Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 56.5KB
Покупки 3
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Jahon iqtisodiyoti globallashuvi belgilari

Купить
Jahon iqtisodiyoti globallashuvi belgilari
Kirish
I.Bob. Jahon iqtisodiyoti globallashuvida texnologik ukladlar
1.1. Jahon iqtisodiyoti globallashuvida texnologik ukladlar
1.2 Globallashuv sharoitida mamlakatlararo tadbirkorlik faoliyati
II.Bob. Global hudud va uning belgilari
2.1 Global hudud va uning belgilari
2.2 Jahon iqtisodiyoti globallashuvi va geoiqtisodiy modellar
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbekiston   Respublikasida   amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy     islohotlarning   muhim   bir   jihatlaridan   biri     bu
ochiq   iqtisodiyotni   shakillantirish   uchun     zarur   bo’lgan   siyosiy,   huquqiy
va   iqtisodiy   masalalarni   xal   qilish   va   o’zaro   keng   qamrovli     jahon
xo’jaligiga   integratsiyalashuv,   hamda     xalqaro   moliyaviy   –   iqtisodiy
tashkilotlar, chet davlatlar bilan o’zaro   ikkitomonlama va ko’ptomonlama
savdo-iqtisodiy  aloqalarni rivojlantirish  va chuqurlashtirish bo’ldi.
Globallashuv (globalizatsiya) - lotincha ―glob‖so’zidan olingan
bo’lib,   aynan   uni ―dumaloqlashuv,   ―kurralashuv   deb   tarjima qilish
mumkin.   Yer   sharining,   Yer   kurrasining fan-texnika   yutuqlari   tufayli
insoniyat ixtiyoridagi   xuddi   bir   butun   sharga,   kurragaaylanishini
tushuntirish   uchun   ishlatiladi.   Globaltushunchasi   lug’aviy   ma'nosi
nuqtai nazaridan fransuz tilida ―umumiy, lotin tilida esa ―globus- Yer
shari ma'nolarini bildiradi. Demak, globalizm tushunchasi ana shu ikki
ma'noda   ham   bevositainsoniyat   hayoti   va   taqdiri   bilan   bog’liq
bo’lgan katta   muammolarni,   sayyoraviy,   dunyoviy muammolarni,
global taraqqiyot istiqbollarini o’ziga qamrab oladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   tomonidan
imzolangan   ―2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida   mamlakatimizni   globallashuv   sharoitida   xalqaro   iqtisodiy‖
munosabatlarda   faol   ishtirokchi   sifatida   qatnashish   ustuvor   vazifalardan
biri hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasi iqtisodiyotiga o’zining   salmoqli ta‘sirini
o’tkazadigan   jahon iqtisodiyoti rivojlanishining muhim   tendensiyasi bu
2 uning globallashuvidir.
Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvining   xususiyatlari   va   rivojlanish
omillari,   jahon   iqtisodiyoti   global   muammolari   mohiyati,   transmilliy
korporatsiyalar   va   ularning   globallashuv   jarayonlarda   tutgan   o’rni,   jahon
iqtisodiyoti globallashuvidagi ziddiyatlar va tahdidlar, baynalminallashuv,
transmilliylashuv   va   globallashuv   jarayonlari,   jahon   iqtisodiyoti
globallashuvining rivojlanish indikatorlari, jahon iqtisodiyoti globallashuvi
rivojlanishining ekologik va innovatsion omillari.
O’zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy
rivojlanishning   muhim   bir   jihatlaridan   biri   ochiq   iqtisodiyotni
shakllantirish   uchun   zarur   bo’lgan   siyosiy,   huquqiy     va   tashkiliy
masalalarni xal qilish va global iqtisodiyotdagi xizmatlar sohasi bilan keng
qamrovli aloqalarni rivojlantirish va chuqurlashtirishdan iborat.
Kurs   ishining     maqsadi ―Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi
jarayoni   global   muamomlar,   globallashuv   jarayonlarning   mohiyati,
rivojlanish omillari va uning qayd etilgan.
Kurs   ishining     vazifasi   «Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi»
asosiy   maqsadi   –   talabalarda   jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi
jarayonlari bo’yicha nazariy va amaliy bilimlarini shakllantirish.
Kurs   ishining     ob’ekti   «Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi»
asosiy   vazifalari   talabalarda   global   muammolari   mohiyati,   to’g’ridan-
to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   va   ularning   mintaqaviy   va   tarmoqlararo
oqimlari,   transmilliy   korporatsiyalar   va   ularning   globallashuv
jarayonlardagi tutgan o’rni, xalqaro savdo va jahon xo’jaligi erkinlashuvi,
jahon   savdo   tashkiloti   va   unga   a‘zo   bo’lish   jarayonlari,   globallashuv
sharoitida   global   va   milliy   iqtisodiy   xavfsizlik   to’g’risida   ilmiy
tushunchalarni shakllantirishdan iborat.
3 Kurs   ishining     predmeti   «Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi»
Jahon   iqtisodiyotining   global   muammolarini,   jahon     iqtisodiyoti
globallashuvining xususiyatlari va rivojlanish omillarini, uning rivojlanish
tarixiy   davrlari:   baynalmilallashuv   va   transmilliylashuv   jarayonlarini,
iqtisodiyotning   globallashuv   jarayonlarida   transmilliy   kompaniyalar
(TMK)lar faoliyatini, ekologik va innovatsion omillarni, «global va milliy
iqtisodiy  xavfsizlik»  va  oziq-ovqat  xavfsizligi  tushunchalari  va  mohiyati,
ko’rsatkichlari va miqdoriy chegaralarini o’zlashtirishi kerak.
Mamlakatimizning jahon iqtisodiyotiga integratsiyalashuvida, ochiq
iqtisodiyotni   barpo   etishda   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga
oshirishda,   eksport   va   import   operatsiyalarini   bajaruvchi   milliy
muassasalar,   tashkilotlar,   korxonalarni   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarni
rivojlantirishda    jahon    iqtisodiyotining   globallashuv   jarayonlarini   yaxshi
o’rgangan bo’lishlari lozim.
 
4 I.Bob. Jahon iqtisodiyoti globallashuvida texnologik ukladlar
1.1. Jahon iqtisodiyoti globallashuvida texnologik ukladlar
Jahon   iqtisodiyotiga   berilgan   tor   ma‘nodagi   ta‘rif   iqtisodiy
nazariyadagi sotiladigan mahsulotlar va omillar tushunchasiga mos keladi.
Ma‘lumki,   sotiladigan   mahsulotlar   va   omillarga   asoslangan   xo’jalik
aloqalari   yuzlab   milliy   xo’jaliklarni   ―jahon   iqtisodiyoti   deb   ataladigan‖
bir tizimga birlashtirishini e‘tiborga olish lozim.
Ilmiy   va   o’quv   adabiyotlarda   ―Jahon   iqtisodiyoti   yoki   ―Jahon
‖
xo’jaligi   tushunchalari   mustahkam   kirib   bo’ldi,   biroq   uning   mazmuni	
‖
turlicha talqin qilinadi.
Ayrim   mutaxassislar   jahon   iqtisodiyotini   barcha   mamlakatlarning   o’zaro
bog’langan   milliy   xo’jaliklari   majmui   sifatida   ifodalaydi,   boshqa
mutaxassislar   esa   ―bu   o’ziga   xos   funksiyalariga,   maxsus   institutlariga
ega   organizmdir   va   biz   jahon   xo’jaligi   haqida   ayrim   mamlakatlar
xo’jaliklari   yig’indisidan   farq   qiladigan   xo’jalik   deb   so’z   yuritishga   to’la
haqlimiz ,   deb   aytadi
‖ 2
.   Bu   ta‘rif   shakllanayotgan   global   iqtisodiyot
mohiyatini aniqroq aks ettiradi.
Shu   bilan   birga,   ishlab   chiqarishning   xalqaro   kooperatsiyasi,   xalqaro
mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi,   tashqi   savdo   va   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar rivojlanishi natijasida milliy iqtisodiyotlarning o’zaro aloqasi
va o’zaro bog’liqligi kuchayadi.
Bu   hodisa   iqtisodiyotning   baynalminallashuvi   deb   ataladi.
Iqtisodiyotning   baynalminallashuvi   –   bu   ayrim   mamlakatlar
iqtisodiyotlarining o’zaro aloqasi va o’zaro bog’liqligi kuchayishidir.
Globallashuv   jarayoni   turlicha   qabul   qilinadi   va   baholanadi.
Rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlarda unga turlicha munosabatda
bo’lishadi.   Bir   tarafdan,   xorijiy   raqobat   uchun   bozorlarning   ochilishi,
5 xalqaro savdo, kapital va mehnat resurslari ko’chib yurishining kuchayishi
jahon   ishlab   chiqarish   omillaridan   samaraliroq   foydalanish,   jahon   ishlab
chiqarishini   oshirish   uchun   yangi   imkoniyatlar   yaratadi   va   unda   ishtirok
etuvchi mamlakatlar uchun yutuq deb atash mumkin.
Boshqa tarafdan, global bozorlarda raqobatning kuchayishi, xo’jalik
faoliyatining   keng   erkinlashuvi   mamlakatlar   uchun   xavf-xatarlar
tug’dirishi muqarrardir.
Rivojlangan   mamlakatlar   uchun   buning   foydali   jihatlari   aniq
ko’rinib   turibdi,   biroq   rivojlanayotgan   mamlakatlar   haqida,   ayrim
hollarda,   bunday   deb   bo’lmaydi.   Ularning   ko’pchiligi
baynalminallashuvda xomashyo va mehnat resurslari yetkazib beruvchilar
sifatida   ishtirok   etib,   rivojlangan   va   qudratliroq   davlatlarga   qaram   bo’lib
qolishini e‘tirof etish mumkin.
Sobiq   AQSH   Prezidenti   B.Klinton   huzurida   iqtisodiy   maslahatchilar
guruhiga   rahbarlik   qilgan   J.Stiglits   iqtisodiy   siyosat   xususiyatlarini
ta‘riflayotib,   davlat   va   bozor   munosabatlar   o’zaro   hamkorlikka   qaratilgan
bo’lishi   kerakligini   hamda   davlat   bozordagi   muvaffaqiyatsizliklarni
yumshatishda   va   ijtimoiy   adolatni   ta‘minlashda   muhim   rol   o’ynashi
kerakligini   qayd   etgan.   U   ochliq,   hayot   standartlari   pasayishi,   ishsizlikni
globallashuvning salbiy oqibatlari qatoriga kiritgan 3
.
―Jahon iqtisodiyoti globallashuvi  tushunchasi bilan birga ―global‖
iqtisodiyot   tushunchasi   keng   qo’llanib   kelinmoqda.   Hozirda,   yagona	
‖
yaxlit   bir   ―global   iqtisodiyot   tushunchasi   shakllanmagan   bo’lib,	
‖
murakkab   tizim   sifatida   e‘tirof   etilib   kelinmoqda   va   ayniqsa,   so’nggi
yillarda   bu   tizimda   katta   o’zgarishlar   yuz   bermoqda.   Bu   o’zgarishlar
qatoriga quyidagilarni kiritishimiz mumkin: ishlab chiqarish  kuchlarining
baynalminallashuvi   va   globallashuvi;   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning
global   tus   olishi   va   jahon   moliya   bozorining   tez   sur‘atlarda   rivojlanishi;
6 jahon   va   mintaqaviy   inqirozlarning   kelib   chiqishi;   turli   mamlakatlar
iqtisodiy   rivojlanishida   farqlarning   chuqurlashuvi,   shuningdek,   ahborot-
kommunikatsion   texnologiyalarning   rivojlanishi   va   ―raqamli ,   ―yangi‖ ‖
iqtisodiyot tushunchalari kirib kelishi.
―Global iqtisodiy tizim real voqeaga aylangan va uning qonunlari hamda
rivojlanish   shakllari   jiddiy   o’zgarishni   talab   qiladi  	
‖ 4
  va   ―Global
iqtisodiyot taraqqiyotimizning ko’p jihatlariga ta‘sir ko’rsatadigan hozirgi
zamonning eng muhim fenomenini ifodalashini isbotlaydigan qo’shimcha
dalillar kerak emas , deb qayd etadi O. Bogomolov	
‖ 5
.
Globallashuv   jarayonlarning   hozirga   kelib   bir   qator   xususiyatlarini
e‘tirof etish mumkin.
Birinchidan,   globallashuvning   muqobilligi   –   globallashuvning   ichki
qarama-qarshiligini   aks   ettiruvchi   globallashuv   jarayonlarining   turli
variantlaridir 6
.
Globallashuv muqobilligi globallashuv jarayonlarining o’rnini bosadigan 
biror narsa taklif qilmay, ularning ichki variabelligini ifodalaydi. Bu, eng 
avvalo, globallashuv ro’yobga chiqariladigan quyidagi modellarga 
taalluqli: liberal model (ba‘zida ―neoliberal  terminidan foydalaniladi) 	
‖
yoki ijtimoiy mo’ljal olgan model.
  Ikkinchidan,   globallashuv   muqobillari   mintaqalarga   bo’linishda
namoyon   bo’ladi,   unga   muayyan   izchillik   beradigan   va   uning   eng   salbiy
oqibatlarini   kamaytiradigan   o’ziga   xos   shakli   sifatida   qaraladi.
Globallashuvning   muqobilligining   borligi   jahon   globallashib   borayotgan
bir   paytda   globallashuvning   o’zi   uchun   salbiy   oqibatlarini   kamaytirib   va
bu jarayonlardan imkon qadar ko’p foyda olib, inson uchun globallashuv
jarayonlariga ta‘sir ko’rsatish imkoniyatini yaratadi.
Globallashuv jarayonlari to’lqinsimon rivojlanish xususiyatlariga ega
bo’lib, uning rivojlanishida bir qator to’lqinlarni keltirish mumkin.
Texnologik yo’l ishlab chiqarishni rivojlantirishning ma‘lum bir darajasiga
7 xos  bo’lgan  texnologiyalar  to’plami   sifatida   tavsiflanadi;   ilmiy   va   texnik-
texnologik   taraqqiyot   bilan   bog’liq   holda,   pastki   qatlamlardan   yuqori
progressiv o’tishga erishiladi.
Texnologik   hayotning   hayot   aylanishi   taxminan   bir   asrni   qamrab
oladi,  iqtisodiyotni  rivojlantirishda uning  hukmronligi  davri 40  yildan 60
yilgacha   (ilmiy   va   texnologik   taraqqiyotning   tezlashishi,   ilmiy   va   ishlab
chiqarish   davrlarining   davomiyligini   qisqartirish   asta-sekin   kamayadi)
bo‘lgan davni qamrab oladi. Iqtisodiy hodisalar yuzasida bu davr iqtisodiy
kon‘yukturaning   uzoq   to’lqinlari   shaklida   namoyon   bo’ladi,   uning
chastotasi   birinchi   marta   N.D.   Kondratiev   tomonidan   belgilandi   va
keyinchalik ko’plab tadqiqotlar natijasi o‘laroq tasdiqlandi.
Bugungi   kunga   kelib,   jahon   texnik-iqtisodiy   rivojlanishida
(Angliyada   sanoat   inqilobidan   boshlab)   ketma-ket   o’zgarib   turadigan
beshta   texnologik   qatlamning   hayot   aylanish   davrlarini   ajratib   ko’rsatish
mumkin.
Texnologik   jihatdan   bog’langan   ishlab   chiqarishlarning   asosiy
to’plamlari   kompleksi   texnologik   tuzilishning   yadrosini   hosil   qiladi.
Uning yaratilishida ishtirok etadigan texnologik yangiliklar "asosiy omil"
deb   nomlangan.   Yangi   texnologik   tartibni   tarqatishda   yetakchi   rol
o’ynaydigan tarmoqlar uning tashuvchisi hisoblanadi.
Texnologik   hayotning   hayot   aylanishi   rivojlanishning   uch
bosqichiga   ega   va   taxminan   yuz   yil   muddatga   belgilanadi.   Birinchi
bosqich   uning   kelib   chiqishiga   va   avvalgi   texnologik   tuzumning
iqtisodiyotida   paydo   bo’lishiga   bog’liq.   Yangi   texnologik   yo’l,   avvalgi
iqtisodiy tuzilishda hukmronlik qilganda paydo bo’ladi. Ushbu bosqichda
uning   rivojlanishi   salbiy   texnologik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   muhit   bilan
cheklanadi. Faqat o’sish chegaralari dominant texnologik yo’l erishish va
uning   tarkibiy   ishlab   chiqarish   rentabelligini   pasayishi   bilan   yangi
8 texnologik   yo’l   texnologik   zanjirlarida   resurslarni   ommaviy   qayta
taqsimlash   boshlanadi.   Ikkinchi   bosqich   yangi   ishlab   chiqarish
texnologiyasi   asosida   iqtisodiyotni   tarkibiy   qayta   qurish   bilan   bog’liq   va
ellik   yil   davomida   yangi   texnologik   turar-joy   hukmronligiga   mos   keladi.
Uchinchi   bosqich   eskirgan   texnologik   tuzumning   yo’q   bo’lib   ketishiga
olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   texnologik   tartibga   hukmronlik   davri   uning
rivojlanishidagi eng katta o’sish bilan tavsiflanadi.
Ushbu   jarayon   texnologik   inqilob   deb   nomlanishi   mumkin,   unda
beshta xususiyat mavjud: innovatsion faoliyatning o’sishi, ishlab chiqarish
samaradorligini   tez   oshirish;   yangi   texnologik   imkoniyatlarning   ijtimoiy
va   siyosiy   tan   olinishi;   yangi   texnologik   tizimning   xususiyatlariga
muvofiq   narx   nisbatlarini   o’zgartirish.   Texnologik   inqilob   eskirgan
texnologik   tuzilmalarda,   ularning   qisqarishi,   iqtisodiy   ahvolning
yomonlashuvi,   tashqi   savdo   qarama-qarshiliklarining   chuqurlashishi,
ijtimoiy   va   siyosiy   keskinlikning   kuchayishi   bilan   shug’ullanadigan
kapitalning katta amortizatsiyasi bilan birga keladi.
Texnologik tartibni almashtirish belgilari:
  Energiya   va   xom-ashyo   narxlarining   keskin   o’sishi,   avvalgi
texnologik
tuzumning o’sib borayotgan texnologik zanjirlarida ortiqcha iste‘mol qilish
natijasida yuzaga keladi.
  Dominant   texnologik   tuzumning   texnologik   majmualarida   ishlab
chiqarish rentabelligining keskin pasayishi.
  Dominant   texnologik   turmush   tarzi   hayot   sikli   oxirida   yangi
texnologiyalar
yuqori   noaniqlik   kutilgan   rentabelligini   investorlar   tomonidan   faol   talab
fond bozori va ko’chmas mulk bozorida moliyaviy qabariq qarishi.
9   Kapitalning   katta   qismini   devalvatsiya   qilish   va   moliyaviy   inqiroz
orqali
moliyaviy   balonni   bartaraf   etish   tufayli   uzoq   to’lqinli   depressiyani
boshlash.  Moliyaviy  inqiroz  investitsion  muhitni  yomonlashtirsa-da,
asosiy
yangiliklarning   tarqalishini   sekinlashtirishi   mumkin   bo’lsa-da,   moliyaviy
bozordagi   inqiroz   real   aktivlarga   investitsiyalarni   qayta   yo’naltirishga
yordam   beradi.   Natijada,   asosan,   yangi   kamroq   energiya   va   moddiy
intensiv   texnologiyalarni   ommaviy   ravishda   joriy   etish   orqali,   birinchi
navbatda,   yangi   texnologik   tuzumning   yadrosini   kengaytirish   orqali
depressiyadan   chiqish   boshlanadi.   Shu   bilan   birga,   kapitalning   haddan
tashqari   texnologik   tuzilmalarning   o’sish   chegaralariga   yetganidan   ozod
etilishi.   Yangi   texnologik   tuzumning   asosiy   innovatsiyalarini
rivojlantirishga   sarmoya   kiritilganligi   sababli,   ularning   miqdori   ortib
bormoqda.
Zamonaviy   iqtisodiyot   tarkibida   axborot   texnologiyalari   tizimi
ustunlik   qiladi.   Rivojlangan   va   ko’plab   yangi   sanoat   mamlakatlarida   80-
larning   o’rtasidan   boshlab   beshinchi   texnologiya   ishlab   chiqarishining
ommaviy   tarqalishi   va   iqtisodiyotning   ko’plab   tarmoqlarida   an‘anaviy
texnologiyalarni   almashtirish   boshlandi.   Uning   asosiy   omili
mikroelektronika va dasturiy ta‘minotdir. Uning yadrosini tashkil etuvchi
ishlab   chiqarishlar   orasida   elektron   komponentlar   va   qurilmalar,   elektron
hisoblash   texnikasi,   radio   va   telekommunikatsiya   uskunalari,   lazer
uskunalari, hisoblash texnikasiga xizmat ko’rsatish kiradi.
Bugungi   kunda   beshinchi   texnologik   yo’l   uning   o’sishi
chegaralariga   yaqin:   energiya   bahosining   ko’tarilishi   va   tushishi,
moliyaviy   pufakchalarning   shakllanishi   va   qulashi   –   hayot   aylanish
jarayonining   yakuniy   bosqichining   ishonchli   belgilari,   dominant
10 texnologik   tuzum   va   iqtisodiyotni   tarkibiy   qayta   qurishning   boshlanishi
keyingi – oltinchi texnologik tartibga asoslangan bo’lib, uning shakllanishi
va o’sishi kelgusi ikki-uch o’n yillikda global rivojlanishni aniqlaydi.
Uzoq   muddatli   texnik-iqtisodiy   rivojlanishning   mavjud   ritmidan
kelib   chiqqan   holda,   XXI   asrning   ikkinchi   o’n   yilligidan   bugungi   kunda
beshinchi   texnologik   tartibga   ega   bo’lgan   barqaror   o’sish   chegarasiga
erishiladi.   Shu   vaqtga   kelib,   hozirgi   vaqtda   yuzaga   keladigan   yangi
oltinchi texnologik tuzumning reproduktiv tizimi shakllantiriladi.
Hozirgi   vaqtda   yangi   (oltinchi)   texnologik   yo’l   rivojlanishning
embrional   bosqichidan   kelib   chiqadi,   uning   o’sish   chegaralariga   yetgan
avvalgi   texnologik   tuzumni   almashtirish   jarayoni   boshlanadi.   Bu   jarayon
dunyoning   yetakchi   mamlakatlari   iqtisodiyotining   moliyaviy   va   tizimli
inqirozi  sifatida  namoyon  bo’ladi,  bu  esa  energiya  va  boshqa  xom  ashyo
narxlarining   pasayishi   bilan   birga   sodir   bo‘ladi.   Uni   bartaraf   etish   uchun
bank   tizimini   saqlab   qolish   yoki   moliyaviy   bozorni   qayta   tiklash   uchun
chora-tadbirlar ishlab chiqishni talab etadi. Ular iqtisodiy o’sishning yangi
uzoq   to’lqinini   yaratishi   mumkin   bo’lgan   yangi   texnologik   tartibni
rivojlantirishni rag’batlantirish dasturlari bilan to’ldirilishi kerak.
Hozirgi   vaqtda   uning   rivojlanishining   asosiy   yo’nalishlari:
molekulyar biologiya va genetik muhandislik, nanotexnologiya, sun‘iy aql
tizimlari, global axborot tarmoqlari va yuqori tezlikda integratsiyalashgan
transport   tizimlarining   yutuqlariga   asoslangan   biotexnologiya.
Keyinchalik   rivojlanish   moslashuvchan   ishlab   chiqarishni
avtomatlashtirish,   kosmik   texnologiyalar,   oldindan   belgilangan
xususiyatlarga   ega   qurilish   materiallarini   ishlab   chiqarish,   atom   sanoati,
havo   transporti   bo’ladi.   Atom   energetikasi   va   tabiiy   gaz   iste‘molining
o’sishi vodorodni ekologik toza energiya tashuvchisi sifatida kengaytirish
bilan   to’ldiriladi,   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalaridan   foydalanish
11 sezilarli darajada kengayadi.
Oltinchi   texnologik   yo’l   nanotexnologiyalardan   foydalanishga
asoslangan,   bir   milliard   metr   darajasida   faoliyat   ko‘rsatadi   va   u   tubdan
yangi xususiyatlarini berib, moddaning molekulyar tuzilishini o’zgartirish
orqali tirik organizmlarning hujayra tuzilishiga kirib boradi.
Yuqori sifatli hisoblash texnikasi bilan bir qatorda, nanotexnologiya
ham   jonli   va   jonsiz   moddalarning   yangi   tuzilmalarini   yaratishga   imkon
beradi, ularni o’z-o’zini takrorlash algoritmlari asosida o’sadi.
Yangi texnologik tartibni shakllantirish davrida innovatorlar birinchi
navbatda   asosiy   yangiliklarni   o’zlashtirib,   bunda   yetakchi   rol   o’ynaydi.
Ularning   faoliyati   tufayli   energiya   bahosidagi   sakrashdan   keyin   amalga
oshiriladigan   va   yangi   texnologik   tuzilmaning   texnologik   to’plamlari
foydasiga   ishlab   chiqarish   rentabelligining   nisbati   o’zgarganidan   keyin
amalga   oshiriladigan   eski   omborni   almashtirish   uchun   old   shartlar
yaratiladi.
Davlat   investitsiyalari,   ta‘lim   markazlari   mablag’lari   va
moliyalashtirish   institutlari   texnologik   turmush   tarzini   shakllantirishda
katta   rol   o’ynaydi.   Xavfning   katta   qismini   olib   tashlash   orqali   davlat
innovatorlarga   o’zlarining   ilmiy-texnik   loyihalarini   yuqori   raqobat
sharoitida,   ularning   natijalariga   bo’lgan   talabning   yetishmasligi   bilan
muqobil texnik yechimlarni amalga oshirish imkonini beradi.
Yuqorida keltirib o‘tilgan omillar, jahon iqtisodiyotining rivojlanish
yo’nalishini belgilovchi ilg’or mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanishini aks
ettiradi.   "Ilg’or"   ilmiy   va   texnologik   taraqqiyotda   bo’lish   va   yangi
texnologik   qatlamlarning   takrorlanuvchi   turlarini   shakllantirish   global
iqtisodiy rivojlanishning "lokomotivlari" rolini o’ynaydi, ayni paytda ular
bilan bog’liq afzalliklardan foydalanadi.
Har   safar   dominant   texnologik   uslublarning   o’zgarishi   xalqaro
12 mehnat   taqsimotida   jiddiy   o’zgarishlar,   eng   muvaffaqiyatli   kompaniyalar
va yetakchi mamlakatlar tarkibini yangilash bilan birga keladi.
Shunday   qilib,   beshinchi   texnologik   rejaning   kengayishi   har   yili
Financial   Times   tomonidan   chop   etilgan   500   yirik   korporatsiyalarining
ro’yxatini   sezilarli   darajada   yangilashga   olib   keldi.   Ularning   uchdan   biri
beshinchi   tur   sanoatida   ishlaydigan   kampaniyalardir.   Chorak   asr   oldin,
ularning   aksariyati   bozor   qatnashchilaridan   emas   edi,   ammo   bugungi
kunda   dunyodagi   yetakchi   kompaniyalarning   jami   2\3   qismi   ularning
hissasiga to’g’ri keladi.
Yangi   –   oltinchi-texnologik   tartibni   shakllantirish   jarayonida   uzoq
muddatda   iqtisodiy   o’sishning   asosiy   yo’nalishlari   shakllantiriladi.
Ularning o’z vaqtida rivojlanishi XXI asrning o’rtalariga qadar geosiyosiy
raqobatni   aniqlaydigan   qiyosiy   afzalliklarni   keltirib   chiqaradi.   Zotan,
oltinchi texnologik tartibni shakllantirishning istiqbolli yo’nalishlarida olib
borilayotgan ARGE yuqori natijalarga erishmoqda. Hatto qishloq xo’jaligi
kabi an‘anaviy foydasiz sanoati, ularning rentabellik 50% oshadi.
Zamonaviy   iqtisodiy   o’sishni   ta‘minlashda   NTPNI   davlat   tomonidan
rag’batlantirishning ulkan ahamiyati innovatsion jarayonlarning ob‘ektiv
xususiyatlari   bilan   belgilanadi:   yuqori   xavf,   umumiy   ilmiy   muhit   va
axborot   infratuzilmasini   rivojlantirish   darajasiga,   ilmiy   tadqiqotlarning
katta   kapital   intensivligiga,   ularning   natijalarini   tijorat   maqsadlarida
amalga   oshirish   imkoniyatlarining   noaniqligiga,   kadrlar   ilmiy   va
muhandislik   malakasiga   bo’lgan   talablarga,   intellektual   mulkni   huquqiy
himoya qilishga bo’lgan ehtiyojga bog’liq.
Jahon   bozorida   faoliyat   yuritadigan   500   ta   eng   yirik   va   eng
muvaffaqiyatli   firmalarning   90   foizi   global   iqtisodiy   tizimning   asosiy
mamlakatlariga   tegishli.   Ular   jahon   savdo   va   moliya   aylanmasining
yarmidan ko’pini nazorat qiladilar, turli mamlakatlar iqtisodiyotining eng
13 daromadli   tarmoqlari,   jumladan,   qazib   olish   va   ilm-fanga   asoslangan
sanoat,   telekommunikatsiya,   ishlab   chiqarish   infratuzilmasi,   4/5   yangi
texnologiyalar   savdosi.   Muayyan   firmalarning   global   raqobatidagi
muvaffaqiyat to’g’ridan-to’g’ri ularning davlat ilmiy-texnik siyosati bilan
bog’liq.
Milliy   resurslarni   beshinchi   texnologik   tizimning   asosiy
texnologiyalarini   o’z   vaqtida   o’zlashtirishda   konsentratsiyaning   ustuvor
yo’nalishlarini   to’g’ri   belgilash   Osiyo   mamlakatlari   –   Yaponiya,   Janubiy
Koreya,   Tayvanga   periferik   qaramlikdan   qochishga   imkon   berdi.   Shu
sababli, bugungi kunda Xitoy, Hindiston va Braziliya beshinchi va oltinchi
texnologik qatlamlarning asosiy o’sish yo’nalishlarini o’zlashtirmoqda. Bu
ularga   nafaqat   yangi   ishlab   chiqarishni   jadal   rivojlantirish,   balki   yangi
texnologik  asosda  an‘anaviy  ishlab  chiqarishni  ko’paytirish,  ko’p  millatli
kapitalni  yanada  iqtisodiy   samaradorlik  bilan   jalb  qilish   imkonini  beradi.
Faol   ilmiy-texnik   va   sanoat   siyosatining   kombinatsiyasi,   tashqi   iqtisodiy
aloqalarni maqsadli tartibga solish orqali muvaffaqiyatli mamlakatlarning
atrof-muhitdan   jahon   iqtisodiy   tizimining   yadrosiga   tushishiga   imkon
beruvchi jadal rivojlanish samarasiga erishiladi.
“Innovatsion   iqtisodiyotning”   xususiyatlari   va   rivojlanish   jihatlari
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-   yil   7-   fevraldagi   farmoni
bilan   tasdiqlangan   mamlakatimizni   yanada   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo’nalishlar bo’yicha 2017-2021 yillarga mo‘ljalangan «Harakatlar
strategiyasi»ning     uchinchi   yo‘alishi   iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish
va   liberallashtirishga   qaratilgan   bo’lib,   bunda   iqtisodiyotni
erkinlashtirish   va   rivojlantirish   dolzarb   vazifalardan   biri   ekanligi   qayd
etilgan. O‘zbekiston Respublikasi bugun xalqaro hamjamiyatning va global
moliyaviy-iqtisodiy bozorning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi. Buning
tasdig’ini tashqi dunyo bilan aloqalarimiz tobora kengayib borayotganida,
14 taraqqiy   topgan   yetakchi   davlatlar   ko’magida   iqtisodiyot   tarmoqlarini
rivojlantirish,   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlash
bo’yicha   dasturlarning   amalga   oshirilayotganida,     2017-2021   yillarga
mo’ljallangan   mamlakatni   yanada   taraqqiy   ettirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishlarning   yurtimizda   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilayotganida
yaqqol   ko’rishimiz   mumkin.   Globallashuv   sharoitida   mamlakatning
raqobatbardoshligini   oshirish,   iqtisodiy   salohiyatini   yuksaltirish,
innovatsiyalarni   keng   joriy   etish   va   shular   asosida   resurslardan   oqilona
foydalanish   barqaror   rivojlanish   va   aholi   turmush   darajasini   oshirishning
garovidir.
An‘anaviy iqtisodiyotdan bilimlarga asoslangan iqtisodiyotga o’tish
ta‘lim,   innovatsiyalar,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalariga   (AKT)
uzoq   muddatli   investitsiyalar   sarflashni,   shuningdek,   resurslarni   samarali
yo’naltirish   va   joylashtirishni   ta‘minlaydigan   tegishli   iqtisodiy   hamda
institutsional sharoitlarni talab etmoqda. Jahon tajribasi shuni ko’rsatadiki,
zamonaviy iqtisodiyotning innovatsion yo’nalishdagi rivojlanishi, asosan,
yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   kichik   firma   va   kompaniyalar   tufayli
amalga oshmoqda. Xolisona aytganda, kichik biznes korxonalari, start-up,
inkubator   singari   laborotoriyalar   innovatsion   jarayonlarni   rivojlantirish
uchun   tabiiy   va   qulay   soha   hisoblanadi.   Shu   tufayli   mamlakatimizda
amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   korxonalarida   innovatsion   g’oya   va   ishlanmalarni   qo’llab-
quvvatlash   nuqtai   nazaridan   davom   ettirish,   makroiqtisodiy   darajada
resurslarni   tejash,   ayniqsa   nomoddiy   resurslardan   samarali   foydalanishga
katta   e‘tibor   qaratish   lozim.   O‘zbekistonning   jahon   bozoridagi
raqobatdoshligini   oshirish   va   mavqeini   mustahkamlashga   yo’naltirilgan
tarkibiy o’zgarishlar va yuksak texnologiyalarga
asoslangan   zamonaviy   tarmoqlar   va   ishlab   chiqarish   sohalarini   jadal
15 rivojlantirish   siyosatini   asosiy   ustuvor   yo’nalish   sifatida   davom   ettirishni
taqozo etib, istiqbolli iqtisodiyot sifatida innovatsion iqtisodiyotni nazarda
tutish   maqsadga   muvofiqdir.   Innovatsion   iqtisodiyotga   erishish   uchun:
birinchi   navbatda,   ta‘lim,   fan   va   ishlab   chiqarish   o’rtasida   hamkorlik
munosabatlarini o’rnatish; ikkinchidan, hamkorlik munosabatlaridan kelib
chiqqan holda korxona tomonidan innovatsion mahsulot ishlab chiqarishni
moliyalashtirish;   uchinchidan,   fan-texnika   yutuqlarini   korxona   ishlab
chiqarish   jarayoniga   tatbiq   etish   imkoniyatini   yaratish;   to’rtinchidan,
innovatsion   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   korxonalarga   imtiyozlarni
yaratish chora-tadbirlarini ishlab chiqish lozim. 1
1.2 GLOBALLASHUV SHAROITIDA MAMLAKATLARARO
TADBIRKORLIK FAOLIYATI
Bugungi kunda globallashuv ko'plab jamiyatlarni siyosat, iqtisodiyot,
madaniyat,   aloqa,   migratsiya,   ekologiya,   urush   va   xalqaro   huquq
sohalarida   o'zgartirayotganiga   qaramay,   tadbirkorlikning   joylashuvi
ma'lum bir tsivilizatsiyaning madaniy an'analariga bog'liq. Evropa Ittifoqi,
Xitoy   va   Rossiyada   boshqacha   ...   Turli   xil   ko'rinishdagi   madaniyat
tadbirkorlikning   standart   qoidalarini   o'zgartiradi   va   iqtisodiy   tizimlarning
paydo   bo'lishiga   va   shunga   mos   ravishda   jamiyatdagi   tadbirkorlikning
mavqeiga   olib   keladi,   bu   umumiy   bozor   raqobati   nazariyasida   nazarda
tutilganidan   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   Bu   shuni   anglatadiki,
tadbirkorlikning   joylashuvi   nafaqat   bozor   iqtisodiyoti   faoliyatining
umumiy   tamoyillari,   balki   madaniy   jihatdan   oldindan   belgilab   qo'yilgan,
ya'ni.   G'arb   yoki   Sharq   tipidagi   madaniyat   tadbirkorlikning   jamiyatdagi
mavqeini belgilaydi.
1
  Верховин   В.И..,   Зубков   В.И..   экономическая   социология:монография   .   издательство   РУДН»   –   2020
457стр.
16 Normativ-huquqiy hujjat loyihasi 2019 yil 1 iyulga qadar Ekologiya
va   atrof-   muhitni   muhofaza   qilish   davlat   qo’mitasi,   TIV,   Oliy   Majlis
palatalari (kelishuv asosida), Strategik va mintaqalararo tadqiqotlar instituti
tomonidan ishlab chiqilishi ko‘zda tutilgan edi.
Markaziy   Osiyo   mintaqasi   O’zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy
ustuvor   yo’nalishi   hisoblanadi.   Mintaqadagi   vaziyat,   qo’shni
mamlakatlarning pozitsiyasi savdo, transport, suvdan foydalanish, chegara
hamkorligi kabi muhim masalalarni hal etishga bog’liq.
Markaziy   Osiyo   davlatlari   hamkorlikning   ko’plab   sohalarida
birgalikda yutuqlarga erishishga muvaffaq bo’lishdi. Bu nimani anglatadi?
Birinchidan,   hududlararo   savdo-iqtisodiy   hamkorlik   faollashdi.
2018-   yilning   yanvar-sentyabr   oylarida   O’zbekistonning   mintaqa
mamlakatlari bilan tovar aylanmasi 44 foizga o’sdi va 2,86 mlrd.ni tashkil
qildi.
O’zbekiston   chegaraoldi   hamkorlikni   faollashtirish   va   sanoat
kooperatsiyasini   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   savdo-iqtisodiy
munosabatlarni   rivojlantirishning   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   ko’rib
chiqmoqda.   Ushbu   yo’nalishdagi   sa‘y-harakatlarning   yorqin   natijasi
sifatida joriy yilning mart oyida Toshkent shahrida bo’lib o’tgan birinchi
Markaziy   Osiyo   iqtisodiy   forumi   (CAEF)   ni   ko’rsatib   o’tishim   mumkin,
unda   savdo-iqtisodiy,   investitsiyaviy,   transport-kommunikatsiya   va
innovatsion hamkorlikning aniq loyihalari muhokama qilindi.
Bundan   tashqari,   ayni   paytda   O’zbekistonning   chegara   hududlari
rahbarlari   va   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   Kengashlari   tuzilib,   ular
muntazam ravishda uchrashuvlar o’tkazmoqda.
Ikkinchidan,   transport-tranzit   salohiyati   mustahkamlanmoqda.
17 O’zbekiston   va   Qozog’iston   o’rtasida   tezyurar   temir   yo’l   qatnovi   yo’lga
qo’yildi. 26 yil ichida ilk marotaba Toshkentning Dushanbe bilan qatnovi
qayta   tiklandi.   Amudaryo   orqali   Turkmanobod-Farob   temir   yo’l   va
avtomobil   ko’prigi   ochildi.   "Reanimatsiya"   qurilish   temir   yo’l,
Qirg’iziston   orqali   Xitoy   va   Markaziy   Osiyo   bog’lovchi,   Toshkentdan
Qoshgargacha bo’lgan yo’l bo’ylab avtomobil yo’lagi ishga tushirildi. Iroq
va   Eron   portlariga   kirish   uchun   Mozori   Sharifdan   Hirotga   temir   yo’l
liniyasini qurish bo’yicha kelishuvga erishildi.
Shu   nuqtai   nazardan,   2018-   yilning   sentyabr   oyida   Toshkent
shahrida   bo’lib   o’tgan   "Markaziy   Osiyo   xalqaro   transport   koridorlari
tizimida:   strategik   istiqbollar   va   amalga   oshirilmagan   imkoniyatlar"
bobsidagi   xalqaro   konferensiya   Markaziy   Osiyo   davlatlarini   Janubiy,
Janubi-Sharqiy   Osiyo   va   Yevropa   mamlakatlari   bozorlari   bilan
bog’laydigan   transport-logistika   yo’nalishlarini   tashkil   etishda   hamkorlik
bo’yicha   kompleks   harakatlar   dasturini   ishlab   chiqishga   salmoqli   hissa
qo’shdi.
Shu   bilan   birga,   biz   erishgan   yutuqlar   mamnuniyat   uchun   sabab
emas. Chunki, biz faqat yo’l boshida, hali ham ko’p jamoaviy ish bor. Shu
nuqtai   nazardan,   biz   quyidagi   asosiy   nuqtalarga   e‘tiboringizni
qaratmoqchimiz.
Birinchidan,   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   chuqurlashtirish.   Ushbu
soha   barcha   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   hamkorligining   asosiy
yo’nalishi bo’lishi kerak.
Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   o‘rtasida   savdo   ko’lamini
kengaytirish, uning tuzilishini optimallashtirish, o’sish va savdo balansiga
rioya   qilish   uchun   yangi   nuqtalarni   topish   juda   muhimdir.   Shuningdek,
savdo-sotiqning   yangi   shakllarini,   shu   jumladan   transchegaraviy   elektron
tijoratni   va   boshqa   savdo   faoliyatini   rivojlantirish   muhim   ahamiyat   kasb
18 etadi.
Shu   bilan   bir   vaqtda,   savdo   faollashuvlariga   qaramay,   Intraday
ko’rsatkichida   ba‘zan   Markaziy   Osiyo   davlatlari   ortda   qolmoqda.
Markaziy    Osiyo davlatlari o’rtasidagi o’zaro savdo 10 mamlakatlarining
jami tovar aylanmasining 5 foizidan kam (Yevropa Ittifoqida 60%, APEC
– 68% dan ortiq).
Yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   bo’lgan   yuqori   sifatli,
raqobatbardosh   va   tashqi   bozorlarda   xaridorgir   mahsulotlar   ishlab
chiqarish   maqsadida   sanoat   kooperatsiyasi   loyihalarini   amalga   oshirish,
shuningdek,   Markaziy   razvedka   boshqarmasi   hududida   yangi   ishlab
chiqarish   zanjirlarini   tashkil   etishga   har   tomonlama   ko’maklashishimiz
zarur.   Shuningdek,   erkin   savdo   rejimining   to’laqonli   faoliyat   yuritishini
ta‘minlash va hududlar hamkorligini kengaytirish muhim ahamiyatga ega.
Ikkinchidan,   mintaqaning   tranzit-logistika   salohiyatini   oshirish.
Dengiz   portlariga   kirish   imkoniga   ega   bo’lmagan   Markaziy   Osiyo
davlatlari   uchun   xalqaro   yuk   tashish   sohasida   hamkorlikni   rivojlantirish,
ularning   sifatini   oshirish   va   yetkazib   berish   muddatini   qisqartirish
masalalarini kompleks hal etish muhim yechimga ega. Mintaqadagi tranzit
tizimlarining zaif rivojlanishi, ularning past integratsiyasi xalqaro savdoga
salbiy   ta‘sir   ko’rsatadi   va   tranzit   yuk   oqimlarini   cheklaydi.   MFI
ma‘lumotlariga   ko’ra,   transport   xarajatlari   eksport   qiymatining   70-80
foiziga   yetadi.   Mintaqaning   transport   izolyatsiyasi   bilan   bog’liq   umumiy
umumjahon YaIMning umumiy yo’qotilishi 20% ga teng.
Mavjud   transport   yo’laklaridan   samarali   foydalanish   va   mavjud
yo’llarga   asoslangan   yangi   transport   yo’laklarini   yaratish,   transport
infratuzilmasini,   yirik   dengiz   portlari   va   jahon   bozorlariga   kiradigan
transport   texnologiyalarini   takomillashtirish   eng   muhim   ustuvor   vazifa
bo’lishi kerak.
19 Shu   ma‘noda,   bugungi   kunda   chegaralardagi   ma‘muriy   tartib-
taomillarni   yanada   soddalashtirish   va   unifikatsiya   qilish,   bojxona
punktlarini   zamonaviy   nazorat   uskunalari   bilan   jihozlash,   shu   jumladan,
"yagona   darcha"   tizimini   joriy   etish,   shuningdek,   texnik,   sanitariya   va
fitosanitariya   kabi   turli   to’siqlarni   o’zaro   bartaraf   etish,   shuningdek,
yuklarni   tashish   va   tranzit   qilish   uchun   imtiyozli   "o’tish"   tariflarini
shakllantirish   bo’yicha   kelishilgan   chora-tadbirlarni   qabul   qilish   dolzarb
vazifadir.
Uchinchidan,   qo’shni   Afg’onistonda   tinchlikka   erishishga
ko’maklashish.   Afg’oniston   hududida   siyosiy   beqarorlik   omili
mintaqaning iqtisodiy rivojlanishi uchun asosiy to’siq bo’lib xizmat qiladi.
Afg‘onistonda   siyosiy   vaziyatni   barqarorlashtirish   uchun
mamlakatning   iqtisodiy   tiklanishiga,   mintaqaviy   aloqalarga   jalb
qilinishiga yordam berish bu masalaning kaliti hisoblanadi.
O’zbekiston   Afg’oniston   bilan   birgalikda   transport,   energetika,
savdo va boshda bir nechta sohalarda bir qator muhim loyihalarni amalga
oshirmoqa,   jumladan,   Surxandaryo   viloyatidagi   "Termez   Cargo   Centre"
xalqaro   logistika   markazi   (MLC)   imkoniyatlaridan   foydalangan   holda,
investitsiya   loyihalarini   birgalikda   amalga   oshirish   uchun   hamkorlik
aloqalari olib borilmoqda.
Masalan,   joriy   yilning   may   oyida   bojxona   terminali,   mehmonxona,
xizmat   ko’rsatish   shoxobchalari,   zarur   hujjatlarni   rasmiylashtirish   uchun
"bir   oyna"   rejimida   tashkil   etilgan   "O’zbekiston–Afg’oniston"   chegara
savdo zonasi ochildi.
To’rtinchidan,   ekologiya   va   suvdan   foydalanish   sohasidagi
muammolarni hal etish. Markaziy Osiyo har doim suv resurslariga bog’liq
bo’lib,   global   isish   va   suv   iste‘molining   o’sishi   sharoitida   bu   muammo
yanada   kuchayadi.   Ayni   paytda   mintaqadagi   qishloq   xo’jaligi   yerlarining
20 90% dan ortig’i sun‘iy sug’orishni talab qiladi. Qishloq xo’jaligi sohasida
ishlaydigan mintaqa aholisining taxminan 80% ni saqlab qolish to’g’ridan-
to’g’ri suvdan foydalanishga bog’liq. Jahon bankining prognozlariga ko’ra,
2050 tomonidan mintaqada demografik o’sish fonida 90 million kishi,  suv
tanqisligi   25-30%   gacha   bo’lishi   kutilmoqda.   Shu   bilan   birga,
sug’oriladigan dehqonchilik uchun suvga bo’lgan ehtiyoj 2020 tomonidan
30% ga oshishi mumkin.
21 II.Bob. Global hudud va uning belgilari
2.1 Global hudud va uning belgilari
Iqtisodiy faoliyatning globallashuvi nafaqat iqtisodiy hayotga, balki uzoq
davom   etadigan   siyosiy   (ichki   va   xalqaro),   ijtimoiy   va   hatto   madaniy-
sivilizatsion   oqibatlarga   olib   keladigan   ulkan   ta‘sirga   ega   zamonaviy
dunyoni rivojlantirishning asosiy tendensiyalaridan biridir.
Globallashuv   tushunchasi   keng   tarqalishiga   qaramay,   uning
mohiyatini aniqlashda aniqlikka hali erishilmagan.
Bu holat murakkabligi va ko’p qirraliligi bilan bog’liq globallashuv
jarayoni   inson   hayotining   barcha   sohalarida   aks   ettirilgan.   Shunga
qaramasdan, tavsiya etilgan va ishlatilgan globallashuv bo‘yicha berilgan
ta‘riflarning   katta   qismi   noto’g’ri   jarayonga   tegishli   ekanligini   ta‘kidlash
kerak.
Yana bir qarama-qarshilik hozirgi globallashuvning holatni baholash
hamda   uning   rivojlanish   vektorini   aniqlashdir.   Xalqaro   savdoning
sekinlashuvi   yoki   hatto   salbiy   o’sish   sur‘atlari   va   kapital   harakatchanligi
so’nggi chuqur inqiroz shoklarining natijasi sifatida ko’plab mutaxassislar
deglobalizatsiyaning   yangi   davri   haqidagi   tushunchalarni   ilgari   surishdi.
Qayd   etilganidek,   ushbu   jarayon   doirasida   mamlakatlar   o’z   taraqqiyotini
mahalliylashtirishga   intilmoqda,   bu   esa   tabiiy   ravishda   jahon
iqtisodiyotining kamroq aloqasi va o’zaro bog’liqligiga olib keladi. Ya‘ni,
harakat,   teskari   globallashuvdir.   Milliy   iqtisodiyotlar   tobora   birlashgan
Globallashuvning   tarkibiy   elementlari   xarakterini   egallamoqdalar.
Endilikda   ikki   yuzdan   ortiq   davlatlarning   o'zaro   ta'sir   ko'rsatuvchi   milliy
iqtisodiyotlari,   shuningdek,   transmilliy   korporatsiyalar   va   davlatlararo   va
sivilizatsiyalashgan   iqtisodiy   birlashmalar   va   ittifoqlar   mavjud.   Bular   -
Yevropa   Ittifoqi,   NAFTA,   MDH,   Yevroosiyo   iqtisodiy   hamjamiyati,
22 Osiyo-Tinch   okeani   iqtisodiy   hamkorligi,   Afrika   ittifoqi   va   boshqalar.
Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar qatoriga Birlashgan Millatlar Tashkilotining
Iqtisodiy va Ijtimoiy Kengashi, Jahon banki, Xalqaro valyuta jamg'armasi,
Jahon   savdo   tashkiloti   va   boshqalar   kiradi.   Geoiqtisodiyot   jahon
bozorining   birligi   va   uni   tartibga   solish   qoidalari   asosida   ishlaydi.   Bu
dunyo   valyutalarining   (dollar,   ba'zi   mintaqalarda   -yevro,   iyena)
mavjudligi,   axborot   va   texnologik   makonning   umumiyligi,   kapital   va
ishchi   kuchi   migratsiyasi   erkinligi   bilan   tavsiflanadi.   Geoiqtisodiyot
neoliberal   modelga   muvofiq,   yetakchilik   hamda   transmilliy
korporatsiyalar   va   rivojlangan   davlatlar   manfaatlariga   muvofiq
shakllantirilgan.   Ular   globallashuv   samarasini   olishmoqda.   Boy   va
kambag'al  davlatlar  va  sivilizatsiyalar  o'rtasidagi  tafovut  tobora  kengayib
bormoqda.  1992  yilda  Rio-de-Janeyro  sammitida  ilgari  surilgan  Barqaror
rivojlanish   dasturi   amalga   oshirilmadi.   Bu   sivilizatsiyalar   to'qnashuvi
xavfini   oshirdi.   Anti-globalistlarning   ommaviy   harakati   "oltin   milliard"
manfaatlariga   mos   holda   birpolyar   dunyoni   shakllantirish   tendensiyasiga
reaksiya   sifatida   paydo   bo'ldi.   Gruziyaning   neoliberal   modelidan   farqli
ravishda   globallashuv   va   rivojlanishning   gumanistik-noosferik   modeli
ilgari   surilib,   globallashuvning   afzalliklari   va   mamlakatlar   o'rtasida
zamonaviy   ilmiy   va   texnologik   inqilobni,   XXI   asrning   global
muammolarini   hal   qilishda   davlatlar   va   sivilizatsiyalarning   muloqotiga,
hamkorligiga   va   sherikligiga   qaratilgan.   Global   barqaror   rivojlanishni
ta'minlash   modeli   2002   yilda   Yoxannesburgning   Barqaror   rivojlanish
bo'yicha   Butunjahon   sammitida   ko'plab   ishtirokchilar   tomonidan   qo'llab-
quvvatlandi.   Biroq,   rivojlanayotgan   global   fuqarolik   jamiyatida   ushbu
modelni amalga oshirish uchun jiddiy harakatlarni amalga oshirishni talab
qiladi.
Bir-biri   bilan   chambarchas   bog'langan   va   o'zaro   ta'sir   ko'rsatadigan
23 milliy   iqtisodiyotlar,   davlatlararo   iqtisodiy   birlashmalar   (masalan,
Yevropa   Ittifoqi),   transmilliy   korporatsiyalar   (TMK)   va   jahon   moliyaviy
markazlari   global   iqtisodiy   makonni   yuzaga   keltiradi.   Geoiqtisodiyot,
shuningdek, jahon iqtisodiyotining
qonuniyatlari,   tendensiyalari,   omillari   va   mexanizmlarini   o'rganadigan
iqtisodiy fanning yangi sohasi tushuniladi.
Globallashuv jarayonining mexanizmi-jahon iqtisodiyotini modernizatsiya
qilish   va   yangi   texnologik   uslubga   o’tish,   texnologik   bazani   sifatli
yangilash,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   va   raqobatbardoshlik
bilan birga hayot sifati va yashash muhitini yaxshilashga qaratilgan.
Iqtisodiy   faoliyatning   globallashuvi   uni   liberallashtirishni   talab
qiladi,   ya‘ni   xalqaro   savdo,   xorijiy   investitsiyalar,   xalqaro   moliyaviy
operatsiyalar   yo’llaridagi   cheklovlarni   kamaytirish   yoki   yo’q   qilishni
nazarda   tutadi.   Globallashuv   sohasidagi   keyingi   yutuqlar   jahon
iqtisodiyotining   ochiqlik   darajasining   umumiy   darajasidan,   uni
liberallashtirish darajasiga bog’liq.
Globallashuv  va liberallashtirish bir xil jarayonning ikki tomonidir,
ular orasida yaqin aloqalar mavjud. Bir tomondan, kompaniyalar, banklar,
investitsiya   jamg’armalari   darajasida   xalqaro   ishlab   chiqarish,   savdo,
moliyaviy   faoliyatni   rivojlantirish,   kompaniyalarning   davlatlararo
birlashuvi   va   sotib   olishlarini   oshirish,   xalqaro   ixtisoslashuvni
kengaytirish   va   ishlab   chiqarishda   hamkorlik   qilish   ob‘ektiv   ravishda
ushbu   yo’llardagi   to’siqlarni   bartaraf   etish   yoki   zaiflashtirishni   talab
qiladi.   Boshqa   tomondan,   liberallashtirish   o’z-o’zidan   yanada
globallashuv   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratib,   uni   kengaytirish   va
chuqurlashtirishni   rag’batlantiradi.   So’nggi   yillarda   GATT-JST   doirasi
kengaydi.   Bundan   tashqari,   intellektual   mulk   huquqlarini   himoya
24 qilishning savdo jihatlari bo’yicha bitim (Trips) tuzildi.
GATSning   asosiy   ma‘nosi   xizmatlar   savdosini   liberallashtirish
choralari   bo’lib,   u   hali   ham   dastlabki   bosqichda.   Tripsga   kelsak,   u
intellektual   mulkni   o’z   ichiga   olgan   ilm-fan   iste‘mol   tovarlari   savdosini
osonlashtirish va rag’batlantirish rolini bajaradi.
Xalqaro   iqtisodiyotni   liberallashtirishning   muhim   sohasi   xorijiy
investitsiyalar   rejimi   bilan   bog’liq.   Xalqaro   savdodan   farqli   o’laroq,   bu
sohada liberallashtirish ko’p tomonlama keng ko’lamli bitimlar (GATT va
GATS   kabi)   shaklida   emas,   balki   bir   tomonlama   harakatlar   yoki   ikki
tomonlama va guruh kelishuvlari asosida chet el
investitsiyalari   yo’lidagi   cheklovlarni   olib   tashlash   yoki   zaiflashtirish   va
xorijiy   investorlar   uchun   eng   yaxshi   sharoitlarni   yaratish   asosida   amalga
oshiriladi.
Erkinlashtirish tashqi iqtisodiy siyosatdagi asosiy tendensiya sifatida
chuqur,   ammo   muqarrar   qarama-qarshiliklar   bilan   bog’liq,   chunki   turli
iqtisodiy, siyosiy va ijtimoiy kuchlarning manfaatlari, iqtisodiyotning turli
sohalari,   sanoat   va   moliyaviy   guruhlar   va   kompaniyalar,   tarmoqlar   va
mamlakatlarning manfaatlarini ifoda etadi.
Strategik   istiqbolda   liberallashtirish   zamonaviy   jahon
iqtisodiyotining zaruriy talabidir. Biroq hozirgi taktik manfaatlar sohasida
liberallashtirish   ayrim   kompaniyalar,   tarmoqlar,   fermer   xo’jaliklari,
mamlakatlar   va   boshqalar   uchun   muqarrar   foydalar   bilan   to’la.   Bundan
tashqari,   "g’alaba   va   yo’qotish"   balansi   doimo   o’zgarib   turadi,   shuning
uchun bu yerda aniq bir xulosa qilish qiyin masala hisoblanadi.
Qoida   tariqasida,   "savdo   erkinligi"   ning   eng   qizg’in   himoyachilari
jahon   bozorlarida   kuchli   va   raqobatbardosh   mamlakatlar,   sanoat,
kompaniyalaridir. Ammo ular ko’pincha (hozirgi AQSH kabi) o’zlarining
umumiy pozitsiyalariga qaramasdan, agar ularning iqtisodiy manfaatlariga
25 tahdid bo’lsa, proteksion choralar ko’rishadi.
Bundan tashqari, qulay iqtisodiy kon‘yunktura davrida (butun jahon
iqtisodiyoti   yoki   alohida   hududlar   va   mamlakatlar   doirasida)
liberalizatsiyaning  afzalliklari,  ko’pchilik  guruhlar  va  mamlakatlar  uchun
foydalari   ko’proq   his   etilmoqda,   shuning   uchun   iqtisodiy   siyosatdagi
tegishli jarayonlar yanada jadallashmoqda.
Bu,   tashqi   savdoni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   ko’plab
vositalarini   milliy   manfaatlarga   (yoki   ushbu   vositalarni   zaiflashtirishga),
shu   jumladan,   iqtisodiy   jihatdan   eng   rivojlangan   mamlakatlardan   keng
foydalanadiganlarga nisbatan asossiz ravishda rad etishdir.
Shunday qilib, tashqi iqtisodiy siyosat (yoki aniq va izchil siyosatning
yo’qligi)   mamlakatning   zamonaviy   global   iqtisodiyotga   haqiqiy
integratsiyalashuviga   emas,   balki   jahon   moliyaviy   bozorlariga   bir
tomonlama   qaramligiga   va   xalqaro   mehnat   taqsimoti   tizimida   quyi
maqomni saqlab qolish va hatto kuchaytirishga yordam berdi.
Shu   sababli,   globallashuv   jarayonlarining   rivojlanayotgan   mamlakatlar
iqtisodiyoti uchun uning salbiy oqibatlari namoyon bo‘ldi.
26 2.2 Jahon iqtisodiyoti globallashuvi va geoiqtisodiy modellar
Globallashuv   va   liberallashtirish   bilan   bir   qatorda,   ular   bilan   yaqin
aloqada   yana   bir   zamonaviy   tendensiya   aniq   belgilangan:   jahon
iqtisodiyotining   hududiylashuvi.   Bu,   cheklangan   miqyosda   globallashuv,
savdo-sotiqni   liberallashtirish,   kapital   harakati   va   odamlarni   tegishli
integratsiya   guruhining   bir   qismi   sifatida   tashkil   etadigan   birlashmalar
tashkil etadigan bir guruh davlatlarni qamrab oladi.
Ushbu   tendensiyaning   eng   yaxshi   namunasi   G’arbiy   Yevropa
mamlakatlari   tarkibida   Yevropa   Ittifoqi   tomonidan   taqdim   etilgan   bo’lib,
40   yildan   ko’proq   vaqt   davomida   mavjud   bo’lib,   1999   yil   1-   yanvar
sanasida umumiy valyutaga-yevro tasis etildi. Umuman olganda, GATT /
JST ma‘lumotlariga ko’ra, 90-yillarning o’rtalariga kelib, dunyoda 30 dan
ortiq turli xil integratsiya guruhlari (imtiyozli savdo bitimlari, erkin savdo
zonalari,   bojxona   uyushmalari,   "umumiy   bozorlar",   iqtisodiy   va   valyuta
uyushmalari) mavjud edi.
Mintaqaviylashtirish   hududlararo   iqtisodiy   oqimlarning   (savdo,
to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalar)   umumiy   dinamikasiga   nisbatan   jadal
o’sishiga   olib   keladi.   Jahon   eksportining   qariyb   yarmi   uchta   asosiy
mintaqada   (G’arbiy   Yevropa,   Shimoliy   Amerika,   Osiyo-tinch   okeani)
mintaqaviy   savdo   ulushiga   to’g’ri   keladi.   G’arbiy   Yevropada
mamlakatlarining   umumiy   eksportida   mintaqaviy   savdo   (eksport)   ulushi
70% dan oshadi.
Huddi   shu   tendensiya   sezilarli   darajada   va   ko’p   hollarda   mahalliy
xususiy   investitsiyalarning   o’sib   borayotgan   ulushi   sifatida   namoyon
bo’ladi. Bu huddi shu Yevropa Ittifoqi, shuningdek, Yaponiya va Janubiy-
Sharqiy Osiyo misolida ko’rinadi.
Mintaqaviy   guruhlar   doirasidagi   iqtisodiy   munosabatlar,   albatta,
erkinlashtiriladi, bu yerda yagona iqtisodiy makon yaratiladi. Biroq, ushbu
27 guruhga   (erkin   savdo   hududi,   bojxona   ittifoqi)   a‘zo   bo’lmagan
mamlakatlar, ular uchun tarif shartlari bir xil bo’lsa ham, nisbatan yomon
ahvolda.
Mintaqaviy   jarayonlar   davlat   suvereniteti   haqida   juda   nozik   va
og’riqli   masalaga   ta‘sir   qiladi.   Har   bir   integratsiya   darajasi   a‘zo
davlatlarning hukumatlari bilan kelishmasdan qaror qabul qilish huquqiga
ega   bo’lgan   barcha   mintaqaviy   guruh   yoki   hatto   yagona   supranational
organ   foydasiga   iqtisodchilarning   siyosiy   suverenitetini   yo’qotish   degan
ma‘noni anglatadi.
Ko’rib   turganimizdek,   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   aloqalarining
zamonaviy   sharoitda   o’sishi   ko’pincha   mintaqaviy   iqtisodiy   guruhga
tegishli.   G’arbiy   Yevropa   integratsiyasi   va   boshqa   muvaffaqiyatli
rivojlanayotgan   iqtisodiy   guruhlarning   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   ushbu
jarayonlarning   asosi   mikro   darajada,   muayyan   kompaniyalar,   banklar,
moliya-sanoat   guruhlari,   ularning   qo’shma   investitsiya   loyihalari,   aralash
korxonalar   tashkil   etish   va   boshqalar   o’rtasidagi   o’zaro   manfaatli
hamkorlik   shaklida   shakllanadi.   Bunday   guruhlash   qanchalik   kuchli
bo’lsa, mamlakat aholisining ichki aloqalari va o’zaro qiziqishi qanchalik
kuchli bo’lsa, o’zaro savdo aylanmasi yanada muvaffaqiyatli rivojlanadi.
Markaziy   Osiyo   iqtisodiy   jihatdan   ham   ulkan   zaxiralarga   ega   ekani
ma‘lum.   Mintaqaning   iqtisodiy   salohiyati   uning   geosiyosiy   ahamiyatini
belgilovchi   eng   muhim   omillardan   hisoblanadi.   Shu   tufayli   mintaqa
iqtisodiy   salohiyatining   geosiyosiy   ta‘sir   doirasiga   tortilishi   mumkin
bo’lgan   jihatlariga   nazar   tashlash   joiz.   Ma‘lumki,   ―manfaatlar
to’qnashuvi   ancha   yillar   mobaynida   Afg’oniston   hududida   ro’y   berib‖
keldi.   Endilikda   so’z   bu   to’qnashuv   sahnasining   Kaspiy   atrofi   yoki
mintaqaning   boshqa   hududlariga   ko’chish   ehtimoli   haqida   bormoqda.
Markaziy Osiyoda vujudga kelishi mumkin bo’lgan vaziyatni AQSHning
28 taniqli   tadqiqotchilaridan   biri   –   Z.   Bzejinskiy   ―Buyuk   shaxmat   taxtasi‖
asarida   o’ziga   xos   tarzda   talqin   qiladi.   Shu   nuqtai   nazardan   yangi-yangi
energetika  zaxiralarini izlab topishga  bo’lgan  ehtiyoj  yetakchi davlatlarni
ushbu   zaxiralarga   boy   hududlar   tomon,   xususan   Markaziy   Osiyo   tomon
chorlashi   aniq.   Tabiiy   zaxiralarga   boy   va   ayni   paytda   millatlararo
munosabatlar,   tarixiy   hududlar   masalalari   jihatdan   notinch   bo’lgan
mintaqada millatlararo, hududiy negizda turli nizolarni keltirib chiqarishga
urinishlar bo’lishi mumkin. 2
Ma‘lumki,   mintaqa   ulkan   xom   ashyo   zaxirasiga   ega.   Qozog’iston,
Turkmaniston   va   O’zbekistonda   aniqlangan   neft   zaxiralari   yer   yuzidagi
butun   zaxiralarning   taxminan   2,7   foizini,   gaz   zaxiralari   esa   7   foizini
tashkil   etadi.   Turkmanistonda   gazning   ulkan   zaxiralari   aniqlangan.
O’zbekistonda   1   trln.   AQSH   dollari   miqdorida   neft   va   gaz   zaxiralari
mavjudligi aniqlangan.
O’zbekiston oltin zaxiralari 13,8 mlrd AQSH dollarini tashkil etadi,
dunyoda   to’rtinchi   o’rinda   turgan   davlat   hisoblanadi,   ishlab   chiqarish
bo’yicha esa 7 o’rinni egallaydi. Shuningdek, O’zbekistonda boshqa nodir
metallarning yirik zaxiralari mavjud.
Yer qa‘ridagi temir rudasi zaxiralarining 8% Qozog’iston hududiga to’g’ri
keladi.   O’zbekiston   va   Tojikistonda   yirik   uran   rudasi   konlari   mavjud.
Masalan   O’zbekiston   uran   qazib   chiqarish   bo’yicha   yer   yuzida   7   o’rinda
turadi.   Ana   shunday   ulkan   imkoniyatlarga   ega   bo’lishiga   qaramasdan,
Markaziy   Osiyo   mamlakatlarining   jo’g’rofiy   jihatdan   noqulay   shart-
sharoiti,   aniqrog’i,   energetik   zaxiralarning   iste‘mol   bozoridan   uzoqda
joylashgani   hamda   ushbu   bozorga   chiqish   yo’llarining   murakkab
geosiyosiy   xarakteri   tufayli   mavjud   geostrategik   salohiyatdan   foydalanish
2
  Abdurahmonov   Q.X.,   Mamarasulov   F.U.   Aholining   ish   bilan   bandligini   infrastrukturasi.   Toshkent:   TDIU,
2018. – 82   b.
29 imkoniyatlari cheklangan. Markaziy Osiyodagi davlatlarning birortasi ham
ochiq dengizga chiqish yo’llariga ega emas.
Boshqacha   aytganda,   hozirgacha   Markaziy   Osiyoga   asosan   havo   yo’llari
orqaligina bemalol kirish mumkin. Mintaqaning Xitoy, Hindiston, Eron va
Rossiya   o’rtasida   joylashgani   yetakchi   davlatlarning   ushbu   hudud
markaziga   yo’nalish   uchun   o’ziga   xos   murakkabliklar   tug’diradi.   Chunki
tabiiy zaxiralardan foydalanish, neft va gaz quvurlarini biror bir yo’nalish
orqali   ochiq   dengiz   portlariga   olib   chiqish   uchun   bir   nechta   davlat
hududidan   o’tish   va   buning   uchun   yetakchi   transmilliy   kompaniyalari
bilan shartnoma tuzgan holda amalga oshirishga to’g’ri keladi. Qolaversa,
bunday   loyihalar   yetakchi   davlatlar   manfaatlarining   to’qnashuviga   olib
kelmagan taqdirdagina kutilgan samara berishi mumkin.
Ma‘lumki, dunyodagi eng yirik neft va gaz zaxiralari Kaspiy dengizi
tubi va atrofida, ayniqsa, Tengiz va Qorachig’anoq konlarida joylashgan.
Shu   bois   dunyodagi   yetakchi   davlatlar   bir   necha   yillardan   buyon   Kaspiy
dengizi   ostidagi   neft   zaxiralarini   o’zlashtirish   uchun   keskin   kurash   olib
borayotgani mintaqa atrofida turli ―siyosiy o’yin lar uyushtirayotgani bu‖
hududdagi   vaziyatni   izdan   chiqarmoqda.   Avval   boshda   Kaspiyning
xalqaro   mavqei   muammosi   paydo   bo’lgan   bo’lsa,   keyinroq   uning
―dengiz   yoki   ―ko’l   ekanligini   qaytadan   belgilab   olish   masalasi	
‖ ‖
ko’tarildi.   Undan   keyin   Kaspiy   neft   zaxiralaridan   o’zaro   foydalanish
bo’yicha   Qozog’iston,   Rossiya,   Eron,   Ozarbayjon   va   Turkmaniston
o’rtasida   vujudga   kelgan   keskin   vaziyat   haligacha   o’z   yechimini   topgani
yo’q.   2002   yil   may   oyida   Ozarbayjon   poytaxti   Boku   shahrida   bo’lib
o’tgan   va   muvaffaqiyatsiz   yakun   topgan   Kaspiy   bo’yidagi   to’rt   davlat
rahbarlarining uchrashuvini misol tariqasida keltirish mumkin. Ma‘lumki,
Eron prezidenti tadbirlar tugamasidanoq Ozarbayjonni tark etgan, Rossiya
prezidenti   esa   jurnalistlarga   bergan   intervyusida   boshqa   ishtirokchilarni
30 ―zaif muzokarachi lar (―‖ слабые   переговорщики ), deya ta‘riflagan edi.	‖
Turkmaniston   o’zining   betaraf   pozitsiyasini   ro’kach   qilib,   mintaqa
atrofida kechayotgan asosiy geosiyosiy jarayonlardan chetda turishni afzal
ko’rmoqda.   Qirg’iziston   va   Tojikiston   ham   bir   necha   yillardan   buyon
mintaqa   atrofida   kechayotgan   geosiyosiy   jarayonlar   sinovidan   o’tib
kelmoqda.  Tabiiyki,  mintaqadagi  davlatlarning  iqtisodiy  imkoniyatlari  va
siyosiy   rivojlanishi   yetakchi   davlatlar   tomonidan   doimiy   kuzatuvi   va
diqqat   markazida   qolib   kelmoqda.   O’zbekistongina   o’z   tashqi   siyosiy
faoliyatni   mamlakat   milly   manfatlarini   inobatga   oligan   qat‘iyat   bilan
amalga oshirib kelmoqda. Uning ulkan iqtisodiy va siyosiy imkoniyatlarga
ega   bo’lgan   davlat   ekanligini   anglab   etgan   yetakchi   mamlakatlar   o’z
iqtisodiy   manfaatlarini   shakllantirish   va   rivojlantirish   maqsadida   yirik
kompaniyalarining vakolatxonalarini ochmoqda.
Shu   o’rinda   Markaziy   Osiyoda   azldan   mavjud   bo’lgan   va   hozirgi
davrda   qayta   tiklanayotgan   Buyuk   Ipak   yo’lining   iqtisodiy   ahamiyatini
ta‘kidlab   o’tish   zarur.   Birgina   O’sh-Andijon-Toshkent-Nukus-Qo’ng’irot
avtoyo’lining   barpo   etilishi   Buyuk   Ipak   yo’li   asosiy   bo’g’inining   ishga
tushganini   anglatadi   va   O’zbekiston   iqtisodiy   imkoniyatlarining   yanada
kengayishiga xizmat qiladi.
Geosiyosat   nuqtai   nazaridan   O’zbekiston   Markaziy   Osiyoning
markazini egallagan hamda muhim strategik mavqeiga ega bo’lgan davlat
hisoblanadi.   Siyosiy,   iqtisodiy   va   ma‘naviy   salohiyati   hamda   demografik
imkoniyatlari   jihatidan   mintaqadagi   boshqa   davlatlardan   ajralib   turadi.
Jumladan,   Markaziy   Osiyo   mintaqasi   aholisining   40   foizi   O’zbekistonda
istiqomat   qiladi.   Qo’shni   respublikalarning   O’zbekistonga   chegaradosh
bo’lgan   barcha   ma‘muriy   hududlarida   o’zbeklar   mahalliy   elatlar   bilan
birgalikda   yashab   keladi.   O’zbek   xalqiga   xos   bo’lgan   bag’rikenglik,   urf-
odatlarni   e‘zozlash,   an‘analarga   amal   qilish,   baqamti   yashayotgan   elatlar
31 o’rtasida   uning   yetakchiligini   ta‘minlaydi.   Bu   hol   O’zbekistonning
mintaqada   nafaqat   jo’g’rofiy,   balki   etno-madaniy   nuqtai   nazaridan   ham
o’ziga xos ko’prik vazifasini o’tayotganini namoyon etadi.
32 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   mintaqaning   geosiyosiy   mavqei   quyidagi
omillar bilan belgilanadi: Markaziy Osiyoning geosiyosiy mavqei, avvalo,
uning   iqtisodiy   imkoniyatlari   bilan   belgilanadi.   Bu   borada   eng   manfaatli
hamkorlar bilan ish olib borish muhimligini ta‘kidlab, mintaqada yetakchi
davlatlar manfaatlarining shiddat bilan shakllanib borayotgangini inobatga
olish zarur. Shu bilan birga, iqtisodiy manfaatlarini amalga oshira olmagan
tashqi kuchlar diniy, millatlararo munosabatlar, hududiy muammolar, suv
taqsimotiga   oid   masalalar   kabi   omillarga   tayanib,   mintaqadagi
barqarorlikni  izdan   chiqarishi  mumkin.  Shu  nuqtai   nazardan,  millatlararo
munosabatlarda   barqarorlikni   ta‘minlash   mintaqaviy   xavfsizlikning
muhim jihatlaridan biri hisoblanadi. Shuningdek, mintaqada suv taqsimoti
masalalarida   hukumatlararo   komissiya   ishini   to’g’ri   yo’lga   qo’yish,
respublikalar o’rtasida chegaralash ishlarini oxiriga yetkazish mintaqadagi
kommunikatsion   tizimning   takomillashtirilishi   uning   iqtisodiy   va   siyosiy
ahamiyatini oshishiga olib keluvchi omil hisoblanadi.
Bundan   tashqari,   mintaqada,   jumladan   O’zbekistonda   faoliyat
yuritayotgan   xorijiy   tashkilotlar   tomonidan   o’tkazilayotgan   tadbirlarning
boblariga   e‘tibor   qaratish   va   ularning   mintaqa   ijtimoiy-siyosiy   hayotiga
ta‘siri   to’g’risida   amaliy   tadqiqotlar   olib   borish   hamda   tegishli   xulosalar
chiqarish ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu   ma‘noda   manfaatlarning   tengligi   asosida,   barcha,   ayniqsa
rivojlangan   davlatlar   bilan   o’zaro   foydali   hamkorlik   o’rnatish   mintaqa
mamlakatlarining dunyo iqtisodiy tizimiga tadrijiy hamda qonuniy tarzda
integratsiyalashuvi   hamda,   Markaziy   Osiyo   geosiyosiy   ahamiyatining
yanada kuchayishiga olib kelishi shubhasizdir.
33 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, , 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, , 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, , 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
6. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, , 2018
7. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol
avlod   -   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:   Sharq,   2017,
20-29 bet.
8. O’zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi
to’g’risida”   gi   qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining
poydevori.-  Toshkent.: Sharq,  2017 , 31-61 bet.
9. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.:2017, 205- b.
10. Abdurahmonov   Q.X.,   Mamarasulov   F.U.   Aholining   ish   bilan   bandligini
infrastrukturasi. Toshkent: TDIU, 2014. – 82   b.
11. Верховин В.И.., Зубков В.И.. экономическая социология:монография
. издательство РУДН» – 2015, 457стр.
12. Maxkamova SH.YU.. – Tashkent, IE AN RUz, 2018. – 24   s.
13. Raximova N.X. Uzbekistana. Avtoref. diss… dokt.  Экон .  наук .–Tashkent,
IE AN RUz, 2017.– 40   s.
34 14. Ubaydullaeva R., Ata – Mirzaev O., Umarova N. O‘zbekiston demografik 
jarayonlari va aholi bandligi.– T.: Universitet, 2016.– 58   b.
15. http://fayllar.org/   
16. http://arxiv.uz/   
17. http://ziyonet.uz/ru   
18. http://referat.arxiv.uz/   
19. http://aim.uz/   
35

Jahon iqtisodiyoti globallashuvi belgilari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha