Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 422.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bobur

Дата регистрации 29 Октябрь 2025

0 Продаж

Raqobat kurashining shakllari va usullari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
TOSHKENT TO‘QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT
INSTITUTI
IQTISODIYOT FAKULTETI
IQTISODIYOT VA MENEJMENT KAFEDRASI
  IQTISODIYOT NAZARIYASI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:  RAQOBAT KURASHINING SHAKLLARI VA USULLARI
BAJARDI:                                                                             ABDULLAYEV BOBUR
                                                                                                                (2-KURS  14A-24S  GURUH
TALABASI)
TEKSHIRDI:                                                                         MAMATQULOVA M. M.  
HAY’AT A’ZOLARI:                                           _________________________
___________________________ T OSHKENT 2025
TOPSHIRIQ
1. Kurs ishi mavzusi: Raqobat kurashining shakllari va usullari
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
2. Boshlang‘ich ma’lumotlar ________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
3. Qo‘llanmalar: Iqtisodiyot nazariyasi fanidan kurs ishiga uslubiy qo‘llanma
4. Tushuntirish xatining tuzilishi: Reja (Mundarija), Kirish, Nazariy qism, Asosiy
qism:   Mavzuning   xususiyatidan   kelib   chiqib   rejalar   tuziladi,   Xulosa,
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
5. Kurs ishini topshirish davri: Reja ________ 2025 y. Amalda ________ 2025 y.
Bo‘limlar
Himoya
1 2 3 4
Bajaruvchi: ________________________
Rahbar: _________________________
Maslahatchi: _______________________
2 MUNDARIJA
Kirish  ................................................................................................................ 4
I BOB. Raqobatning nazariy asoslari  ............................................................ 8
1.1. Raqobat tushunchasi, mohiyati va iqtisodiyotdagi o‘rni
1.2. Raqobatning asosiy funksiyalari va iqtisodiy ahamiyati
1.3. Raqobatni tartibga solish va uning ijtimoiy natijalari
II BOB. Raqobat kurashining shakllari va usullari  ..................................... 14
2.1. Tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat
2.2. Sof raqobat, monopoliya, monopolistik raqobat va oligopoliya
2.3. Narxli va narxsiz raqobat usullari (marketing, servis, innovatsiya va b.)
III BOB. O‘zbekistonda raqobat muhitining shakllanishi va rivojlanish 
yo‘nalishlari  ...................................................................................................... 24
3.1. O‘zbekistonda raqobat siyosatining shakllanish bosqichlari
3.2. Monopoliyaga qarshi qonunchilik va tartibga solish mexanizmlari 
3.3. Raqobatni rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari 
Xulosa  ............................................................................................................... 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati  ............................................................... 36
3   KIRISH
          Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   qanday   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror
rivojlanishi,   eng   avvalo,   raqobat   muhitining   shakllanganligiga,   uning   erkin   va
adolatli   ishlashiga   bog‘liqdir.   Raqobat   —   bu   bozor   xo‘jaligining   eng   muhim
belgisi, uni harakatga keltiruvchi asosiy kuch, iqtisodiy o‘sish va samaradorlikning
kafolatidir.   Shu   sababli,   raqobatning   shakllari   va   usullarini   chuqur   o‘rganish
nafaqat iqtisodiyot nazariyasi, balki amaliy siyosat uchun ham katta ahamiyat kasb
etadi.   Raqobat   jarayoni   bozor   iqtisodiyotining   tabiiy   unsuri   bo‘lib,   unda
korxonalar,   firmalar,   tadbirkorlik   subyektlari,   resurs   yetkazib   beruvchilar   va
iste’molchilar   o‘rtasida   iqtisodiy   manfaatlar   to‘qnashuvi   yuz   beradi.   Ushbu
to‘qnashuv   natijasida   ishlab   chiqarish   jarayoni   takomillashadi,   mahsulot   sifati
oshadi,   narxlar   pasayadi   va   nihoyat,   butun   iqtisodiyotning   samaradorligi   ortadi.
Raqobatning   shakllari   va   usullarini   chuqur   tahlil   etish   orqali   iqtisodiyotda   yuz
berayotgan   bozor   jarayonlarini,   resurslarning   taqsimlanish   mexanizmini,   ishlab
chiqarish   va   iste’mol   o‘rtasidagi   muvozanatni,   shuningdek,   davlat   tomonidan
raqobatni   tartibga   solishning   iqtisodiy   zaruratini   aniqlash   mumkin.   Raqobat
kurashi   doimo   iqtisodiy   faoliyatni   jadallashtiruvchi   omil   bo‘lib,   ishlab
chiqaruvchilarning yangiliklar joriy etishga, xarajatlarni kamaytirishga va bozorda
o‘z   mavqeini   mustahkamlashga   undaydi.   O‘zbekiston   Respublikasi   bozor
iqtisodiyotiga o‘tish jarayonida raqobat muhitining shakllanishi alohida bosqichda
amalga   oshdi.   Mustaqillik   yillarida   mulkchilikning   turli   shakllarini   rivojlantirish,
xususiylashtirish   jarayonlarini   chuqurlashtirish,   monopoliyaga   qarshi
qonunchilikni   joriy   etish   natijasida   mamlakatda   sog‘lom   raqobat   muhiti   vujudga
keldi.   Bugungi   kunda   raqobatning   samarali   ishlashi   respublika   iqtisodiy
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Mavzuning   dolzarbligi .
Hozirgi   globallashuv   sharoitida   raqobat   nafaqat   milliy   darajada,   balki   xalqaro
miqyosda   ham   keskinlashib   bormoqda.   Yangi   texnologiyalar,   innovatsion
yechimlar, marketing strategiyalari orqali firmalar bir-biri bilan kurashmoqda. Shu
sababli, raqobat kurashining shakllari va usullarini nazariy hamda amaliy jihatdan
chuqur o‘rganish iqtisodiy islohotlarning muvaffaqiyati uchun dolzarbdir.
4 Kurs ishining maqsadi
Mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobat
kurashining mohiyatini, shakllari va usullarini iqtisodiy nazariya nuqtai nazaridan
o‘rganish   hamda   O‘zbekistonda   raqobatchilik   muhitining   shakllanishini   tahlil
qilishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari
Belgilangan maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar qo‘yiladi:
1. Raqobatning iqtisodiy mohiyatini va bozor tizimidagi o‘rnini tahlil qilish;
2. Raqobatning asosiy funksiyalari va vazifalarini aniqlash;
3. Raqobat   kurashining   shakllarini   —   tarmoq   ichidagi,   tarmoqlararo,   sof
raqobat, monopoliya va oligopoliya ko‘rinishida o‘rganish;
4. Raqobatning narxli va narxsiz usullarini o‘rganish;
5. O‘zbekistonda   raqobat   muhitining   vujudga   kelishi,   rivojlanishi   va   davlat
siyosatidagi o‘rnini tahlil qilish.
Tadqiqot obyekti va predmeti
Ishning   obyekti   —   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   korxona   va   firmalar   o‘rtasidagi
raqobat   munosabatlaridir.   Predmeti   esa   —   raqobat   kurashining   shakllari,   usullari
va ularning iqtisodiyot rivojiga ta’siri bilan bog‘liq iqtisodiy munosabatlardir.
Tadqiqotning metodologik asosi
Kurs   ishini   yozishda   iqtisodiyot   nazariyasi   fanining   asosiy   metodlari   —   tahlil   va
sintez,   tarixiy   va   mantiqiy   yondashuv,   taqqoslash,   statistik   ma’lumotlar   tahlili   va
ilmiy umumlashtirish usullaridan foydalanildi.
Ilmiy asos va tadqiqot bazasi
Ushbu   ishda   raqobat   tushunchasini   o‘rganishda   klassik   va   zamonaviy
maktablarning   nazariy   yondashuvlari   integratsiyalangan.   Nazariy   bazani
shakllantirishda   qiymat-mehnat,   marjinalizm   va   yangi   institutlar   maktabi
kontseptsiyalari   hisobga   olindi.   Shuningdek,   raqobatning   korporativ   va
institutsional   aspektlarini   tahlil   qilish   uchun   so‘nggi   yillarda
iqtisodiyotshunoslikda   qonuniy   va   amaliy   o‘zgarishlarni   hisobga   olgan
yondashuvlar qo‘llanadi.
5 Tadqiqot savollari
Ish davomida quyidagi asosiy savollarga javob izlanadi:
1. Raqobat   kurashining   qaysi   shakllari   hozirgi   O‘zbekiston   sharoitida   eng
samarali hisoblanadi?
2. Narxli   va   narxsiz   raqobat   usullarining   korxona   darajasidagi   natijadorligini
qanday mezonlar bilan o‘lchash mumkin?
3. Davlat   siyosati   va   qonunchilik   raqobat   muhitini   qanday   qilib   samarali
qo‘llab-quvvatlay oladi?
4. Raqobatning   kuchayishi   hududiy   (mintaqaviy)   iqtisodiy   o‘sishga   qanday
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi?
Gipotezalar
Tadqiqot quyidagi ish gipotezalarini ilgari suradi:
 H1:   O‘zbekistonda   raqobatni   kuchaytirish   korxonalarning   innovatsion
faolligini oshiradi.
 H2:   Narxsiz   raqobat   usullariga   investitsiya   qilish   (reklama,   servis,   brend)
uzun muddatda yuqori barqaror foyda beradi.
 H3:   Monopoliyalarning   iqtisodiy   ta’sirini   kamaytirishga   yo‘naltirilgan
qonunchilik   samaradorligi   bozor   kirish   to‘siqlarining   kamayishiga   olib
keladi.
Tadqiqot usullari va ma’lumot manbalari
Ishda empirik va nazariy metodlar birgalikda qo‘llanadi. Asosiy metodlar qatoriga
kiradi:   taqqoslash   va   tahlil;   struktur-tahliliy   yondashuv;   iqtisodiy   va   statistik
ma’lumotlarni qayta ishlash; huquqiy–normativ hujjatlarni tahlil qilish; holat tahlili
(case   study)   usuli.   Ma’lumot   manbalari   sifatida   milliy   statistika,   O‘zbekiston
Respublikasi   qonunlari   va   farmonlari,   ilmiy   maqolalar,   xalqaro   ekspertlarning
tahlillari va korporativ hisobotlar ishlatiladi.
6 Ishning amaliy chegaralari va cheklovlari
Ushbu   kurs   ishida   ko‘rib   chiqilayotgan   masalalar   asosan   milliy   va   sektoral
darajadagi   raqobat   nazariyasi   va   amaliyotiga   yo‘naltirilgan.   Ish   bir   qator
cheklovlarga   ega:   mavjud   statistik   ma’lumotlarning   chegaralanganligi,   ayrim
sektorlardagi   ma’lumotlarning   maxfiyligi   va   tadqiqot   doirasida   chuqur
so‘rovnomalar   o‘tkazilmasligi.   Shu   bilan   birga,   nazariy   xulosalar   umumiy
tavsiyalar   shaklida   beriladi   va   ulardan   murakkab   amaliy   siyosat   qarorlarini   qabul
qilishda ehtiyotkorlik bilan foydalanish lozim.
Tadqiqotning yangiligi va ilmiy ahamiyati
Mazkur   ishning   yangiligi   shundan   iboratki,   u   raqobat   kurashining   shakllari   va
usullarini O‘zbekistonning so‘nggi iqtisodiy islohotlari kontekstida integrativ tahlil
qiladi.   Ishda   nazariy   tamoyillar   amaliy   misollar   va   qonunchilik   hujjatlari   bilan
uyg‘unlashtiriladi,   shuningdek,   korxona   darajasidagi   strategiyalar   bilan   davlat
siyosati o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik ko‘rsatib o‘tiladi.
Kutilayotgan amaliy natijalar
Tadqiqot natijalari quyidagi amaliy tavsiyalarni ishlab chiqishga xizmat qiladi:
 davlat   va   idoralar   uchun   —   raqobat   siyosatini   samarali   amalga   oshirish
bo‘yicha choralar;
 korxonalar   uchun   —   narxsiz   raqobat   (marketing,   servis,   innovatsiya)
bo‘yicha strategik yo‘nalishlar;
 ta’lim muassasalari uchun — raqobat va antimonopol siyosat bo‘yicha o‘quv
dasturlarni takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar.
Ishning tuzilishi (metodologik nuqtai nazardan qisqa bayon)
Kurs   ishi   uch   bobdan   iborat   bo‘lib,   har   bir   bob   nazariy   asos,   empirik   tahlil   va
amaliy   tavsiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Mazkur   tuzilish   ilmiy   tahlil   va   manba
baholashiga   asoslanib,   xulosalar   va   tavsiyalarni   aniq   shakllantirish   imkonini
beradi.
7 I BOB. RAQOBATNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Raqobat tushunchasi, mohiyati va iqtisodiyotdagi o‘rni
          Bozor   iqtisodiyoti   o‘z   tabiatiga   ko‘ra   raqobatga   asoslanadi.   Raqobat   —   bu
ishlab chiqaruvchilar, sotuvchilar va iste’molchilar o‘rtasidagi iqtisodiy manfaatlar
to‘qnashuvi, ya’ni bozor subyektlarining eng ko‘p foyda yoki eng yuqori naflilikka
erishish uchun olib boradigan kurashidir.
Raqobat   tushunchasi   iqtisodiyot   nazariyasida   turlicha   talqin   qilingan.   Klassik
iqtisodchilar   (A.Smit,   D.Rikardo,   J.Styuart   Mill)   raqobatni   “ko‘rinmas   qo‘l”
mexanizmi   sifatida   talqin   qilib,   uni   iqtisodiyotning   o‘z-o‘zini   tartibga   solish
vositasi   deb   hisoblaganlar.   A.Smitning   fikricha,   har   bir   inson   o‘z   manfaatini
ko‘zlab   harakat   qilsa,   natijada   butun   jamiyat   foyda   ko‘radi   —   bu   “raqobatning
ko‘rinmas qo‘lidir”.
Keyingi   davr   iqtisodchilari   (A.Marshall,   J.K.Gelbreyt,   P.Samuelson)   raqobatni
iqtisodiy   jarayonlarning   dinamik   kuchi   deb   e’tirof   etganlar.   Ularning   fikricha,
raqobat resurslardan samarali  foydalanishni, ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish
sohalarida innovatsiyalarni jadallashtiradi. Raqobatning mohiyati shundan iboratki,
u   ishlab   chiqarish   jarayonini   uzluksiz   yangilanishga,   xarajatlarni   kamaytirishga,
mahsulot sifatini oshirishga undaydi. Shu sababli raqobat iqtisodiy taraqqiyotning
bosh harakatlantiruvchi kuchidir.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobat   ikki   asosiy   subyekt   o‘rtasida   namoyon
bo‘ladi:
 Ishlab chiqaruvchilar o‘rtasida , ya’ni tovarlarni eng qulay sharoitda, eng
past   tannarxda   ishlab   chiqarish   va   eng   yuqori   foyda   bilan   sotish   uchun
kurash;
8  Iste’molchilar   o‘rtasida ,   ya’ni   tovar   va   xizmatlarni   eng   arzon   narxda   va
eng yuqori sifatda xarid qilish uchun kurash.
Raqobat   bozor   iqtisodiyotining   bosh   mexanizmi   sifatida   quyidagi   asosiy
funksiyalarni bajaradi:
1. Tartibga solish funksiyasi  – ishlab chiqarishni talabga moslashtiradi.
2. Taqsimlash funksiyasi  – resurslarni eng samarali sohalarga yo‘naltiradi.
3. Rag‘batlantiruvchi   funksiyasi   –   ishlab   chiqaruvchilarni   innovatsiya   va
takomillashtirishga undaydi. 
4. Nazorat   funksiyasi   –   monopoliyalarning   haddan   tashqari   ustunlik
o‘rnatishiga to‘sqinlik qiladi.
1.2. Raqobatning asosiy funksiyalari va iqtisodiy ahamiyati
          Raqobatning   iqtisodiy   mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   uning   funksiyalarini
tahlil qilish zarur. Har bir funksiyaning o‘ziga xos iqtisodiy mazmuni bo‘lib, ular
bozor mexanizmini harakatga keltiruvchi asosiy unsurlardir.
1. Tartibga   solish   funksiyasi.   Bu   funksiya   orqali   raqobat   ishlab   chiqarish
hajmini,   tovarlar   assortimenti   va   narxlarni   talabga   moslashtiradi.   Masalan,
biror   mahsulotga   talab   kamayganda,   ishlab   chiqaruvchilar   uning   ishlab
chiqarilishini   qisqartiradilar;   aksincha,   talab   oshganda   ishlab   chiqarish
hajmini kengaytiradilar.
2. Resurslarni   taqsimlash   funksiyasi.   Raqobat   kapital,   mehnat   va   tabiiy
resurslarning   eng   samarali   sohalarga   oqilona   joylashtirilishini   ta’minlaydi.
Natijada   resurslar   ularning   eng   ko‘p   foyda   beradigan   yo‘nalishlarga
yo‘naltiriladi.
3. Innovatsion funksiyasi.   Raqobat  korxonalarni yangi  texnologiyalarni joriy
etish,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   takomillashtirish,   mahsulot   sifatini
oshirishga   undaydi.   Fan-texnika   taraqqiyotining   jadallashuvi   ham
raqobatning tabiiy natijasidir.
4. Moslashtirish   funksiyasi.   Raqobat   korxonalarni   tashqi   va   ichki   bozor
o‘zgarishlariga   tez   moslashishga   majbur   qiladi.   Shu   orqali   iqtisodiyot
dinamik muvozanatda bo‘lib turadi.
9 5. Nazorat funksiyasi.  Raqobat monopoliyalarning paydo bo‘lishiga, ularning
bozorda mutlaq hukmronlik o‘rnatishiga to‘sqinlik qiladi. Shu bilan birga, u
bozor iqtisodiyotida “o‘zini o‘zi tartibga solish” mexanizmini shakllantiradi.
1.3. Raqobatni tartibga solish va uning ijtimoiy natijalari
          Har   qanday   bozor   iqtisodiyotida   raqobatning   erkin   rivojlanishi   muhim
ahamiyatga ega bo‘lsa-da, uni ma’lum darajada  davlat tomonidan tartibga solish
zarur. Chunki erkin raqobatning cheklanmasligi ayrim hollarda monopoliyalarning
vujudga   kelishiga,   narxlarning   asossiz   o‘sishiga   va   ijtimoiy   tengsizlikning
kuchayishiga olib keladi.
Davlat raqobatni tartibga solish orqali quyidagi maqsadlarni ko‘zlaydi:
 Monopoliyalar faoliyatini cheklash;
 Bozorga kirish uchun teng sharoit yaratish;
 Tadbirkorlar o‘rtasida halol raqobatni qo‘llab-quvvatlash;
 Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish.
Raqobatni   tartibga   solishda   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   muhim   rol
o‘ynaydi. Bu qonunlar orqali davlat raqobatni cheklovchi harakatlarga qarshi chora
ko‘radi.   Masalan,   O‘zbekistonda   1992-yilda   qabul   qilingan   “Monopol   faoliyatni
cheklash to‘g‘risida”gi Qonun iqtisodiyotda sog‘lom raqobatni rivojlantirish uchun
huquqiy asos yaratdi.
Raqobatning ijtimoiy natijalari quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
1. Tovarlar sifati va xizmat ko‘rsatish darajasi oshadi;
2. Ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi, narxlar pasayadi;
3. Iqtisodiy resurslardan foydalanish samaradorligi ortadi;
4. Yangi ish o‘rinlari yaratiladi, aholi daromadlari oshadi;
5. Ijtimoiy barqarorlik mustahkamlanadi.
Demak,   raqobat   faqat   iqtisodiy   natijalar   emas,   balki   ijtimoiy   foydalarni   ham
keltiradi.   Shu   bois   raqobatni   qo‘llab-quvvatlash   har   qanday   davlat   iqtisodiy
siyosatining muhim yo‘nalishlaridan biri bo‘lishi kerak.
R aqobat   —   bu   iqtisodiy   taraqqiyotning   harakatlantiruvchi   kuchi   bo‘lib,   u   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshiradi,   resurslarni   oqilona   taqsimlaydi,
10 innovatsiyalarni   rag‘batlantiradi   va   bozor   iqtisodiyotining   barqarorligini
ta’minlaydi. Raqobatni to‘g‘ri yo‘naltirish va tartibga solish esa davlat siyosatining
muhim vazifasi hisoblanadi.
          Raqobat   nazariyasi   iqtisodiyot   fanida   eng   qadimiy   va   rivojlangan
yo‘nalishlardan   biridir.   Tarixan   bu   tushuncha   klassik   iqtisodiy   maktab   bilan   bir
paytda   shakllangan   bo‘lsa-da,   zamonaviy   iqtisodiy   fikrda   u   ko‘plab   yangi
yondashuvlar orqali boyitildi.
Klassik iqtisodchilar  — Adam Smit, David Rikardo, Jon Mill – raqobatni “tabiiy
iqtisodiy   tartib”ning   asosi   deb   hisoblagan.   Ularning   fikricha,   bozor   erkinligining
o‘zi raqobatni vujudga keltiradi va davlat aralashuvisiz ham iqtisodiy muvozanatni
ta’minlay oladi.
A.Smit   “Xalqlar   boyligi”   asarida   raqobatni   “ko‘rinmas   qo‘l”   deb   atab,   har   bir
ishlab   chiqaruvchining   o‘z   foydasini   ko‘zlab   qilgan   harakati   jamiyat   manfaatiga
xizmat   qilishini   ta’kidlagan.   Bu   yondashuv   bugungi   bozor   iqtisodiyoti
tamoyillarining nazariy poydevorini tashkil etadi.
D.Rikardo  esa raqobatni “kapitalning tabiiy migratsiyasi” deb atagan. Unga ko‘ra,
kapital   o‘z-o‘zidan   foyda   normasi   yuqori   bo‘lgan   tarmoqqa   oqib   boradi,   bu   esa
tarmoqlararo raqobatni yuzaga keltiradi.
Neoklassik   maktab   vakillari   (A.Marshall,   L.Valras,   V.Pareto)   raqobatni
matematik   modellar   asosida   tahlil   qilib,   “bozor   muvozanati”   tushunchasini
kiritdilar.   Ularning   tadqiqotlarida   raqobat   –   narx   mexanizmining   asosiy   elementi
sifatida talqin qilinadi.
XX asrning ikkinchi  yarmi da esa  raqobat  nazariyasi  yangi  bosqichga  ko‘tarildi.
Ayniqsa,   J.Shumpeter   raqobatni   “ijodiy   buzilish”   (creative   destruction)   jarayoni
sifatida   izohladi.   Unga   ko‘ra,   raqobat   nafaqat   narxlar   orqali,   balki   texnologik
innovatsiyalar, yangi mahsulot turlari va ishlab chiqarish tizimlarini yaratish orqali
ham   amalga   oshadi.   Bu   esa   zamonaviy   “innovatsion   raqobat”   nazariyasining
asosini tashkil etadi.
11 Maykl   Porter ning   “Raqobat   afzalliklari”   nazariyasi   esa   firmalar   darajasida
raqobat strategiyalarini ishlab chiqishda  inqilobiy o‘zgarishlar  keltirdi. Porterning
fikricha, kompaniya raqobatda ustunlikka ega bo‘lish uchun:
 xarajatlar bo‘yicha yetakchilikni qo‘lga kiritishi,
 mahsulotni differensiallashtirishi,
 yoki muayyan segmentda ixtisoslashishi kerak.
Bu   yondashuv   bugungi   global   iqtisodiyotda   amaliy   jihatdan   eng   ko‘p
qo‘llaniladigan strategik model hisoblanadi.
          Raqobatni   tahlil   qilishda   iqtisodchilar   uni   ikki   darajada   o‘rganadilar   —
mikroiqtisodiy  va  makroiqtisodiy .
Mikro   darajada   raqobat   korxonalar   va   firmalar   o‘rtasidagi   kurash   sifatida
namoyon bo‘ladi. Bu darajada e’tibor narx, ishlab chiqarish hajmi, foyda normasi,
xarajatlar tuzilmasi kabi ko‘rsatkichlarga qaratiladi.
Misol uchun, ikki korxona o‘z mahsulotini bir bozorda sotayotgan bo‘lsa, ularning
narx siyosati, reklama strategiyasi va servis xizmati raqobat ustunligini belgilaydi.
Bunday holatda har bir firma o‘zining   mikrostrategiyasini   ishlab chiqadi: kimdir
narxni pasaytiradi, boshqasi esa sifatni oshiradi.
Makro darajada  esa raqobat butun iqtisodiyotning strukturasi va samaradorligiga
ta’sir ko‘rsatadi. Bu bosqichda raqobat:
 investitsiya oqimlarini tarmoqlar o‘rtasida qayta taqsimlaydi;
 innovatsion faoliyatni rag‘batlantiradi;
 iqtisodiyotda resurslardan foydalanish samaradorligini oshiradi.
Makro darajadagi  raqobat siyosati  odatda davlat tomonidan amalga oshiriladi. Bu
siyosat   —   monopoliyalashuvga   qarshi   chora-tadbirlar,   soliq   imtiyozlari,   eksport
rag‘batlari va erkin bozor tamoyillarini o‘z ichiga oladi.
          Raqobatning   asosiy   iqtisodiy   natijasi   –   bu   samaradorlik dir.   Iqtisodiyot
nazariyasida samaradorlikning uch turi ajratiladi:  ishlab chiqarish samaradorligi ,
taqsimot samaradorligi  va  dinamik samaradorlik .
12 1. Ishlab   chiqarish   samaradorligi   —   bu   resurslardan   eng   past   xarajat   bilan
eng   ko‘p   mahsulot   olish.   Raqobat   firmalarni   xarajatlarni   kamaytirishga,
texnologiyani yangilashga majbur qiladi.
2. Taqsimot samaradorligi  — bu resurslarning eng foydali sohalarga oqilona
taqsimlanishi. Tarmoqlararo raqobat aynan shu natijani ta’minlaydi.
3. Dinamik   samaradorlik   —   bu   iqtisodiyotning   yangiliklarni   joriy   etish,
texnologiyani takomillashtirish, innovatsiyalarni ishlab chiqish qobiliyatidir.
Masalan,   Janubiy   Koreya,   Yaponiya,   Germaniya   kabi   mamlakatlarda   raqobat
siyosati   samaradorlikni   oshirish   orqali   milliy   eksportni   kuchaytirgan.   Ular
raqobatni   faqat   narxlar   orqali   emas,   balki   sifat,   texnologiya,   servis   va   ilmiy
tadqiqotlar orqali rag‘batlantirganlar. Shuningdek, raqobatning kuchayishi  mehnat
unumdorligini   oshiradi.  Xalqaro  Valyuta  Jamg‘armasining  2023-yilgi   hisobotiga
ko‘ra,   raqobat   muhitining   10   foizga   yaxshilanishi   o‘rtacha   mehnat   unumdorligini
3–4 foizga oshiradi.
O‘zbekiston iqtisodiyoti misolida raqobatning nazariy ko‘rinishlari
          O‘zbekiston   iqtisodiyotida   raqobatning   nazariy   modellarini   amaliyot   bilan
bog‘lash   mumkin.   Hozirgi   paytda   mamlakatda   sof   raqobat   mavjud   bo‘lmasa-da,
ayrim tarmoqlarda monopolistik raqobat va oligopolik model shakllangan.
Masalan:
 Telekommunikatsiya sohasida   (UZMOBILE, Beeline, Ucell, Humans) —
oligopoliya mavjud;
 Oziq-ovqat va iste’mol tovarlari bozorida   — monopolistik raqobat, ya’ni
ko‘plab ishlab chiqaruvchilar va turli brendlar faoliyat yuritadi;
 Energetika   va   transportda   esa   —   tabiiy   monopoliya   shakllari   saqlanib
qolgan.
Bu sharoitda davlatning roli raqobatni cheklash emas, balki uni   sog‘lomlashtirish
va   barqarorlashtirish dan   iborat.   Shu   maqsadda   Raqobat   qo‘mitasi   tomonidan
13 “Monopol tahlil” tizimi joriy etilgan bo‘lib, u har bir yirik korxonaning bozordagi
ulushini muntazam nazorat qiladi.
Raqobatning nazariy asoslarini o‘rganish shuni ko‘rsatadiki:
 raqobat iqtisodiy o‘sishning zaruriy sharti;
 u resurslarning eng samarali taqsimlanishiga olib keladi;
 texnologik yangilanish va innovatsiyalarni rag‘batlantiradi;
 raqobat   yo‘qligi   esa   turg‘unlik,   monopol   narxlar   va   resurs   isrofiga   olib
keladi.
II BOB. RAQOBAT KURASHINING SHAKLLARI VA USULLARI
2.1. Tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat
         Bozor iqtisodiyoti sharoitida raqobat o‘zining ko‘p shaklli tabiati bilan ajralib
turadi. Iqtisodiy adabiyotlarda raqobatning shakllari ko‘pincha  tarmoq ichidagi  va
tarmoqlararo raqobat  tarzida tasniflanadi.
Tarmoq   ichidagi   raqobat   —   bu   bir   tarmoqda   faoliyat   yurituvchi   korxonalar
o‘rtasida foyda olish, xarajatlarni kamaytirish va bozor ulushini kengaytirish uchun
olib  boriladigan  iqtisodiy   kurashdir.  Bunday   raqobat   shakli   odatda  bir   xil   turdagi
mahsulot ishlab chiqaruvchilar o‘rtasida yuzaga keladi.
Masalan,   non   mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   o‘zaro   raqobatlashib,
iste’molchi   uchun   eng   sifatli   va   arzon   mahsulot   taklif   etishga   harakat   qiladilar.
Natijada   bozorda   mahsulot   sifati   oshadi,   narxlar   barqarorlashadi   va   ishlab
chiqarish samaradorligi ortadi.
Tarmoq   ichidagi   raqobatning   asosiy   iqtisodiy   xususiyati   shundan   iboratki,   u
tovarlarning   ijtimoiy   qiymatini   aniqlaydi.   Ya’ni,  tarmoqdagi   barcha   korxonalar
o‘rtacha   sharoitda   ishlab   chiqarilgan   tovar   narxiga   mos   narxni   shakllantiradi.
14 Texnik   darajasi   yuqori   va   mehnat   unumdorligi   yaxshi   bo‘lgan   korxonalar   esa
o‘rtachadan yuqori foyda oladi, boshqalari esa zarar ko‘rishi mumkin.
Tarmoqlararo   raqobat   esa   turli   tarmoqlarda   faoliyat   yurituvchi   korxonalar
o‘rtasida olib boriladi. Uning mohiyati — kapitalni eng yuqori foyda keltiradigan
sohalarga yo‘naltirishdir.
Masalan,   agar   kimyo   sanoatida   foyda   normasi   to‘qimachilikka   nisbatan   yuqori
bo‘lsa,   kapital   egalarining   yangi   investitsiyalari   aynan   kimyo   tarmog‘iga
yo‘naltiriladi. Natijada bu sohada ishlab chiqarish hajmi ortadi, taklif ko‘payadi va
foyda normasi muvozanat holatiga keladi.
Tarmoqlararo   raqobat   iqtisodiyotda   kapitalning   muvozanatli   taqsimlanish
mexanizmini   shakllantiradi.   Bu   jarayon   “teng   kapital   uchun   teng   foyda”
qonuniyatiga asoslanadi. Ya’ni, kapital qaerga sarflanishidan qat’i nazar, u bir xil
o‘rtacha foyda normasini olishga intiladi.
2.2. Sof raqobat, monopoliya, monopolistik raqobat va oligopoliya
          Bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan   sari   raqobat   shakllari   murakkablashib   boradi.
Iqtisodiyot   nazariyasida   to‘rt   asosiy   raqobat   modeli   mavjud:   sof   raqobat ,   sof
monopoliya ,  monopolistik raqobat  va  oligopoliya .
15 Sof raqobat
Sof   raqobat   sharoitida   bozorda   juda   ko‘p   sonli   sotuvchilar   va   xaridorlar   mavjud
bo‘ladi.   Ularning   hech   biri   narxga   mustaqil   ta’sir   o‘tkazolmaydi,   chunki   har   bir
korxonaning ishlab chiqarish hajmi bozor hajmiga nisbatan juda kichikdir.
Sof raqobatning asosiy belgilariga quyidagilar kiradi:
 Bozorga kirish va undan chiqish to‘liq erkindir;
 Mahsulotlar bir xil (gomogen) bo‘ladi;
 Sotuvchi va xaridorlar bozor haqidagi ma’lumotlarga to‘liq ega;
 Narxlar talab va taklif asosida erkin belgilanadi.
Sof   raqobatli   bozorlarda   narx   “bozor   narxi”   deb   ataladi   va   u   muvozanat   holatini
ifodalaydi.   Bunday   sharoitda   korxonalar   faqat   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirish va texnologiyani yangilash orqali raqobat ustunligiga erisha oladilar.
Sof monopoliya
Sof   monopoliya   sharoitida   bozorni   bitta   korxona   nazorat   qiladi.   U   ishlab
chiqarishni,   narxni   va   taklif   hajmini   mustaqil   belgilaydi.   Monopolistlar   bozorda
raqobatchilar   yo‘qligidan   foydalanib,   o‘z   foydasini   maksimal   darajada   oshirishga
intiladilar.
Monopoliyaning paydo bo‘lish sabablari quyidagilardir:
 tabiiy monopoliya (energetika, transport, aloqa tarmoqlari);
 huquqiy monopoliya (patent, litsenziya);
 iqtisodiy yoki sun’iy monopoliya (birlashmalar, kartellar, tröstlar orqali).
Sof  monopoliya iqtisodiy samaradorlikni pasaytiradi, chunki  raqobatning yo‘qligi
ishlab   chiqaruvchini   takomillashishga   undamaydi.   Shu   bois   aksariyat   davlatlarda
monopoliyalar faoliyati maxsus qonunlar bilan cheklanadi.
Monopolistik raqobat
Monopolistik raqobat — bu ko‘plab sotuvchilar faoliyat yuritadigan, lekin ularning
mahsulotlari   bir-biridan   sifat,   dizayn,   servis   yoki   brend   jihatidan   farq   qiladigan
bozor shaklidir.
16 Masalan,   kiyim-kechak,   mobil   telefonlar   yoki   oziq-ovqat   brendlari   bozori
monopolistik   raqobat   sharoitiga   misol   bo‘ladi.   Har   bir   ishlab   chiqaruvchi   o‘z
mahsulotining noyob jihatlari orqali xaridorlarni jalb etadi.
Bu turdagi raqobatda reklama, brend imidji va servis xizmatlari katta rol o‘ynaydi.
Natijada   narx   bilan  emas,   balki   mahsulotning   sifati   va   innovatsiyasi   bilan   kurash
kuchayadi.
Oligopoliya
Oligopoliya   sharoitida   bozorda   bir   nechta   yirik   korxona   hukmronlik   qiladi.
Masalan, avtomobil sanoati, mobil aloqa yoki aviatsiya tarmog‘ida bir nechta yirik
kompaniyalar raqobatlashadi.
Oligopoliyada   korxonalar   o‘zaro   kelishuvga   borish   yoki   “narxlar   jangi”   orqali
raqiblarini   siqib   chiqarishga   harakat   qilishlari   mumkin.   Shuning   uchun   davlat   bu
turdagi bozorlarda ham raqobatni tartibga soladi.
Umuman   olganda,   bu   to‘rtta   model   bozor   iqtisodiyotining   turli   bosqichlarini
ifodalaydi.   Raqobatning   sof   shakllaridan   monopolistik   shakllariga   o‘tish   jarayoni
iqtisodiyotning   murakkablashuvi   va   kapitalning   markazlashuvi   bilan   bevosita
bog‘liqdir.
2.3. Narxli va narxsiz raqobat usullari
          Raqobat   kurashida   korxonalar   turli   usullardan   foydalanadilar.   Umuman
olganda, ularni  narxli raqobat  va  narxsiz raqobat  turlariga ajratish mumkin.
17 Narxli raqobat
Narxli   raqobatda   kurashning   asosiy   vositasi   —   mahsulot   narxini   pasaytirishdir.
Ishlab   chiqaruvchilar   raqiblariga   nisbatan   pastroq   narx   belgilash   orqali   ko‘proq
xaridor jalb etadilar.
Buning   eng   keng   tarqalgan   shakli   —   **narxlar   jangi**dir.   Unda   firmalar   o‘z
mahsulotlari   narxini   vaqtincha   pasaytirib,   raqiblarini   bozordan   siqib   chiqarishga
intiladilar. Biroq uzoq muddatda bunday usul  foyda darajasining pasayishiga  olib
keladi, shuning uchun uni faqat texnologik ustunlikka ega firmalar qo‘llay oladi.
Narxli   raqobatning   yana   bir   ko‘rinishi   —   demping   siyosati dir.   Bu   usulda
korxonalar   o‘z   tovarlarini   xorijiy   bozorlarda   ichki   narxdan   ham   past   narxda
sotadilar.   Maqsad   —   yangi   bozorga   kirish,   raqiblarni   siqib   chiqarish   va   bozorda
mustahkam o‘rin egallashdir.
Narx   yordamida   raqobatlashishning   boshqa   shakllariga   chegirmalar,   imtiyozli
narxlar, bonusli sotuvlar va tovarlarni muddatli to‘lovga berish tizimlari kiradi.
Narxsiz raqobat
Narxsiz raqobatda asosiy e’tibor narxdan ko‘ra mahsulotning sifati, dizayni, texnik
yangiliklari, servis xizmati, reklama va marketing strategiyalariga qaratiladi.
Narxsiz raqobatning quyidagi usullari keng tarqalgan:
18 1. Mahsulot   sifatini   oshirish   –   ishlab   chiqaruvchilar   yangi   texnologiyalarni
joriy etish orqali tovarni yanada sifatli va ishonchli qiladi.
2. Servis   xizmatlarini   kengaytirish   –   sotilgan   mahsulotga   kafolat,   bepul
texnik xizmat yoki qayta yetkazib berish imkoniyatini yaratish.
3. Brendlash   va   reklama   –   mahsulot   imidjini   shakllantirish,   iste’molchida
ishonch uyg‘otish.
4. Marketing   strategiyalari   –   bozor   segmentatsiyasi,   talabni   o‘rganish,
iste’molchilar xohishlariga mos taklif yaratish.
5. Innovatsion yangiliklar  – yangi turdagi mahsulot ishlab chiqish, dizayn va
funksiyalarni yangilash.
Hozirgi zamonaviy iqtisodiyotda narxsiz raqobat narxli raqobatdan ustun ahamiyat
kasb   etmoqda.   Chunki   global   bozor   sharoitida   narxni   pasaytirishdan   ko‘ra,
iste’molchining   ishonchini   qozonish   va   brend   qadriyatini   yaratish   ko‘proq   natija
beradi.
Narxsiz raqobatning muhim ustunliklari:
 foyda darajasini pasaytirmasdan raqobatlashish imkonini beradi;
 mahsulotga barqaror talab yaratadi;
 korxona imijini oshiradi va uzoq muddatli rivojlanish kafolatini ta’minlaydi.
Narxsiz   raqobatni   muvaffaqiyatli   olib   borish   uchun   korxona   marketing
tadqiqotlariga,   innovatsion   texnologiyalarga   va   iste’molchi   ehtiyojlarini
o‘rganishga katta e’tibor qaratishi lozim.
R aqobat   kurashining   shakllari   va   usullari   iqtisodiy   jarayonlarning   muhim   qismi
bo‘lib,   ular   bozor   mexanizmining   harakatini   belgilaydi.   Raqobatning   tarmoq
ichidagi   va   tarmoqlararo   shakllari   kapitalning   oqilona   taqsimlanishini   ta’minlasa,
narxli va narxsiz raqobat usullari korxonalarning bozor strategiyasini belgilaydi.
Shu   bois   har   bir   tadbirkor,   ishlab   chiqaruvchi   yoki   xizmat   ko‘rsatuvchi   subyekt
raqobat   usullarini   to‘g‘ri   tanlash   orqali   bozor   iqtisodiyotida   muvaffaqiyatga
erishadi.
Raqobat kurashining shakllari va usullarini chuqur tahlil qilish
19 Raqobat   jarayoni   har   qanday   bozor   iqtisodiyotining   markaziy   elementi   sifatida
ishlab chiqaruvchilar, iste’molchilar va davlat o‘rtasidagi  o‘zaro aloqalarning eng
muhim shaklini ifodalaydi. U iqtisodiy faoliyatning barcha bosqichlarida — ishlab
chiqarishdan   tortib,   taqsimot   va   iste’mol   jarayonlarigacha   bo‘lgan   tizimda
namoyon   bo‘ladi.   Raqobatning   shakllari   va   usullarini   tahlil   qilish   uning
iqtisodiyotdagi roli va ijtimoiy natijalarini to‘liq tushunish imkonini beradi.
         Raqobatning tarixiy shakllari ishlab chiqarish munosabatlari rivojlanishi bilan
doimiy   o‘zgarib   borgan.   Dastlabki   bosqichda   —   XIX   asrda,   sof   raqobat   shakli
ustun   bo‘lgan,   chunki   bozorda   ko‘plab   mayda   ishlab   chiqaruvchilar   faoliyat
yuritgan, mahsulotlar bir xil va texnologiyalar oddiy edi.
XX   asrning   o‘rtalariga   kelib,   sanoatning   rivojlanishi   natijasida   kapital
konsentratsiyasi   kuchaydi,   yirik   korporatsiyalar   paydo   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,
raqobatning   yangi   ko‘rinishlari   —   oligopoliya   va   monopolistik   raqobat
shakllandi.   Bu   jarayon   iqtisodiy   tarixda   “bozorning   institutsional
transformatsiyasi” deb ataladi.
Zamonaviy   davrda   raqobat   nafaqat   ishlab   chiqaruvchilar   o‘rtasidagi   narxlar
kurashi   bilan,   balki   texnologiya,   servis,   brend   qadriyati   va   innovatsiya   orqali
ham   amalga   oshmoqda.   Bu   holat   raqobatning   “narxsiz”   bosqichga   o‘tganini
anglatadi.
Raqobatning evolyutsiyasi asosan to‘rt bosqichda kechadi:
1. An’anaviy bosqich  — tovar ishlab chiqarishning boshlanish davri (XIX asr
o‘rtalari).
2. Sanoat bosqichi  — kapital konsentratsiyasi, kartellar, tröstlar davri.
3. Postindustrial   bosqich   —   xizmat   ko‘rsatish,   reklama   va   brendlash
kuchaygan davr (XX asr oxiri).
4. Innovatsion   bosqich   —   raqamli   iqtisodiyot   va   sun’iy   intellekt   asosidagi
raqobat (XXI asr).
Masalan,   hozirda   dunyoda   eng   keskin   raqobat   texnologiya   va   ma’lumotlar
iqtisodiyotida kechmoqda.   Apple, Google, Samsung, Huawei   kabi kompaniyalar
20 narx   bilan   emas,   balki   innovatsion   yechimlar,   dizayn   va   servis   sifati   orqali
ustunlikka erishmoqda.
          Raqobat   har   bir   tarmoqda   o‘ziga   xos   ko‘rinishda   namoyon   bo‘ladi.   Uni
quyidagicha tasniflash mumkin:
1. Ishlab chiqarish tarmoqlarida  — ishlab chiqaruvchilar texnologiya, ishlab
chiqarish   xarajatlari,   xom   ashyo   sifati,   mehnat   unumdorligi   orqali
raqobatlashadilar.
2. Xizmat   ko‘rsatish   sohasida   —   raqobatning   asosiy   omillari   servis   sifati,
qulaylik, mijoz bilan aloqa, kafolat tizimi hisoblanadi.
3. Moliyaviy sektorda  — raqobat kredit stavkalari, xizmat tezligi, ishonchlilik
darajasi va onlayn xizmat sifati bilan belgilanadi.
4. Raqamli   iqtisodiyotda   —   asosiy   raqobat   ma’lumot   bazalari,   dasturiy
mahsulotlar,   foydalanuvchi   ishonchi   va   texnologik   innovatsiyalar   bilan
bog‘liq.
Masalan,   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   bank   sektori da   raqobat   kuchaydi.
Hozirda 30 dan ortiq tijorat banklari aholiga xizmat ko‘rsatmoqda, ularning har biri
mobil   ilovalar,   cashback   tizimlari   va   onlayn   kredit   xizmatlari   orqali   farqlanishga
harakat qilmoqda. Shu orqali narxsiz raqobatning amaliy shakli shakllanmoqda.
         Raqobat  usullari orasida   narxli raqobat   bozor muvozanatini  shakllantiruvchi
asosiy   vosita   sifatida   tarixan   shakllangan.   Ammo   zamonaviy   iqtisodiyotda   narxli
raqobat o‘z o‘rnini  narxsiz  raqobatga bo‘shatmoqda.
Narxli raqobat mexanizmi
Narxli   raqobatda   firmalar   narxni   pasaytirish   orqali   bozor   ulushini   oshirishga
harakat   qiladi.   Biroq   bu   strategiya   qisqa   muddatli   natija   beradi,   chunki   uzoq
muddatda   foyda   kamayadi.   Shu   bois   narxli   raqobat   ko‘pincha   demping   siyosati ,
chegirmalar  yoki  mavsumiy narx o‘zgarishlari  orqali amalga oshiriladi.
Narxli   raqobatning   iqtisodiy   samarasi   faqat   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirish   bilan   birga   bo‘lgandagina   ijobiy   natija   beradi.   Masalan,   ishlab
chiqarish   texnologiyasini   avtomatlashtirish   orqali   tannarxni   pasaytirish   narxni
tushirish imkonini beradi, lekin foydani saqlab qoladi.
21 Narxsiz raqobat mexanizmi
Narxsiz   raqobatning   asosiy   ustunligi   —   u   korxonaning   foyda   darajasini
kamaytirmasdan, iste’molchi ishonchini oshirish imkonini beradi. Bu usul quyidagi
mexanizmlar orqali amalga oshiriladi:
 Brend   strategiyasi   —   korxona   o‘z   imidjini   yaratadi   (masalan,   “Artel”,
“Pepsi”, “Samsung” brendlari).
 Servis tizimi  — kafolatli xizmat, bepul yetkazib berish, qulay to‘lov tizimi.
 Innovatsiya  — yangi mahsulot dizayni, funksional yaxshilanishlar.
 Marketing   va   reklama   —   iste’molchining   ongida   mahsulotga   nisbatan
ijobiy imij shakllantirish.
Narxsiz   raqobat   ko‘proq   monopolistik   raqobat   sharoitida   kuchayadi,   chunki
mahsulotlar o‘xshash bo‘lsa-da, ularning sifati va brend imidji farqlanadi.
          Zamonaviy   korporatsiyalar   raqobatda   muvaffaqiyat   qozonish   uchun   turli
strategiyalardan foydalanadilar. Eng mashhurlari quyidagilardir:
1. Xarajatlar   bo‘yicha   yetakchilik   strategiyasi   —   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   minimumga   tushirib,   bozorda   past   narx   orqali   ustunlikka
erishish. Masalan, “Walmart” kompaniyasi bu strategiya orqali dunyoda eng
yirik chakana savdo tarmog‘iga aylandi.
2. Mahsulot   differensiallashuvi   strategiyasi   —   mahsulotni   noyob   qilish,
raqibnikidan   farqini   kuchaytirish.   “Apple”   kompaniyasi   bu   strategiyaning
eng muvaffaqiyatli namunasi hisoblanadi.
3. Fokus   strategiyasi   —   muayyan   segmentda   ixtisoslashish,   kichik   lekin
barqaror bozorni egallash. Masalan, “Tesla” dastlab faqat yuqori daromadli
mijozlarga mo‘ljallangan premium elektromobillar ishlab chiqardi.
Bu   strategiyalar   O‘zbekiston   korxonalari   uchun   ham   dolzarb.   Ayniqsa,   eksportga
yo‘naltirilgan sanoat tarmoqlarida (to‘qimachilik, oziq-ovqat, qurilish materiallari)
raqobat strategiyasini  to‘g‘ri tanlash korxonaning barqaror  rivojlanishiga bevosita
ta’sir ko‘rsatadi.
          Raqobat   faqat   iqtisodiy   jarayon   emas,   balki   ijtimoiy-psixologik   hodisadir.   U
jamiyatda   mehnat   madaniyatini,   tashabbuskorlikni,   yangilikka   intilish   ruhini
22 shakllantiradi. Raqobat mavjud bo‘lmagan joyda turg‘unlik, loqaydlik va iqtisodiy
passivlik yuzaga keladi.
Ijtimoiy jihatdan raqobat quyidagi natijalarga olib keladi:
 ishchi kuchining malakasi va mehnat unumdorligi ortadi;
 yangi ish o‘rinlari yaratiladi;
 iste’molchilar tanlov imkoniyatiga ega bo‘ladi;
 innovatsion faoliyat kuchayadi.
Psixologik jihatdan esa raqobat insonni ijodkorlikka, tashabbuskorlikka, maqsadga
intilish   va   o‘z   ustida   ishlashga   undaydi.   Shu   sababli,   rivojlangan   mamlakatlarda
raqobat “sog‘lom ijtimoiy qadriyat” sifatida targ‘ib qilinadi.
          So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   bozorida   raqobatning   yangi   usullari   keng
qo‘llanilmoqda. Misol uchun:
 Raqamli marketing  orqali reklama va savdo samaradorligi oshirilmoqda;
 Servis   raqobati   —   elektron   to‘lov,   onlayn   buyurtma   va   tezkor   yetkazib
berish tizimlari jadal rivojlanmoqda;
 Brendlash   —   “UzAuto   Motors”,   “Artel”,   “Makro”,   “Korzinka”   kabi
kompaniyalar o‘z brendlarini xalqaro darajada tanitmoqda;
 Innovatsion xizmatlar  — “Payme”, “Click”, “Apelsin” kabi to‘lov tizimlari
narxsiz raqobatning eng samarali misolidir.
Bu   holatlar   shuni   ko‘rsatadiki,   mamlakatda   narxli   raqobat   asta-sekin   ikkinchi
o‘ringa o‘tayapti, asosiy ustunlik — servis, texnologiya va ishonchda.
          Raqobat   iqtisodiy   xavfsizlik   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Sog‘lom   raqobat
bo‘lmagan   joyda   monopoliyalar   paydo   bo‘ladi,   bu   esa   narxlarning   o‘sishi,
resurslarning   noto‘g‘ri   taqsimlanishi   va   iqtisodiy   barqarorlikning   buzilishiga   olib
keladi.   Shu   bois   har   bir   mamlakatda   raqobat   siyosati   —   iqtisodiy   xavfsizlikning
tarkibiy qismidir.
O‘zbekiston   sharoitida   bu   jarayon   2019-yildan   boshlab   yangi   bosqichga   chiqdi.
Raqobatni   rivojlantirish   qo‘mitasi   tashkil   etildi,   monopol   narxlar   monitoringi
joriy qilindi, davlat xaridlari tizimi ochiq elektron tenderlarga o‘tkazildi. Natijada
23 iqtisodiy   xavfsizlik   kuchaydi,   korrupsiya   xavfi   kamaydi   va   biznes   muhiti
yaxshilandi.
          Bugungi   global   iqtisodiyotda   raqobat   nafaqat   milliy   darajada,   balki   xalqaro
maydonda   ham   kechadi.   Jahon   savdo   tashkiloti   (JST)ning   asosiy   tamoyillaridan
biri —  adolatli raqobatni ta’minlash dir.
O‘zbekiston   JSTga   a’zolik   jarayonida   milliy   bozorni   erkinlashtirish,   bojxona
to‘siqlarini kamaytirish va import-eksport siyosatini soddalashtirish orqali raqobat
muhitini   kuchaytirmoqda.   Bu   jarayon   ishlab   chiqaruvchilarni   sifatni   oshirishga,
mahsulotni xalqaro standartlarga moslashtirishga majbur qilmoqda.
Misol   uchun,   to‘qimachilik   sohasida   “O‘zto‘qimachiliksanoat”   uyushmasi   2023-
yilda   eksport   hajmini   3   mlrd   dollardan   oshirdi.   Bu   natijaga   narxsiz   raqobat   —
dizayn, ekologik tozalik va sifat sertifikatlari orqali erishildi.
Raqobat   kurashining   shakllari   va   usullari   iqtisodiyotning   rivojlanish
bosqichiga qarab o‘zgaradi. Zamonaviy sharoitda:
 tarmoq ichidagi raqobat — mahsulot qiymatini aniqlaydi;
 tarmoqlararo raqobat — kapitalning oqimini belgilaydi;
 narxli raqobat — qisqa muddatli ustunlikni beradi;
 narxsiz raqobat — uzoq muddatli barqarorlikni ta’minlaydi.
Har   bir   iqtisodiyot   uchun   muhim   vazifa   —   raqobatning   barcha   shakllarini
uyg‘unlashtirish,   sog‘lom   biznes   muhitini   shakllantirish   va   monopoliyalarning
ta’sirini kamaytirishdir.
III BOB. O‘ZBEKISTONDA RAQOBAT MUHITINING SHAKLLANISHI
VA RIVOJLANISH YO‘NALISHLARI
3.1. O‘zbekistonda raqobat siyosatining shakllanish bosqichlari
24         O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   markazlashgan   reja
iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayoni   boshlangan   bo‘lib,   bu
jarayonning ajralmas tarkibiy qismi — raqobatchilik muhitini shakllantirishdir.
Ma’muriy-buyruqbozlik   tizimi   sharoitida   barcha   ishlab   chiqarish   resurslari   va
narxlar   davlat   tomonidan   qat’iy   tartibga   solingan,   natijada   iqtisodiy   subyektlar
o‘rtasida   haqiqiy   raqobat   mavjud   emas   edi.   Mustaqillikdan   so‘ng   iqtisodiy
islohotlarning   birinchi   bosqichida   asosiy   e’tibor   xususiy   mulkchilikni
rivojlantirish, erkin tadbirkorlik faoliyatini  yo‘lga qo‘yish va raqobat uchun zarur
huquqiy asoslarni yaratishga qaratildi.
Raqobat   siyosatining   shakllanish   jarayoni   shartli   ravishda   quyidagi   bosqichlarga
bo‘linadi:
1. 1991–2000-yillar   —   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   boshlang‘ich
bosqichi.
Bu   davrda   davlat   iqtisodiyotdagi   ishtirokini   kamaytirish,   davlat   mulkini
xususiylashtirish   va   mustaqil   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishga
kirishdi.   1992-yilda   qabul   qilingan   “Monopol   faoliyatni   cheklash
to‘g‘risida”gi qonun raqobatni huquqiy jihatdan kafolatlovchi birinchi hujjat
bo‘ldi.
2. 2001–2016-yillar   —   Raqobatchilik   muhitini   kengaytirish   bosqichi.
Bu   davrda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,
litsenziyalash   va   ruxsat   berish   tartiblarini   soddalashtirish,   soliq   yukini
kamaytirish   orqali   raqobat   uchun   qulay   shart-sharoit   yaratildi.   2012-yilda
esa “Raqobat to‘g‘risida”gi yangi qonun qabul qilinib, u raqobat siyosatining
zamonaviy mexanizmlarini belgilab berdi.
3. 2017-yildan   hozirgacha   —   Raqobat   siyosatini   modernizatsiya   qilish
davri.
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   rahbarligida   iqtisodiyotni   liberallashtirish,
davlat   korxonalari  sonini   kamaytirish,   raqobatbardosh   muhitni  kuchaytirish
bo‘yicha   tub   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   2019-yilda
25 Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
qo‘mitasi tashkil etildi.
Raqobat   siyosatining   bu   bosqichlari   O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotining
mustahkam   poydevorini   yaratdi,   tadbirkorlik   subyektlari   o‘rtasida   sog‘lom
raqobatni shakllantirishga xizmat qildi.
3.2. Monopoliyaga qarshi qonunchilik va tartibga solish mexanizmlari
          Bozor   iqtisodiyoti   barqaror   ishlashi   uchun   monopoliyalar   ustidan   davlat
nazorati   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekiston   Respublikasida   bu   yo‘nalishda
bir  qator  huquqiy-me’yoriy hujjatlar  qabul  qilingan bo‘lib, ular  raqobatni  himoya
qilishning asosiy tayanchi hisoblanadi.
Asosiy normativ-huquqiy hujjatlar:
 “Monopol  faoliyatni  cheklash  to‘g‘risida”gi  qonun (1992-yil  27-avgust)
—   bu   hujjat   respublikada   monopol   faoliyatni   cheklash,   raqobatchilikni
rivojlantirish   va   iste’molchilar   manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan
dastlabki qonun bo‘ldi.
 “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun   (2012-yil   6-yanvar,   yangi   tahrirda)   —
unda   tovar   va   moliya   bozorlarida   raqobatni   himoya   qilishning   asosiy
mexanizmlari, monopollarning bozor ustunligini suiiste’mol qilishiga qarshi
choralar belgilangan.
 Prezident   farmonlari   va   hukumat   qarorlari   —   raqobatni   rivojlantirish,
davlat   ishtirokidagi   korxonalarni   optimallashtirish,   davlat-xususiy   sheriklik
mexanizmlarini   kengaytirish,   shaffof   litsenziyalash   tizimini   joriy   etishga
qaratilgan hujjatlar.
Raqobatni tartibga solishning amaliy mexanizmlari quyidagilardan iborat:
1. Monopol   narxlarning  oldini   olish   –  mahsulot  va  xizmatlar  narxini   sun’iy
ravishda oshirish yoki kamaytirish holatlarini aniqlash;
2. Bozorga   kirish   imkonini   ta’minlash   –   yangi   korxonalarning   paydo
bo‘lishiga to‘sqinlik qiluvchi cheklovlarni bartaraf etish;
3. Konsentratsiyani   nazorat   qilish   –   yirik   korporatsiyalar   birlashmalarini,
aksiyalarni qo‘shib olishni davlat nazoratiga olish;
26 4. Iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   –   sifatsiz   mahsulot,   yolg‘on
reklama, g‘irrom savdo amaliyotlariga qarshi chora ko‘rish.
O‘zbekiston   hukumati   raqobatni   faqat   nazorat   qilish   emas,   balki   uni
rag‘batlantirishga   ham   katta   e’tibor   qaratmoqda.   Raqobatbardosh   muhitni
rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardir:
 davlat korxonalari ustunligini kamaytirish;
 xususiy sektorni iqtisodiyotning tayanch kuchiga aylantirish;
 shaffof tender va xarid tizimini joriy etish;
 korrupsiya va g‘irrom raqobatga qarshi qat’iy kurash olib borish.
Natijada,   so‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   iqtisodiy   raqobatning   sifati   sezilarli
darajada oshdi, eksportga yo‘naltirilgan va innovatsion korxonalar soni ko‘paydi.
3.3. Raqobatni rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari
         Raqobatni yanada rivojlantirish O‘zbekiston iqtisodiy siyosatining eng muhim
ustuvor   yo‘nalishlaridan   biridir.   Chunki   raqobatning   kuchayishi   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshiradi,   eksport   salohiyatini   kengaytiradi   va   aholi   farovonligini
ta’minlaydi.
Kelgusi   yillarda   raqobat   siyosatini   rivojlantirish   quyidagi   yo‘nalishlarda   davom
ettirilishi ko‘zda tutilmoqda:
1. Monopoliyalarning   qisqarishi   va   davlat   ishtirokini   kamaytirish.
Davlat korxonalari sonini optimallashtirish, ularni aksiyadorlik jamiyatlariga
aylantirish,   raqobat   muhitida   faoliyat   yurituvchi   xususiy   subyektlarga
imkoniyat yaratish.
2. Sog‘lom   raqobat   uchun   institutsional   sharoitni   takomillashtirish.
Raqobatni   rivojlantirish   qo‘mitasining   vakolatlarini   kengaytirish,   davlat
xaridlarida   raqobat   mexanizmlarini   kuchaytirish,   raqamli   monitoring
tizimlarini joriy etish.
3. Raqobatbardosh   kadrlar   tayyorlash   va   tadbirkorlik   madaniyatini
oshirish.
Oliy   o‘quv   yurtlarida   “raqobat   iqtisodiyoti”   va   “antimonopol   siyosat”
27 fanlarini chuqur o‘qitish, yoshlar orasida innovatsion tadbirkorlikni qo‘llab-
quvvatlash.
4. Innovatsion   va   raqamli   iqtisodiyotda   raqobatni   kuchaytirish.
Elektron   tijorat,   IT-xizmatlar,   startap   loyihalar   sohasida   erkin   raqobat
muhitini   yaratish;   raqamli   texnologiyalar   orqali   bozor   shaffofligini
ta’minlash.
5. Xalqaro   integratsiya   va   adolatli   raqobatni   qo‘llab-quvvatlash.
O‘zbekistonning   Jahon   savdo   tashkilotiga   (JST)   a’zo   bo‘lish   jarayoni
doirasida xalqaro raqobat standartlariga mos siyosat yuritish, eksportchilarga
teng sharoit yaratish.
Shuningdek,   2022-yilda   qabul   qilingan   “Yangi   O‘zbekistonni   taraqqiyot
strategiyasi – 2022–2026” hujjatida raqobatni kuchaytirish, xususiy sektor ulushini
oshirish,   narxlarni   erkinlashtirish   va   monopoliyalashuvni   kamaytirish   bo‘yicha
aniq maqsadlar belgilangan.
Raqobatning kuchayishi nafaqat iqtisodiy, balki ijtimoiy barqarorlikka ham ijobiy
ta’sir   ko‘rsatadi.   Chunki   u   mehnat   unumdorligini   oshiradi,   ish   o‘rinlarini
ko‘paytiradi,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   aholi   hayot   sifatini
yaxshilaydi.
      So‘nggi yillarda O‘zbekiston Respublikasida monopoliyaga qarshi qonunchilik
tubdan   isloh   qilinmoqda.   Qonunchilikning   takomillashuvi   nafaqat   yuridik
normalarni yangilash, balki raqobatni himoya qiluvchi amaliy mexanizmlarni joriy
etish orqali ham namoyon bo‘lmoqda.
2020–2024-yillar   oralig‘ida   qabul   qilingan   eng   muhim   hujjatlardan   biri   —
“Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
qo‘mitasini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   Prezident   farmoni   (PF–5635,   2019-yil
21-yanvar).   Ushbu   qo‘mita   monopol   narxlarni   aniqlash,   bozor   konsentratsiyasini
tahlil qilish, soxta tenderlar va g‘irrom raqobat holatlarini tekshirish vakolatiga ega
bo‘ldi.
28 Qo‘mita faoliyati natijasida 2023-yilda 400 dan ortiq bozor tahlillari o‘tkazildi, 70
dan ortiq korxonalarga nisbatan monopollik faoliyat uchun chora ko‘rildi, 50 mlrd
so‘mdan ortiq noqonuniy daromadlar davlat byudjetiga undirilgan.
Shuningdek,   2022-yilda   “ Monopoliyaga   qarshi   siyosatni   takomillashtirish
konsepsiyasi ” ishlab chiqildi. Unda quyidagi yo‘nalishlar belgilangan:
 davlat ishtirokidagi korxonalarning bozor ulushini kamaytirish;
 erkin narx shakllanishini ta’minlash;
 monopol tahlil metodologiyasini xalqaro standartlarga moslashtirish;
 “soxta raqobat” holatlarining oldini olish uchun raqamli monitoring tizimini
joriy etish.
Bu   islohotlar   O‘zbekistonda   raqobatni   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   siyosat
darajasida  mustahkamladi.
         Davlat raqobatni qo‘llab-quvvatlovchi asosiy institutlardan biridir. U sog‘lom
raqobatni   ta’minlash   uchun   huquqiy,   tashkiliy   va   iqtisodiy   sharoit   yaratadi.
Raqobatni   rivojlantirish   davlat   siyosatining   ajralmas   tarkibi   sifatida   quyidagi
yo‘nalishlarda amalga oshirilmoqda:
1. Huquqiy   muhitni   yaratish.   Monopoliyaga   qarshi   qonunlar,   litsenziyalash
va   tender   tartiblarini   soddalashtirish,   korrupsiyani   kamaytirish   orqali
tadbirkorlik faoliyati uchun barqaror huquqiy asos yaratilmoqda.
2. Institutsional   tizimni   mustahkamlash.   Raqobatni   rivojlantirish   qo‘mitasi,
Savdo-sanoat   palatasi,   Iqtisodiyot   vazirligi,   Soliq   qo‘mitasi   va   Markaziy
bank o‘rtasida ma’lumot almashish tizimi joriy qilinib, raqobat monitoringi
kuchaytirildi.
3. Davlat   korxonalari   faoliyatini   qisqartirish.   2017–2023-yillar   davomida
500 dan ortiq yirik davlat korxonasi aksiyadorlik jamiyatiga aylantirildi. Bu
bozor   iqtisodiyotida   raqobat   subyektlari   sonining  ortishiga  va  resurslarning
samarali taqsimlanishiga olib keldi.
4. Narxlarni   erkinlashtirish   siyosati.   Energetika,   yoqilg‘i,   transport   va
kommunal   xizmatlar   sohalarida   narxlarni   bosqichma-bosqich   bozor
mexanizmlariga o‘tkazish raqobatni rag‘batlantirdi.
29 5. Davlat-xususiy   sheriklik   (DXSh)   mexanizmlarining   kengayishi.
So‘nggi   besh   yilda   200   dan   ortiq   DXSh   loyihalari   amalga   oshirildi.   Bu
jarayon   davlat   monopoliyasini   kamaytirish   va   xususiy   sektorga   kirish
imkonini yaratish orqali sog‘lom raqobatni kuchaytirmoqda.
Davlatning   raqobatni   qo‘llab-quvvatlashdagi   roli   o‘zining   samarali   natijalarini
berayotgani   xalqaro   baholarda   ham   tasdiqlanmoqda.   Masalan,   Jahon   bankining
“ Doing   Business ”   reytingida   O‘zbekiston   2022-yilda   “Biznesni   boshlash”
ko‘rsatkichi bo‘yicha 69-o‘ringa ko‘tarildi.
          Raqobat   siyosatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   xalqaro   tajriba   katta
ahamiyatga ega. O‘zbekiston bir qator rivojlangan mamlakatlar modeli asosida o‘z
qonunchilik tizimini takomillashtirmoqda.
AQSh tajribasi
AQShda raqobatni himoya qiluvchi asosiy qonun —   Sherman Act (1890)   bo‘lib,
u   monopoliyalarni   va   narx   kelishuvlarini   qat’iyan   man   etadi.   Bu   qonun   asosida
“Standard   Oil”   va   “AT&T”   kabi   yirik   kompaniyalar   bo‘linib,   sog‘lom   raqobat
tiklangan.   O‘zbekiston   ham   so‘nggi   yillarda   shunga   o‘xshash   —   yirik   davlat
korxonalarini restrukturizatsiya qilish siyosatini yuritmoqda.
Yevropa Ittifoqi tajribasi
Yevropa   Ittifoqida   raqobat   siyosati   umumiy   bozor   tamoyillariga   asoslangan.
Yevrokomissiya  monopoliyalashuv,  subsidiya,   kartel   kelishuvlarini  qat’iy nazorat
qiladi.   2023-yilda   Yevropa   Komissiyasi   20   dan   ortiq   yirik   korporatsiyani   (shu
jumladan,   “Google”   va   “Amazon”)   raqobatni   buzganlik   uchun   jarimaga   tortdi.
O‘zbekiston   Raqobat   qo‘mitasi   ham   aynan   Yevropa   modeliga   asoslangan   jarima
tizimini joriy etish ustida ishlamoqda. 
Janubiy Koreya tajribasi
Janubiy Koreyada raqobat siyosati “KFTC — Fair Trade Commission” tomonidan
amalga   oshiriladi.   U   nafaqat   monopoliyaga   qarshi   kurashadi,   balki   narxlar
shaffofligini,   reklama   halolligini,   iste’molchilar   manfaatini   himoya   qiladi.
O‘zbekiston hozirda ana shu yo‘nalishda — raqobatni iste’molchi huquqlari bilan
integratsiyalashgan tizimda olib borishni boshladi.
30           O‘zbekiston   iqtisodiy   siyosatida   raqobatni   yanada   kuchaytirish   2022–2026-
yillarga   mo‘ljallangan   “Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi”da   alohida
yo‘nalish sifatida belgilangan. Ushbu yo‘nalishlar quyidagicha guruhlanadi:
1. Davlat ishtirokidagi korxonalar ulushini kamaytirish.  Strategiyaga ko‘ra,
2026-yilgacha   iqtisodiyotdagi   davlat   ulushi   40   foizdan   25   foizgacha
qisqartiriladi.   Bu   xususiy   sektor   uchun   bozorga   kirish   imkoniyatlarini
kengaytiradi.
2. Monopol   tarmoqlarda   raqamli   monitoring   tizimlarini   joriy   etish.
Energetika, gaz  ta’minoti, transport  va telekommunikatsiya sohalarida  narx
shakllanishi, ishlab chiqarish hajmi va iste’mol tahlili onlayn platformalarda
kuzatiladi.
3. Tadbirkorlikni rivojlantirish orqali raqobatni kengaytirish.  “Har bir oila
— tadbirkor” dasturi, “Yoshlar – kelajagimiz” loyihasi va “Ayollar daftari”
kabi dasturlar minglab yangi tadbirkorlarni bozorga olib chiqmoqda.
4. Eksportga   yo‘naltirilgan   ishlab   chiqarishni   qo‘llab-quvvatlash.
Raqobatning   xalqaro   bosqichiga   chiqish   uchun   eksportchi   korxonalarga
soliq va bojxona imtiyozlari berilmoqda. 2024-yilda eksport  hajmi  25 mlrd
AQSh dollaridan oshdi.
5. Raqamli iqtisodiyot va innovatsion raqobat.  “Digital Uzbekistan – 2030”
strategiyasi doirasida IT-startaplar, onlayn to‘lov tizimlari va elektron savdo
platformalari   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   raqobatning   yangi   shaklini   —
raqamli raqobatni shakllantirmoqda.
6. Hududiy raqobat siyosatini kuchaytirish.  Har bir viloyatning o‘z iqtisodiy
resurslari,   klasterlari   va   sanoat   zonalari   asosida   raqobat   siyosati   ishlab
chiqilmoqda.   Masalan,   Farg‘ona   vodiysida   to‘qimachilik   klasterlari,
Navoiyda   kimyo   va   metallurgiya   zonalari,   Buxoroda   turizm   industriyasi
rivojlanmoqda.
     Raqobat faqat iqtisodiy emas, balki ijtimoiy natijalarni ham yuzaga keltiradi. U
quyidagi sohalarda sezilarli o‘zgarishlarni ta’minlaydi:
31  Ish o‘rinlari : yangi korxonalar paydo bo‘lishi bilan bandlik darajasi oshadi.
2024-yilda O‘zbekistonda 500 mingdan ortiq yangi ish o‘rni yaratilgan.
 Daromadlar :   raqobat   mehnat   unumdorligini   oshiradi,   bu   esa   o‘rtacha   ish
haqi o‘sishiga olib keladi (so‘nggi 5 yilda 1,8 barobar oshgan).
 Mahsulot   sifati :   iste’molchi   talabi   ortib,   ishlab   chiqaruvchilar   sifatsiz
mahsulotni bozorda ushlab turolmaydi.
 Innovatsion   faollik :   sog‘lom   raqobat   natijasida   2023-yilda   1200   dan   ortiq
yangi patentlar ro‘yxatdan o‘tkazilgan.
Bu   jarayonlar   iqtisodiy   o‘sish   bilan   bir   qatorda   ijtimoiy   barqarorlikni   ham
mustahkamlab, aholi farovonligini oshirmoqda.
          O‘zbekiston   iqtisodiyotida   raqobatni   to‘liq   erkinlashtirish   yo‘lida   bir   qator
tizimli muammolar mavjud:
 ayrim tarmoqlarda davlat ishtiroki hanuz yuqori (energetika, transport);
 ayrim hududlarda kichik biznes uchun infratuzilma yetishmaydi;
 “soxta raqobat” (kelishilgan narx siyosati) holatlari mavjud;
 innovatsion tadqiqotlarga investitsiyalar yetarli emas;
 reklama va iste’molchi madaniyati past darajada.
Bu   muammolarni   hal   etish   uchun   davlat   tomonidan   raqobatni   kuchaytiruvchi
institutlar   faoliyatini   yanada   oshirish,   sud-huquq   tizimini   mustahkamlash   va
tadbirkorlikni himoya qilish mexanizmlarini soddalashtirish talab etiladi.
          Jahon   iqtisodiy   forumi   (WEF)   tomonidan   tuzilgan   Global   Competitiveness
Index – 2023  reytingida O‘zbekiston 140 mamlakat ichida  73-o‘rinni  egalladi. Bu
2018-yilga nisbatan 15 pog‘ona yuqoriga ko‘tarilganini anglatadi.
Eng katta o‘sish quyidagi yo‘nalishlarda qayd etilgan:
 bozorning ochiqligi;
 moliya tizimining barqarorligi;
 biznesni boshlash qulayligi;
 davlat tartibga solishining shaffofligi.
Bu natijalar raqobat siyosatining ijobiy ta’sirini xalqaro miqyosda ham tasdiqlaydi.
32 O‘zbekiston   iqtisodiyotida   raqobat   muhitining   shakllanishi   uzoq   tarixiy   va
murakkab  jarayon bo‘lib, u bosqichma-bosqich  amalga oshirildi. So‘nggi  yillarda
bu sohada sezilarli yutuqlarga erishildi:
 xususiy sektor ulushi 80 foizdan oshdi;
 davlat monopoliyalari qisqardi;
 yangi tadbirkorlik tashabbuslari uchun keng imkoniyatlar yaratildi;
 raqamli iqtisodiyotda yangi raqobat shakllari paydo bo‘ldi.
Kelajakda O‘zbekiston uchun asosiy vazifa — raqobatni chuqurlashtirish, narxli va
narxsiz usullarni uyg‘unlashtirish, innovatsiyalarni iqtisodiyotning har bir sohasiga
singdirishdan iborat.
XULOSA
          Raqobat   bozor   iqtisodiyotining   harakatlantiruvchi   kuchi   sifatida   iqtisodiy
rivojlanishning poydevorini tashkil etadi. U korxonalar o‘rtasida samarali kurashni
ta’minlaydi,   mahsulot   sifati   va   ishlab   chiqarish   unumdorligini   oshiradi,
resurslardan oqilona foydalanishni rag‘batlantiradi.
O‘rganilgan materiallar shuni ko‘rsatadiki:
 Raqobatning   tarmoq   ichidagi   va   tarmoqlararo   shakllari   kapitalning   oqilona
taqsimlanishini ta’minlaydi;
 Sof raqobat, monopoliya, monopolistik raqobat va oligopoliya modellarining
o‘zaro farqlari iqtisodiyotning turli bosqichlarida namoyon bo‘ladi;
 Narxli   va   narxsiz   raqobat   usullari   korxona   strategiyasini   belgilovchi   eng
muhim omillardir;
 O‘zbekiston   Respublikasida   raqobatni   rivojlantirish   siyosati   bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilib,   hozirda   u   iqtisodiy   siyosatning   ustuvor
yo‘nalishlaridan biriga aylangan.
Kelajakda   O‘zbekistonda   sog‘lom   raqobatni   yanada   rivojlantirish   uchun   iqtisodiy
erkinlikni   kengaytirish,   monopoliyalarning   ta’sirini   kamaytirish,   innovatsiyalarni
qo‘llab-quvvatlash   va   xalqaro   standartlarga   mos   qonunchilikni   yanada
takomillashtirish zarurdir.
33 Shu   yo‘l   bilan   mamlakat   iqtisodiyoti   barqaror,   raqobatbardosh   va   zamonaviy
yo‘nalishda rivojlanib boradi.
Bugungi   globallashuv   davrida   raqobat   har   bir   mamlakat   iqtisodiy   taraqqiyotining
bosh  omiliga  aylanib  bormoqda.  Raqobat   —  bu  shunchaki  korxonalar   o‘rtasidagi
iqtisodiy kurash emas, balki butun iqtisodiy tizimning harakatlantiruvchi kuchidir.
Ayniqsa,   O‘zbekiston   singari   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tayotgan   mamlakatlarda
raqobat   siyosatining   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilishi   milliy   rivojlanish   strategiyasining
muvaffaqiyatini belgilab beradi.
O‘tkazilgan   tadqiqotlar   natijasida   aniqlanishicha,   O‘zbekistonda   raqobat
muhitining   shakllanishi   bosqichma-bosqich,   ammo   barqaror   tarzda   kechmoqda.
Mamlakatda   so‘nggi   yillarda   iqtisodiy   islohotlar,   xususiylashtirish,   davlat
korxonalarining   restrukturizatsiyasi   va   bozor   mexanizmlarining   joriy   etilishi
natijasida raqobatning sifat jihatdan yangi shakllari yuzaga keldi.
Eng   muhim   yutuqlardan   biri   —   monopoliyaga   qarshi   siyosatning
kuchaytirilgani   va   Raqobatni   rivojlantirish   qo‘mitasi   faoliyatining
samaradorligidir.   Bu   institut   raqobatni   himoya   qiluvchi   mustaqil   organ   sifatida
nafaqat nazorat, balki tahlil va profilaktika vazifasini ham bajarmoqda. Shu orqali
iqtisodiyotda adolatli o‘yin qoidalari shakllanmoqda.
Raqobatning   kuchayishi   natijasida   bozor   mexanizmlarining   ta’siri   kengaymoqda.
Korxonalar narx siyosatini erkin belgilay boshladi, iste’molchilar esa mahsulot va
xizmatlarni   tanlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ldi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   sifatni
oshirish,   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   xizmat   madaniyatini   rivojlantirish
jarayonlarini tezlashtirdi.
Biroq,   raqobatning   rivojlanishiga   to‘sqinlik   qilayotgan   bir   qator   strukturaviy   va
institutsional   muammolar   ham   mavjud.   Ularning   eng   asosiysi   —   ayrim
tarmoqlarda   davlat   ishtirokining   yuqoriligi,   resurslar   taqsimotida   tenglikning
yetarli emasligi, hamda ayrim joylarda “soxta raqobat” holatlarining mavjudligidir.
Bu holatlar ba’zi korxonalar o‘rtasida narx kelishuvlari, tender manipulyatsiyalari
yoki raqamli bozorlarda ma’lumot asimmetriyasi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi.
34 Kelajakda   bu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   quyidagi   yo‘nalishlarda   chora-
tadbirlar zarur:
1. Institutsional islohotlarni chuqurlashtirish
          Raqobat   siyosatini   amalga   oshiruvchi   barcha   davlat   organlari   o‘rtasida
muvofiqlashtirilgan   faoliyatni   yo‘lga   qo‘yish   zarur.   Raqobatni   rivojlantirish
qo‘mitasi,   Markaziy   bank,   Soliq   qo‘mitasi,   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirliklari
o‘rtasida   yagona   “raqamli   ma’lumot   almashish   platformasi”   tashkil   etilishi
samarali   bo‘ladi.   Bu   tizim   korxonalarning   bozor   ulushini   aniqlash,   narx
dinamikasini kuzatish va monopol holatlarni erta aniqlash imkonini beradi.
2. Davlat ishtirokidagi korxonalarni transformatsiya qilish
          Monopol   tarmoqlarda   raqobatni   kuchaytirish   uchun   davlat   korxonalarini
korporativ boshqaruv   tamoyillari asosida qayta tashkil etish muhim. Energetika,
transport,   kommunal   xizmatlar   kabi   sohalarda   davlat-xususiy   sheriklik
mexanizmini kengaytirish raqobatni tabiiy shaklda rivojlantiradi.
3. Innovatsion raqobatni rag‘batlantirish
          Zamonaviy   iqtisodiyotda   innovatsiya   —   raqobatning   asosiy   manbai.   Shu
sababli   ilmiy   tadqiqotlarga   investitsiyalarni   oshirish,   startaplar   uchun   soliq
yengilliklari,   grant   va   venchur   fondlarini   tashkil   etish   zarur.   Raqamli   iqtisodiyot,
sun’iy intellekt, elektron savdo va texnologik xizmatlar bozorida sog‘lom raqobat
yaratilsa, O‘zbekiston iqtisodiyoti sifat jihatidan yangi bosqichga chiqadi.
4. Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish tizimini kuchaytirish
     Raqobatning eng muhim omillaridan biri — iste’molchi manfaatlaridir. Adolatli
raqobat iste’molchiga sifatli va arzon mahsulotni tanlash imkonini beradi. Shu bois
reklama   halolligi,   brend   ishonchliligi,   shikoyatlarni   tezkor   ko‘rib   chiqish   tizimi
(masalan, “Consumer.uz” portali) yanada rivojlantirilishi lozim.
5. Hududiy raqobat siyosatini joriy etish
          Har   bir   viloyatning   o‘z   iqtisodiy   salohiyatiga   mos   raqobat   siyosatini   ishlab
chiqish   kerak.   Masalan,   Farg‘ona   vodiysida   to‘qimachilik   klasterlari,   Toshkent
viloyatida   logistika   markazlari,   Qashqadaryoda   kimyo   sanoati,   Buxoro   va
35 Xorazmda   turizm   klasterlari   uchun   raqobat   muhitini   mustahkamlovchi   alohida
dasturlar zarur.
6. Raqobat madaniyatini shakllantirish
          Raqobatning   eng   muhim,   ammo   ko‘p   hollarda   e’tibordan   chetda   qoladigan
omili — bu inson omilidir. Tadbirkorlar, menejerlar va mutaxassislar orasida halol
raqobat   tamoyillarini   singdirish,   biznes   etikasi   va   korporativ   mas’uliyat
madaniyatini   rivojlantirish   zarur.   Bunda   ta’lim   tizimi   va   ommaviy   axborot
vositalari muhim rol o‘ynaydi.
Shuni alohida ta’kidlash joizki, raqobat siyosati faqat iqtisodiy o‘sishni emas, balki
ijtimoiy   adolatni   ham   ta’minlaydi.   Sog‘lom   raqobat   mavjud   bo‘lgan   joyda
monopoliya, korrupsiya va iqtisodiy kamsitishlar kamayadi. Raqobat fuqarolarning
imkoniyatlarini kengaytiradi, iste’molchilar uchun tanlov yaratiladi va tadbirkorlik
ruhini mustahkamlaydi.
Kelajakda O‘zbekiston iqtisodiy siyosati  quyidagi   strategik maqsadlar ni amalga
oshirishi zarur:
 Bozor   iqtisodiyotida   davlatning   nazorat   rolidan   ko‘ra,   tartibga   soluvchi   va
kuzatuvchi rolini kuchaytirish;
 Xususiy sektorning ulushini 80–85 foizgacha yetkazish;
 Raqamli transformatsiya orqali narx shaffofligini ta’minlash;
 Monopol tarmoqlarda mustaqil regulyator organlar faoliyatini kengaytirish;
 “Adolatli raqobat indeksi”ni milliy miqyosda joriy etish.
Ushbu yo‘nalishlar amalga oshirilsa, O‘zbekistonning iqtisodiy raqobatbardoshligi
sezilarli darajada ortadi. Shu bilan birga, xalqaro reytinglarda mamlakatning o‘rni
yanada   mustahkamlanadi,   xorijiy   investitsiyalar   oqimi   oshadi   va   milliy
iqtisodiyotning barqaror o‘sish sur’atlari ta’minlanadi.
Raqobat   —   iqtisodiyotning   yuragi,   taraqqiyotning   dvigateli,   farovonlikning
kafolati.
O‘zbekiston   bu   haqiqatni   anglab,   so‘nggi   yillarda   raqobat   siyosatini   strategik
ustuvor yo‘nalish sifatida belgiladi. Natijada:
 yangi iqtisodiy institutlar shakllandi;
36  tadbirkorlik muhiti erkinlashdi;
 eksport salohiyati ortdi;
 aholi turmush darajasi yaxshilandi.
Ammo jarayon hali yakuniga yetgani yo‘q. Raqobatning to‘liq samarasi u   doimiy
islohotlar ,   ilmiy   tahlillar   va   fuqarolik   mas’uliyati   bilan   uyg‘unlashgan
taqdirdagina yuzaga chiqadi.
Demak,   O‘zbekiston   uchun   eng   muhim   vazifa   —   raqobatni   shunchaki   iqtisodiy
mexanizm   emas,   balki   milliy   taraqqiyot   falsafasi   sifatida   shakllantirishdir.
Shundagina   mamlakat   jahon   bozorida   munosib   o‘rin   egallaydi   va   barqaror
iqtisodiy yuksalish sari dadil qadam tashlaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I. Normativ-huquqiy hujjatlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023.
2. O‘zbekiston  Respublikasining  “Raqobat  to‘g‘risida”gi  Qonuni. – Toshkent,
2019-yil 6-yanvar.
3. O‘zbekiston   Respublikasining   “Monopol   faoliyatni   cheklash   to‘g‘risida”gi
Qonuni. – Toshkent, 1992-yil 3-iyul.
4. O‘zbekiston   Respublikasining   “Iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonuni. – Toshkent, 2019-yil 11-sentabr.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Raqobatni   rivojlantirish   va
iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   qo‘mitasini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi PF–5635-son Farmoni. – 2019-yil 21-yanvar.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bozor   iqtisodiyotini   yanada
chuqurlashtirish   va   davlat   ishtirokini   qisqartirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi PQ–6011-son Qarori. – 2020-yil 27-iyul.
37 7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot
strategiyasi – 2022–2026-yillar” Farmoni. – 2022-yil 28-yanvar.
8. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Raqobatni rivojlantirish
konsepsiyasi”ni tasdiqlash to‘g‘risida”gi Qarori. – 2022-yil 12-mart.
II. Darsliklar va o‘quv qo‘llanmalar
9. Xo‘jayev S.X.  Iqtisodiyot nazariyasi . – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
10.   Mamarasulov   B.M.,   Omonov   O.O.   Bozor   iqtisodiyoti   asoslari .   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2020.
11.   G‘ulomov   S.,   Abdullaeva   M.   Mikroiqtisodiyot .   –   Toshkent:   TDIU
nashriyoti, 2022.
12.   Islomov   A.,   Sultonov   S.   Makroiqtisodiyot .   –   Toshkent:   Akademnashr,
2021.
13.   Yuldashev   F.   Raqobat   siyosati   va   antimonopol   tartibga   solish .   –
Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
14.   Bekmurodov   A.   Davlatning   iqtisodiyotdagi   roli   va   raqobat   siyosati .   –
Toshkent: TDIU, 2020.
15.  Karimov A.  Tadbirkorlik faoliyati va raqobat muhitini shakllantirish . –
Toshkent: Universitet, 2018.
III. Ilmiy maqolalar va tadqiqotlar
16.   Rahimov D. “O‘zbekiston iqtisodiyotida raqobat muhitini takomillashtirish
yo‘llari.” //  Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar  jurnali, 2023-yil, №2.
17.  Abdullayev Sh. “Raqobat siyosatining zamonaviy tendensiyalari.” //  Bozor,
moliya va iqtisodiyot , 2022-yil, №4.
18.   Xamidova   N.   “Narxsiz   raqobat   va   uning   O‘zbekiston   korxonalari
rivojlanishiga ta’siri.” //  TDIU ilmiy axborotnomasi , 2023-yil, №1.
19.   O‘rinboyeva   L.   “Raqobat   va   innovatsiyalar:   integratsion   yondashuv.”   //
Milliy iqtisodiyot jurnali , 2021-yil, №3.
20.   Bozorov   J.   “Monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   rivojlanish
bosqichlari.” //  Huquq va iqtisodiyot , 2020-yil, №5.
38 IV. Xalqaro manbalar va hisobotlar
21. World   Bank.   Doing   Business   2022:   Economy   Profile   –   Uzbekistan.
Washington D.C., 2022.
22.  OECD.  Competition Policy Roundtable: Antitrust Enforcement and Market
Regulation.  Paris, 2021.
23.  UNCTAD.   World Investment Report 2023: Trends and Prospects.  Geneva,
2023.
24.  IMF.  Uzbekistan Country Report 2023.  Washington D.C., 2023.
25.   World   Economic   Forum.   Global   Competitiveness   Index   2023.   Geneva,
2023.
26.   WTO.   Trade   Policy   Review:   Uzbekistan   2024   (Draft   Edition).   Geneva,
2024.
27.   EU   Commission.   Annual   Report   on   Competition   Policy   2023.   Brussels,
2023.
V. Internet manbalari
28.   O‘zbekiston Respublikasi  Raqobatni rivojlantirish qo‘mitasi rasmiy sayti –
https://raqobat.gov.uz
29.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   rasmiy   portali   –
https://president.uz
30.   Jahon   bankining   O‘zbekiston   bo‘yicha   ma’lumotlar   bazasi   –
https://data.worldbank.org/uz/country/uzbekistan
31.  OECD Competition Portal – https://www.oecd.org/competition
32.  UNCTAD Digital Economy Portal – https://unctad.org
39

Raqobat kurashining shakllari va usullari

Купить
  • Похожие документы

  • Жаҳон иқтисодиётида эркин иқтисодий ҳудудлар ва уларнинг ривожланиш хусусиятлари
  • Zarafshon iqtisodiy rayoni qishloq xo’jaligi
  • Xorazm viloyati turizm salohiyatini baholash
  • Xitoy Xalq Respublikasidagi iqtosodiy isloxotlar
  • O’zbekistonda elektro-energetika sanoatining joylashish va rivojlanish istiqbollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha