Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
167 SotishMaktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga ta'lim tarbiya berish jarayonida nutqdan foydalanish
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI AQLI ZAIF BOLALARGA TA'LIM BERISHNING ASOSIY PRINSIPLARI
1.1. Maktabgacha ta'lim tizimining ahamiyati……………………………………..6
1.2. Aqli zaif bolalar uchun individual yondashuv…………………………………8
1.3. Bolalar bilan ishlashda psixologik yordam…………………………………..11
II.BOB. NUTQ RIVOJLANISHI VA UNING AHAMIYATI
2.1. Nutq rivojlanishi va aqli zaif bolalar uchun nutq terapiyasining o‘rni……….15
2.2. Nutq mashqlari va metodlari…………………………………………………17
2.3. Aqli zaif bolalar uchun so‘zlashuvni rivojlantirishda maxsus metodlar……..20
III.BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI AQLI ZAIF BOLALARGA TA'LIM BERISH JARAYONIDA NUTQDAN FOYDALANGAN HOLDA IJTIMOIYLASHUV VA O‘ZINI IFODA ETISH
3.1. Nutq va ijtimoiylashuv o‘rtasidagi bog'liqlik………………………………...24
3.2. Nutq orqali o‘zini ifoda etish va kommunikatsiya ko‘nikmalarini rivojlantirish………………………………………………………………………27
3.3. Tarbiyaning barcha sohalarida nutqning o‘rni………………………………..30
XULOSA…………………………………………………………………………33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..35
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi: Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida nutqning o‘rni nihoyatda katta va muhimdir. Nutq, bolaning intellektual va ijtimoiy rivojlanishining asosi bo‘lib, uning dunyoni tushunishi, boshqalar bilan muloqotda bo‘lishi va o‘zini ifoda etishi uchun zarur vositadir. Aqli zaif bolalar uchun nutq, ularning o‘zini atrof-muhit bilan bog‘lashlari, emotsional holatlarini tushunishlari va o‘z hissiyotlarini boshqalar bilan to‘g‘ri ifodalashlari uchun juda muhimdir. Maktabgacha yoshda bo‘lishi, bolaning nutqni rivojlantirish uchun qulay davr hisoblanadi, chunki bu vaqt davomida bola nutq va kommunikatsiya ko‘nikmalarining asoslarini shakllantiradi. Aqli zaif bolalar nutqni rivojlantirishda ba’zi qiyinchiliklarga duch kelishlari mumkin, shuning uchun ta’lim jarayonida nutqning o‘rni alohida e’tiborga loyiqdir. Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga ta’lim tarbiya berishda maxsus pedagogik yondashuvlar, metodlar va usullar qo‘llaniladi. Bu bolalar uchun nutqning rivojlanishi nafaqat muloqot qilish vositasi sifatida, balki ularning o‘zlarini va boshqalarni tushunishiga, ijtimoiy qoidalarni o‘rganishiga va emotsional holatlarini boshqarishga yordam beradi.
Ta’lim tarbiya jarayonida nutqni rivojlantirishga qaratilgan maxsus yondashuvlar, bolaning individual xususiyatlariga mos ravishda tanlanadi. Bunda o‘qituvchi yoki tarbiyachi bolaning nutqiy ehtiyojlarini inobatga olgan holda turli pedagogik texnikalar, mashqlar, o‘yinlar va vizual materiallardan foydalanadi. Aqli zaif bolalarga nutqni o‘rgatishda o‘ziga xos qiyinchiliklar bo‘lishi mumkin, lekin to‘g‘ri yondashuv va metodlar bilan bu qiyinchiliklar yengil o‘tkaziladi. Nutqni rivojlantirish, bolaning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshiradi, uning atrof-muhit bilan aloqalarini yengillashtiradi va ijtimoiylashish jarayonida muvaffaqiyatga erishishiga yordam beradi. Shu bois, maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalar uchun nutqni rivojlantirishda pedagoglarning roli nihoyatda muhimdir. Ular bola bilan individual ishlash orqali uning nutq qobiliyatlarini rivojlantirishda yordam berishi, nutqni samarali ishlatish uchun zarur bo‘lgan maxsus mashqlarni amalga oshirishi kerak. Nutqning rivojlanishi, faqat bolaning fikrlarini ifodalashida emas, balki uning umumiy rivojlanishida, hissiy va intellektual o‘sishida ham katta ahamiyatga ega.
Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida nutqning o‘rni juda muhimdir. Nutq orqali bola o‘zini anglashni, boshqalar bilan samarali muloqot qilishni va jamiyatda muvaffaqiyatli bo‘lishni o‘rganadi. Ta’lim jarayonida nutqni rivojlantirishga e’tibor qaratish, bolaning intellektual va ijtimoiy rivojlanishiga katta hissa qo‘shadi.
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida nutqdan foydalanishning asosiy maqsadi – bolaning kommunikatsiya ko‘nikmalarini rivojlantirish va uning ijtimoiylashuv jarayonini yengillashtirishdir. Nutq, bolalarning o‘z fikrlarini, his-tuyg‘ularini va ehtiyojlarini boshqalarga yetkazish imkoniyatini yaratadi. Aqli zaif bolalar, o‘zlarining fikrlarini va emotsiyalarini aniq ifodalashda ba’zan qiyinchiliklarga duch keladilar, shuning uchun ularning nutq rivojlanishi o‘ziga xos yondashuv va metodlarni talab qiladi.
Kurs ishining vazifasi: Nutq orqali ta’lim berishning yana bir muhim maqsadi, bolalarning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirishdir. Nutqni rivojlantirish, aqli zaif bolalarning o‘z fikrlarini va istaklarini ifodalash imkoniyatini kengaytiradi, bu esa ularga o‘zini erkin va ishonchli his qilishlariga yordam beradi. Shu bilan birga, nutq orqali bolaning kognitiv va emotsional rivojlanishiga ham hissa qo‘shiladi. Bolaning nutqi rivojlanishi bilan, uning diqqatini jamlash, eslab qolish va aniq fikrlash qobiliyatlari ham yaxshilanadi, bu esa umumiy ta’lim jarayonining samaradorligini oshiradi.
Kurs ishining obekti: nutqni rivojlantirish orqali bolalar o‘z hissiyotlarini boshqarishni va emotsional holatlarini to‘g‘ri ifodalashni o‘rganadilar. Bu, o‘z navbatida, bola bilan ishlashda muhim ahamiyatga ega, chunki bolaning o‘z hissiyotlarini tanish va ifodalash qobiliyati, uning ruhiy salomatligi va umumiy farovonligiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Nutq orqali bola o‘zining va boshqalar his-tuyg‘ularini anglashda yordam topadi, bu esa uni ijtimoiy va psixologik rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
Kurs ishining predmeti: maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarga nutqni rivojlantirish, nafaqat nutqiy qobiliyatlarni rivojlantirish, balki ularning ijtimoiylashish, emotsional va psixologik rivojlanishlarini qo‘llab-quvvatlashga xizmat qiladi. Bu jarayon, bolaning umumiy rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatadi va unga ijtimoiy jamiyatda muvaffaqiyatli bo‘lish imkoniyatini yaratadi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob,9ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.