Maktabgacha ta’lim tashkilotini tashkil etish va ularga rahbarlik qilish

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
MAVZU: Maktabgacha ta’lim tashkilotini tashkil etish va ularga rahbarlik
qilish
                         Kurs ishi rahbari : A. M. Kojageldiyeva
                          Bajardi:   MT21-S-01 guruh talabasi
                             O’rinboyeva Mohinur
“Himoyaga tavsiya etilsin”                                             
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”   
 kafedrasi mudiri              
___________ PhD, dotsent X.I.Yusupova
Toshkent  - 2024
1 MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………..............................…..3
I BOB.  MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARI VA 
ULARDA TA'LIM-TARBIYA JARAYONLARINI TASHKIL 
ETISH ………………………………………............................................…....11
1.1.Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil etishga qo'yiladigan 
talablar……………………………………………………................................11
1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil qilish tartibi……………….….17
II BOB. MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARINI MAQSAD 
VAZIFALARI …………..………………………………………...…………..20
2.1. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarining faoliyatlarini tashkil 
etish…………………………………………………………………………….20
2.2.Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida direktorning faoliyati va ahamiyati......23 
XULOSA………………………………………………………………………27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………..28
2                                                     KIRISH  
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“Maktabgacha   ta’lim   tizimini   boshqarishni   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”   2018-yil   30-sentabrdagi   PQ-3955-son   qaroriga   muvofiq,   shuningdek,
maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   sog‘lom,   faol,   to‘laqonli,
jamiyatga   moslashgan   bola   shaxsini   shakllantirish,   o‘sishida   turli   nuqsonlari
bo‘lgan   bolalarni,   shuningdek   reabilitatsiya   qilish   va   sog‘lomlashtirishga   muhtoj
bolalarni   o‘qitish,   tarbiyalash   va   integratsiya   qilish   uchun   qulay   muhit   yaratish
maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. Quyidagilar:
Umumiy   tipdagi   davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari
to‘g‘risidagi nizom   1-ilovaga        muvofiq;
Maktabgacha  ta’lim  tashkilotlaridagi  qisqa  muddatli  guruhlar  to‘g‘risidagi
nizom   2-ilovaga        muvofiq;
Ko‘p   tarmoqli   ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   va
qo‘shma   tipdagi   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   to‘g‘risidagi   nizom   3-
ilovaga        muvofiq;
Bolalarni   ko‘p   tarmoqli   ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlariga   va   qo‘shma   tipdagi   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlariga   yo‘llash
bo‘yicha   tibbiy-psixologik-pedagogik   komissiya   to‘g‘risidagi   nizom     4-   
ilovaga        muvofiq tasdiqlansin.
2. O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi Sog‘liqni saqlash
vazirligi,   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi,   Moliya   vazirligi,   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi   Jo‘qorg‘i   Kengesi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimliklari   bilan
birgalikda   respublika   davlat   ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari
faoliyatini o‘rganishni ta’minlasin.
O‘rganish yakunlariga ko‘ra:
2019-yil   1-iyulgacha   bo‘lgan   muddatda   —   Toshkent   shahri   davlat
ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   faoliyatini   maqbullashtirish
bo‘yicha;
2019-yil   1-dekabrgacha   bo‘lgan   muddatda   —   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi   va   viloyatlar   davlat   ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim
3 tashkilotlari   faoliyatini   maqbullashtirish   bo‘yicha   takliflarni   ishlab   chiqsin   va
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
3. Belgilab qo‘yilsinki:
2019-yil   1-iyundan   boshlab   davlat   ko‘p   tarmoqli   ixtisoslashtirilgan
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   rahbarlarining,   pedagog   xodimlar   va   tibbiyot
xodimlarining lavozim maoshlari va bazaviy tarif stavkalariga 100 foiz miqdorida
qo‘shimcha haq to‘lanadi;
2019-yil   1-sentabrdan   boshlab   davlat   ko‘p   tarmoqli   ixtisoslashtirilgan
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   tarbiyachilari   yordamchilarining,   shuningdek,
qo‘shma   tipdagi   davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlaridagi   o‘sishida   jismoniy
yoki   ruhiy   nuqsonlar   bo‘lgan   bolalarga   mo‘ljallangan   guruhlarda   ishlaydigan
tarbiyachilar,   pedagog   xodimlar   va   tibbiyot   xodimlari   yordamchilarining   lavozim
maoshlari   va   bazaviy   tarif   stavkalariga   100   foiz   miqdorida   qo‘shimcha   haq
to‘lanadi.
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi,   Bandlik   va
mehnat munosabatlari vazirligi hamda Moliya vazirligi uch oy muddatda umumiy
tipdagi   davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining,   ko‘p   tarmoqli
ixtisoslashtirilgan   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   va   qo‘shma   tipdagi
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   namunaviy   shtat   birliklarini   qayta   ko‘rib
chiqsinlar.
5. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Ta’lim sifatini
nazorat   qilish   davlat   inspeksiyasi,   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   va   Sog‘liqni
saqlash   vazirligi   uch   oy   muddatda   ushbu   qarordan   kelib   chiqib   Nodavlat   ta’lim
xizmatlarini   ko‘rsatish   sohasidagi   faoliyatni   litsenziyalash   to‘g‘risidagi   nizomga
o‘zgartish va qo‘shimchalar  kiritishni nazarda tutuvchi  Hukumat qarori loyihasini
ishlab chiqsin va Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
(6-band   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2021-yil   20-
maydagi   320-sonli   qaroriga        asosan   o‘z   kuchini   yo‘qotgan   —   Qonunchilik
ma’lumotlari milliy bazasi, 21.05.2021-y., 09/21/320/0482-son)
7.   O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   manfaatdor
vazirliklar va idoralar bilan birgalikda bir oy muddatda ular qabul qilgan normativ-
huquqiy hujjatlarni ushbu qarorga muvofiqlashtirsin.
8.   Ushbu   qarorning   bajarilishini   nazorat   qilish   O‘zbekiston   Respublikasi
Bosh   vazirining   ijtimoiy   rivojlantirish   masalalari   bo‘yicha   o‘rinbosari   A.A.
4 Abduxakimov, O‘zbekiston Respublikasi  maktabgacha ta’lim vaziri A.V. Shin va
O‘zbekiston   Respublikasi   sog‘liqni   saqlash   vaziri   A.K.   Shadmanov   zimmasiga
yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri A. ARIPOV
        Kecha: Maktabgacha ta’lim sohasida misli ko‘rilmagan o‘zgarishlarni bugun 
har bir yurtdoshimiz sezib, kuzatib turibdi. Ta’limning poydevori hisoblangan 
maktabgacha ta’lim tizimiga(MTT) davlat tomonidan bu qadar tizimli va bir-birini 
to‘ldiruvchi e’tibor hamda amaliy yordam kuzatilmagan, desak mubolag‘a 
bo‘lmaydi. 
        Sohada yig‘ilib qolgan muammolarni hal etish va 3 yoshdan 7 yoshgacha 
bo‘lgan bolalarning to‘laqonli ta’lim-tarbiya olishini ta’minlash masalasi 
davlatimiz rahbari tomonidan kechiktirib bo‘lmas vazifa sifatida ilgari surildi. 
Sababi bog‘chalar ta’lim muassasasi vazifasini bajarish o‘rniga ota-ona ishda 
bo‘lgan vaqtda bolaga qarab turadigan muassasaga aylanib qolgani, qamrovning 
pastligi, binolarning ta’mirtalabligi, boshqa maqsadlarda ishlatilgani, metodik 
jihatdan to‘liq ta’minlanmagani, pedagoglar ijtimoiy himoyasi va maoshining 
pastligi kabi kompleks muammolarni hal etish kechiktirib bo‘lmas masala edi. 
Keyingi 20 yil davomida davlat tasarrufidagi maktabgacha ta’lim muassasalari 
soni 45 foizga kamaygani, 2,45 million boladan 818 ming nafarigina bog‘chalarga 
qamrab olingani bu fikrlar isboti bo‘la oladi. Maktabgacha ta’lim 
muassasalari(MTM) infratuzilmasi va moddiy-texnik bazasining yaroqsiz holati 
bolalarni maktabgacha ta’lim bilan to‘liq qamrab olishni ta’minlashga imkon 
bermasdi. Ayrim mutasaddilarning sustkashligi tufayli sohani rivojlantirish 
bo‘yicha belgilangan ishlar vaqtida bajarilmagani, nodavlat bolalar bog‘chasini 
ochish borasidagi harakatlar paysalga solingani, joylardagi bog‘chalarda qurilish 
ishlari to‘liq yakuniga yetkazilmagani kabi kamchiliklar o‘z ortidan uzluksiz 
xatoliklarni ergashtirib kelardi. O‘rganish shuni ko‘rsatdiki, maktabgacha ta’limni 
boshqarishning amaldagi tizimi mavjud muammolarni o‘z vaqtida aniqlash va 
bartaraf etish, shuningdek, mazkur sohani yanada rivojlantirish uchun innovatsion 
qarorlarni ishlab chiqish va joriy etish imkonini bermay qolgan edi. 2017-yil 16-
5 avgust kuni bo‘lib o‘tgan yig‘ilish maktabgacha ta’lim tizimi tarixida qoladigan 
yig‘ilish bo‘ldi. Shu kuni mamlakatimiz Prezidenti davlat milliy genofondini 
mustahkamlash borasida gapirib, ta’limning ilk bosqichini rivojlantirishning 
ko‘plab yo‘nalishlarini belgilab berdi. Xususan, maktabgacha ta’lim tizimini 
tarkibiy jihatdan tubdan isloh qilish, mazkur muassasalarga bolalarni to‘la qamrab 
olish bo‘yicha muhim vazifalar qo‘yildi. — Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga 
ega bo‘lgan ta’lim-tarbiya tizimi haqida gapirganda, Abdulla Avloniy 
bobomizning dono fikrlarini takror va takror aytishga to‘g‘ri keladi: ta’lim-tarbiya 
— biz uchun hayot-mamot masalasidir, — dedi Prezident. — Qaysi sohani 
olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib biror-bir 
o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz. 
        Bunday kadrlarni, millatning sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, 
maktabgacha ta’lim tizimidan boshlanadi. Bog‘cha tarbiyasini olgan bola bilan 
bog‘chaga bormagan bolani solishtirganda, ularning fikrlash darajasi o‘rtasida yer 
bilan osmoncha farq borligini sezish qiyin emas.
        Shuning uchun ham biz maktabgacha ta’lim tizimini qayta ko‘rib chiqish 
masalasini davlat siyosati darajasiga ko‘tarib, bu borada katta ishlarni boshladik. 
Agar shu ishni har tomonlama puxta o‘ylab amalga oshirmasak, butun ta’lim 
tizimida sifat o‘zgarishiga erishishimiz, ta’limning uzluksizligini ta’minlashimiz 
qiyin bo‘ladi, — deya ta’kidladi Shavkat Mirziyoyev. Bugun Yuqoridagi 
ayrimlarinigina sanaganimiz boshi bor-u oxiri ko‘rinmay qolgan muammolarni 
bartaraf etish uchun birinchi qadam sifatida O‘zbekiston Respublikasi 
Maktabgacha ta’lim vazirligi(MTV) tashkil etildi. Maktabgacha ta’lim tizimini 
isloh qilishdagi mavjud muammolarni bartaraf etish maqsadida qabul qilingan 
Prezident qarorida keng ko‘lamli tadbirlarni amalga oshirish ko‘zda tutildi. 
Maktabgacha ta’lim tizimini rivojlantirishga qaratilgan yagona davlat siyosatini 
amalga oshirish, tizimni tarkibiy jihatdan tubdan isloh qilish, boshqaruv 
tuzilmasini tashkil etish choralari belgilandi. “O‘zbekiston Respublikasi 
Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida”gi qarorga 
muvofiq bu sohada yangi tizim yaratildi. — Yangi vazirlik oldiga maktabgacha 
6 ta’lim sohasida yagona davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish, 
maktabgacha ta’lim muassasalari davlat va nodavlat tarmog‘ini kengaytirish va 
moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, ularni  malakali pedagog kadrlar bilan 
ta’minlash, maktabgacha ta’lim muassasalariga bolalarni qamrab olishni keskin 
oshirish, ta’lim-tarbiya jarayonlariga zamonaviy ta’lim dasturlari va 
texnologiyalarini tatbiq etish orqali bolalarni intellektual, ma’naviy-estetik, 
jismoniy rivojlantirish hamda ularni maktabga tayyorlash sifatini tubdan 
yaxshilash vazifalari qo‘yildi, — deydi Maktabgacha ta’lim vaziri Agrepina Shin.  
         Nodavlat maktabgacha ta’lim: nimasi afzal? Ochig‘i, avvallari xususiy 
bog‘cha degan nomning o‘zi odamlarni biroz o‘zidan itarardi. Chunki davlat 
bog‘chasi bilan xususiy bog‘cha narxi o‘rtasidagi tafovut keskin farqlanar, bunday 
ta’lim tashkilotiga moddiy jihatdan baquvvat oilalar farzandlari borishi kerak 
degan tushuncha shakllangan edi. Bu qarash bugun biroz bo‘lsa-da o‘zgardi. 
Sababi nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish borasida
olib borilayotgan sa’y-harakatlar evaziga bugun yurtimizda nodavlat maktabgacha 
ta’lim tashkilotlari (NMTT) soni keskin ortdi. Bugungi kunda maktabgacha ta’lim 
muassasalari tarmog‘ini kengaytirish, ularning moddiy-texnik bazasini 
mustahkamlash, yangi bog‘chalar qurish bo‘yicha davlat dasturi qabul qilinib, 
amalga oshirilmoqda. Bu esa tizimda sog‘lom raqobatni shakllantirish hamda 
ta’lim xizmatlari turini ko‘paytirishga xizmat qiladi. Investorlar tashkil etilayotgan 
maktabgacha ta’lim muassasalarida davlat ta’lim talablariga, sanitariya-gigiyena va
boshqa normalarga rioya qilish, kelishuv amal qilishining butun muddati davomida
faoliyat yo‘nalishini saqlab qolish, shuningdek, maktabgacha ta’lim xizmatini 
ko‘rsatish narxining maqbulligi va arzonligini ta’minlash uchun mas’ul bo‘lishi 
nazarda tutilmoqda. Bunda investorlarga preferensiyalar, shuningdek, imtiyozli 
kreditlar taqdim etilmoqda.
         Nega NMTT narxida o‘zgarish ro‘y berdi? Vazirlar Mahkamasining 
“O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi va uning tizimidagi 
muassasalarning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash hamda nodavlat 
maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyatini qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risida”gi 
7 qaroriga ko‘ra bo‘sh turgan binolar nol qiymatda tadbirkorlarga berildi, 
davlatxususiy sheriklik (DXSh) shartlarida tashkil etilgan nodavlat maktabgacha 
ta’lim muassasalari uchun qator soliq imtiyozlari nazarda tutildi. Xususan, 
nodavlat MTM faoliyat ko‘rsatishni boshlagan paytdan boshlab 10 yil muddatga 
barcha turdagi soliqlar va davlat maqsadli jamg‘armalariga majburiy 
ajratmalardan, DXSh to‘g‘risida bitim tuzilgan kundan boshlab 2 yil muddatga — 
tasdiqlanadigan ro‘yxatlar bo‘yicha olib kelinadigan asbob-uskunalar, inventar, 
o‘quv qo‘llanmalari va o‘yin zonalari uchun bojxona to‘lovlaridan ozod etildi. 
Davlat-xususiy sherikchilik shartlari asosida faoliyat yuritadigan nodavlat 
maktabgacha ta’lim muassasalariga O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti 
mablag‘laridan subsidiyalar ajratilishi belgilandi. Bular narx siyosatiga ta’sir 
etmasdan qolmaydi, albatta. 
        Nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish bo‘yicha 
qabul qilingan qator me’yoriy hujjatlar asosida hududda 12 ta nodavlat 
maktabgacha ta’lim tashkiloti foydalanishga topshirilgan bo‘lsa, 115 ta 
davlatxususiy sherikchilik asosidagi bog‘cha ishga tushirildi, — deydi 
Surxondaryo viloyati maktabgacha ta’lim boshqarmasi boshlig‘i Robiya 
Kattayeva. — Shuningdek, aholiga qulaylik yaratish maqsadida tashkil etilgan 200 
dan oshiq xonadon bog‘chalar ham bolalarni maktabga tayyorlash borasidagi 
maqsadlarimizni amalga oshirishda ko‘makchi bo‘lyapti. Ayniqsa, viloyatning 
chekka hududlaridagi maktabgacha ta’lim tashkilotida bolasi tarbiyalanishni 
istagan ota-onalar orzusi amalga oshyapti. Qayerga bormang: yig‘ilishgami, 
to‘ygami, ma’rakagami barcha bog‘chalar haqida gapiradi, bolalari yozish-
chizishni o‘rganayotganini aytadi. Ertaga Qaror bilan belgilangan vazifalarning 
amalga oshirilishi natijasida, maktabgacha ta’lim tizimi va uni rivojlantirish uchun 
alohida e’tibor qaratiladi, o‘quv-tarbiya jarayoniga o‘qitishning zamonaviy ilg‘or 
shakllari, yangi pedagogik va axborot texnologiyalari, ta’lim-tarbiyaning samarali 
shakl va usullari joriy etiladi, maktabgacha ta’lim muassasalarining moddiy-texnik 
bazasi yaxshilanadi, 5- 6 yoshli bolalarni maktabgacha ta’limga 100 foiz qamrab 
olish imkoniyati yaratiladi. Ta’limning poydevor qatlamida bunday ta’lim 
8 muhitining yaratilishi pirovardida erkin fikrlovchi SHAXS kamoli diqqat 
markazda turibdi. Zero, bugungi kunda MTTlarda tarbiyalanayotgan bolalarga 93 
555 mingdan ziyod pedagog xodimlar ta’lim-tarbiya beradi. Bolaning 
dunyoqarashi, didi shakllanadigan davr maktabgacha ta’lim yoshiga to‘g‘ri keladi. 
Demak, bu yoshdagi barcha bolalar maktabgacha ta’limga qamrab olinadi.
        Dunyo mamlakatlarining maktabgacha ta’lim sohasidagi tajribalarini 
o‘rganish va ulardan milliy mentalitetimizni hisobga olgan holda foydalanish 
natijasida xalqaro standartlar darajasidagi maktabgacha ta’lim tizimi yaratiladi. 
Maktabgacha ta’lim tizimi oldiga qo‘yiladigan davlat talablari, ta’lim-tarbiya 
dasturlari ilg‘or xorijiy tajriba asosida takomillashtiriladi. Ushbu dasturlar 
bolalarga o‘qish va yozishni turli o‘yinlar orqali o‘rgatish, ularning zerikmasligi, 
aksincha, bog‘chaga xursand bo‘lib borishiga xizmat qiladi. 2030-yilga qadar. 
Maktabgacha ta’lim tizimini tanqidiy o‘rganish va yanada takomillashtirish 
yuzasidan takliflar ishlab chiqish bo‘yicha komissiya tashkil etildi. Komissiya 
tomonidan maktabgacha ta’lim sohasidagi qonunchilik undagi bo‘shliqlar, 
korrupsiya va boshqa huquqbuzarliklarni yuzaga keltiruvchi normalarni aniqlash 
nuqtayi nazaridan tahlil etildi. Shuningdek, maktabgacha ta’lim sohasida davlat 
siyosatini samarali ro‘yobga chiqarishga to‘sqinlik qiluvchi tizimli muammolarni 
aniqlash hamda kompleks o‘rganish ishlari amalga oshirildi. Shunga ko‘ra 
O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasi ishlab chiqilib, uni amalga oshirishni ko‘zlovchi “Yo‘l xaritasi”da 
2019—2024 va 2025— 2030-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini 
rivojlantirishning maqsadli ko‘rsatkichlari belgilandi. Konsepsiya o‘rta va uzoq 
muddatli istiqbol uchun maktabgacha ta’lim tizimini rivojlantirish maqsadlari, 
vazifalari, ustuvorliklari va bosqichlarini belgilab berdi. 
        O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha 
rivojlantirish konsepsiyasi maktabgacha ta’lim sohasini rivojlantirishga 
yo‘naltirilgan dasturlar va kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish uchun asos 
bo‘ladi. Hujjat malakali pedagog kadrlar yetishmovchiligi, davlat MTTlarining 
to‘lib ketganligi, moddiy-texnik holatining nomuvofiqligi hamda davlat o‘quv  
9 metodik materiallari bilan past darajada ta’minlanganligi muammolarining hal 
etilishini nazarda tutadi.
Kurs ishining maqsadi :   Maktabgacha ta'lim tashkilotlari va 
ularda ta'lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish ahamiyatini o’rganish.
Kurs ishining vazifasi:
1.O‘rganilayotgan mavzu mazmunini ochib beruvchi adabiyotlarni o‘rganish.
2.   :   Maktabgacha ta'lim tashkilotlari va   ularda ta'lim-tarbiya jarayonlarini tashkil
etish .
3.  Ularning bola sog’lom rivojlanishidagi ahamiyatini kuzatish.
Kurs  ishining  obyekti .   :   Maktabgacha   ta'lim  tashkilotlari   imkoniyati   cheklangan
bolalarning yoshga doir pedagogik va psixologik xususiyatlarini o’rganish
Kurs ishining predmeti.  Maktabgacha ta’lim  tashkilotlarida imkoniyati 
cheklangan bolalarni    sog‘lom rivojlanishini  takomillashtirish yo ‘ llari. 
Kurs ishining tuzilishi.  Kirish, 2 bob, 4 bo’lim, xulosa, glossariy va foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
10 I BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARI VA ULARDA
TA'LIM-TARBIYA JARAYONLARINI TASHKIL ETISH
1.1 Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil etishga qo'yiladigan talablar
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori:
O‘tgan davr mobaynida sog‘lom va har tomonlama rivojlangan o‘sib kelayotgan 
avlodning shakllanishini ta’minlashga qaratilgan samarali maktabgacha ta’lim 
tizimini tashkil qilish bo‘yicha kompleks tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlar amalga 
oshirildi.
Shu bilan birga, mavjud tizimli kamchiliklar maktabgacha ta’lim sohasida davlat 
siyosatini to‘liq amalga oshirishga to‘sqinlik qilmoqda, xususan:
birinchidan,   maktabgacha ta’limni boshqarishning amaldagi holati tizimli 
muammolarni o‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish, mazkur sohada, shu jumladan,
nodavlat sektorda zamonaviy innnovatsion texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy 
etish imkonini bermayapti;
ikkinchidan,   maktabgacha ta’lim sohasiga investitsiyalarni jalb qilishga, shu 
jumladan, ijtimoiy-hammabop maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish, 
ularni moddiy-texnik jihatdan qayta jihozlash va ilg‘or pedagogik texnologiyalarni 
qo‘llashga qaratilgan davlat-xususiy sheriklik mexanizmlari joriy qilinmagan;
uchinchidan,   maktabgacha ta’lim muassasalari infratuzilmasi va moddiy-texnik 
bazasining amaldagi holati bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalari bilan to‘liq 
qamrab olishni ta’minlashga imkon bermayapti, mamlakatda aholi sonining o‘sishi
ayrim maktabgacha ta’lim muassasalarining haddan tashqari bandligiga olib 
kelmoqda;
to‘rtinchidan,   milliy madaniy-tarixiy qadriyatlarni aks ettiruvchi va bolalikdan 
kitob o‘qishga qiziqishni uyg‘otuvchi o‘quv-metodik, didaktik (shu jumladan, 
o‘yinlar va o‘yinchoqlar) materiallar va badiiy adabiyotlarni tayyorlash hamda 
maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyatiga joriy etish ishlari zamonaviy 
talablarga javob bermaydi;
beshinchidan,   kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlashning amaldagi tizimi 
maktabgacha ta’lim sohasini bolalarni tarbiyalash va har tomonlama rivojlantirish 
masalalarini professional darajada hal etishga qodir yuqori malakali mutaxassislar 
bilan ta’minlay olmaydi;
oltinchidan,   maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini moddiy rag‘batlantirish
tizimining past darajada ekanligi malakali kadrlarni jalb qilish imkonini 
bermayapti;
yettinchidan,   maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarga tibbiy xizmat 
ko‘rsatish bo‘yicha hududiy sog‘liqni saqlash organlari ishini tashkil etishdagi 
kamchiliklar bolalarning hayoti va sog‘lig‘ini himoya qilish, shu jumladan, 
sog‘lom ovqatlanishini ta’minlash bo‘yicha profilaktik chora-tadbirlar 
samaradorligining pasayishiga olib kelmoqda.
        Maktabgacha ta’limni boshqarishning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish, 
11 tarbiya va o‘quv jarayonini takomillashtirish, maktabgacha ta’lim muassasalarini 
yuqori malakali mutaxassislar bilan to‘ldirish, ularning infratuzilmasi va moddiy-
texnik jihozlanishini yaxshilash maqsadida:
1. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi, 
Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, mahalliy davlat hokimiyati 
organlarining maktabgacha ta’lim sohasidagi faoliyati qoniqarsiz deb topilsin.
2. Belgilab qo‘yilsinki, 2018-yil 1-yanvardan boshlab Toshkent, Nukus 
shaharlarida, viloyatlar markazlarida eksperiment tariqasida davlat-xususiy 
sheriklik shartlarida, shu jumladan, quyidagilarni nazarda tutgan holda yangi 
maktabgacha ta’lim muassasalari tashkil etiladi:
zamonaviy ijtimoiy-hammabop maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish 
maqsadida investorlarga yer uchastkalari, bo‘sh turgan binolar, shu jumladan, 
faoliyat yuritmayotgan va tarbiyalanuvchilar soni kam bo‘lgan davlat maktabgacha
ta’lim muassasalarini beg‘araz ajratish;
investorlarga maktabgacha ta’lim muassasalarini, ayniqsa shunday muassasalarga 
yuqori ehtiyoj mavjud va infratuzilmasi rivojlanmagan hududlarda tashkil etish 
uchun zarur bo‘lgan soliq imtiyozlari va boshqa preferensiyalarni, shuningdek, 
imtiyozli kreditlarni taqdim etish imkoniyati;
investorlar tomonidan vakolatli davlat organlari bilan 50-yil muddatga tuziladigan 
davlat-xususiy sheriklik to‘g‘risidagi kelishuv asosida loyihani amalga oshirish;
investorlar tomonidan davlat-xususiy sheriklik to‘g‘risidagi kelishuvda nazarda 
tutilgan shartlarga, maktabgacha ta’lim sohasidagi davlat talablariga, sanitariya-
gigiyena normalariga qat’iy rioya etish, kelishuv amal qilishining butun muddati 
davomida faoliyat yo‘nalishini saqlab qolish bo‘yicha majburiyatlarni qabul qilish, 
shuningdek, maktabgacha ta’lim muassasalari xizmati narxining ijtimoiy 
hammabopligini ta’minlash;
davlat-xususiy sheriklik to‘g‘risidagi kelishuv shartlariga o‘zgartish va 
qo‘shimchalar kiritish hamda ularni bekor qilish mexanizmlari.
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi Iqtisodiyot vazirligi, Moliya 
vazirligi, Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish va raqobatni 
rivojlantirish davlat qo‘mitasi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, 
viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari bilan birgalikda 2018-yilda o‘tkazilgan 
eksperiment yakunlari yuzasidan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga 
respublikaning boshqa hududlarida maktabgacha ta’lim sohasida davlat-xususiy 
sheriklik mexanizmlarini joriy etish bo‘yicha takliflar kiritsin.
3. Toshkent shahrida joylashgan davlat maktabgacha ta’lim muassasalariga 
tadbirkorlik subyektlari bilan sifat talablariga va sanitariya-gigiyena normalariga 
javob beradigan oziq-ovqat mahsulotlari va tayyor ovqatlarni yetkazib berish 
bo‘yicha to‘g‘ridan-to‘g‘ri shartnomalar tuzishga eksperiment tariqasida ruxsat 
berilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi Moliya vazirligi, Iqtisodiyot 
vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi hamda Xususiylashtirilgan korxonalarga 
ko‘maklashish va raqobatni rivojlantirish davlat qo‘mitasi bilan birgalikda 2017-
12 yilda o‘tkazilgan eksperiment yakunlari yuzasidan O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasiga respublikaning boshqa hududlarida mazkur amaliyotni joriy
etish bo‘yicha takliflar kiritsin.
4. O‘zbekiston Respublikasida maktabgacha ta’lim tizimini yanada 
takomillashtirish bo‘yicha “Yo‘l xaritasi” (keyingi o‘rinlarda “Yo‘l xaritasi” deb 
yuritiladi) 1-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Belgilansinki, vazirliklar, idoralar va boshqa tashkilotlar rahbarlari “Yo‘l 
xaritasi”da nazarda tutilgan tadbirlarning o‘z vaqtida, to‘liq va sifatli bajarilishiga 
shaxsan javobgardir.
5. Maktabgacha ta’lim tizimini tanqidiy o‘rganish va yanada takomillashtirish 
yuzasidan takliflar ishlab chiqish bo‘yicha komissiya (keyingi o‘rinlarda 
Komissiya deb yuritiladi) 2-ilovaga muvofiq tashkil etilsin.
6. Quyidagilar Komissiyaning asosiy vazifalari etib belgilansin:
maktabgacha ta’lim sohasidagi qonunchilikni undagi bo‘shliqlarni, korrupsiya va 
boshqa huquqbuzarliklarni yuzaga keltiruvchi normalarni aniqlash nuqtai 
nazaridan inventarizatsiya qilish va tahlil etish;
maktabgacha ta’lim sohasida davlat siyosatini samarali amalga oshirishga, shu 
jumladan, zarur infratuzilmani yaratishga, xodimlarning mehnatini moddiy 
rag‘batlantirishga, pedagogik kadrlarni sifatli tayyorlash va malakasini oshirishga, 
shuningdek, maktabgacha ta’limning xususiy sektorini rivojlantirishga to‘sqinlik 
qiluvchi tizimli muammolarni aniqlash hamda kompleks o‘rganish;
maktabgacha yoshdagi bolalarni uyg‘un rivojlantirish sohasidagi ilg‘or xorijiy 
tajribani hisobga olgan holda sifatli maktabgacha ta’limni tashkil etishga davlat 
talablarini qayta ko‘rib chiqish;
maktabgacha ta’lim muassasalariga bolalarni qabul qilishning amaldagi tartibini, 
vakolatli davlat organlari faoliyatiga zamonaviy axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalarining joriy etilishi holatini tanqidiy o‘rganish;
mavjud amaliyot va ilg‘or xorijiy tajribani o‘rgangan holda, nodavlat maktabgacha 
ta’lim muassasalari faoliyatini litsenziyalashning soddalashtirilgan tartibini joriy 
etish, ularning tashkiliy-huquqiy shakllarini takomillashtirish bo‘yicha takliflar 
tayyorlash;
maktabgacha ta’lim muassasalarini o‘quv-tarbiyaviy adabiyotlar bilan ta’minlash 
tizimini tahlil qilish;
maktabgacha ta’lim muassasalarini oziq-ovqat mahsulotlari bilan ta’minlash 
tartibini o‘rganish hamda sifat talablariga va sanitariya-gigiyena normalariga javob
beradigan oziq-ovqat mahsulotlari va tayyor ovqatlar yetkazib berishning shaffof 
hamda soddalashtirilgan tizimini yaratish bo‘yicha takliflar tayyorlash;
maktabgacha ta’lim sohasida qonun hujjatlari va huquqni qo‘llash amaliyotini 
yanada takomillashtirish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar ishlab chiqish.
7. Komissiya (A.N.Aripov):
“Yo‘l xaritasi”da nazarda tutilgan tadbirlarni amalga oshirish davomida ushbu 
qarorning 6-bandi bilan yuklatilgan vazifalarning so‘zsiz bajarilishini ta’minlashga
alohida e’tibor qaratsin;
13 “Yo‘l xaritasi”da nazarda tutilgan tadbirlarning amalga oshirilishi ustidan tizimli 
monitoring o‘rnatsin va O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti devoniga har chorak 
yakuni bo‘yicha amalga oshirilgan ishlar haqida umumlashtirilgan axborot 
kiritilishini ta’minlasin.
8. Komissiyaga yuklatilgan vazifalarni sifatli bajarish uchun vazirliklar va idoralar 
mutaxassislarini, respublikaning ilmiy va ta’lim muassasalari vakillarini, 
shuningdek, xalqaro va xorijiy tashkilotlarning ekspertlarini belgilangan tartibda 
jalb etish huquqi berilsin.
9. Vazirliklar va idoralar, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, 
viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari Komissiyaga yuklatilgan vazifalarni 
amalga oshirishda har tomonlama ko‘maklashsin.
10. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Xalq ta’limi vazirligi, boshqa 
manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda:
Toshkent, Nukus shaharlari, viloyatlar markazlarida maktabgacha ta’lim sohasida 
davlat-xususiy sheriklikni amalga oshirishning mexanizmini belgilovchi Hukumat 
qarori loyihasini;
qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan o‘zgartish va qo‘shimchalar 
to‘g‘risidagi takliflarni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
11. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining Bosh 
vaziri A.N.Aripov, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Davlat maslahatchisi 
A.N.Yunusxodjayev va O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokurori 
I.B.Abdullayev zimmasiga yuklansin.
O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti                                                                                                                 Sh.Mirziyoyev
Maktabgacha yoshdagi bolaga singdirilgan bilim va qadriyatlar uning butun 
kelgusidagi hayotini belgilab berishi sababli maktabgacha ta’lim uyg‘un 
rivojlangan shaxsni shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Shuni hisobga olgan 
holda, o‘tgan davrda O‘zbekiston Respublikasida maktabgacha ta’limni 
rivojlantirish va samarali faoliyat ko‘rsatishiga qaratilgan qator normativ-huquqiy 
hujjatlar qabul qilindi hamda kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Hozirgi vaqtda respublikada 4 893 ta davlat maktabgacha ta’lim muassasasi 
faoliyat olib borayotgan bo‘lib, ularni moliyalashtirishga faqat 2016-yilda Davlat 
byudjetidan 1,6 trillion so‘m ajratilgan.
Ushbu sohada sog‘lom va har tomonlama rivojlangan o‘sib kelayotgan avlodni 
tarbiyalashga salmoqli hissa qo‘shib kelayotgan 57 mingdan ortiq mutaxassislar 
14 mehnat qilmoqda.
         Shu bilan birga, maktabgacha ta’lim sohasida davlat siyosatini to‘liq amalga 
oshirishga ayrim tizimli kamchiliklar to‘sqinlik qilmoqda.
         O‘rganish shuni ko‘rsatdiki, maktabgacha ta’limni boshqarishning amaldagi 
tizimi mavjud muammolarni o‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish, shuningdek, 
mazkur sohani yanada rivojlantirish uchun innovatsion qarorlarni ishlab chiqish va 
joriy etish imkonini bermayapti.
         Maktabgacha ta’lim muassasalari infratuzilmasi va moddiy-texnik bazasining 
hozirgi holati bolalarni maktabgacha ta’lim bilan to‘liq qamrab olishni 
ta’minlashga imkon bermayapti.
         Maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini moddiy rag‘batlantirishning 
past darajasi bolalarni tarbiyalash va har tomonlama rivojlantirish masalalarini 
professional darajada hal etishga qodir malakali mutaxassislar bilan ta’minlay 
olmaydi.
         Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarning oziq-ovqat, moddiy ta’minoti 
va ularga tibbiy xizmat ko‘rsatishni tashkil etishda ham jiddiy kamchiliklar 
kuzatilmoqda.
         Shu munosabat bilan, Davlat rahbari tomonidan 2017-yil 9-sentabrda qabul 
qilingan   “Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida” gi qaror bilan Xalq ta’limi vazirligi, Sog‘liqni saqlash 
vazirligi, Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, mahalliy davlat hokimiyati 
organlarining maktabgacha ta’lim sohasidagi faoliyati qoniqarsiz deb topildi.
         Qarorda maktabgacha ta’limni boshqarishning zamonaviy mexanizmlarini 
joriy etish, tarbiya va o‘quv jarayonini takomillashtirish, maktabgacha ta’lim 
muassasalarining infratuzilmasi va moddiy-texnik jihozlanishini yaxshilash 
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish nazarda tutilmoqda.
         Xususan, 2018-yil 1-yanvardan boshlab Toshkent, Nukus shaharlari va 
respublikaning viloyat markazlarida   eksperiment tariqasida davlat-xususiy 
sheriklik shartlarida yangi maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish 
belgilandi.
15           Davlat rahbari tomonidan tashabbus qilingan davlat-xususiy sheriklik 
mexanizmi zamonaviy va hammabop maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil 
etish uchun investorlarga yer uchastkalari va bo‘sh turgan binolarni 50-yil 
muddatga beg‘araz ajratishni ko‘zda tutadi.
         Investorlar tashkil etilayotgan maktabgacha ta’lim muassasalarida davlat 
ta’lim talablariga, sanitariya-gigiyena va boshqa normalarga rioya qilish, kelishuv 
amal qilishining butun muddati davomida faoliyat yo‘nalishini saqlab qolish, 
shuningdek, maktabgacha ta’lim xizmatini ko‘rsatish narxining maqbulligi va 
arzonligini ta’minlash uchun mas’ul bo‘lishi nazarda tutilmoqda. Bunda 
investorlarga keng soliq imtiyozlari va boshqa preferensiyalar, shuningdek, 
imtiyozli kreditlar takdim etiladi.
          Shuningdek, Toshkent shahridagi davlat maktabgacha ta’lim muassasalariga 
tadbirkorlik subyektlari bilan tegishli talablarga javob beradigan oziq-ovqat 
mahsulotlari va tayyor ovqatlarni yetkazib berish to‘g‘risida to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
shartnomalar tuzishga eksperiment tariqasida ruxsat berildi.
         Mazkur eksperimentlar yakunlari bo‘yicha respublikaning boshqa hududlarida
davlat-xususiy sheriklik mexanizmlarini va maktabgacha ta’lim muassasalarida 
ovqatlanishni tashkil etish tartibini joriy etish masalasi ko‘rib chiqilishi nazarda 
tutilmoqda.
         Qaror bilan ushbu sohadagi dolzarb muammolarni hal qilish bo‘yicha 
tadbirlarni amalga oshirishga qaratilgan   O‘zbekiston Respublikasida 
maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish bo‘yicha “Yo‘l 
xaritasi”   ham tasdiqlandi.
         Maktabgacha ta’lim tizimini tanqidiy o‘rganish va yanada takomillashtirish 
yuzasidan takliflar ishlab chiqish bo‘yicha komissiya tashkil etildi. Komissiya 
tomonidan maktabgacha ta’lim sohasidagi qonunchilikni undagi bo‘shliqlar, 
korrupsiya va boshqa huquqbuzarliklarni yuzaga keltiruvchi normalarni aniqlash 
nuqtai nazaridan tahlil etish, shuningdek, maktabgacha ta’lim sohasida davlat 
siyosatini samarali ro‘yobga chiqarishga to‘sqinlik qiluvchi tizimli muammolarni 
aniqlash hamda kompleks o‘rganish ishlari amalga oshiriladi. Bunda zarur 
16 infratuzilmani yaratish va maktabgacha ta’limning xususiy sektorini 
rivojlantirishga alohida e’tibor qaratiladi.
         Shu bilan bir qatorda, sifatli maktabgacha ta’limni tashkil etishga davlat 
talablari, shu jumladan, maktabgacha yoshdagi bolalarni uyg‘un rivojlantirish 
sohasidagi ilg‘or xorijiy tajribani hisobga olgan holda qayta ko‘rib chiqiladi.
         Shuningdek, milliy madaniy-tarixiy qadriyatlarni aks ettiruvchi
va bolalikdan kitob o‘qishga qiziqish uyg‘otuvchi o‘quv-metodik, didaktik 
materiallarni tayyorlash hamda joriy etish ishlari ham zamonaviy talablarga 
muvofiqlashtiriladi.
         Qarorda vakolatli davlat organlari faoliyatiga zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish hisobiga maktabgacha ta’lim 
muassasalariga bolalarni qabul qilishni soddalashtirish ham o‘z ichiga olgan 
tashkiliy chora-tadbirlarni amalga oshirish nazarda tutildi.
         Nodavlat maktabgacha ta’lim tizimini kengaytirish maqsadida Komissiyaga 
mavjud amaliyot va ilg‘or xorijiy tajribani o‘rgangan holda, nodavlat maktabgacha 
ta’lim muassasalari faoliyatini litsenziyalashning soddalashtirilgan tartibini joriy 
etish, ularning tashkiliy-huquqiy shakllarini takomillashtirish bo‘yicha takliflar 
tayyorlash topshirildi.
         O‘tkazilgan o‘rganishlar natijasiga ko‘ra, maktabgacha ta’lim sohasida qonun 
hujjatlari va huquqni qo‘llash amaliyotini yanada takomillashtirishga qaratilgan 
kompleks chora-tadbirlar ishlab chiqiladi.
         O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Maktabgacha ta’lim tizimini 
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarorining amalga 
oshirilishi mamlakatda maktabgacha ta’lim tizimini sifat jihatdan yangi bosqichga 
ko‘tarish, maktabgacha ta’lim muassasalarining infratuzilmasi va moddiy-texnik 
jihozlanishini tubdan yaxshilash imkonini beradi.
17 1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil qilish tartibi
Maktabgacha ta’lim tashkiloti maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat 
talablariga muvofiq bolalarni tarbiyalashni, o‘qitishni, ularga qarab turishni, ularni 
parvarishlashni va sog‘lomlashtirishni ta’minlaydi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotidagi ta’limning mazmun-mohiyati 
O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan tasdiqlangan 
Maktabgacha ta’lim davlat ta’lim dasturi asosida ishlab chiqilgan ta’lim dasturida 
belgilab beriladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotidagi ta’lim-tarbiya jarayoni 
mashg‘ulotlarning yillik, kalendar-mavzuli rejalari va jadvali bilan tartibga 
solinadi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti “Ta’lim to‘g‘risida”gi O‘zbekiston 
Respublikasi   Qonuniga , Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga 
qo‘yiladigan davlat talablariga va boshqa qonun hujjatlariga muvofiq ta’lim berish 
va tarbiyalash shakllari, vositalari va usullarini tanlaydi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishning 
asosiy shakli o‘yin hisoblanadi.
Har bir yosh guruhidagi mashg‘ulotlar, o‘yinlarning har kungi soni, davom 
etadigan davri va izchilligi maktabgacha ta’lim tashkilotining o‘quv rejasida 
belgilab beriladi.
Bolalarning maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bo‘lish vaqtiga qarab u 
erdagi guruhlar quyidagicha bo‘lishi mumkin:
bolalar qisqa muddat (kuniga 3-4 soat) bo‘ladigan guruh;
qisqa kunli guruh (bir kunda 9 soatgacha);
to‘liq kunli guruh (kuniga 10,5 va 12 soat);
bolalar kechayu kunduz bo‘ladigan guruh.
Maktabgacha ta’lim tashkilotining ishlash tartibi va bolalarning unda 
bo‘lish vaqti uning ustavi va muassisning qarori bilan belgilanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti va bolaning qonuniy vakillari o‘rtasidagi 
o‘zaro munosabatlar bola maktabgacha ta’lim tashkilotiga o‘tkazilganda 
tuziladigan shartnoma bilan tartibga solinadi.
18 Shartnomada bola maktabgacha ta’lim tashkilotiga boradigan rejim, necha 
marta ovqatlanish va boshqa shartlar ko‘rsatiladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotidagi o‘quv yili joriy yilning 2-sentabridan 
keyingi yilning 31-mayigacha bo‘lgan davrni, yozgi sog‘lomlashtirish davri joriy 
yilning 1-iyunidan 31-avgustigacha bo‘lgan davrni o‘z ichiga oladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarga ta’lim berish va tarbiyalash “Davlat tili 
to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi   Qonuniga   muvofiq davlat tilida va boshqa 
tillarda olib boriladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotiga bolalarni qabul qilish va undan chiqarish
Bolani maktabgacha ta’lim tashkilotlariga doimiy yoki vaqtincha qatnashga
qabul qilish ushbu tashkilotda bo‘sh joylar bo‘lsa, kalendar yil davomida 
quyidagilar asosida amalga oshiriladi:
bola qonuniy vakilining arizasi;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan 
tartibda vakolatli organ bergan yo‘llanma (davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti 
uchun);
bola sog‘lig‘i holati to‘g‘risidagi tibbiy ma’lumotnoma.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlariga 3 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan 
bolalar qabul qilinadi.
Bola davlat maktabgacha ta’lim tashkilotiga O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibga muvofiq qabul qilinadi.
Bola nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotiga Nodavlat maktabgacha 
ta’lim tashkiloti ustaviga muvofiq qabul qilinadi.
Bolani davlat maktabgacha ta’lim tashkilotiga qabul qilish maktabgacha 
ta’lim tashkiloti rahbarining buyrug‘i bilan rasmiylashtiriladi.
Bolaning qonuniy vakili bilan tuzilgan shartnoma bolani nodavlat 
maktabgacha ta’lim tashkilotiga qabul qilish uchun asos hisoblanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti guruhlarini to‘ldirish
Guruh maktabgacha ta’lim tashkilotining tarkibiy birligi hisoblanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotidagi guruhlar ham bir xil yoshdagi, ham turli 
yoshdagi bolalar bilan to‘ldirilishi mumkin.
19 Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarini to‘ldirish va bir 
guruhdan boshqasiga o‘tkazish har yili o‘quv yili boshlanishidan oldin amalga 
oshiriladi.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida guruhlar quyidagi miqdorda 
to‘ldiriladi:
3 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun mo‘ljallangan guruhlarda — 
kamida 20 nafar va ko‘pi bilan 30 nafar bola;
bolalar qisqa vaqt bo‘ladigan guruhlarda — ko‘pi bilan 30 nafar bola;
turli yoshdagi guruhlarda — kamida 20 nafar va ko‘pi bilan 25 nafar bola;
bolalar kechayu kunduz bo‘ladigan guruhlarda — ko‘pi bilan 10 nafar bola.
Agar davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti joylashgan joyda davlat 
maktabgacha ta’lim tashkilotiga borishni xohlovchi maktabgacha yoshdagi bolalar 
soni 20 nafar boladan kam bo‘lsa va bu joyda boshqa davlat maktabgacha ta’lim 
tashkiloti bo‘lmasa, O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi bilan 
kelishgan holda kam sonli bolalardan iborat guruhlarni tashkil etishga yo‘l 
qo‘yiladi.
Nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida guruhlarni to‘ldirish tartibi 
maktabgacha ta’lim tashkilotlarini saqlab turish, tuzish va ularda ishlash tartibini 
tashkil etishga qo‘yilgan sanitariya-gigiyena talablarini hisobga olgan holda 
muassis tomonidan belgilanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida ovqatlanishni tashkil etish
Maktabgacha ta’lim tashkilotida ovqatlanish qonun hujjatlariga muvofiq 
amalga oshiriladi .
Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalar ovqatlanishini tashkil etish uchun 
javobgarlik maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbari zimmasiga yuklanadi.
20 II BOB. MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARINI MAQSAD 
VAZIFALARI
2.1. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarining faoliyatlarini tashkil etish
          Maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatini yanada takomillashtirish 
maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Maktabgacha ta’lim tizimini 
boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2018-yil 30-sentabrdagi
PQ3955-son qaroriga muvofiq, shuningdek, maktabgacha ta’lim tizimini yanada 
takomillashtirish, sog‘lom, faol, to‘laqonli, jamiyatga moslashgan bola shaxsini 
shakllantirish, o‘sishida turli nuqsonlari bo‘lgan bolalarni, shuningdek 
reabilitatsiya qilish va sog‘lomlashtirishga muhtoj bolalarni o‘qitish, tarbiyalash va
integratsiya qilish uchun qulay muhit yaratish maqsadida Vazirlar Mahkamasining 
qarori qabul qilindi va 1- ilova Umumiy turdagi davlat va nodavlat maktabgacha 
ta’lim tashkilotlari to‘g‘risida nizom ishlab chiqildi.
         Nizomning 13-moddasida maktabgacha ta'lim tashkilotini boshqarish 
bo’yicha Maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbarining tashkilotni boshqarish 
bo’yicha bandlari belgilab berilgan. Maktabgacha ta’lim tashkiloti qonunchilikda, 
ushbu Nizomda, shuningdek, maktabgacha ta’lim tashkiloti ustavida nazarda 
tutilgan tartibda boshqariladi. 
        Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotiga O‘zbekiston Respublikasi 
Maktabgacha ta’lim vazirligi bilan kelishuv bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi 
Maktabgacha ta’lim vazirligining hududiy bo‘linmalari tomonidan tavsiya etilgan 
nomzodlar orasidan maktabgacha ta’lim tashkiloti Kuzatuv kengashi tomonidan 
tanlanadigan direktor rahbarlik qiladi. Maktabgacha ta’lim tashkilotining ustaviga 
muvofiq lavozimga tayinlanadigan va lavozimdan ozod etiladigan direktor 
nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotining rahbari hisoblanadi. 
        Davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti faoliyatiga direktor joriy rahbarlik qiladi
hamda davlat maktabgacha ta’lim tashkilotining Kuzatuv kengashi va muassisi 
oldida hisob beradi. 
21         Nodavlat maktabgacha ta’lim tashkiloti faoliyatiga direktor joriy rahbarlik 
qiladi va muassis oldida hisob beradi. Quyidagilar davlat maktabgacha ta’lim 
tashkilotining boshqaruvi organlari hisoblanadi: Pedagogik kengash; (65-bandning 
ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 
11-avgustdagi 510-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy 
bazasi, 12.08.2021-y., 09/21/510/0784-son) Kuzatuv kengashi. 
        Maktabgacha ta’lim tashkilotining Pedagogik kengash: (66-bandning birinchi 
xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 11-
avgustdagi 510-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 
12.08.2021-y., 09/21/510/0784-son) maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim-tarbiya
jarayonini takomillashtirish masalalarini ko‘rib chiqadi;maktabgacha ta’lim 
tashkilotining ish rejasini va pedagog xodimlarining pedagogik yuklamasini 
belgilaydi;maktabgacha ta’lim tashkiloti ta’lim dasturini amalga oshirish 
natijalarini baholaydi;maktabgacha ta’lim tashkilotining bolaning qonuniy vakillari
bilan hamkorligi tartibini belgilaydi;maktabgacha ta’lim tashkiloti pedagog 
xodimlari malakasini oshirish, ularning ijodiy tashabbusini rivojlantirish, ta’lim 
jarayoniga fan yutuqlarini va ilg‘or pedagogik tajribani joriy etish masalalarini 
muhokama etadi;maktabgacha ta’lim tashkiloti xodimlarini ma’naviy va moddiy 
rag‘batlantirish masalalarini ko‘rib chiqadi;maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbari 
va pedagog xodimlar hisobotlarini eshitadi. 
        Maktabgacha ta’lim tashkilotining Pedagogik kengash qonunchilikka muvofiq
boshqa vakolatlarni ham bajarishi mumkin. (66-bandning to‘qqizinchi xatboshisi 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli 
qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 
09/22/153/0266-son) Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotida bolani tarbiyalash, 
shakllantirish va o‘qitishda ko‘maklashish maqsadida Kuzatuv kengashi tashkil 
etiladi. Uning tarkibi ushbu tashkilotga boradigan bolalarning qonuniy vakillari, 
uning xodimlari, shuningdek, nodavlat notijorat tashkilotlar vakillari orasidan 
tuziladi. 
22         Maktabgacha ta’lim tashkilotining Kuzatuv kengashi: maktabgacha ta’lim 
tashkilotini rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilaydi; maktabgacha 
ta’limning tuman (shahar) bo‘limi tomonidan tavsiya etilgan nomzodlar orasidan 
maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbarini saylaydi, shuningdek, uni egallab turgan 
lavozimidan ozod qilish bo‘yicha takliflarni belgilangan tartibda 
kiritadi;maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbarining uning faoliyatini 
takomillashtirish yuzasidan ko‘rilayotgan chora-tadbirlar, moliya-xo‘jalik holati, 
daromadlar va xarajatlar, budjet, budjetdan tashqari, homiylik va boshqa 
mablag‘lardan foydalanish to‘g‘risidagi hisobotlarini vaqti-vaqti bilan 
eshitadi;maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbari, pedagog xodimlar va boshqa 
xodimlar faoliyatiga taalluqli ijtimoiy so‘rovlar o‘tkazadi;tuman (shahar) 
maktabgacha ta’lim bo‘limlariga maktabgacha ta’lim tashkiloti xodimlarini 
rag‘batlantirish to‘g‘risida takliflar kiritadi. 
        Maktabgacha ta’lim tashkilotining Kuzatuv kengashi qonunchilikka muvofiq 
boshqa vakolatlarni ham bajarishi mumkin. (67-bandning yettinchi xatboshisi 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli 
qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 
09/22/153/0266-son) Maktabgacha ta’lim tashkiloti Kuzatuv kengashining 
faoliyatini tashkil etish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim 
vazirligi tomonidan belgilanadi. 
        Maktabgacha ta’lim tashkilotlari rahbarlarining huquqlari va majburiyatlari 
qonunchilikda, ustavda, boshqa normativ-huquqiy hujjatlarda, shuningdek, mehnat
shartnomasida belgilanadi. (68-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasining 2022-yil 4apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik 
ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son) 
        Davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbarining lavozimiga qo‘yiladigan 
malaka talablari O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan
belgilanadi. Nizomning 13-moddasda berilgan bandlar Maktabgacha ta’lim 
23 tashkiloti rahbarining ishni boshqarish tizimini belgilab beradi va shu bilan birga 
rahbarlik imidjini shakllantiradi.
2.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida direktorning faoliyati va ahamiyati
                Zamonaviy   ta lim   tizimi   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   direktoriga   toboraʼ ʼ
ko proq   talablarni   qo ymoqda,   lekin   boshqaruvdek   muhim   sohada   direktorning	
ʻ ʻ
mahorati   eng   kuchli   talab   hisoblanadi.   Ta lim   darajasini   oshirish   asosan   ta lim	
ʼ ʼ
tashkiloti direktorining ta lim sifatini rivojlantirishdan manfaatdorligi, vaziyatning	
ʼ
o ziga   xos   xususiyatlarini   his   etishi   va   kerakli   vaqtda   boshqaruv   faoliyatiga	
ʻ
o zgartirish kiritishi bilan bog liq. 
ʻ ʻ
         Ta lim tashkilotining yuqori samaradorlik ko rsatkichlariga yo naltirilganligi	
ʼ ʻ ʻ
boshqaruvning   tegishli   darajasiga   qo yiluvchi   bir   qator   talablarni   ifodalaydi.	
ʻ
Maktabgacha   ta lim   tizimini   boshqarishda   yangi   yondashuvlarga   asoslanib,	
ʼ
zamonaviy   direktor   layoqatli   mutaxassis   fazilatlariga   ega   bo lishi   bilan   birga,	
ʻ
yuqori   professional   muloqot   madaniyati   va   axloqiy-etik   me yorlarga   ega   bo lishi	
ʼ ʻ
kerak. 
                Bugungi   kunda   maktabgacha   ta lim   tizimida   turli   xil   maktabgacha   ta lim	
ʼ ʼ
tashkilotlari   mavjud,   takomillashtirilgan   pedagogik   texnologiyalar   va   usullar
yuzaga   kelib,   amalda   qo llanilmoqda,   innovatsion   faoliyat   ommalashmoqda.	
ʻ
Asosan   maktabgacha   ta limning   yo nalish   va   talablari   o zgartirilmoqda.   Aynan	
ʼ ʻ ʻ
shuning   uchun   ta lim   muammolarini   zamonaviy   darajada   hal   eta   oluvchi   yangi	
ʼ
avlod   direktori   zarur.   Yangi   turdagi   direktor   jamoa   bilan   ishlashda
tabaqalashtirilgan yondashuvni amalga oshirishi, ularning qobiliyatlari, shuningdek
ehtiyojlari va kasbiy talablarini hisobga olishi kerak. 
                Direktor   uchun   xodimlarning   tashabbusini   ma qullash,   ularning   ijodiy	
ʼ
salohiyatini rivojlantirishga hissa qo shish, shuningdek, har bir xodimini harakatga	
ʻ
unday   olishi   muhimdir.   Bugungi   kunda   zamonaviy   pedagogik   ta sir   ko rsatish	
ʼ ʻ
24 uslublariga ega, bundan tashqari  boshqaruv mahoratini biluvchi  mutaxassis  zarur.
Maktabgacha   ta lim   tashkilotining   zamonaviy   direktori   ish   jarayonida   bajaruvchiʼ
juda ko p vazifalar ro yxati mavjud. 	
ʻ ʻ
        Boshqaruv vazifalari ro yxati quyidagilarni o z ichiga oladi: 	
ʻ ʻ
   Pedagog kadrlar  tarkibining sifatini boshqarish. Bu vazifa pedagog kadrlar  soni
va  ularning   tarkibini   belgilash   sifatida  tushuniladi,   shu   bilan   birga   mazkur   vazifa
malaka   oshirish   tizimi,   jamoaviy   ishni   tashkil   qilish   va   mehnatga   haq   to lash	
ʻ
tizimini o z ichiga oladi. 	
ʻ
   Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta lim va tarbiya sifatini boshqarish. 	
ʼ
     Ta lim   texnologiyasi   sifatini   boshqarish.   Zamonaviy   ta lim   tizimida   turli   xil	
ʼ ʼ
ta lim texnologiyalarini loyihalashtirish muhim o rin tutadi. 	
ʼ ʻ
    Moddiy-texnik boshqaruv sifatini boshqarish, jihozlardan foydalanish va o quv	
ʻ
xonalarini taqsimlashni o z ichiga oladi. 	
ʻ
  Ta lim infratuzilmasi sifatini boshqarish. 	
ʼ
   Axborot-uslubiy   ta minotni   boshqarish   qidiruv   jarayonlarini   tartibga   solish   va	
ʼ
muhim   ma lumotlarni   tahlil   qilish,   bilim   olish   uchun   eng   samarali   uslubiy	
ʼ
sxemalardan foydalanishni o z ichiga oladi. 	
ʻ
     Ta lim   dasturi   sifatini   boshqarish,   o quv   rejasi,   tadbirlarni   tashkil   etish   va	
ʼ ʻ
malaka talablarini qamrab oladi. 
    Huquqshunoslik vazifasi direktor o z ishida qonunlarni bilishi va qo llay olishi,	
ʻ ʻ
butun jamoaning huquq va burchlarga rioya etishini tashkil qilishni anglatadi. 
     Psixolog-vositachining   vazifasi   shundan   iboratki,   direktor   nafaqat   jamoada,
balki   ota-onalar   va   bolalar   o rtasida   ham   o zaro   tushunish   va   ishonch   muhitini	
ʻ ʻ
yaratishi   kerak.   Jamoadagi   nizolarni   bartaraf   etish   qobiliyati   maktabgacha   ta lim	
ʼ
tashkiloti direktorining juda muhim vazifasidir. 
25     Tashkiliy vazifa ma lum bir tuzilmani, ichki tartibni yaratishni o z ichiga oladi.ʼ ʻ
Tashkiliy   qobiliyatlar   quyidagi   fazilatlardan   iborat:   kasbiy   kompetensiya,
jamoatchilik,   jamoada   ishlash   tuyg usi,   talabchanlik,   faollik   va   maqsadga	
ʻ
muvofiqlik. 
   Nazorat   va   faoliyatni   muvofiqlashtirish,   zaruratga   ko ra,   nazorat   paytida	
ʻ
kamchiliklar aniqlangan taqdirda, ishda o zgarishlar kiritilishini o z ichiga oladi. 	
ʻ ʻ
         Mazkur vazifa direktor talabchan, faol va tezkor bo lishi kerakligini nazarda	
ʻ
tutadi.   Bu   tashkiliy   ko nikmalarni   namoyish   etish   direktorga   jamoa   faoliyatidagi	
ʻ
kamchiliklarni o z vaqtida aniqlash va ularning oldini olish yondashuvlarini tahlil	
ʻ
qilishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   nazorat   –   maktabgacha   ta lim   tashkiloti	
ʼ
faoliyatida   tashqi   va   ichki   ko rsatkichlarni   o zgartirish   jarayoni   to g risida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ma lumot olish va keyinchalik rejalashtirilgan harakatlarni amalga oshirish uchun	
ʼ
salbiy oqibatlarni bartaraf etish jarayoni. 
                Boshqaruv   vazifa   sifatida   boshqa   vazifalarsiz   mavjud   bo la   olmaydi   va	
ʻ
boshqa   vazifalar   bilan   birgalikda   mavjuddir.   Qayd   etilgan   vazifalar   maktabgacha
ta lim   tashkiloti   direktorining   zimmasida   qanday   mas uliyat   mavjudligini	
ʼ ʼ
ko rsatadi.   Boshqaruv   madaniyati   samarali   boshqaruv   faoliyati   shartiga   aylanadi,
ʻ
shuningdek boshqaruvchiga xos xususiyat sifatida namoyon bo ladi. 	
ʻ
               Maktabgacha ta lim tashkiloti direktori boshqaruv madaniyatining mohiyati	
ʼ
ta lim jarayonini boshqarish tamoyillari, tashkiliy shakllari va texnologik usullarini	
ʼ
bilishdan   iborat.   Boshqaruv   madaniyati   boshqaruv   faoliyati   jarayonida   namoyon
bo ladi,   ong,   xulqatvor   uslubi   va   aloqa,   shuningdek,   bevosita   boshqaruvchining
ʻ
kasbiy   faoliyati   bilan   bog liq.   Boshqaruvchi   o z   kasbiy   vakolatlari,   shuningdek,	
ʻ ʻ
shaxsiy   fazilatlaridan   qay   birini   jamoa   qabul   qilgani   va   qay   biri   jamoada   javob
topa olmasligini tushunishi va kuzatishi kerak. 
                Maktabgacha   ta lim   tashkiloti   direktoriga   xos   fazilatlarni   rasmiy   ravishda	
ʼ
psixologik,   intellektual,   ijtimoiy  va   professional   sifatida  belgilash   mumkin.   Qayd
etilgan   sifatlarning   to liq   ro yxati   oddiyroq   tarkibiy   qismlardan   iborat.
ʻ ʻ
26 Direktorlarga xos fazilatlarni uch guruh: professional, shaxsiy va ishbilarmonlikka
ajratish   mumkin.  Shuningdek,   direktor   uchun  pedagog  kadrga  bolani  tushunishga
o rgatish   muhimdir.   Haqiqiy   pedagog   kadrning   shakllanishi   pedagog   kadrningʻ
bolani   tushuna   olish   qobiliyatidan   boshlanadi.   Agar   pedagog   kadr   bolaning
ma naviy dunyosini tushunishga harakat qilmasa, u holda kelajakda u endi  ta lim	
ʼ ʼ
va sotsializatsiya jarayoniga ta sir ko rsta olmaydi. 	
ʼ ʻ
         Boshqaruv faoliyati jarayonida boshqaruvchida, albatta, turli xil muammolar
uchraydi   va   u   mazkur   muammolarni   samarali   hal   qilish   darajasi   orqali   uning
vakolat   darajasini   aniqlash   mumkin.   Boshqaruv   vakolati   rivojlanishi   nafaqat   o z-	
ʻ
o zini   rivojlantirish   va   boshqaruvchi   faoliyatida   tajriba   orttirish,   balki	
ʻ
boshqaruvchining   malakasini   oshirish,   shuningdek,   maktabgacha   ta lim   tashkiloti	
ʼ
direktorining kasbiy qayta tayyorgarligiga bog liq. 	
ʻ
         Butun ta lim tizimini modernizatsiya qilish jarayonini muvaffaqiyatli amalga	
ʼ
oshirish   uchun   pedagog   kadrlar   jamoalarini   boshqarishning   zamonaviy   usullari,
ilmiy   tadqiqotlar   va   ishlanmalarni   yaxshi   biluvchi,   innovatsiyalar   bozorida
samarali   ishlashga   qodir   mutaxassislar   kerak.   Innovatsiya   har   bir   tashkilot   uchun
murakkab va og riqli jarayondir. Ammo innovatsiyalarsiz tashkilotlar, tashkilotlar	
ʻ
va   firmalar   o rtasidagi   raqobat   xarakteriga   ega   zamonaviy   jamiyatda   ishlash   va	
ʻ
rivojlanish mumkin emas. 
                  Zamonaviy   innovatsion   jarayonlar   juda   murakkab   va   muqarrardir.   Ular
boshqaruvning   istalgan   sohasida   rejalashtirishni   takomillashtirish,   boshqaruv
organlarining   tuzilishi   va   funksiyalari,   kadrlar   bilan   ishlash   tizimini
takomillashtirish muhimdir.
                                                        
27 XULOSA  
Xulosa o‘rnida shuni ta’kidlash lozimki, 2030-yilgacha maktabgacha ta’lim bilan 
qamrab olingan bolalar miqdorini joriy 38,1 foizdan 80,8 foizgacha orttirish 
vazifasi qo‘yilgan.
        Shu bilan birga, MTV tomonidan ta’lim muassasalari quvvatlarining 
kuchaytirilishi davom ettiriladi: 2021-yilga kelib o‘rinlar miqdori yangi MTMlarni 
ochish hisobiga 56,8 foizga (2030-yilga kelib — 132,3 foizga) ortadi, hamda 
davlat-xususiy sherikligi va respublikaning chekka tumanlari uchun dolzarb 
muqobil maktabgacha ta’lim shakllari rivojlantiriladi. Keyingi yillarda pedagogik 
va boshqaruv kadrlariga alohida e’tibor qaratilmoqda. 
        Ishlar ikki yo‘nalishda olib boriladi: pedagoglar miqdorini orttirish va 
maktabgacha ta’lim tizimi xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash, malakasini 
oshirish va rivojlantirishda yangi yondashuvlarni tatbiq etish. 
        Konsepsiya bilan belgilangan maqsadli ko‘rsatkichlar respublika miqyosidan 
viloyat, tuman va shahar darajasigacha tushadi hamda ushbu natijalarga erishish 
uchun qay miqdorda mablag‘larining zarurligi to‘g‘risidagi hisob-kitoblar bilan 
asoslanadi. 
        Bizning fikrimizcha nodavlat ta’lim muassasalari faoliyatini takomillashtirish 
va ularning to‘laqonli faoliyat ko‘rsatishi uchun huquqiy bazani mustahkamlash 
mamlakatimizda ta’lim sohasining yanada rivojlanishiga xizmat qiladi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
I. Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik nashrlar
1.1. O’zbekiston  Respublikasining  Takomillashtirilgan Ilk qadam  Davlat o’quv
dasturi”. Toshkent 2022-yil. 
1.2. O‘zbekiston  Respublikasining  “Ta’lim   to‘g‘risida”   gi   Qonuni. 2020  yil  23
sentabr O‘RQ-637 son. 
1.3.   «O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish  konsepsiyasini   tasdiqlash  to‘g‘risida»gi   PF-4312-  son  farmon  2019-yil
8-may.
1.4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947-
sonli   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   Farmoni.//
www.lex.uz
II. Monografiya, ilmiy maqola, patent, ilmiy to‘plamlar
2.1. Maktabgacha Pedagogika Toshkent-2019 Sh.A.Sodiqova
2.2.   F.Qodirova,Sh.Toshpo’latova,M.A’zamova   “Maktabagcha   Pedagogika”
Toshkent Ma’naviyat 2013
III. Foydalanilgan boshqa adabiyotlar.
3.1.   Bo’lajak   o’qituvchilarning   kasbiy   kompetentligini   shakllantirish
texnologiyasi N.A.Muslimov,Q.A.Abdullayeva Toshkent 2013
3.2.   Nurali   Mavlonov   “Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   pedagoglarining
axborot   kompetentligini   rivojlantirish”   O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
Vazirligining Ilmiy-metodik jurnali Xalq ta’limi 2020-yil, 6-son Toshkent.106-b
IV. Internet saytlari.
1. http://www.preschool.by.ru 
2.  http://www.kindereducation.com
3. http://www.maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi.uz 
4.  http://www.bolakadem.uz
5. http://www.lex.uz
29 2-ilova 
_______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
                Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi,   mazmunda     keltirilgan     ijobiy   tomonlar   va   rejaning   izchil
yoritilganligi,   mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________
_______________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
30 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                              (imzo)
31

I BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARI VA ULARDA TA'LIM-TARBIYA JARAYONLARINI TASHKIL ETISH

1.1 Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil etishga qo'yiladigan talablar

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori:

O‘tgan davr mobaynida sog‘lom va har tomonlama rivojlangan o‘sib kelayotgan avlodning shakllanishini ta’minlashga qaratilgan samarali maktabgacha ta’lim tizimini tashkil qilish bo‘yicha kompleks tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Shu bilan birga, mavjud tizimli kamchiliklar maktabgacha ta’lim sohasida davlat siyosatini to‘liq amalga oshirishga to‘sqinlik qilmoqda, xususan:
birinchidan, maktabgacha ta’limni boshqarishning amaldagi holati tizimli muammolarni o‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish, mazkur sohada, shu jumladan, nodavlat sektorda zamonaviy innnovatsion texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish imkonini bermayapti;
ikkinchidan, maktabgacha ta’lim sohasiga investitsiyalarni jalb qilishga, shu jumladan, ijtimoiy-hammabop maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish, ularni moddiy-texnik jihatdan qayta jihozlash va ilg‘or pedagogik texnologiyalarni qo‘llashga qaratilgan davlat-xususiy sheriklik mexanizmlari joriy qilinmagan;
uchinchidan, maktabgacha ta’lim muassasalari infratuzilmasi va moddiy-texnik bazasining amaldagi holati bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalari bilan to‘liq qamrab olishni ta’minlashga imkon bermayapti, mamlakatda aholi sonining o‘sishi ayrim maktabgacha ta’lim muassasalarining haddan tashqari bandligiga olib kelmoqda;
to‘rtinchidan, milliy madaniy-tarixiy qadriyatlarni aks ettiruvchi va bolalikdan kitob o‘qishga qiziqishni uyg‘otuvchi o‘quv-metodik, didaktik (shu jumladan, o‘yinlar va o‘yinchoqlar) materiallar va badiiy adabiyotlarni tayyorlash hamda maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyatiga joriy etish ishlari zamonaviy talablarga javob bermaydi;
beshinchidan, kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlashning amaldagi tizimi maktabgacha ta’lim sohasini bolalarni tarbiyalash va har tomonlama rivojlantirish masalalarini professional darajada hal etishga qodir yuqori malakali mutaxassislar bilan ta’minlay olmaydi;
oltinchidan, maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini moddiy rag‘batlantirish tizimining past darajada ekanligi malakali kadrlarni jalb qilish imkonini bermayapti;
yettinchidan, maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarga tibbiy xizmat ko‘rsatish bo‘yicha hududiy sog‘liqni saqlash organlari ishini tashkil etishdagi kamchiliklar bolalarning hayoti va sog‘lig‘ini himoya qilish, shu jumladan, sog‘lom ovqatlanishini ta’minlash bo‘yicha profilaktik chora-tadbirlar samaradorligining pasayishiga olib kelmoqda.