish
uchun harakatlarini o‘tkazish 8.5.3
“Iste’molchilarga   mo‘ljallanganlik”   tamoyili   ISO   9000   seriyali   standartlarida
kelguda rivojlantirish tariqasida ifodalangan. Uzoq muddatli rejalashirilgan biznes
va uni tashkillashtirishni muvaffaqiyatliligni ta’minlash maqsadda oltita qiziquvchi
tashkilotlar:   iste’molchilar,   hissadorlar   –   biznes   egalar,   tashkilot   ishchilari,
ta’minotchilar, investorlar, davlat va jamiyat faoliyati natijalarida tavsiya etiladi.
1   -   Tamoyilning   qisqacha   mazmuni.   Ixtiyoriy   korxonaning   farovonligi   ishlab
chiqarayotgan   mahsulotni   ishlatilish   hajmiga,   ya’ni   iste’molchilar   o‘ylagan
(kutgan) va bu mahsulotga ehtiyojlarni muvofiqligiga bog‘liq bo‘ladi.
Iste’molchilar istagi (umidi) nafaqat mahsulot sifati bilan va balki, narxi, yetkazib
berish sharoiti va tartiblari, mahsulotni foydalanishda xizmat ko‘rsatish sharoitlari
va   h.k.lar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Barcha   qiziquvchi   tomonlarning   ehtiyojlari   va
iste’molchilarning so‘rovlariga tenglashtirilgan yondashishni ta’minlash zarur.
Tashkilotning   barcha   xodimlari   iste’molchilar   fikrini   va   ehtiyojini   tushinishi
hamda bilishi lozim.O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
varaq Iste’molchilaring   qoniqqanligi   quyidagi   aniqlangan   shaklda   baholanadi   va
o‘lchanadi, balki, zaruriy holatlarda tuzatish harakatlarini tanlash mexanizmi sifat
tizmida tarkib topishi lozim.
Sifat menejmenti tizimining “Rahbarning peshqadamligi” tamoyili.
Rahbarning peshqadamligi
                Rahbarlar   tashkilotning   maqsadi   va   faoliyati   yo‘nalishini   yagonaligini
ta’minlaydi.   Rahbarlar   tashkilot   oldiga   qo‘yilgan   vazifalarni   bajarishga
xodimlarni   jalb   etish   mumkin   bo‘ladigan   ichki   muhitni   yaratish   va   saqlashi
lozim.
O’z DSt ISO 9000:2009
Sifat   menejmenti   tizimini   samarali   va   natijaviy   joriy   etishning   majburiy
shartlaridan   biri   shaxsan   joriy   etayotgan   rahbarlar   va   bo‘linma,   bo‘lim   hamda
jaryon   rahbarlari   bo‘lib   hsoblanadi.   Rahbar   tashkilot   faoliyati   yo‘nalishi   va
maqsadlarini   yagonaligin   ta’minlaydi,   shuningdek,   sifat   menejmenti   tizimini
yaratish   to‘g‘risidagi   strategik   qarorni   qabul   qiladi   va   buning   uchun   muvofiq
ravishda ichki muhitni yaratadi va qo‘llab-quvvatlab, tashkilotdagi masalalarni hal
qilishda barcha ishchilarni to‘liq jalb etadi.
Sifatni   boshqarish   bo‘yicha   majburiyat   barcha   darajadagi   ma’muriyatga,   ammo,
ularni   boshqargan   holda   yuqori   rahbariyat   zimmasida   bo‘ladi.   Sifatni   boshqarish
tizimi   sifatida   -   bu   vosita,   rahbariyat   yordamida   o‘zining   javobgarligini   bajarish
yordamida   amalga   oshiriladi.   Bizning   asrimiz   har   qanday   jidiy   ishlarni
peshqadamlarni   jalb   etmasdan   va   ularning   vazifalaridan   foydalanmasdan   turib
yanada samarali holda bajarib bo‘lmaydi. 
Sifatga   umumiy   rahbarlik   (sifatni   mamuriy   boshqarish)   –   bu   boshqaruvning
umumiy vazifalarining shunday jihatlariki, bunda sifat sohasida siyosat, maqsadlar
va   javobgarliklar   aniqlanadi,   shuningdek,   sifat   tizimi   doirasida   sifatni
rejalashtirish, sifatni boshqarish, sifatni taminlash va sifatni yaxshilash tariqasidagi
vositalar yordamida ular amalga oshiriladi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  O’zg varaq H ujjat Imzo Sana    Yuqori  rahbariyat  sifat menejmenti  tizimini ishlab chiqish va joriy etish bo‘yicha
o‘zining burchlari dalillarini ta’minlashi lozim. Shuningdek, uning samaradorligini
doimiy yaxshilash bo‘yicha quyidagilar orqali: 
a)   qonunchlik   va   reglamentlochi   talablarni   hamda   iste’molchilar   talablarini
bajarish muhimligini tushungan holda sifat sohasidagi siyosatni ishlab chiqishi;
b)   sifat   sohasidagi   siyosatga   muvofiq   va   o‘lchanishi   mumkin   bo‘lgan   sifat
sohasidagi maqsadlarini ishlab chiqishni ta’minlashi;
v)   sifatni   boshqarish   tizimi   va   tashkilot   jarayonlari   ularni   xususan   nazoart   ostida
joriy qilish to‘g‘risidagi nizomlarni ishalb chiqishni tashkillashtirishi;
g) o‘zining vakilini boshqa majburiyatlaridan bog‘liq bo‘lmagan holda va quyidagi
majburiyatlarni biriktib tayinlash:
- SMT   ishlab   chiqish,   joriy   etish   va   ishchi   holatda   saqlashni   ta’minlashda
qo‘llaniadigan javobgarlik va vakolatlar;
- Sifat menejmenti tizimi ishchi holati va yaxshilash zraruriyati to‘g‘risidagi tahlilni
o‘kazish va hisobotni yuqori rahbariyatga taqdim qilish;
- Sifat   tizimi   talablari   va   qoidalarini   tushunishini   tashkilot   bo‘yicha   barchaga
yetkazishni ta’minlash;
- Sifat   menejmenti   tizimiga   taalluli   masalalar   bo‘yicha   tashqi   tomonlar   bilan
aloqalarni saqlash;
d)   sifat   menejment   tizimini   joriy   etish   va   ishchi   holatda   saqlash   uchun   zaruiy
resurslar   bilan   ta’minlash,   hamda   iste’molchilar   talablarini   bajarish   orqali
iste’molchilar   qanoatlinishini   oshirishga   yo‘naltirilgan,   samaradorlikni   doimiy
yaxshilashga taalluqli resurslar bilan ta’minlash;
ye)   rahbariyat   tomonidan   SMT   natijaviyligi   va   samaradorligini   doimiy   tahlilini
tshkillashtirish;
j) o‘z misolida xodimlar ishonchini ta’minlovchi boshqaruv usulini namoyon etish.
Rahbariyat   tashkilotni   umumiy   boshqarish   modeliga   sifatni   boshqarish   tizimini
birlashtirish   lozim.   Va   o‘zining   boshqaruv   ta’sirlarini   jarayonlarga   rahbarlik
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   pozitsiyasini   berishni   ifodalovchi   va   bir   xil   ma’noli,   sifatni   boshqarishni
ta’minlovchi muayyan boshqaruv qarorlari ko‘rinishida amalga oshirishi lozim.
2   –   Tamoyilning   qisqacha   mazmuni.   Hammadan   oldin   yuqori   zveno   rahbarlari
sifatga shaxsiy qarashlari bilan o‘zining tarafdorligini namoyish etishi lozim.
Rahbariyatning vazifalari ishonchlilik muhitini va ishlardan qo‘rqmaslik, qiziqishi,
tan   olishi   va   odamlar   qushadigan   ulushini   kengaytirish,   ochiq   va   oydin   o‘zaro
munosabatni   ta’minlashi   bo‘lib   hisoblanadi.   Bunday   muhit   sifat   masalalarida
shaxsiy   qarorlari   va   xodimlarni   ijodiy   imkoniyatlarini   masimal   ochishi
imkoniyatini beradi.
Rahbar  doimiy  ravishda  xodimlarni   o‘qitish  va   mutaxassislarni   “o‘stirish”  haqida
qayg‘urishi va sifat masalalarida zaruriy resurslarni ta’minlaydi.
Sifat menejmenti tizimining “Xodimlarni jalb qilish” tamoyili .
Xodimlarni jalb qilish. 
                Barcha pog‘ona xodimlari  tashkilot  asosini  tashkil  etadi va ularni  ishga
to‘liq   jalb   etilishi   tashkilotga   xodimlar   qobiliyatlaridan   unumli   foydalanish
imkonini beradi.
O’z DSt ISO 9000:2009
Barcha   darajadagi   ishchilar   tashkilotning   asosini   tashkil   etadi.   Va   ular   sifat
menementi   tizimiga   to‘liq   jalb   etilish,   ularning   qobilyatlari   va   layoqatligi
tashkilotga   foyda   keltirish   imkoniyatini   beradi.   Sifatni   boshqarish   tizimiga   jalb
qilingan qatnashchilar nafaqat rahbariyat vazifasini bajarishi balki, ishlab chiqarish
masalalarini   hal   qilishda   qiziqqan   qatnashuvchilari   barcha   darajadagi
qatnashchilarga tashkilot rahbari sharoitni yaratadi.
Bunda   rahbarlik   usuli   obro‘li   ma’muriy   korporativli,   liberalli   boshqaruvga
almashinishi   lozim,   boshqa   so‘z   bilan   aytganda,   huquq   kuchiga   asoslangan
boshqaruvdan qoida kuchlariga asoslangan boshqaruvga o‘tisha zarur. Bu shundan
kelib   chiqadiki,   madaniy   bazis   boshqaruvi   ma’muriy-guruhli   tizimida   –   bu   SMT
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   joriy   etishdan   to‘liq   olinadigan   samarani   ta’minlamayotganligi   va   xodimlarni
yaxshi   jalb   etilishini   ta’minlamaganligiga   ularning   javobgarligi   va   ayibdorligini
qidirishgan asoslangan, jazo berish tariqasidagi boshqaruvdir. 
Xodim tashkilotning eng katta boyligi deb qaraladi. Shuning uchun ularning ijodiy
potensialini   ochish   va   foydalanish   uchun   barcha   zaruriy   sharoitlar   yaratiladi.
Rahbariyat   tashkilot   maqsadlariga   maksimal   yaqinlashgan   alohida   xodimlarning
maqsadalari,   shartsiz   ravishda   ishlab   chiqarish   mehnatini   oshirish   va   sifatli
faoliyatiga   moddiy   va   ma’naviy   (nomoddiy)   rag‘batlantirishni   aks   ettirishiga
intilishi lozim.
Sifatni   boshqarish   tizimida   quyi   darajadagi   boshqaruv   javobgarligi   kattaligini
inobatga   olingan   bo‘lishi   lozim.   Bunda   layoqatlilikni   oshirish   choralari   bo‘yicha
vakolatlar   va   layoqatlarni   berish   va   kengaytirish   tamoylini   saqlab   turish   muhim.
Bu   yangi   layoqatlarni,   javobgarlik   va   vakolatlarni   o‘ziga   olish   uchun   xodim
dastlabki tayyorlangan bo‘lishi lozimligi anglatadi.
Bir   qator   xodimlarni   javobgarliklarini   oshirishda   aks   aloqaning   roli   oshib   boradi,
ya’ni   tashkiotda   axborot   tizimini   asosiy   tarkib   etuvchilari   shakllanayotganligidan
dalolat   beradi.   Bundan   tashqarish,   javobgarliklarni   berish   va   kengaytirish
jarayonida   ijtimoiy   va   psixologik   omillar   –   o‘z-o‘zini   nazorat   (tashkillashtirilgan
shaklda bo‘lishi lozim) va jamoa-qatnashchisi tomonidan tekshirish ish jarayonida
rasmiy yuqoridan nazoratga nisbatan samarali ishlashida muhim o‘rin tutadi.
Sifat menejmenti tizimida tashkilotning barcha a’zolari jalb etiladi. Sifatni umumiy
boshqarish   (sifatni   ma’muriy   boshqarish)   –   bu   boshqarishning   umumiy
vazifalarining   jihatlari   ya’ni   sifat   sohasidagi   siyosat,   maqsadlar   va   javobgarliklar
aniqlanadi   hamda   sifat   tizimi   doirasida   sifatni   rejaashtirish,   sifatni   boshqarish,
sifatni   ta’minlash   va   sifatni   yaxshilash   sifatidagi   vositalar   yordami   bilan   amalga
oshiriladi.
SMTga xodimlarni jalb etilishi – bu ishchilardan to yuqori menejerlargacha barcha
vertikallari   bo‘yicha   xodimlarni   “SMT-fikrlashi”   va   “SMT-harakati”ga
biriktirilishini anglatadi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Menejmenti   (boshqaruv)   tashkilot   sifat   menejmenti   bo‘yicha   xodimlarini   o‘qitish
hisobiga   o‘zining   qo‘l   ostidagi   xodimlarini   sifatni   yaratishga   qodir   ekanligini   va
ISO   9000   seriyali   xalqaro   standartlarni   joriy   qilish   jarayonlarini   to‘liq
o‘zlashtirganligi,   psixologik   to‘siqlarni   bartaraf   qilish   va   sifat   menejmentining
ahamiyatini tushunishini ta’minlashi lozim.
Rahbariyat   xodimlarni   ichki   ishlab   chiqarish   o‘qitish   muhitida   sifat   menejmenti
tizimi   asoslarini   xodimlarga   o‘qtishi   tartibini   shartsiz   ta’minlashi   lozim.   Bunda
o‘qitish   markazlaridan   jalb   qilingan   xodimlar   yoki   sifat   menejmentini   joriy   etish
uchun   mahalliy   qatnashchilar   bilan   rahbariyat   ushbu   mavzularda   o‘qtishlarni
o‘tkazishi lozim.
3   –   Tamoyilning   qisqacha   mazmuni.   Odamlar   tashkilotni   ko‘proq   qimmatli   va
muhim   qismini   tashkil   qiladi   va   bu   bo‘yicha   odamlar   ikoniyatidan   yaxshi
foydalanish tashkilotga maksimal foyda keltirishi mumkin.
Sifat   tizimi   tashkilotning   sifatni   doimiy  yaxshilash   faoliyati,  ishchilar   qiziqishini,
sifat   muammolarida   o‘zining   javobgarligini,   o‘zining   faol   ishtirokini,   o‘zining
bilish   va   mahoratini   jamoaga   berishi,   o‘zining   korxonasini   iste’molchilarda   va
barcha   qiziquvchi   tomonlarda   tasavvur   qilishini   uyg‘otishni   namoyon   qilishi
lozim.
Sifat menejmenti tizimining “Jarayonli yondashish” tamoyili.
Jarayonli yondashish.
Tashkilotning   faoliyati   va   mavjud   resurslar   jarayon   tarzida
boshqarilganda kutilgan natija samarali bo‘ladi .
O’z DSt ISO 9000:2009
Jarayonli   yondashish   –   bu   tashkilotda   jarayonlar   tizimini   hamda   boshqaruv
jarayonlarini ularni identifikatsiyalash va o‘zaro faoliyatini qo‘llanilishidir. 
Istalgan   natija   qachonki   faoliyat   va   muvofiq   resurslar   bilan   jarayon   sifatida
boshqarilsa   samarali   bo‘ladi.   Jarayonli   yondashishning   afzalliklari   doimiy
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   boshqaruvning   mavjudligi,   ya’ni   u   alohida   jarayonlar   oralig‘ida   va   ularni   tizim
doirasida, hamda ularning kombinatsiyalashgan o‘zaro faoliyati ta’minlanadi.
ISO 9000 seriyali standartlar tizimi sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish, joriy
etish   va   natijaviyligini   yaxshilashda   “jarayonli   yondashish”ni   qo‘llanilishini
nazarda tutiladi. Shuning uchun jarayon davomi optimal holatda tashkillashtirilgan
va jarayonning chiqishlari xususiyatlarni aniq qilib belgilash lozim. 
Sifat   tizimini   qurishda   jarayonli   yondashish   jarayonlarni   chiqishlaridan   biri
keyingisining   kirishlari   bo‘lib   hisoblanishi   va   korxonaning   barcha   jarayonlarini
domiy   yaxshilash   nazarda   tutilgan.   Buning   uchun   yuqori   rahbariyat   SMT   ning
barcha   jarayonlarini   doimiy   tahlil   qilishi,   zaruriyat   bo‘lganda   korxona   rivojining
dinamikasini   rivojlantirish   uchun   tezkor   tartibda   to‘g‘rilashlar,   eng   muhimlarini
joy-joyiga qo‘yishi, resurslarni qayta taqsimlashi lozim. 
Tashkilotning   funksional   tuzilmasidan   jarayonli   boshqarishga   bosqichma-bosqich
o‘tish boshqaruv qarorlarini qabul qilish va hisobotlarni yuritish uchun axborotlar,
resurslar,   o‘zaro   faoliyat   va   javobgarliklarini   aniq   va   ravshan   taqsimlanishi   bilan
mavjud bo‘ladi.
Amaliy biznesda jarayonli yondashish aniq ko‘rinishda juda ham kam uchratiladi.
Jarayon   bir   necha   funksional   bo‘lanmalar   orqali   bajarilsa   va   bunda   bo‘linmalar
boshliqlari bo‘lmasa, jarayon natijalari jarayon borishi uchun javobgarlikni oluvchi
muayyan   lavozimdagi   shaxs   mavjud   bo‘lgandagina   haqaqatdan   ham   u   o‘zida
boshqaruvning   matritsali   xususiyatini   namoyon   etadi.   Tashkilot   tizimida
jarayonlarning   ketma-ketligi   va   o‘zaro   faoliyatini   aniqlash   jarayonli
yondashishning zaruriy shartlaridan biri bo‘lib hisoblanadi.
Sifat   tizimining   kelgusidagi   samaradorli   bo‘lishi   uchun   jarayonlarni
invertarizatsiyadan   o‘tkazish   va   identifikatsiyalash,   ularni   iyerarxiyasi   va   o‘zaro
bog‘liqligi o‘ta murakkab va hal etiluvchi bo‘lib hisoblanadi.
Murakkablik   shundan   iboratki,   bunda   jarayonlar   odatda,   turli   bo‘linmalar   bilan
aloqada   bo‘ladi   va   ular   tashkiliy   tuzilma   turli   xil   “kesim”larida   ishtirok   etadi.
Haqiqatda, funksional bo‘linmalarni rahbarlari va jarayon borishi hamda natijalari
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   uchun   javobgarning   deyarli   hammasi   muayyan   lavozimdagi   shaxs   bilan
to‘qnashuvlarni,   boshqaruv   madaniyati   yetishmasligi   sababli,   javobgarlik   va
resurslarni aniq taqsimlamaslik keyinchalik jabovgarlikdan qochish yoki  resurslar
uchun tortishuvni yuzaga keltiradi.
Bunday   vaziyatlardan   chiqib   ketish   uchun   ISO   seriyali   standartlar   bularni   yaxshi
boshqarish maqsadida jarayonga peshqadamlarni tayinlashni tavsiya etadi. Tavsiya
etilayotgan   tashkiliy   boshqaruv   shakli   bunday   “murakkab”   jarayonlarga   jarayon
uchun peshqadamni tayinlab, ishchi guruhlar yaratiladi.
Buning uchun ko‘nikmani, ananalarni, odatlarni o‘zgartirish muhim ahamiyat kasb
etadi. Asosan bu ishni  protsedarlar, yo‘riqnomalar va qoidalarni o‘zgartirib ularni
hujjatlashtirish kerak.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   1.2. ISO 9001 sifat menejmenti tizimining afzalliklari
ISO 9001 hujjati sizning tashkilotingiz mijozlarning talablarini qondirish va hatto
kutganlaridan   ham   yuqori   darajada   bo'lish   qobiliyatini   namoyish   etadi.   Shuning
uchun,   ko'plab   xaridorlar   yomon   mahsulotlar   yoki   xizmatlarni   sotib   olish   xavfini
bartaraf   etish   uchun   etkazib   beruvchilardan   ISO   9001   sertifikatiga   murojaat
qilishadi.
ISO   9001   sertifikatiga   sazovor   bo'lgan   korxona   xato   va   yo'qotish   stavkalarini
minimallashtirish   va   mahsuldorlikni   oshirish   orqali   tashkiliy   samaradorlik   va
mahsulot sifatidagi sezilarli yaxshilanishlarga erishdi.
ISO 9001 sifat menejmenti tizimi sertifikatining afzalliklari:
 Sizga bozorda yanada barqaror raqobatdosh bo'lishga imkon beradi
 Sifatli usul mijozning ehtiyojlarini qondirishga yordam beradi
 Ishlashning yanada samarali usullari vaqt, pul va mablag'larni tejaydi
 Yaxshilangan operatsion ishlash xatolarni kamaytiradi, daromadni oshiradi
 Samarali ichki jarayonlar orqali xodimlarni rag'batlantiradi va jalb qiladi
 Mijozlarga yaxshiroq xizmat ko'rsatadigan ko'proq mijozlarni jalb qiladi
 Sizning   muvofiqligingizni   isbotlab,   biznesning   yangi   imkoniyatlarini   taqdim
etadi
 Mijozga yo'naltirilgan bo'lish mijozning shikoyatini kamaytiradi va mijozning
qoniqishini oshiradi.
 Mijozlarning   taxminlarini   birinchi   o'ringa   qo'yish   mahsulotni   yanada   yaxshi
dizaynini ta'minlaydi.
 Mijozga g'amxo'rlik qilish mijozning sodiqligini oshiradi.
 Yaxshi dizaynni amalga oshirish tranzaktsiya xarajatlarini kamaytiradi.
 Sifatga murojaat qilish past sifatli xarajatlarni minimallashtiradi.
 Jarayonlarni aniqlash muammolarni tezroq hal qilishga imkon beradi.
 Tanib olish jarayonlari ma'lumot oqimini tezlashtiradi.
 Jarayonlarni aniqlash tashkilotni etkazib beruvchilarni tanlash, kuzatib borish
va baholashni osonlashtiradi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
    Jarayonlarning   identifikatsiyasi   tashkilot   ichida   vakolat   va   majburiyatlarning
taqsimlanishiga yordam beradi.
 Qoidalarni o'rnatish samarali boshqaruvga imkon beradi.
 Standartlarni o'rnatish menejmentga sog'lom qarorlar qabul qilish imkoniyatini
beradi.
 Xodimlarni ishlarga jalb qilish ishtiyoq va ishtiyoqni oshiradi.
1.2-jadval
Sifat menejmenti tizimi jarayonlarini amalga oshirish bo‘yicha ISO 9001 talablari
va “Xodimlarni jalb qilish” tamoyilining bog‘liqligi
№ Talablar ISO 9001:2008
банди
1. Jarayon   va   mahulotga   qonunchilik   va   majburiy   talablari,
iste’molchilar   talablarini   bajarish   muhimligi   to‘g‘risida   xodimlarni
xabardor qilinishini ta’minlash va tizimlarining mavjudligi 5.1 а, 5.5.2  v
2. Xodimlarni javobgarligi va vakolatlarini aniqlash va ularni xabardor 
qilish 5.5.1
3. Sifat sohasidagi Siyosat va maqsadlarni barcha xoimlar tushunishi va
yetkazilishi 5.3  g , 5.4.1
4. SMT   joriy   etish   va   ishchi   holtda   saqlash   bilan   aloqador   masalalar
bo‘yicha   xodimlarni   xabardorligini   ta’minlash   va   ichki   axborot
tizimining mavjudligi 5.5.3, 6.2.2  g
5. Xodimlarni o‘qitishdan o‘kazish 6.2.2  b
Har bir sohada doimiy yaxshilanishni qabul qilish xodimlarning sifatini oshiradi.
Bo'limlar orasidagi muammolarga tizimli yondashish samaradorlikni oshiradi.
Sertifikatga ega bo'lish tashkilotga yangi bozorlarga chiqish imkoniyatini beradi.
Sertifikatga ega bo'lish tashkilotning bozorda raqobatdoshligini oshiradi.
Sertifikatga ega bo'lish institutsionalizatsiya sari oldinga siljiydi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Sertifikatga ega bo'lish tashkilotning bozorda obro'sini mustahkamlaydi.
II BOB.  ISO 9001 SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASH
JARAYONI
2.1.   ISO 9001 sifat menejmenti tizimiga talab qilinadigan hujjatlar
Bugungi kunda korxonalar nafaqat mijozlarning talablarini qondirishga, balki undan
yuqori   bo'lgan   sifatli   mahsulotlar   va   xizmatlarni   taklif   qilishga   intilishadi.   Boshqa
tomondan, ular raqobatlashishi uchun o'z xarajatlarini kamaytirishlari kerak. Kichik
va yirik korxonalarning sifat va iqtisodiy samaradorlikka erishish qobiliyati ularning
sifatni   yaxshilash   bo'yicha   kompleks   yondashuvni   ishlab   chiqish   qobiliyatiga
bog'liq. ISO 9001 hujjati sizning tashkilotingiz mijozlarning talablarini qondirish va
hatto   kutganlaridan   ham   yuqori   darajada   bo'lish   qobiliyatini   namoyish   etadi.
Shuning   uchun,   ko'plab   xaridorlar   yomon   mahsulotlar   yoki   xizmatlarni   sotib   olish
xavfini bartaraf etish uchun etkazib beruvchilardan ISO 9001 sertifikatiga murojaat
qilishadi.   Tizim   o'rnatilgandan   va   uning   faoliyati   bir   muncha   vaqt   kuzatilgandan
so'ng,   sertifikatlashtirish   organiga   murojaat   qilish   orqali   auditorlik   faoliyati
boshlanadi.   Tegishli   sertifikatlash   organi   nomidan   amalga   oshiriladigan   auditorlik
faoliyati   davomida   maslahat   xizmatlarini   ko'rsatuvchi   tashkilotlar   ham   ko'mak
ko'rsatishi kerak.
ISO   9001:   2008   sifat   menejmenti   tizimi   sertifikatini   olish   uchun   tayyorlangan
hujjatlar   tuzilishidan   tashqari   ba'zi   hujjatlar   talab   qilinadi.   Ushbu   hujjatlar
sertifikatlashtirish   organiga   murojaat   qilish   paytida   tashkilotning   faoliyati   va
rasmiyligini tasdiqlovchi hujjatlardir.
Talab etiladigan hujjatlarning ba'zilari:
Ariza shakli
Savdo reyestri gazetasining fotokopisi
Imzoning dumaloq nusxasi
Soliq plitasining fotokopisi
Imzoning dumaloq nusxasi
Xonani ro'yxatdan o'tkazish to'g'risidagi guvohnoma nusxasi
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   2.2.  ISO 9001 sifat menejmenti tizimi sertifikati
ISO   9001   sifat   menejmenti   tizimi   dunyodagi   eng   mashhur   sifat   menejmenti
standarti   bo'lib,   dunyoning   180   mamlakatida   milliondan   ortiq   sertifikatlangan
tashkilotlarga   ega.   9001   standarti   Xalqaro   Standartlashtirish   Tashkiloti   (ISO)
tomonidan   nashr   etilgan   9000   standartlar   qatoridagi   yagona   standart   bo'lib,   u
muvofiqlikni   baholash   uchun   ishlatilishi   mumkin.   ISO   9001,   shuningdek,   keng
qo'llaniladigan   ISO   13485   (tibbiy   buyumlar),   ISO   /   TS   16949   (avtomobil),   AS   /
EN 9100 (aerokosmik) va boshqaruv tizimlari standartlari uchun asos bo'lib xizmat
qiladi. 
ISO 9001 hujjati sizning tashkilotingiz mijozlarning talablarini qondirish va hatto
kutganlaridan   ham   yuqori   darajada   bo'lish   qobiliyatini   namoyish   etadi.   Shuning
uchun,   ko'plab   xaridorlar   yomon   mahsulotlar   yoki   xizmatlarni   sotib   olish   xavfini
bartaraf   etish   uchun   etkazib   beruvchilardan   ISO   9001   sertifikatiga   murojaat
qilishadi.   ISO   9001   sertifikatiga   sazovor   bo'lgan   korxona   xato   va   yo'qotish
stavkalarini   minimallashtirish   va   mahsuldorlikni   oshirish   orqali   tashkiliy
samaradorlik va mahsulot sifatidagi sezilarli yaxshilanishlarga erishdi.
Ushbu hujjatni taqdim etishda sertifikatlashtirish idoralari tashkilotning boshqaruv
tizimlari   ushbu   qoidalarga   muvofiq   tizimli   ravishda   bog'langanligini   va
qo'llanilishini, aniqlangan qoidalar rivojlanayotgan sharoitlarga va zaruratga qarab
qayta ko'rib chiqilishini va shu bilan uzluksizlikni ta'minlaydi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   1.1-rasm. ISO 9001 sifat menejmenti tizimi sertifikati
Albatta, hech bir tashkilot ushbu hujjatni namoyish qilish uchun xohlamaydi. Eng
muhimi,  sifat   menejmenti  tizimi  o'rnatilgan  va ushbu  sertifikat   olinganidan  keyin
uning ishlashini ta'minlash.
ISO 9001 sifat menejmenti tizimi sertifikati yaxshi yoki xizmat uchun berilmaydi.
Ushbu   hujjat   ushbu   mahsulot   yoki   xizmatni   ishlab   chiqarish   uchun   tashkilotlar
tomonidan o'rnatilgan tizim uchun berilgan. 
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   ISO 9001 sifat menejmenti tizimi dunyodagi eng mashhur sifat menejmenti tizimi
standarti bo'lib, dunyo bo'ylab 180 mamlakatlaridagi milliondan ortiq tashkilotlarni
sertifikatlashtirgan.   9001   standarti,   Xalqaro   standartlashtirish   tashkiloti   (ISO)
tomonidan nashr etilgan 9000 standart seriyasidan muvofiqligini baholash.
ishlatilishi mumkin bo'lgan yagona standartdir. Sertifikatlashtirish jarayoni xalqaro
miqyosda   kuchga   ega   bo'lishi   uchun   sertifikat   akkreditatsiya   qilingan   tashkilot
tomonidan berilishi kerak va sertifikat akkreditatsiyadan o'tgan tashkilot IAF a'zosi
va   tegishli   standart   tomonidan   tasdiqlangan   bo'lishi   kerak.   Siz   oddiy   anketani
to'ldirasiz,   shunda   bizning   jamoamiz   sizning   kompaniyangiz   uchun   sertifikatlash
uchun   sarflanadigan   xarajatlar,   rejalashtirish   va   vaqtni   o'z   ichiga   olgan   maxsus
taklif   tayyorlaydi.   Bizning   jamoamiz   sizning   tashkilotingiz   ISO   9001   talablariga
javob   berish-qilmasligini   tekshiradi   va   agar   mavjud   bo'lsa   yaxshilash   uchun
yo'nalishlarni  belgilaydi.Bizning   jamoaviy  auditorlarimiz  sizning  ish   joyingizdagi
saytga   tashrif   buyurib,   ariza   topshirish   paytida   ko'rsatgan   xususiyatlaringizni
tekshiradi   va   2   bosqichga   tayyor   ekanligingizni   hal   qiladi.   Joylarda   tekshirish
bizning guruh inspektorlarimiz tomonidan amalga oshiriladi.
Agar kerak bo'lsa, bizning auditorlarimiz tuzatish harakatlarini aniqlaydi va amalga
oshiradi.   Sizning   auditorlik   hisobotingiz   qo'mitaning   ma'qullashi   bilan
tayyorlanadi   va   tasdiqlanadi.   Keyingi   davrda   sizning   yillik   tekshiruvlaringiz
bizning   jamoamiz   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Auditorlik   guruhi   rahbari
tomonidan tayyorlangan hisobot auditdan keyingi  15 kundan keyin chiqariladi  va
sertifikatlashtirish   qo'mitasining   ekspertiza   natijalariga   ko'ra   sertifikatlash
to'g'risida qaror qabul qilinadi.
Jarayonlarni boqarish tizimini hujjatlashtirish bo‘yicha ishlar quyidagi ketma-
ketlikda amalga oshirilishi lozim:
 Loyiha guruhini yaratish va ularni tizim tamoyillari bilan o‘qitish;
 Tizimni yaratishda zaruriy resurslar bo‘yicha ishlarni ta’minlash;
 Bo‘linma xodimlarini o‘qitishni tashkillashtirish;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
    Dastlabki  versiya hujjatlarini  ishlab chiqish uchun guruhni yaratish (yaxshi
hujjatlarni undan kim foydalansa, shularning o‘zi yaratishi mumkin);
 Loyihani   amalga   oshirish   kalendar   rejasini   va   uni   amalga   oshirishning   har
bir bosqichida baholash mezonlarini ishlab chiqish;
 Loyihani amlaga orishi jarayonlarining monitoring tizimini yaratish.
 Jarayonlarni   boshqarishning   protsedura   hujjatlarini   ishlab   chiqishda   har
qanday   ixtiyoriy   ishlarni   o‘zinig   “kirish”   va   “chiqish”lari   bo‘yicha   jarayon
sifatida qarash lozim.
4 – Tamoyilning qisqacha mazmuni. ISO 9000 seriyali standartlar asosida sifat
tizimini loyihalashtirishga o‘zaro bog‘liq jarayonlar majmui sifatida yondashish
mo‘ljallangan. Bunda har bir jarayon boshlanishi bilan bu jarayon ketma-ketligi
tizim sifatida qaraladi:
 kirish va jarayon natijalari aniq topilgan va o‘lchanadigan bo‘lishi lozim;
 har   bir   jarayon   iste’molchisi   aniqlanadi,   ular   talablari
identifikatsiyalanadi va jarayon natijasidan qoniqqanligi o‘rganiladi;
 korxona vazifalari bilan ushbu jarayonning o‘zaro faoliyati o‘rnatiladi;
 har   bir   jarayon   boshqarilish   va   jarayonni   boshqarish   uchun   javobgarlik,
vakolat hamda huquqlar o‘rnatilishi lozim;
Hujjatlashtirilgan   sifat   tizimi   –   bu   ISO   seriyali   xalqaro   va   davlat   standartlari
talablariga   muvofiq   korxona   faoliyatini   tavsiflovchi   modeldir.   Sifat   bo‘yicha
hujjatlarga asosiy talablar bu ularni doimiy dolzarblikka qayta ko‘rib chiqishdir.
Sifat bo‘yicha hujjatlarga quyidagilar kiradi:
 sifatni   boshqarish   jaranlariga   talablardan   iborat   (Sifat   sohasidagi   siyosat,
Sifat   bo‘yicha   qo‘llanma,   hujjtlashtirilgan   boshqaruv   protseduralari)   sifatni
boshqrish bo‘yicha hujjatlar;
 sinash   va   nazorat   qilish,   ta’mirlash   va   texnik   xizmat   ko‘rsatish,   montaj,
ekspluatatsiya hamda tayyorlash jarayonlarini boshqaruv talablari, (ichki va
tashqi me’yoriy-texnikaviy hujjatlar) sifatni ta’minlash bo‘yicha hujjatlar;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
    statistik   qayta   ishlash   va   tahlil   qilish   imkoniyatlarini   amalga   oshirish
maqsadida ma’lumotlarni arxivlashni ta’minlanishi lozim va sifat to‘g‘risida
operativ   hisobot   ma’lumotlaridan   tarkib   topgan   sifatni   tasdiqlovchi
hujjatlardir.
Aynan,   sifatni   xolisona   tasdiqlovchi   operativ   hisobot   ma’lumotlar   bo‘lib,
quyidagilarni keltirsa bo‘ladi:
 rahbariyat tomonidan sifat tizimini tahlilini o‘tkazishda;
 sifat tizimining ichki va tashqi auditlarida;
 iste’molchilarning shikoyatlari va e’tirozlarini ko‘rib chiqishda;
 hakamlik sudlarida iste’molchilar bilan tortishuvlarni hal etishda.
Shunday qilib, “Menejmentiga tizimli yondashish” tamoyilini amalga oshirilishini
ta’minlash   maqsadida   sifat   tizimining   natijaviyligi   va   samaradorligini   doimiy
yaxshilash   hamda   ishchi   holatda   saqlash,   shuningdek,   hujjatlashtirilgan   bo‘lishi
lozim.
Sifatni   boshqarish   strategiyasida   menejmentga   tizimli   yondashishni   uchta
evolyutsion   variantlari   paydo   bo‘lib   va   ular   quyidagi   bosqichlarda   amalga
oshiriladi:
 birinchi – ishlab chiqarish texnologiyasiga asosiy e’tibor qaritilgan mahalliy
yondshuv;
 ikkinchi   –   mahsulot   sifatiga   bevosita   ta’sir   qiladigan   boshqarish   va   ishlab
chiqarishning texnik elementlari sifatiga asoslangan kompleks yondashish;
 uchinchi   –   birinchi   darajada   boshqaruv   faoliyatining   umumiy   sifati   keyin
esa,   ishlab   chiqarish   texnologiyasining   sifati   ta’minlavchi   tizimli
yondashish.
Xavfsizlik,   ishonchlilik,   texnik-iqtisoiy   samaradorlikni   oshirishga   menejmentga
tizimli   yondashishdan   foydalanibgina   qolmay   korxonaning   reja-grafikdagi   chora-
tadbirlarni yagona tizim deb bajarilishida ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Tizimli   yondashishni   ta’minlash   maqsadida   korxona   faoliyatining   maqsadlarga
yo‘naltirilgan   menejmenti   yillik   ishlab   chiqiladi   va   o‘zida   mavjud   resurslardan
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   smarali   foydalanish   va   natijaviylik   hamda   samaradrlikni   oshirishni   ta’minlovchi,
mahsulot   (xizmatlar)   va   jarayonlar   sifatini   ta’minlashga   yo‘altirilgan,   tashkiliy-
texnik chora-tadbirlarni mujassam etgan Sifatning kompleks rejasi tasdiqlanadi.
Sifat   yo‘qolishini   oldini   olish   va   korxona   menejmentining   amalga   oshirilmagan
imkoniyatlaridan   foydalanish   maqsadida   SMT   eng   muhim   tamoyili   bo‘lgan
“sifatni   doimiy   yaxshilash”   tamoyilini   amalda   qo‘llanilishini   ta’minlash   lozim.
Ya’ni bunga korxona iste’molchilar va boshqa qiziquvchi tomonlar uchun, hamda
korxona uchun va daromad olish uchun jarayonlar va faoliyatlarning natijaviyligi
va   samaradorligini   oshirish   maqsadida   tashkilotning   hamma   joyida   qabul   qiligan
chora-tadbirlarni amalga oshirish oqali erishiladi. 
ISO 9000 seriyali standartlarning talablariga muvofiq “sifatni doimiy yaxshilash –
bu iste’molchilar va boshqa qiziquvchi tomonlar uchun, hamda korxona uchun va
daromad olish uchun jarayonlar va faoliyatlarning natijaviyligi va samaradorligini
oshirish maqsadida tashkilotning hamma joyida qabul qiligan chora-tadbirlardir”. 
Sifatni yaxshilash bo‘yicha harakatlarga quyidagilar kiradi:
a)   yaxshilash   uchun   sohalarni   aniqlash   uchun   mavjud   holatlarni   tahlil   qilish   va
baholash;
b) yaxshilash maqsadlarini o‘rnatish;
v) maqsadlarni yaxshilash bo‘yicha mumkin bo‘lgan masalalarni qidirish;
g) masalalarni tanlash va baholash;
d) tanlangan masalalarni bajarish;
ye)   maqsadlarga   erishilganligini   aniqlash   uchun   bajarilgan   natijalarni   baholash,
o‘lchash, tekshirish va tahlil qilish.
Faoliyat   natijalari   ustidan   ichki   nazorat   va   ichki   audit   tizimi   samarali   bo‘lganda
sifatni   ta’minlash   tizimining   ishchi   holati   natijaviyligi   va   samaraligiga   erishish
mumkin.  Natijalar   yaxshilash   uchun   kelgusida   maqsadlarni   o‘rnatish   uchun   tahlil
qilinadi.   Shu   tarzda,   doimiy   harakat   (faoliyat)   yaxshilanish   bo‘lib   hisoblanadi.
Bunda, natijaviylik deganda - rejalashtirilgan natijalarga erishish va rejalashtirilgan
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   faoliyatlarni   amalga   oshirilishi   darajasi   tushuniladi.   Samaradorlik   deganda   esa,   -
erishilgan natijalar va foydalanilgan resurslarning o‘zaro bohliqligi tushuniladi.
ISO   9000   seriyali   standartlarning   talablariga   binoan,   sifat   tizimi   ichki   auditida
quyidagi obyektlar ko‘riladi:
a) jarayonlarni natijaviy va samarali joriy etilishi;
b) doimiy yaxshilash imkoniyatlari;
v) statistik usullarni qo‘llanilishining natijaviyligi va samaradorligi;
g) axborot texnologiyalaridan foydalanish;
d) sifat uchun xarajatlar to‘g‘risidagi ma’lumotlar tahlili;
ye) resurslardan foydalanishning natijaviyligi va samaradorligi;
j) mahsulot va jarayonlarning ishchi holati natijalari va kutilmalari;
z) o‘lchash faoliyatining mosligi va ishonchliligi;
i) yaxshilash bo‘yicha faoliyati;
k) qiziquvchi tomonlar bilan munosabatlar.
Sifat   tizimining   ichki   auditi   bo‘yicha   hisobotda   yaxshi   ishlagan   ishchilarni   qayd
etish   va   rahbariyatga   taqdim   etish   tavsiya   etiladi.   Agarda   rejalashtirilgan
natijalarga   erishilmaganigi   aniqlansa,   unda   jarayonni   va   uning   natijalarini
yaxshilovchi tuzatishlar va tuzatish harakatlari qabul qilinadi.
ISO 9000 seriyali standartlar yuqori rahbariyatga o‘z-o‘zini baholash masalalarini
ko‘rib   chiqishni   tavsiya   etadi.   O‘z-o‘zini   baholash   –   sifat   menejmenti   tizimini
yetishib borish darajasini va tashkilotning natijaviyligi va samaradorligi to‘g‘risida
muhokama   qilish   yoki   yakuniy   fikr,   odatda,   tashkilot   rahbariyatining   o‘zi
o‘tkazadigan sinchiklab baholash bo‘lib hisoblanadi. 
Tashkilot   va   uning   ta’minotchilari   va   o‘zaro   manfaatli   munosabatlari   ikkala
tomonga ham ahamiyat (qiymat) yaratadi. Ta’minotchi deganda mas'hsulot:  xom-
ashyo,   qurilma,   materiallar,   ishlar   va   xizmatlar   taqdim   etuvchi   tashkilot   va   shaxs
tushuniladi.
Agarda   ta’minotchi   bilan   munosabat   o‘zaro   manafaatlar   asosida   shakllansa,   ular
ikkala   tashkilotlar   imkoniyatlarini   kengaytirishadi.   Sifat   tizimining   ushbu
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   tamoyildan   foydalanish   asosiy   ta’minotchilarni   identifikatsiyalash,   aniq   va   ochiq
(ikkala   tomonning   uzoq   muddatli   maqsadlari   va   qisqa   muddatli   balansga
asoslangan)   munosabatlarni   tashkillashtirish,   kelgusidagi   rejalar   va   axborot
almashinuvi,   iste’molchilar   ehtiyojlarini   aniq   tushunish   bo‘yicha   birgalikdagi
ishlari, jarayonlar va mahsulotlarni yaxshilash va birgalikdagi ishlanmalarini talab
etadi.
Agarda   ta’minotchilar   bilan   o‘zaro   munosabatlar   mustahkam   bo‘lsa,   unda   uzoq
muddatli   kontraktlarga   o‘tishga   ma’noga   ega   –   aniqki   bunday   shartnomalarni
tuzishga ta’minotchida ham ehtiyoj mavjud.
ISO 9000 seriyali standartlar tashkilot rahbariga qiymat yaratuvchi, jarayonlarning
natijaviyligi va samaradorligini o‘zaro oshirish maqsadida axborotlar almashnuvini
yengillashtirish   va   qo‘llab-quvvatlash   uchun   hamkorlar   va   ta’inotchilar   bilan
o‘zaro   faoliyatlarni   o‘rnatishni   tavsiya   etida.   Tashkilotga   o‘zining   hamkorlari   va
ta’minotchilari   bilan   ishlar   vositasida   qiymatlarni   oshirishning   turli   xil
imkoniyatlari mavjud, maslan:
a) hamkorlar va ta’minotchilar miqdorini optimallashtirish;
b) so‘rovlar yoki uzoq muddatlarga keyinga surishni bartaraf qilish va muammoni
zudlik   bilan   hal   qilish   uchun   ikkala   tashkilot   muvofiq   darajada   ikki   tomonli
aloqalarrni o‘rnatish;
v) jarayonlar va ularni validatlash imkoniyatlarida ta’minotchilar bilan hamkorlik;
g)   ta’minotchining   ortiqcha   verifikatsiyalashni   bartaraf   qilish   maqsadida   mos
mahsulotlarni yetkazish monitoringini olib borish;
d)   yaxshilash   bo‘yicha   boshqa   hamkorlikdagi   qiziqishlarda   qatnashishga   qabul
qilish   va   doimiy   yaxshilash   faoliyati   dasturini   bajarishga   ta’minotchilarni
rahbartlantirish;
ye)   mos   mahsulotni   yetkazish   va   hayotiy   sikli   jarayonlarini   natijaviyligi   va
samaradorligini   yaxshilash,   bilimlarni   almashinish   maqsadida   ishlab   chiqish   va
loyihalashtirish bo‘yicha tashkilot faoliyatida ta’minotchilarni jalb etish;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   j)   hamkorlikdagi   strategiyani   ishlab   chiqishga   va   sotib   olishda   ehtiyojlarni
aniqlashda hamkorlarni jalb qilish;
z)   maqsadga   erishgan   hamkorlar   va   ta’minotchilar   tan   olish,   baholash   va
mukofotlashni kuchaytirish.
Ta’minotchilar   bilan   o‘zaro   munosabatlarning   muhim   qismi   hamkorlikda
kontrakni (uning turli bosqichlarida) tahlil qilish bo‘lib hisoblanadi. Kontraktlarda
taqdim   etilayotgan   mahsulot,   ishlar   yoki   xizmatlar   narxi   va   muddati   sifat
sohasidagi   talablari   ikki   ma’noli   bo‘lishi   oldi   olinib   bir   xil   tushuncha   va
to‘qtamlarga kelishilishi lozim.
Tashkilot   sotib   olish   uchun   o‘rnatilgan   talablarga   muvofiq   mahsulot,   ish   yoki
xizmatlarni stib olinishini ta’minlashi lozim. Ta’minotchiga va uning mahsulotiga
qo‘llaniladigan   boshqarish   darajasi   va   turi   tashkilot   mahsuloti   va   jarayonlarning
navbatdagi sifatiga mahsulot (ishlar, xizmatlar) ta’siridan aloqador bo‘lishi lozim.
Tashkilot,   tashkilot   tomonidan   ishlab   chiqilgan   talablarga   muvofiq   mahsulotni
yetkazish imkoniyatlari asosida ta’minotchilarni tanlashi va baholashi lozim.
Amaldagi me’yoriy va qonuniy aktlar hamda me’yoriy-texnikaviy hujjatlar asosida
ta’minotchilarni   (shuningdek,   materialli   resurslar,   qurilmalar,   ehtiyot   qismlar,
yonilg‘i va xizmatlarni olishlarda sotib olishga konkurs kommisiyasini yaratish va
faoliyatni   tashkillashtirish)   tanlash,   saralash,   baholash   va   qayta   baholash
mezonlarini ishlab chiqish lozim. 
Tashkilot   sotib   olnayotgan   mahsulot   (ishlar,   xizmat)larni   verifikatsiyalash
maqsadida   xaridga   talablarni   o‘rnatuvchi   sotib   olinayotgan   mahsulot   (ish,
xizmat)lar   muvofiqligini   ta’minlash   maqsadida   nazoratni   yoki   boshqa   faoliyatni
ishlab   chiqishi   va   amaga   oshiriri   lozim.   Agarda   ta’minotchi   korxonaga
verifikatsiya   bo‘yicha   faoliyatni   amalga   oshirishga   to‘g‘ri   kelsa,   ta’minotchidan
mahsulotni   ishlab   chiqarish   usuli   va   tekshirsh   bo‘yicha   qo‘llaniladigan   chorlar
sotib olishga ma’lumotlarni o‘rnatishi shart.
Mahsuloni   baholashning   ko‘plab   yondashishlaridan   xizmat   (ish)larni   baholash
uchun   qo‘llanilishi   mumkin.   Vaholangki   xizmatlar   o‘ziga   xos   bo‘lgan   bir   turga
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   mansub bo‘lmagan va katta farqlarga ega bo‘lgan mehnat mahsulotlarining turidir.
Bu   esa,   xizmatlarning   sifat   ko‘rsatkichlarini   to‘liq   sinflashga   imkon   yatratmay.
Xizmatlarning   sifat   ko‘rsatkichlarning   asosiy   xususiyati   xizmat   ko‘rsatish
jarayonida   uning   sifatni   baholash   o‘ziga   xos   (spetsifik)ligi   bilan   bog‘liqdir.
Shuning   uchun   ta’minochi   xizmatlarini   yoki   bajargan   ishlarini   baholash   masalasi
murakkab   jarayon   bo‘lib   hisoblanadi,   ya’ni   bunday   mahsulot   turlari   maxsus
algoritm bo‘yicha baholanadi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   ISO   standartlarining   paydo   bo‘lishi   sifatni   ta’minlashda
korxona   imkoniyati   to‘g‘risida,   ta’minotchilar   ishonchililigi   to‘g‘risida   yetarli   va
ishonchlik   bilan   xulosalar   qilish   mumkinligini,   sifat   tizimi   qanday   mezonlarga
javob berishi kerakligi savollariga, sifat tizimi orqali javob berildi.
ISO   9000   turkumli   standartlar   va   boshqa   xalqaro   standartlar   kabi,   tavsiyanoma
bo‘lib   hisoblanadi.   Negaki,   ularni   o‘zining   shartlariga   «yaqinlashtirish»,   ko‘plab
mamlakatlarda   uni   milliy   sifatida   qabul   qilingan.   Ular   O‘zbekistonda   ham,
masalan,   O‘z  DSt  ISO  9000,  O‘z   DSt  ISO  9001,  O‘z  DSt   ISO  9004  va  O‘z  DSt
ISO   19011   amaldagi   davlat   standartlari   tizimida   sertifikatlashtirish   uchun
yuritiladi.
Jahon   bozori   sharoitlarida   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   integrallashishida,
korxonalar   uchun,   uning   takliflari   barqarorlikga   intilishi,   sifat,   narx,   yetkazish
muddatlariga  rioya qilish va  boshqa mezonlar  bo‘yicha masalalarda  raqobatchilar
oldida,   imkoniyatni   ta’minlovchi   menejment   zarurdir.   Bunda   o‘zgarib
turuvchanlikni bozor talab qiladi, negaki, menejment  tizimi moslashuvchanligi  va
bu o‘zgaruvchanliklarga xususiy moslashuvchanligi mavjuddir.
Demak,   jahon   bozoriga   ISO   9001   turkumli   standartlariga   muvofiq,   bugungi   kun
darajasida sifat tizimini minimal tenglashtirish lozim.
Agarda, korxona sifat tizimi tavsiflari  bozor  talablariga to‘g‘ri kelmasa  ham, ular
ishlaydi,   lekin   bunday   korxonalar   uzoq   yashashmaydi   yoki   mashaqqatlikda   kun
kechirishadi.
Agarda bugun korxona taraqqiy topsa, lekin, o‘zgarishni sezmasa, bozorga chiqishi
va   o‘zining   sifat   tizimini   to‘g‘riligini   yangilamasa,   bunday   korxonalar   jiddiy
muammolarni   kutishi   mumkin,   negaki,   raqobatchilar   g‘aflatda   qolmagan   va   ular
ko‘pchilikni tashkil etadi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Metrologiya, standartlashtirish va mahsulot sifati menedjmenti yo‘nalishi bo‘yicha
mutaxassislar tayyorlashning bosh maqsadi bo‘lmish – kelajagi buyuk Mustaqil 
O‘zbekiston   davlatining   munosib   fuqarosi   bo‘lib   yetishib,   yuksak   madaniy   va
ma’rifiy   bilimlar   egasi   bo‘lish.   Shu   bilan   birga   tanlangan   yo‘nalish   bo‘yicha
zamonaviy mutaxassis bo‘lib, mustaqil ravishda yangi texnika va texnologiyalarni
egallab olishga, butun dunyo bo‘yicha tezkorlik bilan amalga oshirilayotgan bilim
va tajriba sohalaridagi o‘zgarishlarni tezda o‘zlashtira oladigan, xodimlar o‘rtasida
liderlik   (peshqadamlik)   qobiliyatiga   ega   bo‘ladigan   va   keng   raqobatbardoshlik
sharoitida faoliyat ko‘rsata oladigan yangi zamon kadrlarini yetkazib berishdir.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Ilovalar
1-ilova
ISO 9001 SIFAT MENEJMENT TIZIMI
ISO   9001,   Sifat   menejmenti   tizimining   standartlari   ularning   hajmi   va   mahsulot
turidan   qat'i   nazar   barcha   tashkilotlarda   qo'llanilishi   mumkin   bo'lgan   tarzda
tayyorlangan.   Tizimning   maqsadi   -   samarali   boshqaruv   tizimini   qanday   tashkil
etish,   hujjatlashtirish   va   saqlashni   boshqarish   va   kompaniyalar   o'rtasida   ishonch
muhitini   yaratish;   Jarayonlarni   boshqarish   orqali   mahsulot   /   xizmat   sifatini
ta'minlash, saqlash va yaxshilash, xaridorga mahsulot va xizmatlarning izchilligiga
ishonch berish. 
Xalqaro   standartlashtirishni   ta'minlash   uchun   ISO   (Xalqaro   standartlashtirish
tashkiloti)   23   fevral   oyida   tashkil   etilgan.   Mamlakatning   milliy   standart
tashkilotlari   ishtirokida   ISO,   1947;   U   xalqaro   savdoni   oshirish   va   etkazib
beruvchilar   va   mijozlar   o'rtasida   ishonchni   mustahkamlash   maqsadida   o'z
faoliyatini davom ettiradi. Ushbu standartlar har besh yilda bir marta qayta ko'rib
chiqilishini talab qiladigan fikrlarni qayta ko'rib chiqishni yoki olib tashlashni talab
qiladigan   fikrlarni   qayta   ko'rib   chiqilishini   ta'minlash   maqsadida   qayta   ko'rib
chiqiladi.   ISO   9000   standartlari   -   bu   sifat   tizimini   yaratish   va   belgilangan   sifat
tizimini baholashni maqsad qilgan sifatni ta'minlash modelining bir turi. Turkiyada
TSE tomonidan TS EN ISO 9000 standartlari bilan bir xil standartlar e'lon qilindi.
Tushunmovchilik   shundaki,   Sifat   menejmenti   standartlari   past   sifatli
kompaniyaning   barcha   sifat   muammolarini   hal   qiladi.   Ushbu   standartlar
kompaniyaga   sifat   uchun   nima   talab   qilinishini   aniq   aytib   beradi,   ammo   ular
qanday   bajarilishini   ko'rsatmaydi.   Ushbu   nuqta   kompaniyalarning   menejment
tushunchasi   natijasidir.   Axir   ushbu   standartlar   Sifat   menejmentining   samarali
tizimi uchun zarur bo'lgan minimal shartlarni belgilaydi.
ISO   9000   sifat   menejmenti   tizimining   standartlari   bir   qator   standartlardir.   Bu
samarali menejment tizimini yaratish, hujjatlashtirish va qo'llab-quvvatlashda, shu
bilan birga kompaniyalarning  mijozlar   ehtiyojini  qondirishda   va kompaniyalararo
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   ishonch   muhitini   yaratishda   qo'llanma   bo'lib   xizmat   qiluvchi   standartlar
to'plamidir.   Ushbu   standartlar   katta   va   kichik   kompaniyalarning   barchasi   uchun,
ular nimani ishlab chiqarishi va qanchalik katta bo'lishidan qat'iy nazar qo'llaniladi.
Bu nafaqat tovar yoki xizmatlarni ishlab chiqaradigan tashkilotlarda, balki barcha
sektorlarda qo'llaniladi.
Bularning   barchasidan   tashqari,   ISO   9000   sifat   standartlarining   eng   katta   foydasi
bu   tashkilotlarning   xarajatlarini   kamaytirish,   resurslardan   samarali   foydalanishni
ta'minlash   va   shu   bilan   daromadlarni   ko'paytirishdir.   Sifat   faoliyatning   har   bir
bosqichida juda muhim bo'lganligi sababli, bu mijozlarning eng yuqori qoniqishini
ta'minlaydi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
    2-ilova Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati: .
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
    Ismatullayev   P.R.,   Maksudov   A.N.,   Abdullayev   A.X.,   Axmedov   B.M.,
A’zamov   A.A.   Metrologiya   standartlashtirish   va   sertifikatlashtirish.
«Uzbekiston» Toshkent-2001y.
 Abduvaliyev A.A., Latipov V.B., Umarov A.S., Alimov M.N., Boyko S.R.,
Xakimov   O.Sh.,   Xvan   V.I.   Standartlashtirish,   metrologiya,
sertifikatlashtirish va sifat. O ‘ quv   qo ‘ llanma .   Toshkent ,   SMSITI , 2008   y . –
267  b .
 Axmedov   B.M.,   Ismatullayev   P.R.,   Turayev   Sh.A.   Sertifikatlashtirish   va
sifatni   boshqarish   asoslari:   5521600   -   "Metrologiya,   standartlashtirish   va
sertifikatlashtirish"   va   5524300   -   "Mahsulot   sifati   menejmenti   (mahsulot
turlari bo‘yicha)" yo‘nalishlari bakalavriat talabalari uchun o‘quv qo‘llanma.
O‘zR OO‘MTV; TDTU. - Toshkent, 2007. -233 B.
 «O‘z   DSt   ISO   9000:2009   Sifat   menejmenti   tizimi.   Atamalar   va
tushunchalar».
 «O‘z DSt ISO 9001:2009 Sifat menejmenti tizimi. Talablar».
 O‘zbekiston Respublikasi Sertifikatlashtirish va Akkreditatsiyalash milliy 
tizimining asos bo‘luvchi me’yoriy hujjatlari.
 «Standart» ilmiy-texnikaviy jurnali, «O‘zstandart» Agentligi.
 www.standart.uz   
 www.    l   ex.uz   
 www.ziyonet.uz   
 www.kpms.ru       
 www.quality.eup.ru   
 www.window.edu.ru   
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq

ISO 9001 standarti talablari asosida sifat menejmenti tizimi va tamoyillari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha