Mashg‘ulot mezosikllarini tuzilishi

Mashg‘ulot mezosikllarini tuzilishi  
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI 
VA VAZIFALARI.
1.1. Mashg‘ulot mezosikllarining ta'rifi va ahamiyati………………………………5
1.2. Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi va bo‘linishi……………………………7
1.3. Mashg‘ulot mezosikllarini tuzishda e'tiborga olinadigan omillar…………….13
II.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINI TASHKIL ETISH VA NAZO-
RAT QILISH.
2.1. Mashg‘ulot mezosikllarining bosqichlari va ularning o‘zaro aloqasi………...16
2.2. Har bir mezosikllar uchun mo‘ljallangan vazifalar va maqsadlar…………….18
2.3. Mashg‘ulot mezosikllarini amalga oshirishda o‘qituvchi va o‘quvchilarning 
roli………………………………………………………………………………..22
XULOSA…………………………………………………………………………26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..28
1 KIRISH
Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   sport   tayyorgarligi   jarayonida   muhim
ahamiyatga  ega   bo‘lib,  ularning  samarali   tashkil  etilishi   sportchilarning  jismoniy,
ruhiy   va   psixologik   holatini   yaxshilashga   yordam   beradi.   Har   bir   mezosikl   o‘z
ichiga aniq maqsadlar, vazifalar va metodlarni olishi lozim, bu esa sportchilarning
tayyorgarlik darajasini oshirish uchun zarurdir 1
.
Tayyorgarlik,   musobaqa   va   tiklanish   mezosikllari   sportchilarning   umumiy
salomatligini yaxshilash va ularni musobaqalarga tayyorlashda asosiy rol o‘ynaydi.
Ularning   tuzilishi   sportchilarning   individual   ehtiyojlari   va   qobiliyatlariga   mos
ravishda   rejalashtirilishi   kerak.   Har   bir   mezosiklda   belgilangan   vazifalar
sportchilarning   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlash,   texnik   ko‘nikmalarini
rivojlantirish va raqobatbardoshligini oshirishga qaratilgan.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   nafaqat   sportchilar   uchun,   balki
murabbiylar   uchun   ham   muhimdir.   O‘qituvchilar   va   murabbiylar   sportchilarning
tayyorgarlik   jarayonini   doimiy   ravishda   kuzatib   borishlari,   zarur   bo‘lganda
o‘zgarishlar   kiritishlari,   shuningdek,   sportchilarning   motivatsiyasini   oshirish   va
ularning ehtiyojlariga mos ravishda mashg‘ulotlarni rejalashtirishlari zarur. Ushbu
jarayon   sportchilarning   muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan
strategiyalarni   ishlab   chiqish   va   ularning   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   muhim
ahamiyatga ega.
Shu   sababli,   mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishini   o‘rganish   sport
tayyorgarligini   yanada   samarali   amalga   oshirish   va   sportchilarning
muvaffaqiyatlariga erishish  uchun zarurdir. Har  bir  mezosikllar  o‘zaro bog‘liq va
1
  Abduqodirov, A. (2021).   Sport  tayyorgarligi  va mashg‘ulot mezosikllari . Toshkent:  O‘zbekiston davlat  jismoniy
tarbiya va sport universiteti.
2 bir-birini   to‘ldiradigan   elementlardan   iborat   bo‘lib,   bu   ularning   samarali   tashkil
etilishi va sportchilarning muvaffaqiyatga erishishlariga yordam beradi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Mashg‘ulot   mezosikllarini   tuzilishining   maqsadi
sport   tayyorgarligi   jarayonini   samarali   rejalashtirish   va   amalga   oshirishdir.   Bu
maqsad   sportchilarni   jismoniy,   ruhiy   va   psixologik   jihatdan   tayyorlash,   ularning
individual   ehtiyojlarini   inobatga   olish   va   eng   yuqori   natijalarga   erishish   uchun
zarur bo‘lgan strategiyalarni ishlab chiqishga qaratilgan.
Kurs   ishining   vazifasi:   Mashg‘ulot   mezosikllarini   tuzilishining   vazifasi
sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonini   samarali   amalga   oshirish   va   natijalarni
oshirishga   qaratilgan.   Ularning   asosiy   vazifasi   sportchilarni   jismoniy,   ruhiy   va
psixologik   jihatdan   tayyorlash,   har   bir   mezosiklda   belgilangan   maqsadlar   va
vazifalarni amalga oshirishdir.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi: Ushbu kurs ishi 2 ta bob,6 ta reja,xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI
VA VAZIFALARI.
1.1.Mashg‘ulot mezosikllarining ta'rifi va ahamiyati.
Mashg‘ulot   mezosikllari   sport   va   jismoniy   tarbiya   sohasida   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ularning   ta'rifi   va   ahamiyati   sportchilarning   jismoniy
tayyorgarligini   oshirish,   musobaqalarga   tayyorgarlik   ko‘rish   va   umumiy
salomatlikni   yaxshilashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Mashg‘ulot   mezosikllari   —   bu
jismoniy   tarbiya   jarayonida   amalga   oshiriladigan   mashg‘ulotlarning   ma'lum   bir
tartibda rejalashtirilgan davrlaridir. Ular jismoniy tayyorgarlik, texnik ko‘nikmalar,
taktikani   o‘rganish   va   sportchilarning   psixologik   holatini   yaxshilash   kabi
maqsadlarni o‘z ichiga oladi.
Mashg‘ulot   mezosikllari   quyidagi   asosiy   bosqichlarni   o‘z   ichiga   oladi:
tayyorgarlik mezosikllari, musobaqa mezosikllari va tiklanish mezosikllari. Har bir
mezosikl   o‘ziga   xos   maqsad   va   vazifalarga   ega   bo‘lib,   sportchilarning
tayyorgarligini oshirish va ularni  musobaqalarga tayyorlashda  muhim ahamiyatga
ega.   Ular   bir-biriga   bog‘liq   va   bir-birini   to‘ldiradi,   shuning   uchun   sportchilar   va
murabbiylar tomonidan to‘g‘ri rejalashtirilishi va amalga oshirilishi zarur.
Tayyorgarlik   mezosikllari   sportchilarning   jismoniy,   texnik   va   taktik
tayyorgarligini   oshirishga   qaratilgan.   Bu   davrda   sportchilar   o‘z   mushaklarini
kuchaytirish,   chidamlilikni   oshirish   va   muvozanatni   yaxshilash   uchun   turli   xil
mashqlarni bajaradilar. Tayyorgarlik mezosikllari davomida sportchilar o‘zlarining
qobiliyatlarini   rivojlantirish   va   tayyorgarlik   darajasini   oshirish   uchun   harakat
qilishlari   kerak.   Ushbu   mezosikllarda   jismoniy   faollik   ko‘proq   bo‘lishi,   turli   xil
mashqlar   va   treninglar   o‘tkazilishi   lozim.   Bu   jarayon   davomida   sportchilar
o‘zlarining   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlashlari,   shuningdek,   o‘z
maqsadlariga erishish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalarni o‘rganishlari mumkin.
4 Musobaqa   mezosikllari   sportchilarning   musobaqalarda   ishtirok   etishlariga
tayyorgarlik   ko‘rishga   qaratilgan.   Bu   davrda   sportchilar   o‘zlarining   tayyorgarlik
darajasini   yuqori   darajada   saqlab   qolishlari   kerak.   Musobaqa   mezosikllari
davomida   sportchilar   o‘zlarining   raqobatbardoshligini   oshirish,   texnik   va   taktik
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   hamda   psixologik   tayyorgarlikni   amalga   oshirishlari
lozim. Bu davrda sportchilar musobaqalarga tayyorlanish uchun o‘zlarini jismoniy
va   ruhiy   jihatdan   tayyorlashlari,   raqobatga   tayyor   bo‘lishlari   zarur.   Musobaqalar
davomida   sportchilar   o‘z   qobiliyatlarini   sinab   ko‘rish,   yangi   strategiyalarni
o‘rganish   va   o‘z   raqiblariga   nisbatan   ustunlikka   erishish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.
Tiklanish   mezosikllari   sportchilarning   mushaklarini   tiklash   va   energiya
zaxiralarini   tiklashga   qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar   jismoniy   mashqlardan
dam olishlari va tiklanishlari kerak. Tiklanish mezosikllari sportchilarning umumiy
salomatligini   yaxshilash   va   jarohat   olish   xavfini   kamaytirishga   yordam   beradi.
Murabbiylar   va   sportchilar   ushbu   davrni   to‘g‘ri   boshqarishlari,   mashg‘ulotlar   va
dam   olish   o‘rtasida   muvozanatni   saqlashlari   lozim.   Tiklanish   mezosikllari
davomida   sportchilar   o‘zlarining   jismoniy   holatini   yaxshilash   va   kuchaytirish
uchun turli xil tiklanish usullarini qo‘llashlari kerak, masalan, massaj, yoga, suzish
va boshqa dam olish faoliyatlari.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   ta'rifi   va   ahamiyati   sportchilarning   jismoniy
tayyorgarligini oshirishda muhim rol o‘ynaydi. Ular o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va bir-
birini   to‘ldirishi   kerak.   Tayyorgarlik   mezosikllari   sportchilarning   mushaklarini
kuchaytirishga   yordam   beradi,   musobaqa   mezosikllari   raqobatbardoshligini
oshiradi, tiklanish mezosikllari  esa  salomatlikni  saqlab qoladi. Ushbu mezosikllar
o‘rtasida   muvozanatni   saqlash   sportchilarning   muvaffaqiyatiga   erishish   uchun
muhimdir.Mashg‘ulot   mezosikllari   sportchilarni   tayyorlash   jarayonida
5 rejalashtirilishi  zarur. Murabbiylar va sportchilar o‘z maqsadlariga erishish uchun
har bir mezosiklni to‘g‘ri tashkil etishlari zarur. Har bir mezosikl uchun maqsadlar,
vazifalar   va   metodlar   belgilanishi   lozim.   Bu   jarayon   sportchilarning   individual
ehtiyojlariga   mos   ravishda   amalga   oshirilishi   kerak.Mashg‘ulot   mezosikllarini
samarali   amalga   oshirish   uchun   murabbiylar   sportchilarning   jismoniy   holatini,
qobiliyatlarini va ehtiyojlarini doimiy ravishda kuzatib borishlari kerak. Bu jarayon
sportchilarning   rivojlanishini   tahlil   qilish   va   zarur   bo‘lganda   o‘zgarishlar   kiritish
imkonini   beradi.   Murabbiylar   sportchilarning   tayyorgarlik   darajasini   baholash   va
ularning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   mashg‘ulotlarni   rejalashtirish   orqali   o‘z
maqsadlariga   erishishlari   uchun   yordam   berishlari   mumkin.Mashg‘ulot
mezosikllari   davomida   sportchilar   o‘zlarining   qobiliyatlarini   baholash,   o‘z
maqsadlarini   belgilash   va   ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan
strategiyalarni ishlab chiqishlari kerak. Bu jarayon sportchilarga o‘zlariga bo‘lgan
ishonchini   oshirish,   motivatsiyasini   kuchaytirish   va   sport   faoliyatida
muvaffaqiyatga   erishish   imkonini   beradi.Ushbu   mezosikllar   sportchilarni
tayyorlash   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   sportchilarning   jismoniy
tayyorgarligini   oshirish,   musobaqalarga   tayyorgarlik   ko‘rish   va   umumiy
salomatlikni   yaxshilash   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Mashg‘ulot   mezosikllari
sportchilarning   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va   raqobatbardoshligini   oshirishda
muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   shuningdek,   ularning   ruhiy   holatini   va   ijtimoiy
aloqalarini   mustahkamlashga   yordam   beradi.Mashg‘ulot   mezosikllari
sportchilarning   jismoniy   holatini   yaxshilash   va   jarohatlarni   oldini   olishda   ham
muhimdir.   Ular   sportchilarning   mushaklarini   tiklash   va   energiya   zaxiralarini
to‘ldirishga yordam berishi, shuningdek, ularning umumiy salomatligini oshirishga
xizmat   qiladi.   Mashg‘ulot   mezosikllarini   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   amalga   oshirish
sportchilarning   muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarurdir.Mashg‘ulot   mezosikllari
6 sportchilarning   jismoniy   tayyorgarligini   oshirish,   musobaqalarga   tayyorgarlik
ko‘rish   va   umumiy   salomatlikni   yaxshilashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   o‘zaro
bog‘liq   bo‘lishi   va   bir-birini   to‘ldirishi   kerak,   shuning   uchun   sportchilar   va
murabbiylar   tomonidan   to‘g‘ri   rejalashtirilishi   va   amalga   oshirilishi   zarur.
Mashg‘ulot   mezosikllari   sportchilarning   muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarur
bo‘lgan strategiyalarni ishlab chiqish va o‘z qobiliyatlarini rivojlantirishda muhim
ahamiyatga ega.
1.2.Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi va bo‘linishi.
Mashg‘ulot   mezosikllarining tuzilishi  va  bo‘linishi  sport   va jismoniy  tarbiya
sohasida muhim ahamiyatga ega. Ularning samarali tashkil etilishi sportchilarning
tayyorgarlik   jarayonini   yanada   samarali   va   maqsadga   muvofiq   amalga   oshirishga
imkon   beradi.   Mashg‘ulot   mezosikllari   sportchilarning   jismoniy,   ruhiy   va
psixologik   holatini   yaxshilash   uchun   mo‘ljallangan   bo‘lib,   har   bir   mezosikl   o‘z
ichiga   aniq   maqsadlar,   vazifalar   va   metodlarni   oladi.   Ular   sportchilarning
tayyorgarlik   darajasini   oshirish,   musobaqalarga   tayyorlanish   va   umumiy
salomatlikni yaxshilashda muhim rol o‘ynaydi.
Mashg‘ulot   mezosikllari   asosan   uchta   asosiy   qismdan   iborat:   tayyorgarlik,
musobaqa   va   tiklanish   mezosikllari.   Har   bir   mezosikl   o‘ziga   xos   vazifalarni   o‘z
ichiga   olgan   holda,   sportchilarning   jismoniy   va   ruhiy   tayyorgarlik   darajasini
oshirish   maqsadida   rejalashtiriladi.   Tayyorgarlik   mezosikllari   odatda   tayyorgarlik
jarayonining   boshlang‘ich   bosqichi   hisoblanadi.   Ushbu   davrda   sportchilar   o‘z
mushaklarini   kuchaytirish,   chidamlilikni   oshirish   va   texnik   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga   qaratilgan   mashqlarni   bajaradilar.   Tayyorgarlik   mezosikllari
davomida   sportchilarning   jismoniy   holatini   yaxshilash   uchun   turli   xil   mashqlar,
treninglar va jismoniy faoliyatlar amalga oshiriladi.
7 Tayyorgarlik   mezosikllarining   tuzilishi   quyidagi   asosiy   komponentlardan
iborat: jismoniy tayyorgarlik, texnik tayyorgarlik, taktik tayyorgarlik va psixologik
tayyorgarlik.   Jismoniy   tayyorgarlik   —   bu   mushak   kuchi,   chidamlilik,
moslashuvchanlik   va   muvozanatni   oshirishga   qaratilgan   mashqlar   to‘plamidir.
Texnik   tayyorgarlik   esa   sportchilarning   sport   turiga   xos   texnik   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Taktik   tayyorgarlik   sportchilarga   o‘z   raqobatchilari
bilan   kurashishda   zarur   bo‘lgan   strategiyalarni   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.
Psixologik   tayyorgarlik   esa   sportchilarning   ruhiy   holatini   yaxshilash   va   stressni
boshqarishga   qaratilgan.Musobaqa   mezosikllari   sportchilarning   musobaqalarda
ishtirok   etishlariga   tayyorgarlik   ko‘rishga   qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar
o‘zlarining   tayyorgarlik   darajasini   yuqori   darajada   saqlab   qolishlari   kerak.
Musobaqa mezosikllari davomida sportchilar o‘zlarini raqobatga tayyorlash, texnik
va   taktik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   hamda   psixologik   tayyorgarlikni   amalga
oshirishlari   lozim.   Bu   davrda   sportchilar   musobaqalarga   tayyorlanish   uchun
o‘zlarini   jismoniy   va   ruhiy   jihatdan   tayyorlashlari,   raqobatga   tayyor   bo‘lishlari
zarur.   Musobaqalar   davomida   sportchilar   o‘z   qobiliyatlarini   sinab   ko‘rish,   yangi
strategiyalarni   o‘rganish   va   o‘z   raqiblariga   nisbatan   ustunlikka   erishish
imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Musobaqa   mezosikllarining   tuzilishi   va   bo‘linishi   ham   muhim   ahamiyatga
ega.  Ushbu  mezosikllar  odatda  bir  yoki   bir   necha  musobaqalarni  o‘z  ichiga oladi
va   har   bir   musobaqa   uchun   alohida   tayyorgarlik   jarayoni   mavjud.   Musobaqa
mezosikllarining asosiy komponentlari: raqobatbardosh tayyorgarlik, strategiya va
taktikani   o‘rganish,   psixologik   tayyorgarlik   va   dam   olishdir.   Raqobatbardosh
tayyorgarlik sportchilarning jismoniy holatini saqlash va raqobatga tayyorlanishiga
qaratilgan.   Strategiya   va   taktikani   o‘rganish   sportchilarga   raqobatchilari   bilan
kurashishda   zarur   bo‘lgan   bilimlarni   taqdim   etadi.   Psixologik   tayyorgarlik
8 sportchilarning   ruhiy   holatini   yaxshilash   va   stressni   boshqarish   qobiliyatini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Dam   olish   esa   musobaqa   davrida   sportchilarning
tiklanishiga yordam beradi va ularning jismoniy holatini yaxshilaydi.
Tiklanish   mezosikllari   sportchilarning   mushaklarini   tiklash   va   energiya
zaxiralarini   tiklashga   qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar   jismoniy   mashqlardan
dam olishlari va tiklanishlari kerak. Tiklanish mezosikllari sportchilarning umumiy
salomatligini   yaxshilash   va   jarohat   olish   xavfini   kamaytirishga   yordam   beradi.
Murabbiylar   va   sportchilar   ushbu   davrni   to‘g‘ri   boshqarishlari,   mashg‘ulotlar   va
dam   olish   o‘rtasida   muvozanatni   saqlashlari   lozim.   Tiklanish   mezosikllari
davomida   sportchilar   o‘zlarining   jismoniy   holatini   yaxshilash   va   kuchaytirish
uchun turli xil tiklanish usullarini qo‘llashlari kerak, masalan, massaj, yoga, suzish
va   boshqa   dam   olish   faoliyatlari.Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   va
bo‘linishi sportchilarni tayyorlash jarayonida rejalashtirilishi zarur. Murabbiylar va
sportchilar   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   har   bir   mezosiklni   to‘g‘ri   tashkil
etishlari   zarur.   Har   bir   mezosikl   uchun   maqsadlar,   vazifalar   va   metodlar
belgilanishi   lozim.   Bu   jarayon   sportchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos
ravishda amalga oshirilishi kerak.
Mashg‘ulot   mezosikllarini   samarali   amalga   oshirish   uchun   murabbiylar
sportchilarning   jismoniy   holatini,   qobiliyatlarini   va   ehtiyojlarini   doimiy   ravishda
kuzatib   borishlari   kerak.   Bu   jarayon   sportchilarning   rivojlanishini   tahlil   qilish   va
zarur bo‘lganda o‘zgarishlar kiritish imkonini beradi. Murabbiylar sportchilarning
tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning   ehtiyojlariga   mos   ravishda
mashg‘ulotlarni   rejalashtirish   orqali   o‘z   maqsadlariga   erishishlari   uchun   yordam
berishlari mumkin.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   samarali   tashkil   etilishi   sportchilarning
muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarurdir.   Har   bir   mezosiklda   belgilangan
9 maqsadlar   va   vazifalar   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonini   yanada   samarali
amalga   oshirishga   yordam   beradi.   Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   va
bo‘linishi   sportchilarning   jismoniy   holatini   yaxshilash,   musobaqalarga
tayyorlanish   va   umumiy   salomatlikni   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.Mashg‘ulot
mezosikllarining   tuzilishi   va   bo‘linishi   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayoni
davomida muhim ahamiyatga ega. Ular jismoniy tayyorgarlik, texnik ko‘nikmalar,
taktika   va   psixologik   tayyorgarlikni   o‘z   ichiga   oladi.   Har   bir   mezosiklda
sportchilar o‘z qobiliyatlarini rivojlantirish va raqobatbardoshligini oshirish uchun
harakat   qilishlari   kerak.   Ularning   samarali   tashkil   etilishi   sportchilarning
muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarurdir.Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   va
bo‘linishi   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ularning
samarali   tashkil   etilishi   sportchilarning   jismoniy   tayyorgarligini   oshirish,
musobaqalarga tayyorgarlik ko‘rish va umumiy salomatlikni yaxshilashga yordam
beradi.   Mashg‘ulot   mezosikllarini   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   amalga   oshirish
sportchilarning   muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarurdir.Mashg‘ulot
mezosikllarining   tuzilishi   va   bo‘linishi   jismoniy   tarbiya   va   sportni   o‘qitish
jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   mashg‘ulotlarining
samarali   bo‘lishi   uchun   ularni   maqsadga   muvofiq   rejalashtirish   va   strukturaviy
jihatdan   to‘g‘ri   tashkil   etish   zarur.   Bu   jarayon   mashg‘ulotlarning   samaradorligini
oshirishga   yordam   beradi,   o‘quvchilarning   jismoniy   rivojlanishiga,   sport
mahoratini oshirishga va umumiy sog‘liqni yaxshilashga xizmat qiladi.
Mezosikllar   —   bu   mashg‘ulotlar   tizimida   aniq   vaqt   davomida   amalga
oshiriladigan,   ma'lum   bir   maqsadga   yo‘naltirilgan,   bir-birini   to‘ldiradigan   va
o‘zaro   bog‘langan   mashg‘ulotlar   to‘plamidir.   Mashg‘ulot   mezosikllarining
tuzilishi   va   bo‘linishi   har   bir   sport   turi,   jismoniy   tarbiya   yo‘nalishi   va
10 o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasiga   qarab   farq   qiladi.   Bu   mezosikllar   orqali
sportchi yoki o‘quvchi tayyorgarlikning yuqori bosqichlariga erishishi mumkin.
Mashg‘ulotlar   mezosikllarini   to‘g‘ri   tashkil   etish   uchun   bir   necha   asosiy
tamoyillarni   ko‘rib   chiqish   zarur.   Avvalo,   mezosiklning   tuzilishi   o‘quvchilarning
jismoniy   holatini   va   tayyorgarlik   darajasini   hisobga   olgan   holda   tuzilishi   kerak.
Har   bir   mezosiklni   to‘g‘ri   rejalashtirish,   o‘quvchilarning   qobiliyatlarini
rivojlantirish   uchun   samarali   usul   va   metodlarni   tanlash,   zarur   jismoniy
ko‘nikmalarni   egallashga   yordam   beradi.Mezosikllar   o‘rtasida   uzluksizlikni
ta'minlash   juda   muhimdir.   Masalan,   agar   bir   mezosikl   o‘quvchilarning   umumiy
jismoniy   tayyorgarligini   oshirishga   qaratilgan   bo‘lsa,   keyingi   mezosikl   sportning
aniq   turlariga   oid   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   mumkin.
Bu   jarayonning   uzluksizligini   ta'minlash   o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasini
oshirishga,   shuningdek,   mashg‘ulotlarning   unumdorligini   yaxshilashga   yordam
beradi.
Mezosikllarning   tuzilishi,   asosan,   ularning   davomiyligi   va   bajariladigan
vazifalarga   bog‘liq.   Jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlarining   maqsadi   va   rejasi
mezosiklning tuzilishiga katta ta'sir ko‘rsatadi. Masalan, agar bir mezosikl muskul
kuchini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lsa,   unda   kuchaytirish   uchun   kerakli
mashqlar,   usullar   va   intensivlik   kiritiladi.   Boshqa   bir   mezosikl   esa   chidamlilikni
oshirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   unda   uzoq   muddatli   aerobik   mashqlar   va
qiyinchiliklarga bardosh berish uchun tayyorlov mashqlari o‘rin oladi.
Mezosikllarning bo‘linishi ko‘pincha uch bosqichga, ya'ni boshlang‘ich, o‘rta
va   yakuniy   bosqichlarga   bo‘linadi.   Har   bir   mezosiklning   har   bir   bosqichi
o‘quvchilarning tayyorgarligiga, ularning sportga bo‘lgan qiziqishiga va qo‘yilgan
maqsadlarga qarab turlicha bo‘lishi  mumkin. Boshlang‘ich bosqichda o‘quvchilar
umumiy   jismoniy   tayyorgarlikni   oshirishga   qaratilgan   mashg‘ulotlar   o‘tkaziladi.
11 Bu   bosqichda,   odatda,   mashqlarning   intensivligi   nisbatan   past   bo‘ladi,   lekin
mashqlar   soni   ko‘payadi.   O‘rta   bosqichda   esa   intensivlik   oshiriladi   va   ko‘proq
texnik   va   taktik   mashg‘ulotlar   o‘tkaziladi.   Yakuniy   bosqichda   esa   sportchi   yoki
o‘quvchining   maxsus   ko‘nikmalari   rivojlantiriladi   va   raqobatga   tayyorlanish
jarayoni boshlanadi.
Mezosiklning   har   bir   bosqichida   bajariladigan   mashqlar   va   trening   usullari
bir-biriga   bog‘liq   va   ularning   o‘zaro   aloqasi   natijasida   tayyorgarlik   darajasi
sezilarli   darajada   oshadi.   Boshqacha   aytganda,   har   bir   mezosiklning   o‘ziga   xos
xususiyatlari   bor   va   bu   xususiyatlar   sportning   turiga   qarab   o‘zgaradi.   Jismoniy
tarbiya   mashg‘ulotlarining   samarali   bo‘lishi   uchun   o‘quvchilar   har   bir
mezosiklning   vazifalarini   aniq   belgilab   olishlari   kerak.Mezosikllarni   tuzishda
sportchilarni   va   o‘quvchilarni   motivatsiyalash   juda   muhimdir.   O‘quvchilarga
maqsadga   erishishda   yordam   berish   uchun   motivatsiya   usullari,   masalan,
raqobatbardoshlik, muvaffaqiyatni tan olish, ilgari surish va boshqalar qo‘llanilishi
mumkin. Bu jarayon mashg‘ulotlarning davomiyligini va ularning samaradorligini
yaxshilashga   yordam   beradi.   Agar   mezosikl   to‘g‘ri   tashkil   etilsa,   sportchi   yoki
o‘quvchi   kerakli   natijalarga   erishadi   va   maksimal   yutuqqa   erishish   uchun   zarur
bo‘lgan sharoitlar yaratiladi.
Mezosikllarni rejalashtirishda e'tiborga olinadigan yana bir muhim jihat — bu
mashg‘ulotlarning   tiklanish   va   dam   olish   davrlari.   Jismoniy   mashqlar   tanada
charchoqni keltirib chiqaradi, shuning uchun mashg‘ulotlar orasida tiklanish uchun
yetarli   vaqt   bo‘lishi   kerak.   Bu   jarayonning   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   o‘quvchilarning
jismoniy   salomatligini   saqlashga   yordam   beradi   va   ularni   jarohatlardan   saqlaydi.
Dam olish davrlari, shuningdek, mushaklarning tiklanishiga yordam beradi, bu esa
keyingi mashg‘ulotlarda yuqori natijalarga erishishga turtki beradi.
12 Mashg‘ulot   mezosikllarini   tashkil   etishda   bo‘linadigan   vaqtni   aniq   belgilash
ham   muhimdir.   Har   bir   mezosikl   uchun   vaqt   belgilab   qo‘yish,   mashg‘ulotlarning
sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   natijalariga   erishish   uchun   samarali   yo‘l
hisoblanadi.   Mezosiklning   har   bir   bosqichi   bir-biriga   uyg‘un   bo‘lishi,
o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasi   va   ularning   individual   xususiyatlariga   mos
kelishi  kerak. Bu mezosiklni  o‘qitish va bajarish jarayonining samarali  bo‘lishiga
yordam   beradi.Shunday   qilib,   mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   va   bo‘linishi
har bir sportchi yoki o‘quvchining jismoniy va ruhiy rivojlanishiga bevosita ta'sir
qiladi.   Mashg‘ulotlarni   samarali   tashkil   etish,   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   mezosiklni
to‘g‘ri bajarish orqali o‘quvchilar o‘zlarining maqsadlariga erishishadi. Bu jarayon
o‘quvchilarning   jismoniy   salomatligini   yaxshilash,   sport   mahoratini   oshirish   va
turli sport turlarida muvaffaqiyat qozonishlariga yordam beradi.
1.3.Mashg‘ulot mezosikllarini tuzishda e'tiborga olinadigan omillar.
Mashg‘ulot  mezosikllarini  tuzishda  e'tiborga olinadigan omillar  sportchilarni
tayyorlash jarayonining samaradorligini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Har bir
mezosikl   o'z   ichiga   aniq   maqsadlar,   vazifalar   va   metodlarni   olishi   kerak.   Ushbu
omillar   sportchilarining   jismoniy,   ruhiy   va   psixologik   holatini   yaxshilash,   ularni
musobaqalarga tayyorlash va umumiy salomatlikni oshirishga qaratilgan. E'tiborga
olinishi   kerak   bo'lgan   birinchi   omil   sportchining   individual   xususiyatlaridir.   Har
bir sportchi o'zining qobiliyatlari, kuchli va kuchsiz tomonlari, jismoniy holati va
tayyorgarlik   darajasiga   ega.   Shu   sababli,   mashg‘ulot   mezosikllarini   tayyorlashda
har bir sportchining individual ehtiyojlari inobatga olinishi zarur. O'qituvchilar va
murabbiylar   sportchilarning   jismoniy   va   ruhiy   holatini   doimiy   ravishda   kuzatib
borishlari,   ularning   ehtiyojlarini   aniqlashlari   va   shunga   muvofiq   mashg‘ulotlarni
rejalashtirishlari kerak.
13 Ikkinchi   omil   —   tayyorgarlik   maqsadlari.   Har   bir   mezosikl   uchun   aniq
maqsadlar   belgilanishi   zarur.   Bu   maqsadlar   sportchilarning   jismoniy
tayyorgarligini   oshirishga,   texnik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga,   taktika   va
strategiyalarni   o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Masalan,   agar   maqsad
mushak   kuchini   oshirish   bo'lsa,   tayyorgarlik   mezosikllarida   kuch   mashqlariga
ko‘proq   e'tibor   berish   lozim.   Shuningdek,   agar   maqsad   chidamlilikni   oshirish
bo'lsa,   aerobik   mashqlar   ko‘proq   o‘tkazilishi   kerak.   Har   bir   mezosikl   uchun
belgilangan   maqsadlar   sportchilarning   rivojlanishi   uchun   zarur   bo'lgan
yo'nalishlarni belgilaydi va ularning qobiliyatlarini yaxshilashga yordam beradi.
Uchinchi omil — mashg‘ulot usullari va metodlari. Mashg‘ulot mezosikllarini
tuzishda   qo‘llaniladigan   trening   metodlari   sportchilarning   tayyorgarlik   darajasiga
va maqsadlariga muvofiq bo'lishi kerak. Bu jarayonda turli xil metodlarni qo‘llash,
masalan,   individual   va   jamoaviy   mashg‘ulotlar,   intensiv   va   pasiv   mashqlar,
takroriy   va   muvozanatli   mashqlar   kabi   yondashuvlar   muhimdir.   Sportchilarning
qobiliyatlarini oshirish uchun doimiy ravishda yangi metodlarni kiritish va mavjud
metodlarni   takomillashtirish   zarur.   Shuningdek,   mashg‘ulot   jarayonida
sportchilarning   motivatsiyasini   oshirish   uchun   turli   xil   qiziqarli   va   innovatsion
mashg‘ulotlar qo‘llanishi kerak.
To‘rtinchi omil — vaqt va davrlar. Mashg‘ulot mezosikllarini tuzishda vaqtni
hisobga   olish   muhimdir.   Har   bir   mezosiklning   davomiyligi,   mashg‘ulotlarning
tezligi   va   intensivligi   sportchilar   uchun   muvofiq   bo‘lishi   kerak.   Odatda,
tayyorgarlik   mezosikllari   ko‘proq   vaqt   talab   qiladi,   chunki   bu   davrda   sportchilar
jismoniy   tayyorgarlik   va   texnik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   ko‘proq   e'tibor
berishlari   kerak.   Musobaqa   mezosikllari   esa   qisqa   va   intensiv   bo‘lishi   kerak,
chunki   bu   davrda   sportchilar   o'zlarini   musobaqalarga   tayyorlashlari   zarur.
14 Tiklanish   mezosikllari   esa   sportchilarning   tiklanishi   va   energiya   zaxiralarini
tiklashga qaratilgan.
Beshinchi   omil   —   sport   turining   xususiyatlari.   Har   bir   sport   turi   o'ziga   xos
talablar   va   qoidalar   bilan   ajralib   turadi.   Shu   sababli,   mashg‘ulot   mezosikllarini
tuzishda   sport   turining   xususiyatlarini   inobatga   olish   zarur.   Masalan,   futbol,
basketbol,   suzish   yoki   atletika   kabi   sport   turlari   o'zlarining   o'ziga   xos   texnik   va
taktika   talablariga   ega.   Bu   talablar   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonini   tashkil
etishda   e'tiborga   olinishi   kerak.   Sport   turining   xususiyatlari   sportchilarning
jismoniy   va   psixologik   tayyorgarlik   darajasini   belgilaydi   va   ularning
muvaffaqiyatiga ta'sir qiladi.
Oltinchi   omil   —   sportchilarning   yosh   guruhi.   Yoshga   qarab   sportchilarning
jismoniy   va   ruhiy   holati,   qobiliyatlari   va   tayyorgarlik   darajalari   o'zgaradi.   Yosh
sportchilar   uchun   mashg‘ulot   mezosikllari   ko'proq   o'yin   va   qiziqarli   faoliyatlarga
asoslangan bo'lishi kerak, chunki bu ularning motivatsiyasini  oshiradi. Katta yosh
sportchilar   esa   murakkab   texnik   ko‘nikmalarga   e'tibor   berishlari   zarur.   Yosh
guruhlarini   hisobga   olish   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonini   yanada   samarali
tashkil etishga yordam beradi.
Yettinchi   omil   —   sportchilarning   salomatligi.   Sportchilarning   umumiy
salomatligi,   jarohatlar   va   sog'liq   muammolari   mashg‘ulot   mezosikllarini   tuzishda
e'tiborga olinishi kerak. Agar sportchida jarohat yoki sog'liq muammolari bo'lsa, u
holda   mashg‘ulotlar   shunga   muvofiq   rejalashtirilishi   va   o'zgartirilishi   lozim.
Sportchilarning   salomatligini   doimiy   ravishda   kuzatish   va   zarur   bo‘lganda   tibbiy
ko‘riklardan   o‘tkazish,   ularning   tayyorgarlik   jarayonini   muvofiq   ravishda   tashkil
etishga yordam beradi.
Sakkizinchi  omil  — ijtimoiy va iqtisodiy sharoitlar. Sportchilarning ijtimoiy
va   iqtisodiy   sharoitlari   ham   mashg‘ulot   mezosikllarini   tuzishda   e'tiborga   olinishi
15 zarur.   Sportchilar   uchun   qulay   sharoitlar,   o‘quv   muassasalari,   sport   jihozlari   va
moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   sportchilarning   tayyorgarlik   darajasini   oshirishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Bunday   sharoitlar   sportchilarga   o‘z   qobiliyatlarini
rivojlantirish va musobaqalarda muvaffaqiyatga erishish imkonini beradi.
To‘qqizinchi omil — murabbiylar va o‘qituvchilarning professional  tajribasi.
Murabbiylar va o‘qituvchilarning tajribasi va bilimlari sportchilarning tayyorgarlik
jarayonida muhim ahamiyatga ega. Ularning bilim va tajribalari sportchilarga eng
yaxshi   usullar   va   metodlarni   taqdim   etish,   treninglarni   samarali   tashkil   etish   va
sportchilarning   motivatsiyasini   oshirishda   yordam   beradi.   Murabbiylarning
professional   tajribasi   sportchilarning   tayyorgarligini   yanada   samarali   ravishda
oshirishga yordam beradi.
O'ninchi   omil   —   motivatsiya.   Sportchilarning   motivatsiyasi   mashg‘ulot
mezosikllarini   tuzishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Motivatsiya   sportchilarni
mashg‘ulotlarga   jalb   qilish,   ularning   qobiliyatlarini   oshirish   va   maqsadlariga
erishishga   undaydi 2
.   Murabbiylar   sportchilarning   motivatsiyasini   oshirish   uchun
turli   xil   metodlar   va   usullarni   qo‘llashlari   kerak.   Motivatsiyani   oshirish   uchun
rag‘batlantiruvchi   tizimlar,   musobaqalar   va   qiziqarli   faoliyatlarni   tashkil   etish
muhimdir.Mashg‘ulot   mezosikllarini   tuzishda   e'tiborga   olinadigan   omillar
sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonining   samaradorligini   oshirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.
2
  Abduqodirov, A. (2021).   Sport  tayyorgarligi  va mashg‘ulot mezosikllari . Toshkent:  O‘zbekiston davlat  jismoniy
tarbiya va sport universiteti.
16 II.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINI TASHKIL ETISH VA 
NAZORAT QILISH.
2.1.Mashg‘ulot mezosikllarining bosqichlari va ularning o‘zaro aloqasi.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   bosqichlari   va   ularning   o‘zaro   aloqasi   sport
tayyorgarligi   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   Har   bir   mezosikl   ma'lum   bir
maqsadga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   u   o‘z   ichiga   bir   necha   bosqichlarni   oladi.   Bu
bosqichlar sportchilarning jismoniy tayyorgarligini oshirish, texnik ko‘nikmalarini
rivojlantirish   va   musobaqalarga   tayyorlashda   aniq   yo‘nalishlarni   belgilaydi.
Mashg‘ulot   mezosikllari   odatda   tayyorgarlik,   musobaqa   va   tiklanish
bosqichlaridan   iborat.   Ushbu   bosqichlar   bir-biriga   bog‘liq   va   bir-birini   to‘ldiradi,
shuning   uchun   ularni   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   amalga   oshirish   sportchilarning
muvaffaqiyatiga ta'sir qiladi.
Tayyorgarlik   bosqichi   sportchilarni   jismoniy   va   ruhiy   jihatdan   tayyorlashga
qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar   o‘zlarining   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini
aniqlash,   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va   tayyorgarlik   darajasini   oshirish   uchun
turli   xil   mashqlarni   bajaradilar.   Tayyorgarlik   bosqichida   jismoniy   tayyorgarlik,
texnik   tayyorgarlik   va   taktik   tayyorgarlikni   rivojlantirishga   katta   e'tibor   beriladi.
Jismoniy   tayyorgarlik   mushak   kuchini   oshirish,   chidamlilikni   rivojlantirish   va
muvozanatni   yaxshilash   kabi   maqsadlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Texnik   tayyorgarlik
sportchilarning   sport   turiga   xos   bo‘lgan   ko‘nikmalarini   o‘rganishga   qaratilgan.
Taktik   tayyorgarlik   esa   raqobatbardoshlikni   oshirish   va   strategiyalarni
o‘zlashtirishga yordam beradi.
Ushbu   bosqichda   o‘quv   dasturi   sportchilarning   ehtiyojlariga   mos   ravishda
tuzilishi   zarur.   Har   bir   sportchi   o‘zining   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda,   tayyorgarlik   bosqichida   qobiliyatlarini   rivojlantirishi   kerak.   Buning   uchun
murabbiylar   sportchilarning   jismoniy   holatini,   qobiliyatlarini   va   ehtiyojlarini
17 doimiy ravishda kuzatib borishlari, zarur bo‘lganda o‘zgarishlar  kiritishlari kerak.
Tayyorgarlik   bosqichi   davomida   sportchilar   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun
harakat qilishlari va samarali trening metodlarini qo‘llashlari zarur.
Musobaqa   bosqichi   sportchilarning   musobaqalarda   ishtirok   etishlariga
tayyorgarlik   ko‘rishga   qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar   o‘zlarining
tayyorgarlik   darajasini   yuqori   darajada   saqlab   qolishlari   kerak.   Musobaqa
bosqichida   sportchilar   musobaqalarga   tayyorlanish,   raqobatbardoshligini   oshirish,
texnik   va   taktik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   hamda   psixologik   tayyorgarlikni
amalga   oshirishlari   lozim.   Musobaqa   davrida   sportchilar   o‘zlarini   raqobatga
tayyorlashlari, o‘z maqsadlariga erishish uchun o‘z qobiliyatlarini sinab ko‘rishlari
zarur.
Musobaqa   bosqichining   tuzilishi   va   o‘zaro   aloqasi   ham   muhim   ahamiyatga
ega.   Ushbu   bosqich   sportchilarning   individual   va   jamoaviy   tayyorgarliklarini
ta'minlashga   qaratilgan.   Musobaqa   bosqichida   sportchilar   o‘zlarining
raqobatchilari   bilan kurashish  uchun  zarur  bo‘lgan strategiyalarni   o‘zlashtirishlari
va   o‘z   qobiliyatlarini   yanada   oshirishlari   lozim.   Bu   jarayonda   sportchilarning
psixologik   tayyorgarligi   ham   muhimdir.   Musobaqalarda   ishtirok   etish
sportchilarning stressni boshqarish qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi.
Tiklanish   bosqichi   sportchilarning   mushaklarini   tiklash   va   energiya
zaxiralarini   tiklashga   qaratilgan.   Ushbu   davrda   sportchilar   jismoniy   mashqlardan
dam   olishlari,   tiklanishlari   va   energiya   zaxiralarini   to‘ldirishlari   kerak.   Tiklanish
bosqichi sportchilarning umumiy salomatligini yaxshilash va jarohat olish xavfini
kamaytirishga   yordam   beradi.   Bunda   murabbiylar   va   sportchilar   ushbu   davrni
to‘g‘ri   boshqarishlari,   mashg‘ulotlar   va   dam   olish   o‘rtasida   muvozanatni
saqlashlari   lozim.   Tiklanish   bosqichida   sportchilar   o‘zlarining   jismoniy   holatini
yaxshilash va kuchaytirish uchun turli xil tiklanish usullarini qo‘llashlari kerak.
18 Ushbu   bosqichlarni   bir-biriga   bog‘lab   turuvchi   omillar   ham   mavjud.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   har   bir   bosqichi   o‘zaro   aloqada   bo‘lib,   bir-birini
to‘ldiradi. Tayyorgarlik bosqichi sportchilarning tayyorgarlik darajasini oshirishga
yordam beradi, musobaqa bosqichi bu tayyorgarlikni sinovdan o‘tkazadi, tiklanish
bosqichi   esa   musobaqadan   keyin   sportchilarning   energiyasini   tiklashga   yordam
beradi.   Bu   jarayonda   har   bir   bosqich   o‘zaro   ta'sir   ko‘rsatadi   va   sportchilarning
muvaffaqiyatiga erishish uchun zarurdir.
Shuningdek,   mashg‘ulot   mezosikllarining   bosqichlari   o‘zaro   aloqasi
sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonida   rejalashtirilishi   zarur.   Murabbiylar   va
sportchilar   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   har   bir   mezosiklni   to‘g‘ri   tashkil
etishlari   zarur.   Har   bir   bosqich   uchun   aniq   maqsadlar,   vazifalar   va   metodlar
belgilanishi   lozim.   Bu   jarayon   sportchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos
ravishda   amalga   oshirilishi   kerak.Mashg‘ulot   mezosikllarining   bosqichlari
o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqani   samarali   tashkil   etish   sportchilarning   muvaffaqiyatiga
erishish   uchun   zarurdir.   Har   bir   bosqichda   belgilangan   maqsadlar   va   vazifalar
sportchilarning tayyorgarlik jarayonini yanada samarali amalga oshirishga yordam
beradi. Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi va bo‘linishi sportchilarning jismoniy
holatini   yaxshilash,   musobaqalarga   tayyorlanish   va   umumiy   salomatlikni
oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.Mashg‘ulot   mezosikllarining   bosqichlari   va
ularning o‘zaro aloqasi sportchilarning tayyorgarlik jarayonida muhim ahamiyatga
ega.   Har   bir   bosqich   o‘z   ichiga   aniq   maqsadlar,   vazifalar   va   metodlarni   olishi
kerak,   shuningdek,   har   bir   sportchining   individual   xususiyatlari,   tayyorgarlik
maqsadlari   va   sport   turining   xususiyatlari   inobatga   olinishi   zarur.   Mashg‘ulot
mezosikllarining   bosqichlari   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqani   samarali   tashkil   etish
sportchilarning muvaffaqiyatlariga erishish uchun zarurdir.
2.2.Har bir mezosikllar uchun mo‘ljallangan vazifalar va maqsadlar.
19 Har bir mezosikl uchun mo‘ljallangan vazifalar va maqsadlar jismoniy tarbiya
va   sportning   samarali   o‘qitilishi   uchun   asosiy   nuqtalardan   biridir.   Mezosikllar
o‘qituvchining   yoki   murabbiyning   o‘quvchilar   yoki   sportchilarni   turli   jismoniy
faoliyatlarda maksimal natijalarga erishish uchun qanday tayyorlashini belgilaydi.
Mezosikllar   bir-birini   to‘ldiruvchi   mashg‘ulotlar   to‘plamidir,   va   ularning   har   biri
aniq maqsad va vazifalarni bajarishga qaratilgan. O‘quvchilarni yuqori natijalarga
tayyorlash   uchun   mashg‘ulotlarni   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   har   bir   mezosiklning
vazifalarini   belgilash   muhimdir.Mezosiklning   asosiy   vazifalari   va   maqsadlari,
birinchi   navbatda,   o‘quvchining   yoki   sportchining   jismoniy   tayyorgarligini
oshirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Bunda   jismoniy   tayyorgarlikning   turli
jihatlari,   masalan,   kuch,   chidamlilik,   tezlik,   moslashuvchanlik   va   texnikani
yaxshilash,   aniq   maqsadlar   bilan   belgilab   olinadi.   Har   bir   mezosiklning   vazifasi
o‘quvchilarni   bir   bosqichdan   boshqa   bosqichga   o‘tkazish   va   ularni   eng   yuqori
natijaga   tayyorlashga   qaratilgan   bo‘ladi.   Mezosiklning   har   bir   bosqichi
o‘quvchining   jismoniy   va   psixologik   salomatligini   hisobga   olib   tashkil   etiladi   va
turli   usul   va   metodlar   orqali   amalga   oshiriladi.Mezosikllar   bo‘yicha   vazifalar
o‘quvchilarning jismoniy tayyorgarligi darajasiga qarab turlicha bo‘lishi mumkin.
Boshlang‘ich   mezosikllarda   odatda   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka   qaratilgan
mashqlar   bajariladi.   Bu   bosqichda   maqsad   o‘quvchilarni   asosiy   jismoniy
ko‘nikmalarni egallashga, ularning tanasini mashg‘ulotlarga tayyorlashga, mushak
tizimini   mustahkamlashga   va   zarur   kuch-quvvatni   rivojlantirishga   qaratilgan
bo‘ladi.   Ushbu   bosqichda   o‘quvchilar   ko‘proq   jismoniy   faollikka   o‘rganadilar   va
ularni davomiy mashg‘ulotlarga tayyorlash uchun zaruriy tayyorgarlik ko‘rsatiladi.
Bu  davrda,  shuningdek,   sportchilarni  doimiy  ravishda  mashg‘ulotlarga  undash   va
motivatsiya berish ham muhim ahamiyatga ega.O‘rta mezosikllar o‘quvchilarning
umumiy   jismoniy   tayyorgarligini   yanada   kuchaytirish   va   sport   turiga   oid   maxsus
20 ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   qaratiladi.   Bu   davrda   o‘quvchilar   jismoniy
mashqlarni   yuqori   intensivlikda   bajarishni   boshlaydilar   va   sportning   muayyan
turlariga   mos   ravishda   o‘zlashtiriladigan   texnik   va   taktika   mashqlariga   ko‘proq
e'tibor   beriladi.   O‘rta   mezosikllarda   sportchilarga   aniq   sport   turi   bo‘yicha
ko‘nikmalarni   egallash   va   samarali   ishlashga   yordam   beruvchi   mashg‘ulotlar
tashkil   etiladi.   O‘rta   mezosiklning   vazifasi   -   sportchilarning   texnik   va   taktik
malakalarini   yaxshilash,   sportni   o‘ynash   jarayonida   tezlikni   oshirish,
moslashuvchanlikni   rivojlantirish   va   mushaklar   tizimini   yanada
mustahkamlashdir.Yakuniy mezosikl sportchilarning yuqori natijalarga erishishiga
qaratilgan   va   ko‘proq   raqobatbardoshlikni   oshirishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Bu
davrda   o‘quvchilar   va   sportchilar   ko‘pincha   o‘z   sport   turlarida   yuqori   natijalar
ko‘rsatish   uchun   zarur   bo‘lgan   oxirgi   tayyorgarlikni   o‘tadilar.   Bu   bosqichda
vazifalar   yuqori   intensivlikda   bajariladigan   mashqlarni   o‘z   ichiga   oladi,   bu   esa
sportchining   mushaklari   va   organizmning   barcha   tizimlarini   maksimal
yuklamalarga   tayyorlaydi.   Yakuniy   mezosiklni   amalga   oshirishda   jismoniy
tayyorgarlikdan   tashqari,   psixologik   tayyorgarlik   ham   juda   muhim   hisoblanadi.
Sportchi   musobaqalarda   muvaffaqiyat   qozonish   uchun   ruhiy   jihatdan   tayyor
bo‘lishi,   stress   va   bosimni   yengish   uchun   texnikalar   o‘rganishi   zarur.Bundan
tashqari, mezosiklning har bir bosqichida tiklanish va dam olish davrlarini to‘g‘ri
tashkil   etish   juda   muhimdir.   Mashg‘ulotlar   orasida   dam   olish   o‘quvchilarning
energiya   resurslarini   tiklashga   yordam   beradi   va   ularning   jarohat   olish   xavfini
kamaytiradi.   Dam   olishning   o‘rni   va   tiklanish   jarayonining   samarali   amalga
oshirilishi   o‘quvchilarni   keyingi   mezosiklga   tayyorlashda   katta   ahamiyatga   ega.
Dam olish davrlarini belgilashda jismoniy mashqlarni o‘tkazishning intensivligi va
davomiyligini hisobga olish kerak.
21 Mezosiklni   tuzishda   vazifalar   va   maqsadlar   bir-biriga   mos   kelishi,
sportchilarning   jismoniy   imkoniyatlariga   mos   bo‘lishi   zarur.   Har   bir   mezosiklni
bajarish jarayonida sportchi o‘zining avvalgi natijalarini va tayyorgarlik darajasini
tahlil   qilishi   va   kelajakdagi   maqsadlarini   belgilashi   zarur.   Shuningdek,
mezosiklning   samaradorligini   baholash   va   kerakli   o‘zgarishlarni   kiritish   orqali
o‘quvchilarni maksimal  darajada rivojlantirishga erishish mumkin. Shunday qilib,
har   bir   mezosiklning   vazifalari   va   maqsadlari   aniq,   real   va   o‘quvchilarning
jismoniy   va   psixologik   ehtiyojlariga   javob   beradigan   tarzda   belgilanishi
kerak.Mezosiklning   har   bir   bosqichi   o‘quvchilarning   jismoniy   va   ruhiy   holatini,
ularning   kuch-quvvatini   va   natijalarini   hisobga   olgan   holda   yakuniy   maqsadga
qaratiladi.   Ular,   shuningdek,   sportchilarni   maqsadga   erishish   uchun   eng   yaxshi
sharoitlar   yaratish   va   ularni   raqobatbardoshlikda   yuqori   natijalarga   erishishga
tayyorlashga   yordam   beradi.   O‘quvchilarning   har   bir   mezosiklni   to‘g‘ri
bajarishlari,   o‘z   maqsadlariga   erishishlari   uchun   zarur   bo‘lgan   qobiliyatlarni
rivojlantirishlariga   olib   keladi.   Shunday   qilib,   har   bir   mezosiklning   vazifalari   va
maqsadlari   ularning   jismoniy   va   psixologik   rivojlanishiga,   sog‘lom   va   baxtli
hayotga   erishishlariga   yordam   beradi.Mashg‘ulot   mezosikllari   sport   tayyorgarligi
jarayonida   o‘ziga   xos   vazifalar   va   maqsadlarga   ega   bo‘lib,   har   bir   mezosiklning
o‘ziga   xos   maqsadlari   sportchilarning   jismoniy,   ruhiy   va   psixologik   holatini
yaxshilashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Har   bir   mezosikl   sportchilarni   tayyorgarlik
jarayonida   samarali   rejalashtirish   va   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan
yo‘nalishlarni belgilaydi. Tayyorgarlik, musobaqa va tiklanish mezosikllari har biri
o‘z   maqsadlari   va   vazifalarini   o‘z   ichiga   oladi.Tayyorgarlik   mezosikllari
sportchilarning   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   oshirishga,   texnik   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   va   musobaqalarga   tayyorlanishga   qaratilgan.   Ushbu   mezosikllar
sportchilar   uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy   jismoniy   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga
22 yordam beradi. Tayyorgarlik mezosikllarida belgilangan vazifalar orasida mushak
kuchini   oshirish,   chidamlilikni   rivojlantirish,   muvozanatni   yaxshilash   va   sport
turiga   xos   texnik   ko‘nikmalarni   o‘rganish   mavjud.   Bu   jarayonda   sportchilar   o‘z
kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlash,   ularni   tahlil   qilish   va   zarur   bo‘lganda
mashg‘ulotlarni   o‘zgartirishlari   zarur.Tayyorgarlik   mezosikllarining   maqsadi
sportchilarning   jismoniy   holatini   yaxshilash,   ularning   tayyorgarlik   darajasini
oshirish   va   jismoniy   faollikni   ko‘paytirishdir.   Ushbu   mezosiklda   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlari,   ehtiyojlari   va   qobiliyatlari   inobatga   olinishi   kerak.
O‘qituvchilar   sportchilarning   tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning
ehtiyojlariga   mos   ravishda   mashg‘ulotlarni   rejalashtirish   orqali   ularning
muvaffaqiyatini   ta'minlashlari   kerak.Musobaqa   mezosikllari   sportchilarni
musobaqalarda   ishtirok   etishga   tayyorlashga   qaratilgan.   Ushbu   mezosikllarda
asosiy   vazifa   sportchilarni   yuqori   darajadagi   raqobatga   tayyorlash,   ularning
strategiyalarini   rivojlantirish   va   raqobatchilarga   nisbatan   ustunlikka   erishishga
yordam   berishdir.   Musobaqa   mezosikllari   davomida   sportchilar   o‘zlarining
jismoniy   holatini   saqlab   qolish,   texnik   va   taktik   ko‘nikmalarini   yaxshilash   va
psixologik   tayyorgarlikni   amalga   oshirishlari   zarur.   Musobaqa   mezosikllari
sportchilarning   o‘z   maqsadlariga   erishish   va   muvaffaqiyatga   erishish
imkoniyatlarini oshirishda muhim rol o‘ynaydi.
Musobaqa   mezosikllarining   maqsadi   sportchilarning   raqobatbardoshligini
oshirish,   musobaqalarda   o‘zlarini   muvaffaqiyatli   ko‘rsatish   va   o‘z   maqsadlariga
erishishdir.   Ushbu   mezosiklda   sportchilar   o‘zlarini   raqobatga   tayyorlashlari,   o‘z
qobiliyatlarini   sinab   ko‘rishlari   va   yangi   strategiyalarni   o‘rganishlari   zarur.
Musobaqa   mezosikllarida   har   bir   sportchi   o‘z   raqiblariga   nisbatan   ustunlikka
erishish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalarni o‘zlashtirishi kerak.
23 Tiklanish   mezosikllari   sportchilarning   mushaklarini   tiklash,   energiya
zaxiralarini   tiklash   va   umumiy   salomatligini   yaxshilashga   qaratilgan.   Ushbu
mezosiklda   asosiy   vazifa   sportchilarning   tiklanishini   ta'minlash,   ularning
energiyasini   yangilash   va   jarohat   olish   xavfini   kamaytirishdir.   Tiklanish
mezosikllari   davomida   sportchilar   jismoniy   mashqlardan   dam   olishlari,
tiklanishlari va energiya zaxiralarini to‘ldirishlari kerak. Bu jarayon sportchilarning
umumiy salomatligini yaxshilash va ularning jismoniy holatini saqlab qolish uchun
muhimdir.
Tiklanish   mezosikllarining   maqsadi   sportchilarning   jismoniy   holatini
yaxshilash,   mushaklarning   tiklanishini   ta'minlash   va   energiya   zaxiralarini
tiklashdir. Ushbu mezosiklda  o‘quvchilar o‘zlarining jismoniy holatini yaxshilash
va   kuchaytirish   uchun   turli   xil   tiklanish   usullarini   qo‘llashlari   kerak.   Tiklanish
mezosikllari   sportchilarning   jarohat   olish   xavfini   kamaytirish   va   umumiy
salomatlikni oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Mashg‘ulot mezosikllarining har bir bosqichi o‘zaro aloqada bo‘lib, bir-birini
to‘ldiradi.   Tayyorgarlik   mezosikllari   sportchilarning   tayyorgarlik   darajasini
oshirishga   yordam   beradi,   musobaqa   mezosikllari   bu   tayyorgarlikni   sinovdan
o‘tkazadi,   tiklanish   mezosikllari   esa   musobaqadan   keyin   sportchilarning
energiyasini   tiklashga   yordam   beradi.   Ushbu   o‘zaro   aloqa   sportchilarning
muvaffaqiyatiga erishish uchun zarurdir.
Umuman olganda, mashg‘ulot mezosikllari uchun mo‘ljallangan vazifalar va
maqsadlar   sportchilarning   tayyorgarlik   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.
Tayyorgarlik,   musobaqa   va   tiklanish   mezosikllarida   belgilangan   maqsadlar
sportchilarning   jismoniy   holatini   yaxshilash,   ularning   tayyorgarlik   darajasini
oshirish   va   umumiy   salomatlikni   yaxshilashga   qaratilgan.   Har   bir   mezosiklda
sportchilar   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   o‘z   maqsadlariga   erishish   va
24 musobaqalarda   muvaffaqiyatga   erishish   imkoniyatlarini   oshirishlari   zarur.
O‘qituvchilar   va   sportchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   sportchilarni   tayyorlash
jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ularning   muvaffaqiyatga   erishishiga
yordam beradi.
2.3.Mashg‘ulot mezosikllarini amalga oshirishda o‘qituvchi va
o‘quvchilarning roli.
Mashg‘ulot   mezosikllarini   amalga   oshirishda   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning
roli   sport   tayyorgarligi   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilar   va
o‘quvchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar,   hamkorlik   va   birgalikda   ishlash
sportchilarni   tayyorlash   jarayonini   yanada   samarali   qilishga   yordam   beradi.
O‘qituvchilar   sportchilarning   rivojlanishiga,   ularning  qobiliyatlarini   oshirishga   va
musobaqalarga   tayyorgarlik   ko‘rishga   ko‘maklashuvchi   asosiy   shaxslar
hisoblanadi. Ular tayyorgarlik jarayonini rejalashtirish, o‘quv dasturini yaratish va
sportchilarning individual ehtiyojlarini hisobga olishda muhim rol o‘ynaydi.
O‘qituvchilar   sportchilarning   jismoniy   holatini,   qobiliyatlarini   va   o‘zaro
munosabatlarini   doimiy   ravishda   kuzatib   borishlari   zarur.   Bu   jarayon
sportchilarning kuchli va kuchsiz tomonlarini aniqlashga, shuningdek, ularga mos
ravishda treninglarni rejalashtirishga yordam beradi. O‘qituvchilar sportchilarning
tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning   ehtiyojlariga   mos   ravishda
mashg‘ulotlarni   rejalashtirish   orqali   o‘z   maqsadlariga   erishishlariga   yordam
berishlari   kerak.   Ular   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   anglashiga   yordam   berishi   va
ularning motivatsiyasini  oshirish uchun turli xil metodlar va usullarni qo‘llashlari
zarur.
O‘qituvchilar   uchun   eng   muhim   vazifalardan   biri   —   sportchilarning
motivatsiyasini   oshirishdir.   Motivatsiya   sportchilarning   mashg‘ulotlarga   jalb
qilinishi,   ularning   qobiliyatlarini   oshirish   va   maqsadlariga   erishishga   undaydi.
25 O‘qituvchilar   sportchilarning   motivatsiyasini   oshirish   uchun   turli   xil
rag‘batlantiruvchi   tizimlar,   musobaqalar   va   qiziqarli   faoliyatlarni   tashkil   etishlari
kerak. Ular sportchilarning qobiliyatlarini baholash, o‘z maqsadlarini belgilash va
ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan   strategiyalarni   ishlab   chiqishda   ham
yordam berishlari zarur.
O‘qituvchilar   o‘zlarining   bilim   va   tajribalarini   o‘quvchilarga   yetkazishni,
ularni   motivatsiya   qilishni   va   tayyorgarlik   jarayonida   qo‘llab-quvvatlashni
bilishlari   kerak.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga
olgan holda, ularning ehtiyojlariga mos mashg‘ulotlarni rejalashtirishlari zarur. Bu
jarayonda   o‘qituvchilar   sportchilarning   psixologik   tayyorgarligini   ham   inobatga
olishlari  kerak.  Sportchilarning ruhiy holatini  yaxshilash  va  stressni  boshqarishga
yordam berish uchun psixologik tayyorgarlikni amalga oshirish zarur.
O‘quvchilarning   roli   ham   muhimdir.   O‘quvchilar   o‘z   qobiliyatlarini
rivojlantirish,   o‘z   maqsadlariga   erishish   va   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini
oshirishda   faol   ishtirok   etishlari   kerak.   Ular   o‘qituvchilar   tomonidan   belgilangan
maqsadlarga   erishish   uchun   o‘zlarini   jismoniy   va   ruhiy   jihatdan   tayyorlashlari
zarur.   O‘quvchilar   o‘zlarining   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlashlari,   o‘z
qobiliyatlarini baholashlari va tayyorgarlik jarayonida faol ishtirok etishlari kerak.
Sportchilarning   motivatsiyasi   va   o‘qituvchilar   tomonidan   berilgan   rag‘batlar
o‘quvchilarning tayyorgarlik jarayonida ijobiy ta'sir ko‘rsatadi. O‘quvchilar o‘zlari
qiziqqan   sport   turlarini   tanlash   orqali   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   va
motivatsiyalarini   oshirishga   yordam   berishlari   zarur.   Ular   o‘qituvchilardan   o‘z
maqsadlariga erishish va muvaffaqiyatga erishishda qo‘llab-quvvatlashni kutishlari
kerak.   O‘quvchilar   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   o‘zlarini   har   tomonlama
tayyorlashlari,   mashg‘ulotlarda   faol   ishtirok   etishlari   va   o‘z   qobiliyatlarini
oshirishlari kerak.
26 O‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   sportchilarning
tayyorgarlik   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilar   sportchilarning
motivatsiyasini   oshirish,   ularning   tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning
ehtiyojlariga   mos   ravishda   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
O‘quvchilar   esa   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   o‘z   maqsadlariga   erishish   va
jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   oshirishda   faol   ishtirok   etishlari   zarur.
O‘qituvchilar  sportchilarning jismoniy holatini doimiy ravishda kuzatib borishlari
va   ularga   zarur   yordam   ko‘rsatishlari   kerak.Mashg‘ulot   mezosikllarini   amalga
oshirishda   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   o‘zaro   aloqasi   sportchilarning
muvaffaqiyatiga   erishish   uchun   zarurdir.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarning
motivatsiyasini   oshirish,   ularning   tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning
ehtiyojlariga   mos   ravishda   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   yordam   berishlari
kerak. O‘quvchilar  esa o‘z qobiliyatlarini  rivojlantirish, o‘z maqsadlariga erishish
va   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   oshirishda   faol   ishtirok   etishlari   zarur.
O‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   sportchilarning
tayyorgarlik jarayonida muhim ahamiyatga ega va ularning muvaffaqiyatiga ta'sir
qiladi.Shuningdek,   o‘qituvchilar   sportchilarning   psixologik   holatini   yaxshilash   va
stressni   boshqarishga   yordam   berish   uchun   psixologik   tayyorgarlikni   amalga
oshirish   zarur.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   ruhiy   holatini   doimiy   ravishda
kuzatib   borishlari,   ularni   motivatsiya   qilish   va   tayyorgarlik   jarayonida   qo‘llab-
quvvatlashlari   kerak.   O‘quvchilar   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   o‘z
maqsadlariga   erishish   va   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   oshirishda   faol   ishtirok
etishlari   zarur.Mashg‘ulot   mezosikllarini   amalga   oshirishda   o‘qituvchi   va
o‘quvchilarning   roli   sport   tayyorgarligi   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchilar   sportchilarning   motivatsiyasini   oshirish,   ularning   tayyorgarlik
darajasini   baholash   va   ularning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   mashg‘ulotlarni
27 rejalashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilar   esa   o‘z   qobiliyatlarini
rivojlantirish,   o‘z   maqsadlariga   erishish   va   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini
oshirishda faol ishtirok etishlari zarur 3
. 
O‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   sportchilarning
tayyorgarlik jarayonida muhim ahamiyatga ega va ularning muvaffaqiyatiga ta'sir
qiladi.O‘qituvchining   roli   o‘quvchilarning   tayyorgarlik   jarayonida   muhim
ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   yo‘naltirish,   motivatsiya   berish,
ularning qobiliyatlarini rivojlantirish va salomatligini saqlashda  yordam  berishlari
kerak.   Ular   sportchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda
mashg‘ulotlarni   rejalashtirishlari   va   o‘quvchilarni   rag‘batlantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   O‘quvchilar   esa   o‘zlarining   qobiliyatlarini   oshirish   va   tayyorgarlik
jarayonida   faol   ishtirok   etishlari   zarur.   O‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi
o‘zaro   aloqalar   sportchilarning   muvaffaqiyatiga   ta'sir   qiladi   va   ularning   jismoniy
tayyorgarlik   darajasini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.Mashg‘ulot
mezosikllarini   amalga   oshirishda   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   roli   sport
tayyorgarligi   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilar   sportchilarning
motivatsiyasini   oshirish,   ularning   tayyorgarlik   darajasini   baholash   va   ularning
ehtiyojlariga mos ravishda mashg‘ulotlarni rejalashtirishda muhim rol o‘ynaydi. 
XULOSA
Mashg‘ulot   mezosikllari   sport   tayyorgarligi   jarayonida   muhim   ahamiyatga
ega bo‘lib, ularning tuzilishi sportchilarning jismoniy, ruhiy va psixologik holatini
yaxshilashda   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Har   bir   mezosikllar   o‘z   ichiga   aniq   maqsadlar,
vazifalar   va   metodlarni   oladi.   Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   sportchilarni
3
 Tashkent, S. (2021).  O‘zbek sportida innovatsion yondashuvlar . Toshkent: O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
28 tayyorlash   jarayonini   samarali   rejalashtirish   va   amalga   oshirish   uchun   zarur
bo‘lgan yo‘nalishlarni belgilaydi.
Mashg‘ulot   mezosikllari   asosan   uchta   bosqichdan   iborat:   tayyorgarlik,
musobaqa   va   tiklanish.   Tayyorgarlik   mezosikllari   sportchilarni   jismoniy
tayyorgarlik   darajasini   oshirish,   texnik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   va
musobaqalarga   tayyorlanishga   qaratilgan.   Ushbu   mezosikllarda   sportchilar   o‘z
kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlash,   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va
tayyorgarlik darajasini oshirish uchun turli xil mashqlarni bajaradilar. Tayyorgarlik
mezosikllarining   tuzilishi   sportchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos   ravishda
rejalashtirilishi zarur.
Tayyorgarlik   mezosikllarida   jismoniy   tayyorgarlik,   texnik   tayyorgarlik   va
taktika   tayyorgarligiga   katta   ahamiyat   beriladi.   Jismoniy   tayyorgarlik   mushak
kuchini   oshirish,   chidamlilikni   rivojlantirish   va   muvozanatni   yaxshilash   kabi
maqsadlarni o‘z ichiga oladi. Texnik tayyorgarlik sportchilarning sport turiga xos
bo‘lgan   ko‘nikmalarini   o‘rganishga   qaratilgan.   Taktik   tayyorgarlik   esa
raqobatbardoshlikni   oshirish   va   strategiyalarni   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.
Ushbu bosqichda o‘quv dasturi sportchilarning ehtiyojlariga mos ravishda tuzilishi
zarur.
Musobaqa   mezosikllari   sportchilarning   musobaqalarda   ishtirok   etishlariga
tayyorgarlik   ko‘rishga   qaratilgan.   Ushbu   mezosikllarda   sportchilar   o‘zlarining
tayyorgarlik   darajasini   yuqori   darajada   saqlab   qolishlari   kerak.   Musobaqa
mezosikllarining   tuzilishi   sportchilarning   raqobatbardoshligini   oshirish,
musobaqalarda   o‘zlarini   muvaffaqiyatli   ko‘rsatish   va   o‘z   maqsadlariga   erishish
imkoniyatlarini   oshirishga   qaratilgan.   Musobaqa   davrida   sportchilar   o‘zlarini
raqobatga   tayyorlashlari,   o‘z   qobiliyatlarini   sinab   ko‘rishlari   va   yangi
strategiyalarni o‘rganishlari zarur.
29 Musobaqa mezosikllarida raqobatbardosh tayyorgarlik, strategiya va taktikani
o‘rganish,   psixologik   tayyorgarlik   va   dam   olish   muhimdir.   Raqobatbardosh
tayyorgarlik sportchilarning jismoniy holatini saqlash va raqobatga tayyorlanishiga
qaratilgan.   Strategiya   va   taktikani   o‘rganish   sportchilarga   raqobatchilari   bilan
kurashishda   zarur   bo‘lgan   bilimlarni   taqdim   etadi.   Psixologik   tayyorgarlik
sportchilarning   ruhiy   holatini   yaxshilash   va   stressni   boshqarish   qobiliyatini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Dam   olish   esa   musobaqa   davrida   sportchilarning
tiklanishiga yordam beradi va ularning jismoniy holatini yaxshilaydi.
Tiklanish   mezosikllari   sportchilarning   mushaklarini   tiklash   va   energiya
zaxiralarini tiklashga qaratilgan. Ushbu mezosikllar davomida sportchilar jismoniy
mashqlardan   dam   olishlari   va   tiklanishlari   kerak.   Tiklanish   mezosikllarining
tuzilishi  sportchilarning  umumiy  salomatligini   yaxshilash   va  jarohat   olish  xavfini
kamaytirishga   yordam   beradi.   Murabbiylar   va   sportchilar   ushbu   davrni   to‘g‘ri
boshqarishlari,   mashg‘ulotlar   va   dam   olish   o‘rtasida   muvozanatni   saqlashlari
lozim.   Tiklanish   mezosikllari   davomida   sportchilar   o‘zlarining   jismoniy   holatini
yaxshilash va kuchaytirish uchun turli xil tiklanish usullarini qo‘llashlari kerak.
Mashg‘ulot   mezosikllarining   tuzilishi   va   bo‘linishi   sportchilarning
tayyorgarlik   jarayonida   rejalashtirilishi   zarur.   Har   bir   mezosikl   uchun   aniq
maqsadlar,   vazifalar   va   metodlar   belgilanishi   lozim.   Bu   jarayon   sportchilarning
individual   ehtiyojlariga   mos   ravishda   amalga   oshirilishi   kerak.   O‘qituvchilar   va
murabbiylar   sportchilarning   jismoniy   holatini,   qobiliyatlarini   va   ehtiyojlarini
doimiy ravishda kuzatib borishlari zarur. Bu jarayon sportchilarning rivojlanishini
tahlil qilish va zarur bo‘lganda o‘zgarishlar kiritish imkonini beradi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Abduqodirov,   A.   (2021).   Sport   tayyorgarligi   va   mashg‘ulot   mezosikllari .
Toshkent: O‘zbekiston davlat jismoniy tarbiya va sport universiteti.
2. Rahmonova, N. (2022).   Jismoniy tarbiya va sportda metodik yondashuvlar .
Buxoro: Buxoro davlat universiteti.
3. Karimov, R. (2023).   Sportchilarni tayyorlash jarayoni . Samarkand: SamDU
nashriyoti.
4. Tashkent,   S.   (2021).   O‘zbek   sportida   innovatsion   yondashuvlar .   Toshkent:
O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
5. Mahmudov,   I.   (2022).   Sport   nazariyasi   va   amaliyoti .   Farg‘ona:   Farg‘ona
davlat universiteti.
6. Sidiqov,   M.   (2020).   Jismoniy   tayyorgarlikda   yangi   metodlar .   Andijon:
Andijon davlat universiteti.
7. Qodirov, B. (2023).  Sport mezosikllari va ularning ahamiyati . Qarshi: Qarshi
davlat universiteti.
8. Shodmonov,   A.   (2021).   Sportchilarni   tayyorlashda   zamonaviy   usullar .
Toshkent: O‘zbekiston jismoniy tarbiya va sport vazirligi.
9. Isroilov,   O.   (2022 ).   Sport   va   salomatlik .   Nukus:   Qoraqalpog‘iston   davlat
universiteti.
10. Mirzayev,   S.   (2023).   Jismoniy   tayyorgarlik   va   uning   ahamiyati .   Toshkent:
O‘zbekiston davlat jismoniy tarbiya va sport universiteti.
11. Nurmurodov,   T.   (2022).   O‘zbekiston   sportidagi   yangi   yondashuvlar .
Buxoro: Buxoro davlat universiteti.
12. Xudoyberganov,   E.   (2021).   Sport   tizimida   innovatsiyalar .   Toshkent:
O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
31 13. Fozilov,   D.   (2023).   Sport   tayyorgarligi   va   uning   metodikasi .   Samarqand:
Samarqand davlat universiteti.
14. Rahimov,   Y.   (2020).   Zamonaviy   sport   va   tayyorgarlik   tizimi .   Toshkent:
O‘zbekiston jismoniy tarbiya va sport universiteti.
15. Yuldashev,   A.   (2022).   Sportchilarni   tayyorlashda   nazariy   va   amaliy
yondashuvlar .  Qarshi: Qarshi davlat universiteti.
16. Abdullaeva, Z. (2021).  Jismoniy tarbiya va sportda pedagogik yondashuvlar .
Farg‘ona: Farg‘ona davlat universiteti.
17. Sirojiddinov,   A.   (2023).   Sport   nazariyasi   va   amaliyoti .   Toshkent:
O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
18. Xolmatov, N. (2022).   Sport mezosikllari: nazariya va amaliyot . Namangan:
Namangan davlat universiteti.
19. Qodirova, L. (2021).  Jismoniy tarbiya va sportda innovatsion texnologiyalar .
Toshkent: O‘zbekiston jismoniy tarbiya va sport universiteti.
20. Nematov, A. (2023).  Sport va jismoniy tayyorgarlik . Samarkand: Samarqand
davlat universiteti.
32

Mashg‘ulot mezosikllarini tuzilishi 

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………………………………….3

I.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI VA VAZIFALARI.

1.1.Mashg‘ulot mezosikllarining ta'rifi va ahamiyati………………………………5

1.2.Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi va bo‘linishi……………………………7

1.3.Mashg‘ulot mezosikllarini tuzishda e'tiborga olinadigan omillar…………….13

II.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINI TASHKIL ETISH VA NAZO-

RAT QILISH.

2.1.Mashg‘ulot mezosikllarining bosqichlari va ularning o‘zaro aloqasi………...16

2.2.Har bir mezosikllar uchun mo‘ljallangan vazifalar va maqsadlar…………….18

2.3.Mashg‘ulot mezosikllarini amalga oshirishda o‘qituvchi va o‘quvchilarning 

roli………………………………………………………………………………..22

XULOSA…………………………………………………………………………26

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..28


 


 

KIRISH

Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi sport tayyorgarligi jarayonida muhim ahamiyatga ega bo‘lib, ularning samarali tashkil etilishi sportchilarning jismoniy, ruhiy va psixologik holatini yaxshilashga yordam beradi. Har bir mezosikl o‘z ichiga aniq maqsadlar, vazifalar va metodlarni olishi lozim, bu esa sportchilarning tayyorgarlik darajasini oshirish uchun zarurdir[1].

Tayyorgarlik, musobaqa va tiklanish mezosikllari sportchilarning umumiy salomatligini yaxshilash va ularni musobaqalarga tayyorlashda asosiy rol o‘ynaydi. Ularning tuzilishi sportchilarning individual ehtiyojlari va qobiliyatlariga mos ravishda rejalashtirilishi kerak. Har bir mezosiklda belgilangan vazifalar sportchilarning kuchli va kuchsiz tomonlarini aniqlash, texnik ko‘nikmalarini rivojlantirish va raqobatbardoshligini oshirishga qaratilgan.

Mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishi nafaqat sportchilar uchun, balki murabbiylar uchun ham muhimdir. O‘qituvchilar va murabbiylar sportchilarning tayyorgarlik jarayonini doimiy ravishda kuzatib borishlari, zarur bo‘lganda o‘zgarishlar kiritishlari, shuningdek, sportchilarning motivatsiyasini oshirish va ularning ehtiyojlariga mos ravishda mashg‘ulotlarni rejalashtirishlari zarur. Ushbu jarayon sportchilarning muvaffaqiyatiga erishish uchun zarur bo‘lgan strategiyalarni ishlab chiqish va ularning qobiliyatlarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.

Shu sababli, mashg‘ulot mezosikllarining tuzilishini o‘rganish sport tayyorgarligini yanada samarali amalga oshirish va sportchilarning muvaffaqiyatlariga erishish uchun zarurdir. Har bir mezosikllar o‘zaro bog‘liq va bir-birini to‘ldiradigan elementlardan iborat bo‘lib, bu ularning samarali tashkil etilishi va sportchilarning muvaffaqiyatga erishishlariga yordam beradi.

Kurs ishining maqsadi: Mashg‘ulot mezosikllarini tuzilishining maqsadi sport tayyorgarligi jarayonini samarali rejalashtirish va amalga oshirishdir. Bu maqsad sportchilarni jismoniy, ruhiy va psixologik jihatdan tayyorlash, ularning individual ehtiyojlarini inobatga olish va eng yuqori natijalarga erishish uchun zarur bo‘lgan strategiyalarni ishlab chiqishga qaratilgan.

Kurs ishining vazifasi: Mashg‘ulot mezosikllarini tuzilishining vazifasi sportchilarning tayyorgarlik jarayonini samarali amalga oshirish va natijalarni oshirishga qaratilgan. Ularning asosiy vazifasi sportchilarni jismoniy, ruhiy va psixologik jihatdan tayyorlash, har bir mezosiklda belgilangan maqsadlar va vazifalarni amalga oshirishdir.

Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 2 ta bob,6 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.

 

 

 


 

 

I.BOB.MASHG‘ULOT MEZOSIKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI VA VAZIFALARI.

1.1.Mashg‘ulot mezosikllarining ta'rifi va ahamiyati.


 

[1] Abduqodirov, A. (2021). Sport tayyorgarligi va mashg‘ulot mezosikllari. Toshkent: O‘zbekiston davlat jismoniy tarbiya va sport universiteti.