Marketing uning vazifasi, uning qoidalari va bozor tizimidagi o’rni

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
    
KURS ISHI
Маvzu:   Marketing uning vazifasi, uning qoidalari va
bozor tizimidagi o’rni Reja:
Kirish
1.  Marketing tushunchasi va uning mohiyati
2. Marketingni maqsad va vazifalari
3. Marketing turlar
4.  Marketing turlarining tasniflanishi.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Kirish
Mavzunig   dolzarbligi.   Zamonaviy   odamni   hayot   faoliyati   tovar   va
izmatlarni iste’mol qilinishiga asoslangan. Ularni yaratilishi, ishlab chiqarilishi va
taqsimlanishi   va   iste’mol   qilinishi   odamlar   ehtiyojlarini   qondirilishini   dinamik
rivojlanishini   ta’minlaydi.   Davlat   iqtisodida   xizmatlar   sohasi   va   tovar   ishlab
chiqarish sohasi organik o’zaro bir-birini to’ldiruvchi tarmoqlar hisoblanadi. Bozor
munosabatlariga   o’tish   sababli   korxona   va   tashkilotlar   oldida   yuzaga   kelayotgan
qiyinchiliklar  ko’p jihatdan korxona rahbar  xodimlarining bozor  qonunlari  va uni
o’rganish usullari bilan yetarlicha tanish emasligi  tufayli  paydo bo’lmoqda. To’la
xo’jalik   hisobi   va   o’z-o’zini   moliyalashtirish   tamoyillariga   o’tishda   korxona   va
tashkilotlar ilgari hech bo’lmagan hodisaga duch keldilar: ular ishlab chiqaradigan
mahsulotga talab yo’q, korxona mutaxassislari esa uni qanday qilib ichki va jahon
bozorlariga chiqarishni bilmaydilar. Shunday qilib, O’zbekiston bozor iqtisodiyoti
sari   bormoqda   va   shu   yo’lda   ko’p   qiyinchiliklarga   duch   kelmoqda.   Bu
muammolarning yechimi ko’p jihatdan marketingdan qanchalik ijodiy va maqsadli
foydalanishimizga   bog’liqdir.   Chunki,   marketing   bozorda   muvaffaqiyatli   faoliyat
yuritishning jahon tajribasi xazinasi hisoblanadi. Mamlakatimiz Prezidenti Shavkat
Mirziyoev   2017-yil   7-fevral   kungi   Farmoni   bilan   2017-2021-yillarda
O’zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasini   tasdiqladi.   Avvalo,   ushbu   ustuvor   yo’nalishlar   va   ulardagi   amalga
oshirilishi   nazarda   tutilgan   vazifalar   hamda   chora-tadbirlarning   ijrosi   bugungi
kunning   hayotiy   va   ijtimoiy   zarurati   ekanligini   ta’kidlash   lozim.   Shu   jumladan
milliy   iqtisodiyotning   mutanosibligi   va   barqarorligini   ta’minlash,   uning   tarkibida
sanoat, xizmatlar ko’rsatish  sohasi,  kichik biznes va xususiy tadbirkorlik ulushini
ko’paytirish,   xizmatlar   ko’rsatish   sohasini   jadal   rivojlantirish,   yalpi   ichki
mahsulotni   shakllantirishda   xizmatlarning   o’rni   va   ulushini   oshirish,
ko’rsatilayotgan   xizmatlar   tarkibini,   eng   avvalo,   xizmatlarning   zamonaviy   yuqori
texnologik   turlari   hisobiga   tubdan   o’zgartirish   zarurdir.   Respublikamizda   amalga
oshirilayotgan   islohotlarning   hozirgi   bosqichida   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,
mamlakatni   modernizatsiyalash,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   evaziga
3 uzluksiz   iqtisodiy   o’sishga   erishishdek   dolzarb   vazifa   qo’yilgan.   Bu   esa   o’z
navbatida,   iqtisodiyotda   erishgan   yutuqlarning   asosi   –   bozor   iqtisodiyoti,   mulk
shakllarining takomillashuvi, iqtisodiyotdagi keskin tuzilmaviy o’zgarishlar, kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushining   ortib
borishi bilan baholanmoqda. Respublikada iqtisodiy islohotlarning hozirgi davrida
xizmat ko’rsatish tashkilotlarida marketing faoliyatini tashkil qilish va uni samarali
boshqarishga e’tibor kuchaya bormoqda. Mavzuning dolzarbligi xizmat ko’rsatish
tashkilotlarida   marketing   faoliyatini   tashkil   qilish   va   uni   samarali   boshqarish
zarurligidan kelib chiqadi. Bu esa mavzuning dolzarbligini belgilaydi.
Kurs   ishining   predmeti .   Xizmat   ko’rsatish   tashkilotlarida   marketing
faoliyatini   tashkil   qilish   va   uni   samarali   boshqarishni   o’rganishdagi   mavjud
muammolar va ularni hal etish yo’llari.
Kurs  ishning  asosiy   maqsadi .  Xizmat   ko’rsatish  tashkilotlarida  marketing
faoliyatini   tashkil   qilish   va   uni   samarali   boshqarish   yo’llarini   o’rganish.
Tashkilotlarni   boshqarishda   va   raqobatbardoshligini   ta’minlashda   xizmat
ko’rsatishni rivojlantirish va istiqbollarini ko’rib chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Ishning   tarkibi,   maqsadi   va   vazifalariga
muvofiq: kirish, mavzuning asosiy mazmuni va mohiyatini ifodalovchi to’rtta reja
hamda   mavzu   yuzasidan   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   tashkil
topgan . Kurs ishining birinchi  rejasida  marketing tushunchasi  va uning mogiyati
xaqida   umumiy   ma’lumotlar   keltirb   o’tilgan.   Kurs   ishining   ikkinchi   rejasida   esa
marketinhning   maqsad   va   vazifalari   xaqida   gap   ketgan.   Uchinchi   rejada
marketingni   turlari   sanab   o’tilgan   va  ta’rif   berilgan.   Kurs   ishining  oxirgi   rejasida
esa   marketingning   4P   va   5P   yo’nalishlari   va   ularning   taxlili   xaqida   so’z
yuritilgan .Kurs ishining yakuniy qismida mavzu yuzasidan bir nechta xulosa taklif
va tavsiyalar keltirib o’tilgan. 1
1
  O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida gi   O‘zbekiston‖
Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni. 
4 1 . Marketing tushunchasi va uning mohiyati
  Marketing   bu   butun   iqtisodiy   falsafa   bo’lib,   marketing   marketingning
iqtisodiy asosidir, va Artemi Lebedevning "Marketing mavjud emas" degan qat’iy
fikri. Va agar siz ushbu mashhur "Xudo o’lgan" Fridrix Nitsshening ushbu sadosini
eshitsangiz,   ajablanarli   emas,   chunki   har   uchinchi   kitob   "Marketologning   Injili"
deb   nomlanadi   va   ba’zi   kompaniyalar   mutaxassislarning   "ilohiy"   aralashuvidan
so’ng ularning barcha muammolari mo’’jizaviy ravishda hal qilinadi. marketing.
"Marketing"   atamasi   o’zi   ingliz   bozoridan   kelib   chiqqan   va   "bozor"   yoki
"bozor"   degan   ma’noni   anglatadi   va   zamonaviy,   keng   ma’noda   -   bozor   faoliyati.
Marketing sifatida ilm-fan sifatida shakllanishi amaliyot uchun g’ayratli izlanishlar
bilan bir vaqtda sodir bo’ldi (va hozir ham shunday), natijada biz mavzu bo’yicha
juda   ko’p   izlanishlar   olib   boramiz,   juda   ko’p   turli   xil   adabiyotlar,   bozorni
o’rganish bo’limlari har bir kichik kompaniya va kompaniya uchun “komut il faut”
sifatida.   marketing   nima   ekanligini   va   qanday   marketing   turlari   mavjudligini
qisqacha tavsiflashning mutlaqo mumkin emasligi.
Marketing   –   bu   bozorda   samarali   faoliyat   ko’rsatishning
mujassamlashishidir.   Bu   atama   dastlab   1902   yilda   AQShda   paydo   bo’lgan,   20
yildan   keyin   esa   bu   atamadan   jahonning   ko’pgina   mamlakatlari   foydalana
boshladilar.   Marketing   (marketing)   “bozor   bilan   bog’liq   faoliyat”   ma’nosini
anglatadi. Lekin bu tushunchaning ma’nosi juda kengdir.
Marketing   –   ayirboshlash   yo’li   bilan   ehtiyoj   va   talablarni   qondirishga
yo’naltirilgan   inson   faoliyatining   turi,   bozordagi   barcha   qatnashchilarning   o’zaro
manfaatlariga   asoslangan   harakatlarini,   talabni   shakllantirish   va   qondirish   uchun
birlashtirishdir.
Dunyo   amaliyotida   marketing   birdanida   paydo   bo’lgan   emas.   Bu   –   ishlab
chiqarish   va   sotishning   maqsadi,   vazifalari   va   rivojlanish   uslublariga
menedjerlarning ko’p yillik evolyutsion qarashlari natijasidir.
Marketing   –   murakkab   dinamik   ko’p   qirrali   tushunchadir,   bu   esa
marketingg   tamoman   universal   tavsif   berish   mumkin   emasligidan   dalolatdir.
5 So’ngggi yillarda chop etilgan marketingga doir adabiyotlarda marketingning juda
ko’p ta’riflari berilgan. Ulardan ba’zi birlarini keltirishni lozim topdiq.
Taniqli   Amerika   olimi   –   marketolog   F.Kotler   marketingning   ta’rifini
quyidagicha   ifodalaydi:   Marketing   –   tovarlarni   yaratish,   taklif   etish   va
ayriboshlash   asosida   ayrim   olingan   kishi   va   guruhlarning   talab   va   ehtiyojlarini
qondrishga qaratilgan iqtisodiy va boshqaruv jarayonidir.
Boshqaruv muammolari bo’yicha etakchi nazariyotchi olimlardan biri Peter
Drukkerning   ta’rifi   esa   quyidagicha:   Marketingning   maqsadi   sotishga   qaratilgan
harakatlarini   yo’q   qilishdan   iboratdir.   Uning   maqsadi   xaridorlarni   shunday
o’rganish   va   tushunishdan   iboratki,   tovar   va   xizmatlar   uning   talabiga   aynan   mos
tushib, pirovardida o’zini-o’zi sotadi.
Fransuz   marketing   maktabida   qo’llaniladigan   ta’rif   ham   Peter   Drukker
ta’rifiga   juda   yaqin   turadi.   Unga   ko’ra:   Marketing   –   bu   sotishni   ta’minlash   va
sotuvga   tovarlar   va   xizmatlarni   iste’molchilarning   talabiga   mos   holda   chiqarish
orqali   ularning   talabini   qondirish   maqsadida   o’tkaziladigan   chora-tadbirlar
majmuidir.
Amerika   Marketing   Assotsiatsiyasining   1985   yilda   marketingga   bergan
ta’rifi   esa   quyidagicha:   “Marketingning   mohiyati   insonlar   va   tashkilotlar   talabini
qondirish   maqsadida   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish   va   uni
amalga oshirish, narx belgilash, tovarlar harakati va sotilishni yushtirishdir ”.
Keltirilgan ta’riflardan ko’rinib turibdiki marketing serqirra jarayondir. Shu
bilan bir qatorda marketing yuozor munosabatlari sub’ektlarining biznes falsafasi,
fikrlash   strategiyasi   va   taktikasi   faoliyati   ekan   desak   xato   qilmagan   bo’lamiz.
Demak,   marketing   bir   vaqtning   o’zida   ham   mushohada   va   ham   harakat   jarayoni
ekan.   Hozirgi   bozor   iqtisodiyoti   yuqori   darajaga   ko’tarilgan   mamlakatlarda
marketing   tamoyillari   oddiy   tovar   ishlab   chiqarishdan   boshlab   to   murakkab
texnologiyagacha   bo’lgan   jarayonlarda   yaqqol   ko’rinmoqda.   Bugungi   bozor
iqtisodiyoti   toboro   chuqurlashib   borayotgan   sharoitda   firmalar,   korxonlar   va
boshqa   bozor   sub’ektlarining   raqobatga   bardosh   berib,   samarali   faoliyat
6 ko’rsatishining   birdan-bar   yo’li   marketing   imkoniyatlaridan   keng   foydalanish
ekanligi hech kimga shubha tug’dirmaydi.
Mashhur iqtisodchi Adam Smit XVIII asrning ikkinchi yarmidayoq o’zining
“Jamiyat   boyligi”   nomli   kitobida   ishlab   chiqaruvchining   iste’molchining   talabini
qondirishdan boshqa qayg’usi yo’qdir – deb yozgan edi.
Marketing   atamasi   Amerika   Qo’shma   Shtatlarida   XIX   asrning   boshlarida
vujudga   keldi   va   50-yillardan   boshqaruvning   yetakchi   omili   sifatida   qo’llanila
boshladi.
Marketing   XIX   asrning   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   xaridor   talabini
qondirishga   mo’ljallangan,   korxonalarning   ishlab   chiqarish   –   sotish   ,   savdo
faoliyatlarini   tashkil   qilish   va   boshqarish   tizimi   sifatida   paydo   bo’lgan.   Ishlab
chiqarish   va   umuman   xo’jalik   yuritishga   marketing   nuqtai   nazaridan   yondashish
xaridorga   ta’sir   qilishning   xo’jalik   jabxalarini   o’z   ichiga   oladi.   Bu   bozor   uchun
bo’lgan   raqobat   kurashnining   o’zaga   xos   xususiyatlarini   aniqlashga   olib   keladi.
7 Bozor doirasida sabab-natija aloqalarini tahlil qilishning maxsus  usullari qo’llab ,
xaridorlar   talabi   ehtiyoji,   didi   va   ta’bi   to’g’risida   axborotlar   topib,   korxona   va
tashkilotlar,   marketing   konsepsiyasi   u   yoki   bu   tovarga   va   xizmatga   xarid
qiziqishini   shakllantirish   uchun   iqtisodiy   ,   tashkiliy   texnik   va   ijtimoiy
yo’nalishlarni   tashkil   qiladi.   Ular   talabni   mumkin   bo’lgan   rivojlanish   istiqbolini
aniqlaydilar, uni maqsadli yo’nalishini shakllantirish uchun qarorlar qabul qiladilar
va   ko’rilgan   tadbirlar   samaradorligini   albatta   nazorat   qiladilar.   Xarid   masalaga
marketingli yondashishdagi har tomonlama tahlilning o’ziga xosligi, bozodagi yuz
beradigan jarayonlarni xisobga olishgina emas , balki ishlab chiqarish korxonalari,
tovarlarni   yetkazib   beruvchi   vositachilar,   ulgurji   va   chakana   savdo   korxonalari,
tovarlarni yetkazib beruvchi vositachilari ulgurchi va chakana savdo korxonalari va
ular   bilan   bog’liq   boshqa   barcha   tashkilotlarning   bozor   bo’g’inlari   tizimidagi
operativ   va   uzoq   vaqtga   mo’ljallangan   aniq   maqsadlarini   o’zgarishini   tahlil
qilishdir.   Marketing   xo’jalikning   ma’lum   bir   tarmog’iga   masalan   ishlab
chiqarishga   yoki   savdoga   ta’luqli   deb   o’ylash   notug’ri   bo’lur   edi.   U   bozorga
xizmat   ko’rsatuvchi   barcha   xo’jalik   sub’ektlarini   o’z   ichiga   oladi   va   ulardan
birgalikda   va   yaxlit   foydalanilganda,   birgalikdagi   faoliyatning   so’nggi   natijasi
uchun   umumiy   strategik   yo’nalishi   mavjud   bo’lgan   holdagina   uning   vosita   va
usullari samarali natija beradi.
Bizning   iqtisodiyotimiz   sharoitlarida   kelib   chiqqan   holda,   bunday   natijalar
quyidagilar   bo’lishi   mumkin:   bozor   va   milliy   iqtisodiyot   manfaatlaridan   kelib
chiqqan   holda   iste’mol   tovarlari   shakllantirish,   bozor   talablari   nuqtai   nazaridan
milliy   iqtisodiyotni   iqtiqbolini   aniqlash   va   hakozolar.   Marketingli   yondashish,
markazdan turib boshqarish va rejalashtirishdan nima farq qiladi? Bunda korxona
va   tashkilotlarning   ish   amaliyotida   bozor   talabi   umuman   hisobga   olinmas   edi.
Marketing   esa   sotish   uchun   taklif   qilinayotgan   tovarning   ham,   unga
almashinadigan   va   aholining   turlicha   bo’lgan   tabaqalarining   daromadlarining
daromadlari asoslangan pul oqimining ham aniq manzili bo’lishini talab qiladi.
Marketingli   qarorlar   qabul   qilish   korxonalardan   bozorga   mumkin   qadar
moslashishni   va   davlat   iqtisodiy   siyosatiga   to’liq   javob   berish   bilan   birga,   ishlab
8 chiqarishning samaradorligi va foydaliligini oshirish, mehnat natijalaridan moddiy
manfaatdorlikni   oshirishga   asoslangan,   o’zining   rivojlanish   strategiyasini   ishlab
chiqish va amaliyotga joriy qilishni har vaqt talab qiladi. Nima uchun bunday qol
sodir   bo’ladi?   Gap   shundaki,   marketingli   yondashuvda   qiymat   qonuni   va   tovar
ishlab chiqarishning boshqa iqtisodiy qonunlari qat’iy amal qiladi. Ana shu asosida
faqat   bozordagina   tovar-pul   almashuvini   ta’minlaydi.   Ishlab   chiqilgan   moddiy
boyliklar   pul   ekvivalentiga   almashtirilmas   ekan,   ijtimoiy   takror   chiqarish
tugallangan   va   to’liq   bo’lmaydi   va   yangi   ishlab   chiqarish   davri   tsikli   boshlanishi
o’z-o’zidan   mumkin   emas.   Eng   kam   xom-ashyo,   materiallari,   mehnat   va   moliya
resurslari   sarfi   bilan   talabni   ko’proq,   to’laroq   qondirishga   imkon   beradigan
marketing strategiyasining ma’nosi ham ana shunda.
Shunday   qilib,   marketing   usullaridan   foydalanish   korxona   manfaatlari   va
maqsadlarini   jamiyat   maqsadalari   va   manfaatlari   bilan   birlashtiriladi,   iqtisodiyot
taraqqiyotiga mikro va makroiqtisodiy yondashuv birligini ta’minlaydi.
Marketing   talabni   qondirishga   qaratilgan   faoliyat   bo’libgina   qolmay,   balki
talabga   ta’sir   ham   qilishdir.   Xo’sh,   bu   ta’sir   qanday   bo’lishi   kerak,   boshqa
mahsulotlar   ishlab   chiqarishga   o’tish   va   yangi   talabni   vujudga   keltirish   kerakmi?
Marketing faoliyatining bu aniq maqsadlarini – bozorda mavjud bo’lgan vaziyatni
hisobga olish bilan, xaridorlar qiziqish darajasi bilan, korxonaning o’z iqtisodiy va
ijtimoiy   vazifalari   bilan   ,   u   yoki   bu   bozorga   kirishi   bilan   aniqlanadi.   Shunday
qilib , talab marketing maqsadini, shu bilan birga kerakli marketing strategiyasini
tanlashga imkon beradi 2
2. Marketingni maqsad va vazifalari
Marketing   sohasidagi   adabiyotlarda   asosan   marketingning   to’rtta   maqsadi
keltiriladi. Bular quyidagilar hisoblanadi:
1.Mumkin bo’lgan maksimal yuqori iste’molga erishish.
2. Iste’molchilarning talabining maksimal qondirilishiga erishish.
2
  Soliev A., Buzrukxonov S. Marketing, Bozorshunoslik. Darslik. –T.: 76 Iqtisod-Moliya, 2021.- 424 b.
9 3.   Iste’molchilarga   keng   assortimentdagi   tovarlarni   tanlashiga   imkoniyat
yaratish.
4.Aholi turmush darajasi sifatini oshirish.
Mumkin   bo’lgan   maksimal   yuqori   iste’molga   erishish.   Ko’pchilik
rahbarlar   marketingning   –   ishlab   chiqarishning   maksimal   o’sishi   va   korxonaning
boyishida   asosiy   omil   yuqori   iste’molga   erishini   rag’batlantirishda   deb   biladilar.
Bu   fikrni   boshqacha   ifodalasak,   odamlar   qancha   ko’p   sotib   olsa   va   qancha   ko’p
iste’mol  qilishsa,  shuncha baxtli  bo’ladilar  degan ma’noni  anglatadi. Lekin, ba’zi
bir   kishilar   moddiy   boyliklar   masalasining   ortishi   katta   baxtga   erishishdan
dalolatdir   degan   fikrga   shubha   bilan   qaraydilar.   Demak   marketingning   maqsadi
faqat mumkin bo’lgan maksimal iste’molga erishishdangina iborat emas ekan.
Iste’molchilarning   talabining   maksimal   qondirilishiga   erishish.   Bu
nuqtai   nazarga   muvofiq   marketing   tizimining   asosiy   maqsadi   mumkin   bo’lgan
maksimal   yuqori   iste’molga   erishish   emas,   balki   iste’molchilarning   talabini
maksimal qondirishdan iboratdir. Bu degani tovar massasi iste’moli ko’p bo’lsada,
u   biron-bir   ahamiyatga   ega   bo’lmasligi   mumkin.   Ularning   ahamiyatliligi,   tovar
massasining   ko’pligi   bilan   emas,   balki   bu   tovar   massalarning   qanchalik   darajada
iste’molchilarning talabini qondira olishi bilan o’lchanadi. Afsuski, iste’mollarning
talabini   qondira   olishi   bilan   o’lchanadi.   Afsuski,   iste’molchilarning   talabining
qondirilish darajasini o’rganish to hozirgi kungacha muammoligacha qolmoqda.
Iste’molchilarga keng assortimentdagi tovarlarni tanlashga
imkoniyat yaratish.
Ba’zi bir bozor mutaxassislari marketing tizimining asosiy maqsadi tovarlar
xilma-xilligi   maksimal   ta’minlash   va   iste’molchilarning   keng   assortimentdagi
tovarlarni tanlashiga imkoniyat yaratishdan iboratdir deb hisoblaydilar. Tizimning
maqsadi   is’molchining   talabiga   to’liq   mos   keladigan   tovarni   topishiga   yordam
berishdan iborat bo’lishi kerak. 3
3
  Ziyavtidinova N. M., O'rinov Y. M., Menejment. O'quv qo'llanma.T.: ―Tafakkur -Bo'stoni , 2022. - 312 ‖ с
10 Aholi   turmush   darajasi   sifatini   oshirish.   Ko’pchilik   mutaxassislar
marketing   tizimining   asosiy   maqsadi   aholi   “turmush   darajasining   sifati”   ni
yaxshilashdan iborat deb biladilar. Bu tushuncha quyidagilarni o’z ichiga oladi:
1.    tovarlarning sifati, miqdori, assortimenti, narxi,
2.    mehnatga haq to’lash darajasi,
3.    madaniy muhitning sifati va boshqalar.
Marketingning   asosiy   maqsadi   ,   uning   vujudga   kelish,   shakllanish   va
rivojlanishning   ob’ektiv   sabablari,   zarurati   bilan   belgilanadi.   Yuqorida   qayd
qilinganidek,   marketing   eng   avvalo   tovarlar   to’planib,   sotilmay   qolgan   va
iqtisodiyot   inqirozi   kuchaygan   sharoitda   ,   uni   shu   inqirozdan   chiqarish   quroli
sifatida   ixtiro   qilingan,   yaratilgandir.   U   ishlab   chiqarishni   xaridor   ehtiyojiga
moslashtirib,   talab   va   taklifni   muvozanatiga   erishgan   holda,   uni   tashkil   etgan
korxona   tashkilotlarga   yuqori   foyda   keltirishdir.   Bunga   erishish   uchun   marketing
ko’yidagi muhim vazifalarni hal etmog’i lozim:  
  xaridorlar (iste’molchilar) ehtiyojini o’rganish va aniqlash,
  tovarlarga bo’lgan ichki va tashqi talablarni o’rganish,

  korxonaning faoliyatini xaridorlar ehtiyojiga moslashtirish,

    avvalo   talab   va   taklif   to’g’risida   olingan   ma’lumotlar   asosida   bozorni

o’rganish,
    tovarlar   reklamasini   tashkil   etish,   xaridorlarni   tovarlarni   sotib   olishga

qiziqishini ortirish,
   tovar  yaratuvchi  yoki  uni  sotuvchi  korxona tadqiqotlarini amalga oshirish

uchun ma’lumotlar to’plash va tahlil qilish,
  tovarni bozorga chiqarishdagi barcha xizmat to’g’risida ma’lumotlar olish,

    to’ldiruvchi   tovarlar   va   o’rnini   bosuvchi   tovarlar   to’g’risida   axborotlar

yig’ish,
    tovarlarga   bo’lgan   talabni   istiqbollash,   ularni   amalga   oshirishni   nazorat

qilishdan iboratdir.
Marketing   axborotlarini   tizimli   tahlil   qilish,   talab   va   taklifning   taxminiy
hisobini   ishlab   chiqishga   imkon   beradi.   Bu   siz   esa   sotishning   maqbul   darajasini
11 belgilash mumkin emas. Bunday darajada odatda, minimum, maksimum oralig’ida
hisoblash   chiqiladi.   Marketing   maqsadiga   erishishda   reklama   ham   muhimdir.
Reklamaning   vazifasi   –   mavjud   bozor   segmentini   mustahkamlash,   yangi
xaridorlarni   jalb   qilish,   yangi   bozorlar   tashkil   qilishdir.   Marketing   tizimida
reklamaning asosiy xususiyati – uzluksiz ta’sir va doimiy yangilanishdir. Shu bilan
birga   xaridor   psixologiyasi   tovar   va   firma   bog’lanib   qolish   xususiyati   (imidj)   ga
ham egadir.
Sotishni rag’batlantirish   – marketingning vazifalaridan biri bo’lib, bozorga
chiqarilgan tovarni rejalashtirilgan sotish darajasini ta’minlashga imkon beradi. Bu
ishlab   chiqarish   xarajatlarini   qoplash   va   foyda   olish   demakdir.   Sotishni
rag’batlantirishning   quyidagi   faol   shakllari   mavjud   –   ko’rgazma   savdo,
yarmarkalar, maxsus savdo xizmatidan foydalanish va arzon baholar.
Marketing tizimida sotish siyosati   – bu tovar davriy harakatini tashkil etish
jarayonidir.   U   tovar   massasining   ishlab   chiqaruvchidan   to   iste’molchigacha
bo’lgan   harakatining   har   bir   bosqichida   qabul   qilinadigan   qarorlarga   ta’sir
qilishning aniq tahlilini talab qiladi. Bu holda sotish deganda ishlab chiqarish bilan
savdo orasidagi barcha aloqalar tushuniladi. U ulgurji va chakana savdoni, tashish
va saqlashni o’z ichiga oladi. Bizning iqtisodiy sharoitimizda marketingning tovar
siyosati   kabi   vazifasi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Har   tomonlama   o’ylab
yuritilgan tovar siyosati  resurslardan samarali foydalanish imkonini beradi. Tovar
siyosati   har   bir   ishlab   chiqarilgan   mahsulotning   aniq   iste’molchilar   guruhiga
mo’ljallangan   bo’lishini   ta’minlaydi.   Ya’ni   har   qanday   tovar   aniq   iste’mol
manziliga   ega   bo’lishi   kerak.   Bizning   ichki   bozorimiz,   unga   chiqarilgan   tova
assortimentining,   amalga   mavjud   bo’lmagan   “o’rtacha”   deb   ataluvchi
iste’molchiga  mo’ljallanganidan   juda  ham   yutqazadi.   Chunki   xaridor   qiziqishi   va
didiga   qarab   taqsimlangan   tovarlar   tanlash   imkonini   bermaydi.   Marketingli
yondashuvda bunday vaziyatlar yuz berishidan mustasno.
12 Yuqorida   sanab   o’tilgan   marketing   harakatlarining   barchasidan   bir   vaqtda
foydlanish   lozim.   Mana   shundagina   marketingli   faoliyat   iste’molsidan   sanoat
korxonalariga   va   savdoga,   ulardan   esa   qarama-qarshi   yo’nalishdagi   uzluksiz
axborot   oqimini   ta’minlaydi.   Bu   esa   o’z   vaqtida   ishlab   chiqarishda,   tovar
assortimentiga.   Sotish   shartlariga   ,   xizmat   ko’rsatish   sohasiga   o’zgartirishlar
kiritishga   imkon   beradi.   Marketingning   sanab   o’tilgan   maqsadlari   va   vazifalari
bozor   faoliyatini   tashkil   qilish   to’g’risida   to’liq   tushuncha   bera   olmaydi.   Chunki
bozor   muammolarini   to’liq   halqilish   uchun   tayyor   retseptning   o’zi   bo’lishi
mumkin   emas.   Marketingni   qo’llashdan   oldin   avvalombor   sharoitni,   eng   asosiy
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyot   darajasini   hisobga   olish   lozim.   Chunki   marketing   –
murakkab, harakat va sabr-toqat talab qiluvchi, shu bilan birga tez samara beruvchi
ishdir.   U   bir   tomondan   aholining   yetarli   darajada   yuqori   bo’lgan   ehtiyoji   va
talabiga,   uning   xarid   qobilyatiga,   ikkinchi   tarafdan   tovar   va   xizmatlarni
tanlashdagi   erkinlikka   javob   berishi   kerak.   Bozor   harakatining   katta   radiusini
ta’minlash   erkinlikka   javob   berishi   kerak.   Bozor   harakatining   katta   radiusini
ta’minlash   uchun   tovar   assortimentini   tez   o’zgartirish   ,   uni   ommaviy   ravishda
o’zlashtirishga javob beradigan bo’lishi lozim. Bularning barchasi talab va taklifni
muvozanatlashtirishga   imkon   beradi.   Bunda   tashqari   marketingli   faoliyatyuritish
uchun, korxonani boshqarish va rejalashtirish tizimidan, taqsimot, ichki bozordagi
13 va   tashqi   savdodagi   aloqalar,   yuqori   darjada   jihozlangan   bozor   kanallari   orqali
realizatsiya qilishdan iborat tashkiliy masalalarni hal qilish zarur.
Bugungi   kunda   barcha   tovar   ishlab   chiqaruvchilar,   iste’molchilar   va   shu
bilan birga boshqa soha xodimlari ham marketing nuqtai nazaridan fikrlay olishlari
va undan samarali foydalanishlari lozim.
Rivojlanayotgan   marketing   mavjud   mahsulotlar   va   xizmatlardan
qoniqmaslik asosida. Bu hayot individual iste’molchi yoki iqtisodiyotning biron bir
sohasi oldida turgan muammolar va vazifalarni hal qilishga qaratilgan.
Shundan kelib chiqib, rivojlanish marketingi ikkita asosiy vazifani o’z ichiga
oladi, degan xulosaga kelishimiz mumkin.
1. Bozor tahlili, mijozlarning yashirin ehtiyojlarini aniqlash va aniqlash.
2. Ularni qondirishga qodir yangi mahsulot / xizmatlarni yaratish.
Bundan   tashqari,   potentsial   xaridorlarni   mahsulot   to’g’risida   xabardor
qiladigan va ularni  xarid qilishga  undashga  imkon beradigan reklama va reklama
(marketing aralashmasi) ning tegishli to’plamini ishlab chiqish kerak.
3.Marketing turlari
Aksariyat   tadqiqotchilar   marketing   bu   iste’molchilarning   talablarini
qondirish   va   daromadlarni   ko’paytirish   uchun   g’oyalar,   mahsulotlar,   xizmatlarni
rejalashtirish, amalga oshirish, targ’ib qilish va amalga oshirish jarayoni ekanligiga
14 qo’shiladilar.   Afsuski,   ichki   voqelikda   bu   nazariy   mo’llik   "yaxshi   qiz,   ularni
gazetada   reklama   qilsin"   tamoyiliga   binoan   yollangan   sotuvchilarning   mavqeiga
aylanadi   yoki   Kotlerning   postulatlari   shift   bo’lgan   professional   rahbarlarning
samimiy otilishi.
Aslida, qaerga o’girilish kerakligi haqida ko’proq narsa bor.   Marketingning
asosiy   turlari   mahsulot   yoki   xizmat   bozorining   holati   bilan   bog’liq   bo’lib,   hatto
ko’pchilik   uchun   tushunarsizdir.   Masalan,   ommaviy   marketing,   ular   o’rtasidagi
tafovutlarni hisobga olmagan holda, iste’molchilarning eng keng doirasini maqsad
qilib oladi.
Konsentrlangan (maqsadli) marketingni amalga oshirishda bozorning o’ziga
xos segmenti (sport anjomlari, to’y xizmatlari). Differentsial marketing bir nechta
tovar   turlarini   taklif   qilish   orqali   bozorning   katta   qismini   egallashni   istaganlarga
yordam beradi.
  Rivojlanayotgan marketing tovarlar yoki xizmatlarga talabni shakllantiradi,
rag’batlantiruvchi   marketing   unga   juda   yaqin   joylashgan   bo’lsa   ham,   undagi
xizmatlar, tovarlar odatda iste’molchilar e’tiboridan chetda qolmoqda.
Konversion marketing xaridorning mahsulotga bo’lgan salbiy munosabatini
(mahsulotni   yaxshilash,   uning   narxini   pasaytirish   orqali   va   hokazo)   o’zgartiradi,
ma’lum   bir   davrda   tovarlar   yoki   xizmatlarning   hayot   aylanishining   yo’q   bo’lib
ketishi   davrida   talabni   “jonlantiradi”.   Talab   o’zgaruvchan   bo’lgan   sharoitda
(masalan,   mavsumiy   tovarlar   yoki   xizmatlar   haqida   gap   ketganda)   sinxron
marketing qo’llaniladi.
Agar vaziyat deyarli mukammal bo’lsa va mahsulot xizmatiga talab darajasi
va   tuzilishi   taklifga   to’liq   mos   keladigan   bo’lsa,   qo’llab-quvvatlanadigan
marketing rol o’ynaydi. Va mahsulotingizga talabni kamaytirish uchun (agar talab
taklifdan oshib ketsa, lekin hajmni oshirishning iloji bo’lmasa) demarketing taklif
etiladi. Qarama-qarshi marketing jamiyat yoki iste’molchi nuqtai nazaridan asossiz
bo’lgan talabni kamaytirish uchun ishlatiladi (masalan, alkogol, tamaki).
Marketingning aniq shakllari va mazmuni korxona faoliyat xususiyatlaridan,
uning   ichki   imkoniyatlari   va   tashqi   shart-sharoitlaridan   kelib   chiqadi.   Bu   yerda
15 marketing   va   boshqa   hamma   oraliq   faoliyat   turlarining   qo’yilgan   maqsadlarga
erishish uchun yagona yo’naltiriladigan jarayonga birlashishi sodir bo’ladi, bu esa
o’z navbatida turli xil marketing turlarining harakatlashini belgilab beradi.
Marketing   turlari   o’rtasida   muayyan   bog’liqlik   mavjud.   U   marketing
jarayonlarini   har   tomonlama   va   aniq   vaziyatda   ko’rib   chiqishga   imkon   beradi.
Shuni hisobga olish kerakki, vazifalarni yechishda marketologlar bitta emas, balki
turli xil marketing turlariga duch kelishlari mumkin. Talab holatiga qarab sakkizta
vaziyatni   ajratib   ko’rsatish   o’rinlidir.   Ulardan   har   biriga   marketingni   boshqarish
bo’yicha aniq vazifa mos keladi. Marketing tiplari bozor talabiga va uning orqasida
turadigan   iste’molchiga   ta’sir   etish   omili   sifatida   20-chizmada   keltirilgan.   Ular
talabga   iste’mol   qilish   paytida   inson   organizmiga   ta’sir   ko’rsatadigan   irratsional
talabga qarshilik qilishgacha deyarli ochib beradilar.  
4.  Marketing turlarining tasniflanishi.
1-jadval
Tasniflash
belgisi Marketing turi Marketing mazmuni
 
 
 
1.Amal   qilish
davri 1.1.   Strategik
marketing Bozorni   strategik   segmentlash
asosida   firma   strategiyasini
shakllantirish,   tovarlar   sifatini
oshirish,   ishlab   chiqarishni
rivojlantirish   va   raqobatbardoshlik
me’yorlari   strategiyasini
prognozlash   bo’yicha   ishlarni
kompleksi.
1.2. Taktik marketing Bozorni   taktik   (qisqa   muddatli)
segmentlash,   reklama   va   tovarlar
sotilishini   rag’batlantirish   bo’yicha
ishlar kompleksi.
  2.1.   Jamoatchilik Maqsadli   guruh   (yoki   maqsadli
16  
2.   Amal   qilish
sohasi xususiyatiga   ega
bo’lgan   g’oyalar
marketingi guruhlar) tomonidan ijtimoiy g’oya,
harakat   yoki   amaliyatni   qabul
qilishlariga   erishish   maqsadida
amalga   oshiriladigan   dasturlarini
ishlab   chiqish,   hayotga   tadbiq   etish
va bajarilishini nazorat qilish.
2.2. Joylar marketingi Alohida   joylar,   ob’ektlarning
joylashishiga   nisbatan   mijozlarning
munosabatini   paydo   qilish,   saqlab
turish   yoki   o’zgartirish   bo’yicha
faoliyat.
2.3. Ichki marketing Firma   ichida   mijozlar   bilan
ishlaydigan   xodimlarni   o’qitish   va
motivlashtirish   bo’yicha   amalga
oshiriladigan marketing.
2.4.   Tashkilotlar
marketingi Mazkur   firmani   qiziqtiradigan
hamm   shaxslar   va   tashkilotlarning
munosabatini   va   xatti-harakatlarini
paydo   qilish,   saqlab   turish   yoki
o’zgartirishga yo’naltirilgan faoliyat
2.5.   Xalqaro   (global)
marketing Firmaning   xalqaro   miqyosdagi
faoliyati.
 
 
3.1.   Iste’mol
marketingi Firmalar   va   pirovard   iste’molchilar,
jismoniy   shaxslar   yoki   oilalar
o’rtasidagi marketing.
3.2.   Industriyalashgan
marketing Ikkita   firma   (huquqiy   shaxslar)
o’rtasidagi marketing
3.3.Ijtimoiy Foyda   olishni   o’z  
17 marketing oldiga   maqsad   qilib
qo’ymaydigan   byudjet
(davlat)   tashkilotlari
tomonidan
insonlarning   ijtimoiy
ehtiyojlarini   qondirish
bo’yicha marketing.
 
 
4. Faoliyat turi 4.1.   Moliyaviy
marketing Moliyaviy   faoliyat   sohasidagi
marketing.
4.2.   Innovatsion
marketing Innovatsiyalar,   ilmiy-texnika
taraqqiyotining   yutuqlari,   nou-
xaularni   ishlab   chiqish   va   joriy
qilish sohasidagi marketing
4.3. Sanoat marketingi Sanoat   mahsulotiga   bo’lgan
ehtiyojni   qondirish   va   ishlab
chiqarish sohasidagi marketing.
4.4.   Xizmatlar
sohasidagi marketing Xizmat   ko’rsatish   doirasidagi
ehtiyojlarni qondirish marketingi.
 
5.Ta’sir   etish
usuli 5.1. To’g’ri marketing Vositasiz marketing.
5.2.Televizion
marketing Televizion ko’rsatuvlarni qo’llashga
assoslangan marketing
5.3.   Pochta   orqali
marketing Pochta-aloqa   vositalaridan
foydalanadigan marketing.
5.4.   Katolog   bo’yicha
marketing Kattaloglardan   foydalangan   holda
tovar   va   xizmatlarni   tanlash   va
reklama marketingi.
 
6.   Bozorning
rivojlanish
darajasi 6.1.Passiv marketing Talab   taklifdan   oshgan   sharoitla,
iste’molchiga   emas,   ishlab
chiqarishga   yo’naltirilgan
marketing.
18 6.2.Tashkiliy
marketing Sotilishlar   konsepsiyasi,   bozorlarni
topish   va   tashkil   qilishga
yo’naltirilgan marketing.
6.3.Faol marketing Taklif   talabdan   oshgan   sharoitda,
raqobat qonunining faol amal qilishi
sharoitidagi marketing.
 
7 .
Marketingning
rivojlanish
darajasi
  7.1.   Taqsimlovchi
marketing Ishlab   chiqarish   tovarlarini
taqsimlash bo’yicha marketing.
7.2.   Funksiyaonal
marketing Tovarlarni   ishlab   chiqarish   va
taqsimlash marketingi.
7.3.   Boshqaruvchilik
marketinggi Tovarlarni   yaratish   ishlab   chiqarish
va taqsimlash bo’yicha marketing.
Qo’llanish sohasi bo’yicha marketingning quyidagi turlari
farqlanadi:
Fikr   marketing   -   bu   asosan   ijtimoiy   g’oyalarni   yoki   ijtimoiy   normalarni
yaratishga qaratilgan jarayon. Ushbu turdagi faoliyat ma’lum global vazifalarni hal
qilishi   yoki   xatti-harakatlar   yoki   hayot   qoidalarini   yaratishi   mumkin.   Atrof
muhitning   ifloslanishi   va   plastik   chiqindilarni   qayta   ishlash   muammosi
keskinlashgani sababli, chiqindilarni organik va noorganik turlarga ajratish g’oyasi
bunga misol bo’la oladi. 4
Shaxsiy   -   foydalanuvchi   (tovar   sifatida)   yoki   foydalanuvchi   mahsulot   yoki
xizmat   bilan   bog’lashi   kerak   bo’lgan   kampaniyaning   birinchi   shaxsini   targ’ib
qilish.   Bular   birinchi   shaxsning   ma’lum   bir   tasvirini   va   qiyofasini   yaratishga
qaratilgan   harakatlar.   Marketingning   ushbu   turi,   klassik   model   singari,
tinglovchilarning   ehtiyojlarini   o’rganishni   va   ularga   mos   keladigan   tasvirni
yaratishni anglatadi.
Siyosiy   -   siyosat   sohasida   raqobat   uchun   standart   marketing
yondashuvlaridan   foydalanish.   Asosiy   e’tibor   jamiyatdagi   ijtimoiy-siyosiy
4
  Marketing   F.T.Bazarova  Toshkent “iqtisod-moliya” 2015 
19 kayfiyatni   aniqlash   va   tahlil   qilish,   o’zaro   ta’sir   va   ta’sir   o’tkazish   uchun   to’g’ri
yondashuvni topishdir.
Yashil   -   ishlab   chiqarishni   atrof-muhitga   salbiy   ta’sirini   minimallashtirish
maqsadida   tabiatga   g’amxo’rlik   qilib,   ekologik   toza   mahsulotni   yaratishga
qaratilgan   harakatlar.   Ushbu   yondashuv   katta   va   kichik   ishlab   chiqaruvchilar
uchun ham  amal  qiladi. Birinchisi, tabiatni saqlash  uchun mijoz oldidagi  ijtimoiy
mas’uliyatiga,   ikkinchisi   esa   organik   har   bir   narsaning   sog’liq   uchun   maksimal
foydasiga qaratishi mumkin.
Ekologik   -   ishlab   chiqarish   va   iste’mol   qilishning   barcha   bosqichlarida
atrof-muhitga   minimal   darajada   salbiy   ta’sir   ko’rsatadigan   foydalanuvchilarning
talab   va   ehtiyojlarini   qondirish.   Shunday   qilib,   ishlab   chiqaruvchi   atrof-muhit
haqida   qayg’uradigan   va   tabiat   va   iqlimning   global   muammolaridan   xabardor
ekologik brendning imidjini yaratadi.
Ijtimoiy axloqiy   - bozorda etakchi  mavqeni saqlab qolish yoki ma’lum  bir
segmentni   saqlab   qolish   uchun   ishlab   chiqaruvchining   mahsulot   sifatini
yaxshilashga   qaratilgan   majburiy   choralari.   Ommaviy   iste’mol   sharoitida
iste’molchi   sifatiga   va   ta’siriga   e’tibor   qaratiladi.   Agar   mahsulot   oxirgi
foydalanuvchiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatsa,   jamoatchilikning   bosimi   ostida   ishlab
chiqaruvchi   sifatni   yaxshilashga   va   ijtimoiy   javobgarlik   strategiyasini   tanlashga
majbur  bo’ladi, aks  holda bu ulushni  yo’qotishiga  yoki  bozordan butunlay chiqib
ketishiga olib kelishi mumkin.
Ijtimoiy   -   ijtimoiy   mas’uliyatli   brend   imidjini   yaratishga   qaratilgan
harakatlar majmui. Ko’pincha, ushbu yondashuv iste’molchilar bilan hissiy aloqani
kuchaytirish   va   kampaniyaning   muhim   ijtimoiy   muammolarga   hamdardligini   va
har tomonlama ularning echimiga hissa qo’shishini yoki ahamiyatli bo’lgan asosiy
qadriyatlarga yo’naltirilganligini namoyish qilish uchun bozorda etakchi mavqega
ega   bo’lgan   katta   kampaniyalar   va   sodiq   auditoriyalar   tomonidan   qo’llaniladi.
qadrlamoq
20 Bozorni qamrab olish strategiyasiga muvofiq:
Farqlangan   -   Bu   bozorning   har   bir   segmenti   uchun   alohida   echimni
yaratishdir. Ushbu strategiya bitta mahsulotni emas, balki brendni ommalashtirish
uchun   qo’llaniladi.   Bunday   yondashuv   yanada   to’g’ri   deb   hisoblanadi,   chunki
bozorning har bir segmenti uchun talab va aniq ehtiyojlarga javob beradigan noyob
moslashtirilgan echim namoyish etiladi.
Massasi   -   kundalik   foydalanishda   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   o’rtacha   bozor
narxlarida   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish.   Asosiy   maqsad   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   minimallashtirish   va   uskunadan   maksimal   foyda   olish   uchun   ishlab
chiqarishning ommaviy va keng ko’lamli turidir. Ushbu strategiya qisqa muddatli
rejalarni   tuzishda   asosli   bo’lib,   etakchi   mavqeini   uzoq   muddatli   ushlab   turishni
anglatmaydi.
Maqsad   - ishlab chiqaruvchi tomonidan bozor segmentini sinflarga bo’lish,
o’zlari   uchun   mo’ljallangan   farqlarni   aniqlash   va   har   bir   sinf   uchun   alohida
joylashish. Ushbu yondashuv yuqori raqobat sharoitida va bozorning keng doirasi
sharoitida,   mahsulotingizning   afzalliklariga   e’tibor   berish   va   bozorning   boshqa
ishtirokchilari orasida ajralib turish uchun qo’llaniladi.
Farqlanmagan   -   bozorning   barcha   segmentlari   talab   va   ehtiyojlarini
qondiradigan   ommaviy   iste’mol   mahsulotini   yaratishga   qaratilgan   strategiya.
Ushbu   strategiya   mahsulotning   raqobatbardosh   narx   afzalliklarini   va   har   bir
segment   uchun   xos   bo’lgan   iste’molchilarning   xohish-istaklarini   izlashga   va   ular
uchun mahsulot echimini yaratishga nisbatan arzon narxlarni o’z ichiga oladi.
Konsentrlangan   -   mahsulotning   raqobatbardosh   ustunliklari   va   sotishning
o’ziga xos taklifiga e’tibor qaratish va alohida bozorlarda yoki uning segmentlarida
brendning   mavqeini   mustahkamlashga   qaratilgan   strategiya.   Mahsulot   va   bozor
ulushini   tahlil   qilib,   ishlab   chiqaruvchi   uning   kuchli   tomonlarini   aniqlab,   ularni
takomillashtirish va kuchaytirishga harakat qilishi mumkin.
Mikro   marketing   -   bu   bitta   yoki   ikkita   bozor   segmentlarida   yoki   hatto
ma’lum   bir   foydalanuvchilar   segmentida   marketing   harakatlarining   aniq
21 yo’naltirilganligiga   ega   bo’lgan   bitta   korxona   miqyosidagi   faoliyat.   Bu   ommaviy
iste’molga aylanmaydigan yuqori darajada ixtisoslashgan tovarlar bo’lishi mumkin
va   ishlab   chiqaruvchi   o’zining   bozor   segmentida   sodiq   va   uzoq   muddatli
munosabatlarni o’rnatishda asosiy ahamiyat kasb etadi.
Birgalikda   -   tovarlarni   va   xizmatlarni   ishlab   chiqaruvchi   tashkilotlar   yoki
ishlab   chiqaruvchilarni   yuqori   darajadagi   bozor   ulushini   qo’lga   kiritish   yoki
egallashga   imkon   beradigan   yuqori   raqobat   sharoitida   yagona   maqsad   sifatida
birlashtirish.   Boshqacha   aytganda,   bu   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   yig’indisi,
shuningdek   moliyaviy   xarajatlarni   mahsulotni   ilgari   surishda   mutanosib   ravishda
taqsimlash.
22 Hodisalarni oldindan sezish davri bilan.
Taktik - global rivojlanish yo’lidagi korxonaning qisqa muddatli maqsadlari.
Ushbu   jarayon   savdo   nuqtalarini   yoki   mijozlarni   topishga,   savdo   rejalarini   va
sotish   hajmlarini   bajarishga,   kutilmagan   qiyinchiliklarni   va   boshqa   kundalik
vazifalarni   hal   qilishga   qaratilgan   bo’lib,   ularsiz   kelajakda   istalgan   natijaga
erishilmaydi.
Strategik   -   ishlab   chiqaruvchining   uzoq   muddatli   maqsadlari   va   kelajakda
mahsulot   sifatini   yaxshilash   yoki   o’zgartirish,   foydalanuvchining   talab   va
23 ehtiyojlarini   qondirish   uchun   aniq   harakatlar   rejasi,   o’zingizni   raqobatchilardan
ajratib, o’z pozitsiyangizni saqlab qolish imkonini beradigan marketing usullari.
Birlashtirilgan   - mahsulotni ushbu jarayonlarga moslashtirish va yangilash
maqsadida   iste’molchining   kelajakdagi   ehtiyojlarini   va   ularning   o’zgarishi
tendentsiyalarini   tahlil   qilish   va   aniqlashga   qaratilgan   tashkilotning   harakatlari.
Tomoshabinlarning   ehtiyojlarini   va   uning   afzalliklarini   tushungan   holda   ishlab
chiqaruvchi   iste’molchilar   talablaridan   oshib,   innovatsiyalar   tendentsiyasini
yaratishi mumkin.
Innovatsion -   doimiy   ravishda   iste’molchining   qiziqishini   saqlab   turadigan
va   o’zgaruvchan   ehtiyojlarini   qondiradigan   mahsulotni   modernizatsiya   qilish   va
yangilash   bo’yicha   echimlar   va   g’oyalarni   izlash.   Ushbu   yondashuv   nafaqat
mavjud   mahsulotga,   balki   mahsulotning   yangi   noyob   echimini   yaratishga   ham
tegishli bo’lishi mumkin.
Sinov   -   ishlab   chiqarishni   to’liq   miqyosda   ishga   tushirishdan   oldin
mahsulotlarning   sinov   partiyasini   ishlab   chiqarish.   Harakatlar   to’plami   mahsulot,
narx,   qadoqlash,   tarqatish   kanallari,   iste’molchilarning   xohish-istaklarini   tahlil
qilishga qaratilgan.
Tashkilotlar ichidagi marketing.
Ichki   -   xodimlarning   tashkilotga,   mahsulotga   va   kompaniyaga   sodiqligini
ichki   qurilishi.   Yuqori   malakali   kadrlarni   olish   uchun   ish   beruvchilar   o’rtasida
yuqori   raqobat   sharoitida   xodimlar   va   ish   beruvchilar   o’rtasidagi   munosabatlarni
marketing   tamoyillariga   binoan   ishlab   chiqarish   odatiy   hol   bo’lib,   unda   pozitsiya
mahsulot   va   xodim   iste’molchi   hisoblanadi.   Ishlab   chiqaruvchi   (ish   beruvchi)
o’zining   barcha   sa’y-harakatlarini   sifatli   mehnat   sharoitlarini   ta’minlash,   ularni
yaxshilash   va   xodimlar   bilan   uzoq   muddatli   munosabatlarni   o’rnatishga
yo’naltiradi. o’zaro bog’liq marketing
Aloqa   marketingi   -   mahsulotni   yaratish   jarayonidan   tortib   to   oxirgi
foydalanuvchiga   qadar   bo’lgan   barcha   aloqalar   bilan   uzoq   muddatli
munosabatlarni yaratish. Ushbu harakatlarning zarurligini tushunish kerak, chunki
tinglovchilarning sadoqati ko’plab omillarga bog’liq, shu jumladan etkazib berish
24 tezligi,   to’g’ri   tashkil   etilgan   logistika,   peshtaxtadagi   tovarlarning   pozitsiyasi   va
chakana   savdo   tarmoqlarida   xizmat   ko’rsatish   darajasi.   Shunday   qilib,   asosiy
maqsad sheriklar bilan yaqin va foydali o’zaro munosabatlarni yaratishdir.
Ishlamoqda   -   mahsulotni   sotishdan   tortib   to   oxirgi   xaridorga   qadar   qisqa
muddatli   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan   klassik   marketing   aralashmasi
doirasidagi   ishlab   chiqaruvchining   taktik   harakatlari.   Bunday   harakatlar   chakana
savdo tarmoqlarini qidirish, logistika, iste’molchilarning imtiyozlarini o’rganish va
ularning ehtiyojlarini qondirishni o’z ichiga oladi.
Vaqt marketingi  - mahsulot ishlab chiqarish yoki bozor raqobati sharoitida
vaqtinchalik   resursdan   samarali   va   oqilona   foydalanishning   barcha   mumkin
bo’lgan   usullarini   topishga   qaratilgan   harakatlar.   U   qo’shimcha   imkoniyatlarni
aniqlaydigan   va   ishlab   chiqarish   hajmini   oshiradigan   ishlab   chiqarish
quvvatlarining yukini tahlil qilishi  mumkin. Mahsulotni  mijozga raqobatchilardan
tezroq   etkazib   berishga   imkon   beradigan   va   qo’shimcha   foyda   keltiradigan
logistika modelini qidiring. Ushbu yondashuv ishlab chiqarishda ishtirok etadigan
barcha biznes-jarayonlar uchun qo’llanilishi mumkin.
Boshqa asosiy marketing turlari kabi:
Bir-biriga   bog’langan -   Marketingning   o’zaro   ta’sirini   ishning   yagona
mexanizmi   sifatida   tavsiflovchi   atama.   Ushbu   harakatlar   tashkilot   ichida   ham
to’planishi   mumkin,   va   uning   darajasidan   tashqarida,   tarqatish   va   savdo   ofislari
bilan   aloqa   o’rnatish   orqali   amalga   oshiriladi.   Jarayon   tashkilot,   ishlab   chiqarish
yoki   kompaniya   ichidagi   aloqa   aloqalarini   yaratishga   qaratilgan   bo’lib,   barcha
bo’limlar   jarayonlar,   har   bir   bosqichdagi   mumkin   bo’lgan   qiyinchiliklar,
shuningdek   ularning   ta’sir   natijasi   va   javobgarlik   darajasini   aniq   tushunishlari
uchun.
Virusli -   brendni   namoyish   etishning   nostandart   usullari   va   uning   maqsadli
auditoriya bilan aloqasi. Rag’batlantirishning bu usuli doimiy hissiy aloqalarni va
birlashmalarni   yaratishga   qaratilgan.   Virusli   marketing   klassik   reklamalarga
qaraganda   arzonroq   deb   hisoblanadi,   chunki   foydalanuvchilar   o’zlari   videoni
do’stlari   bilan   baham   ko’rishadi   va   uni   reklama   sifatida   ham   tushunmasliklari
25 mumkin.   Ko’pgina   hollarda,   bu   gap   to’g’ri   bo’lishi   mumkin,   ammo   "virus"
g’oyasini   sifatli   o’rganish,   uni   amalga   oshirish   va   "ekish"   katta   investitsiyalarni
talab qilishi mumkin.
Interfaol -   real   vaqt   rejimida   oxirgi   foydalanuvchi   bilan   to’g’ridan-to’g’ri
o’zaro   aloqa.   Xulqning   ushbu   modeli   reklama   kampaniyasi,   rebrending,   yangilik
yoki   mahsulotning   o’zgarishi   haqida   auditoriyadan   tezkor   javob   olishga,
shuningdek   ehtiyoj   va   istaklarni   tinglashga   imkon   beradi.   Ushbu   vositadan
mohirona   foydalanish   sizga   bozor   pozitsiyasini   saqlab   qolish   yoki   etakchilikka
erishish imkonini beradi.
Birlashtirilgan -   ma’lum   sohalarga   yoki   raqobatdosh   ustunliklarga   e’tibor
bermasdan,   marketingning   barcha   vositalari   va   usullaridan   foydalangan   holda
reklama   usullari.   Ushbu   strategiya   sizga   muqobil   marketing   harakatlariga   e’tibor
bermasdan,   ularni   rag’batlantirish   va   diqqatni   jalb   qilishning   eng   samarali
usullarini aniqlashga imkon beradi.
Ijodiy -   Brendning   bozor   mavqeini   yaxshilash   va   mustahkamlash   uchun
nostandart marketing echimlarini izlash. Ushbu taktika iloji boricha o’ylab topilgan
va   ko’p   yillik   tajriba   va   marketing   tadqiqotlariga   asoslanishi   kerak.   Ushbu
harakatlarning   maqsadi   -   foydalanuvchini   hayratda   qoldirish   va   raqobatchilar
uchun kutilmagan va kutilmagan qadam tashlash.
  - minimal sarmoyaviy sarmoyaga ega mahsulotni ilgari surishga qaratilgan
harakatlar   majmui.   Asosiy   maqsad   -   cheklangan   reklama   byudjeti,   nostandart
bo’lib,   auditoriya   e’tiborini   jalb   qilish   va   fikr-mulohazalar   va   sotuvlarni   iloji
boricha tezroq olish. Ushbu yondashuv ko’pincha katta reklama beruvchilar bilan
raqobatlasha olmaydigan kichik ishlab chiqaruvchilar va kampaniyalar tomonidan
qo’llaniladi.
To’g’ridan-to’g’ri - Mahsulot yoki xizmatning oxirgi foydalanuvchisi bilan
vositachilarsiz aloqa. Ushbu yondashuv ikkala B2B va B2C modellarida ishlatilishi
mumkin. Bunday sxema kichik va o’rta biznes uchun foydali bo’lishi mumkin, bu
sizga   mijozning   fikr-mulohazalarini   olishga   imkon   beradi   va   marketing
tadqiqotlariga pul tejaydi.
26 Tovar -   mahsulotni   marketing   faoliyatining   asosiy   ob’ekti   sifatida   batafsil
tahlil   qilish.   Turi,   sifati,   tashqi   ko’rinishi   va   yakuniy   mahsulotga   ta’sir   qiluvchi
barcha omillarni o’rganish. Bundan tashqari, aktsiyalar yoki maxsus takliflar orqali
savdoni rivojlantirishga qaratilgan harakatlar ham bo’lishi mumkin. 5
        
5
  www.Texnoman.uz  
27 Xulosa
Kurs   ishi   yakunida   quyidagi   xulosaga   kelamiz.   Xizmat   ko’rsatish
tashkilotlarida   marketing   faoliyatini   tashkil   qilish   va   uni   samarali   boshqarishda
marketing   xaridorga   u   xohlaydigan   narsani   ta’minlab,   bunda   oqilona   narxni
belgilab   va   tovarlarni   unga   qulay   bo’lgan   joyda   va   kerakli   miqdorda   xarid   qilish
imkoniyatini   berish   orqali   muvaffaqiyatga   erishish   mumkinligiga   hammani
ishontiradi.   Keng   ma’noda,   nodavlat   notijorat   tashkilotidagi   marketing   faoliyati
yoki  ijtimoiy  marketing - bu tashkilotning maqsadli auditoriyasi ehtiyojlarini unga
ma’lum   bir   narxda  notijorat   mahsulotni   taklif   qilish   orqali   qondirishga   qaratilgan
faoliyat.   Ma’lum   bir   joy   va   ma’lum   bir   aloqa   komponenti   bilan.   Keng   ma’noda,
har   qanday   tashkilotning   marketing   faoliyatining   mohiyati   bir   xil.   Nodavlat
notijorat   tashkilotida   u   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Shubhasiz,   marketing   har
qanday   tashkilotga,   xususan,   nodavlat   notijorat   tashkilotiga   o’z   faoliyatining
maqsad   va   vazifalarini   tushunish   va   to’g’ri   shakllantirish,   shuningdek,
kompaniyaning   ichki   va   tashqi   muhiti   bilan   eng   maqbul   o’zaro   ta’sir   qilish
usullarini   topish   imkonini   beradi.   Uning   faoliyati:   maqsadli   auditoriya,   mahalliy
aholi,   davlat   organlari,   hamkorlar,   donorlar,   xalqaro   tashkilotlar,   tashkilot
xodimlari   va   boshqalar   Yuqoridagi   fikrlarga   xulosa   qilib,   xizmat   ko’rsatish
tashkilotlarida   marketing   faoliyatini   tashkil   qilish   va   uni   samarali   boshqarish
bo’yicha quyidagi takliflarni berishimiz mumkin.
1.Xizmat ko’rsatish tashkilotlarida marketing faoliyatini tashkil qilish va uni
samarali boshqarishda xorijiy kompaniyalar marketing faoliyatini o’rganib chiqib,
katta   yutuqlarga   erishgan   kompaniyalarning   ish   tajribasini   bizni   mamlakatimiz
korxonalari faoliyatida qo’llash kerak. 
2.   Xizmat   ko’rsatish   tashkilotlarida   marketing   faoliyatini   tashkil   qilish   va
uni samarali boshqarishda yangi innovatsion texnologiyalarni ish jarayoniga tatbig’
qilish va unumli foydalanish kerak.
 3. Marketing faoliyatini tashkil qilish va uni samarali boshqarishda bank o’z
maxsulot   va   xizmatlarini   raqobatbardoshligini   ta’minlashi,   sifatini   yaxshilashi
kerak.
28   4.   Xizmat   ko’rsatish   tashkilotlarida   marketingni   samarali   boshqarishda
mahsulot   reklamasining   ahamiyati   katta   o’rin   tutadi.   Buning   uchun   reklama
faoliyatini   amalga   oshirishda   innovatsiyalardan,   oxirgi   fan-texnika   yutuqlaridan
to’laqonli foydalanish zarur.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1.O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi   to’g’risida gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7‖
fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni. 
2.Jalolov   J.   Hotamov   I.,   Ahmedov   I.,   ―Zamonaviy   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
asoslari , TDIU, -Toshkent, 2018, - 270 b.	
‖
3.Soliev   A.,   Buzrukxonov   S.   Marketing,   Bozorshunoslik.   Darslik.   –T.:   76
Iqtisod-Moliya, 2021.- 424 b.
4.Zaynutdinov SH.N. ―Menejment . O’quv qo’llanma. 	
‖ Т .: Cho’lpon, 2021. -
320 bet
5.Qosimova D. S., Menejment nazariyasi. Darslik.T.: ―Tafakkur -Bo’stoni ,	
‖
2021. - 336  с  
6.   Ziyavtidinova   N.   M.,   O’rinov   Y.   M.,   Menejment.   O’quv   qo’llanma.T.:
―Tafakkur -Bo’stoni , 2022. - 312 	
‖ с
7.A. Coliev. S. Buzrukhonov. Marketing, o’quv qo’llanma 2021 yil
30