Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 54.5KB
Покупки 1
Дата загрузки 26 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Культурология

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

Madaniyat va sanʻat muassasalari buxgalteriyasini boshqarishning nazariy asoslari

Купить
Mavzu:   Madaniyat va san at muassasalariʻ
buxgalteriyasini boshqarishning nazariy asoslari. Mundarija:
KIRISH…………………………………………………………………………....3
I.BOB.MADANIYAT   VA   SAN AT   SOHASI,   UNI   BYUDJETDANʻ
MOLIYALASHTIRISH………………………………………………………….5
1.1. Madaniyat va san’at sohasi, uni byudjetdan moliyalashtirish tizimini
tashkil etish, moliyalashtirish printsiplari………………………………..…….5
II.BOB.MADANIYAT   VA   SAN AT   MUASSASALARI	
ʻ
BUXGALTERIYASINI   BOSHQARISHNING   O‘ZIGA   XOS
XUSUSIYATLARI………………………………………………………..……..11
2.1.   Madaniyat   va   san’atga   ajratiladigan   byudjet   xarajatlarining
mazmuni…………………………………………………………………………11
2.2.Madaniyat   va   san’at   tashkilotlarida   aylanma   mablag‘larning
buxgalteriya hisobi va soliq hisobi tizimini shakllantirish xususiyatlari……17
2.3.О‘zbekistonda   madaniyat   sohasini   byudjetdan   moliyalashtirish   joriy
holati tahlili………………………………………………………………………22
XULOSA…………………………………………………………………………30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………….32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Buxgalteriya   nazariyasi,   madaniyat   va   san'at
muassasalari  uchun juda muhimdir. Bu sohada amaliyotni rivojlantirish uchun bir
nechta asosiy  printsip va qoidalarga e'tibor  bermoq kerak.  Bunday muassasalarda
buxgalteriyani boshqarishning nazariy asoslari quyidagilar bo‘lishi mumkin:
Transparensiya:   Buxgalteriya,   ma'lumotlarni   ochiq   va   tushunarli   ko‘rinishda
saqlash   lozim.   Transparensiya,   muassasalarning   moliyaviy   holatini   tushunish   va
hisob-kitoblarni rivojlantirishda yordam bera oladi.
Integratsiya:   Buxgalteriya   tizimini   boshqarishda   muassasalarning   barcha
qismlari   o‘rtasida   integratsiya   muhimdir.   Bu,   ma'lumotlar   o‘rtasida   samarali
almashishni va to‘g‘ridan-tog‘ri hisob-kitoblarni yuritishni ta'minlaydi.
Hisob-kitobning   tamoyilligi:   Buxgalteriya   jarayonlarini   amalga   oshirishda
hisob-kitobning to‘g‘ridan-to‘g‘ri va tamoyillikda yuritilishi kerak. Bu, moliyaviy
hisobotlarni tuzish va muassasalarning moliyaviy natijalarini tahlil qilishga imkon
beradi.
Mudofaa:   Buxgalteriyani   boshqarishda   muassasalarning   moliyaviy   risklarga
qarshi   mudofaa   tizimini   rivojlantirish   lozim.   Bu,   muassasalar   uchun   moliyaviy
xavf   va   afatlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   jarayonlarni   avtomatlashtirish   va   mudofaa
qilishni ta'minlaydi.
Qonun   va   boshqaruv:   Buxgalteriya   jarayonlarini   o‘z   ichiga   olgan   qonun   va
boshqaruvlar   bo‘yicha   amalga   oshirish   muhimdir.   Bu,   muassasalar   uchun
moliyaviy tartibni saqlash, soliqlarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri to‘lash va boshqa moliyaviy
masalalarni hal qilishni ta'minlaydi.
Bu asoslar, madaniyat va san'at muassasalari uchun buxgalteriya jarayonlarini
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   boshqarishda   muhimdir.   Bu   jarayonlar   yordamida   muassasalar
moliyaviy rivojlanish va sodda, aniq hisobotlar tuzishlari mumkin.  
3 Mavzuning   maqsadi  madaniyat va san’at sohasini moliyalashtirish yo‘llarini
tahlil qilishdan iborat.
Mavzuning vazifalari:
1.   madaniyat   muassasalarini   byudjetdan   moliyalashtirish   xususiyatlarini
tavsiflash;
2.   madaniyatni   moliyalashtirishning   byudjetdan   tashqari   manbalarini   ko‘rib
chiqish;
3.   2022-yilda   Respublika   byudjetdan   madaniyatni   moliyalashtirish
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni tahlil qilish.
Mavzuning o‘rganish ob’ekti   byudjet  muassasalarini  moliyaviy ta’minlash,
sub’ektlar - madaniyat muassasalarini moliyalashtirishdir.
Mavzuning   maqsadi :   bozor   biznes   modeli   kontekstida   madaniyat
muassasalarini moliyalashtirish xususiyatlarini ko‘rib chiqish.
Mavzuning   predmeti -Soliqlarni   hisoblash   va   to‘lash   tartibi   va   uning
institutsional   tabiatining   tarkibiy   qismilarini   o`rganish   mazmuni,   shakl   va
usullarini to‘liq o‘rganish va mohiyatini ochib berish.
4 I.BOB.MADANIYAT VA SAN AT SOHASI, UNI BYUDJETDANʻ
MOLIYALASHTIRISH
1.1. Madaniyat va san’at sohasi, uni byudjetdan moliyalashtirish tizimini
tashkil etish, moliyalashtirish printsiplari
Ma’lumki,   2020-2021-yillarda   mamlakatimizda   madaniyat   sohasida   18
yoshgacha   bо’lgan   yoshlar   18   million   720   ming   nafarni   yoki   umumiy   aholining
taxminan 40 foizini, 30 yoshgacha bо’lganlar esa 14 million 80 ming nafarni yoki
64   foizni   tashkil   etgan   edi.   О’z-о’zidan   ayonki,   aholimizning   aksariyat   qismini
tashkil   etadigan   yoshlarimizning   hali-beri   yechilmagan   muammolariga
e’tiborimizni   jalb   etish,   ularni   hayotimizda   haqiqatdan   ham   hal   qiluvchi   kuchga
aylantirish masalasi jamoatchiligimizning diqqat markazida turibdi. 1
Zero,   Birinchi   Prezidentimiz   SHavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganlari   dek
“Oldimizda nihoyatda muhim, kelajagimizni hal qiluvchi yangi vazifa turibdi. Bu
vazifa   erkin   fuqarolik   jamiyatining   ma’naviyatni   shakllantirishda,   boshqacha
aytganda, ozod, о’z haq-huquqini yaxshi taniydigan, boqimandalikning о’zi uchun
or   deb   biladigan,   о’z   kuchi   va   aqliga   ishonib   yashaydigan,   ayni   zamonda   о’z
shaxsiy   manfaatlarini   xalq   ,   Vatan   manfaatlari   bilan   uyg‘un   holda   kо’radigan
komil   komil   insonlarni   tarbiyalashdan   iborat”.   Ma’lumki,   tarbiya   inson   shaxsi
ma’naviyatini,   e’tiqodini,   о’zini   anglash,   yonatrofga   bо’lgan   munosabatini
shakllantirishga qaratilgan jarayondir. 
Shunday   ekan,   madaniyat   sohasida   byudjetdan   moliyashtirishda   ushbu
jarayon   mutanosibligini   ta’minlashda   ta’lim-tarbiya   ishini   uyg‘un   tarzda   olib
borish lozim bо’ladi. Ta’lim orqali yoshlar haytida о’z о’rinlarini topishda ma’lum
bir   kasb-   hunarni   о’rganish   bilan   birga,   о’zlarini   bо’lajak   hayotga   tayyorlab
boradilar.   Xalqning   ma’naviyati   va   madaniyati,   uning   haqiqiy   tarixi   va   о’ziga
xosligi, qayta tiklanayotganligi, jamiyatimizni yangilash va taraqqiy ettirish yо’lida
muvaffaqiyatli ravishda olg‘a siljitishda hal qiluvchi, ta’bir joiz bо’lsa, boshlovchi
ahamiyatga   egadir.   Mustaqillik   esa   ana   shu   vazifani   amalga   oshirishning   muhim
1
 Ahmedov F. “Ommaviy bayramlar rejissurasi asoslari”. T.: “Aloqachi”. 2008.
5 sharti   hisoblanadi.   Xalq   yoki   millat   о’z   taqdirini   о’zi   belgilash   huquqiga   ega
bо’lsagina, о’zining mustaqil taraqqiyot yо’lini erkin belgilab olishi, yoshlarni о’z
milliy  qadriyatlari   negizida  tarbiyalash  mumkin.  Biroq jamiyat   hayotining  barcha
jabhalarini   erkinlashtirmasdan   haqiqiy   erkinlikka   erishib   bо’lmaydi.   Erkinlik
g‘oyasi va xalqning ma’naviy merosi ming-yillar mobaynida Sharq xalqlari uchun
yuksalishning   qudratli   manbai   bо’lib   xizmat   qilgan.   Sharqda   shaxs   erkinligi   va
huquqlari,   xatti-harakati,   xulq-atvori,   jamiyatdagi   о’rni,   ma’suliyatini   idrok   etish
darajasiga   baho   berilganda   muayyan   guruh,   etnos,   xalq,   millat,   jamiyatning
manfaatlari,   huquqlariga   alohida   qadriyat   va   an’analardan   kelib   chiqqan   holda
yondashiladi. 
Madaniyat   sohasida   byudjetdan   moliyashtirishda   yoshlar   dunyoqarashida
milliy-ma’naviy   qadriyatlarga   tayanish,   uning   talqini   va   jamiyatimizda   iqtisodiy-
siyosiy   islohotlarni   amalga   oshirishda   tutgan   о’rni   bugungi   muhim   muammolar
jumlasidandir.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   “Millat   uchun   erkinlik   adolat
tantanasining   oliy   ifodasidir.   Erkinlik   birovni   о’ziga   qaram   qilishga,   birovning
mol-mulkini talon-taroj etishga, birovga xiyonat qilishga, birovni о’ldirishga yoki
zarar yetkazishga yо’l qо’ymaydi” deb ta’kidlaydilar. 
Madaniyat   sohasida   byudjetdan   moliyashtirish   erkinlik   qonunga   asoslanadi:
qonun doirasida olib yuborilgan ishlar va xatti- harakatlar ahloqiy hamda huquqiy
qadriyatlar   jihatidan   haqli   hisoblanadi.   Kundalik   turmushda,   о’zaro
munosabatlarda   inson   erkinligi   qonun   hamda   axloqiy   normalar   bilan   cheklangan
bо’ladi. Erkinlikni tо’g‘ri tushunib, uni hayotimizga tо’hri tatbiq etganimizdagina,
bu   buyuk   ne’mat-adolat   va   erkinlikni   saqlab   qolishimiz   va   undan   keyingi
avlodlarimiz  ulardan bahra  olishlari  mumkin. I.Ergashev  Yoshlar  dunyoqarashida
milliy   –   ma’naviy   qadriyatlarga   tayanish   muayyan   maqsad   va   vazifalarni   о’z
ichiga oladi. 
Ular quyidagilar: 
6 •   Yoshlar   о’z   dunyoqarashida   milliy   –   ma’naviy   qadriyatlarga   tayanmasa,
ularning   ongi   va   tafakkuridan   mutlaqo   begona   qadriyatlar   joy   oladi.   О’zining
milliyma’naviy qadriyatlariga nisbatan bepisandlik bilan qarash shakllanadi. 
•  Yoshlarning   milliy-   ma’naviy   qadriyatlarga   bо’lgan   munosabatinig   hozirgi
holatini о’rganish, ularning amaliy faoliyatlarida kо’proq qaysi qadriyatlar ustivor
bо’lib borayotganini aniqlashga yordam beradi. Bundan kо’zlangan asosiy maqsad
ularning   milliy-madaniy   meros   va   qadriyatlarga   nisbatan   ishonch   va   e’tiqodni
mustahkamlashdan iborat. 
• Yoshlarning milliy-ma’naviy qadriyatlarga nisbatan ishonch va e’tiqodining
mustahkam   bо’lishi   О’zbekiston   tanlagan   о’ziga   hos   va   mos   taraqqiyot   yо’li
talablaridan   kelib   chiqadi   hamda   yoshlar   oldiga   aniq   vazifalarni   qо’yadi.
I.Ergashev jamiyat ma’naviy hayotida milliy qadriyatga munosabat muammolarini
quyidagi omillarga bog‘laydi : 
Mustaqillik   ulug‘   ne’mat   va   qadriyat   ekanini   chuqur   idrok   etgan   holda,
umummaqsad yо’lida yoshlar ozod shaxs va erkin fuqaro sifatida jamiyat oldidagi
о’z ma’suliyatini chuqur anglab, faollik kо’rsatishi ularning qalb amriga aylanishi
lozim. 2
Jamiyatni   erkinlashtirish   va   ma’naviyat   demokratiya   hamda   yoshlar
dunyoqarashidagi milliy- ma’naviy qadriyatlarga tayanish bilan ham uzviy bog‘liq.
Mamlakat,   xalq,   millatning   buguni   va   kelajagiga   daxldor   bо’lgan   qadriyatlar
haqida   о’z   fikrini   ochiq   va   erkin   bildirish   ayrim   salbiy   holatlarning   oldini   oladi.
Eng   muhimi,   fikrni   erkin   aytish   muhiMadaniyat   Yoshlar   fikriga   hurmat   bilan
qarash,   о’zgalar   fikriga   tayanish,   milliy-   ma’naviy   qadriyatlarni   tiklash   orqali
jamiyatda   siyosiy-   huquqiy   madaniyat   yuksalib   boradi.   Demokratik   jamiyatda
milliy-   ma’naviy   qadriyatlarni   tiklashga   ehtiyoj   ortib,   fikrlar   xilma-   xilligi,
munozara   madaniyati   shakllanadi.   Faqat   о’z   fikrini   о’tkazish,   о’zgalar   fikrini
bо’g‘ib   qо’yish   hollariga   barham   beriladi.   Milliy   –   ma’naviy   qadriyatlarning
2
Qoraboyev   U.   “О‘zbek   xalqi   bayramlari”.   T.:   “Sharq”   nashriyot-matbaa   aksiyadorlik   kompaniyasi   bosh
tahririyati. 2002.
7 tiklanishi tufayli yoshlar о’z erkinligi va mustaqilligini qadrlaydigan, unga hurmat
bilan qaraydigan, shu tuyg‘uga kо’proq ehtiyoj sezadigan  bо’lib boradi. Madaniy
merosga nisbatan befarqlik va loqaydlik kabi ayrim illatlar barham topadi. 
Madaniyat  sohasini  byudjetdan moliyashtirish bugun rahbarlik lavozimlarida
ishlayotgan   ayrim   shaxslar   faoliyatida   uchraydigan,   qadriyatlarimizga   tо’g‘ri
kelmaydigan   salbiy   illatlarga   barham   berish   imkoniyati   tug‘iladi.   Mustaqil
mamlakatda   har   bir   yoshning   qaysi   sog‘ada   ishlashidan   qat’i   nazar,   avvalo,   ozod
va erkin shaxs, inson sifatida о’zligini anglamog‘i zarur bо’ladi. О’zlikni anglash
esa   ma’naviy   qadriyatlarni   chuqur   о’rganish,   asrab-avaylab   rivojlantirish   orqali
amalga   oshadi.   Mustaqil   О’zbekistonning   kuchli   davlatdan   kuchli   jamiyat   sari
taraqqiyoti   davrida,   asriy   ma’naviy   merosimiz,   milliy   qadriyatlarimiz,   buyuk
ajdodlarimizning tarixiy tajribalaridan tо’g‘ri foydalanib, ularning ibratli ishlaridan
saboq   olish   mamlakatimizda   fuqarolik   jamiyati   qurilishi   vazifalarini   amalga
oshirishga,   xalqimizning   ma’nan   yuksalishiga   xizmat   qiladi.   Xalqimiz
mustaqillikning   о’z   hayotida   va   taqdirida   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etganini
tobora teranroq anglab yetmoqda. 
Bugun   О’zbekistonda   yashayotgan   har   bir   yosh   mustaqillikning   bergan
ne’matidan   barhamand   bо’lmoqda,   deb   ayta   olamiz.   Mustaqillik   tufayli
О’zbekiston   yoshlari   о’z   taqdirini   о’zi   hal   etish   huquqini   qо’lga   kiritda.   Bugun
О’zbekiston   birovga   qaram   emas,   о’z   taraqqiyot   yо’lini   о’zi   belgilab,   mustaqil
ichki   va   tashqi   siyosat   olib   bormoqda.   Yoshlar   kо’z   о’ngida   iqtisodiy   hayot
о’zgarmoqda.   Mulkning   xilma-xilligiga   о’tilgani   har   bir   yoshga   о’z   xohishiga
kо’ra   iqtisodiy   faoliyat   bilan   shug‘ullanish   imkoniyatini   berdi.   Bir   tomonlama,
rejali   iqtisodiyot   о’rnida   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   erkin   mehnat   faoliyati
shakllanmoqda. 
Tadbirkorlik,   fermerlik,   kichik   va   о’rta   biznes   bilan   shug‘ullanish   uchun
imkoniyatlar   yaratilmoqda.   Bugun   О’zbekiston   о’ziga   qarashli   bо’lgan,   xalqning
mehnati   bilan   yaratilgan   boylikni   о’zi   о’z   ixtiyori   bilan   tasarruf   etmoqda.   Unga
о’zi egalik qilmoqda. Bugun izlanuvchan, tadbirkor, yangicha fikrlaydigan har bir
8 kishining   hayot   tarzi   ham   о’zgarib   borayotgani   shubhasiz.   Bu   borada   davlatimiz
raxbari   tomonidan   mamlakatimizda   2021-yilni   “Yoshlarni   qo‘llab-quvvatlash   va
aholining   sog‘lig‘ini   mustahkamlash-yili”   deb   e’lon   qilinishi   ayniqsa   diqqatga
sazovordir. О’zbekiston respublikasi  “Ijtiomiy fikr” jamoatchilik fikrini о’rganish
Markazi   tomonidan   о’tkazilgan   sotsiologik   sо’rov   natijalariga   kо’ra,   milliy
о’zlikni   anglash   bо’yicha   sо’ralgan   46,6   foiz   yoshlar   xalqning   urf-   odatlari   va
an’analariga,   28,9   foizi   О’zbekistonning   milliy   mustaqilligiga,   28,4   foizi   о’z
xalqining   boy   tarixiga,   21,7   foizi   ona   tili   va   milliy   madaniyatiga,   19,5   foizi   о’z
millatining   ma’naviy   о’ziga   xosligi,   16,6   foizi   о’tmish   avlodlarning   buyuk
merosiga tayanish muhim ahamiyat ega ekanini bildirishgan. 3
Demak,   О’zbekiston   yoshlari   xalqining   tarixi   va   an’analari,   milliy
madaniyati, avlodlar о’rtasidagi  aloqa, о’zlikni  anglash va о’ziga xoslikni  muhim
omil   sifatida   baholaydi.   Mustaqillik   sharoitida   yoshlar   о’z   hayotiy   tajribalarida
mustaqillikning   afzalligini   his   etib,   unga   ishonch   bildirmoqda.   Mustaqillik   milliy
о’zlikni   anglashning   muhim   sharti   sifatida   qadrlanmoqda   hamda   о’zligini
namoyon etish omili sifatida baholanmoqda. 
Masalan, respublikamizda yashayotgan axolining 20-24 yoshdagilarining 30,6
foizi,   о’zbeklarning   30,3   foizi,   markaziy   osiyo   xalqlari   vakillarining   32,4   foizi,
tо’liqsiz   о’rta   ma’lumotlilarning   30,1   foizi   milliy   о’z-   о’zini   anglashni
О’zbekistonning   milliy   mustaqilligi   bilan   bog‘lab,   uni   muhim   omil   deb   biladi.
Ayni   paytda   mamlakatimizda   istiqomat   qilayotgan   slavyan   millatiga   mansub
yoshlarning   8,9   foizi,   boshqa   millat   vakillarining   14,4   foizi   ham   milliy   о’zlikni
anglashni   ona   tili   va   milliy   madaniyat   bilan   (51,1   foiz),   xalq   urf-odatlari   bilan
(33,8   foiz)   bog‘laydilar.   Jamiyatda   yoshlar   tarbiyasi   muammolari   har   doim
kunning birinchi darajali mavzularidan biri bо’lib kelgan. 
Ayni   paytda,   dunyoda   globallashuv   jarayoni   tezlashmoqda.   Dunyo   xalqlari,
davlatlar   о’rtasida   о’zaro   aloqalar   kuchaymoqda.   О’zbekiston   ham   undan   chetda
turgani yо’q. Turli xalqlarga xos bо’lgan qadriyatlar О’zbekiston yoshlari hayotiga
3
Dushamov J. “Ommaviy tadbirlar rejissurasi”. T. G‘.G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti. 2002.
9 ham   ta’sir   kо’rsatmoqda.   Bunday   muhit   xalqaro   axborot   tizimi,   internet,   OAV,
reklama, turli xil kino kо’rsatuvlari bilan bog‘liq asarlar yoshlar ma’naviy hayotiga
ta’sir kо’rsatishi, turli xil qadriyatlarning kirib kelishiga sharoit hozirlaydi. Uning
qaysi   jihatlaridan   foydalanish   yoki   foydalanmaslikni   yoshlar   yaxshi   bilishlari
loziMadaniyat Qadriyatlarni bir-biridan farqlash, milliy qadriyatlarni yо’qotmagan
holda   munosabatda   bо’lishlari   muhimdir.   Ijtimoiy   hayotda,   ayrim   yoshlarning
xatti-harakatlarida milliy qadriyatlarimizga mutlaqo tо’g‘ri kelmaydigan holatlarni
kuzatish mumkin. 
Ayrim   yoshlarning   diniy   ekstremizm,   aqidaparastlik   g‘oyalarining   tarafdori
bо’lib   sodir   etgan   qilmishlari   bilan   milliy   qadriyatlarimiz   о’rtasida   о’zaro   tо’g‘ri
kelmaydigan   holatlarni   kuzatish   mumkin.   Toshknet,   Buxoro,   Andijonda   bо’lib
о’tgan   voqealar   oldimizda   yoshlar   dunyoqarashiga   milliy   qadriyatlarimizni
singdirish   va   unga   sodiq   qilib   tarbiyalash   kabi   muhim   vazifalar   turganini
kо’rsatadi.   Aksariyat   yoshlarimiz   esa   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga
nisbatan   о’zlarining   tо’g‘ri   munosabatlarini   shakllantirgan.   Qadriyatlarni   targ‘ib
etadigan   urinishlarga,   xususan,   aqidaparastlikka   nisbatan   о’zlarining   salbiy
munosabatlarini   bildirishlarini   yuksak   baholash   loziMadaniyat   Bugun   jahon
axborot   maydonida   yoshlarni   milliy   qadriyatlarga   qarshi   tarbiyalashga   urinish
kuchaymoqda.   Qadriyatlarga   munosabatni   о’zgartirmasdan   demokratik   jamiyat
qurib   bо’lmasligi   tо’g‘risidagi   fikrlar   ostida   qanday   yashirin   maqsadlar   yotgani
tobora ayon bо’layotir. 
Bunday harakatlar yoshlarni о’z xalqi, vatani va milliy qadriyatlarga nibatan
bepisand   ruhda   tarbiyalashga   qaratilgan   bо’lib,   ularda   kо’proq   g‘arbona
qadriyatlarga moyillikni uyg‘otishga bо’lgan yashirin maqsadlar mujassam bо’ladi.
Yoshlar   hayotida   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarning   о’rni   muhim;   milliy
qadriyatlarni   yaxshi   bilmagan   yoshlarning   xatti-   harakatlarida   nosog‘lom
aqidaparastlik   holatlari   tezroq   joy   oladi.   Mustaqillik   yangi   qadriyatlar   tizimiga,
milliymadaniy   meros   va   an’analarga   tayanish   orqali   yoshlarni   umuminsoniy
qadriyatlarni tо’g‘ri baholashlari yangi imkoniyatlar ochib bermoqda. 
10 II.BOB. MADANIYAT VA SAN AT MUASSASALARIʻ
BUXGALTERIYASINI BOSHQARISHNING O‘ZIGA XOS
XUSUSIYATLARI
2.1. Madaniyat va san’atga ajratiladigan byudjet xarajatlarining
mazmuni.
Madaniyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   mazmuni   bo‘yicha   vazifalari   insonni
ma’naviy   boyitish   va   bu   orqali   yakuniy   iqtisodiy   natijalarga   ta’sir   qilishdan
iborat.   Madaniy   majmua   -   bu   shaxsning   rivojlanishi   va   o‘zini   o‘zi   anglashi,
jamiyatni   insonparvarlashtirish   va   xalqlarning   o‘ziga   xosligini   saqlash   bo‘yicha
aniq   vazifalarni   hal   qiladigan   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlar
majmuidir.   Milliy   madaniyatni   saqlash   va   rivojlantirishning   huquqiy   asosi
O‘zbekiston Respublikasining bir qator qonunlari bo‘lib, ular orasida O‘zbekiston
Respublikasining   2018-2021-yil   9   oktyabrdagi   3612-1-sonli   "Madaniyat   asoslari
to‘g‘risida"   gi   qonuni   etakchi   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekiston   Respublikasining
madaniyat   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari.   Kutubxonalar,   muzeylar,   teatrlar,   kino
sanoati   faoliyati   qo‘shimcha   ravishda   qabul   qilingan   maxsus   qonunlar   bilan
tartibga   solinadi.Madaniyat   sohasidagi   amaldagi   qonunchilikda   davlat   madaniy
faoliyat,   madaniy   qadriyatlar   va   imtiyozlar   fuqarolar   uchun   ochiq   bo lishini	
ʻ
ta minlash majburiyatini oladi, buning uchun davlat:	
ʼ 4
 davlat   va   zarur   hollarda   nodavlat   madaniyat   tashkilotlarini   byudjetdan
moliyalashtirishni amalga oshiradi;
 ushbu   maqsadlarga   o‘z   mablag‘larini   kiritayotgan   korxonalarga,   jismoniy
shaxslarga   soliq   imtiyozlari   berish   orqali   byudjetdan   moliyalashtirishni
rag‘batlantirish;
 notijorat   madaniyat   tashkilotlariga   soliq   solishning   alohida   tartibini
belgilash;
4
Abankina   T.V.   Boshqaruvni   modernizatsiya   qilish:radikal   choralar   zarurmi?   T.V.   Abankina,
M.B.Gnedovskiy, E.L.Ignatieva va boshqalar  Madaniyat muassasasi rahbarining qo'llanmasi. - 2018. - No 5. - S. 7 -
18.
11  madaniyat sohasida xayriyani rivojlantirishga ko‘maklashish;
 kam ta’minlangan fuqarolarni qo‘llab-quvvatlash.
Mulkdoriga   qarab   madaniyat   muassasalari   davlat,   munitsipal,   nodavlat,
aralash   mulkchilik   shaklidagi   bo‘lishi   mumkin.   Davlat   va   munitsipal   muassasalar
muassis (muassislar) tomonidan tuziladi, ularning ustavlarini ro‘yxatdan o‘tkazadi
va moddiy moliyaviy resurslardan foydalanish tartibini ko‘rsatuvchi tomonlarning
shartnoma   majburiyatlarini   tuzadi.   Muassasalarni   belgilangan   standartlarga
muvofiq   moliyalashda   qo‘shimcha   moliyalashtirish   manbalarini   olish   huquqi
cheklanmaydi.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,   madaniyat   muassasalari   uchun   ta’limdan
farqli   o‘laroq,   O‘zbekiston   Respublikasi   hukumati   ularning   faoliyati   va
moliyalashtirish   tartibini   tartibga   soluvchi   standart   qoidalarni   tasdiqlamadi.   Shu
bilan   birga,   byudjetni   moliyalashtirish   O‘zbekiston   Respublikasida   madaniyatni
saqlash va rivojlantirish uchun davlat kafolatlarining asosidir.
 Bir   kishi   va   aholiga   to‘g‘ri   keladigan   byudjetdan   moliyalashtirish   normasi
asosida;
 mintaqada hosil qilingan milliy daromad miqdorining foizi asosida;
 jami byudjet xarajatlarining ma’lum foizi asosida.
Ushbu   yondashuv   "Madaniyat   to‘g‘risidagi   O‘zbekiston   qonunchiligining
asoslari   to‘g‘risida"   Respublika   qonunida   qabul   qilingan.   Respublika   byudjetning
kamida   2   foizi   va   hududiy   byudjetlarning   6   foizi   madaniyatga   yo‘naltirilishi
kerakligi   ko‘rsatilgan.   Inflyatsiya   jarayonlari   tufayli   qo‘shimcha   xarajatlarni
qoplash uchun moliyalashtirish hajmini muntazam ravishda aniqlashtirish zarurati
ko‘zda tutilgan.
Haqiqiy   amaliyotda   na   respublika,   na   mintaqaviy   hokimiyatlar   byudjet
taqchilligi   tufayli   qonun   talablariga   rioya   qilmaydi.   Ijtimoiy   zarur   xarajatlarni
(byudjetdan ajratmalarni) aniqlash usullari madaniy tadbirlar emas, balki muayyan
madaniyat   tashkilotlari   (muassasalari)   tomonidan   moliyalashtirilayotganiga
asoslanadi.   Byudjet   mablag‘lari   faoliyatning   tijorat   shakllariga   yo‘naltirilmagan
12 muassasalarga   ajratiladi,   garchi   ular   boshqaruvning   bozor   elementlaridan
foydalansalar ham.
Ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   boshqa   sohalarda   bo‘lgani   kabi,   byudjet
madaniyat   muassasalarida   ham   joriy   xarajatlar   qat’iy   tartibga   solinadi   va   batafsil
yoritiladi.
Shuni   yodda   tutish   kerakki,   tarmoq   xarajatlari   tarkibi   moliyalashtirish
manbalari,   byudjet   darajalari,   faoliyat   sohalari   va   boshqalar   orqali   ifodalanishi
mumkin.
Misol sifatida, 2018-2021gi respublika byudjet xarajatlarining asosiy turlarini
ko‘rib   chiqing.2021-yil   davomida   jami   15-bo‘lim   "Madaniyat,   san’at   va
kinematografiya"   14   milliard   dollorni   tasdiqladi,   shundan   12   milliard   dollor
madaniyat   va   san’atga,   7,5   milliard   dollor   ajratildi.   O‘zbekiston   xalqlari   madaniy
aholisining   ayniqsa   qimmatli   ob’ektlarini,   muzeylar,   kutubxonalar   va   boshqa
muassasalarni   saqlashga   qaratilgan;   3,1   milliard   dollor   -   sirklarni,   teatrlarni,
filarmoniyalarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash   uchun;   1,4   milliard
dollor   "O‘zbekiston   madaniyati"   respublika   maqsadli   dasturini   amalga   oshirish
uchun   ajratilgan.   2   milliard   dollor   miqdorida   xarajatlar.   ham   asosan   o‘quv
dasturlarini amalga oshirish uchun mo‘ljallangan.
16-bo‘lim   "Ommaviy   axborot   vositalari"   12   milliard   dollorni   nazarda
tutadi.   Asosan,   bu   mablag lar   davlat   teleradiokompaniyalari,   nashriyotlar,   gazetaʻ
va   jurnallar   tahririyatlari   va   boshqalarni   subsidiya   va   subvensiya   shaklida   davlat
tomonidan qo llab-quvvatlashga mo ljallangan.	
ʻ ʻ   ommaviy axborot vositalari.
Muassasa   va   tashkilotlar   faoliyatini   tasniflash   maishiy   madaniyatni   davlat
tomonidan   moliyalashtirish   masalasini   hal   qilishda   muhim   ahamiyatga
ega.   Funktsiyalarni   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   va   ko‘ngilochar-dam   olish
funktsiyalariga guruhlash sanoat  xarajatlarini qoplashda davlat ishtiroki darajasini
aniqlash   imkonini   beradi.   Albatta,   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   faoliyat
13 moliyalashtiriladi   va   ko‘rsatilayotgan   xizmatlarni   tijoratlashtirishning   mumkin
bo‘lgan darajasi aniqlanadi.
Madaniyat   tashkilotining   moliyaviy   resurslari   quyidagilar   hisobidan
shakllantiriladi: 5
 byudjetdan ajratmalar va muassisdan boshqa tushumlar;
 madaniy faoliyatning pullik shakllaridan olinadigan daromadlar;
 yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   tuzilgan   shartnomalar   bo‘yicha
xizmatlar ko‘rsatish uchun to‘lovlar;
 ixtiyoriy   xayriyalar,   subsidiyalar,   vasiyatnoma   bo‘yicha   olingan
mablag‘lar;
 banklar va boshqa kredit tashkilotlarining kreditlari;
 O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligiga   muvofiq   boshqa   daromadlar   va
tushumlar.
Shunday   qilib,   madaniyat   sohasidagi   davlat   siyosati,   birinchi   navbatda,
O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   ijod   erkinligi,   madaniy   hayotda   ishtirok
etish   va   madaniy   muassasalardan   foydalanish,   madaniyat   va   madaniyat
muassasalaridan   foydalanish   erkinligiga   bo‘lgan   konstitutsiyaviy   huquqlarini
amalga   oshirish   uchun   zarur   shart-sharoitlarni   ta’minlashga   qaratilgan.   aholini
madaniy qadriyatlarga.
O‘zbekiston   Respublikasining   Byudjet   kodeksida   e’lon   qilingan,   yagona
qonunchilik bazasi, yagona byudjet tasnifi va byudjet hujjatlari shakllarining birligi
bilan ta’minlangan byudjet tizimining birligi printsipi madaniyat tizimiga bevosita
ta’sir ko‘rsatdi.   6
 O‘zbekiston Respublikasining Byudjet kodeksi, davlat madaniyat
tashkilotlarining katta qismi byudjet muassasalari maqomini oldi, chunki ularning
faoliyati daromadlar va xarajatlar smetasi asosida moliyalashtiriladi.   Madaniyatda,
ijtimoiy   sohaning   boshqa   sohalarida   bo‘lgani   kabi,   budjet   mablag‘larini
taqsimlashning   me’yoriy   emas,   balki   moddama-modda   tamoyili   mavjud.   Har   bir
5
Galutskiy   G.M.   Madaniy   faoliyatni   moliyalashtirish   va   moliyalashtirish   asoslari     G.M.   Galutskiy.   -   M   .:
Do'st. Iqtisodiyot, 2020. - 225 b., tab.
6
  O’zbekiston Respublikasining Byudjet kodeksi 161-modda qoidalariga muvofiq.
14 maqolaning   o‘ziga   xos   metodologiyasi   mavjud.   Muzeylar   faoliyati   uchun   shart-
sharoitlarning juda  xilma-xilligi  va daromadlarni  oldindan aytib bo‘lmaydiganligi
sababli   kelajakdagi   xarajatlarni   baholash   va   byudjet   mablag‘larining   zarur
miqdorini aniqlashda eng katta qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi.  
Xarajatlarning   tarkibi   juda   o‘ziga   xos   bo‘lishiga   qaramay,   ularni
rasmiylashtirish   va   tartibga   solish   mumkin   emas.   Ish   haqini   aniqlashda   muzey
mutaxassislarining   shtatlarini   umumiy   maxrajga   qisqartirish   mumkin
emas.   Masalan, muzey fondi kuratorlari soni uning tuzilishiga, ashyolar tarkibiga,
ularning   qiymatiga,   holatiga   bog‘liq;   qo‘riqchilar   soni   -   ko‘rgazma   zallari
hududidan,   eksponatlarga   kirish   darajasidan,   qo‘riqlash   signalizatsiyasining
mavjudligi.   Xuddi   shunday   holat   muzey   eksponatlarini   sotib   olish   va
ekspozitsiyalarni   loyihalash   uchun   mablag‘larni   rejalashtirish,   kutubxona
fondlarini   kutubxonalarga   sotib   olish   bilan   bog‘liq.   tadbirlar   uchun   rekvizit   va
materiallarni   sotib   olish   va   boshqalar.   Muassasa   tomonidan   qanday   miqdorda
mablag‘   hisoblanishidan   qat’i   nazar,smetani   tasdiqlashda   uning   bir   necha-
yillardagi amaldagi ijrosi va byudjet mablag‘lari hajmi hisobga olinadi. 7
Muzeylar faoliyati va byudjetdan moliyalashtirish huquqini olishning muhim
sharti   ularning   faoliyatini   litsenziyalash   hisoblanadi.   Qonunga   muvofiq,   davlat
muzeylarining   nizomlari   O‘zbekiston   Respublikasi   hukumati   tomonidan
tasdiqlanishi   kerak.   Qimmatbaho   ashyolarning   saqlanishini   ta’minlaydigan
hujjatlar qatorida ma’lum o‘rinni Muzey fondining Davlat katalogi egallashi kerak.
Muzeylar uchun ham, boshqa turdagi madaniyat muassasalari va tashkilotlari
uchun   ham   byudjet   xarajatlarini   rejalashtirishdan   oldin   muassasaning   o‘z-o‘zini
moliyalashtirishni   ta’minlash   uchun   daromad   olish   qobiliyatini   aniqlash,
ob’ektning   madaniy   va   tarixiy   ahamiyatini   aniqlash,   ijtimoiy   guruhlar   doirasini
aniqlash   kerak.   ushbu   madaniyat   muassasasi   xizmatlaridan   foydalanayotgan
aholi.   Qoida  tariqasida,   byudjet   manbalari   hisobidan   moliyalashtirish   muassasalar
7
Gurvich   M.M.   AQShda   madaniy   faoliyatni   moliyaviy   qo'llab-quvvatlash     M.M.   Gurvich     Madaniyatni
moliyalashtirish   institutlari:   xorijiy   mamlakatlar   tajribasi     RAS.   Ying   -   t   xalqaro.   iqtisodiyot   va   siyosiy.   Issled.,
Ijtimoiy iqtisodiyot instituti; javob. ed. VA MEN. Rubinshteyn. - M., 2020. - 194 b.
15 aholiga pullik xizmatlar  ko‘rsatish orqali  o‘z daromadlarining o‘sishini  kafolatlay
olmagan   hollarda   amalga   oshiriladi.   Ularning   asosiy   faoliyati   jamoat   tovarlari,
xususan,   davlat   kutubxonalari   faoliyatining   aniq   xususiyatiga   ega.   Moddiy-
texnikaviy   va   axborot   texnologiyalarini   rivojlantirish   uchun   byudjet   mablag‘lari
hisobidan moliyalashtirish amalga oshirilishi mumkin.
Teatrlar   va   kontsert   tashkilotlari   uchun   byudjet   mablag‘lari   miqdorini
hisoblashda   kutilayotgan   daromadlar   hajmi   ham   belgilanadi,   bu   xizmat
ko‘rsatilayotgan   tomoshabinlar   soni   va   chiptaning   o‘rtacha   narxiga
bog‘liq.   Tomoshabinlar sonini hisoblash uchun auditoriya sig‘imini rejalashtirilgan
chiqishlar   soniga   va   ularning   o‘rtacha   tashrifiga   ko‘paytirish   kerak.   Barcha
chiqishlar   ertalab,   tushdan   keyin   va   kechqurun   bo‘linadi.   Chipta   narxi   spektakl
vaqtiga   bog‘liq.   Teatrlar   spektakllardan   tushgan   daromaddan   tashqari,   aholiga
xizmat   ko‘rsatishdan   ham   daromad   olishlari   mumkin.   Xarajatlarning   asosiy
moddalari   bo‘yicha   xarajatlarni   hisoblash   metodologiyasi   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   ega   emas.   San’at   va   san’at   xodimlarining   ish   haqi   fondi   to‘liq
stavkada   ishlaydigan   va   taklif   qilingan   xodimlarning   ish   haqi   fondiga
bo‘linadi.   Yangi   mahsulotlar,   chiptalar   sotish,   reklama   xarajatlari,   boshqa
xarajatlar daromadlar va byudjet tushumlari hajmi bilan tartibga solinadi.   Byudjet
mablag‘lari   odatda   subsidiyalar   shaklida   ajratiladi.   Teatr   smetasi   ikki   bo‘limdan
iborat   moliyaviy   rejadir:   daromadlar   va   tushumlar;   xarajatlar   va
ajratmalar.   Birinchi   bo‘limda   asosiy   faoliyat   uchun   to‘lovlar,   boshqa   daromadlar,
byudjet   subsidiyalari   hisobga   olinadi.   Ikkinchisida   -   qoplash   manbalaridan   qat’i
nazar, barcha xarajatlar.
Teatrlardan   farqli   o‘laroq,   kontsert   faoliyati   turli   janrlarni   -   estrada,
filarmoniya   va   boshqalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Filarmoniyaga   davlat   moliyaviy
yordami   ko‘rsatiladi,   chunki   u   o‘ziga   xosligi   tufayli   eng   zararli
hisoblanadi.   Konsert   tashkilotlarini   moliyalashtirish   uchun   hisob-kitoblar   va
asoslar teatrga o‘xshash.
16 2.2.Madaniyat va san’at tashkilotlarida aylanma mablag‘larning
buxgalteriya hisobi va soliq hisobi tizimini shakllantirish xususiyatlari
Har   bir   ijodiy   mahsulotning,   shu   jumladan   kino   asarining   asosi   muallifning
g‘oyasi bo‘lib, u muqarrar ravishda tashkilotning nomoddiy aktivlarining bir qismi
sifatida mualliflik huquqlarini baholash va hisobga olish masalalariga olib keladi.
Audiovizual   asarni   suratga   olish   uskunalari,   kamera   uskunalari,   yoritish
uskunalarisiz   yaratish   mumkin   emas;   suratga   olish   ko‘pincha   maxsus
pavilyonlarda   amalga   oshiriladi;   joylarda   suratga   olish   uchun   maxsus   transport
vositalaridan   foydalaniladi   -   bu   borada   katta   hajmdagi   materiallarni   baholash   va
hisobga olish kerak. asosiy vositalar assortimenti.
Madaniyat   tashkilotlarida   asosiy   fondlar   va   nomoddiy   aktivlar   qiymati
korxona aktivlari umumiy qiymatining muhim qismini tashkil qilishi mumkin. Shu
munosabat bilan tashkilotning hisob siyosati bilan tasdiqlangan asosiy vositalar va
nomoddiy   aktivlarni   hisobga   olish   metodologiyasi   tashkilotning   moliyaviy
natijalariga sezilarli ta'sir ko‘rsatadi.
Mahalliy buxgalteriya hisobini isloh qilish va buxgalteriya hisobining xalqaro
standartlariga   o‘tish   sharoitida   nomoddiy   aktivlar   va   asosiy   vositalarni   hisobga
olishni   tartibga   soluvchi   qonun   hujjatlari   doimiy   ravishda   o‘zgarmoqda.   Shu
munosabat   bilan   madaniy   tashkilotlarning   buxgalteriya   hisobi   xodimlarini   o‘z
vaqtida qayta tayyorlash va ularning malakasini  oshirish dolzarb vazifalardan biri
bo‘lib,   bu   aylanma   mablag‘larni   hisobga   olish   va   soliq   hisobini   yuritishning
maqbul tizimini shakllantirish orqali tashkilotlarning moliyaviy holatini yaxshilash
imkonini beradi.
Madaniyat   tashkilotlarida   aylanma   mablag‘larning   buxgalteriya   hisobi   va
soliq   hisobini   yuritish   tizimini   optimallashtirish   yo‘nalishlaridan   biri   tarmoqdagi
xo‘jalik   yurituvchi   sub’yektlar   faoliyatining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   asosiy   vositalar   bilan   amalga   oshiriladigan   turli   operatsiyalarni
hisobga   olish,   ularni   hisoblashning   dolzarb   masalalari   hisoblanadi.   amortizatsiya,
17 qayta   baholash,   asosiy   vositalarni   tiklash,   shuningdek,   mol-mulk   solig‘i   va
daromad solig‘ini optimallashtirish masalalari.
Joriy   bo‘lmagan   buxgalteriya   va   soliq   hisobi   tizimini   optimallashtirishning
yana   bir   yo‘nalishi   madaniyat   tashkilotlaridagi   muhim   aktivlar   nomoddiy
aktivlarni   hisobga   olish   va   soliqqa   tortishning   xususiyatlari,   xususan,   madaniyat
tashkilotlarining   nomoddiy   aktivlari   sifatida   mualliflik   huquqi   va   turdosh
huquqlarni   tartibga   solishning   qonunchilik   asoslari,   shuningdek,   mualliflik
huquqlarini olish va o‘tkazishni hisobga olish masalalari.
Asosiy   vositalarning   buxgalteriya   hisobi   va   soliq   hisobi   xususiyatlarini
o‘rganish natijalariga ko‘ra, tarmoqdagi xo‘jalik yurituvchi sub'ektlar faoliyatining
o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   tashkilotning   asosiy   vositalarga
nisbatan hisob siyosatining quyidagi tegishli jihatlari. aniqlash mumkin.
Asosiy vositalarning minimal boshlang‘ich qiymati.
Muhimlik mezoni bo‘lib, unda turli xil foydali xizmat muddatiga ega bo‘lgan
asosiy   vositalarning   alohida   komponentlari   bitta   inventar   ob'ektiga   birlashtirilishi
mumkin.
Amortizatsiyani hisoblash usuli (asosiy vositalar guruhlari bo‘yicha).
Amortizatsiyani kamaytirish qoldig‘i usulidan foydalangan holda hisoblashda
kam eskirgan qiymatni hisobdan chiqarish tartibi.
Asosiy vositalarni tekin olish bilan bog‘liq daromadlarni aks ettirish tartibi.
Asosiy   vositalarni   qayta   baholashning   o‘ziga   xos   xususiyatlari:   qayta
baholashda   qayta   baholash   usulini,   muntazam   qayta   baholash   o‘tkaziladigan
muhimlik mezonini va qayta baholanishi kerak bo‘lgan asosiy vositalar guruhlarini
belgilash kerak.
Modernizatsiya va qo‘shimcha uskunalar xarajatlarini hisobga olish usuli.
18 Imtiyozli   va   imtiyozli   bo‘lmagan   mulkni   alohida   hisobga   olish   usuli,   agar
tashkilot mol-mulk solig‘i bo‘yicha imtiyozlarni qo‘llash huquqiga ega bo‘lsa.
Inventarizatsiya tartibi.
Yuqoridagilardan   tashqari,   asosiy   vositalarni   hisobga   olish   tizimini   ishlab
chiqishda,   buxgalteriya   siyosatida   asosiy   vositalar   bo‘yicha   hujjat   aylanishi
tartibini belgilash tavsiya etiladi. Ushbu maqsadlar uchun biz kerak hujjat aylanishi
uchun  mas'ul   shaxslarni   belgilaydi,  asosiy   vositalarni   hisobga   olish   va  tugatishga
qabul   qilish   komissiyalarini   tuzadi,   inventarizatsiyani   o‘tkazish   tartibini   va
inventarizatsiya   komissiyasining   tarkibini   tasdiqlaydi.   Birlamchi   hujjatlarni
tayyorlashga   alohida   e'tibor   berilishi   kerak,   chunki,   masalan,   asosiy   vositalarni
qabul   qilish   va   topshirish   dalolatnomasining   yo‘qligi   yoki   noto‘g‘ri
rasmiylashtirilganligi   (birlashtirilgan   shakl   OS-1)   amortizatsiya   to‘lovlarini   olish
uchun   to‘siq   bo‘lishi   mumkin.   xarajatlar   sifatida   hisobga   olinadi,   bu   esa   oxir-
oqibat daromad solig‘i miqdorini oshiradi. 8
Alohida   ta'kidlash   kerakki,   hozirgi   vaqtda   Rossiya   Federatsiyasi   Moliya
vazirligi tomonidan Moliyaviy hisob va hisobot standartlari milliy tashkiloti bilan
birgalikda   ishlab   chiqilgan   "Asosiy   vositalarni   hisobga   olish"   yangi   Buxgalteriya
nizomi (PBU) loyihasi mavjud. Ushbu loyihaning mavjudligi yaqin kelajakda joriy
PBU   6/01   "Asosiy   vositalarni   hisobga   olish"   o‘rniga   kuchga   kirishini   nazarda
tutadi.   Ushbu   PBU   loyihasini   o‘rganish   bizga   asosiy   vositalar,   shu   jumladan
madaniyat   tashkilotlari   uchun   hisob   tizimini   optimallashtirishning   istiqbolli
yo‘nalishlarini   oldindan   aniqlash   imkonini   beradi.   "Asosiy   vositalarni   hisobga
olish" PBU loyihasi amaldagi PBU 6/01 bilan deyarli bir xil tuzilishga ega, ammo
tarkibda quyidagi asosiy farqlar mavjud:
• asosiy vositalar tushunchasi va tasnifi;
• inventarizatsiya ob'ektlarini birlashtirish;
8
https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-formirovaniya-sistemy-buhgalterskogo-i-nalogovogo-ucheta   
vneoborotnyh-aktivov-v-organizatsiyah-sfery-kultury
19 •   asosiy   vositalar   tarkibidan   ijara   daromadlarini   olishga   mo‘ljallangan
aktivlarni chiqarib tashlash;
• asosiy vositalar ob'ektining foydalanish muddatini aniqlashda ma'naviy yoki
tijorat eskirish mezoni;
•   asosiy   vosita   foydalanishga   topshirilgan   oydan   boshlab   amortizatsiyani
hisoblash;
• hech bo‘lmaganda har bir hisobot-yilining oxirida foydali xizmat muddatini,
amortizatsiyani hisoblash usulini va taxminiy qutqaruv qiymatini ko‘rib chiqish;
•   kelajakning   dastlabki   qiymatiga   (va   keyingi   amortizatsiya)   kiritish   asosiy
vositalarni demontaj qilish va tugatish va atrof-muhitni tiklash xarajatlari;
•   texnik   holatni   muntazam   tekshirish   yoki   kapital   ta'mirlash   xarajatlarini
boshlang‘ich tannarxga (va keyingi amortizatsiya) kiritish;
• tashkilot tanlash uchun asosiy vositalarni qayta baholashning ikkita modeli.
Bo‘lajak   innovatsiyalar   ro‘yxati,   shubhasiz,   madaniyat   tashkilotlarining
moliyaviy   ko‘rsatkichlariga,   xususan,   kino   tashkilotlari   faoliyatini   baholashga
sezilarli   ta'sir   ko‘rsatadi,   chunki   ularning   faoliyati   juda   ko‘p   miqdordagi
qimmatbaho asosiy vositalardan foydalanishni o‘z ichiga oladi.
Muallifning   so‘zlariga   ko‘ra,   umuman   olganda,   loyiha   asosiy   vositalarni
baholash   va  hisobga  olish   sohasida   tashkilotlarga  ko‘proq  erkinlik  beradi,   chunki
taxminiy tugatish qiymati, foydali xizmat muddati va amortizatsiya usulini har-yili
qayta   ko‘rib   chiqish   korxonadagi   o‘zgarishlarga   nisbatan   moslashuvchan
munosabatda  bo‘lishga  imkon beradi. madaniy  tashkilotlar   uchun ayniqsa  muhim
bo‘lgan   ish   sharoitlari.   Shu   bilan   birga,   PBU   loyihasining   qoidalari,   PBU   6/01
bilan   solishtirganda,   buxgalterdan   ko‘proq   darajada   professional   mulohazani
qo‘llashni   talab   qiladi,   bu   esa   madaniy   tashkilotlarda   buxgalteriya   xizmati
20 xodimlarini   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   masalasini   yanada
murakkablashtiradi. ko‘proq tegishli.
Asosiy   vositalardan   farqli   o‘laroq,   nomoddiy   aktivlar   jismoniy   shaklga   ega
emas,   monetar   bo‘lmagan   xarakterga   ega   va   ba'zi   hollarda   moddiy   tashuvchilar
vositachiligida   bo‘lmagan   o‘ziga   xos   xususiyati   tufayli   ularning   aniq   qiymatini
aniqlash juda qiyin. Nomoddiy aktivlardagi bu farqlarning barchasi ularni hisobga
olish xususiyatlarini, shu jumladan madaniy tashkilotlarda ham belgilaydi.
Madaniy   tashkilotlarda   nomoddiy   aktivlar   bilan   turli   operatsiyalarni   hisobga
olish va soliq hisobini yuritish xususiyatlarini o‘rganish bizga nomoddiy aktivlarga
nisbatan   tashkilotning   hisob   siyosatining   quyidagi   dolzarb   jihatlarini   ajratib
ko‘rsatish imkonini beradi.
Nomoddiy aktivlarning tasnifi.
Nomoddiy   aktivning   qiymatini   baholash   usullari   va   ulardan   madaniyat
tashkilotlarida foydalanishning maqsadga muvofiqligi.
Buxgalteriya hisobida nomoddiy aktivlarni tan olish shartlari.
Soliq hisobida nomoddiy aktivlarni tan olish shartlari.
Nomoddiy aktivlarning foydali xizmat muddatini aniqlash.
Nomoddiy aktivlarning amortizatsiyasi.
97-“Kechiktirilgan   xarajatlar”   hisobvarag‘idan   foydalanish   bo‘yicha   qonun
hujjatlaridagi   qarama-qarshiliklar   va   undan   nomoddiy   aktivlarni   hisobga   olishda
foydalanishning qonuniyligi.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   buxgalteriya   hisobi   tizimida   nomoddiy   aktivlarni
tasniflash   ularni   baholash   uchun   ayniqsa   muhimdir,   chunki   xo‘jalik   yurituvchi
sub'ektning   faoliyati   to‘g‘risidagi   iqtisodiy   ma'lumotlarning   90%   dan   ortig‘i
bevosita buxgalteriya tizimida shakllantiriladi.
21 Hozirgi   vaqtda   nomoddiy   aktivlarni   hisobga   olish   PBU   14/07   bilan   tartibga
solinadi,   unga  ko‘ra  intellektual   faoliyatning   bir   nechta   himoyalangan  natijalarini
o‘z   ichiga   olgan   murakkab   ob'ekt   nomoddiy   aktivlarning   inventar   ob'ekti   sifatida
ham tan olinishi mumkin:
• kino;
• boshqa audiovizual ishlar;
• teatrlashtirilgan va ko‘ngilochar tomosha;
• multimedia mahsuloti;
• yagona texnologiya.
2.3.О‘zbekistonda madaniyat sohasini byudjetdan moliyalashtirish joriy
holati tahlili.
О‘zbekistonda   madaniyat   sohasini   byudjetdan   qoplash   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7   fevraldagi   PF-4947-sonli   Farmonining   8-
ilovasiga   ko‘ra   qabul   qilingan   2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini
«Xalq   bilan   muloqot   va   inson   manfaatlari-yili»da   amalga   oshirishga   oid   davlat
dasturining  52-bandida   fuqarolarning  o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlarida  fuqarolar
yig‘ini   raisining   o‘rinbosari-keksalar   va   faxriylar   ishlari   bo‘yicha   maslahatchilari
uchun   turkum   tadbirlar   dasturini   amalga   oshirish,   o‘quv-seminarlarini   o‘tkazish,
ularning   ish   faoliyati   samaradorligini   ta’minlash   maqsadida   uslubiy   qo‘llanmalar
ishlab chiqish belgilab qo‘yilgan. Bundan ko‘zlangan maqsad esa keksa yoshdagi
fuqarolarning   mamlakat   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   keng   qamrovli   ishtirok   etishi
uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratish,   jamiyat,   oilalar   va   mahallalarda   tinchlik   va
osoyishtalikni   ta’minlash,   shuningdek   yosh   avlodni   xalqimizning   ko‘p   asrlik
an’analarini hurmat qilish ruhida tarbiyalash ishidagi rolini oshirishdir. 
22 Bir so‘z bilan aytganda harakatlar strategiyasida ko‘zda tutilgan maqsadlarga
erishishda   san’at   va   madaniyat   faoliyatning   muhim   o‘rni   bor.   Bu   o‘z   navbatida
faoliyatning   samarali   tashkil   etilishi   nafaqat   mamlakat   aholini   madaniy
ehtiyojlarini   qondirish,   ong   -   tafakkur   darajasini   bugungi   taraqqiyotga   monand
oshirish bilan chegaralanib qolmay, ulkan  bunyodkor  xalqni  ozod va obod vatan,
erkin   va   farovon   hayot   qurishdek   ezgu   maqsad   yo‘lida   birlashtiradi.   San’at   va
madaniyat   sohasidagi   siyosatining   konseptual   negizlari   va   uning   mamlakat
taraqqiyotiga ta’siri. 
О‘zbekistonda   madaniyat   sohasini   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   24-yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   yig‘ilishda   so‘zlagan
ma’ruzasida   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoev   jumladan   shunday   dedi:   “Bugun
hayotimizning   o‘zi   Konstitutsiyamizda   ifodasini   topgan   eng   oliy   maqsad-inson
manfaatlarini hartomonlama ta’minlash masalasini dolzarb vazifa qilib qo‘ymoqda.
Inson   manfaatlarini   ta’mindash   uchun   eng   avvalo   odamlar   bilan,   xalq   bilan
muloqot   qilish,   ularning   dardu   tashvishlari,   orzu   niyatlari,   hayotiy   muammo   va
ehtiyojlarini   yaxshi   bilish   kerak”.   O‘tgan   2016-yili   sentyabr   oyida   Internet
tarmog‘ida   Respublika   Bosh   vazirining   electron   qabulxonasi   ish   boshlaganidan
so‘ng   nisbatan   qisqa   muddat   ichida   respublika   aholisidan   218   mingdan   ortiq
murojaat tushgan. 
Xarajatlar   summasini   hisoblashda   “Asosiy   vositalar   bo‘yicha   xarajatlar”
(dekoratsiyalar,   mebel   va   rekvizitlar,   butaforiya,   teatr   kostyumlari,   poyabzallar,
pariklar va boshqalar1) hisobga olinmaydi. 
Budjet   subsidiyalari   yuqorida   ko‘rsatilgan   miqdorda   ajratiladi,   biroq   o‘z
foydasi   bilan   qoplanmagan   xarajatlar   prognozining   bir   qismidan   ortiq   emas.
О‘zbekistonda   madaniyat   sohasida   murojaatlarning   ko‘pchilik   qismi   hayotning
ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy sohalarida mavjud bo‘lgan turli byurokratik to‘siqlar,
qonunga   zid   bo‘lgan   idoraviy   o‘riqnomalar,   tadbirkorlik   bo‘yicha   noqonuniy
tekshirishlar,   stavkasi   optimal   bo‘lgan   bank   kreditlari   ajratish,   huquq   va   tartibot
idoralarining   faoliyati   haqida,   shuningdek,   aholining   uy-joy   qurilishi,   kommunal,
23 transport,   savdo   xizmati,   energiya   ta’minoti,   yo‘llarning   holatini   yaxshilash   va
boshqalar xususida bo‘lgan. 
Mamlakatimiz   Prezidenti   o‘z   so‘zida   davom   etib,   xalq   bilan   muloqot   qilib,
ularni o‘ylantirayotgan muammolar yechimini topish bugungi kun talabi ekanligini
ta’kidlab shunday dedi: “Xalq davlat idoralariga emas, davlat idoralari xalqimizga
xizmat   qilishi   kerak   va   bu   haqiqatni   avvalo   barcha   bo‘g‘imdagi   rahbarlar   yaxshi
tushunib   olishi   darkor”.   Prezidentimizning   taklifi   bilan   2017-yilni   “Xalq   bilan
muloqot   va   inson   anfaatlari-yili”   deb   e’lon   qilinishi,   shu   bilan   davlat   Dasturini
ishlab chiqilishi,  2017-yildan boshlab  barcha  darajadagi  hokimlar, prokuratura va
ichki   ishlar   organlari   rahbarlarining   aholi   oldida   hisobot   berishi   tizimini   joriy
etilishi,   har   bir   tuman   va   shaharda   “Xalq   qabulxonalarini”   tashkil   etish   va   ularni
to‘laqonli   faoliyat   o‘rsatishi,   kelgusida   mahalliy   hokimlarni   bevosita   xalq
tomonidan   saylash   tizimini   yo‘lga   qo‘yilishi   jamiyatimizda   erkin   demokratik
fuqarolik   jamiyati   qurishda   oldinga   tashlangan   keskin   qadam   desak,   mubolag‘a
bo‘lmaydi.   Mamlakatimiz   ana   shu   taraqqiyot   yo‘lidan   rivojlanish   jarayonida-
yildan-yilga katta yutuqlarga yarishmoqda. 
O‘zbekiston   tanlab   olgan   taraqqiyot   yo‘li   demokratiya   va   erkinlikning
umume’tirof   etilgan   tamoyillariga   asoslanadi.   Bu   yo‘ldan   rivojlanishdan   asosiy
maqsad   esa   mamlakatimizda   demokratik   davlat   va   fuqarolik   jamiyati   barpo
etishdan   iborat.   Ana   shunday   buyuk   maqsadga   erishish   yo‘lida   jamiyatimizning
ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   va   ma’naviy   sohalarida   tub   islohotlar   o‘tkazilishi
jarayoni   davom   etmoqda.   Shu   narsani   ta’kidalsh   kerakki,   mamlakatimizda   barpo
etilayotgan   yangi   jamiyatning   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,   huquqiy   va   ma’naviy-
axloqiy   negizlarini   yaratish   borasida   tub   o‘zgariShlar   amalga   oshirilmoqda.
Mustaqil   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   ma’naviy-axloqiy   negizlari   haqida
marhum   birinchi   Prezidentimiz   Islom   Abdug‘anievich   Karimov   quyidagi   to‘rt
asosni alohida ko‘rsatib o‘tadi: 
•Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik; 
24 •Xalqimizning   ma’naviy   merosini   mustahkamlash   va   rivojlantirish;
•Insonning o‘z imkoniyatlarini erkin namoyon qilish; 
•Vatanparvarlik;   Albatta,   jamiyat   taraqqiyotining   ma’naviy-axloqiy   negizlari
masalasi  o‘z  mazmuni   va  mohiyatiga  ega.  Shu  narsa   ma’lumki  ma’naviy-axloqiy
ushunchasi   eng   avvalo   ma’naviyat,   uning   turli   shakllarda   namoyon   bo‘lishi   va
amal   qilishi,   ma’naviymafkuraviy   munosabatlar   va   vazifalar   hamda   ularni
turmushga   tadbiq   etish   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   ijtimoiy   tuzilmalar
faoliyatini o‘z ichiga oladi. 
O‘zbekistonda   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   istiqlolning   dastlabki-yillarida
ishlab   chiqilgan   o‘zbek   modeli   asosida   amalga   oshirmoqda.   Bu   model   boshqa
mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   modellardan   o‘zining   bir   qator   jihatlari   bilan
farq   qiladi.   Jumladan,   islohotlardan   o‘zbek   modelida   ma’naviyat   va   iqtisodning
o‘zaro   bog‘liqligi   va   shu   bog‘liqlikning   iqtisodiy   taraqqiyotdagi   o‘rniga   alohida
urg‘u   beriladi.   O‘z   asarlaridan   birida   Islom   Karimov   iqtisodiy   munosabatlarni
jamiyatning   tanasiga,   ma’naviyatni   esa   jamiyatning   joniga   o‘xshatgan   edi.   Bu
qiyos   badiiy   shaklda   bayon   qilingan   bo‘lsa   ham,   unda   ilmiy   teranlik   va   reallik
mavjud. Madaniyat va san’at sohalarini rivojlantirishga berilayotgan e’tibor tufayli
bugungi kunda madaniyat va san’at  sohalarini boshqarishga dolzarb masalalardan
biri sifatida qaralmoqda. 
Inson   qalbi   va   ongiga   o‘zining   jozibasi   bilan   ta’sir   etadigan   soha   bu   albatta
san’at   sohasidir.   San’at   insonlarga   o‘zgacha   ilig‘lik   kashf   etadigan   ulug‘   tuyg‘u
hisoblanadi. Ayniqsa estrada san’atkorlariga bo‘layotgan talab bugungi kunda juda
kuchayib   bormoqda.   Bu   jarayonlar   albatta   yoshlarning   qalbidan   joy   olishga
urinishi   tabiiydir.   Globallashuv   jarayonida   san’at   va   madaniyat   sohalarini   to‘g‘ri
tashkil etish va ularni boshqarish muammolari ularni to‘g‘ri talqinlarda insonlarga
yetkazib   berish   dolzarblik   kasb   etmoqda.   Bugungi   kunda   rivojlanib   borayotgan
estrada   san’ati   haqida   birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   “Biz   estrada
san’atining   bugungi   va   ertangi   rivoji   haqida   so‘z   yuritar   kanmiz,   avvalambor
«milliy estrada» degan iboraning ma’no-mazmuniga alohida e’tibor berishimiz, uni
25 har   qanday   begona   ta’sirdan,   ayniqsa,   «ommaviy   madaniyat»   ruhidagi   oqimlar
ta’siridan himoya qilishimiz tabiiy, albatta. Bu haqida gapirganda, bir holatni afsus
bilan aytishga to‘g‘ri keladi. 
Ayrim   yosh   ijrochi   va   ijodiy   guruhlarning   jamoatchilik   e’tiboriga   taqdim
etayotgan   «asar»lari   san’atning   hech   qanday   talab   va   me’zonlariga   javob
bermaydi.   Nafaqat   mavzu  va   musiqa,   ijro   usullari,  balki   sahna   harakatlarida   ham
ochiqdan-ochiq   ajnabiy   «ommaviy   madaniyat»   o‘rinishlariga   taqlid   qilish,
«yulduzlik»   kasaliga   chalinish   holatlari   tez-tez   uchrab   turayotgani   chinakkam
san’at   muhlislarini   ranjitmasdan   qolmaydi,   albatta.   Ayniqsa,   bizning   milliy
an’analarimizga, ahloq-odob qoidalariga mutlaqo to‘g‘ri kelmaydigan kliplar, turli
tillardagi so‘zlarni qorishtirib yoki talaffuzni ataylab buzib aytish kabi nomunosib
harakatlarni   ayrim   yosh   ijrochilar   o‘zi   uchun   qandaydir   yangicha   uslub   deb
bilayotgani,   menimcha,   san’atni,   uning   mohiyati   va   ahamiyatini   tushunmaslikdan
boshqa narsa emas. 
Madaniy   jamoatchiligimiz,   avvalambor   musiqashunos   olimlar,   ustoz
san’atkorlar,   kompozitorlar,   yozuvchi   va   jurnalistlar,   ko‘p   sonli   san’at
ihlosmandlari   bunday   masalalar   yuzasidan   o‘z   fikriniochiq   bildirib   borishi,   shu
tariqa   yoshlarimizga   to‘g‘ri   tarbiya   berishimiz   ham   qarz,   ham   farz,   deb
o‘ylayman”. 
Prezidentimiz   san’at   va   madaniyat   sohasi   xodimlari   zimmasigayuklagan
ma’suliyati   juda   o‘rinlidir.   Chunki   bugungi   kunda   san’at   va   madaniyat   sohasini
rivolantirish   va   uni   to‘g‘ri   tashkil   etib   boshqarib   borish   juda   muhim   ahamiyatga
egadir.   Prezidentimiz   yuqoridagi   fikrlarini   isboti   tariqasida   yana   estrada
san’atining   mohiyatiga   to‘xtaladi.   “Nega   deganda,   agar   insonning   qulog‘i   yingil-
yelpi,   tumtaroq   ohanglarga   o‘rganib   qolsa,   bora-bora   uning   badiiy   didi,   musiqa
madaniyati   pasayib   ketishi,   uning   ma’naviy   olamini   sohta   tushunchalar   egallab
olishi   ham   hech   gap   emas.   Ohir-oqibatda   bunday   odam   «Shoshmaqom»   singari
milliy   me’rosimizning   noyob   durdonalarini   ham,   Mosart,   Bethoven,   Bah   va
Chaykovskiy kabi dunyo tan olgan buyuk kompozitorlarning asarlarini ham qabul
26 qilishi qiyin bo‘ladi”. Bunday holatlarning oldini olish uchun san’atkorlar orasida
sog‘lom   ijodiy   muhit   tashkil   qilish,   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodning   ma’naviy
olami va madaniy saviyasini yuksaltirish, yoshlarimizning milliy va jahon musiqa
madaniyatining   mumtoz   asarlari   bilan   birga,   ularning   kayfiyati   va   intilishlariga
mos keladigan zamonaviy estrada san’ati namunalaridan keng bahramand bo‘lishi
uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratish   musiqiy   ta’limni   yanada   rivojlantirish
masalalari o‘ta muhim ahamiyat kasb etadi.
San’at   va   madaniyat   sohalarini   rivojlantirishda   ijtimoiy   boshqaruv
mexanizmalarini   tahlil   etishdan   maqsad   talabalarda   boshqarish   muammolariga
qiziqish uyg‘otish, amaliy tashkilotchilik faoliyatiga ishtiyoq tug‘dirishdir. Chunki
hozir   boshqarish   asoslarini   va   bozor   ko‘nikmalarini   o‘rganayotgan   talabalar
kelgusida   boshqarish   tizimining   xodimlari,   kichik   va   o‘rta,   katta   jamoalarning
rahbarlari,   ijtimoiy,   tashkiliy-texnik   faoliyatning   turli   sohalarini   boshqarish
bo‘yicha loyihalar, tadbirlar ishlab chiquvchilar bo‘lib yetishadilar. 
Boshqarish   tizimini   takomillashtirish   va   san’at   sohasida   har   xil   tadbirlar
ishlab   chiqish   ham   ularning   zimmasiga   tushadi.   Shuning   uchun   san’at   va
madaniyat   sohasini   rivojlartirishga   doir   yurtimiz   mustaqillika   erishganimizdan
so‘ng   O‘zbekiston   Respublikasining   bir   qator   qonunlari,   prezident   farmonlari   va
qarorlar ishlab chiqildi. 
Hususan   “Madaniy   boyliklarning   olib   chiqilishi   va   olib   kirilishi”,   “Madaniy
me’ros   obyektlarini   muhofaza   qilish   va   ulardan   foydalanish”,   “Muzeylar”
to‘g‘risidagi   qonunlari   qabul   qilindi.   Shu   qatorda   san’at   va   madaniyat   sohasini
rivojlantirish borasida, Prezident farmonlari ishlab chiqildi. 
2019-yilning   9   iyul   sanasida   «Madaniyat   va   san’at   sohasida   davlat-xususiy
sheriklikni   amalga   oshirishga   ko‘maklashish   va   moliyalashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida"gi   hukumat   qarori   qabul   qilindi.   Bu   haqda   «Huquqiy   axborot»   kanali
orqali xabar berildi. 
27 Qaror   bilan   Madaniyat   va   san’at   sohasida   davlat-xususiy   sheriklik
to‘g‘risidagi   qonunchilik   asosida   berilishi   mumkin   bo‘lgan   davlat   mulki
ob’ektlarining ro‘yxati tasdiqlandi. 
Shuningdek,   qaror   bilan   Madaniyat   va   san’at   sohasida   davlat-xususiy
sheriklik   to‘g‘risidagi   qonunchilik   asosida   amalga   oshiriladigan   loyihalarni
moliyalashtirish   uchun   alohida   ochiladigan   shaxsiy   g‘azna   hisobvarag‘i
mablag‘larini jamlash va undan foydalanish tartibi to‘g‘risidagi nizom tasdiqlandi. 
Unga   ko‘ra,   maxsus   hisobvaraqdagi   mablag‘lardan   davlat-xususiy   sheriklik
to‘g‘risidagi   bitim   ob’ektlarini   qurish,   rekonstruksiya   qilish   va   ta’mirlashga
imtiyozli kredit berish uchun madaniyat  va san’at nodavlat muassasalarini  tashkil
etish maqsadida foydalaniladi. 
Bundan   tashqari,   qaror   bilan   Davlat-xususiy   sheriklik   to‘g‘risidagi
qonunchilik   shartlari   asosida   faoliyat   yuritadigan   madaniyat   va   san’at   nodavlat
muassasalariga   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag‘laridan
subsidiyalar ajratish tartibi to‘g‘risidagi nizom tasdiqlandi. 
Mazkur   nizom   nodavlat   teatr   va   sirklar,   hayvonot   bog‘lari,   madaniyat
saroylari, konsert zallari, madaniyat markazlariga tatbiq etila2di. 
Byudjetdan   subsidiyalar   madaniyat   va   san’at   nodavlat   muassasalari
harajatlarining   bir   qismini   qoplash   uchun-yillik   daromadlari   va   xarajatlari
hajmidan,   madaniy   xizmatlar   ko‘rsatish   bo‘yicha   tuziladigan   shartnomalardan
kelib chiqib ajratiladi. 
Unga   ko‘ra,   tadbirkor   subsidiyalar   ajratish   uchun   moliya   organiga   tegishli
hujjatlarni ilova qilgan holda ariza bilan murojaat qiladi. 
Madaniyat   va   san’at   nodavlat   muassasasi   byudjetdan   subsidiya   olishga
buyurtmanomani hisobot oyidan keyin ikki oy davomida taqdim etishi mumkin. 
Barcha shart-sharoitlarni  yoshlarning ta’lim  tarbiyasiga  jiddiy ta’sir  etadigan
omillardan   eng   muhim   rol   o‘ynaydigan   madaniyat   va   san’at   sohalarini
28 rivojlantirishga   Respublikamiz   birinchi   Prezidenti   tomonidan   ko‘rsatilayotgan
e’tibordir.   San’at   va   madaniyat   sohasini   rivojlantirish   va   ularni   optimallashtirish
bugungi   kunda   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Madaniyat   va   san’at   xodimlarini
yetuk   kadirlar   etib   tayyorlash   va   ular   yaratayotgan   asrlar   shaxs   ma’naviyatini
yuksaltirishga   ulkan   hissa   qo‘shmoqliklari   zarur   hisoblanadi.   Man’aviy   boyliklar
olimlar, musavvirlar, bastakorlar, shoir va yozuvchilar, nazariyotchilar, xullas, xalq
tomonidan yaratiladi. 
Man’aviy   madaniyatni   yaratish,   o‘zlashtirish   va   rivojlantirish   jarayonida
jamiyat   taraqqiy   etadi,   mehnat   unumdorligi   ortadi,   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar
rivojlanadi, kishilarning man’aviy qiyofasi shakllanadi, estetik zavqi, ijodiy kuchi
va qobiliyatlari taraqqiy etadi. Yurtimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, barcha
o‘zgarishlar   va   yangilanishlarning   markaziga   inson   va   uning   manfaatlari
qo‘yilganligi   hammamizni   quvontiradi.   Birinchi   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,
“...bugungi   kunda  ana  shu   jarayonlarning  mohiyatida  islohot-islohot  uchun   emas,
avvalo   inson   uchun,   uning   farovon   hayoti   uchun   xizmat   qilishi   kerak,
deganmaqsad   mujassam   ekanini   va   uning   amaliy   ifodasini   barcha   sohalarda
ko‘rish,   kuzatish   qiyin   emas”.   Insonning   farovon   hayoti   nafaqat   uning   moddiy
boyligi, balki man’aviy madaniyati bilan ham o‘lchanadi. 
Ma’lumki,   madaniy-ma’rifiy   faoliyat   juda   keng   jabhali   bо’lib,   uning   eng
ishonchli  va  ommaviy  shakli   xalq  badiiy  ijodiyoti  bilan  bog‘liq  edi.  Ushbu   shakl
mustaqillik-yillarida   ham   klub   faoliyatining   asosiy   yо’nalishi   bо’lib   qoldi.
Mamlakatimiz   bо’ylab   madaniyat   ishlari   vazirligiga   qarashli   klub   muassasalari
qoshidagi   badiiy   jamoalar   sonining   muttasil   о’sib   borganligini   kо’rish   mumkin.
Bunday   ijobiylikning   birinchi   sababi   birinchidan   istiqlol   tufayli   joylarda
milliylikning,   ayniqsa,   madaniyat   sohasida   milliy   hududiy   xususiyatlarga
e’tiborning   kuchayishi   jamiyat   a’zolarida   ijtimoiy   madaniy   faoliyatining   ortib
borishi bо’lsa, ikkkinchidan, ushbu jamoalar sonining ortib borishiga kо’p jihatdan
о’zbek   xalqining   ma’naviy-ma’rifiy   masalalarga   azaldan   e’tibor   berilishi   imkon
berdi. О’zbekiston Respublikasi  madaniyat ishlari vazirligi xalq badiiy ijodiyotini
29 tobora   takomillashtirish,   ularning   xalqchilligini   kо’tarish   borasida   talay   ishlar
amalga oshirildi. 
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   avvalo   xalqimiz,   ayniqsa   yosh   avlod   ongi   va
tafakkuriga singdirilgan milliy g‘oya har qanday yot g‘oyalarning ta’siriga berilib
qolmaslikni   ta’minlashi   bilan   birga   ularga   munosib   javob   qaytarish   kо‘nikmasini
ham   shakllantiradi,   milliy   qadriyatlarimizni   hurmat   qilishga   va   uni   asrab-
avaylashga undaydi. Shu nuqtai nazardan, yoshlar bilan bog‘liq muammolarni hal
etishda   milliy   qadriyatlardan,   ilg‘or   taraqqiyotga   xizmat   qiluvchi   diniy
qadriyatlardan   foydalanish,   ularni   zamonaviy   demokratik   qadriyatlar   bilan
uyg‘unlashtirgan   holda,   yosh   avlodni   har   omonlama   yetuk   va   barkamol   qilib
tarbiyalash masalasiga bugun yurtimizda katta ahamiyat berilmoqda. Ayni paytda
yoshlarni   ma’naviy   himoyalash   tizimining   mexanizimini   ishlab   chiqishga   ham
e’tibor qaratilmoqda. 
Chunki   hozirgi   globallashuv   sharoitida,   bir   tomondan,   milliy   qadriyatga,
ikkinchi   tomondan,   zamonaviy   qadriyatlarga   asoslangan   ma’naviy-   huquqiy
yangilish   jarayonlarini   amalga   oshirish   alohida   dolzarb   bо‘lib   qolmoqda.   О‘zbek
xalqining ibratnomuz, ayniqsa yoshlarni tarbiyalashda katta ta’sir eta oladigan urf-
odatlari,   an’analari,   rasm-rusumlari   va   marosimlari   borki,   bularni   bugungi   kunda
oilada   balalar   ongiga,   kundalik   hayot   tarziga   singdirish   yoshlarning   ma’naviy
taxdidlar  ta’siriga tushib qolishining oldini  olishdag muxum vazifalarimizdan biri
xisoblanadi 
Xulosa   qilib   aytganda,   yosh   avlodni   umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar
ruhida   tarbiyalash   zamon   talabi   bo‘lib   kelmoqda.   Zero,   dunyodagi   zo‘ravon,
tajovuzkor   kuchlar   bugun   niyatlari   hamda   maqsadlarini   emas,   balki   harakat
uslublarini o‘zgartirdilar. 
30 Ularning   nishoni   bugun   millat   qadriyatlari,   tarixi,   madaniyati,   axloqi,
ma’naviyatidir.   Bunday   g‘arbcha   «demokratiya»ni   niqob   qilib,   yurtimizga   turli
yo‘llar   bilan   kiritilayotgan   har   qanday   tahdidlarga   ongli   ravishda   to‘siq   qo‘yish,
o‘z millatimizning buyuk o‘zanlaridan kuch olgan ma’naviy immunitetimizni hosil
qilishimiz   bugungi   kun   talabidir.Shuning   uchun   quyidagi   jixatlarga   e'tibor
qaratmog‘imiz   lozim:   –   milliy   qadriyatlarimizni   bola   ongiga   singdirib   borish;   –
yoshlarning   o‘z   oldilariga   aniq   maqsad   qo‘yishlari,   o‘z   istiqbolini   yaratishlariga
ota-ona   kichik   yoshdan   e'tibor   berishi;   –   ota-onalar   bolalar   bilan   informasion
manbalardan   foylanayotgan   vaqtda   birgalikda   axborotlarni   taxlil   etib   borishga
o‘rgatish, shu yo‘l bilan mafkuraviy immunitetni hosil qilish; 
–   bolalarda   OAVdan,   mobil   telefonlardan   foydalanish   madaniyatini
shakllantirib borish; – internetomaniyaning oldini olish; – yoshlarni bo‘sh vaqtini
nazorat   qilish,   foydali   ishlarga,   to‘garaklarga   jalb   qilish;   –   bolalarni   badiiy
adabiyotlarni   o‘qishga   o‘rgatish;   –   OAVlardagi   ko‘rsatuvlar,   eshittirishlar,
ma'lumotlarni muntazam nazorat qilishni, saralashni yo‘lga qo‘yish; – internet kafe
kabilarning faoliyatini chegaralash va nazorat qilish. 
Yurtboshimiz   Shavkat   Mirziyoev   yoshlar   tarbiyasi   butun   millat   oldidagi
ulkan   mas'uliyatli   vazifa   ekanligini   ta'kidlab:   “Agar   farzandimizga   to‘g‘ri   tarbiya
bermasak,   har   kuni,   har   daqiqada   uning   yurish-turishi,   kayfiyatidan   ogoh   bo‘lib
turmasak,   ularni   ilmu   hunarga   o‘rgatmasak,   munosib   ish   topib   bermasak,   bu
omonatni   boy   berib   qo‘yishimiz   hech   gap   emas”,   deya   takidlaydilar.   Axborot
ta'sirida   yoshlar   mustaqil   ravishda   tafakkur   qilish   va   ularning   qarashlarini,
qadriyatlarini   va   ideallarini   shakllanishi   masalalari   ular   ongida   axborot   olamini
tartibga solish yo‘llarini izlashni, axborot bilan muomala qilishning yangi usul va
ko‘nikmalari tizimini ishlab chiqish va shakllantirishni taqozo etmoqda.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlari va qarorlari
1. Sh.Mirziyoyev.   “Madaniyat   va   sport   sohasida   boshqaruv   tizimini   yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 2017-yil 15-fevraldagi Farmoni 
2. I.A.Karimov.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1995-yil   20-
oktabrdagi   “O‘zbekistonda   teatr   va   musiqa   san’atini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni 
3. I.A.Karimov.   1998-yil   26-martdagi   “O‘zbekiston   teatr   san’atini
rivojlantirish to‘g‘risida”ga Farmoni 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari
1. Sh.   Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   Toshkent   -
“O‘zbekiston”-2017. 
2. A.Karimov.   “Yuksak   ma’naviyat   -   yengilmas   kuch”.   Т.:   “Ma’naviyat”.
2008. 
3. A.Karimov.   “Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida   xizmat
qilish -eng oliy saodatdir. ” Т.: “Ma’naviyat”. 2015. 
4. A.Karimov.   “Adabiyotga   e’tibor   -   ma’naviyatga,   kelajakka   e’tibor”.   Т.:
“O‘zbekiston”. 2009. 
Asosiy adabiyotlar
1. Sayfullayev B., Mamatqosimov J. Aktyorlik mahorati: darslik. –Toshkent:
Fan va texnologiya, 2012.  – 388 b .
32 2. Ahmedov   F.   “Ommaviy   bayramlar   rejissurasi   asoslari”.   T.:   “Aloqachi”.
2008.
3. Qoraboyev   U.   “О’zbek   xalqi   bayramlari”.   T.:   “Sharq”   nashriyot-matbaa
aksiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati.  2002.
4. Dushamov   J.   “Ommaviy   tadbirlar   rejissurasi”.   T.   G‘.G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti. 2002.
5. Muhammad H. Ssenariynavislik asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya,
2008.
6. Umarov M. Estrada va ommaviy tomoshalar tarixi.  T.: “Yangi asr avlodi”.
2009.
7. Muhamedov M. “Rejissura asoslari”. T.:  О ’DSI bosmaxonasi.  2008.
8. Mahmudov   M.   “Sahna   kompozitsiyasi   alifbosi”.   T.:   О ’zbekiston
faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti.  2006.
9. Abdusamatov   X.   “Drama   nazariyasi”.   T .:   G ‘ afur   G ‘ ulom   nomidagi
Adabiyot   va   san ’ at   nashriyoti .  2000.
10. Mamatqosimov J. “Ommaviy bayramlar rejissurasida sahna madaniyati”.
T.: “Fan va texnologiya”. 2009.
11. Qoraboyev U. “Madaniy tadbirlar”. T., 2000.
Qo‘shimcha adabiyotlar:
1. J.   Mamatqosimov.   “Ommaviy   bayramlar   rejissurasida   sahna   madaniyati”.
Т.: “Fan va texnologiya”. 2009. 
2. Djon   Govard   Louson.   Teoriya   i   metod   Playwriting   i   napisaniye   ssenariy.
Avgust, 2014. 32b. (Playwriting and Screenwriting, August 2014). 
3. H. Muhammad. Ssenariynavislik mahorati. - Toshkent: Fan va texnologiya,
2009 
4. Sh. Alimova. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asosslari.  Т., 2007. 
5. U. Qoraboyev. O‘zbek xalqi bayramlari.  T. Sharq. 2002. 
6. U. Qoraboyev. Madaniy tadbirlar.  Т ., 2000. 
7. X. Abdusamatov. “Drama nazariyasi” T. 2000. 
33 Internet saytlari
1. www.ZiyonET.uz 
2. http://www.uzbekteatr.skm.uz
3. http://www.teatr.uz 
34

35

Купить
  • Похожие документы

  • Istiqlol davri o‘zbek tarixiy dramaturgiyasi
  • Allomalarni asarlarida barkamol insonni tarbiyalash g’oyalari
  • Boshqaruv madaniyati va uslubi
  • PR – jamoatchilik fikrini shakllantiruvchi fan sifatida
  • O’zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha