Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 273.1KB
Покупки 4
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Jahon banki guruhi kredit faoliyatining rivojlanishi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _____________________________________________________________ ” fanidan
KURS ISHI
МАVZU:  	
JAHON BANKI GURUHI KREDIT FAOLIYATINING	
RIVOJLANISHI
Bajardi:____________ ______ _____________
Qabul qildi: ___________________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya      
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan 
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Jahon banki guruhi kredit faoliyatining	
rivojlanishiReja	
Kirish
3
1.	
Jahon banki va uni vujudga kelishi 5
2. Jahon banki tarkibiy tuzilishi 13
3. O’zbekiston bilan Jahon bankining hamkorligini rivojlantrish istiqbollari
20
4.
O’zbekiston va Jahon banki munosabatlari takomillashtrish yo’llari
28
Xulosa 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 34
2 KirishJahon   Banki   —   Xalqaro   Moliya   Instituti   hisoblanib,   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   sarmoyalar   kirgazish,   kreditlar   taqdim   etish   bilan
shug ullanadi.	
ʻ   Jahon   banki   —   xalqaro   moliya   muassasasi.
Tarkibiga   BMTning   ixtisoslashgan   muassasasi   maqomiga   ega   bulgan   3   mustaqil
xalqaro   moliya   instituti   ( Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki ,   Xalqaro   moliya
korporatsiyasi   hamda   Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasi )   kiradi.   Ba zi   adabiyotlarda	
ʼ
Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki norasmiy holda Jahon banki deb ham ataladi.
1944 -yil   Bretton-Vuds   (AQSh,   Nyu-Gempshir   shtati)da   tashkil   etilgan
bo lib,   hozirda   shtab-kvartirasi   (qarorgohi)   Vashingtonda   joylashgan.	
ʻ   Bretton-
Vuds   xalqaro   hamkorligi   tomonidan   Jahon   bankiga   belgilangan   vazifalar   unga
berilgan nom   — ya ni Xalqaro qayta tiklanish va taraqqiyot banki (MBRR) da o z	
ʼ ʻ
aksini topdi. Asosiy vazifa sifatida iqtisodiy taraqqiyotni moliyalshtirish yuklatildi.
Agarda   Jahon   bankining   birlamchi   kreditlari   ikkinchi   jahon   urushidan   so ng	
ʻ
Yevropaning   iqtisodiyotini   tiklashga   yo naltirilgan   bo lsa,   keyinchalik   u   o z	
ʻ ʻ ʻ
e tiborini   jahonning   qoloq   mamlakatlari   iqtisodini   tiklashga   qaratdi.   Hozirgi	
ʼ
vaqtda   esa   Jahon   bankining   asosiy   maqsadi   rivojlanayotgan   mamlakatlarning
iqtisodiy-ijtimoiy   taraqqqiyotiga,   mazkur   mamlakatlarning   ishlab   chiqarish
darajasini   oshirishga   yordam   berish   va   aholining   ijtimoiy   ahvolini   yaxshilashga
ko maklashishdir.
ʻ
1992   yilning   sentabr   oyidan   boshlab   O’zbekiston   Respublikasi   Jahon
bankining to’la huquqli a’zosi xisoblanadi.
O’zbekiston   Jahon   bankiga   a’zo   mamlakatlar   Ozarbayjon,   Qozog’iston,
Qirg’izston,   Polsha,   Serbiya,   Shveytsariya,   Tojikiston   va   Turkmaniston   bilan
birgalikda shveytsariya-guruhi tarkibiga kiradi.
3 1992   yilning   sentabr   oyida   Toshkent   shahrida   Jahon   bankining
vakolatxonasi   ochildi.   2017   yilning   mart   oyidan   boshlab   uni   janob   Xideki   Mori
boshqarmoqda.
Hozirda   Jahon   bankining   O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   ofisi   bo’lib
Investitsiyalar bo’yicha Davlat qo’mitasi hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   Jahon   banki   guruhi   kredit   faoliyatining
rivojlanishiga bo’lgan talabni tartibga solish yo’llarini takomillashtirish yuzasidan
amaliy tavsiya va xulosalar berishdan iboratdir.
Kurs ishining vazifalari: 
 pullarga   bo’lgan   talab   va   uning   iqtisodiy-huquqiy   asoslarini   ochib
berish, xususan, pulning iqtisodiy mohiyati to’g’risida to’xtalib o’tish;
 pullarga bo’lgan talab va uning vujudga kelish omillarini tadqiq qilish;
 pullarga bo’lgan talabni aniqlashning xorij tajribasini o’rganish;
 pullarga bo’lgan talabga ta’sir etuvchi omillarni tahlil qilish;
 pul-kredit   siyosati   orqali   pullarga   bo’lgan   talabni   tartibga   solish
mexanizmini tadqiq etish;
 pullarga   bo’lgan   talabni   tartibga   solishni   takomillashtirish   yuzasidan
tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat
Kurs   ishining   obyekti   bo’lib,   Jahon   banki   guruhi   kredit   faoliyatining
rivojlanishiga   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan   pullarga   bo’lgan   talab
miqdori hisoblanadi.  
Kurs   ishining   predmeti   bo’lib,   Jahon   banki   guruhi   kredit   faoliyatining
rivojlanishida   pullarga bo’lgan talabni tartibga solish jarayonida yuzaga keladigan
iqtisodiy-moliyaviy munosabatlar xizmat qiladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   shundaki,   Jahon   banki   guruhi   kredit
faoliyatining   rivojlanishiga   ishlab   chiqilgan   amaliy   tavsiya   va   xulosalar   Jahon
bankning pullarga bo’lgan talabni tartibga solishida qo’llash mumkin.
4 Kurs   ishining   tarkibi   kirish,   4   ta   reja,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 1. Jahon banki va uni vujudga kelishiO’zbekistonda   2017   yilda   amalga   oshirilgan   keng   ko’lamli   islohotlarni
munosabati bilan Markaziy bankning Jahon banki guruhi bilan hamkorligi sezilarli
darajada faollashdi.
2017   yilning   sentabr   oyida   global   amaliyoti   menedjeri   Alfonso   Garsiya
Mora   rahbarligidagi   Jahon   banki   delegatsiyasining   tashrifi   natijasida   kelishuv
yakuni,   shuningdek,   2017   yilning   oktabr   oyidagi   XVF   va   Jahon   banki   yillik
majlisida O’zbekiston delegatsiyasining yakuni bo’yicha Markaziy bankning Jahon
banki   guruhi   bilan   hamkorligi   bank   sektorini   takomillashtirish,   shu   bilan   birga,
davlat   islohotlarini   amalga   oshirilishi   natijasida   moliyaviy   sektorda   namoyon
bo’lishi  mumkin bo’lgan xavfni bartaraf qilish bo’yicha keng doiradagi masalalar
bo’yicha hamkorlik yo’nalishlari belgilandi. 1
2017   yilning   IV   choragida   ikki   yo’nalish   bo’yicha   ish   boshlandi:   bank
boshqaruvi  va  nazorati   me’yoriy-huquqiy  bazasini  takomillashtirish  hamda  tijorat
banklarning stress-testdan o’tkazishning metodologiyasini ishlab chiqish.
Markaziy   bank   xodimlari   Jahon   banki   mutaxassislari   bilan   birgalikda   bir
nechta   videokonferensiyalar   tashkil   etildi   va   unda   asosiy   mavjud   muammolar
aniqlandi hamda stress-test o’tkazish bo’yicha tadbirlar muvofiqlashtirildi.
Markaziy   bankning   4   nomativ   hujjatlarining   qayta   ko’rib   chiqish   chora-
tadbirlari   grafigi   ishlab   chiqildi:   “Tijorat   banklari   kapitalining   monandligiga
qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”   (reg.№2693,
06.07.2015),   “Tijorat   banklarida   aktivlar   sifatini   tasniflash   va   aktivlar   bo’yicha
ehtimoliy   yo’qotishlarni   qoplash   uchun   zaxiralar   shakllantirish   hamda   ulardan
foydalanish   tartibi   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”   (reg.№2696,
14.07.2015), “Tijorat banklarining likvidliligini boshqarishga qo’yiladigan talablar
to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”   (reg.№2709,   13.08.2015),   “tijorat
1
  O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O‘zbekiston, 2017- 46 b.
6 banklarining   O’zbeksiton   Respublikasi   Markaziy   bankiga   topshiriladigan   bank
nazorati   bo’yicha   hisobotini   to’ldirish   bo’yicha   tavsiyalar”.   2018   yilning   mart
oyining   oxirida   ularni   mukammallashtirish   bo’yicha   ishlar   tugatilishi   nazarda
tutilmoqda.
'zining   rivojlanish   jarayonida   Jahon   banki   turli   xil   tarkibiy   o'zgarishlarga
duch keldi, shuning uchun Jahon banki atamasi turli bosqichlarda turli tashkilotlar
sifatida tushunilgan.
Dastlab,   Jahon   banki   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   bilan   bog'liq
bo'lib,   u   Ikkinchi   Jahon   Urushidan   keyin   G'arbiy   Evropa   va   Yaponiyaning
tiklanishiga   moliyaviy   yordam   ko'rsatgan.   Keyinchalik,   1960   yilda,   ushbu   bank
siyosati   bilan   bog'liq  ba'zi   funktsiyalarni   o'z   zimmasiga   olgan   Xalqaro   taraqqiyot
assotsiatsiyasi tashkil etildi. 2
Hozirda Jahon banki aslida ikkita tashkilot sifatida tushuniladi:
 Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki
 Xalqaro taraqqiyot assotsiatsiyasi
Turli vaqtlarda ularga Jahon banki muammolarini hal qilish uchun yaratilgan
yana uchta tashkilot qo'shildi:
 Xalqaro moliya korporatsiyasi
 Ko'p tomonlama investitsiyalarni kafolatlash agentligi
 Investitsiya bilan bog'liq nizolarni hal qilish bo'yicha xalqaro markaz
Beshta tashkilot ham Jahon banki guruhiga kiradi va Jahon banki guruhi deb
nomlanadi. Ba'zi hollarda, Jahon banki hali ham Jahon banki faoliyatining asosini
tashkil etadigan Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki deb tushuniladi.
Tarix
Jahon   banki   1944   yilda   Bretton-Vuds   konferentsiyasi   yakunlari   bo'yicha
tashkil etilgan ikkita yirik moliya institutlaridan biri (Xalqaro Valyuta Jamg'armasi
bilan   birgalikda).   45   mamlakatdan   kelgan   delegatlar,   shu   jumladan   Sovet   Ittifoqi
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947sonli “O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirishning Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” gi Farmoni.
7 vakillari   Ikkinchi   Jahon   urushidan   keyin   iqtisodiyotni   tiklash   va   jahon
iqtisodiyotining tuzilishi masalalarini muhokama qildilar.
Sovet   Ittifoqi   Konferentsiyaning   faol   ishtirokchilaridan   biri   bo'lgan,   ammo
keyinchalik   Xalqaro   Valyuta   Jamg'armasi   va   Jahon   Banki   faoliyatida   ishtirok
etishdan   bosh   tortgan,   chunki   uning   nizomiga   binoan   Amerika   Qo'shma
Shtatlaridan   farqli   o'laroq   qabul   qilingan   qarorlarga   ta'sir   o'tkazish   imkoniyati
bo'lmagan.
Jahon   banki   o'z   faoliyatining   birinchi   bosqichlarida,   1945   yildan   1968
yilgacha,   qarz   oluvchilarga   talablar   oshgani   sababli   faol   kredit   berishni   amalga
oshirmadi.   Bankning   birinchi   prezidenti   Jon   Makkloy   boshchiligida   birinchi   qarz
oluvchi   sifatida   Frantsiya   tanlandi,   unga   250   million   dollar   miqdorida   kredit
berildi.   Bundan   tashqari,   Frantsiyani   kredit   bilan   ta'minlash   sharti
kommunistlarning koalitsiya hukumatiga qo'shilmaslik edi. Boshqa ikkita murojaat
etuvchiga   (Polsha   va   Chili)   yordam   berilmagan.   Keyinchalik,   Jahon   banki
Marshall   rejasini   amalga   oshirib,   Ikkinchi   Jahon   urushi   natijasida   vayron   bo'lgan
iqtisodiyotni   tiklaydigan   G'arbiy   Evropa   mamlakatlariga   kredit   berishda   faol
ishtirok   etdi.   Ushbu   rejani   moliyalashtirish   asosan   Jahon   banki   tomonidan
moliyalashtirildi.
1968-1980 yillarda Jahon bankining faoliyati rivojlanayotgan mamlakatlarga
yordam  berishga qaratilgan edi. Iqtisodiyotning turli  tarmoqlarini infratuzilmadan
tortib to ijtimoiy masalalarni hal qilishgacha beriladigan kreditlar hajmi va tarkibi
oshdi.   Ushbu   davrda   Jahon   bankiga   rahbarlik   qilgan   Robert   Maknamara   AQSh
mudofaa   vaziri   va   Ford   prezidenti   sifatida   etakchilik   tajribasiga   ega   bo'lganligi
sababli,   uning   faoliyatiga   texnokratik   boshqaruv   uslubini   olib   kirdi.   McNamara
potentsial   qarz   oluvchi   mamlakatlar   tomonidan   axborotni   taqdim   etishning   yangi
tizimini   yaratdi,   bu   esa   kredit   shartlari   bo'yicha   qaror   qabul   qilish   vaqtini
qisqartirishga imkon berdi.
8 1980   yilda   McNamara   Jahon   banki   prezidenti   lavozimiga   AQShning   o'sha
paytdagi   prezidenti   Ronald   Reyganning   taklifiga   binoan   A.V.Klauzen   tomonidan
tayinlandi.   Ushbu   davrda   moliyaviy   yordam   asosan   uchinchi   dunyo
mamlakatlariga   ko'rsatildi.   1980-1989   yillar   uchinchi   dunyo   iqtisodiyotini
kreditlarga   bog'liqligini   kamaytirish   maqsadida   rivojlantirishga   qaratilgan   kredit
siyosati   bilan   tavsiflandi.   Ushbu   siyosat   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   uchun
beriladigan kreditlarning qisqarishiga olib keldi.
1989   yildan   beri   Jahon   banki   siyosati   turli   xil   nodavlat   tashkilotlarning
tanqidlari,   xususan   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   bilan   bog'liq   tanqidlari   ta'siri
ostida jiddiy o'zgarishlarga duch keldi. Natijada turli maqsadlar uchun beriladigan
kreditlar doirasi kengaytirildi. 3
Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki 184 mamlakatdan iborat. Oxirgi (2007
yil   18-yanvar)   qabul   qilingan   mamlakat   Chernogoriya   edi.   Xalqaro   tiklanish   va
taraqqiyot   bankining   ustaviga   muvofiq   har   bir   davlat   ustav   kapitalida   ma'lum
kvotaga   ega,   kvotaga   mutanosib   ravishda,   qaror   qabul   qilishda   ovozlar
taqsimlanadi.  2006 yildan boshlab ovozlar quyidagicha taqsimlandi  (1-jadval)
A'ZO MAMLAKAT ULUSH,%
16,39
Yaponiya 7,86
Germaniya 4,49
Frantsiya 4,30
Korea 4,30
Xitoy 2,78
Hindiston 2,78
Italiya 2,78
Xalqaro taraqqiyot assotsiatsiyasiga 164 davlat a'zo
3
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi  // Xalq so‘zi gazetasi,
2018 yil.
9 Bank faoliyatini boshqarish
Jahon   banki   aksiyadorlar   jamiyati   bo'lib,   uning   aktsiyadorlari   ushbu
tashkilotga   184   ta   a'zo   davlat   hisoblanadi.   A'zo   mamlakatlar   tomonidan   berilgan
ovozlar soni ularning kapitalidagi ulushiga bog'liq bo'lib, bu o'z navbatida ularning
jahon   iqtisodiyotidagi   ulushi   bilan   belgilanadi.   Ushbu   aktsiyadorlar   Bankning
qarorlarni   qabul   qilish   va   qaror   qabul   qilishning   eng   yuqori   organi   bo'lgan
Boshqaruvchilar   Kengashi   tomonidan   namoyish   etiladi.   Qoida   tariqasida
gubernatorlar   ishtirokchi   mamlakatlarning   moliya   vazirlari   hisoblanadi.
Boshqaruvchilar kengashi yiliga bir marta Jahon banki guruhi va Xalqaro valyuta
jamg'armasi Boshqaruvchilar kengashining yillik yig'ilishlarida yig'ilish o'tkazadi.
Boshqaruv   majlislari   oralig'ida   Bankni   boshqarish   bo'yicha   aniq   vakolat
Bankning   Vashingtondagi   shtab-kvartirasida   bevosita   ishlaydigan   25   ta   ijrochi
direktorlarga   topshirildi.   Ijrochi   direktorlar   Bank   Prezidenti   tomonidan
boshqariladigan   Direktorlar   Kengashini   tuzadilar.   Direktorlar   kengashi   tarkibiga
eng katta aktsiyalarga ega bo'lgan a'zo davlatlarning manfaatlarini himoya qiluvchi
beshta   ijrochi   direktor   kiradi:   Yaponiya,   Germaniya,   Frantsiya   va   boshqalar.
Qolgan 20 ta ijrochi direktorlar mamlakat guruhlari vakili.
Direktorlar kengashi odatda haftada ikki marotaba yig'ilish o'tkazadi va bank
ishlarini umumiy boshqarishni, shu jumladan barcha kreditlarni tasdiqlash va Bank
faoliyatiga   ta'sir   qiluvchi   boshqa   qarorlarni   qabul   qilish   uchun   javobgarlikni
ta'minlaydi:
1. kreditlar va kafolatlarni tasdiqlash,
2. bankning umumiy tamoyillarini aniqlash
3. bank byudjetini tasdiqlash
4. mamlakatlarga yordam berish strategiyasini ishlab chiqish
5. qarz   olish   va   moliyaviy   faoliyatning   boshqa   masalalari   bo'yicha
qarorlar qabul qilish.
10 Jahon banki Prezidenti Direktorlar kengashi majlislarini boshqaradi va Bank
faoliyatining   umumiy   yo'nalishi   uchun   javobgardir.   An'anaga   ko'ra,   Jahon   banki
Prezidenti   Qo'shma   Shtatlar   -   Bankning   eng   yirik   aktsiyadori   bo'lgan   mamlakat
fuqarosiga   aylanadi.   Prezident   Boshqaruvchilar   kengashi   tomonidan   besh   yillik
muddatga   saylanadi   va   qayta   saylanishi   mumkin.   Besh   vitse-prezident,   shu
jumladan   uchta   katta   vitse-prezident   va   ikkita   ijrochi   vitse-prezident   ma'lum
mintaqalar,   sektorlar,   biznes   yo'nalishlari   va   boshqa   aniq   funktsiyalar   uchun
javobgardir.
Jahon   bankining   dunyoning   yuzdan   ortiq   mamlakatlarida   vakolatxonalari
mavjud va ularda 10 mingga yaqin kishi ishlaydi. 4
(2-jadval)
Jahon banki prezidentlari
PREZIDENT ISHGA QABUL QILISH 
SHARTLARI
Evgeniya Meyer 1946 yil 18 iyun - 1947 yil 17 mart
Jon Jey Makkloy 1947 yil 17 mart - 1949 yil 1 iyul
Evgeniy Robert Blek 1949 yil 1-iyul - 1963 yil 1-yanvar
Jorj D. Vuds 1963 yil 1 yanvar - 1968 yil 1 aprel
Robert S. Maknamara 1968 yil 1 aprel - 1981 yil 1 iyul
Alden V. Klauzen 1981 yil 1 iyul - 1986 yil 1 iyul
Sartarosh B. Konable 1986 yil 1 iyul - 1991 yil 1 sentyabr
Lyuis T. Preston 1991 yil 1 sentyabr - 1995 yil 4 may
Richard Frank, aktyor 1995 yil 4 may - 1995 yil 1 iyun
Jeyms Devid Volfonson 1995 yil 1 iyun - 2005 yil 1 iyun
Pol Volfovits 2005 yil 1 iyun - 2007 yil 1 iyul
Robert Zoellik 2007 yil 1 iyul - 2012 yil 1 iyul
Jim Yong Kim 2012 yil 1 iyuldan - hozirgi kunga qadar
4
  SHodmonov SH.SH., G‘ofurovU.V. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik.-T.:
Iqtisod-moliya, 2010. - 728 bet.
11 Moliyaviy sektor va xususiy tadbirkorlikni  rivojlantirish masalasida  12 dan
15   dekabrgacha   bo’lgan   davrda   Jaxon   bankining   texnik   ko’magi   missiyasi
Markaziy   bankda   bo’ldi   va   Kredit   tashkilotlarini   prudensal   nazorati   va   kredit
tashkilotlarini inspeksiya qilish departamenti xodimlariga konsultatsiya berdi.
Keyingi   birgalikdagi   faoliyat   risklarni   boshqarish   va   korporativ   boshqaruv
bo’yicha   nizom,   shuningdek,   joylarda   inspeksiya   qilish   metodologiyani   ishlab
chiqishni   ko’zda   tutadi.   Ushbu   me’yoriy   xujjatlarga   o’zgartirish   kiritish   bo’yicha
tafsilotlar   joriy   yilning   mart-aprel   oylariga   rejlashtirilgan   Jahon   banki
mutaxassilarining uchinchi missiyasi jarayonida muhokama qilinadi.
Stress-testlash   yo’nalishida   ushbu   jarayonda   Markaziy   bank   xodimlarining
faol   ishtirokida   ularni   o’qitish   va   malakalarini   takomillashtirishda   2-3ta   yirik
tijorat bankida stress-testlashnia amalga oshirish misolida uning metodologiyasini
ishlab chiqish borasida Jaxon banki ekspertlarining texnik ko’magini olish ko’zda
tutilmoqda.
Bundan   tashqari,   Jahon   bankining   2017   yilning   sentabr   oyidagi   missiya
yakuni Ma’lumotnomasida ko’rsatib o’tilgan taklif asosida, o’rta muddatli (3-5 yil)
istiqbolda quyidagi yo’nalishlar bo’yicha hamkorlik masalalari ishlab chiqilmoqda:
 banklarni   sog’lomlashtirish   bo’yicha   maslahat   (ayrim   banklarni
moliyaviy   holatini   tahlil   qilish   asosida   risklarni   aniqlash,   oqibatlarini
yengillashtirish va korrektirovka qilish chora-tadbirlari bo’yicha tavsiyalar berish,
potensial restruktizatsiya yoki sog’lomlashtirishni hisobga olgan holda).
 tijorat   banklaridagi   tanklik   vaziyatlarni   boshqarish   metodologiyasini
ishlab chiqish
 bank tizimida Bazel III joriy etish ta’sirini miqdoriy tadqiqot o’tkazish
hamda ushbu o’tish jarayonini ishlab chiqish.
 omonatlarni sug’urta qilishni tizimi modernizatsiyalash
 moliviy   sektorni   baholash   Dasturlari   doirasida   baholashni   amalga
oshirish.
12 2017-2021-yillarda   O'zbekistonda   hukumat   bir   qator   islohotlarni   amalga
oshirdi. Valyuta ayirboshlash   kursini isloh qilish va tashqi savdoni tartibga solish,
shuningdek,   turli   tovarlar   va   xizmatlarning   narxlarini   liberallashtirish   shular
jumlasidandir. Hozirgi vaqtda hokimiyatning diqqati YaIM o'sishi oldidagi tarkibiy
to'siqlarni   bartaraf   etishga   qaratilgan.   Misol   uchun,   ishlab   chiqarish   omillarining
kam   rivojlangan   bozori   hamda   mamlakat   iqtisodiyotida   davlat   korxonalari   va
banklarining ustun   rolini   keltirishimiz   mumkin.
Ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarning   navbatdagi   bosqichi   yirik   va
raqobatbardosh   xususiy   sektorni   yaratish   imkonini beradi. Bu iqtisodiyotning turli
tarmoqlarida   kam   sonli   ish   o'rinlarini   yaratadigan,   davlatning   keng   ishtirokidagi
samarasiz tizimni demontaj qilish uchun   zarur.
2021-yilda   O’zbekiston   fuqarolarining   qariyb   7,5   foizi   Jahon   banki
tomonidan   daromadi   o’rtachadan   past   bo’lgan   mamlakatlar   uchun   belgilangan
kambag’allik   chizig’idan   pastda   yashagan.   Ko’pgina   odamlar   ushbu   chiziqqa   yaqin
yashaydilar   va   daromadlarini   yo'qotib   undan   pastga   tushib   qolishlarining   xavfi
yuqori. 5
Mamlakatdagi   har   oltinchi   xonadonda   oila   a'zolaridan   biri   chet   elda,   asosan
Rossiyada   ishlaydi.   COVID-19   pandemiyasi   davrida   boshlangan   fuqarolarga
ijtimoiy yordam  ko'rsatishni  yaxshilash  bo'yicha islohotlar  aholini   ijtimoiy   himoya	
qilish tizimi va mehnat bozorida fuqarolarni qo'llab-quvvatlash dasturlari bilan qamrab
olishga   yordam   beradi.   Ushbu   chora-tadbirlar   mamlakatda   kambag’allikning
keskin o'sishini oldini olishga   yordam   beradi.
Prognozlarga   ko’ra,   Rossiyaning   Ukrainaga   bostirib   kirishi   O’zbekiston
YaIM   o’sishini   2022-yilda   3,6   foizgacha   sekinlashtiradi.   Bu   mehnat   migrantlari
pul   o'tkazmalarining   ikki   baravar   qisqarishi   va   ularning   uyiga   qaytishi,   jahonda
neft   va   oziq-ovqat   narxlarining   rekord   darajada   yuqoriligi,   shuningdek,   xalqaro
savdoning logistika zanjirlaridagi, investitsiyalar kirib kelishidagi va bank tizimlari
5
  Xodiyev B.Yu., Shodmonov Sh.Sh. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. - T.: Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet.
13 ishidagi uzilishlar bilan   bog'liq.Ah	oli
 oʻrtas	ida  	kam	bag’allikning  	oʻsish	iga  	yo	ʻl  qoʻym	aslik  	uchun  	fu	qaro	larn	i	
ijtim	oiy
 	him	oya  	qilish  	va  	ular	ni   m	eh	nat      	bo	zorida      	qoʻllab-qu	vv	atlash      	boʻyicha	
qoʻsh	imc	ha
     	dastur	larni      	am	alga      	oshirish      	talab      	etiladi.  Davlatning   yanada	
qattiqroq   pul-kredit   siyosati,   xomashyo   tovarlari   eksportidan   yanada   yuqoriroq
daromad,	 
shuningdek,   iqtisodiyotga   davlat   investitsiyalari   uchun   yanada   past
xarajatlar   joriy   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   byudjet-moliyaviy   imkoniyatlar
yaratadi   va   makroiqtisodiy   barqarorlikni   qo’llab-quvvatlashga   yordam   beradi.
2022-yil   aprel   oyida   Jahon   banki   O’zbekiston   iqtisodiyotini   kompleks
diagnostik   tadqiq   qilish   bo’yicha   ishlarni   yakunladi.   Qoida   tariqasida,   ushbu
hisobot  Jahon   bankining  mijoz-davlatlari  uchun  har   besh   yilda   bir   marta   tuziladi.
Unda   mijoz-davlatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   muammolari   va
imkoniyatlari   tahlil qilinadi.
Qayd   etilgan   hisobot   Jahon   banki   guruhi   va   O'zbekiston   o'rtasidagi
Mamlakat   bilan   hamkorlikning   yangi   asos   dasturini   (MHD)   tayyorlash   uchun
negiz   bo'lib   xizmat   qildi.   Unda   hamkorlikning   yo’nalishlari   hamda   2022-2026-
yillarda   hukumat   islohotlarini   moliyaviy   va   tahliliy   qo’llab-quvvatlash   ko’lami
belgilab   berilgan.   MHD   2022-yil   may   oyi   oxirida   Jahon   banki   Ijrochi   direktorlar
kengashiga   ko’rib   chiqish   uchun   taqdim   etiladi.
Yangi   MHDda   inklyuziv   va   barqaror   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda
O’zbekistonni   qo’llab-quvvatlashning   ustuvorliklari   sifatida   quyidagi   yo’nalishlar
belgilangan: 1)   xususiy   sektorda   ish   o’rinlari sonini   ko’paytirish;
2)   inson   kapitalini   rivojlantirish;   hamda   3)   farovonlik   va   iqlim   barqarorligini
yaxshilash   uchun   mamlakatning   yanada   ekologik   iqtisodiy   o'sish   modeliga
o'tishiga   ko’maklashish.
 
2. Jahon banki tarkibiy tuzilishi
14 Jahon   banki   hozirda   uning   tarkibiga   kiruvchi   bir   qancha   tashkilotlardan
iborat   yagona tuzilma   Jahon banki guruhi sifatida tanilgan.  Bu tashkilotlar:
1. Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (XTTB).   O'rta   daromadli   va
kreditga loyiq kam daromadli mamlakatlar hukumatlarini moliyalashtiradi.
2. Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasi   (IDA).   Dunyoning   eng   qashshoq
davlatlari hukumatlariga foizsiz kredit va grantlar beradi.
3. Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   (IFC).   Katta   tashkilot   rivojlanish
xususiy   sektorga   qaratilgan.   Rivojlanayotgan   mamlakatlarga   sarmoya   kiritishda,
xalqaro   moliyaviy   bozorlar,   konsalting   kompaniyalari   va   hukumatlaridan   mablag
'jalb qilishda yordam beradi.
4. Ko'p   tomonlama   investitsiyalarni   kafolatlash   agentligi   (MIGA).
Sarmoyadorlar   va   qarz   beruvchilarni   siyosiy   xavflardan   sug'urta   qilib,
rivojlanayotgan   mamlakatlarga   to'g'ridan   -to'g'ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
qilishga yordam beradi.
5. Investitsion nizolarni hal qilish xalqaro markazi (ICSID).
Jahon   banki   o z   tarkibiga   yirik   2   ta   tashkilotni:ʻ   Xalqaro   tiklanish   va
taraqqiyot   banki   (XTTB)   va   Xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasini   (XTA)   oladi.
Ulardan   tashqari   unga   3   ta   boshqa   tashkilotlar   ham   bilvosita   kiradi:   Jahon   banki
bilan   uyushgan,   ammo   huquqiy,   moliyaviy   jihatdan   mustaqil   faoliyat
ko rsatuvchi	
ʻ   —   Xalqaro   moliyaviy   korparatsiya   (XMK)   (bu   tashkilot
rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   xususiy   korhonalarni   moliyalashtirishga   yordam
beradi).   Investitsion   kelishmovchiliklarni   tartibga   solish   xalqaro   markazi   va
Investitsiyalarni har tomonlama kafolatlovchi agentlik (MIGA).
Xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasini   (XTA)   mamlakatlarka   imtiyozli
kreditlar berish bilan shug ullanib, ular donor mamlakatlar tomonidan beriladigan	
ʻ
xayriya mablag lari asosida moliyalashtiriladi.	
ʻ
Jahon banki  dunyodagi kapital, qimmatbaho qog ozlar  bozorlarining asosiy	
ʻ
mablag   oluvchisi   hisoblanadi.   Bundan   tashqari,   bank   bir   qator	
ʻ
15 mamlakatlardan   obligatsiya ,   zayom   sotish   orqali   tog ridan-tog ri   qarz   oladi,ʻ ʻ
yig ilgan   mablag lar   qoloq   mamlakatlarning   taraqqiyoti   yo lida   ishlatiladi   va	
ʻ ʻ ʻ
ularga imkoniyati darajasidagi past foizlar hisobida beriladi.
Jahon   banki   kredit   olish,   uni   qaytara   olish   darajasida   bo lgan   mamlakatlar	
ʻ
uchun   mablag larni   mujassamlaydi.   Ammo,   boy   mamlakatlarga   yoki   alohida	
ʻ
shaxslarga jahon banki tomonidan kredit berilmaydi.
Rivojlanayotgan mamlakatlarda aholining jon boshiga yalpi mahsulot $1200
atrofida bo lgan taqdirda ular Xalqaro tiklanish va taraqqiyot bankidan kredit olish	
ʻ
imkoniyatiga   ega   bo ladilar.   Bu   kreditlar   12-15   yil   ichida   qoplanishi   lozim.	
ʻ
Ikkinchi   tomondan,   Xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasini   (XTA)   kreditlarni
qoloqroq mamlakatlarga, ya ni ulardagi yalpi milliy mahsulot jon boshiga 800 dan	
ʼ
kam   bo lgan   mamlakatlarga   beradi   (asosan   XTA   tomonodan   berilayotgan	
ʻ
kreditlarning   80   %ini   hozirgi   vaqtda   aholi   jon   boshiga   $   700   dan   kam   bo lgan	
ʻ
mamlakatlar   oladi).   Bu   kreditlar   bo yicha   foizlar   olinmasdan,   ko pgina   hollarda	
ʻ ʻ
ular 35-40 yillar oralig ida to lash sharti bilan beriladi.	
ʻ ʻ
Jahon   banki   o z   faoliyatini   rivojlanayotgan   va   qoloq   mamlakatlarga   texnik	
ʻ
loyihalarni, iqtisodiy dasturlarni moliyalashtirish jihatdan yordam berish orqali bu
mamlakatlarning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirishga   yordam   beradi.   Bu   vazifalar
bankining asosiy uzoq muddatli vazifasi hisoblanadi.
Oxirgi   yillarda   bank   oldingi   yillardagi   tajribalariga   tayangan   holda
mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanish   bosqichlari   darajalarini   inobatga   olib,
loyihalarni   tanlash   jarayonida   asosan   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   qoloq
qatlamlarini  qamrashga,   ularning  taraqqiyot  darajalarini   oshirishni   nazarda  tutgan
holda olib borilyapti.
Shuning uchun ham, Bank tomonidan texnik va moliyaviy jihatdan yordam
berish   va   moliyalshtirish   jarayonida   BMT   tomonidan   belgilangan   dastuga   asosan
ham texnik yordam beruvchi, ham loyihani ijro etuvchi sifatida qatnashadi.
16 Bank   tomonidan   tanlanadigan   loyiha,   ularning   yo nalishlari   milliyʻ
mamlakatlar, ularning mahalliy hokimiyatlari, boshqa tegishli tashkilotlar bilan har
tomonlama kelishilgan holda amalga oshiriladi.
Bank   kredit  ajratish jarayonida o z mutaxassislari  ishtirokida kredit oluvchi	
ʻ
mamlakatlarning   iqtisodini   sinchkovlik   bilan   tahlil   etish   asosida   qaysi   sohaga
asosiy   e tibor   berish   yoki   qo yilmalarni   joylashtirish   borasida   u   yoki   bu   sohani	
ʼ ʻ
tanlash   imkoniyatidan   foydalaniladi.   Bunday   tahlitda   ish   yuritish   ushbu
malakatlarning   asosiy   muammolari   yechimida   qatnashib,   uning   rivojlanishiga
yordamlashishni nazarda tutadi.
2017-yildan   boshlab   Jahon   banki   O’zbekistonga   uning   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishida   moliyaviy  va  tahliliy   yordamni  salmoqli   darajada   oshirdi.  Bu  sa’y-
harakatlar muhim bozor islohotlari dasturini amalga oshirish   jarayonida   hukumatni
qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan.
Bugungi   kunda   Jahon   bankining   O’zbekistondagi   dasturi   Yevropa   va
Markaziy   Osiyo   mintaqasida   Turkiyadan   keyin   eng   yirik   operatsiyasidir.   2022-yil
1-aprel   holatiga   ko’ra,   u   umumiy   qiymati   taxminan   5,25   milliard   AQSh   dollari
bo’lgan 27 ta loyihani o’z ichiga oladi. Loyihalar   Xalqaro tiklanish va taraqqiyot
bankining   (XTTB)   2,03   milliard   AQSh   dollari   miqdoridagi   kreditlari   va   Xalqaro
taraqqiyot   assotsiatsiyasining   (XTA)   3,22   milliard   AQSh   dollari   miqdoridagi
imtiyozli   kreditlari   hisobidan   moliyalashtiriladi   (XTTB   va   XTA   Jahon   banki
guruhiga   kiruvchi   tashkilotlardir).
Yuqorida   qayd   etilgan   loyihalar   makroiqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish,
qishloq   xo'jaligini   modernizatsiya   qilish,   suv   resurslarini,   irrigatsiya   va   drenaj
tizimlarini boshqarish, sog'liqni saqlash, ta'lim,   suv ta'minoti, energetika, transport,
aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish,   shahar   va   qishloq   infratuzilmasi,   milliy
innovatsiya   tizimi,   soliq   ma'muriyatchiligi   va   statistika   organlari   kabi   muhim
sohalarda hukumatni qo'llab-   quvvatlaydi.
Jahon   bankining   moliyaviy   ishtirokida   hukumat   tomonidan   amalga
17 oshirilayotgan   loyihalar,   shuningdek,  COVID-19   pandemiyasining   fuqarolar	
salomatligi va mamlakat iqtisodiyotiga oqibatlarini yumshatishga ham	 
yordam   beradi.
Texnik   ko’mak   va   maslahat-tahliliy   xizmatlar   dasturi   Jahon   bankining
O’zbekistondagi loyihalari portfelini   to’ldiradi. Hozirgi vaqtda Jahon banki dastur
doirasida   sog’liqni   saqlash,   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   va   yer   resurslarini
boshqarish   bo’yicha   milliy   strategiyalarni   amalga   oshirishga   o’z   hissasini
qo’shmoqda.   Shuningdek,   qishloq   xo’jaligi,   energetika,   aviatsiya,   soliq   va   bank
tizimlari,   tashqi   savdo   tarmoqlarini   isloh   qilishda   hamda   mamlakat   aholisi
o’rtasida kambag’allikni kamaytirish bo’yicha chora-tadbirlarni amalga   oshirishda
hukumatga   texnik ko’mak   ko’rsatilmoqda.
2021-yilda   O’zbekiston   YaIM   7,4   foizga   o’sdi.   Ishlab   chiqarish   va   xizmat
ko'rsatish   sohalarining   sezilarli   o'sishi   qishloq   xo'jaligidagi   hali   ham   zaif   bo’lgan
o'sishni   ushlab   turishga   yordam berdi.
Mehnat   muhojirlaridan   pul   o’tkazmalari   oqimi   tiklandi.   Biroq,   bu   oltin
sotishdan   tushgan   daromadning   sezilarli   pasayishini   (29   foizga)   to’liq   qoplay
olmadi.  Bu   joriy  operatsiyalar   hisobining  yanada   kengroq   taqchilligiga   olib  keldi
va   u   2020-yildagi 5   foizdan   2021-yilda YaIMning   6,6 foizigacha   ko'tarildi.	
Davlat byudjeti taqchilligi 2020-yildagi 4,5 foizdan 2021-yilda YaIMga nisbatan	
6,2 foizgacha o’sdi. U deyarli	 
to’liq yangi tashqi qarzlar hisobidan moliyalashtirildi.
Bunda   qarzlar   hukumatning   yangi   qarz   bo'yicha   belgilagan   5,5   milliard   dollar
miqdoridagi   yillik yuqori   chegarasidan   oshmadi.
Inflyatsiya   pasayishda   davom   etib,   2021-yilda   o’rtacha   10,8   foizni   tashkil
etdi   (2020-yildagi   12,9   foizga   nisbatan).   Oziq-ovqatning   hamda   transport
xarajatlarining   yanada   yuqori   ichki   va   xalqaro   narxlari   inflyatsiyaga   turtki
bo’lishda   davom etdi.
Davlat tomonidan subsidiyalangan kreditlash hajmining qisqarishi va yuqori
real   foiz   stavkalari   kreditlash   hajmining   o’sishini   2020-yildagi   31   foizdan   2021-
yilda 18 foizgacha sekinlashtirdi. Bank tizimi faoliyati   barqarorligicha qolmoqda.
18 Bufer kapital zaxiralari va likvidligi normativ minimumlardan yuqoriligicha
qolmoqda.   O’zbekiston   Markaziy   banki   bank   tizimining   dollarlashuvini
kamaytirish   maqsadida   2021-yilda   xorijiy   valyutadagi   depozitlar   bo’yicha   minimal
zaxiralarni   14   foizdan   18   foizga   oshirdi.
Ishsizlik   darajasi   2020-yildagi   10,5   foizdan   2021-yilda   9,6   foizga   tushdi.
Biroq   u   hali   ham   COVID-19   pandemiyasidan   oldingi   9   foiz   darajasiga   qaytgani
yo’q.
Jahon   banki   tuzilmasini   tashkil   etuvchi   institutlarning   o'ziga   xos
xususiyatlarini ko'rib chiqing.   Ko'rib chiqilgan moliyaviy institut quyidagilarni o'z
ichiga oladi:
 XTTB (yoki Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki);
 IDA (Taraqqiyot etakchisi uyushmasi);
 IFC (yoki Xalqaro moliya korporatsiyasi);
 MAGI (investitsiya kafolatlari uchun mas'ul agentlik);
 ICSID (Investitsiya loyihalari bo'yicha nizolarni hal qilish markazi).
Bu   tashkilotlar   muhtoj   mamlakatlarga   maqbul   stavkalarda,   ayrim   hollarda
esa   foizsiz   kredit   berishga   chaqirilgan.   Shuningdek,   u   mamlakatlarga   grantlar
orqali   yordam   beradi.   Jahon   bankiga   tegishli   yordam   ko'rsatish   shartlari   -
iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   xususiylashtirishni   amalga   oshirish,   ta'lim,   sog'liqni
saqlash va infratuzilmani yaxshilash sohasida zarur islohotlar.
Endi Jahon bankining asosiy vazifalarini ko'rib chiqing.
Jahon banki funksiyalari
Tadqiqotchilar quyidagi spektrni aniqlaydilar:
 investitsiya faoliyati (asosan rivojlanayotgan mamlakatlarda, sog'liqni
saqlash va ta'lim sohalarida);
 milliy   hukumatlar   uchun   maslahat   yordami   iqtisodiy   masalalar ,
tahliliy faoliyat;
 taqdim etilayotgan moliyaviy xizmatlarni takomillashtirish;
19  vositachilik   (resurslarni   rivojlangan   va   iqtisodiy   qoloq   mamlakatlar
o'rtasida taqsimlashda).
Shunday   qilib,   ko'rib   chiqilgan   narsa   jahon   iqtisodiyoti   uchun   muhim   rol
o'ynaydi.   Jahon   bankining   qayd   etilgan   funktsiyalari   muvozanatli   iqtisodiy
rivojlanish nuqtai nazaridan muhim ahamiyatga ega   zamonaviy davlatlar ... Keling,
JB   ularni   qanday   mexanizmlar   orqali   amalda   amalga   oshirayotganini   ko'rib
chiqaylik.   Siz   bu   masalani   Jahon   banki   tarkibiga   kiruvchi   yuqorida   ko'rsatilgan
institutlar   faoliyati   nuqtai   nazaridan   ko'rib   chiqishingiz   mumkin.   IBRDdan
boshlaylik.
Jahon   banki   funktsiyalari   uchun   mas'ul   bo'lgan   yana   bir   yirik   tuzilma   -
Xalqaro   Taraqqiyot   Assotsiatsiyasi.   U   1960   yilda   tashkil   etilgan.   Uning   tashkil
etilishidan   maqsad   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   past   bo'lgan   mamlakatlarga  uzoq
muddat   -   taxminan   40-50   yil   muddatga   -   imtiyozli   kreditlar   berish   edi.   Masalan,
1961   yilda   tashkilot   Hindiston,   Chili,   Gonduras   va   Sudanga   tegishli   kreditlar
berishga   qaror   qildi.   IDA   nafaqat   iqtisodiy   taraqqiyoti   past   bo'lgan   mamlakatlar
hukumatlariga   yordam   berish   uchun   kredit   beradi,   balki   undan   tovarlarni   eksport
qilishni   ham   osonlashtiradi   rivojlangan   davlatlar   rivojlanishda.   Shuningdek,   IDA
vakolatlari   doirasida   turli   xil   dasturlarni   amalga   oshirish   ko'zda   tutilgan   ijtimoiy
dasturlar ...   XTTB   shartlari   bo'yicha   kreditlarga   xizmat   ko'rsatishga   qodir
bo'lmagan davlatlar, IDA kreditiga tayanishi mumkin. Tashkilot tashkil etilganidan
buyon 90 milliard dollardan ortiq kredit ajratdi. 6
Biz hal qilish uchun berilgan kreditlarning xususiyatlarini o'rganamiz   asosiy
vazifa ,   Jahon   banki   kabi   institut   vakolatiga   kirgan   -   iqtisodiyoti   orqada   qolgan
mamlakatlarning   rivojlanishi.   Tashkilot   ikkita   asosiy   turdagi   kredit   beradi.
Birinchidan,   bu   investitsiya   kreditlari.   Ular   rivojlanayotgan   mamlakatlar
iqtisodiyotidagi   sanoat   tarmoqlarini   moliyalashtirish   maqsadida,   shuningdek,
iqtisodiy tizimlarning boshqa segmentlarida ijtimoiy va iqtisodiy muammolarni hal
6
  Kochetkov A.A. Ekonomicheskaya teoriya: Uchebnik dlya bakalavrov / Moskva.: Dashkov i K, 2016. - 696 s.
20 qilish   nuqtai   nazaridan   muhim   ahamiyatga   ega.   Ikkinchidan,   bu   mamlakatlarning
siyosiy  rivojlanishini  rag'batlantirishga  qaratilgan. Ularning  kelib tushishi  shtatlar
tomonidan zarur islohotlarning amalga oshirilishini nazarda tutadi.
21 3.  O’zbekiston bilan Jahon bankining hamkorligini rivojlantirish
istiqbollari
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgan   dastlabki   yillaridanoq   JBG   bilan
o’zaro   hamkorlik   yo’lga   qo’yildi.   Iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishga,
O’zbekistonning jahon hamjamiyatidagi integratsiyalashuvini ta’minlashga xalqaro
moliyaviy,   iqtisodiy   tashkilotlar   -   Xalqaro   valyuta   fondi,   Jahon   banki,   Xalqaro
moliya korporatsiyasi, Evropa tiklanish va taraqqiyot banki va boshqalar ham katta
yordam   ko’rsatmoqda 31
.
O’zbekiston   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilishda   bevosita   Xalqaro   moliya
institutlariga murojaat qiladi. Bu institutlardan biri bu Jahon bank guruhidir.  Jahon
banki (JB) BMT tarkibidagi ixtisoslashgan moliyaviy muassasa hisoblanadi. Jahon
banki Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki (XTTB) va uning bo’limi hisoblangan
Xalqaro rivojlanish assotsiatsiyasi  (XRA), Xalqaro moliya korporatsiyasi  (XMK),
Investitsiyalarni   har   tomonlama   kafolatlash   agentligi   (IXKA)   va   Investitsion
munozaralarni   tartibga   solish   bo’yicha   xalqaro   markazi   (IMXM)   kabi   moliyaviy
tashkilotlarni   o’z tarkibiga oladi.
Hozirgi davrga qadar O’zbekiston bilan JBGning XTTB va XRA institutlari
tomonidan   73   ta   loyiha   amalga   oshirilgan.   Ushbu   loyihalarning   28   tasi   hozirgi
kunda   faol   holatda.   Shundan,   2   ta   loyiha   grand   asosida,   26   ta   loyiha   XRA   va
XTTB kreditlari hisobidan moliyalashtirilgan. Qolgan 30 ta loyiha tugatilgan yoki
bekor   qilingan.   Jumladan,   ushbu   loyihalarning   20   tasi   yopilgan,   7   tasi   bekor
qilingan hamda 3 ta   qayta ko’rib   chiqilmoqda.
Ushbu davrga qadar JB tomonidan moliyalashtiriladigan 73 ta loyihaning 34
tasi yoki 2,761 milliard AQSh dollari XRA tomonidan, loyihalar 31 tasi yoki 3,903
milliard   AQSh   dollari   XTTB   tomonidan   hamda   boshqa   manbalar   hisobidan   7   ta
loyiha. JB   loyihalaring   xajmi   va   dinamikasi   quyidagi   rasmda   ko’rish   mumkin:
22 1- rasm. 2010 – 2019 yillar davomida Jahon banki tomonidan moliyalash-
tiriladigan   loyihalarning   dinamikasi 7
Yuqoridagi   rasm   ma’lumotlaridan   ko’rinadiki,   JB   tomonidan   2010   –   2019
yillar   davomida   JB   tomonidan   4,2   milliard   AQSh   dollari   miqdorida   33   ta   loyiha
amalga   oshirilgan   bo’lib,   so’nggi   to’rt   yil   davomida   o’sish   kuzatilgan.   Bunga
sabab,   mamlakatimiz   miqiyosida   olib   borilayotgan   islohotlar   hamda   chet   el
investorlarini   huquqlarini   himoya   qilish   sohasida   huquqiy   asos   yaxshi
ta’minlanganligidir.
Ko’p   yillardan   buyon,   Jahon   banki   Guruhi   O’zbekiston   hukumati   bilan
hamkorlikda   ishlar   ekan,   iqtisodiyot   va   moliya   boshqaruvini   yaxshilash   bo’yicha
maslahatlarni berib kelmoqda. So’nggi o’n yilda O’zbekiston iqtisodiyoti barqaror
o’sdi,   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlari   farovonligini   oshirishda   sezilarli
yutuqlarga erishildi. Yuqoridagilardan ko’rinib turibdiki, xorijiy banklarning kredit
liniyalari   xozirgi   kunda   respublikamiz   iqtisodiyotining   soha   va   tamoqlaridagi
7
  www.stat.uz  -  O'zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo'mitasining rasmiy sayti.
23 investitsiya   loyihalarini   moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlashda   muhim   o’rin
tutmoqda.
Rivojlangan   davlatlar   amaliyoti   shuni   ko’rsatadiki,   mamlakat   iqtisodiyotini
moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlashning   eng   maqbul   usuli   bu   bevosita   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etishdir.   Bugungi   kunda   respublikamizga   bunday
investitsiyalarni   jalb   etish   borasida   bir   qator   muammolarning   mavjudligi,   ular
o’rniga hukumat kafolati ostidagi chet el qarzlari va xorijiy banklarning kreditlarini
jalb   etishni   taqozo   etmoqda.   Milliy   iqtisodiyotimizni   rivojlantirish   uchun
moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlash   zarur   ekan   bu   sohani   rivojlantirish   va
takomillashtirish   lozim   bo’ladi.   Chunki   iqtisodiyotning   turli   soha   va   tarmoqlari
investitsiya  loyihalarini  moliyalashtirish  albatta, mamlakatning tezroq rivojlanishi
hamda barqarorlashuviga olib keladi va uning istiqbolini yuksaltiradi. Fikrimizning
isboti   uchun   quyidagi   masalalarda   O’zbekistonda   xorijiy   banklarning   kredit
liniyalari   orqali   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishning   rivojlantirish
istiqbollarini ko’rib   chiqamiz:
Investitsiya muhitining takomillashib borishi. Har bir davlatning investitsiya
sharoiti uning siyosiy va iqtisodiy barqarorligidan kelib chiqadi va bu investitsiya
muhitini   vujudga   keltiradi.  
Xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikning   rivojlanishi   mamlakat   investitsiya
muhitining   yaxshilanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   xorijiy   banklar
bilan   hamkorlikning   kuchayishi   mamlakatga   bo’lgan   ishonch   va   qiziqishni
orttiradi.   Investitsiya   muhitini   yaxshilaydigan   omillarga   quyidagilar   kiradi:
investitsiyalardan   foydalanishda   soliq,   bojxona   imtiyozlarini   kengaytirish,
pulning qadrsizlanishi darajasini pasaytirish, milliy valutaning erkin   almashinuvini
ta’minlash,   chet   el   investorlarining   o’z   daromadlarini   olib   chiqib   ketishini   to’la
kafolatlash,   axborot   almashinuvi   darajasini   oshirish,   hududiy   investitsiya
dasturlarini   amalga   oshirish,   infratuzilma   institutlari   faoliyatini   takomillashtirish,
investitsiya   siyosati   samaradorligini   oshirish   va   boshqalar.   Mamlakatga   xorijiy
24 investitsiyalar   va   xorijiy   banklar   kredit   liniyalarining   kirib   kelishi   shu   hududdagi
investitsiya siyosatning huquqiy asoslarini takomillashtiradi.
  Chunki   bunday   munosabatlarda   tomonlarning   o’zaro   manfaatlari
to’qnashadi   va   bu   ularning   o’zaro   murosaga   kelishiga   olib   keladi   hamda   bunday
murosalar   xalqaro   darajadagi   huquqiy   xujjatlar   orqali   belgilanadi   va   tartibga
solinadi.   Bunday   munosabatlarning   davomiyligi   tez   fursatlar   ichida   mamlakatda
investitsiya   faoliyatining   samarali   huquqiy   va   iqtisodiy   asosini   ta’minlaydi.
Makroiqtisodiy   barqarorlikning   ta’minlanishi.   Hozirgi   kunda   respublikamizda
xorijiy   investitsiyalar   va   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’lari   asosan
mamlakatga   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar,   asbob-uskunalarni   keltirishga
va shu asosda jahon bozorlari standartlariga mos keladigan, ichki bozor talablarini
qondiradigan   va   eksportga   yo’naltiriladigan   raqobatbardosh   mahsulotlarni   ishlab
chiqarishga   yo’naltirilmoqda.
Bunday   ishlab   chiqarishlarning   tashkil   etilishi,   nafaqat,   mahsulot   ishlab
chiqarish orqali mamlakat ishlab chiqarish va eksport salohiyatining rivojlanishiga,
balki   yangi   ish   o’rinlarining   tashkil   etilishi   orqali   ishsizlik   muammosining   hal
etilishiga,   korxonalarning   rivojlanishiga,   aholi   daromadlarining   ko’tarilishiga,
davlat   byudjeti   daromadlarining   oshishiga,   mamlakat   ichki   bozorining   turli   xil
tovarlar   bilan   ta’minlanishiga,   mahsulot   eksporti   orqali   valuta   tushumlarining
ko’payishiga,   mahalliy   xom   ashyoning   to’liq   qayta   ishlab   chiqarishga
yo’naltirilishiga,   iqtisodiyotda   raqobat,   talab   va   taklif,   narx-navo   kabi   bozor
mexanizmlarining   amal   qilishiga,   xullas   makroiqtisodiy   barqarorlikning
ta’minlanishiga   olib   keladi.
Milliy  iqtisodiyotning   rivojlanishi.   Bugungi   kunda   mamlakat   iqtisodiyotiga
jalb   qilinayotgan   xorijiy   investitsiyalar   va   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari
mablag’lari   asosan   iqtisodiyotning   kimyo,   neft   va   gaz,   elektr-energiya,   og’ir   va
engil   sanoat,   mashinasozlik,   xom   ashyo   va   materiallarga   birlamchi   ishlov   berish,
qayta   ishlash,   kichik   tadbirkorlik   sohalariga   yo’naltirilmoqda.   Bu   esa
25 mamlakatning agrar  iqtisodiyotdan  asta-sekin  industrlashgan  iqtisodiyot  sari  o’tib
borayotganligidan   dalolat   beradi.   Mamlakat   iqtisodiyotida   alohida   ahamiyat   kasb
etadigan soha va tarmoqlarning bir vaqtning o’zida baravar rivojlantirilayotganligi
bu   sohada   strategik   rejalar   va   dasturlarning   mavjudligidan   darak   beradi.
Shuningdek,   mamlakatning   qishloq   xo’jaligiga   ixtisoslashganligi,   aholining   ko’p
qismi   qishloq   joylarda   yashashligini   inobatga   olib,   hukumatimiz   tomonidan
sanoatni qishloqqa olib kirish, qishloq joylarda kichik tadbirkorlikni rivojlantirish,
qishloq   joylarda   tub   islohotlarni   amalga   oshirish   ishlari   ham   olib   borilmoqda.
Iqtisodiyotning bir sohasining rivojlanishi ikkinchi bir sohaning ham rivojlanishini
talab   qilishini   inobatga   olib   aytish   mumkinki,   sanoatning   rivojlanishi   albatta
qishloq   xo’jaligining   ham   rivojlanishiga   olib   keladi.
Mamlakatda   investitsiya   muhitining   takomillashib   borishi,   xorijiy
investitsiyalarning   hamda   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’larining
mamlakat   iqtisodiyotiga   kirib   kelishi   albatta   investitsiyalarni   boshqarishni,   ularni
baholash   usullarining   takomillashuvini,   ularning   eng   samarali   manbalarini   izlab
topishni   va   joylashtirishni,   yangiliklarni   amaliyotga   tatbiq   qilishni,   shu   bilan   bir
qatorda ushbu soha rivojlanishiga xizmat qiluvchi infratuzilma institutlarning o’z-
o’zidan rivojlanishini taqozo qiladi. 
Albatta   bunday   ishlar   boshida   davlat   turadi   va   u   bunday   o’zgarishlarning
tashkiliy-huquqiy   asoslarini   ta’minlaydi.   Bunday   o’zgarishlar   natijasida
investitsiyalarning   muqobil   usuli   bo’lmish   lizing   munosabatlari,   kredit
uyushmalari,   nobank   kreditlash   muassasalari,   sug’urta   kompaniyalari, investitsiya
kompaniyalari   va   fondlari   kabilar   faoliyati   rivojlanib   va   takomillashib   boradi.
Xorijiy banklar bilan hamkorlikning rivojlanib borgani  sari   xorijiy hamkorlarning
mamlakatga bo’lgan qiziqishi va ishonchi ortib borishini biz   yuqorida   ta’kidlagan
edik.
  Bu   esa,   o’z   navbatida,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalarini   hukumat
kafolatisiz,   unchalik   murakkab   bo’lmagan   shartlar   asosida,   uzoq   muddatlarga,
26 kichik   foiz   stavkalarida   o’zlashtirish   imkoniyatini   berish   bilan
bir   qatorda   iqtisodiyotning   turli   soha   va   tarmoqlaridagi   yirik   investitsiya
loyihalarini   sindikatlashgan   shaklda   kreditlash   imkoniyatini   ham   oshiradi.
Sindikatlashgan   keditlashning   bir   qator   afzalliklari   mavjud   bo’lib,   ular   qatoriga
katta-katta   loyihalarni   moliyalashtirishning   imkoni   paydo   bo’lishini,   mahalliy
banklar   risklarining   kamayishini,   banklarning   to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalashda
bevosita   qatnashishini,   mamlakatga   xorijiy   kreditlar   bilan   bir   qatorda   bevosita
xorijiy investitsiyalarning kirib kelishini kiritish mumkin. Bundan tashqari bunday
investitsiyalarning   kirib   kelishi   mamlakatda   innovatsion   loyihalarning
moliyalashtirilishiga   olib   keladi.   Bu   esa   respublikadagi   ilmiy-tadqiqot
institutlarining   faoliyatini   rag’batlantiradi   va   ularni   ham   rivojlanishga   undaydi.
Shuni   alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari
mablag’larining milliy iqtisodiyotga jalb qilinishi iqtisodiyotning birmuncha yangi
va   rivojlanmagan   tarmoqlarining   ham   rivojlanishiga   olib   keladi.   Bugungi   kunda
xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’larini   yanada   kengroq   jalb   etish   va
samaraliroq   joylashtirish   uchun   bizningcha   quyidagi   ishlarni   amalga   oshirish
kerak:
Birinchidan,   qulay   investitsiya   muhitini   yaratishning   asosiy   shartlaridan
bo’lgan investitsion faoliyat, investitsiya jarayonlari va xorijiy investitsiyalar bilan
bog’liq   qonunchilikni   isloh   qilish   lozim,   ya’ni   ularning   amal   qilish   jarayonlarini
hayotga   tatbiq   etish   lozim.   Bunday   ishlar   jumlasiga   sindikatlashgan   kreditlar
bo’yicha   va   lizing   munosabatlari,   shuningdek,   xorijiy   investorlar   va   ularning
huquqlarini himoya qilish, xorijiy banklar bilan xamkorlikni rivojlantirish bo’yicha
mavjud qonunchilikni va me’yoriy xujjatlarni qayta ko’rib chiqish masalalari ham
kiradi.
Ikkinchidan,   mamlakatda   pul-kredit   barqarorligi   va   samaradorligini
ta’minlash   lozim.   Bunday   ishlar   jumlasiga   milliy   valuta   qadrini   ko’tarish,   xorijiy
valutalarning   erkin   ayriboshlanishini   ta’minlash   kabilar   kiradi.   Bu   kabi
27 tadbirlarning tezroq hal etilishi davlatning bu boradagi ishlarga o’z vaqtida e’tibor
berishi   va   imkon   qadar   tezroq   samarali   va   oqilona   siyosat   yuritishiga   bog’liq
bo’ladi.
Uchinchidan,   xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikni   mustahkamlash   orqali
respublikamizga   jalb   qilinayotgan   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalarining
kreditlash   shartlarini   engillashtirishga   erishish   lozim.   Ya’ni   bu   borada   xorijiy
banklarning   marjalarini   kamaytirish,   xorijiy   sug’urta   kompaniyalari   sug’urta
kafolati   ostida   kirib   kelayotgan   liniyalar   bo’yicha   sug’urta   mukofoti   summasini
kamaytirishga   erishish   lozim.   Buning   uchun   esa   xorijiy   banklarning   ishonchini
oqlash,   ularning   mablag’larini   o’z   vaqtida   qaytarishni   kafolatlash,   shuningdek,
ularning   bilvosita   daromadlarini oshirish yo’llarini   ta’minlash   lozim.
To’rtinchidan,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’lari   hisobiga
moliyalashtirishda   garov   ta’minotini   ta’minlash   maqsadida   qarz   oluvchi
subyektlarga kafil bo’ladigan, kreditning qaytmasligidan sug’urtalaydigan sug’urta
tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish lozim.  
Beshinchidan,   mamlakatda   barcha   sohalar   bo’yicha   eng   so’nggi
ma’lumotlarni   olish   imkonini   beruvchi,   marketing   tadqiqotlari   bilan
shug’ullanuvchi,   axborot   va   konsalting   xizmatlarini   ko’rsatuvchi   kompaniyalar
faoliyatini   tashkil   etish   va   rivojlantirishga   erishish   lozim.   Chunki   bugungi   kunga
kelib   investitsiyalarni   moliyalashtirish   bilan   bog’liq   ishlarni   tashkil   etishda
marketing   va   axborot   ishlari   talab   darajasida   emasligi   oqibatida   bir   qator
muammolar   paydo   bo’lmoqda.
Oltinchidan,   iqtisodiyotni   rivojlantirish   sharoitida   bevosita   chet   el
investitsiyalarining   katta   afzalliklari   mavjudligini   hisobga   olib,   ularining
O’zbekistonda   yangidan   amalga   oshirilayotgan   loyihalarga   va   qo’shma
korxonalarga   kirib   kelishini   har   tomonlama   rag’batlantirish   lozim.   Chet   el
investitsiyalarini va xorijiy banklarning kredit liniyalarini jalb etish bo’yicha uzoq
muddatli   maqsadli   dasturlar   asosida   iqtisodiyotning   sermehnat   tarmoqlariga,
28 ilmtalab   va   kapitaltalab   sektorlariga   kengroq   va   samarali   jalb   etish   maqsadga
muvofiqdir.
29 4. O’zbekiston va Jahon banki munosabatlari	
takomillashtrish yo’llariJahon banki guruhi O’zbekiston bilan yangi hamkorlik dasturini qabul qildi
Jahon   banki   guruhi   2022−2026   yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   bilan
yangi   hamkorlik   dasturini   qabul   qildi.   U   uchta   strategik   maqsadga   qaratilgan   —
xususiy   sektorda   inklyuziv   bandlikni   oshirish,   inson   kapitalini   rivojlantirish
va   «yashil» iqtisodiy o’sish hisobiga farovonlikni oshirish va   barqaror rivojlanish.
24   may   kuni   Jahon   banki   guruhi   (JBG)   Ijrochi   direktorlar   kengashi
2022−2026-yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   bilan   Hamkorlik   dasturini   ko’rib
chiqdi   va   tasdiqladi.   JBG   kelgusi   besh   yil   davomida   2022−2026-yillarga
mo’ljallangan   Milliy   taraqqiyot   strategiyasida   belgilangan   strategik   islohotlarni
amalga oshirishda hukumatga ko’mak berish doirasida ushbu hujjatga tayanadi. Bu
haqda   Jahon   bankining   O’zbekistondagi   vakolatxonasi   matbuot   xizmati
«Gazeta.uz»ga ma’lum qildi. 8
Yangi   hamkorlik   dasturi   Jahon   banki   guruhining   (Jahon   banki,   Xalqaro
moliya   korporatsiyasi   (XMK)   va   Investitsiyalarni   kafolatlash   bo’yicha   ko’p
tomonlama agentlik (MIGA)ni o’z ichiga oladi   — tahr.) mamlakat hukumati bilan
hamkorlikdagi   30   yillik   tajribasiga   asoslanadi.   2017   yildan   buyon   guruhning
xalqaro   institutlari   moliyalashtirish,   tahliliy   xizmatlar   va   texnik   yordam
ko’rsatishda hukumat bilan yaqin hamkorlik qilib kelmoqda.
JBG muhim rol o’ynagan islohotlardan biri bu   — paxta yetishtirish sektorida
majburiy  mehnatdan   foydalanishga  barham   berilganligi  bo’ldi.  Yana  bir   misol   —
JBG   ishtirokida   Navoiy   viloyatida   sanoat   miqyosidagi   birinchi   quyosh
elektrostansiyasi ishga tushirilishidir.
Реклама
"Gazeta.uz"da reklama
8
  www.uza.uz  -  O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
30 Yangi   Hamkorlik   dasturi   O’zbekistonning   inklyuziv   va   barqaror   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishini   tezlashtiradigan   uchta   strategik   maqsadlarga   o’z   e’tiborini
qaratadi:
1. xususiy sektorda inklyuziv bandlikni oshirish;
2. inson kapitalini rivojlantirish;
3. «yashil»   iqtisodiy   o’sish   hisobiga   farovonlikni   oshirish   va   barqaror
rivojlanish.
Shuningdek, Hamkorlik dasturi O’zbekistonga 2030 yilgacha qator ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanish   maqsadlariga   erishishga   yordam   beradigan   sektorlararo
vazifalarni amalga oshirishda ham ko’maklashadi.  Ularga quyidagilar kiradi:
 gender tengsizlikka barham berish;
 siyosiy   qarorlarni   qabul   qilishda   fuqarolar   ishtirokini   kuchaytirish
va   davlat organlarining jamoatchilik oldidagi hisobdorligini mustahkamlash.
«O’zbekiston   hukumati   yangi   Hamkorlik   dasturi   qabul   qilinganligini
olqishlaydi   va   biz   ushbu   dasturni   Jahon   banki,   XMK   va   MIGA   tashkilotlaridagi
hamkorlarimiz bilan amalga oshirishni rejalashtirganmiz»,   — deya ta’kidladi bosh
vazir   o’rinbosari,   O’zbekiston   iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag’allikni   qisqartirish
vaziri Jamshid Qo’chqorov.
«Dastur   2022−2026-yillarga   mo’ljallangan   Milliy   taraqqiyot
strategiyasining   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishiga   o’z   hissasini   qo’shadi,
shuningdek   mamlakatga   2026   yilgacha   kambag’allik   darajasini   ikki   barobarga
qisqartirishga   hamda   2030   yilga   qadar   O’zbekistonning   daromad   darajasi
o’rtachadan   yuqori   bo’lgan   mamlakatlar   qatoriga   kirishiga   yordam   beradi»,   —
deydi u.
Hamkorlik   dasturi   O’zbekiston   rivojlanishi   yo’lidagi   mavjud   muammolar
va   imkoniyatlarning   har   tomonlama   tahlili   asosida   ishlab   chiqilgan.   Tahlil
mamlakat   ijtimoiy - iqtisodiy   holatining   kompleks   diagnostikasi   doirasida
o ’ tkazilgan .  Shuningdek ,  unda   hukumat   va   mahalliy   hokimiyat ,  fuqarolik   jamiyati ,
31 xususiy   sektor ,   ilmiy   doiralar   va   rivojlanish   bo ’ yicha   xalqaro   hamkorlar   vakillari
bilan   o ’ tkazilgan   faol   konsultatsiyalar   natijalari   ham   inobatga   olingan .
« O ’ zbekiston   bilan   so ’ nggi   besh   yillik   muvaffaqiyatli   hamkorligimizga
tayanib   va   boshqa   o ’ tish   davri   iqtisodiyotlaridagi   transformatsiya   jarayonini
qo ’ llab - quvvatlash   bo ’ yicha   tajribamizni   inobatga   olgan   holda ,   Hamkorlik   dasturi
mamlakat   hukumatiga   bozor   islohotlarining   yangi   avlodini   amalga   oshirishda
yordam   beradi »,   —   deya   ta ’ kidladi   Tatyana   Proskuryakova ,   Jahon   bankining
Markaziy   Osiyo   bo ’ yicha   mintaqaviy   direktori .
Bugungi   kunda   Jahon   bankining   O ’ zbekistondagi   portfeliga   iqtisodiy
islohotlarni   qo ’ llab - quvvatlovchi   28   ta   loyiha   kiradi .   Ushbu   loyihalar   5,26   mlrd
AQSh   dollari   hajmidagi   moliyaviy   majburiyatlarni   o ’ z   ichiga   oladi .  Bunga   Xalqaro
rivojlanish   assotsiatsiyasining   3,23   mlrd   AQSh   dollarilik   imtiyozli   kreditlari   ( nol
yoki   juda   past   foiz   stavkasida   5   yillik   imtiyozli   davr   bilan   30   yilga   beriladi )
va   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   bankining   2,03   mlrd   AQSh   dollarilik   kreditlari
kiradi .  Ushbu   mablag ’ lardan  2,66  mlrd   dollari   endi   taqsimlanadi .  Ushbu   moliyaviy
resurslar   yangi   Hamkorlik   dasturi   doirasida   loyihalarni   amalga   oshirishga
yo ’ naltiriladi . 9
« O ’ zbekiston   xususiy   sektor   o ’ sishni   rag ’ batlantirayotgan   tarixiy   islohotlar
evaziga   misli   ko ’ rilmagan   iqtisodiy   transformatsiyani   boshidan   o ’ tkazmoqda ,   —
deydi   Vibke   Shlyomer ,   Turkiya   va   Markaziy   Osiyo   bo ’ yicha   XMK   direktori .
—   XMK   muhim   sohalarga   investitsiya   qilish   va   investorlarning   qo ’ shimcha
mablag ’ larini   safarbar   qilish ,   moliyaviy   infratuzilmani   mustahkamlashda   yordam
ko ’ rsatish ,   turli   xil   xizmatlarni   ko ’ rsatish   sifatini   oshirish   uchun   yanada   ko ’ proq
innovatsion   DXSH   loyihalarini   ishga   tushirish   va   barqaror   iqtisodiy   o ’ sishga
ko ’ maklashish   orqali   mamlakatni   ushbu   yo ’ lda   qo ’ llab - quvvatlashda   davom
etadi ».
9
  Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.  www.ziyonet.uz  
32 Hozirgi   kunda   XMKning   O ’ zbekistondagi   portfeli   xususiy   sektor
rivojlanishini   qo ’ llab - quvvatlaydigan   230   million   dollarlik   18   ta   loyihadan   iborat .
Ushbu   moliyalashtirish   bilan   bir   qatorda ,   XMK   hukumatni   davlat   banklarini
xususiylashtirishga   tayyorlashda ,   paxta   sektorini   transformatsiya   qilishda ,   kimyo
sanoatini   rivojlantirishda   hamda   sog ’ liqni   saqlash   va   energetika   sohalarida   DXSH
loyihalarini   joriy   qilishda   qo ’ llab - quvvatlash   uchun   rasmiylarga   konsultatsion
xizmatlar   ham   ko ’ rsatadi .
Hisobotda   O ` zbekiston   iqtisodiyoti ,   banklar ,   boshqaruvchi   qatlam
tomonidan   berilayotgan   va ` dalar   va   real   holat   haqida   mutaxassislar   tashxislari   bir
qancha   bo ` limlarga   bo ` lingan   holda   tahlil   qilinadi .
Xususan ,   mamlakatda   biznesga   davlatning   haddan   ziyod   ko ` p   va
o ` zboshimcha   aralashuvi   va   buning   oqibatlari ,  xususiy   sektorning   moliyaviy   resurs
va   xizmatlarga   nisbatan   imkoniyatlari   cheklanganligi ,   umumiy   rivojlanishdagi
o ` sishning   kambag ` al   qatlamlarni   borgan   sari   kamroq   qamrab   olayotgani   kabilar
keskin   bayon   etilgan .
Hisobotga   ko ` ra , 2030   yilda   o ` rtacha   daromadli   mamlakatlar   qatoriga   kirish
vazifasi   uchun   jon   boshiga   milliy   daromadlarni   yiliga  9-10% dan   ko ` paytirib   borish
kerak ,  ammo   O ` zbekiston   tarixida   bunaqasi   hali   bo ` lmagan .
O ` zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o ` tish   30   yildan   beri   davom   etayotgan
deb   hisoblansada ,   bu   jarayon   nihoyatda   sekin   kechmoqda   va   bozor   iqtisodiyotiga
o ` tish   aslida   endigina   boshlangan ,   deb   hisoblaydi   Jahon   banki   ekspertlari .   Unga
ko ` ra ,   O ` zbekistonda   xususiy   banklar   asosan   xususiy   sektorlarga   xizmat   qiladi   va
kichik   hajmli   bo ` lsada ,   davlat   banklariga   nisbatan   ko ` proq   foyda   keltiradi .
Mamlakatda   19   ta   xususiy   bank   faoliyat   yuritadi ,   ularning   ustav   kapitali   o ` rtacha
48   mln   AQSh   dollarini   tashkil   qiladi .   Banklar   kredit   portfelida   aktivlar   umumiy
summaning   o ` rtacha   60   foizidan   kam ,   likvid   aktivlar   va   o ` zaro   majburiyatlarning
hajmi   esa   taxminan  30  foizni   tashkil   etadi .
33 Davlat   banklaridan   farqli   ravishda ,   xususiy   banklar   o ` z   operasiyalarini
asosan   chakana   depozitlar   hisobidan   moliyalashtiradi ,   bu   ular   majburiyatlari
umumiy   summasining  60  foizini   tashkil   qiladi .
Xulosa
Mazkur   mavzuga   bag’ishlangan   kurs   ishi   bo’yicha   quyidagi   asosiy
xulosalarga   keldik:
1. Jahon   banki   tomonidan   ajratilayotgan   kreditlar   asosan   mamlakatdagi
strategik   dasturlarda   o’z   aksini   topgan   loyihalarga   yo’naltiriladi.   Bundan   kelib
chiqadiki hozirgi kunda mamlakatimizda nafaqat iqtisodiyot va loyiha tarmoqlarini
rivojlantirishga e’tibor qaratilmoqda, balki shu bilan bir qatorda aholining yashash
tarzini ham yaxshilashga sezilarli darajada e’tibor qaratilmoqda. Ya’ni aholi uchun
arzon uy joylarni qurish bo’yicha dastur ham xalqaro moliya institutlari tomonidan
ajratilgan   kreditlar   hisobiga   moliyalashtirilmoqda.
2. Jahon   banki   o’zida   jahon   iqtisodiyoti   barqarorligini   ta’minlash   uchun
moliya – kredit munosabatlarini tartibga solish maqsadlarida davlatlararo kelishuv
asosida   tashkil   etilgan   xalqaro   tashkilotlardan   biridir.   Jahon   bankining   va   uning
mustaqil   institutlaring   yuzaga   kelishiga   asosan   jahon   xo’jaligida   globallashuv
jarayonlarining  rivojlanishi   hamda  xalqaro  moliya  bozorlaridagi  va   jahon  valyuta
tizimidagi   beqarorlikning   kuchayishi   sabab   bo’lgan.   Jahon   bankining   bosh
maqsadi
– iqtisodiy   o’sish   davrini   boshdan   kechirayotgan   rivojlanayotgan
mamlakatlarni   kreditlash   yo’li   bilan   kambag’allik   darajasini   pasaytirish
hisoblanadi.   Kreditlar   ushbu  davlatdagi   iqtisodiy  o’sishni  jadallashtirishga  hamda
fuqarolarning hayot   darajasini yaxshilanishiga   imkon tug’diradi.
Mazkur   kurs   ishida   xulosa   o ’ rnida   shuni   aytish   lozimki   O ` zbekiston
dunyoning   boshqa   mamlakatlaridagi   sa ` y - harakatlarning   barbod   bo ` lishiga   olib
kelgan   tuzoqlarni   hisobga   olgan   holda ,  inklyuziv   o ` zgarishlarga   erishish   uchun   eng
muhim   natijalarga   e ` tibor   qaratishi   lozim .
34 Muvaffaqiyatga   erishish   uchun   rivojlanishning   to ` rtta   yo ` nalishi   bo ` yicha
kuchli   ko ` rsatkichlarga   erishish   kerak   bo ` ladi :   xususiy   sektorning   faolroq
reaksiyasi ,   samaraliroq   va   xalqqa   hisob   beruvchi   hukumat ,   xalqqa   ko ` proq   foyda
keltiruvchi   investisiyalar   kiritish   ekologik   jihatdan   yanada   barqaror   iqtisodiy   o ` sish
modeli .
Ma ` lumki ,   O ` zbekiston   hukumati   mamlakat   2030   yilga   borib   o ` rtacha
daromadli   mamlakatlar   qatoriga   kirishini   reja   qilgan .
Moliya   vaziri ,   makroiqtisodiy   rivojlantirish ,   kambag ` allikni   qisqartirish ,
iqtisodiyotdagi   tarkibiy   o ` zgartirishlar   masalalari   majmuasi   rahbari   Jamshid
Qo ` chqorov   Gazeta . uz   ga   bergan   intervyusida   « Bizning   prognozlarimizga   ko ` ra ,
2030   yilga   borib   O ` zbekiston   aholisi   soni   40   mln   kishiga   etadi ,   yalpi   ichki
mahsulot   esa  160  mlrd   dollarni   tashkil   qiladi .  Bu bilan esa aholi jon boshiga to`g`ri
keladigan   YaIM   4000   AQSh   dollarini   tashkil   etishi   kutilmoqda.   Xalqaro   moliya
institutlaridagi   hamkorlarimiz   bu   juda   katta   maqsad,   deb   aytishdi.   Ha,   biz   buni
tushunamiz.   Lekin   o`ylaymizki,   davlatimiz   rahbari   rahbarligida   bu   maqsadga
erishamiz», degan edi.
35 Foydalanilgan   adabiyotlar
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   -   T:   O’zbekiston,   2017-   46
b.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-
4947sonli   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar
strategiyasi to’g’risida” gi Farmoni.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi
"2017-   2021   yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g’oyalar   va   texnologiyalarni   ko’llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to’g’risida"gi Farmoni.
4. Mirziyoev   SH.M.     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan   quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. - 488 b.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil.
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika
qo'mitasining rasmiy sayti.
2. www.uza.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi
rasmiy sayti.
3. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
huzuridagi Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
36 4. www.ziyonet.uz     
37

Jahon banki guruhi kredit faoliyatining rivojlanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha