Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishdagi mavjud muammolar va ularni bartaraf etish yo'llari

Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni
undirishdagi mavjud muammolar va ularni bartaraf
etish yo’llari
  Reja: 
Kirish 
1. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning nazariy va 
huquqiy asoslari. 
2. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning amaldagi 
holati tahlili. 
3. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning xorijiy 
davlatlar tajribasi. 
4. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishdagi mavjud 
muammolar va ularni bartaraf etish yo’llari. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ruyxati 
1  
  Kirish
O’zbekiston   Respublikasida   iqtisodiyotning   erkinlashuvi   va   islohotlarning
chuqurlashuvi   jarayoni   soliq   siyosatini   ham   muntazam   takomillashtirib   borishni
taqozo qiladi. Soliq siyosati moliya tizimi islohotlarining muhim yo’nalishi sifatida
iqtisodiyotni  tartibga solish  hamda  uning barqarorligini  ta’minlash jarayonida har
qachongidan   ham   muhimroq   bo’lib   bormoqda.   Shu   sababli,   mamlakatimiz
rivojlanishining   muhim   ustuvor   yo’nalishi   sifatida   soliq   siyosatini
erkinlashtirishning   belgilanishi   bejiz   emas.   Bu   borada   davlatimiz   rahbari   I.
Karimovning   quyidagi   fikrlari   e’tiborga   loyiqdir:   “Izchillik   bilan   amalga
oshirilayotgan,   birinchi   navbatda   soliq   yukini   kamaytirishga   qaratilgan   oqilona
soliq   siyosati   iqtisodiyotdagi   tarkibiy   o’zgarishlarga,   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   ishbilarmonlik   faolligi   va   moliyaviy   barqarorligini   yuksaltirishga
xizmat   qilmoqda.   Xususan,   2011   yilda   soliq   yuki,   1991   yil   bilan   solishtirganda,
yalpi ichki mahsulotga nisbatan qariyb 2 barobar kamayib, 41,2 foizdan 22 foizga
tushganini   qayd   etish   zarur.   2011   yilda   mikrofirma   va   kichik   korxonalar   uchun
yagona   soliq   to’lovi   stavkasining   7   foizdan   6   foizga   kamaytirilishi   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektlar   investitsiya   faoliyatining   kengayishiga   xizmat   qildi.   Buning
natijasida bo’shab qolgan qariyb 80 milliard 300 million so’m  mablag’ni  birinchi
navbatda   ishlab   chiqarishni   texnologik   yangilash   va   zamonaviy   texnikani   joriy
etishga yo’naltirish imkoni paydo bo’ldi” 1
. 
Ma’lumki,   soliq   siyosatini   erkinlashtirish   soliq   tizimining   muhim   tarkibiy
qismi   hisoblangan   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mahalliy   soliqlarni   ham
takomillashtirishni   talab   etmoqda.   Mahalliy   soliqlar   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
davrida faqatgina davlat byudjetini mablag’ bilan ta’minlash vazifasini bajaribgina
qolmay, soliq to’lovchining o’zini mulkdor deb xis qilishga ta’sir ko’rsatuvchi omil
vazifasini ham bajaradi va moddiy jihatdan ta’minlashga imkon beradi. 
1  “2012 yil Vatanimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko’taradigan yil bo’ladi”. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Islom Karimovning 2011 yilning asosiy yakunlari va 2012 yilda O’zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning
ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi.   //Halq   so’zi   gazetasi,   20
yanvar 2012 yil. 
2  
  Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mahalliy   soliqlarni   byudjetga   undirish
usullarining nazariy jihatdan etarli  darajada  o’rganilmaganligi  amaliyotda ulardan
samarali foydalanish jarayonida muayyan darajada to’sqinlik qilmoqda. 
Kurs ishining maqsadi Respublikamiz soliq tizimida amalda bo’lgan jismoniy
shaxslardan olinadigan mahalliy soliqlarining amal qilish mexanizmini tahlil qilish
va   shu   asosda   mavjud   bo’lgan   muammolarni,   kamchiliklarni   aniqlash   va
soliqlarning   bir   vaqtning   o’zida   davlat   byudjetining   daromadlarini   shakllantirishi
borasida va soliq to’lovchi sub’ektlar manfaatlarigi maqbul keluvchi mexanizmini
ishlab chiqish va takomillashtirish yo’nalishlarini belgilashdan iborat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning nazariy va
huquqiy asoslari.
3  
    Mazkur   savolning   mohiyatini   biz   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mahalliy
soliqlar,   ya’ni   yer   va   mol-mulk   soliqlari   misolida   yoritamiz.   Hozirgi   kunda
respublikamizda   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   soliqlari
mahalliy   byudjetga   undiriladigan   asosiy   soliqlardan   biri   hisoblanadi.   Jismoniy
shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   solig’i   mahalliy   byudjet   daromadlarini
doimiy shakllantirib turuvchi barqaror manba bo’lganligi uchun undiriladi. Ushbu
soliqlar fiskal funktsiyani bajarib, davlat byudjeti daromadlarini to’ldiradi. 
Shunday   qilib,   bu   soliqlarning   ahamiyati   davlat   byudjetining
manfaatdorligidadir.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk
soliqlarining   yana   bir   ustun   jihati   shundaki,   bu   ularning   soliq   bazasini
identifikatsiyasi   bilan   bog’liq,   ya’ni   soliq   ob’ektining   qat’iyligidadir.   Shuning
uchun ham yer va mol-mulkni soliq to’lashdan qochish maqsadida yashirish qiyin
va   soliqqa   tortish   maqsadida   uni   qiymatini   aniqlash   egasining   xoxishidan   kelib
chiqmaydi.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   solig’i   -   bu   to’g’ri
soliq   bo’lib,   u   o’zining   ushbu   sifati   bilan   moddiy   boyliklarni   olish   va   jamg’arish
jarayonida   undiriladi.   Ma’lumki,   to’g’ri   soliqlar   iqtisodiy   adabiyotlarda   soliq
to’lovchining   mulkiy   va   ijtimoiy   mavqeiga   ko’ra   shaxsiy   va   real   soliqlarga
bo’linadi.  
Shaxsiy   soliqlar   -   soliq   to’lovchining   mulkiy   va   ijtimoiy   ahvoliga   bog’liq
holda   belgilanadigan   soliqlar   bo’lsa,   real   soliqlar   -   soliq   to’lovchining   moliyaviy
ahvolidan   qat’iy   nazar   faoliyat   yoki   tovarlarga,   ya’ni   mulk   (xususiy   mulk)   ni
sotish,   sotib   olish,   egalik   qilishga   solinadi.   Tarixan   real   soliqlar,   bevosita
soliqlarning   eng   qadimgi   ibtidoiy   shaklida   bo’lgan.   Mol-mulk   solig’i   dastlab
asosan   real   soliqlar   shaklida   amaliyotda   yuzaga   kelgan.   Bunda,   qoidaga   ko’ra,
mol-mulkning alohida turlari turli soliqlar: yer, mol-mulk uy, xunarmandchilik va
pul sarmoyasi soliqlariga tortilgan. Real soliqlar asosida tashqi belgilar yotib, ular
yer   maydonining   miqdori,   qurilish   qiymati   yoki   uning   ijara   to’lovi   va   boshqalar
tashkil   qilgan.   Real   soliqlarda   bir   xil   mol-mulkka   ega   bo’lgan   shaxslar,   bir   xil
miqdorda soliq to’laganlar. 
4  
  Demak,   shaxsiy   soliqlar   soliq   to’lovchi   olingan   haqiqiy   daromaddan
to’lanasa, real soliqlarga u yoki bu soliqqa tortish predmeti hisoblangan (ko’chmas
mulk)   dan   muayyan   iqtisodiy   sharoitlarda   olinadigan   taxminiy   o’rtacha   daromad
soliqqa   tortiladi.   Avvalo   real   soliqlarga   mol-mulk   soliqqa   tortilib,   va   bundan
ularning inglizcha «real» nomi kelib chiqadi.  
Taniqli rus tadqiqotchi A.Trivus real soliqlarga quyidagicha ta’rif beradi: Real
soliqlar   (u   yoki   bu   ob’ekt   -   yer,   korxona,   uy,   pul   tarzidagi   sarmoya   to’lovchiga
ta’luqliligi   omili   bo’yicha)   soliqqa   tortiladigan   mulkning   aniq   belgilari   bo’yicha
aniqlanadi,   bu   belgilar   amalda   to’lovga   qobillik   haqida   emas,   balki   me’yoriy,
“taxmin qilinadigan” to’lovga qobillik to’g’risida fikr yuritish imkonini beradi 2
. 
Demak   agar   mol-mulkni   soliqqa   tortish   real   soliqqa   tortish   tamoyiliga
muvofiq qurilgan bo’lsa, unda har bir alohida olingan mol-mulkning, umumiy soni
va  hajmi,   uning  umumiy   qiymatidan   qat’iy  nazar   hamda  to’lovchining  moliyaviy
ahvolini   hisobga   olmasdan   soliqqa   tortiladi.   Shaxsiy   belgilar   asosida   qurilgan
molmulk   solig’ida   esa,   alohida   olingan   mol-mulk   emas,   balki   uning   umumiy
miqdori   soliqqa   tortiladi.   Mol-mulk   solig’idan   ijtimoiy   extiyojlarni   qondiruvchi
mol-mulk   ozod   qilinish   mumkin.   Real   soliqqa   tortish   XIX   asrning   oxiri   va   XX
asrning   boshlarida   ustivor   bo’lib,   keng   miqyosda   qo’llanilgan.   Mana   shu
davrdayoq   olimlar   uning   kamchiliklarini   ko’rsatib   berdilar.   Xususan,   olim   G.
adovskiy   bu   haqda   shunday   yozadi:   «Yer   va   uy-joy   solig’i   eng   boy   sohiblardan
ham,   na   bir   qarich   yerga   va   na   qurilishning   bitta   g’ishtiga   ham   egalik   qila
olmaydigan   shaxslardan   ham   bir   xil   hajmdagi   foizlarda   undirilgan» 3
.   Yuqorida
sanab o’tilgan kamchiliklar soliq to’lovchining to’lovga qobilligini hisobga oluvchi
daromad solig’ining joriy etilishi va rivojlantirilishi hamda unga qo’shimcha mol-
mulk solig’i kiritilishi bilan bartaraf etildi. 
Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   solig’i   muntazam   soliq
hisoblanadi, ya’ni u yarim yilda bir marta muntazam ravishda undiriladi. Nihoyat
bu   hududiy   soliq   bo’lib,   u   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   bo’lgan   va   unda
2  Тривус А. Налоги как орудие экономической политики. -Баку: РИО, АСПС 1925. 
стр.187  3
 Садовский Г. К вопросу: реальное обложение или личное. СПб. 1910. стр.2. 
5  
  ro’yxatga   olingan   ko’chmas   mulk   uchun   to’lanadi.   Yer   va   mol-mulk   solig’i
mutanosib va shedulyardir. Soliq solishning shedulyar tizimi daromadlarning kelib
tushishi   manbalariga   qarab   ularni   turli   guruhlarga,   qismlarga   bo’ladi.   Har   bir
shedulaga   o’z   qoidalari   va   soliq   solish   miqdorlari   qo’llaniladi.   Jismoniy
shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   solig’ini   huquqiy   tartibga   solishning
asosiy   manbalariga   O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksining   272-277   va
287294 moddalari hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1995
yil 29 dekabrdagi 478-sonli  “Jismoniy shaxslarga  mulk huquqida tegishli  bo’lgan
bino   va   inshoatlarni   baholash   va   qayta   baholash   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash
to’g’risida”gi   qarori   kiradi.   Ilgari   mol-mulk   solig’ini   undirib   olinishi   1993   yil   28
dekabrda qabul qilingan “Jismoniy shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliqlar
to’g’risida” O’zbekiston Respublikasi Qonuni bilan tartibga solinar edi. 
Yer va mol-mulk solig’ining nazariy jihatlari bilan tanishgandan so’ng uning
fiskallik   ahamiyati,   ya’ni   byudjet   daromadlarini   shakllantirishdagi   ahamiyatini
tahlil qilsak: 
1-jadval 
O’zbekiston Respublikasi davlat byudjeti daromadlarining 2009-2012
yillardagi dinamikasi 3
 
 
Ko’rsatkichl
ar  2009 yil  2010 yil  2011 yil  2012 yil (reja) 
mln.so’
m  jami
nisn
, 
%da mln.so’m jami
nisn, 
%da mln.so’
m  jami
nisn,
%da mln.so’m jami
nisn,
%da
Davlat 
maqsadli 
jamg’armala 1042138
2,5  100  13116396
,
9  100  1617856
3
,5  100  2061410
0
.0  100 
3   Manba :  O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarorlariga   ilovalar  
6  
  r 
daromadlaris
iz - jami 
To’g’ri 
soliqlar  2769172,
4  26,6 3420602,
8  26,1 4238732
,
8  26,2 5196400.
0  25,2
Egri 
soliqlar  516209
3,
6  49,
5  6973809,
5  53,
1  865685
3,
1  53,
5  1118780
0
,0  54,
3 
Mol-mulk 
solig’i 
resurs 
to’lovlari  v
a  166249
8,
0  16,
0  1974143,
8  15,
1  230890
8,
7  14,
3  2746400
,
0  13,
3 
Ustama 
foyda 
solig’i  238498,
2  2,3  25695,7  0,2  142314,
4  0,8  250000,
0  1,2 
Boshqa 
daromadla
r  589120,
3  5,6  722145,
1  5,5  831754,
5  5,1  1233500
,
0  6,0 
 
Yuqoridagi   jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   O’zbekiston
Respublikasi   davlat   byudjeti   daromadlari   yil   sayin   o’sib   borganligiga   amin
bo’lamiz.   Zero,   2009   yilda   byudjet   daromadlari   jami   10421382,5   mln.   so’mni
tashkil  etgan bo’lsa, 2012 yilga kelib 20614100.0 mln. so’mga etishi  kutilmoqda.
Byudjet   daromadlarini   shakllantirishda   egri   soliqlarning   o’rni   muhim   ahamiyatga
ega   bo’lib,   bu   turdagi   soliqlar   2009   yilda   5162093,6   mln.   so’mni   tashkil   qilgan
bo’lsa,   2012   yilda   11187800,0   mln.   so’mni   tashkil   etishi   kutilmoqda.   Byudjet
daromadlarida resurs soliqlari alohida ahamiyatga ega.  Bu   soliq   yer ,  suv   va   boshqa
resurslardan   samarali   foydalanishni   ta ’ minlaydi . 
7  
  Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   izchil   soliq-byudjet   siyosatining
qisqa   va   uzoq  muddatli   maqsad   va  dastaklari   davlat   byudjeti   daromadlar   qismida
muayyan   ulushni   egallovchi   byudjetning   boshqa   daromadlari   dinamikasiga
o’zining   ta’sirini   o’tkazgan.   Masalan,   2009   yilda   davlat   byudjetida   boshqa
daromadlar 589120,3 mln. so’mni tashkil qilgan bo’lsa, 20012 yilga kelib, ularning
miqdori kupaygan hamda 1233500,0 mln. so’mga teng bo’lgan. 
Endi   respublika   byudjeti   daromadlarida   mol-mulk   solig’i   va   resurs
to’lovlaridan tushumlar tahlilini ko’rib o’tsak: 
2-jadval
O’zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti 
daromadlarida mol-mulk solig’i va resurs to’lovlaridan tushumlar 4
 
 
Ko’rsatkichl
ar  2009 yil  2010 yil  2011 yil  2012 yil
(reja) 
mln.so’
m  jam
i
nis
n, 
%d
a  mln.so’
m  jam
i
nis
n, 
%d
a  mln.so’
m  jam
i 
nis
n, 
%d
a  mln.so’
m  jam
i 
nis
n, 
%d
a 
Davlat 
maqsadli 
jamg’armala
r  104213
82
,5  100  1311639
6,
9  100 1617856
3,
5  100 2061410
0.
0  100 
daromadlari
siz - jami 
Mol-mulk 
solig’i  166249
8, 16,
0  1974143
,8  15,
1  2308908
,7  14,
3  2746400
,0  13,
3 
4  Manba: O’zbekiston Respublikasi Prezidenti qarorlariga ilovalar 
8  
  va 
resurs 
to’lovlari   0 
Mol-mulk 
solig’i  319045,
7  3,1  354128,
5  2,7  490536,
2  3,0  642000,
0  3,1 
Yer solig’i  275098,
8  2,7  303850,
1  2,3  346862,
9  2,1  446000,
0  2,2 
Yer qa’ridan 
foydalanganli
k uchun soliq 102484
4,
0  9,8  1265000
,0  9,6  1409715
,0  8,7  1585300
,0  7,7 
Suv 
resurslaridan 
foydalanganli
k uchun soliq 43509,5  0,4  51165,2  0,4  61794,6  0,4  73100,0  0,3 
 
Jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   mol-mulk   solig’i   va   resurs
to’lovlari esa yillar bo’yicha kamayish tendentsiyasiga ega, ya’ni 2009 yilda jami
daromadlarga  nisbatan  16,0  foizni,  2010 yilda  15,1 foizni, 2011  yilda 14,3  foizni
tashkil   etgan   bo’lsa,   2012   yil   ko’rsatkichlarida   13,3   foiz   bo’lishi   rejalashtirilgan.
Mol-mulk   solig’ining   salmog’i   esa   yillar   bo’yicha   nobarqarorlik   tendentsiyasiga
ega,   ya’ni   2009   yilda   jami   daromadlarga   nisbatan   3,1   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,
2010   yilda   2,7   foizni,   2011   yilda   3,0   foizni   tashkil   etgan,   2012   yil   prognoz
ko’rsatkichlarida  3.1  foiz  bo’lishi   kutilmoqda.  Yer   solig’i  bo’yicha  tushumlar  esa
yillar bo’yicha kamayish tendentsiyasiga ega, ya’ni 2009 yilda jami daromadlarga
nisbatan 2,7 foizni tashkil etgan bo’lsa, 2010 yilda 2,3 foizni, 2011 yilda 2,1 foizni
tashkil etgan, 2012 yil prognoz ko’rsatkichlarida 2,2 foiz bo’lishi kutilmoqda. 
Xulosa o’rnida aytish mumkinki, yer va mol-mulk soliqlari tarixiy shakllangan
soliqlardir,   mulkiy   munosabatlar   soliqqa   tortishning   ob’ekti   ekanligi,   yer   v   mol-
mulk   solig’i   mexanizmining   alohida   ahamiyatga   egaligi,   yer   va   molmulk
9  
  soliqlarining fiskal ahamiyatining mavjudligi, yer va mol-mulk solig’i mavjud mol-
mulklar   va   yerdan   maqsadli,   unumli   va   samarali   foydalanishga   undashi,   yer   va
mol-mulk solig’ini hisoblash tegishli me’riy-huquqiy hujjatlarga asoslangan holda
amalga oshirilar ekan. 
 
 
 
 
10  
  2. Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning amaldagi
holati
tahlili.
 Jismoniy shaxslardan olinadigan yer solig’i. Ma’lumki, O’zbekiston 
Respublikasida yerdan foydalanish va yerga egalik qilish pullidir. Yer solig’i 
davlat byudjeti va soliq to’lovlari o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni ifodalaydi. 
Shuning uchun ham u iqtisodiy kategoriyalar turkumiga kiradi. Yer solig’ining 
iqtisodiy mohiyati, mazmunini ochish uchun davlat byudjeti va soliq to’lovchilar 
o’rtasidagi yuzaga keladigan ko’p qirrali munosabatlarning xarakterini o’rganish 
lozim. U ayrim to’g’ri soliqlardan farqli o’laroq, mahalliy soliqlar guruhiga kiradi. 
Iqtisodiyotni erkinlashtirishda sharoitida yer solig’i davlatning ijtimoiy-iqtisodiy 
siyosatini yurgizishda ham muhim o’rin tutadi. 
1993  yil   6  mayda  “Yer   solig’i   to’g’risida”gi   Qonunning  qabul  qilinishi  yerga
bo’lgan egalik munosabatlarini tubdan o’zgartirdi. Aholining keng qatlami yerdan
foydalanishda   eng   asosiy   maqsadi   yerning   unumdorligini   oshirish,   yerga   to’g’ri
ishlov berish va yerdan olingan mahsulotlarni halq manfaatlarining qondirilishiga
jalb etish bo’lib hisoblanadi. 
Hozirgi   kunda   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   solig’i   O’zbekiston
Respublikasi   Soliq   kodeksining   50-bob,   287-294   moddalari   asosida   undiriladi   va
huquqiy   tartibga   solinadi.   Mazkur   kodeksning   287-moddasiga   muvofiq,   mulk
huquqi,   egalik   qilish   huquqi,   foydalanish   huquqi   yoki   ijara   huquqi   asosida   yer
uchastkalariga   ega   bo’lgan   jismoniy   shaxslar,   shuningdek   yuridik   shaxs   tashkil
etgan   va   tashkil   etmagan   holda   tuzilgan   dehqon   xo’jaliklari   yer   solig’ini
to’lovchilardir. 
Soliq kodeksining 288-moddasiga muvofiq, jismoniy shaxslar  uchun quyidagi
yer uchastkalari soliq solish ob’ekti hisoblanadi: 
 dehqon   xo’jaligi   yuritish   uchun   meros   qilib   qoldiriladigan   umrbod
egalik qilishga berilgan yer uchastkalari; 
11  
   yakka   tartibda   uy-joy   qurilishi   uchun   meros   qilib   qoldiriladigan,
umrbod egalik qilishga berilgan yer uchastkalari; 
 jamoa   bog’dorchiligi,   uzumchiligi   va   polizchiligini   yuritish   uchun
berilgan, shuningdek yakka tartibdagi garajlar egallagan yer uchastkalari; 
 xizmat yuzasidan berilgan chek yerlar; 
 meros   bo’yicha,   hadya   qilinishi   yoki   olinishi   natijasida   uy-joy   va
imoratlar bilan birgalikda mulk huquqi, egalik qilish va foydalanish huquqi ham
o’tgan yer uchastkalari; 
 qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   mulk   qilib   olingan   yer
uchastkalari; 
 tadbirkorlik   faoliyati   yuritish   uchun   foydalanishga   yoki   ijaraga
berilgan yer uchastkalari. 
Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   solig’i   stavkalari   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   qarori   asosida   belgilanadi.   2011   yil   uchun   jismoniy
shaxslardan   olinadigan   yer   solig’i   stavkalari   (Toshkent   shahri   uchun)   quyidagi
jadvalda berilgan: 
3-jadval
Toshkent shahrida yer uchastkalaridan foydalanganlik 
uchun yer solig’i stavkalari 5
 
 
Zona   Undiriladigan yer solig’i stavkalari  
fuqarolardan yakka tartibda uy-joy qurish uchun 
berilgan 1 kv.m. uchun, so’m  
1  92,9 
2  117,9 
3  142,9 
4  167,9 
5  192,9 
5  Manba: O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 30 dekabrdagi PQ-1675-son qarori 
12  
  6  217,9 
7  242,9 
8  267,9 
9  292,9 
10  317,9 
11  342,9 
12  367,9 
13  392,9 
14  417,9 
 
Soliq   kodeksining   291-moddasiga   muvofiq   tadbirkorlik   faoliyatida
foydalaniladigan   yoxud   uylar,   dala   hovli   imoratlari,   yakka   tartibdagi   garajlar   va
boshqa   imoratlar,   inshootlar,   joylar   yuridik   shaxsga   yoki   yakka   tartibdagi
tadbirkorga   ijaraga   berilganda   yer   uchastkalari   uchun   yer   solig’i   jismoniy
shaxslardan yuridik shaxslardan olinadigan yer solig’ini to’lash uchun belgilangan
stavkalar   bo’yicha   undiriladi   hamda   ularga   Soliq   kodeksida   nazarda   tutilgan
imtiyozlar tatbiq etilmaydi. 
Jismoniy   shaxslar   uchun   yer   solig’idan   soliq   kodeksida   imtiyozlar   ko’zda
tutilgan bo’lib, 290-moddasiga muvofiq yer solig’idan quyidagi jismoniy shaxslar
ozod qilinadilar: 
 yaylov   chorvachiligining   cho’ponlari,   yilqiboqarlari,   mexanizatorlari,
veterinariya vrachlari va texniklari, boshqa mutaxassislari va ishchilari; 
 «O’zbekiston   Qahramoni»,   Sovet   Ittifoqi   Qahramoni,   Mehnat
Qahramoni unvonlariga sazovor bo’lgan, uchala darajadagi Shuhrat ordeni bilan
taqdirlangan   fuqarolar.   Mazkur   imtiyoz   «O’zbekiston   Qahramoni»   unvoni
berilganligi   to’g’risidagi   guvohnoma,   Sovet   Ittifoqi   Qahramoni   va   Mehnat
13  
  Qahramoni   daftarchalari,   orden   daftarchasi   yoki   mudofaa   ishlari   bo’limining
ma’lumotnomasi asosida beriladi; 
 1941–1945   yillardagi   urush   nogironlari   va   qatnashchilari   hamda
qonun   hujjatlarida   belgilanadigan   doiradagi   ularga   tenglashtirilgan   shaxslar.
Mazkur   imtiyoz   urush   nogironining   tegishli   guvohnomasi   yoki   mudofaa   ishlari
bo’limining yoxud boshqa vakolatli organning ma’lumotnomasi asosida, boshqa
nogironlarga   –   Nogironning   imtiyozlarga   bo’lgan   huquqi   to’g’risidagi
guvohnoma asosida beriladi; 
 I va II guruh nogironlari. Mazkur  imtiyoz pensiya guvohnomasi  yoki
tibbiymehnat ekspert komissiyasining ma’lumotnomasi asosida beriladi; 
 yolg’iz   pensionerlar.   Yer   solig’ini   hisoblab   chiqarish   davlat   soliq
xizmati organlari tomonidan amalga oshiriladi. Davlat soliq xizmati organlari yer
solig’ini to’lovchilar bo’lgan jismoniy shaxslarning hisobini muntazam yuritadi. 
Yer solig’i summasi va uni to’lash muddatlari ko’rsatilgan to’lov xabarnomasi
jismoniy   shaxslarga   davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan   har   yili   1   maydan
kechiktirmay topshiriladi. 
Soliq davri uchun yer solig’ini to’lash jismoniy shaxslar tomonidan yiliga bir
marta, ya’ni hisobot yilining 15 oktyabriga qadar amalga oshiriladi. 
Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mol-mulk   solig’i.   Mol-mulk   solig’i   mavjud
va   moddiy   ko’rinishdagi,   ya’ni   mulk   shaklida   bo’lgan   ob’ektlarga   nisbatan
qo’llaniladi. Bu soliq turi iqtisodiy mohiyatiga ko’ra to’g’ri soliq sifatida ham amal
qiladi.   Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq   1993   yil   28
dekabrdagi   “Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq   to’g’risida”gi
Qonuni asosida joriy etilgan bo’lib, hozirgi kunda O’zbekiston Respublikasi Soliq
kodeksining   48-bob,   ya’ni   272-277   moddalari   asosida   undiriladi   va   huquqiy
tartibga   solinadi.   Mazkur   kodeksning   272-moddasiga   muvofiq,   mulkida   soliq
solinadigan mol-mulki bo’lgan jismoniy shaxslar, shu jumladan chet el fuqarolari,
agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarida   boshqacha   qoida
nazarda   tutilmagan   bo’lsa,   shuningdek   yuridik   shaxs   tashkil   etgan   va   tashkil
14  
  etmagan   holda   tuzilgan   dehqon   xo’jaliklari   jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga
solinadigan soliq to’lovchilaridir. 
Soliq solish ob’ekti bo’lib, O’zbekiston Respublikasi hududida joylashgan uy
joylar,   kvartiralar,   dala   hovli   imoratlari,   garajlar   va   boshqa   imoratlar,   joylar,
inshootlar   hisoblanadi.   Soliq   kodeksining   274-moddasiga   muvofiq,   ko’chmas
mulkka   bo’lgan   huquqlarni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazuvchi   organ   tomonidan
belgilanadigan   soliq   solish   ob’ektlarining   inventarizatsiya   qiymati   to’lovchilar
uchun soliq solinadigan bazadir. 
Mamlakatimizda   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mol-mulk   solig’ini
undirishda   proportsional   soliq   stavkasi   turi   qo’llaniladi.   Bunda   mol-mulk   solig’i
ob’ekti   qanday   qiymatda   bo’lishidan   qat’i   nazar,   bir   xil   ulushda   (proportsiyada),
yagona   stavkada   soliq   to’lanadi.   Masalan,   2012   yil   uchun   jismoniy   shaxslardan
olinadigan   mol-mulk   solig’i   stavkalari   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2011 yil 30 dekabrdagi PQ-1675-sonli qarori asosida belgilab berilgan. 
2012   yil   uchun   jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq
stavkalari quyidagi jadvalda berilgan: 
4-jadval
Jismoniy shaxslarning mol-mulkiga solinadigan 
soliq stavkalari 6
 
 
Soliq solinadigan ob’ektlarning nomi   Mol-mulkning
inventarizatsiya 
qiymatiga nisbatan
soliq stavkasi (%da)  
Turar   joylar,   kvartiralar   (shahar   joylarida   umumiy
maydoni 200 kv.m. ortiq bo’lganlardan tashqari) dala
hovli,   garajlar   va   boshqa   imoratlar,   xonalar   va
inshootlar  0,9 
6  Manba: O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 30 dekabrdagi PQ-1675-son qarori 
15  
  Shahar  joylarida  joylashgan  turar  joylar, 
kvartiralarning umumiy maydoni:   
200 kv.m. ortiq 500 kv.m. gacha  1.1 
500 kv.m. ortiq  1.35 
 
Endi   imtiyozlar   xususida   fikrimizni   davom   ettiramiz.   O’zbekiston
Respublikasi   Soliq   kodeksining   275-moddasi   jismoniy   shaxslardan   olindigan
molmulk   solig’i   bo’yicha   imtiyozlarga   ega   bo’lgan   shaxslar   doirasini   tartibga
soladi. 
Jismoniy   shaxslar   uchun   mol-mulk   solig’idan   Soliq   kodeksida   imtiyozlar
ko’zda   tutilgan   bo’lib,   275-moddasiga   muvofiq   quyidagilarning   mulkida   bo’lgan
mol-mulkka jismoniy shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliq solinmaydi: 
 «O’zbekiston   Qahramoni»,   Sovet   Ittifoqi   Qahramoni,   Mehnat
Qahramoni unvonlariga sazovor bo’lgan, uchala darajadagi Shuhrat ordeni bilan
taqdirlangan   fuqarolarning.   Mazkur   imtiyoz   tegishincha   «O’zbekiston
Qahramoni»   unvoni   berilganligi   to’g’risidagi   guvohnoma,   Sovet   Ittifoqi
Qahramoni,   Mehnat   Qahramoni   daftarchalari,   orden   daftarchasi   yoki   mudofaa
ishlari bo’yicha bo’limning ma’lumotnomasi asosida beriladi; 
 1941–1945   yillardagi   urush   nogironlari   va   qatnashchilari   hamda
doirasi  qonun hujjatlari  bilan belgilanuvchi  ularga tenglashtirilgan shaxslarning.
Mazkur   imtiyoz   urush   nogironining   tegishli   guvohnomasi   yoki   mudofaa   ishlari
bo’yicha bo’limning yoxud boshqa vakolatli organning ma’lumotnomasi asosida,
boshqa   nogironlarga   –   Nogironning   imtiyozlarga   bo’lgan   huquqi   to’g’risidagi
guvohnoma asosida beriladi; 
 o’n   nafar   va   undan   ortiq   bolalari   bor   ayollarning.   Mazkur   imtiyozni
berish   uchun   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organining   bolalar   borligini
tasdiqlovchi ma’lumotnomasi asos bo’ladi; 
 Chernobil   AESdagi   avariya   oqibatlarini   tugatishda   ishtirok   etganlik
uchun   imtiyozlar   oladigan   fuqarolarning   (shu   jumladan   u   yerga   vaqtincha
16  
  yo’llangan   yoki   xizmat   safariga   yuborilgan   shaxslarning).   Mazkur   imtiyoz
tegishincha tibbiymehnat ekspert komissiyasining ma’lumotnomasi, nogironning
maxsus   guvohnomasi,   Chernobil   AESdagi   avariya   oqibatlarini   tugatish
ishtirokchisining   guvohnomasi,   vakolatli   davlat   organlari   tomonidan   berilgan,
imtiyozlar berish uchun asos bo’ladigan boshqa hujjatlar asosida beriladi; 
 qonun hujjatlarida belgilangan soliq solinmaydigan maydon o’lchami
doirasida pensionerlarning; 
 I va II guruh nogironlarining; 
 harbiy   xizmat   majburiyatlarini   bajarishda   yarador,   kontuziya
bo’lganlik   yoki   shikastlanganlik   oqibatida   yoxud   frontda   bo’lish   tufayli
orttirilgan   kasallik   oqibatida   halok   bo’lgan   harbiy   xizmatchilarning   ota-onalari
va boshqa turmush qurmagan rafiqalarining (yerlarining); 
Belgilangan   mazkur   imtiyozlar   mulkdorning   tanlashiga   binoan   faqat   bir
molmulk   ob’ektiga   taalluqli   bo’ladi.   Imtiyozlar   jismoniy   shaxslar   tomonidan
tadbirkorlik   faoliyati   uchun   foydalaniladigan   yoxud   yuridik   shaxsga   yoki   yakka
tartibdagi   tadbirkorga   ijaraga   berilgan   soliq   solish   ob’ektlariga   nisbatan
qo’llanilmaydi.   Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliqni   hisoblab
chiqarish   soliq   to’lovchining   yashash   joyidan   qat’i   nazar,   soliq   solish   ob’ekti
joylashgan   yerdagi   davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan   ko’chmas   mulkka
bo’lgan huquqlarni davlat ro’yxatidan o’tkazuvchi organning ma’lumotlari asosida
amalga   oshiriladi.Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq   summasi
mol-mulkning   1   yanvarga   bo’lgan   holatiga   ko’ra   inventarizatsiya   qiymatidan   va
belgilangan stavkadan kelib chiqqan holda hisoblab chiqariladi. 
Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliqni   to’lash   to’g’risidagi
to’lov xabarnomasi soliq to’lovchilarga davlat soliq xizmati organi tomonidan har
yili 1 maydan kechiktirmay topshiriladi. 
Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliqni   soliq   davri   uchun
to’lash hisobot yilining 15 oktyabriga qadar amalga oshiriladi. 
 
17  
   
3.  Jismoniy shaxslardan mahalliy soliqlarni undirishning xorijiy
davlatlar
tajribasi.
 Rivojlangan mamlakatlar soliq tizimi turli xil iqtisodiy, siyosiy va ijtimoiy 
shart-sharoitlar ta’siri ostida shakllangan. Soliq tizimlari bir-biridan soliqqa tortish,
ularning tarkibi, undirish usuli, stavkalari, turli darajadagi hukumatlarning fiskal 
vakolatlari, soliq bazasi, soliqlarning harakat doirasi, soliq imtiyozlari va boshqa 
shu kabi mezonlar asosida farqlanadi. Rivojlangan mamlakatlarda soliqlarning 
quyidagi asosiy shakllari mavjud: jismoniy shaxslar daromad solig’i, yuridik 
shaxslar daromad solig’i, oborot solig’i yoki QQS, ijtimoiy sug’urta fondlariga 
ajratmalar, iste’mol soliqlari, mol-mulk solig’i, yer solig’i, meros va sovg’aga soliq
va boshqalar. Yuqorida sanab o’tilgan soliq turlari ichida mol-mulk va yer solig’i 
ham har bir mamlakatning o’ziga xos soliq siyosatidan kelib chiqqan holda 
shakllangan. Zero, ularning turli darajadagi byudjetlarda tutgan ulushi ham 
turlichadir. Asosan proportsional harakterga ega bo’lgan mol-mulk va yer oslig’i 
to’g’ri soliqlar tarkibiga kiradi. 
Rivojlangan mamlakatlarda mulkni soliqqa tortish ikki soliq guruhi: mulkning
umumiy   summasiga   soliq   va   mulkning   alohida   turlariga   soliqlari   asosida   amalga
oshiriladi.   Mulkning   umumiy   summasiga   soliq   o’z   navbatida   jismoniy
shaxslarning   shaxsiy   mulkiga   soliq   va   yuridik   shaxslar   mol-mulk   soliqlariga
bo’linadi.   Mol-mulkka   solinadigan   barcha   soliqlar   hududiy   yoki   mahalliy
soliqlarga   taalluqli   ammo,   undirish   chegarasi   ko’p   hollarda   markaziy   darajada
belgilanadi.   Maxsus   mol-mulk   soliqlari   tarixan   saqlanib   qolgan   soliqlar
hisoblanadi.   Bu   soliqlarning   jami   soliq   tushumlaridagi   ulushi   rivojlangan
mamlakatlarda   qattiq   farq   qiladi.   Agar   Buyuk   Britaniyada   ushbu   ulush   10%dan
oshig’ini   tashkil   etgan   bo’lsa,   Belgiya,   Gretsiya,   Avstriya,   Italiya,   Lyuksemburg,
Turkiya, Finlyandiya, Shveytsariya, Shvetsiya, Ispaniyalarda ular 1%dan oshadi. 
18  
  Mulkning   alohida   turlariga   soliqlari   bo’yicha   yuqori   tushumli   davlatlarga
AQSh (9%dan yuqori), Kanada (8%dan yuqori), Yangi Zelandiya (6% atrofida), 
Avstraliya (deyarli 5%), Irlandiya (2,5%), Frantsiya (2% atrofida) kiradi. 7
 
Mol-mulkka solinadigan soliqlar bo’yicha yuqori ulushli tushumlar ko’chmas
mulkdan   undiriladi.   Inshaot   va   imoratlarni   soliqqa   tortishda   ularning   qurilish
materiallari,   yerga   biriktirish   usullari,   xajmi   va   foydalanish   maqsadlaridan   kelib
chiqqan holda soliqqa tortish shartlari differentsiyalanadi. Albatta, turar joylarni va
sanoatga   tegishli   binolarni   soliqqa   tortish   shartlari   sezilarli   farq   qiladi.   Yer
uchastkalarini   soliqqa  tortishda  qaysi  xo’jalik maqsadlarida  foydalanishidan  kelib
chiqqan holda farqlanadi. Imorat qurilgan va qurilmagan yer uchastkalari, qishloq
xo’jaligi maqsadlarida ishlatiladigan va ishlatilmaydigan yer uchastkalarini soliqqa
tortish tizimi farq qiladi. Odatda ushbu soliq stavkalari yer uchastkasining kadastr
qiymatidan   foizlarda   belgilanadi.   Bu   soliqlardan   davlat   mulkida,   mahalliy
hokimiyat   organlari   mulkida,   shuningdek,   qonun-hujjatlarda   ko’rsatilgan
tashkilotlar mulkida bo’lgan ob’ektlar ozod etilishi mumkin. 
Quyidagi   davlatlar   misolida   mol-mulk   va   yer   solig’ining   soliq   tizimidagi
ahamiyatini   ko’rib   o’tamiz.   AQShda   mol-mulk   solig’ini   yuridik   va   jismoniy
shaxslar   to’laydilar.   Yuridik   va   jismoniy   shaxslar   mol-mulkiga   solinadigan   soliq
ko’pchilik   shtatlarda   undiriladi.   Soliq   stavkalari   shtatlar   bo’yicha   farqlanadi.
Ko’chmas mulkni baqolash bilan shug’ullanadigan soliq idorasi xizmatchilari soliq
baholovchilari   deb   nomlanadilar.   Mol-mulk   solig’i   tushumlari   hokimiyat
tuzilmalarining   barcha   darajadagi   soliq   tushumlarining   sal   kam   9,0%ini   tashkil
etadi.   AQShda   mol-mulk   soliqlari   shtat   va   munitsipalitet   darjasida   undiriladi.   Bu
soliqqa asosan ko’chmas mulk va xo’jalik uskunalari tortiladi, foyda ko’rmaydigan
tashkilotlarga   tegishli   bo’lgan   va   ular   tomonidan   tijorat   maqsadlarida
foydalanilmaydigan   mol-mulk   bundan   mustasno.   Shuningdek   federal   hukumat,
shtatlar   hukumatlari   va   mahalliy   hokimiyat   organlarining   mol-mulki   ham   soliqqa
tortilmaydi. 13 ta shtatda nomoddiy aktivlar: aktsiyalar, qarz majburiyatlari va shu
7   А.В.Перов,   А.В.Толкушкин,   Налоги   и   налогообложение.   Учебное   пособие,   2-е   изд.,   перераб.   и   допол.
Москва – ЮРАЙТ, 2003. 87 с. 
19  
  kabilar   soliqqa   tortiladi.   Fuqarolarga   tegishli   bo’lgan   shaxsiy   ko’chmas   mulk   va
ishlab   chiqarish   vositalari   ham   soliqqa   tortiladi.   Shtat   darajasida   quyidagi   soliq
stavkalari: korporatsiya kapitalining 0,75%i miqdorida va yuridik hamda jismoniy
shaxslarning   soliqqa   ttotiladigan   mol-mulkiga   0,5dan   5,0%gacha   miqdorda
belgilangan.   Bundan   tashqari,   munitsipalitet   darajasida   ham   soliq   undiriladi.
Barcha   mol-mulk   soliqlari   har   qanday   darajada   daromad   solig’iga   tortiladigan
daromadni hisoblab chiqarishda chegiriladi. 
Frantsiya   byudjetida   mol-mulkdan   soliq   yuqori   salmoqqa   ega.   Bu   soliqqa
mol-mulk,   mol-mulk   huquqi   va   qimmatbaho   qog’ozlar   tortiladi.   Mol-mulk
tarkibiga   binolar,   sanoat   va   qishloq   xo’jalik   korxonalari,   harakatlanuvchi   mulk,
aktsiyalar,   obligatsiyalar   va   boshqalar   kiradi.   Shunisi   diqqatga   sazovorki,
Frantsiyada   ba’zi   mol-mulk   ushbu   soliq   turidan   qisman   yoki   to’liq   ozod   etilgan.
Shular   jumlasiga   professional   faoliyat   doirasida   foydalanish   uchun   mo’ljallangan
mol-mulk,   qishloq   xo’jaligiga   oid   ba’zi   mol-mulk   turlari,   tarixiy   yodgorlik
buyumlar, badiiy va kollektsiya buyumlari kiradi. 
Buyuk   Britaniyada   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   ko’chmas   mulkiga
solinadigan   soliq   mahalliy   byudjetni   shakllantiruvchi   asosiy   soliqlardan   biri
hisoblanadi.   Renta   to’lovi   soliq   asosi   bo’ladi.   U   ko’chmas   mulk   egalari   yoki   uni
ijaraga   oluvchmlardan   undiriladi.   Xullas,   mol-mulk   solig’i   to’lovchilari   bo’lib,
mulk   egalari   yoki   ishtirokchilari   hisoblanadi.   Ko’chmas   mulk   deganda   yer
tushuniladi.   Shuningdek,   ushbu   soliq   to’lovchilari   qatoriga   uy-joyni   ijaraga
oluvchilar hamda kvartira haqini to’lovchilar ham kiradi. 
Germaniyada   yer   solig’iga   qishloq   va   o’rmon   xo’jaligi   korxonalari,
kompaniyalar   va   jismoniy   shaxslarning   yer   uchastkalari   tortiladi.   Uning   stavkasi
odatda 1,2%ni tashkil qiladi. Davlat korxonalari, diniy muassasalar  yer solig’idan
ozod   qilingan.   Yer   uchastkasi   bir   xo’jayindan   boshqasiga   o’tganida   xarid
bahosining 2,0%i miqdorida badal to’lanadi. Mahalliy hokimiyatlar yer solig’ining
miqdorini   aniqlagan   vaqtlarida,   qoida   tariqasida,   qishloq   xo’jalik   ekinzorlariga
20  
  ajratilgan   yerlarni,   o’rmon   xo’jaliklarini   va   boshqa   yer   uchastkalarini   chegaralab
qo’yadilar. 
Xullas,   biz   yuqorida   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mol-mulk   va   yer
solig’ining   xorijiy   davlatlardagi   holatini   ko’rib   chiqdik.   Mol-mulk   va   yer
solig’ining xorijiy davlatlar soliq tizimida tutgan o’rni va ahamiyatini, molmulkdan
olinadigan   soliqlar   tarkibini   ko’rib   o’tdik.   Natijada   mamlakatimiz   soliq   tizimida
foydalansa bo’ladigan foydali tomonlarini taklif qilib o’tdik.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21  
   
 
4. Jismoniy  shaxslardan  mahalliy  soliqlarni  undirishdagi  mavjud
muammolar va ularni bartaraf etish yo’llari.
 Jismoniy shaxslar turli mol-mulkini soliqqa tortishni rivojlantirish mahalliy 
o’zini-o’zi boshqarish organlarining umumiy va moliyaviy mustaqilligini oshirish 
yo’llaridan biridir. Mol-mulk solig’ining fiskal ahamiyatidan ko’ra, iqtisodiy 
ahamiyati ko’proqdir. Qayd etish lozimki, jismoniy shaxslar to’laydigan mol-mulk 
solig’ini undirish mexanizmi boshqa soliq turlarini undirish mexanizmidan bir 
muncha farq qiladiki, bu farq ularning biroz murakkabligi bilan tavsiflanadi. Biz 
bu yerda murakkablik deganda soliqni hisoblashni emas, balki, bu soliq turlarini 
undirish mexanizmini nazarda tutyapmiz. Masalan, jismoniy shaxslardan 
undiriladigan daromad solig’i yoki tadbirkorlik faoliyatidan olinadiga daromad 
solig’ini undirish jismoniy shaxslardan olinadigan mol-mulk solig’iga nisbatan 
oson va qulayligi bilan ajralib turadi. Chunki, daromad solig’i shaxs ishlaydigan 
tashkilot tomonidan ushlab qolinsa, tadbirkor o’z faoliyatini to’xtatmaslik uchun 
patent to’lovlarini o’zi ma’suliyat sezgan holda to’lashga harakat qiladi. Bu soliq 
xizmati organlari ishini engillashtiradi. Ammo, jismoniy shaxslar to’laydigan 
molmulk solig’i xususida bunday fikrni keltirish unchalik o’rinli emas. Sababi, 
aholi yuqorida sanab o’tilgan soliqlarga nisbatan mol-mulk solig’ini to’lashdan 
manfaatdorlik darajasi past, shu sababli ular bu soliqni o’z vaqtida to’lashga 
harakat qilmaydilar. Bu holatlar shunday hulosaga olib keladiki, jismoniy 
shaxslardan olinadigan mol-mulk va yer solig’ini takomillashtirishda ushbu 
soliqlarni undirish bilan bog’liq jarayonlarga ko’proq e’tibor qaratish lozim.  
Jismoniy   shaxslarning   mol-mulk   solig’ini   hisoblash   va   byudjetga   to’lash
tartibini takomillashtirish masalalari to’g’risida fikr yuritadigan bo’lsak, mol-mulk
solig’i   mahalliy   byudjetni   to’ldirishda   muhim   daromad   manbalaridan   biri   bo’lib
hisoblanadi.   Bu   -   bir   necha   milliard   so’m   bo’lib,   u   pirovard   natijada   tuman
aholisiga   ijtimoiy-iqtisodiy   ehtiyojlarni   qondirish,   tuman   hududini
22  
  obodonlashtirish va hokazolar uchun sarf qilinishi tarzida qaytib keladi. Soliqning
to’la-tqkis   undirilishini   ta’minlash   soliq   inspektorlariga   yuklatilgan.   Har   bir
uchastka inspektoriga muayyan hudud biriktirib qo’yilgan bo’lib, uning vazifasiga
to’lov xabarnomalarini tarqatish, soliq tushumlarini o’z vaqtida undirishni nazorat
qilish   kiradi.   Muayyan   tumanda   qancha   uy-joylar,   kvartiralar,   chorbog’   va   bog’
uylari, garajlar va boshqa imoratlar, bino va boshqa inshootlar, shuningdek, qancha
yer   uchastkalar   borligi   to’g’risida   aniq   ma’lumotga   ega   bo’lish,   ularning   qay
darajada to’layotganligini kuzatib borish maqsadida maxsus daftar joriy qilingan. 
Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliqni   takomillashtirish
maqsadida   hozirgacha   amalga   oshirilgan   ishlar,   faqatgina   jismoniiy   shaxslar
molmulk solig’i stavkasining foiz miqdorini har yili oshirish bilan cheklanib qoldi.
2002 yildan boshlab esa soliq solinadigan mol-mulk tarkibidan transport vositalari
chiqarib   tashlandi   va   “Jismoniy   shaxslardan   transport   vositalariga   benzin,   dizel
yoqilg’isi va suyultirilgan gaz ishlatganlik uchun olinadigan soliq” sifatida amalga
kiritildi.   Endi   ushbu   soliq   turini   fuqaro   transport   vositasidan   foydalangandagina
to’laydi. Bundan avval esa, transport vositasidan foydalanyaptimi yo’qmi, bundan
qat’i   nazar   egaligida   transport   vositasi   bo’lsa,   soliq   to’lar   edi.   Bu   esa   soliq
tamoyillaridan kelib chiqqan holda adolatsiz edi. 
Hozirgi   kunda   jismoniy   shaxslarning   mol-mulk   solig’ini   muammoli
jihatlaridan biri uni to’liq ro’yxatga olish va qiymatini baholashdadir. Mol-mulkni
ro’yxatga   olish   va   qiymatini   baholash   bilan   texnik   inventarizatsiyalashning
hududiy kadastr  bo’limlari shug’ullanadi. texnik inventarizatsiyalashning  hududiy
kadastr   bo’limlari   tomonidan   aniqlangan   umumiy   inventarizatsiya   qiymati   esa
jismoniy   shaxslar   mol-mulk   solig’ini   hisoblab   chiqarish   uchun   soliqqa   tortish
bazasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bizning   fikrimizcha,   TIB   tomonidan   baholangan
molmulk   qiymati   hozirgi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitiga   to’g’ri   kelmaydi.   Chunki
jahon   amaliyotida   soliqni   hisoblab   chiqarishda   mol-mulkning   bozor   bahosi   asos
qilib olinadi. Mol-mulkni inventarizatsiya qiymati asosida baholashda uning bozor
bahosidan kelib chiqmaydi va natijada baholangan qiymat haqiqiy bozor bahosidan
23  
  kam bo’lib chiqadi. Bu esa o’z navbatida byudjetga tushadigan soliq tushumlariga
ta’sir etadi. 
Mol-mulk   qiymatining   aniq   baholanmasligi,   uning   haqiqiy   qiymatidan   past
bo’lishga   olib   keladi.   Buni   asosan   uy-joy,   dala-hovli   uylarni   baholashda   ko’rish
mumkin. Mol-mulk qiymatining aniq baholanmasligi natijasida mahalliy byudjetga
jismoniy   shaxslar   mol-mulk   solig’i   bo’yicha   tushumlarning   kamayishiga   olib
keladi.   Bu   kabi   kamchiliklarni   oldini   olish   uchun   esa   mol-mulkni   o’z   vaqtida,
to’liq   ro’yxatga   olish   va   baholash   lozim.   Mol-mulkni   inventarizatsiya   qiymati
bo’yicha   baholashdagi   salbiy   jihatlar   oldi-sotdi   jarayonida   yuzaga   chiqadi.
Molmulkning oldi-sotdi bitimlarini amalga oshirish chog’ida soliq to’lamaslik yoki
soliq   summasini   kamaytirish   maqsadida   oldi-sotdi   hujjatlari   inventarizatsiya
qiymati   bo’yicha   rasmiylashtiriladi.   Ammo   haqiqatda   amalga   oshiriladigan   bitim
esa   bozor   bahosida   tuziladi.   Mol-mulkning   soliqqa   tortilmaydigan   minimum
qiymatini belgilashda soliq to’lovchi joylashgan hududning rivojlanganlik darajasi,
oila   a’zolarining   soni,   soliq   to’lovchining   ijtimoiy   ahvoli,   to’lovga   qobiliyatlilik
darajasi   kabi   turli   xil   omillarga   e’tibor   berish   kerak.   Shunday   qilib,   madaniy   va
hatto,   iqtisodiy   nuqtai   nazardan   saqlab   qolinishi   kerak   bo’lgan   minimal   qulaylik
soliqqa tortilmasligi kerak.  
Shuningdek,   mol-mulk   ob’ektining   alohida   turdagi   predmetlarga   nisbatan
qayta baholashning  boshqa usullarini  qo’llash va  farqli  soliq stavkalarini  qo’llash
zarur.   Jismoniy   shaxslar   mol-mulk   solig’idan   beriladigan   imtiyozlar   tahlili,   bu
soliqning   yana   bir   muammoli   tomoni   borligini   ko’rsatdi.   Bu   muammo   yangi
qurilayotgan   katta   qiymatli   uylarning   uyni   egasi   yoki   uydan   foydalanuvchi
jismoniy shaxsning ya’ni, haqiqiy soliq to’lovchi bo’lishi kerak bo’lgan shaxsning
nomiga   rasmiylashtirilmasdan,   balki   imtiyozga   ega   bo’lgan   pensionerlar   (bobosi,
buvisi,   otasi,   onasi)   nomiga   rasmiylashtirish   hollarining   ko’payishi   bilan
bog’liqdir.   Buning   natijasida   sun’iy   soliq   imtiyozlarini   yuzaga   kelishi   hisobiga
soliq   tushumlari   kamayishiga   sabab   bo’ladi.   Yuqoridagi   imtiyoz   turidan
foydalanish   holati   qonuniy   hisoblanadi,   chunki   O’zbekiston   Respublikasi   Soliq
24  
  kodeksiga   muvofiq   pensionerlar   (60   m 2  
maydon   uchun)   ning,   shuningdek   I   va   II
guruh nogironlarining mol-mulkiga soliq solinmaydi deb bayon etilgan. 
 
Xulosa.
Ushbu mavzuni o’rganish natijasida quyidagi xulosalarga ega bo’ldik: 
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   yer   va   mol-mulk   soliqlari   byudjet
daromadlarida  kam  ulush   ega  bo’lsada,   ammo,  soliq  tizimida  alohida  ahamiyatga
egadir; 
yer va mulk munosabatlari soliqqa tortiladigan ob’ekt sifatida yuzaga chiqadi; 
davlat mulki hisoblangan yerdan foydalanish pulli hisoblanadi; 
o’z ihtiyorida soliq solinadigan mol-mulkka ega bo’lgan jismoniy shaxslar mol-
mulk solig’i to’lovchilardir; 
o’z   mulkida,   egaligida   yoki   foydalanishida   yer   uchastkalariga   ega   bo’lgan
jismoniy shaxslar yer solig’i to’lovchilardir; 
jismoniy shaxslar mol-mulki va yer uchastkalari soliq solish ob’ekti hisoblanadi;
mol-mulk   solig’i   stavkalari   mulkning   qayta   baholangan   va   baholanmagan
qiymatiga   alohida   belgilangan,   yer   solig’i   stavkalari   esa   zonalar   bo’yicha
tabaqalashtirilgan; 
Biz  jismoniy shaxslar   mol-mulk  solig’ini   takomillashtirish  maqsadida  quyidagi
takliflarni berishni lozim deb topdik: 
Mol-mulkdan   soliq   olish   mexanizmining   samarali   ishlashi   shu   soliq   amal
qilishini   ta’minlab   turuvchi   soliq   qonunchiligining   va   tegishli   me’yoriy
hujjatlarning barqarorligiga bevosita bog’liqdir. Tadqiqot natijasiga ko’ra, bu soliq
ilk   bor   qo’llanila   boshlagandan   to   hozirgacha   bir   necha   o’ndan   otiq   turli
o’zgartishlar   va   qo’shimchalar   kiritilgan.   Bu,   ma’lum   bir   nuqtai   nazardan   tabiiy
deb qaralsa-da, bizningcha, bu narsaga chek qo’yish vaqti keldi. Bu fikrning to’g’ri
ekanligini jahon ilg’or tajribasi ham yaqqol ko’rsatib turibdi. 
Jismoniy   shaxslarning   soliqqa   tortiladigan   mulk   ob’ektlarini   to’liq   va   o’z
vaqtida ro’yxatga olish hamda baholash ishlari aniqligini ta’minlash. Natijada soliq
25  
  to’lovchilar   soni   va   mahalliy   byudjetga   soliq   tushumlari   oshadi.   Bunda   mulk
qiymatini   bozor   iqtisodiyoti   talablaridan   kelib   chiqqan   holda,   bozor   bahosida
baholashni   amalga   oshirish   lozim.   Shu   munasobat   bilan   amaldagi   soliq
stavkalariga adekvat bo’lgan soliq stavkalarini ishlab chiqish kerak bo’ladi; 
Xorijiy   davlatlar   tajribasidan   foydalangan   holda   jismoniy   shaxslar   molmulkini
soliqqa   tortishda   progressiv   soliq   stavkalarini   joriy   etish.   Progressiv   stavka
qqllanilganda mol-mulk qiymati tabaqalashtiriladi va kam mol-mulkka ega bo’lgan
jismoniy shaxslar past stavkada soliq to’laydi, ko’p mol-mulkka ega bo’lgan soliq
to’lovchilar   esa   yuqoriroq   stavkada   soliq   to’laydilar.   Bunday   stavkani   qo’llashda
kam   ta’minlanganlar   ijtimoiy   himoyalanadi.   Mazkur   soliqni   undirishdan   asosiy
maqsad   mahalliy   byudjet   daromadlarini   to’ldirish   bo’lgani   uchun   ham   progressiv
stavkani qo’llash maqsadga muvofiq bo’lar edi. 
Ijtimoiy   himoyani   yanada   kuchaytirish   maqsadida   ko’pgina   xorijiy
mamlakatlarda   qo’llanilayotgan   mol-mulk   solig’iga   tortilmaydigan   mol-mulkning
minimum   qiymatini   ham   amalga   kiritish   kerak.   Bunda   kam   ta’minlangan   va
o’rtahol   aholi   qatlamlari   uchun   soliq   yukini   kamaytirish,   ko’pchilik   hollarda   esa
istisno   etish   uchun   ham   mol-mulkning   soliqqa   tortilmaydigan   minimal   qiymatini
joriy   etish   maqsadga   muvofiqdir.   Mol-mulkning   muayyan   miqdori   va   turi
odamlarning   zaruriy   hayotiy   ehtiyoji   hisoblanadi.   Bunda   mol-mulkning   zaruriy
minimumi   soliqqa   tortishdan   ozod   qilinishi   kerak   va   zaruriy   ehtiyojdan   ortib
qolgan   qismi   soliqqa   tortilishi   kerak.   Mol-mulkning   soliqqa   tortilmaydigan
minimum   qiymatini   belgilashda   soliq   to’lovchi   joylashgan   hududning
rivojlanganlik   darajasi,   oila   a’zolarining   soni,   soliq   to’lovchining   ijtimoiy   ahvoli,
to’lovga   qobiliyatlilik   darajasi   kabi   turli   xil   omillarga   e’tibor   berish   kerak.
Shunday qilib, madaniy va hatto, iqtisodiy nuqtai nazardan saqlab qolinishi kerak
bo’lgan minimal qulaylik soliqqa tortilmasligi kerak. 
 
26  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –T.: “O’zbekiston”, 2003 
2. O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi. –T.: “Adolat”, 2012 
3. O’zbekiston Respublikasining “Davlat soliq xizmati to’g’risida”gi Qonuni. 
4. //Xalq so’zi, 1997 yil 29 avgust 
5. O’zbekiston Respublikasining “Byudjet tizimi to’g’risida”gi Qonuni. //Soliqlar 
va bojxona xabarlari, 2000 yil 14 dekabr 
6. O’zbekiston Respublikasining “Soliq maslahati to’g’risida”gi Qonuni. //Xalq 
so’zi, 2006 yil 21 sentyab 
7. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011yil 30 dekabrdagi “O’zbekiston 
8. Respublikasining 2012 yilgi asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari prognozi va 
9. Davlat byudjeti parametrlari to’g’risida”gi 1675-sonli Qarori 
27