Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 221.0KB
Покупки 2
Дата загрузки 11 Ноябрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Diyorbek

Дата регистрации 14 Октябрь 2024

18 Продаж

Korxonalar faoliyatini litsenziyalash

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLI GI
MA’MUN UNIVERSITETI
IQTISODIYOT TARMOQLAR VA SOHALAR YO’NALISHI 
IQTISODIYOT FANIDAN 
KURS ISHI
Mavzu:   Korxonalar faoliyatini litsenziyalash 
                      tartibi 
Bajardi:  Kamilov Dadaxon
3-kurs 22_1 guruh talabasi 
Ilmiy raxbar:  
Komissiya a’zolari:    
____________________________
_________________________
___________________________
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»   ______________ 20__ й .    Korxonalar faoliyatini litsenziyalash 
                      tartibi 
Reja:
1. Kirish
2. Korxonalarni litsenziyalash tartibi 
3. Firma faoliyatini patent – litsenziyalashni boshqarish
4. Kashfiyot ekspertizasi va uni o‘tkazish tartibi
5. Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan tartibga solish 
zaruriyatining asoslari.
6.   Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan tartibga solish 
turlarining tasnifi .
7. Xulosa 
8. Foydalanilgan adabiyotlar                              Kirish
Korxonalar faoliyatini litsenziyalash — davlat tomonidan qo‘yilgan
talablarni   bajarish   asosida,   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun
beriladigan   ruxsatdir.   Bu   jarayon   biznes   subyektlari   tomonidan   ayrim
iqtisodiy   faoliyat   turlarini   amalga   oshirish   uchun   maxsus   ruxsatnomaga
ega   bo‘lishni   taqozo   etadi.   Litsenziyalash   tizimi   tadbirkorlik   faoliyatini
nazorat   qilish   va   aholi   xavfsizligini   ta'minlashda   muhim   o‘rin   tutadi.
Shuningdek,   davlat   litsenziyalash   orqali   iqtisodiy   barqarorlikni,   raqobat
muhitini va qonuniy tartiblarni saqlab qolish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Litsenziyalashning asosiy maqsadi — davlat tomonidan belgilangan
talab   va   mezonlarga   mos   keluvchi   korxonalar   faoliyatini
rag‘batlantirishdir.   Shuningdek,   bu   tizim   iste’molchilar   huquqlarini
himoya qilish, sog‘liq va xavfsizlik talablari bajarilishini ta'minlashga ham
xizmat   qiladi.   Ayrim   faoliyat   turlari   (masalan,   farmatsevtika,   transport,
bank,   sug‘urta   xizmatlari)   davlat   nazorati   ostida   bo‘lib,   bu   faoliyatlarni
litsenziyasiz amalga oshirish qonunbuzarlik hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   korxonalar   faoliyatini   litsenziyalash
“Faoliyatning   ayrim   turlarini   litsenziyalash   to‘g‘risida”gi   qonun   hamda
boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   bilan   tartibga   solinadi.   Ushbu
qonunlarga ko‘ra, muayyan faoliyat turlari bo‘yicha litsenziyalar beruvchi
davlat   organlari   belgilangan.   Davlat   xizmatlari   markazlari   yoki   Yagona
interaktiv   davlat   xizmatlari   portali   (my.gov.uz)   orqali   ariza   topshirish,
talablar bilan tanishish va litsenziya olish jarayonlari soddalashtirilgan.
So‘nggi   yillarda   litsenziyalash   jarayonida   o‘zgarishlar   kuzatildi:
raqamlashtirish   jarayonlari   kuchaydi,   litsenziya   olish   jarayonlari   yanada
ochiq   va   shaffof   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,   muayyan   faoliyat   turlari   uchun
litsenziyalar   bekor   qilinib,   ro‘yxatdan   o‘tish   tartibi   joriy   qilindi.   Bu
yangiliklar   tadbirkorlik   uchun   yangi   imkoniyatlar   yaratish,   biznes   muhiti
yanada qulaylashtirish maqsadida qilingan islohotlar qatoriga kiradi.
Demak,   korxonalar   faoliyatini   litsenziyalash   tartibi   nafaqat   davlat
talablarini   bajarish,   balki   tadbirkorlar   va   iste’molchilar   manfaatlarini
himoya qilishda ham muhim mexanizmdir. Korxonalar faoliyatini litsenziyaiash tartibi
Korxonalar faoliyatini ayrim turlari davlat  tomonidan litsenziyaiash
(ruxsatnoma)   orqali   amalga   oshiriladi.Jahon   tajribasida   litsenziya   ixtiro,
texnologiya, texnologik bilim,ishlab chiqarish siri, tajribasi, savdo markasi
kabilarga beriladi.Chet ellar amaliyotida litsenziyalar huquqiy xarakteri va
miqdoriga   qarab   har   xil   turlarda   ishlatifadi.   Ular   maxsus,   maxsus
bo‘lmagan   (oddiy),   to‘la   kabilar.   Bu   litsenziyalar   patentli   yoki   patentsiz
bo‘ladi.   Patentli   litsenziya   -   litsenziyani   ishlatish   huquqini   nou-xausiz
berishni («sof patent») bildiradi,Litsenziyalami sotish patentli va patentsiz
bo‘lishi   mumkin.Oddiy   -   bunday   litsenziyalar   (litsenziya   egasiga)   ushbu
hududida   bitta   litsenziyani   bir   necha   sotib   oluvchilarga   sotilish   huquqini
beradiMaxsus - sotib oluvchiga litsenziyani ishlatishni mo-napol huquqini
beradi.   To‘la   –   litsenziantga   litsen-ziyani   muddatiga   (patent   yoki   nou-
xouni)   ishlatishga   maxsus   huquq   beradi.   Litsenziyalar   bilan   savdo
litsenziya kelishuvlar (shart-nomalar) asosida amalga oshiriladi. Litsenziya
-   iqtisodiyotning   ayrim   sohalari   yoki   tarmoqlarida   jiddiy   davlatshumul
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   sohalar,   tarmoqlar,   korxonalarga   ayrim
mahsulotlami   yaratish,   ishlab   chiqarish   sotish,   tashish,   saqlash   va
ta’mirlash   kabi   ishlami   amalga   oshirish   uchun   ruxsatnoma   berish
to‘g‘risidagi hujjat.
Birinchi   bosqich   -   korxonani   tashkil   qilish   va   faoliyatini
tiklash.Ikkinchi   bosqich   -   reorganizatsiya   Uchinchi   bosqich   -
restruktrizatsiya. Sanatsiya - iqtisodiy nochor korxonalarni bankrotligining
oldini   olish   maqsadida   qarzdor   korxona   -   huquqiy   shaxsning   muassislari
(qatnashchilari),   qarzdoming   kreditorlari   va   boshqa   shaxslar,   shu
jumladan,   davlat   tomonidan   qarzdor   korxonaning   to‘lov   qobiliyatini
tiklash bo‘yicha o‘tkaziladigan chora-tadbirlami tashkil qiladigan faoliyat.
Keyingi   bosqich   bu   bankrotlik.Korxona   bankrotligi   uning   iktisodiy
nochorligining  oqibati.  Bankrotlik  deganda,   sud  tomonidan  e’tirof   etilgan
yoki   qarzdomi   ixtiyoriy   ravishda   o‘zini   bankrot   deb   e’lon   qilgan
qarzdoming   moliyaviy   majburiyatlarini   bajara   olmasligi,   qisqa   qilib
aytganda moliyaviy qobiliyatsizlikka tushuniladi 1
.
1
 . Ali o‘g‘li A.O. Statistical study of direct maintenance of small business activities in the regions // EPRA 
International Journal of Economic and Business Review  (JEBR). – 2022. –  Т . 10. – №.  6. – С. 30–33.  Korxonaning tashqi iqtisodiy shartnomalari va turlari;
Shartnoma   (bitim)   -   huquqiy   shakl   bo‘lib,   unda   korxonalaming
huquq   va   majburiyatlari,   o‘zaro   aloqalarini   tartibga   solish   me’yorlari   aks
etadi.Tomonlar   bitimlarni   kelish   tartibi,   till,   mazmuni,   tarkibiy
tuzilishi,muddati,   kim   imzo   chekishi   kabilarni   o‘zaro
kelishadilar.O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligida   korxonalar   nima
haqida   shartnoma   tuzishni   tanlashda,   majburiyatlami,   o‘zaro   xo‘jalik
munosabatlarining qonunlarga zid bo‘lmagan boshqa har qanday shartlami
aniqlashda,   shu   jumladan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   mustaqil   ravishda
amalga   oshirishi   belgilab   qo‘yilgan.Tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   shart-
nomalarning   quyidagi   turlari   keng   tarqalgan:   oldi-sotdi,   pudrat,   ruxsat-
noma,   vakillik,   yuk   tashish,   barter   (mavoza),   kompensatsiya   bitimlari,
«qarz   surishish   negizi»bitimlari,   kooperatsiya   bitimlari,   «qarz   surishish
negizi»dagi bitimlar kabilar.
Faoliyati   asosida   avvaldan   fikran   o‘ylagan,   pirovard   natijaga
erishishdir. Ishlab chiqarish jamoasi hisoblangan korxonaning niyati uning
rivojini   obyektiv   qonuniyatlarini   va   istiqbolini   belgilash   asosida   amalga
oshadi.   Korxona   o‘z   oldiga   ongli   ravishda   maqsad   qo‘yib   fikriy   model
yarata  oladi   va  unda   obyektiv   sharoitlarni   inobatga  oladi.   Korxonalar   o‘z
maqsadlariga   erishish   uchun   ma’lum   vazifalarni   bajaradilar.   Sanoat
korxonalarining   faoliyati   hozirgi   zamon  shart-sharoitlari   asosida   quyidagi
vazifalarni   bajarishdan   iborat:iste’molchilarning   o‘sib   kelayotgan
talablariga   muvofiq   yuqori   sifatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarib,   yetkazib
berish;har bir korxona mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish korxonaning
rejada   belgilangan   topshiriklarini   o‘z   vaqtida   so‘zsiz   bajarish;   uzluksiz
tarzda   mehnat   unumdorligini   o‘stirib   borish;asosiy   ishlab   chiqarish
fondlaridan   unumliroq   foydalanish;muntazam   ravishda   mahsulot
tannarxini   pasaytirib,   korxona   rentabelligini   oshirish;   Korxona   maqsadini
amalga oshirishning tashkiliy asoslari.
korxonadagi   bo‘limlar   faoliyatini   o‘zaro   muvofiqlashtirishda
birbiriga bog‘liq tizimlar shaklida tuzilmani shakllantirish mahsulot sifatini
oshirishga   ta’sir   etuvchi   xalqaro   sifat   menejmentini   joriy   etish
korxonalarda   muntazam   turli   tahlil   usullaridan   foydalangan   holda   xavflar
va   risklarni   tadqiq   etish   axborotlar   oqimini   samarali   tashkil   etishda
zamonaviy   axborot   texnologiyalardan   foydalanish   investorlar   bilan samarali  bitimlar  tuzish, investitsiya kiritish hamda innovatsion faoliyatni
rivojlantirish   oziq-ovqat   mahsulotlarini   assortimentlari   ustida   ilmiy
tadqiqot   ishlarini   olib   borish   orqali   diversifikatsiyalashuv   jarayoniga
erishish   kamchilik  va   muammolar   bo‘yicha  operativ   qarorlar   qabul   qilish
tizimini takomillashtirish
Korxonani boshqarishni takomillashtirishning asosiy yo’nalishlari;
Ishlab   chiqarishni   boshqarish   tizimini   takomillashtirib   borish
mulkchilik shakli, faoliyat natijasi va yuzaga kelgan tashkiliy tuzilmaning
qandayligidan qat’inazar, har bir korxona uchun muhim vazifa hisoblanadi
Korxona faoliyatida strategik qarorlar qabul qilish mexanizmi.
Boshqaruv qarorlari ta’sir ko‘rsatish davri bilan - strategik va taktik
turlarga bo’linadi. Strategik qarorlar dolzarb oliy muammolari hal etishda
maqsadli dasturlarni ishlab chiqishda ishlatiladi. Ular uzoq vaqtga, odatda
bir   necha   yilga   hisoblanadi   va   strategik   masalalarni   hal   etishga
qo’llaniladi. Bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida bu qarorlar korxonaning
faoliyatidagi   yangicha   yondashuvlar,   keskin   burilishlarni   silliq   o’tishini
ta’minlaydi.   Strategik   qarorlar   korxona,   hudud,   soha   darajasida   qarorlar
jamiyatdagi   yangi   manbaalar   hisobiga   butun   iqtisodiy   va   ijtimoiy
muammolarni   yechishga   yordam   beradi.   Korxona   strategik   maqsadlari
shuning   uchun  muhimki,   ular   korxona   raqobat   mavqeini   mustahkamlaydi
va   biznesning   rivojlanish   yo’nalishini   ko’rsatadi.   Strategiya   –   bu   faoliyat
turlarining   ma’lum   dastasini   nazarda   tutuvchi   noyob   va   qulay   mavqeni
yaratishdir.  Strategiyani  yaratish  asosiy  boshqaruv   muammosini   ko’taradi
ya’ni, korxonaning hozirgi va kelajak imkoniyatlarini hisobga olib, kerakli
natijalarga   qanday   erishish   mumkinligini   ko’rsatadi.   «Strategik
boshqaruv»   termini   yuqori   darajadagi   boshqaruvni   ishlab   chiqarish
darajasidagi   joriy   boshqaruvdan   farqini   aks   ettirish   uchun   60-70   yillarda
muomalaga   kiritilgan.   Operativ   boshqaruvdan   strategik   boshqaruvga
o’tishning mohiyatini aks ettiruvchi asosiy g’oya sifatida yuqori raxbariyat
diqqat   markazini   atrof   muhitdagi   o’zgarishlarga   muvofiq   tarzda   va   o’z
vaqtida   ta’sir   ko’rsatish   uchun   tashqi   muhitga   o’tkazish   zaruriyati
sifatidagi g’oya bo’ldi.
Korxonalarda tadbirkorlikni boshqarish tamoyillari.
Boshqarish tamoyillariga kiradi: - ilmiylik;
-   boshqaruvchi   tizimning   boshqaruv   obyekti   tabiati   va
xususiyatlariga mosligi;
- vakolat va mas’uliyat;
- yakkaboshchilik va kollegiallik;
- oqilona markazlashtirish;
- to‘g‘ri va teskari aloqalaming muvofiqligi;
- moslashuvchanlik
Tadbirkorlikda   boshqarish   jarayoni   tegishli   funksiyalarni   bajarish
yo‘li   bilan   amalga   oshiriladi.   Umumiy   holda   boshqarish   funksiyalarini
quyidagicha ajratib ko’rsatish mumkin:
rejalashtirish
tashkil qilish (uyushtirish);
tartibga solish;
taqdirlash (motivlash);
- hisob va hisobot;
nazorat va tahlil.
Boshqaruv korxona faoliyatidagi ob'еktiv zarurat
BOShQARUV   -   ijtimoiy   mеhnat   jarayoniga   ishlab   chiqarish
rivojlanishining   ob'еktiv   qonunlari   asosida   yo'naltirilgan   tarzda   ta'sir
o'tkazish   tizimi,   har   bir   ishchining   va   butun   jamoaning   mеhnatini   bir
vaqtning o'zida nazorat qilish, motivasiya va tartibga solish usulidir.
Boshqaruv   tizimi   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   va   korxonaning
iqtisodiy   salohiyatini   mustahkamlashda   muhim   omillardan   biri   bo libʻ
xizmat qiladi.
TЕXNOLOGIK Tеxnologik tuzilmali korxonalarda sеxlar va ishlab
chiqarish   uchastka-lari   tеxnologik   jihatdan   bir   xillik   tamoyili   asosida
tashkil   qilinadi   (masalan,   to'qimachilik   kombinatlarida   yigiruv   va   to'quv
sеxlari). PRЕDMЕTLI  Prеdmеtli   tuzilmaga   asoslangan  korxonalarda  har   bir
sеx ma'lum bir mahsulot yoki uning bir qismini ishlab chiqaradi (masalan,
avtomobil zavodida motor sеxi, shassе sеxi va hokazo).
ARALASh   Aralash   (prеdmеtli   tеxnologik)   tuzilma   tayyorlov
sеxlarini tеxnolo-gik tamoyilda (tеmirchilik, cho'yan quyish, po'lat quyish
va   hokazo),   ishlov   bеrish   va   mahsulot   chiqarish   sеxlarini   esa   prеdmеtli
tamoyil asosida tashkil etishni nazarda tutadi.
Korxonalarning   boshqaruv   organlari   tuzilmalarini
takomillashtirishda sifat ko'rsatgichlar..
Optimallik   tuzilma   bo'linmalari   o'rtasida   eng   kam   boshqaruv
bo'g'inlariga   ega   bo'lgan   holda   o'zaro   aloqalarni   rasional   tarzda   o'rnatish-
dir.   Shu   sababli   ko'p   bo'g'inlilikni   qisqartirish   boshqaruv   tizimini
takomillashtirish oldiga qo'yiluvchi asosiy talablardan biri hisoblanadi
Ishonchlilik   axborotlarni   o'z   vaqtida   olish   va   boshqaruv   qarorlarini
bajaruvchilarga   va   bajarish   joylariga   o'z   vaqtida   еtkazishni   ta'minlaydi.
Ishonchlilik   va   tеzkorlik   joriy   va   istiqboldagi   boshqaruv   tizimining
samaradorligida muhim turtki hisoblanadi..
Tеzkorlik   (opеrativlik)   barcha   funksional   bo'linmalarning,   zarur
hollarda ishlab chiqarish bo'linmalarining, boshqaruv qarorlari o'z vaqtida
va   sifatli   bajarilishini   ta'minlash   uchun   o'zaro   aloqalar   aniqlik   bilan   olib
borilishi.
Tеjamkorlik asosan boshqaruv tizimida maksimal samaraga erishgan
holda boshqaruv apparati va uning xarajatlarini kamaytirishga, ya'ni ishlab
chiqarish   samaradorligining   o'sishiga   erishishdir   Boshqaruv   tizimini
tkaomillashtirishning   muhim   yo'nalishlaridan   biri   -   korxonaning
funksional   xizmatlari   va   bo'limlari   faoliyatini   ortiqcha   tuzilmaviy
bo'linmalarni   tugatish,   xizmat   ko'rsatuvchi   bo'limlarni   optimallashtirish,
birlamchi hisobga olish hamda hisob-kitob va boshqa boshqaruv amallarini
soddalashtirish yo'li orqali muvofiqlashtirishdir.
Bozormunosabatlari   sharoitlarida   korxonani   boshqarishning
tamoyillari,maqsad va vazifalari
Korxonani   boshqarishda   samaradorlikka   erishish   uchun,   avvalo,
boshqaruvning   maqsadlari,   shuningdek,   vositalari   va   unga   erishish
usullarini aniq belgilab olish zarur. uqori   sifatli   va   raqbotbardosh   mahsulotlarni   engkam   xarajatlar
asosida   ishlab   chiqarish   eng   ko’p   daromad   olishni   ta’minlab,   inqirozga
uchrashdan   saqlaydi   hamda   har   bir   korxonaning   asosiy   vazifasi
hisoblanadi.   Boshqaruvning   barcha   vazifalari   ushbu   maqsad   amalga
oshishiga   xizmat   qilishi   lozim.   Boshqaruvning   samaradorligiga   ko’p
jihatdan korxona oldiga qo’yilgan maqsadlar va bajariluvchi vazifalarning
o’zaro   munosabatlari   yordamida   erishiladi.   Boshqaruvning   tashkiliy
tuzilmalari va funktsiyalari
Tashkiliy   tuzilma   deganda   korxona   boshqaruvi   funktsiyalarin
ibajaruvchi   turli   xil   bo’lim,   xizmat   va   bo’linmala   rtarkibi,   o’zaro
munosabatlari   va   bir-biriga   bo’ysinishini   tushunish   lozim.   Tashkiliy
tuzilma   boshqaruvning   tizim   va   alohida   faoliyat   turi   sifatidagi   bir   butun
ligini   ifodalaydi.   U   boshqaruv   organlarining   ma’lum   bir   tartibini,
hokimiyat   va   bo’ysinish   aloqalarini,   vertical   va   gorizontal   mehnat
taqsimotining integratsiyalashuvini tashkil etadi.
Boshqaruvning   tashkiliy   tuzilmasi   korxonaning   ishlab   chiqarish
tuzilmasi   bilan   aloqada   va   ko’p   jihatdan   unga   bog’liq   bo’ladi.   Korxona
qanchalik   katta,   ishlab   chiqarish   va   unda   foydalanuvchi   mehnat   qurollari
va   texnologiyalar   qanchalik   murakkab   bo’lsa,   boshqaruvning   ishlab
chiqarish   vatashkiliy   tuzilmasi,   shuningdek,   korxona   boshqaruv
apparatining funktsiyalari shunchalik murakkablashadi.
Chiziqli   tuzilma   boshqaruv   tuzilmasining   eng   ko’p   tarqalgan   turi
bo’lib, unga ko’ra boshqaruvning har bir bo’g’ini o’zidan yuqori turuvchi
faqat bitta boshqarmaga ega bo’ladi va barcha masalalar bitta aloqa kanali
orqali   hal   etiladi.   Bunday   tuzilmada   boshqaruv   bo’g’inlari   tizimi
to’laligicha   ishlab   chiqarish   bo’g’inlari   tizimi   bilan   mos   tushadi.   Har   bir
ishlab chiqarish jamoasi tepasida rahbar turadi va korxona xodimlari unga
bevosita bo’ysinadilar.
Barcha boshqaruv funktsiyalari rahbar qo’lida mujassamlanadi.
Boshqaruvning   funktsional   tuzilmasiuchun   boshqaruv   va   ob’ekt
funktsiyalari   bo’yicha   boshqaruv   yacheykalari   yaratish   tavsiflidir.   Bu
yacheykalar   bajarilishi   shart   bo’lgan   qarorlarni   boshqaruvning   quyi
pog’onasiga yoki bevosita ishlab chiqarish bo’g’inlariga etkazib beradi. Demak, boshqaruv funktsiyalar bo’yicha taqsimlanadi va funktsional
bo’g’inlar   tomonidan   amalga   oshiriladi,   ular   tomonidan   tayyorlanuvchi
boshqaruv   qarorlari   esa   bajaruvchilarga   kesishuvchan   aloqa   kanallari
bo’yicha etkaziladi. Boshqaruvning funktsional tuzilmasiga misol
Bozor  iqtisodiyoti   sharoitlarida rejalashtirish  va  bashorat   qilishning
iqtisodiy   tabiati   va   ob’ektiv   zaruriyati   Rejalashtirish   tartibga   soluvchi
jarayon sifatida korxona faoliyatini yaqin va uzoq istiqbol sari ilgar isurish,
asoslab   berish,   muayyanlashtirish   va   izohlab   berishni   ifodalaydi.   Oxirgi
holatda   gap   korxona   faoliyatini   bashorat   qilish   haqida   borishi   mumkin.
Bashorat   qilishni   rejalashtirishning   boshlanishi   va   uzoq   muddatli
istiqbolga   mo’ljallangan   davomi   sifatida   ko’rib   chiqish   mumkin.
Rejalashtirish   va   prognozlashtirish   o’zaro   aloqada   bo’lgan   ikkita   jarayon
bo’lib,   xo’jalik   faoliyatini   avvaldan   bajarilgan   hisob-kitoblar,   eng   kam
tavakkalchilik va eng yuqori natijalarga erishish asosida yuritishni ko’zda
tutadi.   Bashorat   qilish   rejalashtirish   tavsifida   o’z   aksini   topadi:   ishlab
chiqarish   va   korxona   iqtisodiy   hayotining   boshqa   jihatlarini   strategic
rejalashtirish   -   o’rta   va   uzoq   muddatli   bashoratlar   asosida   hamda   joriy
rejalashtirish   –   qisqa   muddatli   bashoratlar   asosida   ishlab   chiqiladi.   Bu
yo’nalishlarning ikkalasi ham o’zaro uzviy aloqada bo’lib, ishlab chiqarish
strategiyasini   fan-texnika   taraqqiyoti   va   hayotning   real   voqeligi   bilan
bog’laydi.
Korxonada   rejalashtirishning   uslubiy   asoslari,   tamoyillari   va
vazifalari
Rejalashtirish   uslubiyati–bu   iqtisodiyotni   boshqarishning   turli
bo’g’inlarida, jumladan, korxonalarni boshqarish darejalarni ishlab chiqish
usullari   majmuasidir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida   korxonalar   o’z
faoliyatini   rejalashtirishni   mustaqil   ravishda   amalga   oshiradi.   Biroq
burejalashtirishning tekshirib ko’rilgan va foydali usullaridan vozkechishni
anglatmaydi.   Bugungi   sharoitlarda   ham   korxonalar   faoliyatini
rejalashtirish-texnik-iqtisodiy   hisob-kitoblar,   progressive   norma   va
normativlar,   iqtisodiy   tahlil,   muqobil   variantlarni   tanlashga   asoslanadi.
Hozirgi   paytda   balans   usulining   ahamiyati   oshib   bormoqda.   Ushbu
usulning   mohiyati,   o’zaro   aloqada   bo’lgan   ko’rsatkichlarni   solishtirish
bilan   ifodalanadi.   Balans   usuli   asosida   korxonaning   ishlab   chiqarish
vositalari,   ishchi   kuchi,   ishlab   chiqarish   quvvatiga   bo’lgan   talablari   va ularning manbalari aniqlanadi. Bundan kelib chiqqan holda moddiy balans,
ishlab   chiqarish   quvvatlari   balansi,   ishchikuchi   balansi,   ishvaqti   balansi,
qiymat   balansini   ajratib   ko’rsatish   mumkin.   Balanslar,   qoidaga   ko’ra,
ehtiyojlar   va   ularga   mos   keluvchi   resurslarning   mavjudligi   yoki
manbalarini   o’z   ichiga   oluvchi,   o’zaro   moslashuvchi   jadval   shaklida
tuziladi.
Korxonalarda rejalashtirish tizimi
Rejalashtirish–qaror qabul qilishning uzluksiz bir jarayoni bo’lib, bu
jarayon   davomida   korxona   faoliyati   va   rivojlanishining   maqsad   va
vazifalari atrofda ro’y berayotgan o’zgarishlarni inobatga olgan holda vaqt
bo’yicha   aniqlanadi   va   belgilanadi   hamda   ularni   amalga   oshirish   uchun
resurslar   aniqlanadi.   Mazmuniga   ko’ra,   rejalashtirish   texnik-iqtisodiy   va
tezkor-ishlab   chiqarish   turlarigabo’linadi.Texnik-iqtisodiy   rejalashtirish
korxona   faoliyatining   barcha   (iqtisodiy,   texnik,   ijtimoiy   va   hokazo)
jihatlarini   qamrab   oluvchi   rejalashtirish   turi   bo’lib,   asosan   bir   yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanish   rejasi   shaklida   amalga
oshiriladi.   Mazkur   rejalashtirish   turning   soddalashtirilgan   ko’rinishi
ko’pincha   korxona   faoliyatining   yillik   rejasi   deb   ataladi.   Tezkor-ishlab
chiqarish   rejalashtirish   texnik-iqtisodiy   rejalashtirishning   davomi   bo’lib,
korxona   faoliyati   yillik   rejasini   yanada   qisqaroq   muddatga-sutka,   o’n
kunlik,   oyga   bo’lib   muayyanlashtirish   bilan   tavsiflanadi.   Tezkor-ishlab
chiqarish   rejalashtirish-kalendar   rejalashtirish   va   dispetcherlashdan   iborat
bo’ladi.   Kalendar   rejalashtirishda   korxona   yillik   rejasida   va   birinchi
o’rinda ishlab chiqarish dasturi (mahsulot tayyorlash rejasi) ni o’n kunlik,
hafta,   kun   va   smena   bo’yicha   aniqlashtirish   hamda   bu   ko’rsatkichlarni
bajaruvchilarga etkazish ko’zda tutilgan.
Biznes-reja, uning mazmuni va ishlab chiqish tartibi
Tadbirkorlik-korxonalar   xo’jalik   yuritish   faoliyatining   uzluksiz
qismi   bo’lib,   foyda   (daromad)   olish   va   uni   ko’paytirishga   qaratilgan
bo’ladi.   Korxonalar   hayotida   u,   boqi   beg’amlikka   berilish,   turg’unlik   va
isrofgarchilikni  inkor  qilishni  anglatadi.  Korxona rahbari  yoki   mutaxassis
tadbirkorlik   va   tashabbuskorlik“   ruhiga”   ega   bo’lmasa,   demak,   u   bo’sh
yoki   yomon   xodim,   xizmatda   belgilangan   soatlarni   o’tkazib   o’tiruvchi shaxs hisoblanadi. Aksincha, tadbirkorlik va tashabbuskorlik “ruhiga” ega
bo’lgan   mutaxassis   yoki   mansabdor   shaxslar   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   va   rivojlantirish,   mehnat   sifatini   ko’tarish   va
korxonaning oladigan daromadlarini ko’paytirish yo’llarini izlab topadilar.
Agar   yakka   shaxs   individual   tarzda   yoki   kichik   bir   jamoa   vositachilik,
oldi-sotdi,   maslahat   va   boshqa   xizmatlar   bilan   shug’ullansa,   u   holda
biznes-reja   talab   qilinmaydi.   Boshqa   hollarda   biznes-reja   yangi   korxona
tashkil   qilish   yoki   biron-bir   tijorat   loyihasini   amalga   oshirish   uchun
mo’ljallanayotgan   asoslangan   xatti-harakatlarni   o’z   ichiga   oluvchi   hujjat
hisoblanadi 2
.
Biznes-rejani   tayyorlash   natijasida   «Ishni   nimadan   boshlash
kerak?»;   «Samarali   ishlab   chiqarishni   qanday   tashkil   qilish   lozim?»
«Birinchi   foyda   yoki   daromad   qachon   olinadi?»,   «Investorlar   va
kreditorlar   bilan   qachon   hisob-kitob   qilish   mumkin?»,   «Yuzaga   kelishi
mumkin   bo’lgan   xavf-xatarni   qanday   kamaytirish   mumkin?»,
«Raqobatchilar bilan kurashda qanday choralardan foydalanish mumkin?»
kabi savollarga javob olinadi.
Firma faoliyatini patent – litsenziyalashni boshqarish
 
Halqaro   darajada   intellektual   mulkni   huquqiy   tartibga   solish
iqtisodiy   –   ijtimoiy   madaniy   huquqlar   haqidagi   III   –   Halqaro   paketda
belgilab   berilgan.   Sanoat   mulkini   muxofafza   qilish   va   patentlardan
foydalanish   to‘g‘risidagi   Parij   konvensiyasi   kashfiyotlarni   huquqiy
himoyasiga   asos   soldi.   Sobiq   Ittifoq   respublikalari   ushbu   konvensiyaga
1965 yilda qo‘shilgan. 
Alohida   olingan   har   bir   a’zo   davlatning   kashfiyotlarini
patentlashtirishda   dastlabki   ariza   muddati   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Bunda   kashfiyotning   yangiligi   ifoda   yetilib,   uning   foydalanish   va   tijorat
imkoniyatlarini aniqlash imkoni ko‘rsatiladi. 
2
 Akramovich N.A. The priority of using innovative technologies in the agricultural education system // Journal of 
Academic Research and Trends in Educational Sciences. – 2022. –  Т . 1. – №. 10. –  С . 185–191.  O‘zbekistonda   patentlarni   himoya   qilish   masalalari   bilan
O‘zbekiston   Respublikasining   Davlat   patent   idorasi   shug‘ullanadi.   Idora
“Ixtirolar,   foydali   modellar   va   sanoat   namunalari   to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston   Respublikasi   qonuni   asosida   mulkni   yaratish,   ularni   huquqiy
jihatdan   muhofaza   qilish   va   ulardan   foydalanish   bilan   bog‘liq
munosabatlarni tartibga soladi hamda mulk obyyektlarini muhofaza qilish
bo‘yicha yagona davlat siyosatini amalga oshiradi.  
Patent   idorasi   mulk   obyyektlariga   talabnomalarni   ko‘rib   chiqish
uchun   qabul   qiladi,   ular   bo‘yicha   ilmiy   –   texnik   yekspertiza   o‘tkazadi,
ularni   davlat   ro‘yxatiga   oladi,   muhofaza   hujjatlarini   beradi,   rasmiy
axborotnoma   nashr   etadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan   tasdiqlangan   «Patent   idorasi   to‘g‘risida»gi   Nizomga   muvofiq
yana bir qator boshqa vazifalarni ham bajaradi. 
Patent   idorasining   faoliyatini   mablag‘   bilan   ta’minlashning   manbai
davlat budjeti mablag‘i va patent bojlari hisoblanadi. 
Patent   kashfiyotning   ustuvorligi,   modelning   yoki   sanoat   nusxasini
va foydalanish huquqini tasdiqlab beradi. Kashfiyot patenti 20 yil muddat
mobaynida   amal   qiladi,   bu   muddat   Patent   boshqarmasiga   ariza   tushgan
kundan   boshlab   hisoblanadi.   Loyihaning   sanoat   nusxasi   patenti   10   yil
muddatda   amal   qiladi.   Mulkning   yaratilgan   modeli   va   sanoat   nusxasi
mualliflar izlanishlari asosida vujudga keladi. 
Agar   kashfiyot   yoki   sanoat   mulk   obyyektini   yaratishda   bir   necha
shaxslar   ishtirok  yetgan   bo‘lsa,   ularning  barchasi   muallif  deb   tan  olinadi.
Ularga   tegishli   bo‘lgan   huquqdan   foydalanish   tartibi,   ular   orasidagi
kelishuv bilan belgilanadi. 
Agar   bir   necha   shaxslar   bir   –   biridan   bexabar   mustaqil   ravishda
kashfiyot   yoki   sanoat   mulk   obyyektini   yaratgan   bo‘lsa   patent,   dastlabki
patent   yoki   guvohnomaga   bo‘lgan   huquq   patent   idorasiga   birinchi   bo‘lib
talabnma topshirgan shaxsga tegishli bo‘ladi. 
Obyyekt mualliflari, o‘zining obyyektiga nisbatan g‘ayri  – qonuniy
ravishdagi   o‘zlashtirishni   ko‘zlab,   boshqa   shaxslar   tomonidan   talabnoma
topshirilgan,   yoxud   patent,   dastlabki   patent   yoki   guvohnoma   olingan
bo‘lsa, sud tartibida bunga norozilik bildirishi mumkin.  Dastlabki   patent   yoki   guvohnoma   yekspertizadan   o‘tkazilgandan
so‘ng,   patent   yesa,   obyyekt   mohiyatan   yekspertizadan   o‘tkazilgan   so‘ng
taqdim yetiladi. 
Yaratilgan   kashfiyot   yoki   sanoat   mulk   obyyektiga   patent,   dastlabki
patent yoki guvohnoma quyidagilarga beriladi: 
- sanoat   mulki   obyyektining   mualliflari   yoki   ularning
merosxo‘rlariga; 
- muallif   yoki   uning   huquqiy   vorisi   tomonidan   patent,
dastlabki   patent   yoki   guvohnomaga   oid   talabnomada   yoki   sanoat   mulki
obyyekti   patent   idorasida   ro‘yxatdan   o‘tkazilgunga   qadar   topshirilgan
arizada ko‘rsatilgan jismoniy va yuridik shaxslarga; 
- mazkur moddada nazarda to‘tilgan hollarda ish beruvchiga; 
Agar   ish   beruvchi   sanoat   mulki   obyyekti   yaratilganligi   haqida
muallif   ma’lum   qilgan   sanadan   ye’tiboran   to‘rt   oy   muddat   ichida   patent
idorasiga   talabnoma   topshirmasa,   talabnoma   topshirish   huquqini   o‘zga
shaxsga   o‘tkazmasa,   muallif   talabnoma   topshirish   va   patent,   dastlabki
patent va guvohnomani o‘z nomiga olshi huquqiga yega bo‘ladi. Bunda ish
beruvchi   yaratilgan   kashfiyotga   kelgusida   foydalanishi   uchun   patent
yegasiga tovon to‘lashi shart bo‘ladi. 
Ish   beruvchi   tomonidan,   yaratilgan   kashfiyot   obyyekti   maxfiy
saqlanadigan   bo‘lsa,   u   loyiha   muallifga   mutanosib   miqdorda   haq   to‘lashi
shart. Haq miqdori litsenziyaning bozor narxidan mutlaqo kam bo‘lmasligi
lozim. 
Patent   yegasi   kashfiyot   obyyektidan   foydalanish   huquqini   har
qanday jismoniy va yuridik shaxslarga berishi mumkin. 
Kashfiyot talabnomasi quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
- kashfiyot   mualliflari   tomonidan   patent   so‘ralganligi   haqida
ariza; 
- kashfiyotning to‘la va so‘ralgan darajada amalga oshirilishini
ifodalovchi tasnifi; 
- kashfiyot tasnifini to‘la ifodalovchi formulasi; 
- chizma va boshqa materiallar;  - referat;  
Foydali model talabnomasida quyidagilar keltirilgan bo‘ladi: 
- avtorlar tomonidan guvohnoma berilishi to‘g‘risidagi ariza; 
- foydali model tasnifi; 
- chizma; 
- referat; 
Sanoat namunasi talabnomasi mazmuni quyidagilarni yoritib beradi:
- sanoat namunasiga patent berilishi haqida ariza; 
- foto albom, maket yoki rasm; 
- ma’lumot turi, umumiy chizmasi, yergonometrik sxemasi; 
- sanoat namunasi tasnifi; 
Ushbu   kashfiyot,   foydali   model   va   sanoat   namunasi   olish   haqidagi
arizaga   belgilangan   tartib   va   miqdorda   tovon   puli   to‘langanlikni
tasdiqlovchi   hujjat   taqdim   yetilishi   kerak.   Patentlar   harakat   muddati
quyidagi hollarda to‘xtatish mumkin: 
- muhofazalangan   sanoat   mulki   obyyekti   patentga   layoqatlilik
shartlariga mos kelmagan taqdirda; 
- talabnoma   materiallarida   ixtironing   mohiyati   yyetarli
darajada ochib berilmagan bo‘lsa; 
- ixtiro   formulasida   yoki   sanoat   namunasining   muhim
belgilarida,   talabnomaning   dastlabki   materiallarida   bo‘lmagan   belgilar
mavjud bo‘lsa; 
- patentda mualliflar noto‘g‘ri ko‘rsatilgan bo‘lsa; 
Patent,   dastlabki   patent   yoki   guvohnomani   amal   qilish   muddatini
qisman   yoki   to‘liq   to‘xtatish   yuzasidan   qaror   qabul   qilingan   holatlarda
mualliflar   apelyatsiya   kengashiga   murojaat   qilishlari   mumkin.   Ariza
beruvchi   Appelyatsiya   kengashi   qaroridan   qoniqmagan   holatlarda   Qaror
qabul   qilingan   kundan   boshlab   6   oy   muddat   ichida   Oliy   Sudga   murojaat
qilishi mumkin.  Patent   yegasi   bo‘lmagan   har   qanday   shaxslar   kashfiyotdan   yoki
sanoat  mulk obyyektidan (mualliflik huquqi) patent, dastlabki  patent yoki
guvohnoma   bilan   muhofazalangan   sanoat   yegasining   ruxsati   bilan
litsenziya shartnomasi asosida foydalanish huquqiga yegadir. 
Litsenziya   shartnomasi   patent   idorasida   ro‘yxatdan   o‘tkazilishi
mumkin. 
Patent   yegasi   sanoat   mulk   obyyektidan   foydalanish   huquqini   har
qanday   shaxsga   topshirishga   rozi   yekanligi   to‘g‘risida   patent   idorasiga
ariza   berishi   mumkin.   Bu   iqtisodiy   adabiyotlarda   ochiq   litsenziya   deb
talqin   yetiladi.   Bunday   holda   patent   idorasi   bu   xil   arizalar   to‘g‘risidagi
ma’lumotlar   ye’lon   qilinganidan   keyingi   yildan   boshlab,   patentning   amal
qilishini saqlab turish uchun to‘lanadigan boj haqi 50 foizga kamaytiriladi. 
Ochiq   litsenziya   sotib   olish   istagini   bildirgan   shaxs   patent   yegasi
bilan   to‘lovlar   haqida   shartnoma   tuzishi   shart.   Shartnoma   talablari
bo‘yicha   nizolar   xo‘jalik   sudi   tomonidan   ko‘rib   chiqiladi.   Patent
yegasining   ochiq   litsenziyaga   huquq   berilishi   haqidagi   arizasi   qaytarib
olinmaydi. 
Vazirlar Mahkamasi  mamlakatning ayrim korxona va tashkilotlarga
milliy xavfsizlik  manfaatlarini  ko‘zlab, patent  yegasining  ruxsatisiz,  unga
mutanosib   miqdorda   tovon   to‘lash   sharti   bilan   sanoat   mulki   obyyektidan
foydalanishga ruxsat berishi mumkin. 
Tovon   puli   miqdori   to‘g‘risidagi   nizolar   Oliy   xo‘jalik   sudi
tomonidan hal yetiladi. 
Litsenziya   shartnomasi   asosida   patent   yegasi   (litsenzialar)   sanoat
mulki obyyektiga bo‘lgan huquqini yoki undan foydalovchi huquqni o‘zga
shaxsga   (litsenziaga)   berishi   mumkin.   Litsenziant   yesa   shartnomada
ko‘rsatilgan   to‘lovlarni   litsenziarga   to‘lasydi   va   shartnoma   nazarda
to‘tilgan boshqa talablarni bajarish majburiyatini o‘z zimmasiga oladi. 
Mutlaq   litsenziya   berilsa,   litsenzentga   shartnomada   qayd   yetib
o‘tilgan   doirada   sanoat   mulki   obyyektidan   foydalanish   mutlaq   huquqi
beriladi,   bunda   litsenziar   mazkur   obyyektdan   litsenziatga   berilmagan
doirada foydalanish huquqini o‘zida saqlab qoladi. 
Oddiy   litsenziya   berilsa,   litsenziar   sanoat   mulki   obyyektidan
foydalanish   huquqini   litsenziatga   berib,   ixtiro   sanoat   namunasiga   olgan patent va foydali modelga olingan guvohnomadan kelib chiqadigan barcha
huquqlarni,   shu   jumladan,   boshqa   shaxslarga   litsenziya   berish   huquqini
ham o‘zida saqlab qoladi. 
Litsenziyalash talablari va shartlari – bu dalolatnomada belgilangan
huquqiy  talablar va shartlar yig‘indisidir. 
Litsenziyalashda   qonun   talablari   bo‘yicha   litsenziat   amal   qilishi
majbur bo‘lgan shartlar quyidagilar: 
1. O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga (yekologiya, sanitariya
– yepidemiologiya, gigiyena qonun va qoidalarga) amal qilish; 
2. Litsenziya va litsenziatga qo‘yilgan malaka talablariga; 
3. Obyyektning ko‘rsatilgan maxsus talablariga; 
Litsenziyadan   foydalanish   uning   harakteri   va   hajmiga   qarab
quyidagi turlarga bo‘linadi: 
Oddiy   –   patentdan   foydalanish   huquqi   litsenziant   va   litsenziarga
tegishli bo‘ladi. 
To‘la  – huquqdan faqat litsenziant foydalanadi. 
Bepul  – Nou-Xau va boshqa faoliyatidan foydalanish imkoniyati. 
Litsenziant   shartnoma   Patent   idorasidan   albatta   ro‘yxatdan   o‘tishi
shart, aks holda, u yaroqsiz hisoblanadi. 
  Kashfiyot ekspertizasi va uni o‘tkazish tartibi
 
Har qanday kashfiyot (tadqiqot) natijasini amaliyotga tatbiq etishdan
avval   maxsus   shakllantirilgan   ekspertlar   hukmiga   havola   yetiladi   va
ularning   yakuniy   qaroriga   asosan   keyingi   bosqichga   o‘tkaziladi.
Ekspertizadan o‘tkazishdan  ko‘zlangan asosiy  vazifa kashfiyotning ilmiy-
texnik   darajasini   uning   bajarilishi   mumkin   bo‘lgan   imkoniyatlar   va
samaradorligini   baholashdan   iborat.   Ekspertiza   xulosalari   asosida
kashfiyotning   amaliyotga   tatbiq   yetilishini   va   uni   shakllantirishning
maqsadga muvofiqligi aniqlanadi. 
Bozor   munosabatlari   rivojlangan   barcha   mamlaatlarda   kashfiyotni
baholash, kelishuv va shartnomalarni huquqiy jihatdan rasmiylashtirish va
uni bajarilishini nazorat qilish tartibi joriy yetilgan. Bu yyerda yekspertiza
o‘tkazish   muddati,   kelishuv   va   ariza   berishni   moliyalashtirish   yuzasidan
yuritiladigan taktikalar davomiyligi katta ahamiyat kasb etadi. 
Kashfiyotlarni   amaliyotga   tatbiq   etish   yo‘llari,   kashfiyotga   mos
keladigan   majburiy   shartlar   asosida   doimiy   ravishda   takomillashtirilib
boriladi. 
Hozirgi   vaqtda   davlat   budjeti   hisobidan   moliyalashtiriluvchi
kashfiyotlarni ekspertizadan o‘tkazishning uchta usuli mavjud: 
• yozuv harakteri; 
• “joriy   yetilguncha”   va   “joriy   yetilgandan   so‘ng”   holatni
taqqoslash; 
• solishtirish ekspertizasi. 
Jahonning   ko‘plab   mamlakatlarida,   shu   jumladan,   mamlakatimizda
ham   yozuv   harakteridagi   ekspertiza   ommaviy   tus   olgan.   Bu   yyerda
mohiyat shundan iboratki, kashfiyotni tatbiq yetilishi natijalari ma’lum bir
tovarlar   va   xizmatlarni   bozordagi   holatiga   ta’siri   o‘rganiladi.   Olingan
natijalar   umumlashtiriladi,   prognozlar   ishlab   chiqiadi   va   pirovard   ta’sir
hisobga   olinadi.   U   ilmiy-texnik   tekshirish   va   tajribakonstruktorlik
ishlarining patent huquqi, soliq qonunchiligi, ta’lim, kadrlar tayyorlash va
qayta tayyorlash bilan bog‘liqligini hisobga olishni talab etadi.  “Joriy yetilguncha”  va  “joriy yetilgandan  so‘ng”  holatni  taqqoslash
turi   kashfiyotlarni   balki   kafolat,   miqdor,   balki   sifat   ko‘rsatkichlarni
ye’tiborga olinishini ifoda etadi. Bu yyerda ehtimollik darajasi yuqoridir. 
Solishtirish   ekspertizasida   davlat   tomonidan   moliyalashtirilgan   va
moliyalashtirilmagan ishlar va tashkilotlar holati solishtiriladi. Bu iqtisodiy
jihatdan alohida ahamiyat kasb etadi. Qisqa muddatli va tez shakllanuvchi
obyyektlarga alohida urg‘u beriladi. Solishtiruv ekspertiza usuli AQSH va
boshqa   ilg‘or   mamlakatlarda   keng   qo‘llaniladi.   Bu   usulning   kamchiligi
uzoq muddatli davrlarni baholashda maqsadga muvofiq emasligidir. 
Shunday   ekan,   ekspertiza   o‘tkazishda   barcha   usullarni   “yutuq”   va
“kamchilik”larini   inobatga   olgan   holda   umumlashgan   usulni   tanlash
bugungi davrda eng samarali hisoblanadi. 
Ekspertiza   o‘tkazishda   maxsus   komissiya   quyidagi   tamoyil
(tamoyil) larga tayanadi: 
1 mustaqil   tadqiqotchilar   guruhining   mavjudligi,   ya’ni
yekspertiza   natijalari   bo‘yicha   kadrlar   va   nazorat   usullarini   tanlashda
ishtirok etuvchi sudyalar sifatida qarash; 
2 kashfiyot   va   yangilik   qo‘shimcha   qiymatini   aniqlashda
faoliyatni ishlab chiqaruvchi sifatida qarash; 
3 o‘rta   muddatli   rejalashtirish   va   boshlang‘ich   prognozlash
o‘tkazish   bilan   bog‘liq   harajat,   nazorat   vaqti   va   samaradorlikni   hisobga
olish; 
4 nazorat usullari davlatni fan-texnika taraqqiyoti siyosati bilan
uzviy bog‘liqlikda bo‘lishi. 
Kashfiyotlarni   ekspertizadan   o‘tkazishda   ishlashi   va   tadqiqot
natijalarini   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ekologik   muhitga   potensial   ta’sirini
inobatga   olmoq   lozim.   Bu   yerda   kafolat   nafaqat   miqdor,   balki   sifat
jihatdan baho berishi lozim.Yakuniy qaror qabul qilish jarayonida yekspert
guruhining   barcha   a’zolari   fikrlari   hisobga   olinishi   shart.   Ekspertlar
kashfiyotga   aloqador   bo‘lgan   barcha   ma’lumotlarni   talab   qilishlari   lozim.
Har   bir   yekspertlar   guruhi   tarkibiga   ekspertiza   talab   qiluvchi   tomonning
yuqori malakali xodimlari kiritilishiga ruxsat yetiladi.  Bugungi   kunda   ekspertlar   ishlari   doirasi   nafaqat   kashfiyotga   baho
berish   bilan   cheklanib   qolmasliklari   kerak,   balki   ular   ishni   borishini
nazorat qilib turishlari ham mumkin. 
Mamlakatimizda   ilmiy-tadqiqot   ishlari,   ishlanmalar   uchun
harajatlarni   budjet   hisobidan   qoplab   borish   mexanizmi   ishlab   chiqilgan.
Har   yili   fundamental   va   amaliy   tadqiqotlar   bo‘yicha   loyihalar   tanlovi
o‘tkaziladi. Tanlov natijalariga ko‘ra buyurtmachi va bajaruvchilar orasida
korxonalar,   tarmoqlar   hatto   dalatlararo   shartnomalar   rasmiylashtirilib,
keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilmoqda. 
Kashfiyotga   mualliflar   ilmiy   ahamiyati   tahlili   asosida   yekspert
bahosi beriladi. 
Kashfiyotning   ilmiy   ahamiyatini   baholashda   quyidagilar   inobatga
olinadi: 
1. Kashfiyot mohiyatini aniq ifoda etilishi; 
2. Tadqiqot usuli va maqsadining aniqligi; 
3. Kashfiyotga sifat jihatdan tavsifnoma (kashfiyot: fundamental
harakterga  ega, amaliy harakterga va hokazo); 
4. Ilmiy   ishlanma   (muammoni   yyechish   yuzasidan   ilmiy   va
ilmiy   –   uslubiy   material,   mavzu   yuzasidan   chop   yetilgan   ishlar,   ilmiy   –
uslubiy ishlanmalarning mavjudligi); 
5. Qo‘yilayotgan muammoning yangilik darajasi (mualliflik bor
tadqiqot   muammosini   shakllantirganligi   va   ilmiy   asoslab   berganligi,
yechimda o‘ziga xos yondashuv, o‘rganilganlik darajasi  va mualliflarning
o‘ziga xos yondashuvlarini tavsiya etilganligi). 
 
Kichik innovatsion korxonalarni tashkil etishni boshqarish
 
Innovatsion   faoliyat   bilan   shug‘ullanuvchi   kichik   korxonalarni
tashkil etish, odatda, bir necha bosqichlarda amalga oshiriladi: 
1. G‘oyaning yuzaga kelishi; 
2. Ta’sischilarni tanlash;  3. Ilmiy tekshirish va tajriba konstruktorlik ishlari olib beruvchi
korxonani tashkil etish; 
4. Korxona   ishlayotgan   ehtiyojni   ta’minlash   uchun   bozorni
o‘rganish,; 
5. Ishlab   chiqarishni   yo‘lga   qo‘yilishini   zaruriy   omillarini
yyetkazib beruvchilarni tanlash; 
6. Korxona   ustav   jamg‘armasini   shakllantirish   uchun   zarur
bo‘lgan Moliyaviy manbaalarni aniqlash; 
7. Ta’sis hujjatlarini tayyorlash va biznes reja ishlab chiqish; 
8. Korxonani Davlat ro‘yxatidan o‘tkazish; 
Mulk   shakliga   ko‘ra   korxona   ta’sischilari   quyidagilar   bo‘lishi
mumkin: 
- davlat organlari va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari; 
- jismoniy shaxslar, yakka tadbirkorlar; 
- tijorat tashkilotlari; 
- yuridik shaxslar; 
- xorijiy fuqarolar va xorijiy firmalar; 
- o‘rtoqlik uyushmalari; 
- jamoatchilik fondlari; 
Innovatsion   sohadagi   kichik   korxonalarni   tashkil   etish   2   usulda
amalga oshiriladi: 
- Yangi tashkil etish va korxonani qayta tashkil etish; 
Innovatsion   faoliyat   bilan   shug‘ullanuvchi   kichik   korxonalarni
tashkil   etish   O‘zbekiston   Respublikasi   qonunlari   va   boshqa   me’yoriy
hujjatlar asosida amalga oshiriladi. 
Kichik   innovatsion   korxonalar   ham   o‘z   faoliyatini   tasdiqlangan
Nizom asosida amalga oshiradi. 
Korxona ustavida quyidagilar ko‘rsatiladi:  - korxonaning tashkiliy-huquqiy shakli; 
- joylashgan o‘rni; 
- faoliyat turi; 
- ta’sischilar va jamiyat javobgarligi; 
- jamoaning maqsadi va asosiy vazifalari; 
- jamg‘arma fondi; 
- korxona huquq va burchlari; 
- korxonaning tashqi iqtisodiy faoliyati; 
- korxona faoliyatining tugatilishi; 
- xujjatlarni yurgizish, topshirish, saqlash va boshqalar; 
Tashkil   yetilgan   kichik   korxonalar   tomonidan   ko‘zlangan   maqsad
ilmiy-texnik,   ishlab   chiqarish   va   tijorat   faoliyatidan   foyda   olishdan
iboratdir. 
Kichik innovatsion korxonaning asosiy faoliyat turi: 
1. Ilmiy texnik mahsulotlar ishlab chiqarish; 
2. Ilmiy izlanishlar olib borish; 
3. Mamlakatimiz   va   xorijda   ishlab   chiqarilgan   murakkab
texnika,   texnologiyalarni   ta’mirlash   va   modernizatsiya   qilishga
ko‘maklashish; 
4. Patentlardan foydalanish huquqini sotib olish; 
5. Sanoat   qurilmalarini   yyetkazib   berish,   o‘rnatish,   ta’mirlash
va ishga tushirishni ta’minlash; 
6. O‘quv mashg‘ulotlari va madaniy tadbirlar tashkil etish; 
7. Yelektron   hisoblash   vositalarini   ishlab   chiqarish,   yaratish,
foydalanish   va   realizatsiya   qilish   borasida   kompleks   ishlarni   bajarish   va
boshqalar; 
Zarur   hollarda   kichik   innovatsion   korxonalar   faoliyati   qonunda
belgilangan tartibda tugatiladi.  5.   Tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan
tartibga solish zaruriyatining asoslari.
Tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   jarayonida   bozor   iqtisodiy
jihatdan   o`zining   talab   va   taklif   qonuniyatlari   asosida   ijtimoiy   zaruriy
ishlab-chiqarish   rivojini,   tovar   bahosini,   uning   sifatini,   mahsulotlarning
iste`molbop   xususiyatlarini   belgilaydi,   ilmiy-texnik   taraqqiyotga   turtki
beradi   va   shuning   bilan   birga   keraksiz,   samarasiz,   raqobatga   bardoshsiz
bo`lgan   ishlab-chiqarishni   chetga   surib   tashlaydi.   Ana   shu   tariqa   bozor
tadbirkorlar manfaatlariga ta`sir ko`rsatadi, bu sohada ishlab-chiqarishni va
tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   sifatini   yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Bozor
iqtisodiyotining   rivojlantiruvchi   mezoni   bo`lgan   raqobat   tadbirkorlarning
ishlab-chiqarish   xarajatlarini   kamaytirishga   va   baholarni   pasaytirishga
majbur etadi. 
Biroq, har  qanday  jamiyatda  uning iqtisodi  qanday  bozor  modeliga
moslashtirilgan   bo`lishidan   qat`i   nazar,   uning   iqtisodi   va   xususan
tadbirkorlik   sohasida   davlatning   tutgan   o`rni   alohida   ahamiyatga   ega
bo`lib,   tadbirkorlar   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   zaruriyati
yuzaga   kelishi   tabiiy.   Chunki   bozor   iqtisodi   sharoitida   tadbirkorlar
faoliyatini   erkin   rivojlanishini   davlat-huquqiy   mexanizmining   yordamisiz
tasavvur etib bo`lmaydi.
Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan tartibga solish, unga ta`sir
ko`rsatish zaruriyatini jamiyat manfaatlarini muhofaza qilishning quyidagi
talablari bilan asoslash mumkin:
1.               Iqtisodiy-ijtimoiy   taraqqiyotda   ustuvor   bo`lgan   davlat   va
jamiyat ehtiyojlarini ta`minlash;
2.       Davlat budjetini shakllantirish;
3.              Atrof-muhitni   himoya   qilish   va   tabiat   resurslaridan   oqilona
foydalanish;
4.       Aholi bandligini ta`minlash va ishsizlikni oldini olish;
5.       Mamlakat mudofaasi va xavfsizligini ta`minlash; 6.               Tadbirkorlik   faoliyatining   erkinligini   va   raqobatni   amalga
oshirish hamda monopoliyadan himoya qilish;
7.             Tadbirkorlarning tashqi iqtisodiy faoliyatida huquq-tartibotni
saqlash, qonuniylikni ta`minlash;
8.       Chet el investitsiyasi faoliyatining erkinligini kafolatlash.
Yuqorida   keltirilgan   davlat   tomonidan   hal   etilishi   lozim   bo`lgan
vazifalar   ro`yxatidan   ko`rinib   turibdiki,   tadbirkorlik   faoliyatini   davlat
tomonidan   tartibga   solish   zaruriyatining   asoslari   jamiyat   ommaviy
manfaatlaridan   kelib   chiqadi.   Aytish   kerakki,   bozor   sharoitida   xususiy
manfaatlar   odil   sudlov   yo`li   bilan,   agarda   qachon   va   qanday   darajada
ommaviy  (jamoat)   manfaatlar   bilan   qo`shilib  kelsa,  mumkin  qadar   davlat
aralashuvi yo`li bilan himoya qilinadi. Tadbirkorlik faoliyatiga va xususan,
tadbirkor ishiga davlat aralashuvining chegarasi, boshqacha qilib aytganda,
tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   qamrovi   jamiyat
uchun   kerak   bo`lgan   yo`nalishda,   iqtisodiy   rivojlanishni   inobatga   olgan
holda   bozor   munosabatlarining   muhim   elementlarini   saqlab   qolish
zaruriyati bilan belgilanadi.
6.   Tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan
tartibga solish turlarining tasnifi.
1.       Tadbirkorlik   sohasini   tartibga   solishda   davlat   faoliyati   ko`p
qirrali bo`lib, bunda davlat  (uning organlari)  quyidagi  darajalarda harakat
qiladi:
-                      butun jamiyat (mamlakat) manfaatlari vakili sifatida
O`zbekiston Respublikasi hududi miqyosida;
-                      Qoraqalpog`iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent
shahar aholisi manfaatlarining vakili sifatida mazkur hududlar miqyosida;
-                      tumanlar va shaharlar aholisi manfaatlarining vakili
sifatida mazkur hududlar miqyosida.
O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvofiq   yuqorida
ko`rsatib   o`tilgan   barcha   ma`muriy-xududiy   tuzilmalar   O`zbekiston
Respublikasining   subyektlari   hisoblanib,   mamlakatimizda   tadbirkorlik
faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solishda   o`zlarining   qonunda
belgilangan vakolatlari doirasiga harakat qiladilar.  2.       Tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
ahamiyati   va   yuzaga   kelish   asoslariga   ko`ra,   tartibga   solishni   ikki   turga:
umumiy   va   alohida   turlarga   bo`lish   mumkin.   Umumiy   tartibga   solishda
davlat   va   uning   organlari   halq   nomidan   va   jamiyat   manfaatlari   uchun
tadbirkorlik faoliyatiga ta`sir ko`rsatsa, uning alohida turida davlat (uning
organlari)   ma`muriy-hududiy   tuzilma   doirasida   uning   o`ziga   xos
xususiyatlarini  e`tiborga   olgan  holda  aholi   manfaatlari  uchun  tadbirkorlik
faoliyatini   tartibga   soladi.   Bunda   har   doim   alohida   tartibga   solish
tadbirkorlik   faoliyati   umumiy   tartibga   solish   yo`nalishidan   chiqib
ketmasligi   kerak.   Tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga
solishni bunday turlarga ajratishga sabab shuki, bu sohada davlat faoliyati
ma`lum  darajada alohidalashtirilgan  bo`lib, umumiydan tashqari, hududiy
tusdagi   huquqiy   hujjatlar   ham   harakatda   bo`ladi.   Umumiy   tartibga   solish
tadbirkorlik   faoliyatining   turli   tomonlarini   butun   mamlakat   miqyosida
birdek qamrab oladi va barcha uchun umummajburiy ahamiyat kasb etadi.
Masalan,   tadbirkorlar   faoliyatining   erkinligi   «Tadbirkorlik   faoliyatini
erkinligining kafolatlari to`g`risida»gi Qonun, tadbirkorlarni soliqqa tortish
masalasi   esa   soliq,   tannarxni   shakllantirish   tartibi   to`g`risidagi   qonunlar
bilan hal qilinadi.
Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan tartibga solishning alohida
turida, masalan mahalliy davlat hokimiyati organlari tadbirkorlik faoliyati
subyektlari   uchun   mahalliy   soliqlar   va   yig`imlar   bo`yicha   imtiyozlar
berishi yoki tadbirkorlar uchun qo`shimcha kafolatlar belgilashi mumkin. 
3.       Tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
mazmuniga ko`ra, uni quyidagi turlarga ajratish mumkin:
a) tadbirkorlik faoliyati subyektlarini tashkil qilish va tugatish;
b) rejalashtirish;
v)   tadbirkorlarning   xo`jalik   yuritish   faoliyatini   tartibga   solish   va
nazorat qilish.
Rejalashtirish   tadbirkorlik   faoliyatiga   davlat   tomonidan   ta`sir
etishning   shakli   sifatida   O`zbekiston   Respublikasi   hududida   tadbirkorlik
faoliyatini   mamlakat   kompleks   iqtisodiy   rivojlanishi   yo`nalishida   amalga
oshirilishini   ta`minlaydi.   Rejalashtirilgan   faoliyat   mamlakat   miqyosidagi muhim iqtisodiy vazifalarni hal etish uchun mo`ljallanib, viloyat, tuman va
boshqa   ma`muriy-hududiy   bo`linmalar   yoki   ayrim   tarmoq,   soha
tadbirkorlariga   yo`naltiriladi.   Bundan   maqsad   mamlakat   va   halq
manfaatlarining   ustunligini   ta`minlashdan,   tadbirkorlik   faoliyatining
erkinligini   kafolatlash   va   rag`batlantirish   asosida   jamiyat   farovonligi
uchun xizmat qilishdan iborat.
Rejalashtirilgan faoliyat ko`rsatkichlariga erishishda davlat iqtisodiy
choralaridan,   xususan,   moliyalashtirish,   subvensiya,   kredit,   soliq
imtiyozlarini berish kabilardan foydalanadi. Tadbirkorlik faoliyatini davlat
tomonidan   rejalashtirish   asosida   davlat   ehtiyojlari   uchun   tovar   va
mahsulotlar sotib olish davlat budjeti va davlat ehtiyojini qondirish uchun
mo`ljallangan boshqa hil mablag`lar hisobidan qoplanadi.
Tadbirkorlarning xo`jalik yuritish faoliyatini tartibga solish xo`jalik
faoliyatini   yuritishga   yo`l   qo`ymaslik,   uni   o`zgartirish   yoki   bekor   qilish,
yoki   aksincha   ushbu   faoliyatni   muvofiq   holatini   qo`llab-quvvatlash
maqsadida   tadbirkorlik   faoliyati   subyekti   (subyektlari)ga   nisbatan   davlat
tomonidan ta`sir etishdan iborat.
Tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlarini yuritishga yo`l qo`ymaslik
(taqiqlash)   atrof-muhitni,   tabiatni   muhofaza   qilish   tartibida   uchrashi
mumkin.   Masalan,   ekologiya   zarar   yetkazishi   mumkin   bo`lgan   obyektlar
qurilishini davlat qonun yo`li bilan ta`qiqlaydi. Xo`jalik yuritish faoliyatini
o`zgartirish atrof-muhitga, tabiatga zararli faoliyat turini cheklash yoki uni
butunlay to`xtatish haqida qaror qabul qilish natijasida sodir bo`ladi.
Tadbirkorlarning xo`jalik yuritish faoliyatini tartibga solish masalani
bevosita   (direktiv)   yechish   (ta`qiqlash,   ruxsat   etish)   va   bilvosita,   ya`ni
iqtisodiy   rag`batlantirish   yordamida   hal   qilish   yo`llari   bilan   amalga
oshiriladi.
Xo`jalik   yuritish   faoliyatini   tartibga   solish   imkoniyatlari   faqat
qonunga tayanmog`i lozim. Aytish kerakki, bunday normalar (qoidalar) bir
qancha   normativ   aktlardan   joy   olgan.   Masalan,   tadbirkorlarning   xo`jalik
yuritish   faoliyati   haqidagi   asosiy   qoidalar   O`zbekiston   Respublikasi
«Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining   kafolatlari   to`g`risida»gi   Qonunda
nazarda   tutilgan   bo`lsa,   uning   ayrim   sohalari   va   jihatlari   tegishli
qonunlarda,   jumladan,   «Investitsiyalar   to`g`risida»gi,   «Atrof-muhitni muhofaza   qilish   to`g`risida»gi,   «Tabiatdan   foydalanish   to`g`risidagi»gi,
«Iste`molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   to`g`risida»gi   va   boshqa   qator
qonun hujjatlarida belgilanadi.
Xo`jalik   yuritish   faoliyatining   nazorati   deganda,   davlat   organlari
uchun tadbirkorning xo`jalik (ish) holatini kuzatish va belgilangan tartibda
tekshirish,   qonunda   nazarda   tutilgan   hollarda   tegishli   choralar   qo`llash
bo`yicha qonuniy imkoniyatlari tushuniladi.
«Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining   kafolatlari   to`g`risida»gi,
«Xo`jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini davlat tomonidan nazorat qilish
to`g`risida»gi  Qonunlarda  tadbirkorlik faoliyati  subyektlari  uchun  nazorat
qilinuvchi   sohalar   va   nazorat   qilish   tartibi:   buxgalteriya   va   statistika
hisoboti   yuritish,   soliqqa   tortish   uchun   zarur   bo`lgan   axborotlar   berish,
tekshirish   asoslari   va   boshqa   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   normalar
belgilangan.
Qonun   hujjatlarida   tadbirkorlik   faoliyatining   ayrim   subyektlari
uchun   xo`jalik   yuritish   faoliyatining   maxsus   nazorat   qilinuvchi   sohalari
nazarda   tutilishi   mumkin.   Masalan,   «Tabiiy   monopoliyalar   to`g`risida»gi
(№   815-1),   «O`simlik   dunyosini   muhofaza   qilish   va   undan   foydalanish
to`g`risida»gi   (№   543-1),   «Atmosfera   havosini   muhofaza   qilish
to`g`risida»gi (№ 353-1) Qonunlarda maxsus nazorat qilish belgilangan 3
.
Tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlarini litsenziyalash .
Litsenziyalash   mazmun-mohiyati   bilan   davlat   xavfsizligi   va
mamlakat   mudofaasini   ta`minlash,   fuqarolar   salomatligi   va   ma`naviyati,
ularning   qonuniy   manfaatlari   hamda   haq-huquqlarini   himoya   qilish   sari
yo`naltirilgan   bo`lib,   tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   tomonidan   nazorat
qilishning   bir   turi   hisoblanadi.   Tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirish
uchun   litsenziyalash   talab   qilinadigan   faoliyat   turlari   belgilanganki,   ular
jumlasiga   amalga   oshirilishi   fuqarolarning   huquqlari   va   qonuniy
3
  O'zbekiston Respublikasi qonunlaridan olingan manfaatlariga,   sog`lig`iga,   jamoat   xavfsizligiga   zarar   yetkazishi   mumkin
bo`lgan   hamda   tartibga   solib   turilishi   litsenziyalashdan   tashqari   usullar
bilan   amalga   oshirilishi   mumkin   bo`lmagan   faoliyat   turlari   kiradi.
Litsenziyalash talab qilinadigan faoliyat turlari qonun bilan belgilanadi. 
Faoliyatning   ayrim   turlarini   litsenziyalash   bilan   bog`liq
munosabatlar   O`zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   49-
moddasi,   O`zbekiston   Respublikasi   «Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining
kafolatlari   to`g`risida»gi   Qonunning   13-moddasi,   O`zbekiston
Respublikasi   «Faoliyatning   ayrim   turlarini   litsenziyalash   to`g`risida» 4
gi
Qonuni keyingi o`rinlarda Qonun deb yuritiladi va boshqa qonun hujjatlari
hamda   faoliyatning   aniq   turlari   litsenziyash   tartibi   to`g`risidagi   Nizomlar
bilan   tartibga   solinadi.   Bundan   tashqari,   tadbirkorlik   faoliyatining   ayrim
turlarini   litsenziyalash   tartibi   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   tomonidan   belgilanadi.   Litsenziyalash   sohasini
litsenziyalovchi organlar amalga oshiradi.
Qonunga   ko`ra,   litsenziyalash   deganda,   litsenziya   berish
to`g`risidagi   arizani   topshirish   va   ko`rib   chiqish,   litsenziyani   qayta
rasmiylashtirish,   litsenziyaning   amal   qilishini   to`xtatib   turish,   tugatish   va
bekor qilish jarayoni bilan bog`liq tadbirlar kompleksi tushuniladi.
Qonun   hujjatlariga   muvofiq   litsenziyalashni   amalga   oshiruvchi
maxsus   vakolatli   organlar   –   litsenziyalovchi   organlarga   qonun   ularning
faoliyati bilan bevosita bog`liq bo`lgan qator vakolatlarini belgilab beradi.
Masalan,   litsenziya   talablari   va   shartlariga   litsensiatorlar   qat`iy   rioya
etishini nazorat qilish, litsenziyalarni qayta rasmiylashtirish, ularning amal
qilishini   to`xtatib   turish   va   qayta   tiklash,   litsenziyalarning   amal   qilishini
tugatish   yoki   bekor   qilish   va   boshqalar.   Shu   bilan   birga   litsenziyalovchi
organlarning   shu   organlar   litsenziyalaydigan   faoliyat   turlari   bilan
shug`ullanayotgan korxonalar, tashkilotlar va muassasalar tuzishi yoki ular
faoliyatida   muassislar   sifatida  ishtirok  etishi  taqiqlanadi.  Litsenziyalovchi
organlarni   va   litsenziyalash   tartibini   belgilash,   O`zbekiston   Respublikasi
hududida   litsenziyalar   reyestrini   yuritish   tartibini   belgilash,
litsenziyalovchi   organlarning   qonun   hujjatlariga   rioya   etgan   holda   ish
yuritishni   nazorat   qilish   hamda   litsenziyalashning   ayrim   turlarini   amalga
oshirish   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   vakolatlari
4
  O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksidan doirasiga   kiradi.   Bundan   tashqari,   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi yuridik shaxs tashkil etmagan holda tadbirkorlik faoliyati bilan
shug`ullanayotgan   jismoniy   shaxslar   (yakka   tartibdagi   tadbirkorlar)
faoliyatning litsenziyalayotgan ayrim turlarini amalga oshirishini ta`qiqlab
qo`yish huquqiga ega.
Qonunning   3-moddasi   1-qismi   1-bandida   keltirilgan   ta`rifga   ko`ra,
litsenziyalovchi  organ tomonidan yuridik yoki  jismoniy shaxsga berilgan,
litsenziya   talablari   va   shartlariga   so`zsiz   rioya   etilgani   holda   faoliyatning
litsenziyalanayotgan   turini   amalga   oshirish   uchun   ruxsatnoma   (huquq)
litsenziya bo`lib hisoblanadi.
Litsenziyalarni   ikki   turga   ajratish   mumkin:   namunaviy   (oddiy)   va
yakka   tartibdagi   (maxsus)   litsenziyalar.   Cheklanmagan   doiradagi   yuridik
va   jismoniy   shaxslarga   beriladigan   litsenziyalar   namunaviy   litsenziyalar
turiga   kiradi.   Yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   alohida   talablar   va   shartlar
asosida   beriladigan,   litsenziatlarga   faoliyatning   mazkur   turini   amalga
oshirishda   mutlaq   huquqlar   beruvchi,   miqdoriy   cheklangan   litsenziyalar
yakka tartibdagi litsenziyalar hisoblanadi. Aytish kerakki, yakka tartibdagi
litsenziyalarni   berish   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilangan tartib va qoidalar asosida tanlov (tender) o`tkazish
yo`li bilan amalga oshiriladi.
Litsenziya   har   bir   litsenziyalanadigan   faoliyat   turi   yoki   uning   bir
qismi   (qismlari)   uchun   alohida   berilishi   mumkin.   Litsenziyadan   faqat
litsenziyani   olgan   yuridik   yoki   jismoniy   shaxsgina   foydalanadi.
Litsenziyani   yoki   unga   doir   huquqlarini   litsenziat   boshqa   shaxslarga
berishi   taqiqlanadi.   Agar   litsenziyada   boshqacha   hol   ko`zda   tutilgan
bo`lmasa, u O`zbekiston Respublikasi hududi bo`yicha amalda bo`ladi.
Litsenziya   odatda   litsenziya   da`vogarning   arizasida   so`ralgan
muddatga   beriladi   va   amal   qilish   muddati   cheklanmaydi.   Qonun
hujjatlarida litsenziyaning  amal  qilish muddati  cheklanishi  mumkin, lekin
bu   muddat   besh   yildan   kam   bo`lmasligi   kerak.   Ayrim   hollarda   litsenziya
da`vogarning   xohishiga   yoki   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi ko`rsatmasiga ko`ra bu muddat kamaytirilishi mumkin. Aytish
lozimki, Qonunda litsenziyaning amal qilish muddati tugaganda, litsenziat
litsenziyalovchi   organga   muddat   tugashidan   kamida   ikki   oy   oldin   ariza bilan   murojaat   qilishi   va   umumiy   tartibda   litsenziyaning   amal   qilish
muddatini uzaytirish tartibi nazarda tutilgan.
Qonun   hujjatlarida,   shuningdek   faoliyatning   ayrim   turlarini
litsenziyalash   to`g`risidagi   Nizomlarda   faoliyatning   litsenziyalanayotgan
turini   amalga   oshirayotganda   litsenziat   tomonidan   bajarilishi   majburiy
bo`lgan   litsenziya   talablari   va   shartlari   belgilanganki,   ular   litsenziatning
qonunga   rioya   etishi   shartligi,   litsenziya   da`vogarlariga   qo`yiladigan
maxsus bilim va tegishli malakaga ega bo`lishi lozimligi, foydalaniladigan
moddiy-texnika   bazasi,   asbob-uskunalar,   texnik   vositalar   va   boshqalar
talabga javob berishi zarurligi to`g`risidagi normalarni o`z ichiga oladi
Litsenziat,   ya`ni,   faoliyatning   litsenziyalanadigan   turini   amalga
oshirish   litsenziyasi   bo`lgan   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs   bo`lish   uchun
litsenziya   da`vogari   litsenziyalovchi   organga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim
etishi kerak:
1)   litsenziya berish haqidagi ariza;
2)       yuridik   shaxslar   uchun   –   davlat   ro`yxatidan   o`tkazilganligi
to`g`risidagi   guvohnomaning   notarial   tasdiqlangan   nusxasi;   jismoniy
shaxslar   uchun   –   yakka   tartibdagi   tadbirkor   sifatida   davlat   ro`yxatidan
o`tkazilganligi to`g`risidagi guvohnomaning notarial tasdiqlangan nusxasi;
3)       arizani   ko`rib   chiqish   uchun   litsenziya   da`vogari   tomonidan
yig`im to`langanligini tasdiqlovchi hujjat;
4)       faoliyatning   ayrim   turiga   litsenziya   olish   uchun   qo`yiladigan
talablar   va   shartlarni   litsenziya   da`vogari   bajarishga   qodir   ekanligini
tasdiqlovchi   hamda   qonun   hujjatlarida   belgilab   qo`yiladigan   boshqa
hujjatlar.
Litsenziyalovchi   organ   hisob   varag`iga   litsenziya   da`vogarining
arizasini   ko`rib   chiqqanligi   uchun   yig`im   undiriladi.   Yig`im   miqdori   har
bir   litsenziyalanadigan   faoliyat   turi   bo`yicha   O`zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadi.   Bunda   yig`imning   eng   ko`p
miqdori   eng   kam   oylik   ish   haqining   besh   barobaridan   oshib   ketmasligi
kerak.
Litsenziyalovchi organ litsenziya da`vogarining arizasini qabul qilib
olingan   kundan   e`tiboran   o`ttiz   kundan   oshmagan   muddat   ichida
namunaviy litsenziya berish yoki berishni rad etish to`g`risida qaror qabul qilishi va tegishli qaror qabul qilinganligi haqida litsenziya da`vogarini uch
kun   ichida   xabardor   qilishi   shart.   Litsenziya   berish   to`g`risida   yozma
shakldagi xabarnomani olgandan keyin litsenziya da`vogari uch oy muddat
ichida davlat bojini to`lab, litsenziya shartnomasini imzolagan taqdirdagina
litsenziyani olishi mumkin bo`ladi. Litsenziya shartnomasi litsenziyalovchi
organ   va   litsenziatning   o`zaro   huquqlari   va   majburiyatlarini   belgilovchi
hujjat sifatida alohida o`rin tutadi. Shartnoma ikki nushada yozma shaklda
tuziladi. Agar ushbu muddat ichida litsenziat litsenziya uchun davlat bojini
to`lamasa   yoxud   davlat   boji   to`langanligini   tasdiqlovchi   hujjatni   taqdim
etmasa yoki litsenziya shartnomasini imzolamagan bo`lsa, litsenziyalovchi
organ mazkur litsenziyani bekor qilishga haqli.
Litsenziya berishni rad etish haqidagi xabarnoma yozma shaklda rad
etish   sabablari,   ularni   bartaraf   etish   va   hujjatlarni   takroran   ko`rib   chiqish
uchun   mumkin   bo`lgan   muddat   ko`rsatilgan   holda   litsenziya   da`vogariga
yuboriladi.   Litsenziya   da`vogari   tomonidan   hujjatlar   qaytadan   taqdim
qilingan   taqdirda,   litsenziyalovchi   organ   arizani   avvalgi   to`langan   yig`im
hisobidan   o`n   kun   muddat   ichida   ko`rib   chiqadi.   Litsenziya   berishni   rad
etish   haqidagi   xabarnomada   ko`rsatilgan   muddat   o`tgach,   qaytadan
berilgan   ariza   yangitdan   berilgan   ariza   deb   hisoblanadi   va   uni   ko`rib
chiqish uchun qaytadan yig`im undiriladi.
Litsenziya   berishni   rad   etishga   Qonunning   17-moddasida   sanab
o`tilgan   asoslar   mavjud   bo`lgandagina   yo`l   qo`yiladi.   Boshqa   asoslarga
ko`ra,   litsenziya   berishni   rad   etish   mumkin   emas.   Aks   holda,   litsenziya
da`vogari   litsenziyalovchi   organning   litsenziya   berishni   asossiz   rad
etilganligi va noqonuniy xatti-harakatlari ustidan shikoyat qilishga haqli.
Litsenziyalarni   rasmiylashtirish   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi tomonidan belgilangan litsenziyalar blankalarining namunalari
va   ularni   tayyorlash   tartibi   asosida   amalga   oshiriladi.   Litsenziyalar   qat`i
hisobot   hujjati   hisoblangan,   hisobga   olish   seriyasiga,   tartib   raqamiga   va
himoyalanganlik   darajasiga   ega   bo`lgan   blankalardaa   rasmiylashtiriladi.
Yuridik shaxs bo`lmish litsenziat qayta tuzilgan, uning nomi yoki manzili
o`zgargan   taqdirda,   shuningdek,   jismoniy   shaxs   bo`lmish   litsenziat
familiyasi,   ismi,   otasini   ismi   yoki   turar   joyi   o`zgargan   taqdirda,
litsenziyani   qayta   rasmiylashtirilmaguncha   litsenziat   unda   ko`rsatilgan
faoliyat   turi   bilan   shug`ullanishga   haqli   emas.   Litsenziyalovchi   organ litsenziatdan litsenziyani  qayta rasmiylashtirish to`g`risidagi  arizani qabul
qilib   olgan   kundan   e`tiboran   besh   kun   ichida   litsenziyalar   reyestriga
tegishli o`zgartirishlar kiritib, yangi litsenziya berishi lozim.
Faoliyatning aniq turlari uchun litsenziyalar reyestri litsenziyalovchi
organlar tomonidan olib boriladi. Ularda quyidagilar qayd qilinadi:
-   litsenziatlar to`g`risida ma`lumotlar;
-     litsenziyani   berishga   mas`ul   litsenziyalovchi   organ   haqida
ma`lumotlar;
-  amalga oshirish uchun litsenziya berilgan faoliyat turlari;
-  litsenziyaning tartib raqami va berish sanasi;
-  litsenziyaning amal qilish muddati;
-       litsenziyaning   reyestrda   qayd   etilganligi   to`g`risida   ma`lumot,
litsenziya faoliyatini to`xtatish va qayta rasmiylashtirish uchun asos hamda
amalga oshirilgan sana;
-   litsenziyani bekor qilish uchun asoslar va sana;
-   boshqa ma`lumotlar.
Qonunda litsenziyaning amal qilishini to`xtatish yoki amal qilishini
tugatish   litsenziyaning   mavjudligini   tasdiqlovchi   hujjatni   qayta
rasmiylashtirish tartibi va asoslari nazarda tutilgan.
Litsenziyalovchi   organlar   quyidagi   holatlarda   litsenziyaning   amal
qilishini to`xtatib turish huquqiga egadirlar:
-         litsenziat   litsenziya   shartnomasida   nazarda   tutilgan   litsenziya
talablari va shartlarini buzganligi aniqlanganda;
-     litsenziyalovchi   organlarning   litsenziat   zimmasiga   aniqlangan
qoidabuzarliklarni   bartaraf   etish   majburiyatini   yuklovchi   qarorlari
litsenziat tomonidan bajarilmaganda;
-   litsenziyani   qayta   rasmiylashtirish   uchun   zarur   bo`lgan   muddat
davomida.
Litsenziyalovchi   organ   litsenziyaning   amal   qilishini   to`xtatib   turish
haqida   chiqargan   qarorida   bunday   holatni   bartaraf   etish   uchun   muddat
belgilashi   shart   bo`lib,   ko`rsatilgan   muddat   olti   oydan   oshib   ketmasligi lozim. Litsenziyaning amal qilishini to`xtatib turishga olib kelgan holatlar
bartaraf   etilishi   bilan   litsenziyalovchi   organ   o`n   kun   muddat   ichida
litsenziyaning amal qilishini tiklash to`g`risida qaror qabul qilishi shart.
Litsenziyaning   amal   qilishini   tugatish   quyidagi   hollarda   amalga
oshiriladi:
-   litsenziat ariza bilan murojaat qilganda;
-  yuridik shaxs tugatilganda;
-   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   guvohnomasining   amal   qilishi
tugatilganda;
-   yakka   tartibdagi   tadbirkorning   muomala   layoqati   cheklanganda
yoki muomalaga layoqatsiz deb topilganda;
- litsenziat litsenziya talablari va shartlarini muntazam ravishda yoki
bir marta ko`pol ravishda buzganda;
-   litsenziat   litsenziyaning   amal   qilishini   to`xtatib   turgan   holatlarni
ko`rsatilgan muddatda bartaraf etmaganda;
- litsenziyalovchi organning litsenziya berish to`g`risidagi qarorining
qonunga hilofligi aniqlanganda;
-  litsenziyaning amal qilish muddati tugaganda.
Litsenziyaning   amal   qilishini   tugatish   sud   qaroriga   binoan   ham
amalga oshirilishi mumkin.
Litsenziat   litsenziyalovchi   organning   litsenziyaning   amal   qilishini
to`xtatib   turish   yoki   tugatish   to`g`risidagi   qarori   ustidan   sudga   shikoyat
qilishga   haqli.   Agar   sud   mazkur   qaror   yuzasidan   chiqarilgan   qarorni
asossiz   deb   topsa,   litsenziyalovchi   organ   litsenziatga   yetkazilgan   zarar
miqdorida javob beradi.
Ma`muriy   tartibda   litsenziyani   quyidagi   hollarda   bekor   qilish
mumkin:
-         litsenziya  berish haqida qaror  qabul  qilingan kundan e`tiboran
uch   oy   mobaynida   litsenziat   tomonidan   davlat   boji   to`lanmagan   yoki
litsenziya shartnomasi imzolanmaganda;
- litsenziat litsenziyani bekor qilish to`g`risida ariza berganida; -           litsenziya   sohta   hujjatlardan   foydalanilgan   holda   olinganligi
fakti aniqlanganda.
Bundan tashqari, litsenziya sud tartibida ham bekor qilinadi:
-           litsenziya   olish   uchun   taqdim   etilgan   hujjatlarda   noaniq   va
yanglish ma`lumotlar qayd etilganda;
-           litsenziat   litsenziya   talablari   va   shartlarini   bir   martadan   ortiq
yoki ko`pol ravishda buzgan taqdirda;
-           litsenziya   berish   haqida   qarorning   noqonuniyligi   fosh   etilgan
sharoitda.
Litsenziyalovchi   organ   yoki   davlat   hokimiyati   organi   o`z   vakolati
doirasida   ariza   bilan   sudga   murojaat   qilishi   mumkin.   Sudga   murojaat
qilgan vaqtdan boshlab litsenziyalovchi organ litsenziyaning amal qilishini
to`xtatish huquqiga ega.
Litsenziyalash   shart   bo`lgan   faoliyat   turini   litsenziyasiz   yoki
litsenziya shartlariga zid holda amalga oshirish huquqbuzarlik hisoblanadi.
Agar   bu   faoliyat   fuqarolarga,   tashkilotlarga   yoki   davlatga   yirik   hajmda
moddiy   zarar   yetkazsa,   jinoyat   sanalib   O`zbekiston   Respublikasi   Jinoyat
kodeksining 190-moddasi bilan jinoiy ish qo`zg`atilishiga asos bo`ladi. Xulosa
Korxonalar faoliyatini litsenziyalash tizimi mamlakat iqtisodiyoti va
jamiyat xavfsizligini ta’minlashda muhim o‘rin tutadi. Bu tizim orqali 
davlat muayyan faoliyat turlarini nazorat ostida ushlab turadi, tadbirkorlik 
subyektlarining qonuniy asosda ishlashini ta'minlaydi va iste’molchilar 
huquqlarini himoya qiladi. Shuningdek, litsenziyalash jarayoni biznes 
muhitini tartibga solish, iqtisodiy barqarorlikni saqlash va o‘zaro raqobatni
sog‘lom yo‘nalishga yo‘naltirishga yordam beradi.
So‘nggi yillarda O‘zbekiston Respublikasida litsenziyalash 
jarayonida qator islohotlar amalga oshirildi, jumladan, raqamlashtirish 
jarayonining kuchayishi tufayli litsenziya olish va yangilash jarayonlari 
yanada qulay va tezkor amalga oshirilib, ortiqcha byurokratik to‘siqlar 
kamaytirildi. Shu bilan birga, tadbirkorlikni yanada rag‘batlantirish 
maqsadida ayrim faoliyat turlariga litsenziya olish majburiyati bekor 
qilinib, ularga oddiy ro‘yxatdan o‘tish tartibi joriy qilindi. Bu kabi 
o‘zgarishlar tadbirkorlar uchun faoliyat yuritish sharoitlarini yaxshilashga, 
investitsion jozibadorlikni oshirishga va iqtisodiyotni diversifikatsiya 
qilishga xizmat qilmoqda.
Xulosa qilib aytganda, korxonalar faoliyatini litsenziyalash — bu 
nafaqat nazorat mexanizmi, balki davlat va tadbirkorlik subyektlari 
o‘rtasida ishonchli hamkorlikni yo‘lga qo‘yish vositasi hamdir. Bu 
tizimning samaradorligi mamlakat iqtisodiy o‘sishi va aholining xavfsizligi
bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, yuksak natijalarga erishish uchun 
litsenziyalash jarayonini soddalashtirish va shaffoflikni ta’minlash dolzarb 
vazifalardan biri bo‘lib qoladi. Shu bois, davlat tomonidan kelgusida 
litsenziyalash tartibini yanada soddalashtirish, ortiqcha cheklovlarni olib 
tashlash va zamonaviy talablar asosida yangilash orqali korxonalar 
faoliyatiga ko‘proq imkoniyatlar yaratish istiqboldagi muhim 
yo‘nalishlardan biri sanaladi. Adabiyotlar:
1. O‘zbekiston Milliy ensiklopediyasi (2000–2005) 
2. Akramovich N.A. The priority of using innovative technologies in the 
agricultural education system // Journal of Academic Research and Trends in 
Educational Sciences. – 2022. –  Т . 1. – №.  10. – С. 185–191. 
3. Хакимов О.М., Курбанов З.Х., Мухаммедов Ф. Реализация возможностей  
получения легких наполнvелей на основе меньше пластиковых почв в 
нашей  республике //  Science   and   Education . – 2021. – Т. 2. – №. 5. – С. 176–
181. 
4. Мухтаров Б. А., Ортиков Ё. Ю. Культурное и экономKеское развvие  
туризма в Узбекистане // Молодой ученый. – 2016. – №.  14. –  С . 375–378. 
5. Rashidov U., Rashidov A. Assessment of Costs For the Quality of Logistics  
Activities // International journal of business diplomacy and economy. – 2022. –  Т .
1. – №. 3. – С. 39–43. 
6. Ҳосилмуродов И., Султоналиева Г. Тафаккур услубooг фалсафий- 
методологик таҳлили // Zamonaviy innovatsion tadqiqotlarning dolzarb  
muammolari va rivojlanish tendensiyalari: yechimlar va istiqbollar. – 2022. –  
Т . 1. – №. 1. –  С . 549–551. 
7. Nodira T. Innovative management in the development of the higher education 
system // Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences.  
–   2022. –  Т . 1. – №. 10. –  С . 346–351. 
8. Ali o‘g‘li A.O. Statistical study of direct maintenance of small business 
activities in the regions // EPRA International Journal of Economic and Business 
Review  (JEBR). – 2022. –  Т . 10. – №.  6. – С. 30–33. 
9. Норбеков Х., & Туйчиева Н. (2022). Формирование конкурентных  
преимуществ компани. Zamonaviy Innovatsion Tadqiqotlarning Dolzarb 
Muammolari Va Rivojlanish Tendensiyalari: Yechimlar Va Istiqbollar, 1(1), 589–
592. Retrieved from
10.  https    ://    lex    .   uz     
11.  https    ://    kun    .   uz
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha