Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 16000UZS
Hajmi 50.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 06 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Maktabda tarbiyaviy ishlar tizimida sinf raxbarining faoliyati

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
 “Boshlang'ich ta'lim va sport tarbiyaviy ishi”
ta’lim yo‘nalishi IV bosqich 218-guruh talabasi
SAIDOVA LATIFANING
Tarbiyaviy ishlar metodikasi  fanidan
"  MAKTABDA TARBIYAVIY ISHLAR TIZIMIDA SINF RAXBARINING
FAOLIYATI  "
mavzusida yozgan
KURS ISHI
Termiz 2023
1 MUNDARIJA:
KIRISH.........................................................................................................................3
I. BOB.TARBIYAVIY ISHLARNI ISHLARNI REJALASHTIRISH VA 
ULARNI TASHKIL QILISH ........................................................................... ................5
1.1.  Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishning ilmiy va nazariy 
asoslari ... ..5
1.2.   Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirish va unga qo’yilgan pedagogik 
talablar ............. ..11
Tarbiyaviy tadbirlar rejalaridan namunalar ........................................................................ 13
O’zbekona insoniy, yuksak axloqiy sifatlar .......................................................................... 16
Rejalashtirishga qo’yiladigan talablar. .............................................................................................. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI ...................................................................................... 32
 Asosiy adabiyotlar. .............................................................................................................................. 32
Elektron resurslar ................................................................................................................................ 32
KIRISH
2 O‘zbekiston Respublikasi  mustaqillik sharofati bilan o‘z taraqqiyotining yangi
davriga   kirdi.   Mamlakatda   istiqlolning   dastlabki   yillaridan   boshlab   ta’lim-   tarbiya
tizimini   rivojlantirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilib,   farzandlarining   jahon
andozalariga   mos   sharoitlarda   zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlami   egallashlari,
jismoniy   va   ma’naviy   jihatdan   yetuk   insonlar   bo‘lib   voyaga   yetishlarini   ta’minlash,
ularning   qobiliyat   va   iste’dodi,   intellektual   salohiyatini   ro‘yobga   chiqarish,   yoshlar
qalbida   ona   yurtga   sadoqat   va   fidoyilik   tuyg‘ularini   kamol   toptirish   borasida   ulkan
ishlar amalga oshirilmoqda.
Jumladan   2020-yil   25-dekabrda   bo‘lib   o‘tgan   “O‘zbekiston   yoshlar   forumi-
2020” da O‘zbekiston Respublikasi Prezidentinig so‘zlagan nutqidagi yoshlar e’tiborini
alohida ta’kidlashimiz joizdir.
“Biz yurtimizda qanday islohotlarga qo‘l urmaylik, avvalo, siz   kabi   yoshlarga,
sizlarning   kuch-g‘ayratingiz,   azmu   shijoatingizga   suyanamiz” 1
  -   deb   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev yoshlarga katta ishonch bildirdi.
Kurs  ishining  maqsadi:   Talabalarga   tarbiya  texnalogiyalari  haqida  umumiy
ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish   orqali   talabalarni
tarbiyaviy ishlar metodikasi faniga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs ishining vazifasi:
-bo‘lajak   boshlang'ich   ta'lim   va   sport   tarbiyaviy   ish   o‘qituvchilarining   -
chizmachilik  o'qitish  metodikasi   bo‘yicha  kasbiy  tayyorgarligi   tizimi   mazmunining
nazariy va amaliy holatini o‘rganish va tahlil qilish;
-talabalarga   tarbiya   texnalogiyalarini   tasvirlashdagi   o’ziga   xos   xususiyatlarni
va ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish;
-talabalarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   muammoli   darslarni
tashkil eta olish ko‘nikmasini shakllantirish.
3 Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Boshlang'ich   ta'lim   va   sport
tarbiyaviy   ish”   bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   tarbiya   texnalogiyalari
haqida ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   boshlang'ich   ta'lim   va   sport   tarbiyaviy  ish
o‘qituvchilarini   tayyorlash   bo‘yicha  tahsil   olayotgan   talabalarning  tarbiyaviy   ishlar
metodikasi ilmini egallash jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi  va tarkibi:   Kurs ishi  kirish, ikki  bob, to'rt paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib jami 32 sahifani tashkil
etadi.        
                
I. BOB.TARBIYAVIY ISHLARNI ISHLARNI REJALASHTIRISH VA
ULARNI TASHKIL QILISH
4 1.1.  Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishning ilmiy va nazariy
asoslari
Maktabning   o’quvchilar   bilan   olib   boradigan   o’quv   mashg’ulotlaridan   tashqari
xilma-xil   ta’lim-tarbiya   ishlari   sinfan   tashqari   ishlar   nomini   olgan.   Sinfdan   tashqari
ishlar   maktab   ta’lim-tarbiya   jarayonining   tarkibiy   qismi   o’quvchilarning   bo’sh
vaqtlarini yo’lga qo’yish shakllaridan biridir.
Sinfdan   tashqari   ishlar   shaxsni   har   tomonlama   kamol   toptirish   va   uni   hayotga
faoliyatga tayyorlash uchun keng imkoniyatga ega. Bu ishlar bolalarning qiziqishlariga
muvofiq tarzda ko’ngillilik asosida tashkil qilinadi. O’quvchilar sinfdan va maktabdan
tashqari   ishlarda   o’zlarini   qiziqtiradigan   mashg’ulotlarni   tanlab   olishadi   ularda
mustaqil tashabbuskorona ishtirok etishadi.
Maktab   va   sinfdan   tashqari   muassasalarning   tashkiliy   ishlarini,   mazmuni   va
maqsadini   belgilash   bugungi   kunimizning   barcha   qirralarini   hisobga   olishni   talab
etmoqda. Sinf tashqari  mazkur tarbiyaviy ishlar shaxs kamoloti bosqichlarini belgilab
olishga   qaratilganligi   bilan   tavsiflanadi.   Mazkur   muammoni   ijobiy   hal   etish   uchun
sinfdan tashqari, tarbiyaviy ishlar tizimida quyidagilar bo’lishi lozim:
–   pedagoglar   va   o’quvchilar   o’rtasida   o’zaro   hurmat   munosabatlarini
shakllanganlikning o’ziga xos an’ana vositalariga tayanish;
– ulg’atgan   inson   shaxsini   tarbiyada   oliy   ijtimoiy   qadriyat   deb   tan   olish,   har   bir   bola,
o’smir   va   yosh   yigitning   betakror   va   o’ziga   xosligini   hurmatlash,   ijtimoiy   huquqini
e’tiborda tutish zarur.
Sinfdan   tashqari   ishlarni   to’la   qamrab   olgan   to’garaklar   bir   necha   xilda   bo’lishi
mumkin:
a) fan to’garaklari;
b) mohir qo’llar to’garaklari;
v) duradgorlik to’garaklari;
g) sport to’garagi;
d) badiiy havaskorlik to’garagi.
O’rta   umumta’lim   maktablarida   bu   ishlarni   sinf   rahbari   va   tarbiyaviy   ishlar
tashkilotchisi  uyushtiradi.  Sinf  rahbari  to’garak rahbarlariga  yaqindan  yordam   beradi.
5 Qiziqishlari,   intilishlari   bir   xil   bo’lgan   o’z   o’quvchilarini   biror   to’garakka   a’zo
bo’lishga chorlaydi.
Sinfdan   tashqari   tashkil   qilingan   ishlar   o’quvchilar   hayotidagi   tarbiyaviy
faoliyatni   to’ldiradi.   Ularni   dunyo   qarashini   to’g’ri   shakllanishiga,   axloqiy   kamol
topishiga   ko’maklashadi.   Nazariy   bilimlarni   amaliyot,   ishlab   chiqarish   bilan
chambarchas bog’lanishiga zamin yaratadi. Sinfdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi
tashkilotchilarning   vazifalari   ham   ko’p   qirralidir.   Sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar
tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi:
–   darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga   oshirishni   nazorat
qilish;
–   o’quvchilarning   sinfdan   tashqari   ko’p   qirrali   ishlarni   pedagogik   jamoa,
o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish;
–   sinfdan   tashqari   ishlar   yo’nalishiga   bevosita   rahbarlik   qilgan   holda,
o’qituvchilar,   sinf   rahbarlari,   ota-onalar,   o’quvchilar   tashkilotlari,   sinf   faollariga
uslubiy yordam ko’rsatish;
– umummaktab va maktablararo o’tkaziladigan eng muhim tarbiyaviy tadbirlarda
qatnashish;
–   o’quvchilarning   bo’sh   vaqtlarini   tashkil   qilishda   tarbiya   va   madaniyat
muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish;
Bu   borada   tashkilotchilar   faolligini   uchta   asosiy   tomonini   ko’rish   mumkin:
tashkilotchilik, uslubiy va ma’muriy.
Bular ko’pincha o’zaro uzviy bog’langan holda namoyon bo’ladi. 
Tashkilotchining   tashkilotchilik   faoliyatiga   quyidagi   bir   qator   ishlarni   kiritish
mumkin:
– tarbiyaviy ishlar sohasida erishilgan yutuq va kamchliklarni tahlil qilish;
– tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash;
–tarbiyaviy,   ommaviy-siyosiy   ishlarni   rejalashtirish   va   ularning   mazmuni,   shakl
va usullarini aniqlash;
–   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   guruhlashtirish,   boshqaruvchi   shaxslarni
aniqlash.
6 Maktabda   tarbiyaviy   ishlarni   aniq   rejalashtirmasdan   uning   mazmuni,   shakl   va
usullarini aniqlamasdan, ma’lum bir tizimga solmasdan turib ko’zda tutilgan maqsadga
erishish qiyin.
Sinfdan   tashqari   ishlarning   tarbiyaviy   ta’siri   ko’p   darajada   o’quv   jarayonini
tashkil   etish   saviyasiga   hamda   o’quvchilar   jamoachining   xilma-xil   ishlarni   qanday
yo’lga   qo’yishga   bog’liqdir.   Sinfdan   tashqari   faoliyat   majburiy   dastur   bilan
chegaralanmaydi,   balki   yoshlari   har   xil   o’quvchilarni   ihtiyoriy   ravishda   birlashtiradi.
Ularning tashabbusi asosida ishlarni amalga oshiradi, fanga qiziqtiradi, ularni xalqning
madaniy hayoti muhitiga olib kiradi.
Sinfdan   tashqari   ishlar   shaxsdagi   ijtimoiy   faollik,   ijtimoiy   ong   hamda   axloqiy
odatlarni tarkib toptirishning eng muhim omilidir. Bu faoliyat ilmiy jamoa, adabiy va
maktab   teatrlarining   ishlari,   turli   mavzularda   o’tkaziladigan   kitobxonlar
konferentsiyasi   va   munozaralar,   siyosiy,   axloqiy,   ilmiy-ommabop   va   mehnat
mavzularidagi ma’ruza va suhbatlar, ijtimoiy-foydali mehnat, siyosiy axborot, bayoram
kechlari va ertaliklari, to’garak mashg’ulotlarini o’z ichiga oladi.
O’quvchilarning   sinfdan   tashqari   ishlari   o’z   mazmuniga   ko’ra   tafakkur   faoliyati
va   munosabat   vositasi   hisoblanadi.   CHunki   sinfdan   tashqari   ishlarda   olingan   axborot
idrok etiladi, qayta ishlanadi va shu asosda yangi bilimlar hosil qilinadi.
O’quvchilar   sinfdan   tashqari   ishlarda   qatnashib,   turli   kishilar   bilan   muayyan
munosabatga   kirishadi,   turli   vazifatlarga   duch   keladilar.   SHuning   uchun   ham
o’quvchilarning   sinfdan   tashqari   faoliyatlari   qanchalik   xilma-xil   bo’lsa,   ularning
munosabatlari   shunchalik   boy,   munosabat   doirasi   keng   va   ma’naviy   o’sishi   samarali
bo’ladi.   Sinfdan   tashqaridagi   tarbiyaviy   ishlarda   o’quvchilar   jamoada   ishlashni
o’rganadilar   ijtimoiy   mehnat   quvonchini   his   qiladilar,   ishlab   chiqarish   mehnatiga
qo’shiladilar,   jamoatchilik   fikriga   bo’ysunishga,   jamoa   sharafi   uchun   kurashishga
odatlanadilar.   Sinfdan   tashqari   faoliyat   unda   qatnashuvchilarning   ma’naviy   va
jismoniy rivojlanishi hamda yosh xususiyatlariga ko’ra belgilanadi. Bu jarayonga ular
ta’lim   olayotgan   maktabning   sharoiti   ham   ta’sir   etadi.   Garchand   mamlakatimizdagi
barcha   maktablarning   vazifalari   bir   bo’lsa-da,   o’sha   maktablarning   o’ziga   xos
xususiyatlari   bor   va   bu   xususiyatlr   madaniy   va   milliy   sharoitlarda   yaqqol   ko’rinadi.
7 Tarbiyachilar,   sinf   rahbarlarining   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   olib   boradigan
tarbiyaviy ishlarida quyidagi ish usullaridan foydalanishlari maqsadga muvofiqdir.
1.  Og’zaki ish usullari . Turli axborotlar, majlislar, ertalabki yig’inlar, ma’ruzalar,
kitobxonlar   konferentsiyalari,   munozaralar,   uchrashuvlar,   og’zaki   gazetalar,
radiojurnallar.
2.   Amaliy ish olib borish usullari , turli joylarga sayyohtlar, sport musobaqalari,
olimpiada, iztoparlar ish foaliyati, yosh tabiatshunoslar to’garaklari, shanbaliklar.
3.   Ko’rgazmali   ish   usullari .   Maktab   muzeylari,   urush   va   mehnat   qahramonlari
xonasi, yangi kitoblar ko’rgazmalari.
Tarbiyaviy   ish   pedagogdan   butun   qolibiliyatini   ishga   solishni,   tinmay   izlanishni
taqozo   etadi.   CHunki   kelajak   avlod   tarbiyalangan,   uyushgan,   ahil,   jonajon
Vatanimizning haqiqiy fuqarolari bo’lishlari lozim.
O’zbekiston   Respublikasining   istiqlolga   erishuvi   hamda   o’z   mustaqil   siyosiy,
iqtisodiy va ijtimoiy yo’liga ega bo’lishi, xalq xo’jaligining turli sohalarida, jumladan
xalq   ta’limi   tizimida   ham   o’sib   kelayotgan   yosh   avlod   ta’lim-tarbiyasi   bilan   borliq
jarayonini qayta ko’rib chiqishni taqozo etmoqda.
Hozirgi  paytda,   fan  va   madaniyatning  eng  so’nggi   yutuqlari  asosida   kelajagimiz
bo’lgan   yosh   avlodni   hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va   uslublarini   izlash
nihoyatda zarurdir.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Ma’naviyat   va   ma’rifat»   jamoatchilik
markazi faoliyatini yanada takomillashtirish va samaradorligini oshirish to’g’risida»gi
farmonida   ko’rsatilganidek,   jamiyatda   yuksak   ma’naviy   fazilatlarni   kamol   toptirish,
milliy   mafkurani   shakllantirish,   yoshlarni   boy   madaniy   merosimiz,   tarixiy
an’analarimizga,   umuminsoniy   qadriyatlarga   hurmat,   Vatanga   muhabbat,   istiqlol
g’oyalariga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   barcha
islohotlarning hal qiluvchi omilidir.
Sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarning   samaradorligini   oshirish   avvalo   komil
insonni   shakllantirishning   eng   zamonaviy   va   qulay   yo’nalishlarini   topib   joriy   etishga
bog’liq .   Ushbu   Kontseptsiya   ham   xuddi   shu   maqsadda,   shaxs   kamoloti   bosqichlarini
belgilab olishga yo’naltirilgan.
8 Tarbiyaviy   ishlarni   davr   talabiga   javob   beradigan   holga   keltirish   uchun
tarbiyaning asosi bo’lgan barcha g’oyalar qaytadan ko’rib chiqilishi, asosiy e’tibor bola
shaxsiga   qaratilishi,   yillar   davomida   to’plangan   ijobiy   tajribadan   unumli   foydalanish
zarurligini taqozo etadi.
Tarbiyaviy   ishlar   huquq-targ’ibot   organlari,   ijodiy   uyushmalar,   Davlat   va
nodavlat jamg’armalar, qo’mitalar va tashkilotlar bilan hamkorlikda olib boriladi.
Tarbiyaviy ishlarning asosiy yo’nalishlari, maqsad va vazifaaari.
Inson   shaxsining   kamol   topishi   juda   murakkab   va   uzluksiz   jarayon   davomida
shakllanadi.   Uning   tarbiyasiga   ota-onasi,   maktab,   mahalla,   do’stlari,   jamoat
tashkilotlari,   atrof-muhit,   ommaviy   axborot   vositalari,   san’at,   adabiyot,   tabiat   va
hokazolar bevosita ta’sir ko’rsatadi.
Yuqoridagi barcha hayotiy ehtiyojlarni vujudga keltirishda o’zaro hamkorlikning
ta’sir doirasi orqali shaxsni  tarbiyalash va tarbiyaning birligini ta’minlagan holda, uni
shaxs sifatida shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatadigan muhitdan himoya qilish.
Tarbiyaning   bosh   maqsadi   –   yosh   avlodni   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalashda
xalqning   boy   milliy,   ma’naviy-tarixiy   an’analarga,   urf-odatlari   hamda   umumbashariy
qadriyatlarga   asoslangan   samarali   tashkiliy,   pedagogik   shakl   va   vositalarni   ishlab
chiqib amalga joriy etishdir.
Tarbiyaning   asosiy   vazifasi   –   shaxsning   aqliy,   axloqiy,   erkin   fikrlovchi   va
jismoniy   rivojlanishi,   uning   qobiliyatlarini   har   tomonlama   ochish   uchun   imkoniyat
yaratishdir.
Buning uchun:   – yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash, hayot mazmunini tushunib
olishiga   ko’maklashish,   o’z-o’zini   idora   va   nazorat   qila   bilishini   shakllantirish,   o’z
shaxsiy turmushiga maqsadli yondashuv, ularda reja va amal birligi hissini uyg’otish;
–   o’quvchilarni   milliy,   umuminsoniy   qadriyatlar,   Vatanimizning   boy   ma’naviy
merosi   bilan   tanishtirish,   madaniy   hamda   dunyoviy   bilimlarni   egallashga   bo’lgan
talablarini shakllantirish, malaka hosil qildirish, tobora o’stirib-boyitib borish va estetik
tushunchalarini shakllantirish;
–   har   bir   o’smirning   bilimdonligini   va   ijodiy   imkoniyatlarini   aniqlab,   ularni
rivojlantirish.   Inson   faoliyatini   turli   sohalarda   joriy   qilib   ko’rish.   Bolalar   ijodkorligi,
9 iqtidorini yuzaga chiqarish va yanada qo’llab-quvvatlash uchun shart-sharoit hozirlash;
–   insonparvarlik   odobi   me’yorlarini   shakllantirish   (bir-birini   tushunadigan,
mehribonlik,   shafqatlilik,   irqiy   va   milliy   kamsitishlarga   toqatsizlik),   muomala   odobi
kabi  tarbiya  vositalari  (nohaqlikka, yolg’onchilik, tuhmat,  chaqimchilikka  toqatsizlik)
keng qo’lanishi lozim.
–   vatanparvarlik,   dunyoviy   fikrlash,   jamiyatimizda   yashayotgan   odamlar   bilan
o’zaro   munosabat-muloqotni   o’rganish,   o’z   xalqiga,   davlatiga,   uning   himoyasi   uchun
hamisha   shay   bo’lib   turish,   O’zbekiston   Respublikasi   va   boshqa   davlatlarning
ramzlariga   hurmat   bilan   qarash,   yosh   avlodni   O’zbekiston   Konstitutsiyasiga,
Bayrog’iga, Gerbiga, Madhiyasiga, Prezidentiga sadoqatli qilib tarbiyalash;
– qonuniy jamoa axloqi va turmush qoidalariga hurmat bilan qarashni tarbiyalash,
shaxsning   noyob   qirralarini   belgilovchi   fuqarolik   va   ijtimoiy   mas’uliyat   hislarini
rivojlantirish, o’zi yashayotgan mamlakatning ravnaqi, Insoniyat taraqqiyotini barqaror
saqlab qolish uchun fidoyilik, ekologik ta’lim-tarbiya;
– mustaqil  davlatimiz  – O’zbekiston  Respublikasining   ichki  va  tashqi  siyosatiga
to’g’ri   va   xolisona   baho   berishga   o’rgatish.   Uning   tinchliksevarlik,   demokratiya   va
boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik, oshkora-ochiq tashqi  siyosatiga va
o’z xalqining turmush darajasini oshirishga yo’naltirilgan, fuqarolarni ijtimoiy himoya
qiladigan ichki siyosatini to’g’ri tushuntirmoq kerak;
–   turmushda   eng   oliy   qadriyat   hisoblangan   mehnatga   ijodiy   yondoshish
fazilatlarini shakllantirish;
–   sog’lom   turmush   tarziga   intilishni   tarbiyalash   va   rivojlantirish,   munosib   oila
sohibi bo’lish istagini shakllantirish;
– yoshlarimizni erkin mustaqil fikrlashga o’rgatish. 
Tarbiyaning asosiy tizimi quyidagicha bo’lishi lozim :
–   tarbiya   –   tarbiyalanuvchi   shaxsini   oliy   ijtimoiy   qadriyat   deb   tan   olish,   har   bir
bola,   o’smir   va   yosh   yigit-qizning   betakror   va   o’ziga   xosligini   hurmatlash,   uning
ijtimoiy huquqi va erkinligini e’tiborga olish;
– yoshlarda istak va imkoniyat muvofiqligi tuyg’usini qaror toptirish;
– milliylikning o’ziga xos an’analari va vositalariga tayanish;
10 –   shaxslararo   munosabatlarda   insonparvarlik,   pedagoglar   va   o’quvchilar
o’rtasidagi   bir-biriga   hurmat   munosabatlari,   bolalar   fikriga   e’tibor   qilish,   ularga
mehribonlarcha munosabatda bo’lish,
Amalda   tarbiyaviy   jarayon   yaxlit   va   uzluksiz   ishiga   va   turli   yoshdagi,   bolalarni
qamrab olishga alohida ahamiyat berish lozim.
O’smir   yigit   va   qizlar   nafaqat   bo’lg’usi   katta   hayotga   tayyorgarlik   ko’radilar,
balki ana shu haqiqiy hayot bilan yashaydilar.
Sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   o’quvchilarning   qiziqishi,   istaklari,   xohish   va
ehtiyojlariga   suyangan   holda   ularning   darsdan   bo’sh   vaqtlarida   o’quv-tarbiya
jarayonini   to’ldiradi.   U   o’quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini,   tashabbuskorligani
oshirishga   imkoniyat   yaratadi.   Sinfdan   tashqari   ishlarning   o’ziga   xosligi   shundaki,
to’garak,   klub   dasturlarining   rang-barangligi,   ular   mazmunidagi   yangiliklar   o’smir
yigit-qizlarning shaxs sifatida shakllanishlari uchun yangi imkoniyatlar yaratadi.
  
1.2.   Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirish va unga qo’yilgan pedagogik talablar
Tarbiya   jarayonining   mazmuni   bolalarga   beriladigan   ma’naviy   axloqiy   bilimlar
tizimi, ishonch, e’tiqod, intizom, xulq-atvorni bir butun holatini tashkil etadi. Mustaqil
O’zbekistoning,   istiqlol   va   istiqboli   uchun   fidoiylik   ko’rsatuvchi   avlodni   tarbiyalash
mazmuni tamoman o’zgacha xarakter kasb etmoqda:
- fuqarolik demokratik jamiyatni barpo etish mohiyatini anglab oluvchi;
- vatanini har doim turli oqimlardan himoya etuvchi;
- diniy bag’rikenglik va mehr-muravvatli bo’lish;
- davlat siyosatini tushunish unga fidoiy bo’lish;
- o’zligini anglash, ajdodlar merosini qadrlash;
- yuqoridagi komil insonga xos sifatlarni tarbiyalashda;
- maqsadni aniqligi va uni to’g’ri yo’naltirish madaniyati;
- tarbiyachi-o’qituvchi va tarbiyalanuvchini hamkorlik faoliyati;
- o’zini anglash, mustaqil fikrlovchi e’tiqodligi va ixtiyorlik.
Tarbiyaviy ishlarning mazmunida bir butun yondashishdan bosh maqsad, “Milliy
istiqlol   g’oyasi:   asosiy   tushuncha   va   tamoiyllari   dasturi”dagi   g’oyalarni   bolalarning
11 ongida o’ziga xos va mos ravishda singdiradi.
-Xalqimizning   boy   ma’naviy,   an’ana,   udum,   urf-odatlar   va   ajdodlarimiz
merosidan foydalanish.
-O’zbekiston Respublikasi Konstituttsiyasi, adolat, haqiqat va erkinlikni, ishonch-
e’tiqodni tarbiyalash.
- Yurt tinchligi, Vatan ravnaqi, xalq farovonligi mohiyatini izohlash.
- Mehrli-muruvvatli va bag’ri kenglik.
Ayniqsa kichik maktab yoshidagi o’quvchilarning ta’limiy- tarbiyaviy faoliyatlari
o’ziga xos xususiyatga ega: o’quvchilarda hayotiy tajribalarning kamligi, o’quv-tarbiya
jarayonida   hodisalarga   qiziqish,   «yaxshi»,   «yomon»   harakatlarga   chuqur   munosabat
bildira olmasligi kabilar.
Boshlang’ich sinf o’quvchilarining dars va darsdan tashqari tarbiyaviy faoliyatini
rejalashtirish o’ziga xos qoidalarga egadir:
1. Har bir sinf jamoasining tarbiyalangan darajasini o’rganish.
2. O’quvchilarning   oilaviy   hayoti,   ota-onaning   farzand   tarbiyalashdagi   burchi   va
vazifasini qanday his etishi.
3. Kundalik o’zgarishlarga o’quvchilarning munosabati.
4. O’quvchilarning sharqona milliy urf-odat, an’analar haqidagi bilim darajasi.
5. Qomusiy ma’rifatparvar, mutafakkirlar hamda hozirgi zamon shoir, yozuvchilarning
ijodiyotidan   namuna   bilishlari.   Mazkur   qoidalar   boshlang’ich   sinflarda   sodda   holda
qo’llaniladi.
Yuqoridagilarni   aniqlashda   suhbat,   anketa   usullaridan   foydalanish   o’rinlidir.
SHundagina   har   bir   o’qituvchilarning   betakror,   bir-biriga   o’xshamagan   tarbiyaviy
tadbir rejalari bunyodga keladi. Bunday rejalar tarbiyaviy ta’sirga ega bo’lib maqsadga
erishtira oladi.
Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishning asosiy omillari:
1. Vatanga muhabbat va insonparvarlik.
2. Milliy istiqlol mafkurasini shakllantirish.
3. Ma’naviy tarbiya (axloq va odob).
4. Iqtisodiy tarbiya.
12 5. Ekologik tarbiya.
6. Go’zallik tarbiyasi.
7. Jismoniy barkamollik (sog’lom avlod uchun).
8. Ota-onalar bilan ishlash.
Yuqoridagi   omillarni   rejalashtirishda   tanlanadigan   mavzular   quyidagi   talablarga
javob berishi kerak.
1. Tarbiyaviy tadbirlar rejasi va undagi mavzular davr talabiga javob berishi.
2. Tanlangan mavzular milliy va umuminsoniy qadriyatlar qamrovida bo’lishi.
3. Tarbiyaviy tadbirlar uzviylik qoidasiga amal qilgan bo’lishi.
4. Mavzular o’quvchilarning yoshi va bilim saviyasiga mos bo’lishi.
Tarbiyaviy tadbirlarni rejalashtirishda «Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy tushuncha va
tamoiyllari»   dasturi.   O’zbekiston   Respublikasi   «Kamolot   ijtimoiy   harakati»   dasturi
mos   qilib   olindi.   Quyidagi   keltirilgan   reja   taxminiy   bo’lib,   o’z   shart-sharoitingizga
qarab ijodiy o’zgarishlar kiritish mumkin.
Tarbiyaviy tadbirlar rejalaridan namunalar
Dastlabki   rejaga   O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   Ta’limi   Vazirligi   «Madaniy
merosga   -   ixlos»   yuzasidan   tuzilgan   Nizom   asos   qilib   olindi,   u   quyidagi   mazmunga
ega:
1. Vatan g’ururi – kamolot mulkining asosi ( I - II  sinflar uchun).
a) Tug’ilgan uy, ko’cha, shahar va o’lkalarining tarixi.
b) Bir bolaga yetti qo’shni ota-ona ekanligi.
v) Atrof tabiatidagi o’simliklarning nomi va uni muhofaza qilish.
g) O’lka tarixiga oid (tarixiy, obidalar, kimlar yashagan, iqtisodiy boyligi, san’ati
va kelajak rejalar) ma’lumotlar.
e) Kindik qoni to’kilgan joyning tuprog’i aziz hissini singdirish.
2. Turmush madaniyati
a) SHarqona oila.
b) Ota-ona mehri, ularning borligidan fahrlanish.
v) Oilada sharqona urf-odatlar, an’analar qonun va qoilalarga amal qilish.
g)   Qariyalar   tarixini   o’rganish,   ularning   yaxshi   fazilatlari   bilan   chuqurlashish   va
13 g’amxo’rlik qilish.
d) Turmush va bozor iqtisodiga sharqona munosabat uyg’otish.
e) Jismoniy barkamollik va sport.
3. O’zbek tilining sofligi – xalq iftixori
a)   Har   bir   millatni   ona   tili   va   unga   mehrli   milliy   g’ururini   gul   tojisi   ekanligi
(xalqning maqol, rivoyat, hikoyatlaridan foydalanish).
b) O’zbek tilnning tarixi, rivoji.
v) O’zbek tilining istiqboli.
g) «Til bilgan elni biladi» (dunyo tillarining mohiyati haqida).
d) Millatlararo totuvlik.
4. O’zbek milliy urf odat, rasm-rusumlar va marosimlar
a) Oilaviy urf-odatlar.
b) Rasm-rusmlar va ularning tarixi.
v) Marosimlar ularning turlari, tarixi va mazmuii.
III-IV- sinf o’quvchilari uchun Vatan g’ururi kamolot 
mulkiniig asosi:
a) O’zbekiston hududi va uning tarixi haqida ma’lumot.
b) O’zbekiston o’tmishdagi podshox va xonlar, ulardagi sifatlar.
v) O’zbekiston tabiati, hayvonoti va o’simlik olami.
g) O’tmish va mustaqil O’zbekiston.
d) Butun dunyo o’zbeklari nima bilan faxrlanishlari.
e) O’zbekiston madhiyasida milliy g’urur.
Turmush madaniyati:
a) Oilaning iqtisodi ildizi, uni boshqarishda oila a’zolarining hamjihatligi. Byudjet
taqsimoti.
b) Oilaviy an’analar va unga nisbatan sadoqat hissi.
v) Oilaviy marosimlar. Oilaning har bir a’zosining o’rni va burchi.
g) Oila istiqboliga xiyonat qilmaslik.
d) Oila a’zolarining burchi.
14 e)   Zamonaviy   oilaning   shakli,   ma’naviy   go’zalligi.   SHarqona   oila   jihozi.   j)Sog’lom
tan. Sport xonadon ko’rki.
O’zbek tili sofligi xalq iftixori:
a)   Tilning   tarixini   o’rganish.   Dastlabki   turkiy   tilda   yozilgan   asarlarni   o’rganish
(Mahmud Qoshg’ariy, Alisher Navoiy).
b) Tilshunos olimlar bilan uchrashuv.
v) Sof o’zbek tili sirlari, til o’rganish haqida donolar hikmatlari.
g) SHarqona o’qishning ohangdorligi haqida ma’lumot berish.
d) SHarqshunoslik va til-adabiyotlar ilm maskanlariga tashrif buyurish.
Milliy urf-odatlari, rasm-rusmlar va marosimlar:
a) Milliy urf-odatlari kelib chiqish tarixi, unga amal qilishning ijobiy tomonlari. 
b) Xalq folьklor va yodgorliklarida rasm-rusum, irim-sirimlarni asoslab berilishi.
v) Turli millat xalqlarining urf-odatlari va ularga munosabat.
g)   Ajdodlarimizning   kiyinishi,   yurish-turishiga   o’zbekona   munosabat   bildirish.
Hozirgi zamon talablari-chi? To’g’rimi?
San’at va madaniyati me’morchiligi:
a) San’atning sharqona ko’rinishlari. Ajdodlarimiz san’ati tarixi.
b) San’at ustalari (o’tmish va hozir).
v) San’at maskanlari va uning turlari. san’atga munosabat.
d) Milliy san’atning kelajagi.
e)   Me’morchilik   tarixi.   Madaniy   me’morchilik   koshonalariga   sayohat   va   uni
o’rganish.
yo) Qo’li gul ustoz va shogirdlar hayoti va kelajagi.
z) Me’morchilik ko’rinishlari (tanlab o’rganish).
Bobolardan bolalarga nasihat va pandlar:
a) O’zbek xalqining qadimiy yodgorliklari.
b) A.Yassaviy, Bahovuddin Naqshbandiy, G’azzoliy, Haziniylar ijodiyotida odob-
axloq masalalari.
v) O’zbek shoiralarining pandlari. Zebiniso, Zavqiy, Nodira, Anbar Otin.
g)   Zamonaviy   shoir   va   shoiralar.   Uchrashuv   va   kechalar   tashkil   qilish.   Ularning
15 ijodiyotiga tashabbus qilishga undash.
O’zbekona insoniy, yuksak axloqiy sifatlar
a) Allomalarning o’g’il va qizlarga aytgan nasihatlari.
b) Qizlik iffati, hayosi, g’ururi.
v) Oila va jamoat mehnatiga to’g’ri munosabatda bo’lish.
g) Inson go’zalligini anglatuvchi belgilar.
d)   «Yaxshilik»   va   «yomonlik»ni   keltiruvchi   hasob,   uning   sabablari,   obro’
qozonish oson ish-mi?
e) Sayoq yurgan tayoq yer.
yo) Bozor qilish odobi.
j) Tabiat go’zalligini saqlash.
O’quvchilarni   har   tomonlama   yetuk,   barkamol   qilib   tarbiyalash   masalalarini
muvaffaqiyatli   hal   etish,   ularda   faol   hayotiy   mavqeni   shakllantirish,   o’zlashtirish   va
bilim sifatini oshirish ko’p jihatdan kuni uzaytirilgan guruhlarining samarali ishlashiga
bog’liqdir.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tashkil   qilingan   ishlar   o’quvchilar
hayotidagi   tarbiyaviy   faoliyatini   to’ldiradi.   Ularning   dunyoqarashi,   to’g’ri
shakllanishiga,   axloqiy   kamol   topishiga   ko’maklashadi.   Nazariy   bilimlarni   amaliyot
ishlab chiqarish bilan bog’lanishiga zamin yaratadi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarga   rahbarlik   qiluvchi   tashkilotchilarning
vazifalari   ham   ko’p   qirralidir.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarning
tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi:
1. Darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga   oshirishni   nazorat
qilish.
2. O’quvchilarning   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ko’p   qirrali   ishlarni   o’quvchilar
tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish.
3. Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlar   yo’nalishiga   bevosita   rahbarlik   qilgan   holda
o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalari, sinf faollariga uslubiy yordam ko’rsatish.
4. Umummaktab   va   maktablararo   o’tkaziladigan   eng   muhim   tarbiyaviy   tadbirlarda
qatnashish.
5. O’quvchilarning   bo’sh   vaqtlarini   tashkil   qilishda   tarbiya   va   madaniyat   muassasalari
16 hamda   jamoatchilik   kuchidan   keng   foydalanish.   Bu   borada   tashkilotchilar   faolligini   uchta
asosiy tomonini ko’rish mumkin: tashkilotchilik, uslubiy va ma’muriy.
Bular   ko’pincha   o’zaro   uzviy   bog’langan   holda   namoyon   bo’ladi.
Tashkilotchining   tashkilotchilik   faoliyatiga   quyidagi   bir   qator   kishilarni   kiritish
mumkin:
1. Tarbiyaviy ishlar sohasida erishgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish.
2. Tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash.
3. Tarbiyaviy,   ommaviy,   siyosiy   ishlarni   rejalashtirish   va   ularning   mazmunini,
shakl va usullarini aniqlash.
4. Sinfdan,   maktabdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirish,   guruhlashtirish   va   ularning
mazmunini, shakl va usullarini aniqlash, boshqaruvchi shaxslarni aniqlash.
17 II.BOB.MAKTABDA TARBIYAVIY ISHLAR VA SINFDAN TASHQARI
TARBIYAVIY ISHLARNING MAZMUNI VA USLUBLARI
2.1.   Maktabda tarbiyaviy   ishlar tizimida  sinf   rahbarlarning   faoliyati
O’quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o’z mazmuniga ko’ra tafakkur faoliyati
va   munosabat   vositasi   hisoblanadi.   CHunki   sinfdan   tashqari   ishlarda   olingan   axborot
idrok   etiladi,   qayta   ishlanadi.   SHu   asosda   yangi   bilimlar   hosil   qilinadi.   O’quvchilar
maktabdan   tashqari   ishlarda   qatnashib   turli   kishilar   bilan   muayyan   munosabatga
kirishadilar.   Turli   vaziyatga   duch   keladilar.   SHuning   uchun   ham   o’quvchilarning
maktabdan   tashqari   faoliyatlari   qanchalik   xilma-xil   bo’lsa,   ularning   munosabatlari
shunchalik   munosabat   doirasi   keng   va   ma’naviy   o’sishi   samarali   bo’ladi.   Maktabdan
tashqaridagi   tarbiyaviy   ishlarda   o’quvchilar   jamoadagi   ishlarni   o’rganadilar.   Ijtimoiy
mehnat quvonchini his qiladilar. Ishlab chiqarish mehnatiga qo’shiladilar. Jamoatchilik
fikriga bo’ysunishga, jamoa sharafi uchun kurashishga otlanadilar. Maktabdan tashqari
faoliyatga quyidagilar kiradi:
1. Og’zaki   ish   usullari:   majlislar,   yig’inlar,   ma’ruzalar,   kutubxonalar,
konferentsiyalar, munozaralar, uchrashuvlar, gazetalar, radio va jurnallar.
2. Amaliy ish olib borish usullari turli joylarga sayyohatlarga, sport musobaqalari,
tabiatshunoslar to’garaklari, shanbaliklar, yangi kitoblar ko’rgazmalari.
Tarbiyaviy   ish   pedagogikadan   butun   qobiliyatlarni   ishga   solishga   taqozo   etadi.
Sinf rahbarligi kursi bilan maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlar  metodikasi
kursi bir-biriga bog’liq va uning davomiyligidir.
Yuqoridagi   qayd   etilgan   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   o’quvchilar   turli
qo’llanmalar,   asboblar,   apparatlar,   didaktik   materiallardan   foydalanishni   o’rganadilar,
o’z-o’zini   tekshirish   uchun   turli   ma’lumot   va   tayanch   materiallarini   jalb   etish
ko’nikmalarini egallaydilar.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishni   rejalashtirish   bolalarning   yosh
xususiyatlariga,   maktabning   joylashgan   shart-sharoitlariga,   ijodiy   birlashmalariga,
ilmiy   markazlar   bilan   o’zaro   aloqasi   kabi   ishlarni   inobatga   oladi.   Direktor
o’rinbosarining faoliyati, o’z ifodasini topgan xujjatlar ro’yxati, xalq ta’limi tomonidan
doimiy ravishda berilib boriladi.
18 «Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar»   kontseptsiyasi   xalq   vazirligi
tomonidan 1993 yilda tasdiqlangan.
Tarbiyaviy   ishlarni   davr   talabiga   javob   beradigan   holga   keltirish   uchun
tarbiyaning asosi bo’lgan barcha g’oyalar qaytadan ishlab chiqiladi.
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   o’qituvchining   yo’naltiruvchi   ta’siri
ostidagi o’quvchilarning o’z-o’zini nazorat qilish asosiga qurilgan va fan kabinetlarida,
kutubxonada   va   uyda   yakka   tartibdagi   reja   asosida   o’tkaziladigan   mustaqil
mashg’ulotlar   yetakchi   shaklga   aylanishi   kerak.   Bunda   sinfdan   tashqari   ishda
ta’limning   moddiy   bazasi:   qo’shimcha   va   ma’lumotnoma   adabiyotlari   laboratoriya
uskunalari,   ko’rgazmali   qo’llanmalar,   didaktik   materiallar,   texnika   vositalaridan
oqilona foydalanish ko’zda tutiladi. Ular o’z ichiga quyidagilarni oladi:
- darslik   va   qo’shimcha   adabiyotlar   bilan   ishlashning   xilma-xil   shakllarini   olgan,
nazariy bilimlarni o’zlashtirishni ta’minlovchi;
- tajribalar,   ijodiy   tusdagi   ishlarni   bajarishni,   asboblarni   loyihalashni,   maketlar,
modellar   va   hokazolarni   tayyorlashni   olgan   mustaqil   ishlash   uchun   topshiriqlar   sistemasi
maqsadga muvofiqdir.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlar   metodikasi   fani   va   bo’limiga   sinf
rahbarlarining   ishlari,   maktab   ma’muriyatining   tarbiyaviy   ishlari   kiritiladi.   Bunda
o’qituvchilarning   o’quvchilar   bilan   muomilasi,   adolatli   bo’lishi,   ta’sir   ko’rsata   olishi
kerak.
O’quvchi   yoshlarni   hozirgi   zamon   ma’naviyati   bilan   ongini   sug’orish,   ya’ni
singdirish   kerak.   O’quvchilarni   qadriyatlarimiz   asosida   urf-an’analarimiz   asosida
tarbiyalash har bir o’qituvchining vazifasi.
O’quvchi   atrofini   o’rab   turgan   vositalar,   yaxshi-yomon   odatlar,   o’kituvchilar,
maktabning   muhiti,   o’quvchilar   tarbiyasini   to’g’ri,   ongli   ravishda   o’rganish   va   qabul
qilish. Sinfdan tashqari ishlarni to’la qamrab olgan to’garaklar bir necha xilda bo’lishi
mumkin:
To’garak turlari:
1. Fan to’garaklari.
2. Mohir qo’llar.
19 3. Duradgorlik.
4. Sport musobaqalari.
5. Badiiy havaskorlik.
Ko’rib   chiqilishi,   asosiy   e’tibor   bola   shaxsiga   qaratilishi,   yillar   davomida
to’plangan ijobiy tajribadan unumli foydalanish zarurligini taqozo etadi.
Tarbiyaning bosh maqsadi yosh avlodni ma’naviy, axloqiy tarbiyalashda xalqning
boy,   milliy   ma’naviy   an’analarga,   urf-odatilari   hamda   qadriyatlariga   asoslangan
samarali tashkiliy ishlarni amalda ishlab chiqishdir.
Tarbiyaning   asosiy   vazifasi-   shaxsning   aqliy-axlooqiy   tarbiyalashda   erkin
fikrlovchi va jismoniy rivojlanishi, uning qobiliyatlarini  har  tomonlama ochish uchun
imkoniyat yaratishdir. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda quyidagi pedagogik talablar
mavjud:
Maktabdan   tashqari   ta’lim   muassasalarining   to’garak   qatnashchilari   ongida
yuksak   ma’naviy   axloqiy   fazilatlar   mujassamlashgan   bo’lishi   kerak.   To’garak
qatnashchilarini doimiy ravishda fan va madaniyatning so’nggi yutuqlaridan xabardor
qilib   turish,   ular   ongini   ijodiy   ishlar   va   tarbiyaviy   tadbirlar   bilan   band   qilish   o’rin
tutadi.   To’garak   qatnashchilarida   mustaqillik   tushunchasi   shakllangan   bo’lishi,   ular
davlatimiz   ramzlarini,   madhiyasini,   urf-odatlarimizni   yaxshi   bilish   kerak.   Maktabdan
tashqari   ta’lim   o’qishlariga,   hohishlariga   asoslangan   holda   darsdan   bo’sh   vaqtlarda
o’quv   tarbiya   jarayonini   to’ldiradi   va   quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   to’garak
qatnashchilariga talablar qo’yilishi kerak:
1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi;
2. Estetik ta’lim;
3. Sayyohli yo’nalishi bo’yicha to’garaklarga qatnashish.
4. Ekologik ta’lim yo’nalishi bo’yicha to’garaklar;
5. O’quvchilarni ma’naviy axloqiy yo’nalishi bo’yicha;
6. Xuquqiy ta’lim yo’nalishi bo’yicha;
7. Texnik ijodkorlik yo’nalishi bo’yicha;
8. Istiqlol bolalari va iste’dodli yoshlar;
9. Iqtisodiy ta’lim.
20 O’quvchilarning   mustaqilligi   turli   darajada   bo’lganida   mustaqil   tayyorgarlik
amalga oshirilish mumkinligini hisobga olish muhimdir, albatta bu esa ular shaxsining
shakllanishiga   shubhasiz   ta’sir   ko’rsatadi.   Ayrim   o’quvchilarning   ishdagi   faol   va
mustaqil   holati   tarbiyachining   aralashuvini   talab   etmaydi,   chunki   o’quvchilarning
o’zlari   oldilarida   turgan   vazifalarini   va   ularni   hal   etish   yo’llarini   ancha   yaxshi
tushunadilar.
Bolalar   tarbiyachi   yordamisiz   ishlaydilar.   Bu   yerda   tarbiyachining   aralashuvi
maqbul emas. CHunki bunday holat bolalarning mehnatsevarligini, bilish ehtiyojlarini
shakllantirishda eng katta imkoniyatga egadir.
O’quvchi mustaqil harakat qilib, lekin o’z ishini tarbiyalashning fikri va bahosiga
bog’liq   qilib   qo’ygan   paytda   tobe   mustaqil   holat   vujudga   keladi.   Ish   qiziqish   va
ishtiyoq   bilan   bajarilsa   ham   mustaqil   ishni   bajarayotgan   harakatlarida   ishonchsizlik
jihatlari mavjud bo’ladi.
3.   Sinf   rahbarining   rahbarligi   va   nazorati   ostida   harakat   qiladigan   o’quvchilar
toifasida   majburiy   ijro   etish   holati   paydo   bo’ladi.   Bunda   o’quvchilar   ishga   unchalik
qiziqish   bildirmaydilar.   Ular   ko’pincha   sinf   rahbarining   yordamini   so’rab   murojaat
qiladilar, kuchli o’quvchilarning qo’llab-quvvatlashidan foydalanishga intiladilar, agar
bunday   qo’llab-quvvvatlash   bo’lmasa,   ishni   davom   ettirishga   irodalarini   ishga
solmaydilar.   Bunday   o’quvchilarda   tashqaridan   majbur   qilish   vaqtida   harakat   qilish
odati mustahkamlanadi. Agar bunday holat barqaror bo’lib qolsa, u o’quvchining faqat
aqli emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham to’sqinlik qilishi mumkin.
Maktabda   va   sinfdan   tashqari   ishlar   o’quvchilarni   bir-biriga   hurmati,   axloqiy
sifatlari   jamoa   orasida   shakllanib   boradi.   Bunda   o’quvchilarning   bir-biriga   bo’lgan
muomala   madaniyati   ham   shakllanadi.   O’quvchi   o’qituvchiga   taqlid   asosida   yoki
do’stlari   orasida   o’rgangan   tarbiyasi   muomilasiga   ta’sir   qilish   mumkin.   O’qituvchi
o’quvchilar   orasida   muomala-madaniyatni   shakllantirish   uchun   avvalambor
o’quvchining o’ziga bo’lgan muomalasini etiborini o’rganishi kerak.
O’quvchi   maktab   qoidalariga   rioya   qilish   bilan   birga,   o’qituvchi   talabiga   ham
javob berishi lozim. O’qituvchi talablariga:
1. Darslarga to’liq qatnashish.
21 2. O’quv qurollari bilan ta’minlanganligi.
3. O’qituvchini diqqat bilan eshitish.
4. Topshiriqlarni o’z vaqtida bajarish.
5. Tashkiliy ishlarga faol qatnashish.
6. Sinf intizomiga rioya qilish.
7. Tozalikka rioya qilish.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarni   nazoratsiz   ijro   etish   holati   rasmiy
ijrochilik, ishtiyoq va havas bilan mehnat qilishni istamasligini yashirishga intilayotgan
o’quvchilarda   kuzatiladi.   Bunday   holatning   uzoq   vaqt   mavjud   bo’lishiga   yo’l   qo’yib
bo’lmaydi,   aks   holda   o’quvchilarda   ishiga   nisbatan   rasmiy   munosabat   jihatlari   paydo
bo’ladi, bu esa ularni mehnatdagi tashqi faollikni yo’qqa chiqaradi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqaridagi   ishlarda   o’quvchilarning   hatti-harakatlari
oldindan juda qattiq tartibga solib qo’yilganligi xususida e’tirozlar bildirilmoqda.
Mustaqillikni   tarbiyalash   vazifasi   qo’yilmagan,   bolaning   har   bir   qadami
pedagogning   irodasiga   bo’ysungan   joylarida   ana   shunday   holat   mavjuddir.   Xuddi
shuning   uchun   mustaqil   tayyorgarlik   samaradorligi,   o’kuvchilarning   mustaqilligini
rivojlantirish   to’g’risida   g’amxo’rlik   qiladigan   o’qituvchi,   sinf   rahbari   o’quvchilarga
ta’sir   ko’rsatish   vositalarini   puxta   o’ylab   tanlaydilar,   ularning   ishlashi   uchun   oqilona
shart-sharoit yaratishga intiladilar.
Maktab   o’quvchilarining   mustaqil   tayyorgarligiga   pedagogik   rahbarlik   shunday
qurilish   kerakki,   u   o’quvchilarni   charchatib   qo’ymasin,   doim   bir   xil   tusda   bo’lmasin,
yoki   haddan   tashqari   oson,   aqliy   va   irodaviy   kuch-g’ayratini   sarflashni   talab
qilmaydigan bo’lmasin.
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni tashkil etish va o’tkazishda tarbiyachi eng
muhim vazifa o’quvchilarni o’quv vazifalarini hal etishga o’rgatishdan, buning uchun
harakat   usullarini   to’g’ri   tanlashdan,   o’z   hatti-harakatlariga   rahbarlikni   faoliyatini
nazorat   qilishdan,   mustaqil   ish   ko’nikmalarini   boshqa   muhim   xayotiy   vaziyatlarga
o’tkazishdan kelib chiqishdan lozim ekanligini nazarda tutish lozim. Bunda mustaqillik
mazmuniga   fikrlash   faoliyatining   mustaqilligi,   intizom,   uyushqoqlik   va   o’z-o’zini
nazorat qilish kabi to’rt tarkibiy qismi kirishini hisobga olish muhimdir.
22 Mazkur jihatlarni shakllantirish ustidan nazoratni amalga oshirish sinfdan tashqari
ishlarga rahbarlik qilayotgan o’qituvchining muhim va murakkab vazifalaridan biridir.
Buning   uchun   o’quvchi   faoliyati   natijalarini   hisobga   olishni   va   bu   jarayonni   tahlil
etishni   uyushtirish   zarur.   O’qituvchi   sinf-dars   faoliyati   uchun   xos   bo’lgan   shakllarni
istisno  etib,  nazorat  qilishning  bir   qancha  usullarini  qo’llashi   mumkin.  Eng  kuchli  va
qobiliyatli   o’quvchilarga   homaki   yozuv   bilan   ishlash   xuquqi   beriladi.   Unda   qoida
ko’rsatiladi,   bu   qoidani   tasdiqlovchi   misollar   keltiriladi,   o’quv   vazifasi   qayd   etiladi.
Yozuv   juda   qisqa   bo’ladi,   lekin   u   o’quvchining   fikrlashi   qanday   borganligini
ko’rsatadi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarda   o’quvchilarni   ayrim   ko’nikmalarga
o’rgatishni nazorat vositasi deb hisoblash kerak. O’z-o’zini tekshirish, o’zaro tekshirish
usullariga   o’rgatish   o’qituvchining   o’quvchilar   bilan   shunday   aloqasini   talab   etadiki,
bunda ularning fikrlash ishi jarayoni ravshan bo’ladi. O’quvchilarning o’zlari harakatni
taklif   etadilar   vash   u   bilan   pedagogga   mo’ayyan   ma’lumot   beradilar.   Sinf   rahbari
ishida   o’quvchilar   jamoasini   shakllantirish   markaziy   vazifa   hisoblanadi,   chunki
jamoada   shaxsni   tarbiyalash   tarbiyaning   yetakchi   tamoyilidir.   Bolalar   jamoasini
shakllantirish metodikasi yangi pedagogikada to’la ishlab chiqilgan. Bu metodikaning
umumiy   asoslari   pedagogika   kurslarida   bayon   etilgan   jamoa   va   jamoada   shaxsni
tarbiyalash   nazariyasiga   tayanadi.   Jamoa   nazariyasi   qoidalariga   muvofiq   uni   yaratish
metodikasi   ishlab   chiqilgan.   Uning   umumiy   asoslari   quyidagilardan   iborat:   talablar
qo’yish,   faollarni   tarbiyalash,   o’quv-mehnat,   ijtimoiy-siyosiy   va   ommaviy-madaniy
faoliyatdagi   istiqbollarni   tashkil   etish,   sog’lom   jamoatchilik   fikrini   shakllantirish,
ijobiy an’analarni yaratish va ko’paytirish.
Ta’riflangan bu qoidalar har qanday jamoani shakllantirish va rivojlantirish uchun
qo’llanma hisoblanadi.
4.   O’rta   umumta’lim   maktablarida   sinfda   va   maktabdan   tashqari   ishlarda   sinf
rahbari va tarbiyaviy ishlar tashkilotchisi uyushtiradi.
Sinfda   va   maktabdan   tashqari   tashkil   qilingan   ishlar   o’quvchilar   xayotidagi
tarbiyaviy faoliyatni to’ldiradi. Ularning dunyoqarashi to’g’ri shakllanishiga va axloqiy
kamol   topishiga   ko’maklashadi.   Nazariy   bilimlarni   amaliyot   ishlab   chiqarish   bilan
23 bog’lanishaga zamin yaratadi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarga   rahbarlik   qiluvchi   tashkilotchining
vazifalari ham ko’p qirralidir.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   tashkilotchisining   vazifalariga
quyidagilar   kiradi:   Darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga
oshirish.
O’quvchilarni   maktabdan   va   sinfdan   tashqari   ko’p   qirrali   ishlarni   pedagogik
jamoa,   o’quvchilar,   tashkilotlar,   sinf   faollari   yordamida   yo’lga   ko’yish.   Sinfdan   va
maktabdan   tashqari   ishlar   yo’nalishiga   bevosita   rahbarlik   qilgan   holda   o’qituvchilar,
sinf rahbarlari, ota-onalar o’quvchilar, tashkilotchilar sinf faollariga yordam ko’rsatish.
Umummaktab   va   maktablararo   tarbiyaviy   tadbirlarga   qatnashish.   O’quvchilarning
bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari hamda jamoatchilik
kuchidan keng foydalanish.
Bu   borada   tashkilotchilar   faolligini   3   ta   asosiy   tomonini   ko’rish   mumkin:
tashkilotchilik, umumiy va ma’muriy.
Bular   o’zaro   uzviy   bog’langan   bo’ladi.   Tashkilotchilik   faoliyatiga   quyidagi   bir
qator ishlarni kiritish mumkin:
1. Tarbiyaviy ishlar sohasida erishilgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish;
2. Tarbiyaviy ishlarni maqsad va vazifalarini aniqlash.
3. Tarbiyaviy,   ommaviy-siyosiy   ishlarni   rejalashtirish   va   ularning   mazmuni
hamda shakl usullarini aniqlash.
4. Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarni   guruhlashtirish   boshqaruvchi
shaxslarni aniqlash.
SHular   asosida   yangi   bilimlarni   hosil   qiladi.   O’quvchilar   maktabdan   tashqari
ishlarda   qatnashib,   turli   kishilar   bilan   muayan   munosabatga   kirishadilar.   Turli
vaziyatlarga   duch   keladilar.   SHuning   uchun   ham   maktabdan   tashqari   faoliyatlari
qanchalik   xilma-xil   bo’lsa,   ularning   munosabatlari   shunchalik   boy   bo’ladi.   Maktab
tashqaridagi ishlarda o’quvchilar jamoadagi ishlarini o’rganadilar.
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni maktabning ma’naviy-ma’rifiy
ishlari   bo’yicha   direktor   o’rinbosari   o’z   ishini   reja   asosida   olib   boradi   va   uning
24 bajarilishini ham nazorat qilib boradi. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni maktabning
umumiy rejasi, o’qituvchilar, sinf rahbarlari, yetakchi ota-onalar qo’mitasi, ish rejalari
ishini ham e’tiborga olishi kerak.
Ish reja maktab direktorii tomonidan tasdiqlangan. Ish rejasida boalalarning yosh
xususiyatlariga   maktabning   joylashgan   shart-sharoitiga,   ijodiy   birlashmalariga   ilmiy
markazlar   bilan   o’zaro   tarqalgan   aloqasi   kabi   ishlarni   inobatga   oladi.   Direktor
o’rinbosarining   faoliyati   o’z   ifodasini   topgan   hujjatlar   ro’yxati   xalq   ta’limi   vazirligi
tomonidan   doimiy   ravishda   berilib   boriladi.   A.   Jo’raevning   «Tarbiyaviy   darslarni
o’tish»   risolasida   mustaqillik   g’oyasi   bilan   bog’langan   tarbiyaviy   tadbirlardan
qoidalarga   asoslangan   qonunlar   belgilangan.   Ijodkor   rahbar   hamda   ilg’or   o’qituvchi
tarbiyachilar   o’z   faoliyatlar   ijarayonida   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   qilishda   quyidagi
tamoyillarni asos qilib oladilar:
-tarbiyaviy tadbirlarni o’tkazish;
-ma’naviyatni   yosh   avlod   ongiga   singdirish   e’tiqodga   aylantirishdan   iborat
ekanligi;
-tarbiya jarayoni milliy va umuminsoniy qadriyatlar bilan bog’lab bola qalbiga va
ongiga ta’sir ko’rsatish;
-tarbiyaviy   ishlarni   o’quvchilar   jamoasi   jipslashtiruvchi   omillar   bilan   boyitib
tarbiyaning ta’lim bilan uzviyligini ta’minlash;
-tarbiyaviy   jarayonda   bolalarni   tarbiyalash   darajasini   aniqlash   va   ijobiy
tomonlarini o’stirish;
-bola shaxsiga hurmat va talabchanlik;
-bolalarning yosh va ruhiy holatini hisobga olish;
-tarbiyaviy  ishlarni  tashkil  qilish   tomonlari  barkamol   insonni  tarbiyalashda   keng
imkoniyatlarga ega bo’lib, uni qay darajada olib borish sinf rahbari va tarbiyachining
pedagogik mohiyatiga bog’liq.
Sinf rahbarining o’quvchilarga nisbatan mehr va muhabbat, pedagogik jamoasiga
va ota-onalarga nisbatan talabchan bo’lgan holda ish tutishda va muntazam o’z ustida
ishlab,   sabr-bardoshli,   o’z   fikrlarini   puxta   bayon   qilib,   o’zgalarni   o’ziga   jalb   qila
oladigan xislatlarni o’ziga mujassamlaydi.
25 Davlat   va   hukumatimiz   tomonidan   qabul   qilingan   barcha   hujjatlar   mohiyatini,
Prezident asarlarini yaxshi bilishi, uni o’quvchi-yoshlar orasida targ’ib eta olishi, xalq
pedagogikasi   an’analarini,   o’zbek   xalqi   milliy   urf-odatlari,   qadriyatlari,   allomalari
o’gitlarini yaxshi bilishlari lozim.
–   Mamlakatimizning   ichki   va   tashqi   siyosatini   yaxshi   bilishi   va   doimo   uni   o’z
faoliyatida   hisobga   olishi,   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishning   ilmiy   asoslari   hamda
yangicha usul va metodlarini yaxshi bilishi;
– radio, televidenie va ommaviy axborotning boshqa vositalari orqali berilgan eng
so’nggi   yangiliklardan   boxabar   bo’lishi   hamda   ularning   mohiyatini   o’quvchilarga
yetkaza olishi;
– sinfdan tashqari tadbirlarni tayyorlash va o’tkaza bilishi;
– tuman, shahar, viloyat, respublika miqyosida o’tkaziladigan tadbirlarda ishtirok
etishi;
–   maktabda   o’quvchilar   bilan   tarbiyaviy   ishlarni   olib   borayotganlarga   metodik
tavsiyalar berib borishi;
–   muntazam   ravishda   o’z   malakasini   oshirib   turishi,   o’z   sohasi   bo’yicha
o’tkaziladigan seminarlarda ishtirok etish.
Fuqarolik faoliyati  o’z  davlati  oldidagi  huquq va burchlarini  tan olishni, jamiyat
belgilagan   yashash   va   axloq   me’yorlariga   ongli   rioya   etishni,   mehnat   va   jamoada
faollikni, ma’naviy yetuklikni barqaror etadi:
– islohotlarning taqdiri va samarasi uchun javobgar, yurtimizning ertangi kuni va
istiqboli   uchun   fidoyi   shaxslarni   shakllantirish   borasida   ustuvor   davlat   siyosati
yurituvchi;
– siyosiy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni davlatning ichki va xalqaro siyosatini
tushunish va idrok qilish. Vatanparvarlik va baynalmilallikni his etish, ijtimoiy siyosiy
hayotda faol qatnashishga shay turish;
– xalq, davlat oldidagi fuqarolik burchi, ya’ni qonunchilik tamoyillarini, o’zining
Vatan,  mahalla, oila  oddidagi  huquq  va  burchlarini  bilishi,  ularga qat’iy amal  qilishi.
Qonunchilikning buzilishiga murosasiz munosabatda bo’lish;
Tarbiya   jarayonining   mohiyatini   chuqur   bilib,   uni   tashkil   etishda   tashabbus
26 ko’rsatish,   ishbilarmonlik   va   epchillik,   barcha   yangi   va   ilg’or   narsalarni   amalda
samarali   qo’llay   bilish   maktab   o’quvchisi   shaxsini   rivojlantirish   jarayoniga   rahbarlik
qilish printsiplaridan biridir.
Samarali   sinf   rahbarlik   uslubini   maktab   hayoti   va   faoliyatiga   tatbiq,   etishishshg
namunasi bo’lgan kollegial va yakka rahbarlikning birga qo’shib olib borilishi bolalar
takdiri, ularning tarbiyasiga pedagoglar jamoasi javobgarligini va direktorning shaxsiy
javobgarligini ta’minlaydi.
Sinf   rahbarlikning   zarur   printsipi   rejalilik   bo’lib,   uning   yordamida   pedagogik
ta’sirlar   tizimi   va   tarbiyaviy   ishda   izchillikka   erishiladi.   Rejalilik   sinf   rahbariga
tarbiyaning barcha masalalarini aniq amalga oshirish istiqbollarini namoyon qiladi.
Mazkur   ta’limotga   asosan   maktabdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirish   va   uning
amalga   oshirilishiga   rahbarlik   hamda   nazoratni   uyushtirib   borish   maktab   ichki
boshqaruv tizimida muhim ahamiyat kasb etadi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarning   umummaktab   rejasini   ma’naviy   va
ma’rifat   bo’yicha   direktor   o’rinbosari   rahbarligida,   sinf   rahbarlari,   metodik
birlashmasi,   tajribali   o’qituvchilar,   maktab   kutubxonasi,   o’quvchi-yoshlar   tashkiloti,
o’quvchilar   uyushmasi,   ota-onalar   komiteti   hamda   to’garak   rahbarlarining   faol
ishtirokida tuzish hamda uni maktabning yig’ilishida muhokamadan o’tkazib tasdiqlash
maqsadga muvofiqdir.
Maktabning   tarbiyaviy   jarayoniga   rahbarlik   qilishda   direktor   boshlang’ich   va
o’quv sinflar tarbiyaviy ishida izchillikka rioya qilishga alohida e’tibor beradi, bu bilan
ta’lim   jarayonida   ham,   shuningdek,   darsdan   tashqari   vaqtda   ham   tarbiyaning
uzluksizlik va pritsipini amalga oshiradi.
Rejalashtirishga qo’yiladigan talablar.
Sinf   rahbarining   tarbiyaviy   ish   rejasi   bu   majburiy   pedagogik   hujjatdir.   Ish   reja
choraklik,   yarim   va   bir   yillik   tuzilishi   mumkin.   Hozirgi   sharoitda   tajribalarning
ko’rsatishiga   binoan   yarim   yillik   rejasidan   foydalanish   ancha   samara   bermoqda.
Rejalashtirishda quyidagilar nazarda tutilsa, uning samarasi oshadi:
1.   Reja   mahalliy   sharoitga   qarab,   maktabning   joylashagan   o’rni,   albatta,
o’quvchilarninrg saviyasi, yoshtga qarab mumkin qadar mos tuzilishi kerak.
27 2. Reja muayyan maqsadga qaratshshshi va real (aniq) bo’lishi zarur.
3. Bolalar va o’smirlar uyushmasi bilan kelishilishi lozim.
4. Rejada o’quvchilarning kuzgi, qishki, bahorgi va yozgi ta’tillarida qiladigan ishlari
aks etishi kerak.
5. O’tkaziladigan   tadbirlarning   bajaruvchi   shaxslari,   muddati   va   bajarilishi   turi   aniq,
ko’rsatilishi lozim.
6. Reja   maktab   direktori   o’rinbosarlari   tomonidan   ko’rib,   direktor   tomonidan   tasdiqlanishi
shart.
Rejalashtirishda   sinf   rahbarining   pedagogik   tayyorgarligi,   tajriba   va   shaxsiy
xususiyatlari juda ahamiyat kasb etadi.
Tarbiyaviy ish jarayonini endi boshlagan, kam tajribaga ega – sinf raxbari, odatda keng
qamrovli   ish   rejasini   tuzsa,   pedagog   esa,   chegaralangan   reja   bilan   ishlashi   mumkin.
Ammo  har  ikkala   holda  ham   barcha  sinf   rahbarlarining  tarbiyaviy   rejasida   tarbiyaviy
ish faoliyatining asosiy mazmuni hamda yo’nalishlari to’la aks ettirilmog’i darkor.  
2.2. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlar mazmuni, shakli va uslublari
Fuqarolik   faoliyati   o’z   davlati   oldidagi   huquq   va   burchlarini   tan   olishni,
jamiyatda   belgilagan   yashash   sharoitiga   va   axloq   me’yorlariga   ongli   rioya   etishni,
mehnat va jamoada faollikni, ma’naviy yetuklikni barqaror etadi:
– islohotlarning taqdiri va samarasi uchun javobgar, yurtimizning ertangi kuni va
istiqboli   uchun   fidoyi   shaxslarni   shakllantirish   borasida   ustuvor   davlat   siyosati
yurituvchi;
– siyosiy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni davlatning ichki va xalqaro siyosatini
tushunish va idrok qilish. Vatanparvarlik va baynalmilallikni his etish, ijtimoiy siyosiy
hayotda faol qatnashishga shay turish;
– xalq, davlat oldidagi fuqarolik burchi, ya’ni qonunchilik tamoyillarini, o’zining
Vatan,  mahalla, oila  oddidagi  huquq  va  burchlarini  bilishi,  ularga qat’iy amal  qilishi.
Qonunchilikning buzilishiga murosasiz munosabatda bo’lish;
Jamoat tashkilotlari o’quvchilar bilan darsdan tashqari vaqtlarda olib boriladigan
xilma-xil   mashg’ulotlarni   o’qituvchilar   yordamida   tashkil   qiladilar.   Sinfdan   tashqari
28 ishlar   o’z   mazmuniga   ko’ra   juda   xilma-xil:   ijtimoiy-siyosiy,   ilmiy,   ijtimoiy   foydali,
badan tarbiya-sog’lomlashtirish ishlari bo’ladi. Sinfdan tashqari ishlar uch xil formada:
ommaviy, to’garak va individual formalarda tashkil qilinadi.
Ommaviy   shakllar :   Ertaliklar,   maktab   kechalari,   bolalar   bayramlari,   ko’riklar,
quvnoqlar   va   topqirlar   to’garagi,   sayr,   maktab   muzeylari,   bolalar   ishlarining
ko’rgazmalari va hokazolar.
To’garak   ishlari:   maktabdagi   har   bir   to’garak   o’zining   doimiy   ish   kunlari   va
soatlarig   ega   bo’lishi   lozim.   To’garakda   qat’iy   intizom   bo’lishi:   to’garak   a’zolari
mashg’ulotlariga kechikmasdan kelishlari, to’garak topshiriqlarini batartib bajarishlari,
to’garakning moddiy boyliklarini ehtiyot qilishlari kerak.
Sinfdan   tashqari   yakka   tartibdagi   ish :   Har   bir   o’quvchi   mayl   va
qobiliyatlarining   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Bu   ishda   sinfdan  tashqari   o’qish   katta
ahamiyatga   ega.   Maktabda   har   bir   sinf   uchun   sinfdan   tashqari   o’qish   dasturi   bor.
O’quvchining   nima   o’qiyotgani   va   o’qigan   narsalarini   qanday   idrok   qilayotganini
o’qituvchi   bilishi   juda   muhim.   SHuning   uchun   o’qituvchining   sinfdan   tashqari
o’qishga   rahbarligi   eng   yaxshi   kitoblarni   targ’ib   qilish   va   o’quvchilarda   o’qilgan
darsliklarni to’g’ri, chuqur idrok etishni rivojlantirishdan iborat.
Individual   topshiriqlarning   turlari   juda   ko’p   bo’lib,   o’simliklar   o’stirish,   gullar,
svzvotlar   yetishtirish   ham   ana   shunday   topshiriqlar   jumlasiga   kiradi.   Individual
topshiriqlarda   har   bir   o’quvchining   imkoniyat   va   qiziqishlari   hisobga   olinsa,   ular
bolalarning qobiliyatlari, iste’dodlarini o’stirishga yordam beradi.
O’qituvchi   ta’lim   jarayonida   bolalarning   madaniy   ehtiyojlari   va   kamolot
darajalarini   aniqlash   bilan   shug’ullanadi.   Ularga   muvofiq   tarzda   ayrim   o’qituvchilar,
gruppa yoki butun sinf bilan olib boriladigan sinfdan tashqari ishlarni rejalashtirish.
Sinfdan   tashqari   ishlar   bolalarning   yoshi   va   qiziqishlarini   hisobga   olgan   holda,
ularni ihtiyoriy ravishda, aktiv va mustaqil qatnashishlari sharoitida tashkil qilinadi.
Tuman, shahar, o’lka va respublika hamda maktab o’quvchilari saroylari va uylari
– ancha keng tarqalgan maktabdan tashqari muassasalardir. Ular xalq maorifi organlari
rahbarligi ostida ishlaydilar.
Maktabdan   tashqari   mussasa   bolalar   kutubxonasining   ishi   diqqatga   sazovor.
29 Bolalar   kutubxonalari   maktablarning   I-VIII   sinflari   o’quvchilariga,   shuningdek,
maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   kitob   o’qiy   oladigan   bolalarga   xizmat   ko’rsatadi.
Kutubxonaning butun ishi bolalarga yaxshi tarbiya berishga, fan asoslarini o’rganishda
o’quvchilarga yordamlashishga, bolalarda o’qish madaniyatini tarbiyalashga, mustaqil
ravishda bilim olish malakalarini hosil qilish va mustahkamlashga qaratilgan.
Ko’pgina   maktabdan   tashqari   muassasalarning   ishlari   misolida,   maktabdan
tashqari muassasalar  o’quvchilar bilan olib boriladigan t’lim-tarbiya ishida maktab va
oilaga jiddiy yordam bermoqdalar degan xulosaga kelish mumkin. O’qituvchi muayyan
aholi   yashaydigan   joyda   maktabda   qanday   muassasalar   borligini   bilib,   ular   bilan
hamkorlikda   qilinadigan   ishni   yo’lga   qo’yadi,   o’quvchilarning   qiziqishlarini   hisobga
olgan   holda,   ularni   to’garaklarga   yo’llaydi.   Maktab   bolalalari   bilan   olib   boriladigan
tarbiyaviy   ishni   rejalashtirishda   maktabdan   tashqari   muassasalardan   olishi   mumkin
bo’lgan   yordamni   ham   nazarda   tutadi.   Maktabning   tarbiyaviy   ish   rejasini   bolalar
muassasalarining   rejasiga   moslashtirish   zarur.   Maktab   tarbiyaviy   ish   rejasini
o’quvchilar bilan sinfdan va maktabdan tashqarida olib boriladigan ishlarning forma va
metodlarini, ularni oqilona yo’lga qo’yishni o’z ichiga oladi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlar   tashkilotchisi,   maktab   tarbiyaviy   ishining
umumiy  rejasini   tuzadi   hamda  o’quvchilarga   har  tomonlama  tarbiya  berishda  maktab
o’qituvchilari,   maktabdan   tashqari   muassasalar   hamda   maktabni   otaliqqa   olgan
tashkilotlarning ishlarini bir-biriga muvofiqlashtiradi.
30 XULOSA
Tarbiyaviy   ishlar   bolalarning   kundalik   hayotidan   olingan   aniq   dalillar   va
voqealarni,   badiiy   adabiyot,   vaqtli   matbuot,   kinofilmlardan   olingan   misollarni   tahlil
etish   hamda   muhokama   qilish   asosida   o’ tkaziladi.   Bu   ishlarning   xususiyati   shundaki,
bu   bolalarni   o’ zining   axloqiy   xatti-harakatlari   haqida   mulohaza   yuritishga   va   ularga
t o’g’ ri   baho   berishga   o’ rgatadi.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar
o’ quvchilarning   darsdan   b o’ sh   vaqtlaridagi   o’ quv-tarbiya   jarayonini   to’ldiradi   va
kengaytiradi,   o’ quvchilarning   mustaqil   bilim   olishlariga,   ijobiy   qobiliyatlarini,
tashabbuskorligini   oshirishiga   imkoniyat   yaratadi.   Tarbiyaviy   ish   pedagogdan   butun
qobiliyatini   ishga   solishni,   tinmay   izlanishni   taqozo   etadi.   Chunki   kelajak   avlod
tarbiyalangan, uyushgan, ahil, jonajon Vatanimizning haqiqiy fuqarolari b o’ lishi kerak.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarga   rahbarlik   qiluvchi   tashkilotchilarning
vazifalari ham k o’ p qirralidir. Ularga quyidagilar kiradi:
1.   Darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga   oshirishni   nazorat
qilish.
2.   O’ quvchilarning   sinfdan   va   maktabdan   tashqan   ko’p   qirrali   ishlarini   o’ quvchilar
tashkilotlari va sinf faollari yordamida  yo’ lga q o’ yish.
3.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlar   yo’ nalishiga   bevosita   rahbarlik   qilgan   holda
o’ qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalar, sinf faollariga uslubiy yordam k o’ rsatish.
4.   O’ quvchilarning b o’ sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari
hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish.
Tarbiyaviy   ishning   asosiy   yo’ nalishlari:   o’ quvchilarda   ilmiy   dunyoqarash
asoslarini   shakllantirish;   ularni   milliy   istiqlol   ruhida   tarbiyalash;   o’ quvchilarning
ijtimoiy foydali mehnatini tashkil etish;  o’ quvchilarda axloq madaniyatini, ularning  o’ z
huquq va burchlariga nisbatan ongli munosabatini tarbiyalash;  o’ quvchilarda  o’ z- o’ zini
boshqarish malakalarini shakllantirishdan iborat.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
          Asosiy adabiyotlar.
1. l.A.Karimov. O`zbekiston: o`z istiqlol va taraqqiyot yo`ll. T., "O`zbekiston", l992.
2. l.A.Karimov. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. - T.,"O`zbekiston", l995.
3.  A.Jo`raev. Tarbiyaviy darslarni o`tish. -T., "O`qituvchi",l994.
4.  A.K.Munavvarov. Oila pedagogikasi. - T., "O`qituvchi",l994.
5.  UMahkamov. Axloq-odob saboqlari. - T., "Fan", l994.
6.  M.Xaydarov. Kichik maktab yoshidagi o`quvchilaraing    mehnat tarbiyasida xalq
an'analaridan foydalanish. - T.,"Yozuvchi", l995.
7.  O . To`raeva. Odobnoma. - T., " O `qituvchi", l995.
8. J.Yo`ldoshev. Ta'limimiz istiqloli yo`lida. - T., "Sharq",l996.
9.  Z.Qo`ziev. Sinf rahbari ishini tashkil etish va rejalashtirish. -T., l997.
10.  MJmomova. Oilada bolalarning ma'naviy-axloqiy tarbiyasi -T., l999.
11. J.Yo`ldoshev. O`quvchi rha'naviyajini shakllantirish. - T.,«Sharq», 2000.
12. R.Mavlonova, O.To`raeva, K.Xoliqberdiev. Pedagogika. -T., "O`qituvchi", 2002.
Elektron resurslar
  1.   https://uz.wikipedia.org/wiki/Termiz
  2.   https://www.google.com
  3.   www.ziyonet.uz
32

Maktabda tarbiyaviy ishlar tizimida sinf raxbarining faoliyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский