Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 784.4KB
Покупки 4
Дата загрузки 28 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Геометрия

Продавец

Bohodir Jalolov

Kengaytirilgan Yevklid geometriyasi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI 
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA FAKULTETI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA YO’NALISHI
208- GURUH TALABASI 
GEOMETRIYA fanidan
KURS ISHI
 
                              
1 MUNDARIJA:
I. KIRISH ………………………………………………………………….3
II. ASOSIY QISM.
I BOB.   KENGAYTIRILGAN YEVKLID GEOMETRIYASI .  YEVKLID 
GEOMETRIYASINING OLIY TA’LIM MATEMATIKASIDAGI ROLI ......5
1.1.   Kengaytirilgan Yevklid geometriyasi ...........................................................5
1.2.  Yevklid geometriyasining oliy ta’lim matematikasidagi roli . ……............13
II BOB. UCHBURCHAK GEOMETRIYASI. PIFAGOR TEOREMASI .......16
2.1.  Uchburchak geometriyasi  … ......................................................................16
2.2.  Pifagor teoremasi........................................................................................21
III.   XULOSA ……..……………………………...…………………..……...24
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ Y X ATI ……..................26
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Maktab   o`quvchilarining,   kollej   va   litsey
tinglovchilari   va   talabalarining   geometrik   figura   va   uning   tuzilishi   bo`laklari
elementlari   orasidagi   bog`lanishi,   xossalari   haqidagi   tasavvurlarini   aniqlashda,
kengaytirishda   va   rivojlantirishda   va   ijodiy   yondashishda   ularning   mantiqiy
fikrlash,   konstruktorlik   qobiliyatlarini   o`stirishda   geometrik   yasashga   doir
masalalar katta ahamiyat kasb etadi.
O`rganuvchi   va   tahsil   oluvchida   bu   jihatlarni   kengaytirish
qobilyatlarini   o`stirish,   tarbiyalash   rivojlangan   texnika   asrida   va
ma`lumotlarning   intensiv   texnologiyasi   tadbig`i   davrida   mustaqil
davlatimizning   yetuk   ijodkorlarini   raqobatga   tayyorlash
zamonamizning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bu   holatga   geometrik
figura   va   uni   birorta   uskuna,   asbob,   qurollar   yordamida   yasashning
muhim ahamiyati mavjuddir. 
Kishilik   jamiyati   paydo   bo`lishidagi   o`zaro   munosabatlar,   tabiatga   bo`lgan
munosabatlar   o`rab   turgan   turli   narsa   va   jihozlardan   unumli   va   samarali
foydalanish geometric   figuralarni hosil qilishga, yasashga olib keldi. 
Bu jarayon yasash   qurollarini va qurollarning imkoniyat darajasini aniqlab berdi.
Matematika   faning   qurilishi   strukturasi,   qolaversa   geometriya   asoslari   mantiqiy
qonuniyatlari   geometrik   figurani   yasashga   doir   masalalarni   ham   belgilab   berdi.
Ma`lumki,   geometrik   figura   nuqtalarning   birorta   bo`sh   bo`lmagan   to`plamidir.
Figuralarning   ta`rifidan   ko`rinmoqdaki,   u   turli-tuman   bo`lib   asosan   tekis   va   tekis
bo`lmagan   bo`lib,   uni   fazoning   birorta   tekisligida   va   uning   ustida
qurishga,   yasashga   to`g`ri   keladi.   Geometrik   figurani   yasashga   doir
masalalar   figura   tuzilishi,   xususiyatlari   va   masalaning   talablaridan
kelib   chiqib,   qurollarni   ishlatish   imkoniyati   darajasini   hisobga   olib
hamda   konstruktiv   masalani   hal   qilishda   obyektiv   va   subyektiv
qonuniyatlarni   hisobga   olishga   to`g`ri   keladi.   Bu   aytilganlardan   kelib
chiqib   yasashga   doir   geometrik   masala,   uni   yasash,   yasash   qurollari
majmuasi   va   uning   ishlatilish   (foydalanish)   imkoniyatlari,
geometriyaning   aksiomatik   qurilishi   va   hokazolarni   hisobga   olgan
holda quyidagi talab qonuniyatlar qatoriga ega bo`lamiz.
Kurs ishining maqsadi:  Talabalarga  geometriyani o’qitishning an’anaviy talim
metodi   haqida   umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini
tushuntirish,   ular   yordamida   dasturi   tuzishni   va   uni   o’qiy   olishni   o’rgatish   orqali
talabalarni geometriya fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs   ishining   vazifasi:   Bo’lajak   geometriya   o’qituvchilariga   an’anviy   talim
metodi   bo’yicha   tayyorgarlik   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
3 o’rganish   va   tahlil   qilish;   -talabalarga   turli   loyihalarni   tasvirlashdagi   o’ziga   xos
xususiyatlarni va   ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish; -
talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs ishining ob’yekti:   Oliy ta’lim tizimida “Matematika” bakalavriyat ta’lim
yo’nalishi talabalariga nazariy va amaliy ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo’lajak   muhandislarni   tayyorlash
bo’yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   geometriya   muhandisligi   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB.   KENGAYTIRILGAN YEVKLID GEOMETRIYASI. YEVKLID
GEOMETRIYASINING OLIY TA’LIM MATEMATIKASIDAGI ROLI
1.1. Kengaytirilgan Yevklid geometriyasi
    Yevklid   geometriyasi   —   miloddan   avvalgi   3-asrda   Yevklid   izchil   asoslagan
geometriya.   Parallellik   aksiomasiga   (to g ri   chiziqda   yotmagan   nuqta   orqali   shuʻ ʻ
to g ri   chiziq   bilan   kesishmaydigan   faqat   bitta   to g ri   chiziq   o tkazish   mumkin,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
degan aksiomaga) hamda mutlaq geometriya aksiomalari sistemalari deb ataluvchi
besh   guruh   (bog lanish,   tartib,   harakat,   uzluksizlik,   parallellikdan   iborat)	
ʻ
aksiomalarga asoslangan. 
Yevklid   geometriyasi   aksiomalar   sistemalari   nuqta,   to g ri   chiziq,   tekislik,	
ʻ ʻ
harakat va nuqta, to g ri chiziq va tekislik orasidagi munosabatlarga tayanadi.	
ʻ ʻ
  Yevklid   geometriyasi   birinchi   marta   izchil   ravishda   Yevklid   “negizlari’   da
bayon   etilgan.   Yevklid   geometriyasidan   farqli   geometriya   birinchi   marta   rus
geometri   N.   I.   Lobachevskiy   yaratdi.   Yevklid   geometriyasi   o rta   maktabda	
ʻ
o qitiladi va “elementar geometriya” deb ham ataladi.	
ʻ
Yevklid taxminan, eramizdan avvalgi 365-300 yillarda yashab ijod etgan.
Bu olim hayoti haqida deyarli aniq ma’lumotlar mavjud emas. Bizga u haqidagi
ayrim uzuq-yuluq afsona tarzidagi xabarlar yetib kelgan xolos. 
Uning   eng   mashhur   asari   «Negizlar»   ga   birinchi   bo’lib   sharh   yozga   Prokl   (V
asr),   Yevklidning   qachon   va   qayerda   tug’ilganligini   yoki   vafot   etganligini   aniq
aytib bera olmagan.
  Proklning qayd etishicha «bu arbob alloma» Ptolomey I zamonasida yashagan
ekan.   Ba’zi   biografik   ma’lumotlar   XII-asrga   oid   arab   qo’lyozmasida   saqlanib
qolgan:   «Yevklid,   Naukratning   o’g’li   «Geometr»   nomi   bilan   mashhur,   qadimgi
zamon allomasi, kelib chiqishiga ko’ra yunon, yashagan joyi Suriya, Tir o’lkasida
tavallud topgan.
Afsonalardan   birida   aytilishicha,   podsho   Ptolomey   geometriyani   o’rganishni
istab qoladi. Lekin bu oson emasligini bilib, u Yevklidni o’z huzuriga chorlaydi va
matematikani o’rganish uchun oson yo’llarni ko’rsatishini so’raydi.
  «Geometriya   uchun   shohona   yo’l   yoq»   -   deb   aytadi   Yevklid,   va   bu   jumla
bizning davrimizga qanotli ibora ko’rinishida yetib kelgan.
Podsho   Ptolomey   I,   o’zining   davlatining   shon   shuhratini   oshirish   niyatida
mamlakatga olimlar va shoirlarni jalb etgan va ular uchun Muza san’at saroylari –
Museyonlar   barpo   etgan.   Bu   saroyda   mashg’ulot   xonalari,   botanika   va   hayvonot
bog’lari,   rasadxona   va   munajjimlar   ishlovchi   idora,   yolg’iz   holda   ishlash   uchun
yakkalik xonalar va eng asosiysi katta va boy kutubxona mavjud edi.
5   Saroyga   taklif   qilingan   olimlar   orasida   Yevklid   ham   bo’lib,   u   bungacha   Misr
poytaxti – Iskandariyada matematika maktabi ochgan va uning o’quvchilari uchun
o’zining fundamental ilmiy ishlarini darslik sifatida yozib bergan edi. 
Aynan Iskandariyada Yevklid o’zining geometriyaga oid eng katta va mashhur
asari   –   «Boshlang’ichlar»   ni   yozib   tugatadi.   Taxminlarga   ko’ra   bu   asar
eramizgacha bo’lgan 325-yilda tugallangan ekan.
Yevklidning   soha   bo’yicha   avvalgi   hamkasblari   –   Fales,   Pifagor,   Aristotel   va
boshqalar   geometriyaning   rivoji   uchun   katta   ko’lamdagi   ishlarni   amalga
oshirishgan edi. Lekin, ularning barcha ilmiy ishlari geometriyaning alohida qism
va yo’nalishlariga taalluqli bo’lib, yaxlit mantiqiy izchillikka ega bo’lmagan.
Yevklidning   zamondoshlarini   ham   va   undan   keyingilarni   ham   Negizlar»dagi
keltirilgan ma’lumotlar va ilmiy asoslarning mantiqiy izchilligi va tizimlashganligi
lol   qoldirib   kelgan.   «Negizlar»   13   ta   kitobdan   iborat   yagona   ilmiy   asarni   o’zida
namoyon qiladi. 13 kitobdan har biri, shu kitobda qo’llaniladigan tushunchalarning
(masalan,   nuqta,   to’g’ri   chiziq,   kesma   va   ho   kazo)   aniq   ta’rifini   keltirish   bilan
muqaddimalanadi.   Keyin   esa,   isbotsiz   ravishda   qabul   qilinadigan   asosiy   qoidalar
(5   ta   aksioma   va   5   ta   postulat)   keltiriladi   va   butun   Geometriya   ular   asosiga
quriladi.   Fanning   taraqqiyot   darajasi   hali   amaliy   matematikaning   maydonga
chiqishini   taqozo   etmagan   o’sha   davrlarda,   Negizlar»ning   I-IV   kitoblarida
keltirilgan   ilmiy   tushunchalar   geometriyaning   deyarli   barcha   boshlang’ich
tamoyillarini   qamrab   olgan   va   Pifagorchilar   maktabining   darajasidan   ancha   o’zib
ketgan   edi.   V   kitobda   proporsiyalar   haqida   so’z   borib,   u   Knidlik   Yevdoksning
ta’limotlariga tutashib ketadi. VII-IX kitoblarda streometriyaga doir bilimlar bayon
qilinadi, xususan, tekislikning yuzasi, irratsionallik nazariyasi, (ayniqsa X kitobda)
haqida   batafsil   to’xtalib   o’tiladi.   XIII   kitobda   olim   Teetetdan   kelib   chiquvchi
«to’g’ri jismlar» bo’yicha tadqiqotlar keltirilgan.
Yevklidning «Negizlar» asari hozirda Yevklid geometriyasi nomi bilan ma’lum
bo’lgan   geometriya   fanining   asosi   hisoblanadi.   Negizl а r»ning   g ео m е triyag а   doir
bo’liml а ri   o’zining   m а zmuni   jih а tid а n   va   m а t е ri а l   bayon   etishdagi   qat’iyligi
jih а tid а n   g ео m е triyaning   hozirgi   maktab   d а rslikl а rig а   mos   k е l а di.   U   fazoning
metrik   xususiyatlarini   bayon   qiladi   va   hozirgi   zamon   fanida   Yevklid   fazosi   deb
ataladi.
Yevklid   fazosi,   Galiley   hamda   Nyutonlar   tomonidan   asos   solingan   mumtoz
fizika hodisalarining namoyon bo’lish arenasi hisoblanadi. Bu fazo bo’sh, cheksiz
va   izotrop   bo’lib   uch   o’lchamga   ega.   Yevklid   fazoda   atomlar   harakatini   ilgari
suruvchi   g’oyalariga   asoslangan   o’ziga   xos   fazo   geometriyasini   yaratdi.   Undagi
eng  soda   geometrik  obyekt  bu  –  nuqta  bo’lib,  Yevklidga  ko’ra  nuqta   tomonlarga
ega emas va bo’linmas hisoblanadi.
Fazoning cheksizligi uchta postulatlar bilan ifodalanadi:
6 «Har qanday ikki nuqta orasidan to’g’ri chiziq o’tkazish mumkin»;
«Kesmani har ikki tarafga cheksiz davom ettirish mumkin»;
«Har qanday markaz orqali aylana chizish mumkin»
«Boshlang’ichlar»   haqida   gapirilganda   uning,   Injildan   so’ng   ikkinchi   mashhur
qadimgi   yodgorlik   asar   deb   baholanadi.   Kitob   o’ziga   xos,   jozibador   tarixga   ega.
Ikki   ming   yillik   davomida   u   maktab   o’quvchilarining   asosiy   darsligi,
geometriyaning   kirish   kursi   sifatida   Benazir   manba   bo’lib   xizmat   qildi.
«Boshlang’ichlar» o’z mazmun mohiyatiga ko’ra soda va ravon tilda yozilganligi,
o’quvchi uchun o’zlashtirishga qulayligi kabi ajoyib jihatlari tufayli, qadimda ham,
yaqin o’tmishda ham favqulodda mashhurlikka ega edi. Noshirlik ishi  hali yo’lga
qo’yilmagan   Gutenberggacha   bo’lgan   davrlarda,   «Boshlang’ichlar»   turli
mamlakatlar   va   shaharlarda   ko’plab   tillardagi   qo’lyozmalar   shaklida   xattotlar
tomonidan   minglab   nusxalarda   ko’chirib   tarqatilgan.   «Boshlang’ichlar»ning
qadimgi Misr papiruslariga yozilgan nusxasi, teriga yozilgan bitiklar ko’rinishidagi
namunasi,   va   qog’ozga   xattotlik   usulida   yozilgan   nusxalari   ma’lum.   Mazkur
asarning  amaliy ahamiyati   shunda  ediki,  geometrik  bilimlar,  kundalik turmushda,
uylar,   bino   va   inshootlarni   loyihalashda,   dastgoh,   asbob   uskunalarni   yasashda   va
ayniqsa   harbiy   sohalarda   eng   zaruriy   bilimlar   hisoblanardi.   XX   asrgacha   bo’lgan
so’nggi   to’rt   asr   ichida   «Boshlang’ichlar»   2500   marotaba   nashr   etilgan:   o’rtacha
bir   yilda   6   –   7   nashrda   chop   etilgan.   XX   asrgacha   mazkur   kitob   Geometriya
fanidan   nafaqat   maktablarda,   balki,   universitetlarda   ham   asosiy   darslik   bo’lib
hisoblangan.
Yevklidning   «Boshlang’ichlar»   asarini   to’liq   o’rganib   va   mukammal   sharhlab
chiqqan eng birinchi olimlar – o’rta asr musulmon sharqi matematik allomalari edi.
Musulmonlardan   «Boshlang’ichlar»ning   arab   tilidagi   nusxalari   italyan
matematiklari orqali Yevropa uyg’onish davri matematiklari e’tiboriga yetib bordi
va   lotin   tili   hamda   boshqa   Yevropa   tillariga   muttasil   o’girildi.   Dastlabki   bosma
nashri   1533-yilda   Bazelda   paydo   bo’ldi.   Shunisi   qiziqki,   «Boshlang’ichlar»ning
ingliz   tilidagi   eng   birinchi   tarjima   nusxasi,   olim   yoki   tarjimon   tomonidan   emas,
balki,   Londonlik   savdogar   Genri   Billingveem   tomonidan   1570-yilda   amalga
oshirilgan   va   chop   ettirilgan.   Albatta,   Yevklid   fazosining   barcha   xususiyatlari
birdaniga   kashf   etilgan   emas.   Uning   ko’plab   jihatlari   asrlar   davomida,   ilmiy
tafakkurning   uzoq   izlanishlari   natijasida   maydonga   chiqqan.   Lekin,   o’sha   barcha
ilmiy ishlarga  «Boshlang’ichlar» asari, o’z nomiga munosib ravishda  ilmiy qanot
bergan.   Hozirda   ham   Yevklid   geometriyasining   asoslarini   bilish   butun   dunyo
bo’yicha ta’lim jarayonlarining muhim shartlaridan biri hisoblanadi.
  Biz Yevklid tekisligiga taalluqli yasashga doir masalalar bilan shug’ullanamiz.
Tekislikda   yasashga  doir   masalalarni  yechishda  odatda  yasash   qurollaridan  sirkul
va   chizg’ich   ishlatiladi.   Yasashga   doir   masalalarni   chizg’ich   va   sirkul   yordamida
7 yechishda   chizma   praktikasida   qo’llaniladigan   chizg’ich   va   sirkul   emas,   balki
abstrakt   .chizg’ich   va   sirkul   e’tiborga   olingan.   Bu   qurollarning   konstruktiv
imkoniyatlari quyidagi ikki aksioma bilan ifoda qilinadi:
   
  1.Yasash uskunalari bular sirkul va chizg`ichdir. Chizg`ich
birliklarga   ajratilmagan   bo`lib,   uning   yordamida   faqat   ikki   yasalgan   nuqtadan
o`tgan to`g`ri chiziqni o`tkazish mumkin.
        2.Sirkul   yordamida   markazi   yasalgan   nuqtada   va   radiusi   yasalgan   kesma
uzunligiga teng bo`lgan aylanani chizish mumkin.
    Izoh:   Eslatamizki,   yasashga   doir   masalalarni   yechishda   ba`zida   yasalgan
figuralar   to`g`ri   chiziq,   aylana,   nurga   va   kesmaga   tegishi   yoki   tegisli   bo`lmagan
nuqtalarni ixtiyoriy olishga to`g`ri keladi. Bu oraliq yordamchi yasalgan nuqtalarni
tanlab   olish   shart   tufayli   bajariladi.   Bu   tegishli   va   tegishli   bo`lmagan   nutqalarni
olish mumkinligini P1-P5 yasash postulatlari yordamida quyidagicha asoslaymiz.
 1-masala
   To`g`ri chiziqqa tegishli bo`lmagan birorta nuqtani yasang.
Yechish:   Berigan   (yasalgan)   to`g`ri   chiziqda   ixtiyoriy   ikki   yasalgan   A   va   B
nuqtalarni  olamiz.  So`ngra   va     aylanalarni  yasaymiz.  Bu aylanalar
M   va   N   nuqtalarda   kesishadi.   P5   bo`yicha   bu   nuqtalar   yasalgan   deb   hisoblanadi.
Bu yerda 
  2-masala  Berilgan aylana markazini yasang
    Yechish : Aytaylik yasalgan aylana bo`lsin. Bu aylananing ixtiyoriy yasalgan
A va B nuqtalarini olamiz va AB kesma o`rta perpendikulari   m   ni o`tkazamiz. Bu
o`rta maktabdan ma`lum. Aytaylik C va D nuqtalar   m  bilan ni kesishgan nuqtalari
bo`lsin   (bu   nuqtalar   P4   bo`yicha   yasalgandir).   CD   kesmaning   o`rtasi   O   nuqta
aylananing   markazidir.     Biz   bundan   keyin   aylananing   markazi   yasalgan   deb
hisoblaymiz
      Odatda,   yasashga   doir   masalalarni   hal   qilishda   masala   yechimini
osonlashtirish   va   to’la   yechimini   ta’minlash   maqsadida   yuritiladigan   muhokama
quyidagi 4 ta bosqichdan iborat:
   1. Analiz – tayyorgarlik va masalani o`rganish bosqichi;
   2. Yasash – amaliy bosqichi;
   3. Isbotlash – sinash bosqichi (yechimni asoslash);
   4. Tekshirish – ijodiy bosqich.
  1. Analiz.
Bu  masala  yechishning   dastlabki  tayyorlov  bosqichidir.  Bu  bosqichning   asosiy
vazifasi   masalani   yechilishi   oldindan   ma’lum   bo’lgan   masalalarga   ajratish   va
8 masalaning yechilish tartibini aniqlashdan iborat. Bunda, masala yechildi deb faraz
qilib, izlanayotgan figura masala talabiga mumkin qadar to’laroq javob beradigan
qilib   qo’lda   taxminan   chizib   qo’yiladi.   So’ngra   kerakli   geometrik   faktlardan
foydalanib,   so’ralgan   va   berilgan   figura   orasidagi   bog’lanishlar   aniqlanadi   va
figuraning   qaysi   elementini   qay   tartibda   yasash   mumkinligini   belgilanadi.   Bunda
berilgan va izlanayotgan figuralar orasidagi bog’lanishlarni topishni osonlashtirish
maqsadida   yordamchi  figuradan   foydalaniladi.   Yordamchi  figura   shunday  bo’lish
kerakki, uni berilganlarga asosan yasash va undan izlanayotgan figuraga to’ldirish
mumkin bo’lsin. Shu asnoda qo’shimcha figurani va izlanayotgan figurani yasash
rejasi tuziladi.Bu ketma – ket yasash jarayoni.
  2. Yasash.
Masalada so’ralgan figurani yasash uchun kerak bo’lgan asosiy yasashlar  P 1  P 5
postulatlarni   hisobga   olib   ketma-ketligi   analiz   bosqichida   tuzilgan   reja   asosida,
qadam va qadam chizg’ich va sirkul yordamida figura yasaladi.
  3. Isbotlash.
Bunda yasalgan figura masalada izlangan figura ekanligi isbot qilinadi, ya’ni uni
masalada berilgan barcha shartlarga javob berishi isbotlanadi. Isbotlash bosqichida
yasashda bajarilgan amallarga va geometriyaning tegishli teoremalariga asoslanadi.
Ko`pgina hollarda isbotlash yasash jarayonidan kelib chiqadi.
 4. Tekshirish.
Bu bosqichda quyidagi savollarga javob topish kerak:
    1)   masalada   berilgan   elementlarni   ixtiyoriy   tanlab   olinganda   ham   masala
yechimga   ega   bo’ladimi,   agar   ega   bo’lmasa,   u   holda   qanday   shart   bilan   tanlab
olinganda masala yagona yechimga ega bo’ladi, qanday hollarda masala yechimga
ega bo’lmaydi?
    2)   berilgan   elementlar   imkoniyati   boricha   tanlab   olinganda   masala   nechta
yechimga ega bo’ladi?
Yasashga   doir   masalalarni   bosqichlarga   ajratib   yechish   to’g’ri   va   yagona
yechimni   topish   garovidir.   Lekin,   har   qanday   masalani   yechishda   ham   bu   to’rtta
bosqichga   qat’iy   rioya   qilish   shart   emas.   Masalaning   sodda   yoki   murakkabligiga
qarab, bu bosqichlarning ba’zilariga to’xtalmasdan keyingi bosqichiga o’tib ketish
mumkin.
   Agar birorta to`plamning (figuraning) nuqtalari bitta shartni qanoarlantirsa, bu
nuqtalarga   geometrik   o`rin   deyiladi.   Bu   nuqtalar   to`plamini   nuqtalarini   yasash
uslubi geometrik o`rin metodi deb yuritiladi.
Geometrik   o’rinlar   metodida   masala   quyidagi   ikki   shartni   qanoatlantiruvchi
nuqtani   topishga   keltiriladi:   birinchi   1   shartni   qanoatlantiruvchi   nuqtalarning
geometrik o’rni F1 figuradan; ikkinchi 2 shartni bajaruvchi nuqtalarning geometrik
9 o’rni   F2   figuradan   iborat   bo’lsin.   Har   ikki   1   va   2   shartni   qanoatlantiradigan
nuqtalar F1 F2 kesishmaga tegishli bo’ladi.
Yuqoridagi   i shartni   qanoatlantiruvchi   i   F   figuralar   to`g`ri   chiziq,   aylana   yoki
ularning birorta bo`lagidan iborat bo`lishi kerak.  P 1  P 5 shartlarni qanoatlantiruvchi
figura nuqtalari yasalgan hisoblanadi.
Tekislikning   ma’lum   talablarga   javob   beruvchi   biror   yoki   bir   nechta   nuqtasini
topishga   doir   masalalar   yoki   shunday   nuqtalarni   topishga   keltirib   yechiladigan
masalalar   geometrik   o’rinlar   metodi   bilan   yechiladi.   Shu   sababli   bu   metodga
kesishmalar metodi deb ham yuritiladi.
Bu metod bilan masala yechish uchun o’rta maktabda ma’lum bo’lgan quyidagi
asosiy geometrik o’rinlarni puxta bilish zarur.
    1.   Tekislikning   biror   O   nuqtasidan   ma’lum   r   uzoqlikda   yotgan   nuqtalarning
geometrik o’rni markazi shu O nuqtadan radiusi  r  bilan chizilgan aylana bo’ladi.
   2. Berilgan to’g’ri chiziqdan ma’lum masofada yotgan naqtalarning geometrik
o’rni   shu   to’g’ri   chiziqdan   ikki   tarafda   unga   parallel   va   berilgan   masofada
joylashgan ikki to’g’ri chiziqdir.
  3.   Kesma   uchlaridan   teng   uzoqlikdagi   nuqtalarning   geometric   o’rni   shu
kesmaning o’rta perpendikulyari bo’ladi.
  4.   Burchak   tekisligida   burchak   tomonlaridan   teng   uzoqlikda   yotuvchi
nuqtalarning geometrik o’rni shu burchakning bissektrisasidir.
    5.   O’zaro   parallel   ikki   to’g’ri   chiziqdan   teng   uzoqlikdagi   bir   nuqtasidan
ikinchisiga tushirilgan perpendikular hosil qilgan nuqtalarning geometrik o’rni bu
to’g’ri   chiziqlarning   istalgan   ikki   nuqtasini   tutashtiruvchi   kesma   o’rtasidan   shu
to’g’ri   chiziqlarga   parallel   qilib   o’tkazilgan   to’g’ri   chiziqdir.   Boshqacha   qilib
aytganda bu to`g`ri chiziq berilgan to`g`ri chiziqning simmetriya o`qidir.
   6. Berilgan  AB  kesma berilgan burchak (900) ostida ko’rinadigan nuqtalarning
geometrik   o’rni   berilgan   kesmani   diametr   qilib   chizilgan   aylanadan   iboratdir   (bu
geometrik o’ringa
A, B  nuqtalar kirmaydi).
    7.   Tekislikning   berilgan   kesma   [ AB ]berilgan   ( α   )   burchak   ostida   ko’rinuvchi
nuqtalarning   geometric   o’rni   -   berilgan   burchakni   sig’diruvchi   ikkita   teng
segmentning berilgan kesma bilan tortilib turuvchi yoylaridan iboratdir (geometrik
o’ringa   A,B   nuqtalar   kirmaydi).   Bundan   keyingi   geometrik   o’rinlar   asosiy
geometrik   o’rinlardan   biriga   keltiriladi   yoki   ularning   bir   nechtasidan   foydalanib
topiladi. Geometrik o’rinlar metodi bilan yechiladigan masalalarga misol tariqasida
qiyidagi masalani ko’raylik.
Agar   birorta   to`plamning   (figuraning)   nuqtalari   bitta   shartni   qanoarlantirsa,
bu nuqtalarga geometrik o`rin deyiladi. Bu nuqtalar to`plamini  nuqtalarini yasash
uslubi geometrik o`rin metodi deb yuritiladi.
10 Geometrik   o’rinlar   metodida   masala   quyidagi   ikki   shartni   qanoatlantiruvchi
nuqtani   topishga   keltiriladi:   birinchi   1   shartni   qanoatlantiruvchi   nuqtalarning
geometrik o’rni F1 figuradan; ikkinchi 2 shartni bajaruvchi nuqtalarning geometrik
o’rni   F2   figuradan   iborat   bo’lsin.   Har   ikki   1   va   2   shartni   qanoatlantiradigan
nuqtalar F1 F2 kesishmaga tegishli bo’ladi.
   Yuqoridagi   i shartni  qanoatlantiruvchi   i  F   figuralar  to`g`ri  chiziq,   aylana yoki
ularning birorta bo`lagidan iborat bo`lishi kerak.  P 1  P 5 shartlarni qanoatlantiruvchi
figura nuqtalari yasalgan hisoblanadi.
Tekislikning   ma’lum   talablarga   javob   beruvchi   biror   yoki   bir   nechta   nuqtasini
topishga   doir   masalalar   yoki   shunday   nuqtalarni   topishga   keltirib   yechiladigan
masalalar   geometrik   o’rinlar   metodi   bilan   yechiladi.   Shu   sababli   bu   metodga
kesishmalar metodi deb ham yuritiladi. Bu metod bilan masala yechish uchun o’rta
maktabda ma’lum bo’lgan quyidagi asosiy geometrik o’rinlarni puxta bilish zarur.
1.   Tekislikning   biror   O   nuqtasidan   ma’lum   r   uzoqlikda   yotgan   nuqtalarning
geometrik o’rni markazi shu O nuqtadan radiusi  r  bilan chizilgan aylana bo’ladi.
2.   Berilgan   to’g’ri   chiziqdan   ma’lum   masofada   yotgan   naqtalarning   geometrik
o’rni   shu   to’g’ri   chiziqdan   ikki   tarafda   unga   parallel   va   berilgan   masofada
joylashgan ikki to’g’ri chiziqdir.
3.   Kesma   uchlaridan   teng   uzoqlikdagi   nuqtalarning   geometrik   o’rni   shu
kesmaning o’rta perpendikulyari bo’ladi.
4.   Burchak   tekisligida   burchak   tomonlaridan   teng   uzoqlikda   yotuvchi
nuqtalarning geometrik o’rni shu burchakning bissektrisasidir.
5.   O’zaro   parallel   ikki   to’g’ri   chiziqdan   teng   uzoqlikdagi   bir   nuqtasidan
ikinchisiga tushirilgan perpendikular hosil qilgan nuqtalarning geometrik o’rni bu
to’g’ri   chiziqlarning   istalgan   ikki   nuqtasini   tutashtiruvchi   kesma   o’rtasidan   shu
to’g’ri   chiziqlarga   parallel   qilib   o’tkazilgan   to’g’ri   chiziqdir.   Boshqacha   qilib
aytganda bu to`g`ri chiziq berilgan to`g`ri chiziqning simmetriya o`qidir.
6.  Berilgan   AB   kesma   berilgan  burchak  (900)  ostida   ko’rinadigan  nuqtalarning
geometrik   o’rni   berilgan   kesmani   diametr   qilib   chizilgan   aylanadan   iboratdir   (bu
geometrik o’ringa  A, B  nuqtalar kirmaydi).
7.   Tekislikning   berilgan   kesma   [ AB ]   berilgan   ( α   )   burchak   ostida   ko’rinuvchi
nuqtalarning   geometric   o’rni   -   berilgan   burchakni   sig’diruvchi   ikkita   teng
segmentning berilgan kesma bilan tortilib turuvchi yoylaridan iboratdir (geometrik
o’ringa  A,B  nuqtalar kirmaydi). Bundan keyingi geometrik o’rinlar sosiy geometrik
o’rinlardan biriga keltiriladi yoki ularning bir nechtasidan foydalanib topiladi.
Geometrik   o’rinlar   metodi   bilan   yechiladigan   masalalarga   misol   tariqasida
qiyidagi masalani ko’raylik.
  1-masala:  Aylanada shunday nuqta topilsinki, u berilgan ikki
11 nuqtadan   teng   masofada   yotsin.   Agar   bizga   A,B   nuqtalar   va   ω   aylana   berilgan
bo’lsa,   izlanayotgan   nuqta   [AB]   kesmaning   o’rta   perpendikulyari   bilan   aylana
kesishgan nuqtasidan iborat bo’ladi. Ya`ni D va C nuqtalar.
      Bir   to’g’ri   chiziqda   yotmagan   kesmalarning,   masalan   siniq   chiziq
bo’g’inlarining   algebraik   yig’indisiga   teng   kesma   yasash,   kesmalarni   to’g’rilash
deb   ataladi.   To’g’rilashdan   foydalanib   masala   yechish   –yasashda   to’g’rilash
metodi deyiladi.
Yasashga   doir   masaladagi   ma’lum   elementlar   qatorida   izlanayotgan   figura
chiziqli noma’lum elementlarining yig’indisi yoki ayirmasi berilgan bo’lsa, bunday
masala to’g’rilash metodi bilan oson yechiladi.
    Geometrik   almashtirishlardan   foydalanib,   geometrik   masalalarni   yechish
mumkin. Bu metod bilan masala yechishni analiz bosqichida, berilgan va izlangan
figuralardan   tashqari,   berilgan   figuraning   yoki   uning   biror   qismini   u   yoki   bu
geometrik   almashtirishlar   natijasida   hosil   qilingan   figuralar   ham   qaraladi.   Bu
figura  qaysi   geometrik  almashtirishni   qo’llab  hosil   qilingan   bo’lsa,   yasashga  doir
masala   o’sha   metod   bilan   yechilgan   deb   ataladi.   Jumladan,   simmetriya   metodi,
parallel   ko’chirish   metodi,   gomotetiya   metodi,   inversiya   metodi   va   h.k.   Masalan
quyidagi ko’rinishdagi masalalar
  1.   MN   to’g’ri   chiziqning   bir   tarafida   A   va   B   nuqtalar   joylashgan.   MN   to’g’ri
chiziqda   shunday   X   nuqta   topingki,   bu   nuqtadan   A,B   nuqtalargacha   bo’lgan
masofalarning yig’indisi eng kichik bo’lsin (simmetriya metodi).
    2.   Asoslari   va   diognallari   bo’yicha   trapetsiya   yasang   (parallel   ko’chirish
metodi).
    3.   A   va   B   burchaklari   va   C   uchidan   chiqqan   bissektrisasi   с   b   bo’yicha
uchburchak yasang (gomotetiya).
    4.   Berilgan   M   markazdan   shunday   aylana   chizingki,   uning   berilgan   to`g`ri
chiziqlar bilan kesishuvidan hosil bo`lgan vatarlarning yig`indisi berilgan kesmaga
teng bo`lsin.(burish)
   Bu metodda izlangan figura bilan masalada berilganlar orasidagi bog’lanishni
bevosita   aniqlamay,   oldin   ularga   inversion   mos   figuralar   orasidagi   munosabat
topiladi, so`ngra izlangan figuraga o’tiladi. Bu ish quyidagi tartibda bajariladi:
  1.   Masalada   izlangan   figura   topildi   deb,   taxminan   chizib   qo’yiladi.   Bayon
qilingan   geometrik   metodlar   bir   talay   konstruktiv   masalalar   yechish   yo`llarini
ko`rsatsada,   bazan   ulardan   foydalanish   ishni   g`oyat   murakkablashtiradi,   ayrim
hollarda   ulardan   butunlay   foydalanib   bo`lmaydi.   Bu   kamchilikni   yo`qotish
yo`lidagi urinishlar natijasida algebraik metod vujudga kelgan.
Bu   metodning   boshqa   metodlardan   afzalligi   shundaki,   geometric   metodlarda
faqat   geometrik   nazariyadangina   foydalanilsa,   algebraik   metodda   geometrik
nazariyalar bilan birga algebra qoidalari ham keng miqyosda ishlatiladi.
12  
Geometrik   nazariya   bilan   algebra   qoidalarini   birga   ishlatish,   ya`ni   algebrani
geometriyaga   tadbiq   etish,   algebraik   tushunchalar   bilan   geometrik   tushunchalar
orasidagi   bog`lanishga   asoslanadi.   Shuning   uchun   algebraik   metodni   o`rganishni
ana shu bog`lanish haqida bir ikki so`z aytishdan boshlaymiz.
1.2. Yevklid geometriyasining oliy ta’lim matematikasidagi roli
Geometrik   figuralarni   yasash   nazariyasining   muhim   muammolaridan   biri   :
Berilgan ma`lumot elementlari asosida u yoki bu geometrik shaklni-figurani sirkul
va   chizg`ich   yordamida   yasash   mumkinmi?   -   degan   savolga   javob   beradigan
mezonning   o`rnatilishidir.   Shu   bilan   birga   ta`kidlash   joizki,   agar   yasaladigan
shakl-figura   mavjud   bo`lsa   ,   shunda   uni   yasash   mumkinligi   xususida
masala   qo`yiladi.   Masalan,   biz   quyidagi   misolni   qarasak.   To`g`ri
chiziqda   uchta   M,N   va   D   nuqtalar   berilgan.   Tomonlari   MN,NP   va   MP
kesmalarga teng bo`lgan uchburchakni yasang. 
Bunday uchburchak mavjud emas shu sababli, bu masala umuman yechimga ega
emas. 
Misol   sifatida,   boshqa   bir   misolni   ko`raylik.   Ikkita   o`zaro
kesishadigan   to`g`ri   chiziqlar   a   va   b   va   shu   chiziqlarda   yotmagan   A
nuqta berilgan. A nuqtadan shunday to`g`ri chiziq o`tkazingki uning a va b to`g`ri
chiziqlar bilan ajratgan kesmasi  berilgan kesmaga teng bo`lsin. Masala shartlarini
qoniqtiradigan   p   kesmaga ayrim chegaralanishlarida yasalishi  lozim to`g`ri chiziq
mavjudligini   ko`rsatish   mumkin.   Biroq,   ko`rinishidan   oson   tuyilgan   bu   masala
sirkul va chizg`ich yodamida yechilmaydi.
Ma`lum   bir   o`lchov   birligida   x   kesmaning   uzunligi   a,   b,   …   l
kesmalar uzunligi bilan bog`liq berilgan formula:
 = f(a, b, …. l) ẋ yordamida ifodalangan bo`lsa.
Har   doim   ham   x   kesmani   sirkul   va   chizg`ich   yordamida   yasash
mumkinmi? –degan savol tug`iladi.
Bu   savolga   quyidagi   ikkita   teorema   javob   beradi,
TEOREMA   1.   Agar   x   kesmaning   uzunligi   berilgan   kesmalar   uzunliklarining
arifmetik operatsiyalari (qo`shish, ayirish,   bo`lish,ko`paytirish) va kvadrat ildizdan
chiqarish   yordamida   ifodalansa,   bu   x   kesmani   sirkul   va   chizg`ich   yordamida
yasash   mumkin.
Teoremaning   tasdig`i   ko`rinib   turibdi.   x   kesmaning   yasalishini
har   doim   yordamchi   kesmalarning   tugallangan   to`plami   y,   z,   …,   ga
olib kelsa bo`ladi.
TEOREMA   2   .   Agar   x   kesmani   berilgan   kesmalar   bilan   sirkul   va
chizg`ich   yordamida   yasash   mumkin   bo`lsa,   x   kesmaning   uzunligini
13 berilgan   kesmalar   uzunliklarining   arifmetik   operatsiyalari   va   kvadrat
ildizdan chiqarish yordamida ifodalash mumkin.
Algebrada biror bir musbat sonni ifodalovchi  a  harfiga
geometriyada   biror   bir   birlik   bilan   o`lchangan   kesmaning   uzunlig   deb   qarash
mumkin.   Shunday   qilib,   a   harfi   bir   vaqtda   ham   sonni,   ham   kesmani   uzunligini
bildirishi mumkin.
  2.   Mo’ljallab   shunday   bir   nuqtani   inversiya   markazi   deb   qabul   qilinadiki,   bu
nuqtani   markaz   qilib   chizilgan   aylanaga   nisbatan   berilgan   va   so’ralganlarni
inversion   almashtirganda   masala   yechishning   osonroq   yo’li   topilsin,   ya’ni
masalada   berilgan   va   so’ralganlar   orasidagi   munosabatga   qaraganda   ularga
inversion mos figuralar orasidagi munosabat soddaroq bo’lsin.
Bu   shartni   qanoatlantiradigan   inversiya   aylanasi   chizib,   masalada   berilgan   va
so’ralganlar bu aylanaga nisbatan inversion almashtiriladi.
  3.   Chizilgan   inversion   figuralar   orasidagi   munosabatni   o’rganib,   so’ralgan
figuraga   mos   figurani   yasash   mumkinligi   aniqlanadi,   ya’ni   berilgan   masalaga
nisbatan osonroq bo’lgan yordamchi masalani yechish yo’li belgilanadi. Shu bilan
yechishning   analiz   bosqichi   tugaydi.   Yasashga   doir   masalalarni   boshqa   yasash
asboblari vositasida yechish.
Shu   vaqtgacha   yechilgan   yasashga   doir   masalalarda   keltirilgan   ifodalarda
berilgan   kesmalarning   ratsional   funksiyalari,   yo   faqat   ularning   kvadrat   ildizlarini
o’z   ichiga   olgan   ifodalar   ekanligini   ko’rdik.   Bu   hol   tasodifiy   emas.   Masalaning
sirkul va chizg’ich vositasida yechilish belgisi (alomati) quyida berilmoqda:
14 II BOB. UCHBURCHAK GEOMETRIYASI. PIFAGOR TEOREMASI
2.1.  Uchburchak geometriyasi
  Uchburchaklar   tengligining   TBT   alomati   Agar   bir   uchburchak-   ning   ikki
tomoni   va   ular   orasidagi   burchagi   ikkinchi   uchburchakning   ikki   tomoni   va   ular
orasidagi burchagiga mos ravishda teng bo’lsa, bunday uchburchaklar o’zaro teng
bo’ladi.
Uchburchaklar tengligining BTB alomati Agar bir uchburchak- ning bir tomoni
va   unga   yopishgan   ikki   burchagi   ikkinchi   uchburchakning   bir   tomoni   va   unga
yopishgan ikki burchagiga mos ravishda teng bo’lsa, bunday uchburchaklar o’zaro
teng bo’ladi.
Bizga   ma’lumki,   nuqtalarning   har   qanday   to’plami   figura   deb
ataladi.   Ma’lum   talablarga   javob   beruvchi   figurani   bir   yoki   bir   nechta
yasash   qurollari   yordamida   yasashni   talab   etgan   masala   konstruktiv
(yasashga doir) masala deyiladi.
Konstruktiv   geometriyada   geometrik   figurani   yasash   deganda
uning   barcha   elementlarini   topishni   tushunamiz.   Geometriyaning
yasashga   doir   asosiy   talablari   aksiomalar   orqali   ifoda   qilinadi.
Maktablar,   kollejlar   va   litseylar   kursida   geometrik   yasashlar
muhim   o`rin   egallaydi.   Geometrik   figuralarni   yasashga   doir   masalalar
turli   metodlar   orqali   bajariladi.   Avvalo   yasashga   doir   masalalarni
yechishda   masalaning   berilishi   (qo`yilishi)   shartlari,   masalaning
yechilishi bosqichlari, yasash uskunalariga e`tibor qaratiladi.
Fazoda   biror   tekislikni   tanlab   olamiz   va   bu   tekislikka   asosiy
tekislik   deb   ataymiz.   Qaralayotgan   hamma   geometrik   figuralar   shu
tekislikda   joylashgan   deb   olinadi.   Asosiy   tekislikning   nuqtalari,   to`g`ri
chiziqlari   va   aylanalari   yasashga   doir   masalalarda   muhim   o`rin
egallagani   sababli   ularga   ham   asosiy   figuralar   deb   ataymiz.   Bu   asosiy
figuralardan   tashqari   bizni   kesma,   nur,   yarim   tekislik,   ko`pburchaklar
va   aylana   yoylari   kabi   sodda   geometrik   figuralar   qiziqtiradi,   bu   sodda
geometrik figuralar nuqtalarning berilishi bilan to`la aniqlanadi.
Ixtiyoriy   yasashga   doir   masala   berilgan   figuralar   yordamida   u
yoki   bu   shartni   qanoatlantiruvchi   (izlangan)   figurani   yasash   talab
qilinadi.   Umumiy   holatda   yasashga   doir   masalaning   qo`yilishini
aniqlash   maqsadida   quyidagi   kelishuv   qoidalarini   o`rnatishga   to`g`ri
keladi.   Masalani   aniq   qo`yishda   va   ma`lum   qoidalar   asosida   yechishda
ma`lum   bir   asosiy   figuralar   to`plami   Ω   ajratiladi.   Ω   to`plam
15 elementlari   nuqta,   to`g`ri   chiziq   va   aylanadan   iborat   bo`lib,   Ω   ning
elementlari   yasalgan   deb   yuritiladi.   Ω   dagi   har   bir   turli   chiziq,   nuqta
va   aylana   bitta   yaxlit   obyekt   sifatida   qabul   qilinadi.   Masalan:     aylanaɣ
yasalgan   bo`lsa,   u   holda   uning   har   bir   nuqtasi   qolaversa,   markazi
yasalgan   deb   hisoblanavermaydi.   Lekin   bu   aylananing   ma`lim   bir
nuqtalari   alohida   erkin   bir   figura   sifatida   yasalgan   deb   olishimiz
vaholanki,   bu   holatlar   masalaga   aytilgan   bo`ladi   yoki   yasash
jarayonida vujudga keladi.
Bunday   holatlar   ya`ni   yasashga   doir   masalani   asosiy   figurasi
quyidagi ikki shartni qanoatlantirishi kerak.
a)   yasashga   doir   masala   shartida   berilgan   nuqta,   to`g`ri   chiziq   va
aylana   Ω   to`plamga   tegishli   deb   hisoblanadi,   ya`ni   bu   figuralar
yasalgan   deb   hisoblanadi.   Hamda   masalada   berilgan   asosiy   figuralar
to`plami  Ω  to`plami chekli to`plamdir;
b)   kamida   bitta   yasalgan   to`g`ri   chiziq   mavjuddir.   Ixtiyoriy
yasalgan   to`g`ri   chiziqda   yoki   aylanada   kamida   ikkita   yasalgan   nuqta
mavjuddir.
Endi   biz   ba`zi   bir   amallar   (yasashlar)   yordamida   Ω   ga   yangi
nuqta,   to`g`ri   chiziq   va   aylanalar   kiritamiz.   Bu   har   bir   amalni
yasashning   qadamlari   deb   yuritamiz.   Yasash   postulatlarini   keltiramiz,   ya`ni   biz
yasashni   qaysi   qadamlarini   bajarilgan   deb   hisoblashimiz   mumkin.
P1.   Yasalgan   ikki   nuqtadan   o`tgan   to`g`ri   chiziq   yasalgandir.   kesishish   nuqtasi
yasalgandir.
P4.Yasalgan   to`g`ri   chiziqning   va   aylananing   kesish   nuqtalari
yasalgandir.
Endi   biz   umumiy   ko`rinishda   sirkul   va   chizg`ich   yodamida
yasashga   doir   masalaning   qo`yilishi   ta`rifini   keltiramiz.   Bizga
F   F   F   1   2   ,   ,...,   n   chekli   sondagi   asosiy   yasalgan   figuralar   berilgan   bo`lib
yasash   lozim   bo`lgan   izlanayotgan   F   figurani   ta`riflovchi   asosiy
xossalari   ifodalangan   bo`lsa,   P   P   1   5      postulatlarni   chekli   sonda   qo`llab
F   asosiy   figurani   yasash   talab   qilinadi.   Ta`kidlaymizki,   bu   ta`rifda
chekli   sondagi   amallar   bajarilish   juda   muhimdir.
Biz   Yevklid   tekisligiga   taalluqli   yasashga   doir   masalalar   bilan
shug’ullanamiz.   Tekislikda   yasashga   doir   masalalarni   yechishda
odatda   yasash   qurollaridan   sirkul   va   chizg’ich   ishlatiladi.   Yasashga
doir   masalalarni   chizg’ich   va   sirkul   yordamida   yechishda   chizma
praktikasida   qo’llaniladigan   chizg’ich   va   sirkul   emas,   balki   abstrakt
16 chizg’ich   va   sirkul   e’tiborga   olingan.   Bu   qurollarning   konstruktiv
imkoniyatlari quyidagi ikki aksioma bilan ifoda qilinadi:
1.Yasash   uskunalari   bular   sirkul   va   chizg`ichdir.   Chizg`ich
birliklarga   ajratilmagan   bo`lib,   uning   yordamida   faqat   ikki   yasalgan
nuqtadan o`tgan to`g`ri chiziqni o`tkazish mumkin.
2.Sirkul   yordamida   markazi   yasalgan   nuqtada   va   radiusi   yasalgan
kesma   uzunligiga   teng   bo`lgan   aylanani   chizish   mumkin.
Izoh:   Eslatamizki,   yasashga   doir   masalalarni   yechishda   ba`zida
yasalgan   figuralar   to`g`ri   chiziq,   aylana,   nurga   va   kesmaga   tegishi
yoki   tegisli   bo`lmagan   nuqtalarni   ixtiyoriy   olishga   to`g`ri   keladi.   Bu
oraliq   yordamchi   yasalgan   nuqtalarni   tanlab   olish   shart   tufayli
bajariladi.   Bu   tegishli   va   tegishli   bo`lmagan   nutqalarni   olish
mumkinligini   P1-P5   yasash   postulatlari   yordamida   quyidagicha
asoslaymiz.   Bizga   o’rta   maktabdan   yasashga   doir   masalalarni   yechishning
turli   usullari   ma’lum.   Maktabda   yasaladigan   figuralarni   asosan   sirkul
va   chizg’ich   yordamida   bajarilishi   talab   qilinadi.   Akademik   litseylar
uchun   o’quv   dasturda   o’quvchilar   sirkul   va   chizg’ich   yordamida   tipik
yasashga   doir   masalalarni   hal   qilish   talab   qilinadi.   Jumladan,   berilgan
tomonlariga   ko’ra   uchburchak   yasash,   berilgan   burchakka   teng
burchak   yasash;   burchak   bissektrisani   yasash;   kesmani   teng   ikkiga
bo’lish;   perpendikulyar   to’g’ri   chiziq   yasash   va   h.k.   O’quvchilarning   fazoviy
tasavvurlarini kengaytirishda ijodiy va   konstruktorlik qobiliyatlarini  rivojlantirishda
hamda ularni mantiqiy   fikrlashga o’rgatishda yasashga doir masalalarni yechishning
ahamiyati juda kattadir.
Bizga   ma’lumki,   nuqtalarning   har   qanday   to’plami   figura   deb
ataladi.   Ma’lum   talablarga   javob   beruvchi   figurani   bir   yoki   bir   nechta
yasash   qurollari   yordamida   yasashni   talab   etgan   masala   konstruktiv
(yasashga doir) masala deyiladi.
Konstruktiv   geometriyada   geometrik   figurani   yasash   deganda
uning   barcha   elementlarini   topishni   tushunamiz.   Geometriyaning   yasashga   doir
asosiy   talablari   aksiomalar   orqali   ifoda   qilinadi.   Maktablar,   kollejlar   va   litseylar
kursida   geometrik   yasashlar   muhim   o`rin   egallaydi.   Geometrik   figuralarni
yasashga   doir   masalalar   turli   metodlar   orqali   bajariladi.   Avvalo   yasashga   doir
masalalarni   yechishda   masalaning   berilishi   (qo`yilishi)   shartlari,   masalaning
yechilishi bosqichlari, yasash uskunalariga e`tibor qaratiladi.
Fazoda   biror   tekislikni   tanlab   olamiz   va   bu   tekislikka   asosiy
tekislik   deb   ataymiz.   Qaralayotgan   hamma   geometrik   figuralar   shu
17 tekislikda   joylashgan   deb   olinadi.   Asosiy   tekislikning   nuqtalari,   to`g`ri
chiziqlari   va   aylanalari   yasashga   doir   masalalarda   muhim   o`rin
egallagani   sababli   ularga   ham   asosiy   figuralar   deb   ataymiz.   Bu   asosiy
figuralardan   tashqari   bizni   kesma,   nur,   yarim   tekislik,   ko`pburchaklar   va   aylana
yoylari   kabi   sodda   geometrik   figuralar   qiziqtiradi,   bu   sodda
geometrik figuralar nuqtalarning berilishi bilan to`la aniqlanadi.
Ixtiyoriy   yasashga   doir   masala   berilgan   figuralar   yordamida   u
yoki   bu   shartni   qanoatlantiruvchi   (izlangan)   figurani   yasash   talab
qilinadi.   Umumiy   holatda   yasashga   doir   masalaning   qo`yilishini
aniqlash   maqsadida   quyidagi   kelishuv   qoidalarini   o`rnatishga   to`g`ri
keladi.   Masalani   aniq   qo`yishda   va   ma`lum   qoidalar   asosida   yechishda
ma`lum   bir   asosiy   figuralar   to`plami   Ω   ajratiladi.   Ω   to`plam
elementlari   nuqta,   to`g`ri   chiziq   va   aylanadan   iborat   bo`lib,   Ω   ning
elementlari   yasalgan   deb   yuritiladi.   Ω   dagi   har   bir   turli   chiziq,   nuqta
va   aylana   bitta   yaxlit   obyekt   sifatida   qabul   qilinadi.   Masalan:     aylanaɣ
yasalgan   bo`lsa,   u   holda   uning   har   bir   nuqtasi   qolaversa,   markazi
yasalgan   deb   hisoblanavermaydi.   Lekin   bu   aylananing   ma`lim   bir
nuqtalari   alohida   erkin   bir   figura   sifatida   yasalgan   deb   olishimiz
vaholanki,   bu   holatlar   masalaga   aytilgan   bo`ladi   yoki   yasash
jarayonida vujudga keladi.
Bunday   holatlar   ya`ni   yasashga   doir   masalani   asosiy   figurasi
quyidagi ikki shartni qanoatlantirishi kerak.
a)   yasashga   doir   masala   shartida   berilgan   nuqta,   to`g`ri   chiziq   va
aylana   Ω   to`plamga   tegishli   deb   hisoblanadi,   ya`ni   bu   figuralar
yasalgan   deb   hisoblanadi.   Hamda   masalada   berilgan   asosiy   figuralar
to`plami  Ω  to`plami chekli to`plamdir;
b)   kamida   bitta   yasalgan   to`g`ri   chiziq   mavjuddir.   Ixtiyoriy
yasalgan   to`g`ri   chiziqda   yoki   aylanada   kamida   ikkita   yasalgan   nuqta
mavjuddir.
Endi   biz   ba`zi   bir   amallar   (yasashlar)   yordamida   Ω   ga   yangi
nuqta,   to`g`ri   chiziq   va   aylanalar   kiritamiz.   Bu   har   bir   amalni
yasashning qadamlari deb yuritamiz.
Yasash   postulatlarini   keltiramiz,   ya`ni   biz   yasashni   qaysi
qadamlarini bajarilgan deb hisoblashimiz mumkin.
Ta'rif
Bir   to'g'ri   chiziqda   bo'lmagan   uchta   nuqtadan   iborat   geometrik   figuralar
uchburchaklar deyiladi.
18 Nuqtalarni   tutashtiruvchi   chiziq   segmentlari   tomonlar,   nuqtalar   esa   cho’qqilar
deyiladi. Cho'qqilar katta lotin harflari bilan belgilanadi, masalan: A, B, C.
Tomonlar ular tashkil topgan ikkita nuqta - AB, BC, AC nomlari bilan ko'rsatilgan.
Kesishuvchi   tomonlar   burchak   hosil   qiladi.   Pastki   tomoni   rasmning   asosi
hisoblanadi.
Guruch. 1. ABC uchburchagi.
Uchburchaklar turlari
Uchburchaklar   burchak   va  tomonlarga  ko'ra  tasniflanadi.   Har  bir   uchburchak  turi
o'ziga xos xususiyatlarga ega.
Burchaklarda uch turdagi uchburchaklar mavjud:
 o'tkir burchakli;
 to'rtburchaklar;
 o'tkir.
Barcha burchaklar   o'tkir burchakli   uchburchaklar o'tkir, ya'ni har birining daraja
o'lchovi 90 0 dan oshmaydi.
To'rtburchak  uchburchak to'g'ri burchakni o'z ichiga oladi. Qolgan ikkita burchak
har doim o'tkir bo'ladi, chunki aks holda uchburchak burchaklarining yig'indisi 180
darajadan   oshadi,   bu   mumkin   emas.   To'g'ri   burchakka   qarama-qarshi   bo'lgan
tomon gipotenuza va qolgan ikki oyoq deb ataladi. Gipotenuza har doim oyoqdan
kattaroqdir.
o'tkir  uchburchakda o'tmas burchak mavjud. Ya'ni, 90 darajadan kattaroq burchak.
Bunday uchburchakdagi qolgan ikkita burchak o'tkir bo'ladi.
19 Guruch. 2. Burchaklardagi uchburchaklar turlari.
Pifagor uchburchagi - bu tomonlari 3, 4, 5 bo'lgan to'rtburchak.
Bundan tashqari, kattaroq tomon gipotenuzdir.
Bunday   uchburchaklar   ko'pincha   geometriyadan   oddiy   masalalar   tuzish   uchun
ishlatiladi. Shuning uchun, esda tuting: agar uchburchakning ikki tomoni 3 bo'lsa,
uchinchisi, albatta, 5 bo'ladi.  Bu hisob-kitoblarni soddalashtiradi.
Yon tomonlardagi uchburchaklar turlari:
 teng tomonli;
 teng yon tomonlar;
 ko'p tomonli.
Teng   tomonli   uchburchak   -   barcha   tomonlari   teng   bo'lgan   uchburchak.   Bunday
uchburchakning barcha burchaklari 60 0 ga teng, ya'ni u doimo o'tkir burchakli.
Izossellar   uchburchak   faqat   ikkita   teng   tomoni   bo'lgan   uchburchakdir.   Bu
tomonlar   lateral,   uchinchisi   esa   asos   deb   ataladi.   Bundan   tashqari,   teng   yonli
uchburchakning poydevoridagi burchaklar teng va har doim o'tkirdir.
Ko'p tomonli  yoki ixtiyoriy uchburchak - barcha uzunliklari va barcha burchaklari
bir-biriga teng bo'lmagan uchburchak.
20 2.2. Pifagor teoremasi
Shu   vaqtgacha   yechilgan   yasashga   doir   masalalarda   keltirilgan
ifodalarda   berilgan   kesmalarning   ratsional   funksiyalari,   yo   faqat
ularning   kvadrat   ildizlarini   o’z   ichiga   olgan   ifodalar   ekanligini
ko’rdik.   Bu   hol   tasodifiy   emas.   Masalaning   sirkul   va   chizg’ich
vositasida yechilish belgisi (alomati) quyida berilmoqda:
Teorema.   Ma’lum   a,b,c,… kesmalar   orqali   ifodalangan
x      f   ( a , b , c ,...)   kesmani   sirkul   va   chizg’ich   yordamida   yasash   mumkin
bo’lishi   uchun   bu   ifoda   berilgan   kesmalardan   iborat   argumentlarga
nisbatan   ratsional   va   birinchi   darajali   bir   jinsli   funksiya   bo’lishi   yoki
ratsional   amallar   (qo’shish,   ayirish,   ko’paytirish   va   bo’lish   amallari)
bilan   birga   faqat   kvadrat   ildizlarni   o’z   ichiga   olgan   funksiya   bo’lishi
zarur va yetarlidir.
Teoremaning   zururiy   shartini   isboti   o’zidan-o’zi   ko’rinib   turibdi.
Chunki,   algebraik   metod   bilan   yechiladigan   barcha   masalalar
maktabda ko’rilgan 1-7 masalalarga keltirib yechiladi.
Yechimga   ega   bo’lmagan   yasashga   doir   masalalarga   ko’plab
misollar   keltirish   mumkin.   Masalan,   kvadrat   bo’lmagan   to’g’ri
to’rtburchakka   ichki   aylana   chizish,   aylana   ichida   yotgan   nuqtadan
shu   aylanaga   urinma   o’tkazish   mumkin   emas   va   h.k.
Berilgan   elementlari   soni   talabdan   ko’p   bo’lgan   yasashga   doir
masalalarni   yechimga   ega   bo’lgan   masalalari   kiradi.   Masalan,   birilgan
ikki   burchagi   bo’yicha   uchburchak   yasash   yoki   berilgan   4   ta   nuqtadan
aylana o’tkazish va sh.k.
Amaliyotda   yechimi   mavjud,   lekin   tanlab   olingan   yoki   berilgan
yasash   asboblari   bilan   yechib   bo’lmaydigan   masalalar   katta
ahamiyatga   ega.   Bu   holda   berilgan   masalani   berilgan   yasash   vositalari
bilan   yechish   mumkin   emasligi   ko’rsatib   bilishimiz   lozim   bo’ladi.   Bu
–   qiyin   masalalar   qatoriga   kiradi.   Qadimdan   juda   ko’p   olimlar   sirkul
va   chizg’ich   yordamida   yechib   bo’lmaydigan   masalalar   bilan
shug’ullanishganliklari bizga ma’lum.
1.   «Uzunligi   2  R   ga   teng   bo’lgan   kesmani   yasang».Aylanani
to’g’rilash.   R=1   bo’lsa,   Х      2    yasashga   keltiriladi.   Bizga   ma’lumki,
taxminan         ni   yasash   mumkin   (Arximed).   Lekin   1882   yilda      ni
transendent son ekanligini F.Medemonn tomonidan isbot qilingan.
2.   «Yuzi   berilgan   doiraning   yuziga   teng   bo’lgan   kvadrat
yasang».Doira kvadraturasi.
21 3.   «Xajmi   berilgan   kubni   hajmidan   2   barobar   katta   bo’lgan
kubning   qirrasini   yasang».Kubni   ikkilantirish.   х 3      2 а 3      х      а 3   2   agar
a =1   bo’lsa,   х 3      2      х 3      2      0   Algebradan   ma’lumki,   bu   tenglama
haqiqiy   sonlardan   iborat   ildizga   ega   emas.   Lekin   ushbu   masalani
ikkinchi tartibli egri chiziqlardan foydalanib yechish mumkin.
4. «Berilgan   α   burchakni teng 3 ga bo’ling» Burchakni teng 3 ga bo’lish. Faraz
qilaylik          3   3          cos      cos3      4 cos3      3cos   . Agar 2 ; cos 2 cos  a
x               desak,   x 3      3 x      a      0 tenglamaga ega  bo’lamiz. Xususiy  holda   a=0
bo’lsa, (      900 )  x 3    3 x    0 tenglama hosil bo’ladi.  x ( x 2   3)    0,  x 1    0, 
x 2    3 . Masala yechimga ega. Ya’ni, sirkul va chizg’ich yordamida       300 ni
yasay   olamiz.   Umuman,   ixtiyoriy   burchakni   n
  2 teng bo’lakka bo’lish mumkin ( n    N  ). Agar  a= 1 bo’lsa,  (    3       ) bo’lib   x 3
  3 x   1    0 tenglamagan ega bo’lamiz.
Algebradan   ma’lumki   bu   tenglik   keltirilmaydi.   Ya’ni   600   ni   sirkul
va   chizg’ich   yordamida   teng   3   ga   bo’lib   bo’lmaydi.   R.Otajonov  
kitobida,   ushbu   masalani   sirkul   va   ikkita   nuqtasi   belgilangan   chizg’ich
yordamida yechish mumkinligi ko’rsatilgan.
5.Muntazam   ko’pburchaklarni   yasash   to’g’risida .
Ushbu muammo nemis matematigi K.Gauss tomonidan 1796 yilda hal qilingan.  n -
tomoni   muntazam   ko’pburchakning   sirkul   va   chizg’ich   yordamida   yasashning
zarur   va   yetarli   sharti   n      2 m      P 1 P 2...   PS   ko’rinishida   yozish   mumkin.
ekanligidadir. Bu yerda  P 1,  P 2 ,...,  PS  lar turli 22 k   1 ko’rinishidagi tub sonlardir.
Agar   n   tub   son   bo’lsa,   uning   ko’rinishi   22 k    1   ko’rinishda   bo’lishi   zarur
(Hozirgacha bunday sonlar chekli sonda yoki cheksiz ekanligi isbot qilimagan!).
Misol tariqasida, aylanani 7 yoki 9 ta teng bo’lakka bo’lib bo’lmaydi, boshqacha
qilib   aytganda   yirkul   va   chizg’ich   yordamida   muntazam   7   yoki   9   burchak   yasab
bo’lmaydi.   Sababi   7      22      3,   9      32   .   Xuddi   shunday   10   burchakni
yasab bo’lmaydi.
Endi   biz   umumiy   ko`rinishda   sirkul   va   chizg`ich   yodamida
yasashga   doir   masalaning   qo`yilishi   ta`rifini   keltiramiz.   Bizga
F   F   F   1   2   ,   ,...,   n   chekli   sondagi   asosiy   yasalgan   figuralar   berilgan   bo`lib
yasash   lozim   bo`lgan   izlanayotgan   F   figurani   ta`riflovchi   asosiy
xossalari   ifodalangan   bo`lsa,   P   P   1   5      postulatlarni   chekli   sonda   qo`llab
F   asosiy   figurani   yasash   talab   qilinadi.   Ta`kidlaymizki,   bu   ta`rifda
chekli   sondagi   amallar   bajarilish   juda   muhimdir.
Biz   Yevklid   tekisligiga   taalluqli   yasashga   doir   masalalar   bilan
shug’ullanamiz.   Tekislikda   yasashga   doir   masalalarni   yechishda
odatda   yasash   qurollaridan   sirkul   va   chizg’ich   ishlatiladi.   Yasashga
doir   masalalarni   chizg’ich   va   sirkul   yordamida   yechishda   chizma
22 praktikasida   qo’llaniladigan   chizg’ich   va   sirkul   emas,   balki   abstrakt
chizg’ich   va   sirkul   e’tiborga   olingan.   Bu   qurollarning   konstruktiv
imkoniyatlari   quyidagi   ikki   aksioma   bilan   ifoda   qilinadi:
1.Yasash   uskunalari   bular   sirkul   va   chizg`ichdir.   Chizg`ich
birliklarga   ajratilmagan   bo`lib,   uning   yordamida   faqat   ikki   yasalgan
nuqtadan   o`tgan   to`g`ri   chiziqni   o`tkazish   mumkin.
2.Sirkul   yordamida   markazi   yasalgan   nuqtada   va   radiusi   yasalgan
kesma   uzunligiga   teng   bo`lgan   aylanani   chizish   mumkin.
Izoh:   Eslatamizki,   yasashga   doir   masalalarni   yechishda   ba`zida
yasalgan   figuralar   to`g`ri   chiziq,   aylana,   nurga   va   kesmaga   tegishi
yoki   tegisli   bo`lmagan   nuqtalarni   ixtiyoriy   olishga   to`g`ri   keladi.   Bu
oraliq   yordamchi   yasalgan   nuqtalarni   tanlab   olish   shart   tufayli
bajariladi.   Bu   tegishli   va   tegishli   bo`lmagan   nutqalarni   olish
mumkinligini   P1-P5   yasash   postulatlari   yordamida   quyidagicha
asoslaymiz.
Bunday   masalalar   xili   jami   17   ta   bo`lib   ,   ular   berilgan   ikkita
burchagi   va   berilgan   bitta   chiziqli   elementi   bo`yicha   uchburchak
yasashdan iboratdir.
Bu   masalarni   qisqacha   bunday   yozib   ko`rsatish   mumkin:   (A,B, a ),
(A,B, c ),   (A,B, b ),   (A,B, ha ),   (A,B, hc ),   (A,B, hb ),   (A,B, ma ),   (A,B, mc ),
(A,B, mb ),   (A,B, ba ),   (A,B, bc ),   (A,B, bb ),   (A,B, r ),   (A,B, R ),   (A,B, rb ),
(A,B, ra ), (A,B, rc ).
Bu   masalalarning   ba`zilari   kitobning   bundan   oldingi   betlarida
yechilgan   Shuning   uchun   bulardan   oldingi   uchtasiga   to`xtalmay,   11-
masala   yechib   ko`rsatamiz.   Qolganlarni   kitobxonga   yordamchi
figurani   ishlatish   yo`li   bilan   mustaqil   yechishni   tavsiya   qilamiz.   Bu
masalani o`xshashlik metodi bilan yechilishini ko`raylik.
1-masala.   A,B,   va   bc   bo`yicha   uchburchak   yasash.
Analiz:   Masalada   berlgan   shartlardan   A   va   B   burchaklar   izlangan   ABC
uchburchakning   shaklini,   bc   bissektrissa   esa   bu   uchburchakning
kattaligini   aniqlaydi.
Demak,   berilgan   masala   quyidagi   ikki   yordamchi   masalaga
ajraladi.
1)A va B burchaklari berilgan uchburchak yasash.
2)ABC   uchburchakka   o`xshash,   uning   C   uchidan   chiqqan
bissektrissasi   berilgan   bc   kesmaga   teng   uchburchak   yasash.
Yasash :   A1   va   B1   burchaklari   A   av   B   burchalariga   mos   ravishda
teng   bo`lgan   yordamchi   A1CB1   uchburchak   yasaymiz   (14-rasmga
qarang).   Birinchi   yordamchi   masala   aniqmas   masaladir.   Shuning   uchun
23 bunda   yasaladigan   uchburchak   ixtiyoriy   kattalikda,   ammo   izlangan
uchburchakka   o`xshash   bo`ladi.   Demak,   birinchi   yordamchi   masalani
yechish   bilan   izlangan   uchburchakning   shakligina   aniqlanadi.
Ikkinchi   yordamchi   masalani   yechish   uchun   yasalgan   A1CB1
uchburchakni   biror   nuqtaga   nisbatan   ma`lum   koeffisient   bilan
o`xshash almashtiramiz.
Bu   ishni   quyidagi   yo`llar   bilan   bajarish   mumkin:
Birinchi   xil   akslantirish .   Yasalgan   uchburchakda   masalada
berilgan   bc   kesma   mos   CD1=bc   bissektrisa   chizib,   uning   C   uchini
gomotetiya markazi deb qabul qilamiz.   Mos kesmalarning nisbatini ya`ni k=bc:b`c
ni  o`xshashlik   koeffisienti   sifatida  qabul  qilib, A1CB1   uchburchakni  C  markazga
nisbatan   k   koeffisient   bilan   almashtiramiz.   Buni   quyidagicha   bajarish
mumkin:   CD1   bissektrisa   ustiga   uning   C   uchidan   boshlab,   berilgan CD=bc
bissektrisani   qo`yamiz.   Markazi   c   da   joylashgan   va   D1   nuqtani
D   ga   almashtiruvchi   almashtirish   gomotetiya   bizga   kerak   almashtirish
bo`ladi.   D   nuqtada   A1B1   tomonga   parallel   qilib   to`g`ri   chiziq
o`tkazamiz.   Bu   chiziq   yordamchi   uchburchakning   CA1   va   CB1
tomonlari   bilan   kesishib,   A1   va   B1   nuqtalarga   mos   bo`lgan   A   va   B
nuqtalarni beradi; bundan izlangan ABC uchburchak hosil bo`ladi.
Ikkinchi   xil   akslantirish:   15-rasmda   yasalgan   yordamchi   A1B1C1
uchburchakdagi   C1D1=b`c   bissektrisaning   ikkinchi   uchi   bo`lgan   D1
nuqtani   gomotetiya   markazi   deb   qabul   qilib,   yordamchi   uchburchakni
shu markazga nisbatan birinchi holda aytilgan k koeffisient bilan   bissektrisaga teng
bo`lgan D1C kesmani qo`yamiz. 
Pifagor va uning teoremasi haqida.
Buyuk   yunon   matematigi   Pifagorning   hayoti   haqida   ma'lumotlar   juda   oz.   U
eramizdan   oldingi   VI   asrning   ikkinchi   yarmida   Egey   dengizining   Samos   orolida
tug'ilgan. Keyinchalik u janubiy Italiyadagi Kroton shah-rida yashagan, shu yerda
o'z   maktabiga   asos   solgan.   Pifagor   maktabi   shakllarni   ajratish   va   to'g'ri   chiziqli
shakllarni   tengdosh   shakllarga   almash-tirishning   geometrik   usulidan   teoremalarni
isbot qilish va masalalar yechishda ham foydalanganligi yunon matematiklarining
asarlaridangina   bizga   ma'lum.   Xususan,   geometriyaning   fan   sifatida   tarkib
topishida   Pifagor   va   uning   maktabi   katta   hissa   qo'shgan.   Quyida   keltiriladigan
teorema Pifagor nomi bilan yuritiladi. Uning teoremasi quyidagicha:
( P i f a g o r   t e o r e m a s i . )   To'g'ri   burchakli   uchburchak   gipotenu zasining
kvadrati uning katetlari kvadratlarining yig'indisiga teng.
24 Bu   teorema   to'g'ri   burchakli   uchburchakka   oid   bo'lib,   uchburchak   tomonlariga
teng   kvadratlarning   yuzlari   orasidagi   munosabatni   ko'rsatadi.   Pifagor   bu
teoremaning   nazariy   isbotini   keltirgan.   Pifagor   teoremasi   bilan   aniqlangan
geometrik   munosabatning   xususiy   hollari   Pifagordan   oldin   ham   turli   xalqlarda
ma'lum   edi,   ammo   teoremaning   bu   umumiy   shakli   Pifagor   maktabiga   nisbatan
beriladi.
Katetlari   a   va   b,   gipotenuzasi   c   bo'lgan   to'g'ri   burchakli   ABC   uchbur chak
berilgan bo'lsin, u holda Pifagor teoremasi
c 2
=a 2
  + b 2
(1)
formula   bilan   ifodalanadi,   bunda   a 2
,   b 2
,   c 2
  —   tomonlari   a,   b,   c   bo'lgan
kvadratlarning   yuzlariga   teng.   Shuning   uchun   bu   tenglik   tomoni   gipotenu- zaning
uzunligiga   teng   kvadratning   yuzi   tomonlari   katetlarga   teng   kvadrat larning   yuzlari
yig'indisiga teng ekanini ko'rsatadi .
Agar   a,   b   va   c   butun   musbat   sonlar   uchun   a 2
  +   b 2
  =   c 2
  tenglik   baja- rilsa,   bu
sonlar   Pifagor   sonlari   yoki   Pifagor   uchliklari   deb   ataladi.   Agar   to'g'ri   burchakli
uchburchak katetlari va gipotenuzasining uzunliklari butun sonlar bilan ifodalansa,
bu   sonlar   Pifagor   uchligini   hosil   qiladi.   Bunday   uchlikka   3,   4   va   5   sonlari   misol
bo'la   oladi.   Haqiqatan,   3 2
  +   4 2
  =   5 2
.   Tomonlari   3,   4   va   5   ga   teng   bo'lgan   to'g'ri
burchakli   uchburchak   yasash-dan   Misrda   yer   ustida   to'g'ri   burchak   yasash   uchun
foydalanilgan. Shuning uchun bunday uchburchak  «misr uchburchagi»  deb ataladi.
Pifagor teoremasi to'g'ri burchakli uchburchakning istalgan ikki tomoniga ko'ra
uchinchi tomonini topish imkonini beradi.
Pifagor teoremasining tatbiqiga misol  tariqasida tomoni  1 birlikka teng bo'lgan
kvadratning diagonalini   topamiz.  Kvadratning diagonali  har  bir  kateti   1 birlikdan
bo'lgan   to'g'ri   burchakli   uchburchakning   gipotenuza- sidan   iborat.   Pifagor
teoremasiga   asosan   diagonalning   kvadrat   1 2
  +   1 2
  =   2,   diagonalining   uzunligi   esa√2
bo'ladi.
Pifagor teoremasi isboti
Katetlari   a,   b   va   gipotenuzasi   c   ga   teng   bo'lgan   to'g'ri   butchakli   uchburchak
berilgan.   Bu   uchburchak   uchun   Pifagor   teoremasi   o'rinli   ekanini   isbot   qilamiz,
ya'ni
a 2
  +  b 2
 = c 2
ekanini ko'rsatamiz.
Buning uchun tomoni berilgan to'g'ri burchakli uchburchak katetlari yig'indisi  (a
+   b)   ga   teng   bo'lgan   ikkita   kvadrat   yasaymiz.   Kvadratlarni   120-   rasmda
ko'rsatilgan   usul   bilan   to'g'ri   burchakli   uchburchaklar   va   kvadratlarga   ajratib
chiqamiz. Chizmalardan birinchisida hosil bo'lgan
25 to'rtburchak kvadrat ekanini ko'rsatamiz. Haqiqatan ham, avvalo bu to'rtburchak
romb,   chunki   uning   tomoni   katetlari   a   va   b   bo'lgan   to'g'ri   burchakli
uchburchakning   gipotenuzasi   c   ga   teng.   Chizmadagi   x   bur-chakning   kattaligini
topish   uchun  ∠ x+	∠ 1   +  	∠ 3   =   =180°,  	∠ 3   =  	∠ 2   va  	∠ l = 9 0 ° -	∠ 2   ekanini
e'tiborga olib, topamiz: 	
∠ x =  90°. Ma'lumki, to'g'ri burchakli romb — kvadratdir.
Qaralayotgan ikkala kvadrat tengdosh. Shuningdek, birinchi kvadrat yuzi      4S
Δ
+ c 2
  ga teng, ikkinchi kvadratning yuzi  4S
Δ  + a 2
 + b 2
  ga teng. Shuning uchun
Demak,
c 2
 =  a 2
+  b 2
.
Teorema isbotlandi.
26 XULOSA
Fanni o’rganishning dolzarbligi. Respublikamizdagi iqtisodiy, siyosiy va badiiy
madaniyat   tizimlarida   ro’y   berayotgan   o’zgarishlar   har   bir   shaxs   uchun,   uning
turmushining barqaror bo’lishi uchun katta imkoniyatlar tug’diradi. Respublikamiz
Prezidenti I.A.Karimov ko’rsatib berganidek, «...Mamlakatni modernizatsiya qilish
va aholiga munosib sharoit yaratib berish borasida o’z oldimizga qo’ygan maqsad
va vazifalarimiz hamda mintaqa va jahon bozorlarida ro’y berayotgan o’zgarishlar,
kuchli   talab   va   raqobat   iqtisodiy   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirishni   ob’ektiv
shart qilib qo’ymoqda». Bunday shartlardan biri – jamiyatdagi muammolarga ilmiy
yondashishdir. Bu yondashuvda mazkur fan muhim o’rin tutadi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   geometriya   faning   rivojlanishida   SHarq
olimlarining   buyuk   mutafakkirlarining   o’rni   beqiyosdir.   Yurtimizda   yaratilgan
qadimiy inshootlar, noyob tasviriy, me’moriy asarlarga maftun bo’lib qolarkanmiz,
shunday yuksak badiyatni bunyod etgan me’mor, musavvir va haykaltaroshlarning
san’ati,   mahoratidan   qalbimizda   iftixor   xissiyotlari   uyg’onadi.   Buyuk
vatandoshimiz   Muhammad   Muso   al-Xorazmiy   ko’plab   fanlarning   rivojlanishiga
asos   solganlar.   Xorazmiy   o’zinig   xayoti   davomida   algebra,   astranomiya,
geografiya   geometriya   va   boshqa   fanlarga   ulkan   xissa   qo’shgan.   Bu   mavzuni
bayon qilishda o`quvchilarga chizmalarda har хil shartlilik va sоddalashtirishlardan
fоydalanilsa   sеzilarli   daraja   grafik   ishlarining   hajmi   kamayib,   chizmalar   ancha
soddalashishini   aytish   kerak.   Chizmalarda   qo`llaniladigan   ayrim   shartlilik   va
sоddalashtirishlarni   o`qituvchi   tоmоnidan   tayyorlangan   o`quv   plakatlaridan   ham
ko`rsatish mumkin.
S h unday   qilib,   uzun   buyumlar   (val,   dasta,   shatun,   stеrjеn   va   bоshqalar)ning
chizmada   uzib   tasvirlanishi   ham   sоddalashtirish   hisоblanadi.   Ikkita   aylanish
jismlarining   kеsishish   (o`tish)   chiziqlarini   chizmada   aniq   yasashlar   talab
qilinmagan   hоllarda   standartlarda   ularning   sоddalashtirib   tasvirlashga   ruхsat
bеrilgan. 
Chizmalarga o`lchamni quyidagi tartibda qo`yish maqsad g a muvоfiq: chizmaga
avval   gabarit   o`lchamlar   qo`yilib,   dеtalning   tashqi   kоnturlari   ko`rsatiladi;   undan
kеyin   dеtaldagi   elеmеntlar   (tеshik,   o`yiq,   chiqiq   va   bоshqalar)ning   o`rnini
ko`rsatuvchi o`lchamlar va охirida qоlgan o`lchamlar qo`yiladi.
Ko`pchilik hоllarda o`lchamlarni bazaviy sirtlardan bоshlab qo`yiladi. Masalan,
chiziqli   o`lchamlar   dеtalning   ishlоv   bеrilgan   yon   sirtidan   bоshlab   qo`yiladi.
O`lcham qo`yish variantlari ko`rsatilgan.
Valik yoki vtulka tipidagi dеtallarga o`lcham qo`yishda hamma vaqt aylanish 
27 sirtining   diamеtri   ko`rsatiladi.   Bu   tоkarlik   stanоklarida   ishlоv   bеrishni   nazоrat
qilish   talablaridan   kеlib   chiqadi .   Gеоmеtrik   jismlarga   o`lcham   qo`yilmaganda,
hamda   o`lcham,   bеlgi   va   yozuvlardan   fоydalanilgandagi   zarur   va   yеtarli   tasvirlar
sоnini aniqlashga misоllar kеltirilgan.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.  R.K.Otajonov “Geometrik yasash metodlari” Toshkent O`qituvchi – 1971
2.  N.Dodajonov, R.Yunusmetov, T.Abdullayev ―Gometriya  II qism Toshkent‖
   ―O`qituvchi  – 1988.	
‖
3. X.Nazarov, X. Ochilova, E.Podgornova ―Geometriyadan masalalar     
   to`plami  	
‖
    Toshkent O`qituvchi  – 1993.	
‖
4.  L.S.Atanasyan, V.T.Bazilev ―Geometriya  Chast I Moskva Prosvisheniya  –	
‖ ‖
   1986.
5.   Kirichenko V. A.  Postroeniya tsirkulem i lineykoy i teoriya Galua // Letnyaya
   shkola «Sovremennaya matematika». — Dubna, 2005.
6.   Prasolov   V.   V.   Tri   klassicheskie   zadachi   na   postroenie.
          Udvoenie   kuba,   trisektsiya   ugla,   kvadratura   kruga.   —   M.:   Nauka,
     1992. — 80 s. — (Populyarn ы e lektsii po matematike). 
7.   Geyler V. A.  Nerazreshim ы e zadachi na postroenie // SOJ. — 1999. — № 12.
    — S. 115—118.
8.   Azad,   H.,   and   Laradji,   A.,   "Some   impossible   constructions
          in   elementary   geometry",   Mathematical   Gazette   88,   November   2004,
     548–551.
9.   Martin,   George   E.,   Geometric   Constructions,   New   York:
      Springer-Verlag New York, Inc. 1998.
10.  Pogorelov A.V. Geometriya ―Nauka , 1983.	
‖
11.   Baz ы lev   V.T.   Dunichev   K.I.   Ivanitskaya   V.P.   Geometriya
      Chast I. Moskva, ―Prosvisheniya  – 1974. Chast II.	
‖
28 Elektron resurslar
1 . O’zbekiston Respublikasi Oliy va urta maxsus ta’lim vazirligi :  www.edu.uz .
2 . O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi :  www.uzedu.uz .
3. O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi xuzuridagi Multimedia     
   umumta’lim dasturlarini ruvojlantirishmarkazi:  www.eduportal.uz .   
    www.multimedia.uz .
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   urta   maxsus   ta’lim   vazirligi   xuzuridagi
bosh   
    Bosh ilmiy-metodik markaz:  www.bimm.uz .
   Ijtimoiy axborot ta’lim portal:  www.ziyonet.uz .
5. Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti  www.tdpu.uz . 
6. Internet resurslari elekton kutubxonasi:  http://    www.allbest.ru    .
7.  https://uz.wikipedia.org/wiki/Termiz
8.  https://www.google.com .
9.  www.ziyonet.uz
29 « T A S D I Q L A Y MA N  »
“Matematika va uni o’qitish
metodikasi” kafedrasi mudiri:
f.m.f.f.d.(PHD). N.Xurramov
                                         «____» _____________ 20__ y.
K U R S ( i s h i ) L O Y I H A S I
________________________________________________________ fan bo`yicha
Guruh __________________ talaba _____________________________________
Rahbar ____________________________________________________________
T O P S H I R I Q
1. Ishlanadigan loyiha mavzusi _____________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
2. Boshlang`ich ma’lumotlar _______________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
3. Qo`llanmalar _________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
4. Chizmali qismning tuzilishi ______________________________________ 
1. ____________________________________________________________ 
2. ____________________________________________________________ 
3. ____________________________________________________________
 4. ____________________________________________________________
 5. Yozma qismining tuzilishi _______________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
______________________________________________________________ 
6. Qo`shimcha vazifa va ko`rsatmalar __________________________________ 
7. Kurs (ishi) loyihasini bajarish rejasi 
Kurs ishining yakuniy natijalari 
Uslubiy
qism Ko’rgazmal
i qurollar Adabiyotlar Rasmiylashtirish Himoyachi Jami
ball
30 Rahbar  ___________________________       ____________
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
KURS ISHI (loyihasi) ga
M U L O H A Z A
Talaba_____________________________________________________________
(ismi va familiyasi)
Mavzu_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini 
asoslash____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________________
2.   Qismlar   bo`yicha   bajarilgan   ish   tavsifnoma   (ishning   nazariy   va   amaliy
ahamiyati, zamonaviy-ilmiy uslublardan foydalanganligi)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3. Muallif ishiga baho (mustaqilligi, intizomliligi va boshqalar)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4.   Umumiy   xulosalar   (ishning   topshiriqga   mos   kelishi,   talab   darajasiga   javob
berishi, himoyaga qo`yilish imkoni)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________ 
Rahbar__________________________________ «____»________ 2022 yil
31 ”Matematika va uni o`qitish metodikasi” kafedrasi mudiri:  PhD. N.Xurramov
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
KURS ISHI (loyihasi) ga
T A Q R I Z
Talaba________________________________________________________________________
(ismi va familiyasi)
Mavzu________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Mavzuning dolzarbligini asoslash__________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
2. Ishning tarkibini ballash________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Mavzuning ballanishi va uning afzallik tomonlarini ko`rsatish_________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
4. Ishda foydalanilgan adabiyotlarga ball berish_______________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
5. Ilmiy munazara yuritish qobiliyatiga ball berish_____________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
6. Xulosa va takliflarning ochiqligi va dalillari asoslanganligi____________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
7. Jadval va grafiklar, chizmalar sifatiga berilgan ball, ishni rasmiylashtirishning talab darajasiga 
javob berishi___________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
8.Ishdagi kamchiliklar___________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
9. Mualifning qaysi taklifini ishlab chiqarishga joriy etish maqsadga muvofiq_______________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
10. Ishning qo`yilgan talab darajasiga mos kelishi to`g`risida umumiy xulosa_______________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Taqrizchining (F.I.SH.) ish joyi, 
unvoni_______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Imzo
32 TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
MATEMATIKA VA INFORMATIKA
FAKULTETI 
Matematika va uni o’qitish metodikasi kafedrasining 
20__–yil ____________dagi ___–sonli yig`lish qaroridan 
K O` C H I R M A 
Qatnashdilar:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
K U N T A R T I B I
20__–20__–o`quv yilida 
________________________________________fakulteti 
______________________________________________ ta`lim yo`nalishi talabasi
______________________________________________________________ ning 
kurs ishi mavzusini tasdiqlash to`g`risida 
E S H I T I L D I:
Kafedra   mudiri:   PhD.   N.Xurramov   so`zga   chiqib   kafedra   a`zolarini   kurs   ishi
mavzusi   bilan   tanishtirdi   va   mavzuning   dolzarbligi   bugungi   kundagi   ahamiyatini
nazarda   tutib:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________nomli kurs ishining mavzusi qilib tasdiqlansin. 
Ilmiy rahbar etib ____________________________________ belgilansin. 
33 ”Matematika va uni o`qitish metodikasi” kafedrasi mudiri:  PhD. N.Xurramov
MATEMATIKA VA UNI O`QITISH METODIKASI  KAFEDRASIDA
BAJARILGAN KURS ISH(LOYIHA)LARINI BAHO LASH MEZONLARI
                                                                        
№
Mezonlar Maksima
l ball Talaba
olgan
ball
1. Mavzuning dolzarbligi 10 ball
2. Ishning ilmiy-uslubiy yangiliklari va ijodiy yondoshish
darajasi 10 ball
3. Mavzu bo`yicha natijalarning ilmiy to`garaklarda, 
konferensiyalarda ishtirok etishi 10 ball
4. Tushuntirish   qismining   rasmiylashtirilishi
(natijalarning   ilmiy   texnikaviy,   ishlab   chiqarish
iqtisodiy,   madaniy sohalarga mosligi  va ishning ilmiy,
ijodiy tahlil etilishi.) 5 ball
5 Ilmiy amaliy xulosalar 10 ball
6 Imlo xatolari(orfografik) 5 ball
7 Tinish belgilari(punktiatsion) xatolari 5 ball
8 Uslubiy xatolari(stilistik) 5 ball
9 Talabaning himoya qilish darajasi, pedagog mahorati 15 ball
10 Savollarga aniq va to`liq javob berishi 15 ball
11 Ko`rgazmali va texnik vositalari 10 ball
Jami ball 100 ball
 Ushbu baholash mezonlari kafedra yig’ilishida muhokama qilinib ma’qullangan. 
Bayonnoma №___ «___»_______________ 2022 yil.
34 O’qituvchi:   ____________      ______________
"Matematika va informatika" kafedrasi himoya hay’atining_______________sonli
BAYONNOMASI
                                     <<_____>>_____________2022-yil
Kurs ishi himoyasiga quyilgan 
talablar____________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishi 
mavzusi____________________________________________________________
__________________________________________________________________
Qatnashdilar:________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishi_________________________________________rahbarligida bajarildi.
Hay'atga quyidagi hujjatlar topshirildi:
1.___________________varaqdan iborat kurs ishi
2.Rahbar_________________ning kurs ishi mavzusi berilganligi haqidagi 
topshirig’i
3.Rahbar_______________________ning kurs ishiga bergan bahosi haqidagi 
taqrizi
Savollar:
1._________________________________________________________________
2._________________________________________________________________
3._________________________________________________________________
4._________________________________________________________________
5._________________________________________________________________
Kafedra himoya hay'atining qarori
1.Talaba_________________    “_____________________________________”
Mavzusidagi kurs ishini______________ballga himoya qildi,deb hisoblansin.
  Hay'at raisi:_____________________________________________________
  Hay'at a'zolari:__________________________________________________
35 Bayonnomani to'ldirgan shaxs__________________________________________
                                                 (Ism-sha'rif va imzo)
36

Kengaytirilgan Yevklid geometriyasi

Купить
  • Похожие документы

  • Muntazam ko‘pyoqlar
  • Fazodagi geometrik oʻrinlar
  • Lobachevskiy geometriyasining turli modellari
  • Almashtirishlar gruppasi
  • Turli yosh guruhlarda geometrik shakl va figuralar haqidagi tasavvurlarni shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha