Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 50.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 31 Январь 2024
Расширение docx
Раздел Рефераты
Предмет Экономика

Продавец

Nozimbek G'aniyev

Дата регистрации 31 Январь 2024

2 Продаж

Markaziy bank pul muomalasini tartibga soluvchi organ sifatida

Купить
MARKAZIY   BANK-PUL   MUOMALASINI   MUVOFIQLASHTIRUVCHI
ORGAN   SIFATIDA
1.1. Ma rk az iy   bankning   tashkil   et il is h   sh ak ll ar i   va  
maqomi
Bizga   ma’lumki,   dastlabki   markaziy   banklar   eramizning   XVII   XVIII
asrlarda   Yevropaning   rivojlangan   mamlakat   lari   da   tashkil   etildi.   Markaziy
banklarni   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad   muoma-   laga   pul   birliklari
chikarilishini   markazlashtirish   va   muomaladagi   pul   xajmini   tartibga
solishdan   iborat   edi.   Markaziy   bank   tashkil   etilishiga   qadar   kapitalizmning
dastlabki   davrida   mamlakatdagi   ti-   jorat   banklarining   barchasi   muomalaga
o'z   banknotlarini   chiqarish   huquqiga   ega   edi.   Banknot   -   muayyan
bankning   unda   ko'rsatilgan   miqdordagi   pulni   real,   haqiqiy   pulga   xohlagan
paytda   almashtirib   berishi   to’grisidagi   majburiyatdir.   Shunday ekan,   har   bir
bank   o'zining   zahirasidagi   mavjud   real,   haqiqiy   (oltin,   kumush)   miq-
aorigacha   muomalaga   pul   belgilari-   banknotlar   chiqarishi     mumkin.     Bunda
muomalaga       chiqarilgan   banknotlar   banklarning   oltin   zahi-   ralari   bilan
to'liq       ta’minlangan   bo’lishi       lozim,       ya'ni       muomaladagi       banknotlar
banklarning   zahiralaridagi   haqiqiy,   real   pullarning   muomaladagi
“muqobillari”,   belgilari   hisoblangan.
Lekin   XVII   va   XVIII   asrda   ishlab   chikaris'hning   rivojlanishi   uchun
qo'shimcha   pul   mablag'lari   talab   etilgan.   Ishlab   chiqarish,   muomala
jarayonining   rivojlanishi   pulga   boMgan   talabning   os-   hishiga       olib
kelgan.   Ushbu   talabni   qondirish   va   o’zlari   oladigan   daromadni
ko'pavtirish   maqsadida   tijorat   banklari   muomalaga   o'zlarining   oltin
zahiralaridan   bir   necha   barobar   ko’p   miqdorda   banknot   chiqarishgan.
Natijada   muomaladagi   banknotlar   banklarning       oltin       zahiralari       bilan
to'liq   ta'minlanmasdan   qolgan   va   banklar   o'zlarining   majburiyatlarini
bajarish   imkoniyatlarini   yo'kotgan.   Bu esa,   o’z   navbatida,   tijorat   banklariga   bo'lgan   ishonchning   yo'qo-   lishiga
olib   kelgan   va   shu   holat   pul   muomalasining   izdan   chiqishi-   ga   sabab
bo’lgan.
Natijada   pul   muomalasini   tartibga       solish,       muomaladagi       pul
miqdorini   muvofiqlashtirish   zaruriyati   vujudga   kelgan.   Oqibatda
muomalaga   chiqariladigan   pul   mablag'larini   markazlashtirish,   pul
muomalasini   nazorat   qilish   va   tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solish
uchun   maxsus   davlat   organi   Markaziy   bank   tashkil   etilishiga   ob'ektiv
sabablar   vujudga   kelgan.   Dastlabki   Markaziy   bank   1656   yil   Shvesiyada
tashkil   qilingan   bo'lsa,   1694   yil   Angliyada   Angliya       banki       tashkil
etilgan.
Demak,   Markaziy   bank   hukumat   tomonidan   pul   muomalasini
barqarorlashtirish,   muomaladagi   pul   miqdorini   tartibga   solish   va   tijorat
banklari   faoliyatini   muvofiqlashtirish   maqsadida   tashkil   etilgan.   Har   bir
mamlakatning   Markaziy   banki   davlat   banki   hisoblanadi   va       uning
mavqei,   vazifalari   harakat   doiralarini   huquqiy   asoslari   o’sha
mamlakatning   qonunlari   bilan   belgilanadi.
Odatda,   Markaziy   bankni   tashkil   etish   shakllari   deganda   ularning
faoliyat   yuritishi   uchun   lozim   bo’lgan   ustav   kapitalining   shalc-   llanish
manbalari   e'tiborga   olinadi.
Markaziy   banklar   mamlakatdagi   qonunchilik   asosida   davlat   to-
monidan   tashkil   etiladi.   Lekin   uning   ustav   kapitalining   shakllanish
manbalari   turlicha   bo   „   lishi   mumkin.
Ba'zi   mamlakatlarda   Markaziy   bank       ustav       kapitali       shakllanishi
ushbu   mamlakatlar   qonunchiligiga   muvofiq   quyidagicha:
Yuqorida   keltirilgan   ma’   lumotlardan   ко'   rinib   turibdiki,   Markaziy
bankning   ustav   kapitali   to’liq   davlat   mablag'lari   hisobiga.   bir   qismi
(odatda,   50   foizdan   ortig'i)   davlat   mablag'lari,   qolgan   qismi   yuridik   va
jismoniy   shaxslar   mablag'lari   evaziga   yoki   to'liq   a’zo   banklar   (Federal
zahira   tizimi)   mablag'lari   va   to'liq   banklar   va   sug'urta kompaniyalari   mablag'lari   hisobiga       tashkil       etiladi.       Markaziy       bank
ustav   kapitalini   to'ldirish,   oshirish   va   ularning   manbalari   har   bir
mamlakatning   qonunchilik   hujjatlarida   o'z   aksini   topadi.   E   tirof
etilganidek,   ustav   kapitalini   tashkil   etish   shakllaridan   qat’iy   nazar,
Markaziy   bank   davlatning   pul-kredit   sohasidagi   siyosatlarini   amalga
oshiruvchi   organdir.   Har   bir   mamlakat       qonunchiligida,       albatta,
Markaziy   bankning   ushbu   jihati   alohida   aks   ettirilgan.
t/r Mamlakatlar Markaziy   bank   ustav   kapitali   manbalari
1 .
Buyuk   Britaniya,  
Daniya,   Gollandiya,  
Rossiya,   Fransiya.  
Germaniya 100   foiz   davlat   mulki
2. Shveytsariya
43   foiz-xususiy   shaxslar;57   foiz-kanton   (ma’muriy  
bo'linmalar)   mulki
3 Italiya 100   foiz   -   banklar   va   sug'urta   kompaniyalari   mulki
4. AQSh 100   foiz   -   Federal   zahira   tizimiga   a'zo   banklar   mulki
0„zbekiston   Markaziy   bankining   ustav   kapitali   miqdori   ikki   milliard
so’mdan   iborat.   Ustav   kapitali   miqdori   O'zbekiston   Oliy   Majlisining
qaroriga   muvofiq   oshiriladi.
Markaziy   bankning   ustav   kapitali   boshqa   shaxslarga   berilishi   yoki
undan   bo'nak   sifatida   foydalanish   mumkin   emas.   O'zbekiston   Markaziy
bank   davlatning   mutlaq   mulkidir.
Yuqoridagilardan   ko'rinib   turibdiki,   Uzbekistan   Markaziy   bankining
ustav   kapitali   to'liq   davlat   mablag'   hisobidan   tashkil   topgan. 1.2. Markaziy   bankning   mustaqilligi  
va   uni   ta’minlash   shartlari.
Markaziy   bankning   maqomi,   vazifalari,   vakolatlari,   tashkil   etili  -   shi
va   faoliyati   tamoyillari   mamlakatning   qonunlari   bilan   belgilana-   di.
0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   huquqiy   maqomi   ham
0„zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi,   “Markaziy   banki
to’g'risida”gi   qonun   va   boshqa   qonunlarda   o'z   aksini   topgan.   Ularning
eng   diqqatga   sazovor   bo'lgan   asosiy   jihatlarini   quyidagi-   lar       tashkil
etadi:
- O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   yuridik   shaxs   hiso-
blanadi   va   u   davlatning   mutlaq   mulkidir.   Markaziy   bank   o'zining
nizomiga,   hisob   raqamiga   va   mustaqil   balansiga   egadir.   Uning   faoliyati
harakatdagi   qonunlar   majmuasi   doirasida   tashkil   etiladi   va   mustaqil
boshqaruv   tizimiga   ega.   "O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’grisida'‘gi   qonun   bilan   uning   maqsad   va   vazifalari,   taqiqlangan
faoliyatturlari,   hisobdorligi,   mustaqilligi,   tashkiliy   tuz-   ilishi   va   tashqi
iqtisodiy   faoliyati   belgilab   berilgan.   Yuqorida   qayd   etganimiz   kabi,
O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   100   foiz   davlat   mablag„i
hisobiga   tashkil   etilgan   bo’lib,   u   davlatning   pul-   kredit   sohasini
muvofiqlashtiruvchi   mustaqil   organ   hisoblanadi.
- 0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   o’z   sarf-xarajatla-   rini
o’zining   daromadlari   hisobidan   amalga   oshiruvchi,   iqtisodiy   jihatdan
mustaqil   muassasadir.   Markaziy   bank   yuridik   shaxs   sifatida   o'z
faoliyatidan   daromad   oladi   va   ushbu   mablag„lar   bilan   o'z   xarajatlarini
qoplaydi.   Daromadlarning   xarajatlardan   oshgan   qismi,   ya’ni   Markaziy
bankning   foydasi   boshqaruv   belgilagan   tartibda   taqsimlanadi.
Foydani   taqsimlashda   ishonchsiz,   shubhali   qarzlar   va   boshqa   aktivlar
bo'yicha   ehtimoliy   yo’qotishlarni   qoplash   zahiralari   va turli   ijtimoiy   va   iqtisodiy   fondlar   shakllantiriladi   va   uning   qolgan   qismi
respublika   byudjeti   daromadiga   yunaltiriladi.
- O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   uning   muassa-   salari
O'zbekiston   Respublikasining   Davlat   gerbi   tasviri   tushiril-   gan   va   o'z
nomi   yozilgan   muhrga   ega.
O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   uning   barcha   muas-
sasalari   muhri   va   ish   qog'ozlarida   Davlat   gerbining   aks   ettirilishi   ham
uning   davlat   organi   ekanligidan   dalolat   beradi.
Markaziy   bankni   mustaqillik   darajasini   aniqlash,   uning   mezon-   lari,
jihatlari   masalalariga   bag„ishlangan   qarashlar   iqtisodiy   adabi-   yotlarda
yetarli   darajada   o'z   aksini   topgan.
Markaziy   bankning   mustaqillik   darajasi   ko’p       jihatdan       mam-
lakatdagi   harakatda   bo’lgan   qonun   hujjatlari   bilan   belgilanadi.   Ko’p
hollarda,   Markaziy   bankning   mustaqilligini   belgilashda   sub’ektiv   va
ob’ektiv   omillar   ta’siri   inobatga   olinadi.   Sub’ektiv   omil   sifatida
Markaziy   bank   rahbariyati   va   hukumat   xodimlari   o’rtasidagi   o’zaro
rasmiy   munosabatlar.       markaziy       bank       rahbariyatining       hukumat
xodimlari   orasidagi   norasmiy   obro’   e’tibori,       ularning       mamlakatiqtisodiy	 taraqqiyoti	 jihatlarini	 belgilashdagi	 fikr	 va mulohazalar   -
 	ining
hukumat   doirasida   tan   olinishi   kabilar   inobatga   olinadi.
Markaziy   bank   mustaqilligining   ob’ektiv   omillari   sifatida   asosan
quyidagilar   tan   olinadi:
- markaziy   bank   kapitalida   davlatning   ulushi;
- markaziy   bank   vazifalarining   qonunchililcda   yoritilish   darajasi;
- Markaziy   bank   rahbari   (Raisi)   va   uning       o’rinbosarlarini       tayin-
lash   (saylash)   tartibi   va   ularning   faoliyat   ko’rsatish   muddatlarin-   ing
qonun   hujjatlarida   to’liq,   aniq   aks   ettirilishi   hamda   ushbularga   rioya
etish   darajasi;
- Davlat   tomonidan   Markaziy   bank   faoliyatini   nazorat   qilish
shakllari; - markaziy   bank   rahbariyati   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar-   iga
davlat   organlarining   qonun   asosida   ta'sir   ko’rsatish   ko'lamlari   va
Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatlarini   hayotga   tatbiq   etish-   da
hukumatning   ishtiroki;
- markaziy   bank   moliyaviy   faoliyatida   davlatning   roli,   ya’ni   uning
daromadlarini   tashkil   etish,   xarajatlarini   amalga   oshirish   va   foydasini
taqsimlashda   davlatning   ishtiroki;
- mamlakat   byudjetini   bevosita   va   bilvosita   moliyalashtirishda
Markaziy   bankning   ishtirokini   belgilovchi   jihatlarning   qonun       huj-
jatlarida   aks   ettirilishi.Biz	 yuqorida	 Markaziy	 bankni
 	tashkil  	etish  	masalalariga  	to'xtal   -
ganimizda,   uning   ustav   kapitalini   tashkil   etilishi   masalalariga   ba-   tafsil
to’xtalib   o'tgan   edik.   Markaziy   bank   ustav   kapitalining   tashkil   etilishi
manba’laridan   qatiy   nazar,   u   albatta.   qonun   bilan   bel-   gilangan,
davlatning   pul-kredit   sohasidagi   siyosatini   amalga   oshi-   ruvchi,
mamlakatda   pul   muomalasini   boshqaruvchi,   mamlakat   pul   birligining
barqarorligini   ta’minlovchi   davlat   organidir.
Maikaziy   bankning   ustav   kapitali   hissadorlik   asosida   tashkil   etilgan
taqdirda   ham,   davlat   qonunchiligi   asosida   bevosita   va   bilvosita   usul-   lar
orqali   Markaziy   bankning   davlat   organi   ekanligini   e’tirof   etadi.
Markaziy   bank   vazifalari   va   ularning   qonun   hujjatlarida   bataf-   sil
yoritilishi   masalasi   ham   uning   mustaqilligini   belgilovchi       asosiy
omillardan   biri   hisoblanadi.   Markaziy   bankning   vazifalari   va   ularning
mohiyati   keyingi   bo’limlarda   batafsilroq   yoritiladi.   Bu   yerda   faqat   shuni
ta’kidlab   o’tishimiz   lozimki,   iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlarda
Markaziy   bankning   aniq   vazifalari,   faoliyat   doirasi   hamda   asosiy
maqsadlari   mamlakatning   Konstitutsiyasi,   Markaziy   bank   to'glisidagi
qonuni   va   boshqa   bank   faoliyatiga   tegishli   qonunchilik   hujjatlarida   o'z
aksini   topadi.   Bular   Markaziy   bank   faoliyatining   qonuniy   asoslari
hisoblanadi   va   bir   tomondan   uning qonuniy   vakolatlarini   belgilab   bersa,   ikkinchi   tomondan   faoliyat
vakolatlarini   aniq   belgilab   berilgan   maqsad   va   vazifalar   doirasida
chegaralab   qo'yadi.
Markaziy   bank   mustaqilligining   keyingi   ob'ektiv   omili   bank   rahbari,
uning   o’rinbosarlarini   tayinlash   yoki   say   lash   masalalari,   ularning
faoliyat   ko’rsatish   muddatlarining   qonun   hujjatlarida   aniq   aks
ettirilganligi   hamda   ularga   rioya   etish   darajasi   hisoblanadi.
Ushbu   masalalar   Uzbekiston   Respublikasi   qonunchilik   hujjatlarida
to’liq   va   aniq   o'z   aksini   topgan.   “O'zbekiston   Respublika-   sining
Markaziy   banki   to’g„risida”gi   qonunga   muvofiq   Markaziy   bank   raisini
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   tavsiyasiga   ko’ra   Oliy   Majlis
tayinlaydi   va   lavozimidan   ozod   etadi.
Ushbu   qonunga   muvofiq   Markaziy   bank   raisining   vakolat   mud-   datibesh	 yil	 belgilangan.	 Bundan	 tashqari,	 qonunning	 20   -modda-	 sida	 uning
vazifalari   ham   batafsil   ravishda   bayon   etilgan.   Markaziy   bank   raisining
egallab   turgan   lavozimidan   ozod   etish   masalalari   ham   qonunda   o’z
aksini   topgan.   Ular   quyidagilardan   iborat:
- vakolat   muddati   tugaganida   ;
- iste’foga   chiqishni   so’rab,   sabablarini   ko'rsatgan   holda   yozil-   gan
shaxsiy   arizasiga   ko'ra;
- jinoyat   sodir   qilishda   qonunda   belgilangan   tartibda   aybdor   deb
topilganda;
- o’zining   hizmat     vazifalarini     salomatligiga     ko’ra     bajara     ol-
maganda,   davlat   tibbiy   komissiyasining   hulosasiga   ko’ra;
- egallab   turgan   lavozimiga   munosib   bo’lmagan   hatti-harakat-   lar
qilganida,   shu   jumladan,   ushbu   qonunni   qo’pol   ravishda   buz-   ganida   va	
Markaziy	 bank	 manfaatlariga	 katta	 zarar	 yetkazganida.	 2
- yuqorida   qayd   etilgan   qonunning   22-moddasida   Markaziy   bank
raisining   birinchi   o'rinbosari   va   o’rinbosarlari   bank   raisi   tavsiyasiga
binoan   0„zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   lavozimiga
tayinlanadilar   va   lavozimidan   ozod   etiladilar. — markaziy   bankning   Oliy   organi   sifatida   uning   boshqaruv   e’tirof
etilgan.   Boshqaruv   Markaziy   bank   siyosati   va   faoliyatining   asosiy
yo'nalishlarini   belgilab   bex*adi   va   bankni   boshqaqradi.   Qo   nunda
boshqaruvning   tarkibi,   vakolatlari   va   majlislari   hamda   qaror   batafsil
yoritilgan.
- markaziy   bank   mustaqilligini       belgilovchi       ob’ektiv       omillardan
yana   biri   davlat   tomoiiidan   Markaziy   bank   faoliyatini   nazorat   qilish
shakli   hisoblanadi.   0„zbekiston   Respublikasi   Marqkaziy   banki   o'z
vakolatlari   doirasida   qarorlar   qabul   kilish   borasida   mustaqildir.
Davlat   Markaziy   bankning   majburiyatlari   yuzasidan.   basharti   o'z
zimmasiga   bund   ay   majburiyatlami   olmagan   bo’lsa   yoki   qonunlarda
boshqa   qoida   nazarda   tutilmagan   bo'lsa,   Markaziy   bank   davlatning
majburiyatlari   yuzasidan   javobgar   bo'lmaydi.   Ushbu   qonunga   muvofiq,
O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   0„zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisiga   hisob   beradi.
Hisobot   davri   1   yanvardan   31   dekabrgacha   qilib   belgilangan.   Hisobot
15   maydan   kechiktirilmasdan   Oliy   Majlisga   taqdim   etilishi   lozim.
Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   davlat   tashkiloti   boiishi   bilan   bir
qatorda   uning   faoliyati   yiliga   bir   marta   mustaqil   auditor   tashki-   lotlari
tomonidan   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkaziladi.
Yuqorida   ta'kidlab   o’tganimiz   kabi,   0„zbekiston       Respublikasi
Markaziy   banki   qarorlar   qabul   qilishda   mustaqildir.   Harakatdagi
qonunlarga   muvofiq   Markaziy   bank   tomonidan   qabul   qilingan   qa-
rorlarga   davlat   organlarining   aralashuvi   man   etilgan.
1.3. Pul-kreditni   muvofiqlashtirishda   Markaziy   bankning   roii.
Markaziy   bank   o’z   faoliyatining   bosh   maqsadi   -   mamlakat   pul
birligining   barqarorligini   ta'minlash.   Pul-kredit   siyosatini   mus- taqil   ravishda   yuritadi,   siyosatni   amalga   oshirishda   hukumat   faol
ishtirok   etadi.
Markaziy   bank   mustakilligini   belgilovchi   ob’ektiv   omillardan   yana   biri
Markaziy   bank   moliyaviy   faoliyatida   davlatning   ishtiroki   masalasi
hisoblanadi.
Qonun   hujjatlarida   qayd   etilganidek,   Uzbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   davlatning   mutlaq     mulki   bo'lishi   bilan   bir   qatorda,   u
o'z   sarf-xarajatlarini   o'zining   daromadlari   hisobidan       amalga       os-
hiruvchi,   mustaqil   muassasadir.
“O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to’g„risida”gi   qonunning   11-
moddasida   Markaziy   bank   foydasini   aniqlash   va   uni   taqsimlashning   asosiy
tamoyillari   o’z   aksini   topgan.
Markaziy   bankning   foydasi   har   bir   moliya   yili   uchun:
- ishonchsiz,   shubhali   qarzlar   va   boshqa   aktivlar   bo’yicha   ehti-
moliy   yo'qotishlarni   qoplash   zahiralari   shakllantirilgandan   so’ng;
— umumiy   qabul   qilingan   buxgalterlik   amaliyotiga   muvofiq   amalda
barcha   daromadlar   va   chiqimlar       hisoblanganidan,       shuning-       dek,
aktivlar   va   passivlarbaholanganidan   so’ng   aniqlanadi.
Markaziy   bank   foydasi   boshqaruv   belgilagan   tartibda,       yillik
hisobotni   tasdiqlash   bilan   bir   paytda   tasdilanadi.
Boshqaruvning   qaroriga   muvofiq   aniq   maqsadni   to'gMi   zahiralar   va
fondlar   shakllantirilishi   mumkin.
Aniq   maqsadga   yo'naltirilgan   zahiralar   va   fondlar       belgilangan
tartibda   to’ldirilgandan   keyin   foydaning   qolgan   qismi   Respublika
byudjeti   daromadiga   yunaltiriladi.
Bundan   tashqari,   O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   soliqlar,yig„imlar,	 bojlar	 va boshqa	 to’lovlardan	 ozod	 qilingan.	 1
Yana   shuni   ta’kidlash   lozimlci,   qonun   bilan   Markaziy   bank   uchun
taqiqlangan   faoliyat   turlari   ham   aniqlangan.   Unga   ko’ra,       Markaziy
bank: - moliyaviy   yordam   ko’rsatish   bilan   shug„ullanishga;
- tijorat   faoliyati   bilan   shug„ullanishga;
- banklar   va   boshqa   yuridik   shaxslaming       kapitallarida       qatnash-
ishga   haqli   emas.
Markaziy   bank       mustaqilligini       ifodalovchi       ob’ektiv       ko'rsatkich-
lardan   yana   biri   mamlakat   byudjetini   UVg'ri   va   egri   moliyalash-   tirishga
Markaziy   bankning   ishtirokini       belgilovchi       jihatlarining       qonun
hujjatlarida   aks   ettirilishi   masalasidir.
(Uzbekistan   Respublikasi   Markaziy   banki   to’g„risida"gi       qonunning
VII   bobida   Markaziy   bankning   hukumat   bilan   munosabatlari   toliq   o'z
aksini   topgan.   U   yerda   Markaziy   bankning   hukumat   bilan   bo'ladigan
munosabatlaridagi   vazifalari   (44-modda),   davlat   sek-   toriga   qarz   ajratish
masalalarida   maslahatlar   berish   (45-modda),   depozitariy   va   kassiming
vazifalari   (46-modda),   fiskal   agentning       vazifalari       (47   -modda),
hukumatga   kredit   berish   (48-modda)   masalalari   o’zining   qonuniy   asosini
topgan.
Ushbu   qonunga   muvofiq   Markaziy   bank   hukumatga   0„zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   tasdiqlangan   miqdorda   kre-   ditlar
ajratish   huquqiga   ega.   Odatda,   Oliy   Majlis   tomonidan   hukumatga
ajratiladigan   Markaziy   bank   kreditlarining   miqdori   davlat   byudjeti
xarajatlarining   3   foizidan   oshmasligi   belgilanadi.
Hukumatga   ajratiladigan   kreditlar:
- oltin,   chet   el   valyutasi,   xalqaro   zahiralar       toifasiga       kiruvchi
valyuta   boyliklari;
- davlat   qarz   majburiyatlari   va   hukumat   kafolatlagan   boshqa   qarz
vositalari   garoviga   beriladi.
Ushbu   garovlarning   qaytarilish   muddati   bir   yildan   oshmasligi   lozim,
chunki   hukumatga   Markaziy   bank   kreditlari,   odatda,   bir   yil   muddatga
ajratiladi.
Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   hukumatga   obuna   buyicha badallar   yoki   respublikaning   u   yoki   bu   xalqaro   tashkilotga   a'zoli-   eidan
kelib   chiquvchi   boshqa   to’lovlar   uchun   ancha   uzoq   muddatli   ]<reditlar
berishga   haqli.
Qonunga   muvofiq,   Markaziy   bank   yuqorida   aks   ettirilgan   hol-   larda
hukumatga   moliyaviy   yordam   berishga   haqli   emas.
Markaziy   bankning   hukumat   bilan   moliyaviy   munosabatlarining
qonun   hujjatlari   orqali   chegaralanishi.   albatta,   uning   monetar
siyosatining   samaradorligini   ta'minlashga   xizmat   qiladi.
Yuqoridagilardan   xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   Markaziy   bankning
mustaqilligi   darajasi,   uning   hukumat   organ!aridagi   nu-   fuzi       hamda
ilmiy   asoslangan   mustaqil   pul-kredit   siyosati   mamlakat   pul   birligining
barqarorligiga   hizmat   qiladi.   Markaziy   bank   davlat   organi   sifatida
iqtisodietning   va   butun   bank       tizimining       barqarorligini       ta’minlash
uchun   xizmat   qiladi.
1.4. Markaziy   bank   emissiya,   davlat   banki   sifatida
Yuqoridagi   bo'limda   ta'kidlab   o'tganimizkabi,   odatda,   dastlabki
Markaziy   banklar   ham   ma’lum   bir   maqsadda   tashkil   etilgan   va   ushbu
maqsadga   erishish   uchun   ularning   aniq   vazifalari   belgilab   berilgan.
Bilamizki,   dastlabki   Markaziy   banklarni   tashkil   etishdan   maq-   sad,
mamlakatda   pul   emissiyasini       markazlashtirishdan       iborat       boigan.
Demak,   muomaladagi   pul   massasini   tartibga   solish   ehtiyoji   vujudga
kelgan   va   uni   amalga   oshiradigan   davlat   muassasasi   zaru-   riyati
tug'ilgan.
Tashkilot,   korxona   yoki   muassasa   kabi   Markaziy   bankning       ham
aniq   maqsadi   va   vazifalari   qonun   hujjatlarida   o’z   aksini   topadi.
«0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to'g„risida»gi   qonunning   3-
moddasida   0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki- ning   maqsad   va   vazifalari   bayon   etilgan.   Unga   kura,   Markaziy bankning  
bosh   maqsadi   -   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’min-   lashdan   iborat.
Uning   asosiy   vazifalari   sifatida   quyidagilar   belgilangan:   birinchidan,  
monetar   siyosatni   hamda   valyutani   tartibga   solish   sohasidagi   siyosatni  
shakllantirish,   qabul   qilish   va   amalga   oshirish;
ikkinchidan,   O'zbekiston   Respublikasida   hisob-kitobning   sama-   rali  
tizimini   tashkil   etish   va   ta’minlash;
uchinchidan,   banklar,   kredit   uyushmalari   va   garovxonalar   faoliyatini
litsenziyalash   hamda   tartibga   solish,   banklar,   kredit   uyushmalari   va
garovxonalarni   nazorat   qilish,   qimmatdor   kog„ozlarni   nazorat   qilish,
qimmatdor   qog’ozlarni   ishlab   chiqarislmi   litsenziyalash;
to’rtinchidan,   0„zbekiston   Respublikasining   rasmiy   oltin-valyu-   ta
zahiralarini,   shu   jumladan,   kelishuv   bo’yicha   hukumat   zahiralar-   ini
saqlash   va   tasarruf   etish;
beshinchidan,   davlat   byudjetining   kassa       ijrosini       Moliya       vazirligi
bilan   birgalikda   tashkil   etishdan   iborat.   Yana   bir   bor   eslatib   o’ta-   mizki,
Markaziy   bankning   barcha   vazifalari   unga   yuklatilgan   maq-   sadga   to'liq
erishish   uchun   qaratilgan,   ya’ni   ular   ushbu   maqsadga,   mamlakat   pul
birligining   barqarorligini   ta’minlashga   erishish   uchun   hizmat   qiladi.
Emissiyaviy   vazifasi:
markaziy   bank   banknotlarni   muomalaga   chiqarish   bo'yicha   monopol
mavqega   ega.   Bu   “banknot   yakka   hoqimligi”,   deb   ham   ataladi.
Banknotlar   mamlakat   hududidagi   hisob-kitoblarda   chek-   lanmagan
miqdorda   qabul   qilinuvchi   yagona   to’lov   vositasidir.   Markaziy   bankning
naqd   pullami   berish   jarayonidagi   monopol   ma-   vqei,   uning   barcha   pul
massasining   hajmini,   shu   jumladan.   tijorat   banklarining   hisob-
raqamlaridagi   pul   mablag„larini   ham   nazorat   qilishiga   imkon   beradi; “Markaziy   banki   haqida”gi   qonunning   34   -   38   -   raoddalarida
Markaziy   bank   mamlakatda   muomalaga   pul   chiqarish   huquqiga   esa
bo'lgan   monopol   bank   ekanligi   qavd   etilgan.   Shu   nuqtai   naz-   ardan,   u
muomaladagi   pul   massasining   barqaror       ravishda       aylan-
ishigajavobgardir.
markaziy   bank   uchun   banknotlaming   harid   imkoniyatini   barqaror
darajada   saqlab   turish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   esa,   eng   av-   valo.
muomaladagi   banknotlar   miqdorining   o'zgarishiga   bog„liq.   Bu   holatni
hisobga   olgan   bir   qator   markaziy   banklar,   xususan,   Ger-   maniya
Markaziy   banki   rahbariyati   muomaladagi   naqd   pul   massasini   tartibga
solishni,   kreditlash   hajmini   nazorat   qilish   bilan   bir   qatorda,   milliy
valyutaning   barqarorligini       ta’minlashning       muhim       sharti,       deb
hisoblaydi.
Markaziy   bankning   “banklarning   banki’*   sifatidagi   vazifasi,   bizning
fikrimizcha,   asosan,   quyidagi   to ;
rt   yo’nalishda   namoyon   bo’ladi:
Barcha   tijorat   banklari   o’z   mablag„larining   ma’lum       qismini
Markaziy   bankdagi   foizsiz   hisob-raqamlarida   minimal   rezervlar   sifatida
saqlashga   majburdirlar.
Xususan,   Germaniya   Federativ   respublikasida       1984      yildan       bosh-
lab,   asosan,   barcha   tijorat   banklari   bilan   bir   qatorda   uzoq   muddatli
qo ;
yilmalar   bilan   shug„ullanuvchi   kredit   institutlari   va       qurilish
jamg ;
arma   kassalari   ham   minimal   zahiralarini   Markaziy       bankda
saqlashga   majbur   bo'ldilar.Bank
 	mijozlari  	o’z  	jamg'armalarining  	yoki  	kreditlarining  	ma’   lum
qismini   Markaziy   bank   biletlarida,   ya’ni   naqd   pullarda   oladilar.
Mijozlarning   bu   talabini   tijorat   banklari       Markaziy       bankdagi       mud-
datsiz   jamg„armalarining   istalgan       paytda       naqd       pulga       almashtiril-
adigan   qismi   hisobidan   qondiradilar.   Markaziy   bank   ana   shunday   yo’l
bilan   butun   bank   tizimining   to'lovga   qobilligiga   ta   sir   qiladi. Ammo,   bundan   har   bir   tijorat   banki   o'zining   naqd   pullarga   bo’lgan
talabini   faqatgina   ikki   muhim   vazifani   hal   qilish   imkoniyatiga   ega   bo'lib
turibdi.   Birinchidan,   minimal   emission   bank   mablag'lari   hi-   sobidangina
qondira   oladi,   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi.   Ayrirn   banklarda
banknotlarning   ortiqcha   zahirasi   mavjud   bo’ladi   va   ular       boshqa
banklarga   bu   pullarni   kreditga   berishi   mumkin.   Pul   bozori   rivojlangan
mamlakatlarda   bu   jarayon   texnik   jihatdan   juda   silliq   ko'chadi.   Shunisi
harakterliki,   tijorat   banklaridagi   ortiqcha   naqd   pullar   miqdori   emission
bank   yaratgan   pullar   miqdoriga   tengdir,   I   Demak,   tijorat   banklarining
banknotlarni   kreditga   berish   imkoniyati   cheklangan.   Bu   esa,   ularning
banknot   emissiyasi   sohasida   Markaziy       bankka       bog'liqligini       saqlab
qoladi.   Demak:
1. Markaziy   bank   zahiralar   tizimi   orqali,   avvalo.   bank   tizimi-   ning
to’lovga   qobilligini   ta’minlayotgan   bo’lsa,   qolaversa,   pul       bozoridagi
naqd   pullarga   bo'lgan   talabni   boshqarish   orqali   tijorat   I   banklarining   pul
va   kredit   tajovuzini   nazorat   qilish   imkoniyatiga   j   ega   bo'layapti.
2. Markaziy   bank   barcha   tijorat   banklari   va   boshqa   kredit       insti-
tutlari   uchun   "so'nggi   kreditor”dir.
Tijorat   banklari   vaqtinchalik   likvidli   kredit   oladilar.   Bu   kreditlar,]albatta,	 tijorat
 	veksellari  	bilan,  	davlatning  	qimmatdor  	qog„ozlari  	bi   -  	]  lan
yoki   bankning   boshqa   qarz   majburiyatlari   bilan   ta’minlangan   j   boTishi
kerak.
Markaziy   bankning   tijorat   banklarini   qayta   moliyalashtirish   bo'-   I
yicha   amalga   oshiradigan   doimiy   operatsiyalari   tufayli   pul   bozorining
mo''tadiI   faoliyati   ta'minlanadi.   Bu   esa,   o'z   navbatida,   tijorat   banklariga
mijozlarga   qulay   bo’lgan   foiz   stavkalarida   kreditlar   berish   imkoniyatini
yuzaga   keltiradi.
Ayni   vaqtda.   Markaziy   bank,   tijorat   banklariga   bergan   kredit-   lari
uchun   belgilaydigan   foiz   stavkalarini   o'zgartirish   yo ;
li   bilan   kreditga
bo'lgan   talabni   tartibga   solish   imkoniyatiga   ega   bo'ladi. 3   Markaziy   bankning   ushbu   vazifasi   doirasidagi       uchinchi       yo’-
nalish-   asosan,   ikki   holatda   namovon   bo’ladi.   Markaziy   bank   mamlakat
hududida   amalga   oshiriladigan   hisob-kitoblar   shakllarini,   ularni   qo'llash
tartibini   va   muddatini   belgilab   beradi.   Xususan,   Ne-   j^js   Federal   banki
to’g„risidagi   qonunda   Bundesbankning   „„hisob-   kitoblar   tizimining
banklar   tomonidan   mamlakatda   va   xorij   bilan   bo’lgan   aloqalarda   ijro
etilishi   to’g„risida   g„amxo’rlik   qilishi”   belgilab   qo’yilgan.
Haddan   ziyod   katta   miqdordagi   zahiralarni   tijorat   banklari   to-
monidan   saqlab   turilishi   xazina   va   tijorat   veksellari   kabi   pul   bo-   zori
vositalariga   bo’lgan   talabni   qisqarishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,
to’lovning   kechikishi   yuqori   inflyatsiya   sharoitida   kelib   tushadigan   pul
mablag 1
  lari   real   qiymatining   pasayishiga,   davlat   va   korxonalar
tomonidan   kreditga   bo’lgan   talabning   kuchayishiga   olib   keladi.   Bunday
sharoitda   qayta   tuziladigan   pul-kredit   siyosatining   amalga   oshirilishi,
shubhasiz.   mablag'lar   yetishmovchiligi   natijasida   ijro   etilmagan   to’lov
topshiriqnomalarining   to’planib   qolishiga   va   korxonalaming   o’zaro
qarr'dorlik   summalarining   sezilarli   dara-   jad; j
-   o’sishiga   olib   keladi.
4.   Mamlakat   bank   tizimining   mo'   tadil   faoliyat       ko’rsatishida
Markaziy   bankning   qanday   usullar   yordamida   va   qay   darajada   tijorat
banklari   faoliyatini   nazorat   qilishi   muhim   ahamiyatga   ega.
Hozirgi   kunga   kelib   banklar   faoliyatini   nazorat   qilish   rivojlan-   gan
xorijiy   davlatlarda   markaziy   banklarning   muhirn   faoliyatiga   aylandi.
Faqat   Buyuk   Britaniya   Markaziy   bankigina   nisbatan   kech,   ya'ni   1979
yilda   rasman,   qonuniy   asosda   banklar       faoliyatini       nazorat       qilish
huquqiga   ega   bo’ldi.
Bundesbankning   bu   sohadagi   o’ziga   xos   xususiyati   shundan   ibo-
ratki.   u   bevosita   banklar   faoliyatini   nazorat   qilish   bilan   shug’ullan-
maydi.   Balki   nazoratni   Federal   nazorat   mahkamasi   amalga   oshiradi. Ammo   Bundesbank   nazorat   mahkamasiga   yaqindan   ko'maklashadil
Xususan,   ushbu   mahkamaning   joyiarda   bo'linmalari   mavjud   emas   va   u
to'liq   Federal   bankning   joylardagi   muassasalaridan   foydalanadi.   Bundan
tashqari,   qarorlar   qabul   qilishda   nazorat   mahkamasi   bir   qator   masalalar
bo^yicha   Markaziy   bankning   roziligini   olishi       kerak.       Masalan,
banklarning   o'z   kapitali   va   to'lovga   layoqatliligi   xususida   qaror   qabul
qilinishi   uchun   albatta,   Bundesbankning   ro-   ziligi   bo'lishi   shart.
Markaziy   bankning   banklar   faoliyatini   nazorat   qilishining   eng   asosiy
sababi   mamlakatda   bank   tizimiga   bo’lgan   yuksak   ishonchni   ta’minlash.
Bu   ishonch   tijorat   banklarining   o’z   mijozlari   -   huquqiy   va   jismoniy
shaxslar   oldidagi   majburiyatlarini   to ;
liq   va   o’z   vaqtida   bajara   olishi
orqali   ta’minlanadi.
Davlat   bankining   vazifasi:
davlat   byudjetining   kassali   bajarilishini   amalga   oshiradi,   davlat
organlarining   naqd   pulsiz   operatsiyalarini   ma’lum   qismini   amalga
oshiradi,   hukumatning   tashqi   qarzlarini   to'lashga   xizmat   qiladi,   byudjet
defisitining   ma’lum   qismini   qoplashga   va       boshqa       davlat
muassasalarining   xarajatlarini   moliyalashtirish   maqsadlariga       qisqa
muddatli   kreditlar   beradi;   hukumatga   pul-kredit   va   valyuta   masalalari
bo’yicha   maslahatlar   beradi.
Masalan,   Bundesbank   davlat   banki   sifatida   Federatsiyaga,   ma’-   muriy-
hududiy   bo’linmalarga   hamda   Federasiyaning   parabyud-   jet   fondlariga
kreditlar   berish   huquqiga   ega.   Bu   kreditlar   hajmi   cheklangan   bo’lib.   qisqa
muddatli   tavsifga   egadir.
Davlat   banki   sifatida   Bundesbank,   hukumat   nomidan   uning   ob-
ligatsiyalarini.   moliyaviy   veksellarini   sotadi   va   ularni   sotish   uchun   e’lon
qiladi.   U   federal   zayomlar   kursini   barqaror   darajada   saqlani-   shi   uchun
javobgar   hisoblanadi.
Markaziy   bank   davlatning   asosiy   bankiri   va   hukumatning   moliyaviy
maslahatchisi   hisoblanadi.   Bu   borada: - hukumat   miqyosidagi   tashkilotlarning   hisob   raqamlarini  
yuritadi;
- davlat   zayomlarini   chiqarish,   saqlash   va   ular   bilan   tegishli   op-  
eratsiyalarni   amalga   oshiradi;
- hukumatga   kredit   beradi;
- davlatning   oltin-valyuta   va   qimmatdor   toshlardan   iborat       za-
hirasini   o’zida   saqlaydi   va   boshqaradi;
mamlakat   miqyosida   valyuta   kursini   o'rnatadi,   foiz   siyosatini
yurgizadi   va   davlatning   boshqa       davlatlar       oldidagi       majburiyatlariga
javob   beradi.   Ular   bilan   korrespondentlikmunosabatlarini   o’rnatadi   va
olib   boradi.
Markaziy   bankning   davlat   banki   sifatidagi   vazifasining   muhim
ko'rinishlaridan   biri   hukumatning   tashqi   qarzlarini   to’lash   jaray-   onida
namoyon   bo’ladi.
1.5. Iqtisodiyotni   modernizasiyalash   sharoitida   Markaziy  
bank   monetar   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari
Amaldagi   qonun   va   qoldalarga   muvofiq   O'zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   moliyaviy   yil   boshlanishidan   30   kun   old   in   kelgusi   yil
uchun   o’zining   pul-kredit   va   monetar   siyosatining   asosiy   vunalishlarini
ishlab   chiqadi   va   bu   haqda   Oliy   Majlisga   axborot   beradi.
Bundan   tashqari,   monetar   siyosat   matbuotda   z’lon   qihnadi.
Markaziy   bankning   pul-kredit   va   monetar   siyosatining   asosiy
yunalishlari   iqtisodiy   konyunkturaning   tahlili   va       istiqbol       ko'rsat-
kichlari.   muomaladagi   pul   massasining   iqtisodiy   jihatdan   asoslangan
chegaralari,   valyuta   va   foiz   siyosatining   asosiy   yunalishlari   hamda
hukumat   tomonidan   keyingi   yil   uchun   belgilangan   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlarning   prognoz   parametrlaridan   kelib   chiqqan   holda
tayvorlanadi. Monetar   siyosatning   asosiy   yo’nalishlari       samarali       bo’lishini
ta'minlash   uchun,   avvalambor,   albatta   o'tgan   yillardagi   mamlakat-   dagi
iqtisodiy   kon’yunktura   har   tomonlama   ehuqur   tahlil   qilinmogl   zarur.
Asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar,       yalpi       ichki       mahsulot-       ning
tarkibi,   o'sish   yoki   kamayish   dinamikasi,   ularning   sabablari   o’rganiladi.
Yalpi   ichki   mahsulotning   qishlok   xo’jaligidagi,   sanoat,   aholiga   pullik
xizmat   ko'rsatish,   investitsiya   va   qurilish   sohalarida-   gi   0 „zgarishlari   va
ularning   sabablari   tahlil   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   asosiy   makroiqtisodiy
ko'rsatkichlardan   hisoblangan       inflyatsiya       va       narxlarning       o’sish
darajalari.   tendensiyasi   va   sabablari   to'lik   o’rganiladi.
Bizgama’lumki,   hozirgi   zamon   iqtisodiy   globallashuv   sharoitida
alohida   olingan   mamlakat   iqtisodiyotini   tashqi   mamlakatlar       bilan
iqtisodiy   aloqalarisiz   tasavvur   etish   qiyin.   Shunday   ekan,   monetar
siyosatning   asosiy   yunalishlarini   aniqlashda   mamlakatning   boshqa
davlatlar   bilan   iqtisodiy   aloqalarining   ko’lami.   dinamikasi,   tashqi   savdo
aylanmalari,   to'lov   va   hisob-kitob   balanslarining   holati   tahlili   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   zarurki,   kelgusi   yilda   samarali   pul-kredit
siyosatini   amalga   oshirishni   belgilab   olish   uchun,   o'tgan       yildagi
Markaziy   bankning   monetar   siyosati,   uning   qaysi   instrumentlaridan
samaraliroq   foydalanilganligi,   yo'l   qo'yilgan   xato   va   kamchiliklar   to   „
liq   talqin   qilinmog'i   va   ulardan   ijobiy   foydalanmog'   i   tavsiya   eti   ladi.
Bunda   pul-kredit   siyosatining   bevosita   vositalari   bilan   bir   qatorda
uning   bilvosita   vositalaridan   foydalanish   imkoniyatlari,   o’tgan   davrdagi
monetarlashtirish   darajasi   tahmini   va   eng   asosiysi   pul   bozorining   holati,
ya’ni   foiz   stavkasining   dinamikasi   va   valyuta   siyosati   tahlili   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.
Darhaqiqat,   pul-kredit,   monetar   siyosatning   samarasi   pirovard
natijasida   mamlakat   pul   birligining   barqarorlik   darajasi   bilan   bel-
gilanadi. Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda   samarali   monetar   siyosat   yo'na-
lishlarini   aniqlashda   mamlakat   bank   tizimi   barqarorligi   tahlili       ham
muhim   o'rin   tutadi.
Yuqorida   qayd   etilgan   masalalar   aniq   va   to'liq   ehuqur   tahlil   qilinib,
sabab   va   oqibatlar   har   tomonlama   o'rganilgandan   keyin   Markaziy   bank
hukumat   tomonidan   keyingi   yil   uchun   prognoz   qilingan   yalpi   ichki
mahsulot   hajmi   va   uning   real   o'sishi,   YIM   deflyato-   rining   miqdoriy
ko'rsatkichlari   va   inflyatsiya   darajasi   hamda   tashqi   savdo   aylanmasi
qoldig'ining   ijobiy   bo'lishi   va   davlat   byudjeti   ko'rsatkichlari   kabi
makroiqtisodiy   parametrlardan   kelib   chiqqan   holda   o'zining   pul-kredit,
monetar   siyosatini   ishlab   chiqadi.
Bizning   nazarimizda,   eng   muhim   masala   shundan   iboratki,       pul-kredit,
 	monetar  	siyosatni  	belgilashda  	Markaziy  	bank  	hukumat  	to   -
monidan   mo’ljallangan   makroiqtisodiy   ko'rsatkichlaming       o'sish
dinamikasi   bilan   muomaladagi   pul   massasi   o'zgarishi   o’rtasidagi
mutanosiblik   darajasini   aniqlash   va   doimiy   ravishda   unga   erishish-   dan	
iborat	 bo'lmog'i	 lozim.	 Chunki
 	xalk  	xo'jaliginjng  	har  	bir  	tar   -  	mog’ida
ma’lum   darajada   o'sishni   ta'minlash,   albatta,   qo'shimcha       pul
mabiag'larini   talab   qiladi.   Demak   doimo   yalpi   ichki   mahsulot   o'sishi
bilan   pul   massasi   o'sishi   o'rtasida   mutanosiblik   bo'lishini   talab   qiladi.
Mamlakat   iqtisodivotining   pul   mablag'lari   bilan   ta’minlanganlik
darajasini   oshirish,   inflyatsiyaning   barqaror   darajasini   saqlash,   tijo   rat
banklari   kreditlarining   baholari   barqarorligini   ta’minlash   monetar
siyosatning   modernizasiya   bosqichidagi   ustivor   vazifalaridir.
Shunday   qilib,   monetar   siyosatning   asosiy   yo'nalishlari   mamlakat
iqtisodiyotiga   pul-kredit   vositalari   orqali   ta’sir   qilishi       natijasida
mamlakat   pul   birligining   barqarorligini   ta’minlovchi   muhim   hujjatdir. Qisqacha   vulosa
Markaziy   banklar   XVII   -   XVIII   asrlarda   Yevropaning   rivojlan-   I   gan
mamlakatlarida   tashkil   etildi.   Markaziy   banklarni   tashkil   etish-1|       dan
asosiy   maqsad   muomalaga   pul   birliklari   chikari   1   ishini       marka-1
zlashtirish   va   muomaladagi   pul   xajmini   tartibga   solishdan   iborat   edi.
Markaziy   bank   tashkil   etilishiga   kadar   kapitalizmning   dast-I   labki   davrida
mamlakatdagi   tijorat   banklarining   barchasi   muoma-   ■   laga   o’z
banknotlarini   chiqarish   huquqiga   ega   edi.   Banknot   -   bu   ushbu   bankning
undagi   ko’rsatilgan   miqdordagi   pulni   real,   haqiqiy   1
  pulga       xoxlagan
paytda   almashtirib   berishi   to'grisidagi     majburi-1     yatidir.     Shunday   ekan,
har   bir   bank   o’zining   zahirasidagi   mavjud   real,   haqiqiy   (oltin,   kumush)
miqdorigacha   muomalaga   pul   belgi-   I   lari-banknotlar   chiqarishi   mumkin.
Bunda   muomalaga   chiqarilgan   j   banknotlar   banklarning   oltin   zahiralari
bilan   to’liq   ta’minlangan   1   bo'lishi   lozim,   ya’ni   muomaladagi   banknotlar
banklarning   zahi-   1   ralaridagi   haqiqiy,   real   pullarning   muomaladagi
“o’rinbosarlari”,H   belgilari   hisoblangan.
Markaziy   bankning   maqomi,   vazifalari,   vakolatlari,   tashkil   etili-   1   shi
va   faoliyati   tamiyillari   mamlakatning   qonunlari   bilan   belgilana-   1   di.
0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   huquqiy   maqomi   I   ham
0„zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi,   O'zbekiston   I   Respublikasi
Markaziy   banki   to’g„risidagi   Qonun   va   boshqa   qo-   nunchilik   hujjatlarida
o’z   aksini   topgan.
“0„zbekiston   Respublikasi Markaziy   banki   to’g’risida”gi   qonun-   j   ning   3-
moddasida   0„zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   maqsad   va   vazifalari
bayon   etilgan.   Unga   kura,   Markaziy   bankning   bosh   maqsadi   -   milliy  
valyutaning   barqarorligini   ta’minlashdan   iborat.   1 Takrorlash   uchun   savollar
1. Markaziy   banklarni   tashkil   etishdan   maqsad   nima?
2. Markaziy     bank      ustav      kapitali      shakllanishi      mamlakatlar      qo-
nU nchiligiga   muvofiq   qanday?
3. O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   ustav   kapitali   miqdori   qancha?
4. Markaziy   bank   mustaqilligining   ob’ektiv   omillarini   ayting.
5. Markaziy   bank   mustaqilligining   sub’ektiv   omillarini   ayting.
6. Markaziy   bankning   bosh   maqsadi   nima?
7. Banklarning   banki   funksiyasi.
8. Markaziy   bankning   pul-kredit   va   monetar   siyosatining   asosiy   yunalishlari   ayting.
9. Davlatning   banki   funksiyasi.
10. Emission   funksiya.
Tayanch   so’z   va   birikmalar
Muvofiqlashtirish;   maqom;   shakl;   tartibga   solish;   barqarorlashtirish;   ustav   kapitali;   qonunchilik  
hujjatlari;   davlat   mablag'lari;   yuridik   shaxs;  daromad;	 xarajat;	 hissadorlik;	 ob’ektiv	 o
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha