Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 322.0KB
Покупки 21
Дата загрузки 08 Май 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

asadbek asrorov

Дата регистрации 27 Апрель 2024

108 Продаж

Iste'mol va jamg'arish funktsiyalari

Купить
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
 
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
                                                       
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT”
FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: Iste'mol va jamg'arish funktsiyalari.
Bajardi: 2-kurs IQ22-S-03(A) guruh talabasi Mengnarova Mukarram Xoliyorovna
 
     Komissiya a’zolari:____________________________
____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___» ________________ 20___y.  
Toshkent – 2024
1 REJA :
Kirish……………………………………………………….3
I BOB ISTEMOL VA JAMGARISH FUNKSIYALARI VA 
GRAFIKLARI……………………………………………………………….5
1.1 Iste’mol va jamg’arish, ularning grafiklari……………….5
1.2 Iste’mol va jamg’arish funksiyalari……………………….15
II BOB  ISTEMOL VA JAMGARISH MOYILLIK VA 
INVESTITSIYA………………………………………………………………17
2.1 Iste’mol va jamg’arishga o’rtacha hamda chegaralangan  
moyillik……………………………………………………………17
2.2 Investitsiyalarning mohiyati, grafigi va funktsiyasi……20
Xulosa ……………………………………………………………28
Adabiyotlar………………………………………………………30
2 KIRISH
Milliy  iqtisodiyotning yaratishdan hosil bo’lgan milliy  daromad iste‘mol va
jamg’arish   maqsadlarida     ishlatiladi.   Iste‘mol   jamiyat     iqtisodiy     ehtiyojlarini
qondirish     jarayonida     ishlab   chiqarilgan   tovar   va     xizmatlaran   foydalanishni
bildiradi. Bunda  unumli  va  shaxsiy  iste‘mol farqlanadi.
Unumli   iste‘mol   bevosita     ishlab   chiqarish     jarayoniga     tegishli     bo’lib,
ishlab   chiqarish vositalari   va inson   ishchi    kuchining iste‘mol qilinishini, ya‘ni
ulardan ishlab  chiqarish maqsadida  foydalanish jarayonining anglatadi.
SHaxsiy   iste‘mol      ishlab chiqarish sohasidan tashqarida ro’y berib, bunda
iste‘mol     buyumlaridan   bevosita     foydalaniladi.   Iste‘mol     jarayonida     turli   xil
moddiy   va     ma‘naviy     ne‘matlardan   foydalaniladi.   Iste‘mol   yakka     tartibda     va
jamoa   bo’lib  iste‘mol  qilinadi va   ularni  farqi   bo’ladi. Alohida   shaxsning   o’z
ixtiyorida     bo’lgan   ne‘matlarni     iste‘mol   qilishi     yakka     tartibdagi     iste‘molga,
jamiyat   a‘zolari    turli   guruhlarining ne‘matlardan birgalikda   foydalanish jamoa
bo’lib  iste‘mol  qilishni  bildiradi.
Milliy   daromadning   (MD=ZM+QM)   jamiyat   a‘zolarining     moddiy     va
ma‘naviy     ehtiyojlarini     qondirishga     sarflanuvchi     qismi     iste‘mol   fondi   deb
ataladi.
Iste‘mol   fondi     barcha     aholining   shaxsiy     iste‘molini   aholiga     ijtimoiy
xizmat     qiladigan   muassasalardagi,   shuningdek     ilmiy       muassasalardagi     barcha
sarflarni    o’z   ichiga   oladi. Aholi  va   davlatni    jamg’armasi    milliy   daromaning
(QM)  qismidan shakllantiriladi.
Jamg’arma   – bu   aholi, korxona   (firma) va   dalat   joriy   daromadlarining
kelajakdagi   ehtiyojlarini   qondirish   va     daromad     olish     maqsadlarida     to’planib
borishidir.
Jamg’arish fondi   – bu   barcha   xo’jaliklar daromadidan iste‘mol sarflarini
ayirib   tashlansa     uning     hajmini     tashkil     qiladi.   Barcha     xo’jaliklar   daromadi
quyidagi yig’indidan iborat  bo’ladi:
XD =C+S  (1)
3 Bu     yerda:     XD   –   barcha   xo’jaliklar   daromadi;   S   -   iste‘mol     miqdori;   S   -
jamg’arma  miqdorini  bildiradi. 
Iste‘mol    va   jamg’arma   darajasini    aniqlab   beruvchi    asosiy  omil   milliy
daromad     hisoblanadi.   Milliy   daromad     tarkibida   turli     soliqlar     ham     mavjud
bo’ladi.     Shu     sababli   soliqlar     to’langandan   keyin     aholi     qo’lida   qoladigan
daromad iste‘mol  sarflari va shaxsiy  jamg’arma  yig’indisiga teng  bo’ladi. Aholi
qo’lidagi  qoladigan daromad  ixtiyordagi  yoki  sof  daromad deb ataladi.
Iste‘mol   va     jamg’arma     hajmi     hamda     unga    ta‘sir     ko’rsatuvchi     omillar
o’rtasidagi   bog’liqlik     iste‘mol   va     jamg’arma     funktsiyasi     deyiladi.   Bu
funktsiyalar   bayon     etishda     klassik   iqtisodchilar     va     keynschilarning     nuqtai
nazarlari     farqlanadi.   Klassik     iqtisodchilarning     fikriga   ko’ra,     kishilar     o’z
mablag’larini     qo’shimcha   daromad   keltirgan   taqdirda     jamg’armaga
yo’naltirishga   harakat    qiladilar. Shunga   ko’ra,   banklarning   real    foiz  stavkasi
qanchalik    yuqori     bo’lsa,     ularning    jamg’armaga    qiziqishlari   shu    qadar  kuchli
bo’ladi,     ya‘ni     jamg’arma     real   foiz   stavkasining   o’sib   boruvchi   funktsiyasi
deyiladi (hisoblanadi). Aholi  daromadlari iste‘mol  va  jamg’arma  mablag’larinig
yig’indisidan iborat   ekan, real foiz stavkasining  o’sishi bilan  iste‘mol  kamayib,
pasayishi bilan esa  ko’payib  boradi.  Boshqacha  aytganda,  klassik  iqtisodchilar
fikriga     ko’ra     iste‘mol     real   foiz   stavkasining   pasayib   boruvchi     funktsiyasi
hisoblanadi.
4                    I BOB ISTEMOL VA JAMGARISH FUNKSIYALARI VA 
GRAFIKLARI
1.1   Iste’mol va jamg’arish, ularning grafiklari
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   don   mahsulotlari   (“O‘zdonmahsulot”)   davlat
konserni,   keyingi   o‘rinlarda   konsern   deb   ataladi,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   1992-yil   6-fevraldagi   Farmoniga ,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   huzuridagi   Vazirlar   Mahkamasining   1992-yil   21-fevraldagi   75-son
qaroriga   muvofiq   va   don   mahsulotlari   tarmoqlari,   birlashmalari,   korxonalari,
tashkilotlari   va   muassasalarining   qarori   bo‘yicha   (ta’sis   konferensiyasining   1992-
yil 29-fevraldagi 1-son qarori) tashkil etilgan.
2.   Konsern   turli   mulkchilik   shakllariga   ega   bo‘lgan,   keyingi   o‘rinlarda
ishtirokchilar   deb   ataladigan   mustaqil   birlashmalar,   korxonalar,   tashkilotlar   va
muassasalarning ko‘p tarmoqli ixtiyoriy birlashmasi hisoblanadi.
Konsern   ishlab   chiqarish,   xo‘jalik   va   moliyaviy   faoliyatni   ilmiy-texnikaviy   va
ishlab   chiqarish   rivojlanishi,   shuningdek,   investitsiya,   moliya,   tashqi   iqtisodiy
faoliyat va boshqa faoliyat bo‘yicha funksiyalarning bir qismi konsern muassislari
tomonidan ixtiyoriy ravishda unga berilishi asosida amalga oshiradi.
3. Konsern tarkibiga qiruvchi birlashmalar, korxonalar, tashkilotlar va muassasalar
xo‘jalik   mustaqilligini,   yuridik   shaxs   huquqini   saqlab   qoladilar,   O‘zbekiston
Respublikasi   qonunchiligiga   va   mazkur   Ustavga   muvofiq   faoliyat   ko‘rsatadilar.
Ular bilan konsern o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar ta’sis shartnomasi, Ustav bilan
belgilanadi.
4.   Konsern   yuridik   shaxs   hisoblanadi,   O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligi   va
mazkur Ustavga muvofiq faoliyat ko‘rsatadi, mustaqil va yig‘ma balansga, bank va
tashqi   iqtisodiy   bank   muassasalarida   hisob-kitob   va   boshqa   schyotlariga,
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   tamg‘asi   tushirilgan   va   o‘z   nomi   o‘zbek   va   rus
tillarida   yozilgan   muhrga   ega   bo‘ladi.   Konsernni   ro‘yxatga   olish   qonunchilikda
belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Konsernning  asosiy  faoliyati   xo‘jalik  hisobi,   o‘zini  o‘zi   mablag‘   bilan   ta’minlash
va o‘zini o‘zi boshqarish prinsiplari asosida amalga oshiriladi.
5.   Konsern   o‘z   majburiyatlariga   ko‘ra   qonunchilik   bo‘yicha   jazo   qo‘llanilishi
mumkin bo‘lgan o‘ziga tegishli mol-mulk uchun javob beradi.
5 Konsern davlat va uning organlarining majburiyatlari uchun javob bermaganidek,
davlat va uning organlari konsernning majburiyatlari uchun javob bermaydi.
Agar   konsern   bilan   uning   ishtirokchilari   o‘rtasida   tuziladigan   shartnomalarda
boshqacha   hol   nazarda   tutilmasa,   konsern   ishtirokchilari   konsernning
majburiyatlari uchun javob bermaganidek, konsern konsern ishtirokchilari bo‘lgan
birlashmalar, korxonalar va tashkilotlarning majburiyatlari uchun javob bermaydi.
6.   Konsern   o‘z   tarkibiga   qiruvchi   birlashmalar,   korxonalar,   tashkilotlarning
hududiy   joylashuvidan   qat’i   nazar,   o‘z   vakolatiga   tegishli   bo‘lgan   masalalar
bo‘yicha faoliyatini yagona ishlab chiqarish — xo‘jalik va ilmiy kompleks sifatida
amalga oshiradi.
7. “O‘zdonmahsulot” konserni tarkibiga quyidagilar kiradi:
don mahsulotlari hududiy ishlab chiqarish birlashmalari;
loyiha-sanoat-qurilish birlashmalari;
“Toshkentdonsanoat” ishlab chiqarish birlashmasi;
Toshkent bulka-qandolatchilik kombinati;
ishlab chiqarish-texnologiya komplektlash birlashmasi;
respublika axborot-hisoblash va joriy etish markazi;
don mahsulotlarini himoya qilish bo‘yicha respublika ekspeditsiyasi;
Qo‘qon ijarachi non kombinati;
omixta ozuqa sanoati bo‘yicha respublika nazorat-ishlab chiqarish laboratoriyasi;
don mahsulotlari bo‘yicha respublika nazorat-ishlab chiqarish laboratoriyasi;
Toshkent texnologiya texnikumi;
rahbarlar, mutaxassislar va ishchi kadrlarning malakasini oshirish kurslari.
Idoraviy bo‘ysunishi va mulkchilik shaklidan qat’i nazar, iqtisodiy manfaatlarining
umumiyligi asosida boshqa korxonalar, tashkilotlar ham ixtiyoriy ravishda konsern
tarkibiga kirishlari mumkin.
Uy   xo’jaliklarining   iste’mol   xarajatlari   (bundan   buyon   iste’mol   deb
yuritiladi),   yalpi   talab,   yoki     YaIMning   yakuniy   iste’molga   ko’ra   tarkibida   eng
katta   ulushga   ega   bo’lgan   komponentdir.   Shu   tufayli   ham   iste’mol   xarajatlariga
ta’sir   etuvchi   omillarni,   uning   o’zgarish   qonuniyatlarini   o’rganish   muhim
ahamiyatga ega. 
6 Uy xo’jaliklari tasarrufidagi daromadning  iste’mol qilinmasdan qolgan qismi
ularning   jamg’armalarini   tashkil   etadi.   Klassik   maktab   vakillari   jamg’arish   hajmi
foz  stavkasining funktsiyasi de qarashsa  J.M. Keyns uy xo’jaliklarining  iste’mol
xarajatlari   va   jamg’arishlari     hajmini   belgilovchi   asosiy   omil     ularning   ishlab
chiqarishda ishtirok etishdan olingan daromadlari deb hisoblaydi.   Yanada aniqlik
kiritsakiste’sol va jamg’arish o’ajmini belgilovchi asosiy omil   uy xo’jaliklarining
ishlab   topgan   daromadlari,   olgan   transfert   to’lovlari   va     to’lagan   soliqlari   bilan
belgilanadigan   tasarrufidagi   daromadi   (DI   –   dispocable   income,   yoki   Yd   )
ko’rsatkichidir.   Makroiqtisodiy   nazariyada   iste’mol   va   jamg’armalar,   milliy
daromad yoki shaxsiy daromadlarning funktsiyasi sifatida ham tadqiq qilinadi. 
Ma’lumki,   uy   xo’jaligi   tasarrufidagi   daromad   iste’mol   va   jamg’arish   uchun
ishlatiladi.   Ya’ni,   qancha   ko’p   iste’mol   qilinsa,   shuncha   kam   jamg’ariladi   va
aksincha.   Iste’mol   va   jamg’arish   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlik   har   xil   daromadga
ega bo’lgan shaxslarda bir xil emas: kam daromadga ega bo’lganlar, odatda, uning
ko’proq   qismini   iste’mol   qilib,   kamroq   qismini   jamg’aradi,   lekin   daromadlari
oshib borishi bilan bu nisbat jamg’arish foydasiga o’sadi. Bu bog’liqlikni gipotetik
ma’lumotlar asosida ko’rib chiqamiz (jadval). 
             
jadval  Daromad, iste’mol va jamg’arish ko’rsatkichlari 
Yillar  Tasarrufdagi   daromad
(Y d)   Iste’mol  (C)  Jamg’arish (S) 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7  370 
390 
410 
430 
450 
470 
490  375 
390 
405 
420 
435 
450 
465  -5 
0 
5 
20 
15 
20 
25 
 
7 Tasarrufidagi   daromad   hajmi 370 shartli birlikka (sh.k.) teng bo’lganda uy
xo’jaliklari   iste’moli   375   sh.b.ka   teng,   ya’ni   tasarrufidagi     daromaddan   5   sh.b.ka
ko’p  bo’ladi. Ya’ni  uy  xo’jaliklari  5  sh.b.ka  teng  miqdorda       qarz hisobiga
yoki o’tgan yillarda to’plangan jamg’armalar hisobiga iste’mol xarajatlari qiladilar.
Uy   xo’jaliklari   tasarrufidagi   daromadlar     390   sh.b.ka   teng   bo’lganda,   uning
miqdori   iste’mol   miqdori   bilan   tenglashadi.   Bu   miqdor   bo’sag’aviy   daromad   deb
yuritiladi. 6-jadval ma’lumotlari asosida iste’mol grafigini chizamiz.                      
  Iste’mol   grafigi   ikki   to’g’ri   chiziq   ko’rinishida   berilgan.   Bissektrisa
ko’rinishidagi     Yd=C   to’g’ri   chizig’ining   har   bir   nuqtasida   iste’mol   va
tasarrufidagi daromad hajmlari teng bo’ladi. Haqiqiy iste’mol   (S) grafigi haqiqiy
iste’mol   va   daromad   teng   bo’lgan   nuqtada   (α)   bissektrisa   bilan   kesishadi.
Bo’sag’aviy     nuqtadan   quyida   haqiqiy   iste’mol   daromaddan   oshiq.   Bu   vaziyat
insonlarning   qarz   hisobiga   hayot   kechirishini   bildiradi.   α   –   nuqtada   yuqorida
haqiqiy iste’mol daromaddan kam hamda ular o’rtasidagi farq jamg’arishni tashkil
etadi. Haqiqiy iste’mol to’g’ri chizig’i iste’mol hajmini belgilovchi vertikal o’qni a
nuqtada kesib o’tadi. Bu hol uy xo’jaliklari umuman daromad olmaganlarida ham
ma’lum   miqdorda   iste’mol   qilishlarini   anglatadi.   a   –   nuqta   esa   avtonom   iste’mol
hajmini bildiradi. 
 
C                                                 Yd =C                   
8                                                                          C  
                                                                     
                       
                          370        390               430                              Yd  
13 - chizma. Iste’mol grafigi                                                       
  420                               
390                                              
375    
    a   
Keltirilgan   ma’lumotlar   asosida   jamg’arish   grafigini   ham   ko’rib   chiqamiz
(14chizma). 
J.   M   Keyns     klassik     iqtisodchilarning   bu     fikrlariga     qarshi     chiqib,     uy
xo’jaliklarining iste‘mol  sarflari  real  foiz stavkasiga  u qadar  bog’liq  emasligini,
kishilar   uchun   hamma     vaqt     joriy     iste‘molnig     kelgusidagi     iste‘moldan
afzalligini   ta‘kidlaydi.     U  iste‘mol     sarflari     darajasida     ta‘sir   ko’rsatuvchi     aosiy
omil sifatida   uy     xo’jaliklarining joriy   daromalarini    ko’rsatadi. Demak, Keyns
fikriga  ko’ra    iste‘mol uy  xo’jaliklari  joriy  daromadlarining o’sib  boruvchi
funktsiyasi  hisoblaadi: 
Ya‘ni,  C = G’ (XD ). (2)
Aholi       daromadlarining     iste‘molga     sarflanadigan   ulushi     iste‘molga
o’rtacha  moyillik (IO’M ) deyiladi va  qo’yidagicha  aniqlanadi:
IO’M =  Iste‘mol sarflari hajmi  =    C       (3)
9   S  
 
                                                            S  
 
         5                                                                                                      
                                                                                            
         370               0     390     410     430   450 470                    Yd          
       - 5  
    
 
14 - chizma. Jamg’arish grafigi                                         Sof  daromad xajmi              XD
Aholi   daromadining     jamg’armaga     ketadigan   ulushi   esa     jamg’armaga
o’rtacha moyillik (JO’M ) deyiladi:
JO’M = Jamg’arma hajmi           =    S       (4)
                                       Sof daromad hajmi          XD
Daromad     hajmining   o’zgarishi     natijasida     iste‘mol     sarflari     hajmining
o’zgarishi  darajasi  iste‘molga  keyingi  qo’shilgan moyillik (IQM)  deyiladi, yoki
IKM = Iste‘moldagi o’zgarish   (5)
                      Sof daromaddagi  o’zgarish.
Iqtisodiyotning   barqaror     rivojlanishi,     tadbirkorlik     faoliyatining     samarali
amalga     oshishida     jamg’arish   jarayonlarining   ahamiyati     beqiyosdir.   Shunga
ko’ra,   jamg’arishning     mohiyati,   uning     omillari     va     samaradorligi
ko’rsatkichlarini alohida  ko’rib  chiqish maqsadga  muvofiq  hisoblanadi.
Jamg’arish   deb,   milliy     daromadning     bir   qismi     asosiy   va     aylanma
kapitallarni,   shuningdek     ehtiyot     zahiralarini     ko’paytirish     uchun     sarflanishiga
aytiladi.
Jamg’arilgan   mablag’larining   moddiy     ishlab     chiqarish     sohasinig   asosiy
kapitallarini     va   aylanma     mablag’larini   kengaytirishga     ketadigan     qismi   ishlab
chiqarish     sohasidagi     jamg’arish     summasini     hosil   qiladi.   Itimoiy-madaniy
sohadagi jamg’arish (noishlab chiqarish  jamg’arishi) uy-joy fondini, kasalxonalar,
o’quv   muassasalari,   madaniyat,     sog’liqni     saqlash,   spart   muassasalari,   ya‘ni
nomoddiy   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   kengaytirish,   rekonstruktsiyalash,
yangilashga   sarflanadi.   Jamg’arish     summasi,   uning     hajmi     va     tarkibi     takror
ishlab  chiqarish  suratlarini  belgilab beradigan hal qiluvchi omillardir. 
Jamg’arish       normasi     bevosita     jamg’arish     s u mmasining     butun     milliy
daromad  hajmiga  nisbati  bilan  aniqlanadi:
10 ЖН =   JS  х100% (6)
    MD
Bunda:   JN-jamg’arish     normasi;   JS-jamg’arish       so’mmasi;   MD   –   milliy
daromad.
Jamg’arish  normasining  ham o’z  chegarasi bo’lib,  uni  oshirish  iqtisodiy
va   salbiy   oqibatlariga   olib   kelishi    mumkin. Masalan,  uning   haddan   tashqari
ortishi     natijasida     investitsion   sarflar     samaradorligi     pasayib     ketishi   mumkin,
chunki     kapital   mablag’lar   hajmi   bilan     qurilish   tashkilotlarining   quvvatlari,
materiallar   va     uskunalar   yetkazib     berish   imkoniyatlari,     infratuzilmaning
rivolanishi     o’rtaida     omutanosiblik   paydo   bo’ladi.   Oqibatda     iqtisodiy     o’sish
pasayib ketishi   tamoyiliga ega   bo’ladi. Jamg’arish   hajmi   milliy   daromadining
bir     qismini     tashkil     etadi   va   shu     ababli     milliy     daromad     hajmi     ko’payishini
belgilaydigan omillar jamg’arish miqdorini   ham   belgilab  beradi. Bu   omillardan
asosiysi  qo’llaniladigan  resurslar masasi  va  ularning  unumdorligidir. Jamg’arish
miqdori    ishlab  chiqarish    jarayonida   xam    ashyo,  materiallar, energiyani    tejab-
tergab  sarflashga  ham  bog’liq. Mahsulot  birligiga  ularni  sarflashni  kamaytirish
moddiy     vosilaraning     o’sha     miqdorida     mahsulotlarni     ko’proq     hamida     ishlab
chiqarishga  imkon beradi.
Investitsiyalar   –   asosiy   va     aylanma     kapitalni     qayta     tiklash   va
ko’paytirishga,     ishlab   chiqarish   quvvatlarini       sarflarining     pul     shaklidagi
ko’rinishidir.   U   pul     mablag’lari,   bank     kreditlari,   aktsiya   va     boshqa     qimmatli
qog’ozlar     ko’rinishida     amalga     oshiriladi.   Pul     mablag’lari     ko’rinishidagi
investitsiya     nominal   investitsiya,     ana   shu     mablag’lariga   sotib   olish     mumkin
bo’lgan investitsion resurslar real investitsiya deyiladi. Investitsiyalarni
ro’yobga     chiqarish     bo’yicha     amaliy     harakatlar   –   investitsion   faoliyat,
investitsiyalarni  amalga  oshiruvchi  shaxs - investor  deyiladi. 
Investitsiyalarning   manbalaridan   biri    bo’lib,   aholi   keng   qatlamlarining
jamg’armalari   hisoblanadi.   Shuni     ta‘kidlash     lozimki,     azalda     jamg’arma     egasi
va     investor     bir     shaxsda     namoyon   bo’lishi     va     bo’lmasligi     ham     mumkin.
11 Investitsiya   jamg’armalari   ko’pchilik     sub‘ektlar     tomonidan   amlga     oshiriladi,
ulardan     investitsiya   sifatida     foydalanish     esa     butunlay     boshqa     sub‘ektlar
tomonidan   amalga     oshirilishi   mumkin.   Shuningdek,   iqtisodiyotda     faoliyat
yurituvchi     sanoat,     qishloq     xo’jaligi     va     boshqa     korxonalar   jag’armasi     ham
ivestitsiya  manbai bo’lib hisoblanadi. Bu o’rinda “jamg’aruvchi” va “investor” bir
sub‘ektda  mujassamlashadi. 
   Investitsion faoliyati  quyidagi  manbalar hisobiga  amalga  oshirilishi
mumkin :
- investorlarning o’z   moliyaviy   resurslari (foya, amortizatsiya   aratmalari,
pul  jamg’armalari va h.k) 
-     qarz   olingan     moliyaviy     mablag’lar   (obligitsiya,   zayomlari,   bank
kreditlari).
-   jalb   qilingan   moliyaviy     mablag’lar   (aktsiyalarni     sotishdan   olingan
mablag’lar, jismoiy  va  huquqiy  shaxslarning pay va  boshqa  tulovlari)
- davlat byujeti  mablag’lari;
- chet  elliklar mablag’lari.
Mamlaktimizda     investitsiyalarning     moliyalashtirish     manbalari
tuzilishi ham  yillar davomida  o’zgarib  bormoqda. Jumladan, yildan yilga  davlat
byudjeti   mablag’larining     ulushi   kamayib,   korxona     mablag’lari;   to’g’ridan   –
to’g’ri     xorijiy     investiiyalar     hamda     nobyudjet   fondlar     mablag’larining     ulushi
oshib bormoqda.
Investitsiyalarga     sarflar     darajasini     ikkita     asosiy   omil     belgilab
beradi:
Investitsiya  sarflaridan  kutilayotgan foyda  normasi;
Foiz stavkasi.
Investitsiyalarga     qilinadigan   sarflarning     harakatlantiruchi     motivi   foyda
hisoblanadi.   Tadbirkorlar     ishlab     chiqarish     vositalarini     qachonki     ular     foyda
keltiradigan bo’lsa,  sotib oladilar.
12 Investitsiya   darajasiga     kutilayotgan   sof     foyda     normasi     va     foiz
stavkasidan tashqari  boshqa   quyidagi  omillar  ham  ta‘sir ko’rsatadi :
  1)   Mashina     va     uskunalarni     xarid     qilish,     ishlatish   va   ularga     xizmat
ko’rsatish xarajatlari; 
2)  Tadbirkorlardan olinadigan soliq miqdori;
3)  Texnologik  o’zgarishlar.
Yalpi   sarflar   tarkibining   investitsiya sarflariga   oid   qismi   yalpi   xususiy
ichki  investitsiyalar  deb  yuritiladi. Shunga  ko’ra   yalpi va sof   investitsiyalarni
ham  bir-biridan  farqlash zarur.
Yalpi   investitsiyalar     -   joriy     yil   davomida     iste‘mol     qilingan   asosiy
kapitalni  qoplashga  muljallangan (amortizatsiya)  hamda  iqtisodiyotdagi  kapital
hajmiga  har  qanday  sof  qo’shimchalardan iborat  barcha  investitsion tovarlarni
ishlab  chiqarishni  o’z  ichiga  oladi.  
Sof     investitsiyalar   esa     joriy     yil     davomida   qo’shimcha   ravishda       jalb
qilingan  investitsion  tovarlardan iborat.
Jamg’arish   grafigi   daromad   bilan   jamg’arish   o’rtasidagi   bog’liqlikni
ifodalaydi.   Vertikal   o’qdagi   har   bir   nuqta   jamg’arma   miqdorini   bildiradi   va
daromad   bilan   unga   muvofiq   keladigan   iste’mol   hajmi   o’rtasidagi   farq   sifatida
aniqlanadi (S= Yd - S). Boshlang’ich daromad darajasida jamg’arish nolga (0) teng
bo’lgan   holda   ixtiyordagi   daromad   hajmi   o’sib   borishi   bilan   uning   miqdori   ham
oshib boradi. 
13 1.2 Iste’mol va jamg’arish funksiyalari
    Bobning   birinchi   savolida   keltirilgan   gepotetik   ma’lumotlar   va   grafiklarga
tayanib iste’mol funktsiyasini yozamiz: 
C = a + b x Yd    , bu erda: a – avtonom xarajatlar; Yd – tasarrufidagi daromad
(Yd =Y-T),  bu erda: T – soliqlar; b – iste’mol hajmining tasarrufidagi daromadga
bog’liqligini ifodalovchi 
koeffitsient, boshqacha aytganda iste’molga chegaralangan moyillik. 
                                Δ S 
                   b  =  --------- x 100                                 Δ  Yd 
Demak, iste’mol hajmi avtonom iste’molga, tasarrufidagi daromad hajmiga va
iste’mol hajmining tasarrufidagi daromad o’zgarishiga ta’sirchanligiga bog’liq.  
14 Jamg’arish   grafigini   ham   iste’mol   grafigiga   o’xshab   algebraik   ifodalash
mumkin, ya’ni jamg’arish funktsiyasi quyidagi ko’rinishga ega: 
          S = -a + (1 -b) x Yd 
Iste’mol va jamg’arish hajmiga tasarrufidagi daromad dinamikasidan tashqari
quyidagi omillar, to’g’rirog’i bu omillardagi o’zgarishlar ham ta’sir ko’rsatadi: 
1. Uy xo’jaliklari daromadlari. 
2. Uy xo’jaliklarida to’plangan mulk hajmi. 
3. Narxlar darajasi. 
4. Iqtisodiy kutish. 
5. Iste’molchilar qarzlari hajmi. 
6. Soliqqa tortish hajmi. 
Dastlabki   besh   omil   ta’sirida   iste’mol   va   jamg’arish   grafiklari   o’zaro  teskari
tomonga   siljiydi.   Bu   besh   omil   ta’sirida   joriy   tasarrufidagi   daromad   tarkibida
iste’mol   va   jamg’arish   ulushi   nisbatlari   o’zgaradi.   Soliqqa   tortish   darajasining
o’zgarishi   ixtiyordagi   daromad   hajmini   o’zgartirgani   tufayli     uning   ta’sirida
iste’mol va jamg’arish grafiklari bir tomonga qarab  siljiydi. Iste’mol funktsiyasini
aniqlash   borasidagi   tadqiqotlar,   uning   hajmi   shuningdek   aholining   daromadlari
hajmi va to’plagan mulki  ko’lamiga ko’ra tabaqalanishi  darajasi  hamda aholining
soni va yoshiga ko’ra tarkibiga ham bog’liqligini ko’rsatdi. 
15 II BOB  ISTEMOL VA JAMGARISH MOYILLIK VA INVESTITSIYA
2.1 Iste’mol va jamg’arishga o’rtacha hamda chegaralangan  moyillik
Makroiqtisodiy tahlil jarayonida iste’mol va jamg’arish funktsiyalarini yanada
to’laroq bilish uchun iste’mol va jamg’arishga o’rtacha moyillik va chegaralangan
moyillik tushunchalarini mohiyatini anglab olishimiz lozim. 
Iste’molga   o’rtacha   moyillik   deganda   tasarrufidagi   daromaddagi   iste’mol
xarajatlarining ulushi tushuniladi, ya’ni: 
                                              S 
                          APC = ------------- x 100                                            Yd 
bunda: APC – (average propensity to consume) iste’molga o’rtacha moyillik. 
16 Tasarrufidagi     daromaddagi   jamg’arish   ulushini   jamg’arishga   o’rtacha
moyillik deb ataladi, ya’ni: 
                                   S          
        APS   =    --------------- x 100 
                                  Yd  
Bunda:   APS     ((average   propensity   to   saving)   –   jamg’armaga   o’rtacha
moyillik. 
Misol   uchun,   tasarrufidagi   daromad   darajasi   410   va   530   shartli   birlikka   va
iste’mol   darajalari   405   va   495   shartli   birlikka   teng   bo’lgan   holatlar   uchun
iste’molga o’rtacha moyillikni hisoblaymiz, ya’ni: 
ARS =(405 / 410) x 100  = 98, 78% yoki 0,98; 
ARS = (495 / 530) x 100  = 93,39% yoki 0,93 ga teng. 
     Demak, bu misollardan ko’rinib turibdiki, tasarrufidagi daromadlar miqdori
ko’payib   borishi   bilan   uning   tarkibidagi   iste’mol   ulushi   kamayib   va   aksincha
jamg’arma   ulushi   ko’payib   boradi.     Bu   holatni   Keynsning   “asosiy   psixologik
qonun”i bilan izohlash mumkin.  “Mavjudligiga nafaqat aprior tasavvurlarga ko’ra,
bizning   inson   tabiatini   bilishimizdan   kelib   chiqib   shuningdek     o’tmish   tajribasini
sinchiklab   o’rganish   asosida   biz   to’liq   ishonishimiz   lozim   bo’lgan   asosiy
psixologik qonun shundan iboratki kishilar daromadlari o’sishi  bilan, odatda,   o’z
iste’mollarini oshirishga moyillar, ammo daromadlari o’sgan darajada emas” 1
 
    Soliqlar to’langandan keyin qolgan daromadning bir qismi iste’mol qilinadi,
ikkinchi   qismi   esa   jamg’ariladi,   shu   tufayli   ham   iste’molga   va   jamg’arishga
o’rtacha moyillik yig’indisi 100% ga yoki koeffitsient ko’rinishda 1 ga teng:  ARS
+ ARS = 100% yoki 1. 
Uy   xo’jaliklari   tasarrufidagi   daromadlarining   o’sgan   qismini   yo   iste’mol
qiladi, yoki jamg’aradi. 
Iste’moldagi  o’zgarishlarning shu o’zgarishni  keltirib chiqargan tasarrufidagi
daromad o’zgarishdagi ulushi iste’molga chekli moyillik deyiladi.  
1  Кейнс Дж.М. Общая теория занятости, процента и денег. М.,1978. С.157.  
17                                  Δ  S 
                 MPC = ----------- x100   
                                Δ  Yd 
Bu erda: MPC (marginal propensity to consume) – iste’molga chekli moyillik. 
Yuqorida   keltirilgan   4-jadval   ma’lumotlariga   ko’ra   ixtiyordagi   daromad   410
sh.b.dan 430 sh.b.kacha oshgan holatda MRSni hisoblaymiz. 
Δ  S  =420 - 405 =15;                 Δ  Yd =430 - 410 = 20;        
MRS = (15/20) 100=75%;     
Bu   shuni   bildiradiki,   daromad   100   %   ga   (yoki   bir   birlikka)   o’zgarganda
iste’mol 75 % (yoki 0,75)ga o’zgaradi. 
Jamg’arishdagi   o’zgarishning   ixtiyordagi   daromad   o’zgarishdagi   ulushi
jamg’arishga chegaralangan moyillik deyiladi. 
                 Δ  S       
MRS = ------------x100 
                Δ  Yd  
Bu erda: MPS (marginal propensity to saving) – jamg’arishga chekli moyillik. 
Yuqorida keltirilgan misolda: 
Δ  Yd = 430 - 410 = 20                Δ  S  = 10 - 5 = 5         
MR S = (5/20) 100 = 25%;     
Shunday   qilib,   iste’molga   chekli   moyillik   0,75   ni   tashkil   etgan   bo’lsa,
jamg’armaga chekli moyillik 0,25 ni tashkil etadi. Daromadning o’sgan qismi yoki
iste’molga,   yoki   jamg’armaga   sarflanadi.   Shu   sababga   ko’ra   iste’mol   va
jamg’arishga o’rtacha moyillik ko’rsatkichlari yig’indisi 100%ga yoki koeffitsient
ko’rinishida 1ga teng bo’ladi.  
MRS + MRS =100% yoki 1. 
MRS   va   MRS   ancha   barqaror   ko’rsatkichlar   bo’lib,   juda   sekin   o’zgarishga
uchraydilar. 
18 2.2 Investitsiyalarning mohiyati, grafigi va funktsiyasi.
YaIMning ikkinchi komponenti bo’lgan investitsiyalarga to’xtalib o’tamiz. 
Investitsiyalar   yoki   kapital   qo’yilmalar   –   bu,   hali   buyumlashmagan,   lekin
ishlab   chiqarish   vositalariga   qo’yilgan   kapitaldir.   O’zining   moliyaviy   shakliga
ko’ra, ular foyda olish maqsadida xo’jalik faoliyatiga qo’yilgan aktivlar hisoblansa,
iqtisodiy   mohiyatiga   ko’ra   investitsiyalar   yangi   korxonalar   qurish,   uzoq   muddat
xizmat   ko’rsatuvchi   mashina   va   asbob-uskunalarni   yakuniy   sotib   olishga   hamda
shu   bilan   bog’liq   bo’lgan   aylanma   kapitalning   o’zgarishiga   ketgan     xarajatlardir.
19 Shuningdek   investitsilar   tarkibiga   uy-joy   qurilishiga   ketgan   xarajatlar   ham
kiritiladi.  
Investitsiyalar   –   asosiy   va     aylanma     kapitalni     qayta     tiklash   va
ko’paytirishga,     ishlab   chiqarish   quvvatlarini       sarflarining     pul     shaklidagi
ko’rinishidir.   U   pul     mablag’lari,   bank     kreditlari,   aktsiya   va     boshqa     qimmatli
qog’ozlar     ko’rinishida     amalga     oshiriladi.   Pul     mablag’lari     ko’rinishidagi
investitsiya     nominal   investitsiya,     ana   shu     mablag’lariga   sotib   olish     mumkin
bo’lgan investitsion resurslar real investitsiya deyiladi. Investitsiyalarni
ro’yobga     chiqarish     bo’yicha     amaliy     harakatlar   –   investitsion   faoliyat,
investitsiyalarni  amalga  oshiruvchi  shaxs - investor  deyiladi. 
Investitsiyalarning   manbalaridan   biri    bo’lib,   aholi   keng   qatlamlarining
jamg’armalari   hisoblanadi.   Shuni     ta‘kidlash     lozimki,     azalda     jamg’arma     egasi
va     investor     bir     shaxsda     namoyon   bo’lishi     va     bo’lmasligi     ham     mumkin.
Investitsiya   jamg’armalari   ko’pchilik     sub‘ektlar     tomonidan   amlga     oshiriladi,
ulardan     investitsiya   sifatida     foydalanish     esa     butunlay     boshqa     sub‘ektlar
tomonidan   amalga     oshirilishi   mumkin.   Shuningdek,   iqtisodiyotda     faoliyat
yurituvchi     sanoat,     qishloq     xo’jaligi     va     boshqa     korxonalar   jag’armasi     ham
ivestitsiya  manbai bo’lib hisoblanadi. Bu o’rinda “jamg’aruvchi” va “investor” bir
sub‘ektda  mujassamlashadi. 
   Investitsion faoliyati  quyidagi  manbalar hisobiga  amalga  oshirilishi
mumkin :
- investorlarning o’z   moliyaviy   resurslari (foya, amortizatsiya   aratmalari,
pul  jamg’armalari va h.k) 
-     qarz   olingan     moliyaviy     mablag’lar   (obligitsiya,   zayomlari,   bank
kreditlari).
-   jalb   qilingan   moliyaviy     mablag’lar   (aktsiyalarni     sotishdan   olingan
mablag’lar, jismoiy  va  huquqiy  shaxslarning pay va  boshqa  tulovlari)
- davlat byujeti  mablag’lari;
- chet  elliklar mablag’lari.
20 Mamlaktimizda     investitsiyalarning     moliyalashtirish     manbalari
tuzilishi ham  yillar davomida  o’zgarib  bormoqda. Jumladan, yildan yilga  davlat
byudjeti   mablag’larining     ulushi   kamayib,   korxona     mablag’lari;   to’g’ridan   –
to’g’ri     xorijiy     investiiyalar     hamda     nobyudjet   fondlar     mablag’larining     ulushi
oshib bormoqda.
Investitsiyalarga     sarflar     darajasini     ikkita     asosiy   omil     belgilab
beradi:
Investitsiya  sarflaridan  kutilayotgan foyda  normasi;
Foiz stavkasi.
Investitsiyalarga     qilinadigan   sarflarning     harakatlantiruchi     motivi   foyda
hisoblanadi.   Tadbirkorlar     ishlab     chiqarish     vositalarini     qachonki     ular     foyda
keltiradigan bo’lsa,  sotib oladilar.
Investitsiya   darajasiga     kutilayotgan   sof     foyda     normasi     va     foiz
stavkasidan tashqari  boshqa   quyidagi  omillar  ham  ta‘sir ko’rsatadi :
  1)   Mashina     va     uskunalarni     xarid     qilish,     ishlatish   va   ularga     xizmat
ko’rsatish xarajatlari; 
2)  Tadbirkorlardan olinadigan soliq miqdori;
3)  Texnologik  o’zgarishlar.
Yalpi   sarflar   tarkibining   investitsiya sarflariga   oid   qismi   yalpi   xususiy
ichki  investitsiyalar  deb  yuritiladi. Shunga  ko’ra   yalpi va sof   investitsiyalarni
ham  bir-biridan  farqlash zarur.
Yalpi   investitsiyalar     -   joriy     yil   davomida     iste‘mol     qilingan   asosiy
kapitalni  qoplashga  muljallangan (amortizatsiya)  hamda  iqtisodiyotdagi  kapital
hajmiga  har  qanday  sof  qo’shimchalardan iborat  barcha  investitsion tovarlarni
ishlab  chiqarishni  o’z  ichiga  oladi.  
Sof     investitsiyalar   esa     joriy     yil     davomida   qo’shimcha   ravishda       jalb
qilingan  investitsion  tovarlardan iborat.
Asosiy  kapitalga  investitsiyalar va  ularning  moliyalashtirish 
 manbalari bo’yicha tarkibi (%):
21 Ko’rsatkichlar Y i l l a r
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Asosiy   kapitalga
investitsiyalar 
(mln. so’m) 744,5 1320,9 1442,4 1867,4 2473,2 3012,9 3838,3 5479,7
Davlat byudjeti 29,2 21,5 25,0 17,7 14,9 12,8 10,7 9,0
Korxonalar
mablag’lari  27,1 31,0 40,0 41,8 43,2 48,5 48,3 59,0
Aholi mablag’lari 12,0 10,3 12,0 11,1 12,4 11,8 11,7 12,8
Hukumat tomonidan  
kafolatlangan xorijiy 
investitsiyalar 19,8 23,2 15,7 19,2 14,5 6,0 4,9 22,8
To’g’ridan-to’g’ri 
xorijiy  investitsiyalar 3,4 4,8 4,7 7,1 10,0 13,2 14,1 .-
Bankning
markazlashgan
kreditlari 5,2 5,9 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Tijorat   banklarning
kreditlari 1,7 2,2 1,5 1,9 2,3 2,9 3,4 3,1
Nobyudjet   fondlar
mablag’lari 1,2 0,5 0,3 0,4 2,4 4,7 6,9 6,1
Boshqa   qarz
mablag’lari 0,4 0,6 0,7 0,8 0,3 0,2 0,0 0,0
JAMI: 100 100 100 100 100 100 100 100
                Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat staistika ko’mitasi 
ma‘lumotlari
22 Sof     investitsiya     yalpi     investitsiya     bilan     amortizatsiya     ajratmalarining
ayirmasiga     teng     sof     investitsiya     asosiy   va     aylanma     kapitalning     o’sishini
ta‘minlaydi.
Asosiy tayanch  tushunchalar :
Iste‘mol   –   jamiyat     iqtisodiy     ehtiyojlarini     qondirish     maqsadida     ishlab
chiqarish     natijalaridan   va   ishlab     chiqarish     omillari   (ishchi   kuchi)   dan
foydalanish jarayoni. 
SHaxsiy    iste‘mol   –  iste‘molchilik    tasifidagi     ne‘matlar   va    xizmatlaridan
foydalanishini, ya‘ni  ularning  individual tarzda  iste‘mol. 
Unumli  iste‘mol  – ishlab  chiqarish jarayonida  ishlab  chiqarish  vositalari
va  ishchi  kuchidan foydalanish.
Iste‘mol   sarflari   –   aholi     daromadlarining     tirikchilik     ne‘matlari   va
xizmatlar uchun  ishlatiladigan qismi.
Jamg’arish   –   aholi,     korxona   (firma)   va     davlat     joriy     daromadlarining
kelajakdagi   ehtiyojlarini     qondirish   va     foizli   daromad     olish   maqsadida   tuplanib
borilishi.
Iste‘molga     o’rtacha     moyillik   –   shaxsiy     daromadning     iste‘molga
ketadigan ulushi. 
Jamg’arishga   o’rtacha     moyillik   –   shaxsiy   daromadning     jamg’arishga
ketadigan  ulushi.
Iqtisodiy   jamg’arish   -   milliy     daromadning   bir     qismidan   asosiy   va
aylanma     kapitallarni,   shuningdek,     ehtiyoj   va     zahiralarini     ko’paytirish   uchun
foydalanish. 
Jamg’arish   normasi   –   jamg’arish     summasining     milliy   daromadga
nisbatining foizdagi ifodasi.
Investitsiya   –   ishlab   chiqarishni   va     xizmat   ko’rsatish     sohalarini
kengaytirishga, ya‘ni  asosiy va  aylanma  kapitalga  pul  shaklidagi  qo’yilma. 
Investitsiyalar samaradorligi  – milliy  daromad (foyda) o’sgan  qismining
investitsion  sarflar summasiga  nisbatining  foizdagi ifodasi.
23 Investitsiyalarning turli  guruhlash mumkin. Makroiqtisodiy tahlilda eng ko’p
duch   kelinadigan   guruhlashda   investitsiyalar   investitsiyalash   ob’ektiga   ko’ra   uch
turga bo’linadi. 
1. Ishlab chiqarish investitsiyalari; 
2. Tovar-moddiy zaxiralariga investitsiya; 
3. Uy-joy qurilishiga investitsiya. 
Makroiqtisodiy   tahlilda   investitsiyalar   dinamikasini   belgilovchi   omil   sifatida
real   foiz   stavkasi   qaraladi.   Real   foiz   stavkasi   ortishi   bilan   investitsiyalar   hajmi
kamayishini kuzatishimiz mumkin. Chunki investorlar uchun qarz narxi ortib, ular
ko’rsatadigan foyda normasini pasaytirib qo’yadi. 
Avtonom   investitsiyalarning   grafigi   investitsiyalar   hajmi   foiz   stavkasi
dinamikasiga teskari proportsional tarzda o’zgarishini ko’rsatadi.    
Avtonom invstitsiya funktsiyasi quyidagi ko’rinishga ega: 
     I = e - dR  
Bu erda: I – avtonom investitsiya xarajatlari; 
e   –   foiz   stavkasi   0   ga   teng   to’lgandagi   investitsiya   xarajatlarining   maksimal
hajmi.   U   tashqi   iqtisodiy   omillar,   resurs   imkoniyatldari,   er,   foydali   qazilma
boyliklari va boshqalar bilan belgilanadi; R – real foiz stavkasi; 
d   –   investitsiyalarning   real   foiz   stavkasi   dinamikasi   o’zgarishga
ta’sirchanligini miqdoriy belgilovchi empirik koeffitsient. 
Grafikdan   e   nuqtasi   shuni   bildiradiki,   banklar   nolga   teng   foiz   stavkasi   bilan
kredit   berganlarida   hamda   ularning   kredit   resurslari   cheksiz   ko’p   bo’lganda   ham
mamlakatdagi   boshqa   resurslari   miqdorining   cheklanganligi   tufayli   investitsiya
xarajatlari ma’lum miqdor bilan chegaralanadi 
24 chizma. Avtonom investitsiyalar grafigi 
    5. Investitsiyalar  dinamikasini belgilovchi foiz ctavkasidan  boshqa omillar.
Akselerator modeli. 
Investitsiyalar   dinamikasini   belgilovchi   eng   muhim   omillardan   biri   bo’lib
kutilayotgan   sof   foyda   normasi   hisoblanadi.   Agar   real   foiz   stavkasi   bilan
investitsiya xarajatlari miqdori o’rtasida teskari bog’liqlik bo’lsa, kutilayotgan sof
foyda   me’yori   (KSFM)   dinamikasi   bilan   investitsiya   xarajatlari   o’rtasida   to’g’ri
bog’liqlik bor.  
Agarda   kutilayotgan   foyda   me’yori   foiz   stavkasidan   yuqori   bo’lsa,
investitsiyalash   foydali   va   aksincha,   foiz   stavkasi   kutilayotgan   foyda   miqdoridan
yuqori bo’lsa, investitsiyalash foydali bo’lmay qoladi. 
Misol   uchun,   zavodga   100000   so’mlik   yangi   stanok   sotib   olindi.   Yangi
stanokni qo’llashdan zavod 10.000 so’m sof foyda olgan bo’lsin.  Kutilayotgan sof
foyda me’yori quyidagicha aniqlanadi: 
      KSFM  = 10000 / 100000 x 100 = 10%. 
Investitsiya   xarajatlari   foyda   keltirishini   aniqlashda   nominal   foiz   stavkasi
emas, balki real foiz stavkasi hisobga olinadi. Real foiz stavka narxlar darajasining
o’zgarishini   aks   ettirib,   nominal   stavkadan   inflyatsiya   darajasi   ayirmasi
ko’rinishida   aniqlanadi.   Masalan,   nominal   foiz   stavkasi   16%   ga   teng   bo’lsa,
inflyatsiya   darajasi   yiliga   12%   ni   tashkil   etsa,     unda   real   foiz   stavkasi   4   foizini
(16%-12%) tashkil etadi. 
Investitsiya xarajatlari dinamikasiga ta’sir etuvchi boshqa omillar quyidagilar
kiradi: 
25R  
 
                                          I  
 
 
        0                              e             I                            1. Soliqqa tortish darajasi; 
2. Ishlab chiqarish texnologiyalaridagi o’zgarishlar; 
3. Mavjud bo’lgan asosiy kapital miqdori; 
4. Investorlarning kutishi; 
5. Yalpi daromadlarning o’zgarishi. 
Soliqqa tortish darajasining pasayishi  hamda yangi texnologiyalarning paydo
bo’lishi   kutilayotgan   sof   foyda   normasining   (real   foiz   stavkasi   o’zgarmagan
sharoitda   ham)   ko’payishga   olib   keladi.   Bu   esa   investitsiya   xarajatlarining
ortishiga  turtki beradi. 
Investitsiyalar   hajmining   YaIM   yoki   daromadlar   darajasiga   bog’liqligini
akselerator modeli aks ettiradi: 
I = f(Y),  ya’ni investitsiyalar (I) YaIM (Y)ning funktsiyasi ekan. 
Akselerator modelining to’liqroq ko’rinishi quyidagicha bo’ladi: 
 
      I =  I
reja +  γ Y                        bu erda: 
                                                        Δ  I                It –I t-1                                          γ
=   -----------  =  ------------------   
                                                         Δ  Y               Yt - Yt-1    
I
reja  – rejalashtirilgan investitsiyalar; Y – YaIM (daromad) hajmi. 
Akseletator   modelini   hisobga   olib,   investitsiya   funktsiyasini   quyidagicha
yozish mumkin: 
                             I = e - dR +  γ Y 
YaIM hajmi oshishi korxonalar foydasining ko’payishiga olib keladi. Korxona
foydasi investitsiyalarning manbai ekanligini hisobga olsak, bu holatda investitsiya
xarajatlari   oshadi.   YaIM   hajmi   pasayib   ketganda   esa,     ya’ni   iqtisodiy   faollik
pasayishi   sharoitida   bo’sh   turgan   quvvatlar   mavjudligi   tufayli,   investitsiya
xarajatlari pasayib ketadi. Ammo YaMMning davriy tebranishlari, innovatsiyalarni
doim   ham   bir   tekisda   bo’lmasligi,   uskunalarni   uzoq   muddat   xizmat   qilishi,
iqtisodiy kutishdagi xavflar tufayli investitsiyalar hajmi barqaror bo’lmaydi. 
26 27 XULOSA
Demak,   iste’mol   va   jamg‘armalar   birgalikda   aholining   soliqlar   to‘langandan
keyingi daromadlarini tashkil qiladi.
Iste'mol   -   bu   odamlarning   moddiy   va   ma'naviy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun
foydalaniladigan   moddiy   ne'matlar   va   xizmatlarni   sotib   olishga   sarflanadigan
mablag'lar miqdori.
Jamg'arma   -   daromadning   iste'mol   qilinmagan,   joriy   ishlab   chiqarishga
sarflanganda foydalanilmay qoladigan qismi va   iste'molchi ehtiyojlari , to'planadi.
Garchi   jamg'arma   va   iste'mol   daromadning   tarkibiy   qismi   sifatida   o'zaro   bog'liq
bo'lgan ikkita toifa bo'lsa-da, ular orasida  hali  ham  sifat  jihatidan farqlar  mavjud.
Birinchidan, iste'mol aholining hozirgi ehtiyojlarini yoki ehtiyojlarini qondirishga,
jamg'arma   esa   joriy   iste'molni   kamaytirish   orqali   kelajakda   iste'molni   oshirishga
qaratilgan.   Ikkinchidan,   agar   iste'mol   barcha   oilalarda   mavjud   bo'lsa,   u   holda
jamg'arma   faqat   daromadlari   o'rtacha   darajadan   oshadigan   oilalar   tomonidan
amalga oshiriladi. Uchinchidan, jamg'armalar nolga teng bo'lishi mumkin yoki ular
sezilarli bo'lishi mumkin, ya'ni. ularning tebranishlarining amplitudasi juda keng.
Keynsning   “asosiy   psixologik   qonun”   deb   ataluvchi   qonuniga   ko‘ra,   “odamlar,
qoida   tariqasida,   daromadning   ortishi   bilan   o‘z   iste’molini   oshirishga   moyil
bo‘ladilar,   lekin   daromadning   oshishi   bilan   bir   xil   darajada   emas”.   Ushbu
jarayonni tavsiflash uchun iste'molga cheklov moyilligi (MPC) va tejashga cheklov
moyilligi (MPS) hisoblanadi.
Ushbu ko'rsatkichlar  oila qo'shimcha daromad birligining qancha qismini iste'mol
qilishi va nima iqtisod qilinishi haqida tasavvur beradi.
Iste'mol va jamg'armalarning milliy daromad darajasiga ta'sirini tahlil qilish uchun
J.Keyns   kontseptsiyani   kiritadi
Milliy daromad darajasi va dinamikasini belgilovchi omillar hamda uni taqsimlash
makroiqtisodiyotning asosiy muammosi hisoblanadi.   Keyns nazariyasi   Keynschilik
28 bu   omillarni   samarali   talabni   shakllantirish   kontekstida   amalga   oshirish   nuqtai
nazaridan   tekshiradi.   Shu   munosabat   bilan   u   asosiyni   o'rganishga   e'tibor
qaratdi   tarkibiy   qismlar   yalpi   talab,   ya'ni.   iste'mol   va   jamg'armalar,   shuningdek,
umuman talabning ushbu tarkibiy qismlarining harakati  qanday omillarga bog'liq.
Yalpi talabdagi  iste'mol  (C) eng muhim qism  bo'lib, u YaIMning elementi bo'lib,
Rossiyada   taxminan   50%   va   AQShda   taxminan   67%   ni   tashkil   qiladi.   Aholining
tovar   bozoridagi   umumiy   xarajatlari   hajmida   S   elementining   ulushi   bundan   ham
yuqori.   Ushbu   xarajatlarning   iste'mol   xarajatlariga   kiritilmagan   yagona   tarkibiy
qismi uy-joy qurilishi xarajatlaridir.
Iste'mol   va   jamg'arma   qiymatlari,   agar   davlat   ularni   o'zgartirish   bo'yicha,   shu
jumladan soliq tizimi orqali maxsus choralar ko'rmasa, nisbatan barqarordir. Ushbu
qadriyatlarning   barqarorligi   uy   xo'jaliklarining   "iste'mol   qilish"   yoki   "tejash"
qarorlariga   tegishli   an'analar   ta'sirida   ekanligi   bilan   bog'liq.   Bundan   tashqari,
daromad   bo'lmagan   omillar   xilma-xil   bo'lib,   ulardagi   o'zgarishlar   ko'pincha
muvozanatlashadi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
 
1. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
2. Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004,  240 b. 
3. Агапова Т.А., Серегина С.Ф. Макроэкономика: Учебник. М.:Дело и Сервис,
2001. 
4. Вечканов   Г.С.,   Вечканова   Г.Р.   Макроэкономика:   Торговая   политика.
Инфляция и безработица. Социалная политика. СПб.: ЗАО «Питер», 2005.
5. Гайгер А., Линвуд Т.Макроэкономическая теория и переходная экономика.
Пер. с англ. М.:ИНФРА-М, 1996.  
6. Галперин В.М., Гребенников П.И., Леусский А.И., Тарасевич Л.С. 
7. Макроэкономика: Учебник. СПб.:СПбГУЕФ,1997. 
8. Дорнбуш Р.,Фишер С. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
9. Yo’ldoshev  Z.,  Qosimov  M.S.  Makroiqtisodiyot  asoslari.  T.: 
10. «O’qituvchi»,1994 
11. Менкю Н.Г. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
12. Селишчев   А.С.   Макроэкономика:   Откритая   экономика.   Причини
экономического роста. Динамика рынков. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
13. 19.Xodjaev  R., Maxmudov  B.,  Xadjaev  X.,  Ergashev  E, Egamberdiev  R. Mikro
va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b. 
14. 20.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   “2012   yil   Vatanimiz
taraqqiyotini   yangi   bosqichga   ko’taradigan   yil   bo’ladi”   nomli   ma’ruzalarini
o’rganish bo’yicha O’quv-uslubiy majmua. – Toshkent: Iqtisodiyot. – 2012, 282
b.  
15. 21.Abulkasimov X. Makroiqtisodiy tartibga solish va O’zbekistonning barqaror
rivojlanishi.  Monografiya. – T. “Akademiya”, 2011, 92 b. 
16. O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Vazirligining rasmiy ma’lumotlari 
30

Iste'mol va jamg'arish funktsiyalari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha