Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 585.8KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 16 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Korxonaning raqobat muhitini taqdid etish

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
                 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
   «MENEJMENT VA MARKETING» KAFEDRASI
Ro’yhatga olindi  “MARKETING”
№ _____                   fanidan
“____” ____ 2023 yil
MAVZU :  Korxonaning raqobat muhitini taqdid etish
             KURS ISHI
Himoya hay’ati a’zolari     
1. _________________________
2. _________________________
3. _________________________
“____” ___ 2023 yil         Tayyorladi: 
_________ ballga          Talabasi:  __________________
himoya qilindi           Tekshirdi:  _________________
1 Korxonaning raqobat muhitini taqdid etish.
Kirish 3
1. Korxona faoliyatini boshqarishda raqobatbardoshlgi haqida tushuncha 5
2. Korxonalar faoliyati rivojlanishida raqobatli vaziyatlar va uning hozirgi holati 
tahlili 12
3. Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda raqobatbardoshlikni 
takomillashtirish yo’llari  17
4. Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda raqobatbardoshlikni 
takomillashtirish yo’lida chet el davlatlar tajribasi.(Nestle kompaniyasi) 25
Xulosa 31
Foydalanilgan adabiyotlar  33
2 Kirish
Har   bir   ishlab   chiqarish   korxonasi   Respublikamiz   xalq   xo’jaligining   bir   bo’g’ini
bo’lib,   ular   faoliyatining   natijalari   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga,   xalqimizning
farovon   turmush   kechirishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatib   kelmoqda.   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   yangi   iqtisodiy   mexanizmlar   ishga   tushishi   munosabati   bilan   ko’p
tashkilotlarda bir qancha muammolar yuzaga keldi. 
Bu   mexanizmlarning   maqsadi   faqatgina   reja   bajarilishiga   qaratilgan   bo’libgina
qolmay, balki bozor ehtiyojini qondiradigan eng samarali yo’llarni izlab topish va
boshqa   tashkilotlar   bilan   raqobatda   bo’lishdir.   Birinchi   navbatda,   jahon   bozorida
teng raqobatlasha oladigan va keyingi bosqichda iqtisodiy o’sishning, iqtisodiyotni
yanada   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilishning   lokomotiviga   aylanishi
mumkin   bo’lgan   tarmoq   va   korxonalarni   jadal   rivojlantirish   hamda   aniq
yo’naltirilgan   holda   qo’llabquvvatlashni   ta’minlash   zarur.1   Hozirgi   sharoit   ishlab
chiqarishdan   shuni   talab   qiladi-ki,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan   maqsadga   erishish
uchun o’z strategiya yo’llarini mustaqil tanlashi yoki ishlab chiqishi lozim. 
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Raqobatdoshlik   o’z   navbatida,   ishlab
chiqarish   korxonalaridan   bozor   ehtiyojlarini   o’rganishni,   o’z   imkoniyatlariga
tayangan   holda,  zamonaviy   ish   uslublarini   qo’llab   ish  yuritishni   talab  qiladi.   Shu
sababdan,   yillar   davomida   o’z   tarkibi   va   mavqeiga   ega   bo’lgan   korxonalarga
hozirgi   sharoitda   o’z   imkoniyat   darajasini   qaytadan   ko’rib   chiqish   masalasi
qo’yilgan.   Ishlab   chiqarish   va   boshqaruv   shunday   tashkil   qilinishi   kerak-ki,   kishi
mehnat mahsuldorligi, maksimal foyda (daromad) olish, bozorda raqobatlashishga
qodir   bo’lgan   yuqori   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishdan   manfaatdor   bo’lishlari
lozim.   Bunga   faqat   ishlab   chiqarish   va   boshqaruvni   muntazam   takomillashtirib
borish   yo’li   bilan   erishish   mumkin.   Bundan   tashqari,   yangi   bilimlarni   egallash,
ulardan   amalda   foydalanishni   o’rganish   talab   etiladi.   Hozirgi   sharoit   ishlab
chiqarishdan   shuni   talab   qiladi-ki,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan   maqsadga   erishish
uchun o’z strategiya yo’llarini mustaqil tanlashi yoki ishlab chiqishi lozim. 
“2023-yilga   mo’   ljallangan   keng   ko’   lamli   dasturiy   maqsad   va   vazifalar
islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish,   mamlakatimizning   iqtisodiy   rivojlanishi
3 yo’   lida   g’   ov   bo’   lib   turgan   muammolarni   yechish   uchun   bor   kuch   va
imkoniyatlarimizni safarbar etishni talab qilishi haqida bugun gapirib o’ tirishning
zarurati   yo’   q,   deb   o’   ylayman.   Bu   o’   rinda   so’   z,   birinchi   navbatda,
mamlakatimizda tom ma’nodagi raqobat muhitini shakllantirish haqida bormoqda.
Ma’lumki,   bunday   muhit   ishlab   chiqarishni   texnik   va   texnologik   yangilash   va
modernizatsiya qilish, jahon bozorlariga chiqish yo’ lida hal qiluvchi omil bo’ lib
xizmat qiladi”.2 
Darhaqiqat,  milliy  iqtisodiyotni  modernizatsiyalash  va   diversifikatsiyalash  hamda
inqirozga   qarshi   choralar   Dasturi   amalga   oshirilayotgan   hozirgi   paytda   ishlab
chiqarish   korxonalarni   samarali   boshqarish   va   ularda   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlarning   raqobatbardoshligini   oshirishning   Respublikamiz   ijtimoiy   –
iqtisodiy   yuksalishidagi   tutgan   o’rni   va   ahamiyati   beqiyosdir.   Shuningdek,
mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatida   munosib   o’ringa   ega   bo’lishi   hamda
rivojlangan   mamlakatlar   qatoridan   joy   olishi   yo’nalishidagi   ulug’vor
maqsadlarimiz   ham   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarimizning   raqobatga
bardoshliligiga   nechog’lik   bog’liq   ekanligini   ham   unutmasligimiz   lozim.   Kurs
ishining maqsadi.
4 1. Korxona faoliyatini boshqarishda raqobatbardoshlgi haqida
tushuncha.
Raqobat,   raqobatbardoshlik   va   raqobatda   ustunlik   borasidagi   turli   nazariy
konsepsiyalar  va  amaliy yondashuvlar  mavjud.  Mazkur   tushunchalarga  xorijiy  va
mahalliy   olimlar   tomonidan   berilgan   ta’riflar   qiyosiy   tahlil   etilib,   quyidagicha
ta’rif   berish   mumkin:   “Raqobat   –   bu,   subyektning   o’zi   uchun   maqbul   sharoitga
intilishida   tovar   yoki   xizmatlarning   narxi   va   sifati   muvofiqligiga   erishish   yo’li
bilan   iste’molchilarning   ishonchini   qozonishi,   ko’zlangan   pul   manlag’lariga   ega
bo’lishi   uchun   bozor   subyektlari   o’rtasida   yuzga   keladigan   bahs,   musobaqa
kurashidir” 1
. 
Raqobatbardoshlik – bu, o’ziga o’xshash raqobatchilar bilan olib boriladigan bahs,
musobaqa   kurashida   tenglikni   saqlab   turish,   ba’zi   holatlarda   ustunlikka   erishish
qobiliyatidir. 
Raqobatdagi ustunlik – bu, bozor subyektining raqobatchilar bilan bo’ladigan narx,
sifat   hamda   ularningmuvofiqligi   bo’yicha   tafovutning,   naflilikning   xaridor   va
iste’molchilar uchun farqli ko’rinishidir.
Raqobat   va   raqobatbardoshlik   o’rtasida   aloqadorlik   mavjud   bo’lib,   biri
ikkinchisidan kelib chiqadi. Raqobat korxona (firma) larni raqobatbardosh tovarlar
ishlab chiqarishga va xizmatlar ko’rsatishga undaydi.
Raqobatbardoshlik nisbiy o’lchov bo’lib, xususiyati, shundan iboratki, uni raqobat
predmeti   (mahsulot   raqobatbardoshligi)   ga   nisbatan   ham   qo’llash   mumkin.
Raqobatdoshlik   deganda,   odatda,   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   minimal
rentabellikni ta’minlaydigan narxda tashqi bozorda sotish uchun ishlab chiqarishga
bo’lgan   qobiliyati   tushuniladi.   Raqobatbardosh   tovarlar   bozori   cheklanib
qolmaydi, makroqitisodiy mazmunga ega bo’ladi.
Mahsulotning   raqobatbardoshligi   deganda,   iste’molchining   aniq   ehtiyojlarini
qondirish   va   uni   xarid   qilish   hamda   keyinchalik   undan   foydalanish   uchun
1
  Safarov   N.   Ch.   Xalqaro   transport   xizmatlari   bozorida   raqobatbardoshlikni   oshirishning   ustuvor   yo’nalishlari:
avtoreferati Toshkent-2012. 9-b.
5 sarflanadigan   harajatlar   darajalari   bo’yicha   uni,   ya’ni   mahsulot   boshqa   shunday
tovarlardan ajralib turadigan tavsiflar yig’indisi tushuniladi.
Mahsulot   raqobatbardoshligi   –   biror   bir   firma   tomonidan   ishlab   chiqarilgan,
raqobatchi   firmalarning   xuddi   shunday   tovarlariga   qaraganda   yaxshiroq   iste’mol
xususiyatlari   va   texnik-iqtisodiy   parametrlariga   ega   bo’lgan   tovarlarning
iste’molchilar tomonidan ajratib olinish “qobiliyati” dir.
Raqobatbardoshlik   aynan   bozorda   kuzatiladi   va   tovarlarning   iste’molchi
ehtiyojlariga   muvofiq   kelishi   solishtirib   va   tekshirib   ko’riladi.   Ana   shunda
tovarning   raqobatbardoshligi   real   xaridni   amalga   oshirayotgan   xaridor   uchun
jozibadorlik darjasini ko’rsatadi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   kuchli   raqobat   bozorda   tanlanganini   olish   mumkin
bo’lgan   turli   tovarlar,   ular   nomenklaturasining   tez   yangilanishi   firma   oldidagi
muntazam   ishlab   chiqariladigan   mahsulotni   xaridor   qanday   qarshi   oladi,   tovar
muvaffaqiyatli   yoki   muvaffaqiyatsizligining   sababi   nimada,   degan   savollar
qo’yadi.   Bunday   muammolarni   tahlil   qilish   zaruriyatiga   yangi   buyumlarni   ishlab
chiqish   narxi,   ularni   yaratish   bilan   bog’liq   tavakkalchilikning   oshishi   sabab
bo’ladi.   Bularning   hammasi   korxonani   ishlab   chiqarilayotgan   tovarlar
raqobatbardoshligini diqqat bilan o’rganishga majbur qiladi 2
.
Bizga   amaliyotdan   ma’lumki,   raqobat   o’zaro   musobaqa   shakli   bo’lgan   va   bo’lib
qoladi.   Boshqacha   aytganda,   zamonaviy   bozorda   raqobat   “g’alaba   emas,   muhimi
qatnashish”, degan musobaqa emasdir.
Ma’lumki   “raqobatbardoshlik”   tushunchasi   “raqobat”   tushunchasining   bir
qismidir. Agar korxona bozorda muvaffaqiyatsiz raqobat qilayotgan bo’lsa, uning
mahsuloti raqobatbardosh emas.
Raqobatbardoshlik   –   mazkur   bozorda   mavjud   eng   yaxshi   o’xshash   obyektlariga
nisbatan aniq ehtiyojni qondirish darajasini tavsiflovchi obyekt xususiyatidir.
Shu   bilan   birga   raqobatbardoshlik   –   aniq   bozor   sharoitlarida   boshqalar   bilan
musobaqada   chidash   imkoniyati   hisoblanadi.   Raqobatbardoshlik   marketing
tadqiqotlari natijalari bo’yicha aniqlanadi. U tovarning ham aniq ijtimoiy ehtiyojga
2
  Peregudov   L.V.,  Fayziyev   R.R.  Mahsulot   sifati   va   raqobatbardoshligini   boshqarish.   Toshkent   “Moliya”   –  2012.
26-bet.
6 moslik   darajasi,   ham   uni   qondirishga   sarflangan   harajatlar   bo’yicha   uning   raqib
tovaridan farqini ifodalovchi tavsifidir.
O’zbekiston   amaliyotida   tovarlarga   nisbatan   “mahsulot   raqobatbardoshligi”
tushunchasi   bilan   amalda   bir   xil   ma’noga   ega   “mahsulot   sifati”   tushunchasi
ko’proq   qo’llanadi,   chunki   mahsulot   sifati   deb   kamroq   harajat   qilib,   xaridorni
maqbul xolda qondirish xususiyati tushuniladi.
Mahsulotning   raqobatdoshligi   uning   sifati   va   narxiga   ko’ra   shu   turdagi   boshqa
ishlab   chiqaruvchilarning   mahsulotidan   ustunligi   bilan   belgilanadi.   Firmalarning
raqobatdoshligi   esa   turdosh,   raqobatlashuvchi   korxonalarga   nisbatan   bir   xil   yoki
o’rnini   bosuvchi   mahsulotlarni   iste’mol   xarakteristikalari   bo’yicha   sifatli   va
pastroq narxlarda ishlab chiqarish hamda yetkazib berish imkoniyati bilan bog’liq.
Firmaning raqobatdagi ustunliklarini bir qator omillar belgilab beradi. Bularni ikki
guruhga ajratish mumkin:
 milliy kompaniyalarning rivojlanish darajasi;
 makroiqtisodiy biznes muhitning sifati 3
.
Shvetsariyaning   Davos   shahrida   har   yili   bo’lib   o’tadigan   Jahon   iqtisodiy
forumining   ishtirokchilari   ma’ruzalarida   firmalar   darajasidagi   raqobatdoshlik
to’rtta asosiy omil bilan bog’liq ekani ta’kidlanadi:
 resurslar   (mamlakatda   korxona   mahsulot   ishlab   chiqarishni   yo’lga   qo’yishi
uchun resurslarning mavjudligi, hajmi va sifati);
 tashqi raqobat;
 talab;
 tarmoqlararo aloqalar.
Iste’molchi   nazarida   yuqoriroq   sifati   bilan   ajralib   turgan   buyumlar   raqobat
ustunligiga   egadir.   Ammo,   bunday   yondashishda   mazkur   mahsulotni   tayyorlash
mehnat sig’imliligini material sig’imliligi, konstruksiyasining muhim xususiyatlari
chekkada qolib ketadi.
Tovar raqobatbardoshligining asosiy tashkil etuvchisi uning iste’mol xususiyatlari
va   narxidir.   Lekin   tovarning   bozor   istiqbollari   faqat   sifat   va   ishlab   chiqarish
3
 Alimov R., Rasulev A., va boshq. O”zbekiston iqtisodiyotining raqobatdoshligini oshirish muammolari:nazariya va
amaliyot. –T.:Konsauditinform-Nashr. 2006, 14-b.
7 xarajatlariga   bog’liq   emas.   Tovarning   muvaffaqiyatli   yoki   muvaffaqiyatsizligi
sabablari  ta’minlovchining reklama  faoliyati, nufuzi, texnikaviy xizmatning taklif
etilayotgan darajasi kabi boshqa notovar omillar bo’lishi mumkin.
Lekin   raqobatbardoshligini   ta’minlash   bo’yicha   korxona   faoliyatining   ishlab
chiqarishga oid bo’lmagan jihatlari qanchalik muhim bo’lmasin, asos – sifat, narx
va texnikaviy xizmatdir.
Tovar  raqobatbardoshligini  oshirish uchun raqobatbardoshlikni  miqdoriy o’lchash
imkonini   ta’minlash   kerak,   bu   esa   uning   darajasini   oshirish   imkonini   beradi,
iqtisodiy   ko’rsatkichlar   tizimi   shaklida   shunday   miqdoriy   ma’lumotni   yig’ish
mahsulot raqobatbardoshligini yaxshilash jarayonining muhim bosqichidir. 
Miqdoriy ko’rsatkichlar tahlili joriy davrda raqobatbardoshlik darajasi, uni oshirish
zarurati   darajasi,   bu   maqsadga   erishish   potensial   usullari   haqida   fikr   yuritish
imkonini   beradi.   Undan   tashqari,   aytib   o’tilgan   ko’rsatkichlardan   foydalanib,
boshlang’ich   davrda   ko’rilgan   chora-tadbirlar   samarasiga   baho   berish   mumkin.
Tahlil   qilinayotgan   tovar   raqobatbardoshligini   o’lchash   uchun   mazkur   va   raqib
tovarlar   xizmatining   me’yoriy   muddatda   foydali   samarasini   tavsiflovchi   sifat
ma’lumotini   hamda   obyektlar   hayotiy   sikllari   davomidagi   jami   sarflarni   bilish
zarur.
Menejer   o’z   firmasi   buyumlari   raqobatbardoshligini   o’rgangandan   keyin,   ular
raqobatbardoshligini   oshirish   va   erishilgan   darajada   ushlab   qolish   uchun   zarur
bo’lgan aniq chora-tadbirlarni bajarishga kirishishi lozim. Bu yo’nalishda ish tovar
raqobatbardoshligini   boshqarishga   yondashish   jihatlarini   tanlashdan   boshlanadi.
Bunday yondashishlardan bir nechtasi ma’lum: tizimli, majmuiy, funksional.
Tizimli   yondashish   –   asosida   obyektlarni   yaxlit   tizim   sifatida   o’rganish   yoki
maxsus   ilmiy   bilish   va   ijtimoiy   amaliyot   uslubidir.   Tizimli   yondashishning   eng
muhim tamoyillari quyidagilar:
 qarorlar   qabul   qilish   jarayoni   oxirgi   maqsadlarni   aniq   belgilash   va   ravshan
ifodalashdan boshlandi;
8  doirasida   har   bir   xususiy   yechimning   barcha   oqibatlari   va   o’zaro
bog’lanishlari   aniqlanadigan   butun   muammo   bir   butunlik,   yagona   tizimdek
ko’riladi;
 maqsadga erishishning imkoni bo’lgan muqobil yo’llarini aniqlash va tahlil
qilishning xosligi;
 ayrim   kichik   tizimlarning   maqsadlari   butun   tizim   maqsadlari   bilan
to’qnashish mumkin emas.
Tizim – ma’lum yaxlitlik, birlikni hosil qiladigan munosabat va aloqalarda bo’lgan
elementlar   majmuasi.   Tizimli   tahlil   tamoyillaridan   kelib   chiqib,   marketing
tadqiqotlari   asosida   avval   tovar   yoki   xizmatlar   parametrlari   shakllantiriladi:   nima
chiqarmoq,   qanday   sifat   ko’rsatkichlari   va   qanday   sarflar   bilan,   kim   uchun   qaysi
muddatda, kimga va qanday narxda sotmoq kerak? 
Eng avvalo, tovar me’yorlari bo’yicha raqobatbardosh bo’lishi kerak. Undan keyin
resurslar   va   ma’lumotnoma   kerakligi,   ishlab   chiqarishning   tashkiliy-texnikaviy
darajasi   (texnika,   texnologiya,   ishlab   chiqarish,   mehnat   va   boshqarishni   tashkil
qilish)   va   tashqi   muhit   parametrlari   (siyosiy,   iqtisodiy,   texnologik,
ijtimoiydemografik,   mamlakatlar   madaniy   muhiti   va   mazkur   mintaqa
infratuzilmasi) ni o’rganib, nimalarni oldindan ko’rish mumkinligi aniqlanadi.
Tovar   raqobatbardoshligini   ta’minlash   uchun   tovar   iste’molchiga   uchun   tovar
iste’molchiga   yetkazilib   beradigan   paytgacha   marketing   tadqiqotlari   natijalari
jahon   yutuqlari   darajasida   bo’lishi,   muhit   tizim   ichida   jarayonlar   me’yorida
kechikishiga ko’maklashishi kerak. 
Ammo shuni  qayd qilish  kerakki, oldin tizimning chiqishiga,  keyin chiqishiga va
faqat undan keyin jarayonga bo’lgan talablar shakllantiriladi. Boshqacha aytganda,
oldin   tashqi   muhit   bilan   bo’lgan   munosabatlarni   aniqlash   kerak   va   faqat   undan
keyin jarayon sifatini oshirish ustida ishlash lozim.
Mahsulot   raqobatbardoshligini   boshqarishga   bunday   yondashish   tovarni   bozorga
tatbiq   qilish   paytiga   uni   ishlab   chiqarish   eng   yaxshi   jahon   namunalari   darajasida
ta’minlashiga   da’vat   qiladi.   Mahsulotni   yangilash   rejalashtirilganda   raqiblardan
o’zib   ketish   uchun   tovarga   qo’yiladigan   bo’lajak   talablar   muhim   ko’rsatkichlari
9 rivojlanishining   tendensiyalarini   oldindan   ko’rish   uchun   sifatli   ma’lumotdan
foydalanish kerak.
Majmuiy   yondashish   boshqarishning   texnikaviy,   iqtisodiy,   ekologik,   ijtimoiy,
tashkiliy va boshqa jihatlari o’zaro bog’lanishda ko’rishni nazarda tutadi.
Funksional yondashish da bitta ehtiyojni qondirish uchun yangi muqobil tuzilmalar
va   usullar   qurish   yo’lidan   boriladi.   Tovar   hayotiy   siklidagi   yig’indi   xarajatlar
birligiga   maksimal   foydali   samara   beradigan   obyekt   tanlanadi.   Mazkur
yondashishning   asli   –   yangi   yoki   mavjud   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   butunlay
yangi tovarlarni yaratishdir. 
Korxona   mahsulotlari   raqobatbardoshligini   oshirishning   o’z-o’zidan   ko’rinib
turgan   usullari   ishlab   chiqarish   harajatlari   darajasini   iste’molchi   xarajatlari
darajasidan   pasaytirish,   mahsulot   sifatni   oshirish   yokiiste’molchi   sotib   olgandan
keyin   tovarga   qilinadigan   xizmat   sifatini   oshirishdir.   Lekin   raqibidan   ustunroq
chiqishning   boshqa   usuli   ham   bor.   U   firma   bozorda   qandaydir   jabhada   aniq
ifodalangan kompetensiyaga erishishga harakat qilishidan iboratdir.
Aniq   ifodalangan   kompetensiyaning   ma’nosi   shundaki,   firma   mahsulot   ishlab
chiqarishda   yoki   uni   tarqatishda   nimanidir   o’z   raqiblaridan   yaxshirioq   qiladi,   bu
esa mijozlarni o’ziga jalb qilish va saqlab qolish imkonini beradi.
Ba’zan   mahsulot   narxi   raqib   firmalarnikidan   yuqoriroq   bo’lsa   ham,   lekin
kompaniya, masalan, eng mustahkam soatlar yoki eng kam raqiblarnikiga nisbatan
raqobatdoshliroq   bo’ladi.   Raqobatdoshlikni   oshirish   maqsadida   xarajatlarni
kamaytirish   yoki   chora-tadbirlarni   baravariga   amalga   oshirishga   harakat   qilish
shart   hisoblanmaydi.   Ayrim   hollarda   raqobatbardoshlik   janhasida   firma   tovariga
nufuz yoki kompetensiya beradigan qandaydir o’rnini tanlash samaraliroq bo’ladi.
Iste’molchilar   o’rtasida   kompaniya   obro’ga   ega   bo’lishi   mumkin   bo’lgan
o’rinlardan bir nechtasini aytsh mumkin:
 mahsulotning texnikaviy tavsiflari bo’yicha peshqadamlik;
 buyumning ishonchliligi bo’yicha peshqadamlik;
 buyumlarning   baland   narxidan   iste’molchilarni   qaytmaslikka   undaydigan
buyum mustahkamligi bo’yicha peshqadamlik;
10  yetkazib berish bo’yicha peshqadamlik;
 buyurtmachilar talablariga binoan buyumlarni “induallashtirish”.
 mahsulotni bozorga tatbiq etish;
 ishlab chiqarish hajmini maslashuvchan boshqarish.
Bizning   bozorimiz   raqobat   nimaligini   anglab   bo’lgan.   O’zbekistonda   sifatli   va
raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqaruvchi   firma   va   korxonalar   yildan-yilga
ko’payib  bormoqda.  Bozorimiz  mahsulotlar  bilan  to’yingan,  ular   chet   davlatlarga
eksport   qilinmoqda.   Bizning   ichki   bozorimizda   xorijiy   mahsulot   bilan
muvaffaqiyatli raqobat qilish uchun korxona qanday chora-tadbirlar ko’rishi kerak,
bozorda   tovar   muvaffaqiyatini   oldindan   qanday   bilishi   kerak,   tovarga   talab
yo’qligining oldini qanday olishi kerak, firma mahsulotiga iste’molchilar diqqatini
qanday   jalb   qilish   mumkin   –   shu   va   boshqa   ko’p   savollarga   javobni   aynan   tovar
menejmenti beradi. 
Agar   firma   menejeri   bozordagi   vaziyatni   o’z   ichki   hissiyoti   bilan   oldindan   bilsa,
to’g’ri   yechimlarni   mohirona   tanlashdan   holi   bo’lmasa   va   raqobatbardoshlikni
boshqarish   san’atini   bilib   olgan   bo’lsa,   korxona   bozorda   muvaffaqiyat   qozonishi
aniqroq bo’ladi.
Firma   ishlab   chiqarayotgan   tovar   raqobatbardosh   bo’lsa,   kompaniyaning   asosiy
maqsadi   –   yetarli   darajada   foyda   ko’rish   va   bozor   munosabatlari   sharoitlarida
yuqori   cho’qqilarga   chiqishini   ta’minlashdir.   Tovarlar   raqobatbardoshligini
samarali   boshqarish   ayniqsa,   o’z   mahsuloti   bilan   tashqi   bozorga   chiqmoqchi
bo’lgan   korxonalar   uchun   muhimdir.   Bu   masalani   amalga   oshirish   ulardan
iste’molchilarga   peshqadam   firmalar   taklif   etayotganlardan   yaxshiroq   tovarni,
ularni   sotish   va   xizmat   qilish   shartlarini   taqdim   etishni   talab   qiladi.   Bu   faqat
raqobatbardoshlik   mexanizmlarini,   o’z   tovarlari   raqobatbardoshligini   ko’tarish
usul va yo’llarini sinchkovlik bilan o’rganish asosida amalga oshirilishi mumkin.
11 2. Korxonalar faoliyati rivojlanishida raqobatli vaziyatlar va
uning hozirgi holati tahlili
Iqtisodiy   rivojlanishni   raqobatsiz   tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Keng   ma’noda
qaralganda,   barcha   sohalarda,   iqtisodiyotning   barcha   jabhalarida   kishilar   o’z
manfaatlarini   qondirish   uchun   kurashadilar,   ya’ni   o’zaro   raqobat   qilishga
intiladilar.   Har   bir   iqtisoddagi   kabi   bozor   sharoitida   ham   kishilarning   xohish
irodasi,   malakasiga   va   tafakkuriga   bog’liq   bo’lmagan   o’ziga   xos   ob’ektiv
qonuniyatlar mavjud. 
Raqobat   eng   avvalo   iqtisodiy   hodisa   hisoblanadi   va   uning   asosini   xo’jalik
sub’ektlari   orasidagi   iqtisodiy   munosabatlar   tashkil   etadi.   Raqobat   o’zini   xo’jalik
sub’ektlari   orasida   oddiy   ne’matlarni   ishlab   chiqarish   va   ayirboshlash   jarayonida
vujudga keladigan iqtisodiy munosabat sifatida namoyon etadi. 
Raqobat   orqali   iqtisodiyotda   tabaqalashuv   yuzaga   keladi,   ya’ni   raqobatda   yutib
chiqqanlar   iqtisodiy   jihatdan   baquvvat   bo’lib   ketsalar,   yutqazganlar   esa   iqtisodiy
jihatdan   inqiroz   holatiga   tushib   qoladilar   va   ko’pincha   yirik   korxonalar   tarkibiga
qo’shilib ketadilar yoki umuman yo’q bo’lib ketadilar. 
Raqobatning   ham   ijobiy,   ham   salbiy   jihatlari   mavjud.   Raqobatning   ijobiy
tomonlari   u   resurslarni   samarali   taqsimlanishiga   va   tadbirkorlik   faoliyatining
rivojlanishiga olib keladi. Shuningdek, raqobatda iste’molchilar talabi asosiy o’rin
tutganligi sababli resurslarning iste’molchilar talabi yuqori bo’lgan ishlab chiqarish
tarmoqlariga yo’nalishiga xizmat qiladi. 
Raqobat   tadbirkorlarni   yangi   texnologiyalarni   jalb   etishga   undaganligi   sababli
ilmiy-texnikaviy   rivojlanishga   turtki   bo’ladi.   Bundan   tashqari,   raqobatning   eng
muhim   xususiyatlaridan   biri   shundaki,   bunda   eng   asosiy   e’tibor   tadbirkorlarning
shaxsiy mustaqilligiga qaratiladi. Faqat  raqobatgina iqtisodiy faoliyatni ma’muriy
boshqarishsiz   ham   muvofiqlashtirishi   mumkin   va   bu   tadbirkorlarga   manfaatlarini
to’laroq qondirishga imkoniyat yaratib beradi. 
Raqobatning   salbiy   tomonlari   sifatida   shuni   aytish   mumkinki,   raqobat   bozorda
muvozanatni yuzaga keltirishi yoki o’zi uni buzib qo’yishi mumkin. Chunki talab
12 va   taklifning   o’zgarishiga   qarab   narxlarning   to’xtovsiz   o’zgarib   turishi   bozordagi
sub’ektlarning mavqelarini bir maromda saqlab turishlariga imkon bermaydi. 
Shuningdek,   raqobatning   mavjudligi   tadbirkorni   foyda   olish   va   bozorda   o’z
mavqeini   saqlab   qolish   maqsadida   shunday   metodlardan   foydalanishga   majbur
etadiki, bu o’z navbatida tabiiy resurslardan nooqilona foydalanishga, o’z raqibini
obro’sizlantirishga, iste’molchilarni chalg’itishga olib kelishi mumkin. 
Raqobatni   o’rganar   ekanmiz   uning   turlarini   va   ularga   xos   bo`lgan   xususiyatlarni
o’rganish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bozor   tizimida   raqobatni   mukammal   (sof
raqobat) va nomukammal turlarga ajratish mumkin. 
Mukammal (yoki sof) raqobat shunday raqobatki, bunda bozordagi sotuvchilar va
xaridorlarning   soni   juda   ko’p   miqdorda   bo’lib,   ular   bozordagi   narxga   ta’sir   eta
olmaydi va monopol mavqeidan foydalanib, bozordagi ishtirokchilarni o’z izmiga
yurita olmaydi. Shuningdek bu sharoitda kurash doirasi  juda keng bo’lib, mavjud
tarmoqqa   kirish   va   undan   chiqish   hamda   ushbu   tarmoq   to’g’risida   axborot   olish
erkinligi kafolatlangan bo’ladi. 
Bunda barcha ishtirokchilar bir xil turdagi tovar va mahsulotlar ishlab chiqaradilar
hamda   bozordagi   narx   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi.   Ammo   real   hayotda
raqobatning bu ko’rinishini uchratish qiyin. 
Mukammal raqobatning o’ziga xos tomonlari quyidagilar: 
- bozordagi   raqobatchilar   soni   o’ta   ko’p   va   ularni   birlashtirish   imkoni   yo’q,
barcha ishtirokchilar o’z imkoniyatlari va tavakkalchilik (risk)lari evaziga bozorda
ishtirok etadilar; 
- mahsulot bir yo’sinli - standart, sifat bo’yicha tafovutlar yo’q; 
- kichik korxonalar juda oz miqdorda ishlab chiqaradilar va ular o’zgalarning
ishlab chiqarish quvvatlariga va korxonalarga ta’sir eta olmaydilar; 
- tarmoqqa   kirib   borish   uchun   hech   qanday   huquqiy,  tashkiliy,   moliyaviy  va
texnologik cheklashlar yo’q; 
- standart   mahsulot   bo`lgani   uchun   narx   vositasisiz   raqobatni   o’zlashtirish
uchun   imkon   yo’q,   chunki   mahsulot   sifati,   uni   namoyish   etish   uchun   farqlanish
belgilari yo’q. 
13 Nomukammal   raqobat   esa   bunga   teskari   holat   bo’lib,   tabiatan   monopol   yoki
raqobat bir muncha cheklangan bo’ladi. Xususan, bunda katta ulushga ega bo’lgan
korxonalar va firmalar raqobatlashadilar. 
Nomukammal   raqobat   monopoliya,   oligopoliya,  sof   monopoliya  va   monopsoniya
ko’rinishlarda namoyon bo’lishi mumkin. 
Raqobat   olib   borish   usuliga   qarab   insofsiz   (g’irrom)   va   halol   raqobat   bo`lishi
mumkin. 
Insofsiz   raqobat   bozorda   firmalar,   korxonalar   o’z   raqobatdoshi   bo`lgan
sub’ektlarga   nisbatan   zarar   keltiradigan,   uning   tadbirkorlik   obro`siga   putur
yetkazadigan   yolg’on,   noaniq   yoki   buzib   ko’rsatilgan   ma’lumotlarni   tarqatishi,
ularning   intellektual   boyliklaridan   noqonuniy   foydalanishlari,   tovarni   tayyorlash
usuli,   xususiyati   va   joyi,   iste’mol   xossalari,   sifati   xususida   iste’molchilarni
chalg’itishlari, josuslik, qo’poruvchilik va o’g’irlik kabi usullardan foydalanishlari
tushuniladi. 
Halol raqobat esa buning aksi bo’lib, asosan ikki usulda, ya’ni   narx  va  sifat  orqali
olib   borilishi   mumkin.   Narx   orqali   raqobatlashuv   usuli   tanlanganda   narxni
tushirish   va   ko’tarish   orqali   raqobatlashiladi.   Bunda   raqobatlashadigan   firmaning
narxni   ko’tarish   yoki   pasaytirish   chegarasi   asos   qilib   olinadi.   Ammo   shuni
unutmaslik   zarurki,   narx   bilan   raqobatlashish   hamisha   ham   qo’l   kelavermaydi.
Shuning   uchun   iqtisodiyotda   tovarning   sifati   orqali   raqobatlashish   alohida   o’rin
tutadi.   Jumladan,   agar   ikki   firma   tomonidan   taqdim   etilayotgan   mahsulot   yoki
tovarning   narxi   bir   xil   bo’lsa,   xaridor   o’z-o’zidan   uning   sifatiga,   afzalligiga
e’tiborni qaratadi va sifati yuqori bo’lgan tovarni sotib olishga intiladi. 
Raqobatni sub’ektlariga qarab asosan uchta guruhga bo’lish mumkin.
1.   Bozorda   ishlab   chiqaruvchilar   yoki   xizmat   ko’rsatuvchilar   orasidagi   raqobat
muhim   hisoblanib,   uni   ham   uch   turga   ya’ni,   tarmoq   ichidagi,   tarmoqlararo   va
mintaqaviy raqobatga bo’lish mumkin. 
a) tarmoq   ichidagi   raqobat   bu   asosan   bir   xil   mahsulot   ishlab   chiqaruvchilar
o’rtasidagi raqobat hisoblanib, u asosan tovarlar sifati, narxi, tovarning ko’rinishi,
korxona   foydasi   miqdori   va   xuddi   shunday   tovarlar   ishlab   chiqarayotgan   boshqa
14 ishlab chiqaruvchilar faoliyatiga bog’liqlikni taqozo etadi. Ishlab chiqaruvchilarga
ichki   va   tashqi   sharoitlarning   har   xil   ta’siri   tufayli   ular   bozorda   turlicha   ulushga
ega bo`ladilar va turli mavqeni egallaydilar. 
b) tarmoqlararo raqobatda turli tarmoqlar o’rtasida raqobat mavjudligini ko’rish
mumkin.   Masalan   bir   hududga   sarmoya   kiritish   niyatida   bo’lgan   sarmoyador
tarmoqlar o’rtasida o’zi uchun eng foyda keltiruvchan bo’lgan tarmoqni tanlaydi. 
Resurslar   doimo   foyda   normasi   ancha   past   bo`lgan   tarmoqda   yuqoriroq   bo’lgan
tarmoqqa   oqib   o’tadi.   Shu   asosda   tarmoqlararo   raqobat   -   tovar   ishlab
chiqaruvchilar   o’rtasida   o’z   mablag’larini   eng   foydali   ishlab   chiqarish   sohasiga
joylashtirish uchun kurash sodir bo’ladi. 
v) mintaqalararo raqobat davlatlar orasida yuzaga keladigan raqobat ko’rinishidir.
Misol   uchun,   Yaponiyada   avtomobil   ishlab   chiqarish   harajatlari   AQSHga
qaraganda   kamroq   bo’lganligi   munosabati   bilan   dunyo   avtomobil   bozorlaridagi
savdolarda   mavjud   raqobat   natijasida   yuzaga   kelgan   narxlar   tizimi   yapon
avtomobil ishlab chiqaruvchilari uchun foydaliroqdir. 
Shu   sababli,   avtomobil   ishtiyoqmandlarining   avtomobillarga   bo’lgan   ehtiyojining
katta   qismi   Yaponiya   avtomobillari   hisobiga   qondiriladi.   Natijada   ko’proq
chidamli   bo’lgan   AQSH   avtomobil   ishlab   chiqaruvchilari   raqobat   kurashida
yutkazadilar. 
2. Xaridorlar   o’rtasidagi   raqobat   raqobatning   boshqa   turlariga   nisbatan
rivojlangan   bozor   xo’jaligida   kamroq   ahamiyatga   ega.   Albatta,   har   bir   sotuvchi
uchun xaridorlarning tovar uchun ko’proq haq to’laydigani  afzaldir. Lekin, ishlab
chiqarish   taklifi   talab   bilan   muvozanatga   kelgan   vaziyatda   xaridorlar   o’rtasidagi
raqobat ikkinchi o’ringa o’tadi. Raqobatning keskinlashuvi biron bir tovarni taklif
etishni   ko’paytirish   uchun   to’siq   paydo   bo`lgan   paytdagina   yuzaga   kelib,   agar
tovar   yetishmasligi   paydo   bo’lsa,   xaridorlar   uni   sotib   olishda   bir-birlaridan
o’zishga   intilib,   sotuvchilarga   balandroq   narx   taklif   qiladilar.   Sotuvchilar   esa
taqchil tovarni talab narxi bo’yicha, ya’ni xaridori chiqsa, iloji boricha yuqori narx
bo’yicha sota boshlaydilar. 
15 Xaridorlarning sotib olish imkoniyatlari bir xil bo’lganligi sababli ko’p haq to’lay
oladigan   kishi   ushbu   vaziyatda   afzal   ko’riladi.   Bunday   raqobat   natijasida   barcha
xaridorlar, har  holda tovarni  sotib oladigan, tovar  yetarli miqdorda bo’lgandagiga
qaraganda   ko’proq   haq   to’laydigan   xaridorlar   va   hech   narsa   sotib   ololmaydigan
xaridorlar ozmi- ko’pmi  yutqazadilar, chunki ularning ehtiyojlari qondirilmaydi.
3. Sotuvchi  bilan  xaridor  o’rtasidagi   raqobat   -  muvozanat   narxlar   shakllanishi
jarayonida   sodir   bo’ladi.   Dastlabki   shakllangan   narx   bo’yicha   talab   taklifdan
yuqori   bo’lsa,   narx   oshib   boradi.   Bunday   vaziyatda   sotuvchilar   bilan   birgalikda
harakat   qilish   xos   bo’lib,   xaridorlar   parokanda   bo’ladilar   va   ularning   har   biri
taqchil molni sotib olishda boshqasidan o’zishga intiladi. Bordi-yu, dastlabki narx
vaziyatida   taklif   talabdan   ortiq   bo’lsa,   xaridorlar   sotuvchilarni   bir-birlari   bilan
o’zaro raqobat qilishga va qolaversa narxni pasaytirishga majbur etadilar. Bundan
xaridorlar yutadilar, chunki ulardan har biri tovarni arzonroq narxda sotib olishga
muvaffaq bo’ladi. 
Adam   Smit   shunday   deydi:   «Bir   hil   kasb   egalari   kam   uchrashadilar,   hatto   ular
quvonchli kunlarida yoki shunchaki dam olish uchun uchrashganlarida ham, biror
bir   uchrashuvlari   yo’qki,   bu   uchrashuvlar   jamiyatga   qarshi   til   biriktirish   yoki
narxnavoni qanday ko’tarish yuzasidan biror bir kelishuv bilan yakunlanmasin». 
Raqobat   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   maqbul   hodisa,   lekin   ayrim   hollarda   xo’jalik
sub’ektlariga   bozor   ishtirokchilari   sonini   cheklash   yoki   birgalikda   narxlarni
ko’tarish bo’yicha raqiblar bilan kelishishga ham yo’l ochish mumkin.
16 3. Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda
raqobatbardoshlikni takomillashtirish yo’llari
Raqobat-bu,   tadbirkorlikning   ajralmas   bir   bo’lagi   bo’lib,   u   iqtisodiy   faoliyat
ishtirokchilarining   o’z   manfaatlarini   to’laroq   yuzaga   chiqarish,   ya’ni   yaxshi
daromad   olish,   o’z   mavqeini   mustahkamlash,   o’z   qobiliyatini   namoyon   etish   va
imij (obro’ – e’tibor) ga ega bo’lish uchun boshqalar bilan kurashuvidir. 
O’zbekiston   Respublikasining   “Raqobat   to’g’risida”gi   Qonunida   raqobat
tushunchasiga   quyidagicha   ta’rif   berilgan:   “raqobat-xo'jalik   yurituvchi
sub'ektlarning   (raqobatchilarning)   musobaqalashuvi   bo'lib,   bunda   ularning
mustaqil   harakatlari   ulardan   har   birining   tovar   yoki   moliya   bozoridagi   tovar
muomalasining   umumiy   shartsharoitlariga   bir   tomonlama   tartibda   ta'sir   ko'rsatish
imkoniyatini  istisno  etadi  yoki  cheklaydi”.3   Raqobat  kurash   vositalari   va  usullari
jihatidan   halol   raqobat   va   g’irrom   raqobatga   bo’linadi.   Halol   raqobat   -   qonuniy,
yo’l berilgan va hamma tan olgan, insoniy usullar bilan o’zaro bellashuvdir. 
Bu   raqobatda   madaniy   usullar   qo’llaniladi,   Bu   usullardan   narx   vositasida
raqobatlashuv,   tovar   sifatini   oshirish   orqali   kurashish,   servis   (xizmat   ko’rsatish)
orqali   bellashuv   keng   tarqalgan.   Bu   usullardan   alohida-alohida   emas,   balki
birgalikda   foydalanish   ham   qo’llaniladi.   G’irrom   raqobat   –   man   etilgan   vositalar
yordamida   va   g’ayriinsoniy   usullar   bilan   olib   borilgan   kurashdir.   Bu   raqobat   turi
yovvoyi bozor iqtisodiyotining belgisi hisoblanadi. 
G’irrom   raqobat   yuz   berganda   josuslik,   qo’poruvchilik,   reket,   tuxmat,   tovar
belgisini  o’g’irlash va  hatto, qotillik kabi  usullar  qo’llaniladi, raqibni  turli  yo’llar
bilan   obro’sizlantirish   choralari   ko’riladi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sarf-
xarajatdagi ustunlik, bozordagi salmoqli ulush, ijodiy yondashuv va tadbirkorlikka
ega rahbarlik, iste’molchilarning o’sish bazasi va jalb etish imkoni mavjudligi, o’ta
individuallashgan mahsulot kabilar raqobatning kuchli belgilari bo’lib hisoblanadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida raqobatda kuchsizlik belgilari bo’lib, yuqori xarajatda
ishlab   chiqarish,   raqobatdan   orqada   qolish   vaziyati,   mahsulotni
takomillashtirishdagi   oqsashlar,   o’sib   kelayotgan   xavf-xatar   oldida   ojizlik,   soha
17 doirasida   maslahatning   yetishmovchiligi,   moliyaviy   zaxiralar   yetishmovchiligi,
mahsulot sifatining pastligi hisoblanadi. 
Raqobatli   afzallik   deganda   tovar   yoki   markaning   firmaga   o`zining   bеvosita
raqobatchilariga   nisbatan   ma'lum   bir   afzallik   bеradigan   xaraktеristika   va
xususiyatlari   tushuniladi.   Bu   xaraktеristikalar   g`oyatda   xilma-xil   bo`lishi   va
tovarning   o`ziga   ham,   asosiy   xizmatga   qo`shimcha   xizmatlarga,   ishlab   chiqarish,
savdo   shakllariga   ham   taalluqli   bo`lishi,   hamda   firma   yoki   tovarga   xos   bo`lishi
mumkin.   Dеmak,   bunday   afzallik   nisbiy   bo`ladi   va   tovar   bozorida   yoki   bozor
sеgmеntida eng yaxshi mavqеga ega bo`lgan raqobatchiga nisbatan bеlgilanadi. Bu
eng   xavfli   raqobatchi   imtiyozli   raqobatchi   dеb   ataladi.   Raqobatchining   nisbiy
afzalligi turli omillar bilan bеlgilanadi. 
Umuman   olganda,   bu   omillarni   ular   vujudga   kеltiradigan   ichki   va   tashqi
afzalliklardan   kеlib   chiqqan   holda   ikki   kеng   toifaga   ajratish   mumkin.   Agar
raqobatli  afzallik tovarning ajralib turuvchi  sifatlariga asoslangan  bo`lsa,  u tashqi
afzallik dеb ataladi, bu sifatlar xarajatlarning qisqartirilishi yoki samaradorlikning
oshirilishi   hisobiga   xaridor   uchun   qiymatli   bo`ladi.Binobarin,   tashqi   raqobatli
afzallik   firmaning   bozor   qudratini   oshiradi,   ya'ni   u   bozorni   imtiyozli
raqobatchidagiga   nisbatan   yuqoriroq   sotish   narxlarini   qabul   qilishga   majbur   qila
oladi, chunki raqobatchi bunday ajralib turuvchi sifatlarni taklif eta olmaydi.Tashqi
raqobatli afzallikdan kеlib chiqadigan stratеgiya differensiatsiya stratеgiyasi bo`lib,
bu   stratеgiya   firmaning   markеting   sohasidagi   nou-xausiga,   uning   mavjud
tovarlardan   norozi   bo`lgan   xaridorlarning   istaklarini   aniqlash   va   qondirishdagi
afzalligiga tayanadi. 
Agar   raqobatli   afzallik   firmaning   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   firmani
boshqarishdagi   afzalligiga  yoki   raqobatchidan  ko`ra  kamroq  tannarxga   erishishga
imkon   bеruvchi   va   ishlab   chiqaruvchi   uchun   qiymat   hosil   qiluvchi   tovarga
asoslangan   bo`lsa,   bunday   afzallik   ichki   afzallik   dеb   ataladi.   Ichki   raqobatli
afzallikfirmaga   ko`proq   rеntabеllik   kеltiruvchi   va   uni   sotuv   narxlarining   bozor
yoki   raqobat   tomonidan   pasaytirilishiga   ko`proq   darajada   bardoshli   qiluvchi
yuqoriroq   unumdorlik   oqibatidir.   Ichki   raqobatli   afzallikka   asoslangan   stratеgiya
18 xarajatlar   bo`yicha   afzallik   stratеgiyasi   bo`lib,   u   asosan   firmaning   tashkiliy   va
ishlab   chiqarish   nou-xausiga   asoslanadi.   Raqobatli   afzallikning   kеlib   chiqishi   va
tabiati   turlicha   bo`lgan   bu   ikki   turi   ko`pincha   bir-biriga   to`g`ri   kеlmaydi,   chunki
ular mutlaqo farq qiluvchi ko`nikma va madaniyatni talab qiladi. 
Har   bir   ishlab   chiqaruvchi   korxonalarda   ular   o’zlarining   faoliyatiga   ta’sir
o’tkazuvchi   raqobatchi   kuchlarni   tahlil   qilishlari   ushbu   korxonalarning   o’sishi   va
rivojlanishini  ta’minlashi  shubhasizdir. Garvard universitetining professori  Maykl
Porter tarmoqdagi raqobatchikuchlarni quyidagicha tahlil qilib, guruhlagan:
 1.Tarmoq ichida sotuvchilar o’rtasidagi raqobat. 
2.Boshqa   tarmoqdagi   kompaniyalarning   o’z   tovarlari   bilan   bu   tamoqdagi
xaridorlarni egallab olishga urinishi. 
3.Tarmoq ichida yangi raqobatchilarning paydo bo’lishi. 
4.Xom   ashyo   va   butlovchi   qismlar   yetkazib   beruvchilarning   o’z   shartlarini
o’tkazishga urinishlari. 
5.Xaridorlarning o’z shartlarini o’tkazishga urinishlari.
Bu tahlil firma mazkur tarmoqda duch kelishi mumkin bo’lgan qulay sharoitlarva
xavf-xatarlarni aniqlab olish maqsadida amalga oshiriladi. Portеr tomonidan 
1982   –   yilikiritilgan   Kеngaytirilgan   raqobat   konsepsiyasining   mazmuni   shuki,
firmaning   asosiy   bozordagi   raqobatli   afzallikdan   foydalana   olish   qobiliyati
faqatgina   o`zi   duch   kеlayotgan   bеvosita   raqobatga   emas,   balki   shu   bozordagi
potensial   raqiblar,   o`rinbosar   tovarlar,   mijozlar   va   yetkazib   bеruvchilar   kabi
kuchlarning ta'siriga ham bog`liqdir. Potensial raqiblar va o`rinbosar tovarlar firma
uchun   bеvosita   xavf   uyg`otsa,   mijozlar   va   yetkazib   bеruvchilar   esa   o`zlarining
talablari   bilan   bilvosita   tahdid   solib   turadi.   Mana   shu   kuchlarning   o`zaro   ta'siri
oxir-oqibatda tovar bozorining rеntabеlligini bеlgilaydi. Tabiiyki, raqobat muhitini
tashkil   qiluvchi   asosiy   kuchlar   turli   bozorlarda   turlicha   bo`lishi   mumkin.   Porter
buning “besh kuch” modelini taklif qilgan 
U mazkur modelni asoslab berar ekan, bu ko’rsatkichlarning ta’sir kuchi qanchalik
yuqori   bo’lsa,   mavjud   kompaniyalarda   narx   va   daromadni   oshirish   imkoniyati
shunchalik kam bo’lishini ta’kidlagan. Buning zaiflashishi esa kompaniyalar uchun
19 qulay   imkoniyatlar   vujudga   keltiradi.   Kompaniya   o’z   strategiyasini   o’zgartirib,
ushbu   ko’rsatkichlarni   o’z   foydasiga   o’zgartirishi   mumkin.   Potentsial
yangiraqobatchilarning   kirish   xavfikompaniyaning   daromadlariga   tahdid   solishi
mumkin. 
Ikkinchi   tomondan,   agar   bu   xavf   kichikbo’lsa,   kompaniya   narxlarni   oshirib,   o’z
daromadlarini   ko’paytirishi   mumkin.   Bu   omilning   raqobatchilik   kuchi   tarmoqqa
kirishto’siqlarining   baland   -   pastligiga   kuchli   darajada   bog’liq.   Bunday
to’siqlarning   uch   asosiy   manbai   bor:   -xaridorlarning   savdo   markasiga   sodiqligi,
kirib kelayotgan kompaniyalar buni katta investitsiyalar evaziga bartaraf qilishlari
mumkin;   -xarajatlar   bo’yicha   mutlaq   ustunliklar,   ishlab   chiqarish   xarajatlarining
yanada   kamligi   mavjud   kompaniyalar   uchun,   yangi   kompaniyalar   erishishi
qiyinbo’lgan katta ustunliklarni beradi; 
-ko’lamdan tejash, bunday ustunlikka, odatda, katta kompaniyalar ega bo’ladilar).
Ya’ni,  standartlashtirilgan   mahsulotni   yoppasiga   ishlab   chiqarishda   xarajatlarning
kamaytirilishi, xom ashyo, material va tarkibiy qismlarni kattta miqdorlarda sotib
olishdagi   chegirmalar,   reklamaga   sarflanadigan   xarajatlarning   kamaytirilishi   va
hokazolar   bilan   bog’liq.   Bularning   barchasi   ishlab   chiqarishni   endi   boshlayotgan
kompaniyalar uchun katta qiyinchiliklar tug’diradi. 
Bozorga kirib kеlish xavfi katta bo`lgan potensial raqiblar firma uchun jiddiy xavf-
xatar bo`lib, firma bu xatarni kamaytirishga urinishi, undan o`zini himoya qilishi,
kirish to`siqlarini vujudga kеltirishi  lozim.Ushbu xavfning qay darajada jiddiyligi
kirish to`siqlarining balandligiga va potensial  raqibga qaratilgan reaksiya  kuchiga
bog`liqdir.7   Kirish   to`siqlari   quyidagicha   bo`lishi   mumkin:   -miqyosdan   tеjash,
ya'ni   kirib   kеlayotgan   firmani   kеng   ko`lamli   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishga
majbur qilish yoki unga xarajatlar bo`yicha zarar ko`rish xavfini vujudga kеltirish;
-patеntlar   yordamidagi   huquqiy   himoya;   -xaridorlarni   yangi   firmaning
tashviqotlariga   e'tibor   bеrmaslikka   undaydigan   marka   imijining   kuchi;   -sotuv
tarmoqlariga   kirish:   ulgurji   sotuvchilar   yangi   tovarlarni   olishda   juda   ehtiyotkor
bo`lishlari   kеrak,   shunda   yangi   firma   yangi   tovar   uchun   yangi   sotish   kanalini
20 tashkil   qilishga   majbur   bo`ladi;   -bozorda   oyoqqa   turib   olgan   firma   ega   bo`lgan
tajriba samarasi va xarajatlar bo`yicha afzallik. 
Tarmoq   va   sektorda   mavjud   bo’lgan   kompaniyalar.   Bu   yerda   ham   tarmoqdagi
raqobat   tuzilmasi,   talabning   shart-sharoitlari   vatarmoqqa   kirish   to’siqlarining
balandligi   kabiuch   faktorning   ta’sirini   ko’rsatib   o’tish   mumkin:   Tarmoqdagi
raqobatning   tuzilmasi   tarmoqdagi   konsolidatsiya   darajasi,   uning
fragmentlanganligi, oligopoliya yoki monopoliya sharoitlari mavjudligiga bog’liq.
Fragmentlangan   tarmoqda   potentsialxatarlar   qulay   imkoniyatlarga   qaraganda
ko’proq bo’ladi, chunki bunday tarmoqlarga kirib kelish nisbatan yengil.
Respublikamizda   korxonalarning   raqobat   kurashini   huquqiy   tartibga   solinishida
“Antimonopol siyosat” ning o’rni va roli 
Respublikamizda   korxonalar   faoliyatini   va   ularning   o’zaro   to’g’ri   hamda   halol
raqobatlashuvini   tartibga   solishda   bir   qator   me’yoriy   –   huquqiy   hujjatlar   ishlab
chiqilgan bo’lib, “Raqobat to’g’risida” gi qonun ularning asosiysi hisoblanadi.
  Ushbu   qonun   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi
tomonidan 2011 – yil 14 – noyabrda qabul qilingan va Senat tomonidan 2011 – yil
5   –   dekabrda   ma’qullangan   bo’lib,   7   bob,   40   moddadan   iborat.   “Raqobat
to’g’risida”   gi   Qonunda   quyidagi   asosiy   tushunchalar   keltirib   o’tilgan:   Insofsiz
raqobat deganda xo'jalik yurituvchi sub'ektning yoki shaxslar guruhining iqtisodiy
faoliyatni   amalga   oshirishda   afzalliklarga   ega   bo'lishga   qaratilgan,   qonun
hujjatlariga, ish muomalasi odatlariga zid bo'lgan hamda boshqa xo'jalik yurituvchi
sub'ektlar-raqobatchilarga   zarar   yetkazadigan   yoki   zarar   yetkazishi   mumkin
bo'lgan   yoxud   ularning   ishchanlik   obro'siga   putur   yetkazadigan   yoki   putur
yetkazishi mumkin bo'lgan harakatlari tushuniladi.Insofsiz raqobat, shu jumladan: 
-boshqa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektga   zarar   keltirishi   yoki   uning   ishchanlik
obro'siga putur etkazishi mumkin bo'lgan noto'g'ri taqqoslashlar; 
-yuridik   shaxsning   intellektual   faoliyati   natijalaridan   va   ularga   tenglashtirilgan
individuallashtirish   vositalaridan,   tovarni   individuallashtirish   vositalaridan
qonunga xilof ravishda foydalangan holda tovarni realizatsiya qilish;
21   -tovarning   xususiyati,   ishlab   chiqarish   usuli   va   joyi,   iste'mol   xossalari,   narxi,
sifati,   ishlab   chiqaruvchining   (bajaruvchining)   kafolat   majburiyatlari   xususida
iste'molchilarni   chalg'itish,   xo'jalik   yurituvchi   sub'ekt   (raqobatchi)   tomonidan
ishlab   chiqarilayotgan   tovarni   uning   tashqi   bezatilishini,   nomini,   tamg'alanishini,
tovar   belgisini   va   yuridik   shaxsni   individuallashtirishning   boshqa   vositasini
takrorlash,   reklama   materiallaridan,   tovarning   firma   o'rovi   va   shaklidan   nusxa
ko'chirish orqali qalbakilashtirish;
  -fan-texnikaga,   ishlab   chiqarishga   yoki   savdoga   oid   axborotni,   shu   jumladan
tijorat sirini egasining roziligisiz olish, undan foydalanish, uni oshkor etish; -tovar
yoki moliya bozoriga boshqa xo'jalik yurituvchi sub'ektning kirishiga to'siq qo'yish
ta’qiqlanadi. 
Iqtisodiy   kontsentratsiya   bu,   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   yoki   shaxslar
guruhining   ustunligiga   olib   keladigan,   tovar   yoki   moliya   bozoridagi   raqobatning
holatiga   ta'sir   ko'rsatadigan   bitimlar   tuzish   va   boshqa   harakatlarni   sodir   etishdir.
Kamsituvchi shart-sharoitlar deb tovar yoki moliya bozoriga kirish, tovarni ishlab
chiqarish, iste'mol qilish, olish, realizatsiya qilish, o'zgacha tarzda boshqa shaxsga
o'tkazish   shart-sharoitlariga   aytilib,   ular   boshqa   teng   shart-sharoitlarda   bitta   yoki
bir nechta xo'jalik yurituvchi sub'ektni o'zga xo'jalik yurituvchi sub'ekt-raqobatchi
bilan taqqoslaganda teng bo'lmagan holatga solib qo'yadi.
  Kelishib olingan harakatlar deganda tovar  yoki  moliya bozorida ikki yoki undan
ortiq   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   bozorning   mazkur   ishtirokchilaridan   har
birining   manfaatlarini   qanoatlantiradigan   va   ulardan   har   biriga   oldindan   ma'lum
bo'lgan,   raqobatni   cheklashga   olib   keladigan   yoki   olib   kelishi   mumkin   bo'lgan
harakatlari tushuniladi. 
Moliya   bozori   bu,   banklar   hamda   boshqa   kredit,   sug'urta   va   o'zga   moliya
tashkilotlari   tomonidan   ko'rsatiladigan   moliyaviy   xizmatning,   shuningdek
qimmatli   qog'ozlar   bozori   professional   ishtirokchilari   xizmatlarining   O'zbekiston
Respublikasi   hududidagi   yoki   uning   bir   qismidagi   muomala   doirasi   bo'lib,   u
O'zbekiston   Respublikasining   ma'muriy-hududiy   bo'linishiga   mos   kelmasligi
mumkin   va   mazkur   muomala   doirasi   chegaralarida   bunday   xizmatni   ko'rsatish
22 imkoniyati   mavjud   bo'ladi.   Noto'g'ri   taqqoslash   deb   raqobatchilar   yoki   boshqa
shaxslar   tomonidan   tarqatiladigan,   tovar   yoki   moliya   bozorida   ayrim   xo'jalik
yurituvchi   sub'yektga   afzalliklar   yaratadigan   yoxud   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektni
(raqobatchini)   yoki   raqobatchi   ishlab   chiqargan   tovarni   yomonlovchi   yolg'on,
noaniq   yoki   buzib   taqqoslashga   aytiladi.   Raqobatga   qarshi   harakatlar   deganda
raqobat   to'g'risidagi   qonun   hujjatlarida   xo'jalik   yurituvchi   sub'yektlar   uchun   man
etilgan   harakatlar,   shuningdek   davlat   boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari   hamda   ular   mansabdor   shaxslarining   raqobatni   cheklashga
qaratilgan harakatlari yoki harakatsizligi tushuniladi. Tovar deb faoliyatning olish
va   realizatsiya   qilish   uchun   mo'ljallangan   mahsuli,   shu   jumladan   ishlar   va
xizmatlarga aytiladi. 
Tovar bozori bu, tovarning, shu jumladan, bir-birining o'rnini bosadigan tovarning
O'zbekiston   Respublikasi   hududidagi   yoki   uning   bir   qismidagi   muomala   doirasi
bo'lib,   u   O'zbekiston   Respublikasining   ma'muriy-hududiy   bo'linishiga   mos
kelmasligi   mumkin   va   mazkur   muomala   doirasi   chegaralarida   tovarni   olish   yoki
realizatsiya qilish imkoniyati mavjud bo'ladi. 
O'zbekiston   Respublikasi   Monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni   rivojlantirish
davlat   Qo'mitasi   hamda   uning   hududiy   organlari   tovar   va   moliya   bozorlaridagi
raqobat   sohasidagi   vakolatli   organdir.   Monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni
rivojlantirish   davlat   Qo'mitasi   tovar   va   moliya   bozorlaridagi   raqobat   sohasidagi,
xo'jalik   yurituvchi   sub'yektlarning   raqobatga   qarshi   harakatlarini,   insofsiz
raqobatini   cheklash  va  ularning oldini  olishga  hamda  davlat   boshqaruvi  organlari
va   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   g'ayriqonuniy   harakatlariga   yo'l
qo'ymaslikka   qaratilgan   davlat   siyosatini   amalga   oshiradi.   Monopoliyadan
chiqarish va raqobatni rivojlantirish davlat Qo'mitasining vakolatlari: 
a)   tovar   va   moliya   bozorlaridagi   raqobat   sohasidagi   normativ-huquqiy   hujjatlarni
ishlab chiqadi hamda tasdiqlaydi; 
b)   xo'jalik   yurituvchi   sub'yektning   yoki   shaxslar   guruhining   tovar   yoki   moliya
bozorida ustun mavqei mavjudligini aniqlaydi; c) tovar yoki moliya bozorida ustun
mavqeni egallab turgan xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning davlat reestrini yuritadi; 
23 d)raqobat   to'g'risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   etilishi   ustidan,   shu   jumladan
tanlov-tender   va   birja   savdolarini   o'tkazishda   qonun   hujjatlariga   rioya   etilishi
ustidan nazoratni amalga oshiradi; 
e) qonun hujjatlarida belgilangan tartibda raqobat to'g'risidagi qonun hujjatlarining
buzilishlarini aniqlaydi, ular bo'yicha ishlar qo'zg'atadi va ularni ko'rib chiqadi; 
f)   raqobat   to'g'risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlik   haqidagi   ish   yuzasidan   olib
boriladi. 
24 4. Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda raqobatbardoshlikni
takomillashtirish yo’lida chet el davlatlar tajribasi. (Nestle kompaniyasi)
Har qanday firma, kompaniyaning kuchli tomonlari: 
• Kerakli moliyaviy resurslarning mavjudligi; 
• Raqobat kurashini mahorat bilan olib borish ko’ nikmasi; 
• Tan olingan yetakchi statusi; 
• Ishlab   chiqarish   va   marketing   miqyosi   samaralarini   to’la   ravishda
foydalanishi; 
• O’ z texnologiyasiga ega bo’ lishi; 
• Nisbatan kam harajatlarni amalga oshirish; 
• Samarali reklama; 
• Mahsulotga innovatsiyalarni amalga oshirish tajribasi; 
• Ishonchli, professional menejmentga ega bo’ lish; 
• Samarali   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   ega   bo’   lish   va   boshqalar.   Firma,
kompaniyalarning zaif tomonlari: 
• Aniq strategiyaning yo’ qligi; 
• Eskirgan ishlab chiqarish quvvatlari; 
• Past darajadagi foydalilik; 
• Talab etiladigan ko’nikma va mahsulotlarning yo’ qligi; 
• Operatsiyalarning boshqarishda muammolarning mavujdligi; 
• Tovarlarni yangilashda orqada qolib ketish; 
• Mahsulot liniyasining juda tor bo’ lishi; 
• Firma nufuzini yetarli darajada shakllanmaganligi; 
• Sotuv kanallarining zaifligi; 
• Raqobatchilarga qaraganda mahsulot tannarxining yuqori bo’ lishi va 
hokazolar. 
Firma imkoniyatlariga quyidagilar kiradi: 
• Iste’molchilarning qo’shimcha guruhlariga xizmat ko’ rsatishi; 
• Yangi bozorga yoki segmentga chiqish; 
25 • Mijozlarning   ko’   proq   ehtiyojini   qondirish   maqsadida   mahsulot   turini   ko’
paytirish; 
• Bog’ langan diversifikatsiya; 
•  Vertikal integratsiyalashuv; 
• Jozibali   xalqaro   bozorga   kirish   uchun   qo’   yilgan   to’   siqlarning   barbod   bo’
lishi; 
• Bozor sur’atlarining o’ sishi va hokazolar. 
  Narx   raqobatbardoshligiga   erishishning   muximligi,   shuningdek,   hozirgi   zamon
dunyosida ko’ pgina iste’molchilar yuqori sifatli tovarlarni yuqori narxlarda sotib
olish uchun yetarli daromadga ega emasliklari bilan ham tushuntiriladi. 
Ko’   pgina   davlatlar   o’   z   tajribasida   anchadan   beri   ishlab   chiqaradigan
mahsulotlarning   raqobatbardoshligini   oshirish   mexanizmlaridan   foydalanib
kelmoqdalar. Ular orasida narx raqobatini oshirishga yo’ naltirilgan tadbirlar ham
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Rivojlangan   raqobat   sharoitida   tovar   ishlab
chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   o’z   xohishlariga   ko’   ra   bozor   narxlarini   ko’   tara
yoki   kamaytira   olmaydilar,   chunki   doim   o’’   rtacha   bozor   narxi   mavjud   bo’
ladi.Shu   sababli,   bunday   sharoitlarda   xarajatlarni   boshqarish   muhim   ahamiyatga
ega.   Kam   xarajatlar   raqobatchilar   narxlariga   nisbatan   past   narxlarni   qo’   yishga
imkon beradi, bu esa raqobat afzalliklarining muhim manbaiga aylanadi. 
Nestlé   -  oziq-ovqat   va  ichimliklarni  qayta   ishlash   bo'yicha  Shveytsariyaning  ko'p
millatli  korporatsiyasi.   Bu dunyodagi  eng yirik ommaviy oziq-ovqat  kompaniyasi
bo'lib, 2014 yildan beri faoliyat yuritib kelmoqda. 2017 yilda u Fortune Global 500
reytingida   64-o'rinni   va   2016   yilgi   Forbes   Global   2000   eng   yirik   jamoat
kompaniyalari   ro'yxatida   33-o'rinni   egalladi.   Umuman   olganda,   Nestlé   189
mamlakatda   400   dan   ortiq   zavodlarni   boshqaradi   va   butun   dunyo   bo'ylab   deyarli
350 000 kishini ish bilan ta'minlaydi.  
Kompaniya   1905   yilda   aka-uka   Jorj   va   Charlz   Peyjlar   tomonidan   1866   yilda
tashkil   etilgan   "Angliya-Shveytsariya   sut   kompaniyasi"   va   1867   yilda   asos
solingan   "Farine   Lactée   Anri   Nestle"   ning   qo'shilishi   natijasida   tashkil   etilgan.
Kompaniya   Birinchi   jahon   urushi   va   2009   yillarida   sezilarli   darajada   o'sdi.
26 Ikkinchi   jahon urushidan  keyin  yana  o'z takliflarini   quyultirilgan  sut   va chaqaloq
formulasi mahsulotlaridan tashqari oshirdi.
Bugungi   kunda   Nestlé   kompaniyasining   ayrim   mahsulotlari   orasida   bolalar
ovqatlari,   tibbiy   ovqatlar,   nonushta   donlari,   qahva,   choy,   shisha   suv,   qandolat
mahsulotlari,   sut   mahsulotlari,   uy   hayvonlari   uchun   oziq-ovqat,   muzqaymoq   va
gazaklar   mavjud.   Kompaniyaning   29   sho'ba   brendlari,   jumladan,   Kit   Kat,
Nespresso,   Vittel,   Maggi   va   Smarties   kabi   yillik   sotuvlari   1   milliard   AQSh
dollaridan oshadi.   Nestlé, shuningdek, dunyodagi eng yirik kosmetika kompaniyasi
bo'lgan L'Orealning asosiy aktsiyadorlaridan biri hisoblanadi.  
Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda raqobatbardoshlikni takomillashtirish
yo’lida  chet   el   davlatlar   tajribasi   Nestle  kompaniyasini   misol  qilishimiz  mumkin.
Genri   Nestlening   kasbi   farmatsevt   edi.   1860-yillarda   u   chaqaloqlarni   muqobil
oziqlantirishning   etishmasligidan   xavotirda   bo'lib,   sut,   shakar   va   un   bilan   tajriba
o'tkaza   boshladi.   Ko'pgina   chaqaloqlar,   u   yoki   bu   sabablarga   ko'ra,   onalarining
ko'krak suti bilan oziqlana olmaydilar va Genri Nestle boshqa oziqlantirish usulini
yaratib,   ularga   yordam   berishni   xohladi.   Bundan   tashqari,   o'sha   paytda   ko'plab
onalar ko'krak suti sog'lom bo'lishi uchun o'zlariga qanday qilib to'g'ri g'amxo'rlik
qilishni   bilishmagan   va   bilishmagan.   Oqibatda   ularning   chaqaloqlari   zarur
moddalarni  yetarli  darajada olmagan va shunchaki  o’ lib qolgan. Genri Nestle bu
muammoni   chaqaloqlar   uchun   Nestlé   sut   uni   deb   nomlangan   birinchi   quruq
formulani yaratish orqali hal qildi.
27 Nestle kompaniyasi logative 4
 1-rasm.
Qiziqarli   fakt:   Genri   Nestle   o'zining   muhim   ixtirosidan   oldin   ahamiyatsizroq
narsalar bilan shug'ullangan - u chiroqlar uchun xantal, sirka va gaz sotgan.
Nestlé   chaqaloq   formulasi   ushbu   mahsulot   bir   chaqaloqning   hayotini   saqlab
qolganidan keyin universal e'tirofga sazovor bo'ldi. U juda zaif tug'ilgan va uning
tanasi ona sutini va uning o'rnini bosadigan boshqa narsalarni qabul qilmadi. Agar
Nestle   sut   uni   bo'lmaganida,   u   o'lishi   mumkin   edi,   bu   uning   uchun   tom   ma'noda
tejamkor formula edi. Bu holat ko'plab Evropa shaharlarida ma'lum edi va Nestlé
sut formulasi juda mashhur bo'ldi.
Genrixnikidan qariyb 10 yil avval asos solingan Charlz va Jorj Peyjning Angliya-
Shveytsariya   quyultirilgan   sut   kompaniyasi   deb   nomlangan   biznesi   Nestlening
asosiy raqobatchisiga aylandi. 1970-yillarda ushbu tashkilot o'z assortimentini faol
ravishda   kengaytira   boshladi   va   unga   ko'proq   sut   mahsulotlarini   qo'shdi.   O'sha
paytda   Nestle   kompaniyasi   allaqachon   Jyul   Moneraga   tegishli   edi   va   u  raqibidan
voz   kechmoqchi   emas   edi.   Bunga   javoban   Nestle   brendi   ostida   quyultirilgan   sut
ishlab   chiqarish   yo’   lga   qo’   yildi,   bu   sifat   jihatidan   Pages   taklif   qilganidan
yuqoriroq edi.
4
  Nestle kompaniyasi logative
28 Raqobatchilardan   tashqari   Nestle   do'stlari   ham   bor   edi.   Misol   uchun,   ko'pchilik
tomonidan sevilgan sutli shokolad Genri Nestlening do'sti va qo'shnisi Daniel Piter
tomonidan ixtiro qilingan. Oddiy tuyulgan fikrdan - kakao kukuniga sut qo'shish -
Piter   shokolad   sotish   bo'yicha   barcha   rekordlarni   yangilagan   muvaffaqiyatli
kompaniyaga   asos   soldi.   Keyinchalik   bu   kompaniya   Nestle   korporatsiyasi
tarkibiga kirdi.
Nestle   20-asrga   Germaniya,   Ispaniya,   Buyuk   Britaniya   va   Amerikadagi   ishlab
chiqarish   filiallari   bilan   kirdi.   Va   5   yildan   so'ng   Nestle   yuqorida   aytib   o'tilgan
raqobatchisi   Angliya-Shveytsariya   quyultirilgan   sut   kompaniyasi   bilan   birlashdi.
Dunyoning ko'plab yirik shaharlarida Nestle filiallarining faol qurilishi boshlandi,
mahsulot   eksporti   iste'molchilarning   sodiqligini   oshirish   bilan   birga   o'sdi.   1907
yilda allaqachon Avstraliya, Singapur, Gonkong bozori o'zlashtirildi.
Nestle suv maxsuloti. 2-rasm 5
1920-yillarda   Nestle   o'z   assortimentiga   yangi   mahsulotlarni   faol   ravishda   kirita
boshladi. Shokolad va shokolad mahsulotlariga katta pul tikilgan. Bu mahsulotlar
Nestle   kompaniyasining   sut   mahsulotlaridan   keyin   ikkinchi   eng   muhim
mahsulotlariga aylandi, albatta.
5
  Nestle suv maxsuloti
29 Kompaniyaning portfelni boshqarish faoliyati. 3-rasm 6
Bolalar uchun mo'ljallangan mahsulotlar ham mavjud. Misol uchun, kukunli pasta
va Milo deb nomlangan ichimlik. 1938 yil ayniqsa afsonaviy bo'ldi - keyin dunyo
Nescafe mahsulotini ko'rdi. Nescafe eriydigan qahva arzon narxi, yoqimli ta'mi va
malakali marketing kampaniyasi tufayli jahon bozorini kosmik tezlik bilan zabt eta
boshladi.
 
6
  Kompaniyaning portfelni boshqarish faoliyati
30 Xulosa
Xulosa qilib aytganda mustaqillik yillarida respublikada monopoliyadan chiqarish
va sog’lom raqobat muhitini shakllantirishning huquqiy poydevori yaratildi. 
Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   monopoliyaga   qarshi   siyosat   yuritish   va
sog’lom   raqobatni   shakllantirish   yosh,   mustaqil   O’zbekiston   uchun   yangilik
bo’lgan   bo’lsa-da,   Respublikamiz   Prezidenti   Sh.   Mirziyoyev   tomonidan
monopoliyaga   qarshi   siyosatni   olib   borishdagi   oqilona   yondashuv   bu   boradagi
muvaffaqiyatlarning garovi bo’lib xizmat qilib kelmoqda. 
Mamlakatimizda   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishda   raqobatning   roli
beqiyosdir.   Shu   bois   davlatimiz   tomonidan   monopolistik   faoliyatni   cheklash   va
raqobatni   huquqiy   tartibga   solish   masalasiga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.
Prezidentimiz   2021   yilning   12   noyabrida   o’tgan   Oliy   Majlis   palatalarining
qo’shma   majlisidagi   ma’ruzasida   ta’kidlaganidek,   «…   bozor   munosabatlarining
asosi bo’lgan raqobatni rivojlantirishda monopoliyaga qarshi qonun hujjatlari katta
rol   o’ynaydi.   Ammo,   amaldagi   «Tovar   bozorlarida   monopolistik   faoliyatni
cheklash   va   raqobat   to’g’risida»gi   Qonun   bugungi   kunda   eskirdi   va   zamon
talablariga   javob   bermay   qoldi.   Shuni   e’tiborga   olgan   holda,   «Raqobat
to’g’risida»gi   yangi   qonunni   ishlab   chiqishimiz   va   qabul   qilishimiz   zarur».
Bugungi  kunda raqobat  muhitini  yaratish  uchun erkin raqobatni  himoya  qilish  va
monopoliyani   cheklashga   qaratilgan   bir   qator   huquqiy   me’yoriy   aktlar   tizimini
yaratish eng muhim masalaga  aylandi. Yagona iqtisodiy kenglik tovar, xizmat va
moliyaviy   vositalarining   erkin   ko’chishi,   erkin   iqtisodiy   faoliyat   va   raqobatning
kafolati   konstitutsiyamizda   belgilab   berilgan.   Konstitusiyamizning   53-moddasida
«Bozor   munosabatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   O’zbekiston   iqtisodiyotining
negizini   xilma-xil   shakllardagi   mulk   tashkil   etadi.   Davlat   iste’molchilarning
huquqi   ustunligini   hisobga   olib,   iqtisodiy   faoliyat,   tadbirkorlik   va   mehnat   qilish
erkinligi,   barcha   mulk   shakllarining   teng   huquqliligini   va   huquqiy   jihatdan   bab-
baravar muhofaza etilishini kafolatlaydi, deb mustahkamlab qo’yilgan 7
. 
7
 O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.-. –  Т .: O‘zbekiston, 2012. 11-b. 3-bo’lim, 53 Modda. 
31 Bozordagi   ulushi   35%   dan   65%   gacha   bo’lgan   sub’ekt   ustun   mavqega   ega
bo’lmaydi.   Biroq   monopoliyaga   qarshi   organ   tomonidan   mazkur   holat   ustun
mavqe deb e’tirof etilishi ham mumkin. Bunda tadbirkorning bozordagi ulushining
barqarorligi,   bozordagi   raqobatchilarga   tegishli   ulushlarning   miqdori,   mazkur
bozorga   yangi   raqobatchilarning   kira   olishlari   va   boshqa   mezonlar   inobatga
olinadi. 35%gacha bo’lgan ulush ustun mavqe holatini keltirib chiqarmaydi. 
Ustun   mavqeni   belgilab   beruvchi   darajada   ko’rsatkichlar   turli   davlatlarda   turli
xildir.   Bu   bevosita   shu   davlat   iqtisodiyotining   rivojlanganlik   darajasiga   bog’liq.
Rivojlangan   davlatlarda   bu   ko’rsatkichlar   10%dan   30%gacha   qilib   belgilab
qo’yilgan.   Bu   bevosita   shu   davlatlarda   raqobatning   rivojlanganligidan   hamda
monopolistik   faoliyatning   yo’qligidan   yoki   kam   darajada   ekanligidan   dalolat
beradi. 
32 Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’ yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi   –T.:   O’zbekiston,   NMIU,   2017.
2. O’ zbekiston   Respublikasining   2020   yil   23   sentyabrdagi   637-sonli   "Ta’lim   to’ g’
risida"gi   Qonuni.
3. 2022-2026   yillarga   mo’ljallangan   yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi
4. O’ zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2022 yilning 20-
dekabrdagi Oliy Majlis va O’ zbekiston xalqiga murojaatnomasi.
5. O’  zbekiston   Respublikasining   “Raqobat   to’  g’   risida”gi   Qonuni.   O’  zbekiston
Respublikasi   qonun hujjatlari   to’ plami,   2012   y.,   1-son.
6. O’   zbekiston   Respublikasi   Prezidentimizning   2019   yil   8   oktyabrdagi   “O’
zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to’   g’   risida”   gi   Farmoni.-   //   Xalq   so’   zi,   2019   yil,   9
oktyabr.
7. O’   zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   30   oktyabrdagi   PF-   5564-
sonli “Tovar bozorlarida savdoni yanada erkinlashtirish va raqobatni   rivojlantirish
chora-tadbirlari   to’   g’   risida”gi   Farmoni.   -//   Xalq   so’   zi,   2018   yil   31   oktyabr,   №
225   (7183).
8. O’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   “Mahalliy eksport
qiluvchi   tashkilotlarni   yanada   qo’   llab   –   quvvatlash   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
takomillashtirish   chora   –   tadbirlari   to’ g’ risida”gi   qarori   Xalq   so’ zi,   2017 yil   22
iyun,   №123
9. www.gov.uz   -   O’ zbekiston   Respublikasi   hukumat   portali
10. www.press-service.uz -   O’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   matbuot
xizmati
11. www.stat.uz   -O’ zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’ mitasi
12. www.lex.uz      –   O’zbekiston   Respublikasi   normativ   hujjatlari
33

Korxonaning raqobat muhitini taqdid etish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский