Jismoniy tarbiya bo’yicha qo’llaniladigan ilmiy tadqiqot metodlari

1 Jismoniy tarbiya bo’yicha qo’llaniladigan ilmiy tadqiqot metodlari
MUNDARIJA:
Kirish ……………………………………………………………………………...3
I.BOB. Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan 
tadqiqot uslubiyotlari ……………………………………………………………. . 5
  1. 1.   Jismoniy   tarbiyada   n azariy   tahlil   va   umumlashtirish   metodlari… ……..
…….5
1.2.  Jismoniy tarbiya  kuzatish metodi  va  ko‘rgazmali qurollarfan 
foydalanish………………………………………………………………………..8
II.BOB. Jismoniy madaniyat nazariyasining  ilmiy tadqiqot   uslublari ………16
2.1. Ilmiy tadqiqotda nazariy taxlil va umumlashtirish… ……………………..16
2.2. Pedagogik k u zatish ilmiy tadqiqot uslubiyatlari… ………………………..22
Xulosa ……………………………………………………………………………25
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………..27
2 KIRISH 
Kurs ishining   dolzarbligi.    Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev 2022-yil 26-
yanvar   kuni   2022-2026-yillarga   mo ljallangan   taraqqiyot   strategiyasini   belgilashʻ
hamda   uni   joriy   yilda   amalga   oshirish   masalalari   amalga   oshrish   to’g’risida
tenglish   topshiriqlar   berdi.     Yangi   O zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi   mazmun-
ʻ
mohiyati, uni yaqin va o rta istiqbolda amalga oshirish mexanizmlari haqida so z	
ʻ ʻ
yuritildi. 1
Shu   munosabat   bilan   mazkur   dasturulamal   hujjatning   ma no-mohiyati   va	
ʼ
ahamiyati haqida fikr yuritish nihoyatda dolzarbdir. 
Mamlakatimizda   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodning   jismoniy   va   ma’naviy
salomatligini   shakllantirishni,   sog‘lom   turmush   tarziga   intilish   va   sportga   mehr-
muhabbatni singdirishning g‘oyat muhim sharti hisoblanadi.
Aholini   ayniqsa   yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sport   bilan
shug‘ullanishlari, turli sport musobaqalarida ishtirok etishlari orqali yoshlarda o‘z
irodasi, kuchi va imkoniyatlariga bo‘lgan ishonchini oshiradi.
O‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   har   tomonlama   aqliy,   axloqiy   va   jismoniy
jihatdan  rivojlantirishda   jismoniy   tarbiya  va   sport   muhim   ahamiyat   kasb   etadi   va
ularda   mardlik,   vatanparvarlik,   sadoqat   va   halollik   tuyg‘ularini   shakllantirishda
yordam beradi.
Davlatimiz   rahbari   ijtimoiy,   ma’naviy-ma’rifiy   sohalardagi   ishlarni   yangi
tizim asosida yo‘lga qo‘yish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari surdi. Bunda
1
  Yangi O zbekiston Taraqqiyot strategiyasi 	
ʻ Shavkat Mirziyoyev  2022-yil 
3 ikkinchi   tashabbus   yoshlarni   jismoniy   chiniqtirish,   sport   sohasida   qobiliyatini
nomoyon   qilishlari   uchun   zarur   sharoitlar   yaratishga   yo‘naltirilgan.   Shunday
yaratib   berilgan   imkoniyatlardan   foydalanib,   o‘quvchi   yoshlarimizni   qiziqishiga
qarab   sportning   turli   xil   yo‘nalshlariga   jalb   qilib,   ulardan   yangi   chempionlarni
tayorlashimiz zarur.
Shu   o‘rinda   Davlatimiz   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   quyidagi   fikrlarini
misol   qilib   keltirmoqchiman   “Dunyoda   qobilyatsiz   bola   bo‘lmaydi,   biz   ana   shu
qobiliyatni   ko‘ra   olishimiz,   taxlil   qilib   yuksaltirishimiz   va   shu   qatorda
o‘quvchilarning   qobiliyatidan   kelib   chiqqan   holda   biror   bir   kasbga   yoki   hunarga
yo‘naltira olishimiz bizning eng asosiy vazifamizdir”.
Umumta`lim   maktablari   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   etish,
o`quvchilarning   jismoniy     tarbiya     va     sportga     oid     nazariy-amaliy     bilimlarini
oshirish, endi  o`sib kelayotgan yosh avlodda  sog`lom  turmush  tarzini  
sharllantirish,  jismoniy  tarbiya  darslarida   ko’rgazmali
qurollardan foydalanish hamda mashg’ulotlariga nisbatan ko`nikma va malakalarni
shakllantirishga oid  tavsiyalar ishlab chiqish  mavzuning dolzarbligini belgilaydi. 
Kurs ishining maqsadi. Umumta'lim  maktablarining       jismoniy
tarbiya     darslarini   tashkil   etishda   nazariy,   amaliy       va       eksperimental-metodik
asoslarni   tadqiq  etish  va  bu  borada  ilmiy  metodik  tavsiyalar  ishlab  chiqish. 
Kurs ishining   vazifalari.    
1. Mavzuga  oid  ilmiy-pedagogik  adabiyotlarni  o'rganish. 
2. Jismoniy  tarbiya  darslarida  o’quvchilarni sport mashqlarga   
4 o’rgatishning  yangicha  shakl  va  metodlarini   ishlab  chiqish. 
5 I.BOB.Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan tadqiqot
uslubiyotlari.
  1. 1. Jismoniy tarbiyada n azariy tahlil va umumlashtirish metodlari.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   -   ilmiy   va   o’quv   fandir.   XX   asr   intihosida
dunyoning   qariyb   uchdan   bir   qismida   misli   ko’rilmagan   hodisalar   sodir   bo’ldi.
Sotsializm   deb   atalgan   totalitar   tuzum,   kommunistik   mafkura   deb   atalmish
zo’ravonlik va  tazyiqqa asoslangan mafkura tanazzulga uchradi. Jahonga, Er  yuziga
hokim mutloqlikni da’vo etgan va sobiq ittifoq jamiyat sifatida  ham, davlat sifatida
ham   parchalanib   ketdi.   Uning   tarkibiga   kirgan   ittifoqdosh   respublikalar   mustaqil
davlat maqomini  oldilar.
Mustaqillik - tenglik sari qo’yilgan birinchi qadam. Chunki tenglik bo’lmagan
joyda kim kimgadir tobe bo’ladi. Mustaqil bor  joyda hukmronlik, o’zgalar hisobiga
yashash   kabi   illatlar   paydo   bo’ladi.   Biz   so’nggi   bir   yarim   asr   mobaynida
boshimizdan o’tkazgan  mustamlakachilik davrida shunday bo’lgan edik.
"Tenglik" so’zining qudrati shundaki, u odamlarning o’zaro   munosabatlaridan
tartib,  mamlakatlararo  munosabatlarigacha   hamma   narsani   me’yor-mezonga   soladi,
turli kamsitishlar yoki  ortiqcha tobeliklarga chek qo’yadi.
Mustaqillik   -   o’zaro   hurmat,   bir-birini   tan   olish,   bir- birini   qadrlash   asosida
mamlakat   fuqarolari   o’zaro   munosabatida   ham,   davlatlar   o’rtasidagi   aloqalarda
ham   ana   shu   umuminsoniy   qadriyatlarga   tayanish,   umumiy   mezonlar   asosida
yashash demakdir.
Mustaqillik   -   jamiyatdan   ajralmagan   holda   dunyo   muammolar   va  o’z  taqdiri
bilan bog’liq bo’lgan istiqbol haqida o’ylashdir.
6 Mustaqillik   -   erkin   dunyoqarash,   erkin   tafakkurga   suyanib   yashash
salohiyatidir.   Mustaqil   yashashga,   mustaqil   fikrlashga,   o’z   taqdirini   o’zi
belgilashga,  o’z hayotini  o’zi  izga solishga  qodir  odam   ziddiyatlarni osonlik bilan
engadi, dunyoning shiddatli muammolar   bo’roni qarshisida dovdirab qolmaydi. Ana
shu oddiy hayotiy  haqiqatni davlat mustaqilligiga ham qiyoslash mumkin.
Totalitar   tuzum   davrida   davlat   mamlakat   boshqaruv   tizimidan   tortib   alohida   -
alohida shaxslarning kundalik  turmushiga va istiqboliga daxldor bo’lgan har qanday
katta-kichik masalalarni hal  etishni  ham  o’z zimmasiga olgani uchun mehnatkash
xalq   boqimandalik   kayfiyatiga   duchor   bo’lgan   edi.   U   faqat   ishlash   huquqiga   ega
edi, xolos.
Mehnat   deb   atalgan   hissiz   mashinaning   muruvvatiga   aylanib   qolgan   edi.
Ertadan-kechgacha   mehnat   qilsang,   mehnatingga   yarasha   ochdan   o’lmaslikka
etadigan haqingni olasan, tamom-vassalom. Bu sobiq Ittifoqda qonun kuchiga ega
bo’lgan   davlat   siyosati   edi.   Odamzot   shunchaki   ishlar,   shunchaki   umr   kechiradi,
xolos.   Istiqlol   bizga   o’zligimizni   anglash   imkonini   yaratib   berdi.   Inson   o’zining
butun   mohiyatini,   insonligini   qanchalik   chuqur   tushunsa,   yashash   mazmun-
mohiyatini ham shunchalik chuqur anglaydi.
O’zligini   anglagan   kishi   olamning   butun   rang-barangligi   bilan   birga   hayot
mazmunini,   o’zining   shunchalik   tiriklik   va   mavjudlik   belgisi   emas,   aksincha,
tabiatning betakror mo’’jizasi   ekanligiga, shu asnoda inson qadru qimmatini tobora
teranroq   anglay   boshlaydi.   Demak,   bevosita   ichki   bir   da’vat   va   ilohiy   quvvat   bilan
ma’naviy yutuqlikka, komillikka intiladi. Bu -  mustaqillikning yana bir mo’vjizasi.
7 Sport va jismoniy tarbiya bo’yicha muhim amaliy va nazariy  muammolarni hal
etilishi   samarador   metodlardan   va   ilmiy   tadqiqot   olib   borish   uslubiyatlaridan
foydalanish katta  yutuqlarga erishishga imkoniyat yaratadi.  Shuni ham aytish kerak-
ki   O’zbekiston   Respublikasining   mustaqillik   davrida   ilmiy   -   tadqiqot   ishlariga,
ayniqsa pedagogik   samarador metodlarini va pedagogik ilmiy tadqiqot ishlarini  ishlab
chiqarishga imkoniyatlar yaratilmoqda.
Mehnat   maxsuldorligining   oshishi   faqat   ishlab   chiqarishni
mexanizatsiyalashtirish   va   avtomatlashtirish   hamda   texnologiyani
mukammallashtirishga bog’liq bo’libgina qolmay balki kishilarni jismoniy taraqqiyoti,
sog’lig’i va mehnat qobiliyatiga ham  bog’liqligi hammaga ayondir.
Oxirgi yillarda texnik taraqqiyot davrida jismoniy  harakat borgan  sari  kamayib
ketmoqda.   Bu   esa     XX     asrning   eng   xavfli   kasallikka   olib   kelmoqda   -
"Gipodinamiya" - ya’ni  harakatsizlikka, qon-tomir tizimi kasallanishiga uchramoqda.
Texnik   taraqiyotiga   binoan   mehnat   sifat   jihatdan   yangi   mazmunga   ega
bo’lmoqda.   Avtomatlashtirish   va   unga   bog’liq   holatda   mehnatning   har   tomonlama
intensifikatsiyalashtirish insoning faqat aqliy xususiyatlarigina emas, balki jismoniy
xususiyatlariga ham alohida talablar quyilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   majlisining   ikkinchi   sessiyasida   davlatimiz
rahbari "Jismoniy tarbiya va sport   to’g’risida"gi Qonunni amalga oshirish barkamol
yosh avlodni   tarbiyalash va halqaro miqyosdagi  sportchilarni tayyorlashda muhim
o’rin   tutishini   qayd   etdi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezident   sport   xalqimizning
ajralmas qismiga aylanishi,   davlat faoliyati organlari, deputatlar, keng jamoatchilik,
eng  avvalo, mahallalarning doimiy e’tiborda bo’lishi lozimligini  ta’kidladi.
8 Islom   Karimov   O’zbekiston   sportchilarining   xalqaro   musobaqalar,   xususan,
Sidneydagi   yozgi   Olimpiada   o’yinlarida   muvaffaqiyatli   ishtirok   etishi   mustaqil
O’zbekistonning   jahondagi   obro’si   va   nufuzini   yanada   oshirishga   xizmat   qilishini
aytdi.   Shu   munosabat   bilan   Prezident   mamlakatimiz   futbolini   rivojlantirish,
"Paxtakor" jamoasi shuhratini tiklash  zarurligiga e’tiborini qaratdi.
Oliy Majlis yangi tahrirdagi   « Jismoniy tarbiya va sport to’g’risidagi » * 1
  qonunni
qabul   qildi.   Endi   o’zingiz   o’ylab   ko’ring,   nahotki   E.   Saadining,   S.   Ro’zievning,   R.
Riqsievning   jahon   g’olibi,     E.   Shagaevning   Olimpiya   g’olibi   bo’lishi   va   ularning
sportdagi   mahoratlari   darrov   o’zidan-o’zi   kelib   qolganmi?   Albatta   yo’q.   Bu   yillar
davomida o’rganishlar, kuzatuvlar, ilmiy tadqiqot, tajribalar o’tkazilishining ma’sulidir.
Shuning uchun jismoniy tarbiya va sport bo’yicha ilmiy tadqiqot ishlarining ahamiyati
juda katta. Shu munosabat bilan bizning yurtboshimiz bu masalaga yuqori e’tibor bilan
qarab hamma sharoitlar yaratilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   ikkinchi   sessiyasida   qabul   qilingan
"jismoniy   tarbiya   sport   va   to’g’risida"gi   qonunni   samarador   amalga   oshirilishi,
qo’yilgan   vazifalarga   javob   berish   uchun   ko’p   narsalarni   qayta   ko’rib   chiqib,
o’rganish   va   qayta   ishlab   chiqilishi   lozim:   sport   trenirovkasining   tuzilishi,
rejalashtirish,   mashg’ulot   jarayonidagi   jismoniy   yuklanishlar,   uning   me’yorlanishi,
jismoniy tarbiya vositalari,  metodlari, sport turlari bilan shug’ullanish uchun iqtidorli,
qobiliyatli bolalarni saralash usullari va shu kabilar.
1.2.  Jismoniy tarbiya  kuzatish metodi  va  ko‘rgazmali qurollarfan foydalanish
9 Jismoniy   tarbiya   g’oyat   rang-barang   xodisadir   va   tabiiy   fanlar   uchun   ham,
ijtimoiy   fanlar   uchun  qiziqarlidir.   Jismoniy   tarbiya  uchun   o’ziga  xos   g’oya   inson
jismoniy rivojlanishining maqsadga muvafiq boshqarishdir.
Inson   biologik   rivojlanishni   o’rganadigan   tabiiy   fanlar,   yoshga   xos   bo’lgan
o’zgarishlarni   jismoniy   mashqlar   va   tashqi   muhit   ta’sirida   fizik   va   biologik
qonunlarni ko’rinishini o’rganadi.
Bu   fanlar   jismoniy   fanlar   fiziologiyasi,   dinamik   anatomiyasi,   biomexanika,
jismoniy   mashqlar   bioximiyasi,   jismoniy   mashqlar   gigienasi,   tibbiyot   nazorati,
davolash jismoniy madaniyati kiradi.
Jismoniy   tarbiyani   rivojlanishining   ijtimoiy   Qonuniyatlarni,   jismoniy
madaniyat   tarixi,   jismoniy   tarbiyani   tashkil   etilishini,   jismoniy   mashqlar   ta’sirida
inson   psixikasida   sodir   bo’ladigan   o’zgarishlarni   pedagogik   ta’sir   o’tkazish
vositalari va shakllari, uslublarini qo’llanish mohiyati va qonunlari, sportda yuksak
natijalarga   erishish   qonuniyatlarini   o’rganadigan   ijtimoiy   fanlar,   jismoniy
madaniyat sotsiologiyasi, jismoniy tarbiya tarixi va jismoniy tarbiyani tashkil etish
umumiy   pedagogika,   jismoniy   mashqlar   va   sport   psixologiyasi,   jismoniy   tarbiya
nazariyasi va uslubiyati, sport inshootlari qurilishi kiradi.
Jismoniy   tarbiyani   o’rganadigan   ilmiy   fanlar   umumiy   fanlarni   tabaqalashuvi
vositasi   sifatida   paydo   bo’ladi.   Jismoniy   mashqlar   fiziologiyasi   umumiy
fiziologiya   shaxobchasi,   biomexanika,   biofizika   maxsuloti,   jismoniy   tarbiya
nazariyasi va uslubiyati ixtisoslashtirilgan pedagogik fandir.
Yuqorida   qayd etilganlar t ajriba asosida vujudga  keladi.  Mana endi ko’z oldidan
o’tkazib ko’ring, jamiyatni rivojlanishining hozirgi bosqichida ilmiy-tadqiqot ishlarining
10 ahamiyatlari qanday bo’lishligini, albatta katta. Shuning uchun ham bu masalalarni hal
etishga   hamma   imkoniyatlar   yaratilgan   va   yangicha   jiddiy   qarashni   olimlardan,
amaliyotchilardan   bizning   yurtboshimiz   talab   qiladi.         Sizning   e’boringizga   binoan
O’zbekiston terma jamoalarida   futbol, engil atletika, suzish, og’ir atletika va boshqa
sport turlari bo’yicha, balki ayrim guruhlarda yoki sportchilarda  ilmiy ish olib boruvchi
brigadalar tuzilgan.
Ma’lumki,   har   bir   Respublikada   fanlar   bo’yicha   ilmiy   tekshirish   institutlari   bor.
Masalan   O’zbekistonda:   seysmologiya   ilmiy   tekshirish-tadqiqot   instituti,   O’zbekiston
pedagogika   fanlari   ilmiy-tadqiqot   instituti,         O’zbekiston   Davlat   Jismoniy   tarbiya
instituti, Nizomiy nomidagi  Toshkent Davlat Pedagogika Universiteti va shu kabilar.
Ilmiy-tadqiqot   ishlarining   amaliy   natijasi   bolalarni   va   yoshlarni   salomatligini
mustahkamlashga,   yanada   mehnat   qobiliyatini   oshirishga         va         O’zbekiston
sportchilarining     yuksak   yutuqlarga         erishish         imkoniyatlarini         muvaffaqiyatli
oshirishga  qaratilishi kerak.
Bu   ilmiy   ishlarni   olib   borishda   biz   ko’pincha   boshqa   metodlar   bilan   ham
foydalanamiz.   Masalan:   fiziologiya,   antropologiya,   bioximiya,   sotsiologiya,
psixiologiya, biomexanika va  hG’k.
Ma’lumki, jismoniy tarbiya pedagogik jarayon bo’lib   hisoblanadi, shuning uchun
pedagogik ilmiy tekshirish metodlarini  jismoniy tarbiya masalalarini tekshirishda birinchi
navbatda  qo’llaniladi.
Ilmiy tekshirish ishlarini kimlar olib boradi?- ilmiy   xodimlar, pedagoglar shifokorlar,
trenerlar, o’qituvchilar va   boshqalar.  Ilmiy ish bu ma’lumotlarni to’plash, uni o’rganish
11 ob’ekti, b aholash va tahlil qilish hamda xulosa chiqarish, amaliyotda  qo’llash, amalga
oshirish, boshqacha gapirganda bu aniq bilim.
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fani o’rganadigan ma salalar doirasi
keng. Shuning uchun tadqiqot olib borib faqat   pedagogik metodlardan emas,    balki
aralash   fanlar   -   sotsiologiya,   tibbiyot   psixologiya,  fizologiya,  bioximiyada  va  vrach
nazoratida   foydalaniladigan   metodlar   ham   qo’llaniladi.   Bulardan   tashqari   jismoniy
tarbiya nazariyasida nazariy tahlil va umumlashtirish,   pedagogik kuzatish va tajriba-
sinov metodlaridan foydalaniladi.
Nazariy   tahlil   va   umumlashtirish   metodlari.   Har   qanday   tadqiqot   adabiy
manbalarni   o’rganish,   tahlil   va   umumlashtirishdan   boshlanadi.   Buning   uchun
tadqiqotchi kerakli   adabiyotar bilan tanishadi va o’ziga tahlil qilish uchun zarur   adabiy
manbalarni   tanlab   oladi,   so’ng   ularni   o’rganish   rejasini   tuzadi,   yozib   olish   va   tahlil
qilish metodikasini o’ylab oladi.
Tajriba   tadqiqotlar   uchun   adabiyotlarni   o’rganishda   qaysi   masalalar   -   o’rganib
chiqilgan,   ular   qay   darajada   yoritilgan   va   ulardan   qaysilari   yanada   asoslanishi   va
tajribada  sinab ko’rishni  talab qilishni aniqlash zarur.
Kuzatish   metodi.   U   maxsus   tashkil   etiladi,   aniq   belgilangan   kuzatish
predmetiga,   shuningdek,   kuzatilgan   faktlarni   hisobga   olish   tartibga   ega   bo’ladi.
Bunda   tadqiqotchi   pedagogik   jarayonning   borishiga   aralashmaydi.   U   kuzatishni
rejasini oldindan ishlab  chiqadi. Bu rejada faktlarni o’zgarishlarni to’plash izchilligi,
ularni hisobga olish va ishlab chiqish tartibi ko’rsatiladi. Bundan   tashqari kuzatuv
natijasida tasdiqlangan yoki inkor etilishi   kerak bo’lgan ishchi farazi G’gipotezaG’
aniqlab olinadi.
12 Pedagogik   ko’zatishning   afzalligi   shundan   iboratki,   u   obektlarni   tabiiy
sharoitlarda   o’rganish   imkonini   beradi.   Bunda   faktlar   obektiv   bo’lishi   va
tadqiqotchining   shaxsiy   sifatlarigagina   bog’liq   bo’lmasligi   kerak.   Kuzatishlar
jarayonida kuzatiladigan narsani aniq, qayd etish zarur.
Tajriba sinov metodlari   
Tipik sharoitlarning o’zgarish darajasiga ko’ra tabiiy va   laboratoriya tajribalari
bir-biridan farq qilinadi.  Tabiiy tajribalarda mashg’ulotlar odatdagi shart-sharoitdan
chetga   chiqmasdan   o’tkaziladi   yoki   chetga   chiqsa   juda   kam   bo’ladi.   Laboratoriya
tajribasi  maxsus sharoit  yaratishdan va boshqa ta’sirlarni bartaraf qilish, tasodifiy
hollarga chek qo’yish va  zarur materiallarni yig’ishni to’xtatmaslikdan iborat.
Bundan   tashqari   tajriba   sinov   olib   boruvchi   hodisalar   o’rtasidagi   aloqalar
sabablarini   aniq   ochish   maqsadida   sharoitni   o’zgartirish   mumkin.   Zarur   xollarda,
masalan: faktlar etarli   bo’lgan taqdirda eksperimentni takrorlash mumkin.   Tajribalar
muayyan   faktlar   yoki   ular   orasidagi   bog’liqlarni   aniqlash-   mutloq   absolyut
eksperimentga ergashish maqsadida ham o’tkazilishi mumkin. Ayrim tajribalarning
maqsadi   natijalarini   qiyoslashga   qaratilgan   bo’ladi.   Bunday   natijalar   qiyosiy   deb
ataladi. Tajribalarni o’tkazishdan vazifalarni aniqlab olish  va tadqiqot rejasini, ishchi
farazini tuzish, tajriba   mashgulotlari metodikasi, faktlarni qayd etish   va qayta ko’rib
chiqish usullarini ishlab chiqish zarur.  Ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya to‘g‘ri
yo‘lga   qo‘yilishi   asosiy   shartlardan   biri   yaxshi   uyushtirilgan   tibbiy   nazoratdir.
Ta’lim   muassasalarida   tibbiy   nazoratning   vazifalari-bolalar   sog‘ligini
mustaxkamlash   uchun   jismoniy   tarbiyaning   asosiy   vosita   va   uslublaridan
13 foydalanish,   ular   to‘g‘ri   qo‘llanishini   nazorat   qilish,   shuningdek   jismoniy   tarbiya
ishlari uchun tegishli sharoitlarni yaratishga ko‘maklashishdan iborat.
Jismoniy   tarbiya   jarayoni   boshqa   tarbiyalardan   farqli   o‘laroq
shug‘ullanuvchilar   organizmini   sog‘lomlashtirish   hamda   jismoniy   rivojlantirish
uchun   yo‘naltirilgan.   Æismoniy   tarbiya   amaliyotida   ta’limning   ko‘plab   turli
uslublari   va   uslubiy   shakllari   qo‘llaniladi.   Uslublarni   quyidagi   uch   guruhga
birlashtirish mumkin:
a) og‘zaki; b) ko‘rgazmali; v) amaliy. 
Uslublar   va   uslubiy   shakllar   o‘zaro   chambarchas   aloqadadir.   O‘qituvchi
ularni   turli   ko‘rinishlarda   qo‘llab,   jismoniy   tarbiyaning   to‘la   qonli   jarayonini
ta’minlaydi.
Og‘zaki   uslub   shakllari:   Tushuntirish   uslubi   Ta’lim   muassasalarining
barcha   sinflarida   qo‘llaniladi.   U   mashqning   mohiyatini   ochib   beradi,   talabalarda
harakat   haqida   tasavvur   hosil   qiladi.   Hikoya   bolalarni   mashqlarning   yangi   turlari
bilan   tanishtirishda;   mazmun   va   shaklga   ega   bo‘lgan   yangi   o‘yinni   o‘rganishda
qo‘llaniladi.
Suhbat   savol -javob   shaklida   o‘tkaziladi.   O‘qituvchi   yo‘llovchi   savollar
yordamida materialni o‘zlashtirish darajasini aniqlaydi, shuningdek, talabalarda o‘z
fikrlarini   aytish   istagini   qo‘zg‘aydi.   Buyruq   va   qaror.   Talabalar   jismoniy
mashqlarni   bajarayotganlarida   va   darsni   o‘tish   jarayonida   o‘qituvchi   rahbarlik
qilish uchun buyruq va qarorlaridan foydalanadi.
14 Ko‘rsatmalar   Ta’lim   muassasalarining   barcha   sinflarida   mashqlarni
bajarishda   qo‘llaniladi.   Ko‘rsatmalar   butun   guruhga   yoki   bir   talabaãa   tegishli
bo‘lishi mumkin.
Ko‘rgazmali   uslub   shakllari:   Mashqni   ko‘rsatish.   Ta’lim   uslublari   ichida
eng tushunarlisi  ko‘rsatish uslubi hisoblanadi. Ko‘rgazmali uslublarda mashqlarni
ko‘rsatish etakchi o‘rinni egallaydi. Umuman ko‘rgazmalilikni qo‘llanish, xususan
ko‘rsatish kichik yoshdagi talabalarni o‘qitishda zarurdir. Ko‘rsatish juda samarali
bo‘lish   uchun   bolalarni   yaxshi   uyushtirish   va   ular   kuzatishlari   uchun   sharoit
yaratilishi   lozim.   Mashqlar   barcha   talabalarga   yaxshi   ko‘rinadigan   joydan   turib
namoyish etilishi kerak. Ko‘rsatish va tushuntirish turli variantlarda birga qo‘shib
olib boriladi:
1) dastlab mashq namoyish etiladi, so‘ng tushuntiriladi;
2) dastlab mashq tushuntiriladi, so‘ng namoyish qilinadi;
3) namoyish tushuntirish bilan birga olib boriladi. 
Ko‘rgazmali   qurollardan   foydalanish.   Hàrakatlar   haqida   to‘g‘ri   tasavvur
hosil   qildirish   uchun   ko‘pincha   ko‘rgazmali   qurollardan   foydalaniladi.
Ko‘rgazmali   qurollar   suratlar,   jadvallar,   rasmlar,   fotosuratlar   bo‘lishi   mumkin.
Ularni   darsda   o‘qituvchi   rahbarligida   yoki,   agar   ular   sinfda   yoki   zalda   osib
qo‘yilsa, darsdan tashqari vaqtda mustaqil ravishda ko‘rib chiqish mumkin.
Amaliy   uslub   shakllari:   Amaliy   uslubda   talabalar   har   bir   harakatni   amalda
bajaradilar,   ko‘rsatadilar,   takrorlaydilar.   Ta’limning   asosiy   vazifasi
shug‘ullanuvchilarda   mustahkam   harakatlanish   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan
iborat.Bu   vazifani   hal   etish   uchun   o‘rganiladigan   harakatlarni   ko‘p   martalab
15 takrorlash zarur. O‘rganiladigan harakatlarni rejali ravishda mashq qilish bolalarga
jismoniy   tayyorgarlikning   eng   yuqori   natijalariga   erishishlarda   yordam   beradi,
ularni sog‘lom qiladi, bilimini oshiradi.
Musobaqa takomillashtirish uslubi sifatida talabalarda bir qadar malaka hosil
bo‘lganidan keyingina qo‘llaniladi. Musobaqada o‘quv materialini o‘tish davomida
eng yaxshi jamoalar, guruhlar yoki ayrim talabalar aniqlanadi.
SHug‘ullanuvchilarga   individual   yondoshish:   Bolalar   bilan   ishlashda
o‘qituvchilarning   o‘z   talabalari   individual   xususiyatlarini   yaxshi   bilishi   katta
ahamiyatga   ega,   chunki,   har   bir   sinfda   zukko   va   parishonxotir,   faol   va   sust:
jismoniy   madaniyat   va   sportga   qiziquvchi   va   qiziqmaydigan   talabalar   bo‘ladi.
O‘qituvchi   har   bir   talabaning   sog‘ligini   va   jismoniy   rivojlanganlik   darajasini
yaxshi   bilish   kerak.   Har   bir   sinfda   o‘z   sinfdoshlaridan   jismoniy   tayyorgarligiga
ko‘ra   yaqqol   ajralib   turadigan   talabalari   bor.   Ulardan   ba’zilari   mashqlarni   bajara
olmaydilar,   boshqalari   esa,   aksincha,   jismoniy   mashqlarni   bajarishda   yuqori
natijalar ko‘rsatadilar. SHuningdek yaxshi tayyorgarlikka ega bo‘lgan bolalar ham
o‘zlariga   individual   yondoshishga   ehtiyoj   sezadilar.   Bolalarga   individual
yondoshishda ularning sog‘ligini, yoshini, jinsini va jismoniy tayyorgarligi hamda
jismoniy qobiliyatini albatta hisobga olish kerak.
Ma’ruza .   Jismoniy   tarbiya   sohasida   ma’ruzalar   sport   turlari   va   jismoniy
tarbiyaning   nazariy   asoslari   hamda   jismoniy   tarbiya   uslubiyoti   fanlaridan   olib
boriladi.   Xususan   jismoniy   tarbiya   va   sportning   tarixi,   jismoniy   tarbiyaning
nazariy   asoslari   va   jismoniy   tarbiya   uslubiyoti   hamda   sport   trenirovkasi
16 jarayonining   qonuniyatlari,   jismoniy   tarbiyada   ta’lim   va   tarbiya,   harakatlarga
o‘rgatish, umumiy va maxsus tayyorgarlik jarayonlari tahlil etilai.
Oliy ta’limda ma’ruzani quyidagi turlaridan foydalaniladi: akademik ma’ruza,
ma’ruza-hikoya,   ma’ruza-suhbat,   ma’ruza-munozara,   ommaviy   ma’ruza   va
muammoli   ma’ruza.   Bu   ma’ruzalar   yozma   shaklda   ifoda   etiladi.   Buning   uchun
ma’ruzachida reja va bayonnoma bo‘lishi lozim. Ayniqsa, ma’ruzada ishlatiladigan
izohlar,   ko‘chirmalar,   ma’lumotlar,   misollar   uchun   yozma   ravishda   alohida
kartochkalar   tayyorlangan   bo‘ladi.   O‘qituvchi   ma’ruza   o‘qir   ekan,   talabalarga
mavjud   materiallarni   etkazish   bilan   birga,   ularga   ba’zi   vazifalarni   berib,
kutubxona, laboratoriya va arxivlarda ishlash uchun yo‘llanma berishi ham kerak.
Talabalarga   ma’ruza   o‘qish   va   amaliy   mashg‘ulotlarni   o‘tkazishda   Oliy   ta’lim
hayotidagi tajriba ham nazariy, ham amaliy jihatdan umumlashtirib borilmoqda.
Seminarlar   o‘zlashtirilayotgan   yangi   materiallarning   bir   qismi   talabalar
tomonidan   qanday   o‘zlashtirilishini   tekshirib   ko‘rish   maqsadida   o‘tkaziladigan
dars   shaklidir.   Seminar   mashg‘ulotlari   ma’ruza   uslubi   orqali   berilgan
ma’lumotlarni umumlashtirish va mustahkamlash maqsadida barcha ijtimoiy fanlar
uchun   tadbiq   etiladi.   Seminar   mashg‘ulotlari,   odatda   ma’sus   mavzuga
bag‘ishlangan   bo‘lib,   uning   rejai   ilgariroq   e’lon   qilinadi   va   seminar   mavzuiga
bog‘liq   adabiyotlar     ko‘rsatiladi.   Talabalar   seminar   mashg‘ulotlariga
tayyorlanayotganlarida ko‘rsatilgan adabiyotlarni olib o‘qiydilar, zarur xronologik
materiallardagi   qoida-qonunlarni   atroflicha   ishlab   chiqib,   uni   bir   umumiy
bayonnoma   holiga   keltiradilar.   Talabalarga   seminar   uchun   tayyorgarlik
17 ko‘rganlarida ma’ruza yozish tavsiya etiladi. Bu ma’ruzada talaba mavzu bo‘yicha
o‘zining shaxsiy mulohazalarini ham aytishi kerak.
Amaliy va tajriba mashg‘ulotlari  ma’ruza kursida olingan bilimlarni amalda
tadbiq   qilish   maqsadida   o‘tkaziladigan   dars   shakllaridan   biridir.   Bu   ikki
mashg‘ulot   o‘zining   xususiyatiga   ko‘ra   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.
Amaliy   va   tajriba   darslarida   talabalar   ikki   guruhga   bo‘linadilar.   Har   bir   kichik
guruhga   alohida   o‘qituvchi   rahbarlik   qiladi.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   amaliy
mashg‘ulotlar   sport   turiga   muvofiq   bo‘lgan   mashqlar   texnikasi   va   taktikasini
egallashga, jismoniy fazilatlarni rivojlantirishga, musobaqalar o‘tkazish malaka va
ko‘nikmalarini egalashga, umumiy jismoniy tayyorgarlik ko‘rishga yordam berishi
kerak.
Maslahatlar   oliy   va   o‘rta   maktabda   o‘qitishning   keng   qo‘llaniladigan   bir
shakli   bo‘lib,   ko‘pincha   ma’lum   kurs   materiallari   o‘tib   bo‘lingach,   undan
olinadigan   reyting   sinov   va   attesstatsiyalardan   oldin   yoki   o‘zlashtirmovchi
talabalar bilan yokka holda yoki guruh bo‘lib o‘tkaziladi. Maslahatlarda odatda bir
yoki bir necha guruh talabalari o‘zlashtirgan bilimlar yuzasidan o‘qituvchi yakuniy
suhbat o‘tkazadi va talabalarning tushunmagan savollariga javob beradi. 
Kollekviumlar  o‘qitish jarayonida keng qo‘llaniladigan dars shakllaridan biri
bo‘lib,   ayniqsa,   tabiiy   fanlarni   to‘laroq   o‘zlashtirishda   juda   qulaylik   tug‘diradi.
Kollekviumda   fanning   bir   bo‘limi   o‘tib   bo‘lgach,   shu   bo‘limni   talabalar   qanday
o‘zlashtirganliklari   sinab   ko‘riladi.   Unda   o‘qituvchi   talabalarga   vazifalar
beradi.Talabalar   savollarga   birin-ketin   javob   beradilar.Javoblar   o‘qituvchi
18 tomonidan   yakunlanib,   umumlashtiriladi   va   faol   ishtirok   qilgan   talabalar
rag‘batlantiriladi.
Reyting   nazorati,   maslahat,   yozma   ishlar   nazorati   ham   o‘qitish
jarayonining   ajralmas   tarkibiy   qismlaridir.Ularning   har   biri   o‘ziga   xos   tomonlari
bilan ajralib turadi.
Talabalarga   ma’ruza   o‘qishda,   amaliy   tajriba   mashg‘ulotlarini   o‘tkazishda,
seminarlar tashkil etishda, fanlar bo‘yicha “tayanch ibora” yozma ishlari yozishda,
kurs   va   bitiruv   malakaviy   ishlariga   rahbarlik   qilishda   Oliy   ta’lim   Kadrlar
tayyorlash   Davlat   standartilari   ham   nazariy,   ham   amaliy   jihatdan   to‘la   amal
qilingan holda ish ko‘riladi.
19 II.BOB.Jismoniy madaniyat nazariyasining  ilmiy tadqiqot uslublari
2.1. Ilmiy tadqiqotda nazariy taxlil va umumlashtirish.
Bizga   ma`lumki,   nazariy   taxlil   va   umumlashtirish   adabiyot   materiallarini
tula   taxlil   qilish   va   umumlashtirishdan   boshlanadi.   Adabiyot   materiallarini   tulik
urganib   chiqish   juda   qiyin.   Sababi   fizio   logiya   faiing   o`zidan   bir   yilda   ilmiy
ishlarga oid 3000 dan ortik tadqiqot ishlarining natijalari e`lon qilinmoqda. U har
4-5   yilda   yana   shun   chadanga   ko`payadi   bundan   tashqari   ilmiy   jurnallardagi
tadqiqotlar   haqi   dagi   makolalar   bir   necha   marotaba   ko`paymoqda.   Bunda
yordamchi   ilmiy   predmet   -   "bibliografiya"   fani   tadqiqotchining   ishini   yengillash
tiradi.   U   nash?   qilingan   adabiyotlarni   tartibga   soladi   va   ruyxatini   to`zib   chiqadi.
Retrospektiv   uslub   orqali   sistemaga   solish   ma`lum   dav?   ichidagi   mavjud
adabiyotlarning ilmiy yunalishi bo`yicha yangiliklarga qisqa izox beradi.
Bu n dan   tashqari,   tadqiqotchi   "bibliografik   tavsifnoma"dan   ham   foydalanadi.
Tavsifnoma   yangi   chiqan   adabiyot   uchun   yozma   ravishda   yoki   referat
sifatida(olingan   ilmiy   ish   natijasini   qisqartirgan   xolda)   tayyorlaydi,   unga   izox
beradi.
Bibliogafik izlanish esa tadqiqotchining adabiyotlar ustidagi  bir lamchi ishi
bo`lib,   tekshiruvchi   izlanish   orqali   topilgan   qarama-qarshi   liklar   ustida   nazariy
baxs yuritadi, ularni bir-biri bilan taqqoslaydi.
Nazariy   taxlil   va   umumlashtirishning   yana   bir   uslubi   xujjat   materiallari
ustida   ishlashdir.   Jismoniy   madaniyatning   ko`p   tomoni   amaliy   mashg`ulotlar
uchun to`zilgan rejalar, kundaliklar, konspktlar va tunga uxshashlarda ifodalanadi.
Ular   albatta   amaliyotni   nazarda   tutgan   xolda   to`zilgan   bo`ladi.   Ularni   ilmiy
20 jixatdan   chukur   o`rganish   kutilmagan   natijalarni   berish   mumkin.   Masalan,
jaxonning   kuchli   sportchilarini   tayyorlash   va   ularning   shug`ullanish   rejalarini
solishtirish,   malakali   sportchilarning   kundaliklari,   xaftalik,   oylik,   yillik   jismoniy
yo`q   larning   xajmi,   mikdori,   bajarish   intensivligi   va   boshqalar   tadqiqot   chiga
manba bo`lishi mumkin.
Ilmiy   tadqiqot   uchun   musobaqa   materiallari,   ko`p   yillik   trenirovkalarning
natijalarini o`rganish ham ob`ekt bo`ladi. Ilmiy maqsadda to`zilgan anketalar ham
xujjat   materiallari   bo`lib   xizmat   qilishi   mumkin.   To`zilgan   savollarga   "xa"   va
"yo`q" deb javob berish ham ko`p xulosalarga olib keladi.
            Jismoniy tarbiya jarayonida turlicha metodlar qo’llaniladi. Ular bilvosita
yoki   bevosita,   hissiy   qabul   etish   so’z   orqali   yoki   ko’rgazmaliliq   yoki   amaliy
harakat   faoliyatidan   foydalanishga   asoslangandir.   Jismoniy   tarbiya   metodlariga
asosan   amaliy   harakat   faoliyati   kiradi,   lekin   birorta   ta’lim   tarbiyani   so’z   va
ko’rgazmalilik   metodlarga   asoslanmasdan   turib   olib   borib   bo’lmaydi.   Bu   esa
jismoniy tarbiya metodlari bilan bir qatorda shu jarayonga kiruvchi boshqa hamma
metodlarni aks ettiradi.
Jismoniy   tarbiya   metodlarining   muhim   asoslaridan   birini   jismoniy
yuqlanishni boshqarish va uni dam olish bilan almashtirish tarkibi tashkil etadi.
Jismoniy   yuklanish   -   deb   jismoniy   mashqlarni   organizmga   ta’sir   etuvchi
hamda   sodir   bo’ladigan   ob’ektiv   va   sub’ektiv   qiyinchiliklarni   yengish   darajasiga
aytiladi.   Jismoniy   yuklamaorganizmning   ish   potentsiali   sarflanishi   va   charchash
bilan   bevosita   bog’liq   bo’lib   charchash   jismoniy   yuklanishi   bilan   ifodalangan
21 tiklanish   jarayoni   ro’y   beradigan   dam   olish   bilan   bog’liqdir.   Shunday   qilib,
jismoniy yuklamacharchash orqali ish qobiliyatini tiklash va oshirishga olib keladi.
Jismoniy   yuklanishning   samaradorligi   uning   hajmiga   va   shiddatiga   ko’p
proportsional.
Jismoniy   yuklanishning   hajmi   deb   ayrim   mashqlarning   ko’p   vaqtli
ta’sirchanligi   shuningdek   ma’lum   bir   vaqtda   bajarilgan   jismoniy   ishlarning
miqdoriy  yig’indisiga  aytiladi  (ayrim  mashg’ulot  yoki  uning  bir   qismi   davomida,
bir hafta va h.k.).
Jismoniy   yuklanishning   shiddati   uning   har   bir   momentdagi   ta’sir   kuchi,
funktsiya   kuchlanganligi,   ta’sirning   bir   vaqtdagi   qiymati   bilan   xarakterlanadi.
SHiddat ko’rsatkichlari: harakatni tezligi, ishlarning quvvati, qarshiliklar og’irligi,
shuningdek mashqlar bajarilishini tezligi va h.k. Jismoniy yuklanishning hajmi va
shiddati   ko’rsatkichlari   orasida   teskari   proportsional   munosabat   mavjud.
Bundan   shu   narsa   kelib   chiqadiki   ba’zi   mashqlarni   shidati   qancha   yuqori   bo’lsa
shunchalik hajm imkoniyati kam bo’ladi, va aksincha.
Jismoniy yuklama jismoniy tarbiyaning turli metodlarida standart, takrorlash
mash^   metodi   har  bir  vaqtida  o’zining  tashqi   parametrlari   bilan  amaliy  bir   xil   va
o’zgaruvchan   bo’ladi.   Ikkala   tipdagi   jismoniy   yuklanishlardan   foyda   charchash
hosil qilgan bir faoliyatdan boshqa ikkinchi faoliyatga o’tish bo’lishi mumkin.
SHaxs   tushunchasi   insonga   taalluqli   bo‘lib,   psixologik   jihatdan   taraqqiy
etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi,
muayyan   xulq-atvor   va   dunyoqarashga   ega   bo‘lgan   jamiyatning   a’zosini
ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo‘lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi,
22 o‘zini   yaxlit   inson   sifatida   his   etishi,   o‘z   xususiyatlari   va   sifatlari   bilan
boshqalardan farq qilmog‘i kerak.
“Individ”   nima?   Bola   ma’lum   yoshga   qadar   “individ”   sanaladi.   Individ
(lotincha   “individium”   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   «bo‘linmas»,   «alohida   shaxs»,
«yagona»   ma’nolarini   anglatadi)   xatti-harakatlarini   shartli   refleks   yordamidagina
tashkil eta oluvchi biologik mavjudotdir.
Individuallik   esa   shaxsning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   bo‘lib,   uning   namoyon
bo‘lishi tarbiya jarayonini amalga oshirishda bola shaxsini  puxta o‘rganish, uning
yashash   sharoitlaridan   etarli   darajada   xabardor   bo‘lish   va   ularning   hisobga
olinishini taqozo etadi.
Individual   yondashuv   o‘quvchilarning   aqliy   qobiliyatlari,   bilishga   bo‘lgan
qiziqish hamda iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega.
Bola harakatlari ongli, ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ishtiroki natijasida
shakllana boradi.
Amaliy   ishlar   metodlari   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtirilgan   nazariy
bilimlar   yordamida  ularda amaliy  ko’nikma  va  malakalarni   hosil   qilishda  alohida
ahamiyat kasb etadi.
23Labaratoriy
a  Amaliy ishlar
Mashq Amaliy  met odlar Amaliy ishlar metodi   – o’zlashtirilgan bilimlarni amaliy masalalar yechimini
topishga yo’naltirilgan jarayonda qo’llashni taqozo etadi. Bunda nazariy bilimlarni
amaliyotda   qo’llash   ko’nikmasi   hosil   qilinadi.   Amaliy   ishlar   sinfda   yoki   tabiiy
sharoitlar   –   maktab   yer   maydoni,   issiqxona,   geografik   maydonlarda   amalga
oshiriladi.   Ularni   amalga   oshirishda   sodir   etiladigan   harakatlar   o’qituvchi
tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda yo’riqnoma yoki maxsus ko’rsatmani
o’quvchilar e’tiboriga havola etadi.
Qayd   etilganidek,   ushbu   metodlar   o’quvchilarda   amaliy   ko’nikma   va
malakalarni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Aynan   amaliy   faoliyat   jarayonida
nazariy bilimlar harakatdagi shaklga ega bo’ladi.
Mashq   -   aqliy   yoki   amaliy   (jismoniy)   harakatlarni   bajarish   ko’nikmalarini
egallash   yo’lidagi   ko’p   marta   takrorlanishlar   bo’lib,   mashqsiz   ko’nikma   hamda
malakalarni   shakllantirish   mumkin   emas.   Mashqlar   og’zaki,   yozma,   gradikaviy
(texnik   jarayonlar   mohiyatini   ifodalash),   ijtimoiy-foydali,   jismoniy   va   boshqa
turlarga bo’linadi.
Yozma   mashq lar   –   ta’limning   tarkibiy   qismi   sifatida   zaruriy   ko’nikma   va
malakalarni shakllantirish hamda mustahkamlash  maqsadida qo’llaniladi. Diktant,
insho, masala, misol, shuningdek, referat yozish va tajriba mohiyatini yoritish ham
yozma mashqlar sirasiga kiradi.
Grafikaviy   ishlar   ham   yozma   ishlar   bilan   o’xshash   jihatlarga   ega   bo’lib,
ulardan   asosan   texnik   jarayonlar   (jumladan,   geografiya,   fizika,   matematika,
chizmachilik, rasm hamda texnologik ta’lim)da keng ko’lamda foydalaniladi.
24 Mashqlarning   bajarilish   samarasi   quyidagi   shartlar   hisobga   olinganda
birmuncha yuqori bo’ladi:
1) mashqlarni bajrishga nisbatan ongli yondashish;
2) bajarish qoidasini bilish;
3) vaqt bo’yicha takrorlanishning to’g’ri taqsimlanishi.
Mashqni bajarishni tashkil etish quyidagi bosqichlardan iborat:
4) o’qituvchining faoliyat maqsadi va mazmunini tushuntirishi;
5) topshiriqni bajarish ketma-ketligini ko’rsatishi;
6) o’qituvchi   nazorati   ostida   o’quvchilar   tomonidan   o’quv   harakatining
dastlabki bajarilishi;
7) zarur   ko’nikma   va   malakalar   shakllangunicha   o’quv   harakatlarning
ko’p bora takrorlanishi.
Ayrim holatlarda o’quvchilar ovoz chiqarib o’quv harakatlarini takrorlashlari
va bajarishlari lozim bo’ladi. Ular izohli mashqlar deb nomlanadi va bajariladigan
harakatlarning   mohiyatini   anglagan   holda   ko’nikma   va   malakalarni   egallashga
imkon beradi.
Laboratoriya ishlari   o’quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli
texnikaviy   qoliplardan   foydalangan   holda   tajribalarni   o’tkazish   metodlari   bo’lib,
ular   ko’proq   tabiiy   fanlar   asoslarini   o’rganishda   qo’llaniladi.   Bu   metod
o’quvchilarning   asbob-uskunalar   bilan   ish   ko’rish,   o’lchash   ishlarini   amalga
oshirish   va   ularning   natijalariga   ishlov   berish   kabi   ko’nikmalarini   tezkor
shakllantirishga   imkon   beradi.   Laboratoriya   ishlarini   bajarish   maxsus   qurilma   va
jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga
25 keltirishni   talab   etadi.   Biroq   bu   harakatlar   o’quvchilarning   yuqori   darajadagi
faolligi   asosida   mustaqil   ravishda   tajriba   va   o’lchash   ishlarini   tashkil   etish   bilan
takomillashtirilib boriladi.
Laboratoriyadan amaliy ishlarning farqi  shundaki, bu metod o’quvchilarning
mavjud   nazariy   bilimlarni   amaliy   masalalar   yechimini   topishga   yo’naltirilgan
faoliyatini   tashkil   etishga   xizmat   qiladi.   U   o’quvchilarning   bilimlarini
chuqurlashtirish,   bilish   faoliyatini   nazorat   qilish   hamda   yo’l   qo’yilgan
kamchiliklarni tuzatish borasidagi ko’nikmalarini shakllantirish kabi funksiyalarni
bajaradi.
Amaliy   mashg’ulotlarda   o’quvchilarning   bilish   faoliyati   quyidagi   besh
bosqichda tashkil etiladi:
1. O’qituvchining   tushuntirishi,   faoliyat   mohiyatini   nazariy   jihatdan
anglash bosqichi.
1) Ko’rsatma, yo’l– yo’riq berish bosqichi.
2) Sinov   bosqichi   (bu   bosqichda   ikki-uch   nafar   o’quvchi   amaliy
harakatlarni bajaradi, qolgan o’qiuvchilar esa ularning faoliyatini kuzatadi).
3) Faoliyat     (harakat)ni   bajarish   (har   bir   o’quvchi   topshiriqni   mustaqil
ravishda   bajaradi,   ayni   o’rinda   topshiriqni   bajarishga   qiylanalgan   o’quvchilarga
alohida e’tibor qaratilib, ularga yordam ko’rsatiladi).
4) Nazorat   bosqichi   (bu   bosqichda   o’quvchilarning   ishlari   qabul
qilinadi   va   baholanadi;   ishning   sifati,   materialning   maqsadga   muvofiq
tanlanganligi,   vaqt   nutqai   nazardan   tezkorlik,   topshiriqni   bajarish   tizimining
to’g’riligi va samaradorligi kabi holatlarga alohida e’tibor beriladi). 
26 Zamonaviy   ta’lim   tizimida   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtirilgan   nazariy
bilimlar   negizida   amaliy   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirishda   didaktik
o’yinlar dan foydalanishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Didaktik o’yin  o’rganilayotgan ob’ekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish
asosida   o’quvchining   bilishga   bo’lgan   qiziqishi   va   faollik   darajasini
rag’batlantiruvchi   o’quv   faoliyati   turi.   Ayni   vaqtda   o’yin   ham   ijtimoiy   faoliyat
ko’rinishi sanaladi.
Hozirgi   vaqtda   o’qituvchilar   qo’lida   barcha   o’quv   fanlari   bo’yicha   didaktik
o’yinlarning ishlanmalari mavjud, ayniqsa, boshlang’ich ta’lim bo’yicha yaratilgan
o’quv dasturlarda turli didaktik o’yinlarning ro’yxati yetarli darajada ko’rsatilgan. 
Ta’limning   globallashuvi   ta’limiy   va   rivojlantiruvchi   xarakteriga   ega   va
yo’nalishi jihatidan xilma-xil bo’lgan kompyuter o’yinlarining maktab amaliyotiga
jadal   kirib   kelishini   ta’minlamoqda.   Didaktik   o’yinlar   o’quvchilarga   ijtimoiy-
foydali   mehnat   hamda   o’qish   ko’nikmalarini   faol   o’zlashtirishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Didaktik   o’yinlarning   ahamiyati   uning   natijasi   bilan   emas,   balki
jarayonning   mazmuni   va   uning   kechishi   bilan   belgilanadi.   O’yinlar   bolalarni
ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida   faol   ishtirok   etishga   tayyorlaydi,   ularning   turli
psixologik   zo’riqishlarini   kamaytiradi.   Didaktik   o’yinlardan   foydalanilganda
o’quvchilarning manfaatdor bo’lishlari ijobiy ahamiyatga ega bo’lgan taqdirdagina
ularni taqdirlash mumkin. Aksincha, metodik jihatdan puxta asoslanmagan hamda
shunchaki tashkil etilgan o’yin ijobiy natija bermaydi. 
1.   Ta'limiy   topshiriqlar.   Maktablardagi   ta'limning   hamma   bosqichlarida
o’quvchilarning   ijodiy   imkoniyatlarini   rivojlantirish   juda   muhimdir.   Lekin   kichik
27 yoshligidan   boshlab   ularning   ijodiy   fikrlashini   shakllantirish   alohida   ahamiyatga
ega.   Chunki   boshlang’ich   sinflarda,   xususan,   ta'limning   birinchi   yili   bolalarda
o’qish qobiliyatlari shakllana boshlaydi. 
O’quvchining   ijodiy   fikrlashi   yangilik   kashf   etishida,   ko’rilayotgan   narsani
yaratishning   boshqacha   usulini   topishda,   o’quv.   materialidan   o’zgacha
bog’lanishlarni ochib berishi va xokazolarda aks etadi. O’quvchilarning namunaga
tayanmay   qandaydir   yangi   narsani   yaratish   qobiliyati   ijodkorlikni   talab   qiladigan
faoliyatda   rivojlanadi.   Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarda   ijodiy   fikrlashni
rivojlantirishda   ta'limiy   topshiriqlar   muhim   rol   o’ynaydi.   Bunday   topshiriqlar
fikrlash   faodiyatining   maqsadi   sifatida   xizmat   qiladi   va   uning   xarakterini
belgilaydi.   Topshiriqlarning   har   xil   turlari   kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar
fikrlashining rivojlanishiga turlicha ta'sir ko’rsatadi  
2.2. Pedagogik k u zatish ilmiy tadqiqot uslubiyatlari.
Bu guruxlarga xos metodlarning ijobiy tomoni shundaki, izlanuvchining o`zi
tadqiqotda   aynan   ishtirok   etmaydi.   Bunga   pedagogik   izlanish   kiradi.   Hayotdagi
ko`zatishdan   farqli   ularok,   bu   uslub   ko`zatish   pred   metini   aniq   ifodalaydi,
ko`zatilayotgan   va   undan   aniqlangan   dalillarni   tezlik   bilan   xisobga   oladigan
sistema ishlab chiqadi va uni izlanishda qo`llaydi. Maxsus protokollar, yozuvdagi
shartli   ifodalagichlar   va   xokazolar.   Barcha   ilmiy   ko`zatishlar   natijasi
ko`zatuvchining   shaxsiy   kobi   liyatigagina   bog`liq   bo`lmasligi   lozim,   chunki
urganilgan   dalillar   natijalar   ko`pchilikda   turlicha   fikr   xosil   bo`lishiga   olib   keladi
(bu metodda bir necha ko`zatuvchi bir paytning o`zida ko`zatish olib boradi va ular
solishtiriladi.   Bunda   ayrim   apparatlar   usha   harakatning   bajari   lishniy   takrorlaydi
28 yoki   shunda   ulchovga   qarab   aniq   ko`zatib   xulosalar   qilinadi:   foto,   kinos`yomka,
video, magnit tasmasi yozuvi va boshqalar).
Hozirgi zamon nazariyasi harakatlarni bajarishdagi ayrim ifoda langan (ijro
etilgan,   bajarilgan)   dalillarni,   bilimlarni   aniq   ifoda   lashdan   chiqqan   xulosalar
ob`ektivligida   munozara,   baxsga   sabab   bulmoq   da.   Masalan,   badiiy   gimnastika,
akrobatika,   suvga   sakrash,   figurali   uchish   va   xokazolarda   harakatni   ifodalashni
bayon   qilish   (v   "razitel   nost)da   tortishuvlarga   duch   kelinadi.   Albatta,   bunda
pedagogik ko`zatish metodi kul keladi. Qator utirgan xakamlarning har qaysisi o`z
fikrini bayon qiladi, umumiy xulosa shunga qarab chiqariladi.
Keng   tarqalgan   aniq   xisobga   olish   metodlaridan   biri   xrono   metr   lashdir.
«Xrono»   -   vaqt,   «metr»   ulchov   demakdir.   Bunda   harakatni   baja   rish   uchun
sarflangan vaqtga qarab natija taxlil qilinadi. Masalan, 800 metrga yugurishda har
bir   100   metr   uchun   sarf   bo`lgan   vaqt   yoki   darsni,   trenirovka   mashg`ulotining
boshidan   oxirigacha   xronometrlash   mashg`ulot   ning   asosiy   vaqtini   samarasiga
baxo berish uchun foydalaniladi.
Ilmiy   tekshirishning   bu   metodi   tekshiruvchining   o`zi   tomonidan
uyushtirilgan bo`lib, uning o`zini aktiv aralashuvi orqali olib boriladi. Bu metodda
tekshiralayotgan   jarayon   maxsus   sharoitda   yoki   yana   qaytadan   takrorlash   uchun
imkoniyat   yaratiladi,   tadqiqot   uslubining   qulay   yoki   qimmatli   tomoni   ham   ana
shundadir.
Jismoniy madaniyat  jarayonida olib borilayotgan tajribani  maxsus sharoitni
xisobga   olmay   yoki   sun`iy   qaytadan   usha   sharoitni   yaratishda   tekshirilishi   kerak
bo`lgan masalaga oid bo`lmagan ochiq muammolar ham yuza ga kelishi mumkin.
29 Bu   uslubning   salbiy   tomonidir.   Tajribani   ob`ektiv   utkazish   amaliyotda   tabiiy,
modulli va laboratoriya eksperimentlari deb nomlangan xillarridan foydalaniladi.
Tabiiy   eksperiment   hayotiy   sharoitda   olib   boriladi.   Undan   taj-riba
ishtirokchilari   butunlay   bexabar   (samaraligi   shunda   ham)   bo`lishi   mumkin.
Masalan,   bir   maktabning   ikki   sinfda   jismoniy   madaniyat   dars   uslublar   bilan   olib
borilib,   natijani   taqqoslash   orqali   qaysi   samaradorligini   aniqlashga   erishiladi.  
Moduli   eksperiment   metodidan   ko`zatuvchi   hayotda   uchraydigan   oddiy
sharoitdan   bir   oz   o`zgargan   muhitda   tajriba   utkazadi.   Masalan,   muskul   kuchini
ustirishda   sportga   yangi   kelganlarda   ish   olib   borildi,   deylik.   Ular   xaftada   uch
marta,   gurux-guruxlarga   bo`linib,   birinchi   guru   xi   yotib   shtangada   mashq   qilish,
ikkinchi   guruxi   o`z   tanasi   ogirligidan   foydalanish,   uchinchi   guruxi   faqat   gantel
kutarish bilan ma`lum  muddat  mashq qiladi. Har qaysi  guruxning moduli alohida
(shtanga,   gavdasi   ogir   ligi,   gantel)   mashqlar   faqat   yelka   kamar   muskullarining
kuchini   orti   rishga   yunaltirilgan.   Belgilangan   muddatdan   so`ng   natijalar
taqqoslanib samara bergan modul va uning mashqlari, uslubiyati e`lon qilinadi.
Laboratoriya   eksperimentida   shug`ullanuvchilar   amaliyotda   kam
uchraydigan sharoitda tajriba utkaziladi. Masalan, jismoniy tayyorgarligi teng ikki
gurux olinib, ulardan birining mashg`uloti laboratoriya da, ikkinchisiniki esa oddiy
tabiiy   sharoitda   olib   boriladi.   Bu   tajriba   ning   qulayligi   tajribaning   laboratoriya
sharoitida yangitdan takrorlay olish mumkin ekanligidadir. Tajriba utkazuvchining
tajribada ishtiroki ob`ektiv bo`lmagan xulosalarga olib kelishi mumkin.
30 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   ularga   metodik   ta`sir   etishning   xilma-xil   usullaridan
foydalanishi   kerak.   O`quv   materialini   o`zlashtirish   va   mustahkamlash   uchun,
mashqlarga   bo`lgan   ehtiyojda   katta   farq   mavjud.   Har   bir   o`quvchida   zaruriy
mashqlarning soni va hajmi har xil: alohida shug`ullanuvchilarning o`rgatish tempi
har   xil.   Yuqori   malakali   sportchi   tez   suratda   oqilona   yechimlarni   topishi   va
muayyan   musobaqa   vaziyati   uchun   eng   samarali   texnik-taktik   harakatlarni
qo‘llashni bilishi lozim. 
O’z   hayajonlarini   boshqarish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Sportchining   o‘z
hayajonli holatlarini boshqara olish malakasi ko‘p jihatdan ularning sport mahorati
oshishiga   yordam   beradi.Alohida   harakat   faoliyatining   texnikasini   o`zlashtirib
olishda   o`quvchilarning   xususiyatlarini   hisobga   olib,   yordamchi   mashqlarning
xarakterini va hajmini o`zgartirib berish zarur. 
Kurs ishida ta'lim  muassasalarida  jismoniy tarbiya tadbirlarining maqsadi  va
vazifalari,   bolalarning   jismoniy   tarbiyalash   vositalari,   jismoniy   mashqlar,   erkin
xarakatlar,   massaj   usullari   xamda   tabiat   omillari   suv,   quyosh   va   havo   ta'sirida
chiniqtirish   muolajalari,   jismoniy   tarbiya   mashg`ulotlari,   xarakatli   o`yinlar,
estaf е talar, gimnastika va akrobatika mashqlari bilan shug`ullanish uslublari tahlil
etiladi.   Jismoniy   tarbiya   uslubiyoti   fanidan   ma'ruza   matnda   o`quvchi   va
talabalarning jismoniy tarbiya darslarini turlari, tarkibi, jismoniy tarbiya darslarida
jismoniy   yuklamalarni   mе'yorlash,   jismoniy   tarbiyadan   uyga   vazifalar,   jismoniy
tarbiya   jarayonlarida   o`zlashtirishni   xisobga   olish   shakllari,   jismoniy   tarbiyadan
31 sinfdan va maktabdan tashqari ishlar, yashash joylari va oilada jismoniy tarbiya va
sport tadbirlarining shakllari ham ta'rif etiladi. 
Jismoniy tarbiya uslubiyoti ma'ruza matnlarida ta'lim muassasalarida jismoniy
tarbiya   va   sport   mashg`ulotlarini   tashkil   etishning   m е 'yoriy   xujjatlari   bo`lgan
jismoniy   tarbiya   dasturi,   jismoniy   tarbiyadan   yillik   va   chorak   r е jalar,   jismoniy
tarbiya   darslarining   taqvimiy   r е jalari,   jismoniy   tarbiya   darslarining   bayonlari,
jismoniy   rivojlanishni   va   xarakatlarni   bajarishni   amaliy   nazorat   qilish   m е 'yorlari,
sport to`garaklari va musobaqalarining r е jalari, musobaqalarning nizom, dastur va
bayonlarini tayyorlash uslublari yoritiladi. 
Ushbu   kurs   ishida     matnlaridan   talabalarning   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini
samarali   tashkil   etish   xamda   jismoniy   tarbiya   va   sport   mutaxassislari   malakasini
oshirish   va   qayta   tayyorlash   jarayonlarida   k е ng   foydalanish   mumkin.Interfaol
ta’lim   bir   vaqtda   bir   nechta   masalani   hal   etish   imkoniyatini   beradi.   Bulardan
asosiysi-o‘quvchilarning   muloqot   olib   borish   bo‘yicha   ko‘nikma   va   malakalari
rivojlanadi,   o‘quvchilar   orasida   emotsional   aloqalar   o‘rnatilishiga   yordam   beradi,
ularni   jamoa   tarkibida   ishlashga,   o‘z   o‘rtoqlarining   fikrini   tinglashga   o‘rgatish
orqali tarbiyaviy vazifalarning bajarilishini ta’minlaydi..  
32 Adabiyotlar ro‘yxati:
1. O`zbekiston Respublikasi “Jismoniy tarbiya va sport to`g’rsida”gi qonuni 2015 yil
4 sentyabr’ O`RQ-394-son. 
2. Yangi O zbekiston Taraqqiyot strategiyasi ʻ Shavkat Mirziyoyev  2022-yil 
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 5-martdagi “Jismoniy tarbiya va
sport sohasini davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari 
to‘g‘risida”gi PF-5368-sonli farmoni.
4. Abdullayev  A.,  Xonkeldiyev  SH.  Jismoniy  tarbiya  nazariyasi  va  bslubiyoti. 
o‘quv qo‘llanma Toshkent., O‘zDJTI, 2005 yil - 300 b.
5. Abdullayev. A Xonkeldiyev.Sh “Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyati” darslik 
Toshkent -2005 
6. Axatov M.S Uzluksiz ta’lim tizimida ommaviy sport-sog’lomlashtirish ishlarini 
boshqarish” Toshkent 2005-yil 
7. Axmedov F.Q., Jismoniy tarbiya va sport nazariyasi “Ruhsora servis” нашриёти-
2021
8. K.M.Makkamjonov, F.Xo‘jaev. Jismoniy tarbiya 2- sinif darslik, 2003-yil .
9. metodikasi, o‘quv qo‘llanma TDPU, 2005 y.
10. Salomov.R.S “Sport mashg’ulotining nazariy asoslari” o’quv o’llanma Toshkent 
2005-yil 
11. Tulenova  X.B.  Malinina  N.N.,  Umumrivojlantiruvchi  mashqlarni  o‘rgatish 
12. Umumiy o’rta ta’limning jismoniy tarbiya bo’yicha milliy o’quv dasturi  Toshkent 
2021 
33 Internet saytlari
1. .www.tdpu.uz
2. .   www.pcdagog.uz
3. .w\v\v. physiology.ru/handbooks.html
.\vw\v.curator.ru/e-books/b22.html
34

Jismoniy tarbiya bo’yicha qo’llaniladigan ilmiy tadqiqot metodlari

MUNDARIJA:

Kirish ……………………………………………………………………………...3

I.BOB.Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan 

tadqiqot uslubiyotlari……………………………………………………………..5

 1.1. Jismoniy tarbiyada nazariy tahlil va umumlashtirish metodlari………..…….5

1.2. Jismoniy tarbiya kuzatish metodi va ko‘rgazmali qurollarfan 

foydalanish………………………………………………………………………..8

II.BOB.Jismoniy madaniyat nazariyasining  ilmiy tadqiqot uslublari………16

2.1.Ilmiy tadqiqotda nazariy taxlil va umumlashtirish………………………..16

2.2.Pedagogik kuzatish ilmiy tadqiqot uslubiyatlari…………………………..22

Xulosa ……………………………………………………………………………25

Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………..27

 


 

 

KIRISH 

Kurs ishining  dolzarbligi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev 2022-yil 26-yanvar kuni 2022-2026-yillarga moʻljallangan taraqqiyot strategiyasini belgilash hamda uni joriy yilda amalga oshirish masalalari amalga oshrish to’g’risida tenglish topshiriqlar berdi.  Yangi Oʻzbekiston taraqqiyot strategiyasi mazmun-mohiyati, uni yaqin va oʻrta istiqbolda amalga oshirish mexanizmlari haqida soʻz yuritildi.[1]

Shu munosabat bilan mazkur dasturulamal hujjatning maʼno-mohiyati va ahamiyati haqida fikr yuritish nihoyatda dolzarbdir. 

Mamlakatimizda o‘sib kelayotgan yosh avlodning jismoniy va ma’naviy salomatligini shakllantirishni, sog‘lom turmush tarziga intilish va sportga mehr-muhabbatni singdirishning g‘oyat muhim sharti hisoblanadi.

Aholini ayniqsa yoshlarni jismoniy tarbiya va ommaviy sport bilan shug‘ullanishlari, turli sport musobaqalarida ishtirok etishlari orqali yoshlarda o‘z irodasi, kuchi va imkoniyatlariga bo‘lgan ishonchini oshiradi.

O‘sib kelayotgan yosh avlodni har tomonlama aqliy, axloqiy va jismoniy jihatdan rivojlantirishda jismoniy tarbiya va sport muhim ahamiyat kasb etadi va ularda mardlik, vatanparvarlik, sadoqat va halollik tuyg‘ularini shakllantirishda yordam beradi.

Davlatimiz rahbari ijtimoiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalardagi ishlarni yangi tizim asosida yo‘lga qo‘yish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari surdi. Bunda ikkinchi tashabbus yoshlarni jismoniy chiniqtirish, sport sohasida qobiliyatini nomoyon qilishlari uchun zarur sharoitlar yaratishga yo‘naltirilgan. Shunday yaratib berilgan imkoniyatlardan foydalanib, o‘quvchi yoshlarimizni qiziqishiga qarab sportning turli xil yo‘nalshlariga jalb qilib, ulardan yangi chempionlarni tayorlashimiz zarur.

Shu o‘rinda Davlatimiz Prezidenti Shavkat Mirziyoyev quyidagi fikrlarini misol qilib keltirmoqchiman “Dunyoda qobilyatsiz bola bo‘lmaydi, biz ana shu qobiliyatni ko‘ra olishimiz, taxlil qilib yuksaltirishimiz va shu qatorda o‘quvchilarning qobiliyatidan kelib chiqqan holda biror bir kasbga yoki hunarga yo‘naltira olishimiz bizning eng asosiy vazifamizdir”.

Umumta`lim maktablari jismoniy tarbiya darslarini tashkil etish, o`quvchilarning jismoniy  tarbiya  va sportga  oid  nazariy-amaliy  bilimlarini oshirish, endi  o`sib kelayotgan yosh avlodda  sog`lom  turmush       tarzini         sharllantirish,        jismoniy      tarbiya          darslarida ko’rgazmali qurollardan foydalanish hamda mashg’ulotlariga nisbatan ko`nikma va malakalarni shakllantirishga oid  tavsiyalar ishlab chiqish  mavzuning dolzarbligini belgilaydi.

Kurs ishining maqsadi.  Umumta'lim         maktablarining   jismoniy  tarbiya  darslarini tashkil etishda nazariy, amaliy   va   eksperimental-metodik  asoslarni  tadqiq  etish  va bu  borada  ilmiy metodik  tavsiyalar  ishlab chiqish. 

Kurs ishining  vazifalari.   

  1. Mavzuga  oid ilmiy-pedagogik adabiyotlarni  o'rganish. 
  2. Jismoniy  tarbiya darslarida  o’quvchilarni sport mashqlarga   

o’rgatishning  yangicha  shakl va  metodlarini   ishlab chiqish. 


 

 

I.BOB.Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan tadqiqot uslubiyotlari.

 1.1. Jismoniy tarbiyada nazariy tahlil va umumlashtirish metodlari.

Jismoniy tarbiya nazariyasi - ilmiy va o’quv fandir. XX asr intihosida dunyoning qariyb uchdan bir qismida misli ko’rilmagan hodisalar sodir bo’ldi. Sotsializm deb atalgan totalitar tuzum, kommunistik mafkura deb atalmish zo’ravonlik va tazyiqqa asoslangan mafkura tanazzulga uchradi. Jahonga, Er yuziga hokim mutloqlikni da’vo etgan va sobiq ittifoq jamiyat sifatida ham, davlat sifatida ham parchalanib ketdi. Uning tarkibiga kirgan ittifoqdosh respublikalar mustaqil davlat maqomini oldilar.

Mustaqillik - tenglik sari qo’yilgan birinchi qadam. Chunki tenglik bo’lmagan joyda kim kimgadir tobe bo’ladi. Mustaqil bor joyda hukmronlik, o’zgalar hisobiga yashash kabi illatlar paydo bo’ladi. Biz so’nggi bir yarim asr mobaynida boshimizdan o’tkazgan mustamlakachilik davrida shunday bo’lgan edik.

"Tenglik" so’zining qudrati shundaki, u odamlarning o’zaro munosabatlaridan tartib, mamlakatlararo munosabatlarigacha hamma narsani me’yor-mezonga soladi, turli kamsitishlar yoki ortiqcha tobeliklarga chek qo’yadi.

Mustaqillik - o’zaro hurmat, bir-birini tan olish, bir-birini qadrlash asosida mamlakat fuqarolari o’zaro munosabatida ham, davlatlar o’rtasidagi aloqalarda ham ana shu umuminsoniy qadriyatlarga tayanish, umumiy mezonlar asosida yashash demakdir.

Mustaqillik - jamiyatdan ajralmagan holda dunyo muammolar va o’z taqdiri bilan bog’liq bo’lgan istiqbol haqida o’ylashdir.

Mustaqillik - erkin dunyoqarash, erkin tafakkurga suyanib yashash salohiyatidir. Mustaqil yashashga, mustaqil fikrlashga, o’z taqdirini o’zi belgilashga, o’z hayotini o’zi izga solishga qodir odam ziddiyatlarni osonlik bilan engadi, dunyoning shiddatli muammolar bo’roni qarshisida dovdirab qolmaydi. Ana shu oddiy hayotiy haqiqatni davlat mustaqilligiga ham qiyoslash mumkin.

Totalitar tuzum davrida davlat mamlakat boshqaruv tizimidan tortib alohida - alohida shaxslarning kundalik turmushiga va istiqboliga daxldor bo’lgan har qanday katta-kichik masalalarni hal etishni ham o’z zimmasiga olgani uchun mehnatkash xalq boqimandalik kayfiyatiga duchor bo’lgan edi. U faqat ishlash huquqiga ega edi, xolos.


 

[1] Yangi Oʻzbekiston Taraqqiyot strategiyasi Shavkat Mirziyoyev 2022-yil