Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 169.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

10 Продаж

Matematik o’yin-ta’lim metodi sifatida

Купить
MAVZU:  MATEMATIK O’YIN-TA’LIM METODI
SIFATIDA.
Mundarija:
Kirish…………………………………………………………………..3
I BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA 
MATEMATIK TASAVVURLARNI SHAKLLANTIRISHNING 
NAZARIY ASOSLARI ………………………………………………..6
1.1.  Kontseptsiyaning xarakteristikasi «Elementar matematik tasvirlarni 
shakllantirish”………………………………………………………….6 
1.2.  Zamonaviy maktabgacha ta'lim muassasalarida maktabgacha 
yoshdagi bolalarga matematikani o'qitish metodikasi bo'yicha dastur 
talablari………………………………………………………………10
II BOB. O'YINNING ELEMENTAR MATEMATIK 
TASAVVURLARNI SHAKLLANTIRISHGA 
TA'SIRI ……………………………………………………………22
2.1.  Matematik tasavvurlarni shakllantirish uchun didaktik o'yinlar va 
mashqlardan foydalanish………………………………………………22
2.2.  Matematikada rolli o'yinlar……………………………………….27
2.3.  Matematika darslarida qiziqarli savollar va topshiriqlar-hazillar…31
XULOSA…………………………………………………………….34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………5
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbekiston   Res p ublikasida   shakllangan   uzluksiz
ta’lim tizimi  barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tayyorlash jarayonining s amarali
tashkil etilishini ta’minlashga xizmat qiladi. Uzluksiz ta’lim tizimi  doirasida faoliyat olib
boruvchi ta’lim muassasalari ilg’or, demokratik hamda insonparvar  g’oyalarga tayangan,
hamda yangicha mazmunga ega bulgan t a’lim jarayonini tashkil etishda muhim o’rin tutadi.
Uzluksiz ta’lim tizimini shakllantirish, shuningdek, tag’lim  mazmunini yangilash ta’lim
sohasida olib borilayotgan islohotlarning  bosh g’oyasi sanaladi.
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da ta’kidlanganidek, ta’limning  yangi tizimi va
mazmunini   shakllantirish   uchun   «ilg’or   t exnologiyalarni   hamda   o’quv-tarbiyaviy
jarayonning didaktik ta’minotini   yaratish» talab etiladi. Bu muhim vazifaning ijobiy hal
etilishi   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha   yondashuvni   taqozo   qiladi.
O’zbekiston   Respublikasining   mustaqilligi   sharoitida   uzluksiz   ta’lim   tizimining   barcha
bosqichlarida ta’lim jarayonining samaradorligini   oshirishga   xizmat  qiluvchi   omillarni
izlab topish, bu borada eng maqbul  omil deb topilgan yangi pedagogik texnologiyalarni
umumiy   o’rta   ta’lim   kasb-hunar   k ollejlari,   akademik   litseylari   va   oliy   o’quv   yurti
faoliyatlariga tatbiq  etish borasida amaliy harakatlarni olib borish maqsadga muvofiq
deb  hisoblanmoqda. Ushbu nazariy xulosaning amaliy tadbiqi sifatida  bir  qator tadqiqot
ishlari amalga oshirilmoqda.  Ta’lim jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni tatbiq
etish   borasida   umumiy   o’rta   ta’lim   tizimida   ham   izlanisharning  tashkil   etilayotganligi
alohida e’tiborga molikdir. Zero, oliy ta’lim tizimi   ijtimoiy zaruriyat sifatida namoyon
bo’layotgan   malakali   mutaxassisni   tarbiyalash   jarayonida   o’ziga   xos   o’rin   tutadi.
U mumiy o’rta ta’lim   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litsey   va   oliy   o’quv   yurtlarida
turli o’nalishlarda malakali   kadrlarni tayyorlash davrning o’ta muhim talabi bo’lib,
bu borada barcha  imkoniyatlarni ishga solish alohida dolzarblik kasb etadi.  
Oliy ta’lim mazmunini yangilash jarayonida bo’lajak mutaxassislarning umumiy
mehnat   va   kasbiy   ko’nikma   hamda   malakalarga   ega   bo’lishlarini   ta’minlash
masalasining samarali hal etilishiga alohida  ahamiyat qaratilishi zarur.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   o’qituvchilarning   mehnat   bozoriga
moslashuvini   ta’minlash   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shu   o’rinda   alohida
2 ta’kidlash   joizki,   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo’lajak   mutaxassislarni   tayyorlash
jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   iqtisodiy   mazmunga   ega   faoliyat,
ko’nikma   va   malakalari   sifatini   sh akllantirishga   e’tiborni   qaratish   talab   etiladi.   Biroq,
ta’lim   jarayonlarini takomillashtirishga qo’yilayotgan yangi, yanada yuqoriroq   talablar,
shuningdek,   talabalarning   kasbiy   ko’nikma   va   malakalarini,   yangi   pedagogik
texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan   yangicha   fikrlovchi   mutaxassisni   shakllantirish
imkonini   beruvchi   sharoitlarning   ishlab   chiqilmaganligi   o’rtasida   ob’ektiv   qarama-
qarshilik mavjud. 
Har tomonlama barkamol insonni shakllantirish bugungi jamiyatimiz oldida
turgan   dolzarb   masalalardan   biri   bo’lib   qolmoqda.   Hozirgi   maktab   o’rindiqlarida
o’tirgan   yosh   avlod   ertaga   bizning   qo’limizdan   ishimizni   oladigan,   hayotimizni
davom   ettirib,   o’zidan   keyingi   avlodga   yetkazuvchi   vorislarimiz,   O’zbekiston
buyuk   kelajagining   egalaridir!   Shu   sababli   Prezidentimiz   Islom   Karimov   butun
mamlakatimiz diqqat e’tiborini barkamol avlod tarbiyasiga qaratmoqda. 
  Ta’lim   –   tarbiya   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   oshirish   kelgusi
taraqqiyotimizning   asosi   ekanligi   ma’lum.   Bu   haqda   Prezidenttimizning   quyidagi
so’zlari ibratlidir:
  “Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo’lishi
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
 Buning uchun har qaysi ota –ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida
avvalo   shaxsni   ko’rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo’lgan,   ongli
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta’lim-tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo’lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak.   Bu   esa
ta’lim va tarbiya ishini uyg’un holda olib borishni talab etadi” 
  Ta’lim   jarayoniga   pedagogik   texnologiyalarni   olib   kirish   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   ikkinchi   bosqich   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   -
kelajakdagi   muvaffaqiyatlar   kaliti   ekan,   uning   mahsuli   sifatida   bugungi   o’quvchi
kelajakda   huquqiy-demokratik   jamiyat   a’zosi   sifatida   bu   jamiyat   hayotida
3 to’laqonli ishtirok eta olishi, zamonning bozor iqtisodiyoti qo’yayotgan talablariga
to’la   javob   bera   olishi   kerak.   Axborot   oqimi   keskin   ortgan,turli   yangiliklar
hayotimizga   shitob   bilan   kirib   kelayotgan   davrda   mustaqil   tanqidiy   fikrlash
ko’nikmalariga   ega   bo’lgan,yangilikni   o’rganishga   doim   tayyor   bo’lgan,
hamkorlikdan   cho’chimaydigan   ,   muloqotga   erkin   kirisha   oladigan   shaxsni
tarbiyalash ta’lim-tarbiya jarayonining asosiy maqsadi bo’lishi kerak va bu borada
ta’limda   yangi   texnologiyalarning   qo’llanishiga   yo’l   ochilishi   maqsadga   erishish
yo’lidagi   to’g’ri   qadamdir.   Hozirgi   kunda   yangi   texnologiya   elementi   bo’lgan
interfaol usullardan keng foydalanilmoqda.
  Boshlang’ich   sinfda   o`yin   va     didaktik     o'yinlardan   ilg’or   pedagogik
texnologiyadan foydalanib dars o’tilsa, o’qitish jarayoni takomillashadi. Kurs ishi
dolzarbligi ana shu bilan asoslanadi.
Kurs ishining maqsadi .   Boshlang’ich sinf darslarida   didaktik o'yinlarning
ahamiyati   ,   darsdan   tashqari   vaziyatlarda   o’tkaziladigan   didaktik   o’yinlar
mazmuni ,   didaktik   o’yinlar   ta’lim   metodi   sifatida,boshlang`ich   sinf   matematika
darslarida   didaktik   o`yinlardan   foydalanish   usullari   ,darsda   didaktik   o’yinlardan
foydalanish.
Kurs   ishining   vazifalari .   Boshlang’ich   sinf   darslarida   o`yin   va     didaktik
o'yinlardan foydalanishning nazariy-pedagogik asoslari .
1. Boshlang’ich sinf darslarida  didaktik o'yinlarning ahamiyati .
2. D arsdan   tashqari   vaziyatlarda   o’tkaziladigan   didaktik   o’yinlar
mazmuni .
3. Didaktik o’yinlar ta’lim metodi sifatida.  
4. Boshlang`ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o`yinlardan
foydalanish usullari.  
5. Darsda didaktik o’yinlardan foydalanish .
Kurs   ishining   ahamiyati.   Mavzuga   oid   bir   nechta   adabiyotlardan
ma'lumotlar to'plash, tahlil qilish va misollarga tadbiq qilishdan iborat.
4 Kurs   ishining   tuzilmasi :   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA MATEMATIK
TASAVVURLARNI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI.
1.1. Kontseptsiyaning xarakteristikasi «Elementar matematik
tasvirlarni shakllantirish”.
          Bolalarni maktabga tayyorlashning eng muhim va dolzarb vazifalaridan biri
bu   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   mantiqiy   tafakkuri   va   kognitiv
qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularda   elementar   matematik   tushunchalar,   ko'nikma
va malakalarni shakllantirishdir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning matematik rivojlanishi ostida bolaning kognitiv
faoliyati   shakllaridagi   sifat   o'zgarishlari   tushuniladi,   ular   elementar   matematik
tasavvurlar va ular bilan bog'liq mantiqiy operatsiyalarning shakllanishi natijasida
yuzaga keladi.
Matematikani   tizimli   o`qitish   jarayonida   bolalar   maxsus   terminologiyani
o`zlashtiradilar:   sonlar   nomlari,   geometrik   shakllar   (doira,   kvadrat,   uchburchak,
romb va boshqalar), figura elementlari (yon, tepa, asos) va boshqalar.Maktabgacha
yoshdagi bolalarni matematikaga o'rgatishda bolalarni sanashga o'rgatish, birinchi
o'nlikdagi miqdor va son haqida g'oyalarni rivojlantirish, ob'ektlarni teng qismlarga
bo'lish, vizual tarzda taqdim etilgan to'plamlar bilan operatsiyalarni bajarish, shartli
o'lchovlardan   foydalangan   holda   o'lchovlarni   amalga   oshirishga   katta   e'tibor
beriladi.   bo'shashgan   va   suyuq   jismlarning   hajmi,   bolalarning   ko'zlarini
rivojlantirish,   ularning   geometrik   shakllar,   vaqt   haqidagi   g'oyalari,   fazoviy
munosabatlar   haqida   tushunchani   shakllantirish.Bunday   vazifalar   majmuasi
matematik rivojlanish dasturi bo'lib, maktabgacha yoshdagi bolalarga miqdoriy va
boshqa munosabatlarni chuqurroq tushunishni ta'minlaydi va matematik fikrlash va
nutqni   yanada   takomillashtirish   uchun   asos   yaratadi.   Bularning   barchasi
5 maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   aqliy   rivojlanishiga   va   ularni   maktabga
muvaffaqiyatli tayyorlashga yordam beradi.
           Matematik tasavvurlarni shakllantirish - bu dastur talablarida nazarda tutilgan
bilimlar,   aqliy  faoliyat   usullari   va  usullarini   uzatish   va   o'zlashtirishning   maqsadli
va   tashkiliy   jarayoni.   Uning   asosiy   maqsadi   nafaqat   maktabda   matematikani
muvaffaqiyatli   o'zlashtirishga   tayyorgarlik   ko'rish,   balki   bolalarni   har   tomonlama
rivojlantirishdir.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   matematika   bilan   tanishtirish   va   o'qitish
masalalari   maktabgacha   pedagogikadan   paydo   bo'lgan   va   mustaqil   ilmiy-ta'lim
bilim   sohasiga   aylangan   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni   shakllantirish   usuli"   kabi   fan   bilan   shug'ullanadi   ya'ni,   bosqich   -
tarixiy rivojlanish:
 Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik   tushunchalarni
shakllantirish   metodikasi   o'z   rivojlanishida   uzoq   yo'lni   bosib   o'tdi.etakchi
mahalliy   va   xorijiy   o'qituvchilar   (K.D.Ushinskiy,   V.A.Lay   va   boshqalar)
tomonidan matematik rivojlanish g'oyalarini targ'ib qilish va asoslash;
 sensorli ta'limning klassik tizimining taqdimoti (M. Montessori, F. Froebel);
 maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   matematik   rivojlanishi   metodologiyasini
shakllantirishga   maktabda   matematikani   o'qitish   usullari   (monografik   va
hisoblash usullari) ta'siri (L. Volkovskiy);
 qiziqarli ko'ngilochar matematika yordamida bolalarning matematik rivojlanishi
(XVII-XIX-asrlarning ikkinchi yarmi);
 maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlash usullari va usullarining mazmunini
aniqlash,   pedagogik   qarashlar   va   g'oyalarga   qarab   didaktik   materiallar   va
o'yinlarni aniqlash;
 E.I.Tixeeva   usuli   bo'yicha   bolalar   bog'chasida   va   oilada   bolaning   tabiiy
matematik   rivojlanishi.   Rivojlanayotgan   muhitni   to'liq   matematik   rivojlanish
sharti sifatida yaratish;
6  kattaliklarni   taqqoslashni   o'rgatishda   L.V.Glagoleva   tomonidan   turli   usullarni
ishlab chiqish;
 didaktik   o'yinlarni   ishlab   chiqish,   o'yin-kulgi   mashqlari,   F.N   usuli   bo'yicha
bolalarning   matematik   rivojlanishining   asosiy   usuli   sifatida.   Bleher.etap   -
elementar   matematik   tasvirlarni   shakllantirishning   ilmiy   asoslangan   didaktik
tizimi, A.M. Leushina (50-60 yosh);
 maktabgacha   yoshda   miqdoriy   tasavvurlarni   shakllantirishning   nazariy   va
uslubiy  kontseptsiyasi,   2-7  yoshli   bolalar   bilan to'plamlar   va raqamlarni  bilish
sohasidagi bilim va ko'nikmalar hajmini aniqlash;
 sinflar   o'qituvchining   bolalar   bilan   ishini   tashkil   etishning   etakchi   shakli
sifatida;
 bolalarning kundalik hayoti - elementar g'oyalarni shakllantirish manbai;
 matematik   tushunchalarni   shakllantirish   va   bolaning   shaxsiyatini
rivojlantirishda o'yinlarning o'rni va roli;
 didaktik   material   matematik   tushunchalarni   shakllantirish   vositalaridan   biri
sifatida.
Pedagogikada   boshlang'ich   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   metodikasi
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   maktabdagi   eng   muhim   fanlardan   biri   bo'lgan
matematikani   idrok   etish   va   o'zlashtirishga   tayyorlashga,   har   tomonlama
rivojlangan shaxsni tarbiyalashga hissa qo'shishga qaratilgan.
Boshlang'ich   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   metodikasini   o'rganishning
predmeti   -   xalq   ta'limi   sharoitida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar
matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   jarayonining   asosiy   qonuniyatlarini
o'rganish.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik   tushunchalarni
shakllantirish metodologiyasining nazariy bazasi falsafa, pedagogika, psixologiya,
matematika   va   boshqa   fanlarning   umumiy,   fundamental,   boshlang'ich   qoidalarini
o'z   ichiga   oladi.   Pedagogik   bilimlar   tizimi   sifatida   metodologiya   o'z   nazariyasiga
va manbalariga ega: 
7  ilmiy   tadqiqotlarning   asosiy   natijalarini   aks   ettiruvchi   ilmiy   tadqiqotlar   va
nashrlar (maqolalar, monografiyalar, ilmiy ishlar to‘plamlari va boshqalar);
 dastur va yo'riqnoma hujjatlari ("Bolalar bog'chasida ta'lim va tarbiya dasturi",
ko'rsatmalar va boshqalar);
 uslubiy   adabiyotlar   (ixtisoslashtirilgan   jurnallardagi   maqolalar,   masalan,
"Maktabgacha   ta'lim",   bolalar   bog'chasi   o'qituvchilari   va   ota-onalari   uchun
qo'llanmalar, o'yinlar va mashqlar to'plamlari, uslubiy tavsiyalar va boshqalar);
 bolalar   bog'chasi   va   oiladagi   bolalarda   elementar   matematik   tushunchalarni
shakllantirishda   ilg'or   kollektiv   va   individual   pedagogik   tajriba,   innovatsion
o'qituvchilarning tajribasi va g'oyalari.
 Yuqorida   aytilganlarga   asoslanib,   shuni   ta'kidlash   kerakki,   maktabgacha
yoshdagi   bolalarda   boshlang'ich   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish
metodologiyasi   uzoq   rivojlanish   yo'lini   bosib   o'tdi,   bu   esa   maktabgacha
bolalarga matematikani o'qitishning barcha masalalarini bosqichma-bosqich va
chuqur o'rganishga yordam berdi.
1.2. Zamonaviy maktabgacha ta'lim muassasalarida maktabgacha yoshdagi
bolalarga matematikani o'qitish metodikasi bo'yicha dastur talablari.
Kichik   guruhda   bolalarga   sonlargacha   bo‘lgan   davr   o‘rgatiladi.   Bunda   ularga
miqdoriy   munosabatlar   tushuntiriladi.   Bolalarga   turli   buyumlar   to‘plami   bilan
ishlash,   ya’ni   ularning   har   xil   belgi-alomatlariga   ko‘ra   birlashtirish,   tenglik   va
tengsizlikni   taqqoslash   natijalarini   ko‘p,   kam,   teng   so‘zlari   bilan   belgilashni
o‘rgatish ko‘zda tutiladi. 
Bolalar   buyumlarning   uzunliklari,   kengliklari,   balandliklarini   taqqoslashga
o‘rgatiladi;   geometrik   shakllar:   -   doira,   kvadrat   bilan   tanishtiriladi;   fazoviy
yo‘nalishlar   bilan   tanishtiriladi:   «o‘zidan»   oldinga,   orqaga   (orqasidan),   o‘ngga
(o‘ngdan), chapga (chapdan)  so‘zlarini to‘g‘ri qo‘llashga o‘rgatiladi. 
Mashg‘ulotlar o‘quv yili boshidan boshlab haftasiga 1 martadan (1 yilda 36 marta)
o‘tkaziladi. Sentabr oyida bir mashg‘ulotning davomiyligi 10 minutdan oshmasligi
8 kerak.   Oktabr   oyidan   boshlab   mashg‘ulot   davomiyligi   sekinasta   15minutga
yetkaziladi. 
          Kichik   guruhda   elementar   matematik   tasavvurlarga   bag‘ishlangan
mashg‘ulotlarda o‘qitish ayoniy ta’sir xarakterida bo‘lishi kerak. Bolalar bilimlarni
tarbiyachining   harakatlarini,   uning   tushuntirish   va   ko‘rsatmalarini   idrok   qilish
asosida,   shuningdek,   didaktik   materiallar   bilan   mustaqil   ishlash   vositasida
o‘zlashtiradilar. 
O‘rta guruh
O‘rta guruhda mashg‘ulotlar sentabr oyidan boshlab, haftasiga 1 marta o‘tkaziladi.
Mashgulot 20 daqiqa davom etadi. Yil davomida 36 ta mashg‘ulot o‘tkaziladi. 
Bolalar   harakatli-ko‘rsatmali   shaklda   berilgan   o‘quv   materiallarini   yaxshi
o‘zlashtiradi.   5   yoshga   qadam   qo‘ygan   bolalarni   o‘qitishda   didaktik   o‘yinlardan
keng foydalanish kerak. Topshiriqlarniig bajarilish jarayonida o‘qituvchi bolalarni
o‘z   harakatlarini   (nima   qilganlarini   va   qanday   qilganlarini,   natijada   nima   hosil
bo‘lganini) tushuntirib berishga undaydi. 
Birinchi   mashg‘ulotlardan   boshlaboq   bolalarga   mos   muammo   xarakteridagi
masalan,   mashina   qaysi   darvozadan   o‘tdi   (o‘tmadi)?   Nega?   Kimning   uyi   (stoli,
karavoti)   baland   (past)?   Nega?   Ayiqlarga   kursilar,   olmaxonlarga   yong‘oqlar,
bolalarga bayroqchalar yetadimi? kabi masalalarni berish kerak. 
O‘qitishda   bolalarning   emotsional   kayfiyati,   qiziqtirilganliklari   katta
mashg‘ulotlarda   rangli   ko‘rgazmali   qo‘llanmalardan,   turli   didaktik   materiallardan
foydalanish kerak. 
Katta guruh
6   yoshli   bolalarda   o‘z   xulq-atvorini   boshqarish   qobiliyati   paydo   bo‘ladi;   erkin
xotira, diqqat rivojlanadi. Shu yoshda topshiriqni bajarishga, o‘z ishiga ijobiy baho
olishga   intiladilar.   Ular   o‘quv   topshiriqlari   (vazifasi)ga   katta   qiziqish   bilan
qaraydilar. 
Bolalar   katta   guruhda   birinchi
o‘nlik   sonlarini   yaxshi
o‘zlashtirishlari   kerak.   Har   xil
9 buyumlar   to‘plamini   sanash,   ularning   qatorda   kelish   tartiblarini   aniqlash
jarayonida   sonlar   mohiyatini   o‘zlashtirish   amalga   oshiriladi.   Bolalar   bilan
bajariladigan   hamma   ishlar   ular   oldingi   bosqichlarda   olgan   bilimlar   va   ularni
hisobga   olish   asosida   tashkil   qilinadi.   O‘rganishni   o‘tilganlarni   takrorlashdan
boshlash   kerak.   Har   qaysi   yangi   bilim   oldin   o‘zlashtirilgan   bilimlar   tizimiga
kiritilishi zarur. 
Mashqlar   miqdori   yetarli   bo‘lgandagina   tarbiyalanuvchilarda   puxta   malaka   va
ko‘nikmalar   shakllanishi   mumkin.   Bolalarni   buyumlar,   o‘yinchoqlar,   geometrik
shakllar,   kartochkalar   va   rasmlardagi   tasvirlarni   sanash   (qayta   sanash,   qo‘shib
sanash,   ajratib   sanash)   ga,   obyektlar   miqdorlarini   sezish   bilan   aniqlashga   mashq
qildirish kerak. 
 Mazkur guruhda haftada 1 tadan mashg‘ulot o‘tkaziladi.  
Maktabga tayyorlov guruhi.
7 yoshga qadar bola son, buyumlarning shakli va kattaligi haqida nisbatan ko‘proq
bilimlarni o‘zlashtirgan bo‘lishi, fazoda (2 va 3 o‘lchovli) va vaqt bo‘yicha mo‘ljal
ola bilishi kerak. 
Tarbiyachi   bolalarda   matematik   bilimlarga   ustivor   (turg‘un)   qiziqish,   ulardan
foydalanish malakasi va ularni mustaqil egallashga intilishni tarbiyalashga harakat
qilishi   kerak.   Shu   yoshda   bolalarda   mustaqil   fikrlashni,   fazoviy   tasavvurni
rivojlantirish, ayniqsa, muhim. 
“Maktabgacha   tayyorlov   guruhi   uchun   elementar   matematik   tasavvurlarni
rivojlantirish   dasturi”   bolalarning   oldingi   bosqichlarda   olgan   bilimlarini
sistemalashtirish,   kengaytirish   va   chuqurlashtirishni   nazarda   tutadi.   Mazkur
guruhda haftasiga 2 tadan (bir yilda 72 ta) mashg‘ulot o‘tkaziladi. Matematikadan
har   qanday   mashg‘ulotni   tuzishda   bolalar   tarbiyachining   stoli   yonida   ishlashlari
bilan bir qatorda o‘z o‘rinlarida tarqatma materiallar bilan mustaqil ishlashlari ham
nazarda tutilishi zarur. 
Matematika mashg‘ulotlarining didaktik talablari
Matematikadan mashg‘ulotlar haftaning ma’lum bir kunida o‘tkazilishi kerak. 
10 Tarbiyachi mashg‘ulotga tayyorlanar ekan, dastur mazmunini sinchiklab o‘rganadi.
Matematik       bilimlar   bolalarga   qat’iy   aniqlangan   sistema   va   izchillikda   beriladi,
bunda yangi materiallar bolalar     o‘zlashtira oladigan darajada bo‘lishi kerak. Har
bir vazifa bir qator kichik topshiriqlarga bo‘linadi. Bu   kichik   topshiriqlar ketma-
ket   o‘rganiladi.   Masalan,   tayyorlov   guruhi   bolalarini   buyumlarni   bo‘laklarga
bo‘lish   bilan   tanishtirish   bunday   ketma-ketlikda   amalga   oshiriladi:       bolalar
birinchi mashg‘ulotda buyumlarni ikkita teng qismga bo‘lishni mashq qiladilar va
yarim nima ekanini o‘zlashtiradilar; ikkinchi mashg‘ulotda bolalarning teng ikkiga
bo‘linadigan   buyumlar       haqidagi       tushunchalari   kengaytiriladi   va   shunga   mos
lug‘ati   aktivlashtiriladi;   tarbiyachi   uchinchi   mashg‘ulotda   bolalarga   buyumlarni
teng   to‘rt   qismga   bo‘lish   usullarini   tanishtiradi,   shuningdek   butunning   qismga
munosabatini   ko‘rsatadi;   keyinroq   bolalarga   geometrik   shakllarni   ikki   va   to‘rt
qismga bo‘lishning har xil usullarini ko‘rsatadi, bolalar butun bilan qism orasidagi
munosabatlarni o‘rnatishadi. 
Yangi   materialni   o‘rganish   jarayonida   o‘tgan   materialni   takrorlash   bolalarning
bilimlarini   chuqurlashtiribgina   qolmay,   balki   ular   e’tiborini   yangi   materialga
qaratish, uning puxta o‘zlashtirilishiga imkon beradi. 
Odatda   yangi   mavzuni   uch—besh   mashg‘ulot   davomida,   oldin   uniig   birinchi
qismida,   keyinroq   ikkinchi   qismida   o‘rganiladi.   Mavzuni   ikki   hafta,   ba’zan   uch
hafta o‘tganidan keyin takrorlash kerak. Eski materialga qaytish davri borgan sari
dasturning har bir o‘rganilgan bo‘limi o‘quv yili oxiriga qadar tarbiyachining fikr
doirasida bo‘lib turishi kerak. 
Shu munosabat bilan bir mashg‘ulotning o‘zida dasturning bir bo‘limiga yoki har
xil   bo‘limning,   ya’ni   «Miqdor»,   «Sanoq»,   «Kattalik»,   «Shakl»   va   boshqa
bo‘limlariga oid masalalar o‘rganilishi va takrorlanishi mumkin. 
O‘rgatishning   hamma   bo‘limlari   bo‘yicha   dasturni   bolalar   izchil   o‘rganishini   va
ularda   elementar   matematik   bilimlar   sistemasini   shakllantirishni   shunday   qilib
ta’minlash mumkin bo‘ladi. 
11 М atematika   o‘qitishda   mashg‘ulotning   har   xil   turidan   foydalaniladi.   Mashg‘ulot
turi   uning   mazmuni   bilan   aniqlanadi.
U   yangi   materialni   o‘rganishga   yoki
o‘tilganlarni takrorlashga,  bir
qator   mashg‘ulotlarning   materiallarini
umumlashtirishga yoki  bolalarning
bilimlarini tekshirishga bag‘ishlanadi. 
O‘qitish   tajribasida   qurama
mashg‘ulotlar   eng   ko‘p   o‘rinni   oladi,
ularning   birinchi   qismida   8—10   daqiqa   davomida   yangi   material   o‘rganiladi,
ikkinchi qismida (9—12 daqiqa davomida) oldingi  mashg‘ulotlarda olingan bilim
va   ko‘nikmalar   mustahkamlanadi,   oxirida   esa   bolalarga   ilgari   o‘zlashtirilgan
bilimlar 3—4 daqiqa takrorlatiladi. 
Yangi   materialni   o‘zlashtirish   bolalardan   ko‘proq   zo‘riqishni   talab   qiladi.   Shu
sababli   mashg‘ulot   oxirida   tanish   materialni   kiritish   bir   oz   bo‘shashish   imkonini
beradi.   Masalan,   tayyorlov   guruhidagi   mashg‘ulotlarning   birinchi   qismida   5
sonining   o‘zidan   kichik   ikki   sondan   iborat   tarkibi   bilan   tanishtirish,   ikkinchi
qismida   doira   va   oval   chiza   olish   malakasi   qaraladi,     3   va   4   sonlarining   ikkita
kichik   sondan   iborat   tarkibi   o‘rganilishi,   bilimlar   mustahkamlanishi   mumkin.
Uchinchi   qismda   «Nima   o‘zgardi?»   o‘yinida   buyumlar   to‘plamini   sanash
(masalan,   samolyotlar   zvenolari   nechtaligini,   har   qaysi   zvenoda   nechtadan
samolyot   borligini,   hamma   samolyotlar   nechtaligini   aniqlash)ga   doir   mashqlar
bajarilishi   mumkin.   Mashg‘ulotning   tuzilishi   (strukturasi)   dastur   bo‘limlarining
hajmi,   mazmuni,   ko‘rgazmaliligi,   tegishli   bilim   va   ko‘nikmalarniig   o‘zlashtirilish
saviyasi va boshqa omillarga bog‘liq. 
Chunonchi, kichik guruhda bir  yoki  ikki  mavzu  bo‘yicha mashg‘ulotlar  o‘tkazish
maqsadga   muvofiq.   Shu   bilan   birga   hamma   guruhda   yangi   mavzu   bo‘yicha
birinchi   mashg‘ulot,   odatda,   to‘liq   o‘rganishga   bag‘ishlanadi,   takrorlash   yangi
materialning o‘tilishi munosabati bilan yoki mashg‘ulotning oxirida o‘tkaziladi. 
12 Ikkinchi, uchinchi  va undan keyingi mashg‘ulotlar berilgan mavzu bo‘yicha ham,
oldingi mavzular bo‘yicha ham materialni mustahkamlashga bag‘ishlanadi. 
М ashg‘ulotlarni   takroriy   mashqlardan   boshlash   maqsadga   muvofiq,   bu   mashqlar
o‘ziga yarasha aql gimnastikasidir, masalan, “Kim qaysi   o‘yinchoqlarni   sanadi?”
“O‘yinchoqlar   nechta?”   kabi       o‘yin-mashqlardan       boshlash   mumkin.   Bulardan
katta   guruhda   foydalanish
mumkin.   (Chaqirilgan   bolalar
tarbiyachi       ko‘rsatmasiga
binoan   o‘yinchoqlarni   sanab
chiqadilar,   so‘ngra
o‘yinchokdar   salfetka   bilan
yopiladi,   shundan   keyin
bolalar   u   yoki   bu
o‘yinchoqdan   nechtadan
bo‘lganini   yoki   kimda
o‘yinchoqlar   borligini   va
o‘yinchoqlar   qancha
bo‘lganini topadilar.)  
Bolalar (o‘rta, katta va maktabga tayyorlash guruhlarida), buyumlarni va geometrik
shakllarni har xil alomatlari bo‘yicha guruhlarga ajratishni, o‘yinchoqlar, shakllar,
jadvallar   to‘plamiga   tayyorlov   guruhlarida   «qancha»   so‘zi   bilan   savollar   o‘ylab
topishni   mashq   qiladilar.   Shuningdek   «Qo‘shnilaringni   top»,   «Men   qaysi   sonni
o‘tkazib yubordim?», «Kim ko‘p bilsa, u uzoq sanaydi» kabi o‘yinlar o‘tkaziladi. 
Yangi   materialni   tushuntirishda   tarbiyachining   yoki   chaqirilgan   bolaning
harakatlari hamma bolalarga ko‘rinib turishi muhim. 
Keyinroq bilim va ko‘nikmalarni mustahkamlash uchun topshiriqlar hamma bolaga
bir   vaqtda   beriladi.   Bolalar   o‘rinlarida   yuzlari   (yoki   yon   tomonlari)   bilan   qarab
o‘tirishlari   kerak.   Chunki   topshiriqlarning   bajarilishini   tekshirishda   yoki   yangi
topshiriqlar berishda tarbiyachi bolalar e’tiborini namunaga tortishi, bajarilishining
u  yoki   bu  jihatini   ko‘rsatishi   kerak  bo‘ladi.   Olti   o‘rinli   stollar   mavjud  bo‘lganda,
13 uning atrofiga to‘rttadan ortiq bolani o‘tqazmaslik kerak. zarur bo‘lsa, qo‘shimcha
1-2 ta stol qo‘yish kerak. 
Bolalarning   bilim   va   ko‘nikmalari   tekshiriladigan   mashg‘ulotlar   tarbiyachi   stoli
oldida tashkil qilinadi. 
Agar   mashg‘ulotning   borishida   yoki   uning   oxirida   harakatli   o‘yinlardan
foydalaniladigan   bo‘lsa,   bu   o‘yinlarni   o‘tkazish   uchun   oldindan   joy   tayyorlab
qo‘yish kerak. 
Mashg‘ulotlarni   muvaffaqiyatli   o‘tkazishda   ko‘rsatma-qo‘llanmalarni   to‘g‘ri
tanlashning   ahamiyati   katta.   Matematik   tasavvurlarni   shakllantirishda   ham,
bolalarni   dastlabki   umumlashtirishlarga   keltirish   (qo‘shni   sonlar   orasidagi
bog‘lanishlar  va  munosabatlar,  “teng”, “ortiq”,  “kam”,  “butun”, “qism”)  borasida
ham   ko‘rsatmalilik   boshlang‘ich   moment   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Hamma
mashg‘ulotlarda kundalik turmushda ishlatiladigan buyumlar, o‘yinchoqlar, tabiiy
materiallardan   keng   foydalaniladi.   Hamma   bolalar   o‘yinchoqlar   bilan   o‘ynashlari
uchun o‘yinchoqlar ko‘p miqdorda tanlanadi. 
Matematik   bilimlar   abstraksiyalash   yo‘li   bilan   o‘zlashtirilishi   sababli   turli-tuman
buyumlardan   foydalaniladi.   O‘rgatishning   ma’lum   bosqichida   jadvallar,   sxemalar
(olmani ikkita va to‘rtta teng qismga bo‘lish sxemasi) ko‘rsatmali material bo‘lishi
kerak. 
Ko‘rsatmalilikning   xarakteri   yoshdan-yoshga   o‘tish   bilangina   emas,   balki   joyga
hamda   bilimlarni   o‘zlashtirishning   har   xil   bosqichlarida   konkret   bilan   abstrakt
orasidagi munosabatlarga bog‘liq holda ham o‘zgarib turadi. 
Chunonchi   o‘rgatishning   ma’lum   bosqichida   buyumlar   to‘plamini   sanash   “Sonli
jadvallar”, “Sonli zinachalar” va boshqa mashqlar bilan almashtiriladi. 
Ko‘rsatma-qo‘llanmalarni   tanlash   va   ular   kombinatsiyasi   mashg‘ulotlar
jarayonidagi bilim va ko‘nikmalarni egallashga bog‘liq. 
Bolalar   bilimlarini   umumlashtirish,   har   xil   bog‘lanishlarni,   munosabatlarni
ko‘rsatish   kerak   bo‘ladigan   hollarda   ko‘rsatmalilikning   bir   necha   turini
kombinatsiyalash   kerak.   Masalan,   qo‘shni   sonlar   orasidagi   bog‘lanish   va
munosabatlarni   yoki   sonlarning   birliklardan   iborat   miqdoriy   tarkiblarini
14 o‘rganishda har xil o‘yinchoqlardan, geometrik shakllar jadvallari va hokazolardan
foydalaniladi. 
Bolalar   matematik   obyektlarning   ayrim   belgilari   yoki   xossalari   haqida   dastlabki
tasavvurlarni   olganlaridan   keyin,   ularning   uncha   ko‘p   bo‘lmagan   miqdori   bilan
chegaralanishi   mumkin.   Shu   bilan   birga   buyumlar,   bolalarga   tanish,   ortiqcha
detallarsiz,   qaralayotgan   belgisi   aniq   ifodalangan   va   uni   ko‘rish   nisbatan   oson
bo‘lishi   kerak.   Masalan,   to‘plam   elementlarini   emas,   balki   uning   boshqa   tarkibiy
qismlarini   kichkintoylarga   ko‘rsatish   uchun   ikkiuchta   rangli   kubchalar   (g‘isht)lar
yoki uzun va qisqa lentalar olinadi. 
Ма tematika   mashg‘ulotlarida,   odatda,   ko‘p   turdagi   buyumlar   to‘plamidan,
ko‘rgazmalardan   foydalaniladi.   Shu   sababli   bularni   joylashtirish   tartibini   o‘ylab
ko‘rish juda muhim. 
К ichik  guruhda  bolalarga
material xususiy quti (konvert)da beriladi.
Katta bolalarga tarqatma sanoq materialini
stolga   bitta   patnisda   (bitta   qutida)   berish
mumkin.   Ko‘p   turdagi   buyumlardan
foydalanganda  ularni   shunday
joylashtirish   kerakki,   mashg‘ulotni
boshlash uchun kerak bo‘ladigan material
eng ustida tursin. 
Aloqa usullarini qanday birga qo‘shib olib
borish kerak? 
Bola   tafakkurini   ko‘rsatmali-harakatli   xarakterda   ekanligi   ularning   ko‘rsatma-
qo‘llanma   bilan   har   xil   harakatlarini   tashkil   qilish   orqali   matematik   bilimlarni
shakllantirish zarurligini asoslaydi. 
Og‘zaki bayon usuli (metodi) maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda uncha
katta o‘rin olmaydi va bolalar bilan so‘zlashuv shaklida foydalaniladi. 
Bilim,   malaka,   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirishga   har   xil   usullardan   foydalanish   va
ularni   birga   qo‘shib   ishlatish   bilan   erishiladi.   Usullarni   tanlash   u   yoki   bu   dastur
15 masalasi   mazmuni,   shuningdek   bolalarning   tegishli   bilim   va   ko‘nikmalari
darajalari, nihoyat, har qaysi yosh xususiyatlari bilan aniqlanadi. 
O‘rgatish   kattadan   bolaga   bilimlarni   oddiy   uzatilishiga   keltirmasligi   kerak.
Tarbiyachi   birinchi   navbatda   bolalarning   matematik   bilimlarga   qiziqishlarini,
matematik   qobiliyat—mustaqil   fikrlash,   umumlashtirish   qobiliyatini,
abstraksiyalashni,   fazoviy   tasavvur   va   hokazolarni,   shuningdek,   matematik   bilim,
malaka va ko‘nikmalarni mustaqil egallash va qo‘llay olish imkonini rivojlantirishi
kerak. 
Bugun   matematika   o‘rgatish   taqqoslash   asosida   quriladi.   Taqqoslash   asosida
bolalarda   juft,   butun   va   qism,   uzun-qisqa,   chapga-o‘ngga   kabi   qarama-qarshi
tushunchalar   shakllanadi.   Taqqoslash   sharoitini,   bu   aqliy   harakatni   rivojlantirib,
sekin-asta qiyinlashtirib borish muhim.
 
Bolalar   buyumlarni   bir   xil   belgilari   bo‘yicha   har   xil   rejada   taqqoslashni   mashq
qiladilar,   bunda   oldin   buyumlarni   juftlab   taqqoslashni,   keyin   esa   bir   necha
buyumni birdaniga taqqoslashni va ularni u yoki bu belgilari bo‘yicha guruhlashni
(masalan,   geometrik   figuralarning   shakllari,   ranglari   va   hokazo   bo‘yicha
taqqoslashni)  o‘rganadilar. 
Bolalarning qo‘llanmalar bilan ishlashlarining ma’lum sistemasini  tashkil qilishda
tarbiyachining   roli   harakatlarning   bajarilishi   jarayonida   zarur   yordam   berish,
tashabbusni, mustaqillikni rag‘batlantirishdan, bolalarni xulosalarga olib kelishdan
iborat.   Tushunarli,   aniq   ifodalangan   vazifani   qo‘yish   bolalar   tafakkurini
faollashtirishning zaruriy shartidir. Vazifa (o‘yin, amaliy, bilish) qo‘yish xarakteri
16 bolalarning   yosh   xususiyatlari   bilan   ham,   matematik   masala   mazmuni   bilan   ham
aniqlanadi. 
Tarbiyachi bolalarga yangi harakatlarni ko‘rsatadi va tushuntiradi, shu bilan birga,
u yo‘l qo‘yilishi mumkin bo‘lgan xatolarning oldini olishga harakat qiladi. Buning
uchun   harakat   texnikasini   (tekshirishga,   ustiga   qo‘yishga,   yoniga   qo‘yishga   doir)
sinchiklab ishlab chiqish muhim ahamiyatga ega. 
Tarbiyachi   mashg‘ulotga   tayyorlanar   ekan,   oldindan   bolalarga   nimani   ko‘rsatish,
nimani tushuntirish va bolalar mustaqil ravishda nima qila olishlarini ham chuqur
o‘ylab, beriladigan savol va harakatlar rejasini tuzib oladi. 
Bilim   va   ko‘nikmalarni   puxta   o‘zlashtirish   uchun   bolalar   bevosita   yangi   material
bilan   tanishish   jarayonida   ham,   undan   keyingi   mashg‘ulotlarda   ham   yetarli
miqdorda mashq bajarishlari kerak. 
Bir xil narsaning o‘zini ko‘p martalab takrorlayverish istalgan samarani bermaydi
va bolalarning charchashiga sabab bo‘ladi. Ko‘rgazmali qurollarni almashtirish va
bolalar   faoliyatini   tobora   murakkablashtirib,   metodik   usullarni   o‘zgartirib   turish
muhimdir.   Shu   yo‘l   bilan   bolalarning   qiziqishlarini,   fikrlashlarini   aktivlashtirish,
charchashning oldini olish mumkin bo‘ladi. 
А n а   shunday   sharoitda   yangi   bilimlar
o‘zaro   bir-biriga   uzviy   bog‘lanadi.
Natijada   ular   kengayadi,   aniqlanadi,
umumlashadi va mustahkamlanadi. 
К ichik  guruhlarda  bir
mashg‘ulotda   mashqlarning   ikkitadan
to‘rttagacha   variantlaridan   foydalaniladi,
katta   guruhlarda   esa   to‘rttadan
oltitagacha,  ayrim   hollarda   bundan   ham
ko‘p (bir xil turdagi mashqlar kichik guruhlarda 2—4,  katta  guruhlarda  5—6
variantlaridan foydalaniladi. 
Masalan,   katta   guruh   bolalarining   tartib,   sanoq   ko‘nikmalarini   mustahkamlash
uchun   buyumning   boshqa   buyumlar   orasidagi   o‘rnini   aniqlash,   u   yoki   bu   o‘rinni
17 egallab   turgan   buyumni   almashtirish   taklif   qilinadi.   Bunda   tarqatma   materialning
ikki-uch xilidan foydalaniladi. 
Bilganlarni   takrorlash   mashg‘ulotlarida   ular   yangi   bilimlarni   mustahkamlash,   shu
bilan   bir   vaqtda   bolalar   ilgari   o‘zlashtirgan   bilimlarga     oid   mashqlardan
foydalanish maqsadga muvofiq. 
Buyumlar miqdori ularning kattaligiga bog‘liq bo‘lmasligini o‘rta guruh bolalariga
ko‘rsatib,   tarbiyachi   katta   va   kichik   buyumlar   bilan   bir   qatorda   uzun   va   qisqa
(kalta),   baland   va   past   buyumlardan   foydalanish   va   buyumlarning   kattaliklarini
belgilash   uchun   aniq   so‘zlardan   foydalanish       mashqlarini     mustahkamlashi
mumkin. 
Buyumlar   va   geometrik   shakllarning   har   xil   belgilari   bo‘yicha   guruhlarga
ajratishga   doir   mashqlar   katta   ahamiyatga   ega,   bunday   mashqlar   shu   vaqtning
o‘zida   bolalarning   shakl,   kattalik,   miqdor   va   hokazolar   haqidagi   bilimlarini
mustahkamlaydi. 
Bilimlarni   mustahkamlash   uchun   tarbiyachi   har   xil   xarakterdagi,   ya’ni   amaliy,
o‘yin,   musobaqa   elementlari   bilan   bog‘liq   mashqlardan,   interfaol   usullardan
foydalanadi. Uch-to‘rt yoshdagi bolalarni o‘qitishda, ayniqsa, o‘yin elementlaridan
keng   foydalaniladi.   Shuni   esda   tutish   muhimki,   didaktik   materialni   va   usulni
almashtirish   bilim   va   ko‘nikmalarni   alohida   zo‘riqishlarsiz   o‘zlashtirishni
ta’minlovchi vositadir. 
O‘yin momentlariga haddan tashqari  berilib ketmaslik  kerak,  chunki  o‘yin asosiy
narsadan   —   matematik   ishdan   chalg‘itishi   mumkin,   natijada   bolalar   mashg‘ulot
rejasida nazarda tutilgan bilim va ko‘nikmalarni o‘zlashtira olmaydilar. 
Bolalarda matematik bilimlarni mustahkamlash va ularni amalda qo‘llash
Bolalar   olgan   bilimlari   kundalik   hayotda,   o‘yinda,   mehnatda,   turmushda,
shuningdek boshqa mashg‘ulotlarda doim mustahkamlanishi juda muhim. 
Bilimlarni   mustahkamlashda   didaktik   o‘yinlar,   jumladan,   xalq   didaktik   o‘yinlari,
piramidachalar   va   boshqa   o‘yinchoqlar   bilan   o‘ynaladigan   o‘yinlar   muhim   rol
18 o‘ynaydi. Fazoda mo‘ljal (oriyentatsiya) olish mashqlarini ta’minlovchi o‘yinlarga
katta ahamiyat beriladi. 
Jismoniy   tarbiya   va   musiqa   mashg‘ulotlarida   bolalarning   tartib   sanoq   bilan
shug‘ullanishlariga,   harakat   yo‘nalishlarini   aniqlashlari   va   hokazolarga   to‘g‘ri
keladi. 
Geometrik shakllarni bilish, kattalik belgilarini ajrata olish va ular orasida o‘lchov
munosabatlarini   o‘rnata   olish   malakasi,   buyumlar   orasida   fazoviy   munosabatlar
o‘rnata olishdan tashqari bolalar har doim rasm solish, loy va plastilindan narsalar
yasash, konstruksiyalash va boshqa mashg‘ulotlarida foydalanishlari lozim. 
Bolalarning   bilimlari   borgan   sari   mustahkamroq   va   ta’sirchanroq   bo‘lib   boradi,
yangi   sharoitlarga   o‘tkaziladi,   bolalar   ularni   mustaqil   qo‘llashga   o‘rganadilar,
ularning foydasiga tushunadigan bo‘ladilar. 
Bolalarning   sanashning,   o‘lchay   olishning   muhim   ekaniga   ishonch   hosil
qilishlarida   ularga   yordam   berish   zarur.   Kattalar   o‘zlarining   matematik
bilimlaridan   qanday   foydalanishlari   (masofani   o‘lchashlarini,   o‘lchovni   qanday
olishlari buyumlarni sanashlarini va h. k.)ni kuzatish tashkil qilinadi. 
Tarbiyachi   bolalarga   nima   uchun   odamlarga   o‘lchay   olish,   sanash   va   hokazolar
kerakligini   tushuntiradi.   Maktabgacha   ta’lim   yoshdagi   bolalarda   matematik
bilimlarga   va   ularni   egallashga   qiziqish   uyg‘otish   zarur.   Bu   maktabda
matematikani muvaffaqiyatli o‘rgatishning garovi bo‘ladi. 
19 II BOB. O'YINNING ELEMENTAR MATEMATIK TASAVVURLARNI
SHAKLLANTIRISHGA TA'SIRI.
2.1. Matematik tasavvurlarni shakllantirish uchun didaktik o'yinlar
va mashqlardan foydalanish  .
         O'yin bola uchun nafaqat zavq va quvonch, bu o'z-o'zidan juda muhim, uning
yordami   bilan   siz   chaqaloqning   e'tiborini,   xotirasini,   fikrlashini   va   tasavvurini
rivojlantirishingiz   mumkin.   O'yin   davomida   bola   yangi   bilim,   ko'nikma,
ko'nikmalarni   egallashi,   qobiliyatlarni   rivojlantirishi   mumkin,   ba'zida   buni
sezmasdan.
      O'yin   boshlang'ich   matematik   tasavvurlarni   o'rgatish   va   shakllantirish   usuli
sifatida   har   xil   turdagi   o'yinlarning   individual   elementlaridan   (rol   o'ynash,
dramatizatsiya,   mobil   va   boshqalar),   o'yin   texnikasidan   (hayratlanish   momenti,
raqobat, qidiruv va boshqalar) foydalanishni o'z ichiga oladi. Kattalarning etakchi,
o'qituvchilik   roli   va   bolaning   kognitiv   faolligi   va   mustaqilligini   oshirish
ko'rinishidagi o'yin va didaktik boshlang'ichlarning organik birikmasi.
     O'yinni o'rganish - bu ijtimoiy tajribani barcha ko'rinishlarida: bilim, ko'nikma,
qobiliyat, hissiy va baholash faoliyatida qayta yaratish va o'zlashtirishga qaratilgan
shartli vaziyatlardagi ta'lim jarayonining shakli.
O'yinning eng muhim xususiyatlari shundan iboratki, o'yinda bolalar eng ekstremal
vaziyatlarda, qiyinchiliklarni engish qobiliyati chegarasida qanday harakat qilsalar,
xuddi   shunday   harakat   qilishadi.   Bundan   tashqari,   bunday   yuqori   darajadagi
faoliyatga ular deyarli har doim ixtiyoriy ravishda, majburlashsiz erishadilar.
Yuqori   faollik,   o'yinning   hissiy   ranglanishi   ishtirokchilarning   yuqori   darajadagi
ochiqligini   keltirib   chiqaradi.   Eksperimental   ravishda   shuni   ko'rsatdiki,   diqqatni
qandaydir   chalg'itadigan   vaziyatda,   ba'zida   odamni   unga   yangi   nuqtai   nazarni
qabul   qilishga   ishontirish   osonroq.   Agar   arzimagan   narsa   odamning   e'tiborini
chalg'itsa,   unda   ishontirishning   ta'siri   kuchliroq   bo'ladi.   Ehtimol,   bu,   ma'lum
20 darajada,   o'yin   vaziyatlarining   o'quv   ta'sirining   yuqori   mahsuldorligini
belgilaydi.Maktabgacha   yoshdagi   bolalikning   barcha   bosqichlarida   sinfda   o'yin
usuli   katta   rol   o'ynaydi.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,   "o'quv   o'yini"   (garchi   ta'lim
so'zini   didaktik   so'zning   sinonimi   deb   hisoblash   mumkin   bo'lsa-da)   o'yindan
allaqachon   olingan   bilimlarni   mustahkamlash   yoki   takrorlash   emas,   balki   o'qitish
usuli sifatida foydalanishga urg'u beradi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   uchun
shakl   va   mazmun   jihatidan   qiziqarli   bo'lgan   turli   didaktik   o'yinlardan   keng
foydalaniladi.   Ular   odatdagi   o'quv   topshiriqlari   va   mashqlaridan   vazifaning
g'ayrioddiy qo'yilishi (topish, taxmin qilish), uni biron bir adabiy ertak qahramoni
nomidan taqdim etishning kutilmaganligi bilan farqlanadi.
Didaktik   o'yinlarning   barcha   turlari   (mavzu,   ish   stolida   chop   etilgan,   og'zaki   va
boshqalar)   barcha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning samarali vositasi va usuli hisoblanadi. Ob'ektli va so'zli o'yinlar
matematika   darslarida   va   undan   tashqarida,   ish   stolida   chop   etiladi,   qoida
tariqasida,   bo'sh   vaqtlarida   o'tkaziladi.   Ularning   barchasi   ta'limning   asosiy
funktsiyalarini - ta'lim, tarbiya va rivojlantirishni bajaradi.
Shuningdek,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   o'rtasida   boshlang'ich   g'oyalarni
shakllantirishda   siz   foydalanishingiz   mumkin:   planar   modellashtirish   uchun
o'yinlar, jumboq o'yinlari, hazil vazifalari, krossvordlar, rebuslar, o'quv o'yinlari.
Bolalar   bog'chalarida   didaktik   o'yinlar   bolalarning   raqamlar   ketma-ketligi,   ular
orasidagi   munosabatlar,   har   bir   sonning   tarkibi   va   boshqalar   haqidagi   g'oyalarini
aniqlashtirish   va  mustahkamlash   uchun   qo'llaniladi.Matematikaning   boshlanishini
o'rgatishda   o'qituvchilar   bolalarda   yangi   narsalarni   rivojlantiradigan   o'yinlardan
keng foydalanadilar. matematik bilim, ko'nikma va ko'nikmalar (masalan, "lotto",
"domino"   kabi   o'yinlar).   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ko'p   sonli   harakatlarni
bajaradilar, ularni turli sharoitlarda, turli ob'ektlarda amalga oshirishni o'rganadilar,
shu bilan bilimlarni o'zlashtirish kuchini va xabardorligini oshiradilar.
21 Matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   uchun   didaktik   o'yinlar   shartli   ravishda
quyidagi guruhlarga bo'linadi:
1. Raqamlar va raqamlar bilan o'yinlar
2. Vaqtga sayohat o‘yinlari
3. Kosmosda orientatsiya uchun o'yinlar
4. Geometrik shakllar bilan o'yinlar
5. Mantiqiy fikrlash uchun o'yinlar
          O'yinlarning   birinchi   guruhiga   bolalarni   oldinga   va   orqaga   qarab   hisoblashni
o'rgatish   kiradi.   Ertak   syujetidan   foydalanib,   bolalar   teng   va   teng   bo'lmagan
ob'ektlar guruhlarini taqqoslash orqali 10 ichida barcha raqamlarning shakllanishi
bilan   tanishadilar.   Sanoq   o'lchagichining   pastki   yoki   yuqori   chizig'ida   joylashgan
ikkita guruh ob'ektlari taqqoslanadi. Bu bolalarda kattaroq raqam har doim yuqori
bandda,   kichikroq   esa   pastki   qismida   joylashgan   degan   noto'g'ri   fikrga   ega
bo'lmasligi uchun amalga oshiriladi.
    “Qaysi raqam yetishmayapti?”, “Qancha?”, “Xatoni tuzating”, “Raqamlarni olib
tashlang”,   “Qo‘shnilarni   nomlang”   kabi   didaktik   o‘yinlarni   o‘ynab,   bolalar   10
ichida raqamlar bilan erkin harakat qilishni o‘rganadilar va ularning harakatlariga
hamroh bo‘ladilar. so'zlar bilan.
        Didaktik   o‘yinlar:   “Raqamni   o‘ylang”,   “Imo-ishora   yasa”,   “Raqam   yasa”,
“Qaysi   o‘yinchoq   yo‘qolganini   kim   birinchi   bo‘lib   aytadi?”.   va   boshqalar   darsda
bolalarning   diqqatini,   xotirasini,   tafakkurini   rivojlantirish   maqsadida   bo'sh
vaqtlarida qo'llaniladi.
Matematik   o'yinlarning   ikkinchi   guruhi   (o'yinlar   -   vaqt   sayohati)   bolalarni
haftaning   kunlari,   oylari   bilan   tanishtirishga   xizmat   qiladi.   Haftaning   har   bir
kunining   o'z   nomi   borligi   tushuntiriladi.   Bolalarga   hafta   kunlarining   nomlari
haftaning   qaysi   kuni   sanalishini   taxmin   qilishlari   aytiladi:   dushanba   -   hafta
oxiridan   keyingi   birinchi   kun,   seshanba   -   ikkinchi   kun,   chorshanba   -   haftaning
22 o'rtasi,   payshanba   -   haftaning   o'rtasi.   to'rtinchi   kun,   juma   -   beshinchi.   Bunday
suhbatdan   so'ng   haftaning   kunlarining   nomlarini   va   ularning   ketma-ketligini
aniqlash   uchun   o'yinlar   taklif   etiladi.   Bolalar   o'yinlarni   o'ynashdan   xursandlar:
"Jonli   hafta",   "Tez   orada   nom   bering",   "Hafta   kunlari",   "Yo'qolgan   so'zni
nomlang", "Yil bo'yi", "O'n ikki oy" - bu bolalarga nomlarni tezda eslab qolishga
yordam beradi. hafta kunlari va oylarning nomlari, ularning ketma-ketligi.
Uchinchi   guruhga   fazoviy   orientatsiya   o‘yinlari   kiradi.   Bolalarning   fazoviy
tasavvurlari doimiy ravishda kengayib boradi va barcha turdagi faoliyat jarayonida
mustahkamlanadi.   O'qituvchining   vazifasi   bolalarni   maxsus   yaratilgan   fazoviy
vaziyatlarda   harakat   qilishni   o'rgatish   va   ma'lum   bir   shartga   muvofiq   ularning
o'rnini aniqlashdir. Didaktik o'yinlar va mashqlar yordamida bolalar bir so'z bilan u
yoki bu narsaning boshqasiga nisbatan o'rnini aniqlash qobiliyatini o'zlashtiradilar.
Masalan,   qo'g'irchoqning   o'ng   tomonida   quyon,   chap   tomonida   piramida   va
boshqalar mavjud. Bola tanlanadi va o'yinchoq unga nisbatan yashirinadi (orqada,
o'ngda,   chapda   va   hokazo).   Bu   bolalarda   qiziqish   uyg'otadi   va   ularni   dars   uchun
tashkil   qiladi.   Natija   yaxshiroq   bo'lishi   uchun   bolalarni   qiziqtirish   uchun   ertak
qahramonining ko'rinishi bilan mavzuli o'yinlardan foydalaniladi.
Bolalarda fazoviy orientatsiyani  rivojlantirishga hissa qo'shadigan ko'plab o'yinlar
va mashqlar mavjud: "Shunga o'xshashni toping", "Menga naqshingiz haqida aytib
bering",   "Gilam   ustaxonasi",   "Rassom",   "Xona   bo'ylab   sayohat"   va   boshqalar.
o'yinlar.   Muhokama   qilingan   o'yinlarni   o'ynab,   bolalar   ob'ektlarning   holatini
ko'rsatish uchun so'zlardan foydalanishni o'rganadilar.
To'rtinchi guruh: Geometrik shakllar va ularning modellari (bloklari) bilan o'yinlar
va mashqlar bolalarni narsalarning shakli bilan tanishtirishning asosiy usullaridir.
Shu   munosabat   bilan   klassik   pedagogikaga   (M.   Montessori,   F.   Frebel),
shuningdek,   zamonaviy   tadqiqotlarga   (L.   V.   Artemova,   L.   A.)   murojaat   qilish
muhim ahamiyatga ega. 
23 2.2. Matematikada rolli o'yinlar  
        Bola   hayotida   bog’chadan   so'ng   maktabning   dastlabki   davrlari   muhim   o'rin
tutadi.   Shu   bois   boshlang’ich   ta’lim   davri   o'quv-tarbiya   jarayonidagi   eng
mas'uliyatli   davrdir.   Bu   paytda   bolaning   savodi   chiqishi   bilan   birga,   uning
dunyoqarashi shakllanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi. Bu davrda bolaning
zehnini   o'stirishga   qaratilgan   har   bir   mashg’ulot   bola   aqlining   tarkib   topishi   va
rivojlanishiga katta ta’sir ko'rsatadi. Shuning uchun ham bu davrda, avvalo, ta’lim
jarayonini   qiziqarli,   ta’sirli   qilib   tashkil   etishga,   ijobiy   o'quv   motivlarini   hosil
qilish   va   uni   rivojlantirishga   e’tibor   qaratish   lozim.   Chunki,   bu   muddat   bolaning
o'yin   faoliyatidan   aqliy   faoliyatiga,   ya’ni   o'quv   faoliyatiga   o'tganligi   bilan
xarakterlanadi.   Bolaning   o'quv   faoliyatini   rivojlantirishda   turli   o'yinlardan
foydalanish katta ahamiyat kasb etadi.
          Bolalar   o'yin   orqali   o'z   bilimlarini   mukammallashtiradilar   va   uni   chuqur
o'zlashtiradilar.   Shu   jihatdan   qaraganda,   ta’lim   jarayonida   qo'llanadigan   didaktik
o'yinlarning   roli   beqiyosdir.   Didaktik   o'yinlar   ta’lim   jarayoning   samaradorligini
oshiradi,   ta’lim   jarayonida   o'quvchilar   faolligini,   o'qish   motivlarini   rivojlantiradi.
O'quv motivlari ta’lim jarayonini pedagogik texnologiyalar asosida tashkil etishda
ham muhim o'rin tutadi.
        Didaktik   o'yinlar   boshlang’ich   sinflarda   ta’limning   samarali   bo'lishiga,
o'quvchilarning   o'quv   bilish   faoliyatini   muvoffaqiyatli   boshqarishga   ham   katta
yordam beradi, ya’ni didaktik o'yinlar vositasida nazariy bilimlar oson egallanadi,
o'quvchilarning   qiziqishlari   ortadi.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslari   uchun
juda ko'plab didaktik o'yinlar yaratilgan. 
      Matematikadan   sanoqqa   doir   ba’zi   didaktik   o'yinlarni   quyidagi   guruhlarga
tasniflash mumkin. 
1-guruh.   Birinchi   o'nlik   doirasidagi   son   tarkibi   malakalarini   mustahkamlovchi
o'yinlar:   “Buyumlarni   10   gacha   sanash”,   «To'g’ri   va   teskari   sanash»,   «   Ikkini
qo'shish va ayrish». 
24 2-guruh.   Son  tarkibini   mustahkamlovich   o'yinlar:   «4 soni  va  raqami», ”Teatr”, “
Nima o'zgardi?”. «Norvoncha», «Zanjircha». 
3-guruh.   O'nlikdan   o'tib   hisoblash   malakalarini   mustahkamlovchi   o'yinlar:
«Ketgan kim?» va x.k.
  4-guruh .   Bir   necha   birlikka   kamaytirish   va   orttirish,   masalasini   echish
malakalarini mustahkalovchi o'yinlar: «Topchi, qancha?» va x.k.
        “To'g’ri   va   teskari   sanash”ga   doir   didaktik   o'yin:   “Ko'rganni   eslab   qolish”
Didaktik   topshiriq:   qo'shiq   sanash   yo'li   bilan   geometrik   shakllar   miqdori   bilan
bog’liq ravishda son qatorini tuzish.
  O'yin   topshirig’i:   o'qituvchi   tomonidan   ko'rsatilgan   namunaga   3-4   daqiqa
davomida   diqqat   bilan   qarab   olib,   geometrik   shakillarining   soni   va   qanday
joylashganini   aniqlash   hamda   ularni   o'zining   daftariga   to'g’ri   yozish.
Foydalaniladigan buyumlar:  
 6 ta qizil doiracha va 6 ta ko'k kvadrat solingan individual konvert;
 o'rtasidan qizil chiziq tortilgan qalin oq qog’oz; 
 o'qituvchining qo'lida geometrik shakllar yopishtirilgan namunalar.
       Bolalar tezlik bilan ko'k kvadratlarni yoyadilar oradan bir oz vaqt o'tgach, eng
ziyrak o'quvchilar qo'llarini ko'taradilar. 15-18 nafar bola 30-50 sekund maboynida
topshiriqni   bajaradi.   Ba’zi   bir   bolalar   beparvo   va   befarq   bo'ladilar.   Masalan,
bolalardan   biri     uyga   o'xshash   shakllarni   teradi.   (Bu   erda   shakllarning   nomlari
bolalarga   oldindan   o'rgatilganligi   nazarda   tutiladi.)   "4   soni   va   raqami”   ga   doir
didaktik o'yin: “Nima o'zgardi?”. 
Didaktik topshiriq:  4 soni tarkibining turli usullarini mustahkamlash. 
O'yin   topshirig’i:   bolalarning   turgan   joylarini   eslab   qolish,   ularning   joy
almashganlarini   bilish   (ya'ni   4   soni   tarkibining   turli   ko'rinishiga   doir   yozilish
usulini ko'rsatish). O'yinni boshlashdan oldin og’zaki hisoblash mashqi o'tkaziladi.
Bolalar masala o'ylab topishadi. 
25         Masalan,   Karim:   ”Bitta   daraxt   bor   edi,   yana   uchta   daraxt   o'tqazildi,   endi
daraxtlar   4   ta   bo'ldi”   -   deydi.   “   Ikkita   mashina   turgan   edi,   yana   ikkita   mashina
ularning   yoniga   kelib   to'xtadi,-   deydi   Rahim,-   endilikda   mashinalar   soni   4   ta
bo'ldi”.   O'qituvchi   bu   bolalarni   doskaga   chiqarib,   ular   aytgan   narsalar
“xayollarida” qanday joylashtirilgan bo'lsa, o'sha narsalarni xuddi shunday tartibda
jadvalga   joylashtirishni   taklif   qiladi.   Didaktik   o'yin:   “   Ketgan   kim?”   Didaktik
topshiriq; son qatorini, qaysi son qaysi sondan keyin kelishini bilib olishni mashq
qildirish.
  O'yin   topshirig’i:   bolalarning   safga   tizilish   tartibini   bilib   olish,   ularni   sanab
chiqib,   shaxsi   bilan   solishtirish   (Vali   -   beshinchi,   Iroda   –   uchinchi   va   hokazo).
Hisob bo'yicha son qatoridan chiqib ketganning kim  ekanini bilish, uning nomini
aytish. 
    O'yinning   borishi:   o'yin   boshlangunga   qadar   boladar   bilan   bir   oz   tayyorgarlik
o'tkaziladi.   O'qituvchi   6   kishini   doskaga   chiqarib:   Ahmad   -   birinchi,   Sharif-
ikkinchi - deydi. So'ngra ularning har biridan sanoq bo'yicha nechanchi ekanligini
so'raydi. Bu esa har bir bolaga o'zining tartib raqamini bilib olishga yordam beradi.
Shu  maqsadda   u  hamma   chaqirilgan   bolalardan:   “Sen   nechanchisan?”   deb   so’rab
oladi.   O'quvchilar:   “Men   –   beshinchi,   men   –   ikkinchi,   men   –   to'rtinchi”   va
hokazo   deb,   javob   beradilar.   Shundan   keyin   o'qituvchi   bolalarga   yana   bir   marta
yaxshilab   hisoblab   chiqishni,   kim-kimning   ketidan   turganini   eslab   qolish   va
kimning   raqami   nechanchi   ekanligini   bilib   olishni   taklif   etadi.   Didaktik   o'yin:
“Qaysi   biri   qo'shildi”.   Didaktik   topshiriq:   son   qatori   haqidagi   tushunchani
mustahkamlash.
  O'yin topshirig’i :  oldin turgan bolalarni  sanab  chiqib yana qancha  qo'shilganini
aytib berish.
O'yin   bayoni:   bir   necha   bola   bir   qatorga   turadi.   Qolgan   bolalar   ularni   sanab
chiqishadi.   O'qituvchi   imo-ishorasi   berilishi   bilan   o'tirgan   o'quvchilar   ko'zlarini
yumadilar.   O'qituvchi   ovoz   chiqarmasdan   yana   bir   o'quvchini   doskaga   chaqirib,
26 saflanganlar   qatoriga   turg’azib   qo'yadi.   U   mumkin   degandan   so'ng   o'quvchilar
ko'zlarini ochib, nechanchi kelib qo'shilganini aytib berishadi. 
      Bu   o'yin   “Ketgan   kim”   o'yiniga   qaraganda   anchagina   yengil.   Uni   dastlabki
kunlarda   o'tkazish   mumkin.   Bunday   o'yinlar   turli   usullarda   o'tkaziladi.   Didaktik
o'yinlar boshlang’ich sinflarda ta'limning samarali bo'lishiga o'quvchilarning o'quv
bilish   faoliyatini   muvoffaqiyatli   boshqarishga   ham   katta   yordam   beradi,   ya'ni
didaktik   o'yinlar   vositasida   nazariy-bilimlar   oson   egallanadi,   o'quvchilarning
qiziqishlari   ortadi.   Ayniqsa,   qiyin   o'zlashtiruvchi   o'quvchilarning   bilish
imkoniyatlarini   oshirishga   bunday   o'yinlar   samarali   ta'sir   ko'rsatadi.   Ular   o'yin
oraqli   bilimlarni   egallashda   qiynalmaydilar.   Boshlang’ich   sinflarda   didaktik
o'yinlardan   foydalanish   maxsus   pedagogik   texnologiyani   talab   etadi.   Texnologik
yondashuv   asosida   darsni   tashkil   etish   o'qituvchidan   ta'limiy-tarbiyaviy
maqsadlarni   oldindan   aniq   belgilab   olish,   uning   loyihasini   tuzish   va   jarayonni
kafolatli   tashkil   etishni   talab   etadi.   Didaktik   o'yinlar   ta'limning   ko'rgazmaliligi,
o'qituvchining   nutqini   va   bolalar   harakatlarini   o'z   ichiga   oladi.   Natijada   bolalar
o'quv materialini ko'rish, eshitish, sezish orqali to'liq idrok etadilar.  
Bola   o'yin   syujetini   ochishi,   u   yoki   bu   vaziyatni   taqlid   qilishi   uchun   u   uning
ma'nosini,   motivlarini,   vazifalarini   va   odamlar   o'rtasidagi   munosabatlar
normalarini   tushunishi   kerak.   Bola   buni   mustaqil   ravishda   qila   olmaydi.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   mavjud   bo'lgan   mehnat   turlari   bilan
o'qituvchi   tomonidan   tayyorlangan   tanishtirishgina   ularga   kattalar   mehnat
munosabatlarining   ma'nosini,   ular   bajaradigan   harakatlarning   ahamiyatini   ochib
beradi. Shu asosda o'yin paydo bo'ladi va bola o'z zimmasiga olgan rolini anglab,
ma'noga   chuqurroq   kirib   boradi,   odamlar   faoliyatining   motivlari   va   vazifalarini,
shuningdek, o'z roli va harakatlarining ma'nosini tushuna boshlaydi.
Miqdoriy munosabatlarga kelsak, maktabgacha tarbiyachi  ham  mustaqil  ravishda,
kattalarning   harakatlarini   raqam,   hisoblash,   o'lchov   bilan   bevosita   idrok   eta
olmaydi.   Miqdoriy   munosabatlar   sohasi,   go'yo   uning   ko'rish   maydonidan   chiqib
ketadi.
27  
28 2.3. Matematika darslarida qiziqarli savollar va topshiriqlar-
hazillar  .
          Matematika   darslarida   bolalar   topshiriqlarni,   hazillarni,   boshqotirmalarni,
mantiqiy   mashqlarni   idrok   etishda   juda   faol.   Ular   qat'iyat   bilan   natijaga   olib
keladigan   harakat   yo'nalishini   izlaydilar.   Agar   bolada   qiziqarli   vazifa   mavjud
bo'lsa,   u   unga   nisbatan   ijobiy   hissiy   munosabatni   rivojlantiradi.   Bolani   yakuniy
maqsad   qiziqtiradi:   qo'shish,   kerakli   shaklni   topish,   o'zgartirish.   Shu   bilan   birga,
bolalar   ikki   turdagi   qidiruv   muammolaridan   foydalanadilar:   amaliy   (tanlash,
siljishdagi   harakatlar)   va   aqliy   (harakat   haqida   o'ylash,   natijani   bashorat   qilish).
Qidiruv   vaqtida   bolalar   taxminni   ko'rsatadilar,   ya'ni.   go'yo   birdan   to'g'ri   qarorga
kelgandek. Haqiqatan ham, ular hal qilishning yo'lini, yo'lini topadilar. Matematik
ma'noga   ega   bo'lgan   ko'ngilochar   vazifalar   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
topqirlik,   zukkolik,   hazil   tuyg'usidan   foydalanishga   undaydi,   bolalarni   faol   aqliy
faoliyat bilan tanishtiradi.
  Hazil vazifalari - matematik ma'noga ega bo'lgan qiziqarli o'yin vazifalari. Ularni
hal   qilish   uchun   matematikadan   bilim   emas,   balki   topqirlik,   zukkolik,   hazilni
tushunishni   ko'rsatish   kerak.   Qurilish,   mazmuni   faqat   bilvosita   matematik
muammoga o'xshaydi.
6-7 yoshli bolalar uchun hazil vazifalari:
 Siz va men va biz siz bilanmiz. Bizda nechtamiz bor? (Ikki.)
 Dasha   buvisining   nabirasi   Masha,   mushuk   Fluff,   Drujok   iti   bor.   Buvining
nechta nevarasi bor?
 Stolda   faqat   bitta   tayoq   bilan   qanday   qilib   uchburchak   hosil   qilish   mumkin?
(Uni stolning burchagiga qo'ying.)
 Tayoqning nechta uchi bor? Ikki tayoqmi? Ikki yarimmi? (olti.)
 Stolda   ketma-ket   uchta   tayoq   bor.   O'rta   ekstremalni   unga   tegmasdan   qanday
qilish kerak? (Oxirgisini almashtiring.)
29  Stolda   ikkita   tayoq   bilan   qanday   kvadrat   hosil   qilish   kerak?   (Ularni   stolning
burchagiga qo'ying.)
 Savatda bitta olma qolishi uchun 5 ta olmani 5 ta qizga bo'lish kerak. (Olmani
savat bilan birga olish kerak.)
Mantiqiy yakunlar.
 Agar ikkitasi birdan katta bo'lsa, unda bitta ... (ikkidan kam).
 Agar   Sasha   uydan   Serejadan   oldin   chiqib   ketgan   bo'lsa,   u   holda   Sereja   ...
(keyinroq Sasha chapda).
 Agar daryo oqimdan chuqurroq bo'lsa, unda oqim ... (daryodan kichikroq).
 Agar o'ng qo'l o'ngda bo'lsa, u holda chap ... (chapda).
 Agar stol stuldan balandroq bo'lsa, u holda stul ... (stol ostida).
Topishmoqlar   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   tafakkurini,   tasavvurini
rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Raqamlar   bilan   tanishayotganda,   siz
bolalarni ma'lum raqamlar qayd etilgan jumboqlarni hal qilishga taklif qilishingiz
mumkin.
o aka-uka birin-ketin yuradi, bir-birini topa olmaydi. (Oylar.)
o Beshta o'g'il, beshta shkaf, bolalar qorong'i shkaflarga tarqalishdi. (Qo'lqopdagi
barmoqlar.)
o To'rt oyoqli, lekin yurolmaydi. (jadval)
o U shishirilganda nima osonroq bo'ladi? (To'p.)
o To‘rt oyoqda turaman, umuman yurolmayman. (Jadval.)
o To'rt tishi bor. Har kuni u stolda paydo bo'ladi, lekin hech narsa yemaydi. Nima
bu? (vilka.)
She'r shaklida topshiriqlar.
- Kirpi   o'rmon   bo'ylab   ketayotgan   edi.   Men   tushlik   uchun   qo'ziqorin   topdim:
ikkitasi qayin ostida, biri aspen yonida. To'qilgan savatda nechta bo'ladi?
30 - May qo'ng'izlari daryo bo'yidagi butaning ostida yashagan. Qizi, o'g'li, otasi va
onasi. Ularni kim sanab bera oladi?
- Kirpi o'rdaklarga sakkizta charm etik berdi.Yigitlardan kim javob beradi, nechta
o'rdak bor edi?
She'rlar - hazillar:
 Ira yig'layapti, men tinchlana olmayman, Ira juda g'amgin: aniq beshta stul bor
edi, hozir esa to'rtta. Kichik uka sanashni boshladi: "Bir, ikki, uch, to'rt, besh."
"Baqirma!" - dedi bola, "Axir, siz beshinchida o'tiribsiz!"
 Sanoq   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   uchun   sanash   qofiyalaridan   ham
foydalanishingiz mumkin. Masalan:
 To'qqiz,   sakkiz,   etti,   olti,   Besh,   to'rt,   uch,   ikki,   bir,   Biz   bekinmachoq
o'ynamoqchimiz.   Biz   faqat   qaysi   birimiz   izlashga   borishimizni   aniqlashimiz
kerak.
6-7   yoshli   bolalarda   boshlang'ich   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   bo'yicha
mashg'ulotlar   davomida   bolalarga   hazil   masalalari   darsning   boshida   kichik   aqliy
gimnastika   sifatida   taklif   qilinishi   mumkin.   Bu   holda   ularning   maqsadi   bolalarda
ijobiy hissiy holatni yaratish, sinfda bo'lajak mashg'ulotlarga qiziqish, faollikdir.
Bunday   vazifalar   bolalar   uchun   hisoblashni   eng   qiziqarli   qiladi.   Ularning   o'zlari
o'yinda kerakli hisoblash ko'nikmalarini qanday o'zlashtirganliklarini sezmaydilar.
Amaliyot shuni ko'rsatadiki, o'yin faoliyatida olingan bilim va ko'nikmalar yanada
mustahkam, barqaror, ongli bo'lib, raqamlar bilan harakatlarga qiziqish uyg'otadi. 
31 XULOSA.
    Maktabgacha yoshdagi bolalik - bu shaxsiyat rivojlanishining qisqa, ammo juda
muhim davri. Bu yillar davomida bola atrofdagi hayot haqida dastlabki bilimlarni
oladi, unda odamlarga, mehnatga, to'g'ri xulq-atvor ko'nikma va odatlariga ma'lum
munosabat shakllanadi, xarakter rivojlanadi.
          Matematika   murakkab   fan   bo'lib,   maktabda   o'qish   jarayonida   ma'lum
qiyinchiliklarga   olib   kelishi   mumkin.   Kognitiv   qobiliyatlarni   rivojlantirishga
qaratilgan o'yin topshiriqlari va mashqlar tizimini matematika darslarida muntazam
ravishda   qo'llash   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   matematik   ufqlarini
kengaytiradi,   matematik   rivojlanishini   rag'batlantiradi,   maktabga   matematik
tayyorgarlik sifatini oshiradi, bolalarga atrofdagi voqelikning eng oddiy qonunlari
bo'yicha   ishonch   bilan   harakat   qilish   imkonini   beradi.   va   kundalik   hayotda
matematik bilimlardan faolroq foydalanish.
            O'yinlardan foydalanish  bolaga  yangi  narsalarni   kashf   etishga  va  allaqachon
o'rganilgan   narsalarni   mustahkamlashga   imkon   beradi.   O'zlari   bilmagan   holda,
o'yin   jarayonida   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ma'lum   mantiqiy   operatsiyalarni
tashkil etuvchi turli xil mantiqiy muammolarni sanash, qo'shish, ayirish, hal qilish.
O'yinlar   tufayli  diqqatni  jamlash   va  hatto  eng  yig'ilmagan  maktabgacha   yoshdagi
bolalarning qiziqishini jalb qilish mumkin. Boshida ular faqat o'yin harakatlariga,
keyin   esa   u   yoki   bu   o'yin   nimani   o'rgatishlariga   qiziqadi.   Asta-sekin   bolalarda
ta'lim mavzusiga qiziqish uyg'onadi.
    Albatta,   matematika   darslarida   o'quv   jarayonisiz   amalga   oshirib   bo'lmaydi.
Ammo buni qiziqarli va qiziqarli qilish bizning kuchimizda.
    "Kichik   bolalarga   o'yin   usullaridan   foydalanishni   o'rgatish   orqali   biz   o'yin
faoliyatining   quvonchi   asta-sekin   o'rganish   quvonchiga   aylanishini   ta'minlashga
intilamiz. O'rganish quvonchli bo'lishi kerak!"
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Beloshistaya   A.V.   -   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   matematik
qobiliyatlarini shakllantirish va rivojlantirish. - 2003.- 400 b.
2. Bolshunova N.Ya. -Maktabgacha ta’lim muassasalarida ertakning o‘rni. 2005 yil
3.   Danilova   V.V.,   Rixterman   T.D.,   Mixaylova   Z.A.   Bolalar   bog'chasida
matematika o'rgatish. - M.: Ma'rifat, 1998 yil
5.   Erofeeva   T.   I.,   Pavlova   L.   N.,   Novikova   V.   P.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
uchun matematika. M. Ma’rifatparvar, 1992.-192-yillar.
6.   Leushina   AM.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish. - M., 1974 yil.
7. Mixaylova Z.A. Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun o'yin-kulgi vazifalari.
8.   Nosova,   E.A.   Katta   maktabgacha   yoshdagi   mantiqiy   muammolarni   hal   qilish
qobiliyatini   shakllantirish.   shanbadan.   "Bolalar   bog'chasida   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish jarayonini takomillashtirish". - L., 1990 yil.
9. Sai M.K., Udaltsova E.I. Bolalar bog'chasida matematika. 1990 yil.
10.   Smolentseva   A.A.   Matematik   mazmunga   ega   syujet-didaktik   o'yinlar   -   M.:
Ma'rifat, 1993 yil
11.   Stolyar   A.A.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish , 1988. - 330 p.
12.   Taruntaeva   T.V.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tushunchalarni rivojlantirish. - 2-nashr, tuzatilgan. - M.: Ma'rifat, 1980 yil.
13.   Shmakov   S.,   Bezborodova   N.   O'yindan   o'z-o'zini   tarbiyalashgacha   /   /
Maktabgacha ta'lim. - 2001. - 2-son
33 34

Matematik o’yin-ta’lim metodi sifatida

Купить
  • Похожие документы

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha