Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
166 SotishJismoniy tarbiya bo’yicha qo’llaniladigan ilmiy tadqiqot metodlari
MUNDARIJA:
Kirish ……………………………………………………………………………...3
I.BOB.Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan
tadqiqot uslubiyotlari……………………………………………………………..5
1.1. Jismoniy tarbiyada nazariy tahlil va umumlashtirish metodlari………..…….5
1.2. Jismoniy tarbiya kuzatish metodi va ko‘rgazmali qurollarfan
foydalanish………………………………………………………………………..8
II.BOB.Jismoniy madaniyat nazariyasining ilmiy tadqiqot uslublari………16
2.1.Ilmiy tadqiqotda nazariy taxlil va umumlashtirish………………………..16
2.2.Pedagogik kuzatish ilmiy tadqiqot uslubiyatlari…………………………..22
Xulosa ……………………………………………………………………………25
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………..27
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev 2022-yil 26-yanvar kuni 2022-2026-yillarga moʻljallangan taraqqiyot strategiyasini belgilash hamda uni joriy yilda amalga oshirish masalalari amalga oshrish to’g’risida tenglish topshiriqlar berdi. Yangi Oʻzbekiston taraqqiyot strategiyasi mazmun-mohiyati, uni yaqin va oʻrta istiqbolda amalga oshirish mexanizmlari haqida soʻz yuritildi.[1]
Shu munosabat bilan mazkur dasturulamal hujjatning maʼno-mohiyati va ahamiyati haqida fikr yuritish nihoyatda dolzarbdir.
Mamlakatimizda o‘sib kelayotgan yosh avlodning jismoniy va ma’naviy salomatligini shakllantirishni, sog‘lom turmush tarziga intilish va sportga mehr-muhabbatni singdirishning g‘oyat muhim sharti hisoblanadi.
Aholini ayniqsa yoshlarni jismoniy tarbiya va ommaviy sport bilan shug‘ullanishlari, turli sport musobaqalarida ishtirok etishlari orqali yoshlarda o‘z irodasi, kuchi va imkoniyatlariga bo‘lgan ishonchini oshiradi.
O‘sib kelayotgan yosh avlodni har tomonlama aqliy, axloqiy va jismoniy jihatdan rivojlantirishda jismoniy tarbiya va sport muhim ahamiyat kasb etadi va ularda mardlik, vatanparvarlik, sadoqat va halollik tuyg‘ularini shakllantirishda yordam beradi.
Davlatimiz rahbari ijtimoiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalardagi ishlarni yangi tizim asosida yo‘lga qo‘yish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari surdi. Bunda ikkinchi tashabbus yoshlarni jismoniy chiniqtirish, sport sohasida qobiliyatini nomoyon qilishlari uchun zarur sharoitlar yaratishga yo‘naltirilgan. Shunday yaratib berilgan imkoniyatlardan foydalanib, o‘quvchi yoshlarimizni qiziqishiga qarab sportning turli xil yo‘nalshlariga jalb qilib, ulardan yangi chempionlarni tayorlashimiz zarur.
Shu o‘rinda Davlatimiz Prezidenti Shavkat Mirziyoyev quyidagi fikrlarini misol qilib keltirmoqchiman “Dunyoda qobilyatsiz bola bo‘lmaydi, biz ana shu qobiliyatni ko‘ra olishimiz, taxlil qilib yuksaltirishimiz va shu qatorda o‘quvchilarning qobiliyatidan kelib chiqqan holda biror bir kasbga yoki hunarga yo‘naltira olishimiz bizning eng asosiy vazifamizdir”.
Umumta`lim maktablari jismoniy tarbiya darslarini tashkil etish, o`quvchilarning jismoniy tarbiya va sportga oid nazariy-amaliy bilimlarini oshirish, endi o`sib kelayotgan yosh avlodda sog`lom turmush tarzini sharllantirish, jismoniy tarbiya darslarida ko’rgazmali qurollardan foydalanish hamda mashg’ulotlariga nisbatan ko`nikma va malakalarni shakllantirishga oid tavsiyalar ishlab chiqish mavzuning dolzarbligini belgilaydi.
Kurs ishining maqsadi. Umumta'lim maktablarining jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishda nazariy, amaliy va eksperimental-metodik asoslarni tadqiq etish va bu borada ilmiy metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining vazifalari.
o’rgatishning yangicha shakl va metodlarini ishlab chiqish.
I.BOB.Jismoniy tarbiya nazariyasi bo’yicha olib borilayotgan tadqiqot uslubiyotlari.
1.1. Jismoniy tarbiyada nazariy tahlil va umumlashtirish metodlari.
Jismoniy tarbiya nazariyasi - ilmiy va o’quv fandir. XX asr intihosida dunyoning qariyb uchdan bir qismida misli ko’rilmagan hodisalar sodir bo’ldi. Sotsializm deb atalgan totalitar tuzum, kommunistik mafkura deb atalmish zo’ravonlik va tazyiqqa asoslangan mafkura tanazzulga uchradi. Jahonga, Er yuziga hokim mutloqlikni da’vo etgan va sobiq ittifoq jamiyat sifatida ham, davlat sifatida ham parchalanib ketdi. Uning tarkibiga kirgan ittifoqdosh respublikalar mustaqil davlat maqomini oldilar.
Mustaqillik - tenglik sari qo’yilgan birinchi qadam. Chunki tenglik bo’lmagan joyda kim kimgadir tobe bo’ladi. Mustaqil bor joyda hukmronlik, o’zgalar hisobiga yashash kabi illatlar paydo bo’ladi. Biz so’nggi bir yarim asr mobaynida boshimizdan o’tkazgan mustamlakachilik davrida shunday bo’lgan edik.
"Tenglik" so’zining qudrati shundaki, u odamlarning o’zaro munosabatlaridan tartib, mamlakatlararo munosabatlarigacha hamma narsani me’yor-mezonga soladi, turli kamsitishlar yoki ortiqcha tobeliklarga chek qo’yadi.
Mustaqillik - o’zaro hurmat, bir-birini tan olish, bir-birini qadrlash asosida mamlakat fuqarolari o’zaro munosabatida ham, davlatlar o’rtasidagi aloqalarda ham ana shu umuminsoniy qadriyatlarga tayanish, umumiy mezonlar asosida yashash demakdir.
Mustaqillik - jamiyatdan ajralmagan holda dunyo muammolar va o’z taqdiri bilan bog’liq bo’lgan istiqbol haqida o’ylashdir.
Mustaqillik - erkin dunyoqarash, erkin tafakkurga suyanib yashash salohiyatidir. Mustaqil yashashga, mustaqil fikrlashga, o’z taqdirini o’zi belgilashga, o’z hayotini o’zi izga solishga qodir odam ziddiyatlarni osonlik bilan engadi, dunyoning shiddatli muammolar bo’roni qarshisida dovdirab qolmaydi. Ana shu oddiy hayotiy haqiqatni davlat mustaqilligiga ham qiyoslash mumkin.
Totalitar tuzum davrida davlat mamlakat boshqaruv tizimidan tortib alohida - alohida shaxslarning kundalik turmushiga va istiqboliga daxldor bo’lgan har qanday katta-kichik masalalarni hal etishni ham o’z zimmasiga olgani uchun mehnatkash xalq boqimandalik kayfiyatiga duchor bo’lgan edi. U faqat ishlash huquqiga ega edi, xolos.
[1] Yangi Oʻzbekiston Taraqqiyot strategiyasi Shavkat Mirziyoyev 2022-yil