Дата регистрации 05 Декабрь 2024
111 ПродажMaktabgacha yoshdagi bolalarga huquqiy tarbiya berishning shakl va yo'llari
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………..
I.BOB.MAKTABGACHGA YOSHDAGI BOLALARGA HUQUQIY TAR-
BIYANING NAZARIY ASOSLARI.
1.1.Huquqiy tarbiyaning maqsadi va ahamiyati…………………………………..
1.2.Maktabgacha yoshdagi bolalar va ularning psixologik xususiyatlari…………
1.3.Huquqiy tarbiyaning asosiy tushunchalari…………………………………….
II.BOB.HUQUQIY TARBIYANI TASHKIL ETISH SHAKLLARI.
2.1.Ota-onalar va pedagoglarning roli…………………………………………….
2.2.O‘yin va faoliyatlar orqali huquqiy tarbiya……………………………………
2.3.Dars va mashg‘ulotlar orqali huquqiy tarbiya…………………………………
III.BOB.HUQUQIY TARBIYANI BAHOLASH VA RIVOJLANTIRISH YO‘LLARI.
3.1.Bolalar uchun huquqiy bilimlarni baholash usullari.
3.2.Huquqiy tarbiyani rivojlantirishda innovatsion yondashuvlar.
3.3.Huquqiy tarbiyaning samaradorligini oshirish strategiyalari.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I.BOB.MAKTABGACHGA YOSHDAGI BOLALARGA HUQUQIY TAR-
BIYANING NAZARIY ASOSLARI.
1.1.Huquqiy tarbiyaning maqsadi va ahamiyati.
Huquqiy tarbiyaning maqsadi va ahamiyati maktabgacha yoshdagi bolalarning shaxsiy rivojlanishi, ijtimoiy muhitda faol ishtirok etishi va o‘zlarini ifoda etish qobiliyatini shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi. Ushbu jarayon bolalarga huquqiy bilimlarni o‘rgatish, ularning huquq va majburiyatlarini tushunishga yordam berish, shuningdek, ijtimoiy adolat va tenglik tamoyillarini anglashlariga ko‘maklashadi.
Huquqiy tarbiyaning maqsadi, birinchidan, bolalarga o‘z huquqlarini bilish va himoya qilish imkoniyatini yaratishdan iborat. Bolalar o‘z huquqlari haqida bilimga ega bo‘lishlari, bu ularga o‘zlarini himoya qilish, adolatli munosabatlar o‘rnatish va ijtimoiy muhitda faol ishtirok etish imkoniyatini beradi. Ikkinchidan, huquqiy tarbiya bolalarga o‘z majburiyatlarini tushunish va ularga amal qilishni o‘rgatadi. Bu, o‘z navbatida, ijtimoiy mas'uliyat hissini shakllantiradi va bolalarning o‘zaro munosabatlarida adolat va hurmatni ta'minlaydi.
Huquqiy tarbiyaning ahamiyati, shuningdek, bolalarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishda ham namoyon bo'ladi. Bolalar o‘z huquqlari va majburiyatlarini bilish orqali, jamiyatda o‘z o‘rnini topish va ijtimoiy aloqalar o‘rnatish qobiliyatini oshiradilar. Ularning ijtimoiy ko‘nikmalari rivojlanishi, kelajakda muvaffaqiyatli shaxslar bo‘lib shakllanishlariga yordam beradi. Huquqiy tarbiya bolalarga o‘zlarini ifoda etish, o‘z fikrlarini erkin bildirish va boshqalar bilan muloqot qilish imkoniyatini beradi.
Shuningdek, huquqiy tarbiyaning ahamiyati, bolalarning hissiy rivojlanishida ham muhim rol o‘ynaydi. O‘z huquqlarini bilish va himoya qilish, bolalarda o‘ziga bo‘lgan ishonchni oshiradi. Bu, o‘z navbatida, bolalarning ruhiy salomatligini mustahkamlashga va stressga bardosh bera olish qobiliyatini kuchaytirishga yordam beradi. Huquqiy tarbiya shuningdek, bolalarning ijtimoiy adolatga bo‘lgan ishtiyoqini oshiradi va ularni ijtimoiy o‘zgarishlarga qo‘shilish uchun tayyorlaydi.
Natijada, huquqiy tarbiyaning maqsadi va ahamiyati bolalarning shaxsiy, hissiy va ijtimoiy rivojlanishini ta'minlashda muhim ahamiyatga ega. Bu jarayon bolalarning o‘z huquqlari va majburiyatlarini tushunish, ijtimoiy muhitda faol ishtirok etish, o‘zini ifoda etish qobiliyatini oshirish va ruhiy salomatliklarini mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi. Huquqiy tarbiya, shuningdek, bolalarda ijtimoiy mas'uliyat va adolat hissini shakllantiradi, bu esa kelajakda jamiyatda etakchi shaxslar bo‘lib shakllanishlariga yordam beradi. Shuning uchun, maktabgacha yoshdagi bolalarga huquqiy tarbiya berish jarayoni, ularning kelajagi uchun muhim bir qadam hisoblanadi.
Huquqiy tarbiya jamiyatning barqaror rivojlanishi va ijtimoiy munosabatlarning uyg‘unlashuvi uchun muhim omil hisoblanadi. Bu jarayon orqali fuqarolar huquq va majburiyatlarini anglashga, qonunlar va me'yorlarga rioya qilishga, adolatli va halol hayot tarziga intilishga o‘rgatiladi. Huquqiy tarbiyaning asosiy maqsadi shundaki, u fuqarolarning huquqiy ongini rivojlantirish, qonunlarga hurmat bilan qarash va ularga amal qilish madaniyatini shakllantirishni ta'minlaydi. Shu bilan birga, huquqiy tarbiya shaxsning ijtimoiy mas'uliyatini oshirishda, ularni jamiyatdagi turli nizolardan chetlashishga va adolatni himoya qilishga o‘rgatishda katta ahamiyatga ega.
Huquqiy tarbiyaning ahamiyatini tushunish uchun, avvalo, uning jamiyatdagi rolini tahlil qilish zarur. Huquqiy tarbiya yordamida shaxslar huquqiy bilimlarni o‘zlashtirib, ularni kundalik hayotda qo‘llash ko‘nikmasini hosil qiladi. Shu orqali ular qonuniy huquq va erkinliklarini bilibgina qolmay, balki ularni himoya qilish usullarini ham o‘rganadi. Bu esa fuqarolarning huquqiy savodxonligini oshirishga, huquqiy ongni shakllantirishga va jamiyatda huquqiy madaniyatni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Huquqiy tarbiya shaxsning hayotida katta o‘rin tutadi. Har bir insonning huquqiy bilimlarga ega bo‘lishi uning jamiyatdagi harakatlari va qarorlariga ta'sir qiladi. Masalan, fuqarolar o‘z huquq va majburiyatlarini yaxshi bilganida, ular o‘zlarini turli noqonuniy harakatlardan asray oladi, boshqa shaxslarning huquqlarini buzmaslikka harakat qiladi va jamiyatda tartib-intizomni saqlashga hissa qo‘shadi. Bunday tarbiya nafaqat shaxsiy hayot uchun, balki oilaviy munosabatlar, mehnat faoliyati va fuqarolik jamiyati institutlari bilan ishlashda ham muhimdir.
Huquqiy tarbiyaning maqsadlari ko‘p qirrali bo‘lib, ular quyidagi asosiy yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi:
Huquqiy ongni rivojlantirish. Bu yo‘nalish fuqarolarni huquqiy bilimlarga ega qilishni nazarda tutadi. Fuqarolar huquqiy normalarni, qonunlarni va ularning amaliyotini yaxshi bilish orqali jamiyatda yuzaga keladigan huquqiy masalalarni to‘g‘ri hal eta oladi. Huquqiy ong shaxsga o‘z huquq va erkinliklarini anglash, ularni himoya qilish va boshqalarning huquqlarini hurmat qilish imkonini beradi.
Qonunlarga hurmat bilan qarash. Huquqiy tarbiya fuqarolarni qonunlarga hurmat ko‘rsatishga o‘rgatadi. Bu jamiyatda tartib-intizomni saqlash va adolatni qaror toptirish uchun zarurdir. Qonunlarga hurmat bilan qaraydigan shaxslar jamiyatdagi nizolarni tinch yo‘l bilan hal qilishga intiladi va o‘z harakatlarini qonuniy doirada amalga oshiradi.
Huquqiy madaniyatni shakllantirish. Huquqiy madaniyat – bu fuqarolarning huquqiy ong darajasi, ularning huquqiy bilim va ko‘nikmalaridan foydalanish qobiliyatidir. Huquqiy tarbiya jarayonida fuqarolar nafaqat qonunlarni o‘rganadi, balki ularni amaliyotda qo‘llashni ham o‘rganadi. Bu jamiyatda huquqiy madaniyatni rivojlantirish va barqarorlikni ta'minlash uchun muhimdir.