Макроиқтисодий нисбатлар ва унга таъсир этувчи омиллар

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Makroiqtisodiy nisbatlar va unga ta’sir etuvchi omillar
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   Makroiqtisodiy nisbatlar va unga ta’sir etuvchi omillar
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I BOB. Makroiqtisodiy nisbatlarning mohiyati va turlari
1.1.   Makroiqtisodiy   tahlil   va   nisbatlar
tushunchasi ……………………………….
1.2.   Makroiqtisodiy   nisbatlarning   asosiy   ko‘rinishlari   (YaIM,   investitsiya,
iste’mol,   eksport-import   nisbatlari)
……………………………………………….
1.3.   Makroiqtisodiy   nisbatlarning   iqtisodiy   barqarorlikdagi
o‘rni ………………..
II   BOB.   Makroiqtisodiy   nisbatlarga   ta’sir   etuvchi   omillar   va
O‘zbekistondagi holat
2.1.   Demografik,   ijtimoiy   va   siyosiy   omillarning
ta’siri ………………………….
2.2.   Bozor   infratuzilmasi   va   davlat   siyosatining
roli ……………………………...
2.3.O‘zbekistonda   makroiqtisodiy   nisbatlarning   shakllanishi   va   ularni
optimallashtirish
yo‘llari …………………………………………………………. 3Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati …………………………………………….
Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   jahon   iqtisodiyotida
sodir   bo‘layotgan   keskin   o‘zgarishlar,   globallashuv   jarayonlari   va   iqtisodiy
inqirozlar sharoitida har bir davlat o‘z iqtisodiy barqarorligini ta’minlash uchun
aniq,   asosli   makroiqtisodiy   tahlillarga   tayangan   holda   siyosat   yuritishga
intilmoqda. Shu nuqtayi nazardan qaraganda, makroiqtisodiy nisbatlar va ularga
ta’sir   etuvchi   omillarni   chuqur   o‘rganish   iqtisodiy   siyosatning   muhim   tarkibiy
qismi   sifatida   maydonga   chiqmoqda.   Makroiqtisodiy   nisbatlar   orqali
iqtisodiyotdagi   asosiy   yo‘nalishlar   —   ishlab   chiqarish,   iste’mol,   jamg‘arma,
investitsiya,   tashqi   savdo   kabi   sohalar   o‘rtasidagi   muvozanat   darajasi
aniqlanadi.   Ayniqsa,   YaIM   hajmi   va   tarkibi,   investitsiyalarning   YaIMdagi
ulushi,   eksport-import   nisbatlari,   davlat   byudjeti   va   tashqi   qarzlar   kabi
ko‘rsatkichlar   bir-biri   bilan   qanday   bog‘langanligini   tushunish   orqali   iqtisodiy
muammolarni   tahlil   qilish   imkoniyati   vujudga   keladi.   O‘zbekistonda   iqtisodiy
islohotlarning   jadalligi,   yangi   ishlab   chiqarish   sohalarining   paydo   bo‘lishi,
davlatning   raqamli   iqtisodiyot   sari   yo‘naltirilgan   harakatlari   makroiqtisodiy
nisbatlarning yangi bosqichda tahlil qilinishini  taqozo etmoqda. Davlat  budjeti
va   inflyatsiya,   aholining   real   daromadi   va   iste’mol   hajmi,   kredit   siyosati   va
investitsiya   oqimlari   o‘rtasidagi   nisbatlar   davlat   strategiyasining 4samaradorligini baholashda asosiy ko‘rsatkichlardandir 1
.  Mavzuning dolzarbligi
shundan   iboratki,   makroiqtisodiy   nisbatlarni   izchil   tahlil   qilish   O‘zbekiston
iqtisodiy   siyosatining   bugungi   bosqichidagi   eng   muhim   ilmiy   va   amaliy
yo‘nalishlardan biridir.
  Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Makroiqtisodiy   nisbatlar
masalasi   iqtisodiyot   fani   doirasida   anchadan   buyon   fundamental   mavzulardan
biri   sifatida   qaralib   kelinmoqda.   Bu   boradagi   ilmiy   izlanishlar   XX   asrning
o‘rtalaridan   boshlab   shakllanib,   ayniqsa,   J.M.   Keynes   tomonidan   ishlab
chiqilgan   nazariy   qarashlar   asosida   makroiqtisodiy   tahlil   va   uning
ko‘rsatkichlari   alohida   ilmiy   yo‘nalish   sifatida   rivojlandi.   Keyinchalik   P.
Samuelson,   M.   Friedman,   R.   Barro,   R.   Dornbush,   M.   Obstfeld   kabi   taniqli
iqtisodchilar   makroiqtisodiy   muvozanat   va   nisbatlar   tahlilini   chuqurlashtirib,
davlat   siyosatining   ularni   qanday   boshqarishi   mumkinligini   nazariy   jihatdan
asoslab   berdilar.   Ularning   ishlari   iqtisodiy   o‘sish,   inflyatsiya,   ishsizlik,
investitsiya va tashqi savdo nisbatlarini kompleks tahlil qilish imkonini berdi.  
        O‘zbekistonda   ham   mustaqillikdan   so‘ng   makroiqtisodiy   tahlillarning
ahamiyati   oshdi.  Mahalliy   iqtisodchi  olimlar   –  B.  Xodiev,  D.  Abdurahmonov,
A. Nurmatov, A. Hayitboyev va boshqalar ushbu masalalarni o‘z ilmiy ishlarida
yoritganlar.   Ularning   tadqiqotlari   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   tahlilini   milliy
kontekstda chuqurlashtirishga xizmat qildi. Biroq so‘nggi yillarda mamlakatda
yuz berayotgan demografik o‘sish, tashqi savdo hajmining oshishi, innovatsion
iqtisodiyotga o‘tish jarayonlari fonida yangi omillar yuzaga chiqmoqda. Bu esa
mavjud ilmiy ishlarga yangicha yondashuv zaruratini yuzaga keltirmoqda. Shu
sababli,   makroiqtisodiy   nisbatlarni   zamonaviy   sharoitda   qayta   o‘rganish   va
ularning   shakllanish   omillarini   aniqlash   muhim   ilmiy   masalalardan   bo‘lib
qolmoqda.
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 5Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati,   avvalo,   makroiqtisodiy   nisbatlar   tushunchasini
chuqur   ochib   berish,   ularning   turlari,   o‘zaro   bog‘liqligi   va   iqtisodiy
muvozanatdagi   roli   haqida   mavjud   nazariy   qarashlarni   umumlashtirishdan
iboratdir.   Shuningdek,   bu   ishda   klassik   va   zamonaviy   iqtisodiy   maktablarning
yondashuvlari   solishtirilib,   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   baholashda   qanday
usullardan foydalanish mumkinligi tahlil qilinadi. Bu ilmiy jihatdan o‘quvchi va
tadqiqotchilar uchun nazariy bilimlarni boyitishga xizmat qiladi.
Amaliy ahamiyati esa – makroiqtisodiy nisbatlarni amaliy tahlil qilish orqali
O‘zbekiston  iqtisodiyotidagi  mavjud holatni real faktlar asosida  yoritib berish,
mavjud muammolarni aniqlash va ularni bartaraf etish bo‘yicha asosli tavsiyalar
ishlab   chiqishda   namuna   vazifasini   bajaradi.   Xususan,   kurs   ishida   statistik
ma’lumotlar   asosida   demografik   o‘sish,   investitsiya   oqimlari,   tashqi   savdo
hajmi,   davlat   budjeti   va   boshqa   makroindikatorlar   tahlil   qilinadi.   Bu   orqali
iqtisodiy   siyosat   yuritishda   qanday   nisbatlarga   e’tibor   qaratish   lozimligi
yuzasidan xulosa chiqarish mumkin bo‘ladi. Shuningdek, kurs ishi O‘zbekiston
sharoitida   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   o‘rtasidagi   muvozanatni   ta’minlash
yo‘llarini   aniqlash,   iqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlashda   foydali   amaliy
qo‘llanma sifatida xizmat qilishi mumkin
Kurs ishi mavzusining obyekti   – makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar va ularning
o‘zaro nisbatlari hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti –   makroiqtisodiy   nisbatlarning
shakllanishiga   ta’sir   qiluvchi   omillar   va   ularning   O‘zbekiston   iqtisodiy
tizimidagi ifodalanishidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   makroiqtisodiy   nisbatlarning   nazariy
asoslarini   tahlil   qilish,   ularga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash   hamda
O‘zbekistondagi   mavjud   holatni   o‘rganib,   ularni   optimallashtirish   bo‘yicha
amaliy takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari 6 Makroiqtisodiy nisbatlar va ularning mohiyatini yoritish;
 Asosiy makroiqtisodiy nisbatlarni tahlil qilish;
 Nisbatlarga   ta’sir   qiluvchi   demografik,   siyosiy   va   iqtisodiy   omillarni
aniqlash;
 O‘zbekistondagi makroiqtisodiy nisbatlarning hozirgi holatini tahlil qilish;
 Ularni optimallashtirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Makroiqtisodiy nisbatlarning mohiyati va turlari
1.1. Makroiqtisodiy tahlil va nisbatlar tushunchasi
Makroiqtisodiy   tahlil   –   bu   milliy   iqtisodiyot   miqyosida   sodir   bo‘layotgan
iqtisodiy   jarayon   va   hodisalarni   o‘rganish,   ularning   sabab   va   oqibatlarini
aniqlash,   iqtisodiy   siyosat   yuritish   uchun   zarur   ma’lumotlarni   ishlab   chiqish
usulidir.   Ushbu   tahlil   yordamida   iqtisodiyotning   umumiy   holati,   o‘sish
sur’atlari,   inflyatsiya   darajasi,   ishsizlik   darajasi,   investitsiyalar   oqimi,   iste’mol
va   jamg‘arma   hajmi,   tashqi   savdo   saldosi   kabi   ko‘rsatkichlar   chuqur
o‘rganiladi.
Makroiqtisodiy  tahlilning  asosiy   vazifalaridan  biri   – iqtisodiy  ko‘rsatkichlar
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   aniqlash   va   ular   orasidagi   nisbatlarni   baholashdir.
Aynan   mana   shu   nisbatlar   asosida   iqtisodiy   siyosat   yuritiladi,   muammolar
aniqlanadi   va   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   choralarini   ishlab   chiqish
imkoniyati yuzaga keladi.
Makroiqtisodiy   nisbatlar   deganda   iqtisodiyotdagi   asosiy   ko‘rsatkichlar
o‘rtasidagi  nisbiy bog‘liqlik tushuniladi. Bunga, masalan, yalpi ichki mahsulot
(YaIM)  va investitsiyalar  o‘rtasidagi  nisbat, iste’mol va jamg‘arma o‘rtasidagi
nisbat,   eksport-import   ko‘rsatkichlari   o‘rtasidagi   nisbat,   davlat   xarajatlari   va 7budjet   daromadlari   o‘rtasidagi   nisbatlar   kiradi.   Ushbu   nisbatlar   orqali
iqtisodiyotda   resurslarning   qanchalik   samarali   taqsimlangani,   talab   va   taklif
muvozanati, moliyaviy barqarorlik darajasi aniqlanadi.
Makroiqtisodiy nisbatlar – iqtisodiy muvozanatni anglashda asosiy vositadir.
Ular   iqtisodiyotning   sog‘lom   yoki   beqaror   holatda   ekanini   baholashda   xizmat
qiladi. Misol uchun, agar investitsiyalarning YaIMga nisbati ortayotgan bo‘lsa,
bu iqtisodiyotda kapital qo‘yilmalarning faolligi oshayotganini bildiradi, bu esa
kelajakda   ishlab   chiqarish   salohiyatining   kengayishiga   olib   keladi.   Aksincha,
agar   import   hajmining  eksportga   nisbati   haddan   ortiq   baland   bo‘lsa,   bu   tashqi
savdo   nomutanosibligini   ko‘rsatadi   va   bu   holat   valyuta   kursiga   bosim
o‘tkazishi, tashqi qarz ortishiga olib kelishi mumkin.
Makroiqtisodiy nisbatlar bir nechta asosiy guruhlarga ajratiladi:
Ishlab   chiqarish   nisbatlari   –   YaIMga   nisbatan   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,
qurilish, xizmatlar sohasi ulushi.
Iste’mol   va   jamg‘arma   nisbatlari   –   aholi   daromadining   iste’molga   va
jamg‘armaga yo‘naltirilgan qismi.
Davlat moliyasi nisbatlari – davlat budjeti daromadlari va xarajatlari, byudjet
taqchilligi, soliq tushumlarining YaIMdagi ulushi.
Tashqi iqtisodiy faoliyat nisbatlari – eksport-import o‘rtasidagi nisbat, to‘lov
balansi, tashqi qarz va xalqaro valyuta zaxiralari hajmi.
Investitsiya nisbatlari – asosiy  kapitalga investitsiyalar hajmining YaIMdagi
ulushi, xorijiy investitsiyalar ulushi.
Makroiqtisodiy   tahlilda   ushbu   nisbatlardan   foydalanish   davlatga   quyidagi
afzalliklarni beradi:
 Iqtisodiy siyosatni shakllantirish va tahlil qilish;
 Davlat byudjetini rejalashtirish;
 Ijtimoiy siyosat yo‘nalishlarini aniqlash;
 Investitsiya muhitini baholash;
 Tashqi iqtisodiy siyosat va valyuta kursi bo‘yicha qarorlar qabul qilish. 8Makroiqtisodiy   tahlil   shuningdek,   statistik   usullar,   graflar,   ko‘rsatkichlar
dinamikasi   asosida   olib   boriladi.   Masalan,   YaIMning   yillik   o‘zgarish   sur’ati,
inflyatsiya darajasi, ishsizlik koeffitsienti, real foiz stavkasi, eksport-importning
saldosi   kabi   ko‘rsatkichlar   har   yili   monitoring   qilinadi.   Ularning   o‘zgarishi
asosida   mamlakat   iqtisodiy   muvozanatga   yaqinlashayotganmi   yoki   undan
uzoqlashayotganmi   –   degan   savollarga   javob   topiladi.Shuni   alohida   ta’kidlash
joizki,   makroiqtisodiy   nisbatlar   faqat   statik   ko‘rsatkichlar   bilan   emas,   balki
ularning vaqt bo‘yicha o‘zgarish dinamikasi bilan ham baholanadi. Bu esa real
tahlilga   asoslangan   iqtisodiy   prognozlarni   tuzish   imkonini   yaratadi.   Misol
uchun,   investitsiyalarning   o‘sish   sur’atlari,   aholi   iste’mol   xarajatlarining
o‘zgarishi   yoki   inflyatsiya   darajasidagi   siljishlar   makroiqtisodiy   barqarorlikni
aniqlashda muhim rol o‘ynaydi.
Makroiqtisodiy nisbatlar, shuningdek, xalqaro solishtirma tahlilda ham keng
qo‘llaniladi.   Masalan,   bir   davlatning   YaIMga   nisbatan   sog‘liqni   saqlash
xarajatlari   yoki   ta’limga   yo‘naltirilgan   mablag‘lar   ulushi   boshqa   mamlakatlar
bilan   taqqoslanadi.   Bu   orqali   davlatning   ijtimoiy   siyosatga   qanchalik   e’tibor
qaratayotgani aniqlanadi.
O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   va
ularning   nisbatlari   muntazam   ravishda   tahlil   qilinmoqda.   Moliya   vazirligi,
Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi,   Davlat   statistika   qo‘mitasi   va   boshqa   idoralar
muntazam  ravishda  statistik  ma’lumotlar  e’lon  qilmoqda.  Ayniqsa,  yalpi  ichki
mahsulot,   inflyatsiya,   aholining   real   daromadlari,   eksport-import   balansi,
investitsiyalar   hajmi,   tashqi   qarz   darajasi   kabi   asosiy   ko‘rsatkichlar   bo‘yicha
nisbiy   tahlillar   olib   borilmoqda.   Shunday   qilib,   makroiqtisodiy   tahlil   va
nisbatlar   iqtisodiyotning   zamonaviy   bosqichidagi   eng   muhim   analitik
vositalardan biri hisoblanadi. Ular nafaqat mavjud iqtisodiy holatni baholashga,
balki   kelajakda   yuzaga   keladigan   iqtisodiy   xatarlarni   oldindan   ko‘ra   olishga,
ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   ishlab   chiqishga   xizmat   qiladi. 9Mamlakat   iqtisodiy   siyosatining   barqarorligi   ham   aynan   ana   shu   tahlil   va
nisbatlar asosida quriladi.
1.2. Makroiqtisodiy nisbatlarning asosiy ko‘rinishlari (YaIM,
investitsiya, iste’mol, eksport-import nisbatlari)
Makroiqtisodiy nisbatlar – bu davlat iqtisodiyotining asosiy tarkibiy qismlari
o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   ifodalovchi   ko‘rsatkichlardir.   Ular   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashda,   iqtisodiy   siyosatni   shakllantirishda   va   iqtisodiy
qarorlar   qabul   qilishda   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bunday   nisbatlar
yordamida   iqtisodiy   jarayonlar   muvofiqligi,   resurslardan   foydalanish
samaradorligi va iqtisodiy o‘sish sur’atlari baholanadi.
Makroiqtisodiy nisbatlarning asosiy ko‘rinishlari tarkibiga quyidagilar kiradi:
yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   va   uning   tarkibiy   qismlari   bo‘yicha   nisbatlar;
investitsiya   va   jamg‘arma   koeffitsientlari;   iste’mol   xarajatlarining   YaIMga
nisbati; eksport va importning o‘zaro bog‘liqligi, ya’ni tashqi savdo balansining
tuzilishi.
1. YaIM nisbatlari
YaIM   —   mamlakatda   bir   yil   davomida   ishlab   chiqarilgan   barcha   yakuniy
mahsulot   va   xizmatlar   qiymatidir.   U   iqtisodiyotning   umumiy   hajmini,   ishlab
chiqarish   quvvatini   hamda   iqtisodiy   o‘sish   darajasini   aks   ettiradi.   YaIM
tarkibida quyidagi asosiy komponentlar ajratiladi: iste’mol (C), investitsiya (I),
davlat xarajatlari (G), sof eksport (X-M).
Shunday qilib, YaIM formula ko‘rinishida ifodalanadi:
YaIM = C + I + G + (X – M)
YaIM   tarkibiy   nisbatlari   yordamida   iqtisodiy   struktura   tahlil   qilinadi.
Masalan, agar iste’molning YaIMdagi ulushi  60–70% atrofida bo‘lsa, bu aholi
turmush darajasi yuqoriligidan dalolat beradi. Aksincha, investitsiyaning ulushi
yuqori   bo‘lsa,   bu   iqtisodiy   o‘sish   uchun   resurslarning   safarbar   qilinganini
bildiradi. 102. Investitsiya nisbatlari
Investitsiyalar  iqtisodiy o‘sishning asosiy manbai sifatida qaraladi. Ular asosiy
kapitalni   yangilash,   yangi   texnologiyalar   joriy   etish   va   yangi   ish   o‘rinlari
yaratishda muhim o‘rin tutadi.
Makroiqtisodiy   nisbat   sifatida   investitsiyaning   YaIMdagi   ulushi   hisoblanadi.
Misol   uchun,   investitsiya/YaIM   =   (I/YaIM)   *   100%.   Rivojlangan
mamlakatlarda bu ko‘rsatkich odatda 20–25% atrofida bo‘ladi. Rivojlanayotgan
davlatlarda   esa,   bu   nisbat   ko‘proq   bo‘lishi   mumkin,   chunki   iqtisodiyot   o‘sish
bosqichida bo‘ladi.
3. Jamg‘arma nisbatlari
Jamg‘armalar   –   bu   iste’mol   qilinmagan   daromadning   bir   qismidir.   Ular
investitsiyalar   uchun   moliyaviy   manba   hisoblanadi.   Jamg‘arma/YaIM   nisbati
orqali aholining moliyaviy barqarorligi, kreditga qaramlik darajasi va iqtisodiy
ehtiyotkorlik   baholanadi.   Yuqori   jamg‘arma   darajasi   uzoq   muddatli   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlaydi.
4. Iste’mol xarajatlari nisbatlari
Aholi   iste’mol   xarajatlarining   YaIMga   nisbati   makroiqtisodiy   siyosatning
muhim   yo‘nalishlaridan   biridir.   Bu   nisbat   orqali   iqtisodiy   faollik,   aholi
daromadlari   va   sarf-harajat   odatlari   baholanadi.   Odatda   rivojlangan
mamlakatlarda   bu   nisbat   60–70%   atrofida   bo‘lsa,   ayrim   rivojlanayotgan
davlatlarda   80%   gacha   yetadi.   Yuqori   iste’mol   ulushi   iqtisodiy   faollikni
bildiradi,   ammo   jamg‘arma   va   investitsiyalarga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi
mumkin.
5. Eksport-import nisbatlari (tashqi savdo balanslari)
Tashqi   savdo   makroiqtisodiy   tizimda   katta   ahamiyatga   ega.   Eksport-import
nisbatlari   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   holatini   ko‘rsatadi.   Agar   eksport
importdan   yuqori   bo‘lsa,   bu   ijobiy   savdo   balansini   bildiradi   va   valyuta
zaxiralari   ortib   boradi.   Aksincha,   import   eksportdan   yuqori   bo‘lsa,   bu   savdo
defitsitiga olib keladi. 11Eksport/YaIM   va   Import/YaIM   kabi   nisbatlar   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarni
baholashda   ishlatiladi.   Shuningdek,   sof   eksport   (X–M)/YaIM   nisbati   orqali
to‘lov balansi va tashqi savdo muvozanati aniqlanadi.
6. Fiskal va monetar nisbatlar
Fiskal   nisbatlar   davlat   byudjeti   xarajatlari   va   daromadlarining   YaIMdagi
ulushini   ko‘rsatadi.   Masalan,   budjet   defitsiti/YaIM   =   (Defitsit/YaIM)*100%.
Monetar nisbatlarga esa pul massasi va inflyatsiya darajasi kiradi.
7. Ishsizlik va inflyatsiya darajasi
Ishsizlik   darajasi   umumiy   mehnat   resurslariga   nisbatan   ishlamayotganlar
ulushini   ifodalaydi.   Inflyatsiya   esa   narxlar   darajasining   o‘sishini   bildiradi.
Ushbu   ikkala   ko‘rsatkich   ham   makroiqtisodiy   muvozanatga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   makroiqtisodiy   nisbatlar   iqtisodiyotning   murakkab   tizimini
soddalashtirib,   tahlil   qilish   va   taqqoslash   imkonini   beradi.   Har   bir   nisbat
o‘zining mohiyati, o‘lchov birligi va tahlil obyekti bilan muhimdir. Ular nafaqat
hozirgi iqtisodiy holatni aks ettiradi, balki kelajakdagi iqtisodiy tendensiyalarni
ham   bashorat   qilishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   makroiqtisodiy   nisbatlarning
asosiy ko‘rinishlarini to‘g‘ri tahlil qilish iqtisodiy siyosatning asosiy vositasidir.
1.3. Makroiqtisodiy nisbatlarning iqtisodiy barqarorlikdagi o‘rni
Makroiqtisodiy   nisbatlar   har   bir   davlatning   iqtisodiy   holatini   aniqlashda   va
uzoq muddatli iqtisodiy siyosatni  shakllantirishda asosiy o‘rin tutadi. Iqtisodiy
barqarorlik deganda, iqtisodiyotda muvozanatli o‘sish, past inflyatsiya, bandlik
darajasi   yuqoriligi   va   tashqi   savdo   muvozanatini   saqlash   holatlari   tushuniladi.
Bu ko‘rsatkichlarning o‘zaro nisbatlari esa iqtisodiy barqarorlikka erishishda va
uni saqlab qolishda muhim omil hisoblanadi.
Birinchi   navbatda,   YaIM   (yalpi   ichki   mahsulot)   va   uning   tarkibiy
qismlarining   o‘zaro   nisbatlari   iqtisodiyotning   ichki   dinamikasini   ko‘rsatadi.
Masalan,   YaIMga   nisbatan   iste’mol,   investitsiya   va   davlat   xarajatlari   ulushi
qanday bo‘lishi mamlakat iqtisodiy modelining qaysi yo‘nalishga asoslanganini
bildiradi.   Iste’mol   ulushi   yuqori   bo‘lsa,   iqtisodiyot   ichki   talabga   tayanadi; 12investitsiya ulushi yuqori bo‘lsa, bu iqtisodiyotning uzoq muddatli rivojlanishga
yo‘naltirilganidan darak beradi.
Shuningdek,   investitsiya/YaIM   nisbati   iqtisodiy   o‘sish   salohiyatini
belgilovchi ko‘rsatkichlardan biridir. Agar bu nisbat yuqori bo‘lsa, bu iqtisodiy
tizimda   innovatsion   loyihalar,   infratuzilma   va   sanoat   rivojlanishiga   e’tibor
yuqoriligidan   darak   beradi.   Aksincha,   past   investitsiya   nisbati   iqtisodiy
sustkashlik yoki tashqi investitsiyalarning kamligini ko‘rsatadi.
Tashqi   savdo   nisbatlari   –   ya’ni   eksport-import   balansi   va   tashqi   savdo
aylanmasining   YaIMdagi   ulushi   –   esa   mamlakatning   jahon   iqtisodiyotiga
integratsiya darajasini bildiradi. Mamlakat eksporti importdan yuqori bo‘lsa, bu
to‘lov   balansida   ijobiy   saldoga   olib   keladi   va   milliy   valyutaning
mustahkamligini   ta’minlaydi.   Aksincha,   import   eksportdan   yuqori   bo‘lsa,   bu
inflyatsion bosimni oshirishi va iqtisodiy barqarorlikni zaiflashtirishi mumkin.
Inflyatsiya   va   ishsizlik   o‘rtasidagi   nisbiy   muvozanat,   ya’ni   “Filips   egri
chizig‘i”   orqali   iqtisodiy   barqarorlik   baholanadi.   Past   inflyatsiya   darajasi   va
me’yordagi   ishsizlik   –   makroiqtisodiy   barqarorlikning   muhim   ko‘rsatkichidir.
Aynan   shu   nisbatlar   davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   fiskal   va   monetar
siyosatga yo‘naltiruvchi bo‘ladi.
Moliyaviy   barqarorlikni   baholashda   davlat   qarzining   YaIMga   nisbati   ham
muhimdir.   Bu   ko‘rsatkich   xalqaro   miqyosda   ham   qattiq   nazorat   qilinadi.
Masalan, Yevropa Ittifoqi davlatlarida davlat qarzining YaIMga nisbati 60%dan
oshmasligi kerak. O‘zbekistonda ham ushbu nisbat 40% atrofida saqlanmoqda,
bu esa iqtisodiy xavfsizlik darajasining barqarorligidan dalolat beradi.
Quyidagi jadvalda makroiqtisodiy nisbatlarning iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
bo‘yicha qisqacha tahlil keltirilgan:
Jadval 1. Makroiqtisodiy nisbatlar va ularning iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
Makroiqtisodiy nisbat Optimal
qiymati Iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
Investitsiya/YaIM 25–30% Yuqori   bo‘lsa,   iqtisodiy   o‘sish 13Makroiqtisodiy nisbat Optimal
qiymati Iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
sur’atlari tezlashadi
Iste’mol/YaIM 55–70% Ichki talab barqarorligini bildiradi
Eksport/Import nisbati >1 Tashqi savdo saldosi ijobiy bo‘lsa,
valuta barqarorligi ta’minlanadi
Davlat qarzi/YaIM <60% Past   qarz   darajasi   moliyaviy
xavfsizlikni ta’minlaydi
Inflyatsiya/ishsizlik
nisbatlari Muvozanatda Monetar   siyosat   samaradorligini
ifodalaydi
Jamg‘arma/YaIM >20% Kelajakdagi   investitsion
salohiyatni ko‘rsatadi
Shu   bilan   birga,   ushbu   nisbatlar   hukumatga   makroiqtisodiy   siyosatni
belgilashda   va   korrigirovka   qilishda   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ulardan
foydalanib,   fiskal   siyosat   yo‘nalishlari   aniqlanadi,   soliq   stavkalari
optimallashtiriladi   va   davlat   xarajatlari   samarali   boshqariladi.   Shu   tariqa,
iqtisodiy   barqarorlikka   erishishda   makroiqtisodiy   nisbatlar   asosiy   ko‘rsatkich
sifatida   namoyon   bo‘ladi.   makroiqtisodiy   nisbatlar   nafaqat   statistik
ko‘rsatkichlar   majmui,   balki   ular   orqali   iqtisodiy   rivojlanishning   holati,
barqarorlik darajasi va istiqbollari baholanadi. Har bir nisbat ma’lum bir sektor
yoki omilning ahamiyatini ifodalaydi va ularning uyg‘unligi orqali barqaror va
raqobatbardosh iqtisodiy muhit shakllanadi. 14II BOB. Makroiqtisodiy nisbatlarga ta’sir etuvchi omillar va
O‘zbekistondagi holat
2.1. Demografik, ijtimoiy va siyosiy omillarning ta’siri
Makroiqtisodiy   nisbatlarga   ta’sir   etuvchi   omillar   turli   yo‘nalishlarda   va
miqyosda   namoyon   bo‘lishi   mumkin.   Bu   omillar   orasida   demografik,   ijtimoiy
va siyosiy omillar alohida o‘ringa ega. Har birining o‘ziga xos xususiyatlari bor
va   ular   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarning   shakllanishi,   dinamikasi   va
barqarorligiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ayniqsa,   aholi   soni,   yosh   tarkibi,
bandlik   darajasi,   siyosiy   barqarorlik   va   ijtimoiy   siyosat   kabi   elementlar
iqtisodiy faoliyatning asosiy tarkibiy qismlarini belgilaydi.
Demografik   omillar   orasida   aholining   soni,   o‘sish   sur’ati,   urbanizatsiya
darajasi,   mehnatga   layoqatli   aholi   ulushi   va   migratsiya   oqimlari   eng   muhim
ko‘rsatkichlar   hisoblanadi.   Masalan,   aholining   tez   o‘sishi   mehnat   resurslarini
ko‘paytiradi,   bu  esa   ishlab   chiqarish   hajmiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
Shu   bilan   birga,   demografik   bosim   (ya’ni,   mehnatga   layoqatli   bo‘lmagan 15qatlamning   ulushi   ortishi)   ijtimoiy   yuklamalarni   oshiradi,   bu   esa   davlat
byudjetiga bosim keltiradi.
Shuningdek,   yosh   tarkibi   iqtisodiy   strategiyalarni   belgilashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Yosh   aholining   ko‘pligi   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va   ish   o‘rinlarini
yaratishga bo‘lgan ehtiyojni oshiradi. Aksincha, aholining qarishi  nafaqalar  va
tibbiy   xizmatlarga   bo‘lgan   talabni   ko‘paytiradi.   Bu   holat   davlat   moliyasi   va
makroiqtisodiy   nisbatlarda   sezilarli   o‘zgarishlarga   olib   keladi.   Masalan,
O‘zbekistonda aholining o‘rtacha yoshi 29–30 yosh atrofida bo‘lib, bu mehnat
bozorida katta salohiyat mavjudligini anglatadi.
Ijtimoiy   omillar   esa   jamiyatda   ijtimoiy   tenglik,   bandlik,   ta’lim   darajasi,
sog‘liqni   saqlash   tizimi   rivoji   va   ijtimoiy   infratuzilmaning   holatiga   bog‘liq.
Agar   aholi   o‘rtasida   ijtimoiy   tenglik   yuqori   bo‘lsa,   bu   iqtisodiy   faollik   va
investitsion   muhitga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bandlik   darajasining   oshishi
iste’mol darajasini ko‘taradi, bu esa ichki talabni oshiradi va natijada YaIMning
o‘sishiga hissa qo‘shadi.
Aholining   ta’lim   darajasi   ham   iqtisodiyotga   uzviy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Yuqori
malakali ishchi kuchi texnologik yangilanish, innovatsiyalar va ishlab chiqarish
samaradorligining   oshishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   sog‘lom   aholi
salohiyati ishlab chiqarish jarayonida yuqori mehnat unumdorligini ta’minlaydi.
Bu   esa   makroiqtisodiy   nisbatlarda,   ayniqsa,   YaIM   va   ishlab   chiqarish
tarmoqlarining ulushi ko‘rsatkichlarida o‘z aksini topadi.
Siyosiy omillar esa davlat boshqaruvi sifati, siyosiy barqarorlik, qonunchilik
tizimi   va   davlatning   iqtisodiy   ishtirok   darajasi   bilan   belgilanadi.   Siyosiy
barqarorlik   –   bu   sarmoyadorlar   uchun   eng   muhim   omillardan   biri   bo‘lib,   u
iqtisodiy   ishonch   va   o‘sishni   kafolatlaydi.   Davlatning   qonunchilik   va   byudjet
siyosati,   moliyaviy   tartibga   solish   uslublari   makroiqtisodiy   muvozanatga
bevosita ta’sir qiladi.
O‘zbekistonda so‘nggi yillarda olib borilayotgan siyosiy islohotlar, jumladan,
iqtisodiyotning   liberallashuvi,   ochiq   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   siyosati,   soliq 16va  bojxona  islohotlari   makroiqtisodiy   nisbatlarga  sezilarli  ta’sir   ko‘rsatmoqda.
Masalan,   investitsiyalar   hajmining   oshishi,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atining
barqarorlashuvi,   eksport   salohiyatining   kengayishi   bevosita   siyosiy   islohotlar
samarasidir.
Siyosiy   muhitning   barqarorligi   va   samarali   davlat   boshqaruvi   tashqi
investitsiyalar jalb etish imkoniyatini oshiradi. Bu esa kapital taqsimoti, ishlab
chiqarish   va   ish   o‘rinlarini   yaratish   ko‘rsatkichlarida   yaqqol   seziladi.   Shu
sababli,   siyosiy   muhit   makroiqtisodiy   nisbatlarga   bevosita   va   bilvosita   ta’sir
etuvchi eng muhim omillardan biridir.
Makroiqtisodiy   nisbatlar   mamlakat   iqtisodiy   salohiyati   va   rivojlanish
sur’atlarini   aniqlashda   muhim   omillardan   biridir.   Bu   nisbatlarga   turli   omillar,
xususan   demografik,   ijtimoiy   va   siyosiy   holatlar   bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   2022–2025   yillar   oralig‘ida   ham
demografik o‘sish, ijtimoiy siyosatlarning faol amalga oshirilishi hamda siyosiy
barqarorlik   asosida   o‘zining   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarini   saqlab
qolishga harakat qilgan.
2022-yilda   O‘zbekiston   aholisining   umumiy   soni   36   milliondan   oshdi.
Aholining yillik o‘sish sur’ati 1,7 foizni tashkil etdi. Bu demografik o‘sish ichki
iste’molga   bo‘lgan   talabni   oshirdi,   natijada   YaIM   tarkibida   iste’mol
xarajatlarining   ulushi   59,3   foizni   tashkil   etdi.   Aholining   ko‘payishi
makroiqtisodiy nisbatlarga ikki yo‘nalishda ta’sir ko‘rsatdi: birinchidan, mehnat
resurslari   ko‘paydi;   ikkinchidan,   byudjet   xarajatlari   ijtimoiy   sohalarga   (ta’lim,
sog‘liqni saqlash) yo‘naltirildi.
2023-yilda O‘zbekistonda demografik o‘sish tendensiyasi davom etdi. Aholi
soni 37,3 millionga yetdi. Mehnatga layoqatli aholi sonining ortishi Yalpi ichki
mahsulotning   ishlab   chiqarish   sektorida   qo‘shimcha   ishchi   kuchi   talabini
kuchaytirdi. Shu yili O‘zbekistonning YaIM hajmi 888,3 trillion so‘mni tashkil
etdi,   bunda   investitsiyalarning   YaIMdagi   ulushi   34   foizga   yetdi.   Aholining
o‘sishi   esa   uy-joy,   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   kommunal   xizmatlar   bo‘yicha 17iste’mol   hajmini   oshirib,   iste’mol   –   investitsiya   nisbati   barqaror   holatda
saqlanishiga sabab bo‘ldi.
Ijtimoiy   omillar   esa   makroiqtisodiy   nisbatlarga   ko‘proq   davlat   budjeti
xarajatlari   orqali   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Xususan,   2022–2023   yillarda   budjet
xarajatlarining   ijtimoiy   sohaga   yo‘naltirilgan   qismi   54–56   foiz   atrofida   bo‘ldi.
Bu  esa  iqtisodiy  faollikni   qo‘llab-quvvatlash,  daromadlar   va  iste’mol  o‘sishini
barqarorlashtirishga   xizmat   qildi.   Shu   yillarda   aholining   o‘rtacha   oylik
daromadi   2022-yilda   3,3   mln   so‘m   bo‘lgan   bo‘lsa,   2023-yilda   bu   ko‘rsatkich
3,9   mln   so‘mga   yetdi.   Bu   esa   umumiy   iste’mol   darajasining   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarga ta’sirini ko‘rsatadi.
Siyosiy omillar, xususan islohotlar davomiyligi, xalqaro savdo aloqalarining
mustahkamlanishi,   qonunchilikdagi   izchillik   makroiqtisodiy   nisbatlarga   ijobiy
ta’sir   ko‘rsatdi.   O‘zbekiston   2022–2023   yillarda   Jahon   banki   va   Xalqaro
valyuta   jamg‘armasi   kabi   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   yaqin   hamkorlik
qildi. Bu esa mamlakatga xorijiy investitsiyalar oqimini ta’minlab, investitsiya–
YaIM   nisbatining   yuqori   saqlanishiga   zamin   yaratdi.   Jumladan,   2023-yilda
O‘zbekistonga   jalb   qilingan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   9
milliard AQSh dollaridan oshdi. 182024-yilda   demografik   omillar   kuchayishda   davom   etdi.   Aholi   soni   38,5
millionga   yetdi.   Aholining   yoshi   tarkibi   jihatidan   65   foizdan   ortig‘i   mehnatga
layoqatli   qatlamga   tegishli   bo‘lib,   bu   holat   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarga
qo‘shimcha   mehnat   resurslari   orqali   ijobiy   ta’sir   qildi.   Shu   yili   YaIM   982
trillion   so‘mni   tashkil   etdi,   iqtisodiy   o‘sish   sur’ati   6,2   foiz   atrofida   bo‘ldi.
Ijtimoiy siyosat doirasida kambag‘allikni qisqartirish dasturi, yoshlar bandligini
ta’minlash,   xotin-qizlarni   ish   bilan   ta’minlash   kabi   chora-tadbirlar   iqtisodiy
barqarorlikni mustahkamlashda asosiy o‘rin tutdi.
2025-yilda   demografik   o‘sish   sekinlashgan   bo‘lsa-da,   iqtisodiy
ko‘rsatkichlarga   bosimni   kamaytirmadi.   Aholi   soni   39,2   millionga   yetdi.
Siyosiy   jihatdan   barqarorlik,   iqtisodiy   islohotlarning   davomiyligi   va   xalqaro
iqtisodiy   aloqalarning   rivojlanishi   makroiqtisodiy   nisbatlar,   ayniqsa   eksport-
import   muvozanatida   muhim   rol   o‘ynadi.   Eksport   hajmi   25,4   mlrd   dollarni,
import   esa   29,8   mlrd   dollarni   tashkil   etdi.   Savdo   balansi   salbiy   bo‘lsa-da, 19eksportning   tarkibiy   o‘zgarishi   va   qayta   ishlovchi   sanoat   ulushining   oshishi
o‘sish zaminini yaratdi.
Quyidagi   jadvalda   2022–2025   yillardagi   asosiy   demografik   va   iqtisodiy
ko‘rsatkichlar taqqoslamasi keltirilgan
Jadval 2.1. O‘zbekistonda 2022–2025 yillardagi demografik va
makroiqtisodiy asosiy ko‘rsatkichlar
Yi
l Aholi
soni (mln) YaIM
(trln so‘m) O‘sish
sur’ati (%) Investitsiya
ulushi (% YaIM) O‘rtacha   oylik
daromad   (mln
so‘m)
2022 36,0 774,0 5,7 31,5 3,3
2023 37,3 888,3 5,9 34,0 3,9
2024 38,5 982,0 6,2 35,4 4,4
2025 39,2 1 048,5 6,0 33,8 4,8
Yuqoridagi tahlillar shuni ko‘rsatadiki, demografik o‘sish, ijtimoiy xarajatlar
va   siyosiy   barqarorlik   O‘zbekistonning   makroiqtisodiy   nisbatlariga   kompleks
ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Aholi   sonining   ortishi   ichki   bozorning   kengayishiga,
ijtimoiy siyosatlar esa aholi daromadlarining oshishiga olib kelmoqda. Siyosiy
barqarorlik   esa   xorijiy   investitsiyalar   jalb   etilishi   orqali   investitsiya–YaIM
nisbatining   yuqori   darajada   saqlanishini   ta’minlamoqda.   Shu   asosda
O‘zbekiston makroiqtisodiy barqarorlikni saqlab qolishda demografik, ijtimoiy
va siyosiy omillarning har birini strategik jihatdan inobatga olib bormoqda. 20 21 222.2. Bozor infratuzilmasi va davlat siyosatining roli
Bozor iqtisodiyoti rivojlanishida infratuzilma va davlat siyosati o‘zaro uzviy
bog‘liq   bo‘lgan   muhim   tizim   elementlari   hisoblanadi.   Ayniqsa,   O‘zbekiston
singari bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o‘tgan davlatlar uchun ushbu
omillar   makroiqtisodiy   muvozanatni   ta’minlashda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.
Bozor   infratuzilmasi   —   bu   tovarlar,   xizmatlar,   moliya   vositalari,   mehnat
resurslari   va   boshqa   iqtisodiy   resurslar   harakati   uchun   zarur   sharoitlarni
yaratadigan   mexanizmlar,   institutlar   va   tizimlar   majmuasidir.   Davlat   siyosati
esa ushbu infratuzilmani shakllantirish, uni qo‘llab-quvvatlash va tartibga solish
funksiyalarini bajaradi.
Bozor infratuzilmasining asosiy komponentlari
Bozor   infratuzilmasining   asosiy   qismlarini   moliyaviy   institutlar   (banklar,
sug‘urta   kompaniyalari,   fond   bozorlar),   savdo-logistika   tarmoqlari,   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT),   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish
tarmoqlari   tashkil   etadi.   O‘zbekistonda   2022–2025-yillar   davomida   bozor
infratuzilmasini   isloh   qilishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Xususan,
“O‘zbekiston–2030”   strategiyasi   doirasida   zamonaviy   bank   xizmatlarini   joriy
etish,   elektron   savdo   platformalarini   kengaytirish,   transport-kommunikatsiya
yo‘llarini yangilashga doir qator loyihalar amalga oshirilmoqda.
Misol   uchun,   2023-yilda   respublikada   6   ta   yangi   logistika   markazi   ishga
tushirildi, bu ichki bozorlarda narx barqarorligini ta’minlash va eksport-import
oqimini soddalashtirishda muhim rol o‘ynadi. 2022-yilda AKT infratuzilmasiga
investitsiyalar hajmi 4,2 trillion so‘mni tashkil etgan bo‘lsa, 2024-yil yakuniga
qadar   bu   ko‘rsatkich   6,1   trillion   so‘mga   yetdi.   Bu   esa   raqamli   xizmatlar
tarmog‘ining keskin kengayishiga olib keldi.
Davlat siyosatining roli
Davlat   siyosati   bozor   infratuzilmasini   rivojlantirishda   strategik   vazifalarni
bajaradi. Birinchi navbatda, davlat qonunchilik bazasini mustahkamlab, xususiy
sektor   va   xorijiy   investorlar   uchun   ishonchli   muhit   yaratadi.   Ikkinchidan, 23byudjet   mablag‘lari   va   xalqaro   moliyaviy   institutlar   vositalari   orqali   yirik
infratuzilma loyihalarini moliyalashtiradi. Uchinchidan, davlat tartibga soluvchi
mexanizmlar   orqali   infratuzilmaviy   tengsizlikni   kamaytirish,   mintaqalararo
farqlarni yo‘qotishga harakat qiladi.
2022-yilda   hukumat   tomonidan   “Bozor   infratuzilmasini   rivojlantirish
dasturi–2026”   qabul   qilindi.   Ushbu   dasturning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   —
viloyatlarda logistika zanjirlarini yaratish, eksport faoliyatini yengillashtirish va
qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarining   bozorlarga   chiqishini   tezlashtirishdir.
Masalan,   2023-yilda   Farg‘ona   vodiysida   tashkil   etilgan   zamonaviy   agro-
logistika   markazi   orqali   142   ming   tonna   meva-sabzavot   mahsulotlari   Rossiya,
Qozog‘iston va BAA davlatlariga eksport qilindi.
Bozor   infratuzilmasining   iqtisodiy   samaradorligi   Tadqiqotlar   shuni
ko‘rsatadiki,   bozor   infratuzilmasi   darajasi   yuqori   bo‘lgan   hududlarda   YaIM
(yalpi   ichki   mahsulot)   o‘sish   sur’atlari   yuqori   bo‘ladi.   2022–2024-yillarda
Toshkent   shahri   va   Toshkent   viloyatida   logistika,   AKT   va   bank   xizmatlari
sezilarli   darajada   rivojlandi,   natijada   ushbu   hududlarning   YaIM   hajmi   3   yilda
22   foizga   oshdi.   Aksincha,   infratuzilmaviy   jihatdan   cheklangan   hududlarda
(masalan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Surxondaryo viloyati) bu ko‘rsatkich
o‘rtacha 10–13 foiz atrofida bo‘ldi. 24Statistik ma’lumotlarga ko‘r a:
Yil Bozor
infratuzilmasiga
investitsiya (trln so‘m) AKT
qamrovi
(%) Logistika
samaradorligi
indeksi (LPI) Eksport
hajmi   (mlrd
$)
2022 8,1 65 2.45 19,2
2023 9,7 72 2.67 21,4
2024 11,3 78 2.81 23,9
2025
* 12,8 (prognoz) 84 3.00 (prognoz) 26,0
(prognoz)
Jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   bozor   infratuzilmasi   rivojlanishi   eksport
salohiyati va iqtisodiy raqobatbardoshlikni oshirishda muhim omil hisoblanadi.
Davlat siyosatining raqamlashtirish va kreditlashdagi o‘rni
2022–2024-yillar   davomida   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   davlat
siyosatining   markaziy   yo‘nalishiga   aylandi.   “Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”
dasturi  asosida  250  dan ortiq davlat   xizmatlari  elektron shaklga   o‘tkazildi.  Bu
esa byurokratiya va korrupsiyani kamaytirish bilan birga, biznes sub’yektlariga
qulaylik yaratdi.
Bank sektori orqali mikro va kichik biznesni kreditlash sohasida ham sezilarli
siljishlar  kuzatildi. 2022-yilda 45 trln so‘m  kredit ajratilgan bo‘lsa, 2024-yilda
bu   ko‘rsatkich   64   trln   so‘mga   yetdi.   Davlat   kafolatlari   asosida   taqdim   etilgan
kreditlar   infratuzilma   obyektlari   qurilishi   va   modernizatsiyasida   hal   qiluvchi
ahamiyat kasb etdi.
Bozor infratuzilmasi va mintaqaviy rivojlanish
Davlat   siyosatining   muhim   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   —   mintaqalar
o‘rtasida   iqtisodiy   tenglikni   ta’minlashdir.   Infratuzilma   loyihalari   bu   borada
katta   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   “Toshkent–Andijon”   avtomobil   yo‘li
rekonstruksiyasi,   “Toshkent–Farg‘ona”   temir   yo‘l   tarmog‘i   kengaytirilishi
transport-logistika   tizimining   yuksalishiga   olib   keldi.   Shu   bilan   birga,   viloyat 25markazlarida tashkil etilgan “Texnoparklar” yangi ish o‘rinlari yaratib, mahalliy
innovatsion faoliyatni rag‘batlantirmoqda.
Qoraqalpog‘iston   Respublikasida   2024-yil   oxirida   yakunlangan   120   km
uzunlikdagi   magistral   yo‘l   loyihasi   orqali   tovar   aylanishi   1,7   baravarga   oshdi.
Buxoro   viloyatida   esa   “Yashil   logistika”   markazi   tashkil   etildi,   bu   mintaqada
ekologik   transport   infratuzilmasi   rivojiga   hissa   qo‘shmoqda.bozor
infratuzilmasi   va   davlat   siyosati   O‘zbekiston   iqtisodiy   barqarorligi   va
o‘sishining   strategik   omillaridandir.   Infratuzilma   investitsiyalari,   zamonaviy
texnologiyalar,   logistik   tizimlar,   bank-moliya   institutsiyalari   va   davlatning
tartibga   soluvchi   faoliyati   o‘zaro   uyg‘unlashgan   holda   milliy   iqtisodiyot
raqobatbardoshligini oshirishga xizmat qilmoqda.
2025-yil va undan keyingi davr uchun belgilangan maqsadlar — infratuzilma
rivojini   izchil   davom   ettirish,   raqamli   transformatsiyani   chuqurlashtirish   va
davlat   siyosatini   barqarorlikka   yo‘naltirish   orqali   O‘zbekistonni   mintaqaviy
iqtisodiy markazlardan biriga aylantirishga qaratilgan.
2.3. O‘zbekistonda makroiqtisodiy nisbatlarning shakllanishi va ularni
optimallashtirish yo‘llari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   o‘z   milliy
iqtisodiyotini   shakllantirish   yo‘lida   bir   qator   islohotlarni   amalga   oshirdi.
Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   siyosatning   asosiy
yo‘nalishlaridan   biri   bu   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va
makroiqtisodiy   nisbatlarni   optimallashtirishdan   iborat   bo‘lib   kelmoqda.
Makroiqtisodiy nisbatlar deganda, yalpi ichki mahsulot (YaIM), davlat byudjeti
daromadlari  va xarajatlari, inflyatsiya  darajasi, eksport-import  balansi,  bandlik
va   ishsizlik   ko‘rsatkichlari   kabi   asosiy   ko‘rsatkichlar   o‘rtasidagi   nisbatlar
tushuniladi.
Makroiqtisodiy   nisbatlar   mamlakat   iqtisodiyotining   umumiy   sog‘lomligi,
barqarorligi   hamda   rivojlanish   istiqbollarini   belgilab   beradi.   Ularning
shakllanishida   esa   iqtisodiy   siyosat,   bozor   infratuzilmasi,   demografik   omillar, 26global iqtisodiy o‘zgarishlar, moliyaviy bozorlar va boshqa omillar muhim rol
o‘ynaydi.
2022–2025-yillar   oralig‘ida   O‘zbekistonda   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar
sezilarli   darajada   o‘zgarishga   yuz   tutdi.   2022-yilda   mamlakat   yalpi   ichki
mahsuloti 888,3 trillion so‘mni tashkil etgan bo‘lsa, 2023-yilda bu ko‘rsatkich 1
078,9   trillion   so‘mga   yetdi.   Bu   esa   2022-yildan   2023-yilga   o‘sish   21,4   foizni
tashkil   etganini   ko‘rsatadi.   Bunday   o‘sish,   bir   tomondan,   iqtisodiy   islohotlar,
xususan, soliq siyosati,  investitsiya  muhitining yaxshilanishi  va davlat-xususiy
sheriklik asosida amalga oshirilayotgan loyihalarning kengayishi bilan bog‘liq.
Shuningdek, inflyatsiya darajasi ham muhim makroiqtisodiy nisbatlardan biri
hisoblanadi.   2022-yilda   inflyatsiya   darajasi   12,3%   atrofida   bo‘lgan   bo‘lsa,
2023-yilda   u   9,2%   gacha   pasaydi.   2024-yil   prognoziga   ko‘ra,   bu   ko‘rsatkich
8,5%   atrofida   bo‘lishi   kutilmoqda.   Inflyatsiyaning   pasayishi   aholining   real
daromadlariga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatib,   iqtisodiy   ishonchni   oshiradi.   Inflyatsiya
darajasini   nazoratda   ushlab   turish   esa   pul-kredit   siyosatining   samarali   amalga
oshirilganidan dalolat beradi.
Makroiqtisodiy   nisbatlarda   tashqi   savdo   muvozanati   ham   katta   ahamiyatga
ega.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   eksport   salohiyatini   kengaytirishga   harakat
qilmoqda.   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   eksport   hajmi   24   milliard   AQSh
dollariga yetgan bo‘lsa, import 29 milliard dollarni tashkil etdi. Bu salbiy tashqi
savdo   balansini   yuzaga   keltiradi,   lekin   bu   ayni   paytda   iqtisodiyotni
modernizatsiya   qilish,   ishlab   chiqarish   vositalari   va   texnologik   uskunalar   olib
kirilayotganini ko‘rsatadi.
Makroiqtisodiy   nisbatlarni   optimallashtirish   uchun   bir   necha   asosiy
yo‘nalishlar mavjud. Birinchi navbatda, fiskal intizomni kuchaytirish zarur. Bu
davlat byudjetining daromad va xarajat qismlari o‘rtasida muvozanatni saqlash,
davlat   qarzining   mutanosib   darajada   ushlab   turilishi   va   moliyaviy   intizomni
mustahkamlashni anglatadi. 2023-yilda davlat byudjetining taqchilligi YaIMga 27nisbatan 4,5% ni tashkil etdi. Bu ko‘rsatkich xalqaro mezonlarga nisbatan hali
yuqori sanaladi.
Ikkinchidan, iqtisodiyotning real sektorini, ayniqsa, sanoat, qishloq xo‘jaligi
va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarini   diversifikatsiya   qilish   orqali   makroiqtisodiy
nisbatlarni   barqarorlashtirish   mumkin.   YaIM   tarkibida   xizmatlar   ulushi   2023-
yilda   38%   ni,   sanoat   ulushi   esa   33%   ni   tashkil   etdi.   Bu   esa   iqtisodiyotda
xizmatlar   sohasining   ustunligi   kuchayayotganini   ko‘rsatadi.   Shuning   uchun
ishlab  chiqarishni  rag‘batlantirish,  eksportga  yo‘naltirilgan  sanoat   tarmoqlarini
rivojlantirish zarur.
Uchinchidan,   bank-moliya   tizimining   ishonchliligini   oshirish   ham
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Markaziy   bankning
hisob   stavkasi,   tijorat   banklarining   kredit   siyosati   va   moliyaviy   vositalar
infratuzilmasining   rivoji   bu   borada   muhim   omillardan   hisoblanadi.   2024-yilda
Markaziy bank hisob stavkasini 14% darajasida ushlab turishga qaror qildi, bu
esa   iqtisodiyotda   inflyatsiyani   jilovlash   va   investitsion   faollikni   qo‘llab-
quvvatlashda muhim rol o‘ynaydi.
To‘rtinchidan,   inson   kapitaliga   investitsiyalarni   oshirish   orqali   mehnat
unumdorligini   ko‘tarish   lozim.   Mehnat   resurslarining   salohiyati   yuqori   bo‘lsa,
bu   makroiqtisodiy   o‘sish   ko‘rsatkichlariga   bevosita   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   ishsizlik   darajasi   8,4%   ni   tashkil   etdi.   Ishsizlik
darajasining   pasaytirilishi   iqtisodiy   faollikning   oshishini   va   ijtimoiy
barqarorlikni mustahkamlaydi. Shuningdek, davlatning iqtisodiyotdagi ishtiroki
muvozanatli bo‘lishi lozim. Davlat regulyator sifatida iqtisodiyotni boshqarishi,
lekin   bozordagi   asosiy   harakatlantiruvchi   kuch   xususiy   sektor   bo‘lishi   kerak.
2023–2025-yillar   uchun   qabul   qilingan   "O‘zbekiston   –   2030"   strategiyasida
aynan   xususiy   sektorning   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash,   raqobat   muhitini
kuchaytirish   va   korrupsiyani   kamaytirish   asosiy   yo‘nalishlar   sifatida
belgilangan. 28Makroiqtisodiy nisbatlarni optimallashtirish uchun yana bir muhim yo‘nalish
– bu raqamli iqtisodiyotni rivojlantirishdir. Raqamli xizmatlar, elektron tijorat,
fintech   texnologiyalar   va   avtomatlashtirilgan   davlat   xizmatlari   iqtisodiyotning
umumiy   samaradorligini   oshiradi.   Ayniqsa,   budjetga   tushumlar   va
xarajatlarning ochiqligi ta’minlanadi, bu esa fiskal intizomni kuchaytiradi.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   2022–2025-yillar   oralig‘ida   O‘zbekistonda
makroiqtisodiy   nisbatlar   bosqichma-bosqich   barqarorlashmoqda.   YaIMning
real   o‘sishi,   inflyatsiyaning   pasayishi,   eksport-import   balansining   ijobiy
dinamikasi,   byudjet   intizomi   va   moliyaviy   barqarorlik   ushbu   yo‘nalishdagi
islohotlarning   ijobiy   samarasini   ko‘rsatmoqda.   Ammo   hali   ham   bozor
mexanizmlarini   chuqurlashtirish,   raqobatni   kuchaytirish,   ijtimoiy   sohani   isloh
qilish, soliq yukini adolatli taqsimlash kabi yo‘nalishlarda izchil ish olib borish
zarur. 29 Xulosa 
Men   ushbu   kurs   ishida   “Makroiqtisodiy   nisbatlar   va   unga   ta’sir   etuvchi
omillar”   mavzusini   tanlab,   uni   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan   chuqur
o‘rganishga   harakat   qildim.   Bugungi   globallashuv   va   iqtisodiy   o‘zgarishlar
davrida makroiqtisodiy nisbatlar har bir mamlakat iqtisodiyotining barqarorligi,
o‘sish   sur’atlari   hamda   ijtimoiy   farovonlik   darajasini   belgilovchi   asosiy
ko‘rsatkichlardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   sharoitida   bu
nisbatlarni   to‘g‘ri   shakllantirish   va   ularni   muvozanatli   ushlab   turish
mamlakatning uzoq muddatli strategik rivojlanish yo‘lida muhim ahamiyat kasb
etadi.
Ish davomida birinchi  navbatda demografik, ijtimoiy va siyosiy  omillarning
makroiqtisodiy   nisbatlarga   bo‘lgan   ta’sirini   tahlil   qildim.   Statistik
ma’lumotlarga   tayangan   holda   2022   yildan   2025   yilgacha   bo‘lgan   davrda
aholining   yillik   o‘sish   sur’ati,   bandlik   darajasi,   urbanizatsiya   jarayonlari   va
davlat   siyosatining   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarga   qanday   ta’sir   qilgani   bo‘yicha
chuqur tahlillar olib bordim. Bu davrda ijtimoiy sohalarga yo‘naltirilgan budjet
mablag‘larining   ortishi,   soliq   va   pensiya   siyosatidagi   islohotlar   ham
makroiqtisodiy muvozanatni saqlashda muhim omil bo‘ldi.
Keyingi   bobda   bozor   infratuzilmasining   rivojlanish   darajasi,   davlatning
tartibga solish siyosati, moliyaviy institutlar, kredit tizimi, soliqlar, transport va
kommunikatsiya   infratuzilmasining   makroiqtisodiy   nisbatlar   shakllanishidagi
o‘rni   atroflicha   tahlil   qilindi.   O‘zbekistonda   2022–2025   yillarda   olib   borilgan
infratuzilmaviy   islohotlar   –   jumladan,   sanoat   zonalarini   tashkil   etish,   soliq
yukini kamaytirish, “raqamli  iqtisodiyot” konsepsiyasining  bosqichma-bosqich
joriy   qilinishi   –   iqtisodiy   faoliyatda   xususiy   sektorning   faollashishiga   va
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning barqarorlashuviga olib keldi.
So‘nggi   bo‘limda   esa   O‘zbekistonda   makroiqtisodiy   nisbatlarning
shakllanishi   va   ularni   optimallashtirish   bo‘yicha   mavjud   yo‘nalishlar   va
istiqboldagi   imkoniyatlar   ko‘rib   chiqildi.   Xususan,   yalpi   ichki   mahsulotning 30(YaIM)   sektorlar   bo‘yicha   tuzilmasi,   inflyatsiya   va   ishsizlik   darajalari,   tashqi
savdo   balansining   holati,   davlat   qarzining   YaIMga   nisbati,   investitsiya
iqlimining baholanishi kabi ko‘rsatkichlar asosida tahlillar o‘tkazildi. Bu borada
monetar   siyosatning   ehtiyotkorlik   bilan   yuritilishi,   fiskal   muvozanatning
saqlanishi,   investitsion   muhitning   yaxshilanishi   kabi   omillar
optimallashtirishning asosiy vositalari sifatida ko‘rsatildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   kurs   ishimda   makroiqtisodiy   nisbatlarning
shakllanishiga ta’sir qiluvchi ko‘plab ichki va tashqi omillarni aniqlab, ularning
har   biri   bo‘yicha   real   tahlillar   va   takliflar   berishga   harakat   qildim.   Mening
fikrimcha, O‘zbekistonning barqaror makroiqtisodiy rivojlanishini ta’minlashda
quyidagi yo‘nalishlarga alohida e’tibor qaratish lozim:
Demografik o‘sish sur’atlarini iqtisodiy o‘sish bilan uyg‘unlashtirish;
Bozor infratuzilmasini yanada takomillashtirish;
Moliyaviy   barqarorlikni   saqlash   orqali   makroiqtisodiy   muvozanatni
mustahkamlash;
Davlat   siyosatida   ijtimoiy   adolat   va   iqtisodiy   samaradorlik   o‘rtasidagi
muvozanatni saqlash;
Innovatsion   va   raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   orqali   ishlab
chiqarish samaradorligini oshirish.
Ushbu kurs ishi davomida olgan bilim va tahliliy ko‘nikmalarim, men uchun
nafaqat   ilmiy-amaliy   tajriba,   balki   kelajakdagi   iqtisodchi   sifatida
shakllanishimda ham muhim o‘rin egallaydi, deb hisoblayman. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3211) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.