Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 300000UZS
Hajmi 79.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Ro'yxatga olish sanasi 29 Noyabr 2023

139 Sotish

Maktabgacha ta’lim tashkiloti yillik ish rejasining moxiyati, maqsad va vazifalari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI” KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  “Maktabgacha  ta’lim tashkiloti yillik ish rejasining moxiyati,
maqsad va vazifalari ” 
                                     
                                                                                 Kurs ishi rahbari:  O.Tinibekov
                                                                                 Bajardi:   MT-22-10 (C) talabasi 
M. Omonboyeva
                                       
“Himoyaga tavsiya etilsin”
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”
 kafedrasi mudiri
____________PhD,dotsent X.I.Yusupova 
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………….3
I BOB.  MAKTABGACHA  TA’LIM TASHKILOTI YILLIK ISHI
1.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim jarayonini 
tashkil qilish tamoyillarini yoritish…………………………………………5
1.2. Mavsumiy o’zgarishlar,uchib ketuvchi qushlar mavzusida                        
rivojlanish markazlaridagi faoliyatlariga ishlanmalar                                                 
yozish (xoxlagan gurux misolida)……………………………………………12
II BOB.  MAKTABGACHA  TA’LIM TASHKILOTI  O’RNI VA MOHIYATI
2.1. Maktabgacha talim muassasasining yillik ish rejasini
 tuzish metodikasi…………………………………………………………..…18
2.2. Maktabgacha ta’lim muassasalarini yalpi   tekshirishning 
asosiy yo’llari……………………………….…………………………………23
XULOSA………………………………………………………………………27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………..29
2 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasida   amalga   oshiriladigan   ulkan   islohatlarning
muvaffaqiyatga   eng   avvalo   odamlarning   o‘z   ishlariga   ma’suliyat   bilan
qarashlariga,   kundalik   mehnat   faoliyatida   mamlakat   taraqqiyotiga   hissa   bo‘lib
qo‘shiladigan   savobli   ishlarni   qila   olishlariga   bog’liq.   Jamiyatda   pedagog
(o‘qituvchi,   tarbiyachi)   birinchidan,   o‘sib   kelayotgan   avlodni   tarbiyalash,
ikkinchidan   mehnatkash   xalqimizga   har   tomonlama   bilim   berishdek   savobli   va
ma’suliyatli   vazifalarni   bajaradi.Maktabgacha   pedagogika   fani   –   bu   kelajak,
istiqbol   uchun   meros   qilib   qoldiriladigan   boylikdir.   Bu   boylikning   qadr-qimmati
shu   qadar   buyukki,   u   odamni   ma’naviy   jihatdan   boy   qilib,   qalbini   baxtga,   ilohiy
nurga to‘ldiradi. Dunyoda biror  kimsa  yo‘qki, uning ustozi  bo‘lmasa. U xukumat
rahbarimi,   buyuk  allomami,  shifokormi,  xalq   mexrini   qozongan   yozuvchimi   yoki
qo‘li   gul   kosibmi,   qo‘yingki,   barcha-barchaning   o‘z   ustozi   va   hayot   yo‘lini
charog’on etib turuvchi yo‘lboshchisi bo‘ladi.Ustozning eng buyuk burchi – uning
xalqqa   nafi   tegadigan,   aql-idrokli,   qobiliyatli,   uquvli   shogirdlar
tayyorlashidir.Tarbiyachi   yosh   avlodni   xalqimizning   munosib   farzandlari   qilib
tarbiyalashdek   muhim   va   fahrli   shu   bilan   birga   ma’suliyatli   vazifani   bajaradi.
Tarbiyachining siyosiy yetukligi bolalarni tarbiyalash sifati uchun xalq va jamiyat
oldidagi   o‘z   ma’suliyatini   anglashga   ta’lim   -   tarbiya   ishlarini   hal   etishga   ijodiy
yondoshishga o‘z mahoratini doimo faollashtirib borish va hamkasblarning ishdagi
o‘sishiga   ko‘maklashuviga   yordam   beradi.   Tarbiyachi   o‘zi   yashab   turgan   o‘lka
hayotini   bilishi   tabiat   va   jamiyat   omillarini   tushunishi   ijtimoiy   faol   bo‘lishi
kerak.Respublikamiz   rahbariyati   pedagoglar   faoliyatini   yuqori   baholamoqda.
Ma’lumki   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidenti   I.Karimov   (1996-yil
9-yanvardagi)   Farmoniga   binoan   «1   oktyabr   Xalq   ta’limi   xodimlari   –   o‘qituvchi
murabbiylar   kuni»   deb   e’lon   qilindi.   Bu   voqea   davlatimizni   o‘qituvchilarni
jamiyatda   tutgan   o‘rni   naqadar   yuksakligidan   dalolat   beradi.   Yosh   avlodni
barkamol   qilib   tarbiyalashda   erishgan   yutuqlari   uchun,   pedagog   ishidagi   ijodiy
mehnatlari   uchun,   ilg’or   tajribalarni   umumlashtirishda   erishgan   yutuqlari   uchun
o‘qituvchi,   tarbiyachilar   «Metodist   o‘qituvchi»,   «katta   o‘qituvchi»,   «Metodist   -
3 tarbiyachi»,   «Xalq   maorifi   a’lochisi»   va   shu   kabi   sharafli   unvonlar   bilan
taqdirlanadilar.   Xalq   ta’limi   xodimlari   orasidan   respublika   bo‘yicha   deputatlar
saylanishi   ham   ularga   bo‘lgan   chuqur   hurmat-ehtiromni   bildiradi.O‘zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   Sh   .M.Mirziyoev   tashabbuslari   bilan
jumhuriyatimizda   pedagog   xodimlarning   oylik   maoshlari   yildan-yilga   oshirilib,
turmush   sharoitlari   yaxshilanib   kelinmoqda.   Pedagog   xodimlarni   malakasini
oshirish ilmiy-metodik markazlari kengaytirilmoqda, ularning siyosiy 
4 I BOB.  MAKTABGACHA  TA’LIM TASHKILOTI YILLIK ISHI
1.1.Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim jarayonini tashkil qilish
tamoyillarini yoritish.
  MTTda   ta'lim-tarbiyaviy   ishini   rejalashtirish   pedagoglar,   tarbiyachi-metodist,
mudira   faoliyatining   muhim   turlaridan   biridir.Rejalashtirish   -   ta'lim-tarbiyaviy
ishning zarur sharoit,   foydalanadigan vosita, ishning usul va metodlarini ko’rsatib,
ta'lim-tarbiyaviy   ish   dasturini   amalga   oshirish   tartibi,   izchilligini   oldindan
aniqlashdir.Maktabgacha   pedagogika   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   ishini
rejalashtirish   mumkinligini   va   zarurligini   ta'kidlab,   bunda   u   inson   shaxsini
shakllanishida   ijtimoiy   omillar,   muhit   va   tarbiyaning   muhim   ahamiyatga   egaligi
haqida   asosiy   qoidalarga   tayanadi.   Rivojlanishning   asosiy   omili   bo’lgan   tarbiya
jarayonida   bilim,   aqliy   va   amaliy   malakalar   hamda   harakat   usullarini   bola
tomonidan   egallanishi   amalga   oshiriladi.   Tarbiyaning   mazmunini   uning   maqsadi
belgilaydi.   Rejalashtirishning   maqsadi   -   «   MTT   ta'lim-tarbiya   dasturi»ning
bajarilishini ta'minlashdir.
Pedagogik jarayonni yagona bir butun sifatida tashkil etish vazifasi rejalashtirishda
etakchi   hisoblanadi.Rejalashtirish   pedagogik   jarayonni   yaxlit   tashkil   etishga:
bolalar   jamoasi   va   ayrim   bolalarni   tarbiyalash   vazifasini   aniqlashga,   bolalarni
yoshiga   ko’ra   pedagogik   ta'sir   mazmunini   va   usullarini   tanlashga,   bolalar   hayoti,
faoliyat   turlari,   rahbarlik   metodlari   va   shu   kabilarni   tashkil   etishning   turli
shakllaridan   foydalanishga   yo’llangan   bo’lishi   kerak.   MTT  laridagi   ta'lim-tarbiya
ishlarini rejalashtirish murakkab bo’lib, tarbiyachidan bolalarning ruhiy fiziologik
taraqqiyot   darajasi   to’g’risidagi   bilimlarni,   ta'lim-tarbiya   dasturini,   ta'lim   va
tarbiyaning   metod   va   usullarini   bilishni   taqozo   etadi.Reja   (arbiyachiga   yil   bo'yi
amalga   oshiradigan   ta'lim-tarbiya   ishlarini   bir   tekisdu   taqsimlab,   пи 'lum   izchillik
bilan amalga oshirishga yordam beradi.
Reja   bolalar   bilan   amalga   oshiriladigan   ta’lim-tarbiya   ishlariga   oldindan   puxta
tayyorgarlik ko’rish metod va usullarni yaxshilab o’ylab olish, kerakli material va
jihozlarni tayyorlash imkonini yaratadi. Tarbiyachi rejalashtirgan hamma ishlar har
5 bir  bolaning har  tomonlama rivojlanishini  ta'minlashi  lozim. SHu bilan birga reja
qotib   qolgan   narsa   bo’lmay,   vaziyatdan   kelib   chiqib,   unga   o’zgarishlar   kiritish
mumkin.SHuning   uchun   MTTda   bir-birini   to’ldiradigan   bir   necha   xil   reja
tuziladi:   MTTning   yillik   rejasi,   Istiqbol   rejasi   va   tarbiyachining   kalendar   rejasi.
Yillik   reja   asosan   MTT   mudirasi,   metodist   tarbiyachi   tomonidan   tuzilib,   bolalar
muassasasida amalga oshiriladigan barcha ishlarni o’z ichiga oladi.
Istiqbol   rejasi   1-3   oyga   mo'ljallangan   bo’lib,   undan   ko’zlangan   asosiy   maqsad
bolalar   bilan   olib   boriladigan   ta'lim-tarbiya   ishlarini   tartibga   solish   va   uning
ma'lum maksadga qaratilgan va samarali bo’lishini ta'minlashdir. Unda « MTT da
ta'lim-   tarbiya   dasturi»ning   hamma   bo’limllari   o’z   aksini   topadi.lstiqbol   rejasida
dasturning   hamma   bo’limlari   bo’yicha   amalga   oshirilishi   lozim   bo’lgan   ta'lim-
tarbiya ishlari tizimi bolalar faoliyatining hamma turlarida anik mavzular buyicha
belgilab   chiqiladi.Kalendar   reja   10-12   kunga   tuziladi   kun   davomida   amalga
oshiriladigan ta'lim- tarbiya mazmunini aks ettiriladi. Uni tuzishda dastur talablari,
bolalarning   rivojlanish   va   tarbiyalanish   darajalari,   maktabgacha   ta'lim
muassasasining ish sharoiti hisobga olinadi.Kalendar rejaga bolalarning aniq bilim
va   tasavvurlarni   egallash   jarayoni   va   ularda   tevarak-atrofdagi   narsa   va   buyumlar
to’g’risida   umumlashgan   bilimlarni   shakllantirish,   bilishga   qiziqish   va   aqliy
qobiliyatlarni   o’stirish,   axloqiy   ongini   shakllantirish,   axloqiy   xulq,   odat   va
malakalarni egallashi va boshqalar kiradi.
Pedagog   va   ruhshunos   olimlar   olib   borgan   ilmiy   tadqiqot   ishlarining   xulosalari
bolalarning   maiaka   va   ko’nikmalarni   egallashi   ma'lum   yosh   bosqichida   yuzaga
kelishini   ko’rsatdi.Tarbiyachi   xuddi   mana   shu   davrni   qo’ldan   boy  bermay,   bolani
har   tomonlama   rivojlantirishga   erishmog’i   zarur.   Tarbiyachi   o’zi   ishlayotgan
gurux,   shuningdek   o’zidan   oldingi   va   keyingi   guruxlar   dasturi   talablari   va
mazmunini   yaxshi   bilishi   kerak.   Masalan,   dasturning   kichkina   guruh   bolalarini
tevarak-atrof bilan tanishtirish bo’limida bolalarni hayvonlar, o’simliklar va shunga
o’xshashlar tug’risidagi eng oddiy bilim va tushunchalar bilan tanishtirish vazifasi
belgilangan.O’rta guruxda dastur bo’yicha bolalarni tevarak-atrof bilan tanishtirish
6 va   narsa-   buyumlarga,   voqea-xodisalarga   nisbatan   qiziqishini   o’stirish   va   shu
asosda   eng   oddiy   tasavvur   va   tushunchalar   xosil   qilish,   eng   muhimi   esa,
kuzatuvchanlikni,   narsa   va   buyumlar,   voqea-hodisaiar   o'rlasidagi   o'zaro
bog’liqlikni   topa   bilishga   o’rgatish   bosh   vazifa   hisoblanadi.   Katta   va   tayyorlov
guruxi bolalarini narsa-buyumlar, vokea- hodisalar tug’risidagi xaqiqiy tasavvur va
tushunchalarini,   ularning   tabiiy   sabablar   bilan   bog’lik   ekanligini   shakllantirish
dasturning muxim vazifasidir.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga ta'lim-tarbiya berish ishini muvaffaqiyatli
amalga oshirish uchun dasturni yaxshi bilishning o’zi   etarli emas, shu bilan birga,
har   bir   bolaning   shaxsini   rivojlantirish   yo’llarini   yaxshi   bilish,   bolaning   bilim,
malaka   va   ko’nikmalarni   egallab   olish   qobiliyati   har   xilligini   ham   e'tiborga   olish
kerak.Tarbiyachining   ishini   muvaffaqiyatli   rejalashtirishning   yana   bir   zarurati   -
uning   metodik   qo’llanma,   pedagoglar   kengashi,   metodik   birlashma,   kurslarda   va
shunga o'xshashlardan olgan tavsiyalardan keng foydalanishidir.
Kalendar   rejani   guruhda   ishlovchi   har   ikkala   tarbiyachi   birgalashib   bamaslahat
tuzishlari   lozim.   Tarbiyachilar   vaqti-vaqti   bilan   bolalarning   ishlarini   tahlil   qilib
borishlari lozim. Kalendar reja bir-ikki xaftaga tuziladi va tarbiyachining majburiy
hujjati   hisoblanadi.Dasturga   muvofiq   hamma   ta'lim-tarbiya   ishlari   bolalar
faoliyatining   barcha   turlari:   o’yin,   mehnat,   maishiy   faoliyat   va   mashg’ulot   orqali
amalga   oshiriladi.   Kalendar   rejaning   mazmuni   bolalar   faoliyatining   hamma
turlarida   aks   ettiriladi.   Kalendar   rejani   tarbiyachi   kun   tartibiga   binoan   tuzib
chiqadi.  Bolalarning  o’yini  ham.   mehnat   mashg’uloti   ham,  maishiy  faoliyati   ham
tarbiyachining har kungi kalendar rejasidan o’rin olishi lozim.
Kalendar rejaning mazmuni va shakli  bolalarning har tomonlama barkamol shaxs
bo’lib shakllanishi qay darajada borayotganligiga qarab baholanadi.
Ertalabki soatlarni rejalashtirish. Ertalabki soatlarga quyidagilar rejalashtiriladi:
1. Bolalarning og’zaki nutqini tuzatish va rivojlantirish:
7 a) kitoblar, o’yinchoqlar, bolaning dam olish kunini qanday o’tkazgani, uning oila
a'zolari  ota-onasi,  opa-singlisi,  aka-ukasi  va  shunga  o’xshashlar   to’g’risida  jamoa
tarzida va yakka tartibda suhbatlar o’tkazish
b) albomlar, jurnallar, yangi kitoblar, rassomlarning yangi asarlarini ko’rish;
v) she'rlarni takrorlash;
g)   to’g’ri   talaffuz   qilishga   o’rgatish,   nutqning   grammatik   tuzilishini
shakllantiruvchi didaktik o’yinlar;
d) tovushlarni to’g’rilash bo’yicha yakka tartibda shug’ullanish.
2. Bolalarni kattalik, rang, vaqt, fazoviy masofa bilan tanishtirish bo’yicha didaktik
o’yinlarni rejalashtirish (kichik va o’rta guruhlarda).
3. Bolalar xoxlagan faoliyat rejalashtiriladi. Bolalarning mustaqil shug’ullanishlari
uchun   plastilin,   buyoqlar,   qalamlar,   bo’yashlari   uchun   rasmli   kitobchalar   va
o’zlarining chizgan rasmlari beriladi.
4.   Bolalar   tomosha   qilishlari   uchun   xalq   o’yinchoqlari,   kiyimlar,   kashtalar,   idish-
tovoqlar, narsa-buyumlar, milliy kiyimdagi qo’g’irchoklar beriladi.
5.   Bolalarni   madaniy-gigienik   malakalarga   o’rgatish   bo’yicha   yakka   tartibdagi
ishlar   rejalashtiriladi,  masalan,  kichkina   guruhda  dastro’molchadan  foydalanishga
o’rgatish bo’yicha didaktik o’yin o’tkaziladi.,
6.   Koptokii   dumalatish,   gardishni   aylantirish,   tirmashib   chiqish,   sirpanib   yurish
kabi asosiy harakatlarni rivojlantiruvchi ishlar rejalashtiriladi.
7. Ashula va raqsning ayrim qismlarini takrorlash rejalashtiriladi.
8. Bolalarning o’yin faoliyatlari rejalashtiriladi:
a) qurilish o’yinlari rol, syujet bilan bog’lik qurilish o’yinlari rejalashtiriladi;
b) syujetli-rolli o’yinlar, turmushni aks ettiruvchi va boshqa
shunga o’xshash o’yinlar rejalashtiriladi;
v)   stol   usti   bosma  didaktik o’yinlari.  so’zli  buyumlar  bilan  o’ynaladigan  didaktik
o’yinlar.   ermak   o’yinlar,   xorovod   o’yinlar,   xalq   didaktik   o’yinlari   rejalashtiriladi.
8 Bolalarning sezgisini, idrokini, tovushlarni idrok etishini, rang, vaqt, didni, nutqni
o’stiruvchi   ishlar   rejalashtiriladi.   Dramalashtirish   va   sport   o’yinlari   ham
rejalashtiriladi.
9. Mehnatning turli xillari rejalashtiriladi:
a)   tabiatdagi   mehnat   ко ’chat   o’tkazish,   suv   sepish,   o’simlik   va   havvonlarni
parvarish qilish va shu kabilar;
b)   xo’jalik   maishiy   mehnat   idishlarni   yuvish,   xonani   yig’ishtirishtirish,   kitoblarni
yopishtirish-elimlash, o’simliklar bargini artish);
v) qo’l mehnati (tabiiy materiallar,   daraxtlar mevasi, samonchalar, lattalar yog’och
va kartondan har xil buyumlar yasash) har bir yosh guruhida mehnatning qaysi turi
o’tkazilishi dasturda ko’rsatilgan. Ertalab 2-3 xil faoliyat rejalashtiriladi. Ertalabki
soatlarni  rejalashtirishda shu  kungi  o’tkaziladigan mashg’ulotlar  e'tiborga olinadi.
Mashg’ulotda biror narsa o’qib berish rejalashtirilgan bo’lsa, ertalabki soatda rasm
ko’rish.   onasi   to’g’risida   so’zlab   berish,   o’qish   rejalashtirilmaydi,   shu   kuni
ertalabki   soatga   mehnat,   kattalik,   shakl   bilan   tanishtirish,   tasviriy   faoliyat
rejalashtiriladi.   Tarbiyachi   har   xil   mashg’ulotlarni   rejalashtiradi;   bolalarga   yangi
bilim   beruvchi   mashg’ulotlar   ularning   olgan   bilimlarini,   orttirgan   tajribalarini
mustahkamlovchi   va   tartibga   soluvchi   mashg’ulotlar,   kompleks   mashg’ulotlar   va
hisobot-nazorat (tekshiruvchi) mashg’ulotlari bo’ladi. Tarbiyachi o’zining kalendar
rejasiga   mashg’ulotning   nomi   va   dastur   mazmunini   yozib   qo’yadi.   Dastur
mazmuniga mashg’ulotning ta'lim-tarbiyaviy vazifalari va bolalar egallab olishlari,
aniqlash   va   mustahkamlash   kerak   bo’lgan   bilim,  malaka,   ko’nikmalar   xajmi   ham
voziladi.
Mashg’ulotni rejalashtirish bolalar tomonidan ma'lum xajmdagi bilimlarni egallash
va   kengaytirish   imkoniyatini   yaratibgina   qolmay,   shu   bilan   birga   ularning
bilimlarini   aniqlash,   mustahkamlash,   mustaqil   faoliyatlarida   qo’llash   imkonini
beradi.   Bolalarga   beriiadigan   bilim,   malaka   va   koTiikmalaining   hajmi
mashg’ulotdan-   mashg’ulotga   kengaytirib,   murakkablashtirib   boriladi.   Masalan,
tarbiyachi birinchi mashg’ulotda bolalarni uy hayvonlari bilan tanishtiradi, bolalar
9 ularni   kuzatishadi,   nomini   aytishga   o’rganadi.   Keyingi   mashg’ulotda   esa   bu
bilimlar   mustahkamlanib,   hayvonlarni   kuzatish   jarayonida   yangi   bilimlar   hosil
bo’ladi.   Bolalar   bu   hayvonlarning   foydali   belgilarini,   xatti-harakatini   kuzatishsa,
kelgusi mashg’ulotda bolalar uy hayvonini odamlar qanday parvarish qilishi va bu
parvarishga   hayvonlar   o’z   «minnatdorchiligini»   qanday   bildirishi   to’g’risida   gap
boradi.Dastur   materialini   o’rganish   mashg’ulotdan-mashg’ulotga   mana   shu
izchillik bilan amalga oshirib boriladi. Bolalarning bilim, malaka va ko’nikmalarni
muvaffaqiyatli   o’zlashtirishlari   aksariyat   xollarda   tarbiyachining   tayyorlagan
metod va usullariga, shart-sharoitga bog’liq bo’ladi. Bu yoshdagi bolalarning yosh
xususivati  asosan ko’rgazmali metoddan kuzatish namoyish qilish metodi xikoya,
suxbat tushuntirish; amaliy metod mashq o’yindan foydalanishni takrorlaydi.
Har   bir   metod   umumiy   vazifani   amalga   oshirishga   qaratilgan   yagona  yo’l   bo’lib,
usullar   yig’indisidan   tashkil   topadi.   Hamma   usullarni   shartli   ravishda   uchta
guruhga   bo’lish   mumkin:   ko’rgazmali   (ko’rsatish),   og’zaki   (savol.   solishtirish,
she'r   aytish,   topishmokdan   foydalanish),   amaliy   (topshiriq,   o’yin,   vaziyat   usullari
va boshqalar).Bevosita faollashtiruvchi metodlardan tashqari bavosita metodlardan
ham   foydalaniladi   (eslatish,   maslahat,   tanbeh   berish,   tuzatish).   Ko’p   xollarda
metod   va   usullardan   kompleks   tarzda   foydalaniladi.   Mashg’ulot   vaqtida
beriladigan   bilim,   malaka   va   ko’nikmalarni   bolalar   yaxshi   o’zlashtirib   olishlari
ularning hissiy holatini ko’tarish uchun xizmat qiladi.
Tarbiyachi   o’zining   kalendar   rejasida   mashg’ulotda   foydalaniladigan   usulnigina
yozib   qolmasdan,   shu   bilan   birga   lining   mazmunini   ham   ochib   yozishi
kerak.Bolalarga   beriladigan   savollarni   ham   qanday   izchillikda   berilsa,   shunday
yozib qo’yish zarur. Agar tarbiyachi mashg’ulotda topishmoq yoki she'rdan parcha
keltirmoqchi   bo’Isa,   uning   mazmunini   yozib   qo’ygan   ma'qul.   Solishtirishga
o’rgatishda   qaysi   buyumlardan,   ularning   qaysi   belgisidan,   qanday   savollardan
foydalanish lozimligi ham yoziladi.
Tarbiyachining mashg’ulotni rejalashtirishdagi ba'zi bir metod va usullarini ko’rib
chiqamiz.Tarbiyachi   mashg’ulotga   tayyorgarlik   ko’rayotganda,   albatta,   yosh
10 bolaning   tafakkuri   ko’rgazmali-obrazli   bo’lishini   e'tiborga   oladi   va   asosan
mashg’ulotda   ko’rgazmali   metodlarni   rejalashtiradi.   Kuzatish   metodi   tarbiyachi
rahbarligida   kuzatilayotgan   ob'ektni   bolaning   hissiy   idrok   qilishini   ta'minlaydi.
Narsa   va   buyumlarni   namoyish   etish   ham   shunday   ahamiyat   kasb   etadi.   Ko’p
mashg’ulotlarda,   ayniqsa-nutqni   o’stirish   mashg’ulotida   tarbiyachining
hikoyasidan   foydalaniladi.   Bu   bolalarga   tanish   bo’lgan   badiiy   asardan,   tevarak-
atrofdagi   hayotdan   olingan   voqea-   hodisalarni   tarbiyachi   xis-hayajon   bilan   jonli,
obrazli qilib bayon etishidir.
Suhbat   metodi   ham   rejalashtiriladi.   Suhbat   bolalarga   avval   egallagan   bilimlari
bilan   yangisini   bog’lash   imkonini   yaratadi,   shuningdek,   yangi   bilimlarni
o’zlashtirib   olishlarini   engillashtiradi.   Tarbiyachi   mashg’ulotlarda   foydalanadigan
so’zli metodda uning qiyinligini savollar tashkil etadi. savollarni bolalarning bilish
jarayonlari:   sezgi,   idrok,   tafakkurini   faollashtiradigan   qilib   tuzish   kerak.   Savollar
bolalardan   aqliy   zo’r   berishga,   sabab-natijalarni   aniqlashga   qaratilgan   bo’lishi
zarur.Mashg’ulotlarda   muammoli   vaziyatlar   yaratish   ham   bolaning
fikrlash   faoliyatini kuchaytiradi, bilimlarni egallab olishini engillashtiradi, ularning
fahm-farosatli,   mustaqil   fikrlaydigan   bo’lishiga   yordam   beradi.Mashg’ulotlarda
solishtirish usulidan foydalanish insonning eng qimmatbaxo aqliy xazinasi bo’lib,
u buyumlarni yaxshiroq o’rganish va tushunishga yordam beradi.
Kichik   guruxlarda   solishtiriladigan   buyumlar   bir-ikkitadan   ko’p   bo’lmaydi.
Tarbiyachi solishtirishni qanday izchillikda olib borishni o’zining kalendar rejasida
yozib qo’yadi. 
1.2.  Mavsumiy o’zgarishlar,uchib ketuvchi qushlar mavzusida rivojlanish
markazlaridagi faoliyatlariga ishlanmalar yozish (xoxlagan gurux misolida)
Ta’lim-tarbiyaviy   ishning   mazmuni.   metod   iva   usullari   hamda   uni   tashkil
etish turlari, bolalar  xulq-atvorini  tarbiyalash mazmuni, ularda madaniy-gigiyenik
malakalarni   shakllantirish,   bolalar   mehnati   va   o‘yinlariga   rahbarlik   usullari,
bolaning   bo‘sh   vaqti,   ko‘ngil   ochar   daqiqalarni   tashkil   etish   ,   shuni   ngdek,   ota-
onalar   bilan   ishlash   turlari   rejalashtirilishi   lozim.O‘qitislming   har   bir   bo‘limiga
11 doir   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   bilimlarni   egallashning   asosiy   bosqichlari
hisobga   olinadi.   Rejada   bilimlar   mazmunining   takrorlanish   ularni   sekin   asta
murakkablashtirish   nazarda   tutiladi.   Istalgan   bo‘limga   doir   mashg‘ulotlarni
rejalashtirishda   mazkur   bo‘   lim   bilan   bog‘   langan   asosiy   ta’lim   tarbiyaviy
masalalardan tashqari dasturning boshqa bo‘ limlaridan ayrim masalalarni kiritish
kerak.   Mashg‘ulotlarni   bunday   yaxlitlash   ularni   rivojlantiruvchi   samarasini
oshiradi.
Ta’lim-tarbiyaviy   ishlar   mashg‘ulotlardan   tashqarida:   kundalik   turmush,   o‘yin,
mehnatda   ham   davom   ettiriladi.   Rejada   bolaning   xulq-atvorini:   bir-birlariga
xayrixoxlik   munosabatini,   bir-birining   o‘yiniga   qiziqishlari   bilan   hisoblashishni,
yuzaga kelgan nizolarni xaqgo‘ylik bilan hal qilish kabilarni tarbiyalash vazifalari
nazarda tutiladi.Rejada o‘yinda bolalarni o‘zaro munosabatlari va xulq-atvorlarini
tarbiyalash vazifasini kiritib, tarbiyachi bolalar o‘yinlarining mazmuni ni, ularning
o‘ynash   ko‘nikmalarini   hisobga   oladi.   Kun   davomida   tarbiyachsi   xilma   xii
harakatli va didaktik o‘yin larni uyushtiradi, ularga rahbarl ik rejalashtiradi.
Bolalarning   mehmat   faoliyatlarini   tashkil   etish   shakllariga   doir   rejalashtirish
muhimdir. Mehnatni tashkil etish shakli sifatida barcha guruhlarda topshiriqlardan
foydalaniladi.   O‘z   mazmuniga   ko‘ra   topshiriqlar   turlicha   bo‘lishi   mumkin.
Tarbiyachining   ish   rejasida   yangi   topshiriq   mazmunini   qayd   etish,   so‘ngra   uni
bajarishga   jalb   etiladigan   bolalar   ismlarini   ko‘rsatish   maqsadga   muvofiqdir.
Tarbiyachi bolalar navbatchiligiga rahbarlikni rejalashtirar ekan, tarbiyachi mehnat
hajmi   va   mazmumi,   bolalarga   navbalchilik   vazifalarini   tanishtirishda
foydalanadigan   jihoz,metod   va   usullarni   ko‘rsatadi.   Rejada   bolalaming   jamoa
shaklidagi   mehnatlarini   tashkil   qilish   mazmuni   va   tarkibi,   o‘tkazish   vaqti
ko‘rsatiladi. Zarur jihozlar belgilanadi va joylashtiriladi.
Mustaqillik   bayramlari,   mustaqil   yurtimizdagi   muhim   sanalar   va   xodisalar   bilan
bog‘liq bayramlar, maktabgacha ta’lim muassasasida bolalarga Vatanga muhabbat,
baynalminal xislarni tarbiyalash, ularni xalqimizning boy milliy va umumbashariy
12 qadriyatlari   asosida   tarbiyalash   maqsadida   bayram   ertaliklari   o‘tkaziladi.
Bayramlarni tarbiyaning muhim vositasi sifatida puxta rejalashtirish lozim.
MTT   ota-onalar   o‘rtasida   pedagogik   targ‘ibotni   amalga   oshiradi.   Ularni   oila   va
maktabgacha   ta’lim   muassasasining   bolalarga   ta’sir   ko‘rsatishda   hamkorlikni
yo‘lga   qo‘yish   maqsadlarida   ta’lim-tarbiyaviy   ish   mazmuni   bilan   tanishtiradi.
Bolalarni   oilada   tarbiyalashning   i   lg‘or   usullarini   o‘rganadi,   umumlashtiradi   va
tarqatadi. Bu ish izchil tarzda amalga oshiriladi va maktabgacha ta’lim muassasasi
mudirasi  tomonidan yillik rejada, tarbiyachi  tomonidan ham  rejalashtiriladi. Ishni
tashkil   etish   usullari   quyidagilarni:   ota-   onalar   majlisi,   bolani   oilasiga   borishni,
ochiq   eshiklar   kunini,   mashg‘ulotlar   o‘kazishni,   bolalar   ishlari   bo‘yicha
ko‘rgazmalar tashkil etishni nazarda tutadi.
Ta’lim-tarbiya ishlarini rejalashtirish shakllarini ilova etamiz.
MTTda   ta’   lim-tarbiya   jarayonini   rejalashtirish   tarbiyachidan   tegishli
tayyorgarlikni   talab   etadigan   ancha   murakkab   ishdir.  Tarbiyachi   bolaning   psixik-
fiziologik   rivojlanish   darajasini,   «Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga
qo‘yiladigan davlat talablari»ni hamda u asosida yaratilgan ta’lim-tarbiya dasturini
yaxshi   bilishi   kerak.   Reja   tarbiyachiga   dastur   talablarini   bir   yilga   bir   tekisda
taqsimlashga   yordam   beradi   hamda   ta’lim-   tarbiya   berish   va   tarbiyalashning
usullarini   oldindan   o‘ylab   olish,   maqsadni   aniqroq   ko‘rish   imkonini   beradi.   Reja
bo‘lsa, tarbiyachi bugun nima ish qilishi va qanday qilishini, qaysi qo‘llanmalardan
foydalanishni biladi.
Ta’lim-tarbiyaviy   ish   rejasi   tarbiyachi   tomonidan   tuziladi.   Reja   oy
boshlanishidan besh kun avval metodistga tasdiqlash uchun beriladi, oylik ish reja
daftarida   avvalo   haftalik   mashg‘ulotlar   jadvali,   bir   oylik   rejaning   taqsimoti
beriladi.   Har   o‘n   besh   kunga   mo‘ljallangan   badan   tarbiya   mashqlari,   ota-onalar
bilan ishlash rejasi va kundalik faoliyatining yuritilishi ochib beriladi
MTT ta’lim-tarbiyaviy ishini rejalashtirish pedagoglar, tarbiyachi-metodist,mudira
faoliyatining   muhim   turlaridan   biriRejalashtirish   ta’lim-tarbiyaviy   ishning   zarur
sharoit,   foydalanadigan   vosita,   ishning   usul   va   metodlarini   ko‘rsatib,   ta’lim-
13 tarbiyaviy   ish   dasturini   amalga   oshirish   tartibi,   izchilligini   oldindan
aniqlashdir.Maktabgacha   pedagogika   MTT   ishini   rejalashtirish   mumkinligini   va
zarurligini ta’kidlab, bunda u inson shaxsini shakllanishida ijtimoiy omillar, muhit
va   tarbiyaning   muhim   ahamiyatga   egal   igi   haqida   asosiy   qoidalarga   tayanadi.
Rivojlanishning   asosiy   omili   bo‘lgan   tarbiya   jarayonida   bilim,   aqliy   va   amaliy
malakalar  hamda  harakat   usullarini   bola  tomonidan  egallanishi  amalga  oshiriladi.
Tarbiyaning   mazmunini   uning   maqsadi   belgilaydi.   Rej
alashtirishningmaqsadi-«Bolaj on»dasturining baj arilishinita’minlashdir.
Pedagogik jarayonni yagona bir butun sifatida tashkil etish vazifasi rejalashtirishda
etakchi   hisoblanadi.Rejalashtirish   pedagogik   jarayonni   yaxlit   tashkil   etishga:
bolalar   jamoasi   va   ayrim   bolalarni   tarbiyalash   vazifasini   aniqlashga,   bolalarni
yoshiga   ko‘ra   pedagogik  ta’sir   mazmunini   va   usullarini   tanlashga,   bolalar   hayoti,
faoliyat   turlari,   rahbarlik   metodlari   va   shu   kabilarni   tashkil   etishning   turli
shakllaridan foydalanishga yo‘ llangan bo‘ lishi kerak
Reja   bolalar   bilan   amalga   oshiriladigan   ta’lim-tarbiya   ishlariga   oldindan   puxta
tayyorgarlik ko‘rish metod va usullarni yaxshilab o‘ylab olish, kerakli material va
jihozlarni tayyorlash imkonini yaratadi. Tarbiyachi rejalashtirgan hamma ishlar har
bir  bolaning  har  tomonlama  rivojlanishini   ta’minlashi   lozim.  Shu  bilan   birga   reja
qotib   qolgan   narsa   bo‘lmay,   vaziyatdan   kelib   chiqib,   unga   o‘zgarishlar   kiritish
mumkin.
MTTning   yillik   rejasi,   istiqbol   rejasi   va   tarbiyachin   ing   kalendar   rejasi.
Yillik reja asosan MTT mudirasi, metodist tarbiyachi tomonidan tuzil ib, bolalar m
uassasasida amalga oshiril adigan barcha ishlami o‘ z ichiga oladi.
Istiqbol   rejasi   1-3   oyga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   undan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad
bolalar   bilan   olib   boriladigan   ta’lim-tarbiya   ishlarini   tarti   bga   solish   va   uning
ma’lum maksadga qaratilgan va samarali bo‘lishini ta’minlashdir. Unda « Bolajon
dasturi »ning hamma bo‘limlari o‘z aksini topadi.
14 Istiqbol   rejasida   dasturning   hamma   bo‘limlari   bo‘yicha   amalga   oshirilishi   lozim
bo‘lgan   ta’lim-tarbiya   ishlari   tizimi   bolalar   faoliyatining   hamma   turlarida   anik
mavzular buyicha belgilab chiqiladi.
Kalendar   reja   10-12   kunga   tuziladi   kun   davomida   amalga   oshiriladigan   ta’lim
tarbiya   mazmunini   aks   ettiriladi.   Uni   tuzishda   dastur   talablari,   bolalarning
rivojlanish   va   tarbiyalanish   darajalari,   maktabgacha   ta’lim   muassasasining   ish
sharoiti hisobga olinadi.
Kalendar rejaga bolalarning aniq bilim va tasavvurlarni egallash jarayoni va ularda
tevarak-atrofdagi   narsa   va   buyumlar   to‘g‘risida   umumlashgan   bilimlarni
shakllantirish,   bilishga   qiziqish   va   aqliy   qobiliyatlarni   o‘   stirish,   axloqiy   ongini
shakllantirish, axloqiy xulq, odat va malakalarni egallashi va boshqalar kiradi.
MTT   tarbiya   dasturini   yaxshi   bilish   kalendar   rejani   muvaffaqiyatli   tuzishning
asosiy garovidir.
Pedagog   va   ruxshunos   olimlar   olib   borgan   ilmiy   tadqiqot   ishlarining   xulosalari
bolalarning   malaka   va   ko‘nikmalarni   egallashi   ma’lum   yosh   bosqichida   yuzaga
kelishini ko‘rsatdi.
Tarbiyachi   xuddi   mana   shu   davrni   qo‘ldan   boy   bermay,   bolani   har   tomonlama
rivojlantirishga   erishmog‘i   zarur.   Tarbiyachi   o‘zi   ishlayotgan   gurux,   shuningdek
o‘zidan   oldingi   va   keyingi   guruxlar   dasturi   talablari   va   mazmunini   yaxshi   bilishi
kerak.   Masalan,   dasturning   kichkina   guruh   bolalarini   tevarak-atrof   bilan
tanishtirish   bo‘limida   bolalarni   hayvonlar,   o‘simliklar   va   shunga   o‘xshashlar
tug‘risidagi eng oddiy bilim va tushunchalar bilan tanishtirish vazifasi belgilangan.
Katta  va  tayyorlov  guruxi  bolalarini   narsa-buyumlar,  vokea  hodisalar  tug‘risidagi
xaqiqiy   tasavvur   va   tushunchalarini,   ularning   tabiiy   sabablar   bilan   bog‘lik
ekanligini shakllantirish dasturning muxim vazifasidi .
Qurish-yasash va matematika markazi
Qog'oz qutidan  «qushlar uchun uycha » yasash
15 Maqsad:karton   qog'ozlardan   uych   yasash,   uning   kuz   faslidagi   vazifasi   xaqida
so'zlaydi, turli ranglarni tanlaydi va shakllarni biladi. 
Jihoz   va   materiallar:turli   hajmdagi   qog'oz   qutilar,   yelim,   skotch,   qaychi,   o'ram
qog'oz, yoki bo'yoqlar. 
Faoliyatning borishi:
Bolalar qushlar uchun yasalgan turli xil uychlar rasmlarini tomosha qilishadi. 
Ishning bajarilishini bolalar tomonidan rejalashtirilishi. 
Uychni yasash va o'rash. 
Uychaning taqdimoti. 
Qo'shimcha qism:mustahkamroq uychalarni hovlidagi daraxtlarga o'rnatish. 
E'tiborga molik jihati: bolalarning jamoada ishlay olishiga, uychning funksional va
xavfsizligiga.  
Til va nutq markazi 
Mavzuga oid topishmoqlar va tez aytishlar. 
Maqsad:   diqqati   rivojlanadi,   faol   va   faol   bo'lmagan   nutqi   rivojlanadi,   tafakkuri,
fikrlashi, nutq nafasi shakllanadi, nutqining tempi va ifodaliligi shakllanadi.  
Jihoz va materiallar:topishmoq va tez aytishlar bo'yicha rasmlar. 
Faoliyatning borishi:
«Qushcha» barmoqlar gimnastikasini o'ynab olish; 
Bolalar bir-birlariga topishmoq aytishadi;  
16 AKT yoki rasmlarga qarab ishlash; 
Qo`shimcha qism: bolalar kuz xaqida qiziqarli hikoyalarni eslab olishadi.
E`tiborga   molik   jihati:   topishmoq   va   tez   aytishlarni   to`g`ri   talaffuz   qilinishiga;
do`stlarini tinglay olishiga, tabiatga e`tibor va muxabbatining shakllanishiga.
Fan va tabiat markazi
«Tabiiy bo`yoqlar» 
Maqsad:   sabzavotlarning   ajoyib   xususiyatlari   bilan   tanish   (lavlagi,   sabzi,
apelsinlarning),bo`yoq ranglarini ajratadi.
Kerakli jihoz va materiallar: fartuk, sabzavotlar, mevalar, taxtacha, pichoq, qo`lda
ishlatadigan sharbat chiqargich, idish, oq rangli matoqiyqimlari, oq qog`oz.
Faoliyatning borishi: 
1. «Tabiatdan bo`yoqlar» mavzusidagi rasmlarni tomosha qilish.
2. Sabzavot va mevalardan rang olish tajribasini o`tkazish.
3. Oq rangli matoni bo`yash.
4.   Bolalar   xulosa   qilishadi.   Xar   bir   rangga   tegishli   meva   yoki   sabzavotni
qo`yishdan iborat jadvalni to`ldirishadi.
Qo`shimcha qism: qog`ozda tabiiy bo`yoqlar bilan ishlashga urinib ko`rishadi.
E`tiborga molik jihati: tajriba o`tkaza olishlariga va xulosa chiqara olishlariga, ish
joylarini yig`ishtira olishlariga.
Qurish-yasash va matematika markazi
«Matematik boychechak» misollar yechish
Maqsad: arifmetik belgilar va raqamlar to`g`risidagi bilimlarini mustahkamlashadi,
ular orasida misol va masalalar yecha oladi. Dunyoqarashini boyitadi, diqqatini va
17 xotirani   jamlashni   shakllantiradi.   Kerakli   jihoz   va   materiallar:   misollardan   iborat
bo`lgan boychechak guli, matematik belgilar.
II BOB.  MAKTABGACHA  TA’LIM TASHKILOTI  O’RNI VA MOHIYATI
2.1. Maktabgacha talim muassasasining yillik ish rejasini tuzish metodikasi
Har bir, ayniqsa, yosh nazoratchi-uslubchilar uchun tegishli kuzatish rejasini tuzib
faoliyat   yuritishi jarayonni puxta, mazmunli, har tomonlama keng va samarali olib
borishini   ta’minlaydi.   Bunday   kuzatish   rejasining   yo’qligi   tekshirishning   yuzaki,
pala-partish, amalga oshirilgan ishlarga baho berishda bir yoklamalikka olib keladi.
CHunki,   oldindan   o’ylangan   rejali   kuzatish   muassasadagi   ilg’or   ish   tajribalarini
o’rganishga,   umumlashtirishga   va   ommalashtirishga   xizmat   qiladi.   Kuzatish
jarayonida   tarbiyachi   yoki   mudira   tomonidan   kamchilikka   yo’l   qo’yilgani
aniqlansa, nazoratchi-uslubchi muassasa xodimlarining shaxsiyatlariga tegmasdan,
shoshilmasdan,   kamchiliklarning   oldini   olish   choralarini   tushuntirib   berishi,
metodik   yordam   ko’rsatishi   kerak.  Agar   kuzatish   jarayonida   bolalar   sog’lig’i   va
hayotiga   xavf   soladigan   kamchilikka   yo’l   ko’yilgan   bo’lsa,   nazoratchi-uslubchi
zudlik bilan masalani hal etish chora-tadbirlarini ko’rishi zarur.
Tekshiruv jarayonida anikdangan vaziyat va holatlar, xato va kamchiliklar maxsus
daftarga yozib boriladi. 
Tekshiruvni   to’liq   va   har   tomonlama   mukammal   bo’lishini   ta’minlash   uchun
quyidagi hujjatlarni o’rganish va tahlil qilish talab etiladi:
• ish hujjatlari;
• bolalar sog’lig’iga doir materiallar;
18 • ta’lim-tarbiya sohasidagi ish rejalari;
• tarbiyachilarning kundalik daftarlari (dastlabki bosqich guruxlarida);
• olalar ishlari (rasm, plastilindan yasalgan narsalar va h.k.);
• Pedagogik kengash, ishlab chiqarish, ota-onalar majlislarining qarorlari;
• moliyaviyxo’jalik hujjatlari.
Tekshiruvga   bunday   yondashuv   negizida   muassasa   haqida   to’liq   tasavvur   hosil
bo’ladi.   SHuning   uchun   nazoratchi-uslubchi   muassasa   mudirasi,   shifokor   (tibbiy
hamshira)   va   tarbiyachilarni   oldindan   barcha   zarur   ish   hujjatlarini   tayyorlash
haqida ogohlantiradi.
Pedagogik   ish   hujjatlarini   o’rganish   jarayonida   tarbiyachi   tomonidan
«Maktabgacha   ta’lim   dasturi»   talablarining   bajarilishi,   didaktik   materiallardan
foydalanilishi,   dasturni   bosqichma-bosqich   murakkablashtirib   olib   borilishini
kuzatish mumkin. 
Tarbiyachilarning kundalik daftarlari bolalarning jismoniy va intellektual jihatdan
rivojlanishi,   ularning   qiziqishlari,   qobiliyatlarining   ayrim   qirralarini   namoyon
qiladi.
Bolalar  sog’lig’ini  muhofaza etishga  doir  materiallarni  (masalan, patronaj  daftari,
kundalik   davomat,   kasalliklarning   oldini   olish   bo’yicha   amalga   oshirilgan   ishlar)
o’rganish asosida muassasaning bu boradagi faoliyatiga oydinlik kiritish mumkin. 
Ta’lim-tarbiya   yo’nalishidagi   ish   rejalari   dasturiga   asoslanib,   uning   mazmun-
mohiyati,   izchilligi,   mantiqiyligi,   yillik,   yarim   yillik,   chorak,   oylik   va   kundalik
rejalari va mashg’ulotlar jadvalining qanday tuzilgani, dasturda o’zbek xalq milliy
o’yinlari,   urf-odatlari   qanday   o’rin   tutgani,   «Odobnoma»   mashg’ulotlarining
mazmundorligi,   bolalar   dunyoqarashi,   nutq   madaniyatini   oshirishda   har   bir
tarbiyalanuvchi bilan individual ishlash qanday yo’lga qo’yilgani, ota-onalar bilan
o’zaro   munosabatlar   darajasi,   bolalarning   ijodiy   imkoniyatlarini   rivojlantirishda
tarbiyachining rolini kuzatish va o’rganish mumkin.
19 Pedagogik   va   ota-onalar   kengashlarining   qarorlarini   o’rganish   esa   yillik   reja
asosida   qanday   masalalar   muhokama   etilgani,   ularni   hal   etish   bo’yicha   qanday
choratadbirlar amalga oshirilgani, bu jarayonda ota-onalarning ishtiroki masalasiga
oydinlik kiritadi. 
Xujjatlarni   o’rganish   jarayonida   ayrim   masalalarga   aniqlik   kiritish   imkoni
bo’lmagan hollarda suhbat usulidan foydalanish mumkin.
Suhbat   mazmuni   va   uning   xarakteriga   ko’ra   quyidagi   turlarga   bo’linadi:  
— guruhdagi bir kunlik pedagogik jarayonni kuzatish natijalari bo’yicha tarbiyachi
bilan suhbat muhokama; 
—   o’rganish   natijalarini   tahlil   qilish   (suhbat   tahlil).   Suhbat   tarbiyachining
mashg’ulot   jarayonida   qo’llagan   usullari   haqida   ham   bo’lishi   mumkin.   Kuzatish
jarayoni yakuniga yetganidan so’ng o’tkaziladigan suhbatda mudira yoki uslubchi
ishtirokida   tarbiyachi   faoliyatidagi   yutuq   va   kamchiliklarga   xolisona   yondashib,
uning   ishiga   baho   beriladi.   Suhbat   yakunida   nazoratchi-uslubchi   tarbiyachi
faoliyatini   atroflicha   tavsiflab,   baho   beradi,zarur   hollarda,   tarbiyaviy   jarayonga
yangi pedagogik texnologiyalarni joriy etish borasida tegishli tavsiya va maslahat
berishi   lozim.   Mudira   bilan   suhbatda   asosiy   e’tibor   muassasaning   moliyaviy-
xo’jalik,   tashkiliy-pedagogik,   uslubiy,   xodimlar   bilan   ishlash   masalalariga
Muassasa   shifokori   yoki   tibbiy   hamshira   ish   rejasi   asosida   bolalarning   sog’lig’i,
kasalliklarning   oldini   olish,   davolash   profilaktika   ishlarini   amalga   oshirish
xususida suhbat o’tkazadi.
Ota-onalar   va   qo’mita   raisi   bilan   suhbat   chog’ida   ularning   muassasa   faoliyatini
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   talabistaklari,   taklif   va   tavsiyalari   hamda
muassasaning   oilada   bolalarni   tarbiyalashga   qo’shayotgan   hissasi   masalalariga
bag’ishlanishi mumkin. 
Bolalar   ishlarini   tahlil   qilish   —   guruhda   bolalarning   faolligi,   bilim   olishga
qiziqishlari,   ularda   muayyan   ko’nikmalarning   shakllanishi   va   rivojlanishini
anikdab beruvchi omildir. Bu jarayonda ishlarning soni bilan cheklanmay, ularning
mazmuni, o’ziga xosligi, dastur talablariga qay darajada javob berishini o’rganish
20 va  taxdil   qilish  hamda  tarbiyachiga  zarur   tavsiyalar  va  maslahatlar   berish   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Guruh   tarbiyachisining   ish   faoliyati   dastlab   uning   o’zi   bilan   muhokama
qilingandan   so’ng   masala   Pedagogik   kengashga   olib   chiqiladi.   Unda   yutuq   va
kamchiliklar,   taklif   va   mulohazalar   oshkora   muhokama   etiladi,   zarur   yo’l-yo’riq,
ko’rsatma va uslubiy yordam ko’rsatiladi. 
Bolalarning   bilimi,   ko’nikma   va   malakasini   chuqurroq   o’rganish   maqsadida
guruhda   savol-javob,   so’rovnomalar   o’tkazish   usulini   qo’llash   ham   muhim
ahamiyatga ega. Bu har bir chorakda dastur talablarining qay darajada bajarilgani,
bolalarning   bilim   doirasi,   dunyoqarashi,   ijodiy,   ma’naviy-ruhiy   rivojlanishini
aniqlashda muhim omil sifatida xizmat qiladi.
So’rovnoma   yurtimizdagi   tarixiy   joylar,   Amir   Temur,   Mirzo   Ulug’bek,   Bobur,
Abdulla   Qodiriy   singari   ulug’  bobokalonlarimizning   ilmiy   va   ma’naviy-ma’rifiy
merosi va boshqa mavzularda o’tkazilishi mumkin. 
So’rovnoma   o’tkazish   orqali   mudira,   uslubchi   va   tarbiyachining   bilim   darajasi,
g’oyaviy-siyosiy   yetukligi,   kasb   mahorati   va   malakasini   aniklash,   ularning   ishiga
baho berish mumkin.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasi   o’z   pedagogik   faoliyatida   quyidagi   tamoyillarga
amal qilishi lozim: 
• bola   shaxsiga   hurmat   bilan   munosabatda   bo’lish   asosiga   qurilgan   ta’lim-
tarbiya jaraeni insonparvarlik ruhi bilan yo’g’rilgan bo’lishi;
• pedagogika,   psixologiya   va   ijtimoiy-gumanitar   fanlar   sohasida   qo’lga
kiritilgan   yutuqlarga   tayangan   holda   bolalarning   o’z-o’zini   rivojlantirishga
intilishlarini rag’batlantirish.
21 Nazoratchi-uslubchi   yuqorida   bayon   etilgan   tamoyillarni   muassasada   amalga
oshirilishini nazorat  qilish va ilgari qabul  qilingan qarorlar  ijrosining bajarilishini
aniqlash   maqsadida   Pedagogik   kengash   ishida   qatnashadi.   U   bolalar   hayotini
muhofaza etish, ularning jismoniy va ruhiy sog’lomligi, har bir bolaning yoshi va
shaxsiy xususiyatlariga mos holda rivojlanishi, ta’lim-tarbiya berishning tanlangan
usul   va   uslublari   samaradorligiga   erishish   uchun   yaratilgan   zarur   shartsharoitlar,
tarbiyaviy   jarayonni   psixologik   jihatdan   ta’minlash,   xususan,   maktabgacha   ta’lim
muassasasida   psixologik   xizmatni   tashkil   etish   ishiga   uslubiy   yordam   ko’rsatishi
kerak.
Maktabgacha ta’lim muassasasida rahbar xodimlar va tarbiyachilarning zamonaviy
pedagogik   texnologiyalarni   to’liq   o’zlashtirishi   va   o’z   pedagogik   faoliyatida
qo’llash   uchun   zarur   shart-sharoitlarni   yaratib   berish   orqali   ularning   o’z   sohasi
doirasida mustaqil ijod qilish huquqi ta’minlanadi. 
Nazoratchi-uslubchi   muassasadagi   ishlab   chiqarish   majlislarida   qatnashib,   uning
faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan   barcha   masalalar   davlat   va   jamiyat   manfaatlariga
rioya qilingan holda hal etilishini nazorat qiladi.
«Maktabgacha   ta’lim   konpeptsiyasi»da   «Ijtimoiy   maktabgacha   ta’lim   tizimi
oilaviy   tarbiyadan   uzilib   qolmasligi   kerak,   balki   u   bilan   chambarchas   bog’liq
holdagina bolaga  yordam  berish  mumkin»... «Barcha  ma’naviy  qadriyatlar  oilada
tarkib   topadi.   Zero,   oila   doimo   etnik   xususiyatlarga   taallukli   va   etnopsixologik
xususiyatlarga   ega   bo’ladi.   Oila   bola   tarbiyasiga   katta   ta’sir   ko’rsatadi»,   deb
ta’kidlanadi.  
Nazoratchi   uslubchi   umumiy   va   guruh   ota-onalar   majlislarida   qatnashib,   bolalar
tarbiyasiga   oid   barcha   masalalarni   hal   etilishini   kuzatadi   va   ta’lim-tarbiya
jarayonini   takomillashtirishga   qaratilgan   taklif   va   tavsiyalarini   bayon   etadi.   Ota-
onalarning   muassasa   ishida   ishtirokini   faollashtirish   maqsadida   «Jamiyatimizda
oilaning tutgan o’rni» mavzusida suhbatlar uyushtirishi, O’zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi va qonunlarida aks ettirilgan oilaning huquqiy negizlari, davlatimiz
tomonidan   oilaga   ko’rsatilayotgan   g’amxo’rlik,   yaratilayotgan   imkoniyatlarni
22 atroflicha   yoritib   berish   kerak.  
Nazoratchi-uslubchi   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   usul   va   metodlardan   foydalanib,
muassasani yalpi va tematik tekshirishni amalga oshiradi. 
2.2.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarini   yalpi   tekshirishning   asosiy   yo’llari  
Amalda   nazorat   qilishning   asosiy   turlari   frontal   yalpi   va   tematik   tekshirish
turlaridan foydalaniladi. 
Yalpi   tekshirish   —   bu   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   faoliyatining   barcha
yo’nalishlarini   atroflicha   tekshirish   shaklidir.   Bunday   tekshiruvda   muassasaning
kadrlar   tarkibi,   maktabgacha   ta’lim   dasturi   talablarining   bajarilishi,   mudira   va
uslubchining   ta’lim-tarbiya,   moliya-xo’jalik   va   uslubiy   ishlari   va   uslubiy
rahbarligi, ularning xodimlar, ota-onalar va jamoatchilik bilan ish shakllari, tibbiy
yordam   xizmati,   maktablar   bilan   aloqalar,   ilg’or   ish   tajribalarini   o’rganish,
umumlashtirish va ommalashtirish borasidagi faoliyati va boshqa masalalar nazorat
qilinadi.
Yalpi tekshirish muassasaning maqomi va kimga bo’ysunishidan qat’i nazar,
barcha   turdagi   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   amalga   oshiriladi.  
Bunday   tekshiruvlar   to’rt   yilda   bir   marta  Maktabgacha   ta’limi   bo’limlari   (viloyat
XTB,   shahar,   tuman   XTB)   tomonidan   amalga   oshiriladi.  
Yalpi   tekshiruvni   boshlashdan   avval   puxta   tayerlangan   va  tasdiklangan   tekshirish
rejasini ishlab chiqish, unda barcha asosiy masala va savollar,   tekshirish uslublari,
tekshiruvchilarning   vazifalari,   majburiyatlari   va   tekshirish   muddati   ko’rsatilishi
kerak. 
SHuningdek,   nazoratchi-uslubchi   maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   oid   qonun,
qaror,   ko’rsatma,   buyruklar,   pedagogik   va   uslubiy   jurnallarni   ko’zdan   kechirib,
maktabgacha   ta’lim   dasturi   hamda   tekshirilishi   mo’ljallanayotgan   muassasaning
23 tegishli   hujjatlari,   jumladan,   ta’lim-tarbiya,   moliya-xo’jalik,   uslubiy   ish   hujjatlari,
xodimlarning   tuman,   shahar   metodik   tadbirlar,   malaka   oshirish   ishlarining   ahvoli
bilan tanishadi.
Muassasaning   kuchli   yoki   zaif   tomonlarini   bilish   uchun   avvalgi   tekshirish
materiallari   o’rganib   chiqiladi,   kamchiliklarni   bartaraf   etish   bo’yicha   qabul
qilingan qarorlar qanday bajarilgani aniqlanadi. Bu navbatdagi tekshiruvda ko’proq
nimalarga ahamiyat berish kerakligini belgilab beradi. 
Tuman   miqyosida   tekshiruv   o’tkazishda,   albatta,   mahalliy   hokimiyat   organlari,
korxona va tashkilotlarga qarashli  bo’lgan maktabgacha ta’lim  muassasalari  bilan
aloqa o’rnatiladi.
Tekshiruv   korxona   va   tashkilotlarga   qarashli   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
o’tkazilayotgan bo’lsa, bu jarayonda ularning vakili ishtirok etishi lozim. 
Yalpi   tekshiruvning   asosiy   yo’llari.   Yalpi   tekshiruv   boshlanishidan   oldin
nazoratchiuslubchi   va   guruh   a’zolari   muassasa   mudiri   bilan   suhbatlashadi,
tekshiruv   maqsadi,   faoliyat   yo’nalishi,   tartibi,   vaqti   bilan   tanishtiriladi.   So’ngra
mudira   muassasa   haqida,   jumladan,   uning   nechta   guruhdan   iborat   ekani,   tashkil
etilgan   yili,   bolalarning   guruhlar   bo’yicha   taqsimlanishi,   kundalik   davomat,
muassasaning   moddiy-texnika   bazasi,   kadrlar   tarkibi   (pedagogik   va   xizmat
ko’rsatuvchi),   ularning   g’oyaviy-siyosiy   saviyasi,   kasb   malakasi   va   mahorati,
mehnat   va   ijro   intizomi,   jamoaning   yutuq   va   kamchiliklari,   ularni   bartaraf   etish
yuzasidan amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar xususida ma’lumot beradi.
Bu suhbat asosida tekshiruvchilarda muassasa to’g’risida dastlabki taassurot paydo
bo’ladi.   So’ngra   nazoratchi-uslubchi   tasdiklangan   reja   bo’yicha   tekshirish,
o’rganish   ishlarini   boshlaydi.  
Quyida tekshiruvga oid asosiy savollar keltiriladi: 
1)   maktabgacha   ta’lim   muassasadagi   ta’lim-tarbiya   ishlarining   ahvoli,
«Maktabgacha ta’lim muassasasida ta’lim-tarbiya dasturi» talablarining bajarilishi,
bolalarning bilimi va ko’nikmalari, tarbiyachining ishlash uslublari;
24 • kadrlarni   tanlash,   joyjoyiga   qo’yish,   tarbiyalash,   ishlash   malakalarini
oshirish omillari; muassasadagi uslubiy ishlar, uslubiy kabinet faoliyati;
• tashkiliy   pedagogik   va   moliyaviy-xo’jalik   ishlarning   ahvoli;   belgilangan
rejalarning bajarilishi, yo’llanmalar soni, bolalarning davomati;
• bolalarga   tibbiy   xizmat   ko’rsatish   sifati;   bolalar   ovqatlanishining   ratsional
tashkil etilishi;
• ota-onalarning   muassasa   faoliyatidagi   ishtiroki;  
mudiraning maktabgacha ta’lim muassasasiga rahbarligi, boshqarish uslubi;
mudira   va   uslubchi   tomonidan   ta’lim-tarbiya   ishlari,   dastur   talablarining
bajarilishini nazorat etishi; 
• muassasaning   moddiy-texnika   bazasining   ahvoli,   moliya-xo’jalik   faoliyati,
smetaning bajarilishi, xarajatlarning to’g’ri sarflanishi;
• ta’lim-tarbiya   yo’nalishidagi   ish   rejalarning   bajarilishi,   Pedagogik   kengash,
umumiy   majlislar,   ota-onalar   yig’ilishlari,   Maktabgacha   ta’limi   bo’limlari
tomonidan   chiqarilgan   buyruq   va   farmoyishlarning   bajarilishini   nazorat
etish;
• muassasada   ish   hujjatlarini   to’g’ri   yuritish,   jamlash   va   saqlanishini
ta’minlash;
10) nazoratchi-uslubchining tekshiruv natijalariga doir xulosa va takliflari bo’yicha
yakuniy Pedagogik kengashning o’tkazilishi.
Yalpi tekshiruvning yakuni uning maqsadiga va vazifalariga bog’liq. 
25 Nazoratchiuslubchi   pedagogik   yoki   umumiy   majlis   o’tkazib,   tekshirilgan
masalalar,   maktabgacha   ta’lim   muassasasining   ahvoli,   ishlarni   yanada   yaxshilash
borasidagi taklif va mulohazalarini bayon etadi.
Nazorat   natijalari   bo’yicha   uch   nusxada   dalolatnoma   tuzilib,   biri   tuman,   shahar
Maktabgacha   ta’limi   bo’limiga,   ikkinchisi   muassasaga,   uchinchisi
tekshiruvchilarga   beriladi.   Bundan   tashqari,   tekshiruv   natijalari   asosida
tayyorlangan ma’lumotnomada aniq taklif va tavsiyalar bayon etiladi. 
Tematik   tekshiruv   bu   —   odatda,   yilda   bir   marta   o’tkazilib,   maktabgacha   ta’lim
muassasasi   faoliyatining   ayrim   tomonlarini   (muayyan   yo’nalishlar   yoki   mavzular
doirasida)   nazorat   qilish   shakli   hisoblanadi.   Masalan,   «Mehnat   tarbiyasi»,
«Axloqiy   tarbiya»,   «Maktab   bilan   aloqa»,   «O’yin   mashg’ulotlarini   tashkil   etish»
kabi mavzular shular jumlasidandir.
Masalan,  «Mehnat   tarbiyasi»  mavzusi   bo’yicha   tekshiruvda  quyidagi   masalalarga
aniqlik   kiritish   nazarda   tutiladi:  
• guruh   rejalari   muddatini   e’tiborga   olgan   holda   tekshirish   (chorak
mobaynida,   yarim   yillik).   Maqsad:   bajarilgan   va   bajariladigan   ishlarni
aniqlash;
• mashg’ulotlarni   kuzatish   va   tahlil   qilish;   bolalar   mehnatining   eng   muhim
tomonlarini ko’ra olish;
• kattalar va bolalarning birgaliqdagi mehnatini kuzatish;
• bolalarning   kattalar mehnatiga munosabati;
• bolalar o’yinlarida mehnatni aks ettiruvchi jaraenlarni kuzatish;
• bolalar bilan individual suhbatlashish;
• bolalar tomonidan bajarilgan ishlar tahlili;
• tarbiyachining kundalik yozuvlarini ko’zdan kechirish;
• guruhdagi o’quv materiallarini tekshirish.
26 Nazoratchi-uslubchi   guruh   rejalarini   (3—6   oylik)   o’rganib,   unda   ko’zda   tutilgan
maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirilishini,   oylik,   chorak   va   istiqboldagi   ish
rejalarida   ta’lim-tarbiyaning   barcha   yo’nalishlari   e’tiborga   olingani,   qaysi
yo’nalish   tushirib   qoldirilgani   va   buning   sabablarini   aniqlab   olishi   kerak.
http://hozir.org
 
                                                       
                             
 
27 XULOSA
Bolalar   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   bolalarni   markazlarda   mashg’ulotlar
tashkil qilish ular  bilan doimo bevosita munosabatda bo’lishni talab qiladi.Har bir
bolaning   xoxish   va   istagidan   kelib   chiqib   markazlarda   jalb   eilishi   bolajonlarning
xoxishidan   kelib   chiqib.   Buni   ta’minlovchi   shartlardan   biri   bolalar   maktabgacha
ta’lim   tashkilotida   jonli   tabiat   burchagini   bo’lishidir.   Bolalarni   tabiat   bilan   uzviy,
davomli va sistemali tarzda tanishtirish ularda jonli tabiat burchagida yashovchilar
haqida   chuqur   va   puxta   bilimlarni,   mehnat,   malaka   hamda   ko’nikmalarni   hosil
qilish,   kuzatuvchanlikni   o’stirish   uchun   sharoit   yaratadi.   Ana   shu   malaka   va
ko’nikmalar   asosida   tabiatga   exti ѐW tkorona   munosabat   ham,   unga   qiziqish   ham
tarbiyalanadi. Tabiat burchagidagi hayvon va o’simliklar tashqi ko’rinishidan  ѐ	
W rqin,
jozibador,   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotidagi   bolalarning   hali   unchalik   barqaror
bo’lmagan diqqatini o’ziga jalb qila oladigan bo’lishi kerak;
Fan- tabiat markazida bu turdagi o’simlik va hayvonlarning bir necha xili mavjud
bo’lishi   lozim.   CHunki   bolalar   kuzatish   ob’ektida   faqat   umumiy   belgilarnigina
emas,   balki   o’ziga   xos   xususiyatli   belgilarni   ham   ko’ra   olishlari   kerak.   Bu
bolalarning   tirik   organizmlarning   xilma-xilligi   hamda   takrorlanmasligini   bilib
olishlariga yordam beradi; 
Ilm - fan, ma’rifat - madaniyat asrlar davomila insoniyat olamida so‘nmas mash’al
bo‘lib, yoritib kelgan.. Bizga ma’lum bo‘lmagan tarix zarvaraqlari qatida pinhona
yotgan   qadriyatlarimiz,   noyob   qo‘lyozma   asarlarimiz,   qadimiy   yodgorliklarimiz
istiqlol   sharofati   bilan   tadqiqotchi   olimlarimiz   tomonidan   teran   o‘rganilmoqda.
Tarix   -   insonning   barkamollik,   taraqqiyot   yo‘li.   Moziyii   bilmaslik   o‘zini
anglamaslikdir.   O‘zini   anglagan   halqgina   buyuk   kishilarning   nomlarini   e’zozlab
ruhi   poklarini   doimo   yod   etadi.   Agar   biz   o‘tmish   tariximizga,   nazar   tashlasak,
yashab   ijod   etgan   pedagoglarimiz   o‘zlari   ijod   etgan   davrlardayoq   bolaning   har
tomonlama   o‘sishida,   ma’naviy   ozuqa   beradigan   tabiatning   nozne’matlari   uning
mo‘jizalaridir deb ta’kidlab o‘tganlar.
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
1. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017-yil  30-sentabrdagi  PQ-3305-son
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi qarori.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016-yil   29-dekabrdagi   PQ-2707-son
“2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori. 
3.   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga
qo‘yiladigan “Davlat talablari”. 2018-yil 3-iyul, ro‘yxat raqami 3032.
4. “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi O‘zbekiston  Respublikasi Maktabgacha ta’lim
vazirligining   2018-yil   7-iyuldagi   4-sonli   hay’at     yig‘ilishi   qarori     bilan
tasdiqlangan va nashr etilgan dasturi.
5.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   qisqa   muddatli   guruhlar   faoliyatini   tashkil
etishda tarbiyachilarni tayyorlash bo‘yicha trening moduli. T.: 2017-y.
6.   “Bolangiz   maktabga   tayyormi?”   O’zb   Res.   Xalq   ta’limi   vazirligi   Respublika
ta’lim markazi, Ma’rifat-Madadkor nashriyoti.
29 _______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
                Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi,   mazmunda     keltirilgan     ijobiy   tomonlar   va   rejaning   izchil
yoritilganligi,   mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________
__________________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi):  Ball __________ 
30 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
 
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
             (FISH)                                                                                              (imzo)
31

Maktabgacha  ta’lim tashkiloti yillik ish rejasining moxiyati, maqsad va vazifalari 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli
  • O'quvchi yoshlarni umummilliy qadriyatlar asosida tarbiyalash texnologiyasi
  • Ta’limni o‘zlashtirilishi va rivojlanishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский