Kichik yoshdagi bolalar o'yiniga rahbarlik qilish .Bolani intelektual zukko bo'lishini taminlash

Mavzu:Kichik     yoshdagi     bolalar     o'yiniga   rahbarlik   qilish   .Bolani
intelektual zukko bo'lishini taminlash.
                     Reja:
Kirish.
I   bob.   Kichik   yoshdagi   bolalar   õyinini   tashkil   etish   va   unga   rahbarlim
qilish
I.1.Kichik yoshdagi bolalar õyinini tashkil etish.
I.2.Tarbiyachining bolalar õyiniga rahbarlik qilishi.
II.bob. Bolani intellektual zukko qilib voyaga yetkazish.
II.1.Bola intellektuallgini oshirish.
II.2.Õzbekiston maktabgacha ta'lim muassasalarida bolalarni intellektual
zukko qilib tarbiyalashga qaratilayotgan e'tibor.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar.                                                                                                   KIRISH
Maktabgacha ta ' lim uy ğ un rivojlangan shaxsni tarbiyalash, bolani butun
kelajagini   belgilab   beradigan   bilim   va   qadriyatlarni   yosh   avlod   qalbiga
singdirishda   juda   muhim   ahamiyatga   ega   b õ lgan   muassasadir.   Ô yin
maktabgacha ta lim  myoshidagi bolalarning asosiy faoliyati b õ lib, u orqali
bola   shaxs   sifatida   shakllanadi.   Ô yin   bolaning   o„quv,   mehnat   faoliyati,
kishilarga munosabatning qay darajada shakllanganligimi belgilab beradi.
Õ yin   bolalarning   jismoniy   rivojlanishi,   maktabgacha   talim
muassasasining   talim-tarbiya   ishida,   bolalarni   aqliy,axloqiy,   mehnat   va
estetik   tarbiyalashda   katta   ahamiyatga   ega.   Jamiyatning   manaviy
takomillashuvi   unda   amalga   oshiriladigan   talim-tarbiya   ishlarining
mazmuni,   shakl   va   mohiyatiga   bog„liqdir.   Shu   boisdan   ham   talimdagi
yangilanishni, respublikamizda amalga oshirilayotgan bosqichma-bosqich
ta ' lim   tizimini   pedagogik   talqin   qilish,   bu   jarayonni   samaradorli
kechishini   ta‟minlash   zaruriyati   yuzaga   keladi.  
Haqiqatdan ham  õ yin, har bir yosh bosqichda bolaning tevarak atrofdagi
hayotni   vakishilar   õ rtasidagi   turli   munosabatlarni   har   tomonlama   bilib
olishga   qaratilgan   faoliyatidir.   Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   õ yin
faoliyati mazmun jihatdan har kungi vaziyatga qarab  õ zgarib turadi.  Õ yin
doimo   õ zgarib   turganligi   tufayli   bola   õ ynab   charchamaydi,   zerikmaydi.
Bolaning   atrof   muhitga,   kishilarga,   narsalarga   va   o„ziga   bo„lgan   turli
munosabatlari   mazmun   hamda   shakl   jihatdan   har   doim
o„zgaribturadigan   o„yin   jarayonida   namoyon   bo„ladi.   Bolalarning   turli
ehtiyojlari,   istak   va   qiziqishlari,   qobiliyatlari   hamda   bir   qancha   shaxsiy
fazilatlari  ôyi n jarayonida bevosita rivojlanadi. O„yin jarayonidagi bolalar
faol faoliyatining psixik taraqqiyot uchun ahamiyati shundaki, bolalarning
turli   sifat   va   fazilatlari   õyin n   jarayonida   faqat   namoyon   bo„libgina qolmasdan,   bunda   sifat   va   fazilatlar   mustahkamlanadi,   öz lashtiriladi.
Shuning   uchun   psixologik   nuqtai   nazardan   oqilona,   ya‟ni,   t ôğr i   tashkil
qilingan  õ yin bola shaxsini har tomonlama  õs tiradi va shuning bilan birga
bolaning   butun   psixik   jarayonlarida   –   sezish,   idrok,   diqqat,   xotira,
tafakkur,   hayol   va   irodani   ildam   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Õ yin   ô z
mohiyati   jihatidan   katta   kishilarning   xatti-harakatlari   va   xulq-atvorlariga
faol taqlid qilishdan iborat bo„lishi tufayli bolalarda ma‟naviy sifatlarning
mustahkamlanishi   uchun   va   odob-axloq   qoidalarini   bilib   olishlari   uchun
keng   imkoniyatlar   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bola   o„yin   jarayonida
shifokorlik   yoki   o„qituvchilik   rolini   bajarayotgan   bo„lsa,   shu   kasbga
tegishli   barcha   sifatlarni   namoyon   qilishga   intiladi.   Ular   o„yinga   juda
berilib   ketsalar,   bajarayotgan   rollariga   xos   sifatlar   shunchalik   samimiy,
ijodiy   tarzda   namoyon   bo„ladi.   Bolalar   uchun   o„yin   mazmunining   hech
bir   chegarasi   yo„q.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   kattalar   hayotini
hamma   tomonlarini   o„z   o„yinlarida   aks   ettira   oladilar.   Õ yinning
ahamiyati bola shaxsining o„sib kamolotga yetishiga ta‟sir ko„rsatishdin
iboratdir.   Õ yin   har   bir   yosh   bosqichda   bolaning   tevarak   atrofdagi
dunyoni   va   kishilar   o„rtasidagi   munosabatlarni   bilib   olishni   ifodalaydi.
Bolaningmoddiy   dunyoga,   kishilarga,   õ z-o õzi ga   munosabati
o„zgarayotgan   o„yinda   namoyon   bo„ladi.   Bolalarning   ehtiyojlari,   istak,
qiziqish   (havas)lari   bevosita   o„yinda   ifodalanadi.   Õ yin   bolalarning
xayolparastligi   tufayli   narsalar   va   kishilar   dunyosini   ular   uchun   ma‟qul
tomonga   “ õz gartirish”   imkoniyatini   beradigan   faoliyatdir.  
Ma‟lumki,  bolalarning  asosiy   vaqti   õy   in   bilan   ôt adi.   Ôy in   maktabgacha
yoshdagi   bolalarni   har   tomonlama   rivojlanishining   muhim   vositasi,
ularning   asosiy   faoliyati   bo„lib   hisoblanadi.   Õ yin   jarayonida   bola   shaxsi
faoliyat  sub‟ekti sifatida shakllana boshlaydi.   Ö yin uzoq davrlardan beri mashhur   olimlar,   pedagog-psixologlar,   faylasuflar,   sotsiologlar,
etnograflar   va   madaniyat   arboblari   diqqatini   ôz iga   qaratib     kelingan
dolzarb   mavzudagi   muammolardan   biridir.   Bola   psixikasining   taraqqiy
etishida   õy inning   roli   beqiyosdir.   Biz   bolaning   psixik   taraqqiyotini   ôy in
faoliyatisiz     tasavvur   qilishimiz   qiyin.   Chunki,   õ yin   orqali   bola   faqat
jismoniy   tomondan   emas,     balki   psixologik   tomondan   ham   rivojlanadi.
Õ yin   orqali   bola   olamni,   undagi   narsa     hodisalarni,   ularga   xos
xususiyatlarni   ô rganibgina   qolmay,   balki   nutq   so„zlashga,     mustaqil
fikrlashga, xayol qilishga, ijod qilishga, muomala madaniyatiga o„rganadi.
K õ pchilik   psixologlar   hamda   pedagoglar   o„yinning   psixologik   masalalari
bilan   bevosita shu ğul lanib,   õ yinlarning bolani psixik kamol toptirishdagi
ahamiyatiga     alohida   t õ xtalib   õ tganlar.   Ma l umki,   ôy in   bola   uchun
voqelikni   aks   ettirishdir.   Bu     voqelik   bolani   qurshab   turgan   voqelikdan
ancha qiziqarlidir.
                    I.1.Kichik yoshdagi bolalar õyinini tashkil etish   .O’yin bolalarning
qiziqarli   ermagigina   bo’lib   qolmay,   shu   bilan   bir   qatorda   u   bolalarni
rivojlantirish   va   tarbiyalashning   muhim   vositasi   hamdir.   Ammo   o’yin
kattalar   tomonidan   tashkil   yetilib,   unga   rahbarlik   qilingandagina   ijobiy
natija   beradi.   Pedagog   bolalar   o’yinini   tashkil   yetar   yekan,   quyidagi
talablarga   e’tibor   berishi   zarur:   o’yin   mazmuni   ta’lim-tarbiya   beruvchi
ahamiyatga   yega   bo’lishi,   aks   yettirilayotgan   narsalar   haqidagi
tasavvurlar   to’gri   va   to’la   bo’lishi;   o’yin   harakatlari   faol,   ma’lum
maqsadga   qaratilgan,   ijodiy   xususiyatga   yega   bo’lishi   kerak;   hamma   va
ayrim   bolalarning   qiziqishla-rini   e’tiborga   olgan   holda   o’yniga   rahbarlik qilish; o’yinchoqlar va boshqa kerakli materiallardan maqsadga muvofiq
foydalanish,   bolalarning   o’yinda   xayrixoh   va   xursand   bo’lishlarini
ta’minlash lozim.
Pedagog   bolalar   o’yiniga   rahbarlik   qilar   yekan,   bola   shaxsining   hamma
tomonlariga:   ongiga,   his-tuygulariga,   irodasiga,   xulqiga   ta’sir   yetishi   va
bundan   bolalarni   aqliy,   axloqiy,   estetik   va   jismoniy   tomondan
tarbiyalashda foydalanishi lozim.
O’yin jarayonida bolalarning bilimlari va tasavvurlari boyib, chuqurlashib
boradi. O’yinda u yoki bu rolni bajarayotib, bola o’zining butun diqqatini
o’yinga   qaratishi   lozim.   Bola   o’ynayotganda   kishilar   mehnati,   ularning
aniq   harakatlari,   munosabatlari   to’grisidagi   tasavvuri   yetarli   emasligini
sezib   qoladi,   buning   natijasida   kattalarga   savol   boshlaydi.   Tarbiyachi
bolalarning   bunday   savollariga   javob   berib,   ularning   bilimlariga   aniqlik
kiritadi, boyitadi.
Shunday   qilib,   o’yin   bolalardagi   bilim   va   tasavvurlarni   mustahkamlaydi.
Bunda   pedagogning   to’gri   rahbarligida   uning   tushunchalari   kengayadi.
Tarbiyachi   o’yin   orqali   bolalarda   ona-vatanga,   o’z   xalqiga   boshqa   millat
kishilariga   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi,   mustahkamlaydi.   O’yin
orqali   tarbiyachi   bolalarda   jasurlik,   to’grilik,   o’zini   tuta   bilishlik,
tashabbuskorlik kabi sifatlarni tarbiyalaydi.
O’yin   bolalarda   ijtimoiy   axloqni,   ularning   hayotga,   bir-biriga   bo’lgan
munosabatini   shakllantiruvchi   o’ziga   xos   maktabdir.   O’yinda   bola
kishilarning axloq-odob normalarini, mehnatga munosabatlarini, jamiyat
mulkiga, boshqalarga munosabatlarini bilib oladi. Tarbiyachi   bolalar   o’yiniga   rahbarlik   qilayotib   ularni   jamoa   orqali   ham
tarbiyalab boradi. O’yin jarayonida bolalar o’z xohishlarini jamoa xohishi
bilan   kelishib   olishga,   o’yinda   o’rnatilgan   qoidalarga   rioya   qilishga
o’rganadilar.
Ammo o’yinga to’gri rahbarlik qilinmasa, u noxush oqibatlarga ham olib
kelishi   mumkin.   Tarbiyachi   bolalarni   jismoniy   tomondan   tarbiyalashda
o’yindan   keng   foydalanadi.   Juda   ko’pchilik   o’yinlar   bolalardan   faol
harakat   qilishni   talab   yetadi,   bu   yesa   o’z   navbatida   organizmda   modda
almashinishini yaxshilaydi, qon aylanishini tezlashtiradi. Bundan tashqari
faol   harakat   qilish   bola   gavdasining   to’gri   o’sishini,   harakatlari   chiroyli
bo’lishini   ham   ta’minlaydi.   Ammo   o’yin   pedagogning   rahbarligisiz   o’z-
o’zidan   jismoniy   tarbiya   vositasi   bo’lolmaydi,   chunki   ortiqcha   harakat
qilib yuborish yoki uzoq vaqt bir vaziyatda o’tirish
bolaning sogligiga zarar keltirishi mumkin. Bundan tashqari, o’yin paytida
gigienik shart-sharoit tugdirish uchun alohida gamxo’rlik qilish lozim.
O’yin orqali tarbiyachi bolalarda quvnoq kayfiyat yaratadi, ijobiy ruhiyat
hosil qiladi, bu yesa bolaning asab-ruhiy, jismoniy tarbiyasini yaxshilaydi.
O’yin   bolalarga   estetik   tarbiya   berish   vositasi   sifatida   ham   keng
qo’llaniladi.   Bolalar   tevarak-atrofdagi   hayotni,   voqelikni   obrazlar,   rollar
orqali ham aks yettiradilar.
O’yinda bolalarning avval olgan taassurotlari orqali obraz yaratishlari —
xayol   juda   katta   ahamiyatga   yega.   Bolalar   juda   ko’p   o’yinlarda   avval
o’rgangan   ashula,   she’r,   raqs,   topishmoqlardan   keng   foydalanadilar.
Bundan   tarbiyachi   bolalarda   estetik   did,   zavqni   tarbiyalashda
foydalanadi. Bolalar hayotini tashkil yetishda o’yinning roli. O’yin bola uchun haqiqiy
hayotdir.  Agar   tarbiyachi   bolalar   o’yinini  oqilona  tashkil  yeta  olsagina  u
ijobiy   natijalarga   yerishishi   mumkin.   A.   P.   Usova   shunday   degan   yedi:
«Bolalar   hayoti   va   faoliyatini   to’gri   tashkil   yetish   —   ularni   to’gri
tarbiyalash   demakdir.   Bolalarni   tarbiyalashning   o’yin   shakli   shuning
uchun ham samarali natija beradiki, o’yinda bola yashashni o’rgapmaydi,
balki o’z hayoti bilan yashaydi».
O’yin   tanlay   bilish   ham   muhim   ahamiyatga   yega.   Nonushta   bilan
mashgulot   o’rtasida   bolalar   o’yiniga   8—10   daqiqa   vaqt   beriladi.   Bunda
bolalar   ko’pincha   avval   boshlagan   o’yinlarini   davom   yettiradilar.   Sayrda
bolalarning o’ynashlari uchun 1 soat—1 soatu 20 daqiqa vaqt ajratiladi.
Kunduzgi   uyqu   va   kechki   nonushtadan   keyin   ham   bolalar   o’yiniga   vaqt
beriladi.   Bunda   bolalar   ko’proq   syujetli-rolli   o’yinlarni,   qurilish
materiallari, qo’girchoqlar bilan, stol usti
o’yinchoqlari   o’ynashlari   mumkin.   Shu   bilan   birga   yermak   o’yinlardan
ham   foydalaniladi.   Ammo   o’yin   bilan   ta’lim   o’rtasidagi   bogliqlik   bola
ulgaygan   sari   o’zgarib   boradi.   Kichik   guruhda   o’yin   ta’lim   berishning
asosiy   shakli   hisoblansa,   katta   guruhga   borganda   esa   mashgulotlarda
ta’limning roli ortadi. Tayyorlov guruhiga borganda bolalarning o’zlarida
maktabdagi o’qishga ishtiyoq uygonib qoladi.
Ammo   bolalar   uchun   o’yinning   qadri   yo’qolmaydi,   balki   mazmuni
o’zgaradi.   yendi   bolalarni   ko’proq   fikriy   faollikni   talab   yetuvchi   o’yinlar,
sport tarzidagi (musobaqa jihatlari bor) o’yinlar qiziqtira boshlaydi.
Pedagogika fani o’yinni bola shaxsini tarbiyalashning asosiy vositasi deb
hisoblaydi.   O’yin   orqali   bolalar   kattalarning   mehnat   tajribasini,   bilim, malaka va ko’nikmalari, harakat usullarini, axloq normalari va qoidalarini,
mulohaza   va   muhokamalarini   yegallab   oladilar.   O’yinda   bolaning   o’z
tengdoshlari va kattalar bilan bo’ladigan munosabat usullari shakllanadi,
his va didlari tarbiyalanadi
Õyin   tarbiyaning   muhim   vositasi   sifatidaZamonaviy   jamiyat   taraqqiyoti
pedagogik   innovatsiyalar   tajribasini,   psixologikpedagogik   tadqiqotlar
natijalarini   umumlashtirish   va   tizimlashtirishni   talab   qiladi.   Ushbu
muammoni   hal   qilish   yo'llaridan   biri   bolalar   bilan   o'quv   ishlarini   tashkil
etishning   texnologik   yondashuvidir.O’yin   inson   o’zligining   namoyon
bo’lishi,   uning   takomillashuv   usulidir.   O’yin   kattalar   hayotida   muayyan
o’rin   tutar   ekan,   u   bolalar   uchun   alohida   ahamiyatga   egadir.   Uni
«bolalikning   hamrohi»   deb   atash   qabul   qilingan.   U   maktabgacha
yoshdagi   bolalar   hayotining   asosiy   mazmunini   tashkil   etadi.   Mehnat   va
ta`lim   bilan   uzviy   aloqada   bo’lgan   holda   yetakchi   faoliyat   sifatida
namoyon   bo’ladi.   Bola   shug’ulanadigan   ko’pchilik   jiddiy   ishlar   o’yin
shaklida bo’ladi. O’yinda shaxsdagi barcha mavjud jihatlar ishga tushadi:
bola   harakat   qiladi,   gapiradi,   idrok   etadi,   o’ylaydi.   O’yin   tarbiyaning
muhim vositasi sifatida namoyon bo’ladi.
O'yin   texnologiyasining   asosiy   maqsadi   maktabgacha   ta'lim
muassasasining   faoliyat   ko'rsatish   shartlariga   va   bolalarning   rivojlanish
darajasiga   qarab   faoliyat   ko'nikmalari   va   ko'nikmalarini   shakllantirish
uchun   to'liq   motivatsion   asosni   yaratishdir.
Uning vazifalari:
1.   Bolaning   o'z   faoliyati   orqali   bilim   va   ko'nikmalarni   egallashga   ongli
ehtiyoj, motivatsiyaning yuqori darajasiga erishish. 2.   Bolalar   faoliyatini   faollashtiradigan   va   uning   samaradorligini
oshiradigan   vositalarni   tanlang.
Ammo   har   qanday   pedagogik   texnologiya   singari,   o'yin   ham   quyidagi
talablarga javob berishi kerak:
1.   Texnologik   sxema   –   texnologik   jarayonning   mantiqiy   jihatdan   o‘zaro
bog‘langan funksional elementlarga bo‘lingan tavsifi.
2.   Ilmiy   asos   –   ta’lim   maqsadlariga   erishishning   ma’lum   ilmiy
kontseptsiyasiga   tayanish.
3.   Mustahkamlik   -   texnologiya   mantiqiy,   barcha   qismlarning   o'zaro
bog'liqligi,   butunligi   bo'lishi   kerak.
4.   Boshqariladiganlik   -   natijalarni   to'g'rilash   uchun   maqsadni   belgilash,
o'quv   jarayonini   rejalashtirish,   bosqichma-bosqich   diagnostika,   turli   xil
vositalar va usullarni qo'llash imkoniyati taxmin qilinadi.
5. Samaradorlik - o'qitishning ma'lum standartiga erishishni kafolatlashi,
natijalar bo'yicha samarali va xarajatlar bo'yicha optimal bo'lishi kerak.
6. Reproduktivlik - boshqa ta'lim muassasalarida qo'llanilishi.
O'yin   pedagogik   texnologiyasi   -   pedagogik   jarayonni   turli   xil   pedagogik
o'yinlar   shaklida   tashkil   etish.   Bu   o'qituvchining   izchil   faoliyati:
O'yinlarni   tanlash,   ishlab   chiqish,   tayyorlash;
Bolalarni   o'yin   faoliyatiga   jalb   qilish;
O'yinning   o'zini   amalga   oshirish;
O'yin   faoliyati   natijalarini   sarhisob   qilish.
O'yin   texnologiyasidagi   pedagogik   o'yinning   asosiy   xususiyati   aniq
belgilangan   o'quv   maqsadi   va   ta'lim   va   kognitiv   yo'nalish   bilan
tavsiflangan   tegishli   pedagogik   natijalardir. Pedagogik o'yinlarning turlari juda xilma-xildir. Ular farq qilishi mumkin:
1. Faoliyat turi bo'yicha - motorli, intellektual, psixologik, kasbiy yo'nalish
va   boshqalar;
2.   Pedagogik   jarayonning   tabiatiga   ko'ra   -   o'qitish,   tarbiyalash,   nazorat
qilish, kognitiv, tarbiyaviy, rivojlantiruvchi, diagnostik.
3.   O'yin   texnikasining   tabiatiga   ko'ra   -   qoidalar   bilan   o'yinlar;   o'yin
davomida   belgilangan   qoidalar   bilan   o'yinlar,   o'yinlar;   qoidalarning   bir
qismi   o'yin   shartlari   bilan   belgilanadigan   va   uning   borishiga   qarab
o'rnatiladigan   o'yinlar.
5.   O'yin   jihozlari   uchun   -   ish   stoli,   kompyuter,   teatr,   rol   o'ynash,
rejissyorlik va boshqalar.
O'yin   texnologiyasining   asosiy   komponenti   o'qituvchi   va   bolalar
o'rtasidagi 
to'g'ridan-to'g'ri va tizimli aloqadir.
Uning ma'nosi:
O'quvchilarni faollashtiradi;
Kognitiv qiziqishni oshiradi;
Hissiy   ko'tarilishni   keltirib   chiqaradi;
Ijodkorlikni rivojlantirishga yordam beradi
;O'yinning   aniq   tuzilgan   shartlari   tufayli   mashg'ulotlar   vaqtini   maksimal
darajada   jamlaydi;
O'qituvchiga   materialni   o'zlashtirish   darajasiga   qarab   o'yin   vazifalarini
murakkablashtirish   yoki   soddalashtirish   orqali   o'yin   harakatlarining strategiyasi  va taktikasini o'zgartirishga imkon beradi.O'yin darslari juda
jonli,   hissiy   jihatdan   qulay   psixologik   muhitda,   xayrixohlik,   erkinlik,
tenglik   muhitida,   passiv   bolalarning   izolyatsiyasi   yo'qligida.   O'yin
texnologiyalari bolalarning erkin bo'lishiga yordam beradi, o'ziga ishonch
paydo   bo'ladi.   X,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   haqiqiy   hayot
sharoitlariga   yaqin   o'yin   sharoitida   harakat   qilib,   har   qanday
murakkablikdagi materialni osonroq o'rganadilar.
Õyin   rivojlanishda   nuqsoni   bor   bolalarning   asosiy   faoliyatlaridan
hisoblanadi.   Oyin   doim   haqiqiy   hayotni   aks   ettiradi.   Demak,   ijtimoiy
hayot   ozgarishi   bilan   uning   mazmuni   ham   ozgaradi.   Oyin   ma’lum
maqsadga kora yonaltirilgan ongli faoliyat bolib, uning mehnat bilan kop
umumiyligi   bor   va   yoshlarni   mehnatga   tayyorlashga   xizmat   qiladi.   Oyin
faoliyati   asosida   bolada   oquv   faoliyati   rivojlanadi.   Shuning   uchun
bolalarning   oyin   faoliyatini   rivojlantirishga   ahamiyat   berishimiz   kerak.
Bola hech qachon jim oynamaydi, bitta ozi oynasa ham u oyinchoq bilan
gaplashadi,  Òzi   tasvirlayotgan   qahramon   bilan   muloqot   omatadi,  onasi,
bemor,   shifokoi   xullas   haminahaiiimaning   orniga   ozi   gapiradi.   Soz
obrazning   yaxshiroq   ochilishiga   yordam   beradi.
Nutq oyin jarayonida juda katta ahamiyatga ega. Nutq orqali bolalar fikr
almashadi,   õz   his-tuygu,   kechinmalarini   ortoqlashadi.   Soz   bolalar
ortasida   dostona   munosabatlar   ornatilishiga,   tevarak-atrofdagi   hayot
voqealari   va   faktlariga   bir   xilda   munosabatda   bolishga   yordam   beradi.
Bolalarning   ozi   yaratgan   oyindan   kelib   chiqadigan   yoki   kattalar
tomonidan   taklif   etilgan   oyinning   goyasi,   mazmuni,   oyin   harakatlari,
rollar, oyin qoidalari uning tuzilishini tashkil etuvchi qirralardir. Õyin bola uchun haqiqiy hayotdir. Agar tarbiyachi bolalar oyiinini oqilona
tashkil   eta   olsagina   u   ijobiy   natijalarga   erishishi   mumkin.   A.P.   Usova
shunday   degan   edi:   «Bolalar   hayoti   va   faoliyatini   togri   tashkil   etish   —
ulami   togri   tarbiyalash   demakdir.   Bolalarni   tarbiyalashning   oyin   shakli
shuning   uchun   ham   samarali   natija   beradiki,   oyinda   bola   yashashni
organmaydi,   balki   oz   hayoti   bilan   yashaydi».
Õyin   tanlay   bilish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Oyin   bilan   ta’lim
ortasidagi   bogliqlik   bola   ulgaygan   sari   ozgarib   boradi.   Kichik   guruhda
oyin   ta’lim   berishning   asosiy   shakli   hisoblansa,   katta   guruhga   borganda
esa   mashgulotlarda   ta’limning   roli   ortadi.   Tayyorlov   guruhiga   borganda
bolalarning ozlarida maktabdagi oqishga ishtiyoq uygonib qoladi. Ammo
bolalar   uchun  oyinning  qadri  yoqolmaydi,  balki  mazmuni ozgaradi.  Endi
bolalarni   koproq   fikriy   faollikni   talab   etuvchi   oyinlar,   sport   tarzidagi
(musobaqa   jihatlari   bor)   oyinlar   qiziqtira   boshlaydi.Oyin   bola   shaxsini
tarbiyalashning   asosiy   vositasidir.   Oyin   orqali   bolalar   kattalarning
mehnat tajribasini, bilim, malaka va konikmalari harakat usullarini, axloq
normalari   va   qoidalarini,   mulohaza   va   muhokamalarini   egallab   oladilar.
Oyinda  bolaning  oz   tengdoshlari  va  kattalar   bilan   boladigan   munosabat
usullari   shakllanadi,   his   va   didlari   tarbiyalanadi.Bolalarning   oyinda
birlashishlari   bir   necha   bosqichga   bolinadi.   Birinchi   bosqichbolalarning
«yonma-yon» oyinining shakllanib borishidir. Bu ilk yoshli va kichik guruh
bolalariga xosdir. Bunday oyinda bolalar ortogining oyiniga qiziqish bilan
qaraydilar,   birga   oynab,   «yonma-yon»   otirganlaridan   xursand   boladilar.
Bu yoshdagi bolalarning oyini kattalar rahbarligida ularning xulqiga ta’sir
etish orqali tashkil etiladi. Ikkinchi bosqichda bolalar oyin orqali mexanik
ravishda   birlasha   boshlaydilar.   Bunday   birlashishlar   qisqa   muddatli
boladi.   Bu   davrga   kelib   bolalardan   kimning   qaysi   oyinga   qiziqishi   aniq bola   boshlaydi,   bir   xil   bolalar   didaktik   oyinga   qiziqsalar,   ikkinchilari
harakatli   oyinni   yoqtiradilar,   uchinchilariga   ijodiy   oyinlar   ma’qulroq
boladi   va   h.k.   Tarbiyachining   vazifasi   bolalarni   u   yoki   bu   oyin   bilan
uzoqroq   oynashga   orgatishdir.   Uchinchi   bosqichda   oynovchi   bolalar
guruhi   bir-biriga   dostona   munosabat   va   ozaro   yoqtirish   orqali
birlashadilar.   Birga   oynovchilar   soni   kop   bolmasa-da,   bolalar   qiziqib
oynaydilar.   Bu   davrga   kelib   bir-birlariga   baho   berish   umumiy   talabi
yuzaga   keladi.   Bu   bosqichda   tarbiyachi   bolalarning   o`yinda
birlashishlarining   axloqiy   asosini   yuzaga  
    Bolalar bilan ishlashda tarbiyachining asosiy vazifasi har bir bolaga o'zi
uchun   mumkin  bo'lgan   vazifalarni  belgilashda  yordam   berish,  ularni  hal
qilish   usullarini   o'zlashtirish   va   o'z   faoliyati   natijalari   uchun   dastur
topishga yordam berishdir.
1.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   aqliy   operatsiyalari   usullarini
shakllantirish   (tahlil,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish,   tasniflash,
o'xshashlik), o'z harakatlarini o'ylash va rejalashtirish qobiliyati.
2.   Bolalarda   o'zgaruvchan   fikrlash,   xayolparastlik,   ijodkorlik   qobiliyatini
rivojlantirish,   o'z   bayonotlarini   bahslasha   olish,   eng   oddiy   xulosalarni
qurish.
3.   Bolalarning   irodaviy   harakatlarni   maqsadga   muvofiq   ravishda
o'zlashtirish qobiliyatini rivojlantirish to'g'ri munosabatlar tengdoshlar va
kattalar bilan, o'zingizni boshqalarning ko'zlari bilan ko'ring. Bolalar   bilan   ishlashni   tashkil   etish   uchun   quyidagi   didaktik   printsiplar
tizimi   asos   bo'ladi:yaratilgan   ta'lim   muhitibarcha   stressni   keltirib
chiqaradigan   omillarni   olib   tashlashni   ta'minlash   ta'lim   jarayoni
(psixologik   qulaylik   printsipi);yangi   bilimlar   kiritilmaydi   tugatilgan   shakl,
lekin   uni   bolalar   tomonidan   mustaqil   ravishda   "kashf   etish"   orqali
(faoliyat   printsipi);har   bir   bolani   o'z   tempida   targ'ib   qilish   mumkin
(minimaks   printsipi);yangi   bilimlarning   kiritilishi   bilan   uning   atrofdagi
dunyo ob'ektlari va hodisalari bilan aloqasi ochib beriladi (dunyoga yaxlit
qarash   tamoyili);bolalar   o'zlarini   tanlash   qobiliyatini   rivojlantiradi   va
muntazam   ravishda   tanlash   imkoniyati   beriladi   (o'zgaruvchanlik
printsipi);o'quv   jarayoni   bolalar   tomonidan   o'zlarining   ijodiy   faoliyat
tajribalarini   (ijodkorlik   printsipi)   egallashga   yo'naltirilgan;ta'limning
barcha darajalari o'rtasida uzluksizlikni ta'minlash (uzluksizlik printsipi).
       
             I.2.Tarbiyachining bolalar õyiniga  rahbarlik qilishi.O‘yin  bolalarning
qiziqarli   ermagigina   bo‘lib   qolmay,   shu   bilan   bir   qatorda   u   bolalarni
rivojlantirish va tarbiyalashning   muhim   vositasi   hamdir.   Ammo   o‘yin
kattalar   tomonidan   tashkil   etilib,   unga   rahbarlik qilingandagina ijobiy
natija   beradi.Pedagog   bolalar   o‘yinini   tashkil   etar   ekan,   quyidagi
talablarga e’tibor berishi zarur: a). O‘yin mazmuni ta’lim-tarbiya beruvchi
ahamiyatga   ega   bo‘lishi;   b).   Aks   ettirilayotgan   narsalar   haqidagi
tasavvurlar   to‘g‘ri   va   to‘la   bo‘lishi;   v).   O‘yin   harakatlari   faol,   ma’lum
maqsadga qaratilgan, ijodiy xususiyatga ega bo‘lishi kerak;g). Hamma va
ayrim   bolalarning   qiziqishlarini   e’tiborga   olgan   holda   o‘yniga   rahbarlik
qilish;   d).   O‘yinchoqlar   va   boshqa   kerakli   materiallardan   maqsadga
muvofiq   foydalanish,       bolalarning   o‘yinda       xayrixoh   va   xursand bo‘lishlarini   ta’minlash   lozim.Pedagog   bolalar   o‘yiniga   rahbarlik   qilar
ekan,   bola   shaxsining   hamma   tomonlariga:ongiga,     his-tuyg‘ulariga,
irodasiga,  xulqiga  ta’sir   etishi   va  bundan   bolalarni  aqliy,  axloqiy,  estetik
va jismoniy tomondan tarbiyalashda foydalanishi lozim.O‘yin  jarayonida
bolalarning  bilimlari   va   tasavvurlari   boyib,   chuqurlashib   boradi.   O‘yinda
u yoki bu rolni bajarayotib, bola o‘zining butun diqqatini o‘yinga qaratishi
lozim.   Bola   o‘ynayotganda   kishilar   mehnati,   ularning     aniq     harakatlari,
munosabatlari    to‘g‘risidagi    tasavvuri   yetarli    emasligini    sezib     qoladi,
buning   natijasida     kattalarga     savol     boshlaydi.     Tarbiyachi     bolalarning
bunday     savollariga     javob     berib,    ularning     bilimlariga     aniqlik   kiritadi,
boyitadi.   Shunday   qilib,   o‘yin   bolalardagi   bilim   va   tasavvurlarni
mustahkamlaydi.   Bunda       pedagogning       to‘g‘ri         rahbarligida     uning
tushunchalari   kengayadi.   Tarbiyachi   o‘yin   orqali   bolalarda   ona-vatanga,
o‘z   xalqiga   boshqa   millat   kishilariga   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi,
mustahkamlaydi.   487O‘yin   bolalarda   ijtimoiy   axloqni,   ularning   hayotga,
bir-biriga   bo‘lgan   munosabatini   shakllantiruvchi   o‘ziga   xos   maktabdir.
O‘yinda   bola   kishilarning   axloq-odob   normalarini,   mehnatga
munosabatlarini,   jamiyat   mulkiga,   boshqalarga   munosabatlarini   bilib
oladi.Tarbiyachi     bolalar     o‘yiniga     rahbarlik     qilayotib     ularni     jamoa
orqali   ham   tarbiyalab   boradi.   O‘yin jarayonida bolalar o‘z xohishlarini
jamoa xohishi bilan kelishib olishga, o‘yinda o‘rnatilgan qoidalarga rioya
qilishga o‘rganadilar.Ammo o‘yinga to‘g‘ri rahbarlik qilinmasa, u noxush
oqibatlarga   ham   olib   kelishi   mumkin.   Tarbiyachi   bolalarni   jismoniy
tomondan   tarbiyalashda   o‘yindan   keng   foydalanadi.   Juda   ko‘pchilik
o‘yinlar bolalardan faol harakat qilishni talab etadi, bu esa o‘z navbatida
organizmda   modda   almashinishini   yaxshilaydi,   qon   aylanishini
tezlashtiradi. Bundan tashqari faol harakat qilish bola gavdasining to‘g‘ri o‘sishini, harakatlari chiroyli   bo‘lishini   ham   ta’minlaydi.    Ammo   o‘yin
pedagogning     rahbarligisiz     o‘z-o‘zidan     jismoniy     tarbiya   vositasi
bo‘lolmaydi,   chunki   ortiqcha   harakat   qilib   yuborish   yoki   uzoq   vaqt   bir
vaziyatda   o‘tirish   bolaning   sog‘lig‘iga   zarar   keltirishi   mumkin.   Bundan
tashqari,   o‘yin   paytida   gigienik   shart-sharoit   tug‘dirish   uchun   alohida
g‘amxo‘rlik qilish lozim. O‘yin orqali tarbiyachi bolalarda quvnoq kayfiyat
yaratadi, ijobiy ruhiyat hosil qiladi, bu esa bolaning asab-ruhiy, jismoniy
tarbiyasini   yaxshilaydi.O‘yin   bolalarga   estetik   tarbiya   berish   vositasi
sifatida   ham   keng   qo‘llaniladi.   Bolalar   tevarak-atrofdagi   hayotni,
voqelikni   obrazlar,   rollar   orqali   ham   aks   ettiradilar.   O‘yinda   bolalarning
avval   olgan   taassurotlari   orqali   obraz   yaratishlari   —xayol   juda   katta
ahamiyatga   ega.   Bolalar   juda   ko‘p   o‘yinlarda   avval   o‘rgangan   ashula,
she’r,   raqs,   topishmoqlardan   keng   foydalanadilar.   Bundan   tarbiyachi
bolalarda   estetik   did,   zavqni   tarbiyalashda   foydalanadi.   Bolalar   hayotini
tashkil   etishda   o‘yinning   roli.O‘yin   bola   uchun   haqiqiy   hayotdir.   Agar
tarbiyachi bolalar o‘yinini oqilona tashkil eta olsagina u ijobiy natijalarga
erishishi   mumkin.   A.   P.   Usova  shunday   degan   edi:     «Bolalar     hayoti    va
faoliyatini     to‘g‘ri    tashkil     etish   —ularni     to‘g‘ri    tarbiyalash     demakdir.
Bolalarni tarbiyalashning o‘yin shakli shuning uchun ham samarali natija
beradiki,   o‘yinda   bola   yashashni   o‘rgapmaydi,   balki   o‘z   hayoti   bilan
yashaydi».O‘yin   tanlay   bilish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.Nonushta
bilan   mashg‘ulot   o‘rtasida   bolalar   o‘yiniga   8—10   daqiqa   vaqt   beriladi.
Bunda   bolalar   ko‘pincha   avval   boshlagan   o‘yinlarini   davom   ettiradilar.
Sayrda   bolalarning   o‘ynashlari   uchun   1   soat—1   soatu   20   daqiqa   vaqt
ajratiladi.   Kunduzgi   uyqu   va   kechki   nonushtadan   keyin   ham   bolalar
o‘yiniga   vaqt   beriladi.   Bunda   bolalar   ko‘proq   syujetli-rolli   o‘yinlarni,
qurilish   materiallari,   qo‘g‘irchoqlar   bilan,   stol   usti     o‘yinchoqlari o‘ynashlari     mumkin.   Shu   bilan   birga   ermak     o‘yinlardan   ham
foydalaniladi.Ammo o‘yin bilan ta’lim o‘rtasidagi bog‘liqlik bola ulg‘aygan
sari  o‘zgarib   boradi.  Kichik   guruhda  o‘yin  ta’lim   berishning asosiy  shakli
hisoblansa,   katta   guruhga   borganda   esa   mashg‘ulotlarda   ta’limning   roli
ortadi.   Tayyorlov   guruhiga   borganda   bolalarning   o‘zlarida   maktabdagi
o‘qishga   ishtiyoq   uyg‘onib   qoladi.Ammo   bolalar   uchun   o‘yinning   qadri
yo‘qolmaydi,   balki   mazmuni   o‘zgaradi.   Endi   bolalarni   ko‘proq   fikriy
faollikni   talab   etuvchi   o‘yinlar,   sport   tarzidagi   (musobaqa   jihatlari   bor)
o‘yinlar   qiziqtira   boshlaydi.Pedagogika     fani     o‘yinni     bola     shaxsini
tarbiyalashning     asosiy     vositasi     deb     hisoblaydi.     O‘yin     orqali   bolalar
kattalarning   mehnat   tajribasini,   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalari,   harakat
usullarini,   axloq   normalari   va   qoidalarini,   mulohaza   va   muhokamalarini
egallab   oladilar.   O‘yinda   bolaning   o‘z   tengdoshlari   va   kattalar   bilan
bo‘ladigan   munosabat   usullari   shakllanadi,   his   va   didlari
tarbiyalanadi.Bolalarning   o‘yinda   birlashishlari   bir   necha   bosqichga
bo‘linadi.Birinchi   bosqichbolalarning «yonma-yon» o‘yinining shakllanib
borishidir. Bu ilk yoshli va kichik guruh bolalariga xosdir. Bunday o‘yinda
bolalar   o‘rtog‘ining   o‘yiniga   qiziqish   bilan   qaraydilar,   birga   o‘ynab,
«yonma-yon»o‘tirganlaridan xursand bo‘ladilar. Bu yoshdagi bolalarning
o‘yini   kattalar   rahbarligida   ularning   xulqiga   ta’sir   etish   orqali   tashkil
etiladi.Ikkinchi   bosqichdabolalar   o‘yin   orqali   mexanik   ravishda   birlasha
boshlaydilar. Bunday birlashishlar qisqa muddatli bo‘ladi. Bu davrga kelib
bolalardan   kimning   qaysi   o‘yinga   qiziqishi   aniq   bo‘la   boshlaydi,   bir   xil
bolalar   didaktik   o‘yinga   qiziqsalar,   ikkinchilari   harakatli   o‘yinni
yoqtiradilar,   uchinchilariga   ijodiy   o‘yinlar   ma’qulroq     bo‘ladi     va     h.k.
Tarbiyachining     vazifasi     bolalarni     u     yoki     bu     o‘yin     bilan     uzoqroq
o‘ynashga   o‘rgatishdir.Uchinchi   bosqichdao‘ynovchi   bolalar   guruhi   bir- biriga do‘stona munosabat va o‘zaro yoqtirish  orqali birlashadilar. Birga
o‘ynovchilar soni ko‘p bo‘lmasa-da, bolalar qiziqib o‘ynaydilar. Bu davrga
kelib bir-birlariga     baho     berish     umumiy     talabi     yuzaga   keladi.   Bu
bosqichda     tarbiyachi     bolalarning     o‘yinda   birlashishlarining   axloqiy
asosini   yuzaga   keltirishi,   ularda   o‘zaro   yordam,   o‘rtoqlik,   do‘stlik
munosabatlarini   shakllantirishi   lozim.Bolalarning     o‘yinlari     qiziqarli,
mazmunli     bo‘lishi     uchun         o‘yinning     hamma     turlaridan
o‘rinl488foydalanilsa,   bolalarga   ta’lim   berish   va   ularni   tarbiyalashda
ijobiy   natijalarga   erishiladi.Tarbiyachining     o’yin     jarayoniga     rahbarlik
qilish     metodikasini     egallagan     bo’lishi     o’yinlarni   muvaffaqiyatli
o’tkazishning     asosiy     sharti     hisoblanadi.     Pedagog     o’yin     faoliyatiga
rahbarlik  qilar  ekan, bolalarni  asta –sekin  va  “sezdirmasdan”  qiziqarli
o’yin   vazifalarini   bajarishda  mustaqillik   va  topqirlik ko’rsatish, yuzaga
kelgan   o’yin   vaziyatida   chaqqon   va   intilib   harakat   qilish,   o’rtoqlik
yordami berish, hamma uchun umumiy bo’lgan maqsadga erishishga va
bunday   quvonishga   o’rgatib   boradi.   Tarbiyachining     vazifasi     har     bir
bolani     faol     o‘yinga     jalb     qilish,     bolalar     o‘rtasida     do‘stlikka,
haqqoniylikka,   o‘rtoqlarini   javobgarlikni   sezishga
asoslaiganmunosabatlar   o‘rnatishdan   iboratdir.   O‘yinni   bolalar   o‘z
ixtiyorlari  bilan   o‘ynaydilar,   ammo   boshqa  hech   bir   faoliyatda   o‘yindagi
singari   bolalarning   xulqi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   qat’iy   qoida   yo‘q.   Bunday
qat’iy   qoida   ijodiy   o‘yinga   ham,   qoidali   o‘yinga   ham,   qoidani   bolalar
o‘zlari o‘rnatadigan o‘yinga ham tegishlidir. 
                    II.1.Bola   intellektuallgini   oshirish.. Bolalar   bilan   ishlashda
tarbiyachining   asosiy   vazifasi   har   bir   bolaga   o'zi   uchun   mumkin   bo'lgan
vazifalarni   belgilashda   yordam   berish,   ularni   hal   qilish   usullarini o'zlashtirish   va   o'z   faoliyati   natijalari   uchun   dastur   topishga   yordam
berishdir.
1.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   aqliy   operatsiyalari   usullarini
shakllantirish   (tahlil,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish,   tasniflash,
o'xshashlik), o'z harakatlarini o'ylash va rejalashtirish qobiliyati.
2.   Bolalarda   o'zgaruvchan   fikrlash,   xayolparastlik,   ijodkorlik   qobiliyatini
rivojlantirish,   o'z   bayonotlarini   bahslasha   olish,   eng   oddiy   xulosalarni
qurish.
3.   Bolalarning   irodaviy   harakatlarni   maqsadga   muvofiq   ravishda
o'zlashtirish qobiliyatini rivojlantirish to'g'ri munosabatlar tengdoshlar va
kattalar bilan, o'zingizni boshqalarning ko'zlari bilan ko'ring.Bolalar bilan
ishlashni   tashkil   etish   uchun   quyidagi   didaktik   printsiplar   tizimi   asos
bo'ladi:yaratilgan   ta'lim   muhitibarcha   stressni   keltirib   chiqaradigan
omillarni   olib   tashlashni   ta'minlash   ta'lim   jarayoni   (psixologik   qulaylik
printsipi);yangi   bilimlar   kiritilmaydi   tugatilgan   shakl,   lekin   uni   bolalar
tomonidan   mustaqil   ravishda  "kashf   etish"   orqali   (faoliyat   printsipi);har
bir   bolani   o'z   tempida   targ'ib   qilish   mumkin   (minimaks   printsipi);yangi
bilimlarning kiritilishi bilan uning atrofdagi dunyo ob'ektlari va hodisalari
bilan   aloqasi   ochib   beriladi   (dunyoga   yaxlit   qarash   tamoyili);bolalar
o'zlarini tanlash qobiliyatini rivojlantiradi va muntazam ravishda tanlash
imkoniyati   beriladi   (o'zgaruvchanlik   printsipi);o'quv   jarayoni   bolalar
tomonidan   o'zlarining   ijodiy   faoliyat   tajribalarini   (ijodkorlik   printsipi) egallashga   yo'naltirilgan;ta'limning   barcha   darajalari   o'rtasida
uzluksizlikni ta'minlash  (uzluksizlik  printsipi).Hozirgi  kunda  maktabgacha
yoshdagi   bolalarning   intellektual   rivojlanishi   maktabgacha   sharoitlar
ustuvor vazifa sifatida ular yana gaplashishni boshladilar.
Ko'pgina   rus   va   xorijiy   mutaxassislarning   fikriga   ko'ra,   aynan
maktabgacha yoshdagi intellektual qobiliyatlarni intensiv shakllantirish -
vizual shakldan mantiqiy shakllarga, amaliy fikrlashdan ijodkorlikka o'tish
amalga   oshiriladi.   Bolalikning   ushbu   davrida   abstraktsiya,
umumlashtirishning   dastlabki   shakllarining   shakllanishi,   oddiy   shakllar
mulohaza yuritish.
Maktabgacha   yosh   sezgi,   e'tibor,   xotira,   tasavvurni   rivojlantirish   va
takomillashtirishga   sezgir.   Buning   sababi   shundaki,   tug'ilishdan   6-7
yoshgacha   bo'lgan   bolalarda   barcha   analizatorlarning   ishi   yaxshilanadi,
miya   yarim   korteksining   alohida   qismlari   rivojlanishi   va   funktsional
farqlanishi,   ular   orasidagi   bog'lanishlar   yaxshilanadi.Afsuski,   bolaning
intellektual   rivojlanishining   ustuvor   yo'nalishi   bilan   ishlaydigan   bolalar
bog'chalari   yo'q.   Hali   ham   estetik   va   vatanparvarlik   tarbiyasiga   katta
e'tibor qaratilmoqda, ammo intellektual rivojlanish etishmayapti.Sababi,
ushbu ishga yo'naltirilgan maxsus dasturning yo'qligi.
Bunday dasturni yaratish qiyinligi ko'pchilik tomonidan ko'rinib turibdiki,
u  nafaqat  bolani fikrlashga  o'rgatishi,  olgan   ma'lumotlarini  tuzishi,  ya'ni
maktab   ta'limi   uchun   yuqori   tayyorgarligini   shakllantirishga   yordam
berishi, balki maktabgacha yoshdagi ichki o'yin - o'yinning ichki qiymatini
saqlashga yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Bunday   dastur   uchun   maxsus   xodimlar,   ota-onalar   bilan   maxsus   ish   va
maxsus ko'rgazmali o'quv qo'llanmalari kerak.
Shunga   qaramay,   mamlakatimizda   intellektual   rivojlanishning   yagona
dasturi   mavjud   bo'lmaganda,   individual   ruhiy   jarayonlarni   (xotira,
e'tibor,   fikrlash,   tasavvur)   rivojlantirishga   qaratilgan   turli   xil   test
topshiriqlari,   mashqlar,   o'yinlar   juda   faol   ravishda   ishlab
chiqilmoqda.Ushbu   vazifalar,   o'yinlar,   iloji   bo'lsa,   o'qituvchilar
tomonidan qo'llaniladi ta'lim jarayoni rivojlantirish va saviyasini oshirish
maqsadida   umumiy   tayyorgarlik   bola   maktabga.Ammo   intellektual
rivojlanishning   muvaffaqiyati   uning   reja   asosida   tizimli   ravishda   tashkil
etilishi   va   o'quv   jarayonini   tartibga   soluvchi   didaktik   printsiplar   asosida
amalga   oshirilishi   bilan   belgilanadi.Bunday   imkoniyatni,   birinchi
navbatda,   maktabgacha   yoshdagi   bolaning   intellektual   rivojlanishiga
qaratilgan   maxsus   rivojlanish   sinflari   berishi   mumkin.Bunday   darslarni
psixolog   yoki   maxsus   o'qitilgan   o'qituvchi   olib   borishi   yaxshi.
Rivojlantiruvchi   vazifalardan   foydalanish   kattalardan   ma'lum   bilim   va
ko'nikmalarni   talab   qilganligi   sababli:   yoshga   mos   individual   vazifalarni
dozalash   va   birlashtirish   qobiliyati;   vazifalarni   bolalarni  ularni  bajarishni
xohlaydigan qilib taqdim etish qobiliyati.
Biz 5-7 yoshdagi bolalarning bilim jarayonlarini rivojlantirishga qaratilgan
o'z   ishimizda   ishlab   chiqqan   va   foydalanadigan   kompleksni   bunday
darslarga   misol   qilib   keltirish   mumkin   yoshda,   bu   bir   qator   afzalliklarni
birlashtiradi.
Birinchidan,   alohida   e'tibor   sinfda   bolalar   uchun   qulay   muhit,   ichki
xavfsizlik hissi, erkinlik va erkinlik yaratish uchun to'lanadi. Maktabgacha
yoshdagi bolaga qulaylik yaratish shartlaridan biri bu kattalar bilan ijobiy, hissiy   jihatdan   rang-barang   muloqot,   bolaning   barcha   boshlanishi   va
harakatlari uchun uni qo'llab-quvvatlashdir.
Ikkinchidan, barcha darslar o'yin uslubida qurilgan va syujet mazmuniga
ko'ra   puxta   o'ylangan.   Har   bir   darsning   yaxshi   o'ylangan   hikoyasi   uni
mantiqan uyg'unlashtiradi.
     
              II.2.Õzbekiston   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   bolalarni
intellektual   zukko   qilib   tarbiyalashga   qaratilayotgan   e'tibor. O`zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich   Mirziyoyev
ta’kidlaganlaridek:   “Maktabgacha   ta`lim   -   ertangi   kunimizga   zamin”dir.
Bilim   va   faoliyat   uslubining   murakkablashishi   ta’lim   jarayonida   bolalar
rivojlanishining   asosiy   va   belgilovchi   tomonini   tashkil   etadi.   Masalan,
Shvetsariyalik   psixolog   J.   Piaja   o‘ziolib   borgan   tadqiqotlar   asosida
ta’kidlashicha, 7-8  yoshdan   kichik   bolalar   raqam   bilan   bog‘liq   faoliyatga
qodir   emas.   Shuningdek,   bolaning   psixik   rivojlanishida   ta’lim
mazmunining o‘zgarishi va uning ta’siri haqida L.A.Venger, P.Ya.Galperin,
D.B.Elkonin,   V.V.Davidov   va   boshqalar   asarlarida   keng   tadqiq   etilgan.
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   tarbiyasining   asosiy   vazifalari-
jismoniy, aqliy, axloqiy, mehnat tarbiyasi, estetik tarbiya berib borishdan
iboratdir.   Psixologlar   fikricha   bu   yoshda   bolada   bilish   jarayonlari
rivojlanib borganligi  sababli unga o`rgatilgan har bir yangilikni tez ilg`ab
oladi,   ongiga   singdirib   boradi.Bolalikda   aqliy   rivojlanish   asosinibolada
shakllanayotgan   idrok   etish   va   fikrlash   harakatlarining   yangi   turlari
tashkil   etadi.   Bu   yoshda   avtodidaktik,   o‘zi   o‘rgatuvchi   o‘yinchoqlar
(matryoshkalar, qutichalar, kubchalar, mozaika va boshqalar) bola ongini
tez   rivojlantiradi.Intellektualpsixologik   o`yinlar   bolani   har   tomonlama komil   shaxs   bo`lib   shakllanishidagi   asosiy   vositalardan   biridir.
Maktabgacha  ta`lim   davridagi   bolani   har   tomonlama   komil  inson   bo`lib
shakllanishida   didaktik   o`yinlar   asosiy   vosita   bo`lib   xizmat   qiladi.
Intellektualpsixologik   o`yinlarning  barchasini quyidagi uch  turga ajratish
mumkin:
1.   Buyumli   o`yinlar(o`yinchoqlar,   tabiiy   materiallar)
2. Stol ustida o`ynaladigan o`yinlar
3.   So`z   o`yinlari
  Ta`lim   jarayonida   zamonaviy   interfaol   usullardan   foydalanish   bolalar
intellektiga   ijobiy   ta`sir   ko`rsatadi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich   Mirziyoyev
2017-   yil   30-sentabrda   PF5198   -   sonli   “Maktabgacha   ta'lim   faoliyatini
tashkil   etish   va   boshqaruv   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora
tadbirlari   to'g`risida”   gi   farmoni   qabul   qilinib,   unda   maktabgacha   ta'lim
muassasalarining   davlat   va   nodavlat   tarmoqlarini   yanada   kengaytirish,
davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasalari   o'rtasida   sog`lom
raqobat   muhitini   shakllantirish   sharoitlarini   yaratish,   davlat   va   xususiy
sektor   sherikligi   shartlarida   maktabgacha   ta'lim   muassasalarining   yangi
shakllarini   joriy   etish,   shuningdek,   O'zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha ta'lim vazirligi faoliyatini samarali tashkil etishni ta'minlash
asosiy   maqsad   qilib   belgilangan.Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
bolalarning   intellektual   salohiyatining   rivojlanishida   ulardagi   tug`ma
qobiliyat   va   iste'dod   muhim   ahamiyatga   ega.   Tug`ma   qobiliyatga   ega
bo'lgan   bolalarimiz   kattalarning   har   bir   ta'limiy,   tarbiyaviy   va   kasbiy
ta'limotlarini tez ilg`ab oladilar va tez o'zlashtirib, hayotga tatbiq etadilar.
Ammo,   barcha   yoshlarimizga   ham   birdek   tug`ma   talant,   qobiliyat   va
iste'dod   nasib   etavermaydi.   Shunday   ekan,   qobiliyatni   shakllantirib borish,   yoshlarning   iste'dodini   oshirib   borishdek   muhim   vazifa   birinchi
navbatda   pedagoglarimiz   va   keng   jamoatchilik   zimmasiga   ya'ni   oila,
o'quv   muassasalari,   korxona,   tashkilot,   ustaxona   boshqaruvchilari
zimmasiga   tushadi.Kattalar   tug`ma   aql   sohiblari   bo`lgan   bolalarning
yo`lini   to`sishni   yaxshi   ko`radilar.   Bolaga   “uni   qilma”,   “bu   senga   foyda
keltirmaydi”   kabi   so’zlarni   ko’p   ishlatishadi.
Unga   xato   qilib,   xulosa   chiqarib,   uni   to’g’irlash   uchun   yo’l   topishiga
sharoit   yaratib   bermaydilar.   Kattalarning   talab   hamda   vazifalaridan
charchagan bolalar bora-borahafsalasiz va umidsiz bo`lib, xushchaqchaq
ko`ngillarini berkitib oladilar, qalblarida borini o`rtoqlashmay qo`yadilar.
Fikrlarini ochiq bildirmaydilar. Bolaga bunday munosabatda bo`lish ularni
o`z   ichki   olamlariga   badarg’a   qilish,   demakdir.   Natijada   esa,   ularni   u
olamdan   ortga   qaytarish   qiyin   .Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
intellektual   salohiyatini   rivojlantirish   bu   fikriy   faoliyatning   ko‘rgazmali-
harakatli,   ko‘rgazmali-obrazlidan   abstrakt,   nazariyga   o‘zgarishidir.
Boladatushunchalar va tushunchalar tizimi muntazam shakllanib boradi.
Bolaning   anglash   vafikrlash   rivojlanishi   darajasi   qancha   yuqori   bo‘lsa,   u
o‘zlashtirgan,  foydalanayotgan   tushunchalar   shuncha  murakkab   bo‘ladi.
Shu   tarzda,   umumiy   holda   bola   psixik   rivojlanishi   jarayonini   uch   asosiy
yo‘nalishga   bo‘lish   mumkin:
1)   ta’lim   jarayonida   bilim   va   faoliyat   usullarining   rivojlanishi,
2) o‘zlashtirilgan usullar qo‘llash psixologik mexanizmlarining rivojlanishi,
3) shaxsning umumiy xususiyatlari rivojlanishi.
Ushbu mavzu  yuzasidan davra suhbatlari o`tkazildi. Maktabgacha ta`lim
tashkilotlari psixologlari bilan tajribalar almashildi. Bolada   intellekt   ona   qornidan   rivojlanishni   boshlaydi.   Bolalarda   asosiy
intellektual   rivojlanish   bosqichi   maktabgacha   va   maktab   yoshiga   tòg`ri
keladi. Genetika va irsiyat intellektual salohiyatga o`z ta`sirini ko`rsatadi.
Kimdir   tabiatan   tez   hisoblaydi,   kimdir   tug`ilganidan   boshlab
matematikani yaxshi kòradi, kimdir gapirishdan oldin kuylaydi. Bolalarda
aloqa va bilim qobiliyatlarini rivojlantiradiganfaoliyatning muntazamligini
ta`minlash   orqali   intellektni   rivojlantirish   mumkin.   Temperament   va
xarakter   xususiyatlarini   o`rganish   maktabgacha   ta`lim
tarbiyalanuvchisining   intellektini   rivojlantiruvchi   omil   hisoblanadi.   Ota-
ona  bilan   munosabat   va  oiladagi  emotsional  muhitni  me`yoriy  darajaga
keltirish   bola   intellektini   rivojlantirishga   poydevor   bo’lib   xizmat   qiladi.
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   ota-onalari   bilan   intellekt,
intellektual   salohiyat   va   uni   rivojlantirishning   dolzarb   masalalari
to`g`risida suhbat uyushtirildi. Ota-onalar o`zlariga kerakli ma`lumotlarga
ega bo`lishdi.
                                                      XULOSA.
Faoliyatning   umumiy   turi   aniqlangach,   bolalar   tomonidan   ayrim   usullar
turli   darajada   qo‘llanilishi   mumkin.   O‘quvchilar   faoliyatning   nisbatan
yuqori shakllari va turlariga (shuningdek, aqliy) masalan, aniq va abstrakt
bilimlarni   bog‘lay   olish   va   o‘zaro   nisbatini   aniqlay   bilishga   o‘rgatilishi
lozim. Bolaning fikrini ham  inobatga olib turilsa, uning o`z-o`ziga bo`lgan
ishonch   hissi   ortadi.   Rivojlanish   jarayonida   faqat   bilim   va   faoliyat
usullarining   o‘zgarishi   va   murakkablashishi   sodir   bo‘lib   qolmaydi.
Bolaning   psixik   rivojlanishi   uning   butun   shaxsidagi   o‘zgarishlarni,   ya’ni
shaxs   umumiy   xususiyatlarining   rivojlanishini   o‘z   ichiga   oladi. Rivojlanishjarayonida   bolalar   psixik   faoliyatining   turli   jihatlari   o‘zgaradi,
usullar   yig‘ilishi   va   o‘zgarishi   sodir   bo‘ladi.   Bola   ko‘p   miqdordagi   turli
harakatlarni bajara oladi, bilim va tasavvurlari o‘zgaradi.Bolalar yetuk va
komil   shaxs   bo`lib   voyaga   yetishi   uchun   yana   bir   muhim   omil   hayot
tarziga   aylanishi   zarur.   U   ham   bo`lsa   zamonaviy   axborot
texnologiyalaridan   oqilona   foydalanishdir.   Bunda   ota-ona,   oila   muhiti
muhim   o`rin   egallaydi.   O`rgimchak   to`ridek   dunyoni   egallab   olgan
elektron   olam   bolalarning   ongu   shuurini   butunlay   egallab   olmasidan
oldinroq   ularda  hayotda   har   bir   narsaning  me`yorini  bilish   ko`nikmasini
hosil   qilishimiz   va   bunga   o`zimiz   ham   amal   qilishimiz   juda   zarur.   Zero
bola   aytganni   emas,   ko`rganini   qiladi.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
bolalarning   intintellektual   salohiyatini   rivojlantirish   orqali   yuksak
intellekt   sohiblarini   tarbiyalashimiz   bizning   asosiy   maqsadlarimizdan
hisoblanadi.
  FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   (REFERENCES)
1. Ta`lim to`g`risidagi qonun. T.: 23 sentabr 2020-yil
2.   O‘zbekiston   Respublikasining   qonuni   Maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya
to‘g‘risida   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2019-yil   22-oktabrda   qabul
qilingan   Senat   tomonidan   2019-   yil   14-dekabrda   ma’qullangan   (1)
3.MAKTABGACHA   YOSHDAGI   BOLALARDA   MEHNAT   TARBIYASINI
SHAKLLANTIRISH   MAZMUNI   AG   Majitovna,   EX   Xoltorayevna
INNOVATION IN THE MODERN EDUCATION SYSTEM 3 (29), 46-52
4.PSYCHOLOGICAL   AND   PEDAGOGICAL   CHARACTERISTICS   SPECIFIC   TO
THEIR   AGE   IN   FORMING   THE   INTELLECTUAL   ABILITY   OF   THE   STUDENTS
ON   THE   BASE   OF   INNOVATIVE   TECHNOLOGIES   AG   Majitovna   Новости
образования:   исследование   в   XXI   веке   1   (5),   414-418 5.PSYCHOLOGICAL   AND   PEDAGOGICAL   CHARACTERISTICS   SPECIFIC   TO
THEIR   AGE   IN   FORMING   THE   INTELLECTUAL   ABILITY   OF   THE   STUDENTS
ON   THE   BASE   OF   INNOVATIVE   TECHNOLOGIES   AG   Majitovna   Новости
образования:   исследование   в   XXI   веке   (5),   414-418
6.MAKTABGACHA   YOSHDAGI   BOLALARGA   TALIM-TARBIYA   BERISHDA
INNOVATSION   TEXNOLOGIYALARINI   QOLLASH   ASOSIDA   BOLALARNING
IJODIY   FAOLLIGINI   OSHIRISH   SAMARADORLIGI   AK   Xamrayevna
INNOVATION IN THE MODERN EDUCATION SYSTEM 3 (29), 62-66
7.МАКТАБГАТАЙЁРЛОВГУРУҲИБОЛАЛАРИНИМАКТАБТАЪЛИМИГАТА
ЙЁРГАРЛИГИНИНГ   МАЗМУНИ   ГУ   Холбоева   -   INNOVATION   IN   THE
MODERN EDUCATION SYSTEM, 2023
8.БОЛАЛАРИИНИ   МАКТАБ   ТАЪЛИМИГА   ПСИХОЛОГИК
ТАЙЁРГАРЛИГИ ГУ Холбоева - Новости образования: исследование в
XXI веке, 2022
9.   Формирование   трудового   воспитания   у   детей   дошкольного
возраста   ГУ   Холбоева,   РЖ   Окбоева   -   Евразийский   научный   журнал,
2018