Kichik va o’rta biznesni qo’llab quvvatlash shartnoma munosabatlari

Mavzu:   KICHIK   VA   O'RTA   BiZNeSNI   QO'LLAB   QUVVATLASH   SHARTNOMA
MUNOSABATLARI. 
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………................................….....………………………………
I-BOB.KICHIK BiZNES VA TADBIRKORLIK TUSHUNCHASI............……………..
1.1.Kichik biznes  tamoyillari va tartib-qoidalar….................................……….
1.2.Kichik biznes faoliyatini litsenziyaiash tartibi…….........…….………….………
II-BOB.   MILLIY   IQTISODIYOT   RIVOJLANISHIDA   KICHIK   BIZNES   O’RNI     ROLI.
………………….....................................................................................………
2.1.O'zbekistonda kichik biznes funktsiyalari va vazifalari…....….......………
2.2.Kichik iqtisodiyotni tasniflash.........……………............................……...……
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………….........................……….……
XULOSA…………………………………………………….....................................………………… KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi: Hozirgi   vaqtda   innovatsiyalar   iqtisodiyotni
rivojlantirishning eng xarakterli xususiyatlaridan biriga aylanib bormoqda. Yaqinda
bu   nom   ekzotik,   noma'lum   va   hatto   professionallar   orasida   ham   unchalik   aniq
bo'lmagan   narsani   eslatardi,   ammo   endi   innovatsiyaning   o'zi   ham,   uning
tushunchalari ham dunyoni tezda zabt etmoqda. Innovatsion jarayonda jiddiy rol
o'ynaydigan   va   innovatsiyalarni   korxonalar   uchun   strategik   resursga
aylantiradigan   xalqaro   kapital   bozori   kengayib   bormoqda,   bu   borada   unga   yangi
moliyaviy   tuzilmalar   unga   yordam   bermoqda.   Ushbu   hujjatlarni   qabul   qilishdan
maqsad tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish, yangi tadbirkorlarni vujudga keltirish
va   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   innovatsion   tizimning
salohiyati va samaradorligini oshirishga ko‘maklashish, innovatsiyalar uchun qulay
bo‘lgan   normativhuquqiy,   moliyaviy   va   axborot   muhitini   yaratishdan   iborat.
Shuningdek,   sanoatda   raqobatbardoshlik   va   mahsuldorlikni   oshirish,   yuqori
texnologiyali   mahsulotlar   ulushini   oshirishni   rag'batlantirish,   ishlab   chiqarishni
ko'paytirish   va  ishlab   chiqarish   va  eksport   tarkibida  ulushni  oshirish,  innovatsion
texnologiyalar   va   ilg'or   boshqaruvni   qo'llashni   kengaytirishdir   Iqtisodiyotni
innovatsion   rivojlantirish,   yangi   tadbirkorlarni   vujudga   keltirish   orqali   tizimning
salohiyati   va   samaradorligini   oshirishga   ko‘maklashish   tadqiqot   ishining   maqsadi
hisoblanadi.     Tadqiqotning   vazifalari   esa   sanoatda   raqobatbardoshlik   va
mahsuldorlikni   oshirish   bosqichlarini   tadqiq   qilish   va   uning   о‘ziga   xos
xususiyatlarini   asoslash;   yuqori   texnologiyali   mahsulotlar   ulushini   oshirishni
rag'batlantirish,   ishlab   chiqarishni   ko'paytirish   va   ishlab   chiqarish   va   eksport tarkibida   ulushni   oshirish,   innovatsion   texnologiyalar   va   ilg'or   boshqaruvni
qo'llashni   kengaytirishга   ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlashdan
iboratdir.Iqtisodiyotni   modernizasiyalash   sharoitida   sanoat   korxonalarda
mahsulot ishlab chiqarish tannarxini pasaytirish yo’llarini aniqlash va bu bo’yicha
ilmiy xulosa va tavsiyalar ishlab chiqishdan iboratdir. Ushbu belgilangan maqsadga
erishish   uchun   quyidagi   muhim   vazifalar   belgilab   olindi:   -   Sanoat   korxonalarda
mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxi   tarkibini   o’rganish;   -   Sanoat   korxonalarda
mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxini   shakllantiruvchi   xarajatlarni   tahlil   qilish;   -
Mahsulot   tannarxining   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash;   -   Sanoat
korxonalarda   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxining   korxona   faoliyatiga   ta’sirini
tahlil   qilish;   4   Sanoat   korxonalarda   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxining
rentabelligini   aniqlash;-   Iqtisodiy   modernizasiyalash   sharoitida   sanoat
korxonalarida   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxini   kamaytirish   bo’yicha   ilmiy
asoslangan   takliflar   berish;   -   Mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   korxona
umumiy xarajatlari tarkibidagi o’rniga baho berish.Kichik va o‘rta biznes: iqtisodiy
o‘sish omillari
O‘zbekistonda kichik va o‘rta biznesni barqaror iqtisodiy o‘sish garoviga aylantirish
davlatning   asosiy   maqsadlaridan   biri   hisoblanadi.   “O‘zbekiston   –   2030”
strategiyasi maqsadlari doirasida  ham  kichik  va o‘rta biznesni  xalqaro  bozorlarga
chiqishiga   keng   imkoniyatlar   yaratish   va   startaplarni   qo‘llab-quvvatlash   kabi
belgilangan   vazifalar   davlat   biznesning   bunday   turlarini   rivojlanishidan
manfaatdorligini tasdiqlaydi.
O‘zbekistonda 2019-yildan beri yalpi ichki mahsulotning (YIMning) 50 foizi 
I-BOB.KICHIK BiZNES VA TADBIRKORLIK TUSHUNCHASI 1.1.Kichik biznes  tamoyillari va tartib-qoidalar
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyatlaridan   hosil   bo‘lmoqda.   2022-yilda
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   YIMdagi   ulushi   2019-yilga   nisbatan   4
foizga   kamaygan   hamda   ushbu   yillarda   qurilish   va   bandlikdagi   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikning   ulushlari   ham   2–3   foizga   kamaygan.   Eng   katta   o‘zgarish
importda   kuzatilgan   bo‘lib,   qariyb   13   foizga   kamayish   kuzatilgan.   Ammo   bu
ko‘rsatkich   sanoat   va   eksportda   ijobiy   yo‘nalishga   o‘zgarib,   0,2   (sanoat)   va   2,6
(eksport)   foizlarga   ko‘payish   kuzatilgan.Iqtisodiyot   aniq   raqamlar,   hisob-kitoblar
bilan   birga,   odamlar   turmush   tarzida   yuz   berayotgan   real   o'zgarishlar,
natijadorlikni   xush   ko'radi.   Davlat   manfaatlarigagina   xizmat   qiladigan   iqtisodiyot
rivojlanishdan to'xtaydi. Oxirgi yillarda Yangi O'zbekistonda amalga oshirilayotgan
tub   islohot   va   yangilanishlar   avvalida   iqtisodiyotimizdagi   miqdor   va   sifat
o'zgarishlari   qamrovini   kengaytirish,   uning   bevosita   aholi   turmushiga   ta'sirini
oshirishga e'tibor qaratilayotgani boisi ham shundan.
Bu   boradagi   salmoq   va   natijalar   jadal   sur'atlarda   oshib   borayotganiga   guvoh
bo'lyapmiz.   Aholi   daromadlarida   o'sish,   turmush   sharoitida   sezilarli   o'zgarishlar
ko'zga   tashlanmoqda.   Statistik   ma'lumotlar   ham   2016—2020-yillarda   yurtimiz
odamlarining   umumiy   daromadlari   2,6   baravardan   ko'proqqa   ortganini
ko'rsatyapti.
Mazkur   yo'nalishda   jahon   maydonida   egallab   turgan   o'rnimiz   ham   yil   sayin
yuqorilab bormoqda. Xususan, 2021-yil 26-mayda o'tkazilgan Xalqaro reytinglar va
indekslar   bilan   ishlash   bo'yicha   Respublika   Kengashining   navbatdagi   yig'ilishida
esa   Global   innovatsion   indeksda   O'zbekiston   2015-yilga   nisbatan   o'z   o'rnini   29
pog'onaga   yaxshilab,   131   ta   mamlakat   orasida   93-o'rinni,   Markaziy   va   Janubiy Osiyo   davlatlari   orasida   4-o'rinni   qayd   etgani   ta'kidlandi.   Bu   kabi
muvaffaqiyatlarning   bosh   omillaridan   biri   —   mamlakatimizda   olib   borilayotgan
samarali   iqtisodiy   siyosat   hamda   uning   tarkibidan   o'rin   olgan   chora-tadbirlar
yo'nalishlarining   to'g'ri   shakllantirilgani   bilan   bog'liq.   O'zbekiston   taraqqiyotining
yangi   davrida,   ayniqsa,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish
iqtisodiy  siyosatning  muhim  va  samarali  yo'nalishlaridan   biriga  aylandi.Ma'lumki,
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik jahon mamlakatlari tajribasida o'zining yuksak
natija   va   muvaffaqiyatlari   bilan   mustahkam   o'rin   egallagan   bo'lib,   aksariyat
xalqlarda   uning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi   60-70   foizni   tashkil   etadi.   Kichik
biznesning rivojlanishi iqtisodiyotdagi jo'shqinlik va samarali raqobat muhiti uchun
qulay   shart-sharoitlarni   yaratish,   iste'mol   sektorini   kengaytirish   orqali   talabni
rag'batlantirish, iste'mol bozorini tovar va xizmatlar bilan to'ldirish, atrof-muhitni
muhofaza qilish, byudjet tushumlarini kengaytirishga xizmat qiladi. SHunga ko'ra,
ko'plab   rivojlangan   davlatlar   kichik   biznes   faoliyatini   har   tomonlama   qo'llab-
quvvatlashga intiladi.O'zbekiston  mustaqilligining o'tgan  yillariga nazar  tashlasak,
yurtimizda   kichik   va   o'rta   biznes   yo'nalishi   qo'shni   davlatlarga   nisabatan   sekin
rivojlangani, ko'rsatkichlar sezilar-sezilmas darajada bo'lgani, katta-katta bizneslar
ma'lum   insonlar   qo'lida   bo'lib,   aholining   asosiy   qatlami   ularning   qo'l   ostida
ishlaganini   ko'ramiz.   Oddiy   odamlar   uchun   tadbirkorlik   uddalab   bo'lmas
mashaqqatdek ko'rinardi. Yuqori boj to'lovlari, er olish, korxona ochishdagi qator
to'siqlar,   birovning   cho'ntagiga   pul   qistirmasang,   bitmaydigan   ishlar,   bir   amallab
biznesni   yo'lga   qo'yib   olganda   ham,   har   kuni   eshik   qoqadigan   soliqchilarga   dosh
berish oson emasdi. SHuning uchunmi, odamlar tadbirkorlik qilishdan ko'ra, “och
qornim,   ting   qulog'im”   qabilida   ish   tutishni   afzal   bilgan.Bugun   Yangi   O'zbekiston
iborasini faxr bilan aytayotganimiz bejiz emas. Boisi, yaqin 4-5 yil oldin ana shu ikki jumla zamirida boshlangan ulkan islohotlar odamlarning o'z imkoniyatlaridan keng
foydalanish, istalgan sohada yangiliklar yaratishga qo'rqmay qadam tashlash, eng
muhimi,   mustaqil   tadbirkor   sifatida   o'zini   sinab   ko'rish   imkoniyatini   beryapti.   Bu
borada,   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   2019-yil   Oliy   Majlisga   yo'llagan
Murojaatnomasida   “Haqiqatan   ham,   biz   faqat   faol   tadbirkorlik,   tinimsiz   mehnat
va   intilish   orqali   taraqqiyotga,   farovon   hayotga   erisha   olamiz”,   deya   ta'kidlagan
so'zlari xalqimizga yanada ishonch, kuch berdi.Shu o'rinda savol tug'ilishi tabiiy —
aynan   O'zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning
ahamiyati   nimalarda   namoyon   bo'lmoqda?Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish   О‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   eng
muhim   ustuvor   yо‘nalishlaridan   biridir.   Kichik   biznes   kapital   taqchilligi   sharoitida
kо‘p   va   yirik   mablag‘   talab   etmaydigan   xо‘jalik   faoliyati   sifatida   resurslar
aylanmasining  yuqori  sur’atlarini  ta’minlaydi,  iqtisodiyotni  qayta  qurish, iqtisodiy
beqarorlik va resurslar chegaralanganligi sharoitida iste’mol bozorini shakllantirish
va uni tо‘ldirish muammosini tez hamda tejamli tarzda hal etadi. Kichik korxonalar
bozor   talabining   о‘zgarishiga   darhol   moslashadi   va   shu   yо‘l   bilan   iste’mol
bozoridagi   zaruriy   muvozanatni   ta’minlaydi.   Shuningdek,   kichik   biznes   yangi   ish
о‘rinlarini yaratishi bilan о‘sib boruvchi ishsizlik muammosini yumshatadi. Bu esa
о‘z navbatida respublikamiz aholisining 60% dan ortig‘i qishloq joylarda yashashini
hisobga   olsak,   ushbu   sohani   rivojlantirish   va   taraqqiy   etishini   ta’minlash   hozirgi
kunda   eng   muhim   dolzarb   ijtimoiy-iqtisodiy   masala   ekanligi   yorqin   namoyon
bо‘ladi.   Bu   borada   barqaror   iqtisodiy   о‘sishini   ta’minlashda   kichik   biznes   va
xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish borasida amalga oshirilgan ishlarning kо‘lamiga
Eng   avvalo,   iqtisodiyotning   etakchi   soha   va   tarmoqlarida   kichik   tadbirkorlik
ulushining   oshishi   iqtisodiy   o'sish   va   ijtimoiy   barqarorlik   ta'minlanishining mustahkam   poydevori   hisoblanadi.Ma'lumki,   tadbirkorlik   —   bu   tashabbus   va
faollik   asosida kelgusida  yuz berishi mumkin  bo'lgan  turli xatarlarni  hisobga  olib,
mas'uliyat va javobgarlik bilan amalga oshiriluvchi iqtisodiy faoliyatdir. U erkinlik,
ijodkorlik hamda raqobat muhiti uyg'unligida juda katta bunyodkorlik kuchini hosil
qiladi.   Ayniqsa,   faoliyat   ko'lami   jihatidan   nisbatan   ixcham   bo'lgan   kichik
tadbirkorlik   iqtisodiyotdagi   kon'yunkturaviy   o'zgarishlarga   tezlik   bilan   moslasha
olish,   iste'molchining   did   va   qiziqishlarini   anglash   va   e'tiborga   olish,   ichki
imkoniyatlardan   to'liq   foydalanish,   raqobat   muhitini   kuchaytirgan   holda
iqtisodiyotga   jo'shqinlik   baxsh   etish   kabi   xususiyatlari   bilan   ajralib
turadi.Yurtimizda ushbu yo'nalishni qo'llab-quvvatlash va barcha zarur sharoitlarni
yaratib   berish   bo'yicha   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   natijasida   kichik
tadbirkorlik subyektlarining yalpi ichki mahsulotdagi ulushi tobora ortib boryapti.
Aniq raqamlarga to'xtaladigan bo'lsak, bu boradagi ko'rsatkich 1991-yilda atigi 1,5
foiz, 2000-yilda 31 foizni tashkil etgan edi. 2016-yilda mazkur sohaning yalpi ichki
mahsulotdagi ulushi 64,9 foizga yetdi. Bu raqamlar yil sayin ortsa ortyaptiki, aslo,
orqaga   pastlayotgani   yo'q.   Xususan,   o'z   faoliyatini   yo'lga   qo'ygan   tadbirkorlik
sub'ektlari   soni   2016-yildagi   210,6   ming   birlikdan   2020-yilda   411,2   ming   birlikka
yetdi. Umumiy korxona va tashkilotlar tarkibida kichik tadbirkorlik subyektlarining
ulushi 2020-yilda 86,5 foizga qadar o'sdi.
2017-yildan   boshlab   mamlakatimizning   yirik   sanoat   obyektlariga   juda   katta
hajmda   xorijiy   investitsiya   va   kredit   mablag'lari   jalb   etilishi   natijasida   ulardagi
ishlab   chiqarish   hajmi   keskin   o'sa   boshladi.   Agar   yirik   korxona   va   birlashmalar
majoziy ma'noda iqtisodiyot organizmining suyak (skelet) qismi deb hisoblansa, u
holda   kichik   biznes   ushbu   qismga   qayishqoqlik,   moslashuvchanlik   baxsh   etuvchi,
uning   bir   maromdagi   harakatini   ta'minlovchi   mushak   to'qima   hisoblanadi.   Bu jarayon   esa   yangi   korxonalarning   tashkil   topishi   orqali   ta'minlanadi.   Ya'ni,   kichik
biznes korxonalari iqtisodiyotdagi talab jadallik  bilan o'sib borayotgan tarmoq va
sohalarga javoban yangi ishlab chiqarishni tashkil etadi.
Raqamlarga   qaraydigan   bo'lsak,   2017—2020-yillar   mobaynida   mamlakatimizda
jami   288   mingdan   ortiq   korxonalar   tashkil   etildi.   Shundan   14,8   mingtasi   yirik
korxonalar,   273,2   mingtasi   kichik   biznes   korxonalari   hissasiga   to'g'ri   keladi.
Oʻzbekiston   K.   va   oʻ.b.   subʼyektlarini   aniqlashda   korxonada   ishlovchilar   soni
mezon   qilib   olingan.   Kichik   biznesga,   mulk   shaklidan   qatʼi   nazar,   yiliga   sanoat
korxonalarida   oʻrta   hisobda   10   nafargacha,   savdo,   xizmat   koʻrsatish   va   boshqa
ishlab   chiqarishdan   tashqari   sohalarda   5   nafargacha   ish   bilan   band   xodimga   ega
boʻlgan   mikrofirmalar;   ishlab   chiqarish   sohasida   yiliga   oʻrta   hisobda   40
nafargacha,   qurilish,   qishloq   xoʻjaligi   va   boshqa   ishlab   chiqarish   sohalarida   20
nafargacha, ilm-fan,  ilmiy xizmat  koʻrsatish, chakana savdo hamda boshqa ishlab
chiqarishdan tashqari sohalarda 10 nafargacha ish bilan band xodimga ega boʻlgan
kichik korxonalar kiradi. Kichik korxonalar uchun yiliga belgilangandan ortiq, lekin
ishlab chiqarish sohasida 100 nafardan, qurilishda 50 nafardan, qishloq xoʻjaligi va
boshqa   ishlab   chiqarish   sohalarida,   ulgurji   savdoda   30   nafardan,   chakana   savdo,
xizmat   koʻrsatish   hamda   boshqa   noishlab   chiqarish   sox.alarda   20   nafardan
oshmaydigan   ish   bilan   band   xodimga   ega   boʻlgan   korxonalar   oʻrta   biznes
korxonalari   hisoblanadi.K.   va   u.b.   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   har   qanday
mamlakat iqtisodiyotida muhim ahamiyatga ega. 
 1.2.Kichik biznes faoliyatini litsenziyaiash tartibi
K.   va   oʻ.b.   sharoitga   tez   moslashuvchanlik   bilan   ajralib   turadi,   uning   faoliyatini
yoʻlga qoʻyish katta miqdordagi dastlabki kapitalni talab qilmaydi. K. va oʻ.b. yirik biznes   uchun   qulay   boʻlmagan   sohalarda   avj   oladi.   K.   va   oʻ.b.   kichik   bozorlarda
faoliyat   olib   borish,   mahalliy   resurslardan   foydalanish,   ishsizlik   muammosini   xal
qilish, mehnat unumdorligini oshirish, oʻrta mulkdorlar qatlamini shakllantirish va
ichki bozorni isteʼmol tovarlari bilan toʻldirishda muayyan afzalliklarga ega. Kichik
korxonalar   odamlarda   sohibkorlik,   tadbirkorlik,   mulkka   egalik   qobiliyatlarini
roʻyobga   chiqarish,   ularda   ishbilarmonlik   koʻnikmalarini   hosil   qilish   va
rivojlantirish  vositasi  hisoblanadi.  Oʻzbekistonda  K.  va  oʻ.b.  tarixiy  ildizga  ega.  Bu
yerda   azaldan   hunarmandchilik   rivojlangan.   Toʻqimachilik,   kosibchilik,  kulolchilik,
amaliy sanʼat, ganchkorlik, temirchilik, oʻymakorlik bilan shugʻulla-niladigan kichik-
kichik   ustaxona   va   doʻkonlar   koʻp   boʻlgan.   Oʻzbekistonda   mavjud   K.   va   oʻ.b.
korxonalari sanoat, qurilish, savdo, maishiy, tibbiy, transport xizmatlari koʻrsatish,
ilmiy, texnikaviy axborot xizmati sohalarida, qishloq xoʻjaligida faoliyat koʻrsatadi.
K.   va   oʻ.b.ni   qoʻllabquvvatlashga   xizmat   qiladigan   sugʻurta   kompaniyalari,
injiniring   va   lizing   xizmati   tashkilotlari   mavjud.   K.   va   oʻ.b.   korxonalariga
koʻmaklashadigan   Respublika   va   hududiy   miqyosda   faoliyat   olib   boruvchi   Tovar
ishlab   chiqaruvchilar   va   tadbirkorlar   palatasi,   "Biznes-fond",   "Madad"   sugʻurta
kompaniyasi   tashkil   qilingan.   K.   va   oʻrta   korxonalar   uchun   soliq   imtiyozlari,
imtiyozli   kredit   ajratish   tizimi   ham   mavjud.K.   va   oʻ.b.   korxonalari   fukarolar,   oila
aʼzolari va  boshqa hamkorlikda  mehnat  yurituvchi  shaxslar,  davlat,  idora, jamoa,
qoʻshma   korxonalar,   jamoat   tashkilotlari,   shirkat,   hissadorlik   jamiyatlari,   xoʻjalik
uyushmalari,   oʻrtoqlik   tashkilotlari,   yuridik   tashkilot   maqomiga   ega   boʻlgan
korxona   va   tashkilotlar   tomonidan   tashkil   etilishi   mumkin.   Oʻzbekistonda
roʻyxatga   olingan   K.   va   oʻ.b.   korxonalarining   soni   202   mingtaga   yetdi.   Ularning
57,7%   ishlab   chiqarish,   42,3%   noishlab   chiqarish   tarmoqlariga   toʻgʻri   keladi.   Ular
ishlab chiqargan mahsulot mamlakat YAIMning 24,5% ni tashkil etdi, jami ish bilan band aholining 53%  shu biznes  sohasida ishladi  (2002). Oʻzbekistonda  K. va oʻ.b.
iqtisodiy va huquqiy munosabatlari Oʻzbekiston Respublikasining "Tadbirkorlik va
tadbirkorlik faoliyatining kafolatlari toʻgʻrisida" (1999-yil 14-aprel) va "Tadbirkorlik
faoliyati   erkinligining   kafolatlari   toʻgʻrisida"   (2000-yil   25-may)   qonunlari   bilan
tartibga   solinadi.Taraqqiyotning   yangi   bosqichida   mamlakatimizda   kichik   biznes
faoliyati ko'lamining tobora kengayib borayotganini har 1000 nafar aholiga to'g'ri
keluvchi   kichik   tadbirkorlik   sub'ektlarining   soni   orqali   ham   kuzatishimiz   mumkin.
Ushbu   ko'rsatkich   2017-yilda   12,2   birlikni   tashkil   qilgan   bo'lsa,   2020-yilda   15,6
birlikka yetdi. e'tiborlisi, kichik tadbirkorlik subyektlari sonining eng yuqori o'sishi
iqtisodiyotga pandemiyaning salbiy t.
Kichik   biznesga   xuddi   iqtisodiyotga   yangi   kuch,   yangi   quvvat   baxsh   etuvchi   soha
sifatida   qarash   mumkin.   Yangidan   tashkil   etiluvchi   korxonalar   keyingi   paytda
vujudga kelgan talabni, so'nggi texnologik yangilik va yutuqlarni ma'lum darajada
o'zida jamlaydi va amaliyotga joriy etadi. Shunga ko'ra, korxonalarning yangilanish
darajasi   o'ziga   xos   ko'rsatkich   hisoblanadi.Mamlakatimizdagi   ushbu
ko'rsatkichning holatini tahlil qiladigan bo'lsak, uning kichik biznes korxonalaridagi
darajasi   yirik   korxonalarga   nisbatan   2016-yilda   6,2   marta,   2020-yilda   esa   6,9
marta yuqori bo'lganligini kuzatish mumkin. Ya'ni, aynan kichik biznes korxonalari
iqtisodiyotimizni   modernizatsiyalashda   o'z   faolligini   namoyon   etmoqda.Eng
muhimi,  kichik   tadbirkorlik   subyektlari   qandaydir   ko'rsatma   yoki   undovlar   ostida
emas, balki iqtisodiyotdagi kon'yunkturani hisobga olgan holda erkin va mustaqil
tashkil   etilyapti.   Aynan   shu   holat   iqtisodiyot   tarmoqlarining   umumiy   ko'lamiga
o'ziga   xos   tuzatishlar   kiritadi.   Jumladan,   2017—2020-yillar   davomida   yangidan
tashkil   etilgan   kichik   biznes   korxonalarining   eng   katta   salmog'i   savdo   (jami
korxonalarning   32   foizi),   sanoat   (21   foizi),   qishloq,   o'rmon   va   baliqchilik   xo'jaligi (12   foizi),   qurilish   (10   foizi),   yashash   va   ovqatlanish   (7   foizi)   tarmoqlariga   to'g'ri
keladi.   Bu   esa   mamlakatimiz   yetakchi   tarmoq   va   sohalari   o'rtasidagi   maqbul
nisbatning shakllanishiga xizmat qiladi.
Yana   bir   jihati,   kichik   tadbirkorlik   iqtisodiyotda   raqobat   muhitini   shakllantirish,
uning   moslashuvchanligini   ta'minlashning   muhim   omili   hamdir.   Iqtisodiyotdagi
raqobat   muhiti   bu   —   turli   mahsulot   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchilari   va
iste'molchilari   o'rtasida   qulay   sharoitga   erishish   hamda   erishishi   ko'zda
tutilayotgan   foyda   yoki   iqtisodiy   nafni   maksimallashtirish   maqsadidagi   iqtisodiy
bellashuv (kurash), deyish mumkin.
Iqtisodiyotda   monopoliyalarning   paydo   bo'lishi   va   amal   qilishi   —   bu   obyektiv
jarayon.   Ularni   butunlay   bartaraf   etish   imkoniyatdan   tashqari   holat   hisoblanadi.
Ayrim hollarda davlatning monopoliyaga qarshi kurashi ham darhol o'zining etarli
samarasini   bermasligi   mumkin.   Shu   o'rinda   yana   kichik   biznes   subyektlari
yordamga keladi. Yangidan-yangi kichik ishlab chiqarish subyektlarini tashkil etish
va   ularning   rivojlanishi   uchun   yetarli   shart-sharoitlarni   yaratib   berish   orqali
bozordagi   monopoliya   darajasini   pasaytirish   mumkin.Bu   esa   о‘z   navbatida
respublikamiz   aholisining   60%   dan   ortig‘i   qishloq   joylarda   yashashini   hisobga
olsak, ushbu sohani rivojlantirish va taraqqiy etishini ta’minlash hozirgi kunda eng
muhim   dolzarb   ijtimoiy-iqtisodiy   masala   ekanligi   yorqin   namoyon   bо‘ladi.   Bu
borada   barqaror   iqtisodiy   о‘sishini   ta’minlashda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlantirish   borasida   amalga   oshirilgan   ishlarning   kо‘lamiga
qaramasdan   bu   sohada   hali   о‘z   yechimini   kutayotgan   muammolar   mavjud.
Jumladan   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlariga   kichik   biznesni   rivojlantirishning
ilg‘or   xorijiy   tajribalarini   tatbiq   etish,   ularining   о‘ziga   xos   ilmiy-uslubiy   asoslarini о‘rganish,   kelgusidagi   istiqbolli   rivojlanish   strategiyalarini   ishlab   chiqish   hamda
tadbirkorlik   subyektlarining   iqtisodiy   samaradorligini   oshirishning   tashqi   va   ichki
omillarini   aniqlash   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan,   respublikamizda   real   sektor
tarmoqlarining   barqaror   iqtisodiy   о‘sishini   ta’minlashda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   faoliyatini   istiqboldagi   izchil   rivojlantirish   yuzasidan   ilmiy   asoslangan
taklif va tavsiyalar ishlab chiqish bugungi kunning muhim va dolzarb masalalaridan
biri   hisoblanadi.Kо‘plab   xorijiy   va   mahalliy   iqtisodchi   olimlar   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikning   mazmun   mohiyati,   uni   rivojlantirishga   ta’sir   etuvchi
omillar,   kichik   biznes   subyektlarining   iqtisodiyotdagi   о‘rni   hamda   ahamiyati
tо‘g‘risida   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Jumladan,   V.Dolyaning   “Ensiklopediya
biznesmena” lug‘atida «Tadbirkor degani yangi bir ishga qо‘l urish, uni bajarishga
kirishish, qandaydir kattaroq ishlarni amalga oshirishdir»-deb ta’rif berilgan bо‘lsa,
R.XizrichPiterslar   “Tadbirkor,   ya’ni   о‘ylab   ish   kо‘ruvchi   kishi   -   korxona   ishini
yurgizishga   moyil,   qobiliyatli,   katta   hajmdagi   ishlarga   qо‘l   ura   oladigan,   jasur,
chо‘rtkesar   va   bunday   ishlarga   botir   bо‘lgan   kishidir»-deb   ataganlar.   Rossiyalik
olimlardan   A.G.Aganbegyan   iqtisodiyotda   kichik   biznes   subyektlarining
iqtisodiyotda   mahsulotlar   ishlab   chiqaruvchi,   boylik   yaratuvchi   va   xizmat
kо‘rsatish   sohalarini   о‘z  ichiga  oladigan   soha  ekanligi   ammo,  unga  moliya-kredit,
birja   faoliyati   kirmasligini   ta’kidlagan   bо‘lsa,   A.   Komov   о‘zining   “Russkoye
ekonomicheskoye   obshestvo”   jurnalida   bergan   ilmiy   maqolasida   kichik   biznes
subyektlarini   iqtisodiyotning   yirik   tarkibiy   qismi   ekanligi   va   uning   rivojlanishida
kredit   tizimining   ahamiyati   tо‘g‘risida   fikr   yuritgan.   Umuman   olganda,   kishining
tadbirkorlik holati - bu tashabbuskorligi, novatorligi, manfaatdorligi, ishga eskicha
emas,   yangicha   yondashishdir.О‘zbekistonda   kichik   biznes   korxonalarini   barpo
etish   orqali   mustaqil   xо‘jalik   yurituvchi   mulk   egalari   shakllandi.   Kichik   biznes korxonalari   bozor   iqtisodiyotiga   xos   turli   makroiqtisodiy   shart-sharoitlar   va
talablariga   moslashishi   imkoniyatlariga   egaligi   bilan   ustuvor   ahamiyatga   ega.
Iqtisodiyotning   turli   tarmoqlarida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlantirish   milliy   iqtisodiyotimiz   barqarorligini   ta’minlashning   muhim
makroiqtisodiy   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Keyingi   yillarda   kichik   biznes
taraqqiyoti   natijasida   ularning   mamlakatda   yaratilayotgan   yalpi   ichki   mahsulot
salmog‘idagi   ulushining   ortib   borayotganligi   bilan   izohlash   mumkin.Mamlakat
iqtisodiyotini rivojlantirish dasturi doirasida iqtisodiy о‘sishni ta’minlash, yangi ish
о‘rinlarini   tashkil   qilish,   bandlik   muammosini   hal   etish,   aholining   daromadlari   va
farovonligini oshirishda tobora muhim о‘rin tutayotgan kichik biznes va 
Shuningdek, mazkur  soha iste'mol bozoridagi talab va taklif  muvozanatini tiklash
hamda   ta'minlashda   asosiy   tomonlardan   biridir.   Hozir   mamlakatimizda   biron-bir
mahsulotning, xoh u oziq-ovqat tovarlari bo'lsin, xoh kiyim-kechak yoki uy-ro'zg'or
buyumlari   bo'lsin,   kuchli   taqchilligining   vujudga   kelishidan   xavfsirash   holatlari
mavjud   emas.   Chunki,   o'z   faoliyat   xususiyatiga   ko'ra   iste'moldagi   ahamiyatsiz
o'zgarishga   ham   o'ta   sezgirlik   bilan   e'tibor   qaratuvchi   kichik   tadbirkorlar   qisqa
muddat   ichida   bozordagi   har   qanday   taqchillikka   o'z   munosabatlarini   bildiradi.
Taqchilligi   ortidan   narxi   ko'tarilgan   mahsulotni   dastlab   boshqa   hudud   yoki   chet
mamlakatlardan   olib   kelish,   o'rta   yoki   uzoq   muddatli   davrda   uning   milliy   ishlab
chiqarishini   yo'lga   qo'yish   orqali   bozordagi   talab   va   taklif   muvozanatini   tiklashga
harakat qiladi.
Kichik   biznesning  yangi  ish   o'rinlarini  yaratish,  aholini ish   bilan   bandlik  darajasini
oshirishdagi   faolligi   uning   mamlakatimiz   iqtisodiyotidagi   yana   bir   ahamiyatli
jihatini namoyon etadi. O'zbekiston   mustaqillikka   erishgunga   qadar   va   uning   dastlabki   pallasida
iqtisodiyotdagi   tarkibiy   o'zgarishlar,   milliy   ishlab   chiqarishning   tashqi   va   ichki
talabga   mos   kelmasligi   oqibatida   mamlakatimizda   muayyan   darajada   ishsizlik
vujudga kelgan edi. Shunisi e'tiborliki, mustaqil taraqqiyotning dastlabki pallasida
mazkur   holat   iqtisodiyotdagi   ahamiyatli   pasayish   oqibatida   kelib   chiqqan   tsiklik
ishsizlik  ko'rinishida namoyon bo'lsa, hozirga kelib uning asosiy qismi mazmunan
ishchi   kuchiga   bo'lgan   talab   va   taklifning   tarkiban   nomuvofiqligini   ifodalovchi
tarkibiy   ishsizlik   hisoblanadi.   Holbuki,   mamlakatda   ish   o'rinlari   yetishmovchiligi
to'g'risida   so'z   borgan   bir   vaqtda,   tegishli   malakadagi   ishchilar   etishmayotgan
sohalar ham mavjudligi namoyon bo'lmoqda.
Davlatimiz rahbari raisligida shu yilning 16-iyun kuni oliy ta'limni rivojlantirishning
ustuvor   yo'nalishlariga   bag'ishlab   o'tkazilgan   yig'ilishda   bugungi   kunda   xizmat
ko'rsatish sohasida 40 mingta, sanoatda 38 mingta, qurilishda 12 mingta, qishloq
xo'jaligida  10 mingta, aloqa  va  axborot  texnologiyalarida 4 mingta oliy  ma'lumot
talab   etadigan   bo'sh   ish   o'rinlari   borligi,   lekin   bitiruvchilar   son   jihatidan   ham,
malaka bo'yicha ham bu talabni qondira olmasligi ta'kidlandi. Shunga ko'ra, ishchi
kuchiga   bo'lgan   talab   va   taklifni   o'zaro   muvofiqlashtirish,   yangi   ish   o'rinlarini
yaratish   orqali   ish   bilan   bandlik   darajasini   oshirishda   kichik   tadbirkorlik
sub'ektlarining salohiyatidan keng foydalanilmoqda.
Ma'lumotlardan ko'rinadiki, 2016—2020-yillarda mamlakatimizda kichik biznes va
xususiy   tadbirkorlik   iqtisodiyotdagi   jami   bandlarning   to'rtdan   uch   qismidan
ko'prog'ini   qamrab   olgan   bo'lib,   bu   hattoki   jahondagi   bir   qator   rivojlangan
mamlakatlar   ko'rsatkichlaridan   ham   yuqori   hisoblanadi.Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning   yangi   ish   o'rinlari   yaratish   borasidagi   imkoniyat   va   salohiyati uning   harakatchanligi,   ko'lam   jihatidan   ixchamligi   va   yo'nalishni   tez   o'zgartira
olishi kabi xususiyatlari orqali namoyon bo'ladi. To'g'ri, mantiqan qaraganda, yirik
korxona   kichik   korxonaga   nisbatan   bir   necha   o'nlab,   yuzlab,   hattoki,   minglab
marta   ko'proq   ishchilarni   yollash   orqali   mutlaq   ustunlikka   ega   bo'lishi   mumkin.
Biroq, masalaning boshqa bir jihati mavjudki, yirik korxona o'z xodimlari tarkibini
bir   marta   to'ldirgandan   so'ng,   uning   yangi   ish   o'rni   yaratish   imkoniyati   keskin
qisqaradi   yoki   tugaydi.   Kichik   tadbirkorlik   sub'ektlari   esa,   yaxlit   soha   sifatida
ozgina qo'shimcha  daromad  olish imkoniyati  paydo  bo'lgan joyda uzluksiz  tarzda
va tezlik bilan yangidan-yangi ish o'rinlarini yaratishga harakat qiladi.
Mamlakatimizda   bu   borada,   ayniqsa,   mahalla   instituti   imkoniyatlaridan   kengroq
foydalanishga   e'tibor   qaratilmoqda.   2021-yilning   boshida   Prezidentimiz
tomonidan   iqtisodiy   o'sishning   qo'shimcha   zaxiralarini   topish   va   safarbar   qilish
borasida   “mahallabay”   tizimini   yo'lga   qo'yish,   har   bir   mahalladagi   o'ziga   xos
“o'sish nuqtalari”ni aniqlab, ularni rivojlantirish vazifasi belgilab berildi. Jumladan,
tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug'ullanish   istagini   bildirgan   aholiga   har   tomonlama
amaliy   yordam   ko'rsatish,   bo'sh   bino   va   er   uchastkalarini   aniqlab,   ulardan
samarali   foydalanish   choralarini   ko'rish,   mahallalardagi   band   bo'lmagan   aholini
kasb-hunar   va   tadbirkorlik   ko'nikmalariga   o'rgatishni   tashkil   etish   orqali   ularning
bandligiga ko'maklashish kabi bir qator vazifalar qo'yildi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   28-apreldagi   “2021-yilda   yangi
ish   o'rinlarini   tashkil   etish   va   aholi   bandligiga   ko'maklashish   bo'yicha   davlat
dasturi   to'g'risida”gi   qarori   asosida   joriy   yilda   doimiy   yangi   ish   o'rinlarini   tashkil
etishning yig'ma prognoz ko'rsatkichlariga binoan, jami tashkil etiladigan 457 127
nafar   yangi   ish   o'rinlarining   209   507   nafari   (deyarli   46   foizi)   kichik   biznes   va xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   hisobiga   yaratilishi   ham   bu   tarmoqqa
qaratilayotgan katta e'tibor ifodasidir.Odatda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik
mamlakatdagi   bandlik   darajasini   oshirish   orqali   aholi   daromadlari   darajasini
oshirishga   bevosita   va   bilvosita   ta'sir   ko'rsatadi.   Jumladan,   kichik   tadbirkorlik
sub'ektlarining   xususiy   daromadlari   hamda   ular   tomonidan   yollanma   ishchilar
mehnatiga   haq   to'lash   orqali   aholi   daromadlari   bevosita   oshirilsa,   mustaqil
ravishda   band   bo'lishga   imkon   yaratish   va   rag'batlantirish,   mol-mulk   hamda
ijtimoiy   transfertlardan   olinadigan   daromadlar   uchun   manba   yaratishda   ishtirok
etish   orqali   aholi   daromadlari   oshishiga   bilvosita   ta'sir   etiladi.Yuqoridagi   singari
ta'sir   omillari   natijasida   mamlakatimizda   aholi   daromadlarining   sezilarli   o'sib
borishi   kuzatilmoqda.   Statistik   ma'lumotlarga   ko'ra,   fuqarolarning   nominal
umumiy daromadlari  2016-yildagi  151,7 trillion  so'mdan  2020-yilda  401,5  trillion
so'mga   qadar   oshgan.   Buning   natijasida   aholi   jon   boshiga   nominal   umumiy
daromadlar   tegishli   ravishda   4,8   million   so'mdan   11,7   million   so'mga
ko'tarildi.Yana bir ma'lumot, 2020-yilda aholi umumiy daromadlari hajmida kichik
tadbirkorlikdan   olingan   daromadlarning   ulushi   Jizzax,   Buxoro,   Xorazm
viloyatlarida   eng   yuqori   darajani   tashkil   etgan.   Qoraqalpog'iston   Respublikasi,
Farg'ona, Navoiy viloyatlari hamda Toshkent shahrida esa yirik sanoat korxonalari
va   tashkilotlardagi   ish   haqi   ko'rinishidagi   daromadlarning   salmog'i   yuqori,   ekani
qayd   etildi.Umuman   olganda,   ushbu   yo'nalishning   yurt   taraqqiyotidagi   sezilarli
ta'siri,   bu   borada   erishilayotgan   yutuqlar   haqida   ko'p   va   xo'p   gapirish   mumkin.
Eng   muhimi,   bugun   mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikka
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotni   ta'minlashning   muhim   yo'nalishi   sifatida   e'tibor
qaratilib,   sohani   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   manzilli   va   ta'sirchan   chora-
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Bunga   javoban,   mazkur   soha   ham iqtisodiyotimizning   turli   jabhalarida   o'zining   bunyodkorlik   va   yaratuvchanlik,
faollik va jo'shqinlik baxsh etuvchi xususiyatlarini namoyon etib, Yangi O'zbekiston
taraqqiyoti yo'lida xizmat qilyap
Rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   tendensiyalarga   qaralsa,   ularning   aksariyatida
O‘zbekistondagi   kabi   band   aholining   50   foizidan   ko‘prog’i   kichik   va   o‘rta   biznes
sektorida   ishlaydi.   Kichik   va   o‘rta   biznes   sektorining   YIMga   qo‘shayotgan   hissasi
ham aksariyat rivojlanayotgan iqtisodlarda 50 foizdan ko‘p.Odatda rivojlangan va
rivojlanayotgan   mamlakatlarda  iqtisodiy  o‘sishning  asosiy  garovlaridan  biri  kichik
va o‘rta biznes sektorining rivojlanishi hisoblanadi. Ular yangi ish o‘rinlari yaratgan
holda iqtisodiyotga sezilarli hissa qo‘shadi va bu orqali iqtisodiy o‘sishni samarali
qo‘llab-quvvatlaydi.   Shunga   qaramay,   rivojlanayotgan   mamlakatlarning
aksariyatida   kichik   va   o‘rta   bizneslarni   barqaror   rivojlantirish   yo‘lida   hal   qilinishi
kerak   bo‘lgan   bir-birlarinikiga   o‘xshash   muammolarga   duch   keladi.Xususan,   ichki
va   tashqi   bozorlarga   chiqishdagi   qiyinchiliklar,   yangi   innovatsiyalarni   amaliyotga
kiritishning   o‘ta   murakkablashgan   tizimi   va   inson   kapitalining   yetishmasligi,   past
malaka   darajasi   kabi   muammolar   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   drayveriga
to‘sqinlik   qiluvchi   asosiy   muammolar   hisoblanadi.Yuqorida   sanab   o‘tilgan
muammolarni   hal   qilishda   hamda   kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish   yo‘lida
mamlakatlar   quyidagi   yo‘nalishlarni   hisobga   olishlari   kerak:Tadbirkorlik   ruhini
mustahkamlash va ayollarga tegishli kichik va o‘rta biznes sektoridagi korxonalarni
qo‘llab-quvvatlash.   Rivojlanayotgan   iqtisodiyotga   ega   mamlakatlarda   kichik   va
o‘rta biznes ko‘pincha o‘sish o‘rniga omon qolishga e’tibor qaratib keladi va YIMga
kam   qiymat   keltiradigan   sektorlarda   ishlaydi.   Ularning   YIM   va   bandlikka
qo‘shadigan   hissasini   oshirish   uchun   tadbirkorlik   ko‘nikmalarini   oshirish   muhim
ahamiyatga ega. Ko‘nikmalarni, moliyaviy savodxonlikni oshirish va kichik va o‘rta biznes tadbirkorlari o‘rtasida gender farqini bartaraf etish uchun doimiy treninglar
zarurdir.“Yashil”   iqtisodiyotga   o‘tishni   qo‘llab-quvvatlash.   Rivojlanayotgan
iqtisodiyotga ega bo‘lgan ko‘plab davlatlar atrof-muhitga zarar yetkazadigan og‘ir
sanoat   tarmoqlariga   tayanishda   davom   etmoqda   va   zararli   gazlarni   hosil   qilishni
qisqartirish   bo‘yicha   belgilangan   maqsadlarga   erishishda   muammolarga   duch
kelmoqda. Kichik va o‘rta biznes “yashil” iqtisodiyotga to‘liq o‘tishi uchun bunday
siyosatni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishi   va   manfaatdor   tomonlarning
birga ishlashi ta’minlanishi kerak.
Ayollarning  kichik va o‘rta biznesdagi ishtirokini oshirish va kichik va o‘rta  biznes
sektoridagi   korxonalar   uchun   malaka   oshirish   imkoniyatlari   va   tadbirkorlikni
rag‘batlantirish.   Tadbirkor   inson   kapitali   kichik   va   o‘rta   biznes   innovatsiyalari   va
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   uchun   juda   muhimdir.   Tadbirkorlarning
malakasini oshirish va ularga malakali ishchi kuchi yaratishni qo‘llab-quvvatlashda
moliyaviy   savodxonlikka   urg’u   berib,   ayollarning   tadbirkorligi   va   malakasini
oshirishga e’tibor qaratish kerak.
Rivojlangan   mamlakatlarning   ham   iqtisodiy   o‘sishida   kichik   va   o‘rta   biznes   katta
rol o‘ynagan. Masalan, 2021-yilda Germaniyada 3,2 mlnta firmalarining 99,3 foizi
kichik   va  o‘rta  bizneslar   bo‘lib,  bu   sektordagi  band  aholi  umumiy  band  aholining
56   foizi,   ya’ni   38,4   mlnni   tashkil   qiladi.   Tadqiqotchilarning   ta’kidlashicha,
Germaniyada   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlik   subyektlari   Germaniya   iqtisodiyotining
asosi   hisoblanadi.   Amerika   Qo‘shma   Shtatlarining   “Silikon   vodiysi”da   tug‘ilgan
mashhur startaplar ham kichik biznes sifatida ish boshlagan.
2.1.O'zbekistonda kichik biznes funktsiyalari va vazifalari O‘zbekistonda   kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   ko‘plab   ishlar
amalga   oshirilmoqda.   Bu   yilgi   Prezidentning   tadbirkorlar   bilan   uchrashuvidan
so‘ng ham kompleks chora-tadbirlar dasturlari e’lon qilindi. Davlat rahbarining 4-
sentabrdagi   qarorida   kichik   biznes   loyihalarini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   150   mln
dollar   miqdorida   kredit   liniyasi   ochilishi   va   kreditlar   qulay   shartlarda   7   yilgacha
muddatga ajratilishi belgilandi.
Kichik   biznes   loyihalarini   qo‘llab-quvvatlash   institutlarini   takomillashtirish   chora-
tadbirlar   dasturi   doirasida   yangi   tashkil   etilgan   Biznesni   rivojlantirish   banki
huzurida har bir hududda 14 ta kichik biznesga ko‘maklashish markazlarini tashkil
etish   loyihasi   ham   amalga   oshirilishi   kerakligi   ta’kidlangan.   Ushbu   markazlar
ayollar,   nogiron   shaxslar   va   yoshlar   tomonidan   boshqariladigan   kichik   biznes
subyektlariga zamonaviy texnologiyalarni joriy qilish, xodimlar malakasini oshirish
va   mahsulotni   realizatsiya   qilishga   amaliy   yordam   berishi   kerakligi   qarorda
keltirilgan.
Kichik   va   o‘rta   biznesning   “yashillikka”   asoslangan   ish   tartibiga   o‘tish   doirasida
ham  yuqoridagi Qarorda aniq  ko‘rsatmalar  berilgan.  Ya’ni, tadbirkorlik faoliyatini
qo‘llab-quvvatlash   davlat   jamg‘armasi   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlik   subyektlarining
“yashil”   va   energiya   samarador   loyihalari   bo‘yicha   kompensatsiya   va   kafilliklar
ajratish   tizimini   yo‘lga   qo‘yishi   bir   chora   sifatida   belgilangan.   Yana   bir   chora
sifatida   esa   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlik   subyektlarida   yashil   texnologiyalarni   joriy
qilishni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   jamg’armaga   xalqaro   va   xorijiy   moliya
institutlaridan   100   million   dollar   miqdorida   mablag‘lar   jalb   qilinishi   kerakligi
ta’kidlangan.
1.Kichik biznes va tadbirkorlikning mohiyati va mazmuni. Bozor   iqtisodiyotida   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   erkinligining   ta’minlanganligi
iqtisodiy   rivojlanishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   Shu   boisdan   biznes   va
tadbirkorlik   funksiyasi,   nazariyasi   iqtisodiy   nazariya   fanida   muhim   o’rin   tutadi.
XVIII   asrdayog   Fransuz   iqtisodchisi   R.Kantiolon,   XIX   asrda   nemis   klassik   maktabi
vakillaridan   I.Tyunen   va   G.   Mangolf   hamda   amerikalik   iqtisodchi   F.   Nayt
tadbirkorlik va tadbirkorlik faoliyatining xususiyatlarini tadqiq etganlar. R. Kantilon
tadbirkorlikning   muhim   xususiyati   risk   ekanligini   asoslab   bergan.   Uning   fikricha
tadbirkorni   oldindan   ko’ra   bilish   qobiliyatiga   ega   bo’lgan   va   risk   qilishga   qodir
bo’lgan, kelajakka intiluvchi, daromad olishdan umidvor bo’lgan va shu bilan birga
yo’qotish va zarar ko’rishga ham tayyor bo’lgan har qanday shaxs deb ta’riflagan.
XVIII   -   XIX   asrlarda   ijod   qilgan   R.   Kantilon,   Y.Tyunen,   F.Kene,   A.Smit,   J.B.   Sey
iqtisodchi   olimlar   tadbirkorlikni   va   biznes,   shuningdek,   tadbirkor   va   mulkdor
tushunchalarini   aynan   bir   xil   ma’noda   izohlaganlar.   Y.Shumpeter   tadbirkor
faoliyatining quyidagi maqsadli motivlarni ko’rsatib bergan: xukmronlik, hokimiyat
va   ta’sir   doirasiga   ega   bo’lish   extiyoji;-   g’alabaga   erishish   ishtiyoqi,   o’z-o’zini   va
raqiblarini   yengishga   intilish;-   ijod   quvonchi.O’zbek   olimlaridan   I.E.Tursunov,
A.B.Qurbonov, F.F.Mamatovlar quyidagicha ta’rif berishadi: biznes va tadbirkorlik
bir-biri   bilan   uzviy   bog’liq;   bo’lib,   bir   xil   ijtimoiy   –   iqtisodiy   asoslarga   va
tamoyillarga   ega   tushunchalardir.   "O’zbekiston   Respublikasida   tadbirkorlik
to’g’risida"gi   qonunda   tadbirkorlikka   quyidagicha   ta’rif   berilgan:   "Tadbirkorlik   –
mulkchilik   subyektlarining   foyda   olish   maqsadida   tavakkal   qilib   va   mulkiy
javobgarlik   asosida,   amaldagi   qonunlar   doirasida   tashabbus   bilan   iqtisodiy
faoliyatko’rsatishidir".   O’zbekiston   Respublikasining   "Tadbirkorlik   faoliyati
erkinligining kafolatlari to’g’risida"gi qonun asosida biznes va tadbirkorlik faoliyati
tartibga   solinadi.   Ushbu   qonunda   ta’riflanishicha   "tadbirkorlik   (tadbirkorlik faoliyati)   –   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan   mulkiy   mas’uliyat   ostida,
mavjud   qonunlar   doirasida,   daromad   (foyda)   olish   maqsadida,   tahlika   bilan
amalga   oshiriladigan   iqtisodiy   faoliyatdir".   Bu   ta’rif   ayni   paytda   biznesning   ham
mohiyatini   ochib   beradigan   ta’rifdir.   Tadbirkorlik   bu   o’z   mohiyatiga   ko’ra   inson
faoliyatining ko’p qirrali sohasi bo’lib, u yangilikni yaratish bilan bog’liq va san’at
turi   kabi   ijodiy   jarayondir.Tadbirkorlikning   mohiyatini,   uning   harakat   va
imkoniyatlari   doirasini   yaxshiroq   tushunib   olish   uchun,   uning   mohiyati   va
iqtisodiyotdagi roliga bo’lgan qarashlar tizimi rivojini tashkiliy, siyosiy - iqtisodiy va
ijtimoiypsixologik   jihatlar   nuqtai   nazaridan   umumlashgan   holda   tahlil   qilamiz.
O’zbek   olimlaridan   A.O’lmasov   va   N.To’xliyevning   tadbirkorlikni   "daromad
keltiradigan yoki naf beradigan xo’jalik faoliyati (kasb-kor, mashg’ulot) sohibkorlik-
tijorat   ishlari   bilan   shug’ullanish,   pul   topish   maqsadida   biror   ish   bilan   band
bo’lish" , "...tadbirkorlik - pul topish maqsadida mas’uliyatni zimmaga olgan holda
biron iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanish", deb ta’riflashgan.
Tadbirkor,   ishbilarmon,   biznesmenning   ma’noviy-ma’rifiy   saviyasi,   bilim   va
tajribasi,   boshqa   shaxsiy   xususiyatlari,   qobiliyatlari,   imkoniyatlari   va   ishga   doir
sifatlari tadbirkorlikning harakatlantiruvchi kuchi bo’ladi. Tadbirkorning ishga doir
sifatlari   quyidagi   tamoyillarga   asoslanishi   kerak:   -birinchidan,   bozorning   tovar   va
xizmatlar   bilan   ta’minlanish   darajasini   tahlil   qilish   yo’li   bilan   iqtisodiy   xo’jalik
tizimida   o’z   o’rnini   topishi;   -ikkinchidan,   shaxsiy   ishlab   chiqarish   tuzilmasini
yaratishga   tayyorlik   qobiliyati;   -uchinchidan,   marketing   tadqiqotlari   natijalaridan
kelib   chiqqan   holda,   dastlabki   tadbirkorlik   hisob-kitoblarini   amalga   oshirishi;   -
to’rtinchidan,   tadbirkorlik   loyihasini   amalga   oshirishda   rahbarlikni   to’g’ri   yo’lga
qo’yish   qobiliyati;   -beshinchidan,   yangi   texnik,   texnologik   g’oyani   birinchi   bo’lib
hayotga   tatbiq   etish   hamda   ushbu   g’oyadan   amalda   foydalanish,   undan   qanday yakuniy   natija,   mahsulot   yoki   xizmatlar   olish   mumkinligini   tasavvur   eta
olishi.Tadbirkorlik   nazariyasining   asoschisi   Y.Shumpeter   uchta   asosiy   motivni
ajratgan:   -birinchidan,   hokimlik   qilish,   hukmronlik,   ta’sir   qilishga   ehtiyoj;-
ikkinchidan, aniq harakatlarni bajarish orqali erishish yehtimoli bo’lgan g’alabaga
iroda,   muvaffaqqiyat   sari   harakat;   -uchinchidan,   mustaqil   ish   faoliyati   beruvchi
ijodkorlik quvonchi. Ammo, Y.Shumpeter tomonidan taklif etilgan motivlashtirish
nazariyasi   g’arbiy   mamlakatlar   tadbirkorlarining   fikrlash   uslubini   aks   ettiradi.
Tadbirkorlikning tarixiy tomirlariga ega O’zbekistonda tadbirkorlikning zamonaviy
haqiqatlarga   asoslangan   o’z   motivi   bo’lishi   kerak.   O’zbekistonda   tadbirkorlik
faoliyati   bir   qator   o’ziga   xos   alomat   va   xususiyatlar   bilan   birga   bo’ladi.
Mamlakatimizda   tadbirkorlikni   motivlashtirish   xususiyatlari   quyidagi   alomatlarga
ega:   -o’z   salohiyatini   amalga   oshirishga   harakat   qilish;-   eng   muhim,   ijtimoiy   va
iqtisodiy   samara   keltiruvchi   g’oyalarni   amalga   oshirish   istagi;   -to’rachilik
tuzilmalari   bilan   bog’liqlikdan   qochish,   harakatlar   erkinligi   va   faoliyat   yuritish
jarayonida   mustaqil   bo’lish;   -qiziqarli   ish   bilan   mustaqil   va   erkin   shug’ullanish;   -
o’zining   ijtimoiy   maqomi   va   obrusini   oshirishga   intilish   hamda   o’ziga   va   o’z
yaqinlariga   munosib   turmush   sharoitlarini   ta’minlash.«Tadbirkorlik»   tushunchasi
tadbirkorning   ensiklopedik   lug’atida   quyidagicha   ta’riflanadi:   Tadbirkorlik   –   (ingl.
interprise)   shaxsiy   daromad,   foyda   olishga   qaratilgan   fuqarolarning   mustaqil
faoliyati.   Bu   faoliyat   o’z   nomidan,   o’z   mulkiy   mas’uliyati   va   yuridik   shaxsning
yuridik mas’uliyati evaziga amalga oshiriladi. Tadbirkor (frn. yentrepreneur) qonun
tomonidan   ta’qiqlanmagan   barcha   xo’jalik   faoliyati,   shu   jumladan,   vositachilik,
sotish,   sotib   olish,   maslahat   berish,   qimmatbaho   qog’ozlar   bilan   ish   olib   borish
bilan shug’ullanishi mumkin.
2.2.Kichik iqtisodiyotni tasniflash  ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyati. Mustaqillikka   erishilgan   dastlabki   yillardan   kichik   biznesni   rivojlantirishga
mamlakatimiz   iqtisodiy   salohiyatini   yuksaltiruvchi  muhim   sohalardan   biri   sifatida
alohida e’tibor qaratilib  kelinmoqda. Prezidentimiz mustaqil taraqqiyot  davrining
boshidanoq kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish biz uchun muhim
vazifa   bo’lib   qolishini   alohida   ko’rsatib   berganlar.   Bunda,   iqtisodiyotning   mazkur
sohasi   uch   asosiy   masalani   hal   etishi   kerakligiga   alohida   urg’u   berib   o’tilgan.
Birinchidan,   yaqin   5-10   yil   ichida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari
mamlakat  yalpi ichki mahsulotining 50-60 foiziga yaqinini ishlab chiqarishi kerak.
Ikkinchidan,   ular   aholi   bandligi   va   daromadlari   o’sishining   eng   muhim   manbai
bo’lmog’i   zarur.   Uchinchi   masala   –   mulkdorlar   sinfini   mamlakatdagi   siyosiy,
iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni taminlaydigan asosiy kuch sifatida shakllantirish
zarur1.   Mazkur   vazifalardan   kelib   chiqan   holda,   mamlakatimizda   amalga
oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   orqali   eng   avvalo   iqtisodiy   manfaatlarni   ro’yobga
chiqarishning muhim vositasi hisoblangan mulkchilik munosabat larini mazmunan
o’zgartirishga   harakat   qilindi.   Rejali   iqtisodiyot   sharoitida   asosan   davlat   mulki
monopoliyasining   hukmronligi   va   bu   munosabatlarga   o’ta   rasmiyatchilik   bilan
yondashuv mulkchilik munosabatlarining samaradorligini deyarli yo’qqa chiqargan
edi.   Shunga   ko’ra,   mamlakatimizda   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlarning
markaziy   yo’nalishi   ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   yaratish,   o’rta   mulkdorlar   sinfini
shakllantirish   muammolariga   qaratildi.   Iqtisodiyot   nodavlat   sektorining
shakllanishida   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
jarayonlarining   ta’siri   ahamiyatli   bo’ldi.   Bu   boradagi   islohotlarning   maqsadga
yo’naltirilganligi,   har   tomonlama   asoslanganligi   va   izchilligini   ta’minlash
maqsadida   hukumat   darajasida   mulkni   davlat   tasarufidan   chiqarish   va xususiylashtirish   dasturi   ishlab   chiqilib,   iqtisodiyotning   barcha   tarmoq   va
sohalarida bosqichma-bosqich amalga oshirildi.
Ma’lumki, tadbirkorlikning rivojiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin bo’lgan jihat –
bu   ularning   qimmatli   vaqtlarini   olib,   o’zining   murakkabligi   va   takroriyligi   bilan
noxush   taassurot   paydo   qiladigan   moliyaviy,   statistik   va   boshqa   turdagi
hisobotlarni   topshirish   jarayoni   hisoblanadi.   Aynan   mana   shu   jarayonning
tadbirkorlik   faoliyatiga   salbiy   ta’sirini   kamaytirish   va   tartibga   solish   maqsadida
qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   15   iyuldagi   PQ-
100-sonli   «Tadbirkorlik   sub’ektlari   tomonidan   taqdim   etiladigan   hisobot   tizimini
takomillashtirish va uni noqonuniy talab etganlik uchun javobgarlikni kuchaytirish
to’g’risida»gi Qarori mamlakatimizdagi tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan taqdim
etiladigan   hisobot   tizimini   ham   soddalashtirish,   ham   takomillashtirish   imkonini
berdi.   Xususan,   2005   yil   1   iyuldan   boshlab   mikrofirmalar   va   kichik   korxonalar
tomonidan   soliqlar,   yig’imlar,   ajratmalar   hamda   boshqa   majburiy   to’lovlar
bo’yicha   barcha  hisobkitoblarni   davlat   soliq   xizmati   organlariga  har   oyda   taqdim
etishdan har chorakda taqdim etishga o’tkazildi. Shuningdek, mikrofirma va kichik
korxonalar   tomonidan   moliyaviy   va   statistik   hisobotlarning   ayrim   shakllarini
(masalan,   buxgalteriya   balansidan   iborat   moliyaviy   hisobot,   moliyaviy   natijalar
to’g’risidagi hisobot, debitorlik va kreditorlik qarzlari to’g’risidagi ma’lumotnoma)
yilda bir marta, statistik hisobotni – hisobot turlariga qarab har chorakda yoki har
yilda   bir   marta   taqdim   etish   tartibi   belgilab   berildi.Jahon   iqtisodiyoti   rivojlanishi
shuni   ko’rsatmoqdaki,   mamlakat   iqtisodiyotida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   sohasi   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   hayotda   mavjud   bo’lgan   juda   ko’p
muammolarni   hal   etmoqda.   Chunki   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   bozor
iqtisodiyotining   ajralmas   qismidir.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   uchun iqtisodiyotdagi   o’zgarishlarga   tez   moslashuvchanlik   va   safarbarlik   hamda   yuqori
samaradorlik,   eng   muhimi   bu   faoliyatni   iqtisodiyotning   barcha   sohalarida   tashkil
etish   mumkinligi   kabi   belgilar   xosdir.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning
keltirilgan   ustunliklari   milliy   iqtisodiyot   rivojlanishini   rag’batlantiruvchi   omil
hisoblanadi.   Shuning   uchun   har   bir   davlat   ushbu   sohani   rivojlantirishni   izchil
qo’llab-quvvatlashi shartdir.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   iqtisodiyotdagi   roli   va   ahamiyatini
aniqlashda   iqtisodiyot   iqtisodiy   yoki   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   o’rganiladi.   Ammo
bu   sohani   ko’proq   iqtisodiy   tomondan   o’rganish   ahamiyatliroqdir.   Jahon   tarixida
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   mamlakat   iqtisodiyotidagi   roli   va
ahamiyati quyidagi ko’rsatkichlar tizimi orqali belgilanadi:
– kichik biznesning mamlakat YaIMdagi ulushi;
– kichik biznesning mamlakat milliy daromadidagi ulushi;
– kichik biznes sohasida band bo’lganlar ulushi;
– kichik biznesning eksport xajmidagi ulushi;
– jami soliqlar miqdorida kichik biznesdan keladigan soliqlarning ulushi;
– aholi daromadlari tarkibida kichik biznesdan olinayotgan daromadlarning ulushi.
Ushbu ko’rsatkichlar ahamiyati ortib borishi bilan kichik biznesning iqtisodiyotdagi
roli   ortib   boradi.   Masalan,   AQShda   real   daromadlarning   35foizi,   band
bo’lganlarning   54foizi,   45foiz   aktivlar   va   YaIMning   52foizi,   Evropa   Ittifoqi
mamlakatlarida band bo’lganlarning 70foizi, YaIMning 67foizi, Yaponiyada 55foizi
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik ulushiga to’g’ri keladi. Mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va
erkinlashtirishga katta e’tibor berilishi natijasida uning YaIMdagi ulushi 56,7foizga
etdi   yoki   2000   yilga   nisbatan   1,8   barobar   oshdi,   aholi   daromadlari   tarkibida
tadbirkorlikdan   olinayotgan   daromadlar   2010   yildagi   47,1foizdan   52foizgacha
oshdi.   Ish   bilan   band   jami   aholining   77foizdan   oshig’i   ushbu   sohada   mehnat
qilmoqda.
Umuman   olganda   mamlakatimizda   ishbilarmonlik   muhitini   yaxshilash   borasida
olib   borilayotgan   ishlar   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   reytingida   o’z   ifodasini
topmoqda.   Jumladan,   2015   yil   oktyabr   oyida   Jahon   bankining   «Biznes   yuritish»
reytingiga ko’ra, O’zbekiston bir yilning o’zida 16 pog’onaga ko’tarilib, 87-o’rinni,
«yangi   biznesni   qo’llab-quvvatlash»   mezoni   bo’yicha   jahonda  42-o’rinni,  tuzilgan
shartnomalar   ijrosini   ta’minlash   bo’yicha   32-o’rinni,   «Kichik   biznes   sub’ektlariga
kredit   berish»   deb   nomlangan   ko’rsatkich   bo’yicha   so’nggi   uch   yil   ichida   154-
o’rindan   42-o’ringa   ko’tarildi   va   o’tgan   yilning   o’zida   reytingini   63   pozitsiyaga
yaxshiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning
faoliyat   samaradorligi   natijalariga   ko’ra,   YaIMda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning   ulushi   o’rtacha   60   foizni   tashkil   etgan.   Sanoat   sohasida,   2015
yilda 40,6 foizni tashkil etgan bo’lsa, ushbu ko’rsatkich 2020 yilga kelib, 27,5 foizga
tushgan.   Qurilish   sohasida   esa,   tadbirkorlikning   ulushi   barqaror   o’sish
tendinsiyasiga   ega.   Tahlil   natijalariga   muvofiq   2015   yilda   qurilish   sohasida   kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   ulushi,   66,7   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,   2017-
2020 yillarda mamlakatimizda qurilish sohasini qo’llab-quvvatlashga yo’naltirilgan
chora-tadbirlar   ta’sirida   ushbu   sohada   tadbirkorlining   ulushi   o’rtacha   74   foizni tashkil   etgan.     Sohaning   bandlikni   ta’minlashdagi   ulushi   ham   ijobiy   ahamiyatga
ega.   Ayniqsa,   bugungi   kunda   mehnatga   faol   aholining   qariyb   74   foizini   mazkur
sohada faoliyat olib borayotganligi fikrimizni asoslash uchun xizmat qiladi. Tashqi
savdo   faoliyatida   ham   tadbirkorlikning   ulushini   alohida   qayd   etish   maqsadga
muvofiq.   Ammo,   2020   yillar   natijalariga   muvofiq   tadbirkorlikning   tashqi   savdo
hajmidagi ulushida eksport va import 
Ushbu   tahlil   natijalariga   asoslangan   holda   aytish   mumkinki,   tadbirkorlik
faoliyatining   rivojlanishi   ko’plab   omillar   ta’siriga   bog’liq.   Ayniqsa,   bu   holat
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlkantirishning   hududiy   jihatlarga   bog’liq   ekanligini
asoslash uchun xizmat qiladi. Tadbirkorlik faoliyatini 2020 yilda hududiy rivojlanish
ko’rsatkichlariga   muvofiq,   2020   yilning   yanvar-dekabrida   kichik   tadbirkorlikning
YaIMdagi ulushi 53,9 foiz ni tashkil qildi. YaIMning o‘tgan yilga nisbatan pasayishi
yirik   korxonalar   ulushining   oshishi   bilan   izohlanadi.   Hududlar   bo‘yicha   kichik
tadbirkorlikning   YaHMdagi   ulushining   eng   yuqori   ko‘rsatkichi   Jizzax   (82,7   foiz),
Surxondaryo   (77,1   foiz),   Xorazm   (75,3   foiz),   Buxoro   (74,7   foiz)   va   Samarqand
viloyatlariga (73,9 foiz) to‘g‘ri  keldi. Navoiy viloyatida  ushbu ko‘rsatkich  eng past
bo‘lib - 25,5 foizga teng.
Hududlar   kesimida   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   borasida   keskin
tafovvutlarning  vujudga  kelishi,  hududlarda  investitsiya  loyihalar   samadorligining
pasayishi,   import   hajmining   ortishi,   ichki   bozorni   xorijiy   xom   ashyolarga
tayanillgan holda ishlab chiqarilgan mahsulotlar bilan to’ldirishiga ta’sir ko’rsatadi.
Bu esa respublikada milliy ishlab chiqarishning yanada rivojlanishi, korxonalarning
iqtisodiy   o’sishi,   ishbilarmonlik,   muhtining   tashkiliy   tizimini   mavjud   imkoniyatlar
samarasini oshirishga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin.Kichik biznesning rivojlanishi davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlanayotgan   bugungi   kunda   uning   samarali
faoliyat ko’rsatishini ta’minlash, innovatsion taraqqiyot talablari bo’yicha barqaror
iqtisodiy   rivojlantirish   yuzasidan   foydalanilmayotgan   imkoniyatlar   hali   katta.   Bu
borada   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   xorijiy   mamlakatlarning   boy   tajribasini
o’rganish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   AQShda   kichik   biznes   Buyuk   Depressiya
davrida   rivojlandi.   Shu   sababli   uning   darajasi   barqaror   tarzda   yuqoriligicha
qolmoqda.Hozirda   ayrim   mamlakatlarda   ishlab   chiqarila   boshlanayotgan   davlat
dasturlari   AQShda   1932   yildayoq   ishlab   chiqilgan.   Shu   bilan   bir   vaqtda   Buyuk
Depressiya davridan keyin davlat tomonidan urush oqibatida aziyat chekkan kichik
korxonalarni   subsidiyalash   boshlandi.   Ayni   paytda   aynan   kichik   biznes   o’zining
muhim   ijtimoiy   ahamiyatini   qayd   etgan   holda   AQSh   da   yangi   ishchi   o’rinlar
yaratishni   ta’minladi.1953   yilda   AQShda   Federal   Agentlik   AQSh   kichik   biznes
ishlari   bo’yicha   maxsus   Ma’muriyat   tuzilib,   o’sha   kundan   boshlab   hozirgacha
mazkur   agentlik   kichik   biznes   manfaatlarini   davlat   darajasida   himoya   qilmoqda.
Ushbu   tashkilot   filiallaribarcha   yirik   shaharlarda   joylashgan,   shu   tariqakichik
biznesni   qo’llab-quvvatlash   siyosati   AQShning   asosiy   iqtisodiy   markazlarigagina
emas, balki barcha shtatlarga tarqalmoqda.
Kichik   biznes   va   uning   filiallari   ishlari   bo’yicha   asosiy   vazifalar   quyidagilardan
iborat:
– biznes uchun kredit olishda yordam;
–   AQSh   da   kichik   biznesni   texnika   va   axborotlar   bilan   ta’minlashda   qo’llab-
quvvatlash;
– biznes uchun kreditlar bo’yicha kafolatlar taqdim qilish; –   o’z   byudjeti   mablag’lari   hisobiga   kichik   biznesni   bevosita   subsidiyalash   va
kreditlash1.
AQSh   da   kichik   biznesni   aniqlaydigan   mezonlar   tizimi   puxta   ishlab   chiqilgan.   Bu
mezonlar   kichik   korxonalar   va   ular   ishlayotgan   tarmoqlarning   faoliyat   turiga
bog’liq.   Bir   soha   korxonalarida   ishlovchilar   soni   belgilovchi   hisoblansa,
boshqalarida oborot va foyda shunday hisoblanadi.
Kichik biznes korxonalariga nisbatan huquqiy qonunchilikni saqlash uchun Federal
agentlik   kabi   maxsus   Advokatlik   bo’limi   tuzilib,   u   sud   va   Kongressdagi   biznes
manfaatlarini   yoqlamoqda.   AQSh   hukumati   o’zining   iqtisodiyotni   rivojlantirish
kontseptsiyasida kichik biznesga asosiy rol
beradi.   AQSh   hukumati   vazirlarining   ma’ruzalarida   kichik   biznes   butun
iqtisodiyotni   sog’lomlashtirishning   muhim   dastagi   ekanligi   muntazam   yoritilib
kelinmoqda.   Bu   erda   AQShda   kichik   biznesni   rivojlantirishdagi   tafovutlar   yaqqol
kuzatilmoqda. AQShda ancha ilgari kichik biznes davlat darajasida iqtisodiyotning
ustuvor   yo’nalishi   hisoblangan.   Kichik   biznes   turli   dasturlarini   yaratishdagi   AQSh
tajribasi   juda   qimmatlidir,   chunki   barcha   dasturlar   haqqoniy   ishlamoqda,   ularni
amalga oshirishning aniq mexanizmlari ko’zda tutilgan.
Ispaniyada   kichik   biznes   XX   asrning   70-yillarida   shakllandi   va   faol   rivojlana
boshladi.   Kichik   biznes   rivojlanishining   yuqori   darajasi   tufayli   yuqori   iqtisodiy
ko’rsatkichlarga   erishildi.   Kichik   korxonalar   mamlakatni   ishsizlik   muammosidan
holi   qilishda   yordam   berdi,   umumiy   yuksalishga   xizmat   qildi.   Ispaniya   kichik
biznesining   ayrim   tarmoqlardagi   salmog’i   80foizgacha   (qishloq   xo’jaligida)   etadi,
qolgan   tarmoqlarda   (qurilish,   sanoat,   kemasozlik)   o’rtacha   25-30foizni   tashkil
qiladi.   Kichik   biznes   korxonalarining   asosiy   tarmoqlari,   birinchi   navbatda, agrosanoat   majmuasi,   qora   va   rangli   metallurgiya,   oziq-ovqat   sanoati
(mahsulotlar,   qandolatchilik,   vinochilik   mahsulotlari),   qurilish,   turizm   va   h.k.
hisoblanadi.   Ispaniyada   katta   miqdorda   kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   va
rivojlantirish dasturlari ishlab chiqilgan.
Ispaniya   hukumatining  asosiy   e’tibori   mamlakat   uchun   katta  ijtimoiy   ahamiyatga
molik   bo’lgan,   aholining   ijtimoiy   nochor   qatlamlari   (talabalar,   ayollar,   muxojirlar
va   h.k.)   uchun   ishchi   o’rinlari   yaratadigan,   kam   taraqqiy   etgan   mintaqalar   va
tumanlarning yuksalishiga yordam beradigan kichik biznes korxonalariga qaratildi.
Bundan   tashqari,   Ispaniya   hukumati   fan   sig’imli   tarmoqlar,   innovatsion
texnologiyalarni ularning ichki bozorni rivojlantirish uchun ham, xalqaro iqtisodiy
hamkorlik   uchun   ham   katta   ahamiyatini   anglagan   holda   rivojlantirishga   alohida
urg’u   bermoqda.   Evropa   dasturlari   kichik   biznesni   rivojlantirish   dasturlarining
katta   hissasini   egallaydi.   Ular   Evropaning   ko’pgina   mamlakatlari,   xususan,
Germaniya,   Frantsiya,   Buyuk   Britaniyaga   tarqaldi.   Ispaniyada   davlat   tarafidan
kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   uchun   ko’plab   tashkilotlar   va   fondlar
rag’batlantiriladi.   Bu   tashkilotlarni   nafaqat   Ispaniya   hududida,   balki   Yevropa
Ittifoqining   boshqa   mamlakatlarida   kuzatish   mumkin.   Ularning   kichik   biznesga
ko’maklashish   sohasida   amal   qiladigan   jamiyatning   ikkita   ommaviy   va   samarali
guruhlarini ajratish mumkin. Birinchi guruhni o’zaro kafolatlash jamiyatlari tashkil
qiladi.   Bu   tashkilotlar   kreditlar   berishda   kreditorlar   oldidagi   kafolatlangan
majburiyatlarni   ta’minlaydi,   xususan,   garov   ta’minoti   sifatida   mulk   taqdim
qiladilar yoki kafillar sifatida chiqadilar. 
Ikkinchi   guruhga   o’zaro   moliyalashtirish   jamiyatlari   kiradi.   Bu   jamiyatlar   bevosita
kichik   korxonalarni   moliyalashtirish,   investitsiyalash,   subsidiyalash   bilan shug’ullanadi.   Bunday   jamiyatlardan   biri   Ispaniyada   rasmiy   kreditlash   Davlat
instituti   hisoblanadi.   Shu   kabi   Ispaniyaning   har   bir   shahrida   o’z   filiallariga   ega
bo’lgan   kichik   biznes   assotsiatsiyasi   va   savdo-sanoat   palatasi   kabi   kichik   biznes
manfaatlarini   qo’llaydigan   qator   tashkilotlar   amal   qilmoqda.   Ispaniyada
byurokratiyaning past darajada ekanligini kichik biznes rivojlanishining ijobiy omili
sifatida keltirish mumkin. Korxonalarni ro’yxatga olish, litsenziya olish –bularning
hammasini   amaldorlar   tomonidan   hech   qanday   qog’ozbozliklarsiz   24   soat   ichida
bajarish   mumkin2.   Vaholanki,   buni   mamlakat   norezidentlari   ham   amalga
oshirishlari   mumkin.   Yevropa   Ittifoqining   har   bir   mamlakatida   shunday   qulay
sharoitlar amal qilmoqda. Shunday qilib, hatto xorijlik fuqarolar ham kichik biznes
sohasini rivojlantirmoqdalar.  Shubhasiz, bularning hammasi kichik tadbirkorlik va
kichik biznesning rivojlanishi uchun qulay muhitni yaratadi.
Germaniyada   kichik   biznes   iqtisodiyotning   faol   rivojlanayotgan   sohalaridan   biri
hisoblanadi. Kichik biznes korxonalarini moliyaviy va texnologik qo’llab-quvvatlash
hokimiyatning   barcha   bo’g’inlarida   amalga   oshirilmoqda.   Germaniyada   kichik
biznesning   rivojiga   ko’maklashish   dasturlari   qator   rivojlangan   mamlakatlar   kabi,
eng   avvalo,   ishlab   chiqarishning   fan   sig’imli   tarmoqlarini   ustuvor   qo’llab-
quvvatlashni   ham   ko’zda   tutadi.   Davlat   moliyalashtirish   organlari   tomonidan
kichik biznesni imtiyozli kreditlash quyidagi yo’nalishlarni o’z ichiga oladi:
– innovatsion faoliyatga yo’naltirilgan kichik va o’rta korxonalarni kreditlash;
–   atrof-muhit   muhofazasi   bilan   bog’liq   qulay   ekologik   vaziyatni   saqlash   va
yaxshilashga   qaratilgan   loyihalarni   kreditlash;   Germaniyaning   qoloq   iqtisodiy
mintaqalarini rivojlantirishda qatnashadigan kichik biznesni kreditlash;– qurilish va
turar   joy   muammolari   bilan   shug’ullanadigan   korxonalarni   kreditlash;–   ishlab chiqarishni   tubdan   modernizatsiyalashga   muhtoj   ma’lum   tarmoqlarda   band
korxonalarni   loyihali   moliyalashtirish.Quyidagilar   Germaniyada   kichik   va   o’rta
biznesni   rivojlantirishning   asosiy   dasturlari   hisoblanadi:–   «Kichik   va   o’rta   biznes
korxonalariga nisbatan ilmiy-texnika siyosatini rivojlantirish kontseptsiyasi»;– «O’z
ishini   ochish   uchun   jamg’armalarni   rag’batlantirish»dasturi.Birinchi   dastur
Germaniyada  kichik  biznesni  moliyalashtirishni ta’minlaydi, ikkinchisi  «start-up»3
loyihalari   deb   nomlanib,   o’z   biznesini   ochishga   ko’maklashadi.   Ixtisos-lashgan
davlat organi – bevosita federal hukumatga bo’ysunadigan tiklash bo’yicha Kredit
kengashi yuqorida ko’rsatilgan dasturlarning amalga oshirilishini nazorat qiladi va
ularning   bajarilish   mexanizmini   ta’minlaydi.Federal   dasturlarni   amalga   oshirish
doirasida   biznes   uchun   imtiyozli   sharoitlarda   kreditlar   taqdim   qilinadi.   Mazkur
shartlar   past   foiz  stavkasi  (5-8foiz)   va  kreditlashning uzoq  muddatlarini  (5-15 yil)
ko’zda tutadi. Germaniyada kichik biznes o’ziga xoslikka va rivojlanish tarixiga ega
ekanligini qayd etish lozim. Xususan, kapitalizm vujudga kelgan davrdayoq birinchi
yirik   tadbirkorlar   guruhlari   paydo   bo’lishi   bilan   savdo-sanoat   palatalari   tuzishni
boshladilar.   Ular   ishlab   chiqarish   va   savdoni   rivojlantirish   sohasidagi   hamkorlik
bo’yicha birinchi birlashma va uyushmalar hisoblanadi.
Hozirgi paytda savdo-sanoat palatalari davlat organla                                             
Iqtisodiyot   -  bu   odamlar   jamiyati,   muayyan,   cheklangan   resurslardan   foydalanib,
kerakli   mahsulot   yoki   xizmatlami   ishlab   chiqish,   odamlar   guruhlari   o‘rtasida
taqsimotiga   aytiladi.«Korxona   iqtisodiyoti»   -   iqtisodiy   fanlaming   tarkibiy   qismi
bo‘lib, bozor strukturalari faoliyatining amaliy shakllari va nazariy asoslari hamda
iqtisodiy   faoliyat   subyektlarining   o‘zaro   aloqalari   mexanizmini   o‘rganishga
qaratilgan.Korxona   iqtisodiyoti   -   har   qanday   yuqorida   keltirilgan   vazifalaming ayrim korxona chegarasida hal etilishi haqidagi fan.Xulosa qilib aytadigan bо‘lsak,
innovatsion   tadbirkorlik   bilan   shug’ullanayotgan   va   ishlab   chiqarish   jarayoniga
xorij tajribasini qo’llab, yangiliklar joriy etilgan zamonaviy korxonalarda, an’anaviy
korxonalarгa nisbatan ish haqi 2-3 barobar, ish unumdorligi 2 barobar oshganligi,
ayniqsa   ishchi   xizmatchilar   turmush   darajasining   ilgariga   nisbatan   sifati   va
farovonligi   ta’minlanayotganligi   bugungi   innovatsion   iqtisodiy   islohotlarining
ijobiy tomonlarini ko‘rsatmoqda.
          
                                                              Xulosa
xulosa   qilish   mumkinki,   kichik   va   o‘rta   biznes   mamlakatning   iqtisodiy
rivojlanishida katta ahamiyatga ega va shuni hisobga olgan holda davlat idoralari,
xalqaro   tashkilotlar   va   umuman   manfaatdor   tomonlar   kichik   va   o‘rta   biznesning
rivojlanishini   jadallashtirish   uchun   birga   ishlashlari   kerak.   Inson   salohiyatini
oshirish,  ayniqsa ayollarning va  yoshlarning  biznes  loyihalarini qo‘llab-quvvatlash
yanada barqaror iqtisodiyotni yaratishda muhim omil hisoblanadi. Xususiy sektor
va   davlat   o‘rtasidagi   hamkorlik   kichik   va   o‘rta   biznes   orqali   ilg'or   tajribalarni
namoyon etishda, barqaror  va inklyuziv  iqtisodiy muhitni yaratishda  juda  muhim
hisoblanadi.Korxona iqtisodiyoti» - iqtisodiy fanlaming tarkibiy qismi bo‘lib, bozor
strukturalari   faoliyatining   amaliy   shakllari   va   nazariy   asoslari   hamda   iqtisodiy
faoliyat   subyektlarining   o‘zaro   aloqalari   mexanizmini   Iqtisodiyot   -   bu   odamlar jamiyati,   muayyan,   cheklangan   resurslardan   foydalanib,   kerakli   mahsulot   yoki
xizmatlami   ishlab   chiqish,   odamlar   guruhlari   o‘rtasida   taqsimotiga
aytiladi.«Korxona   iqtisodiyoti»   -   iqtisodiy   fanlaming   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   bozor
strukturalari   faoliyatining   amaliy   shakllari   va   nazariy   asoslari   hamda   iqtisodiy
faoliyat   subyektlarining   o‘zaro   aloqalari   mexanizmini   o‘rganishga
qaratilgan.Korxona   iqtisodiyoti   -   har   qanday   yuqorida   keltirilgan   vazifalaming
ayrim korxona chegarasida hal etilishi haqidagi fan.Xulosa qilib aytadigan bо‘lsak,
innovatsion   tadbirkorlik   bilan   shug’ullanayotgan   va   ishlab   chiqarish   jarayoniga
xorij tajribasini qo’llab, yangiliklar joriy etilgan zamonaviy korxonalarda, an’anaviy
korxonalarгa nisbatan ish haqi 2-3 barobar, ish unumdorligi 2 barobar oshganligi,
ayniqsa   ishchi   xizmatchilar   turmush   darajasining   ilgariga   nisbatan   sifati   va
farovonligi   ta’minlanayotganligi   bugungi   innovatsion   iqtisodiy   islohotlarining
ijobiy  tomonlarini   ko‘rsatmoqda.o‘rganishga  qaratilgan.Korxona  iqtisodiyoti  -  har
qanday   yuqorida   keltirilgan   vazifalaming   ayrim   korxona   chegarasida   hal   etilishi
haqidagi   fan.Xulosa   qilib   aytadigan   bо‘lsak,   innovatsion   tadbirkorlik   bilan
shug’ullanayotgan va ishlab chiqarish jarayoniga xorij tajribasini qo’llab, yangiliklar
joriy etilgan zamonaviy korxonalarda, an’anaviy korxonalarгa nisbatan ish haqi 2-3
barobar,   ish   unumdorligi   2   barobar   oshganligi,   ayniqsa   ishchi   xizmatchilar
turmush   darajasining   ilgariga   nisbatan   sifati   va   farovonligi   ta’minlanayotganligi
bugungi innovatsion iqtisodiy islohotlarining ijobiy tomonlarini ko‘rsatmoqda. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.:2017 
2.O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to‘plami,   2020   y.,   4—6-son,
3.O’zbekiston   Respublikasi   qonuni.   Raqobat   to’g’risida.   2022yil   6   yanvar.
4.O’zbekiston   Respublikasining   Prezdentining   2019–   yil   2   fevraldagi   “Ish   haqi,
pensiya,   nafaqa   va   stependiyalar   to’lash   mexanizimini   takomillashtrishga   doir
chora-tadbirlar   to’g’risidagi”   PF-2753-sonli   karori   5.O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2023-yil   2-dekabrdagi   "O’zbekiston   Respublikasining   turizm
sohasini jadal rivojlantirishni ta’minlash chora-tadbirlari to’g’risida”gi farmoni. 
6.O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2023-yil   10-maydagi   “Davlat
mulkidan   samarali   foydalanish   va   davlat   organlarini   turar   joylarbilan   ta’minlash
to’g’risida”   gi   F-273-sonli   farmoyishi   7.SH.M.Mirziyoyev   ,,Milliy   taraqqiyot
yo’limizni qa’tiyat bilan davom ettirib,yangi bosqichga ko’taramiz’’  8.,,Erkin   va   farovon,demokratik   O’zbekiston   davlatini   birgalikda   barpoetamiz’’,
Sh.M.Mirziyoyev,O’zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali
marosimidagi nutq. 
9.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   mamlakatimizni   2016-
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustivor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi. 
Internet saytlari
1. http://ww.gov.uz
2. http://ww.bank.uz
3.ww.ziyonet.uz
4.ww.STAT.uz
5. ww.lex.uz