Jismoniy tarbiya darslarini pedagogik tahlil qilish mexanizmining mazmuni

Jismoniy tarbiya darslarini pedagogik tahlil qilish mexanizmining mazmuni
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………… ……….. ..3
I.BOB.  JISMONIY   MADANIYAT   DARS LARINI TAHLILI      QILISHDAN 
MAQSAD  
1.1.     Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili qilish………… ………….... … 5
1.2.   Taxlilchining darsi boshlanguncha bajaradigan ishlari…… ……..................8
II BOB.   JISMONIY TARBIYA DARSIDA O’QUVCHILAR FAOLIYATINI
TASHKIL ETISH USULLARI
2.1. O‘quvchilar faoliyatini boshqarish  va o ‘quvchi faoliyatini 
tashkillashning frontal usuliyati…………………………………………..………14
2.2. O‘quvchi faoliyatini uzluksiz-ulab tashkillash usuliyati  va   o ‘quv 
guruhi (sinf)ni guruhlarga ajratish usuliyati………………………… …… ….….15
Xulosa… …………………………………………………………………………20
Foydalanilgan adabiyotlar… ……………………………………………………22
1 Kirish 
Mavzuning   dolzarbligi;   Jismoniy   tarbiya   fanini   o‘qitish   konsepsiyasi
(keyingi   o‘rinlarda   –   Konsepsiya)   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018
yil  5mart dagi  PF– 5368-sonli  “ J ismoniy tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi
tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida” g i   Farmoni,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezident i   Sh.Mirziyoev   huzurida   o‘tkaz il gan   2018   yil
20   sentabrdaga   majlisi   bayoni,   2019   yil   4   sentabr   kuni   o‘tkazilgan   videoselektr
yig‘ilishi   asosida   2021-2023   yillarda   jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni
rivojlantirish   bo‘yicha   qabul   qilingan   konsepsiysi,   O‘zbekiston   Respublikasida
jismoniy tarbiya va sportni 2025-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasida belgilangan
vazifalarga   muvofiq   Respublikadagi   va   jahon   ilg‘or   tajribalari   nuqtai   nazaridan
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablaridagi   “Jismoniy   tarbiya”   fanini   o‘qitish
metodikasini   takomillashtirishning   strategik   yo‘nalishlari   tizimini   hamda   asosiy
maqsad va vazifalarini belgilaydi. 1
Jismoniy   tarbiya   insoniyat   madaniyatining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   sog‘lom
turmush   tarzini   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Zero,   yosh   avlodning
jismoniy   tarbiyasi   va   sog‘lom   turmush   tarzi   -   millat   salomatligi   garovi   va   milliy
havfsizlikning asosidir.
Jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlari   o‘quvchilarning   jismoniy   rivojlanishi   va
harakatlanish   faoliyatini   yaxshilash   uchun   poydevor   qo‘yadi,   ularning   hayotini
himoya qilish va sog‘lig‘ini yaxshilash muammolarini hal qiladi.
Jismoniy   tarbiya,   maktab   o‘quvchilari   va   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlod
tarbiyasida uzluksiz ta’lim tizimining ajralmas qismi bo‘lib, u umumiy o‘rta ta’lim
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   5-martdagi   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasini   davlat
boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5368-sonli farmoni.
2 maktablari o‘quvchilarning harakatlanish qobiliyatini rivojlantirishda hayotiy zarur
bilimlarni, qobiliyatlari va ko‘nikmalarni shakllantiradigan o‘quv fani hisoblanadi.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida   jismoniy tarbiya tizimining samaradorligi,
oqilona   mazmunda,   o‘quv   va   uzaytirilgan   kun   tartibda   barcha   jismoniy   tarbiya
shakllarini   joriy   etish,   sog‘lomlashtirish,   jismoniy   tarbiya   tadbirlari   soni   va
hajmida, o‘quvchilarni kundalik hayotda jismoniy tarbiya va sport turizm bo‘yicha
sinf   va   maktabdan   tashqari   ishlarning   turli   shakllariga   keng   jalb   etish,   o‘quv-
tarbiya jarayoni ustidan tibbiy-pedagogik nazorat orqali ta’minlanadi.
  Ushbu   konsepsiya   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarida   jismoniy   tarbiya
fanini   o‘qitilishining   nazariy,   amaliy   tizimlarni,   asosiy   tamoyillarni,   dolzarb
masalalar yechimining maqsad va vazifalarni hamda ta’lim muassasalarida mazkur
fanlarni o‘qitishning asosiy yo‘nalishlarini belgilab beradi, 
jumladan:
Jismoniy   tarbiya   fani   davlat   ta’lim   standarti   talablarining   ta’lim   sifatini
oshirish,   kadrlar   tayyorlashda   qo‘yiladigan   xalqaro   talablarga   muvofiqligini
ta’minlash;
Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishda ta’lim sifatini oshirish;
Umumiy   o‘rta   ta’limning   jismoniy   tarbiya   fanini   o‘qitishda   uzviylik   va
uzluksizlikni ta’minlash; 
Jismoniy   tarbiya   fani   dasturida   jismoniy   tarbiya   sohasidagi   bilimlarni
o‘rgatish,   hayotiy   metodikani   shakllantirish,   o‘quvchilarning   sog‘lom   turmush
tarzini shakllantirish;
  Jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   muntazam   shug‘ullanish,   sog‘lom   turmush
tarzi  hamda reproduktiv salomatlikka doir amaliy ko‘nikma va malakalarni tarkib
toptirish ;
3  jismoniy madaniyat, ommaviy va sport tadbirlarini tashkillashtirish; 
Jismoniy tarbiya sohasida inson resurslarini rivojlantirish;
Jismoniy   tarbiya   fani   bo‘yicha   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassalari
bitiruvchilariga qo‘yiladigan malaka talablarini amaliyotga tadbiq etish; 
Jismoniy madaniyat, sog‘lom turmush tarzi ko‘nikmalarini shakllantirish;
Jismoniy   tarbiya   fanini   o‘zlashtirishning   muhim   kutilayotgan   natijalari
ahloqiy   ong   va   xulq-atvor,   irodaviylik   sifatlar,   mehnatsevarlik,   vatanga   sadoqat,
o‘z-o‘zini tarbiyalash qobiliyatini shakllantirish hamda estetik va ruhiy emotsional
hissiyotlarni rivojlantirish;
Jismoniy   tarbiya   o‘quv   fani   uchun   elektron   uslubiy,   multimedia   resurslar
ba’zasini yaratish;
Jismoniy tarbiya o‘quv fani bo‘yicha keng imkoniyatlarga ega ijtimoiylashuv
va shaxsiy rivojlanishga qaratilgan shakl, vosita va usullardan foydalanish;
Jismoniy,   aqliy,   axloqiy,   ma’naviy   rivojlanishi,   jismoniy   takomillashishi
uchun zarur bo‘lgan motorikani rivojlantirish;
Davlat  ta’lim  standartlarida belgilangan kompetensiyalarga asoslangan  holda
baholash mezonlarini joriy etish;
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   o‘quvchilarni   milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlar asosida tarbiyalash;
Maqsadi va vazifalari   Mamlkatimizda jamiyatning ijtimoiy ehtiyojlariga va
hozirgi   davrda   rivojlanishining   istiqbolli   vazifalariga   muvofiq,   umumiy   o‘rta
ta’lim   sohasida   jismoniy   tarbiya   tizimini   zamonaviylashtirish   (modernizatsiya
qilish)   asosida   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   ta’lim-tarbiya   va
sog‘lomlashtirish   salohiyatini   oshirish,   “Jismoniy   tarbiya”   fanini   o‘qitishning
yuqori sifatini ta’minlash uchun sharoit yaratish, shuningdek. ushbu fanni o‘qitish
4 metodikasini takomillashtirish mazkur  mavzumizning  asosiy maqsadidir.
I . BOB.  JISMONIY   MADANIYAT   DARS LARINI TAHLILI
QILISHDAN MAQSAD
1. 1.      Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili  qilish .
Har   bir   jismoniy   madaniyat   o‘qituvchisi   o‘zining   va   kasbdoshining   darsini
taxlil   qila   olish   malakasiga   ega   bo‘lishi   uning   kasbiy   tayyorgarligining   zaruriy
jihatlaridan   biri   deb   qaraladi.   To‘g‘ri   tashkil   qilingan   pedagogik   kuzatish   orqali
amalga oshirilgan darsning taxlili, jismoniy tarbiya mutaxassisining o‘zini va dars
o‘tayotgan   kasbdoshining   pedagogik   faoliyati   haqida   fikr   yuritish,   kasbiy
mahoratini   baholash,   ijobiy   va   salbiy   tomonlarini   ko‘rish   bilan   o‘qituvchilik
mahoratini   shakllanishi   hamda   takomillashishiga   zamin   yaratadi.   Jismoniy
5 madaniyat darsining taxlili o‘zining xususiy tomonlari bilan boshqa umumiy ta’lim
fanlari   darslarining   taxlilidan   farqlanadi.   Darsning   zichligini   taxlilchisiz,   unda
yuklamani   boshqarilishini   yurak   qisqarish   chastatasini   taxlillovchi   va     pedagogik
taxlil olib boruvchilarsiz darsga umumiy baho berib bo‘lmaydi.
Pedagogik   taxlil   darsning   samaradorligini   baholash   uchun   o‘tkaziladi.
Darsning zichligini oshirish va jismoniy yuklamani boshqarilishida qo‘llaniladigan
uslubiyotlarning   foydaliligi,   ulardan   o‘qituvchini   ta’lim   jarayonida   o‘rinli
ishlatilishi   taxlil   qilinadi   va   darsning   zichligi   xronografigi,   yurak   qisqarishi
chastotasining (YuQCh) ning fiziologik qiya chizig‘ining grafigi taxlil qilinadi. 
Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili
  Pedagogik   taxlil   -   umumiy   va   qisman   yoki   maxsus   taxlil   deb   biri
ikkinchisidan farqlanadi.  2
Darsning  umumiy   pedagogik    taxlili     deganda taxlil qilinayotgan darsning
zichligi,   shu   darsdagi   jismoniy   yuklamani   boshqarilishi   va   darsning   mazmuniga
kiruvchi   o‘quv   tarbiya   komponentlarini   umumlashtirish   orqali   o‘qituvchining   va
o‘quvchilar ning darsdagi faoliyatini baholanishi tushuniladi. 
Umumiy   taxlilda   maktabning   pedagogik   jamoasi   vakillari,   maktab   ilmiy
bo‘lim   mudiri   yoki   maktab   direktori   va   taxlil   uchun   taklif   qilingan   shu   o‘quv
fanining   mutaxasislari   (boshqa   maktab   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari)   ishtirok
etishlari ham mumkin. 
Qayd qilinganlarning ishtiroki  bilan umumiy taxlil  jarayonini yo‘lga qo‘yish
darsning   sifatiga   yoki   o‘qituvchining   faoliyatiga   to‘liq   umumiy   baho   berish
imkoniyatini yaratadi.
Dars   tarkibidagi   komponentlar   –   u   o‘qituvchi   faoliyati,   o‘quv chi lar ning
2
  Umumiy o’rta ta’limning jismoniy tarbiya bo’yicha milliy o’quv dasturi  Toshkent 2021 
6 darsdagi   faoliyati,   darsda   bajariladigan   jismoniy   mashqlar,   ularni   o‘quvchi
organizmiga   ta’sirini   o‘quvchilardan   birnechasida,   ayrim   holatlarda   sinf
o‘quvchilarining   bittasida,   ayrim   holatlarda   sinfning   barcha   bolalarida   darsning
boshidan   oxirigacha   yoki   darsning   shu   jihatini   bittasi   taxlil   qilinishini   xususiy
taxlil   deb   qaraladi   va   u   alohida   taxlilchi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Xususiy
taxlil   darsni   to‘liq   baholash   imkonini   bermaydi.   Chunki,   taxlil   qiluvchi   dars
komponentlarining barchasini bir o‘zi qamrab olish imkoniyatiga ega emas.
Biz   quyida   jismoniy   madaniyat   darsining   pedagogik   taxlilining   maqsadi,
taxlilda   yoritilishi   lozim   bo‘lgan   masalalar,   taxlilchini   dars   boshlanguncha
bajaradigan   ishlari,   o‘quvchi   faoliyatini   tashkil   qilish   uslubiyotlari   va   unda
o‘qituvchining   rahbarlik   roli   va   boshqalar   haqida   qisqacha   ma’lumot   berishni
lozim ko‘rdik.
           Jismoniy madaniyat darsi taxlilidan maqsadi
-  maktab o‘qituvchisining ish faoliyati bilan tanishish va tajriba almashish;
-       maktabda   jismoniy   madaniyat   fanini   o‘qitilishining   holati   va
o‘quvchilarning jismoniy madaniyati darajasi, unga oid umumiy nazariy bilimlari,
amaliy harakat malaka va ko‘nikmalarni shakllanganligini o‘rganish;
-       maktabning   ommaviy   jismoniy   madaniyati,   o‘quvchilarning   sog‘lom
turmush   tarzi   jismoniy   madaniyati,   ularni   va   sog‘lomlashtirish   jarayoni,
maktabning ommaviy sport ishlari, uni borishi, boshqarilishining taxlili;
-   ilg‘or ish tajribasini o‘rganish, umumlashtirish va uning targ‘ibotini yo‘lga
qo‘yish va boshqalar.
Taxlilchi   uchun   darsni   kuzatish   va   taxlil   natijalarini   qayd   qilish   oson
kechmasligini   e’tiborga   olib   hozirgi   kun   jismoniy   tarbiya   jarayoni   am a liyoti
oldindan   tayyorlangan   savollar,   kartochkalar,   jadvallar   va   boshqalardan
7 foyda la nishni tavsiya qiladi.
Bunday  us y llardan   foydalanish   taxlildagi   yuzakilikni   oldini  oladi,  darsni   tub
mazmun,   mohiyatini   to‘liq   ochadi,   belgilangan   vazifalarni   uslubiy   jihatdan   hal
qilinishini to‘g‘ri baholash imkonini beradi.
Jismoniy madaniyat darsini taxlilida yoritilishi lozim bo‘lgan masalalar. Ular
taxminan quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin: 
-   o‘qituvchi va o‘quvchilarning darsga tayyorligi;
-   darsning   mazmuni,   tashkil   qilinishi,   o‘tkazilishi   hamda   uning   kirish,
tayyorlov, asosiy va yakunlov qismlariga alohida baho berish;
-   o‘qituvchining va o‘quvchining dars davomidagi faoliyatini baholash;
-     darsning   tashkiliy   daqiqasini   uyushtirish   mahorati,   qo‘llanilgan   iboralar,
atamlardan foydalanishi, nutqi, muomala madaniyati; 
-   dars konspekti matni, sinf jurnalni yuritilishi;
-       darsning   taxlilini   yakuniy   matnida   o‘qituvchiga   lozim   bo‘lgan   istak,
tavsiya va ko‘rsatmalar.
1.2.  Taxlilchining darsi boshlanguncha bajaradigan ishlari
-   sinfning   pedagogik   xarakteristikasi,   o‘quvchilarning   yoshi,   jismoniy
rivojlanganligi,   jismoniy   tayyorgarligi   ko‘rsatkichlari,   sog‘ligining   holati,   fanni
o‘zlashtirish darajasi, darsdagi davomat sinf jurnali asosida o‘rganiladi; 
-  o‘qituvchining umumiy hamda kasbiy ish staji haqida ma’lumot;
-   darsning   o‘tkazish   joyi,   muddati,   darsning   mavzulari,   o‘quv   ishlarining
yillik reja - jadvali bo‘yicha tartib nomeri, ro‘yxat bo‘yicha sinf o‘quvchi larining
(qizlar,   bolalar)   soni,   darsning   jadval   bo‘yicha   nomeri,   darsni   boshlanishi   va
tugallanishi,   o‘quvchilar   soni,   dars   konspekti   matni,   uning   sifati   va   boshqalar
o‘rganiladi.  
8 Darsda  o‘qituvchining  rahbarlik  roli, o‘zini  tutishi   va    dars  davomidagi
faoliyatining taxlili
Rahbarlik   roli:   o‘ziga   ishonish,   qat’iyat,   tirishqoqligi,   talabchanligi,
o‘quvchilar   orasida   obro‘yi,   ular   bilan   muloqoti   va   ularga   munosabati,   sinfni
“qo‘lda tutishi (ushlashi, boshqara olishi)”.
O‘zini   tutishi:   bardamligi   (emotsional   holati),   sustkashligi,   o‘zini
tarbiyalashi,   bolalarga   nisbatan   ziyrakligi,   sezgirligi,   ishchanligini   namoyon
bo‘lishi.
Nutqi:   ovozi,   buyruqlarini,   ko‘rsatmalarini   to‘g‘riligi,   muomala   va   nutq
madaniyati, saviyasi, intellektual salohiyati. 
O‘qituvchining   tashqi   qiyofasi:   kiyim   bosh   (sport   formasi),   chapdastligi,
qomati, tashqi ko‘rinishi. 
O‘qituvchining   o‘quvchi   bilan   yakkama   -   yakka   muloqoti   (kommuni
kativligi):   aktivligi,   passivligi   (sustligi),   ishonchi,   dadilligi,   qat’iyati,   ulgurishi
baholanadi.
  - o‘quvchilarni dars davomidagi intizomi, xulqi, o‘zlarini tutishi va ularning
faoliyatini tashkil qilish va o‘zlashtirishni taxlili;
-   jismoniy   mashqlarni   bajarishga   o‘quvchilarni   munosabati,   o‘qituvchini
o‘quvchilarda o‘quv materialiga qiziqishlarini uyg‘ota olishi masalalari;
-  dars intizomi , uning  buzilish (sodir bo‘lsa)  sabablari;
-  darsga o‘qituvchini ng o‘zini  munosabati;
-   o‘qituvchining   ko‘rsatma   va   buyruqlarini   o‘quvchilar   tomonidan   i jro si
(bajarilishi) ;
-   darsdagi  onglilik  va o‘quvchilarning  faolli gi  darajasi;
-   o‘quvchilarni ng   mashq bajarishlarini  baholash   texnologiyasi  - harakatning
9 ritm i , sur ’ at, temp, intensivli gi  me’yor ini to‘g‘ri tanlanaganligi ;
-   darsda   o‘quvchilarga   jamoatchi   yo‘riqchi   va   haka m lik   malakalarini   beri
lishi ,   navbatchilik   va   g u ru h larga   bosh   bo‘lishdek   majburiyatlarini   bajarishga
o‘quvchilarning  munosabatlari  va boshqalar .
        Jismoniy madaniyat darsida tarbiyaviy ishni amalga oshirilishi .
-   o‘quvchilarning   diqqatni   tarbiyalanishi   va   mashqni   bajarilishiga   qiziqishni
uyg‘ota olishi;
-  intizomni ushlay olishi, qattiq tura bilishi, fikrini o‘tkaza olishi;
-  o‘rtoqlik, kollektivizm va boshqa sifatlarni tarbiyalash mahorati;
-   ahloqiy   tarbiyaning   xilma-xil   uslubiyotlaridan   foydalana   olishi
(tushuntirishi,   ishontira   olishi,   ma’naviyat,   qadriyatlardagi   normalariga   rioya
qilishga   o‘rgata   bilishi,   rag‘batlantirish   va   boshqalar)   ularning   maqsadga
muvofiqligi, samaradorligi taxlil qilinadi.
-   o‘quv   predmetini   o‘qitish   davomida   o‘quvchilarda   dunyo   qarashni
shakllantirish,   harakat   malakasi   va   ko‘nikmasini   boyitish   bilan   bog‘liq
bilimlarining zahirasi ustida ishlashi.
  -   dars   jarayoni   davomida   sinf   (guruh)   ning   jismoniy   madaniyat   faollarini
tayyorlashi;
- mashg‘ulotlaridan ozod qilingan o‘quvchilar hamda sinfning maxsus tibbiy
guruhi bilan ishlashi.  
Darsda  o‘qituvchining  rahbarlik  roli, o‘zini  tutishi   va    dars  davomidagi
faoliyatining taxlili .
Rahbarlik   roli:   o‘ziga   ishonish,   qat’iyat,   tirishqoqligi,   talabchanligi,
o‘quvchilar   orasida   obro‘yi,   ular   bilan   muloqoti   va   ularga   munosabati,   sinfni
“qo‘lda tutishi (ushlashi, boshqara olishi)”.
10 O‘zini   tutishi:   bardamligi   (emotsional   holati),   sustkashligi,   o‘zini
tarbiyalashi,   bolalarga   nisbatan   ziyrakligi,   sezgirligi,   ishchanligini   namoyon
bo‘lishi.
Nutqi:   ovozi,   buyruqlarini,   ko‘rsatmalarini   to‘g‘riligi,   muomala   va   nutq
madaniyati, saviyasi, intellektual salohiyati. 
O‘qituvchining   tashqi   qiyofasi:   kiyim   bosh   (sport   formasi),   chapdastligi,
qomati, tashqi ko‘rinishi. 
O‘qituvchining   o‘quvchi   bilan   yakkama   -   yakka   muloqoti   (kommuni
kativligi):   aktivligi,   passivligi   (sustligi),   ishonchi,   dadilligi,   qat’iyati,   ulgurishi
baholanadi. 3
        Jismoniy madaniyat darsida tarbiyaviy ishni amalga oshirilishi
-   o‘quvchilarning   diqqatni   tarbiyalanishi   va   mashqni   bajarilishiga   qiziqishni
uyg‘ota olishi;
-  intizomni ushlay olishi, qattiq tura bilishi, fikrini o‘tkaza olishi;
-  o‘rtoqlik, kollektivizm va boshqa sifatlarni tarbiyalash mahorati;
-   ahloqiy   tarbiyaning   xilma-xil   uslubiyotlaridan   foydalana   olishi
(tushuntirishi,   ishontira   olishi,   ma’naviyat,   qadriyatlardagi   normalariga   rioya
qilishga   o‘rgata   bilishi,   rag‘batlantirish   va   boshqalar)   ularning   maqsadga
muvofiqligi, samaradorligi taxlil qilinadi.
-   o‘quv   predmetini   o‘qitish   davomida   o‘quvchilarda   dunyo   qarashni
shakllantirish,   harakat   malakasi   va   ko‘nikmasini   boyitish   bilan   bog‘liq
bilimlarining zahirasi ustida ishlashi.
  -   dars   jarayoni   davomida   sinf   (guruh)   ning   jismoniy   madaniyat   faollarini
3
  K.M.Makkamjonov,   R.Salomov,   T.Rasulov   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   fani   bo‘yicha
maruzalar. TDPU, 1-qism Toshkent, 2003-yil
11 tayyorlashi;
- mashg‘ulotlaridan ozod qilingan o‘quvchilar hamda sinfning maxsus tibbiy
guruhi bilan ishlashi.  
Quyida   jismoniy   madaniyat   darsining   pedagogik   nuqtai   nazaridan   taxlilini
taxminiy chizmasini e’tiboringizga havola qildik (taxlil sxemasi matniga qaralsin).
Qayd   qilingan   jismoniy   madaniyat   darsining   pedagogik   taxlili   sxemasida
taxlilchi   tomonidan   unga   kiritilgan   savollarga   javoblarning   natijasi   asosida
o‘tkazilgan   dars(mashg‘ulot)ga   baho   beriladi.   Taxlil   mazmuni   maxsus   dars
muhokamalarining   bayonnomalarida   ifodalanadi.   O‘z   ustida   ijodiy   ishlovchilar
qayd qilingan bayonnomalarning arxivini yuritadi. Ularni o‘rganish faoliyati taxlil
qilinayotgan mutaxasis haqida ma’lumotlar olish imkonini beradi. 
Darslikning   ilovalarida   dars   taxlili   muhokamasining   bayonnomasi   shaklini
e’tiboringizga havola qildik. Bayonnoma  dars o‘tgan fan o‘qituvchisi  tomoni  dan
yoki   taxlil   muhokamasi   majlisi   qatnashchilaridan   biri   tomonidan   matn   tarzida
yozib boriladi. 
Dars   taxlili   bayonnomasiga   taxlil   qilingan   darsning   konspekt   reja   jadvali
matni,  darsda   jismoniy   yuklamani   boshqarilishi   (yurak   qisqarishi   chastatasi)   ning
bayonnomasi, dars zichligi ifodalangan xronometrajning matni, uning xronografigi
hamda darsning pedagogik taxlilining matni ilova qilinishi maqsadga muvofiq. 
Darsning   taxlili   muhokamasida   pedagogik   taxlilchi,   jismoniy   yuklamani
boshqarilishi   hamda   dars   zichligi   uchun   ma’sul   o‘qituvchilarning   ishtirok   etishi
shart. 
Taxlil   muhokamasida   ular   dars   haqida   avval   uning   ijobiy   tomonlari   so‘ng
darsda   yo‘l   qo‘yilgan   kamchiliklar   haqida   o‘zlarining   shaxsiy   fikir   va
mulohazalarini navbat bilan bayon etadilar. 
12 Darsi   muxokama   qilingan   o‘qituvchiga   taxlil   muhokamasi   majlisining
boshlanishida va uning so‘ngida yakuniy fikr bayon qilish uchun so‘z beriladi.
Odatda,   dars   taxlillarining   turli   xil   uslubiyotlaridan   hozirgi   kun   amaliyotida
foydalaniladi. 
Quyida   biz   dars   taxlilining   sifatini   yuqori   bo‘lishida   qo‘llaniladigan   taxlil
matni   sxemasini   e’tiboringizga   havola   qildik   (qayd   qilingan   tushuntirishlar   yoki
savollarga   taxlilchi   tomonidan   zaruriy   deb   hisoblangan   fikr   va   mulohazalar
yoziladi.)
Jismoniy madaniyat darsining taxminiy pedagogik taxlilining
S X  E M A S I
Darsning boshlanish vaqti: ____________________________________ _______________
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Darsning boshlanishi, uni uyushtirilishini o‘z vaqtidaliligi: _______________________ __
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Dars   vazifasining   aniqligi   va   tushunarliligi   va   shu   bugungi   mavzu   uchun   qo‘yilgan   vazifalarni   e’lon
qilish uslubiyoti: ______________________________________________ _________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
              I. Darsning tayyorlov qismining tahlili
  O‘qituvchining joy tanlay olishi, shug‘ullanuvchilarning diqqatini to‘play olishi (sinfni o‘z izmiga sola
bilishi): ________________________________________________ _______
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Mashqni   namoyish   qilinishi   (harakatlarning   ravonligi,   nafosati,   aniqligi,   erkinligi,   ketma-ketligini   o‘z
o‘rnidaligi) _____________________________________ ____________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Jismoniy   mashqlarning   to‘g‘ri   nomlanishi,   tushuntirilishining   o‘quvchilarning   yoshiga   munosibligi,
bajarish   sur’ati, me’yorlari, qaytarish lar   soni:___________________ __________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Mashq   bajarilishi   davomida   ogohlantirish,   ko‘rsatmalarning   o‘z
vaqtidaligi:_______________ _____________________________________________________
13 _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Qomatni shakllantirish, nafas olish, yurak urish chastotasini oshirish mashqlari, umumiy rivojlantiruvchi
va maxsus mashqlarni tanlanishi, o‘rinliligi, samarasi:________________ ____
_________________________________________________________________________ ____
_____________________________________________________________________________
Jismoniy   yukning   miqdori,   o‘g‘illar   va   qizlar   uchun   me’yorini
belgilanishi: ___________________________________________________________________
______________________________________________________________________ __ _____
_____________________________________________________________________________
Jismoniy mashqlarni bajarish davomida nafas olish va uning nazorati:_____________________
_____________________________________________________________________________
Tayyorlov va yo‘llanma beruvchi mashqlar ni mavzuga  m uvofiqligi : _______________________
_____________________________________________________________________________
Darsning asosiy qismining ijobiy va salbiy tomonlari: _______ ______________ ____________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
II. Darsning asosiy qismi
Ko‘rgazmali namoyish qilish metodining qo‘llanishi va uning samarasi: _______ ____________
_____________________________________________________________________________
O‘qituvchinig   o‘z   fikrini   ifodalay   olishi,   tushuntirishi   sifati   (so‘zdan   foydalanish   uslubiyoti)   va   fandagi
maxsus   atamalarni   qo‘llay   olishi,   uning
intellekti:______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Tushuntirishning   xususiyligi,   o‘xshatish,   obrazliligi,o‘quvchilar   yoshiga
munosibliligi:_________________ ________________________________________________________
______________________________________________________________________
Foydalanilgan   o‘qitish   metodlarining   xususiyatlari   va   samara   dorligi   (harakat   holatining   to‘la,
bo‘laklarga   bo‘lish   bilan   o‘zlashtirish   va   kombinatsiyalashtirilgan
metodlar):______ ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
III. Darsning yakunlov qismi
Mashqlarnidarsning yakunlov qismiga munosibligi:___________________________________
_____________________________________________________________________________
Darsning   yakunlanishi   (kunlik   o‘zlashtirishni   rag‘batlantirish   va   baholash,   qo‘llanilgan   jismoniy
mashqlarni hayotiy-amaliyligi haqida tushuncha berish, uyga vazifa va o‘quvchilarning uyushgan holda
mashg‘ulot   o‘tkazilgan   joy i ni   tark   etishini   tashkil
qilinishi):_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Darsning   yakunlanishining   o‘z   vaqtidaligi   (o‘quvchilarning   darsda   ushlanib   q olishining   ishini
sabablari):____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
O‘q ituvchining   faoliyati   saviyasi   (sinfni   ushlay   olishi,   o‘zini   tutishi ,   nutq   madaniyati,   tashqi   qiyofasi,
kayfiyati,   tarbiya   va   ta’lim   berishi):_____________________________________
_____________________________________________________________________________________
14 _____________________________________________________________________
Izoh:   yuqorida   qayd   qilingan   dars   tahlilining   sxemasi   taxminiy   bo‘lib,   unga   lozim   bo‘lgan
o‘zgartirishlar   qilinishi,   yangi,   tahlilga   oid   masalalarni   kengaytirish   bilan   darsning   pedagogik   nuqtai
nazaridan tahlili mazmunini boyitish mumkin.
15 II.   BOB.   JISMONIY   TARBIYA   DARSIDA   O’QUVCHILAR
FAOLIYATINI TASHKIL ETISH USULLARI
2.1 O‘quvchilar faoliyatini boshqarish  va o ‘quvchi faoliyatini
tashkillashning frontal usuliyati
Umumiy   ta’lim   maktablari,   Texnologik   talim   va   akademik   litseylar,
gimnaziyalar,   olimpia   zaxiralari ,   oliy   o‘kuv   yurtlari   va   boshqa   ta’lim
muassasalarida o‘tkaziladigan jismoniy tarbiya darslarida jismoniy mashqlar bilan
shug‘ullanish   mashg‘ulotlarida   ishtirok   etayotgan   o‘quvchilarning   faoliyati
boshqariladi.
O‘quvchilar faoliyatini boshqarish deganda   mashg‘ulot davomida o‘qituvchi
rejasiga   muvofiq   jismoniy   mashqlarni   bajarishni   tashkillash   uslubiyatini
tushunamiz.
Ta’lim-tarbiya   jarayonida   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari,   o‘kuvchilar
faoliyatini   jismoniy   tarbiya   darslarida   birvarakayiga   (frontal),   uzluksiz-   ulab,
guruhchalarga   ajratib,   yakkamayakka   va   aylanib   yurib   mashk   bajarish
uslubiyatlari orqali tashkillaydilar.
1. O‘quvchi   faoliyatini   tashkillashning   frontal   usuliyati   deganda   guruhdagi
barcha   o‘quvchilarni   birvarakayga   o‘qituvchi   bilan   birgalikda   bir   xil   vazifani   hal
qilish   uchun   mashqni   yoppasiga   bajarishi   tushuniladi.   Bu   uslubiyatning   afzalligi
mashqni   bajarish   uchun   barcha   o‘quvchilarni   teng   qamrab   olinishidir   va   ularni
birvarakayiga   band   qilishi   bo‘lib,   dars   (mashg‘ulot)da   yuqori   zichlikka   erishiladi
hamda yuklamani sur’ati, intensivligi va me’yori barcha uchun bir bo‘lishligidadir.
Bu   uslubiyatdan   asosan   darsning   tayyorlov   va   yakunlov   qismlarida,   yangi
materialni   o‘zlashtirish,   takomillashtirish   daerlarida,   ko‘proq   kichik   yoshdagi
o‘quvchilar bilan mashg‘ulotlarda  foydalaniladi.
O‘quvchi   faoliyatini   uzluksiz-ulab   tashkillash   usuliyati.   Mashqni   bajarish
16 navbatini   tushuntirishlarsiz,   uslubiy   kursatmalarni   harakatni   bajarish   ritmiga
moslab,   xatolarni   tuzatish   uchun   guruhni   to‘xtatmay,   yukori   zichlikka   erishish
maqsadida   harakat   faoliyatini   to‘la   bajarish   tarzida   namoyon   bo‘ladi.   Bu
uslubiyatning   afzalligi   yuklama   me’yorini,   uni   hajmini,   intensivligini   guruhdagi
barcha   o‘quvchi   uchun   (jismoniy   tayyorgarligidan   qat’iy   nazar)   bir   xilda
bo‘lishligiga   erishishdir.   Bu   bilan   sinf,   guruh   o‘quvchilari   umumiy   jismoniy
tayyorgarligini   baholash,   ayniqsa,   o‘quvchilarning   o‘zlari   uchun   tengdoshlariga
nisbatan   o‘z   harakat   imkoniyatlari   darajasini   taqkoslash,   solishtirish   imkoniyati
yaratiladi.   Asosan   darsning   tayyorlov,   yakunlov   qismlari   hamda   yangi   materialni
o‘zlashtirish boshlangan darsning asosiy kismida ko‘nroq foydalaniladi.
O‘quv   guruhi   (sinf)ni   guruhlarga   ajratish   usuliyatining   mazmuni   jismoniy
rivojlanganligi, jismoniy tayyorgarligi, darsda qo‘yilgan vazifalarni turli-tumanligi,
uni   ha1   qilish   uchun   lozim   bo‘lgan   jihozlarni   hisobga   olish   bilan,   ko‘p   sonli
o‘quvchilar  guruhini   mayda,  kichik  guruhlarga  ajratishdir.  U  uslubiyatdan   asosan
darsning   asosiy   kismida   foydalaniladi.   O‘kuvchi   faoliyatini   tashkillash,
guruhchalarga   ajratish   uslubiyati   ta’lim   jarayonida   jismoniy   rivojlanganligi,
jismoniy tayyorgarligini hisobga olib   shug‘ullanish   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   o‘z
navbatida   o‘kitish   jarayonini kuchiga   yarasha,   jismoniy   imkoniyatini   hisobga
olishdek   afzalliklarni   vujudga   keltiradi   va   ta’lim   jarayoni   uchun   sarflanayotgan
vaqtni   tejaydi.   Har bir guruh o‘qituvchi   topshirig‘i   bilan   mustaqil, alohida vazifani
hal   kilishga   yo‘naltiriladi.   Bu   uslubiyat   har   bir   guruh   uchun   rahbarlik   vazifasini
bajara oladigan, oldindan tayyorlangan, mavzuni texnikasidan xabardor, guruhcha
faolini tayyorlashni o‘qituvchi zimmasiga yuklaydi.
2.2.  O‘quvchi faoliyatini yakkama-yakka tashkillash uslubiyati  va   o ‘quvchi
faoliyatini aylanib yurib mashq bajarish usuliyati
17 O‘quvchi   faoliyatini   yakkama-yakka   tashkillash   uslubiyatidan   asosan   o‘kuv
yilining,   o‘quv   choragining,   Davlat   standarti   dasturidagi   bo‘limlarning   o‘qitib
bo‘lingan   mavzularini   takrorlash   darslarida   foydalaniladi.   O‘quvchilar   faoliyatini
yakkama-yakka   tashkillash   o‘quvchilardan   texnik   jihatdan   ma’lum   nazariy   va
amaliy   bili.mlarga   ega   bo‘lishni,   o‘z-o‘zini   va   guruhdoshini   xavfisizligini
ta’minlay   bilish,   mashqni   ko‘rsata   olish   va   eng   asosiysi   o‘zlashtirilayotgan,
tanishtirilayotgan,   mustahkalanayotgan   takomillashtirilayotgan   o‘kuv   materiali,
o‘kuvchilar   uchun   oldindan   o‘rgatilgan   mashk   texnikasi   tanish   material   bo‘lishi
shart.   Kolaversa   ayrim   darslarda   xar   bir   o‘kuvchi   uchun   o‘quv   yilida   o‘zlashtirib
ulgurmagan mavzular yoki mashqlaridan vazifalar beriladi. Bu usuliyatdan asosan
o‘rta va katta maktab yoshdagi o‘quvchilar bilan o‘tkazilgan darslarda foydalanish
tavsiya kilinadi.
O‘quvchi faoliyatini aylanib yurib mashq bajarish usuliyati orqali tashkillash
asosan   yuqori   sinf   o‘quvchilari   bilan,   rejalashtirilgan   o‘quv   materiali   o‘rganib
ulgurganidan   so‘ng,   mashqdan-mashqga   o‘tish,   o‘kituvchining   buyrug‘i   (signali),
signalisiz mashqni bajargandan so‘ng o‘rin almashtirish maqsadida boshka jyhozga
o‘tishlarzida   tashkillanadi.   Bu   usuliyatning   samaraliligi   shundaki,   vakt   tejaladi,
o‘quvchilarning   barchasi   birvarakayiga   band   bo‘ladi,   ularda   mustaqil
shug‘ullanishga   ehtiyoj   va   instruktorlik   malakalari   shakllanadi.   Bu   usuliyatning
«Kreystring»   deb   ataladigan   to‘rt   xil ko‘rinishi mavjud.
O‘quvchilarni mustaqil ishlashi mashg‘ulotlarni tashkillashning alohida shakli
sifatida   xam,   belgilangan   vazifalarni   hal   qilish   uchun   o‘kuvchi   faoliyatini
tashkillash   ususliyati   tarzida   xam   ko‘zga   ko‘rinishi   mumkin.   Mustaqil   ishlashni
o‘rgatishning   asosiy   va   xususiy   maqsadi   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   mustakil
shug‘ullantirilishini tarbiyalash.
18 O‘quvchining faoliyatidagi mustaqil ishlash malakasining dastlabki  belgilari,
tashqaridan   yordamsiz   yoki   ahamiyatsiz   darajadagi   yordam   bilan   ishlashi   orqali
namoyon bo‘ladi.
O‘kuvchining   mustaqilligining   darajasi   uni   yoshiga   xos   anglashi
imkoniyatlari va o‘kuv materialining mazmuniga bog‘liq.
Kichik maktab yoshidagi bolalarda mustakillik birinchi navbatda taqlid qilish
va uni qaytarish tarzida namoyon bo‘ladi. O‘rta za katta maktab yoshida mustakil
ish   kuyidagicha   olib   boriladi:   1)bilimning   turli   xil   manbalari   —   jismoniy
tarbiyaning   darsliklari,   o‘quv   va   ko‘rgazmali   qurollaridan   foydalanish   bilan;
2)amaliy   o‘kuv   materiali—vazifalar   ko‘rsatilgan   o‘quv   kartochkalari,   buyurtma
qilingan   mashqlar,   o‘rganishni   nazorati-kartochkalari,   dasturni   o‘rgatuvchi
algoritmlar   prinsipi   asosida   tuzilgan   vazifalar   asosida va boshkalar.
O‘quvchilarni   o‘quv   va   ko‘rgazmali   kurollarni   o‘rganish   orqali   mustaqil
ishlari   ular   tomonidan   tekst   matnini,   ko‘rgazmali   kurolda   ifodalangan   mazmunni
o‘rgangandan   so‘ng   o‘qituvchini   bilimlar   nazorati   dasturidagi   tanlab   olingan
savollarga   va   uning   turli   variantlariga   bergan   javoblari   tarzida   namoyon   bo‘ladi.
O‘quv   vazifa   kartochkasida   (oldin   o‘zlashtirilgan   harakat   faoliyatlarini
mustahkamlash,   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun),   har   bir   shug‘ullanuvchini
bitta   dars   (yoki   bir   necha   dars)   davomida   jismoniy   mashqlar   sanalgan   bo‘ladi.
Kartochkalar   bo‘yicha  muvaffaqiyatli   ishlash   faqat   o‘kituvchi   bilan  o‘quvchilarni
bir-birlarini   to‘la   tushunishlari   va   yaxshi   moddiy   texnik   bazani   mavjud   bilishligi
orqali   amalga  oshiriladi  xolos.  Bu  o‘quvchilarga  bir-biriga  xalaqit   bermay,  o‘zini
navbatini u yoki bu snaryadda kutmay bajarish imkonini beradi.
Buyurtma   tarzidagi   mashqlar   ~   mashq-buyurtmaning   ma’nosi   shundan
iboratki,   shug‘ullanuvchilarga  xar   tomonlamalilik,   ma’lum   darajadagi   xushyorlik,
19 o‘ziga   ishonishdek   xislatlarni   namoyon   qilish   talabini   qo‘yadigan   harakatlar
(mashqlar) tavsiya qilinadi.
Nazorat   qilib   ta’lim   beradigan   topshiriqlar   orqali   ko‘rsatma,   vazifa   berib
darsning   vazifasini   hisobga   olish   bilan   o‘quvchilarni   mustaqil   ijodiy   faoliyatta
yo‘naltiriladi.   Bunday   topshiriqlar   har   bir   sinf,   dars,   ta’lim   etapi   uchun   ishlab
chikiladi.   Jismoniy   tarbiya   darslarida   quyidagi   nazorat-   ta'lim   topshiriqlarining
xillari qo‘llaniladi:  a)harakat malakalari va ko‘nikmalarini shakllantirish bo‘yicha;
b) umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikni amalga oshirish bo‘yicha; v) harakat
faoliyatining   tashkillashni   ratsional   shakllarini   anglab   olish   o‘yinlar   va
musobaqalarda   individual   va   guruhlar   bilan   bajariladigan   mashqlarda   taktik
usullarni maqsadga muvofiq ko‘llash orqali.
Topshiriqning birinchi kismi ta’lim  yo‘nalishiga ega (masalan,  chigal  yozish
uchun   tavsiya   qilingan   poyma-poy,   chala   mashqlardan   ularni   ketma-   ketligiga
rioya   qilib   kospleks   tuzish),   ikkinchi   kismi-nazorat   yo‘nalishi   (masalan,   tuzilgan
kompleks bo‘yicha sinf bilan chigal yozish o‘tkazish).
Algoritm   tipidagi   ta’lim   programmasi   asta-sekinlik   bilan   qiyinligi
oshiriladigan,   bir-biri   bilan   o‘zaro   bog‘liq   komplekslarni   za   sekin-astalik   bilan
harakat   malakalarini   muvaffakiyatli   o‘zlashtirishga   yo‘naltirilgan   o‘quv
vazifalarini   uz   ichiga   oladi.   Kompleks   5-6   seriyadan   iborat   o‘kuv   vazifalaridan
iborat.  Birinchi  seriyada  o‘zlashtirilishi   kerak  bo‘lgan harakat   faoliyatini   egallash
uchun   o‘quvchilar   jismoniy   tayyorgarligi   darajasini   oshirishga   yo‘naltirilgan
mashqlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ikkinchisi-   o‘rganilayotgan   harakat   faoliyatidagi
dastlabki   holatni   (yoki   asosiy   elementni)   o‘zlashtirish   uchun   mashq   beriladi.
Uchinchi-o‘zlashtirilishi  lozim bo‘lgan harakatni  bajarilishini ta’minlovchi mashk
beriladi va uni yordami bilan faoliyat     o‘zlashtiriladi.     To‘rtinchi     va     beshinchi
20 seriyaharakat     faoliyati
texnikaini   ayrim   qismlari   (elementlari)ni   o‘zlashtirilishi   bilan   bog‘liq
mashqlarni,   oltinchi   seriyatexnikani   takomillashtirishga   yo‘naltirilgan   mashklarni
o‘z ichiga oladi.
O‘quvchilarni mustaqil ishga tayyorlashda bajarilishi lozim bo‘lgan mustaqil
faoliyatning   hajmi,   undan   kelib   chikadigan   maqsad   nimadan   iboratligiga   aniqlik
kiritiladi,   shuningdek,   mashq   texnikasini   bajarish   (agar   texnika   ularga   tanish
bo‘lmasa)   ya’ni   o‘kuvchilarni   bajarishi   lozim   bo‘lgan   vazifa   haqida   to‘liq
ko‘rsatmalar, tushuntirishlar kilinishi lozim  bo‘ladi.
Jismoniy   mashqlarni   mustakil   bajarilayotganining   asosiy   nazrat   vositasi,
o‘quvchilarni   harakat   faoliyati   va   ularning   javoblaridir,   shuningdek   ularning
javoblarini   to‘g‘riligi,   xatolarining   soni   va   xarakteri   haqidagi   o‘qituvchining
analitik faoliyatidir.
Darsda   o‘quvchilarni   mustakil   faoliyati   bo‘yicha   pedagogik   zo‘r   berishning
mantiqiy yakuni, ularning yutuq va kamchiliklarini aniqlash haqida o‘tkaziladigan
muhokamadir. Unda dars, o‘quvchi, o‘qituvchi faoliyati mukammal tahlil kilinadi
va   o‘quv   faoliyatlarining   xarakteri   va   to‘g‘riligiga   baho   beriladi.   o‘kuvchilarning
mustaqil   ishini   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘kuv   jarayonining   tashki   tomoni
bilan   birga   qatorda   ichki   tomonining   teskari   aloqasini   yo‘lga   qo‘yilishi   ya’ni
o‘kuvchining   o‘zi   mustaqil   ishi   natijalariga   ko‘ra   olgan,   egallagan,   o‘zlashtirgan
bilimlari hakida ma’lumotining   ahamiyati katta.
Mustakil   ish   paytida   ichki   aloqa   va   uni   teskarisini   yuzaga   keltirishning
imkoniyati o‘z-o‘zini nazorat  va o‘zini-uzi tekshirish orqali yo‘lga qo‘yilsa natija
kutilgandek bo‘ladi.
O‘z-o‘zini   nazorat   kilish   malakasini   rivojlanganligi   darajasining   ko‘rsatgichi
21 jismoniy   mashklarni   bajarishda   va   pedagog   tomonidan   qo‘yilgan   vazifaning
natijasini o‘quvchi
tomonidan   mustakil   muvofiqlashtira   olishi   kobiliyati   orqali   namoyon   kiladi.
O‘quvchining   o‘zini,   o‘z   faoliyati   bo‘yicha   kamchiliklari   va   yutuklari   hamda
o‘zining ijobiy tomonlari haqidagi fikrining mavjudli, shular  hakida suhbat, baxs,
munozaraga maxtalligini tarbiya jarayonidagi mohiyati  beqiyosdir.
O‘z   faoliyatiga   tuzatishlar   kirita   olishi,   uni   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligi   hakida
o‘ziga   baho   bera   olshi   jismoniy   tarbiya   darsida   yoki   jismoniy   mashqlar   bilan
shug‘ullanish mashg‘ulotlarida o‘qituvchining o‘z o‘quvchilariga mustakil ishlash
malakasini   berganligidan   dalolatdir.   Bu   malakani   berish   butun   dars   davomida
emas,   uni   bir   bo‘lagi   yoki   qismida   xam   davom   ettirilishi   tarbiya   jarayonining
samarasiga tag zamin (poydevor)dir.
Jismoniy   tarbiya   darsita   quyidagi   tamabalar   qo‘yiladi:   -   jismoniy   tarbiya
darslari   muayyan   umumiy   va   xususiy   vazifalarga   ega   bo‘lishi;   umumiy   vazifalar
barcha dars yoki darslar turkumi jarayonida, xususiy vazifalar esa alohida olingan
bir   dars   mobaynida   xal   qilinishi;   dars   usuliy   tomondan   va   tarbiyaviy   jihatdan
to‘g‘ri   tashkil   qilinishi;   oldingi   o‘qitilgan   materiallarni   mashg‘ulotlarda   izchil
davom ettirish va ayni paytda ular yaxlit tugallangan, muayyan darajada bo‘lg‘usi
darsning   vazifasi   va   mazmuni   bilan   bog‘lanishi;     o‘kuvchilarning     tarkibi,
ularning     yoshi,     jinsi,     jismoniy   rivojlanishi   va   jismoniy   tayyorgarligi   har
tomonlama   jismoniy   rivojlanish,   sog‘likni   mustahkamlash,   qaddi   komatni
shakllantirishdek tarbiyalaa. uchun yordam beruvchi mashqlar va o‘yinlarni to‘g‘ri
tanlash;   darsni   o‘quvchilar   uchun   qiziqarliligi   ularni   harakat   faoliyatga   da’vat
ettishi; jismoniy tarbiya darsi o‘kuv kuni tarkibidagi boshqa darslar bilan muvofiq,
uzviy olib borilishidek talablar jismoniy tarbiya darsining asosiy  talablaridir.
22 XULOSA
Hozirgi vaqtda Oliy ta’lim tizimida muhim tarixiy vazifani amalda to‘laroq
hal etish-mamlakatimiz xalq xo‘jaligiga yuqori malakali va bilimdon mutaxassislar
etkazib   berish   masalasi   hal   etilmoqda.   Bu   sohada   mutaxassislar   tayyorlashni
rejalashtirishda   yaxshi   tajribalar   orttirilgan,   hozir   xalq   xo‘jaligining   hamma
sohalarini fan, madaniyat va san’at mutaxassislari  bilan ta’minlash rejali ravishda
amalga oshirilmoqda. Oliy ta’lim va xalq xo‘jaligining o‘sib borayotgan talabini va
kelajagini   hisobga   olib   ish   ko‘rmoqda.   Buning   uchun   Oliy   o‘quv   yurtlarining
professor   o‘qituvchilari   tarkibi   ta’limining   to‘rt   shartiga;   o‘z   fanini   a’lo   darajada
bilish,   o‘z   kasbini   jonu-dilidan   sevish   va   talabalarda   ham   shu   fanga   muhabbat
uyg‘otish,   sinab   ko‘rish   va   amaliy   ishlarni   hozirgi   davr   talablari   asosida
uyushtirish,   chuqur   bilimga   ega   bo‘lishga   rioya   qilib   kelmoqdalar.   Endigi   asosiy
vazifa   tayyorlanayotgan   mutaxassislarning‘   sifatini   yanada   yaxshilashga,   ularni
ijodiy   fikrlovchi   va   tashabbuskor   mutaxassislar   qilib   tarbiyalashga   erishishdan
iboratdir. 
Bu   o‘z   navbatida   talabalarni   ta’lim   berishni   talab   qiladi   O’zbekiston
sportchilarining   xalqaro   sport   musobaqalarida   ishtirokini   ta’minlash   yo’llarini
talab darajasida ishlab chiqish, ularni maqsadli ravishda amalga oshirish yuqorida
ta’kidlangan   tizimlarni   tashkil   qilish   va   ularni   amalga   oshirishda   mutasaddi
vazirliklar   va   jamoatchi   sport   tashkilotlarinng   barcha   faoliyatlarini
muvofiqlashtirish   yo’lida   Respublika   Madaniyat   va   sport   ishlari   vazirligi   faoliyat
23 ko’rsatmoqda.
Darslarni   muntazam   va   оb’еktiv   baхоlay   bilish   muхim   aхamiyatga   ega
bo’lib   o’quvchilarni   jalb   qiladi,   o’quv   mехnatini   qiziqtiradi,   o’qituvchiga   esa
o’quvchilarni jismоniy tarbiya aniq bоshqarishga yordam bеradi.     
Har     bir   sinf   uchun   o’qitishning   охirgi   natijasi   davlat   ta’lim   standarti
bo’yicha   «Jismоniy   tarbiyada   umumiy   o’rta   ta’lim   o’quv   dasturining   talablari»
asоsida bеlgilangan.
O’quv   matеriallarini   bоshlang’ich   o’rganishda   yеngil   sharоitlarda,
takоmillashtirishda   esa   qiyinlashtirilgan   sharоitlarda   (o’yinlarda,   musоbaqa
sharоitida) baхоlash mumkin.
Yangi   matеriallarni   o’rganish   еki   o’tgan   matеrialllarni   mustaхkamlash
darslarida   tanlab   baхоlash   amalga   оshiriladi.   Nazоrat   darslarida   esa   guruх   yoki
yoppasiga (barcha o’quvchilar) baхоlanadi.
Yakuniy   baхо,   shuningdеk   chоrak   va   yillik   baхоlash   оmmalashtirilgan
haraktеrda bo’lib, barcha jоriy baхo va uy vazifalarini bajarish natijalarini хisоbga
оlgan хоlda chiqariladi  o’zlashtirishni  yakuniy хisоblash  jоriy хisоblash  natijalari
asоsida chоrakka, yillik baхо esa – chоraklik baхоlar asоsida chiqariladi. Chоraklik
baхо   chiqarishda   o’quvchilarni   harakat   tехnikasini   bajarishni   yoki   nazоrat
darslarida оlingan baхоlari asоsida qo’yiladi.
Dars   jarayonida   o’quvchilarni   yurak   urushi   tekshirib   boriladi   va   yuklama
yurak   urishiga   qarab   oshirib   yoki   tushiriladi.O’quvchilarning   yoshiga   va   jinsiga,
jismoniy tayyorgarligiga qarab yuklamalar beriladi.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasining   “Jismoniy   tarbiya   va   sport
to‘g‘risida”gi Qonuni (Yangi taxriri). -T.: 2015 - yil 4-sentabr. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlatirish   bo‘yicha   haraktlar   strategiyasi
to‘g‘risida”   gi     PF-4947-sonli   farmon   //   “Xalq   so‘zi”   gazetasi   2017   yil.,   8   fevral
№28.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   5-martdagi
“Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasini   davlat   boshqaruvi   tizimini   tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5368-sonli farmoni.
25 4. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birgalikda quramiz. Toshkent. 2017-yil.
5. Mirziyoev Sh.M. O‘zbekiston Respublikasi  oliy ta’lim tizimini 2030-
yilgacha konsepsiyasi. “PF-5847”  2019-yil 8-oktiyabr. 
6. Umumiy   o’rta   ta’limning   jismoniy   tarbiya   bo’yicha   milliy   o’quv
dasturi   Toshkent 2021 
7. K.Maxkamjonov,   metodik   qullanma   boshlang‘ich   siniflarda   jismoniy
tarbiya. Toshkent 2006.
8. K.M.Makkamjonov,   R.Salomov,   T.Rasulov   jismoniy   tarbiya
nazariyasi va metodikasi fani bo‘yicha maruzalar. TDPU, 1-qism Toshkent, 2003-
yil
9. K.M.Makkamjonov,   F.Xo‘jaev.   Jismoniy   tarbiya   1-   sinif   darslik,
2003-yil 
10. K.M.Makkamjonov,   F.Xo‘jaev.   Jismoniy   tarbiya   2-   sinif   darslik,
2003-yil
11. Axmedov F.Q. Jismoniy ta’limda milliy an’analardan foydalanishning
o‘rni. Monografiya “Fan” nashriyoti. Toshkent-2010 yil. 95 b et .
12.   Axmedov   F.Q.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   fanidan
101- savolga 101 javob  Jizzax - 2011 yil. 16 bet
13. Axmedov   F.Q.,   Atamurodov   Sh.O‘   va   boshqalar.,   Boshlang‘ich
sinflarda jismoniy tarbiya. Uslubiy qo‘llanma. Toshkent -2013 yil. 111 b et .
14.  Axmedov F.Q., Atamurodov Sh.O‘.  Boshlang‘ich sinflarda jismoniy
madaniyat darslari. Uslubiy qo‘llanma. Toshkent -2017 yil.  139 b et .
15. Axmedov F.Q., Atamurodov Sh.O‘.   Boshlang‘ich sinflarda jismoniy
tarbiya nazariyasi va metodikasi. O‘quv qo‘llanma. Toshkent -2019 yil.  180 b et .
26 Internet
http :// www.google/uz/
http// www.ZiyoNET.uz/
http// www.edu.uz
27

Jismoniy tarbiya darslarini pedagogik tahlil qilish mexanizmining mazmuni

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………………………………....3

I.BOB. JISMONIY MADANIYAT DARSLARINI TAHLILI    QILISHDAN 

MAQSAD 

1.1.   Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili qilish……………………....…5

1.2.   Taxlilchining darsi boshlanguncha bajaradigan ishlari…………..................8

II BOB. JISMONIY TARBIYA DARSIDA O’QUVCHILAR FAOLIYATINI TASHKIL ETISH USULLARI

  1. O‘quvchilar faoliyatini boshqarish va o‘quvchi faoliyatini 

tashkillashning frontal usuliyati…………………………………………..………14

  1. O‘quvchi faoliyatini uzluksiz-ulab tashkillash usuliyati va o‘quv 

guruhi (sinf)ni guruhlarga ajratish usuliyati………………………………….….15

Xulosa……………………………………………………………………………20

Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………22

 

 

 

 

 

 


Kirish 

Mavzuning dolzarbligi; Jismoniy tarbiya fanini o‘qitish konsepsiyasi (keyingi o‘rinlarda – Konsepsiya) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 5martdagi PF–5368-sonli “Jismoniy tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoev huzurida o‘tkazilgan 2018 yil 20 sentabrdaga majlisi bayoni, 2019 yil 4 sentabr kuni o‘tkazilgan videoselektr yig‘ilishi asosida 2021-2023 yillarda jismoniy tarbiya va ommaviy sportni rivojlantirish bo‘yicha qabul qilingan konsepsiysi, O‘zbekiston Respublikasida jismoniy tarbiya va sportni 2025-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasida belgilangan vazifalarga muvofiq Respublikadagi va jahon ilg‘or tajribalari nuqtai nazaridan umumiy o‘rta ta’lim maktablaridagi “Jismoniy tarbiya” fanini o‘qitish metodikasini takomillashtirishning strategik yo‘nalishlari tizimini hamda asosiy maqsad va vazifalarini belgilaydi.[1]

Jismoniy tarbiya insoniyat madaniyatining ajralmas qismi bo‘lib, sog‘lom turmush tarzini shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi. Zero, yosh avlodning jismoniy tarbiyasi va sog‘lom turmush tarzi - millat salomatligi garovi va milliy havfsizlikning asosidir.

Jismoniy tarbiya mashg‘ulotlari o‘quvchilarning jismoniy rivojlanishi va harakatlanish faoliyatini yaxshilash uchun poydevor qo‘yadi, ularning hayotini himoya qilish va sog‘lig‘ini yaxshilash muammolarini hal qiladi.

Jismoniy tarbiya, maktab o‘quvchilari va o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasida uzluksiz ta’lim tizimining ajralmas qismi bo‘lib, u umumiy o‘rta ta’lim maktablari o‘quvchilarning harakatlanish qobiliyatini rivojlantirishda hayotiy zarur bilimlarni, qobiliyatlari va ko‘nikmalarni shakllantiradigan o‘quv fani hisoblanadi.

Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida jismoniy tarbiya tizimining samaradorligi, oqilona mazmunda, o‘quv va uzaytirilgan kun tartibda barcha jismoniy tarbiya shakllarini joriy etish, sog‘lomlashtirish, jismoniy tarbiya tadbirlari soni va hajmida, o‘quvchilarni kundalik hayotda jismoniy tarbiya va sport turizm bo‘yicha sinf va maktabdan tashqari ishlarning turli shakllariga keng jalb etish, o‘quv-tarbiya jarayoni ustidan tibbiy-pedagogik nazorat orqali ta’minlanadi.

 Ushbu konsepsiya umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya fanini o‘qitilishining nazariy, amaliy tizimlarni, asosiy tamoyillarni, dolzarb masalalar yechimining maqsad va vazifalarni hamda ta’lim muassasalarida mazkur fanlarni o‘qitishning asosiy yo‘nalishlarini belgilab beradi, 

jumladan:

Jismoniy tarbiya fani davlat ta’lim standarti talablarining ta’lim sifatini oshirish, kadrlar tayyorlashda qo‘yiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’minlash;

Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishda ta’lim sifatini oshirish;

Umumiy o‘rta ta’limning jismoniy tarbiya fanini o‘qitishda uzviylik va uzluksizlikni ta’minlash; 

Jismoniy tarbiya fani dasturida jismoniy tarbiya sohasidagi bilimlarni o‘rgatish, hayotiy metodikani shakllantirish, o‘quvchilarning sog‘lom turmush tarzini shakllantirish;

 Jismoniy tarbiya va sport bilan muntazam shug‘ullanish, sog‘lom turmush tarzi hamda reproduktiv salomatlikka doir amaliy ko‘nikma va malakalarni tarkib toptirish;

 jismoniy madaniyat, ommaviy va sport tadbirlarini tashkillashtirish; 

Jismoniy tarbiya sohasida inson resurslarini rivojlantirish;

Jismoniy tarbiya fani bo‘yicha umumiy o‘rta ta’lim muassalari bitiruvchilariga qo‘yiladigan malaka talablarini amaliyotga tadbiq etish; 

Jismoniy madaniyat, sog‘lom turmush tarzi ko‘nikmalarini shakllantirish;

Jismoniy tarbiya fanini o‘zlashtirishning muhim kutilayotgan natijalari ahloqiy ong va xulq-atvor, irodaviylik sifatlar, mehnatsevarlik, vatanga sadoqat, o‘z-o‘zini tarbiyalash qobiliyatini shakllantirish hamda estetik va ruhiy emotsional hissiyotlarni rivojlantirish;

Jismoniy tarbiya o‘quv fani uchun elektron uslubiy, multimedia resurslar ba’zasini yaratish;

Jismoniy tarbiya o‘quv fani bo‘yicha keng imkoniyatlarga ega ijtimoiylashuv va shaxsiy rivojlanishga qaratilgan shakl, vosita va usullardan foydalanish;

Jismoniy, aqliy, axloqiy, ma’naviy rivojlanishi, jismoniy takomillashishi uchun zarur bo‘lgan motorikani rivojlantirish;

Davlat ta’lim standartlarida belgilangan kompetensiyalarga asoslangan holda baholash mezonlarini joriy etish;

Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalash;

Maqsadi va vazifalari Mamlkatimizda jamiyatning ijtimoiy ehtiyojlariga va hozirgi davrda rivojlanishining istiqbolli vazifalariga muvofiq, umumiy o‘rta ta’lim sohasida jismoniy tarbiya tizimini zamonaviylashtirish (modernizatsiya qilish) asosida umumiy o‘rta ta’lim maktablarida ta’lim-tarbiya va sog‘lomlashtirish salohiyatini oshirish, “Jismoniy tarbiya” fanini o‘qitishning yuqori sifatini ta’minlash uchun sharoit yaratish, shuningdek. ushbu fanni o‘qitish metodikasini takomillashtirish mazkur mavzumizning asosiy maqsadidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.BOB. JISMONIY MADANIYAT DARSLARINI TAHLILI QILISHDAN MAQSAD

1.1.   Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili qilish.

Har bir jismoniy madaniyat o‘qituvchisi o‘zining va kasbdoshining darsini taxlil qila olish malakasiga ega bo‘lishi uning kasbiy tayyorgarligining zaruriy jihatlaridan biri deb qaraladi. To‘g‘ri tashkil qilingan pedagogik kuzatish orqali amalga oshirilgan darsning taxlili, jismoniy tarbiya mutaxassisining o‘zini va dars o‘tayotgan kasbdoshining pedagogik faoliyati haqida fikr yuritish, kasbiy mahoratini baholash, ijobiy va salbiy tomonlarini ko‘rish bilan o‘qituvchilik mahoratini shakllanishi hamda takomillashishiga zamin yaratadi. Jismoniy madaniyat darsining taxlili o‘zining xususiy tomonlari bilan boshqa umumiy ta’lim fanlari darslarining taxlilidan farqlanadi. Darsning zichligini taxlilchisiz, unda yuklamani boshqarilishini yurak qisqarish chastatasini taxlillovchi va pedagogik taxlil olib boruvchilarsiz darsga umumiy baho berib bo‘lmaydi.

  Pedagogik taxlil darsning samaradorligini baholash uchun o‘tkaziladi. Darsning zichligini oshirish va jismoniy yuklamani boshqarilishida qo‘llaniladigan uslubiyotlarning foydaliligi, ulardan o‘qituvchini ta’lim jarayonida o‘rinli ishlatilishi taxlil qilinadi va darsning zichligi xronografigi, yurak qisqarishi chastotasining (YuQCh) ning fiziologik qiya chizig‘ining grafigi taxlil qilinadi. 

Jismoniy tarbiya darsining pedagogik taxlili


 

[1] O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 5-martdagi “Jismoniy tarbiya va sport sohasini davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5368-sonli farmoni.