Joriy va eksport valyuta operatsiyalari, ularning mohiyati va amalga oshirish tartibi

Joriy va  ek sport valyuta operatsiyalari, ularning
mohiyati va amalga oshirish tartibi
Mundarija:
Kirish 
I bob.  Valyuta siyosati va uning xalqaro iqtisodiy munosabatlardagi mazmuni
1.1. Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari 
1.2. Xalqaro valyuta tizimining asosiy bosqichlari taraqqiyoti 
1.3.  Valyuta siyosatining asosiy usullari 
II bob. O’zbekiston Respublikasining valyuta siyosati va uni takomillashtirish
2.1. Valyutani tartibga solishning xorij tajribasi
2.2.  O’zbekiston Respublikasida valyuta kursini tartibga solish
2.3. Valyuta siyosatida so’m konvertatsiyasining muammolari va bartaraf etish 
imkoniyatlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1 Kirish
Iqtisodiy   jarayonlarni   boshqarishda,   milliy   valyutaning   xalqaro
mavqeini belgilashda vamamlakatning joriy hamda kelajakdagi iqtisodiy
munosabatlari tizimida valyutasiyosati muhim rol o’ynaydi. U iqtisodiy
rivojlanish   barqarorligini   ta’minlash,   ishsizlikning   oldini   olish   va
inflatsiyani   jilovlash,   to’lov   balansining   aktivliginisaqlab   turishda
makroiqtisodiy siyosatning muhim va ajramas qismi hisoblanadi. Oxirgi
yillarda   O’zbekistonning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   jadal   sur’atlar
bilanrivojlanib   bormoqda.   Xorijiy   sarmoyalar   ishtirokida   yangidan-
yangi   qo’shmakorxonalar   vujudga   kelib   tashqi   iqtisodiy   faoliyatga
qo’shilmoqda.   Tabiiyki,   mazkur   tashqi   iqtisodiy   munosabatlar
ishtrokchilari   xorijiy   sheriklari   oldidagimajburiyatlarini   bajarish   uchun
xorijiy   valyutani   sotish   yoki   sotib   olishga   kuchli   ehtiyoj   sezmoqdalar.
Mamlakat   iqtisodiyotida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   vatashqi
iqtisodiy   faoliyat   shakllanishida   asosiy   o’rinda   turuvchi   valyuta
qonunchiligidoimo   davomiy   rivojlanish   va   takomillashishda   bo’lmog’i
lozim. 
Mamlakatimiz   birinchi   prezidenti   I.A.   Karimov
ta’kidlaganlaridek,   “Birjadan   tashqaribozorni   kengaytirish   va
rivojlantirish, tijoriy banklarning roli va mas’uliyatinioshirish hisobidan,
milliy   valyutamizni   erkin   muomaladagi   valyutaga   to’liqalmashtirish
(konvertatsiya   qilish)   masalasini   yechish   vaqti   keldi.   Bu   tadbir
mamlakatimizga kirib kelayotgan investitsiyalar hajmini oshirish garovi
vakafolatidir”   1.   Shu   bilan   birga,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
takomillashtirish,  tashqi   iqtisodiy  munosabatlarni  jadallashtirish   yo’lida
yurtboshimiz   buyruqlari   va   hukumatimiz   qarorlari   bosqichma-bosqich
qabul   qilindi.   Valyuta   bozorini   erkinlashtirish   uchun   Xalqaro   Valyuta
Fondi   Bitimi   VIII   moddasiga   muvofiq   joriy   valyuta   operatsiyalari
bo’yicha konvertatsiya yo’lga qo’yildi.
2 I bob. Valyuta siyosati va uning xalqaro iqtisodiy munosabatlardagi mazmuni
1.1. Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari
Xal q aro valyuta munosabatlari - valyutalarning jahon xo jaligidagi xarakatiʼ
natijasida yuzaga keladigan ijtimoiy-iqgisodiy munosabatlar majmuasi. 
Xalqaro   valyuta   munosabatlari   takror   ishlab   chiqarishga   nisbatan
ikkilamchi   xisoblanadi,   chunki   ishlab   chiqarilgan   tovarlarni   eksport-import   qilish
natijasida   xalqaro   valyuta   munosabatlari   yuzaga   keladi.   Tarixan,   xalkaro
savdoning   yuzaga   kelishi   xalkaro   valyuta   munosabatlarini   yuzaga   keltirgan
birlamchi omil bo ldi. Аmmo xalkaro valyuta munosabatlari takror ishlab chiqarish	
ʼ
jarayonining   har   bir   bosqichiga   -   ishlab   chikdrish.   T aqsimlash,   ayirboshlash   va
iste molga bevosita faol ta sir ko rsatadi.	
ʼ ʼ ʼ  
Valyuta   munosabatlari   va   takror   ishlab   chikdrish   o rtasida   bevosita	
ʼ
(to gridan-to gri   xamda   teskari)   alokalar   mavjud.   Ularning   ob ektiv   asosi   bo lib	
ʼ ʼ ʼ ʼ
tovarlar,   kapitallar,   xizmatlar   bilan   xalqaro   almashuvni   vujudga   keltiruvchi
ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayoni   xisoblanadi.   Valyuta   munosabatlarining
shakllanishi,   o zgartirilishi   yoki   tugatilishining   xukuqiy   asoslari   bo lib   xalqaro	
ʼ ʼ
kelishuvlar va ichki davlat qonun-qovdalari xisoblanadi. 
Valyuta   siyosati   —   davlatning   mamlakat   ichida   va   undan   tashqarida
valyutaga,   valyuta   kursita,   valyuta   operatsiyalariga   ta sir   ko rsatish   chora-	
ʼ ʻ
tadbirlari;   davlat   iqtisodiy   siyosatining   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatiningtarkibiy
qismi.   V.s.ning   asosiy   dastaklari   —   valyuta   intervensiyasi,   valyuta   cheklashlari,
valyuta   subsidiyasi,   valyuta   pariteti,   valyuta   rezervlari,   devalvatsiya,   revalvatsiya
va   b.dan   tashkil   topadi.   Mamlakatda   V.s.ni   hukumat,   markaziy   bank,   markaziy
moliya muassasalari amalga oshiradi.
Jahon   miqyosida   V.s.ni   xalqaro   valyuta   —   moliya   tashkilotlari   (Xalqaro
valyuta   fondi,   xalqaro   banklar)   olib   boradi.   Uni   amalga   oshirish   davriga   ko ra,	
ʻ
joriy V.s. va uzoq muddatli V.s. kabi kurinishlari bor. Joriy V.s.da valyuta bozori
holati   o zgarishlari   (kon yukturasi),   deviz   va   diskont   siyosati,   valyuta   zaxiralari	
ʻ ʼ
yordamida   tartibga   solinadi   va   bu   siyosat   to lov   balansi   tengligini   ta minlashga	
ʻ ʼ
3 xizmat qiladi. Uzoq muddatli V.s. valyuta mexanizmi, valyutalar kursi va pariteti,
xalqaro hisob-kitoblar tartibini o zgartirish maqsadlarini ko zlaydi.ʻ ʻ
Jahon   valyuta   tizimining   samarali   hamda   barqaror   faoliyat   ko’rsatishi
uning jahon xo’jaligi tuzilmasi va holatiga muvofiqlik darajasiga bevosita bog’liq
bo’ladi.   Xalqaro   moliyaviy   muhitda   yuzaga   kelgan   bir   qator   o’zgarishlar   hamda
mamlakatlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlar   rivojlanishining   ta’siri   natijasida
jahon valyuta tizimining amal qilish tamoyillari ham o’zgardi.
  Jahon   valyuta   tizimi   rivojlanish   jarayonida   quyidagi   bosqichlarini   bosib
o’tdi:
– Parij valyuta tizimi (1867-1914 y.y.);
– Genuya valyuta tizimi (1922-1929 y.y);
– Bretton-vuds valyuta tizimi (1945-1976 y.y.);
– Yamayka valyuta tizimi (1976 yildan hozirgi davrgacha).
Birinchi   jahon   urushidan   keyin   mamlakatlar   o’rtasidagi   tashqi   iqtisodiy
aloqalarning qayta tiklanishi natijasida jahon valyuta tizimining yangi tamoyillarini
ishlab   chiqishga   zarurat   tug’ildi.   Ushbu   davrdan   jahon   valyuta   tizimi
rivojlanishining yangi bosqichi amal qila boshladi. Mazkur bosqich oltin quyilma
andozasi yoki Genuya valyuta tizimi sifatida nom oldi.
1922   yilda   Genuyada   o’tkazilgan   moliyaviy   va   iqtisodiy   masalalar
bo’yicha   xalqaro   konferentsiyada   rivojlangan   mamlakatlardagi   oltin   zahiralari
tashqi   savdo   va   boshqa   operatsiyalar   bo’yicha   xisob-kitoblarni   tartibga   solish
uchun   etarli   emas   deb   ta’kidlandi.   Xalqaro   aylanmada   oltin   va   funt   sterling dan
tashqari   AQSh   dollari dan   h am   keng   foydalanish   tavsiya   etildi.   Xalqaro   to’lov
vositasi   rolini   bajarishga   yo’naltirilgan   ikkala   valyuta   ham   deviz   nomini   oldi.
Germaniya, Avstraliya, Daniya, Norvegiya kabi ko’pgina mamlakatlar   oltin deviz
standartiga qo’shilishdi.
Genuya   valyuta   tizimining   asosiy   tamoyillari   ham   oldingi   Parij   valyuta
tizimi   tamoyillariga   o’xshish   edi.   Mazkur   tizimda   ham   oltin   oxirgi   jahon   puli
sifatidagi rolini saqlab qoldi, shu bilan birgalikda oltin paritetlari ham qoldirildi. 
Genuya valyuta tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanib faoliyat ko’rsatgan:
4 1. Tizim  asosini  oltin va deviz valyut alar tashkil  etdi. Ushbu davrda 30 ta
mamlakatning   pul   tizimi   oltin-deviz   standartiga   asoslandi.   Biroq,   zahira   valyuta
mavqei rasmiy jihatdan hech bir valyutaga berilmadi , funt sterling va AQSh dollari
ushbu sohada etakchilik uchun raqobatlashdi . 
2. Oltin   paritetlari   saqlab   qolindi.   Valyutalarning   oltinga   almashinuvi
nafaqat bevosita yo’l bilan (AQSh, Frantsiya, B.Britaniya) balki  bilvosita, xorijiy
valyutalar orqali ham amalga oshirildi. 
3. Erkin suzuvchi valyuta kurslari rejimi qayta tiklandi.
4. Valyutani   tartibga   solish   faol   valyut a   siyosati   shaklida   xalqaro
konferentsiyalarda amalga oshirildi.
Oltin deviz andozasi  oltin andozasining muayyan shaklini ifodalab, bunda
alohida   milliy   banknotalar   oltinga   emas   balki   boshqa   mamlakatlarning
valyutalariga (oltin quyilmalarga almashinuvchi devizlarga) almashtirilar edi. 
Mazkur sharoitda, milliy valyutalarni oltinga almashtirishning ikkita asosiy
usuli shakllandi:
1. bevosita – deviz  rolini bajaruvchi (funt sterling, AQSh dollari)  valyutalar
uchun ;
2. bilvosita – mazkur  tizimning qolgan barcha valyut alari uchun.
Ushbu   jahon   valyuta   tizimida   erkin   suzuvchi   valyuta   kurslari   tamoyili
qo’llanilgan.   Genuya   tizimining   tamoyillariga   muvofiq   a’zo   mamlakatlarning
markaziy   banklari   milliy   pul   birliklari   valyuta   kurslarining   mumkin   bo’lgan
tebranishlarini   valyutani   tartibga   solish   usullarini   (asosan   valyuta   interventsiyasi)
qo’llagan holda ushlab turishlari lozim edi. 
barqarorlashtirish   fondlari   xizmat   qildi,   mazkur   fondlardan   eksportni
rag’batlantirish   maqsadlarida   milliy   valyuta   kursini   pasaytirishda   foydalanilgan.
Bunday   fondlar   Buyuk   Britaniyada   1932   yilda,   AQShda   1934   yilda,   Belgiyada
1935 yilda, Kanadada 1935 yilda, Gollandiyada 1936 yilda tashkil etilgan.
Ikkinchi jahon urushi xalqaro valyuta va iqtisodiy munosabatlarning to’liq
izdan chiqishiga sabab bo’ldi. Xalqaro savdo va xalqaro moliya munosabatlarining
5 asosi butkul o’zgarib ketdi. Mazkur o’zgarishlar natijasida mamlakatlar tomonidan
yangi jahon valyuta tizimini tashkil etishga tashabbus qilindi. 
Bretton-Vuds   valyuta   tizimi   ( Bretton   Woods   system)   –   ikkinchi   jahon
urushidan   keyin   shakllangan   va   milliy   valyuta   tizimlarini   etakchi   mamlakatlar
valyuta tizimiga moslashtirishga asoslangan jahon valyuta tizimidir. Mazkur jahon
valyuta tizimi 1944 yil 22 iyulda Bretton-Vudsdagi ( Nyu-Xempshir  shtati) xalqaro
konferentsiyada qabul qilindi. Shuningdek, ushbu tizim doirasida Xalqaro valyuta
fondi   va   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   kabi   tashkilotlarni   tashkil   etish
qarori qabul qilindi.
Bretton-Vuds tizimi – savdo xisob-kitoblari va pul munosabatlarini tashkil
etishning   xalqaro   tizimidir.   Bu   oltin   deviz   andozasidan   erkin   savdo   orqali
valyutalarning   talab   va   taklifi   muvozanatini   o’rnatuvchi   Yamayka   tizimiga   o’tish
bosqichi   bo’ldi.   Bretton-Vuds   tizimida   oltin   bilan   bir   qatorda   AQSh   dollariga
jahon puli funktsiyasi berildi. 
Bretton-Vuds tizimini tashkil etishdan maqsad:
– xalqaro savdo hajmini qayta tiklash va oshirish;
– tashqi   savdo   balansidagi   vaqtinchalik   qiyinchiliklarga   barham   berish
uchun davlatlarga moliyaviy resurslar ajratish;
– barqaror   almashuv   kurslariga   ega   bo’lgan,   xalqaro   valyuta   tizimini
tashkil etish;
– qattiq   valyuta   nazorati   bekor   qilinishi   va   barcha   valyutalarning
konvertirlanishiga erishish.
Bretton-Vuds   tizimining   oqibati:   mamlakatlar   iqtisodiyotining
dollarlashuvi,   ushbu   holat   pul   massasini   milliy   nazorat   ostidan   chiqib   ketishiga
olib keldi.
Bretton-Vuds tizimi quyidagi asosiy tamoyillarga ko’ra amal qildi:
– xalqaro   xisob-kitoblarda  oltin o’zining oxirgi pul funktsiyasini saqlab
qoldi;
– dollar  yoki  oltindagi qa’tiy belgilangan valyuta paritetlari o’rnatildi;
6 – asosiy   valyutaning   kursi   (AQSh   dollari)   oltinga   nisbatan   qa’tiy
belgilandi;
– asosiy   valyutaga   nisbatan   ishtirokchi   mamlakatlar   valyutalari   uchun
qa’tiy belgilangan almashinuv kurslari o’rnatildi;
– markaziy   banklar   milliy   valyutalarning   asosiy   valyutaga   nisbatan
barqaror kursini  (±1%)  valyuta interventsiyalari yordamida saqlab turishdi ;
– valyuta   kurslarini   revalvatsiya   yoki   devalvatsiya   orqali   o’zgartirish
mumkin edi;
– tizimning tashkiliy bo’g’inlari sifatida Xalqaro valyuta fondi va Xalqaro
tiklanish va taraqqiyot banki tashkil etildi.
AQSh   dollari   uchun   1   troya   untsiya   35   dollar   nisbatda   oltin   standarti
o’rnatildi.   Natijada   AQSh   zaiflashgan   raqobatchisi   Buyuk   Britaniyani   ortda
qoldirgan holda valyuta ustunligini oldi. Amalda   xalqaro valyuta tizimi ning dollar
ustunligiga asoslangan dollar standarti yuzaga keldi.
XX asrning o’rtalarida jami dunyo oltin zahirasining 70% AQShga tegishli
bo’ldi.   Dollar   –   oltinga   almashinuvchi   valyuta   zahira   aktivlari,   valyuta
interventsiyalari   va   xalqaro   xisob-kitoblarda   ustunlik   qiladigan   vosita   hamda
valyuta   paritetlarida   asos   bo’ldi.   Bir   vaqtning   o’zida   AQShning   milliy   valyutasi
jahon puli sifatida faoliyat ko’rsatdi. 
Xalqaro   valyuta   fondiga   a’zo   mamlakatlar   o’zlarining   valyuta   kurslarini
dollarga yoki oltinga nisbatan belgiladilar, o’z navbatida dollar oltinga bog’langan
edi. Shuning uchun oltinning dollardagi  bahosi  barcha narx xisob-kitoblari uchun
asos   bo’ldi.   Barcha   jahon   narxlari   dollarda   belgilana   boshladi.   Xalqaro   to’lov
vositalari asosiy  zahira valyutasi  sifatida AQSh dollari  va oltindan tashkil  topgan
bo’lishi   kerak   edi.   Markaziy   banklar   o’zlaridagi   dollarni   AQSh   g’aznachiligidan
qa’tiy belgilangan kurs bo’yicha oltinga almashtirishlari mumkin edi.
Odatda,   Bretton-Vuds   tizimi   1944   yildan   1971   yilgacha   davr   mobaynida
mavjud   bo’lgan   bo’lsa   ham,   haqiqatda   mazkur   tizim   1959   va   1968   yillar
o’rtasidagina   muvaffaqiyatli   faoliyat   ko’rsatgan   xolos.   1946   yildan   1959   yil
yanvargacha valyuta kurslari barqarorlashtirish kreditlari hisobiga ushlab turilgan.
7 1959   yildagina   G’arbiy   Evropa   mamlakatlarining   valyutalari   erkin
konvertatsiyalanishi   bilan   Bretton-Vuds   tizimi   to’liq   miqyosda   faoliyatini
boshlagan.
Bretton-Vuds valyuta tizimining inqiroz ga  uchrash sabablari:
– AQSh   iqtisodiyotining   berqarorligi   va   u   bilan   bog’liq   ziddiyatlarning
rivojlanishi.   1967  yilda   iqtisodiy   o’sishning  pasayishi  bilan  sodir  bo’lgan  valyuta
inqirozining boshlanishi. 
– Inflyatsiyaning   kuchayishi   jahon   narxlari   va   kompaniyalarning
raqobatbardoshligiga   salbiy   ta’siri   ko’rsatdi   hamda   “issiq”   pullarning   spekulyativ
ko’chishini   rag’batlantirdi.   Turli   mamlakatlarda   inflyatsiyaning   turli   sur’atlari
valyuta   kurslari   dinamikasiga   ta’sir   ko’rsatdi,   pullarning   xarid   qobiliyatini
pasayishi esa kurslarning keskin o’zgarishiga sharoit yaratdi.
–   1970   yillarda   spekulyativ   operatsiyalar   mamlakatlar   o’rtasidagi   “issiq”
pullar harakatini tezlashtirgan holda valyuta inqirozini yanada kuchayishiga sabab
bo’ldi.   “Issiq”   pullarning   shiddatli   oqimi   ko’rinishidagi   dollar   ortiqchaligi   bir
mamlakatdan   boshqasiga   kirib   kelishi   valyuta   bozorlarida   keskin   o’zgarishlarni
keltirib chiqardi. 
– Bretton-Vuds   tizimi   tamoyillarining   jahon   maydonida   kuchlar   nisbati
o’zgarishiga   nomuvofiqligi.   Milliy   valyutalarni   qo’llashga   asoslangan   valyuta
tizimi   jahon   xo’jaligi   baynalmillashuvi   bilan   qarama-qarshilikka   keldi.   Ushbu
qarama-qarshilik   AQSh   va   Buyuk   Britaniya   iqtisodiy   holatining   zaiflashishiga
muvofiq   kuchayib   bordi.   Chunki   ular   zahira   valyutasi   mavqeidan   foydalangan
holda   to’lov   balanslarining   taqchilligini   milliy   valyuta   emissiyasi   evaziga
pasaytirishdi. Bu holat, ayniqsa rivojlanayotgan mamlakatlarning manfaatlariga zid
bo’ldi. 
– TMKlarning   valyuta   sohasidagi   roli:   TMK   turli   valyutalardagi   yirik
miqdordagi   qisqa   muddatli   aktivlarga   ega   bo’ladi,   mazkur   aktivlar   ular   faoliyat
ko’rsatayotgan   mamlakatlar   markaziy   bankining   valyuta   zahiralaridan   ham   ortiq
bo’lishi   mumkin.  Ushbu   mablag’lar  milliy  nazoratdan  chiqishi   va  oqibatda  foyda
ko’rish maqsadida valyutaviy spekulyatsiyalarda ishtirok etishi mumkin. 
8 Yamayka   valyuta   tizimi   –   zamonaviy   jahon   valyuta   tizimi   bo’lib,   alohida
mamlakatlarning   valyuta   tizimlariga   emas,   balki   huquqiy   mustahkamlangan
davlatlararo   tamoyillarga   asoslangandir.   Yamayka   valyuta   tizimining   o’ziga   xos
xususiyati erkin suzib yuruvchi valyuta kurslarini joriy etilishi bo’ldi. 
Bretton-vuds   tizimining   inqirozi   valyuta   islohotlarining   ko’pgina
loyihalarini   keltirib   chiqardi:   jumladan,   jamoaviy   zahira   birliklarini   tashkil   etish,
tovar va oltin bilan ta’minlangan jahon valyutalarini chiqarish va oltin standartiga
qaytish loyihalari. 
Monetarizm   tarafdorlari   davlat   aralashuviga   qarshi   bozor   tomonidan
tartibga   solishni   yoqlashdi,   to’lov   balansini   avtomatik   tarzda   o’z-o’zidan   tartibga
solinish   g’oyasiga   asoslangan   holda   suzuvchi   valyuta   kurslari   rejimi   joriy   etishni
taklif   qilishdi   (M.   Fridman,   F.   Maxlup   va   bosh. ).   Neokeynsianchilar
J.M.Keynsning   xalqaro   valyuta   tashkil   etish   to’g’risidagi   oldingi   g’oyasiga
qaytishdi   (R. Triffin, U. Martin, A. Dey. F. Peru, J. Denize) . AQSh oltinni  to’liq
demonetizatsiya   qilish   va   dollarning   mavqeini   qo’llab-quvvatlash   maqsadida
xalqaro likvid vositani tashkil etish yo’lini tutdi. G’arbiy Evropa, ayniqsa Frantsiya
dollarning   etakchiligini   cheklash   va   XVF   kreditlarini   kengaytirish   sari   harakat
qildi. 
Valyuta   inqirozidan   chiqishga   bag’ishlab   jahon   miqyosida   bir   qator
konferentsiyalar   o’tkazildi.   1972-1974   yilllarda   XVF   jahon   valyuta   tizimini   isloh
qilish loyihasini tayyorladi. 
Mazkur loyiha 1976 yilda XVFga a’zo mamlakatlarning kelishuviga ko’ra
Kingstonda   o’tkazilgan   konferentsiyada   rasmiy   jihatdan   kuchga   kirdi.   Yamayka
valyuta tizimi asosiga oltin standartidan to’liq voz kechish tamoyili qo’yildi. 
Mazkur   tizimga   muvofiq   valyuta   munosabatlari   quyidagi   tamoyillarga
asoslangan holda amalga oshirilishi lozim:
– oltin  andozasi tizimi  rasman bekor qilindi;
– oltin   demonetizatsiyasi   belgilandi,   uning   jahon   puli   funktsiyasi   bekor
qilindi;
– valyutani oltinga bog’lovchi oltin paritetlari taqiqlandi;
9 – markaziy   banklarga   bozor   bahosi   bo’yicha   oltinni   oddiy   tovar   sifatida
sotish va sotib olishga ruxsat etildi;
– SDR   (Special   Drawing   Rights )   standarti   joriy   etildi,   undan   jahon   puli
sifatida,   shuningdek,   valyuta   almashinuv   kurslarini   o’rnatish   hamda   rasmiy
aktivlarni baholashda foydalanish ko’zda tutildi. 
– alohida   markaziy   banklarga   ichki   pul   siyosatini   mustaqil   o’tkazish
imkoniyati   kengaytirildi.   Mamlakatlarning   markaziy   banklari   valyutaning   qa’tiy
belgilangan paritetini ushlab turish uchun valyuta bozorlari faoliyatiga aralashishga
majbur   emaslar.   Biroq,   ular   valyuta   kurslarini   barqarorlashtirish   uchun   valyuta
interventsiyalarini amalga oshiradilar.
– zahira   valyutalari   sifatida   AQSh   dollari,   Germaniya   markasi,   funt
sterling,   shveytsariya   franki,   yaponiya   ienasi,   frantsuz   franki   rasman   tan   olindi
(evro muomalaga kiritilishiga qadar);
– erkin suzuvchi valyuta kurslari rejimi o’rnatildi, shuningdek, ularni jahon
valyuta bozorida talab va taklif asosida shakllantirish belgilandi;
– davlatlarga valyuta kursi rejimini mustaqil belgilashga ruxsat etildi.
Yamayka   bitimining   barcha   ishtirokchi   mamlakatlari   asosida
valyutalarning   oltin   tarkibi   yotgan   qa’tiy   belgilangan   valyuta   kurslaridan   valyuta
bozorlaridagi   talab   va   taklif   ta’sirida   muayyan   chegaralarda   erkin   o’zgaruvchan
suzuvchi valyuta kurslariga o’tishdi. 
4 . 3.   Evropa   valyuta   tizimining   asosiy   elementlari   va   rivojlanishi
bosqichlari
Evropa   valyuta   tizimi   –   bu   mintaqaviy   valyuta   tizimi   bo’lib,   Evropa
iqtisodiy  integratsiyasi   doirasida   milliy  valyutalar   harakati   bilan   bog’liq   iqtisodiy
munosabatlar   majmuasini   o’zida   ifodalaydi.   Evropa   valyuta   tizimi   zamonaviy
jahon   valyuta   tizimining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   U   uchta   asosiy
elementni o’z ichiga oladi: 
10 – EKYu   (European   currency   unit)   standarti.   EKYu   –   shartli   jamoaviy
valyuta bo’lib,  Evropa ittifoqiga kiruvchi, Evropaning etakchi mamlakatlarining  12
ta   valyut asiga   asoslanadi.   Har   bir   valyutaning   savatdagi   og’irligi   a’zo   davlatning
Evropa   ittifoqi   YaMMda   va   ittifoq   ichidagi   eksportdagi   ulushiga   bog’liq   holda
aniqlanadi. 
– Birgalikda   suzuvchi   valyuta   kursi,   mazkur   kursni   ±2,25%   chegarada
tebranishi   belgilangan   edi,   1993   yilda   valyuta   muammolarining   kuchayishi   bilan
bog’liq holda tebranish doirasi ±15%gacha kengaytirildi (“evropa valyuta iloni”). 
1989   yilda   J.Delor   (Evropa   ittifoqi   komissiyasi   raisi)   tomonidan   ishlab
chiqilgan   iqtisodiy   va   valyuta   ittifoqini   barpo   etish   dasturi   G’arbiy   Evropa
integratsiyasi rivojidagi keskin burilish bosqichi bo’ldi.
 “Delor rejasi” doirasida quyidagi maqsadlar ko’zda tutilgan edi:
– umumiy   bozorni   tashkil   etish,   bozor   mexanizmini   takomillashtirish
maqsadida raqobatni rag’batlantirish;
– qoloq hududlarni tarkibiy jihatdan birxillashtirish;
– inflyatsiyani   jilovlash,   narxlar   darajasi   va   iqtisodiy   o’sishni
barqarorlashtirish, davlat byudjeti kamomadini cheklash hamda ushbu kamomadni
qoplash   usullarini   takomillashtirish   maqsadida   byudjet-soliq   siyosatlarini
muvofiqlashtirish;
– pul-kredit   va   valyuta   siyosatlarini   muvofiqlashtirish   uchun   muayyan
organni tashkil etish;
– yagona valyuta siyosati,  qat’iy belgilangan valyuta kurslari va jamoaviy
valyuta - EKYuni joriy etish.  
1991   yildan   Evropa   valyuta   tizimida   “Delor   rejasi”   asosida   valyuta-
iqtisodiy   ittifoqni   bosqichma-bosqich   shakllantirishni   nazarda   tutuvchi   Maastrix
shartnomasi   ishlab   chiqildi   va   mazkur   shartnoma   doirasida   1999  yil   1  yanvardan
yagona evropa valyutasini joriy etishga mo’ljallangan islohotlar amalga oshirildi. 
Evropa   valyuta   tizimiga   kirish   uchun   dastlabki   qadamlarni   tashlashga
Germaniya,   Frantsiya   va   Belgiya   tayyor   bo’lib   ularning   imkoniyatlari   yuqori
baholandi. Birmuncha past salohiyat bilan Avstriya, Ispaniya, Portugaliya, Italiya,
11 Finlandiya,   Irlandiya   o’rin   egalladi,   Shveytsariya   va   Daniya   esa   ularga   ergashdi.
Valyuta ittifoqiga Buyuk Britaniyaning qo’shilishi dolzarb masala bo’ldi. 
Valyuta   ittifoqini   shakllantirish   va   yagona   valyutani   joriy   etish   bo’yicha
reja ishlab chiqildi.   Birinchi bos q ich   1998 yildan   Markaziy bankni (Frankfurt-na-
Mayne)   t ashkil   etishdan   boshlandi.   Evropa   Markaziy   bankiga   quyidagi
funktsiyalar biriktirildi:
– valyuta operatsiyalarini samarali tashkil etish;
– evrohududga  a’zo   bo’lgan   davlatlarning  maxsus   almashinuv   resurslarini
saqlash;
– to’lov hisob-kitob tizimi ustidan nazorat olib borish;
– evrohududda pul emissiyasini tashkil qilish.
  Evrokengash   “evro   hudud”ga   kiruvchi   mamlakatlarni   aniqladi.   Tanlash
mezonlari sifatida quyidagilar o’rnatildi:
– Inflyatsiya sur’ati Evropa Ittifoqining uchta narxlar darajasi eng barqaror
mamlakatlarning   o’rtacha   inflyatsiya   darajasidan   1,5   foiz   punktiga   oshmasligi
kerak.
– Davlat  byudjeti taqchilligi YaIMning 3%dan oshmasligi kerak.
– Davlat  qarzi  YaIMning  60%dan oshmasligi lozim;
– Milliy valyutaning  almashinuv  kursi   ikki   yil  mobaynida  Evropa  valyuta
tizimida amaldagi (±15%) tebranish chegarasidan chiqib ketmagan bo’lishi lozim. 
Ikkinchi  bosqich   1999  yil   1  yanvardan  boshlandi.  “Evro  hudud”ga  kirgan
mamlakatlar   milliy   valyutalarining   almashinuv   kurslari   evroga   nisbatan   qa’tiy
belgilandi,   evro   naqdsiz   shaklda   EKYuni   birga   bir   nisbatda   almashtirish   asosida
kiritildi.
Uchinchi bosqich 2002 yil 1 yanvardan boshlandi. Yagona namunada turli
nominatsiyalarda   evro   banknot   va   tangalarining  muomalasi   amalga   oshirildi,  ular
a’zo-mamlakatlarning   milliy   valyutalari   bilan   parallel   muomalada   bo’ldi   hamda
asta-sekinlik bilan milliy pul birliklarini almashtirish sodir bo’ldi.
To’rtinchi   bosqichda,   2002   yil   1   iyuldan.   Ishtirokchi   mamlakatlarning
milliy valyutalari butunlay o’zlarining pul funktsiyasini yo’qotdi.
12 Ikkinchi   tomondan   nisbatan   barqaror   moliya   bozori   tashkil   etildi.   Oldingi
holatga   nisbatan   evrohududda   yagona   valyutani   kiritilishi   likvidlikni   oshiradi
hamda   raqobatni   kuchaytirib,   tovarlarni   Evropa   Ittifoqi   doirasida   taqsimlanishi
engillashtirdi.   Shuningdek,   hududda   moliyaviy   operatsiyalar   bilan   bog’liq
xarajatlarni kamaytirdi. 
Valyuta munosabatlari nisbatan mustaqil munosabatlar bo lgan holda tulovʼ
balansi,   valyuta   kursi,   hisob-kitob   operatsiyalari   orqali   jahon   iktisodiyotiga
sezilarli ta sir ko rsatadi.	
ʼ ʼ
Valyuta   munosabatlarining   asosiy   iыggirokchilari   sifatida   xalqaro
moliyaviy   tashkilotlar,   mamlakatlar,   mamlakatlarning   rezident   va   nerezident
shaxslari maydonga chikadi.
Rezident   shaxs   -   muayyan   davlagg   hududida   yashayotgan   va   shu   davlat
fuqarosi   bulgan   xamda   mazkur   davlat   hududida   faoliyat   kursatayotgan   yuridik
yoki jismoniy shaxs.
Norezident   shaxs   —   muayyan   davlat   xududida   yashab   faoliyat
kursatayotgan,   birok   shu   davlat   fuqarosi   bo lmagan   yuridik   yoki   jismoniy   shaxe.	
ʼ
Masalan,   elchixonalar,   vakolatxonalar,   chet   el   firma   va   korxonalarning
bo linmalari shular jumlasidandir.	
ʼ
Xalkaro valyuta munosabatlarini yuzaga keltiruvchi asoslar quyidagilardir:
- tovarlar eksporti va importining mavjudligi;
- xizmatlar eksporti va importining mavjudligi;
- xalkaro kreditlarning jahon aylanmasidagi harakati;
- kapitallarning jahon aylanmasidagi harakati;
- notijorat tulovlarning mavjudligi (xorijiy davlatlarda savdo va diplomagik
vakolatxonalarni ochish va saqlash, xorijiy davlatlarning xududida harbiy qismlar
saklash, turizm, sport, madaniy tadbirlar bilan bog liq bo lgan xorijiy valyutadagi	
ʼ ʼ
to povlar).	
ʼ
Valyuta   tizimi   deb,   xalqaro   valyuta   munosabatlarini   tashkil   qilishning
davlat-huquqiy shakliga aytiladi. Valyuta munosabatlarini tashkil qilishning davlat
shakli   deyilishiga   sabab   shuki,   milliy   valyuta   tizimi   har   bir   mamlakatda   davlat
13 tomonidan tashkil etiladi va tartibga solinadi. Jaxon valyuta tizimi esa, davlatlararo
kelishuvlarga   asosan   tashkil   topali.   Valyuta   munosabatlarini   tashkil   qilishning
huquqiy shakli deyilishining boisi shundaki, valyuta tizimi bo yicha qabul qilinganʼ
qonunlar,   xalkaro   qoidalar   va   boshkd   me yoriy   hujjatlarning   talablarini   bajarish	
ʼ
xalqaro   munosabatlarning   barcha   sub ekxpari   uchun   majbzfiydir.   Masalan,
ʼ
Lmaykada   qabul   qilingan   to rtinchi   jahon   valyuta   tizimining   talabiga   asosan,	
ʼ
oltindan davlatlar o rtasida to lov vositasi sifatida fovdalanish taqiqlandi.	
ʼ ʼ
Valyuta tizimining uch asosiy turi mavjud:
1. Milliy valyuta tizimi.
2. Mintakaviy valyuta tizimi
3. Jaxon valyuta tizimi.
Milliy   valyuta   tizimi   —   bir   mamlakat   xududida   xalkaro   valyuta
munosabatlarini   tashkil   qilishning   davlat-hukuqiy   shakli.   Milliy   valyuta   tizimi
mintakaviy   va   jahon   valyuta   tizimlarining   yuzaga   kelishi   uchun   asos   vazifasini
o tavdi.   Milliy   valyuta   tizimining   rivojlanganligi   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy	
ʼ
aloqalarining rivojlanganlik darajasi bilan belgilanadi.
Mintaqaviy  valyuta  tizimi   ma lum   bir   mintakada  joylashgan   davlatlarning	
ʼ
hukumatlari   o rtasida   tuzilgan   shartnomaga   asosan   shakllanadi.   Lekin   shuni	
ʼ
alohida   ta kidlash   joizki,   mintaqaviy   valyuta   tizimi   bilan   jahon   valyuta   tizimi	
ʼ
o rtasidagi   chegarani   aniqlash   juda   mushkul.   Buning   sababi   shundaki,   ayrim	
ʼ
mintakaviy   valyuta   tizimlari   allaqachon   jahon   valyuta   tizimi   talablari   darajasida
faoliyat ko rsatmoqda.	
ʼ
Jaxon   valyuta   tizimi   -   bu   davlatlar   o rtasidagi   xalqaro   valyuta	
ʼ
munosabatlarini   tashkil   kdpishning   davlat-huquqiy   shakli   bo lib,   davlatlararo	
ʼ
kelishuvlar asosida yuzaga keladi.
Milliy valyuta tizimi quyidagi elementlardan tashkil topadi:
- milliy valyuta;
- milliy valyutaning almashinish sharti;
- milliy valyutaning parigeti;
- milliy valyuta kursining rejimi;
14 - mamlakatda. valyutaviy cheklashlarning mavjudligi yoki mavjud 
emasligi:
- mamlakatning xalqaro valyutaviy likvidliligini milliy miqyosda 
tartibga solish;
- xalqaro kredit muomala vositalaridan foydalanish tartibini 
belgilash;
- mamlakatning xalkdro hisob-kigoblarini amalga oshirish tartibini 
belgilash;
- milliy valyuta bozori va oltin bozorining rejimi.
1.2. Xalqaro valyuta tizimining asosiy bosqichlari taraqqiyoti 
Jahon   valyuta   tizimi,   yuqorida   ta’kidlab   o tganimizdek,   xalqaro   valyutaʼ
munosabatlarini davlatlar o rtasida tashkil qilish shaklidir. 	
ʼ
Jahon   valyuta   tizimi   o zining   rivojlanishida   to rt   bosqichni   bosib   o tdi   va   ular	
ʼ ʼ ʼ
quyidagi xalqaro valyuta tizimlarini o zida mujassamlashtiradi:	
ʼ
1. Parij valyuta tizimi;
2. Genuez valyuta tizimi;
3. Bretgon-vuds valyuta tizimi;
4. Yamayka valyuta tizimi.
Birinchi   jahon   valyuta   tizimi   1867   yilda   Parij   da   bo lib   o tgan   davlatlararo	
ʼ ʼ
kelishuv natijasida tashkil topdi. Ushbu tizimda olgan-monega standarti, ya ni davlatlar	
ʼ
o rtasidagi   aloqalarda   to lov   vositasi   sifatida   faqat   oltindan   fovdalanish   joriy   etildi.	
ʼ ʼ
Birinchi jahon urushi davrida yuzaga kelgan iqgasodiy inqiroz natijasida birinchi jahon
valyuta tizimi barham toddi va uning o rniga ikkinchi jahon valyuta tizimi yuzaga keldi.	
ʼ
Mazkur   tizim   1922-yilda   Italiyaning   Genuya   shaxrida   bo lib   o ttan   davlatlararo	
ʼ ʼ
kelishuvning   natijasi   bo ldi.   Uchinchi   jahon   valyuta   tizimida   oltin-deviz   standart   joriy	
ʼ
qilindi.   Buning   ma nosi   shuki,   davlatlararo   munosabatlarda   oltin   bilan   birga   30   ta	
ʼ
mamlakatning   milliy   valyutalari   xalqaro   to lov   vositasi   sifatida   e tirof   etildi.   Аmmo	
ʼ ʼ
haqikdtda Аngliyaning funt sterlingi va oltin xalqaro to lov vosigasiga aylandi.	
ʼ
Buning sababi shundaki, birinchidan, Birinchi jahon urushi oqibatida funt sterling
Yevropadagi   boshka   valyutalarga   nisbatan   oz   mikdorda  qadrsizlandi,   ikkinchidan,  XX
15 asrning   20-yillariga   kelib   jaxon   savdosining   60   foizdan   ortiq   qismi   Аngliya   banklari
tomonidan funtsterlingda moliyalapggirilar edi, uchinchidan, Аngliya ochiq iqtsodiyotga
ega   bo lib,   shu   sababli,   Аngliya   bilan   savdo-sotiq   qilish   oson   edi,   o z   navbatida,ʼ ʼ
Аngliyadan tovar sotib olish uchun boshqa davlatlarga funtsterling kerak edi, uni topitgt
uchun esa, Аngliyagatovar sotish zarur edi. 1944 yilning 22 iyunida АQShning Brepon-
Vuds shaxrida uchinchi jaxon valyuta tizimiga asos solindi. Mazkur tizimda erishilgan
muhim natijalar kuyidagilardan iborat: 
- АQSh dollari va Аngliya funt sgerlingiga rasman jaxrnning zaxira valyutalari
degan maqom berildi; 
-   milliy   valyuta   kursining   oltin   paritetdan   tebranish   chegarasi   manfiy   1%   dan
musbat 1% gacha bo lgan oraliq sifatida belgilab qo yildi;	
ʼ ʼ
- АKT II dollaridagi zaxiralarni oltinga almashtirish katьiy belgilangan bahoda
amalga oshirildi, ya ni 1 untsiya oltin 35 dollarga almashtiriladigan bo ldi;
ʼ ʼ
-   XVF   davlatlararo   valyuta   munosabatlarini   tartibga   soluvchi   organ   sifatida
tashkil etildi. 
XX   asrning   70-yillarida   АQSh   dollari   kursining   keskin   tebrana   boshlaganligi
dollardan zaxira valyuta sifatida foydalanayotgan davlatlarning noroziligiga sabab bo ldi.	
ʼ
Natijada,   АKTs1   dollaridan   kochish   tendentsiyasi   paydo   bo ldi.   Bundan   tashqari,	
ʼ
dollarning   oltinga   almashtirilishi   natijasida   АQSh   oltsh   zaxiralari   miqtsorining   keskin
kamayishi yuz berdi. Yuqorida qayd etilgan sabablar АQSh dollarining gegemonligiga
asoslangan   uchinchi   jahon   valyuta   tizimining   yemirilishiga   va   to rtinchi   jahon   valyuta
ʼ
tizimining yuzaga kelishiga sabab bo ddi. Аyniqsa, АQShning Vьetnamda olib borgan	
ʼ
uzoq yillik urushi natilsasida Davlat byudjegining defitsiti miqdori keskin o sdi. Bu esa,	
ʼ
dollar kursining keskin xebranishi uchun jiddiy asos bo ldi. To rtinchi jahon valyuta tizimi	
ʼ ʼ
Yamayka   davlatining   Kingston   shahrida,   1976   yilning   yanvarь   oyida   bo lib   o tgan	
ʼ ʼ
davlatlararo kelishuv natijasida yuzaga keldi va 1978 yilning aprelida ratifikatsiya qilindi. 
To rtinchi jahon valyuta tizimnling muxim natijalari kuyida	
ʼ gilardan iborat:
- oltinni demonetizatsiya  қшгаш   расман   тугалланди ;
- катьий белгиланган курелар режими бекор қилинди;
- олгин-девиэ стандарта СДР стандарта билан алмаштирилди;
16 -   ХВФнинг   валюта   муносабатларини   эркинлаштиришга   кўмаклашишини
кучайтириш белгиланди.
Jahon valyuta tizimining elementlari:
- zaxira valyutalar, xalqaro hisob birliklari - zaxira valyutalar sifatida
АQSh dollari, yevro, Buyuk Britaniya funt sterlingi va Yaponiya ienasi tan olinadi.
Xalkaro   hisob   birligi   sifatida   SDRni   ko rsatish   mumkin.   SDR   valyuta   savatidaʼ
2006-2010 yillarda АQSh dollarining ulushi 44,0% ni, yevroning ulushi 34,0% ni,
funt   sterlingiing   ulushi   11,0%   ni,   ienaning   ulushi   esa   11,0%   ni   tashkil   etgani
xodda, ushbu tarkib 2011-2015 yillarda 41. ,9,37,4,11,3 va 9,4 nisabatda bo lishi	
ʼ
kutilmovda (31.1.1 -jadval);
- valyutalarni   uzaro   konvertatsiyalash   shartlari   -   faqat   ichki
konvertatsiya ga ega bo lgan valyutalar, ichki va tashki konvertatsiyaga ega bulgan	
ʼ
valyutalar;
- valyuta paritetlarining umumlashtirilgan rejimlari - valyuta paritetlari
milliy   valyutalarning   xarid   qobiliyatini   yetakchi   valyutalardan   birining   tulov
qobiliyatiga nisbatan hisoblash keng qo llanmokda;	
ʼ
- valyuta kursi rejimlarini tartibga solish - katьiy belgilangan kurelar
rejimi   barham   toddi   va   davlatlarga   erkin   suzish   rejim   idan   foydalanish   tavsiya
etildi; 
- valyutaviy   cheklashlarni   davlatlararo   tartibga   solish   -   XVF   joriy
operatsiyalar buyicha valyutaviy cheklashlarini olib tashlashni talab qiladi;
- xalkaro valyutaviy likvidpikni davlatlararo tartibga solish — xalkaro
valyutaviy likvidligi past bo lgan davlatlarga XVF imtiyozli kreditlar bermadi va	
ʼ
ularga texnik yordam ko rsatadi;	
ʼ
- xalkaro   kredit   muomala   vosigalarvdan   foydalanishning   umumlash -
tirilgan   tartibi   -   xalkaro   kredit   muomala   vositalaridan   foydalanishning
umumlashtirilgan   tartibi   xalkaro   Jeneva   konventsiyalari,   akkreditiv   va   inkasso
bo yicha umumlashtirilgan qovdalarda o z ifodasini topgan; 	
ʼ ʼ
- xalkaro hisob-kitob shakllarini umumlashtirish - xalkaro xisob-kitob
shakllari ikki yirik guruhga bo linadi: sof to lovlar va hujjatlashtirilgan to lovlar;	
ʼ ʼ ʼ
17 - xalqaro valyuta va oltin bozorlarining rejimi - xalkaro valyuta va oltin
bozorlari   valyutaviy   cheklashlar   mavjud   bo lmagan   davlatlarda   joylashgan   vaʼ
ularda erkin savdo amalga oshiriladi;
- valyuta munosabatlarini tartibga soluvchi xalqaro tashkilotlar - XVF,
Jahon   banki   guruxi,   Xalqaro   xisob-kitoblar   banki   bu   sohada   nufuzli   xalkaro
tashkilotlar xisoblanadi.
SDR valyuta savati tarkibida milliy valyutalar ulushi
Valyutalar 2006-2010 yy 2011-2015 yy 
AQSH dollari 44 41.9
Yevro 34 37.4
Funt sterling 11 11.3
Yapon iyenasi 11 9.4
1.3.  Valyuta siyosatining asosiy usullari 
Valyuta munosabatlari - tashqi savdo, iqtisodiy va ilmiy-texnik hamkorlik,
xorijga kredit hamda qarzlarni berish va olish, valyuta va valyuta aktivlarini sotib
olish   bilan   bog`liq   bitimlarni   amalga   oshirishda   ishtirok   etadigan,   valyuta   bilan
bog`liq munosabatlardir. Valyuta munosabatining ayrim elementlari - antik davrda
- Qadimgi Gretsiya va Qadimgi Rimda - qarzga pul to`lashga berilgan tilxat va pul
almashtirish shaklida paydo bo`lgan. Keyingi bosqich bo`lib, Yapon, Antverpen va
G`arbiy   Yevropani   boshqa   savdo   markazlarida   “veksel   yarmarkalari”   rivojlanishi
bilan   yuzaga   chiqqan.   Bu   davrda   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish,   valyuta
yordamida   amalga   oshirilgan.   Feodalizm   davrida   va   kapitalistik   ishlab   chiqarish
rivojlanishida,   xalqaro   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   tizimi   banklar   orqali
rivojlandi.   O`tgan   asrga   kelib   esa,   xalqaro   munosabatlar   o`zining   mutlaqo   yangi
ko`rinishini   boshdan   kechirdi.   Shunday   qilib,   xalqaro   valyuta   munosabatlari
rivojlanishi,   ishlab   chiqarish   kuchlari   rivojlanishi,   jahon   bozori   tashkil   etilishi,
xalqaro   mehnat   taqsimotini   chuqurlashuvi,   jahon   xo`jaligining   tarkibiy   tuzilishi
hamda   xo`jalik   munosabatlari   baynanmilallashuvining   natijasidir.   Valyuta
munosabatlari   ishtirokchilariga   quyidagilar   kiradi:   davlat   (hukumat,   Markaziy   va
18 davlat banklari), xalqaro tashkilotlar, yuridik shaxslar (tijorat banklari, korxonalar:
import   va   eksport   qiluvchilar,   birjalar)   va   jismoniy   shaxslar   (brokerlar,
chayqovchilar   va   sayyohlar).   Zamonaviy   tashqi   iqtisodiy   aloqalarda,   shu   bilan
birga valyuta munosabatlarida siyosat va iqtisodiyot, diplomatiya va tijorat, sanoat
va   savdo   uyg`unlashib   borayotganligini   kuzatish   mumkin.   Xalqaro   valyuta
munosabatlarining   davlat   tomonidan   shakllantiriladigan   huquqiy-tashkiliy   shakli
valyuta   tizimi   deyiladi.   Milliy,   hududiy   va   jahon   valyuta   tizimlarini   ajratib
ko`rsatish   mumkin.   Milliy   valyuta   tizimi   deganda   ma`lum   davlatni,   boshqa
davlatlar   bilan   pulli   hisob-kitoblarini   amalga   oshirishda   qo`llaydigan   usullari,
instrumentlari   va   milliy   organlarining   umumiy   yig`indisi   tushuniladi.   Milliy
valyuta tizimi nisbatan mustaqil va faoliyat doirasi milliy chegaralardan chiqsada,
u   mamlakat   pul-kredit   tizimining   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Milliy   va   jahon
valyutalar tizimlari aloqasi va rivojlanishi, ularning elementlarida namoyon bo`ladi
(1-jadval).   Hududiy   valyuta   tizimi   -   milliy   va   jahon   valyuta   tizimlarining   oraliq
elementi hisoblanib, u mamlakatlar hududiy guruhi integratsiyasiga xizmat qiladi.
Bunga   misol   qilib,   Yevropa   valyuta-iqtisodiy   ittifoqini   keltirish   mumkin.   Jahon
valyuta   tizimi   -   bu,   alohida   olingan   milliy   iqtisodiyotni   jahon   xo`jaligi   bilan
bog`lovchi mexanizmdir.
Milliy va jahon valyuta tizimining asosiy elementlari
Milliy valyuta tizimi Jahon valyuta tizimi
Milliy valyuta Milliy  valyutani   konvertirlanish
shartlari
Milliy valyuta pariteti Milliy valyuta kursining tartibi
Valyutaviy   chegaraning   va
nazoratning bor yukligi Mamlakatning   xalqaro   valyuta
likvidligini tartibga solish
Xalqaro   kredit   ayriboshlash
vositalaridan   foydalanishni   tartibga
solish Mamlakatning   xalqaro   hisob-
kitoblarini tartibga keltirish
Milliy   valyuta   bozori   va   oltin
bozorining tartibi Mamlakatni   valyuta
munosabatlarini   boshqaruvchi   va
19 tartibga soluvchi milliy
Xalqaro   valyuta   hisob-kitob
birliklari valyuta zahirasi Valyutalarni   o`zaro
konvertirlanish shartlari
Valyuta   paritetini
birxillashtirish tartibi Valyuta   kursining   tarribining
reglamentatsiyasi
Valyutaviy   chegaralarning
davlatlararo tartibga solish Xalqaro   valyuta   likvidligini
davlatlararo tartibga solish
Xalqaro   kredit   ayriboshlash
vositalaridan   foydalanish   qoidalarini
yaxlitlashtirish Xalqaro   hisob-kitoblarning
asosiy shakllarini yaxlitlashtirish
Jahon   valyuta   bozori   va   oltin
bozorining tartibi Davlatlararo   valyutaviy   tartibga
solishni   amalga   oshiruvchi   xalqaro
tashkilotlar
Xalqaro   kelishuvlar,   ikkiyoqlama   va   ko`pyoqlama   shartnoma   va   aktlar,
jahon valyuta tizimining huquqiy asosini tashkil etadi. 
Jahon   valyuta   tizimining   asosiy   maqsadi   -   eksport   va   import   uchun
to`lovlarni, tovar, kapital, xizmatlar va boshqa faoliyat turlarini amalga oshirishda
xalqaro   hisob-kitoblarni   tashkil   etish   orqali   samarali   vositachilik   qilish,
shuningdek,   xalqaro   mehnat   taqsimotini   rivojlantirish   uchun,   mamlakatlar
o`rtasidagi munosabatlarda qulay muhitni yaratishdan iborat. Jahon valyuta tizimi
yordamida   iqtisodiy   resurslarning   bir   mamlakatdan   boshqasiga   ko`chishi   yoki
aksincha, ushbu jarayon chegaralanishi, milliy iqtisodiyot mustaqilligi cheklanishi
yoki   kengayishi,   iqtisodiy   muammolarni   (masalan,   ishsizlik,   inflyatsiya)   bir
mamlakatdan  boshqasiga  “ko`chib  o`tishi”  mumkin. Jahon   valyuta tizimi   faoliyat
yuritish va tartibga solishning alohida mexanizmlariga ega va jahon xo`jaligining
global   maqsadlarini   ko`zlasada,   u   milliy   pul   va   hududiy   valyuta   tizimlari   bilan
chambarchas   bog`langan.   Jahon   valyuta   tizimi   xalqaro   pul   munosabatlari   tashkil
topishining   tarixiy   shakli   bo`lib,   u   davlatlararo   shartnomalar   orqali
mustahkamlangan.   Jahon,   hududiy   va   milliy   valyuta   tizimlari   doirasida,   quyidagi
moliyaviy   operatsiyalar   amalga   oshiriladi:   1)   Valyuta   konvertirlanishi   -   milliy
20 valyutani   xorijiy   valyutaga   almashtirish;   2)   Tijorat   banklari   va   birjalarda   valyuta
oldi-sotdi   operatsiyalari.   Bu   valyuta   dilingi   deyiladi.   Hozirgi   kunda,
operatsiyalarning   asosiy   qismi   naqd   pulsiz   holda   amalga   oshiriladi.   Bir   bankdan
boshqasiga   pul   o`tkazish   vakillik   hisobvaraqlar   orqali   amalga   oshiriladi.
Banklararo   amaliyotda   LORO   (Siz   bizda)   va   NOSTRO   (biz   Siznikida)
hisobvaraqlari   mavjud.   3)   Tijorat   banklarining   depozit-kredit   deb   nomlanuvchi,
valyuta   mablag`larini   jalb   qilish   va   joylashtirish   bilan   bog`liq   operatsiyalari.   Bu
operatsiyalar   -   o`zaro   kreditlash,   o`z   va   jalb   qilingan   mablag`larni   joylashtirish,
kreditlarni   taqdim   etish,   rasmiylashtirish   va   monitoring   bilan   bog`liq   banklararo
operatsiyalardir.   4)   Tashqi   savdo   operatsiyalarida,   xalqaro   amaliyotda   qabul
qilingan turli shakldagi hisob-kitoblarda bank xizmati ko`rsatish; 5) Oltin va fond
instrumentlari   (mulkchilik   titullari,   obligatsiyalar,   ikkilamchi   moliyaviy
instrumentlar   va   h.k.)   sotish   yoki   sotib   olish   maqsadida,   moliya   bozorida   amalga
oshiriladigan   operatsiyalar.   Bu   operatsiyalarning   barchasi   investitsiya
maqsadlarida,   shuningdek,   chayqovchilik   yoki   xejerlash   (sug`urta)   maqsadlarida
amalga   oshiriladi.   Banklar   ushbu   operatsiyalarni   o`z   nomidan   yoki   mijoz
topshirigiga ko`ra amalga oshiradilar; 6) Kredit (debit) kartochkalarining egalariga
xizmat   ko`rsatish   bilan   bog`liq   operatsiyalar;   7)   Bank   xalqaro   transfertlari
(dividend,   foiz,   pensiya   to`lovi,   aliment,   hadyalar,   sayyohlarga   xizmat   ko`rsatish
va h.k.) amalga oshirish. Zamonaviy valyuta tizimi, uning ham hududiy (geografik
jihatdan),   ham   vaqt   jihatdan   (kechayu-kunduz   ishlovchi   valyuta   bozori),   ham
texnologik   jihatdan   (axborot   texnologiyalari   va   tarmoqlarining   yaxlitligi)
globallashganligi   bilan   tavsiflanadi.   Zamonaviy   valyuta   tizimining
globallashuvining o`ziga xos jihatlari quyidagilardan iborat: 
• valyuta kurslari va foiz stavkalarining kutilmaganda va keskin o`zgarishi
bilan tavsiflanadigan bozor mexanizmi; 
•   bir   tomondan,   oldindan   kutilmagan   voqealarga   (neft   falajlari   yoki
Germaniyaning   birlashuvi   kabi)   tezda   moslashishga   zarurat,   boshqa   tomondan,
mamlakatlar   hukumatlarining   inflyatsion   siyosat   yuritishi   va   davlat   qarzdorligi
o`sishi   siyosatidan   kafolatlovchi   ma`lum   xalqaro   tartibga   solish   instrumentlarini
21 yaratish.   Jahon   valyuta   tizimining   eng   asosiy   xususiyati   shundaki,   u   har   doim
o`zgarib,   rivojlanib   turadi.   Bu   o`zgarishlarning   eng   umumiy   sabablari   -   jahon
xo`jaligini   rivojlantirishdagi   xalqaro   hamkorlikning   kuchayishi,   tovar   ishlab
chiqarish   va   bozorlarning   baynalminallashuvidir.   Bugungi   kunda   uni   tartibga
solish   mexanizmlarining   doimiy   o`zgarishi   va   valyuta   tizimining   barqarorligi,
valyuta   tizimining   evolyutsiyasi   bilan   qanchalik   mos   tushishiga   bog’liq.   Xalqaro
valyuta   tizimlarining   ma’lum   shakllari,   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi,   xalqaro
aloqalar,   milliy   pul   tizimlari,   jahon   maydonidagi   kuchlar   nisbatiga,   yetakchi
mamlakatlarning manfaatlariga qarab belgilanmoqda.
II   bob.   O’zbekiston   Respublikasining   valyuta   siyosati   va   uni
takomillashtirish
2.1. Valyutani tartibga solishning xorij tajribasi
Valyuta   cheklovlari   valyuta   siyosatining   shakllaridan   biri   sifatida   muntazam
ravishda ishlatiladi. Valyuta cheklovlari - bu, rezident va norezidentlarning valyuta hamda
boshqa valyuta qimmatliklari bilan operatsiyalarini qonunchilik yoki ma'muriy jihatdan
taqiqlash, limitlash va cheklashdir. Valyuta cheklovlari rezident va norezidentlar valyuta
operatsiyalarini   tekshirish   orqali   valyuta   qonunchiligiga   rioya   etilishini   ta'minlaydigan
valyuta   nazoratining   tarkibiy   qismidir.   Valyuta   cheklanishlari   mavjudligida   valyuta
nazorati   jarayonida   lisenziya   va   ruxsatnomalarning   bor-yo’qligi,   rezidentlar   tomonidan
milliy   valyuta   bozorida   xorijiy   valyutalarning   sotilishi   bilan   bog’liq   talablarning
bajarilishi,   xorijiy   valyutadagi   to’lovlarning   asoslanganligi,   valyuta   operatsiyalari
bo’yicha   hisobni   yuritish   hamda   hisobotning   sifati   tekshiriladi.   Valyuta   cheklovlari
mavjudligida   valyuta   nazorati   funksiyalari   odatda   Markaziy   bankka   yuklatiladi,   ayrim
davlatlarda   esa   buning   uchun   maxsus   organlar   tashkil   etiladi   (masalan,   Fransiyada
ikkinchi jahon urushidan so’ng).  
Valyuta   siyosatining   turli-tumanligi   sifatidagi   valyuta   cheklovlari
quyidagi   maqsadlarni   ko’zlaydi:   1)   to’lov   balansini   birxillashtirish;   2)valyuta
kursini   qo’llab   quvvatlash;   3)joriy   strategik   vazifalarni   bajarish   uchun   valyuta
qimmatliklarining   davlat   qo’lida   to’planuvi.   Valyuta   cheklanishlari   o’zining
22 kamsitish xarakteri bilan ajralib turadi, chunki valyuta qimmatliklarini, mayda va
o’rta   tadbirkorlar   hisobiga,   ularni   xorijiy   valyutalar   olishi   uchun   qiyinchiliklar
tug’dirgan   holda,   davlat   hamda   yirik   korxonalar   foydasiga   qayta   taqsimlanishiga
ko’maklashadi.   Shu   sababli   monopollashmagan   sektor   valyuta   cheklanishlari
kiritilishiga   odatda   qarshi   chiqadi.   Valyuta   cheklanishlari   odatda   hamkor
savdogarlarga   nisbatan   qo’llaniladigan   tazyiq   va   kamsitish   siyosatining   tarkibiy
qismi   bo’lib   hisoblanadi.   Ushbularni   qo’llanilishida   siyosiy   sabablar   katta   rol
o’ynaydi.
Yetakchi   mamlakatlar   boshqa   davlatlarga   tazyiq   o’tkazish   maqsadida
valyuta   blokadasidan   foydalanadilar.   Valyuta   blokadasi   -   bu,   boshqa   davlatga
nisbatan   bir   yoki   bir   nechta   mamlakatlarning   bir   tomonlama   valyuta   cheklovlari
shaklidagi iqtisodiy jazo choralaridir. Ushbu bir tomonlama cheklovlar davlatning
valyuta-iqtisodiy   mavqeiga   putur   yetkazish   va   ma'lum   bir   talablarni   bajarishga
majbur   qilish   maqsadida   unga   o’z   valyuta   qimmatliklaridan   foydalanishga
to’sqinlik qiladi. Valyuta blokadasining mohiyati xorijiy banklarda saqlanayotgan
ushbu   davlat   valyuta   qimmatliklarini   muzlatib   qo’yish   va   kamsituvchi   valyuta
cheklovlari   qo’llanilishidan   iboratdir.   Ikkinchi   jahon   urushi   davrida   va   urushdan
so’ng   Buyuk   Britaniya   sterling   zonasi   davlatlarining   xorijiy   valyuta   (asosan   funt
sterling)   saqlanayotgan   bank   hisobvaraqlarini   muzlatgan.   Ushbu   hisob
varaqlardagi mablag’lar faqat zikr etilgan valyuta guruhi a'zosi  bo’lmish davlatlar
orasidagi   hisob-kitoblarda   ishlatilishi   mumkin   edi.   1950-yillarning   boshida
Angliya-eron   neft   kompaniyasining   milliylashtirilishi   munosabati   bilan   Angliya
banki eron uchun funt sterlinglarni AQSh dollarlariga almashtirilishini to’xtatdi va
Italiya   hamda   Yaponiya   davlatlariga   ushbu   mamlakat   bilan   funt   sterlinglarda
hisob-kitoblarni   olib   bormaslikka   tavsiyalar   berdi.   1956   yilda   Sues   kanalining
milliylashtirilishiga javoban Buyuk Britaniya, AQSh va Fransiya banklari  Misrga
qarshi, uning valyuta hisobvaraqlarini muzlatgan holda, valyuta blokadasini tashkil
qildilar.   Chilida   1971   yilda   davlat   boshiga   Xalq   birligi   hukumatining   kelishidan
so’ng   amerika   banklari   xorijiy   valyutadagi   barcha   Chili   avuarlarini   muzlatib
qo’ydilar va kredit blokadasini tashkil qildilar. 
23 1979   yilning   noyabridagi   Amerika-eron   mojarosi   davrida   amerikalik
garovga   olingan   shaxslarni   bo’shatishni   talab   etgan   holda,   AQSh   eron   bank
avuarlarini   (12   mlrd.   dollar)   muzlatib   qo’ydi   va   ayrim   zayomlarni   bekor   qildi.
1982   yildagi   Folklend   mojarosi   davrida   Buyuk   Britaniya   tomonidan   Argentina
valyuta   aktivlari   muzlatilgan.   Natijada   Argentina   ham   Buyuk   Britaniyadan   ibrat
olgan   holda   o'xshash   javob   choralarini   ko’rgan.   1986   yilning   yanvarida   AQSh
ma'muriyati   Liviya   jumhuriyatini   amerika   banklari   va   ularning   filiallaridagi
valyuta   aktivlarini   muzlatgan   holda   uning   valyuta   blokadasi   haqida   e'lon   qildi.
Maqsad   Liviya   jumhuriyatini   o’tkazilayotgan   mustaqil   tashqi   siyosatdan   voz
kechtirish va Vashington diktatiga bo’ysundirishdir.
Valyuta   cheklovlarining   bekor   qilinishi   va   valyutalarni
ayirboshlanishini   kiritilishi.   Milliy   valyuta   ayirboshlanishiga   o’tishning   jahon
tajribasi   ushbu   jarayonni   muhim   bo’g’inlarini   ajratib   ko’rsatish   imkonini   beradi,
ya'ni ular: 
-valyuta ayirboshlanishini kiritish payti va sur'atini tanlash;
-kim   uchun   -   rezidentlar   yoki   norezidentlar   uchun   va   qanday   ketma-
ketlikda;
  -qanday   operatsiyalar   bo’yicha   -   to’lov   balansi   joriy   operatsiyalari   yoki
moliyaviy operatsiyalar bo’yicha.
Birinchi   muammo.   Valyuta   munosabatlari   tarixida   ikki   model   ma'lum   -
"shok"   modeli   va   yetarli   shart-sharoitlar   yaratilishiga   qarab   valyuta
ayirboshlanishiga   asta-sekin   o’tish   modeli.   Birinchisi   volyuntaristik   (Turkiya,
Sharqiy   Yevropa   davlatlari,   Rossiya)   variant   bo’lib,   milliy   valyuta   kursining
pasayishi,   rasmiy   oltin-valyuta   zahiralarining   kamayishi   bilan   xususiyatlidir.
Chunki,   xorijiy   valyutaga   bo’lgan   talab   oshib   boradi.   Bunday   devalvatsiya
importni   qimmatlashtiradi,   bu   esa   o’z   navbatida   inflyatsiyani   o’stiradi   va   tashqi
qarzni   xorijiy   valyutada   to’lashda   valyuta   yo’qotishlarni   kuchaytiradi.
Devalvatsiyani   eksportga   bo’lgan   rag’batlantiruvchi   omiliga   kelsak,   ushbu   omil
agarda   shunga   loyiq   eksport   qilinuvchi   raqobatbardosh   tovarlar   mavjud   bo’lsa
albatta ishlaydi. 
24   Ikkinchi   variant,   valyutaning   erkin   ayirboshlanishiga   bosqichma-
bosqich 
o’tish (G’arbiy Yevropa davlatlari va Yaponiya tajribasi) "shok"li variantga
nisbatan   birmuncha   afzalliklarga   ega.   Chunki,   u   milliy   va   jahon   bozorlari
faoliyatlarini   o’zaro   bir-biriga   bog’lashga,   xususan   bahoning   shakllanish   jarayoni
hamda   unga   turtki   omillarini   tayyorlashga   asoslangan.   Valyuta   ayirboshlanishini
kiritishning asosiy sabablari bo’lib, iqtisodiyotni barqarorlashtirish, davlat byudjeti
kamomadini   qisqartirish,   inflyatsiya   sur'atini   pasaytirish,   to’lov   balansi
kamomadini   kamaytirish,   mamlakat   tashqi   faoliyatini   muvofiqlashtirish,   rasmiy
oltin   va   valyuta   zahiralarini   to’plash,   mamlakatda   siyosiy   hamda   ijtimoiy   holatni
barqarorlashtirish hisoblanadi.
Ikkinchi   muammo,   rezident   va   norezident   shaxslar   uchun   valyuta
ayirboshlanishini   kiritilishining   ketma-ketligini   aniqlashdir.   Jahon   tajribasiga
ko’ra,   teng   huquqli   hamkorlikdan   manfaatdor   qilish   maqsadida   odatda   birinchi
navbatda xorijlik hamkorlarga e'tibor qaratiladi. 
Uchinchi   muammo,   valyuta   ayirboshlanishi   kiritilayotgan
operatsiyalarning tanlovi bilan bog’liq. 1958 yilning dekabrida, ob’yektiv iqtisodiy
shart-sharoitlar   etilishi   bilan,   G’arbiy   Yevropa   mamlakatlari   norezidentlar   uchun
to’lov   balansi   joriy   operatsiyalari   bo’yicha   valyuta   cheklovlarini   bekor   qilgan
holda,   o’z   valyutalarining   qisman   ayirboshlanishini   kiritdilar.   Texnik   jihatdan
ushbu tadbir o’tkaziladigan va erkin ayirboshlanadigan hisobvaraqlarni bir turdagi
toifaga,   ya'ni   "xorijliklarning   tashqi   hisobvaraqlari"ga   o’zaro   birlashtirish   orqali
amalga oshirilgan edi. 1961 yilning fevralida ushbu mamlakatlar rezidentlar uchun
ham valyuta cheklovlarini bekor qildilar.
Bretton-Vuds   valyuta   tizimi   sharoitida,   agarda   mamlakat   to’lov   balansi
joriy operatsiyalari bo’yicha valyuta cheklovlarini bekor qilgan va o’z valyutasini
boshqa   davlatlar   valyutalariga   ayirboshlanishi   hamda   xalqaro   hisob-kitoblarda
ishlatilishiga   to’sqinlik   qilmagan   bo’lsa,   valyuta   erkin   ayirboshlanadigan   deb
hisoblanar edi. XVF Ustavining o’sha davrdagi talablari moliyaviy operatsiyalarga
(kapital   harakati)   aloqador   emas   edi.   Shuning   uchun   valyuta   ayirboshlanishining
25 yetakchi   o’lchovi   bo’lib,   joriy   operatsiyalar   bo’yicha   valyuta   cheklovlarining
yo’qligi hisoblangan.  
26 Xulosa
20   yil   mobaynida   asta-sekin,   ma'lum   bir   intervallar   bilan,   faqat   1970
yillarning   o’rtalaridan   boshlab   mamlakatlar   o’z   valyutalarining   ayirboshlanishini
moliyaviy   operatsiyalarga   ham   qo’llay   boshladilar.   Buning   sababi   kapitallarning
xalqaro   migratsiyasi,   to’g’ridan-to’g’ri   va   portfel   investitsiyalari,   qimmatli
qog’ozlar   bilan   shartnomalar,   kredit   operatsiyalarini   o’z   ichiga   olgan   holda,
tovarlar   hamda   xizmatlar   oqimidan   ancha   ilgarilab   ketganidadir.   Bu   esa   o’z
navbatida   to’lov   balansi   va   valyuta   kursiga   ijobiy   ta'sir   etadi.   Shu   sababli
moliyaviy operatsiyalar bo’yicha valyuta cheklovlarini bekor qilinish jarayoni asta-
sekin   va   notekis   boradi.   Ushbu   cheklovlar,   milliy   iqtisodiyotni   himoyalash
maqsadida,   davriy   asosda   tiklanib   turiladi.   Tuzilmaviy   inqirozlarning   o’zaro
chambarchas   bog’lanib   ketishi   sharoitida   1960-yillarning   ikkinchi   yarmidan
boshlab   va   1970-80   yillarda   valyuta   munosabatlarining   erkinlashtirilishi   tovarlar
hamda   kapitallar   harakati   yo’lidagi   to’siqlar   shaklidagi   valyuta   proteksionizmi
bilan   almashdi.   Ushbu   jarayon   mamlakatlararo   kelishmovchiliklarning
kuchayishiga   olib   keluvchi,   o’zining   notekisligi   bilan   ajralib   turadi.   1971   -   1973
yillarda   GFR,   Fransiya,   Shveysariya,   Benilyuks,   Ispaniya   davlatlari   o’z
hududlariga kapitallar oqib kelishini  birmuncha sekinlashtirish maqsadida valyuta
cheklovlarini   kiritdilar.   1972   yilning   iyulida   Buyuk   Britaniya   funt   sterling
kursining erkin suzish rejimiga o’tish sharoitida sterling zonasi mamlakatlari bilan
aloqalarida kapitalni "chiqib ketish" maromini sekinlashtirish maqsadida kapitallar
harakati bo’yicha birinchi bor valyuta cheklovlarini kiritdi. 1973 yilning martidan
valyuta kurslarining erkin suzish rejimiga ommaviy o’tilishi valyuta cheklovlari va
xalqaro moliyaviy operatsiyalar bo’yicha nazoratning bo’shashganligini anglatdi. 
27 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. O zMEʻ    . Birinchi jild . Toshkent, 2000-yil
2. Vaxabov   А L .,   Tadjibaeva   D .А.,   Xajibaknev   Sh . X .   Jahon   iqtisodiyoti   va
xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar .   O ʼ quv   qo ʼ llanma . /   i . f . d .,   prof .   AJ 3.   Vaxabovning
umumiy   tahriri   ostida . -  T .:  Moliya , 2011.
28