Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 386.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Декабрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arslonbek Sulaymanov

Дата регистрации 01 Декабрь 2024

22 Продаж

Kreditni diversifikatsiyalash

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O‘RTA MAXSUS 
TA’LIM VAZIRLIGI
SAMARQAND  DAVLAT UNIVERSITETI  KATTAQO‘RG‘ON FILIALI
“RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR VA IQTISODIYOT”
KAFEDRASI
“Bank ishi”  fanidan
KURS ISHI
Mavzu: 
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Bajardi: _______________________ fakulteti,
__________________________guru hi   talabasi
______________________________
Tekshirdi:
_____________________________
Kurs ishi taqrizga topshir il gan sana
“ ____ ”  _______20 2 4   y. Kurs ishi taqrizdan qaytarilgan sana
 “ ____ ”  _______20 2 4   y.
Kurs ishi himoya qilingan sana
 “____” _______202 4  y.
Baho “ _____ ”  _________ ___________
(imzo)
 ___________
(imzo) Komissiya a’zolari:
__________________
_________________
MUNDARIJA Kirish  .................................................................................................................. 3
               I BOB. TIJORAT   BANKLARIDA   KREDIT PORTFELINI
      DIVERSIFIKATSIYALASHNING NAZARIY-HUQUQIY ASOSLARI
1.1  Tijorat banklarida   kredit portfelini diversifikatsiyalashning nazariy-huquqiy
 asoslari ...........................................................................................................
1.2  Tijorat banklarida kredit portfelini diversifikatsiyalashda rivojlangan mamlakatlar
      tajribasi ........................................................................................................... 
II BOB. TIJORAT BANKLARIDA KREDIT PORTFELINI
DIVERSIFIKATSIYALASHNI TAKOMILLASHTIRISH VA UNING
IQTISODIY MUHUTNI BRARORLASHTIRISHDA TUTGAN O’RNI
2.1   Tijorat banklari kredit portfelini diversifikatsiyalash bo`yicha 
      muammolar.....................................................................................................
2.2  Tijorat banklari kredit portfelini diversifikatsiyalashni takomillashtirish va uning 
iqtisodiyotga ta’siri................................................................................................. 
Xulosa  ......................................................................................................... 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  ........................................................ 
KIRISH Mavzuning   dolzarbligi   Hozirda   mamlakatimizda   jadal   ijtimoiy   va   iqtisodiy
islohotlar   kechmoqda.   Har   bir   sohada   jumladan   iqtisodiyot   va   uning   “lokomotivi”
bo‘lgan   bank   tizimi   sohasida   ham   xalqaro   andozalarga   mos,   rivojlangan   mamlakatlar
tajribasidan   o‘tgan   yangi   islohotlarni   tadbiq   etish birlamchi   maqsad   qilib   belgilangan.
Albatta,   iqtisodiyotning   rivojlanishi   uning      o‘sish      sur’atlari       bevosita   bank
tizimi   rivojiga,   uning   xizmatlar   ko‘lamining   kengayishiga   to‘g‘ri   bog‘liqlikda
kechadi.   Zero,   prezidentimiz   Sh.   M.   Mirziyoyevning   tashabbusi   bilan   ishlab   chiqilgan
2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   ishlab   chiqildi   va   bunda   aynan   bank
tizimini   isloh   qilishni   chuqurlashtirish   va     barqarorligini     ta’minlash,      banklarning
kapitallashuv       darajasi       va   depozit   bazasini   oshirish,   ularning   moliyaviy   barqarorligi
va   ishonchliligini   mustahkamlash,   istiqbolli   investitisiya   loyihalari   hamda   kichik
biznes   va   xususiy      tadbirkorlik      sub’ektlarini      kreditlashni      yanada       kengaytirish
keyingi   besh   yillikda   amalga   oshiriladigan   asosiy   vazifalardan   biri   qilib   belgilanganligi
ham bejiz emas.   Aynan mana shu strategik maqsadlarga erishish   yo‘lida prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyevning   2017-yil   2-sentabrda   PF-5177-sonli   “Valyuta   siyosatini
liberallashtirish bo‘yicha birinchi navbatdagi chora tadbirlar   to‘g‘risida”gi   farmoni,   12-
sentabrda   PQ-3270-sonli   “Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va
barqaroroligini   oshirish   chora   tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori,   13-sentabrda   esa   PQ-
3272-sonli   “Pul   kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish chora tadbirlari to‘g‘risida”gi
yana   bir   qarorlari   qabul   qilindi.   Bu   qaror   va   farmonlarning   ijrosi   o‘laroq
mamlakatimizda   erkin   xorijiy   valyuta   konvertatsiyasi   yo‘lga   qo‘yildi,   banklardan
ularning   vazifasiga   kirmagan   lekin   ularni   qiynab   kelgan   bir   qator   vazifalar   olib
tashlandi,   fiskal   va   monetar   siyosat   uyg‘unlashtirilib   inflatsion   targetlash   amaliyotga
joriy etildi.   Albatta, bularning   barchasi   bank tizimi   va iqtisodiyot   rivoji   yo‘lidadir.
So‘ngi   yillarda   respublikamiz   bank   tizimi,   yuqori   o‘sish   sur’atlari   bilan
rivojlanmoqda.  Xususan   tijorat   banklari   jami   aktivlari  so‘ngi   5  yilda   qariyb  5   baravar
oshib   2020   yil   so‘ngida   166   trln   632   mln   so‘mga   yetdi   va   yiliga o‘rtacha 35% ga
o‘sib   kelmoqda.   Banklarimizning   kreditlash   amaliyoti   ham   yil   sayin   kengayib, aktivlarga   monand   ravishda   so‘ngi   5   yillikda   tijorat   banklarining   kredit   qoldig‘i   5
baravar   oshib   2020   yilda   110   trln   572   mlrd   so‘mga   yetdi   va   o‘tgan     yilga   nisbatan   2
baravar oshgan bo‘lsa, 5 yillikda o‘rtacha 40% lik o‘sish sur’atini   qayd etib kelmoqda.
Albatta,   bundan   banklarimizning   kreditlash   amaliyotining   jadallik   bilan   salomoq
jihatdan   kengayib   borayotganini   ko‘rish   mumkin.   Ammo   bu   sohada   yuksalishlar   bilan
bir   qatorda   kamchiliklar   ham   yo‘q   emas.   Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev  ta’biri  bilan
aytganda:   “Mamlakatimiz   bank   tizimi   va   bozor   infratuzilmasining   boshqa   organlari
faoliyati   samaradorligini   oshirish   ham   dolzarb   masala   bo‘lib   qolmoqda.   Afsuski,
hozirgi kunda ularning faoliyati   bugungi   hayot   va   iqtisodiy   islohotlar   talablaridan   ancha
ortda   qolmoqda”. 3
  Mamlakatimizda   iqtisodiyotning   kreditlar   bilan   ta’minlanganligi,
yani   iqtisodiyotga   yo‘naltirilgan   bank   kreditlarining   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi
Jahon   banki   tavsiya   etgan   eng   kam   me’yor   –   60%   dan   ancha   pastligi,   (2016     yilgacha
26%   dan   oshmagan   2017-yilda   esa   amalga   oshirilgan   devalvatsiya   natijasida   xorijiy
valyutada   berilgan   kreditlarning   so‘mdagi   qiymati   2   barobar   ortishi natijasida 44% ga
ko‘tarildi), tijorat banklarimizning zamonaviy kreditlash   shakllari:   forfeyting,   faktoring,
kontokorrent,   overdraft,   kredit   kartalari   orqali   kreditlash,   kabilardan   foydalanish
amaliyotining   rivojlanmaganligi   kabi   holatlar   bank   tizimimizning   ojiz   nuqtalaridir.
Aynan   mana   shu   holatlar   bitiruv   malakaviy   ishi   mavzusining   dolzarbligidan   dalolat
beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadlari:   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
sharoitida   tijorat   banklarining   kreditlash   amaliyoti   hamda   ular   qo‘llaydigan   kreditlash
shakllarini   har   tomonlama   tahlil   qilgan   holda   mamlakatimizning   iqtisodiy   va   bank
tizimi   imkoniyatlaridan   kelib   chiqib   ularni   takomillashtirish   borasidagi   tavsiyalarni
ishlab   chiqish   hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining vazifalari:   Sifatida   quyidagilar   belgilab   olindi:
−   O‘zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklari   kreditlash   amaliyoti   va   ular
qo‘llaydigan kreditlash  shakllarini nazariy va huquqiy jihatlarini  inobatga olgan   holda
yoritish; −   Jahonning   ayrim   rivojlangan   mamlakatlari   bank   tizimida   qo‘llaniladigan
kreditlash   amaliyoti   tajribasini   o‘rgangan   holda   ulardagi   ilg‘or   jihatlarni   O‘zbekiston
bank   tizimiga   tadbiq etish imkoniyatlarini   o‘rganish;
−   To‘plangan   ma’lumotlar   asosida   tahlil   o‘tkazish;
−   O‘zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklari   kreditlash   amaliyoti   va   ular
qo‘llaydigan   kreditlash   shakllarining   amaldagi   holatini   tahlil   qilgan   holda   mavjud
kamchilik   va muammolarni aniqlash; I BOB.   TIJORAT   BANKLARIDA KREDIT PORTFELINI
DIVERSIFIKATSIYALASHNING NAZARIY-HUQUQIY ASOSLARI
1.1. Tijorat   banklarida   kredit   portfelini   diversifikatsiyalashning
nazariy-huquqiy asoslari.
Kredit   portfeli   –   bu   mijozlarning   ma`lum   bir   vaqt   ichida   muassasaga   bo`lgan
qarzlari miqdori. Bu sanaga qarab hisoblangan raqam. Kreditlash opeatsiyalari  har kuni
amalga oshirilishi hisobga olinadi. Kredit porfeli yalpi va sof turlarga bo’linadi. Yalpi
kredit portfeliga berilgan, ammo to’lanmagan kreditlar kiradi. Net yo’qotilgan taqdirda
zaxiralar miqdorini hisobga olmaganda hisoblanadi. 
Portfellar bank faoliyatiga ko’ra ham farqlanadi:
 Optimal.   Bu   bankning   marketing   va   kreditlash   strategiyasiga   eng   yaxshi
tarzda mos keladi.
 Balanslangan.   U   eng   munozarali   “xavf   rentabellik”   muammosini   hal
qilishga   qaratilgan.   U   tuzilishga   o’xshash   va   optimmal,   lekin   alohida
bosqichlarda birinchisidan farq qilishi mumkin.
 Xavf-neytral.   Ushbu   parametr   past   xavf   va   rentabellik   ko’rsatkichlariga
ega.
Ular boshqa asoslar  bo’yicha ham bo’linadi.Kreditlash sub’ektlari  bo’yicha ular
jismoniy   va   yuridik   shaxslar   uchun   turlarga   bo’linadi.   Shartlar   qisqa   muddatli,   o’rta
muddatli va uzoq muddatli bo’lishi mumkin. Qisqa muddatli kredit qancha ko’p bo’lsa,
shunchalik likvid hisoblanadi.
Kredit portfeliga davlat organlariga berilgan kreditlar kirmaydi, turli byudjetdan
tashqari fondlar. Bu ular uchun maxsus shart-sharoitlar yaratilishi bilan bog’liq bo’lib,
bu   garovning   yo’qligi   yoki   sezilarli   darajada   pasayishini   anglatadi   (foiz   stavkalari).
Shuning uchun kredit portfeli faqat moliya institutining tipik faoliyatini ko’rsatadi. Har
qanday   bank   uchun   kredit   portfelini   shakllantirish   va   uning   optimal   modelini   tanlash
bilan   bog’liq   faoliyat   asosiy   hisoblanadi,   chunki   uning   iqtisodiy   sohadagi   keyingi
taqdiri uning natijasiga bog’liq.
Barcha   kredit   portfellari   an’anaviy   ravishda   bir   nechta   asoslar   bo’yicha tasniflanadi. Siz ularni yalpi va sof turlarga bo’lishingiz mumkin:
 Ma’lum bir vaqt uchun kreditlarning umumiy hajmi.
 Net   -     bu   kreditlarning   bir   xil   miqdori   minus   bank   xarajatlari(operatsion,
sug’urta va boshqalar).
 Ularni xavf darajasiga qarab ham guruhlash mumkin:
 Neytral yoki minimal xavf bilan.
 Yuqori darajadagi xavf bilan.
 Eng xavfli.
 Optimal (barqaror)
Tijorat banklarida kredit portfelini diversifikatsiyalash(boshqarish-turlash).
Kredit   portfelini   boshqarishning   asosiy   yo’nalishlari   qilib   quyidagilarni
ko’rsatish mumkin:
Kredit risklarini darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillarni aniqlash, ularni baholash
va bartaraf etish;
Qarz   oluvchining   kreditga   layoqatliligini   va   uning   moliyaviy   ahvolini   aniqlash,
kredit riskini bashorat qilish;
Muammoli   ssudalarni   oldindan   aniqlash   va   ularni   sindirish   choralarini   ishlab
chiqish;
Kredit   qo’yilmalarini   diversifikatsiya   qilishni,   ularning   likvitliligini   va
daromadliligini ta’minlash;
Kredit olgan mijoz bilan doimiy aloqada bo’lib turish;
Kichik biznes sub’ektlarini qo’llab-quvvatlashdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   kredit   berish
tijorat banklari tomonidan «Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida»gi   Qonuni   asosida   va
boshqa   me’yoriy   hujjatlarga   muvofiq   ravishda   amalga   oshiriladi.   Tijorat   banklari
tomonidan kreditlar o‘z kapitaliga,   mustaqil balansiga   va yuridik shaxs maqomiga ega
bo‘lgan   mustaqil   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   beriladi.   Bundan   tashqari   kreditlar
yuridik   maqomiga   ega   bo‘lmagan   yakka   tadbirkorlar   faoliyatini   rivojlantirish   uchun
ham   ajratiladi.   Tijorat   banklari   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga,   ularning   mulkchilik
shakllaridan   qat’iy   nazar,   shartnoma.   asosida   qisqa   (12   oygacha   beriladigan   kreditlar) va   uzoq   (1   yildan   oshiq   muddatga   beriladigan   kreditlar)   muddatli   kreditlar   beradilar.
Kreditlar   asosan          mijozning          asosiy          hisob-kitob          hisobvarag‘i          joylashgan
tijorat   banki   tomonidan   beriladi.   Zarar   ko‘rib   ishlaydigan,   nolikvid   balansga
ega bo‘lgan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   kredit   berilmaydi,   ilgari   berilgan   kreditlar
esa   belgilangan   tartibda   muddatidan   ilgari   undirib   olinadi.   Kredit   resurslaridan   uzoq
muddatli   moliyaviy   beqarorlik,   xo‘jasizlik   va   zararlarni   qoplash   uchun   foydalanishga
yo‘l   qo‘yilmaydi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida      kreditning      asosiy      turi      bo‘lib      bank   krediti,
ya’ni   tijorat   banklari   tomonidan   beriladigan   har   xil   turdagi   va   ko‘rinishdagi   kreditlar
hisoblanadi.   Kredit   munosabatlari       yuzaga       kelishi   uchun   uning   obyektlari   va
subyektlari   bo‘lishi   lozim.   Bank   krediti   sohasidagi   kredit   munosabatlarining   subyekti
bo‘lib,   banklar   hamda   xo‘jalik   subyektlari,   aholi,   davlat   va   boshqa   subyektlar
hisoblanishi   mumkin.   Ma’lumki,   kreditlash   jarayonida   kredit   munosabatlarining
subyektlari bir tomondan kredit beruvchi va   ikkinchi   tomondan   kredit   oluvchi   sifatida
qatnashadilar.
Kreditorlar   bo‘lib,   o‘zining   vaqtincha   bo‘sh   turgan   pul   mablag‘larini   ma’lum   bir
muddatga       qarz       oluvchi       ixtiyoriga       beruvchi       jismoniy       va   yuridik   shaxslar
hisoblanadilar .
Qarz   oluvchi   −   o‘ziga   tegishli   bo‘lmagan   mablag‘ni   vaqtincha   ishlatib,   uni
belgilangan muddatda qaytarib berish va u bo‘yicha foiz to‘lash majburiyatini   oluvchi
tomondir.   Bank   kreditiga   kelsak,   kredit   munosabatlarining   subyektlari   bo‘lib,   albatta,
kredit beruvchi bank va qarzdor bo‘lib turli yuridik va jismoniy   shaxslar   hisoblanadilar.
Kreditning   bu   turi   asosan   banklarning   jalb   qilingan   mablag‘lar   bilan   ishlashi   bilan
bog‘liq.   O‘zida   jalb   qilingan   mablag‘larni   ehtiyoji   borlarga   qayta   taqsimlash   orqali
banklar   kreditor   sifatida   faoliyat   ko‘rsatadi. Yuqoridagilardan kelib chiqib, kreditlash tarkibini quyidagicha tasvirlash   mumkin:
1- rasm.   Tijorat   banklarida   Kreditlash   tarkibi
` Kreditlash   obyekti   −   bu   qarzga   olingan   pul   yoki   tovar   shaklidagi   moddiy
boyliklardan   iborat.   Uch   bazaviy   element   (kreditlash       subyekti,   obyekti   va
ta’minoti)  umumlashgan  holda kreditlash  tizimi  sifatida harakat  qiladi.   Lekin boshqa
tomondan yondashadigan bo‘lsak, kredit ta’minotsiz ham ajratilishi   mumkin. Masalan,
obro‘li   va   xalqaro   bozorda   o‘z   o‘rniga   ega   bo‘lgan   firma,   joriy   moliyaviy
kiyinchiliklarga duch kelib bank kreditiga murojaat etdi. Bunda bank   iloji boricha bu
kreditni berishga harakat qiladi, chunki bunday mijozni yo‘qotish   bank   uchun   foydali
emas.   Yana   bir   misolda   ko‘rishimiz   mumkin,   bir   korxon   kelajagi   juda   samarali,
istiqbolli   va   foydali   bo‘lgan   loyihani   bankka   taqdim   etib,   bu   loyihani   moliyalash
uchun   kredit   so‘rashi   mumkin.   Bank   ushbu   loyiha   istiqboliga   amin   bo‘lib,   yuqori
foyda   olish   maqsadida   kredit   berishi   mumkin.
  Undan   tashqari,   qisqa   muddatli   kreditlarni   yuridik   shaxs   maqomini   olmasdan
faoliyat      ko‘rsatayotgan      yakka      tadbirkorlar       ham       olishlari   mumkin. Yuqoridagi
subyektlar kredit oluvchi sifatida faroliyat ko‘rsatsa, tijorat   banklari   yoki   boshqa   kredit
muassasalari   kredit   beruvchi   subyekt   sifatida   namoyon bo‘ladi. Kreditlash   tartibi
Kredit oluvchiKreditor Kreditga   berilgan   pul   mablag’I   yoki 
tovarKredit   ta’minotiKreditlash   subyektlari Kreditlash   obyektlari Kreditlash
usullari Kreditlash
subyektlar Kreditlash Kredit
monitoringiKredit   ta’minoti
                
2-rasm.. Tijorat   banklarida   Kredit   mexanizmi tarki.
`Kredit   subyekti,   obyekti,   ta‘minoti,   kreditlash   metodlari   va   usullari,   kredit
monitoringini   yuritish   va   boshqalar   kredit   mexanizimini   tashkil   etadi   va   ular   kreditlash
mexanizmining   asosiy   elementlari   hisoblanadi.   Albatta,   kredit   mexanizmining
mohiyatiga   turlicha   yondashuvlar   mavjud,   lekin   shu   bilan   birga,   yuqorida   keltirilgan
elementlar   kredit   mexanizmining   asosini   tashkil   etadi.   Kredit   munosabatlarini
o‘rnatishda   mazkur   elementlarning   qaysi   biridir   muhim   ahamiyatni   o‘zida
mujassamlashtirishi va kreditorning qaror qabul qilishida hal   qiluvchi   omilga   aylanishi
mumkin.   Masalan,   obro‘li   va   xalqaro   bozorda   o‘z   o‘rniga   ega   bo‘lgan   kompaniya   yoki
firma,   joriy   faoliyatida   moliyaviy   qiyinchiliklarga   duch   kelib   bank   kreditiga   murojaat
etdi.   Bunda   bank   iloji   boricha   unga   kreditni   berishga   harakat   qiladi,   chunki   bunday
mijozni   yo‘qotish   bank   uchun   foydali   emas.
Qishloq   xo‘jaligida   banklar   dehqonchilik   va   chorvachilik   xarajatlari;   mineral
o‘g‘itlar,   yoqilg‘i   va   boshqa   xarajatlarni   kreditlashadi.   Umuman   olganda,   qisqa
muddatli   kreditlar   quyidagi   3ta   asosiy   obyektni   kreditlashga   yo‘naltiriladi:
– Tovar-moddiy   boyliklar; Qarzga   berilgan   qiymatKreditlash   mexanizmi
Kreditor Qarz
  oluvchi – Ishlab   chiqarish   xarajatlari;
– Hisob-kitoblar   uchun   zarur   bo‘lgan   mablag‘lar.
Tijorat banklarida kreditlash jarayoni beshta tamoyil asosida
amalga   oshiriladi:
1. Kreditning   maqsadliligi.
2. Kreditning   muddatliligi.
3. Kreditning   qaytaruvchanligi.
4. Kreditning   ta’minlanganligi.
5. Kreditning   to‘lovliligi.
Kredit     iqtisodiy     munosabatlarni     belgilangan     tizimi     sifatida     boshqa   pul
munosabatlaridan   farq   qiladi,   ya’ni   pulning   xarakati    qaytarib    berish   sharti   bilan
amalga   oshiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2015   yil   6-maydagi   PQ-2344-son
Qaroriga   asosan   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Tijorat   banklarining
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishga   yo‘naltiriladigan   uzoq   muddatli   kreditlari
ulushini   ko‘paytirishni   rag‘batlantirish   borasidagi   qo‘shimcha   chora-   tadbirlar
to‘g‘risida»   2009   yil   28   iyuldagi   PQ-1166-sonli   qarori   bilan   tijorat   banklariga kredit
portfeli   tarkibidagi   uzoq   muddatli   investitsiyaviy   moliyalashtirish   ulushiga   qarab
tabaqalashtirilgan   stavkalar   bo‘yicha   foyda   solig‘ini   to‘lash   yuzasidan   berilgan
imtiyozlarning amal qilish muddati 2020-yilning 1-yanvariga   qadar   uzaytirildi.
Mikrokreditlar:
 ilgari   olingan   kreditlarni   yoki   har   qanday boshqa   qarzlarni   qaytarish;
 alkogol   va   tamaki mahsulotlari   ishlab   chiqarish;
 savdo-vositachi   va   umumiy   ovqatlanish   tashkilotlari   aylanma   mablag‘larini
shakllantirish;  savdo   va   umumiy   ovqatlanish   ob'yektlarini   qurishni   moliyalash,   qimor   va
tavakkalchilikka   asoslangan   boshqa   o‘yinlarni   tashkil   etish   hamda   ular   uchun
uskunalar   sotib olish;
 ishlab   chiqarish   maqsadlari   uchun   ishlatilmaydigan   shaxsiy   mulkni   sotib
olish;
 ma'muriy   xarajatlarni   to‘lash,   jumladan   xizmat   avtomobillari   ta'minoti;
Mebel,   uyali   telefon   sotib   olish,   shuningdek   aloqa   xizmatlariga   to‘lov
maqsadlari   uchun berilishi mumkin   emas.
Davlat   maqsadli   jamg‘armasi   kredit   liniyasi   hisobidan   mikrokreditlar:
 chorvachilik,   parrandachilik,   asalarichilik   va   baliqchilikni   rivojlantirish;
 mahsulotlar ishlab chiqarish, xom   ashyo   va   materiallarni   tubdan   qayta
ishlash;
 hunarmandchilikni   rivojlantirish;
 kasanachilikni   tashkil   etish;
 xizmatlar   ko‘rsatish   va   servis   sohasini   rivojlantirish   uchun   beriladi.
Davlat   maqsadli   jamg‘armasi   kredit   liniyasi   hisobidan   ishlab   chiqarishni
kengaytirish   hamda   tadbirkorlik   f
aoliyatini   rivojlantirish   maqsadlari   uchun   ajratiladigan   mikrokreditlarni
olishda   aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   quyidagi   qatlamlari ustuvorlikka   ega
bo‘ladi:
 kam   ta'minlangan   oilalar   a'zolari;
 tarkibida   nogironlar,   jumladan   Ko‘zi   ojizlar   jamiyati   a'zolari   bo‘lgan   oilalar;
 tarkibida   ikki   va   undan   ortiq   ish   bilan   band   bo‘lmagan   a'zolari bo‘lgan
oilalar;
 boquvchisini   yo‘qotgan   oilalarning   a'zolari;
 yosh   oilalarning   a'zolari.
Qarz oluvchi o‘zining mazkur bandda nazarda tutilgan oila a'zosi ekanligini
tasdiqlash   uchun   bankka   fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organining
ma'lumotnomasini   taqdim   etishi   lozim.
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   boshqaruvining   qaroriga   asosan “Kichik   tadbirkorlik   sub'yektlarini   milliy   valyutada   kreditlash   tartibi   to‘g‘risidagi
nizom”i      (O‘zbekiston      Respublikasi     Adliya      vazirligi      tomonidan       2013-yil
27-   dekabrda   ro‘yxatdan o‘tkazildi,   ro‘yxat   raqami   –   2546)   ga   asosan:
1. Yakka   tartibdagi   tadbirkorlar,   mikrofirmalar,   kichik   korxonalar,   dehqon  
va   fermer   xo‘jaliklari   hamda   oilaviy   korxonalar   kreditlash   ob'yektlari   hisoblanadi.
2. Kreditlar qaytarishlik, to‘lovlilik, ta'minlanganlik, muddatlilik va
maqsadli   foydalanish   shartlari asosida beriladi.
3. Kreditlar tijorat banki va qarz oluvchi o‘rtasida tuzilgan kredit
shartnomasiga muvofiq beriladi.
4. Kreditlar   kreditlanayotgan   tadbirning   o‘zini-o‘zi   qoplashini   hisobga   olgan
holda   quyidagi muddatlarga beriladi:
Qarz   oluvchi   o‘z   faoliyatini   boshlashi   uchun   aylanma   mablag‘larni  
shakllantirish   va   investitsiya   loyihasining   texnik-iqtisodiy   asoslanishini   ishlab  
chiqishga   - 12 oy muddatgacha; qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   yetishtirishni  
tashkil   etish   uchun   aylanma   mablag‘larni   to‘ldirishga   -   24 oy muddatgacha.
1. Tijorat   banklari   kreditlar   bo‘yicha   kreditlashning   imtiyozli   davrini
belgilashlari   mumkin.
2. Kreditlar   qonun   hujjatlarida   taqiqlangan   faoliyat   turlarini   amalga   oshirish
uchun   ajratilishi   mumkin   emas.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2007-yil   18-iyulda
1697-son   bilan   davlat   ro‘yxatidan   o‘tkazilgan   “Tijorat   banklari   tomonidan
yosh   oilalarga   imtiyozli   asosda   kreditlar   berish   tartibi   to‘g‘risida   Nizom
qabul   qilindi.
     Ushbu Nizom  O‘zbekiston Respublikasining  «O‘zbekiston  Respublikasining
Markaziy   banki   to‘g‘risida»,   «Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida»,
    «Mikromoliyalash   to‘g‘risida»,   «Ipoteka   to‘g‘risida»,   «Iste'mol   krediti
to‘g‘risida»gi   qonunlari   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Yosh
oilalarni moddiy va ma'naviy qo‘llab-quvvatlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida»   2007-yil   18-maydagi   PF-3878-son   Farmoniga   muvofiq,   tijorat
banklari   tomonidan   yosh   oilalarga   imtiyozli   shartlar   asosida   mikrokreditlar, ipoteka   va   moliyaviy   iste'mol   kreditlari berish tartibini belgilaydi.
Mamlakatimizda paxta va g‘alla yetishtirish uchun kreditlar berish 2007-yil
14-aprelda   Adliya   vazirligida   1675   raqam   bilan   ro‘yxatdan   o‘tgan   "Qishloq
xo‘jaligi korxonalarining davlat ehtiyojlari uchun xarid qilinadigan paxta va g‘alla
yetishtirish   xarajatlarini   tijorat   banklari   tomonidan   kreditlash   tartibi"   to‘g‘risidagi
Nizomga  asosan  amalga  oshiriladi   va bu  kreditlar   davlat  extiyojlariga sotiladigan
mahsulot   qiymatining   60   foizigacha   miqdorlarida   yillik   3   foizlik   ustama   haq
to‘lash   sharti   bilan   (2   foizli   qismi   bank   marjasi)   g‘alla   uchun   12   oygacha,   paxta
xom   ashyosi   uchun 18 oygacha bo‘lgan muddatga   beriladi; 1.2. Tijorat banklarida kredit portfelini diversifikatsiyalashda 
rivojlangan mamlakatlar tajribasi 
Kreditlash   borasida   xorijiy   amaliyot   va   tajribaga   nazar   tashlar   ekanmiz,
ko‘p   mamlakatlarda   xususan   rivojlangan   mamlakatlarda   yoki   yuqori   iqtisodiy
o‘sish   sur’atlariga   ega   mamlakatlarda   kreditlash   amaliyotining   ancha
rivojlanganligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Xususan   bir   qator   g‘arbiy   yevropa
mamlakatlari:   Germaniya,   Fransiya,   va   Buyuk   Britaniyad   -   bozor   iqtisodyoti   va
bank   tizimi   o‘ta   rivojlangan   davlatlarda   so‘ngi   yillarda   banklar   va   boshqa
moliyaviy   institutlar   tomonidan   taqdim   etilgan   barcha   kreditlarning   umumiy
miqdorining   ular   yalpi   ichki   mahsulotidagi   ulushi   150   %   ni   tashkil   etadi,
iqtisodiyoti   qudratli   Xitoyda   bu   ko‘rsatkich   200%   dan   ortiq,   Yaponiyada   350%,
Amerika   Qo‘shma   Shtatlarida   ham   yuqori   –   YaIM   ga   nisbatan   2   baravardan
ortiqni   tashkil   etadi. 16
  (taqqoslash   uchun   -   bizning   mamlakatda   bu   ko‘rsatkich
2019-yil   yakuni   bo‘yicha   44%   ga   teng) 17
  Yuqoridagi   ma’lumotlar   bu
mamlakatlarda kreditlsh amaliyotining anchayin kengligidan va rivojlanganligidan
dalolat   beradi.
Jahonda   keng   qo‘llaniladigan   kreditlash   shakllaridan   biri   sifatida   faktoringni
ta’kidlash   mumkin,   bu   kreditlash   shakli   jahon   amaliyotida   Tovar   va   xizmatlar
yetkazib   beruvchining   pul   mablag‘lari   bilan   taminlashda   eng   maqbul
moliyaashtirish   usullaridan   biridir   va   muddati   ham   qisqaligi   (asosan   90
kungacha)   faktoring   bilan   shug‘ullanuvchi   banklar   va   kompaniyalar   uchun   juda
qulaylik tug‘diradi. Rivojlangan mamlakatlarda banklardan ham ko‘ra bu kreditni
faktoring   kompaniyalari   ko‘plab   taqdim   etadilar,   2018   yilda   2.3   trln   yevrodan
ortiq,   2019   yili   esa   2.4   trln   yevrodan   ortiq   faktoring   kreditlari   ajratilgan   jahonda.
Jahonda   faktoring   juda   keng   qo‘llaniladigan mamlakatlar   sifatida   Buyuk   Britaniya
(320  mlrd  yevrodan ortiq yilik faktoring krediti  summasi)  va  Xitoyni   (yillik  300
mlrd   yevrodan   ortiq   faktoring   krediti   summasi)   misol   qilib   keltirish   mumkin,
chunki   bu   mamlakatlar   so‘ngi   yillarda   faktoring   kreditlari   hajmi   bo‘yicha   o‘z
mintaqalarida ham dunyoda ham yetakchilik qilmoqda. 2011-2014   yillarda Xitoy karvonboshilik   qilgan   bo‘lsa   undan   keyin   Buyuk   Britaniya   Jahonda   yetakchi
bo‘lib   turibdi.   Xitoyda   faktoring   bilan   shug‘ullanuvchi   kompaniyalar   juda   ko‘p
bo‘lib   ularning   soni   5600   tadan   oshadi.
3-rasm.   Jahon   faktoring   bozorida   mintaqalar   ulushi   2017-y 18
Mintaqalar   borasida   olib   qaraydigan   bo‘lsak   faktoring   Yevropada   juda
rivojlangan kreditlash shakli  hisoblanadi  (jahon faktoring bozorining qariyb 67%
ulushi   shu   mintaqaga   hissasiga   to‘g‘ri   keladi),   keying   o‘rinda   esa   Osiyo
mintaqasini   aytish   mumkin   (Osiyo   minyaqasining   jahon   faktoring   bozoridagi
ulushi   24%   ni   tashkil   etadi). 0.32
Osiyo-okeaniya;  
24
Yevropa
Afrika
J.Amerika;   4.3
SH.Amerika;   4
Afrika;   0.86 SH.Amerika
Yevropa;   67
J.Amerika
Osiyo-okeaniya
Yaqin   SharqYaqin   Sharq;  
4-rasm.   Osiyo-okeaniya   mintaqasi   faktoring   bozorida   mamlakatlar   ulushi 19
Yuqorida   berilgan   diagramma   ma’lumotlaridan   ko‘rinadiki   eksport
salohiyati   jahondagi   eng   yuqori   bo‘lgan   davlat   Xitoy   Osiyo   qit’asidagi   jami
faktoringning yarmidan ko‘pini  amalga oshiradi. Buyuk Britaniya esa  Yevropada
amalga oshiriladigan Faktoring kreditlarining qariyb 20% dan ortiq qismini o‘zida
jamlaydi,   bu   borada   Fransiya   va   Germaniya   davlatlari   undan   keyingi   o‘rinlarni
band      etadi      bu      mamlakatlarda      ham      bu      kredit      turi      keng       qo‘llaniladi.
Jahon   amaliyotida   overdraft   kreditlash   shakliga   nazar   tashlaydigan   bo‘lsak,
bu   kreditlash   turning   ingliz   tilida   gaplashuvchi   mamlaktlarda   keng   tarqalganini
kuzatamiz.   Xususan   Buyuk   Britaniya   banklari   tomonidan   bu   kreditlash   turi
keng   qo‘llaniladi.   Britaniya   banklari   overdraft   kreditlari   uchun   foiz   stavkalarini
har xil belgilaydilar, albatta, bu pul bozoridagi holat raqobatchi banklar stavkalari
va   boshqa   juda   ko‘plab   omillarni   hisobga   olgan   holda   belgilanadi.   Umumiy   olib
qaraganda   overdraft   kreditlarining   Birlashgan   Qirollik   banklari   tomonidan   12
foizdan   tortib   to   20   foizgacha   bo‘lgan   oraliqda   taqdim   etiladi,   banklar   foizdan
tashqari  har  oy ma’lum  miqdorda mijozdan badal  ham  undirishi  mumkin. Buyuk
britaniyada   yiliga   13   millionga   yaqin   jismoniy   shaxslar   bu   kreditlash   turiga4.00%
Singapur;   8.00%
Tayvan;   9.00%
J.Koreya;   3.00%
Yaponiya;   10.00% Xitoy  Gongkong  
Yaponiya  
J.Koreya 
Tayvan
X i t o y ; S 5 i n 8 g . a 0
p 0 u % r
Boshqalar
Gongkong;  
8.00% Boshqalar; murojaat etadi, ularning 2 million nafari esa doimiy ravishda, ya’ni yil davomida
bu   kreditdan   foydalanadi   va   banklarning   ulardan   oladigan   foydasi   o‘rtacha   1.3
milliard   funt   sterlingni   tashkil   etadi. 20
  Overdraft   krediti   britaniyada   yaxshi
rivojlangani   bilan,   jismoniy   shaxslar   kredit   kartalardan   nisbatan   ancha   ko‘p
foydalanishadi   deyarli   uch   -   to‘rt   barobar   ko‘proq.
5-rasm.   Buyuk Britaniya   bank kreditlarining   turlar   bo‘yicha   ulushi 21
Mamlakatdagi   yirik   banklar   overdraft   kreditlari   berishda   yetakchi
hisoblanadi va ular tomonidan berilgan bunday kreditlar miqdori so‘ngi yillarda 8
milliard   funt   sterlingga   teng   va   umumiy   jismoniy   shaxslarga   berilgan   kreditlar
tarkibida   tutgan   ulushi   deyarli   7-8%   ga   teng. 22
Yaponiya   tijorat   banklari   kreditlash   amaliyotiga   nazar   tashlar   ekanmiz
yuqorida berilgan diagrammalardan ma’lumki faktoring kreditlari berish bo‘yicha
bu   mamlakat   Osiyoda   Xitoydan   so‘ng   ikkinchi   o‘rinda   turadi   va   yiliga   50
milliard   yevroga   yaqin   faktoring   kreditlari   taqdim   etiladi   bu   mamlakatda,   faraz
qilish   uchun   -   bu   summa   yevroning   so‘mga   nisbatan   kursi   bo‘yicha   oladiganoverdraft;  
8.00%
overdraft
kredit  
kartalariBoshqa 
barcha;  
50.00% Boshqa barcha   kredit 
kartalari; 42.00% bo‘lsak,   mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsulotidan   ikki   barobar   ko‘p   deganidir,   bu
esa   mamlakatda   kreditlash   amaliyoti   kengligidan   belgi   beradi
Yaponiyada   veksellar   muomalasi   ha   rivojlanganligi   bois   veksellar   garovi
ostidagi,   veksellarni   qayta   hisobga   olgan   holda   amalga   oshiriladigan   kredit
shakllari   yaxshi   rivojlangan.   Overdraft   kreditlari   ham   keng   tarqalgan   kreditlash
usullaridan   hisoblanadi.
.
                             Yaponiyada   kreditlash   shakllarining   tasniflanishi.
 
Kreditlash   shakllari Foiz   stavkasi
1 Overdraft   kreditlari   (ta’minotsiz   qisqa   muddatga
beriladigan   kreditlar) 12.8   –   13   %
2 Veksellarni   hisobga   olish   shaklida   beriladigan
qisqa   muddatli   kreditlar 8.8   %
3 Veksellarni   garovga   olish   yo‘li   bilan   beriladigan
kreditlar 37.1   %
4
Qarzdornng qarz majburiyati asosida
beriladigan   o‘rta   va   uzoq   muddatli   kreditlar 41.8   %
1   -   jadval
Jadval   ma’lumotlari   ko‘rsatadiki,   Yaponiya   banklari   tomonidan   aksariyat
kreditlar   qarz   majburiyatlari   va   veksellarni   garovga   olish   orqali   beriladi   va   ular
muddati   jihatdan   ham   farq   qiladi   va   bu   kunchiqar   mamlakat   banklari   kreditlash
amaliyotining   o‘ziga   xos   jihatlari   hisoblanadi.
Biz yuqorida ko‘rib o‘tgan mamlakatlarning kreditlash amaliyotini o‘rganar
ekanmiz   ularning   tijorat   banklari   zamonaviy   kreditlash   shakllaridan   keng
ko‘lamda   foydalanishini   ko‘rishimiz   mumkin.   Bu   esa   ana   shu   mamlakatlar
iqtisodiyoti   va   ishlab   chiqaruvchilarinig   yetarli   darajada   pul   mablag‘lari   bilan
ta’minlanishiga   zamin   yaratadi. II BOB. TIJORAT BANKLARIDA  KREDIT  PORTFELINI
                 DIVERSIFIKATSIYALASHNI  TAKOMILLASHTIRISH  
2.1   Tijorat   banklari da kredit portfelini diversifikatsiyalash bo`yicha
muammolar
Respublikamiz   tijorat   banklarining   kredit   portfelini   diversifikatsiyalash   ya’ni
boshqarish   bilan   bog’liq   bo’lgan   muammolar   sifatida   quyidagilarni   keltirib   o’tishimiz
mumkin:
Tijorat   banklari   kredit   portfelining   diversifikatsiya   darajasining   pastligi.   Tahlil
natijalari   shuni   ko’rsatadiki,   respublikamizning   yirik   tijorat   banklarida   kreditlarning
asosiy qismini ma’lum tarmoqlarga mansub korxonalarda to’planganligi kuzatilmoqda.
Bundan tashqari,  kreditlarni  ayrim  mulk shaklidagi  mijozlarda  to’planishi  bank  uchun
yuqori   kredit   riskini   vujudga   keltiradi.   Masalan,   davlat   korxonalarining   mulk   shakli
o’zgarishi   bilan   unga   berilgan   kreditni   qaytarishda   jiddiy   muammolar   yuzaga   kelishi
mumkin.   Shunig   uchun   ham   banklarning   kredit   portfelini   mijozlarning   mulk   shakliga
kamaytirishning muhim omili hisoblanadi.
Respublikamizning  bir  qator  tijorat  banklarida kredit  operatsiyalari  buxgalteriya
hisobini   to’g’ri   tashkil   etishda   muammolarning   mavjudligi.   Tijorat   banklarida   kredit
operatsiyalari   buxgalteriya   hisobini   to’g’ri   tashkil   etish   tijorat   bankining   kreditlash
amaliyoti samaradorligini oshirishning muhim omillaridan biridir.
Albatta,   sohani   takomillashtirish   zamirida   avvalo   undagi   mavjud   muammolarni
aniqlash   va   puhta   o‘rganish   muhim   ahamiyatga   ega,   shuning   uchun   dastlab   tijorat
banklarimiz   kreditlash   amaliyotidagi   bir   qator   kamchiliklar   va   muammolarga   nazar
tashlasak,   demak,   hozirda   quyidagi   muammolar   mavjud:
1. Respublikamiz   tijorat   banklari   tomonidan   jismoniy   shaxslarni   kreditlash
amaliyotining   takomillashma   gani.
Malakaviy   amaliyot   o‘tash   davomida   va   olib   borilgan   ishlar   asosida   jismoniy
shaxslarni  kreditlash amaliyoti tahlil  etildi. Shuningdek, mamlakatimiz   tijorat  banklari
tomonidan   jismoniy   shaxslarga   kredit   xizmatlarini   ko‘rsatish   bilan   bog‘liq   quyidagi
muammolarni   alohida ko‘rsatib o‘tish   zarur:
- aholi   ayrim   toifasining   to‘lov   qobiliyati   pastligi   va   oladigan   daromadlar etarli   darajada   emasligi;
- olingan   kreditlarning   ko‘pchilik   holatlarda   maqsadsiz   ishlatilishi;
- tijorat   banklarida   jismoniy   shaxslarning   kredit   qobiliyatini   baholash
bo‘yicha takomillashgan tizimning mavjud   emasligi;
- banklarning   etarli   resurs   bazasiga   ega   emasligi;
Albatta,   sohani   takomillashtirish   zamirida   avvalo   undagi   mavjud   muammolarni
aniqlash   va   puhta   o‘rganish   muhim   ahamiyatga   ega,   shuning   uchun   dastlab   tijorat
banklarimiz   kreditlash   amaliyotidagi   bir   qator   kamchiliklar   va   muammolarga   nazar
tashlasak,   demak,   hozirda   quyidagi   muammolar   mavjud:
2. Respublikamiz   tijorat   banklari   tomonidan   jismoniy   shaxslarni   kreditlash
amaliyotining   takomillashma   gani.
Malakaviy   amaliyot   o‘tash   davomida   va   olib   borilgan   ishlar   asosida   jismoniy
shaxslarni  kreditlash amaliyoti tahlil  etildi. Shuningdek, mamlakatimiz   tijorat  banklari
tomonidan   jismoniy   shaxslarga   kredit   xizmatlarini   ko‘rsatish   bilan   bog‘liq   quyidagi
muammolarni   alohida ko‘rsatib o‘tish   zarur:
- aholi   ayrim   toifasining   to‘lov   qobiliyati   pastligi   va   oladigan   daromadlar
etarli   darajada   emasligi;
- olingan   kreditlarning   ko‘pchilik   holatlarda   maqsadsiz   ishlatilishi;
- tijorat   banklarida   jismoniy   shaxslarning   kredit   qobiliyatini   baholash
bo‘yicha takomillashgan tizimning mavjud   emasligi;
- banklarning   etarli   resurs   bazasiga   ega   emasligi;
- iste’mol   krediti   ob’ekti   sifatida   tanlangan   tovar   va   xizmatlar   bahosining
sun’iy ravishda oshirilishi.
Bundan tashqari, mamlakatimizda aholining asosiy qismi bank kreditlarini   olib
foydalanish   uchun   etarli   daromadga   ega   emas.   Respublikamizda   aholi   daromadlari
yildan-yilga   oshirilib   borilmoqda,   ammo   shunga   qaramay   aholi   real   daromadlari
darajasi   bank   kreditlaridan   foydalanish   darajasiga   salbiy   ta’sir   qiladi.Ushbu
muammolar   tijorat   banklarining   jismoniy   shaxslarni   kreditlash   amaliyotiga   salbiy
ta’sirini   yuzaga keltirmoqda.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   iste’mol   kreditiga   mamlakat iqtisodiyotidagi   ham   ijtimoiy   ham   iqtisodiy   muhim   vosita   deb   qarash   mumkin.
Makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlardan   hisoblangan   YaIMning   yuqori   sur’atda   o‘sishi,
mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   va   ko‘rsatiladigan   xizmatlar   realizatsiyasi
hajmining   ko‘payishi   bilan   ta’minlanadi.   Iste’mol   krediti   iqtisodiyotda   naqd   pul
aylanishini   qisqartirish   hisobiga   naqdsiz   to‘lovlar   salmog‘ini   oshiradi.   Ushbu   natijalar
mamlakatda   inflyatsiya   darajasini   jilovlash,   ishsizlikni   oldini   olish   va   yashirin
iqtisodiyotning   qisqarishini   ta’minlaydi.   Bundan   tashqari   bank   kreditlari   tarkibida
istemol   krediti   o‘ziga   xos   daromadli   va   risk   darajasi   bo‘yicha   past   riskli   aktiv
hisoblanadi.   Chunki   iste’mol   kreditida   iste’mol   omonatining   rasmiylashtirilishi   kredit
riski   darajasini pasaytiradi.
3. Respublikamiz   tijorat   banklari   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarini
kreditlash   amaliyotida   kredit   shakllaridan   to‘laqonli   foydalanilmayotganligi.   Tijorat
banklari   faoliyatida   kreditlash   shakllaridan   optimal   foydalanish   muhim   hisoblanadi.
Chunki,   kreditlash   shaklining   to‘g‘ri   tanlanishi   kreditlash   samaradorligini   oshiradi,
mijoz   va   bankning   kreditlardan   ma’lum   darajada   naf   ko‘rishini   ta’minlaydi.
4. Respublikamiz   tijorat   banlarik   amaliyotida   mijozlar   faoliyatiga   taalluqli
ma’lumotlar   bazasining   to‘la   shakllanmaganligi.
O‘zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklari   amaliyotida   mijozlarni   kreditga
layoqatligini   baholash   va   ularni   kreditlash   jarayonida   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan
omillar   bo‘yicha   informatsion   baza   shakllantirilmagan.   Bu   esa,   banklarning   kreditlash
amaliyotiga   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatib,   kreditlash   samaradorligini   pasaytiradi   va   bank
kreditlarining   muammoli   aktivlarga   aylanishiga olib keladi.
O‘zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining “Qarz oluvchilarning   kredit
tarixi   to‘g‘risidagi   axborotni   hisobga   olish   tizimini   shakllantirish   chora-   tadbirlari
to‘g‘risida”gi   2004   yil   23   apreldagi   197-sonli   Qaroriga   muvofiq,   O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankida   Kredit   axborotlari   milliy   instituti   tashkil   qilindi.   Bunga
asosan   banklarni   kreditlash   amaliyotida   kredit   tarixini   hisobga   olish   va   kredit   riskini
belgilash   zarur.
5. Banklarda   mijozlarning   kreditga   layoqatliligi   ko‘rsatkichlarini   baholash
tizimining   takomillashmaganligi. Respublikamiz   tijorat   banklarining   kreditlash   amaliyotida   mijozlarning   kreditga
layoqatliligini   baholashda   kamchiliklarning   mavjudligi   kreditlashning   samaradorligiga
salbiy   ta’sir   etadi.   Mijozlar   toifalari   bo‘yicha,   ya’ni   jismoniy   va   yuridik   mijozlarning
kreditga   layoqatliligini   baholash   bilan   bog‘liq   quyidagi   kamchiliklar   mavjud:
Tijorat   banklarida   yuridik   mijozlarning   kreditga   layoqatligini   baholashda   3   ta
asosiy   ko‘rsatkichlar   tizimidan   foydalaniladi.   Bunda   korxonaning   faoliyat   turi,
ixtisoslashuvi   va   uning   oboroti   hisobga   olinmaydi,   ya’ni   fermer   xo‘jaligi,   savdo
korxonasi,   to‘qimachilik   va   oziq-ovqat   korxonasi   yoki   og‘ir   sanoat   korxonalarining
kreditga   layoqatligi   bir   xil   usul   asosida   baholanadi.   Fikrimizcha,   bunday   yondashuv
mijozlarning   kredit   to‘loviga   layoqatligini   etarli   darajada   baholash   imkonini   bermaydi.
Shu   bilan   birga,   yuridik   mijozlarning   kreditga   layoqatliligini   pul   oqimi   tahlili   asosida
baholashning tartibi   mavjud emasligi,   tijorat   banklarida
kredit   ta’minlanganligining   ikkilamchi   manbalariga   suyanib   qolishiga   sabab
bo‘lmoqda,   bundan   tashqari   kreditlash   amaliyotiga   tijorat   banklari   xodimlarining
kredit oluvchi xo‘jalik sub'yektlari moliyaviy hisobotini to‘g‘ri va haqqoniy tahlil   etish
uchun   malaka   va   tajribasining   yetishmasligi   ham   ta'sir   ko‘rsatadi.  
Byurokratiya   ya’ni   qog‘ozbozlik   hujjatbozlik   ishlarining   ko‘p   ekanligi   Tijorat
banklari faoliyatida mijozlarni kredit olishdan qaytaradigan jihatlardan biri   ham   aynan
shu   byurokratiyaning   ko‘pligidir.   Hozirgi   vaqtda   banklar   garovga   olinayotgan
mulklarni   rasmiylashtirish   uchun   xaddan   ziyod   ko‘p   hujjatlar   taqdim   etilishini   talab
qilmoqda.   Bu   o‘z   navbatida   mijozlar   tomonidan   ko‘pgina   norozilik   va
ovoragarchiliklarga   olib   kelmoqda.  
Xozirda   mamlakatimiz   banklari   garovni   tanlab   olish   va   baholash   bo‘yicha   ikki
xil   usulni qo‘llashmoqda:
1- usul   bu   -   ko‘pgina   tijorat   banklari   tomonidan   garov   ob'yektini   xususiy
baxolash   kompaniyalari   tomonidan   baholanishini   talab   etmoqda   va   kompaniya
tomonidan   baholangan   obyekt   hisoboti   asosida   garov   mulki   summasini   aniqlamoqda.
2- usul   bu   -   xususiy   banklarimiz   tomonidan   qo‘llanilayotgan   usul   bo‘lib,
bunda   bankning   o‘zining   garovga   olish   bo‘yicha   mutaxassisi   tomonidan   baholanib   va
uning xulosasi asosida ish qo‘llamoqda. Bu o‘z navbatida mijozga ko‘pgina   qulayliklar yaratmoqda.
Yuqoridagi   sanab   o‘tilgan   tijorat   banklarining   iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini       kreditlash       amaliyoti   bilan   bog‘liq   muammolarni   bartaraf   etishda
ularning   kreditlash   salohiyatini   oshirish   yo‘llarini   takomillashtirish   ijobiy   natijalarga
olib   keladi   hamda   Respublikamiz   tijorat   banklari   tomonidan   real   sektorni   moliyaviy
qo‘llab-   quvvatlash   hamda   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   jarayonlarida   ularning
ishtirokining   faollashuviga   olib keladi. 2.2  Tijorat banklari kredit portfelini diversifikatsiyalashni
takomillashtirish va uning iqtisodiyotga ta’siri  
Tijorat   banklari   kreditlash   amaliyotini   takomillashtirilishi   va   zamonaviy
usullarining   oqilona   qo‘llanilishi   kichik   korxonalar   va   tadbirkorlik   subyektlarini
moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   iqtisodiyotni   taraqqiy   ettirishning,   eng   avvalo   jamiyatni
ijtimoiy   va   siyosiy   yangilash,   shuningdek   aholi   farovonligini   va   bandligini   oshirish,
ichki   iste'mol   bozorini   milliy   mahsulotlar   bilan   to‘ldirish,   ishlab   chiqarishni   sifat
darajasiga ko‘tarish va eksport salohiyatini oshirishning   bosh   dastagi   hisoblanadi,   tahlil
va   kuzatishlar   asosida   tijorat   banklarining   kreditlash   amaliyotini   takomillashtirish
borasida   quyidagi   tavsiyalar   ishlab   chiqildi:
1. Tijorat   banklarining   uzoq   muddatli   resurs   bazasini   shakllantirish   orqali
kreditlash salohiyatini oshirish.
Tijorat   banklari   uzoq   muddatli   resurslarni   jalb   qilishda   asosiy   e’tiborni nodepozit
manbalarga   qaratishi   maqsadga   muvofiq.   Jumladan,   tijorat   banklari   tomonidan
qimmatli   qog‘ozlar   emissiyasi   hajmini   oshirish   yo‘li   bilan   barqaror   resurs   bazani
shakllantirish   lozim.   Banklarning   qimmatli   qog‘ozlaridan   quyidagilarni   emissiya   qilish
lozim:
- banklar   uzoq   muddatli   obligatsiyalarni   muomalaga   chiqarish   yo‘li   bilan
subordinar   qarzlarni jalb qilish amaliyotini   kengaytirish;
- banklar   tomonidan   uzoq   muddatli   ipoteka   kreditlari   uchun   ipotekali
qimmatli   qog‘ozlarni   muomalaga   chiqarish   va   uni   aholi   o‘rtasida   joylashtirish;
- tijorat   banklari   tomonidan   muomalaga   foiz   to‘lovli   va   yutuqli   depozit
sertifikatlarini   muomalaga   chiqarish   yo‘li   bilan   resurslarni   jalb   qilish,   shuningdek,
tijorat   banklarining   kreditlash   salohiyatini   oshirishning   birlamchi   omillaridan
hisoblangan   aholining   muddatli   va   jamg‘arma   depozitlariga   nisbatan   xorij   amaliyotida
qo‘llaniladigan   antisipativ   foiz   stavkalaridan   foydalanishni   yo‘lga   qo‘yish   lozim.   Bu,
birinchidan,   aholi   o‘rtasida   muddatli   va   jamg‘arma   depozitlardan   olinadigan
daromadlarga   nisbatan   qiziqish   uyg‘otsa,   ikkinchidan   tijorat   banklarining   uzoq muddatli   kredit   resurslariga   ega   bo‘lishini   ta’minlaydi.
2. Respublikamiz   tijorat   banklari   kreditlash   amaliyotida   zamonaviy
kreditlash shakllaridan keng foydalanish   lozim.
Tijorat   banklarining   kreditlash   amaliyotida   kreditlashning   zamonaviy   usullarini
qo‘llash   banklar   va   mijozlar   uchun   quyidagi   ijobiy   jihatlarni   ta’minlaydi:
* banklar   jalb   qilingan   va   o‘z   mablag‘laridan   samarali   foydalanadi;
* tijorat   banklari   mijozlari   mablag‘larini   bank   talabiga   ko‘ra   kreditni
qaytarishga   yo‘naltirish   mumkin;
* tijorat   banklari   tomonidan   kreditlar   qayta-qayta   berilishi   hisobiga   kredit
taklifini   oshirishga   xizmat   qiladi;
* kredit   hujjatlarini   rasmiylashtirish   tezkor   va   kredit   olish   imkoniyatlari
yuqori;
* ushbu   kreditlash   shakllarining   ko‘p   maqsadliligi   ishlab   chiqarish
korxonalarining   aylanma   mablag‘larini   aylanishini   tezlashtiradi   va   ishlab   chiqarish
uzluksizligini   ta’minlaydi;
* mijozlar   foydalangan   kredit   miqdori   va   muddatiga   muvofiq   foiz   to‘lovlarni
to‘laydi;
* kreditlash   jarayonida   resurslardan   samarali   foydalanish   bilan   birga,   bank
likvidliligini   ta’minlaydi va boshqaradi;
* tijorat   banklari   kreditlash   faoliyatida   kredit   resurslari   ma’lum   davomiylik
asosida   berilishi hisobiga   kredit riskini pasayishini   ta’minlaydi.
Tijorat   banklari   tomonidan   kreditlashning   zamonaviy   shakllari   va   usullaridan
foydalanish   orqali   respublikamiz   banklarining   kreditlash   samaradorligi   oshiriladi.
Xususan,   banklarning   kredit   operatsiyalari   hajmi   oshadi   va   kreditlardan   olinadigan
foizli daromadlarning   barqaror o‘sishi   ta’minlanadi.
3. Banklarda   mijozlarning   kreditga   layoqatliligi   ko‘rsatkichlarini   baholash
tizimini   takomillashtirish. Respublikamiz   tijorat   banklari   amaliyotida   mijozlarning   kreditga   layoqatliligini
baholashda   muammolarni   mavjudligi   kredit   portfeli   sifatiga   va   uning   barqaror
o‘sishiga   salbiy   ta’sir   qilmoqda.   Mijozning   kredit   to‘loviga   layoqatligining   to‘g‘ri
baholanishi   kreditlarning   o‘z   vaqtida   to‘la   qaytishini   ta’minlaydi.   Fikrimizcha,   tijorat
banklari   kredit   siyosatini   ishlab   chiqishda   quyidagilarga   alohida e’tibor qaratishi   lozim:
- bank   mijozlarining   to‘lovga   layoqatligi   bilan   birgalikda,   banklarda   kredit
riski   darajasini   baholash   tizimini   shakllantirish   va   shunga   mos   ravishda   beriladigan
kredit   bo‘yicha   riskni boshqarish usullarini belgilash;
- xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   toifalarga   ajratgan   holda   korxonalarning
xususiyatlarini hisobga oluvchi, ya’ni qishloq xo‘jaligi, sanoat, savdo, aloqa va   boshqa
tarmoqlarni xususiyatiga qarab kredit to‘loviga layoqatlilikni baholashni   joriy   etish;
- banklar   mijozlarning   kreditga   layoqatlilik   ko‘rsatkichlarini   baholashda
faqatgina   korxona   faoliyatiga   tegishli   ma’lumotlarga   suyanib   qolmasligi   zarur.
O‘zbekiston   bank   amaliyotida   kreditga   layoqatlilikni   mijozlar   faoliyatiga   tegishli
moliyaviy hisobotlar, biznes reja va boshqa ko‘rsatkichlarning tahlilidan   tashqari, tashqi
ma’lumotlarga   asoslangan   holda   baholashni   joriy   qilish   bugungi   sharoitda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Mijozlar   haqidagi   tashqi   ma’lumotlarning   unga   tegishli   bo‘lgan
ichki   ma’lumotlar   bazasiga   nisbatan   shaffofligi   yuqori   sanaladi.   Tijorat   banklari
mijozlarning   kreditga   layoqatliligini   baholashda   faqatgina   moliyaviy   koeffitsentlar
asosida   emas,   balki   xalqaro   bank   amaliyotida   keng   qo‘llanilayotgan   reyting   tizimlari,
garov   ob’ektlari   reestrini   yuritishi   va   boshqa   ma’lumotlar   bazasini   shakllantirishi
hamda ushbu ma’lumotlarga tayangan   holda   kredit riski   darajasini   baholashi   maqsadga
muvofiq.
Muammoli   kreditlar   mijozning   pul   mablag‘lari   inqirozining   natijasi   bo‘lib
hisoblanadi,   lekin   kuchsiz   moliyaviy   intizomga   ega   bo‘lgan   ba’zi   mamlakatlarda
kreditni   qoplashga   imkoniyati   bo‘lsa   ham   uni   so‘ndirishni   qasddan   xohlamaydigan
mijozlar   sinfi   ham   mavjuddir.   Bunday   holat   80-yillarning   so‘nggida   Bangladeshda
kuzatilgan   va   bu   vaziyat   tartibga   soluvchi   organlar   aralashmaguncha   davom   etib
kelgan. 40
  Pul mablag‘lari bilan bog‘liq inqiroz birdan boshlanishi  mumkin, biroq   asta- sekin   rivojlanib   keladi.   Bank   kredit   bo‘limi   xodimlari   ehtimoliy   zararlarga   qarshi
kurashish   bo‘yicha   birinchi   darajali   himoya   vositasi   bo‘lib   hisoblanadi   va   rivojlanib
kelayotgan   inqirozning   dastlabki   belgilarini   aniqlab,   tahlil   qila   olish   qobiliyatiga   ega
bo‘lishi kerak. Kredit bo‘limi xodimlari mijozlar bilan qanchalik   o‘zaro   yaqin   aloqada
bo‘lsa,   mijoz   faoliyatining   moliyaviy   holati   haqida   shunchalik   ko‘p   ma’lumotga   ega
bo‘ladi.   Bunday   ma’lumotlar   doimiy   yangilab   borilmasa,   kreditning   muammoliligini
bildiruvchi   belgilar   sezilmay   qolishi   mumkin.   Kredit   berilgandan   so‘ng   u   bo‘yicha
zararlarni   oldini   olish   uchun   kerakli   choralar   ko‘rilishi   lozim.   Kredit   bo‘yicha
to‘plangan   hujjatlar   bankni   mijoz   to‘g‘risidagi   barcha   moliyaviy   ma’lumotlar   bilan
tanishish   imkoniyati   bilan   ta’minlashi zarur.   Muammoli   kreditlarni   o‘z   vaqtida   aniqlash
tizimini   ishlab   chiqish   juda   qiyin   va   bu   yerda   inson   omili   eng   jiddiy   to‘siqlardan
biridir.   Bunday   kreditlarga   mas’ul   xodimlar   bankni   og‘ir   vaziyatga   olib   kelganligi
uchun tanqid   ostida qolishdan qo‘rqib, xavfli  belgilarni  yashirishlari  mumkin. Bundan
tashqari,   amaliyotning   dalolat   berishicha,   muammoli   kreditlar   aniqlanganganidan   keyin
vaziyat kredit bo‘limi xodimlari o‘ylagandan ham yomonroq bo‘lib chiqadi. Shu   tariqa,
qimmatbaho   vaqt   yo‘qotilmoqda.   Biroq,   bank   boshqaruvi   o‘z   kredit   portfelining
muammolari   to‘g‘risida   bila   turib,   ularni   yashirish   bilan   bir   vaqtning   o‘zida   kreditlar
bo‘yicha   zararlar   o‘rnini   yuqori   riskli   kreditlar   berish   hamda   boshqa   faoliyatlar   bilan
qoplash orqali   vaziyatni   yanada   qiyinlashtiradi. 41
Banklar   bunday   holatlarni   oldini   olish   uchun   kredit   bo‘limi   xodimlarining
e’tiboridan   chetda   qolgan   yoki   yashirilgan   muammoli   belgilarni   aniqlash   maqsadida
ichki   audit   bo‘limi   orqali   muntazam   ravishda   mustaqil   hamda   ob’ektiv   tekshiruvlarni
o‘tkazishi   kerak.   Shuningdek,   nazorat   qiluvchi   organlar   tomonidan   amalga
oshiriladigan   tekshirishlar   ham   muammoli   kreditlarni   aniqlab beradi.
Mavjud   vaziyatdan   kelib   chiqqan   holda   tijorat   banklari   muammoli   kreditlarning
kelib   chiqishini   oldini   olish   hamda   mavjud   muammoli   kreditlarni   bartaraf   etish
jarayonini   tizimli   ravishda   amalga   oshirishi   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   Erta   paydo
bo‘ladigan   moliyaviy   qiyinchiliklarning   belgilariga   o‘z   vaqtida   ahamiyat   berish   bank
uchun   vaziyatni   yaxshilash   hamda   bank   manfaatlarini   himoya qilish uchun muammoli kreditlar kelib chiqishini oldini olish choralarini   qo‘llashga imkon beradi.  XULOSA
Tijorat banklari tomonidan ajratilayotgan kreditlar Respublika iqtisodiyotida
muhim   o‘rin   tutadi.   U   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   moddiy     texnika   bazasini
mustahkamlashga   ko‘maklashib,   asosiy   va   aylanma   ishlab   chiqarish   fondlarini
tuzish,   tiklash   va   ko‘paytirish   manbai   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Korxonalar   va
tashkilotlarga   o‘z   mablag‘lari   bilan   cheklanib   qolmaslik,   yangi   pul   mablag‘larini
xo‘jalik   oborotiga   kiritish   imkonini   beradi   va   shu   bilan   ishlab   chiqarishning o‘sishi
va   jadallashishi   uchun   zarur   iqtisodiy   zamin   yaratadi.   Banklar   o‘z   navbatida,
iqtisodiyotning   turli   tarmoqlarida   qo‘shimcha   qarz   mablag‘lari   yuzaga   kelishining
oldini olib,   ishlab   chiqarish   jarayonini   qayta   tuzish, faol iqtisodiy siyosat yuritish,
tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   uchun
qo‘shimcha mablag‘larni jalb qilishga   yordam   beradi.
Tijorat   banklarimizning   kreditlash   amaliyotini   o‘rganar   ekanmiz   bu   sohada
bir qancha muammolar borligini ko‘rib o‘tdik, bu sohani o‘rganishdan maqsad esa
unga   to‘g‘ri xulosa   tavsiyalar berishdan   iborat.
Tahlillar   natijasida   quyidagi   xulosalar   shakllantirildi:
Tijorat   banklari   tomonidan   real   sektorlarga   ajratiladigan   kreditlar   hajmining   o‘sib
boorish   tendensiyasini   ta’minlash   lozim                                                   Shu   bilan   birga
respublikamizdagi   barcha   banklarning   kredit   portfelida   iqtisodiyotni   real   sektor
korxonalarini   kreditlashgа   alohida   e’tibor   qaratsih   lozim.   Real   sektor   korxonalarini
takomillashtirish orqali ishlab chiqarish salohiyati va   eksport   qilish   hajmi   oshishi   bilan
bir   qatorda   yangi   ish   o‘rinlari   yaratilishiga   erishiladi.   Shu   bilan   birga   kreditlarning
milliy   iqtisodiyot   barqarorligini   ta’minlashdagi   roli oshadi.
1. Tijorat   banklari   kreditlarining   barqaror   sur’atlarda   o‘sishini   ta’minlash
maqsadida   birinchidan,   muddati   o‘tgan   kreditlarning   barcha   kreditlar   hajmidagi
salmog‘ining   chegaraviy   darajadan   (5%)   oshmasligini   ta’minlash,   ikkinchidan,
talab   qilib   olinadigan   depozitlarning,   ya’ni   nobarqaror   resurslarning   barcha
depozitlar hajmidagi salmog‘ini imkon qadar kamaytirish, chunki ular bank uchun
tekin   resurs   bo‘lgani   bilan   istalgan   vaqt   depozit   egasi   uni   bankdan   talab   qilishi
mumkin. 2. Respublikamiz   tijorat   banklari   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarini
hamda   jismoniy   shaxslarnikreditlash   amaliyotida   zamonaviy   kreditlash
shakllaridan   keng   foydalanish   rivojlangan   mamlakatlar   tajribasidan   foydalanish
tavsiya etildi.
Tijorat   banklarining   zamonaviy   kreditlash   shakllaridan   keng   foydalanishi,
birinchidan kredit taklifini oshirsa, ikkinchidan kredit xizmatlarining soni va sifati
jihatdan   o‘sishiga   zamin   yaratadi.   Buning   natijasida   xo‘jalik   sub’ektlari   va
jismoniy shaxslarning   bank   kreditlaridan foydalanish darajasi   oshadi.
3. Tijorat   banklari   mijozlarining   aksariyat   qismida   pul   oqimining
beqarorligini   hisobga   olib,   banklarda   mijozlarning   kredit   to‘loviga   layoqatliligini
baholashning moliyaviy koeffitsientlar usulidan to‘liq foydalanishni yo‘lga qo‘yish
lozim.
4. Respublikamiz   tijorat   banklarida   uzoq   muddatli   resurs   bazani
shakllantirish   orqali   banklar   kreditlash   salohiyatini   oshirishning   asosiy
yo‘nalishlari   asoslandi.   O‘zbekiston   bank   amaliyotida   tijorat   banklarining
nodepozit   mablag‘larni   jalb   qilish   amaliyotini   kengaytirish   maqsadga   muvofiq.
Chunki,   uzoq   muddatli   ipoteka   qimmatli   qog‘ozlari,   obligatsiya   va   depozit
sertifikatlarini muomalaga chiqarish orqali banklar mustahkam resurs bazasiga ega
bo‘ladi.
5. Tijorat   banklarining   kreditlash   salohiyatini   oshirishning   birlamchi
omillaridan   hisoblangan   aholining   muddatli   va   jamg‘arma   depozitlariga
nisbatan   xorij   amaliyotida   qo‘llaniladigan   antisipativ   foiz   stavkalaridan
foydalanishni   yo‘lga   qo‘yish.   Bu   birinchidan,   aholi   o‘rtasida   muddatli   va
jamg‘arma   depozitlardan   olinadigan   daromadlarga   nisbatan   qiziqish   uyg‘otsa,
ikkinchidan   tijorat   banklarining   uzoq   muddatli   kredit   resurslariga   ega   bo‘lishini
ta’minlaydi.   Tijorat   banklarining   resurs   bazasi   qanchalik   yuqori   va   barqaror
bo‘lsa   ularni   oqilona   joylashtirish   va   transformatsiya   riskini   kamaytirish
imkoniyati   tug‘iladi.
Yuqoridagi   takliflar   tijorat   banklarining   kredit   faoliyatiga   joriy   etilishi
ularning   kreditlash   salohiyatini   barqarorlashtirishga,   banklarning   kreditlash faoliyati   samaradorligi   oshishiga   va   natijada   ular   tomonidan   iqtisodiyotni
modernizatsiya   qilish   sharoitida   ustuvor   tarmoqlarni   moliyaviy   qo‘llab-
quvvatlashdagi   faolligini   oshirishga   o‘zining   ijobiy   ta’sirini   ko‘rsatadi.   FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI:
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.-   T.Sharq,   1992   yil.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   “O‘zbekiston   Respublikasining   Markaziy
banki   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   1995   yil   21   dekabr.
3. O‘zbekiston   Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi
Qonuni.   1996   yil   25   aprel.
4. O‘zbekiston   respublikasining   “Bank   siri   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   2003   yil
30   avgust.
5. .O‘zbekiston   Respublikasining “Mikromoliyalash   to‘g‘risida”gi   Qonuni.  
2006   yil 15 sentyabr.
6. O‘zbekiston Respublikasining “Iste’mol   krediti   to‘g‘risida”gi qonun
2005-   yil 25 dekabr.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947
sonli   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   ҳarakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   farmoni.   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari
to‘plami.   –   Toshkent,   2017– № 6   (766).
8. O‘zbekiston   Respublikasi  Prezidentining 2017 yil 2 sentabrdagi PF-5177
sonli   “Valyuta   siyosatini   liberallashtirish   bo‘yicha   birinchi   navbatdagi   chora
tadbirlar   to‘g‘risida”gi   farmoni.   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari
to‘plami.   –   Toshkent,   2017– № 6   (766).
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   18   maydagi   PF-3878-
sonli   «Yosh   oilalarni   moddiy   va   ma'naviy   qo‘llab-quvvatlashga   doir   qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida»gi   farmoni.   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari
to‘plami.   –   Toshkent, 2007.
10 .O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   23   martdagi   PQ-3620-
sonli   “Bank   xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo‘yicha   қo‘shimcha   chora -
tadbirlar   to‘g‘risida”gi   qarori   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari
to‘plami.   –   Toshkent, 2018. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti   SH.M.   Mirziyoyevning
asarlari   va   ma’ruzalari:
1. Sh.M. Mirziyoyev. Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik      –
har      bir      rahbar      faoliyatining      kundalik    qoidasi    bo‘lishi   kerak.   –   Toshkent:
“O‘zbekiston”   NMIU, 2017,   –   104 b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz, -   Toshkent:   “O‘zbekiston” NMIU,   2017,   –   488   b.
3. Sh.M. Mirziyoyev. Erkin va farovon, demokratik   O‘zbekiston davlatini   birgalikda
barpo   etamiz   Toshkent –   “O‘zbekiston”   NMIU,   2016,   –   56   b.
4. Sh.M.   Mirziyoyev.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   -   yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi   Toshkent   “O‘zbekiston” NMIU, 2016 -
59 b.
    
Internet   saytlari:
− http:// www.uba.uz-   O‘zbekiston   Banklar   Asotsiatsiyasi   rasmiy   sayti
− http:// www.lex.uz-   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlar   to‘plami
− http:// www.cbu.uz-   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   vebsayti
− http:// www.bfa.uz-   Bank-moliya   akademiyasi   rasmiy   sayti
− http:// www.stat.uz-   Respublika   Statistika   qo‘mitasi   rasmiy   sayti
− http:// www.mf.uz-   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   rasmiy   sayti.
− http:// www.uzpsb.uz-   “O‘zsanoatqurilishbank”   ATB   ning   vebsayti
− http://www.worldbank.org-   Jahon   banki   vebsayti
− http:// www.fca.org.uk-   iqtisodiy   tahliliy   sayt
− http:// www.moneyfacts.co.uk-   iqtisodiy   tahliliy   sayt.
− http:// www.tradingeconomics.com-   iqtisodiy   statistik   ma’lumotlar   sayti
− http:// www.Ahbor.uz-   “Axbor-reyting”   reyting   agentligi   rasmiy   say

Kurs ishi tayyor

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha