Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 53.0KB
Покупки 17
Дата загрузки 02 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Korxonani strategiyasi

Купить
 
Kirish: 
I. BOB Korxonani strategiyasini ishlab chiqishda unga ta sir etuvchi ʼ
omillarni o rganishning ahamiyati. 	
ʻ
1.1.  Korxonaning kelgusi strategiyasida uning faoliyatiga ta'sir etuvchi ichki
va tashqi omillarni hisobga olishning ahamiyati. 
1.2.  To’g’ri tanlangan strategik reja-korxonaning kelgusi faoliyatidagi 
muvaffaqiyatning asosiy omilidir. 
II. BOB  Korxona strategiyasini ishlab chiqishda strategik tahlilning 
zaruriyligi  
2.1.  ,,Arkon Auto” MCHJ ning Strategik tahlilning mazmuni va uning 
turlari  
2.2.  ,,Arkon Auto” Korxonaning kelgusi strategiyasini ishlab chiqishda 
strategik tahlildan foydalanish.  
III.   BOB   Korxonalarning   raqamli   iqtisodiyotga   transformatsiyalash
jarayonida stretegik rejani amalga oshirish istiqbollari. 
3.1.   Raqamli iqtisodiyot tushunchasi. 
3.2.   Strategiyani amalga oshirish mexanzmi. 
Xulosa: 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
 
1  
  Kirish: 
Mamlakatimiz inson manfaatlari, huquq va erkinliklari yuksak qadriyat bo’lgan
ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iktisodiyotiga asoslangan huquqiy demokratik davlat va
fuqarolik   jamiyat   barpo   etish   yo’lidan   izchil   rivojlanib   bormoqda.
Iqtisodiyotimizning turli soha va tarmoqlari o’rtasidagi mutanosiblikning kuchayishi
hamda   barqaror   o’sish   sur’atlarining   ta’minlanishi   natijasida   aholi   daromadlari,
turmush   darajasining   sezilarli   ravishda   oshishi   ertangi   kunga   bo’lgan
ishonchimizning tobora mustahkamlanib borishiga zamin yaratmoqda. 
Prezidentimiz jahon moliyaviy inqirozi ro’y bergan dastlabki palladayoq uning
ta’sir   darajasi,   ko’lami   va   keltirib   chiqarishi   mumkin   bo’lgan   salbiy   oqibatlariga
yetarli   baho   berib,   ―jahon   moliyaviy   inqirozidan   imkon   qadar   tez   chiqish,   uning
oqibatlarini   yengillashtirish   ko’p   jihatdan   har   qaysi   davlat   doirasida   va   umuman,
dunyo   hamjamiyati   miqyosida   qabul   qilinayotgan   chora-   tadbirlarning   qanchalik
samaradorligiga, ularning bir-biri bilan uyg’unligiga bog’liq , deb xulosa chiqargan‖
edi. Bunday haqqoniy xulosalar asosida O’zbekistonda 2018 yilning 
o’zida   Inqirozga   qarshi   choralar   dasturi   ishlab   chiqilib,   unda   belgilangan
tadbirlarni izchil ravishda amalga oshirishga kirishildi. 
Yurtimiz ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotida qo’lga kiritilayotgan yuksak natijalar,
eng   avvalo,   yangidan-yangi   zamonaviy   tarmoq   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
yo’lga   qo’yilishi,   buning   ta’sirida   mamlakatimiz   iqtisodiy   salohiyatining   sezilarli
darajada   ortib   borayotgani,   yaratilayotgan   mahsulot   va   ko’rsatilayotgan   xizmat
turlarining ko’payib, sifatining  tubdan yaxshilanib   borishi,  bir   so’z  bilan aytganda,
iqtisodiyotimizning   yangicha   mazmun   va   mohiyat   kasb   etib   borishida   mustaqil
taraqqiyot   yo’lining   to’g’ri   tanlangani,   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   siyosat
strategiyasining   har   tomonlama   puxta   asoslangan   hamda   xalqimizning   fidokorona
mehnati eng muhim va asosiy omil bo’lib xizmat qilmoqda. 
2  
  I.   BOB Korxonani strategiyasini ishlab chiqishda unga ta sir etuvchi ʼ
omillarni o rganishning ahamiyati. 	
ʻ
1.1.   Korxonaning kelgusi strategiyasida uning faoliyatiga ta'sir etuvchi 
ichki va tashqi omillarni hisobga olishning ahamiyati. 
Birinchi Prezidentimiz Islom  Abdug’anievich Karimov o’z ma’ruzasida  2013	
‖
yil va yaqin kelajakka mo’ljallangan dasturimizni amalga oshirishda iqtisodiyotimiz
va   uning   yetakchi   tprmoqlarini   modernizatsiya   qilish,   texnik   hamda   texnologik
jihatdanyangilashni jadallashtirish va uning kulamini kengaytirish, ishlab chiqarishni
diversifikatsiya   qilish   markaziy   o’rin   tutishi   darkor   deb   ta’kidlaganligini   yuqorida
keltirib o’tgan edik. 
Darxaqiqat, 2013 yil uchun chiqilgan 370dan ortiq strategik muhim loyihalarni
amalga  oshirishni  ko’zda  tutadigan investitsiya   dasturi  maqsadlari  uchun  ajratilgan
13   mlrd.   dollarning   qariyb   to’rtdan   uch   qismi   yangi   ishlab   chiqarish   korxonalarini
barpo etish, rekonstruktsiya va modernizatsiya kilish uchun yunaltirilgagligi buning
yakkol misolidir. 
Demak,   bugungi   kundagi   dunyo   bo’ylab   hukm   surayotgan   jaxon   moliyaviy   –
iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   iqtisodiy   soxalarda,   jumladan   ishlab   chiqarish
korxonalarini   modernizatsiyalash,   texnik-texnologik   jihatdan   zamon   talabiga   javob
beradigan   qilmb   yangilash,   yangi   mahsulot   turlarini   iste’molchi   va   bozor   talabiga
mos holda yaratish va ular orqali korxona samaradorligini oshirishga erishish muhim
ahamiyat kasb etadi. 
Bitiruv   -   malakaviy   ishining   nazariy   qismida   korxonada   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirishga   ta’sir   etuvchi   bir   qancha   omillar   mavjudligi   haqida   fikr
yuritilgan   edi.   Ishlab   chiqarish   korxonasi   samaradorligini   oshirish   yo’nalishlaridan
biri   sifatida   ―   Farg’ona   Don   maxsulotlari   OAJda   modernmzatsiyalash,
texniktexnologik   jihatdan   yangilash   masalalarini   taklif   qilish   maqsadga   muvofiq
bo’ladi. 
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   aqtisodiy   islohotlar   natijasida   o’tgan   2012
yilda   faoliyat   ko’rsatayotgan   korxonalarni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   qayta   jihozlash   hamda   zamonaviy,   yuksak   texnologiyalarga   asoslangan
3  
  yangi ishlab chiqarishni tashkil etishni tezlashtirish borasida O’zbekistonning o’ziga
xos   taraqqiyot   yo’lini   o’zida   mujassam   etgan   O’zbek   modelining   eng   muhim
tamoyillaridan   biri   bo’lgan   davlatning   bosh   islohotchi   ekani   haqidagi   printsipdan
kelib   chiqib,   davlat   tomonidan   oqilona,   faol   investitsiya   siyosati   olib   borildi.   Buni
o’zlashtirilgan kapital qo’yilmalar miqdoridan ham bilib olish mumkin. Raqamlarga
e’tibor   qaratadigan   bo’lsak,   2012   yilda   moliyalashtirishning   barcha   manbalari
hisobidan   qiymati   11   milliard   700   million   dollardan   ortiq   kapital   qo’yilmalar
o’zlashtirildi,   bu   2011   yilga   nisbatan   14   foiz   ko’p   demakdir 1
.   Iqtisodiyotimizga
kiritilayotgan   investitsiyalarning   yildan-yilga   o’sib   borishida   yurtimizdagi   mavjud
investitsion sharoit va qulay investitsiya muhiti alohida ahamiyat kasb etayotganini
ta’kidlash joiz. 
Bugungi   kunda   mamlakatimizni,   avvalo,   iqtisodiyotimizni   isloh   etish,
erkinlashtirish   va   modernizatsiya   qilish,   uning   tarkibiy   tuzilishini   diversifikatsiya
qilish   borasida   amalga   oshirilayotgan,   har   tomonlama   asosli   va   chuqur   o’ylangan
siyosat   bizni   inqirozlar   va   boshqa   tahdidlarning   salbiy   ta’siridan   himoya   qiladigan
kuchli to’siq, aytish mumkinki, mustahkam va ishonchli himoya vositasini yaratdi 2
. 
Iqtisodiyotdagi   tarkibiy   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   korxonalarning
investitsion   faoliyatini   yanada   jonlantirish,   xorijiy   investitsiyalarni,   avvalo
to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   etish   va   ulardan   samarali
foydalanish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   qayta
qurollantirish,   yangi   ish   o’rinlarini   shakllantirish   va   shu   asosda   milliy
iqtisodiyotimizni barqaror va jadal rivojlantirishni ta’minlash maqsadida respublika
byudjetidan katta miqdorda mablag’lar ajratilmoqda. 
  Eng avvalo,   modernizatsiya atamasining iazmuniga to’xtaladigan bo’lsak, 
Odatda   uni   texnika,   texnologiyaga   oid   tushuncha   deb   qaraladi.   Jumladan,
iqtisodiyotga oid aksariyat lug’atlarda unga quyidagi mazmundagi tarif berilgan: 
1  Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov. 2012 yil Vatanimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko’taradigan yil 
bo’ladi. T.: O’zbekiston, 2012 y., 11-bet.   
2   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov.   Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O’zbekiston   sharoitida   uni
bartaraf etishning yo’llari va choralari. – T.: O’zbekiston, 2009. – 31 b.   
4  
  ―Modernizvtsiya – ob’ektni yangilash,yaxshilash, takomillashtirish, uni yangi
talablar va me’yorlarga, texnik shartlarga, sifat  ko’rsatkichlariga muvofiqlashtirish,
asosan   bunda   mashina,   asbob   uskunalar,   texnologik   jarayonlar
modernizatsiyalanadi.  ‖
  Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   real   sektor   korxonalarini
qo’llabquvvatlash   bilan   bir   qatorda   ularni   sog’lomlashtirish   tadbirlari   ham   muhim
o’rin   tutadi.   Zero,   uzoq   davr   mobaynida   sifatsiz   mahsulotni   ishlab   chiqarish,
eskirgan texnika va texnologiya asosida zarar ko’rib ishlayotgan korxonalarni saqlab
qolish   iqtisodiyotning   sog’lomligiga   jiddiy   putur   yetkazishi   mumkin.   Bunday
korxonalarni bankrot deb e’lon qilish hamda moliyaviy-xo’jalik faoliyatini tarkibiy
o’zgartirish   orqali   qayta   tuzish   bu   boradagi   eng   to’g’ri   va   samarali   yechim
hisoblanadi. 
SHu   o’rinda   bugungi   kunda   jahon   mamlakatlarining   global   muammosiga
aylangan jahon moliyaviy-iqtisodiy inqiroziga e’tiborni qaratish lozim. 
Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O’zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf
etishning  yo’llari  va  choralarini   o’z   ichiga  olgan  2009-2012  yillarga  mo’ljallangan
dastur   ishlab   chiqilgan.   Unda   aks   ettirilgan   ustuvor   yo’nalishlarni   amalga   oshirish
tadbirlaridan   biri   inqirozning   hozirgi   sharoitida   mamlakatimiz   iqtisodiy   qudratini
yanada   oshirish   maqsadida   2009-2014   yillarda   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish,
texnik-texnologik   yangilash,   uning   raqobatbardoshligini   kuchaytirish,   eksport
salohiyatini  yuksaltirishga  qaratilgan  muhim  ustuvor  loyihalarni        amalga oshirish
bo’yicha   dastur   ishlab   chiqilgan   bo’lib,   jumladan,   mamlakatimizda   20092014
yillarga   mo’ljallangan   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik
qayta   qurollantirish   bo’yicha   muhim   loyihalarni   amalga   oshirish   choralari   dasturi
umumiy qiymati 42,51 mlrd. doll.dan iborat 852 ta investitsiya loyihasini o’z ichiga
oladi. Buning e’tiborli jihati shundaki, dasturdagi jami loyihalardan umumiy qiymati
19,3   mlrd.   hajmdagi   138   tasiinnovatsion   tavsifga   ega.   Bu   esa,   mamlakatimiz
iqtisodiyotining   yaqin   kelajakda   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarga,   ishlab
chiqarishning   ilg’or   usullariga,   fan-texnika   taraqqiyoti   yutuqlariga   asoslangan,
raqobatbardosh iqtisodiyotga aylanishadan dalolat beradi. 
5  
  SHunga   ko’ra,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   18
noyabrdagi   4053-sonli   «Iqtisodiyot   real   sektori   korxonalarining   moliyaviy
barqarorligini   yanada   oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   Farmonida   ko’zda
tutilgan   iqtisodiy   nochor   korxonalarni   moliyaviy   sog’lomlashtirish,
modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik   jihatdan   yangilash   jarayoniga   tijorat
banklarining   mablag’larini   kengroq   jalb   qilishni   yo’lga   qo’yish   tadbirlari   muhim
hisoblanadi. 
Ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash   –   ishlab   chiqarishni   zamonaviy
texnologiyalar   bilan   jihozlash,   uni   ma’naviy   jihatdan   yangilash,   tarkibiy   jihatdan
texnik va texnologik qayta tuzish kabi chora-tadbirlarni o’z ichiga oluvchi jarayon.
Ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalashning   asosiy   yunalish   va   vositalari   bo’lib
quyidagilar hisoblanadi: korxonalardan eskirgan asbob-uskunalarni chiqarish; ishlab
chiqarishni zamonaviy texnika va texnologiyalar bilan jihozlash; mahalliy resurslar
asosida   ishlab   chiqarishga   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish;   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   assortimentini   kengaytirish;   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
pasaytirish   va   resurslarni   tejash;   sifatni   boshqarish   va   sertifikatlash   tizimini   joriy
etish; chiqitsiz va ekologik toza texnologiyalarni joriy etish va boshqalar. 
 
1.2. To g ri tanlangan strategik reja- korxonaning kelgusi faoliyatidagiʻ ʻ
muvaffaqiyatning asosiy omilidir
 
So'z  strategiyasi  Lotin drift  strategĭa bu o'z navbatida ikkita yunoncha atamadan
kelib chiqadi:  qatlamlar  ( "Armiya"  ) va  yoshi  ( "Haydovchi"  ,  "Qo'llanma"  ). 
Shuning   uchun   strategiyaning   asosiy   ma'nosi   bu   harbiy   operatsiyalarni
boshqarish san'ati  . 
Kontseptsiya   shuningdek,   murojaat   qilish   uchun   ishlatiladi   Muammoni   hal
qilish   uchun   reja   tuzish   va   har   doim   maqbul   qarorni   ta'minlaydigan   qoidalar
to'plamini   belgilash.   Boshqacha   aytganda,   strategiya   tanlangan   jarayon   bo'lib,   unga
erishish kutilmoqda  ma'lum kelajak holati . 
6  
  The  harbiy strategiya  Bu o'lchovlardan biridir  urush san'ati  yonida  taktika  
(harbiy rejalar va jangda manevralarni to'g'ri bajarish) va  logistika  (armiyaning 
mavjudligi va jangovar qobiliyatini ta'minlaydi). 
Strategiya urush kampaniyalarini rejalashtirish va yo'naltirish uchun javobgardir.
Shuningdek, u qurolli kuchlarning harakati va strategik joylashuvi bilan bog'liq. 
Aynan   harbiy   strategiyalar   sohasidagi   eng   muhim   kitoblardan   biri   "Urush
san'ati"   deb   nomlangan   va   uni   Xitoyning   buyuk   strategi   Sun   Tszu   ishlab   chiqqan.
Ushbu   ish   o'n   uchta   bobdan   iborat   bo'lib,   unda   hujum   strategiyasi,   hudud   va   uning
sinflari,   yong'in   hujumi,   kuchli   va   kuchsiz   nuqtalar,   ayyorlik   yoki   ayg'oqchilikdan
foydalanish kabi muhim masalalar ko'rib chiqiladi. 
Xuddi shu tarzda biz marketing strategiyasi deb nomlanadigan narsani e'tiborsiz
qoldirolmaymiz. Kompaniya marketing va aloqa nuqtai  nazaridan amalga oshirishni
rejalashtirgan barcha harakatlarini o'z ichiga olgan tushuncha. Bularni aniqlash uchun
tashkilot   bozorni,   shuningdek,   mijozlarning   ehtiyojlari   yoki   uni   to'g'ridan-to'g'ri
raqobatchilardan   ajratib   turadigan   xususiyatlar   kabi   boshqa   masalalarni   chuqur
o'rganadi. 
Boshqa tomondan, mavjudligi  strategiya o'yinlari  foydalanish tufayli g'alaba 
qozonadigan o'yin-kulgi  aql  va dushmanlar ustidan ustunlik qilish uchun rejalar va 
texnik ko'nikmalarga ega bo'lgandan keyin. 
Aynan   shu   jihatdan   biz   shaxmatda   uning   o'yinchilariga   o'yinni   rivojlantirish
strategiyasini  ishlab  chiqish va  shu tariqa raqibini  mag'lub  etish imkoniyatini  berish
kerakligini ta'kidlashimiz kerak. Shu ma'noda, bitta yoki boshqasini yo'qotish nimani
anglatishini   aniqlash   uchun,   taxtaning   har   bir   qismining   (piyonlar,   minoralar,   otlar,
episkoplar, xonim va qirol) qiymati qanday ekanligi hisobga olinadi. 
O'qitish sohasida, shuningdek, belgilangan maqsadlarga erishishda aniq maqsad
bilan tashkil  etilgan barcha harakatlar va harakatlar aniqlanadigan ta'lim strategiyasi
haqida gaplashish odatiy holdir. 
Va nihoyat, biz mavjudligini nomlashimiz mumkin   strategik rejalar  , biznesda
ko'pincha ishlatiladigan tushuncha. Strategik reja a   rasmiy hujjat   a uchun javobgar
bo'lganlar   qaerda   a   tashkiloti   yoki   kompaniyasi   Ular   o'rta   muddatli   istiqbolda   olib
7  
  boradigan   strategiyasini   belgilaydilar.   Umuman   olganda,   ushbu   turdagi   rejalar   bir
yildan besh yilgacha amal qiladi. 
 
Strategik   rejalashtirishning   o'ziga   xos   texnologiyasi   mavjud.   Strategik
rejalashtirish jarayoni quyidagi bosqichlarni o'z ichiga oladi: 
Korxona (firma) missiyasini belgilash; 
Korxona faoliyatining maqsad va vazifalarini shakllantirish; 
Tashqi muhitni tahlil qilish va baholash; 
Korxonaning   ichki   tuzilishini   tahlil   qilish   va   baholash;
Strategik   alternativalarni   ishlab   chiqish   va   tahlil   qilish;
Strategiyani tanlash. 
Strategik   rejalashtirish   strategik   boshqaruvning   eng   muhim   funktsiyasidir.
Strategik   boshqaruv   jarayoni   strategik   rejalashtirishdan   tashqari   strategiyani   amalga
oshirish,   strategiyaning   amalga   oshirilishini   baholash   va   nazorat   qilishni   ham   o'z
ichiga oladi. 
O'ylab ko'ring  strategik rejalashtirishning asosiy tarkibiy qismlari . 
1. Korxonaning vazifasini belgilash  
Bu   jarayon   korxona   mavjudligining   ma'nosini,   uning   maqsadi,   roli   va   undagi
o'rnini aniqlashdan iborat   bozor iqtisodiyoti .  
Korxonaning   strategik   vazifasi   korxonaning   ichki   va   tashqi   sohalari   uchun
muhim   ahamiyatga   ega.   Korxona   ichida   uning   aniq   ifodalangan   strategik   missiyasi
xodimlarga   korxona   maqsadlarini   tushunishni   ta'minlaydi   va   korxonaning
ishbilarmonlik   madaniyatini   mustahkamlashga   hissa   qo'shadigan   yagona   pozitsiyani
ishlab   chiqishga   yordam   beradi.   Korxonadan   tashqarida   uning   aniq   ishlab   chiqilgan
strategik   missiyasi   korxonaning   ajralmas   imidjini   mustahkamlashga   va   uning   o'ziga
xos qiyofasini yaratishga yordam beradi, nima iqtisodiy va   ijtimoiy roli   u o'ynashga
intiladi va xaridorlar tomonidan qanday idrokga erishadi. 
Korxonaning   strategik   missiyasini   aniqlash   to'rtta   majburiy   elementga
asoslanadi: 
 korxona tarixi; 
8  
     faoliyat sohalari; 
  ustuvor maqsadlar va cheklovlar; 
  asosiy strategik intilishlar. 
2. Korxona faoliyatining maqsad va vazifalarini shakllantirish  
Maqsad va vazifalar mijozlarga xizmat ko'rsatish bo'yicha faoliyatni olib borish
kerak   bo'lgan   darajani   aks   ettirishi   kerak.   Ular   firmada   ishlaydigan   odamlar   uchun
motivatsiya yaratishlari kerak. 
Maqsadlarga qo'yiladigan talablar: 
 funksionallik   -   turli   darajadagi   menejerlar   boshqaruvning   yuqori   darajasida
belgilangan   maqsadlarni   quyi   darajadagi   vazifalarga   aylantirishi   uchun   maqsadlar
funktsional bo'lishi kerak; 
 selektivlik   -   maqsadlar   resurslar   va   kuchlarning   zarur   konsentratsiyasini
ta'minlashi   kerak.   Cheklangan   resurslar   sharoitida   asosiy   ishlab   chiqarish   vazifalari
ajratilishi   kerak,   bunda   inson,   moliyaviy   va   moddiy   resurslarni   jamlash   zarur.
Shuning uchun maqsadlar har tomonlama emas, balki tanlab olinishi kerak; 
 ko‘plik – korxonaning hayotiyligi bog‘liq bo‘lgan barcha sohalarda maqsadlar
qo‘yish zarur; 
 erishish   mumkinligi,   voqelik   -   real   bo'lmagan   maqsad   xodimlarning
demotivatsiyasiga,   ularning   yo'nalishini   yo'qotishiga   olib   keladi,   bu   esa   korxona
faoliyatiga   salbiy   ta'sir   qiladi.   Shuning   uchun,   maqsadlar   xodimlarni   xafa   qilmaslik
uchun etarlicha keskin bo'lishi  kerak. Shu bilan birga, ular  erishish  mumkin bo'lishi
kerak, ya'ni ijrochilarning imkoniyatlaridan tashqariga chiqmasligi kerak; 
moslashuvchanlik - maqsadlarni amalga oshirish jarayonida 
kompaniyaning   tashqi   va   ichki   muhitidagi   o'zgarishlarga   muvofiq   ularni
to'g'rilash qobiliyati; 
 o‘lchanuvchanlik   –   maqsadlarni   qo‘yish   jarayonida   ham,   amalga   oshirish
jarayonida ham ularni miqdoriy va sifat jihatidan baholash imkoniyati; 
9  
  Moslik   -   tizimdagi   barcha   maqsadlar   mos   bo'lishi   kerak.   Uzoq   muddatli
maqsadlar   korxonaning   missiyasiga,   qisqa   muddatli   -   uzoq   muddatliga   mos   kelishi
kerak; 
 maqbullik - bu sifat kompaniya maqsadlarining uning egalari va xodimlarining
shaxsiy   manfaatlariga,   shuningdek,  sheriklar,  mijozlar,  etkazib  beruvchilar  va   butun
jamiyat manfaatlarini hisobga olgan holda muvofiqligini anglatadi; 
 aniqlik   -   bu   xususiyat   Maqsadlar   kompaniya   qaysi   yo'nalishda   ishlashi
kerakligini, maqsadga erishish natijasida nimani olish kerakligini, uni qaysi muddatda
amalga oshirish kerakligini, kim amalga oshirishi kerakligini aniq aniqlashga yordam
beradi. 
Rejalashtirishda   maqsadlarni   tizimlashtirish   jarayoniga   ikkita   yondashuv
mavjud: markazlashtirilgan va markazlashmagan; 
1. Markazlashtirilgan   yondashuv   firma   ierarxiyasining   barcha
darajalaridagi   maqsadlar   tizimi   yuqori   boshqaruv   tomonidan   belgilanishini   nazarda
tutadi. 
2. Markazlashtirilmagan usul bilan barcha quyi bo‘g‘inlar yuqori boshqaruv
bilan birga tuzilish jarayonida ishtirok etadi. 
Maqsadlarni   asoslash   texnologiyasi   nuqtai   nazaridan,   ularni   tuzish   algoritmi
to'rtta ketma-ket bosqichni o'z ichiga oladi: 
Tashqi muhitdagi tendentsiyalarni aniqlash va tahlil qilish; 
 Kompaniyaning yakuniy maqsadlarini belgilash; 
 maqsadlar ierarxiyasini qurish; 
 individual (mahalliy) maqsadlarni belgilash. 
3. Tashqi muhitni tahlil qilish va baholash  
Tashqi muhitni tahlil qilish uning ikki komponentini o'rganishni o'z ichiga oladi:
makromuhit va mikromuhit (yaqin atrof-muhit muhiti). 
Makro   muhitni   tahlil   qilish   atrof-muhitning   quyidagi   tarkibiy   qismlarining
firmaga ta'sirini o'rganishni o'z ichiga oladi: 
Iqtisodiyotning holati ,  
10  
  Huquqiy tartibga solish, 
Siyosiy jarayonlar, tabiiy muhit va resurslar, 
Jamiyatning ijtimoiy va madaniy tarkibiy qismlari, 
Ilmiy   va   texnologik   daraja,   Infratuzilma   va
boshqalar. 
Korxonaning bevosita muhitining muhiti, ya'ni. Korxonaning mikromuhiti bozor
ishtirokchilaridan iborat bo'lib, ular bilan bevosita aloqada bo'ladi: 
Resurslarni etkazib beruvchilar va uning mahsulotlarini iste'molchilari, 
Vositachilar   -   moliya,   savdo,   marketing,   davlat   xo'jalik   tuzilmalari   (soliq,
sug'urta va boshqalar); raqobatdosh kompaniyalar, 
Korxona imidjini shakllantirishga ma'lum darajada ta'sir ko'rsatadigan ommaviy
axborot vositalari, iste'molchilar jamiyatlari va boshqalar. 
4. Korxonaning ichki tuzilishini tahlil qilish va baholash  
Ichki   muhitni   tahlil   qilish   kompaniya   o'z   maqsadlariga   erishish   jarayonida
raqobatda   tayanishi   mumkin   bo'lgan   ichki   imkoniyatlar   va   salohiyatni   aniqlash
imkonini beradi. 
Ichki muhit quyidagi yo'nalishlarda o'rganiladi: 
Tadqiqot va ishlanmalar, ishlab chiqarish, marketing, 
Resurslar, 
Mahsulotni reklama qilish. 
Strategik   rejalashtirishda   o'tkaziladigan   tahlil   tashqi   muhitda   firmaga   nisbatan
yuzaga   kelishi   mumkin   bo'lgan   tahdidlar   va   imkoniyatlarni,   kuchli   va   kuchli
tomonlarini   aniqlashga   qaratilgan.   zaif   tomonlari   firmaga   tegishli.   Strategik
rejalashtirishda   tashqi   va   ichki   muhitni   tahlil   qilish   uchun   quyidagi   usullardan
foydalaniladi: 
SWOT tahlil usuli, 
Tompson va Stiklend matritsasi, 
Boston maslahat guruhi matritsasi va boshqalar. 
Korxonaning   ichki   muhitini   o'rganishning   eng   keng   tarqalgan   usuli   bu   SWOT
tahlili   usulidir.   Bu   1-2   soatdan   bir   necha   kungacha   amalga   oshirilishi   mumkin.
11  
  Birinchi holda, xulosalar ekspress so'rov asosida, ikkinchi holda, hujjatlarni o'rganish,
vaziyat  modelini ishlab chiqish va manfaatdor tomonlar  bilan muammolarni batafsil
muhokama   qilish   asosida   chiqariladi.   Shu   bilan   birga,   kuchli   va   zaif   tomonlarni
miqdoriy baholash ustuvorliklarni  belgilash va ular  asosida iqtisodiy o'sishning  turli
sohalari   o'rtasida   resurslarni   taqsimlash   imkonini   beradi.   Keyinchalik,   ular
korxonaning kuchli va zaif tomonlarining har bir kombinatsiyasi bilan yuzaga kelishi
mumkin   bo'lgan   muammolarni   shakllantiradilar.   Shunday   qilib,   korxonaning
muammoli maydonini oling. 
Kompaniyaning   tahdidlari,   imkoniyatlari,   kuchli   va   zaif   tomonlarini   o'rganish
usullari bilan bir qatorda uning profilini tuzish usuli ham qo'llanilishi mumkin. Uning
yordami  bilan  kompaniya   uchun  individual   ekologik  omillarning  nisbiy  ahamiyatini
baholash mumkin. 
5. Strategik alternativalarni ishlab chiqish va tahlil qilish  
Strategik   rejalashtirishning   ushbu   bosqichida   firma   o'z   maqsadlariga   qanday
erishishi   va   korporativ   missiyani   amalga   oshirishi   haqida   qarorlar   qabul   qilinadi.
Strategiyaning mazmuni kompaniya joylashgan vaziyatga bog'liq. Strategiyani ishlab
chiqishda firma odatda uchta savolga duch keladi: 
1. qanday harakatlarni to'xtatish kerak, 
2.nima davom ettirish kerak, 
3. Qaysi biznesga borish kerak? 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   strategiyani   shakllantirishning   uchta   yo'nalishi
mavjud: 
Ishlab chiqarish xarajatlarini minimallashtirishda yetakchilikka erishish; 
Muayyan turdagi mahsulot (xizmat) ishlab chiqarishga ixtisoslashuv; 
Bozorning   ma'lum   bir   segmentini   aniqlash   va   firmaning   harakatlarini   ushbu
segmentga jamlash. 
6. Strategiyani tanlash  
Samarali strategik tanlovlarni amalga oshirish uchun yuqori darajadagi rahbarlar
firma   uchun   aniq,   umumiy   qarashlarga   ega   bo'lishi   kerak.   Shuning   uchun   strategik
12  
  tanlov   aniq   va   aniq   bo'lishi   kerak.   Ushbu   bosqichda   ko'rib   chiqilgan   barcha
strategiyalardan kompaniya ehtiyojlariga eng mos keladiganini tanlash kerak. 
Strategik rejani ishlab chiqishning ko'rib chiqilayotgan bosqichlari va uni taqdim
etish   shakli   umumiy   xususiyatga   ega   va   muayyan   korxonaning   o'ziga   xos
xususiyatlariga muvofiq o'zgartirilishi mumkin. 
Ma'ruza,   konspekt.   Strategik   rejalashtirishning   mohiyati   va   mazmuni   -
tushunchasi va turlari. Tasnifi, mohiyati va xususiyatlari. 2018-2019. 
 
 
13  
  II. BOB  Korxona strategiyasini ishlab chiqishda strategik tahlilning
zaruriyligi  
2.1. ,,Arkon Auto’’ MCHJ ning Strategik tahlilning mazmuni va uning 
turlari. 
Arkon Auto kompaniyasining tashkiliy-huquqiy shakli mas'uliyati cheklangan 
jamiyatdir. "Arkon Auto" mas'uliyati cheklangan jamiyatining ustav kapitali 10 000 
rubl davlat ro'yxatidan o'tkazilganda to'liq to'langan. 
Geografik   jihatdan   "Arkon   Auto"   MChJ   Vladivostok,   st.   Shoshina,   shaharning
markaziy   turar-joylaridan   birida,   asosiy   transport   magistrallariga   yaqin   joyda   (100
Vladivostoku   prospekti   (M-60   Federal   shosse)   ga   5   daqiqada   boring,   Vyselkovaya
ko'chasidagi aylanma yo'ldan 3 daqiqa masofada). 
Kompaniya   sobiq   VTsRTO   santexnika   zavodining   ishlab   chiqarish   binosida
joylashgan   bo'lib,   uning   umumiy   maydoni   1500   m2   bo'lgan   1,3   ishlab   chiqarish
quvvati mavjud. 2, shundan 340 m 2kompaniyaning ofislarini egallab oling, bu erda
joylashgan - yig'ish sexi, ichki yonish dvigatellari va yoqilg'i uskunalarini ta'mirlash
uchun  binolar,  avtoulovchi,  moy  almashtirish  stantsiyasi,   kuzovni   ta'mirlash   qutilari
(maydoni 300 ga teng qo'shimcha ofis xonalari) m2 maydon ham bunyod etilmoqda
2),  binoning jabhasi  oldida  umumiy maydoni   1500 m2  bo'lgan "Arkon  Auto" qulay
avtoturargohi mavjud. . 
Bugungi kunda "Arkon Auto" quyidagi xizmatlarni taklif etadi: 
-avtomobillarni,   mototsikllarni   va   maxsus   jihozlarni   Yaponiya   kim   oshdi
savdosida vositachilarsiz sotib olish. 
-Yaponiyada   avtoulovlar,   maxsus   texnika,   qayiqlarni   Fukui   portiga   etkazib
berish. 
-Yaponiyadan   Rossiyaga   Fukui   porti   orqali   avtomobillar,   maxsus   jihozlar,
dizaynerlar, avtoulovlarning oldingi yarmi, qayiqlarni etkazib berish. -avtomobillarni
ajratish / arralash, Yaponiyadan jo'natilishidan oldin yuklarni saqlash. 
-sotib olingan avtoulovlarni yig'ish. 
-Yahoo kim oshdi savdosida har qanday narsalarni sotib olish va etkazib berish. 
-har qanday ehtiyot qismlarni qidirish va almashtirish. 
14  
  "Arkon Auto" MChJ tashkiliy tuzilmasi A ilovada keltirilgan. 
Ushbu tuzilish chiziqli va funktsionaldir. 
"Arkon Auto" MChJning chiziqli-funktsional tuzilishining afzalliklari: 
-funktsional menejerlarning yuqori malakasi; 
-funktsional   sohalarda   moddiy   resurslarning   sarflanishi   va   sarflanishining
takrorlanishini kamaytirish; 
-funktsional sohalarda muvofiqlashtirishni takomillashtirish; 
-ozgina xil mahsulotlar va bozorlar bilan yuqori samaradorlik; 
-ishlab chiqarishni diversifikatsiyasiga maksimal darajada moslashish; 
-jarayonlarni   rasmiylashtirish   va   standartlashtirish;   -quvvatlardan
foydalanishning yuqori darajasi. 
"Arkon Auto" MChJ tuzilishining kamchiliklari: 
-menejerlarning   "o'z"   bo'linmalarining   ishlashiga   haddan   tashqari   qiziqishi.
Umumiy natijalar uchun javobgarlik faqat eng yuqori darajada; 
-funktsional muvofiqlashtirish muammolari; 
-haddan tashqari markazlashtirish; 
-tasdiqlash zarurati tufayli qarorlarni qabul qilish vaqtining ko'payishi; 
-bozor o'zgarishiga javob juda sekin; 
-tadbirkorlik va innovatsiyalarning cheklangan doirasi. 
"Arkon Auto" MChJ mutaxassislarining asosiy funktsiyalari lavozim tavsiflarida
belgilanadi. Shunday qilib, bosh direktorning vazifasi korxona faoliyatini boshqarish
va nazorat qilishdir. 
Savdo   bo'limi   boshlig'ining   vazifalariga   kontragentlar   bilan   muzokaralar   olib
borish, tashqi savdo shartnomalarini va import operatsiyalarini amalga oshirish uchun
zarur   bo'lgan   boshqa   tijorat   hujjatlarini   tayyorlash,   bitimni   barcha   bosqichlarida
amalga oshirish kiradi. 
Savdo menejerlari yangi mijozlarni qidirmoqdalar, shuningdek tranzaktsiyalarni
tuzishda bevosita ishtirok etadilar. 
Logist-deklarantning   vazifalariga   import   qilinadigan   tovarlarni   bojxona
rasmiylashtiruvi, bojxona tekshiruvlari va transport masalalarini hal qilish kiradi. 
15  
  Haydovchilar   Vladivostokda   tovarlarni   etkazib   berish   va   jo'natish   uchun
javobgardir. 
Bosh   buxgalter   korxonada   buxgalteriya   hisobi   ustidan   nazoratni   amalga
oshiradi,   buxgalteriya   shakllarini   tuzadi,   banklar,   etkazib   beruvchilar   va   xaridorlar
bilan   hisob-kitob   qiladi,   operatsiyalar   pasportlarini   ochadi,   yuritadi,   o'zgartiradi   va
yopadi, vakolatli bankka tasdiqlovchi hujjatlarni taqdim etadi va hokazo. 
"Arkon   Auto"   MChJ   faoliyati   olib   boriladigan   asosiy   qonunchilik   hujjati   -
"Javobgarlik cheklangan jamiyatlar  to'g'risida"  Federal qonuni 28.01.1998 y., 14FZ-
son. 
"Arkon   Auto"   MChJ   "Mas'uliyati   cheklangan   jamiyatlar   to'g'risida"   Federal
qonunida,   Rossiya   Federatsiyasining   Soliq   kodeksida   va   boshqa   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   buxgalteriya   hisobini   yuritadi   va   soliq   organlariga   moliyaviy
hisobotlarni taqdim etadi. Buxgalteriya hisobi, yillik hisobotlar va boshqa moliyaviy
hisobotlarning   tashkil   etilishi,   holati   va   to'g'riligi   uchun   tegishli   organlarga
javobgarlik   "Arkon  Auto"   MChJ   Bosh   direktori   tomonidan  "Mas'uliyati   cheklangan
jamiyatlar to'g'risida" Federal qonunga muvofiq amalga oshiriladi. 
"Arkon  Auto"   MChJ   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   Rossiya   Federatsiyasi   qonunlari,
quyidagi qoidalar asosida amalga oshiriladi: 
-1999 yil 18 iyuldagi 183-FZ-sonli "Eksport nazorati to'g'risida" Federal qonun
(2011 yil 6-dekabrdagi tahrirda); 
-2003 yil 8 dekabrdagi 164-FZ-sonli "Tashqi savdo faoliyatini davlat tomonidan
tartibga solish asoslari to'g'risida" Federal qonuni; -boshqa qoidalar. 
Moliyaviy   natijalar   MChJ "Arkon Auto" ning faoliyati 2.1-jadvalda keltirilgan. 
Ko'rsatkich   2010   2011   2012   Mutlaqo   og'ishlar   O'sish   darajasi,%   2011   yildan
2010 yilgacha 2012 yilgacha 2011 yilgacha 2011 yildan 2010 yilgacha 2012 yilgacha
2011   yilgacha   (xizmatlar)   sotishdan   tushgan   daromad,   ming   rubl
2980537475383407670865125,   73   102.31   Mahsulotlar   (xizmatlar)   tannarxi,   ming
rubl 25346315523696262065410124.49117.15 Xarajatlar 1 rub. sotilgan mahsulotlar,
0.850.840.96-0.010.1299.01114.50   sotishdan   olingan   foyda,   ming   rubl
16  
  4459592313781464-4545132.8323.27   soliqdan   oldingi   foyda,   ming
rub.3148505413411906-3713160.5526.53 rentabellik,% 10.5613, 493.50 2.929.997 
2011 yilda daromad 2012 yildagiga nisbatan yuqori darajada o'sdi. Mahsulotlar
(xizmatlar)   tannarxining   o'sish   sur'atlari   daromadlarning   o'sish   sur'atlaridan   yuqori,
shuning   uchun   2012   yilda   foyda   va   rentabellik   pasaygan,   ya'ni.   umuman   korxona
faoliyati unchalik samarasiz bo'lib qoldi. 
Korxonaning   umumiy   maqsadlaridan   kelib   chiqib,   savdo   xizmatining   maqsadi
korxonaning   ishlab   chiqarish   va   sotish   siyosatini   shakllantirish   va   amalga   oshirish
bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish, shuningdek, ushbu bo'limdagi barcha bo'limlarning
faoliyatini   muvofiqlashtirishdir.   korxona.   Korxonaning   ishlab   chiqarish-iqtisodiy   va
sotish   faoliyatini   bozorga   yo'naltirish   bo'yicha   bo'limning   tavsiyalari,   korxona
rahbariyati   tomonidan   tasdiqlangandan   so'ng,   ushbu   faoliyat   bilan   shug'ullanadigan
tegishli bo'limlar uchun majburiydir. 
Savdo bo'limi boshqa bo'limlarni almashtirmaydi, balki boshqa bo'limlarning 
faoliyatini bozorga yo'naltiradi va ularning ishlarini butun korxona uchun umumiy 
bo'lgan bozor faoliyatining maqsadlari bilan bog'laydi. 
"Arkon   Auto"   MChJ   savdo   bo'limi   korxona   tashkil   etilganidan   uch   oy   o'tgach
tashkil etilgan. Kompaniya ishlab chiqarish faoliyatini to'liq kuch bilan boshlaganida. 
Savdo   bo'limiga   5   kishidan   iborat   direktorning   sotuvlar   va   savdo   bo'yicha
mutaxassislar o'rinbosari kiradi. 
"Arkon   Auto"   MChJ   savdo-sotiq   xizmati   marketing   yo'nalishiga   asoslangan
uchta   guruh   funktsiyalari   mavjud:   rejalashtirish;   tashkilot;   nazorat   qilish   va   tartibga
solish.   Ushbu   funktsiyalar   guruhlarining   har   biri,   o'z   navbatida,   har   bir   guruhning
o'ziga   xos   xususiyatlarini   aks   ettiradigan   bir   qator   o'ziga   xos   funktsiyalardan
(ishlardan) iborat. 
Rejalashtirish quyidagi funktsiyalarni bajarishni o'z ichiga oladi: 
-bozor kon'yunkturasini tahlil qilish va baholash; 
-mijozlar   buyurtmasi   bo'yicha   ishlab   chiqarish   bo'yicha   assortiment   rejasini
shakllantirish; 
-tarqatish kanallarini tanlash va tovarlar harakati. 
17  
  Savdo tashkiloti quyidagi funktsiyalarni o'z ichiga oladi: 
)tayyor mahsulotlar uchun ombor va konteyner inshootlarini tashkil etish; 
)mahsulotlarni sotish va iste'molchilarga etkazib berishni tashkil etish; 
Nazorat va tartibga solish funktsiyalari quyidagilarni o'z ichiga oladi: 
-savdo faoliyati natijalarini baholash; 
-savdo rejalarining bajarilishini nazorat qilish; 
-statistik   buxgalteriya   hisobi   va   operatsion   hisobga   olish   va   savdo   faoliyati
hisoboti. 
Savdo   bo'limining   maqsadi   korxonaning   ishlab   chiqarish   va   sotish   siyosatini
shakllantirish   va   amalga   oshirish   bo'yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish,   shuningdek
korxonaning barcha bo'linmalarining ushbu sohadagi faoliyatini muvofiqlashtirishdir.
Uning   korxonaning   ishlab   chiqarish,   iqtisodiy   va   savdo   faoliyatini   bozorga
yo'naltirish   bo'yicha   tavsiyalari,   korxona   rahbariyati   tomonidan   tasdiqlangandan
so'ng, ushbu faoliyat bilan shug'ullanadigan tegishli xizmatlar uchun majburiydir. 
Korxonaning   bozor   yo'nalishiga   ta'sir   qiluvchi   qarorlar   korxonaning   barcha
bo'limlari   tomonidan   tavsiyalar   asosida   va   savdo   xizmati   bilan   kelishilgan   holda
qabul   qilinadi.   Korxonaning   barcha   bo'linmalari   savdo   xizmatiga   o'z   faoliyatining
mohiyati   va   natijalari   to'g'risida   har   qanday   ma'lumotlarni   taqdim   etishga
majburdirlar. O'z navbatida, savdo bo'limi korxonaning barcha boshqa bo'linmalarini
o'z faoliyatining bozor yo'nalishi uchun zarur bo'lgan ma'lumotlar bilan ta'minlashga
majburdir. 
Savdo bo'limining asosiy vazifalari: 
-bozor kon'yunkturasini baholash; 
-korxonaning boshqa bo'linmalari va korxona ma'muriyati bilan birgalikda ichki
va   tashqi   bozorda   korxonaning   bozor   faoliyati   maqsadlari   va   strategiyalarini   ishlab
chiqish; 
-umuman korxona va alohida mahsulot guruhlari uchun uzoq muddatli va joriy
marketing   rejalarini   ishlab   chiqish   va   kompaniya   bo'linmalari   faoliyatining   ushbu
yo'nalishi bo'yicha muvofiqlashtirish; 
18  
  -butun   korxona   va   uning   bo'linmalarining   marketing   faoliyatini   tezkor   axborot
bilan ta'minlash; 
-bozor   faoliyatiga,   korxona   samaradorligini   oshirish   bo'yicha   tavsiyalarga   va
boshqalarga asoslangan holda ishlab chiqish; 
-muvaffaqiyatli va ishonchli kompaniya obrazini yaratish. 
Savdo   bo'limi   "Arkon   Auto"   MChJ   (ichki   marketing   muhiti)   ning   boshqa
bo'limlari bilan o'zaro hamkorlik qiladi: Ishlab chiqarish bo'limi bilan; 
Logistika bo'limi bilan. 
Shunday   qilib,   korxonada   savdo   faoliyati   samaradorligini   ta'minlash   uchun
barcha   zarur   sharoitlar   yaratilgan:   bo'lim   zarur   ma'lumotlarni   olish   uchun
korxonaning   boshqa   xizmatlari   bilan   hamkorlik   qilish   imkoniyatiga   ega   bo'lgan
tegishli   mutaxassislar   bilan   to'liq   ta'minlangan.   o'z   malakalarini   doimiy   ravishda
oshirib borish. 
Kompaniya mijozlarni quyidagi yo'llar bilan topadi: 
-ko'rgazmalarda   kataloglarni   tarqatish;   xaridorlardan   mahsulot   etkazib
berish uchun arizalarni qabul qilish. 
"Arkon Auto" MChJ savdo strategiyasining samaradorligini oshirishning asosiy
yo'nalishlari. 
"Arkon   Auto"   MChJning   strategiyasi   savdo   sharoitlarini   o'zgartirish   va   yangi
xizmatlarni   rivojlantirish,   xususan   avtoulovlarni   ta'mirlash,   samarali   marketingni
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   orqali   savdo   bozorlarini   kengaytirish   va
kompaniyaning ishg'ol  qilingan  savdo  bozorlaridagi   ulushini   oshirish  orqali   sotishni
ko'paytirishdan iborat. siyosat. 
Kompaniya yangi mahsulot marketing strategiyasini va sotish usullarini amalga
oshirishga o'tishni rejalashtirmoqda, ular quyidagilarni o'z ichiga oladi: 
dilerlik tarmog'ini yaratish; mahsulotga bo'lgan samarali talab
darajasini tahlil qilish; 
Bunday   strategiyani   tanlash   mavjud   bozorlarni   kengaytirish   va   yangi   savdo
bozorlariga   kirib   borish,   tovarlarning   tengsiz   sotilishini   ta'minlash   vazifalarini
bajarishga imkon beradi. 
19  
  Shunday   qilib,   "Arkon   Auto"   MChJ,   har   qanday   korxona   singari,   har   ikkala
sub'ektiv   omil,   masalan,   marketing   bo'limining   tashkiliy   tuzilmasining
nomukammalligi   va   ob'ektiv   omillar,   masalan   tashqi   savdo   bozorlarida   raqobatning
kuchayishi   sababli   marketing   faoliyatida   muayyan   qiyinchiliklarni   boshdan
kechirmoqda. 
Tartibga solish turi Tarkibi va xususiyatlari 1. Butun tizim bo'yicha - Nizom bu
tashkilot  maqomini   mustahkamlash  uchun  mo'ljallangan   murakkab  hujjatdir.  -  Ichki
buyurtma   qoidalari   -   bu   Belorusiya   Respublikasi   Mehnat   kodeksi   va   boshqa
qonunlarga   muvofiq   tartibga   soluvchi   tashkilotning   mahalliy   normativ   akti:
xodimlarni   ishga   qabul   qilish   va   ishdan   bo'shatish   tartibi;   mehnat   shartnomasi
taraflarining asosiy huquqlari, majburiyatlari va majburiyatlari; ish tartibi; Vaqt dam
oling;   xodimlarga   nisbatan   qo'llaniladigan   rag'batlantirish   va   jazo   choralari;
shuningdek   tashkilotdagi   mehnat   munosabatlarini   tartibga   solishning   boshqa
masalalari.   Elemental   -   ish   ta'rifi   -   xodimning   ishlab   chiqarish   vakolatlari   va
vazifalarini   tartibga   soluvchi   hujjat;   -   yong'in   xavfsizligi   talablari   bo'yicha   texnik
reglament;   -   sanitariya   qoidalari;   -   bo'lim   qoidalari   -   tarkibiy   bo'linmalarning
maqomi,  funktsiyalari,  huquqlari,  vazifalari   va  javobgarligini  belgilaydigan  huquqiy
akt. 
 
 
2.2. ,,Arkon Auto’’ Korxonaning kelgusi strategiyasini ishlab chiqishda 
strategik tahlildan foydalanish. 
"Arkon   Auto"   kompaniyasi   90-yillarning   o'rtalarida   rivojlana   boshladi,
keyinchalik uning asoschilari avtoulovlarni va yuk mashinalarini ulardan foydalanish
uchun, do'stlar, keyinchalik  qayta sotish  va ehtiyot  qismlarni  sotish uchun  chaqirish
portlaridagi   to'xtash   joylarida   sotib   oldilar.   Rossiya   kemalari.   2002   yildan   buyon
arzon   va   sifatli   ishlatilgan   avtoulovlar,   maishiy   texnika,   ehtiyot   qismlar,   kran
moslamalari,   avtomobil   kauchuklariga   doimiy   ravishda   o'sib   boradigan   talab
natijasida, kompaniyaning doimiy mijozlari doimiy ravishda xaridorlar savdosi bilan
20  
  shug'ullanmoqdalar.   kompaniya   paydo   bo'ladi,   talab   shakllanadi,   kapitalni
shakllantirish uchun old shartlar yaratiladi ... 
O'sha davr uchun asosiy strategik vazifalar: 
-biznesni kengaytirish (kompaniyaning o'sishi); 
-taqdim etilayotgan xizmatlarni kengaytirish; 
-etkazib beriladigan tovar va xizmatlarning sifatini oshirish; 
-kompaniyaning   joylashgan   joyi   uchun   ko'chmas   mulkni   (ishlab   chiqarish
quvvatlari bilan) sotib olish. 
2003   yilga   kelib   kompaniya   faoliyati   raqobatchilarga   nisbatan   o'rtacha
kompaniyani   anglatadi,   oyoqlari   yaxshi,   kompaniyaning   bir   nechta   utilizatsiya
kompaniyalari   (Scrubs)   shaklida   Yaponiyada   sheriklari   bor.   Yaponiyada   "Arkon
Auto"   logistika   bo'limi   (5-7   kishi)   tomonidan   yapon   sheriklari   yaqinida   joylashgan
bo'lib,  Fukui   portidagi   ijaraga   olingan   maydon  (vaqtincha   saqlash   ombori)   mustaqil
ravishda   partiyalar   tuzish   imkoniyatini   yaratdi.   Rossiyaga   jo'natish   (qismlarga
ajratish, qismlarga ajratish, distillash va etkazib berishni amalga oshirish), jo'natishga
tayyorgarlik paytida mashinalar va jihozlarni qabul qilish va tavsiflash, Yaponiyadagi
sheriklar   tomonidan   tovarlarning   etkazib   berilishini   nazorat   qilish,   o'z-o'zidan
raqobatchilardan   sezilarli   ustunlik.   Rossiyada   "Arkon   Auto"   majmuasi   ikkita   asosiy
(o'sha paytdagi yo'nalishlar) ishlab chiqilgan: 
-yuk va maxsus texnika, kran moslamalari, yuk ehtiyot qismlarini sotish uchun
avtoturargoh; 
Shu   bilan   birga,   avtoulov   biznesining   bunday   yo'nalishi   keyingi   to'liq   yig'ish
(eskirgan   avtoulovlar   bilan   almashtirish)   bilan   dvigatellar   va   korpuslarning   birinchi
to'liq   to'plamining   avtoulov   qismlari   ko'rinishidagi   avtoulovlarni   olib   kirish   kabi
dinamik rivojlana boshlaydi. 2003-2008 yillarda ushbu faoliyat yo'nalishi kompaniya
uchun   asosiy   yo'nalishga   aylandi.   2004   yilda   Kompaniya   akkreditatsiyadan   o'tdi   va
mahalliy   Yaponiya   kim   oshdi   savdosida   ro'yxatdan   o'tkazildi,   unga   avval   chet   el
fuqarolari   va   kompaniyalari   kira   olmadilar,   mos   ravishda   ushbu   kim   oshdi
savdosidagi mashinalar Yaponiya ichki bozorida keyinchalik foydalanish bilan qayta
sotish   uchun   mo'ljallangan   edi,   maxsus   bahoga   ega   edi   sotilgan   sotib   olingan
21  
  avtomobilning   holati   to'g'risida   g'oyalarni   shakllantirishga   imkon   beradigan   tizim.
Auksionlarga   kirish   birinchilardan   bo'lib   o'z   mijozlari   uchun   yangi   xizmatni   -
buyurtma   bo'yicha   mashinalarni   sotib   olishni   joriy   qildi   (tanlovni   to'g'ridan-to'g'ri
Vladivostokda kompaniya mijozi tanlagan), yapon tilini biladigan menejerlar bo'limi
shakllanmoqda.   "Yaponiyadagi   kim   oshdi   savdosidan   avtomobil   sotib   olish   va
Vladivostokga  kompaniya  omboriga  etkazib  berish"  xizmatini   taqdim  etish  bo'yicha
bitimlar hajmi har oyda keskin o'sib bormoqda. Kompaniya har oyda bir marta Fukui
portiga   jalb   qilingan   kemalarga   qo'shimcha   yuk   sifatida   cheklangan   avtoulovlarni
tartibsiz   etkazib   berishdan   yig'ilgan   yuklarni   Rossiyaga   muntazam   ravishda   etkazib
berish  ehtiyojlari  uchun  kemalarning maqsadli  charteriga o'tmoqda. 1-2 hafta ichida
1-2 kemaning muntazamligi  Keyinchalik Qozog'iston Yaponiya avtomobillarini  olib
kirish uchun o'z chegaralarini ochadi, "Arkon Auto" chetda qolmaydi va o'z ishlarini
avtomatlashtirishni   xohlaydigan   Yaponiyada   Qozog'istondan   sheriklarni   topadi,
chunki etkazib berish yo'nalishlari. Rossiya Federatsiyasi  hududidan o'tib, ushbu ish
yo'nalishi   oyiga   1-2   ta   etkazib   berish   shaklida   muntazam   ravishda   amalga   oshirilib,
Qozog'iston   2006   yilda   o'ng   qo'lli   avtomashinalar   uchun   himoya   vazifalarini   qabul
qilgunga qadar muvaffaqiyatli bo'ldi. 
Asta-sekin kompaniya ko'plab xizmat turlariga aylandi: 
-kompaniyaning omboridan avtomobillarni sotish 
-vositalarni Yaponiya kim oshdi savdosida sotib olish 
-Yaponiyada   avtoulovlar,   maxsus   jihozlar,   qayiqlar,   yuklarni   Fukui   portiga
etkazib berish. 
-tovarlarni Yaponiyadan jo'natishdan oldin saqlash. 
-katta suv uskunalarini (qayiqlar, yaxtalar) suvdan ko'tarish, yuklash va 
Vladivostokga jo'natish 
-kompaniyalar tomonidan ijaraga olingan kemalarda Fukui, Noshiro porti orqali 
Yaponiyadan Rossiyaga avtomobillar, maxsus jihozlar, dizaynerlar, avtoulovlarning 
oldingi yarmi, qayiqlarni etkazib berish. 
-avtoulovlarni ajratish / kesish. 
-Rossiyada bojxona rasmiylashtiruvi. 
22  
  -sotib olingan avtomobillarni (konstruktorlarni) yig'ish 
Kompaniya   faoliyatining   barcha   yo'nalishlari   ham   jadal   rivojlanmagan,
kompaniya   xaridorlar   talabining   o'zgarishiga   qarab   o'z   taklifini   ishlab   chiqish   va
shakllantirishga   intildi.   Kompaniyaning   asosiy   faoliyatiga   yordamchi   funktsiyalarni
bajaradigan   avtoulovlarni   ta'mirlash,   avtoulovlarni   etkazib   berish   va   sotish   kabi
faoliyat   turlari   parallel   ravishda   mavjud   edi   va   kompaniyaning   omboridan
avtomobillarni sotish, suv uskunalarini sotib olish, etkazib berish va sotish kabi turlari
boshlandi. tabiatan mahalliy bo'lish. 
2008   yilda   yangi   bojxona   qonunchiligi   kuchga   kirdi,   bu   Rossiyaga   olib
kiriladigan avtomobil uskunalari, shuningdek birinchi komplektning ehtiyot qismlari
(xususan,   avtomobil   korpuslari)   ga   nisbatan   bojxona   to'lovlarini   sezilarli   darajada
to'g'irladi.   "Himoyaviy   bojlarning   joriy   etilishi   munosabati   bilan   bozor   ulushi
pasayishni boshladi va ba'zi hollarda" chap qo'mondon "avtomashinalarni sotib olish
foydasiga o'tdi, ishlatilgan avtomobillar narxlarida sakrash yuz berdi. Natijada yapon
avtoulovlarining   hamkorligi   pasayib   ketdi,   xaridorlarning   istaklari   eskirgan
mashinalarni sotib olishdan dinamik ravishda o'zgara boshladi. 
Valadivostok avtoulov bozorida "yangi  mahsulot" sotib olishdan  oldin Moskva
va Moskva viloyatidan uzoq umr ko'rgan hashamatli avtomobillar - arzonligi sababli
yangi va ishlatilgan koreys avtomobillari. 
Hozirda yuqori sifatli yapon texnologiyasini ekspluatatsiya qilish tajribasiga ega
bo'lgan   avtomobil   egalarining   afzalliklari   bo'yicha   talablar   tenglashtirilmoqda,
Moskva   va   Moskva   viloyatidan   eskirgan   avtomobillarni,   shuningdek,   arzon   koreys
avtomobillarini   sotib   olish   bo'yicha   tajribalar.   orqa   burnerda.   Avtoulovchilarning
afzalliklari   asta-sekin   "taniqli"   yapon   avtomobillariga   qaytmoqda,   ular   ko'pincha
mashhur   bo'lganlarning   nomlarini   olib   yurishadi,   lekin   Yaponiyada   "o'tgan   yillar"
(uch   yildan   besh   yilgacha)   va   xizmat   vazifalari   yuqori   bo'lgan   mashinalar   ular
bo'yicha   ushbu   toifadagi   avtomobillar   bilan   hamkorlik   dinamikasi   sezilarli   darajada
oshmadi. 
"Arkon   Auto"   MChJ   uchun   raqobatbardosh   strategiya   sifatida   differentsiatsiya
strategiyasi   taklif   etiladi.   Ushbu   strategiya   raqobatbardosh   raqobatbardosh
23  
  yondashuvga   aylanadi,   chunki   iste'molchilarning   ehtiyojlari   va   afzalliklari   xilma-xil
bo'lib, endi standart mahsulotlar bilan ta'minlanishi mumkin emas. 
Differentsiatsiya strategiyasining mohiyati shundan iboratki, xaridorlarga o'zlari
xohlagan   qo'shimcha   mahsulot   xususiyatlarini   taklif   qiladigan   yagona   shaxs   bo'lish
yo'llarini topish va bu ustunlikni doimo saqlab turishdir. 
Differentsiatsiya   strategiyasining   muvaffaqiyatli   bo'lishi   uchun   kompaniya
xaridorlarning   ehtiyojlari   va   xulq-atvorini   o'rganishi,   nimani   afzal   ko'rishini,
mahsulot qiymati to'g'risida nimani o'ylashini va nimani to'lashga tayyorligini bilishi
kerak.   Shundan   so'ng,   kompaniya   xaridorlarning   talablariga   muvofiq   mahsulot   /
xizmatning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   bitta,   ehtimol   bir   nechta   xususiyatlarini   taklif
qiladi va bu takliflar aniq va esda qolarli bo'lishi kerak. 
 
II.   BOB Korxonalarning raqamli iqtisodiyotga transformatsiyalash
jarayonida stretegik rejani amalga oshirish istiqbollari.
3.1. Raqamli iqtisodiyot tushunchasi. 
 
So'ngi   vaqtlarda   "raqamli   iqtisodiyot"   tushunchasi   juda   ko'p   marta
qo'llanilmoqda.   Darhaqiqat,   ko'plab   rivojlangan   mamlakatlarda   raqamli   iqtisodiy
ularning   rivojlanish   omillariga   sezilarli   darajada   ta'sir   o'tkazgan.   Jamiyat   hayotida
raqamli iqtisodiyot muhim rol o'ynaydi. 
Demak,   ushbu   maqola   raqamli   iqtisodiyot   haqida   bo'ladi.   Una   "Raqamli
iqtisodiyot   nima?",   "Raqamli   iqtisodiyot   vazifalari   va   maqsadlari",   "Raqamli
iqtisodiyotni   O'zbekistonda   rivojlanishdagi   to'siqlar"   kabi   muhim   savollarga   javob
izlashga harakat qilamiz. 
Ushbu   mavzuni   yoritishdan   avval,   kundalik   hayotimizda   ro'y   berishi   mumkin
bo'lgan bir holatni qarab chiqsak. Tasavvur qiling, juma kuni ishdan uyga keldingiz,
oila   a'zolaringiz   davrasidasiz,   birdan   shanba   va   yakshanba   dam   olish   kunlari
mashinada   Samarqand   viloyati   va   Samarqand   shahriga   sayohat   qilish   fikri   paydo
bo'ldi.   Lekin   Sizning   shaxsiy   mashinangiz   yo'q.   Shunda   Siz   kompyuter   yoki
smartfoningiz orqali  mashinalarni  ijaraga taqdim  etuvchi  kompaniyalar  saytlari  yoki
24  
  mobil   ilovalariga   kirib,   ism-sharifingiz,   haydovchilik   guvohnomangiz   raqamini
kiritib,   ikki   kunga   6   kishilik   oilaviy   mashina   buyurtma   berdingiz.   Endi   sayohat
yo'nalishi  tanlash kerak. Qayerlarga boriladi, qaysi  muzey, tarixiy obidalarga tashrif
buyuriladi.   Shunda   Siz   sayyohlik   xizmatini   ko'rsatadigan   agentliklar   saytlari   yoki
mobil   ilovalariga   kirib,   oila   a'zolaringiz   sonini   kiritib,   o'zingizga   va   oila
a'zolaringizga   qiziq   bo'ladigan   sayyohlik   yo'nalishini   tanlaysiz.   Shunda   shanba   kuni
ertalab   uyingiz   oldida   6   kishilik   mashina,   smartfoningizda   muzey   va   tarixiy
obidalarga kirish chiptalari va mehmonxonada tunab qolish uchun oldindan buyurtma
qilingan joy  bo'ladi. Siz  hech  qayerga bormasdan,  hech  kimga qo'ng'iroq  qilmasdan
ikki kunga oilaviy, mashinada, sayohatni tashkil qildingiz. So'ng 
Samarqandga   yo'l   oldingiz.   U   yerda   ikki   kun   aylangan   so'ng,   yakshanba   kuni
uyga   qaytishda   ozgina   charchaganingizni   sezdingiz,   bundan   tashqari   dushanba   kuni
ishga   borish   kerak.   Shunda   Siz   smartfoningizni   olib   darrov   o'zingizga   va   oila
a'zolaringizga Afrosiyob tezyurar poyezdlariga chipta olib, vokzalga borasiz va uyga
yo'l olasiz, mashina vokzalda qoldiriladi... 
Raqamli   iqtisodiyot   tushuncha   nisbatan   uzoq   bo'lmagan   vaqtda,   1995-yili
Massachusets   universiteti   amerikalik   olimi   Nikolas   Negroponte   tomonidan   aniqlab
berilgan.   Olim   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   intensiv   rivojlanishi
ortidan   eski   iqtisodiyotdan   yangi   iqtisodiyotga   o'tishda,   qanday   o'zgarishlar   ro'y
berishi mumkinligini aytib o'tgan. 
Raqamli   iqtisodiyot   -   bu   xo'jalik   faoliyatini   yuritish   bo'lib,   bunda   ishlab
chiqarish   va   xizmat   ko'rsatishdagi   asosiy   omil   raqamlar   ko'rinshidagi   ma'lumotlar
bo'lib, katta hajmdagi axborotlarni qayta ishlash va shu qayta ishlash natijasini analiz
qilish   yordamida   har   xil   turdagi   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko'rsatish,   texnologiyalar,
qurilmalar,   saqlash,   mahsulotlarni   yetkazib   berishda   oldingi   tizimdan   samaraliroq
yechimlar tadbiq qilishdir. Boshqacha qilib aytgancha, raqamli iqtisodiyot bu onlayn
xizmatlar   ko'rsatish,   elektron   tulovlar   amalga   oshirish,   internet   savdo,   kraudfanding
va   boshqa   turdagi   sohalarni   raqamli   kompyuter   texnologiyalarini   rivojlanishi   bilan
bog'langan faoliyatdir. 
25  
  Asosan   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlanishining   asosiy   elementi   sifatida   elektron
tijorat,   internet   banking,   elektron   tulovlar,   internet   reklama   va   shu   bilan   birga,
internet o'yinlari ko'riladi. 
Axborot   texnologiyalarini   rivojlanishi   va   tadbiq   qilinishi   evaziga   kundalik
hayotimizda   juda   ko'plab   qulayliklar   paydo   bo'lmoqda.   Deylik   ovqatlanmoqchimiz,
lekin uni tayyorlashni xohlamaymiz, muommo emas, internetdan uyga ovqat yetkazib
berish   xizmati   orqali   xohlagan   taomni   onlayn   buyurtma   qilishimiz   mumkin.   Yoki
do'stimizga pul o'tkazishimiz kerak, bunda atelabga bank yoki moliya muassasalariga
borishga   hojat   yo'q,   biz   pulni   mobil   bank   orqali   o'tkazishimiz   mumkin.   Shu   kabi
ko'plab xizmat turlarini onlayn, smartfon yoki kompyuter orqali amalga oshirishimiz
mumkin. 
2.2.   Strategiyani amalga oshirish mexanizmi 
 
Prezidentimiz   2017−2021-yillarda   O'zbekistonni   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo'nalishi bo'yicha harakatlar strategiyasini tasdiqladi. 
O'zbekiston   Prezidenti   7-fevral   kungi   farmoni   bilan   2017−2021-yillarda
O'zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar
strategiyasini   tasdiqladi .  
Strategiya loyihasi dolzarb hamda aholi va tadbirkorlarni tashvishga solayotgan
masalalarni   kompleks   o'rganish,   qonunchilik,   huquqni   muhofaza   qilish   amaliyoti   va
xorijiy tajribani tahlil qilish yakunlari bo'yicha ishlab chiqildi. Hujjat internetda e'lon
qilinib, ekspertlar va jamoatchilikning keng muhokamasidan o'tdi. 
Harakatlar   strategiyasi   besh   bosqichda   amalga   oshirilib,   ularning   har   biri
bo'yicha   yil   nomlanishidan   kelib   chiqqan   holda   alohida   bir   yillik   davlat   dasturini
tasdiqlashni   nazarda   tutadi.   Xususan,   2017-yil   —   Xalq   bilan   muloqot   va   inson
manfaatlari yili deb e'lon qilindi. 
2017−2021-yillarda   O'zbekistonni   rivojlantirish   harakatlar   strategiyasining
beshta   ustuvor   yo'nalishi   (quyida   —   yanada   batafsil)   davlat   va   jamiyat   qurilishini
takomillashtirishga   yo'naltirilgan   demokratik   islohotlarni   chuqurlashtirish   va
mamlakatni   modernizatsiya   qilishda   parlamentning   hamda   siyosiy   partiyalarning
26  
  rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat xizmatining
tashkiliy-huquqiy   asoslarini   rivojlantirish,   "Elektron   hukumat"   tizimini
takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish, jamoatchilik nazorati
mexanizmlarini   amalda   tatbiq   etish,   fuqarolik   jamiyati   institutlari   hamda   ommaviy
axborot vositalari rolini kuchaytirish; 
qonun   ustuvorligini   ta'minlash   va   sud-huquq   tizimini   yanada   isloh   qilishga
yo'naltirilgan   sud   hokimiyatining   chinakam   mustaqilligini   hamda   fuqarolarning
huquq   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilish   kafolatlarini   mustahkamlash,
ma'muriy,   jinoyat,   fuqarolik   va   xo'jalik   qonunchiligini,   jinoyatchilikka   qarshi
kurashish   va   huquqbuzarliklarning   oldini   olish   tizimi   samarasini   oshirish,   sud
jarayonida   tortishuv   tamoyilini   to'laqonli   joriy   etish,   yuridik   yordam   va   huquqiy
xizmatlar   sifatini   tubdan   yaxshilash;   iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va
liberallashtirishga yo'naltirilgan 
makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va   yuqori   iqtisodiy   o'sish
sur'atlarini saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq
xo'jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat ishtirokini
kamaytirish   bo'yicha   institutsional   va   tarkibiy   islohotlarni   davom   ettirish,   xususiy
mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik
biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag'batlantirish, hududlar, tuman va shaharlarni
kompleks   va   mutanosib   holda   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiy   ettirish,   investitsiyaviy
muhitni   yaxshilash   orqali   mamlakatimiz   iqtisodiyoti   tarmoqlari   va   hududlariga
xorijiy   sarmoyalarni   faol   jalb   etish;   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga   yo'naltirilgan
aholi   bandligi   va   real   daromadlarini   izchil   oshirib   borish,   ijtimoiy   himoya   va
sog'lig'ini   saqlash   tizimini   takomillashtirish,   xotin-qizlarning   ijtimoiy-siyosiy
faolligini   oshirish,   arzon   uyjoylar   barpo   etish,   yo'l-transport,   muhandislik-
kommunikatsiya   va   ijtimoiy   infratuzilmalarni   rivojlantirish   hamda   modernizatsiya
qilish   bo'yicha   maqsadli   dasturlarni   amalga   oshirish,   ta'lim,   madaniyat,   ilm-fan,
adabiyot,   san'at   va   sport   sohalarini   rivojlantirish,   yoshlarga   oid   davlat   siyosatini
takomillashtirish; xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag'rikenglikni ta'minlash,
chuqur   o'ylangan,   o'zaro   manfaatli   va   amaliy   ruhdagi   tashqi   siyosat   yuritishga
27  
  yo'naltirilgan   davlatimiz   mustaqilligi   va   suverenitetini   mustahkamlash,
O'zbekistonning   yonatrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo'shnichilik   muhitini
shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash. 
Farmon   bilan   2017−2021-yillarda   O'zbekistonni   rivojlantirishning   beshta
ustuvor  yo'nalishi  bo'yicha  Harakatlar   strategiyasini   amalga  oshirish  bo'yicha  Milliy
komissiya,   shuningdek   ustuvor   yo'nalishlarni   amalga   oshirish   bo'yicha   komissiyalar
tashkil etildi. Milliy komissiyaga prezidentning o'zi boshchilik qiladi. 
Hujjatda harakatlar strategiyasini o'z vaqtida va samarali amalga oshirish barcha
davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   hamda   ularning   mansabdor   shaxslari
faoliyatining birlamchi vazifasi va bosh ustuvor yo'nalishi hisoblanishi belgilandi. 
Davlat dasturida nazarda tutilgan tadbirlarni amalga oshirish uchun mas'ul davlat
organlari va tashkilotlarga jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari bilan ishlash
tizimini   tubdan   takomillashtirish,   aholi   bilan   ochiq   muloqotni   yo'lga   qo'yishning
yangi,   samarali   mexanizm   va   usullarini   joriy   etish,   mansabdor   shaxslarning   aholi
oldida   hisobot   berishi   tizimini   amalda   tatbiq   etish,   shu   asosda   xalqning   davlat
hokimiyatiga bo'lgan ishonchini mustahkamlashga alohida e'tibor qaratish topshirildi.
Farmonda   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlarini   ko'rib   chiqishda
byurokratik   to'siq   va   g'ovlar   yaratilishiga,   aholi   bilan   muloqot   jarayonini
kampaniyabozlikka aylanishiga yo'l  qo'ymasligi  qayd etildi. Bundan tashqari, davlat
dasturi   doirasida   o'tkazilayotgan   tadbirlarning   ochiqligi,   ularda   fuqarolar,   barcha
darajadagi   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari   deputatlari,   nodavlat   notijorat
tashkilotlari,   fuqarolarning   o'zini   o'zi   boshqarish   organlari,   nuroniylar,   xotin-qizlar,
yoshlar,   ijodiy   va   ilmiy   muassasalar   vakillarining   keng   ishtirok   etishini   ta'minlash
belgilangan. 
 
28  
  Xulosa:
Korxonalar   faoliyati   manfaatlari   uchun   eng   yangi   imkoniyatlar   va
zaruriyatlardan   biri   korxonani   texnik-texnologik   jarayonlarni   yanada   rivojlantirish
yo’li   bilan   samaradorlikni   oshirish   orqali   respublika   real   iqtisodiyoti   tarmoqlarida
vujudga   kelib   qolgan   taqchillikni   oldini   olish   va   istiqbolli   taraqqiyotga   imkon
yaratishdir. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov ―O’zbekiston innovatsion 
rivojlanish   yo’li   bilan   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash   orqali
samaradorlikni   oshirishning   xozirgi   zamon   modeliga   o’tish   uchun   xamma   zarur
sharoitlarga ega, deb ta’kidlab o’tadi. 
Darxaqiqat,   fan   -   texnika   taraqqiyoti   mavjud   texnika   va   texnologiyani
takomillashtirishni, yangicha, ancha samarali va serunum texnika va texnologiyani,
yangi   xom   ashyoni,   materiallarni   yaratish   va   ishlab   chiqarishga   joriy   qilishni,
mehnatni va ishlab chiqarishni yangicha tashkil qilishni, yangilab berishni o’z ichiga
oladi.   To’xtovsiz   fan-texnika   taraqqiyoti   eng   avvalo   ishlab   chiqarishni   tarkibiy
o’zgartirib   jadallashtiradi   va   uning   samaradorligini   oshirishning   xal   qiluvchi
yo’nalishlaridan eng muximidir. 
  Korxonalarni   texnik   qayta   qurollantirish   -   alohida   ishlab   chiqarish   turlarini
zamonaviy   talablarga   asosan   yangi   texnika   va   texnologiyalarni   kiritish,   ishlab
chiqarish jarayonlarini mexanizatsiyalash  va avtomatlashtirish, eskirgan qurilma va
uskunlarni yangilash va almashtirish, ishlab chiqarish tuzilmasi va tashkil etilishini
yaxshilash   yo’li   bilan,   korxonaning   texnik   darajasini   oshirish   bo’yicha
choratadbirlar   majmuasi.   U   ishlab   chiqarish   intensivligini   kuchaytirish,   ishlab
chiqarish   quvvatlarini   oshirish   va   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   sifatini
yaxshilashga   ishlab   chiqarish   korxonasi   samaradorligini   oshirishga   yo’naltirilgan
bo’ladi. 
Ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash   –   ishlab   chiqarishni   zamonaviy
texnologiyalar   bilan   jihozlash,   uni   ma’naviy   jihatdan   yangilash,   tarkibiy   jihatdan
texnik va texnologik qayta tuzish kabi chora-tadbirlarni o’z ichiga oluvchi jarayon. 
Ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalashning   asosiy   yunalish   va   vositalari   bo’lib
quyidagilar   hisoblanadi:   korxonalardan   eskirgan   asbob-uskunalarni   chiqarish;   ishlab
29  
  chiqarishni   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar   bilan   jihozlash;   mahalliy   resurslar
asosida   ishlab   chiqarishga   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish;   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   assortimentini   kengaytirish;   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
pasaytirish   va   resurslarni   tejash;   sifatni   boshqarish   va   sertifikatlash   tizimini   joriy
etish; chiqitsiz va ekologik toza texnologiyalarni joriy etish va boshqalar. 
 
30  
  Foydalangan adabiyotlar ro’yxati.  
1. O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   Karimov   I.A.   «Asosiy   vazifamiz   –
Vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini yanada 
yuksaltirishdir». -T.  «O’zbekiston», 2010y. 
2. Umrzoqov O’.P., Toshboyev A.J., Rashidov J., Toshboyev A.A. 
Qishloq xo’jaligi iqtisodiyoti va menejmenti: o’quv qo’llanma. - T.: Iqtisod – moliya,
2008. – 268 b. 
3. O.Murtazayev, I.G’aniyev, Sh.Hasanov, F.Ahrorov. Agrarsiyosat va 
qishloq xo’jaligi bozorlari. O’quv qo’llanma. Samarqand 2009 y. 
Xorijiy adabiyotlar:  
1. Charles W. L. Hill, Steven L. McShane.  Principles of Management. 
13th ed. ISBN 978-0-07-353012-3. –New York, 2008. -529 p. 
2. Rickky W. Griffin. Fundamentals of Management. 8th ed. ISBN 9781-285-84904-1.
–Texas, 2016. – 547 p. 
3. Ronald D. Kay, William M. Edwards, Patricia A. Duffy. Farm management. – 6th
ed.  ISBN 978-0-07-302829-3 – ISBN 0-07-302829-0. –New York, 2008. – 463 p. 
Qo’shimcha adabiyotlar  
1. Nazimov S., Eshonxo’jayev D. Qishloq xo’jaligida menejment. 
Namangan, NamMPI, 2001. 
2. I.M. G`aniyev. Agrar siyosat. (ma`ruza matnlari). Samarqand. 2004 y. 
Internet saytlari  
1. www.samqxi.uz     – Samarqand qishloq xo’jalik instituti veb-sahifasi 
2. www.lex.uz      –   O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy
bazasi. 
3. www.uzreport.com – Axborot agentligi. 
31

Korxonani strategiyasi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha