Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 202.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Август 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

33 Продаж

Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish — iqtisodiy erkinlikni ta’minlash omili sifatida

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish — iqtisodiy erkinlikni
ta’minlash omili sifatida
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:     Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish — iqtisodiy erkinlikni
ta’minlash omili sifatida
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………….…………
I   BOB.   Kichik   va   o‘rta   biznesning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   rivojlanish
asoslari
1.1. Kichik va o‘rta biznes tushunchasi va uning tasnifi …………………………
1.2.   Kichik   va   o‘rta   biznesning   iqtisodiy   funksiyalari ………………….
………...
1.3. Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirishning nazariy asoslari …………………
II   BOB.   Kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish   —   iqtisodiy   erkinlikni
ta’minlash omili sifatida
2.1.   Kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-quvvatlashda   davlat   siyosatining
roli ……...
2.2. O‘zbekiston misolida kichik biznes subyektlarining iqtisodiy mustaqilligi …
2.3.   Kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirishdagi   muammolar   va   ularni   bartaraf
etish
yo‘llari ……………………………………………………………………….
Xulosa   va
takliflar ………………………………………………………………. 3I BOB. Kichik va o‘rta biznesning iqtisodiyotdagi o‘rni va rivojlanish
asoslari
1.1. Kichik va o‘rta biznes tushunchasi va uning tasnifi
Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   har   qanday   mamlakat   iqtisodiyotida   muhim
o‘rin   tutadi.   U   nafaqat   bandlikni   ta’minlaydi,   balki   innovatsiyalar,
raqobatbardoshlik   va   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy   drayveri   hisoblanadi.   Bozor
munosabatlari   tobora   chuqurlashib   borayotgan   sharoitda   KOB   subyektlari
mamlakatda iqtisodiy faollikni kuchaytirish, yangi ish o‘rinlarini yaratish, aholi
farovonligini   oshirish   kabi   ko‘plab   ijtimoiy-iqtisodiy   vazifalarni   bajarib
kelmoqda.
Kichik va o‘rta biznes tushunchasining yagona universal ta’rifi mavjud emas.
Har   bir   mamlakatda   u   iqtisodiyotning   o‘ziga   xos   jihatlari,   mehnat   bozori,
moliyaviy   resurslar   va   huquqiy   muhit   asosida   belgilanadi.   Biroq,   umumiy
jihatdan   olganda,   KOB   deganda   xodimlar   soni   cheklangan,   ishlab   chiqarish
yoki   xizmat   ko‘rsatish   hajmi   kichikroq   bo‘lgan,   odatda   mahalliy   bozor   bilan
ishlovchi va o‘z egalariga tegishli bo‘lgan tadbirkorlik subyektlari tushuniladi.
O‘zbekiston Respublikasida ham kichik va o‘rta biznesni qo‘llab-quvvatlash
davlat   iqtisodiy   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   2023-
yilda   qabul   qilingan   “Tadbirkorlik   kodeksi”   va   boshqa   normativ-huquqiy
hujjatlar   asosida   KOB   subyektlari   aniqlanishi,   ularning   tasnifi   va   soliq
imtiyozlari belgilab qo‘yilgan.
O‘zbekistonda quyidagi mezonlar asosida KOB tasniflanadi:
Mikro   biznes   subyektlari   —   xodimlar   soni   10   nafargacha   bo‘lgan,   yillik
daromadi 1 milliard so‘mgacha bo‘lgan subyektlar; 4Kichik   biznes   subyektlari   —   xodimlar   soni   50   nafargacha,   yillik   daromadi
esa 10 milliard so‘mgacha bo‘lgan tadbirkorlik subyektlari;
O‘rta biznes subyektlari — xodimlar soni 100–250 nafargacha bo‘lgan, yillik
daromadi esa 50 milliard so‘mgacha bo‘lgan korxonalar.
Ushbu tasnifdan kelib chiqib, davlat tomonidan har bir guruh uchun alohida
qo‘llab-quvvatlash   choralari,   soliq   yengilliklari   va   imtiyozli   kreditlar   taqdim
etiladi.   Masalan,   kichik   biznes   subyektlari   uchun   yillik   14–16%   stavkada
imtiyozli   kreditlar   ajratilmoqda,   eksport   qiluvchilarga   esa   valyuta   tushumlari
bo‘yicha subsidiya ajratish amaliyoti mavjud.
KOB   subyektlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyati   shundaki,   ular   tezkorlik,
moslashuvchanlik,   yangi   mahsulot   va   xizmatlarni   joriy   qilishda   yirik
korxonalarga nisbatan ustunlikka ega. Bundan tashqari, ular ko‘pincha mahalliy
resurslarga tayanadi, bu esa mintaqaviy iqtisodiyotni rivojlantirishda muhim rol
o‘ynaydi.   Xususan,   2024-yil   holatiga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   faoliyat
yuritayotgan   barcha   tadbirkorlik   subyektlarining   83   foizdan   ortig‘ini   KOB
tashkil  qilgan va ular  yalpi  ichki  mahsulotning 56 foizini, band aholi  sonining
esa 78 foizini ta’minlab bergan.
KOB tasnifi nafaqat statistik tahlil uchun, balki iqtisodiy rejalashtirish, soliq
siyosatini   shakllantirish,   infratuzilmani   rivojlantirish   va   kredit   siyosatini
aniqlashda   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,   KOBni   aniq   tasniflash   va
ularning   rivojlanishini   monitoring   qilish   —   davlat   boshqaruvi   tizimining
ajralmas qismi sanaladi.
Kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlari   har   qanday   mamlakat,   jumladan,
O‘zbekiston   iqtisodiyotining   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi   bo‘lib,   ularni
to‘g‘ri   tasniflash,   samarali   qo‘llab-quvvatlash   tizimini   shakllantirish,   soliq   va
kredit siyosatini maqbullashtirish iqtisodiy barqarorlik va ijtimoiy farovonlikka
erishishning muhim omillaridan biridir.
1.2. Kichik va o‘rta biznesning iqtisodiy funksiyalari 5Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   nafaqat   iqtisodiyotning   tarkibiy   qismi,   balki
uning   harakatlantiruvchi   kuchi   hisoblanadi.   Zamonaviy   bozor   munosabatlari
sharoitida KOB subyektlari o‘z funksiyalari orqali iqtisodiy tizimda muhim rol
o‘ynaydi. Bu funksiyalar ishlab chiqarishdan tortib, innovatsiyalarni joriy etish,
bandlikni   ta’minlash,   mintaqaviy   rivojlanish   va   davlat   budjetiga   soliq
tushumlarini keltirishgacha bo‘lgan keng ko‘lamni qamrab oladi.
Birinchi   navbatda,   ishlab   chiqarish   funksiyasi   haqida   so‘z   yuritish   lozim.
KOB subyektlari ko‘p hollarda tez o‘zgaruvchan talabga moslashuvchi, kichik
hajmli,   lekin   bozorga   yo‘naltirilgan   mahsulotlar   ishlab   chiqaradi.   Ular   yirik
korxonalarga   nisbatan   moslashuvchanroq   bo‘lib,   ishlab   chiqarish
texnologiyalarini   tez   joriy   etishi,   xarajatlarni   kamaytirishi   va   yuqori
samaradorlikka   erishishi   mumkin.   Shu   sababli,   KOB   —   umumiy   ishlab
chiqarish tizimining ajralmas qismiga aylangan.
Ikkinchi   muhim   funksiya   —   bandlikni   ta’minlash.   O‘zbekistonning   rasmiy
statistikasiga   ko‘ra,   2024-yil   holatida   mamlakatdagi   ishchi   kuchining   78   foizi
aynan KOB subyektlarida band bo‘lgan. Bu esa KOB’ning ijtimoiy barqarorlik
va   aholining   daromad   manbalari   bilan   ta’minlanishida   qanday   rol   o‘ynashini
yaqqol   ko‘rsatadi.   Yangi   ish   o‘rinlarining   yaratilishi   aholining   ijtimoiy
faolligini  oshiradi,  kambag‘allik  darajasini  kamaytiradi  va  ijtimoiy  keskinlikni
oldini oladi.
Uchinchi   jihat   —   innovatsion   funksiyasi.   Har   doim   ham   yirik   korxonalar
yangi texnologiyalarni tez joriy eta olmaydi. Kichik va o‘rta korxonalar esa bu
borada   yanada   faolroq.   Ular   yangi   mahsulotlar,   xizmatlar   va   ishlab   chiqarish
usullarini sinovdan o‘tkazish, eksperimentlar o‘tkazish va bozorga tezkor kirib
borish   imkoniyatiga   ega.   Shu   sababli,   ko‘plab   innovatsiyalar   aynan   KOB
sektorida paydo bo‘ladi va keyinchalik butun iqtisodiyotga tarqaladi.
To‘rtinchi   iqtisodiy   funksiya   —   raqobatni   shakllantirishdir.   KOB’lar   ko‘p
sonli   bo‘lgani   uchun   ular   bozorni   to‘ldiradi,   narxlarning   barqarorligini
ta’minlaydi   va   yirik   korxonalarni   ham   raqobatga   majbur   qiladi.   Bu   esa 6mahsulot sifati, xizmat darajasi va iste’molchilar manfaatlariga xizmat qiluvchi
omillarni   kuchaytiradi.   Kichik   korxonalar   yirik   monopoliyalarning   haddan
tashqari ustuvorligini muvozanatlashtiradi.
Bundan tashqari, KOB’lar mintaqaviy iqtisodiyotni rivojlantirishda katta rol
o‘ynaydi. Odatda ular viloyatlar, tumanlar, qishloq joylarda faoliyat yuritadi va
mahalliy   resurslarga   tayanadi.   Bu   esa   iqtisodiy   faollikni   markazdan   chetga
yoyish,   hududlar   o‘rtasidagi   tafovutlarni   kamaytirish   va   infratuzilmani
rivojlantirish imkonini beradi.
Kichik va  o‘rta  biznesning  yana  bir   muhim  funksiyasi  bu  — budjetga  soliq
tushumlari   keltirishdir.   KOB   subyektlari   son   jihatdan   ko‘p   bo‘lgani   uchun
umumiy   soliq   bazasining   muhim   qismini   tashkil   qiladi.   Ular   orqali   davlat
byudjeti   doimiy   moliyaviy   manbaga   ega   bo‘ladi.   2023-yil   holatiga   ko‘ra,
O‘zbekistonda kichik va o‘rta tadbirkorlikdan tushgan soliq daromadlari davlat
byudjetining   qariyb   36   foizini   tashkil   qilgan.Shuningdek,   KOB’lar   ijtimoiy
barqarorlikni   ta’minlash,   eksport   salohiyatini   oshirish,   milliy   mahsulotlarni
targ‘ib   qilish   kabi   iqtisodiy-ijtimoiy   funksiyalarni   ham   bajaradi.   Ular   turli
xizmat ko‘rsatish sohalari, iste’mol tovarlari ishlab chiqarish, qishloq xo‘jaligi,
qurilish, transport, axborot texnologiyalari kabi sohalarni faol rivojlantiradi.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   KOB   subyektlarining
funksiyalarini   to‘liq   amalga   oshirishga   sharoit   yaratish   maqsadida   qator
huquqiy,   moliyaviy   va   institutison   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.
Masalan,   “Tadbirkorlikni   rivojlantirish   agentligi”   va   “Yagona   tadbirkorlik
derazasi” tizimlari bu boradagi islohotlarning muhim yo‘nalishlaridandir.
  Kichik   va   o‘rta   biznesning   iqtisodiy   funksiyalari   milliy   iqtisodiyotning
barcha   jabhalarini   qamrab   oladi.   Ular   nafaqat   iqtisodiy   o‘sish,   balki   ijtimoiy
barqarorlik,   innovatsion   rivojlanish   va   hududiy   taraqqiyot   uchun   ham   muhim
manbadir.   Shu   sababli,   KOB   faoliyatini   tizimli   qo‘llab-quvvatlash   davlat
siyosatining asosiy strategik yo‘nalishlaridan biri bo‘lishi zarur.
1.3. Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirishning nazariy asoslari 7Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)ning   rivojlanishi   iqtisodiy   o‘sishning   mazkur
sektorini   izchil   qo‘llab-quvvatlash   zaruratidan   kelib   chiqadi.   Buning   uchun
nazariy asoslar  – makro va mikroiqtisodiy nazariyalar, rivojlanish modellar va
mamlakat   tajribalariga   tayanishi   lozim.   Bu   nazariy   asoslar   KOB   sektorini
shakllantirish, rag‘batlantirish va barqaror rivojlantirish bo‘yicha strategiyalarni
ishlab chiqishda bezelash vazifasini bajaradi.
1. Mikroiqtisodiy nazariy asoslar
Mikroiqtisodiyotda kichik korxonalar qanday rol bajarishi bo‘yicha ingichka
asos   bor.   Devid   Rikardo   va   Adam   Smit   kabi   klassik   ekonomistlar   kichik
subyektlarni bozorning dinamik jihatlarida norasmiy iqtisodiy “tiniq” kuch deb
atagan.   Ularning   fikricha,   kichik   biznes   bozor   talabiga   tezlik   bilan   javob   bera
oladi, narxlarda hamda ishlab chiqarishda moslashuvchanlikka ega.
Jadval: Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirishda nazariy yondashuvlar va 
ularning amaliy ifodasi
№ Nazariy
yondashuv Asosiy g‘oya O‘zbekistondagi amaliy
ifoda
1 Mikroiqtisodiy 
nazariya KOB bozor talabiga tez 
javob beradi, raqobatni 
kuchaytiradi Kichik korxonalar orqali 
raqobatbardosh tovarlar 
ishlab chiqarish va bozorni 
diversifikatsiya qilish
2 Rivojlanish 
iqtisodiyoti 
modellari KOB eksport salohiyatini
oshiradi, sektorlararo 
integratsiyani 
kuchaytiradi Kichik sanoat zonalari, 
eksportga yo‘naltirilgan 
KOBlar uchun grant va 
kredit dasturlari
3 Institutsional 
iqtisodiyot KOB rivoji ishonchli 
institutlar va huquqiy 
asoslarga tayanadi “Tadbirkorlik kodeksi”, 
soliq yengilliklari, imtiyozli 
kreditlar
4 Bozor va davlat 
muvozanati Bozor erkinligi va davlat 
tartibga solish siyosati  “Yagona tadbirkorlik 
derazasi”, davlat  8uyg‘unlashishi kerak subsidiyalari, ruxsatnoma 
soddalashtirish
5 Innovatsion 
yondashuv KOB innovatsiyalarni tez
qabul qiladi, startaplar 
orqali yangiliklarni 
kiritadi Texnoparklar, startap 
inkubatorlari, raqamli 
xizmatlar ko‘rsatuvchi 
kichik firmalar
6 Mintaqaviy 
rivojlanish 
nazariyasi KOB mintaqalar 
iqtisodiy faolligini 
oshiradi, joylarda 
bandlikni ta’minlaydi Har bir viloyatda KOB 
uchun sanoat zonalari va 
xizmat ko‘rsatish klasterlari
7 Funktsional 
yondashuv 
(Tinbergen) KOB ishlab chiqarish, 
bozor, innovatsiya va 
bandlikda muhim 
funksiyalarni bajaradi Bandlik yaratish, yangi 
texnologiyalar joriy etish, 
oilaviy tadbirkorlikni 
rivojlantirish
Xarit   bandlarni   to‘g‘ri   tashkil   qilish   —   bu   nazariy   kontekstda   KOB'ning
mahsulot   raqobatbardoshligini   saqlashga   xizmat   qiladi.   Ma’lumki,
monopoliyadan   yiroqlik,   narx   nazoratining   bozor   mexanizmlariga   ergashishi,
iste’molchi   manfaatlarini   himoya   qilish   —   bu   KOB'larning   asosiy   makrova
mikroik tisodiy funksiyalaridan biridir.
2. Rivojlanish iqtisodiyoti va KOB
Eksport   va   investitsiyalar   asosidagi   rivojlanish   modellarida,   ayniqsa
"tarqatish   va   diversifikatsiya"   kontseptsiyasida   KOBning   o‘rni   ajralmas.
Toshkent   aralash   iqtisodiy   modeli   —   yirik   uskunali   korxona   va   KOB'larning
integratsiyasiga asoslangan strategiya sifatida ko‘riladi.
Ayin paytda, Singer–Prebisch modelida KOBning diversifikatsiyadagi roli —
eksport   tarkibining   yaxlit   bazasini   kengaytirish   bilan   bir   qatorda,   milliy
mahsulot   eksportidagi   o‘zgarishlarga   ta'sir   ko‘rsatadi,   Jumladan,   qishloq 9xo‘jaligi   va   kichik   sanoat   sektorlarini   rivojlantirib,   KOBning   barqaror   eksport
salohiyatini shakllantiradi.
3. Institutsional nazariya va KOB
Institutsional iqtisodiyot yondashuviga ko‘ra, KOB rivoji faqatgina iqtisodiy
sharoit   orqali   emas,   balki   huquqiy   asoslar,   ijtimoiy   kapital,   ishonch   va
moliyaviy   institutlarning   mavjudligiga   ham   bog‘liq.   Douglas   Nort   (North)
ta’kidlaganidek,   KOB   aktiviyati   davlat   institutlari   va   ruxsat-etuvchi   muhit
shaffofligi darajasidan to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sirlanadi.
O‘zbekistonda   “Tadbirkorlik   kodeksi”,   “soliq   islohotlari”,   “imtiyozli
kreditlar”   kabi   institutlar   KOB'ni   shakllantirish   uchun   nazariy   asosni   amaliy
asosga aylantirmoqda. Soliq imtiyozlari, administrativ to‘siqlarning kamayishi,
yuridik   kafolatlar   —   bularning   barchasi   KOBni   iqtisodiy   faoliyatga
ilhomlantiruvchi muhim mexanizmlardir.
4. Davlat va bozor muvozanati
Davlat   ishtiroki   masalasida   yakka   modellardagi   nazariy   yondashuvlar   —
bozor   iqtisodiyoti   va   davlat   regulyatsiyasi   o‘rtasidagi   muvozanat   masalasini
ko‘targan.   Libertariy   yondashuvlar   davlatni   minimal   rolda   ko‘radi,   lekin
rayonal   iqtisodiy   boshqaruvlar   va   kichik   biznes   noyob   statistik   manbalarga
tayanadi.
Keyinchalik   "neo-liberallar"   bozor   muvozanatidan   tashqari   davlatni
faollashtirish,   kichik   subyektlar   infratuzilmasini   shakllantirish   maqsadida
yengilliklar, subsidiyalar va ijtimoiy dasturlarni tavsiya qilib keladi. Bu amaliy
yondashuvlar   O‘zbekistonda   "Yagona   tadbirkorlik   derazasi",   soliq   dam   olish
muddati kabi tuzilmalarni shakllantirishga zamin yaratdi.
5. Innovatsiya yondashuvlari
Ragnar   Nordausning   "R&R&D"   modeli   bo‘yicha   KOB   innovatsion   tizimda
yaqqol   subyekt   sifatida   tan   olinadi.   Ular   yangi   g'oyalarga   tez   moslashadi,
sinovchi  irratsional  qism  sifatida yangi  mahsulotlarni  bozorga olib kiradi. Shu
bilan   birga,   ular   yirik   operatorlar   bilan   hamkorlikda   innovatsion   zanjirni 10kuchaytiradi,   ishlanmalar   bo‘yicha   real   iqtisodiy   qabul   qilish   darajasini
oshiradi.
O‘zbekistonda   texnoparklar,   startap   inkubatorlari,   yuridik   maslahatchilik
markazlari   orqali   KOB   subyektlari   uchun   innovatsiyaviy   va   ilmiy-texnik
yondashuvlar   yaratildi.   Bu   jarayonlar   KOBni   zamonaviy   keng   formatli
iqtisodiyot bilan integratsiyalashtirgan mexanizmlardir.
6. Mintaqaviy rivojlanish va KOB
Mintaqa   nazariyasi   masalasida   KOB   hududiy   rivojlangan   korxonalar
bozorlarini   to‘ldiradi,   chuqur   markazlardan   tashqaridagi   bandlikni   oshiradi.
Chorrahalar,   sanoat   zonalari,   kichik   shaharlar   iqtisodiy   salohiyatiga   ta’sir
ko‘rsatadi.
O‘zbekistonda   mintaqaviy   KOB   qo‘llab-quvvatlash   dasturlari,   kichik
biznesga   kreditlarda   preferensiyalar,   qishloq   xo‘jaligi   sanoatini   qo‘llab-
quvvatlovchi KOB loyiha grantlari aynan mintaqaviy tomon bilan uzviy aloqali.
7. Kafolat va rivojlanish
Jan   Tinbergen   nazariyasida   rivojlanishning   indikator   -   funktsionallik
yondashuvi   bo‘yicha,   KOB   rivojlanishida   asosiy   funktsiyalar   bayoni   —   bu
ishlab   chiqarish,   bozor   qilish,   innovatsiya,   bandlik,   ijtimoiy   kapital   yaratish,
huquqiy muvofiqlik va barqarorlik.
O‘zbekiston sharoitida ushbu indikatorlar bo‘yicha KOBni rivojlantirishda:
Infratuzilmaviy   imkoniyatlar   —   ko‘p   sonli   bozorlar,   maishiy   xizmatlar,
logistika infratuzilmalari shakllandi;
Moliyaviy   imkoniyatlar   —   imtiyozli   kreditlar,   tezkor   grantlar,   jamoat
fondlari yordamida KOB'ning moliyaviy mustahkamligi oshdi;
Yuridik   kafolatlar   —   yanada   soddalashtirilgan   ro‘yxatdan   o‘tish,
monomarkazlangan registratsiya va yagona elektron platformalar joriy qilindi.
KOBni   rivojlantirishning   nazariy   asoslari   —   bu   makro - mikro   iqtisodiy
yondashuvlar,   innovatsion,   institutsional,   mintaqaviy   va   rivojlanish
modellaridan   iborat   murakkab   tizimdir.   O‘zbekiston   bu   asoslarni   joriy   etishda 11aniq qadamlarga  ega.  Mazkur   nazariy yondashuvlar  asosida   amalga  oshirilgan
siyosatlar   –   KOBni   raqobatbardosh,   innovativ   va   ijtimoiy   barqaror   subyektga
aylantirmoqda.
II BOB. Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish — iqtisodiy erkinlikni
ta’minlash omili sifatida
2.1. Kichik va o‘rta biznesni qo‘llab-quvvatlashda davlat siyosatining
roli
Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   zamonaviy   iqtisodiyotning   eng   faol,
moslashuvchan   va   barqaror   rivojlanish   zaminini   tashkil   etuvchi   muhim
bo‘g‘inidir.   Rivojlangan   davlatlar   tajribasi   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   KOB
iqtisodiy   faollik,   innovatsion   tashabbuskorlik   va   ijtimoiy   barqarorlikni
ta'minlashda   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   Shu   sababli,   KOBni   qo‘llab-
quvvatlash va rivojlantirishda davlat siyosatining o‘rni beqiyosdir.
Davlat   tomonidan   yaratilgan   muhit,   qabul   qilingan   qonunlar,   moliyaviy   va
institutsional   yordam   mexanizmlari   KOB   subyektlarining   shakllanishi,
kengayishi   va   ichki   bozor   bilan   bir   qatorda   tashqi   bozorlarda   ham
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishiga   turtki   beradi.   Davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari quyidagilar bilan belgilanadi:
Huquqiy   asoslarning   mustahkamlanishi:   Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)
subyektlarini   rivojlantirish   va   ularning   faoliyatini   samarali   amalga   oshirish
uchun   huquqiy   asoslarning   mustahkamligi   juda   muhim.   Davlat   tomonidan
qabul qilingan bir qator qonunlar va normativ hujjatlar, xususan, "Tadbirkorlik
kodeksi",   "Litsenziyalash   to‘g‘risida"gi   qonun,   "Soliq   kodeksi",   "Bojxona
tartib-taomillari   to‘g‘risida"gi   qonunlar,   KOB   subyektlarining   qonuniy   asosda
faoliyat   yuritishini   ta'minlaydi.   Ayniqsa,   bu   qonunlar   doirasida   kichik
tadbirkorlik   subyektlariga   berilayotgan   soliq   yengilliklari,   litsenziyalashdagi
soddalashtirilgan   tartiblar   va   ruxsatnoma   olishdagi   qulayliklar   kichik   biznes
vakillarining   sonini   oshishiga,   ularning   faoliyatini   rasmiylashtirishiga   turtki 12bo‘lmoqda.   Misol   uchun,   so‘nggi   yillarda   “Yagona   darcha”   tamoyili   asosida
litsenziya   va   ruxsat   berish   hujjatlarini   olish   tizimi   yo‘lga   qo‘yildi,   bu   esa
hujjatlarni   ortiqcha   byurokratik   to‘siqlarsiz,   tezkor   va   shaffof   tarzda
rasmiylashtirish   imkonini   bermoqda.   Shu   bilan   birga,   elektron   hukumat   tizimi
orqali   KOB   subyektlari   o‘z   faoliyatini   masofadan   turib   yuritishi,   soliq
hisobotlarini   onlayn   topshirishi,   elektron   kontraktlar   tuzishi   va   bojxona
operatsiyalarini   bajarishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   KOB   subyektlariga   doir
huquqiy   nizolarni   hal   qilishda   iqtisodiy   sudlarning   samaradorligi   oshirilgan,
tadbirkorlarning   mulkiy   huquqlari   kafolatlangan.   Huquqiy   himoya   tizimining
kuchaytirilishi orqali KOB subyektlari o‘z faoliyatini barqaror va uzoq muddatli
rejada  amalga  oshirish  imkoniyatiga ega  bo‘lmoqda. Shuningdek,  O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   8-apreldagi   “Tadbirkorlik   subyektlarini
huquqiy   qo‘llab-quvvatlash   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   PQ-5045-sonli   qarori   asosida   hududiy   “Biznes   ombudsman”
instituti   faoliyati   kuchaytirilib,   tadbirkorlarning   huquqlari   va   manfaatlarini
himoya   qilish   samaradorligi   oshirilmoqda.   Ushbu   huquqiy   asoslarning
mustahkamlanishi   KOB   uchun   nafaqat   himoya,   balki   erkin   iqtisodiy   faoliyat
yuritish   va   innovatsiyalar   joriy   etishda   ishonchli   kafolat   sifatida   xizmat
qilmoqda.
Imtiyozli moliyaviy resurslar: Kichik va o‘rta biznes (KOB) subyektlarining
barqaror faoliyat yuritishi va ularning raqobatbardoshligini oshirishda imtiyozli
moliyaviy   resurslarning   roli   beqiyosdir.   Davlat   tomonidan   ajratilayotgan
imtiyozli  kreditlar, subsidiyalar, grantlar  va moliyaviy kafolatlar  kichik biznes
uchun muhim tayanch vazifasini bajaradi. Jumladan, tijorat banklari tomonidan
ajratilayotgan   past   foizli   kreditlar   kichik   biznes   vakillarining   o‘z   biznes
g‘oyalarini   amaliyotga   tatbiq   etishiga   ko‘maklashadi.   So‘nggi   yillarda
O‘zbekiston   Markaziy   banki   va   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi   tomonidan
kichik   biznesni   kreditlash   hajmi   yildan-yilga   oshirib   borilmoqda.   Masalan, 132022   yilda   kichik   biznes   subyektlariga   8,5   trillion   so‘m   imtiyozli   kreditlar
ajratilgan   bo‘lsa,   2023   yilda   bu   ko‘rsatkich   10,2   trillion   so‘mga   yetgan.   2024
yilda esa bu ko‘rsatkich 12,7 trillion so‘mni tashkil etdi.
Shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   27-maydagi
PQ–264-sonli   qaroriga   binoan   “Har   bir   oila   —   tadbirkor”   dasturi   orqali
aholining   turli   qatlamlariga,   xususan,   yoshlar,   ayollar   va   ishsiz   fuqarolarga
mikro   va   kichik   biznesni   boshlash   uchun   imtiyozli   moliyaviy   resurslar
ajratilmoqda.   Bu   dasturlar   doirasida   2022–2024   yillar   oralig‘ida   3   milliondan
ortiq fuqarolar qamrab olinib, 1,5 milliondan ortiq yangi ish o‘rinlari yaratilgan.
Grantlar   va   subsidiyalar   esa,   ayniqsa,   innovatsion   faoliyat   bilan
shug‘ullanuvchi   tadbirkorlar   uchun   katta   imkoniyatlarni   yaratmoqda.   Misol
uchun,   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   va   “Yoshlar   –   kelajagimiz”
jamg‘armasi   tomonidan   har   yili   o‘tkaziladigan   grant   tanlovlarida   minglab
kichik   korxonalar   ishtirok   etadi.   2023   yilda   bunday   grantlar   soni   400   milliard
so‘mni tashkil etdi.
Moliyaviy   kafolatlar   mexanizmi   ham   faol   joriy   etilmoqda.   Kichik
tadbirkorlar   ko‘pincha   kredit   olishda   garov   ta’minoti   muammosiga   duch
kelishadi.   Bu   muammoni   bartaraf   etish   maqsadida,   “Kafolat”   davlat   kafillik
kompaniyasi   orqali   tadbirkorlarga   kreditlar   bo‘yicha   kafolatlar
berilmoqda.Shuningdek,   xalqaro   moliyaviy   institutlar,   xususan,   Jahon   banki,
Osiyo   taraqqiyot   banki   va   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   tomonidan
O‘zbekistonda kichik biznesni rivojlantirishga qaratilgan kredit liniyalari tashkil
etilgan. Bu tashabbuslar doirasida kichik korxonalarga uzoq muddatli va qulay
shartlardagi kreditlar ajratilmoqda.
Soliq   yengilliklari   va   preferensiyalar:   Soliq   siyosati   kichik   va   o‘rta   biznes
subyektlarini   qo‘llab-quvvatlashda   muhim   omillardan   biri   hisoblanadi.   Soliq
yengilliklari va preferensiyalar korxonalar faoliyatining qonuniy asosda, rasmiy 14iqtisodiyot   doirasida   yuritilishini   rag‘batlantiradi,   ularning   moliyaviy
barqarorligi va o‘sish sur’atlarini ta’minlaydi.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   kichik   biznes   subyektlari   uchun   bir   qator
imtiyozli soliq rejimlari joriy etilgan. Masalan, yagona soliq to‘lovi mexanizmi,
aylanmadan   olinadigan   soliq,   ijtimoiy   soliq   stavkalarining   pasaytirilgan
shakllari   amalda   qo‘llanilmoqda.   2023   yil   holatiga   ko‘ra,   kichik   biznes
subyektlari   uchun   yagona   soliq   stavkasi   4%   etib   belgilangan   bo‘lib,   bu   yirik
korxonalar bilan solishtirganda ancha qulay shart-sharoit yaratadi.
Ayrim   hududlarda   va   tarmoqlarda   faoliyat   yurituvchi   kichik   korxonalar
uchun   esa   qo‘shimcha   preferensiyalar   mavjud.   Jumladan,   erkin   iqtisodiy
zonalarda,   kichik   sanoat   zonalarida   yoki   texnoparklarda   ro‘yxatdan   o‘tgan
tadbirkorlik   subyektlari   uchun   mulk   solig‘i,   foyda   solig‘i   yoki   bojxona
to‘lovlaridan ozod qilish kabi imtiyozlar berilgan.
Shuningdek,   eksport   bilan   shug‘ullanuvchi   kichik   korxonalar   uchun   soliq
yengilliklari   tatbiq   etilib,   ularga   QQS   qaytarish   mexanizmi   soddalashtirilgan.
Bu   esa   ular   uchun   tashqi   bozorlarda   raqobatbardoshlikni   oshirish   imkonini
beradi.
2024   yilda   esa   O‘zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksiga   kiritilgan
o‘zgartishlarga muvofiq, mikrofirma va kichik korxonalar uchun ijtimoiy soliq
stavkasi   1%   ga   tushirildi.   Bundan   tashqari,   yangi   tashkil   etilgan   kichik
korxonalar   uchun   dastlabki   12   oy   davomida   foyda   solig‘idan   ozod   etish
tajribasi yo‘lga qo‘yilmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2022   yilda   soliq   yengilliklari   tufayli   kichik
biznes subyektlarining sof foydasi o‘rtacha 15 foizga oshgan bo‘lsa, 2023 yilda
bu ko‘rsatkich 18 foizni tashkil etdi. 2024 yilda esa bu raqam 21 foizga yetgani
kuzatilmoqda.   Bu   tendensiya   kichik   korxonalar   faoliyatining   ijobiy
dinamikasini namoyon etadi. 15Davlat-xususiy   sheriklik   (DXSh)   mexanizmlari:   Davlat   va   xususiy   sektor
o‘rtasidagi   sheriklik   asosida   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirish,
jamiyatda   iqtisodiy   faollikni   oshirish   va   biznes   muhitini   yaxshilashda   muhim
vositalardan   biridir.   Bu   mexanizm   orqali   davlat   o‘z   zimmasidagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   infratuzilma   masalalarini   hal   etishda   xususiy   sektor   salohiyatidan
foydalanadi.   Ayniqsa,   kichik   va   o‘rta   biznes   vakillarining   davlat   investitsion
loyihalarida   ishtiroki   ularning   iqtisodiyotdagi   ulushini   oshirishda   katta   rol
o‘ynaydi.
DXSh   modeli   kichik   korxonalarga   davlat   bilan   hamkorlikda   loyihalarni
amalga oshirish, yangi ish o‘rinlarini yaratish, zamonaviy texnologiyalarni jalb
etish   va   xizmat   ko‘rsatish   sifatini   yaxshilash   imkonini   beradi.   Misol   uchun,
transport,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   energetika,   qishloq   xo‘jaligi   va   axborot
texnologiyalari sohalarida amalga oshirilayotgan DXSh loyihalari kichik biznes
uchun yangi bozorlar va istiqbolli faoliyat yo‘nalishlarini ochmoqda.
2022-2024   yillar   davomida   O‘zbekistonda   DXSh   asosida   150   dan   ortiq
loyiha   amalga   oshirilgan   bo‘lib,   ularning   40   foizida   kichik   va   o‘rta   biznes
subyektlari   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ishtirok   etgan.   Jumladan,   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi,   Andijon,   Samarqand   va   Toshkent   viloyatlarida   davlat-xususiy
sheriklik   asosida   kichik   bizneslar   bilan   bog‘liq   maktabgacha   ta’lim
muassasalari,  poliklinikalar  va mahalliy yo‘llar  qurilishi  kabi loyihalar  amalga
oshirilgan.
DXSh   mexanizmi   kichik   biznesga   moliyaviy   resurslarga   ega   bo‘lmagan
holatlarda   ham   yirik   loyihalarda   ishtirok   etish   imkoniyatini   beradi.   Masalan,
davlat kafolatlari, subsidiyalar yoki imtiyozli kreditlar orqali kichik tadbirkorlik
subyektlari   o‘z   faoliyatini   kengaytirishlari,   innovatsion   texnologiyalarni   joriy
qilishlari   mumkin.   Shuningdek,   davlat   tomonidan   taqdim   etilayotgan   huquqiy
kafolatlar ham biznes uchun xavfsizlik va barqarorlikni ta’minlaydi. 16Alohida   ta’kidlash   lozimki,   DXSh   doirasida   kichik   biznesning   ishtirokini
kengaytirish   bo‘yicha   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   huquqiy   asoslar
takomillashtirilmoqda.   2023   yilda   “Davlat-xususiy   sheriklik   to‘g‘risida”gi
qonunga kiritilgan o‘zgartirishlarga ko‘ra, kichik tadbirkorlik subyektlari uchun
DXSh   tanlovlarida   ishtirok   etish   tartibi   soddalashtirildi,   shuningdek,   loyiha
qiymati kichik bo‘lgan DXSh bitimlari uchun maxsus yondashuv joriy qilindi.
2024 yilda O‘zbekistonda kichik biznes ishtirokida DXSh loyihalari orqali 10
mingga   yaqin   yangi   ish   o‘rni   yaratilgani,   ijtimoiy   xizmatlarning   sifat   darajasi
oshgani   va   hududiy   infratuzilmaning   yaxshilangani   kuzatildi.   Bularning
barchasi,   davlat   va   biznes   o‘rtasidagi   konstruktiv   hamkorlik   iqtisodiy
rivojlanishga ijobiy ta’sir ko‘rsatayotganining yaqqol dalilidir.
Umuman   olganda,   davlat-xususiy   sheriklik   kichik   va   o‘rta   biznes
subyektlariga nafaqat iqtisodiy foyda keltiradi, balki ularni ijtimoiy mas’uliyatli
ishtirokchiga aylantiradi, innovatsion faoliyatga jalb qiladi va jamiyatdagi turli
ehtiyojlarni qondirishda faol rol o‘ynashiga xizmat qiladi. Shu boisdan, mazkur
mexanizmni   yanada   kengaytirish,   yangi   huquqiy   va   institutsional   asoslar
yaratish bugungi kunning dolzarb vazifalaridan biri hisoblanadi.
Infratuzilma   va   logistika   bilan   ta’minlash:   Kichik   va   o‘rta   biznesni
rivojlantirishda   infratuzilmaviy   qo‘llab-quvvatlash   eng   muhim   omillardan   biri
hisoblanadi.   Rivojlangan   transport,   aloqa,   energetika,   ishlab   chiqarish
infratuzilmasi   hamda   zamonaviy   logistik   tizimlar   mavjud   bo‘lmagan   joyda
kichik   biznesning   samarali   faoliyat   yuritishi   deyarli   imkonsizdir.   Shu   bois,
O‘zbekistonda   kichik   sanoat   zonalari,   texnoparklar,   agrologistika   markazlari,
biznes-inkubatorlar va ko‘p tarmoqli xizmat markazlari faol tashkil etilmoqda.
Texnoparklar   va   sanoat   zonalari   KOB   uchun   zarur   ishlab   chiqarish
maydonlari,   texnologik   uskunalar,   laboratoriyalar,   sinov   markazlari,   hamda
axborot-kommunikatsiya   vositalarini   bir   joyda   taqdim   etuvchi   platformalardir. 17Misol   uchun,   Toshkent   viloyatidagi   “Yangiobod”   texnoparki   zamonaviy
texnologiyalar  asosida  tashkil  etilgan bo‘lib, u yerda  kichik biznes subyektlari
o‘z faoliyatini boshlash uchun barcha sharoitlar mavjud.
Logistika   markazlari   orqali   mahsulotlarning   yetkazib   berilish   muddati
qisqaradi,   saqlash   xarajatlari   kamayadi   va   mahsulotlar   sifati   saqlanadi.   Shu
bilan birga, kichik biznes subyektlariga bojxona rasmiylashtiruvi, sertifikatlash,
qadoqlash   va   boshqa   yordamchi   xizmatlar   ko‘rsatiladi.   Ayniqsa,   eksport
salohiyatiga   ega   kichik   korxonalar   uchun   bu   xizmatlar   juda   katta   yordam
beradi.
2023-yil   holatiga   ko‘ra,   O‘zbekiston   bo‘ylab   150   dan   ortiq   kichik   sanoat
zonalari va 20 dan ziyod texnoparklar faoliyat ko‘rsatmoqda. Ushbu hududlarda
4   mingdan   ortiq   kichik   tadbirkorlik   subyektlari   ro‘yxatdan   o‘tgan   va   ularning
70 foizi faol ishlab chiqarish bilan shug‘ullanmoqda.
Infratuzilma rivoji qishloq hududlarida ham kichik biznesning shakllanishiga
xizmat   qilmoqda.   Masalan,   Qashqadaryo   viloyatida   kichik   biznes   uchun
maxsus agro-logistika markazlari tashkil etilib, fermerlar va dehqon xo‘jaliklari
mahsulotlarini ichki va tashqi bozorga yetkazishda faol yordam berilmoqda.
Davlat   dasturlari   asosida,   kichik   biznes   subyektlariga   ishlab   chiqarish
binolari ijarasida imtiyozlar, kommunal xizmatlarda chegirmalar, elektr va gaz
tarmoqlariga   ulanishda   bir   martalik   to‘lovlarni   kamaytirish   kabi   ko‘plab
afzalliklar taqdim etilmoqda.
Infratuzilmaning rivojlanishi natijasida kichik va o‘rta biznes subyektlarining
faoliyat yuritish xarajatlari kamayadi, operativlik va mahsuldorlik oshadi, yangi
ish o‘rinlari yaratiladi. Shu bilan birga, logistika xizmatlarining kengaytirilishi
ichki   bozorda   mahsulot   aylanmasini   oshirish   bilan   birga,   eksport   hajmining
ortishiga ham xizmat qiladi.
Ta’lim   va   malaka   oshirish   dasturlari:   Kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlarini
samarali   faoliyat   yuritishga   tayyorlashda   ta’lim   va   malaka   oshirish
dasturlarining   o‘rni   juda   muhimdir.   Kichik   biznes   subyektlarining 18muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   ularning   egalarining   va   xodimlarining   bilim
saviyasi,   menejment   ko‘nikmalari   va   zamonaviy   texnologiyalarga   bo‘lgan
yondashuvlariga bog‘liqdir. Shu bois, O‘zbekistonda tadbirkorlikka oid maxsus
o‘quv dasturlari, treninglar, malaka oshirish kurslari keng yo‘lga qo‘yilgan.
Oliy   ta’lim   muassasalarida   iqtisodiyot,   menejment,   moliya,   axborot
texnologiyalari   kabi   yo‘nalishlarda   kichik   biznesga   doir   maxsus   fanlar   joriy
etilgan.   Bundan   tashqari,   kollej   va   texnikumlarda   ham   yoshlar   tadbirkorlikka
tayyorlanmoqda.   2022–2025   yillarda   respublika   bo‘yicha   50   dan   ortiq   yangi
ta’lim  markazlari  tashkil  etildi. Bu markazlar orqali har yili  30 ming nafardan
ortiq fuqaro tadbirkorlik asoslari bo‘yicha bilim olish imkoniga ega bo‘ldi.
Masalan,   “Ishbilarmon   ayol”   dasturi   doirasida   minglab   ayollar   tadbirkorlik
kurslarida   tahsil   olib,   o‘z   biznesini   boshlashga   muvaffaq   bo‘ldilar.   Xuddi
shunday,   “Yoshlar   –   kelajagimiz”   jamg‘armasi   orqali   minglab   yoshlar   IT-
sohasi,   agrotexnika,   dizayn   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarida   malaka   oshirish
imkoniga ega bo‘ldilar.
Aholi   bandligini   ta'minlash   maqsadida   tashkil   etilgan   “Ishga   marhamat”
monomarkazlari   ham   o‘z   faoliyatini   kengaytirib,   kichik   va   o‘rta   biznesni
rivojlantirishga qaratilgan ta’lim dasturlarini amalga oshirmoqda. 2023 yilda bu
markazlar   tomonidan   150   mingdan   ortiq   ishsiz   shaxslar   turli   sohalarda   qayta
tayyorlandi.
Shuningdek,   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda,   masalan,   Yevropa
Ittifoqi, BMT Taraqqiyot Dasturi, GIZ (Germaniya xalqaro hamkorlik jamiyati)
bilan   birgalikda   amalga   oshirilayotgan   loyihalar   asosida   xalqaro   standartlarga
mos   tadbirkorlik   ta’limi   joriy   etilmoqda.   Bu   esa   kichik   biznes   egalarining
global bozor talablariga moslashishini ta’minlaydi.
Ilmiy-tadqiqot institutlari ham KOB subyektlariga yordam berish maqsadida
maxsus   innovatsion   yechimlar,   raqamli   platformalar   va   zamonaviy   boshqaruv
usullarini taklif etmoqda. Bu jarayonlarda ta’lim va ishlab chiqarish o‘rtasidagi 19integratsiya mustahkamlanmoqda. Misol uchun, “dualist ta’lim” modeli asosida
talabalar   o‘qish   bilan   bir   vaqtda   real   ishlab   chiqarish   jarayonlarida   ishtirok
etmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017–2023   yillar   davomida   qabul
qilgan qator  farmon va qarorlari, jumladan, "2022-2026 yillarga mo‘ljallangan
Yangi   O‘zbekistonning   Taraqqiyot   Strategiyasi"   asosida   kichik   biznesni
rivojlantirish ustuvor yo‘nalish sifatida belgilanmoqda.
Xususan, quyidagilarni alohida ta'kidlash joiz:
"Har   bir   tadbirkorga   –   bitta   elektron   platforma"   tizimi   orqali   byurokratiya
kamaytirilmoqda;
Raqamli xizmatlar orqali biznes yuritish soddalashtirilmoqda;
Biznesni   ro‘yxatdan   o‘tkazish,   litsenziya   olish,   kredit   olish   jarayonlari
avtomatlashtirilmoqda;
"Yagona   darcha"   prinsipi   asosida   davlat   xizmatlaridan   foydalanish
imkoniyati kengaymoqda.
Davlat   siyosatining   ijobiy   natijalarini   quyidagi   ko‘rsatkichlar   misolida   ham
kuzatish mumkin:
Yil Ro‘yxatdan   o‘tgan
KOB soni Bandlikdagi   ulushi
(%) YAIMdagi   ulushi
(%)
2020 385 000 76,5 57,0
2021 427 000 77,2 58,7
2022 476 000 78,0 60,1
2023 519 000 78,6 61,4
2024 562 000 (prognoz) 79,1 62,3
Shuningdek,   davlat   siyosatining   mintaqaviy   tenglikni   ta'minlashga
qaratilganligi   ham   muhim   omil   hisoblanadi.   Har   bir   hududda   kichik   sanoat
zonalari,   servis   markazlari,   mikromoliyalashtirish   xizmatlari   tashkil   etilib,
aholi,   xususan,   yoshlar   va   xotin-qizlar   uchun   tadbirkorlik   bilan   shug‘ullanish
imkoniyati yaratilmoqda. 20  kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-quvvatlash   davlat   siyosatining   muhim
ustuvorliklaridan   biri   bo‘lib,   bu   orqali   iqtisodiy   erkinlik,   bandlik,
raqobatbardoshlik   va   innovatsion   rivojlanish   ta'minlanmoqda.   O‘zbekiston
tajribasi   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   kompleks   va   tizimli   yondashuvlar   orqali   KOB
sektorining iqtisodiyotdagi roli tobora ortib bormoqda.
Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   har   qanday   iqtisodiyotning   harakatchi   kuchi,
bandlikni   ta’minlovchi   va   innovatsiyalarni   joriy   etuvchi   asosiy   omil   sifatida
e’tirof   etiladi.   O‘zbekiston   sharoitida   esa   bu   soha   aholining   tadbirkorlik
salohiyatini to‘liq ro‘yobga chiqarish, eksport salohiyatini oshirish va mahalliy
mahsulotlar ishlab chiqarishni rag‘batlantirishning muhim vositasidir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   tashabbusi   bilan   so‘nggi   yillarda
kichik biznesni qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan keng ko‘lamli islohotlar amalga
oshirildi.  2022  yilda   “Yangi   O‘zbekistonning  taraqqiyot   strategiyasi”da   kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   ustuvor   yo‘nalish   sifatida
belgilanib, bu boradagi huquqiy va iqtisodiy asoslar mustahkamlandi. Xususan,
tadbirkorlar   uchun   qulay   soliq   muhitini   yaratish,   kredit   mablag‘larini
soddalashtirilgan tartibda taqdim etish, moliyaviy yordam ajratish, subsidiya va
grantlar   ajratish   orqali   KOB   faoliyatini   rag‘batlantirish   mexanizmlari   ishlab
chiqildi.
2022   yilda   respublika   bo‘yicha   ro‘yxatdan   o‘tgan   kichik   biznes   subyektlari
soni 538 mingdan oshdi, 2023 yilda esa bu ko‘rsatkich 610 mingga yetdi. 2024
yil yakunlariga ko‘ra, bu raqam 675 mingdan ortdi. 2025 yilning birinchi yarmi
holatiga ko‘ra, bu ko‘rsatkich 700 mingga yaqinlashgan. Bu esa kichik biznesga
bo‘lgan davlat e’tiborining natijasidir.
Soliq   yengilliklari   kichik   biznesni   rag‘batlantirishda   muhim   vositadir.   2022
yildan   boshlab   kichik   korxonalar   uchun   yagona   yer   solig‘i,   ijtimoiy   soliq
stavkalari kamaytirildi. Masalan, 2022 yilda ijtimoiy soliq stavkasi 12% bo‘lgan
bo‘lsa,  2024  yilga kelib  7%  gacha  kamaytirildi.  Shu bilan  birga,  yangi   tashkil 21etilgan   biznes   subyektlari   uchun   3   yil   davomida   soliq   imtiyozlari   berildi.   Bu
holat ko‘plab fuqarolarning rasmiy biznes boshlashiga rag‘batlantirdi.
Davlat   tomonidan   moliyaviy   ko‘mak   mexanizmlarining   joriy   etilishi   ham
KOB rivojiga sezilarli ta’sir ko‘rsatdi. 2022 yilda "Tadbirkorlikni rivojlantirish
kompaniyasi"   orqali   1,2   trln   so‘m   miqdorida   imtiyozli   kreditlar   ajratilgan
bo‘lsa, 2023 yilda bu raqam 2,3 trln so‘mni tashkil etdi. 2024 yil oxiriga kelib
esa   3   trln   so‘mdan   ortiq   miqdorda   imtiyozli   kreditlar   ajratildi.   2025   yilning
dastlabki olti oyida esa bu ko‘rsatkich 1,6 trln so‘mga yetgan.
Davlat   siyosatining   yana   bir   muhim   yo‘nalishi   —   infratuzilmani
rivojlantirish.   Tadbirkorlar   uchun   sanoat   zonalari,   logistika   markazlari,
inkubatorlar   va   kooperatsiya   klasterlari   tashkil   etildi.   2022–2024   yillarda
mamlakat   bo‘ylab   150   dan   ortiq   yangi   sanoat   zonalari   ishga   tushirildi.   Ushbu
zonalarda   kichik   va   o‘rta   korxonalar   uchun   yer   maydonlari,   muhandislik
tarmoqlari   va   boshqa   infratuzilma   obektlari   bepul   yoki   imtiyozli   shartlarda
taqdim etildi. 22Kichik   biznesda   ayollar   va   yoshlar   ishtirokini   oshirish   ham   davlat
siyosatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biridir.   “Ayollar   daftari”   va   “Yoshlar
daftari”   orqali   2022–2024   yillar   davomida   500   mingdan   ortiq   ayol   va   350
mingdan   ziyod   yosh   tadbirkorlar   imtiyozli   kreditlar,   grantlar   va   o‘quv
dasturlaridan   foydalandi.   2025   yilda   esa   bu   ko‘rsatkich   yanada   oshdi   —
dastlabki   olti   oyda   170   mingga   yaqin   yangi   subyekt   ushbu   dasturlar   asosida
ro‘yxatdan o‘tdi.
Davlatning   axborot   texnologiyalarini   joriy   qilish   borasidagi   siyosati   ham
KOBni   samarali   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.   “Raqamli   biznes”   loyihasi
doirasida   tadbirkorlarga   soliq   hisobotlarini   elektron   tarzda   topshirish,   onlayn
kredit  olish, raqamli  xizmatlardan foydalanish imkoniyati  yaratildi. 2024 yilda
500   mingdan   ortiq   tadbirkor   “my.gov.uz”   portali   orqali   xizmatlardan
foydalangan. 2025 yil boshida bu raqam 600 mingdan oshdi.
Tadbirkorlar   uchun   ma’muriy   tartib-taomillarni   soddalashtirish   ham   muhim
omillardan   biridir.   Yagona   darcha   tizimi   joriy   qilinishi   orqali   korxona   ochish,
litsenziya   olish,   bojxona   ruxsatnomalari   va   boshqa   hujjatlarni   olishda
sarflanadigan   vaqt   va   xarajatlar   kamaydi.   2023   yilda   tadbirkorlik   subyektlari
uchun ruxsatnoma olish muddati 15 kundan 5 kunga qisqartirildi.
Xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlikda   amalga   oshirilayotgan
dasturlar   ham   KOBni  qo‘llab-quvvatlashda  salmoqli   o‘rin  tutadi.   Jahon  banki,
Osiyo   taraqqiyot   banki,   GIZ   va   boshqa   tashkilotlar   ko‘magida   O‘zbekistonda
yuzlab   kichik   loyihalar   moliyalashtirildi.   2022–2024   yillarda   xalqaro   donorlar
orqali   kichik   biznesga   500   million   AQSh   dollari   miqdorida   grant   va   kreditlar
jalb qilindi.
2022–2025   yillarda   O‘zbekistonda   kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-
quvvatlashda davlat siyosati sezilarli natijalarni berdi. Kichik biznes subyektlari
soni   ortdi,   ish   o‘rinlari   yaratildi,   eksport   salohiyati   kengaydi   va   iqtisodiyotda
diversifikatsiya jarayoni tezlashdi. Bu esa O‘zbekistonning bozor iqtisodiyotiga
asoslangan barqaror va inklyuziv taraqqiyotiga xizmat qilmoqda. 23 242.2. O‘zbekiston misolida kichik biznes subyektlarining iqtisodiy mustaqilligi 25O‘zbekiston   Respublikasida   kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   subyektlarining
iqtisodiy mustaqilligi davlat iqtisodiy siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri
hisoblanadi.   Kichik   biznes   nafaqat   bandlikni   ta’minlash,   balki   aholini
tadbirkorlik   faoliyatiga   keng   jalb   qilish,   ichki   bozorni   to‘ldirish   va   import
o‘rnini bosuvchi  mahsulotlar ishlab chiqarishda ham muhim rol o‘ynaydi. Shu
sababli,  ushbu   sohaning   iqtisodiy   mustaqilligini   ta’minlash   davlat   siyosatining
muhim tarkibiy qismiga aylangan.
Iqtisodiy   mustaqillik   —   bu   kichik   biznes   subyektlarining   o‘z   faoliyatini
mustaqil   rejalashtirishi,   boshqarishi   va   rivojlantira   olishi,   moliyaviy
manbalardan   erkin   foydalanishi,   shuningdek,   bozor   sharoitlarida
raqobatbardosh bo‘lishi bilan bog‘liqdir. Bu esa o‘z navbatida, samarali biznes
yuritish,   daromad   keltiruvchi   faoliyat   turlarini   shakllantirish   va   kengaytirish,
investitsiyalarni jalb qilish imkonini beradi.
O‘zbekistonda   kichik   biznesning   iqtisodiy   mustaqilligini   ta’minlashda
quyidagi asosiy omillar muhim rol o‘ynamoqda:
Qonunchilik   asoslarining   mustahkamlanishi.   Kichik   biznes   subyektlarini
huquqiy   jihatdan   qo‘llab-quvvatlash,   ularning   faoliyatini   yengillashtirish,
ortiqcha   byurokratik   to‘siqlarni   bartaraf   etish   maqsadida   qator   qonun   va
me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   qabul   qilindi.   Jumladan,   “Tadbirkorlik   faoliyati
erkinligi” to‘g‘risidagi qonun, “Kichik biznesni rivojlantirish dasturi” va boshqa
hujjatlar bu borada muhim poydevor vazifasini bajarmoqda.
Davlat   moliyaviy   ko‘magining   kengayishi.   2022–2025   yillar   davomida
kichik   biznes   subyektlariga   ajratilgan   subsidiyalar,   grantlar   va   imtiyozli
kreditlar soni ortdi. Masalan, 2023 yilda kichik biznesga yo‘naltirilgan kreditlar
hajmi   27,5   trillion   so‘mni   tashkil   etdi.   Bundan   tashqari,   “Har   bir   oila   –
tadbirkor”   va   “Yoshlar   –   kelajagimiz”   kabi   dasturlar   orqali   aholining
tadbirkorlik tashabbuslarini moliyalashtirish yo‘lga qo‘yildi. 26Soliq  yengilliklari   va  imtiyozlar.  Kichik  korxonalar  uchun  soddalashtirilgan
soliq   tizimi,   muayyan   muddat   davomida   soliqdan   ozod   qilish,   aylanma
mablag‘lardan   foyda   solig‘ini   kamaytirish   kabi   choralar   ularning   moliyaviy
erkinligini ta’minlashda muhim omil bo‘lmoqda.
Erkin   iqtisodiy   zonalar   va   industrial   parklar.   Bu   hududlarda   kichik   biznes
subyektlariga   yer,   bino-inshootlar   va   infratuzilma   bilan   ta’minlash   bo‘yicha
imtiyozlar berilmoqda. Ayniqsa, 2022–2025 yillarda yangi tashkil etilgan erkin
iqtisodiy zonalarda kichik korxonalarning ulushi 60% dan oshdi.
Elektron   savdo   va   raqamli   xizmatlar.   Raqamli   iqtisodiyotning   jadal
rivojlanishi kichik biznes subyektlariga o‘z mahsulotlarini internet orqali sotish,
moliyaviy   xizmatlardan   masofadan   foydalanish   va   davlat   xizmatlarini   onlayn
olish   imkoniyatini   yaratmoqda.   Bu   esa   ularning   harajatlarini   kamaytirish   va
daromadlarini oshirishga xizmat qilmoqda.
2022   yildan   boshlab   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   kichik   biznesning
iqtisodiy   mustaqilligini   kuchaytirishga   qaratilgan   qator   tizimli   chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda. Jumladan, 2022–2023 yillarda:
850 mingdan ortiq yangi tadbirkorlik subyektlari ro‘yxatdan o‘tkazildi;
4,2 mln nafar fuqaroga o‘zini o‘zi band qilish huquqi berildi;
Kichik biznes subyektlariga 12 trillion so‘mlik soliq yengilliklari qo‘llanildi.
2024 va 2025 yillarda esa:
Elektron   litsenziyalash   tizimi   keng   joriy   qilindi   va   200   dan   ortiq   xizmatlar
raqamlashtirildi;
Banklar   tomonidan   kichik   biznes   uchun   alohida   kredit   liniyalari   yo‘lga
qo‘yildi;
“Biznesni   himoya   qilish   agentligi”   faoliyati   kengaytirilib,   minglab
korxonalarga huquqiy yordam ko‘rsatildi.
Statistik   tahlil:   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasi
ma’lumotlariga ko‘ra, kichik biznesning yalpi ichki mahsulotdagi ulushi:
2022 yilda – 56,5%, 272023 yilda – 58,3%,
2024 yilda – 59,8%,
2025 yil prognoz – 61,2%.
Mazkur   raqamlar   kichik   biznes   subyektlarining   iqtisodiy   faoliyatda   tutgan
o‘rni ortib borayotganini ko‘rsatadi.
O‘zbekiston   misolida   kichik   biznes   subyektlarining   iqtisodiy   mustaqilligi
bosqichma-bosqich   kuchayib   bormoqda.   Bunga   davlat   tomonidan
ko‘rsatilayotgan   tizimli   qo‘llab-quvvatlov,   moliyaviy   yordamlar,
qonunchilikdagi   qulayliklar   va   raqamli   infratuzilmaning   rivojlanishi   sabab
bo‘lmoqda.   Kelgusida   ushbu   siyosat   izchil   davom   ettirilsa,   kichik   biznes
nafaqat   iqtisodiy   o‘sish,   balki   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlik   va   bandlikni
ta’minlashda hal qiluvchi omilga aylanishi mumkin.
2.3. Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirishdagi muammolar va ularni
bartaraf etish yo‘llari
Kichik   va   o‘rta   biznes   (KOB)   bugungi   kunda   har   bir   mamlakat   iqtisodiy
taraqqiyotining muhim ustunlaridan biri hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi
ham   so‘nggi   yillarda   ushbu   sohani   rivojlantirishni   iqtisodiy   islohotlar
markaziga   qo‘ymoqda.   Ammo   kichik   va   o‘rta   biznesning   keng   ko‘lamda
rivojlanishiga to‘sqinlik qilayotgan bir qator muammolar mavjud bo‘lib, ularni
aniqlash   va   bartaraf   etish   orqali   yanada   samarali   iqtisodiy   muhit   yaratish
mumkin.
1. Moliyaviy resurslardan foydalanishdagi qiyinchiliklar
KOB   subyektlarining   aksariyati   uchun   eng   asosiy   muammolardan   biri   bu
moliyaviy   resurslarning   yetishmasligi   hisoblanadi.   Kredit   olish   uchun   zarur
bo‘lgan   garov   ta'minoti,   yuqori   foiz   stavkalari   va   murakkab   bank   tartib-
qoidalari   kichik   biznes   vakillarining   moliyaviy   institutlarga   murojaat   qilishida
to‘siq bo‘lib qolmoqda. Ba'zida kredit ajratish tartiblarining uzog‘i, qo‘shimcha
hujjatlarning   talab   qilinishi   biznesni   boshlovchi   tadbirkorlar   uchun   katta
byurokratik yukni yuzaga keltiradi. 28Yechim sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:
Kichik   biznes   uchun   soddalashtirilgan   garovsiz   kreditlar   tizimini
rivojlantirish;
Foiz stavkalarini subsidiya qilish orqali yengil kreditlar ajratish;
Innovatsion startaplar uchun grant va investitsiya fondlarini kengaytirish.
2. Soliq yuki va hisob-kitobdagi murakkabliklar
Yana   bir   muhim   muammo   —   bu   soliq   tizimidagi   murakkabliklar.   Garchi
so‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   kichik   tadbirkorlik   subyektlariga   soliq
imtiyozlari   berilgan   bo‘lsa-da,   amaliyotda   bu   yengilliklar   yetarlicha
sezilmasligi   mumkin.   Ayniqsa,   hisobdorlikni   yuritishdagi   murakkab   elektron
tizimlar,   soliq   organlarining   nazorat   mexanizmlarining   ortiqcha
byurokratizatsiyalashganligi   kichik   biznesning   rasmiy   sektorida   faoliyat
yuritishini qiyinlashtiradi.
Taklif etiladigan chora-tadbirlar:
Soliq hisobotlarini topshirish tartibini soddalashtirish;
KOB uchun alohida “raqamli soliq yordamchisi” tizimini joriy qilish;
Soliq inspeksiyalarining profilaktika asosida ishlashini ta'minlash.
3. Huquqiy va me'yoriy muhitdagi noaniqliklar
Yangi   tashkil   etilgan   kichik   korxonalar   ko‘p   hollarda   mavjud
qonunchilikdagi tez-tez bo‘ladigan o‘zgarishlardan bexabar bo‘lib qoladilar. Bu
esa   ularning   faoliyatida   qonunbuzarliklar   sodir   bo‘lishi   xavfini   oshiradi.
Bundan   tashqari,   mahalliy   hokimiyatlar   darajasida   ko‘plab   ruxsatnomalar   va
muvofiqlik   talablarining   borligi,   ularning   markazlashmaganligi,   ortiqcha
yuklarni yuzaga keltiradi.
Muammoni bartaraf etish yo‘llari:
Yagona “biznesga ruxsat” platformasini ishga tushirish;
Normativ-huquqiy hujjatlarni kodlash va soddalashtirish;
KOB uchun bepul huquqiy maslahat xizmatlarini kengaytirish.
4. Kadrlar yetishmovchiligi va malaka muammosi 29Tadbirkorlikni   boshlayotgan   shaxslar   orasida   zarur   bilim,   tajriba   va
menejment   ko‘nikmalarining   yetishmasligi   kichik   biznesni   rivojlantirishda
jiddiy   to‘siq   bo‘lib   qolmoqda.   Ko‘plab   hududlarda   texnik   va   professional
bilimga   ega   kadrlar   kamligi   sababli   yangi   biznes   subyektlari   samarali   faoliyat
yurita olmayapti.
Tavsiya etiladigan yechimlar:
KOB uchun qisqa muddatli amaliy treninglar va mentorlik dasturlarini tashkil
qilish;
Ta’lim   muassasalari   bilan   biznes   subyektlari   o‘rtasida   hamkorlikni
kuchaytirish;
“Kichik biznes akademiyasi” tizimini viloyatlar kesimida yo‘lga qo‘yish.
5. Bozorga kirish va raqobatbardoshlik muammolari
Kichik   korxonalar   ko‘pincha   o‘z   mahsulotlarini   yirik   tarmoqlarga
yetkazishda   qiyinchilikka   duch   keladilar.   Marketing   strategiyalari,   eksport
imkoniyatlari   va   brending   bo‘yicha   bilim   va   tajribaning   yo‘qligi   KOBlarning
o‘sishini   sekinlashtiradi.   Bundan   tashqari,   yirik   kompaniyalar   bilan   teng
raqobatlashish   imkoniyatining   yo‘qligi   ularga   noqulay   shart-sharoitlar
tug‘diradi.
Bozorga chiqishni yengillashtirish yo‘llari:
KOB mahsulotlari uchun davlat xaridlarida ustuvor kvotalar ajratish;
Mahalliy va xalqaro ko‘rgazmalarda ishtirokni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash;
Elektron tijorat platformalariga integratsiyani kuchaytirish.
6. Infratuzilma va logistika muammolari
Ayniqsa, chekka hududlarda kichik biznes uchun zarur bo‘lgan infratuzilma:
elektr,   suv,   internet,   transport   yo‘llari   yetarli   darajada   rivojlanmagan.   Bu   esa
ularning   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishda   jiddiy   to‘siq   bo‘lib   qolmoqda.
Shuningdek,   logistika   xizmatlari   narxining   balandligi   kichik   ishlab
chiqaruvchilar uchun mahsulotni yetkazib berishni murakkablashtiradi.
Muammoning yechimi: 30“KOB zonalari” uchun alohida infratuzilma paketlari yaratish;
Davlat-xususiy sheriklik asosida logistika markazlarini tashkil qilish;
Raqamli infratuzilmani rivojlantirish va internetga keng kirishni ta'minlash.
Kichik   va   o‘rta   biznes   sohasining   salohiyatini   to‘laqonli   amalga   oshirish
uchun   mavjud   muammolarni   tizimli   ravishda   bartaraf   etish   zarur.   Yuqorida
sanab   o‘tilgan   muammolar   —   moliyaviy,   huquqiy,   infratuzilmaviy   va
institutsional   jihatlar   bo‘yicha   —   mamlakatda   mavjud   siyosiy   iroda,   strategik
hujjatlar   va   xalqaro   tajribalarni   hisobga   olgan   holda   bosqichma-bosqich   hal
etilishi   mumkin.   Faqatgina   muammolarni   aniqlash   emas,   balki   ularni   amaliy
mexanizmlar   orqali   barqaror   yechishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   kichik
biznesni   yangi   bosqichga   olib   chiqadi.   Shu   bilan   birga,   KOB   subyektlarining
ovozi   eshitilishi,   ularning   real   ehtiyojlari   asosida   siyosat   yuritilishi,
mamlakatning iqtisodiy taraqqiyotida barqaror ijobiy siljishlarga olib keladi.
Xulosa 31Men   o‘z   kurs   ishim   davomida   "Kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish   —
iqtisodiy   erkinlikni   ta’minlash   omili   sifatida"   mavzusini   chuqur   o‘rganib
chiqdim va quyidagi muhim xulosalarga keldim.
Avvalo, kichik va o‘rta biznes (KOB) iqtisodiy taraqqiyot, bandlikni oshirish,
raqobat   muhitini   rivojlantirish   hamda   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda   asosiy   omillardan   biri   ekanini   angladim.   Dunyo   tajribasi   shuni
ko‘rsatadiki,   aynan   KOB   sektori   iqtisodiy   inqirozlar   sharoitida   ham   o‘zining
barqarorligini   saqlab   qoladi   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   muammolarni
yumshatishda faol ishtirok etadi.
O‘zbekiston   misolida   tahlil   qilar   ekanman,   so‘nggi   yillarda   bu   yo‘nalishda
sezilarli   yutuqlarga   erishilganini   qayd   etdim.   Xususan,   Yangi   O‘zbekiston
taraqqiyot   strategiyasida   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlikni   rivojlantirish   ustuvor
yo‘nalish   sifatida   belgilangan.   Davlat   tomonidan   soliq   imtiyozlari,   moliyaviy
ko‘mak,   huquqiy   va   institutsional   muhitni   yaxshilash   bo‘yicha   keng   qamrovli
islohotlar amalga oshirilmoqda.
Shu   bilan   birga,   kichik   biznes   subyektlarining   to‘laqonli   rivojlanishiga
to‘sqinlik   qilayotgan   muammolar   ham   mavjudligini   tan   oldim.   Jumladan,
moliyaviy   resurslarga   erkin   kirish,   kadrlar   yetishmovchiligi,   bozorga
chiqishdagi   to‘siqlar,   me'yoriy-huquqiy   muhitdagi   noaniqliklar   va
infratuzilmaning yetarli emasligi hal etilishi lozim bo‘lgan muhim masalalardan
ekan.   Ushbu   muammolarning   bartaraf   etilishi   uchun   davlat,   xususiy   sektor   va
fuqarolik jamiyati o‘rtasida uzviy hamkorlik zarur.
Kurs   ishimda   shuningdek,   kichik   biznesni   qo‘llab-quvvatlashda   xalqaro
tajriba   va   O‘zbekistondagi   real   holatlarni   solishtirdim.   Statistika   asosida   olib
borgan   tahlillarimda   ko‘rsatdimki,   kichik   biznesning   yalpi   ichki   mahsulotdagi
ulushini   yanada   oshirish,   eksport   salohiyatini   kuchaytirish   va   innovatsion
faoliyatni   kengaytirish   mamlakat   iqtisodiy   mustaqilligini   ta'minlashda   muhim
poydevor bo‘lib xizmat qiladi. 32Men   ushbu   mavzuni   o‘rganish   jarayonida   kichik   va   o‘rta   biznesni
rivojlantirish   orqali   iqtisodiy   erkinlikka   erishish   mumkinligini,   bu   esa   o‘z
navbatida   aholining   farovon   turmush   kechirishiga,   bandlikni   oshirishga   va
ijtimoiy  tenglikni  ta’minlashga  xizmat  qilishini  chuqur  angladim.  Shuningdek,
ushbu   sohaga   oid   dolzarb   masalalar   ustida   mustaqil   tahlil   olib   borish
ko‘nikmalarimni yanada mustahkamlab oldim.
Yakuniy   xulosa   sifatida   shuni   aytishim   mumkinki,   kichik   va   o‘rta   biznesni
har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   mavjud   muammolarni   tizimli   yondashuv
asosida   hal   etish   orqali   mamlakatimizda   kuchli   va   raqobatbardosh   iqtisodiy
modelni shakllantirish mumkin. Men kelajakdagi professional faoliyatimda ham
ushbu yo‘nalishda o‘z hissamni qo‘shishga tayyorman. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3411) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish — iqtisodiy erkinlikni ta’minlash omili sifatida

Купить
  • Похожие документы

  • Iqtisodiyotni tartibga solishda davlatning roli 2
  • “Ishlаb chiqаruvchi tаklifi vа rаqоbаt xulqi”
  • Klassik va hozirgi zamon bozor iqtisodiyoti ularning umumiy tomonlari va farqlari
  • Mehnat taqsimоti, ishlab chiqarishning ixtisоslashuvi va kооperatsiyasi
  • Iqtisodiy kategoriyalar va ularning amal qilish mexanizmi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha