Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 68.5KB
Покупки 4
Дата загрузки 15 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

194 Продаж

Jahon xoʻjaligining tashkil topishi va uning rivojlanish bosqichlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Jahon xo jaligining tashkil topishi va uning rivojlanish bosqichlariʻ
1 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
1. Jahon xoʻjaligining tashkil topishi, bosqichlari va asosiy belgilari. ........................................................... 5
2. Xalqaro iqtisodiy aloqalarning asosiy shakllari. ........................................................................................ 9
3. Oʻzbekiston iqtisodiyotining jahon xoʻjaligiga kirib borish yoʻllari ......................................................... 12
4. Jahon bozori, xalqaro valyuta va kredit munosabatlarini rivojlantirish yoʻllari ...................................... 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 27
Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati ............................................................................................................. 29
Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi :   So nggi   yillarda   globallashuv   jarayoni   dunyoʻ
taraqqiyotining   istiqboldagi   rivojini   belgilab   beruvchi   asosiy   omillardan   biriga
aylandi.   Bugungi   kunda   har   qanday   davlat   o zining   tashqi   va   ichki   siyosatini	
ʻ
2 belgilashda   bevosita   ushbu   jarayonning   namoyon   bo lishi   va   u   keltiribʻ
chiqarayotgan oqibatlarni inobatga olishga majbur bo lmoqda. 	
ʻ
Milliy   iqtisodiy   xavfsizlik   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,
iqtisodiy salohiyati, milliy boylik hajmi, resurslar bilan ta`minlanganligiga bog liq.	
ʻ
Jahonda iqtisodiy havfsizlikning nisbiy miqdoriy ko rsatkichlaridan foydalaniladi.	
ʻ
Masalan,   agar   oziq-ovqat   va   boshqa   tovarlar   importi   jami   importning   20%   idan
oshib   ketsa,   ushbu   holat   milliy   iqtisodiy   havfsizlikka   salbiy   ta`sir   ko rsatadi   va	
ʻ
uning tarkibini uzgartirish bo yicha chora-tadbirlar ishlab chiqish lozim bo ladi. 	
ʻ ʻ
Demak,   xo jalik   hayotining   baynalmilallashuv   jarayoni   xalqaro   va   milliy	
ʻ
iqtisodiy   havfsizlikni   saqlab   turish   hamda   qo llab-quvvatlash   jarayonidagina	
ʻ
rivojlanishi   mumkin.   Globallashuv   dunyodagi   barcha   mamlakatlarning   iqtisodiy
rivojlanish   sur’atlari   va   yo nalishlariga   sezilarli   ta’sir   ko rsatadi.   Bu   ishchi	
ʻ ʻ
kuchidan foydlalanish, tovar ishlab chiqarish va xizmtlar ko rsatish, inson omiliga	
ʻ
kapital   sarflash   sohalarini   keng   qamrab   oladi,   natijada   ishlab   chiqarish
samaradorligi   oshadi,   mehnat   unumdorligi   o sadi,   raqobatning   keskinlashish	
ʻ
tendensiyalari   kuchayadi.   Globallashuv   jarayonida   Ilgari   shakllangan   integratsion
birlashmalar   faoliyati   takomillashgan   bo lib,   undan   tashqari   yangi   tuzilmalar	
ʻ
paydo bo ldi. Agar YEVROPA ITTIFOQI, NAFTA, OPEK, MDH, BRIK, BRIKS	
ʻ
kabi   integratsion   tashkilotlar   faoliyati   kemgaygan   yoki   chuqurlashgan   bo lsa,	
ʻ
JAHON BANKI, OSIYO TIKLANISH VA TARAQQIYOT BANKI, XALQARO
MOLIYA   KORPORATSIYALARI   kabi   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning
funksiyalari kengaydi, ularning milliy iqtisodiyotlar rivojlanishidagi roli ortdi. 
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   mazkur   yo nalishlarini   izchil   tarzda   amalga	
ʻ
oshirish   orqali   mahsulotlar   raqobatbardoshligini   oshirish   mamlakatimiz
iqtisodiyotining   jahon   iqtisodiy   hamjamiyatida   munosib   o rin   egallashiga   imkon	
ʻ
beradi.   Jahon     iqtisodiyotidagi   globallashuv   jarayoni   ob’yektiv   tarixiy   jarayon
bo lib, o zining ijobiy va salbiy jihatlariga egadir. Uning ijobiy jihatlaridan xalqaro	
ʻ ʻ
moliya   bozorlari   va   valyuta   munosabatlarini   tartibga   solish   jarayonida   oqilona
foydalanish   kapitallar,   valyutalar   va   tovarlar   harakati   ko lamining   kengayishiga	
ʻ
muhim zamin yaratadi. 
3 Kurs  ishining  maqsadi:   Kurs   ishining  asosiy  maqsadi   Jahon  xo jaliginingʻ
tashkil   topishi,   bosqichlari   va   asosiy   belgilari,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarni
iqtisodiy   jihatdan   yoritib   berish,   hamda   bu   sohadagi   muammolar   va   ularning
yechimlari yuzasidan amaliy takliflar va tavsiyalarni berishdan iborat. 
Kurs   ishining   obyekti:   Ushbu   kurs   ishining   obyekti   milliy   iqtisodiyotlar,
transmilliy   korporatsiyalar   (TMK),   integratsion   birlashmalar,   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlar hisoblanadi  
Kurs   ishining   predmeti   O zbekiston   tashqi   savdo   faoliyati	
ʻ da   amalga
oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlardan iborat.
Kurs  ishining  nazariy  va  uslubiy  asoslarini   xorijlik  yetakchi  olimlarning
bank   tizimiga   doir   amaliy   ishlanmalari,   ilmiy   maqola   va   konseptual   nazariyalari
tashkil etadi.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish   qismi,   asosiy   qism   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar	
ʻ
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo yilgan maqsadga erishishi  uchun to plangan adabiyotlar manbalarning nomlari	
ʻ ʻ
va elektron manzillari keltirildi. 
4 1. Jahon xo jaligining tashkil topishi, bosqichlari va asosiy belgilari.ʻ
Jahon   xo jaligini   tarixi   juda   uzoq   va   murakkabdir.   Jaxon   xo jaligini
ʻ ʻ
bog lovchi   vositalardan   eng   birinchisi   savdo   bo lgan.   Savdo-sotiq   tufayli   jaxon	
ʻ ʻ
xo jaligi doimo rivojlanib, taraqqiy qilib borgan. 
ʻ
Jaxon xo jaligi tarixan dastavval kapitalistik jaxon xo jaligi sifatida vujudga	
ʻ ʻ
keldi.   Bu   davr   XIX   asr   XX   asr   boshlarini   o z   ichiga   oladi.   Bu   davrda   jaxon	
ʻ
xo jaligida   rivojlangan   kapitalistik   davlatlar   hukmronlik   qildilar.Dunyo   ikki	
ʻ
toifadagi   davlatlardan   ya’ni   mustamlakachilar   va   mustamlaklardan   iborat   bo ldi.	
ʻ
1917   yil   Rossiyada   Oktyabr   inqilobi   natijasida   ahvol   tamomila   o zgardi.   Jaxon	
ʻ
xo jaligi   Jaxon   xo jaligi   ikki   ijtimoiy-iqtisodiy   sistema   xo jaligidan   iborat   bo lib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qoldi. Sobiq SSSR ning ikkinchi jaxon urushida Germaniya ustidan g ʻ alaba qilishi
natijasida   jaxon   sotsialistik   xo jaligi   sistema   qaror   topdi.   Shu   bilan   birga	
ʻ
mustamlakachilik ham emirilib barxam topdi 1
.
Jahon   sotsialistik   xo jaligi   1990   yilga   qadar   jaxon   kapitalistik   xo jaligidan	
ʻ ʻ
ajralgan   holda   o zaro   muxoliflikda   yashab   keldi.   Keyingi   davr   umumjaxon	
ʻ
xo jaligini tan olmay yashash mumkin emasligini tobora yaqqol ko rsata boshladi.	
ʻ ʻ
Ayniqsa,   insoniyat   ustidan   yadro   quroli   xavfini   kuchayishi,   iqtisodiy   tanglik,
xalqlarni o z erki-mustaqilligi uchun intilish, o zini eng yuqori cho qqisiga erishdi.	
ʻ ʻ ʻ
Mana shular oqibatida umuminsoniy qadriyatlar har qanday narsadan ustun
ekanligi,   insonni   sog -   salomat   qolish   muammosi,   jaxonshumul   umuminsoniy	
ʻ
muammolarni xal etish masalasi vujudga keldi. Bularni hal qilish o zaro muxoliflik	
ʻ
bilan   yoki   yakka-yolg iz   kurash   olib   borish   bilan   hal   bo lmasligi   barcha	
ʻ ʻ
insoniyatga ayon bo lab qoldi. 1985 yilda sobiq SSSR da boshlangan qayta qurish	
ʻ
1991   yilga   kelib   jaxon   sotsialistik   sistemasini   barbod   bo lishiga   va   SSSR   ni	
ʻ
parchalanib   ketishiga   olib   keldi   va   sobiq   SSSR   tarkibiga   kirgan   respublikalar
mustaqil   davlatga   aylandi.   1991   yil   30   dekabr   Olma-Ota   uchrashuvida   sobiq
SSSRning 11 respublikasi mustaqil davlatlar hamdo stligini yaratdilar. 	
ʻ
O zbekiston   respublikasi   ham   shu   hamdo stlikka   kirishi   bilan   jaxon	
ʻ ʻ
xo jaligiga ham bevosita kirib borishga muvaffaq bo ldi.	
ʻ ʻ
1
 G‘ozibekov D.G‘. Investitsiyalarni moliyalashtirish masalalari. – .:«Moliya», 2003.
5 Jaxon xo jaligi bir necha bosqichga ega.ʻ
Jaxon   xo jaligi   tarkibi   uning   tarkibi   uning   rivojlanishi   bosqichlariga   qarab
ʻ
o zgarib   bormoqda.   Masalan,   jaxon   xo jaligining   birinchi   bosqichi   jaxon	
ʻ ʻ
kapitalistik
xo jalik   tanho   hukmronlik   qilgan   davri   bilan   xarakterlanadi.   Bu   davr
ʻ
mustamlakachi   davlatlarning   xo jaligi,   mustamlaka   davlatlar   boyligi   hisobiga	
ʻ
rivojlanganligi   bilan   xarakterlanadi.   Jaxon   xo jaligi   rivojlanishining   ikkinchi	
ʻ
bosqichi 1917 yildan 1990 yillargacha bo lgan davrni o z ichiga olib bu davr jaxon	
ʻ ʻ
xo jaligini bir-biriga qaramaqarshi ikki xo jalik ya’ni jaxon kapitalistik xo jaligi va	
ʻ ʻ ʻ
jaxon sotsialistik xo jaligi hukmronlik qilganligi bilan xarakterlanadi. 1991 yildan	
ʻ
boshlab   jaxon   xo jaligi   rivojlanishida   yangi   uchinchi   bosqich   boshlanadi.   Bu
ʻ
bosqich hozirgi umumjaxon xo jaligining yaxlitligi bilan xarakterlanadi.	
ʻ
Hozirgi   davrda   jahon   iqtisodiy   rivojlanishining   eng   muhim   xarakterli
xususiyatlaridan   biri   -   turli   mamlakatlar   va   xo jalik   regionlari   o rtasidagi   o zaro	
ʻ ʻ ʻ
bog liklarning o sib borishi hisoblanadi.	
ʻ ʻ
Jahon  xo jaligida  har   bir  o zgarishlar   (jahon   bozoridagi  narxlar   harakati   va	
ʻ ʻ
alohida mamlakatning eksport imkoniyatidan tortib dunyo iqtisodiyotidagi tarkibiy
siljishlar va xalqaro monopoliyalar faoliyatigacha) dunyodagi barcha mamlakatlar
manfaatini   o ziga   tortadi.   Mamlakatning   savdo,   ishlab   chiqarish,   valyuta   moliya	
ʻ
sohalaridagi   jahon   tamoyillariga   bog liqlik   ob’ektiv   reallik   hisoblanadi.   Hozirgi	
ʻ
davrda   har   qanday   mamlakatni   uning   iqtisodi   qanday   rivojlangan   bo lishidan	
ʻ
qat’iy nazar, jahon xo jaligi aloqalariga jalb qilmasdan uning to la qonli iqtisodiy	
ʻ ʻ
rivojlanishini ta’minlash mumkin emas.
Shu sababli birinchi Prezidentimiz I.Karimov «Mamlakatning jahon xo jalik	
ʻ
aloqalarida,   xalqaro   mehnat   taqsimotida   keng   miqyosda   ishtirok   etishi   ochiq
turdagi iqtisodiyotni barpo etishning asosidir» 2
, deb ta’kidlaydi.
Dunyo   bir-biridan   maqsadlari,   amal   qilish   mexanizmi   bilan   farqlanuvchi
turli   xil   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlar,   xalqaro   guruhlarga   bo lingan.   Jahon	
ʻ
hamjamiyati   mamlakatlarini   turkumlash   har   xil   mezonlar   asosida   amalga
2
  Karimov I.A. «O’zbekiston buyuk kelajak sari» T.: «o’zbekiston», 1998. 267-bet
6 oshiriladi. Yaqin vaqtlargacha bizning adabiyotimiz sotsializm dunyosi, kapitalizm
dunyosi va uchinchi dunyo mamlakatlari degan tushunchani singdirib keldi.
Jahon hamjamiyati mamlakatlarini turkumlashga umumiy asosda yondashib
xo jalik   tizimlarining   xususiyatlariga   mos   ravishda   davlatlarning   uchta   guruhiniʻ
ajratib   ko rsatish   mumkin:   rivojlangan,   bozor   iqtisodiyotida   rivojlanayotgan   va	
ʻ
bozor   iqtisodi   mavjud   bo lmagan   mamlakatlar.   Rivojlanganlik   darajasi   bo yicha	
ʻ ʻ
ham   o z   navbatida   uchta   guruh   farqlanadi:   kam,   o rtacha   va   yuqori   rivojlangan	
ʻ ʻ
mamlakatlar.   Shimoliy-Sharqiy   Osiyo   va   Lotin   Amerikasidagi   yangi   industrial
mamlakatlar (YaIM), yuqori daromadli neft eksport qiluvchi mamlakatlar (Saudiya
Arabistoni,   quvayt   va   boshqalar)   eng   kam   rivojlangan   mamlakatlar   (EKVI),   shu
jumladan   eng   kambag al   mamlakatlar   (Chad,   Baengladesh,   Efiopiya),   har   xil	
ʻ
regional ittifoqlar va internatsional guruhlarga ajratiladi.
Bu barcha turli-tumanlik bir butun yaxlitlikka o zaro iqtisodiy bog liqlikning	
ʻ ʻ
har   xil   jixatlari   orqali   tortiladi.   Hozirgi   xo jalik   aloqalarining   chuqurlashib	
ʻ
borayotganligi   baynalminallashuvining   kuchayishi   hamda   fan-texnika
revolyutsiyasining   keng   qamrovli   xarakteri,   aloqa   va   kommunikatsiya
vositalarining butunlay yangi roli sharoitida milliy iqtisodiyot o z-o zini ta’minlash	
ʻ ʻ
orqali samarali amal qilish mumkin emas.
Jahon   xo jalik   aloqalarining   tez   o sishi   shunday   davrlarga   to g ri   keladiki,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bu   davrda   ishlab   chiqarish   omillarining   harakati   tezlashadi,   kapital   milliy
chegaradan   o sib   chiqadi,   ishchi   kuchi   migratsiyasi   kuchayadi,   xalqaro   mehnat	
ʻ
taqsimotining   shakillanish   jarayoni   tezlashadi.   Bu   shundan   guvohlik   beradiki,
xo jalik   aloqalarining   baynalminallashuvini   ko p   jihatdan   ishlab   chiqaruvchi	
ʻ ʻ
kuchlarning   rivojlanish   mantiqi   taqozo   qiladi,   ya’ni   u   milliy   chegaradan   o sib	
ʻ
chiqadi va ob’ektiv ravishda ishlab chiqarishning baynalminallashuvini zarur qilib
qo yadi.	
ʻ
Milliy xo jaliklar va ular o rtasidagi iqtisodiy aloqalar negizida shakillangan	
ʻ ʻ
jahon xo jaligi asosida xalqaro mehnat taqsimoti yotadi.	
ʻ
Xalqaro   mehnat   taqsimoti   (XMT)   alohida   mamlakatlarning   tovar   va
xizmatlarning ma’lum turlarini ishlab chiqarishga ixtisoslashuvini ifodalaydi .
7 Alohida   mamlakatlarning   bunday   ixtisoslashuvi   mahsulotlari   ustun   darajada
eksportga   yo naltirilgan  ʻ xalqaro   ixtisoslashgan   tarmoqlarning   shakllanishiga
olib keladi.
Dastlabki vaqtlarda xalqaro mehnat taqsimotining rivojlanishi  asosan  tabiiy
sharoitlardagi   tafovutlarga   asoslangan   edi.   Binobarin,   faqat   sanoat   to ntarishidan	
ʻ
keyin,   ya’ni   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   baynalminal   xususiyat   kasb   etib,   milliy
xo jaliklar   doirasidan   tashqariga   o sib   chiqa   boshlagach,   ularning   negizidan	
ʻ ʻ
barqaror   mehnat   taqsimoti   va   jahon   bozori   tarkib   topadi.   Hozirgi   vaqtda   xalqaro
mehnat taqsimoti  turli ijtimoiy tizimlarni  o z ichida oluvchi umumjahon xo jaligi	
ʻ ʻ
doirasida rivojlanmoqda. 3
Xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   ayirboshlashda   qatnashayotgan   mamlakatlar
bir xil sharoitda emas. Bu hol ularning turli jo g rofiy ahvoli, tabiiy resurslarining	
ʻ ʻ
tarkibi   va   miqdori,   rivojlanish   ko lami,   darajasi   va   iqtisodiyotini   tuzilishi,   ichki	
ʻ
bozorning hajmi bilan belgilanadi.
Ana   shu   farqlar   sababli   ayrim   mamlakatlarda   bir   xil   tovarlarni   ishlab
chiqarishdagi   xarajatlar   darajasi   ham   turlicha   bo ladi.   Shuning   uchun   har   bir	
ʻ
mamlakat   o zi   nisbatan   qulayroq,   kamroq   xarajat   bilan   ishlab   chiqaradigan	
ʻ
tovarlarni   boshqa   mamlakatlarga   sotishga   va   aksincha,   jahon   bozoridan   o zidan	
ʻ
ishlab   chiqarish   uchun   xarajat   ko proq   bo ladigan   yoki   tabiiy   yoxud   boshqa	
ʻ ʻ
sharoitlarga   ko ra   umuman   ishlab   chiqarib   bo lmaydigan   tovarlarni   sotib   olishga	
ʻ ʻ
intiladi.
Tovarlar   mamlakatlar   o rtasida   jahon   narxlari   asosida   ayirboshlanadi.   Ular	
ʻ
baynalminal   qiymatga   asoslanadi.   Buning   ma’nosi   shuki,   ijtimoiy   zaruriy
baynalminal mehnat sarflari jahon bozorida e’tirof qilinadi.
Umuman   olganda,   jahon   narxlarining   tashkil   topishi   odatda,   sof   holida
amalga   oshmaydi.   Baynalminal   qiymatning   hosil   bo lishiga   to sqinlik   qiluvchi	
ʻ ʻ
maxsus omillar jahon narxlariga ta’sir qiladi. Tashqi savdo va valyuta cheklashlari,
valyutalar   qiymatining   o zgarib   turishi,   xalqaro   monopoliyalar   siyosati,   birjadagi	
ʻ
chayqovchiliklar   va   hakazolar   shular   jumlasidandir.   Shu   sababli   ayrim
3
 Vahobov A. va bosh. Xalqaro moliya munosabatlari: Darslik. T.: SHarq, 2003.
8 mamlakatlarning   jahon   bozoridagi   raqobatlashuv   qobiliyatidagi   farqlar,   pirovard
natijada mehnat unumdorligining milliy darajadagi farqlarini aks ettiradi.
Rivojlangan   mamlakatlarda   keyingi   o n   yilliklarda   yangi   texnologikʻ
asoslarga   o tish   jahon   xo jalik   aloqalarining   tez   o sishi   bilan   birga   bordi.   Takror	
ʻ ʻ ʻ
ishlab   chiqarish   jarayonlarining   baynalminallashuvi   o zining   har   ikkala   shaklida:	
ʻ
integratsion   (milliy   xo jaliklarning   yaqinlashuvi,   o zaro   moslashuvi   orqali)	
ʻ ʻ
vatransmilliy   (xalqaro   ishlab   chiqarish   majmuasining   tuzilishi   orqali)   shakllarida
kuchayadi. 
Jumladan,   butun   dunyoda   regional   davlatlararo   iqtisodiy   integratsiyaning
qaror   topish   tamoyili   kuzatiladi.   Jumladan,   rivojlangan   Evropa   integratsion
hamjamiyati   (EI)   doirasida   tovarlar,   xizmatlar   va   ishchi   kuchining   erkin   harakati
amalga oshiriladi. Shimoliy Amerika umumiy iqtisodiy hamkorlik AQSh, Kanada
va   Meksika   iqtisodiyotining   integratsiyasini   ko zda   tutadi.   Davlatlararo	
ʻ
integratsiyaning   kuchayishi   janubiy-sharqiy   Osiyo,   O rta   Osiyo,   arab   dunyosi,
ʻ
Afrika va Markaziy Amerika mamlakatlari uchun ham xarakterli bo lmoqda.	
ʻ
2. Xalqaro iqtisodiy aloqalarning asosiy shakllari.
Xalqaro   mehnat   taqsimoti   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar,   ya’ni   turli
mamlakatlar   o rtasidagi   xo jalik   aloqalari   negizida   yotadi.  	
ʻ ʻ Xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar  quyidagi shakllarda namoyon bo ladi:	
ʻ
- tovar va xizmatlar bilan xalqaro savdo;
- kapital va chet el investitsiyalarining harakati;
- ishchi kuchining migratsiyasi;
- ishlab chiqarishning davlatlararo kooperatsiyasi;
- fan va texnika sohasidagi ayirboshlash;
- valyuta-kredit munosabatlari;
Xalqaro mehnat taqsimoti  rivojlanishi  natijasida jahon bozori  tarkib topadi.
Jahon   bozoriga   tovar   va   xizmatlarning   xalqaro   harakati   sifatida   qarash
mumkin.   Jahon   bozori   o zining   rivojlanishida   bir   qator   bosqichlardan   o tadiki,	
ʻ ʻ
ulardan   har   biri   milliy   xo jalikning   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarga   jalb	
ʻ
qilinishining ma’lum darajasi bilan xarakterlanadi.
9 Kapitalning xalqaro harakati - bu kapitalning chet  elda joylashtirilishi
va faoliyat qilishi.  U chet elga quyidagi shakllarda chiqariladi:
- xususiy yoki davlat kapitali shaklida. Kapitalning xalqaro tashkilotlar yo liʻ
bilan harakati ko pincha mustaqil shakl sifatida ajratiladi.	
ʻ
-   pul   va   tovar   shaklida.   Jumladan,   kapital   chiqarish   mashina   va   uskunalar,
patentlar, nau-xau hamda tovar kreditlari shaklida bo lishi mumkin.	
ʻ
- qisqa va uzoq muddatli kreditlar shaklida;
- ssuda va tadbirkorlik kapitali shaklida. Ssuda shaklidagi kapital quyilmalar
bo yicha   foiz,   tadbirkorlik   shaklidagi   kapital   esa   foyda   keltiradi.   Tadbirkorlik	
ʻ
kapitali to g ridan-to g ri va portfelli investitsiyalardan iborat bo ladi. To g ridan-	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
to g ri   investitsiyalar   shu   kapital   hisobiga   qurilgan   ob’ekt   (korxona)lar   ustidan	
ʻ ʻ
nazorat   qilish   huquqini   beradi,   portfelli   investitsiyalar   esa   bunday   huquqni
bermaydi.   U   odatda   aktsiya   paketlari   hamda   obligatsiya   va   boshqa   qimmatli
qog ozlar shaklida beriladi.	
ʻ
Xalqaro iqtisodiy munosabatlarning ancha murakkab jihatlaridan biri   ishchi
kuchining   xalqaro   migratsiyasi   hisoblanib,   u   o z   ifodasini   mehnat	
ʻ
resurslarining   ancha   qulay   sharoitda   ish   bilan   ta’minlash   maqsadida   bir
mamlakatdan boshqasiga ko chib o tishida topadi.	
ʻ ʻ
Xalqaro   migratsiya   jarayonini   iqtisodiy   omillar   bilan   birga   siyosiy,   etnik,
madaniy, oilaviy va boshqa xarakterdagi omillar ham taqozo qiladi.
Xalqaro   migratsiya   ikkita   asosiy   tarkibiy   qismni   o z   ichiga   oladi:   emigratsiya   va	
ʻ
immigratsiya. Emigratsiya-mamlakatlardan doimiy yashash joyiga chiqib ketishni,
immigratsiya-mamlakatga doimiy yashash uchun kirib kelishni bildiradi.
Fan-texnika   yutuqlari   bilan   xalqaro   ayirboshlash   bir   qator   shakllarda
amalga   oshiriladi.   U   ilmiy-texnikaviy   axborotlar,   mutaxasislar,   fan   sohasi
xodimlari   bilan   ayirboshlashni,   tadqiqot   va   yangiliklarni   litsenziya   asosida
berishni,   ilmiy-tadqiqot   ishlari   o tkazishni,   umumiy   fan-texnika   va   texnologiyani	
ʻ
ishlab chiqarish bo yicha qo shma tadbirkorlikni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ilmiy   texnikaviy   hamkorlikning   muhim   shakllaridan   biri   injiniring
hisoblanadi. Xalqaro injiniring bir davlat tomonidan boshqasiga sanoat va boshqa
10 ob’ektlarni   loyihalashtirish   va   qurish   jarayoniga   kerakli   hisob-kitob   loyihalarini
berish hamda injenerlik-qurilish xizmati ko rsatishdan iborat bo ladi.ʻ ʻ
Jahon infratuzilmasi.  Tovarlar, ishchi kuchi, moliyaviy vositalarning milliy
chegaralar orqali to xtovsiz o sib boruvchi harakati butun jahon infratuzilmasining	
ʻ ʻ
rivojlanishi   va   takomillashuvini   tezlashtiradi.   Juda   muhim   transtport   tizimi
(dengiz, daryo, havo, temir yo l transporti) bilan bir qatorda jahon iqtisodiyotining	
ʻ
rivojlanishida  axborot  kommunikatsiyalar  tarmog i   tobora  ko proq ahamiyat  kasb	
ʻ ʻ
etib   boradi.   Munosib   umumjahon   infratuzilmasi   bo lmasa,   hozirgi   ishlab	
ʻ
chiqaruvchi   kuchlarning   baynalminallashuvini   rivojlantirib   bo lmaydi.   Bunday	
ʻ
infratuzilmaning ayrim tarkibiy qismlari jahon savdosi  vujudga kelayotgan, jahon
bozori tashkil topayotgan vaqtda paydo bo lgan.	
ʻ
Hozirgi   davrda   birjalar,   moliya   markazlari,   yirik   sanoat   va   savdo
birlashmalari misli ko rilmagan tezlik bilan operativ ma’lumotlar olishga va ularni	
ʻ
ishlab   chiqishga   imkon   beruvchi   eng   yangi   texnik   vositalar   bilan   jihozlangan.
Rivojlangan   mamalakatlarda   keng   tarmoqli   axborot   majmuasi   tashkil   topmoqda,
uning ta’siri amalda iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va sohalariga yoyilmoqda.
Hozirgi   sharoitda   ilmiy   va   tijorat   axborotlar   ayniqsa   qimmatlidir.   Shu
sababli turli xalqaro darajalarda maxsus «ma’lumotlar banklari» tashkil topmoqda,
bular   ilmiy  va   ishlab   chiqarish   maqsadlari   uchun   zarur   axborotni   qidirib   topishni
ancha  engillashtiradi. Jahon   infratuzilmasi   turli   ziddiyatlarni   bartaraf  qilish  orqali
rivojlanadi.
Xalqaro   ayirboshlash   tovarlarda   materiallashgan   shakllardan   nomaterial
aloqalarga   tobora   ko proq   o rin   bo shatadi,   ya’ni   fan-texnika   yutuqlari,   ishlab
ʻ ʻ ʻ
chiqarish   va   boshqarish   tajribasi,   xizmatning   boshqa   turlari   bilan   ayirboshlash
o sib   boradi.   Hisob-kitoblarga   ko ra   hozirgi   kunda   xizmatlar   jahon   yalpi   milliy	
ʻ ʻ
mahsuloti (YaMM)ning 46 foizini tashkil qiladi.
11 3. O zbekiston iqtisodiyotining  jahon xo jaligiga kirib borish yo llariʻ ʻ ʻ
O zbekiston   o z   mustaqilligiga   erishgach,   jahon   hamjamiyatiga
ʻ ʻ
muvaffaqiyat   bilan   qo shilib,   xalqaro   munosabatlarning   tenghuquqli   subyektiga	
ʻ
aylandi.   Hozirda   O zbekiston   Respublikasi   deyarli   barcha   nufuzli   xalqaro
ʻ
tashkilotlarning   a’zosi,   uni   dunyoning   174   davlati   tan   oldi,   123   mamlakati   bilan
diplomatik   munosabatlar   o rnatilgan.   Toshkentda   43   ta   xorijiy   diplomatik	
ʻ
vakolatxonalar ishlab turibdi. 
Jahon   amaliyotiga   "islohotlarning   o zbek   modeli"   degan   nom   mustahkam	
ʻ
joylashib   oldi.   O tish   davri   iqtisodiy   rivojlanishining   o zbek   modeli   asosida	
ʻ ʻ
I.Karimovning   "davlat   bosh   islohotchi"   degan   tamoyili   yotadi.   Bunda   o z   ichki	
ʻ
resurslari - iste’dodli  mexnat ahli, paxta, oltin, uran va yirik xorij  sarmoyadorlari
mablag lariga   suyanadigan   qudratli   iqtisodiy   tizimni   barpo   etishga   asosiy   e’tibor	
ʻ
qaratiladi.  
O zbek modelining o ziga xos xususiyati shundaki, unda bozor o zgarishlari
ʻ ʻ ʻ
barqarorlik   dasturlari   bilan   birga   olib   boriladi.   Bozor   islohotlarini   barqarorlik
dasturlari   bilan   birgaliqda   amalga   oshirish   uchun   islohotlarning   qonuniy   huquqiy
asosini   yaratish,  qisqa   muddat   ichida  milliy  valutani  joriy  etish,  pul  muomalasini
tartibga solish, giperinflatsiyani yo qotish, umumiy to lov quvvati talabi, umumiy	
ʻ ʻ
taklifni   muvofiqlashtirish   zarur   edi.   Davlatning   budjet-soliq   siyosatini   vujudga
keltirish,   uning   yordamida   davlat   budjetani   balanslash   vazifasini   hal   etish,   budjet
taqchilligini   xalqaro   andozalar   darajasiga   yetkazish,   natijada   kelgusi   iqtisodiy
o sish uchun sharoit yaratish talab qilinar edi	
ʻ 4
.  
Ko pgina   mafkuraviy   aqidalardan   voz   kechildi.   Ochiq   iqtisodiyotga   o tish	
ʻ ʻ
bozor   iqtisodiyotiga   o tishning   tarkibiy   bir   qismiga   aylangan   yangi   vaziyatda	
ʻ
O zbekiston   integratsiya   jarayonlarida   faol   va   keng   ko lamda   qatnashuv   yo lida	
ʻ ʻ ʻ
g ov bo lib turgan to siqlarni yengib o ta boshladi.  
ʻ ʻ ʻ ʻ
Ushbu   muammoning   muvaffaqiyatli   hal   etilishi   pirovard   oqibatda,   birinchidan,
bozor   sharoitiga   o tish   yo lida   mamlakat   iqtisodiyotini   sog lomlashtirish,   uni	
ʻ ʻ ʻ
4
 Shodiev R.X. ―Jahon iqtisodiyoti». – T.: ―G‘ofur G‘ulom», 2005.- 215 b.
12 tarkibiy qayta qurish, ikkinchidan, buning uchun ta’sirchan qonunchilik, tashkiliy,
moddiy va texnik omillarni yuzaga keltirish bilan bog liqdir.  ʻ
Iqtisodiyotni   sog lomlashtirish,   tarkibiy   qayta   qurish   haqida   shuni   aytish	
ʻ
mumkinki, bularni amalga oshirish uchun sa’y-harakat, vaqt va imkoniyatlar talab
etiladi. O zbekistonning xalqaro integratsiya jarayonlarida bevosita ishtiroki uchun	
ʻ
qonunchilik   asoslarini,   qulay   shartsharoit   yaratish   unchalik   yengil   kechmaydi,
chunki   u   o zining   yangi   tarixida   mustaqil   davlat   sifatida   jahon   sahnida   endigina	
ʻ
chiqa boshladi.  
O zbekiston o tgan yillar mobaynida sobiq Ittifoq davridan keyinga sheriklar	
ʻ ʻ
bilan   iqtisodiy   aloqalarning   uzilishi   tufayli   yuzaga   kelgan   oqibatlarni   yengib
o tishga,   barqarorlikka,   yalpi   ichki   mahsulotning   o sishiga   erishishga   muvaffaq	
ʻ ʻ
bo ldi. 2004 yilda uning o sishi 4,9%ni tashkil etdi. Mamlakatda sanoatning asosiy
ʻ ʻ
tarmoqlari   -   neft,   gaz,   mashinasozlik,   metallga   ishlov   berish,   oltin   qazib   olish   va
boshqa   sohalar   saqlab   qolindi,  yangi   -   avtomobilsozlik,   neft-kimyo  sanoati   barpo
etildi.   O zbekiston   energetika   mustaqilligiga   erishdi   va   o zini-o zi   don   bilan	
ʻ ʻ ʻ
ta’minlash   vazifasini   hal   etmoqda.   2001   yilgi   don   importi   1992   yilga   qaraganda
4,5 mln tonnadan 1 mln tonnagacha qisqardi.  
O zbekistonda   "O zDEUavto"   (Andijon)   avtomobil   zavodi   qurilib,
ʻ ʻ
muvaffaqiyat   bilan   ishlamokda.   Buxoroda   neftni   qayta   ishlash   zavodi
foydalanishga topshirildi. 1998 yilda Markaziy Osiyoda yirik hisoblangan shakarni
qayta   ishlash   zavodi   (Xorazm),   yuk   avtomobillarini   ishlab   chiqaradigan   zavod
(Samarqand)   qurilishi   tugallandi.   O zbekistonda   aviapark   to la   yangilandi,	
ʻ ʻ
endilikda   xalqaro   yo llarda   Ds-10,   A-310   "Boing"   samolyotlaridan	
ʻ
foydalanilmoqda.   Telekommunikatsiyalar     sektoriga   «Siemens»   va   «A1katye1»
konserni investitsiyalari jalb qilingan.  
O zbekiston oltin qazib olish hajmini oshirib bormoqda. 1990-yillar boshida	
ʻ
mamlakat yiliga 70 tonna oltin qazib olgan bo lsa, 1998 yilda 87 tonnaga yetdi. 	
ʻ
Bugungi   kunda   mamlakatda   2,7   mingta   turli   konlar   borligi   aniqlangan.   Ular
mineral xom ashyolarning ko pchilik turini o z ichiga oladi. Bu xom ashyolarning	
ʻ ʻ
13 60   dan   ortiq   turi   ishlab   chiqarishga   jalb   qilingan.   Umumiy   mineral   xom   ashyo
salohiyati           3,3 trillion AQSH dollarini tashkil qiladi.  
Muhim   strategik   resurslar   -   neft   va   gaz   kondensati,   tabiiy   gazning   155,
qimmatli   metallarning   40dan   ortiq,   rangli,   noyob   va   radioaktiv   metallarning   40,
tog -kimyo   xom   ashyolarining   15   istiqbolli   konlari   aniqlangan.   Respublika   oltinʻ
zaxirasi   bo yicha   dunyoda   to rtinchi,   oltin   qazib   olish   bo yicha   yettinchi   o rinda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
turadi, shuningdek, mis bo yicha o ninchi va o n birinchi, uran bo yicha yettinchi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va sakkizinchi o rinda turadi. 	
ʻ
Respublikada marmarning 20, granitning 15 ta koni aniqlangan. Oq va qora
dekorativ   toshning   katta   tabiiy   qatlamlariga   ega   bo lgan   konlar   Yevroosiyo	
ʻ
zonasidagi   eng   yirik   konlardan   hisoblanadi.   Ularning   zaxirasi   85   million
kubometrdan ortiq, bu toshga ishlov berish korxonalarini yuzlab yillar mobaynida
xom ashyo bilan ta’minlash imkoniyatini beradi, degan gap bor,   
Bugun   O zbekiston   jahon   bozoriga   paxta   tolasi   ishlab   chiqaradigan   va	
ʻ
yetkazib   beradigan   eng   yirik   mamlakatlardan   biri   hisoblanadi.   Respublika   paxta
tolasi ishlab chiqarish bo yicha dunyoda beshinchi, uni eksport qilish bo yicha esa	
ʻ ʻ
ikkinchi o rinda turadi. 	
ʻ
O zbekiston   meva-sabzavot   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   bo yicha  MDHda	
ʻ ʻ
yetakchi   o rinlardan   birini   egallaydi.   Bu   mamlakatdagi   qulay   tabiiy   iqlim	
ʻ
sharoitlari   yil   davomida   kartoshka,   sabzavotning   ko plab   turlari   va   boshqa	
ʻ
ekinlardan bir necha marta hosil olish imkonini beradi.   
Qayd   etilgan   salohiyatdan   samarali   foydalanish   maqsadida   Respublika
iqtisodiyotiga   xorij   investitsiyalarini   jalb   etishga   katta   ahamiyat   berilmoqda.
Bunda iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlaridagi yirik investitsion loyihalarni amalga
oshirishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda   Xuddi   shu   maqsadda   bu   yerda   qonuniy
tartibda   soliq   va   bojxona   masalalarida   qator   imtiyozlar   tizimi   yaratildi.   Bu   esa
o zbek bozoriga xorij investorlarini yana ham keng jalb qilish imkonini beradi.  	
ʻ
1998 yil o rtalarida "Chet el investorlari to g risida" va "Xorijiy investorlar	
ʻ ʻ ʻ
huquqlarini   himoya  qilish   kafolatlari   va   chora-tadbirlari   to g risida"gi   ikki   qonun	
ʻ ʻ
amalga   kiritildi.   Bunda   ishlab   chiqarish   sohasiga,   katta   eksport   salohiyatiga   ega
14 bo lgan korxonalarga qo yilgan xorij investitsiyalarini rag batlantirishga qaratilganʻ ʻ ʻ
imtiyozlar alohida ko zga tashlanib turadi. Xususan, iqtisodning uyetuvor sektoriga	
ʻ
kiritilgan   bevosita   xorij   investitsiyalari   respublikaning   investitsion   dasturiga
kiritilib,   unga   ko ra   xorij   kapitali   ishtirokida   barpo   etilgan   korxonalar   yetti   yil	
ʻ
mobaynida daromad solig idan ozod etiladilar.  	
ʻ
Hozirgi   vaqtda   O zbekistonda   3,5   mingdan   ortiq   qo shma   korxonalar
ʻ ʻ
ro yxatga   olingan.   Ularning   ta’sischilari   tarkibida   "Nyumont",   (AQSH),   "RENK	
ʻ
KSEROKS"   (Buyuk   Britaniya),   "Mersedes-Bens"   (Germaniya),   "Buller"
(Shveysariya),  "DEU  korporeyshn"  (Koreya   Respublikasi),   "Bursel"   (Turkiya)  va
boshqa   jahonga   mashhur   firma-lar   bor.   Jahondagi   tamaki   ishlab   chiqarish   va
yetkazib berish bilan shug ullanadigan yirik kompaniya - "BAT Investmens" bilan	
ʻ
birgalikda Respublika tamaki sanoatini xususiylashtirish loyihasi tugallandi. Unga
ko ra iqtisodiyotga 250 mln AQSH dollariga yaqin investitsiya kiritildi.  	
ʻ
Xorij   investorlari   uchun   yagona   qulay   sharoit   yaratish   maqsadida   eng
ustuvor tarmoqlar qayd etilgan investitsion dastur ishlab chiqildi 5
. Bular: 
- Ilg or   texnologiyani   qo llash   asosida   xalq   iste’moli   tovarlarini   ishlab	
ʻ ʻ
chiqarish; 
- qishloq   xo jalik   mahsulotlarini   chuqur   qayta   ishlash;   mineral   xom	
ʻ
ashyo   resurslarini   olish   va   chuqur   qayta   ishlashga   doir   ekologik   toza
korxonalarni tashkil etish; 
- ishlayotgan   korxonalarda   tabiatni   muhofaza   qiluvchi   tadbirlarni
amalga oshirish; 
- sanoat va maishiy xizmat chiqindi-qoldiqlarini qayta ishlash; 
- radioelektronika sanoati va asbob-uskunalarni ishlab chiqarish; 
- zamonaviy axborot, telekommunikatsiya tizimlarini tashkil etish; 
- resurs, energiya tejash asbob-uskunalari ishlab chiqarish; 
- dori-darmonlar, tibbiyot texnikasi asbob-uskunalari ishlab chiqarish; -
turizm industriyasini rivojlantirish. 
Xorijiy investorlar uchun quyidagi keng kafolatlar belgilandi: 
5
 Shodiev R.X. ―Jahon iqtisodiyoti». – T.: ―G‘ofur G‘ulom», 2005.- 215 b.
15 - siyosiy   xavf-xatardan   sug urta   qilish   shu   maqsadda   O zbekistondaʻ ʻ
"O zbekinvest"   milliy   sug urta   kompaniyasi   ishlab   turibdi,   shuningdek,   10	
ʻ ʻ
mln   AQSH   dollari   ustav   kapitaliga   ega   bo lgan   "O zbekinvest   Interneshnl"	
ʻ ʻ
xalqaro kompaniyasi tuzildi); 
- milliylashtirish va rekvizitsiya qilishdan sug urta qilish; 	
ʻ
- qonuniy faoliyat natijasida olingan foyda va boshqa mablag larni xorij	
ʻ
valutasida chet elga o tkazish; 	
ʻ
- mulkdorning   xohishiga   ko ra,   foydadan   respublika   hududida   qayta	
ʻ
investitsiya yoki boshqa tarzda foydalanish.   
Keyingi   qonunlar   investitsiyalash   sharoitlariga   salbiy   ta’sir
ko rsatadigan hollarda xorijiy investorlarga nisbatan ularning investitsiyalari	
ʻ
amalga   oshirilgan   paytda   joriy   qonun   normalari   10   yil   mobaynida
o zgarishsiz qo llanaveradi. 
ʻ ʻ
- xorijiy   investorlarning   huquqlarini   kamsituvchi   normativ   hujjatlar
qabul   qilingan   paytda   ularga   yetkazilgan   zararlar   sud   tartibida   davlat
organlari tomonidan qoplanadi.  
Xorijiy investorlar uchun qator huquqiy va iqtisodiy imtiyozlar ham ko zda	
ʻ
tutilgan bo lib, ular quyidagilardan iborat: 	
ʻ
- o z   xususiy   ishlab   chiqarish   mahsulotlarini   litsenziyasiz,   to siqlarsiz	
ʻ ʻ
olib chiqish; 
- respublikaga olib kelinayotgan import tovarlarga boj olmaslik; 
- xorijiy jismoniy va yuridik shaxslarni davlat mulkini xususiylashtirish
jarayoniga   erkin   kira   olishini   ta’minlash   (bunga   ko chmas   mulkni   keng	
ʻ
sotish   va   xususiy-lashtirilgan   korxonalar   aksiyalarini   30   foizgacha   hajmda
sotib olish ham kiradi); 
- xorijiy   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   ular   joylashgan   uy-joy
binolarini yer maydonlari bilan birga xususiy mulk qilib sotish. 6
  
Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   bo yicha   ishlarni   bir   joyga   to plash,	
ʻ ʻ
yordam   ko rsatish   uchun   Respublika   Vazirlar   Mahkamasi   huzurida	
ʻ
6
 Abulqosimov X.P., Xudoyberganov N.T. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga
solish muammolari. T.: «Universitet»,1997.
16 investitsiyalarga   yordam   ko rsatish   xizmati,   Davlat   mulk   qo mitasida   esaʻ ʻ
ko chmas mulk va xorij investitsiyalari bo yicha agentlik tashkil etildi.   	
ʻ ʻ
Bozor   infrastrukturasi   institutlarining   tizimi   yaratilib,   ularga   investitsion
jamg armalar   va   banklar,   sug urta   kompaniyalari,   Respublika   jamg arma   birjasi,	
ʻ ʻ ʻ
Ko chmas mulk birjasi, Tovar xom ashyo birjasi va boshqalar kirdi. 	
ʻ
O zbekiston  Respublikasi  iqtisodiyotining real sektoriga 2000 yilgacha jalb	
ʻ
qilingan   xorijiy   investitsiyalarning   hajmi   12   mlrd   AQSH   dollaridan   oshib   ketdi.
1999   yilda   2,0   mlrd   AQSH   dollari   o zlashtirildi.   Respublikada   investitsiyalar	
ʻ
taqsimotiga nazar solganda, ustuvor tarmokdarning rivojlanishi ko zga tashlanadi.	
ʻ
Xususan, 2000 yilda xorijiy investitsiyalarning umumiy hajmidan 15 foizga yaqini
O zbekistonning   neft   va   gaz   sanoatida,   mashinasozlikda   -   12%,   transport   va	
ʻ
telekommunikatsiyada   -   10%,   kimyo   sanoatida   -   10%,   yengil   sanoatda   -   4%ga
yaqin   inves   titsiya   o zlashtirildi.   Mustaqillik   yillarida   O zbekistonning   iqtisodiy	
ʻ ʻ
qiyofasini tubdan o zgartirib yuborgan qator yirik loyihalar amalga oshirildi. Ular	
ʻ
orasida   Farg ona   vodiysining   Asaka   shahrida   bunyod   etilgan   "O zDEUavto"	
ʻ ʻ
qo shma   korxonasi   bor.   Loyiha   Janubiy   Koreyaning   "DAEWOO"   kompaniyasi	
ʻ
bilan   birgalikda   amalga   oshirildi.   Bu   zavoddan   chiqayotgan   "Neksiya",   "Tiko",
"Damas",   "Matiz"   avtomobillari   (yiliga   100   mingga   yaqin)   qisqa   muddat   ichida
mamlakat shahar va qishloq yo llarini yaqin qildi. Ular Markaziy Osiyo davlatlari,	
ʻ
Rossiya va boshqa mamlakatlarga eksport qilinmoqda 7
.  
1999   yil   bahorida   SamarqandDa   "SamKochavto"   o zbek-turk   qo shma	
ʻ ʻ
korxonasi   foydalanishga   topshirildi.   Unda   minglab   qulay   va   ixcham   avtobuslar,
turli   markadagi   yuk   avtomobillari   ishlab   chiqarilmoqda.   Jahon   amaliyoti   shuni
ko rsatadiki, avtomobilsozlikning rivojlanishi iqtisodiyotning bir-biriga bog langan	
ʻ ʻ
tarmoqlarining   yuksalishiga   va   aholi   bandligining   barqaror   o sishiga   olib   keladi.	
ʻ
Avtomobil   ishlab   chiqarishidagi   bir   ishchi   o rin   birbiriga   bog liq   tarmokdarda	
ʻ ʻ
7-8 o rinni vujudga keltiradi.  	
ʻ
Hozirgi   kunda   respublikada   ushbu   yangi   tarmoqda   14   mingga   yaqin   kishi
ishlamoqda.   Loyiha   quvvati   yiliga   200   ming   avtomobildan   iborat   Asaka   zavodi
7
 Nazarova G.G. va b. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy munosabatlari. T.:TDIU, 2007.
17 100 minglik   250 quvvatdan oshmoqda. Ishlab chiqarishning bir joyda to planishiʻ
30%   ga   yetdi.   Bir   necha   yildan   keyin   bu   ko rsatkich   qo shni   davlatlar	
ʻ ʻ
korxonalarini   dasturga   tortish   bilan   70%ga   yetishi   rejalashtirilgan.   Yaqin   ikki   yil
ichida   xususiy   va   xorijiy   investitsiyalar   hisobiga   akkumulator   batareyalari,
avtomobil   oynalari,   oyna   ko rsatkichlar,   avtomobillarning   turli   ehtiyot   qismlari	
ʻ
ishlab chiqarish yo lga qo yiladi. 	
ʻ ʻ
1998   yil   may   oyida   Parijdagi   xalqaro   avtotransport   ishlab   chiqaruvchilar
tashkiloti   qarorgohida   "O zavtosanoat"   assotsiatsiyasi   bu   tashkilotga   33-	
ʻ
tenghuquqli a’zo sifatida qabul qilindi.   
Toshkentda   yirik   aviatsiya   zavodi   joylashgan.   U   MDHda   "Il-76"   harbiy
transport   samolyoti   ishlab   chiqaradigan   yagona   korxona   hisoblanadi.   Zavod   "Il-
114-YUO" rusumli O zbekiston - Rossiya o rta magistral yo lovchi samolyotining	
ʻ ʻ ʻ
yangi   modifikatsiyasini   ishlab   chiqarishga   tayyorgarlik   ko rmoqda.   Unga	
ʻ
Kanadaning   "Pratt   end   Uitni"   dvigateli   va   "Gamilton   standart"   Amerika
firmasining   samolyot   parragi   o rnatilgan.Bu   samolyot   mamlakatning   ichki   avia	
ʻ
yo llaridagi   "Yak-40",   "AN-24"   rusumli   samolyotlarning   eskirgan   nusxalari	
ʻ
o rniga almashtiriladi.  
ʻ
1991   yilga   qadar   respublikada   qazib   olingan   neft   hajmi   uni   o zini-o zi	
ʻ ʻ
ta’minlashi   uchun   yetarli   emas   edi.   O zbekistonga   o rtacha   6   mln   tonnacha   neft	
ʻ ʻ
olib kelinar, ayni vaqtda uning tashqarisiga 7-8 mlrd kubgacha gaz tashilar edi. 
Mustaqillikka erishilgandan keyin neft va gaz sanoatini tubdan qayta qurish,
mamlakat  o zini-o zi  neft  mahsulotlari  bilan ta’minlashdan  iborat  strategik vazifa	
ʻ ʻ
qo yildi.   Bunda   ilg or   texnologiya   va   asbob-uskunalardan   foydalanishga   o tish	
ʻ ʻ ʻ
katta   rol   o ynadi.   Masalan,   "Kellog"   (AQSH)   va   "Nisho   Ivay"   (Yaponiya)	
ʻ
kompaniyalari   bilan   birgalikda   Ko kdumaloq   neft   kondensati   zavodida	
ʻ
mamlakatimizda   birinchi   marta   "Saykling   protsess"   ulkan   texnologiyasi
qo llanildi,   u   yer   qa’ridan   uglevodorod   yonilg isini   qazib   olishni   ko paytirish	
ʻ ʻ ʻ
imkonini berdi. Bu loyiha xorij sheriklarni tarmoqqa jalb qilish bo yicha ishlarning	
ʻ
boshlanishi bo ldi.  	
ʻ
18 1997   yil   avgustida   Buxoro   neftni   qayta   ishlash   zavodi   foydalanishga
topshiriddi.   Jahon   yutuqlarini   hisobga   olgan   holda   "Teknip"   (Fransiya)   va
"Marubeni"   (Yaponiya)   kompaniyalari   bilan   hamkorlikda   qurilgan   bu   zavod
mamlakat neftni qayta ishlash sanoati  ривожида  tub burilish bo ldi. Zavod yirinchiʻ
navbatining quvvati yiliga 2 mln tonna neft yetkazib beradi.  
Yaponiyaning   "Mitsui"   kompaniyasi   bilan   hamkorliqsa   Farg ona   neftni	
ʻ
qayta  ishlash  zavodini   qayta qurish  loyihasining  amalga  oshirilishi  o zbek  neftini
ʻ
qayta   ishlash   asosida   avtobenzin,   dizel   yonilg isi,   aviakerosin   olish   imkonini	
ʻ
beradi.   Mazkur   loyihani   moliyalashtirish   Yevropa   tiklanish   va   rivojlanish   banki
kreditlari hisobidan amalga oshirilmoqda.  
Qizilqumda   "AAB   Lumus   global"   (AQSH),   "Mitsui",   "Nisho   Ivay"
(Yaponiya) kompaniyalari konsersiumi tomonidan amalga oshirilayotgan Sho rtan	
ʻ
gaz-kimyo   kompleksi   Markaziy   Osiyodagi   yirik   qurilishlardan   bo lib,   u   neft	
ʻ
tarmog i va O zbekiston iqtisodiyoti taraqqiyotida muhim qadam bo ladi. Mazkur	
ʻ ʻ ʻ
zavodning  ishga  tushishi   kimyo sanoati  uchun  asosiy   mahsulot   bo lgan  polietilen	
ʻ
bilan mamlakat o zini-o zi ta’minlashiga imkon beradi.  	
ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligidagi   islohotlar   ham   chuqurlashmoqda.   O zbekistonda   500
ʻ ʻ
dan   ortiq   jamoa   xo jaligi   qishloq   xo jalik   shirkatlariga   aylantirilgan   bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ
bugungi   kunda   ularning   aksariyati   fermer   xo jaliklariga   aylantirilmoqda.   Oila	
ʻ
pudrati,   bog   va   tokzorlarni   uzoq   muddatli   ijaraga   berish   hisobiga   mulqdorlarni	
ʻ
shakllantirish   yo lga   qo yildi.   Don   ekiladigan   maydonlarning   95%   dan	
ʻ ʻ
ortiqrog ida,   paxtazorlarning   87%ida   oila   pudrati   sharoitida   faoliyat   olib	
ʻ
borilmoqda.   Xo jalikda   xarajatlar   hisobining   chek   tizimi   keng   joriy   etilmokda.	
ʻ
O zbekistonda   54   ming   gektar   bog   va   28   ming   gektar   tokzorlar   uzoq   muddatli	
ʻ ʻ
ijaraga berilgan.  
Yuqoridagilardan ko rinib turibdiki, O zbekistonda so nggi 10 yil ichida olib	
ʻ ʻ ʻ
borilgan   iqtisodiy   islohotlar   tufayli   mamlakatda   makroiqtisodiy   vaziyat
barqarorlashdi. 1997 yildan boshlab nafaqat yalpi  ichki mahsulot  hajmi  bo yicha,	
ʻ
balki   uning   yillik   aholi   jon   boshiga   miqdori   bo yicha   ham   o sish   ta’minlanib,	
ʻ ʻ
iqtisodiyotning real sektorida muhim tarkibiy o zgarishlar amalga oshirilmoqda.  	
ʻ
19 Lekin   so nggi   10   yil   ichida   jahon   iqtisodida   bir   qancha   muhim   voqealar   bo ldi.ʻ ʻ
Bular: 1992-1993 yillardagi Yevropa valuta inqirozi, 1994-1995 yillar Meksikada
bo lgan inqiroz, 1997 yil Janubi-Sharqiy Osiyo mamlakatlaridagi moliya inqirozi -	
ʻ
bu   1998   yil   jahon   moliya   inqiroziga   aylandi,   1998   yil   Rossiya   tizimli   inqirozi,
1998 yil energetika inqirozi kabilardir.  
Bo lib   o tgan   bu   voqealar   O zbekiston   iqtisodiyotiga   u   yoki   bu   darajada	
ʻ ʻ ʻ
salbiy   ta’sir   ko rsatdi.   Jahon   bozorida   mineral-xom   ashyo   resurslarining   muhim	
ʻ
turlari,   strategik   xom   ashyo   narxining   tushib   ketishi   paxta,   qimmatli   va   rangli
metallar,   mineral   o g itlarni   eksport   qiluvchi   O zbekiston   uchun   valuta   tushumi,	
ʻ ʻ ʻ
to lov   balansi,   ayrim   tarmoqlarni   texnikaviy   qayta   jihozlash   va   rivojlantirishning	
ʻ
qisqartirilishiga olib keldi.  
Mamlakat   ichki   bozorining   torligi,   eksportning   xom   ashyo   resurslariga
jahonda   o zgarib   turadigan   narxlarga   bog liqligi   import   o rnini   bosuvchi	
ʻ ʻ ʻ
mahsulotlar   rivojidan   ko ra   ko proq   eksportni   kengaytirish   siyosatiga   o tish	
ʻ ʻ ʻ
strategiyasini   qayta   ko rib   chiqishni   talab   etmoqda.   O zbekistonning   iqtisodiy	
ʻ ʻ
jihatdan   yanada   yuksalishi   va   ishlab   chiqarish   samaradorligi   oshishi   uning   jahon
bozoriga   nafaqat   xom   ashyo   resurslarini,   balki   tayyor   mahsulotlarning   ham
eksportchisi sifatida chiqishi bilan mustahkam bog likdir. 	
ʻ
O zbekiston ishchi kuchlari xalqaro migratsiyasi  	
ʻ
Barcha   mamlakaglarning   iqtisodi   yildan   yilga   sivilizatsiya   taraqqiyotining
jahondagi   tendensiyalariga   tobora   ko proq   bog liq   bo lib   bormoqda.   Bugungi	
ʻ ʻ ʻ
kunda   hech   bir   mamlakat   faqat   o z   qobig ida   o ralib   yashashi   mumkin   emas.	
ʻ ʻ ʻ
Ishlab   chiqarish,   kapitalning   jadallik   bilan   internatsionallashuvi   mehnat   bozorini
internatsionallashuviga   olib   kelmoqda.   Mamlakatning   xalqaro   mehnat   taqsimoti,
savdodagi   amalga   oshirayotgan   ishlari   kabi   jahon   hamjamiyati   a’zolari   mehnat
migratsiyasi jarayonlariga ham jalb qilinib boradilar. Bugungi kunda buning sababi
iqtisodiy   sabablarda   namoyon   bo ladi.   Ishchi   kuchlarning   migratsiyasiga   sabab
ʻ
bo ladigan   omillar   haqida   gap   ketganda   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti	
ʻ
darajasidagi   farqlar,   ish   haqining   nisbatan   pastligi,   mehnat   sharoiti   xodimni
qanoatlantirmayotgani   kabi   holatlarni   qayd   etish   kerak   bo ladi.   Immigratsion	
ʻ
20 jarayonlar,   eng   avvalo,   tadbirkorning   eng   arzon   xorijiy   ishchi   kuchlaridan
foydalanishi tufayli qo shimcha foyda olish istagi tufayli yuzaga keladiʻ 8
. 
O zbekiston   mustaqillik   yillarida   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   tizimiga	
ʻ
yana ham mustahkam tortshshb bormoqda.   
O zbekiston   tarixining   oldingi   davridan   farqli   ravishda   jahon   iqtisodi
ʻ
taraqqiyotining hozirgi bosqichi uchun xarakterli bo lgan mehnat resurslari xalqaro	
ʻ
migratsiyasi jarayoni zudlik bilan rivojlanib bormoqda. Ishchi kuchlarining xalqaro
migratsiyasi   -   mehnatga   qobiliyatli   aholining   ishga   joylashish   maqsadida   bir
mamlakatdan   boshqa   mamlakatga   ko chib   o tishidir.   Ko chib   ketgan   (migrant)	
ʻ ʻ ʻ
mehnatkashlarning   miqyosi,   davomiyligi   va   kasb   strukturasiga   qarab   ishchi
kuchlarining   xalqaro   migratsiyasi   turli   ko rinishga   ega   bo lishi   mumkin.   Bular:	
ʻ ʻ
ichki va tashqi, vaqtincha va davomiy, yuksak malakali mutaxassislar migratsiyasi,
yashirin   migratsiya   va   nisbatan   yaqinda   paydo   bo lgan,   so nggi   yillarda   keng	
ʻ ʻ
yoyilgan mehnatkash xotin-qizlar migratsiyasi.  
Ishchi   kuchlari   migratsiyasining   hozirgi   kundagi   o ziga   xos   xususiyati   -	
ʻ
uning   strukturasi,   geografiyasi   miqyosi   kengayib,   o zgarib   borayotganidir.
ʻ
Migratsiya   strukturasi   eng   avvalo   etnik,   jinsiy,   yosh,   kasb   belgilariga   qarab   farq
qiladi.  
Ishchi kuchlari xalqaro migratsiyasining boshqa xususiyatlaridan yana biri -
uning yildan-yilga ko plab mamlakatlar  va kishilarni  jahon migratsion  jarayoniga	
ʻ
jalb qilib, kengayib borayotganidir. Migratsiyaning bu ulkan ko lami tufayli jahon	
ʻ
mehnat   bozori,   ularning   markazlari   tarkib   topdi.   Ko plab   manbalarda   turli	
ʻ
mualliflar   jahon   migratsion   markazlari   miqdorini   har   xil   talqin   qiladilar.   Mazkur
darslikda bunday markazlarning 8 tasi ajratib ko rsatilgan. Bular -AQSH, G arbiy	
ʻ ʻ
Yevropa,   Janubi-Sharqiy   Osiyo,   Yaqin   Sharq,   Lotin   Amerikasi,   Afrika,   Kanada,
Avstraliya.   O z   navbatida   bu   markazlarning   har   biri   migratsion   harakatda   o z	
ʻ ʻ
xususiyatlari va yo nalishlariga ega. 	
ʻ 9
Yuqorida   sanab   o tilgan   mamlakatlar   va   mintaqalar,   jahon   migratsion	
ʻ
markazlarining   qaysi   biriga   qarashli   ekanligidan   qatyiy   nazar,   ishchi   kuchlari
8
 G‘ozibekov D.G‘. Investitsiyalarni moliyalashtirish masalalari. – .:«Moliya», 2003.
9
 Nazarova G.G. va b. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy munosabatlari. T.:TDIU, 2007.
21 migratsiyasi   yuzaga   chiqishining   o zlari   uchun   ijobiy   va   salbiy   oqibatlariniʻ
belgilaydilar.   
O zbekiston   integratsion   jarayonga   kirib   borgani   sari   migratsion   davraga	
ʻ
ham   tortilib,   ro y   berayotgan   jarayonlarning   o zi   uchun   ahamiyati,   mohiyatini	
ʻ ʻ
belgilab boradi.  O zbekistondagi mehnat migratsiyasi jarayonlarini tahlil qilganda,	
ʻ
ularni       1991 yildan oldingi va keyingi, ya’ni mustaqillikka erishgandan keyingi
davrni ko rib chiqish 	
ʻ мақсадга  muvofiqdir.  
O zbekistondagi   1991   yilgacha   bo lgan   mehnat   migratsiyasining   ajralib
ʻ ʻ
turadigan xususiyati shundaki, bu davrda migratsion jarayonlar stixiyali xarakterga
ega   bo lib,   aholi   nisbatan   kam   harakatliligi   bilan   ajralib   turgan.   Asosan   mehnat
ʻ
resurslarining   ichki   ko chib   yurishi   ko proq   bo lgan.   Respublikaga   ishchi	
ʻ ʻ ʻ
kuchlarining tashqaridan oqib kelishi urushdan keyingi vaziyat bilan, ya’ni ko plab	
ʻ
Rossiya,   Ukraina,   Belorusiya   korxonalarining   O zbekiston   hududiga   ko chirib	
ʻ ʻ
keltirilishi bilan bog liqdir. Bundan tashqari, 1966 yil Toshkentdagi zilzila tufayli	
ʻ
ishchi kuchlari migratsiyasining ko payishi kuzatildi. Sobiq ittifoq mamlakatining	
ʻ
Yevropa   qismidagi   respublikalaridan   ishchi   kuchlarining   turli   sabablar   bilan
ko chib kelishi va doimiy yashab qolish jarayoni sodir bo ldi.  	
ʻ ʻ
1991   yildan   boshlab   O zbekiston   mehnat   bozoridagi   vaziyat   tubdan	
ʻ
o zgardi.   Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   respublikadagi   migratsion   jarayonlar	
ʻ
geopolitik   vaziyatning   o zgarishi,   barcha   respublikalarning   mustaqil   deb   e’lon	
ʻ
qilinishi   bilan   bog liq   bo ldi.   1994   yildan   boshlab   O zbekistondagi   mehnat	
ʻ ʻ ʻ
migratsiyasi   tamoman   boshqacha   ahamiyat   kasb   etib,   u   xalqaro   aloqalarning
mustahkamlanishi,   xususiy   tadbirkorlikning  rivojlanishi,   O zbekistonning   ko plab	
ʻ ʻ
xalqaro tashkilotlar tomonidan tan olinishi va boshqalar bilan belgilandi.  
Hozirgi   kunda   respublikaning   milliy   chegaralari   nafaqat   eksport   va   import
tovarlar, xizmatlargagina emas, balki ishchi kuchlarga nisbatan ham ochiqdir. Bir
tomondan,   investitsiyalarni   jalb   qilish,   qo shma   korxonalar   barpo   etish,   konlarni	
ʻ
o zlashtirish   qo shimcha   xorijiy   ishchi   kuchlarni   respublikaga   jalb   etishni   talab	
ʻ ʻ
qiladi.  Boshqa   tomondan,  ma’lum   darajada   past   bo lsa   ham   ishsizlikning   mavjud	
ʻ
bo lishi, yurtdoshlarimizning vaqtincha chet elda ishga joylashishga va ayni vaqtda	
ʻ
22 o z   farovonligini   oshirishga   intilishi   ishchi   kuchlarini   eksport   qilish   yokiʻ
respublika   emmigratsion   siyosatini   amalga   oshirish   uchun   shart-sharoit   yaratadi.
Emigratsion   siyosat   o z   navbatida   chet   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   hamkorlikni	
ʻ
amalga   oshirishda,   xorijiy   ish   beruvchilarni   izlashda,   ular   bilan   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   fuqarolarini   chet   elga   ishga   jo natish   uchun   ikki   tomonlama	
ʻ
shartnoma, bitimlar imzolashda namoyon bo ladi. Bunda shuni ta’kidlash kerakki,	
ʻ
chet   el   korxonalari   bilan   tuzilgan   va   imzolangan   shartnomalar   xodimlarimizni
ishga   joylashtirish   bilan   ularni   ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   holda   xorij
korxonalarida o qitishni ham ko zda tutadi.	
ʻ ʻ 10
   
Ishchi   kuchlarining   xalqaro   migratsiyasi   kabi   O zbekistondagi   mehnat	
ʻ
migratsiyasining   ham   ijobiy   va   salbiy   tomonlari   bor.   Bu   esa,   respublika   iqtisodi
uchun   uning   ahamiyatini   belgilab   beradi.   Eng   avvalo,   O zbekistonda   ishchi	
ʻ
kuchlar   emigratsiyasining   ijobiy   ta’siri   haqida   gapirganda,   shuni   qayd   etish
zarurki,   yurtdoshlarimizning   chet   elda   vaqtincha   ishga   joylashtirilishi   tufayli
respublikada   ishsizlik   muammosi   hal   etiladi.   Bundan   tashqari,   xodimlar
malakalarini oshirish, o z farovonliklarini  yaxshilash  imkoniyatiga ega bo ladilar.	
ʻ ʻ
Lekin emigratsiyaning eng ahamiyatli samarasi shundaki, shartnomalar orqali chet
elga   chiqkan   migrantlar   o zlarining   oylik   ish   haqlarini   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
milliy   bankidagi   hisob   daftarchalariga   o tkazishadi   va   qaytib   kelgach   ulardan	
ʻ
foydalanishadi.   Bu   esa,   mamlakatimizga   valuta   tushumining   ko payishiga   olib	
ʻ
keladi.   Emigratsiyaning   salbiy   oqibati   shundaki,   malakali   ishchi   kuchlarining
qo nimsizligi yuz beradi. Ayrim yurtdoshlarimiz shartnoma asosida chet elga ishga	
ʻ
joylashish   uchun   borib,   u   yerda   katta   pul   beradigan   ish   qidirib,   shartnomalarni
buzadilar,   oqibatda   ish   beruvchi   tomon   uchun   ham,   bizning   tomon   uchun   ham
ko llab muammolarni keltirib chiqaradilar. 
ʻ
Ishchi   kuchlarining   O zbekistondagi   imigratsiyasi   mamlakat   iqtisodiga	
ʻ
ijobiy ta’sir etadi. Xorijlik sheriklar bu yerda o z korxonalarini barpo etib, ularga	
ʻ
kapital   jalb   qilib,   birgaliqda   ishlab   chiqarishni   amalga   oshirib,   ayni   vaqtda
zamonaviy   texnologiya   va   o z   malakali   ishchi   kuchlarini   ham   olib   keladilar.   Bu	
ʻ
10
 Shodiev R.X. ―Jahon iqtisodiyoti». – T.: ―G‘ofur G‘ulom», 2005.- 215 b.  
23 esa   o z   navbatida,   mahsulot   sifatini   yaxshilash   va   oshirish,   mutaxassislarimizniʻ
yangi  texnologiya  bilan tanishtirish,  ularga  zamonaviy ishlab  chiqarish  tajribasini
berishga imkoniyat yaratadi. 
4. Jahon bozori, xalqaro valyuta va kredit munosabatlarini rivojlantirish
yo llari	
ʻ
Pulning   jahon   xo jaligida   amal   qilishi   va   turli   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarga	
ʻ
(tashqi   savdo,   ishchi   kuchi   va   kapital   migratsiyasi,   daromadlar,   qarzlar   va
subsidiyalar   oqimi,   fan-texnika   ayirboshlash,   turizm   va   h.k.)   xizmat   qilishi   bilan
bog liq iqtisodiy munosabatlar-xalqaro valyuta-kredit munosabatlari deb ataladi. U	
ʻ
pulning   xalqaro   to lov   munosabatida   amal   qilish  	
ʻ jarayonida   vujudga   keladi.
Valyuta -bu   mamlakatlar   pul   birligi   (masalan,   so m,   dollar,   funt   sterling  va   h.k.).	
ʻ
Har bir milliy bozor o zining milliy valyuta tizimiga ega bo ladi. Bunda milliy va	
ʻ ʻ
xalqaro valyuta tizimini farqlash zarur. 
Milliy   valyuta   tizimi -valyuta   munosabatlarining   milliy   qonunchilik   bilan
belgilanadigan,   mazkur   mamlakatda   tashkil   qilinish   shaklini   ifodalaydi.   Xalqaro
valyuta   tizimi-xalqaro   valyuta   munosabatlarining   davlatlararo   bitimlarda   huquqiy
jihatdan mustahkamlangan shakli.
Uning   tarkibiy   elementlari   quyidagilar   hisoblanadi:   asosiy   xalqaro   to lov	
ʻ
vositalari   (milliy   valyutalar,   oltin,   xalqaro   valyuta   birliklari-SDR,   Evro),   valyuta
kurslarini   belgilash   va   ushlab   turish   mexanizmi,   xalqaro   to lovlarini	
ʻ
balanslashtirish   tartibi,   valyutaning   qaytaruvchanlik   sharoiti,   xalqaro   valyuta
bozori va oltin bozori tartibi, valyuta munosabatlarini tartibga soluvchi davlatlararo
muassasalar tizimi.
Jahon   valyuta   tizimi   o zining   rivojlanishida  	
ʻ uchta   bosqichdan   o tdi   va	ʻ
ularning   har   biriga   xalqaro   valyuta   munosabatlarini   tashkil   qilishning   o z   tiplari	
ʻ
mos keladi. 
Birinchi   bosqich   1879-1934   yillar   davrini   o z   ichiga   olib,   bunda   oltin	
ʻ
standart   sifatidagi   pul   tizimi   ustunlikka   ega   bo lgan.   Ikkinchi   jahon   urushi   oxiri	
ʻ
(1944 y.) dan 1971 yilgacha oltin – devizli (Breton-Vuds tizimi deb nomlanuvchi)
tizim   ustunlikka   ega   bo lgan.   Bu   ikki   tizim   qayd   qilinadigan   valyuta   kurslariga	
ʻ
24 asoslangan.   Hozirgi   davrda  amal   qiluvchi   jahon   valyuta   tizimi   1971  yilda   tashkil
topgan   bo lib,   bu   tizim  ʻ boshqariladigan   suzib   yuruvchi   valyuta   tizimi   nomini
oldi.   Chunki   davlat   ko pincha   o z   valyutalarining   xalqaro   qiymatini   o zgartirish	
ʻ ʻ ʻ
uchun valyuta bozorining faoliyat qilishiga aralashadi.
Oltin   standart   tizim   qayd   qilingan   valyuta   kursining   mavjud   bo lishini	
ʻ
ko zda   tutadi.   Banklar   o zlari   chiqargan   banknotlarni   oltinga   almashtirgan.	
ʻ ʻ
Xalqaro   to lovlarni   muvofiqlashtirish   vositasi   bo lib,   oltinni   erkin   chiqarish   va	
ʻ ʻ
kiritish xizmat qilgan. Mamlakat, uchta shartni bajarsa oltin standart qabul qilingan
deb   hisoblangan.   a)   o z   pul   birligining   ma’lum   oltin   mazmuni   o rnatadi;   b)	
ʻ ʻ
o zining   oltin   zahirasi   va   pulning   ichki   taklif   o rtasidagi   qattiq   nisbatni   ushlab	
ʻ ʻ
turadi; v) oltinning erkin eksport va importiga to sqinlik qilmaydi. Oltin strandart	
ʻ
pul   birligining   oltin  mazmuni   nisbatiga   asoslanadi.   Oltin   standart   sharoitida,  turli
mamlakatlar   pul   birligining   nisbati   ularning   rasmiy   oltin   mazmuni   bo yicha	
ʻ
o rnatiladi.	
ʻ 11
Oltin standart barbod bo lgandan keyin, valyuta sohasini tartibga solishning	
ʻ
o zaro   maqbul   yo lini   topishga   harakat   qilindi.   Yangi   jahon   valyuta   tizimi	
ʻ ʻ
asoslarini   ishlab   chiqish   maqsadida,   1944   yil   Bretton-Vudsda   (AQSh)   ittifoqchi
davlatlarning xalqaro konferentsiyasi chaqirildi. Bu konferentsiyada o zaro bog liq	
ʻ ʻ
valyuta kurslarini tartibga solish tizimini yaratish haqidagi kelishuvga erishildi va
bu   ko pincha   Bretton   -   Vuds   tizimi   deb   ataladi.   Mazkur   tizim   oldingi   oltin	
ʻ
standartdan  keskin farq qilmaydi. Uning asosida  olt in - v aly ut a  st andart
(AQSh   dollari)   yotadi   va   bu   erda   rezervlar   sifatida   olt in   v a   dollar
chiqadi .
Dollarning   oltinga   almashinishi   rasman   toʻxtagandan   keyin,
valyutaning   qayd   qilingan   kursi,   suzib   y uruv chi   k ursiga   oʻrin
boʻshatadi.   Xalqaro   valyuta   tizimidagi   bu   oʻzgarish   1976   yil   Kingston
(Yamayka) dagi kelishuvga binoan huquqiy jihatdan mustahkamlanadi.
Qogʻoz pul tizimiga oʻtish bilan, qogʻoz pullar oltinga almashtirilmaydi.
11
 Nazarova G.G. va b. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy munosabatlari.  T.:TDIU, 2007.
25 Beqaror kurslar sharoitida valyuta kursi ham har qanday boshqa baho
kabi talab va taklifning bozor kuchlari bilan belgilanadi.
Har   qanday   valyuta   tizimining   eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri
valyuta kursi hisoblanadi. 
Valy ut a   k ursi   bir   mamlak at   v aly ut asining   boshqa   mamlak at
v aly ut asidagi ifodalanishini k oʻrsat adi.
Valyuta   kurslariga   bevosita   ta’sir   koʻrsatuvchi   omillar   ichidan
quyidagilarni ajratib kursatish mumkin:
•  milliy daromad va ishlab chiqarish xarajatlari darajasi;
•  milliy iste’molchilarning real xarid qilish layoqati va mamlakatdagi
inflyatsiya darajasi;
•   valyutalarga   talab   va   taklifga   ta’sir   koʻrsatuvchi   toʻlov   balansi
holati;
•  mamlakatdagi foiz stavkasi darajasi;
•  valyutaga jahon bozoridagi ishonch va h. k.
Nazariy   jihatdan   valyuta   kurslarining   tebranishini   tushuntirish,
xarid   qilish   layoqatining   paritet   (turli   mamlakatlar   pul   birliklari
qiymatining bir-biriga nisbati) nazariyasi yordamida beriladi. 
26 X ulosa
Ma’lumki, tashqi iqtisodiy faoliyat milliy iqtisodiyot rivojlanishining muhim
vositasi   bo lib   hisoblanadi.   U   mamlakatning   jahon   hamjamiyatiga   bo lganʻ ʻ
aloqasini   ifodalab,   uning   istiqbolini   belgilab   beradi.   Eksport   salohiyatini   oshirish
orqali   mamlakat   ichida   ixtisoslashtirilgan   ishlab   chiqarishning   rivojlanishiga
erishiladi.   Mamlakat   eksporti   hamda   importining   qiymati   o rtasidagi   farq,   ya’ni	
ʻ
saldo   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   samaradorligining   muhim   iqtisodiy   ko rsatkichi	
ʻ
bo lib hisoblanadi. Ushbu ko rsatkich milliy daromad darajasiga  ko p tomonlama	
ʻ ʻ ʻ
ta’sir   etadi.   Sababi,   import   va   eksport   hajmidagi   sezilarli   o zgarish   ham	
ʻ
mamlakatdagi   daromad,   bandlik   va   narx   darajalarida   muayyan   tebranishlarni
keltirib chiqarishi mumkin. Keyingi yillarda mamlakatimizda keskin raqobatlashuv
sharoitida ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning jahon va mintaqaviy bozorlarda
xaridorgir   bo lishi   va   mustahkam   o rin   egallashi   uchun   bir   qator   chora-tadbirlar	
ʻ ʻ
amalga oshirilmoqda.  
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   importning   o rnini   qoplash   va   eksportga	
ʻ
yunaltirilgan   ishlab   chiqarishni   qo llab-kuvvatlash   dasturi   amalga   oshirilmokda.	
ʻ
Mazkur   dasturning   maqsadi,   mavjud   resurs   va   ishlab   chiqarish   salohiyatidan
imkon   boricha   to liq   va   samarali   foydalanish   hamda   uni   rivojlantirish   asosida	
ʻ
eksport hajmining barqaror o sishi uchun qulay shart-sharoitlarni yaratishdir.   	
ʻ
Tashqi iqtisodiy faoliyatni yanada erkinlashtirish uchun xorijiy sarmoyalarni
ustuvor   yo nalishlarga   keng   jalb   qilish,   ularga   kafolat   va   imkoniyatlar   berish,	
ʻ
litsenziyalar, nou-xaular sotib olishga qaratilgan izchil siyosat olib borilmokda. 
27 Tashqi iqtisodiy faoliyatni takomillashtirish va rivojlantirishda qo yidagilarniʻ
ustuvor yo nalishlar sifatida keltirish mumkin: 	
ʻ
–   Respublikaning   eksport   qudratini   rivojlantirish   va   yanada   mustahkamlash,
eksportga yo naltirilgan iqtisodiyotni shakllantirish; 	
ʻ
–   eksport imkoniyatlarini kengaytirish, jahon bozorlariga kirib borish uchun,
avvalo,   qimmatbaho   xomashyoni   qayta   ishlash   negizida   tayyor   mahsulot   ishlab
chiqaruvchi   qo shma   korxonalarni   rivojlantirish   zarur.   Eksportni   kengaytirishga	
ʻ
qaratilgan   strategiyani   faol   qo llash   bilan   bir   qatorda   importning   salmog ini	
ʻ ʻ
qisqartirishga   qaratilgan   siyosatni   izchillik   bilan   o tkazish,   o zimiz   ishlab	
ʻ ʻ
chiqarishimiz   mumkin   bo lgan   tovarlar   va   maxsulotlarning   chetdan   keltirilishini	
ʻ
oqilona darajada kamaytirib borish talab qilinadi; 
–   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   yanada   erkinlashtirish,   xo jalik   ishlarini	
ʻ
yurituvchi   sub’ektlarga   xorijiy   sheriklar   bilan   bevosita   aloqalar   o rnatishda,   o z
ʻ ʻ
maxsulotini   chet   ellarda   sotishda   ko proq   erkinliklar   berish,   tovarlani   eksport   va	
ʻ
import   qilishda   birmuncha   imtiyozli   tartibni   joriy   qilish   borasida   aniq   maqsadni
ko zlab siyosat o tkazish; 	
ʻ ʻ
–   xorijiy   investitsiyalar   jalb   qilish   orqali   amalga   oshirilayotgan   sanoat
loyihalarning   bir-biriga   bog liqligini   ta’minlash,   ular   o rtasidagi   o zaro   iqtisodiy	
ʻ ʻ ʻ
va  ishlab  chiqarish   hamkorlik  va  infratuzilmani   rivojlantirish   va  bu  orqali   import
o rnini   bosuvchi   va   eksportga   mo ljallangan   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqarish   va	
ʻ ʻ
etishtirishga erishish; 
–   olib   borilayotgan   islohotlarda   hududiy   diversifikatsiya   siyosatini   yanada
kuchaytirish,   nafaqat   markaziy   xududlarda   balki   chekka   tumanlarda   ham   yirik
sanoat ob’ektlarini qurishni keng yo lga qo yish; 	
ʻ ʻ
–  tashqi iqtisodiy faoliyat tarkibiy qismlari majmuini ixtisoslashtirilgan tashqi
savdo,   lizing,   konsalting   va   sug urta   firmalari,   tashqi   aloqalarni   rivojlantirish
ʻ
manfaatlari   va   shartlariga   mos   keladigan   transport,   aloqa   va   kommunikatsiyalar
tizimlarini vujudga keltirish;. 
–   xalqaro   xuquq   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat,   bank   tizimi,   hisob-kitob   va
statistik hisob sohasida malakali kadrlar tayyorlashni tashkil qilish.   
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʻ
I O zbekiston Respublikasining qonunlari	
ʻ
1. O zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi. https://lex.uz/docs/35869	
ʻ
2.   O zbekiston   Respublikasining   «O zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki
ʻ ʻ
to g risida"gi Qonuni (yangi tahriri). 2019 yil 11 noyabr. www.lex.uz	
ʻ ʻ
3.   O zbekiston   Respublikasining   "Valyutani   tartibga   solish   to g risida"gi   Konuni	
ʻ ʻ ʻ
(yangi tahriri).2019 yil 22 oktabr.  www.lex.uz
4. O zbekiston Respublikasining «Banklar va bank faoliyati to g risida»gi Konuni
ʻ ʻ ʻ
(yangi tahriri). 2019 yil 22 oktabr.  www.lex.uz
II O zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmon va Qarorlari	
ʻ
5.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O zbekiston   respublikasini   yanada	
ʻ ʻ
rivojlantirish bo yicha harakatlar strategiyasi to g risida" gi 2017 yilfevraldagi PF-	
ʻ ʻ ʻ
4947-sonli Farmoni.  www.lex.uz
6.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "2020   2025   yillarga   mo ljallangan	
ʻ ʻ
O zbekiston   respublikasining   bank   tizimini   isloh   qilish   strategiyasi   tugrisida"   gi	
ʻ
2020 yil 12 maydagi PF-5992-sonli Farmoni.  www    .   lex    .   uz   
7.   O ʻ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2017   —   2021   yillarda   O ʻ zbekiston
respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo ʻ nalishi   bo ʻ yicha   harakatlar
strategiyasini   « Ilm ,   ma ’ rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili » da   amalga
oshirishga   oid   davlat   dasturi   to ʻ g ʻ risida ”   gi   2020   yil   2   martdagi   PF -5953- son
Farmoni .  www    .   lex    .   uz      H 0108
29 III  О‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   asarlari
8.   О‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020   yil   29
dekabrdagi   2021   yil   uchun   m о‘ ljallangan   eng   muhim   ustuvor   vazifalar   haqidagi
oliy   Majlisga   Murojaatnomasi .  www    .   uza    .   uz    .
9.     SH . M .   Mirziyoyev .   Milliy   tarakkiyot   yulimizni   katiyat   bilan   davom   ettirib ,
yangi   bosqichga   chiqaramiz . -  Toshkent : “О‘ zbekiston ”  NMIU , 2017. - 592 6.
10.   SH . M .   Mirziyoyev .   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga   kuramiz .  Toshkent : “О‘ zbekiston ”  NMIU , 2017. - 488  b .
11.  SH . M .  Mirziyoyev . Tanqidiy   tahlil ,  qat ’ iy   tartib - intizom   va   shaxsiy   javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   b о‘ lishi   kerak .   2017   yil   14   yanvar .
Toshkent : «О‘ zbekiston », 2017.-104  b .
12.   SH . M .   Mirziyoyev .   Erkin   va   farovon ,   demokratik   О‘ zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz .  Toshkent : «О‘ zbekiston », 2016. -56  b .
IV   Asosiy   adabiyotlar
13.   Abulqosimov   X . P .,   Xudoyberganov   N . T .   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga
solish muammolari. T.: «Universitet»,1997.
14.   Nazarova   G.G.   va   b.   O zbekistonning   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlari.ʻ
T.:TDIU,   2007.  
15.  Shodiev R.X. ―Jahon iqtisodiyoti». – T.: ―G ofur G ulom», 2005.- 215 b. 	
ʻ ʻ
16. Abdullaev g . Bozor iqtisodiyoti asoslari. T.: «Mehnat», 1997.	
ʻ
17.   Alimov   A.,   Hamedov   I.   O zbekiston   Respublikasida   tashqi   iqtisodiy	
ʻ   faoliyat
asoslari. T., 2004.
18.   Vahobov A. va bosh. Xalqaro moliya munosabatlari: Darslik. T.: SHarq, 2003.
19.   G ozibekov   D.G .   Investitsiyalarni   moliyalashtirish   masalalari.   –   .:«Moliya»,	
ʻ ʻ
2003. 
V.Internet saytlar
20. www.cbu.uz – O zbekiston Respublikasi Markaziy bankining rasmiy veb-sayti;	
ʻ
21. www.minfin.uz - O zbekiston Respublikasi  Moliya Vazirligining rasmiy veb-	
ʻ
sayti.
30 22. www.bankir.uz - norasmiy veb-sayt.
23.   www.lex.uz   -   O zbekiston   Respublikasi   Milliy   qonunchilik   tizimining   veb-ʻ
sayti.
24. www.bis.org – Xalqaro Bazel Qo mitasining rasmiy veb-sayti.	
ʻ
25. www. wikipedia.org – Global internet tarmog i ensiklopediyasi.	
ʻ
26. www.adb.org – Osiyo Taraqqiyot Bankining rasmiy veb-sayti. 
27. www.imf.org – Xalqaro Valyuta Fondining rasmiy veb-sayti.
28. www.worldbank.org – Jahon bankining rasmiy veb-sayti.
31

Jahon xoʻjaligining tashkil topishi va uning rivojlanish bosqichlari

 

Kirish. 2

1. Jahon xoʻjaligining tashkil topishi, bosqichlari va asosiy belgilari. 4

2. Xalqaro iqtisodiy aloqalarning asosiy shakllari. 8

3. Oʻzbekiston iqtisodiyotining  jahon xoʻjaligiga kirib borish yoʻllari. 11

4. Jahon bozori, xalqaro valyuta va kredit munosabatlarini rivojlantirish yoʻllari. 23

Xulosa. 26

Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati 28

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha