Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishidagi psixologik xususiyatlari

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“ Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishidagi psixologik
xususiyatlari ” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi talabasi   Rahmataliyeva Jannatoy
          Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024  MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 4
ASOSIY
QISM..................................................................................................... 6
  1.   Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishi…...……...…. 6
  2. Kichik yoshdagi o’quvchilarning psixologik xususiyatlari……………… 10
3.   O’qish   qobiliyatini   o’stirish,   xato   va   kamchiliklarini   ko’rsatish,   dialog
va
monolog…………………………………………………………………….. 19
XULOSA…………...…………………………………………………………... 22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 23
2 KICHIK YOSHDAGI O’QUVCHILARNING BADIIY ASARNI IDROK
ETISHIDAGI PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
REJA:
1. Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishi.
2. Kichik yoshdagi o’quvchilarning psixologik xususiyatlari
3. O’qish   qobiliyatini   o’stirish,   xato   va   kamchiliklarini   ko’rsatish,   dialog   va
monolog.
3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Tez   va   puxta   o'qish   san'atini   o'rganishdan   oldin,
sizga   kerak yoki kerak emasligi haqida o'ylash mantiqanmi?
Agar yo'q bo'lsa, umumiy rivojlanish maqolasini ko'rib chiqing va ... baribir
o'qing!   Sizni   haqiqatan   ham   qiziqtirgan   va   sizni   xursand   qiladigan   mualliflarni
tanlang.   Miyani   yangi   ma'lumotlar   bilan   boyitish,   shuningdek,   intellektni   yaxshi
holatda ushlab turadigan muhim vazifadir.
Ehtimol, bir necha yildan keyin biron narsaga erishmoqchisiz. Keyin barcha
dastlabki   ma'lumotlar   sizning   ixtiyoringizda   bo'ladi.   Ya'ni,   ko'proq   yoki   kamroq
o'qitilgan miya. Hatto badiiy adabiyotni o'qish ham uni kuchaytirishi isbotlangan. 
Agar   siz   maqsadli   odam   bo'lsangiz   va   jiddiy   intellektual   mehnatni   talab
qiladigan sohada eng yaxshi (yaxshi) bo'lishni istasangiz, ushbu maqola siz uchun
(u qanday qilib tezda o'qishni va yodlashni batafsil aytib beradi).
Biz yangi bilimlarni o'zlashtirish tezligi hal qiluvchi rol o'ynaydigan axborot
asrida yashayapmiz. Ko'p ma'lumotni tezda anglay oladigan kishi:
O'ziga ishongan. 
Etarlicha o'zini o'zi qadrlash qobiliyatiga ega.
Hayotda ko'p narsalarga erishadi. 
Tez o'qishni qanday o'rganish kerak?
Amalda   qo'llaniladigan   qoidalarga   to'g'ridan-to'g'ri   murojaat   qilaylik.
Muayyan matnni tezda o'qishni o'rganyapsizmi? Keyin ketamiz: 
Mavzuning ishlanganlik darajasi .Faqat foydali kitoblarni o'qing. Masalan,
muvaffaqiyatli   biznesmen   bo'lishni   istasangiz,   iqtidorli   tadbirkorlarning   tarjimai
hollarini   o'rganing.   Axborot   texnologiyalari   sohasida   katta   yutuqlarga   erishgan
odamning   qiyin   taqdiri   haqida   hikoya   qiluvchi   Stiv   Djobsning   hikoyasini   topasiz
(Aytgancha,   u   intizom   bilan   ajralib   turmagan   va   yoshligida   isyonchi   bo'lgan.
Ammo,   bu   uning   g'oyalarini   amalga   oshirishga   xalaqit   bermadi).   Adam   Smitni,
ya'ni   "Millatlar   farovonligining   tabiatini   va   sabablarini   o'rganish"   asarini   o'qish
4 mantiqan. Unda kapitalistik tizim qanday ishlashi, uning asosiy muammosi nimada
ekani va ortiqcha ishlab chiqarish inqirozlari oldindan bashorat qilingan. 
Qiziqarli va jonli tilda yozilgan kitoblarni tanlang.Qog'oz hajmini o'qishdan
oldin   uning   ichiga   o'ting   va   tarkibini   o'qing.   Bu   sizni   kitobning   asosiy   bo'limlari
orqali   yo'naltiradi.   Parchani   ikki   marta   o'qing.   Agar   siz   ba'zi   tafsilotlarni
tushunmasangiz   ham,   unga   e'tibor   qaratmang:   sizning   vazifangiz   asosiy   g'oyani
qo'lga olishdir.
Kitobni qulay sharoitda o'rganing. Bu hech kim sizni chalg'itmasligi mumkin
bo'lgan   tinch   joyni   anglatadi.   Keraksiz   kitoblarni   o'qimang:   ular   sizning
xotirangizni keraksiz ma'lumotlar bilan to'sib qo'yadilar.
Tadqiqotning ob’ekti. Axborotni sifatli idrok etish - bu muvaffaqiyat kaliti 
Ushbu   bo'limda   biz   sizga   qanday   qilib   tez   o'qishni   va   foydali   ma'lumotlarni
yodlashni   ko'rsatamiz.   Ya'ni,   o'rganilayotgan   materialning   mohiyatini   qanday
tushunish kerak. O'qishning maqsadi - matndan eng muhim ma'lumotlarni qanday
olishni o'rganish. Xo'sh, agar iloji bo'lsa, uni amalda qo'llang .
Tadqiqotning   predmeti. Olimlar   shuni   isbotladiki,   o'qilgan   matn   inson
beshta oddiy qoidaga amal qilganida yaxshi eslab qoladi: 
Do'stlar   bilan   o'qish   materiallarini   baham   ko'radi.   Bir   kishi   kitobning
syujetini o'z so'zlari bilan aytganda, yangi ma'lumotlarni xotirada saqlash ehtimoli
100%   ga   yaqinlashadi.O'qiganingizda   qaydlar   yozadi.   Ular   kitobning   asosiy
fikrlarini   aks   ettirishi   kerak.Uning   miyasi   ishlashi   uchun   eng   yaxshi   vaqtni   aniq
biladi.   Ko'pchilik   ertalab   va   tushdan   keyin   ma'lumotni   yaxshi   qabul   qilishi
isbotlangan.   Boshqa   odamlar   (ularning   ozchilik   qismi)   uchun   buning   aksi   to'g'ri:
ular   ma'lumotni   faqat   kechqurun   yoki   tunda   olishadi.O'qiganini   ovoz   chiqarib
aytmaydi  - bu diqqatni  jamlashni  kamaytiradi.Faqat  kitob o'qishga qarating:  hech
qanday tashqi voqea uning e'tiborini ushbu muhim narsadan chalg'itolmaydi.
Ushbu oddiy qoidalarga amal qilgan holda, odam tezroq o'qiy boshlaydi va
muhim   ma'lumotlarni   yodlashni   o'rganadi.   Agar   ushbu   besh   nuqta   maqsadli
odamning odatiga aylansa, bu juda yaxshi. 
5 ASOSIY QISM
1.  Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishi
Boshlang’ich   sinflarda   badiiy   asarni   tahlil   qilish   metodikasida   kichik
yoshdagi   o’quvchilarning   badiiy   asarni   idrok   qilishidagi   psixologik   xususiyatlar
hisobga   olinadi.   Ruhshunos   olimlarning   tekshirishlaridan   ma’lum   bo’lishicha,
asarni idrok qilishga, bilim olishga xizmat qiladigan komponentlar bilan birga, uni
emotsional-estetik his etish ham kiradi. Badiiy asarni yaxshi idrok etish uchun uni
tushunishning   o’zigina   yetarli   emas.   Asarni   idrok   etish   murakkab   jarayon   bo’lib,
asarga unda tasvirlangan voqelikka qandaydir munosabatning yuzaga kelishini o’z
ichiga   oladi.   Psixologik   tekshirishlar   natijasida   kichik   yoshdagi   o’quvchilarning
adabiy   qahramonlarni   idrok   etishi   va   baholashidagi   psixologik   xusisiyatlari
o’rganilgan   va   ular   adabiy   qahramonga   ikki   xil   munosabatda   bo’lishlari
aniqlangan:
1. Adabiy qahramonga emotsional munosabat.
2. Elementar tahlil qilish. 
Asarda   qatnashuvchi   shaxslarga   baho   berishda   o’quvchilar   o’z   shaxsiy   va
axloqiy   tushunchalaridan   foydalanadilar.   Bunday   axloqiy   tushunchalar   kichik
yoshdagi   o’quvchilarda   chegaralangan   bo’ladi,   albatta.   Ular   axloqiy   sifatlardan
botirlik, to’g’rilik, mehnatsevarlik, yaxshilik tushunchalarini ko’p ishlatadilar.
Asardagi   qahramonlarning   xarakteri   ularning   axloqiy   sifatlarini   anglash
asosida tushuniladi. Bunda qahramonning nima qilishi emas, nima uchun shunday
qilishi   kerakligini   bilish   muhimdir.   Ushbu   jarayonda   asar   qahramonlarining
axloqiy sifatlari ustida qo’proq ishlash lozim. 
O’qish darslarida o’qilayotgan asarning ongli o’zlashtirilishini ta’minlashda
o’quvchilarning psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur.
6 Zamonaviy   maktab   oldiga   qo’yilgan   vazifalar,   kichik   maktab   yoshidagi
o’quvchilar   umumiy  rivojlanishining  o’sganligi,  psixologiya  va xususiy   metodika
sohasidagi   yutuqlar   sinfda   o’qish   mazmuni   va   o’qitish   metodlariga   o’zgartirish
kiritishni   talab   etmoqda.   S h ularga   bog’liq   holda   badiiy   asarnn   tahlil   qilish
metodikasi   takomillashtira   borildi:   takroriy   bayon   qilish   mashqlari   kamaytirildi,
ijodiy   va   o’qilgan   matn   yuzasidan   o’z   fikrini   bayon   qilish   ko’nikmasini
o’stiradigan   mashqlar   ko’paytirildi,   asar   qismlari   ustida   emas,   balki   yaxlit   asar
ustida   ishlanadigan   bo’ldi,   asar   g’oyasi   va   obrazlarini   tushuntirishda
o’quvchilarning   mustaqilligi   ortdi,   matn   ustida   ishlashda   xilma-xil   topshiriq
turlaridan,   ta’limda   texnika   vositalaridan   va   ilg’or   pedagogik   texnologiya
usullaridan ko’proq foydalanila boshlandi va h. k. 
XX   asrning   60-yillarida   yaratilgan   maktab   dasturida   kichik   maktab
yoshidagi   o’quvchilarda   shakllantiriladigan   matn   ustida   ishlash   ko’nikmalari
belgilab   berildi,   shuningdek,   1-4-sinflarda   o’qish   malakasiga   qo’yilgan   talablar
ancha aniq ajratildi. XX asrning 70-yillari boshlarida mazmuni va metodik apparati
jihatidan hayotga yaqinlashtirilgan o’qish kitoblari yaratildi.
Mustaqillik   tufayli   ta’lim   sohasida   ham   katta   islohotlar   amalga   oshirildi.
1999   yil   boshlang’ich   ta’limning   ham   “Davlat   ta’lim   standarti”   yaratildi,   o’quv
dasturlari yangilandi. 2005 yil tajriba-sinov natijalari hisobga olinib, davlat ta’lim
standartlari   va   o’quv   dasturlari   qayta   ko’rib   chiqildi,   “O’qish   kitobi”   darsliklari
ham yangilandi. 
O’zbek   maktablarida   taniqli   rus   metodist-olimlari   T.   G.   Ramzaeva,   M.   S.
Vasilьeva, V. G. Goretskiy, K. T. Golenkina, L. A, Gorbushina, M. I. Omorokova,
Ye.   A.   Nikitina,   N.   S.   Rojdestvenskiylar,   o’zbek   olimlaridan   A.Zunnunov,
K.Qosimova,   Q.Abdullaeva,   S.Matchonov,   M.Yusupov,   M.   Umarova,
X.G’ulomovalar ishlab chiqqan takomillashgan sinfda o’qish metodikasidan ijodiy
foydalanilmoqda.
Boshlang’ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoidalar asosida
tahlil qilinadi:
7 1.   Asar   mazmunini   tahlil   qilish   va   to’g’ri,   tez,   ongli,   ifodali   o’qish
malakalarini   shakllantirish   bir   jarayonda   boradi   (asarning   mazmunini
tushuntirishga   oid   topshiriq   o’qish   malakalarini   takomillashtirish   topshirig’i   ham
hisoblanadi).
2. Asarning g’oyaviy asoslari va mavzusini,   uning obrazlari , syujet chizig’i,
kompozitsiyasi   va   tasviriy   vositalarini   tushuntirish   o’quvchilarning   shaxs   sifatida
umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog’lanishli nutqining
o’sishi (lug’atining boyishi va faollashishi)ni ta’minlaydi. 
3. O’quvchilarning hayotiy tajribasiga tayanish asar mazmunini ongli idrok
etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi.
4.   Sinfda   o’qishga   o’quvchilarning   bilish   faoliyatini   faollashtirish,   atrof-
muhit   haqidagi   bilimlarini   kengaytirish   va   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirishning samarali vositasi sifatida qaraladi. 
Asarni   tahlil   qilishda   hisobga   olish   zarur   bo’lgan   muhim   omillardan   biri
uning   o’quvchilarga   hissiy   ta’siri dir.   O’quvchilar   muallifning   asosiy   fikrini
tushunibgina   qolmay,   muallif   hayajonlangan   voqeadan   ham   hayajonlansinlar.
Matnni tahlil qilish o’quvchida fikr ko’zg’atishi, hayotiy tajribasining muallif qayd
etgan   dalillarga   to’g’ri   kelish-kelmasligini   aniqlashi   zarur.   Tahlil   davomida
asarning estetik qimmati, badiiy go’zalligi ham alohida qayd qilib o’tiladi.
O’qish   darslari   o’quvchilarda   badiiy   asarlarning   bir-biridan   farqini   ajrata
olish, yozuvchining hayotiy voqealarni qanday badiiy vositalar orqali aks ettirgani
va qanday obrazlar yaratganini aniqlay olish, mustaqil o’qish va asarni tahlil qilish
malakasini   hosil   qiladi.   O’quvchilar   adabiy   ma’lumotlarni   o’zlashtirish   orqali
badiiy asarning mazmuni, g’oyasi va ahamiyatini anglab ola boshlaydilar. 
O’quvchilarning   nutqini   o’stirishda,   yuqoridagilar   bilan   birga,   adabiy
tushunchalarni   shakllantirish   ham   muhim   o’rin   tutadi.   O’quvchilar   adabiy
tushunchalarni   o’rganish   natijasida   badiiy   adabiyot   san’atning   bir   turi   ekanligi,
uning hayot bilan aloqadorligini bilib oladilar.
8 Boshlang’ich   sinflarda   asar   tahlilida   badiiy   til   vositalari   −   sifatlash,
o’xshatish,   jonlantirish,   mubolag’a   va   adabiy   janr   turlari   −   ertak,   hikoya,   masal,
she’r, doston, maqol, topishmoq kabilar bilan amaliy ravishda tanishtiriladi. 
Ertaklarda   o’xshatishlar,   jonlantirish   va   mubolag’alardan   foydalanilgan.
O’quvchilarga   ularni   izohlab   berish,   keyinchalik   matndan   toptirish,   qayta
hikoyalashda ulardan nutqlarida foydalanishga o’rgatish zarur. 
Asar o’qib bo’lingach, badiiy til vositalari ustida ishlanadi. C h unki ularning
ma’nosi matndan, asar mazmunidan anglashiladi. Ayniqsa, masallarda allegoriyani
ochishda   ko’chma   ma’noli   so’zlardan   ko’p   foydalaniladi.   Ular   bolalarga   masal
mazmunini   tushunishga   xalal   bergani   uchun   ayrim   ko’chma   ma’noda   ishlatilgan
so’zlar asarni o’qishdan oldin tushuntiriladi.
O’qish metodikasi adabiyotshunoslik, psixologiya, pedagogika ishlab bergan
nazariy qoidalarga asoslanadi. Sinfda o’qishni to’g’ri uyushtirish uchun o’qituvchi
badiiy   asarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   ta’limning   turli   bosqichlarida   o’qish
jarayonining   psixologik   asoslarini,   kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarning
matnni idrok etish va o’zlashtirish xususiyatlarini hisobga olishi zarur. 
O’qish   ta’limi   bo’yicha   o’quvchilarni   faqat   matn   bilan   tanishtirish
yordamida   dastur   talablariga   javob   berib   bo’lmaydi.   Negaki,   matn   tagzaminidagi
tarbiyaviy   g’oya   uni   tushunish,   idrok   qilish   natijasidagina   ochiladi.   Boshqacha
aytganda,   har   qanday   asardagi   sehr-joziba   matn   zaminidagi   yashirin   mazmun-
mohiyatni anglab yetilganda o’quvchi diqqatini o’ziga jalb etishi mumkin. Bunga
adabiy-nazariy   tushunchalarni   o’zlashtirish,   adabiy   tahlil   malakalarini
shakllantirish   orqali   erishiladi.Badiiy   asar   ustida   ishlash   va   uning   asosiy
bosqichlarini belgilashda o’qituvchi badiiy asarning san’at asari sifatida o’ziga xos
xususiyatlari va o’quvchilarning tayyorgarlik darajasini nazarda tutadi.
Badiiy asarda  barcha qismlar  (g’oyaviy asos,  kompozitsiya,  syujet, tasviriy
vositalar)   o’zaro   bog’liq   bo’ladi.   Syujet   rivoji   asosida   asar   qahramonlarining
yangi-yangi qirralari ochila boradi. Bu xususiyatlar asar ustida ishlashda uni yaxlit
o’qish va idrok etishni talab etadi. 
9 O’quvchilarni   badiiy   asar   ustida   ishlashga   o’rgatish   ularda   adabiy-estetik
tahlil   malakasini   shakllantirish   va   o’stirish   orqali   ta’lim-tarbiya   berishni   nazarda
tutadi.   Asar   matnini   tahlil   qilish   muallif   fikrini,   hissiyoti   va   xulosalarini
tushunishga yordam beradi, asarda ifoda etilgan voqealarga munosabat uyg’otadi.
Asar  tahlili o’qituvchidan o’quvchilar faoliyatini  ma’lum maqsadga yo’naltirishni
taqozo qiladi.
O’quvchi   asarning   mazmuni   bilan   uni   mutolaa   qilish   paytida   tanishsa,   tahlil
qilishda uning poetik vositalariga murojaat qiladi. Mutolaa hissiyotni boyitib, aqlni
peshlasa, tahlil asar zamiridagi ma’noni chuqur o’rganishga yordam beradi. 
Boshlang’ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash uch asosiy bosqichga bo’linadi:
Birinchi   bosqich   (birinchi   sintez).   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   matnni
yaxlit idrok etish asosida asarning aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan
tanishtirishdan iborat. 
Ikkinchi   bosqich   (analiz).   Bu   bosqichning   vazifasi   va   ish   mazmuni
voqealar   rivojining   bog’lanishini   belgilash,   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   xulq-
atvori va ularning asosiy xususiyatlarini aniqlash (nega shunday qildi va bu uning
qanday   xususiyatini   ochadi),   asar   kompozitsiyasini   ochish   (tugun,   kulьminatsion
nuqta, yechim), asarning aniq mazmunini tasviriy vositalar bilan birga tahlil qilish
va   qahramonlar   xulq-atvorini   baholash   (muallif   nimani   tasvirlagani,   qanday
tasvirlagani, nima uchun u yoki bu dalilni tanlagani)dan iborat. 
Uchinchi   bosqich   (ikkinchi   sintez).   Bu   bosqichning   ish   mazmuni   ishtirok
etuvchi   shaxslarning   muhim   xususiyatlarini   umumlashtirish,   qahramonlarni
taqqoslash   va   baholash,   asarning   g’oyasini   aniqlash,   badiiy   asarni   hayotni   bilish
manbai  va san’at  asari  sifatida baholash  (qanday  ma’lumotlarga ega bo’ldik, asar
nimaga o’rgatadi, muallif o’z fikri va taassurotlarini qanday qilib aniq, ravshan va
ta’sirli tarzda yetkazadi va hokazo)dan iboratdir. 
2. Kichik yoshdagi o’quvchilarning psixologik xususiyatlari. 
Asar   maqsadga   muvofiq   tahlil   qilinsa,   o’quvchilar   faolligi   ortadi,   chunki
asarni tahlil qilish ular uchun ijodiy jarayondir.Asarni o’qishga kirishishdan oldin
10 o’quvchilarni badiiy asarni o’qishga tayyorlash lozim bo’ladi. C h unki o’quvchilar
asar mazmunini to’g’ri idrok etishlari uchun hayot haqida ma’lum tasavvurga ega
bo’lishlari zarur. Buning uchun tayyorgarlik ishlari o’tkaziladi.
Ma’lumki,   sinfda   o’qish   asosida   badiiy   va   ilmiy-ommabop   matnlar   turadi.
O’quvchilarni   matn   bilan   tanishtirish   o’qishga   tayyorgarlik   bosqichidan
boshlanadi.Tayyorgarlik   bosqichi   yozuvchilar   haqida   ma’lumot   berish,
o’quvchilarni   asarda   tasvirlanadigan   voqea-hodisalarni   idrok   qilish,   asar   pafosini
his etish, notanish va ko’p ma’noli so’zlar, murakkabroq tarzdagi obrazli ifodalarni
izohlash   kabi   masalalarni   o’z   ichiga   oladi.   Agar   asar   yil   fasllari   haqida   bo’lsa,
tabiat   qo’yniga   sayohat   uyushtirish   ham   sinfda   o’qish   muvaffaqiyatini
ta’minlashga   xizmat   qiladi.Tayyorgarlik   shakllaridan   biri   −   ekskursiyadir.   Bu   ish
turidan   tabiat   tasviriga   bag’ishlangan   yoki   ishlab   chiqarish,   qurilish,   shahar,
qishloq   hayotiga,   kasbga   doir   mavzular   va   tarixiy   asarlar   o’rganilganda
foydalanish mumkin.
Ishlab chiqarish korxonalariga, muzey va boshqa joylarga ekskursiyalar esa
tarixiy   voqealarning   to’g’ri   idrok   etishlarini   ta’minlaydi,   kattalar   mehnati   bilan
tanishtiradi,   o’quvchida   mehnatga   muhabbat   uyg’otadi,   kasbga   yo’naltiradi.  
Tarixiy   materiallarni,   asar   muallifi   hayotini   o’rganishdan   oldin   filьm   namoyish
qilinsa,   o’quvchilarning   asarni   idrok   qilishlari   faollashadi.   Masalan,   2-sinfda
“Gulzorda”   hikoyasini   o’qishda   ”Mehrobdan   chayon”   filьmidan   parcha
ko’rsatilishi,   3-4-sinflarda   Ibn   Sino   haqidagi   asarlarni   o’rganishda   ”Ulug’bek
xazinasi”,   Alisher   Navoiy   haqidagi   asarlar   bilan   tanishtirishda   “Alisher   Navoiy”
filьmi namoyish etilishi mumkin. 
Bu metod asar muallifi haqida ma’lumot berishda eng samarali hisoblanadi.
Asar   muallifi   shoir   va   yozuvchilar   haqida   so’zlab   berilayotganda   ularning
portretlari, bolalar uchun yozgan asarlari namoyish etilsa, o’quvchilarning muallif
ijodiga qiziqishlari ortadi. 
Asarni   o’qishga   tayyorgarlik   bevosita   o’quvchilarning   mustaqil
izlanishlari   asosida   ham   tashkil   etiladi.Sinfdan   sinfga   ko’chish   bilan   yozuvchi
hayoti   va   ijodi   haqidagi   o’quvchilar   bilimi   ortib   boradi.   Asar   muallifi   bilan
11 tanishtirishga   qo’yilgan   talablar   ham   ko’payadi.   O’qituvchi   qisqa   ma’lumot
berishdan   yozuvchi   hayoti   bilan   to’liqroq   tanishtirishga   o’tadi.   Bunda   u   kichik
maktab yoshidagi o’quvchilarning yoshiga mos imkoniyatlarni, ular yozuvchi bilan
qay  darajada   tanish   ekanligi   va  uning   asarlaridan  nimalarni   o’qiganligini   hisobga
oladi.Tayyorgarlik   davridan   so’ng   1-bosqich   amalga   oshiriladi.   Bu   bosqichning
asosiy vazifasi asar mazmunini bilan tanishtirishdir. Badiiy asarni yaxlit idrok etish
muhim  bo’lgani  uchun maktab tajribasida  asar  ustida  ishlash  shu asar  yoki  uning
bir darsda o’rganishga mo’ljallangan qismi yaxlit o’qish usulida tanishtiriladi.
Hikoya,   masal,   she’rning   mazmunini   to’g’ri   idrok   etish,   shuningdek,
matnning hissiy ta’sirini oshirish uchun ifodali o’qish katta ahamiyatga ega. 
Asar   matni   bilan   tanishtirishning   bir   necha   usullari   mavjud.   Ular
quyidagilar:
1.   Matn   o’qituvchi   tomonidan   ifodali   o’qib   beriladi   (ba’zan   asar   matni
magnitafon   orqali   ham   eshittirilishi   mumkin).   O’quvchilar   matn   mazmuni   bilan
tanishtirilgach,   o’qituvchi   ularga   boshlang’ich   taassurotlarini   aytishni   talab
qiladigan   savollar   beradi.   Masalan,   «Hikoyaning   qaysi   o’rni   sizga   yoqdi?»,
«Qahramonlardan  qaysi  biri  sizga ayniqsa  yoqdi?», «Hikoya o’qilganda siz  qaysi
o’rinda   juda   xursand   bo’ldingiz?»   kabi   va   hok.   Kirish   suhbati,   birinchidan,
asarning   o’quvchilarga   qanday   ta’sir   qilganini   bilish,   ikkinchidan,   bolalarni   asar
matnini tahlil qilishga qiziqtirish, darsda o’quvchilar faolligini oshirish maqsadini
ko’zda tutadi. 
2. Yaxshi o’qiydigan o’quvchiga o’qitish. O’quvchining oldindan o’qituvchi
o’qish   yo’llari   bilan   tanishtiradi   va   uning   o’qilishini   o’zi   kuzatadi,   xato   va
kamchiliklarni bartaraf etadi. SHundan so’ng tayyorlangan o’quvchi sinf jamoasiga
o’qib beradi.
Umuman olganda, asarning janriy xususiyati  hisobga olingan holda u bilan
tanishtirishning o’ziga xos usullarini tanlash lozim. 
Boshlang’ich   sinflarda   to’g’ri,   tez,   ongli   va   ifodali   o’qishga   o’rgatish
vazifasi   o’quvchilarda   asarni   tahlil   qilish   ko’nikmasini   shakllantirish   bilan   birga
12 amalga oshiriladi. O’qish malakalarini shakllantirish bilan matn ustida ishlashning
o’zaro bog’liqligi asarni tahlil qilishga qanday yondashishni belgilab beradi. 
Badiiy   asar   ustida   ishlashning   2-bosqichi   asar   tahlilidir.   Asarni   tahlil
qilishning   asosiy   yo’nalishi   matnning   aniq   mazmuni   (voqealar   va   uning
rivojlanishi)ni, kompozitsiyasini, ishtirok etuvchi shaxslarning axloqi va xarakterli
xususiyatlarini,   asarning   g’oyasini   aniqlash   hisoblanadi.Asarni   tahlil   qilishning
metodik   shartlaridan   biri   asar   mazmunini   uning   tasviriy-ifodaviy   vositalari   bilan
bog’liq   holda   qarashdir.   Yana   bir   asosiy   qoida   asar   ustida   ishlash   jarayonida
ta’lim-tarbiyaviy   vazifalarni   umumiy   ravishda   amalga   oshirish   hisoblanadi.   Bu
qoidalar asar ustida ishlashning asosiy yo’nalishini belgilaydi, shuningdek, matnni
tahlil qilish jarayonida o’quvchilar bajaradigan topshiriqlarni va muhokama qilish
uchun   ularga   beriladigan   savollarning   xarakterini   aniqlab   olishga   yordam
beradi.Asar   tahlili   jarayonida   matn   ustida   ishlashning   quyidagi   turlaridan
foydalaniladi:
Bunda   o’quvchi   matnning   berilgan   vazifaga   mos   qismini   o’qiydi.   Vazifa
asarning   mazmunini   oydinlashtirish,   sabab-natija   bog’lanishini   belgilash,   badiiy
xususiyatini ochish, o’qilgan matnga o’z shaxsiy munosabatini ifodalashdan iborat
bo’lishi mumkin. Masalan, 4-sinfda “Oltin kuz” matnidan “Tabiatdagi o’zgarishlar
berilgan qismlarni topib o’qing”, “Baqa va taqa” ertagidagi “Taqachining nasihati
berilgan joyni topish o’qing” kabi topshiriqlar berilishi mumkin. 
Mashqning   bu  turi  o’quvchilarda  o’qilganlar  yuzasidan   muhokama  yuritish
ko’nikmasini   o’stirishga,   asarda   qatnashuvchi   qahramonlarni   baholashga,   muallif
tasvirlagan hayotiy lavhalar bilan asar g’oyasi  o’rtasidagi bog’lanishni aniqlashga
imkon   beradi.   Ishning   bu   turida   beriladigan   savollar   ma’lum   maqsadga
yo’naltirilgan   va   muayyan   izchillikda   bo’lishi,   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga
undashi lozim. O’quvchilarni savol berishga o’rgatish matn ustida ishlashda yaxshi
natija   beradi.   Metodist   olimlarning   fikricha,   to’g’ri   berilgan   savolda   yarim   javob
tayyor   bo’ladi.   O’quvchilar   matnni   ongli   o’zlashtira   olsalargina,   matn   yuzasidan
savol   bera   oladilar.   O’quvchilarga   savol   berishni   o’rgatishni   2-sinfdan   boshlash
maqsadga muvofiqdir. 
13 O’quvchilarni   ongli   ravishda   savol   tuzishga   o’rgatish   uchun   o’qituvchi
matnga o’zi tuzgan yoki «O’qish kitobi»da berilgan savollarni tahlil qiladi. Tahlil
uchun   “Nega   u   yoki   bu   savol   qo’yilgan?”,   “Unda   kim   yoki   nima   haqida   gap
boradi?”,   “Savol   ko’proq   qaysi   so’zlar   bilan   boshlanadi?”   kabi   savollarni
ishlatadi   va   matndan   foydalangan   holda   bu   savollarga   javob   berishni
o’rgatadi.Matnni   tasvirlash   matn   ustida   ishlashda   katta   ahamiyatga   ega   bo’lib,
o’quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantiradi,   undan   to’g’ri   foydalanish   esa
asarda   yozuvchi   tasvirlagan   hayotiy   manzaralarni   o’quvchilar   aniq   tasavvur
qilishlari uchun qulay imkoniyat yaratadi. Matnni ikki xil tasvirlash mumkin:  
1) so’z bilan tasvirlash; 
2) grafik tasvirlash.
So’z   bilan   tasvirlash   o’ziga   xos   murakkab   ish   turi   bo’lib,   unda   manzarani
so’z  yordamida  aniq qayta  tiklash  talab  etiladi. So’z   bilan tasvirlash,  shuningdek,
grafik   tasvirlash   uchun   ham   o’quvchi   matnni,   undagi   voqea   sodir   bo’lgan
vaziyatni, qatnashuvchilarning tashqi ko’rinishini, xarakterli xususiyatlarini yaxshi
bilishi   zarur.   So’z   bilan   tasvirlashda   so’zlarni   aniq   tanlash   talab   qilinadi,   bu   esa
o’quvchilar nutqini rivojlantirishda foydali vositalardan biri hisoblanadi.
Tasvirlashdan   o’qituvchi   turli   maqsadlarda,   chunonchi,   reja   tuzishga   asos
sifatida,   qayta   hikoyalashga   tayyorlashda,   voqea   yuz   bergan   sharoitni   aniqlashda
foydalanadi.   Tasvirlashdan   mustaqil   ish   sifatida   ham   foydalaniladi:   o’qituvchi
matnning   ma’lum   qismidan   o’quvchilarga   juda   ma’qul   bo’lgan   manzarani   so’z
bilan   yoki   grafik   tasvirlashni,   unga   muallif   so’zini   tanlashni   hamda   turli   tabiat
manzaralarini,   qatnashuvchi   kishilarning   tashqi   ko’rinishini,   voqea   sodir   bo’lgan
joylarni tasvirlashni topshiriq qilib berishi mumkin. 
Grafik   tasvirlash   ko’proq   uyda   bajariladi.   Buning   uchun   o’quvchilar
tasvirlanadigan   matn   qismini   ajratadilar,   uni   diqqat   bilan   o’qib   chiqadilar,
mazmunini o’zlashtiradilar va unga mos rasm chizadilar. Bunda o’quvchilar bilan
qanday   ranglardan   foydalanish,   ranglar   ifodalaydigan   ma’nolar   bo’yicha   suhbat
o’tkaziladi. Rasmlar ko’rgazmasi tashkil etiladi. Har bir rasm muallifi o’zi chizgan
rang   tasvirini   izohlab   beradi.   Kompьyuterlashtirilgan   sinflarda   grafik   tasvirlash
14 sinfda   ham   bajartirilishi   mumkin.   Bunda   o’quvchilarning   ijodiy   yondashuvlariga
imkon beriladi. 
O’quvchilar   asar   voqealari   rivojini   seriyali   rasmlar   asosida   muayyan
izchillikda tasvirlashlari ham, har bir rasm seriyasi ostida shu qismda ifoda etilgan
muhim   fikrlarni   yozib   qo’yishlari   ham   mumkin.   Bular   asar   matnini   to’liq   qayta
hikoyalash,   shuningdek,   o’qilgan   hikoya,maqolaning   rejasini   tuzish,   matn
mazmunini,   uning   tasviriy   vositalarini   bilib   olishga   yordam   beradi.   Reja   matn
mazmunini   ongli   va   chuqur   tushunishda,   asosiy   fikrni   ajratishda,   voqealarning
izchilligini   belgilashda,   matn   qismlarining   o’zaro   bog’lanishini   tushunishda
o’quvchilarga yordam beradi. Reja ustida ishlash o’quvchilar nutqi va tafakkurini
o’stiradi.   Ular   matnni   mazmunan   tugallangan   qismlarga   bo’lishga   va   har   bir
qismning   asosini   topishga,   ularga   qisqa   va   aniq   sarlavha   topishga,   uni   reja   qismi
sifatida shakllantirishga o’rganadilar.
Reja   tuzishga   tayyorgarlik   ishlari   savod   o’rgatish   davridayoq   boshlanadi.
Tayyorgarlik   mashqining   eng   oddiy   turi   berilgan   sarlavhalardan   kichik   matn
mazmuniga   mosini   topib   qo’yish   hisoblanadi.   Bunday   mashqqa   o’rgatishda
o’qituvchi sarlavha asosiy fikrni ifodalashini ta’kidlaydi, bolalar topgan sarlavhani
tahlil qilib, u yoki bu sarlavha nima uchun mos yoki mos emasligini tushuntiradi.
Reja   tuzishga   tayyorgarlik   ishining   ikkinchi   turi   o’qituvchi   rahbarligida   tanlab
o’qish   hisoblanadi,   bolalar   matndan   o’qituvchi   bergan   savolga   javob   bo’ladigan
o’rinni topib o’qiydilar. 
Kartonga   ko’chma   ma’noli   so’zlar   yozib   qo’yiladi.   Ularning   ma’nosini
izohlash bo’yicha quyidagicha savol-topshiriqlar beriladi:
−   Birikmalarni   o’qing.   Tagiga   chizilgan   so’zlarning   ma’nosiga   diqqat
qiling. Ularning qaysi ma’noda qo’llanganini izohlashga harakat qiling.  
 olovning qip-qizil   tillari   − gurullab yonayotgan olovning yuqoriga bo’ralab-
bo’ralab ko’tarilishi; 
 olovning ... tillari osmonni   yalar        − baland ko’tarilar; 
 o’zini o’tga   urmoqchi        − olovning ichiga kirmoqchi. 
15 O’quvchilarga   yordam   berish   maqsadida   shu   so’zlarni   o’z   ma’nosida
qo’llab, taqqoslash uslubidan foydalanish mumkin:
 olovning tili   − odamning tili; 
 odam tili bilan yalaydi   − olov tili bilan osmonni yalaydi; 
 o’tga urmoqchi   − bolani urmoqchi. 
Qaysi   birikmada   “til”,   “yalaydi”,   “uradi”   so’zlari   o’z   ma’nosida,   qaysi
birikmada ko’chma ma’noda qo’llanganligi aniqlanadi.
O’xshatishlar  ustida   quyidagicha  ishlanadi:   gaplar   oldindan   xattaxtaga  yoki
kartonga yozib qo’yiladi va ular yuzasidan topshiriq beriladi: 
−   Gapni o’qing. Alanga nimaga o’xshatilyapti?
... yong’in borgan sari kuchayar, qimmatli  kitoblarni  ajdahodek yutayotgan
alanga quturib, hujra eshigidan tutun aralash chiqib turar edi. 
−   Parchani o’qing. Suv alangaga qanday ta’sir qildi? Nima uchun?
...C h elaklab   sepilgan   suv   unga   kor   qilmas,   aksincha,   moydek   ta’sir
qilayotgandek edi. 
−   Quyidagi parchada   Ibn Sinoning   holati nimaga o’xshatilyapti?
...Ibn   Sino   xuddi   yaqin   kishisini   ko’rib,   qabristondan   qaytgan   kishidek
boshini  quyi  solib, yarim-yorti kuygan bir necha kitobni qo’ltiqlagan holda uyiga
jo’nadi... 
So’ngra   iboralar ustida ishlanadi. Bunda quyidagicha topshiriqlar beriladi:
−   Berilgan gaplarni o’qing, tagiga chizilgan iboralarning ma’nosiga diqqat
qiling.   Ularni   bir   so’z   bilan   almashtirish   mumkinmi?   Yoki   ularning   ma’nosini
boshqa so’z bilan ifodalash mumkinmi?  
Hozir maktab tajribasida izohli o’qish, ijodiy o’qish, adabiy o’qish usulidan,
muammoli o’qitish metodlaridan, ilg’or pedagogik texnologiya metodlaridan ham
keng   foydalanilmoqda.   Masalan,   A.   Qodiriyning   «CHin   do’st»   hikoyasini
o’rganishda izohli o’qish metodidan foydalanish mumkin. CHunki bu asar matnida
o’quvchilarga   lug’aviy   ma’nosi   tushunarsiz   bo’lgan   so’zlar   uchraydi.   Masalan,
hikoyadagi   saboqdosh,   mirzaboshi,   havolanmas,   asrandi,   g’arq,   holda,   mahdum,
marsiya, xun, hamnishin, dildor, notavon, g’urbat   kabi so’zlar izoh talab etadi.
16 Metodik adabiyotlarda badiiy asar matnini tahlil qilishning uch usuli:   badiiy
asarni   yozuvchiga   ergashib   yaxlit   o’rganish,   obrazlar   vositasida   o’rganish,
mavzuli-muammoli o’rganish   alohida ajratib ko’rsatiladi. 
Boshlang’ich sinflarda, asosan, matn asosidagi tahlildan foydalaniladi, ya’ni,
o’qituvchi asarni tahlil qilishda asar matniga asoslanadi. Uni o’zgartirmagan holda
undagi ma’noni, jozibani o’quvchilarga yetkazib beradi.
Boshlang’ich sinflarda muammoli tahlil usulidan ham foydalanish mumkin.
Masalan,   «Bobur va Humoyun»   hikoyasini  o’rganishda  o’quvchilarga   «Boburning
aytgan gaplari o’rinlimi?», «Hikoyadagiday holat sodir bo’lishi mumkinmi?»   kabi
muammoli savollar berish o’rinli bo’ladi. 
S h unday   qilib,   boshlang’ich   sinflarda   ham   badiiy   asar   matnini   tahlil
qilishda,   umuman,   badiiy   asarlarni   o’rganishda   o’quvchi   shaxsiga   kuchli   ta’sir
qiluvchi,   ularning   saviyasiga   mos,   bilimlarning   o’zlashtirilishini   ta’minlovchi
metod va usullardan, tahlil turlaridan foydalanish mumkin.
Mustaqil ish mashqning faol turi bo’lib, uni bajarish jarayonida o’quvchilar
fikrlashga   va   mustaqil   faoliyat   yuritishga   o’rganadilar.   Bir   vaqtning   o’zida   ikki
yoki uch sinf bilan ishlanadigan oz komplektli maktablarda mustaqil ish, ayniqsa,
juda zarur hamda katta ahamiyatga ega. 
O’qish   darslarida   mustaqil   ishni   bajarishga   bolalar   taxminiy   tayyorlanadi,
albatta.   O’quvchilarni   mustaqil   ishga   tayyorlashda   topshiriqning   maqsadi   ularga
qisqa va aniq tushuntiriladi. Mustaqil  ish uchun tanlangan matnning hajmi  kichik
va o’quvchilar saviyasiga mos bo’lishi lozim. Mustaqil ish turlari har xil bo’lib, uni
tanlashda   o’quvchilarning   tayyorgarligi,   o’qiladigan   matnning   xarakteri,   asarni
o’rganish bosqichi hisobga olinadi.
Boshlang’ich   sinflarning   o’qish   darslarida   mustaqil   ishning   quyidagi
turlaridan   foydalaniladi: .   1-sinfda   bu   mashqni   topshirishdan   oldin   ayrim   so’zlarni
kesma   harflar   bilan   tuzdirish   va  uni   o’qishni   mashq   qildirish   maqsadga   muvofiq.
O’quv   yilining   ikkinchi   yarmidan   boshlab   ichda   o’qib,   ayrim   qatnashuvchi
shaxslarning gaplarini topish, uni o’qish va o’z so’zi bilan gapirib berish, matndan
o’qituvchi   bergan   savolga   javob   bo’ladigan   o’rinni   topish   kabi   topshiriqlar
17 berilishi   mumkin.Bu   mashq   bolalarni   diqqat-e’tibor   bilan   o’qishga   o’rgatadi;   bu
ish   turidan   oz   komplektli   maktablarda   foydalanish   dars   tartibini   belgilashga   ham
yordam   beradi.   Mashqning   bu   turi   asta   murakkablashtira   boriladi:   avval
o’quvchilar   matnga   oid   savollarga   javob   berish   bilan   uning   mazmunini
o’zlashtirsalar,   keyin   asarning   asosiy   g’oyasini   bilib   oladilar,   voqea-hodisalar
o’rtasidagi   sabab-natija   bog’lanishlarini   tushunadilar.   Topshiriqlar   quyidagicha
bo’lishi mumkin: 
a)   O’qing   va   omonatga   xiyonatning   jazosi   qandayligini   aytib   bering.
(«Omonatga xiyonat», IV sinf)
b)   O’qing   va   nima   uchun   hunarsiz   kishi   o’limga   yaqinligini   tushuntirib
bering.   («Hunarsiz   kishi   o’limga   yaqin»,   IV   sinf)   va   hok.   Bunda   quyidagi   ish
turlaridan foydalaniladi: 
1) o’qilgan matnga oid rasm chizish;
2) rasmga matndagi so’zlar yoki o’z so’zi bilan sarlavha qo’yish; 
Mustaqil   ishning   qanday   bajarilganligini   hisobga   olish   o’quvchilarning
tayyorlik   darajasini   aniqlashda   va   keyingi   bosqichlarda   mustaqil   mashqni   to’g’ri
tashkil   qilish   uchun   material   tanlashda   o’qituvchiga   yordam   beradi.Boshlang’ich
sinflarning o’qish darslarida garchi ilmiy jihatdan bo’lmasada, amaliy jihatdan turli
janrga mansub asarlar o’qib o’rganiladi. O’qish darsliklariga, asosan, hikoya, she’r,
ertak, masal, maqol, doston, rivoyat va topishmoq kabi janrdagi asarlar kiritilgan.
Bulardan tashqari, ilmiy-ommabop asarlar ham o’qitiladi.
Turli   janrdagi   badiiy   asarlar   qurilishi,   uslubi   jihatidan   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo’lib,   ularning   o’quvchilarga   ta’siri   ham   har   xil   bo’ladi.
Tabiiyki,   har   bir   janrga   oid   asar   matni   lingvistik   jihatdan   ham   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega.   Masalan,   she’riy   asarlar   matni   hikoya   matnidan,   ertak   matni
she’r   matnidan,   ilmiy-ommabop   maqola   matni   masal   janriga   taaluqli   asarlar
matnidan   tubdan   farq   qiladi.   Topishmoqlar   predmet,   voqea-hodisalar   o’rtasidagi
o’xshashlikni  taqqoslash  orqali  o’zlashtirilsa,  maqollar   mazmuni  hayotiy  misollar
vositasida   sharhlashni   taqozo   etadi.   S h unga   ko’ra,   turli   janrdagi   badiiy   asarlarni
o’qishda o’qituvchidan unga mos usullar tanlash talab etiladi.
18 Kichik   yoshdagi   o’quvchilarning   7-8   yoshdan   10-11   yoshgacha   bo’lgan
bolalar bo’lib,ular boshlang’ich sinf o’quvchilari hisoblanadi. Bu yillarda bolaning
hayoti va faoliyatida muhim o’zgarishlar yuz bеradi.Binobarin,ularning psixikasida
ham   sеzilarli   darajada   o’zgarishlar   bo’ladi.   Bolaning   maktabga   kirishi   uning
hayotida   burilish   chog’idir.Bola   maktabga   kirib   o’qiy   boshlashi   bilanoq.uning
hayotida   asosisy   faoliyat   o’qish   bo’lib   qoladi.   O’qish   o’quvchining
vazifasi,ijtimoiy   burchidir.   O’qituvchi   bilan   birinchi   uchrashuvdayoqbolalar   ko’p
narsalarni   eshitadi   va   maktabdagi   o’qish   haqida   ko’p   narsalarni   bilib   oladi   va
o’qishning nimaligini anglay boshlaydi. 
Maktabda bola sistеmali ravishdayangiliklar oladi.Bu o’quvchining kundan-
kunga orttirib borayotgan,xilma-xil mazmundagi bilimlarning manbaidir. Bolaning
bilimlarni sistеmali ravishda o’zlashtirib borishi natijasida undagi bilimning doirasi
ham   kеngayib   boradi,aqliy   jarayonlar   rivojlanadi,shu   bilan   bir   qatorda,bolaning
emotsional va irodaviy xususiyatlari qayta tarkib topib,rivojlana boshlaydi,
3. O’qish qobiliyatini o’stirish, xato va kamchiliklarini ko’rsatish, dialog
va monolog
Maktabdagi talim jarayonining o’zi bolaninig sеzgi, idrok, tafakkur, nutq va
diqqatlariga   yangi   talablar   qo’yadi.   Maktabdagi   o’qish,   tashkiliy   muayyan
maqsadga qaratilgan ancha ixtiyoriy protsеsslar  talab qiladi. Ko’rish sеzgisi  bilan
idrok maktab ta’limida katta o’rin egallaydi. Gap shundaki, odam tashqi dunyodan
kеladigan axborotning asrsiy qismini ko’rish rеtsеptori faoliyati orqali oladi. Ya’ni
ko’rish   rеtsеptori   orqali   olinadigan   axborot   hamisha   boshqa   rеtsnptorlardan
kеladigan   axborotning   8 0   %   ga   to’g’ri   kеladi.   O’quvchilarga   dars   paytida   o’z
diqqat e’tiborini uzoqdagi prеdmеtlarga doimiy ravishda ko’chirib turishga to’g’ri
kеladi. 
Masalan:o’quvchi   diqqatini   doskadan   o’qituvchining   oldidagi   solga,so’ngra   o’zi
oldidagi   daftarga   ko’chiradi.   Bu   jaorayon   aksincha   ham   bo’lishi   mumkin.   Bu
faoliyatda   har   ikkala   ko’zni   to’xtovsiz   ravishda   moslashtirish   zararuriyati
19 tug’iladi.Bola   ko’zini   akkomadatsiya   qobiliyati   o’sa   boradi.   Akkomadatsiyaning
eng yuqori diopozoni 10 yoshli sh bolalardagina kuzatiladi.
Mashg’ulot   jarayonida   bolada   gox   uzoqqa,gox   yaqinga   qarashga   extiyoj
bo’ladi.Har   ikkala   ko’zning   simmеtrik   xolati   ham   sеzilarli   darajada   boshlang’ich
ta’limida   takomillashadi.O’qish   faoliyatining   boshlarida   o’quvchilarning
toliqishlari   yuqorida   ko’zsatilgan   ko’rish   sеzgi   jarayonida   akkomadatsiya   va
konvеrgеntsiya   aloqasi   to’la   garmoniyaga   ega   bo’lgan   xolda
takomillashadi,toliqish zaiflashadi.
Kichik   maktab   o’quvchilari   ranglarni   va   rang   tuslarni   sеza   boshlaydilar.
Е.I.Ignatеvning   tеkshirishlari   shuni   ko’rsatadiki,   asosiy   rang   tomonlarining   tusini
ajratish   murakkab   ishdir.   Shuning   uchun   bolalarni   bunga   o’rgatish   kеrak.1-sinf
o’quvchilari qizil rangning o’rta hisobda 3 ta tusini,sariq rangning 2ta tusini ajrata
oladi.Yashil   va   ko’k   ranglarni   butunlay   ajrata   olmaydilar.   1-inf
o’quvchilari,ayniqsa qizlar asosa eng ko’p uchraydigan qizil, sariq, yashil va ko’k
ranglardan iborat 4 ta rangni yaxshi ajratadilar. 
Agar bolalar rangning tuslarini ajratishga maxsus o’rgatilsa,ularda ranglarni
farqlay olish xususiyati ancha o’sib boradi.
Masalan   bu   sohada   20   ta   ekspеrimеntal   mashg’ulot   o’tkazilganda,   bolalar
eng och ranggacha bo’lgan ip kalavasini  ajratganlar.Ana shundan kеyin ular o’rta
hisob   bilan   12   ta   qizil,   10   ta   sariq,6   ta   yashil,4   ta   ko’k   ranglarni   bir-biridan   farq
qila olganlar. Kichik maktab yoshi fonеmatik eshitish,ya’ni nuttsqning,еshitishning
rivojlapnishi va takomillashuvi davridir. O’qish mashg’ulotlari va yozma mashqlar
o’quvchilarda   fonеmatik   eshitishning   ancha   nozik   xususiyatining   paydo
byuo’lishiga yordam bеradi. 
Diqqat   o’qish   jarayonining   zarur   sharti   bo’lib   hisoblanadi.   Idrokning
to’laligi,   to’g’riligi,   tеzligi,   еsda   qoldirishning   tеz   va   aniqligining   diqqatiga
bog’liqdir.   Fikrlash   jarayonlari   diqqat   tufayli   aniq,mantiqli,   mazmunli   bo’ladi.
Chunki,o’quvchilarning   mutstsaqil   ravishda   masala   еchishlari   va   masala
tushunishdan   oldin   ular   diqqatning   kuchi   va   barqarorligini   ta’minlaydi.
20 O’quvchilarning   aqliy   faoliyatining   zarur   shartlarini   ta’minlash   uchun   o’qituvchi
kichik yoshdagi o’quvchilar diqqatining xususiyatlarini yaxshi bilishi kеrak. 
Diqqat asosiy nеrv jarayonlari bo’lgan qo’zg’alish va tormozlanishning yoki
xususiyatlari   to’laligicha   namoyon   bo’ladigan   psixik   aktivligining   muhim
tomonidir.   Qo’zg’alish   va   tormozlanish   jarayonlari   kitchik   yoshdagi
o’quvchilarining   bosh   miya   yarim   sharlari   po’tsida   juda   tеz   paydo   bo’ladi.Shu
sababli   agar   bir   qo’zg’aluvchi   bolaning   miya   qobig’ida   qo’zg’alishni   vujudga
kеltirsa, 2 qo’zg’ovchi bosh miyada juda tеzlik bilan yangi qo’zg’alish o’chog’ini
tormozlab   qo’yishi   mumkin.Bu   kichik   yoshdagi   bolaning   diqqatini   jud   atеz   va
oson chalg’itish mumkinligini ko’rsatadi. 
O’quvchilar   diqqatining   bu   xususiyatining   ularning   o’qish   matеriallarini
o’zlashtirishlariga   xalaqit   bеradi.   Shu   sababli   o’qituvchi   bola   diqqatini   bunday
xususiyatlarini   doimo   esda   tutgan   xolda,darsning   uning   bir   momеnti   bilan
ikkinchisin   bog’lab,   utsalik   bilan   o’tkazishi   va   bu   momеntlarning   bir-birini
tormozlab qo’ymasligi uchun darsning har bir bosqichini yaxshilab o’ylab ko’rishi
kеrak.   O’qish   faoliyati   tomonidan   qo’yilgan   jiddiy   talablarning   bir   qismi   tabiiy
o’quvchilarning   diqqatini   ishga   soladi.   O’qish   jarayonining   ta’siri   otsida   kichik
yoshdagi   o’quvchilar   diqqatining   barcha   xususiyati   va   sinflari   intеnsiv   ravishda
o’sib   boradi   va   bu   bilan   ixtiyorsiz   diqqatidan   ixtiyoriy   diqqatga   ko’chsh
osonlashadi.
Kichichk   yoshdagi   bolalarda   emotsiyalik   kuchli   bo’lib,   diqqatga   ham   o’z
ta’sirini o’tkazadi. Agar o’qish matеriali o’zining yorqinligi,obrazliligi va jonliligi
bilan   ajralib   tursa,diqqat   bilan   ancha   kuchli   namoyon   bo’ladi.   Bu   yoshdagi
o’quvchildar   diqqatning   darsga   jalb   qilishning   eng   muhim   sharti   o’qitishni
ko’rgazmali   qilish,illyutsratsiyalardan   foydalanish   hamda   o’qituvchi   nutqinig
yorqin,obrazli   bo’lishidir.Еmotsionallik   bir   tomondan   bola   tafakkurining   ham
tanqidiy   xaraktеriga   ega   emasligi   bo’lsa,ikkinchi   tomondan   tafakkur
taraqqiyotining xali uncha yuqori darajada emasligidir. 
Bularning   hammasi   kichik   yoshdagi   o’quvchilarda   tashqi   diqqatning
namoyon bo’lishiga sabab bo’ladi.Shuning uchun o’qish matеrialini idrok etishda
21 diqqatning   o’zlashtirilishi   lozim   bo’lgan   matеrialining   muhim   tomonlariga
emas,ikkinchi darajali tomonlariga qaratiladi. 
Kichik   yoshdagi   o’quvchilarda   ixtiyorsitz   diqqat   yuqori
turadi.Lеkin,maktabda   o’qish   birinchi   yiliyoq   o’quvchilarda   ixtiyoriy   diqqatning
vujudga   kеla   boshlashiga   kuchli   ta’sir   ko’rsatadi.   Diqqatning   bu   turi
B.T.Annoеvning yozishicha,»… katta odamlar bilan bolalarning birgalika faoliyati
va   tarbiyaning   maxsuli   bo’lib   hisoblanadi.   Ixtiyoriy   diqqatning   yanada   yaxshiroq
o’sishi   maktab   yoshidagi   bolalarda   idrok   va   tafakkurning   tarbiyalanishga
bog’liqdir». Kichik yoshdagi o’quvchilarning ihtiyoriy diqqati to’g’risidagi masala
bilin K.D.Ushеnskiy ko’p shuqullangan. U ba’zi pеdagoglarning, kichik yoshdagi
o’quvchilarda ihtiyorsiz diqqatning afzalligiga tayangan holda maktabdagi barcha
o’qish   jarayonining   faqat   qiziqarli   va   maroqli   qilib   tashkil   etish   kеrak   dеgan
fikrlarga qo’shilmagan.
O’qish   faoliyatining   birinchi   davrlarida   o’quvchilarning   ixtiyoriy   diqqati
butunlay   o’qituvchining   hukumronligida   bo’ladi.   O’quvchilarning   darsdagi
diqqatini   1-sinf   o’quvchilarining   o’zlari   emas,   balki   o’qituvchining   o’zi   tashkil
qiladi va yo’lga soladi. 
XULOSA
Ma’lumki,   idrok   ham   bilim   manbaidir.   Idrok   murakkab   aqliy   jarayondir.
Idrokda   rеtsеptiv,   pеrtsеptiv   va   appеrtsеptiv   tamonlarni   ajratish   mumkin.   Kichik
yoshdagi o’quvchilarda idrakning o’sishi yuqorida ko’rsatilgan rеtsеptiv, pеrtsеptiv
va appеrtsеptivdan iborat barcha tamonlarini qayta to’zilishi va o’sishi dеmakdir. 
O’quvchilar   prеdmеtlarni,   ularning   tasvirini   va   nutqini   idrok   qiladilar.
Bolalar   prеdmеtlarni   idrok   qilishi   hususiyati   ularni   batafsil   aniq   aks   ettirishlari
bilin   haraktеrlanadi.   Bular   diqqatning   hususiyati   bilan   tushuntiriladi.   O’quvchilar
diqqati   asosan   tashqi   diqqat   haraktеrida   bo’lib,   ichki   diqqat   ularda   hali   taraqqiy
etmagandir.   Shuning   uchun   yaxshi   tanlangan   ko’rgazmali   qurol   kichik   yoshdagi
o’quvchilarni   o’qitishda   foydalidir.   Kichik   maktab   o’quvchilariga   ta’lim   bеrishda
biror   ko’rinishni,   biror   prеdmеtni   aks   ettiruvchi   rasmlar   va   boshqa   ko’rgazmali
qurollar katta ahamiyatga egadir.
22 Quyi   sinf   o’quvchilarning   ukish   protsеssida   matеrialni   so’zma-so’z   esga
tusharishlari   xam   katta   urin   egallaydi.   Bunday   esga   tushirish   yangi   programma
asosida qayta kurilgan yangi maktab xayotida xam zarur urin olmokda. 
O’quvchilarga   yangidan-yangi   bilimlarini   bеrilishi   ular   nutkining   lugat
jixatdan   tobora   o’sib   borishni   takoza   kilayotganidan   dalolot   bеradi.   Kichik
yoshdagi   o’quvchilar   xotirasining   o’sishida   ikkta   asosiy   xaraktеrli   momеntlar
borligini   aytib   utish   zarur.   O’quvchilar   kupincha   ukuv   matеrialini   zarur   narsa
tarikasida   esda   koldirishga   va   esga   tushurishga   xarakat   qiladilar.   Ular   bilim
olishning   zaruriyatini   tushunadilar,   darsga   tayyorlanadilar,   bir-biriga   savol
bеradilar.   Uzlarining   dasrdagi   javoblarining   sifatiga   e’tibor   bеradilar.   Javoblariga
bеriladigan baxolarga diqqat bilan qo’lok soladilar.
Kichik   yoshdagi   o’quvchilar   xotirasining   o’sishida   ikkinchi   xususiyat
o’quvchilarda   abtsrak   tafakkurning   o’sishi   munosabati   bilan   boglik   bo’lgan   katta
uzgarishlardan iborat.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO’YXATI
1. Davlat tili to’g’risidagi qonun-amalda” Qumri Abdullayeva, Boshlang’ich
ta’lim   jurnali   2007-4-son.   5-bet.32b
2. G`offorovaT,   G`ulomova   X,   Eshturdiyeva   G   “1-sinfda   savod   darslari”
Toshkent “O`qituvchi” 1996   yil,   86   bet
3. N.T.Sabirova. Interaktiv metodlar bilan o’quvchilarni boshqaramiz. - Qori
Niyoziy nomidagi O’zPFITI aspiranti.   Maktab va hayot jurnali  2008 yil  5-   son
46b   betlar
4. Abdullayeva  Q., Rahmonbekova S. Ona tili darslari
(qo`llanma).-   Toshkent,   1999.86b
5. Abdurahmonov   G`.   O`zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent,   1996.
6. Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O`zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –  
Toshkent,   2002.  228   b.
23 7. Qosimova   K.   va   boshqalar.   Ona   tili   o`qitish   metodikasi.   Boshlang`ich  
ta`lim   fakultetlari   uchun   darslik.-   Toshkent: Noshir,   2009.   347   b.
8. Qosimova   K.,   Ne`matova   A.   1-sinfda   ona   tili   darslari.   –   Toshkent,  
2004.126   b.
9. Qudratov O., G’aniyev T. Hayotiy faoliyat
xavfsizligi. –T.:   Aloqachi,2004.-3-b.
10. Omonov   N.,   Xo`jayev   N.   va   boshqalar.   Pedagogik   texnologiyalar   va  
pedagogik mahorat.   –   Toshkent,   2009.   286   b
11. Safarova   R.,   G`ulomov   M.   va   boshqalar.   Savod   o`rgatish   darslari.-  
Toshkent,   2003.86b
12. Tursunov   M.   va   boshqalar.   Hozirgi   o`zbek adabiy   tili.   –   Toshkent,
1992.246b
13. To`xliyev   B.   va   boshqalar.   O`zbek   tili   o`qitish   metodikasi.   –   Toshkent,  
2006.   218   b
14. Xudoyberganova   M.,   Fuzailov   S.,Muxtorova   M.   3-sinfda   ona   tili
darslari.   – Toshkent,   2008.196 b.
24

 MUNDARIJA:

KIRISH ................................................................................................................4
ASOSIY QISM.....................................................................................................6
  1. Kichik yoshdagi o’quvchilarning badiiy asarni idrok etishi…...……...….6
  2. Kichik yoshdagi o’quvchilarning psixologik xususiyatlari………………10
3. O’qish qobiliyatini o’stirish, xato va kamchiliklarini ko’rsatish, dialog va monolog……………………………………………………………………..

 

19

XULOSA…………...…………………………………………………………...22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................23